[F1 2022] Race 6 GP van Spanje Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:
  • 93.307 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 02:40

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Bezulba schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Que?

Niet vol voor gaan? Hamilton rijd meerdere keren paars tijdens de race. Gaat van 20 naar 4. En jij durft met droge ogen te beweren dat hij er niet vol voor ging? Come again?
Even beter lezen, dat is niet wat redwing zegt.
Als ie nu gewoon zegt dat ie het even niet meer zag zitten, maar overtuigd werd door zijn team en er weer vol voor ging,
Aangezien Hamilton dit zegt.

[ Voor 10% gewijzigd door Nemean op 23-05-2022 11:53 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:51

Bloodclot

Jawier!

Hamilton is gewoon een meester in sneaky doen. Magnussen ernaast, extra gas geven (stuur wel stabiel blijven sturen anders valt het op) beetje onderstuur creeren, en een tikje geven aan degene aan de buitenkant. (zie ook tig andere races afgelopen jaren).

Magnussen zei niets voor niets: "He knew what he was doing".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nemean schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:37:
Zo deze discussie gaat al een lange periode door. :+

Je hoort verder eigenlijk niemand over Magnussen, vond het sneu voor hem.

Verder zou ik het persoonlijk erg fijn vinden dat ze zouden stoppen met die helmet cams (die doen mij echt heel weinig) en de drone beelden werd ik nou ook niet enthousiast van. Doet echt afbreuk aan de spanning van de race. 8)7
Je hoort niemand over Kmag omdat het een domme actie was. Gewoon net ff wat meer ruimte laten en ze waren beide prima de bocht uitgekomen en had hij hem de volgende bocht wel te pakken met een beetje geluk. Nu is het exact te weinig ruimte vrijlaten dat bij elke niet perfecte stuuractie of reactie of hobbeltje op de baan je er tegenaan gaat knallen.
Ik had meer van hem verwacht.

blup

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bloodclot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:53:
Hamilton is gewoon een meester in sneaky doen. Magnussen ernaast, extra gas geven (stuur wel stabiel blijven sturen anders valt het op) beetje onderstuur creeren, en een tikje geven aan degene aan de buitenkant. (zie ook tig andere races afgelopen jaren).

Magnussen zei niets voor niets: "He knew what he was doing".
Hamilton gaat z'n eigen race het putje in mikken omdat hij sneaky wil doen?

Echt, we gaan richting het flat earth niveau hier.
Natuurlijk gaat Kmag zeggen dat het de schuld van een ander was... hij had ook 50cm extra ruimte kunnen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Bezulba op 23-05-2022 11:56 ]

blup

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Bezulba schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Hamilton vroeg wel zelf over de radio of hij z'n race in het putje mocht flikkeren na z'n aanvaring met Magnussen...

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bansheeben schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Hamilton vroeg wel zelf over de radio of hij z'n race in het putje mocht flikkeren na z'n aanvaring met Magnussen...
Dus Hamilton crasht bewust met Kmag vanuit P6 (of waar hij ook exact zat op dat moment) zodat hij z'n auto kan parkeren om z'n motor te besparen? Om vervolgens z'n auto NIET te parkeren omdat de baas zegt dat er misschien nog een puntje of 2 te halen valt?

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Bezulba schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Dus Hamilton crasht bewust met Kmag vanuit P6 (of waar hij ook exact zat op dat moment) zodat hij z'n auto kan parkeren om z'n motor te besparen? Om vervolgens z'n auto NIET te parkeren omdat de baas zegt dat er misschien nog een puntje of 2 te halen valt?
Nu leg je me woorden in de mond.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08

JB

Cédric roelt!

>:)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 16:28

pro_6or

amateur_60r

Bezulba schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:50:
Hamilton denkt gewoon verder dan 1 race. Iedereen gaat straf pakken met engine penalty's omdat niemand er genoeg heeft. Als zij 1x een penalty kunnen vermijden is dat gratis 5 plekken. Na de crash + de verwachte schade vind ik het getuige van goed inzicht om te zeggen "joh, misschien een idee om gewoon te stoppen want voor 2 puntjes nu is het misschien wel 15 punten over een race of 5" want ik had echt niet verwacht dat hij gewoon 16 plekken goed zou maken (voor de lek)

Max was ook gewoon niet helder over de radio door z'n gescheld. Blijkbaar lijkt het erop dat hij de drs knop (gamer style) aan het inbeuken was meerdere keren in de DRS zone. Als hij gewoon netjes aangeeft "i only press the DRS button once" dan is naar de engineer duidelijk dat het misschien een knopje is die stuk is als ze alsnog te zien krijgen dat de knop 20x ingedrukt is. Nu hebben ze geen idee of het een mechanisch, elektrisch of Max probleem is.
Max heeft 147 races gereden en is altijd in staat geweest DRS te openen. Het is dus geen Max probleem. De communicatie kan beter. Maar wellicht heeft hij het eerder al wel uitgelegd. Ik heb zijn boordradio niet geluisterd. Het was ook maar een suggestie van GIanPiero. Dat is zijn werk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bloodclot

Bloodclot

Jawier!

[...]

Natuurlijk gaat Kmag zeggen dat het de schuld van een ander was... hij had ook 50cm extra ruimte kunnen geven.
Hij komt er vaak mee weg idd, nu had hij even de pech dat zijn band lek ging.
Rosberg heeft het ook vaker gezegd, als je aan de buitenkant van Hamilton zit, creëert hij altijd op magische wijze onderstuur, zodat hij de ander net ietsjes aan kan tikken, en het lijkt op een ongelukkige onderstuur, maar Hamilton doet dit gewoon fantastisch.

Silverstone2021 ideaal voorbeeld. Of tegen Albon in oostenrijk 2020.
Race 1 in 2021 leek hij het ook te willen doen tegen max, gecontrolleerd. Maar max kwam net buiten de lijntjes, max was er al voorbij en lewis had de achterband al in het snotje van max, als max niet buiten de lijnen was gekomen, had hij weer een ideaal onderstuur momentje.

Kijk hier ook hoe sneaky lewis afgelopen zondag was:
https://twitter.com/F1ToR...tatus/1528545672403767297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bloodclot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Rosberg heeft het ook vaker gezegd, als je aan de buitenkant van Hamilton zit, creëert hij altijd op magische wijze onderstuur, zodat hij de ander net ietsjes aan kan tikken, en het lijkt op een ongelukkige onderstuur, maar Hamilton doet dit gewoon fantastisch.

Race 1 in 2021 leek hij het ook te willen doen tegen max, gecontrolleerd. Maar max kwam net buiten de lijntjes, max was er al voorbij en lewis had de achterband al in het snotje van max, als max niet buiten de lijnen was gekomen, had hij weer een ideaal onderstuur momentje.

En als dat al algemeen bekend is, waarom gaat Kmag dan er zo naast zitten? Ik bedoel, rijders bleven altijd ver van Maldonado weg omdat ze hem niet vertrouwde veilig te racen als ze er vlak naast gingen zitten, maar Hamilton krijgt niet zo'n behandeling? Beetje dom van Kmag dan toch... Hamilton kan hem namelijk niet zo pakken als hij 50cm verder op zit, dan is de stuurbeweging opeens wel extreem duidelijk als dat zijn bedoeling was.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 16:38
[...]

Meestal blijft de binnenste (HAM) wel ongedeerd. Deze keer prikte de vleugel net de band kapot.

Hamilton heeft dit ik weet niet hoe vaak gedaan. Hij staat er om bekend. Daarom is het niet bijster slim van Magnussen om daarnaast te gaan rijden. Die 50cm extra ruimte is vaak nog niet eens genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 10:54
Bloodclot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Als ik die twitter zo kijk, komt Magnussen iets naar binnen en Hamilton iets naar buiten wellicht door onderstuur. Gewoon race incident en niks sneaky. Dit soort incidenten gebeuren zo vaak, bij zoveel coureurs...

Hamilton doet het idd wel vaak dat hij zijn auto naar buiten laat lopen in duels. Maar hoe vaak heeft Max (en menig ander coureur) dit niet gedaan? Niet helemaal terecht om dan alleen Hamilton als sneaky weg te zetten, terwijl dit een vrij gebruikelijke gang van zaken in F1 de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 16:38
Bezulba schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:06:
[...]

En als dat al algemeen bekend is, waarom gaat Kmag dan er zo naast zitten? Ik bedoel, rijders bleven altijd ver van Maldonado weg omdat ze hem niet vertrouwde veilig te racen als ze er vlak naast gingen zitten, maar Hamilton krijgt niet zo'n behandeling? Beetje dom van Kmag dan toch... Hamilton kan hem namelijk niet zo pakken als hij 50cm verder op zit, dan is de stuurbeweging opeens wel extreem duidelijk als dat zijn bedoeling was.
Meeste rijders houden er wel degelijk rekening mee. Magnussen staat weer bekend om zich juist niet aan te passen aan de tegenstander. Daar had Hamilton ook weer rekeningen kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot

Bloodclot

Jawier!

[...]

Het is inderdaad niet slim van kmag om zo naast Hamilton te rijden.

Dit was idd een race incident, maar Hamilton doet dit gewoon fantastisch slim.

Hij weet de onderstuur zo te creëren zodat de ander in moeilijkheden komt, of zelfs crasht. Dat boeit Hamilton niet, hij wil winnen/kampioen worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 09:18

TrekDr0p

QR niet scannen

Kunnen we niet een apart boardradio topic maken :+

Mensen moeten niet zo op de uitgezonden boardradio een mening maken. Je hoort misschien maar 1 minuut in totaal van wat ze in een race van 1,5 uur dat is nog minder dan 1 % van de gehele race.

Tuurlijk gaan ze allen Juice dingen horen en uittypenniemand wilt de engineering constant horen zeggen rus/ham/lec/sai/per/ver behind. Fail, fail fail, more braking, less braking, lift and coast save the tires.

En mocht je het gezeur van iemand in jou ogen niet leuk vinden negeer het dan lekker :-)

Als je al wat langer meegaat in dit topic weet je als als bepaalde mensen wat gaan zeggen dat het pro ham-mb/ver-rbr/fer, die laat ikzelf meteen al links liggen en lees lekker verder.

Laten we het vooral gezellig, leuk en informatief houden hier.

Op naar Monaco de saaiste race van het jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:07
@TrekDr0p maar wel de leukste/belangrijkste quali van het jaar (Monaco)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Hamilton is een stuk ouder, heeft een bak ervaring, 7 WK’s op zak en z’n 8e is ‘m in de laatste ronde van de laatste race ontnomen.
De strategie van Mercedes was inderdaad écht slecht die race :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
[...]

En als dat al algemeen bekend is, waarom gaat Kmag dan er zo naast zitten?
was qua baanpositie wel een goede plek, aangezien HAM niet uit had mogen lopen naar buiten, en daardoor snelheid zou moeten opofferen, echter uitkomst ervan is reeds waarheid geworden, Dat gifje spreekt boekdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:47
D-Ed schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:39:
[...]

De strategie van Mercedes was inderdaad écht slecht die race :Y
Inderdaad, hadden veel meer geld naar de FIA en Massi moeten schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xgar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:25
Philip Ross schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Inderdaad, hadden veel meer geld naar de FIA en Massi moeten schuiven.
Waarschijnlijk was na Silverstone het potje van mercedes leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:51
Nemean schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Even beter lezen, dat is niet wat redwing zegt.

[...]

Aangezien Hamilton dit zegt.
Precies, ik heb ook al een paar keer gezegd dat Hamilton een prima race heeft gereden na dat eerste incident.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

Punt is simpelweg dat zoals het nu gaat, de kans 90% is dat de ander eraf ligt of schade heeft, en dat de kans heel klein is dat je er zelf last van hebt. Dit keer viel het een keer de verkeerde kant op, maar Hamilton heeft al vaak bewezen dat ie na zo'n aktie gewoon door kon rijden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 21:55

backupdevice

Boeh!

Bossie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat de Nederlandse verslaggeving biased op mbt Verstappen positief/Hamilton negatief hoewel viaplay iets neutraler is dan Ziggo. Ik verwacht dat bijvoorbeeld bij Sky het weer andersom zou zijn ?

Ik vond de opmerking van Hamilton gisteren juist heel realistisch, maar uiteindelijk hebben ze de juiste keuze gemaakt. Achteraf kijken is altijd makkelijk, als er 5 ronden na deze opmerking duidelijk was dat er niet meer had ingezeten hadden ze hem waarschijnlijk alsnog naar binnen geroepen.
Nee Martin Brundle was niet te spreken over Lewis zijn boordradio.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:16
op dringend verzoek hier is ie dan ;)

FULL BOARD RADIO's SPANISH GP 2022

Max Verstappen
https://youtu.be/f3cRUvoIHFI

Sergio Perez
https://youtu.be/97QrxOCWDDI

George Russel
https://youtu.be/d0EPOJ4U4GA

Carlos Sainz
https://youtu.be/VX8qC-ZwDN4

Lewis Hamilton
https://youtu.be/dS31nSTFKLs

Charles Leclerc
https://youtu.be/krQXL3jk31k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

G_Dragon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:32:
Zit weer met smart te wachten op die mooie tekening :)
Zo heeft iedereen iets om naar uit te kijken. Ik vind het altijd mooi om de analyses van @f1bythenumbers te zien na de race. Ook geniet ik van de RacingNieuws365 post cast op maandag. Beetje fanboy, maar wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:21
Tomcatter_31 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Mee eens, ik vond die opmerking ook ver gaan. En hij heeft wel eerder van dat soort opmerkingen gemaakt over de radio. Ook in interview met Olav Mol heeft hij wel eens gezegd in de trand van ze moeten me gewoon een goede auto geven, ik rijd wel met dat ding. Dat was ook als reactie op problemen die ze hadden met de auto waar Mol naar vroeg. Ik had erg weinig met de coureur Schumacher, maar 1 ding waar ik wel respect voor had bij hem is dat hij nooit zijn team afviel. Die opmerkingen die Verstappen en Hamilton gisteren maakten (of opmerkingen zoals Alonso deed in verleden met gp2 engine etc.) zou Schumacher nooit gedaan hebben naar mijn mening.
Daar twijfel ik ten zeerste over. Vroeger hoorde je geen boordradios en zeker geen geknipte versies van de regie. alles voor het spektakel in de sport. Vorig jaar hoorde je heel veel Hamilton commentaar, dit keer meer van Verstappen. Ik denk dat in het heetst van de strijd ze allemaal geregeld lopen te vloeken tegen het team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Bvanham schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:24:
[...]

Daar twijfel ik ten zeerste over. Vroeger hoorde je geen boordradios en zeker geen geknipte versies van de regie. alles voor het spektakel in de sport. Vorig jaar hoorde je heel veel Hamilton commentaar, dit keer meer van Verstappen. Ik denk dat in het heetst van de strijd ze allemaal geregeld lopen te vloeken tegen het team.
Olav verteld ook meermaals (geen idee of het klopt) dat Max dat ook doet om team scherp te krijgen/houden. Daar kan ik ook wel in komen ergens.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 23:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

alexbl69 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:25:
Op zich klopt dit wel, maar Hamiltons verzoek van gisteren vond ik wel raar. Heb nog niet vaak meegemaakt dat een coureur zelf voorstelde om maar te kappen met de race. Kan me enkel een voorval van dezelfde Hamilton van een paar jaar geleden herinneren.
Heeft hij dan gezegd dat hij wilde stoppen? Volgens mij alleen dat hij de motor wilde sparen, dat is nog al een verschil.

Ze hebben maar drie motoren voor het hele seizoen en moeten dus kiezen in welke races ze de motor sparen en in welke races ze motor opofferen voor maximaal resultaat. Als je toch geen punten haalt dan maakt het ook niet uit of je P11 of P19 pakt. Voor de eer hoeven Mercedes en Hamilton het niet meer te doen.

Ik denk niet dat het Hamiltons bedoeling was om te stoppen met de race maar om iets rustiger aan te doen om de motor te sparen voor een race waarin er wel veel punten op te halen waren. Zelf verwachtte ik het antwoord "Lewis, we really need the data. Hammertime, 50 laps, go go go!"

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Dj-sannieboy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:06:
[...]
Hamilton is een stuk ouder, heeft een bak ervaring, 7 WK’s op zak en z’n 8e is ‘m in de laatste ronde van de laatste race ontnomen.
Niet ontnomen dat hebben ze uit hun handen laten glijden door geen pitstop te maken. Het was gewoon een fout van het team. Maar er zijn maar weinig die het met mij eens zijn vrees ik. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:19
Red Bull heeft voor de race de DRS actuator en de flap pivot pins bij Verstappen vervangen. Waarschijnlijk waren er ook scheurtjes in de flap gezien de opvallende reparatie.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-2.motorsport.com/images/mgl/0ZRxOZo0/s8/mechanics-work-on-the-drs-of-m-1.jpg
https://www.motorsport.co...ns-drs-problems/10309550/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-05 13:34
Chocoball schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:41:
Red Bull heeft voor de race de DRS actuator en de flap pivot pins bij Verstappen vervangen. Waarschijnlijk waren er ook scheurtjes in de flap gezien de opvallende reparatie.

[Afbeelding]
https://www.motorsport.co...ns-drs-problems/10309550/
Of wellicht net iets te dun gemaakt waardoor hij af en toe teveel verboog en daardoor niet goed opende. Hiermee lijken precies alle buigpunten wat verstevigd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Heeft hij dan gezegd dat hij wilde stoppen? Volgens mij alleen dat hij de motor wilde sparen, dat is nog al een verschil.

Ze hebben maar drie motoren voor het hele seizoen en moeten dus kiezen in welke races ze de motor sparen en in welke races ze motor opofferen voor maximaal resultaat. Als je toch geen punten haalt dan maakt het ook niet uit of je P11 of P19 pakt. Voor de eer hoeven Mercedes en Hamilton het niet meer te doen.

Ik denk niet dat het Hamiltons bedoeling was om te stoppen met de race maar om iets rustiger aan te doen om de motor te sparen voor een race waarin er wel veel punten op te halen waren. Zelf verwachtte ik het antwoord "Lewis, we really need the data. Hammertime, 50 laps, go go go!"
[YouTube: Hamilton surrender radio on SpanishGP 2022]

Mischien verbloemt, maar dit is toch duidelijk een hint om te stoppen....

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

meenkdrie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Ik vermoed dat hij niet nog een setje rood had liggen? Ik zat met dezelfde gedachten.
Dat, en dat ieder pitstop een risico met zich meebrengt. Dat alleen is al een goede reden om het risico niet te nemen als je voorop rijdt. Daar komt bij dat het voor het team niet uit maakt welke coureur dat punt heeft.
Als je al een risico neemt dan neem je dat liefst één keer en met de coureur met de minste (verwachtte) punten, Perez dus.
Nadat Perez het punt had afgepakt was er voor RB niets meer te winnen door Verstappen het ook nog te laten proberen, als ze als al banden hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Bvanham schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:24:
[...]

In de tijd van Schumacher hoorde je wel degelijk boordradio's. Het zullen er nu misschien wel meer zijn, maar in die tijd had je ze zeker ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

siggy schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:47:
drs begint ook beetje op eigen fout te lekken. Te snel willen openen en te veel of te kort of te snel op de drs knop drukken. Na de instructie van 'drs openen na de kerbs', ging het goed.
DRS was toch wel meer aan de hand, na zo veel races zal Verstappen toch wel weten hoe het werkt. De reacties van GP wezen ook niet die kant op.

Volgens mij ging die 'kerbing' instructie over het gerammel van de auto, dat door het gerammel DRS niet goed open ging. Misschien wel het omgekeerde, dat ze het gestuiter na de kerb hielp om DRS wel open te krijgen.

Uit de media horen we geluiden dat het iets met de wind te maken had. Dat kan verklaren waarom de andere DRS zone wel goed leek te werken. In dat geval kan het gestuiter na de kerb er voor gezorgd hebben dat de vleugel net even anders in de wind ligt waardoor DRS wel werkte.

Nog een optie is dat DRS weer dichtschoot door het gerammel. Zo iets lijkt een keer in beeld te zijn geweest, als hebben we ook een geval gehad waarin Verstappen de klep zelf weer dicht leek te doen door te vaak te drukken.

Zelf ga ik voor de eerste optie, dat de klap van de kerb de auto deed rammelen en vervormen waardoor DRS niet open ging/bleef.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Het is gewoon niet waar dat het “daarna” wel goed ging.

Max heeft 147 races gereden en is daarin in staat gebleken zijn DRS te openen.

Er was een probleem. Daarom ook dat geknutsel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:13
Illegal_Alien schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:44:
[...]

[YouTube: Hamilton surrender radio on SpanishGP 2022]

Inderdaad, dat is wat hij bedoelde. Niet om doelloos met minder snelheid achteraan te blijven rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Illegal_Alien schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:44:
Wel heel erg verbloemt dan. Hij is duidelijk niet blij maar ik hoor niks over stoppen. Als er al zo iets in zit dan is het dat Hamilton aangeeft dat het voor zijn ego niet nodig is om een motor op te offeren om er toch nog iets van te maken. Dat hij niet zal gaan lopen klagen als ze hem een kansloze strategie/afstelling geven en legt zich neer bij de strategische beslissingen van het team ook als die niet leuk voor hem zijn.

Het valt denk vooral op omdat we het omgekeerde gewend zijn, coureurs die tegen iedere prijs door willen gaan met kansloze race ook al zegt het team dat het verstandiger is om de auto te sparen voor een betere kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

JB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:31:

Olav verteld ook meermaals (geen idee of het klopt) dat Max dat ook doet om team scherp te krijgen/houden. Daar kan ik ook wel in komen ergens.
Dat is het excuus van iedere egocentrische klootzak en iedere pestkop ooit. Ik snap dat er in het heetst van de strijd nogal 'direct' gecommuniceerd wordt en kan daar begrip voor hebben. Maar laten we het niet goed praten alsof het een bewuste keuze is voor een slimme strategie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:01:
[...]

Wel heel erg verbloemt dan. Hij is duidelijk niet blij maar ik hoor niks over stoppen. Als er al zo iets in zit dan is het dat Hamilton aangeeft dat het voor zijn ego niet nodig is om een motor op te offeren om er toch nog iets van te maken. Dat hij niet zal gaan lopen klagen als ze hem een kansloze strategie/afstelling geven en legt zich neer bij de strategische beslissingen van het team ook als die niet leuk voor hem zijn.

Het valt denk vooral op omdat we het omgekeerde gewend zijn, coureurs die tegen iedere prijs door willen gaan met kansloze race ook al zegt het team dat het verstandiger is om de auto te sparen voor een betere kans.
"I would save this engine guys if I was you" kan ik alleen interpreteren als stoppen met rijden en opgeven. geen nut om extra kilometers op een blok te zetten als er toch niet voor punten gereden wordt.
Daar zal achter de schermen echt nog wel over gepraat gaan worden, al is het maar om HAM in een iets positievere mindset te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is het excuus van iedere egocentrische klootzak en iedere pestkop ooit. Ik snap dat er in het heetst van de strijd nogal 'direct' gecommuniceerd wordt en kan daar begrip voor hebben. Maar laten we het niet goed praten alsof het een bewuste keuze is voor een slimme strategie.
Het specifieke tot 10 tellen zeker niet nee, maar ging ook icm 2e worden terwijl je nog 1e had kunnen worden, zodat je team scherper wordt. Nogmaals Olav == korrel zout vaak.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dyrc schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:15:
[...]

"I would save this engine guys if I was you" kan ik alleen interpreteren als stoppen met rijden en opgeven. geen nut om extra kilometers op een blok te zetten als er toch niet voor punten gereden wordt.
Daar zal achter de schermen echt nog wel over gepraat gaan worden, al is het maar om HAM in een iets positievere mindset te krijgen.
Inderdaad, anders roept ie wel een keertje 'engine status please!' waarbij je aangeeft door te willen, maar van de engineers wil horen of dat verantwoord is. Door het zo als nu te zeggen doet ie precies het tegenovergestelde, en geeft ie aan dat ie wil stoppen tenzij de engineers het anders willen.

Uiteindelijk hetzelfde resultaat, maar wel met een heel andere instelling van de coureur.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:58

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/DHLAwards2022/06_ESP_DHL_Fastest_Pit_Stop.jpg.transform/9col/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfmDfHH41YvvIkyi_aDb4VQamUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyxBnVVsGlxogNnI7sR5xrsE.png?f=fotoalbum_large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Volgens mij is een F1-motor zo'n typische 90-10 situatie. Waar de eerste 90% van de perfomance slechts voor 10% van de slijtage zorgen. Voor die laatst 10% performance vliegt de slijtage omhoog (bv omdat door hitte alles een beetje meer is uitgezet) en dat doet zo'n motor de das om. Daarom zijn ze voortdurend bezig om de juiste performance-mode voor de motor te kiezen, soms wordt die zelfs meerdere keren per rondje aangepast. Ze hebben per motor een beperkt aantal hele snelle kilometers en de rest is gerommel in de marge.

Denk ik, zonder verstand van motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Motoren mogen niet meer van standen verwisselen, behalve als er iets aan de hand is. (langzamer; zie Perez in Miami.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:33
V.w.b. "save the engine". Met de ban op engine modes kan dat toch sowieso maar op één manier? En dat was wat Hamilton in de laatste ronde toepaste: het pedaal minder hard indrukken.

Ze mogen de motor niet meer terug schroeven. Dus de enige invulling op de vraag van Hamilton, naast gewoon doorrijden, is de auto parkeren. Ja ze mogen de motor terug schroeven, maar dat mag alleen in het geval van problemen en ook dan ben je volgens mij verplicht om te pitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

RobertMe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:26:
V.w.b. "save the engine". Met de ban op engine modes kan dat toch sowieso maar op één manier? En dat was wat Hamilton in de laatste ronde toepaste: het pedaal minder hard indrukken.

Ze mogen de motor niet meer terug schroeven. Dus de enige invulling op de vraag van Hamilton, naast gewoon doorrijden, is de auto parkeren. Ja ze mogen de motor terug schroeven, maar dat mag alleen in het geval van problemen en ook dan ben je volgens mij verplicht om te pitten.
Terugschroeven mag juist wel? tandje erbij niet meer (partymode opeens gebruiken)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Dat was dacht ik vanwege te weinig benzine, of een of andere lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

sjaool schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Niet ontnomen dat hebben ze uit hun handen laten glijden door geen pitstop te maken. Het was gewoon een fout van het team. Maar er zijn maar weinig die het met mij eens zijn vrees ik. ;)
Als hij een pitstop had gemaakt zou hij achter Max weer de baan op komen en daarbij had niemand kunnen verzinnen dat Masi de auto’s tussen Hamilton en Verstappen er tussenuit zou halen om vervolgens de SC heel snel naar binnen te halen.

Makkelijk praten dat de strategie van Mercedes slecht was, maar hadden nu eenmaal alles te verliezen en lagen aan kop.

Dus ja, de 8e WK is ‘m echt wel ontnomen daar. Net als dat de overwinning Leclerc gisteren ontnomen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-05-2022 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Ik heb dit gehad met de Engelse bedrijven die ik hierboven noemde. Bij 1 project had ik een Engelse manager die deze stijl hanteerde. Hij zei tegen mij dat hij een eikel was tegen mensen en mensen idd op deze manier op scherp zette. Dan achteraf kocht hij wel een biertje voor ze om het weer goed te maken. Hij verwachtte dat ik dit ook zou doen. Wat ik niet gedaan heb, want ik wilde niet het hele team tegen me in het harnas jagen. Gevolg van zijn manier van managen was dat iedereen hem idd een eikel vond en niemand hem vertrouwde.

Mensen zoals zij zouden eens het boek van Robin Olds (oud jachtvlieger en wing commander in de USAF) moeten lezen om te zien hoe een echte leider zich opstelt. In deze link staan wat punten opgesomd over leiderschap volgens Olds:
https://www.wsae.org/blog...s-from-general-robin-olds

Zouden vele managers/ F1 teambazen en ook aantal coureurs nog wat van kunnen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 19:17

Vuvuzela

My spire is forming

[...]
Ik vind het eigenlijk niet heel gek. Gok dat elke coureur wel een zwak moment heeft als hij na het 1e rondje van "top" plek naar 30sec achter de allerlaatste coureur gaat :X dan moet je je ff herpakken.

Kan het niet 123 vinden, maar Alonso kwam in zijn Honda tijd gewoon de pit in en stapte uit. "yea.. uhhh no brakes"

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Dj-sannieboy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Als hij een pitstop had gemaakt zou hij achter Max weer de baan op komen en daarbij had niemand kunnen verzinnen dat Masi de auto’s tussen Hamilton en Verstappen er tussenuit zou halen om vervolgens de SC heel snel naar binnen te halen.

Makkelijk praten dat de strategie van Mercedes slecht was, maar hadden nu eenmaal alles te verliezen en lagen aan kop.

Dus ja, de 8e WK is ‘m echt wel ontnomen daar. Net als dat de overwinning Leclerc gisteren ontnomen is.
Leclerc is gisteren gewoon uitgevallen, daar is niets aan ontnomen. Net als dat Hamilton in die laatste race gewoon pech had. Belangrijkste daarbij is dat Hamilton de races daarvoor juist veel meer geluk had gehad en verschillende keren juist het voordeel kreeg bij incidenten. Als je dus die laatste race een slechte beslissing vind die niet genomen had moeten worden, moet je datzelfde bij eerdere races ook doen. En dan had Max al eerder het kampioenschap zeker gesteld.

Uiteindelijk was het kampioenschap voor Max terecht, maar had Ham die laatste race moeten winnen :+

Maar bovenal, de scheids heeft altijd gelijk en de uitkomst ligt daarmee vast. Weinig nut om daar verder over door te gaan, zeker omdat je het dan ook over eerdere beslissingen moet hebben en niet alleen over de laatste race.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Vuvuzela schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Ik vind het eigenlijk niet heel gek. Gok dat elke coureur wel een zwak moment heeft als hij na het 1e rondje van "top" plek naar 30sec achter de allerlaatste coureur gaat :X dan moet je je ff herpakken.

Kan het niet 123 vinden, maar Alonso kwam in zijn Honda tijd gewoon de pit in en stapte uit. "yea.. uhhh no brakes"
Zoals ik al eerder zei vind ik het ook niet gek, maar ga dan niet achteraf net doen of jij de spirit er zo goed in hebt gehouden. Het is zijn team die hem heeft laten doorzetten en zich laten herpakken. Het kan geen kwaad om je team daar dan achteraf even heel duidelijk voor te bedanken.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-05 16:44
Max had de combinatie gewoon verkeerd uit zn hoofd geleerd :+
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/hafxmzppk6191.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:01:
Wel heel erg verbloemt dan. Hij is duidelijk niet blij maar ik hoor niks over stoppen.
Zo verbloemd is het niet, aangezien z'n engineer/het team het ook duidelijk interpreteerde als stoppen. Die reageert direct dat doorgaan voor punten (een potentiële P8 verwachtten ze blijkbaar op dat moment) beter is.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Volgens mij is een F1-motor zo'n typische 90-10 situatie. Waar de eerste 90% van de perfomance slechts voor 10% van de slijtage zorgen. Voor die laatst 10% performance vliegt de slijtage omhoog (bv omdat door hitte alles een beetje meer is uitgezet) en dat doet zo'n motor de das om. Daarom zijn ze voortdurend bezig om de juiste performance-mode voor de motor te kiezen, soms wordt die zelfs meerdere keren per rondje aangepast. Ze hebben per motor een beperkt aantal hele snelle kilometers en de rest is gerommel in de marge.

Denk ik, zonder verstand van motoren.
De meeste blokken lijken "nieuw" net wat beter te draaien dan met wat km erop. doet mij meteen denken aan hoe HAM het seizoen vorig jaar af aan het sluiten was, nieuw blok erin, penalty pakken, 10 rondes daarna weer aanhaken bij de top en na een bandenwissel als #1 eenzaam de horizon over.

In Barcelona heeft Mercedes z'n 2e blok al gepakt (ICE, TC, MGUK MGUH), en ik denk dat HAM toch zat te hoofdrekenen dat hij de rest van het seizoen maar 3 blokken mag gebruiken (zonder penalty).
en misschien ook de hamvraag (padum ptssss) of hij niet zat te overwegen om deze peak-performance van het nieuwe blok te gebruiken voor Monaco?
edit: ik weet er even weinig van, mijn verstand van motoren is beperkt tot "igniting compressed dinosaur"

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 23-05-2022 14:44 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

Nee de winst van die specifieke race dan wellicht, maar hou alsjeblieft op dat het WK hem daar ontnomen is :z

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 02:40

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

[...]
Net als dat de overwinning Leclerc gisteren ontnomen is.
Lap 28 van de 66 rondjes en de overwinning is Leclerc ontnomen? Een wedstrijd is pas bepaald wanneer je de finish lijn behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:41:
Zo verbloemd is het niet, aangezien z'n engineer/het team het ook duidelijk interpreteerde als stoppen. Die reageert direct dat doorgaan voor punten (een potentiële P8 verwachtten ze blijkbaar op dat moment) beter is.
In dat geval had ik dus iets verwacht als "punten doen er niet toe, we hebben de data nodig" of zelfs "vriend, we hebben een contract met onze sponsoren, rijden met die handel!". Ik leg de reactie van GP dus uit als "er liggen genoeg punten op tafel om een motor af te raggen"

Wat vast ook een rol speelt is dat Mercedes niet zo goed gaat en niemand weet hoe het verder gaat. Porpoising lijkt nu onder controle maar wat heeft het gekost en hoe veel verder is de rest intussen?
Punten in de pocket heeft dan al snel de voorkeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

JB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Nee de winst van die specifieke race dan wellicht, maar hou alsjeblieft op dat het WK hem daar ontnomen is :z
die laatste 5 races vorig seizoen nam Mercedes een loopje met zowel het motor reglement als de achtervleugel. die main plane klapte op elk recht stuk open en Hamilton was dominant a la 2020. En dan nog weten te verliezen. Daar heeft Max ook wel met hand en tand voor moeten vechten (ook wel over de limiet). 7 penalty points in die races. dit seizoen nog geen een.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

dyrc schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:42:
[...]

De meeste blokken lijken "nieuw" net wat beter te draaien dan met wat km erop. doet mij meteen denken aan hoe HAM het seizoen vorig jaar af aan het sluiten was, nieuw blok erin, penalty pakken, 10 rondes daarna weer aanhaken bij de top en na een bandenwissel als #1 eenzaam de horizon over.

In Barcelona heeft Mercedes z'n 2e blok al gepakt (ICE, TC, MGUK MGUH), en ik denk dat HAM toch zat te hoofdrekenen dat hij de rest van het seizoen maar 3 blokken mag gebruiken (zonder penalty).
en misschien ook de hamvraag (padum ptssss) of hij niet zat te overwegen om deze peak-performance van het nieuwe blok te gebruiken voor Monaco?
edit: ik weet er even weinig van, mijn verstand van motoren is beperkt tot "igniting compressed dinosaur"
in monaco zullen ze wel racen met unit 1. Daar maakt power weinig uit. Ja, in de qualy. Dat dan weer wel. Ricciardo won daar ooit ZONDER hybride systeem (min 200 pk).

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nemean schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Lap 28 van de 66 rondjes en de overwinning is Leclerc ontnomen? Een wedstrijd is pas bepaald wanneer je de finish lijn behaald.
ik weet niet waardoor Max uitviel, maar dat leken gremlins, de PU is nog goed. Bij Ferrari is de turbo vastgelopen zo te horen, dan lijkt het me dat ze net iets te agressief zijn gegaan qua power stand.

Daar heb je ook voordeel van (Pole Position, meer pace) dus in hoeverre is dat dan het gevolg van die keuze, e.g. hoe terecht was dat?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 08:18
redwing schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Inderdaad, anders roept ie wel een keertje 'engine status please!' waarbij je aangeeft door te willen, maar van de engineers wil horen of dat verantwoord is. Door het zo als nu te zeggen doet ie precies het tegenovergestelde, en geeft ie aan dat ie wil stoppen tenzij de engineers het anders willen.

Uiteindelijk hetzelfde resultaat, maar wel met een heel andere instelling van de coureur.
De engineers waar de coureurs mee praten zijn geen random mensen, maar hun teamgenoten/collega's. Daarnaast zien ze die collega's veel meer, dan alleen op racedag. Het communiceren hoeft dus echt niet te voldoen aan bepaalde punten of wat dan ook. Tuurlijk is dat 'omdenken' leuk , maar op dat moment echt niet. Relativeren is bijna altijd achteraf.

Zie bijv Magnussen zijn reactie op zijn bericht: https://www.motorsport.co...t-of-the-moment/10309443/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Nee, we gaan hier niet nog een keertje de ontknoping van 2021 doen.

[ Voor 42% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-05-2022 00:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
mrstylo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:06:
[...]

De engineers waar de coureurs mee praten zijn geen random mensen, maar hun teamgenoten/collega's. Daarnaast zien ze die collega's veel meer, dan alleen op racedag. Het communiceren hoeft dus echt niet te voldoen aan bepaalde punten of wat dan ook. Tuurlijk is dat 'omdenken' leuk , maar op dat moment echt niet. Relativeren is bijna altijd achteraf.

Zie bijv Magnussen zijn reactie op zijn bericht: https://www.motorsport.co...t-of-the-moment/10309443/
Dat zijn typisch de verschillen tussen het echte gevoel wat tijdens de race wordt geuit tegenover de taktische/diplomatieke uitleg die achteraf wordt gegeven. Dit is door de FIA al als racing-incident bestempeld, dus heb je alleen jezelf ermee door het een bewuste aktie te blijven noemen. Dat zal dan ook niet snel gebeuren :)

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dj-sannieboy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:07:
[...]

De wedstrijd en daarmee het WK :)
fair and square verloren.

revisionist praatjes van Mercedes maken dat niet anders. Zelfs nadat ze kozen niet te pitten was het nog onduidelijk wie ging winnen. Ik denk dat iedereen die laatste ronde bloedstollend vond en niet omdat het vast stond wie er on top zou komen.

Had Masi maar gewoon die paar andere autootjes laten gaan, dat kon nog echt wel in die ronde, dan had merc geen enkele munitie gehad. Maar dan hadden ze wel iets anders gevonden.

anyway, moeten we het hier elke race weer over hebben??

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Dj-sannieboy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:07:
[...]

De wedstrijd en daarmee het WK :)
Zoals gezegd moet je dan ook de akties bekijken waar Hamilton juist enorm voordeel bij had. En als je daarbij de punten eerlijk verdeelt, had Hamilton bij die laatste race het WK al niet meer kunnen winnen.

[removed]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Flauwekul. Een WK komt niet tot stand in 1 race, net zoals een race-overwinning niet in 1 ronde tot stand komt.

Het 2021 WK was het resultaat van 22 races. Als de laatste race van het seizoen, race 10 was geweest, had niemand het er meer over, net zoals niemand het meer heeft over de keren dat andere beslissingen van de wedstrijdleiding in het voordeel van een bepaalde coureur (of coureurs) zijn uitgevallen.

W.b.t. het uitvallen van Leclerc: F1 is een mechanische sport en "to finish first, first you have to finish". Max' is ook geen pole 'ontnomen' omdat hij die laatste ronde in Q3 niet kon rijden vanwege z'n DRS-probleem. Verder was het nog ruim vóór de helft van de race toen LEC uitviel, verre van gegarandeerd dat hij hem had gewonnen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomcatter_31
redwing schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Zoals gezegd moet je dan ook de akties bekijken waar Hamilton juist enorm voordeel bij had. En als je daarbij de punten eerlijk verdeelt, had Hamilton bij die laatste race het WK al niet meer kunnen winnen.
Alleen is op basis van dit soort zaken 'eerlijk verdelen' heel erg subjectief, dus het is dan niet echt te stellen wie dan wanneer kampioen zou zijn geweest. Dat hangt af aan wie je het zou vragen. ;)

De uiteindelijke uitslag is gewoon goed. Hamilton had verdiend om de laatste race te winnen (idd, subjectief :p) en naar mijn mening is over heel seizoen bekeken terecht dat Verstappen kampioen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Legian117
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:36
pro_6or schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:10:
[...]
anyway, moeten we het hier elke race weer over hebben??
Ik hoop het niet, maar sommige kunnen het lastig loslaten. Misschien moeten we die mensen gewoon eens helpen door dat soort opmerkingen te negeren. Elke reactie lokt weer meer reacties uit ;)
Kunnen we eens gezellig kijken naar de leuke strijd die er nu plaatsvind.

XSX: legianb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:53
Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:16:
[...]

Flauwekul. Een WK komt niet tot stand in 1 race, net zoals een race-overwinning niet in 1 ronde tot stand komt.

Het 2021 WK was het resultaat van 22 races. Als de laatste race van het seizoen, race 10 was geweest, had niemand het er meer over, net zoals niemand het meer heeft over de keren dat andere beslissingen van de wedstrijdleiding in het voordeel van een bepaalde coureur (of coureurs) zijn uitgevallen.

W.b.t. het uitvallen van Leclerc: F1 is een mechanische sport en "to finish first, first you have to finish". Max' is ook geen pole 'ontnomen' omdat hij die laatste ronde in Q3 niet kon rijden vanwege z'n DRS-probleem. Verder was het nog ruim vóór de helft van de race toen LEC uitviel, verre van gegarandeerd dat hij hem had gewonnen.
Als het dan inderdaad over 'ontnemen' gaat werkt dat inderdaad twee kanten op. Ben het volledig met je post eens! :)

Twente komt eraan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tomcatter_31 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:17:
[...]
Alleen is op basis van dit soort zaken 'eerlijk verdelen' heel erg subjectief, dus het is dan niet echt te stellen wie dan wanneer kampioen zou zijn geweest. Dat hangt af aan wie je het zou vragen. ;)
Met eerlijk bedoel ik in dit geval gewoon alles door 2 delen. Je moet de verdeling sowieso wel heel raar leggen wil je Hamilton met meer punten laten eindigen. Dan moet je nl. alle, inclusief de laatste in het voordeel van Hamilton zetten.
De uiteindelijke uitslag is gewoon goed. Hamilton had verdiend om de laatste race te winnen (idd, subjectief :p) en naar mijn mening is over heel seizoen bekeken terecht dat Verstappen kampioen is.
Precies. Ook als je de voor/nadelen die ze hebben gehad door de controversionele beslissingen naast elkaar zet kom je daar op uit. Maar ik stop hierover, de uitslag ligt vast en kan niet meer veranderen, en het is niet alsof dit de eerste keer is dat er onenigheid is over een race/kampioenschap :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 06:42

siggy

Wait.... what?

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:54:
[...]

DRS was toch wel meer aan de hand, na zo veel races zal Verstappen toch wel weten hoe het werkt. De reacties van GP wezen ook niet die kant op.

Volgens mij ging die 'kerbing' instructie over het gerammel van de auto, dat door het gerammel DRS niet goed open ging. Misschien wel het omgekeerde, dat ze het gestuiter na de kerb hielp om DRS wel open te krijgen.

Uit de media horen we geluiden dat het iets met de wind te maken had. Dat kan verklaren waarom de andere DRS zone wel goed leek te werken. In dat geval kan het gestuiter na de kerb er voor gezorgd hebben dat de vleugel net even anders in de wind ligt waardoor DRS wel werkte.

Nog een optie is dat DRS weer dichtschoot door het gerammel. Zo iets lijkt een keer in beeld te zijn geweest, als hebben we ook een geval gehad waarin Verstappen de klep zelf weer dicht leek te doen door te vaak te drukken.

Zelf ga ik voor de eerste optie, dat de klap van de kerb de auto deed rammelen en vervormen waardoor DRS niet open ging/bleef.
Ja dat was precies wat die instructie inhield, ná het afrijden van de kerb pas de drs inschakelen. Ofwel dat er intern door de trillingen een signaal binnenkwam dat de drs weer dichtmoet, misschien dat het rempedaal net werd aangetikt, of door het trillen gas gelift werd, dan gaat de drs ook dicht namelijk. En we weten allemaal dat Max best agressief over kerbs gaat tov de rest.

Dat het de wind zou zijn is beetje raar, Max rijdt daar niet als enige rond, maar wel als enige met dat probleem.

Men mag toch hopen dat het team nu wel heel duidelijk heeft wat het probleem wel of niet was, maar tot dusverre lijkt het gewoon de trillingen te zijn. Dat ze maar een filmdag spenderen om dat te analyseren, want het is een specifiek Max probleem in dit veld.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het is veel erger als zijn 8ste dat hem is ontnomen. Hij is nu aantoonbaar een mens. Russel rijdt rondjes rond hem heen met die W13. Zoals Fernando zei: welkom in F1.

Je moet God niet doden, je moet enkel tonen dat hij bloedt en dan doen de haaien de rest wel.
De perfecte storm voor Lewis met: retire the car, save the engine is zich aan het vormen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
laat dit ook

[ Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-05-2022 00:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
[...]
I call BS -> Hij heeft het zelf weggegooid in Baku en Monaco. :) . Maar laten we niet weer die kant opgaan O+

@ motivatie-Hamilton-discussie
Dit heeft hij toch al zijn hele carrière? Als het even tegenzit, direct bij de pakken neer zitten.

Het team heeft gisteren een 3-5 gehaald; niet Hamilton.

[ Voor 22% gewijzigd door StealthyPeanut op 23-05-2022 16:00 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTcsCXnUAAEAEUa?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 12:52
Ja, PER en VESR hadden het gewoon uit moeten vechten?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
basvn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Terugschroeven mag juist wel? tandje erbij niet meer (partymode opeens gebruiken)
Ja en nee. Terugschroeven moet duidelijk zijn dat die terug geschroefd is en eigenlijk ook om echt erger te voorkomen en dus de pits in. Als je zomaar kunt terugschroeven dan kun je nog steeds de partymode in de Q gebruiken en bij de start een lager standje instellen en verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:32:
Dat het de wind zou zijn is beetje raar, Max rijdt daar niet als enige rond, maar wel als enige met dat probleem.
Wat wel een dingetje is is dat ze nu de eerste keer een higher downforce vleugel reden. De DRS actuator zelf is hetzelfde, maar de verbinding met de vleugel is wel afwijkend. Het kan dus ook daarmee te maken hebben. Die races waar het vorig jaar mis ging (Brazilië etc) was ook met een specifieke achtervleugel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:42
RobertMe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Ja en nee. Terugschroeven moet duidelijk zijn dat die terug geschroefd is en eigenlijk ook om echt erger te voorkomen en dus de pits in. Als je zomaar kunt terugschroeven dan kun je nog steeds de partymode in de Q gebruiken en bij de start een lager standje instellen en verder.
Nee, regelementair mag je terugschroeven bij (aantoonbare) problemen met de PU. Je hoeft dan niet de pits in te komen, je kunt gewoon doorrijden. Alleen, mochten de problemen verholpen zijn, dan is er geen weg terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
codex schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Nee, regelementair mag je terugschroeven bij (aantoonbare) problemen met de PU. Je hoeft dan niet de pits in te komen, je kunt gewoon doorrijden. Alleen, mochten de problemen verholpen zijn, dan is er geen weg terug.
Dat bedoelde ik, naar de pits rijden om uit te vallen. Want bij terugschroeven zullen er ook wel flinke problemen zijn. IIRC heeft Perez bv in Miami de motor ook niet echt teruggeschroefd maar liep die niet meer op 100%.

Edit:
Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Zie Ricciardo in Monaco 2018 :P Kapotte MGU-K maar wel nog op P1 uitrijden. Maar bij terugschroeven zal dat normaliter betekenen dat er zoveel paarden missen dat doorrijden geen zin heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 23-05-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ze mogen de motor niet meer terug schroeven
Technisch gezien heb je gelijk dat er een verbod op de oude "engine modes" is maar volgens mij ligt de waarheid toch een beetje in het midden. Wat niet helpt is dat de term "mode" nog veel gebruikt wordt. Het bekendste voorbeeld hier zal de "engine 11, mode 5" van Redbull zijn. (Deze race hebben we zelfs een "engine 11, mode 6" gehad voor een dubbele snelle inlap van Verstappen).

Het zijn niet meer de engine modes van vroeger, er lijkt meer nadruk te liggen op de elektrische systemen en brandstofverbruik, maar er gaat bij mij niet in dat het helemaal geen invloed heeft op de slijtage van de motor.

De situatie op de baan heeft ook invloed. Zo is koelen moeilijk als er nauw gevolgd wordt. Daardoor lopen de temperaturen in de motor op en ook dat zal z'n invloed hebben op de slijtage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21
[...]

Hij toen 5 seconden achter lag en pitte voor verse mediums (meen ik) hadden ze gratis kunnen pitten, maar ze bleven buiten. Daar verloor MER het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:42
RobertMe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:28:
[...]
Zie Ricciardo in Monaco 2018 :P Kapotte MGU-K maar wel nog op P1 uitrijden. Maar bij terugschroeven zal dat normaliter betekenen dat er zoveel paarden missen dat doorrijden geen zin heeft.
Die was ik al weer even vergeten! Er zijn weinig circuits waar een flink technisch mankement zoals uitvallen hybride systemen nog winst kunnen opleveren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:40

SuBBaSS

-has Ryzen

Je plusje was wel genoeg hoor.

laat dat ook

[ Voor 33% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-05-2022 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RobertMe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Dat bedoelde ik, naar de pits rijden om uit te vallen. Want bij terugschroeven zullen er ook wel flinke problemen zijn. IIRC heeft Perez bv in Miami de motor ook niet echt teruggeschroefd maar liep die niet meer op 100%.

Edit:
Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Zie Ricciardo in Monaco 2018 :P Kapotte MGU-K maar wel nog op P1 uitrijden. Maar bij terugschroeven zal dat normaliter betekenen dat er zoveel paarden missen dat doorrijden geen zin heeft.
De sensor gaf rare waardes. Die hebben ze uitgeschakeld en een soort generieke waarde gebruikt waarmee je goed zit. Maar dat is niet optimaal, daarvoor heb je een werkende sensor nodig.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 25-05 12:57
Blijkbaar waren het de turbo en de MGU-H die het einde van Leclerc zijn Spaanse GP verzorgden. Ben benieuwd wat Zhou zijn probleem was.
https://www.autosport.com...o-mgu-h-failure/10309763/

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:19

Leclerc's Joy Turns To Despair And The Best Team Radio | 2022 Spanish Grand Prix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
pro_6or schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:38:
[...]

De sensor gaf rare waardes. Die hebben ze uitgeschakeld en een soort generieke waarde gebruikt waarmee je goed zit. Maar dat is niet optimaal, daarvoor heb je een werkende sensor nodig.
Which proves my point. De motor was niet teruggeschroefd. Maar door het overrulen van de sensor leverde hij net wat minder performance. Als ze de motor terugschroeven moet dat echt zichtbaar zijn in dat tientallen of honderden PKs missen. En doorrijden eigenlijk dus ook niet zinvol is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Extigo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:53:
Blijkbaar waren het de turbo en de MGU-H die het einde van Leclerc zijn Spaanse GP verzorgden. Ben benieuwd wat Zhou zijn probleem was.
Dat de turbo het loodje heeft gelegd was wel duidelijk maar de manier waarop is interessant. Leek wel alsof die geen tegendruk meer had en plots overtoeren ging maken. En dan is het de vraag of de MGU-H teveel energie heeft geleverd op het moment om de turbo op te spoolen (of te weinig energie opnam om het spoolen te remmen). En dan is de vraag, was het plenum leeg en ging die te snel omhoog waardoor het pomp rendement omlaag ging en je meer pijn krijgt omdat het pompen zinloos is. Zeker rmet die hoge temperaturen.

Zeker met wat kilometers op de teller worden turbo's sneller omdat de speling toeneemt totdat het teveel wordt en het verhaal stopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2022 20:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Extigo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:53:
Ik dacht dat beiden hetzelfde geluidje lieten horen toen het mis ging?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:26
Volgens Scarbs waren het pinnetjes die het DRS probleem van Max veroorzaakten: te veel frictie rond het pivot van de DRS flap, waardoor de actuator de flap niet helemaal open kreeg.
Hij speculeert dat dit onderdeel onder handen is genomen met het redesignen/gewichtbesparen, en dus te veel flex heeft, en daardoor er te veel frictie is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Idee van de drone boven de baan is leuk alleen moeten ze dat ding volgende keer door een cameraman laten besturen en niet door iemands die paarse tijden probeert te zetten in elke sector. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-05 13:34
boxlessness schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:59:
Volgens Scarbs waren het pinnetjes die het DRS probleem van Max veroorzaakten: te veel frictie rond het pivot van de DRS flap, waardoor de actuator de flap niet helemaal open kreeg.
Hij speculeert dat dit onderdeel onder handen is genomen met het redesignen/gewichtbesparen, en dus te veel flex heeft, en daardoor er te veel frictie is.

[YouTube: What Caused Max Verstappen's DRS Issues?]
Ha, dan had ik het toch goed gegokt :D Je zag ook dat ze rondom alle scharnierpunten alles verstevigd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:00

Jebus4life

BE User

Opvallend hoe weinig Sainz uit die auto lijkt te halen.

Kijk naar dat verschil met Hamilton, die rijdt 10 ronden lang op zijn banden op het moment dat Sainz rond ronde 32-33 binnenkomt, en houdt gewoon knal hetzelfde tempo, Sainz moet zelfs opnieuw binnen voor Hamilton, waarmee die gewoon een pak sneller is dan de Ferrari (tot dat issue).

Haalt Leclerc dan zó enorm veel meer uit die auto?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

How The Championship Changed in Barcelona | 2022 Spanish Grand Prix

* Insert American Drama Mode *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jebus4life schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Opvallend hoe weinig Sainz uit die auto lijkt te halen.

Kijk naar dat verschil met Hamilton, die rijdt 10 ronden lang op zijn banden op het moment dat Sainz rond ronde 32-33 binnenkomt, en houdt gewoon knal hetzelfde tempo, Sainz moet zelfs opnieuw binnen voor Hamilton, waarmee die gewoon een pak sneller is dan de Ferrari (tot dat issue).

Haalt Leclerc dan zó enorm veel meer uit die auto?
Sainz is goed maar niet geweldig. Max in zijn échte rookie year (f3 is toch wel heel wat anders) outscorede hem 4 tegen 1 en dan had hij nog weer technische pech ook.

Lec is een stuk sneller, zeker nu het er echt om gaat. Max is beter maar Lec is ook goed. Op sommige momenten zelfs briljant. Van Amersfoort vond hem ook heel bijzonder. Ik denk ook wel dat de nr1 steeds een iets betere auto heeft, zeker begin seizoen wanneer er weinig onderdelen klaar zijn.

Sainz zal wellicht ook aero schade hebben gehad, die spinde hard het grind in.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:En zo te zien moest het topic na de race weer verpest worden met hoe kan het ook anders dan Hamilton. Slot erop.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord