Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Heb er heel veel zin in, dit is een van me favoriete circuits.
[ Voor 10% gewijzigd door G_Dragon op 18-05-2022 08:31 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Qua Formule 1 races meestal niet. Maar ik reed hem vaak in GrandPrix 4 in de oude layout met de hoge curbstones op het einde.G_Dragon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:27:
Anoniem: 499527
Zo veel mensen, zo veel smaken.G_Dragon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:27:
Juist een van mijn minst favoriete circuits
Benieuwd naar alle updates, wie hier wint wordt kampioen
Vaak een saaie race, benieuwd wat de nieuwe aero doet in de laatste chicane/bocht voor het inhalen. En hoe erg het stuiteren van de Merc is dit weekend. Na Miami waar het allemaal wel prima leek te gaan waren het stuiterballen in de pre-season tests..
Het grote update weekend. Ben benieuwd wat ze uitrichten. En hoe snel de teams het aan de praat krijgen.
Het weekend van de updates en wat ons een beter beeld gaat geven wat de eerste helft van het WK ons gaat geven!
Basement Bios ---- Exo-S
Ben benieuwd naar de lijstjes van de FIA met de wijzigingen van alle auto's
Kijken wie er veel en wie er niks mee gaat nemen naar Barcelona.
In Miami heeft Ferrari de medium downforce achtervleugel in de kist gelaten maar komen hier met een groter update pakket. Alpine schijnt ook met een andere achtervleugel te komen. Kijken of Mercedes de eerste testwagen (die met side pods) uit de mottenballen gaat halen?TrekDr0p schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:31:
Ben benieuwd naar de lijstjes van de FIA met de wijzigingen van alle auto's
Zodra er een show and tell artikel is zal ik het hier plaatsen.
Verhaaltje van de upgrades van Ferrari en RedBull: https://www.formula1.com/...LyA3rNfOVHStTHvJ2UHF.html
Met o.a. de "Skate"van RedBull.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ben benieuwd naar FP1 met de Vries!
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat de schade aan de Ferrari bolides voor impact heeft op het besteedbaar budget? Want iedere flinke schadepost geeft Red Bull (en elk team wat geen flinke schade rijdt), toch ruimte voor extra upgrades, of zie ik dat verkeerd?Illegal_Alien schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:57:
Verhaaltje van de upgrades van Ferrari en RedBull: https://www.formula1.com/...LyA3rNfOVHStTHvJ2UHF.html
Ik heb trouwens geen idee hoe dat butgetplafond wordt gehandhaafd/gemonitord.
Testing, one, two ...
En wat een afgeschreven Williams kost! Ik bedoel na de F-E is botsauto's toch onderdeel van je DNA neem ik aan.AvK schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:27:
Ben benieuwd naar FP1 met de Vries!
ping 127.212.23.124
Daar hebben ze genoeg ervaring mee met Latifi dus dat scheelt.pjottum schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:55:
[...]
En wat een afgeschreven Williams kost! Ik bedoel na de F-E is botsauto's toch onderdeel van je DNA neem ik aan.
Hebben ze dit weekend wel een dubbele kostenpost, aangezien Latifi ook gewoon rijdt (ja ook als De Vries op de plek van Latifi zou rijden in FP1 zou Latifi nog steeds 4 sessies de kans krijgen op een write-off).TinusXIII schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:58:
[...]
Daar hebben ze genoeg ervaring mee met Latifi dus dat scheelt.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Maar Alonso een racewin.
Ik heb er weer zin in, benieuwd of de nieuwe auto's dit circuit wat meer reuring kunnen geven.
[ Voor 6% gewijzigd door basvn op 18-05-2022 14:03 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Plaatje/UBB-code is kaputbasvn schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:36:
[img]https://pbs.twimg.com/media/FTCYqMLWUAUbtPn?format=jpg&name=large[img]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
basvn schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:36:
[img]https://pbs.twimg.com/media/FTCYqMLWUAUbtPn?format=jpg&name=large[img]
Gemiste kans om hier brede sidepods in te tekenen. 😂
Want?flessuh schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:05:
[...]
Gemiste kans om hier brede sidepods in te tekenen. 😂
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Snap niet zo goed waarom updates veel meer budget zouden kosten.
Het personeel heb je al ingehuurd voor het hele jaar. Ook die de updates uittekenen.
Je moet elke race al nieuwe onderdelen hebben, dus het lijkt mij dat alleen productie van deze updates misschien iets meer kosten, maar als je dat goed timed en niet te veel onderdelen op voorraad hebt, zullen de grondstoffen ook wel mee vallen.
Maar goed misschien begrijp ik het niet zo heel goed.
Het personeel heb je al ingehuurd voor het hele jaar. Ook die de updates uittekenen.
Je moet elke race al nieuwe onderdelen hebben, dus het lijkt mij dat alleen productie van deze updates misschien iets meer kosten, maar als je dat goed timed en niet te veel onderdelen op voorraad hebt, zullen de grondstoffen ook wel mee vallen.
Omdat die naar verluid terug keren op de Mercedes in Spanje.
Bron?dutchgio schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:14:
[...]
Ze kunnen nu juist de vergelijking maken tussen beide soorten sidepods omdat ze met de brede al gereden hebben in Spanje tijdens de pre-season test. Maar voor zover ik gelezen heb is de gedachte dat ze zonder sidepods alsnog sneller waren dus dat teruggaan naar breed geen zin heeft. Porpoising hadden ze met beide varianten al.
Updates die werken kosten inderdaad geen geld (los van r/d)Speedy55 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:12:
Updates die niet werken zijn nu weggegooid geld aan r/d en productie.
Als je een veilige voorsprong op de competitie hebt (qua punten en pace) zou je met minder updates hoeven te komen wat met name tijdens het r/d stuk geld bespaard.
En waar heb je die wijsheid vandaan?dutchgio schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:14:
[...]
Niet werkende updates snap ik wel ja, maar goed Ferrari klaagt dat Redbull al bijna teveel geld uitgegeven heeft, maar dat kunnen ze dus helemaal niet weten lijkt mij.Puc van S. schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:27:
[...]
Updates die werken kosten inderdaad geen geld (los van r/d)
Updates die niet werken zijn nu weggegooid geld aan r/d en productie.
Als je een veilige voorsprong op de competitie hebt (qua punten en pace) zou je met minder updates hoeven te komen wat met name tijdens het r/d stuk geld bespaard.
Vraag mij namelijk af wat R&D extra kost, personeel is vaak het meeste en dat hebben ze toch al betaald. Dan maken ze natuurlijk wel een mal ofzo voor een nieuwe spoiler.
Nou ja we moeten het afwachten, maar tot nu toe is Red Bull goed met zijn upgrades.
Naast budget zijn er natuurlijk ook nog de limieten op CFD en windtunnel. Red Bull wordt daarop gekort. Ferrari werd, of wordt, dat niet (beetje afhankelijk van meetpunt en wanneer de nieuwe dingen ingaan, uiteindelijk vorig jaar dan wel derde dus maar één stapje onder Red Bull).Speedy55 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:12:
V.w.b. budget heb je denk ik wel een punt. Als je Just-in-Time produceert zal dat wel weer meevallen. En bv als reserve een ouder / ander model meenemen i.p.v. bv elk weekend 4 voorvleugels meenemen die circuit specifiek zijn er maar 2 meenemen en dan nog 2 oudere die ook "goed genoeg" zijn. Immers zullen de reserve normaliter niet gebruikt worden. Één reserve is wellicht nog een optie, maar één reserve per auto zal veel minder voorkomen denk ik.
En terwijl ik dit type: allemaal reserveonderdelen meenemen kost natuurlijk ook weer vracht en dus geld dus ook daarop doen ze wellicht bezuinigen. Minder reserveonderdelen meenemen en dus bezuinigingen op vracht.
Ik heb recent ergens gelezen dat Red Bull een aantal onderdelen opnieuw heeft gemaakt maar dan hol i.p.v. massief. Daar was eerder geen tijd voor. Dat soort 'updates' zullen idd weinig extra geld kosten, je moet toch al door het hele seizoen heen nieuwe onderdelen maken vanwege slijtage/beschadigingen etc.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Een rondje langs de teams wat betreft upgrades:
Ferrari
Vorige week vrijdag had Ferrari een filmdag op Monza met hun nieuwe pakket. Het pakket moet minstens 3 tienden opleveren. Het circuit van Barcelona moet de F1-75 goed liggen.
Red Bull
Heeft ook weer wat upgrades bij zich. Sprake is van 5 kilo gewichtsverlies.
Mercedes
Komt met een nieuwe ondervloer tegen het stuiteren. De banden op temperatuur krijgen zal dit weekend geen probleem zijn met zo'n 28 graden in het vooruitzicht op zondag. Mocht het Barcelona pakket niet werken dan kan Mercedes hun seizoen definitef afschrijven volgens AMuS (qua ontwikkeling waarschijnlijk, want Mercedes staat 3e in het kampioenschap, er zijn nog 17 races te gaan en er kan van alles gebeuren).
McLaren, Alfa Romeo en Aston Martin
Komen met een groot upgrade pakket. Bij Alfa Romeo rijdt alleen Bottas met het upgrade pakket.
Alpine
In ieder geval een nieuwe achtervleugel.
Alpha Tauri
Onbekend, waarschijnlijk kleine dingen.
Haas
Geen, waarschijnlijk pas bij de grand prix van Frankrijk.
Williams
Onbekend.
https://www.auto-motor-un...el-1/vorschau-gp-spanien/
Ferrari
Vorige week vrijdag had Ferrari een filmdag op Monza met hun nieuwe pakket. Het pakket moet minstens 3 tienden opleveren. Het circuit van Barcelona moet de F1-75 goed liggen.
Red Bull
Heeft ook weer wat upgrades bij zich. Sprake is van 5 kilo gewichtsverlies.
Mercedes
Komt met een nieuwe ondervloer tegen het stuiteren. De banden op temperatuur krijgen zal dit weekend geen probleem zijn met zo'n 28 graden in het vooruitzicht op zondag. Mocht het Barcelona pakket niet werken dan kan Mercedes hun seizoen definitef afschrijven volgens AMuS (qua ontwikkeling waarschijnlijk, want Mercedes staat 3e in het kampioenschap, er zijn nog 17 races te gaan en er kan van alles gebeuren).
McLaren, Alfa Romeo en Aston Martin
Komen met een groot upgrade pakket. Bij Alfa Romeo rijdt alleen Bottas met het upgrade pakket.
Alpine
In ieder geval een nieuwe achtervleugel.
Alpha Tauri
Onbekend, waarschijnlijk kleine dingen.
Haas
Geen, waarschijnlijk pas bij de grand prix van Frankrijk.
Williams
Onbekend.
https://www.auto-motor-un...el-1/vorschau-gp-spanien/
[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 19-05-2022 21:22 ]
Die was dit jaar in Bahrein. Niet in Spanje.DataGhost schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:25:
[...]
Bron?
Ze kunnen nu juist de vergelijking maken tussen beide soorten sidepods omdat ze met de brede al gereden hebben in Spanje tijdens de pre-season test. Maar voor zover ik gelezen heb is de gedachte dat ze zonder sidepods alsnog sneller waren dus dat teruggaan naar breed geen zin heeft. Porpoising hadden ze met beide varianten al.
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Williams
Onbekend. --> Nyck de Vries
Xbox Live: Miesjh NL
Ben er live bij, zin in. Hopelijk weer mooi gevecht tussen Max en Leclerc en iig Max heelhuids aan de finish. Vorige keer dat ik er was viel ie in bocht 1 uit (2017).
En los van supporten van Max is wegvallen van hem vaak garantie op een saaie race, ook voor de neutrale kijker, dus fingers crossed.
En los van supporten van Max is wegvallen van hem vaak garantie op een saaie race, ook voor de neutrale kijker, dus fingers crossed.
Pre-season test was zowel in Spanje als Bahrain
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik wist niet dat Nyck een nieuw onderdeel op de wagen was.
Verdorie, het is nog waar ook.YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:08:
[...]
Pre-season test was zowel in Spanje als Bahrain
Ik ga even in een hoekje zitten treuren.
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Present.
Erg benieuwd hoe de nieuwe auto's het hier gaan doen en of de verschillende updates gaan werken (of niet).
Erg benieuwd hoe de nieuwe auto's het hier gaan doen en of de verschillende updates gaan werken (of niet).
Of je neemt even een extra kop koffie?Zorro schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:13:
[...]
Verdorie, het is nog waar ook.
Ik ga even in een hoekje zitten treuren.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Beste tip ooit!
Ik ken toevallig iemand die een aantal keer per jaar wat doet voor een team.Speedy55 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:12:
Maar die staat niet op de loonlijst van dat team maar wordt in gehuurd.
Hij maakt geen updates, maar werkt aan de machines. Maar kan me voorstellen dat er meer mensen zo betrokken zijn bij een team en als er grote updates moeten komen de kosten omhoog gaan.
Juri Vips rijdt FP1 voor Red Bull.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/12oSUvpRSqOgZNfZusigMy77.jpg?f=user_large)
"When you grow up your heart dies"
Op zich logisch natuurlijk dat ze hem in Perez zijn wagen zetten. Max is nu eenmaal degene met de meeste ervaring bij Red Bull en die moet natuurlijk ook de updates testen.
Testrijders voor vrijdag:
Williams - Nyck de Vries - wagen van Albon
Red Bull - Juri Vips - wagen van Perez
Alfa Romeo - Robert Kubica - wagen van Zhou
https://www.motorsport.co...spanish-gp-fp1-/10306628/
Beetje vreemd dat Kubica gaat rijden, dat is toch geen rookie meer?Chocoball schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:23:
Testrijders voor vrijdag:
Maar wel hun testrijder en volgens mij staat in zijn sponsorcontract ook gewoon dat hij minimaal een of meerdere tests op de baan moet doen. Er is geen verplichte rookie-test deze week, anders zijn zeven andere teams nog in overtreding.sjaool schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Beetje vreemd dat Kubica gaat rijden, dat is toch geen rookie meer?
Ah, er hangen dus geen verplichte data aan de rookie test? Ze moeten dus twee FP1 sessies gebruiken voor de rookie test maar mogen zelf weten wanneer ze dat doen? Tenminste dat is wat ik er nu uit begrijp. Het is wat dat betreft een beetje vaag voor mij.DataGhost schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:45:
[...]
Maar wel hun testrijder en volgens mij staat in zijn sponsorcontract ook gewoon dat hij minimaal een of meerdere tests op de baan moet doen. Er is geen verplichte rookie-test deze week, anders zijn zeven andere teams nog in overtreding.
Was er niet ook iets met dat beide rijders hun stoeltje een keer moeten afstaan? Dus zoals hierboven staat "natuurlijk in de auto van Perez want Verstappen is de man" kan dan ook niet. Dan moet Verstappen de volgende keer zijn auto afstaan. En gezien elke coureur Barcelona kan dromen kun je beter daar een FP niet rijden dan een onbekender circuit. Alhoewel Miami aantoont dat Verstappen ook op een nieuw circuit kan winnen terwijl die op vrijdag maar 15 ronden rijdt.
Net even naar zijn wiki gekeken maar behalve 1 goed seizoen weet ik niet wat ik er van moet vinden...https://nl.wikipedia.org/wiki/J%C3%BCri_Vips
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Klopt, dat las ik later ook. Elke coureur staat dit jaar één keer in een FP1 aan de kant om zijn stoeltje af te staan aan een rookie.RobertMe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:20:
Was er niet ook iets met dat beide rijders hun stoeltje een keer moeten afstaan? Dus zoals hierboven staat "natuurlijk in de auto van Perez want Verstappen is de man" kan dan ook niet. Dan moet Verstappen de volgende keer zijn auto afstaan. En gezien elke coureur Barcelona kan dromen kun je beter daar een FP niet rijden dan een onbekender circuit. Alhoewel Miami aantoont dat Verstappen ook op een nieuw circuit kan winnen terwijl die op vrijdag maar 15 ronden rijdt.
En wat Verstappen aangaat, dat is gewoon een buiten buiten buiten categorie coureur.
[ Voor 6% gewijzigd door sjaool op 19-05-2022 12:31 ]
Er zijn nog wel meer banen op de kalender met flinke uitloopstroken die relatief veilig zijn voor het materiaal maar idd Barcelona kunnen de meeste coureurs gewoon geblinddoekt rijden, ook de rookies.RobertMe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:20:
Vind het ook jammer dat ze Lawson niet in de Red Bull zetten. Hij moet in de Alpha testen.Snowhite0901 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:22:
[...]
Net even naar zijn wiki gekeken maar behalve 1 goed seizoen weet ik niet wat ik er van moet vinden...https://nl.wikipedia.org/wiki/J%C3%BCri_Vips
Vips wordt wel gezien als echt heel snel, kan zich goed aanpassen aan verschillende klasses, wordt al een tijdje gezien als een logische coureur voor de F1 uiteindelijk. Heeft wel bijzonder veel pech gehad in de Formule 2 begin dit jaar.
Vergeet niet dat de RB talenten vaak in een kleiner team gezet worden en ondanks dat het spec series zijn, bij een Prema is het makkelijker winnen dan bij MP Motorsport of Carlin.
Vergeet niet dat de RB talenten vaak in een kleiner team gezet worden en ondanks dat het spec series zijn, bij een Prema is het makkelijker winnen dan bij MP Motorsport of Carlin.
Nieuwe achtervleugel Ferrari:

Nieuwe achtervleugel AMR:

Nieuwe sidepods AMR:

Nieuwe vloer MER:

Veel naar mijn idee grote updates...
en trouwens hier nog een foto van de zogenaamde "Keel stay" Het onderdeel wat bij Red Bull het magische anti-porpoising geheim zou moeten zijn. Het zit aan de neus van de vloer onder de auto, en lijkt een soort grote demper te zijn. Lijkt mij ook niet iets wat andere teams snel kunnen implementeren...
Nieuwe sidepods AMR:
Nieuwe vloer MER:
en trouwens hier nog een foto van de zogenaamde "Keel stay" Het onderdeel wat bij Red Bull het magische anti-porpoising geheim zou moeten zijn. Het zit aan de neus van de vloer onder de auto, en lijkt een soort grote demper te zijn. Lijkt mij ook niet iets wat andere teams snel kunnen implementeren...
[ Voor 24% gewijzigd door Damian op 19-05-2022 14:29 ]
Ik herinner mij ergens gelezen te hebben, dat er meerdere teams zijn met deze oplossing. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb en over welke teams het gingDamian schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:21:
...
[Afbeelding]

De informatie over het circuit is ook weer gedeeld. Diverse vernieuwingen in de pitlane.
Valt me nu pas op hoe groot die dingen zijn, ook in de breedte (of juist lengte?). Lijkt wel een badkuip
In de Nu.nl podcast vertelde Ho Pin Tung dat oa. Ferrari ook zo'n soortgelijke demper hebben. De plaats waar deze zit verschilde wel per team.DeKaerften schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:56:
[...]
Ik herinner mij ergens gelezen te hebben, dat er meerdere teams zijn met deze oplossing. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb en over welke teams het ging
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Aston Martin was het eerste team, daarna gekopieerd door Ferrari en Red Bull (en nu dus Mercedes).DeKaerften schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:56:
[...]
Ik herinner mij ergens gelezen te hebben, dat er meerdere teams zijn met deze oplossing. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb en over welke teams het ging
Maar de keel stay is dus niet die demper, maar een vleugel die onder de neus ter hoogte van de splitsing van de vloer is geplaatst.
[ Voor 15% gewijzigd door EagleTitan op 19-05-2022 15:58 . Reden: keel stay uitleg ]
De demper is weer iets anders, dit gaat om de vleugel op het punt onder de neus waar de vloer zich opsplitstWom schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:18:
[...]
In de Nu.nl podcast vertelde Ho Pin Tung dat oa. Ferrari ook zo'n soortgelijke demper hebben. De plaats waar deze zit verschilde wel per team.
nevermind, de edit met een daadwerkelijke demper gemist
[ Voor 9% gewijzigd door EagleTitan op 19-05-2022 15:44 ]
Bedoel je niet de T-tray? dat is het voorste stukje van de vloer. Daar zit een design dingetje in dat inderdaad door Ferrari & Red Bull is over genomen.EagleTitan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:40:
[...]
Aston Martin was het eerste team, daarna gekopieerd door Ferrari en Red Bull (en nu dus Mercedes).
Maar de keel stay is dus niet die demper, maar een vleugel die onder de neus ter hoogte van de splitsing van de vloer is geplaatst.
Ah, ik verkeerde in de veronderstelling dat de tea tray (of T-tray, schrijfwijze varieert) de keel stay was, maar blijkbaar is dat laatste inderdaad de demper.RobertMe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:42:
[...]
Bedoel je niet de T-tray? dat is het voorste stukje van de vloer. Daar zit een design dingetje in dat inderdaad door Ferrari & Red Bull is over genomen.
Las elders weer keel wing voor die vleugel, dus lekker consistent overal

Er lekt dus (nog) niks van RBR updates. Ook in het nieuws afgelopen week vrij weinig. Dat was bij de wintertests ook een beetje zo.
Vooral Ferrari en Merc lekker veel nieuws over wat ze verwachten in te lopen.
Ik ben erg benieuwd naar de vrije training morgen! Dit is volgens mij hét weekend van het jaar. Kan Mercedes nog aanhaken, of moeten ze vanaf nu op 2023 richten? En wat gaat Lewis dan doen? En kan Ferrari hun voorsprong van begin het jaar terugpakken en krijgen een echt titel gevecht? Want Barcelona winnen = Monaco winnen (als in, laatste sector is Barcelona is altijd een goede indicatie gebleken)
Ergens zij een 3-way gevecht op overwinningen wel fijn zijn!
Vooral Ferrari en Merc lekker veel nieuws over wat ze verwachten in te lopen.
Ik ben erg benieuwd naar de vrije training morgen! Dit is volgens mij hét weekend van het jaar. Kan Mercedes nog aanhaken, of moeten ze vanaf nu op 2023 richten? En wat gaat Lewis dan doen? En kan Ferrari hun voorsprong van begin het jaar terugpakken en krijgen een echt titel gevecht? Want Barcelona winnen = Monaco winnen (als in, laatste sector is Barcelona is altijd een goede indicatie gebleken)
Ergens zij een 3-way gevecht op overwinningen wel fijn zijn!
- DaniëlWW2
- Niet online
Aston Martin heeft zo te zien weer flink wat inspiratie opgedaan.

Maar Vettel heeft zo wel zijn Red Bull terug dus.
The B-version of the Aston Martin AMR22 has left the garage. Looks a bit like a repainted Red Bull. #AMuS #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/h42SFJTkC4
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) 19 mei 2022
[ Voor 40% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-05-2022 19:05 ]
Looks a bit like...DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:02:
Aston Martin heeft zo te zien weer flink wat inspiratie opgedaan.![]()
[Afbeelding]
[Embed]
A bit? A lot!
Dat moet toch scan werk zijn zou je zeggen?!
- DaniëlWW2
- Niet online
Of ze zijn bij Aston heel erg goed geworden in overtekenen. Ze hebben er immers ruime ervaring mee.albino71 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:09:
[...]
Looks a bit like...
A bit? A lot!
Dat moet toch scan werk zijn zou je zeggen?!
Maar het lijkt ze tot nu toe nog niet veel op te leveren?DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:02:
[Afbeelding]
[Embed]
- DaniëlWW2
- Niet online
Ze hebben er nog niet mee gereden.Drials schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:16:
[...]
Maar het lijkt ze tot nu toe nog niet veel op te leveren?
Dit is de grote upgrade van Aston Martin waar ze gewoon de RB18 zo goed als mogelijk hebben overgetekend.
Dit is het verschil.
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-05-2022 19:19 ]
Ohh dan ben ik wel benieuwd of dit ze gaat helpen, lijkt wel heel erg op de Red Bull. Hebben we ook een verschil foto in vergelijking met voor de update?DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:18:
[...]
Ze hebben er nog niet mee gereden.
Dit is de grote upgrade van Aston Martin waar ze gewoon de RB18 zo goed als mogelijk hebben overgetekend.
Dit is het verschil.
[Afbeelding]
Dat is een hele andere auto!DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:18:
[...]
Ze hebben er nog niet mee gereden.
Dit is het verschil.
[Afbeelding]
- DaniëlWW2
- Niet online
Wacht eens.
Dan Fellows was het hoofd aerodynamica bij RBR totdat hij vorig jaar de overstap naar Aston Martin aankondigde. Toen is hij van dat project gehaald. Daar is nog en rechtszaak over verplichte tijd tussen beide functies over geweest. De uitkomt was dat Fellows in april mocht beginnen bij Aston Martin, komen ze opeens met dit. Dit kan drama gaan worden.
https://www.formula1.com/...XTRYMbhlDMSmu1ZZuZC5.html
Dan Fellows was het hoofd aerodynamica bij RBR totdat hij vorig jaar de overstap naar Aston Martin aankondigde. Toen is hij van dat project gehaald. Daar is nog en rechtszaak over verplichte tijd tussen beide functies over geweest. De uitkomt was dat Fellows in april mocht beginnen bij Aston Martin, komen ze opeens met dit. Dit kan drama gaan worden.
Dat je dit als Aston Martin wilt. Je weet dat er gezeik gaat komen en het geeft ook meteen aan dat je als team niet capabel bent om zelf iets te ontwikkelen wat werkt.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Een nieuwe copy gate in aankomst dus. En weer hetzelfde team

Hij heeft wel veel ervaring en is een constante factor in het team dat met twee nieuwe coureurs rijdt.sjaool schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:40:
Beetje vreemd dat Kubica gaat rijden, dat is toch geen rookie meer?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Zouden ze dat middenstuk van de nieuwe vloer makkelijk kunnen vervangen? Het zijn maar gekke clips die daar zitten. Ik dacht even dat het scharnieren waren.
Alle teams nemen dingen van elkaar over. Aston Martin doet het op iets grotere schaal. Ze rijden achter aan de grid, blijkbaar hebben ze verkeerd gegokt met hun vorige ontwerp. Nu is een prima moment voor radicale aanpassingen zodat ze niet tot 2026 achteraan rijden.Lekker Ventje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:49:
Dat je dit als Aston Martin wilt. Je weet dat er gezeik gaat komen en het geeft ook meteen aan dat je als team niet capabel bent om zelf iets te ontwikkelen wat werkt.
En als er een mediarel van komt, ach, alle publiciteit is goede publiciteit.
- DaniëlWW2
- Niet online
Mercedes dan. 
Mercedes has left the garage. Got some nice pics of the new floor from above.#AMuS #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/LKJNVlaUCI
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) 19 mei 2022
Hoe zou dat werken die 'keel-stay'? Want het probleem is dat de hele auto wiebelt, niet maar een deel van de auto, dus dempen in de auto zou niet echt logisch zijn.Damian schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:21:
Nieuwe achtervleugel Ferrari:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nieuwe sidepods AMR:
[Afbeelding]
Nieuwe vloer MER:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ze een bepaalde frequency gevonden hebben voor porpoising dan is een TMD wel een optie, maar geen idee hoe haalbaar dat is op een F1 auto.
Het kan ook op een andere manier drama worden, als ze om wat voor reden dan ook door hun budget voor het seizoen gaan en vervolgens erachter komen dat de enige reserveonderdelen die ze nog hebben niet meer op de huidige auto passen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:41:
Wacht eens.
- DaniëlWW2
- Niet online
En na de vorige keer kwam de FIA met dit.
https://www.formula1.com/...zwvfKFdCsH3XrU4YCRhl.html“We will still accept individual components to be copied, and local areas, but we don’t want the whole car to be a fundamental copy of another car.”
Bijna alle auto’s hebben dit.mark-k schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:33:
[...]
Hoe zou dat werken die 'keel-stay'? Want het probleem is dat de hele auto wiebelt, niet maar een deel van de auto, dus dempen in de auto zou niet echt logisch zijn.
Als ze een bepaalde frequency gevonden hebben voor porpoising dan is een TMD wel een optie, maar geen idee hoe haalbaar dat is op een F1 auto.
De Merc heeft meer een leaf spring.
TMD zal niet mogen sinds Alonso bij Renault.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ben wel benieuwd naar de updates van alle teams. Aangezien ze toch wel "last" gaan krijgen van de budgetcap, zal er meer druk op de updates liggen die ze nu ontwikkeld hebben.
Mooi dat deze zondag weer F1 is, prima excuus om niet naar een erg saaie verjaardag te gaan!
Mooi dat deze zondag weer F1 is, prima excuus om niet naar een erg saaie verjaardag te gaan!
Het was al eerder de verwachting dat de grote delen van wagens gekopieeerd zouden worden zoals sidepods, bodywork of vleugels. Dit zijn ook de kosten niet maar als het hele aero concept dan nog niet werkt kost het wel 2x ontwikkelkosten.DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:01:
En na de vorige keer kwam de FIA met dit.
[...]
https://www.formula1.com/...zwvfKFdCsH3XrU4YCRhl.html
- DaniëlWW2
- Niet online
Maar de kans dat dit werkt is zeker niet gering. Immers is de RB18 een zeer goede auto.Chocoball schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:36:
[...]
Het was al eerder de verwachting dat de grote delen van wagens gekopieeerd zouden worden zoals sidepods, bodywork of vleugels. Dit zijn ook de kosten niet maar als het hele aero concept dan nog niet werkt kost het wel 2x ontwikkelkosten.
Problematischer is alleen wat hierachter schuilgaat. Want om dit te doen zullen de radiatoren ook compleet opnieuw ontworpen moeten zijn.
Verder is het ook niet meer een deel, het is het hele concept van RBR dat hier overgenomen lijkt te zijn omdat het zich bewezen had. Dit inclusief een aantal updates van bijvoorbeeld de vloer.
De GP van Spanje is vaak niet het meest spectaculaire weekend van het seizoen.
Maar nu...
Zet de popcorn maar klaar met de copy paste gate 2nd chapter....
Maar nu...
Zet de popcorn maar klaar met de copy paste gate 2nd chapter....
[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 19-05-2022 21:44 ]
Corona was zo slecht nog niet.pilskes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:28:
Ben wel benieuwd naar de updates van alle teams. Aangezien ze toch wel "last" gaan krijgen van de budgetcap, zal er meer druk op de updates liggen die ze nu ontwikkeld hebben.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Een mens mag dromen, toch?
Wat zou het een grap zijn als Red Bull morgen ineens met een 'zero pod' auto komt die wèl lijkt te werken..
Wat zou het een grap zijn als Red Bull morgen ineens met een 'zero pod' auto komt die wèl lijkt te werken..
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Die kans is zeker aanwezig alleen zit Aston Martin nog in hetzelfde schuitje als Mercedes wat betreft het stuiteren. Zodra ze boven de 250 km/pu uitkomen begint het stuiteren, dat moeten ze ook nog aanpakken. De bovenkant kun je dan wel kopiëren, maar er is ook nog een onderkant en ondervloer waar werk aan de winkel is. Wel benieuwd of Red Bull dit kopieergedrag gaat aankaarten bij de FIA.DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Maar de kans dat dit werkt is zeker niet gering. Immers is de RB18 een zeer goede auto.
Problematischer is alleen wat hierachter schuilgaat. Want om dit te doen zullen de radiatoren ook compleet opnieuw ontworpen moeten zijn.
Verder is het ook niet meer een deel, het is het hele concept van RBR dat hier overgenomen lijkt te zijn omdat het zich bewezen had. Dit inclusief een aantal updates van bijvoorbeeld de vloer.
- DaniëlWW2
- Niet online
Ze hebben de vloer ook overgenomen en we hebben allemaal gezien wat RBR waarschijnlijk heeft gedaan om het stuiteren te stoppen. Ik ben ook erg benieuwd wat RBR hiervan gaat zeggen.Chocoball schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:58:
[...]
Die kans is zeker aanwezig alleen zit Aston Martin nog in hetzelfde schuitje als Mercedes wat betreft het stuiteren. Zodra ze boven de 250 km/pu uitkomen begint het stuiteren, dat moeten ze ook nog aanpakken. De bovenkant kun je dan wel kopiëren, maar er is ook nog een onderkant en ondervloer waar werk aan de winkel is. Wel benieuwd of Red Bull dit kopieergedrag gaat aankaarten bij de FIA.
Waarom staan alle sponsoren bij rbr hier andersom? Was dat altijd al zo? Valt mij echt nu pas opDaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:02:
[Afbeelding]
[Embed]

Alsof Aston Martin op tijd van 1,5 maand ineens een compleet nieuwe auto heeft gebouwd puur op basis van de herinneringen van één oud Red Bull medewerker die er niet eens tot het einde van het Red Bull concept gezeten heeft... Dit is gewoon een fotokopie en niet iets uit de pen van Dan Fellows.DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:41:
Wacht eens.
Gespiegeld voor de vergelijking zodat beide auto's er ongeveer in dezelfde hoek op staanerik91 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:09:
[...]
Waarom staan alle sponsoren bij rbr hier andersom? Was dat altijd al zo? Valt mij echt nu pas op
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |