Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tao schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Dan is het maar te hopen dat de nieuwe Energiewet voor 1/1/2027 ingaat.
Daarin wordt vermeld dat de terugleververgoeding ten minste 50% van het levertarief is (excl. btw en energiebelasting). En dat gedurende ten minste de periode 2027 - 2030.

Ben benieuwd of het nieuwe kabinet daar nog wat in gaat doen.
Terugleverkosten zijn in de nieuwe energiewet niet verboden, dus bovenstaande is defacto een dode letter.
Mogelijk krijgen we wél tijdafhankelijke nettarieven (per jan 2028?) waarmee weer een nieuw hoofstuk en verdienmodel voor accu's ontstaat.
Ook is het elke prinsjesdag weer een verrassing wat de accijnzen precies gaan doen (al is de trend duidelijk).
Succes met dat allemaal in de tools meewegen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:30
Proton_ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:27:
[...]

Terugleverkosten zijn in de nieuwe energiewet niet verboden, dus bovenstaande is defacto een dode letter.
Mogelijk krijgen we wél tijdafhankelijke nettarieven (per jan 2028?) waarmee weer een nieuw hoofstuk en verdienmodel voor accu's ontstaat.
Ook is het elke prinsjesdag weer een verrassing wat de accijnzen precies gaan doen (al is de trend duidelijk).
Succes met dat allemaal in de tools meewegen :)
En dan vergeet je nog veranderingen in je eigen situatie. Zoals in mijn geval door minder kilometers en een andere EV 200kWh minder verbruik per maand.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:16
computerjunky schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

In welke omgeving zou ik dit toe kunnen passen/runnen? Want ik zie 123 even niet hoe ik dit moet runnen. Is dit een linux tool? Ik heb de .CSV van heel 2024 die ik gebruikt heb voor dynamisch berekenen maar ik heb geen linux omgeving om dit te testen maar de data lijkt me wel interessant.
En kan je zaken als capaciteit van laden en ontladen instellen? Bijvoorbeeld of het een stekker accu is of een 2400 watt accu.
Het is een geschreven in Jupyter Notebook dat moet op iedere omgeving kunnen draaien. In de notebook kan je het (ont)laad vermogen instellen, laad efficiëntie en de netto accu capaciteit. Maar je kan meerdere capaciteiten invullen maar slechts een (ont)laad vermogen en efficiëntie. Een stekker accu vergelijken met een ander systeem betekent twee keer het script draaien. De uitkomst levert hoeveel je uit je accu effectief hebt gebruikt en hoeveel er tgv de omvormer beperkingen niet de accu in is gegaan.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
The-Source schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:49:
[...]

10MWh is bij 15kWh accu's 666 stuks.
Dat lijkt mij voor "thuis" gebruik (topic is thuisaccu) best aan de hoge kant (los van fysieke afmeting om dit te plaatsen)
Of is die 10MWh het totaal verbruik van/naar grid?
Jaarverbruik zoals al aangegeven door @zalkc . Alleen de zonnepanelen leveren dat al op per jaar, het jaarverbruik zelf zit op iets van 18 MWh met 2 EV's en full electric huis met zwembad en additionele airco's.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
zalkc schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Jaarverbruik, voor sommigen in dit topic is dit te weinig. Met een WP, Airco en EV zit je daar al snel.
Nou ja, dat kan maar het is nog steeds wel onzuinig hoor. hier een wp die 2500 kWh/jaar neemt, de rest van het huis nog een keer 1000 kWh uit het net (de rest direct uit panelen en geen thuisaccu) en dan nog een 2000-2500 kWh voor een EV. Ik zit dus op netafname van rond de 6000 kWh/jaar met alle dingen die jij noemt, met groot oud huis dat echt beter geisoleerd kan zijn etc. Eerlijk is eerlijk , wel 2000 kWh uit PVpanelen direct verbruikt. Als ik geen PV had dus ook 8.000 kWh / jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ja, maar als je 2 EVs hebt die samen 40k km rijden zit je ook al snel op 8000kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
2000 kWh voor een EV is niet zoveel toch?

Dat is rond de 12.000 km per jaar. Als je 25k per jaar rijdt zit je al op 4000 kWh. Als je 50k per jaar rijdt zit je al op 8000 kWh....

Eenheden politieverzoek ingewilligd.

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 06-10-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:28:
2000 kw/h voor een EV is niet zoveel toch?

Dat is rond de 12.000 km per jaar. Als je 25k per jaar rijdt zit je al op 4000kw/h. Als je 50k per jaar rijdt zit je al op 8000 kw/h....
Eenhedenpolitie: kWh, niet kW per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:39
Fr33z schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:23:
[...]

Nou ja, dat kan maar het is nog steeds wel onzuinig hoor. hier een wp die 2500 kWh/jaar neemt, de rest van het huis nog een keer 1000 kWh uit het net (de rest direct uit panelen en geen thuisaccu) en dan nog een 2000-2500 kWh voor een EV. Ik zit dus op netafname van rond de 6000 kWh/jaar met alle dingen die jij noemt, met groot oud huis dat echt beter geisoleerd kan zijn etc. Eerlijk is eerlijk , wel 2000 kWh uit PVpanelen direct verbruikt. Als ik geen PV had dus ook 8.000 kWh / jaar
Ik ga er ook vanuit dat ze je jaarverbruik willen weten zonder al "achter de meter" te salderen.

Mijn "full-electric" huis verbruikt 5.500 kWh, mijn EV 5-6.000kWh. De auto is iets meer als gemiddeld, maar zeker niet overdreven.

Nu is mijn netafname dit jaar 6.000, maar zonder accu en PV zit ik dus wel boven de 10mWh ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 23:13
Requiem19 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:28:
2000 kWh voor een EV is niet zoveel toch?

Dat is rond de 12.000 km per jaar. Als je 25k per jaar rijdt zit je al op 4000 kWh. Als je 50k per jaar rijdt zit je al op 8000 kWh....

Eenheden politieverzoek ingewilligd.
2000kWh voor een EV is niet veel, maar 4000 wel.
Ik rijd ongeveer 25.000km per jaar en mijn laadpaal trekt 2800kWh per jaar (feitelijk gebruik gemonitord). Ik gebruik inderdaad rond de 5000kWh maar de rest laad ik “op vakantie onderweg”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
https://www.telegraaf.nl/...koude-dagen/95516588.html
Die back-up functie lijkt steeds belangrijker te worden

(hoewel ik persoonlijk vind dat de netbeheerders nu een beetje te dramatisch lopen doen terwijl ze zelf jarenlang niet wilden investeren)

[ Voor 32% gewijzigd door zalkc op 06-10-2025 18:34 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:50
daemonix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

Jaarverbruik zoals al aangegeven door @zalkc . Alleen de zonnepanelen leveren dat al op per jaar, het jaarverbruik zelf zit op iets van 18 MWh met 2 EV's en full electric huis met zwembad en additionele airco's.
Definitiepolitie: ‘jaarverbruik’ van 10MWh was dus ‘netafname op jaarbasis’ en geen jaarverbruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
zalkc schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:33:
https://www.telegraaf.nl/...koude-dagen/95516588.html
Die back-up functie lijkt steeds belangrijker te worden

(hoewel ik persoonlijk vind dat de netbeheerders nu een beetje te dramatisch lopen doen terwijl ze zelf jarenlang niet wilden investeren)
Ik woon tegen het gebied aan Winsum Groningen. https://www.rtvnoord.nl/e...tijdens-koude-winterdagen

Netbeheerders werden gedwongen om dividend uit te betalen aan de aandeelhouders i.p.v. investeren. Overigens vorige week gesproken met een planner, ze hebben grote moeite met gemeentes voor stukjes grond voor trafo huisjes. Van tegenwerken tot absurde grondprijzen. Wat dat betreft zou een aanwijzing door de overheid hier een stuk beer werken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
habbekrats schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Ik woon tegen het gebied aan Winsum Groningen. https://www.rtvnoord.nl/e...tijdens-koude-winterdagen

Netbeheerders werden gedwongen om dividend uit te betalen aan de aandeelhouders i.p.v. investeren. Overigens vorige week gesproken met een planner, ze hebben grote moeite met gemeentes voor stukjes grond voor trafo huisjes. Van tegenwerken tot absurde grondprijzen. Wat dat betreft zou een aanwijzing door de overheid hier een stuk beer werken.
Hebben we nu ook al een spreidingswet voor infrastructuur nodig?

Maar wat een idioterie, de aandeelhouders zijn de gemeenten en provincies zelf, het is niet zo dat ze door een hedge fund worden opgelicht. Dit komt hun eigen groei ook ten nadele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan weer terug naar thuisaccu's....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:32
daemonix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Jammer, maar je kunt weer niet opgeven meer dan 10 MWh, maar 1 EV. Net als de Duitse tool onbruikbaar voor me.
Heb je linkje voor mij naar de Duitste Tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
The Source schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Heb je linkje voor mij naar de Duitste Tool?
Er was er 1 beschikbaar via jeroen.nl, maar die is weg bij hem zie ik. Geen idee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:04
habbekrats schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Dik klopt niet helemaal. Het Rijk verbood tot voor kort netbeheerders om te investeren in de toekomst. Alleen investeringen waar concrete vraag (afname stroom) waren gerechtvaardigd. Doelmatig en sober. Krijgen we nu last van. De dividendrendementen van de netbeheerders waren relatief ook laag als je het vergelijkt met het bedrijfsleven.

Ontopic
Heeft iemand al een idee wat de nettarieven die de netbeheerders vanaf 2028 willen invoeren doen? Is dat centenwerk? Het lijkt bij te dragen aan de rendabiliteit van thuisaccu's.

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 08-10-2025 09:49 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Dik klopt niet helemaal. Het Rijk verbood tot voor kort netbeheerders om te investeren in de toekomst. Alleen investeringen waar concrete vraag (afname stroom) waren gerechtvaardigd. Doelmatig en sober. Krijgen we nu last van. De dividendrendementen van de netbeheerders waren relatief ook laag als je het vergelijkt met het bedrijfsleven.

Ontopic
Heeft iemand al een idee wat de nettarieven die de netbeheerders vanaf 2028 willen invoeren doen? Is dat centenwerk? Het lijkt bij te dragen aan de rendabiliteit van thuisaccu's.
Netbeheerders hebben eerder Berenschot onderzoek laten doen naar die nettarieven. Daaruit kwamen de volgende tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLCfL8Z0eKjNm7KNIpH1pKduqek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wji4PSOrb8v2d3MzswtARkpi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is enkel het tarief voor netbeheerder, daar kom het tarief van de leverancier (en EB) nog bovenop.

Als het hier ook maar enigszins op lijkt gaat het behoorlijk bijdragen aan de rendabiliteit van thuisaccu's.

[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 08-10-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:18
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Netbeheerders hebben eerder Berenschot onderzoek laten doen naar die nettarieven. Daaruit kwamen de volgende tarieven:

[Afbeelding]

Dit is enkel het tarief voor netbeheerder, daar kom het tarief van de leverancier (en EB) nog bovenop.

Als het hier ook maar enigszins op lijkt gaat het behoorlijk bijdragen aan de rendabiliteit van thuisaccu's.
Maar hoe zouden die plaatjes er uit voor 2025? Anders gezegd, wat is het verschil met nu.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
[...]

[Afbeelding]

Jemig. Dat vind ik inderdaad enorme prijsverschillen. Zomaar een spread van 15 cent...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Jemig. Dat vind ik inderdaad enorme prijsverschillen. Zomaar een spread van 15 cent...
ja, maar voor velen van ons zal het gunstig uitpakken. Want door te sturen kun je ook rond de 0 ct aan nettarief betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
@Pr088 Ik schrijf toch hetzelfde het rijk wilde de aandeelhouders belonen. En de miljarden van die jaren leverde natuurlijk ook belasting gelden op.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
de Peer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

ja, maar voor velen van ons zal het gunstig uitpakken. Want door te sturen kun je ook rond de 0 ct aan nettarief betalen.
Dat denk ik ook, want het vastrecht zou dan flink naar beneden gaat, als je je best doet kun je zomaar een paar 100 euro per jaar besparen t.o.v. de huidige tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:09
https://nos.nl/artikel/25...erplek-voor-groene-stroom
Daarmee wordt een thuisaccu minder interessant. Maar voorlopig staan er ook nog lang niet genoeg van die reuzebatterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Truus01 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:41:
Daarmee wordt een thuisaccu minder interessant. Maar voorlopig staan er ook nog lang niet genoeg van die reuzebatterijen.
We concurreren in dezelfde markt met totaal verschillende omstandigheden. Piet Particulier heeft geen last van afname en terugleverbeperkingen. Behalve als je omvormer uitgaat op piekvoltages. Een thuisbatterij is in technische zin voor particulieren goed te doen. De batterijboeren hebben uitdaging met het vinden van grond (dat wil nog wel), aansluiting (erg moeilijk), gemeenten die ruimtelijke inpassing eisen (lastig) en omgevingsdiensten die milieueisen afdwingen (terecht, wat als de accu's lekken?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

We concurreren in dezelfde markt met totaal verschillende omstandigheden. Piet Particulier heeft geen last van afname en terugleverbeperkingen. Behalve als je omvormer uitgaat op piekvoltages. Een thuisbatterij is in technische zin voor particulieren goed te doen. De batterijboeren hebben uitdaging met het vinden van grond (dat wil nog wel), aansluiting (erg moeilijk), gemeenten die ruimtelijke inpassing eisen (lastig) en omgevingsdiensten die milieueisen afdwingen (terecht, wat als de accu's lekken?).
Die thuisbatterijen gaan straks vooral geld besparen door vooral zelf je eigen energie te gebruiken. En daardoor EB, BTW en netbeheerderstarieven te besparen, naast een klein beetje verschil tussen inkoop en verkoopprijs van de energie.

Als je capaciteit over hebt kun je misschien nog wat verdienen met handelen, maar dat is voor de meeste thuisbatterijen echt een bijzaak. Terwijl de commerciële partijen het daar juist van moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 08-10-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad @HandyLumberjack, dat is ook mijn idee voor de nabije toekomst. Al handel ik er nu al naar.

Focus op een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. Dus het energie elektrische verbruik zoveel mogelijk afdekken door eigen produktie en zo min mogelijk netafname. Met een full electric woning inclusief EV(s) natuurlijk een grotere uitdaging dan een woning op gas en/of met fossiele auto('s).
Daarnaast is alles wat je krijgt voor eventuele teruglevering en/of handelen met stroom meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 22:22
Franciesco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:15:

Focus op een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. Dus het energieverbruik zoveel mogelijk afdekken door eigen produktie en zo min mogelijk netafname. Met een full electric woning inclusief EV(s) natuurlijk een grotere uitdaging dan een woning op gas en/of met fossiele auto('s).
Een zelfvoorzieningsgraad hoe klein ook is een enorme uitdaging bij een woning op gas en/of fosiele auto. Zelfs als je op een gasbel woont wens ik je veel succes! 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@denneappel je bedoeld waarschijnlijk dat een zelfvoorzieningsgraad van 100% wat energie betreft voor een woning op gas en/of fossiele auto een enorme uitdaging is (cq onmogelijk is). Dat is iets anders dan een "zo hoog mogelijke" zelfvoorzieningsgraad met een woning op gas en/of fossiele auto. Want dat is juist relatief gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Alleen maar minder interessant als je een Energie leverancier met jouw batterij laat handelen op onbalans. Voor NOM wordt de batterij steeds meer interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
Franciesco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:29:
@denneappel je bedoeld waarschijnlijk dat een zelfvoorzieningsgraad van 100% wat energie betreft voor een woning op gas en/of fossiele auto een enorme uitdaging is (cq onmogelijk is). Dat is iets anders dan een "zo hoog mogelijke" zelfvoorzieningsgraad met een woning op gas en/of fossiele auto. Want dat is juist relatief gemakkelijk.
Ik ben erg benieuwd hoe je ook maar 1% zelfvoorzienend met een fosiele auto wil gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
[...]

[Afbeelding]
Interessant stuk. Dit kwam laatst ook voorbij in de podcast van Energeia. Ik vraag me wel af hoe ze netcongestie willen aanpakken. Voor het grote geheel zal dit de vraag wel gaan sturen maar het zegt nog steeds niets over een congestie (op specifiele plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
denneappel schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe je ook maar 1% zelfvoorzienend met een fosiele auto wil gaan rijden.
Niet uiteraard. Het ging om de combinatie woning met EV en/of fossiele auto.
Maar volgens mij begrijpen we het beide prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
Franciesco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Niet uiteraard. Het ging om de combinatie woning met EV en/of fossiele auto.
Maar volgens mij begrijpen we het beide prima.
ik ben benieuwd of dat zo is, als je auto en verwarming meerekent, dan is het electrisch een uitdaging, maar met fossiel onmogelijk. Als je die niet meerekent, is er geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Mijn eerdere bericht heb ik een tikje aangepast zodat het hopelijk voor iedereen duidelijk is wat ik bedoelde :)

En aanvullend: energie onafhankelijk zijn voor fossiele auto's en verwarming op gas kan natuurlijk niet. Daar zijn we het vast over eens. Maar met een full electric woning en EV kan dat in theorie wel (mede geholpen door een thuisbatterij), al zal het in de praktijk in Nederland jaarrond zelden 100% lukken. Voor mij is dat niet anders, maar wie weet wat de toekomst brengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 08-10-2025 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Franciesco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:30:
Mijn eerdere bericht heb ik een tikje aangepast zodat het hopelijk voor iedereen duidelijk is wat ik bedoelde :)

En aanvullend: energie onafhankelijk zijn voor fossiele auto's en verwarming op gas kan natuurlijk niet. Daar zijn we het vast over eens. Maar met een full electric woning en EV kan dat in theorie wel (mede geholpen door een thuisbatterij), al zal het in de praktijk in Nederland jaarrond zelden 100% lukken. Voor mij is dat niet anders, maar wie weet wat de toekomst brengt.
100% is bijna onmogelijk met de huidige technieken. Ik denk zelf met een niet al te grote batterij op 90-95% te kunnen komen (woning uit 1932 wel aardgasloos, maar wordt voor een deel met hout verwarmt en een EV). Maar die laatste 5 tot 10% zou echt nog een gigantische investering vragen die dat echt niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

100% is bijna onmogelijk met de huidige technieken. Ik denk zelf met een niet al te grote batterij op 90-95% te kunnen komen (woning uit 1932 wel aardgasloos, maar wordt voor een deel met hout verwarmt en een EV). Maar die laatste 5 tot 10% zou echt nog een gigantische investering vragen die dat echt niet waard is.
Hout is zo verontreinigend als maar kan, vraag maar aan het Longfonds. En ja daar ben ik het hardgrondig mee eens. Dus je komt niet in de buurt van die 90-95% ook al wil je het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
daemonix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Hout is zo verontreinigend als maar kan, vraag maar aan het Longfonds. En ja daar ben ik het hartgrondig mee eens. Dus je komt niet in de buurt van die 90-95% ook al wil je het graag.
Dat beetje hout komt uit de eigen tuin, dus dat is 100% zelfvoorzienend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Eens, 100% is bijna onmogelijk. Maar wat mij betreft wel een leuk streven :)

Ik heb een vergelijkbare hoeveel aan Wp PV liggen als jij (25810Wp), en ook een gasloos huis en (prive) EV. Ik verwarm met een L/W WP zonder aanvullende systemen zoals een houtkachel etc in een gerenoveerde woning uit 1938. Mijn thuisbatterij is totaal 44kWh.
Dit jaar (2025) is mijn zelfvoorzieningsgraad tot nu toe 92%. Maar het jaar is nog niet voorbij en met name december zal een negatieve invloed gaan hebben. Ik ben benieuwd waar ik op uit ga komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:13
De duck-curve zal door de komst van die megabatterijen steeds vlakker worden. Voor de particulier blijft - zoals eerder geschetst - de batterij aantrekkelijk om EB te vermijden en sluipverbruik op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MajaMestreech schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Alleen maar minder interessant als je een Energie leverancier met jouw batterij laat handelen op onbalans. Voor NOM wordt de batterij steeds meer interessant.
De omslag voor NOM bij de 'reguliere' particulier met PV zal pas echt komen zodra de saldering weg valt.
Tegen die tijd word het financiële plaatje van 2 kanten af interessanter, want tegen die tijd zijn de thuisaccu's ook wel weer verder in prijs gedaald.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

YakuzA schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

De omslag voor NOM bij de 'reguliere' particulier met PV zal pas echt komen zodra de saldering weg valt.
Tegen die tijd word het financiële plaatje van 2 kanten af interessanter, want tegen die tijd zijn de thuisaccu's ook wel weer verder in prijs gedaald.
En voor mij persoonlijk ook, als ambtenaar heb ik zo'n duurzaamheid budget, die kan ik ook voor accu's gebruiken. In 2027 kan ik hem weer inzetten, dus dan is het plaatje een stuk gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Zenix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

En voor mij persoonlijk ook, als ambtenaar heb ik zo'n duurzaamheid budget, die kan ik ook voor accu's gebruiken. In 2027 kan ik hem weer inzetten, dus dan is het plaatje een stuk gunstiger.
Op die manier heb ik wel de panelen op de schuur gedaan in 2022, maar ik vraag mij af of een thuisaccu ook al wordt gezien als verduurzaming. Eerder in het topic was de conclusie, van een discussie of een accu duurzaam is, dat deze niet duurzaam is in het grotere plaatje.

Maar ik gok dat het op korte termijn vanzelf duidelijk wordt, na de zoveelste aanvraag voor een plug-in batterij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
[...]

Wat voor duurzaamheidsbudget is dat? Misschien kan mijn vriendin daar ook gebruik van maken 8)

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

Dat beetje hout komt uit de eigen tuin, dus dat is 100% zelfvoorzienend.
De fijnstof verontreiniging echter niet. Nogmaals houtstook is uitermate verontreinigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

zalkc schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Op die manier heb ik wel de panelen op de schuur gedaan in 2022, maar ik vraag mij af of een thuisaccu ook al wordt gezien als verduurzaming. Eerder in het topic was de conclusie, van een discussie of een accu duurzaam is, dat deze niet duurzaam is in het grotere plaatje.

Maar ik gok dat het op korte termijn vanzelf duidelijk wordt, na de zoveelste aanvraag voor een plug-in batterij ;)
Hier in iedergeval wel, zijn al collega's met budget die er gebruik van hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Sportmind schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:41:
[...]

Wat voor duurzaamheidsbudget is dat? Misschien kan mijn vriendin daar ook gebruik van maken 8)
CAO Rijk
https://www.caorijk.nl/ca...n-of-verduurzaming-woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Ontopic
Vind je? Als ik op hoge prijzen wil terug leveren moet ik ook meer netwerk betalen, negatieve situatie dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:38
Sonero schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:18:
[...]

De duck-curve zal door de komst van die megabatterijen steeds vlakker worden. Voor de particulier blijft - zoals eerder geschetst - de batterij aantrekkelijk om EB te vermijden en sluipverbruik op te vangen.
Die megabatterijen draaien niet op idealisme maar op euro’s, zonder spread op de energieprijs valt er niks te verdienen. Tenzij het van subsidies aan elkaar hangt natuurlijk.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
Sonero schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:18:
[...]

tsja, aantrekkelijk in welke zin? Ideologisch? Zeker, het voelt goed om meer je eigen stroom te gebruiken. Puur financieel? Meestal nogal mwah tot slecht. Ik strooi maar weer eens met het rekenvoorbeeldje waarbij je een ~4kWh accu gebruikt hiervoor. In een goed jaar ga je die ~150 dagen overdag op kunnen laden met zonnestroom en savonds/snachts weer ontladen. Heb je 600kWh per jaar bespaard. Tegen huidige tarieven iets van 30ct/kwh incl EB en BTW etc. --> wow, 180 euro per jaar bespaard. Kost je minimaal 1500 euro. Tsja. Leuke hobby maar ik zou het niet aantrekkelijk noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Waar ben jij ambtenaar dan? Ik heb als gemeenteambtenaar nog nooit van een duurzaamheidsbudget gehoord, laat staan voor accu's? Rijksambtenaar? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
reneeke1970 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Vind je? Als ik op hoge prijzen wil terug leveren moet ik ook meer netwerk betalen, negatieve situatie dus
Je betaalt toch alleen nettarieven voor afname in de nieuwe situatie? Of ook voor teruglevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Waar ben jij ambtenaar dan? Ik heb als gemeenteambtenaar nog nooit van een duurzaamheidsbudget gehoord, laat staan voor accu's? Rijksambtenaar? :o
Zie hierboven. Cao Rijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

Je betaalt toch alleen nettarieven voor afname in de nieuwe situatie? Of ook voor teruglevering?
In dat rapport staat:
-Enkel voor afname.
-Vastrecht van €185,99
-Basisverbruik van 100 watt is vrijgesteld (dus pas daarboven ga je betalen)

Maar de uitvoering zal straks vast anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:13
Fr33z schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

tsja, aantrekkelijk in welke zin? Ideologisch? Zeker, het voelt goed om meer je eigen stroom te gebruiken. Puur financieel? Meestal nogal mwah tot slecht. Ik strooi maar weer eens met het rekenvoorbeeldje waarbij je een ~4kWh accu gebruikt hiervoor. In een goed jaar ga je die ~150 dagen overdag op kunnen laden met zonnestroom en savonds/snachts weer ontladen. Heb je 600kWh per jaar bespaard. Tegen huidige tarieven iets van 30ct/kwh incl EB en BTW etc. --> wow, 180 euro per jaar bespaard. Kost je minimaal 1500 euro. Tsja. Leuke hobby maar ik zou het niet aantrekkelijk noemen.
In het rekenvoorbeeld heb je de investering in circa 8 jaar terugverdiend. Zelfs als je de terugleverboete niet meerekent. Met de huidige prijserosie gaat dat alleen maar sneller. Geen enkel huishouden is gelijk dus een simulatie draaien in bijvoorbeeld Home Assistent is verstandig als je wil weten of het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

Tja dat is mij niet duidelijk hoe dat gaat lopen, dus ik ga er maar vanuit dat het twee kanten op werkt. Mocht dat niet zo zijn gaat het veel geld besparen. Maarja dan verdienen ze niks meer, en gaat vervolgens het tarief omhoog dat dan betaald word enkel door de aansluitingen zonder PV en accu

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 23:13
de Peer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Snap ik niet (althans voor de winter).
Behalve tussen 10:00 en 17:00 betaal je toch minimaal 0.10euro/kWh?

Tenzij ik het niet goed begrijp heb ik het idee dat ik hiermee fors duurder uit ga zijn,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste