Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
marana schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ik heb niet gewoon 20k liggen, maar kijk naar een duurzaamheidslening. Met de voorgespiegelde terugverdientijd kan die gunstige lening prima uit. Moet het wel kloppen allemaal, waar ik dus mijn vraagtekens bij heb.
Terecht dat je vragen stelt bij de terugverdientijd, die staat op losse schroeven (veel teveel aannames over de toekomst).
Zoals gezegd, lenen voor zo'n risicovolle investering zou ik echt niet doen.
Leuk als risicospreiding als je al een tonnetje of meer ergens anders hebt staan.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 02-10-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-10 18:20
HandyLumberjack schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

In veel gevallen heb je ongetwijfeld gelijk, en bij het voorbeeld wat langs kwam vast ook.

Maar niet altijd.
Zelf heb ik inmiddels 4 a 5 keer meer PV opwek als verbruik. De auto is ook regelmatig overdag thuis, met een heel klein beetje moeite kan ik de EV voor een groot deel op zonne energie laden zonder slimme laadpaal. Mijns inziens heeft een zelf geïnstalleerde thuisbatterij veel meer effect op het maximaliseren van mijn eigen verbruik per € geïnvesteerd dan een slimme laadpaal a €1000,-.
Dat is wat ik ook dacht, vandaar de wens tot een thuisaccu.
Maar: de auto laadt per uur meer kWh op dan de zonnepanelen genereren, ook in de zomer. Misschien kan ik nog uitvogelen hoe ik de laadsnelheid terugschroef, om zo beter te optimaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:01
marana schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:21:
[...]
Maar: de auto laadt per uur meer kWh op dan de zonnepanelen genereren, ook in de zomer. Misschien kan ik nog uitvogelen hoe ik de laadsnelheid terugschroef, om zo beter te optimaliseren.
Dat is dus wat de Smart EVSE in mijn oplader bij mij doet. In Solar modus wordt de auto alleen geladen met de actuele PV productie. Momenteel wordt er geladen met 6,6A en geeft de energiemeter 0A aan. De PV productie gaat dus direct naar de auto. Neemt de PV productie toe of af dan wordt de laadsnelheid hier direct op aangepast. De aanwezige thuis accu staat hierbij dus in stand-by stand en doet niet mee.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-10 16:26
[...]

Die S-line is er toch gewoon met een app? Of is die communicatieverbinding bij de montage niet ingesteld? Weet je of jouw model de functie wel heeft (zou mij stevig verbazen als het niet zo is). Dan is het gewoon een slechtte installatie geweest en kun je terug naar Coolblue met het verzoek om deze fout op te lossen.

Het gaat niet door een mailtje van Coolblue ineens wel werken denk ik. Maar mocht je een spannend experiment willen wagen kun je ook gewoon 2 fases uit de automaat van de laadpaal trekken in de meterkast ;) dan draait die op 3.6kWh

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-10 18:20
Ik heb er geen app bij. Ik ga contact zoeken met Coolblue hierover. Die 2 fasen eruit trekken heb ik bedacht als optie maar lijkt me niet zo ideaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-10 15:40
Atomius schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:46:
Bestaat er geen handige Tweaker die een tool kan maken die op basis van een jaar historische P1 data kan zeggen of:

- een accu interessant is voor je
- hoeveel capaciteit die accu dan moet hebben
- hoeveel ontladingscapaciteit handig is
- hoeveel dat dan mag kosten

Misschien dat je dan met sliders zelf nog de factoren van hierboven kan aanpassen en dan direct kijken wat voor effect dat heeft.

Lijkt me een gat in de markt :-)
Et voila: Aristos in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]
De meeste laders/auto's kun je wel tot 6A terugschroeven, op 1 fase is dat maar 1.3kW, op 3 fasen nog geen 4kW.
Het is doorgaans niet het meest efficient, maar als je op zonnestroom kunt laden kan het alsnog een voordeel zijn (met salderen doorgaans niet financieel).
Ik ga ivm 2e EV de "3.6kW grannycharger" vervangen door een 11kW paal, zit eraan te denken gewoon op 11kW te laden, maar wel op de gunstigste momenten ivm het net (zonnige zondag middag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
marana schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:14:
Ik heb er geen app bij. Ik ga contact zoeken met Coolblue hierover. Die 2 fasen eruit trekken heb ik bedacht als optie maar lijkt me niet zo ideaal :P
Waarom niet ideaal? Dat is het juist wel. Een oplader heeft minimaal 6A nodig. Op 1 fase laden betekent dat de PV productie min 6A moet zijn. Op 3 fase laden betekent dat de PV productie min 18A moet zijn. Voor 18A moet het hoog zomer zijn of je moet wel heel veel PV panelen hebben liggen. Als je op elke fase van je 3 fase PV een productie hebt van 2A dan heb je totaal 6A op de net meter. Ga je laden op 1 fase dan heb je een positieve consumptie op je net meter op de 1e fase van 4A en op de 2 overige fasen een negatieve consumptie van elk 2A. Resultaat dankzij de interne saldering van 0A. Bij de Smart EVSE gebruiken we hiervoor een relais om automatisch tussen 1 fase en 3 fase te kunnen schakelen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sandergar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Waarom niet ideaal? Dat is het juist wel. Een oplader heeft minimaal 6A nodig. Op 1 fase laden betekent dat de PV productie min 6A moet zijn. Op 3 fase laden betekent dat de PV productie min 18A moet zijn. Voor 18A moet het hoog zomer zijn of je moet wel heel veel PV panelen hebben liggen. Als je op elke fase van je 3 fase PV een productie hebt van 2A dan heb je totaal 6A op de net meter. Ga je laden op 1 fase dan heb je een positieve consumptie op je net meter op de 1e fase van 4A en op de 2 overige fasen een negatieve consumptie van elk 2A. Resultaat dankzij de interne saldering van 0A. Bij de Smart EVSE gebruiken we hiervoor een relais om automatisch tussen 1 fase en 3 fase te kunnen schakelen.
Nauwkeuriger gezegd moet de opbrengst op elke fase minimaal 6 A zijn voordat het laden begint bij 3 fase aansluiting. Als er een, twee of 3 minder opbrengen dan wordt er niet op zonne energie geladen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
daemonix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Nauwkeuriger gezegd moet de opbrengst op elke fase minimaal 6 A zijn voordat het laden begint bij 3 fase aansluiting. Als er een, twee of 3 minder opbrengen dan wordt er niet op zonne energie geladen.
Dat is misschien zo op jouw oplader maar zo werkt niet elke oplader! Ik heb het hier op volledig op Solar modus laden he! In solar modus moet er een saldo van 18A zijn om te starten met laden op 3P.

Op mijn 2e fase heb ik bijv meer opbrengst dus in theorie zou het bij mij 5.9/6.2/5.9 kunnen zijn. Ja, de autolader gaat laden met 3x 6A maar de PV opbrengst hoeft niet 6A op elke fase te zijn. De solar modus telt alle fasen bij elkaar op voor totaal PV opbrengst en de net meter telt alle fasen bij elkaar op voor de interne saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:43
[...]

Misschien toch handiger om te kijken wat een nieuwe laadpaal kost. Ikzelf gebruik een Zappi waarbij dit heel eenvoudig werkt. kan zowel alleen zon overschot laden als automatisch laden op basis van dynamische tarieven (pak de uren onder de x-cent voor laden). Maar dit kan ook bij andere merken.

Zonne laden is niet heel bijzonder meer tegenwoordig. Je wil dan ook wel automatisch schakelen tussen 1 en 3 fase laden (kan ook met een Zappi of een Peblar paal)....

Kortom, zet de eisen eens op een rijtje en kijk welke laders dit ondersteunen... hoeft ook niet allemaal heel duur te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
sandergar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Dat is misschien zo op jouw oplader maar zo werkt niet elke oplader! Ik heb het hier op volledig op Solar modus laden he! In solar modus moet er een saldo van 18A zijn om te starten met laden op 3P.

Op mijn 2e fase heb ik bijv meer opbrengst dus in theorie zou het bij mij 5.9/6.2/5.9 kunnen zijn. Ja, de autolader gaat laden met 3x 6A maar de PV opbrengst hoeft niet 6A op elke fase te zijn. De solar modus telt alle fasen bij elkaar op voor totaal PV opbrengst en de net meter telt alle fasen bij elkaar op voor de interne saldering.
Dat kan jouw laadpaal misschien wel doen maar tenzij je een Tesla hebt werkt dat niet. Het protocol vereist 6 A om te starten, en dat zit in de auto en niet in de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
daemonix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Dat kan jouw laadpaal misschien wel doen maar tenzij je een Tesla hebt werkt dat niet. Het protocol vereist 6 A om te starten, en dat zit in de auto en niet in de laadpaal.
Ik zeg toch ook dat het daadwerkelijk laden gebeurd met 3x 6A. Een auto oplader is niets anders dan een regelcomputer en een relais. Het relais schakelt de 230V en de regelcomputer verteld de auto met hoeveel stroom er geladen mag worden. Het protocol vereist dat er minimaal met 6A geladen kan worden.

De oplader bepaald of het relais geschakeld wordt en wat er gecommuniceerd wordt met de auto. Deze techniek bevat tegenwoordig een Solar optie. De solar optie meet de PV productie. Dit staat geheel los van het oplaad circuit.

Ik kan ook instellen dat er bijv 3A uit het net bijgevoegd mag worden. Laden op 3 fase in solar modus betekent 18A PV opbrengst nodig. 3A mag uit het net komen dus 18A minus 3A = nog maar 15A PV opbrengst nodig. Als de PV dus een totale opbrengst heeft van 15A dan schakelt de oplader het 230V relais open en communiceert met de auto dat er met 6A geladen mag worden. De auto zal dan met 3x 6A gaan laden. De volledige PV productie van 15A (5A per fase) gaat naar de auto plus er zal 3A (1A per fase) uit het net gehaald worden. Op de net meter zal een consumptie zijn 3A.

Solar regeling staat dus los van het officiële laad protocol.

[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 02-10-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
sandergar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Waarom niet ideaal? Dat is het juist wel. Een oplader heeft minimaal 6A nodig. Op 1 fase laden betekent dat de PV productie min 6A moet zijn. Op 3 fase laden betekent dat de PV productie min 18A moet zijn.
Bij een 1 fase omvormer. Maar die zijn vaak afgezekerd op 16A
Voor 18A moet het hoog zomer zijn of je moet wel heel veel PV panelen hebben liggen. Als je op elke fase van je 3 fase PV een productie hebt van 2A dan heb je totaal 6A op de net meter.
Bij 1 fase de net meter
Ga je laden op 1 fase dan heb je een positieve consumptie op je net meter op de 1e fase van 4A en op de 2 overige fasen een negatieve consumptie van elk 2A. Resultaat dankzij de interne saldering van 0A. Bij de Smart EVSE gebruiken we hiervoor een relais om automatisch tussen 1 fase en 3 fase te kunnen schakelen.
In dit geval is de zekering in de kast voor de laadpaal (aanname) 16A op 3-fase 16 * 3 * 230V = 11kW) als je uit die automaat de L2 en L3 haalt, dan ga je verder met 3.7kW (16A * 1 * 230V).

Even los van de omvormer, als je trager laad, heb je een betere match met je opwekking. Er zijn weinig installaties die meer dan 11kW aan zon produceren.

Uiteraard is het zo dat je slimme meter een sommetje maakt van wat er gebeurd, L1: -6A L2: -6A en L3: 12A is voor de meter 0A in totaal

Nu zou ik eerder een granny lader gebruiken dan er 2 fasen uittrekken.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
zalkc schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Bij een 1 fase omvormer. Maar die zijn vaak afgezekerd op 16A

[...]

Bij 1 fase de net meter

[...]

In dit geval is de zekering in de kast voor de laadpaal (aanname) 16A op 3-fase 16 * 3 * 230V = 11kW) als je uit die automaat de L2 en L3 haalt, dan ga je verder met 3.7kW (16A * 1 * 230V).

Even los van de omvormer, als je trager laad, heb je een betere match met je opwekking. Er zijn weinig installaties die meer dan 11kW aan zon produceren.

Uiteraard is het zo dat je slimme meter een sommetje maakt van wat er gebeurd, L1: -6A L2: -6A en L3: 12A is voor de meter 0A in totaal

Nu zou ik eerder een granny lader gebruiken dan er 2 fasen uittrekken.
Geen idee wat je probeert te zeggen maar wat is er mis met laden op 1 fase? Ik heb momenteel een PV productie van 1.800W. Er gaat 6,0A op 1 fase naar de auto. De oplader is begrenst op 13A per fase. Blijft er 3A per fase over. Daarbij doet de oplader aan load balancing. Dus indien er geen 13A beschikbaar is dan wordt het opladen terug gebracht naar de capaciteit die wel beschikbaar is.

Je gaat liever lopen klooien met verlengsnoeren en granny laders i.p.v. een goede oplader die je eenmalig configureert, die je PV productie volgt, die automatisch schakelt tussen 1P & 3P, die je overige verbruik volgt en hier je laadstroom op aanpast? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOE9_iJe_AB8gNWTFtYlZr8sXW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lCPcfAW2tMxh6NlmsfGNz6v.png?f=fotoalbum_large

Dankzij de solar modus geheel NOM _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door sandergar op 02-10-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 16:59
Stefannn schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Slimme laadpaal is inderdaad veel voordeliger en verdien je veel sneller terug. Thuisbatterij is de kers op de taart. Beginnen met eigen verbruik naar gunstige tijden schuiven. Dat scheelt ook nog eens oplaad/ontlaad verlies van ongeveer 15%.

“Hele nieuwe laadpaal” vind ik wel vrij fors. Ik heb even gekeken bij laadpaaldirect.nl, de alfen s-line kan zo te zien met Solar laden worden geleverd. Wellicht kan je je bestaande paal upgraden. Is verder een beetje off-topic hier, maar “alles hangt wel samen”.
[Afbeelding]
Kijk ook even naar Easee / Zaptec / Myenergi Zappi

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
sandergar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Geen idee wat je probeert te zeggen maar wat is er mis met laden op 1 fase? Ik heb momenteel een PV productie van 1.800W. Er gaat 6,8A op 1 fase naar de auto. De oplader is begrenst op 13A per fase. Blijft er 3A per fase over. Daarbij doet de oplader aan load balancing. Dus indien er geen 13A beschikbaar is dan wordt het opladen terug gebracht naar de capaciteit die wel beschikbaar is.

Je gaat liever lopen klooien met verlengsnoeren en granny laders i.p.v. een goede oplader die je eenmalig configureert, die je PV productie volgt, die automatisch schakelt tussen 1P & 3P, die je overige verbruik volgt en hier je laadstroom op aanpast? 8)7
U mist het punt, degene waar het overging kan niet zijn oplader configureren. Daarom maakte ik een opmerking met knipoog om op 1 fase te gaan laden, dat was niet serieus bedoeld. Ik heb diegene initieel ook geadviseerd om met zijn installateur contact op te nemen zodat hij wel de lader kan configureren.

Er is natuurlijk niks mis met laden op 1 fase, maar ik proef in uw reactie dat u uitgaat van een 1-fase omvormer op de PV, dat hoeft natuurlijk niet, en gezien de installatie van diegene lijkt 3-fase ook mogelijk te zijn.
Die omvormer kan dus ook 3*5.3A opleveren op een gegeven moment en dat kan prima met de metersom L1:+10.7A, L2:-5.3A en L3:-5.3A worden ingezet om de auto op 1 fase met 16A op te laden. Maar dat is allemaal theorie en niet de echte oplossing.

Ik hoor u ook geen oplossing aandragen voor het niet kunnen configureren van zijn laadpaal, anders dan dat hij hem moet configureren. Daarom denk ik dat u een beetje naast het punt zit wat ik probeerde te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij gaat dit topic over thuisbatterijen en niet over laadpalen. Om de twee topics toch weer bij elkaar te brengen:
Let wel op bij het overwegen van een andere laadpaal als er ook plannen voor een thuisbatterij zijn. Als beiden gaan sturen op PV-overschot dan gaan beiden elkaar waarschijnlijk tegenwerken.
In een situatie met zowel PV, EV als thuisbatterij wil je het liefst 1 apparaat dat alles centraal regelt. Je wilt meestal niet dat de EV geladen wordt uit de accu en je wilt ook niet dat de EV-lader en de accu beginnen te strijden om de overtollige PV-opwek.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:12
[...]

In de meeste gevallen waaronder de jouwe lijkt mij een smart laadpaal wel interessant (en is die na einde salderen makkelijk terug te verdienen). Je laad best veel, en een groot deel van het jaar wil je ieder zonnestraaltje in de auto krijgen (in plaats van verlies in je thuisaccu of terugleveren) om daarmee zo goedkoop mogelijk te laden. Dus dan kun je behoorlijk wat energiebelasting uitsparen.

Ik heb een enorm PV overschot, met een relatief goedkope thuisbatterij (bijvoorbeeld een 16,1KWh NKON die met zelf installeren incl randapparatuur rond de €2000-3000 kost) en de timer
/laadstroom van de EV, kan ik mijn onttrekking uit het net beperken tot een paar 100 kWh per jaar.

Alles smart maken (waaronder de laadpaal) heeft voor mij dan weinig toegevoegde waarde.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
zalkc schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:34:
Er is natuurlijk niks mis met laden op 1 fase, maar ik proef in uw reactie dat u uitgaat van een 1-fase omvormer op de PV
Onjuiste conclusie. Ik laat ook zien dat ik een 3 fase PV opbrengst heb. Zie afbeelding.
ingezet om de auto op 1 fase met 16A op te laden. Maar dat is allemaal theorie en niet de echte oplossing.
Zie mijn afbeelding, is geen theorie en een prima oplossing.
Ik hoor u ook geen oplossing aandragen voor het niet kunnen configureren van zijn laadpaal,
Klopt, ik ben niet bekend met de aanwezige oplader dus geen idee of de aanwezige oplader geschikt is.
anders dan dat hij hem moet configureren.
Onjuist, ik zeg dat er opladers zijn die heel prettig werken, die geheel de PV productie kunnen toepassen voor het opladen en dat een thuis accu hiervoor niet nodig is.
Daarom denk ik dat u een beetje naast het punt zit wat ik probeerde te maken.
Dat zal best. @marana stelt de vraag of het loshalen van 2 fasen van de oplader zorgt voor een betere afstemming met de PV productie. En ja .... bij minder dan 18A PV productie is laden op 1 fase efficiënter om zoveel mogelijk op PV opbrengst te laden. Of de aanwezige lader een controle doet op het aanwezig zijn van 3 fasen weet ik niet. Als dit zo is dan is het geen optie voor @marana. Als de oplader ook prima kan functioneren op 1 fase dan is het loshalen van L2 + L3 een prima oplossing om te laden met 6A. In de auto kan meestal een max laadstroom vastgelegd worden. Zet deze op 13A en je hebt een veilige werkbare oplader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
Ik wilde er nog op reageren maar daar wordt mijn dag niet beter van. Succes met je glorieuze overwinning in deze discussie! Hopelijk slaap je hierdoor extra lekker vannacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
ArPi75 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:39:
Volgens mij gaat dit topic over thuisbatterijen en niet over laadpalen. Om de twee topics toch weer bij elkaar te brengen:
Let wel op bij het overwegen van een andere laadpaal als er ook plannen voor een thuisbatterij zijn. Als beiden gaan sturen op PV-overschot dan gaan beiden elkaar waarschijnlijk tegenwerken.
In een situatie met zowel PV, EV als thuisbatterij wil je het liefst 1 apparaat dat alles centraal regelt. Je wilt meestal niet dat de EV geladen wordt uit de accu en je wilt ook niet dat de EV-lader en de accu beginnen te strijden om de overtollige PV-opwek.
En met 2 aparte meetpunten? Mijn Eastron 630 en de Easee equalizer hebben nog geen ruzie met elkaar gehad in elk geval. Maar dat kan ook liggen aan mijn gebruikspatroon waarbij accu opladen en extra solar overschot niet in die mate voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
zalkc schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Ik wilde er nog op reageren maar daar wordt mijn dag niet beter van. Succes met je glorieuze overwinning in deze discussie! Hopelijk slaap je hierdoor extra lekker vannacht!
Ik wist niet dat er sprake was van een wedstrijd. Mocht je een live demo willen van een goed werkende 1P/3P oplader in een 3 fase installatie met 3 fase PV systeem dan ben je van harte welkom om te komen kijken (locatie omg Rotterdam). En ja, mijn goed werkende installatie zorgt dat ik gerust kan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mooi. En dan nu weer terug naar het onderwerp graag. De meesten hier hebben perfect werkende (en schakelende) laders. Je bent echt niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:20
marana schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Nou nou wat een oordeel... Ik heb niet gewoon 20k liggen, maar kijk naar een duurzaamheidslening. Met de voorgespiegelde terugverdientijd kan die gunstige lening prima uit. Moet het wel kloppen allemaal, waar ik dus mijn vraagtekens bij heb.
De beide EV's zijn zakelijk. Al hoef ik me natuurlijk helemaal niet te verantwoorden hier.

@Stefannn ah zo bedoel je, helder! Evt dus investeren in een nieuwe laadpaal...
Tsja. Er is niks zo onvoorspelbaar als de energiemarkt. Niemand kan zeggen zeggen wat stroom uberhaupt waard is over 12 maanden, wat er gebeurd na salderen, of terugleverkosten weer verboden worden of niet etc.

Als je het geld niet hebt liggen maar het moet lenen dan zou ik het dubbel afraden. De kans is aanwezig dat het helemaal niet opleverd wat je nu denkt en dan zit je met een lening van 20k.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste