sandergar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:17:
[...]
Geen idee wat je probeert te zeggen maar wat is er mis met laden op 1 fase? Ik heb momenteel een PV productie van 1.800W. Er gaat 6,8A op 1 fase naar de auto. De oplader is begrenst op 13A per fase. Blijft er 3A per fase over. Daarbij doet de oplader aan load balancing. Dus indien er geen 13A beschikbaar is dan wordt het opladen terug gebracht naar de capaciteit die wel beschikbaar is.
Je gaat liever lopen klooien met verlengsnoeren en granny laders i.p.v. een goede oplader die je eenmalig configureert, die je PV productie volgt, die automatisch schakelt tussen 1P & 3P, die je overige verbruik volgt en hier je laadstroom op aanpast?

U mist het punt, degene waar het overging kan
niet zijn oplader configureren. Daarom maakte ik een opmerking met knipoog om op 1 fase te gaan laden, dat was niet serieus bedoeld. Ik heb diegene initieel ook geadviseerd om met zijn installateur contact op te nemen zodat hij wel de lader kan configureren.
Er is natuurlijk niks mis met laden op 1 fase, maar ik proef in uw reactie dat u uitgaat van een 1-fase omvormer op de PV, dat hoeft natuurlijk niet, en gezien de installatie van diegene lijkt 3-fase ook mogelijk te zijn.
Die omvormer kan dus ook 3*5.3A opleveren op een gegeven moment en dat kan prima met de metersom L1:+10.7A, L2:-5.3A en L3:-5.3A worden ingezet om de auto op 1 fase met 16A op te laden. Maar dat is allemaal theorie en niet de echte oplossing.
Ik hoor u ook geen oplossing aandragen voor het niet kunnen configureren van zijn laadpaal, anders dan dat hij hem moet configureren. Daarom denk ik dat u een beetje naast het punt zit wat ik probeerde te maken.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh