PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Die afhankelijkheid wordt niet minder, want in de winter heb je het net nog keihard nodig.ArPi75 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:30:
Enfin, gelukkikg is ROI voor mij geen doel geweest bij de aankoop van de batterij. Ik koos voor minder afhankelijkheid,
Dat is een geldig argument, maar een simpele generator is nog altijd een stuk goedkoper.mogelijkheid voor noodstroom in geval van stroomuitval
Maar dat klopt dus niet. Want tot je de installatie hebt terugverdiend is het rendement negatief. En voorlopig lijkt het er niet op dat je een accu-systeem binnen zijn technische levensduur terug kunt verdienen. Laat staan binnen de economische levensduur. Ondanks de superlage rente levert je geld op een spaarrekening vooralsnog dus meer op.en een hoger rendement dan wanneer de centen op de bankrekening hadden blijven staan.
Als het gaat om rendement kun je je geld beter in een beleggingsfonds stoppen (zie Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 97% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2025 16:24 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Alleen even over de PV: dat komt neer op EUR1.09/Wp INC BTW. Dat lijkt me veel te veel (ik betaalde in 2019 maar EUR0.75/Wp).MisterX333 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:05:
Heeft iemand ervaring met een thuisbatterij van 1komma5? Wij hebben een offerte liggen van totaal 14.000 euro ex btw voor installatie van thuisbatterij + zonnepanelen. Dit gaat om 14 zonnepanelen (450wp), 8kw omvormer (7000 euro) en een batterij van 12,9 kWh (7000 euro).
Wij zijn net verhuisd naar onze nieuwbouwwoning en nu ben ik aan het kijken naar zowel zonnepanelen als een batterij. 1komma5 sprak mij wel aan, omdat de focus vooral gericht is op zelfvoorziening. Handelen gebeurd op de day ahead markt en niet op de onbalans markt zoals zonneplan. De heartbeat app lijkt ook goed te werken. Nadelen zijn wel lock-in bij 1komma5 voor een dynamisch contract en de prijs leek mij toch erg hoog. Terugverdientijd lijkt ook wel een beetje ambitieus.
Ons huis heeft een warmtepomp, op termijn mogelijk een elektrische auto. Ik schat het verbruik op 6-7000 kWh en op termijn wellicht 7.5-9000 kWh. Ik kijk ook naar de SigEnergy accu's.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Een dikke omvormer van 8kW is duurder dan een kleinere die de 14 x 450Wp aankan (zeker bij oost-west kan dat). Ook de installatie weegt zwaar in de offerte (niet elk dak is even makkelijk).cville schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:49:
[...]
Alleen even over de PV: dat komt neer op EUR1.09/Wp INC BTW. Dat lijkt me veel te veel (ik betaalde in 2019 maar EUR0.75/Wp).
Ben het wel met je eens: €1,10 per Wp is duur. Ik betaal nu (sept 2025) €0,73 per Wp voor 14 x 435Wp
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Het hangt natuurlijk af van wat de accu heeft gekost. Wanneer je als tweaker zelf een systeem samenstelt, kom je vaak uit op minder dan de helft van de prijs van de meeste commerciële systemen. Ik begrijp echter goed dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Net zo als het zelf leggen van panelen een heel andere ROI oplevert dan wanneer je het moet uitbesteden.Maar dat klopt dus niet. Want tot je de installatie hebt terugverdiend is het rendement negatief. En voorlopig lijkt het er niet op dat je een accu-systeem binnen zijn technische levensduur terug kunt verdienen. Laat staan binnen de economische levensduur. Ondanks de superlage rente levert je geld op een spaarrekening vooralsnog dus meer op.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Dit jaar heb ik redelijk gelijke dingen gedaanMisterX333 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:05:
Heeft iemand ervaring met een thuisbatterij van 1komma5? Wij hebben een offerte liggen van totaal 14.000 euro ex btw voor installatie van thuisbatterij + zonnepanelen. Dit gaat om 14 zonnepanelen (450wp), 8kw omvormer (7000 euro) en een batterij van 12,9 kWh (7000 euro).
- Nieuwe PV panelen laten plaatsen 15 x 510wp voor 2000€
- Nieuwe hybride omvormer DEYE sun-12k-sg04lp3-eu + Eastron 630 meter voor 2000€
- DIY 16 kWh accu voor 2250€ (tegenwoordig zijn er al kant en klare voor 1600€ incl. BTW)
- Home Assistant + zekeringen + schakelaars + div. kabels + cadeaubon + gereedschap 500€
Totaal: 6750€
Mijn voordeel is wel dat ik een mooi dak op het zuiden heb met weinig schaduw, en dat ik al wat bekabeling had liggen van de vorige set. Geen optimizers nodig in elk geval.
Alles is binnen wel aangesloten in huis met hulp van een familielid die elektriciën is, en ook veel zelf gedaan, maar als ik de monteur van de panelen dat had laten doen was dat ook niet de hoofdprijs geweest. Zo druk hebben die jongens het niet meer.
Ik wilde mijn eigen gebruik verhogen. Tot nu toe red ik, mede door mijn EV, een eigen gebruik van 70% dit was daarvoor 28% In de nieuwe situatie na het salderen levert het mij straks dan dus 3.000 kWh meer op als zonder batterij.
Als ik alleen panelen had gehad dan was ik 3000€ kwijt geweest en bespaart het mij per jaar 500€
Met batterij is dat 6750€ en bespaart 1250€
Over een levensduur van 20 jaar is dat respectievelijk 6% en 7.5% rendement bij gelijkblijvende prijzen.
Bij zonnepanelen zag je als er een kritische grens wordt bereikt, kwamen er negatieve tarieven. Zat ergens rond de 30% volgens mij.De huidige trend is dat er steeds meer grote (commerciële) accusystemen komen. Ook wordt door het slim sturen van warmtepompen en het laden van EV's de stroomvraag steeds beter op de prijs (en het aanbod) afgestemd. Dat alles zorgt ervoor dat de prijsverschillen tussen dag en nacht af zullen nemen en de terugverdientijd van een accu-systeem alleen maar nog langer wordt.
Ik denk dat er ook een kritische grens is voor accu's en je zou verwachten ook rond de 30%. Eenmaal voldoende (prive als commercieel) dan ga je inderdaad vlakkere prijzen zien cq bij periodes niet meer rendabel (zoals ook zonnepanelen worden geknepen). Maar als de volgers niet helpen om die 30% op te bouwen dan bereiken we dat punt nooit. Is een soort evenwicht waar we naar toe moeten, buiten die periodes blijft het alsnog wel interressant.
Ben dus ook benieuwd wat we na salderen gaan zien, als voor die tijd die kritische grens al wordt bereikt.
- Meer reactie van alle EMS systemen op kleine veranderingen waardoor de onbalansmarkt verergerd.
- Vlakkere prijzen per dag met meer prijsverschil tussen zomer en winter, waar niet PV/ACCU bezitters van mee profiteren
- Black-outs in de zomer wegens uit staan centrales
- Geen negatieve prijzen meer, maar veel <0,01 (excl. belasting en btw) euro uren, je ziet dat windenergie dat al heel goed kan.
- Kan energie gratis worden, maar hoe worden de investeringen dan betaald om systemen te vervangen
Die vraag is niet nieuw en speelde al toen kernfusie in zicht leek te zijn. Maar een antwoord is er volgens mij nooit op gekomen.Dapdodo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:00:
- Kan energie gratis worden, maar hoe worden de investeringen dan betaald om systemen te vervangen
Het bovenstaande sommetje kan ik ook maken voor kosten per kWh en dam kom ik uit op 6,75ct netto (voor 70% eigen gebruik), mijn zonnepanelen zijn eigenlijk helemaal geen goedkope stroom als je het zo bekijkt. Maar de belasting en nettarieven maken het interessant om aan opwekking bij de bron te doen. Maar het gaat hier niet over deze 70%, het gaat even om die 30% die ik 'dump' op het net.
In principe kan ik de omvormer uitschakelen op het moment dat de batterij vol zit en daarmee het net ontlasten, maar er is een markt voor die stroom. En hoewel ik er zelf straks vrijwel niks voor krijg is die stroom nog wel leuk voor de buren misschien. Dat kun je ook hebben met wind in de wintermaanden.
Als ik een voorspelling zou doen dan is het dat eerder gaat lijken op een mobiel of internet abonnement waarbij je op basis van fair use (on)beperkt stroom mag afnemen per maand. We zitten nu nog, met onze stroom, in de tijd waar de telefoonkosten voor je dial-up connectie nog een dag en avondtarief hebben.
Straks heb je 1500 Watt onbeperkt of 750 kWh voor 150€ per maand. Voor kleine huishoudens 500 Watt onbeperkt of 250kWh voor 60€ per maand. Met een buitenbundel tarief
[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 25-09-2025 08:38 ]
En het punt dat de markt verzadigd is met elektra gebruik hebben we nog lang niet gehaald, transportcapaciteit is wel een issue.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Kant en klare 16 kWh accu voor 1600 euro? Waar dan?zalkc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:00:
[...]
Dit jaar heb ik redelijk gelijke dingen gedaan
- Nieuwe PV panelen laten plaatsen 15 x 510wp voor 2000€
- Nieuwe hybride omvormer DEYE sun-12k-sg04lp3-eu + Eastron 630 meter voor 2000€
- DIY 16 kWh accu voor 2250€ (tegenwoordig zijn er al kant en klare voor 1600€ incl. BTW)
- Home Assistant + zekeringen + schakelaars + div. kabels + cadeaubon + gereedschap 500€
Totaal: 6750€
Mijn voordeel is wel dat ik een mooi dak op het zuiden heb met weinig schaduw, en dat ik al wat bekabeling had liggen van de vorige set. Geen optimizers nodig in elk geval.
Alles is binnen wel aangesloten in huis met hulp van een familielid die elektriciën is, en ook veel zelf gedaan, maar als ik de monteur van de panelen dat had laten doen was dat ook niet de hoofdprijs geweest. Zo druk hebben die jongens het niet meer.
Ik wilde mijn eigen gebruik verhogen. Tot nu toe red ik, mede door mijn EV, een eigen gebruik van 70% dit was daarvoor 28% In de nieuwe situatie na het salderen levert het mij straks dan dus 3.000 kWh meer op als zonder batterij.
Als ik alleen panelen had gehad dan was ik 3000€ kwijt geweest en bespaart het mij per jaar 500€
Met batterij is dat 6750€ en bespaart 1250€
Over een levensduur van 20 jaar is dat respectievelijk 6% en 7.5% rendement bij gelijkblijvende prijzen.
dezenafofella schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:06:
[...]
Kant en klare 16 kWh accu voor 1600 euro? Waar dan?
En 1 die ik niet ken
kant en klaar is een ruim begrip, kabels zekering en omvormer komen er nog wel bij.
[ Voor 35% gewijzigd door zalkc op 25-09-2025 20:27 ]
15x 510Wp geplaatst voor € 2000?nafofella schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:06:
[...]
Kant en klare 16 kWh accu voor 1600 euro? Waar dan?
Hoe dan en waar dan? Of monteer je ze zelf?
Dan betaal je nog geen €0,40 per Wp. Dat is te mooi om waar te zijn!
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Panelen zijn soms al voor 40-50 euro per stuk verkrijgbaar. Dus als je zelf legt is het spotgoedkoop.Pr088 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:48:
[...]
15x 510Wp geplaatst voor € 2000?
Ik ga binnenkort 72 panelen leggen. Dat wil ik ook onder de 8000 euro houden.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 25-09-2025 22:24 ]
Waar heeft iedereen last van? Zo ongeloofwaardig is dat toch ook weer niet.Pr088 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:48:
[...]
15x 510Wp geplaatst voor € 2000?
De omvormer staat los genoemd, misschien lees je daar overheen
Trinasolar 510 WP á 67€ = 1005€
Werkspot opdracht 1000€ inclusief passtukken onderstel en kabels indien nodig + 5 jaar garantie
Werkzaamheden met 2 man
Oude panelen verwijderen
Onderstel verplaatsen en verlengen met een meter extra breedte
Nieuwe panelen monteren
Ze zijn 5-6 uur bezig geweest
De 6mm kabel naar binnen toe kon worden hergebruikt
Onderstel is niet vervangen, maar dat zou 390€ nieuw zijn, maar als je alles nieuw hebt hoef je ook niet de oude set er eerst af te halen wat ook wel een paar uur kostte.
Ah oke. Zonder omvormer. Maar waarom zou je geen omvormer meerekenen? De meeste mensen die 15 panelen (extra) plaatsen hebben een serieuze omvormer extra nodig.zalkc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:23:
[...]
Waar heeft iedereen last van? Zo ongeloofwaardig is dat toch ook weer niet.
De omvormer staat los genoemd, misschien lees je daar overheen
Trinasolar 510 WP á 67€ = 1005€
Werkspot opdracht 1000€ inclusief passtukken onderstel en kabels indien nodig + 5 jaar garantie
Werkzaamheden met 2 man
Oude panelen verwijderen
Onderstel verplaatsen en verlengen met een meter extra breedte
Nieuwe panelen monteren
Ze zijn 5-6 uur bezig geweest
De 6mm kabel naar binnen toe kon worden hergebruikt
Onderstel is niet vervangen, maar dat zou 390€ nieuw zijn, maar als je alles nieuw hebt hoef je ook niet de oude set er eerst af te halen wat ook wel een paar uur kostte.
Maar zo doorgerekend kan het inderdaad wel.
150€Pr088 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:32:
[...]
Ah oke. Zonder omvormer. Maar waarom zou je geen omvormer meerekenen? De meeste mensen die 15 panelen (extra) plaatsen hebben een serieuze omvormer extra nodig.
Maar zo doorgerekend kan het inderdaad wel.
Dit kwam door de volgorde van zaken. In maart heb ik de accu en omvormer gekocht, en daarna twijfelde ik of ik nog 2250€ wilde uitgeven voor een 2e accu of liever andere panelen wilde en van 4500wp naar 7650wp uitbreiden.
Wat? Dat lijkt wel een foutje? Te mooi om waar te zijn? Als het echt kan voor €150...zalkc schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:08:
[...]
150€![]()
Dit kwam door de volgorde van zaken. In maart heb ik de accu en omvormer gekocht, en daarna twijfelde ik of ik nog 2250€ wilde uitgeven voor een 2e accu of liever andere panelen wilde en van 4500wp naar 7650wp uitbreiden.
Ze hebben al hun 3 fase solaredge omvormers (of in ieder geval van 5.0 tot 9.0 kW) voor € 150,- staan, dat is denk ik geen foutje. Als je er meer koopt is het nog goedkoper. Ze moeten er kennelijk van af.Pr088 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:50:
[...]
Wat? Dat lijkt wel een foutje? Te mooi om waar te zijn? Als het echt kan voor €150...
[ Voor 9% gewijzigd door bvermeul op 26-09-2025 11:16 ]
Kan je die omvormer gewoon gebruiken zonder optimizers of andere toei? Een string erop en gaan? Dan leg ik ‘m wel als reserve neer in de schuur hahaha.zalkc schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:08:
[...]
150€![]()
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
ik denk dat daar geen mppt op zit en dat ze alleen voor die solaredge optimizers zijn gemaakt._eLMo_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:50:
[...]
Kan je die omvormer gewoon gebruiken zonder optimizers of andere toei? Een string erop en gaan? Dan leg ik ‘m wel als reserve neer in de schuur hahaha.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!