Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 57 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
daemonix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:45:
Zojuist eens de business case zitten doorrekenen, en alleen al op peakshaving is een investering verantwoord. Dat is ongebruikelijk voor veruit de meeste tweakers, maar wij kunnen terug van een 3x50 A naar 3x25 A aansluiting, oftewel rond de 2400 euro per jaar goedkoper. Dat is nog los van alle andere zaken die mogelijk worden zoals dynamisch contract en teruglevering (EPEX), en vooral: eilandbedrijf mogelijk.

Ik wil echter niet zelf aansluiten maar iets kopen inclusief montage. Hierbij komt de SIgenstor als optie, maar ook een Victron systeem. Het is de bedoeling dat het buiten, op de oprit komt te staan. Ik vind de standaard opstelling van een Victron systeem wel erg lawaaiig (66 dB).

Heeft iemand goede adviezen?
Tja, je stelt zo wel een hele open vraag. Zoek je 1-fase, 3-fase, hoeveel kWh, hoeveel kW laadvermogen, wil je e.e.a. koppelen met Home Automation? Hoeveel wil je uitgeven?
Je businesscase hoef je ook niet uit te leggen. Op een bierviltje kan iedereen die maken. Met 2400 per jaar besparen, terugverdientijd van 5-7 jaar, dan kun je snel 10-15k uitgeven. Dan zijn er legio opties voor batterijen van 10kWh+.
Kun je ons wat gerichter bevragen?

Let trouwens op: heb je ook bij je netbeheerder geïnformeerd of er een wachttijd is voor het aanpassen van je aansluiting? (je weet maar nooit)

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 19-03-2025 17:20 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
@daemonix Misschien moet je een Deye meenemen in afweging, in basis minder eigenverbruik dan een Sigenstor op jaarbasis en tov Victron iets tot 50% van het overall verlies op jaarbasis afhankelijk setup, de Victron RS serie is stiller en vergelijkbaar efficient.
En de Deye is inmiddels een middenmotor tov de allernieuwste generatie met multi-level omvormer/accu's.die nog iets minder allround zijn voor diverse setups.

Deye topic

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Een LFP accu zelf maakt geen geluid.
Inzake Victron doel je dan waarschijnlijk op de Multiplus II inverter/laders?
Standaard zijn deze inderdaad nogal luidruchtig door de "lage frequentiebrom" van de transfo.

Het advies is dan de ophanging van de omkasting te isoleren van de achterliggende muur en wanneer dat niet genoeg is intern te isoleren.

Of nog eenvoudiger, de MPII te vervangen door een Quatro II. Zwaarder maar in werking is de transfo muisstil. Uiteraad op vollast hoor je wel de ventilatoren maar niet harder dan de eerste de beste ventilo van een AC PV omvormer. Ventilatorgeluid hangt ook af van de omgevingstemperatuur.
Hier hangt alle Victron apparatuur in een koele technische ruimte. Daar buiten hoor je ze niet.
De standaard ongeïsoleerde MPI hoorde je vijf meter verder buiten de afgesloten technische ruimte nog (niet de ventilo maar de transfo frequentietoon).

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
daemonix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Goed dat jij die keuze mogelijkheid hebt, ik heb die niet. Dat is een gegeven waar niets aan te veranderen valt. Zoals ik al schreef: dit is niet iets voor de meeste tweakers, en het is te makkelijk om dan te schrijven dat je slimme aansturing gebruikt. Je kent mijn business case niet, en die ga ik je ook niet uitleggen. Ik wil graag advies op de gestelde vragen in plaats van slimme aansturing adviezen. Dat station zijn we lang geleden gepasseeerd.
Lijkt me een hele complexe woning met 8 warmtepompen. Waarom niet een (1) grondgebonden warmtepomp?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Meer informatie:

3 fase, koppeling met Home Assistant gewenst, eilandbedrijf, 10 kWp opwek, enphase IQ7+ microinverters, 15 tot 20 kVA laadvermogen, 30 tot 60 kWh opslag.
Verbruik: rond 18 MWh, opwek: rond 10 MWh

In de zomer rond de 30 kWh over zonder opladen auto’s, in de winter op een zonnige dag 30 kWh opwek (niet slecht dus)

[ Voor 32% gewijzigd door daemonix op 19-03-2025 18:33 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Lijkt me een hele complexe woning met 8 warmtepompen. Waarom niet een (1) grondgebonden warmtepomp?
Omdat die niet mag in verband met diepe verontreiniging op 40 m. Er mag niet door de leemlaag worden heen gebroken die er boven ligt.

@Domba Zal er naar kijken, kunnen die ook eilandbedrijf?
@Pr088 We hebben tot december voor de verandering, want dan eindigt ons (hoge) vaste tarief
@Independent Kijk, dat is een goede tip!

[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 19-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
daemonix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:12:
[...]
@Domba Zal er naar kijken, kunnen die ook eilandbedrijf?
Ja, met PV op MPPT's is het wat eenvoudiger met de settings en de regeling dan met externe PV met eigen omvormer.
In principe kan je zover gaan als mij dat je alleen on-line/netaansluiting actief hebt als je wilt laden van het net of overschot terugleveren. maar dan moeten verhoudingen huisverbruik, opslagcapaciteit, PV wel passen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
Domba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Ja, met PV op MPPT's is het wat eenvoudiger met de settings en de regeling dan met externe PV met eigen omvormer.
In principe kan je zover gaan als mij dat je alleen on-line/netaansluiting actief hebt als je wilt laden van het net of overschot terugleveren. maar dan moeten verhoudingen huisverbruik, opslagcapaciteit, PV wel passen.
Jij heb inderdaad een mooie set-up. Indien mijn legacy PV omvormers defect raken ga ik voor een zelfde set-up.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:03:
[...]

Jij heb inderdaad een mooie set-up. Indien mijn legacy PV omvormers defect raken ga ik voor een zelfde set-up.
De tijd staat niet stil er komen ook efficientere systemen (met vermogens >10kW nog passief gekoeld) en ook schaalbaar zijn, met de mogelijkheid verbruik geheel te ontkoppelen van afname en teruglevering moment, voor wanneer dat het beste uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Pr088 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:16:
[...]
Let trouwens op: heb je ook bij je netbeheerder geïnformeerd of er een wachttijd is voor het aanpassen van je aansluiting? (je weet maar nooit)
De netwerkbeheerders hebben tegenwoordig een stroomnetchecker, op hun website, dat je kan zien op basis van postcode welke doorlooptijd je meerekening moet houden, voor zonder of met graafwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:30

ErikVers

e-Duurzaam

Franciesco schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:13:
@mcpranger Hoeveel zou je de EV dan willen bijladen in de avond? en heb je daar doorgaans voldoende PV overschot voor?
Een batterij opladen vanuit een andere batterij is rendementstechnisch niet ideaal want 2x verlies. Zeker ook op lagere vermogens kan het laden van een EV behoorlijk wat extra verlies geven.

En wil je dan ook nog voldoende energie hebben om de avond/nacht te overbruggen voor de woning zelf? Als dat niet het geval is kun je het misschien beter omdraaien: de thuisbatterij gebruiken voor de woning en wat eventueel over is in de EV stoppen.
Eens je kan beter je EV op pv stroom en de goedkope uren in de nacht rechtstreeks laden. Batterij is voor mij vooral om goedkoop in te kopen voor eigen gebruik en om je eigen pv stroom zelf te gebruiken zonder tussenkomst van de energie belasting.

Hier een situatie met warmtepomp en EV die goed gebruikt wordt. Warmtepomp valt wel mee (5-10kWh per dag in t stookseizoen) maar de EV gaat op jaar basis meer dan 7000kWh in. Dus gem rond de 25 kWh per dag (vakantiedagen eruit). Dat wil je niet elke dag uit een accu gaan trekken. EV is een perfecte thuisbatterij voor goedkoop inkopen (en wat laden overdag in t weekend) en is lekker snel weer op te maken.
Ik zoek alleen nog naar een thuisbatterij die wel overdag thuis is 😜

Aangezien de prijzen aan het dalen zijn denk ik dat wel moment van de waarheid in zicht komt en er een growatt 5 of 10 kWh gaat komen aangesloten op de growatt omvormer.

Interessant om het hier te volgen. Heb zelf veel warmtepomp ervaring in gebruik en installaties, alleen minder nog op het gebied van accu’s dus lees graag mee en hoop binnenkort zelf te gaan testen/spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 23-03-2025 23:53 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Je moet ook niet elke dag 25 kWh uit de thuisaccu gaan trekken.
Je haalt eruit wat je niet nodig hebt voor je huishoudelijk verbruik.
Doorgaans valt vanaf het voorjaar tot het najaar het verbruik van de verwarming weg en stijgt de PV productie.
Ipv dat voor niets in het net te injecteren kan je dat dan even goed injecteren in de accu van de EV en wanneer deze er overdag niet is (deels) via de thuisaccu in de EV.
Een kWh uit PV kost richting accu BEV (direct of indirect) kost nog altijd minder dan een "goedkope" nachtelijke kWh uit het net. Zeker na einde salderen. Ook al zijn is de prijs van de energiecomponent op de markt negatief de all in prijs zal dan slechts zelden negatief zijn.
En de dagen (WE?) dat de EV door de dag wel aan de woning hangt ga je rechtstreeks laden uit PV om een reserve op te bouwen voor de dagen dat ie door de dag niet aan de laadpaal kan.

Gisteren heeft de BEV hier bv. de hele dag aan de laadpaal gehangen. Na zonsondergang de inhoud van de thuisaccu (welke toen nog op 100% SoC stond) tot een minimale SoC overgeladen in de accu van de BEV.
Net genoeg om de nacht te overbruggen plus wat ingecalculeerde reserve voor onverwachte calamiteiten.
Gezien de EV er vandaag door de dag niet is is er tegen 07:00 uur dan weer voldoende plaats vrij in de thuisaccu om vanaf 07:30 uur voluit bij te laden uit PV zodat er geen kWh richting net geïnjecteerd dient te worden.
De combinatie van voldoende PV + thuisaccu + accu BEV is uitermate geschikt om het jaar rond NOM na te streven. _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 07:57 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37
Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:52:
Na zonsondergang de inhoud van de thuisaccu (welke toen nog op 100% SoC stond) tot een minimale SoC overgeladen in de accu van de BEV.
(ik doe de aanname dat je thuis een 3-fase aansluiting hebt)
Hangt je accu dan aan 3 fasen hangen? Of kan je auto laden op specifiek 1 fase?

En dan stel je de laadsnelheid in de auto in op wat er maximaal uit je accu kan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Alles is hier monofase.
Goedkoper en technisch eenvoudiger te realiseren.

Tijdens de dag volgt het laden gewoon de overproductie vanuit PV.
Wanneer de productie onder de 1,4 kW valt neemt de thuisaccu het tijdelijk over. 6A is immers het minimum dat de EV vraagt om te blijven laden.
Na de dag gaat, om redenen van efficiëntie, de overdracht van thuisaccu naar accu EV aan het hoogste vermogen dat de omvormer van de thuisaccu aankan.
Alle omvormers hebben hier een max. vermogen van 5 kVA (4,6 tot 4,8 kW).
De overdracht stopt op de min. ingestelde SoC van de thuisaccu. Dat laatste hangt af van de instralingsvoorspelling voor de volgende dag.

[ Voor 19% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 12:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Bij mij komen ze morgen omvormer en thuisaccu (5.1 kWh) aansluiten, zijn er dingen waarop ik moet letten, vragen die ik moet stellen?

[ Voor 2% gewijzigd door PinusRigida op 24-03-2025 11:41 . Reden: Dit is eigenlijk een post voor het Duurzame Kroeg deel 5 topic. My bad! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:52:
Je moet ook niet elke dag 25 kWh uit de thuisaccu gaan trekken.
Hier gaat elke dag wel een volledige charge vanuit grid (winter, goedkoopste uren) of pv+grid (zomers) om vervolgens in de meest duren uren alles weer t grid op te gooien.

Geld moet te maken he :+ Doel is om per maand/jaar zoveel mogelijk geld van de energieleverancier -> naar de eigen rekening te krijgen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHF99B65HSK9QM0hiP1EGM6oMYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2pZ4qWUP0DCMNjxykclihXt.png?f=fotoalbum_large
(voorbeeld uit de oude doos)

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 24-03-2025 12:31 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Hier een omgekeerde doelstelling: zo weinig mogelijk van en naar het grid. :)

Dan heb ik - nu en in de toekomst - er ook weinig hinder van als de netbeheerder, overheid en energieleverancier weer eens van gedacht of strategie veranderen. :)

Ik leef ook al in de "toekomst". Nl. geen salderingsregeling meer waardoor de prijsverschillen tussen aankoop en verkoop via een dynamisch contract zo verwaarloosbaar klein zijn (zeker wanneer je nog eens met de dubbele verliezen rekening houdt) dat het niet meer de moeite loont daar tijd en geld in te steken.

[ Voor 39% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
Ik kan zowel insteek van PJCR als Independent waarderen, maar mijn einddoel neigt voornamelijk ook naar die van Independent. Eerste doelstelling is eigen voorziening zoveel mogelijk af te kunnen dekken zodat ik zo min mogelijk vatbaar wordt voor de grollen van overheid & energiemaatschappijen.

Daarna geld verdienen zou bonus zijn, maar daarvan zou ik het logisch vinden als de overheid dat ziet als inkomen en dat gaat belasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Alles wat je van het net afhaalt wordt (toch na salderen) al volledig belast.
Alles wat je terug zet op het net wordt ook weer belast en betaald door de afnemer iets verderop.
Er zijn weinig producten die zo zwaar belast worden als elektriciteit transporteren over het net.
Alle kosten in acht genomen zijn deze doorgaans al hoger dan de kostprijs van het product zelf.

En ik zie geen reden om op alles wat je zelf produceert en binnen eigen huis terug consumeert van buitenaf te gaan belasten.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
1 vinkje aanzetten dan het hele doel algoritme is aangepast naar zoveel mogelijk grid-avoidance :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:46:
Alles wat je van het net afhaalt wordt (toch na salderen) al volledig belast.
Alles wat je terug zet op het net wordt ook weer belast en betaald door de afnemer iets verderop.
Er zijn weinig producten die zo zwaar belast worden als elektriciteit transporteren over het net.
Alle kosten in acht genomen zijn deze doorgaans al hoger dan de kostprijs van het product zelf.

En ik zie geen reden om op alles wat je zelf produceert en binnen eigen huis terug consumeert van buitenaf te gaan belasten.
Bedrijven hebben ook de boekhoudkundige posten Te Betalen en Te Vorderen BTW. Deze worden met elkaar verrekend waarna in de regel Te Betalen BTW hoger is en vervolgens als tegenrekening een bankrekening heeft.... ;)

Bij energie dat we importeren betalen we BTW (wat we later kunnen terugvorderen) en bij exporteren van energie vorderen we BTW. Echter kan het bij ons/consument zijn dat de verkoopprijs (export) lager kan zijn dan de inkoopprijs (import). In zulke gevallen zou het potje Te Betalen BTW negatief zijn, wat we vast niet kunnen terugvorderen van de belastingdienst? ;)

Áls we winst zouden maken kan ik me voorstellen dat we wel belasting daar over moeten betalen.

Ik ben het verder eens dat over zelf geproduceerde energie bedoeld voor eigen consumptie niet belast mag gaan worden. Dát zou overigens ook compleet haaks staan op de principes m.b.t. de wens waarvoor de energietransitie voor bedoeld is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Je gaat nu wel heel ver om de situatie van particulieren te gaan vergelijken met deze van bedrijven maar als je het dan toch wil doortrekken, wanneer je tussen aankoop en verkoop verlies maakt en je moet belasting betalen over winst kan je de verliezen ook aftrekken van de belastingen.

Maar het lijkt me onbegonnen werk om iedereen met PV/thuisaccu te gaan beschouwen als een bedrijf. Ondoenbaar voor de gemiddelde particulier en in de praktijk niet meer op te volgen door de belastingsdienst.

Mij ook niet gelaten.
De winst die ik al jaren maak op PV is - met goedkeuring van de belastingsdienst - of niet onderhevig aan winstbelasting of reeds forfaitair belast. _/-\o_
De dag dat ze dat nog eens van gedacht veranderen en dat afschaffen wijzigt ook mijn beleid en koppel ik me van het net af. :+

[ Voor 24% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Ruben26 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:34:
Ik kan zowel insteek van PJCR als Independent waarderen, maar mijn einddoel neigt voornamelijk ook naar die van Independent. Eerste doelstelling is eigen voorziening zoveel mogelijk af te kunnen dekken zodat ik zo min mogelijk vatbaar wordt voor de grollen van overheid & energiemaatschappijen.

Daarna geld verdienen zou bonus zijn, maar daarvan zou ik het logisch vinden als de overheid dat ziet als inkomen en dat gaat belasten.
Hier soortgelijk: mijn doel is zo min mogelijk netafname (een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad). Zo lang ik nog financieel voordeel heb aan terugleveren, doe ik dat. Aangezien mijn PV opwek op jaarbasis veel hoger is dan mijn verbruik, lever ik vele duizenden kWh-tjes per jaar terug die ik niet in de woning, in de thuisbatterij of in de EV kwijt kan.

Ik ben nog niet zover in de zelfvoorzieningsgraad als @Independent, maar wat nog niet is kan hopelijk ooit nog komen :)
Off grid zit er voorlopig niet in voor mij (even los van dat het nu financieel niet slim zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:37:
Je gaat nu wel heel ver om de situatie van particulieren te gaan vergelijken met deze van bedrijven maar als je het dan toch wil doortrekken, wanneer je tussen aankoop en verkoop verlies maakt en je moet belasting betalen over winst kan je de verliezen ook aftrekken van de belastingen.

Maar het lijkt me onbegonnen werk om iedereen met PV/thuisaccu te gaan beschouwen als een bedrijf. Ondoenbaar voor de gemiddelde particulier en in de praktijk niet meer op te volgen door de belastingsdienst.

Mij ook niet gelaten.
De winst die ik al jaren maak op PV is - met goedkeuring van de belastingsdienst - of niet onderhevig aan winstbelasting of reeds forfaitair belast. _/-\o_
De dag dat ze dat nog eens van gedacht veranderen en dat afschaffen wijzigt ook mijn beleid en koppel ik me van het net af. :+
Een heel groot deel van de PV bezitters is ooit ingeschreven als ondernemer bij de belastingdienst. Om vervolgens gelijk door te stappen naar de KOR zodat je de administratie niet hoeft bij te houden etc.

Wel een interessante gedachte om toch energiebedrijfje te gaan voeren maar ik denk dat de kosten niet opwegen tegen de baten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:03
@Independent heeft te maken met de BE regelgeving. In NL is iedere zonnepaneelbezitter die aan het net gekoppeld is in principe ondernemer voor de btw. Daarom kon btw worden teruggevraagd over de installatie, om vervolgens deel te nemen aan de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) om van de administratieve last van btw opgaaf en afdracht af te zijn. Voor de groep ZZP-ers die omwille van hun core bedrijfsactiviteiten niet in de KOR kunnen en/of mogen rest er niets anders dan over de geproduceerde kWh btw af te dragen (obv voordeel uit onderneming dus tegen de leveringstarieven uit je energiecontract vermeerderd met de energiebelasting voor het deel dat je privé gebruikt of kan salderen). ... maar hiervoor is het topic Zonnepanelen en de btw

Het gaat in NL bij privé-bezit van zonnepanelen enkel om btw en niet over inkomsten, want die heb je niet als je de kWh ook gebruikt.
Wanneer handel van energie je wel geld oplevert behoor je dat net als alle overige inkomsten/bijverdiensten gewoon op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting bij 'inkomsten uit overig werk'... makkelijker kunnen ze het niet maken.

[ Voor 18% gewijzigd door ArjoK op 25-03-2025 10:46 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:28:
[...]
Off grid zit er voorlopig niet in voor mij (even los van dat het nu financieel niet slim zou zijn).
Zelf ben ik ook niet off grid hoor.
Ik heb gewoon een opgesplitste PV installatie => 5 kWp on grid en 10 kWp niet gekoppeld aan het grid.
(Specifieke BE regelgeving, 1f mag je niet meer dan 5 kVA omvormervermogen aan het net koppelen).
Het netgekoppelde deel levert de overproductie gewoon aan het net terug. Uiteraard zo weinig mogelijk gezien het financieel voor mij voordeliger is eigen productie eerst zelf volledig te verbruiken ipv eerst aan 2 cent te injecteren en vervolgens aan 30 cent terug in te kopen. In België is er geen saldering meer en er is geen terugbetaling van de energiebelasting tussen afname en injectie.
Er wordt ook een extra capaciteitstarief aangerekend voor alle afnamevermogens uit het net boven de 2,5 kW. De BTW van 21% op afname uit het net is vervangen door 6% BTW plus een vaste accijns op iedere kWh afgenomen uit het net. Van 21 naar 6% klinkt heel goed in de oren van Jan Modaal die dat niet narekent maar is in de praktijk financieel nadelig bij lage energieprijs voor afname.
Voor een dynamisch energiecontract is de all in prijs voor de eindconsument dan maar zelden negatief noch lager dan de kost van de eigen geproduceerde energie. Maar daar komen jullie (waarschijnlijk) na 2027 nog wel achter. :)
Het off grid DC gedeelte produceert alleen wat er gevraagd wordt (met 10% minder verliezen dan het on grid deel). Dat is inherent aan een off grid installatie want de overproductie kan nergens meer naar toe wanneer jezelf minder verbruikt en de opslag zit al op 100 SoC.

[ Voor 76% gewijzigd door Independent op 25-03-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Independent Misschien heb je het eerder uitgelegd en heb ik dat gemist, maar hoe is jouw systeem dan gesplitst in de zin dat het offgrid DC systeem niet kan terugleveren aan het net en het AC systeem wel? Zit dat DC systeem op een apart/los circuit van de woning zonder koppeling met de rest van de woning en dus ook zonder koppeling aan de Fluvius stroommeter?
Of is het softwarematig geregeld dat het DC systeem enkel voldoet aan de vraag van de woning en daardoor automatisch niks teruglevert? Dit laatste lijkt me lastig te realiseren wanneer een tweede systeem ook probeert de netafname op 0 te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Een DC zit uiteraard nooit gekoppeld aan een netmeter van het grid.
Het staat er volkomen los van.
Een DC systeem levert de gelijkstroom geprodcueerd door PV via een MPPT regelaar aan de batterij.
Een AC systeem levert de gelijkstroom geproduceerd door de PV eerst aan een PV omvormer die er AC van maakt en vervolgens aan de verbruikers en bij overschot aan een accu inverter/lader die er terug gelijkstroom van maakt voor de thuisaccu.
DC heeft dus een stap minder en een stap minder verliezen.

Eenmaal opgeslagen in de accu maakt het voor de verbruikers niet uit. Dat gaat dan terug via de inverter van de accu die van gelijkstroom, onafhankelijk van de oorspronkelijke bron, er terug wisselstroom voor de verbruikers van maakt.

Gezien stroom opgewekt uit de netgekoppelde installatie hier al zijn max. toegelaten vermogen zit mag stroom opgewekt door de niet netgekoppelde installatie nadien vanuit een accu niet meer vanuit een bijkomende omvormer en een hoger vermogen teruggeleverd worden aan het net.
Het terugleververmogen aan het net is altijd begrensd tot 5 kVA (en daar zorgt een verplichte sensor voor).

Energie, rechtstreeks vanuit PV of opgeslagen in een accu mag richting net nooit aan een vermogen hoger dan 5 kVA.

In de praktijk is het hier zo geregeld dat primair alle energie naar de woning uit het netgekoppelde deel komt. Het DC deel doet dan niets.
Het DC deel springt pas bij wanneer het AC netgekoppelde deel niet meer aan de vraag van de verbruikers kan voldoen. En dat via de opslag in de accu's. Dat laatste wordt inderdaad softwarematig aangestuurd. Daalt de opslagcapaciteit in de accu's onder een bepaald (ingesteld) niveau dan gaat het DC bij produceren tot een vooraf (ingestelde) SoC waarde.

Klinkt een beetje ingewikkeld (en dat is het ook) maar dat is een rechtstreeks gevolg van de wisselende reglementering in België.
Het is ook maar een tijdelijke overgansmaatregel tot het netgekoppelde deel niet meer nodig is.
Wanneer dat kan is nu nog koffiedik kijken. Ik ken de technische uitdagingen maar niet de wetgeving over x-aantal jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Independent op 25-03-2025 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-09 00:43
Heeft iemand ervaring met een Solis hybride omvormer in combinatie met een Dyness thuisbatterij.
Bijvoorbeeld: Solis 3,6 kW hybride omvormer + Dyness 5,12 kWh thuisbatterij.
Ik kwam deze set tegen voor 1500 euro ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ghoogen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:26:
Heeft iemand ervaring met een Solis hybride omvormer in combinatie met een Dyness thuisbatterij.
Bijvoorbeeld: Solis 3,6 kW hybride omvormer + Dyness 5,12 kWh thuisbatterij.
Ik kwam deze set tegen voor 1500 euro ex btw.
De verhouding 3,6 kW vs 5,12 kWh klinkt niet echt optimaal, dat is 0.7C rating, aan de hoge kant. Normaal gesproken kies je bijv. een capaciteit die 3-5x het vermogen betreft om de accu niet teveel te belasten en op te laten warmen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:06:
[...]

De verhouding 3,6 kW vs 5,12 kWh klinkt niet echt optimaal, dat is 0.7C rating, aan de hoge kant. Normaal gesproken kies je bijv. een capaciteit die 3-5x het vermogen betreft om de accu niet teveel te belasten en op te laten warmen.
Het is nog ver weg, ik streef ernaar dit een paar maanden voor 2027 te gaan doen..
Maar dat betekent denk ik dat 3.6kW, 1fase met een 10kWh accu “best ok is”?

Nu ik dit een half jaar volg kom ik meer en meer tot de conclusie dat dat wel eens de “sweet spot” zou kunnen zijn (voor een groot systeem zoals ik dat heb).
- In de zomer kom ik met 5 a 7kWh de nacht wel door.
- Met 3.6kW laad ik de accu in 3 zon uren op, dat is wel ok.
- 3.6kW leveren is ruim genoeg voor de gebruikers “die niet zelfstandig planbaar zijn” (EV kan je beter direct op zonne energie laden)
- 1fase is efficiënter dan 3fase.
- 3.6kW is precies een 16A groep dus laag genoeg om geen 3 fase te behoeven.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Persoonlijk zou ik toch wat meer vooruitziend zijn en minstens voor 5 kVA/15 kWh gaan.
En ook dat past perfect binnen 1f.

5 kVA komt doorgaans ook niet overeen met 5 kW maar met 4,7 kW ontladen en 3,6 kW laden.

Gelijktijdig een oven en inductievuur aanzetten heeft al vlug periodiek 5 kW nodig.
Ik ken je huishouden niet maar het lijkt me niet zo comfortabel om te gaan koken wanneer PV nog voldoende vermogen levert?

Wil je na zonsondergang (of is je EV altijd thuis wanneer de zon volop schijnt?) capaciteit in je batterij vrijmaken voor de volgende (zonnige dag) kan je dat beter richting EV doen aan +4 kW dan aan 3 kW want dat is efficiënter.
Meer opslagcapaciteit geeft ook meer ruimte om overproductie PV te bufferen.

Meer opslagcapaciteit en een omvormer met een iets hoger vermogen is relatief goedkoper dan een lagere setting. Je haalt de meerprijs er dus vlugger terug uit.

[ Voor 88% gewijzigd door Independent op 26-03-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Independent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:14:
Persoonlijk zou ik toch wat meer vooruitziend zijn en minstens voor 5 kVA/15 kWh gaan.

5 kVA komt doorgaans ook niet overeen met 5 kW maar met 4,7 kW ontladen en 3,6 kW laden.

Gelijktijdig een oven en inductievuur aanzetten heeft al vlug periodiek 5 kW nodig.
Ik ken je huishouden niet maar het lijkt me niet zo comfortabel om te gaan koken wanneer PV nog voldoende vermogen levert?

Wil je na zonsondergang (of is je EV altijd thuis wanneer de zon volop schijnt?) capaciteit in je batterij vrijmaken voor de volgende (zonnige dag) kan je dat beter richting EV doen aan +4 kW dan aan 3 kW want dat is efficiënter.

Meer opslagcapaciteit en een omvormer met een iets hoger vermogen is relatief goedkoper dan een lagere setting. Je haalt de meerprijs er dus vlugger terug uit.
“Makes sense”,
Je zit wel ongeveer op hetzelfde spoor, alleen net een tandje zwaarder, wel op 1 fase.

Opmerking mbt inductie koken is super relevant, maar ik kook nog op gas. Ik gebruik momenteel maar 40m3 gas per jaar en betaal dus naar verhouding super veel vast recht, maar mijn mooie 6pit smeg eruit gooien en luxe inductie kopen is erg duur. En op deze manier heb ik backup voor als het ooit eens een week 10 graden vriest want dat houdt mijn warmtepomp niet bij.

EV loopt denk ik wel los maar ik ga nog een jaartje proefdraaien met “full smart charging” om te kijken of jouw concern in praktijk een probleem is. Tot nog toe had ik niet bedacht die ooit uit de accu te laden. Moet ik nog eens over nadenken.

En verder zal het heel erg van de prijs afhangen. We zullen het zien. Ik heb nog een jaar.
“Sweet spot” is natuurlijk “optimale cost/benefit balans”, niet “nooit te weinig accu”.

Dank voor de insights.
Dat helpt om te bepalen welke dingen ik in de komende maanden moet monitoren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
Met mijn inductieplaat alleen al trek ik 6-7 kW als ik tegelijk de aardappels en de groenten opzet :P Dus rekening houden met piekvermogen is altijd lastig. De vraag is ook, of het zo erg is als je op dat moment dan even wat van het net haalt.

Zelf vind ik het wel een sport om zoveel mogelijk energie van mijn panelen te gebruiken. Ik schil dus eerst de aardappels, zet die rustig op, en daarna bereid ik de rest voor. Scheelt piekvermogen :) Maar of dat nou echt zo heel veel scheelt op jaarbasis, dat denk ik niet... En als mijn vrouw kookt, gaat alles op max :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blijkbaar ziet de overheid ook een regulatorische opgave (keurmerk) bij thuisaccu's en hybride omvormers,
zelfs een HEMS (Home Energy Management System) moet misschien aan een norm voldoen,
schrijft Solar Magazine vandaag.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Stefannn je had het over "een groot systeem". Bedoelde je daar je PV systeem mee? Ik zie wel een aantal zonnepanelen en opbrengst in je onderschrift vermeld staan, maar geen (omvormer+piek PV) vermogen. Hoeveel is die?

Bij een groot PV systeem en een in verhouding klein laadvermogen van de batterij kan dat betekenen dat er regelmatig stroom naar het net gaat. Bij weinig verbruik en veel opbrengst is dat misschien minder erg omdat je dan de batterij toch wel vol krijgt. Maar in de overige situaties kan het wel jammer zijn als die energie niet in de batterij gestopt kan worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een (wisselend) zonnige winterdag waarbij er wellicht voor meerdere kWs PV overschot is waarvan dan wellicht maar een gedeelte de batterij in gaat en de rest terug geleverd wordt.
Wat mij betreft kan dat ook iets zijn wat mee kan spelen in de uiteindelijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Stefannn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:31:
En op deze manier heb ik backup voor als het ooit eens een week 10 graden vriest want dat houdt mijn warmtepomp niet bij.
Dat heb ik anders opgelost.
Geen gas en geen vast recht voor gas.
In de winter heeft een WP voor verwarming en SWW een veel grotere impact op het energieverbruik dan inductiekoken. Vandaar geen back up via gas maar via een houtkachel (voor CV en SWW).
Houtopslag vraagt ook geen vast recht. :)
EV loopt denk ik wel los maar ik ga nog een jaartje proefdraaien met “full smart charging” om te kijken of jouw concern in praktijk een probleem is. Tot nog toe had ik niet bedacht die ooit uit de accu te laden. Moet ik nog eens over nadenken.
Of EV altijd laden via PV een concern is hangt af van de individuele situatie.
Hier wordt de EV door de dag al eens ingezet voor WW-verkeer. Dan kan ie niet rechtstreeks aan de PV om bij te laden. Maar de thuisaccu wordt dan wel tot 100% SoC geladen. 's Avonds kan deze dan tot de SoC nodig voor nachtverbruik ontladen worden in de EV.
Meervoudige winst: geen injectie in net, gratis PV energie indirect naar EV en de volgende dag weer genoeg vrije capaciteit in de thuisaccu om vanuit PV in huis te houden en niet te injecteren in het net.
En verder zal het heel erg van de prijs afhangen. We zullen het zien. Ik heb nog een jaar.
“Sweet spot” is natuurlijk “optimale cost/benefit balans”, niet “nooit te weinig accu”.
Gezien ik niet weet, en vooral niet in de hand heb, wat de toekomstige beleidsbeslissingen van overheden, netbeheerder en energiemaatschappijen zijn kan ik nu alleen maar maatregelen nemen om daar zo onafhankelijk mogelijk van te zijn zodat hun beslissingen - nu en in de toekomst - zo weinig mogelijk invloed hebben om mijn levensomstandigheden.
En dat vraagt nu eenmaal voldoende beschikbaar vermogen en opslagcapaciteit om zelf niet aan comfort in te boeten.
Meer mag dan op korte termijn iets duurder zijn maar op de langere termijn betaalt zich dat terug.
Zolang het me niet meer kost dan ik er nadien terug kan uithalen is het al goed voor mij.
Alles wat ik nog uit het net moet halen blijft op termijn een terugkerende kost.

Wat betreft inductiekoken, ook onze "4-zones" 120 cm kookplaat is monofasig aangesloten en trekt nooit 7 kW. Die paar minuten dat het koken dan langer duurt zal de zaak niet maken.
Meestal trekt het inductiekoken niet meer dan 2-3 kW.
Het enige "risico" op overbelasten van de 5 kVa is wanneer oven en inductievuur gelijktijdig werken en toevallig gelijktijdig de max. van de vermogenscurves bereiken. Dat zou ik zelf kunnen voorkomen door oven en inductie elk op een andere parallelle fase te hangen (elk aangestuurd door hun eigen 5 kVA omvormer). Maar dat gebeurt in de praktijk zo zelden dat het de moeite niet waard is om daar aan te beginnen en trekt door de kortstondige overlapping van W nauwelijks Wh uit het net.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 26-03-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dunklefaser schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:57:
Blijkbaar ziet de overheid ook een regulatorische opgave (keurmerk) bij thuisaccu's en hybride omvormers,
zelfs een HEMS (Home Energy Management System) moet misschien aan een norm voldoen,
schrijft Solar Magazine vandaag.
Ik zie het niet als voordeel, een keurmerk op alleen wat vrijwillige afspraken een keurmerk valt of staat met de kwaliteitscontrole.
De minister is hier de helpende hand om dienstverleners achter de meter een regelende rol te geven, voor die de investering in de thuisaccu doet staat er nog niets tegenover, een keurmerk verhoogt enkel de prijs en die is al hoog.
Kast je erom en wat electronica en het is vlot, 10x de werkelijke consumenten celprijs/kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Franciesco schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:14:
@Stefannn je had het over "een groot systeem". Bedoelde je daar je PV systeem mee? Ik zie wel een aantal zonnepanelen en opbrengst in je onderschrift vermeld staan, maar geen (omvormer+piek PV) vermogen. Hoeveel is die?

Bij een groot PV systeem en een in verhouding klein laadvermogen van de batterij kan dat betekenen dat er regelmatig stroom naar het net gaat. Bij weinig verbruik en veel opbrengst is dat misschien minder erg omdat je dan de batterij toch wel vol krijgt. Maar in de overige situaties kan het wel jammer zijn als die energie niet in de batterij gestopt kan worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een (wisselend) zonnige winterdag waarbij er wellicht voor meerdere kWs PV overschot is waarvan dan wellicht maar een gedeelte de batterij in gaat en de rest terug geleverd wordt.
Wat mij betreft kan dat ook iets zijn wat mee kan spelen in de uiteindelijke keuze.
“Groot” is natuurlijk subjectief.
Ik beschouw 12 tot 20 panelen toch een beetje als middle of the road.
Ik heb er 57 maar die liggen werkelijk overal dus ook die werken niet allemaal optimaal en zeker niet tegelijk. Jaar opbrengst 9000kWh, ik geloof max vermogen 6000W of zoiets (uit mijn hoofd)
Het klopt dat ik dat met een 3600W systeem dus niet weggezet krijg. Maar……
In de zomer is mijn nachtverbruik 5 tot 7kWh. Met een grotere accu krijg ik in eerste instantie wel meer in die accu maar ik krijg het binnen 24 uur niet meer gebruikt.
EV ben ik voornemens “als die thuis staat” ingeplugd te houden. Afgelopen jaar heeft die 3000kWh geslurpt. Ik gok zo dat ik 2/3 daarvan direct vanuit PV moet kunnen doen. Normaliteit hoef ik maar 1x per 2 weken te laden. Dus ik gok dat die wel vol druppelt.
Over de zomermaanden heb ik een overschot van 3000kWh. Dat zal ik dus “ofwel verloren moeten laten gaan”, danwel in accu stoppen en tijdens “plus uren” zonder btw terug leveren.

Kwa “groot” bedoel ik ook dat ik nog een sauna, jacuzzi, warmtepomp en EV heb. Het zit allemaal “redelijk uitgekiend” op 3x25A maar dat was echt wel puzzelen. Totale jaarconsumptie is 13000kWh (waarvan 9000kWh zelf opgewekt)

@Independent heeft goede argumenten. De sweet spot zal denk ik ergens tussen de 3.6kW//10kWh en 5kW//15kWh liggen. Het zal van de prijzen afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik heb een voorstel van een leverancier voor een Sygenstor oplossing gekregen, maar ik betwijfel of enphase dat in eiland bedrijf wel kan laden. Enphase gebruikt microinverters en hoe sluit je dan die 230 V van de microinversters aan? Die gaan uit op het moment dat de 230 V van het wegvalt of is de omschakeling snel genoeg om ze wakker te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Independent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:14:

Ik ben zelf geupgrade van een 3kVa MultiPluss naar een 5kVa en dat werk voor opladen en ontladen echt aanzienlijk beter in ons all-electric huishouden.

De accu raakt ook op wisselend bewolkte dagen vol, de afname van het net is lager en de RTE hoger.

Ik merk nu wel dat de 14kWh aan de krappe kant is, voor ons all-electric huishouden (met stevige verbruikers zoals twee EV's een SPA etc), deze is op zonnige dagen voor 14:00 al gevuld.

In de nacht verbruik ik de gehele 14kWh door de helft in de auto te stoppen echter, maar ik verbruik met de auto dagelijks gemiddeld zo'n 12-13kWh. Dat is zonde, als er na 14:00 nog teruglevering was vanwege een volle thuisaccu.

Er staat dus een upgrade op de rol naar 21kWh. Zolang je kan salderen tussen de verschillende fases op de hoofdmeter is het kosten technisch niet snel interessant om naar een 3f setup te gaan. Ja je zal op sommige periodes wat afname van het net hebben maar dat is naar mijn ervaring over het totaal nihil. Terwijl een 3 fase oplossing (zeker van Victron) qua prijs significant prijziger is.

Wat mijn advies zou zijn, koop altijd een systeem wat schaalbaar is, het afstemmen van de juiste thuis accu ten aanzien van vermogen en capaciteit is enorm afhankelijk van jouw profiel, het is erg fijn als je gaande de weg kan bijschalen zonder enorme desinvesteringen te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 26-03-2025 13:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Stefannn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:17:
[...]
In de zomer is mijn nachtverbruik 5 tot 7kWh. Met een grotere accu krijg ik in eerste instantie wel meer in die accu maar ik krijg het binnen 24 uur niet meer gebruikt.
EV ben ik voornemens “als die thuis staat” ingeplugd te houden.
Behoor jij dan tot de redelijk uitzonderlijke categorie waarbij de auto door de dag meer thuis staat dan dat hij rijdt?
Zoniet, wat is dan de reden dat de opslag die je na zonsondergang niet verbruikt niet in de EV kan?

Wat doe je dan nu met al die productie die je niet kan verbruiken? Richting net?
Dat feestje is over minder dan twee jaar ook voorbij hoor.

Door de dag geproduceerde kWh na zonsondergang in de accu van de EV pompen is dan nog altijd voordeliger dan het in het net pompen en daarna zelf terug moeten aankopen voor een veelvoud van de injectieprijs.

Wanneer je allen tussen zonsondergang en zonsopgang met een EV gaat rijden heb je natuurlijk wel een punt. Dan kan de EV voor iedere km door de dag rechtstreeks aan de PV.

Maar wat doe je dan wanneer een zonnige dag gevolgd wordt door een bewolkte dag? Wanneer je de voorbije nacht de accu al voor 70% hebt leegetrokken en ze kan de dag erop niet meer voldoende aangevuld worden kom je de nacht daarop ook niet meer door.

Ik heb veel meer opslag dan 10 kWh en mijn verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang heeft een gemiddelde van 100 W. Tijdens de zomer is dat dan ongeveer één kWh verbruik maar daarbuiten kan dat oplopen tot twee kWh verbruik. En dan red ik het buiten de zomer niet eens alle dagen met 15 kWh opslag.

[ Voor 20% gewijzigd door Independent op 26-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Domba schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Ik zie het niet als voordeel, een keurmerk op alleen wat vrijwillige afspraken een keurmerk valt of staat met de kwaliteitscontrole.
De minister is hier de helpende hand om dienstverleners achter de meter een regelende rol te geven, voor die de investering in de thuisaccu doet staat er nog niets tegenover, een keurmerk verhoogt enkel de prijs en die is al hoog.
Kast je erom en wat electronica en het is vlot, 10x de werkelijke consumenten celprijs/kWh
Maar wat is dan een goede optie? want niks doen lijkt me ook niks. Je ziet dat veel mensen denken "lage prijs dus opladen en dat is goed voor het net" maar dat hoeft niet zo te zijn. De stroomprijs is landelijk en netcongestie juist heel lokaal, is dus geen goede proxy (maar dat weet jij volgens mij heel goed want je lijkt er goed in de materie te zitten). Ik ben erg blij dat er gekeken wordt naar manieren om batterijen zo te reguleren dat het probleem in elk geval niet erger wordt. Of dit dan de manier is blijft de vraag natuurlijk.

Misschien moeten we meer naar een model met limit op vermogen en bijbetalen als je over die grens gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
revolution-nl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:27:
[...]
Ik ben zelf geupgrade van een 3kVa MultiPluss naar een 5kVa en dat werk voor opladen en ontladen echt aanzienlijk beter in ons all-electric huishouden.
Mee eens.
Ben begonnen met 1 MPII 5 kVA en heb inmiddels al een upgrade naar 2 MPII en 1 QuatroII.
Dat werkt nog beter. :)
Ik merk nu wel dat de 14kWh aan de krappe kant is voor ons all-electric huishouden (met stevige verbruikers zoals twee EV's een SPA etc) deze is op zonnige dagen voor 14:00 al gevuld.
Zelfde ervaring. Vandaar ook verdubbeling in opslagcapaciteit.
In de nacht verbruik ik de gehele 14kWh door de helft in de auto te stoppen echter, maar ik verbruik met de auto dagelijks gemiddeld zijn 12-13kWh. Dat is zonde, als er na 14:00 nog teruglevering was vanwege een volle thuisaccu.
Ongeveer zelfde werkwijze.
Maar ik ga de EV vanuit de thuisaccu bijladen op basis van de instralingsvoorspellingen van de volgende dag waarbij ik genoeg reserve in de thuisaccu hou om - afhankelijk van het seizoen - de zonloze uren tussen 16:00 en 09:00 uur te overbruggen.
Wat mijn advies zou zijn, koop altijd een systeem wat schaalbaar is, het afstemmen van de juiste thuis accu ten aanzien van vermogen en capaciteit is enorm afhankelijk van jouw profiel, het is erg fijn als je gaande de weg kan bijschalen zonder enorme desinvesteringen te doen.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Fr33z schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Maar wat is dan een goede optie? want niks doen lijkt me ook niks. Je ziet dat veel mensen denken "lage prijs dus opladen en dat is goed voor het net" maar dat hoeft niet zo te zijn. De stroomprijs is landelijk en netcongestie juist heel lokaal, is dus geen goede proxy (maar dat weet jij volgens mij heel goed want je lijkt er goed in de materie te zitten). Ik ben erg blij dat er gekeken wordt naar manieren om batterijen zo te reguleren dat het probleem in elk geval niet erger wordt. Of dit dan de manier is blijft de vraag natuurlijk.

Misschien moeten we meer naar een model met limit op vermogen en bijbetalen als je over die grens gaat?
Een standaard communicatie protocol en als je een keurmerk wilt dan de dienstverlener zelf met fatsoenlijke controle.
Een norm voor de thuisaccu dat die velig is, maar geen keurmerk voor netcongestie ontwijkend erop..
Je hebt nu al wild groei van verkopers die gouden bergen beloven, wat ze niet waar kunnen maken en die maak je het alleen maar makkelijker met zo'n keurmerk logo om parallel import of iets wat er op lijkt om daar vrolijk 10 000 euro meer voor te vragen dan een normale installatie.

Een standaard is dringend nodig, dat ook de netbeheerder die kan gebruiken, dan heb je ook behoudt van vrije energieleverancier keuze.
Wil je wisselen voor externe aansturing dan verander je van api en ontvangen toegangs-paswoord voor de zelfde apparatuur, iets wat netwerkbeheerders ook beschikbaar kan maken voor hun middenspannings-trafo/station, voor de >80 000 LS-trafo's is stuk lastiger.
En dan kan je echt lokaal ondersteunen, voor meer transportcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Ik heb er 57 maar die liggen werkelijk overal dus ook die werken niet allemaal optimaal en zeker niet tegelijk. Jaar opbrengst 9000kWh, ik geloof max vermogen 6000W of zoiets (uit mijn hoofd)
Het klopt dat ik dat met een 3600W systeem dus niet weggezet krijg. Maar……
EV ben ik voornemens “als die thuis staat” ingeplugd te houden. Afgelopen jaar heeft die 3000kWh geslurpt. Ik gok zo dat ik 2/3 daarvan direct vanuit PV moet kunnen doen. Normaliteit hoef ik maar 1x per 2 weken te laden. Dus ik gok dat die wel vol druppelt.
Over de zomermaanden heb ik een overschot van 3000kWh. Dat zal ik dus “ofwel verloren moeten laten gaan”, danwel in accu stoppen en tijdens “plus uren” zonder btw terug leveren.

Kwa “groot” bedoel ik ook dat ik nog een sauna, jacuzzi, warmtepomp en EV heb. Het zit allemaal “redelijk uitgekiend” op 3x25A maar dat was echt wel puzzelen. Totale jaarconsumptie is 13000kWh (waarvan 9000kWh zelf opgewekt)

@Independent heeft goede argumenten. De sweet spot zal denk ik ergens tussen de 3.6kW//10kWh en 5kW//15kWh liggen. Het zal van de prijzen afhangen.
Inderdaad: "groot" is een relatief begrip, vandaar dat ik ook vroeg wat daar onder verstaan wordt.
Bij een max omvormer vermogen van 6kW zal hetgeen ik aangaf maar heel beperkt een rol spelen.

Zelf ben ik iemand die verder kijkt dan alleen de zogenaamde zomermaanden. Want mijn inziens valt er juist ook veel te halen in de tussenseizoenen. Laat ik zeggen ongeveer van maart t/m oktober. Dan is het nachtverbruik doorgaans hoger (meer uren zonder voldoende PV opwek, langer verlichting aan, af en toe verwarming etc), maar ook regelmatig voldoende overschot overdag om een batterij (al dan niet gedeeltelijk) te vullen.
Met 5kW en 15kWh kom je dan vast een behoorlijk eind.
Zelf had ik 22kWh maar heb ik recent uitgebreid naar 44kWh omdat ik in de genoemde tussensiezoenen en ook in de winter nog wel eens teruglevering had die ik liever bij me gehouden had. Mijn PV installatie is echter een stuk groter en daarnaast wik ik graag jaarrond zo zelfvoorzienend mogelijk zijn wat energie betreft.

Een enigszins schaalbaar systeem, wat betreft opslagcapaciteit is wat mij betreft aan te raden. Wie weet veranderen je ambities of wensen en kun je dan het systeem relatief gemakkelijk aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33
daemonix schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:22:
Ik heb een voorstel van een leverancier voor een Sygenstor oplossing gekregen, maar ik betwijfel of enphase dat in eiland bedrijf wel kan laden. Enphase gebruikt microinverters en hoe sluit je dan die 230 V van de microinversters aan? Die gaan uit op het moment dat de 230 V van het wegvalt of is de omschakeling snel genoeg om ze wakker te houden?
Sygenstor ken ik niet, bedoel je misschien Sigenstor ?

Om welk model gaat het, dan kan je checken of deze eilandbedrijf ondersteund met "frequentie shifting".
De meesten Enphase ondersteunen "frequentie shifting", voor de zekerheid controleer je dit.

Voor een goede werking waarbij er "geen" koppeling is tussen deze twee moeten beiden "frequentie schifting" ondersteunen.
revolution-nl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:27:
[...]

De accu raakt ook op wisselend bewolkte dagen vol, de afname van het net is lager en de RTE hoger.

Ik merk nu wel dat de 14kWh aan de krappe kant is, voor ons all-electric huishouden (met stevige verbruikers zoals twee EV's een SPA etc), deze is op zonnige dagen voor 14:00 al gevuld.

In de nacht verbruik ik de gehele 14kWh door de helft in de auto te stoppen echter, maar ik verbruik met de auto dagelijks gemiddeld zo'n 12-13kWh. Dat is zonde, als er na 14:00 nog teruglevering was vanwege een volle thuisaccu.

Er staat dus een upgrade op de rol naar 21kWh. Zolang je kan salderen tussen de verschillende fases op de hoofdmeter is het kosten technisch niet snel interessant om naar een 3f setup te gaan. Ja je zal op sommige periodes wat afname van het net hebben maar dat is naar mijn ervaring over het totaal nihil. Terwijl een 3 fase oplossing (zeker van Victron) qua prijs significant prijziger is.

Hier gelijkwaardige situatie en met 18kWh is dat ook te weinig. Inderdaad schaalbaarheid is belangrijk, nu kan ik ieder moment upgraden wanneer ik het wil.
Independent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:02:
Mee eens.
Ben begonnen met 1 MPII 5 kVA en heb inmiddels al een upgrade naar 2 MPII en 1 QuatroII.
Dat werkt nog beter. :)
Wat is de reden om voor 2x MPII en 1x Quatro II te gaan ipv 3x MPII ?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Op de Quatro kan ik gelijktijdig met het net nog een aggregaat aansluiten.
Met een MPII moet dat afzonderlijk van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
jeeedeee schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:57:
Met mijn inductieplaat alleen al trek ik 6-7 kW als ik tegelijk de aardappels en de groenten opzet :P Dus rekening houden met piekvermogen is altijd lastig. De vraag is ook, of het zo erg is als je op dat moment dan even wat van het net haalt.

Zelf vind ik het wel een sport om zoveel mogelijk energie van mijn panelen te gebruiken. Ik schil dus eerst de aardappels, zet die rustig op, en daarna bereid ik de rest voor. Scheelt piekvermogen :) Maar of dat nou echt zo heel veel scheelt op jaarbasis, dat denk ik niet... En als mijn vrouw kookt, gaat alles op max :P
Blaas jij je aardappels uit de pan? :P
Mijn inductieplaat trekt met 2-3 pannen 3-4kW max, met misschien een uitschieter naar 5kW.
Tijd voor suddervlees (op lekker laag vermogen pruttelen) :9

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Independent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:51:
Behoor jij dan tot de redelijk uitzonderlijke categorie waarbij de auto door de dag meer thuis staat dan dat hij rijdt?
Zoniet, wat is dan de reden dat de opslag die je na zonsondergang niet verbruikt niet in de EV kan?
Ja.. ik fiets naar werk.
Auto vooral voor in het weekend... tochtjes.
Ik laad 300kWh/jaar thuis. dat is nog geen 10kWh/dag
Independent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:51:
Wat doe je dan nu met al die productie die je niet kan verbruiken? Richting net?
Dat feestje is over minder dan twee jaar ook voorbij hoor.
Nu salderen, maar dat is in 2027 afgelopen, daarom ben ik me aan het oriënteren.
Ik gok dat ik 3000kWh in de zomer "overhoud" die ik niet in de auto kan stoppen.
Dus ja... die moet je dan weggooien OF in een accu en op een gunstiger tijdstip terugleveren.
Om dat met een accu te doen moet ik denk ik inderdaad wel 30kWh accu nemen.. maar... dat wordt weer erg duur.

Sweet Spot: "het punt waar kosten en baten het best in balans zijn".
Maar goed... daarom had ik het maar zo eens gesteld.... hoe kijken anderen er tegenaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Stefannn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:53:
[...]
Ik gok dat ik 3000kWh in de zomer "overhoud" die ik niet in de auto kan stoppen.
Dus ja... die moet je dan weggooien OF in een accu en op een gunstiger tijdstip terugleveren.
Om dat met een accu te doen moet ik denk ik inderdaad wel 30kWh accu nemen.. maar... dat wordt weer erg duur.
De niet te gebruiken PV overschot heb je dus in de zomer.
Wanneer je die niet zelf kan verbruiken noch verbruik verschuiven kan je deze dan ook maar één keer in een grotere accu opslaan.
Je gaat de grotere opslag toch niet gebruiken om slechts één dag winst te doen?

In - na salderen - de opslag verschuiven voor verkoop aan het net op een duurder tijdstip (tijdens de zomer) geloof ik niet. Die paar cent winst die je daar op gaat maken (na aftrek verliezen) gaat de meerprijs van een grotere capaciteit nooit kunnen verantwoorden.
Dat heeft alleen zin wanneer je die opslag later zelf kan verbruiken (en niet duur moet inkopen).

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 26-03-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Ik kreeg enkele dagen geleden een overstap voorstel van energiedirect. Terwijl eindecontract pas november is.

Ik schrok ernorm van de kosten die ze in rekening gaan brengen van teruglevering. Wij leveren op jaarbasis 2500 kWh terug om gebruik van de warmtepomp een beetje de compenseren.
Met onderstaande kosten verdienen de HW batterijen zich sneller terug dan verwacht.😱🫡

Als je 1000 a 1200 kWh binnen kan houden heb je al 10a15 euro per maand te pakken exclusief de kosten voor de niet afgenomen stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRHWbx9zqbiv5CXQ-vpTcKjT4XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKcoZokIBD6IYOJfkWrZxsrU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Chris96 op 26-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chris96 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:23:
Ik kreeg enkele dagen geleden een overstap voorstel van energiedirect. Terwijl eindecontract pas november is.

Ik schrok ernorm van de kosten die ze in rekening gaan brengen van teruglevering. Wij leveren op jaarbasis 2500 kWh terug om gebruik van de warmtepomp een beetje de compenseren.
Met onderstaande kosten verdienen de HW batterijen zich sneller terug dan verwacht.😱🫡

Als je 1000 a 1200 kWh binnen kan houden heb je al 10a15 euro per maand te pakken exclusief de kosten voor de niet afgenomen stroom.

[Afbeelding]
Met 1 HW Battery kan je echter niet 1000-1200 kWh/jaar binnenhouden, daar heb je er al meerdere voor nodig.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

wel sneller ja, maar het is geen heilige graal. Het is ook simpelweg een beetje accepteren dat de gouden tijden voorbij zijn.

Dat kun je deels beperken door opnieuw hoge bedragen te investeren in zaken als accu's, maar daar krijg je de gouden tijden niet mee terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:00
daemonix schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:22:
Je kunt zonnepanelen alleen rechtstreeks via DC aansluiten op de Sigenstor. Zo niet, dan sluit je ze AC aan. De Sigenstor heeft een aparte Gateway die je moet aanschaffen om volledig offgrid te gaan. De Enphase Micro omvormers voeden de batterij dan AC.
Maar goed, je leverancier heeft een voorstel gedaan dus ik het het dan ook precies door de leverancier laten uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

En toch zit er een wereld van verschil tussen iemand die 12 panelen uit 2015 heeft liggen of iemand die 12 panelen uit 2025 heeft liggen. Mijn broer heeft iets meer panelen dan wij (wij hebben er 22), maar meer dan het dubbel van opbrengst.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Het enige relevante is inderdaad het aantal Wp aan PV.
In combinatie met oriëntatie en hellingshoek geeft dat het gemiddeld aantal geproduceerde kWh per jaar.

[ Voor 49% gewijzigd door Independent op 27-03-2025 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nog een normering voor de nieuwbouw: "De thuisbatterij" telt vanaf volgend jaar mee bij de energieprestaties.
Lijkt me voorlopig iets voor de "Duurzame kroeg", of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gjdv
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:04
Om mijn onderbuikgevoelens te kwantificeren heb ik een python script gemaakt om te simuleren wat het effect van een thuisbatterij is, gegeven diens capaciteit, op afname en invoeding van opgewekte stroom van zonnepanelen.
De insteek is om te zien in welke mate een thuisbatterij een financieel interessante oplossing is om eigen verbruik te optimaliseren door de opbrengst van zonnepanelen over de dag uit te smeren.

Zie github

Natuurlijk doe ik verschillende aannames, deze staan vermeld in de readme. Laat het aub weten als ik ergens grove onder/overschattingen gemaakt heb.
Ook de resultaten, inclusief grafieken, tref je daar aan.

Mijn conclusies:
Voor een goed geïsoleerd huis dat elektrisch verwarmd wordt middels lucht-lucht waterpomp en waarin grootverbruik al behoorlijk naar de dag geschoven is (geen EV), is het mogelijk om de jaarafname uit het net met 1/3 te reduceren en wordt het optimum bereikt voor een relatief kleine batterij. Financieel gezien is het echter niet interessant.

Het script kan vrij eenvoudig op eigen P1-meter gegevens toegepast worden om de simulatie op je eigen situatie toe te passen.

Op- en aanmerkingen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
gjdv schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:05:
Om mijn onderbuikgevoelens te kwantificeren heb ik een python script gemaakt om te simuleren wat het effect van een thuisbatterij is, gegeven diens capaciteit, op afname en invoeding van opgewekte stroom van zonnepanelen.
De insteek is om te zien in welke mate een thuisbatterij een financieel interessante oplossing is om eigen verbruik te optimaliseren door de opbrengst van zonnepanelen over de dag uit te smeren.

Zie github

Natuurlijk doe ik verschillende aannames, deze staan vermeld in de readme. Laat het aub weten als ik ergens grove onder/overschattingen gemaakt heb.

Mijn conclusies:
Voor een goed geïsoleerd huis dat elektrisch verwarmd wordt middels lucht-lucht waterpomp en waarin grootverbruik al behoorlijk naar de dag geschoven is (geen EV), is het mogelijk om de jaarafname uit het net met 1/3 te reduceren en wordt het optimum bereikt voor een relatief kleine batterij. Financieel gezien is het echter niet interessant.

Het script kan vrij eenvoudig op eigen P1-meter gegevens toegepast worden om de simulatie op je eigen situatie toe te passen.

Is het uitgangspunt van 5000 euro voor een 3kWh batterij niet erg ruim? Je hebt al een Homewizard plugin batterij van effectief ongeveer 2,5kWh voor 1395 euro, inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
Keurmerk en dan toch mogelijk subsidie omdat de thuis accu's zo duur zijn
Staat in het nieuws vandaag.

Als ik kijk hoe de prijzen aan het zakken zijn en het salderen 2027 stopt denk ik dat subsidie niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
Maxwp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:18:

Als ik kijk hoe de prijzen aan het zakken zijn en het solderen 2027 stopt denk ik dat subsidie niet meer nodig is.
De prijzen zakken minder hard dan het verdienmodel, dus denk dat subsidie juist wel nodig is tegen die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zie github

Mijn conclusies:

Je kunt hiervoor ook de battery_sim integratie gebruiken voor Home Assistant, dan simuleer je dit real time op basis van je verbruik, zonnepanelen, etc.

Zie voor uitleg: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Als ik kijk hoe de prijzen aan het zakken zijn en het solderen 2027 stopt denk ik dat subsidie niet meer nodig is.
Ik zou sowieso niet willen solderen met accu, fijn dat tegen dat soort prutswerk een keurmerk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29

De regering ruikt geld, lekker veel omzet belasting en btw opstrijken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
reneeke1970 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:41:
[...]

De regering ruikt geld, lekker veel omzet belasting en btw opstrijken.
Lekker negatief weer, zeg. De overheid is er voor jou hè (en voor de rest van Nederland.) Linksom of rechtsom moeten alle voorzieningen betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
<knip>Hoeft niet

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 01-04-2025 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:27

Zie github

Mijn conclusies:

Kan geen beeld krijgen van je situatie omdat je onvoldoende gegevens geeft om te zien of je conclusie wel klopt.
Laat ik beginnen met het feit dat ieder rekensom klopt. Bepalend is welke cijfers er in een rekenmodel worden gestopt. Dus met welke parameters wordt er gerekend en deze verschillen per situatie. Moet je terugleverkosten of belasting betalen over je spaartegoed.
Niet duidelijk is wat je totaal verbruik in deze periode is geweest. Ga maar eens rekenen met een dynamisch energiecontact, waarbij je moet kijken naar de uurprijzen die terug te vinden zijn op de site https://jeroen.nl
Bepalen factoren zijn welke energiecontact heb je, wat is de dag en uur verbruik.
Heb je zonnepanelen en wat is productie hiervan en maak een inschatting wat de opbrengst per uur kan zijn.
Kan de batterij DC aangesloten worden op de bestaande omvormer dan treedt er ca 5 % verlies op. Wil je stoom uit het net halen en tijdelijk opslaan dan treedt er verlies van tussen de 15 en 20 % op. Ook zijn er batterijen waarbij het verlies nog groter is.
Het laad en ontlaadvermogen is onder andere afhankelijk van wat wil je.
Voor de een is een 2500 watt laad en ontladen voldoende voor een ander kan dit 5.000 watt zijn.
Ander punt is, kan de omvormer samen werken met een dynamisch energiecontract.
Met een dynamische contract zal de uitkomst wel eens anders kunnen zijn.
Heb zelf een dynamische contract, een warmtepomp, zonnepanelen, stroomverbruik 6.000 kWh en wek ca 7.000 kWh op. Sinds een halfjaar batterijen die DC aangesloten zijn op mijn omvormer. Laad en ontlaad capaciteit 5.000 watt met 12,5 jaar garantie.
In de periode oktober 2024 tot 31 maart 3.100 kWh stroomverbruik en de kosten zijn € 0,05 per kWh.
Koop stroom in op het laagste moment waardoor ik in de dure periode van 7.00 uur tot 10.00 uur en van 17.00 tot 20.00 geen stroom uit het net haalt.
Het verschil tussen jouw stroomprijs van € 0,39 en mijn stroomprijs van € 0,05 is € 0,34 dus een verschil van € 1.054. In de zomer is dit net anders om, heb voldoende capaciteit op 5 uur mijn stroom van de zonnepanelen op te slaan om bij de laagste prijs geen stroom aan het net te leveren maar pas in de avond of in de morgen om terug te leveren.
In combinatie met een dynamische energiecontract, geen terugleververgoeding en afrekenen met de belastingdienst is mijn uitkomst geheel anders.
Over de afgelopen jaren is mijn afrekening altijd positief geweest, jouw conclusie deel ik dus niet.
Kijk eens op de site https://accuberekening.nl...en_max=10000&warmwater=65 en voor inzicht in batterijen https://www.zelfenergiepr...ie-opslaan/thuisbatterij/

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Natuurlijk doe ik verschillende aannames,

Op basis van aannames en buikgevoel krijg je toch nooit een uitkomst waar je niets mee bent?
Het geeft alleen een idee over de eigen aannames. :)

Ook moeilijk vanuit een andere situatie verbeteringen aan te brengen.
De aanschafprijs kan al anders/lager zijn en 39 cent/kWh heb ik ook nog nooit betaald voor netafname.

Heb al jaren een thuisbatterij en het zelfverbruik is van 25% naar +80% gestegen (maar dat komt voornamelijk door thuisladen EV) en - voor mij meer van belang - de zelfvoorziening op jaarbasis tot bijna 100% (excl. thuisladen EV tussen november en februari).
In je aanname van "1/3" kan ik mezelf dus ook niet echt vinden.
Maar het kan best zijn dat dit voor jouw specifieke situatie wel van toepassing is.

[ Voor 48% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zie github

Mijn conclusies:

Ik had 7 jaar geleden al dezelfde conclusie. Een kleine batterij geeft al een prima resultaat, groter is totaal niet interessant
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Een kleine batterij kan- afhankelijk van de eigen situatie - een prima resultaat geven.
Een batterij met meer opslagcapaciteit en een hoger laad- en ontlaadvermogen kan - afhankelijk van de eigen situatie - een nog beter resultaat opleveren. :)

De TVT van mijn opslaginstallatie ligt bv. op 7,5 jaar.
(RTE tussen de 81 en 87%)

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
antonboonstra schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:18:
Ik had 7 jaar geleden al dezelfde conclusie. Een kleine batterij geeft al een prima resultaat, groter is totaal niet interessant
Behalve dat jij met 95% efficiëntie rekent, HW laat eerder 75% zien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Een RTE van 95% lijkt me zelfs bij een hybride systeem in de praktijk niet haalbaar.
Er zit al 3% verlies van DC naar DC en 2% van DC naar AC lijkt me praktisch onmogelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

hoevenpe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:32:
[...]
Behalve dat jij met 95% efficiëntie rekent, HW laat eerder 75% zien.
Klopt, de werkelijke efficientie ligt wel een stuk lager dan mijn aanname toen. Maar ik rekende wel met 2x 95%, dus 95% bij het opladen en weer 95% bij het ontladen, dus 90,25% totaal. Nog steeds veel te hoog, maar toch.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:35:
Een RTE van 95% lijkt me zelfs bij een hybride systeem in de praktijk niet haalbaar.
Er zit al 3% verlies van DC naar DC en 2% van DC naar AC lijkt me praktisch onmogelijk.
Er zijn genoeg zonnestroom omvormers die 98% (piek)efficientie hebben, maar in deellast zal dit rap afnemen. Dus de praktijk efficientie zal inderdaad een stuk lager liggen. Zoals hierboven uitgelegd, ging ik wel uit van 2x 95%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
antonboonstra schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:41:
Klopt, de werkelijke efficientie ligt wel een stuk lager dan mijn aanname toen. Maar ik rekende wel met 2x 95%, dus 95% bij het opladen en weer 95% bij het ontladen, dus 90,25% totaal. Nog steeds veel te hoog, maar toch.
Wat is jouw ruwe inschatting voor de businesscase met de cijfers van nu? Gaat een HW batterij vanaf 2027 financieel interessant zijn of is de TVT alleen maar hoger geworden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50

Volgens mij reken je nu 'dubbel'. Die 10 a 15€ is wat het is. Dat is de terugleververgoeding, wat een correctie is op salderen ivm wisselen uurprijzen tussen piek en daluren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Na salderen wordt de rekensom uiteraard eenvoudiger.
Dan is iedere kWh die je zelf kan verbruiken ipv terug te leveren het aantal geproduceerde kWh die je niet zelf direct verbruikt x de RTE x de all in kWh prijs minus de netto terugleververgoeding per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
antonboonstra schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:41:
[...]

Voor kleinere setups, voor wat grotere met hybride met nodige PV, DC gekoppeld is 90% op jaarbasis nog te doen.

Maar dat is ook iets ander concept, niet enkel als eigenverbruikverhoger, maar ook met uitgestelde teruglevering met dynamisch contract.
De marktprijs fluctuatie zijn groot, door zon en wind sommige uren (verwachting 2025 400-600 negatieve uren/jaar) en dure uren (ochtend/avond) uit gascentrales (hogere gasprijs & ETS CO2 emmisie prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Icebear1079 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:04:
[...]

Volgens mij reken je nu 'dubbel'. Die 10 a 15€ is wat het is. Dat is de terugleververgoeding, wat een correctie is op salderen ivm wisselen uurprijzen tussen piek en daluren.
Nee momenteel betaal ik zonder afname al 44 euro per maand terugleverboete. Volgens de staffel. Als ik 2000 minder het net op duw is het re helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjdv
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:04
Dank voor de reacties.
Sjamo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Is het uitgangspunt van 5000 euro voor een 3kWh batterij niet erg ruim? Je hebt al een Homewizard plugin batterij van effectief ongeveer 2,5kWh voor 1395 euro, inclusief btw.
Ik vond het lastig om een goed overzicht te krijgen van het aanbod en bijbehorende kosten. De raming die ik aanhaalde is op basis van wat ik op meerdere "verzamelpagina's" tegen kwam. Jouw aangehaalde voorbeeld doet vermoeden dat de informatie waarop ik het baseerde wellicht achterhaald is.
Taro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Je kunt hiervoor ook de battery_sim integratie gebruiken voor Home Assistant, dan simuleer je dit real time op basis van je verbruik, zonnepanelen, etc.

Zie voor uitleg: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Dank voor de link, leuke real-time simulatie.
clodders schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Kan geen beeld krijgen van je situatie omdat je onvoldoende gegevens geeft om te zien of je conclusie wel klopt.
Laat ik beginnen met het feit dat ieder rekensom klopt. Bepalend is welke cijfers er in een rekenmodel worden gestopt. Dus met welke parameters wordt er gerekend en deze verschillen per situatie. Moet je terugleverkosten of belasting betalen over je spaartegoed.
[...]
Kan de batterij DC aangesloten worden op de bestaande omvormer dan treedt er ca 5 % verlies op. Wil je stoom uit het net halen en tijdelijk opslaan dan treedt er verlies van tussen de 15 en 20 % op. Ook zijn er batterijen waarbij het verlies nog groter is.
[...]
In de periode oktober 2024 tot 31 maart 3.100 kWh stroomverbruik en de kosten zijn € 0,05 per kWh.
Koop stroom in op het laagste moment waardoor ik in de dure periode van 7.00 uur tot 10.00 uur en van 17.00 tot 20.00 geen stroom uit het net haalt.
[...]
In combinatie met een dynamische energiecontract, geen terugleververgoeding en afrekenen met de belastingdienst is mijn uitkomst geheel anders.
[...]
Dank voor de links.
Zeker is mijn simulatie niet 100% compleet, ben ik me van bewust.
Ik ben inderdaad uitgegaan van een vast contract en ja, daar betaal je (flink) voor een stuk zekerheid. De terugleververgoeding zit verborgen in mijn aangenomen 0 cent vergoeding voor ingevoedde energie. De 5 cent per kWh, die je noemt, mist nog wel de energiebelastingen (a 12 cent; en btw?). Als ik doorreken voor 5+12=17 cent aan afnameprijs komt dat in mijn simulatie uit op quitte spelen na 16 jaar voor 3kWh batterij voor €1641 (ipv 3766), een nog veel slechtere business case dus.
Ik concludeer ook hier dat het niet financieel interessant is om zo'n accu alleen maar in te zetten voor het uitsmeren van (mijn) eigen opwek/gebruik en dat je al zal moeten kijken naar actief handelen door, zoals je aangeeft, op juiste momenten uit het net op te laden en naar het net te ontladen, wil het uit kunnen.
Verder lees ik bevestiging van de ~20% verliezen voor zowel AC->DC als DC->AC (de 80% efficientie's waarmee ik reken).
In hoeverre het interessant is om een accu te koppelen aan een bestaande omvormer (en of diens software daar klaar voor is), of juist een los syteem te nemen, is iets waar ik (nog) niet naar gekeken heb.
Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Op basis van aannames en buikgevoel krijg je toch nooit een uitkomst waar je niets mee bent?
Het geeft alleen een idee over de eigen aannames. :)

Ook moeilijk vanuit een andere situatie verbeteringen aan te brengen.
De aanschafprijs kan al anders/lager zijn en 39 cent/kWh heb ik ook nog nooit betaald voor netafname.

Heb al jaren een thuisbatterij en het zelfverbruik is van 25% naar +80% gestegen (maar dat komt voornamelijk door thuisladen EV) en - voor mij meer van belang - de zelfvoorziening op jaarbasis tot bijna 100% (excl. thuisladen EV tussen november en februari).
In je aanname van "1/3" kan ik mezelf dus ook niet echt vinden.
Maar het kan best zijn dat dit voor jouw specifieke situatie wel van toepassing is.
Wellicht was dat een wat ongelukkige woordkeuze. Het doel was om juist in plaats van onderbuikgevoelens een zo goed mogelijke inschatting te maken op basis van getallen.
Mijn hypothese was: "Het is financieel niet interessant om voor deze use-case een thuisbatterij te nemen". De aannames heb ik los daarvan gemaakt en niet zodanig getweakt dat het kwartje die kant op valt. De simulatie diende ter ontkrachting dan wel bevestiging van de hypothese. De "1/3" is geen aanname, maar juist de uitkomst van de simulatie: Van de 2100kWh aan het net onttrokken energie (per jaar) kan de batterij 700kWh (=1/3) overnemen. Dit is een ander getal dan het percentage zelf-verbruik dat je aanhaalt (dat laatste is een getal waar een EV zeer veel effect op heeft, overigens).
antonboonstra schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Dat ziet er zeer vergelijkbaar uit inderdaad en bevestigt mijn beeld. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Nee momenteel betaal ik zonder afname al 44 euro per maand terugleverboete. Volgens de staffel. Als ik 2000 minder het net op duw is het re helft.
Hoi Chris,

Ja die boete is dus een correctie op salderen. Salderen bestaat uit twee delen, de energiebelasting 13,6€ct/kwh en de stroom zelf, wat ook zo'n 13ct is.

De terugleverboete is bij ED zo'n 12,6 €ct/kWh haal ik uit de tabel. Je zou dus kunnen zeggen dat zolang salderen geldt je alleen de EB nog krijgt. Na salderen krijg je gemiddeld niks meer voor teruglevering. Of ja, misschien nog ~1ct.

De opbrengsten van je accu zijn dus de vermeden stroomkosten + EB die je niet betaalt als je afneemt uit je accu, ipv uit hey net. Dus zeg ~27€ct/kwh.
Je moet hier de terugleverboete niet meer bij optellen, want die valt weg tegen de saldering op de stroomprijs die nu nog in je contract zit.

Zie jij het ook zo? Of denk je dat ik het fout zie? En zo ja, waar gaat mijn redenatie mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

hoevenpe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:48:
[...]
Wat is jouw ruwe inschatting voor de businesscase met de cijfers van nu? Gaat een HW batterij vanaf 2027 financieel interessant zijn of is de TVT alleen maar hoger geworden.
Opnieuw een berekening gemaakt met mijn verbruik en opwek over de afgelopen 12 maanden met de volgende uitgangspunten:

Periode: 01-04-2024 00:00 tot 31-03-2025 17:50
Laad- en ontlaadefficientie: 90% (81% RTE)
Startlading accu: 50% van capaciteit
Aantal 5-minuut waarden: 104.972
Verbruik in deze periode: 4.540,6 kWh
Opbrengst in deze periode: 5.986,7 kWh
Elektriciteitsprijzen van Greenchoice (teruglevering = € 0,145 minus € 0,116 terugleverkosten)

AccugrootteAfnameTeruglev.(Ont)laadverliesVerbruik uit het netTeruglevering
0 kWh (geen accu)1935,33381,4042,6%56,5%
4 kWh1402,82728,4118,630,9%45,6%
Verschil532,5-653
Prijs per kWh€ 0,2768€ 0,0288
Subtotaal€ 147,37€ 18,83-
Winst per jaar€ 128,54

Dus met een Marstek 5 kWh accu van 1800 euro (4 kWh netto) bespaar je bijna 130 euro per jaar als je puur de teruglevering wilt beperken. Dus bijna 14 jaar terugverdientijd als ik niks reken voor installatie en geen onderhoud. Financieel kan dat dus niet uit.

Je zou met een dynamisch contract in de winter wat verbruik kunnen verplaatsen van dure uren naar goedkope uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:35:
Tja 2 misschien niet, maar 3 toch wel. Er zijn genoeg PV omvormers die in de sweet spot 97/98 rendement halen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Icebear1079 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Hoi Chris,

Ja die boete is dus een correctie op salderen. Salderen bestaat uit twee delen, de energiebelasting 13,6€ct/kwh en de stroom zelf, wat ook zo'n 13ct is.

De terugleverboete is bij ED zo'n 12,6 €ct/kWh haal ik uit de tabel. Je zou dus kunnen zeggen dat zolang salderen geldt je alleen de EB nog krijgt. Na salderen krijg je gemiddeld niks meer voor teruglevering. Of ja, misschien nog ~1ct.

De opbrengsten van je accu zijn dus de vermeden stroomkosten + EB die je niet betaalt als je afneemt uit je accu, ipv uit hey net. Dus zeg ~27€ct/kwh.
Je moet hier de terugleverboete niet meer bij optellen, want die valt weg tegen de saldering op de stroomprijs die nu nog in je contract zit.

Zie jij het ook zo? Of denk je dat ik het fout zie? En zo ja, waar gaat mijn redenatie mis.
Zo had ik het nog niet bekeken.
Want als ik mijn contract bekijk kom ik uit op onderstaande staffelprijzen en ik lees daar niks over aftrek van EB. Het zijn een soort voorschotten op te verwachten PV opbrengst.
Wellicht moet ik het nog eens doornemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRHWbx9zqbiv5CXQ-vpTcKjT4XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKcoZokIBD6IYOJfkWrZxsrU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

antonboonstra schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:09:
[...]
Dus met een Marstek 5 kWh accu van 1800 euro (4 kWh netto) bespaar je bijna 130 euro per jaar als je puur de teruglevering wilt beperken. Dus bijna 14 jaar terugverdientijd als ik niks reken voor installatie en geen onderhoud. Financieel kan dat dus niet uit.

Je zou met een dynamisch contract in de winter wat verbruik kunnen verplaatsen van dure uren naar goedkope uren.
Ik denk dat we eerder naar de (hybride) thuisaccu’s moeten zien als risicomijding, zeker gegeven het huidige geopolitieke klimaat. Ik heb er zelf nog geen, maar met het risico dat ik dit voor mijzelf goedpraat:
  • We weten niet wat de elektriciteitsprijzen (en beschikbaarheid) - ze waarschuwen nu al dat de gasvoorraden misschien niet vol komen. Bij schaarste moeten we misschien straks wel naar een gedwongen dynamisch contract.
  • Op dit moment worden energieleveranciers weinig strobreed in de weg gelegd, dus een hogere terugleverboetes zijn wellicht ook nog mogelijk.
  • Met die gek in het Witte Huis hoeven we wellicht niet op gas uit het US te rekenen.
  • Grote afhankelijkheid van US tech, het is niet duidelijk of dat invloed op onze kritiek infrastructuur heeft.
  • Analysten vrezen op dit moment een hybride oorlogsvoering waarbij je mogelijk toch een aantal dagen geen stroom kan hebben. Dit met het gelekte Pentagon rapport dat de US niet artikel 5 zal ondersteunen bij een incident met Rusland is wel 1+1=2

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
antonboonstra schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Opnieuw een berekening gemaakt met mijn verbruik en opwek over de afgelopen 12 maanden met de volgende uitgangspunten:

Periode: 01-04-2024 00:00 tot 31-03-2025 17:50
Laad- en ontlaadefficientie: 90% (81% RTE)
Startlading accu: 50% van capaciteit
Aantal 5-minuut waarden: 104.972
Verbruik in deze periode: 4.540,6 kWh
Opbrengst in deze periode: 5.986,7 kWh
Elektriciteitsprijzen van Greenchoice (teruglevering = € 0,145 minus € 0,116 terugleverkosten)

AccugrootteAfnameTeruglev.(Ont)laadverliesVerbruik uit het netTeruglevering
0 kWh (geen accu)1935,33381,4042,6%56,5%
4 kWh1402,82728,4118,630,9%45,6%
Verschil532,5-653
Prijs per kWh€ 0,2768€ 0,0288
Subtotaal€ 147,37€ 18,83-
Winst per jaar€ 128,54

Als je al dynamisch overweegt, kan je met die opwek ook een grotere accu overwegen, om PV opwek van 11-15 uur te verschuiven naar 18-21 uur en wat achter te houden voor eigenverbruik tot volgende ochtend.

Kwh's die je niet direct verbruikt, maar verschuift geven makkelijk >10ct/kWh (marginale kosten gascentrale ~12ct/kWh) op dynamisch en in de winter kan je wat meer verbruik overbruggen op duurste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Icebear1079 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Je vergeet de verliezen en de terugleververgoeding mee in rekening te brengen.
De verliezen kan je zelf niet meer verbruiken noch terugleveren.
Wat je zelf verbruikt kan je niet terugleveren. Al is het netto maar 1 cent dat telt wel op.
Bij 27 cent minus 20% verliezen zit je aan 21,6 cent minus 1 cent is het eindresultaat 20,6 cent/kWh vermeden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Tja 2 misschien niet, maar 3 toch wel. Er zijn genoeg PV omvormers die in de sweet spot 97/98 rendement halen
Een lader/inverter voor een accu is geen PV omvormer.
Eenmaal uit PV opgeslagen in de accu moet je er terug AC van maken.
3+10 = 13 => RTE 87%.
Dat in het scenario dat je alle overproductie via hybride rechtstreeks als DC in de accu stopt.
Heb je een retrofit accu komt er nog eens 10% verlies bij.
Bij lage vermogens (bv. tijdens de nacht) weegt het eigen verbruik van de omvormers ook nog eens zwaarder door.
Dat telt jaarlijks lekker bij elkaar op.
Je kan natuurlijk er ook voor opteren om je gemakshalve gewoon rijk te rekenen.

Ik ken geen enkel opslagsysteem dat in de praktijk vanuit PV de gelijkstroom in de accu steekt, vervolgens uit de accu haalt als wisselstroom, geen eigen verbruik heeft (doorgaans en afhankelijk van het gevraagde vermogen of standby 15 tot 50w) met slechts een totaalverlies van 3 tot 5%.
Ik ken ook weinig huishoudens waar alle opgewekte DC stroom rechtstreeks als DC stroom kan verbruikt worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:54

DropjesLover

Dit dus ->

Taro schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:18:
[...]

Met 1 HW Battery kan je echter niet 1000-1200 kWh/jaar binnenhouden, daar heb je er al meerdere voor nodig.
Onze warmtepomp verwarmt het douchewater (300L) op wanneer het 7 graden onder setpoint is. Dat is helaas niet te sturen qua tijd :/
Dat kost, even afhankelijk van de buitentemperatuur / COP, tussen de 2 en 5kWh stroom.
Maar... Dat verwarmen doet hij met maximaal vermogen, in ons geval de volle 3,6kW.
Meestal is die ofwel 's nachts, ofwel 's avonds 20:00 wanneer de kinderen in bad zijn geweest, of na douchen in de ochtend (~07:30), dus nog net in de piek-tijden.

Situatie:
~6000kWh verbruik/jaar
3500kWh opwek, 2000kWh salderen

Onze PHEV auto wil ik laden via een KAKU stopcontact en een domoticz scriptje om zo veel mogelijk zonneenergie er in de duwen.

Theoretisch zou ik een thuisaccu neer kunnen zetten voor de warmtepomp / douchewater situatie, maar dan moet die dus 3,6kW kunnen leveren. Eigenlijk zelfs op 1 fase.
Op jaarbasis zou dat mij zo'n 750kWh (= ~€250/jaar + terugleverboete) verbruik schelen, wat ik nu wel saldeer. An sich is dat al een businesscase denk ik, nog los van ander verbruik mbt koken en de rest van het huis.

Klopt mijn aannanme?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
DropjesLover schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Maar... Dat verwarmen doet hij met maximaal vermogen, in ons geval de volle 3,6kW.
Dat is dan toch een eigenaardig systeem?
De WP waar ons SWW aan gekoppeld is heeft een max. vermogen van 4,3 kW.
Maar dat wordt bijna nooit gevraagd. Hangt van de buitentemperatuur af.
Deze voormiddag bij 8°C buitentemperatuur en een doeltemperatuur van 50°C start de WP hier op aan 100W om dan langzaam op te klimmen tot ongeveer 2 kW en bij bereiken van aanmaaktemp van 52°C terug af te schalen naar een 500W om dan stil te vallen.
En er zit voor de SWW-functie gewoon een instelbaar klokschema op zodat je 'm kan laten opwarmen wanneer er het meeste overproductie uit PV is (of de netstroom het goedkoopst).
En dat ding is al meer dan tien jaar oud, dus heus niet de laatste technologie.

De WP zit hier ook aangesloten op 1f en de inverter van de thuisaccu waar de WP op zit aangesloten levert max. 5 kVA (4,7 kW) dus ruim meer dan 3,6 kW.

[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Een lader/inverter voor een accu is geen PV omvormer.
Eenmaal uit PV opgeslagen in de accu moet je er terug AC van maken.
3+10 = 13 => RTE 87%.
Dat in het scenario dat je alle overproductie via hybride rechtstreeks als DC in de accu stopt.
Heb je een retrofit accu komt er nog eens 10% verlies bij.
Bij lage vermogens (bv. tijdens de nacht) weegt het eigen verbruik van de omvormers ook nog eens zwaarder door.
Dat telt jaarlijks lekker bij elkaar op.
Je kan natuurlijk er ook voor opteren om je gemakshalve gewoon rijk te rekenen.

Ik ken geen enkel opslagsysteem dat in de praktijk vanuit PV de gelijkstroom in de accu steekt, vervolgens uit de accu haalt als wisselstroom, geen eigen verbruik heeft (doorgaans en afhankelijk van het gevraagde vermogen of standby 15 tot 50w) met slechts een totaalverlies van 3 tot 5%.
Ik ken ook weinig huishoudens waar alle opgewekte DC stroom rechtstreeks als DC stroom kan verbruikt worden.
Tja, dan komt het out of the box denken om de hoek. Een victron mppt 250/100 (of ander model ) doet 98 procent, standby minder dan 1 watt.
En nu komt het, vanuit de accu haalt je het met een gewone PV inverter ,en zet je het met 97 procent terug het net op. Voor grote omvormers gebruik je een aantal optimisers achter elkaar om de juiste string spanning te halen, maar je kunt ook 500 watt micro omvormer nemen die je zo aan de accu hangt, relais ertussen voor aansturing en je kunt simpel op de dure uren terug leveren of whatever je ermee wilt doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:54

DropjesLover

Dit dus ->

Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:22:
[...]

Dat is dan toch een eigenaardig systeem?
De WP waar ons SWW aan gekoppeld is heeft een max. vermogen van 4,3 kW.
Maar dat wordt bijna nooit gevraagd. Hangt van de buitentemperatuur af.
Deze voormiddag bij 8°C buitentemperatuur en een doeltemperatuur van 50°C start de WP hier op aan 100W om dan langzaam op te klimmen tot ongeveer 2 kW en bij bereiken van aanmaaktemp van 52°C terug af te schalen naar een 500W om dan stil te vallen.
En er zit voor de SWW-functie gewoon een instelbaar klokschema op zodat je 'm kan laten opwarmen wanneer er het meeste overproductie uit PV is (of de netstroom het goedkoopst).
En dat ding is al meer dan tien jaar oud, dus heus niet de laatste technologie.

De WP zit hier ook aangesloten op 1f en de inverter van de thuisaccu waar de WP op zit aangesloten levert max. 5 kVA (4,7 kW) dus ruim meer dan 3,6 kW.
Niet elke warmtepomp is hetzelfde qua gedrag en opties, en de mijne is sowieso qua model van voor 2017 (techneco loria 6010). Een beetje auto's vergelijken, allen hebben 4 wielen en kunnen 150km/u, maar onderling zit er best wat verschil.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
DropjesLover schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Onze warmtepomp verwarmt het douchewater (300L) op wanneer het 7 graden onder setpoint is. Dat is helaas niet te sturen qua tijd :/
Ik weet niet of je er oren naar hebt..
Maar met een beetje knutselen “kan” je dat bestuurbaar maken zelfs als setpoint niet via software te verstellen is.
Sensor is waarschijnlijk een NTC, je kan daar een weerstand mee in serie zetten die je met een relais (dat je via je home automation bestuurt) kan overbruggen.
Op die manier “fop” je de meeting en kan je de boel toch besturen.

Op deze manier heb ik mijn jacuzzi ook volledig bestuurbaar gemaakt vanuit mijn home automation (terwijl het een ouderwetse vrij analoge printplaat is)

Maar goed… misschien niet geïnteresseerd. Je zei echter wel “helaas”..

nb, on-topic mbt kosten sturen, off-topic mbt tot meer details, stuur maar een pb als je meer wil weten

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 01-04-2025 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:41:
En nu komt het, vanuit de accu haalt je het met een gewone PV inverter ,en zet je het met 97 procent terug het net op.
Dat kan.
Maar ik zie het nut niet in om al die moeite te doen om eigen opwek met zo weinig mogelijk verliezen terug het net op te duwen.
Mijn uitgangspunt is juist om alle opwek zelf te verbruiken, niets uit het net te halen en er zo weinig mogelijk terug op te duwen.
Ander uitgangspunt en dat vraagt een andere box. :)
Vanaf half maart tot half oktober moet ik al 2/3 van de productiecapaciteit stilleggen omdat ik het zelf niet meer kan verbruiken. Dan zal het op een paar procent verlies meer of minder ook niet steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Je vergeet de verliezen en de terugleververgoeding mee in rekening te brengen.
De verliezen kan je zelf niet meer verbruiken noch terugleveren.
Wat je zelf verbruikt kan je niet terugleveren. Al is het netto maar 1 cent dat telt wel op.
Bij 27 cent minus 20% verliezen zit je aan 21,6 cent minus 1 cent is het eindresultaat 20,6 cent/kWh vermeden kosten.
Ja, die benadering is nog nauwkeuriger idd. Eens.
Dus als ik hem dan doortrek, stel dat je 150 Laad/ontlaad cycli per jaar kunt maken (niet altijd schijnt de zon) en als je een terugverdientijd van 7 jaar acceptabel vindt, dan kom je op:

0.206*150*7 = 216€/kWh qua budget. Dat wordt lastig haalbaar nog.

Dus ik denk dat je nog even moet wachten totdat producten zijn uitontwikkeld. Als je een accu kunt kopen die gestuurd wordt op prijs met een dynamisch contract dan kun je veel meer marge maken. Ook moet je dan zo kunnen sturen dat je zonnepanelen uit gaan zodra de batterij vol is en de marktprijs negatief.

Ontladen in de avondpiek als de stroomprijs hoog is. Dan kun je die 21,6ct makkelijk over de 30ct heen tillen en kom je er in 2027 wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Wanneer je blijft wachten tot een product uitontwikkeld is doe je in feite niets.
Toch niet wat betreft elektronica.
Dan zou je alleen nog maar in fossiel mogen investeren want daar zit men al aan de limiet. :)

Het hangt ook af wat je doelstelling is en dat leidt tot een ander handelswijze.
Mijn doel is bv. niet om bovenop de investering in zo kort mogelijke tijd nog zoveel mogelijk extra geld te verdienen.
Mijn doel is om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van het net en het beleid er omheen.
Wanneer me dat zelf niet meer geld kost dan ik er terug uit kan halen ben ik al tevreden.
Deze onafhankelijkheid van het net als doelstelling houdt ook in dat er nauwelijks nog netafname noch netteruglevering is en dan boeien de schommelingen van de kWh-prijs en de extra heffingen daarop niet meer. :)

Ik weet niet of je het beseft maar zonder salderen en zonder terugbetaling EB is de delta tussen de afnameprijs (energiecomponent + marge leverancier + heffingen + BTW) en de terugleververgoeding (energiecomponent minus marge leverancier) doorgaans niet zo groot. En van dat verschil moet je ook nog eens de verliezen aftrekken.

Neem nu morgen, dan zit je in de ochtendpiek bruto - excl. verliezen - rond de 17,5 cent en in de avondpiek rond de 14 cent.
En dat voor telkens één uurtje. Kom je gemiddeld netto niet eens aan de helft van je 30 cent.

[ Voor 24% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:30:
[...]

Dat kan.
Maar ik zie het nut niet in om al die moeite te doen om eigen opwek met zo weinig mogelijk verliezen terug het net op te duwen.
Mijn uitgangspunt is juist om alle opwek zelf te verbruiken, niets uit het net te halen en er zo weinig mogelijk terug op te duwen.
Ander uitgangspunt en dat vraagt een andere box. :)
Vanaf half maart tot half oktober moet ik al 2/3 van de productiecapaciteit stilleggen omdat ik het zelf niet meer kan verbruiken. Dan zal het op een paar procent verlies meer of minder ook niet steken.
Jij wil de moeite misschien niet doen om tien procent te winnen , maar velen in nl krijgen nog veel geld voor terug leveren. Als je een half jaar lang iedere dag 30 kWh verzet via accu, dan wil ik daar wel paar draadjes voor trekken hoor. Hier hoeven de panelen niet uitgezet te worden, als dynamisch negatief is schakelen we gewoon over naar de model contract aansluiting, dat is het voordeel van twee elektra aansluitingen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:59:
Jij wil de moeite misschien niet doen om tien procent te winnen , maar velen in nl krijgen nog veel geld voor terug leveren. Als je een half jaar lang iedere dag 30 kWh verzet via accu, dan wil ik daar wel paar draadjes voor trekken hoor. Hier hoeven de panelen niet uitgezet te worden, als dynamisch negatief is schakelen we gewoon over naar de model contract aansluiting, dat is het voordeel van twee elektra aansluitingen.
Ik krijg ook nog 2 cent netto terug voor teruglevering.
Dat is 20€ per 1000 kWh. Dan ga ik inderdaad niet extra investeren in "speciale zuinige omvormers, een reeks microinverters achter elkaar" en wat nog allemaal.
Sinds salderen hier is afgeschaft is de netto terugleververgoeding hier gedaald van 20 naar 11 naar 7,5 en het huidige 2 cent/kWh.
De netkosten stijgen ook elk jaar. Van 2024 op 2025 gemiddeld met gemiddeld 40%.
De richting waar het bij een netaansluiting naar toe gaat lijkt me dan meer dan duidelijk.
Het zal niet al te lang meer duren voor terugleveren aan het net totaal geen waarde meer heeft en zelfs tijdens een steeds groter deel van de dag voor de prosument betalend wordt. De uitdaging is dan niet meer zoveel mogelijk kWh voor een paar cent extra richting net te sturen maar om je eigen productie zoveel mogelijk bij te houden en daar zelf een nuttige bestemming voor te vinden.

Met alle respect maar Ik verwacht niet dat er in Nederland veel prosumenten zijn met een PV-installatie welke voldoende opwekt om bovenop verbruik en omzetverliezen ook nog eens gedurende zes maanden dagelijks 30 kWh over te hebben om richting net te duwen. Dat zal voor velen tijdens de zomermaanden al een uitdaging zijn. Laat staan tijdens voor- en najaar.
Wanneer men in Nederland - voor nog 21 maanden - zoveel moeite wil doen voor een paar cent extra - in de hoop dat er na 2027 op dak vlak weinig zal veranderen - dan kan en mag dat.

En dan nog, indien je gedurende een half jaar 30 kWh het net kan opduwen met 10% vermogenswinst dan is je "winst" 3 kWh per dag. Aan een redelijk hoog ingeschatte gemiddelde netprijs van 25 cent/kWh "verdien" je dan 75 cent extra per dag of 135 € per jaar. Haal je die hoge gemiddelden niet zit je nog lager.
Wanneer iedere cent dan toch telt ken ik wel andere manieren om veel vlugger meer centen bij elkaar te schrapen. :)

Zoals al meermaals aangehaald is iedere situatie verschillend en handel je best naar de eigen situatie.
Hier, in België, is de situatie al helemaal anders:
- geen terugbetaling EB (is er nooit geweest)
- geen saldering van opgewekte energie (is - op een overgansmaatregel voor wie nog een analoge meter heeft na en dan krijg je niets voor wat je meer produceert dan zelf verbruikt - al lang afgeschaft).
- hogere vaste kosten voor dynamische contracten dan voor contracten van onbepaalde duur. Dynmaisch moet meestal ook een jaar aangehouden worden dus je kan niet maand na maand wisselen tussen contracten.
- met uitzondering voor woningen met een thuislaadpaal slechts één elektraansluiting per adres. En de tweede meter waarop een afzonderlijk elektriciteitscontract afgesloten wordt mag alleen de kWh voor het laden in rekening brengen. Periodiek switchen tussen de meters zit er dus niet in.
- Geen hoge jaarlijkse vaste kosten voor een elektra aansluiting maar wel een netvergoeding op basis van afgenomen kWh en een capaciteitstarief op basis van vermogen. De winst die je zou doen door via het net goedkoop in te kopen en duur te verkopen dien je dan te halen op een zeer korte tijd (de lage en hoge piek is doorgaans van korte duur dus dan heb je hoge vermogens nodig). Hoge vermogens is hoog capaciteitstarief en weg kleine winst door handelen via het net.
- Wie nog jaren kan genieten van GSC werkt beter met een retrofit omvormer dan de huidige AC PV omvormer te vervangen door een hybride. De netto winst daarop is veel hoger dan de 10% vermogenswinst op een hybride omvormer.
- Wie thuis een EV kan laden (zeker met een bedrijfswagen) doet veel meer winst door PV overproductie in de accu van de EV te laden ipv wat centen te verdienen richting net laden op een duurder uurtje.
- Enz.

Telkens totaal andere uitgangspunten dus met andere oplossingen.

Maar het nadeel van spelen op een situatie die nu van toepassing is (zoals in Nederland) is dat je het risico loopt dat de box in elkaar stuikt bij (plots) wisselend beleid. Je hebt immers geen vat op de prijszetting door externe partijen.
Het voordeel om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van het net is dat je nu en in de toekomst de touwtjes zelf in handen hebt. De "winst" mag dan voor een kortere termijn iets lager zijn maar je hebt een grotere zekerheid dat ze langer duurt.

[ Voor 21% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Weet iemand hier trouwens iets over saldering in Polen? Een jaar of 5 geleden had je een 'virtuele bank' met 15 jaar (!) houdbaarheid. M.a.w. niet jaarlijks salderen maar 15-jaarlijks. Ben heel benieuwd of ze dat nog hebben, en zoja, #hoedan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 57 ... 76 Laatste