Tuurlijk, als je doelstelling verschuift dan wordt het sneller interessant.Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:09:
Wanneer je blijft wachten tot een product uitontwikkeld is doe je in feite niets.
Toch niet wat betreft elektronica.
Dan zou je alleen nog maar in fossiel mogen investeren want daar zit men al aan de limiet.![]()
Het hangt ook af wat je doelstelling is en dat leidt tot een ander handelswijze.
Mijn doel is bv. niet om bovenop de investering in zo kort mogelijke tijd nog zoveel mogelijk extra geld te verdienen.
Mijn doel is om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van het net en het beleid er omheen.
Wanneer me dat zelf niet meer geld kost dan ik er terug uit kan halen ben ik al tevreden.
Deze onafhankelijkheid van het net als doelstelling houdt ook in dat er nauwelijks nog netafname noch netteruglevering is en dan boeien de schommelingen van de kWh-prijs en de extra heffingen daarop niet meer.
Ik ben sinds 2008 werkzaam in de energiesector waaronder bijna 10 jaar op posities binnen de handelsafdelingen van energiebedrijven. Dus ik begrijp deze markt denk ik redelijk goed. Hij is ook veel ingewikkelder nog dat wat hier op het Forum langs komt. Maar dat geeft niet, hier kunnen we gewoon rekenen met wat de energieleverancier aanbieden. Dat de ruwe waarde van zon PV stroom op een terugleverprofiel (dus vast contract), zonder EB vrijwel niets is heb ik hier eerder ook al genoemd. Dat zit netto in de orde 1 a 2€ct/kWh.Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:09:
Ik weet niet of je het beseft maar zonder salderen en zonder terugbetaling EB is de delta tussen de afnameprijs (energiecomponent + marge leverancier + heffingen + BTW) en de terugleververgoeding (energiecomponent minus marge leverancier) doorgaans niet zo groot. En van dat verschil moet je ook nog eens de verliezen aftrekken.
De reden hiervoor is natuurlijk omdat de prijzen op de Day Ahead op veel zon heel laag of negatief zijn. Maar vergeet ook niet dat het energiebedrijven veel moeite(geld) kost om de grilligheid van het zonprofiel bij te sturen. Dit levert een hoop extra intraday handel en onbalanskosten op. Die kosten (~2€/ct/kWh] worden uiteraard in rekening gebracht bij dit terugleverprofiel, waardoor de netto opbrenst zo laag is.
In mijn redenering ging ik uit van opladen met zon PV, zonder EB, ontladen in de avond of ochtendpiek waarin je ook EB vermijdt. Dan kom je wel richting die 30 ct. Al moet je Roundtrip verlies er natuurlijk nog af idd.Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:09:
Neem nu morgen, dan zit je in de ochtendpiek bruto - excl. verliezen - rond de 17,5 cent en in de avondpiek rond de 14 cent.
En dat voor telkens één uurtje. Kom je gemiddeld netto niet eens aan de helft van je 30 cent.