Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 58 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:09:
Wanneer je blijft wachten tot een product uitontwikkeld is doe je in feite niets.
Toch niet wat betreft elektronica.
Dan zou je alleen nog maar in fossiel mogen investeren want daar zit men al aan de limiet. :)

Het hangt ook af wat je doelstelling is en dat leidt tot een ander handelswijze.
Mijn doel is bv. niet om bovenop de investering in zo kort mogelijke tijd nog zoveel mogelijk extra geld te verdienen.
Mijn doel is om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van het net en het beleid er omheen.
Wanneer me dat zelf niet meer geld kost dan ik er terug uit kan halen ben ik al tevreden.
Deze onafhankelijkheid van het net als doelstelling houdt ook in dat er nauwelijks nog netafname noch netteruglevering is en dan boeien de schommelingen van de kWh-prijs en de extra heffingen daarop niet meer. :)
Tuurlijk, als je doelstelling verschuift dan wordt het sneller interessant.

Ik weet niet of je het beseft maar zonder salderen en zonder terugbetaling EB is de delta tussen de afnameprijs (energiecomponent + marge leverancier + heffingen + BTW) en de terugleververgoeding (energiecomponent minus marge leverancier) doorgaans niet zo groot. En van dat verschil moet je ook nog eens de verliezen aftrekken.
Ik ben sinds 2008 werkzaam in de energiesector waaronder bijna 10 jaar op posities binnen de handelsafdelingen van energiebedrijven. Dus ik begrijp deze markt denk ik redelijk goed. Hij is ook veel ingewikkelder nog dat wat hier op het Forum langs komt. Maar dat geeft niet, hier kunnen we gewoon rekenen met wat de energieleverancier aanbieden. Dat de ruwe waarde van zon PV stroom op een terugleverprofiel (dus vast contract), zonder EB vrijwel niets is heb ik hier eerder ook al genoemd. Dat zit netto in de orde 1 a 2€ct/kWh.
De reden hiervoor is natuurlijk omdat de prijzen op de Day Ahead op veel zon heel laag of negatief zijn. Maar vergeet ook niet dat het energiebedrijven veel moeite(geld) kost om de grilligheid van het zonprofiel bij te sturen. Dit levert een hoop extra intraday handel en onbalanskosten op. Die kosten (~2€/ct/kWh] worden uiteraard in rekening gebracht bij dit terugleverprofiel, waardoor de netto opbrenst zo laag is.

Neem nu morgen, dan zit je in de ochtendpiek bruto - excl. verliezen - rond de 17,5 cent en in de avondpiek rond de 14 cent.
En dat voor telkens één uurtje. Kom je gemiddeld netto niet eens aan de helft van je 30 cent.
In mijn redenering ging ik uit van opladen met zon PV, zonder EB, ontladen in de avond of ochtendpiek waarin je ook EB vermijdt. Dan kom je wel richting die 30 ct. Al moet je Roundtrip verlies er natuurlijk nog af idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:33:
[...]

Maar het nadeel van spelen op een situatie die nu van toepassing is (zoals in Nederland) is dat je het risico loopt dat de box in elkaar stuikt bij (plots) wisselend beleid. Je hebt immers geen vat op de prijszetting door externe partijen.
Het voordeel om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van het net is dat je nu en in de toekomst de touwtjes zelf in handen hebt. De "winst" mag dan voor een kortere termijn iets lager zijn maar je hebt een grotere zekerheid dat ze langer duurt.
Dit inderdaad. Ik snap ook niet waarom sommige mensen nog steeds rekenen met zaken waar ze zelf niet of nauwelijks invloed op hebben. Dat is een recept om straks (opnieuw) boos, teleurgesteld of wat dan ook te zijn als de regels, tarieven etc weer veranderen.

Het enige waar je zelf goed invloed op hebt is de balans tussen eigen opwek en (uitgesteld) verbruik. Daarop focusen zal dus de meeste zekerheid geven. Al het eventuele andere (toch nog 1 cent terugleververgoeding als voorbeeld) is meegenomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Icebear1079 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:04:
In mijn redenering ging ik uit van opladen met zon PV, zonder EB, ontladen in de avond of ochtendpiek waarin je ook EB vermijdt. Dan kom je wel richting die 30 ct. Al moet je Roundtrip verlies er natuurlijk nog af idd.
Sommige dagen kan je dan eens 30 cent halen en dan nog eens voor een zeer beperkte tijd.
Ik zit dan wel niet in de energiesector maar heb al plus tien jaar PV en jaren eigen opslag en vergelijk al jaren per kwartier de Epex uurprijzen - uiteraard uitgaande van de eigen situatie - met de prijs van een variabel contract.
In al die jaren is - gerekend over een volledig jaar - handelen van PV stroom over het net met een dynamisch contract nog nooit voordeliger geweest dan via een vast contract en zoveel mogelijk de eigen opgewekte stroom zelf verbruiken.

Zoals ik gisteren al opmerkte kan je bv. vandaag geen 30 cent verdienen. Geen enkel uur van de dag. Ook niet met PV het net opduwen. Trek je van de zelf opgewekte en opgeslagen energie de verliezen af en wat je dan nog het net opsteekt de fee voor de leverancier blijft er minder dan 15 cent/kwh over. En dat slechts voor één uurtje. De andere uren is het al lager.
Je kan geen verdienmodel opbouwen op die enkele dagen en uren per jaar dat je netto 30 cent/kWh winst maakt van de eigen opgewekte stroom die je terug het net opduwt.
De dagen met veel overproductie gaan doorgaans gepaard met lagere netprijzen. Ook tijdens de piek.
Dat wordt pas echt duidelijk wanneer je over een langere periode ieder kwartier de productie en uurprijzen logt en gaat vergelijken met een ander energiecontract.

Maar uiteraard is en blijft iedere situatie anders.
Maar om tot een goede vergelijking te komen moet je dat telkens doen op gedegen en langdurig rekenwerk met echte cijfers en niet op basis van vermoedens en hoop. :)

Er is ook geen verplichting tot het installeren van een thuisaccu noch om een bepaald energiecontract af te sluiten. Voor de een zal iets voordelig blijken te zijn dat voor een ander eerder nadelig is en omgekeerd. Er valt niet echt een algmene lijn in te trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 11:07 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:09
Brent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:38:
Weet iemand hier trouwens iets over saldering in Polen? Een jaar of 5 geleden had je een 'virtuele bank' met 15 jaar (!) houdbaarheid. M.a.w. niet jaarlijks salderen maar 15-jaarlijks. Ben heel benieuwd of ze dat nog hebben, en zoja, #hoedan.
Misschien dat medetweaker @gtv6 dat weet.
(sorry , ook nieuwsgierig hoe met de Deye gaat)

edit @Brent zie gtv6 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

[ Voor 68% gewijzigd door Domba op 01-04-2025 14:31 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:04:
[...]

Sommige dagen kan je dan eens 30 cent halen en dan nog eens voor een zeer beperkte tijd.
Ik zit dan wel niet in de energiesector maar heb al plus tien jaar PV en jaren eigen opslag en vergelijk al jaren per kwartier de Epex uurprijzen - uiteraard uitgaande van de eigen situatie - met de prijs van een variabel contract.
In al die jaren is - gerekend over een volledig jaar - handelen van PV stroom over het net met een dynamisch contract nog nooit voordeliger geweest dan via een vast contract en zoveel mogelijk de eigen opgewekte stroom zelf verbruiken.

Zoals ik gisteren al opmerkte kan je bv. vandaag geen 30 cent verdienen. Geen enkel uur van de dag. Ook niet met PV het net opduwen. Trek je van de zelf opgewekte en opgeslagen energie de verliezen af en wat je dan nog het net opsteekt de fee voor de leverancier blijft er minder dan 15 cent/kwh over. En dat slechts voor één uurtje. De andere uren is het al lager.
Je kan geen verdienmodel opbouwen op die enkele dagen en uren per jaar dat je netto 30 cent/kWh winst maakt van de eigen opgewekte stroom die je terug het net opduwt.
De dagen met veel overproductie gaan doorgaans gepaard met lagere netprijzen. Ook tijdens de piek.
Dat wordt pas echt duidelijk wanneer je over een langere periode ieder kwartier de productie en uurprijzen logt en gaat vergelijken met een ander energiecontract.

Maar om tot een goede vergelijking te komen moet je dat telkens doen op gedegen en langdurig rekenwerk met echte cijfers en niet op basis van vermoedens en hoop. :)

Er is ook geen verplichting tot het installeren van een thuisaccu noch om een bepaald energiecontract af te sluiten. Voor de een zal iets voordelig blijken te zijn dat voor een ander eerder nadelig is en omgekeerd. Er valt niet echt een algmene lijn in te trekken.
Voor de tijd dat er nog salderen is met dynamisch contract.

Q4 '24 & Q1'25, net invoeding kale markt prijs 20.7ct/kWh, 1614kWh, afname kale marktprijs 7.68ct/kWh. (eff. 84,9%) (na 1-1-2027 zonder salderen verwachting <90% minder kWh's, misschien nog enkel uurtje)

ik ben dan wel een van de weinige die gem 30+kWh per dag op 3-4 hoogste marktprijs uurtjes in Q2 ,Q3 (6000-7500kWh) doet zonder afname er tegenover nodig is (verbruik uit PV of accu).

Na 1-1-2027 is het gissen, of ik nog een negatieve energie jaarrekening haal,
Is afhankelijk van de opslag energieleverancier, energiebelasting, vermindering energiebelasting en de netwerkkosten hoeveel die veranderen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
Vabdaag zijn er flink wat aanbiedingen.
Prijs per kw gaar naar de 200 all in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Maxwp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:08:
Vabdaag zijn er flink wat aanbiedingen.
Prijs per kw gaar naar de 200 all in
Waarom zijn die aanbiedingen er specifiek vandaag? Of bedoel je dat dit de prijzen op dit moment zijn?
Heb je links naar goede voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
rube schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:11:
[...]

Waarom zijn die aanbiedingen er specifiek vandaag? Of bedoel je dat dit de prijzen op dit moment zijn?
Heb je links naar goede voorbeelden?
Alleen vandaag als speciale dag aanbiedingen.
Op reddit is een topic over dit onderwerp
LINK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 09:44
Domba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:15:
[...]

Misschien dat medetweaker @gtv6 dat weet.
(sorry , ook nieuwsgierig hoe met de Deye gaat)
Helaas in Polen bestaat er geen salderen meer, alleen nog voor mensen die die reeds panelen hadden.
De terugleververgoeding is zeer matig 30 gr per kWh.

Met de Deye gaat het prima sinds de nieuwe software, geen uitval meer, en batterijladen gaat ook keurig netjes.
In de nieuwe software heb ik ook die settings van de batterij weer ingevoerd.
Buiten het eigen verbruik ben ik er zeer tevreden mee. Achteraf had een iets grotere batterij wel gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:04:
[...]

Ik bedoelde met die 30ct de ruwe delta in de prijs, RTE heb ik geen rekening mee gehouden. Mijn redenering was: stel je kunt rond de 0 ct laden, gemiddelde prijs in de piek is ~12ct. Handelskosten 2 ct.
12*1.21 + 13,6 EB + 2ct handelsfee= 30ct
Mijn verwachting is dat het salderen op de handelsfee er af gaat na 1 jan 27. Er is vanuit de handelaar markttechnisch geen reden om een vergoeding te geven vooor zonnestroom die op de markt niets waard is.

Als je idd 15ct pakt met een dynamisch contract dan kan het voor je buca van de accu miss beter zijn om een vast contract te nemen. Maar of dat interessant is hangt van veel dingen af idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Domba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:47:
[...]
Na 1-1-2027 is het gissen, of ik nog een negatieve energie jaarrekening haal,
Is afhankelijk van de opslag energieleverancier, energiebelasting, vermindering energiebelasting en de netwerkkosten hoeveel die veranderen.
Hangt inderdaad van heel veel factoren af.
Ik kan alleen maar meegeven dat ik - excl. GSC en excl. laden EV - zonder te salderen en met een terugleververgoeding van netto 2 cent/kWh en een all in gemiddelde afnameprijs van 20 cent/kWh geen problemen heb om de afnamekost terug te verdienen met de terugleververgoeding (in een verhouding van 1 op 10) maar dat het dan al heel wat moeilijker wordt om op basis van de netto terugleververgoeding de steeds hoger oplopende vaste kosten voor een netaansluiting nog terug te verdienen.

Of je nu een thuisaccu hebt of niet, met veel opslag of weinig, zolang je niet volledig off grid kan blijven deze vaste kosten een factor om mee rekening te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 14:35 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:50
Ik heb nu nog een vast contract tot 1-1-2027 bij GC met 11.5ct TLV zonder terugleverkosten. Echter, vanaf 2027 kan het wel eens de moeite waard zijn om een thuisaccu te realiseren. Vandaar dat ik nu wat aan het rondzoeken ben wat het handigst is, welke capaciteit ik nodig zou hebben en wat het beste systeem zou kunnen zijn.

Ik heb vorig jaar elke maand netjes bijgehouden wat het verbruik was + verbruik van de WP + EV. Ik hoop op basis van die info te kunnen berekenen/simuleren wat voor capaciteit accu ik nodig zou moeten hebben. Nu heb ik geen homeassistant meer, dus die simulatie-methode gaat hem niet worden. Wat is dan het makkelijkts om een inschatting te maken? Kijkende naar mijn meetdata denk ik dat ik voor min. een 10-12.5 kWh batterij moet gaan om gemiddelde dag-tot-dag variaties op te vangen waarbij ik de WP en EV buiten beschouwing laat. Met WP erbij zit ik dichter tegen de 15-20kWh aan?

ter info:
Ik heb 7.8kWp op ZW liggen (45 graden dak) en 5.04kWp op ZO (10 graden + schaduw)
WP = 10kW aan/uit (niet stuurbaar)
EV = 28kWh Ioniq

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_Cgod2xAOQH1prf5HMR7qj-y4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viV8mffQieS94tuiRSvMSSj1.png?f=fotoalbum_large

Ik zie gemiddeld ook nog redelijk wat variatie van maand tot maand zonder WP...niet helemaal zeker waar dat vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:27

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Situatie: Jaarlijks verbruik (10.000-12.000 kWh) ("groot gezin", vaatwasser draait dagelijks, wasmachine en droger ook, hybride warmtepomp (Cube van Itho), zware PC etc). Geen auto en ook geen plannen hiervoor.

Alles qua apparatuur is ca. 5 jaar oud en het meest gunstigste energielabel in die tijd. Dus qua besparing is er niet zo heel veel te halen.

Ben me ook eindelijk aan het oriënteren op panelen (redelijk wat schaduw door wat hoge bomen van de buren die er al tig jaar staan, dus wat uitdagingen wanneer serieel, maar parallel zou e.e.a. prima te doen moeten zijn) en daarnaast zou ik graag een batterij voor vooral eigen gebruik en opslag willen.

Doel: Zelf energie opwekken en opslaan zonder (extra) maandelijkse kosten. En zonder teveel zelf te moeten "prutsen".
I.e. kosten financiering panelen en batterij d.m.v. Warmtefonds lening zouden gelijk moeten liggen of lager moeten zijn dan besparing op de elektra kosten bij Frank Energie).

Handelen is leuk als plus (zit bij Frank Energie met dynamisch contract en bevalt in principe wel goed).

Ik zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn. Zonneplan, 1komma5, Solar Concepts en er zijn nog wel andere, met ook heel wat verschil in prijs.

Totaalbudget ergens tussen de EUR 15.000,- en EUR 20.000,-

Ik zit te denken aan 20-25 stuks 450WP panelen (zou 6.000+ kWh moeten kunnen opleveren) en een batterij van c.a. 20 kWh.

Aansluiting is 3x 25A in onze woning.

Daarnaast wellicht ook handig om een zonneboiler te nemen om eigen verbruik van de panelen verder op te krikken? In de zomer is gasverbruik minimaal (2-3m3/dag, dus de vraag is of dat nu zo heel veel oplevert?)

Daarnaast twijfel ik ook nog over de locatie voor de batterij (bovenin de nok van onze woning hebben we daar eigenlijk een mooie ruimte voor, net onder het dak, maar aan de andere kant lees ik dat bijv. de kelder i.v.m. koelere en constantere temperatuur wellicht beter is?)

Mocht iemand suggesties of ideeën hebben dan hou ik me van harte aanbevolen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hermanvh op 01-04-2025 15:15 . Reden: Meer info ]

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Icebear1079 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:33:
[...]
Ik bedoelde met die 30ct de ruwe delta in de prijs, RTE heb ik geen rekening mee gehouden. Mijn redenering was: stel je kunt rond de 0 ct laden, gemiddelde prijs in de piek is ~12ct. Handelskosten 2 ct.
12*1.21 + 13,6 EB + 2ct handelsfee= 30ct
Ja stel dat saldering eeuwig blijft duren, dan heb je een punt. :)
Maar 20 maanden lijkt me geen eeuwigheid en investeren in een accu doe je toch voor een ruim langere termijn dan 20 maanden?
Om na salderen nog aan nul cent te kunnen laden moet - rekening houden met de RTE, de heffingen, de fee voor de leverancier en de BTW de Epex prijs al meerdere uren negatief onder 15 cent/kWh zitten.

Na salderen krijg je netto geen EB en BTW terug. Alleen de naakte energiecomponent min de fee voor de leverancier.
Om voor jezelf delta dertig cent te halen moet de afnameprijs dus al onder de -15 cent per kWh zitten en de netto terugleververgoeding boven de 30 cent/kWh. En dat niet sporadisch maar met de regelmaat van de klok.
Bedoel je met ruwe delta het verschil in aan- en verkoopprijs is het -15 en +15.
Maar dan haal jke zelf geen 30 cent/kWh maar slechts 15 cent/kWh.
Op die -15 betaal je immers steeds alle heffingen en kosten en fee voor leverancier en die krijg je niet terug bij teruglevering.
Hoe vaak denk je dat dit het geval is?
Mijn verwachting is dat het salderen op de handelsfee er af gaat na 1 jan 27. Er is vanuit de handelaar markttechnisch geen reden om een vergoeding te geven vooor zonnestroom die op de markt niets waard is.
Hier, na salderen, krijg je voor terugleveren met een vast contract dan netto ook nog maar 2 tot 5 cent/kWh. En via dynamisch de uurprijs minus de fee voor de leverancier.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:34:
[...]
Of je nu een thuisaccu hebt of niet, met veel opslag of weinig, zolang je niet volledig off grid kan blijven deze vaste kosten een factor om mee rekening te houden.
Om nog eens een verschil aan te geven tussen Vlaanderen en Nederland: in Nederland krijg je op de jaarafrekening een zogenaamde "vermindering energiebelasting" uitgekeerd via de energiemaatschappij. Dit is een vast bedrag per aansluiting en bedraagt €635,19 per jaar (2025). De achterliggende gedachte hierbij is dat een deel van het energieverbruik als basis behoefte gezien wordt en daarom wordt op deze manier (een stuk) belasting terug gegeven.

Dus stel dat je niks meer teruglevert en geen netafname hebt of maar weinig van het net afneemt, dan kan het dus zijn dat je netto geld terug krijgt op jaarbasis. Tsja, ik heb het ook niet verzonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Het is een beetje gek om eerst belastingen te heffen om nadien deze dan (soms meer) terug te betalen.
Is dat om de administratie verzekerd werk te geven?
Stel het dan gewoon vrij van belastingen.

Gaat dat feestje ook nog op na saldering?
Dan betaal je dus gewoon via de personenbelating je eigen energiebelasting (of die van een ander) terug?

In Vlaanderen in elk geval niet van toepassing.
Ik betaal jaarlijks een 180 € vaste aansluitkosten. Of ik nu veel of weinig kWh afneem wijzigt daar niets aan. Dat vast bedrag moet ik dus zien te recupereren via GSC, terugleververgoeding en laden van de bedrijfsauto.
Ik moet uiteraard zelf niet klagen want alleen al de terugbetaling van de GSC is hoger dan het 635 € belastingsdividend in NL.
Zo heeft ieder land zijn eigen gekke subsidies. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:48:
[...]

Om na salderen nog aan nul cent te kunnen laden moet - rekening houden met de RTE, de heffingen, de fee voor de leverancierlen de BTW de Epex prijs al meerdere uren negatief onder 15 cent/kWh zitten.
Hoe vaak denk je dat dit het geval is?
Na salderen krijg je netto geen EB en BTW terug. Alleen de naakte energiecomponent min de fee voor de leverancier.
Om voor jezelf delta dertig cent te halen moet de afnameprijs dus al onder de -15 cent per kWh zitten en de netto terugleververgoeding boven de 30 cent/kWh. En dat niet sporadisch maar met de regelmaat van de klok.

[...]

Hier, na salderen, krijg je voor terugleveren met een vast contract dan netto ook nog maar 2 tot 5 cent/kWh. En via dynamisch de uurprijs minus de fee voor de leverancier.
Maar als salderen er af gaat en je gebruikt de elektriciteit uit de accu zelf, dan pak je toch sowiso die 13,6 ct EB? Ik heb het juist over de situatie na 1 jan 2027. Dan moet je toch boven de 15ct uit kunnen komen?

Toegegeven als 2ct de prijs is die de levercier geeft binnen een contract voor teruglevering (exEB) tov zeg eens 28ct levering (inclEB), dan is die 26ct marge binnen een vast contract best een stevige om te verslaan met je dynamische contract. Dan moet je die opgeslagen kWh's echt goed in de pieken consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:48:
[...]

Maar 20 maanden lijkt me geen eeuwigheid en investeren in een accu doe je toch voor een ruim langere termijn dan 20 maanden?
Om na salderen nog aan nul cent te kunnen laden moet - rekening houden met de RTE, de heffingen, de fee voor de leverancier en de BTW de Epex prijs al meerdere uren negatief onder 15 cent/kWh zitten.
Die snap ik niet, die kWh's gaan toch rechtstreeks van jr panelen naar de accu? Bij een Epex van 0, en 0 handelsfee, kost dat je dan toch niks. EB is verdwenen en BTW over 0 is 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Icebear1079 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:58:
[...]
Maar als salderen er af gaat en je gebruikt de elektriciteit uit de accu zelf, dan pak je toch sowiso die 13,6 ct EB? Ik heb het juist over de situatie na 1 jan 2027. Dan moet je toch boven de 15ct uit kunnen komen.
Het zal wel aan mij liggen (of aan de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen) maar ik begrijp je redenatie niet. Heb je het nu over afname uit PV of uit het net?

Op de zelf geproduceerde elektriciteit die ikzelf verbruik pak ik niets.
Ik betaal niets maar krijg ook niets.
Op de elektriciteit die ik via het net in de accu ga laden betaal ik het volle pond energiebelasting, heffingen, BTW en fee leverancier.

Ongeacht de afnamebron (PV of net) krijg ik bij netteruglevering alleen de naakte energiecomponent verminderd met de fee voor de energieleverancier.

Over hoe het er in Nl na 2027 aan toe zal gaan kan ik niets zeggen want dat weet ik niet.
Toegegeven als 2ct de prijs is die de levercier geeft binnen een contract voor teruglevering (exEB) tov zeg eens 28ct levering (inclEB), dan is die 26ct marge binnen een vast contract best een stevige om te verslaan met je dynamische contract. Dan moet je die opgeslagen kWh's echt goed in de pieken consumeren.
In de praktijk hou ik het veel eenvoudiger: ik tracht alle geproduceerde elektriciteit zoveel mogelijk direct vanuit PV te verbruiken en de overschot op te slaan in de accu's om later indirect te verbruiken. Dan heb ik geen omzien naar de net-uurprijs want is niet van toepassing.

Had ik geen EV dan zou ik inderdaad met wat er dan nog rest kunnen sturen om in het net te injecteren tegen de hoogst mogelijke uurprijs (op injectie is er vooralsnog hier geen captar, de enige limiet is dan het terugleververmogen van de omvormers).
Maar voorlopig heb ik nog een EV en dan is het veel lucratiever om al die overschot, zelfs indirect via de thuisaccu te injecteren in de EV. Dat brengt netto een 31 cent/kWh op, ongeacht het uur van de dag.
Dat gemiddelde haal ik nooit via een dynamisch contract.
De vaste kost voor dynamisch is ook al 60€ hoger dan variabel (is de kost voor de energieleverancier, komt dus bovenop de 170 € aansluitings- en netkosten voor de netbeheerder welke voor om het even welk energiecontract gelijk zijn). Deze 60€ moet ik dan eerst ook nog eens dynamisch recupereren wat in mijn situatie, nauwelijks afname en teruglevering aan het net, een onbegonnen opdracht zou zijn.
Komt daar - voor mijn situatie - nog eens bij dat de energiebelasting op netafname bij een dynamisch contract op 13,2432 cent/kWh komt (incl. BTW) en dynamisch 6,818556 cent/kWh (incl. BTW).

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:12:
[...]

Het zal wel aan mij liggen (of aan de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen) maar ik begrijp je redenatie niet. Heb je het nu over afname uit PV of uit het net?

Op de zelf geproduceerde elektriciteit die ikzelf verbruik pak ik niets.
Ik betaal niets maar krijg ook niets.
Op de elektriciteit die ik via het net in de accu ga laden betaal ik het volle pond energiebelasting, heffingen, BTW en fee leverancier.

Ongeacht de afnamebron (PV of net) krijg ik bij netteruglevering alleen de naakte energiecomponent verminderd met de fee voor de energieleverancier.

Over hoe het er in Nl na 2027 aan toe zal gaan kan ik niets zeggen want dat weet ik niet.

[...]

In de praktijk hou ik het veel eenvoudiger: ik tracht alle geproduceerde elektriciteit zoveel mogelijk direct vanuit PV te verbruiken en de overschot op te slaan in de accu's om later indirect te verbruiken. Dan heb ik geen omzien naar de net-uurprijs want is niet van toepassing.

Had ik geen EV dan zou ik inderdaad met wat er dan nog rest kunnen sturen om in het net te injecteren tegen de hoogst mogelijke uurprijs (op injectie is er vooralsnog hier geen captar, de enige limiet is dan het terugleververmogen van de omvormers).
Maar voorlopig heb ik nog een EV en dan is het veel lucratiever om al die overschot, zelfs indirect via de thuisaccu te injecteren in de EV. Dat brengt netto een 31 cent/kWh op, ongeacht het uur van de dag.
Dat gemiddelde haal ik nooit via een dynamisch contract.
De vaste kost voor dynamisch is ook al 60€ hoger dan variabel (is de kost voor de energieleverancier, komt dus bovenop de 170 € aansluitings- en netkosten voor de netbeheerder welke voor om het even welk energiecontract gelijk zijn). Deze 60€ moet ik dan eerst ook nog eens dynamisch recupereren wat in mijn situatie, nauwelijks afname en teruglevering aan het net, een onbegonnen opdracht zou zijn.
Pssies. Als je laadt vanuit PV kost dat niets, als je vervolgens ontlaadt bij eigen gebruik dan kun je de vermeden EB meenemen in je berekening.
Uiteraard maakt het wel uit wanneer je de accu kunt ontladen tbv eigen verbruik. Je vermijdt dan dat tarief op de EPEX. Even er vanuitgaande dat je je gedrag niet aanpast om dit te doen.

Direct gebruik uit PV is ten alle tijde de beste optie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wanneer ik ga laden uit PV is daarop geen belasting nog kosten op verschuldigd.
Ik vermijd dan niets. Ik kan niets vermijden dat sowieso niet aangerekend wordt.
Dat is gewoon jezelf virtueel rijk rekenen.
Wanneer ik ga laden uit het net zijn die kosten - ongeacht of ik die energie zelf ga verbruiken of ga terugleveren aan het net - er wel.

Wanneer je het rendement van je accu dan toch wil berekenen moet je niet alleen de vermeden EB meenemen maar alle kosten die je vermijdt => EB + BTW + fee leverancier + netkosten + energiecomponent. Maar uiteraard alleen op dat deel dat je na afname (ongeacht de bron) na omvorming in de accu nog zelf kan verbruiken of terugleveren.

[ Voor 45% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:34:
[...]
Hangt inderdaad van heel veel factoren af.
Ik kan alleen maar meegeven dat ik - excl. GSC en excl. laden EV - zonder te salderen en met een terugleververgoeding van netto 2 cent/kWh en een all in gemiddelde afnameprijs van 20 cent/kWh geen problemen heb om de afnamekost terug te verdienen met de terugleververgoeding (in een verhouding van 1 op 10) maar dat het dan al heel wat moeilijker wordt om op basis van de netto terugleververgoeding de steeds hoger oplopende vaste kosten voor een netaansluiting nog terug te verdienen.

Voor Nederland moet dan ook wat verder vooruit kijken, zeer grote kans dat vanaf 2028 een deel van de netwerkkosten variabel worden en deel vaste jaarlijkse kosten verhuizen naar variabel tarief per kWh.
De nood is hoog aan transportcapaciteit en de verzwaring voor meer capaciteit en wijk voor wijk aanpak langzaam. Er wordt 8-10miljard per jaar door netbeheerders geinvesteerd in uitbreiding capaciteit die weer over langere periode verdeelt via netwerkkosten weer moeten binnenkomen.
Via de huidige verdeelsleutel lopen de vaste netwerkkosten voor een consument 3x25A dan op naar ~640 euro/jaar in 2030, maar als huidige kabinet bedrijfsleven tegemoet wil komen dan gaat het vlot richting >750euro/jaar in 2030, voor het alleen hebben van een aansluiting aan netwerkkosten.

Er is een studie/voorstel van Berenschot in opdracht van de netwerkbeheerders in Q4 '24 op moment is wachten op een voorstel van de netwerkbeheerders zelf indienen bij de toezichthouder ACM voor de reguleringsperiode vanaf 2027, hoeveel ze daarvan meenemen.
De minister heeft in 2e kamer al laten weten dat netwerkbeheerders voor netwerkkosten (transportdeel) al per uur gekozen hebben. Of distributie-netwerkbeheerders ook voor een beperkt aantal stappen kiezen, in analogie zoals de klanten van transmissie-netwerkbeheerder (Tennet) vanaf 1-1-2025 al hebben.
Die hebben 5 stappen 60%-100% in 10% stappen van netwerkosten tarief, voor de distributie-netwerkbeheerder zou dan bijv 10-11 stappen logisch kunnen zijn. van 0-100% van tarief, maar daarvoor is het wachten op het voorstel van de regionale distributienetwerkbeheerders.

Als 2/3 deel van de vaste netwerkkosten, variabel worden als uurtarief in de kWh prijs dan heb je in Q2 & Q3 (typische periode van meer PV dan verbruik) al snel over delta van 26ct (basistarief) tussen middag en avond, die je met een thuisaccu kunt vermijden.
Er zijn geen invoed netwerkkosten, loopt wel een studie, om de oplopende netwerkkosten over meer aansluitingen te kunnen verdelen.

Bijv netwerk op zee wordt al op 88 miljard geraamd, de windmolens en export naar andere landen dragen niet echt bij in de aanleg kosten en animo voor nieuwe windparken is minder, de energieleveranciers/kandidaat investeerders lobbyen zelfs voor handdoekje leggen, als ze een tender 2025 winnen dat er geen verplichting hebben om ook het windpark ook te bouwen.

Een reservering van 50-100mln, die ze weer kunnen ophalen via licht hogere marktprijzen voor aanbod uit hun huidige opwek mogelijkheden, als 2GW van een windpark er niet is en aangeboden wordt op de energiemarkten, mits voldoende TWh omzet per jaar.
Kunnen als nog bouwen als vraag en transport mogelijk sneller gaat dan verwacht.

Is wel ruim 1/3 van de verwachte investeringen in netwerk die omgeslagen worden terwijl er geen volume tegenoverstaat, wat basistarief van omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
Yaldair schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:37:

WP = 10kW aan/uit (niet stuurbaar)
Waarom niet stuurbaar?
Ik heb 2x 3kW aan/uit warmtepomp en die bestuur ik heel prima.
En dat betreft hele “antieke” exemplaren zonder digitale ingang.
Ik stuur ze met een relais op de 230V stekker.
Gaat prima.

En scheelt nog als een slok op een borrel m.b.t. “optimaliseren voor 2027”.
WP bestuurbaar maken scheelt je zomaar een paar 1000euro aan batterij kosten (nog los van de efficiëntie verliezen)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wat is een aan/uit warmtepomp?

Een warmtepomp gaat toch maar aan wanneer er warmtevraag is en levert dan gewoon voldoende vermogen om eenmalig alles op de gevraagde temperatuur te brengen en vervolgens alleen nog de verliezen op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:50
beetje offtopic, maar het is een stiebel eltron wpc-10 uit 2007. Hij regelt op de retourtemp of hij aan/uit gaat op basis van stooklijn. @Independent vervolgens verwarmt hij tot de retourtemperatuur hoog genoeg is en gaat hij weer uit. Het is me niet helemaal duidelijk hoe je dat dan regelt met een relais?

[ Voor 12% gewijzigd door Yaldair op 01-04-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Ik zou dit even interpreteren als warmtepomp zonder buffer, zoals bijvoorbeeld een hybride WP met een 50 liter buffer of een airco. Beide kan je niet met zon opladen en later van profiteren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Franciesco schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:55:
[...]

Om nog eens een verschil aan te geven tussen Vlaanderen en Nederland: in Nederland krijg je op de jaarafrekening een zogenaamde "vermindering energiebelasting" uitgekeerd via de energiemaatschappij. Dit is een vast bedrag per aansluiting en bedraagt €635,19 per jaar (2025). De achterliggende gedachte hierbij is dat een deel van het energieverbruik als basis behoefte gezien wordt en daarom wordt op deze manier (een stuk) belasting terug gegeven.
Gaan we in Nederland niet krijgen, dit kabinet kan geen beslissingen nemen :'(
Dus stel dat je niks meer teruglevert en geen netafname hebt of maar weinig van het net afneemt, dan kan het dus zijn dat je netto geld terug krijgt op jaarbasis. Tsja, ik heb het ook niet verzonnen...
En bij jullie veranderd het niet vanwege de bestuurlijke complexiteit van Belgie. ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Yaldair schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:44:
[...]

beetje offtopic, maar het is een stiebel eltron wpc-10 uit 2007. Hij regelt op de retourtemp of hij aan/uit gaat op basis van stooklijn. @Independent vervolgens verwarmt hij tot de retourtemperatuur hoog genoeg is en gaat hij weer uit. Het is me niet helemaal duidelijk hoe je dat dan regelt met een relais?
Hij wil hem vermoedelijk aan/uit zetten met het relais. Daar is een warmtepomp echt niet van gediend omdat dan ook de circulatiepomp aan en uit geschakeld wordt. Wij hebben helaas ook een aan/uit warmtepomp die op 2 fasen geschakeld staat en gecombineerd is met de Warmtewisselaar. De 3e fase (voor het stookelement) is niet aangesloten en niet beschikbaar bij de warmtepomp en laat zich dus ook niet aansluiten.

De modernere warmtepompen zijn regelbaar vanaf 0 toeren in tegenstelling tot de aan/uit systemen en zijn veel efficienter. Onze warmtepomp is een Alpha Innotek uit 2020. :( Zelfs de zwembad pomp is efficienter.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
daemonix schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:17:
[...]

Hij wil hem vermoedelijk aan/uit zetten met het relais. Daar is een warmtepomp echt niet van gediend omdat dan ook de circulatiepomp aan en uit geschakeld wordt. Wij hebben helaas ook een aan/uit warmtepomp die op 2 fasen geschakeld staat en gecombineerd is met de Warmtewisselaar. De 3e fase (voor het stookelement) is niet aangesloten en niet beschikbaar bij de warmtepomp en laat zich dus ook niet aansluiten.

De modernere warmtepompen zijn regelbaar vanaf 0 toeren in tegenstelling tot de aan/uit systemen en zijn veel efficienter. Onze warmtepomp is een Alpha Innotek uit 2020. :( Zelfs de zwembad pomp is efficienter.
@Yaldair
“Niet van gediend” is een beetje overdreven.
Zoals ik al zei.
Ik heb het daadwerkelijk zo zitten sinds 2017. Werkt als een zonnetje.
Nb… circulatiepompen worden al decennia lang aan/uit geschakeld.
Koelkasten zijn ook al decennia lang aan/uit geschakeld,

Mijn 2 stuks Vaillant vws26/4.1 uit 2017 zitten dus met de 230V netstekker op een relais geschakeld stopcontact dat ik vanuit de home automation bestuur.
Tja…. “Via een interface besturen” was natuurlijk netter geweest.
Maar een interface heeft dat ding niet.

Overigens… dat schakelen via de stekker is niet “slechter” dan het normale bedrijf. Bij zo’n oude warmtepomp is dat ook niks anders dan “spanning erop” of “spanning eraf”.

Je moet het aantal aan/uit schakelen niet te vaak doen want het slijt wel. Maar met de homeautomation kan je dat prima tot een paar keer per dag beperken.

@Independent: aan/uit warmtepomp betekent dat die niet kan moduleren (niet dimmen). Dat zijn met name de oudere types met vaste niet-regelbare componenten.

Klopt dat modern effcienter is. Maar daarentegen bespaar ik al 8 jaar.

Edit, gebruiksaanwijzing gevonden: https://www.warmtepompins...ing%20WPC%205-7-10-13.pdf

Ik zie wel 10 manieren om hem aan te sturen.
Maar dat wordt off topic.
Meer in pb

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 01-04-2025 19:14 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Sebazzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:57:
[...]
Gaan we in Nederland niet krijgen, dit kabinet kan geen beslissingen nemen :'(

[...]

En bij jullie veranderd het niet vanwege de bestuurlijke complexiteit van Belgie. ;)
Mijn bericht ging juist over Nederland. Dus ik begrijp je reactie niet.

Of die “vermindering energiebelasting" nog voor lange tijd een blijvertje is, is koffiedik kijken. Zelf zou ik het niet gek vinden als het in de toekomst geen vast bedrag meer is, maar een bedrag per afgenomen kWh tot een bepaald maximum. Of gewoon: afname tot een X-aantal kWh is vrij van btw, daar boven betaal je wel btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sebazzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:57:
[...]
Het wijzigt juist voortdurend.
Energiebeheer wordt niet door het federale niveau België geregeld maar volgens eigen Gewest.
Vlaanderen doet hierin dus volledig zijn eigen zin.
En dat is er niet op verbeterd sinds het nog federaal geregeld was. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Stefannn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:07:
@Independent: aan/uit warmtepomp betekent dat die niet kan moduleren (niet dimmen). Dat zijn met name de oudere types met vaste niet-regelbare componenten.
Nou dan heb ik geluk want mijn L/W warmtepomp is ouder dan tien jaar en moduleert gewoon tussen de 100 W en 4300 W.
Het CV gedeelte wordt uiteraard niet gestuurd volgens PV productie maar volgens de warmtevraag in de leefruimte.
Het SWW deel met 300 l opslagvat wordt uiteraard wel gestuurd volgens de hoogste zonne-uren en eventueel op overproductie PV (om te kunnen opwarmen van 50 naar 65°C).

[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Franciesco schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:17:
[...]

Mijn bericht ging juist over Nederland. Dus ik begrijp je reactie niet.

Of die “vermindering energiebelasting" nog voor lange tijd een blijvertje is, is koffiedik kijken. Zelf zou ik het niet gek vinden als het in de toekomst geen vast bedrag meer is, maar een bedrag per afgenomen kWh tot een bepaald maximum. Of gewoon: afname tot een X-aantal kWh is vrij van btw, daar boven betaal je wel btw.
Of als ivm variabele netwerktarieven per kWh de netbeheerkosten per kwartier moeten berekenen per EAN (netmeter) die energieleverancier moet innen via de jaarrekening.
Zoals dit rapport in opdracht van de netbeheerders, over de eerste 300W geen netbeheerkosten worden gerekend.
Dan kan TV of PC/laptop en paar lampjes branden zonder het netwerktarief in de gaten te hoeven houden.

Uitzondering zoals van medisch verbruik als dat niet via zorgverzekering geregeld kan worden of gericht energie-armoede beleid kan dan eventueel ook via vrije voet per EAN.

23 April en 14 Mei komt het in KGG commissie debat, betaalbare rekening huishoudens, ambtelijke rapport om E-net uitbreiding te financieren/dempen en de nettarieven.

Misschien dat dan een tipje van sluier wordt opgetild, hoever het is en wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Independent schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:30:
[...]

Nou dan heb ik geluk want mijn L/W warmtepomp is ouder dan tien jaar en moduleert gewoon tussen de 100 W en 4300 W.
Het CV gedeelte wordt uiteraard niet gestuurd volgens PV productie maar volgens de warmtevraag in de leefruimte.
Het SWW deel met 300 l opslagvat wordt uiteraard wel gestuurd volgens de hoogste zonne-uren en eventueel op overproductie PV (om te kunnen opwarmen van 50 naar 65°C).
Minimum 100W heb ik nog nooit gezien, welk type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Het is een inverter gestuurd systeem waaraan een hydro unit en DX luchtsysteem gekoppeld is.
Kan zowel water op temperatuur brengen om te verwarmen en te koelen als lucht voor verwarming en koeling.
Dat start langzaam op, vermogen neemt dan toe tot de gewenste doeltemperatuur bereikt is om vervolgens terug af te nemen om de doeltemperatuur aan te houden.

[ Voor 35% gewijzigd door Independent op 01-04-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Inmiddels is mijn vaste contract afgelopen waarbij ik altijd geld netto kreeg (150 euro laatste keer).
Nu moest ik een bedrag van bijna 300 betalen over de afgelopen maand, dus ben ik nu bezig met een thuisaccu (en dynamisch contract). Dat hoge bedrag komt ook doordat ze er ineens een 35A zekering in hebben gezet, dat is nu teruggezet naar 25A.
Ik heb toevallig de Growatt-SP2000 liggen, die kon ik een jaar geleden redelijk goedkoop krijgen.
De accu's (17xLiFePo4, een reserve) zijn besteld die komen over een maand hoop ik.
Punt is nu de BMS, die moet compatible zijn met die Growatt, en het liefst ook met andere omvormers, daar ik uiteindelijk wil proberen of onbalans handel door b.v. FrankEnergie nuttig is. Dat laatste is nog geen doel op zich, het is meer dat ik zo universeel mogelijk wil zijn.
Verder is het mij een doorn in het oog dat ik op dit moment de Tesla's aan het laden ben (die al gratis snelladen hebben....) en de zonnepanelen uit heb gezet vanwege negatieve prijzen.
Verbruik hier 11.000 en opwek 13.000. Dus dat uitzetten van de panelen is voor de Energiebelasting nog niet zo erg, ik heb wat speling al moet ik nog wel kijken hoe dat met salderen gaat met dynamisch bij Frank.
Voor de BMS zit ik te denken aan de BMS PB2A16S20P, zover ik het begrijp is die compatible met die Growatt.
Klopt dit?

Om het wat duidelijker te maken, er liggen hier 18 panelen (zeg 9 kWp) pal op zuid, die wil ik gedeeltelijk gaan gebruiken op deze Growatt (9 stuks). De rest van de panelen liggen Oost-West, dus die laat ik voorlopig zo liggen op de huidige omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
annespruit1980 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:16:
Inmiddels is mijn vaste contract afgelopen waarbij ik altijd geld netto kreeg (150 euro laatste keer).
Nu moest ik een bedrag van bijna 300 betalen over de afgelopen maand, dus ben ik nu bezig met een thuisaccu (en dynamisch contract). Dat hoge bedrag komt ook doordat ze er ineens een 35A zekering in hebben gezet, dat is nu teruggezet naar 25A.
Ik heb toevallig de Growatt-SP2000 liggen, die kon ik een jaar geleden redelijk goedkoop krijgen.
De accu's (17xLiFePo4, een reserve) zijn besteld die komen over een maand hoop ik.
Punt is nu de BMS, die moet compatible zijn met die Growatt, en het liefst ook met andere omvormers, daar ik uiteindelijk wil proberen of onbalans handel door b.v. FrankEnergie nuttig is. Dat laatste is nog geen doel op zich, het is meer dat ik zo universeel mogelijk wil zijn.
Verder is het mij een doorn in het oog dat ik op dit moment de Tesla's aan het laden ben (die al gratis snelladen hebben....) en de zonnepanelen uit heb gezet vanwege negatieve prijzen.
Verbruik hier 11.000 en opwek 13.000. Dus dat uitzetten van de panelen is voor de Energiebelasting nog niet zo erg, ik heb wat speling al moet ik nog wel kijken hoe dat met salderen gaat met dynamisch bij Frank.
Voor de BMS zit ik te denken aan de BMS PB2A16S20P, zover ik het begrijp is die compatible met die Growatt.
Klopt dit?

Om het wat duidelijker te maken, er liggen hier 18 panelen (zeg 9 kWp) pal op zuid, die wil ik gedeeltelijk gaan gebruiken op deze Growatt (9 stuks). De rest van de panelen liggen Oost-West, dus die laat ik voorlopig zo liggen op de huidige omvormer.
Waarom kies je zo'n heel specifieke oplossing, gericht op een bepaald merk met eigenlijk best wel een vleugje DIY/maatwerk en dan ook nog icm Frank? Wil je handelen op onbalans of heb je een ander doel, of wil je zaken combineren? Vermoed dat weinig mensen je hier een zinnig antwoord op kunnen geven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Taro schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:51:
[...]

Waarom kies je zo'n heel specifieke oplossing, gericht op een bepaald merk met eigenlijk best wel een vleugje DIY/maatwerk en dan ook nog icm Frank? Wil je handelen op onbalans of heb je een ander doel, of wil je zaken combineren? Vermoed dat weinig mensen je hier een zinnig antwoord op kunnen geven.
Zoals ik aangaf, juist niet specifiek, maar zo universeel mogelijk.
Ik zit nu nog bij FrankEnergie, maar ik heb me inmiddels aangemeld bij Zonneplan.
Die omvormer heb ik toevallig liggen, en die wil ik gebruiken om wat ervaring ermee op te doen, zodat ik over zeg een jaar of zo een goede kan kopen die doet wat ik wil.
Ik heb op dit moment eigenlijk alleen de accu's besteld, en ik moet dus de beslissing nemen welke BMS ik ga nemen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

annespruit1980 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:28:
[...]

Zoals ik aangaf, juist niet specifiek, maar zo universeel mogelijk.
Ik zit nu nog bij FrankEnergie, maar ik heb me inmiddels aangemeld bij Zonneplan.
Die omvormer heb ik toevallig liggen, en die wil ik gebruiken om wat ervaring ermee op te doen, zodat ik over zeg een jaar of zo een goede kan kopen die doet wat ik wil.
Ik heb op dit moment eigenlijk alleen de accu's besteld, en ik moet dus de beslissing nemen welke BMS ik ga nemen. Vandaar mijn vraag.
Helder. Ik denk dat men je in het DIY thuisaccu topic beter verder kan helpen, volgens mij is dat deze: Zelf een powerwall bouwen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:04:
[...]

Helder. Ik denk dat men je in het DIY thuisaccu topic beter verder kan helpen, volgens mij is dat deze: Zelf een powerwall bouwen.
Ok, dan zal ik daar eens kijken. Hier zijn het waarschijnlijk meer kant en klare thuisaccus.
Vandaar dat ik fout zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Ik heb zelf even zitten te rekenen met wat verschillende waardes. (als in periode einde salderen)
Ik heb hierin geen kosten voor PV export mee genomen maar daarvoor dus wel een erg lage terugleververgoeding aangehouden.
Ook accu verlies op 85% gezet, of dit realistisch is ... weet ik niet maar zal wel om en nabij dit zijn.
In voorbeeld heb ik een delta tussen import en export van stroom van 33ct en grofweg lijkt het erop dat (voorbeeld mijn situatie) ik dan net geen 1000 euro bespaar tov geen accu. (los van het feit of je in een hoger terugleverboete schaal valt of niet.
Kolom B en C zijn de waardes die nu de energie maatschappij ziet. PV consumed is wat ik direct verbruik heb.
Kolom I is PV export grof met nachtelijk standby verbruik en verrekend en wat dan nog geexporteerd zou worden. Dit is dus meeste negatieve scenario met accu en naar verwachting over het jaar genomen denk ik dat dit 15 a 20% lager zal zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruSoh_cVMAlFQn_H_ZLmGJyE7VA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5rv9ZRV4keP9XO2nEgHhftJz.png?f=fotoalbum_medium
Zie ik wat over het hoofd hierin / realistische verwachte prijzen aangehouden?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@The-Source Ik zie capaciteit en doeltype accu niet die je gebruikt voor je berekening.

Met een accu kan je ook dynamisch gaan en met die cijfers voor 2024 en voldoende grote accu, had je in 2024 op dynamische contract gewoon een energiefactuur van 0 euro tot 500 euro negatief kunnen hebben, ipv aan de energieleverancier betalen.

Q1 '25 als kolom E, je werkelijke huidige kosten zijn €782,95
Ik heb vrijgelijkbare op dynamisch met €769,40 maar dan met (tussenhaakjes optelling kolomen erachter)
Afname 4396kWh (2229)
teruglevering 932kWh ( 993)

PV-opwek 1498kWh (1635)
Verbruik 4126 kWh (2879)

Ik eigenlijk alleen afname in Q3 en Q4 met zoals mijn setup is, maar ik denk dat je accu meer inzet functie moet geven, anders zoek eens op tweaker KC27 die heeft vast zijn jaar resultaat ergens gepost en dat is een volledig economische inzet, terwijl ik eigenverbruik eerst heb dan pas de overige die inkomsten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Domba met standby verbruik van voor het gemak gezegd 500Wh reken ik met 12uur. Dus 6kWh Maar omdat kosten accu 10kW vs 15kW elkaar niet veel ontlopen denk ik aan 15kW accu pack met een 3000VA omvormer om mee te starten. (Victron gx variant)
Handelen staat nu nog niet op het programma en mijn huidige contract kan ik nog zonder boetes salderen helaas loopt die in december af.
Mijn huidige wekelijke kWh prijs is 38ct maar terugleververgoeding is 11.5ct maar wil een beetje rekenen met de waardes waarbij alles ruk is :P

Wat je in de rauwe data ook niet terug ziet is dat een deel van het verbruik de auto in gaat en die kWh krijg ik tegen 40ct vergoed. En dat probeer ik zoveel mogelijk op zonnestroom te doen en met accu zou ik dit nog meer kunnen afvangen. Maar voor de bierviltjes rekenmethode even eruit gehouden.

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 05-04-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Edit: foutje bedankt

In onderstaande zijn prijzen ex btw.

Anyhow, ik ben me toch aan het verdiepen in een accu. Ook omdat je nu nog saldering hebt en dus sneller terugverdient. Onder andere door genoemde combinatie hieronder denk ik dat ik de stapel accu's links laat liggen. Ja het is makkelijker (verplaatsen van 4 losse modules is wat makkelijker dan een pakket van 50kg of 100kg en je hoeft 1 kabeltje aan te sluiten en klaar) maar 10kwh heb ik voor 2800 euro met Dyness en Solis, 3,6kw (helaas 100kg, wel verwarming en blussysteem) op 1 fase versus:
2600 euro voor Zendure 8,46kwh met 2,4kw op 1 fase
3800 euro voor Zendure 2x 5,76kwh, heb je dan wel op 2 fases 2x 2,4kw
2150 euro voor EvaPower 6,4kwh, met 2kw op 1 fase, meer kan niet
3800 euro voor 2x 5kwh Evapower, heb je dan wel op 2 fases 2x 2kw

Maar ja, zet je daar dan een Marstek Venus 5,12kwh x2 tegenover dan heb je voor 3000 euro 10,24kwh op 2 fases met totaal 5kw laden/ontladen. Dus dat is ook wel een interessante optie.

Keuzes keuzes...

Klopt het trouwens dat verdelen over fases alleen van belang is bij een stroomstoring of capaciteitsvraagstuk per groep omdat de stroomleverancier teruglevering op fase L1 wegstreept tegen op datzelfde moment verbruikte energie op L2 of L3?

[ Voor 93% gewijzigd door JT op 06-04-2025 21:56 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:06:
[...]

De verhouding 3,6 kW vs 5,12 kWh klinkt niet echt optimaal, dat is 0.7C rating, aan de hoge kant. Normaal gesproken kies je bijv. een capaciteit die 3-5x het vermogen betreft om de accu niet teveel te belasten en op te laten warmen.
Ik ben mij aan het verdiepen in die combi en je kunt instellen hoe hard die maximaal mag ontladen en opladen (bij S5 en S6 kun je dat in de gebruiksaanwijzing terugvinden). Als het goed is ook nog via modbus.

@Ghoogen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
JT schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:22:
...

Ook omdat je nu nog saldering hebt en dus sneller terugverdient.

...
Je hebt nog meer dan anderhalve jaar te gaan met de virtuele thuisbatterij, a.k.a. saldering.

Welke berekening valt voor jouw use-case zodanig uit dat je nu al thuisbatterijen kan nemen, i.p.v. begin eind 2026 wanneer de prijzen zijn gezakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik wil deze Jupyter Notebook even delen waarmee je kan zien welk grootte batterij voor jou het beste kan werken - puur kijkend naar laden/ontladen.

Hiervoor heb ik met Grafana InfluxDB gequeried, waar ik al een tijdje vanuit Home Assistant mijn data naartoe pomp:
SELECT mean("value") AS "power" FROM "W" WHERE ("entity_id"::tag = 'hoofdenergiemeter_active_power') AND $timeFilter GROUP BY time(1s) fill(none)
Vervolgens krijg je dit soort grafieken eruit, waarbij deze dan op mijn energiegebruik zijn gebaseerd en met de aanname van max 2000W laden en ontladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE00yk6vjNd8_k24FA9hPOO9Swg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fpNY2dnmxraDcapVKhjDLbDH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FH8FRZ5nRYsoTUpJlePbIDulAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/THalMk7a7aXpFvW4iTtNADkJ.png?f=user_large

Deze zijn uitgedraaid voor mij op tijdspanne 04 april 8:00 tot 06 april 08:00. Je ziet dat met bijvoorbeeld een 10kWh accu ik mijn verbruik op zo'n periode kan afdekken in de nacht, als ik geen verdere optimalisaties doet.

Nu waren dit uitzonderlijk zonnige dagen, dus ik ga ook even historisch kijken naar wat combinaties van kwakkeldagen en zonnige dagen. :)

Een voorbeeld is 26-27-28-29 maart: bewolkt, zonnig, bewolkt, zonnig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjnUURb9WRHbiHIqPREm7Ol7zMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ng9gsdbDXeDnsMHOq9wnDEKM.png?f=fotoalbum_large

En zie dan dat je dan zelfs met de 15 kWh batterij zo'n bewolkte dag maar net "overleefd":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrC_vdj4THJ0n7WNC01X2Pvh7tI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QWYKM7hEuJqt9Y6292yOiAqg.png?f=user_large

En dan 25 feb 12:00 tot 2 maart 12:00:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twst74q1AKNjM-rA0SXw_D2CehA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FD8xNOOl6rD3sZHZOMsCTpIX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfQdAnOKkMK56Ramy7aMGnEu2E4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w2wOcr1q9VZPgkyIOjNrl5AM.png?f=user_large

Eigenlijk doen zelfs de grootste batterijen maar een beetje mee in die periode.

Maar wat heel interessant is: boven de 5 kWh zie eigenlijk weinig verschil nog in hoeveel de batterij opslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUDVoW1o-tx4Ymtz8E5JQId4s1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SGlbxB06bDmdZ6Sk3L2y5J1w.png?f=user_large

Dat maakt voor mij de conclusie dat het laaghangend fruit op ongeveer 6 kWh zit op de winter/herfst/vroege lengte.

Dit op basis van een 2 volwassenen, 3 kinderen huishouden met een L/L-warmtepomp als verwarming en een zon-verbruiksgestuurde warmtepompboiler maar nog geen elektrisch koken.

Let wel, hier zijn op- en ontlaadverliezen nog niet meegerekend.

[ Voor 44% gewijzigd door Sebazzz op 06-04-2025 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:22
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:18:
Dat maakt voor mij de conclusie dat het laaghangend fruit op ongeveer 6 kWh zit op de winter/herfst/vroege lengte.
van novemer tm februari zal dat wel ongeveer juist zijn. Van maart tm oktober is het(sluip)verbruik en de beschikbare hoeveelheid PV meer van belang. Bij ons komt het uit op een thuisbatterij van circa 15kWh. Zonder EV maar meerdere koelkasten, vriezers en computers.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-09 12:26
Uw advies graag.
Het huis van mijn dochter is een ouder huis, zeker niet geïsoleerd zoals een nieuwe woning. Het dak is moeilijk toegankelijk en eerder Noord-Oost gericht.
Zonnepanelen zijn moeilijk te plaatsen en kunnen ook niet hun volle rendement leveren.
Gas is geen optie, de bestaande schouw moet weg wegens niet meer reglementair volgens de stad Gent.

We willen daarom overwegen om alleen een thuisbatterij te plaatsen voor een nieuw te plaatsen warmtepomp.
De batterij zou geladen worden op basis van een dynamisch contract. Het jaarverbruik van de gas-cv is ongeveer 8000kwh.
Warmwater via een electrische boiler.

Hoeveel kWh zouden we economisch gezien nodig hebben voor de batterij ?
Iemand enig idee of dit realistisch is met een dynamisch tarief of zou dit budgettair een strop worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Marc Groms begin eerst met isoleren, daarna warmteafgifte systeem ( je wilt geen hoge temperatuur warmtepomp) daarna pas warmtepomp en pas accu daarna.
Maar vergeet bij isoleren ook niet na te denken over ventileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Marc Groms schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:03:
Uw advies graag.
Het huis van mijn dochter is een ouder huis, zeker niet geïsoleerd zoals een nieuwe woning. Het dak is moeilijk toegankelijk en eerder Noord-Oost gericht.
Zonnepanelen zijn moeilijk te plaatsen en kunnen ook niet hun volle rendement leveren.
Gas is geen optie, de bestaande schouw moet weg wegens niet meer reglementair volgens de stad Gent.

We willen daarom overwegen om alleen een thuisbatterij te plaatsen voor een nieuw te plaatsen warmtepomp.
De batterij zou geladen worden op basis van een dynamisch contract. Het jaarverbruik van de gas-cv is ongeveer 8000kwh.
Warmwater via een electrische boiler.

Hoeveel kWh zouden we economisch gezien nodig hebben voor de batterij ?
Iemand enig idee of dit realistisch is met een dynamisch tarief of zou dit budgettair een strop worden ?
Zoals @The-Source zegt: eerst isoleren.
Warmtepomp vind ik daarna heel slim. De monderne hybride warmtepompen leveren vrij snel wat op.
Batterij zou ik nu nog niet doen. De prijzen zakken momenteel per jaar sneller dan de opbrengst per jaar.
Batterij is voor een warmtepomp met dynamisch contract ook helemaal niet (strict) nodig, het is heel wel mogelijk de warmtepomp te prioritiseren op goedkope uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Aziona schreef op maandag 7 april 2025 @ 05:35:
[...]
van novemer tm februari zal dat wel ongeveer juist zijn. Van maart tm oktober is het(sluip)verbruik en de beschikbare hoeveelheid PV meer van belang. Bij ons komt het uit op een thuisbatterij van circa 15kWh. Zonder EV maar meerdere koelkasten, vriezers en computers.
En met EV wordt het alleen maar rendabeler want dan kan je de overproductie tussen maart en oktober volledig (uiteraard afhankelijk van hoeveel km je rijdt) overhevelen (direct of indirect) naar de accu van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:27
Ik wil deze Jupyter Notebook even delen waarmee je kan zien welk grootte batterij voor jou het beste kan werken - puur kijkend naar laden/ontladen.

Hiervoor heb ik met Grafana InfluxDB gequeried, waar ik al een tijdje vanuit Home Assistant mijn data naartoe pomp:

[...]

Vervolgens krijg je dit soort grafieken eruit, waarbij deze dan op mijn energiegebruik zijn gebaseerd en met de aanname van max 2000W laden en ontladen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze zijn uitgedraaid voor mij op tijdspanne 04 april 8:00 tot 06 april 08:00. Je ziet dat met bijvoorbeeld een 10kWh accu ik mijn verbruik op zo'n periode kan afdekken in de nacht, als ik geen verdere optimalisaties doet.

Nu waren dit uitzonderlijk zonnige dagen, dus ik ga ook even historisch kijken naar wat combinaties van kwakkeldagen en zonnige dagen. :)

[Afbeelding]

En zie dan dat je dan zelfs met de 15 kWh batterij zo'n bewolkte dag maar net "overleefd":
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wat heel interessant is: boven de 5 kWh zie eigenlijk weinig verschil nog in hoeveel de batterij opslaat.

[Afbeelding]

Dit op basis van een 2 volwassenen, 3 kinderen huishouden met een L/L-warmtepomp als verwarming en een zon-verbruiksgestuurde warmtepompboiler maar nog geen elektrisch koken.

Gezien de feiten 2 volwassenen, 3 kinderen een L/L-warmtepomp als verwarming heeft een batterij van 2000W laden en ontladen geen enkele zijn. Ga eens rekenen met 5000 W laden en ontladen en met een dynamische energiecontract dan zal de uitkomst geheel anders zijn. Feitelijk moet je kijken naar het feitelijk gebruik per uur. Of je de dure uren van het stroom in de winter van 7.00 tot 10 en van 17.00 uur tot 21.00 kan overbruggen. Gelijktijdig kan je de batterijen volladen in de goedkope uren.
Data uurprijzen kan je ophalen op de site https://jeroen.nl wel moet je hier een account aanmaken.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik kan iedereen deze batterysim aanraden voor HA. Die doet live wat jij nu met InfluxDB/Grafana doet. Incl de simulatie van de import/export over de hoofdaansluiting bij batterij gebruik, inclusief de verliezen bij laden/ontladen en de modellering van de maximale vermogen bij laden/ontladen.

uiteraard logt hij het ook in de database van HA, dus kun je ook weer die grafiekjes maken die je hierboven maakte.
Ook kun je zelf je tarieven er aan hangen (evt op basis van sensor met dynamische).

Vervolgens kun je met EnergyFlowPlus card op een apart dashboard, de waardes modelleren in een bekende weergave. En filteren op datum of periode (met de periodselector card).

NB: Geef deze cards weer op apart eigen dashboard en NIET in het energy dashboard.

https://github.com/hif2k1/battery_sim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6-6EqS6IUzScLBcI8ZhKC0ofyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2H4Oi72mVTqDLC0XKxKdrJV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9OTBdmmHZi609phmDKB1AdRdyk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5EXqydGm43nVm3k6apZZBUnH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5LV0ghv3wzZfpsjG7KEctFq8Eg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CWnHaqsXU7PRlJZ47aqBbK4f.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 07-04-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Get!em schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:45:
[...]

Ik kan iedereen deze batterysim aanraden voor HA. Die doet live wat jij nu met InfluxDB/Grafana doet. Incl de simulatie van de import/export over de hoofdaansluiting bij batterij gebruik, inclusief de verliezen bij laden/ontladen en de modellering van de maximale vermogen bij laden/ontladen.
Ben ik mee bekend, maar ik wil mijn historische statistieken niet vervuilen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:21:
[...]

Gezien de feiten 2 volwassenen, 3 kinderen een L/L-warmtepomp als verwarming heeft een batterij van 2000W laden en ontladen geen enkele zijn. Ga eens rekenen met 5000 W laden en ontladen
5000W? Dat brengen mijn zonnepanelen niet eens op 8)7
En 5000W gebruiken we eigenlijk nooit, de L/L-WP staat wel achter een 20A maar heb ik op zijn hoogst 2000W zien gebruiken en dat is eigenlijk uitzonderlijk.

Ik vind het moeilijk om te pijlen of een dynamisch contract voordelig is, maar ik weet eigenlijk ook niet hoe men dat zou kunnen afleiden op historische data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sebazzz schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:49:
[...]

Ben ik mee bekend, maar ik wil mijn historische statistieken niet vervuilen hiermee.
Die vervuil je er ook niet mee, want je stopt deze statistieken NIET in je energy dashboard. Bovendien overschrijven ze NIET je bestaande import/export statistieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:22
Stefannn schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:34:
[...]het is heel wel mogelijk de warmtepomp te prioritiseren op goedkope uren.
Daar heb ik geen goede ervaringen mee. Dat lijkt mij zonder vloerverwarming een no-go. Bovendien is het in de nacht meestal kouder en doe je het lagere tarief mogelijk teniet met een verbruik dat 50% hoger ligt dan een uur later.
Ik zou voorzichtig zijn met die aanname. Belangrijk in deze: ik heb vv en géén buffervat, het zal met een buffervat anders zijn.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sebazzz schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:51:
[...]
En 5000W gebruiken we eigenlijk nooit, de L/L-WP staat wel achter een 20A maar heb ik op zijn hoogst 2000W zien gebruiken en dat is eigenlijk uitzonderlijk.
Wanneer je de discipline kan opbrengen en de comfort beperking erbij wil nemen om continu het verbruik van je verbruikers te monitoren en ze nooit gelijktijdig in te zetten is dat een optie.
Maar wanneer je naast een piekje van je WP ook nog eens inductie wil koken, een wasje draaien of de vaatwasser of whatever wil aanzetten zit je toch al vlug boven de 2 kW.
Dan is het handig dat je niet alleen veel volume in reserve hebt maar ook dat de omvormer mee kan met het gevraagd vermogen.
Hier hebben we bv. ook een thuislaadpaal voor de EV. En dan zit je al vlug tegen de 5 kW aan.
Ik vind het moeilijk om te pijlen of een dynamisch contract voordelig is, maar ik weet eigenlijk ook niet hoe men dat zou kunnen afleiden op historische data.
Log je eigen kwartierdata en vergelijk deze met de uurprijzen van een dynamisch contract en de prijs van een vast/variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Independent schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:20:
[...]
Log je eigen kwartierdata en vergelijk deze met de uurprijzen van een dynamisch contract en de prijs van een vast/variabel contract.
Er is vast wel een tool daarvoor, maar die heb ik nog niet gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Aziona schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:17:
[...]

Daar heb ik geen goede ervaringen mee. Dat lijkt mij zonder vloerverwarming een no-go. Bovendien is het in de nacht meestal kouder en doe je het lagere tarief mogelijk teniet met een verbruik dat 50% hoger ligt dan een uur later.
Ik zou voorzichtig zijn met die aanname. Belangrijk in deze: ik heb vv en géén buffervat, het zal met een buffervat anders zijn.
Je hebt denk ik gelijk dat dit situatie afhankelijk is, @Marc Groms >>> die additie dus.
MET vloerverwarming kan dat zeker (ik doe het zelf), bufferwerking van vloerverwarming is enorm.
Zonder vloerverwarming hangt het van isolatie af. En/maar… met beroerde isolatie is warmtepomp sowieso niet super prettig.
Buffervat is hiervoor onzin, dat geeft hooguit een kwartier bufferwerking.
Verbruik ‘s nachts 50% hoger is wel erg extreem. Ik denk eerder aan 15% hoger bij 30% lagere kosten. Maar….. dat moet je zonder meer situatie per situatie uitzoeken dus kan je inderdaad niet super algemeen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
[...]

5000 W heeft betrekking op het laden en ontladen van de batterij en niet op je verbruik.
Je kan maximaal 5 kWh per opslaan en onttrekken.
Als je weet wat de uurverbruik is kan je ook de koppeling maken met met de uurprijzen.
Zelf gebruik ik Homewizard, deze kan per 15 minuten of per dag de stroommeter uitlezen.
Je heb natuurlijk ook nog je normaal verbruik.
Afgelopen periode oktober t/m maart heb ik 16 uren gehad dat het verbruik van mijn warmtepomp boven de 2 kWh per uur was. Het gemiddeld verbruik per uur was in deze periode 0,75 kWh.
Merk wel op dat het verbruik warmtepomp natuurlijk afhankelijk van het type woning, binnen temperatuur en isolatiegraad van de woning.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sebazzz schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:22:
[...]

Er is vast wel een tool daarvoor, maar die heb ik nog niet gevonden :)
Wederom Homeassistant.

Je pakt een dynamic/spot price integratie, bijvoorbeeld NordPool, en je schrijft je scripts om je uurlijks verbruik (eventueel per apparaat) om te zetten in kosten.

Blog:
https://community.home-as...rice-like-nordpool/682847

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 07-04-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:28:
[...]
5000 W heeft betrekking op het laden en ontladen van de batterij en niet op je verbruik.
Je kan maximaal 5 kWh per opslaan en onttrekken.
:?
Hoeveel kWh je aan een thuisaccu kan onttrekken hangt gewoon af van het opgeslagen laadvolume in de accu.
Hoeveel continu vermogen je aan een thuisaccu kan ontrekken en ontladen hangt af van de technische specificaties van de omvormer.
Een Victron 5 kVA/70A/48V inverter/lader kan bv. continu max. 4,7 kW vermogen ontladen en 3,6 kW vermogen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Independent schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:03:
[...]

:?
Hoeveel kWh je aan een thuisaccu kan onttrekken hangt gewoon af van het opgeslagen laadvolume in de accu.
Hoeveel continu vermogen je aan een thuisaccu kan ontrekken en ontladen hangt af van de technische specificaties van de omvormer.
Een Victron 5 kVA/70A/48V inverter/lader kan bv. continu max. 4,7 kW vermogen ontladen en 3,6 kW vermogen laden.
Mijn systeem heeft een vermogen van 5 kW voor zowel laden al ontladen en inderdaad is dit afhankelijk van welke omvormer er wordt gebruikt. Al mijn stroom dat wordt opwekt in de goedkope uren wordt gelijk gebruikt of ga de batterij in.
Beide voorbeelden laat zien dat je goed helder moet hebben wat je feitelijk wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:45:
[...]

uiteraard logt hij het ook in de database van HA, dus kun je ook weer die grafiekjes maken die je hierboven maakte.
Ook kun je zelf je tarieven er aan hangen (evt op basis van sensor met dynamische).

Vervolgens kun je met EnergyFlowPlus card op een apart dashboard, de waardes modelleren in een bekende weergave. En filteren op datum of periode (met de periodselector card).

NB: Geef deze cards weer op apart eigen dashboard en NIET in het energy dashboard.

https://github.com/hif2k1/battery_sim

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even benadrukken, het gaat om de EnergyFlowPlus (kWh) card icm de PeriodSelector. En dus niet de PowerFlowPlus card (W).

BIj Grid vul je de simulated grid import/export in die als entiteit op de gesimuleerde batterij zitten (immers je virtuele import en export is anders als je een simulated batterij hebt..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:47:
[...]
Beide voorbeelden laat zien dat je goed helder moet hebben wat je feitelijk wil
Inderdaad.
Al mijn productie wordt, ongeacht de uurprijs, dan weer onmiddellijk verbruikt of opgeslagen in de EV, thuisaccu en SWW-boiler.
Zijn deze allen vol geladen dan gaat - voorlopig tot men daar geld voor gaat aanrekenen - de niet te gebruiken overschot gewoon het net op.
Ik woon in België en daar mag per fase geen zwaardere omvormer dan 5 kVA op het net aangesloten worden (zowel voor PV als accu).

[ Voor 11% gewijzigd door Independent op 07-04-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

goodfella schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:17:
[...]

Je hebt nog meer dan anderhalve jaar te gaan met de virtuele thuisbatterij, a.k.a. saldering.

Welke berekening valt voor jouw use-case zodanig uit dat je nu al thuisbatterijen kan nemen, i.p.v. begin eind 2026 wanneer de prijzen zijn gezakt?
Ja klopt. Maar ik heb een dynamisch contract dus een avonduurtarief van 35+ cent kost me meer dan de zon mij in de middag oplevert. Wat ik over houd kan ik terugleveren voor dat hoge tarief. Gisteren bijvoorbeeld kost het terugleveren mij 10ct de kwh, in de avond kan ik er 15 cent voor krijgen (beide kale prijzen). 25ct verschil, laten we even 20% conversieverliezen rekenen (meer dan ik dacht kwam ik gisteravond tegen), hou je 20ct over. 6ct afschrijven, 14 cent over. Daar komt bij dat ik met saldering 1:1 met prijzen kan rekenen, min conversieverlies natuurlijk waardoor ik het sneller terugverdien. Maar jij verwacht dat dit minder verschil maakt dan het zakken van de prijzen komende 1,5 jaar? Als ik kijk naar de beschikbare accu's dan is er weinig goedkoper geworden, eerder duurder terwijl de cellen idioot goedkoop zijn geworden het laatste jaar.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:28:
[...]
Afgelopen periode oktober t/m maart heb ik 16 uren gehad dat het verbruik van mijn warmtepomp boven de 2 kWh per uur was. Het gemiddeld verbruik per uur was in deze periode 0,75 kWh.
kWh/h als eenheid voor vermogen 8)7 Schrijf dan gewoon kW!

Afgezien daarvan, check ook eens de opstartpiek van je warmtepomp, of kijk eens wat het vermogen is als je wasmachine of vaatswasser het water gaat verwarmen, hoeveel je oven trekt, of je kookplaat, magnetron, stofzuiger, koffiezetapparaat, etc...

Mijn warmtepomp doet niet veel meer dan 1kW electrisch, opstartpiek van de compressor ligt boven de 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

borft schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:58:
[...]

Mijn warmtepomp doet niet veel meer dan 1kW electrisch, opstartpiek van de compressor ligt boven de 5kW.
Dat is voor een thuisaccu nauwelijks interessant tenzij je echt off-grid wilt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dat hangt toch van de situatie af. Mijn WP draait vaak op de thuisbatterij indien er verwarmd moet worden. Tijdens de dunkelflaute zoals we afgelopen winter een aantal keren gehad hebben is er niet of nauwelijks PV overschot om de batterij bij te laden. Dus dan houdt het vrij snel op, maar verder komt het toch vaak voor bij mij.

Als de WP draait en er ook gekookt wordt (op inductie), dan wordt er voor korte periodes 5 á 6kW gevraagd. Zelf vind ik het dan toch fijn dat de omvormer + batterij dat aan kunnen.*
De WP trekt doorgaans niet meer dan 1kW. Tijdens opstarten is het vaak wel wat meer (1,2-1,5kW) en tijdens defrosts ook.

*Voor de volledigheid: mijn doel is jaarrond zo min mogelijk netafname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
borft schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:58:
[...]

kWh/h als eenheid voor vermogen 8)7 Schrijf dan gewoon kW!

Afgezien daarvan, check ook eens de opstartpiek van je warmtepomp, of kijk eens wat het vermogen is als je wasmachine of vaatswasser het water gaat verwarmen, hoeveel je oven trekt, of je kookplaat, magnetron, stofzuiger, koffiezetapparaat, etc...

Ik heb het niet over het vermogen van mijn warmtepomp maar het stroomverbruik per uur van de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sebazzz schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:06:
[...]

Dat is voor een thuisaccu nauwelijks interessant tenzij je echt off-grid wilt draaien.
Hangt af van je toestellen.
Mijn warmtepomp verbruikt in de winter voor SWW in de winter bv. een 2 kWh voor een volledige cyclus (in de zomer maar de helft) en de opstartpiek (invertertech) vertrekt van 100 W en bouwt dan (in de winter) langzaam op naar 2-2,5 kW om dan terug te dalen onder de 1 kW.

In België is dat trouwens zeer interessant gezien je daar extra moet betalen voor vermogenspieken boven de 2,5 kW.

Ik mag dan technisch (nog) niet off grid zijn maar in de praktijk wil ook ik zoveel mogelijk onafhankelijk van het net zijn en dat 365 dagen per jaar en niet alleen tijdens de zomerperiode.
Dan ben je maar wat blij met extra opslag en extra vermogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Independent op 07-04-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:43:
[...]

Ik heb het niet over het vermogen van mijn warmtepomp maar het stroomverbruik per uur van de warmtepomp
lol, vermogen zit al een tijdcomponent in, het is namelijk J/s. Als je warmtepomp 1kWh/h verbruikt, verbruikt ie dus gemiddeld 1000W aan vermogen, ongeacht hoelang ie draait.

[edit]

"gemiddeld" toegevoegd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door borft op 07-04-2025 16:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Independent
Dat is ook niet correct.
Wanneer een toestel gedurende een uur 1 kWh heeft verbruikt kan dat bv (om makkelijk rekenen) ook gedurende dertig minuten 2 kW vermogen vragen en dertig minuten niets.
Het kan ook continu 1 kW vermogen zijn maar moet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:08

bvw

[...]

Hier een manier om het op de achtergrond mee te laten rekenen. Niet met je historische data, maar wel vanaf het moment dat je dit instelt. https://github.com/bvweer...e/main/Dynamic%20Contract

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

borft schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:49:
[...]

lol, vermogen zit al een tijdcomponent in, het is namelijk J/s. Als je warmtepomp 1kWh/h verbruikt, verbruikt ie dus 1000W aan vermogen, ongeacht hoelang ie draait.
In deze discussie zit @clodders op de wijze waarin je wilt redeneren voor dynamische uurprijzen en dus of het verstandig is die kWh te importeren of te exporteren door je batterij zo in te stellen.

Als je dus wilt weten hoeveel de warmte pomp je gekost heeft in € in een bepaald uur, moet je dus weten hoeveel kWh dat uur er door de warmtepomp verbruikt is. Staat dus geheel los van of de warmtepomp dat met 1kW een uur lang, of in 2 pieken van 10 minuten met 3kW of een enkele piek van 6kW heeft gedaan.

Het is dus op die manier juist om bij tarieven te spreken van aantallen kWh in periode 8:00u-9:00u, oftewel bijv 1kWh in dat uur.

Komt nog bij, dat je batterij in die scenario's wel die piek vermogens voor de duur van die piek moet kunnen leveren en dat de omvormer daar dus geschikt voor moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 07-04-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
borft schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:49:
[...]

lol, vermogen zit al een tijdcomponent in, het is namelijk J/s. Als je warmtepomp 1kWh/h verbruikt, verbruikt ie dus gemiddeld 1000W aan vermogen, ongeacht hoelang ie draait.

[edit]

"gemiddeld" toegevoegd ;)
Kijk even terug dan kan je lezen wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
Stefannn schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:34:
[...]

Zoals @The-Source zegt: eerst isoleren.
Warmtepomp vind ik daarna heel slim. De monderne hybride warmtepompen leveren vrij snel wat op.
Batterij zou ik nu nog niet doen. De prijzen zakken momenteel per jaar sneller dan de opbrengst per jaar.
Batterij is voor een warmtepomp met dynamisch contract ook helemaal niet (strict) nodig, het is heel wel mogelijk de warmtepomp te prioritiseren op goedkope uren.
Bijkomend isoleren zit er niet in. De warmtepomp met 4 units is dringender.
Je hebt gelijk wat de prijs van batterijen betreft, die zal inderdaad nog sterk zakken en dus gaan we die aankoop nog een jaar uitstellen. Dan kunnen we een een inschatting maken van het verbruik en kunnen we de batterij ook beter dimensioneren.

Een pluspunt is dat we in de living boven de gezellige gashaard een unit kunnen plaatsen zodat de warmte die omhoog gaat kan rondgeblazen worden zonder bijkomend opwarmen. Als het kouder wordt zetten we de unit n
op verwarmen in plaats van ventileren.
Ik heb dat thuis ook zo gedaan met een radiator en dat werkt zeer goed, gas is nog altijd goedkoper dan elektriciteit.

De keuken bevindt zich op de eerste verdieping, de badkamer op de tweede verdieping. De trap naar zowel keuken als badkamer is open, er zijn geen deuren.
Dat betekent ook dat de warmte die beneden geproduceerd wordt, kan stijgen naar het eerste en tweede verdiep waardoor het daar al wat opgewarmd wordt.
Zowel in de keuken als in de slaapkamer voorzien we een eigen unit zodat het zeker warm genoeg kan worden.

In de living zorgt de gashaard vooral voor aangename stralingswarmte.

We zijn er nog niet helemaal uit dus tips en opmerkingen blijven welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc Groms op 08-04-2025 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Marc Groms schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:10:
[...]

Bijkomend isoleren zit er niet in. De warmtepomp met 4 units is dringender.
Je hebt gelijk wat de prijs van batterijen betreft, die zal inderdaad nog sterk zakken en dus gaan we die aankoop nog een jaar uitstellen. Dan kunnen we een een inschatting maken van het verbruik en kunnen we de batterij ook beter dimensioneren.

Een pluspunt is dat we in de living boven de gezellige gashaard een unit kunnen plaatsen zodat de warmte die omhoog gaat kan rondgeblazen worden zonder bijkomend opwarmen. Als het kouder wordt zetten we de unit n
op verwarmen in plaats van ventileren.
Ik heb dat thuis ook zo gedaan met een radiator en dat werkt zeer goed, gas is nog altijd goedkoper dan elektriciteit.

De keuken bevindt zich op de eerste verdieping, de badkamer op de tweede verdieping. De trap naar zowel keuken als badkamer is open, er zijn geen deuren.
Dat betekent ook dat de warmte die beneden geproduceerd wordt, kan stijgen naar het eerste en tweede verdiep waardoor het daar al wat opgewarmd wordt.
Zowel in de keuken als in de slaapkamer voorzien we een eigen unit zodat het zeker warm genoeg kan worden.

In de living zorgt de gashaard vooral voor aangename stralingswarmte.

We zijn er nog niet helemaal uit dus tips en opmerkingen blijven welkom.
Aangezien de warmtepompen verdubbeld zijn in prijs, toen de vraag steeg in de crisis....
Zou ik er niet op gokken dat accu goedkoper word als vraag enorm gaat stijgen door einde salderen over anderhalf jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc Groms
In België heeft iedereen met een digitale meter geen saldering meer. Er is meer vraag naar thuisbatterijen maar de prijs daalt nog steeds ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
reneeke1970 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:39:
[...]

Aangezien de warmtepompen verdubbeld zijn in prijs, toen de vraag steeg in de crisis....
Zou ik er niet op gokken dat accu goedkoper word als vraag enorm gaat stijgen door einde salderen over anderhalf jaar.
Dat is wel anders.
De warmtepompen waren vrij specifiek voor de Nederlandse markt (warmtepomp is op zichzelf niet Nederlands maar de specifieke ontwerpen spelen wel in op de Nederlandse situatie).
Accu’s zijn veel universeler cq internationaler.
Daarnaast zijn de kosten van accu’s voornamelijk gedreven door het batterij pakket hetgeen heel duidelijk een wereldmarkt is. De aansturing is een veel kleiner deel van het totaal.
Bij warmtepompen zijn de materiaal kosten veel minder bepalend en ook veel minder onderdeel van een wereldwijd dalende trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marc Groms "De warmtepomp met 4 units is dringender."?
Voor mijn begrip: Bedoel je niet een multisplit airco met 4 (binnen)units?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
Euhm ... misschien... euhm, weet niet, moet nog een snelcursus krijgen over verschil airco / warmtepomp lucht-lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

En zullen we het ook weer over thuisaccu's hebben ipv warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
Taro schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:37:
En zullen we het ook weer over thuisaccu's hebben ipv warmtepompen?
Sorry, we zijn een beetje van het paadje afgedwaald.

Iedereen dank voor de nieuwe inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:58
Marc Groms schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:36:
In België heeft iedereen met een digitale meter geen saldering meer. Er is meer vraag naar thuisbatterijen maar de prijs daalt nog steeds ...
Inderdaad. Mijn dilemma nu is, ga ik voor de Marstek aan €1900 nu of wacht ik nog een jaartje. Tegen dan misschien meer concurrentie, een volwassener product en potentieel nog veel lagere prijzen. Maar de tweaker in mij wilt er nu al mee experimenteren >:) Is eerlijk gezegd geen makkelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaston72
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 15:35
1 stuks Solis 1-fase hybride-omvormer 3,6kW ( 3 fase omvormer en accu is ca. 1800€ meer)
2 stuks Renon Xcellent LV-batterijmodules met 5kWh € 4.845
1 x Slimmerik (Sunergy abonnement van toepassing! €11 p/m) € 340
1 x PV Verdeler voor noodstroom € 300
Totaal excl. btw: € 5.485
10 jaar/8000 cycli garantie.

mijn verbruik: 3000 kWh
teruglevering 800 kWh

Is bovenstaand samenstelling goed genoeg?

Verder zou noodstroomvoorziening op accu onveilig zijn volgens bedrijf. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:46

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kwam dit script toevallig tegen maar ik ben er nog niet achter of je nu werkt met uur data uit je p1 meter of een kortere interval? Mijn P1 logger (Plugwise smile p1) levert een mooie CSV die makkelijk is aan te passen om je script te gebruiken maar ik heb daarin dus uur intervallen zitten. In HA heb ik in InfluxDB de historische point data zitten (actuele import/export) van de P1 meter maar dat is op seconden niveau en dus direct en bak meer data voor een jaar.

Mijn vraag is dus: Zou de uur versie die al in CSV is prima door je script gehaald kunnen worden voor de analyse van de optimale batterij grote?

Alvast bedankt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Impossibl3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:23:
[...]

Ik kwam dit script toevallig tegen maar ik ben er nog niet achter of je nu werkt met uur data uit je p1 meter of een kortere interval? Mijn P1 logger (Plugwise smile p1) levert een mooie CSV die makkelijk is aan te passen om je script te gebruiken maar ik heb daarin dus uur intervallen zitten. In HA heb ik in InfluxDB de historische point data zitten (actuele import/export) van de P1 meter maar dat is op seconden niveau en dus direct en bak meer data voor een jaar.
Ik heb het nu op basis van een steekproef van een paar dagen gedaan, inderdaad op secondenresolutie.
Mijn vraag is dus: Zou de uur versie die al in CSV is prima door je script gehaald kunnen worden voor de analyse van de optimale batterij grote?
Je kan de mediaan pakken, maar het probleem is volgens mij dat die Jupyter notebook niet is gebouwd om op seizoen/kwartaal/jaarniveau een analyse te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Sebazzz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:30:
[...]
Ik heb het nu op basis van een steekproef van een paar dagen gedaan, inderdaad op secondenresolutie.

[...]

Je kan de mediaan pakken, maar het probleem is volgens mij dat die Jupyter notebook niet is gebouwd om op seizoen/kwartaal/jaarniveau een analyse te maken.
Dank voor de snelle reactie. Dan ga ik ook wat steekproeven draaien op basis van seconden data. Hoe groot is het bereik waar je naar kijkt 7 dagen of iets meer/minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Impossibl3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:48:
[...]

Dank voor de snelle reactie. Dan ga ik ook wat steekproeven draaien op basis van seconden data. Hoe groot is het bereik waar je naar kijkt 7 dagen of iets meer/minder?
Ik heb op basis van verschillende weeromstandigheden gewoon max 4 dagen gepakt om te zien wat een accu zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 01:43

paQ

My head hurts :S

Hoe maak ik deze setup nou '2027-proof'
Het doel is om zoveel mogelijk dagen van het jaar de nacht op batterij stroom door te kunnen.
Ik wek op piekmomenten ca 11kW op (lente) en dagen van 70 kWh (zoals nu) zijn geen uitzondering.
Jaarlijkse opwek ca 11.500 kWh
Jaarlijks verbruik ca 12.500 kWh.
Dat is nog zonder ev, dus die wil ik ook uiterlijk komend jaar zoveel mogelijk thuis gaan laden via een 11kW lader.

Het zit met name in het deel dat alles wat eenmaal in de meter is in of uit gegaan door het telwerk wordt belast toch? Ik ga er vooralsnog even vanuit dat een product zoals currentt dat soort hoofdbrekens voor me oplost, maar tot die tijd wil ik het wel juist aansluiten zodat het werkt. Alle verbruikers zitten overigens op PAP.
Kan ik de Growatt slimme meter (na de aardlek automaat) eventueel ook achter een losse omschakelaar aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-N7aYLsw6zafhi--C3V_xTqU-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A9WsP7sxdBUdvH9qJvKrzAEv.png?f=fotoalbum_large

Maak ik het mezelf nu nodeloos complex op deze manier overigens?
ik ben aan het stoeien met deze setup omdat ik nu 3 losse 1f omvormers voor de PV heb. 1 daarvan is Solaredge, en een drama om optimizers daaruit weg te halen zodat ik alles op 1 grotere 3 f hybride omvormer kan aansluiten.
De overige (plat dak) 20 panelen voorzien van optimizers zodat alles op 1 grote 3f SE omvormer kan, is ook best een dure grap.
Zodoende dus eigenlijk 2 x omvormen en het verlies voor lief nemen. Ik begreep van een leverancier dt de Growatt slimme meter er uiteindelijk voor zorgt dat de fasebalancing gewoon moet functioneren. En met modbus zou ik de omvormers kunnen limiten om teruglevering te voorkomen. Maar dat is voor latere zorg; eerst maar eens zien wat en of er aan terugleververgoeding komt.

Als er een kortere weg mogelijk is dan hoor ik dat graag :v

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
gaston72 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:45:
Verder zou noodstroomvoorziening op accu onveilig zijn volgens bedrijf. Klopt dit?
Nee.
Of het zou moeten zijn dat Solis dit niet veilig voor elkaar krijgt maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Sebazzz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:52:
[...]

Ik heb op basis van verschillende weeromstandigheden gewoon max 4 dagen gepakt om te zien wat een accu zou doen.
Erg tof je stukje code. Ik moest een paar aanpassingen doen omdat ik bepaalde delen niet had draaien of niet correct kreeg aangeroepen maar dat ging best prima.

Omdat mijn data in UNIX time is opgeslagen moest ik het volgende toevoegen/veranderen bij "Calculate Power and Energy usable by Battery" en "Monthly Details":
code:
1
2
df['time'] = pd.to_datetime(df['timestamp'], unit='ms') 
df.index = df['time']

Daarnaast had ik geen seaborn geinstalleerd in vscode. Na een snelle pip installatie moest de code onder "Plot curves for energy used from grid and battery" aangepast worden naar:
code:
1
2
3
4
5
import matplotlib.pyplot as plt
import seaborn as sns

# Seaborn stijl toepassen
sns.set_style('ticks')

Wat ik alleen niet begrijp is wat je doet met
code:
1
from influxdb import DataFrameClient
bij importdata want later verwijs je er helemaal niet meer naar. Die heb ik er dus ook uit gehaald.

Nu eens kijken of ik er een jaar doorheen kan duwen. Voor nu vorige week gepakt.

Hier in ieder geval de resulaten van afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeVilvc0RDuO9ya5EckWud6_eYY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OQAUxeeN7TtJSQ25SMoFmeKx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utwpbaeHWGTSuX1Pl0GcL3ZZryM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K3DTdgEG9GCi5MSmOLipfs36.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dMo4-MOX_48Ge-OPL2VujD-_VQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MHE40eJ0tCHhfzgeRo7oHinn.png?f=fotoalbum_tile

Je ziet dan, met dat belachelijke goede weer, dat een batterij van 5 a 10 kWh al voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@paQ wat is het doel, wat je wilt bereiken? En waarvoor is de SAP in de tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Niet mijn code :)
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:16:
[...]

Je ziet dan, met dat belachelijke goede weer, dat een batterij van 5 a 10 kWh al voldoende is.
Ik denk ook dat de vraag moet zijn: een batterij kan je alleen kopen voor peak shaving, dus hoe veel wil je peak shaving doen en zo veel mogelijk zonne-energie zelf gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Sebazzz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:50:
Ik denk ook dat de vraag moet zijn: een batterij kan je alleen kopen voor peak shaving, dus hoe veel wil je peak shaving doen en zo veel mogelijk zonne-energie zelf gebruiken?
Eens de tweaker in mij zou een 3 fase opstelling willen hebben met een flinke accu voor het "spelen". Maar voor de nut en noodzaak ga ik toch voor een 1 fase opstelling met een beperktere capaciteit. Deze scripts geven een beter inzicht in wat je nodig hebt zonder dat het je een orgaan of 2 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

3-fase vs 1-fase is ook onzin als het doel is om 0-op-de-fase te krijgen want de slimme meter verrekend altijd alles intern. Dat doen ze zelfs in landen met een liberaler energiebeleid en capaciteitstarieven omdat op de grote schaal tegen elkaar wegstreept.

Het enige wat kan tellen is om netto over het totaal op nul te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:44:
[...]
Eens de tweaker in mij zou een 3 fase opstelling willen hebben met een flinke accu voor het "spelen". Maar voor de nut en noodzaak ga ik toch voor een 1 fase opstelling met een beperktere capaciteit. Deze scripts geven een beter inzicht in wat je nodig hebt zonder dat het je een orgaan of 2 kost.
Monofase is helemaal geen beperking in capaciteit. Niet voor opslag en niet voor vermogen.
Het hangt eerder samen met het vermogen dat bepaalde verbruikers vragen.
En voor iedere huishoudelijke verbruiker die alleen op 3f werkt bestaat er wel een 1f variant.

Plaats je voldoende opslagcapaciteit en voldoende productiecapaciteit moet je zelfs niet aan peakshaving doen. De grootste afname komt dan immers uit eigen productie en opslag en daar betaal je geen piekbelastingen op.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 10-04-2025 09:04 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 76 Laatste