Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:46
Independent schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:02:
[...]

Monofase is helemaal geen beperking in capaciteit. Niet voor opslag en niet voor vermogen.
Het hangt eerder samen met het vermogen dat bepaalde verbruikers vragen.
En voor iedere huishoudelijke verbruiker die alleen op 3f werkt bestaat er wel een 1f variant.

Plaats je voldoende opslagcapaciteit en voldoende productiecapaciteit moet je zelfs niet aan peakshaving doen. De grootste afname komt dan immers uit eigen productie en opslag en daar betaal je geen piekbelastingen op.
Ik bedoel ook niet beperking in kWh en vermogen wat afgegeven kan worden (ook op 1 fase) want ik weet dat die ruim voldoende kunnen zijn. Bedoel meer de noodzaak van grotere accu's en de opbrengst in euro's door niet afgenomen stroom van het net die je er nog van hebt. Als je kijkt naar het figuurtje voor mijn situatie van vorige week dan wordt het lastig om te verantwoorden om een 30 kWh accu te nemen terwijl je met 10 kWh voor die week voldoende hebt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

Beekforel schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:46:
@paQ wat is het doel, wat je wilt bereiken? En waarvoor is de SAP in de tekening?
Doel is zoveel mogelijk 0 op de meter in de nacht, en als het zich aandient af en toe een cycle handelen.
PV > dynamisch op de SAP
dynamisch > dynamisch op de SAP
De PAP heeft momenteel een variabel contract en de SAP dynamisch.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:15:
[...]
Ik bedoel ook niet beperking in kWh en vermogen wat afgegeven kan worden (ook op 1 fase) want ik weet dat die ruim voldoende kunnen zijn. Bedoel meer de noodzaak van grotere accu's en de opbrengst in euro's door niet afgenomen stroom van het net die je er nog van hebt. Als je kijkt naar het figuurtje voor mijn situatie van vorige week dan wordt het lastig om te verantwoorden om een 30 kWh accu te nemen terwijl je met 10 kWh voor die week voldoende hebt.
Punt is uiteraard dat vorige week en de eerste helft van deze week redelijk uitzonderlijk weer was (kwam je ook rond met een accu van 5 kWh) en je een user case niet gaat afstemmen op één week.
Vandaag is het bv. (hier toch) al een heel ander verhaal.

Maar het hangt inderdaad van je eigen doelstelling af.
Mijn doelstelling is bv. niet om de nacht rond te komen op een accu (want dan verbruik ik nauwelijks iets en zou de winst uitermate klein zijn) maar zoveel mogelijk dagen per jaar de klok rond.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 10-04-2025 09:47 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Independent schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:46:
[...]

Punt is uiteraard dat vorige week en de eerste helft van deze week redelijk uitzonderlijk weer was (kwam je ook rond met een accu van 5 kWh) en je een user case niet gaat afstemmen op één week.
Vandaag is het bv. (hier toch) al een heel ander verhaal.

Maar het hangt inderdaad van je eigen doelstelling af.
Mijn doelstelling is bv. niet om de nacht rond te komen op een accu (want dan verbruik ik nauwelijks iets en zou de winst uitermate klein zijn) maar zoveel mogelijk dagen per jaar de klok rond.
Vandaar dat ik nog een jaar export van mijn P1 er doorheen wil duwen ;). Gisteren was alleen om even te testen op een kleine dataset. Want inderdaad vorige week was een uitzonderlijke week. Voor mij is ook de doelstelling om zo veel mogelijk de klok rond te komen op basis van PV/verbruik. Ik wil expliciet niet de accu kopen om te handelen en voor de maanden dat ik bijna geen PV opbrengst heb en wel een hoog verbruik koop ik in de goedkope uren wel de stroom in om deze op dure momenten te gebruiken. Maar daar ga ik geen accu op dimensioneren.

Lastige is nog wel dat in de huidige P1 data ook het laden van de auto zit. Voor de zomer lukt dat wel op PV maar het voor en na seizoen geeft een vertekend beeld in de P1 data. Want die laad ik al op de goedkoopste uren maar ja dat kan ik er niet (meer) uitfilteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Test dan vandaag (hier is het dichte bewolking, geen idee hoe het bij jou zit) nog maar eens of nog beter op een decemberdag.
Krijg je een totaal ander beeld.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Independent hier is het ook een grijze dag zonder zon. Met mijn jaar export per minuut krijg ik een compleet beeld. "Voordeel" van zo'n grauwe dag is dat er ook niet zo veel PV overschot is dus dat de accu nog kleiner kan zijn _O-

Edit:
Ga je er van uit dat die hem in 24h leeg trekt op basis van een volle accu bij zonsondergang van de dag er voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Impossibl3 op 10-04-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Op een dagen zoals gisteren niet.
Op een dagen als vandaag en tijdens de maanden november tot en met februari wel.

Ik ga daar ook niet vanuit. Dat is - na jaren PV + thuisopslag - mijn dagdagelijkse ervaring in de praktijk.
Alles, inclusief de auto, draait hier immers op elektriciteit.

De accu moet ook niet uitsluitend werken tussen zonsondergang en zonsopgang.
Afhankelijk van de periode van het jaar zijn er meerdere uren voor zonsondergang en na zonsopgang dat de productie nog onvoldoende is om het direct verbruik te coveren. Tijdens de maanden december en januari kan dat oplopen tot 20 uur per dag.

Wil je zoveel mogelijk dagen op eigen productie doorkomen dan stel je de opslagcapaciteit af op de donkerste periode van het jaar en niet op de meest voordelige.
De voorbije tien dagen (combinatie van hogere zonnestand, helder weer, koude buitenlucht) was er evenveel productie dan tijdens de zomer. Dan zijn er waarschijnlijk meer uren daglicht maar de warmte tempert dan de optimale productie al.

Van teveel productie en opslag krijg je nadien doorgaans weinig spijt.
Het omgekeerde is eerder waar.
En de meerprijs van meer productie en opslag ben je vlugger vergeten dan de doorlopende spijt dat je jezelf tekort deed. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Independent op 10-04-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
Inderdaad, dat is ook mijn ervaring.

Ook in deze periode kunnen er soms "donkere" dagen achter elkaar met relatief weinig productie zijn. Als er op de dagen voorafgaand wel voldoende overschot was en de batterijcapaciteit voldoende is icm het verbruik, dan kun je zo toch meerdere donkere dagen overbruggen waarbij er elke dag wellicht een beetje meer capaciteit van de batterij opgesnoept wordt. En dat is geen probleem als de wens is om netafname te minimaliseren zo lang er maar weer een dag met voldoende overschot is op het moment dat de batterij leeg begint te raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik ben benieuwd. De PC staat nu te stampen om 31 miljoen regels te exporteren uit InfluxDB op seconden niveau van 1 jaar lang. Als dat te lang duurt doe ik de analyse op een hoger aggregatieniveau.

[ Voor 4% gewijzigd door Impossibl3 op 10-04-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 16:27
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:04:
Ik ben benieuwd. De PC staat nu te stampen om 31 miljoen regels te exporteren uit InfluxDB op seconden niveau van 1 jaar lang. Als dat te lang duurt doe ik de analyse op een hoger aggregatieniveau.
Met een uur analyse krijg je voldoende inzicht in je stroomverbruik
De eerste vraag is natuurlijk wat wil?
Ik heb o.a. een warmtepomp, een dynamisch energiecontract en voldoende capaciteit om in de maanden oktober t/m februari stroom inkopen tegen het laagste tarief. Dus geen stroom uit het net in de periode 7.00 uur tot 10.00 uur en 17.00 uur tot 20.00
Op dit moment lever ik in de avond een uur lang stroom terug en de volgende dag vanaf 7 uur ontlaat ik de batterij tot 5 %. Vanaf 12 uur als de prijs het laagst is wordt deze weer geladen met zonnestroom. Om alles weer vol te hebben heb ik ca 4,5 uur zonnestroom nodig en meestal is dit in de periode tussen 12 uur en 17 uur. In deze uren lever ik geen stroom terug aan het net. Als ik niet terugleverd kan ik ca meerdere dagen toe met mijn opgeslagen stroom.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Het heeft weinig zin dat per seconde te analyseren. Per kwartier is al ruim genoeg.

Ik verwacht (toch in België) binnen niet al te lange tijd dat je voor injectie in het net zal mogen betalen.
Dan is een accu met ruimere capaciteit ook al beter om te ontladen op de uren dat de netprijs nog positief is en zodoende voldoende capaciteit te kunnen vrijmaken om de productie te bufferen tijdens negatieve netuurprijzen.
Salderen is hier al langer afgeschaft en dat is de combinatie van PV+thuisaccu (zoals het nu geregeld is) en dynamisch energiecontract niet zo interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 10-04-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
reneeke1970 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:39:
[...]
.
Zou ik er niet op gokken dat accu goedkoper word als vraag enorm gaat stijgen door einde salderen over anderhalf jaar.
Ik wel, verwacht namelijk dat o.a. China en zo hun voorraad in Europa gaan dumpen i.v.m. de tarrifs die Trump heeft ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Independent schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:26:
[...]
Het heeft weinig zin dat per seconde te analyseren. Per kwartier is al ruim genoeg.
De rede dat ik het per seconden doe is omdat het script kijkt naar wat de laad/ontlaad vermogens van de omvormer zijn. Als ik het verhoog naar bijvoorbeeld 15 minuten en dan het totale gebruik van de P1 meter in die tijd moet ik de laad/ontlaad vermogens van de omvormer ook verhogen naar 15 minuten intervallen maar dan kan het zijn dat je in die 15 minuten een hogere piek hebt dan dat je omvormer per seconden kan ontladen.

Stel de omvormer kan 5 kW leveren permanent dan is dat voor 15 minuten 4500 kW (5x60x15) maar als ik een (piek)vraag heb van 7 kW in dat tijdsvak kan de omvormer maar 5 van de 7 leveren. Als ik aangeef dat de omvormer 4500 kW kan leveren dan pakt die dat volledig mee.

Om dit af te vangen kijk ik het liefste naar zo'n klein mogelijk data frame.

Of maak ik nu een gedachtenkronkel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:41:
[...]
Stel de omvormer kan 5 kW leveren permanent dan is dat voor 15 minuten 4500 kW (5x60x15) maar als ik een (piek)vraag heb van 7 kW in dat tijdsvak kan de omvormer maar 5 van de 7 leveren. Als ik aangeef dat de omvormer 4500 kW kan leveren dan pakt die dat volledig mee.

Om dit af te vangen kijk ik het liefste naar zo'n klein mogelijk data frame.

Of maak ik nu een gedachtenkronkel :?
Ik weet niet welke omvormer je op het oog hebt maar een batterij inverter/lader heeft doorgaans een ruim hoger piekvermogen dan het continu beschikbaar vermogen. En dat laatste is ook nog eens afhankelijk van de ruimtetemperatuur waarin de inverter/lader is opgesteld.
Om inzicht te krijgen doet die seconde er ook niet toe.
Ik neem aan dat je niet onmiddellijk off grid gaat?
Zolang je nog on grid bent zal het net het ontbrekende piekvermogen ook onmiddellijk bijleveren.
De paar seconden dat het net dan een kW of twee moet bijspringen maakt in het verbruik niet uit. Dat is dan in een grootorde van 5 tot 20 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Independent ik heb de Victron MultiRS op het oog. En ik blijf inderdaad aan het net gekoppeld. Offgrid is absoluut niet het doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 12:56
@Impossibl3 Je maakt een fout met het berekenen van de geleverde energie in die 15 minuten. Als jij een 5kW omvormer hebt dan kan jij in een uur tijd 5kWh leveren. In een kwartier dus 1,25kWh. En niet 4500kW-zonder-h.

Even aangenomen dat je continue onder vollast zit: in datzelfde kwartier levert jouw 5kW omvormer namelijk nog steeds 5kW. De snelheid van energielevering verandert namelijk niet. 1 Watt is 1 joule per second. 5kW = 5000 kilojoules / seconde.
Hoeveel joules er in totaal geleverd zijn, dat verandert wel met elke voorbijgegane seconde. Na 1 seconde is dat 5000kJ/s * 1s = 5000kJ. Na 2 seconden: 5000kJ/s * 2s = 10.000kJ, etc. Maar dat is dus de hoeveelheid geleverde energie en niet het vermogen waarop het geleverd is.

Zie deze video voor een goede uitleg over de relatie tussen vermogen en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Nathilion Ah ja suf daar ging ik de mist in.

Overigens de data dat weggeschreven wordt naar InfluxDB vanuit mijn P1 meter is in Watt. Als ik die dus opbos naar 15 minuten data heb ik het totaal aan Watts per 15 minuten. In die 15 minuten kan de omvormer wel 4500 kW leveren toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb0kWa0RuVp6ODO_k_YPA1fArpg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yyxRvWqOy7O9iFxDVv33gRA3.png?f=user_large

Of de omvormer sterk genoeg is om die piekvragen te kunnen leveren kan ik dan niet beantwoorden met deze analyse. Dan moet ik het wel naar n deel van een uur omzetten de kWh van de omvormer.

[ Voor 17% gewijzigd door Impossibl3 op 10-04-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Laatst online: 21-09 12:56
Nee, vermogen is de snelheid waarmee energie geleverd wordt. Dat kan in emmers per minuut zijn. Of appels per uur. Of in het geval van elektriciteit als in joules per seconde. Die snelheid mag je niet zomaar even keer 900 doen om van 1 seconde naar 15 minuten te gaan. Dat zou namelijk betekenen dat jouw omvormer op de één of andere magische manier 900x harder kan werken als die 15 minuten krijgt in plaats van 1 seconde. De omvormer heeft 900x meer werk geleverd. Maar heeft niet harder gewerkt.

Als ik je posts goed begrijp dan wil jij weten hoeveel het net moet bijspringen en het dus beter is om een stevigere omvormer (en een batterij met hogere C-rating) te nemen om wel dat vermogen te kunnen leveren.

Maar dat soort piekbelastingen kun je niet wiskundig wegwerken door naar 15 minuten te kijken in plaats van 1 seconde. Te veel vraag is te veel vraag en die vraag gebeurt altijd op een specifiek moment en nooit over tijd.
Dus wat dat betreft hoeveel je alleen maar te weten hoeveel meer vermogen je nodig hebt en hoef je alleen maar te kijken naar de momenten dat er 5kW uit je omvormer kwam en er ook nog energie van het net kwam. Als je P1 meter deze afname van het net ook in Watts registreert dan is dat gelijk aan hoeveel sterker je omvormer moet worden. Zoek dan de max op en je bent klaar.

Zie ook dit topic in AWN: NaSk - Vermogen/verbruik kW/kWh. En die video die ik eerder linkte is echt een aanrader voor een goed inzicht in de relatie vermogen en energie, ook al duurt die 50 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:30:

Overigens de data dat weggeschreven wordt naar InfluxDB vanuit mijn P1 meter is in Watt. Als ik die dus opbos naar 15 minuten data heb ik het totaal aan Watts per 15 minuten. In die 15 minuten kan de omvormer wel 4500 kW leveren toch?
leipe omvormer als ie 4.5MW kan leveren ;)

Overigens heb je een punt, als je omvormer 5kW kan leveren, en gedurende een uur is er (gechargeerd) een kwartier een vraag vvan 20KW (daar heb je wel een redelijk dikke aansluiting voor nodig, maar met 3x25 kan je wel 17kW trekken) en daarna 3 kwartier niets, kom je op 5kWh uit, toch zal er met die omvormer nog 3.75kWh uit het net getrokken moeten worden. Oftewel, je punt blijft staan (ondanks de eenheden).

mijn interesse is geprikkeld, ik heb iets meer dan 4 jaar aan p1 data / minuut, dus ik ga binnenkort ook even nerden met wat queries en wat python :)

[edit]
@Impossibl3 fix je eenheden ;) als je een omvormer van 5kWh hebt, wat gebeurt er na het leveren van die 5 kWh? is ie dan leeg? moet je dan een nieuwe kopen? of bedoel je dat ie een vermogen van 5kW heeft? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door borft op 11-04-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Dank @Nathilion voor de uitleg. Ik ga vanavond eens die video bekijken en dat stuk lezen.

@borft nu heb ik een 3x25 aansluiting. Een 5 kWh als omvormer voor een fase vind ik dus wel genoeg voordat die fase er uit knalt ;). Maar als de warmtepomp draaid en de back-up heater nodig heeft en de auto laad (op een laag pitje) ga ik over de 3 fases wel ruim heen van wat ee omvormer kan leveren en kan de net meter dus niet voldoende intern salderen. Een 3 fase oplossing lost dit natuurlijk op. Maar ja dan heb je het ook over een andere prijs voor die paar procenten op jaarbasis wat je als winst hebt als de omvormer het wel zou afdekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Ik heb even dus voor de grap een uitdraai gemaakt van de afgelopen zes maanden met een resolutie van een seconde, ongeveer 2,8 miljoen rijen - die had wel even nodig om te rekenen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woapJHTbrx-mGEP44bd3mHQ_rGM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7UVPnRUqQbKYppIDJXLPnJUw.png?f=user_large
Je ziet eigenlijk dat over zo'n periode heen, de resultaten eigenlijk hetzelfde gemiddeld zijn als van mijn eerdere post in tijdsbereik 25 feb 12:00 tot 2 maart 12:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6aTPRs9KE4-ph6mSMhJhszYNVM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OY4kzxlQUHE02aIBAIg0hItA.png?f=user_large

Deze is wel interessant, want hier zie je wel dat alleen bij de 15kWh accu je die soms nog kan opladen. De andere accu's zijn praktisch waardeloos in de periode december-januari-februari voor eigen gebruik (tegenover onbalanshandel - wat hiermee niet gesimuleerd is natuurlijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9rxQZxg0-tSVMythMde7wQgGQ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eSkTSTyNFqWqYI5YeQdCI068.png?f=user_large

Als je hier kijkt, zie je dat er in december praktisch geen verschil is tussen de accu's - in de zin van hoeveel je erin opslaat en wat het oplevert. Pas met maart gaan we verschillen zien.

Voor eigen gebruik lijkt 5 kWh toch echt wel de sweet spot.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Sebazzz Leuk! Mijn PC kon de jaar export op secondes niet aan. In ieder geval niet in 1x via de browser. Moet nog uitvogelen of ik ook direct op de Influx database van HA kan komen vanuit mijn laptop. Dan moet die csv wel te exporteren zijn.

Je zie bij jou inderdaad dat meer dan 5 kWh niet loont. Voor die ene maand in maart (en misschien oktober) ga je niet de dubbele capaciteit neer zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-09 12:26
Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:49:
[...]

Inderdaad. Mijn dilemma nu is, ga ik voor de Marstek aan €1900 nu of wacht ik nog een jaartje. Tegen dan misschien meer concurrentie, een volwassener product en potentieel nog veel lagere prijzen. Maar de tweaker in mij wilt er nu al mee experimenteren >:) Is eerlijk gezegd geen makkelijke keuze.
Kiezen is verliezen 😳
Maar niets doen is ook verliezen 🤔
Dankzij mijn thuisbatterij (10kwh) heb ik nu nog amper 600 kwh aan injectie en dat was vroeger 3.600kwh.
In €: 3000kwh verkopen aan 0,02€/kWh = 60€. Diezelfde 3000kwh kopen kost 0,23€/kWh = 690€.

Dat is niet het hele verhaal van de besparing want zolang de batterij niet vol is is er geen injectie en wordt elke kWh lokaal gebruikt. Op jaarbasis produceren mijn zonnepanelen 6000 kilowattuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Marc Groms schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:34:
[...]

Kiezen is verliezen 😳
Dankzij mijn thuisbatterij (10kwh) heb ik nu nog amper 600 kwh aan injectie en dat was vroeger 3.600kwh.
In €: 3000kwh verkopen aan 0,02€/kWh = 60€. Diezelfde 3000kwh kopen kost 0,23€/kWh = 690€.

Dat is niet het hele verhaal van de besparing want zolang de batterij niet vol is is er geen injectie en wordt elke kWh lokaal gebruikt. Op jaarbasis produceren mijn zonnepanelen 6000 kilowattuur.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat verschil van 3000kWh alleen dankzij die batterij is. Dat betekent namelijk 300 keer volledig laden en ontladen. In de winter zullen er dagen zijn dat je onvoldoende opbrengst hebt om de batterij te laden en in de zomer zullen er waarschijnlijk dagen zijn dat jet de 10kWh niet kunt benutten op momenten dat er geen opbrengst is.
Voor mij is niets doen op dit moment in elk geval niet verliezen omdat ik nog een contract heb met een goede terugleververgoeding zonder boetes. Na einde salderen verwacht ik wel aan de thuisbatterij te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
deejeebv schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:43:
[...]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat verschil van 3000kWh alleen dankzij die batterij is. Dat betekent namelijk 300 keer volledig laden en ontladen. In de winter zullen er dagen zijn dat je onvoldoende opbrengst hebt om de batterij te laden en in de zomer zullen er waarschijnlijk dagen zijn dat jet de 10kWh niet kunt benutten op momenten dat er geen opbrengst is.
Voor mij is niets doen op dit moment in elk geval niet verliezen omdat ik nog een contract heb met een goede terugleververgoeding zonder boetes. Na einde salderen verwacht ik wel aan de thuisbatterij te gaan.
Goed opgemerkt. De batterij van mijn EV hamstert de rest. Dat had ik niet vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:19
[...]

Kiezen is verliezen 😳

Klopt het dat die verkoop van 2 cent zonder belasting etc is, en die 23 cent met? Zolang de saldering (in Nederland) bestaat zul je die bij de berekening moeten betrekken.
Ook wanneer je meer teruglevert dan afneemt. Want door een hoger eigen gebruik als gevolg van een accu daalt per saldo de van het net afgenomen hoeveelheid energie, en valt er minder te salderen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Marc Groms schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:53:
[...]

Goed opgemerkt. De batterij van mijn EV hamstert de rest. Dat had ik niet vermeld.
Dat betekent dus ook dat het maar zeer de vraag is of je de investering in een thuisbatterij terugverdient.
Het plaatje bij mij ziet er over dit jaar tot nu toe zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd9MyfiF8zweA_FLTNXQV7swkGE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F1d0aUPsEpr44Zi6FUs7dSTR.png?f=user_large
Daar zitten natuurlijk de wintermaanden bij in. Kijk ik naar maart en april dan zit ik op 72% van mijn verbuik direct uit de panelen, maar heb ik toch 55% van mijn opwek teruggeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSMK0047ZkZi9_OxtApQ_zfX4Js=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lgco76rwEyxoylbpxIXjKhb3.png?f=user_large
Ik heb wel het 'geluk'dat ik veel thuis werk, dus de auto vaak overdag aan de lader kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
[...]
Dat is inderdaad niet het hele verhaal. :)
Je hebt immers ook verliezen.
De geproduceerde 3000 kWh zet je dus niet zomaar om naar 3000 kWh bruikbare kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
[...]

Kiezen is verliezen 😳

Niets doen (geen accu kopen) kan ook prima (meer) winst betekenen.
De 5000 euro die ik nu níet uitgeef, is over 10 jaar 10000 waard.
Of, de 5000 die ik nu niet uitgeef is over 5 jaar 7000 waard, en dan kost dezelfde batterij nog maar 3000.
Ja, je hebt die tijd meer energiekosten gehad, maar die berekening is nog schimmiger dan rekenen met x% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:05:
[...]

Niets doen (geen accu kopen) kan ook prima (meer) winst betekenen.
De 5000 euro die ik nu níet uitgeef, is over 10 jaar 10000 waard.
Of, de 5000 die ik nu niet uitgeef is over 5 jaar 7000 waard, en dan kost dezelfde batterij nog maar 3000.
Ja, je hebt die tijd meer energiekosten gehad, maar die berekening is nog schimmiger dan rekenen met x% rendement.
Kan, maar momenteel zijn dat wel een resem aannames.
Evenzeer een schimmige berekening. :)
(En je "vergeet" de inflatie mee te rekenen. Zelfs al is je 5000 € over tien jaar erdubbeld in cijfers, geeft dat waarschijnlijk niet het dubbele aan koopkracht).

De energierekening komt nu en loopt de komende tien jaar iedere maand door en waarschijnlijk op.
De energierekening wordt ook minstens aangepast aan de inflatie. Het geld dat je daar al niet aan moet uitgeven is sowieso inflatiebestendig spaargeld. :)

En dan nog, als je over tien jaar dan nog altijd hetzelfde redeneert zal je weer je geld niet durven uitgeven want het wordt meer waard door er niet aan te komen, enz.
Je erven zullen je, in het geval van geen hyperinflatie, dankbaar zijn. :)

ps. De LFP batterijen die ik jaren geleden aankocht zijn nu nog altijd duurder dan wat ik er toen voor betaald heb. :)
Aannames kunnen soms de werkelijkheid niet benaderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 11-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Independent schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:09:
[...]

Kan, maar momenteel zijn dat wel een resem aannames.
Evenzeer een schimmige berekening. :)
Exact wat ik zeg, de berekeningen zijn eigenlijk niet te doen. De meerjarige rendementen zijn natuurlijk wel beter onderbouwd dan de stabiliteit van de energieprijs, zeker op lange termijn veel voorspelbaarder.
Voor de accu zijn korte termijn (1-2 jaar) berekeningen wellicht beter te doen, maar die vallen niet binnen de terugverdientijd.
(En je "vergeet" de inflatie mee te rekenen. Zelfs al is je 5000 € over tien jaar het dubbele waard, geeft dat waarschijnlijk niet het dubbele aan koopkracht).
Zeker, hoe hoger de inflatie hoe meer de accu terrein wint.
En dan nog, als je over tien jaar dan nog altijd hetzelfde redeneert zal je weer je geld niet durven uitgeven want het wordt meer waard door er niet aan te komen, enz.
Je erven zullen je, in het geval van geen hyperinflatie, dankbaar zijn. :)
Het gaat niet zozeer om durven, ik weeg het gewoon af, voor mijn persoonlijke (financiële) situatie.
Als over 5 of 10 jaar de terugverdientijd (nog) korter is zal ik dat opnieuw wegen, wellicht al wel jaarlijks of zelfs "continu". Ik koekeloer niet voor niks in dit topic ;)
Ben daarnaast ook wel "geschrokken" van de de prijzen vandaag de dag. Een 5kWh stekkeraccu voor 1500 is echt al meer acceptabel en daarmee ben ik ontzettend blij dat ik niet 1-2 jaar geleden al een accu heb gekocht :9
Maar daarnaast ook geschrokken van de woekerprijzen die partijen nog durven te vragen voor volledige 10-20kWh "niet-stekker" installaties.
ps. De LFP batterijen die ik jaren geleden aankocht zijn nu nog altijd duurder dan wat ik er toen voor betaald heb. :)
Aannames kunnen soms de werkelijkheid niet benaderen.
Dat is wat een korte termijn hyperinflatie kan doen, los daarvan was zelfbouwen een paar jaar geleden de enige mogelijkheid om een beetje normale prijzen te hebben. Een volledig 10kWh systeem betaalde je gewoon 10k euro voor.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 11-04-2025 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-09 17:23
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:30:

Nee.
Vermogen = W of kW
Energie = Wh of kWh (soms -vroeger?- geschreven als kWu)

Dus:
Een vermogen van 4 kW gedurende één uur is een hoeveelheid energie van 4 kW x 1 uur(hour) = 4 kWh.
In een kwartier is dat 4 kW x 0,25 uur(hour) = 1 kWh energie.
kWh betekent gewoon: kW x h.

Zorg dat je de eenheden ALTIJD goed gebruikt. Dat helpt echt bij het oplossen van vraagstukken en opbouwen van inzicht.

Overigens: het is "data die..." en niet "data dat".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:29:
[...]
Het gaat niet zozeer om durven, ik weeg het gewoon af, voor mijn persoonlijke (financiële) situatie.
Dat is uiteraard een tweesnijdend zwaard.
Wanneer je nu niet de financiële middelen hebt om te investeren in een accu heb je ook niet dezelfde middelen om te beleggen en te hopen dat dit bedrag zich, inflatie inbegrepen, de komende jaren in waarde zal verdubbelen.
Ben daarnaast ook wel "geschrokken" van de de prijzen vandaag de dag. Een 5kWh stekkeraccu voor 1500 is echt al meer acceptabel en daarmee ben ik ontzettend blij dat ik niet 1-2 jaar geleden al een accu heb gekocht :9
Maar daarnaast ook geschrokken van de woekerprijzen die partijen nog durven te vragen voor volledige 10-20kWh "niet-stekker" installaties.
Ik ook.
Van de prijzen die mensen willen betalen voor relatief dure stekkerbatterijen. Je betaalt iets minder in euro maar krijgt er ook veel minder voor in de plaatst.
De woekerprijzen zitten niet in het materiaal maar in de uurprijzen en allerhande van installateurs (meestal dan nog met maar weinig kennis van zaken).
Het is niet omdat de materiaalkost daalt (die maar een klein deel uitmaakt van het totaalpakket) dat installateurs hun werkingkosten en winstmarges gaan laten dalen.
Integendeel. Het risico bestaat dat wanneer de afwachtende massa wakker wordt (even na afschaffing saldering :) zich hetzelfde zal voordoen als bij PV tijdens de "energiecrisis". Nog hogere woekerprijzen wegens meer vraag dan aanbod.
Alleen die "energiecrisis" heeft al het grootste deel van mijn eerdere investeringen in eigen energieproductie en opslag goedgemaakt. _/-\o_

Ga zelf op onderzoek uit. Kies de beste materialen en koop ze waar het goedkoopst zijn. Een gat in de muur boren kan bijna iedereen en met wat hulp een paar omvormers ophangen en een batterijpakket op zijn plaats duwen ook. Ken je niets van elektriciteit laat je een vakman komen in regie. Op twee tot vier uur tijd (aan max. 65 €/uur) is de zaak beklonken.
Dan heb je technisch wat. En aan een relatief veel lagere kWh prijs dan een technisch beperkte stekkeraccu.
Maar het vraagt in de beginfase inderdaad wat meer opzoekwerk en handen uit de mouwen steken dan gewoon een dozenschuiver aan de deur laten leveren en de stekker in het net pluggen.
Maar dat ben je nadien al weer vlug vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
Mjier schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:56:
[...]

Klopt het dat die verkoop van 2 cent zonder belasting etc is, en die 23 cent met? Zolang de saldering (in Nederland) bestaat zul je die bij de berekening moeten betrekken.
Ook wanneer je meer teruglevert dan afneemt. Want door een hoger eigen gebruik als gevolg van een accu daalt per saldo de van het net afgenomen hoeveelheid energie, en valt er minder te salderen.
Ik woon in België en en heb een digitale teller. Dan is salderen niet meer van toepassing.
De prijzen die ik vermeld zijn degene die ik betaal, alle kosten inbegrepen behalve de forfaitaire kosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:29:
[...]
Exact wat ik zeg, de berekeningen zijn eigenlijk niet te doen. De meerjarige rendementen zijn natuurlijk wel beter onderbouwd dan de stabiliteit van de energieprijs, zeker op lange termijn veel voorspelbaarder.
Voor de accu zijn korte termijn (1-2 jaar) berekeningen wellicht beter te doen, maar die vallen niet binnen de terugverdientijd.

[...]
Zeker, hoe hoger de inflatie hoe meer de accu terrein wint.

[...]
Als over 5 of 10 jaar de terugverdientijd (nog) korter is zal ik dat opnieuw wegen, wellicht al wel jaarlijks of zelfs "continu". Ik koekeloer niet voor niks in dit topic ;)

[...]

Dat is wat een korte termijn hyperinflatie kan doen, los daarvan was zelfbouwen een paar jaar geleden de enige mogelijkheid om een beetje normale prijzen te hebben. Een volledig 10kWh systeem betaalde je gewoon 10k euro voor.
Jullie rekenen met een terugverdientijd wat op zich de meest logische keuze is. Maar ik financier energiebesparende maatregelen anders of benader het anders.

We hebben in 2017 zonnepanelen laten plaatsen en de besparing die dat opleverde hebben we in apart potje gedaan. Dat potje vult zich maandelijks en zodra die september 2023 na 6 jaar vol genoeg was hebben we daar een volledige warmtepomp voor aangeschaft (hebben sinds 2017 ook vloerverwarming). Daardoor daalde de maandelijkse energiekosten verder en sinds maart dit jaar was potje vol genoeg voor een 5kWh batterij. Eind volgend jaar is potje weer vol voor 'n 2e batterij. Daarna wil ik zonnepanelen upgraden (oude gaan dan naar achterkant) en volgt er wellicht een laatste batterij.

Ik verwacht hier in zijn geheel over ongeveer 4-5 jaar klaar mee te zijn, waarna we dat potje opheffen en de oorspronkelijke zonnepanelen terug verdient gaan worden.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-09 06:44
Ruben26 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:39:
[...]

Jullie rekenen met een terugverdientijd wat op zich de meest logische keuze is. Maar ik financier energiebesparende maatregelen anders of benader het anders.

We hebben in 2017 zonnepanelen laten plaatsen en de besparing die dat opleverde hebben we in apart potje gedaan. Dat potje vult zich maandelijks en zodra die september 2023 na 6 jaar vol genoeg was hebben we daar een volledige warmtepomp voor aangeschaft (hebben sinds 2017 ook vloerverwarming). Daardoor daalde de maandelijkse energiekosten verder en sinds maart dit jaar was potje vol genoeg voor een 5kWh batterij. Eind volgend jaar is potje weer vol voor 'n 2e batterij. Daarna wil ik zonnepanelen upgraden (oude gaan dan naar achterkant) en volgt er wellicht een laatste batterij.

Ik verwacht hier in zijn geheel over ongeveer 4-5 jaar klaar mee te zijn, waarna we dat potje opheffen en de oorspronkelijke zonnepanelen terug verdient gaan worden.... ;)
Fantastische aanpak! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Dus de terugverdientijd van je zonnepanelen was geen 6 jaar maar 12 jaar :P
Het liefst nog kijk ik naar rendement op de totale levensduur, maar zover vooruit kijken is lastig. Met een zo kort mogelijke terugverdientijd is de kans dat het niet goed uitpakt in ieder geval laag.

Op zich wel goed om eerst te sparen voor iets specifieks alvorens te kopen. En zeker als sparen (voor dit soort dingen, want die vakantie en auto lonken ook) niet zo makkelijk gaat een prima methode, maar ik zie de link tussen warmtepomp en zonnepanelen niet.
De besparing van mijn zonnepanelen ging/gaat gewoon in het beleggingspotje, en per energiebesparing overweeg ik op zichzelf staand of het (voor mij) voldoende loont.
Ik hoef daar geen eerdere besparing/terugverdienmodel tegenover te zetten, en hoef daar dus ook niet op te wachten (want waarom heb je die warmtepomp pas eind 2023 aangeschaft?).

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 11-04-2025 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 19:08
[...]

Je kunt alles wel een kant op rekenen, ik snap niet waarom je het jezelf moeilijk zou maken met potjes. Ik kijk voor iedere willekeurige uitgaven op ieder moment van het jaar of ik dat wil / terug ga verdienen / whatever. De WP dus gewoon gekocht op het moment dat het goed uitkwam in de verbouwing en niet nog 2 jaar gas verstookt, omdat het besparing door PV potje nog niet gevuld is. Onder de streep verdien ik beide uitgaves nu veel sneller terug, ik heb immers langer gebruik kunnen maken van het salderen. Eind 2026 is het zo goed als terug verdient, dat dit overeenkomt met het moment om mogelijk een accu aan te schaffen is puur toeval. Die accu kan ik nu ook prima aanschaffen, maar met nog bijna 1.5 jaar te gaan zonder terugleverboete en salderen kan ik dat niet rond rekenen. Op zich is het een leuk hobby project, maar ik heb nog genoeg andere hobby projecten met een hogere prio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:31:
[...]
Het liefst nog kijk ik naar rendement op de totale levensduur, maar zover vooruit kijken is lastig. Met een zo kort mogelijke terugverdientijd is de kans dat het niet goed uitpakt in ieder geval laag.

Op zich wel goed om eerst te sparen voor iets specifieks alvorens te kopen. En zeker als sparen (voor dit soort dingen, want die vakantie en auto lonken ook) niet zo makkelijk gaat een prima methode, maar ik zie de link tussen warmtepomp en zonnepanelen niet.
De besparing van mijn zonnepanelen ging/gaat gewoon in het beleggingspotje, en per energiebesparing overweeg ik op zichzelf staand of het (voor mij) voldoende loont.
Ik hoef daar geen eerdere besparing/terugverdienmodel tegenover te zetten, en hoef daar dus ook niet op te wachten (want waarom heb je die warmtepomp pas eind 2023 aangeschaft?).
Tot 2017 was ik niet zo bezig met energie en had ik er ook niet zo'n goed beeld van. Sinds aanschaf zonnepanelen is dat bij mij meer gaan leven en ben sindsdien ook diverse topics op Tweakers gaan volgen (Homewizard-app helpt ook bij dat inzicht).
Op gegeven moment kwan Vandebron met het in rekening brengen van terugleverkosten waardoor bevestiging kwam dat energiemaatschappijen andere belangen prio geven dan de energietransitie. Zo zelfvoorzienend mogelijk zijn is einddoel en wil beleid energiemaatschappijen 'voor' blijven. Maar ik heb het er niet voor over om dat doel financieel in één keer te bereiken/op te hoesten. Ik wil ook geld overhouden voor andere leuke dingen. Op manier waarop ik dit nu doe kost het qua het na die eerste investering niets extra's meer en kom ik er uiteindelijk ook.

Ik vind het overigens geen ramp dat die panelen zich niet direct terugverdienen want daar koop ik al die andere apparaten van die bijdragen aan dat einddoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:31:
[...]
Ik deed het net op dezelfde wijze als @Ruben26 .
Eerste investering in PV was al na iets minder dan 5 jaar terugbetaald.
Vanaf dan was PV pure winst.
Met de winst eveneens de WP gefinancierd.
Met die winst en minus subsidies nadien volwaardig batterijsysteem aangeschaft.
En nu zitten er nog duizenden euro in de pot (maar zou voorlopig niet weten aan welke energiemanagement systeem nog te besteden).
En dan hou ik niet eens rekening met de jarenlange afwezigheid van enige enerigerekening.
Aan reisje of auto moet ik het niet besteden want EV is er ook al en reizen moet ik niet laten na een jarenlange afwezigheid van lopende energierekeningen. :+

En salderen is hier al jaren niet meer van toepassing dus daar zijn we al op voorbereid en leren mee omgaan met nog altijd positieve energierekeningen (welteverstaan in mijn voordeel). _/-\o_
Eigenaardig dat dit nu juist jouw uitgangspunt is?
Eerst vergeleek je met de vermogensstijging van je geld om een termijn van tien jaar.
Dan kijk je plots wel naar de middellange termijn om rendement te berekenen?
En hoe verdubbel jij waardevast je belegde geld op tien jaar tijd zonder het nemen van enig risico?

[ Voor 11% gewijzigd door Independent op 11-04-2025 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:00
Voor mij geldt juist de verminderde afhankelijkheid als drijfveer en niet zozeer de terugverdientijd. Momenteel zou ik zonder de auto van half maart tot eind oktober los van het net kunnen zo'n beetje.

Ik gebruik de batterij nu ook niet om mee te handelen, maar puur als 'regenton'. En dat scheelt mij de helft van de teruglevering en ik gebruik nu 70% van de opwekking zelf. Met een tweede batterij kan ik waarschijnlijk wel op 90% komen, maar dan wordt het afhankelijk van het EV gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Independent schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:22:
[...]

Ik deed het net op dezelfde wijze als @Ruben26 .
Eerste investering in PV was al na iets minder dan 5 jaar terugbetaald.
Vanaf dan was PV pure winst.
Met de winst eveneens de WP gefinancierd.
Met die winst en minus subsidies nadien volwaardig batterijsysteem aangeschaft.
En nu zitten er nog duizenden euro in de pot (maar zou voorlopig niet weten aan welke energiemanagement systeem nog te besteden).
Afhankelijk van instapmoment kan/kon het nog veel sneller, maar is niet zo relevant. Het ging mij erom dat het speciale potje imo geen graadmeter is of je in iets moet investeren of niet. En dat je daarmee wellicht te laat of te vroeg bv een WP aanschaft, of een accu om ontopic te blijven.
"Ik ga een accu kopen omdat het potje zegt dat het kan" lijkt me verkeerde motivatie.
Daarnaast moet je voor een eerlijk vergelijk eigenlijk niet alleen de zonnepanelen, WP, of accu terugverdienen, maar ook het gemiste rendement.
Vroeger zei men dan ook vaak dat zonnepanelen hetzelfde was als een spaarrekening met 6% rente (al dan niet op basis van aannames), dan spreekt het meer mijn taal, wat is het rendement van een accu?

Als ik hetzelfde had gedaan en op basis van het potje dingen aangeschaft, had ik 5 jaar geleden een veel te dure warmtepomp gekocht, of die overgeslagen en later een veel te dure 30kWh accu, is imo gewoon niet logisch.
Bij mij is de zonnepanelen winst (mindering) op de energierekening ook in een potje gegaan, de grote pot, waar alles uit moet komen en waar ik van kan kopen wat ik wil.
Eigenaardig dat dit nu juist jouw uitgangspunt is?
Eerst vergeleek je met de vermogensstijging van je geld om een termijn van tien jaar.
Dan kijk je plots wel naar de middellange termijn om rendement te berekenen?
En hoe verdubbel jij waardevast je belegde geld op tien jaar tijd zonder het nemen van enig risico?
Zonder enig risico bestaat natuurlijk niet, zelfs een spaarrekening is niet 100% risicoloos.
Kans dat beleggen minder rendement heeft dan een accu schat ik momenteel dicht bij nul, zelfs met en Trump dipje van nu.
Als ik een groter financieel risico neem door een accu aan te schaffen, wil ik sneller zekerheid hebben dat op zn minst mn geld terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:18:
[...]
"Ik ga een accu kopen omdat het potje zegt dat het kan" lijkt me verkeerde motivatie.
Ieder maakt zijn eigen motivatie. Er is dus geen "goede" of "verkeerde" motivatie.
Hier was het makkelijk: door het ultrahoge rendement op PV (geen gemist rendement want geplaatst via een rentevrije lening) konden alle andere energetische investeringen betaald worden.
Gemist rendement is dan (n=1) niet van toepassing.

Ik heb de laatste jaren ook nog nooit 6% netto rendement op een spaarrekening ontvangen.
Geen idee hoe ik het rendement moet berekenen op de doorlopende uitkering op rentevrij geleend geld. :)

Mijn warmtepomp kocht ik al in 2013 en na jaren probleemloos gebruik vond ik dat niet veel te duur.
Al 12 jaar lang gasaansluiting en lopende gasrekeningen mee uitgespaard.

Ik zit ook in een ander uitgangspunt. Door te investeren in PV, WP, accu, ..... heb ik er ook niets anders voor moeten laten. Ik koop nog steeds wat ik wil. :)
Als ik een groter financieel risico neem door een accu aan te schaffen, wil ik sneller zekerheid hebben dat op zn minst mn geld terug is.
Dan wacht je toch nog tig jaren tot je het wel zeker weet.
De thuisaccu is dan nog niet interessant voor jou. Dat is ook een mogelijk antwoord.
Maar in een andere uitgangspositie kan het antwoord net omgekeerd zijn.

Zelf zie ik de investering in een accu niet als een financieel risico.
Je krijgt er immers per kerende goederen voor in de plaats.
Het rendement van een belegging op de beurs weet je pas wanneer kapitaal en winst worden uitgekeerd.
Tot dan is het een virtueel niet tastbaar iets.

BTW, de verwijzing naar "het potje" was bij wijze van spreken. Ik heb hier ook geen "potje" staan waar ik de uitkeringen van bv. PV en accu in stop. :+
Het was maar om in beeldspraak aan te geven dat alleen al de meeropbrengsten uit PV ruim voldoende zijn om de andere energetische investeringen mee te betalen en dat er daarnaast nog ruim voldoende middelen zijn om daar niets voor te moeten laten.
De een pot (pun intended) dan de meeropbrengsten op voor later en de ander doet er effectief wat mee.

[ Voor 41% gewijzigd door Independent op 11-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:18:
[...]
Daarnaast moet je voor een eerlijk vergelijk eigenlijk niet alleen de zonnepanelen, WP, of accu terugverdienen, maar ook het gemiste rendement.
Of mijn quote anders geduid: "zodra spaarpotje vol is, is er geld om die investering te doen."

Ik zie voor-en nadelen van de EMS stapsgewijs bij elkaar krijgen of in één keer. Om het in één keer te investeren dient het geld ervoor aanwezig te zijn of je moet je prioriteiten aanpassen. De voordelen die ik zie om het gefaseerd aan te schaffen zijn:
1 Voorkomen van n grote greep in je spaargeld in 1 keer;
2 Profiteren van de technische doorontwikkeling van de later aangeschafte apparaten;
3 Dalende prijzen van apparaten omdat ze meer gemeengoed worden al dan niet i.c.m. beschikbaar komende subsidies
4 Meer flexibiliteit m.b.t. beleid overheid en/of energiemaatschappijen.

Ik deel verder de mening dat er geen goed of fout is, want iedereen weegt zelf de voor-en nadelen tegen elkaar af en maakt de keuze waar men achter staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Ruben26 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:08:
[...]

Of mijn quote anders geduid: "zodra spaarpotje vol is, is er geld om die investering te doen."

Ik zie voor-en nadelen van de EMS stapsgewijs bij elkaar krijgen of in één keer. Om het in één keer te investeren dient het geld ervoor aanwezig te zijn of je moet je prioriteiten aanpassen. De voordelen die ik zie om het gefaseerd aan te schaffen zijn:
1 Voorkomen van n grote greep in je spaargeld in 1 keer;
2 Profiteren van de technische doorontwikkeling van de later aangeschafte apparaten;
3 Dalende prijzen van apparaten omdat ze meer gemeengoed worden al dan niet i.c.m. beschikbaar komende subsidies
4 Meer flexibiliteit m.b.t. beleid overheid en/of energiemaatschappijen.

Ik deel verder de mening dat er geen goed of fout is, want iedereen weegt zelf de voor-en nadelen tegen elkaar af en maakt de keuze waar men achter staat.
Volgens mij zijn er ook steeds veranderende omstandigheden waardoor je eigenlijk wel de volgende stap moet nemen al je de eerdere stap hebt genomen. Zoals de WP-PV combi vanwege salderen, dan nog meer PV vanwege de energiecrisis waardoor je een leuk zakcentje kunt verdienen, daarna weer een BEV omdat je het aan de straatstenen niet meer kwijt kunt. En dan heb je dus alles elektrisch en is een buffertje van 10kWh weer super handig omdat het salderen afgeschaft wordt. Je wordt er dus een beetje ingerold.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Niks mis met deze aanpak, maar.... je kunt niet zo maar ongestraft nieuwe batterijen bijplaatsen bij oude(re) batterijen. Let daar wel op, niet ieder systeem vindt dat fijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 06:44
daemonix schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 02:00:
[...]

Niks mis met deze aanpak, maar.... je kunt niet zo maar ongestraft nieuwe batterijen bijplaatsen bij oude(re) batterijen. Let daar wel op, niet ieder systeem vindt dat fijn.
Als het hetzelfde merk (en vaak type) batterijen zijn is dit vaak prima mogelijk. Koop een merk waarbij je de BMS kunt daisy chainen. Zet ze parallel en het werkt. Door de hogere weerstand van de oude batterij zorgt het er zelfs voor dat de nieuwe meer voor zijn kiezen krijgt en sneller gaat degraderen dan de oude, waardoor ze juist weer levellen. Bij aansluiten wel even voltages/SOC matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Is het al een beetje duidelijk welke van de thuisbatterijen kunnen werken zonder cloud of door blijven werken bij het uitvallen van internet?

Vooralsnog alleen de batterij van Homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
ELD schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:05:
Is het al een beetje duidelijk welke van de thuisbatterijen kunnen werken zonder cloud of door blijven werken bij het uitvallen van internet?

De batterijen doen het wel. Het gaat om de omvormer ;).

Uitval van internet als in ook geen lokaal netwerk of geen verbinding naar buiten? Als dat eerste het geval is werken alleen de omvormers die zelf he hoofdaansluiting monitoren zonder tussenkomst van je router.

[ Voor 14% gewijzigd door Impossibl3 op 12-04-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc

Ik ben de afgelopen weken de wereld van home assistant ingedoken om juist de besturing mijn omvormer en batterij van het internet af te krijgen :P (Deye heeft ooit al inverters uitgeschakeld/geransomed in Pakistan en UK wegens licentie problemen)

Ik gok dat je de batterij gebruikt voor de handel en daarom afhankelijker bent van het internet voor de aansturing. Het gaat je, gok ik, om deze aansturingssoftware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

Victron.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
deejeebv schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:01:
[...]

Dat betekent dus ook dat het maar zeer de vraag is of je de investering in een thuisbatterij terugverdient.
Het plaatje bij mij ziet er over dit jaar tot nu toe zo uit:
[Afbeelding]
Daar zitten natuurlijk de wintermaanden bij in. Kijk ik naar maart en april dan zit ik op 72% van mijn verbuik direct uit de panelen, maar heb ik toch 55% van mijn opwek teruggeleverd.
[Afbeelding]
Ik heb wel het 'geluk'dat ik veel thuis werk, dus de auto vaak overdag aan de lader kan.
Sorry maar ik ga dat niet zo diep analyseren en zeker niet iedere post afzonderlijk benchmarken.
Zonnepanelen, batterij en EV beschouw ik als 1 geheel waarbij de som van de 3 delen samen mij een beter rendement oplevert van mijn totale investering.

PS: Ik heb ook de luxe dat mijn auto overdag kan laden. Zalig gevoel als de zon overuren maakt zoals nu 👏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 12:20
woutervt schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:56:
Ik heb nu thuis op mijn homeassistant deze batterij simulator draaien. Een fictieve 5kwh accu ingesteld en ik ben nu van plan dit even een winter door te laten draaien voordat ik investeringskeuzes doe. Wellicht zou ik ook nog een 2e fictieve accu van 2.5kwh kunnen toevoegen voor meer inzicht. Je kan met de simulatie mooi zien wanneer de accu zou laden en ontladen. Simulatie draai ik puur op zo min mogelijk terugleveren. Dus niet handelen met dynamische prijzen.

https://github.com/hif2k1/battery_sim
Ik heb deze simulator nu ook draaien.

Wat me wel opviel is dat de efficiencies van de voor geconfigureerde batterijen aan de optimistische kant is. Voor de Homewizard heeft die een default efficiency van 95%, terwijl die uit de test van meneer Ketelklets een efficiency van 79% à 80% had. De praktijk efficiency is natuurlijk wel afhankelijk van allerlei variabelen zoals je energieverbruik en opwek over de dag. Hoe meer de omvormer idled hoe minder efficient geloof ik.
Zelf heb ik hem op 80% gezet om een wat realistischer scenario te krijgen.

Daarnaast zou het handig zijn om de simulator op je historische data te kunnen laten draaien.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:21
Ruben26 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:59:
[...]
Zo zelfvoorzienend mogelijk zijn is einddoel en wil beleid energiemaatschappijen 'voor' blijven. Maar ik heb het er niet voor over om dat doel financieel in één keer te bereiken/op te hoesten. Ik wil ook geld overhouden voor andere leuke dingen. Op manier waarop ik dit nu doe kost het qua het na die eerste investering niets extra's meer en kom ik er uiteindelijk ook.

Ik vind het overigens geen ramp dat die panelen zich niet direct terugverdienen want daar koop ik al die andere apparaten van die bijdragen aan dat einddoel.
Mijn perspectief hierop: ik heb gigantisch geïsoleerd, verduurzaamd, gasverbruik teruggebracht van 1200m3 naar 200m2 en betaal nog steeds 101 euro per maand.

Als we allemaal minder verbruiken, gaan gewoon de vaste kosten omhoog. Met het zwalkende, kortetermijndenken in de politiek en de sterke positie van het bedrijfsleven, ga je dit gevecht misschien niet winnen. Uiteindelijk betaal je een NOM-abonnement voor de vaste kosten als iedereen die het kan betalen bij de accuboer is langsgeweest.

Richt je eerst op wat je belangrijk vindt, maak keuzes waar je met je hoofd achter staat (b.v. zo min mogelijk CO2 uitstoot), en geniet van het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-09 16:27
huh? van 1200m3 terug naar 200m3?? heb je dan een andere verwarmingsbron erbij?
houtkachel's? warmtepomp(en) ?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
sendermen schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:25:
[...]
Mijn perspectief hierop: ik heb gigantisch geïsoleerd, verduurzaamd, gasverbruik teruggebracht van 1200m3 naar 200m2 en betaal nog steeds 101 euro per maand.

Als we allemaal minder verbruiken, gaan gewoon de vaste kosten omhoog. Met het zwalkende, kortetermijndenken in de politiek en de sterke positie van het bedrijfsleven, ga je dit gevecht misschien niet winnen. Uiteindelijk betaal je een NOM-abonnement voor de vaste kosten als iedereen die het kan betalen bij de accuboer is langsgeweest.

Richt je eerst op wat je belangrijk vindt, maak keuzes waar je met je hoofd achter staat (b.v. zo min mogelijk CO2 uitstoot), en geniet van het leven.
Lijkt me sterk dat je minus de vaste kosten ruim 4 euro per m3 betaalt. Wat zou je nu betalen met 1200m3?
Ergens gaat er iets helemaal mis met je sommetje en/of ik denk dat het verschil zit in elektra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
[...]
Als we allemaal minder verbruiken, gaan gewoon de vaste kosten omhoog.
Toch een reden te meer om zo vlug mogelijk (totaal) onafhankelijk te worden van centrale productie?
Het ene moet uiteraard niet noodzakelijk het andere uitsluiten.
Omdat ik al jaren geen energierekeningen meer te betalen heb, geen gasaansluiting en al jaren elektrisch rij ga ik niet minder van het leven genieten. :)
Integendeel zelfs. :)
Ik betaal nu een 170 € vaste kosten.... per jaar (40% meer dan een jaar geleden).
Dat recupereer ik dan - na salderen - nog eens ruim via de terugleververgoedingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 13-04-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
[...]

Voor mij is het simpel, gaan die vaste lasten hoger worden. Dan de investering in een kleine diesel generator. (Welke ik simpelweg aan mijn hybride omvormer kan koppelen.) En dan offgrid gaan.

Stap ik daar op over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 04:41
zalkc schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:20:
[...]
Ik ben de afgelopen weken de wereld van home assistant ingedoken om juist de besturing mijn omvormer en batterij van het internet af te krijgen :P (Deye heeft ooit al inverters uitgeschakeld/geransomed in Pakistan en UK wegens licentie problemen)

Ik gok dat je de batterij gebruikt voor de handel en daarom afhankelijker bent van het internet voor de aansturing. Het gaat je, gok ik, om deze aansturingssoftware?
Heb je onderbouwing voor de Deye claim.
Het vrij onduidelijk of de accounts van meer dan 1 persoon die het de wereld in heeft geholpen, zijn.
De handelaar van Puerto Rico, heeft toegegeven dat die van hem photoshop waren, die bij klanten zouden hangen.

Het gaat hier ook nog eens om 1 fase EU modelen (50Hz 230V AC), die in splitfase netwerk regio (60Hz 110V) worden gebruikt.
Het kan met een trafo met middenaftakking, maar dat komt met extra verlies en een brom van de trafo, daar er die ook de soldeerbout hebben gebruikt voor aanpassingen.

De reden is dat een Deye 1f 16kW in splitfase regio te gebruiken waar Sol-Ark (ook door Deye gemaakt) exclusief verkoop heeft zo interessant is, dat deze 30-40% van de prijs zijn (mits niet direct vanuit China geimporteerd) en Sol-Ark geen model in het vermogen heeft., na de 12kW.

Met aanpassingen op de print zelf loop je wel het risico dat een firmware update, roet in eten gooit.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:25:
[...]

Voor mij is het simpel, gaan die vaste lasten hoger worden. Dan de investering in een kleine diesel generator. (Welke ik simpelweg aan mijn hybride omvormer kan koppelen.) En dan offgrid gaan.

Stap ik daar op over.
Ik vind die multiplussen al brommen. Dan ga ik voor een setje van EnapterAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Zs5U0jjVIPf0H-ORd2TWBsL4zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFggn0AJ2vWsqxYu7BD50Q7c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Domba schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:16:
[...]

Heb je onderbouwing voor de Deye claim.
Het vrij onduidelijk of de accounts van meer dan 1 persoon die het de wereld in heeft geholpen, zijn.
De handelaar van Puerto Rico, heeft toegegeven dat die van hem photoshop waren, die bij klanten zouden hangen.

Het gaat hier ook nog eens om 1 fase EU modelen (50Hz 230V AC), die in splitfase netwerk regio (60Hz 110V) worden gebruikt.
Het kan met een trafo met middenaftakking, maar dat komt met extra verlies en een brom van de trafo, daar er die ook de soldeerbout hebben gebruikt voor aanpassingen.

De reden is dat een Deye 1f 16kW in splitfase regio te gebruiken waar Sol-Ark (ook door Deye gemaakt) exclusief verkoop heeft zo interessant is, dat deze 30-40% van de prijs zijn (mits niet direct vanuit China geimporteerd) en Sol-Ark geen model in het vermogen heeft., na de 12kW.

Met aanpassingen op de print zelf loop je wel het risico dat een firmware update, roet in eten gooit.
Ik kwam het ergens tegen en ben er verder niet veel dieper ingedoken. Het was voor mij meer de bewustwording dat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba

Deye

Mijn hybrides hebben vanaf 2022 geen internet connectie, eventuele firmware updates kan ook lokaal met een laptop/tablet.

Als ook dat ik standaard al delen van de dag zonder netaansluiting draai, een relais aangestuurd vanuit homeassitant onderbreekt de netaansluiting.
Reden was mij lokale netkwaliteit in 2022/2023, neveneffect is dat ik ~180kWh/jaar minder overall verlies heb en overall efficientie op jaarbasis >90% heb.
(Op moment 2024/2025 gaat het redelijk met de netkwaliteit, die ik wel continue monitor, afgelopen maanden wel een langzame verslechtering, maar binnenkort komt een volgende netverzwaring gereed in mijn regio)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:25:
[...]

Stap ik daar op over.
Off grid gaan lijkt mij ook wel wat. Maar of een dieselgenerator daarvoor nu de oplossing is betwijfel ik. Ik denk dat een netaansluiting goedkoper is met de teruggave van de energiebelasting en meer zekerheid biedt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
PeterZ(on) schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:56:
[...]

Off grid gaan lijkt mij ook wel wat. Maar of een dieselgenerator daarvoor nu de oplossing is betwijfel ik. Ik denk dat een netaansluiting goedkoper is met de teruggave van de energiebelasting en meer zekerheid biedt.
Was ook stiekem een beetje een grapje, en heb de optie open staan. Maar dan moet de netbeheerderskosten wel enorm omhoog gaan. Denk niet dat mensen dat accepteren. Op dit moment moet ik eerlijk toegeven dat 3x25A nog hardstikke te betalen is. Zelfs als het voor mij 4x over de kop zou gaan.

Het moet wel heel gek worden, moet een dieselgenerator voor in de wintermaanden uit kunnen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:59:
[...]

Was ook stiekem een beetje een grapje, en heb de optie open staan. Maar dan moet de netbeheerderskosten wel enorm omhoog gaan. Denk niet dat mensen dat accepteren. Op dit moment moet ik eerlijk toegeven dat 3x25A nog hardstikke te betalen is. Zelfs als het voor mij 4x over de kop zou gaan.

Het moet wel heel gek worden, moet een dieselgenerator voor in de wintermaanden uit kunnen. :9
Ik denk eerder aan bijvoorbeeld een systeem waarbij teveel geproduceerde pv-stroom kan worden omgezet in waterstof die dan in de winter weer kan worden omgezet in stroom. Die systemen bestaan al maar zijn nog te duur en te groot voor particulier gebruik. En ook daar zijn onderhoudskosten mee gemoeid zodat een netaansluiting al meer zekerheid bied en goedkoper is. Voorlopig hou ik het maar bij een thuisaccu om de nacht te overbruggen en voor noodstroom.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:22

Ankh

|true

Naar aanleiding van deze post: Investeren in extra panelen of accu? heb ik maar eens de battery_sim bij mij geïnstalleerd op HA. Ben benieuwd naar wat het mij virtueel mij brengt. Toch maar even aan het rond snuffelen qua accu, zoals een sessy..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zalkc schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:39:
[...]
Ik kwam het ergens tegen en ben er verder niet veel dieper ingedoken. Het was voor mij meer de bewustwording dat het kan.
In principe kan het.
Maar Deye verspreidt ook de firmware updates als bin-files en moet je een wel aanknoopings-punt kunnen vinden, firmware is voor meerdere modelen en meeste versies zijn niet regio specifiek die voor EU hebben ook splitfase settings in de firmware, alleen is fysiek niet de 2L+N+PE aanwezig (Gridconnnectionform)
Maar de belangrijkste is dat een Deye SUN 1fase 16k ~2000/euro/st is en een vergelijkbare Solar Ark 15k-2P via originele import 6000-9000 euro/st

Het is daar redelijk normale praktijk om via grijze import "iets" wat gunstiger aan te kunnen aanbieden, zo ookdeze (zie iets lager de specs) die zijn wel van EU 3 fase model, niet Deye-SUN 8k SG01LP1-US, die uit productie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
PeterZ(on) schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:11:
[...]

Ik denk eerder aan bijvoorbeeld een systeem waarbij teveel geproduceerde pv-stroom kan worden omgezet in waterstof die dan in de winter weer kan worden omgezet in stroom. Die systemen bestaan al maar zijn nog te duur en te groot voor particulier gebruik. En ook daar zijn onderhoudskosten mee gemoeid zodat een netaansluiting al meer zekerheid bied en goedkoper is. Voorlopig hou ik het maar bij een thuisaccu om de nacht te overbruggen en voor noodstroom.
Het setje waarvan ik hier boven de foto poste is precies dat, waterstof maken en er weer stroom van maken in een vermogen van 1kW - 2kW, leuk voor thuis dus. Het is er dus wel voor particulier gebruik. Helaas heb je op dat punt te duur wel gelijk. Kost zo een ton, en dan heb je het schuurtje met opslagtanks er nog niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
En de nodige vergunningen om H2 op te slaan in een residentiële omgeving?
Voor dat geld plaats je minstens 400 kWh batterijopslag met 20 tot 40 keer zoveel vermogen.
ps. wandgeïsoleerde Multiplussen brommen al een eind minder en recente Quatro's II hoor je dan al helemaal niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 13-04-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Independent schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:05:
En de nodige vergunningen om H2 op te slaan in een residentiële omgeving?
Voor dat geld plaats je minstens 400 kWh batterijopslag met 20 tot 40 keer zoveel vermogen.
ps. wandgeïsoleerde Multiplussen brommen al een eind minder en recente Quatro's II hoor je dan al helemaal niet meer.
Meer vermogen als 2 kW heb je echt niet nodig, doe je natuurlijk icm accu's. Als ik hier een winter moet overbruggen heb ik zeker 2000kWh nodig, en daar is een accu toch duurder als een ton in zo'n formaat.

Heb vorige week een bedrijf gesproken dat zijn hoofdkantoor off-grid gaat plaatsen met als hoofd voorziening H2, dat is in Polen, dus een vergelijkbaar klimaat. Een deel van de kosten verdienen ze terug omdat een off-grid perceel 3x goedkoper is. Het kan dus wel, maar je moet wel een beetje een fanaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Waarom zou ik - als ik toch al accu's heb - nog eens een ton extra uitgeven aan een bijkomende H2 installatie?

In de winter draait mijn full electric huis niet op 1 tot 2 kW.
Dan ga je toch al heel veel geld over de balk gooien om heel veel comfort in te leveren.

Maar uiteraard een totaal andere usercase.
Zelf heb ik helemaal geen 2000 kWh nodig om de winter te overbruggen.
En zelfs geen 400 kWh accu opslag.
Kan (hier toch) met veel minder opslag want de dagen dat PV nul produceert zijn op de vingers van één hand te tellen. :)

De energetisch "kwaadste maanden" van dit jaar zijn al half achter de rug (jan en half februari en dan komt voor de andere helft nog half november en december) en heb tot nu toe minder dan 2 kWh van het net afgenomen. Voor die 2 kWh (laat het er op jaarbasis dan nog een tiental zijn) ga ik heus geen ruimte opofferen en een ton extra uitgeven om off grid te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:59:
[...]

Maar LPG komt toch wel in de buurt, zeker met 48 volt generator

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Maar LPG maakt je, net zo min als diesel/benzine in de BeNeLux, ook niet energetisch onafhankelijk van een derde partij.
Ik ken weinig huishoudens met een gasbel of oliebron annex raffinaderij in eigen tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Independent schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:23:
Waarom zou ik - als ik toch al accu's heb - nog eens een ton extra uitgeven aan een bijkomende H2 installatie?

In de winter draait mijn full electric huis niet op 1 tot 2 kW.
Dan ga je toch al heel veel geld over de balk gooien om heel veel comfort in te leveren.

Maar uiteraard een totaal andere usercase.
Zelf heb ik helemaal geen 2000 kWh nodig om de winter te overbruggen.
En zelfs geen 400 kWh accu opslag.
Kan (hier toch) met veel minder opslag want de dagen dat PV nul produceert zijn op de vingers van één hand te tellen. :)

De energetisch "kwaadste maanden" van dit jaar zijn al half achter de rug (jan en half februari en dan komt voor de andere helft nog half november en december) en heb tot nu toe minder dan 2 kWh van het net afgenomen. Voor die 2 kWh (laat het er op jaarbasis dan nog een tiental zijn) ga ik heus geen ruimte opofferen en een ton extra uitgeven om off grid te kunnen zijn.
Als ik hier in december een paar weken dichte bewolking heb met nachten onder nul gaat de afname teller gewoon lopen in oost nederland. Dit is natuurlijk al niet te vergelijken met de situatie in Belgie. En natuurlijk ga ik die ton ook niet uitgeven, dan moet het maar wat net-afname zijn. Maar het spreekt me wel veel meer aan als een diesel aggregaat, het broeit wel bij mij om eens iets op 100W schaal te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Srednier schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:00:
[...]

Het setje waarvan ik hier boven de foto poste is precies dat, waterstof maken en er weer stroom van maken in een vermogen van 1kW - 2kW, leuk voor thuis dus. Het is er dus wel voor particulier gebruik. Helaas heb je op dat punt te duur wel gelijk. Kost zo een ton, en dan heb je het schuurtje met opslagtanks er nog niet bij.
Dat is dan denk ik een ander product dan ik voor ogen had. Dat komt uit het noorden van Duitsland en ontwikkeld door een daar woonachtige Turkse ingenieur staat mij bij. De naam was ook anders en was nog niet uit ontwikkeld. Was ook goedkoper in eerste instantie maar ging later ook richting een 100k euro. Is te vinden op het kanaal van Move Electric op YT. Maar voor mij allemaal nog te duur en te complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Srednier schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:35:
[...]
Als ik hier in december een paar weken dichte bewolking heb met nachten onder nul gaat de afname teller gewoon lopen in oost nederland. Dit is natuurlijk al niet te vergelijken met de situatie in Belgie.
Inderdaad niet te vergelijken.
In zo'n situatie gaat hier dan gewoon de houtkachel aan.
Dat vraagt zo'n 5 tot 10W gedurende tien uur per etmaal. Dat kan de thuisaccu zelfs in december trekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Independent schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:49:
[...]

Dat vraagt zo'n 5 tot 10W gedurende tien uur per etmaal. Dat kan de thuisaccu zelfs in december trekken. :)
Ik heb dan weer maar 3 bomen in de tuin. Dat hou ik dus maar 1 jaar vol :) en geen apples en peren meer ;(

Ook steeds meer geluiden om houtstook te verbieden, dus dat heeft sowieso geen toekomst hier ook al had ik een flink bos in de achtertuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
De enige geluiden die ik nu vanuit de bomen hoor zijn vogels en geen verbodsbepalingen. :)
Gelukkig in België nog altijd een meer realistische verdraagzame mentaliteit dan het zwaaiende vingertje. :)
De bomen groeien hier vlugger terug bij dan ik het verstookt krijg. _/-\o_
Voor de prijs van zo één H2 installatie koop je hier een paar ha bos en dat levert je dan een onuitputtelijke hernieuwbare energiebron op.

De dag dat ze in België de houtstook verbieden breekt er een revolutie uit. :+

Ik heb het er voor de gelegenheid nog eens op nagekeken.
Het aantal dagen dat in de winter 2024/2025 de gemiddelde etmaaltemperatuur onder de 0°C zat zijn er tot op heden exact negen.
Het aantal dagen dat de max. dagtemperatuur niet boven het vriespunt uitkwam was er exact één (en dat was dan nog eens -0,3°C dus kantje boordje).
Dat stoken valt in de praktijk tegenwoordig nogal mee.

Voor 100.000 € koop ik momenteel 333.333 kWh stroom in.
A rato van 2000 kWh per jaar is dat goed voor 166 winters.
Dat wordt het dus ook niet. :)

[ Voor 63% gewijzigd door Independent op 13-04-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Naast Victron kan dit nu ook met de Zendure accu's icm Shelly 3EM.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Independent schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:30:
Maar LPG maakt je, net zo min als diesel/benzine in de BeNeLux, ook niet energetisch onafhankelijk van een derde partij.
Ik ken weinig huishoudens met een gasbel of oliebron annex raffinaderij in eigen tuin.
Dat boeit mij ook niet, gaat om mijn portemonee. Ik haal de LPG zeer graag bij jullie in België voor 60 cent haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Independent schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:49:
[...]

Ik gebruik dan een pellets ketel, die helaas wel 200 watt gebruikt.
En de pellets weer goedkoop uit België....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
M.b.t. het blijven werken van het batterijsysteem bij uitval internet: ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de software die inzicht geeft in de status van het systeem en veelal cloud gebaseerd zijn. En dus niet beschikbaar zijn in een offline situatie. En het blijven functioneren van het batterijsysteem.

Kijk ik naar mijn SMA systeem: SunnyPortal (de cloud gebaseerde omgeving van SMA) is uiteraard niet beschikbaar als er geen internet is. In het geval van een stroomstoring waardoor de noodstroom inschakelt werkt het systeem echter wel gewoon en kan ik de status opvragen via de webinterface op de hybride omvormer in mijn lokale netwerk (en niet via SunnyPortal).

Ook bij een internetstoring zonder stroomstoring blijft het systeem werken. Ik mag hopen dat dat voor alle systemen geldt? De metingen gebeuren toch lokaal via de P1 meter of via CT klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
PeterZ(on) schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:11:
Ik denk eerder aan bijvoorbeeld een systeem waarbij teveel geproduceerde pv-stroom kan worden omgezet in waterstof die dan in de winter weer kan worden omgezet in stroom.
Je kan elektriciteit rondom de hele wereld getransporteerd hebben voordat je op het verlies komt van de omzetting naar waterstof t.b.v. gebruik voor verwarming. Waterstof voor seizoensopslag is al een geen goed idee op grid schaal maar op particuliere schaal is het helemaal geen zinnige overweging.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:10:
[...]

Dat boeit mij ook niet, gaat om mijn portemonee. Ik haal de LPG zeer graag bij jullie in België voor 60 cent haha
Mij gaat het ook om de energierekening.
PV is al lang afbetaald en iedere kWh die eruit komt (en ook in de thuisaccus) is dus gratis en vraagt geen extra infra van H2 of ander gasopslagtanks noch op en af gerij om het in te voeren vanuit het buitenland. Haha (sic).
En wanneer dat niet zou volstaan komt (in mijn user case) hier in België de stroom nog gewoon uit het net voor een all in prijs van rond de 20 cent/kWh.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 14-04-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:46:
[...]

Je kan elektriciteit rondom de hele wereld getransporteerd hebben voordat je op het verlies komt van de omzetting naar waterstof t.b.v. gebruik voor verwarming. Waterstof voor seizoensopslag is al een geen goed idee op grid schaal maar op particuliere schaal is het helemaal geen zinnige overweging.
Waterstof met stroom maken is alleen interessant als het echt echt over is of niets oplevert. Op grid schaal is dat niet aan de orde maar voor thuis zou het een optie zijn, mits betaalbaar en betrouwbaar. Andere mogelijkheden voor seizoensopslag ken ik niet of zijn in mijn geval niet toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PeterZ(on) schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:03:
Waterstof met stroom maken is alleen interessant als het echt echt over is of niets oplevert.
Maar dat is nu juist de grote misvatting. Als de investering en benodigd onderhoud in geen enkele verhouding staat tot de opbrengst (na aftrek van enorme verliezen) dan is er geen enkele logica om die energie op te vangen.

Dit is net zoiets als proberen te zorgen dat er geen water vanuit de rivieren naar zee stroomt omdat water schaars is. Of; net zoiets als Netflix heel de dag aan laten staan als je op je werk bent omdat je voor het abbonement hebt betaalt.

Als energie op dat moment geen waarde heeft zet die panelen dan gewoon uit. Dat teruglevering op dit moment geen waarde heeft op momenten dat energie wel waarde heeft is wanbeleid wat opgelost moet worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Op grid schaal is dat niet aan de orde maar voor thuis zou het een optie zijn, mits betaalbaar en betrouwbaar. Andere mogelijkheden voor seizoensopslag ken ik niet of zijn in mijn geval niet toepasbaar.
Juist andersom; op grit schaal zou het eventueel onder de juiste condities nog een optie kunnen zijn maar voor thuis juist helemaal niet. Er zijn allerlei mogelijkheden maar de eerst vraag is hoeveel opslag daadwerkelijk nodig is. Eerste prioritieit is overcapaciteit en transportcapaciteit.

Als je transportcapaciteit onbeperkt is (utopisch) dan heb je sowieso geen opslag nodig (het is altijd ergens zomer en het waait ook altijd ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:12:
Ik gebruik dan een pellets ketel, die helaas wel 200 watt gebruikt.
En de pellets weer goedkoop uit België....
Dan begrijp ik niet dat je naast een pelletkachel, massa's PV ook nog eens moet gaan sleuren LPG uit het buitenland?
Je hebt bijna een bedrijfsmatige PV installatie maar moet nog altijd uit het buitenland en tegen betaling liggen sleuren met pellets en LPG?

De houtkachel an sich verbruikt overigens geen stroom.
Het is de circulatiepomp tussen de warmtewisselaar in de kachel en de warmwaterboiler welke 5 tot 10 W verbruikt om het heet water in de kachel te transporteren naar de boiler.
Hout is hier ook gratis en op eigen domein en hernieuwbaar. Dus wel degelijk off grid en niet afhankelijk van de prijs en voorraad bij derden.
De houtkachel is een speksteenkachel van meer dan 2,5 ton. In feite dus eveneens een energetische warmteaccu. En onverslijtbaar. In de eerste plaats gebouwd om eventuele falende techniek van de warmtepompen te kunnen overbruggen.
Twee uur 8 tot 20 kg hout stoken geeft 24 tot 48 aangename warmte. En - in tegenstelling tot een generator - volstrekt geluid- en geurloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:28:
M.b.t. het blijven werken van het batterijsysteem bij uitval internet: ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de software die inzicht geeft in de status van het systeem en veelal cloud gebaseerd zijn. En dus niet beschikbaar zijn in een offline situatie. En het blijven functioneren van het batterijsysteem.
In een Victron ecosysteem dien je deze keuze ook niet te maken.
Ook zonder internetverbinding lokaal volledig inzicht in het functioneren van het systeem en toegang tot alle instellingen.
Niet via P1 meter en niet via CT klemmen maar via een UTP verbinding met de Cerbo GX en een eigen energiemeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Waterstof met stroom maken is alleen interessant als het echt echt over is of niets oplevert. Op grid schaal is dat niet aan de orde maar voor thuis zou het een optie zijn, mits betaalbaar en betrouwbaar. Andere mogelijkheden voor seizoensopslag ken ik niet of zijn in mijn geval niet toepasbaar.
Punt is dat in een goed geïsoleerde en georiënteerde woning met voldoende PV en accu opslag je helemaal geen seizoensopslag nodig hebt.

Je kan beter bij het begin beginnen en zorgen dat je het jaar rond comfortabel kan leven met zo weinig mogelijk energie ipv achteraan te beginnen en noodzakelijkerwijs duur te investeren (indien al mogelijk) door je niet aflatende ruime energiebehoeften proberen te coveren met allerlei seizoensoverbruggende systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Independent schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:11:
[...]

Dan begrijp ik niet dat je naast een pelletkachel, massa's PV ook nog eens moet gaan sleuren LPG uit het buitenland?
Je hebt bijna een bedrijfsmatige PV installatie maar moet nog altijd uit het buitenland en tegen betaling liggen sleuren met pellets en LPG?

De houtkachel an sich verbruikt overigens geen stroom.
Het is de circulatiepomp tussen de warmtewisselaar in de kachel en de warmwaterboiler welke 5 tot 10 W verbruikt om het heet water in de kachel te transporteren naar de boiler.
Hout is hier ook gratis en op eigen domein en hernieuwbaar. Dus wel degelijk off grid en niet afhankelijk van de prijs en voorraad bij derden.
De houtkachel is een speksteenkachel van meer dan 2,5 ton. In feite dus eveneens een energetische warmteaccu. En onverslijtbaar. In de eerste plaats gebouwd om eventuele falende techniek van de warmtepompen te kunnen overbruggen.
Twee uur 8 tot 20 kg hout stoken geeft 24 tot 48 aangename warmte. En - in tegenstelling tot een generator - volstrekt geluid- en geurloos.
De LPG is voor het aggregaat indien off grid.
PV is in winter niet voldoende. Zeker niet met wp aan, maar die zal dan ook helft van tijd uitgezet worden en vervangen worden door pellets ketel voor automatisch overdag de temp te behouden. Bij thuiskomst gezellig de hout CV kachel aan met hout blokken ,die weer goedkoper zijn dan pellets.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
[...]

Mee eens. Er zijn bedrijven die het geprobeerd hebben maar bijvoorbeeld Picea was geen succes: https://www.homepowersolutions.de/. Bovendien, wanneer ik 10 cylinders waterstof bij 700 bar in de tuin heb staan dan vinden niet alleen de buren daar wat van, maar de brandweer ook. Ook met zoutaccu's, solar freezers, hydrobags, kom je de winter niet door. Oplossingen als De Borg T4 lopen ook nog niet hard.
Hoe dan ook, niets mis met out-of-de-box denken, we blijven hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:46:
[...]

Holger Laudelei heeft al eens zijn idee gepresenteerd om op de evenaar rond om de wereld voldoende pv te leggen zodat er wereldwijd dag en nacht voldoende stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:20:
De LPG is voor het aggregaat indien off grid.
PV is in winter niet voldoende. Zeker niet met wp aan, maar die zal dan ook helft van tijd uitgezet worden en vervangen worden door pellets ketel voor automatisch overdag de temp te behouden. Bij thuiskomst gezellig de hout CV kachel aan met hout blokken ,die weer goedkoper zijn dan pellets.
Ieder zijn eigen uitgangspunten maar in dat geval had ik het geld voor een LPG aggregaat, gesleur met gas, een houtkachel, pelletkachel en gesleur met pellets initieel toch in een betere isolatie van de woning gestoken. Was ik er eenmalig vanaf geweest en kon de woning verder op PV, WP en accu.

Voor de zeldzame keren dat gelijktijdig het lokale grid niet beschikbaar is en er een aanhoudende dunkelflaute heerst koppel ik de accu van de BEV dan wel aan de woning om de boel draaiende te houden.
De dag dat er nergens meer stroom kan geladen worden zal het al even problematisch zijn om nog ergens aan gas of pellets te geraken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:07:
[...]

Maar dat is nu juist de grote misvatting. Als de investering en benodigd onderhoud in geen enkele verhouding staat tot de opbrengst (na aftrek van enorme verliezen) dan is er geen enkele logica om die energie op te vangen.

Dit is net zoiets als proberen te zorgen dat er geen water vanuit de rivieren naar zee stroomt omdat water schaars is. Of; net zoiets als Netflix heel de dag aan laten staan als je op je werk bent omdat je voor het abbonement hebt betaalt.

Als energie op dat moment geen waarde heeft zet die panelen dan gewoon uit. Dat teruglevering op dit moment geen waarde heeft op momenten dat energie wel waarde heeft is wanbeleid wat opgelost moet worden.
Als het voor mij uit kan zal dat voor meer mensen kunnen werken, het is ook maar net hoe je rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
PeterZ(on) schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:29:
[...]

Holger Laudelei heeft al eens zijn idee gepresenteerd om op de evenaar rond om de wereld voldoende pv te leggen zodat er wereldwijd dag en nacht voldoende stroom is.
Leuk idee maar zolang niet in de praktijk gebracht (idem voor H2 voor huishoudens) niet meer dan dat: een leuk idee en dan terug verder met de praktijk van elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:10:
[...]

Juist andersom; op grit schaal zou het eventueel onder de juiste condities nog een optie kunnen zijn maar voor thuis juist helemaal niet. Er zijn allerlei mogelijkheden maar de eerst vraag is hoeveel opslag daadwerkelijk nodig is. Eerste prioritieit is overcapaciteit en transportcapaciteit.

Als je transportcapaciteit onbeperkt is (utopisch) dan heb je sowieso geen opslag nodig (het is altijd ergens zomer en het waait ook altijd ergens).
We hebben toch jaren lang de stroomvoorziening op grote schaal gehad. We moeten voor een efficiënte stroomvoorziening weer gewoon terug naar die situatie. Hebben we al die pv panelen en omvormers ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PeterZ(on) schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:32:
Als het voor mij uit kan zal dat voor meer mensen kunnen werken, het is ook maar net hoe je rekent.
Ja, maar voor jou kan het dan ook helemaal niet uit; ongeacht hoe je rekent. Dit kan ik zeggen zelfs zonder te weten waar je uberhaubt naar gekeken of aan gerekend hebt.

Al een wat ouder artikel maar de basis verandert niet, lees hem vooral eens door:
https://www.wattisduurzaa...om-is-keihard-kansloos-2/
Als het elektriciteitsverbruik blijft zoals het nu is, is de kans klein dat wind en zon samen meer dan 60% van de jaarproductie zullen leveren. Als de bestaande flexibele verbruikers gaan meehandelen op de elektriciteitsmarkt en er veel warmtepompen, elektrische boilers en stekkerauto’s bijkomen groeit het marktaandeel van wind en zon samen misschien tot 75% in 2040 of zelfs tot 90% in 2050. Maar 100% wordt het nooit.

En dat hoeft ook niet. Windturbines en zonnepanelen zijn goed betaalbaar, vrijwel overal toepasbaar en daarom inderdaad de hoofdrolspelers van de transitie. Maar vlak de bijrollen van bijvoorbeeld waterkracht, aardwarmte, biomassa en kernenergie niet uit. Die bijrollen zijn beeldbepalend. Elke procent elektriciteitsverbruik die niet door weersafhankelijke windturbines of zonnepanelen maar door duurzame regelbare alternatieven wordt geproduceerd, verkleint de behoefte aan opslag. En verkleint navenant de hoeveelheid overtollige kilowatturen die we zouden kunnen omzetten in waterstof.

[ Voor 67% gewijzigd door assje op 14-04-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PeterZ(on) schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:34:
We hebben toch jaren lang de stroomvoorziening op grote schaal gehad. We moeten voor een efficiënte stroomvoorziening weer gewoon terug naar die situatie. Hebben we al die pv panelen en omvormers ook niet nodig.
We hebben nog ongeveer 3x zoveel zonnepanelen en windenergie nodig. Een zonnepaneel waarvan 50% van de opbrengst gebruikt word is nog altijd zinvol.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 14-04-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Independent schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:19:
[...]

Punt is dat in een goed geïsoleerde en georiënteerde woning met voldoende PV en accu opslag je helemaal geen seizoensopslag nodig hebt.

Je kan beter bij het begin beginnen en zorgen dat je het jaar rond comfortabel kan leven met zo weinig mogelijk energie ipv achteraan te beginnen en noodzakelijkerwijs duur te investeren (indien al mogelijk) door je niet aflatende ruime energiebehoeften proberen te coveren met allerlei seizoensoverbruggende systemen.
Heb ik, mijn opbrengst is op jaarbasis ruim meer dan mijn verbruik, zelfs met EV erbij. In de wintermaanden levert pv bijna niets op en verbruik je het meest. Misschien met een optimaal gelegen en geïsoleerd huis dat je een eind komt. Nul op de meter is alleen mogelijk dankzij saldering. Uitzonderingen daargelaten.

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste