Ieder maakt zijn eigen motivatie. Er is dus geen "goede" of "verkeerde" motivatie.
Hier was het makkelijk: door het ultrahoge rendement op PV (geen gemist rendement want geplaatst via een rentevrije lening) konden alle andere energetische investeringen betaald worden.
Gemist rendement is dan (n=1) niet van toepassing.
Ik heb de laatste jaren ook nog nooit 6% netto rendement op een spaarrekening ontvangen.
Geen idee hoe ik het rendement moet berekenen op de doorlopende uitkering op rentevrij geleend geld.
Mijn warmtepomp kocht ik al in 2013 en na jaren probleemloos gebruik vond ik dat niet veel te duur.
Al 12 jaar lang gasaansluiting en lopende gasrekeningen mee uitgespaard.
Ik zit ook in een ander uitgangspunt. Door te investeren in PV, WP, accu, ..... heb ik er ook niets anders voor moeten laten. Ik koop nog steeds wat ik wil.

Als ik een groter financieel risico neem door een accu aan te schaffen, wil ik sneller zekerheid hebben dat op zn minst mn geld terug is.
Dan wacht je toch nog tig jaren tot je het wel zeker weet.
De thuisaccu is dan nog niet interessant voor jou. Dat is ook een mogelijk antwoord.
Maar in een andere uitgangspositie kan het antwoord net omgekeerd zijn.
Zelf zie ik de investering in een accu niet als een financieel risico.
Je krijgt er immers per kerende goederen voor in de plaats.
Het rendement van een belegging op de beurs weet je pas wanneer kapitaal en winst worden uitgekeerd.
Tot dan is het een virtueel niet tastbaar iets.
BTW, de verwijzing naar "het potje" was bij wijze van spreken. Ik heb hier ook geen "potje" staan waar ik de uitkeringen van bv. PV en accu in stop.
Het was maar om in beeldspraak aan te geven dat alleen al de meeropbrengsten uit PV ruim voldoende zijn om de andere energetische investeringen mee te betalen en dat er daarnaast nog ruim voldoende middelen zijn om daar niets voor te moeten laten.
De een pot (pun intended) dan de meeropbrengsten op voor later en de ander doet er effectief wat mee.
[
Voor 41% gewijzigd door
Independent op 11-04-2025 18:57
]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.