Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 21:37
Oilman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Makkelijk antwoord: Gewoon niets doen, nog lekker een jaar salderen en volgend jaar rond deze tijd eens gaan orienteren wat dan de opties zijn.

Stekkerbatterijen werkt enkel om het sluipverbruik te verminderen, als de wasmachine het water gaat verwarmen dan mis je nog 1200 Watt aan vermogen. Ga je koken dan kom je al helemaal veel vermogen te kort. De ontwikkelingen gaan behoorlijk snel, mogelijk koop je volgend jaar voor hetzelfde geldt een veel capabeler systeem, dat bijv wel in eilandmodus kan werken.
Da's maar net de vraag of het aanbod volgend jaar beter is en de prijs lager. Mocht er een ware run komen op thuisbatterijen dan is de vraag hoog en aanbod laag en dan ga je de hoofdprijs betalen. Net zoals met de zonnepanelen is gebeurd. Tevens de vraag of BTW teruggave volgend jaar nog geldig is. Onze overheid is op zoek naar geld nu er meer aan defensie betaald moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:49
zalkc schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:10:
[...]

??

Wat bedoel je hier mee? Bedoel je niet piekverbuik? Want ik zie een stekkerbatterij niet direct sluipverbruik verminderen.
Het maximaal vermogen van 800 Watt is beperkend, dat werkt prima om het sluipverbruik 's nachts van 100-300 Watt vanuit de accu te kunnen voeden, zodat je niets uit het net trekt. Echter als je gewoon alle apparaten wilt blijven gebruiken zoals de meeste mensen het nu ook doen, dus gewoon aanzetten wanneer het uitkomt, dan kan je de meter niet op 0 houden, omdat de 800 Watt niet toereikend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
MajaMestreech schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Da's maar net de vraag of het aanbod volgend jaar beter is en de prijs lager. Mocht er een ware run komen op thuisbatterijen dan is de vraag hoog en aanbod laag en dan ga je de hoofdprijs betalen. Net zoals met de zonnepanelen is gebeurd. Tevens de vraag of BTW teruggave volgend jaar nog geldig is. Onze overheid is op zoek naar geld nu er meer aan defensie betaald moet worden.
Ik heb geen glazen bol, maar als je de prijsontwikkeling van de accu's van de laatste jaren bekijkt is er geen enkele reden om aan te nemen dat die volgend jaar plotseling duurder zouden worden.

Op het wereldwijde vraag van accu's doet Nederlandse wetgeving niets. Mee eens dat bepaalde installateurs de onwetende klant een poot uit zullen proberen te draaien, maar op Tweakers weten we toch wel beter. Of ik de accu nu koop of volgend jaar, dat zal niet bij de lokale installateur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
reneeke1970 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Die helft van de weg heeft met een mppt dus 3 procent verlies, doe je dit vanuit een ac lader heb je 12 procent verlies, dus dat is de winst voor dc-dc laden.
De andere helft van de weg kun je alleen maar dc-ac doen ja zonder je huis te verbouwen.
Dus een mppt lader van 300/500 euro bespaart 10 procent van je pv kWh
Dat is al iets anders dan je eerst schreef want toen zei je 3% versus 10/15%.
En nu is het ook nog niet volledig correct.
Op een AC lader heb je ook geen 12% verlies maar, afhankelijk van het vermogen, 8 tot 10%.
Je bespaart dus slechts 7%.
En de volledige RTE is dan 13% vs 20%.
Ik draai de 2 systemen.
De RTE op DC/DC - DC/AC zit op 13% verlies.
De RTE op DC/AC/DC - DC/AC zit op 19% verlies.

Je moet ook niet speciaal een MPPT regelaar aankopen wil je van scratch vanuit PV DC naar de accu krijgen. Dan kan je een hybride omvormer plaatsen. Deze doet in slechts één toestel beide.

Ieder systeem heeft zijn specifieke voor- en nadelen.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filip91
  • Laatst online: 17-09 07:34
[...]

Makkelijk antwoord: Gewoon niets doen, nog lekker een jaar salderen en volgend jaar rond deze tijd eens gaan orienteren wat dan de opties zijn.

Stekkerbatterijen werkt enkel om het sluipverbruik te verminderen, als de wasmachine het water gaat verwarmen dan mis je nog 1200 Watt aan vermogen. Ga je koken dan kom je al helemaal veel vermogen te kort. De ontwikkelingen gaan behoorlijk snel, mogelijk koop je volgend jaar voor hetzelfde geldt een veel capabeler systeem, dat bijv wel in eilandmodus kan werken.
Salderen is jammer genoeg geen optie (Belg, verbruik aan +30ct/kWh, injectie nog geen 5 ct/kWh).
Geen stekkerbatterij à 800W dus, mar dat is "the next best thing"? Dan kan ik van daaruit rekenen of het zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:27
[...]

In de praktijk valt dat hier reuze mee eigenlijk. Het verbruik dat overblijft van pieken is minimaal. Vooral omdat je het verbruik ook gedeeltelijk gecompenseerd wordt door eigen opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:37
Filip91 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:56:
[...]

Salderen is jammer genoeg geen optie (Belg, verbruik aan +30ct/kWh, injectie nog geen 5 ct/kWh).
Geen stekkerbatterij à 800W dus, mar dat is "the next best thing"? Dan kan ik van daaruit rekenen of het zin heeft.
25 cent verschil per kWh is een manier om een businesscase op te maken, in combinatie met zonnepanelen (die heb je al neem ik aan). Dan zou je zomers een deel van de injectie kunnen opslaan. Kijk wat je piekvermogen op de zonnepanelen is, daar een omvormer op afstemmen die een groot deel van die piek kan opvangen en bekijken hoe groot je batterij moet zijn. Afhankelijk van verbruik ook. Met zo'n financieel verschil tussen afname en teruglevering is wel een rendabel case te bouwen, schat ik in.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Het verschil van 25 cent/kWh zit 'm waarschijnlijk niet in de prijs van de energiecomponent.
Wanneer de prijs van de energiecomponent bv. 10 cent/kWh bedraagt zit er zonder salderingsregeling aan de afnamezijde nog een surplus van kosten zoals de vergoeding van de energieleverancier + netkosten + heffingen + BTW op dat alles.
Aan de terugleverzijde krijg je alleen de prijs van de energiecomponent min de vergoeding voor de leverancier.

Er zit ook verschil tussen de energiecontracten.
Zo betaalde ik in 2024 gemiddeld een 19 cent (incl. alle kosten) per kWh netafname en kreeg 7,5 cent voor teruglevering.
In 2025 is de verhouding 21/2 cent/kWh.
Maar door de thuisaccu en EV is er nauwelijks nog teruglevering. Moet je alleen zorgen dat je wat bijstuurt zodat er nog minder richting net gaat en je minder moet afnemen uit het net.
De "strijd" is nl. nooit gestreden. :)

Zonder salderingsregeling en zonder het wegstrepen van de energiebelasting tussen afname en teruglevering is zelfs een dynamisch energiecontract zelden interessant.
5 cent teruglevering is nog aan de hoge kant. Ik verwacht de komende jaren een steeds lagere nettovergoeding om nog stroom op het net te plaatsen tot betalen om je stroom nog kwijt te geraken op het net. Bij bepaalde Belgische energiecontracten zit de netto terugleververgoeding al tegen het nulpunt. Reken je er de vaste kosten bij dan kost het je eigenlijk al geld.

[ Voor 22% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 08:32 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:00
https://www.ad.nl/economi...rs-zijn-de-dupe~a4938d10/

Was hier al eerder genoemd, maar nu nemen andere media het ook over. Wat is het risico op een nog grotere cowboymarkt de komende 2 jaar? Of gaat de gemiddelde panelenbezitter niks doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
De "gemiddelde" panelenbezitter is de laatste jaren gewoon verwend geweest door het beleid en daar zo gewoon aan geraakt dat hij de oorspronkelijke doelstelling van zijn panelen ui the toog verloren is, nl. de productie afstemmen op eigen verbruik en het net is geen batterij. Een net is een transportmiddel dat altijd in evenwicht moet zijn.

En dan zijn we terug on topic: je eigen productie zoveel mogelijk lokaal bijhouden zodat je deze direct en indirect zelf kan verbruiken. Op je eigen stroom betaal je nog altijd geen vergoeding voor de leverancier, geen heffingen, geen netkosten en geen BTW.
Met voldoende PV en voldoende eigen opslag zal de energierekening ook de komende jaren met geen "duizend" euro stijgen en ben je als panelenbezitter ook niet de dupe.
De dupe waren en zijn nog steeds de eindgebruikers welke voor hun energievoorziening volledig afhankelijk waren en zullen zijn van energieaanvoer buiten huis.

Dat men na 2027 nog altijd wil werken met een terugleverboete + injectievergoeding begrijp ik niet. Dat is toch een onnodige stap te veel?
Schaf de terugleverboete af en geef alleen een injectievergoeding van - in dit geval - bv. 0,25 cent/kWh.
Administratieve vereenvoudiging. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:18
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:00:
[...]

Dat is al iets anders dan je eerst schreef want toen zei je 3% versus 10/15%.
En nu is het ook nog niet volledig correct.
Op een AC lader heb je ook geen 12% verlies maar, afhankelijk van het vermogen, 8 tot 10%.
Je bespaart dus slechts 7%.
Ik draai de 2 systemen.

Je moet ook niet speciaal een MPPT regelaar aankopen wil je van scratch vanuit PV DC naar de accu krijgen. Dan kan je een hybride omvormer plaatsen. Deze doet in slechts één toestel beide.

Ieder systeem heeft zijn specifieke voor- en nadelen.
Ik zeg precies hetzelfde want het gemiddelde van 10/15 is 12,5 procent. Ik maak er alleen jip en Janneke taal van voor jou.
En dan heb jij met je rte geluk, er zijn ook hybride omvormers die naar 30 procent gaan. Laatst over een thuis accu meting gelezen die zelfs naar 35 ging, ben alleen het merk even kwijt.
Maar goed, ik ga proberen rte van 6 te halen, met mppt laden 3 procent, en met micro omvormer ontladen wat ook weer 3 is, en 3+3=6 procent verlies.
Eigenlijk maar 3 procent verlies, want op normale wijze injecteren in het net gebeurt normaal ook al met 97 procent rendement, een enkele omvormer misschien 98.
Nu ik het zo schrijf heeft een mppt feitelijk 0 procent verlies tov reguliere PV omvormer naar het net toe.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:54
Filip91 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:30:
Iemand die me kan helpen om het bos door de bomen te zien? Wat is financieel de beste oplossing voor ons?

Wat achtergrond: Mitsubishi warmtepomp (vloerverwarming in nieuwbouw) en zonnepanelen (7650Wp, 18*425, met hybride omvormer van Huawei) zijn al aanwezig. We stellen ons nu de vraag of het loont om ook een batterij aan te schaffen, en welke dat dan is.

De opties waar we naar keken na wat opzoekingswerk:
1) 10kWh Huawei S0 zit rond de 5000 EUR (dus 500/kWh), waarbij we de plaatsing zelf kunnen doen. Nieuwere S1 met "slechts" 7kwh zit rond dezelfde prijs.

2) Stekkerbatterij: Maar welke? Marstek Venus komt op 1800eur voor 5Wh (dus 360/kWh). Nadeel: om een goede batterijkwaliteit te behouden is het aangeraden om max 800w te leveren dus afstoppen van piekverbruik is niet optimaal + batterijgrootte is idealiter 7kwh.
EvaPower 2600 voor 6kWh (433/kWh),…

3) Nieuwe inverter in combinatie met batterijpacks, bv https://titansolar.de/pro...kku-100ah-lifepo4-lithium. 1800 EUR voor 10kWh + de kost van de inverter + de installatie die ik mogelijks niet meer zelf kan doen (schoonvader is gepensioneerd elektricien, dus tot op bepaalde hoogte lukt dit nog).
Kijk eens op de site https://www.zelfenergiepr...ie-opslaan/thuisbatterij/
Daar wordt de thuisbatterij goed uitgelegd en geven ook de specificatie van de meest gangbare thuisbatterijen met prijzen. Ik denk dat een stekkerbatterij geen goede optie is.
Belangrijk is dat je goed inzicht moet hebben in je dagelijks gebruik in de winter inclusief je warmtepomp.
Uit ervaring kan ik zeggen dat je over voldoende laad en ontlaad capaciteit moet beschikken in combinatie met een dynamische energiecontract. Dan kan je de stroom inkopen op het laagst moment van de dag meestal in de nacht en overdag tussen 10 uur en 16.00 uur. en in de zomer kan je de stoom tegen een hogere prijs terugleveren namelijk juist een hoge prijs. Vandaag krijg ik berichten te zien dat je vanaf 2027 nagenoeg niets meer krijgt voor je opgewekte stroom. Als financiën een probleem is dan kan je altijd kijken of het nationaal warmtefonds een uitkomst biedt.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Ik zeg precies hetzelfde want het gemiddelde van 10/15 is 12,5 procent. Ik maak er alleen jip en Janneke taal van voor jou.
En dan heb jij met je rte geluk, er zijn ook hybride omvormers die naar 30 procent gaan. Laatst over een thuis accu meting gelezen die zelfs naar 35 ging, ben alleen het merk even kwijt.
Heeft weinig met geluk te maken maar met eerst jaren meten om de eigen situatie en behoeften te doorgronden, je in te lezen over de verschillende systemen en dan pas actie te ondernemen.
Ik heb jaren gelden bewust voor een retrofit systeem gekozen (waar na inlezen de RTE me welbekend was) gevolgd door een DC gekoppeld systeem.
De RTE bedraagt op retrofit 5 kWp nu 81% en op MPPT 10 kWp nu 87%.
Op termijn - wanneer de netkoppeling niet meer voordelig is - wordt de eerste 5 kWp ook verbouwd tot DC koppeling en bedraagt de RTE op de volledige 15 kWp minstens 87%.
En ik schrijf bewust minstens want tegen dan zullen er waarschijnlijk inverters/laders op de markt zijn met een nog hogere efficiëntie. De RTE kan in de toekomst dus alleen maar verbeteren.
Maar goed, ik ga proberen rte van 6 te halen, met mppt laden 3 procent, en met micro omvormer ontladen wat ook weer 3 is, en 3+3=6 procent verlies.
Eigenlijk maar 3 procent verlies, want op normale wijze injecteren in het net gebeurt normaal ook al met 97 procent rendement, een enkele omvormer misschien 98.
Nu ik het zo schrijf heeft een mppt feitelijk 0 procent verlies tov reguliere PV omvormer naar het net toe.
Zoals je het nu schrijft ben je jezelf gewoon rijk aan het rekenen. :)
Uiteraard is het verlies kleiner bij omvormers met een lager vermogen. Maar op lage vermogens draai je doorgaans geen volledig huishouden.
En RTE is de Round Trip efficiëntie. Niet een eenzijdige berekening maar het netto totaal wat er vanuit de productie eerst inging en aan de andere zijde nog beschikbaar is voor de verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Interessant die RTE, maar mijn inziens interessanter is de systeemefficientie. Dus efficientie inclusief verbruik van de benodigde systemen (omvormers ed) zelf. Tussen die twee kan afhankelijk van de gebruikte apparatuur een behoorlijk verschil zitten. En als we onderlinge efficientie gaan vergelijken, dan moeten we in ieder geval er voor zorgen dat we over hetzelfde soort efficientie spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Heeft weinig met geluk te maken maar met eerst jaren meten om de eigen situatie en behoeften te doorgronden, je in te lezen over de verschillende systemen en dan pas actie te ondernemen.
Ik heb jaren gelden bewust voor een retrofit systeem gekozen (waar na inlezen de RTE me welbekend was) gevolgd door een DC gekoppeld systeem.
De RTE bedraagt op retrofit 5 kWp nu 81% en op MPPT 10 kWp nu 87%.
Op termijn - wanneer de netkoppeling niet meer voordelig is - wordt de eerste 5 kWp ook verbouwd tot DC koppeling en bedraagt de RTE op de volledige 15 kWp minstens 87%.
En ik schrijf bewust minstens want tegen dan zullen er waarschijnlijk inverters/laders op de markt zijn met een nog hogere efficiëntie. De RTE kan in de toekomst dus alleen maar verbeteren.

Als niet techneut kan ik dit niet volgend

Zoals je het nu schrijft ben je jezelf gewoon rijk aan het rekenen. :)
Uiteraard is het verlies kleiner bij omvormers met een lager vermogen. Maar op lage vermogens draai je doorgaans geen volledig huishouden.
En RTE is de Round Trip efficiëntie. Niet een eenzijdige berekening maar het netto totaal wat er vanuit de productie eerst inging en aan de andere zijde nog beschikbaar is voor de verbruikers.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:30:
Interessant die RTE, maar mijn inziens interessanter is de systeemefficientie. Dus efficientie inclusief verbruik van de benodigde systemen (omvormers ed) zelf. Tussen die twee kan afhankelijk van de gebruikte apparatuur een behoorlijk verschil zitten. En als we onderlinge efficientie gaan vergelijken, dan moeten we in ieder geval er voor zorgen dat we over hetzelfde soort efficientie spreken.
Daarin heb je gelijk.
RTE is voor mij incl. eigen verbruik systeem gerekend en op jaarbasis.
Op dag of uurbasis krijg je een verkeerd beeld.
De inverters verbruiken afhankelijk van de instelling op reactietijd een 5W tot 18W in standbymodus tot 50W laden/ontladen op vol vermogen.
Anderzijds is laden/ontladen op hogere vermogens (bv. laden EV) voor in/out accu dan weer efficiënter dan ontladen op nachtelijk sluimerverbruik.
Afhankelijk van het eigen gevraagd vermogen of mogelijke laadsnelheid kan periodiek de totale efficiëntie van het systeem dus enorm verschillen.
Er zijn heel veel parameters waar je mee rekening mee moet houden en het totaalplaatje bekijk je dan ook beter ruim. Ik doe dat bv. per jaar.
De uitkomst van mijn RTE is dus incl. verbruik systeem en over de volle 365 dagen.
En per jaar kan dat ook nog eens een paar procenten schelen. De omstandigheden zijn immers ook niet altijd gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
[...]

Als Belg is het rekensommetje volledig anders omdat jullie de capaciteitstarieven hebben. Juist om die te drukken heb je niets aan een stekker accu, want dat gaat om de maximale vermogen dat je gedurende 15 minuten uit het net trekt. En dat is doorgaans met koken (als je geen EV hebt) of een WP die vol gas een boiletvat tot de maximale temperatuur staat warm te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
[...]

Hoe vaak zul je die 25ct besparen? Uitgaande van die 10kWh Huawei S0 rond de 5000 EUR. Dus hoe vaak kun je die 10kWh daadwerkelijk inzetten. Is die iedere dag vol en iedere avond/nacht leeggemaakt, of is dat maar een aantal dagen per jaar?
En hoe lang duurt het dan voordat je met die 25ct de accu hebt terug verdiend? €5000/€0,25=20000. Je hebt dus 20000 kWh nodig om die €5000 terug te verdienen. Als ik dat deel door die 10kWh, is dat 2000.
Dus als die al dagelijks volledig oplaadt en ontlaadt (en dat haal je zeer waarschijnlijk niet), zijn dat alsnog zo'n 5,5jr.
Is dat het je waard?

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Oilman schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:32:
[...]
want dat gaat om de maximale vermogen dat je gedurende 15 minuten uit het net trekt
Nee om het gemiddelde vermogen per klokkwartier (dus exact 15 minuten op de klok).
En dat is doorgaans met koken (als je geen EV hebt) of een WP die vol gas een boiletvat tot de maximale temperatuur staat warm te stoken.
Mee eens.
Met 0,8 kW vermogen spring je dan niet ver.

Maar wat in Nederland niet is kan uiteraard ook altijd in de (nabije) toekomst nog komen. :)

Daarom beter ruim vooruitkijken en geen overhaaste beslissingen volgens een momentopname maken.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Truus01 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Hoe vaak zul je die 25ct besparen? Uitgaande van die 10kWh Huawei S0 rond de 5000 EUR. Dus hoe vaak kun je die 10kWh daadwerkelijk inzetten. Is die iedere dag vol en iedere avond/nacht leeggemaakt, of is dat maar een aantal dagen per jaar?
Hangt af van je eigen situatie.
Hier bv. ruim meer dan 10 kWh opslag.
Dat is niet iedere dag vol (dat moet voor mij ook niet) maar iedere dag voldoende vol om zelf te verbruiken en voldoende leeg om zelf niets meer richting net te sturen. En dat - op een paar uitzonderingen na - alle dagen van het jaar.

Tijdens winterse dunkelflautes voldoende opslag om de woning zonder comfortverlies op te laten draaien.
Tijdens topproductiedagen in het voor- en najaar (ivm de warmte in de zomer is de PV productie in voor- en najaar geregeld hoger dan op wolkenloze zomerse hittedagen) genoeg speling om door de dag thuis op te slaan en 's avonds over te zetten naar de accu van de EV zodat er tegen de volgende dag weer ruimte genoeg is om op te slaan en niets terug te leveren aan het net (waar het nu toch al geen waarde meer heeft en vooruitziend op betalen om overtollige stroom op het net te mogen zetten).

En neen, de batterijen op zichzelf zijn op dit ogenblik niet echt rendabel.
Maar dat zijn ze wel als onderdeel van het totale energiemanagementsysteem (PV + thuisaccu + accu EV). M.a.w. de totaalkost van de investering is lager dan de besparing + netto productierendement.

Gaat uiteraard niet op voor iedere situatie. Die rekening moet iedereen telkens voor zichzelf maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Nee om het gemiddelde vermogen per klokkwartier (dus exact 15 minuten op de klok).

[...]

Mee eens.
Met 0,8 kW vermogen spring je dan niet ver.

Maar wat in Nederland niet is kan uiteraard ook altijd in de (nabije) toekomst nog komen. :)

Daarom beter ruim vooruitkijken en geen overhaaste beslissingen volgens een momentopname maken.
:)
Is het een idee dat je in je handtekening je situatie plaatst?
Je levert best wel wat informatie, en ik kan me zo voorstellen dat het best lastig is om iedere keer uit te gaan zoeken vanuit welke positie jij adviezen/ervaringen/standpunten geeft.
Ik denk dat de nieuwe tweaker lezers daar best blij mee zullen zijn. m2c

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Even uitzoeken hoe dat moet. :)
Edit: niet gevonden.
Wanneer ik iets invul onder "Signature" of "ondertitel" of "Bio" en dan druk op "opslaan" gebeurt er nadien niets.

Blijkbaar toch al teveel input dus laat verder maar zitten. :)

[ Voor 76% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Hangt af van je eigen situatie.

Gaat uiteraard niet op voor iedere situatie. Die rekening moet iedereen telkens voor zichzelf maken.
Daarom geef ik antwoord op iemand die een vraag stelt. Jouw situatie komt niet overeen en degene waar ik op reageer heeft daar niks aan. En ik nog minder.
Toch bedankt voor je niet aflatende input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:56:
Even uitzoeken hoe dat moet. :)
Edit: niet gevonden.
Wanneer ik iets invul onder "Signature" of "ondertitel" en dan druk op "opslaan" gebeurt er nadien niets.

Blijkbaar toch al teveel input dus laat verder maar zitten. :)
Ik ben het ook al aan het uitzoeken maar kan het nog niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
clodders schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Ik ben het ook al aan het uitzoeken maar kan het nog niet vinden
@Independent @clodders
je kan er bést veel inzetten, als ik zo zie wat er soms voorbij komt..

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 11-03-2025 11:07 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Geloof ik best maar wanneer je niet weet hoe en waar heb je daar weinig aan. :)
Alle relevante info recentelijk ook al gepost op dit forum.

[ Voor 27% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:07:
Geloof ik best maar wanneer je niet weet hoe en waar heb je daar weinig aan. :)
Alle relevante info recentelijk ook al gepost op dit forum.
klik op je profiel > bewerken > en in het "signature" vakje zet je je config.
Dan op OPSLAAN en klaar is Independent 8)

(ps: er zijn mensen die héle mooie signatures aanmaken, geen idee hoe dát gaat..)

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 11-03-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Zoals ik eerder al zei gebeurt er dan niets.
Niet in het signature vakje, niet in het onderschrift vakje en niet in het bio vakje.
Klik ik op "opslaan" staat er geen onderschrift. Ga ik nadien terug naar "profiel bewerken" zijn de eerder ingevulde vakjes gewoon terug leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Hansieo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:26:
[...]

klik op je profiel > bewerken > en in het "signature" vakje zet je je config.
Dan op OPSLAAN en klaar is Independent 8)

(ps: er zijn mensen die héle mooie signatures aanmaken, geen idee hoe dát gaat..)
Uitgevoerd zoals je heb beschreven en hierbij de test of het gelukt is
Ik zien dat het gelukt is.
De tekst geplaatst bij Profielgegevens voor het forum in het vakje Signature en dan naar opslaan helemaal onder de tekst en het werkt. Bedankt voor de hulp :)

[ Voor 18% gewijzigd door clodders op 11-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:20:
[...]
Afhankelijk van het eigen gevraagd vermogen of mogelijke laadsnelheid kan periodiek de totale efficiëntie van het systeem dus enorm verschillen.
Inderdaad, dat zie ik hier ook. De systeemefficientie varieert hier zo'n beetje tussen de 77 en 86% waarbij het ontlaad vermogen vaak niet erg hoog is: vaak grofweg tussen de 200W en 1200W (laatste inclusief WP bij kou). Plus relatief kort durende pieken van meerdere kWs door (vaat)wasmachine, inductiekookplaat en oven. Opladen van de EV doe ik vrijwel altijd met PV overschot wat dus niet uit de batterij komt.
De cijfers zijn van een SMA Tri-power hybride omvormer van 10kW en BYD HVM batterijen (44kWh).

Naast het gevraagde vermogen heb ik ook de indruk dat in mijn situatie de buitentemperatuur een rol speelt in de systeemefficientie. Mijn batterij staat namelijk in een ongeisoleerde schuur waarvan de ruimtetemperatuur niet veel hoger is dan de buitentemperatuur. Tijdens koude winterperiodes is de ruimtetemperatuur slechts een paar graden boven nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@clodders ik denk dat je een k vergeten bent bij de opslagcapaciteit van de SolarEdge batterij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
Franciesco schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Inderdaad, dat zie ik hier ook. De systeemefficientie varieert hier zo'n beetje tussen de 77 en 86% waarbij het ontlaad vermogen vaak niet erg hoog is: vaak grofweg tussen de 200W en 1200W (laatste inclusief WP bij kou). Plus relatief kort durende pieken van meerdere kWs door (vaat)wasmachine, inductiekookplaat en oven. Opladen van de EV doe ik vrijwel altijd met PV overschot wat dus niet uit de batterij komt.
De cijfers zijn van een SMA Tri-power hybride omvormer van 10kW en BYD HVM batterijen (44kWh).

Naast het gevraagde vermogen heb ik ook de indruk dat in mijn situatie de buitentemperatuur een rol speelt in de systeemefficientie. Mijn batterij staat namelijk in een ongeisoleerde schuur waarvan de ruimtetemperatuur niet veel hoger is dan de buitentemperatuur. Tijdens koude winterperiodes is de ruimtetemperatuur slechts een paar graden boven nul.
Bedankt en aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:40:
[...]
Speelt inderdaad ook een rol.
Hier staat de technische apparatuur in een technische ruimte waar de binnentemperatuur altijd tussen de 14 en 21°C schommelt.
21°C is efficiënter dan 14°C.
De efficiëntie daalt boven de 25°C en onder de 10°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
clodders schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Uitgevoerd zoals je heb beschreven en hierbij de test of het gelukt is
Ik zien dat het gelukt is.
De tekst geplaatst bij Profielgegevens voor het forum in het vakje Signature en dan naar opslaan helemaal onder de tekst en het werkt. Bedankt voor de hulp :)
Hier nu blijkbaar ook gelukt.
Blijkbaar voorheen niet "hard" genoeg op het knopje "opslaan" gedrukt (werk vanaf een touchscreen). 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Hier nu blijkbaar ook gelukt.
Blijkbaar voorheen niet "hard" genoeg op het knopje "opslaan" gedrukt (werk vanaf een touchscreen). 8)7
lol, er staat ook opSLAAN :+ O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
https://zonnepanelensuper...-set-31-4kwh-1kw-3-fasen/
Ik ben redelijk serieus dit systeem aan het overwegen, maar met 1 accupakket in plaats van 2. De omvormer kan ik terugschroeven naar 8kWh wat bij 1 batterij past (ontlaadvermogen van 502W per cel). Kom dan uit op 4.800

De specifieke aanpassing voor noodstroom wil ik later in het jaar uit laten voeren, mijn "elektra mannetje" is waarschijnlijk een tijdje druk met de volgende generatie.

Mijn voorzichtige gok is dat ik 3000 kWh kan gebruiken uit de batterij en niet hoef terug te leveren. Tot 2027 zou dat 330 euro aan terugleverkosten schelen, vanaf 2027 kan dit oplopen naar 600 (20ct kWh). Ik reken niet vanuit een dynamisch contract en handel, is ook niet mijn doel.

Ik heb een EV die ik in de zomer kan gebruiken als extra opslag, maar in de maanden juli/aug/sept zal ik nog steeds teveel opwekken. Ik verwacht nog 1500kWh terug te leveren, maar zie niet hoe ik dat kan voorkomen. Vandaar ook de keuze voor 16kWh opslag in plaats van 32kWh. Gelukkig kan ik daar later nog op terugkomen en het systeem kan dan met de 2e accu worden uitgebreid.

Hebben jullie nog advies wat betreft de componenten of tips waar ik op moet letten? Volgens mij heb ik een degelijk verhaal, en met 9 tot 18 jaar terugverdientijd ben ik tevreden (ik ga ervan uit dat het altijd tegenvalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:55
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:38:
.... Op je eigen stroom betaal je nog altijd geen vergoeding voor de leverancier, geen heffingen, geen netkosten en geen BTW.../
Niet voor iedereen in NL klopt dit... BTW over gehele opwek moet worden afgedragen als je niet in de KOR zit... en bij eigengebruik van die opwek is dat BTW over de waarde van de stroom (dat is de prijs uit je energiecontact vermeerdert met de energiebelasting)....

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:00:
[...]
Ik draai de 2 systemen.
Daar kan nog een 3-4% vanaf als je een trafoloze hybride gebruikt en ruim 10% als je een multi-level inverter/accu gebruikt.
Een omvormer met trafo heeft nog trafoverliezen.
Ik zelf heb TL en ben nog niet tegen de nadelen, die soms breed uitgemeten worden die een TL zou hebben, aangelopen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Mee eens.
Maar ik lig niet zo wakker van de "verliezen".
Ik produceer meer dan ik verbruik en 10 maanden per jaar worden die verliezen iedere dag door de zon gewoon terug aangevuld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-09 09:22
zalkc schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:34:
https://zonnepanelensuper...-set-31-4kwh-1kw-3-fasen/
Ik ben redelijk serieus dit systeem aan het overwegen, maar met 1 accupakket in plaats van 2. De omvormer kan ik terugschroeven naar 8kWh wat bij 1 batterij past (ontlaadvermogen van 502W per cel). Kom dan uit op 4.800

De specifieke aanpassing voor noodstroom wil ik later in het jaar uit laten voeren, mijn "elektra mannetje" is waarschijnlijk een tijdje druk met de volgende generatie.

Mijn voorzichtige gok is dat ik 3000 kWh kan gebruiken uit de batterij en niet hoef terug te leveren. Tot 2027 zou dat 330 euro aan terugleverkosten schelen, vanaf 2027 kan dit oplopen naar 600 (20ct kWh). Ik reken niet vanuit een dynamisch contract en handel, is ook niet mijn doel.

Ik heb een EV die ik in de zomer kan gebruiken als extra opslag, maar in de maanden juli/aug/sept zal ik nog steeds teveel opwekken. Ik verwacht nog 1500kWh terug te leveren, maar zie niet hoe ik dat kan voorkomen. Vandaar ook de keuze voor 16kWh opslag in plaats van 32kWh. Gelukkig kan ik daar later nog op terugkomen en het systeem kan dan met de 2e accu worden uitgebreid.

Hebben jullie nog advies wat betreft de componenten of tips waar ik op moet letten? Volgens mij heb ik een degelijk verhaal, en met 9 tot 18 jaar terugverdientijd ben ik tevreden (ik ga ervan uit dat het altijd tegenvalt)
Ik zie deze doe-het-zelf setjes vaak voorbij komen en helaas zie ik maar al te vaak dat men deze set aanschaft, zonder voldoende kennis te hebben mbt het bouwen van de accu. Dit kan letterlijk levensgevaarlijk c.q. brandgevaarlijk zijn indien je niet EXACT weet wat je aan het doen bent. De setjes die geleverd worden bevatten ONJUISTE onderdelen en onderdelen die niet aan de eisen voldoen, denk hierbij aan véél te dunne kabels, hoofdschakelaar die geschikt is tot 48 volt (terwijl de accu tot wel 58 volt gaat). Daarbij moeten de DC kabels bij deze set zelf gemaakt worden, dit kan ALLEEN veilig als je een hydraulische krimptang hebt, ga dit dus niet doen met een goedkope krimptang. Of beter gezegd, begin er helemaal niet aan als je niet het juiste gereedschap en/of kennis hebt.

Bovendien zijn de setjes van ZonnepanelenSuper gewoon samengestelde componenten die je zelf veel goedkoper kunt krijgen (NKON bijvoorbeeld). Het is in feite nog net geen dropship webshop.

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
vaursechs schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Ik zie deze doe-het-zelf setjes vaak voorbij komen en helaas zie ik maar al te vaak dat men deze set aanschaft, zonder voldoende kennis te hebben mbt het bouwen van de accu. Dit kan letterlijk levensgevaarlijk c.q. brandgevaarlijk zijn indien je niet EXACT weet wat je aan het doen bent. De setjes die geleverd worden bevatten ONJUISTE onderdelen en onderdelen die niet aan de eisen voldoen, denk hierbij aan véél te dunne kabels, hoofdschakelaar die geschikt is tot 48 volt (terwijl de accu tot wel 58 volt gaat). Daarbij moeten de DC kabels bij deze set zelf gemaakt worden, dit kan ALLEEN veilig als je een hydraulische krimptang hebt, ga dit dus niet doen met een goedkope krimptang. Of beter gezegd, begin er helemaal niet aan als je niet het juiste gereedschap en/of kennis hebt.

Bovendien zijn de setjes van ZonnepanelenSuper gewoon samengestelde componenten die je zelf veel goedkoper kunt krijgen (NKON bijvoorbeeld). Het is in feite nog net geen dropship webshop.
Na deze schrobbering is het wel zo netjes om te antwoorden lijkt me.
Ik kan hier niet goed over oordelen, mij lijkt het dat het bedrijf al even bestaat en vaker deze DIY batterijen verkoopt. En met de informatie die ik kan vinden op de site is het gewoon niet te bepalen of alles op elkaar is afgestemd. Het BMS board lijkt te passen bij deze EVE cellen, en verder heb ik geen zicht op de onderdelen en of deze de juiste zijn. Ik zie in elk geval geen onjuiste samenstelling. Ik geef graag toe dat je dit niet moet gaan doen zonder de juiste kennis, maar kun je ooit genoeg kennis hebben om dat te beoordelen?

Het argument dat het goedkoper elders te krijgen is geloof ik blind, de 16 EVE MB31 cellen op NKON ook gewoon 1311,-- kosten, en de box bij ALI express op 600 dollar zit. Maar die paar euro extra om te kunnen klagen bij als iets het niet doet/niet goed geleverd is neem ik dan maar voor lief.

Vraag is wel of je niet liever 3 Pylontech US5000-1C's kiest en een paar honderd euro meer uitgeeft voor iets wat zich bewezen heeft. Maar ja, wat houd je dan tegen om zonneplan te bellen en de installatie te gaan leasen ;)

Wat betreft de kabels ben ik het met je eens dat hier een waarschuwing bij had gemoeten, ik heb zelf geen hydraulische krimptang, maar mijn aangetrouwde neefje een straat verderop wel, en die heeft ook de verdere papieren.

Maar bedankt voor je reply en de algemene waarschuwing voor DIY thuisaccu's is op z'n plaats. Dit soort apparaten kan behoorlijk gevaarlijk zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
vaursechs schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Ik zie deze doe-het-zelf setjes vaak voorbij komen
Dit topic zou een (deel 2 met een) verse topicstart kunnen gebruiken. Wat zijn de courante opties (stekker, 'inbouw', zelfbouw) en waar kun je ze krijgen (vooral voor zelfbouw denk ik handig). Dit topic is nu erg graven in een hooiberg als je niet al een tijdje meeloopt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 19:23
Ik heb een vraag, omdat ik geen weet heb van stroom. Ik kijk al een hele poos naar thuis accu's, maar vooralsnog heb ik nog niet de stap gemaakt, en gezien de prijs van die dingen blijft dat ook nog wel even zo.

Maar er zál een moment komen dat dat wel gaat gebeuren. Mijn huidige situatie is dat ik 2 1-fase omvormers heb. Dat heb ik niet gedaan, dat heeft de vorige eigenaar van dit huis gedaan. Toen had het huis ook nog maar 1 fase.

Inmiddels is dat aangepast naar 3-fase, dus wat ik nu heb is dat de ene omvormer op fase 1 zit, de andere omvormer op fase 2, en de 3e fase, daar zit geen omvormer op.

Wat ik me nu afvraag is het volgende; hoe werkt dat met zo'n batterij? Want ik zal dus naar een hybride omvormer toe moeten, maar daar ik 2 verschillende omvormers heb met ook 2 verschillende typen optimizers, kan ik die niet combineren.

Kan ik dan naar een situatie toe waarbij die hybride omvormer erbij komt, dus niet in plaats van, maar waarbij ik die accu wel kan gebruiken icm 3 fasen? Wellicht een rare vraag, maar, wat ik momenteel heb is dus dat de fases 1 en 2 in de min gaan, en fase 3 heeft verbruik, en die 3 bij elkaar opgeteld is dus positief of negatief.

Wat ik wil voorkomen is dat zo'n accu alleen maar gaat werken op het moment dat er verbruik is op fase 1 of op fase 2, ik wil dus gewoon dat 'indien verbruik EN er zit stroom in de accu DAN verbruik die stroom, ongeacht op welke fase het verbruik plaats vindt'.

Kan dat, of niet?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Just_A_User het korte antwoord is: ja, dat kan. Het systeem zal normaal gesproken over alle fases heen meten en bij overschot de batterij laden. Of juist ontladen om de netafname op 0 te houden (indien gewenst).

Overigens hoef je niet perse een hybride omvormer voor een thuisbatterij. Een aparte baterijomvormer (en bijhorend monitorsysteem) kan ook. Een hybride omvormer is een PV omvormer en batterijomvormer in 1 behuizing. Als je al PV omvormer(s) hebt die nog prima zijn (en naar verwachting het nog vele jaren doen), dan kun je ook af met alleen een batterijomvormer.
1 hybride omvormer en 1 reguliere PV omvormer kan ook. Ook in dit geval zal het totale overschot leidend zijn en kan de hybride omvormer de aangesloten batterij laden,ook met de stroom afkomstig van die reguliere omvormer. Die wordt dan omgezet van AC naar DC door de hybride omvormer (dus een extra stap t.o.v. de stroom afkomstig van de op de hybride omvormer aangesloten PV, zie ook volgende stukje tekst).

Vanwege 1 conversiestap minder bij alleen een hybrideomvormer (DC van de zonnepanelen "direct" als DC de batterij in) zijn dit soort sytemen vaak wel wat efficienter c.q. hebben ze wat minder verlies. Daarentegen zijn het aantal compatibele batterijen met een hybride omvormer vaak wat beperkter en/of kunnen de batterijen duurder zijn. Maar dat is een kwestie van uitzoeken. En ook verder bepalen wat de systeemeigenschappen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:39
Even inhakend op die hybride omvormers, bijvoorbeeld de Goodwe GW8KN-ET PLUS.

Dat is een fikse omvormer die mooi zou passen bij onze 8500wp panelen. Het idee zou kunnen zijn om er dan een lynx (ook van goodwe) accusysteem aan te koppelen om zo dus een onnodige omvorm stap te kunnen vermijden. Toch weer betere RTE toch?

Maar in deze tijd van het jaar is ons avond nacht verbruik tussen de 800w en de 1600w. In de zomer is dat de helft of zelfs nog minder. Dat moet die hybride omvormer dus weer gaan leveren vanuit het accupakket. Maar ben je dan niet erg inefficiënt de omvormer aan het gebruiken? Essentieel de besparing door de eerste omvorm stap weg te halen weg te strepen door daarna inefficiënt de omvormer te gebruiken.

Lange vraag kort : zijn er effecientie curves ofzo iets te vinden voor deze hybride omvormers?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@AtlAntA of er DC-AC efficiënty curves van de Goodwe hybride omvormer zijn weet ik niet.
Maar ik heb hier laatst wel de systeemefficientie van mijn SMA 3-fasen 10kW hybride omvormer geplaatst. Wellicht geeft dat een idee wat je zou kunnen verwachten:

De systeemefficientie varieert hier zo'n beetje tussen de 77 en 86% waarbij het ontlaad vermogen meestal niet erg hoog is: vaak grofweg tussen de 200W en 1200W (laatste inclusief WP bij kou). Plus relatief kort durende pieken van 2 tot 6kW door (vaat)wasmachine, inductiekookplaat en oven.

Systeemefficientie is ook inclusief het eigen verbruik van de omvormer.

Om de efficiëntie in de zomer, of iets nauwkeuriger gezegd, mei-september zou ik me niet zo druk maken. Overdag is er immers doorgaans genoeg opwek om de batterij weer te vullen met hernieuwbare energie. Het zijn m.i. juist m.n. de maanden december, januari en in wat mindere mate november en februari waar spreekwoordelijk elke Wh telt. Dus in die periodes wil je graag maximale efficiëntie. Het helpt iets dat dan doorgaans wat hogere vermogens geleverd moet worden. Maar al met al denk ik toch dat je met een systeemefficientie van hooguit rond de 85% rekening moet houden.

Persoonlijk verlies ik liever wat energie door die niet ideale efficiëntie dan dat ik mijn overschot aan het net teruglever en later weer moet afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
AtlAntA schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:51:
Even inhakend op die hybride omvormers, bijvoorbeeld de Goodwe GW8KN-ET PLUS.

Dat is een fikse omvormer die mooi zou passen bij onze 8500wp panelen. Het idee zou kunnen zijn om er dan een lynx (ook van goodwe) accusysteem aan te koppelen om zo dus een onnodige omvorm stap te kunnen vermijden. Toch weer betere RTE toch?

Maar in deze tijd van het jaar is ons avond nacht verbruik tussen de 800w en de 1600w. In de zomer is dat de helft of zelfs nog minder. Dat moet die hybride omvormer dus weer gaan leveren vanuit het accupakket. Maar ben je dan niet erg inefficiënt de omvormer aan het gebruiken? Essentieel de besparing door de eerste omvorm stap weg te halen weg te strepen door daarna inefficiënt de omvormer te gebruiken.

Lange vraag kort : zijn er effecientie curves ofzo iets te vinden voor deze hybride omvormers?
Wat in de buurt komt GOODWE GW10K-ET-20 und LX F16.0-H-20 (met firmware 000006) is nog net klasse A, voornamelijk bij laag vermogen niet bijzonder efficient )

Zie dit rapport, de onderste pdf voor download is engelstalig

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:39
Franciesco schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:33:
@AtlAntA of er DC-AC efficiënty curves van de Goodwe hybride omvormer zijn weet ik niet.
Maar ik heb hier laatst wel de systeemefficientie van mijn SMA 3-fasen 10kW hybride omvormer geplaatst. Wellicht geeft dat een idee wat je zou kunnen verwachten:

De systeemefficientie varieert hier zo'n beetje tussen de 77 en 86% waarbij het ontlaad vermogen meestal niet erg hoog is: vaak grofweg tussen de 200W en 1200W (laatste inclusief WP bij kou). Plus relatief kort durende pieken van 2 tot 6kW door (vaat)wasmachine, inductiekookplaat en oven.

Systeemefficientie is ook inclusief het eigen verbruik van de omvormer.

Om de efficiëntie in de zomer, of iets nauwkeuriger gezegd, mei-september zou ik me niet zo druk maken. Overdag is er immers doorgaans genoeg opwek om de batterij weer te vullen met hernieuwbare energie. Het zijn m.i. juist m.n. de maanden december, januari en in wat mindere mate november en februari waar spreekwoordelijk elke Wh telt. Dus in die periodes wil je graag maximale efficiëntie. Het helpt iets dat dan doorgaans wat hogere vermogens geleverd moet worden. Maar al met al denk ik toch dat je met een systeemefficientie van hooguit rond de 85% rekening moet houden.

Persoonlijk verlies ik liever wat energie door die niet ideale efficiëntie dan dat ik mijn overschot aan het net teruglever en later weer moet afnemen.
Dankjewel, dit valt me eigenlijk nog niks tegen. Het systeem zal waarschijnlijk het meest inefficiënt zijn tijdens de vroege ramp-up en late ramp-down van de zonnepanelen. Dan ga je langzaam van opwek naar verbruik wat er dus voor zorgt dat je enige tijd rond het 0 punt zit en de hybride omvormer een laag vermogen moet gaan leveren. Onze panelen zitten op 250 graden west dus de rampup is best vlot maar de rampdown daardoor weer wat langzamer. Het is dus nog even uitzoeken voor onze specifieke situatie hoe lang we in het meest ongunstige gebied zitten van zulke relatief grote omvormers.

Onderbuik gevoel nu zegt me dat dit wat gerommel in de marge is en dat ik mezelf misschien wat moet focussen op the bigger picture :)
Domba schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:21:
[...]

Wat in de buurt komt GOODWE GW10K-ET-20 und LX F16.0-H-20 (met firmware 000006) is nog net klasse A, voornamelijk bij laag vermogen niet bijzonder efficient )

Zie dit rapport, de onderste pdf voor download is engelstalig
Thanks! Diepgaand onderzoek lijkt het wel. De Goodwe is inderdaad niet bijster efficiënt op lage vermogens. Als ik de rekensommen wat om draai zit je op een efficiëntie van 63% bij een verbruik van 100w. De curve waar ik eigenlijk naar op zoek was staat er ook in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIzKQUr0Bfqwf-ocwR6Eft2TZlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X6HyTEAHpnODTA2Yg5d6Ldrf.png?f=fotoalbum_large

De Goodwe staat er niet zo goed op. Toch maar even zoeken naar wat anders.

Eerst maar eens kijken naar de hoeveelheid opslag ik 'nodig' zou hebben. Totale opwek vorig jaar was 7940kwh. Daarvan is er 4300kwh teruggeleverd aan het net. En is er 8150kwh uit het net gehaald. Wat dus een netto verbruik van 3860kwh heeft opgeleverd.
Er is wel een tweede EV bij gekomen begin dit jaar dus de resultaten zullen voor dit jaar fiks anders zijn.

Zijn er standaard rekensommetjes te maken om erachter te komen welke capaciteiten praktisch zijn? Ik kan in de zomer denk ik wel dagelijks een accu pakket van rond de 15kwh leeg krijgen door wat handig de beide EV's te laden. In de echt donkere dagen zal er soms geen enkele wh in het accupakket gaan omdat we verwarmen met l/l warmtepomp. En dan voelt een accupakket met hoge capaciteit weer wat overkill. Is er een manier om een gulden middenweg te berekenen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
AtlAntA schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Dankjewel, dit valt me eigenlijk nog niks tegen. Het systeem zal waarschijnlijk het meest inefficiënt zijn tijdens de vroege ramp-up en late ramp-down van de zonnepanelen. Dan ga je langzaam van opwek naar verbruik wat er dus voor zorgt dat je enige tijd rond het 0 punt zit en de hybride omvormer een laag vermogen moet gaan leveren. Onze panelen zitten op 250 graden west dus de rampup is best vlot maar de rampdown daardoor weer wat langzamer. Het is dus nog even uitzoeken voor onze specifieke situatie hoe lang we in het meest ongunstige gebied zitten van zulke relatief grote omvormers.

Onderbuik gevoel nu zegt me dat dit wat gerommel in de marge is en dat ik mezelf misschien wat moet focussen op the bigger picture :)

[...]

Thanks! Diepgaand onderzoek lijkt het wel. De Goodwe is inderdaad niet bijster efficiënt op lage vermogens. Als ik de rekensommen wat om draai zit je op een efficiëntie van 63% bij een verbruik van 100w. De curve waar ik eigenlijk naar op zoek was staat er ook in:
[Afbeelding]

De Goodwe staat er niet zo goed op. Toch maar even zoeken naar wat anders.

Eerst maar eens kijken naar de hoeveelheid opslag ik 'nodig' zou hebben. Totale opwek vorig jaar was 7940kwh. Daarvan is er 4300kwh teruggeleverd aan het net. En is er 8150kwh uit het net gehaald. Wat dus een netto verbruik van 3860kwh heeft opgeleverd.
Er is wel een tweede EV bij gekomen begin dit jaar dus de resultaten zullen voor dit jaar fiks anders zijn.

Zijn er standaard rekensommetjes te maken om erachter te komen welke capaciteiten praktisch zijn? Ik kan in de zomer denk ik wel dagelijks een accu pakket van rond de 15kwh leeg krijgen door wat handig de beide EV's te laden. In de echt donkere dagen zal er soms geen enkele wh in het accupakket gaan omdat we verwarmen met l/l warmtepomp. En dan voelt een accupakket met hoge capaciteit weer wat overkill. Is er een manier om een gulden middenweg te berekenen?
Ik denk dat je een analyse moet maken in combinatie met een dynamische energiecontract hierbij is het feitelijke belangrijk dat je weet wat je verbruik per uur in de winter is. Bij een dynamische energiecontract kan je ook de batterij in de winter gebruiken. Wel moet je over voldoende laad en ontlaad capaciteit beschikt.
De verwachting is dat in de komende periode ca 50 % van de zonnepanelen bezitters met een warmtepomp over zullen stappen naar een dynamische energiecontract. Zelf heb ik al twee jaar een dynamische energiecontract en kan met mijn batterijen in de winter het stroomverbruik in de dure periode van 7.00 uur tot 10.00 uur en van 16.00 uur tot 21.00 overbruggen. In de zomer is dit net anders om, laden als de stoom niets waard is en gebruiken of terugleveren als de prijs hoog is. Belangrijks is dat je ook kijkt naar wat de omzet verliezen van een batterij zijn .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
Goedenavond.

ik zit met het volgende :

14 zonnepanelen met enphase op het dak, deze gaan via een meterkast op zolder naar mijn "hoofd" meterkast in de gang.

nu zou ik in de garage minimaal 2 Dyness Powerbox Pro G2 batterijen willen plaatsen en deze later weer uit bereiden.

Alleen met welke omvormer kan ik via home assistent regelen dat deze alleen worden geladen met mijn "teruglevering" en alleen gaan "leveren" aan mijn vraag in huis wanneer dit nodig is?

ik wil en heb geen dynamisch contract en wil ook niet gaan handelen. gaat mij puur om het kunnen aansturen via de p1 of home assistant.

iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:37
jayless82 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:52:
Goedenavond.

ik zit met het volgende :

14 zonnepanelen met enphase op het dak, deze gaan via een meterkast op zolder naar mijn "hoofd" meterkast in de gang.

nu zou ik in de garage minimaal 2 Dyness Powerbox Pro G2 batterijen willen plaatsen en deze later weer uit bereiden.

Alleen met welke omvormer kan ik via home assistent regelen dat deze alleen worden geladen met mijn "teruglevering" en alleen gaan "leveren" aan mijn vraag in huis wanneer dit nodig is?

ik wil en heb geen dynamisch contract en wil ook niet gaan handelen. gaat mij puur om het kunnen aansturen via de p1 of home assistant.

iemand hier ervaring mee?
Klinkt alsof je ‘Nul Op de Meter’ wilt. Dus batterij laden bij overschot en batterij ontladen op de vraag uit je huis.

Een Victron omvormer kan NOM doen met de ESS functie. En geen home assistant voor nodig.

Er zijn ongetwijfeld meer omvormers die NOM kunnen, maar de Victron Multiplus kan het zeker.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18
@jayless82 Ben je niet goedkoper en mooi af als je een complete unit koopt bv een https://www.groenehoedduurzaam.nl/sigenstor.html

of bv een haier systeem https://www.solar-bouwmar...terijen/haier/smart-cube/

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jayless82
Nee, deze zijn veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
Pim57 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:35:
[...]

Klinkt alsof je ‘Nul Op de Meter’ wilt. Dus batterij laden bij overschot en batterij ontladen op de vraag uit je huis.

Een Victron omvormer kan NOM doen met de ESS functie. En geen home assistant voor nodig.

Er zijn ongetwijfeld meer omvormers die NOM kunnen, maar de Victron Multiplus kan het zeker.
Dat is inderdaad precies wat ik wil doen, hoe werkt zoiets dan met die victron omvormer en ess functie?
(hoe ziet hij dat je teruglevert e.d.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Pim57 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:35:
[...]

Klein beetje fijntunen: batterij ontladen wanneer de vraag van de verbruikers hoger is dan de directe productie uit PV. :)

Klein beetje muggeziften: echt NOM zal ook bij een MPII niet lukken. Afhankelijk van het gekozen gridsetpoint en de snelheid van de meting zal er altijd een beetje teruglevering richting net of afname uit het net zijn. Is er meer productie dan verbruik + opslagcapaciteit en kan de PV omvormer productie niet afstemmen op afname zal de teruglevering ook nog hoog zijn.

Wil je echt NOM moet je off grid gaan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 16-03-2025 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
jayless82 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:02:
[...]
(hoe ziet hij dat je teruglevert e.d.?)
Via de energiemeter (in een Victron ecosysteem bij voorkeur eentje van Victron, Carlo Gavazzi of PV omvormer met datacard en eigen IP adres) .
Deze stuurt continu, de ene meter al vlugger dan de andere - de gegevens van de DM en de PV naar het brein van de installatie (Cerbo GX) welke vervolgens aanstuurt waar de energie naar toe moet => verbruikers/batterij/net of vandaan gehaald moet worden => PV/batterij/net.

ps. Een volledig Victron ecosysteem is op korte termijn ook niet goedkoop. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Independent op 16-03-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
Independent schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Via de energiemeter (in een Victron ecosysteem bij voorkeur eentje van Victron, Carlo Gavazzi of PV omvormer met datacard en eigen IP adres) .
Deze stuurt continu, de ene meter al vlugger dan de andere - de gegevens van de DM en de PV naar het brein van de installatie (Cerbo GX) welke vervolgens aanstuurt waar de energie naar toe moet => verbruikers/batterij/net of vandaan gehaald moet worden => PV/batterij/net.

even heel simpel en snel gerekend kom ik op victron spullen rond de 2000,- uit + nog een batterij van 2000,- (10kwh) , dan valt dat in de basis nog mee.

wat mij persoonlijk het mooiste en makkelijkst lijkt is een omvormer die via de p1 poort kan meten voor levering en teruglevering maar of deze ook bestaat....? (scheelt een hoop gedoe nm)

ps. Een volledig Victron ecosysteem is op korte termijn ook niet goedkoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Hangt ervan af wat je wil.

Wanneer je het hele systeem wil gaan aansturen via de P1 poort van de DM ben je afhankelijk van de digitale meter en het net.
Een Victron MPII/QII heeft nu net een ATS aan boord waardoor deze bij uitvallen van het net vliegensvlug overgaat naar een eigen microgrid. De productie van PV gaat dan, zonder net, ook gewoon door.
Een energiemeting die daarvan onafhankelijk is is ook geen gedoe. Dat is niet meer gedoe dan het plaatsen van een bijkomende zekering in je automatenkast.

En niet alle P1 poorten geven snel genoeg gegevens door om wisselende productie, afname, teruglevering op elkaar af te stemmen. En voor NOM is dat een vereiste.

Volg anders even mee in één van de meer specifieke Victron topics op dit en andere fora.
Een Victron (D)ESS systeem configureer je ook volledig naar eigen wens. Zowel lokaal als op afstand.

Zoals eerder aangehaald, wil je altijd NOM zal je ook voldoende opslag of verbruikers moeten hebben om de productie - zoals op een dag als vandaag - te blijven volgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Independent op 16-03-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Een Deye hybrid all in one (evt meteen 3fase) en aansturing met bv GBBoptimizer, ben je stuk goedkoper uit + minder oppervlakte nodig aan de muur :+

Ik heb ook Victron overwogen, maar was mij te duur, meer complex en teveel ruimte en herrie. Zelf nog accu gemaakt, 50kwh voor iets van 5500 euro. Die Deye krijg je ruim online.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
PCJR schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Ik heb ook Victron overwogen, maar was mij te duur, meer complex en teveel ruimte en herrie.
Je bedoelt dan waarschijnlijk de MPII omvormer/lader. De batterij zelf hoor je niet. :)
Het geluid van de MPII kan je ook verminderen door rubberen plugs te gebruiken en eventueel intern het nodige iolatiemateriaal te gebruiken.
Of gewoon een Quatro II te installeren. Die hoor je dan weer niet.

De nieuwe trafoloze omvormers hoor je ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Je bedoelt dan waarschijnlijk de MPII omvormer/lader. De batterij zelf hoor je niet. :)
Het geluid van de MPII kan je ook verminderen door rubberen plugs te gebruiken en eventueel intern het nodige iolatiemateriaal te gebruiken.
Of gewoon een Quatro II te installeren. Die hoor je dan weer niet.

De nieuwe trafoloze omvormers hoor je ook niet meer.
Eea mogelijk ja, maar 6 (of 9 zelfs) blauwe kasten aan de muur vs 1 dikke Deye, had me toch doen kiezen voor de Deye :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DumDumDum
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-08 16:35
Ik zit er over na te denken om mijn 2 1-fase omvormers om te wisselen voor een Growatt MOD 6000TL3-XH met accu. Nu wil ik op mijn garage nog eens 9 panelen leggen met ook een Growatt MOD 6000TL3-XH omvormer met accu. Weet iemand of dat dit kan werken en of deze 2 systemen met elkaar kunnen communiceren om het eigen verbruik te optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
DumDumDum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:07:
Ik zit er over na te denken om mijn 2 1-fase omvormers om te wisselen voor een Growatt MOD 6000TL3-XH met accu. Nu wil ik op mijn garage nog eens 9 panelen leggen met ook een Growatt MOD 6000TL3-XH omvormer met accu. Weet iemand of dat dit kan werken en of deze 2 systemen met elkaar kunnen communiceren om het eigen verbruik te optimaliseren?
Voor zover ik begrijp kun je enkel een Growatt APX batterij hierop aansluiten. Dat is een AC coupled accu.

Zelfbouw of iets doen met de vele Eve cells die je kunt krijgen enz enz is dus niet van toepassing dan.

M.a.w., je komt relatief duur uit. Ik had dit ook graag geweten voordat ik akkoord gaf op de omvormer..

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zou er een Porsche Taycan aan kunnen hangen, mits je die succesvol weet te laten communiceren met de omvormer. 800Volt DC die de omvormer wil is een extra level spannend in de wereld van zelfgebouwde batterijen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-08 16:35
Een Porsche Taycan zit er helaas niet in. Is iets boven mijn budget.

Maar ik heb nu 11 325wp panelen op oost gekoppeld aan een 1 fase omvormer en 11 315wp panelen op west gekoppeld aan een 1 fase omvormer. Beide omvormers hangen op zolder. Deze wil ik vervangen door een 3 fase omvormer met 5kw accu. Dan heb ik nog ruimte op mijn garage waar ik 9 panelen op wil leggen met een 3 fase omvormer en 15kw accu. Nu vroeg ik me alleen af of dat beide omvormers met elkaar kunnen communiceren zodat ze elkaar niet in de weg gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@DumDumDum geen ervaring met Growatt, maar normaal gesproken zal de hybride omvormer (of een aangesloten “manager”) monitoren wat het overschot is aan PV en dat in de batterij stoppen. Daarbij maakt het niet uit door welke omvormer(s) het overschot veroorzaakt wordt.

Zo werkt dat in ieder geval bij mijn SMA systeem (met een hybride omvormer+aangesloten batterij en daarnaast een reguliere omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Aanvulling
Idem voor terugleveren aan de woning: het actuele tekort gemeten over de hele woning wordt aangevuld vanuit de batterij die gekoppeld staat aan de hybride omvormer. Dus als de reguliere omvormer 200Watt produceert, de hybride omvormer 300Watt en de woning heeft 1000Watt verbruik, dan wordt 1000-200-300=500Watt uit de batterij gehaald. Tenzij de batterij leeg is natuurlijk. Dan komt het tekort uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
Een vraag die mij al tijdje bezighoudt in relatie tot een thuisaccu en de teruglever boete is of dit geldt (of dat het de verwachting is dat het gaat gelden) voor alle leveranciers. Heb het antwoord in dit topic proberen te vinden via de zoekfunctie, maar niet gevonden. Ik zit bij Tibber en daar krijg ik bij terugleveren de prijs die stroom op dat moment kost. En ik zie dat veel dynamische leveranciers op die manier werken. Waarom zou je dan niet eerst overstappen naar zo'n contract, voordat je een dure thuisaccu neemt of bv meer eigen zonnestroom te verbruiken?

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:28
Falkor73 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:37:
Een vraag die mij al tijdje bezighoudt in relatie tot een thuisaccu en de teruglever boete is of dit geldt (of dat het de verwachting is dat het gaat gelden) voor alle leveranciers. Heb het antwoord in dit topic proberen te vinden via de zoekfunctie, maar niet gevonden. Ik zit bij Tibber en daar krijg ik bij terugleveren de prijs die stroom op dat moment kost. En ik zie dat veel dynamische leveranciers op die manier werken. Waarom zou je dan niet eerst overstappen naar zo'n contract, voordat je een dure thuisaccu neemt of bv meer eigen zonnestroom te verbruiken?
Beter topics om te zoeken zijn De zonnepanelen-boete en
De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 18-03-2025 09:43 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

MrFish

Untitled

Falkor73 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:37:
Omdat je bij een thuisaccu icm een dynamisch contract je opwek ook nog eens kunt verkopen op de duurste momenten van de dag. Ipv nu 14 cent krijg ik er vanavond 34 cent voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcpranger
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-07 10:46
Hi,

Ik ben helemaal nieuw in het topic rondom thuisbatterijen en zoek naar een plek om te starten. We verbruiken ca 12MWh/jaar (incl EV waarvan de laadkosten gedekt worden door de werkgever), wekken 6MWh/jaar op, waarvan slechts 2MWh direct verbruikt wordt. Er zit dus best veel potentie, nu al, en zeker wanneer salderen afgeschaft wordt. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken incl installatie ed (dwz aansturing & control, niet de electrische installatie zelf), maar het complete woud aan informatie is zo groot dat ik niet goed weet waar te beginnen.

Is er een starterstopic wat in die behoefte voorziet?

Thanks,
M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
mcpranger schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:50:
Hi,

Ik ben helemaal nieuw in het topic rondom thuisbatterijen en zoek naar een plek om te starten. We verbruiken ca 12MWh/jaar (incl EV waarvan de laadkosten gedekt worden door de werkgever), wekken 6MWh/jaar op, waarvan slechts 2MWh direct verbruikt wordt. Er zit dus best veel potentie, nu al, en zeker wanneer salderen afgeschaft wordt. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken incl installatie ed (dwz aansturing & control, niet de electrische installatie zelf), maar het complete woud aan informatie is zo groot dat ik niet goed weet waar te beginnen.

Is er een starterstopic wat in die behoefte voorziet?

Thanks,
M
Voordat je aan iets begint moet zal je een goed inzicht moeten hebben in je energieverbruik van de woning.
Eigen verbruik is interessant maar nog interessanter is wat is je totaal verbruik op jaar basis, heb je een warmtepomp, kook je inductie, hoe is de warmwatervoorziening.
Feitelijk geef je te weinig informatie om je te helpen. Ik geeft hierbij naar een voorschot.
Stel je wil gasloos gaan woning. Dan is de vraag hoe ga je de woning verwarmen, waarmee wordt er gekookt (gas of indictie), dat de groepenkast mogelijk aangepast moet worden en dat er nagedacht moet worden over de warmwatervoorziening in de woning. Houd er rekening mee dat een keukenboiler of een waterkoker 24 uur per dag, 365 dagen per jaar stroom gebruiken. Voor de warmwatervoorziening kunnen een elektrische boiler of een warmtepomp met een boiler worden gebruikt.
Mijn advies is zoek een energiecoach in je gemeente. Dit zijn meestal onafhankelijke vrijwilligers die geheel belangeloos een gratis adviesgeven wat in je geval de beste oplossing is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Independent
clodders schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:00:
Houd er rekening mee dat een keukenboiler of een waterkoker 24 uur per dag, 365 dagen per jaar stroom gebruiken.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@mcpranger Wat zijn je wensen met een thuisbatterij? Mijn inziens moet je beginnen met die in kaart te brengen.
  • Voornamelijk PV overschot opslaan om later zelf te gebruiken? Zo ja: voor een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad jaarrond of ben je minder ambitieus en gaat het b.v. voornamelijk om grofweg de nachten in de maanden buiten het verwarmingsseizoen te kunnen overbruggen (mei-september)?
  • Op goedkopere (dynamische) uren energie inkopen voor eigen gebruik? Zo ja, hoeveel uren denk je te willen overbruggen en hoeveel energie is daarvoor nodig?
  • Handelen (dus inkopen + verkopen)?
  • Noodstroomvoorziening voor (een gedeelte van) de woning?
En zijn er persoonlijke veranderingen op komst die de elektrische energiebehoefte significant beinvloeden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
In het kader van het praktisch ontbreken van een TLV vanaf 1 januari 2027 bij GreenChoice en ik niet verwacht dat andere roomser dan de paus zullen zijn, zelf gisteravond nog eens even quick & dirty een sommetje zitten maken. Er zijn 4 maanden per jaar dat we meer elektra van het net afnemen dan terugleveren: november t/m februari. De andere maanden leveren we meer terug dan we consumeren, waarbij maart en oktober nog een beetje in balans is.

Quick en dirty, dus niet alle data van de P1 meter geexporteerd uit HomeAssistant, maar gewoon even de maand standen erbij gepakt van afgelopen jaar. In totaal 4800 kWh afgenomen van het net afgenomen in 2024. De 4 donkere maanden de teruggeleverde kWh'tjes opgeteld, de andere 8 maanden de afgenomen kWh'tjes. Potentieel om te besparen is dan goed 1800 kWh. In de wintermaanden moet dat nog gecorrigeerd worden voor de RTE en mogelijk ook in maart en oktober. Met een kWh prijs van 30 cent is er max een Euro'tje of 500 te besparen. Dus dat zal dan toch echt zelfbouw moeten worden om tot een acceptabele business case te komen. Als we het doen zal het wel een 3-fase systeem worden dan in eiland modus kan draaien. Maar goed eerst nog maar eens een jaartje de ontwikkelingen aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
Oilman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:08:
In het kader van het praktisch ontbreken van een TLV vanaf 1 januari 2027 bij GreenChoice en ik niet verwacht dat andere roomser dan de paus zullen zijn, zelf gisteravond nog eens even quick & dirty een sommetje zitten maken. Er zijn 4 maanden per jaar dat we meer elektra van het net afnemen dan terugleveren: november t/m februari. De andere maanden leveren we meer terug dan we consumeren, waarbij maart en oktober nog een beetje in balans is.

Quick en dirty, dus niet alle data van de P1 meter geexporteerd uit HomeAssistant, maar gewoon even de maand standen erbij gepakt van afgelopen jaar. In totaal 4800 kWh afgenomen van het net afgenomen in 2024. De 4 donkere maanden de teruggeleverde kWh'tjes opgeteld, de andere 8 maanden de afgenomen kWh'tjes. Potentieel om te besparen is dan goed 1800 kWh. In de wintermaanden moet dat nog gecorrigeerd worden voor de RTE en mogelijk ook in maart en oktober. Met een kWh prijs van 30 cent is er max een Euro'tje of 500 te besparen. Dus dat zal dan toch echt zelfbouw moeten worden om tot een acceptabele business case te komen. Als we het doen zal het wel een 3-fase systeem worden dan in eiland modus kan draaien. Maar goed eerst nog maar eens een jaartje de ontwikkelingen aankijken.
Ik kwam met vergelijkbare dikke duim tot vergelijkbare conclusie.
En ik kwam ook tot de conclusie dat ik “ongeveer” met 5kWh batterij toe kon maar beter 10kWh (ik heb een grote installatie)
En concludeerde daarop dat een 10kWh batterij inclusief alle omvormers en extra materiaal niet meer dan 3000euro zou mogen kosten. Dat komt met jouw sommetje overeen met 6 jaar terugverdientijd en dat is netjes.

Commerciële prijzen (geen zelfbouw) zijn daar nog niet maar ze beginnen wel in de buurt te komen,
Ik wacht het ook nog even af.

Jij stelt vrij stellig dat je naar 3 fase wil. Dat wilde ik eerst ook. Inmiddels begin ik echter steeds meer het idee te krijgen dat ik met 1 fase prima toe kan.
- ontladen zal ik echt nooit met meer dan 3500W doen
- op zonnig dagen produceer ik op piek momenten wel 5000W of meer…… maar die dagen zijn dermate zonnig dat ik de accu ook met 3 uur 3500W wel vol krijg.
- en 1 fase is goedkoper en heeft waarschijnlijk minder efficiency verlies

Ik ben er nog niet uit… maar het is een overweging om nog een jaartje op te broeden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Stefannn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Jij stelt vrij stellig dat je naar 3 fase wil. Dat wilde ik eerst ook. Inmiddels begin ik echter steeds meer het idee te krijgen dat ik met 1 fase prima toe kan.
1f kan ontladen veel hoger hoor.
Je zal eerder - afhankelijk van je direct verbruik - bij 5 kW productie beperking op het laden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcpranger
Franciesco schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:56:
@mcpranger Wat zijn je wensen met een thuisbatterij? Mijn inziens moet je beginnen met die in kaart te brengen.
  • Voornamelijk PV overschot opslaan om later zelf te gebruiken? Zo ja: voor een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad jaarrond of ben je minder ambitieus en gaat het b.v. voornamelijk om grofweg de nachten in de maanden buiten het verwarmingsseizoen te kunnen overbruggen (mei-september)?
  • Op goedkopere (dynamische) uren energie inkopen voor eigen gebruik? Zo ja, hoeveel uren denk je te willen overbruggen en hoeveel energie is daarvoor nodig?
  • Handelen (dus inkopen + verkopen)?
  • Noodstroomvoorziening voor (een gedeelte van) de woning?
En zijn er persoonlijke veranderingen op komst die de elektrische energiebehoefte significant beinvloeden?
Belangrijkste winst zie ik in overdag opslaan van PV overschot om in de avond de EV op te laden. We verwarmen/koelen/koken met electriciteit, maar kunnen ook met gas de vloer verwarmen. Maar het totaalverbruik van de woning is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid kWh die de EV in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@mcpranger Hoeveel zou je de EV dan willen bijladen in de avond? en heb je daar doorgaans voldoende PV overschot voor?
Een batterij opladen vanuit een andere batterij is rendementstechnisch niet ideaal want 2x verlies. Zeker ook op lagere vermogens kan het laden van een EV behoorlijk wat extra verlies geven.

En wil je dan ook nog voldoende energie hebben om de avond/nacht te overbruggen voor de woning zelf? Als dat niet het geval is kun je het misschien beter omdraaien: de thuisbatterij gebruiken voor de woning en wat eventueel over is in de EV stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcpranger
Franciesco schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:13:
@mcpranger Hoeveel zou je de EV dan willen bijladen in de avond? en heb je daar doorgaans voldoende PV overschot voor?
Een batterij opladen vanuit een andere batterij is rendementstechnisch niet ideaal want 2x verlies. Zeker ook op lagere vermogens kan het laden van een EV behoorlijk wat extra verlies geven.

En wil je dan ook nog voldoende energie hebben om de avond/nacht te overbruggen voor de woning zelf? Als dat niet het geval is kun je het misschien beter omdraaien: de thuisbatterij gebruiken voor de woning en wat eventueel over is in de EV stoppen.
Ik heb in de maanden april-oktober ca 15-20 kWh per dag "over", terwijl de auto 23kWh capaciteit heeft en ca.5 dagen/week (in de avond) opgeladen wordt.
In die maanden is het verbruik in de avond beperkt (koken/airco/tv).
Omdat de werkgever de kWh prijs betaald voor het laden van de auto en die stroom gratis door de zon geleverd wordt leek het me zinvol om te starten met het maken van een berekening,.
Ik sta open voor handelen op de markt, maar heb nu nog niet het idee dat dit veel oplevert.

Je opmerkingen triggeren, zijn er topics en/of modellen die dit verder bespreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Stefannn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:17:
- op zonnig dagen produceer ik op piek momenten wel 5000W of meer…… maar die dagen zijn dermate zonnig dat ik de accu ook met 3 uur 3500W wel vol krijg.
- en 1 fase is goedkoper en heeft waarschijnlijk minder efficiency verlies

Ik ben er nog niet uit… maar het is een overweging om nog een jaartje op te broeden.
3-fase is een stukje scope creap. Puur om de meter op 0 te houden, of althans zo dicht mogelijk erbij, is 1 fase inderdaad voldoende. 99% van de tijd zal 3.5 kW afdoende zijn. Echter als er dan toch een accu neergezet wordt is het wel fijn als die gewoon het hele huis van prik kan voorzien. Is het echt nodig? Ik kan mij niet eens herinneren wanneer de laatste keer de stroom voor een uur is uitgevallen, maar ergens kriebelt het dan toch met het idee dat je van maart t/m oktober volledig onafhankelijk van het net* zou kunnen functioneren.

*Huis is volledig elektrisch, maar we hebben geen (B)EV. Voeg je een voertuig toe aan de mix dan komt het plaatje natuurlijk volledig anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Oilman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:40:
[...]
*Huis is volledig elektrisch, maar we hebben geen (B)EV. Voeg je een voertuig toe aan de mix dan komt het plaatje natuurlijk volledig anders uit.
Als je maar genoeg PV hebt en voldoende accu capaciteit gaat dat ook nog wel met een EV.
Maar 3 fasen is dan waarschijnlijk wel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:44

HenkS

Da_king alias HenkS

Misschien een te simpele oplossing maar hier wel gedaan:
Volledig 0 op de meter huis, althans vanuit de oplevering :) maar genoeg panelen, alles op stroom warmtepomp etc. Sinds 8 jaar
En nu sinds paar maanden accu van 32kw .. voor nu vooral om te handelen maar ook om in de nacht huis van stroom te voorzien .
Mbt auto opladen, idd niet vanuit de accu ivm verlies. Maar gewoon via stopcontact kan nog met 3kw per uur en ik heb een homewizard plug tussen gezet bij het stopcontact en die kun je heel eenvoudig via de app instellen dat hij alleen bij de laagste tarieven aan moet gaan. Je kunt bij die plug instellen of hij zonder onderbreking moet laden (bv voor een wasmachine ofzo) maar bij de auto heb ik gewoon de goedkoopste uren met onderbreking en dat werkt top.
Wel is het zo dat we die auto wat minder gebruiken en hierdoor niet perse een volle auto hoeven in de ochtend en we geregeld ook overdag kunnen laden wanneer de stroom het goedkoopst is.
Maar op deze manier geen laadpaal nodig of 3 fase en werkt goed genoeg

Dit ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPGGe38ZzVL8sJsASB0xwJ4DUgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25xWYDcwZszlp2uBpUDuLWI8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door HenkS op 19-03-2025 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik3-4
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-03 10:19
Wat is het nut nu van een 5kw accu, hier zou je enkel de nacht mee kunnen overbruggen. Vertel me als ik het fout heb!🤭

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
hendrik3-4 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:32:
Wat is het nut nu van een 5kw accu, hier zou je enkel de nacht mee kunnen overbruggen. Vertel me als ik het fout heb!🤭
Dat je overdag zonnestroom kunt opslaan en daar de avond & nacht mee door kunt komen, waardoor veel huishoudens in lente + zomer + deel van de herfst richting nul op de meter kunnen gaan op dagen waarop de zonnepanelen voldoende opwek hebben.

Ps. Je bedoelt 5kWh, niet 5kW, dat is iets heel anders.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik3-4
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-03 10:19
Taro schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:07:
[...]

Dat je overdag zonnestroom kunt opslaan en daar de avond & nacht mee door kunt komen, waardoor veel huishoudens in lente + zomer + deel van de herfst richting nul op de meter kunnen gaan op dagen waarop de zonnepanelen voldoende opwek hebben.

Ps. Je bedoelt 5kWh, niet 5kW, dat is iets heel anders.
Je hebt gelijk, maar 5kWh is te klein voor warmtepomp gebruikers. bij een woning met 26 panelen en een warmtepomp is het op heldere dagen zo dat op een dag als gisteren. Er 40kWh opgewekt kan worden. Alleen dat is lang niet altijd van roepassing. Ik bedoel dan zou je echt met grotere capaciteiten moeten werken. Dynamische tarieven en op niet zon dagen zoveel mogelijk de batterij volladen op de goedkoopste uren.

[ Voor 7% gewijzigd door hendrik3-4 op 19-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:27
hendrik3-4 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:14:
[...]

Je hebt gelijk, maar 5kWh is dan niet eens zo extreem.groot. bij een woning met 24 panelen en een warmtepomp is het op heldere dagen zo dat op een dag als gisteren. Er 42kWh opgewekt kan worden. Alleen dat is lang niet altijd van roepassing. Ik bedoel dan zou je echt met grotere capaciteiten moeten werken. Dynamische tarieven en op niet zon dagen zoveel mogelijk de batterij volladen op de goedkoopste uren.

Of buiten af bij een beek gaan wonen en een water turbine plaatsen >:)
Misschien richt je je vooral op grotere energieopwekkers/verbruikers, maar hier werkt 6kWh eigenlijk prima voor nu. 5kWh was ook voldoende geweest nu. Veel zal dus aan het type huis(houding) liggen ook denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLcUGjvNLHAPiyRAEzk_AewZL5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGb2bvrR1cIr86pLAN8x5rAB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Je hebt gelijk, maar 5kWh is dan niet eens zo extreem.groot. bij een woning met 24 panelen en een warmtepomp is het op heldere dagen zo dat op een dag als gisteren. Er 42kWh opgewekt kan worden. Alleen dat is lang niet altijd van roepassing. Ik bedoel dan zou je echt met grotere capaciteiten moeten werken. Dynamische tarieven en op niet zon dagen zoveel mogelijk de batterij volladen op de goedkoopste uren.

Of buiten af bij een beek gaan wonen en een water turbine plaatsen >:)
Klopt, 5 kWh is niet veel, maar voor een groot aantal mensen wel toereikend om de geschetste situatie te realiseren. Op sommige dagen gaat er hier 80-100 kWh doorheen en wij zouden er dus soms nog geen 20 minuten mee doen, maar ieder huishouden is anders.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs B
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 09:01
[...]

Je hebt gelijk, maar 5kWh is dan niet eens zo extreem.groot. bij een woning met 24 panelen en een warmtepomp is het op heldere dagen zo dat op een dag als gisteren. Er 42kWh opgewekt kan worden. Alleen dat is lang niet altijd van roepassing. Ik bedoel dan zou je echt met grotere capaciteiten moeten werken.
Je leest niet wat Taro schrijft. De thuisaccu is in dit geval niet bedoeld om al je zonnestroom in op te slaan maar om tussen de winters door op praktisch 0 op de meter uit te komen. Dan is 5kwh voor de meeste huishoudens ruim voldoende. Als we uitgaan van vandaag dat de zon neergaat om 18:47 en opkomt om 06:40 heb je ongeveer 12 uur wat je moet overbruggen. Dan heb je ongeveer 0.4kwh nodig per uur.

Als je de wasmachine, droger, vaatwasser op een timer overdag aanzet heb je die grootgebruikers in ieder geval niet. Als je een warmtepomp hebt, zet overdag de verwarming een graadje warmer zodat je de avond makkelijker doorkomt en dan heb je de meeste grootverbruikers wel te pakken. Dan moet je alleen op die 5kwh accu koken (als zo'n accu zo veel kan leveren tegelijkertijd) maar dat wordt gecompenseerd wanneer je gaat slapen en je dan nauwelijks verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Independent
Is afhankelijk van hoeveel kWh je tijdens de nacht verbruikt.
Is dat "maar 2 kWh" is dat overbemeten.
Is dat 10 kWh is het onderbemeten.
Wil je tussen maart en oktober volledig NOM blijven zal je, weer afhankelijk van je verbruik, al meer 10 tot 15 kWh nodig hebben.
Wil je in de winter - zeker met een WP - eveneens NOM blijven zal het al maar richting 30 tot 100 kWh (of een extra aggregaat) gaan.
Enz. :)
Het hangt er dus gewoon vanaf wat je eigen situatie en je doelstelling is.
Wanneer je het zo betaalbaar en rendabel mogelijk wil houden is een kleine opslagcapaciteit icm veel PV rendabeler dan een grote opslagcapaciteit met minder PV.
Naar de eigen situatie rekenen is de enige oplossing.

Mijn streefdoel is bv. het jaar rond zelfvoorzienend te zijn.
Dan kom je er niet met 20 kWh. :)
Met WP alleen ook niet met meer panelen want tijdens een dunkelflaute/sneeuwval produceer je te weinig en wat je niet produceert kan ook niet opgeslagen worden voor later.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 19-03-2025 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met nacht moet je eigenlijk rekening houden met de tijd waarin panelen niets opwekken, dat is in maart nog altijd van +/- 18.00 tot 08.00, 14 uur. (afhankelijk van oriëntatie)
Daarnaast heeft de grootte van de accu ook te maken met de snelheid waarmee je het ding kan laden en ontladen. De kleinere 3kWh modellen zijn soms op 800W gelimiteerd, als je dan alleen rond het middaguur een paar uurtjes stroom overschot van de panelen heb kan de accu het niet bijhouden, die heeft minimaal vier uur lang overschot nodig om vol te geraken.
Neem je een 10kWh model die je met 5kW kan laden dan kan je die in theorie met slechts twee uurtjes zonneschijn vol hebben. Een kwartiertje de oven aan kan zo'n kleine accu ook niet bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Ik zou het zelfs nog nuanceren:
"Met nacht moet je eigenlijk rekening houden met de tijd waarin panelen niets onvoldoende opwekken om aan de vraag te voldoen, dat is in maart nog altijd van +/- 18.00 tot 08.00, 14 uur. (afhankelijk van oriëntatie)".
Dat is, afhankelijk van je locatie en situatie in deze periode zelfs nog langer.

Voor de rest mee eens.
Wil je ten alle tijde NOM is het laad- en ontlaadvermogen van de omvormer minstens even belangrijk dan de opslagcapaciteit van de accu.
Zelfs in het voor- en najaar kan dat een rol spelen.
Wanneer je om 18:00 uur begint te koken en je hebt maar een vermogen van 800W beschikbaar mag je accu nog zo vol zitten, ze kan maar zoveel aanleveren als er vermogen beschikbaar is.

[ Voor 37% gewijzigd door Independent op 19-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@hendrik3-4 Bij keuze sluit ik mij aan bij laatste 2 postings, welk doel wil je nastreven met de thuisaccu en of het vermogen voldoende dient te zijn om het gehele huis te voorzien.

Daarbij dien je ook vooruit te kijken en een inschatting maken of binnen 3-4 jaar in NL twee stappen in eens maken, de vaste netwerkkosten, het deel vaste capaciteitstarief/transportdeel vervangen wordt door een naar tijd en volume gedifferentieerd nettarief.
Of te wel lagere vaste netwerkkosten (alleen vastrecht, meterdienst, aansluit abbo) en transportdeel in kWh-prijs die elk uur anders is, vergelijkbaar met een dynamisch contract. (netwerkbeheerders hebben de voorkeur per uur, dat is gelijk een grote stap met grotere fluctuaties dan dynamisch contract nu)

Als je verwachting is dat niet alleen de netwerk-transportkostendeel naar de kWh-prijs verhuist maar ook gelijk variabel per uur, dan moet je meer naar een NOM thuisaccu kijken met voldoende vermogen voor alle verbruikers, waarmee in de zomer van 17 tot 10u kunt overbruggen. Het netwerk in Nederland dient verzwaard te worden met een raming van 195 miljard +/- 50 miljard tot 2040, waar we typisch kameelbulten profiel hebben met een ochtend en met name de avondopiek op werkdagen in zowel dynamische prijs en netbelasting.
Als die meer afvlakken kunnen de kosten lager uitvallen als ook we meer uitval normaal zouden vinden door minder storingscapaciteit aan te houden. PV met dynamisch contract laat al een forse daling zien voor de avondpiek en als variabele netwerkosten in de kWh-prijs komt kan je die benutten voor een grotere accu en de terugverdientijd ervan en kan middenspannings/laagspanningsverzwaring met de meeste kilometers kabel en transformators iets minder. Wat de exacte tarieven netwerkkosten worden tot 2030-2033, daar heb je nog een glazenbol voor nodig.

Je kan ook wachten tot eind 2026, als meer duidelijkheid is, hoe de netwerkkosten voor je aansluiting gaan veranderen in de volgende reguleringsperiode, die 1-1-2027 start en geldt voor de volgende 3-6 jaar (huidig voorstel is 6 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
Bij ons wordt 31 maart ook een 5kWh batterij geplaatst van Renon Power Xcellent. Deze batterij is modulair en ik adviseer dat je bij aanschaf daar ook rekening mee houdt.

Sinds enkele jaren houd ik dagelijks de statistieken bij (kan bijv. met dongle en app van Homewizard) en zodra thuisbatterij is aangesloten ga ik kijken wat voor verschil dat gaat brengen. Met deze batterij kom ik al een heel eind, maar ik verwacht in toekomst (volgend jaar?) er nog eentje aan te schaffen.

Mijn einddoel is maximale opwekking (zonnepanelen op voorkant en achterkant van dak en op carpoort) en maximale opslag. Opslag moet voldoende zijn om in winter op goedkoopste moment in te kopen bij volledige dekking. In de zomer is er dan natuurlijk forse overcapaciteit maar dan gaan panelen uit zodra eigen verbruik volledig is voorzien (icm opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zojuist eens de business case zitten doorrekenen, en alleen al op peakshaving is een investering verantwoord. Dat is ongebruikelijk voor veruit de meeste tweakers, maar wij kunnen terug van een 3x50 A naar 3x25 A aansluiting, oftewel rond de 2400 euro per jaar goedkoper. Dat is nog los van alle andere zaken die mogelijk worden zoals dynamisch contract en teruglevering (EPEX), en vooral: eilandbedrijf mogelijk.

Ik wil echter niet zelf aansluiten maar iets kopen inclusief montage. Hierbij komt de SIgenstor als optie, maar ook een Victron systeem. Het is de bedoeling dat het buiten, op de oprit komt te staan. Ik vind de standaard opstelling van een Victron systeem wel erg lawaaiig (66 dB).

Heeft iemand goede adviezen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

daemonix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:45:
Zojuist eens de business case zitten doorrekenen, en alleen al op peakshaving is een investering verantwoord. Dat is ongebruikelijk voor veruit de meeste tweakers, maar wij kunnen terug van een 3x50 A naar 3x25 A
dat kon waarschijnlijk sowieso al? Dus op die manier kan ik ook een business case rondrekenen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:54:
[...]

dat kon waarschijnlijk sowieso al? Dus op die manier kan ik ook een business case rondrekenen :+
Uhm, nee. Anders zouden we dat niet hebben gedaan he. Niet ieder huis is gelijk. Niet ieder huis heeft een stuk of 8 warmtepompen en 2 EV’s. Hoogst gemeten stroom is 48A. :P

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 19-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Uhm, nee. Anders zouden we dat niet hebben gedaan he. Niet ieder huis is gelijk. Niet ieder huis heeft een stuk of 8 warmtepompen en 2 EV’s.
Kwestie van keuzes maken toch. Juist met zo veel warmtepompen is de boel goed te tunen en is fijnregeling mogelijk.
Maargoed als jij bepaalde eisen hebt (zoals: alles moet tegelijk aan kunnen) dan kan een accu dat natuurlijk mogelijk maken en kun je een hele specifieke business case opstellen.

Zelf heb ik straks ook 2 EV, een aantal warmtepompen, sauna, jacuzzi, doorstroomverwarmer en ik peins er niet over om meer dan 3 x 25A af te sluiten want kan makkelijk daar binnen met wat slimme aansturing. Dan maar (automatisch) iets langzamer de auto laden.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-03-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Kwestie van keuzes maken toch. Juist met zo veel warmtepompen is de boel goed te tunen en is fijnregeling mogelijk.
Maargoed als jij bepaalde eisen hebt (zoals: alles moet tegelijk aan kunnen) dan kan een accu dat natuurlijk mogelijk maken en kun je een hele specifieke business case opstellen.

Zelf heb ik straks ook 2 EV, een aantal warmtepompen, sauna, jacuzzi, doorstroomverwarmer en ik peins er niet over om meer dan 3 x 25A af te sluiten want kan makkelijk daar binnen met wat slimme aansturing. Dan maar (automatisch) iets langzamer de auto laden.
Goed dat jij die keuze mogelijkheid hebt, ik heb die niet. Dat is een gegeven waar niets aan te veranderen valt. Zoals ik al schreef: dit is niet iets voor de meeste tweakers, en het is te makkelijk om dan te schrijven dat je slimme aansturing gebruikt. Je kent mijn business case niet, en die ga ik je ook niet uitleggen. Ik wil graag advies op de gestelde vragen in plaats van slimme aansturing adviezen. Dat station zijn we lang geleden gepasseeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Je kent mijn business case niet, en die ga ik je ook niet uitleggen.
goed. Dat is wel jammer natuurlijk, want daar zijn de mede-tweakers over het algemeen natuurlijk wel heel nieuwsgierig naar.
Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste