Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Victron is een prima merk, maar een LFP batterij met slechts een levensduur van 2500 cycli bij 80% ontladingsdiepte (DoD) vind ik nu niet bepaald super.
En voor 2,5 kWh betaal je daar ook ruim 1.000 euro voor, moet je nog de rest erbij kopen.
Even uit nieuwsgierigheid.
Over welke batterij praat jij dan?
Mijn 3x LFP Powerqueen 25.6v 100ah batterij met 4000cycles 100%dod kosten vorig jaar +/- €500 p/s

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
MajaMestreech schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:06:
[...]
Dan maar de meterkast op orde laten maken, dan is dat ook weer gedaan voor een hele tijd.
Wat verhindert je om voor de uitbreiding een extra automatenkast te plaatsen?
Ik heb een automatenkast voor de woning, eentje voor de EV, eentje voor de batterijen, eentje voor de tuin en eentje voor het werkhuis. :)

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
vaursechs schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:01:
Deze week mijn victron installatie geupgrade van 3x Multiplus 5000 naar 3x Multi RS 6000 met het idee om de efficiency te verhogen.

Inmiddels draait alles weer op DESS en ik moet zeggen dat de eerste resultaten veelbelovend zijn.
Op dit moment haal ik een RTE van 84% onder vollast.

16200W ontladen uit de accu, 15150W naar grid. Dat is een efficiency van 93,5%. Wellicht is de efficiency onder lagere belasting nog beter. Ik moet ook zeggen dat de Multi RS nauwelijks warmte afgeeft, in tegenstelling tot de Multiplus die aardig heet wordt.

[Afbeelding]
Prachtig...
Dan stelt mijn diy 7.5kWh met max 1200w laden/ontladen niks voor ;-)
Maar goed, gebruikt het enkel om aan te sturen op NOM in de nachten en bij te springen bij hoge verbruiks pieken om net verbruik te schaven.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 10:53
Independent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:16:
[...]

Wat verhindert je om voor de uitbreiding een extra automatenkast te plaatsen?
Ik heb een automatenkast voor de woning, eentje voor de EV, eentje voor de batterijen, eentje voor de tuin en eentje voor het werkhuis. :)
Ruimte in de meterkast :)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Ok, begripsverwarring.
Ik dacht dat je met meterkast de automatenkast bedoelde.
De automatenkasten en de meter van de netbeheerder hangen hier vrij tegen de muur in de technische ruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 07:57 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
MajaMestreech schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Dank aan alle reacties, heeft me gelukkig weer doen twijfelen en besloten om nog maar wat onderzoek te doen.

Een paar reacties:
Met betrekking tot elektrisch verbruik zie ik toch echt twee seizoenen:

Winter: Stookseizoen met warmte pomp, Extra veel laden van EV's (verbruiken meer), geen opbrengst zonnepanelen. Oplossing: Gebruik maken van Dynamische kWh prijzen en zo goedkoop mogelijk te verbruiken.

Zomer: alleen laden EV's, veel opbrengst zonnepanelen en hiervan zoveel mogelijk zelf gebruiken.
We mogen het uiteraard oneens zijn met elkaar mbt het aantal seizoenen. Maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij een maand zoals deze ziet, idem voor bv april en oktober. Dat zijn typisch van die maanden waar ik het over had als ‘“tussen seizoen”. Dus met over het algemeen mogelijkheden voor voldoende PV opwek en ook een relatief hoog verbruik door (af en toe) verwarming en de nog relatief lange donkere periodes. Niet elke dag van dit soort maanden is het volop zonnig en warm zoals nu.

Als je tevreden gaat zijn met alleen het afdekken van de nachten in de “zomermaanden”, dan zul je aan een kleine (plug-in) batterij met laag vermogen vast voldoende hebben. Of je daar echter op de lange termijn ook nog tevreden mee gaat zijn vraag ik me wel sterk af…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:57:
[...]

Snap ik, kijk anders eens naar deze : Zendure SolarFlow Hyper 2000

Deze kun je in stappen met batterij modules uitbreiden.
Net even gekeken, maar is een vreemde prijsopbouw.. :F
Neem 1 complete unit -hoofdunit... en je hebt (bierviltje) 1 batt prijs. á...
dan 2x
3x
4x

zie je dat de prijs per batterij gaat tóenemen ipv af?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Independent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:09:
[...]

Het streefdoel is uiteindelijk ieder dag van het jaar.
leuk streefdoel, maar natuurlijk gewoon niet haalbaar, of je moet een weiland vol hebben liggen met zonnepanelen, maar of je daar dan met de huidige TLK gelukkig van gaat worden, waag ik te betwijfelen.
[...]

Mee eens.
Je verbruik is een gekend cijfer. Daar kan je productie en opslag dan ook op afstemmen.

[...]

Niet mee eens.
Je kan perfect de productie afstemmen en desnoods afremmen op je verbruik en opslag.
Wat je niet nodig hebt produceer je dan gewoon niet.
waarom heb je deze dan in eerste plaats dan wel gekocht ? :? het uitzetten van de PV installatie is eigenlijk het laatste wat je wil doen, nog sterker de energieboeren krijgen hiervoor met hun eigen zonne-parken dik voor betaald, alleen wij als partikulier pissen weer naast het potje.
[...]

Zoals je zelf al zei is dat afhankelijk van de verhouding tussen verbruik, productie en opslag.
Ik weet niet hoe je aan die cijfers komt maar mijne cijfers zijn het al niet.
Dit jaar had ik welgeteld al één dag netverbruik. En de moeilijke dagen hebben we al gehad.
dat kan, maar wat heeft je dat dan al gekost en wat heb je dan, want ik heb een redelijk normaal (mogelijk iets aan de grote kant) pv-systeem wat je in Nederland heel veel ziet.
[...]

Maar dat had ik al uitgelegd.
Om dat op te vangen dient de thuisaccu om dat op te vangen.
En de dagen dat de eigen productie niet volstaat kan de EV nog altijd aan de publieke laadpaal.

[...]

Hier al niet.
De EV heeft een range van 350 tot 550 km.
De WW afstand H/T bedraagt 50 km of een 8-9 kWh per dag.
oke, maar is dat een reale afstand voor een gemiddelde EV hier in Nederland? Ik vrees namelijk van niet.
In jou situatie zou je dus minimaal 15-20 kWh, ik verwacht zelfs meer gezien je eerdere uitspraken aan batterijcapaciteit nodig hebben. en ik betwijfel nog steeds dat je ook in de winter deze toch redelijk grote hoeveelheid aan zonnestroom heb kunt opwekken (en dan laat ik het verbruik van een warmtepomp nog maar even beschouwing, want ik weet niet (en verwacht ook niet) dat je die hebt). Wat is je overschot per dag gemiddeld in januari geweest ? mijn gegevens heb ik namelijk al gepost, en dat was een ruimte 8 kWp installatie.

Heb je die namelijk wel, komt er tijdens de winter zeker nog een 20 a 30 kWh per dag aan benodige PV capaciteit en de helft hiervan aan batterijcapaciteit er bij.
mijn gegevens zijn gewoon echte pratijkvoorbeelden.
[...]

's avonds hevel ik aan 4,3 kW vermogen de energie vanuit de thuisaccu over naar de HV accu van de EV.
Dat neemt dus maar een paar uur in beslag.
4,3 kW met een 11 kWh lader heeft dus slechts 1/2 uurtje nodig op vol vermogen, het kan zijn dat je batterij systeem dit niet kan volgen, maar met 4,3 kW kun je slechts 50% van de normaal benodigde kWh verbruik van je EV weer bijladen, dus dat gaat niet goed komen op deze manier, vrees ik.
[...]

Het kan zijn dat dit in jouw situatie niet lukt en dat je het daarom niet ziet. Hier is dat al jaren dagdagelijkse praktijk.

[...]

Op de dagen van thuiswerk aan de woning.
Op de dagen op verplaatsing aan een destination charger.
dus dat verbruik moet je wel meenemen in je totaal verbruik.
[...]

Ik investeer op basis van de eigen mogelijkheden.
Niet op basis van wat andere mensen wel of niet kunnen.
Maar ik ga uiteraard geen duizenden euro uitgeven aan een systeem met beperkte mogelijkheden wanneer een beter resultaat kan bekomen worden met minder euro. En dat was het uitgangspunt van de discussie.
dat snap ik d:)b , en gebruik exact de zelfde logica, en juist daarom heeft in deze tijd met saldering een batterij systeem, zeker op basis van financieel oogpunt helemaal geen zin. Financieel gezien is de saldering gewoon een fictieve batterij. Dit gaat pas in 2027 spelen, en ja dus moet je al iets daar voor uit de startblokken.
tuurlijk zijn er tal van andere en ook zeer goede redenen te vinden waarom men dit wel doet, denk aan oa milieu en dergelijke, of hobby, en dat zijn prima uitgangspunten.

alleen geef hier eens aan wat je dan alles hebt en welk prijskaartje daaraan hangt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hansieo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Net even gekeken, maar is een vreemde prijsopbouw.. :F
Neem 1 complete unit -hoofdunit... en je hebt (bierviltje) 1 batt prijs. á...
dan 2x
3x
4x

zie je dat de prijs per batterij gaat tóenemen ipv af?
ik zie het, geen idee hoe ze daar op komen, of ze kunnen niet rekenen of wij zien iets over het hoofd :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAMq_H2FAfAdBrm5fdixlAWmB_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nFtgjkKByo9uMq7xniKzhyBI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:54:
[...]

We mogen het uiteraard oneens zijn met elkaar mbt het aantal seizoenen. Maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij een maand zoals deze ziet, idem voor bv april en oktober. Dat zijn typisch van die maanden waar ik het over had als ‘“tussen seizoen”. Dus met over het algemeen mogelijkheden voor voldoende PV opwek en ook een relatief hoog verbruik door (af en toe) verwarming en de nog relatief lange donkere periodes. Niet elke dag van dit soort maanden is het volop zonnig en warm zoals nu.

Als je tevreden gaat zijn met alleen het afdekken van de nachten in de “zomermaanden”, dan zul je aan een kleine (plug-in) batterij met laag vermogen vast voldoende hebben. Of je daar echter op de lange termijn ook nog tevreden mee gaat zijn vraag ik me wel sterk af…
dat kan, en ja, mn de 1 a 2 maanden die aan de grens liggen, en deze liggen niet vast, kijk maar eens wat afgelopen week is gebeurt, ook dat is infeite niet typisch voor een normaal weersverloop, zie je dus enige verschuiving.
alleen als je 2 maanden tov 12 mnd bekijkt vallen deze weg, probeer hier echt dit te bekijken via je macro bril ipv met de micro lens., dus in het ene jaar zitten deze maanden mogelijk al in de zomer en soms zitten ze meer richting winter, er is ook niets tegen om indien zich dit voordoet om een maand in twee te splitsen, wees creatief.
En ja, kijk ook een mogelijke stap verder, helaas zal ons stroomverbruik steeds hoger worden mn door de verschuiving van gas richting electra. daar heb je helemaal gelijk in. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:06:
[...]

ik zie het, geen idee hoe ze daar op komen, of ze kunnen niet rekenen of wij zien iets over het hoofd :?
[Afbeelding]
Ik heb ook met de "basisstation" prijs zitten spelen, maar ook bij veel goedkoper, of juist duurder zie je gekke dingen :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Vanwege het onderstaande, maar ook de instabiliteit in de wereld ben ik op zoek naar een hybride thuisaccu die gemonitord kan worden in Home Assistant. Mijn doel is peak shaving, maar niet per se nul-op-de-meter. Daarnaast heb ik nog wat ruimte op te schuur, en zonnepanelen zijn heel goedkoop, dus ik wil ook de accu via zijn eigen zonnepaneel kunnen voeden ondanks ik al 9+10 panelen (NO/ZW) heb liggen.

Op dit lijkt mij Eva Power hybride thuisaccu heel interessant, deze lijkt een functionele home-assistant integratie te hebben, en hybride plus verplaatsbaar.
Andrehj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Tot 1 januari 2027 nog wel. En dat is nog bijna twee jaar.
Ja, maar netbeheerders zijn al wel aan het spelen met het idee dat je meer belasting gaat betalen als je vermogen afneemt als het stroomnet piekbelasting ervaart. Dat ligt op dit moment bij de ACM om te beoordelen.

Ik ben bang dat als dat doorgeduwd wordt de prijzen nog wel eens zouden kunnen stijgen.

Zie: https://www.ad.nl/binnenl...drukke-momenten~a2993d3a/

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 08-03-2025 11:55 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:51:
[...]
leuk streefdoel, maar natuurlijk gewoon niet haalbaar, of je moet een weiland vol hebben liggen met zonnepanelen, maar of je daar dan met de huidige TLK gelukkig van gaat worden, waag ik te betwijfelen.
Wanneer je iedere keer vanuit de eigen situatie gaat reageren zonder eerst de reactie van je gesprekspartner en zijn situatie te lezen heeft verdere discussie geen zin.
Ik betwist niet dat het in jouw stuatie niet kan.
Ik heb al meermaals aangehaald dat het in mijn situatie zonder problemen haalbaar is en al jaren wordt toegepast. Eveneens dat de panelen gewoon op het dak liggen (en minder dan 50% van de beschikbare dakopp. innemen)ien niet ergens in een weiland. Voor het weiland heb ik een andere betere bestemming.
En ja , ik word daar best gelukkig van. :)
waarom heb je deze dan in eerste plaats dan wel gekocht ? :? het uitzetten van de PV installatie is eigenlijk het laatste wat je wil doen, nog sterker de energieboeren krijgen hiervoor met hun eigen zonne-parken dik voor betaald, alleen wij als partikulier pissen weer naast het potje.
Omdat, zoals ook reeds meermaals gezegd, mijn doelstelling is om energieonafhankelijk te zijn.
En dan heb je in de winter nu eenmaal meer productiecapaciteit en opslag nodig dan in de zomer.
De productiecapaciteit wordt dan ook niet onnodig uitgezet. Ze worden verlaagd en verhoogd, dus volledig afgestemd, op de vraag.

Zoals ook al meermaals gesteld is iedere situatie anders en moet ik niet naast het potje pissen.
Voor iedere geproduceerde kWh word ik betaald. Voor iedere kWh geladen in de EV eveneens.
Dat brengt al jaren meer dan voldoende op om te herinvesteren in uitbreiden van PV en opslag.
Dat er daarnaast geen afhankelijkheid meer is van enrgieboeren is mooi meegenomen. Evenals de afwezigheid van enige energierekening.
dat kan, maar wat heeft je dat dan al gekost en wat heb je dan, want ik heb een redelijk normaal (mogelijk iets aan de grote kant) pv-systeem wat je in Nederland heel veel ziet.
Zelf heeft het me geen cent gekost.
Ik ben jaren terug klein begonnen met een PV installatie van 5 kVA en betaald met een praktisch renteloze lening. Met de besparingen en opbrengsten steeds uitgebreid in PV en uiteindelijk opslag afgestemd op de eigen behoeften. Momenteel zit ik op 15 kWp PV en dat past best op een zijde van het dak. Daarop zit 5 kVA AC omvormervermogen en 11,5 kW DC vermogen gekoppeld om de batterijen te laden. Aan de uitgaande zijde zit er 3 x 5 kVA vermogen om DC vermogen terug om te zetten in AC.A
Op één van deze omvormers zit er ook nog eens een generatorkoppeling.
Ik betwijfel nog steeds dat je ook in de winter deze toch redelijk grote hoeveelheid aan zonnestroom heb kunt opwekken
Dat moet dan ook niet.
Wanneer de EV niet thuis is gaat deze op bestemming gewoon telkens aan de destination charger.
(en dan laat ik het verbruik van een warmtepomp nog maar even beschouwing, want ik weet niet (en verwacht ook niet) dat je die hebt).
Ik heb zelfs meerdere warmtepompen. Zowel L/L voor verwarming in de tussenseizoenen en indien nodig koeling tijdens hittegolven boven de 35°C buitentemperatuur als L/W voor verwarming tot 8°C buitentemperatuur en SWW.
Onder de 8°C buitentemperatuur gaat de WP tijdelijk op non-actief en gaat de kachel aan voor verwarming in de leefruimte en 300 liter SWW.
Wat is je overschot per dag gemiddeld in januari geweest ? mijn gegevens heb ik namelijk al gepost, en dat was een ruimte 8 kWp installatie.
Ik heb praktisch nooit overschotten. Alles is hier afgestemd op direct en indirect verbruik.
Per 24 uur is er een 200 tot 400 Wh netteruglevering. Dat heeft als oorzaak het gridsetpoint dat hier ingesteld staat op -10W. Dat voorkomt netafname bij schommelingen in productievermogen en afnamevermogen. En dat speelt alleen voor het AC gekoppelde deel.
In het DC gekoppelde deel speelt dat niet want daar wordt productie verhoogd of verlaagd naargelang de vraag.
mijn gegevens zijn gewoon echte pratijkvoorbeelden.
De mijne ook.
Iedere situatie is nl. anders en onze 'praktijk" is gewoon verschillend.
Daar is niets mis mee.
4,3 kW met een 11 kWh lader heeft dus slechts 1/2 uurtje nodig op vol vermogen, het kan zijn dat je batterij systeem dit niet kan volgen, maar met 4,3 kW kun je slechts 50% van de normaal benodigde kWh verbruik van je EV weer bijladen, dus dat gaat niet goed komen op deze manier, vrees ik.
Het is niet omdat een lader maximaal 11 kW aankan dat je dan ook steeds op vol vermogen moet laden.
Het laden begint hier vanaf 1,4 kW productie (dat is immers de minimale vraag van de EV) en volgt vervolgens de overproductie.
Dat komt dus grotendeels uit de zon. Het batterijsysteem kan dat dan makkelijk volgen want het moet alleen de schommelingen van de zon volgen. Is er geen zon en wordt er alleen geladen uit de thuisaccu is er technisch ook geen probleem. Iedere batterijomvormer (welke de opgeslagen DC stroom in de accu's terug naar AC moet omzetten voor de EV lader) heeft immers een max. continu vermogen van 4,6 kW. 's Avonds is ons huishoudelijk continu verbruik een 150 tot 250W. Ruime marge om daarnaast de EV nog te laden aan 3,6 tot 4 kW. Wordt er even meer vermogen gevraagd (door bv. de waterkoker) dan gaat het laadvermogen even naar omlaag.

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Siewert schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:14:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid.
Over welke batterij praat jij dan?
Mijn 3x LFP Powerqueen 25.6v 100ah batterij met 4000cycles 100%dod kosten vorig jaar +/- €500 p/s
dat was dus een victron batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 11:18
Independent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:36:
Ik weet niet waar je het over hebt maar ik ontlaad mijn LFP batterijen zonder enig probleem tot 5% en zal ze - wanneer het maar kan - opladen tot 100% Soc.
Met meer capaciteit bij eenzelfde verbruik zal je uiteraard ook minder cycli nodig hebben.
Ik doe gemiddeld een 150 cycli per jaar. Bij 3000 gegarandeerde cycli is dat 20 jaar.
De batterij zal dus eerder verouderd en technisch achterhaald zijn dan dat ze de geest geeft door het aantal behaalde cycli.
En de normale werktemperatuur heeft een range tussen de -10 en 50°C; een DC RTE van 97% en een AC RTE van 81%.
Opschaalbaar tot 980 kWh. :+
De garantie bedraag trouwens tien jaar.
Toch een iets groter bereik en betere voorwaarden dan een HW stekkeraccu?

Nu mij maakt het niet echt uit.
Wanneer men tevreden is met een bruikbare opslagcapaciteit van 2,2 kWh en een vermogen van 800 W of om meer opslag te bekomen 4200 € wil neertellen voor 6,6 kWh opslag mij niet gelaten.

Benieuwd hoeveel jaar men het daar dan probleemloos mee kan rekken.
Marstek heeft een 5 kw accu voor 1900€ met 6000> cycli. "Plug & play" dat natuurlijk niet waar is (heeft wat tweaking nodig) maar je wel aardig aan de praat krijgt. 10 jaar garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Independent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Wanneer je iedere keer vanuit de eigen situatie gaat reageren zonder eerst de reactie van je gesprekspartner en zijn situatie te lezen heeft verdere discussie geen zin.
Ik betwist niet dat het in jouw stuatie niet kan.
Ik heb al meermaals aangehaald dat het in mijn situatie zonder problemen haalbaar is en al jaren wordt toegepast. Eveneens dat de panelen gewoon op het dak liggen (en minder dan 50% van de beschikbare dakopp. innemen)ien niet ergens in een weiland. Voor het weiland heb ik een andere betere bestemming.
En ja , ik word daar best gelukkig van. :)

[...]

Omdat, zoals ook reeds meermaals gezegd, mijn doelstelling is om energieonafhankelijk te zijn.
En dan heb je in de winter nu eenmaal meer productiecapaciteit en opslag nodig dan in de zomer.
De productiecapaciteit wordt dan ook niet onnodig uitgezet. Ze worden verlaagd en verhoogd, dus volledig afgestemd, op de vraag.

Zoals ook al meermaals gesteld is iedere situatie anders en moet ik niet naast het potje pissen.
Voor iedere geproduceerde kWh word ik betaald. Voor iedere kWh geladen in de EV eveneens.
Dat brengt al jaren meer dan voldoende op om te herinvesteren in uitbreiden van PV en opslag.
Dat er daarnaast geen afhankelijkheid meer is van enrgieboeren is mooi meegenomen. Evenals de afwezigheid van enige energierekening.

[...]

Zelf heeft het me geen cent gekost.
Ik ben jaren terug klein begonnen met een PV installatie van 5 kVA en betaald met een praktisch renteloze lening. Met de besparingen en opbrengsten steeds uitgebreid in PV en uiteindelijk opslag afgestemd op de eigen behoeften. Momenteel zit ik op 15 kWp PV en dat past best op een zijde van het dak. Daarop zit 5 kVA AC omvormervermogen en 11,5 kW DC vermogen gekoppeld om de batterijen te laden. Aan de uitgaande zijde zit er 3 x 5 kVA vermogen om DC vermogen terug om te zetten in AC.A
Op één van deze omvormers zit er ook nog eens een generatorkoppeling.

[...]

Dat moet dan ook niet.
Wanneer de EV niet thuis is gaat deze op bestemming gewoon telkens aan de destination charger.

[...]

Ik heb zelfs meerdere warmtepompen. Zowel L/L voor verwarming in de tussenseizoenen en indien nodig koeling tijdens hittegolven boven de 35°C buitentemperatuur als L/W voor verwarming tot 8°C buitentemperatuur en SWW.
Onder de 8°C buitentemperatuur gaat de WP tijdelijk op non-actief en gaat de kachel aan voor verwarming in de leefruimte en 300 liter SWW.

[...]

Ik heb praktisch nooit overschotten. Alles is hier afgestemd op direct en indirect verbruik.
Per 24 uur is er een 200 tot 400 Wh netteruglevering. Dat heeft als oorzaak het gridsetpoint dat hier ingesteld staat op -10W. Dat voorkomt netafname bij schommelingen in productievermogen en afnamevermogen. En dat speelt alleen voor het AC gekoppelde deel.
In het DC gekoppelde deel speelt dat niet want daar wordt productie verhoogd of verlaagd naargelang de vraag.

[...]

De mijne ook.
Iedere situatie is nl. anders en onze 'praktijk" is gewoon verschillend.
Daar is niets mis mee.

[...]

Het is niet omdat een lader maximaal 11 kW aankan dat je dan ook steeds op vol vermogen moet laden.
Het laden begint hier vanaf 1,4 kW productie (dat is immers de minimale vraag van de EV) en volgt vervolgens de overproductie.
Dat komt dus grotendeels uit de zon. Het batterijsysteem kan dat dan makkelijk volgen want het moet alleen de schommelingen van de zon volgen. Is er geen zon en wordt er alleen geladen uit de thuisaccu is er technisch ook geen probleem. Iedere batterijomvormer (welke de opgeslagen DC stroom in de accu's terug naar AC moet omzetten voor de EV lader) heeft immers een max. continu vermogen van 4,6 kW. 's Avonds is ons huishoudelijk continu verbruik een 150 tot 250W. Ruime marge om daarnaast de EV nog te laden aan 3,6 tot 4 kW. Wordt er even meer vermogen gevraagd (door bv. de waterkoker) dan gaat het laadvermogen even naar omlaag.
prachtig dat dit voor jou allemaal past, echter dit is echt geen gemiddelde situatie wat je in Nederland gaat aantreffen, en daar is ook niets mis mee.
Mooi dat het in jou situatie op deze manier werkt d:)b dus veel plezier met je oplossing. :)

maar en ja daar komt dat bekende maar weer om de hoek kijken
voor een gewone Nederlander is 15 kWp op één dakhelft nagenoeg onmogelijk, als deze zijn dak vol heeft liggen aan beide kanten komt deze mogelijk op rond de 10 kWp.
mn de oplossing die @MajaMestreech aan het zoeken is lijkt me dit mogelijk niet helemaal de juiste weg, maar zoals je zelf al zij zoveel wensen zoveel mogelijkheden en de kunst is juist die te vinden die voor jou situatie het beste past, jij bent daar volgens mij prima in geslaagd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jellybrah schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Marstek heeft een 5 kw accu voor 1900€ met 6000> cycli. "Plug & play" dat natuurlijk niet waar is (heeft wat tweaking nodig) maar je wel aardig aan de praat krijgt. 10 jaar garantie
die 10 jaar garantie, je moet maar afwachten of Marstek er over 10 jaar nog is, dat zie je dus ook bij de zonnepanelen waar met lange garantietermijnen wordt gegooit maar als je onverhoopt daar dan aanspraak wilt maken blijkt het betreffende bedrijf niet meer te bestaan.
ik zie dat meer als een mareting truk

met het aantal cycli, bij PiB zijn dat circa 250 cyli per jaar, bij 6000 cycli is dat circa 24 jaar. normaal gaan ze uit van circa 15 jaar bij 80% restcapaciteit. Echter daarvoor heb je wel echte A grade voor nodig, de die zijn zowel duurder als veel lastiger te krijgen.
Ik vrees ook dat veel grade B als grade A verkocht worden.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 08-03-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sebazzz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:37:
Vanwege het onderstaande, maar ook de instabiliteit in de wereld ben ik op zoek naar een hybride thuisaccu die gemonitord kan worden in Home Assistant. Mijn doel is peak shaving, maar niet per se nul-op-de-meter. Daarnaast heb ik nog wat ruimte op te schuur, en zonnepanelen zijn heel goedkoop, dus ik wil ook de accu via zijn eigen zonnepaneel kunnen voeden ondanks ik al 9+10 panelen (NO/ZW) heb liggen.

Op dit lijkt mij Eva Power hybride thuisaccu heel interessant, deze lijkt een functionele home-assistant integratie te hebben, en hybride plus verplaatsbaar.

[...]

Ja, maar netbeheerders zijn al wel aan het spelen met het idee dat je meer belasting gaat betalen als je vermogen afneemt als het stroomnet piekbelasting ervaart. Dat ligt op dit moment bij de ACM om te beoordelen.

Ik ben bang dat als dat doorgeduwd wordt de prijzen nog wel eens zouden kunnen stijgen.

Zie: https://www.ad.nl/binnenl...drukke-momenten~a2993d3a/
Het AD meld : "Netbeheerders pleiten voor hogere kosten bij stroomverbruik op drukke momenten", bij de telegraaf zie je overigens dezelfde boodschap.

het probleem als dit via de netbeheerders zou gaan is dat wij allen hier direct aan meebetalen, omdat prijswijzigingen door de netbeheerders buiten je lopend contract gaat vallen.
ik denk echter dat dit een proefballonetje is om de regering te puschen om duidelijk meer aan investeringen en ondersteuning te geven aan de netbeheerders zodat bovenstaande niet nodig gaat worden. iIk vrees dat mn de PVV kant van de regering hier zeer gevoelig voor is, want dit gaat mn de minima raken, en die hebben zeker op dit moment het al vrij lastig.
een PiB die zo berekend is om met name het verbruik in deze periode (even de winter daargelaten) kan opvangen kan dus dan wel een slimme investering zijn, denk daarbij aan 5 tot 8 kWh capaciteit, zodat je ook nog je nachtverbruik (grotensdeels) daarmee kunt opvangen. tijdens de echte zomer maanden juni en juli en deels augustus vallen deze tijden veelal nog in het opbrengstvenster van je zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:28
@MacD007 Het zou handiger zijn om een systeem te gebruiken die we al hebben, een dubbel tariefmeter. 2e tarief gebruiken in de dure uren tussen 16:00 en 21:00.

Ik zie in mijn logging dat de netspanning na 16:00 flink zakt tot 215V na 20:00 gaat het weer omhoog naar 230V . Op zonnige dagen rond de middag is het rond de 244.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
habbekrats schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:47:
@MacD007 Het zou handiger zijn om een systeem te gebruiken die we al hebben, een dubbel tariefmeter. 2e tarief gebruiken in de dure uren tussen 16:00 en 21:00.

Ik zie in mijn logging dat de netspanning na 16:00 flink zakt tot 215V na 20:00 gaat het weer omhoog naar 230V . Op zonnige dagen rond de middag is het rond de 244.
het probleem is dat de huidige meters juist hier niet op berekend zijn, zowel de analoge (draaischijfmeters) niet maar ook de digitale meters kunnen dit volgens mij niet.
ik weet even niet of de omschakeling via een puls of vast ingesteld is.
als ik bij stedin kijk staat daar: "De slimme meter schakelt met een ingebouwde klok automatisch tussen het dag- en goedkopere nachttarief. Een traditionele meter heeft deze functie niet meer. U kunt alleen van het dag- en nachttarief gebruik maken wanneer u een slimme meter heeft."
dus het zit vast in de meter, dus wil men dit doen dan moet dus iedereen verplicht naar een nieuwe slimme meter, dan zijn we ondertussen 5 jaar verder voordat iedereen over is. zie ik niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
MacD007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:37:
[...]

dat was dus een victron batterij.
Ah op die fiets.
Die zijn idd wat duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Die puls veroorzaakte storing op het een of ander, daarom is hij uitgefaseerd.

Maar vast? Dit is gewoon een instelling in de software en die kan dus bijgewerkt worden, remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gwaihir schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Die puls veroorzaakte storing op het een of ander, daarom is hij uitgefaseerd.

Maar vast? Dit is gewoon een instelling in de software en die kan dus bijgewerkt worden, remote.
mogelijk, alleen daarvoor heb je dus wel een slimme meter nodig en dus geen digitale of analoge meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
MacD007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:14:
[...]

dat kan, en ja, mn de 1 a 2 maanden die aan de grens liggen, en deze liggen niet vast, kijk maar eens wat afgelopen week is gebeurt, ook dat is infeite niet typisch voor een normaal weersverloop, zie je dus enige verschuiving.
alleen als je 2 maanden tov 12 mnd bekijkt vallen deze weg, probeer hier echt dit te bekijken via je macro bril ipv met de micro lens., dus in het ene jaar zitten deze maanden mogelijk al in de zomer en soms zitten ze meer richting winter, er is ook niets tegen om indien zich dit voordoet om een maand in twee te splitsen, wees creatief.
Eigenlijk geef je hier zelf mee aan dat er niet alleen een zomer of winter geldt.
En dat is dus precies wat ik bedoel: je kunt het jaar niet opsplitsen in een zomer en winter. Vandaar ook mijn pleidooi dat er zgn tussenseizoenen zijn die minstens zo interessant zijn. Per kalenderjaar zijn er zo heel veel dagen/weken buiten de zomer om dat je bij een correcte balans tussen verbruik, opwek en opslag geen netafname hoeft te hebben in Nederland. Voor iedereen is die balans uiteraard anders en variëren ook de mogelijkheden (de wil, financieel en/of ruimte) om die balans te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:20:
mogelijk, alleen daarvoor heb je dus wel een slimme meter nodig en dus geen digitale of analoge meter.
Klopt, maar dat is niet anders dan nu. Die (niet slimme) digitale meter werkte met die puls, evenals de analoge. Wie zo'n meter nog heeft, heeft enkel tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gwaihir schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Klopt, maar dat is niet anders dan nu. Die (niet slimme) digitale meter werkte met die puls, evenals de analoge. Wie zo'n meter nog heeft, heeft enkel tarief.
juist, alleen ging het dus daarover dat de netbeheerders dus een nieuw extra hoog tarief tussen 17:00 en 21:00 uur (het zogenamde spitstarief) introduceren, echter daarvoor zijn de meters in Nederland dus niet geschikt, wat dat moet dus voor alle meters het zelfde zijn.
ook zal dit dan geen extra tarief moeten worden maar een opslag per kWh in deze tijden van de netkosten, anders zouden mensen met een nog lopend contract dit ook weer niet betalen. dus is best lastig allemaal, de vraag is overigens of dit wel van de ACM mag, via de netbeheerskosten per kWh? :?

zou dat echter wel gebeuren dan kan dit een extra animo worden om aan de thuis-batterij te gaan, mn in de vorm van een PiB met een capaciteit van circa 5-8 kWh.
voordeel:
- eenvoudig plug & play
- relatief klein en dus handekbaar
- geen of weinig aanpassingen aan bestaande groepenkast

nadeel:
- de 800W levering zal voor de meeste toepassingen qua koken ed te weinig zijn, door een eigen groep / vrije groep te kiezen kun je dat echter eenvoudig oplossen.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 08-03-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Eigenlijk geef je hier zelf mee aan dat er niet alleen een zomer of winter geldt.
En dat is dus precies wat ik bedoel: je kunt het jaar niet opsplitsen in een zomer en winter. Vandaar ook mijn pleidooi dat er zgn tussenseizoenen zijn die minstens zo interessant zijn. Per kalenderjaar zijn er zo heel veel dagen/weken buiten de zomer om dat je bij een correcte balans tussen verbruik, opwek en opslag geen netafname hoeft te hebben in Nederland. Voor iedereen is die balans uiteraard anders en variëren ook de mogelijkheden (de wil, financieel en/of ruimte) om die balans te maken.
ik snap je argument, maar dat speelveld is gewoon te klein om daar mee aan de haal te gaan, je gewoon focussen op de twee seizoenen geeft al genoeg problemen en aandachtpunten, een derde tussen seizoen maakt het alleen nog meer onoverzichtelijker en lastiger zonder dat dit werkelijk zoden aan de dijk zet.

Maar als jij graag rekening houd met 3 seizoenen, ga gerust je gang, er is niemand die je hier tegenhoud, en mogelijk dat je in een speciale situatie zit dat het wel uitmaakt. wie weet ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 01:28
MacD007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:27:
[...]

het probleem is dat de huidige meters juist hier niet op berekend zijn, zowel de analoge (draaischijfmeters) niet maar ook de digitale meters kunnen dit volgens mij niet.
ik weet even niet of de omschakeling via een puls of vast ingesteld is.
als ik bij stedin kijk staat daar: "De slimme meter schakelt met een ingebouwde klok automatisch tussen het dag- en goedkopere nachttarief. Een traditionele meter heeft deze functie niet meer. U kunt alleen van het dag- en nachttarief gebruik maken wanneer u een slimme meter heeft."
dus het zit vast in de meter, dus wil men dit doen dan moet dus iedereen verplicht naar een nieuwe slimme meter, dan zijn we ondertussen 5 jaar verder voordat iedereen over is. zie ik niet zo snel gebeuren.
Analoge ferraris meters kunnen dit niet meer aangezien het TF signaal nu in heel NL uitgezet is. De digitale zijn geprogrammeerd om dit automatisch te doen. De uren zijn ook niet gelijk in heel Nederland dus het lijkt mij dat dit op afstand aanpasbaar is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
habbekrats schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Analoge ferraris meters kunnen dit niet meer aangezien het TF signaal nu in heel NL uitgezet is. De digitale zijn geprogrammeerd om dit automatisch te doen. De uren zijn ook niet gelijk in heel Nederland dus het lijkt mij dat dit op afstand aanpasbaar is.
Jup, en ik zie dat men nu niet alleen de analoge meters moet vervangen, iets wat al in de plaaning zit, maar nu ook alle digiale meters naar slimme meters dient over te zetten, even los hoe dat ook afgedwongen kan worden. Dat is namelijk in de huidige energiewet die er aan staat te komen niet geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
MacD007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:58:
[...]

ik snap je argument, maar dat speelveld is gewoon te klein om daar mee aan de haal te gaan, je gewoon focussen op de twee seizoenen geeft al genoeg problemen en aandachtpunten, een derde tussen seizoen maakt het alleen nog meer onoverzichtelijker en lastiger zonder dat dit werkelijk zoden aan de dijk zet.

Maar als jij graag rekening houd met 3 seizoenen, ga gerust je gang, er is niemand die je hier tegenhoud, en mogelijk dat je in een speciale situatie zit dat het wel uitmaakt. wie weet ? :?
Het is me duidelijk dat we het niet eens gaan worden :) Geeft ook niet.

Maar ik ben het dus niet eens met dat het speelveld te klein is voor buiten de zomermaanden. De potentie daarvan is minimaal zo groot maar vaak groter dan de zomer zelf. Dat heb ik eerder uitgelegd. Een batterij dimensioneren op alleen de zomer is dan ook wat mij betreft een gemiste kans waarbij veel potentieel onbenut blijft.

Heb je in jouw eigen situatie wel eens gekeken welke en hoeveel dagen in elke maand van het jaar er overschot is en hoeveel? Aan de hand daarvan kun je een heel behoorlijk beeld krijgen wanneer je wat aan een thuisbatterij van capaciteit X gehad had als je netafname wilt minimaliseren.

Het is natuurlijk duidelijk dat er met een kleine PV installatie in verhouding tot het verbruik het aantal bovenstaande dagen met (enigszins) significant overschot kleiner is dan t.o.v. een groot gedimensioneerde PV installatie in verhouding tot het verbruik. Maar ik zou iedereen die een thuisbatterij overweegt aanraden om daar eens naar te kijken.

Overigens heb ik zelf een prima inzicht in mijn eigen situatie doordat ik inmiddels iets meer dan een jaar een thuisbatterij heb. En daarbij netafname zoveel mogelijk probeer te minimaliseren. Als ik de capaciteit van de batterij alleen op het nachtverbruik in de zomermaanden had gebaseerd, dan had ik aan 5kWh genoeg gehad. Maar dan had ik bij lange na niet de zelfvoorzieningsgraad gehaald die ik nu wel haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Het is me duidelijk dat we het niet eens gaan worden :) Geeft ook niet.

Maar ik ben het dus niet eens met dat het speelveld te klein is voor buiten de zomermaanden. De potentie daarvan is minimaal zo groot maar vaak groter dan de zomer zelf. Dat heb ik eerder uitgelegd. Een batterij dimensioneren op alleen de zomer is dan ook wat mij betreft een gemiste kans waarbij veel potentieel onbenut blijft.

Heb je in jouw eigen situatie wel eens gekeken welke en hoeveel dagen in elke maand van het jaar er overschot is en hoeveel? Aan de hand daarvan kun je een heel behoorlijk beeld krijgen wanneer je wat aan een thuisbatterij van capaciteit X gehad had als je netafname wilt minimaliseren.

Het is natuurlijk duidelijk dat er met een kleine PV installatie in verhouding tot het verbruik het aantal bovenstaande dagen met (enigszins) significant overschot kleiner is dan t.o.v. een groot gedimensioneerde PV installatie in verhouding tot het verbruik. Maar ik zou iedereen die een thuisbatterij overweegt aanraden om daar eens naar te kijken.

Overigens heb ik zelf een prima inzicht in mijn eigen situatie doordat ik inmiddels iets meer dan een jaar een thuisbatterij heb. En daarbij netafname zoveel mogelijk probeer te minimaliseren. Als ik de capaciteit van de batterij alleen op het nachtverbruik in de zomermaanden had gebaseerd, dan had ik aan 5kWh genoeg gehad. Maar dan had ik bij lange na niet de zelfvoorzieningsgraad gehaald die ik nu wel haal.
Ja, ik heb voor 2023 en voor 2024 een volledige simulatie gedraaid en die met meerdere senario's nog een keer doorberekend. en juist daar komt ook deze inzicht uit.
kijk, als jij vind dat het bij jou wel zinvol is, prima, dit geeft alleen maar aan dat het niet bij iedereen het zelfde is en je zult dus altijd het even met je eigen situatie checken m zeker te zijn dat je de juiste beslissing hebt genomen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heeft iemand wel een thuisaccu doorgerekend met daarbij een mogelijke inflatie door onze huidige wereldsituatie (handelsoorlog) in acht genomen? Dat maakt de financiele businesscase wellicht beter. Als je het dan nu koopt in plaats van over vier jaar, ben je misschien beter uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Sebazzz op 09-03-2025 09:27 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

@Sebazzz
Voor mijzelf had ik het grofweg al uitgerekend, maar dat valt niet mee vanwege de vele onzekere variabelen.
(Ik verwacht toch binnen een paar jaar mijn 20 jaar oude cv-ketel te moeten vervangen door een warmtepomp, waardoor het elektriciteitsverbruik flink zal toenemen en een accu dan alleen in de zomermaanden een beetje nuttig kan zijn.)

Zodra de salderingsregeling wegvalt, gaan mensen denk ik anders met het elektriciteitsaanbod om. Mogelijk wordt de vraag naar grote thuisaccu's groter, terwijl de kleine thuisaccu's in prijs gaan dalen omdat minder mensen deze willen hebben.

Daarnaast verwacht ik dat de gas en elektriciteitsprijzen met de zelfde gemiddelde snelheid zullen stijgen. En zolang we nog elektriciteitscentrales op gas hebben draaien, zullen die prijzen nog steeds met elkaar verbonden zijn. We zijn niet alleen afhankelijk van Amerika en Rusland, maar krijgen ook uit andere landen energie binnen wat die inflatie zal drukken.

Ik verwacht wel dat het vastrecht zal stijgen omdat er in Nederland investeringen gedaan moeten worden aan het energienet, dus dat zal straks ook een nog significanter deel uitmaken van de energiefactuur.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sebazzz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:26:
Heeft iemand wel een thuisaccu doorgerekend met daarbij een mogelijke inflatie door onze huidige wereldsituatie (handelsoorlog) in acht genomen? Dat maakt de financiele businesscase wellicht beter. Als je het dan nu koopt in plaats van over vier jaar, ben je misschien beter uit.
Wanneer je een beetje rekening wil houden met alle onzekerheden op geopolitiek vlak kan je er idd maar beter vlug bij zijn om een flinke thuisaccu met voldoende zonnepanelen aan te schaffen. :)

En wanneer het echt mis gaat zal de "financiële businesscase" het laatste van je zorgen zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Onbekend schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:12:
@Sebazzz
Voor mijzelf had ik het grofweg al uitgerekend, maar dat valt niet mee vanwege de vele onzekere variabelen.
(Ik verwacht toch binnen een paar jaar mijn 20 jaar oude cv-ketel te moeten vervangen door een warmtepomp, waardoor het elektriciteitsverbruik flink zal toenemen en een accu dan alleen in de zomermaanden een beetje nuttig kan zijn.)
Uit eigen ervaring durf ik dat te betwijfelen.
Hier bewijst de thuisaccu, uiteraard in combinatie met PV en EV, zowat het hele jaar door haar nut.
Je moet het dan wel breder bekijken en van de ene verwarming die draait op externe aangeleverde energie niet overschakelen naar iets dat eigenlijk hetzelfde doet.
Differentiatie is daarbij het sleutelbegrip. :)
Zodra de salderingsregeling wegvalt, gaan mensen denk ik anders met het elektriciteitsaanbod om. Mogelijk wordt de vraag naar grote thuisaccu's groter, terwijl de kleine thuisaccu's in prijs gaan dalen omdat minder mensen deze willen hebben.
Schaalvergroting is doorgaans relatiefgoedkoper dan schaalverkleining.
En dat is voor opslag niet anders.
Wanneer te weinig mensen een product nog willen stopt de productie doorgaans.
We zijn niet alleen afhankelijk van Amerika en Rusland, maar krijgen ook uit andere landen energie binnen wat die inflatie zal drukken.
Wanneer je voor je energiebevoorrading afhankelijk bent van een externe partner, om het even wie, dan zal deze de kostprijs bepalen en niet diegene die daar volledig van afhankelijk is.
Ik verwacht wel dat het vastrecht zal stijgen omdat er in Nederland investeringen gedaan moeten worden aan het energienet, dus dat zal straks ook een nog significanter deel uitmaken van de energiefactuur.
Mee eens.
Nog eens versterkt dat wie het zich kan veroorloven en de plaats heeft steeds meer zal inzetten op eigen energieproductie en opslag waardoor de kostprijs van een openbaar net afhankelijk van externe toevoer steeds over een kleinere groep moet verdeeld worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:48
@Sebazzz

Daarnaast verwacht ik dat de gas en elektriciteitsprijzen met de zelfde gemiddelde snelheid zullen stijgen. En zolang we nog elektriciteitscentrales op gas hebben draaien, zullen die prijzen nog steeds met elkaar verbonden zijn. We zijn niet alleen afhankelijk van Amerika en Rusland, maar krijgen ook uit andere landen energie binnen wat die inflatie zal drukken.

Op het moment dat je een warmtepomp en een dynamische energiecontract en een batterij met voldoende
laad en ontlaad capaciteit hebt, kan je de batterij ook in de winter gebruiken als je veel stroom nodig.
Dan koop je namelijk de stroom op de goedkoopste momenten in. Er treden natuurlijk wel omzet verliezen op.
Als je weet wat je dagelijkse gasverbruik per uur in de winter is, kan je op grove wijze snel uitrekenen hoeveel stroom je per uur nodig zal hebben. Deze gegevens heb je nodig om te bepalen welke laad en ontlaad capaciteit zinvol of niet zinvol is. Met de batterij moet je de duurde stroomprijs periode van 7.00 uur tot 10.00 uur en van 17.00 uur tot 20.00 uur kunnen overbruggen. In de zomer is het net anders om dan kan je in deze periode je stroom terugleveren. Er wordt over gesproken om in deze periode ook de transportkosten flink te gaan verhogen welke mogelijk in gaan per 1 januari 2028. Dan wordt het aantrekkelijk om stroom in te kopen buitendeze periode.
Het vraag wel om een investering en voor ieders situatie is deze anders en denk na wat je feitelijk wilt.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

@Sebazzz
Misschien een uitstekend punt wel, want wellicht dat als we nog minder gas kunnen krijgen, dat de uren waarop duurzame energie er niet is de dure uren worden en we met z'n allen gedwongen naar een semi-dynamisch contract moeten vanwege schaarste.
Dat grijpt terug op het punt dat er bij de ACM een voorstel ligt om huishoudens meer te laten betalen aan belasting als ze vermogen afnemen op drukke momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Uit eigen ervaring durf ik dat te betwijfelen.
Hier bewijst de thuisaccu, uiteraard in combinatie met PV en EV, zowat het hele jaar door haar nut.
Je moet het dan wel breder bekijken en van de ene verwarming die draait op externe aangeleverde energie niet overschakelen naar iets dat eigenlijk hetzelfde doet.
Differentiatie is daarbij het sleutelbegrip. :)
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je in je huishouden aan elektriciteit verbruikt. Ik woon alleen en verbruik minder dan 1900 kWh per jaar aan elektriciteit, terwijl (grotere) gezinnen snel richting de 3500 kWh per jaar zitten.
[...]

Schaalvergroting is doorgaans relatiefgoedkoper dan schaalverkleining.
En dat is voor opslag niet anders.
Wanneer te weinig mensen een product nog willen stopt de productie doorgaans.
Dat klopt. Maar ik verwacht dat kleinere accu's ook nog steeds worden geproduceerd voor de rest van de wereld die minder te besteden hebben en kleinere accu's aantrekkelijker zijn.
Net zoals dat zonnepanelen van 600Wp al verkrijgbaar zijn, terwijl de panelen van 350Wp ook nog steeds worden geproduceerd.
[...]

Wanneer je voor je energiebevoorrading afhankelijk bent van een externe partner, om het even wie, dan zal deze de kostprijs bepalen en niet diegene die daar volledig van afhankelijk is.
Daar ben ik het zeker mee eens.
Maar we kunnen niet in de toekomst kijken met wat er gebeurd met de prijzen. We hebben al dat er terugleverkosten in rekening worden gebracht en dat de onbalanshandel nu wordt aangepakt, maar misschien dat we in 2027 of 2028 weer een extra kostenpost krijgen. En als het bezit van zonnepanelen of een thuisaccu straks ook nog belast gaat worden, dan is het helemaal lastig om de toekomstige berekening uit te voeren.
clodders schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Op het moment dat je een warmtepomp en een dynamische energiecontract en een batterij met voldoende
laad en ontlaad capaciteit hebt, kan je de batterij ook in de winter gebruiken als je veel stroom nodig.
Dan koop je namelijk de stroom op de goedkoopste momenten in. Er treden natuurlijk wel omzet verliezen op.
Als je weet wat je dagelijkse gasverbruik per uur in de winter is, kan je op grove wijze snel uitrekenen hoeveel stroom je per uur nodig zal hebben. Deze gegevens heb je nodig om te bepalen welke laad en ontlaad capaciteit zinvol of niet zinvol is. Met de batterij moet je de duurde stroomprijs periode van 7.00 uur tot 10.00 uur en van 17.00 uur tot 20.00 uur kunnen overbruggen. In de zomer is het net anders om dan kan je in deze periode je stroom terugleveren. Er wordt over gesproken om in deze periode ook de transportkosten flink te gaan verhogen welke mogelijk in gaan per 1 januari 2028. Dan wordt het aantrekkelijk om stroom in te kopen buiten deze periode.
Het vraag wel om een investering en voor ieders situatie is deze anders en denk na wat je feitelijk wilt.
Klopt. We gaan er dan wel vanuit dat in de winter de dynamische tarieven over de gehele dag flink kunnen verschillen zodat je goedkoop kunt inkopen.
Maar hoe meer mensen op basis van dynamische tarieven inkopen, des te stabieler de prijzen worden. En dan heb je uiteindelijk maar een paar cent verschil met stroom inkopen op het goedkoopste moment en de vraag is dan of je daarmee je batterij kunt terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Onbekend schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:29:
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je in je huishouden aan elektriciteit verbruikt. Ik woon alleen en verbruik minder dan 1900 kWh per jaar aan elektriciteit, terwijl (grotere) gezinnen snel richting de 3500 kWh per jaar zitten.
Iedere situatie is inderdaad anders.
Ik verbruik geen gas maar jaarlijks wel +5000 kWh elektriciteit.
En dat hou ik dan liever zelf volledig in de hand.

We kunnen inderdaad niet in de toekomst kijken maar wat je al aan voordelen gehad hebt kan men nog maar moeilijk afnemen.
Zonnepanelen en zeker thuisaccu's met een zeker vermogen en aanzienlijke opslagcapaciteit zijn nog lang geen gemeengoed.
En overheden zoeken doorgaans ook maar de weg van de minste weerstand dus halen ze hun geld niet bij de minderheid maar liever makkelijker bij de grootste gemene deler. :)

Ik verdien overigens mijn batterij niet terug door te handelen op de verschillen in tarieven. Van externe tarieven en zeker de kosten die daarop geheven worden blijf ik liefst zo ver mogelijk vandaan.
Ik verdien door te produceren en zelf te verbruiken. Dan moet ik om te beginnen al geen energiekosten en al wat daarop bijkomstig geheven wordt betalen.
Dan ben je ook niet afhankelijk wat de dynamische markt nu en in de toekomst doet.

[ Voor 48% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Onbekend schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:29:
[...]

[...]

Dat klopt. Maar ik verwacht dat kleinere accu's ook nog steeds worden geproduceerd voor de rest van de wereld die minder te besteden hebben en kleinere accu's aantrekkelijker zijn.
Net zoals dat zonnepanelen van 600Wp al verkrijgbaar zijn, terwijl de panelen van 350Wp ook nog steeds worden geproduceerd.

[...]

Daar ben ik het zeker mee eens.
Maar we kunnen niet in de toekomst kijken met wat er gebeurd met de prijzen. We hebben al dat er terugleverkosten in rekening worden gebracht en dat de onbalanshandel nu wordt aangepakt, maar misschien dat we in 2027 of 2028 weer een extra kostenpost krijgen. En als het bezit van zonnepanelen of een thuisaccu straks ook nog belast gaat worden, dan is het helemaal lastig om de toekomstige berekening uit te voeren.

[...]

Klopt. We gaan er dan wel vanuit dat in de winter de dynamische tarieven over de gehele dag flink kunnen verschillen zodat je goedkoop kunt inkopen.
Maar hoe meer mensen op basis van dynamische tarieven inkopen, des te stabieler de prijzen worden. En dan heb je uiteindelijk maar een paar cent verschil met stroom inkopen op het goedkoopste moment en de vraag is dan of je daarmee je batterij kunt terugverdienen.
Dit speelt voorlopig niet want op 1 januari hadden ca 423.000 consumenten een dynamische energiecontract voor elektriciteit op de ca 8.050.000 huisaansluitingen.
Onderstaand een tabel van de gemiddeld kale uurprijzen van de maanden oktober 2024 t/m februari 2025 bij een dynamische energiecontract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4cXehL-EVQ8DF3OmIrzG56UMIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olDoLqE1WrSDUsZgME0HmVmz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door clodders op 09-03-2025 12:57 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Ik verdien door te produceren en zelf te verbruiken. Dan moet ik om te beginnen al geen energiekosten en al wat daarop bijkomstig geheven wordt betalen.
Op dit moment is die businesscase er in Nederland niet, toch?
Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Wanneer je een beetje rekening wil houden met alle onzekerheden op geopolitiek vlak kan je er idd maar beter vlug bij zijn om een flinke thuisaccu met voldoende zonnepanelen aan te schaffen. :)
Het gaat mij puur om inflatie door bijv. een handelsoorlog maar ook de standaardinflatie. Een accu die je nu koopt maar misschien één keer per week ontlaad en laadt die slijt praktisch niet - en kan dan straks zijn doel echt dienen wanneer het nodig is maar de prijzen ook 15-20% zijn gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Sebazzz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:56:
[...]
Naar ik begrepen heb niet nee.
Ik zou als inwoner van Nederland en zolang ik nog gebruik kan maken van het net als megagrote virtuele batterij dan ook nooit investeren in een stekkerbatterij. :)
Het gaat mij puur om inflatie door bijv. een handelsoorlog maar ook de standaardinflatie. Een accu die je nu koopt maar misschien één keer per week ontlaad en laadt die slijt praktisch niet - en kan dan straks zijn doel echt dienen wanneer het nodig is maar de prijzen ook 15-20% zijn gestegen.
Dan zou kunnen maar mij ontgaat de zin volledig van een accu waar je slechts wekelijks 2,7 kWh kan insteken en er in die week 2,2 kWh kan terug uithalen. Of wat mis ik hier?
De prijzen zullen dan toch echt met meer dan 20% moeten stijgen om met 2,2 kWh een besparing van betekenis te realiseren.
Een thuisaccu heeft pas zin wanneer je ze zoveel mogelijk inzet en zo dicht mogelijk tegen het max. vermogen. Niet wanneer je ze maar één keer per week gebruikt of druppelsgewijs gaat laden en ontladen. Dat is het grootste deel van de tijd gewoon dood gewicht dat in een hoekje staat te verkommeren. Het eigen systeemverbruik en de omzetverliezen zouden dan wel eens hoger kunnen zijn dan de eventuele "winsten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:24:

[...]

Dan zou kunnen maar mij ontgaat de zin volledig van een accu waar je slechts wekelijks 2,7 kWh kan insteken en er in die week 2,2 kWh kan terug uithalen. Of wat mis ik hier?
De prijzen zullen dan toch echt met meer dan 20% moeten stijgen om met 2,2 kWh een besparing van betekenis te realiseren.
Wat je mist is dat het idee is om de accu nu te kopen, feitelijk niet te gebruiken, en dan over een paar jaar wanneer het interessanter echt in te zetten. m.a.w, zonder inflatie, 20% goedkoper dan over een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Pfiew, dat had ik inderdaad gemist.
Maar dat is wel een gok.
Je kan dan net zo goed wachten in de veronderstelling dat over enkele jaren je voor hetzelfde geld of minder beter materiaal krijgt. :)
M.a.w. glazenbolpolitiek. :)

Je steekt je schuur toch ook niet vol zonnepanelen in de hoop nu een koopje te doen en ze over enkele jaren pas in gebruik te nemen?
Door de inflatie is nl. je inkomen gestegen en de prijs per Wp van een paneel in elkaar gezakt. Niet omgekeerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Maar een accu wat niet wordt gebruikt, heeft ook te maken met "veroudering". Ook al zou je hem misschien maar 1x per maand opladen en pas na 3 jaar goed gaan gebruiken, hij gaat niet ineens 3 jaar langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Mee eens.
De huidige accu's zullen eerder vervangen worden door chemische veroudering en technisch achterhaald dan door het aantal gedraaide cycli.
Het aantal gegarandeerde cycli is nu al zo hoog dat je dat minimum bij normaal gebruik niet zal halen voordat er andere problemen optreden.

Of je zou een stekkeraccu met een heel kleine opslagcapaciteit meerdere keren per dag moeten gaan opladen en ontladen. Maar door het lage vermogen is ook dat in de praktijk niet echt haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42
Sebazzz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:55:
[...]
Wat je mist is dat het idee is om de accu nu te kopen, feitelijk niet te gebruiken, en dan over een paar jaar wanneer het interessanter echt in te zetten. m.a.w, zonder inflatie, 20% goedkoper dan over een paar jaar.
Wat je mist is het idee dat de prijsdaling van LiFePO4 batterijen zeer veel sneller gaat dan de prijsstijging a.g.v. inflatie: 20% prijsdaling in 2024.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

cville schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Wat je mist is het idee dat de prijsdaling van LiFePO4 batterijen zeer veel sneller gaat dan de prijsstijging a.g.v. inflatie: 20% prijsdaling in 2024.
Chinese LiFePO4, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Sebazzz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Dat doet er niet zoveel toe, of europese worden ook goedkoper, of europese bedrijven houden op te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sebazzz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Ja en?
Of dacht je dat LFP met een EU brand label daadwerkelijk hier gedolven en gefabriceerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:00
Sebazzz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Het komt dichterbij in elk geval, de terugleverkosten nemen steeds extremere vormen aan, ik zag al 15 cent per kWh voorbij komen.

Daarnaast zie ik nu prijzen voor kale accu's rond de 250 euro per kWh voorbij komen. Na 1750 cycli zou je dan quite kunnen spelen op de batterij.

Voor mijzelf ben ik nu aan het kijken naar een installatie die ook als noodstroom kan dienen, mochten de Russen komen, of veel waarschijnlijker, dat het net vaker brownouts gaat krijgen door de overbelasting en onderhoud. Het is dan ook niet zozeer om er geld mee te verdienen/besparen, het gaat mij persoonlijk ook meer om een kleinere afhankelijkheid van het net.

Maar het blijft een lastige puzzel met veel variabelen. Ik gebruik nu 12.000 kWh per jaar, 50/50 huis/EV, en ik wek daarnaast 6000 kWh op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

zalkc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Het komt dichterbij in elk geval, de terugleverkosten nemen steeds extremere vormen aan, ik zag al 15 cent per kWh voorbij komen.

Daarnaast zie ik nu prijzen voor kale accu's rond de 250 euro per kWh voorbij komen. Na 1750 cycli zou je dan quite kunnen spelen op de batterij.
zo simpel is die berekening niet hoor.
-Vergeet de (ont)laadverliezen niet
-Terugleverkosten worden straks (2027) meer gereguleerd

En sowieso natuurlijk de vraag hoe snel je dat aantal cycli (fors hoger dan jij nu inschat) weet te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
de Peer schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:13:
[...]

zo simpel is die berekening niet hoor.
-Vergeet de (ont)laadverliezen niet
-Terugleverkosten worden straks (2027) meer gereguleerd

En sowieso natuurlijk de vraag hoe snel je dat aantal cycli (fors hoger dan jij nu inschat) weet te behalen.
Eens... maar, ik geloof niet dat er met het huidige kabinet een goede regulering gaat komen. Als ik nu kijk naar de berekening die greenchoice maakt dan zal het erop neer komen dat alleen de verrekening van de energiebelasting interessant is, voor de stroom blijft er 0,25 cent over. Dus ik ben dan afhankelijk van een overheid met chronische geldhonger en een tunnelvisie op het belasten via gebruiksbelastingen. Ik heb mijn twijfels....

Het aantal cycli is erg afhankelijk van je gebruiksprofiel. in mijn geval telde ik ongeveer 200 dagen in een jaar waarbij ik netto >15kWh terugleverde en >15kWh op diezelfde dag afnam (de auto is in de zomer de voornaamste oorzaak). Mijn directe verbuik is ongeveer 20% van de opbrengst. Als ik die 200 cyli per jaar kan bereiken zit ik op 8-10 jaar.

Wat bedoel je met fors hoger? Met DC invoer direct vanaf de PV lijkt 15% mij realistisch, dan kom ik op 2000 cycli uit. Als ik "fors" lees dan denk ik aan het dubbele of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

zalkc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Het aantal cycli is erg afhankelijk van je gebruiksprofiel. in mijn geval telde ik ongeveer 200 dagen in een jaar waarbij ik netto >15kWh terugleverde en >15kWh op diezelfde dag afnam (de auto is in de zomer de voornaamste oorzaak).
als dat je profiel is, is het misschien wat interessanter ja. Al blijft het wel erg ineffficient om een accu te laden en daar later weer een andere accu mee te laden.

Als je 1 thuiswerkdag (en/of weekend) hebt en op die dag je auto direct met de zon kunt laden voor de rest van de week, blijft er alsnog geen business case over voor de thuisaccu.

Dus let op dat je niet naar een gewenste uitkomst zit te redeneren. De auto direct met PV opladen heeft uiteraard de voorkeur en breekt de BC van een accu af.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 09-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
de Peer schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:01:
[...]

als dat je profiel is, is het misschien wat interessanter ja. Al blijft het wel erg ineffficient om een accu te laden en daar later weer een andere accu mee te laden.

Als je 1 thuiswerkdag (en/of weekend) hebt en op die dag je auto direct met de zon kunt laden voor de rest van de week, blijft er alsnog geen business case over voor de thuisaccu.

Dus let op dat je niet naar een gewenste uitkomst zit te redeneren. De auto direct met PV opladen heeft uiteraard de voorkeur en breekt de BC van een accu af.
Denk niet dat 1x laden in de week de BC direct onderuit haalt. En direct op DC laden vanaf de panelen gaat mijn auto BMS niet mee akkoord ben ik bang, is ook een weinig geprobeerd systeem.

Voor mij hoeft er geen duidelijk BC met 10 jaar terugverdientijd te zijn, het gaat mij meer om risico afdekking tegen de grillige beleidsfluctuaties en energiemarkt. En het is een leuk speeltje voor papa natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
de Peer schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:01:
[...]
Is energetisch inderdaad niet zo efficiënt maar kan in bepaalde omstandigheden economisch wel weer interessant zijn.

Wanneer je een EV hebt die dagelijks aan de PV kan hangen is het ook niet zo efficiënt om daarvoor een auto te bezitten. :)
Overproductie vanuit PV tussen 11:00 en 15:00 naar het net sturen is economisch dan weer niet zo interessant. Dat kan je, desnoods via de thuisaccu, dan beter zelf gebruiken in een EV.

Uiteraard mee eens dat de eerste prioriteit blijft om de EV rechtstreeks vanuit de PV te laden maar dat is niet altijd een praktisch beschikbaar scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
zalkc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:31:
Als ik nu kijk naar de berekening die greenchoice maakt dan zal het erop neer komen dat alleen de verrekening van de energiebelasting interessant is, voor de stroom blijft er 0,25 cent over.
Het 'voordeel' hiervan is dat laadverlies minder relevant is: wat je kwijtraakt was toch niets waard.

Als prijzen nog een beetje dalen is een batterij de enige manier om voor de gemiddelde particulier nog iets van hun PV overschot terug te zien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:15:
[...]
Wanneer je een EV hebt die dagelijks aan de PV kan hangen is het ook niet zo efficiënt om daarvoor een auto te bezitten. :)

Overproductie vanuit PV tussen 11:00 en 15:00 naar het net sturen is economisch dan weer niet zo interessant. Dat kan je, desnoods via de thuisaccu, dan beter zelf gebruiken in een EV.
Zo zwart wit is het natuurlijk niet altijd. In onze situatie staat er bijv. alleen op dinsdag en donderdag geen EV voor de deur en op die dagen hebben we dan de thuisaccu's om goedkope (zonne)stroom te laden. Beide EV's doen 15-20k km/jaar, dus zijn echt wel de moeite waard.

Veel mensen werken tegenwoordig regelmatig thuis, hebben een EV en beide personen kunnen elkaar ook prima afwisselen.

Op dagen als vandaag kan je de stroom van 12-13 ct/kWh ook prima opslaan voor de volgende avond om 1 van beide EV's weer mooi aan te vullen als dan de dynamische tarieven ~25 ct/kWh of hoger zijn, evt. aangevuld met verse zonnestroom van morgen overdag.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Morgen voor de liefhebber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrYxxsCkNkXUt3ajnnZV8Frn8bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kkNoaEkuLBNoBHqTSCa2hQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:15:
[...]

Is energetisch inderdaad niet zo efficiënt maar kan in bepaalde omstandigheden economisch wel weer interessant zijn.
Ik blijf het wel een lastige afweging vinden: Al zo'n kleine 10 jaar ben ik aan het verduurzamen en proberen minder energie te verbruiken.
De hele thuisopslag past hier niet in: energetisch ga je juist meer energie verbruiken ivm laadverliezen.

Moeten we dan echt weer stoppen met verduurzamen en meer energie verbruiken omdat het financieel voordeel oplevert? Lijkt mij - voor de planeet - een hele verkeerde prikkel :|

Ik ben dus nog niet overtuigd of ik wel een batterij zou moeten nemen. Misschien heel indirect: als er genoeg batterijen zijn, hoeft het elektriciteitsnet minder verzwaard te worden, wat heel veel energie bespaart?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ocaj schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Ik blijf het wel een lastige afweging vinden: Al zo'n kleine 10 jaar ben ik aan het verduurzamen en proberen minder energie te verbruiken.
De hele thuisopslag past hier niet in: energetisch ga je juist meer energie verbruiken ivm laadverliezen.

Moeten we dan echt weer stoppen met verduurzamen en meer energie verbruiken omdat het financieel voordeel oplevert? Lijkt mij - voor de planeet - een hele verkeerde prikkel :|

Ik ben dus nog niet overtuigd of ik wel een batterij zou moeten nemen. Misschien heel indirect: als er genoeg batterijen zijn, hoeft het elektriciteitsnet minder verzwaard te worden, wat heel veel energie bespaart?
Je moet het denk ik anders zien: Op sommige momenten is er een overschot aan stroom, zoals vandaag en gisteren. Dan is iedereen blij als je wat extra kWh's afneemt. En op sommige momenten is er een tekort, dan is de prijs hoog en is het fijn als je wat kunt terugleveren of zo min mogelijk afneemt.

Door een gascentrale opgewekte kWh's verspillen is zonde. Door vele zonnepanelen en windmolens opgewekte stroom die voor een overschot zorgt: Prima als je wat kWh's affakkelt, anders kreeg het stroomnet het toch al moeilijk.

Hier vandaag zo gedaan, nul op de meter, maximaal verbruiken bij overschot, daarna weer nul op de meter. Dan maken die paar kWh's laadverlies bij dat overschot niet zoveel uit, want dat hoeft die gascentrale vanavond tijdens etenstijd dus niet meer op te wekken, lijkt mij een win-win d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvxKacO-vDC0aQu4WI5aZDsg2-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z1gAUB405f2bWA99kpvnE1ZF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeGBKjWR2vdDk69LkpVVBxywlzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/57tD7rs2FICuSL3tzqin1TPA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 21:51 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.... Het "voelt" niet duurzaam om door laadverliezen meer energie te gaan gebruiken, maar je hebt wel een punt. Als er daardoor op meta-niveau minder fossiele energie in de avonduren verbrand hoeft te worden, dan is het nog steeds duurzaam.

(hier overigens nog een vast contract en een domme meter, dus de hele dynamische tarieven zitten nog niet echt in mijn systeem. Voor de belasting van de fossiele energiecentrales in de uren met veel vraag maken de tarieven natuurlijk niet uit, die moeten gewoon draaien. Tarieven zijn slechts een stuurmiddel om verbruikers jaren uit die uren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ocaj schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:51:
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.... Het "voelt" niet duurzaam om door laadverliezen meer energie te gaan gebruiken, maar je hebt wel een punt. Als er daardoor op meta-niveau minder fossiele energie in de avonduren verbrand hoeft te worden, dan is het nog steeds duurzaam.
Ik begrijp je en het klopt natuurlijk wat je zegt. Maar als we nog meer panelen en windmolens erbij krijgen, wordt het overschot nog groter, dat in combinatie met meer accu's, zorgt ervoor dat we 's avonds en 's nachts of bij pieken stroom vanuit dat overschot kunnen inzetten wanneer er een tekort is. Maar dat dus wel door inzet van veel benodigd materiaal voor al die accu's. Maar goed, wat is een beter alternatief?
(hier overigens nog een vast contract en een domme meter, dus de hele dynamische tarieven zitten nog niet echt in mijn systeem. Voor de belasting van de fossiele energiecentrales in de uren met veel vraag maken de tarieven natuurlijk niet uit, die moeten gewoon draaien. Tarieven zijn slechts een stuurmiddel om verbruikers jaren uit die uren)
Daarom zijn dynamische tarieven ook belangrijk voor de energietransitie, netcongestie en verdere verduurzaming. Het maakt mensen bewust van de schaarste van energie/stroom, door een prijsprikkel. Nu knalt iedereen in de straat bij thuiskomst van het werk gewoon de EV aan de laadpaal, op het duurste moment. Er is geen enkel voordeel voor ze om dat 2, 5 of 8 uurtjes later te doen, door het vaste tarief of omdat hun werkgever het gewoon betaalt.

Ieder nadeel heeft zijn voordeel: Ik laad de auto's en accu's wel goedkoop bij overschot en als de prijzen hoog zijn omdat iedereen tegelijkertijd stroom verbruikt lever ik wel terug. Zij blij, ik blij, energiemaatschappij/netbeheerder blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:58:
Ik begrijp je en het klopt natuurlijk wat je zegt. Maar als we nog meer panelen en windmolens erbij krijgen, wordt het overschot nog groter, dat in combinatie met meer accu's, zorgt ervoor dat we 's avonds en 's nachts of bij pieken stroom vanuit dat overschot kunnen inzetten wanneer er een tekort is. Maar dat dus wel door inzet van veel benodigd materiaal voor al die accu's. Maar goed, wat is een beter alternatief?
Die accu's centraal plaatsen en de netbeheerder er controle over geven, helaas mag dat niet, dus zijn via een soort van doorgeef systeem aan het proberen consumptie en productie een beetje bij te sturen. Vanuit grondstof perspectief is een centralisering van accu's veel efficienter. Qua brandveiligheid lijkt mij opslag buiten een woonwijk de meer wenselijke oplossing dan bij iedereen in huis (ja ik weet de LFP accu's vrij veilig zijn)

Vanuit het perspectief van de netbeheerders zijn de thuisaccu's een nachtmerrie scenario, vanwege de onvoorspelbaarheid. Zon en wind is wel te voorspellen, dat heel Nederland om 1800 uur aan het koken en laden gaat ook, maar als er ergens een kronkel in de logica zit van een accu aanbieder dan heeft dat verstrekkende gevolgen als het aantal accu's van dat merk veel aanwezig is in een specifiek gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oilman schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Die accu's centraal plaatsen en de netbeheerder er controle over geven, helaas mag dat niet, dus zijn via een soort van doorgeef systeem aan het proberen consumptie en productie een beetje bij te sturen. Vanuit grondstof perspectief is een centralisering van accu's veel efficienter. Qua brandveiligheid lijkt mij opslag buiten een woonwijk de meer wenselijke oplossing dan bij iedereen in huis (ja ik weet de LFP accu's vrij veilig zijn)

Vanuit het perspectief van de netbeheerders zijn de thuisaccu's een nachtmerrie scenario, vanwege de onvoorspelbaarheid. Zon en wind is wel te voorspellen, dat heel Nederland om 1800 uur aan het koken en laden gaat ook, maar als er ergens een kronkel in de logica zit van een accu aanbieder dan heeft dat verstrekkende gevolgen als het aantal accu's van dat merk veel aanwezig is in een specifiek gebied.
Als je je eigen zonnestroom opslaat en de rest van de dag gebruikt, of goedkoop dynamisch inkoopt, de rest van de dag zelf gebruikt of teruglevert bij hele dure uren, dan zijn de netbeheerders daar alleen maar blij mee. Maar zou ze nooit controle geven over mijn thuisaccu's, dan moeten ze zelf maar iets neerzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
zalkc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Maar is dan niet gewoon de oplossing om over te stappen naar een andere leverancier?

Zelf ben ik in het gelukkige bezit van een 3-jarig contract dat past 1 oktober 2026 afloopt. Dus ik bekijk de ontwikkelingen met veel interesse, maar de portemonnee blijft veilig opgeborgen op z'n minst voor de komende 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Ik zeg gelukkig ook nergens dat we de accu's centraal moeten plaatsen en de netbeheerders er controle over moeten geven. Als je je eigen zonnestroom opslaat en de rest van de dag gebruikt, of goedkoop dynamisch inkoopt, de rest van de dag zelf gebruikt of teruglevert bij hele dure uren, dan zijn de netbeheerders daar alleen maar blij mee. Dus kan je reactie op mijn bericht niet zo goed plaatsen.
Dat het dus veel efficienter is om accu's centraal in te zetten, dan lokaal o.a. je totale energie consumptie te verhogen met een thuisaccu. De meeste kWh'tjes die thuis gegenereerd worden vanuit de zon zijn gewoon nuttig, dan kunnen die beter op het naast gelegen industriegebied gebruikt worden, dan dat ik een accu op ga laden, om als 's avonds de zon weg is mijn huis van energie te voorzien terwijl er een lekker windje staat.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zal het zeker niet laten om een thuisaccu te plaatsen zodra het financieel uit kan, maar puur technisch kijkend naar het grotere plaatje is het niet bepaald efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oilman schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:25:
[...]

Dat het dus veel efficienter is om accu's centraal in te zetten, dan lokaal o.a. je totale energie consumptie te verhogen met een thuisaccu. De meeste kWh'tjes die thuis gegenereerd worden vanuit de zon zijn gewoon nuttig, dan kunnen die beter op het naast gelegen industriegebied gebruikt worden, dan dat ik een accu op ga laden, om als 's avonds de zon weg is mijn huis van energie te voorzien terwijl er een lekker windje staat.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zal het zeker niet laten om een thuisaccu te plaatsen zodra het financieel uit kan, maar puur technisch kijkend naar het grotere plaatje is het niet bepaald efficient.
Ik begreep/las je bericht in eerste instantie verkeerd, had mijn reactie erop inmiddels al aangepast.

Maar eens, vooral bijv. accu's plaatsen bij windmolenparken en dergelijke. Maar aangezien veel mensen zonnepanelen hebben en zelfverbruik meer gaat opleveren per 2027 dan terugleveren zullen veel mensen toch lokaal (lees: thuis) aan de slag willen. Daarom zou het fijn zijn als de overheid gaat meedenken en sturen ipv iedereen te laten zwemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:07
Oilman schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:25:
[...]
technisch gaat het via kabels, dat industrie terrein zit zeer waarschijnlijk niet op dezelfde middenspannings trafo als het woonhuis met de PV opwek en dan dient het via een heel klein stukje of paar km 150kV HS-netvlak te gaan.
Over algemeen zijn middenspanningstrafo's primaire zijde gekoppeld niet secundair (10/20kV)

Als ik bij mij kijk naar mijn LS-trafo die zit in 2 verschillende ringleidingen van 2 verschillende middenspanningstations die zelfs ook nog op een andere uitgang van het hoogspannings koppelstation 150kV/380kV zitten.
De meeste tijd zit ik op 1 middenspanningsstation en de woningen die ik kan zien van af mijn stoep van Zuidwest tot Noord op de andere omdat hun LS-trafo in de andere ringleiding zit en die zitten dan nog aan een andere weg, iets verder van mij vandaan halverweg de weg daar zit zelfs ene kant van de weg op een andere LS-trafo en middenspanningstation dan de andere kant van de weg.

Mijn PV-opwek moet dan via middenspanningsstation over paar km 150kV hoogspanning , via twee 150kV/380kV transformators en nog een middenspanningstation om uiteindelijk bij LS-trafo ~1km verder te komen.

Op het dichtsbij zijnde wat grotere bedrijventerrein is niet anders, een deel heeft geen transportcapaciteit of in onderzoek met wachtrij en andere helft heeft geen beperkingen van regionale netwerkbeheerder omdat ze op een andere middenspanningstrafo zitten, zolang er maar geen transportcapaciteit van Tennet nodig is op HS of EHS-vlak. En die wachtrij is 110 voor je of het afname of teruglevering is en voor al het gevraagde vermogen zijn nog niet eens verzwaringsplannen en die lopen tot 2032 dat maar een deel geholpen wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 09-03-2025 23:54 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
Dit gaat o.a. over Solaar, als je Trustpilot leest eerder oplichting dan een daadwerkelijk batterij aanbod.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Zo zwart wit is het natuurlijk niet altijd. In onze situatie staat er bijv. alleen op dinsdag en donderdag geen EV voor de deur en op die dagen hebben we dan de thuisaccu's om goedkope (zonne)stroom te laden. Beide EV's doen 15-20k km/jaar, dus zijn echt wel de moeite waard.

Veel mensen werken tegenwoordig regelmatig thuis, hebben een EV en beide personen kunnen elkaar ook prima afwisselen.

Op dagen als vandaag kan je de stroom van 12-13 ct/kWh ook prima opslaan voor de volgende avond om 1 van beide EV's weer mooi aan te vullen als dan de dynamische tarieven ~25 ct/kWh of hoger zijn, evt. aangevuld met verse zonnestroom van morgen overdag.
Nee, zwart/wit is het niet altijd. Maar situaties verschillen.
Jouw (en mijn) situatie gaan dus niet altijd op voor elders noch voor elkaar. :)

Wij hebben bv. maar één EV (maar twee elektrische fietsen en één speedpedelec).
Eentje werkt altijd thuis en eentje "moet" maar één dag per week op kantoor maar naargelang de omstandigheden ook wel eens vier keer per week.
Maar "mag" ook vijf dagen per week dus heel flexibel.
Bij heel zonnig weer (en veel overproductie) dus EV laden aan de woning (ook al heeft dat zijn limieten want bij veel productie geraakt de EV ook wel eens op 100% SoC zonder de noodzaak leeg te rijden).
Bij aanhoudend somber weer kan er dan eens meer naar het werk gereden worden om daar bij te laden of openbaar aan een laadpaal in de omgeving.
Bij droog en niet te koud weer kan de WW-afstand dan ook met de e-fiets worden afgelegd.
De e-bike gebruikt tot 16 keer minder elektriciteit dan de EV.

Dat heeft als resultaat dat je op zonnige lange dagen meer elektriciteit produceert dan de woning plus EV verbruiken. Op andere dagen kan de EV geladen worden op een laadpaal buiten de woning (parking werk, destination,....). Het is dan helemaal niet nodig om "goedkopere" dynamische energie via het net aan te kopen. De woning is immers het jaar rond zelfvoorzienend op eigen productie en de Ev kan desnoods elders aan de laadpaal. En eigen productie is nog altijd goedkoper dan stroom goedkoop afnemen van het net. Nul cent is immers nog altijd lager dan 12 - 13 cent/kWh. :)
Gezien we zelf voldoende produceren voor de woning is "dure" stroom aan 25 cent van het net afnemen ook nooit nodig. Dan volstaat immers eigen productie + opslag van voorgaande overproductie.

[ Voor 12% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 08:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Independent
ocaj schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Dat is juist en dat gaf ik ook al aan.
Maar ik kijk, en ik denk de meeste mensen, in de eerste plaats naar eigen huishoudrekening (en ben zo eerlijk dat ook gewoon toe te geven :) ).
Door de laadverliezen verbruik ik via de AC koppeling een 20% meer energie en aan de DC koppeling een 13% meer.
Maar dat komt uit de onuitputtelijke bron genaamd "zon".
Die verliezen worden dus bijna continu en voor mij kosteloos terug aangevuld.
Alternatief zou zijn dat ik de overproductie uit PV niet opsla (om daarna minus de verliezen zelf terug te verbruiken) maar voor een habbekrats terug op het net stuur. Om daarna diezelfde energie duur terug in te kopen (ha ja want ik heb mijn overschotten weggegeven en kan ze dus zelf niet meer indirect verbruiken).
Wanneer de "markt" zegt dat op een bepaald tijdstip mijn productie niets waard is kan ik vanuit economisch standpunt de overproductie beter zelf opslaan om te verbruiken wanneer de "markt" zegt dat netgeproduceerde stroom duur is. Zelfs met 20% verliezen is dat voor mijn huishoudrekening dan nog goedkoper dan eerst weggeven en dan over het net terug duur inkopen.
Het is niet omdat je zelf energie produceert en deze opslaat om later zelf te verbruiken dat je moet stoppen met verduurzamen.
Verduurzamen is wel een groter plaatje dan dat. Er is op grote schaal nog wel heel veel laaghangend fruit dat geplukt kan worden dan 10 tot 20% omvormerverliezen afkomstig van de zon terug te dringen.
Ik was weer wel overtuigd.
Van mening verschillen daarover mag.
Wat je laatste punt betreft, ik neem nauwelijks nog iets van het net af en steek er nauwelijks iets op terug. Voor mij moet dat net dus al niet verzwaard worden. :)
Voor mijn woning komt alle energie dus al 10 maanden per jaar volledig uit de zon. Voor mijn EV zeker zes maanden per jaar. Dat lijkt me in vergelijking met een woning op gas en een auto op fossiel toch al een duurzame stap in de goede richting? Ondanks de energetische zonneverliezen?

[ Voor 5% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:58:

.........................

Ieder nadeel heeft zijn voordeel: Ik laad de auto's en accu's wel goedkoop bij overschot en als de prijzen hoog zijn omdat iedereen tegelijkertijd stroom verbruikt lever ik wel terug. Zij blij, ik blij, energiemaatschappij/netbeheerder blij.
bíjna goed...... die laatse willen het liefst grip houden op consumenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Hansieo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:35:
[...]

bíjna goed...... die laatse willen het liefst grip houden op consumenten
Ieder energiecontract zal wel anders zijn.
Maar mijn huidige leverancier vraagt een hogere vaste kost voor een dynamisch contract dan een variabel en geeft netto nauwelijks iets voor de teruglevering. Daar wordt de energieleverancier blij van maar ik niet zo. :)
En wanneer ik bij lagere dynamische prijzen van het net zou afnemen rekent de netbeheerder me het volle pond als surplus aan. Daar zal ie blij van worden maar ik dan weer niet zo.

Dat is één van de redenen dat ik de energie die ik produceer liever zelf verbruik ipv terug te leveren en zo de netkosten en BTW voor netafname en de hogere vaste kosten plus BTW voor een dynamisch contract liever in eigen zak hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Ieder energiecontract zal wel anders zijn.
Maar mijn huidige leverancier vraagt een hogere vaste kost voor een dynamisch contract dan een variabel en geeft netto nauwelijks iets voor de teruglevering. Daar wordt de energieleverancier blij van maar ik niet zo. :)
En wanneer ik bij lagere dynamische prijzen van het net zou afnemen rekent de netbeheerder me het volle pond als surplus aan. Daar zal ie blij van worden maar ik dan weer niet zo.

Dat is één van de redenen dat ik de energie die ik produceer liever zelf verbruik ipv terug te leveren en zo de netkosten en BTW voor netafname en de hogere vaste kosten plus BTW voor een dynamisch contract liever in eigen zak hou.
Dit verhaal geloof ik niet.
Namelijk bij een dynamische energiecontract krijg je zowel de marktprijs bij aankoop en verkoop.
Het vastrecht bij een dynamische energiecontract ligt tussen de € 5,00 en € 8,00 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
clodders schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Dit verhaal geloof ik niet.
Namelijk bij een dynamische energiecontract krijg je zowel de marktprijs bij aankoop en verkoop.
Het vastrecht bij een dynamische energiecontract ligt tussen de € 5,00 en € 8,00 per maand
Wat geloof je niet? Dat ieder energiecontract anders is en dus andere voorwaarden kan stellen?
Bij mijn energieleverancier betaal ik maandelijks 5,3 € vast recht voor een dynamisch contract en voor een variabel contract nul euro vast recht.
Dat maakt op jaarbasis dus een verschil van 63,6 euro waar ik zelf niets aan heb. Weggegooid geld.
Ik krijg ook niet de zuivere marktprijs bij aan- en verkoop.
Bovenop de DA Epex rekent de energieleverancier me kosten aan per kWh.
Voor afname komen deze kosten er dus bovenop en bij injectie gaan deze kosten er voor mij af.
Voor iedere kWh teruglevering krijg ik dus minder dan de uurprijs op de Epex en bij afname betaal ik meer dan de DA Epex.
De verliezen voor mij als eindconsument stapelen zich dus op.

In een andere situatie met een ander contract kan dat inderdaad anders zijn. Maar ook dat gaf ik al bij de eerste zin aan van de tekst die je citeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:28:

Ik was weer wel overtuigd.
Van mening verschillen daarover mag.
Wat je laatste punt betreft, ik neem nauwelijks nog iets van het net af en steek er nauwelijks iets op terug. Voor mij moet dat net dus al niet verzwaard worden. :)
Voor mijn woning komt alle energie dus al 10 maanden per jaar volledig uit de zon. Voor mijn EV zeker zes maanden per jaar. Dat lijkt me in vergelijking met een woning op gas en een auto op fossiel toch al een duurzame stap in de goede richting? Ondanks de energetische zonneverliezen?
Dank voor het delen van je kijk en uitleggen waarom jij overtuigd bent. Klinkt logisch.

Ik zit er iets idealistischer in dat ik niet per sé alleen naar de kosten/opbrengst kijk, maar als de duurdere variant beter voor het milieu is wil ik daar - tot op zeker hoogte - wel voor kiezen.

Maar je uitleg helpt al wel om voor mezelf uit te kunnen leggen hoe "verspillen" van energie aan laadverliezen tóch netto helpt in verduurzaming en de energietransitie.

Ik heb sinds december een energiecontract met terugleverkosten en merk dat ik het vooral "gedoe" vindt, om mijn verbruik naar overdag te verplaatsen (ik heb al 10+ jaar een enkel-tarief contract, dus nooit hoeven nadenken). Een batterij geeft in dat opzicht ook nog comfort-winst als ik de vaatwasser 's nachts aan kan zetten op zonneenergie.
Ik vermoed dus dat er hier dit jaar of volgend jaar ook wel een batterij gaat komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ocaj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:29:
[...]
Ik heb sinds december een energiecontract met terugleverkosten en merk dat ik het vooral "gedoe" vindt, om mijn verbruik naar overdag te verplaatsen (ik heb al 10+ jaar een enkel-tarief contract, dus nooit hoeven nadenken). Een batterij geeft in dat opzicht ook nog comfort-winst als ik de vaatwasser 's nachts aan kan zetten op zonneenergie.
Ik vermoed dus dat er hier dit jaar of volgend jaar ook wel een batterij gaat komen....
Ik mag dan wel al jaren PV en opslag hebben geïnstalleerd maar zelf vind ik er geen "gedoe" aan om ook dan nog (groot)verbruik naar de dag te verplaatsen.
(Ik werk niet op verplaatsing dus dat scheelt ook weer een auto binnen het gezin.)

Persoonlijk maakt het me echt niet uit of ik op het knopje van de wasmachine druk wanneer 's morgens de zon schijnt of op de uitstelknop druk zodat het kan gedurende de nacht. Lijkt me zelfs minder gedoe om dat door de dag dan tijdens de nacht te doen.
Er is nog altijd iemand nodig om de was in de wasmachine te steken en vooral om deze er terug uit te halen. Door de dag kan na de wascyclus de was onmiddellijk uit de machine en nog uren te drogen hangen in de zon en wind. Dat laatste lijkt me ook weer beter voor klimaat en milieu dan in de droogtrommel? :)
Een vaatwasser heb ik niet meer. Dat doe ik met de hand. Dan kan het water voorverwarmd worden op zon zonder extra machine. Twee machines minder lijkt me ook beter voor het milieu?

Ik heb het nooit uitgerekend maar ik heb een vermoeden dat geen vaatwas, geen droogkast, maar één auto per gezin, zoveel mogelijk de fiets gebruiken ipv de EV op jaarbasis meer energie gaat besparen dan de verliezen veroorzaakt door indirect verbruik van eigen zonneproductie?

[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ja, dat is ook meer een first-world probleem: Voorheen propten we voor het slapen gaan nog even alle glazen etc van de avond in de vaatwasser en dan kunnen we hem 's morgens uitladen. Vaatwasser verbruikt overigens in de ECO-stand maar 0,5 kWh, maar alle beetjes helpen....

Was draaien in de ochtend en dan drogen in de tuin is hier ook vrij standaard, wasdroger hebben we niet.

En qua milieuimpact helpen de warmtepomp en EV significant meer dan alles wat ik nu nog kan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door ocaj op 10-03-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
ocaj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Dank voor het delen van je kijk en uitleggen waarom jij overtuigd bent. Klinkt logisch.

Ik zit er iets idealistischer in dat ik niet per sé alleen naar de kosten/opbrengst kijk, maar als de duurdere variant beter voor het milieu is wil ik daar - tot op zeker hoogte - wel voor kiezen.

Maar je uitleg helpt al wel om voor mezelf uit te kunnen leggen hoe "verspillen" van energie aan laadverliezen tóch netto helpt in verduurzaming en de energietransitie.

[ Voor 33% gewijzigd door clodders op 10-03-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ocaj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:49:
Ja, dat is ook meer een first-world probleem: Voorheen propten we voor het slapen gaan nog even alle glazen etc van de avond in de vaatwasser en dan kunnen we hem 's morgens uitladen. Vaatwasser verbruikt overigens in de ECO-stand maar 0,5 kWh, maar alle beetjes helpen....

Was draaien in de ochtend en dan drogen in de tuin is hier ook vrij standaard, wasdroger hebben we niet.

En qua milieuimpact helpen de warmtepomp en EV significant meer dan alles wat ik nu nog kan doen.
Akkoord.
Maar jij kwam met het milieu als argument op de proppen.
Wanneer je energie uit zon verbruikt maakt het niet uit of op die 500 Wh dan 20% verlies zit.
Dat is spijkers op laag water zoeken en het laaghangend fruit negeren.
Je hebt een grotere positieve impact op het milieu wanneer je minder machines gebruikt. Machines gebruiken immers grondstoffen, doorlopen een hele keten van productie, transport tot aflevering en moeten na einde dienst ergens naar toe.
Moet van mij niet maar het was jouw bezorgdheid. :)
Wanneer dat je bezorgheid is begin je beter eerst bij het grotere plaatje ipv de focus te verleggen naar details.

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Wat geloof je niet? Dat ieder energiecontract anders is en dus andere voorwaarden kan stellen?
Bij mijn energieleverancier betaal ik maandelijks 5,3 € vast recht voor een dynamisch contract en voor een variabel contract nul euro vast recht.
Dat maakt op jaarbasis dus een verschil van 63,6 euro waar ik zelf niets aan heb. Weggegooid geld.
Ik krijg ook niet de zuivere marktprijs bij aan- en verkoop.
Bovenop de DA Epex rekent de energieleverancier me kosten aan per kWh.
Voor afname komen deze kosten er dus bovenop en bij injectie gaan deze kosten er voor mij af.
Voor iedere kWh teruglevering krijg ik dus minder dan de uurprijs op de Epex en bij afname betaal ik meer dan de DA Epex.
De verliezen voor mij als eindconsument stapelen zich dus op.

In een andere situatie met een ander contract kan dat inderdaad anders zijn. Maar ook dat gaf ik al bij de eerste zin aan van de tekst die je citeert.
Tot 2027 is de saldering-regeling van toepassing, bij een dynamische energie worden inkoop- en verkoopkosten tegen elkaar weggestreept.
Je geeft niet aan hoeveel stroom je opwerkt, zelf gebruik en teruglevert. Dat de energieleverancier inkoopkosten aan per kWh in rekening brengt is ook juist. Basis van afrekening ligt wel bij de zuivere marktprijs van aan- en verkoop. Voor iedereen is de belasting per kWh en de netbeheerkosten hetzelfde ongeacht welk contract je ook hebt.
De bijkomende kosten zijn bij iedere energieleverancier anders zijn en dit maakt ook het onderscheid
Bij een variabel energiecontract wordt de prijs bij een afgesproken periode aangepast, niet duidelijke is wanneer dit het geval is, twee keer per jaar of iedere mand?
Bij een dynamisch energiecontract variëren de tarieven per uur en zijn een dag van tevoren bekend.
Waar je voor kiest is afhankelijk is een persoonlijke keuze en als je vindt dat het weg gegooid geld is dan heb je al de keuze gemaakt die eenieder zal respecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
clodders schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:49:
[...]
Je geeft niet aan hoeveel stroom je opwerkt, zelf gebruik en teruglevert.
Op de AC netkoppeling gemiddeld jaarlijks een 5000 kWh opwek, 3900 kWh verbruik, een 130 kWh teruglevering. De rest zijn de DC/AC/DC/AC verliezen.
Op de DC off grid koppeling wordt er gewoon zoveel geproduceerd dan er verbruikt wordt. Uiteraard geen teruglevering aan het net want dat staat daar los van.
De bijkomende kosten zijn bij iedere energieleverancier anders zijn en dit maakt ook het onderscheid
Bij een variabel energiecontract wordt de prijs bij een afgesproken periode aangepast, niet duidelijke is wanneer dit het geval is, twee keer per jaar of iedere mand?
Dat is juist.
Bij mijn variabel energiecontract wordt de afnameprijs iedere maand bepaald en na vervallen termijn.
De injectievergoeding wordt vastgelegd en kan altijd herzien worden mits een aankondiging twee maand voorafgaand aan de wijziging.
Maar voor mijn situatie doet dat er helemaal niet toe.
Ik neem bijna niets af van het net en lever continu maar een 10 tot 20 W terug aan het net. Per 24 uur dus een 240 tot 480 Wh.
Ik moet dus geen rekening houden met wisselende kosten aangerekend door de energieleverancier noch met de politiek van de netbeheerder. Ik ben voor afname grotendeels autonoom van beiden.
Bij een dynamisch energiecontract variëren de tarieven per uur en zijn een dag van tevoren bekend.
Ook dat is juist.
Maar waarom zou ik - in mijn situatie - meer vaste kosten betalen - voor het dynamisch contract wanneer ik zelf al voldoende produceer en het dus niet nodig is om zelfs aan lagere uurprijzen in te kopen?
Een lagere prijs is - in mijn situatie - nog altijd hoger dan het nultarief van de zon.
Dynamisch loop ik dan ook nog eens het risico dat ik voor het netgekoppelde deel op het hoogtepunt van de productie-uren (11:00 - 15:00 uur) bij negatieve prijzen moet betalen om het deel dat ik niet direct zelf kan verbruiken noch opslaan richting net te sturen. Bij variabel is er dat niet want daar worden geen uurprijzen aangerekend maar een vast tarief per maand.
Waar je voor kiest is afhankelijk is een persoonlijke keuze en als je vindt dat het weg gegooid geld is dan heb je al de keuze gemaakt die eenieder zal respecteren.
Mee eens en ik respecteer ook de omgekeerde keuze.
Ik heb altijd al gezegd dat een keuze afhankelijk is van de persoonlijke situatie en dat deze laatste nogal kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Akkoord.
Maar jij kwam met het milieu als argument op de proppen.
Wanneer je energie uit zon verbruikt maakt het niet uit of op die 500 Wh dan 20% verlies zit.
Dat is spijkers op laag water zoeken en het laaghangend fruit negeren.
Je hebt een grotere positieve impact op het milieu wanneer je minder machines gebruikt. Machines gebruiken immers grondstoffen, doorlopen een hele keten van productie, transport tot aflevering en moeten na einde dienst ergens naar toe.
Moet van mij niet maar het was jouw bezorgdheid. :)
Wanneer dat je bezorgheid is begin je beter eerst bij het grotere plaatje ipv de focus te verleggen naar details.
Je hebt gelijk. Minder apparaten gebruiken is altijd nuttig, alhoewel: mijn vaatwasser gebruik 8 liter water en 0,5 kWh per (eco-)wasbeurt. Ik twijfel of ik dat veel zuiniger voor elkaar krijg zonder vaatwasser.

Het grote plaatje heb ik volgens mij intussen aardig op orde, dan ga je vanzelf kijken naar de kleinere dingen die je nog kan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
[quote]Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Op de AC netkoppeling gemiddeld jaarlijks een 5000 kWh opwek, 3900 kWh verbruik, een 130 kWh teruglevering. De rest zijn de DC/AC/DC/AC verliezen.
Op de DC off grid koppeling wordt er gewoon zoveel geproduceerd dan er verbruikt wordt. Uiteraard geen teruglevering aan het net want dat staat daar los van.

[...]

Dat is juist.
Bij mijn variabel energiecontract wordt de afnameprijs iedere maand bepaald en na vervallen termijn.
De injectievergoeding wordt vastgelegd en kan altijd herzien worden mits een aankondiging twee maand voorafgaand aan de wijziging.
Ik neem bijna niets af van het net en lever continu maar een 10 tot 20 W terug aan het net. Per 24 uur dus een 240 tot 480 Wh.
Ik moet dus geen rekening houden met wisselende kosten aangerekend door de energieleverancier noch met de politiek van de netbeheerder. Ik ben voor afname grotendeels autonoom van beiden.

[...]

Ook dat is juist.
Maar waarom zou ik - in mijn situatie - meer vaste kosten betalen - voor het dynamisch contract wanneer ik zelf al voldoende produceer en het dus niet nodig is om zelfs aan lagere uurprijzen in te kopen?
Een lagere prijs is - in mijn situatie - nog altijd hoger dan het nultarief van de zon.
Dynamisch loop ik dan ook nog eens het risico dat ik voor het netgekoppelde deel op het hoogtepunt van de productie-uren (11:00 - 15:00 uur) bij negatieve prijzen moet betalen om het deel dat ik niet direct zelf kan verbruiken noch opslaan richting net te sturen. Bij variabel is er dat niet want daar worden geen uurprijzen aangerekend maar een vast tarief per maand.

[...]

Ik heb altijd al gezegd dat een keuze afhankelijk is van de persoonlijke situatie en dat deze laatste nogal kan verschillen.
[/quote

Met deze toelichting kan ik je helemaal volgen en een dynamische energiecontract is in je geval niet de juiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ocaj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Je hebt gelijk. Minder apparaten gebruiken is altijd nuttig, alhoewel: mijn vaatwasser gebruik 8 liter water en 0,5 kWh per (eco-)wasbeurt. Ik twijfel of ik dat veel zuiniger voor elkaar krijg zonder vaatwasser.
Dat gaat inzake energieverbruik inderdaad niet veel zuiniger zijn.
En wanneer de energie in beide gevallen van de zon komt doet dat er ook niet toe.
De vaat wordt hier gedaan met warm water uit de SWW boiler. Dat warm water moet toch al aangemaakt worden en wanneer het niet tijdig verbruikt wordt zijn dat buiten het stookseizoen anders toch maar verliezen.

Het verschil, voor wie wakker ligt van het milieu, zit in de grotere milieukost van het toestel.
En dan hou ik nog geen rekening met het feit dat het doorgaans niet al te best is een vaatwasser altijd op een lagere temperatuur in de ecostand te gebruiken en dat de gebruikte middelen in een vaatwasser doorgaans nogal agressief zijn voor het milieu en de vaat en een hogere gebruikskost hebben dan de middelen voor een handwas.

Wassen doet wij afhankelijk van het weer doorgaans ook op een 40°C.
Maar dat brengt wel met zich mee dat je dan periodiek de wasmachine eens op 90°C met soda moet doorspoelen en dat zonder was. Uiteraard doen we dat niet tijdens de maanden december en januari en daarbuiten één keer per maand en op een dag wanneer er voldoende eigen overproductie is.

[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Waar door treedt er een omzet verliezen van 20 % op.
Gebruikelijk is dat er tussen de 5 en 7 % omzet verliezen kunnen optreden bij de omzetting van DC naar AC.
Of heb je een batterij staan of zijn de gegeven getallen anders.
Opwek 5.000 kWh - 3.900 kWh gebruik geeft een rest van 1.100 kWh en hiervan wordt 130 kWh teruggeleverd.

[...]

Dat is juist.

[...]

Ook dat is juist.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Uiteraard heb ik batterijen.
Daar gaat dit topic over.
Zonder batterijen zou ik niet onafhankelijk van het net kunnen opereren. :)
De RTE van het AC gekoppelde deel zit op 80-81%. Voor elke kWh die er geproduceerd wordt haal je er netto maar een 800 Wh uit. Naast de omvormerverliezen heeft het systeem uiteraard ook nog een eigen continu verbruik tussen de 10 en 40 W per inverter.
Het AC gekoppeld systeem is retrofit. Dan heb je dubbele verliezen.
Vanuit PV DC naar de PV omvormer die er AC van maakt en AC aanbiedt aan de batterijomvormer welke er vervolgens weer DC van maakt om op te slaan in de accu's. Om te kunnen verbruiken uit de batterij maakt de batterijomvormer van de opgeslagen DC er vervolgens weer AC van.

Op het DC deel is dat uiteraard minder. Gezien er geen PV omvormer tussen de panelen en de accu's zit maar MPPT regelaars is er daar geen extra omvorming maar DC vanuit de panelen naar de DC in de accu. Daar zit zo'n 3% verlies op.
Om er nadien terug AC van te maken komt dat op hetzelfde neer als het vorige systeem.

Zoals ik zei is er geen beperking in productie op het AC gekoppelde deel.
Dat kan technisch wel via het Sunspec protocol maar is voor mijn huidige situatie nog niet aangewezen want economisch nadelig.
Voor het DC deel geldt dat niet en daar is wordt er dus slechts zoveel kWh geproduceerd dan er vraag is vanuit de verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:59:
Uiteraard heb ik batterijen.
Daar gaat dit topic over.
Zonder batterijen zou ik niet onafhankelijk van het net kunnen opereren. :)
De RTE van het AC gekoppelde deel zit op 80-81%. Voor elke kWh die er geproduceerd wordt haal je er netto maar een 800 Wh uit. Naast de omvormerverliezen heeft het systeem uiteraard ook nog een eigen continu verbruik tussen de 10 en 40 W per inverter.
Het AC gekoppeld systeem is retrofit. Dan heb je dubbele verliezen.
Vanuit PV DC naar de PV omvormer die er AC van maakt en AC aanbiedt aan de batterijomvormer welke er vervolgens weer DC van maakt om op te slaan in de accu's. Om te kunnen verbruiken uit de batterij maakt de batterijomvormer van de opgeslagen DC er vervolgens weer AC van.

Op het DC deel is dat uiteraard minder. Gezien er geen PV omvormer tussen de panelen en de accu's zit maar MPPT regelaars is er daar geen extra omvorming maar DC vanuit de panelen naar de DC in de accu. Daar zit zo'n 3% verlies op.
Om er nadien terug AC van te maken komt dat op hetzelfde neer als het vorige systeem.

Zoals ik zei is er geen beperking in productie op het AC gekoppelde deel.
Dat kan technisch wel via het Sunspec protocol maar is voor mijn huidige situatie nog niet aangewezen want economisch nadelig.
Voor het DC deel geldt dat niet en daar is wordt er dus slechts zoveel kWh geproduceerd dan er vraag is vanuit de verbruikers.
Zo zie maar weer, dat wel de juiste feiten moeten worden gegeven zodat een ander ook kan begrijpen waarom je een stelling inneemt. Een en ander hangt af van welk systeem je in bezit hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Dat is juist. Iedere situatie is anders.

Op DC/DC zit doorgaans een 3% verlies.
Op DC/AC en AC/DC zit doorgaans een 10% verlies.
Woningen op gelijkstroom zijn de uitzondering en batterijen die wisselstroom opslaan en PV welke wisselstroom produceert ken ik niet in een particuliere omgeving.

Wat betreft systemen is er dus een redelijke constante.
Dat marketingkanalen daar nogal eens positievere cijfers op willen plakken is een weer ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:28

HenkS

Da_king alias HenkS

Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:52:
Dat is juist. Iedere situatie is anders.

Op DC/DC zit doorgaans een 3% verlies.
Op DC/AC en AC/DC zit doorgaans een 10% verlies.
Woningen op gelijkstroom zijn de uitzondering en batterijen die wisselstroom opslaan en PV welke wisselstroom produceert ken ik niet in een particuliere omgeving.

Wat betreft systemen is er dus een redelijke constante.
Dat marketingkanalen daar nogal eens positievere cijfers op willen plakken is een weer ander verhaal.
ik zie dit zeer recent nu ook zelf
ik heb al heel lang zonnepanelen met een omvormer ertussen- merk goodwe
sinds enkele weken een sigenergy thuisaccu, en de goodwe omvormer er tussenuit laten halen, en nu dus geen dc-ac tussen station maar is het gewoon direct de accu in. en op een volle zonnige dag in maart, wat ik heb vergeleken met vergelijkbare jaren in 2022 tm 2024 haal ik meer energie uit mijn panelen. scheelt voor mijn gevoel wel bijna 10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Dat je via een thuisaccu meer energie uit je panelen kan halen begrijp ik niet.
Je mag dan wel vanuit de PV panelen de DC rechtstreeks als DC in de accu invoeden.
Maar nadien moet er evengoed vanuit de accu terug AC aangemaakt worden voor de verbruikers.

Een PV omvormer zonder accu doet niet anders. De PV inverter zet de DC stroom van de panelen ook om in AC voor de verbruikers.

Wat wel kan is dat je zelfverbruik van PV productie door de accu's gestegen is.
Maar dan is een verschil van 10% weer weinig.
Hier ging dat van 25% (zonder accu) naar +80% met accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
HenkS schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:23:
[...]

sinds enkele weken een sigenergy thuisaccu, en de goodwe omvormer er tussenuit laten halen, en nu dus geen dc-ac tussen station maar is het gewoon direct de accu in. en op een volle zonnige dag in maart, wat ik heb vergeleken met vergelijkbare jaren in 2022 tm 2024 haal ik meer energie uit mijn panelen. scheelt voor mijn gevoel wel bijna 10%
De ZonneCalculator.nl geeft voor de Bilt de volgende zonne-uren over de periode 1 januari tot en met 9 maart aan.
Jaar 2022 totaal in deze periode 230 uur
Jaar 2023 totaal in deze periode 186 uur
Jaar 2024 totaal in deze periode 173 uur
Jaar 2025 totaal in deze periode 250 uur
De conclusie is dat de jaren 2022 en 2025 de meeste zonne-uren hebben gehad over de periode 1 januari tot en met 9 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
HenkS schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Rechtstreeks dc laden is 3 procent verlies, vanuit ac laden is het 10/15 procent verlies, dus je gevoel klopt wel.
Een mppt lader van een paar honderd euro verdient zich snel terug

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
reneeke1970 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Rechtstreeks dc laden is 3 procent verlies, vanuit ac laden is het 10/15 procent verlies, dus je gevoel klopt wel.
Een mppt lader van een paar honderd euro verdient zich snel terug
En hoe doe je dat rechtstreeks naar de woning DC laden?

Voor zover ik mee ben kan een MPPT regelaar alleen de DC stroom van de panelen in een accu laden zodat het daar opgeslagen wordt. Maar dan heb je nog maar de helft van de weg afgelegd.
Je moet de DC stroom uit de accu ook terug richting verbruikers krijgen.
Die zal je dan allemaal moeten ombouwen om op DC te werken of alsnog aan die zijde een inverter met voldoende vermogen plaatsen. Dat genereert verliezen en heb je niet voor een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filip91
  • Laatst online: 17-09 07:34
Iemand die me kan helpen om het bos door de bomen te zien? Wat is financieel de beste oplossing voor ons?

Wat achtergrond: Mitsubishi warmtepomp (vloerverwarming in nieuwbouw) en zonnepanelen (7650Wp, 18*425, met hybride omvormer van Huawei) zijn al aanwezig. We stellen ons nu de vraag of het loont om ook een batterij aan te schaffen, en welke dat dan is.

De opties waar we naar keken na wat opzoekingswerk:
1) 10kWh Huawei S0 zit rond de 5000 EUR (dus 500/kWh), waarbij we de plaatsing zelf kunnen doen. Nieuwere S1 met "slechts" 7kwh zit rond dezelfde prijs.

2) Stekkerbatterij: Maar welke? Marstek Venus komt op 1800eur voor 5Wh (dus 360/kWh). Nadeel: om een goede batterijkwaliteit te behouden is het aangeraden om max 800w te leveren dus afstoppen van piekverbruik is niet optimaal + batterijgrootte is idealiter 7kwh.
EvaPower 2600 voor 6kWh (433/kWh),...

3) Nieuwe inverter in combinatie met batterijpacks, bv https://titansolar.de/pro...kku-100ah-lifepo4-lithium. 1800 EUR voor 10kWh + de kost van de inverter + de installatie die ik mogelijks niet meer zelf kan doen (schoonvader is gepensioneerd elektricien, dus tot op bepaalde hoogte lukt dit nog).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
Filip91 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:30:
Iemand die me kan helpen om het bos door de bomen te zien? Wat is financieel de beste oplossing voor ons?

Wat achtergrond: Mitsubishi warmtepomp (vloerverwarming in nieuwbouw) en zonnepanelen (7650Wp, 18*425, met hybride omvormer van Huawei) zijn al aanwezig. We stellen ons nu de vraag of het loont om ook een batterij aan te schaffen, en welke dat dan is.

1) 10kWh Huawei S0 zit rond de 5000 EUR (dus 500/kWh), waarbij we de plaatsing zelf kunnen doen. Nieuwere S1 met "slechts" 7kwh zit rond dezelfde prijs.

2) Stekkerbatterij: Maar welke? Marstek Venus komt op 1800eur voor 5Wh (dus 360/kWh). Nadeel: om een goede batterijkwaliteit te behouden is het aangeraden om max 800w te leveren dus afstoppen van piekverbruik is niet optimaal + batterijgrootte is idealiter 7kwh.

3) Nieuwe inverter in combinatie met batterijpacks, bv https://titansolar.de/pro...kku-100ah-lifepo4-lithium. 1800 EUR voor 10kWh + de kost van de inverter + de installatie die ik mogelijks niet meer zelf kan doen (schoonvader is gepensioneerd elektricien, dus tot op bepaalde hoogte lukt dit nog).
Makkelijk antwoord: Gewoon niets doen, nog lekker een jaar salderen en volgend jaar rond deze tijd eens gaan orienteren wat dan de opties zijn.

Stekkerbatterijen werkt enkel om het sluipverbruik te verminderen, als de wasmachine het water gaat verwarmen dan mis je nog 1200 Watt aan vermogen. Ga je koken dan kom je al helemaal veel vermogen te kort. De ontwikkelingen gaan behoorlijk snel, mogelijk koop je volgend jaar voor hetzelfde geldt een veel capabeler systeem, dat bijv wel in eilandmodus kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:01:
[...]

En hoe doe je dat rechtstreeks naar de woning DC laden?

Voor zover ik mee ben kan een MPPT regelaar alleen de DC stroom van de panelen in een accu laden zodat het daar opgeslagen wordt. Maar dan heb je nog maar de helft van de weg afgelegd.
Je moet de DC stroom uit de accu ook terug richting verbruikers krijgen.
Die zal je dan allemaal moeten ombouwen om op DC te werken of alsnog aan die zijde een inverter met voldoende vermogen plaatsen. Dat genereert verliezen en heb je niet voor een paar honderd euro.
Die helft van de weg heeft met een mppt dus 3 procent verlies, doe je dit vanuit een ac lader heb je 12 procent verlies, dus dat is de winst voor dc-dc laden.
De andere helft van de weg kun je alleen maar dc-ac doen ja zonder je huis te verbouwen.
Dus een mppt lader van 300/500 euro bespaart 10 procent van je pv kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Oilman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Stekkerbatterijen werkt enkel om het sluipverbruik te verminderen, als de wasmachine het water gaat verwarmen dan mis je nog 1200 Watt aan vermogen.
??

Wat bedoel je hier mee? Bedoel je niet piekverbuik? Want ik zie een stekkerbatterij niet direct sluipverbruik verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
Filip91 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:30:

simpel. niks doen. tenzij je een nieuwe hobby zoekt en geld op de rekening dat uitgegeven MOET worden.
Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste