Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:48

EvaPower

Het merk EvaPower is een dochterbedrijf van het gerenommeerde wereldwijd opererende bedrijf AlphaESS. In Nederland (en binnenkort België) levert EvaPower de modulaire EvaPower plug-in thuis batterij.

Producten
  • De EvaPower basismodule met 1024Wh
  • De EvaMate 1024Wh uitbreidingsaccu
  • Een P1 Dongle voor de slimme meter
Een EvaPower basismodule kan uitgebreid worden met maximaal 5 EvaMate accu's voor een totale opslagcapaciteit van 6144Wh.

De EvaMates zijn losse modules die via een 'Daisy Chain' verbinding gekoppeld worden aan elkaar en aan de EvaPower module.

Er is een app (Energy Life) beschikbaar voor Android en iOS, die wordt gebruikt voor de inbedrijfname en configuratie.

De producten worden in Duitsland al wat langer verkocht als 'Balkonkraftwerk' en heten daar 'Alpha ESS VitaPower en VitaMate'

Hybride Functionaliteit
De EvaPower kan natuurlijk laden via de gridaansluiting, maar is ook voorzien van een dubbele zonnepaneel aansluiting (2 x 600W).

Het onderscheidende van de EvaPower is, dat deze ook als Powerstation te gebruiken is: De module is voorzien van meerdere USB aansluitingen en 3x 230V stopcontacten.
In theorie zou de EvaPower dus ook in het geval van stroomuitval bruikbaar kunnen zijn, door er zonnepanelen op aan te sluiten en daarmee te laden en vervolgens essentiële thuisapparatuur als afnemers aan te sluiten op de USB en 230V aansluitingen.

Video review van Ketelklets:

Smarthome integratie
Met dank aan @Voogel voor het lijstje:
Leveringen
In Januari 2025 is EvaPower begonnen met de eerste leveringen in Nederland.

Voor België mogen plug&play toestellen pas vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze gehomologeerd zijn door Synergrid.
Update 28-4: Het apparaat dat in Nederland als EvaPower wordt verkocht, is in Belgie gehomologeerd als AlphaEss Vitapower VT1000 vanaf firmware V1.026.
Het is niet gegarandeerd dat deze hardware- en softwarematig identiek is aan de EvaPower.

[ Voor 31% gewijzigd door dennisfr op 28-04-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-05 11:34
Dit is mijn NoM-grafiek: het werkt niet echt lekker. In modus Zelfverbruik (p1 Meter) oscilleert hij continu tussen de 400 en -400 W. Gemiddeld over een half uur zal het vermogen wel 0 zijn, maar de EvaPower schakelt de hele tijd tussen 0 en 500 W ontlaadvermogen.

Kunnen jullie ook wat grafieken plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVesXED6V4is46YW0h35qWKe9iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWRD08NmF8RE5bxOSatODwYj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:22
Dit lijkt mij best wel heftig. (geen idee hoe het bij andere oplossingen zit..)
Geeft dit niet onnodige afname/cycles in levensduur? (=afschrijving)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:53
NOM werkt echt wel goed, bij grotere vermogens doet de Eva accu er wel lang over om op en terug te schakelen. Efficiency zat net onder 80% voor de hele rit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBVmBNKajKWBbydQaGSxef-FTKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYs3pX4MwOVjwWitLelhRAIa.png?f=fotoalbum_large
Grote piek is geforceerd laden, daarna blijft het onder de +-10Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYS29hU2j7sawliS67qcxosVgHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1KkNnbpFKMVLeFBbWTEk01mA.png?f=fotoalbum_large

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:03

Fioravanti

Fioravantastisch!

Afgelopen maandag mijn 1+5 besteld, dus nog even geduld. Heb wel een homewizard p1 splitter alvast geïnstalleerd, zodat daar geen ruis ontstaat. Dan draait de slimmelezer die ik heb voor HA vrolijk door.

Waar ik nog aan zat te denken. Bij mij pakt de warmtepomp doorgaand haar meeste vermogen op fase 2. Is het dan slim om juist de accu op die fase erbij te zetten, of is 1 of 3 net zo goed? Omdat het verrekend wordt in de slimme meter maakt het niet qua kosten niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Nog een paar mooie links voor de echte tweakers:

Na aanmelden en linken van je accu kan je hier accu status opvragen en de config aanpassen https://open.alphaess.com/login (status opvragen werkt maar config aanpassingen worden genegeerd lijkt het)

Github link voor Python library voor de cloud API https://github.com/CharlesGillanders/alphaess-openAPI

Github link voor Home Assistant https://github.com/CharlesGillanders/homeassistant-alphaESS

Link naar de Homey plugin https://homey.app/en-us/app/nl.aboreaon.alpaess/AlphaESS/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 15:59
Het hybride karakter spreekt mij wel aan. Bijv: kan ook geheel off-grid werken incl laden door zonnepanelen. Dit heb ik elders nog niet gezien.

De aanstuurbaarheid (bijv via HA) lijkt me matig momenteel, ook vanwege afhankelijkheid van de site van AlphaESS. Liefst zou ik dit allemaal lokaal willen regelen.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hansieo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:31:
Dit lijkt mij best wel heftig. (geen idee hoe het bij andere oplossingen zit..)
Geeft dit niet onnodige afname/cycles in levensduur? (=afschrijving)
Bij mijn Zendure's werkt dit echt heel goed icm een Shelly 3EM Pro. Zit vaak zo rond de 2-7 Watt in de plus of min, maar exact 0 is natuurlijk ook niet haalbaar door de vertraging die er nou eenmaal in zit.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:23
zeegerd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:02:
Het hybride karakter spreekt mij wel aan. Bijv: kan ook geheel off-grid werken incl laden door zonnepanelen. Dit heb ik elders nog niet gezien.
Dan heb je ook niet rond gekeken, dat hebben zo vele merken. Zoek maar eens op balkonkraftwerke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zeegerd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:02:
De Zendure oplossing die ik heb staan kan ook laden via zonnepanelen, heeft stopcontacten én USB-aansluitingen. Marstek heeft volgens mij ook een oplossing en Anker mogelijk ook.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:49:
Dit is mijn NoM-grafiek: het werkt niet echt lekker. In modus Zelfverbruik (p1 Meter) oscilleert hij continu tussen de 400 en -400 W. Gemiddeld over een half uur zal het vermogen wel 0 zijn, maar de EvaPower schakelt de hele tijd tussen 0 en 500 W ontlaadvermogen.

[Afbeelding]
Dat is heftig en lijkt me niet de bedoeling. Is dat alleen tijdens het ontladen of zie je dit bij het laden ook terug? Mijn Homewizard grafiek ziet er meer zoals bij @Voogel. Geen oscillaties in ieder geval.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vrow
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:58
Ik heb hier een heleboel extra uitleg, inclusief stap-voor-stap HA-koppeling, tips, trucs en achtergronden geschreven. Er staan ook wat vragen en verbeterpunten tussen, kijk zelf maar :-)

Alles staat onder 'de app', het boek over de installatie is nu nog leeg, ik ben begonnen met de meest praktische dingen en het aansluiten lukt iedereen ook wel natuurlijk.

https://evapower.rowdyengeesje.nl

Knip, werving

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 01-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:26

[Afbeelding]
Ik kan me goed voorstellen dat het rendement laag word onder de 500 watt. Als de energie meter het gemiddelde pakt van 15(?) minuten, dan kan dit best wel een goede stratagie zijn. Als ik je grafiek zo zie dan zit je op nul na 2 minuten?

Ik had alleen een blok van 500w verwacht en niet getrapt. KWh grafiek dient getrapt te zijn. KW grafiek zou rechthoekig moeten zijn voor maximale efficiency bij administratief nul op de meter. Dan doe ik wel de aanname dat de inverter in een slaap stand kan bij 0w.

Kun je in de app ook een minimum vermogen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
vrow schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:28:
Ik heb hier een heleboel extra uitleg, inclusief stap-voor-stap HA-koppeling, tips, trucs en achtergronden geschreven. Er staan ook wat vragen en verbeterpunten tussen, kijk zelf maar :-)
Nice! Heb je de dynamische prijzen door Eva Power zelf getest? Ik ben een beetje verbaasd dat je schrijft dat hij in die stand bij het ontladen de P1 meter niet gebruikt en dus full power gaat ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
Voogel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Nice! Heb je de dynamische prijzen door Eva Power zelf getest? Ik ben een beetje verbaasd dat je schrijft dat hij in die stand bij het ontladen de P1 meter niet gebruikt en dus full power gaat ontladen.
Nee, ik wacht nog totdat mijn accu daarvoor aangemeld wordt. (Heb het vorige week vrijdag direct aangevraagd na levering maar ik zit nog niet in het schema)

Maar ik heb dit met ze besproken tijdens het afleveren.
Toen gaven ze aan dat de accu dan in de 'aangepaste stand' wordt gezet waarbij zij de tijden van goedkoop en duur erin zetten.
Verder verandert er niets aan de stand 'aangepaste stand', het is alleen dat de tijden er vanzelf in komen te staan.
Dus het is even de vraag welk ontlaadvermogen zij dan voor jou instellen, want je kunt dat wel beperken in de app maar als iemand anders de app voor jou instelt (om het zo even uit te drukken), dan weet je niet wat hij/zij instelt.

Maar hij staat dan inderdaad niet meer op de P1-stand. Dit is eigenlijk een modus voor mensen zonder zonnepanelen die geld willen overhouden door gedurende de dag de goedkoopste stroom te kunnen gebruiken. Of voor mensen met zonnepanelen in de winter, die toch te weinig opwek hebben om er een accu mee te laden.

Ps. over drie weken (is de planning) komt er een nieuwe app -of iig een grote update- met daarin veel uitgebreidere mogelijkheden. Daar heb ik ook al een pagina over geschreven. Dus dit is sowieso tijdelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door vrow op 31-01-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ok... dus de ontwikkelingen staan ook bij deze accu niet stil. Da's een goed teken. Net als bij de overige merken (deels) nog werk in uitvoering (wat natuurlijk niet echt vreemd is) Ben wel gecharmeerd van de vormfactor van dit systeem. Had persoonlijk liever accu's gezien met grotere capaciteit. Maar geen deal breaker verder.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnqTXLHqKAlpts0EafYv3oxscIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DEOLlgClV7x4NERhQbJrc6cq.png?f=fotoalbum_large
Je kan de accu lokaal benaderen: even het ip opzoeken in de router en dan inloggen met admin admin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
dennisfr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Dat is heftig en lijkt me niet de bedoeling. Is dat alleen tijdens het ontladen of zie je dit bij het laden ook terug? Mijn Homewizard grafiek ziet er meer zoals bij @Voogel. Geen oscillaties in ieder geval.
NoM bij laden werkt beter, nog steeds oscillaties in het begin, maar deze vlakken keurig af. Om 10:57 even een bakkie koffie genomen: daarna beginnen de oscillaties weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ4E-nLC3H3ZWDIlnAh4oJNsksU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/90WeV0IMvITY8vSjlgZnkc7Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04 16:46
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:07:
[...]

NoM bij laden werkt beter, nog steeds oscillaties in het begin, maar deze vlakken keurig af. Om 10:57 even een bakkie koffie genomen: daarna beginnen de oscillaties weer.
[Afbeelding]
Het lijkt mij dat er een grote gebruiker (500W-1000W)bij je thuis iedere paar minuten in- en uitschakeld.
Dus: Je gebruiker gaat aan, de EVA accu heeft even nodig om in kleine stapjes NOM te krijgen.
Tegen de tijd dat de EVA accu NOM heeft bereikt schakelt je gebruiker weer uit en gaat de EVA accu weer omlaag bijregelen. Het geklapper komt dus volgens mij niet door de Accu, die volgt alleen.
Kan dat kloppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
Voogel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:04:
[Afbeelding]
Je kan de accu lokaal benaderen: even het ip opzoeken in de router en dan inloggen met admin admin.
Ik krijg alleen maar een statuspagina over de wifi te zien en verder niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zCsAhonBWTPQrXLdsIzBVS9Dpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AcPnxoVKZmXNqPVaXn6nBISh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
RudiKe schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Het lijkt mij dat er een grote gebruiker (500W-1000W)bij je thuis iedere paar minuten in- en uitschakeld.
Dus: Je gebruiker gaat aan, de EVA accu heeft even nodig om in kleine stapjes NOM te krijgen.
Tegen de tijd dat de EVA accu NOM heeft bereikt schakelt je gebruiker weer uit en gaat de EVA accu weer omlaag bijregelen. Het geklapper komt dus volgens mij niet door de Accu, die volgt alleen.
Kan dat kloppen ?
Dat zou qua vermogen alleen de hybride warmtepomp kunnen zijn. Ik monitor deze niet apart, ga het verder uitzoeken. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 15:59
Taro schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:06:
[...]

De Zendure oplossing die ik heb staan kan ook laden via zonnepanelen, heeft stopcontacten én USB-aansluitingen. Marstek heeft volgens mij ook een oplossing en Anker mogelijk ook.
Voor zover ik begrijp kan dat alleen met aanpassingen. Zoals bij Zendure (wat je eerder schreef ;) --> Taro in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic" ) kan de Hyper2000 niet off-grid; je zou dan de Ace1500 nodig hebben voor situaties van off-grid + PV-laden. Als het toch anders is... ben benieuwd.

Bij de Marstek heb ik het ook nog niet gezien, die lijkt me alleen on-grid te kunnen functioneren icm laden met zonnepanelen. Off-grid zal een kwestie van ontladen zijn.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
vrow schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Ik krijg alleen maar een statuspagina over de wifi te zien en verder niets:

[Afbeelding]
Dit is de P1 dongle, die had ik ook net gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:56
ik weet niet waar ik zo'n grafiek vandaan moet halen, anders met plezier.

Ik zit er zo eens gezellig mee te spelen. Panelen, accu en het net zijn nu samen de afwasser aan het voeden.

Gisteren zat de boel niet vol, nu wel. Ik heb hem aan een homewizard-socket gehangen en zie daar geen pendelgedrag, gisteren niet, nu ook niet.

Wel, als hij moet overschakelen van ontladen om het opwarmen van de afwasser te helpen naar laden als dat ophoudt en de panelen nog over hebben, dat dat in stapjes van 30 W elke paar tellen gebeurt, ongeveer 80 seconden om van 800 ontladen over te schakelen op 800 laden als de afwasser stopt. Dus aanpassingssnelheid ongeveer 20 watt per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
Voogel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Dit is de P1 dongle, die had ik ook net gevonden.
Haha, oeps :-)
Ik had niet verwacht dat de dongel een pagina zou hebben. Niet echt over nagedacht :-)

Die dongel heet bij mij e-linter.local
Het is het enige apparaat met een webinterface wat erbij is gekomen bij mij.
Het lijkt erop dat mijn EvaPower niet via het web te benaderen is.

Waar begint het (wifi) MAC-adres van jouw EvaPower mee?

[ Voor 49% gewijzigd door vrow op 31-01-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
[Afbeelding]
Draait deze op port 80? Voordat ik nmap los laat op mijn netwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
wat me opvalt is dat er wel een minimale SOC voor ontladen instelbaar is (staat bij levering op ca 10%), maar geen maximale SOC voor opladen, dat wil zeggen, ik vond nog nergens een instelling om dàt aan te passen.
Ik dacht dat LiFePO4 juist goed tegen diep ontladen kon,
Mijn set, een evapower met twee evamates, zal zo toch zeker 250 dagen per jaar naar 100% gaan.
Wat ik lees is dat eens per maand 100% voor balanceren van de cellen aan te bevelen is, maar voor de rest lees ik wisselende info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Draait deze op port 80? Voordat ik nmap los laat op mijn netwerk..
Inderdaad gewoon 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
Ik vind ‘m niet, alleen de dongel.
Vreemd…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
vrow schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Vreemd…?
Bij mij heeft hij een 10 digit naam, ik kan de naam alleen niet relateren aan iets van het serie nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
vrow schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Vreemd…?
Kan ook alleen de dongel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Kan ook alleen de dongel vinden.
De screenshot die ik eerder postte, ik wel degelijk de EvaPower en niet de dongel.
Ik weet het 100% zeker nu door simpelweg de dongel van de stroom te halen - en dan was die interface nog steeds bereikbaar.
Zette ik Eva uit, dan ging de interface weg.

Dus die pagina die ik postte, is van Eva (of in elk geval van de communicatiemodule).
De dongel heeft geen webinterface en Eva zelf (qua batterijbeheer) bij mij ook niet.

Blijkbaar heeft Eva dus bij @Voogel twee IP-adressen, Eentje voor de communicatiemodule en nog eentje voor het batterijbeheer. Ik heb alleen die van de communicatiemodule.

Ik heb omvormer firmware 1.029 en EMS 1.01.40 (kun je in de app vinden door op het icoon van Eva te klikken).

Ik zie ook geen extra IP-adressen uitgedeeld worden of extra MAC-adressen verbinden met de wifi. Dus het lijkt erop dat Eva's batterijbeheer wellicht met een soort NAT áchter de communicatiemodule zit. Maar ik ben aan het raden nu. Het hele EVA-systeem heeft in elk geval maar 1 DHCP lease bij mij, 1 verbinding met de wifi, één mac-adres en het mac-adres wat onderop de sticker staat, komt ook niet voor in mijn wifi-systeem.

[ Voor 38% gewijzigd door vrow op 31-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
vrow schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:46:
[...]

De screenshot die ik eerder postte, ik wel degelijk de EvaPower en niet de dongel.
Ik weet het 100% zeker nu door simpelweg de dongel van de stroom te halen - en dan was die interface nog steeds bereikbaar.
Zette ik Eva uit, dan ging de interface weg.

Dus die pagina die ik postte, is van Eva (of in elk geval van de communicatiemodule).
De dongel heeft geen webinterface en Eva zelf (qua batterijbeheer) bij mij ook niet.

Blijkbaar heeft Eva dus bij @Voogel twee IP-adressen, Eentje voor de communicatiemodule en nog eentje voor het batterijbeheer. Ik heb alleen die van de communicatiemodule.

Ik heb dan blijkbaar ook alleen het communicatiegedeelte. Hoe kunnen we batterijbeheer benaderen? Misschien via het initiele Wifi accesspoint van de Eva met SSID ALGXXXX etc.?
Edit: nee, net geprobeerd: ik zie dan ook alleen het communicatiegedeelte.

[ Voor 4% gewijzigd door diamanten op 31-01-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
[...]
Ik heb omvormer firmware 1.029 en EMS 1.01.40 (kun je in de app vinden door op het icoon van Eva te klikken).
Ik heb dezelfde versies draaien.
[...]
Het hele EVA-systeem heeft in elk geval maar 1 DHCP lease bij mij, 1 verbinding met de wifi, één mac-adres en het mac-adres wat onderop de sticker staat, komt ook niet voor in mijn wifi-systeem.
Echt raar want ik heb er dus 2, die e-linter en nog een numerieke maar beide MAC adressen komen inderdaad niet overeen met de sticker.

[ Voor 46% gewijzigd door Voogel op 31-01-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
Voogel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Ik heb dezelfde versies draaien.
Heb jij een apparaat met het Eva-logo erop of alleen het AlphaESS-logo?
Misschien dat dat nog verschil maakt, dat jij niet een échte Eva hebt? Maar dit is ook raden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Dat zou qua vermogen alleen de hybride warmtepomp kunnen zijn. Ik monitor deze niet apart, ga het verder uitzoeken. Dank voor de tip!
warmtepomp-droger? oid?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:41:
[...]

quooker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
[Afbeelding]
Kun je een screenshot maken van de menu-optie "Advanced"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zeegerd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Voor zover ik begrijp kan dat alleen met aanpassingen. Zoals bij Zendure (wat je eerder schreef ;) --> Taro in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic" ) kan de Hyper2000 niet off-grid; je zou dan de Ace1500 nodig hebben voor situaties van off-grid + PV-laden. Als het toch anders is... ben benieuwd.

Bij de Marstek heb ik het ook nog niet gezien, die lijkt me alleen on-grid te kunnen functioneren icm laden met zonnepanelen. Off-grid zal een kwestie van ontladen zijn.
De ACE1500 kan via XT60 aansluiting vanuit zonnepanelen laden, of via AC laden. Enige dat die niet kan is terugleveren aan het net.

De Hyper 2000 kan met zonnepanelen en AC laden, AC richting huis/net terugleveren en via de off-grid module zijn ook 3 stopcontacten + USB-A & C beschikbaar voor de Hyper. Als je die module aansluit dan vervalt echter wel het AC laden & ontladen. Maar de vraag is ook wanneer je zowel AC-aansluiting als off-grid WCD's beschikbaar wil hebben, in noodgevallen kan je wel even wat wisselen, kost max 30 seconden. Tenzij je hem als permanente UPS wil gebruiken uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel

[Afbeelding]
Ik heb even god opgelet vandaag en ik zie het soms wel gebeuren: er is een flinke stroomvraag -> eva gaat ontladen -> vraagt valt weg -> eva denkt dat we terugleveren -> eva gaat laden -> eva denkt dat er stroomvraag is -> eva gaat ontladen etc…

Door een paar seconden vertraging in de P1 data gaat dit een minuut of wat door totdat eva het snapt. Als de load dan precies weer ingeschakeld ga je nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Hij lijkt bij mij nu ook weg te zijn, ik kon via advanced een extra server opgeven… ik gok dat je ‘m daarmee aan je eigen cloud zou moeten kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Voogel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Hij lijkt bij mij nu ook weg te zijn, ik kon via advanced een extra server opgeven… ik gok dat je ‘m daarmee aan je eigen cloud zou moeten kunnen koppelen.
Jammer, misschien leest EvaPower ook mee en hebben ze het snel dichtgezet.... Haha. Wel jammer, want het liefst wil ik de accu's geheel zelfstandig aansturen met HA (via een web-api, MQTT etc.) en niet via een cloud-oplossing van een leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Jammer, misschien leest EvaPower ook mee en hebben ze het snel dichtgezet.... Haha. Wel jammer, want het liefst wil ik de accu's geheel zelfstandig aansturen met HA (via een web-api, MQTT etc.) en niet via een cloud-oplossing van een leverancier.
Ik denk niet dat Eva tijd heeft om mee te lezen hoor, die zijn nog heel druk aan het bijkomen van de ritjes door heel Nederland :-)
Wel jammer dat je de pagina nu ook kwijt bent, misschien is de pagina alleen beschikbaar in de eerste 15 minuten na het aanzetten van Eva..? Of als hij de verbinding met de remote server even kwijt is, dat dit dan automatisch activeert als fail-safe zodat je een server kan invoeren…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:04

DRK

Ik heb hem al een aantal dagen maar het is me nog steeds niet gelukt aan de praat te krijgen. Ik kom niet voorbij het koppelen met het thuisnetwerk. Echt heel frustrerend.

Alles geprobeerd met instellingen aan eigen router (2.4ghz, geen firewall, geen repeaters) tot en met mobiel hotspot, reset van de app en registreren nieuw account. Geen resultaat.

Iemand hier hetzelfde gehad en wel opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
Ik heb er hier afgelopen week twee aan de praat gekregen, maar niet zonder vloeken.

Er lopen meerdere handleidingen door elkaar (ook nog instructies op de app) en die vertellen allemaal een stukje. Niet echt handig. De eerste keer heb ik twee keer de app verwijderd en ben ik opnieuw begonnen.

Ergens onderweg moet je hem ook meerdere minuten geven voordat je de volgende stap zet.
En zonder te weten wat ik dan de laatste keer wel goed deed ging hij floepens aan de slag. Hou er ook rekening mee dat die app vertraging geeft.

Geef me nu een derde apparaat en ik zal vast wéér zitten te hannesen. In de IT zie je maar zelden duidelijke handleidingen. Iedere keer als ik een apparaat met een app bestel doe ik dat met een bezwaard gemoed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
DRK schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:19:
Ik heb hem al een aantal dagen maar het is me nog steeds niet gelukt aan de praat te krijgen. Ik kom niet voorbij het koppelen met het thuisnetwerk. Echt heel frustrerend.

Alles geprobeerd met instellingen aan eigen router (2.4ghz, geen firewall, geen repeaters) tot en met mobiel hotspot, reset van de app en registreren nieuw account. Geen resultaat.

Ik had zelf geen enkel probleem, maar er zijn situaties bekend waarin hij niet wil koppelen.
Het lijkt vooral voor te komen met Fritzboxen maar ik heb ook andere merken voorbij horen komen. Als ik het zou moeten zeggen lijkt het een bepaalde chipset te zijn aan de kant van de router/AP.

Er is een update beschikbaar die automatisch wordt geïnstalleerd zodra hij aan internet hangt. Daar komen de kippen en de eieren echter om de hoek kijken.

Het handigste kun je dus even proberen om hem bij de buren aan te sluiten op hun wifi. Dan komt de update erop en kun je hem daarna resetten en thuis koppelen. Als je buren niet al te ver weg wonen, dan zou dat kunnen lukken. Via een hotspot op een telefoon lukt vaak niet, omdat de telefoon en Eva dan niet in hetzelfe netwerk zitten (geen onderling verkeer mogelijk tussen de apparaten). Een mobiele mifi-router kan nog wel. Of anders Eva in de kofferbak en naar vrienden / familie met een hele andere router. Of een andere router naar je huis halen. Nou ja, je snapt het wel :-)

Ik geef hier geen garantie op hoor, maar heb van verschillende mensen, die contact hebben gehad met Eva, dat dit het voor hen op heeft gelost.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
DRK schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:19:

Ik ben er ook een tijdje mee aan het vechten geweest: nadat je je netwerkgegevens hebt ingevuld, lukt het koppelen niet altijd, of de app meldt het niet goed terug. In ieder geval moet je dan ook weer je eigen apparaat (telefoon) terugzetten naar je eigen wifi voordat het proces verder gaat, en die melding vond ik niet heel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
Weer een testje voor het laden met 3 accu's. Deze keer met een constant laadvermogen van 1212 W.
SoC van 10 -> 100% : 0,9 * 3 = 2,7 kWh

Meting met HA-sensor: 3,3 kWh => rendement 2,7/3,3 = 0,82
Meting met HW-sensor: 3,7 kWh => rendement 2,7/3,7 = 0,73

Opvallend: groot verschil tussen beide metingen, relatief laag rendement.
Terwijl de SoC op 100% stond, ging het laden nog door voor 15 minuten met een vermogen van rond de 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Hij is weer online, geen idee waarom want ik heb niks aangepast vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv8kz-Etqw2p3AFy2BdLf4xVFQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vq5t6awjmuaHYYDcJrr5LFFw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KRmjHayrCuaj_SBxrdzVSvGDdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtGg3n8sag2pdtug61Irq1QK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Voogel op 01-02-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:13
diamanten schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:52:
Weer een testje voor het laden met 3 accu's. Deze keer met een constant laadvermogen van 1212 W.
SoC van 10 -> 100% : 0,9 * 3 = 2,7 kWh

Meting met HA-sensor: 3,3 kWh => rendement 2,7/3,3 = 0,82
Meting met HW-sensor: 3,7 kWh => rendement 2,7/3,7 = 0,73

Opvallend: groot verschil tussen beide metingen, relatief laag rendement.
Terwijl de SoC op 100% stond, ging het laden nog door voor 15 minuten met een vermogen van rond de 300W.
Is de capaciteit 3 kWh of iets meer? Ik dacht 1,024 per unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
bij mij hebben gisteravond de twee mates zichzelf uitgeschakeld. Ik merkte dat toevallig op. Gewoon groene lampjes uit en in de app niet terug te vinden.

Ik dacht, die schakelen vanzelf weer aan zodra hij weer aan het werk moet. Nu stond zojuist alleen de hoofdunit te laden, dus zonder dat ze ook weer vanzelf aangeschakeld waren. met 700 W overschot zag je de SOC vlot oplopen, dus inderdaad deed alleen de hoofdunit maar mee. Na aanschakelen gaf de een 16% en de andere 20, dus gisteravond niet eens leeg gegaan. Ik had inderdaad een uurtje langer eigen stroom verwacht gisteravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Chupachups schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Is de capaciteit 3 kWh of iets meer? Ik dacht 1,024 per unit
Ja, klopt inderdaad. De komende dagen wordt genoeg zon verwacht om de accu's (gratis) te laden. Ik ga meer testjes doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6gcI6wyi6K54tpZQEX0pupcKlw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nnbjAIl67xz4cTihoXWSkQk8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:04

DRK

vrow schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 01:44:
[...]

Ik had zelf geen enkel probleem, maar er zijn situaties bekend waarin hij niet wil koppelen.
Het lijkt vooral voor te komen met Fritzboxen maar ik heb ook andere merken voorbij horen komen. Als ik het zou moeten zeggen lijkt het een bepaalde chipset te zijn aan de kant van de router/AP.

Er is een update beschikbaar die automatisch wordt geïnstalleerd zodra hij aan internet hangt. Daar komen de kippen en de eieren echter om de hoek kijken.

Het handigste kun je dus even proberen om hem bij de buren aan te sluiten op hun wifi. Dan komt de update erop en kun je hem daarna resetten en thuis koppelen. Als je buren niet al te ver weg wonen, dan zou dat kunnen lukken. Via een hotspot op een telefoon lukt vaak niet, omdat de telefoon en Eva dan niet in hetzelfe netwerk zitten (geen onderling verkeer mogelijk tussen de apparaten). Een mobiele mifi-router kan nog wel. Of anders Eva in de kofferbak en naar vrienden / familie met een hele andere router. Of een andere router naar je huis halen. Nou ja, je snapt het wel :-)

Ik geef hier geen garantie op hoor, maar heb van verschillende mensen, die contact hebben gehad met Eva, dat dit het voor hen op heeft gelost.

Succes!
Dank voor jullie reacties!

Ik heb ontdekt dat Eva zowel via de WiFi van de unit als later via mijn eigen WiFi is te benaderen. Hij geeft aan dat de WiFi connectie OK is en ook de cloud connectie het doet.

Het lijkt dan te liggen aan de verbinding tussen mijn unit en de registratie van mijn account via de app.

Ik heb krijg software versie 47F0223B27R gerapporteerd. Welke software version zitten jullie op?

Instellen via WiFi van de buren werkt het ook niet....

[ Voor 23% gewijzigd door DRK op 01-02-2025 12:50 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 01:32:
Ik heb er hier afgelopen week twee aan de praat gekregen, maar niet zonder vloeken.

Er lopen meerdere handleidingen door elkaar (ook nog instructies op de app) en die vertellen allemaal een stukje. Niet echt handig. De eerste keer heb ik twee keer de app verwijderd en ben ik opnieuw begonnen.

Ergens onderweg moet je hem ook meerdere minuten geven voordat je de volgende stap zet.
En zonder te weten wat ik dan de laatste keer wel goed deed ging hij floepens aan de slag. Hou er ook rekening mee dat die app vertraging geeft.

Geef me nu een derde apparaat en ik zal vast wéér zitten te hannesen. In de IT zie je maar zelden duidelijke handleidingen. Iedere keer als ik een apparaat met een app bestel doe ik dat met een bezwaard gemoed...
Mijn Eva komt ook binnenkort. Is er een online handleiding die ik al kan lezen? De 'energy life' app is de enige app die gebruikt wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrow
Knip, dit is een forum, geen reclame voor je eigen website

[ Voor 83% gewijzigd door Taro op 01-02-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DRK schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Dank voor jullie reacties!

Ik heb ontdekt dat Eva zowel via de WiFi van de unit als later via mijn eigen WiFi is te benaderen. Hij geeft aan dat de WiFi connectie OK is en ook de cloud connectie het doet.

[Afbeelding]

Het lijkt dan te liggen aan de verbinding tussen mijn unit en de registratie van mijn account via de app.

Welke software version zitten jullie op?

Ik ga morgen het eens bij mijn schoonouders proberen...
Helaas hier ook hetzelfde probleem met het koppelen. Cloud connectie is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Voogel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:52:
[...]

Hij is weer online, geen idee waarom want ik heb niks aangepast vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Apart dat jij hem wel ziet! Via dit interface kun je de EvaPower ook niet echt aansturen of zitten achter de andere menu-opties nog interessante dingen?

[ Voor 4% gewijzigd door diamanten op 01-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11
Vind de Eva Power wel een mooie oplossing. Prima te gebruiken als mobile power station. Als thuis accu met nul op de meter. Flink uit te bereiken voor een redelijke prijs. En kwa gewicht zijn alle losse onderdelen goed te verplaatsen.
En een directe solar ingang is ook altijd fijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
diamanten schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Apart dat jij hem wel ziet! Via dit interface kun je de EvaPower ook niet echt aansturen of zitten achter de andere menu-opties nog interessante dingen?
Nee die extra server is het meest spannende wat je kan doen, verder alleen firmware update en wifi settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
[b]Chupachups in "Eva Power hybride thuisaccu"Chupachups schreef op zaterdag 1

Mijn Eva komt ook binnenkort. Is er een online handleiding die ik al kan lezen?
Dit zat in de folder die ik kreeg bij aflevering, heb je daar wat aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXojf95akna2NZGvqE0MWWutgV4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WcIFIN1hRoCTxtX9Fp8gbFJj.png?f=user_large
[b]Chupachups in "Eva Power hybride thuisaccu"Chupachups schreef op zaterdag 1

De 'energy life' app is de enige app die gebruikt wordt?
Ik heb geen verstand van apps, maar ik denk eht wel, ze gaan vast voor één apparaat geen 20 verschillende besturingsapps maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
Knip, feedback op moderatie mag in het feedback topic, niet hier

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 01-02-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ceyUa2RooklwZpcCfZRd8Ej9_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHe24H8boX5SQKieqeykQylw.png?f=fotoalbum_large
Dit rendement is wel bedroevend eigenlijk, <60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Nu online
Ja... da's inderdaad niet best. Alhoewel ik dat soort getallen soms ook wel voorbij zie komen bij de concurrenten.

https://gathering.tweaker...message/81511952#81511952

[ Voor 26% gewijzigd door Doggieman op 01-02-2025 19:45 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Doggieman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:42:
Ja... da's inderdaad niet best. Alhoewel ik dat soort getallen soms ook wel voorbij zie komen bij de concurrenten.

https://gathering.tweaker...message/81511952#81511952
Als het goed is zal de RTE beter zijn bij het direct gebruik van PV aangesloten op de Anderson /MC4 aansluiting op de EVA zelf, dit scheelt een conversie. Iemand daar al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is Eva power daadwerkelijk een dochteronderneming van Alpha? Een blik op google maps op het adres maakte mij wat huiverig.

Twijfel tussen de zendure, de Eva en een ecoflow delta 2 max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MikeyMan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:01:
Is Eva power daadwerkelijk een dochteronderneming van Alpha? Een blik op google maps op het adres maakte mij wat huiverig.

Twijfel tussen de zendure, de Eva en een ecoflow delta 2 max.
Wat is je doel met de accu? Want ze hebben allemaal voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:27
Voogel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:32:
[Afbeelding]
Ik heb zelf geen EVA maar een HW. Bekijk de RTE over een maand. Dagelijks is leuk voor het vermaak maar maandelijks zegt pas echt wat.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81512006

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Nu online
Chupachups schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:56:
[...]

Als het goed is zal de RTE beter zijn bij het direct gebruik van PV aangesloten op de Anderson /MC4 aansluiting op de EVA zelf, dit scheelt een conversie. Iemand daar al ervaring mee?
Geheel met je eens. DC/DC omzetting zal zeker wat efficiënter zijn. En er zal zeker ook wel enige nuance zijn als je het over een maand bekijkt. Maar zelfs dan bij een RTE van 80% "gooi" je ongeveer 20% gewoon weg. Ik blijf dat toch een pijnlijk iets vinden.

Aan de andere kant: die stroom levert waarschijnlijk in de zomer ook niets meer op na 2027, en kost het waarschijnlijk alleen maar geld. Dan kan je het inderdaad maar beter "verliezen" door er een accu mee vol te draaien en daarna je panelen gewoon uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met de Eva power.
Ik heb ook de Marstek met P1 maar dat is echt om te janken.
De eva installeer je uit de doos en werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Wat is je doel met de accu? Want ze hebben allemaal voor- en nadelen.
Primair 1a2 kWh backup power. Daarnaast capaciteit voor teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MikeyMan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Primair 1a2 kWh backup power. Daarnaast capaciteit voor teruglevering.
Dan is de Zendure ACE1500 als grote UPS ook een optie, maar die kan niet terugleveren, De Zendure Hyper 2000 icm off-grid power strip kan dat wel. Anker heeft volgens mij geen product dat beide kan. De HW valt ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Tha Best schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:29:
Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met de Eva power.
Ik heb ook de Marstek met P1 maar dat is echt om te janken.
De eva installeer je uit de doos en werkt gewoon goed.
Eventueel de off grid werking al getest? Apparaat aansluiten op de wcd van de Eva bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Nee dat nog niet. Wel ga ik er een 10kwh alternatieve accu aan hangen om te kijken wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Tha Best schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:22:
Nee dat nog niet. Wel ga ik er een 10kwh alternatieve accu aan hangen om te kijken wat er gebeurt
Hoe bedoel je dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KARcazEUsbxjPWThQ531W_02ogo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6xn9ERsAaeyNVwlIN2GAyzB.jpg?f=fotoalbum_large

Deze gewoon eens aan de stekker zetten waar de volgende eva mate op zou kunnen.

Ik heb al gemeten met de multimeter en die uitgang staat gewoon vdc op welke meeloopt met het voltage van de accu tijdens (ont)laden.
Zo'n alternative accu heeft zijn eigen BMS en zelfs brandblusser onboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Tha Best schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:40:
[Afbeelding]

Deze gewoon eens aan de stekker zetten waar de volgende eva mate op zou kunnen.

Ik heb al gemeten met de multimeter en die uitgang staat gewoon vdc op welke meeloopt met het voltage van de accu tijdens (ont)laden.
Zo'n alternative accu heeft zijn eigen BMS en zelfs brandblusser onboard
Interessant experiment. Maar zal de communicatie dan wel goed gaan? Er zal een EvaMate verwacht worden met een kleinere capaciteit dan deze unit.
Als het werkt is het een gat in de markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Fioravanti schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Interessant experiment. Maar zal de communicatie dan wel goed gaan? Er zal een EvaMate verwacht worden met een kleinere capaciteit dan deze unit.
Als het werkt is het een gat in de markt...
En als het niet werkt een brandgat in je plafond.
De garantie ben je waarschijnlijk sowieso kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Nu online
Tha Best schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:22:
Dapper _/-\o_ !

Tja...bij een ECO 3 kan het ook blijkt (al gaat dat wel op een iets andere manier)

Mocht je het Duits machtig zijn zie volgende link naar YT:

https://youtu.be/PhJS9NUl1Y0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Chupachups schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:56:
Nee, maar dat gaat wellicht niet lang meer duren. Ik ben van plan om een gevelsetje van 3 x 190 watt dat nu in serie aan een stecagrid 500 hangt, in parallel aan een PV ingang van de EVA te hangen.

Ik weet alleen niet hoe ik dat dan betrouwbaar moet gaan meten allemaal. Zo helder zijn de data in die app niet vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
nog iets anders:

Wat me bijvoorbeeld opvalt is dat de app van zijn batterij netjes een grafiekje van laden/ontladen door de dag toont, maar daarbij maar één energiewaarde (kWh) vermeld. Dat lijkt de afgeleverde waarde, nu 's avonds loopt dat nog op. Maar hoeveel hij daarvoor opgenomen heeft vertelt de rakker niet, dus het rendement blijf in mist gehuld.

Ik heb de EVA aan een homewizard socket hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxHHAxDO4fy4wTAymKt_IMgodSA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RkILT06wiOYOkcUx5idtRkjS.png?f=user_large
Die meting saldeert. je zou dan denken dat hij tot nu toe vandaag 1,2 kWh meer heeft opgenomen dan afgeleverd. Ik heb nog een halve kWh over van de drie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqknXVGN1Qaih6sRodTZZVbjMB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BNe6Z2SobZASDIwPHwEEDZOu.png?f=user_large
Dan zou ik dus moeten eindigen met 0,7 meer opgenomen dan afgeleverd, op ongeveer 6,5 kWh afgeleverd. Dat zou dan heel veel meevallen eigenlijk.
Kanttekening: vanochtend stonden mijn twee evamates spontaan uitgeschakeld. Daar zat in beide nog wat meer in dan de 10 % waar alles mee ophoudt. Maar ik heb helaas niet onthouden hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Jan VLD schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:16:

[Afbeelding]
Dan zou ik dus moeten eindigen met 0,7 meer opgenomen dan afgeleverd, op ongeveer 6,5 kWh afgeleverd. Dat zou dan heel veel meevallen eigenlijk.
weird. de accu was rond middernacht leeg. (7, 10 en 13 % in de respectieve accu's)
De homewizard grafiek is verder gegaan tot 0,8 kWh, maar de eigen grafiek is niet verder gegaan naar 6,5 oid, zoals ik voorspelde, maar idioot genoeg naar 6,1 kWh....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NF8z7kfIc8YlE3V9ryU7wB1hQw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K7oRO1utqeEibovwHXbVbfe4.png?f=user_large
Zou dat te maken hebben met die ongelijke SOC's van die drie accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJP6rannsxhqim_aC813t2Tw0Y4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/TEAOI0eNjUM51ko3Mrvg3MAF.gif?f=user_large
Die P1 dongle is wel echt mega irritant, het lijkt ook wel alsof hij continu data vraagt (misschien moeilijk te zien maar de P1 splitter knippert vaker dan bij de HW dongle)

Ander punt: de P1 dongle is bij niemand zichtbaar in de DHCP lijst, hoedan? Dat ding moet toch connected zijn met het internet of heeft hij een directe verbinding met de Eva?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:45:
[...]

weird. de accu was rond middernacht leeg. (7, 10 en 13 % in de respectieve accu's)
De homewizard grafiek is verder gegaan tot 0,8 kWh, maar de eigen grafiek is niet verder gegaan naar 6,5 oid, zoals ik voorspelde, maar idioot genoeg naar 6,1 kWh....
[Afbeelding]
Zou dat te maken hebben met die ongelijke SOC's van die drie accu's?
Kan je de soc weer gelijk trekken door Eva in de geforceerde oplaadmodus te zetten? Dan trek je de evamates neem ik aan alle drie mee naar 100% soc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Voogel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 06:10:
[Afbeelding]
Die P1 dongle is wel echt mega irritant, het lijkt ook wel alsof hij continu data vraagt (misschien moeilijk te zien maar de P1 splitter knippert vaker dan bij de HW dongle)

Ander punt: de P1 dongle is bij niemand zichtbaar in de DHCP lijst, hoedan? Dat ding moet toch connected zijn met het internet of heeft hij een directe verbinding met de Eva?
Hij doet wat ie moet doen? Dan maakt de kermis in de meterkast weinig uit toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F1yz_AI70LsnGfrRndDv7bsRy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lJeqIIY4Ek0PIeHDgVzpRjgw.png?f=fotoalbum_large
Hij lijkt standby verbruik uit de hoofdunit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
Voogel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:32:
[Afbeelding]
Bij HomeWizard niet veel anders: https://www.youtube.com/watch?v=zf9wNMrQ8Ho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
In de app kun je de gegevens van de accu's uitlezen. Spanning, communicatie en temperatuur kan ik wel plaatsen, alleen zou het handig zijn om de drempelwaarden daarvan te weten.
Maar hebben jullie enig idee wat er bedoeld wordt met:
Huidig, aanval en ander?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VstTC0-pHoEh7BXPjZNT8O9_Z6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nrhnk26YRXin4tsQLy0861sU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

diamanten schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:21:
In de app kun je de gegevens van de accu's uitlezen. Spanning, communicatie en temperatuur kan ik wel plaatsen, alleen zou het handig zijn om de drempelwaarden daarvan te weten.
Maar hebben jullie enig idee wat er bedoeld wordt met:
Huidig, aanval en ander?
[Afbeelding]
Heb je al gekeken wat er in andere talen staat? Misschien zijn die termen duidelijker of beter vertaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:41
aanval = charge
afvoer = drain

Dus opladen / ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-05 22:48
Gisteren de EVA-Power en twee EVA-Mates gekregen. Helaas nog zonder P1 dongle die wordt nagestuurd. De accu aan het netwerk koppelen was zo gefixed, en inderdaad gelijk een firmware update. Die duurde overigens wel lang (bijna half uur).

Verder viel mij op dat op de plaatjes de EVA's stapelbaar lijken, maar in de praktijk blijkt dat je de Mates niet op de EVA-Power kan zetten omdat deze bovenop glad is. De Mates zelf zijn wel stapelbaar.

Ik zag in de discussie voorbij komen dat bij anderen EVA Power er op staat, maar op die van mij staat AlphaESS op.

Bij (langdurig laden/ontladen) gaat de fan draaien die er inzit. Die is duidelijk hoorbaar (hoewel niet echt hinderljik), ik zou hem dus zeker niet in de woonkamer o.i.d. zetten.

Nu zit ik nog te twijfelen waar ik hem ga plaatsen. Mijn idee is om hem op de begane grond in de trappenkast te zetten, en dat via een gat in de muur de koelkast en vriezer op de WCD van de EVA aan te sluiten. Dit scenario heb ik destijds nagevraagd bij de leverancier en dat zou moeten kunnen, echter zag ik in de handleiding weer staan dat dat niet zou kunnen... moet ik nog verder uitzoeken.
En anders zet ik hem op zolder, en dan kan ik de zonnepanelen er direct op aan sluiten.

Ondertussen m.b.v. de handleiding van Rowdy/Vrow hem ondertussen ook al aan Home Assistant gehangen. Dank daarvoor!

Leuke tijden weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diamanten
Fioravanti schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Heb je al gekeken wat er in andere talen staat? Misschien zijn die termen duidelijker of beter vertaald?
Das een goeie: in het engels is het een stuk duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1My-0rVKCTe7zmb8J8w2QMWagU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QTgHUX5J931TvRVOzhq539K.jpg?f=fotoalbum_large

Als je trouwens op de drie puntjes rechtsboven druk, kun je de logs opvragen. Bij mij toch wat meldingen: wat betekent "unilateral pressure"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmG9kFW2QB-ryGQgQeLwqELpSUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiKopjdWzyYf3mnM5rPW1Qua.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Hmm, dit zegt chatgtp: Unilateral pressure bij een accu verwijst naar een ongelijkmatige druk op de batterijcellen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de prestaties, levensduur en veiligheid van de accu. Vooral bij solid-state en lithium-ion-batterijen is een gelijkmatige drukverdeling belangrijk om optimale werking en duurzaamheid te garanderen.
Wat moet ik hiermee? :| Zien jullie ook meldingen in de acculogs?

[ Voor 14% gewijzigd door diamanten op 02-02-2025 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
Doggieman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:26:
bij een RTE van 80% "gooi" je ongeveer 20% gewoon weg. Ik blijf dat toch een pijnlijk iets vinden.
Misschien moet je daar wat breder over gaan denken: Van de zon die op je panelen schijnt gooien die panelen al minstens 75% weg. Laad je een elektrische auto dan gooi je ook direct al 15% weg. Tank je een benzineauto dan gooi je 70% van de getankte energie weg.

Na vannacht kijk ik terug en zeg ik: Ik heb gisteren 3 kWh niet voor een habbekrats teruggeleverd, en 2,5 kWh van 29 cent vannacht niet hoeven importeren.
Ook, ik denk dat je verder kijkt dan de centen want anders heb je een paar jaar te vroeg een accuutje gekocht volgens mij. Verder kijkend gaat de centrale voor mij vannacht een halve kuub minder gas verstoken, en heb ik in de avonduren zojuist meegeholpen tijdens de netcongestie van de avondpiek want eigen stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
NLWildcard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:56:
(..)

Nu zit ik nog te twijfelen waar ik hem ga plaatsen. Mijn idee is om hem op de begane grond in de trappenkast te zetten, en dat via een gat in de muur de koelkast en vriezer op de WCD van de EVA aan te sluiten. Dit scenario heb ik destijds nagevraagd bij de leverancier en dat zou moeten kunnen, echter zag ik in de handleiding weer staan dat dat niet zou kunnen... moet ik nog verder uitzoeken.
En anders zet ik hem op zolder, en dan kan ik de zonnepanelen er direct op aan sluiten.
Als ik het goed heb zijn de wcd's op de EVA niet actief als de EVA aan het stopcontact hangt met de stekker.. je kunt dus óf de Eva gebruiken in eiland modus of grid bedrijf. De vriezer kan je dus wel inpluggen als de netspanning wegvalt als backup batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Chupachups schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:18:
[...]

Als ik het goed heb zijn de wcd's op de EVA niet actief als de EVA aan het stopcontact hangt met de stekker.. je kunt dus óf de Eva gebruiken in eiland modus of grid bedrijf. De vriezer kan je dus wel inpluggen als de netspanning wegvalt als backup batterij.
Maar dat zou inhouden dat het een handmatige actie is in het geval van een stroomstoring. Maar ik was juist op zoek naar een UPS-achtige oplossing. Dus bij netspanning wordt de netstroom doorgegeven op deze WCD en in geval van stroomstoring wordt deze gevoed door de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NLWildcard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:20:
[...]

Maar dat zou inhouden dat het een handmatige actie is in het geval van een stroomstoring. Maar ik was juist op zoek naar een UPS-achtige oplossing. Dus bij netspanning wordt de netstroom doorgegeven op deze WCD en in geval van stroomstoring wordt deze gevoed door de accu.
Is een UPS dan misschien een idee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Is een UPS dan misschien een idee? :P
Zeker, maar juist deze all-in-one oplossing vond ik charmant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NLWildcard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Zeker, maar juist deze all-in-one oplossing vond ik charmant.
Denk dat de Ecoflow delta 2 max + mini inverter een optie zou kunnen zijn. Iets minder plug and play.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Trouwens zelf alvast twee panelen erbij gekocht, om direct op de Eva aan te sluiten (komt deze maand als het goed is). Ik heb twee 450 Wp panelen, dat zou ruim moeten kunnen gezien de specificaties. ik ben benieuwd hoe Eva werkt met pv productie 'van twee kanten' (dus van het dak/huis, aangesloten op een externe omvormer) en de pv panelen direct op de Eva zelf... Worden beide tegelijk gebruikt om te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
diamanten schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Edit: Hmm, dit zegt chatgtp: Unilateral pressure bij een accu verwijst naar een ongelijkmatige druk op de batterijcellen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de prestaties, levensduur en veiligheid van de accu. Vooral bij solid-state en lithium-ion-batterijen is een gelijkmatige drukverdeling belangrijk om optimale werking en duurzaamheid te garanderen.
Wat moet ik hiermee? :| Zien jullie ook meldingen in de acculogs?
Ik heb ook vier meldingen in mijn log staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
NLWildcard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:56:
Mijn idee is om hem op de begane grond in de trappenkast te zetten,
Ik weet niet of dat een goed idee is, want je zet op die manier toch een klein elektrisch kacheltje in die kast. Als hij 2 kW uit het thuisnet (al of niet van de panelen) staat te laden moet hij best wat warmte kwijt.

Ik heb hem zo lang even in de meterkast staan maar die is net als nu denk ik kouder dan de accu's fijn vinden, en van de zomer te klein en dus te warm.

Ik heb hier de kleinste slaapkamer "verbouwd" naar kamer voor wasmachine, droger en andere textielzaken. Ik denk dat hij daar naar toe gaat. Wordt zijn afvalwarmte ook nog een beetje nuttig. Moet ik eerst nog een geaard stopcontact voor verdubbelen.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste