RTE kan ik hier niet goed bepalen. Ik heb er ook panelen aan hangen (op mooie momenten ong 500 watt) en welke weg dat volgt is me niet helemaal duidelijk.
Het dagelijkse batterijrapportje is in dit opzicht ook al waardeloos, want vermogen in en vermogen uit worden hier gewoon bij elkaar opgeteld. 6 kWh kan dus 3,5 kWh in en 2,5 kWh uit betekenen, maar elk ander sommetje is ook mogelijk.
Ik meet laden en ontladen dan ook met een homewizard socket aan de stekker van de unit, en dan tel ik bij het laden 's avonds de productie van de panelen op. Maar ja, die panelen produceren ook wel eens als de accu vol zit: dan meet de socket "ontladen" terwijl de accu op 100% blijft.
Dat geeft me dan over de afgelopen 230 dagen (sinds eind januari) 828 kWh in, en 644 kWh uit, RTE 78%.
Dat is dan ik denk 95+% eigen PV-overschot laden, hetzij van de direct aangesloten paneeltjes, hetzij via het huis van de grote sets op het dak, Het ontladen is 99% importmijdend. Nog maar en paar keer heb ik hem op gedwongen ontladen gezet op een extreem duur piekuurtje.
Wat dat dan kostte of opbracht is een zeer ondoorzichtig sommetje. Afgelopen voorjaar was dat nog eenvoudig, want ene variabel contract met gestaffelde terugleverkosten die nagenoeg even hoog uitvallen als de terugleververgoeding, als ik zo reken heeft EVA me op 230 dagen 644 x 0,27 = 173 euro uitgespaard.
Eva zelf (unit + twee mates) zegt 193 + 172 + 172 = 537 volledige cycles van 1 kWh te hebben gedraaid,
Als ik dat dan interpreteer als elke cycle 0,75 kWh bruikbaar uit (en de rest warmte) heeft EVA me op 230 dagen 110 euro uitgespaard.
Sinds juli heb ik dan een dynamisch contract en nou valt er financieel eigenlijk niks zinnigs meer te berekenen. Heel vaak heeft wat EVA van mijn PV laadt nu ook een waarde als ik zou exporteren ipv opslaan. Ik denk dat de besparing nu dus beperkt blijft tot de energiebelasting plus leveringskosten, bij de ANWB dus ongeveer 17 ct/kWh. De rest moet dan verdiend worden door dure uren te vermijden.
Mijn conclusie: als dit nog 10 jaar zonder problemen kan blijven werken heb ik gratis gehobbied
Wat positiever klinkend: zonder salderingsregeling heb je nieuwe panelen ook maar met 10 jaar terugverdiend, dus doet de accu het financieel even goed als panelen.
Wat me onder de streep véél meer oplevert zijn de tweedehandspaneeltjes op het fietsafdak, schuur en gevel, en het bifacialpaneel in de schutting. En vooral de auto die grotendeels thuis laadt en dus best op een rustig pitje veel van die goedkope overschotten opsoupeert. Met al die panelen tweederde van eigen PV (nog eenderde op langere trips onderweg en import in de winter). In ruil voor 1000 liter benzine nu nog een dikke 500 euro stroom, waarbij ik de eigen PV-stroom aan 10 ct reken (panelen moeten ook betaald)