Kan die nieuwe app trouwens WEL in een Aangepaste Modus bijvoorbeeld worden ingesteld op laden tussen 3 en 4 's nachts, om dan weer terug te schakelen naar de modus Eigen Gebruik?
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar zo te zien is er weinig veranderd aan de verschillende modi tov de oude app. Schakelen van de éne naar de andere modus (anders dan handmatig) is, denk ik, niet mogelijk.
Nee, dit kan niet.Jan VLD schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:02:
Kan die nieuwe app trouwens WEL in een Aangepaste Modus bijvoorbeeld worden ingesteld op laden tussen 3 en 4 's nachts, om dan weer terug te schakelen naar de modus Eigen Gebruik?
Wat wel kan is in de modus "Aangepast" laden tussen 3 en 4 en dan teruggeven tussen 6 en 9 met een vast Wattage, maar dat is niet wat we willen...
Inderdaad, dat is niet wat we willen.IloveMyHenB schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:35:
maar dat is niet wat we willen...
Eigen gebruik hoort in Nederland de standaardmodus te zijn. Die verkeerd vertaalde "laadprioriteit" (da's in het Duits Lastpriorität) gebruik ik nu (en tot oktober) handmatig 's ochtends om ook de paneeltjes die direct zijn aangesloten in Zinvolt hun vermogen door te laten geven aan het huis, de "last" (en vervolgens het net) zolang het nog wat opbrengt in de teruglevering. EVA is dan even niks meer dan een PV-omvormer.
Als de stroom dan rond de middag toch niks/weinig meer opbrengt mag Zinvolt gaan laden, dwz de restjes van de productie na ander gebruik opdweilen, voor de avond.
In de winter dan nog eens instellen dat hij zich vollaadt in een winderige (en dus goedkope) nacht om zodra de warmtepomp weer gaat draaien weer op eigen gebruik over te gaan. Dat is in elk geval voor mij DE manier om een accu te gebruiken.
Dat hele "lastpriorität" is wellicht een interessante modus voor een Balkonkraftwerkje waar er naast de direct ingeplugde panelen geen verdere PV meer is. Gewoon even PV-omvormertje spelen. Een functie die voor de Duitse balkonbezitter leuk zou kunnen zijn. Maar die in Nederland eigenlijk nauwelijks gebruikt wordt naar ik vermoed.
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de nieuwe zwarte dongle met zinvolt app in gebruik genomen.
De nieuwe app gebruikt een nieuw account, dus opnieuw registreren.
Ik heb eerst de nieuwe dongle in de nieuwe app geregistreerd. Nadat dat eigenlijk gewoon in 1x werkte heb ik m'n serial van de hoofdunit uit de oude app gekopieerd en opgeslagen, de hoofdunit en oude dongle ontkoppeld en daarna in de nieuwe app ook de hoofdunit gekoppeld waarvoor dat serial weer nodig is.
Ik snap geen ene hout van wat de nieuwe app in beeld laat zien.
De waardes van de aangesloten panelen zie ik helemaal niet meer.
HomeAssistant haalt die wel nog steeds gewoon op uit de cloud gelukkig en stuurt ze door naar Domoticz voor een mooi overzicht. (Helaas met een interval van minuten)
En met de waterkoker aan en weer uit wordt het vermogen met zo'n 100W/s naar nul geregeld.
Al met al niet heel slecht, alhoewel het beeld in de nieuwe app wel een behoorlijke achteruitgang is.
De nieuwe app gebruikt een nieuw account, dus opnieuw registreren.
Ik heb eerst de nieuwe dongle in de nieuwe app geregistreerd. Nadat dat eigenlijk gewoon in 1x werkte heb ik m'n serial van de hoofdunit uit de oude app gekopieerd en opgeslagen, de hoofdunit en oude dongle ontkoppeld en daarna in de nieuwe app ook de hoofdunit gekoppeld waarvoor dat serial weer nodig is.
Ik snap geen ene hout van wat de nieuwe app in beeld laat zien.
De waardes van de aangesloten panelen zie ik helemaal niet meer.
HomeAssistant haalt die wel nog steeds gewoon op uit de cloud gelukkig en stuurt ze door naar Domoticz voor een mooi overzicht. (Helaas met een interval van minuten)
En met de waterkoker aan en weer uit wordt het vermogen met zo'n 100W/s naar nul geregeld.
Al met al niet heel slecht, alhoewel het beeld in de nieuwe app wel een behoorlijke achteruitgang is.
Toevallig heb ik verleden week contact gehad met Zinvolt over de zichtbaarheid van de aangesloten panelen. Deze zijn nu nog niet beschikbaar en ze verwachten (hopen) dat ze dit de eerste week van April beschikbaar te hebben.erwindob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:52:
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de nieuwe zwarte dongle met zinvolt app in gebruik genomen.
De nieuwe app gebruikt een nieuw account, dus opnieuw registreren.
Ik heb eerst de nieuwe dongle in de nieuwe app geregistreerd. Nadat dat eigenlijk gewoon in 1x werkte heb ik m'n serial van de hoofdunit uit de oude app gekopieerd en opgeslagen, de hoofdunit en oude dongle ontkoppeld en daarna in de nieuwe app ook de hoofdunit gekoppeld waarvoor dat serial weer nodig is.
Ik snap geen ene hout van wat de nieuwe app in beeld laat zien.
De waardes van de aangesloten panelen zie ik helemaal niet meer.
HomeAssistant haalt die wel nog steeds gewoon op uit de cloud gelukkig en stuurt ze door naar Domoticz voor een mooi overzicht. (Helaas met een interval van minuten)
En met de waterkoker aan en weer uit wordt het vermogen met zo'n 100W/s naar nul geregeld.
Al met al niet heel slecht, alhoewel het beeld in de nieuwe app wel een behoorlijke achteruitgang is.
Zodra die weergave er is ben ik voornemens om wederom over te stappen van de Energy Life app naar de Zinvolt app
8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC
Ik zal m'n best doen er aan te denken om t hier te melden als die weergave bij mij verschijnt.
:strip_exif()/f/image/Zs0dwszaPeyBuZQEsCkmMvWH.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ik sinds een poosje ook zonnepanelen direct heb aangesloten op de Zinvolt Power is mij iets opgevallen in Home Wizard. Ik heb, zoals velen, mijn Zinvolt Power middels een energy socket van Home Wizard aangesloten op het net. Ook Enphase heb ik toegevoegd in de Home Wizard app.
Wat mij opvalt is dat wanneer ik kijk naar de grafiek 'zelfvoorzienend' is dat deze altijd het opgewekte vermogen van Enphase verdeeld over 'zelfvoorzienend' en 'teruglevering' wat logisch is. Echter nu de zonnepanelen van Zinvolt Power ook terugleveren als de accu vol zit zou het anders moeten zijn maar dat is helaas niet het geval.
In bijgevoegde afbeelding in de grafiek 'zelfvoorzienend' is duidelijk te zien dat er meer wordt teruggeleverd dan alleen de opwek van Enphase, dat zie je aan die piek tussen 12:00 en 14:00. Je ziet dat ik meer teruglever (+2000 watt) dan wat de zonnepanelen van Enphase opwekken. Echter wordt alleen de waarde van Enphase (13.1 kWh) gebruikt in de waardes in 5.2 kWh zelfvoorzienend en 7.9 kWh teruglevering. (5.2 + 7.9 = 13.1)
Dit is een voorbeeld maar dat is eigenlijk altijd zo. Is dit bij jullie ook het geval ?
Update: Tegen mijn princiepes in toch maar even de chatbot van Home Wizard gevraagd. Hier volgt de uitleg
"Dat is verwacht gedrag: de grafiek ‘zelfvoorzienend’ wordt berekend op basis van je P1-meter (netafname/-teruglevering) plus de zonne-opwek die je in de app hebt toegevoegd (via Energy+ of een kWh-meter).
Dus als je alleen Enphase hebt toegevoegd, gebruikt de grafiek alleen de opwek van Enphase om ‘zelfvoorzienend’ versus ‘teruglevering’ te verdelen. Extra teruglevering vanuit je Zinvolt Power wordt niet automatisch meegenomen, tenzij die Zinvolt-opwek ook gemeten en als een aparte zonnebron is toegevoegd (bijvoorbeeld via een eigen Energy+-koppeling, of via een kWh-meter op die omvormer).
Zorg er ook voor dat je niet dezelfde omvormer zowel via Energy+ als via een kWh-meter toevoegt, want dan wordt de opwek dubbel geteld en klopt de grafiek niet meer."
[ Voor 25% gewijzigd door Wil.B op 27-03-2026 16:51 ]
8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC
Vandaag ook deze automation voor HA met chatgpt in elkaar geflanst, werkt best goed inderdaad! Thnx voor de tip!turbodiesel13 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Ik weet even niet meer welke user het was in dit topic, maar die had wat mij betreft de gouden tip! - via de ZinVolt HA integratie automatisch het minimale laadpercentage instellen. Ik stel de batterij in op zelfgebruik via de ZinVolt app, daarna laat ik een HA automatisering het minimale laadpercentage op 95% zetten als de P1 meter meer dan 2000w verbruik registreert. De batterij levert dan niet meer terug. Als het verbruik lager komt dan 300w (of dus - omdat de zonnepanelen iets opleveren) dan zorgt een andere HA automatisering dat hij weer op minimale laadpercentage 10% komt en weer netjes begint te leveren. Op deze manier voorkom ik dat tijdens het laden van de auto/gebruik vaatwasser / wasmachine tijdens goedkope uren de stroom uit de batterij komt.
Hieronder mijn grafiek voor de momenten waarbij er vermogen naar de batterij gaat (positieve waarde) of van de batterij af komt (negatieve waarde). Dit is een grafiek van vandaag (wasmachine draait, waterkoker soms) en op een halfbewolkte dag. Van ontladen is eigenlijk nauwelijks/geen sprake meer tijdens de lage energieprijs periode.
[ Voor 9% gewijzigd door Nibblebit op 28-03-2026 14:49 ]
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Welke integratie is dit? Ik kan niks van Zinvolt vinden...turbodiesel13 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Ik weet even niet meer welke user het was in dit topic, maar die had wat mij betreft de gouden tip! - via de ZinVolt HA integratie automatisch het minimale laadpercentage instellen.
@drk Als je binnen Home Assistant en HACS zoekt op Zinvolt zou je de integratie al moeten kunnen vinden want het is een core integratie, geen custom integratie.
Ik heb een custom sensor gemaakt (power_usage) die voor alle fasen een positieve waarde geeft als je van het grid afneemt en een negatieve waarde als je teruglevert. Onderstaande automation komt er dan uit. Eigenlijk zou je dan nog willen dat de automation zichzelf uit kan schakelen zodra de hoge energiekosten van toepassing zijn.
Ik heb een custom sensor gemaakt (power_usage) die voor alle fasen een positieve waarde geeft als je van het grid afneemt en een negatieve waarde als je teruglevert. Onderstaande automation komt er dan uit. Eigenlijk zou je dan nog willen dat de automation zichzelf uit kan schakelen zodra de hoge energiekosten van toepassing zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| alias: Charge Battery on Solar (stable)
triggers:
- entity_id: sensor.power_usage
above: 150
trigger: numeric_state
- entity_id: sensor.power_usage
below: -150
trigger: numeric_state
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.power_usage
above: 150
- condition: not
conditions:
- condition: state
entity_id: number.alphaess_vt1000_minimum_charge_level
state: "100"
sequence:
- delay: "00:00:05"
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.power_usage
above: 150
- target:
entity_id: number.alphaess_vt1000_minimum_charge_level
data:
value: 100
action: number.set_value
- conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.power_usage
below: -150
- condition: not
conditions:
- condition: state
entity_id: number.alphaess_vt1000_minimum_charge_level
state: "10"
sequence:
- delay: "00:00:05"
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.power_usage
below: -150
- target:
entity_id: number.alphaess_vt1000_minimum_charge_level
data:
value: 10
action: number.set_value
mode: single |
[ Voor 85% gewijzigd door Nibblebit op 30-03-2026 10:32 ]
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Ik heb hier laatst ook al met een beetje verbazing naar zitten kijken, eigenlijk had ik gehoopt dat HomeWizard iets slims zou doen wanneer je de socket als batterij hebt toegevoegd. De grafieken bij de HomeWizard batterij zijn wat dat betreft een stuk duidelijker.Wil.B schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:38:
[Afbeelding]
[..]
Ik heb, zoals velen, mijn Zinvolt Power middels een energy socket van Home Wizard aangesloten op het net. Ook Enphase heb ik toegevoegd in de Home Wizard app.
Wat mij opvalt is dat wanneer ik kijk naar de grafiek 'zelfvoorzienend' is dat deze altijd het opgewekte vermogen van Enphase verdeeld over 'zelfvoorzienend' en 'teruglevering' wat logisch is. Echter nu de zonnepanelen van Zinvolt Power ook terugleveren als de accu vol zit zou het anders moeten zijn maar dat is helaas niet het geval.
[..]
Is dit bij jullie ook het geval ?
Update: Tegen mijn princiepes in toch maar even de chatbot van Home Wizard gevraagd. Hier volgt de uitleg
"Dat is verwacht gedrag: de grafiek ‘zelfvoorzienend’ wordt berekend op basis van je P1-meter (netafname/-teruglevering) plus de zonne-opwek die je in de app hebt toegevoegd (via Energy+ of een kWh-meter).
Dus als je alleen Enphase hebt toegevoegd, gebruikt de grafiek alleen de opwek van Enphase om ‘zelfvoorzienend’ versus ‘teruglevering’ te verdelen. Extra teruglevering vanuit je Zinvolt Power wordt niet automatisch meegenomen, tenzij die Zinvolt-opwek ook gemeten en als een aparte zonnebron is toegevoegd (bijvoorbeeld via een eigen Energy+-koppeling, of via een kWh-meter op die omvormer).
Zorg er ook voor dat je niet dezelfde omvormer zowel via Energy+ als via een kWh-meter toevoegt, want dan wordt de opwek dubbel geteld en klopt de grafiek niet meer."
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Zinvolt zit sinds 2016.3.1 in HomeAssistant. Niet compleet, maar integration biedt:DRK schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Welke integratie is dit? Ik kan niks van Zinvolt vinden...
- SOC
- Power
- Set Max SOC
- Set Min SOC
- Set Max Output W
Homey Pro Early 2019 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018
Maximum charge level staat lekker te schakelen tussen 100% en 10%.
:strip_exif()/f/image/kJvwblBlDHS8XguMofxCIhTj.png?f=user_large)
Nu de tarieven op z'n laagst zijn vandaag wordt er dus niet meer teruggeleverd. Op zijn Cruijffiaans gezegd: elk nadeel heb zijn voordeel want dat schakelen is natuurlijk ook het gevolg van apparaten (zoals de wasdroger) die juist gaan draaien als de kostprijs van electriciteit laag is. Gisteren had ik mijn eerste energieneutrale dag van dit jaar (qua electriciteit dan).
:strip_exif()/f/image/kJvwblBlDHS8XguMofxCIhTj.png?f=user_large)
Nu de tarieven op z'n laagst zijn vandaag wordt er dus niet meer teruggeleverd. Op zijn Cruijffiaans gezegd: elk nadeel heb zijn voordeel want dat schakelen is natuurlijk ook het gevolg van apparaten (zoals de wasdroger) die juist gaan draaien als de kostprijs van electriciteit laag is. Gisteren had ik mijn eerste energieneutrale dag van dit jaar (qua electriciteit dan).
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Meer mensen met een niet werkende HA integratie na de laatste update?
code:
1
| Failed setup, will retry: Field "serial_number" of type str is missing in BatteryUnit instance |
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Is dat versie 0.8.4 van AlphaESS Energy storage system?Voogel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:58:
Meer mensen met een niet werkende HA integratie na de laatste update?code:
1 Failed setup, will retry: Field "serial_number" of type str is missing in BatteryUnit instance
Of core 2026.4.0?
Die staan bij mij te wachten op een go. Ik draai nog 0.8.3 en core 2026.3.4 en die doen het goed. Beter even wachten misschien dus.
[ Voor 4% gewijzigd door erwindob op 01-04-2026 20:38 ]
Dit is de zinvolt integratie, AlphaESS werkt wel gewoon nog.
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Dit gaat om de core 2026.4.0 update. Ik heb die ook gedraait en krijg dezelfde foutmelding bij de Zinvolt integratie inderdaad.erwindob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:36:
[...]
Is dat versie 0.8.4 van AlphaESS Energy storage system?
Of core 2026.4.0?
Die staan bij mij te wachten op een go. Ik draai nog 0.8.3 en core 2026.3.4 en die doen het goed. Beter even wachten misschien dus.
Heb de AlphaESS integratie weer even aangeslingert, die werkt nog wel op deze versie.
Afgelopen nacht opeens weer dat het om 2u begon te laden naar 100%, terwijl de modus op zelf verbruik staat en we nog niet de min SOC hadden bereikt. Iets om de komende dagen weer in de gaten te houden. Kalibratie zou bijzonder zijn, aangezien het steeds vol kwam de afgelopen tijd.
Edit: met de oude dongle en oude app
Edit: met de oude dongle en oude app
[ Voor 7% gewijzigd door Fioravanti op 03-04-2026 10:24 ]
Ik ervaar hetzelfde vreemde gedrag richting het einde van de ontlaadcurve. De batterij gaat dan spontaan van ontladen naar laden. Hij gaat in 2 minuten van 2kw ontladen naar 2kw laden, dat is dan wel weer lekker snel, maar wel compleet ongewenst. Ik heb hier al contact over met Zinvolt, maar helaas nog geen passende oplossing. Ik zie het nog een weekje aan, anders ga ik ook weer over op de oude dongle.
Batterijvermogen lees ik uit met een Shelly Pro 3EM met een updaterfreq van ca 2 seconden. De P1 simulator gebruikt dit om het gewenst laad/ontlaadvermogen te triggeren bij de Zinvolt. De nieuwe P1 dongle pakt dit signaal ook snel op (uitgelezen via de P1-meter integratie in Home-assistant), maar blijkbaar weet de EMS in batterij daar niet goed mee om te gaan.
Dit is niet het gedrag wat je van een batterrij verwacht als je juist de pieken wilt afschaven...
Batterijvermogen lees ik uit met een Shelly Pro 3EM met een updaterfreq van ca 2 seconden. De P1 simulator gebruikt dit om het gewenst laad/ontlaadvermogen te triggeren bij de Zinvolt. De nieuwe P1 dongle pakt dit signaal ook snel op (uitgelezen via de P1-meter integratie in Home-assistant), maar blijkbaar weet de EMS in batterij daar niet goed mee om te gaan.
Dit is niet het gedrag wat je van een batterrij verwacht als je juist de pieken wilt afschaven...
[ Voor 32% gewijzigd door thewhi op 03-04-2026 09:22 ]
Ik zie dat jij de nieuwe P1 dongle dus al in Home Assistant hebt weten toe te voegen als entity. Hoe heb je dat gedaan? Ik kan dit in HA niet vinden. De Entities die bij de Zinvolt integratie komen zijn naast "Battery" welke het percentage weergeeft, vrij nutteloos.
Bedankt DRK voor je vlotte reactie hieronder!
[ Voor 9% gewijzigd door IloveMyHenB op 03-04-2026 11:28 ]
Zie hier: https://github.com/HAEdwin/homeassistant-zinvolt_p1_meterIloveMyHenB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:22:
Ik zie dat jij de nieuwe P1 dongle dus al in Home Assistant hebt weten toe te voegen als entity. Hoe heb je dat gedaan? Ik kan dit in HA niet vinden. De Entities die bij de Zinvolt integratie komen zijn naast "Battery" welke het percentage weergeeft, vrij nutteloos.
Heb ik ook gehad.Fioravanti schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:35:
Afgelopen nacht opeens weer dat het om 2u begon te laden naar 100%, terwijl de modus op zelf verbruik staat en we nog niet de min SOC hadden bereikt. Iets om de komende dagen weer in de gaten te houden. Kalibratie zou bijzonder zijn, aangezien het steeds vol kwam de afgelopen tijd.
Edit: met de oude dongle en oude app
Contact opnemen met zinvolt is de enige oplossing
Je moet dan je dongle serie nummer en serie nummer van je batterij sturen naar ze
Er staat dan aan hun kant een instelling fout, hoe dat zo spontaan kon konden ze me niet zeggen maar goed ik heb er nu geen last meer van.
[ Voor 6% gewijzigd door taquel_287 op 04-04-2026 13:14 ]
Dank! Afgelopen nacht was het ook weer het geval. Vorige keer ging het na een firmware update over. Zal er een ticket aan wagen als het aanhoudt. Ik zet nu soms de mijne uit/passief als ik genoeg heb aan de andere batterij.taquel_287 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:13:
[...]
Heb ik ook gehad.
Contact opnemen met zinvolt is de enige oplossing
Je moet dan je dongle serie nummer en serie nummer van je batterij sturen naar ze
Er staat dan aan hun kant een instelling fout, hoe dat zo spontaan kon konden ze me niet zeggen maar goed ik heb er nu geen last meer van.
Op het dashboard van de app klopt het volgende plaatje niet:
:strip_exif()/f/image/4qLtcL2zkpZNt7uF36N1tP4P.png?f=user_large)
Op dit moment schijnt de zon volop en de zonnepanelen zijn via de Slimme Modus "Zelfgebruik" de batterij aan het opladen. Echter als het huis toch wattage gebruik (al is het weinig), doet het plaatje voorkomen alsof er 1467W uit het Stroomnet wordt getrokken en dat is niet waar. Het huis verbruikt 45W en de rest wat het huis oplevert van de zonnepanelen (1422 W) gaat naar de batterij. De zonnepanelen zijn niet aangesloten op de inverters van de batterij. In feit moet er staan Stroomnet = 45 W Gebruik (naar rechts groene animatie=ok) en dan vanuit het huis naar de batterij (groene animatie).
Of denkt iemand dat het anders moet?
:strip_exif()/f/image/4qLtcL2zkpZNt7uF36N1tP4P.png?f=user_large)
Op dit moment schijnt de zon volop en de zonnepanelen zijn via de Slimme Modus "Zelfgebruik" de batterij aan het opladen. Echter als het huis toch wattage gebruik (al is het weinig), doet het plaatje voorkomen alsof er 1467W uit het Stroomnet wordt getrokken en dat is niet waar. Het huis verbruikt 45W en de rest wat het huis oplevert van de zonnepanelen (1422 W) gaat naar de batterij. De zonnepanelen zijn niet aangesloten op de inverters van de batterij. In feit moet er staan Stroomnet = 45 W Gebruik (naar rechts groene animatie=ok) en dan vanuit het huis naar de batterij (groene animatie).
Of denkt iemand dat het anders moet?
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Het plaatje is inderdaad wat vreemd en ik heb ook lang gedacht dat het niet klopt.
Het plaatje klopt wel als je aanneemt dat de batterij niet als onderdeel wordt gezien van het huis, maar als een aparte entiteit. Het plaatje geeft in jouw situatie aan dat de baterij aan het opladen is met 1422W en je huis gebruikt 45W (samen 1437W van het net). Je huis gebruikt mogelijk meer, maar dit wordt gedekt door de panelen. Het plaatje herkent de panelen niet en wat die aan het huis leveren.
Waarom is de batterij dan aan het laden terwijl je de modus "Zelfgebruik" actief hebt - dit komt weer doordat de batterij met een vertraging op schommelingen in vraag & aanbod reageert. Dit zie ik zelf ook. Ik vermoed dat in jouw geval het plaatje enkele seconden later al zou weergeven dat de batterij 45 W levert aan "Thuis" en het Stroomnet vrijwel 0W aangeeft.
Het plaatje klopt wel als je aanneemt dat de batterij niet als onderdeel wordt gezien van het huis, maar als een aparte entiteit. Het plaatje geeft in jouw situatie aan dat de baterij aan het opladen is met 1422W en je huis gebruikt 45W (samen 1437W van het net). Je huis gebruikt mogelijk meer, maar dit wordt gedekt door de panelen. Het plaatje herkent de panelen niet en wat die aan het huis leveren.
Waarom is de batterij dan aan het laden terwijl je de modus "Zelfgebruik" actief hebt - dit komt weer doordat de batterij met een vertraging op schommelingen in vraag & aanbod reageert. Dit zie ik zelf ook. Ik vermoed dat in jouw geval het plaatje enkele seconden later al zou weergeven dat de batterij 45 W levert aan "Thuis" en het Stroomnet vrijwel 0W aangeeft.
Zodra de batterij weer dreigt te gaan ontladen omdat het huis even meer vermogen nodig heeft, zet een Home Assistant automation het minimale laadpercentage op 100% voordat de batterij kan reageren. Hierdoor stopt het terugleveren (tijdens lage tarieven op de dag is ontladen van de batterij voor korte tijd niet echt nuttig). Het scenario "alleen laden" is bij wijze van workaround op deze wijze gecreeerd.IloveMyHenB schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:50:
Waarom is de batterij dan aan het laden terwijl je de modus "Zelfgebruik" actief hebt - dit komt weer doordat de batterij met een vertraging op schommelingen in vraag & aanbod reageert. Dit zie ik zelf ook. Ik vermoed dat in jouw geval het plaatje enkele seconden later al zou weergeven dat de batterij 45 W levert aan "Thuis" en het Stroomnet vrijwel 0W aangeeft.
Het voorkomt ook het continue omschakelen van het relais (laden/ontladen) en kan de levensduur van de lithium-ion batterijen verlengen (slijtage in het algemeen).
Er ontbreekt dus nog een echt slimme modus aan de app ""Alleen laden"
Ik zie de thuisbatterij als attribuut van de thuis entiteit (net zoals de zonnepanelen een attribuut zijn van het huis). Het blijft voor mij dus een lastige interpretatie en daarmee feitelijk een verkeerde weergave want het grid levert de spanning niet maar het huis (thuisbatterij of zonnepanelen, ze zijn allebei energieleverancier). Er is sprake van een inconsequente interpretatie van energie bronnen (zonnepanelen versus thuisbatterij).
[ Voor 3% gewijzigd door Nibblebit op 09-04-2026 20:45 ]
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Nieuwe versie van de app 1.0.12 (84) maar ik zie nog geen verschil.
Ik wel, geen data beschikbaar…erwindob schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:30:
Nieuwe versie van de app 1.0.12 (84) maar ik zie nog geen verschil.
20:45. Het werk weer!
[ Voor 5% gewijzigd door zebsite op 16-04-2026 20:46 ]
Er is al een officiele Homey ZinVolt app die binnenkort live is in de Homey app store:zebsite schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:02:
[...]
Is het mogelijk dat hier een complete app voor op mijn Homey(2019) gemaakt wordt, voor in de Homey Appstore?
https://homey.app/a/com.zinvolt/test/
Ik had hem al gevonden en geïnstalleerd, maar wacht ff op de definitieve app…Double T schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:25:
[...]
Er is al een officiele Homey ZinVolt app die binnenkort live is in de Homey app store:
https://homey.app/a/com.zinvolt/test/
Maar bedankt voor de tip.
Ik zit nog op de oude Energy life app en heb de nieuwe P1 dongle nog in de kast liggen. Hoe gaat het met de mensen die wel zijn overgestapt? Loopt het nu goed? Het is al enige tijd radiostilte in deze groep namelijk.
Momenteel gebruik ik de oude app om handmatig in te stellen (aangepast modus) zodat ik zelf kan bepalen hoe laat ik wil laden en ontladen. Zou dit natuurlijk het liefst automatiseren in de app of via HA.
Momenteel gebruik ik de oude app om handmatig in te stellen (aangepast modus) zodat ik zelf kan bepalen hoe laat ik wil laden en ontladen. Zou dit natuurlijk het liefst automatiseren in de app of via HA.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Werkt hier prima met de nieuwe p1 meter. De app gebruik ik eerlijk gezegd niet. Hij staat altijd in de modus Zelfgebruik en ik stuur de Zinvolt aan via Home Assistant met een slimme meter simulator en Day Ahead Optimizer. Dus bijvoorbeeld vandaag wordt er niet meteen geladen als er PV overschot is, maar pas later op de dag als de uurprijs lager is. Dat gaat helemaal vanzelf.dannyll schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:14:
Ik zit nog op de oude Energy life app en heb de nieuwe P1 dongle nog in de kast liggen. Hoe gaat het met de mensen die wel zijn overgestapt? Loopt het nu goed? Het is al enige tijd radiostilte in deze groep namelijk.
Momenteel gebruik ik de oude app om handmatig in te stellen (aangepast modus) zodat ik zelf kan bepalen hoe laat ik wil laden en ontladen. Zou dit natuurlijk het liefst automatiseren in de app of via HA.
Wat bedoel je met "in de modbus" ik neem aan in P1 modus? zodat je hem daarmee kan sturen? Of is de unit al via modbus/HA benaderbaar? Als je via HA de modus zou kunnen aanpassen zou dit toch al voldoende zijn en is de P1 simulator toch niet nodig?arro3038 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:28:
[...]
Werkt hier prima met de nieuwe p1 meter. De app gebruik ik eerlijk gezegd niet. Hij staat altijd in de modus Zelfgebruik en ik stuur de Zinvolt aan via Home Assistant met een slimme meter simulator en Day Ahead Optimizer. Dus bijvoorbeeld vandaag wordt er niet meteen geladen als er PV overschot is, maar pas later op de dag als de uurprijs lager is. Dat gaat helemaal vanzelf.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Nee in de modus, niet modbus
Kon het maar via modbus maar ik heb een power.
[ Voor 8% gewijzigd door arro3038 op 30-04-2026 12:14 ]
Wellicht een gekke vraag maar heeft er hier iemand geprobeerd om met een usb-netwerk adapter de zinvolt power+mates met een vaste kabel te verbinden? Ik merk dat de verbinding bij ons niet optimaal is en er ligt wel een vaste kabel in de buurt.
Iemand die weet of dat de direct aangesloten zonnepanelen al zichtbaar zijn in de nieuwe Zinvolt app?
8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC
Creatief! Maar naar mijn weten zijn de USB poorten enkel voor data. Maar probeer het vooral uit en deel het resultaat hierVizsuall schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:34:
Wellicht een gekke vraag maar heeft er hier iemand geprobeerd om met een usb-netwerk adapter de zinvolt power+mates met een vaste kabel te verbinden? Ik merk dat de verbinding bij ons niet optimaal is en er ligt wel een vaste kabel in de buurt.
Dat zijn ze nog niet.Wil.B schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:52:
Iemand die weet of dat de direct aangesloten zonnepanelen al zichtbaar zijn in de nieuwe Zinvolt app?
bedoel je: enkel voor power?Nilsinater schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:01:
[...]
Creatief! Maar naar mijn weten zijn de USB poorten enkel voor data. Maar probeer het vooral uit en deel het resultaat hier
Whoops! Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde
Bij mij gaat het redelijk naar tevredenheid. Ik heb de batterij ook voornamelijk in "Zelfgebruik" modus staan. Af en toe wijzig ik de modus handmatig: bv laatst waren de prijzen -0,40 en dan laad ik de elektrische auto vol op en dan gaat de batterij terugleveren wat natuurlijk onzin is. Dan zet ik de batterij handmatig op volle bak opladen.dannyll schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:14:
Ik zit nog op de oude Energy life app en heb de nieuwe P1 dongle nog in de kast liggen. Hoe gaat het met de mensen die wel zijn overgestapt? Loopt het nu goed? Het is al enige tijd radiostilte in deze groep namelijk.
Momenteel gebruik ik de oude app om handmatig in te stellen (aangepast modus) zodat ik zelf kan bepalen hoe laat ik wil laden en ontladen. Zou dit natuurlijk het liefst automatiseren in de app of via HA.
Ik heb nu al wel 2x gehad dat de P1 meter vast is gelopen. De meter geeft dan 1 waarde continu aan (bv 750W gebruik). Even de stroom eraf en weer erop lost dit op, maar het is wel vervelend omdat de Zelfgebruik modus dan natuurlijk niet werkt - deze is volledig afhankelijk van een werkende P1 meter.
Mijn accu blijft maar spontaan laden zodra deze onder de SOC van 25 tot 15 komt. Binnen een minuut vliegt de batterij dan van 2000W ontladen naar 2000W laden en weer terug naar 2000W ontladen..
De batterij doet dit zowel bij geforceerd Maximaal ontladen als bij sturing op Eigen verbruik..ben al een maand bezig met Zinvolt... maar ze komen er maar niet uit... dit kan toch niet goed zijn voor de levensduur van mijn batterij. En bovendien erg onwenselijk als je juist wil werken met Dynamic Load Balancing...
Iemand vergelijkbare ervaring?
Fingers crossed...
De batterij doet dit zowel bij geforceerd Maximaal ontladen als bij sturing op Eigen verbruik..ben al een maand bezig met Zinvolt... maar ze komen er maar niet uit... dit kan toch niet goed zijn voor de levensduur van mijn batterij. En bovendien erg onwenselijk als je juist wil werken met Dynamic Load Balancing...
Iemand vergelijkbare ervaring?
Fingers crossed...
@thewhi nee, geen last van. Klopt de werking van de P1 meter? Springen de modi vanzelf over door een automation in Home Assistant? Gewoon om dingen uit te sluiten.
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
absoluut, dank voor het meedenken. Maar die dongle werkt (issue trouwens ook waarneembaar met oude dongle, maar e.e.a. lijkt wel misgegaan te zijn na het eerste gebruik van de nieuwe dongle).Nibblebit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:17:
@thewhi nee, geen last van. Klopt de werking van de P1 meter? Springen de modi vanzelf over door een automation in Home Assistant? Gewoon om dingen uit te sluiten.
Als het aan de dongle lag dan zou je dit gedrag ook niet moeten zien bij Maximaal ontladen (dat gaat buiten de P1 dongle om).
Nu nog lokale aansturing. Dat zou helemaal top zijn.Voogel schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:42:
[Afbeelding] We hebben full controls in Home Assistant!!!
Ik heb nog steeds dit probleem en heb geen zin in downgraden...Voogel schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:42:
[Afbeelding] We hebben full controls in Home Assistant!!!
Welke versie van HA draai je dan want dit zou al lang moeten zijn opgelost? Ik draai zonder issues 2026.5.0IloveMyHenB schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:35:
[...]
Ik heb nog steeds dit probleem en heb geen zin in downgraden...[Afbeelding]
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Voogel schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Welke versie van HA draai je dan want dit zou al lang moeten zijn opgelost? Ik draai zonder issues 2026.5.0
Andere vraag: hoe configureer je de nieuwe Zinvolt P1 meter in HA? Kan dat? Hoe kom je anders aan netverbruik gegevens in HA?
Update: bedankt DRK! Niet super eenvoudig, maar heb het aan de praat gekregen.
[ Voor 8% gewijzigd door IloveMyHenB op 11-05-2026 11:08 ]
https://github.com/HAEdwin/homeassistant-zinvolt_p1_meterIloveMyHenB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:38:
[...]
dat had ik natuurlijk eerst moeten doen. Werkt inderdaad, bedankt!
Andere vraag: hoe configureer je de nieuwe Zinvolt P1 meter in HA? Kan dat? Hoe kom je anders aan netverbruik gegevens in HA?
Cool, ik gebruikte nog de Alpha ESS integratie in HA en zet div. waardes door naar mijn Domoticz via MQTT. Deze Zinvolt integratie had ik nog niet gevonden.Voogel schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:42:
[Afbeelding] We hebben full controls in Home Assistant!!!
Ze draaien nu allebei, ben benieuwd of dat ook wil of dat ik de AlphaESS uit moet zetten en de MQTT doorgifte aanpassen.
Zie ik nu de SoC per batterij over het hoofd of hebben ze dit nog steeds verstopt om te verbergen dat dat allemaal niet zo netjes gelijk gaat?
Aanvulling, in de AlphaESS integratie kan ik het vermogen dat de accu's in of uit gaat uitlezen, het opgenomen vermogen van de omvormer en het geleverde vermogen per paneel. De Zinvolt integratie lijkt alleen het vermogen van of naar het stopcontact te zien. Dat is wel een hele grote teruggang.
Ik hoop dat ik ze goed naast elkaar kan blijven draaien maar ben bang dat ik te vaak ga pollen op de webservers zo.
[ Voor 44% gewijzigd door erwindob op 12-05-2026 15:26 ]
Ik zit nog op de energylife app icm AlphaESS integratie. Voor deze HA integratie moet je het denk ik omzetten naar de nieuwe ZinVolt app?
Is met deze nieuwe integratie het mogelijk om net als bij de Homey app de minimum charge in te stellen? Althans als ik bovenstaande lees, lijkt dat bij Homey wel te kunnen...? Want dat zou voor mij een reden zijn om opnieuw alles om te zetten. Als het alleen lezen is van waarden, heeft het voor mij voor nu nog geen waarde om te switchen. Of zie ik nog wat anders over het hoofd?
Is met deze nieuwe integratie het mogelijk om net als bij de Homey app de minimum charge in te stellen? Althans als ik bovenstaande lees, lijkt dat bij Homey wel te kunnen...? Want dat zou voor mij een reden zijn om opnieuw alles om te zetten. Als het alleen lezen is van waarden, heeft het voor mij voor nu nog geen waarde om te switchen. Of zie ik nog wat anders over het hoofd?
ja, de minimale SoC kun je via de Zinvolt HA integratie instellen, zie screenshot
Ik heb het idee dat de app helemaal los staat van welke HA integratie je gebruikt, beide integraties draaien nu naast elkaar bij mij.
Als je de SoC aanpast met het schuifje zie je dat in de app terug (ik gebruik de Zinvolt app), maar wel pas na het laden van data wat ie doet bij het openen van de app. Je ziet hem niet gelijk live omspringen als je de instellingen pagina open hebt.
Ik heb het idee dat de app helemaal los staat van welke HA integratie je gebruikt, beide integraties draaien nu naast elkaar bij mij.
Als je de SoC aanpast met het schuifje zie je dat in de app terug (ik gebruik de Zinvolt app), maar wel pas na het laden van data wat ie doet bij het openen van de app. Je ziet hem niet gelijk live omspringen als je de instellingen pagina open hebt.
[ Voor 70% gewijzigd door erwindob op 12-05-2026 16:27 ]
Ik weet t niet meer zeker maar ik meen dat er voor de nieuwe app een ander account gemaakt moest worden. Met dat account logt de Zinvolt integratie in. Dan moet je in ieder geval de app zover installeren dat je dat account actief hebt.
Is er hier al iemand die een automation heeft gemaakt in HA met de nieuwe mode selectie optie? Ik mis toch een beetje de optie om een specifiek (ont)laad wattage op te geven maar dat kan ook komen doordat ik nu "刀 Day Ahead Optimizer" met de P1 Simulator gebruik
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Dat kun je toch ook met de slimme meter simulator oplossen? Voor het gebruik met de simulator en DAO heb je je Zinvolt al op mode Self-use staan. Je vult je feedin grid van DAO steeds met de juiste waarde waarmee je wilt ontladen en als DOA weer een run doet dan overschrijf je dat weer.Voogel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:52:
Is er hier al iemand die een automation heeft gemaakt in HA met de nieuwe mode selectie optie? Ik mis toch een beetje de optie om een specifiek (ont)laad wattage op te geven maar dat kan ook komen doordat ik nu "刀 Day Ahead Optimizer" met de P1 Simulator gebruik
Of je maakt een helper aan die je vult en een boolean. De boolean gebruik je om te kijken wat er moet gebeuren, DAO volgen of niet en de tweede helper bevat dan de waarde waarmee je wilt ontladen ipv dat er dan naar feedin grid wordt gekeken
[ Voor 28% gewijzigd door arro3038 op 01-06-2026 14:05 ]
@arro3038 DOA werkt prima inderdaad met P1 simulator, ik was benieuwd of iemand al een setup had gemaakt zonder P1 simulator.
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Ik weet het niet zeker, maar misschien dat mijn setup jouw vraag beantwoord:Voogel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:09:
@arro3038 DOA werkt prima inderdaad met P1 simulator, ik was benieuwd of iemand al een setup had gemaakt zonder P1 simulator.
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest zonder P1 simulator en een eigen energiebeheer gebouwd (m.b.v. ha-mcp en Claude). Eigenlijk deels zoals DAO ook werkt, maar ik wilde kijken of ik dit zelf zo effectief mogelijk voor wat ik wilde maken kon inrichten. DAO leek ik niet goed te kunnen laten snappen dat de accu in self-use modus kon werken.
Wat ik nu heb gedaan is:
- Zelf een berekening van verbruik over de afgelopen 90 dagen laten maken per dag/per uur zodat ik een profiel heb voor elke dag van de week per uur.
- Op basis hiervan en een Solcast solar voorspelling bepaal ik hoeveel zon overschot er verwacht wordt op elk uur van die dag met daarbij ook de Tibber prijzen hieraan gekoppeld
- Op basis van de huidige SOC% bepaal ik elk kwartier hoeveel er nog nodig is om weer tot 100% te laden.
- Vanuit de input van punt 2 worden de goedkoopste uren geselecteerd die in totaal voldoende zonoverschot hebben om weer vol te laden.
De Zinvolt accu begint in een wachtmodus "pendel" waarmee hij stroom moet leveren waneer dat nodig is, maar voorkomen wordt dat hij gaat laden als er stroom over is vanuit de zonnepanelen.
- Hiervoor heb ik in de Zinvolt app de connected_solar_panels zo ingericht dat hij in deze modus 0 watt mag terugleveren. Dit is daardoor mijn 'Idle" modus, aangezien ik ook geen direct aangesloten zonnepanelen heb.
- De wachtmodus zorgt ervoor dat de zinvolt accu schakelt tussen de self_use modus en de connected_solar_panels (Idle) modus.
- Zodra er meer stroom gevraagd wordt dan dat de zonnepanelen leveren, dan wordt de self_use ingeschakeld zodat de Zinvolt gaat bijleveren.
- Zodra er weer meer vanuit de zon geleverd wordt dan dat er gevraagd wordt, dan zet ik hem terug op connected_solar_panels.
Zodra daarna het geselecteerde laad-venster (Vanuit de eerdere planning) bereikt wordt, dan gaat hij weer gewoon in self_use modus zodat hij al het zon-overschot gaat opladen.
Veel werk voor een klein beetje winst, maar wel leuk
Meer mensen last van een niet werkende HA integratie van ZinVolt? Ik heb al de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas zonder succes
Wat verwacht je te bereiken met een herinstallatie van de integratie?
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Ik heb bij een andere integratie wel eens gehad dat hij in een soort loopje bleef hangen qua authenticatie. Even herinstalleren van de integratie was toen de oplossing. Uit de foutmelding kon ik ook niet helemaal herleiden wat er nou precies fout was, vandaar mijn poging. Maar als de api down is heeft dat inderdaad zeer weinig zin 😅Nibblebit schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:33:
Wat verwacht je te bereiken met een herinstallatie van de integratie?
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.
Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.turbodiesel13 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:11:
Meer mensen last van een niet werkende HA integratie van ZinVolt? Ik heb al de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas zonder succes
@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.FlippieAI schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 05:32:
[...]
Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Dat bedoel ik eigenlijk ook, de reload bij de config van mijn account in de integratie. Maar de timeout blijft.Nibblebit schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:48:
[...]
@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.
Lijkt mij overigens ook dat ik er in de Zinvolt app op dit moment last van heb. Die blijft ook maar laden.
Lijkt mij een algemeen issue, of heeft niet iedereen hier op dit moment last van?
Ik heb gisteren en vandaag gewoon metingen binnengekregen in HA
@erwindob ik heb net even gekeken in HA: de SOC grafiek is bij mij een stippellijn vanaf gistermiddag 16:00 ongeveer. Het lijkt vandaag vanaf 12:00 weer stabiel.
Net als in de app lijkt het te helpen als je nog een paar keer de integratie Reload als het de eerste keer niet lukt.
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Ik heb de boel nu ook omgezet, en gebruik de ZinVolt HA integratie. Het lijkt te werken, dat is waarden en mode zie veranderen (ook in de app), maar als ik de waarde vanuit HA aanpas, lijkt de ZinVolt het niet uit te voeren, ondanks dat in de app wel de aangeven mode en waarde staan...
als ik dan in de app de mode even switch, dan pakt hij wel gelijk op... iemand anders dat issue ook?
Ben zelf ook nu een weekje over. Ik zie dat aanpassen van modus in HA werkt. Maar niet direct in de app doorwerkt.
Update: Een nachtje later is de app nog niet bij. Foutje in de app lijkt mij
Update: Een nachtje later is de app nog niet bij. Foutje in de app lijkt mij
[ Voor 25% gewijzigd door Fioravanti op 14-06-2026 08:39 ]
Nu er recentelijk wat overstappers zijn ben ik benieuwd of dat jullie mij kunnen vertellen of dat de direct aangesloten zonnepanelen inmiddels al ondersteund worden? Of zijn ze in ieder geval al zichtbaar in de Zinvolt app?
8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC
@Wil.B. Nee, zowel de app als de HA integratie zijn erg karig in de informatievoorziening. Ik haal zelf in HA informatie van zowel de Zinvolt integratie als van de AlphaEss integratie en dan heb je wel alle informatie beschikbaar, maar met de Zinvolt app heb je nog steeds alleen de basics.
Ik heb zelf ook een zijdelings gerelateerde vraag: de updaterate van de SOC in HA is sinds 5 juni veel sneller dan voorheen. Dat is goed, maar sindsdien heb ik ook wat ongewenst gedrag. Wanneer de batterij 's nachts ontladen wordt tot onder de 12% , begint hij te oscilleren (laden tot boven de 13% en dan weer ontladen tot 12%). Min. SOC staat bij mij ingesteld op 10%. Ik zie dat hij dan met korte pieken van 1000W loopt te laden. Zodra de zon opkomt en de Zinvolt weer 'normaal' begint te laden, zijn die rare pieken weg, en als de SOC 's nachts niet in de buurt komt van de min. soc is er ook niks aan de hand.
Support denkt in eerste instantie aan het ontbreken van een USB voeding op de P1 meter, maar dat lijkt me sterk omdat ik het nu 2x is gebeurd en onder exact dezelfde omstandigheden begint en eindigt.
Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?
Mijn setup: Zinvolt met 5x Mate, 2x 585W Zonnepanelen direct op de Zinvolt en de Zinvolt app, met P1 Pro meter. Modus Zelfverbruik
Ter verduidelijk: de boevenste grafiek laat het daadwerkelijke verbruik van de thuisbatterij zien (volgens Homewizard kWh meter), de onderste de SOC
Ik heb zelf ook een zijdelings gerelateerde vraag: de updaterate van de SOC in HA is sinds 5 juni veel sneller dan voorheen. Dat is goed, maar sindsdien heb ik ook wat ongewenst gedrag. Wanneer de batterij 's nachts ontladen wordt tot onder de 12% , begint hij te oscilleren (laden tot boven de 13% en dan weer ontladen tot 12%). Min. SOC staat bij mij ingesteld op 10%. Ik zie dat hij dan met korte pieken van 1000W loopt te laden. Zodra de zon opkomt en de Zinvolt weer 'normaal' begint te laden, zijn die rare pieken weg, en als de SOC 's nachts niet in de buurt komt van de min. soc is er ook niks aan de hand.
Support denkt in eerste instantie aan het ontbreken van een USB voeding op de P1 meter, maar dat lijkt me sterk omdat ik het nu 2x is gebeurd en onder exact dezelfde omstandigheden begint en eindigt.
Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?
Mijn setup: Zinvolt met 5x Mate, 2x 585W Zonnepanelen direct op de Zinvolt en de Zinvolt app, met P1 Pro meter. Modus Zelfverbruik
Ter verduidelijk: de boevenste grafiek laat het daadwerkelijke verbruik van de thuisbatterij zien (volgens Homewizard kWh meter), de onderste de SOC
[ Voor 73% gewijzigd door dennisfr op 15-06-2026 13:17 ]
Ik zie nu dat het een visueel issue is. Het profiel wordt omgezet, maar vervolgens niet omlijnd. Qua klik gedrag werkt het wel zoals zou moeten.Fioravanti schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:17:
Ben zelf ook nu een weekje over. Ik zie dat aanpassen van modus in HA werkt. Maar niet direct in de app doorwerkt.
Update: Een nachtje later is de app nog niet bij. Foutje in de app lijkt mij
Ik heb soortgeljike setup, maar herken dit gedrag niet. Maar ik heb mijn SOC ook op 20% staan bij ontladen. Ik zal straks eens kijken of de P1 wel of niet aan een USB charger hangt (weet ik niet zo uit mijn hoofd).dennisfr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?
Zet je minimum SOC eens op 15% en kijken of er dan nog sprake is van oscillatie. Zo nee, dan weet je dat het niet aan je P1 meter/dongle ligt maar de interne regelng van de batterij (BMS?)dennisfr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
@Wil.B. Nee, zowel de app als de HA integratie zijn erg karig in de informatievoorziening. Ik haal zelf in HA informatie van zowel de Zinvolt integratie als van de AlphaEss integratie en dan heb je wel alle informatie beschikbaar, maar met de Zinvolt app heb je nog steeds alleen de basics.
Ik heb zelf ook een zijdelings gerelateerde vraag: de updaterate van de SOC in HA is sinds 5 juni veel sneller dan voorheen. Dat is goed, maar sindsdien heb ik ook wat ongewenst gedrag. Wanneer de batterij 's nachts ontladen wordt tot onder de 12% , begint hij te oscilleren (laden tot boven de 13% en dan weer ontladen tot 12%). Min. SOC staat bij mij ingesteld op 10%. Ik zie dat hij dan met korte pieken van 1000W loopt te laden. Zodra de zon opkomt en de Zinvolt weer 'normaal' begint te laden, zijn die rare pieken weg, en als de SOC 's nachts niet in de buurt komt van de min. soc is er ook niks aan de hand.
Support denkt in eerste instantie aan het ontbreken van een USB voeding op de P1 meter, maar dat lijkt me sterk omdat ik het nu 2x is gebeurd en onder exact dezelfde omstandigheden begint en eindigt.
Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?
Mijn setup: Zinvolt met 5x Mate, 2x 585W Zonnepanelen direct op de Zinvolt en de Zinvolt app, met P1 Pro meter. Modus Zelfverbruik
Ter verduidelijk: de boevenste grafiek laat het daadwerkelijke verbruik van de thuisbatterij zien (volgens Homewizard kWh meter), de onderste de SOC
[Afbeelding]
Laat dat nou exact zijn wat ik heb gedaanthewhi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:21:
[...]
Zet je minimum SOC eens op 15% en kijken of er dan nog sprake is van oscillatie. Zo nee, dan weet je dat het niet aan je P1 meter/dongle ligt maar de interne regelng van de batterij (BMS?)
Over het algemeen komt de SOC om deze tijd van het jaar niet in de buurt van het minimum en dan werkt het ook gewoon prima. Het gebeurt bij mij alleen als ik mijn EV heb opgeladen en de Zinvolt dus niet volledig opgeladen de avond/nacht in gaat.
@dennisfr Ik vind de gedachte van Zinvolt om eens spanning op de P1 meter te zetten geen verkeerde. Ik weet niet of je dat al hebt uitgesloten want uiteindelijk stuurt de P1 meter de batterij. Je kunt een willekeurige telefoonoplader en een kabeltje gebruiken om de P1 meter van extra stroom te voorzien. Zie ook mijn eerdere post over dit onderwerp: Nibblebit in "Zinvolt hybride thuisaccu" (ik heb het dan overigens wel over deze https://zinvolt.com/products/p1-dongle-pro?srsltid=AfmBOoqf25Dtr_WXNaxbKr5HpZpOw5kZ7HYMMaK5SuZaSqff2yNSQtHq)
[ Voor 24% gewijzigd door Nibblebit op 17-06-2026 15:55 ]
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Ik heb nog even gekeken, bij mij hangen alle p1 meters achter de homewizard p1 hub die een eigen voeding heeft. Dus geen directe USB charger, maar via de hub. En ik heb drie p1 dongles er nu nog in hangen, de nieuwe van ZinVolt, de oude van ZinVolt en die van HomeWizard zelf. En dat werkt gewoon allemaal goed.
Ik heb nog even gekeken en de P1 Pro dongle is gewoon gevoed via USB. Dat kunnen we dus in ieder geval uitsluiten.Nibblebit schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:47:
@dennisfr Ik vind de gedachte van Zinvolt om eens spanning op de P1 meter te zetten geen verkeerde. Ik weet niet of je dat al hebt uitgesloten want uiteindelijk stuurt de P1 meter de batterij. Je kunt een willekeurige telefoonoplader en een kabeltje gebruiken om de P1 meter van extra stroom te voorzien. Zie ook mijn eerdere post over dit onderwerp: Nibblebit in "Zinvolt hybride thuisaccu" (ik heb het dan overigens wel over deze https://zinvolt.com/products/p1-dongle-pro?srsltid=AfmBOoqf25Dtr_WXNaxbKr5HpZpOw5kZ7HYMMaK5SuZaSqff2yNSQtHq)
EDIT nog een interessant testje uitgevoerd: gisteravond de batterij voor meer dan de helft leeggemaakt en min. SOC op 15% gezet. Tussen 02:00 en 05:00 was de batterij leeg (op 15%) en gebeurde er niets vreemds. Om 05:00 heb ik dus de min. SOC op 10% gezet. Vervolgens ging de batterij dus weer ontladen om plotseling weer zo'n vreemde laadpiek te geven toen de SOC tussen de 12 en 13% was gedaald. Toen de zon weer opkwam was het weer weg.
De min. SOC boven de 13% instellen lijkt voor nu dus een workaround, maar het is wel vreemd gedrag.
[ Voor 22% gewijzigd door dennisfr op 19-06-2026 17:55 ]
Is er iemand die ze Zinvolt Base als succesvol heeft gekoppeld aan TCP Modbus?
Volgens de specs zou de batterij dit ondersteunen? Maar het lijkt niet open te staan op poort 502
Volgens de specs zou de batterij dit ondersteunen? Maar het lijkt niet open te staan op poort 502
het was nog vroeg, maar het is gelukt met gebruik op de netwerkpoort en de volgende Modbus integratie!thewhi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:38:
Is er iemand die ze Zinvolt Base als succesvol heeft gekoppeld aan TCP Modbus?
Volgens de specs zou de batterij dit ondersteunen? Maar het lijkt niet open te staan op poort 502
https://github.com/senalse/ha-alphaess-modbus
Begonnen bij de basis: het selecteren van de modus en het inzicht krijgen in de laadstatus van de accu. Vervolgens wilde ik meer controle, met name over het moment waarop de accu begint te ontladen, terwijl hij overdag wel gewoon via zonnestroom blijft opladen.DRK schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Kan je wat toelichten wat je hebt geautomatiseerd en met welk doel?
Op dit forum las ik dat dit te realiseren is met een minimum charge level. Daarom heb ik een slider toegevoegd om dit eenvoudig in te stellen. Staat deze op 100%, dan levert de accu geen stroom terug. Alles daaronder zorgt ervoor dat de accu ontlaadt op basis van de gekozen modus (in mijn geval vrijwel altijd “Nul op de Meter” / “Self-use”). ’s Nachts om 05:00 wordt de waarde automatisch weer op 100% gezet, zodat de accu klaar is voor de volgende dag.
Omdat ik dit niet dagelijks handmatig wilde aanpassen, heb ik dit geautomatiseerd. Met behulp van de Nord Pool-integratie bepaal ik het duurste moment van de dag. Op basis daarvan stel ik in wanneer de accu naar bijvoorbeeld 20% mag ontladen. Momenteel gebruik ik: duurste moment minus één uur.
In de meeste gevallen werkt dit prima, maar er zijn uitzonderingen. Soms is de prijs-piek heel kort en scherp, waardoor een ander ontlaadmoment wenselijk is. Met een accucapaciteit van 6 kWh kan ik ongeveer drie uur overbruggen. Daarom heb ik een override-functie toegevoegd, waarmee ik per dag handmatig kan instellen wanneer het ontladen moet starten. Zodra dit moment bereikt is, wordt de override automatisch weer uitgeschakeld en volgt het systeem weer het normale schema.
Daarnaast heb ik een “Fast Charge”-optie toegevoegd, vooral bedoeld voor de winterperiode. Wanneer de zonnepanelen onvoldoende opwekken, maar er wel een goedkoop stroommoment is, kan ik een laadperiode plannen waarbij de accu met 2000 W wordt geladen. Hierbij heb ik beveiligingen ingebouwd: de laadperiode mag maximaal drie uur duren en de begin- en eindtijd moeten logisch (chronologisch) zijn.
Tot slot draait er nog een automatisering op de achtergrond (niet zichtbaar op het dashboard). Deze zorgt ervoor dat de accu automatisch wordt geladen wanneer de energieprijs nul of negatief is, de acculading onder de 80% ligt, en de verwachte resterende zonne-opbrengst minder dan 5 kW bedraagt.
Al met al is het wat knutselwerk geweest, maar wel leuk om te doen. Eerder heb ik ook geëxperimenteerd met de P1 Meter simulator en DAO, maar dat kreeg ik nooit echt stabiel werkend. Met deze opzet heb ik het gevoel dat ik meer controle heb en het systeem beter begrijp.
[ Voor 35% gewijzigd door NLWildcard op 20-06-2026 11:42 ]
Nieuwsgierig, wat kreeg je niet stabiel? Hier werkt die combi heel goed.NLWildcard schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:41:
[...]
Eerder heb ik ook geëxperimenteerd met de P1 Meter simulator en DAO, maar dat kreeg ik nooit echt stabiel werkend. Met deze opzet heb ik het gevoel dat ik meer controle heb en het systeem beter begrijp.
DAO deed soms rare dingen, en de aansturing van de p1 meter liep ook niet lekker. Dan werden er weer verkeerde waarden doorgezet, of juist geen waarden. Zal ongetwijfeld aan mij gelegen hebben, en als ik er nu opnieuw naar zou kijken zou het misschien beter gaan (was rond de tijd dat de EvaPower net op de markt kwam).
Maar nu met de nieuwe app en officiele HA integratie nieuwe poging gedaan, en dat ging eigenlijk heel vlot.
Maar nu met de nieuwe app en officiele HA integratie nieuwe poging gedaan, en dat ging eigenlijk heel vlot.
Wat geef je vanuit HA door om op modus Inactief uit te komen? Deze specifieke modus is niet te kiezen. Als ik in de app ervoor kies, laat HA Fast charge zien als gekozen modus.NLWildcard schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:20:
Maar nu met de nieuwe app en officiele HA integratie nieuwe poging gedaan, en dat ging eigenlijk heel vlot.
Ik hoef daar niets voor te doen, in self-use start hij automatisch weer op als er zonnestroom is. Of als ik hem in fast charge zet gaat hij ook aan. Of bedoel je iets anders?Fioravanti schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Wat geef je vanuit HA door om op modus Inactief uit te komen? Deze specifieke modus is niet te kiezen. Als ik in de app ervoor kies, laat HA Fast charge zien als gekozen modus.
Misschien heb ik een (af en toe) een use case die jij niet hebt.NLWildcard schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Ik hoef daar niets voor te doen, in self-use start hij automatisch weer op als er zonnestroom is. Of als ik hem in fast charge zet gaat hij ook aan. Of bedoel je iets anders?
I.v.m. een andere aanwezige accu (die prioriteren e/o voorkomen van steeds overgieten) en soms bepaalde grootverbuikers wil ik Zinvolt soms passief laten zijn. Maar dat moet ik dan misschien bereiken door het minimale percentage in te stellen op het huidige percentage gecombineerd met Self use.
Mijn batterij laadt vandaag ineens niet meer verder op dan 88% ondanks de juiste instellingen en het proberen van andere instellingen (bv snel laden). Is dit een server-based probleem en hebben jullie hier ook last van of ligt dit aan mijn batterij?
Ik ben inmiddels overgestapt van de Zinvolt Power naar de Base ivm vage issues bij lage ladingen.
Maar wat mij opvalt is dat de Base veel te snel reageert op de dongle, sneller dan de dongle kan rapporteren. Hij schiet vaak door. Het is jammer dat je niet zelf de hystere van de batterij kan bijsturen. De Power kon ik met de P1 simulatorr netjes terugregeln naar 0 op basis van zelfverbruik, dat lukt met de Power niet, die blijft minimaal 38 watt "afnemen", soms stabiel, maar vaak +-/-50/100 watt
Zelfs als ik de batterij op inactief zet (Fast Charging en dan max charging op nul.... (ook al zo bijzonder, maar het werk, soort van...) dan blijftr de batterij een heel hoge basislast hebben (38 watt, waarvan ik vermoed dat een kleine 30 watt laden is en de rest sluipverbruik). Dat sluipverbruik was bij de Power niet eens de helft <4 watt))
Deelt iemand deze constateringen? .
Maar wat mij opvalt is dat de Base veel te snel reageert op de dongle, sneller dan de dongle kan rapporteren. Hij schiet vaak door. Het is jammer dat je niet zelf de hystere van de batterij kan bijsturen. De Power kon ik met de P1 simulatorr netjes terugregeln naar 0 op basis van zelfverbruik, dat lukt met de Power niet, die blijft minimaal 38 watt "afnemen", soms stabiel, maar vaak +-/-50/100 watt
Zelfs als ik de batterij op inactief zet (Fast Charging en dan max charging op nul.... (ook al zo bijzonder, maar het werk, soort van...) dan blijftr de batterij een heel hoge basislast hebben (38 watt, waarvan ik vermoed dat een kleine 30 watt laden is en de rest sluipverbruik). Dat sluipverbruik was bij de Power niet eens de helft <4 watt))
Deelt iemand deze constateringen? .
Ik deel een aantal van je constateringen:thewhi schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:11:
Ik ben inmiddels overgestapt van de Zinvolt Power naar de Base ivm vage issues bij lage ladingen.
Maar wat mij opvalt is dat de Base veel te snel reageert op de dongle, sneller dan de dongle kan rapporteren. Hij schiet vaak door. Het is jammer dat je niet zelf de hystere van de batterij kan bijsturen. De Power kon ik met de P1 simulatorr netjes terugregeln naar 0 op basis van zelfverbruik, dat lukt met de Power niet, die blijft minimaal 38 watt "afnemen", soms stabiel, maar vaak +-/-50/100 watt
Zelfs als ik de batterij op inactief zet (Fast Charging en dan max charging op nul.... (ook al zo bijzonder, maar het werk, soort van...) dan blijftr de batterij een heel hoge basislast hebben (38 watt, waarvan ik vermoed dat een kleine 30 watt laden is en de rest sluipverbruik). Dat sluipverbruik was bij de Power niet eens de helft <4 watt))
Deelt iemand deze constateringen? .
Dat de Base standaard een bepaald wattage blijft verbruiken, dat zie ik ook terug in de app. Ik vond het ook best veel.
De batterij op 'Inactief' zetten houdt inderdaad in dat de app 'm op "Snel Laden" zet met 0 Watt. Vreemd, maar het werkt inderdaad.
Dan wat ik niet deel: het 'doorschieten' waar je het over hebt - dit zie ik ook in de app, maar zie ik niet terug als ik kijk naar mijn energiemeter. Als je de energiemeter in de gaten houdt, zie je dat de batterij veel nauwkeuriger het netverbruik op 0 houdt. Het is niet perfect 0, maar daar waar je in de app regelmatig ziet dat de batterij een hele tijd teruglevert aan het net terwijl je dat niet wilt, zie je in de meter dat dit ook niet gebeurt.
En datzelfde geldt voor het 'sluipverbruik'. Die 38 Watt zou je terug moeten zien in de energiemeter, maar de meter geeft rond de 0 Watt aan. Ik neem aan dat dit betekent dat de ingebouwde computer van de batterij 38 Watt gebruikt en dit uit de eigen lading haalt. Iets dat met de Power vast ook gebeurde, maar niet inzichtelijk werd.
Vandaag laadt mijn batterij niet verder op dan 85% en dat terwijl vanavond en vannacht de hoogste prijzen per KWh ooit zijn
Ik registreer die 38 watt zowel op de groep die ik separaat meet met een meetklem (shelly pro em) waarop alleen de batterij is aangesloten. Dat is evenveel als wat de Base ook zelf meet. Dus wat de Base meet is correct en dus deels wat ie laadt en deels sluipverbruik.
En dit was niet zo bij de Power?thewhi schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:28:
Ik registreer die 38 watt zowel op de groep die ik separaat meet met een meetklem (shelly pro em) waarop alleen de batterij is aangesloten. Dat is evenveel als wat de Base ook zelf meet. Dus wat de Base meet is correct en dus deels wat ie laadt en deels sluipverbruik.
Klopt, Sterker nog: Ik zie nu in mijn historie dat de Power 0 registreerde. Dat is dan weer onmogelijk, dus ik vermoed dat de Power in stanby modus (uit) werd gevoed vanuit de accu zelf. Wat natuurlijk best een logische is en m.i. ook best efficient (immers hele interne regeling zal ook DC zijn). Waardoor ook de Zinvolt Power app zelf ook 0 watt verbruik weergaf.
De Base lijkt dus alles te doen via de AC.
Het lijkt erop dat ze vannacht mijn firmware hebben aangepast. Nu rapporteer de Zinvolt app ongeveer 14 watt, maar ik meet nog altijd evenveel op mijn Shelly meter (38 watt). Dit lijkt dan weer op een stukje sjoemelsoftware ;-) maar goed. Als dit het eerlijke laadverhaal is dan is het in ieder geval wel helderder... (als ze dat dan ook ergens helder delen...)
De Base lijkt dus alles te doen via de AC.
Het lijkt erop dat ze vannacht mijn firmware hebben aangepast. Nu rapporteer de Zinvolt app ongeveer 14 watt, maar ik meet nog altijd evenveel op mijn Shelly meter (38 watt). Dit lijkt dan weer op een stukje sjoemelsoftware ;-) maar goed. Als dit het eerlijke laadverhaal is dan is het in ieder geval wel helderder... (als ze dat dan ook ergens helder delen...)
/f/image/n6BLiaCa1bX01s7XnylXGkvi.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EKNKLqvsNtL2uDLzxNZzpgOU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/IYfKIpwVzHql4ull5y8fMbjY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TeXl9IrwAqFlBljhkrjmxUxo.png?f=fotoalbum_large)