@
ZinVolt en anderen: Hieronder mijn ervaringen met de nieuwe Zinvolt P1 dongle.
Aansluiten/koppelen: Ik heb thuis een KAIFA E0025 elektriciteitsmeter. De Zinvolt P1 dongle (wat eigenlijk een AECC dongle is) rechtstreeks aangesloten op de meter en proberen te koppelen in de Zinvolt app. Dit faalde telkens weer (probeerde het wel) dus maar eens spanning op de dongle gezet en bingo, meteen kunnen koppelen. De AlphaESS dongle had een door Tuya ontwikkelde low power CBU WiFi en BLE module (piekstroom tot ~300mA), de Zinvolt dongle een ESPs3-32e Wifi en BLE module (piekstroom ~379mA). Volgens de Nederlandse P1 standaard kan de P1 poort op de elektriciteitsmeter maximaal ~250mA leveren. Kortom wil je koppelen succesvol laten verlopen incl. stabiele verbinding, dan is een externe spanningsbron op de Zinvolt P1 dongle sterk aan te bevelen.
Elektriciteits data: De dongle is nu aangesloten op een HomeWizard P1 hub die voorzien is van een spanningsbron die ook voldoende stroom kan leveren, so far so good. Het leuke van de Zinvolt dongle is dat deze is voorzien van een lokale API. Door het IP-adres van de dongle in de browser in te typen, retourneerd de dongle een JSON bericht met (voor de dongle) actuele data, nice want dat maakt het vergelijken met de Zinvolt app ook wat makkelijker, je meet immers vanuit dezelfde bron. Goed nieuws, de P1 meter loopt redelijk gelijk met de elektriciteitswaarde op de meter en komt volledig overeen met de andere meter op de P1 poort. De P1 data wordt nu iedere 10 seconden naar de cloud gestuurd (dat is binnen de aanbeveling/limiet van cloud providers qua update frequentie) en vanuit de cloud terug naar de Zinvolt app (en de Zinvolt VT1000) - hier gaat het echter hopeloos mis. De elektriciteismeter geeft een waarde van -45W, de Zinvolt dongle lokaal -45W maar de Zinvolt app 199W. Dit hoeft niet direct aan de app te liggen maar aan de data die de app dan weer verkrijgt uit de cloud. Dit is meteen ook de zwakke schakel - waar ligt de fout? Voorheen werd gebruik gemaakt van de Tuya IoT cloud (AWS-DE) maar nu de AECC IoT cloud (Alibaba-US), Vooral van dat laatste vind ik in het kader van de Europeese AVG richtlijnen wel weer wat van...
Slimme modus: Ik had deze graag op dynamisch gezien, dus laag percentage gezet op 10% en hoog percentage op 97%. Vervolgens wanneer prijs >= 97% Terugleveren, wanneer prijs <=10% Opladen >> Wijzigingen opslaan en ik kom terug in het scherm met te selecteren Slimme modi. Ik klik weer op Dynamische settings en oeps, Wanneer prijs >=97% staat weer op Opladen ipv de door mij ingestelde Ontladen. Een productieacceptatietest vanuit de programmeurs had deze bug natuurlijk gewoon moeten ontdekken.
Overigens, nu ik er zo over nadenk... met mijn mobiel op 5G (WiFi uitgeschakeld) update de Zinvolt app iedere 3 seconden het wattage. Zit er een algoritme achter wat de zo gewenste hoge update frequentie simuleert? De data komt immers niet van mijn lokale netwerk en de update naar de cloud is iedere 10 seconden
Overigens nog een laatste bevinding en dan ga ik weer wat anders doen. Iedere seconde doet de dongle een MDNS broadcast dit is rete inefficient omdat het vragende device (de dongle) het antwoord met een TTL tussen 60 tot 4500 seconden zou moeten cachen en de software het resultaat kan uitlezen. (MDNS kan apparaten zoals Shelly plugs detecteren zodat deze binnen software ingezet kunnen worden. Vooralsnog is deze optie in de Zinvolt app niet aanwezig geloof ik).
[
Voor 12% gewijzigd door
Nibblebit op 01-03-2026 12:05
]