ik begrijp die getallen in die sheet van je niet. Wat is dat voor een contract?
Mijn accu heeft in december op de zeldzame overschotmomenten 35 kWh aan PV overschotjes bij elkaar gedweild (gemeten via HW energysocket) , en er zijn ook nog eens 14 kWh in de accu gegaan van direct aangesloten panelen.
Ik heb niet (goedkoop) uit het net geladen om op een later (duur) tijdstip weer te gebruiken of te verkopen. De dagelijkse prijsverschillen waren daartoe niet de moeite.
Totaal 49 kWh erin.
Volgens dezelfde socket heeft de accu dan voor 37 kWh aan het huis geleverd, en dus aan import vermeden.
Ik heb een dynamisch contract. Die 49 kWh hadden me op het net ook nog wel een duppie kunnen opleveren, (marktprijs, ik produceer op jaarbasis 2000 kWh meer dan ik verbruik dus hier krijg ik geen energiebelasting op terug). Dus € 5 inkomsten gemist.
Die 37 kWh aan het huis geleverd hebben me dan weer ongeveer 37 x 25 ct (vaak einde middag dus ook de duurdere uren, en incl EB) = € 9 aan import bespaard.
Die 9-5=4 euro zijn nèt genoeg om de laadcycli af te schrijven.
Vergelijkbaar sommetje voor november: € 7 inkomsten gemist, 55 kWh = € 14 aan import bespaard. 7 euro bespaard voor 72 kWh-laadcycli
Dus zo gerekend staat mijn accu in de winter net aan zichzelf te bedruipen.
In bijvoorbeeld september zag dat er anders uit. 134 kWh opgeslagen, van overschotten die dan gemiddeld maar een paar losse centen opleveren, niet meer dan € 4 aan inkomsten gemist. In de nachten en ochtenden 107 kWh import vermeden, van gemiddeld toch wel 22 ct incl EB, ongeveer € 24 import bespaard.
Ik zit nu met mijn 3kWh capaciteit op 11 maanden tijd aan bijna 900 kWh vermeden import, Ik schat dat dat na aftrek van gemiste exportinkomsten zo'n 15 ct/kWh oplevert.. Dan haalt dat ding 120-150 euro per jaar terug, 10-12 jaar afschrijven.
Wat het oplevert is dus ook heel erg contractafhankelijk