Heb de Eva nu een week in gebruik en wil graag mijn eerste bevindingen delen op basis van metingen van HomeWizard en die van Eva zelf. Dit ook afgezet tegen mijn huidige energie tarieven. Dit in het kader van het delen van kennis en verschaffen van inzichten
HomeWizard geeft aan dat er 19,9 kWh is geladen door Eva en 14.5 kWh is ontladen door Eva. Dit geeft een RTE van 72.86%. Een verlies van ongeveer 27.14%.
Eva geeft aan dat zij 17.2 kWh heeft geladen, dit afgezet tegen de waarde van HomeWizard van 19.9 kWh zou dit kunnen betekenen dat Eva alleen de kWh meet die daadwerkelijk in de accu wordt geladen. Wanneer dit klopt dan zou het verlies van omzetten van AC naar DC 13,57% zijn.
Wat mij echter bevreemd is dat Eva zelf aangeeft 13,9 kWh teruggeleverd te hebben. Als we dit afzetten tegen de waarde van HomeWizard van 14.5 kWh dan is dit 'maar' een verschil van 4,14%.
Op basis van de waarden die Eva zelf meet kom je uit op een RTE van 80.81%. Ik heb echter meer vertrouwen in de metingen van HomeWizard dan die van Eva.
Hieronder de waarde in tabel, dat leest misschien wat makkelijker.
Interessant is dan ook om te kijken wat het oplevert. In onderstaande tabel heb ik op basis van de HomeWizard metingen de kosten inzichtelijk gemaakt die ik zou hebben 'zonder Eva' en dit afgezet tegen de besparing die Eva heeft opgeleverd. Mijn normaal en daltarief liggen op dit moment zo dicht bij elkaar dat ik voor het gemak gebruik heb gemaakt van 1 tarief.
In de eerste tabel heb ik weer gegeven dat ik 14,5 kWh had moeten inkopen. Dit is het aantal kWh dat Eva heeft teruggeleverd. Tevens zie je dat ik 19.9 kWh had moeten verkopen tegen een lager tarief ivm terugleverkosten en de teruglevergoeding (verkoop) dus lager is als de inkoopprijs. Verkoop afgezet tegen inkoop betekend dit dat €2,00 zou hebben gekost.
In de tweede tabel heb ik weergegeven dat ik de 14,5 kWh nu 'gratis' heb gekregen en dus niet heb hoeven inkopen, dit levert een besparing op van €3,86 euro.
In de derde tabel een overzicht van de potentiele situatie per 1 januari 2027 wanneer we alleen nog de verwachte €0.0025 per teruggeleverde kWh terug ontvangen.
De feitelijke besparing is op dit moment €2,00 voor de week waarin ik dit gemeten heb. Dit komt omdat er op dit moment nog een mooi bedrag tegenover staat als je teruglevert. Per 1 januari 2027 wordt dat bedrag flink minder en is de potentiele besparing €3,81 per week.
Volgens mij klopt de berekening vwb inkoop/verkoop aardig, graag jullie feedback als dat niet zo zou zijn.
Overigens heb ik op dit moment een Evapower + 1 mate. De overige mates verwacht ik, zoals zo velen, medio Juni. De kostprijs van deze set is €1399, dit gedeeld door besparing van €3.81 in één week betekend dat er 367 weken nodig zijn met deze hoeveelheid zonopbrengst om de Eva terug te verdienen. 367 weken is iets meer dan 7 jaar. In de praktijk is er natuurlijk niet altijd deze hoeveelheid zon en zal de terugverdientijd veel langer zijn. Dit is uiteraard op basis van de situatie per 1 januari 2027 wanneer de salderingsregeling stopt en de terugleververgoedingen er nog amper zijn.
De situatie op dit moment met een besparing van €2,00 per week zou betekenen dat ik na 13,5 jaar mijn Eva heb terug verdiend.
edit 10:29 ; ik heb een aanpassing gedaan omdat de weergegeven teruglevergoeding niet klopte. Deze werd weergegeven als €0.0941 terwijl dit feitelijk €0.1730 is. Dit maakt de uitkomst heel anders. Ik heb de tabellen geupdate met de juiste waardes
edit 2 12:18: erg verwarrend maar het initiele plaatje klopte wel. Ik heb €0.1730 aan terugleverkosten per kWh. Deze moet ik aftrekken van het inkooptarief en dus blijft er dan €0,0934 over aan daadwerkelijke teruggave.
[
Voor 19% gewijzigd door
Wil.B op 10-05-2025 12:23
]
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate