4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
Ik heb thuis een ZinVolt (voorheen EwaPower) thuisbatterij – volgens mij technisch gelijk aan de AlphaESS VitaPower VT1000.
In de app wordt soms gevraagd om een ontgrendelingscode om bepaalde instellingen of functies vrij te geven.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Is dit een universele code voor alle apparaten, of wordt deze specifiek per toestel of installateur gegenereerd?
Krijg je deze code van ZinVolt/AlphaESS-support of van de installateur?
Ik ben géén installateur, maar gewoon eindgebruiker en wil graag weten wat de officiële weg is om toegang te krijgen, of welke stappen ik moet nemen.
Alvast bedankt voor alle tips en ervaringen!
Volgens mij heb je die code alleen nodig voor het vrijgeven van ontladen met 2000W.Crohot schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:44:
Hallo allemaal,
Ik heb thuis een ZinVolt (voorheen EwaPower) thuisbatterij – volgens mij technisch gelijk aan de AlphaESS VitaPower VT1000.
In de app wordt soms gevraagd om een ontgrendelingscode om bepaalde instellingen of functies vrij te geven.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Is dit een universele code voor alle apparaten, of wordt deze specifiek per toestel of installateur gegenereerd?
Krijg je deze code van ZinVolt/AlphaESS-support of van de installateur?
Ik ben géén installateur, maar gewoon eindgebruiker en wil graag weten wat de officiële weg is om toegang te krijgen, of welke stappen ik moet nemen.
Alvast bedankt voor alle tips en ervaringen!
Je kunt de code krijgen als je een bericht stuurt aan Zinvolt met daarbij bewijs dat de Zinvolt op een eigen 16A groep is aangesloten. Hoie dat bewijs er precies uit moet zien weet ik niet. Ik heb het ontladen met 2000W niet geactiveerd, dan is hij veel te snel leeg naar mijn zin.
Een foto van de situatie en een beschrijving van de opzet is genoeg.arro3038 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:02:
[...]
Hoie dat bewijs er precies uit moet zien weet ik niet.
[...]
Ik had dat ook, volgens mij is dat een andere AlphaESS cloud. Het werkte wel met de link uit de handleiding van de volgende github: https://github.com/CharlesGillanders/homeassistant-alphaESSNibblebit schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:01:
Ik ben niet vaak succesvol in het aanloggen op cloud.alphaess.com/login onderstaand scherm verschijnt na het inloggen:
[Afbeelding]
Nu heb ik netwerk verkeer van en naar China geblokkeerd maar ook tijdelijk de blokkade weghalen heeft geen zin. Heeft iemand nog tips hoe de website wel aan de praat is te krijgen?
:strip_exif()/f/image/7enQToOTBbMkH1MWGkRfkDfK.jpg?f=fotoalbum_large)
Als echte nerd heb ik natuurlijk mijn data sheet die ik regelmatig update met data vanuit Homewizard en Enphase.
Sinds begin Mei heb ik mijn Eva in gebruik (2 kWh) en sinds begin Juli uitgebreid met nog eens 2 kWh naar het totaal van 4 kWh.
Hij staat sinds dag 1 in "eigen verbruik" modus en regelt dus alles met de P1-meter in de meterkast.
In 4 maanden tijd heb ik 434,5 kWh in Eva gestopt en is er 324,2 kWh uitgekomen wat uitkomt op een rendement van 74.6%. Interessant om te zien is dat sinds ik 4 kWh heb het rendement (RTE) duidelijk is toegenomen.
Wanneer ik alle kWh die ik heb geimporteerd naar Eva, die ik anders zou hebben 'verkocht' terug aan de energieleverancier, vermenigvuldig met mijn verkooptarief dan is dit 434.5 kWh * €0.0941 = €40.87 (kWh niet verkocht). Dit is dus het bedrag dat anders in mindering zou worden gebracht op mijn energierekening.
Wanneer ik de kWh die ik op andere momenten gebruik, wanneer de zon niet schijnt (dal-uren), dan zou ik €0.2664 per kWh betalen. 324.2 kWh * €0.2664 = €86.37 (kWh niet ingekocht). Dit is het bedrag dat ik had moeten betalen aan energie wanneer ik dit zou inkopen bij de energieleverancier.
De besparing in 4 maanden door Eva is dus 324.2 kWh wat mij omgerekend €45.50 heeft bespaard aan energiekosten.
Dit zijn overigens de maanden met de meeste zonuren dus ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien in de herfst en wintermaanden. Daarover zal ik over een poosje weer een update plaatsen.
Het is geen wereldbedrag wat je bespaard per maand en de vraag is of ik uiteindelijk mijn investering van €2000 eruit ga halen maar wel interessant om te zien dat het wel degelijk iets oplevert. En mooi dat je tevens kunt bijdragen aan het ontlasten van het stroomnet. En wanneer de saldering wordt afgeschaft dan word de besparing alleen maar groter natuurlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Wil.B op 08-09-2025 22:11 ]
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates
Dit lijkt er op dat je op een vast contract zit. Volgens mij om een batterij te laten renderen moet je op een dynamisch contract zitten.Wil.B schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:47:
Dit zijn overigens de maanden met de meeste zonuren dus ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien in de herfst en wintermaanden. Daarover zal ik over een poosje weer een update plaatsen.
En in dat geval heb je ook bij wintermaanden winst in de zin dat het gaat om het verschil in dure van goedkope uren
:strip_exif()/f/image/Lm2vmh9Q2t2p72phNdjEzeZl.png?f=user_large)
Edit: op basis van dynamische uur prijzen -> negatief is geld terug, positief is betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door Voogel op 08-09-2025 11:10 . Reden: Verduidelijking ]
Moet ik dit lezen als dat je 93 kWh gelaten hebt, 69 kWh ontladen en dat je op dit proces een euro 88 verlies gemaakt hebt?Voogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:00:
In navolging van @Wil.B ook even mijn resultaten tot nu toe, begonnen met 3kWh en sinds juni 4kWh. Voornamelijk in P1 stand en heel af en toe geforceerd (ont)laden wanneer de prijzen gunstig waren.
[Afbeelding]
Vraag is dan moet je je batterij niet uit zetten?
Dat klopt, ik heb een vast contract. Ik begrijp dat je dat zegt als het gaat om financieel rendement, zeker omdat ik dit zelf ook heb aangedragen, maar het feit dat ik op de "eigen verbruik" modus het net ontlast en tevens nog bespaar op energiekosten is voor mij voldoende.Batavia schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:58:
[...]
Dit lijkt er op dat je op een vast contract zit. Volgens mij om een batterij te laten renderen moet je op een dynamisch contract zitten.
En in dat geval heb je ook bij wintermaanden winst in de zin dat het gaat om het verschil in dure van goedkope uren
Toevallig dat @Voogel ook een post heeft geplaatst waarbij de "eigen verbruik" modus in combinatie met dynamische prijzen niet per definitie meer financieel voordeel heeft.
Dan blijft over het handelen op basis van day-ahead prijzen in combinatie met Frank Energie. Het is me echter nog onduidelijk of hier een significant voordeel te behalen valt. Feit is dat je accu dan waarschijnlijk leeg is op het moment dat je snachts eventueel juist zelf (nood)stroom zou willen/kunnen gebruiken.
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates
Leuk om een vergelijk te kunnen maken, niet zozeer financieel maar op basis van de geladen en ontladen kWh's. Het valt mij op dat jou set van 4kWh in Juli bijvoorbeeld 'maar' 98 kWh laadt en die van mij 126kWh.Voogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:00:
In navolging van @Wil.B ook even mijn resultaten tot nu toe, begonnen met 3kWh en sinds juni 4kWh. Voornamelijk in P1 stand en heel af en toe geforceerd (ont)laden wanneer de prijzen gunstig waren.
[Afbeelding]
Edit: op basis van dynamische uur prijzen -> negatief is geld terug, positief is betalen.
Uiteraar heeft dit te maken met de opwek van zonne energie (orientatie zonnepanelen etc.) maar ik ben ook benieuwd of dat daar een andere reden aan ten grondslag zou kunnen liggen?
Edit: ik zie nu in je handtekening je zonnepanelen. Die zouden in Juli ongeveer 148kWh moeten hebben opgebracht wanneer ik dit afzet tegen de opwek van mijn zonnepanelen. Dan is 98kWh laden alsnog een mooi resultaat lijkt me want dat zou betekenen dat je 66% van je opwek opslaat en 33% rechtstreeks verbruikt?
[ Voor 13% gewijzigd door Wil.B op 08-09-2025 22:22 ]
Ten opzichte van vorige jaar 160kWh opgewekt daarvan 65kWh direct gebruikt en 95kWh teruggeleverd. (In 2024 was ik relatief veel thuis ivm de geboorte van onze jongste)
Voor nu kwam ik dit tegen:
https://solarmagazine.nl/...leider-in-thuisbatterijen
Aangezien er op mijn ZinVolt/EvaPower gewoon AlphaESS staat, vind ik dit wel een goede ontwikkeling
Mijn Eva is niet 'unlocked' voor het ontladen, maar met onderstaande settings is het ontladen vandaag maximaal met 550W, dus ongeveer 10% minder dan wat in de DAO-config staat als max (600W):Voogel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:55:
@arro3038 @diamanten bij mij wil dao tijdens de prijs piek van zojuist maar met maximaal 1750Watt ontladen, hebben jullie dat ook of mis ik ergens een setting?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| "discharge stages": [ { "power": 0, "efficiency": 1 }, { "power": 100, "efficiency": 0.92 }, { "power": 200, "efficiency": 0.93 }, { "power": 300, "efficiency": 0.94 }, { "power": 400, "efficiency": 0.94 }, { "power": 500, "efficiency": 0.95 }, { "power": 600, "efficiency": 0.92 } ], |
Bij mij staat dat er wel in, onder de roadmap afbeelding:Cornel12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:11:
Ik kreeg net deze mail binnen van Zinvolt. Waarin ze hun roadmap tot aan het einde van het jaar delen. Wat mij betreft mooie ontwikkelingen, maar ik mis nog wel de P1 optimalisatie (vertraging van 10sec).
Wat vinden jullie er van?
[Afbeelding]
Nieuwe P1-dongle: meer snelheid en precisie
Misschien heb je gemerkt dat de huidige P1-dongle elke 10 seconden data doorstuurt. Dat kan bij deze dongle technisch niet sneller. Toch hebben we goed nieuws: we werken aan een nieuwe dongle die dit interval terugbrengt naar 1 seconde. Die oplossing verwachten we eind dit jaar of begin volgend jaar aan te bieden. Tot die tijd verbeteren we de reactiesnelheid al flink, doordat je batterij straks veel sneller kan op- en afschalen.
Heel bijzonder, bij mij staat dat er niet onder maar bedankt voor het delen. Blij om te horen dat dat er aan komt!Fioravanti schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:46:
[...]
Bij mij staat dat er wel in, onder de roadmap afbeelding:
[...]
Het komt eraan in de vorm van een nieuwe P1 dongle, niet via een firmware update of zo. Ik ga er van uit dat er wel kosten aan verbonden zijn.Cornel12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:25:
[...]
Heel bijzonder, bij mij staat dat er niet onder maar bedankt voor het delen. Blij om te horen dat dat er aan komt!
Hopelijk is die dongle in staat rechtstreeks met de Zinvolt te communiceren ipv via internet/cloud.
Overigens: er komt ook een nieuwe productlijn aan met 4kWh of 8kWh opslag. Ik hoop dat die integreren in dezelfde app en tot bepaalde hoogte samenwerken met de bestaande thuisbatterij.
[ Voor 16% gewijzigd door dennisfr op 10-09-2025 06:27 ]
Die 10 seconden vertraging heb ik sowieso omdat mn meter niet vaker update… Ik ben vooral blij met de verbetering van de snelheid van aanpassen (ont)laden, nu is dat iets van -50W/s en dat gaat bijna 2,5 sneller straks.Cornel12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:11:
Ik kreeg net deze mail binnen van Zinvolt. Waarin ze hun roadmap tot aan het einde van het jaar delen. Wat mij betreft mooie ontwikkelingen, maar ik mis nog wel de P1 optimalisatie (vertraging van 10sec).
Wat vinden jullie er van?
[ Voor 24% gewijzigd door NLWildcard op 10-09-2025 13:26 ]
De "Load Priority Mode" bepaalt hoe en wanneer energie wordt geleverd aan bepaalde apparaten of verbruikers in je huis, vooral wanneer de energiebron beperkt is — bijvoorbeeld tijdens stroomuitval of wanneer je draait op batterij/zon.
Wat is "Load Priority Mode"?
Het is een instelling in het EMS (Energy Management System) van AlphaESS waarmee je bepaalt welke elektrische lasten (apparaten/verbruikers) prioriteit krijgen bij stroomlevering uit:
- de batterij
- zonnepanelen
- of het net
[ Voor 67% gewijzigd door Nibblebit op 10-09-2025 14:54 ]
Die kreeg ik vorige week, maar 's avonds, waardoor ik het niet gedaan heb.
Vervolgens kon ik die optie nergens meer vinden. Maar ik vermoed dat dit vanzelf al gebeurt als alles langere tijd op 100% staat.
Ik ben benieuwd of het na een kalibratie helemaal weg is.
Overigens: gisteren voor het eerst in zeker 3 maanden de batterij niet vol gekregen in de P1 mode. (zelfs niet eens de 30% gehaald)
[ Voor 19% gewijzigd door dennisfr op 10-09-2025 17:58 ]
Same here! Zag dat het dynamisch tarief echter wel heel hoog was tussen 19-20, dus voor het eerst de accu tijdelijk ingesteld op Snelladen.dennisfr schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:55:
Ik zie bij mij nog steeds een verschil in laad/ontlaadsnelheid tussen de ‘originele set’ (basisunit met 1 mate) en de uitbreiding (3x mates) die ik later heb besteld, hoewel het verschil wel steeds kleiner wordt.
Ik ben benieuwd of het na een kalibratie helemaal weg is.
Overigens: gisteren voor het eerst in zeker 3 maanden de batterij niet vol gekregen in de P1 mode. (zelfs niet eens de 30% gehaald)
En toen begon alsnog de zon te schijnen om 18u tot na 19u...
Zelf ben ik erg benieuwd naar de "Combinaties Systemen" mededeling. Zou dat betekenen dat ik meerdere Zinvolt Power accu's op afzonderlijke fasen zou kunnen en deze per fase kunnen aansturen ? Dat zou ik wel mooi vinden, ik ben benieuwd. Ben ik de enige of zijn hier die dat zou willen of zijn er hier meer ?
Qua RTE kom ik op zo'n 79,5% a 80,5% uit, met een 1+5 opstellen en alleen NOM en alleen laden met eigen overbodige zonne-energie.Fioravanti schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:53:
Ik zal mn dashboardje weer eens draaien om te kijken naar de besparingen en mn RTE's weer delen.
Dat zet ik m'n dashboard af tegen de dynamische (Tibber) prijzen bij het ontladen. Ik kijk daarbij dus niet wat ik voor mn overtollige zonne-energie had gekregen als ik die wel had teruggeleverd, zo heb ik er simpelweg nog niet naar gekeken. Dus misschien dat ik dan wat te rooskleurig kijk, maar ik kom dan toch op zo'n 34 euro per maand besparing uit.
Er vanuitgaande dat je met een dynamisch contract vrijwel niets terug krijgt voor je zonne energie op de momenten waarin de zon schijnt zou het aardig eens kunnen kloppen.Fioravanti schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:34:
[...]
Qua RTE kom ik op zo'n 79,5% a 80,5% uit, met een 1+5 opstellen en alleen NOM en alleen laden met eigen overbodige zonne-energie.
Dat zet ik m'n dashboard af tegen de dynamische (Tibber) prijzen bij het ontladen. Ik kijk daarbij dus niet wat ik voor mn overtollige zonne-energie had gekregen als ik die wel had teruggeleverd, zo heb ik er simpelweg nog niet naar gekeken. Dus misschien dat ik dan wat te rooskleurig kijk, maar ik kom dan toch op zo'n 34 euro per maand besparing uit.
Ook te lezen via archive.ph: https://archive.ph/ZEMQyDe ondernemer is toen naar China gevlogen, waar hij bij AlphaESS het exclusieve recht heeft bedongen om kleine thuisbatterijen van deze fabrikant te mogen verkopen in Nederland en België. Kopers hoeven geen installateur in te schakelen voor deze batterijen, maar kunnen ze eenvoudig met een stekker aansluiten op het stopcontact.
Het is ook mogelijk om met de opgeslagen stroom te handelen. Vos: „En bij stroomstoringen kan de thuisbatterij dienen als een grote powerbank. Dan heb je toch nog stroom als het net plat gaat.”
Appartement boven kaaswinkel
De ondernemer heeft ZinVolt aanvankelijk opgezet vanuit zijn appartement boven een kaaswinkel in Schaijk. „Ik vroeg mij eerst wel af wie er 1500 euro aan een onbekend bedrijf zou overmaken voor een thuisbatterij. Maar al snel kreeg ik honderden bestellingen”, vertelt de Brabander met een lach.
Sinds mei is Vos weg bij Solar Concept en kan hij zich volledig richten op ZinVolt. De zakenman heeft voor zijn bedrijf inmiddels kantoorruimte gehuurd en drie medewerkers aangenomen. Hij concurreert met partijen als HomeWizard en Marstek.
https://zinvolt.com/products/base
Ziet er goed uit, ben benieuwd.DRK schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:51:
Vanaf januari komt er een nieuw product, Zinvolt Base. 4kwh plug in batterij. Met Home Assistant integratie.
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Er zit alleen geen input voor zonnepanelen meer op. Dat is wel jammer zeker als je een off-grid mogelijkheid wilt hebben.
En nog maar 1 stekker uitgang.
Het dagelijkse batterijrapportje is in dit opzicht ook al waardeloos, want vermogen in en vermogen uit worden hier gewoon bij elkaar opgeteld. 6 kWh kan dus 3,5 kWh in en 2,5 kWh uit betekenen, maar elk ander sommetje is ook mogelijk.
Ik meet laden en ontladen dan ook met een homewizard socket aan de stekker van de unit, en dan tel ik bij het laden 's avonds de productie van de panelen op. Maar ja, die panelen produceren ook wel eens als de accu vol zit: dan meet de socket "ontladen" terwijl de accu op 100% blijft.
Dat geeft me dan over de afgelopen 230 dagen (sinds eind januari) 828 kWh in, en 644 kWh uit, RTE 78%.
Dat is dan ik denk 95+% eigen PV-overschot laden, hetzij van de direct aangesloten paneeltjes, hetzij via het huis van de grote sets op het dak, Het ontladen is 99% importmijdend. Nog maar en paar keer heb ik hem op gedwongen ontladen gezet op een extreem duur piekuurtje.
Wat dat dan kostte of opbracht is een zeer ondoorzichtig sommetje. Afgelopen voorjaar was dat nog eenvoudig, want ene variabel contract met gestaffelde terugleverkosten die nagenoeg even hoog uitvallen als de terugleververgoeding, als ik zo reken heeft EVA me op 230 dagen 644 x 0,27 = 173 euro uitgespaard.
Eva zelf (unit + twee mates) zegt 193 + 172 + 172 = 537 volledige cycles van 1 kWh te hebben gedraaid,
Als ik dat dan interpreteer als elke cycle 0,75 kWh bruikbaar uit (en de rest warmte) heeft EVA me op 230 dagen 110 euro uitgespaard.
Sinds juli heb ik dan een dynamisch contract en nou valt er financieel eigenlijk niks zinnigs meer te berekenen. Heel vaak heeft wat EVA van mijn PV laadt nu ook een waarde als ik zou exporteren ipv opslaan. Ik denk dat de besparing nu dus beperkt blijft tot de energiebelasting plus leveringskosten, bij de ANWB dus ongeveer 17 ct/kWh. De rest moet dan verdiend worden door dure uren te vermijden.
Mijn conclusie: als dit nog 10 jaar zonder problemen kan blijven werken heb ik gratis gehobbied
Wat positiever klinkend: zonder salderingsregeling heb je nieuwe panelen ook maar met 10 jaar terugverdiend, dus doet de accu het financieel even goed als panelen.
Wat me onder de streep véél meer oplevert zijn de tweedehandspaneeltjes op het fietsafdak, schuur en gevel, en het bifacialpaneel in de schutting. En vooral de auto die grotendeels thuis laadt en dus best op een rustig pitje veel van die goedkope overschotten opsoupeert. Met al die panelen tweederde van eigen PV (nog eenderde op langere trips onderweg en import in de winter). In ruil voor 1000 liter benzine nu nog een dikke 500 euro stroom, waarbij ik de eigen PV-stroom aan 10 ct reken (panelen moeten ook betaald)
ik zag een roze bolletje bij de energylife app picto.
Maar ik zie niet hoe ik dan zou moeten updaten. waar in de app ik dan zou moeten updaten.
intussen is het bolletje verdwenen, de pop-upmededeling ook. Wellicht is dat vanzelf gebeurd?
omvormer V1.029
EMS V1..01.45E
accu's V1.20
Ben ik daarmee up to date?
hmm, dat is hier toch echt helemaal andersom.Wil.B schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:45:
[...]
Er vanuitgaande dat je met een dynamisch contract vrijwel niets terug krijgt voor je zonne energie op de momenten waarin de zon schijnt ..//..
tot deze zomer Delta variabel. Mooie terugleververgoeding van 15 ct/kWh, maar de staffels voor terugleverkosten zijn zó bepaald dat daar gemiddeld een halve cent per kWh van overschiet.
Sinds begin juli dan ANWB dynamisch. Als ik dan kijk naar de niet te salderen kilowatturen, dus kale EPEX-prijzen, dan kreeg ik in juli 6,9 ct per geëxporteerde kWh, in augustus 5,1, en tot nu toe half september 5,7 cent. Daar moet dan geloof ik ook nog BTW bovenop.
Het is wel zo dat de grootverbruikers (af)wasmachine, droger, EV) bewust zoveel mogelijk op de goedkopere uren draaien én als de zon schijnt. Ook bijladen van EVA na de nacht stel ik meestal uit tot de goedkopere uren, zodat de panelen 's ochtends, wanneer het nog wat opbrengt, naar het net leveren ipv de accu bijladen.
Ik zou als ik jou was overstappen naar Tibber of Zonneplan. Kijk ook eens in topicstart day aheadJan VLD schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:15:
[...]
hmm, dat is hier toch echt helemaal andersom.
tot deze zomer Delta variabel. Mooie terugleververgoeding van 15 ct/kWh, maar de staffels voor terugleverkosten zijn zó bepaald dat daar gemiddeld een halve cent per kWh van overschiet.
Sinds begin juli dan ANWB dynamisch. Als ik dan kijk naar de niet te salderen kilowatturen, dus kale EPEX-prijzen, dan kreeg ik in juli 6,9 ct per geëxporteerde kWh, in augustus 5,1, en tot nu toe half september 5,7 cent. Daar moet dan geloof ik ook nog BTW bovenop.
Het is wel zo dat de grootverbruikers (af)wasmachine, droger, EV) bewust zoveel mogelijk op de goedkopere uren draaien én als de zon schijnt. Ook bijladen van EVA na de nacht stel ik meestal uit tot de goedkopere uren, zodat de panelen 's ochtends, wanneer het nog wat opbrengt, naar het net leveren ipv de accu bijladen.
[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 15-09-2025 14:44 ]
In huis lag iedereen nog te slapen, dus het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dit veroorzaakt is door een verbruiker in huis.
Ik heb de frequentie en netspanning trace in Home Assistant teruggekeken, maar ik zie daar geen afwijkingen. Het lijkt alsof het regelalgoritme (PID regeling?) voor de P1 toestand een reset heeft gekregen en zichzelf opnieuw is gaan tunen oid.NLWildcard schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:44:
Ook even gekeken, maar is zie geen rare activiteit de afgelopen dagen. Misschien een frequentie dip in het net in jullie regio? Maar geen idee waarom de Zinvolt daar op reageert op deze wijze...
Kale prijs bij mij in de zomer toch nog zo'n 6-7 cent (zonder salderen).Wil.B schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:45:
[...]
Er vanuitgaande dat je met een dynamisch contract vrijwel niets terug krijgt voor je zonne energie op de momenten waarin de zon schijnt zou het aardig eens kunnen kloppen.
Ik ben nieuw op dit topic en kijk naar verschillende thuisbatterijen, o.a. Marstek en Zendure.
Zijn er grote verschillen tussen deze merken in aansturing en betrouwbaarheid tegenover Zinvolt?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Ik denk dat de meesten hier (@mrme12345 uitgezonderd), alleen ervaring hebben met ZinVolt. Er zijn wat wensen met betrekking tot de aansturing. In de 'zelfvoorzienend'/P1 modus doet ie het heel aardig bij mij (behalve vannacht dus)Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:41:
[...]
Kale prijs bij mij in de zomer toch nog zo'n 6-7 cent (zonder salderen).
Ik ben nieuw op dit topic en kijk naar verschillende thuisbatterijen, o.a. Marstek en Zendure.
Zijn er grote verschillen tussen deze merken in aansturing en betrouwbaarheid tegenover Zinvolt?
Betrouwbaarheid, tsja @Fuske is inmiddels zijn 3e unit bezig. Voor het overige zie ik weinig betrouwbaarheids issues.
Ik zou deze vraag stellen in het algemene batterijen topic. Anders moet ik hier uit gaan weiden over andere merken en dat is off topic lijkt me.dennisfr schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:02:
[...]
Ik denk dat de meesten hier (@mrme12345 uitgezonderd), alleen ervaring hebben met ZinVolt. Er zijn wat wensen met betrekking tot de aansturing. In de 'zelfvoorzienend'/P1 modus doet ie het heel aardig bij mij (behalve vannacht dus)
Betrouwbaarheid, tsja @Fuske is inmiddels zijn 3e unit bezig. Voor het overige zie ik weinig betrouwbaarheids issues.
Ik zit nog op EMS 43, de rest is hetzelfde.Jan VLD schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:46:
[…]
intussen is het bolletje verdwenen, de pop-upmededeling ook. Wellicht is dat vanzelf gebeurd?
omvormer V1.029
EMS V1..01.45E
accu's V1.20
Ben ik daarmee up to date?
[ Voor 20% gewijzigd door Voogel op 17-09-2025 16:34 ]
Komt er voor de huidige systemen ook nog een uitgebreide Home Assistant integratie (niet alleen lezen maar ook sturen)?DRK schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:51:
Vanaf januari komt er een nieuw product, Zinvolt Base. 4kwh plug in batterij. Met Home Assistant integratie.
De P1-simulator werkt op zich wel, maar is toch weer een extra apparaatje erbij.
Misschien ben ik wat pessimistisch, maar ik vind de 'oude' Zinvolt plus (die wij bezitten dus) al haast niet meer terug op de site en ik verwacht het met de aandacht van de ontwikkelaars net zo gaat. Er is een ontwikkel roadmap tot het einde van het jaar en als als die is afgerond zal het product snel EOL gaan (verwacht ik).diamanten schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:10:
[...]
Komt er voor de huidige systemen ook nog een uitgebreide Home Assistant integratie (niet alleen lezen maar ook sturen)?
De P1-simulator werkt op zich wel, maar is toch weer een extra apparaatje erbij.
Als ze dat dan toch zo is hoop ik dat ze de mates nog ff wat goedkoper maken 😉dennisfr schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:59:
[...]
Misschien ben ik wat pessimistisch, maar ik vind de 'oude' Zinvolt plus (die wij bezitten dus) al haast niet meer terug op de site en ik verwacht het met de aandacht van de ontwikkelaars net zo gaat. Er is een ontwikkel roadmap tot het einde van het jaar en als als die is afgerond zal het product snel EOL gaan (verwacht ik).
Zinvolt erover gemaild en sturen nu een nieuwe op, hoopt dat het de oplossing is.
Dus ZinVolt mailen.
Controleer ook je Wifi: de dongle heeft baat bij een goed Wifi signaal. Mijn dongle ging ook vaak offline terwijl de HW dongle die letterlijk 10 cm verderop zit nergens last van had. Een extra repeater in de buurt van de meterkast loste dat op.jder schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:36:
Mijn P1 dongle stopte ook steeds, spanning eraf en erop en werkt weer.
Zinvolt erover gemaild en sturen nu een nieuwe op, hoopt dat het de oplossing is.
Dus ZinVolt mailen.
De P1 dongle zit bij mij wel op het netwerk maar de app ziet deze helemaal niet meer.dennisfr schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:34:
[...]
Controleer ook je Wifi: de dongle heeft baat bij een goed Wifi signaal. Mijn dongle ging ook vaak offline terwijl de HW dongle die letterlijk 10 cm verderop zit nergens last van had. Een extra repeater in de buurt van de meterkast loste dat op.
Kan de P1 dongle zelfs via netwerk benaderen, maar in de app niet.
Ik had in het begin ook af en toe uitval. Dat toen opgelost met een USB charger, en daarna de P1 splitter van homewizard met USB charger ingezet. In beide gevallen geen issues meer gehad.DRK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:25:
Sinds gisteren is mijn P1 dongle er mee gestopt. Geen verbinding meer mee te krijgen, reset lukt ook niet. Iemand nog een tip om er weer leven in te krijgen?
dennisfr schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:35:
Vanochtend was er een rare piek te zien waarbij mijn Zinvolt (op P1 stand), om 05:00 plotseling ging leveren met een piek van 2000W,
:strip_exif()/f/image/sh4rkUOzA05f7s4dQ47sXzLK.png?f=user_large)
Niet zo heel plotseling. Het begon hier rond 5 uur met zo te zien in 5 minuten opbouwend naar 1000 leveren, om daarna in 10 minuten weer opbouwend via 800 naar 2000 te laden.
Heel dat feestje heeft zo te zien een uurtje geduurd.
wat voor vraag in welke app?NLWildcard schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:45:
Dat was recent ook een vraag in de app.
Dank voor het meedenken! Ik heb het getest en ook met extra voeding kan ik hem niet meer in pairing modus krijgen...NLWildcard schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:18:
[...]
Ik had in het begin ook af en toe uitval. Dat toen opgelost met een USB charger, en daarna de P1 splitter van homewizard met USB charger ingezet. In beide gevallen geen issues meer gehad.
Support gemailt, ze sturen een nieuwe op als ze de komende dagen geen oplossing vinden. Ik heb maar meteen de suggestie gedaan die nieuwe P1 dongle te sturen 😁
gelijk de oppertunity pakken! :-)DRK schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:11:
[...]
Dank voor het meedenken! Ik heb het getest en ook met extra voeding kan ik hem niet meer in pairing modus krijgen...
Support gemailt, ze sturen een nieuwe op als ze de komende dagen geen oplossing vinden. Ik heb maar meteen de suggestie gedaan die nieuwe P1 dongle te sturen 😁
bedoel je dat de van jou niet vaak op 10 of 100% staat en dat de app je dan vraagt eens een keer vol te laden of ontladen?NLWildcard schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:46:
ik krijg een vraag in de zinvolt app voor hetstarten van een calibratie. Zie ook iets eerder in dit forum.
Toevallig net een uitgebreide posting over gemaakt in het day ahead topic. Eigenlijk kun je beter daar dit soort vragen stellen. Maar dit is wat ik aangaf, gaat wel over situatie per 1-1-2027.Daan1510 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:13:
Ik heb zelf de Zinvolt met 3 mates, dus totaal 4Kwh en geen zonnepanelen. Ben alleen en woning zit volledig op elektra voor verwarmen en verkoelen en heb een dynamisch energiecontract. Hoe kan ik nu het beste uitrekenen wat de terugverdientijd is? Ik probeer de accu op te laden als de stroom 'negatief' is en te ontladen als deze positief is.
Hier bij mij in Rotterdam precies hetzelfde...Jan VLD schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:43:
[...]
[Afbeelding]
Niet zo heel plotseling. Het begon hier rond 5 uur met zo te zien in 5 minuten opbouwend naar 1000 leveren, om daarna in 10 minuten weer opbouwend via 800 naar 2000 te laden.
Heel dat feestje heeft zo te zien een uurtje geduurd.
De omvormer geeft als storing in het logboek sinds dinsdag: 'Systeem aanvullende bron boven druk'.
Storing aangemeld via email naar Zinvolt. Nog geen reactie gehad.....
En als je hem nu op de optie snelladen zet.RichTrip schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:47:
Mijn Zinvolt Power en 5x Zinvolt Mate doen sinds het weekend niets meer. Vanaf vorige week dinsdag bleek het systeem maar max. tot ongveer 120W te laden (hij topte als het ware af). Dus hij deed wel iets maar niet zoals het moest. Daar kwam ik vrijdag achter. Na een herstart was het gedaan. Krijg het systeem niet meer aan (hij gaat niet laden). De Mates lijken vrijwel ontladen, er knipperen er nu 3 rood. Normaal wordt het systeem aangestuurd door Frank Energie (Zelfconsumptie+). Maar daar lijkt het niet aan te liggen.
De omvormer geeft als storing in het logboek sinds dinsdag: 'Systeem aanvullende bron boven druk'.
Storing aangemeld via email naar Zinvolt. Nog geen reactie gehad.....
Dan zou hij altijd moeten gaan opladen met het vermogen wat je daar ingeeft, gewoon 2000 ingeven en dan zou hij met vol vermogen moeten laden.
Mogelijk al geprobeerd, maar doet lang drukken van de knop aan de achterkant nog iets?RichTrip schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:25:
Het lukt in zijn geheel niet meer om hem aan de praat te krijgen. Hij lijkt nog te reageren omdat er nog wat peut in de accu's zat, maar nu lijkt het helemaal over. Display lichtte gisteren nog wel op, maar gaf 0% aan. Heb inderdaad nog geprobeerd via de app te sturen op snelladen, maar dat ging niet. Het icoontje dat de stekker er in zit licht wel op (klein icoontje van een mast), maar het 'AC' icoontje licht nooit op, ten teken dat ie gaat laden.
Zoals omschreven in de handleiding:
Wanneer aangesloten op het net, houd de AC-schakelaar langer dan 10 seconden ingedrukt om geforceerd "snel opladen" te activeren.
/f/image/Lr3cKIvCqvRjpFA0T0fRQRpJ.png?f=fotoalbum_large)
Is dit een voorbeeld van het balanceren of is er wat anders aan de hand?
[ Voor 19% gewijzigd door diamanten op 28-09-2025 19:53 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E4jzciJh45kyplAcqcG4nsu0.jpg?f=user_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Voogel op 01-10-2025 09:25 ]
Een beetje off-topic, maar gebruik je DAO in combinatie met de P1-simulator sinds september?Voogel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:36:
De accu is leeg, september zit er op! DAO maakt nogal verschil voor RTE en opbrengst.
[Afbeelding]
Hij doet wel weer wat maar wel vreemde prijzen nog.turbodiesel13 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:29:
Voor degene met dynamisch contract en modus; is die vandaag bij jullie ook gestopt met werken? Krijg de melding “Dynamische prijsbron bestaat niet”. Vermoed dat dit te maken heeft met de wijziging van uur naar kwartier prijzen die sinds vandaag actief is.. kan alleen zelf geen bron/url toevoegen, dus ben bang dat het met een app update zal moeten gebeuren.
Inderdaad!diamanten schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:18:
[...]
Een beetje off-topic, maar gebruik je DAO in combinatie met de P1-simulator sinds september?
Ik gok dat het de kwartier prijzen opgeteld zijn.qbdbd schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:42:
[...]
Hij doet wel weer wat maar wel vreemde prijzen nog.
hier ook zo (gemiddeld dan toch)Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:41:
[...]
Kale prijs bij mij in de zomer toch nog zo'n 6-7 cent (zonder salderen).
Moet er wel bij vermelden dat ik ook nog wat op noordwest heb liggen, dat gaat eind van de middag en begin van de avond lekker door, en dat ik bijladen van de accu en andere grote stroomverbruikers probeer uit te stellen tot de goedkopere uurtjes in de middag.
Ik dacht begrepen te hebben dat je ook nieuwe hardware hiervoor nodig zou hebben omdat de huidige dongle dit niet toe zou laten. Ze komen namelijk met een P1 dongleNLWildcard schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:42:
Ik vermoed dat het firmware updates icm update van de app zal zijn. Die zal je handmatig moeten installeren lijkt mij ( de firmware dan iig) .
Uit een mail:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lxsMbyQP1baopul8AbtdT5Hn.jpg?f=user_large)
daar is geen sprake van een nieuwe dongle
[ Voor 6% gewijzigd door Jan VLD op 04-10-2025 18:04 ]
Ik heb gisteren eens een beetje zitten rekenen voor mezelf (met panelen). Mijn conclusie:Daan1510 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:13:
Ik heb zelf de Zinvolt met 3 mates, dus totaal 4Kwh en geen zonnepanelen. Ben alleen en woning zit volledig op elektra voor verwarmen en verkoelen en heb een dynamisch energiecontract. Hoe kan ik nu het beste uitrekenen wat de terugverdientijd is? Ik probeer de accu op te laden als de stroom 'negatief' is en te ontladen als deze positief is.
Die conclusie kun je ook lezen als dat ik het zinloos acht een thuisaccu te hebben zonder zonnepanelen.Mijn thuisbatterijtje gaat alleen "meehelpen" in de pieken als de zon geschenen heeft, en dan nog slechts importmijdend. Want RTE is maar 75%, dus bijv. wat ik 's middags voor 25 ct importeer moet 's avonds al een import van minstens 34 ct kunnen vermijden, en dan reken ik nog niet de afschrijving per cyclus.
Reken ik dat wel dan moet het al 44 ct vermijden. Zo groot zijn die verschillen niet vaak. Vragen goedkoop te importeren om duur te exporteren is al helemaal zinloos want dan is er óók nog eens 12 ct energiebelasting om te overbruggen.
En dan is er ook nog het milieu-effect. RTE van 75% betekent dat van elke 4 kWh die ik opsla er 1 "verloren" gaat in warmte. In winterse perioden ga je zo de CO2 productie van je energievoorziening verhogen vanwege een gedragsprobleem.
Piekstroom wordt dus in alle opzichten nog veel te goedkoop verkocht om te verwachten dat zonder speciaal contract thuisbatterijen actief tegen netcongestie gaan helpen.
Bijvoorbeeld vandaag:
:strip_exif()/f/image/Vr688HyrmUjqLeZtzEJdTkSo.png?f=user_large)
Je zou vanmiddag 4 kWh kunnen laden voor 24 ct. Kost 96 ct.
Die kun je dan opmaken tussen 18 en 21 vanavond. Dan vermijd je 3 (drie) kWh van gemiddeld 28 ct. Dat scheelt 84 ct. Direct verlies is al 12 ct, nog niet gerekend de afschrijving van je accu.
Nou is het natuurlijk wél zo dat dat omzettingsverlies als warmte vrij komt. De accu staat bij ons op de slaapverdieping, op een voormalig slaapkamertje dat nu als "textielkamer" dient (wassen drogen strijken en zo) . De afvalwarmte helpt dus de slaapverdieping (waar de radiatoren eigenlijk nooit open staan) een beetje op temperatuur te houden
Hieronder wat de prijzen voor laden vs ontladen moeten zijn om quitte te draaien op je energierekening, dus nog zonder accukosten:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mFTDYSaolP8YKhqsRNOXGHI6.jpg?f=user_large)
Hoe duurder de stroom, hoe groter het verschil moet zijn
Ik schat de terugverdientijd van je accu in die omstandigheden (geen panelen) dus op oneindig.

Casus: stroom is vannacht goedkoop en morgenochtend serieus duur. De nachten lengen al, in de modus "eigen gebruik" haal ik de ochtend niet op wat de accu in de loop van de middag bijeenraapte. Ik wil dus instellen vannacht van 03:00 - 04:00 een uurtje te draaien op modus "snelladen" zodat ik weer genoeg heb om de ochtendpiek te "overleven". Na 04:00 weer gewoon automatisch terug naar "eigen gebruik".
Ik zie niet hoe dat moet in de modus "aangepast". Doe ik iets doms?
Als ik het goed begrijp wil jij een modus, die zelf verschillende modi kan kiezen? Dat is er niet. In de modus "aangepast" kun je voor zover ik weet alleen een tijdspanne ingeven en daar een simpele actie aan knopen, bijvoorbeeld van 03:00 tot 04:00 laden met 500W en vervolgens van 08:00 tot 10:000 ontladen met 250W.Jan VLD schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:35:
Ik zie iets over het hoofd, of het is er inderdaad niet
.
Casus: stroom is vannacht goedkoop en morgenochtend serieus duur. De nachten lengen al, in de modus "eigen gebruik" haal ik de ochtend niet op wat de accu in de loop van de middag bijeenraapte. Ik wil dus instellen vannacht van 03:00 - 04:00 een uurtje te draaien op modus "snelladen" zodat ik weer genoeg heb om de ochtendpiek te "overleven". Na 04:00 weer gewoon automatisch terug naar "eigen gebruik".
Ik zie niet hoe dat moet in de modus "aangepast". Doe ik iets doms?
Maar tijdbasis automatisch omschakelen naar modus "snelladen" en later weer terug naar "eigen verbruik" gaat niet.
Ik vermoed ook niet dat dat gaat komen. Ik heb mijn hoop gevestigd op een betere Home Assistant integratie, waar bij je via HA wel van modus kunt wisselen. Dan kun je al dat soort dingen relatief simpel automatiseren.
En dan graag ook nog via een rechtstreekse connectie van HA naar mijn Zinvolt ipv via de (Chinese) cloud. Zinvolt luisteren jullie mee?
Zoals beloofd, deze maand krijgen we een intergratie met Homey. Ik hoop daar iets mee te kunnen doen, wat niet kan in de app….dennisfr schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Als ik het goed begrijp wil jij een modus, die zelf verschillende modi kan kiezen? Dat is er niet. In de modus "aangepast" kun je voor zover ik weet alleen een tijdspanne ingeven en daar een simpele actie aan knopen, bijvoorbeeld van 03:00 tot 04:00 laden met 500W en vervolgens van 08:00 tot 10:000 ontladen met 250W.
Maar tijdbasis automatisch omschakelen naar modus "snelladen" en later weer terug naar "eigen verbruik" gaat niet.
Ik vermoed ook niet dat dat gaat komen. Ik heb mijn hoop gevestigd op een betere Home Assistant integratie, waar bij je via HA wel van modus kunt wisselen. Dan kun je al dat soort dingen relatief simpel automatiseren.
En dan graag ook nog via een rechtstreekse connectie van HA naar mijn Zinvolt ipv via de (Chinese) cloud. Zinvolt luisteren jullie mee?
Ik ben vast en zeker een veel te simpel mens, maar het lijkt me als je al een software hebt om tijdspannes in te geven voor laden of ontladen (die beide als eigen modus bestaan) , dat de stap naar een extra optie "Nul Op Meter" (die als eigen modus ook bestaat) in een zekere tijdspanne niet zo heel erg ingewikkeld kan zijn.dennisfr schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:44:
Als ik het goed begrijp wil jij een modus, die zelf verschillende modi kan kiezen? Dat is er niet. In de modus "aangepast" kun je voor zover ik weet alleen een tijdspanne ingeven en daar een simpele actie aan knopen,
Technisch is het allemaal waarschijnlijk wel mogelijk, maar ik denk niet dat ze nog heel veel ontwikkelingstijd in dit product gaan steken, vooral met de Zinvolt Base op komst.Jan VLD schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:49:
[...]
Ik ben vast en zeker een veel te simpel mens, maar het lijkt me als je al een software hebt om tijdspannes in te geven voor laden of ontladen (die beide als eigen modus bestaan) , dat de stap naar een extra optie "Nul Op Meter" (die als eigen modus ook bestaat) in een zekere tijdspanne niet zo heel erg ingewikkeld kan zijn.
Als het via een klein omweggetje kan (van mode wisselen via Home Assistant), ben ik al lang tevreden. Ik weet dat het ook zou kunnen door de 'eigen verbruik' stand voor de gek te houden via een gemanipuleerd P1 signaal (P1 simulator), maar dat gaat weer net te ver vind ik.
[ Voor 43% gewijzigd door dennisfr op 09-10-2025 16:05 ]
Buiten de ingestelde tijden zegt hij in de stand "netvoeding prioriteit"gaan.Maar "aangepast" is, eenmaal ingeschakeld, altijd actief. Die kun je dan voor een intelbare tijd laten snelladen, of laten
:strip_exif()/f/image/yvlnOI8oHKqKolvv35MpanqO.png?f=user_large)
Dat klinkt ook sterk als een modus.
Daarmee draait hij nu de opbrengst van mijn direct achterin EVA aangesloten panelen naar het huis met daarop nog een aanpassing voor balanceerwerk, dus afwisselend gaat er wat meer of wat minder dan wat die paneeltjes opbrengen nu ca 300W) naar het huis (en daarvandaan nu samen met de overschot van mijn ander panelen naar het net)
Ingesteld op tien minuten laden aan 600 W schakelt hij dan over op 600 W uit het huis trekken, en dat samen met de opbrengst van de achterin aangesloten panelen in de accu te steken, totaal 900 W .
Daar gaat hij ook mee door nu er een wolk voor de zon schuift, en het net aangesproken moet worden voor een deel van die 600 W.
Na afloop van de ingestelde periode schakelt het weer over naar doorgeven van de directe panelenstroom naar het huis. Dat werkt exact hetzelfde als wat in het modussenmenu wordt genoemd "Laadprioriteit (Standaard)". Dat wordt dan in die mededeling bedoeld met "netvoeding prioriteit" wat ik een logischer naam vindt voor wat dat doet.
Als dat kan, dan moet je toch wel "eigen gebruik" op de achtergrond kunnen zetten?
Ik bedoel, waarom zou ik die modus "standaard" noemen? Ik denk dat veruit de meesten van ons dat ding veruit de meeste tijd op "Eigen Gebruik" oftewel nulopdemeter hebben staan toch? Niet om alleen maar stroom van een balkonsetje door te geven naar het net.
Nu ook de grote panelen het thuisverbruik niet meer dekken (laat op de middag, dikke wolk voor de zon) wordt er stroom uit het net getrokken voor het nodige thuisverbruik.