Zinvolt hybride thuisaccu

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-02 19:41
In mijn herinnering zit dat we het er afgelopen voorjaar over hadden dat omschakelen van laden naar ontladen zo poepietraag ging. Darvan staat me vrij duidelijk bij dat dan elke seconde 15 W eraf ging, en dat hij ook zeker tien tellen rond de 0 bleef hangen om van richting te veranderen.

Ik zit dat nu nog eens te volgen, en dat gaat al zeker 2 keer zo snel als toen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8IFZjxp4NNWk7Ty3u0Ef0c2aLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VivwjKTqkZceUdub2O8sV9cb.png?f=fotoalbum_large
van 800 laden naar 800 ontladen duurt nu ca 50 s, inclusief 5 tellen rond de 0 hangen.

Wanneer is dat veranderd?

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 20:05
Volgens mij met de update van paar weken geleden.

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 10:56
Fuske schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:58:
Eindelijk is daar de nieuwe Zinvolt app.
Zie berichtgeving op hun Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/563611996253647

Mooie actie, voor iedereen die de Zinvolt al heeft kun je kosteloos de nieuwe Zinvolt P1 Dongle Pro bestellen!
Beetje jammer dat ze dat alleen via feestboek communiceren, ik heb geen feestboek en moet dat dus hier lezen omdat een mede tweaker zo vriendelijk is om het hier te melden.
Het zou fijner zijn geweest als ze gewoon een mailtje hadden gestuurd.
Afijn, wel tof dat ze een gratis dongle aanbieden, meteen maar even besteld.

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33

DRK

Hieronder enkele screenshots van de fb post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXI69DgdnDVt0LjWLYuOvQBLhIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIcQYlpojZjif1Hbc8BUuiAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvjMic0E2pQS3ampogWtQG2_14k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLCPbwueCBlZNtVBp4iQByGe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfKo6--481YlWNHYFbhpoejAwSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1gxySJ0aX692OLtaX2WhTa5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door DRK op 05-02-2026 16:23 ]

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:17

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Ik lees "deze dongle werkt volledig via de cloud en levert vaker meetdata dan de huidige Tuya P1-dongle". Daar ben ik deels blij om want ik ben Tuya behoorlijk zat. Wel jammer dat deze ook via de cloud (rate limits) werkt en niet rechtstreeks op de fdbg.cgi (EMS command interface) van de VT1000.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMXJqRm47-sDKS6k3mwuWgrxheI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CII1buhBEZMNueBIFHaPJUMk.png?f=fotoalbum_large
Ik krijg de EvaPower met geen mogelijkheid gekoppeld, de app ziet de accu direct maar na het wifi scherm is het klaar.

Wat nu wel werkt is de Shelly integratie in de oude app, daar is de vertraging max 3~4sec en komt er elke seconde data binnen. (en de oude P1 meter staat er ook nog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsELeAP6OUY6gZ8Ks94wuxpKxuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iyqjbJaqi8MKFLSpYXF3oRx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubC_jdg2TPdxnjKtBrldu3-vcdk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sou9ZsHaLq2yQVOtTZBe2oXr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Voogel op 06-02-2026 20:41 ]

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33

DRK

Voogel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:36:

Ik krijg de EvaPower met geen mogelijkheid gekoppeld, de app ziet de accu direct maar na het wifi scherm is het klaar.
Als je de oude P1 dongle hebt werkt deze niet. Je moet eerst de nieuwe pro dongle bestellen (gratis voor huidige gebruikers) of nog een weekje wachten.

Zie facebook bericht en
https://zinvolt.com/pages/instellen-app

[ Voor 10% gewijzigd door DRK op 06-02-2026 22:57 ]

• Voogel
@DRK dat had ik inderdaad ook gelezen maar ik krijg de accu niet eens gekoppeld. Hij laat in de interface ook alleen de nieuwe accu zien overigens…

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-02 10:35
Hier ook geen facebook. Dus, bedankt voor t melden.
Dongle besteld.

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34
Wanneer de ondersteuning voor de oude dongle er is gaan ze pas een brede berichtgeving via de mail naar al hun klanten doen.
Misschien maar goed ook gezien het feit weinig mensen nog goed lezen op vandaag. :+.

De nieuwe app heeft ook nog wat bugs hier en daar, niet helemaal gek voor een eerste release. Hopelijk zijn deze ook snel opgelost en krijgen we een stabiele thuisaccu.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24

Fioravanti

Fioravantastisch!

De alphaess home assistant plugin heeft ook een update gekregen. Daarmee kan je nu ook lokaal blijven verbinden, als de cloud niet beschikbaar is.
Nu nog de stap voor het zelf aan kunnen sturen en we zijn er.
v0.7.5 - Cloud Resilience Enhancement
What's Changed
Graceful Cloud Connection Handling - The integration now intelligently handles cloud API outages while preserving local functionality. When openapi.alphaess.com becomes unreachable:

Local entities remain active - If you've configured a local IP address, all local entities continue polling and remain available
Cloud entities marked unavailable - Cloud-based entities gracefully enter an unavailable state rather than failing
Automatic recovery - All entities automatically restore once cloud connectivity returns
Setup protection - Initial setup and HA restarts still require cloud connectivity to ensure proper configuration
For systems without a local IP configured, all entities will show "unknown" status during cloud outages and automatically recover when the API becomes accessible again.

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:02
Fioravanti schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:23:
De alphaess home assistant plugin heeft ook een update gekregen. Daarmee kan je nu ook lokaal blijven verbinden, als de cloud niet beschikbaar is.
Nu nog de stap voor het zelf aan kunnen sturen en we zijn er.

[...]
Betekent dat de cloud kan worden vermeden?

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 15:20
Ik heb nu 2 dagen een Zinvolt Base (8KWh) staan. Na wat geklungel om de batterij in de app te configureren, is ie nu een volle keer opgeladen en tot 15% ontladen. Het is me nog niet gelukt om de P1 meter te verbinden. Klopt het dat dit nog niet mogelijk zou zijn met de nieuwste dongle? Het is een witte P1 dongle, volgens mij Alpha ESS - ook al staat dit niet op het doosje. Zo'n dongle zou je toch ook met een andere app moeten kunnen verbinden? Ik heb HomeWizard geprobeerd maar dat lukt ook niet. Iemand tips?

• Nibblebit

Nibblebit

@thewhi Nee, het gaat om het beschikbaar houden van hele basale entiteiten zoals model data. Die vielen blijkbaar ook weg als de cloud niet beschikbaar was. Overigens lees ik er ook dat AlphaESS blijkbaar wat beperkingen in API calls heeft verwijderd zonder verdere aankondiging. Voorheen vooral opvragen maar niet instellen.

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:41
IloveMyHenB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:49:
Ik heb nu 2 dagen een Zinvolt Base (8KWh) staan. Na wat geklungel om de batterij in de app te configureren, is ie nu een volle keer opgeladen en tot 15% ontladen. Het is me nog niet gelukt om de P1 meter te verbinden. Klopt het dat dit nog niet mogelijk zou zijn met de nieuwste dongle? Het is een witte P1 dongle, volgens mij Alpha ESS - ook al staat dit niet op het doosje. Zo'n dongle zou je toch ook met een andere app moeten kunnen verbinden? Ik heb HomeWizard geprobeerd maar dat lukt ook niet. Iemand tips?
Je kunt gratis een nieuwe Pro Dongle bestellen of even een weekje wachten. Over een weekje zou een nieuwe update uitkomen waarmee dan de witte dongle ook te verbinden is.

Als je direct de witte P1-meter wilt gebruiken kun je ook de oude app gebruiken in plaats van de nieuwe Zinvolt app. De oude app heet “Energy Life”

[ Voor 8% gewijzigd door Wil.B op 08-02-2026 12:44 ]

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates

• Piggel
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:17
Wil.B schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Je kunt gratis een nieuwe Pro Dongle bestellen of even een weekje wachten. Over een weekje zou een nieuwe update uitkomen waarmee dan de witte dongle ook te verbinden is.

Als je direct de witte P1-meter wilt gebruiken kun je ook de oude app gebruiken in plaats van de nieuwe Zinvolt app. De oude app heet “Energy Life”
Ook ik heb sinds 2 dagen de Base staan, hier is inderdaad een witte dongle bijgeleverd. Hij lijkt verdacht veel op de (zwarte) pro variant, ook het typenummer “SMeter-RS06” komt overeen. Ik zou dus zeggen dat mijn meegeleverde witte en de pro dongle gelijk zijn.

Ik heb hem kunnen koppelen in de Zinvolt app als Pro P1 meter. Neemt niet weg dat hij het niet lijkt te doen. Ik krijg data binnen maar die klopt totaal niet met HomeWizard. De P1 status pagina geeft “offline” aan. Ook ijlt de statistiek grafiek enkele uren na (laat nu 7:00 uur zien ipv 13:00 uur).

Ik heb al via whatsapp support aangevraagd maar daar verwacht ik morgen pas antwoord op.

• NLWildcard
ThinkAboutIt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:11:
[...]

Beetje jammer dat ze dat alleen via feestboek communiceren, ik heb geen feestboek en moet dat dus hier lezen omdat een mede tweaker zo vriendelijk is om het hier te melden.
Het zou fijner zijn geweest als ze gewoon een mailtje hadden gestuurd.
Helemaal mee eens, ook geen Facebook (meer) en dan hier moeten lezen van deze toch mooie aankondiging. Ik had ook liever een mail gehad.

• NLWildcard
thewhi schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Betekent dat de cloud kan worden vermeden?
Nee, volgens mij alleen dat je hem zonder cloud kan uitlezen, maar dus niet kan aansturen. Dus bij wegvallen van de cloud of je internetverbinding zal de accu vanuit veiligheid stoppen met laden of ontladen.

• Nibblebit

Nibblebit

@NLWildcard Nee, zie mijn eerdere post. Je kunt hem niet zonder cloud uitlezen en ook niet aansturen (nog niet).

• macaidwin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:47
Heeft iemand hier de zwarte p1 dongel al ontvangen? Ik ben wel benieuwd naar de voordelen en ervaringen.

edit: ik heb (ook) nog geen verzendbevestiging ontvangen. Ze zullen het wel druk hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door macaidwin op 11-02-2026 08:36 ]

• Wil.B
macaidwin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:57:
Heeft iemand hier de zwarte p1 dongel al ontvangen? Ik ben wel benieuwd naar de voordelen en ervaringen.
Ik heb nog niet eens een verzendbevestiging ontvangen. Benieuwd of anderen al wel iets hebben ontvangen.

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:06
Wil.B schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:07:
[...]

Ik heb nog niet eens een verzendbevestiging ontvangen. Benieuwd of anderen al wel iets hebben ontvangen.
Nope, hier ook nog niks.

• berp
  • Laatst online: 01-03 14:24
Ook hier nog niets ontvangen, dus wacht ik ook maar even met de nieuwe app. In tegenstelling tot vele anderen doet de zinvolt bij mij op het moment wat ik wil: laden op de goedkoopste (10%) van de tijden en ontladen op de duurste 3% van de dag. Dit omdat het dagelijkse prijsverschil al weken nauwelijks de moeite waard is (meestal minder dan 5-7 cent).. Op naar de zomer… als de panelen weer gaan bijdragen.

• hubop
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:46
Ik heb de nieuwe P1 dongle gisteren ontvangen! Deze is trouwens niet zwart maar wit en er is een kleine wifi antenne bijgeleverd.

• macaidwin
hubop schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:14:
Ik heb de nieuwe P1 dongle gisteren ontvangen! Deze is trouwens niet zwart maar wit en er is een kleine wifi antenne bijgeleverd.
Foto?

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:36
berp schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:36:
Ook hier nog niets ontvangen, dus wacht ik ook maar even met de nieuwe app. In tegenstelling tot vele anderen doet de zinvolt bij mij op het moment wat ik wil: laden op de goedkoopste (10%) van de tijden en ontladen op de duurste 3% van de dag. Dit omdat het dagelijkse prijsverschil al weken nauwelijks de moeite waard is (meestal minder dan 5-7 cent).. Op naar de zomer… als de panelen weer gaan bijdragen.
Puur uit interesse de vraag waarom dan laden en ontladen als de spread tussen hoog en laag zo klein is? Ik doe het niet omdat de mogelijke winst verdampt door het verlies van de omvormer in de Zinvolt en ik reken met een RTE van 79%. De strategie laat ik overigens bepalen door de HA add on Day Ahead Optimizer.

• IloveMyHenB
hubop schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:14:
Deze heb ik dus ook. Is het jou gelukt om deze in de nieuwe app te koppelen? Overigens reageert Zinvolt niet op mijn support email. Is er een betere manier om Zinvolt support te benaderen, ik las iets over WhatsApp? Waar kan ik dat nummer vinden?

[ Voor 21% gewijzigd door IloveMyHenB op 11-02-2026 12:48 ]

• Piggel
IloveMyHenB schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:46:
[...]

Deze heb ik dus ook. Is het jou gelukt om deze in de nieuwe app te koppelen? Overigens reageert Zinvolt niet op mijn support email. Is er een betere manier om Zinvolt support te benaderen, ik las iets over WhatsApp? Waar kan ik dat nummer vinden?
Ze reageren op whatsapp maar bellen is sneller, beide nummers zijn (verstopt) te vinden op hun website. Privacy beleid, hoofdstuk 5

Voor de volledigheid, ik heb een Base met 2 stacks, Pro dongle en gebruik de iOS Zinvolt App.

Ik heb een hoop issues/bugs gemeld en ze lijken moeite hebben dit op te lossen:
  1. P1 meter rapporteert offline
  2. verbruikswaarden van P1 kloppen niet
  3. Capaciteit is 8 kWh, er wordt maar 1 kWh weergegeven
  4. Algemene informatie over de batterij geeft "N/A" als waarde
  5. Statistieken lijken enkele uren achter te lopen, of geplot op een andere tijdzone
  6. De batterij was aan het pendelen tussen 10% en 11%, laden en ontladen.
Het pendelen was gisteren plotseling gestopt.
Vanmorgen was er een iOS app update naar 1.0.5, deze heeft enkel de historische statistieken pagina werkend gekregen.
De rest is nog niet werkzaam, ik heb een beetje het gevoel dat ik een Beta product heb ontvangen.

Hieronder de reactie via whatsapp:
Hebben het even onderzocht en we zien inderdaad dat er op dit moment meerdere dingen door elkaar lopen in de app en dat geeft een vertekend beeld van je systeem. Dat zit niet in de batterij zelf, maar in de verwerking van meetgegevens.

De meetdata van je systeem is wel binnengekomen, maar een deel daarvan is tijdelijk niet goed verwerkt in onze database. Daardoor zie je nu onder andere waarden op N/A, grafieken met een verkeerde tijdlijn, een P1-meter die offline lijkt en een capaciteit die lager wordt weergegeven dan verwacht. Ook het laad- en ontlaadgedrag kan hierdoor onlogisch overkomen, zoals het korte pendelen rond 10–11%.

Op dit moment worden alle ontbrekende gegevens met terugwerkende kracht alsnog verwerkt. Dat gebeurt automatisch op de achtergrond. Omdat het om veel data gaat, kan het even duren voordat alles weer volledig is bijgewerkt. Zodra dit klaar is, vullen de statistieken zich vanzelf aan en zouden de waarden, grafieken en capaciteit weer normaal moeten worden weergegeven.

Belangrijk om te weten: de batterij zelf werkt gewoon door zoals bedoeld. Het gaat hier om een weergave- en dataverwerkingsprobleem, niet om een fysiek probleem met de batterij of de modules.

Dit heeft geen invloed op de zelfconsumptie modus, alleen puur de datapresentatie
Update 12 februari: het live gebruik lijkt nu goed te zijn net zoals de tijd lijn van de grafiek op de "home" pagina.
Er zit voortgang in, maar ze zijn er nog niet..
Voor het mooie moet het zonnetje gaan schijnen vandaag dan kan ik zien of de accu netjes gaat laden bij overschot van de zonnepanelen...

[ Voor 5% gewijzigd door Piggel op 12-02-2026 09:18 . Reden: update 12 feb ]

• IloveMyHenB
Bedankt voor je reactie en het delen van hun WhatsApp bericht; jouw gevoel mbt het ontvangen van een betaproduct deel ik volledig. Je bevindingen #3, 4 en 5 heb ik ook gemeld. Daarnaast heb ik ook gerapporteerd dat het aantal laadcycli niet wordt weergegeven en dat de geactiveerde "Slimme modus" in het dashboard verkeerd wordt weergegeven.

• Vizsuall
  • Laatst online: 18:28
Dank jullie wel voor het delen van informatie op dit forum. Dit geeft inzicht in waarom dat ze voorlopig de dongel gefaseerd blijken uit te leveren (had dit dan even gecommuniceerd, maar ok..). Ik zit ook te "wachten" op een nieuwe dongle maar ik begin bijna te twijfelen of dit nu een goede stap is. Ik begrijp ook wel dat dingen moeten worden uitgetest, maar de vertraging plus de teksten (op facebook) dat ze nu al een paar weken aan het testen zijn onderstrepen bij mij een gevoel dat ze het niet echt onder controle kijken te hebben. Ik ben geen programmeur oid maar juiste data (in ieder geval punt 3,4,5) is iets wat gelijk naar voren komt bij testen toch?
Ik vertrouw erop dat het goed komt hoor.. en gebruik de accu zelf voor alleen eigen opwek/verbruik dus ook in de nieuwe app zal dit goed gaan.. maar ik ben toch een klein beetje huiverig geworden dat op lange termijn er ook dingen mis dreigen te gaan.

• Wil.B
Ik krijg zojuist de reactie van Zinvolt per e-mail dat mijn Pro dongle deze week verzonden wordt.

Update 22:30 krijg net een mail van PostNL dat er een pakketje onderweg is van afzender Zinvolt. Geen communicatie vanuit Zinvolt gezien maargoed morgen als het goed is binnen.

[ Voor 61% gewijzigd door Wil.B op 11-02-2026 22:33 ]

• macaidwin
Vizsuall schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:30:
Ik vertrouw erop dat het goed komt hoor.. en gebruik de accu zelf voor alleen eigen opwek/verbruik dus ook in de nieuwe app zal dit goed gaan.. maar ik ben toch een klein beetje huiverig geworden dat op lange termijn er ook dingen mis dreigen te gaan.
Ik ga er vanuit dat ze hun stinkende best aan het doen zijn om te zorgen dat het een succes wordt en blijft. Dat is toch ook in hun belang. Ik kan me voorstellen dat het enorm lastig met alle variabelen waar het net niet lekker loopt.
Ik hoop echt dat ze het redden.
Maar, ze zouden er echt goed aan doen om via tweakers.net te gaan communiceren, juist tweakers zitten (denk ik) veelal bewust niet meer op facebook. Met producten die tweakers leuk vinden, moet je hier zijn om ze te bereiken.

• Wil.B
Zinvolt P1-meter ontvangen. Koppelen lukt niet. Blijft verbinding zoeken zonder resultaat.
Maar weer even een mailtje sturen naar Zinvolt support. Anderen een betere ervaring?

Update 18:27; het werkt nu wel en de P1-meter is gekoppeld na een tig aantal pogingen. Geen idee wat er de laatste poging anders was dan eerdere pogingen maar het werkt in ieder geval alhoewel de waardes enzo nog niet doorgestuurd worden en de P1-meter “offline” wordt weergegeven in de app.

[ Voor 46% gewijzigd door Wil.B op 12-02-2026 18:31 ]

• Wil.B
Ik ben weer terug bij de “oude app”. De nieuwe app heeft nog zoveel bugs en de P1-meter doet niks. Ik installeer de oude app en alles werkt meteen weer. Ik wacht nog een paar weken en op wat meer positieve berichten voordat ik terug ga naar de nieuwe Zinvolt app.

• Piggel
Gisteren leek het aanvankelijk goed te gaan met mijn Base, hij ging netjes opladen met het overschot van de zonnepanelen. Daarna heeft hij tot het einde van de middag ontladen tot 10% (geen zon meer), helaas is hij daarna weer aan het pendelen geslagen tussen 10% en 11% (volle bak laden om vervolgens maximaal te ontladen).

Ik heb ze gisteren aan het eind van de middag per Whatsapp op de hoogte gebracht en om advies gevraagd wat te doen. Tot nu toe geen reactie ontvangen, heb ze ook 2 maal gebeld maar er neemt niemand op.

Dit brengt geen vertrouwen en ik ben sterk aan het twijfelen om mijn Base retour te sturen op basis van non-conformiteit.

• Wil.B
Piggel schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:47:
Gisteren leek het aanvankelijk goed te gaan met mijn Base, hij ging netjes opladen met het overschot van de zonnepanelen. Daarna heeft hij tot het einde van de middag ontladen tot 10% (geen zon meer), helaas is hij daarna weer aan het pendelen geslagen tussen 10% en 11% (volle bak laden om vervolgens maximaal te ontladen).

Ik heb ze gisteren aan het eind van de middag per Whatsapp op de hoogte gebracht en om advies gevraagd wat te doen. Tot nu toe geen reactie ontvangen, heb ze ook 2 maal gebeld maar er neemt niemand op.

Dit brengt geen vertrouwen en ik ben sterk aan het twijfelen om mijn Base retour te sturen op basis van non-conformiteit.
Welke app gebruik je?
Wellicht de moeite om de “energy life” app te gebruiken echter weet ik niet of die ook samenwerkt met de nieuwe dongle.

• Piggel
Wil.B schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Welke app gebruik je?
Wellicht de moeite om de “energy life” app te gebruiken echter weet ik niet of die ook samenwerkt met de nieuwe dongle.
Bedankt voor het meedenken, ik heb in een eerder telefoongesprek specifiek gevraagd of ik de energy life app moest gebruiken ivm mijn problemen. Het antwoord daarop was dat ik absoluut de Zinvolt app moet gebruiken.

Wellicht dat ik van het weekend de energy life app eens probeer.

• IloveMyHenB
Ik heb een volgend probleem ontdekt met mijn Zinvolt Base. Omdat mijn P1 dongle niet werkt en omdat het een grijze week was, heb ik afgelopen weekend, toen het nog zonnig was, mijn batterij opgeladen tot 80% en vervolgens op Slimme Modus "Inactief" gezet. Volgens de app betekent deze modus: "De batterij staat aan, maar voert geen automatische acties uit.".
Halverwege de week checkte ik de app en had de batterij een lading van 52%. Vreemd, maar ik had er verder geen aandacht aan geschonken. Vandaag weer gecheckt: 16%. Dit vind ik toch wel vervelend, vooral omdat ik bij de instellingen in de app een minimale lading van 25% had ingesteld. Deze instelling stond nu weer op 15% zonder dat ik dit zelf heb aangepast.

De app is vrij onbetrouwbaar - ik hoop dat ze ermee bezig zijn. Ik had juist vertrouwen gekregen in Zinvolt door het lezen van dit forum en hun reactiesnelheid op vragen. Dit zijn wel tegenvallers...

• Fuske
De nieuwe P1 dongle ontvangen.
Waar andere nog een witte kregen deze week ontving ik een zwarte met Zinvolt logo.

Het koppelen ging moeizaam, op een android device gaf hij geen wifi beschikbare wifi verbindingen. Via m'n iPhone uiteindelijk wel gelukt. Hij lijkt te werken ondanks dat de app aangeeft dat de dongle offline is. Dit is een bekend probleem en zou met de volgende update worden opgelost aldus de support van Zinvolt.

Ik merkte echter dat m'n batterij plots ging laden terwijl het verbruik hoog was... Niet goed!

En de laatste week heb ik de modus op inactief gezet, de accu's is daarbij van 80% naar 30% terug gelopen! 😬

• Piggel
Vandaag heb ik meermaals geprobeerd contact te krijgen over mijn problemen via whatsapp en de telefoon. De telefoon nemen ze domweg niet op en op whatsapp reageren ze niet ondanks dat ze wel online zijn.

De accu staat nu weer te pendelen tussen 10 en 11% bij de eigen gebruik instelling. Enige remedie is om de stekker er uit te trekken maar dat gaat natuurlijk nergens over.

Zelfs wanneer ik hem op inactief zet gaat hij laden met 2000 Watt.

[ Voor 8% gewijzigd door Piggel op 13-02-2026 18:56 ]

• NLWildcard
Vervelend dat hij zo raar werkt. Het lijken wel de zelfde problemen die ik ervaarde met de Eva en de oude app. Nu met de nieuwe versie van Energy Life app en de firmware updates werkt de EVA eindelijk zoals ik zou willen (en voorspelbaar). Ik heb de nieuwe p1 meter wel besteld, maar ben beetje huiverig om straks de boel weer om te zetten nu alles goed werkt...

• Nibblebit

Nibblebit

Ik zit nog op de oude situatie en het is bijna aandoenlijk om te zien hoe de strategie faalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pknShZ9ld6lFqoWSWZYXHrNEEGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WB2gm9FOMJrWAeHHX7XDysQb.png?f=fotoalbum_large

Laten we hopen op betere tijden...

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-03 13:53

turbodiesel13

---------------

Ik zit al vanaf december zonder werkende setup 😞 Mijn ZinVolt Power deed het niet meer, netjes omgeruild, maar tijdens het koppelen van de nieuwe Power kreeg ik steeds een foutmelding.

"Het apparaat heeft succesvol verbinding gemaakt met de router. Bezig verbinding te maken met AlphaCloud, een ogenblik geduld"

Daar faalt de koppeling op. Na contact met de Servicedesk (Telefonisch en per app) kreeg ik het advies even te wachten tot de nieuwe app er was. Die is er nu, maar ook daar lukt het koppelen (nog) niet. Wederom kreeg ik het advies om even te wachten.

Ik moet zeggen dat mijn positieve ervaringen nu wel erg onder druk komen te staan en ik nu inderdaad het gevoel begin te krijgen dat we een beta product hebben gekregen. Ook omdat ik dus nu al twee manden zonder werkende batterij zit. Ik kan dus geen gebruik maken van de EnergyLife en de Zinvolt eigen app werkt ook (nog) niet goed. Ik hoop echt dat dit even wat opstart problemen zijn en er de komende weken een stabiele goedwerkende app komt.

Is het iemand al gelukt om de Zinvolt Power met de nieuwe Zinvolt app te koppelen? Of alleen de Base gebruikers?

• Wil.B
turbodiesel13 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:53:

Is het iemand al gelukt om de Zinvolt Power met de nieuwe Zinvolt app te koppelen? Of alleen de Base gebruikers?
Het is mij gelukt connectie te maken tussen mijn Eva Power en de nieuwe pro dongle.
Helaas zaten er in de nieuwe app van Zinvolt nog te veel bugs en werkte deze nog niet goed genoeg naar mijn mening dat ik weer terug ben bij de “Energy Life” app.

• hubop
Ik heb net de nieuwe update vanmiddag gedownload. De Evapower en de nieuwe pro dongle werken nu. Voorzover ik het nu kan beoordelen werkt de app beter. De P1 meter reageert vrij snel. De grafieken lopen nu synchroon met de tijd. Ik zie alleen nog niet waar ik de directe invoer van de PV-panelen kan vinden.

• macaidwin
hubop schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:24:
Ik heb net de nieuwe update vanmiddag gedownload. De Evapower en de nieuwe pro dongle werken nu. Voorzover ik het nu kan beoordelen werkt de app beter. De P1 meter reageert vrij snel. De grafieken lopen nu synchroon met de tijd. Ik zie alleen nog niet waar ik de directe invoer van de PV-panelen kan vinden.
Met de nieuwe dongel of de oude?

• hubop
met de nieuwe pro dongle!

• macaidwin
Heb ik helaas nog niet ontvangen

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
Ik heb de nieuwe dongel ook nog niet ontvangen. Op dit moment werkt het redelijk met de oude app en oude dongel, maar het vertrouwen wordt wel minder, ik wil eigelijk meer capaciteit dan de 6 kwh die ik nu heb. Ik kan uitbreiden met de nieuwe zinvolt maar een home wizard accu bijplaatsen kan ook, dan wed ik niet op 1 paard. Ik weet alleen niet of dat samengaat, de ene moet de andere niet leegtrekken. Heeft iemand hier ervaring mee?

• macaidwin
andre metz schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:44:
Ik heb de nieuwe dongel ook nog niet ontvangen. Op dit moment werkt het redelijk met de oude app en oude dongel, maar het vertrouwen wordt wel minder, ik wil eigelijk meer capaciteit dan de 6 kwh die ik nu heb. Ik kan uitbreiden met de nieuwe zinvolt maar een home wizard accu bijplaatsen kan ook, dan wed ik niet op 1 paard. Ik weet alleen niet of dat samengaat, de ene moet de andere niet leegtrekken. Heeft iemand hier ervaring mee?
KetelKlets op youtube heeft weleens laten zien dat meerdere sets moeilijk samen werken, tenzij je er zelf iets overheen zet vanuit home automation met scripts of iets dergelijks. Als de ene van de andere niet weet wat ie doet met de gegevens uit de p1 meter doet, werken ze elkaar mogelijk tegen. Misschien wel als je ze op dynamisch laat regelen.

• andre metz
Daar ben ik inderdaad ook bang voor.

• mausje64
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-02 01:28
Energylife app, oude dongle, Zinvolt power.
Zie nu bij snelladen vanmiddag max 400wh bijladen, nu 01:15 uur 1100wh bijladen. Vreemd kon zinvolt power altijd 2000wh opladen, is dit probleem herkenbaar?

• Vizsuall
mausje64 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:17:
Zie nu bij snelladen vanmiddag max 400wh bijladen, nu 01:15 uur 1100wh bijladen. Vreemd kon zinvolt power altijd 2000wh opladen, is dit probleem herkenbaar?
Ja, de zinvolt power kan zichzelf met 2000w laden maar met 800w ontladen*.
*Standaard geleverd, je kunt ontladen ophogen bij een vrije groep.
Ikzelf ben er wel blij mee, want dat betekent dat mijn power zich met zonnepanelen (meer dan 2000w) zoveel mogelijk kan opladen.

En wat betreft het opladen snachts, dit gebeurt af en toe als de accus zich blijkbaar gaan kalibreren. Als dit te vaak voor komt zou ik contact opnemen met zinvolt.

[ Voor 12% gewijzigd door Vizsuall op 18-02-2026 07:25 ]

• macaidwin
Haal je deze gegevens uit de grafiek? Dan haal je Wh en W door elkaar.
Ja, hij kan laden met 2000W. Doet ie dat een half uur, geeft de grafiek 1000Wh aan.

• thewhi
Ik lees dat de voor de nieuwe P1 Pro Dongle gewerkt wordt aan een home assistant plugin en dat data dan niet meer via AlpaEss integratie inzichtelijk zou zijn. Is dat correct? en zo ja wordt daarmee dan toch de AlpaEss route weggehaald?

• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-03 16:51
Ik zie hetzelfde gedrag. Genoeg aan het terug leveren en het duurt erg lang voor hij max gaat laden. Voor de update's deed hij wat hij moest doen nu onbetrouwbaar misschien kunnen ze oude firmware terugzetten maar dat zal wel niet. Ik baal dat je er zelf helemaal geen controle over hebt zo. Volgende thuisbatterij ga ik zelf bouwen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sathopper op 18-02-2026 17:56 ]

• andre metz
Hier laadt hij gewoon met 2000 watt. Oude dongel, oude app. Dus daar zit wat mij betreft niet het probleem. Ik heb wel een nieuwe slimme meter. De 10 jaar oude die hier eerst hing gaf veel problemen.

• macaidwin
andre metz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:02:
Hier laadt hij gewoon met 2000 watt. Oude dongel, oude app. Dus daar zit wat mij betreft niet het probleem. Ik heb wel een nieuwe slimme meter. De 10 jaar oude die hier eerst hing gaf veel problemen.
Bij mij werkt het momenteel ook prima, oude app, oude dongel. Dynamisch doet precies wat hij moet doen.
Het opladen met 2000W gaat vanaf een bepaald percentage accu vulling uiteraard wel omlaag, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. De accu spanning loopt op, dan kan het laden niet meer zo snel.

[ Voor 18% gewijzigd door macaidwin op 18-02-2026 18:55 ]

• thewhi
Ik heb inmiddels ook de nieuwe Pro Dongle. Maar nu ik lees dat de batterij dan niet meer gekoppeld is via AlphaEss en daarmee ook de data niet uit te lezen is en dus niet meer te gebruiken is voor bijvoorbeeld Day Ahead Optimizer (DAO).
Betekent dat ook de communicatie met de nieuwe Dongle via een Europese server gaat? ... veel vragen.. ben benieuwd waar dit heen gaat.

Voorlopig houd ik nog even de oude dongle in gebruik

• IloveMyHenB
Ik heb inmiddels contact gehad met Zinvolt support over het niet werken van mijn (witte) Zinvolt P1 Dongle die bij mijn Base werd geleverd. Na de update van de app wordt de Dongle voor het eerst wel gevonden, maar het proces blijft steken bij het zoeken naar een wifi verbinding. Iemand anders dit probleem en eventueel al opgelost? Ik heb wel het gevoel dat de app iets stabieler werkt met de Base na deze meest recente update.

• Fuske
Dat had ik ook met de nieuwe dongle.
Probleem zat toen in de Android app. Gelukkig nog een iPhone in het huishouden, daarmee ging het wel goed.
Al met al, slordige bugs nog!

• IloveMyHenB
Fuske schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:52:
Dat had ik ook met de nieuwe dongle.
Probleem zat toen in de Android app. Gelukkig nog een iPhone in het huishouden, daarmee ging het wel goed.
Al met al, slordige bugs nog!
Ah, dan ga ik het even met een ander (ouder) model iPhone proberen. Ik heb een vrij nieuwe, misschien dat het model iPhone uitmaakt... Pffff....

• Nibblebit

Nibblebit

Vooral bij die Tuya devices moet je de lokatievoorzieningen op je mobiel aan hebben staan (en toestemming hebben gegeven aan de app) Het is speculeren waarom dat nodig zou zijn want het lokale weer vind je niet terug in de app maar wordt wel vaak als excuus gebruikt. SSID en wachtwoord incl lokatie is natuurlijk wel handig voor externe machten dat dan weer wel.

• macaidwin
Nibblebit schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:48:
Vooral bij die Tuya devices moet je de lokatievoorzieningen op je mobiel aan hebben staan (en toestemming hebben gegeven aan de app) Het is speculeren waarom dat nodig zou zijn want het lokale weer vind je niet terug in de app maar wordt wel vaak als excuus gebruikt. SSID en wachtwoord incl lokatie is natuurlijk wel handig voor externe machten dat dan weer wel.
Dat is inderdaad heel irritant. Ik weiger dat steeds, maar dat doet niets af aan de werking.

• IloveMyHenB
Even een dongle update: probleem lag bij de voeding van de dongle. Toen een zware (Macbook) voeding aan de dongle hing, ging alles ineens vlekkeloos: de dongle werd veel sneller gevonden, de wifi kanalen werden razendsnel gevonden en het configuratieproces snel afgerond. Voor de mensen die een nieuwe witte hebben: als hij groen knippert is het niet goed. Hij moet paars knipperen... |:(

• Wil.B
Wil.B schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Even mijn goeie vriend ChatGPT geraadpleegd. 2 panelen in serie danwel parallel overschrijden of het maximale voltage (60V) of het maximale amperage (16A). Dan wordt het toch maar maximaal 375wp per ingang op de unit.
Inmiddels 2 panelen van 585wp weten te bemachtigen. 😁 kan ik beide ingangen nagenoeg volledig benutten qua maximaal vermogen.

Even kijken hoe ik die joekels ga monteren want de afmetingen zijn 228x113cm.

• NLWildcard
Wil.B schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Inmiddels 2 panelen van 585wp weten te bemachtigen. 😁 kan ik beide ingangen nagenoeg volledig benutten qua maximaal vermogen.

Heb je toevallog merk en model nummer? :-)

• NLWildcard
Ik heb ongeveer twee weken geleden de dongle besteld, maar nog niets binnen. Hebben anderen ook zo lang moeten wachten?

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-03 13:53

turbodiesel13

---------------

NLWildcard schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:13:
Ik heb ongeveer twee weken geleden de dongle besteld, maar nog niets binnen. Hebben anderen ook zo lang moeten wachten?
Yes. 5 feb besteld. Nog geen bericht over verzending ontvangen.

• Vizsuall
Yes, hier hetzelfde. Maar ik wacht rustig af, de accu functioneert bij mij met de oude app op eigen zonne energie. Dus dat is prima. Als ik op diverse platforms ervaringen lees, lijkt het alsof de nieuwe app "live" ontwikkeld wordt met de accus die al wel de nieuwe dongel hebben ontvangen. Bevat nog behoorlijk veel fouten, al lijkt het meeste ondanks dat de app dit niet aangeeft achter de schermen wel te werken, maar wordt hij steeds beter.

• dennisfr
[...]

DMEGC 585W toevallig? Daarvan heb ik er twee sinds afgelopen zomer op mijn Zinvolt aangesloten

• Jan VLD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa4Fu5GeyXYjQNycxRDOC7jKGA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3mC9wiKtSY4t77nKLYCBl4lN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/836NXItwDrAyliJbFc9wu0WOumE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZY7loemZFOwQQArcwfHpjCD.jpg?f=fotoalbum_large

• Wil.B
[...]

Heb je toevallog merk en model nummer? :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crzQDKWjRtFZtkPD1EH9UORgP1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzswhvdX42uqgJ81WfNjd22E.jpg?f=fotoalbum_large

• Wil.B
dennisfr schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:31:
[...]

DMEGC 585W toevallig? Daarvan heb ik er twee sinds afgelopen zomer op mijn Zinvolt aangesloten
Klopt :) werkt dat goed?

• dennisfr
Het zijn inderdaad flinke lummels om te monteren, maar daarna werkt het ook prima. Ze blijven mooi binnen de specs van de Zinvolt. Bij mij liggen ze vrij laag op het dak en op het Westen, dus de opbrengst is niet optimaal, maar goed: het doel was om deels mijn eigen stroom op te wekken in geval van stroomuitval en dat lijkt goed te werken.

• Nibblebit

Nibblebit

Nibblebit schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:26:
Ik zit nog op de oude situatie en het is bijna aandoenlijk om te zien hoe de strategie faalt.
[Afbeelding]
Ik moet mijzelf hier corrigeren, aanvankelijk was ik in de veronderstelling dat na de drempelwaarde ook volle ontlading plaats vond maar dat is bij nader inzien niet zo. Ik zie nu dat dit veelal iets van 5W ontlading is wat het EMS/BMS met een reden doet. Het zou o.a. te maken hebben met thermische of celbalancering

• macaidwin
Nibblebit schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik moet mijzelf hier corrigeren, aanvankelijk was ik in de veronderstelling dat na de drempelwaarde ook volle ontlading plaats vond maar dat is bij nader inzien niet zo. Ik zie nu dat dit veelal iets van 5W ontlading is wat het EMS/BMS met een reden doet. Het zou o.a. te maken hebben met thermische of celbalancering
Goed dat je dat nog even laat weten.
Ik vond het al wat schokkend dat dat zou gebeuren. Ik zie ongeveer hetzelfde, werkt eigenlijk prima nu. Oude app, oude dongel. Want nieuwe dongel nog niet ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door macaidwin op 23-02-2026 13:44 ]

• Vizsuall
Voor de mede-tweakers die NIET op facebook zitten heeft Zinvolt het volgende gepost:

Update P1-dongle | probleem opgelost 🔔
Het weergaveprobleem waarbij de P1-dongle in de app soms als “Offline” werd weergegeven terwijl hij gewoon verbonden was, is inmiddels opgelost.
Als het goed is, geeft de dongle nu bij iedereen correct “Online” aan in de ZinVolt-app.
Mocht je toch nog zien dat de P1-dongle offline aangeeft of iets afwijkends ervaren, stuur dan even een mail naar info@zinvolt.com met een korte toelichting (liefst met screenshot). Dan kijken we direct met je mee.

• Wil.B
Vizsuall schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:54:
Voor de mede-tweakers die NIET op facebook zitten heeft Zinvolt het volgende gepost:

Update P1-dongle | probleem opgelost 🔔
Het weergaveprobleem waarbij de P1-dongle in de app soms als “Offline” werd weergegeven terwijl hij gewoon verbonden was, is inmiddels opgelost.
Als het goed is, geeft de dongle nu bij iedereen correct “Online” aan in de ZinVolt-app.
Mocht je toch nog zien dat de P1-dongle offline aangeeft of iets afwijkends ervaren, stuur dan even een mail naar info@zinvolt.com met een korte toelichting (liefst met screenshot). Dan kijken we direct met je mee.
Dat is goed om te weten. Voordat ik terug ga naar de nieuwe app zou ik graag willen weten of dat:
- de zonnepanelen inzichtelijk zijn via de app ( in de energy life app kun je realtime zien wat de opbrengst is en die van de afgelopen x periode)
- de cycli van de accu’s inzichtelijk zijn
- waardes goed worden weergegeven (overal was dit erg slecht zoals accu capaciteit, aantal mates, etc)
- de ingestelde modus goed wordt weergegeven

Ik kan die zaken natuurlijk ook proefondervindelijk vaststellen echt heb ik weinig behoefte om weer te gaan lopen switchen van app.

Zijn bovenstaande zaken al verholpen/verbeterd?

• IloveMyHenB
Wil.B schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Zijn bovenstaande zaken al verholpen/verbeterd?
Volgens mij de meeste nog niet, maar ik moet wel zeggen dat ik, nu ik de P1 dongle werkend heb gekregen, erg tevreden ben. Ik heb de app nu ingesteld op "Zelfgebruik" en als ik op mijn energiemeter in mijn meterkast kijk, dan is het stroomverbruik op dit moment (op een zonnige dag) nagenoeg continu 0. Als de zonnepanelen meer stroom leveren dan ik gebruik, dan wordt de batterij opgeladen. Als ik meer stroom gebruik dan de zonnepanelen leveren (bv er schuift een wolk voor de zon, de wasmachine staat aan, de Quooker slaat aan, etc), dan levert de batterij stroom aan het huis.

De app is stabiel, ik heb geen gekke veranderingen meer gemerkt in gekozen modus. Af en toe wordt er nog wel een verkeerde modus getoond, maar dit is slechts een UI probleem. De gekozen modus blijft actief.

Volgende stap voor mij wordt het testen van de modus 'Dynamisch" icm mijn nieuwe variabele energiecontract dat in maart ingaat.

• macaidwin
IloveMyHenB schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Volgens mij de meeste nog niet, maar ik moet wel zeggen dat ik, nu ik de P1 dongle werkend heb gekregen, erg tevreden ben. Ik heb de app nu ingesteld op "Zelfgebruik" en als ik op mijn energiemeter in mijn meterkast kijk, dan is het stroomverbruik op dit moment (op een zonnige dag) nagenoeg continu 0. Als de zonnepanelen meer stroom leveren dan ik gebruik, dan wordt de batterij opgeladen. Als ik meer stroom gebruik dan de zonnepanelen leveren (bv er schuift een wolk voor de zon, de wasmachine staat aan, de Quooker slaat aan, etc), dan levert de batterij stroom aan het huis.

De app is stabiel, ik heb geen gekke veranderingen meer gemerkt in gekozen modus. Af en toe wordt er nog wel een verkeerde modus getoond, maar dit is slechts een UI probleem. De gekozen modus blijft actief.

Volgende stap voor mij wordt het testen van de modus 'Dynamisch" icm mijn nieuwe variabele energiecontract dat in maart ingaat.
Thanks voor de update
Goed te horen dat Zinvolt op de goede weg zit.
Ik zou het zelf fijn vinden om de P1 modus te kunnen koppelen aan dynamisch, zodat wel opgeladen wordt met zonnestroom, maar niet terugleveren als de tarieven laag zijn. Daar mag de accu mee wachten tot begin vd avond ofzo

• Ban-Aan
  • Laatst online: 01-03 12:51
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien maar:
In de oude app lijkt het erop dat er bij het dynamische profiel ook vanuit de accu teruggeleverd word ondanks dat mijn zonnepanelen al meer leveren dan dat mijn "huis" verbruikt.
Is er in de nieuwe app een mogelijkheid/optie om dit te voorkomen?

• Jan VLD
Aan iemand die de nieuwe app heeft geïnstalleerd voor de "oude" zinvolt :
Zit daar een aangepaste modus in, waarin het mogelijk is om bijvoorbeeld modus laden te kiezen van 11 tot 12, en dan modus eigen verbruik daarna?

• NLWildcard
Gisteren overgestapt, het is nog erg wennen.... In antwoord op jouw vraag, daar heb ik nog geen optie voor gezien helaas.

• Jan VLD
NLWildcard schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:10:
Gisteren overgestapt, het is nog erg wennen.... In antwoord op jouw vraag, daar heb ik nog geen optie voor gezien helaas.
dus niet eens een modus "aangepast"? waar je een tijdprogramma laden of ontladen of standaardmodus kunt instellen?

• NLWildcard
Wel tijds gebonden laden en ontladen maar niet de modus (nul op de meter versus dynamisch bv.)

• IloveMyHenB
De nieuwe app heeft een modus "Aangepast" waarin je inderdaad handmatig tijdstippen kunt aangeven voor laden of ontladen plus het maximale wattage waarme geladen en ontladen mag worden. Je kunt hier niet aangeven dat de batterij overschakelt op "Zelfgebruik" tussen bepaalde tijdstippen. Dat zou inderdaad wel handig zijn!

De app heeft daarnaast een modus "Zelfgebruik". Deze zorgt zoveel mogelijk voor een nullijn op de meter. De app geeft soms wel aan dat het lijkt alsof de batterij aan het terugleveren is aan het net, terwijl zonnestroom maximaal is en meer levert dan je huis nodig heeft. Toch zie ik dit op de meter zelf niet terug. Dit lijkt dus meer een vertraagde weergave te zijn in de app dan wat er daadwerkelijk gebeurt.

• Jan VLD
NLWildcard schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:39:
Wel tijds gebonden laden en ontladen maar niet de modus (nul op de meter versus dynamisch bv.)
Dank. Dus nog steeds als standaardmodus die "laadprioriteit" wat eigenlijk "lastprioriteit" moet heten als default?
(ik heb die modus "uit" genoemd omdat ik hem zo gebruik, dwz continu ontladen, maar met 0 W.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUUrnzT5NTWRptczRnSN2v68BcI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SxfyTyqwP0pcVbehW735N11u.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Jan VLD op 27-02-2026 11:36 ]

• Jan VLD
IloveMyHenB schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:23:
De nieuwe app heeft een modus "Aangepast" waarin je inderdaad handmatig tijdstippen kunt aangeven voor laden of ontladen plus het maximale wattage waarme geladen en ontladen mag worden. Je kunt hier niet aangeven dat de batterij overschakelt op "Zelfgebruik" tussen bepaalde tijdstippen. Dat zou inderdaad wel handig zijn!
Dat is wat ik zoek en wat ik ook al eens aan support heb gevraagd. Eigenlijk stomweg dat "eigen verbruik" als standaardmodus aan te duiden, want ik denk dat 90% van ons die accu voor nulopdemeter als hoofddoel heeft gekocht.
Ik kan weinig met met de huidige "standaardmodus netvoedingsprioriteit". Eigenlijk wordt het ding daarmee dan puur een omvormer voor de direct aangesloten panelen (if any) richting huis, accu doet niet mee.

Mijn hoofddoelen zijn NOM en vermijden van prijspieken. In het zonneseizoen betekent dat liefst ochtendprijspiek NOM, dan "UIT" zolang terugleveren nog wat opbrengt, in het middagprijsdal NOM en dus laden, en dan kan ik met een volle accu meestal toe tot de volgende ochtend.
In de winter is dat grotendeels NOM, en wat bijladen tijdens de prijsdalen 's nachts en 's middags indien de prijsverschillen daartoe uitnodigen.
IloveMyHenB schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:23:
De app geeft soms wel aan dat het lijkt alsof de batterij aan het terugleveren is aan het net, terwijl zonnestroom maximaal is en meer levert dan je huis nodig heeft.
Die weergave loopt inderdaad achter, maar de accu doet toch entjes zijn werk zoals ik dat volg in homewizard .

Geef mij de eigengebruikmodus als optie in een tijdgeschakeld programma ("Aangepast"), en een wat mindere wifisterktegevoeligheid, en dan vind ik de Zinvolt ideaal.

• Voogel
Ik krijg de pro dongle met geen mogelijkheid aan de praat in de nieuwe app… Het is overigens een gerebrande versie van de SUNPURA P1 Meter (SMeter-RS06) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y29g00-FDAS-lna6fFNKbC-8UpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCC8zlsqI5Ubh7VICEgX2qOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9KO37V-Xn765tozLdqPiRLMHCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vne1lWukaiQdHm65zNXYrWpE.jpg?f=fotoalbum_large

• macaidwin
Voogel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:47:
Ik krijg de pro dongle met geen mogelijkheid aan de praat in de nieuwe app… Het is overigens een gerebrande versie van de SUNPURA P1 Meter (SMeter-RS06) .

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, wel ontvangen. Maar las hier ergens in het forum dat iemand z'n problemen met de dongel had verholpen met een sterkere voeding. Dat al geprobeerd?

• Vizsuall
Vandaag de nieuwe dongle en app geïnstalleerd. De accu kreeg ik al niet gekoppeld en na het invullen van wifi kreeg ik steeds een foutmelding. Nadat ik er op een gegeven moment helemaal klaar mee was de app afgesloten en later weer geprobeerd. Blijkbaar was er achter de schermen al wel wat in gang gezet want mijn accu stond er 'gewoon' tussen. Vervolgens in een keer de dongle geïnstalleerd en los van wat bugs ging de accu ontladen voor nul op de meter. Want ik gebruik hem zelf ook voor eigen verbruik. Helaas ontlaad mijn accu standaard zo'n 400-600w teveel.
Contact gezocht met Zinvolt en deze heeft de firmware geüpdate van de dongle. Maar helaas.. het standaard laden en ontladen gaat vooralsnog echt niet goed.
Aan de stroommeter zou het niet moeten liggen, deze is donderdag vervangen.
Dit weekend maar eens in de gaten houden en maandag maar eens een mail dichten naar Zinvolt waar ik tegenaan loop.. Ik hoop echt heel erg dat de app binnen zeer korte tijd voor iedereen werkbaar is.

• Wil.B
Voogel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij werkte het pas toen ik “mijn locatie” had aangezet. Geen iedereen waarom dat moet maar heb het vaker gelezen dat dit het probleem oploste.

• Voogel
macaidwin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, wel ontvangen. Maar las hier ergens in het forum dat iemand z'n problemen met de dongel had verholpen met een sterkere voeding. Dat al geprobeerd?
Ja dat is dus het rare want dit was juist met een usb voeding er aan.

Mn telefoon ziet de dongle want hij staat als verbonden in mn bluetooth lijst, alleen blijft de app volhouden dat er niks is gevonden.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-02 15:25
Mijn nwe dongle werkt.....maar de app is volkomen van t padje.
Homey monitoring werkt ok.
Aansturing door Frank Energie aangezet.
Afwachten of dit goed werkt.

• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-03 16:51
Nieuwe dongle in 2 dagen thuis helemaal super. Ik denk spanning erop en aanmelden op de app. Niet dus de app kan hem niet vinden via BT. Pas toen ik hem op de P1 poort aansloot wel (paarse LED). Verder ging de installatie prima eerst alles uit de oude APP afgekoppeld. Ik zie alleen niet meer wat mij meter registreert aan verbruik of teruglevering. Maar hij staat nu nog standby ondanks ik al wel 1500Watt teruglever momenteel. Even afwachten maar....

Inmiddels wat langer gemonitord. De waardes in de app worden heel traag geupdate en kloppen dan ook niet wat ik live via mijn Domoticz zie. De dongle krijgt precies dezelfde data. Vaak geeft de dongle ook aan offline te zijn terwijl het ledje continu groen blijft branden. Ik wordt er nu wel een beetje kriegel van omdat voor al dit alles ik een goed werkend systeem had. De dongle inmiddels ook via de USB-C voorzien van voeding maar maakt geen verschil

[ Voor 33% gewijzigd door Sathopper op 28-02-2026 17:47 ]

• Voogel
Sathopper schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:57:
Nieuwe dongle in 2 dagen thuis helemaal super. Ik denk spanning erop en aanmelden op de app. Niet dus de app kan hem niet vinden via BT. Pas toen ik hem op de P1 poort aansloot wel (paarse LED).
Aha, ik probeerde hem ook te koppelen zonder dat de dongel in de P1 poort zat maar dat werkt dus blijkbaar niet.

• Nibblebit

Nibblebit

@ZinVolt en anderen: Hieronder mijn ervaringen met de nieuwe Zinvolt P1 dongle.

Aansluiten/koppelen: Ik heb thuis een KAIFA E0025 elektriciteitsmeter. De Zinvolt P1 dongle (wat eigenlijk een AECC dongle is) rechtstreeks aangesloten op de meter en proberen te koppelen in de Zinvolt app. Dit faalde telkens weer (probeerde het wel) dus maar eens spanning op de dongle gezet en bingo, meteen kunnen koppelen. De AlphaESS dongle had een door Tuya ontwikkelde low power CBU WiFi en BLE module (piekstroom tot ~300mA), de Zinvolt dongle een ESPs3-32e Wifi en BLE module (piekstroom ~379mA). Volgens de Nederlandse P1 standaard kan de P1 poort op de elektriciteitsmeter maximaal ~250mA leveren. Kortom wil je koppelen succesvol laten verlopen incl. stabiele verbinding, dan is een externe spanningsbron op de Zinvolt P1 dongle sterk aan te bevelen.

Elektriciteits data: De dongle is nu aangesloten op een HomeWizard P1 hub die voorzien is van een spanningsbron die ook voldoende stroom kan leveren, so far so good. Het leuke van de Zinvolt dongle is dat deze is voorzien van een lokale API. Door het IP-adres van de dongle in de browser in te typen, retourneerd de dongle een JSON bericht met (voor de dongle) actuele data, nice want dat maakt het vergelijken met de Zinvolt app ook wat makkelijker, je meet immers vanuit dezelfde bron. Goed nieuws, de P1 meter loopt redelijk gelijk met de elektriciteitswaarde op de meter en komt volledig overeen met de andere meter op de P1 poort. De P1 data wordt nu iedere 10 seconden naar de cloud gestuurd (dat is binnen de aanbeveling/limiet van cloud providers qua update frequentie) en vanuit de cloud terug naar de Zinvolt app (en de Zinvolt VT1000) - hier gaat het echter hopeloos mis. De elektriciteismeter geeft een waarde van -45W, de Zinvolt dongle lokaal -45W maar de Zinvolt app 199W. Dit hoeft niet direct aan de app te liggen maar aan de data die de app dan weer verkrijgt uit de cloud. Dit is meteen ook de zwakke schakel - waar ligt de fout? Voorheen werd gebruik gemaakt van de Tuya IoT cloud (AWS-DE) maar nu de AECC IoT cloud (Alibaba-US), Vooral van dat laatste vind ik in het kader van de Europeese AVG richtlijnen wel weer wat van...

Slimme modus: Ik had deze graag op dynamisch gezien, dus laag percentage gezet op 10% en hoog percentage op 97%. Vervolgens wanneer prijs >= 97% Terugleveren, wanneer prijs <=10% Opladen >> Wijzigingen opslaan en ik kom terug in het scherm met te selecteren Slimme modi. Ik klik weer op Dynamische settings en oeps, Wanneer prijs >=97% staat weer op Opladen ipv de door mij ingestelde Ontladen. Een productieacceptatietest vanuit de programmeurs had deze bug natuurlijk gewoon moeten ontdekken.

Overigens, nu ik er zo over nadenk... met mijn mobiel op 5G (WiFi uitgeschakeld) update de Zinvolt app iedere 3 seconden het wattage. Zit er een algoritme achter wat de zo gewenste hoge update frequentie simuleert? De data komt immers niet van mijn lokale netwerk en de update naar de cloud is iedere 10 seconden :?

Overigens nog een laatste bevinding en dan ga ik weer wat anders doen. Iedere seconde doet de dongle een MDNS broadcast dit is rete inefficient omdat het vragende device (de dongle) het antwoord met een TTL tussen 60 tot 4500 seconden zou moeten cachen en de software het resultaat kan uitlezen. (MDNS kan apparaten zoals Shelly plugs detecteren zodat deze binnen software ingezet kunnen worden. Vooralsnog is deze optie in de Zinvolt app niet aanwezig geloof ik).

[ Voor 12% gewijzigd door Nibblebit op 01-03-2026 12:05 ]

• IloveMyHenB
Ik zag trouwens vandaag in de app (blijkbaar een update gehad) dat in de modus "Aangepast" je bij "Opladen" nu een vinkje hebt staan "laden vanuit het net toestaan" dat standaard uit staat.

Ik ga ervan uit dat de batterij dus alleen van het overschot van de zonnepanelen oplaadt als je overdag "opladen" hebt aanstaan zonder vinkje terwijl als je tussen 02:00 - 04:00 opladen hebt aanstaan met vinkje hij wel vanuit het net gaat laden.

Wat mij betreft een stap in de goede richting. Ik ga deze uitproberen.

• macaidwin
IloveMyHenB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:10:
Ik zag trouwens vandaag in de app (blijkbaar een update gehad) dat in de modus "Aangepast" je bij "Opladen" nu een vinkje hebt staan "laden vanuit het net toestaan" dat standaard uit staat.

Ik ga ervan uit dat de batterij dus alleen van het overschot van de zonnepanelen oplaadt als je overdag "opladen" hebt aanstaan zonder vinkje terwijl als je tussen 02:00 - 04:00 opladen hebt aanstaan met vinkje hij wel vanuit het net gaat laden.

Wat mij betreft een stap in de goede richting. Ik ga deze uitproberen.
Zoiets had de oude app ook, maar ik meen dat dat alleen met de eventuele direct aangesloten zonnepanelen werkt, niet met een overschot dat de p1 meter ziet.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste