'Eigen' servers wel, begreep ik. Of die in Europa staan of blijven staan weet ik niet.thewhi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:05:
[...]
dank, en enig idee of die dan ook via een eigen / europese server gaat werken?
Er zijn twee mogelijkheden om er te komen: In het thuisscherm klikkenop Batterij (bij het plaatje van de VitaPower) en dan onderaan de pagina "Meer details". Of in het thuisscherm het middelste van de drie icoontjes (tussen home en profiel), vervolgens op Thuisbatterij en onderaan "Meer details". Op een accu klikken en bij BMS vind je de SOC.Wil.B schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:56:
[...]
...en de lading per accu is ook niet meer in te zien.
Waar ik op hoop is een lokale aansturing van de batterij, niet via een duits datacenter van microslop of Alibaba Cloud Computing in China om je eigen gegevens via de API van AlphaESS weer terug te kunnen lezen. Die omwegen zijn ten tijde van crisis niet bepaalt ok voor de continuiteit. Bovendien is de interval van de P1 meter (15 sec.) via de cloud ook een steeds een bottleneck. Wat mij betreft niet ok dat een verkopende partij het alleenheerschappij over jouw apparatuur heeft. Dat moet op basis van zelfbeschikking (wat een mensenrecht is maar ook van toepassing zou moeten zijn op eigen apparatuur die je hebt aangekocht)
[ Voor 14% gewijzigd door Nibblebit op 17-01-2026 12:13 ]
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
De updates vanaf de P1 meter zouden vaker verstuurd worden alsook de snelheid waarmee de omvormer kan schakelen. Volgens mij was er wel een nieuwe P1 meter benodigd hiervoor.
Weten jullie of dat Shelly nu het alternatief zou moeten zijn voor de huidige P1 meter of moet deze nog komen?
Is de update al gedaan voor de omvormer?
Communicatie is er nauwelijks dus vraag me af of we de “grote” update al hebben gehad of dat die nog moet komen?
Weten jullie of dat Shelly nu het alternatief zou moeten zijn voor de huidige P1 meter of moet deze nog komen?
Is de update al gedaan voor de omvormer?
Communicatie is er nauwelijks dus vraag me af of we de “grote” update al hebben gehad of dat die nog moet komen?
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates
Hier geloof ik persoonlijk niet zo gek veel van, want dan zouden ze ook de EMS moeten gaan aanpassen specifiek voor de Nederlandse markt...macaidwin schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:00:
[...]
Geef ze nog wat tijd, ze komen binnenkort met een hele eigen app. Dit is nog steeds een voortzetting van alphaess software.
7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896
Ik zie helaas ook nog weinig verandering bij de nieuwe APP versie. Dynamisch laden/ontladen op basis van de beursprijs gebeurt nog altijd niet binnen de gedefinieerde lijntjes. De energiestroom van en naar het grid lijkt soms omgekeerd. Vooralsnog hebben de NL programmeurs alleen een herschikking van de gegevens gedaan en wat grafische elementen toegevoegd (overigens niet ten goede van de overzichtelijkheid), jammer dat het focus niet op functionaliteit en testen ligt.
1.032 voor de omvormer en idd ook voor EMS nieuwe versie naar 1.01.48.
Beetje te vroeg om echt te zeggen dat dit door de update komt maar ik zie wel het volgende in m'n HA data. Het lijkt er op dat de accu sneller van 0 naar de max gaat bij terugleveren.
07:45:15 0 Watt
07:47:55 -2000 Watt
--------
00:02:40 voor BMS update
15:45:22 0 Watt
15:46:32 -2000 Watt
--------
00:01:10 na BMS update
07:45:15 0 Watt
07:47:55 -2000 Watt
--------
00:02:40 voor BMS update
15:45:22 0 Watt
15:46:32 -2000 Watt
--------
00:01:10 na BMS update
Ik heb gisteravond de updates toegepast. En, toeval of niet, opeens ging ie vannacht vanaf 2u volle bak laden tot 100%, om vervolgens weer te gaan terugleveren.
Afgelopen 1 a 2 weken is de batterij wel eens volledig geladen geweest op de P1 manier, dus ik ben wat verrast.
Nog meer die dit hebben na de update?
Ik heb maar even van modus gewisseld en weer terug, wie weet doet dat nog wat, na komende nacht eens terugkijken.
Afgelopen 1 a 2 weken is de batterij wel eens volledig geladen geweest op de P1 manier, dus ik ben wat verrast.
Ik heb maar even van modus gewisseld en weer terug, wie weet doet dat nog wat, na komende nacht eens terugkijken.
Hier ook vanaf 2:00 uurvolle bak laden.Ik hooptenog dat dit eenmalig ter kalibratoe van de nieuwe s/w zou zijn maar weet intussen beter ( zie verderop)
[ Voor 235% gewijzigd door erwindob op 21-01-2026 13:02 ]
Gisteren ook de updates gedaan. Hier is de Zinvolt niet spontaan gaan laden.Fioravanti schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:22:
Ik heb gisteravond de updates toegepast. En, toeval of niet, opeens ging ie vannacht vanaf 2u volle bak laden tot 100%, om vervolgens weer te gaan terugleveren.
Ik heb maar even van modus gewisseld en weer terug, wie weet doet dat nog wat, na komende nacht wens terugkijken.
Misschien snap ik het niet maar mijn batterij is aan het ontladen terwijl de prijs in het gebied tussen de rode en groene lijn zit. Voor dit deel heb ik geen actie voor de batterij gedefinieerd (Normale prijsstrategie Geen). Doe ik iets fout? Bovendien gaat de gele energiestroom lijn nog naar de verkeerde kant als ik even niet meer teruglever omdat er een waterkoker aan staat.
Dit lijkt een soort standaard modus te zijn als hij geen schema actief heeft. Hij doet dit bij mij ook als ik vaste tijden voor laden/ontladen heb ingesteld en hij tussen die periodes in zit. Dat is altijd 200W. Blijkbaar doet hij dat bij dynamische instelling zoals bij jou ook.Nibblebit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:04:
Misschien snap ik het niet maar mijn batterij is aan het ontladen terwijl de prijs in het gebied tussen de rode en groene lijn zit. Voor dit deel heb ik geen actie voor de batterij gedefinieerd (Normale prijsstrategie Geen). Doe ik iets fout? Bovendien gaat de gele energiestroom lijn nog naar de verkeerde kant als ik even niet meer teruglever omdat er een waterkoker aan staat.
[Afbeelding]
@FlippieAI Thnx, ja dat is natuurlijk niet ok, ik wil dat de batterij dan "rust". Op dit moment lever ik 1.7kW terug aan het net maar de energie stroom op de homepage (animatie) gaat vanaf het net mijn huis in... ik snap het niet, dit test je toch voordat je het uitrolt?
[ Voor 5% gewijzigd door Nibblebit op 20-01-2026 15:55 ]
Als je voor de normale prijsstrategie opladen tot maximaal een laag percentage of bijv. maximaal 20W instelt doet ie dat niet meer of maar weinig. Mijne doet dat ook inderdaad.Nibblebit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:04:
[Afbeelding]
Ok, ik heb de drempelwaarden even verzet en zie nu toch wel een hele verbetering, fijn! Ben nu wel even aan het terugleveren aan het net maar de gele lijn loopt nog naar het huis ipv naar het grid. Hoe dan ook toch een verbetering met de slimme modus!! Thnx!
Hier gisteren ook de update gedaan en vannacht uit zichzelf de accu helemaal volgeladen. Hoop niet dat dit vaker gaat gebeuren.
Ik heb de laatste tijd de perikelen gelezen van medegebruikers en ik heb helemaal geen issues ervaren met vreemd gedrag of iets dergelijks. Mag hopen dat dat nu niet begint want dan heb ik spijt van de updates.
Ik heb de laatste tijd de perikelen gelezen van medegebruikers en ik heb helemaal geen issues ervaren met vreemd gedrag of iets dergelijks. Mag hopen dat dat nu niet begint want dan heb ik spijt van de updates.
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates
Afgelopen nacht weer, zie ik....
@Fioravanti wat vreemd. Het is ook raar dat het zo random lijkt. De meeste problemen gaan (gelukkig) aan mij voorbij maar ik snap niet hoe het kan dat identieke aparaten ander gedrag vertonen na een update. Ik zie bij mij totaal geen verschil na de update.
Ik gebruik alleen de eigen verbruik modus, waar bij ik eventueel de P1 dongle fop met de P1 simulator.
Ik hoop nog steeds dat er een hele simpele 'local control' modus wordt geimplementeerd waarbij je zelf de regie hebt en een vermogens setpoint (+ =laden, - = ontladen, 0=idle) direct naar de unit kunt sturen. De Zinvolt hoeft dan alleen maar de SOC te bewaken. Dat hele regelalgoritme via de cloud schrap ik liever ten behoeve van een eigen (Home Assistant) implementatie.
Ik gebruik alleen de eigen verbruik modus, waar bij ik eventueel de P1 dongle fop met de P1 simulator.
Ik hoop nog steeds dat er een hele simpele 'local control' modus wordt geimplementeerd waarbij je zelf de regie hebt en een vermogens setpoint (+ =laden, - = ontladen, 0=idle) direct naar de unit kunt sturen. De Zinvolt hoeft dan alleen maar de SOC te bewaken. Dat hele regelalgoritme via de cloud schrap ik liever ten behoeve van een eigen (Home Assistant) implementatie.
Ik zou even contact opnemen met zinvolt. Stuur het serienummer van het apparaat mee, dan lezen ze hem op afstand uit.dennisfr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:06:
@Fioravanti wat vreemd. Het is ook raar dat het zo random lijkt. De meeste problemen gaan (gelukkig) aan mij voorbij maar ik snap niet hoe het kan dat identieke aparaten ander gedrag vertonen na een update. Ik zie bij mij totaal geen verschil na de update.
Ik heb nu wat meer tijd gelaten tussen het heen en terugzetten van de modus. Misschien een Cloud Sync iets? Zou straks nog in HA kunnen kijken of ik de AlphaEss integratie iets te vinden is welke modus gekoppeld staat.
Mocht het vannacht weer optreden, zal ik met ze mailen. Daar heb ik alleen maar positieve ervaringen mee, net als het product zelf. Dit is alleen wel wat maf zo.
Mocht het vannacht weer optreden, zal ik met ze mailen. Daar heb ik alleen maar positieve ervaringen mee, net als het product zelf. Dit is alleen wel wat maf zo.
Nee, je doet niets fout voor zover ik weet, want ik heb dus ook exact dit probleem dat hij met 200w blijft ontladen als je verwacht dat hij niets doet. Ik heb dit al gemeld bij support, als meer mensen dit doen wordt het hopelijk snel gefixed.Nibblebit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:04:
Misschien snap ik het niet maar mijn batterij is aan het ontladen terwijl de prijs in het gebied tussen de rode en groene lijn zit. Voor dit deel heb ik geen actie voor de batterij gedefinieerd (Normale prijsstrategie Geen). Doe ik iets fout?
thx voor de tip, nu ook ingesteld. ontladen met 0w en min soc 95%.macaidwin schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:05:
[...]
Als je voor de normale prijsstrategie opladen tot maximaal een laag percentage of bijv. maximaal 20W instelt doet ie dat niet meer of maar weinig. Mijne doet dat ook inderdaad.
ik ben best tevreden over de de zinvolt batterij, ook de rendementen boven de 800 Watt laden/ontladen zijn dikke Prima. Nu zou ik echter ook een batterij voor de deellast (lagere belasting) willen plaatsen. Heeft iemand goede ervaringen met batterijen met een kleinere omvormer (en dus vermoedelijk hogere efficiency) bij lagere belasting?
/f/image/FXzSI9OsHrCmL1pkc6thcuPS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l2LmhWTkiVkqmBnmKnb6Lmob.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan de P1 meter vervangen door een Shelly meter! Ik heb nog niet getest of je dan wel elke seconde data krijgt maar het is wel interessant!
[ Voor 28% gewijzigd door Voogel op 21-01-2026 12:53 ]
Bij mij ook voor de 2e dag op rij 's nachts vanaf 2:00 uur volle bak laden
Kijk dit ziet er al veel beter uit! Rustig laad en ontlaad patroon (met nog wel een klein pukkeltje laden na ontladen (of ontladen na laden), maar dat is verwaarloosbaar vind ik. Met dank aan de tip van @macaidwin
Reactie van zinvolt op mijn mail.
Beste Erwin,
Dank voor je aanvulling, dit is een belangrijke nuance.
Je hebt gelijk: het gedrag dat je ziet hangt samen met het rechttrekken (herkalibreren) van de SOC. Dat mechanisme is bedoeld om afwijkingen in de geschatte laadstatus te corrigeren, maar op dit moment wordt die correctie te vaak en te agressief uitgevoerd. Daardoor kan het systeem ’s nachts onterecht besluiten om met hoog vermogen door te laden tot 100%, ook terwijl P1 / eigen gebruik is ingesteld.
Dat dit nu meerdere nachten achter elkaar gebeurt, bevestigt dat de drempels en timing van deze SOC-correctie niet goed staan. Dit is precies het punt waar nu aan gewerkt wordt: de correctie moet veel minder frequent plaatsvinden en niet op een vast, ongunstig tijdstip zoals rond 02:00 uur.
Het is dus niet de bedoeling dat de batterij dagelijks of structureel naar 100% wordt gedwongen. Je signaal sluit aan bij wat we breder zien en helpt om dit gericht aan te scherpen in de software.
Beste Erwin,
Je hebt gelijk: het gedrag dat je ziet hangt samen met het rechttrekken (herkalibreren) van de SOC. Dat mechanisme is bedoeld om afwijkingen in de geschatte laadstatus te corrigeren, maar op dit moment wordt die correctie te vaak en te agressief uitgevoerd. Daardoor kan het systeem ’s nachts onterecht besluiten om met hoog vermogen door te laden tot 100%, ook terwijl P1 / eigen gebruik is ingesteld.
Dat dit nu meerdere nachten achter elkaar gebeurt, bevestigt dat de drempels en timing van deze SOC-correctie niet goed staan. Dit is precies het punt waar nu aan gewerkt wordt: de correctie moet veel minder frequent plaatsvinden en niet op een vast, ongunstig tijdstip zoals rond 02:00 uur.
Het is dus niet de bedoeling dat de batterij dagelijks of structureel naar 100% wordt gedwongen. Je signaal sluit aan bij wat we breder zien en helpt om dit gericht aan te scherpen in de software.
Fijn dat je hebt gemaild. Heeft denk ik geen zin dat anderen er ook achteraan mailen?
Duidelijk, beetje te vroeg in de app gezet dus.Hoewel de optie in de app inmiddels zichtbaar is, is de Shelly-energiemeter op dit moment nog niet daadwerkelijk compatibel met het ZinVolt-systeem. De koppeling staat technisch nog niet volledig open aan onze kant. Daardoor blijft de app de Shelly Pro EM als offline zien, ook al werkt deze lokaal en in de Shelly-omgeving zelf correct.
De zichtbare optie in de app is alvast voorbereid op toekomstige ondersteuning, maar functioneert nu nog niet actief. Dit ligt dus niet aan jouw configuratie, netwerk of Shelly-instellingen.
Voor nu blijft de bijgeleverde P1/Tuya-meter de enige ondersteunde meetbron voor correcte aansturing van laden en ontladen. Zodra Shelly officieel wordt ondersteund, communiceren we dat expliciet en komt daar ook duidelijke documentatie bij.
De nieuwe app lijkt toch al een beetje een haastklus: mijn homescreen wisselt ook tussen het normale scherm (met het huis op de.achtergrond) en een andere met paarse accenten en minder informatie. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer dat gebeurt. Het lijkt iets met de standby mode te maken te hebben.Voogel schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:18:
[...]
Duidelijk, beetje te vroeg in de app gezet dus.
Mijn ervaring is dat wanneer Eva (ik blijf Eva zeggen) in off-grid/off-line modus gaat je alleen een zonnepaneel en de Zinvolt unit ziet afgebeeld. Met daaronder het woord “Belasting”. Geen idee wat dat moet voorstellen.dennisfr schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:18:
[...]
De nieuwe app lijkt toch al een beetje een haastklus: mijn homescreen wisselt ook tussen het normale scherm (met het huis op de.achtergrond) en een andere met paarse accenten en minder informatie. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer dat gebeurt. Het lijkt iets met de standby mode te maken te hebben.
Wanneer Eva actief aan het laden of ontladen is zie je het huis met daarin de actief gemeten stromen.
Na de update hier ook al 2x het volledig opladen gestart om 2uur nachts. Staat in P1 mode. De nieuwe App vind ik een achteruitgang ook kan ik de status van de losse mates niet meer zien (of kan dit nog wel?)erwindob schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:12:
Reactie van zinvolt op mijn mail.
Beste Erwin,
Tot de update werkte alles naar tevredenheid.
Dank je voor de bevestiging: Dat idee had ik al, maar ik wist het niet zeker. Die wijziging had voor mij niet gehoeven…Wil.B schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:30:
[...]
Mijn ervaring is dat wanneer Eva (ik blijf Eva zeggen) in off-grid/off-line modus gaat je alleen een zonnepaneel en de Zinvolt unit ziet afgebeeld. Met daaronder het woord “Belasting”. Geen idee wat dat moet voorstellen.
Wanneer Eva actief aan het laden of ontladen is zie je het huis met daarin de actief gemeten stromen.
Was het al bijna weer vergeten, maar ik heb er hier ook nog een HW smartplug tussen zitten. Vanmiddag eens kijken of ik daar dan maar een tijdelijke automatisering op zet. Dan zet ik die plug uit tussen 2 en 7, totdat de software gefixt is.
Had nog geprobeerd dit met een Aangepaste modus te doen (200W laden). Maar die negeert ie ook gewoon momenteel.
Had nog geprobeerd dit met een Aangepaste modus te doen (200W laden). Maar die negeert ie ook gewoon momenteel.
Nu al voor de 3de keer om 2 uur in de nacht op gaan laden naar 100%. Ben er eerst klaar mee en heb hem uitgezet tot er een oplossing is 😟
[ Voor 56% gewijzigd door Sathopper op 23-01-2026 08:19 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]
Het is wat dubbel IMO. Het zijn niet de duurste uren om te laden, en je kan terugleveren op een relatief duur moment (7u-10u). In geval van 1+5 tenminste.Sathopper schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:15:
Nu al voor de 3de keer om 2 uur in de nacht op gaan laden naar 100%. Ben er eerst klaar mee en heb hem uitgezet tot er een oplossing is 😟[Afbeelding]
Aan de andere kant; daar wil ik dan wel zelf voor kiezen, en daar wringt het nu. Calibreren prima, maar dat hoeft uiteraard ook niet elke dag.
Ik ga vanmiddag de smartplug automatiseren, dat ie uitspringt als er snachts tussen 1 en 2 meer dan 1000W geladen wordt, om weer wakker te worden om 8u. Al weet ik niet of het dan alsnog wil gaan calibreren..
is er iemand die dit herkent?
/f/image/7iHBEJtWxeVYk7UymDcf0mcD.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem gisteravond wat langer dan de bedoeling was in eigen verbruik laten staan zodat hij uiteindelijk zelf stopte op 10 %. (allez, respectievelijk 4½, 12 en 13%)
Maar als ik nu de app open springt hij binnen de seconde naar dit scherm, en daar kan ik hélemaal niks .
Hij beweert ook de paar watt die mijn rechtstreeks ingeplugde paneeltjes zo vroeg leveren naar het huis door te sturen, maar de homewizard socket die daartussen zit duidt gewoon 0 aan. Echt goed in de war dus.
Maar weer eens naar boven en uit- en weer aan geschakeld. Na een wat vreemde start, eerst laden uit de paneeltjes en daarna ineens die paneeltjesopbrengst direct naar het net (te zien op het schermpje van de module) draait de boel nu ook in de app gelukkig weer normaal. en heb ik hem in mijn aangepaste modus kunnen zetten (0W ontladen dus effectief los van het huis, kan alleen nog laden uit de paneeltjes)
in dit nieuwe homescherm (vind dit nog steeds niet duidelijker dan dat oude schematische) zit trouwens nog een slordig foutje,
:strip_exif()/f/image/7F6MQihlOBOwSpv7lLH4ji3W.png?f=user_large)
Ik haal wel degelijk 400 W binnen(oranje pijltje naast de cijfertjes OK) maar in dat draadje tussen net en huis is het groen in de richting van het net en is het dus net of ik teruglever.
Wie heeft trouwens om dat onoverzichtelijke huisje gevraagd? Homewizard vond dat ook al nodig, maar gelukkig zit daar dan een knopje aan dat je dat uit kunt zetten.
/f/image/7iHBEJtWxeVYk7UymDcf0mcD.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem gisteravond wat langer dan de bedoeling was in eigen verbruik laten staan zodat hij uiteindelijk zelf stopte op 10 %. (allez, respectievelijk 4½, 12 en 13%)
Maar als ik nu de app open springt hij binnen de seconde naar dit scherm, en daar kan ik hélemaal niks .
Hij beweert ook de paar watt die mijn rechtstreeks ingeplugde paneeltjes zo vroeg leveren naar het huis door te sturen, maar de homewizard socket die daartussen zit duidt gewoon 0 aan. Echt goed in de war dus.
Maar weer eens naar boven en uit- en weer aan geschakeld. Na een wat vreemde start, eerst laden uit de paneeltjes en daarna ineens die paneeltjesopbrengst direct naar het net (te zien op het schermpje van de module) draait de boel nu ook in de app gelukkig weer normaal. en heb ik hem in mijn aangepaste modus kunnen zetten (0W ontladen dus effectief los van het huis, kan alleen nog laden uit de paneeltjes)
in dit nieuwe homescherm (vind dit nog steeds niet duidelijker dan dat oude schematische) zit trouwens nog een slordig foutje,
:strip_exif()/f/image/7F6MQihlOBOwSpv7lLH4ji3W.png?f=user_large)
Ik haal wel degelijk 400 W binnen(oranje pijltje naast de cijfertjes OK) maar in dat draadje tussen net en huis is het groen in de richting van het net en is het dus net of ik teruglever.
Wie heeft trouwens om dat onoverzichtelijke huisje gevraagd? Homewizard vond dat ook al nodig, maar gelukkig zit daar dan een knopje aan dat je dat uit kunt zetten.
@Jan VLD Bij mij verschijnt dat scherm ook als de batterij een tijdje niets te doen heeft vanwege het gekozen scenario, dat vind ik helemaal prima alleen heb ik mijn zonnepanelen nog niet aangesloten op de batterij dus het is niet nuttig om het te tonen. Desondanks,.. als je op het radartje rechtsboven klikt kun je bij Systeemmodus een ander scenario kiezen, na een tijdje (want alles verloopt via omwegen in de cloud) springt de batterij dan uit de slaapmodus, dat kan een minuut duren.
Maar inderdaad het huisje heeft duidelijk perspectivische vertekening (verdwijnpunten lopen niet goed dus het muurtje met het raampje staat niet 90 graden op de andere muur), als je niet kunt tekenen hou het dan bij het rondje met energiestromen, daar klopte alles tenminste
Maar inderdaad het huisje heeft duidelijk perspectivische vertekening (verdwijnpunten lopen niet goed dus het muurtje met het raampje staat niet 90 graden op de andere muur), als je niet kunt tekenen hou het dan bij het rondje met energiestromen, daar klopte alles tenminste
[ Voor 22% gewijzigd door Nibblebit op 23-01-2026 11:13 ]
Ook als je wel kunt tekenen is dit niet helderder. Als je het logisch houdt staat dat huis centraal, en nu is het net of die panelen centraal staan. Zoiets is schematisch met een paar icoontjes altijd helderder.Nibblebit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:25:
als je niet kunt tekenen hou het dan bij het rondje met energiestromen, daar klopte alles tenminste
Mijn hele leven gold: if it works, don't F*** with it,
Ter eventuele voorbereiding om mijn zonnepanelen in het voorjaar aan te sluiten op de VitaPower (einde saldering 2027) bedacht ik mij dat de microinverters van de zonnepanelen nu zelf ook kunnen dimmen als er te veel energie naar het net gaat. Dus zolang het huis (en de batterij) energie nodig hebben, zullen de zonnepanelen vol actief zijn. Vraag mij eigenlijk af of ik de panelen dan wel rechtstreeks moet aansluiten op de VitaPower, de batterij kan het dimmen van de zonnepanelen ook tegenwerken als deze op Eigen verbruik staat en er is tijdelijk een waterkoker actief. Ik denk dat de slimme meter simulatie in combinatie met Home Assistant dan de beste oplossing is - het is de enige manier om geautomatiseerd controle te hebben over de VitaPower.
Afgelopen week contact gehad met Zinvolt vwb het ongepland laden in de nacht. Zij gaven aan dat dit opgelost moet worden met een update en dat ze daar hard voor aan het werk waren.
Gisteren is er bij mij een update geweest en zojuist zie ik dat er vannacht niet meer is geladen. Fijn dat het snel is opgelost. Hopelijk heeft de rest dezelfde ervaring.
Gisteren is er bij mij een update geweest en zojuist zie ik dat er vannacht niet meer is geladen. Fijn dat het snel is opgelost. Hopelijk heeft de rest dezelfde ervaring.
Op welke versies draai jij nu? Hier nog geen verschil, maar ook geen updates beschikbaar.Wil.B schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:42:
Afgelopen week contact gehad met Zinvolt vwb het ongepland laden in de nacht. Zij gaven aan dat dit opgelost moet worden met een update en dat ze daar hard voor aan het werk waren.
Hebben ze het specifiek naar jouw SN gepusht?
Nu je erom vraagt ben ik beter gaan kijken. Er werd een update gepusht voor de applicatie. De huidige versie daarvan is nu 4.0.1Fioravanti schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:07:
[...]
Op welke versies draai jij nu? Hier nog geen verschil, maar ook geen updates beschikbaar.
Hebben ze het specifiek naar jouw SN gepusht?
Ik zie nu ook dat ze de EMS update hebben teruggedraaid van V1.01.48 naar V1.01.43. Dus ik denk eerder dat het hiermee te maken heeft omdat ik in de vorige versie geen last had van ongewenst laadgedrag. 🤔
Bij mij blijft de EMS op versie V1.01.48 en geeft hij geen up down grades aanWil.B schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:24:
[...]
Nu je erom vraagt ben ik beter gaan kijken. Er werd een update gepusht voor de applicatie. De huidige versie daarvan is nu 4.0.1
Ik zie nu ook dat ze de EMS update hebben teruggedraaid van V1.01.48 naar V1.01.43. Dus ik denk eerder dat het hiermee te maken heeft omdat ik in de vorige versie geen last had van ongewenst laadgedrag. 🤔
Ik zit ineens op V1.01.49ABUSathopper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:21:
[...]
Bij mij blijft de EMS op versie V1.01.48 en geeft hij geen up down grades aan
Bijzonder dat er zoveel verschillen zijn in versies.
Ik zit nog steeds vast op .48 misschien testen ze de nieuwe versie op een kleine groep.Rene Artois schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik zit ineens op V1.01.49ABU
Dank voor de handleiding, even naar snelladen schakelen via die weg helpt. inderdaad.Nibblebit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:25:
@Jan VLD Bij mij verschijnt dat scherm ook als de batterij een tijdje niets te doen heeft vanwege het gekozen scenario, dat vind ik helemaal prima alleen heb ik mijn zonnepanelen nog niet aangesloten op de batterij dus het is niet nuttig om het te tonen. Desondanks,.. als je op het radartje rechtsboven klikt kun je bij Systeemmodus een ander scenario kiezen, na een tijdje (want alles verloopt via omwegen in de cloud) springt de batterij dan uit de slaapmodus, dat kan een minuut duren.
Maar wat een rompslomp allemaal. Leren die mensen die dit maken niet meer dat aloude ingenieurs-adagium op hun stage-adressen?
IF IT WORKS, DON'T F*** WITH IT !!!
V1.01.45E hierRene Artois schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik zit ineens op V1.01.49ABU
Eens,.. de oude app was qua werking en UI inzichtelijker. Als er van daaruit meer focus was geweest op de juiste werking, dan hadden we er veel meer aan. Het lijkt wel een SDK van AlphaESS waar mee wordt gespeeld.
Afgelopen nacht heeft de automatisering gedraaid. Stekker gaat goed uit en aan, maar de Zinvolt bleef niet aan, misschien omdat deze 9% was?Fioravanti schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:38:
[...]
Ik ga vanmiddag de smartplug automatiseren, dat ie uitspringt als er snachts tussen 1 en 2 meer dan 1000W geladen wordt, om weer wakker te worden om 8u. Al weet ik niet of het dan alsnog wil gaan calibreren..
Ik weet niet of het nou zo goed is om de VitaPower zo uit/aan te zetten. Een powerknop op de VitaPower is misschien niet hetzelfde als keihard de stekker er als het ware uit trekken.
Hier wordt ondertussen doorgemodderd met de software, het lijkt wel of de tijdperiode waarover de grenswaarden worden bepaald te klein zijn, dit is ook zo rond 02:00 maar ontladen is dan met 5 a 10 W. Dit zijn denk ik eerder firmware issues dan app gerelateerde problemen.
Hier wordt ondertussen doorgemodderd met de software, het lijkt wel of de tijdperiode waarover de grenswaarden worden bepaald te klein zijn, dit is ook zo rond 02:00 maar ontladen is dan met 5 a 10 W. Dit zijn denk ik eerder firmware issues dan app gerelateerde problemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Nibblebit op 27-01-2026 08:23 ]
Even los van de software foutjes, vind ik een verschil van minder dan 6 cent tussen opladen en ontladen te weinig om daar de accu's voor te belasten. De grenzen staan bij mij nu op 7% en 97%. Daar kan zinvolt natuurlijk niks aan doen, dat zijn de stroomprijzen op dit moment. Maar je accu slijt wel.
Ik reken met 6 cent cycle cost + een verlies van 25% roundtrip en dan kom ik op 13 cent break even... helaas komt zo'n groot prijs verschil niet zo heel vaak voor.macaidwin schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:29:
Even los van de software foutjes, vind ik een verschil van minder dan 6 cent tussen opladen en ontladen te weinig om daar de accu's voor te belasten.
Ik zit nu in een keer op v1.01 49BBU
Verder lijkt de Eva wel goed te werken. Ik heb hem nu ingesteld op 80 en 20 procent mbt dynamisch contract.
Verder lijkt de Eva wel goed te werken. Ik heb hem nu ingesteld op 80 en 20 procent mbt dynamisch contract.
Klopt ook, ik had zo'n berekening gemaakt op jeroen.nl dus 6 cent verschil is eigenlijk ook te weinig. Met meer zon komt het verschil wel vaker voor. Maar je accu laten laden en ontladen met een paar cent verschil is eigenlijk niet zo zinvol. Hem helemaal niets laten doen voor langere tijd voelt ook niet goed.Voogel schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:33:
[...]
Ik reken met 6 cent cycle cost + een verlies van 25% roundtrip en dan kom ik op 13 cent break even... helaas komt zo'n groot prijs verschil niet zo heel vaak voor.
Ik wil vooral de zonne-energie achter de meter houden en bij een hogere prijsverschil af en toe laden uit het net.
[ Voor 8% gewijzigd door macaidwin op 27-01-2026 10:15 ]
Even kort verzameld, zie ik hier deze EMS firmware standen gemeld in de laatste 4! dagen:NLWildcard schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:29:
Ik zit nu in een keer op v1.01 49BBU
v1.01 49ABU
v1.01 49BBU
V1.01.48
V1.01.45E
V1.01.43
Voor identieke apparaten is dat nogal wat....
Die van mij draait nu trouwens v1.01 49BBU, zonder dat ik een firmware update heb uitgevoerd.
[ Voor 9% gewijzigd door dennisfr op 27-01-2026 12:27 ]
Bij mij hetzelfde, mbt. je laatste opmerkingdennisfr schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Even kort verzameld, zie ik hier deze EMS firmware standen gemeld en de laatste 4! dagen:
v1.01 49ABU
v1.01 49BBU
V1.01.48
V1.01.45E
V1.01.43
Voor identieke apparaten is dat nogal wat....
Die van mij draait nu trouwens v1.01 49BBU, zonder dat ik een firmware update heb uitgevoerd.
Hier nu ook BBU.
Staat hopelijk niet voor Blijft Bijzonder Updaten
Staat hopelijk niet voor Blijft Bijzonder Updaten
Ik ben vooral benieuwd naar release notes o.i.d. van de updates. Heeft iemand daar iets van gevonden?
Hier is vanacht .49BBU automatisch gepushed ik ben benieuwd ga hem weer aanzetten
Vannacht niet meer gaan laden ziet dus goed uit 👍Sathopper schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:27:
Hier is vanacht .49BBU automatisch gepushed ik ben benieuwd ga hem weer aanzetten
Als ik 2 zonnepanelen van 375wp aansluit op 1 ingang van de Zinvolt dan overschrijdt dit het maximum van 600wp.
Mijn vraag is; is dit een probleem? Neemt hij gewoon minder op of veroorzaakt dit een te hoog wattage met technische problemen tot gevolg
Mijn vraag is; is dit een probleem? Neemt hij gewoon minder op of veroorzaakt dit een te hoog wattage met technische problemen tot gevolg
Meestal zit je rond de 70–85% van die 375 Wp. Dat komt door vuil, temperatuur, niet optimale hoek, wellicht schaduw. Waarschijnlijk haal je er max. 320Wp uit, dan zit je er nog altijd boven. De inverter moet daar wel tegen kunnen alleen heeft deze dan wel een max. van 600Wp. Dus de rest zou je dan verliezen. Oversizing is wel gangbaar om ook bij weinig zon nog wat op te kunnen vangen.
Overigens denk ik toch dat ik mijn zonnepanelen niet op de VT1000 aansluit want dan kan ik ze eventueel niet dimmen als de batterij vol zit en het huishouden op dat moment minder dan 600W verbruikt. Dus dan lijkt het mij handiger alles te dimmen als de batterij vol zit en het huis weinig verbruikt.
Overigens denk ik toch dat ik mijn zonnepanelen niet op de VT1000 aansluit want dan kan ik ze eventueel niet dimmen als de batterij vol zit en het huishouden op dat moment minder dan 600W verbruikt. Dus dan lijkt het mij handiger alles te dimmen als de batterij vol zit en het huis weinig verbruikt.
Er staat ergens een max spanning en stroom, die moet je allebei niet overschrijden. De 2 panelen in serie geeft vermoedelijk een veel te hoge open spanning de 2 parallel vermoedelijk een te hoge kortsluitstroom.
600W haal je alleen bij de optimale spanning en stroom.
600W haal je alleen bij de optimale spanning en stroom.
[ Voor 7% gewijzigd door erwindob op 30-01-2026 14:30 ]
In serie zetten is inderdaad een no-go! De VT1000 heeft 2 MPPT-kanalen, elk met maximaal 600 W vermogen.
Elk kanaal accepteert panelen binnen 10-60 V DC, met een maximale stroom per kanaal van 16 A.
Vraag blijft of het je in de praktijk ooit is gelukt de volle 375Wp eruit te halen. Als je twee panelen parallel per kanaal aansluit en je 40 W boven de max uit komt (2x ~320Wp = 640Wp) zou een beetje MPPT deze wel moeten kunnen afknijpen. Je hebt dan opbrengstklipping (= een klein beetje verlies). Mijn oudere micro-inverters doen dit ook op een zeer zonnige voorjaarsdag als de temperatuur nog laag is, ze doen het nog steeds. Oversizen wordt vaak toegepast omdat de panelen dan ook bij minder licht eerder online kunnen komen.
Maar vraag het Zinvolt even, die weten het het beste.
Elk kanaal accepteert panelen binnen 10-60 V DC, met een maximale stroom per kanaal van 16 A.
Vraag blijft of het je in de praktijk ooit is gelukt de volle 375Wp eruit te halen. Als je twee panelen parallel per kanaal aansluit en je 40 W boven de max uit komt (2x ~320Wp = 640Wp) zou een beetje MPPT deze wel moeten kunnen afknijpen. Je hebt dan opbrengstklipping (= een klein beetje verlies). Mijn oudere micro-inverters doen dit ook op een zeer zonnige voorjaarsdag als de temperatuur nog laag is, ze doen het nog steeds. Oversizen wordt vaak toegepast omdat de panelen dan ook bij minder licht eerder online kunnen komen.
Maar vraag het Zinvolt even, die weten het het beste.
[ Voor 3% gewijzigd door Nibblebit op 30-01-2026 15:02 ]
Om gedoe te voorkomen haal ik denk ik wel 2x 430wp panelen van het dak van mijn huis en wissel deze om voor de 375wp die ik op de kop heb kunnen tikken. Dan kan ik de 430wp panelen gebruiken voor de Zinvolt en heb ik toch een beetje extra wp.
Gaan die dingen niet stuk als je op hun kop tikt? 🤡Wil.B schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:50:
Om gedoe te voorkomen haal ik denk ik wel 2x 430wp panelen van het dak van mijn huis en wissel deze om voor de 375wp die ik op de kop heb kunnen tikken. Dan kan ik de 430wp panelen gebruiken voor de Zinvolt en heb ik toch een beetje extra.
Die 600 Wp is geen harde grens. De spanning wel. In serie gaan die twee panelen samen als Voc vast wel meer doen dan de maximale 60 V? Dan is het een absolute no-go.Wil.B schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:18:
Als ik 2 zonnepanelen van 375wp aansluit op 1 ingang van de Zinvolt dan overschrijdt dit het maximum van 600wp.
Hoe was je van plan om de panelen voor je zinvolt te gaan plaatsen? richting en helling?Wil.B schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:50:
Om gedoe te voorkomen haal ik denk ik wel 2x 430wp panelen van het dak van mijn huis en wissel deze om voor de 375wp die ik op de kop heb kunnen tikken.
voor die paar wattuur verschil per dag zou ik al die moeite niet gaan doen trouwens.
[ Voor 11% gewijzigd door Jan VLD op 31-01-2026 15:43 ]
Voor de omvormer zojuist firmwareversie v1.032 binnen gehaald (voorheen v1.029)
Ik ben benieuwd
Ik ben benieuwd
Bedenk me nu dat ik EVA nu bijna precies een jaar heb.
Volgens eigen zeggen heeft dat 286 resp 249resp 249 cycli gedraaid.
Ik weet nog steeds niet of ik dat dan moet interpreteren als (286+249+249=) 784 kWh geladen, 784 kWh ontladen, of iets daartussenin.
Uit de homewizard socket waar alles aanhangt word ik ook niet echt wijzer, want die merkt niet wat er inwendig gebeurt tussen de accu en de panelen die rechtstreeks achterin zitten.
Volgens EVA zelf hebben haar eigen paneeltjes dit jaar 450 kWh opgebracht. Via de socket zijn er uit het net 757 kWh naar de accu toe gegaan, en heeft EVA, rechtstreeks van haar paneeltjes en/of uit de accu's 919 kWh naar het huis geleverd via de socket.
ik ga er maar van uit dat EVA me dit jaar ongeveer 800 kWh import heeft bespaard. Als ik dat aan gemiddeld 20 cent mag rekenen is die € 160 nog ongeveer netjes op weg naar een afschrijving van 10-11 jaar.
ik heb nog twee wensen en dan word ik echt blij met EVA:
- sneller reageren als er een apparaat aan of uit springt (of een wolkje voor de zon schuift)
- in de huidige modus "Aangepast" kunnen kiezen voor de modus "eigen verbruik" als default.
Volgens eigen zeggen heeft dat 286 resp 249resp 249 cycli gedraaid.
Ik weet nog steeds niet of ik dat dan moet interpreteren als (286+249+249=) 784 kWh geladen, 784 kWh ontladen, of iets daartussenin.
Uit de homewizard socket waar alles aanhangt word ik ook niet echt wijzer, want die merkt niet wat er inwendig gebeurt tussen de accu en de panelen die rechtstreeks achterin zitten.
Volgens EVA zelf hebben haar eigen paneeltjes dit jaar 450 kWh opgebracht. Via de socket zijn er uit het net 757 kWh naar de accu toe gegaan, en heeft EVA, rechtstreeks van haar paneeltjes en/of uit de accu's 919 kWh naar het huis geleverd via de socket.
ik ga er maar van uit dat EVA me dit jaar ongeveer 800 kWh import heeft bespaard. Als ik dat aan gemiddeld 20 cent mag rekenen is die € 160 nog ongeveer netjes op weg naar een afschrijving van 10-11 jaar.
ik heb nog twee wensen en dan word ik echt blij met EVA:
- sneller reageren als er een apparaat aan of uit springt (of een wolkje voor de zon schuift)
- in de huidige modus "Aangepast" kunnen kiezen voor de modus "eigen verbruik" als default.
Ik kan ze natuurlijk ook in parallel aansluiten. Dan heb ik geen probleem het voltage en potentieel wel verlies van wattage maar dat neem ik dan op de koop toe. Het amerage neemt dan wel toe, is dat een probleem?Jan VLD schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Die 600 Wp is geen harde grens. De spanning wel. In serie gaan die twee panelen samen als Voc vast wel meer doen dan de maximale 60 V? Dan is het een absolute no-go.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik heb nu alles op mijn huis op het zuid-west-west liggen. Op de garage van het huis kan ik alles op het zuiden leggen, daar komen dan ook de panelen die ik ga aansluiten op de unit.Jan VLD schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:37:
[...]
Hoe was je van plan om de panelen voor je zinvolt te gaan plaatsen? richting en helling?
voor die paar wattuur verschil per dag zou ik al die moeite niet gaan doen trouwens.
Helling zal 10% vermoed ik, standaard solar connect montage systeem.
Ik heb overigens een plat dak dus zoveel moeite is het niet.
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0Wil.B schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:38:
. Ik heb nu alles op mijn huis op het zuid-west-west liggen. Op de garage van het huis kan ik alles op het zuiden leggen, daar komen dan ook de panelen die ik ga aansluiten op de unit.
op een top-zonnige dag in juni zou de omvormer dan nèt een beetje moeten clippen. (je kunt zelf allerlei parameters wijzigen).
Die komen dus door hun ligging niet veel verder dan 80% van hun piek, zullen dan denkelijk ook niet ver boven de 16 A uit komen.
ter overweging: zet ze in de zomer op oostzuidoost, kun je er de ochtendkoffie mee zetten. De tijd dat we rekenden naar max kilowatturen op jaarbasis is voorbij, want salderen is (zometeen) voorbij
Of hang ze aan je zuidachtige gevel, dan doen ze in de winter lekker mee. Wel oppassen dat ze dan niet gericht zijn op een gevel van de buren vlakbij, want dan heb je bij bewolkter weer weer veel minder strooilicht.
en vraag nog ergens een second opinion.
Even mijn goeie vriend ChatGPT geraadpleegd. 2 panelen in serie danwel parallel overschrijden of het maximale voltage (60V) of het maximale amperage (16A). Dan wordt het toch maar maximaal 375wp per ingang op de unit.Jan VLD schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:32:
[...]
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
op een top-zonnige dag in juni zou de omvormer dan nèt een beetje moeten clippen. (je kunt zelf allerlei parameters wijzigen).
Die komen dus door hun ligging niet veel verder dan 80% van hun piek, zullen dan denkelijk ook niet ver boven de 16 A uit komen.
ter overweging: zet ze in de zomer op oostzuidoost, kun je er de ochtendkoffie mee zetten. De tijd dat we rekenden naar max kilowatturen op jaarbasis is voorbij, want salderen is (zometeen) voorbij
Of hang ze aan je zuidachtige gevel, dan doen ze in de winter lekker mee. Wel oppassen dat ze dan niet gericht zijn op een gevel van de buren vlakbij, want dan heb je bij bewolkter weer weer veel minder strooilicht.
en vraag nog ergens een second opinion.
Ik zou nog een derde opinie zoeken maar dan niet van een bot.
Spanning is heilig, maar stroomsterkte wordt pijnloos geclipped tot een 120-130%
Ik vermoed dat die 375 W dingen een Isc van 10 A hebben? Dan is dat maar 125% van de max 16, en vooral: dat is voor een ideaal gelegen paneel op ene ideaal moment in het jaar.
Ik heb hier een set van 705 Wp panelen op het schuurtje liggen, met een short circuit stroom van 5,9 A aangesloten op een Stecagrid (500 W, 5 A)
Gezien de ligging doen die ook op 21 juni volgens de thomasbergersoftware niet meer dan 600 W en dus 600/700 x 5,9 A =5,1 A ISc (en Impp nog wat minder) Dat gaat al twee zomers pijnloos. Ja, ik zie de clipping op mooie dagen in mei, juni en juli, maar dat omvormertje wordt niet eens opvallend warm.
En los van dat al, tot 20% overpanelling is sowieso een gangbare praktijk.
Maar stuur eens een mailtje naar Zinvolt? Stuur de specs van je panelen mee, en zeg dat je de tweede poort wil bewaren voor nog een toekomstig setje. Ik ben benieuwd.
Spanning is heilig, maar stroomsterkte wordt pijnloos geclipped tot een 120-130%
Ik vermoed dat die 375 W dingen een Isc van 10 A hebben? Dan is dat maar 125% van de max 16, en vooral: dat is voor een ideaal gelegen paneel op ene ideaal moment in het jaar.
Ik heb hier een set van 705 Wp panelen op het schuurtje liggen, met een short circuit stroom van 5,9 A aangesloten op een Stecagrid (500 W, 5 A)
Gezien de ligging doen die ook op 21 juni volgens de thomasbergersoftware niet meer dan 600 W en dus 600/700 x 5,9 A =5,1 A ISc (en Impp nog wat minder) Dat gaat al twee zomers pijnloos. Ja, ik zie de clipping op mooie dagen in mei, juni en juli, maar dat omvormertje wordt niet eens opvallend warm.
En los van dat al, tot 20% overpanelling is sowieso een gangbare praktijk.
Maar stuur eens een mailtje naar Zinvolt? Stuur de specs van je panelen mee, en zeg dat je de tweede poort wil bewaren voor nog een toekomstig setje. Ik ben benieuwd.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan VLD op 31-01-2026 21:12 ]
Vreemd zonnetje schijnt hier constant en de panelen leveren ruim vermogen. Toch gaat de zinvolt niet maximaal laden. Voor de update's gebeurde dit wel. Herkend iemand dit gedrag?
Update ook met handmatig laden ingesteld op 2000Watt blijft hij laden met 860Watt
Update. Uit / Aan gezet lijkt nu weer goed te werken.
Update ook met handmatig laden ingesteld op 2000Watt blijft hij laden met 860Watt
Update. Uit / Aan gezet lijkt nu weer goed te werken.
[ Voor 10% gewijzigd door Sathopper op 03-02-2026 14:44 ]
Eindelijk is daar de nieuwe Zinvolt app.
Zie berichtgeving op hun Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/563611996253647
Mooie actie, voor iedereen die de Zinvolt al heeft kun je kosteloos de nieuwe Zinvolt P1 Dongle Pro bestellen!
Zie berichtgeving op hun Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/563611996253647
Mooie actie, voor iedereen die de Zinvolt al heeft kun je kosteloos de nieuwe Zinvolt P1 Dongle Pro bestellen!
Wel een beetje jammer dat ze deze belofte niet hebben kunnen waarmaken.. desalniettemin erg netjes dat ze deze gratis upgrade bieden.
In de specs van de nieuwe Dongle staat het volgende:Nieuwe P1-dongle: meer snelheid en precisie
Misschien heb je gemerkt dat de huidige P1-dongle elke 10 seconden data doorstuurt. Dat kan bij deze dongle technisch niet sneller. Toch hebben we goed nieuws: we werken aan een nieuwe dongle die dit interval terugbrengt naar 1 seconde. Die oplossing verwachten we eind dit jaar of begin volgend jaar aan te bieden. Tot die tijd verbeteren we de reactiesnelheid al flink, doordat je batterij straks veel sneller kan op- en afschalen.
Dus we gaan van 10 naar 5 a 6 seconde..Interval dataverzending: 5 á 6 seconde
[ Voor 4% gewijzigd door Fuske op 05-02-2026 13:06 ]
In mijn herinnering zit dat we het er afgelopen voorjaar over hadden dat omschakelen van laden naar ontladen zo poepietraag ging. Darvan staat me vrij duidelijk bij dat dan elke seconde 15 W eraf ging, en dat hij ook zeker tien tellen rond de 0 bleef hangen om van richting te veranderen.
Ik zit dat nu nog eens te volgen, en dat gaat al zeker 2 keer zo snel als toen:
/f/image/VivwjKTqkZceUdub2O8sV9cb.png?f=fotoalbum_large)
van 800 laden naar 800 ontladen duurt nu ca 50 s, inclusief 5 tellen rond de 0 hangen.
Wanneer is dat veranderd?
Ik zit dat nu nog eens te volgen, en dat gaat al zeker 2 keer zo snel als toen:
/f/image/VivwjKTqkZceUdub2O8sV9cb.png?f=fotoalbum_large)
van 800 laden naar 800 ontladen duurt nu ca 50 s, inclusief 5 tellen rond de 0 hangen.
Wanneer is dat veranderd?
Volgens mij met de update van paar weken geleden.
Beetje jammer dat ze dat alleen via feestboek communiceren, ik heb geen feestboek en moet dat dus hier lezen omdat een mede tweaker zo vriendelijk is om het hier te melden.Fuske schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:58:
Eindelijk is daar de nieuwe Zinvolt app.
Het zou fijner zijn geweest als ze gewoon een mailtje hadden gestuurd.
Afijn, wel tof dat ze een gratis dongle aanbieden, meteen maar even besteld.
Ik lees "deze dongle werkt volledig via de cloud en levert vaker meetdata dan de huidige Tuya P1-dongle". Daar ben ik deels blij om want ik ben Tuya behoorlijk zat. Wel jammer dat deze ook via de cloud (rate limits) werkt en niet rechtstreeks op de fdbg.cgi (EMS command interface) van de VT1000.
/f/image/CII1buhBEZMNueBIFHaPJUMk.png?f=fotoalbum_large)
Ik krijg de EvaPower met geen mogelijkheid gekoppeld, de app ziet de accu direct maar na het wifi scherm is het klaar.
Wat nu wel werkt is de Shelly integratie in de oude app, daar is de vertraging max 3~4sec en komt er elke seconde data binnen. (en de oude P1 meter staat er ook nog)
:strip_exif()/f/image/0iyqjbJaqi8MKFLSpYXF3oRx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Voogel op 06-02-2026 20:41 ]
Als je de oude P1 dongle hebt werkt deze niet. Je moet eerst de nieuwe pro dongle bestellen (gratis voor huidige gebruikers) of nog een weekje wachten.Voogel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:36:
Ik krijg de EvaPower met geen mogelijkheid gekoppeld, de app ziet de accu direct maar na het wifi scherm is het klaar.
Zie facebook bericht en
https://zinvolt.com/pages/instellen-app
[ Voor 10% gewijzigd door DRK op 06-02-2026 22:57 ]
@DRK dat had ik inderdaad ook gelezen maar ik krijg de accu niet eens gekoppeld. Hij laat in de interface ook alleen de nieuwe accu zien overigens…
Hier ook geen facebook. Dus, bedankt voor t melden.
Dongle besteld.
Dongle besteld.
Wanneer de ondersteuning voor de oude dongle er is gaan ze pas een brede berichtgeving via de mail naar al hun klanten doen.
Misschien maar goed ook gezien het feit weinig mensen nog goed lezen op vandaag.
.
De nieuwe app heeft ook nog wat bugs hier en daar, niet helemaal gek voor een eerste release. Hopelijk zijn deze ook snel opgelost en krijgen we een stabiele thuisaccu.
Misschien maar goed ook gezien het feit weinig mensen nog goed lezen op vandaag.
De nieuwe app heeft ook nog wat bugs hier en daar, niet helemaal gek voor een eerste release. Hopelijk zijn deze ook snel opgelost en krijgen we een stabiele thuisaccu.
De alphaess home assistant plugin heeft ook een update gekregen. Daarmee kan je nu ook lokaal blijven verbinden, als de cloud niet beschikbaar is.
Nu nog de stap voor het zelf aan kunnen sturen en we zijn er.
v0.7.5 - Cloud Resilience Enhancement
What's Changed
Graceful Cloud Connection Handling - The integration now intelligently handles cloud API outages while preserving local functionality. When openapi.alphaess.com becomes unreachable:
Local entities remain active - If you've configured a local IP address, all local entities continue polling and remain available
Cloud entities marked unavailable - Cloud-based entities gracefully enter an unavailable state rather than failing
Automatic recovery - All entities automatically restore once cloud connectivity returns
Setup protection - Initial setup and HA restarts still require cloud connectivity to ensure proper configuration
For systems without a local IP configured, all entities will show "unknown" status during cloud outages and automatically recover when the API becomes accessible again.
Betekent dat de cloud kan worden vermeden?Fioravanti schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:23:
De alphaess home assistant plugin heeft ook een update gekregen. Daarmee kan je nu ook lokaal blijven verbinden, als de cloud niet beschikbaar is.
[...]
Ik heb nu 2 dagen een Zinvolt Base (8KWh) staan. Na wat geklungel om de batterij in de app te configureren, is ie nu een volle keer opgeladen en tot 15% ontladen. Het is me nog niet gelukt om de P1 meter te verbinden. Klopt het dat dit nog niet mogelijk zou zijn met de nieuwste dongle? Het is een witte P1 dongle, volgens mij Alpha ESS - ook al staat dit niet op het doosje. Zo'n dongle zou je toch ook met een andere app moeten kunnen verbinden? Ik heb HomeWizard geprobeerd maar dat lukt ook niet. Iemand tips?
"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix
@thewhi Nee, het gaat om het beschikbaar houden van hele basale entiteiten zoals model data. Die vielen blijkbaar ook weg als de cloud niet beschikbaar was. Overigens lees ik er ook dat AlphaESS blijkbaar wat beperkingen in API calls heeft verwijderd zonder verdere aankondiging. Voorheen vooral opvragen maar niet instellen.
Je kunt gratis een nieuwe Pro Dongle bestellen of even een weekje wachten. Over een weekje zou een nieuwe update uitkomen waarmee dan de witte dongle ook te verbinden is.IloveMyHenB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:49:
Ik heb nu 2 dagen een Zinvolt Base (8KWh) staan. Na wat geklungel om de batterij in de app te configureren, is ie nu een volle keer opgeladen en tot 15% ontladen. Het is me nog niet gelukt om de P1 meter te verbinden. Klopt het dat dit nog niet mogelijk zou zijn met de nieuwste dongle? Het is een witte P1 dongle, volgens mij Alpha ESS - ook al staat dit niet op het doosje. Zo'n dongle zou je toch ook met een andere app moeten kunnen verbinden? Ik heb HomeWizard geprobeerd maar dat lukt ook niet. Iemand tips?
Als je direct de witte P1-meter wilt gebruiken kun je ook de oude app gebruiken in plaats van de nieuwe Zinvolt app. De oude app heet “Energy Life”
[ Voor 8% gewijzigd door Wil.B op 08-02-2026 12:44 ]
Ook ik heb sinds 2 dagen de Base staan, hier is inderdaad een witte dongle bijgeleverd. Hij lijkt verdacht veel op de (zwarte) pro variant, ook het typenummer “SMeter-RS06” komt overeen. Ik zou dus zeggen dat mijn meegeleverde witte en de pro dongle gelijk zijn.Wil.B schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:44:
[...]
Je kunt gratis een nieuwe Pro Dongle bestellen of even een weekje wachten. Over een weekje zou een nieuwe update uitkomen waarmee dan de witte dongle ook te verbinden is.
Als je direct de witte P1-meter wilt gebruiken kun je ook de oude app gebruiken in plaats van de nieuwe Zinvolt app. De oude app heet “Energy Life”
Ik heb hem kunnen koppelen in de Zinvolt app als Pro P1 meter. Neemt niet weg dat hij het niet lijkt te doen. Ik krijg data binnen maar die klopt totaal niet met HomeWizard. De P1 status pagina geeft “offline” aan. Ook ijlt de statistiek grafiek enkele uren na (laat nu 7:00 uur zien ipv 13:00 uur).
Ik heb al via whatsapp support aangevraagd maar daar verwacht ik morgen pas antwoord op.
Helemaal mee eens, ook geen Facebook (meer) en dan hier moeten lezen van deze toch mooie aankondiging. Ik had ook liever een mail gehad.ThinkAboutIt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:11:
[...]
Beetje jammer dat ze dat alleen via feestboek communiceren, ik heb geen feestboek en moet dat dus hier lezen omdat een mede tweaker zo vriendelijk is om het hier te melden.
Het zou fijner zijn geweest als ze gewoon een mailtje hadden gestuurd.
Nee, volgens mij alleen dat je hem zonder cloud kan uitlezen, maar dus niet kan aansturen. Dus bij wegvallen van de cloud of je internetverbinding zal de accu vanuit veiligheid stoppen met laden of ontladen.thewhi schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Betekent dat de cloud kan worden vermeden?
/f/image/OhWoij9ktMA3NzsBU1vXcyMf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FIcQYlpojZjif1Hbc8BUuiAa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vLCPbwueCBlZNtVBp4iQByGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E1gxySJ0aX692OLtaX2WhTa5.jpg?f=fotoalbum_large)