Hier de eerste bevindingen na nacht1 met Eva:
- zonder P1 meter dus ingesteld op modus "Zonnepanelen lading prioriteit" met 275W vaste waarde van leveren (ongeveer sluipverbruik)
- vanaf ongeveer 20.00 uur gisteravond tot 07:30 uur vanmorgen (beginnen de zonnepanelen alweer wakker te worden met 100W snel oplopend naar (nu 09:25u) 375W)
- zie grafiek hieronder vanuit de Homewizard app
- door ontbreken P1 slimme modus en vaste waarde is er na 0.00 vannacht 0.7kWh geïmporteerd van het net en 0.3kWh geëxporteerd, met de P1 denk ik dat het ongeveer NOM was geweest
- Eva (+5 mates) zit nog voor 52% vol
- Opvallend (eerder ook al genoemd hier en belangrijk aandachtspunt om te blijven volgen): de volgorde waarin de Eva en daarna de Mates worden leeggetrokken. Ik heb vooraf de batterijen genummerd in volgorde van aansluiten van de serie en de serienummers genoteerd: je ziet nu dat de Eva in verhouding al veel verder leeg is (32% > ) dan de Mates (43,2% > 48% > 55,6% > 60,8% > 67,2%) , die oplopend naar het einde van de serie steeds meer capaciteit over hebben. Op langere termijn is dit ongelijke ontlaadgedrag natuurlijk niet fijn, maar wellicht verandert dit over de tijd nog.
Tot slot zag ik zelf nog een issue dat in modus "Snel opladen" (ingesteld 2000W) de Eva maar door blijft gaan met laden met ongeveer 500W, terwijl de accu's individueel allemaal al aanzienlijke tijd op 100% stonden. Bugje?
Nu weer handmatig ingesteld op laden met 150W om eerste overschot van PV weer in de accu te gaan krijgen (voordat vanaf >1.400W de EV weer gaat laden). Straks met de P1 meter zou dit ongeveer automatisch het scenario moeten zijn.
toevoeging:
- de nachtelijke piekjes in de HW grafiek zijn van de Quooker die zo af en toe even opwarmt
- zowel bij ontladen (>200W) en laden (>250W) vind ik de Eva een behoorlijk zoemend geluid maken, meer dan ik had verwacht en voor mij misschien zelfs wel reden om op zoek te gaan naar een andere plek om de set te plaatsen)
[
Voor 5% gewijzigd door
marcelsa op 22-03-2025 09:55
]