• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:37
thewhi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:12:
[...]

En ik neem aan dat je dan de Zinvolt Integratie gebruikt voor de SoC?
https://www.home-assistant.io/integrations/zinvolt/
Op dit moment nog de Alpha ESS integratie. Ik wilde niet te veel tegelijk willen veranderen. Eerst eens monitoren hoe die Zinvolt integratie werkt :)

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:49
thewhi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Ah, die AlphaEss integratie blijft dus toch gewoon werken ook als je het account overzet tbv nieuwe P1 dongle? M.a.w. er veranderd niks wat betreft het pushen van data naar de servers in China(?!)
Ik vermoed dat de Zinvolt API gewoon een schil is over de AlphaESS API, uiteindelijk werkt mijn Frank energie onbalans setup ook gewoon nog.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Voogel
Voogel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:22:
Misschien een beetje een vreemde vraag maar denken jullie dat het mogelijk is om zonnepanelen met afwijkende voltages in serie op de Zinvolt aan te sluiten (dus plus van aansluiting 1 op min van aansluiting 2 en dan de andere 2 aansluitingen op de zonnepanelen)? Ik heb namelijk meerdere Solarfrontier panelen in paralel en die hebben een Vmpp van 87.5V, wanneer ik deze in serie op de Zinvolt aansluit gaan het voltage naar ~45V wat mooi binnen de grenzen ligt van wat de Zinvolt aan kan 10-60V.
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Enige issue dat ik kan verzinnen is dat de MPPT's tegen elkaar gaan inwerken?

• jder
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-03 23:39
Bij mij liep de Zinvolt app steeds vast.
Dit is nu opgelost, update van Android gehad en Zinvolt app is nu 1.0.10(82).
Werkt nu eindelijk zoals je zou verwachten.
Dus Zinvolt werkt nu goed met de nieuwe Zinvolt App en dongle.

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-04 09:15

FlippieAI

aka Tweek

Ter info over een issue dat bij mij opgelost lijkt:
Ik draai momenteel nog op de oude app en oude dongel, maar had de nieuwe dongel alvast toegevoegd in de nieuwe app. Tot op heden gaf die altijd totaal verkeerde waardes door. Hij dacht altijd dat ik stroom van het net aan het verbruiken was, zelfs terwijl ik aan het terugleveren was. Zinvolt had al gereageerd dat het een bekend issue was bij bepaalde meters.

Vanmorgen keek ik toevallig weer in de app en het lijkt erop dat hij vannacht een update heeft gehad. Ik zie nu waardes in de grafieken van de nieuwe app die overeen lijken te komen met mijn echte verbruik en teruglevering. Het lijkt er dus op dat dit issue bij mij is opgelost en wellicht bij anderen ook.

Vanavond, als ik thuis ben, moet ik de Zinvolt-batterij nog even opnieuw koppelen aan de nieuwe app om te zien of die ook goed reageert.

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-04 09:27

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

@FlippieAI volg voor het koppelen aan de nieuwe app de procedure zoals eerder hier genoemd.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-04 10:15
De ZinVolt app voor Homey is ook bijna klaar om breder getest te gaan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlyQiHLasDV_-zLWcXv0LJS-GFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mSvSS0LOjUkA25WfBVJfbIUk.png?f=fotoalbum_large

Inclusief een optie om het laad- of ontlaad-vermogen van de ZinVolt Base / ZinVolt Power direct te kunnen aansturen obv Homey flows (bv voor het reguleren van van een laadpaal icm met een ZinVolt battery)..

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:19
Voogel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Enige issue dat ik kan verzinnen is dat de MPPT's tegen elkaar gaan inwerken?
De vraag is of je het risico moet nemen. Het is een duur experiment als het mislukt. Technisch zou het moeten kunnen mits de twee MPPT circuits volledig gescheiden zijn, maar zoals je zelf al aangeeft gaan de algoritmes tegen elkaar inwerken. Je zou het eventueel aan Zinvolt support kunnen vragen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet ;)

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:45
dennisfr schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:47:
[...]

De vraag is of je het risico moet nemen. Het is een duur experiment als het mislukt. Technisch zou het moeten kunnen mits de twee MPPT circuits volledig gescheiden zijn, maar zoals je zelf al aangeeft gaan de algoritmes tegen elkaar inwerken. Je zou het eventueel aan Zinvolt support kunnen vragen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet ;)
Klopt. Op basis van ervaring kan ik zeggen dat ze bij Zinvolt doorgaans uitgebreid een toelichting geven echter zijn de maximale specificaties dan ook echt maximaal en een harde grens.

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC

• Vizsuall
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 16:29
We zijn inmiddels alweer even wat weken verder maar inmiddels moet ik zeggen dat de functie zelfgebruik met de nieuwe app en dongle sinds +- 2 weken best werkt gelukkig. Er zitten nog steeds wel foutjes in de app, maar dat lijkt nog steeds meer een getal te zijn dan dat het daadwerkelijk invloed heeft op het systeem. Kortom, ik ben blij dat Zinvolt nu gelukkig weer wat grip lijkt te hebben op de batterijen.

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:33
ik ben ook blij met de nieuwe dongle, die reageert een stuk sneller dan de oude, zelfs zoveel sneller dat mijn oude integratie in Home Assistant niet meer werkte en ik een meetspoel heb moeten plaatsen om de flow van de elektra goed te kunnen managen op mijn P1 simulator.

De app zelf vind ik nog wel een aanfluiting. De updates van waarden zijn wel erg traag, maar goed, die app heb ik eigenlijk ook niet nodig, behalve voor het koppelen van het systeem en het eenmalig omzetten naar eigen verbruik.

• dennisfr
Vizsuall schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:07:
We zijn inmiddels alweer even wat weken verder maar inmiddels moet ik zeggen dat de functie zelfgebruik met de nieuwe app en dongle sinds +- 2 weken best werkt gelukkig. Er zitten nog steeds wel foutjes in de app, maar dat lijkt nog steeds meer een getal te zijn dan dat het daadwerkelijk invloed heeft op het systeem. Kortom, ik ben blij dat Zinvolt nu gelukkig weer wat grip lijkt te hebben op de batterijen.
Het is toch ook niet zo, dat ze de grip helemaal kwijt waren? Ik heb nog (steeds) geen tijd gehad om de Pro Dongle te installeren en om te gaan naar de Zinvolt app, dus ik zit nog op het oude platform, maar ook dat werkt gewoon prima. Ik gebruik alleen de 'eigen verbruik' en ik heb er eigenlijk geen omkijken naar.

• Nibblebit

Nibblebit

Ik vind het toch wel lastig, die vast modi. Stel ik wil op de dag alleen met overtollige stroom de batterij opladen maar de batterij niet ontladen als de vaatwasser draait (op gunstige prijs tijden). Welke modus moet je dan kiezen? Ik heb de zonnepanelen niet aangesloten op de batterij zelf.

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:28
Nibblebit schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:30:
Ik vind het toch wel lastig, die vast modi. Stel ik wil op de dag alleen met overtollige stroom de batterij opladen maar de batterij niet ontladen als de vaatwasser draait (op gunstige prijs tijden). Welke modus moet je dan kiezen? Ik heb de zonnepanelen niet aangesloten op de batterij zelf.
Dit dus.
Plus ik wil 's nachts de batterij opladen als de prijzen laag zijn zodat ie 's ochtends tijdens de piekuren verder gaat met "zelfgebruik". Wat ik begrijp hoe andere Tweakers dit doen is met Home Assistant en de Day Ahead Optimizer. HA heb ik inmiddels weten te installeren maar loop verder vast bij die DAO... Ik zie al dat de tijd die dit gaat vergen groter is dan de tijd die ik beschikbaar heb... :)

• Nibblebit

Nibblebit

IloveMyHenB schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Ik zie al dat de tijd die dit gaat vergen groter is dan de tijd die ik beschikbaar heb... :)
Haha, eens ja wat een gedrocht is dat om te installeren en parametiseren. Zou eigenlijk eens een mooie integratie voor moeten worden gemaakt.

• Vizsuall
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 16:29
dennisfr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Het is toch ook niet zo, dat ze de grip helemaal kwijt waren? Ik heb nog (steeds) geen tijd gehad om de Pro Dongle te installeren en om te gaan naar de Zinvolt app, dus ik zit nog op het oude platform, maar ook dat werkt gewoon prima. Ik gebruik alleen de 'eigen verbruik' en ik heb er eigenlijk geen omkijken naar.
De enige functie die op een gegeven moment nog redelijk werkte was handmatig opladen/ontladen of doormiddel van een tijdschema ingesteld. En zelfs daar vloog de accu nog soms uit de bocht. Om maar niet te beginnen over zelfverbruik; opladen en ontladen op de meest rare momenten.
Maar zoals gezegd, het werkt weer..

Aangepast: ik heb het hier over de nieuwe app en de nieuwe dongle.

[ Voor 4% gewijzigd door Vizsuall op 23-03-2026 11:18 ]

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-04 02:36
Zojuist update gehad van de nieuwe app.
Na veel problemen gehad te hebben werkte de nieuwe appl sinds afgelopen week hier prima op de zelfverbruik modus.

De nieuwe app laat eindelijk de juiste capaciteit zien. En wanneer de app opstart laat hij nu zien dat hij de data nog aan het laden is, voorheen stond dan alles nog een tijd op 0.

[ Voor 4% gewijzigd door Fuske op 23-03-2026 13:10 ]

• Double T
Double T schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:42:
De ZinVolt app voor Homey is ook bijna klaar om breder getest te gaan worden.
[Afbeelding]

Inclusief een optie om het laad- of ontlaad-vermogen van de ZinVolt Base / ZinVolt Power direct te kunnen aansturen obv Homey flows (bv voor het reguleren van van een laadpaal icm met een ZinVolt battery)..
De Homey app is inmiddels als Beta test beschikbaar, enkel via deze link: https://homey.app/a/com.zinvolt/test/

Inclusief de optie om handmatig (via app / UI) of via Homey Flows het (berekende) laad- en ontlaadvermogen aan te sturen.

• Nibblebit

Nibblebit

Fuske schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:37:
Zojuist update gehad van de nieuwe app.
Na veel problemen gehad te hebben werkte de nieuwe appl sinds afgelopen week hier prima op de zelfverbruik modus.

De nieuwe app laat eindelijk de juiste capaciteit zien. En wanneer de app opstart laat hij nu zien dat hij de data nog aan het laden is, voorheen stond dan alles nog een tijd op 0.
Ik zie ook dat de dynamische modus nu de instellingen kan opslaan waardoor die functie nu ook ingezet kan worden!

- Op het dashboard scherm zit een inconsistentie v.w.b. het gebruik van het ">"-teken want die ontbreekt in de tegel naast de Vitapower (je kunt er immers op klikken).
- Op het dashboard scherm is in de tegel met het huisje het ">"-teken in een donkerdere kleur dan de overige ">"-tekens waardoor deze minder goed zichtbaar is.
- Als ik er vervolgens op klik, zie ik onder de Vitapower "Online + 2 mates(s)" het moet zijn "mate(s)".
- Ik mis nog wel wat details m.b.t. dynamische prijzen, je ziet niet waar mee berekeningen worden gedaan
- Het dashboard scherm keert niet altijd terug met de juiste (actieve) Slimme modus in de betreffende tegel.

[ Voor 55% gewijzigd door Nibblebit op 23-03-2026 17:22 ]

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:27

Fioravanti

Fioravantastisch!

Deze pagina heeft het nog steeds over 'volgende week' als het gaat om de nieuwe app met de oude dongle
https://zinvolt.com/pages/instellen-app
En dat al meerdere weken

Of zijn er al cases waarbij dit inmiddels live is?

Zou mooi zijn als de HA integratie je ook van modus laat wisselen, ipv alleen aantallen invoeren. Merk nu dat ik met een andere accu ernaast toch soms even kort handmatig ingrijp mbv modus, om te voorkomen dat ze elkaar gaan vullen

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-04 14:39

turbodiesel13

---------------

Nibblebit schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:30:
Ik weet even niet meer welke user het was in dit topic, maar die had wat mij betreft de gouden tip! - via de ZinVolt HA integratie automatisch het minimale laadpercentage instellen. Ik stel de batterij in op zelfgebruik via de ZinVolt app, daarna laat ik een HA automatisering het minimale laadpercentage op 95% zetten als de P1 meter meer dan 2000w verbruik registreert. De batterij levert dan niet meer terug. Als het verbruik lager komt dan 300w (of dus - omdat de zonnepanelen iets opleveren) dan zorgt een andere HA automatisering dat hij weer op minimale laadpercentage 10% komt en weer netjes begint te leveren. Op deze manier voorkom ik dat tijdens het laden van de auto/gebruik vaatwasser / wasmachine tijdens goedkope uren de stroom uit de batterij komt.

Het enige minpunt nog vind ik dat de batterij niet even bijgeladen word op het meest lage moment van de dag (dynamisch). Dus op een dag met veel bewolking en normaal of hoog verbruik komt er nagenoeg niets in de batterij.

• Nibblebit

Nibblebit

turbodiesel13 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Het enige minpunt nog vind ik dat de batterij niet even bijgeladen word op het meest lage moment van de dag (dynamisch). Dus op een dag met veel bewolking en normaal of hoog verbruik komt er nagenoeg niets in de batterij.
Ik heb de tarieven integratie van Frank Energie draaien en de forecast.solar, daar kan ik dan ook wel wat mee via een automation. Zo heb je al meer aan boord dan je denkt.

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-04 15:35
Gebruik nog de oude (energy life) app en Tuya P1 dongle (eerste generaties zeg maar).
Sinds ~12:15 vandaag is mijn Tuya P1 volgens de app offline, En kan krijgt mijn set dus geen P1 waardes meer door. Tot de middag heeft hij gewoon netjes geladen en kwam het P1 signaal gewoon netjes door.

Internet is geen probleem, in mijn router kan zien dat hij gewoon UP/DL verbinding heeft. Zie wel een grote download piek in data dat kan wijzen op een firmware update en verklaren waarom het ineens 'Gameover' is

Heb de P1 meter nog even opnieuw in app gekoppeld... dan lijkt hij hem op te pikken omdat alle stappen een groen vinkje geven, maar meldt snel erna dat hij offline is..

Benieuwd, heeft iemand anders dit (heel recente) issue toevallig ook?
Of tips/tricks die ik over het hoofd zie?

Heb al bericht naar Zinvolt gestuurd omdat ik 99% zeker ben dat het issue niet bij mij vandaan komt.

Edit: ondertussen is de P1 meter weer online gekomen.
Volgens de App is de Tuya online en geeft ook levering aan het huis aan

Omdat de zon maar weinig schijnt vertrouwde ik de waarden niet.. Daarnaast liep de waarde ook niet terug naarmate de batterij meer vermogen vroeg.
Ik heb de Tuya dus uit de P1 poort gehaald.. in de App blijft hij echter online.. en levering aan het net rapporteren?!?!

Ook na een half uur blijft hij de Tuya als online aangeven, terwijl de dongle hier naast mijn toetsenbord ligt?!

Hierdoor gaat de batterij dus onnodig maximaal laden en ontstaat er onacceptabel situatie.
- Eerst gaat P1 meter offline in de app terwijl hij niet offline is
- Vervolgens komt P1 meter online in de app en geeft verkeerde meetwaarden door
- Nu blijkt dat P1 meter online gerapporteerd wordt, incl meetgevens doorstuurd terwijl hij niet eens is aangesloten?

- Ik heb de Tuya P1 meter losgekoppeld en opnieuw verbonden.
- De verbruikswaarde aan het huis is hiermee wel veranderd alleen nog veel te hoog (zeker 2x) tov wat mijn slimme meter rapporteert.
- P1 meter er af gehaald en blijft online rapporteren, alleen gaan de verbruikswaarden vervolgens flink negatief (-1.7Kwh) met P1 meter offline?!

Dit is een vrij zorgelijke ontwikkeling die voor 100% zeker niet bij mij ligt
De P1 meter functioneert niet meer.. geeft verkeerde waarden aan, zelfs zelfs als offline

De Batterij set is daardoor momenteel ineens onbruikbaar geworden.,

Wat zijn die gasten in godsnaam aan het doen bij Zinvolt.. meer dan een jaar werkte het soort van prima en ineens hebben ze er een onwerkbare klerenzooi van gemaakt :-(

[ Voor 47% gewijzigd door GadgetKoen op 24-03-2026 14:21 ]

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-04 09:30
Double T schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:24:
[...]

De Homey app is inmiddels als Beta test beschikbaar, enkel via deze link: https://homey.app/a/com.zinvolt/test/

Inclusief de optie om handmatig (via app / UI) of via Homey Flows het (berekende) laad- en ontlaadvermogen aan te sturen.
Zijn er tips om de Homey app te activeren? Ik heb mijn wifi op 2.4 gezet, vlak bij de dongle en bij de Eva power gaan staan, maar krijg steeds te lezen dat er niets gevonden wordt…

• Voogel
@GadgetKoen je kan even proberen de Tuya app te installeren en de P1 daar aan te koppelen om te kijken of je data te zien krijgt. Even het drukknopje ingedrukt houden totdat de dongle blauw gaat knipperen.

• herman allesman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:35
GadgetKoen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:13:
Gebruik nog de oude (energy life) app en Tuya P1 dongle (eerste generaties zeg maar).
Sinds ~12:15 vandaag is mijn Tuya P1 volgens de app offline, En kan krijgt mijn set dus geen P1 waardes meer door. Tot de middag heeft hij gewoon netjes geladen en kwam het P1 signaal gewoon netjes door.

Internet is geen probleem, in mijn router kan zien dat hij gewoon UP/DL verbinding heeft. Zie wel een grote download piek in data dat kan wijzen op een firmware update en verklaren waarom het ineens 'Gameover' is

Heb de P1 meter nog even opnieuw in app gekoppeld... dan lijkt hij hem op te pikken omdat alle stappen een groen vinkje geven, maar meldt snel erna dat hij offline is..

Benieuwd, heeft iemand anders dit (heel recente) issue toevallig ook?
Of tips/tricks die ik over het hoofd zie?

Heb al bericht naar Zinvolt gestuurd omdat ik 99% zeker ben dat het issue niet bij mij vandaan komt.
idem hier

• zebsite
Voogel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:59:
@GadgetKoen je kan even proberen de Tuya app te installeren en de P1 daar aan te koppelen om te kijken of je data te zien krijgt. Even het drukknopje ingedrukt houden totdat de dongle blauw gaat knipperen.
Als ik het goed begrijp, dan gebruikt de Homey app alleen maar de data van de dongle?

• GadgetKoen
Voogel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:59:
Thanks goeie tip, ondertussen mijn post geedit.. zijn van kwaad naar erger.,.
Tuya is weer online.. alleen geeft nu verkeerde waarde door.
Ook blijft hij online terwijl ik hem uit de P1 poort heb gehaald.

Lijkt dus meer dan alleen de Tuya te zijn. Groot vermoeden dat er zijn aanpassingen in de firmware gepushed door Zinvolt/anderen.. waardoor het zooitje volledig is ontregeld.

Benieuwd of anderen hier ook last van hebben?

• GadgetKoen
Thanks, goed te weten.. dan is het helder dat het aan de backend kant fout gaat..
Heb zinvolt nu meerdere berichten/updates gestuurd hierover.
Incl na mijn laatste post edit.. dat P1 weer online is maar nu de app nu out of control waarden rapporteert, zelfs als de P1 meter is afgekoppeld 8)7

• Double T
zebsite schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Zijn er tips om de Homey app te activeren? Ik heb mijn wifi op 2.4 gezet, vlak bij de dongle en bij de Eva power gaan staan, maar krijg steeds te lezen dat er niets gevonden wordt…
Om de Homey app te gebruiken moet je eerste de Eva power en de P1 dongle toegevoegd hebben aan de ZinVolt app. Daarna kun je met dezelfde inloggegevens de Eva power batterij toe voegen aan de Homey app.

Er zit nog een kleine bug in de API, dat de Homey (ZinVolt) app alleen de batterijen ziet voor de thuis/ home die in de Zinvolt (iOS / Android) app geselecteerd is...

• herman allesman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:35
GadgetKoen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Thanks, goed te weten.. dan is het helder dat het aan de backend kant fout gaat..
Heb zinvolt nu meerdere berichten/updates gestuurd hierover.
Incl na mijn laatste post edit.. dat P1 weer online is maar nu de app nu out of control waarden rapporteert, zelfs als de P1 meter is afgekoppeld 8)7
en wederom: idem hier

• dennisfr
GadgetKoen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Thanks goeie tip, ondertussen mijn post geedit.. zijn van kwaad naar erger.,.
Tuya is weer online.. alleen geeft nu verkeerde waarde door.
Ook blijft hij online terwijl ik hem uit de P1 poort heb gehaald.

Lijkt dus meer dan alleen de Tuya te zijn. Groot vermoeden dat er zijn aanpassingen in de firmware gepushed door Zinvolt/anderen.. waardoor het zooitje volledig is ontregeld.

Benieuwd of anderen hier ook last van hebben?
Er was blijkbaar wel even iets aan de hand tussen 12:15 en 13:05:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEGCNSbHsdjGa2CsuzGpZ8aPzT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K78QpA7DzpaBI7DM0uU3aFtF.png?f=fotoalbum_large
daarna heeft alles zich wel weer vanzelf hersteld zo te zien.

• GadgetKoen
dennisfr schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:19:
[...]

Er was blijkbaar wel even iets aan de hand tussen 12:15 en 13:05:
[Afbeelding]
daarna heeft alles zich wel weer vanzelf hersteld zo te zien.
Thanks! Heb reactie van Zinvolt en hebben mijn ID's van Tuya P1 en Power nodig om eea in te zien.
Ondertussen lijkt e.e.a. gestabiliseerd.
Evengoed wil ik wel antwoord wat hier aan de hand is/was.. En batterijset die zelf P1 waardes gaat verzinnen, stroom gaat trekken/leveren op basis van verkeerde waarden is niet goed voor het vertrouwen.

Je kan volgens mij nergens goed zien (log) of er firmware is/wordt gepusht toch?

• Rene Artois
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-04 05:06
GadgetKoen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Thanks! Heb reactie van Zinvolt en hebben mijn ID's van Tuya P1 en Power nodig om eea in te zien.
Ondertussen lijkt e.e.a. gestabiliseerd.
Evengoed wil ik wel antwoord wat hier aan de hand is/was.. En batterijset die zelf P1 waardes gaat verzinnen, stroom gaat trekken/leveren op basis van verkeerde waarden is niet goed voor het vertrouwen.

Je kan volgens mij nergens goed zien (log) of er firmware is/wordt gepusht toch?
Ook hier dezelfde issues, en ik maar denken dat het aan mij lag.
Tip voor de volgende keer, eerst hier kijken ......
Het ziet er bij mij inmddels weer normaal uit.
Firmware:
Wi-Fi: 3.1.28
MCU: 1.0.3

• GadgetKoen
Zelfde firmware voor de P1 meter.
Zal laten weten als ik de reactie van Zinvolt krijg.

• taquel_287
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-04 19:39
Vandaag de nieuwe P1 dongle in de meterkast geprikt.
Installatie ging prima en de waarde die hij liet zien leek te kloppen.
Echter gaat de batterij gewoon maximaal ontladen dit terwijl er in eigen gebruik maar ongeveer 400Watt nodig was.
Met als gevolg dat er weer bijna 400 watt het net ingedrukt word.
Dit valt ook te zien bij homewizard. zie beide plaatjes.
Oude dongle weer terug geplaatst en de accu doet weer netjes wat hij hoort te doen
De data is van beide hetzlfde dus ik snap niet waarom die nieuwe dongle zo vreemd reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHYpXG_7C6Ydsd4NMRID4MXqXUs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BqcCTb6yqh2FpFesH2ZA0SOu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPl5cm6lwnNYVZe12udSiwBnGyI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u0719Co6Qw1mIPFNbvsJ9eDG.png?f=user_large

• Jan VLD
  • Laatst online: 16-04 20:53
GadgetKoen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:13:
Sinds ~12:15 vandaag is mijn Tuya P1 volgens de app offline,
..//..
Dat komt hier bij mij thuis al een heel jaar regelmatig voor. Een kennis van me heeft wat rondgelopen met een signaalsterktemeter en beoordeelt de signalen van zowel de tuya als de unit als "zeer zwak". Bij mij werkt het meestal prima overigens.
Ik heb er trouwens een derde mate bij gekocht, vanmorgen aangesloten, geen centje pijn, alles loopt als een zonnetje. Kan ik nu een minimum instellen van 30% en zo altijd nog een kleine kWh achter de hand hebben voor stroomuitval.

Bij mijn dochter levert het systeem sinds dit najaar wèl ernstige problemen. Daar is door omstandigheden overigens al maanden niemand in huis. Overdag moet er meer dan genoeg geladen kunnen worden om te vullen en de nacht (50-100W) probleemloos te overleven.
Toestand waarin we de zaak (modus eigen gebruik) meestal aantreffen: totale lading 30-40%, dwz de hoofdmodule vol, en twee mates geheel leeg. Dat vind ik heel erg vreemd. En dan bovendien geen actie want een groot deel van de dag "apparaat offline" .

Ik wil die nieuwe dongel proberen, maar niet alles gelijk.
VRAAG: werkt die nieuwe dongel nou eigenlijk gewoon samen met de (oude) energy-life app?

• Bos986
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:44
Ik had hetzelfde probleem met de Zinvolt dongel, maximaal ontladen op het net ipv de batterij opladen. Diverse keren de oude en de nieuwe dongel gewisseld icm de nieuwe Zinvolt app, maar niets hielp. Toen een berichtje aan de klantenservice gestuurd en de volgende dag op hun verzoek de Zinvolt dongel weer geplaatst, waarna deze door hun direct is geupdate. Nu werkt het perfect. Systeem reageert aanzienlijk sneller op wisselingen in verbruik/overschot aan zonne energie en met veel grotere stappen. Dus zeker de moeite waard om even contact op te nemen.

• Jan VLD
Bos986 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:59:
Ik had hetzelfde probleem met de Zinvolt dongel, maximaal ontladen op het net ipv de batterij opladen. Diverse keren de oude en de nieuwe dongel gewisseld icm de nieuwe Zinvolt app, maar niets hielp. Toen een berichtje aan de klantenservice gestuurd en de volgende dag op hun verzoek de Zinvolt dongel weer geplaatst, waarna deze door hun direct is geupdate. Nu werkt het perfect. Systeem reageert aanzienlijk sneller op wisselingen in verbruik/overschot aan zonne energie en met veel grotere stappen. Dus zeker de moeite waard om even contact op te nemen.
Wat noem je "Zinvolt dongel". De oude witte of de nieuwe zwarte? welke dongel met welke app werkt nu perfect?

• Bos986
Ik bedoel dus de nieuwe Zinvolt app icm met de nieuwe zwarte Zinvolt dongel.
En bij gebruik van de slimme modus Zelfgebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door Bos986 op 25-03-2026 11:09 ]

• Jan VLD
Kan die nieuwe app trouwens WEL in een Aangepaste Modus bijvoorbeeld worden ingesteld op laden tussen 3 en 4 's nachts, om dan weer terug te schakelen naar de modus Eigen Gebruik?

• Bos986
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar zo te zien is er weinig veranderd aan de verschillende modi tov de oude app. Schakelen van de éne naar de andere modus (anders dan handmatig) is, denk ik, niet mogelijk.

• IloveMyHenB
Jan VLD schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:02:
Kan die nieuwe app trouwens WEL in een Aangepaste Modus bijvoorbeeld worden ingesteld op laden tussen 3 en 4 's nachts, om dan weer terug te schakelen naar de modus Eigen Gebruik?
Nee, dit kan niet.
Wat wel kan is in de modus "Aangepast" laden tussen 3 en 4 en dan teruggeven tussen 6 en 9 met een vast Wattage, maar dat is niet wat we willen...

• Jan VLD
Inderdaad, dat is niet wat we willen.

Eigen gebruik hoort in Nederland de standaardmodus te zijn. Die verkeerd vertaalde "laadprioriteit" (da's in het Duits Lastpriorität) gebruik ik nu (en tot oktober) handmatig 's ochtends om ook de paneeltjes die direct zijn aangesloten in Zinvolt hun vermogen door te laten geven aan het huis, de "last" (en vervolgens het net) zolang het nog wat opbrengt in de teruglevering. EVA is dan even niks meer dan een PV-omvormer.
Als de stroom dan rond de middag toch niks/weinig meer opbrengt mag Zinvolt gaan laden, dwz de restjes van de productie na ander gebruik opdweilen, voor de avond.

In de winter dan nog eens instellen dat hij zich vollaadt in een winderige (en dus goedkope) nacht om zodra de warmtepomp weer gaat draaien weer op eigen gebruik over te gaan. Dat is in elk geval voor mij DE manier om een accu te gebruiken.

Dat hele "lastpriorität" is wellicht een interessante modus voor een Balkonkraftwerkje waar er naast de direct ingeplugde panelen geen verdere PV meer is. Gewoon even PV-omvormertje spelen. Een functie die voor de Duitse balkonbezitter leuk zou kunnen zijn. Maar die in Nederland eigenlijk nauwelijks gebruikt wordt naar ik vermoed.

• erwindob
  • Laatst online: 17-04 10:54
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de nieuwe zwarte dongle met zinvolt app in gebruik genomen.
De nieuwe app gebruikt een nieuw account, dus opnieuw registreren.
Ik heb eerst de nieuwe dongle in de nieuwe app geregistreerd. Nadat dat eigenlijk gewoon in 1x werkte heb ik m'n serial van de hoofdunit uit de oude app gekopieerd en opgeslagen, de hoofdunit en oude dongle ontkoppeld en daarna in de nieuwe app ook de hoofdunit gekoppeld waarvoor dat serial weer nodig is.
Ik snap geen ene hout van wat de nieuwe app in beeld laat zien.
De waardes van de aangesloten panelen zie ik helemaal niet meer.
HomeAssistant haalt die wel nog steeds gewoon op uit de cloud gelukkig en stuurt ze door naar Domoticz voor een mooi overzicht. (Helaas met een interval van minuten)
En met de waterkoker aan en weer uit wordt het vermogen met zo'n 100W/s naar nul geregeld.
Al met al niet heel slecht, alhoewel het beeld in de nieuwe app wel een behoorlijke achteruitgang is.

• Wil.B
erwindob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:52:
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de nieuwe zwarte dongle met zinvolt app in gebruik genomen.
De nieuwe app gebruikt een nieuw account, dus opnieuw registreren.
Ik heb eerst de nieuwe dongle in de nieuwe app geregistreerd. Nadat dat eigenlijk gewoon in 1x werkte heb ik m'n serial van de hoofdunit uit de oude app gekopieerd en opgeslagen, de hoofdunit en oude dongle ontkoppeld en daarna in de nieuwe app ook de hoofdunit gekoppeld waarvoor dat serial weer nodig is.
Ik snap geen ene hout van wat de nieuwe app in beeld laat zien.
De waardes van de aangesloten panelen zie ik helemaal niet meer.
HomeAssistant haalt die wel nog steeds gewoon op uit de cloud gelukkig en stuurt ze door naar Domoticz voor een mooi overzicht. (Helaas met een interval van minuten)
En met de waterkoker aan en weer uit wordt het vermogen met zo'n 100W/s naar nul geregeld.
Al met al niet heel slecht, alhoewel het beeld in de nieuwe app wel een behoorlijke achteruitgang is.
Toevallig heb ik verleden week contact gehad met Zinvolt over de zichtbaarheid van de aangesloten panelen. Deze zijn nu nog niet beschikbaar en ze verwachten (hopen) dat ze dit de eerste week van April beschikbaar te hebben.

Zodra die weergave er is ben ik voornemens om wederom over te stappen van de Energy Life app naar de Zinvolt app

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC

• erwindob
Ik zal m'n best doen er aan te denken om t hier te melden als die weergave bij mij verschijnt.

• Wil.B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pW27kX0ZCbeW8K4ptlv0UPMBho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs0dwszaPeyBuZQEsCkmMvWH.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik sinds een poosje ook zonnepanelen direct heb aangesloten op de Zinvolt Power is mij iets opgevallen in Home Wizard. Ik heb, zoals velen, mijn Zinvolt Power middels een energy socket van Home Wizard aangesloten op het net. Ook Enphase heb ik toegevoegd in de Home Wizard app.

Wat mij opvalt is dat wanneer ik kijk naar de grafiek 'zelfvoorzienend' is dat deze altijd het opgewekte vermogen van Enphase verdeeld over 'zelfvoorzienend' en 'teruglevering' wat logisch is. Echter nu de zonnepanelen van Zinvolt Power ook terugleveren als de accu vol zit zou het anders moeten zijn maar dat is helaas niet het geval.

In bijgevoegde afbeelding in de grafiek 'zelfvoorzienend' is duidelijk te zien dat er meer wordt teruggeleverd dan alleen de opwek van Enphase, dat zie je aan die piek tussen 12:00 en 14:00. Je ziet dat ik meer teruglever (+2000 watt) dan wat de zonnepanelen van Enphase opwekken. Echter wordt alleen de waarde van Enphase (13.1 kWh) gebruikt in de waardes in 5.2 kWh zelfvoorzienend en 7.9 kWh teruglevering. (5.2 + 7.9 = 13.1)

Dit is een voorbeeld maar dat is eigenlijk altijd zo. Is dit bij jullie ook het geval ?

Update: Tegen mijn princiepes in toch maar even de chatbot van Home Wizard gevraagd. Hier volgt de uitleg
"Dat is verwacht gedrag: de grafiek ‘zelfvoorzienend’ wordt berekend op basis van je P1-meter (netafname/-teruglevering) plus de zonne-opwek die je in de app hebt toegevoegd (via Energy+ of een kWh-meter).
Dus als je alleen Enphase hebt toegevoegd, gebruikt de grafiek alleen de opwek van Enphase om ‘zelfvoorzienend’ versus ‘teruglevering’ te verdelen. Extra teruglevering vanuit je Zinvolt Power wordt niet automatisch meegenomen, tenzij die Zinvolt-opwek ook gemeten en als een aparte zonnebron is toegevoegd (bijvoorbeeld via een eigen Energy+-koppeling, of via een kWh-meter op die omvormer).
Zorg er ook voor dat je niet dezelfde omvormer zowel via Energy+ als via een kWh-meter toevoegt, want dan wordt de opwek dubbel geteld en klopt de grafiek niet meer
."

[ Voor 25% gewijzigd door Wil.B op 27-03-2026 16:51 ]

• Nibblebit

Nibblebit

[...]
Ik weet even niet meer welke user het was in dit topic, maar die had wat mij betreft de gouden tip! - via de ZinVolt HA integratie automatisch het minimale laadpercentage instellen. Ik stel de batterij in op zelfgebruik via de ZinVolt app, daarna laat ik een HA automatisering het minimale laadpercentage op 95% zetten als de P1 meter meer dan 2000w verbruik registreert. De batterij levert dan niet meer terug. Als het verbruik lager komt dan 300w (of dus - omdat de zonnepanelen iets opleveren) dan zorgt een andere HA automatisering dat hij weer op minimale laadpercentage 10% komt en weer netjes begint te leveren. Op deze manier voorkom ik dat tijdens het laden van de auto/gebruik vaatwasser / wasmachine tijdens goedkope uren de stroom uit de batterij komt.
Vandaag ook deze automation voor HA met chatgpt in elkaar geflanst, werkt best goed inderdaad! Thnx voor de tip!
Hieronder mijn grafiek voor de momenten waarbij er vermogen naar de batterij gaat (positieve waarde) of van de batterij af komt (negatieve waarde). Dit is een grafiek van vandaag (wasmachine draait, waterkoker soms) en op een halfbewolkte dag. Van ontladen is eigenlijk nauwelijks/geen sprake meer tijdens de lage energieprijs periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7kLxKOeoUjdqEGadjzjnIEQ1F8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/loUjI6yFthSIUQQeGeSobNHC.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Nibblebit op 28-03-2026 14:49 ]

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:24

DRK

[...]

Ik weet even niet meer welke user het was in dit topic, maar die had wat mij betreft de gouden tip! - via de ZinVolt HA integratie automatisch het minimale laadpercentage instellen.
Welke integratie is dit? Ik kan niks van Zinvolt vinden...

• Nibblebit

Nibblebit

@drk Als je binnen Home Assistant en HACS zoekt op Zinvolt zou je de integratie al moeten kunnen vinden want het is een core integratie, geen custom integratie.

Ik heb een custom sensor gemaakt (power_usage) die voor alle fasen een positieve waarde geeft als je van het grid afneemt en een negatieve waarde als je teruglevert. Onderstaande automation komt er dan uit. Eigenlijk zou je dan nog willen dat de automation zichzelf uit kan schakelen zodra de hoge energiekosten van toepassing zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
alias: Charge Battery on Solar (stable)
triggers:
  - entity_id: sensor.power_usage
    above: 150
    trigger: numeric_state
  - entity_id: sensor.power_usage
    below: -150
    trigger: numeric_state
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.power_usage
          - condition: not
            conditions:
              - condition: state
                entity_id: number.alphaess_vt1000_minimum_charge_level
                state: "100"
        sequence:
          - delay: "00:00:05"
          - target:
            data:
              value: 100
            action: number.set_value
      - conditions:
          - condition: not
            conditions:
              - condition: state
                state: "10"
        sequence:
          - delay: "00:00:05"
          - target:
            data:
              value: 10
            action: number.set_value
mode: single

[ Voor 85% gewijzigd door Nibblebit op 30-03-2026 10:32 ]

• Voogel
Wil.B schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:38:
[Afbeelding]

[..]
Ik heb, zoals velen, mijn Zinvolt Power middels een energy socket van Home Wizard aangesloten op het net. Ook Enphase heb ik toegevoegd in de Home Wizard app.

Wat mij opvalt is dat wanneer ik kijk naar de grafiek 'zelfvoorzienend' is dat deze altijd het opgewekte vermogen van Enphase verdeeld over 'zelfvoorzienend' en 'teruglevering' wat logisch is. Echter nu de zonnepanelen van Zinvolt Power ook terugleveren als de accu vol zit zou het anders moeten zijn maar dat is helaas niet het geval.

[..]

Is dit bij jullie ook het geval ?

Update: Tegen mijn princiepes in toch maar even de chatbot van Home Wizard gevraagd. Hier volgt de uitleg
"Dat is verwacht gedrag: de grafiek ‘zelfvoorzienend’ wordt berekend op basis van je P1-meter (netafname/-teruglevering) plus de zonne-opwek die je in de app hebt toegevoegd (via Energy+ of een kWh-meter).
Dus als je alleen Enphase hebt toegevoegd, gebruikt de grafiek alleen de opwek van Enphase om ‘zelfvoorzienend’ versus ‘teruglevering’ te verdelen. Extra teruglevering vanuit je Zinvolt Power wordt niet automatisch meegenomen, tenzij die Zinvolt-opwek ook gemeten en als een aparte zonnebron is toegevoegd (bijvoorbeeld via een eigen Energy+-koppeling, of via een kWh-meter op die omvormer).
Zorg er ook voor dat je niet dezelfde omvormer zowel via Energy+ als via een kWh-meter toevoegt, want dan wordt de opwek dubbel geteld en klopt de grafiek niet meer
."
Ik heb hier laatst ook al met een beetje verbazing naar zitten kijken, eigenlijk had ik gehoopt dat HomeWizard iets slims zou doen wanneer je de socket als batterij hebt toegevoegd. De grafieken bij de HomeWizard batterij zijn wat dat betreft een stuk duidelijker.

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:29
DRK schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Welke integratie is dit? Ik kan niks van Zinvolt vinden...
Zinvolt zit sinds 2016.3.1 in HomeAssistant. Niet compleet, maar integration biedt:
  • SOC
  • Power
  • Set Max SOC
  • Set Min SOC
  • Set Max Output W
Wat ik helaas mis is de charge en discharge, zodat ik in kan stellen in Energy tab van HA. In mijn AlphaESS heb ik 0-waarden. Opnieuw ingesteld etc. etc. Iemand tips?

Homey Pro Early 2019 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018

• Nibblebit

Nibblebit

Maximum charge level staat lekker te schakelen tussen 100% en 10%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilIWM9xSNSpozyse0VVoCLWPzLk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kJvwblBlDHS8XguMofxCIhTj.png?f=user_large

Nu de tarieven op z'n laagst zijn vandaag wordt er dus niet meer teruggeleverd. Op zijn Cruijffiaans gezegd: elk nadeel heb zijn voordeel want dat schakelen is natuurlijk ook het gevolg van apparaten (zoals de wasdroger) die juist gaan draaien als de kostprijs van electriciteit laag is. Gisteren had ik mijn eerste energieneutrale dag van dit jaar (qua electriciteit dan).

• Voogel
Meer mensen met een niet werkende HA integratie na de laatste update?
code:
1
Failed setup, will retry: Field "serial_number" of type str is missing in BatteryUnit instance

• erwindob
Voogel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:58:
Meer mensen met een niet werkende HA integratie na de laatste update?
code:
1
Failed setup, will retry: Field "serial_number" of type str is missing in BatteryUnit instance
Is dat versie 0.8.4 van AlphaESS Energy storage system?
Of core 2026.4.0?
Die staan bij mij te wachten op een go. Ik draai nog 0.8.3 en core 2026.3.4 en die doen het goed. Beter even wachten misschien dus.

[ Voor 4% gewijzigd door erwindob op 01-04-2026 20:38 ]

• Voogel
Dit is de zinvolt integratie, AlphaESS werkt wel gewoon nog.

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-04 09:15

FlippieAI

aka Tweek

erwindob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:36:
[...]

Is dat versie 0.8.4 van AlphaESS Energy storage system?
Of core 2026.4.0?
Die staan bij mij te wachten op een go. Ik draai nog 0.8.3 en core 2026.3.4 en die doen het goed. Beter even wachten misschien dus.
Dit gaat om de core 2026.4.0 update. Ik heb die ook gedraait en krijg dezelfde foutmelding bij de Zinvolt integratie inderdaad.
Heb de AlphaESS integratie weer even aangeslingert, die werkt nog wel op deze versie.

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Afgelopen nacht opeens weer dat het om 2u begon te laden naar 100%, terwijl de modus op zelf verbruik staat en we nog niet de min SOC hadden bereikt. Iets om de komende dagen weer in de gaten te houden. Kalibratie zou bijzonder zijn, aangezien het steeds vol kwam de afgelopen tijd.

Edit: met de oude dongle en oude app :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fioravanti op 03-04-2026 10:24 ]

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:33
Ik ervaar hetzelfde vreemde gedrag richting het einde van de ontlaadcurve. De batterij gaat dan spontaan van ontladen naar laden. Hij gaat in 2 minuten van 2kw ontladen naar 2kw laden, dat is dan wel weer lekker snel, maar wel compleet ongewenst. Ik heb hier al contact over met Zinvolt, maar helaas nog geen passende oplossing. Ik zie het nog een weekje aan, anders ga ik ook weer over op de oude dongle.

Batterijvermogen lees ik uit met een Shelly Pro 3EM met een updaterfreq van ca 2 seconden. De P1 simulator gebruikt dit om het gewenst laad/ontlaadvermogen te triggeren bij de Zinvolt. De nieuwe P1 dongle pakt dit signaal ook snel op (uitgelezen via de P1-meter integratie in Home-assistant), maar blijkbaar weet de EMS in batterij daar niet goed mee om te gaan.

Dit is niet het gedrag wat je van een batterrij verwacht als je juist de pieken wilt afschaven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65aEa-i8jeQ8LdJSyG1HRcglkio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ukvzW2xbIQYhemn6Cj4HmTlo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door thewhi op 03-04-2026 09:22 ]

• IloveMyHenB
Ik zie dat jij de nieuwe P1 dongle dus al in Home Assistant hebt weten toe te voegen als entity. Hoe heb je dat gedaan? Ik kan dit in HA niet vinden. De Entities die bij de Zinvolt integratie komen zijn naast "Battery" welke het percentage weergeeft, vrij nutteloos.

_/-\o_ Bedankt DRK voor je vlotte reactie hieronder!

[ Voor 9% gewijzigd door IloveMyHenB op 03-04-2026 11:28 ]

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:24

DRK

IloveMyHenB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:22:
Ik zie dat jij de nieuwe P1 dongle dus al in Home Assistant hebt weten toe te voegen als entity. Hoe heb je dat gedaan? Ik kan dit in HA niet vinden. De Entities die bij de Zinvolt integratie komen zijn naast "Battery" welke het percentage weergeeft, vrij nutteloos.
Zie hier: https://github.com/HAEdwin/homeassistant-zinvolt_p1_meter

• taquel_287
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-04 19:39
Fioravanti schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:35:
Afgelopen nacht opeens weer dat het om 2u begon te laden naar 100%, terwijl de modus op zelf verbruik staat en we nog niet de min SOC hadden bereikt. Iets om de komende dagen weer in de gaten te houden. Kalibratie zou bijzonder zijn, aangezien het steeds vol kwam de afgelopen tijd.

Edit: met de oude dongle en oude app :)
Heb ik ook gehad.
Contact opnemen met zinvolt is de enige oplossing
Je moet dan je dongle serie nummer en serie nummer van je batterij sturen naar ze
Er staat dan aan hun kant een instelling fout, hoe dat zo spontaan kon konden ze me niet zeggen maar goed ik heb er nu geen last meer van.

[ Voor 6% gewijzigd door taquel_287 op 04-04-2026 13:14 ]

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

taquel_287 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:13:
[...]

Heb ik ook gehad.
Contact opnemen met zinvolt is de enige oplossing
Je moet dan je dongle serie nummer en serie nummer van je batterij sturen naar ze
Er staat dan aan hun kant een instelling fout, hoe dat zo spontaan kon konden ze me niet zeggen maar goed ik heb er nu geen last meer van.
Dank! Afgelopen nacht was het ook weer het geval. Vorige keer ging het na een firmware update over. Zal er een ticket aan wagen als het aanhoudt. Ik zet nu soms de mijne uit/passief als ik genoeg heb aan de andere batterij.

• Nibblebit

Nibblebit

Op het dashboard van de app klopt het volgende plaatje niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS3nV2BqKv9sSHJTz8JRrImoEFQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4qLtcL2zkpZNt7uF36N1tP4P.png?f=user_large

Op dit moment schijnt de zon volop en de zonnepanelen zijn via de Slimme Modus "Zelfgebruik" de batterij aan het opladen. Echter als het huis toch wattage gebruik (al is het weinig), doet het plaatje voorkomen alsof er 1467W uit het Stroomnet wordt getrokken en dat is niet waar. Het huis verbruikt 45W en de rest wat het huis oplevert van de zonnepanelen (1422 W) gaat naar de batterij. De zonnepanelen zijn niet aangesloten op de inverters van de batterij. In feit moet er staan Stroomnet = 45 W Gebruik (naar rechts groene animatie=ok) en dan vanuit het huis naar de batterij (groene animatie).

Of denkt iemand dat het anders moet?

• IloveMyHenB
Het plaatje is inderdaad wat vreemd en ik heb ook lang gedacht dat het niet klopt.

Het plaatje klopt wel als je aanneemt dat de batterij niet als onderdeel wordt gezien van het huis, maar als een aparte entiteit. Het plaatje geeft in jouw situatie aan dat de baterij aan het opladen is met 1422W en je huis gebruikt 45W (samen 1437W van het net). Je huis gebruikt mogelijk meer, maar dit wordt gedekt door de panelen. Het plaatje herkent de panelen niet en wat die aan het huis leveren.

Waarom is de batterij dan aan het laden terwijl je de modus "Zelfgebruik" actief hebt - dit komt weer doordat de batterij met een vertraging op schommelingen in vraag & aanbod reageert. Dit zie ik zelf ook. Ik vermoed dat in jouw geval het plaatje enkele seconden later al zou weergeven dat de batterij 45 W levert aan "Thuis" en het Stroomnet vrijwel 0W aangeeft.

• Nibblebit

Nibblebit

IloveMyHenB schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:50:
Waarom is de batterij dan aan het laden terwijl je de modus "Zelfgebruik" actief hebt - dit komt weer doordat de batterij met een vertraging op schommelingen in vraag & aanbod reageert. Dit zie ik zelf ook. Ik vermoed dat in jouw geval het plaatje enkele seconden later al zou weergeven dat de batterij 45 W levert aan "Thuis" en het Stroomnet vrijwel 0W aangeeft.
Zodra de batterij weer dreigt te gaan ontladen omdat het huis even meer vermogen nodig heeft, zet een Home Assistant automation het minimale laadpercentage op 100% voordat de batterij kan reageren. Hierdoor stopt het terugleveren (tijdens lage tarieven op de dag is ontladen van de batterij voor korte tijd niet echt nuttig). Het scenario "alleen laden" is bij wijze van workaround op deze wijze gecreeerd.
Het voorkomt ook het continue omschakelen van het relais (laden/ontladen) en kan de levensduur van de lithium-ion batterijen verlengen (slijtage in het algemeen).

Er ontbreekt dus nog een echt slimme modus aan de app ""Alleen laden"

Ik zie de thuisbatterij als attribuut van de thuis entiteit (net zoals de zonnepanelen een attribuut zijn van het huis). Het blijft voor mij dus een lastige interpretatie en daarmee feitelijk een verkeerde weergave want het grid levert de spanning niet maar het huis (thuisbatterij of zonnepanelen, ze zijn allebei energieleverancier). Er is sprake van een inconsequente interpretatie van energie bronnen (zonnepanelen versus thuisbatterij).

[ Voor 3% gewijzigd door Nibblebit op 09-04-2026 20:45 ]

• erwindob
Nieuwe versie van de app 1.0.12 (84) maar ik zie nog geen verschil.

• zebsite
erwindob schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:30:
Nieuwe versie van de app 1.0.12 (84) maar ik zie nog geen verschil.
Ik wel, geen data beschikbaar… :)

20:45. Het werk weer!

[ Voor 5% gewijzigd door zebsite op 16-04-2026 20:46 ]

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste