• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:09
thewhi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:12:
[...]

En ik neem aan dat je dan de Zinvolt Integratie gebruikt voor de SoC?
https://www.home-assistant.io/integrations/zinvolt/
Op dit moment nog de Alpha ESS integratie. Ik wilde niet te veel tegelijk willen veranderen. Eerst eens monitoren hoe die Zinvolt integratie werkt :)

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-03 19:13
thewhi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Ah, die AlphaEss integratie blijft dus toch gewoon werken ook als je het account overzet tbv nieuwe P1 dongle? M.a.w. er veranderd niks wat betreft het pushen van data naar de servers in China(?!)
Ik vermoed dat de Zinvolt API gewoon een schil is over de AlphaESS API, uiteindelijk werkt mijn Frank energie onbalans setup ook gewoon nog.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-03 19:13
Voogel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:22:
Misschien een beetje een vreemde vraag maar denken jullie dat het mogelijk is om zonnepanelen met afwijkende voltages in serie op de Zinvolt aan te sluiten (dus plus van aansluiting 1 op min van aansluiting 2 en dan de andere 2 aansluitingen op de zonnepanelen)? Ik heb namelijk meerdere Solarfrontier panelen in paralel en die hebben een Vmpp van 87.5V, wanneer ik deze in serie op de Zinvolt aansluit gaan het voltage naar ~45V wat mooi binnen de grenzen ligt van wat de Zinvolt aan kan 10-60V.
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Enige issue dat ik kan verzinnen is dat de MPPT's tegen elkaar gaan inwerken?

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• jder
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-03 23:39
Bij mij liep de Zinvolt app steeds vast.
Dit is nu opgelost, update van Android gehad en Zinvolt app is nu 1.0.10(82).
Werkt nu eindelijk zoals je zou verwachten.
Dus Zinvolt werkt nu goed met de nieuwe Zinvolt App en dongle.

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:52

FlippieAI

aka Tweek

Ter info over een issue dat bij mij opgelost lijkt:
Ik draai momenteel nog op de oude app en oude dongel, maar had de nieuwe dongel alvast toegevoegd in de nieuwe app. Tot op heden gaf die altijd totaal verkeerde waardes door. Hij dacht altijd dat ik stroom van het net aan het verbruiken was, zelfs terwijl ik aan het terugleveren was. Zinvolt had al gereageerd dat het een bekend issue was bij bepaalde meters.

Vanmorgen keek ik toevallig weer in de app en het lijkt erop dat hij vannacht een update heeft gehad. Ik zie nu waardes in de grafieken van de nieuwe app die overeen lijken te komen met mijn echte verbruik en teruglevering. Het lijkt er dus op dat dit issue bij mij is opgelost en wellicht bij anderen ook.

Vanavond, als ik thuis ben, moet ik de Zinvolt-batterij nog even opnieuw koppelen aan de nieuwe app om te zien of die ook goed reageert.

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Nu online

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

@FlippieAI volg voor het koppelen aan de nieuwe app de procedure zoals eerder hier genoemd.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01
De ZinVolt app voor Homey is ook bijna klaar om breder getest te gaan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlyQiHLasDV_-zLWcXv0LJS-GFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mSvSS0LOjUkA25WfBVJfbIUk.png?f=fotoalbum_large

Inclusief een optie om het laad- of ontlaad-vermogen van de ZinVolt Base / ZinVolt Power direct te kunnen aansturen obv Homey flows (bv voor het reguleren van van een laadpaal icm met een ZinVolt battery)..

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:51
Voogel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Enige issue dat ik kan verzinnen is dat de MPPT's tegen elkaar gaan inwerken?
De vraag is of je het risico moet nemen. Het is een duur experiment als het mislukt. Technisch zou het moeten kunnen mits de twee MPPT circuits volledig gescheiden zijn, maar zoals je zelf al aangeeft gaan de algoritmes tegen elkaar inwerken. Je zou het eventueel aan Zinvolt support kunnen vragen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet ;)

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:11
dennisfr schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:47:
[...]

De vraag is of je het risico moet nemen. Het is een duur experiment als het mislukt. Technisch zou het moeten kunnen mits de twee MPPT circuits volledig gescheiden zijn, maar zoals je zelf al aangeeft gaan de algoritmes tegen elkaar inwerken. Je zou het eventueel aan Zinvolt support kunnen vragen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet ;)
Klopt. Op basis van ervaring kan ik zeggen dat ze bij Zinvolt doorgaans uitgebreid een toelichting geven echter zijn de maximale specificaties dan ook echt maximaal en een harde grens.

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC

• Vizsuall
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:30
We zijn inmiddels alweer even wat weken verder maar inmiddels moet ik zeggen dat de functie zelfgebruik met de nieuwe app en dongle sinds +- 2 weken best werkt gelukkig. Er zitten nog steeds wel foutjes in de app, maar dat lijkt nog steeds meer een getal te zijn dan dat het daadwerkelijk invloed heeft op het systeem. Kortom, ik ben blij dat Zinvolt nu gelukkig weer wat grip lijkt te hebben op de batterijen.

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:15
ik ben ook blij met de nieuwe dongle, die reageert een stuk sneller dan de oude, zelfs zoveel sneller dat mijn oude integratie in Home Assistant niet meer werkte en ik een meetspoel heb moeten plaatsen om de flow van de elektra goed te kunnen managen op mijn P1 simulator.

De app zelf vind ik nog wel een aanfluiting. De updates van waarden zijn wel erg traag, maar goed, die app heb ik eigenlijk ook niet nodig, behalve voor het koppelen van het systeem en het eenmalig omzetten naar eigen verbruik.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:51
Vizsuall schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:07:
We zijn inmiddels alweer even wat weken verder maar inmiddels moet ik zeggen dat de functie zelfgebruik met de nieuwe app en dongle sinds +- 2 weken best werkt gelukkig. Er zitten nog steeds wel foutjes in de app, maar dat lijkt nog steeds meer een getal te zijn dan dat het daadwerkelijk invloed heeft op het systeem. Kortom, ik ben blij dat Zinvolt nu gelukkig weer wat grip lijkt te hebben op de batterijen.
Het is toch ook niet zo, dat ze de grip helemaal kwijt waren? Ik heb nog (steeds) geen tijd gehad om de Pro Dongle te installeren en om te gaan naar de Zinvolt app, dus ik zit nog op het oude platform, maar ook dat werkt gewoon prima. Ik gebruik alleen de 'eigen verbruik' en ik heb er eigenlijk geen omkijken naar.

• Nibblebit
  • Nu online

Nibblebit

Ik vind het toch wel lastig, die vast modi. Stel ik wil op de dag alleen met overtollige stroom de batterij opladen maar de batterij niet ontladen als de vaatwasser draait (op gunstige prijs tijden). Welke modus moet je dan kiezen? Ik heb de zonnepanelen niet aangesloten op de batterij zelf.

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:44
Nibblebit schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:30:
Ik vind het toch wel lastig, die vast modi. Stel ik wil op de dag alleen met overtollige stroom de batterij opladen maar de batterij niet ontladen als de vaatwasser draait (op gunstige prijs tijden). Welke modus moet je dan kiezen? Ik heb de zonnepanelen niet aangesloten op de batterij zelf.
Dit dus.
Plus ik wil 's nachts de batterij opladen als de prijzen laag zijn zodat ie 's ochtends tijdens de piekuren verder gaat met "zelfgebruik". Wat ik begrijp hoe andere Tweakers dit doen is met Home Assistant en de Day Ahead Optimizer. HA heb ik inmiddels weten te installeren maar loop verder vast bij die DAO... Ik zie al dat de tijd die dit gaat vergen groter is dan de tijd die ik beschikbaar heb... :)

• Nibblebit
  • Nu online

Nibblebit

IloveMyHenB schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Ik zie al dat de tijd die dit gaat vergen groter is dan de tijd die ik beschikbaar heb... :)
Haha, eens ja wat een gedrocht is dat om te installeren en parametiseren. Zou eigenlijk eens een mooie integratie voor moeten worden gemaakt.

• Vizsuall
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:30
dennisfr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Het is toch ook niet zo, dat ze de grip helemaal kwijt waren? Ik heb nog (steeds) geen tijd gehad om de Pro Dongle te installeren en om te gaan naar de Zinvolt app, dus ik zit nog op het oude platform, maar ook dat werkt gewoon prima. Ik gebruik alleen de 'eigen verbruik' en ik heb er eigenlijk geen omkijken naar.
De enige functie die op een gegeven moment nog redelijk werkte was handmatig opladen/ontladen of doormiddel van een tijdschema ingesteld. En zelfs daar vloog de accu nog soms uit de bocht. Om maar niet te beginnen over zelfverbruik; opladen en ontladen op de meest rare momenten.
Maar zoals gezegd, het werkt weer..

Aangepast: ik heb het hier over de nieuwe app en de nieuwe dongle.

[ Voor 4% gewijzigd door Vizsuall op 23-03-2026 11:18 ]

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:20
Zojuist update gehad van de nieuwe app.
Na veel problemen gehad te hebben werkte de nieuwe appl sinds afgelopen week hier prima op de zelfverbruik modus.

De nieuwe app laat eindelijk de juiste capaciteit zien. En wanneer de app opstart laat hij nu zien dat hij de data nog aan het laden is, voorheen stond dan alles nog een tijd op 0.

[ Voor 4% gewijzigd door Fuske op 23-03-2026 13:10 ]

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01
Double T schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:42:
De ZinVolt app voor Homey is ook bijna klaar om breder getest te gaan worden.
[Afbeelding]

Inclusief een optie om het laad- of ontlaad-vermogen van de ZinVolt Base / ZinVolt Power direct te kunnen aansturen obv Homey flows (bv voor het reguleren van van een laadpaal icm met een ZinVolt battery)..
De Homey app is inmiddels als Beta test beschikbaar, enkel via deze link: https://homey.app/a/com.zinvolt/test/

Inclusief de optie om handmatig (via app / UI) of via Homey Flows het (berekende) laad- en ontlaadvermogen aan te sturen.

• Nibblebit
  • Nu online

Nibblebit

Fuske schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:37:
Zojuist update gehad van de nieuwe app.
Na veel problemen gehad te hebben werkte de nieuwe appl sinds afgelopen week hier prima op de zelfverbruik modus.

De nieuwe app laat eindelijk de juiste capaciteit zien. En wanneer de app opstart laat hij nu zien dat hij de data nog aan het laden is, voorheen stond dan alles nog een tijd op 0.
Ik zie ook dat de dynamische modus nu de instellingen kan opslaan waardoor die functie nu ook ingezet kan worden!

- Op het dashboard scherm zit een inconsistentie v.w.b. het gebruik van het ">"-teken want die ontbreekt in de tegel naast de Vitapower (je kunt er immers op klikken).
- Op het dashboard scherm is in de tegel met het huisje het ">"-teken in een donkerdere kleur dan de overige ">"-tekens waardoor deze minder goed zichtbaar is.
- Als ik er vervolgens op klik, zie ik onder de Vitapower "Online + 2 mates(s)" het moet zijn "mate(s)".
- Ik mis nog wel wat details m.b.t. dynamische prijzen, je ziet niet waar mee berekeningen worden gedaan
- Het dashboard scherm keert niet altijd terug met de juiste (actieve) Slimme modus in de betreffende tegel.

[ Voor 55% gewijzigd door Nibblebit op 23-03-2026 17:22 ]

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste