• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:06
mausje64 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:17:
Energylife app, oude dongle, Zinvolt power.
Zie nu bij snelladen vanmiddag max 400wh bijladen, nu 01:15 uur 1100wh bijladen. Vreemd kon zinvolt power altijd 2000wh opladen, is dit probleem herkenbaar?
Ik zie hetzelfde gedrag. Genoeg aan het terug leveren en het duurt erg lang voor hij max gaat laden. Voor de update's deed hij wat hij moest doen nu onbetrouwbaar misschien kunnen ze oude firmware terugzetten maar dat zal wel niet. Ik baal dat je er zelf helemaal geen controle over hebt zo. Volgende thuisbatterij ga ik zelf bouwen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sathopper op 18-02-2026 17:56 ]

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-03 22:15
Hier laadt hij gewoon met 2000 watt. Oude dongel, oude app. Dus daar zit wat mij betreft niet het probleem. Ik heb wel een nieuwe slimme meter. De 10 jaar oude die hier eerst hing gaf veel problemen.

• macaidwin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:10
andre metz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:02:
Hier laadt hij gewoon met 2000 watt. Oude dongel, oude app. Dus daar zit wat mij betreft niet het probleem. Ik heb wel een nieuwe slimme meter. De 10 jaar oude die hier eerst hing gaf veel problemen.
Bij mij werkt het momenteel ook prima, oude app, oude dongel. Dynamisch doet precies wat hij moet doen.
Het opladen met 2000W gaat vanaf een bepaald percentage accu vulling uiteraard wel omlaag, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. De accu spanning loopt op, dan kan het laden niet meer zo snel.

[ Voor 18% gewijzigd door macaidwin op 18-02-2026 18:55 ]

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-03 22:35
Ik heb inmiddels ook de nieuwe Pro Dongle. Maar nu ik lees dat de batterij dan niet meer gekoppeld is via AlphaEss en daarmee ook de data niet uit te lezen is en dus niet meer te gebruiken is voor bijvoorbeeld Day Ahead Optimizer (DAO).
Betekent dat ook de communicatie met de nieuwe Dongle via een Europese server gaat? ... veel vragen.. ben benieuwd waar dit heen gaat.

Voorlopig houd ik nog even de oude dongle in gebruik

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:05
Ik heb inmiddels contact gehad met Zinvolt support over het niet werken van mijn (witte) Zinvolt P1 Dongle die bij mijn Base werd geleverd. Na de update van de app wordt de Dongle voor het eerst wel gevonden, maar het proces blijft steken bij het zoeken naar een wifi verbinding. Iemand anders dit probleem en eventueel al opgelost? Ik heb wel het gevoel dat de app iets stabieler werkt met de Base na deze meest recente update.

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:12
Dat had ik ook met de nieuwe dongle.
Probleem zat toen in de Android app. Gelukkig nog een iPhone in het huishouden, daarmee ging het wel goed.
Al met al, slordige bugs nog!

• IloveMyHenB
Fuske schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:52:
Dat had ik ook met de nieuwe dongle.
Probleem zat toen in de Android app. Gelukkig nog een iPhone in het huishouden, daarmee ging het wel goed.
Al met al, slordige bugs nog!
Ah, dan ga ik het even met een ander (ouder) model iPhone proberen. Ik heb een vrij nieuwe, misschien dat het model iPhone uitmaakt... Pffff....

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03 22:14

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Vooral bij die Tuya devices moet je de lokatievoorzieningen op je mobiel aan hebben staan (en toestemming hebben gegeven aan de app) Het is speculeren waarom dat nodig zou zijn want het lokale weer vind je niet terug in de app maar wordt wel vaak als excuus gebruikt. SSID en wachtwoord incl lokatie is natuurlijk wel handig voor externe machten dat dan weer wel.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• macaidwin
Nibblebit schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:48:
Vooral bij die Tuya devices moet je de lokatievoorzieningen op je mobiel aan hebben staan (en toestemming hebben gegeven aan de app) Het is speculeren waarom dat nodig zou zijn want het lokale weer vind je niet terug in de app maar wordt wel vaak als excuus gebruikt. SSID en wachtwoord incl lokatie is natuurlijk wel handig voor externe machten dat dan weer wel.
Dat is inderdaad heel irritant. Ik weiger dat steeds, maar dat doet niets af aan de werking.

• IloveMyHenB
Even een dongle update: probleem lag bij de voeding van de dongle. Toen een zware (Macbook) voeding aan de dongle hing, ging alles ineens vlekkeloos: de dongle werd veel sneller gevonden, de wifi kanalen werden razendsnel gevonden en het configuratieproces snel afgerond. Voor de mensen die een nieuwe witte hebben: als hij groen knippert is het niet goed. Hij moet paars knipperen... |:(

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-03 22:32
Wil.B schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Even mijn goeie vriend ChatGPT geraadpleegd. 2 panelen in serie danwel parallel overschrijden of het maximale voltage (60V) of het maximale amperage (16A). Dan wordt het toch maar maximaal 375wp per ingang op de unit.
Inmiddels 2 panelen van 585wp weten te bemachtigen. 😁 kan ik beide ingangen nagenoeg volledig benutten qua maximaal vermogen.

Even kijken hoe ik die joekels ga monteren want de afmetingen zijn 228x113cm.

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2 585wp DMEGC

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:31
Wil.B schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Inmiddels 2 panelen van 585wp weten te bemachtigen. 😁 kan ik beide ingangen nagenoeg volledig benutten qua maximaal vermogen.

Heb je toevallog merk en model nummer? :-)

• NLWildcard
Ik heb ongeveer twee weken geleden de dongle besteld, maar nog niets binnen. Hebben anderen ook zo lang moeten wachten?

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03 15:06

turbodiesel13

---------------

NLWildcard schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:13:
Ik heb ongeveer twee weken geleden de dongle besteld, maar nog niets binnen. Hebben anderen ook zo lang moeten wachten?
Yes. 5 feb besteld. Nog geen bericht over verzending ontvangen.

• Vizsuall
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:47
Yes, hier hetzelfde. Maar ik wacht rustig af, de accu functioneert bij mij met de oude app op eigen zonne energie. Dus dat is prima. Als ik op diverse platforms ervaringen lees, lijkt het alsof de nieuwe app "live" ontwikkeld wordt met de accus die al wel de nieuwe dongel hebben ontvangen. Bevat nog behoorlijk veel fouten, al lijkt het meeste ondanks dat de app dit niet aangeeft achter de schermen wel te werken, maar wordt hij steeds beter.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:31
[...]

DMEGC 585W toevallig? Daarvan heb ik er twee sinds afgelopen zomer op mijn Zinvolt aangesloten

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-03 19:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa4Fu5GeyXYjQNycxRDOC7jKGA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3mC9wiKtSY4t77nKLYCBl4lN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/836NXItwDrAyliJbFc9wu0WOumE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZY7loemZFOwQQArcwfHpjCD.jpg?f=fotoalbum_large

• Wil.B
[...]

Heb je toevallog merk en model nummer? :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crzQDKWjRtFZtkPD1EH9UORgP1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzswhvdX42uqgJ81WfNjd22E.jpg?f=fotoalbum_large

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2 585wp DMEGC

• Wil.B
dennisfr schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:31:
[...]

DMEGC 585W toevallig? Daarvan heb ik er twee sinds afgelopen zomer op mijn Zinvolt aangesloten
Klopt :) werkt dat goed?

• dennisfr
Het zijn inderdaad flinke lummels om te monteren, maar daarna werkt het ook prima. Ze blijven mooi binnen de specs van de Zinvolt. Bij mij liggen ze vrij laag op het dak en op het Westen, dus de opbrengst is niet optimaal, maar goed: het doel was om deels mijn eigen stroom op te wekken in geval van stroomuitval en dat lijkt goed te werken.

• Nibblebit

Nibblebit

Nibblebit schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:26:
Ik zit nog op de oude situatie en het is bijna aandoenlijk om te zien hoe de strategie faalt.
[Afbeelding]
Ik moet mijzelf hier corrigeren, aanvankelijk was ik in de veronderstelling dat na de drempelwaarde ook volle ontlading plaats vond maar dat is bij nader inzien niet zo. Ik zie nu dat dit veelal iets van 5W ontlading is wat het EMS/BMS met een reden doet. Het zou o.a. te maken hebben met thermische of celbalancering

• macaidwin
Nibblebit schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik moet mijzelf hier corrigeren, aanvankelijk was ik in de veronderstelling dat na de drempelwaarde ook volle ontlading plaats vond maar dat is bij nader inzien niet zo. Ik zie nu dat dit veelal iets van 5W ontlading is wat het EMS/BMS met een reden doet. Het zou o.a. te maken hebben met thermische of celbalancering
Goed dat je dat nog even laat weten.
Ik vond het al wat schokkend dat dat zou gebeuren. Ik zie ongeveer hetzelfde, werkt eigenlijk prima nu. Oude app, oude dongel. Want nieuwe dongel nog niet ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door macaidwin op 23-02-2026 13:44 ]

• Vizsuall
Voor de mede-tweakers die NIET op facebook zitten heeft Zinvolt het volgende gepost:

Update P1-dongle | probleem opgelost 🔔
Het weergaveprobleem waarbij de P1-dongle in de app soms als “Offline” werd weergegeven terwijl hij gewoon verbonden was, is inmiddels opgelost.
Als het goed is, geeft de dongle nu bij iedereen correct “Online” aan in de ZinVolt-app.
Mocht je toch nog zien dat de P1-dongle offline aangeeft of iets afwijkends ervaren, stuur dan even een mail naar info@zinvolt.com met een korte toelichting (liefst met screenshot). Dan kijken we direct met je mee.

• Wil.B
Vizsuall schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:54:
Voor de mede-tweakers die NIET op facebook zitten heeft Zinvolt het volgende gepost:

Update P1-dongle | probleem opgelost 🔔
Het weergaveprobleem waarbij de P1-dongle in de app soms als “Offline” werd weergegeven terwijl hij gewoon verbonden was, is inmiddels opgelost.
Als het goed is, geeft de dongle nu bij iedereen correct “Online” aan in de ZinVolt-app.
Mocht je toch nog zien dat de P1-dongle offline aangeeft of iets afwijkends ervaren, stuur dan even een mail naar info@zinvolt.com met een korte toelichting (liefst met screenshot). Dan kijken we direct met je mee.
Dat is goed om te weten. Voordat ik terug ga naar de nieuwe app zou ik graag willen weten of dat:
- de zonnepanelen inzichtelijk zijn via de app ( in de energy life app kun je realtime zien wat de opbrengst is en die van de afgelopen x periode)
- de cycli van de accu’s inzichtelijk zijn
- waardes goed worden weergegeven (overal was dit erg slecht zoals accu capaciteit, aantal mates, etc)
- de ingestelde modus goed wordt weergegeven

Ik kan die zaken natuurlijk ook proefondervindelijk vaststellen echt heb ik weinig behoefte om weer te gaan lopen switchen van app.

Zijn bovenstaande zaken al verholpen/verbeterd?

• IloveMyHenB
Wil.B schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Zijn bovenstaande zaken al verholpen/verbeterd?
Volgens mij de meeste nog niet, maar ik moet wel zeggen dat ik, nu ik de P1 dongle werkend heb gekregen, erg tevreden ben. Ik heb de app nu ingesteld op "Zelfgebruik" en als ik op mijn energiemeter in mijn meterkast kijk, dan is het stroomverbruik op dit moment (op een zonnige dag) nagenoeg continu 0. Als de zonnepanelen meer stroom leveren dan ik gebruik, dan wordt de batterij opgeladen. Als ik meer stroom gebruik dan de zonnepanelen leveren (bv er schuift een wolk voor de zon, de wasmachine staat aan, de Quooker slaat aan, etc), dan levert de batterij stroom aan het huis.

De app is stabiel, ik heb geen gekke veranderingen meer gemerkt in gekozen modus. Af en toe wordt er nog wel een verkeerde modus getoond, maar dit is slechts een UI probleem. De gekozen modus blijft actief.

Volgende stap voor mij wordt het testen van de modus 'Dynamisch" icm mijn nieuwe variabele energiecontract dat in maart ingaat.

• macaidwin
IloveMyHenB schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Volgens mij de meeste nog niet, maar ik moet wel zeggen dat ik, nu ik de P1 dongle werkend heb gekregen, erg tevreden ben. Ik heb de app nu ingesteld op "Zelfgebruik" en als ik op mijn energiemeter in mijn meterkast kijk, dan is het stroomverbruik op dit moment (op een zonnige dag) nagenoeg continu 0. Als de zonnepanelen meer stroom leveren dan ik gebruik, dan wordt de batterij opgeladen. Als ik meer stroom gebruik dan de zonnepanelen leveren (bv er schuift een wolk voor de zon, de wasmachine staat aan, de Quooker slaat aan, etc), dan levert de batterij stroom aan het huis.

De app is stabiel, ik heb geen gekke veranderingen meer gemerkt in gekozen modus. Af en toe wordt er nog wel een verkeerde modus getoond, maar dit is slechts een UI probleem. De gekozen modus blijft actief.

Volgende stap voor mij wordt het testen van de modus 'Dynamisch" icm mijn nieuwe variabele energiecontract dat in maart ingaat.
Thanks voor de update
Goed te horen dat Zinvolt op de goede weg zit.
Ik zou het zelf fijn vinden om de P1 modus te kunnen koppelen aan dynamisch, zodat wel opgeladen wordt met zonnestroom, maar niet terugleveren als de tarieven laag zijn. Daar mag de accu mee wachten tot begin vd avond ofzo

• Ban-Aan
  • Laatst online: 14:54
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien maar:
In de oude app lijkt het erop dat er bij het dynamische profiel ook vanuit de accu teruggeleverd word ondanks dat mijn zonnepanelen al meer leveren dan dat mijn "huis" verbruikt.
Is er in de nieuwe app een mogelijkheid/optie om dit te voorkomen?

• Jan VLD
Aan iemand die de nieuwe app heeft geïnstalleerd voor de "oude" zinvolt :
Zit daar een aangepaste modus in, waarin het mogelijk is om bijvoorbeeld modus laden te kiezen van 11 tot 12, en dan modus eigen verbruik daarna?

• NLWildcard
Gisteren overgestapt, het is nog erg wennen.... In antwoord op jouw vraag, daar heb ik nog geen optie voor gezien helaas.

• Jan VLD
NLWildcard schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:10:
Gisteren overgestapt, het is nog erg wennen.... In antwoord op jouw vraag, daar heb ik nog geen optie voor gezien helaas.
dus niet eens een modus "aangepast"? waar je een tijdprogramma laden of ontladen of standaardmodus kunt instellen?

• NLWildcard
Wel tijds gebonden laden en ontladen maar niet de modus (nul op de meter versus dynamisch bv.)

• IloveMyHenB
De nieuwe app heeft een modus "Aangepast" waarin je inderdaad handmatig tijdstippen kunt aangeven voor laden of ontladen plus het maximale wattage waarme geladen en ontladen mag worden. Je kunt hier niet aangeven dat de batterij overschakelt op "Zelfgebruik" tussen bepaalde tijdstippen. Dat zou inderdaad wel handig zijn!

De app heeft daarnaast een modus "Zelfgebruik". Deze zorgt zoveel mogelijk voor een nullijn op de meter. De app geeft soms wel aan dat het lijkt alsof de batterij aan het terugleveren is aan het net, terwijl zonnestroom maximaal is en meer levert dan je huis nodig heeft. Toch zie ik dit op de meter zelf niet terug. Dit lijkt dus meer een vertraagde weergave te zijn in de app dan wat er daadwerkelijk gebeurt.

• Jan VLD
NLWildcard schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:39:
Wel tijds gebonden laden en ontladen maar niet de modus (nul op de meter versus dynamisch bv.)
Dank. Dus nog steeds als standaardmodus die "laadprioriteit" wat eigenlijk "lastprioriteit" moet heten als default?
(ik heb die modus "uit" genoemd omdat ik hem zo gebruik, dwz continu ontladen, maar met 0 W.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUUrnzT5NTWRptczRnSN2v68BcI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SxfyTyqwP0pcVbehW735N11u.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Jan VLD op 27-02-2026 11:36 ]

• Jan VLD
IloveMyHenB schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:23:
De nieuwe app heeft een modus "Aangepast" waarin je inderdaad handmatig tijdstippen kunt aangeven voor laden of ontladen plus het maximale wattage waarme geladen en ontladen mag worden. Je kunt hier niet aangeven dat de batterij overschakelt op "Zelfgebruik" tussen bepaalde tijdstippen. Dat zou inderdaad wel handig zijn!
Dat is wat ik zoek en wat ik ook al eens aan support heb gevraagd. Eigenlijk stomweg dat "eigen verbruik" als standaardmodus aan te duiden, want ik denk dat 90% van ons die accu voor nulopdemeter als hoofddoel heeft gekocht.
Ik kan weinig met met de huidige "standaardmodus netvoedingsprioriteit". Eigenlijk wordt het ding daarmee dan puur een omvormer voor de direct aangesloten panelen (if any) richting huis, accu doet niet mee.

Mijn hoofddoelen zijn NOM en vermijden van prijspieken. In het zonneseizoen betekent dat liefst ochtendprijspiek NOM, dan "UIT" zolang terugleveren nog wat opbrengt, in het middagprijsdal NOM en dus laden, en dan kan ik met een volle accu meestal toe tot de volgende ochtend.
In de winter is dat grotendeels NOM, en wat bijladen tijdens de prijsdalen 's nachts en 's middags indien de prijsverschillen daartoe uitnodigen.
IloveMyHenB schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:23:
De app geeft soms wel aan dat het lijkt alsof de batterij aan het terugleveren is aan het net, terwijl zonnestroom maximaal is en meer levert dan je huis nodig heeft.
Die weergave loopt inderdaad achter, maar de accu doet toch entjes zijn werk zoals ik dat volg in homewizard .

Geef mij de eigengebruikmodus als optie in een tijdgeschakeld programma ("Aangepast"), en een wat mindere wifisterktegevoeligheid, en dan vind ik de Zinvolt ideaal.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Ik krijg de pro dongle met geen mogelijkheid aan de praat in de nieuwe app… Het is overigens een gerebrande versie van de SUNPURA P1 Meter (SMeter-RS06) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y29g00-FDAS-lna6fFNKbC-8UpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCC8zlsqI5Ubh7VICEgX2qOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9KO37V-Xn765tozLdqPiRLMHCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vne1lWukaiQdHm65zNXYrWpE.jpg?f=fotoalbum_large

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• macaidwin
Voogel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:47:
Ik krijg de pro dongle met geen mogelijkheid aan de praat in de nieuwe app… Het is overigens een gerebrande versie van de SUNPURA P1 Meter (SMeter-RS06) .

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, wel ontvangen. Maar las hier ergens in het forum dat iemand z'n problemen met de dongel had verholpen met een sterkere voeding. Dat al geprobeerd?

• Vizsuall
Vandaag de nieuwe dongle en app geïnstalleerd. De accu kreeg ik al niet gekoppeld en na het invullen van wifi kreeg ik steeds een foutmelding. Nadat ik er op een gegeven moment helemaal klaar mee was de app afgesloten en later weer geprobeerd. Blijkbaar was er achter de schermen al wel wat in gang gezet want mijn accu stond er 'gewoon' tussen. Vervolgens in een keer de dongle geïnstalleerd en los van wat bugs ging de accu ontladen voor nul op de meter. Want ik gebruik hem zelf ook voor eigen verbruik. Helaas ontlaad mijn accu standaard zo'n 400-600w teveel.
Contact gezocht met Zinvolt en deze heeft de firmware geüpdate van de dongle. Maar helaas.. het standaard laden en ontladen gaat vooralsnog echt niet goed.
Aan de stroommeter zou het niet moeten liggen, deze is donderdag vervangen.
Dit weekend maar eens in de gaten houden en maandag maar eens een mail dichten naar Zinvolt waar ik tegenaan loop.. Ik hoop echt heel erg dat de app binnen zeer korte tijd voor iedereen werkbaar is.

• Wil.B
Voogel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij werkte het pas toen ik “mijn locatie” had aangezet. Geen iedereen waarom dat moet maar heb het vaker gelezen dat dit het probleem oploste.

• Voogel
  • Nu online
macaidwin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, wel ontvangen. Maar las hier ergens in het forum dat iemand z'n problemen met de dongel had verholpen met een sterkere voeding. Dat al geprobeerd?
Ja dat is dus het rare want dit was juist met een usb voeding er aan.

Mn telefoon ziet de dongle want hij staat als verbonden in mn bluetooth lijst, alleen blijft de app volhouden dat er niks is gevonden.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-03 18:07
(jarig!)
Mijn nwe dongle werkt.....maar de app is volkomen van t padje.
Homey monitoring werkt ok.
Aansturing door Frank Energie aangezet.
Afwachten of dit goed werkt.

• Sathopper
Nieuwe dongle in 2 dagen thuis helemaal super. Ik denk spanning erop en aanmelden op de app. Niet dus de app kan hem niet vinden via BT. Pas toen ik hem op de P1 poort aansloot wel (paarse LED). Verder ging de installatie prima eerst alles uit de oude APP afgekoppeld. Ik zie alleen niet meer wat mij meter registreert aan verbruik of teruglevering. Maar hij staat nu nog standby ondanks ik al wel 1500Watt teruglever momenteel. Even afwachten maar....

Inmiddels wat langer gemonitord. De waardes in de app worden heel traag geupdate en kloppen dan ook niet wat ik live via mijn Domoticz zie. De dongle krijgt precies dezelfde data. Vaak geeft de dongle ook aan offline te zijn terwijl het ledje continu groen blijft branden. Ik wordt er nu wel een beetje kriegel van omdat voor al dit alles ik een goed werkend systeem had. De dongle inmiddels ook via de USB-C voorzien van voeding maar maakt geen verschil

[ Voor 33% gewijzigd door Sathopper op 28-02-2026 17:47 ]

• Voogel
  • Nu online
Sathopper schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:57:
Nieuwe dongle in 2 dagen thuis helemaal super. Ik denk spanning erop en aanmelden op de app. Niet dus de app kan hem niet vinden via BT. Pas toen ik hem op de P1 poort aansloot wel (paarse LED).
Aha, ik probeerde hem ook te koppelen zonder dat de dongel in de P1 poort zat maar dat werkt dus blijkbaar niet.

• Nibblebit

Nibblebit

@ZinVolt en anderen: Hieronder mijn ervaringen met de nieuwe Zinvolt P1 dongle.

Aansluiten/koppelen: Ik heb thuis een KAIFA E0025 elektriciteitsmeter. De Zinvolt P1 dongle (wat eigenlijk een AECC dongle is) rechtstreeks aangesloten op de meter en proberen te koppelen in de Zinvolt app. Dit faalde telkens weer (probeerde het wel) dus maar eens spanning op de dongle gezet en bingo, meteen kunnen koppelen. De AlphaESS dongle had een door Tuya ontwikkelde low power CBU WiFi en BLE module (piekstroom tot ~300mA), de Zinvolt dongle een ESPs3-32e Wifi en BLE module (piekstroom ~379mA). Volgens de Nederlandse P1 standaard kan de P1 poort op de elektriciteitsmeter maximaal ~250mA leveren. Kortom wil je koppelen succesvol laten verlopen incl. stabiele verbinding, dan is een externe spanningsbron op de Zinvolt P1 dongle sterk aan te bevelen.

Elektriciteits data: De dongle is nu aangesloten op een HomeWizard P1 hub die voorzien is van een spanningsbron die ook voldoende stroom kan leveren, so far so good. Het leuke van de Zinvolt dongle is dat deze is voorzien van een lokale API. Door het IP-adres van de dongle in de browser in te typen, retourneerd de dongle een JSON bericht met (voor de dongle) actuele data, nice want dat maakt het vergelijken met de Zinvolt app ook wat makkelijker, je meet immers vanuit dezelfde bron. Goed nieuws, de P1 meter loopt redelijk gelijk met de elektriciteitswaarde op de meter en komt volledig overeen met de andere meter op de P1 poort. De P1 data wordt nu iedere 10 seconden naar de cloud gestuurd (dat is binnen de aanbeveling/limiet van cloud providers qua update frequentie) en vanuit de cloud terug naar de Zinvolt app (en de Zinvolt VT1000) - hier gaat het echter hopeloos mis. De elektriciteismeter geeft een waarde van -45W, de Zinvolt dongle lokaal -45W maar de Zinvolt app 199W. Dit hoeft niet direct aan de app te liggen maar aan de data die de app dan weer verkrijgt uit de cloud. Dit is meteen ook de zwakke schakel - waar ligt de fout? Voorheen werd gebruik gemaakt van de Tuya IoT cloud (AWS-DE) maar nu de AECC IoT cloud (Alibaba-US), Vooral van dat laatste vind ik in het kader van de Europeese AVG richtlijnen wel weer wat van...

Slimme modus: Ik had deze graag op dynamisch gezien, dus laag percentage gezet op 10% en hoog percentage op 97%. Vervolgens wanneer prijs >= 97% Terugleveren, wanneer prijs <=10% Opladen >> Wijzigingen opslaan en ik kom terug in het scherm met te selecteren Slimme modi. Ik klik weer op Dynamische settings en oeps, Wanneer prijs >=97% staat weer op Opladen ipv de door mij ingestelde Ontladen. Een productieacceptatietest vanuit de programmeurs had deze bug natuurlijk gewoon moeten ontdekken.

Overigens, nu ik er zo over nadenk... met mijn mobiel op 5G (WiFi uitgeschakeld) update de Zinvolt app iedere 3 seconden het wattage. Zit er een algoritme achter wat de zo gewenste hoge update frequentie simuleert? De data komt immers niet van mijn lokale netwerk en de update naar de cloud is iedere 10 seconden :?

Overigens nog een laatste bevinding en dan ga ik weer wat anders doen. Iedere seconde doet de dongle een MDNS broadcast dit is rete inefficient omdat het vragende device (de dongle) het antwoord met een TTL tussen 60 tot 4500 seconden zou moeten cachen en de software het resultaat kan uitlezen. (MDNS kan apparaten zoals Shelly plugs detecteren zodat deze binnen software ingezet kunnen worden. Vooralsnog is deze optie in de Zinvolt app niet aanwezig geloof ik).

[ Voor 12% gewijzigd door Nibblebit op 01-03-2026 12:05 ]

• IloveMyHenB
Ik zag trouwens vandaag in de app (blijkbaar een update gehad) dat in de modus "Aangepast" je bij "Opladen" nu een vinkje hebt staan "laden vanuit het net toestaan" dat standaard uit staat.

Ik ga ervan uit dat de batterij dus alleen van het overschot van de zonnepanelen oplaadt als je overdag "opladen" hebt aanstaan zonder vinkje terwijl als je tussen 02:00 - 04:00 opladen hebt aanstaan met vinkje hij wel vanuit het net gaat laden.

Wat mij betreft een stap in de goede richting. Ik ga deze uitproberen.

• macaidwin
IloveMyHenB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:10:
Ik zag trouwens vandaag in de app (blijkbaar een update gehad) dat in de modus "Aangepast" je bij "Opladen" nu een vinkje hebt staan "laden vanuit het net toestaan" dat standaard uit staat.

Ik ga ervan uit dat de batterij dus alleen van het overschot van de zonnepanelen oplaadt als je overdag "opladen" hebt aanstaan zonder vinkje terwijl als je tussen 02:00 - 04:00 opladen hebt aanstaan met vinkje hij wel vanuit het net gaat laden.

Wat mij betreft een stap in de goede richting. Ik ga deze uitproberen.
Zoiets had de oude app ook, maar ik meen dat dat alleen met de eventuele direct aangesloten zonnepanelen werkt, niet met een overschot dat de p1 meter ziet.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-03 18:07
(jarig!)
@ZinVolt

Is er iemand bij wie de Zinvolt power wel goed functioneert?
Ik zie heel veel probleemgevallen en dat al maanden lang.

Bij mijn apparaat ook......

Er wordt hard aan oplossingen gewerkt.....

• NLWildcard
Hoewel terug bij de energylife app kan ik wel zeggen dat het eigenlijk best wel goed werkt momenteel.

• dennisfr
NLWildcard schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:06:
Hoewel terug bij de energylife app kan ik wel zeggen dat het eigenlijk best wel goed werkt momenteel.
Dat is ook mijn mening: ik heb afgelopen week de Pro dongle ontvangen, maar door tijdgebrek ben ik er nog niet aan toegekomen. En eigenlijk werkt het ook best goed (eigen verbruik moodus).

Het zonnige weer deze week zorgt er eindelijk voor dat de batterij weer 100% geladen wordt en in de ochtend ruim boven de minimum SOC blijft.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:59

Fioravanti

Fioravantastisch!

Hier ook prima werking van de Power+5 Mates, icm de EnergyLife, Eigen verbruik modus.
Heb nu nog wel dat ik mn HA script iets moet tweaken, doordat de ZinVolt nu sneller acteert dan voorheen. Maar dat is een luxeprobleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Fioravanti op 03-03-2026 18:27 ]

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:59
amarkest schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:00:
@ZinVolt

Is er iemand bij wie de Zinvolt power wel goed functioneert?
Ik zie heel veel probleemgevallen en dat al maanden lang.

Bij mijn apparaat ook......

Er wordt hard aan oplossingen gewerkt.....
Werkt prima met de "oude" energylife app en de oude dongle in combi met slimme meter simulator, Home Assistant en Day Ahead Optimizer.

Afgelopen zaterdag de nieuwe pro dongle en de nieuwe app geprobeerd en zondag meteen weer terug naar de oude vertrouwde spullen. De nieuwe spullen werken voor geen meter. De Zinvolt krijgt vanuit de cloud P1 waardes door die nergens op slaan ( ligt niet aan de pro dongle), waardoor hij maar wat doet.

Maar met de oude spullen werkt hij prima.

• jder
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-03 13:48
Bij mij werkt de nieuwe Zinvolt Pro (versie 1.0.9 (81) ook niet goed.
Android (16) geeft zelfs een foutAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5Cqe7p1vzTZy7T7ovRjbUOB8bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUT6R7PTiQy1NCYl2Tt1H1Mz.jpg?f=fotoalbum_large
En de Zinvolt Pro apt geeft steeds offline aan.
Daarom zijn de waarden ook niet actueel.
Heb dit bij Zinvolt al enkele weken geleden gemeld maar geen reactie hier op ontvangen.
Ben dan ook weer terug naar de Energie Live app die wel werkt.

• Nibblebit

Nibblebit

Ik moet zeggen dat de P1 waarden op het dashboard van de Zinvolt app bij mij momenteel goed meelopen met de waarden van de P1 meters (incl. Zinvolt P1 Dongle). Zowel in de inactieve modus, in de Snel laden modus als in de Snel ontladen modus. Overige modi nog niet geprobeerd. De Dynamische modus heeft nog een bug: het lukt mij niet om de >= op terugleveren te zetten, ook Maximaal vermogen en Maximaal laadpercentage settings worden niet opgeslagen. hetzelfde geldt voor de <= settings.

Bij hoog stroomverbruik (Snel laden modus) worden de P1 waarden ook goed bijgewerkt ondanks de hogere update frequentie (max. 1 sec verschil). Dit is een betere basis om op verder te bouwen. Ben benieuwd!

Voor wie het is opgevallen, in de beta release (vanavond live) van Home Assistant is er een core integratie toegevoegd "Zinvolt". Voorlopig met alleen de (onlangs) toegevoegde aansturing van de batterij zoals hieronder weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F2o1jIf1GciWQZkP9ZQ7i-F0vE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QCGruFQOusozznn5P9CM12jx.png?f=user_large
Er zijn in de integratie al voorbereidingen getroffen voor meer moois dus ik ben benieuwd waar dit heen gaat maar heb zo'n vermoeden dat dit goed gaat komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Nibblebit op 04-03-2026 10:09 . Reden: Bevindingen specifieker gemaakt que modi + uitbreiding bevindingen ]

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Ik heb de nieuwe Zinvolt P1 Pro Dongle en de nieuwe Zinvolt app. De waarde lijken goed te lopen (ik heb nog een Tibber P1 Pulse meedraaien en waarde komen overeen). Ik heb de batterij op dynamisch staan en heb de waarde <= 90% ontladen en <20% laden gezet. Vanmorgen leek te batterij dat netjes te doen, dus ontladen in de prijs piek met 800w. Nu zie ik echter dat de batterij al een geruime tijd 200w (?!) aan het ontladen is. Geen idee waar ie dat op baseert.

• Vizsuall
turbodiesel13 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:13:
Ik heb de nieuwe Zinvolt P1 Pro Dongle en de nieuwe Zinvolt app. De waarde lijken goed te lopen (ik heb nog een Tibber P1 Pulse meedraaien en waarde komen overeen). Ik heb de batterij op dynamisch staan en heb de waarde <= 90% ontladen en <20% laden gezet. Vanmorgen leek te batterij dat netjes te doen, dus ontladen in de prijs piek met 800w. Nu zie ik echter dat de batterij al een geruime tijd 200w (?!) aan het ontladen is. Geen idee waar ie dat op baseert.
Ik heb hetzelfde probleem en maandag naar Zinvolt gestuurd. Een dag later had ik al een reactie met de volgende reactie:
"Het gaat om een verstoring in de verwerking van de P1-data in combinatie met het nieuwe algoritme. Daardoor kan de accu onterecht denken dat er lokaal verbruik gecompenseerd moet worden en extra vermogen het net op sturen. Dit is geen hardwareprobleem en ook geen fout in uw installatie, maar een softwarematige aansturingskwestie."

Kortom, ik laad tegenwoordig even handmatig overdag op en zet ontladen ook handmatig aan. Zeker niet ideaal, maar totdat dit hopelijk snel is opgelost in de nieuwe app is het even niet anders. Ik hoop door op de nieuwe app te blijven er in ieder geval vanuit meer systemen kan worden getest en de app sneller volwaardig kan worden gemaakt.
Nogmaals, ben ik er blij mee, zeker niet.. temeer omdat de app in december al 'af' zou zijn er de laatste dingen getest zouden worden. Mijn gevoel is alsof ze in december pas begonnen zijn en wij gratis testdummys zijn.

• Nibblebit

Nibblebit

Ik heb de batterij op dynamisch staan en heb de waarde <= 90% ontladen en <20% laden gezet.
Nice, welke versie van de Zinvolt app heb jij? (Instellingen > Over Zinvolt). Ik heb 1.0.6 (78).

• IloveMyHenB
Ik heb de batterij op dynamisch staan en heb de waarde <= 90% ontladen en <20% laden gezet.
Ik begrijp de "Dynamisch" modus nog niet echt. Ik heb jouw instellingen overgenomen en wil deze modus ook testen. Ik heb ook app versie 1.0.6 (78).
Wat heb je ingesteld bij maximaal laadpercentage bij opladen en ontladen? Betekent deze waarde dat hij stopt met laden als de batterij het aangegeven percentage heeft bereikt? Bij mij had ik hier overigens waardes ingevuld, opgeslagen en toen ik terugkwam waren ze weer verdwenen.

Ik heb nu een aantal dagen de "Aangepast" modus gebruikt. Deze werkt goed voor 's nachts opladen tijdens lage kosten en voor het ontladen tijdens de dure momenten. Het vinkje niet aanvinken "opladen vanuit het net toestaan" werkt nog niet goed. Op dit moment is de batterij slechts met 20 Watt aan het laden terwijl de zonnepanelen veel opbrengen (+2,3KW) en ik dus voornamelijk aan het net teruglever. De "Zelfgebruik" modus werkt beter. Echter is mijn ervaring met "Zelfgebruik" voor het terugleveren weer niet zo goed als de "Aangepast" modus...

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

IloveMyHenB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:08:
[...]
Ik begrijp de "Dynamisch" modus nog niet echt. Ik heb jouw instellingen overgenomen en wil deze modus ook testen. Ik heb ook app versie 1.0.8 (78).
Wat heb je ingesteld bij maximaal laadpercentage bij opladen en ontladen? Betekent deze waarde dat hij stopt met laden als de batterij het aangegeven percentage heeft bereikt? Bij mij had ik hier overigens waardes ingevuld, opgeslagen en toen ik terugkwam waren ze weer verdwenen.
Bij mij zijn de instellingen
Wanneer > 90%
Terugleveren
800 Watt
Maximaal 20%

Wanneer <20 %
Opladen
2000 Watt
Maximaal 90%

Ik ga er dus vanuit dat met deze instellingen de batterij niet onder de 20% zakt en met laden hij tot 90% vol laad. Hij is nu aan het laden (met 2000w), dus even in de gaten houden of hij niet boven de 90% uitkomt. Na het opslaan begint de batterij zijn werk te doen, als je echter weer op de instellingen drukt worden ze weer foutief weergegeven, dit lijkt me nog een bug in de app.
Nibblebit schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Nice, welke versie van de Zinvolt app heb jij? (Instellingen > Over Zinvolt). Ik heb 1.0.6 (78).
Ik heb ook app versie 1.0.6 (78)
Wel wat verschillende firmware versies;
Inverter V1.032
Accu V1.19
EMS: V1.01.43
Mate 1: V1.20
Mate 2: V1.20
Mate 3: V1.20

• macaidwin
IloveMyHenB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Ik begrijp de "Dynamisch" modus nog niet echt. Ik heb jouw instellingen overgenomen en wil deze modus ook testen. Ik heb ook app versie 1.0.8 (78).

Ik heb nu een aantal dagen de "Aangepast" modus gebruikt. Deze werkt goed voor 's nachts opladen tijdens lage kosten en voor het ontladen tijdens de dure momenten. Het vinkje niet aanvinken "opladen vanuit het net toestaan" werkt nog niet goed. Op dit moment is de batterij slechts met 20 Watt aan het laden terwijl de zonnepanelen veel opbrengen (+2,3KW) en ik dus voornamelijk aan het net teruglever. De "Zelfgebruik" modus werkt beter. Echter is mijn ervaring met "Zelfgebruik" voor het terugleveren weer niet zo goed als de "Aangepast" modus...
De percentages in Dynamische modus in de Energy Life app zijn percentages van de stroomprijs van die dag. Daar staat een hele uitleg bij. Is dat in de zinvolt app niet ook zo?

• Nibblebit

Nibblebit

turbodiesel13 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:46:
[...]
Ik heb ook app versie 1.0.6 (78)
Wel wat verschillende firmware versies;
Inverter V1.032
Accu V1.19
EMS: V1.01.43
Mate 1: V1.20
Mate 2: V1.20
Mate 3: V1.20
Vreemd dat 1.0.8 (78) er zou zijn, waarschijnlijk een typo.
Mijn versies:
Inverter: v1.032
Accu: v1.20
EMS: v1.01.45E
Alle mates: v1.20

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Kleine update mbt mijn eerdere bericht. De batterij is inderdaad netjes gestopt met laden bij 90%

• IloveMyHenB
macaidwin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:32:
[...]
De percentages in Dynamische modus in de Energy Life app zijn percentages van de stroomprijs van die dag. Daar staat een hele uitleg bij. Is dat in de zinvolt app niet ook zo?
Ja, er staan 3 zinnen uitleg waarvan de 3e abrupt lijkt te eindigen: "Door deze percentages in te stellen." :)
Op zich begrijp ik deze percentages redelijk (maar niet precies, hoe wordt exact berekend wanneer een prijs nu tot de duurste 80% hoort?) Mijn vraag ging vooral over wat het laad percentage doet.
Deze is zojuist beantwoord door turbodiesel hierboven, thanks!
Vreemd dat 1.0.8 (78) er zou zijn, waarschijnlijk een typo.
Klopt, was een typo, inmiddels gefikst.

• taquel_287
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:13
Ik heb een VT1000 met 5 mates en de oude dongle.
Inverter V1.032, EMS V1.01.48 Batterijen V1.20 Dongle 3.1.28
Deze hebben vorig jaar prima gewerkt en heb ik in november uitgeschakeld omdat ik dan te weinig zon opbrengst heb.
In Maart de boel weer bijgezet en toen kwam bij mij ook de nieuwe dongle binnen dus gelijk gekoppeld.
Nieuwe dongle geeft spookwaarden dus terug naar de oude dongle prima die houd de boel bij met zelfverbruik.
Tot 02:00 snachts dan begint hij ineens vol (2000w) te laden vanaf het net. Dit terwijl de accu nog 50% vol was.
Getracht hem in de modus inactief te zetten of aangepast maar dit deed helemaal niks hij bleef gewoon laden.
Fysiek de boel uitgezet, weer aangezet maar blijft zo gaan.
Volgende ochtend om 06:00 de boel wederom bij gezet en toen pakte hij zn zelfgebruik stand weer op.
Volgende dag precies om 02:00 weer volle bak opladen vanuit het net.
Beide apps geven nu dit vreemde beeld.

Mijn ouders hebben een zelfde systeem daar heeft de batterij ook uitgestaan is alleen niet geswitched naar nieuwe en weer oude dongle maar daar werkt het systeem gewoon naar behoren.
Iemand een verklaring voor dit vreemde gedrag ?
Heb al contact formulier ingevuld bij zinvolt maar nog niks van gehoord.

• macaidwin
IloveMyHenB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Ja, er staan 3 zinnen uitleg waarvan de 3e abrupt lijkt te eindigen: "Door deze percentages in te stellen." :)
Op zich begrijp ik deze percentages redelijk (maar niet precies, hoe wordt exact berekend wanneer een prijs nu tot de duurste 80% hoort?) Mijn vraag ging vooral over wat het laad percentage doet.
Deze is zojuist beantwoord door turbodiesel hierboven, thanks!

[...]

Klopt, was een typo, inmiddels gefikst.
Helpt dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2lzNNOoPEAPv0U5n1mkcz2OS4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rI8NzXgz0TJ6uJtWymtSpvDr.png?f=fotoalbum_large

• hubop
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:24
Ik heb ook de nieuwe Zinvolt app. Bij het zelfverbruik is deze vannacht om 2 uur ook spontaan gaan laden en daarna weer gaan ontladen. Voorlopig gebruik ik de slimme modus alleen nog maar “aangepast”. Ik begrijp niet waarom deze nieuwe app al is vrijgegeven! Dit zorgt voor veel irritatie bij de gebruikers en is geen reclame voor de potentiële klanten. De Energy life app werkte wel naar behoren, maar ik ben het beu om steeds weer te wisselen van app.

• taquel_287
De energy life app geeft nu hetzelfde beeld bij mij dus wisselen van app maakt niks uit.
Doet hij dit ook bij aangepast want dat heb ik nog niet geprobeerd.
Wel gekeken of ik met een slimme stekker de unit uit en aan kon zetten maar zodra ik m weer aanzette ging hij weer vol opladen.
Na 3 uur uit gehad te hebben kwam hij weer in de normale modus.

• hubop
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:24
De modus aangepast werkt bij mij tot nu toe foutloos.

• macaidwin
taquel_287 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:29:
De energy life app geeft nu hetzelfde beeld bij mij dus wisselen van app maakt niks uit.
Doet hij dit ook bij aangepast want dat heb ik nog niet geprobeerd.
Wel gekeken of ik met een slimme stekker de unit uit en aan kon zetten maar zodra ik m weer aanzette ging hij weer vol opladen.
Na 3 uur uit gehad te hebben kwam hij weer in de normale modus.
Recent nog weleens gekalibreerd? Volgens mij gebeurt dat als je met snelladen helemaal vol laadt tot 100% tot ie zelf stopt. Geen idee of dat helpt, ik doe maar een suggestie.

• taquel_287
macaidwin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Recent nog weleens gekalibreerd? Volgens mij gebeurt dat als je met snelladen helemaal vol laadt tot 100% tot ie zelf stopt. Geen idee of dat helpt, ik doe maar een suggestie.
Hij is dus de zaterdag en zondag in de nacht tot 100% vol geladen op netstroom. Kalibreren oké maar waarom moet dat met net stroom. En elke dag lijkt mij een beetje overdreven.

• macaidwin
taquel_287 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Hij is dus de zaterdag en zondag in de nacht tot 100% vol geladen op netstroom. Kalibreren oké maar waarom moet dat met net stroom. En elke dag lijkt mij een beetje overdreven.
Ik ga er vanuit dat 1x per maand voldoende is en ik weet niet of die kalibratie ook gebeurt als je in een andere stand oplaadt tot 100%. Maar dat zal het probleem dat je schetst dan ook niet zijn.

• thewhi
Nibblebit schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:26:
Er zijn in de integratie al voorbereidingen getroffen voor meer moois dus ik ben benieuwd waar dit heen gaat maar heb zo'n vermoeden dat dit goed gaat komen.
Deze werkt denk ik alleen met de nieuwe dongle?

• Nibblebit

Nibblebit

thewhi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Deze werkt denk ik alleen met de nieuwe dongle?
De Zinvolt core integration beschrijft: A migrated Zinvolt account
Ik blijf voorlopig met de nieuwe dongle pro en de Zinvolt app werken. Neem aan dat ik dan ben gemigreerd want bij mij werkt de integratie.

Voorlopig staat de batterij op inactief totdat ik weer zin/tijd heb om een bug door te geven. We willen immers wel vooruit met elkaar en dat kan alleen door samen te werken.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:59

Fioravanti

Fioravantastisch!

Nibblebit schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:53:
[...]

De Zinvolt core integration beschrijft: A migrated Zinvolt account
Ik blijf voorlopig met de nieuwe dongle pro en de Zinvolt app werken. Neem aan dat ik dan ben gemigreerd want bij mij werkt de integratie.

Voorlopig staat de batterij op inactief totdat ik weer zin/tijd heb om een bug door te geven. We willen immers wel vooruit met elkaar en dat kan alleen door samen te werken.
Je bedoelt dan deze?
https://www.home-assistant.io/integrations/zinvolt

Ik zie daar wel ook dit staan:
Data updates
The integration polls the Zinvolt servers every 5 minutes to update sensor data
Dat is niet heel veel soeps, maar het is een eerste versie, dit wordt vast beter.

• thewhi
Ah! Ik heb deze geinstalleerd:

https://github.com/HAEdwi..._meter?tab=readme-ov-file

Daarmee lijk je dus paralel sneller data te kunnen ontsluiten met de (nieuwe?) dongle

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:48
Door alle negatieve verhalen ben ik tot op heden bij de oude app en oude dongle gebleven waarbij ik zelf iedere dag het laad en ontlaad moment bepaal. (Dus modus Aangepast).
Altijd goed gewerkt, maar afgelopen 2 nachten spontaan opladen van de zinvolt terwijl ik dat niet heb aangegeven. Blijkbaar staat er nog ergens een oude laad opdracht in de unit, maar niet in de app?
Hoe los ik dit op?

• macaidwin
Om te voorkomen dat in de zelf verbruik modus, overdag stroom uit de accu komt terwijl de prijs laag is, bijvoorbeeld omdat een grote verbruiker inschakelt:
De minimale SOC verhogen naar bijv. 95%. Dan laadt de accu op bij teruglevering, maar gaat geen stroom leveren als er tijdelijk stroom verbruikt wordt.

Eind vd middag zet ik de minimale soc dan weer op 13% ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door macaidwin op 05-03-2026 13:03 ]

• Voogel
  • Nu online
Ik blijf een error krijgen bij het instellen van de nieuwe app in de stap na het invoeren van het wifi wachtwoord, meer mensen dit issue en toevallig een idee waar dit mis gaat?

• NLWildcard
Ik heb gemerkt dat 2.4ghz wifi beter werkt.

• IloveMyHenB
Voogel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:58:
Ik blijf een error krijgen bij het instellen van de nieuwe app in de stap na het invoeren van het wifi wachtwoord, meer mensen dit issue en toevallig een idee waar dit mis gaat?
Zinvolt support geeft inderdaad 2,4Ghz aan, heb ik allemaal geprobeerd - dit was uiteindelijk voor mij niet nodig.
Voor mij was het de voeding van de dongle. Nadat ik de standaard USB adapter had vervangen voor een stevige (Macbook) voeding, begon de P1 dongle paars te knipperen (ipv groen) en toen werkte het direct.

• Voogel
  • Nu online
Ik krijg zowel de accu als de p1 dongle niet aan de praat, dus ik twijfel of dat iets met 2.4ghz te maken heeft.

Weet iemand of deze nieuwe zinvolt API daadwerkelijk zijn eigen backend heeft of onderwater alsnog met AlphaESS praat?

• Nibblebit

Nibblebit

@Voogel Heb je je oude account wel goed afgesloten? https://zinvolt.com/pages...VS9lM4vx7kVEua1FuqNSWN71Q
Je moet als het ware "overstappen"

Zorg dat de telefoon ook op 2.4Ghz WiFi is gekoppeld en de spanning op de Zinvolt P1 pro voldoende is (of eigenlijk de stroom). Bij voldoende spanning maar te weinig stroom, stort de spanning naar beneden waardoor de componnenten niet meer optimaal functioneren/uitvallen.

Het lijkt er op dit moment op dat het nog een API gateway is, mijn actuele data staat ook nog in het rekencentrum van Microsoft in Singapore. Technisch hybride voor een overgangsperiode lijkt mij verstandig/logisch.

[ Voor 40% gewijzigd door Nibblebit op 06-03-2026 14:32 ]

• macaidwin
Nibblebit schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:09:
@Voogel Heb je je oude account wel goed afgesloten? https://zinvolt.com/pages...VS9lM4vx7kVEua1FuqNSWN71Q

Zorg dat de telefoon ook op 2.4Ghz WiFi is gekoppeld en de spanning op de Zinvolt P1 pro voldoende is.

Het lijkt er op dit moment op dat het nog een API gateway is, mijn actuele data staat ook nog in het rekencentrum van Microsoft in Singapore. Technisch hybride voor een overgangsperiode lijkt mij verstandig/logisch.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zelfs een apart wifi netwerk maken voor dit soort zaken, inmiddels krijg je steeds meer wifi spul in huis, van zonnepaneel omvormer tot elektrische kachel of schakelaar tot brandmelder, alles komt op/met wifi en een app. Ik zou dit los trekken van de wifi waar je zelf met je telefoon en laptop op zit. Op veel wifi routers zit wel een mogelijkheid om een gastennetwerk op te zetten en vaak kan je daarbij aangeven dat dit netwerk alleen op 2,4Ghz mag zitten.
Je moet alleen even je telefoon tijdens het installeren op de gastenwifi te zetten, je apparatuur te koppelen en daarna het gasten netwerk weer vergeten op je eigen telefoon.

• taquel_287
taquel_287 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:09:
Ik heb een VT1000 met 5 mates en de oude dongle.
Inverter V1.032, EMS V1.01.48 Batterijen V1.20 Dongle 3.1.28
Deze hebben vorig jaar prima gewerkt en heb ik in november uitgeschakeld omdat ik dan te weinig zon opbrengst heb.
In Maart de boel weer bijgezet en toen kwam bij mij ook de nieuwe dongle binnen dus gelijk gekoppeld.
Nieuwe dongle geeft spookwaarden dus terug naar de oude dongle prima die houd de boel bij met zelfverbruik.
Tot 02:00 snachts dan begint hij ineens vol (2000w) te laden vanaf het net. Dit terwijl de accu nog 50% vol was.
Getracht hem in de modus inactief te zetten of aangepast maar dit deed helemaal niks hij bleef gewoon laden.
Fysiek de boel uitgezet, weer aangezet maar blijft zo gaan.
Volgende ochtend om 06:00 de boel wederom bij gezet en toen pakte hij zn zelfgebruik stand weer op.
Volgende dag precies om 02:00 weer volle bak opladen vanuit het net.
Beide apps geven nu dit vreemde beeld.

Mijn ouders hebben een zelfde systeem daar heeft de batterij ook uitgestaan is alleen niet geswitched naar nieuwe en weer oude dongle maar daar werkt het systeem gewoon naar behoren.
Iemand een verklaring voor dit vreemde gedrag ?
Heb al contact formulier ingevuld bij zinvolt maar nog niks van gehoord.
Na contact met zinvolt bleek er een instelling bij hen verkeerd te staan, dit is nu aangepast dus we gaan het zien.
Vind het wel bijzonder dat er zo ineens een instelling verkeerd staat dit terwijl de boel vorig jaar normaal gewerkt heeft.
Of het moet echt te maken hebben met het koppelen van de nieuwe P1 meter die nu dus weer in de kast ligt.

• René Janssen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-03 10:48
Hoi, ik ben bezig met een php script om de accu uit te lezen. Nou kom ik een aantal waardes tegen waarvan ik het verschil niet begrijp nl.
einput cq echarge en
eoutput cq edischarge
Welke geeft nou de juiste hoeveelheid stroom aan die van en naar de accu gaat.

grts René

• Nibblebit

Nibblebit

@René Janssen Stroom? Dit zijn waarschijnlijk Energie parameters. De hoeveelheid energie in kWh die (per dag?) naar en van de batterij zijn gegaan.

• Voogel
  • Nu online
Nibblebit schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:09:
Dat afmelden is dus inderdaad de cruciale stap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2puM-DHpC-bCaIP0qkcxEyUUXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YHITnJKkHnIphnB4e3cjgVOc.png?f=fotoalbum_large

Paar dingen vallen op:
- Bij het openen van de app eerst alles op 0/null staat, meer mensen dit issue op iOS?
- HA data loopt flink achter en update erg weinig tov de AlphaESS implementatie, is dat normaal?

[ Voor 43% gewijzigd door Voogel op 06-03-2026 18:39 ]

• Sathopper
Een bijzondere ontdekking gedaan. Kreeg de zinvolt accu maar niet aangemeld op mijn wifi via mijn eigen router. Het lukte wel op de wifi van mijn modem van de provider. Het viel mij op dat de APP pas data liet zien als ik overschakelde naar 4G. Toen ging er een lampje branden. Ik heb mijn thuisnetwerk via mijn router via een VPN lopen. En als ik de VPN verbinding uitzet werkt alles wel via mijn thuisnetwerk. Het lijkt erop dat Alpaess de IP adressen via een VPN provider blokkeert. De zinvolt en P1 werken ook niet meer samen met ingeschakelde VPN dan gaat de accu in stand-by. Wel jammer want ik wil graag mijn VPN blijven gebruiken. De Zinvolt accu kan ik wel op een apparte wifi AP zetten zonder VPN maar voor de app moet ik dan steeds switchen van netwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door Sathopper op 08-03-2026 09:49 ]

• Sathopper
Voogel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Dat afmelden is dus inderdaad de cruciale stap.

Paar dingen vallen op:
- Bij het openen van de app eerst alles op 0/null staat, meer mensen dit issue op iOS?
- HA data loopt flink achter en update erg weinig tov de AlphaESS implementatie, is dat normaal?
Idd trage update en in de app even switchen van tabblad helpt om verse data te krijgen.
Hier dan wel redelijk actueel met de oude dongel eraan.

• turbodiesel13

turbodiesel13

---------------

Ik meld ook alles wat ik tegenkom qua bugs en alles wat ik nog zou willen met de feedback knop in de app. Daar krijg ik nu na een aantal meldingen alleen een foutmelding te zien. Meerdere hier last van? Of zit er gewoon een limiet per gebruiker aan 😓Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/817DIn4WHmTP5-Qv0-vZE2RiVGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/81rEdZlRm9JVEhVQz3LdCUUt.png?f=fotoalbum_large

• macaidwin
Sathopper schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:44:
Een bijzondere ontdekking gedaan. Kreeg de zinvolt accu maar niet aangemeld op mijn wifi via mijn eigen router. Het lukte wel op de wifi van mijn modem van de provider. Het viel mij op dat de APP pas data liet zien als ik overschakelde naar 4G. Toen ging er een lampje branden. Ik heb mijn thuisnetwerk via mijn router via een VPN lopen. En als ik de VPN verbinding uitzet werkt alles wel via mijn thuisnetwerk. Het lijkt erop dat Alpaess de IP adressen via een VPN provider blokkeert. De zinvolt en P1 werken ook niet meer samen met ingeschakelde VPN dan gaat de accu in stand-by. Wel jammer want ik wil graag mijn VPN blijven gebruiken. De Zinvolt accu kan ik wel op een apparte wifi AP zetten zonder VPN maar voor de app moet ik dan steeds switchen van netwerk.
Ga je het internet via de vpn op in een ander land of gewoon met een NL ip-adres?
Misschien kan je de ip-adressen van de dongel en accu niet de vpn tunnel in sturen. Maar kan me ook voorstellen dat je dat alleen op bestemmings-adressen kan instellen.

• Sathopper
macaidwin schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Ga je het internet via de vpn op in een ander land of gewoon met een NL ip-adres?
Misschien kan je de ip-adressen van de dongel en accu niet de vpn tunnel in sturen. Maar kan me ook voorstellen dat je dat alleen op bestemmings-adressen kan instellen.
Momenteel staat de VPN op een opstappunt in Amsterdam. Ja ik kan de accu en dongel wel via mijn eigen IP naar buiten sturen maar niet met de app die weigert ook via de VPN te werken helaas. Ga eerdaags nog wel wat proberen. Voorlopig nadenken over een systeem dat ook zonder internet blijft werken. Uitbreiden met Zinvolt is nu wel van de baan. Tot voor de updates tevreden maar nu niet zo.

• Nibblebit

Nibblebit

@Sathopper Je hebt waarschijnlijk last van Geo-Blocking. VPN naar een end-node is ok, maar de rest is schijnveiligheid zeker als het een gratis VPN provider is.

• Pe3t
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-03 09:27
VPN probleem heb ik ook, en gebruik zeker geen "gratis" VPN provider. Mij lukt het (nog) niet om hier een oplossing voor te krijgen. Al zal dat waarschijnlijk aan mijn eigen tekortkomingen liggen..

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34
Ik heb eergisteren de nieuwe dongel en nieuw app geinstalleerd, en sindsdien staat de batterij op 73% opgeladen.
Ik zie in het vakje 'Thuis" op het voorblad ook een waarde staan bij gebruik.
Kan ik hier zelf nog iets mee of moet ik hiervoor support mailen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xF_4Nyn99_DG7Fz2mgFUYWenLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPHmspXdWPovJKKOWpto51MT.jpg?f=fotoalbum_large

• Nibblebit

Nibblebit

@ThinkAboutIt Op het dashboard staat bij Thuis het actuele verbruik (negatief bij teruggave aan het net). In elke "kaart" op het scherm van de app zie je aan het > teken of je er op kunt klikken. Screenshot boven toont dat je 800w aan het terugleveren bent van de batterij naar het huis (en eventueel het grid als je huis minder dan 800w verbruikt). Bij 73% zie je << staan, dat is ontladen. Na een tijdje zal die echt wel zijn gezakt.

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34
Nibblebit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:14:
@ThinkAboutIt Op het dashboard staat bij Thuis het actuele verbruik (negatief bij teruggave aan het net). In elke "kaart" op het scherm van de app zie je aan het > teken of je er op kunt klikken. Screenshot boven toont dat je 800w aan het terugleveren bent van de batterij naar het huis (en eventueel het grid als je huis minder dan 800w verbruikt). Bij 73% zie je << staan, dat is ontladen. Na een tijdje zal die echt wel zijn gezakt.
Daar hoopte ik ook op, maar hij staats nu nog steeds op 73%.
Ik zal de boel eens uitzetten en opnieuw opstarten, hopelijk brengt dat de boel in beweging.

• IloveMyHenB
Heb nu een aantal weken de nieuwe Zinvolt Base + app + P1 dongle in gebruik en wilde hier even een samenvatting geven van mijn ervaringen:
  • modus "zelfgebruik" werkt perfect van 10:00 - 23:00 op een zonnige dag.
  • modus "aangepast" werkt goed op alle overige momenten: ik wil laden tussen 3:00 - 5:00 als de prijzen het laagst zijn
Verbeterpunten:
  • in modus "zelfgebruik" gaat de batterij niet 's nachts opladen, hiervoor moet je handmatig overschakelen naar een andere modus.
  • in modus "aangepast" kun je ontlaadschema's instellen, bv tussen 07:00 - 09:00 als de prijzen hoog zijn, maar het komt dan voor dat je energie teruglevert aan het net (wat te weinig oplevert) of dat de batterij te weinig stroom levert. Je zou een "zelfgebruik" modus willen hebben.
  • De modus "dynamisch" werkt bij mij niet. Op momenten dat ik zou willen dat de batterij stroom gaat geven, blijft hij steken op 200 Watt, terwijl de prijzen het hoogst zijn en er geen limiet is ingesteld op terugleveren.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste