• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:54
@arro3038 DOA werkt prima inderdaad met P1 simulator, ik was benieuwd of iemand al een setup had gemaakt zonder P1 simulator.

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:50

FlippieAI

aka Tweek

Voogel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:09:
@arro3038 DOA werkt prima inderdaad met P1 simulator, ik was benieuwd of iemand al een setup had gemaakt zonder P1 simulator.
Ik weet het niet zeker, maar misschien dat mijn setup jouw vraag beantwoord:

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest zonder P1 simulator en een eigen energiebeheer gebouwd (m.b.v. ha-mcp en Claude). Eigenlijk deels zoals DAO ook werkt, maar ik wilde kijken of ik dit zelf zo effectief mogelijk voor wat ik wilde maken kon inrichten. DAO leek ik niet goed te kunnen laten snappen dat de accu in self-use modus kon werken.

Wat ik nu heb gedaan is:
  1. Zelf een berekening van verbruik over de afgelopen 90 dagen laten maken per dag/per uur zodat ik een profiel heb voor elke dag van de week per uur.
  2. Op basis hiervan en een Solcast solar voorspelling bepaal ik hoeveel zon overschot er verwacht wordt op elk uur van die dag met daarbij ook de Tibber prijzen hieraan gekoppeld
  3. Op basis van de huidige SOC% bepaal ik elk kwartier hoeveel er nog nodig is om weer tot 100% te laden.
  4. Vanuit de input van punt 2 worden de goedkoopste uren geselecteerd die in totaal voldoende zonoverschot hebben om weer vol te laden.
Dit is grofweg de basis voor mijn planning. Wat ik hier dan mee doe is:

De Zinvolt accu begint in een wachtmodus "pendel" waarmee hij stroom moet leveren waneer dat nodig is, maar voorkomen wordt dat hij gaat laden als er stroom over is vanuit de zonnepanelen.
  • Hiervoor heb ik in de Zinvolt app de connected_solar_panels zo ingericht dat hij in deze modus 0 watt mag terugleveren. Dit is daardoor mijn 'Idle" modus, aangezien ik ook geen direct aangesloten zonnepanelen heb.
  • De wachtmodus zorgt ervoor dat de zinvolt accu schakelt tussen de self_use modus en de connected_solar_panels (Idle) modus.
    • Zodra er meer stroom gevraagd wordt dan dat de zonnepanelen leveren, dan wordt de self_use ingeschakeld zodat de Zinvolt gaat bijleveren.
    • Zodra er weer meer vanuit de zon geleverd wordt dan dat er gevraagd wordt, dan zet ik hem terug op connected_solar_panels.
Deze wachtmodus zorgt er dus voor dat ik wel zoveel mogelijk 0 op de meter hou, maar alvast zoveel mogelijk tegen hogere prijzen stroom teruglever wanneer ik over heb.

Zodra daarna het geselecteerde laad-venster (Vanuit de eerdere planning) bereikt wordt, dan gaat hij weer gewoon in self_use modus zodat hij al het zon-overschot gaat opladen.

Veel werk voor een klein beetje winst, maar wel leuk :). Verder is hij nu ook uitgebreid met een fast_charge modus bij negatieve tarieven i.p.v. self_use op de goedkoopste uren, maar die moet ik nog testen.

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 20:38

turbodiesel13

---------------

Meer mensen last van een niet werkende HA integratie van ZinVolt? Ik heb al de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas zonder succes

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:34

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Wat verwacht je te bereiken met een herinstallatie van de integratie?
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 20:38

turbodiesel13

---------------

Nibblebit schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:33:
Wat verwacht je te bereiken met een herinstallatie van de integratie?
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.
Ik heb bij een andere integratie wel eens gehad dat hij in een soort loopje bleef hangen qua authenticatie. Even herinstalleren van de integratie was toen de oplossing. Uit de foutmelding kon ik ook niet helemaal herleiden wat er nou precies fout was, vandaar mijn poging. Maar als de api down is heeft dat inderdaad zeer weinig zin 😅

• FlippieAI

FlippieAI

aka Tweek

turbodiesel13 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:11:
Meer mensen last van een niet werkende HA integratie van ZinVolt? Ik heb al de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas zonder succes
Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.

• Nibblebit

Nibblebit

FlippieAI schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 05:32:
[...]

Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.
@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.

• FlippieAI

FlippieAI

aka Tweek

Nibblebit schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:48:
[...]

@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.
Dat bedoel ik eigenlijk ook, de reload bij de config van mijn account in de integratie. Maar de timeout blijft.
Lijkt mij overigens ook dat ik er in de Zinvolt app op dit moment last van heb. Die blijft ook maar laden.

Lijkt mij een algemeen issue, of heeft niet iedereen hier op dit moment last van?

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-07 15:26
Ik heb gisteren en vandaag gewoon metingen binnengekregen in HA

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:50
@erwindob ik heb net even gekeken in HA: de SOC grafiek is bij mij een stippellijn vanaf gistermiddag 16:00 ongeveer. Het lijkt vandaag vanaf 12:00 weer stabiel.

• Nibblebit

Nibblebit

Net als in de app lijkt het te helpen als je nog een paar keer de integratie Reload als het de eerste keer niet lukt.

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-07 09:11
Ik heb de boel nu ook omgezet, en gebruik de ZinVolt HA integratie. Het lijkt te werken, dat is waarden en mode zie veranderen (ook in de app), maar als ik de waarde vanuit HA aanpas, lijkt de ZinVolt het niet uit te voeren, ondanks dat in de app wel de aangeven mode en waarde staan... :s als ik dan in de app de mode even switch, dan pakt hij wel gelijk op... iemand anders dat issue ook?

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:14

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ben zelf ook nu een weekje over. Ik zie dat aanpassen van modus in HA werkt. Maar niet direct in de app doorwerkt.

Update: Een nachtje later is de app nog niet bij. Foutje in de app lijkt mij

[ Voor 25% gewijzigd door Fioravanti op 14-06-2026 08:39 ]

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-07 08:48
Nu er recentelijk wat overstappers zijn ben ik benieuwd of dat jullie mij kunnen vertellen of dat de direct aangesloten zonnepanelen inmiddels al ondersteund worden? Of zijn ze in ieder geval al zichtbaar in de Zinvolt app?

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC

• dennisfr
@Wil.B. Nee, zowel de app als de HA integratie zijn erg karig in de informatievoorziening. Ik haal zelf in HA informatie van zowel de Zinvolt integratie als van de AlphaEss integratie en dan heb je wel alle informatie beschikbaar, maar met de Zinvolt app heb je nog steeds alleen de basics.

Ik heb zelf ook een zijdelings gerelateerde vraag: de updaterate van de SOC in HA is sinds 5 juni veel sneller dan voorheen. Dat is goed, maar sindsdien heb ik ook wat ongewenst gedrag. Wanneer de batterij 's nachts ontladen wordt tot onder de 12% , begint hij te oscilleren (laden tot boven de 13% en dan weer ontladen tot 12%). Min. SOC staat bij mij ingesteld op 10%. Ik zie dat hij dan met korte pieken van 1000W loopt te laden. Zodra de zon opkomt en de Zinvolt weer 'normaal' begint te laden, zijn die rare pieken weg, en als de SOC 's nachts niet in de buurt komt van de min. soc is er ook niks aan de hand.

Support denkt in eerste instantie aan het ontbreken van een USB voeding op de P1 meter, maar dat lijkt me sterk omdat ik het nu 2x is gebeurd en onder exact dezelfde omstandigheden begint en eindigt.

Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?

Mijn setup: Zinvolt met 5x Mate, 2x 585W Zonnepanelen direct op de Zinvolt en de Zinvolt app, met P1 Pro meter. Modus Zelfverbruik

Ter verduidelijk: de boevenste grafiek laat het daadwerkelijke verbruik van de thuisbatterij zien (volgens Homewizard kWh meter), de onderste de SOC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLaSqANRJU2JPyQEmGl8_VYYWLo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BabydOepgmXRyFUuJmI6AhgS.png?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door dennisfr op 15-06-2026 13:17 ]

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Fioravanti schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:17:
Ben zelf ook nu een weekje over. Ik zie dat aanpassen van modus in HA werkt. Maar niet direct in de app doorwerkt.

Update: Een nachtje later is de app nog niet bij. Foutje in de app lijkt mij
Ik zie nu dat het een visueel issue is. Het profiel wordt omgezet, maar vervolgens niet omlijnd. Qua klik gedrag werkt het wel zoals zou moeten.

• NLWildcard
dennisfr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
Ik heb soortgeljike setup, maar herken dit gedrag niet. Maar ik heb mijn SOC ook op 20% staan bij ontladen. Ik zal straks eens kijken of de P1 wel of niet aan een USB charger hangt (weet ik niet zo uit mijn hoofd).

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:19
dennisfr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
@Wil.B. Nee, zowel de app als de HA integratie zijn erg karig in de informatievoorziening. Ik haal zelf in HA informatie van zowel de Zinvolt integratie als van de AlphaEss integratie en dan heb je wel alle informatie beschikbaar, maar met de Zinvolt app heb je nog steeds alleen de basics.

Ik heb zelf ook een zijdelings gerelateerde vraag: de updaterate van de SOC in HA is sinds 5 juni veel sneller dan voorheen. Dat is goed, maar sindsdien heb ik ook wat ongewenst gedrag. Wanneer de batterij 's nachts ontladen wordt tot onder de 12% , begint hij te oscilleren (laden tot boven de 13% en dan weer ontladen tot 12%). Min. SOC staat bij mij ingesteld op 10%. Ik zie dat hij dan met korte pieken van 1000W loopt te laden. Zodra de zon opkomt en de Zinvolt weer 'normaal' begint te laden, zijn die rare pieken weg, en als de SOC 's nachts niet in de buurt komt van de min. soc is er ook niks aan de hand.

Support denkt in eerste instantie aan het ontbreken van een USB voeding op de P1 meter, maar dat lijkt me sterk omdat ik het nu 2x is gebeurd en onder exact dezelfde omstandigheden begint en eindigt.

Mijn setup: Zinvolt met 5x Mate, 2x 585W Zonnepanelen direct op de Zinvolt en de Zinvolt app, met P1 Pro meter. Modus Zelfverbruik

Ter verduidelijk: de boevenste grafiek laat het daadwerkelijke verbruik van de thuisbatterij zien (volgens Homewizard kWh meter), de onderste de SOC
[Afbeelding]
Zet je minimum SOC eens op 15% en kijken of er dan nog sprake is van oscillatie. Zo nee, dan weet je dat het niet aan je P1 meter/dongle ligt maar de interne regelng van de batterij (BMS?)

• dennisfr
thewhi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Zet je minimum SOC eens op 15% en kijken of er dan nog sprake is van oscillatie. Zo nee, dan weet je dat het niet aan je P1 meter/dongle ligt maar de interne regelng van de batterij (BMS?)
Laat dat nou exact zijn wat ik heb gedaan ;)

Over het algemeen komt de SOC om deze tijd van het jaar niet in de buurt van het minimum en dan werkt het ook gewoon prima. Het gebeurt bij mij alleen als ik mijn EV heb opgeladen en de Zinvolt dus niet volledig opgeladen de avond/nacht in gaat.

• Nibblebit

Nibblebit

@dennisfr Ik vind de gedachte van Zinvolt om eens spanning op de P1 meter te zetten geen verkeerde. Ik weet niet of je dat al hebt uitgesloten want uiteindelijk stuurt de P1 meter de batterij. Je kunt een willekeurige telefoonoplader en een kabeltje gebruiken om de P1 meter van extra stroom te voorzien. Zie ook mijn eerdere post over dit onderwerp: Nibblebit in "Zinvolt hybride thuisaccu" (ik heb het dan overigens wel over deze https://zinvolt.com/products/p1-dongle-pro?srsltid=AfmBOoqf25Dtr_WXNaxbKr5HpZpOw5kZ7HYMMaK5SuZaSqff2yNSQtHq)

[ Voor 24% gewijzigd door Nibblebit op 17-06-2026 15:55 ]

• NLWildcard
Ik heb nog even gekeken, bij mij hangen alle p1 meters achter de homewizard p1 hub die een eigen voeding heeft. Dus geen directe USB charger, maar via de hub. En ik heb drie p1 dongles er nu nog in hangen, de nieuwe van ZinVolt, de oude van ZinVolt en die van HomeWizard zelf. En dat werkt gewoon allemaal goed.

• NLWildcard
Lekker aan het "prullen" geweest met HA en ZinVolt, en nu best tevreden met het resultaat. Het kan ongetwijfeld slimmer en mooier, maar dit werkt voor mij erg overzichtelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alqdIWmNbPOPHDzjSHA6e6vx2XI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYfKIpwVzHql4ull5y8fMbjY.png?f=fotoalbum_large

• dennisfr
Nibblebit schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:47:
@dennisfr Ik vind de gedachte van Zinvolt om eens spanning op de P1 meter te zetten geen verkeerde. Ik weet niet of je dat al hebt uitgesloten want uiteindelijk stuurt de P1 meter de batterij. Je kunt een willekeurige telefoonoplader en een kabeltje gebruiken om de P1 meter van extra stroom te voorzien. Zie ook mijn eerdere post over dit onderwerp: Nibblebit in "Zinvolt hybride thuisaccu" (ik heb het dan overigens wel over deze https://zinvolt.com/products/p1-dongle-pro?srsltid=AfmBOoqf25Dtr_WXNaxbKr5HpZpOw5kZ7HYMMaK5SuZaSqff2yNSQtHq)
Ik heb nog even gekeken en de P1 Pro dongle is gewoon gevoed via USB. Dat kunnen we dus in ieder geval uitsluiten.

EDIT nog een interessant testje uitgevoerd: gisteravond de batterij voor meer dan de helft leeggemaakt en min. SOC op 15% gezet. Tussen 02:00 en 05:00 was de batterij leeg (op 15%) en gebeurde er niets vreemds. Om 05:00 heb ik dus de min. SOC op 10% gezet. Vervolgens ging de batterij dus weer ontladen om plotseling weer zo'n vreemde laadpiek te geven toen de SOC tussen de 12 en 13% was gedaald. Toen de zon weer opkwam was het weer weg.

De min. SOC boven de 13% instellen lijkt voor nu dus een workaround, maar het is wel vreemd gedrag.

[ Voor 22% gewijzigd door dennisfr op 19-06-2026 17:55 ]

• NLWildcard
en nog even verder geknutseld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6URdXuFLdeBM37kme8UOtLMs5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TeXl9IrwAqFlBljhkrjmxUxo.png?f=fotoalbum_large

• thewhi
Is er iemand die ze Zinvolt Base als succesvol heeft gekoppeld aan TCP Modbus?

Volgens de specs zou de batterij dit ondersteunen? Maar het lijkt niet open te staan op poort 502

• thewhi
thewhi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:38:
Is er iemand die ze Zinvolt Base als succesvol heeft gekoppeld aan TCP Modbus?

Volgens de specs zou de batterij dit ondersteunen? Maar het lijkt niet open te staan op poort 502
het was nog vroeg, maar het is gelukt met gebruik op de netwerkpoort en de volgende Modbus integratie!
https://github.com/senalse/ha-alphaess-modbus

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-07 07:53

DRK

Kan je wat toelichten wat je hebt geautomatiseerd en met welk doel?

• NLWildcard
DRK schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Kan je wat toelichten wat je hebt geautomatiseerd en met welk doel?
Begonnen bij de basis: het selecteren van de modus en het inzicht krijgen in de laadstatus van de accu. Vervolgens wilde ik meer controle, met name over het moment waarop de accu begint te ontladen, terwijl hij overdag wel gewoon via zonnestroom blijft opladen.

Op dit forum las ik dat dit te realiseren is met een minimum charge level. Daarom heb ik een slider toegevoegd om dit eenvoudig in te stellen. Staat deze op 100%, dan levert de accu geen stroom terug. Alles daaronder zorgt ervoor dat de accu ontlaadt op basis van de gekozen modus (in mijn geval vrijwel altijd “Nul op de Meter” / “Self-use”). ’s Nachts om 05:00 wordt de waarde automatisch weer op 100% gezet, zodat de accu klaar is voor de volgende dag.

Omdat ik dit niet dagelijks handmatig wilde aanpassen, heb ik dit geautomatiseerd. Met behulp van de Nord Pool-integratie bepaal ik het duurste moment van de dag. Op basis daarvan stel ik in wanneer de accu naar bijvoorbeeld 20% mag ontladen. Momenteel gebruik ik: duurste moment minus één uur.

In de meeste gevallen werkt dit prima, maar er zijn uitzonderingen. Soms is de prijs-piek heel kort en scherp, waardoor een ander ontlaadmoment wenselijk is. Met een accucapaciteit van 6 kWh kan ik ongeveer drie uur overbruggen. Daarom heb ik een override-functie toegevoegd, waarmee ik per dag handmatig kan instellen wanneer het ontladen moet starten. Zodra dit moment bereikt is, wordt de override automatisch weer uitgeschakeld en volgt het systeem weer het normale schema.

Daarnaast heb ik een “Fast Charge”-optie toegevoegd, vooral bedoeld voor de winterperiode. Wanneer de zonnepanelen onvoldoende opwekken, maar er wel een goedkoop stroommoment is, kan ik een laadperiode plannen waarbij de accu met 2000 W wordt geladen. Hierbij heb ik beveiligingen ingebouwd: de laadperiode mag maximaal drie uur duren en de begin- en eindtijd moeten logisch (chronologisch) zijn.

Tot slot draait er nog een automatisering op de achtergrond (niet zichtbaar op het dashboard). Deze zorgt ervoor dat de accu automatisch wordt geladen wanneer de energieprijs nul of negatief is, de acculading onder de 80% ligt, en de verwachte resterende zonne-opbrengst minder dan 5 kW bedraagt.

Al met al is het wat knutselwerk geweest, maar wel leuk om te doen. Eerder heb ik ook geëxperimenteerd met de P1 Meter simulator en DAO, maar dat kreeg ik nooit echt stabiel werkend. Met deze opzet heb ik het gevoel dat ik meer controle heb en het systeem beter begrijp.

[ Voor 35% gewijzigd door NLWildcard op 20-06-2026 11:42 ]

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:56
NLWildcard schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Eerder heb ik ook geëxperimenteerd met de P1 Meter simulator en DAO, maar dat kreeg ik nooit echt stabiel werkend. Met deze opzet heb ik het gevoel dat ik meer controle heb en het systeem beter begrijp.
Nieuwsgierig, wat kreeg je niet stabiel? Hier werkt die combi heel goed.

• NLWildcard
DAO deed soms rare dingen, en de aansturing van de p1 meter liep ook niet lekker. Dan werden er weer verkeerde waarden doorgezet, of juist geen waarden. Zal ongetwijfeld aan mij gelegen hebben, en als ik er nu opnieuw naar zou kijken zou het misschien beter gaan (was rond de tijd dat de EvaPower net op de markt kwam).

Maar nu met de nieuwe app en officiele HA integratie nieuwe poging gedaan, en dat ging eigenlijk heel vlot.

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

NLWildcard schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:20:
Maar nu met de nieuwe app en officiele HA integratie nieuwe poging gedaan, en dat ging eigenlijk heel vlot.
Wat geef je vanuit HA door om op modus Inactief uit te komen? Deze specifieke modus is niet te kiezen. Als ik in de app ervoor kies, laat HA Fast charge zien als gekozen modus.

• NLWildcard
Fioravanti schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Wat geef je vanuit HA door om op modus Inactief uit te komen? Deze specifieke modus is niet te kiezen. Als ik in de app ervoor kies, laat HA Fast charge zien als gekozen modus.
Ik hoef daar niets voor te doen, in self-use start hij automatisch weer op als er zonnestroom is. Of als ik hem in fast charge zet gaat hij ook aan. Of bedoel je iets anders?

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

NLWildcard schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Ik hoef daar niets voor te doen, in self-use start hij automatisch weer op als er zonnestroom is. Of als ik hem in fast charge zet gaat hij ook aan. Of bedoel je iets anders?
Misschien heb ik een (af en toe) een use case die jij niet hebt.

I.v.m. een andere aanwezige accu (die prioriteren e/o voorkomen van steeds overgieten) en soms bepaalde grootverbuikers wil ik Zinvolt soms passief laten zijn. Maar dat moet ik dan misschien bereiken door het minimale percentage in te stellen op het huidige percentage gecombineerd met Self use.

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:56
Mijn batterij laadt vandaag ineens niet meer verder op dan 88% ondanks de juiste instellingen en het proberen van andere instellingen (bv snel laden). Is dit een server-based probleem en hebben jullie hier ook last van of ligt dit aan mijn batterij?

• NLWildcard
Ik heb vandaag iig geen issues gehad.

• thewhi
Ik ben inmiddels overgestapt van de Zinvolt Power naar de Base ivm vage issues bij lage ladingen.

Maar wat mij opvalt is dat de Base veel te snel reageert op de dongle, sneller dan de dongle kan rapporteren. Hij schiet vaak door. Het is jammer dat je niet zelf de hystere van de batterij kan bijsturen. De Power kon ik met de P1 simulatorr netjes terugregeln naar 0 op basis van zelfverbruik, dat lukt met de Power niet, die blijft minimaal 38 watt "afnemen", soms stabiel, maar vaak +-/-50/100 watt

Zelfs als ik de batterij op inactief zet (Fast Charging en dan max charging op nul.... (ook al zo bijzonder, maar het werk, soort van...) dan blijftr de batterij een heel hoge basislast hebben (38 watt, waarvan ik vermoed dat een kleine 30 watt laden is en de rest sluipverbruik). Dat sluipverbruik was bij de Power niet eens de helft <4 watt))

Deelt iemand deze constateringen? .

• IloveMyHenB
thewhi schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:11:
Ik ben inmiddels overgestapt van de Zinvolt Power naar de Base ivm vage issues bij lage ladingen.

Maar wat mij opvalt is dat de Base veel te snel reageert op de dongle, sneller dan de dongle kan rapporteren. Hij schiet vaak door. Het is jammer dat je niet zelf de hystere van de batterij kan bijsturen. De Power kon ik met de P1 simulatorr netjes terugregeln naar 0 op basis van zelfverbruik, dat lukt met de Power niet, die blijft minimaal 38 watt "afnemen", soms stabiel, maar vaak +-/-50/100 watt

Zelfs als ik de batterij op inactief zet (Fast Charging en dan max charging op nul.... (ook al zo bijzonder, maar het werk, soort van...) dan blijftr de batterij een heel hoge basislast hebben (38 watt, waarvan ik vermoed dat een kleine 30 watt laden is en de rest sluipverbruik). Dat sluipverbruik was bij de Power niet eens de helft <4 watt))

Deelt iemand deze constateringen? .
Ik deel een aantal van je constateringen:

Dat de Base standaard een bepaald wattage blijft verbruiken, dat zie ik ook terug in de app. Ik vond het ook best veel.

De batterij op 'Inactief' zetten houdt inderdaad in dat de app 'm op "Snel Laden" zet met 0 Watt. Vreemd, maar het werkt inderdaad.

Dan wat ik niet deel: het 'doorschieten' waar je het over hebt - dit zie ik ook in de app, maar zie ik niet terug als ik kijk naar mijn energiemeter. Als je de energiemeter in de gaten houdt, zie je dat de batterij veel nauwkeuriger het netverbruik op 0 houdt. Het is niet perfect 0, maar daar waar je in de app regelmatig ziet dat de batterij een hele tijd teruglevert aan het net terwijl je dat niet wilt, zie je in de meter dat dit ook niet gebeurt.

En datzelfde geldt voor het 'sluipverbruik'. Die 38 Watt zou je terug moeten zien in de energiemeter, maar de meter geeft rond de 0 Watt aan. Ik neem aan dat dit betekent dat de ingebouwde computer van de batterij 38 Watt gebruikt en dit uit de eigen lading haalt. Iets dat met de Power vast ook gebeurde, maar niet inzichtelijk werd.

Vandaag laadt mijn batterij niet verder op dan 85% en dat terwijl vanavond en vannacht de hoogste prijzen per KWh ooit zijn :( Ik heb support maar even een mailtje gestuurd.

• thewhi
Ik registreer die 38 watt zowel op de groep die ik separaat meet met een meetklem (shelly pro em) waarop alleen de batterij is aangesloten. Dat is evenveel als wat de Base ook zelf meet. Dus wat de Base meet is correct en dus deels wat ie laadt en deels sluipverbruik.

• IloveMyHenB
thewhi schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:28:
Ik registreer die 38 watt zowel op de groep die ik separaat meet met een meetklem (shelly pro em) waarop alleen de batterij is aangesloten. Dat is evenveel als wat de Base ook zelf meet. Dus wat de Base meet is correct en dus deels wat ie laadt en deels sluipverbruik.
En dit was niet zo bij de Power?

• thewhi
Klopt, Sterker nog: Ik zie nu in mijn historie dat de Power 0 registreerde. Dat is dan weer onmogelijk, dus ik vermoed dat de Power in stanby modus (uit) werd gevoed vanuit de accu zelf. Wat natuurlijk best een logische is en m.i. ook best efficient (immers hele interne regeling zal ook DC zijn). Waardoor ook de Zinvolt Power app zelf ook 0 watt verbruik weergaf.

De Base lijkt dus alles te doen via de AC.

Het lijkt erop dat ze vannacht mijn firmware hebben aangepast. Nu rapporteer de Zinvolt app ongeveer 14 watt, maar ik meet nog altijd evenveel op mijn Shelly meter (38 watt). Dit lijkt dan weer op een stukje sjoemelsoftware ;-) maar goed. Als dit het eerlijke laadverhaal is dan is het in ieder geval wel helderder... (als ze dat dan ook ergens helder delen...)

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-07 10:47
Ander onderwerp even tussendoor de HA-beslommeringen.

Iemand serieuze cijfers over de RTE van de Zinvolt?
Hier master + 2 mates, sinds half jaar 3 mates.
Een paar direct aangesloten panelen ter waarde van ~560 kWh/jr, die afhankelijk van de situatie (mede) de accu laden of direct naar het huis gaan (als bijv de accu vol is)
Ik meet via een homewizard energysocket.

plug&play staat vaakst ingesteld op eigen verbruik, en dat beloopt dan een groot deel van de dag tussen 50 en 200 W, zeg maar wifi-koelkast-vriezer en wat kleinere diversen
dit voorjaar gaat hij vroeg in de ochtend handmatig op lastprioriteit, dus zoveel mogelijk naar het net, en dan zodra de stroom weer goedkoop is naar eigen verbruik om bij te laden van de nacht. Dus dan is het vermogen bij laden gemiddeld een stuk hoger.

afgelopen 12 maanden 1330 kWh uit de paneeltjes en/of het huis naar de master toe, en 1050 kWh uit de master (uit de paneeltjes en/of uit de accu's) naar het huis toe.
Zo gemeten kom ik dan op 79% overall.

De app zelf is een stuk optimistischer :? . In het jaaroverzicht over dezelfde periode handmatig de staafjes geteld, in en uit, en dat opgeteld kom ik aan 913 kWh geladen (417 minder) en 772 ontladen (278 minder)
ik moet nog eens even nadenken over hoe ik dat zou moeten duiden.

Maar op de blauwe ogen geloofd is er dan een RTE van het accudeel die héél goed zou zijn, 85% .

• NLWildcard
Mijn RTE over 1,5 jaar is 77,61 met 1 Power en 5 mates. Voornamenlijk in Self-Use mode, en geen directe zonnepanelen eraan. Wel panelen op het dak die dan leveren via het reguliere stroomnet aangestuurd via de P1 dongle.

[ Voor 60% gewijzigd door NLWildcard op 30-06-2026 16:15 ]

• thewhi
RTE van mijn Base is ca 78, met veelal vol laden / vol ontladen. Niet fantastisch, maar acceptabel

• Jan VLD
en hoe meet je dat dan/ waar haal je dat getal vandaan?

• Jan VLD
thewhi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:36:
RTE van mijn Base is ca 78, met veelal vol laden / vol ontladen. Niet fantastisch, maar acceptabel
Base is die nieuwe hè? En hoe meet je dat dan/ waar haal je dat getal vandaan?

• NLWildcard
Dat heb ik vanuit HomeWizard gehaald. Maar ik heb er dus ook geen panelen rechtstreeks aan hangen, dus de plug is de "zuivere" meting.

• NLWildcard
2025 in 1264 uit 978

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYPon4pk_YaHGzlHB8ZHuiHX5wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hc3teexePCs4JMiuCKGzThoK.png?f=fotoalbum_large

2026 : in 844 uit 656

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Pg7D7RiPUw3bWXRIguNbuw1Acs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hgkrmYkQpfG87PKY90rRI6D1.png?f=fotoalbum_large

• thewhi
Jan VLD schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Base is die nieuwe hè? En hoe meet je dat dan/ waar haal je dat getal vandaan?
Base is de "nieuwe" inderdaad. Ik meet het met een Shelly Pro 3 EM met een klemvoeler. Uit- en ingaande totaalmeting op elkaar delen.

• Jan VLD
thewhi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Base is de "nieuwe" inderdaad. Ik meet het met een Shelly Pro 3 EM met een klemvoeler. Uit- en ingaande totaalmeting op elkaar delen.
dus niet uit de app van het apparaat zelf. Kun je dat wel vinden in de app en vergelijken met die Shelly?
En ook geen panelen direct in de accu?

• thewhi
Jan VLD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:05:
[...]

dus niet uit de app van het apparaat zelf. Kun je dat wel vinden in de app en vergelijken met die Shelly?
En ook geen panelen direct in de accu?
Base zijn niet te koppelen met pv panelen inderdaad. En nee,de metingen uit de batterijen zijn niet betrouwbaar genoeg voor de RTE bepaling

• DRK

DRK

NLWildcard schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Daarnaast heb ik een “Fast Charge”-optie toegevoegd, vooral bedoeld voor de winterperiode. Wanneer de zonnepanelen onvoldoende opwekken, maar er wel een goedkoop stroommoment is, kan ik een laadperiode plannen waarbij de accu met 2000 W wordt geladen. Hierbij heb ik beveiligingen ingebouwd: de laadperiode mag maximaal drie uur duren en de begin- en eindtijd moeten logisch (chronologisch) zijn.

Tot slot draait er nog een automatisering op de achtergrond (niet zichtbaar op het dashboard). Deze zorgt ervoor dat de accu automatisch wordt geladen wanneer de energieprijs nul of negatief is, de acculading onder de 80% ligt, en de verwachte resterende zonne-opbrengst minder dan 5 kW bedraagt.
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik zoek ook naar de toepassing in de winter. Wil hem eigenlijk geforceerd opladen als er goedkope stroom is om het in de avond- en ochtendpiek in te kunnen zetten voor mijn warmtepomp.

Met de Zinvolt app kan je alleen het percentage goedkoopste uren selecteren in de dynamische modus. Dat voelt wat random. Het wordt pas echt nuttig als de gemiddelde laadkosten lager zijn dan de gebruikskosten incl. compensatie voor rte.

Ik ben benieuwd hoe je een "goedkoop stroommoment" hebt gedefinieerd. Kan je daar wat over delen?

• NLWildcard
DRK schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik ben benieuwd hoe je een "goedkoop stroommoment" hebt gedefinieerd. Kan je daar wat over delen?
Graag gedaan! Het is leuk om hiermee bezig te zijn en te delen met anderen :-)

Ik heb de YAML code van mijn package en dashboard op codeberg gezet: https://codeberg.org/NLWildcard/zinvolt-home-assistant_aansturing_en_monitoring

En daarbij zoveel mogelijk commetaar bij laten zetten door AI (jaja ik weet het...). Voor mij werkt het, maar kan zeker nog geoptimaliseerd worden. Mocht je vragen hebben, aarzel niet om die te stellen!

• thewhi
Ziet er goed uit!

Maar als je een dynamisch contract hebt, zonnepanele en slim stuurbare apparaten dan adviseer ik ook om eens te kijken naar de combinatie van DAO (Day Ahead Optimzer) en P1 meter simulator en Home Assistant.

Dit werkt echt super fijn!

https://github.com/corneel27/day-ahead/blob/main/dao/DOCS.md
https://www.benefactus.nl...meter-simulator-met-wifi/

• NLWildcard
Ik ben met DAO mee bezIg geweest, en ik heb ook een p1 simulator maar ik kies er bewust voor om die niet te gebruiken. Om een aantal redenen. Dit is leuk om zelf te bedenken en uit te vogelen, ik heb er niet een extra 3th party ding in de keten zitten, ik maak alleen gebruik van de officieel beschikbare integratie en api's en ik houd ervan dat mijn accu niet heletijd swtched tussen laden en ontladen buiten de paar uur dat hij in Self-Use staat, maar dan is het eigenlijk alleen wisselen in hoeveelheid ontladen en niet naar laad modus (want geen zon opbrengst meer.

Maar dat zijn mijn afwegingen, voor een ander zal dat vast anders liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door NLWildcard op 03-07-2026 16:01 ]

• thewhi
NLWildcard schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:59:
Ik ben met DAO mee bezIg geweest, en ik heb ook een p1 simulator maar ik kies er bewust voor om die niet te gebruiken. Om een aantal redenen. Dit is leuk om zelf te bedenken en uit te vogelen, ik heb er niet een extra 3th party ding in de keten zitten, ik maak alleen gebruik van de officieel beschikbare integratie en api's en ik houd ervan dat mijn accu niet heletijd swtched tussen laden en ontladen buiten de paar uur dat hij in Self-Use staat, maar dan is het eigenlijk alleen wisselen in hoeveelheid ontladen en niet naar laad modus (want geen zon opbrengst meer.

Maar dat zijn mijn afwegingen, voor een ander zal dat vast anders liggen.
DAO stuurt bij mij merendeel op self-use en zo nu en dan actief op max ontladen of juist laden als er bijvoorbeeld onvoldoende zonopbrengst wordt verwacht. Sterk punt vind ik ook het meenemen van de onzetverliezen van de batterij.

Maar ik snap je beweegredenen ook om lekker zelf te sleutelen. Maar DAO zou ik nooit kunnen halen.

Overigens werkt het geforceerd laden en ontladen via de officiële integratie met de Base wel ruk (lees niet consistent en betrouwbaar) Dat ging wel goed met de Power.

• NLWildcard
thewhi schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:24:
[...]

Overigens werkt het geforceerd laden en ontladen via de officiële integratie met de Base wel ruk (lees niet consistent en betrouwbaar) Dat ging wel goed met de Power.
Als het niet werkt is het idd ruk en moet je wel iets anders vinden. Bij de power werkt het nu echt goed en betrouwbaar (voor nu...)

• DRK

DRK

NLWildcard schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Graag gedaan! Het is leuk om hiermee bezig te zijn en te delen met anderen :-)

Ik heb de YAML code van mijn package en dashboard op codeberg gezet: https://codeberg.org/NLWildcard/zinvolt-home-assistant_aansturing_en_monitoring

En daarbij zoveel mogelijk commetaar bij laten zetten door AI (jaja ik weet het...). Voor mij werkt het, maar kan zeker nog geoptimaliseerd worden. Mocht je vragen hebben, aarzel niet om die te stellen!
Top! Ik ga ernaar kijken, bedankt

• Jan VLD
IloveMyHenB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:41:
Mijn batterij laadt vandaag ineens niet meer verder op dan 88% ondanks de juiste instellingen en het proberen van andere instellingen (bv snel laden). Is dit een server-based probleem en hebben jullie hier ook last van of ligt dit aan mijn batterij?
Hier was er een die niet meer verder wilde ontladen dan 67%, waren we al langer mee aan het sukkelen. Wilde ook niet meer firmware upgraden. Nieuwe dongle en app geprobeerd, dat loste alles op behalve die upgrades.
Ze zijn netjes :) een nieuwe komen brengen.

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:29
Jan VLD schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Hier was er een die niet meer verder wilde ontladen dan 67%, waren we al langer mee aan het sukkelen. Wilde ook niet meer firmware upgraden. Nieuwe dongle en app geprobeerd, dat loste alles op behalve die upgrades.
Ze zijn netjes :) een nieuwe komen brengen.
Hier ook een batterij die sinds de nieuwe app niet meer verder wilde ontladen dan 75%. Na veel heen en weer mailen (ze reageren bliksemsnel, als je geluk hebt dan reageren ze al na 1 week!). Uiteindelijk een nieuwe gekregen, alleen de blijdschap was van heel korte duur, bij deze is het tot nu toe niet gelukt om 'm werkend te krijgen. Vorige week is er iemand langs geweest om het probleem hier ter plekke op te lossen, alleen jammer dat het hem ook niet lukte om 'm werkend te krijgen, er was een server-update nodig en die zouden ze de komende nacht draaien, tot nu toe (we zijn weer een week verder) zonder resultaat. Eergisteren het bericht gekregen dat ze binnenkort weer een afspraak willen maken om weer een nieuwe te brengen.

Al met al zit ik al maanden met een niet werkende batterij en het is nog steeds niet opgelost. :( :( :( :( :(

Ik wordt hier niet blij van!

• thewhi
ThinkAboutIt schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Hier ook een batterij die sinds de nieuwe app niet meer verder wilde ontladen dan 75%. Na veel heen en weer mailen (ze reageren bliksemsnel, als je geluk hebt dan reageren ze al na 1 week!). Uiteindelijk een nieuwe gekregen, alleen de blijdschap was van heel korte duur, bij deze is het tot nu toe niet gelukt om 'm werkend te krijgen. Vorige week is er iemand langs geweest om het probleem hier ter plekke op te lossen, alleen jammer dat het hem ook niet lukte om 'm werkend te krijgen, er was een server-update nodig en die zouden ze de komende nacht draaien, tot nu toe (we zijn weer een week verder) zonder resultaat. Eergisteren het bericht gekregen dat ze binnenkort weer een afspraak willen maken om weer een nieuwe te brengen.

Al met al zit ik al maanden met een niet werkende batterij en het is nog steeds niet opgelost. :( :( :( :( :(

Ik wordt hier niet blij van!
welk type gaat het om? De Power of de Base?

• IloveMyHenB
Jullie zeggen "ontladen"? Dat probleem heb ik niet, mijn Base ontlaadt prima tot de door mij ingestelde 20%. Ik heb het probleem dat mijn batterij niet meer wil opladen tot de volle 100%. Bij mij reageert support ook vrij snel. Ze hebben me wat gevraagd te proberen wat het mogelijk zou oplossen, dus dat ga ik even doen: het probleem zou in een van de 2 mates zitten, dus ik moet nu 1 mate ontkoppelen en de ander volledig laden. Het is mij niet duidelijk hoe ik zou moeten weten welke van de 2 niet volledig oplaadt, dus ik ga het eerst maar met een proberen.

• ThinkAboutIt
thewhi schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:11:
[...]

welk type gaat het om? De Power of de Base?
De power.

• NLWildcard
Ik heb mijn HA opzet eindelijk zover dat ik er tevreden over ben. In de app heb je maar paar opties waar je uit kan kiezen. In de praktijk kwam dat er op neer dat ik hem in nul op de meter stand of op dynamisch contract had staan. Maar beiden scenarios leverde niet op wat ik wilde. Bij nul op de meter was de accu vaak al (deels) leeg als de dure uren van mijn dynamisch energiecontract begonnen, en bij dynamisch mode ging vol laden of ontladen of deed niets en werd niet aangestuurd op basis van zonneopbrengst.

Dat is de reden dat ik dit gebouwd heb. Ik heb het nu zo ingericht dat de batterij meeste van de tijd in self-use mode staat, en ik alleen stuur op de minimum state of charge van de accu. Dat sturen doe ik op basis van de dynamische energie prijzen die ik via Nord Pool add-on binnen haal. Daarmee bepaal ik goedkoopste blok uren en duurste blok uren. Overdag staat de accu ingesteld op een minimale SOC van 95%, en op de duurste uren pas hij dat aan tot 10%. Omdat hij in self-use mode staat, gaat hij dan proberen nul-op-meter te krijgen tijdens de duurste uren.

Zeker in de zomer is dat geen probleem, en laad de accu volledig op op basis van zonnestroom. Voor de minder zonnige dagen heb ik de optie toegevoegd dat hij gaat laden tot de 95% op basis van fast-charge tijdens de goedkoopste uren. Maar dat doet hij alleen als 50% van de voorspelde resterende zonneopbrengst van die dag (dus hoeveel kWh er nog verwacht wordt van de zonnepanelen voor de rest van de dag) minder is dan nodig om de accu naar 95% te krijgen. De 50% is een inschatting en is instelbaar (net als alle andere percentages) om te finetunen.

Ik heb dit gemaakt op basis van de officiele add-ons binnen home assistant, en gebruik geen andere hard of software oplossingen. De add-ons die ik gebruik zijn van Nord Pool, Zinvolt en Solaredge.

Meer info: https://codeberg.org/NLWildcard/zinvolt-home-assistant_aansturing_en_monitoring

• Nibblebit

Nibblebit

Het ziet er goed uit, ik wil deze eens proberen NLWildcard. Enkele vragen en opmerking
  • Het script gebuikt energy_production_today_remaining_2 de suffix _2 is ontstaan uit een dubbele entiteit die waarschijnlijk bij jou is ontstaan. Voor een schone installatie moet het script worden gewijzigd door _2 weg te halen.
  • Waarom heb je de entiteiten notify.mobile_app_mob_maarten en notify.mob_maarten? Zit er een verschil in type notificatie?

• NLWildcard
De _2 is bekend, maar dat heeft te maken met de achterliggende add_on en moet ik nog rechttrekken. De notify moet ik nog naar kijken. Misschien haal ik dat er helemaal uit aangezien ik dat alleen gebruikte tijdens testen.

• NLWildcard
Gelijk even mee aan de slag gegaan :-) en beide punten zijn aangepast.

• Jan VLD
IloveMyHenB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:15:
Het is mij niet duidelijk hoe ik zou moeten weten welke van de 2 niet volledig oplaadt, dus ik ga het eerst maar met een proberen.
dat kun je zien in de (oude)app.

op dat thuisscherm met dat huisje, tik op de "batterij"
scroll dan naar beneden tot gele balk met "meer details
onderin kun je kiezen voor master, accu 1 of accu 2 (enz)
klik op BMS
scroll tot je SOC kunt aflezen.

nieuwe app, geen idee, heb ik niet want die ondersteunt nog geen panelen

• Jan VLD
NLWildcard schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:56:
Ik heb mijn HA opzet eindelijk zover dat
Als zinvolt de mogelijkheid zou maken om in de "aangepast"- modus de verschillende andere modussen te kunnen kiezen dan was het een ideaal ding en was al dat gepruts (sorry, alle respect voor jou hoor) met HA niet nodig.
Ik wil nu in de zomer op een zonnige dag :
00:00--> 0700 : eigen verbruik
07:00--> 13:00: lastprioriteit (app noemt dat laadprioriteit maar da's verkeerd vertaald uit het duits) zodat er de meestal fatsoenlijk betaalde ochtendstroom naar het net gaat, óók de stroom die van de direct in de Zinvolt aangesloten panelen binnenkomt.
13:00-16:00: eigen verbruik. komt neer op accu laden voor de avond in goedkope uren.
16:00-21:00: ik heb best nog power (o.a. 2,6 kWp op noordwest) en de stroom is duur dus lastprioriteit.
rond 21:00: terug naar eigen verbruik.

Dat levert me bij enigszins normale prijzen 2-3 kWh x 10-15 ct verschil = 20-45 ct per dag op, vergeleken met 24 uur per dag "eigen verbruik"
Dat werkt ongeveer 200 dagen per jaar prima. Dat scheelt 50 euro per jaar, en betekent dat ik dit ding op 2-3 jaar kortere tijd zou terugverdienen.

Dat doe ik nu handmatig, maar daar hebben de meeste gebruikers vast geen zin in.

• Jan VLD
en dan nog een weetje over rendement:

Ik heb panelen achterin de accu geprikt. Aan mijn gevel hangen er 3 x 190 Wp tweedehandsjes op zuidoost, parallel geschakeld in een van de PV-ingangen, en een 440/350 Wp bifacial in de schutting (kijkt noordoost-zuidwest) in de andere ingang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuQzpahZ5lclGVaCBdEIfmy-E2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nM1Cjupo8mUwgNcyPUoi4rx.jpg?f=fotoalbum_large

nu met deze dagen met mooi constant blauwe lucht en dus stabiele productie schakel ik wel eens van modus "lastprioriteit" (panelenstroom rechtstreeks naar het huis, accu staat eigenlijk nagenoeg uitgeschakeld) naar de modus "aangepast", en die heb ik dan zó ingesteld dat die van 00:00 tot 23:59 nul watt ontlaadt. Daarmee staat de accu dus feitelijk uit.
De panelenstroom wordt dan opgeslagen in de accu.
Ik heb die omschakeling (heen en terug) de afgelopen dagen een paar keer geprobeerd, de opbrengst van de panelen is een kleine 10% beter als je de stroom direct in de accu duwt (bijv 460 W) dan wanneer je die direct laat doorgeven naar het huis (zelfde voorbeeld 420 W) .

Nadeel: je moet er wel ff bij blijven, want als de accu op 100% staat dan knijpt hij ook de panelen af, die dan verder dus niks meer opbrengen.

• NLWildcard
Jan VLD schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:17:
[...]

Als zinvolt de mogelijkheid zou maken om in de "aangepast"- modus de verschillende andere modussen te kunnen kiezen dan was het een ideaal ding en was al dat gepruts (sorry, alle respect voor jou hoor) met HA niet nodig.
None taken :-) Maar wat jij wilt is echt 4 regels in HA... De uitdaging die ik had en zoveel moest prutsen ;-) is dat ik zaken dynamisch wilde. Dus gestuurd op dynamische kosten, zonopbrengst etc. Als jij op vaste tijden van mode wil switchen is dat heel eenvoudig.

Maar je hebt wel een punt dat het mooi zou zijn als ze een scheduler inbouwen in de app.

• Jan VLD
NLWildcard schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:57:
Maar je hebt wel een punt dat het mooi zou zijn als ze een scheduler inbouwen in de app.
"scheduler" als in een klokprogramma? Die is er. (althans in de oude app)
De modus "aangepast" kun je tijdschakelen naar laden of ontladen (en instellen met welk vermogen) en de default daarbinnen (voor de tijden dat je niet laadt of ontlaadt) is die "lastprioriteit"
Het verkeerde is alleen dat je dus maar drie keuzes hebt, nl,
- laden,
- ontladen
- accu stil en evt PV-ingangen doorgeven aan het huis.

waarom ik wel laden en ontladen kan kiezen (en nota bene met instelbaar vermogen) en die lastprioriteit-modus er als default ook in past, waarom dan de ander modi (eigen verbruik, dynamisch) niet met dat klokje aan en uit te zetten zijn is me een raadsel.

en nu we dan toch met een verlanglijstje :) bezig zijn:
Ik zou best een modus willen waarin de accu wel automatisch bijspringt (bijv als er even te weinig zon is om de wasmachine volledig te voorzien) maar niet zoals in de modus eigen verbruik daarna weer gelijk gaat bijladen.

Maar goed, HA-adepten zoals jij zitten dus eigenlijk voor Zinvolt software te schrijven, om die accu dingen te laten doen waar Zinvolt zelf de software niet voor maakt.

• Nibblebit

Nibblebit

Jan VLD schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:39:
Maar goed, HA-adepten zoals jij zitten dus eigenlijk voor Zinvolt software te schrijven, om die accu dingen te laten doen waar Zinvolt zelf de software niet voor maakt.
Het ding is dat een thuisbatterij veel te weinig parameters heeft om als een volwaardig EMS te kunnen fungeren. Dat zou je eigenlijk ook niet moeten willen want een echt EMS is enorm complex waarbij rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld nog te verwachten zonneschijn, belasting van apparaten, energieopwekking, gebruikersgedrag, dynamische energieprijzen etc. dat valt buiten het primaire doel van de thuisaccu. De self-use strategie daargelaten natuurlijk, die is in de zomer echt geweldig.

Het leuke is dat Home Assistant natuurlijk al heel veel parameters heeft. Om die reden waag ik mij ook aan het ontwikkelen van een HA integratie ondanks alle andere initiatieven zoals bijvoorbeeld EMHASS, of DAO daar zit al jaren ervaring in maar beide zijn ook weer een draak van een app om aan de praat te krijgen. Ik zoek het meer in de simpele hoek met eenvoudige setup maar goede werking.

• NLWildcard
Nibblebit schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Het leuke is dat Home Assistant natuurlijk al heel veel parameters heeft. Om die reden waag ik mij ook aan het ontwikkelen van een HA integratie ondanks alle andere initiatieven zoals bijvoorbeeld EMHASS, of DAO daar zit al jaren ervaring in maar beide zijn ook weer een draak van een app om aan de praat te krijgen. Ik zoek het meer in de simpele hoek met eenvoudige setup maar goede werking.
Dat dus....

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Het is een leuke reis om je eigen HA automatisering zelf steeds slimmer en uitgebreider te maken.

Daar moet ik misschien ook maar eens aan voor de Zinvolt, want ik heb de afgelopen week weer 2x gehad dat ie in de zelf verbruik stand om 2u snachts ging laden tot vol.

• Nibblebit

Nibblebit

Fioravanti schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:18:
Daar moet ik misschien ook maar eens aan voor de Zinvolt, want ik heb de afgelopen week weer 2x gehad dat ie in de zelf verbruik stand om 2u snachts ging laden tot vol.
Dat kun je idd voorkomen door een automation te maken zoals hieronder. Het doel is om grid verbruik alleen naar het huis te geleiden (niet naar de batterij) als er geen zonneoverschot is. De gewenste minimale laadpercentage zet je dan op 100% waardoor de batterij niet vanuit het grid zal opladen. Dit is een mooie tweak van iemand anders in dit forum en is ook erg handig op mooie maar bewolkte dagen. Het voorkomt ook dat de batterij tussentijds zal ontladen en zich gereed maakt voor de avond/nacht. De automation zal naar wens soms aan en soms uit moeten staan. Ook dat kun je weer automatiseren op basis van tijden en mate van zon/bewolking maar het wordt wel heel complex om een EMS te maken met automatiseringen imho.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: AlphaESS laden op basis van zonne-overschot (met hysterese)
description: >
  Stuurt de minimale laadgrens van de AlphaESS batterij op basis van netto
  import/export vermogen met hysterese om pendelen te voorkomen. Voorwaarde is
  dat de smartmodus Zelfgebruik is geselecteerd. Was -250 en 250 nu -100 en 100.
triggers:
  - entity_id: sensor.zinvolt_p1_meter_sms5bs1816_total_power
    below: -100
    for:
      seconds: 10
    id: solar_surplus
    trigger: numeric_state
  - entity_id: sensor.zinvolt_p1_meter_sms5bs1816_total_power
    above: 100
    for:
      seconds: 10
    id: grid_import
    trigger: numeric_state
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: solar_surplus
          - condition: numeric_state
            entity_id: number.alphaess_vt1000_minimum_charge_level
            above: 10
        sequence:
          - target:
            data:
              value: 10
            action: number.set_value
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: grid_import
          - condition: numeric_state
            below: 100
        sequence:
          - target:
            data:
              value: 100
            action: number.set_value
mode: single
trace:
  stored_traces: 30
Dit soort nuttige tweaks/automations wil ik bij wijze van "plug-in" ook kunnen toevoegen aan de integratie maar het EMS zal daarbij over kennis moeten gaan beschikken om deze goed te kunnen toepassen binnen het doel van de integratie.

[ Voor 6% gewijzigd door Nibblebit op 18-07-2026 11:54 ]

• Nibblebit

Nibblebit

Maar wellicht zijn er ook mogelijkheden met de Home Assistant App "OpenCode" (https://github.com/magnusoverli/ha_opencode). Deze kan eenvoudig worden geinstalleerd en kan van alles voor je bouwen op basis van wat je in HA hebt staan. Advies daarbij is wel om genoeg tijd te steken in je prompt want dat bepaalt uiteindelijk ook de output/kwaliteit.

Kun je voor mij een Energy Management System bouwen in home assistant? Nog niets doen, het is alleen een vraag.
+ Thought: 2.9s
Ik kan je helpen met informatie over een Energy Management System in Home Assistant. Laat me eerst bekijken wat er al aan energiegerelateerde componenten is geconfigureerd.
⚙homeassistant_get_config
⚙homeassistant_search_entities [query=energy power electricity gas solar]
⚙homeassistant_get_suggestions
+ Thought: 4.4s
Geweldig nieuws! Je hebt al een behoorlijk uitgebreid Energy Management System in Home Assistant. Hier is wat ik zie... etc etc

[ Voor 64% gewijzigd door Nibblebit op 18-07-2026 14:16 ]

• ThinkAboutIt
Voor degenen die nu nog overwegen om een thuisbatterij te bestellen bij Zinvolt..

Op 11 maart heb ik gemeld dat mijn batterij na de installatie van de nieuwe app en dongle niet verder ontlaadde dan 70-75% (daarvoor werkte de boel ook al niet, maar er zou nieuwe software komen en in de winter levert de batterij toch niet veel op, dus ik nam een afwachtende houding aan), vanaf dat moment ontving ik zo ongeveer elke 1 a 2 weken deze reacties:

- Bedankt voor uw bericht, We zullen dit samen met ons service team gaan bekijken.

- Het lijkt mij een software ding wat we op afstand kunnen oplossen.

- We komen hier zsm op terug bij u.

- We hebben reactie ontvangen vanuit onze service afdeling. Er is een software update uitgevoerd en de vraag is nu of u het systeem helemaal naar 100% wil laden om hem daarna weer normaal in gebruik te nemen. Mocht u na een aantal dagen geen verbetering zien dan horen we dit graag van u.

- Er is nieuwe software op het systeem gezet en nu is de vraag of u hem tot 100% zou willen laden. En het dan deze dag te monitoren. Mocht er geen verbetering zijn dan horen we het graag van u.

- Ik koppel dit terug aan ons serviceteam en we komen hier zsm op terug bij u.

- We komen bij u langs om de hoofdunit te vervangen. Zodra we de nieuwe gebracht hebben willen we u vragen om eerste elke batterij los aan te sluiten en vol te laten laden. Als dit met alle batterijen gebeurt is dan mogen ze samen aangesloten worden. We nemen contact met u op voor wanneer we langs komen bij u. (ze zijn inderdaad langs geweest en hebben een nieuwe unit afgeleverd, alleen jammer dat ze niet even gebleven zijn om de boel aan te sluiten en werkend achter te laten)

- Ik heb het systeem zojuist een reset gegeven. Het kan alleen zijn dat dit nog niet de definitieve oplossing is.

- Mogelijk zorgt de oude koppeling van de ZinVolt Power ervoor dat de nieuwe gegevens niet goed verwerkt worden. Daarom raad ik aan om alles even schoon opnieuw te koppelen. Je kunt dit zelf verwijderen door in de app op de batterij te drukken, daarna naar instellingen te gaan en te kiezen voor ontkoppelen. Doe hetzelfde bij “Thuis”: druk op Thuis, ga naar instellingen en kies daar ook voor ontkoppelen. Daarna kun je de producten opnieuw koppelen. Ik verwacht dat het daarna weer goed werkt. 

- De batterij is nu ontkoppeld. Als het goed is zou het koppelen nu weer moeten lukken!

- Kun je het serienummer van de batterij even doorgeven? (heb ik meteen gedaan)Daarnaast wil ik je vragen om in de ZinVolt-app een nieuw Home aan te maken en de batterij daarin opnieuw te koppelen. Open de app, tik bovenin op de naam van het huidige Home en kies daarna voor een nieuw Home toevoegen. Geef dit nieuwe Home bijvoorbeeld de naam “Test” en probeer de batterij daar opnieuw te koppelen.Als ik het serienummer heb en je dit in een nieuw Home hebt geprobeerd, kan ik aan onze kant meekijken. Dan zien we waarschijnlijk snel waar het misgaat.

- Prima, laat maar even weten of het lukt in een nieuw Home. Als het daarmee nog niet goed gaat, zet ik het door naar ons serviceteam. Ik verwacht dat we het dan volgende week alsnog goed krijgen, of anders plannen we in dat we langskomen om het in orde te maken.

- We hebben aan onze kant een aantal aanpassingen gedaan. Zou je vandaag nog een paar keer kunnen proberen om de batterij te koppelen? Laat daarna even weten wat je ziet. 

- Ik zie dat er nog niet op je laatste bericht is gereageerd. Is het probleem met het koppelen van de batterij inmiddels opgelost, of krijg je nog steeds de melding dat de configuratie mislukt?

- Laat gerust weten wat je nu in de app ziet. Dan kijken we verder met je mee

- Kun je eerst het serienummer van de ZinVolt Base doorsturen? Dan kunnen we het systeem aan onze kant gericht controleren. (alweer??) Wanneer dit niet op afstand op te lossen blijkt, plannen we een servicebezoek in. Ons serviceteam kan het systeem dan op locatie nakijken.

- Je hebt inmiddels meerdere keren geprobeerd de batterij opnieuw te koppelen en ook een nieuw Home aangemaakt, zonder resultaat. Ik stuur dit daarom nu door naar onze serviceafdeling. We plannen een servicebezoek in, zodat het systeem op locatie wordt nagekeken en het probleem wordt opgelost.

- Onze serviceafdeling neemt contact met je op om hiervoor een afspraak te maken. (er is daadwerkelijk iemand langs geweest, hij heeft hier een half uur met zijn laptop zitten proberen de boel aan de praat te krijgen, alleen jammer dat het hem ook niet lukte, er zou een server-update nodig zijn, dat zouden ze de komende nacht meteen doen..)

- We zijn er nog mee bezig. We geven je vandaag een update.

-We zijn er nog mee bezig.

- We nemen snel contact op om een nieuwe afspraak op locatie te plannen. We nemen een vervangende batterij mee.

Dat laatste bericht kreeg ik anderhalve week geleden (woensdag 8 juli), en sindsdien is het weer oorverdovend stil. Ik heb afgelopen vrijdag nog maar eens gevraagd wat zij verstaan onder 'we nemen snel contact op'. Daar is gewoon niet op gereageerd! :( :( :( :( :(

• thewhi
Ik heb moeten dreigen met ingebrekestelling. Check ook even de algemene voorwaarden en verwijs naar het juiste artikel waarbij ze zichzelf verplichten om een goed product te leveren. Toen ging het allemaal wat sneller. Ik heb daarvoor ook twee maanden moeten leuren

• ThinkAboutIt
thewhi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:49:
Ik heb moeten dreigen met ingebrekestelling. Check ook even de algemene voorwaarden en verwijs naar het juiste artikel waarbij ze zichzelf verplichten om een goed product te leveren. Toen ging het allemaal wat sneller. Ik heb daarvoor ook twee maanden moeten leuren
Goed plan, ik zal mijn rechtsbijstandverzekering ook eens vragen of ze hier iets mee kunnen.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste