WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:14
@arro3038 DOA werkt prima inderdaad met P1 simulator, ik was benieuwd of iemand al een setup had gemaakt zonder P1 simulator.

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:28

FlippieAI

aka Tweek

Voogel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:09:
@arro3038 DOA werkt prima inderdaad met P1 simulator, ik was benieuwd of iemand al een setup had gemaakt zonder P1 simulator.
Ik weet het niet zeker, maar misschien dat mijn setup jouw vraag beantwoord:

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest zonder P1 simulator en een eigen energiebeheer gebouwd (m.b.v. ha-mcp en Claude). Eigenlijk deels zoals DAO ook werkt, maar ik wilde kijken of ik dit zelf zo effectief mogelijk voor wat ik wilde maken kon inrichten. DAO leek ik niet goed te kunnen laten snappen dat de accu in self-use modus kon werken.

Wat ik nu heb gedaan is:
  1. Zelf een berekening van verbruik over de afgelopen 90 dagen laten maken per dag/per uur zodat ik een profiel heb voor elke dag van de week per uur.
  2. Op basis hiervan en een Solcast solar voorspelling bepaal ik hoeveel zon overschot er verwacht wordt op elk uur van die dag met daarbij ook de Tibber prijzen hieraan gekoppeld
  3. Op basis van de huidige SOC% bepaal ik elk kwartier hoeveel er nog nodig is om weer tot 100% te laden.
  4. Vanuit de input van punt 2 worden de goedkoopste uren geselecteerd die in totaal voldoende zonoverschot hebben om weer vol te laden.
Dit is grofweg de basis voor mijn planning. Wat ik hier dan mee doe is:

De Zinvolt accu begint in een wachtmodus "pendel" waarmee hij stroom moet leveren waneer dat nodig is, maar voorkomen wordt dat hij gaat laden als er stroom over is vanuit de zonnepanelen.
  • Hiervoor heb ik in de Zinvolt app de connected_solar_panels zo ingericht dat hij in deze modus 0 watt mag terugleveren. Dit is daardoor mijn 'Idle" modus, aangezien ik ook geen direct aangesloten zonnepanelen heb.
  • De wachtmodus zorgt ervoor dat de zinvolt accu schakelt tussen de self_use modus en de connected_solar_panels (Idle) modus.
    • Zodra er meer stroom gevraagd wordt dan dat de zonnepanelen leveren, dan wordt de self_use ingeschakeld zodat de Zinvolt gaat bijleveren.
    • Zodra er weer meer vanuit de zon geleverd wordt dan dat er gevraagd wordt, dan zet ik hem terug op connected_solar_panels.
Deze wachtmodus zorgt er dus voor dat ik wel zoveel mogelijk 0 op de meter hou, maar alvast zoveel mogelijk tegen hogere prijzen stroom teruglever wanneer ik over heb.

Zodra daarna het geselecteerde laad-venster (Vanuit de eerdere planning) bereikt wordt, dan gaat hij weer gewoon in self_use modus zodat hij al het zon-overschot gaat opladen.

Veel werk voor een klein beetje winst, maar wel leuk :). Verder is hij nu ook uitgebreid met een fast_charge modus bij negatieve tarieven i.p.v. self_use op de goedkoopste uren, maar die moet ik nog testen.

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:11

turbodiesel13

---------------

Meer mensen last van een niet werkende HA integratie van ZinVolt? Ik heb al de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas zonder succes

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:27

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Wat verwacht je te bereiken met een herinstallatie van de integratie?
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:11

turbodiesel13

---------------

Nibblebit schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:33:
Wat verwacht je te bereiken met een herinstallatie van de integratie?
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.
Ik heb bij een andere integratie wel eens gehad dat hij in een soort loopje bleef hangen qua authenticatie. Even herinstalleren van de integratie was toen de oplossing. Uit de foutmelding kon ik ook niet helemaal herleiden wat er nou precies fout was, vandaar mijn poging. Maar als de api down is heeft dat inderdaad zeer weinig zin 😅

• FlippieAI

FlippieAI

aka Tweek

turbodiesel13 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:11:
Meer mensen last van een niet werkende HA integratie van ZinVolt? Ik heb al de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas zonder succes
Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.

• Nibblebit

Nibblebit

FlippieAI schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 05:32:
[...]

Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.
@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.

• FlippieAI

FlippieAI

aka Tweek

Nibblebit schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:48:
[...]

@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.
Dat bedoel ik eigenlijk ook, de reload bij de config van mijn account in de integratie. Maar de timeout blijft.
Lijkt mij overigens ook dat ik er in de Zinvolt app op dit moment last van heb. Die blijft ook maar laden.

Lijkt mij een algemeen issue, of heeft niet iedereen hier op dit moment last van?

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:24
Ik heb gisteren en vandaag gewoon metingen binnengekregen in HA

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:40
@erwindob ik heb net even gekeken in HA: de SOC grafiek is bij mij een stippellijn vanaf gistermiddag 16:00 ongeveer. Het lijkt vandaag vanaf 12:00 weer stabiel.

• Nibblebit

Nibblebit

Net als in de app lijkt het te helpen als je nog een paar keer de integratie Reload als het de eerste keer niet lukt.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste