6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Ik weet het niet zeker, maar misschien dat mijn setup jouw vraag beantwoord:Voogel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:09:
@arro3038 DOA werkt prima inderdaad met P1 simulator, ik was benieuwd of iemand al een setup had gemaakt zonder P1 simulator.
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest zonder P1 simulator en een eigen energiebeheer gebouwd (m.b.v. ha-mcp en Claude). Eigenlijk deels zoals DAO ook werkt, maar ik wilde kijken of ik dit zelf zo effectief mogelijk voor wat ik wilde maken kon inrichten. DAO leek ik niet goed te kunnen laten snappen dat de accu in self-use modus kon werken.
Wat ik nu heb gedaan is:
- Zelf een berekening van verbruik over de afgelopen 90 dagen laten maken per dag/per uur zodat ik een profiel heb voor elke dag van de week per uur.
- Op basis hiervan en een Solcast solar voorspelling bepaal ik hoeveel zon overschot er verwacht wordt op elk uur van die dag met daarbij ook de Tibber prijzen hieraan gekoppeld
- Op basis van de huidige SOC% bepaal ik elk kwartier hoeveel er nog nodig is om weer tot 100% te laden.
- Vanuit de input van punt 2 worden de goedkoopste uren geselecteerd die in totaal voldoende zonoverschot hebben om weer vol te laden.
De Zinvolt accu begint in een wachtmodus "pendel" waarmee hij stroom moet leveren waneer dat nodig is, maar voorkomen wordt dat hij gaat laden als er stroom over is vanuit de zonnepanelen.
- Hiervoor heb ik in de Zinvolt app de connected_solar_panels zo ingericht dat hij in deze modus 0 watt mag terugleveren. Dit is daardoor mijn 'Idle" modus, aangezien ik ook geen direct aangesloten zonnepanelen heb.
- De wachtmodus zorgt ervoor dat de zinvolt accu schakelt tussen de self_use modus en de connected_solar_panels (Idle) modus.
- Zodra er meer stroom gevraagd wordt dan dat de zonnepanelen leveren, dan wordt de self_use ingeschakeld zodat de Zinvolt gaat bijleveren.
- Zodra er weer meer vanuit de zon geleverd wordt dan dat er gevraagd wordt, dan zet ik hem terug op connected_solar_panels.
Zodra daarna het geselecteerde laad-venster (Vanuit de eerdere planning) bereikt wordt, dan gaat hij weer gewoon in self_use modus zodat hij al het zon-overschot gaat opladen.
Veel werk voor een klein beetje winst, maar wel leuk
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Ik heb bij een andere integratie wel eens gehad dat hij in een soort loopje bleef hangen qua authenticatie. Even herinstalleren van de integratie was toen de oplossing. Uit de foutmelding kon ik ook niet helemaal herleiden wat er nou precies fout was, vandaar mijn poging. Maar als de api down is heeft dat inderdaad zeer weinig zin 😅Nibblebit schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:33:
Wat verwacht je te bereiken met een herinstallatie van de integratie?
De API is weer down inderdaad net zoals een week geleden. Melding aanmaken bij Zinvolt is dan het beste.
Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.turbodiesel13 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:11:
Meer mensen last van een niet werkende HA integratie van ZinVolt? Ik heb al de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas zonder succes
@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.FlippieAI schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 05:32:
[...]
Ik heb er sinds gisteren ook problemen mee. Api van zinvolt lijkt niet lekker te werken, ik krijg nu ook nog een timeout foutmelding als ik een reload van de integratie doe.
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Dat bedoel ik eigenlijk ook, de reload bij de config van mijn account in de integratie. Maar de timeout blijft.Nibblebit schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:48:
[...]
@turbodiesel13 Aha, mijn tip is dan om de integratie vanuit Settings te reloaden (reload optie te gebruiken). Dat is hetzelfde als herinstalleren waarbij je eigenlijk ook een reload doet. Bij herinstallatie zal er niets aan de software wijzigen. Overigens hebben niet alle integraties een Reload optie, dat is afhankelijk van de maker van de integratie.
Lijkt mij overigens ook dat ik er in de Zinvolt app op dit moment last van heb. Die blijft ook maar laden.
Lijkt mij een algemeen issue, of heeft niet iedereen hier op dit moment last van?
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Update: Een nachtje later is de app nog niet bij. Foutje in de app lijkt mij
[ Voor 25% gewijzigd door Fioravanti op 14-06-2026 08:39 ]
8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC
Ik heb zelf ook een zijdelings gerelateerde vraag: de updaterate van de SOC in HA is sinds 5 juni veel sneller dan voorheen. Dat is goed, maar sindsdien heb ik ook wat ongewenst gedrag. Wanneer de batterij 's nachts ontladen wordt tot onder de 12% , begint hij te oscilleren (laden tot boven de 13% en dan weer ontladen tot 12%). Min. SOC staat bij mij ingesteld op 10%. Ik zie dat hij dan met korte pieken van 1000W loopt te laden. Zodra de zon opkomt en de Zinvolt weer 'normaal' begint te laden, zijn die rare pieken weg, en als de SOC 's nachts niet in de buurt komt van de min. soc is er ook niks aan de hand.
Support denkt in eerste instantie aan het ontbreken van een USB voeding op de P1 meter, maar dat lijkt me sterk omdat ik het nu 2x is gebeurd en onder exact dezelfde omstandigheden begint en eindigt.
Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?
Mijn setup: Zinvolt met 5x Mate, 2x 585W Zonnepanelen direct op de Zinvolt en de Zinvolt app, met P1 Pro meter. Modus Zelfverbruik
Ter verduidelijk: de boevenste grafiek laat het daadwerkelijke verbruik van de thuisbatterij zien (volgens Homewizard kWh meter), de onderste de SOC
[ Voor 73% gewijzigd door dennisfr op 15-06-2026 13:17 ]
Ik zie nu dat het een visueel issue is. Het profiel wordt omgezet, maar vervolgens niet omlijnd. Qua klik gedrag werkt het wel zoals zou moeten.Fioravanti schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:17:
Ben zelf ook nu een weekje over. Ik zie dat aanpassen van modus in HA werkt. Maar niet direct in de app doorwerkt.
Update: Een nachtje later is de app nog niet bij. Foutje in de app lijkt mij
Ik heb soortgeljike setup, maar herken dit gedrag niet. Maar ik heb mijn SOC ook op 20% staan bij ontladen. Ik zal straks eens kijken of de P1 wel of niet aan een USB charger hangt (weet ik niet zo uit mijn hoofd).dennisfr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?
Zet je minimum SOC eens op 15% en kijken of er dan nog sprake is van oscillatie. Zo nee, dan weet je dat het niet aan je P1 meter/dongle ligt maar de interne regelng van de batterij (BMS?)dennisfr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:18:
@Wil.B. Nee, zowel de app als de HA integratie zijn erg karig in de informatievoorziening. Ik haal zelf in HA informatie van zowel de Zinvolt integratie als van de AlphaEss integratie en dan heb je wel alle informatie beschikbaar, maar met de Zinvolt app heb je nog steeds alleen de basics.
Ik heb zelf ook een zijdelings gerelateerde vraag: de updaterate van de SOC in HA is sinds 5 juni veel sneller dan voorheen. Dat is goed, maar sindsdien heb ik ook wat ongewenst gedrag. Wanneer de batterij 's nachts ontladen wordt tot onder de 12% , begint hij te oscilleren (laden tot boven de 13% en dan weer ontladen tot 12%). Min. SOC staat bij mij ingesteld op 10%. Ik zie dat hij dan met korte pieken van 1000W loopt te laden. Zodra de zon opkomt en de Zinvolt weer 'normaal' begint te laden, zijn die rare pieken weg, en als de SOC 's nachts niet in de buurt komt van de min. soc is er ook niks aan de hand.
Support denkt in eerste instantie aan het ontbreken van een USB voeding op de P1 meter, maar dat lijkt me sterk omdat ik het nu 2x is gebeurd en onder exact dezelfde omstandigheden begint en eindigt.
Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars zien?
Mijn setup: Zinvolt met 5x Mate, 2x 585W Zonnepanelen direct op de Zinvolt en de Zinvolt app, met P1 Pro meter. Modus Zelfverbruik
Ter verduidelijk: de boevenste grafiek laat het daadwerkelijke verbruik van de thuisbatterij zien (volgens Homewizard kWh meter), de onderste de SOC
[Afbeelding]
Laat dat nou exact zijn wat ik heb gedaanthewhi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:21:
[...]
Zet je minimum SOC eens op 15% en kijken of er dan nog sprake is van oscillatie. Zo nee, dan weet je dat het niet aan je P1 meter/dongle ligt maar de interne regelng van de batterij (BMS?)
Over het algemeen komt de SOC om deze tijd van het jaar niet in de buurt van het minimum en dan werkt het ook gewoon prima. Het gebeurt bij mij alleen als ik mijn EV heb opgeladen en de Zinvolt dus niet volledig opgeladen de avond/nacht in gaat.
[ Voor 24% gewijzigd door Nibblebit op 17-06-2026 15:55 ]
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Ik heb nog even gekeken en de P1 Pro dongle is gewoon gevoed via USB. Dat kunnen we dus in ieder geval uitsluiten.Nibblebit schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:47:
@dennisfr Ik vind de gedachte van Zinvolt om eens spanning op de P1 meter te zetten geen verkeerde. Ik weet niet of je dat al hebt uitgesloten want uiteindelijk stuurt de P1 meter de batterij. Je kunt een willekeurige telefoonoplader en een kabeltje gebruiken om de P1 meter van extra stroom te voorzien. Zie ook mijn eerdere post over dit onderwerp: Nibblebit in "Zinvolt hybride thuisaccu" (ik heb het dan overigens wel over deze https://zinvolt.com/products/p1-dongle-pro?srsltid=AfmBOoqf25Dtr_WXNaxbKr5HpZpOw5kZ7HYMMaK5SuZaSqff2yNSQtHq)
EDIT nog een interessant testje uitgevoerd: gisteravond de batterij voor meer dan de helft leeggemaakt en min. SOC op 15% gezet. Tussen 02:00 en 05:00 was de batterij leeg (op 15%) en gebeurde er niets vreemds. Om 05:00 heb ik dus de min. SOC op 10% gezet. Vervolgens ging de batterij dus weer ontladen om plotseling weer zo'n vreemde laadpiek te geven toen de SOC tussen de 12 en 13% was gedaald. Toen de zon weer opkwam was het weer weg.
De min. SOC boven de 13% instellen lijkt voor nu dus een workaround, maar het is wel vreemd gedrag.
[ Voor 22% gewijzigd door dennisfr op 19-06-2026 17:55 ]
Volgens de specs zou de batterij dit ondersteunen? Maar het lijkt niet open te staan op poort 502
het was nog vroeg, maar het is gelukt met gebruik op de netwerkpoort en de volgende Modbus integratie!thewhi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:38:
Is er iemand die ze Zinvolt Base als succesvol heeft gekoppeld aan TCP Modbus?
Volgens de specs zou de batterij dit ondersteunen? Maar het lijkt niet open te staan op poort 502
https://github.com/senalse/ha-alphaess-modbus
Begonnen bij de basis: het selecteren van de modus en het inzicht krijgen in de laadstatus van de accu. Vervolgens wilde ik meer controle, met name over het moment waarop de accu begint te ontladen, terwijl hij overdag wel gewoon via zonnestroom blijft opladen.DRK schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Kan je wat toelichten wat je hebt geautomatiseerd en met welk doel?
Op dit forum las ik dat dit te realiseren is met een minimum charge level. Daarom heb ik een slider toegevoegd om dit eenvoudig in te stellen. Staat deze op 100%, dan levert de accu geen stroom terug. Alles daaronder zorgt ervoor dat de accu ontlaadt op basis van de gekozen modus (in mijn geval vrijwel altijd “Nul op de Meter” / “Self-use”). ’s Nachts om 05:00 wordt de waarde automatisch weer op 100% gezet, zodat de accu klaar is voor de volgende dag.
Omdat ik dit niet dagelijks handmatig wilde aanpassen, heb ik dit geautomatiseerd. Met behulp van de Nord Pool-integratie bepaal ik het duurste moment van de dag. Op basis daarvan stel ik in wanneer de accu naar bijvoorbeeld 20% mag ontladen. Momenteel gebruik ik: duurste moment minus één uur.
In de meeste gevallen werkt dit prima, maar er zijn uitzonderingen. Soms is de prijs-piek heel kort en scherp, waardoor een ander ontlaadmoment wenselijk is. Met een accucapaciteit van 6 kWh kan ik ongeveer drie uur overbruggen. Daarom heb ik een override-functie toegevoegd, waarmee ik per dag handmatig kan instellen wanneer het ontladen moet starten. Zodra dit moment bereikt is, wordt de override automatisch weer uitgeschakeld en volgt het systeem weer het normale schema.
Daarnaast heb ik een “Fast Charge”-optie toegevoegd, vooral bedoeld voor de winterperiode. Wanneer de zonnepanelen onvoldoende opwekken, maar er wel een goedkoop stroommoment is, kan ik een laadperiode plannen waarbij de accu met 2000 W wordt geladen. Hierbij heb ik beveiligingen ingebouwd: de laadperiode mag maximaal drie uur duren en de begin- en eindtijd moeten logisch (chronologisch) zijn.
Tot slot draait er nog een automatisering op de achtergrond (niet zichtbaar op het dashboard). Deze zorgt ervoor dat de accu automatisch wordt geladen wanneer de energieprijs nul of negatief is, de acculading onder de 80% ligt, en de verwachte resterende zonne-opbrengst minder dan 5 kW bedraagt.
Al met al is het wat knutselwerk geweest, maar wel leuk om te doen. Eerder heb ik ook geëxperimenteerd met de P1 Meter simulator en DAO, maar dat kreeg ik nooit echt stabiel werkend. Met deze opzet heb ik het gevoel dat ik meer controle heb en het systeem beter begrijp.
[ Voor 35% gewijzigd door NLWildcard op 20-06-2026 11:42 ]
Nieuwsgierig, wat kreeg je niet stabiel? Hier werkt die combi heel goed.NLWildcard schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:41:
[...]
Eerder heb ik ook geëxperimenteerd met de P1 Meter simulator en DAO, maar dat kreeg ik nooit echt stabiel werkend. Met deze opzet heb ik het gevoel dat ik meer controle heb en het systeem beter begrijp.
Maar nu met de nieuwe app en officiele HA integratie nieuwe poging gedaan, en dat ging eigenlijk heel vlot.
Wat geef je vanuit HA door om op modus Inactief uit te komen? Deze specifieke modus is niet te kiezen. Als ik in de app ervoor kies, laat HA Fast charge zien als gekozen modus.NLWildcard schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:20:
Maar nu met de nieuwe app en officiele HA integratie nieuwe poging gedaan, en dat ging eigenlijk heel vlot.
Ik hoef daar niets voor te doen, in self-use start hij automatisch weer op als er zonnestroom is. Of als ik hem in fast charge zet gaat hij ook aan. Of bedoel je iets anders?Fioravanti schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Wat geef je vanuit HA door om op modus Inactief uit te komen? Deze specifieke modus is niet te kiezen. Als ik in de app ervoor kies, laat HA Fast charge zien als gekozen modus.
Misschien heb ik een (af en toe) een use case die jij niet hebt.NLWildcard schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Ik hoef daar niets voor te doen, in self-use start hij automatisch weer op als er zonnestroom is. Of als ik hem in fast charge zet gaat hij ook aan. Of bedoel je iets anders?
I.v.m. een andere aanwezige accu (die prioriteren e/o voorkomen van steeds overgieten) en soms bepaalde grootverbuikers wil ik Zinvolt soms passief laten zijn. Maar dat moet ik dan misschien bereiken door het minimale percentage in te stellen op het huidige percentage gecombineerd met Self use.
/f/image/IYfKIpwVzHql4ull5y8fMbjY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TeXl9IrwAqFlBljhkrjmxUxo.png?f=fotoalbum_large)