• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 18:59
Het lijkt erop dat er nu eindelijk een einde komt aan de soap. Ik heb een mooi aanbod gekregen, ze komen aanstaande vrijdag de Power met mates omruilen voor een Base, volgens hun website een stabieler en betrouwbaarder systeem. Hopelijk komt daarmee een eind aan het gesteggel.

Ik heb er nu weer een beetje vertrouwen in dat het goed gaat komen.

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:11
Mijn accu’s hebben bij 230 cycli al een SOH van 99%.

Als de accu’s tot 6000 cycli een SOH van 80% zouden moeten hebben dan is dit niet in verhouding.

is dit bij andere gebruikers ook het geval en hoe zien jullie dit?

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:00

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Ik maak mij er persoonlijk niet zo'n zorgen over, als de accu's echt op zijn bestel ik een paar dozen via Ali en bouw die zelf in ter vervanging (er zitten standaard accu's in de mates en power die je zo los kunt bestellen).

Maar misschien is het wat kort door de bocht want ik ga er dan van uit dat balanceren enzo uit zichzelf gaat en de nieuwe accu's worden geaccepteerd. Het zou immers zonde zijn om hele nieuwe units te kopen.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:24
Wil.B schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:02:

Als de accu’s tot 6000 cycli een SOH van 80% zouden moeten hebben dan is dit niet in verhouding.

Waar haal jij de SoH vandaan in de nieuwe app?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-09 11:08
Nibblebit schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:32:
Ik maak mij er persoonlijk niet zo'n zorgen over, als de accu's echt op zijn bestel ik een paar dozen via Ali en bouw die zelf in ter vervanging (er zitten standaard accu's in de mates en power die je zo los kunt bestellen).

Maar misschien is het wat kort door de bocht want ik ga er dan van uit dat balanceren enzo uit zichzelf gaat en de nieuwe accu's worden geaccepteerd. Het zou immers zonde zijn om hele nieuwe units te kopen.
Oké, waar heb je die gevonden? Linkje?

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-09 23:01
Wil.B schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:02:

Voor mijn auto-accu werd al gewaarschuwd het eerste jaar niet te schrikken, "dat gaat eventjes snel en vlakt al vlot weer af."

• Nibblebit

Nibblebit

amarkest schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:17:
[...]

Oké, waar heb je die gevonden? Linkje?
Nog geen linkje maar op de individuele accu's staat voldoende info om t.z.t. nieuwe te kopen. Gelukkig maar want ik ben voor duurzame apparatuur die je zelf zou kunnen repareren. We leven te veel in een weggooi maatschappij, fabrikanten zouden daar een grotere rol in moeten spelen (en Europeese regelgeving is te sloom). Overigens leveren al die losse thuisbatterijen meer afval op dan een moderne kerncentrale dus dat is ook iets om over na te denken.

[ Voor 12% gewijzigd door Nibblebit op 08-09-2026 17:49 ]

• Wil.B
NLWildcard schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:11:
[...]

Waar haal jij de SoH vandaan in de nieuwe app?
Dat is precies de reden dat ik de oude app nog gebruik 😁

8x 430wp Trina Solar | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 4 Evamates + 2x 585wp DMEGC

• Nibblebit

Nibblebit

Ik vraag mij af of de SOH niet heel indicatief is, het is immers geen laboratoriummeting vanuit het BMS maar een formule die ook het aantal operationele jaren als parameter nodig heeft. Wellicht is het om die reden misschien weggelaten in de nieuwe app. Kon je in de oude app ook de installatiedatum specificeren?

• Wil.B
Zojuist kom ik niet meer ingelogd in de ‘oude’ app (Energy Life).

Mijn wachtwoord is onjuist terwijl ik deze niet heb gewijzigd en wanneer ik aangeef dat ik mijn wachtwoord ben vergeten krijg ik heb bericht dat mijn gebruikersnaam/e-mail adres onbekend is.

Lopen er meer van jullie tegen dit probleem aan?

update: 24 uur nadat ik dit voor het eerst constateerde werkt het weer, ik kan weer inloggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wil.B op 14-09-2026 06:45 ]

• Meester85
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-09 20:29
Ik heb dit ook… maar bij mij is dit niet opgelost in 24u…

• Rene Artois
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:02
Een vraag voor de mensen welke gebruik maken van de P1 simulator.
Ik stel de ZinVolt in op Self Use, en stuur (nu nog via de browser) 0 A naar variabele
electricity.current_L1 waarbij electricity.current_L2 en electricity.current_L3 0 zijn en vervolgens gaat mijn ZinVolt laden met rond de 1500 Watt....
Ook wanneer ik deze variabele op -2,1739 zet (-500 Watt) gaat de ZinVolt met hetzelfde wattage laden. In de overzichtspagina van de P1 simulator worden de waarden correct weergegeven.
Kan iemand me vertellen wat ik hier mis c.q. over het hoofd zie ?

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:30
Rene Artois schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:03:
Een vraag voor de mensen welke gebruik maken van de P1 simulator.
Ik stel de ZinVolt in op Self Use, en stuur (nu nog via de browser) 0 A naar variabele
electricity.current_L1 waarbij electricity.current_L2 en electricity.current_L3 0 zijn en vervolgens gaat mijn ZinVolt laden met rond de 1500 Watt....
Ook wanneer ik deze variabele op -2,1739 zet (-500 Watt) gaat de ZinVolt met hetzelfde wattage laden. In de overzichtspagina van de P1 simulator worden de waarden correct weergegeven.
Kan iemand me vertellen wat ik hier mis c.q. over het hoofd zie ?
Je mist waarschijnlijk niet de P1-waarden zelf, maar hoe de ZinVolt die interpreteert.

Kort gezegd: in Self Use kijkt de ZinVolt niet naar “wat wil ik laden?”, maar naar “wat zie ik nu op de meter, gegeven wat ik al doe?”. De P1-simulator stuurt dus geen laadvermogen, maar een nétto-overschot/tekort. Als die meterstand klopt met het huidige laden, past hij niks aan.

In self-use wil de Zinvolt zoveel mogelijk je huis op 0 houden (geen import, geen export). Hij doet ongeveer dit:
  1. Meet via P1 wat er op de aansluiting gebeurt
  2. Bepaalt of er overschot (export) of tekort (import) is
  3. Past laden/ontladen aan tot dat verschil ongeveer 0 is
  4. Als het al ~0 is → niks veranderen
Dat laatste punt is hier cruciaal.

0A is niet hetzelfde als STOP met laden

Stel: ZinVolt laadt al met 1500 W.

Dan stuur je via de P1-simulator:
  • current_L1 = 0
  • current_L2 = 0
  • current_L3 = 0
Voor de ZinVolt betekent dat: “op de meter staat 0 A / 0 W”.
Oftewel: “ik draai al perfect op nul”.

Hij denkt dus niet: “zet laden op 0”.
Hij denkt: “prima zo, geen correctie nodig” — en blijft gewoon met ~1500 W laden.

De overzichtspagina van de simulator kan wél correct 0 tonen. Dat zegt alleen dat jouw waarden aankomen, niet dat de batterij die als “gewenst laadvermogen” ziet.

Als hij nog steeds met 1500 W laadt en jij stuurt ongeveer -500 W (bijv. -2,1739 A op één fase), ziet hij juist extra overschot.

Zijn logica wordt dan:
  • ik laad al 1500 W
  • meter zegt: er is nóg 500 W export
  • dus ik kan nóg 500 W erbij laden
Dan gaat hij eerder van 1500 W naar ~2000 W, niet naar 500 W of 0 W.

Stond de ZinVolt stil (0 W laden/ontladen) vóórdat je 0 A stuurde?
  • Zo ja: 0 A is logisch “blijf stil”.
  • Zo nee: 0 A betekent “houd huidige gedrag vast, want meter zegt al 0”.
Helpt dit?

[ Voor 15% gewijzigd door arro3038 op 14-09-2026 16:25 ]

• Rene Artois
arro3038 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:24:
[...]

Je mist waarschijnlijk niet de P1-waarden zelf, maar hoe de ZinVolt die interpreteert.

Kort gezegd: in Self Use kijkt de ZinVolt niet naar “wat wil ik laden?”, maar naar “wat zie ik nu op de meter, gegeven wat ik al doe?”. De P1-simulator stuurt dus geen laadvermogen, maar een nétto-overschot/tekort. Als die meterstand klopt met het huidige laden, past hij niks aan.

In self-use wil de Zinvolt zoveel mogelijk je huis op 0 houden (geen import, geen export). Hij doet ongeveer dit:
  1. Meet via P1 wat er op de aansluiting gebeurt
  2. Bepaalt of er overschot (export) of tekort (import) is
  3. Past laden/ontladen aan tot dat verschil ongeveer 0 is
  4. Als het al ~0 is → niks veranderen
Dat laatste punt is hier cruciaal.

0A is niet hetzelfde als STOP met laden

Stel: ZinVolt laadt al met 1500 W.

Dan stuur je via de P1-simulator:
  • current_L1 = 0
  • current_L2 = 0
  • current_L3 = 0
Voor de ZinVolt betekent dat: “op de meter staat 0 A / 0 W”.
Oftewel: “ik draai al perfect op nul”.

Hij denkt dus niet: “zet laden op 0”.
Hij denkt: “prima zo, geen correctie nodig” — en blijft gewoon met ~1500 W laden.

De overzichtspagina van de simulator kan wél correct 0 tonen. Dat zegt alleen dat jouw waarden aankomen, niet dat de batterij die als “gewenst laadvermogen” ziet.

Als hij nog steeds met 1500 W laadt en jij stuurt ongeveer -500 W (bijv. -2,1739 A op één fase), ziet hij juist extra overschot.

Zijn logica wordt dan:
  • ik laad al 1500 W
  • meter zegt: er is nóg 500 W export
  • dus ik kan nóg 500 W erbij laden
Dan gaat hij eerder van 1500 W naar ~2000 W, niet naar 500 W of 0 W.

Stond de ZinVolt stil (0 W laden/ontladen) vóórdat je 0 A stuurde?
  • Zo ja: 0 A is logisch “blijf stil”.
  • Zo nee: 0 A betekent “houd huidige gedrag vast, want meter zegt al 0”.
Helpt dit?
Dit helpt wel degelijk en ik moet dit even laten bezinken, ik had het zo niet geinterpreteerd en probeer dit nu even te vertalen naar mijn toepassing.
Dank voor je uitgebreide antwoord !

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 18:17
Je moet ook zorgen dat het uur op de simulator juist staat. De Zinvolt kan niet overweg met een incorrect tijdstip op de P1.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik heb ook een P1 simulator besteld, we zijn benieuwd.

• NLWildcard
Zijn er meer mensen die last hebben dat de home assistant plugin voor Zinvolt continu de verbinding met de backend kwijt raakt? Van alles getest, maar ik kan aan mijn kant niets vinden...

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Hier ook last van idd.

Overigens dankzij de berichten in dit topic de P1 simulator goed aan de praat kunnen krijgen. Kan nu de boel goed aansturen. Dank!

Ook kreeg ik in de app de melding dat deze moest updaten. Onderhoudsdagje?

[ Voor 20% gewijzigd door Fioravanti op 20-09-2026 17:37 ]

• NLWildcard
Oja, die update had ik idd ook (gisteren). Zou inderdaad wel eens onderhoud ofzo kunnen zijn...

Wel vervelend...

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Het werkte vandaag ook nog door, zo lijkt het. Vanaf 12u is er geen communicatie meer geweest tussen p1meter en power

• NLWildcard
Het lijkt er op dat het sinds gisteren 21:30 opgelost is. Heb er ook contact over gehad met support, maar nog geen afmelding gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj12LZaVQ461X3wteFzRXx5IwEo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KmShX6H2AlRZcd7DTHQqKoHj.png?f=user_large

• NLWildcard
en om 11:15 begon het klapperen weer.....

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik heb een ticket ingediend, waarop ik een reactie kreeg om meer details aan te leveren.

Vandaag ook maar een keer zelf op Fast Charge gezet, zonde om die mooie zonne energie niet op te slaan anders.

• NLWildcard
Het wordt steeds gekker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCt4Ng0t8Naf1hJaiaFTx1crsow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p5SI0vvvr6KbHutK8FUYqsCi.png?f=user_large

• Rene Artois
Het is hier al niet veel anders, wanneer kunnen we nu eindelijk eens lokaal dat ding aansturen (zoals een jaar geleden beloofd).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uynhwx5205eIa4q2iWz6oARYZSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D377Oi1Xyhu7hZIJPoPjPUDD.png?f=user_large

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJZv77y6E2b--2sjJVHyOw-uWV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbn7SOYygCGK7n0uBZwYKZFz.jpg?f=fotoalbum_large

Had de historie nog niet aanstaan voor de Mode, maar toch genoeg kunnen loggen sindsdien

• arro3038
Allemaal klagen via de feedback min de Zinvolt app en daar vragen wanneer er nu eindelijk lokale aansturing komt.

Heel misschien helpt het?

• NLWildcard
Rene Artois schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:01:
[...]

Het is hier al niet veel anders, wanneer kunnen we nu eindelijk eens lokaal dat ding aansturen (zoals een jaar geleden beloofd).
Als dat toch eens waar werd! Dat zou echt heel fijn zijn!

• Rene Artois
arro3038 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:07:
[...]

Allemaal klagen via de feedback min de Zinvolt app en daar vragen wanneer er nu eindelijk lokale aansturing komt.

Heel misschien helpt het?
Ik heb al zoveel "geklaagd" via die optie, maar ik krijg niet het idee dat hier aktief wat mee gedaan wordt.

Gelukkig stond er in de roadmap geen jaartal bij......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ynUAiD5FT-w-DTB1XQom02BB0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cR71RhE4iXfFGZkGFvSu6eyT.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Rene Artois op 25-09-2026 13:08 ]

• arro3038
Rene Artois schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb al zoveel "geklaagd" via die optie, maar ik krijg niet het idee dat hier aktief wat mee gedaan wordt.

Gelukkig stond er in de roadmap geen jaartal bij......

[Afbeelding]
Tsja niet geschoten.....

Maar waar in deze roadmap zie je lokale aansturing?

• Rene Artois
arro3038 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:51:
[...]

Tsja niet geschoten.....

Maar waar in deze roadmap zie je lokale aansturing?
Niet specifiek in deze road map maar ze hebben al eens gesproken over modbus aansturing. In de roadmap staat wel volledige aansturing door Homey (en dus ook home assistant). Zolang je inactief, max charge level, max output niet aan kunt passen is het in mijn optiek niet volledig.

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Lokale aansturing zou een mooie verbetering zijn.

Hier loopt de aansturing met de P1 simulator goed, waardoor je effectief de dingen kunt doen die nog missen.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste