Rene Artois schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:03:
Een vraag voor de mensen welke gebruik maken van de P1 simulator.
Ik stel de ZinVolt in op Self Use, en stuur (nu nog via de browser) 0 A naar variabele
electricity.current_L1 waarbij electricity.current_L2 en electricity.current_L3 0 zijn en vervolgens gaat mijn ZinVolt laden met rond de 1500 Watt....
Ook wanneer ik deze variabele op -2,1739 zet (-500 Watt) gaat de ZinVolt met hetzelfde wattage laden. In de overzichtspagina van de P1 simulator worden de waarden correct weergegeven.
Kan iemand me vertellen wat ik hier mis c.q. over het hoofd zie ?
Je mist waarschijnlijk niet de P1-waarden zelf, maar hoe de ZinVolt die interpreteert.
Kort gezegd: in
Self Use kijkt de ZinVolt niet naar “wat wil ik laden?”, maar naar “wat zie ik nu op de meter, gegeven wat ik al doe?”. De P1-simulator stuurt dus geen laadvermogen, maar een nétto-overschot/tekort. Als die meterstand klopt met het huidige laden, past hij niks aan.
In self-use wil de Zinvolt zoveel mogelijk je huis op 0 houden (geen import, geen export). Hij doet ongeveer dit:
- Meet via P1 wat er op de aansluiting gebeurt
- Bepaalt of er overschot (export) of tekort (import) is
- Past laden/ontladen aan tot dat verschil ongeveer 0 is
- Als het al ~0 is → niks veranderen
Dat laatste punt is hier cruciaal.
0A is niet hetzelfde als STOP met laden
Stel: ZinVolt laadt al met 1500 W.
Dan stuur je via de P1-simulator:
- current_L1 = 0
- current_L2 = 0
- current_L3 = 0
Voor de ZinVolt betekent dat: “op de meter staat 0 A / 0 W”.
Oftewel: “ik draai al perfect op nul”.
Hij denkt dus niet: “zet laden op 0”.
Hij denkt: “prima zo, geen correctie nodig” — en blijft gewoon met ~1500 W laden.
De overzichtspagina van de simulator kan wél correct 0 tonen. Dat zegt alleen dat jouw waarden aankomen, niet dat de batterij die als “gewenst laadvermogen” ziet.
Als hij nog steeds met 1500 W laadt en jij stuurt ongeveer -500 W (bijv. -2,1739 A op één fase), ziet hij juist extra overschot.
Zijn logica wordt dan:
- ik laad al 1500 W
- meter zegt: er is nóg 500 W export
- dus ik kan nóg 500 W erbij laden
Dan gaat hij eerder van 1500 W naar ~2000 W, niet naar 500 W of 0 W.
Stond de ZinVolt
stil (0 W laden/ontladen) vóórdat je 0 A stuurde?
- Zo ja: 0 A is logisch “blijf stil”.
- Zo nee: 0 A betekent “houd huidige gedrag vast, want meter zegt al 0”.
Helpt dit?
[
Voor 15% gewijzigd door
arro3038 op 14-09-2026 16:25
]