Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-06 19:22
NLWildcard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Ik heb ook vier meldingen in mijn log staan....
hier ook, een paar per dag. Soms "enkele overdruk" dan weer "eenzijdige druk"

Van accu 3 twee meldingen "enkele overdruk" van eergisteren en twee van vandaag.

Accu 2 niks, "Geen gegevens beschikbaar" Ik weet niet of die melding goed nieuws of slecht nieuws is.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan VLD op 02-02-2025 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:55
Jan VLD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Ik weet niet of dat een goed idee is, want je zet op die manier toch een klein elektrisch kacheltje in die kast. Als hij 2 kW uit het thuisnet (al of niet van de panelen) staat te laden moet hij best wat warmte kwijt.

Ik heb hem zo lang even in de meterkast staan maar die is net als nu denk ik kouder dan de accu's fijn vinden, en van de zomer te klein en dus te warm.

Ik heb hier de kleinste slaapkamer "verbouwd" naar kamer voor wasmachine, droger en andere textielzaken. Ik denk dat hij daar naar toe gaat. Wordt zijn afvalwarmte ook nog een beetje nuttig. Moet ik eerst nog een geaard stopcontact voor verdubbelen.
De trappenkast is bij ons best groot gelukkig, en wordt de "lage" ruimte ook nog nutting gebruikt. (met in achtneming van de vrije ruimte om de apparaten heen.

Tot nu toe is hij bij mij nog niet echt warm geworden. Maar dat is inderdaad wel iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Zowel tijdens het laden als tijdens het ontladen loopt accu 1 (van de evapowerkast) 10-15 % voor op de mates.
Is dat normaal? En zo ja, wat is de reden, of misschien zelfs wel de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:52
Even een vraag die de topicstart niet toelicht: werkt dit apparaat ook ondersteund met slechts gebruik van lokale API's?

Ik zie wel de post dat je lokaal kunt benaderen en via HA enz, maar werkt dat alles ook zonder überhaupt aan een cloud-oplossinf verbonden te zijn?

Ze schrijven op hun site: "De behoefte aan meer controle over onze eigen energie wordt steeds groter."

Juist. Het verbonden zijn aan een third party cloud-oplossing past daar in mijn beleving precies niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
diamanten schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:21:
In de app kun je de gegevens van de accu's uitlezen. Spanning, communicatie en temperatuur ..//..
ik zie alleen niet hoe, want hoe ik ook tik of swipe op zo'n balkje, er gebeurt bij mij verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:25
NLWildcard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:20:
[...]

Maar dat zou inhouden dat het een handmatige actie is in het geval van een stroomstoring. Maar ik was juist op zoek naar een UPS-achtige oplossing. Dus bij netspanning wordt de netstroom doorgegeven op deze WCD en in geval van stroomstoring wordt deze gevoed door de accu.
Het zou kunnen dat je de wcd's automatisch kan laten activeren zodra de netspanning wegvalt.(Ondanks dat de stekker van Eva nog wel ingeplugd zit, maar dus spanningsloos). Iets om na te vragen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Chupachups schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Het zou kunnen dat je de wcd's automatisch kan laten activeren zodra de netspanning wegvalt.(Ondanks dat de stekker van Eva nog wel ingeplugd zit, maar dus spanningsloos). Iets om na te vragen denk ik.
Net getest, ze werken inderdaad niet als er netspanning is. Dat is eigenlijk wel een beetje balen.... eens kijken of er externe power switches zijn die kunnen schakelen in geval van stroomstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NLWildcard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:14:
[...]

Net getest, ze werken inderdaad niet als er netspanning is. Dat is eigenlijk wel een beetje balen.... eens kijken of er externe power switches zijn die kunnen schakelen in geval van stroomstoring.
Maar heb je ook getest wat er gebeurt als de spanning wegvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Maar heb je ook getest wat er gebeurt als de spanning wegvalt?
Ja, ze staan niet aan tot dat ik de EVA los koppel van het lichtnet. En gaan weer uit als ik de EVA weer aan het lichtnet hang.( Met een vertraging van een paar seconden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 10:21
Jan VLD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Misschien moet je daar wat breder over gaan denken: Van de zon die op je panelen schijnt gooien die panelen al minstens 75% weg. Laad je een elektrische auto dan gooi je ook direct al 15% weg. Tank je een benzineauto dan gooi je 70% van de getankte energie weg.

Na vannacht kijk ik terug en zeg ik: Ik heb gisteren 3 kWh niet voor een habbekrats teruggeleverd, en 2,5 kWh van 29 cent vannacht niet hoeven importeren.
Ook, ik denk dat je verder kijkt dan de centen want anders heb je een paar jaar te vroeg een accuutje gekocht volgens mij. Verder kijkend gaat de centrale voor mij vannacht een halve kuub minder gas verstoken, en heb ik in de avonduren zojuist meegeholpen tijdens de netcongestie van de avondpiek want eigen stroom.
Ik schreef ook in m'n laatste alinea in dat bericht:

"Aan de andere kant: die stroom levert waarschijnlijk in de zomer ook niets meer op na 2027, en kost het waarschijnlijk alleen maar geld. Dan kan je het inderdaad maar beter "verliezen" door er een accu mee vol te draaien en daarna je panelen gewoon uit zetten"

Dus we denken er wel het zelfde over denk ik😁

PS: heb nog geen batterij. Kan nog volledig salderen tot 2027 zonder kosten. Dus nog geen noodzaak.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:40:
Zowel tijdens het laden als tijdens het ontladen loopt accu 1 (van de evapowerkast) 10-15 % voor op de mates.
Ik lees bij HW een volgorde van laden, tot een bepaald vermogen wordt 1 batterij geladen, daarboven gesplitst over twee, etc. Iets soortgelijks zal ook met de Eva gebeuren denk ik, al zit daar maar ėėn omvormer in, dat maakt uiteraard wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 07:49
Taro schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:08:
[...]

De Hyper 2000 kan met zonnepanelen en AC laden, AC richting huis/net terugleveren en via de off-grid module zijn ook 3 stopcontacten + USB-A & C beschikbaar voor de Hyper. Als je die module aansluit dan vervalt echter wel het AC laden & ontladen. Maar de vraag is ook wanneer je zowel AC-aansluiting als off-grid WCD's beschikbaar wil hebben, in noodgevallen kan je wel even wat wisselen, kost max 30 seconden. Tenzij je hem als permanente UPS wil gebruiken uiteraard.
Ah bedankt, had ik dat verkeerd begrepen. De Zendure kan dus volledig off-grid functioneren: laden met PV en beschikbaar voor (kleinschalige) noodstroom. Permanente UPS hoeft voor mij niet. Tijd om weer bij te lezen dus. :)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 21:01
Ik zie hier hetzelfde gebeuren, ook de laatste accu loopt iets achter op de anderen.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:56
Jan VLD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:36:
[...]

hier ook, een paar per dag. Soms "enkele overdruk" dan weer "eenzijdige druk"

Van accu 3 twee meldingen "enkele overdruk" van eergisteren en twee van vandaag.

Accu 2 niks, "Geen gegevens beschikbaar" Ik weet niet of die melding goed nieuws of slecht nieuws is.
Bij slechte vertalingen word spanning en druk nog wel eens door elkaar gehaald.

Ik heb gister een tijd de snel laad functie aan gezet. Maar hij blijft erg lang 300 watt verbruiken op 100% soc dat langzaam afneemt naar ~ 30 watt. Mischien is dat het balanceren door de EMS?. Ik zal eens kijken of ik vandaag minder druk meldingen heb.

[ Voor 21% gewijzigd door freekr op 03-02-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Evapower en de 5 mates heb ik al anderhalve week hier staan, helaas krijg ik hem nog steeds niet aan de praat met de app.
Contact gehad met EVApower en hier vandaag gelukkig eindelijk weer een update van gehad:
Dank voor je mail. De oplossing voor de andere systemen met een vergelijkbaar probleem heeft niet geholpen bij jou.

We komen er in Nederland op dit moment niet uit. Van de honderden geleverde batterijen hebben we nog 1 systeem wat hetzelfde probleem heeft.

De developers in China zijn tot en met woensdag chinees nieuwjaar aan het vieren. Tussen nu en woensdag blijven we in Nederland op zoek naar een oplossing. Vanaf donderdag kunnen de developers in China meekijken en kunnen zij dit hopelijk oplossen. Zo niet, dan komen we langs om het systeem om te wisselen met een nieuwe EvaPower.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
Doggieman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:49:
PS: heb nog geen batterij. Kan nog volledig salderen tot 2027 zonder kosten. Dus nog geen noodzaak.
Inderdaad, heel rendabel is dit allemaal nog niet. Maar wel alvast leuk spelen. En zo krijg ik data uit mijn eigen praktijk hier thuis voor wanneer er in 2027 een ander contract moet worden gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Afgelopen zaterdag 3 paneeltjes 180 Wp (36 Vmmp 5 Ammp) opgehaald om binnenkort te monteren op het schuurtje van een kennis. Van moderne stekkers voorzien en getest, in orde. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze eens aan EVA te hangen. Wel parallel, want anders is de spanning veel te hoog. Gaat prima. bijkomend voordeel: één paneeltje in de schaduw, maar de andere twee hadden daar geen zichtbare last van.

Definitieve plaats voor EVA is nu ook bepaald: het kamertje waar ook het omvormertje van mijn gevelsetje hangt. Dat gevelsetje van 3 x 190 Wp dat nu nog in serie op een stecagrid 500 hangt ga ik dan eerdaags maar eens omschakelen naar parallel en rechtstreeks in Eva prikken ipv in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:56:
Afgelopen zaterdag 3 paneeltjes 180 Wp (36 Vmmp 5 Ammp) opgehaald om binnenkort te monteren op het schuurtje van een kennis. Van moderne stekkers voorzien en getest, in orde. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze eens aan EVA te hangen. Wel parallel, want anders is de spanning veel te hoog. Gaat prima. bijkomend voordeel: één paneeltje in de schaduw, maar de andere twee hadden daar geen zichtbare last van.

Definitieve plaats voor EVA is nu ook bepaald: het kamertje waar ook het omvormertje van mijn gevelsetje hangt. Dat gevelsetje van 3 x 190 Wp dat nu nog in serie op een stecagrid 500 hangt ga ik dan eerdaags maar eens omschakelen naar parallel en rechtstreeks in Eva prikken ipv in het stopcontact.
Klinkt goed! Had je de Eva ook aan het net aangesloten terwijl de pv panelen eraan hingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:52

DRK

_Richie_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:12:
De Evapower en de 5 mates heb ik al anderhalve week hier staan, helaas krijg ik hem nog steeds niet aan de praat met de app.
Contact gehad met EVApower en hier vandaag gelukkig eindelijk weer een update van gehad:

[...]
Interessant. Ik heb een mail gekregen dat er 2 anderen hetzelfde probleem hebben.

Wat was de 'oplossing voor anderen' die niet werkte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
Chupachups schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:23:
Had je de Eva ook aan het net aangesloten terwijl de pv panelen eraan hingen?
Nee, m'n dochter is er in het weekeinde met mijn verlengkabelhaspel vandoor gegaan. Maar goed, zo is de "campingmodus" dan gelijk getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
Ik heb dit in een chinees naar engels vertaalde datasheet gevonden. "Single overpressure
protection value 3.7V". https://www.docanpower.co...uct_id=588&download_id=72.
Lijkt op cel overspanning.

EDIT: Ik heb 3 batterijen en als de soc op 100% staat krijg ik bij alle drie de "single overpressure" melding in de logs

[ Voor 19% gewijzigd door freekr op 04-02-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ik heb gisteren/vannacht mijn ideale scenario getest:
Overdag met NOM als doel de batterij opladen vanuit zonnepanelen overschot. (Daarbij de teruglevering vanuit de batterij handmatig in de app op 0W gezet)
Gisteravond/vannacht vanaf 22:30 met NOM als doel de batterij ontladen om het sluimerverbruik af te dekken. (Daarbij de teruglevering van de batterij handmatig begrensd op 200W max.)

Dat zag er op zich prima uit. Nu alleen nog een manier vinden om dit te automatiseren. Ik kan nog geen entiteit in Home Assistant vinden om het terugleveren van de batterij te controleren. Heeft iemand dit werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
dennisfr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:37:
Overdag met NOM als doel de batterij opladen vanuit zonnepanelen overschot. (Daarbij de teruglevering vanuit de batterij handmatig in de app op 0W gezet)
Gisteravond/vannacht vanaf 22:30 met NOM als doel de batterij ontladen om het sluimerverbruik af te dekken. (Daarbij de teruglevering van de batterij handmatig begrensd op 200W max.)
Kan je iets zeggen over efficiëntie?
Nu alleen nog een manier vinden om dit te automatiseren. Ik kan nog geen entiteit in Home Assistant vinden om het terugleveren van de batterij te controleren. Heeft iemand dit werkend?
API geeft je de mogelijkheid om laad/ontlaad windows aan te geven maar zonder maximum. Bij opladen kan je wel aangeven of je alleen solar wil of ook grid, bij ontladen is er geen p1 optie dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkwdjhe40dPw54KSfBNQ4L2CV3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7OVnLe0Qs5jDYlrdvjduLWtV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyZeFyijZd-fBjoSrRkzaYevJkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DFR4UCTydzUxAbYAgPOnUY1B.png?f=fotoalbum_large
Iemand al een geplande laad/ontlaad sessie voor elkaar gekregen?

[ Voor 56% gewijzigd door Voogel op 04-02-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Voogel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Kan je iets zeggen over efficiëntie?

[...]

API geeft je de mogelijkheid om laad/ontlaad windows aan te geven maar zonder maximum. Bij opladen kan je wel aangeven of je alleen solar wil of ook grid, bij ontladen is er geen p1 optie dacht ik.
...
Efficiëntie is dramatisch: volgens de HomeWizard kWh meter 2.0 kWh geladen en 1.2 kWh ontladen. Ik heb nu in 9 uur ontladen met ~125 watt gemiddeld. Ik wil nog wat testen om te kijken of het rendement omhoog gaat als je in kortere tijd ontlaadt met meer vermogen.

Ik wil uiteindelijk wel graag het sluimerverbruik afdekken en niet alles in één keer dumpen in het verwarmingselement van de washmachine of de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

Dat zag er op zich prima uit. Nu alleen nog een manier vinden om dit te automatiseren. Ik kan nog geen entiteit in Home Assistant vinden om het terugleveren van de batterij te controleren. Heeft iemand dit werkend?
Interessant! Ik begrijp dat je ook HA hebt draaien. Zou je grafieken kunnen laten zien van de periode dat je NOM heeft gedraaid en met info van:
a) de EvaPower sensor.XXX_instantaneous_grid_i_o_total (geel/oranje lijn) en
b) de sensor die je netto export/import van het grid meet (blauwe lijn) : deze zou dus 'gemiddeld 0' moeten zijn.

Ik heb nl nog steeds last van de oscillaties in NoM modus, mijn P1-meter levert om de 10 s data. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVesXED6V4is46YW0h35qWKe9iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWRD08NmF8RE5bxOSatODwYj.png?f=fotoalbum_large
Zoals een andere tweaker suggereerde zou dit oscilleren mogelijk door het aan- uitschakelen van grote verbruikers zoals een warmtepomp kunnen komen. Ik heb dit nagezocht en dat was in die periode van mijn grafiek niet het geval.

Ik kan ook geen entiteit in Home Assistant vinden om het terugleveren van de batterij te controleren met een instelbaar vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door diamanten op 04-02-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Laatst online: 04-06 15:34
Heb de hoofdunit en 4 extra evamate's (5Kwh totaal) .

Nu een aantal dagen aan het expirementeren geweest en best leuk. Mijn idee was om snachts in daltarief te laden en dan overdag in piektarrief langzaam te ontladen nu de zon nog niet genoeg is om accus overdag helemaal vol te tanken. (scheelt 10ct/kwh) De eerste keer poberen ging hij niet opladen via het ingestelde tijd schema, ontladen lukte wel dus lijkt nog niet helemaal goed te werken.

Toen heb ik hem vervolgens op simme modus zelfverbruik met P1 gezet en dit lijkt aardig te werken. Ik heb geen mogelijkheid om rendementen te meten. Ik zie wel dat er wat lagtime is met fluctuaties in gebruik maar dit is te verwachten aangezien de P1 dongle elke 15s de data geeft.
Wel superleuk om te zien dat er zo vroeg in het jaar al zonnestroom wordt getankt. en later op de dag weer afgegeven wordt.

Ik heb eind vorige week ook een email naar Evapower gestuurd met de vraag voor beter uitleg over de modi en waarom je de kosten voor T1 & T2 niet apart kan instellen, vul je de prijs van T1 in, wordt dat de prijs van T2 en v.v.. Ook de "dynamic" pricing kan niet gekozen worden.

Ik heb hier netjes, aardig en volledig antwoord op gekregen dat dit bekent is, en dat dit in de volgende update wordt opgelost. De volgende update staat voor de 3e week Feb. gepland.

Ik kan mij er op dit moment bij neerleggen data wij bij de early adopters horen van dit soort systemen en dat de software/drivers etc verbeterd worden.

Weet niet of jullie, als andere gebruikers, de moeite nemen om feedback, vragen etc naar de Evapower support te sturen.. Lijkt mij handig dit wel te doen in ons aller belang (en nee ik werk daar niet en heb ook geen aandelen :-) )

[ Voor 3% gewijzigd door GadgetKoen op 04-02-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
diamanten schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Interessant! Ik begrijp dat je ook HA hebt draaien. Zou je grafieken kunnen laten zien van de periode dat je NOM heeft gedraaid en met info van:
b) de sensor die je netto export/import van het grid meet (blauwe lijn) : deze zou dus 'gemiddeld 0' moeten zijn.

Ik heb nl nog steeds last van de oscillaties in NoM modus, mijn P1-meter levert om de 10 s data. [Afbeelding]
Zoals een andere tweaker suggereerde zou dit oscilleren mogelijk door het aan- uitschakelen van grote verbruikers zoals een warmtepomp kunnen komen. Ik heb dit nagezocht en dat was in die periode van mijn grafiek niet het geval.

Ik kan ook geen entiteit in Home Assistant vinden om het terugleveren van de batterij te controleren met een instelbaar vermogen.
U vraagt wij draaien (ik neem aan dat je dit bedoeld):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB_rrNchQUSfqTxzwixfoDGRtm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4UtVRQnoRk6jpOmKo2xiIx5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
[...]
Ik heb nl nog steeds last van de oscillaties in NoM modus, mijn P1-meter levert om de 10 s data. [Afbeelding]
Ik denk dat dat echt door de vertraging in de P1 data komt, Eva probeert continue te matchen maar er zit ook wat vertraging in omdat de accu maximaal met stappen van 30-40watt per seconde kan aanpassen. Bij een oven die aan en uit schakelt zie ik ook dat Eva soms een beetje achter de feiten aanloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svPh8aa9BX9JnA79PZ4hSaZklfM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3JlgJftNZ1GIABsHldAUzwj2.jpg?f=user_large
Je ziet na elke piek van de oven een teruglever piek omdat de accu niet snel genoeg kan schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Voogel op 04-02-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
GadgetKoen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:51:
Nu een aantal dagen aan het expirementeren geweest en best leuk. Mijn idee was om snachts in daltarief te laden en dan overdag in piektarrief langzaam te ontladen nu de zon nog niet genoeg is om accus overdag helemaal vol te tanken. (scheelt 10ct/kwh) De eerste keer poberen ging hij niet opladen via het ingestelde tijd schema, ontladen lukte wel dus lijkt nog niet helemaal goed te werken.
Precies mijn ervaring, ik heb nu via de cloud een schema aangemaakt voor morgen... kijken of dat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Nu online
dennisfr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:20:
[...]

U vraagt wij draaien (ik neem aan dat je dit bedoeld):[Afbeelding]
Dank! Ziet er bij jou beter uit op het eerste gezicht.
Ik durf het bijna niet meer te vragen, maar zou je voor het ontladen kunnen inzoomen door een tijdsinterval van 2 uur te nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door diamanten op 04-02-2025 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
diamanten schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Dank! Ziet er bij jou beter uit op het eerste gezicht.
Ik durf het bijna niet meer te vragen, maar zou je voor het ontladen kunnen inzoomen door een tijdsinterval van 2 uur te nemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbsCIF8VrpOCtoT5tGmgZMPZKX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzqvKXBe5WWyXtvpYhPQMhgB.jpg?f=fotoalbum_large
Plotselinge wisselingen in vermogen geven nog wat overshoot, maar zeker niet zo'n onrustige regeling als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Heeft iemand al getest of de Eva blijft werken met de P1 meter zonder internet verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Nu online
dennisfr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:27:
[...]

[Afbeelding]
Plotselinge wisselingen in vermogen geven nog wat overshoot, maar zeker niet zo'n onrustige regeling als bij jou.
Bijna een perfecte lijn. Wat voor slimme meter heb je? Ik heb de landis gyr e350, die elke 10 sec een update geeft. Misschien is dat te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
diamanten schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Bijna een perfecte lijn. Wat voor slimme meter heb je? Ik heb de landis gyr e350, die elke 10 sec een update geeft. Misschien is dat te weinig.
Zou kunnen: ik heb een Sagemcom XS210. Die lijkt veel vaker te updaten, tenminste afgaande op de ‘live’ waarden in Homewizard.
Een PID regeling (er van uit gaande dat dat is wat ze gebruiken om naar 0 te regelen) kan flink ontsporen bij een te trage feedbackloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
zo erg zou ik het niet willen stellen, maar meevallen doet het ook niet. Algemeen rondsurfend vind je cijfers van 75-80%. Ik vraag me af of die wat vertekend worden omdat veel thuisaccusystemen (ook) rechtstreeks aan PV hangen en die DC-DC omzetting verloopt allicht beter dan AC-DC.

Ik heb EVA via een homewizard energy socket aan het net hangen, en dat gaf de afgelopen 7 dagen deze uitlezingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hreckgfWjNAi7hsBYiqgJ45t1PI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trj2G7wVgIPEyPQNVHVw0omB.png?f=fotoalbum_large
opgeteld geeft dan 20 kWh geladen en 14,3 teruggegeven. Dat is dan 72% rendement.
Per dag lijkt dat minder mooi, maar vaak zit er rond middernacht nog meer of minder in de accu.
Het aantal vermeden import-kWh is dan trouwens nog minder dan die 72% omdat vooral bij sterk wisselende grotere vermogens (magnetron, afwasser) het ontladen behoorlijk naijlt en dus leidt tot onbedoeld terugleveren.
Ik ben ook benieuwdwat er gebeurt met dat rendement op vol vermogen: als ik eerst 1 uur laad op 2000 W en dan 2,5 uur ontlaad op 800 W, zou het dan al wat beter gaan?

Goed, behalve in de donkerste maanden heb ik de meeste dagen dikke overschotten zonnestroom, dan maakt het allemaal zo niet uit. Maar je hoeft hiermee niet te gaan handelen behalve op grote prijsverschillen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 01:30:
[...]

zo erg zou ik het niet willen stellen, maar meevallen doet het ook niet. Algemeen rondsurfend vind je cijfers van 75-80%. Ik vraag me af of die wat vertekend worden omdat veel thuisaccusystemen (ook) rechtstreeks aan PV hangen en die DC-DC omzetting verloopt allicht beter dan AC-DC.

Ik heb EVA via een homewizard energy socket aan het net hangen, en dat gaf de afgelopen 7 dagen deze uitlezingen:
[Afbeelding]
opgeteld geeft dan 20 kWh geladen en 14,3 teruggegeven. Dat is dan 72% rendement.
Per dag lijkt dat minder mooi, maar vaak zit er rond middernacht nog meer of minder in de accu.
Het aantal vermeden import-kWh is dan trouwens nog minder dan die 72% omdat vooral bij sterk wisselende grotere vermogens (magnetron, afwasser) het ontladen behoorlijk naijlt en dus leidt tot onbedoeld terugleveren.
Ik ben ook benieuwdwat er gebeurt met dat rendement op vol vermogen: als ik eerst 1 uur laad op 2000 W en dan 2,5 uur ontlaad op 800 W, zou het dan al wat beter gaan?

Goed, behalve in de donkerste maanden heb ik de meeste dagen dikke overschotten zonnestroom, dan maakt het allemaal zo niet uit. Maar je hoeft hiermee niet te gaan handelen behalve op grote prijsverschillen
Zie het een beetje zoals de COP van een warmtepomp. De SCOP over het jaar gezien is prima, op koude en vochtige dagen valt het tegen. Ook voor de batterij hangt het rendement af van veel variabelen, omgevingstemperatuur, deellast % , type belasting etc. Ik ga de RTE ook bijhouden, twijfel nog of ik een duurdere HW kWh MID meter ga plaatsen of gewoon een energy socket. de laatste is minder nauwkeurig, heb ik begrepen van het HW forum. Voordeel is wel dat je deze kunt schakelen, dat kan de din rail meter niet voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Jan VLD schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 01:30:
[...]

In het specifieke testscenario dat ik beschreef (met NOM laden en 's nachts met NOM ontladen om sluimerverbruik af te dekken) kwam ik op een efficientie van 60% (2.0 kWh erin, 1.2 kWh eruit) . Dat betekent dat 40% van de energie die naar de batterij is gegaan, er niet meer als bruikbare energie uit is gekomen. Dat vind ik redelijk dramatisch.
EDIT: vandaag handmatig geladen met 400w continue en vervolgens weer ontladen met 500w continue: volgens de kWh meter is er 2.1kWh in- en 1.5kWh uitgegaan. Dat komt neer op 71%.

Daarmee hang ik overigens geen oordeel aan de EvaPower, waarschijnlijk zou dit met een HomeWizard of ander fabrikaat niet veel anders zijn. Op zich vind ik het ook niet erg: ik heb nog een vast energiecontract tot de zomer van 2026, tot die tijd is het eigenlijk spielerei. Ik heb nu een thuisbatterij aangeschaft om ervaring op te doen voor het moment dat de saldering verdwijnt. (En omdat ik de dubbelfunctie van noodstroomvoorziening in het geval van stroomuitval interessant vind).

[ Voor 6% gewijzigd door dennisfr op 05-02-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Voogel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Precies mijn ervaring, ik heb nu via de cloud een schema aangemaakt voor morgen... kijken of dat wel werkt.
Ook via de cloud api negeert Eva het schema, support om hulp gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Top ben heel benieuwd.

Heb vandaag ook weer een bericht gestuurd naar support met 3 vragen:
- Ook over door jou genoemde fenomeen, en of het bekend is dat dit niet werkt en of/wanneer dit opgelost wordt.
- Ook zie ik in het dahsboard blijft de Winst, Co2,, generatie op 0 staan dus nog lijkt niet te werken
- Opheldering waarom 1 van de 5 batterijen een structureel lagere laad % van +/-5% laat zien, wat in mijn ogen
bij een seriele verbinding niet logisch is. Zeker als het (op basis van serienummer) de EvaMate unit is die
tussen de EvePower hoofdunit zit en de andere 3 EvaMate units. Of dit normaal is en hoe dan, en of dat
er een mogelijk defect is.. Heb hier plaatjes van meegestuurd in 2 verschillende laadstadia om de zaak te
duiden.

Benieuwd naar de antwoorden...
Zal het delen als ik terug hood (zal paar dagen overheen gaan verwacht ik)
Mooie test ook voor het support team.

Ben hoopvol dat er software matig veel op te lossen is. Zijn een van de eerste landen waar uitgeleverd wordt dus wat bugs zijn te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
  • Laatst online: 01-06 22:22
Dat komt omdat de mates domme slaves zijn van de master.
Stel je twee meertjes voor met een riviertje ertussen.
Als je water uit 1 meertje schept is die leger dan het andere meertje. Via het riviertje worden ze weer gelijk. Maar dat gaat heel traag. Helemaal als het een heel klein riviertje is en je haalt heel snel water uit 1 meertje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tha Best
Hier komen die onder en overdruk verschillen die je in de logs ziet ook van. De vertraging door het riviertje of het snel vullen of legen van het meertje tis maar net hoe je het bekijkt creëert die drukverschillen.

Ik heb dit daadwerkelijk gemeten op mijn eva en mate. Het spanningsverschil tussen vol en leeg is minimaal. Ze houden mega veilige marges aan. Dit is om de levensduur te kunnen garanderen en kans op defecten en brand nihil te maken.

Is als rijden in je auto en bij 30% tank alweer tanken en bij 60% stoppen met tanken.

De daadwerkelijke inhoud van de aanwezige batterijen is bijna dubbel als wat wij kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Tha Best schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 00:02:
Hier komen die onder en overdruk verschillen die je in de logs ziet ook van. De vertraging door het riviertje of het snel vullen of legen van het meertje tis maar net hoe je het bekijkt creëert die drukverschillen.

Ik heb dit daadwerkelijk gemeten op mijn eva en mate. Het spanningsverschil tussen vol en leeg is minimaal. Ze houden mega veilige marges aan. Dit is om de levensduur te kunnen garanderen en kans op defecten en brand nihil te maken.

Is als rijden in je auto en bij 30% tank alweer tanken en bij 60% stoppen met tanken.

De daadwerkelijke inhoud van de aanwezige batterijen is bijna dubbel als wat wij kunnen gebruiken.
Duidelijke uitleg, dat betekent dat de 0- 100% weergave in de app eigenlijk niet de werkelijke volledige bandbreedte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:39

Fioravanti

Fioravantastisch!

En dat we dus kunnen kiezen voor 5-95 bereik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Chupachups schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:26:
[...]

Duidelijke uitleg, dat betekent dat de 0- 100% weergave in de app eigenlijk niet de werkelijke volledige bandbreedte is?
Precies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Normale bandbreedte voor een 16s LFP is hij bij 48v leeg en bij 57.6v vol.
Ik meet bij de Eva
Bij 6% heeft hij voltage 49,7
Bij 100% heeft hij voltage 52,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Voogel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Deze bug is bij ons bekend en er is al een fix voor gemaakt. Deze fix wordt volgende week meegenomen in een grotere update van de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Ik heb ook (weer) netjes een reactie gekregen.
- Oplaad/ontlaad schema bug is bekend en wordt aangepakt in update van volgende week!
- het niet werken van Winst, CO2, Generatie meting wordt ook 'opgelost'
- Advies voor grote offset van laad% tussen de evamates is laten opladen tot 100% en dan weer ontladen
tot ca10%. Daarmee zou sync weer moeten herstellen. Zo niet dan is er een ander issue en heb ik weer
contact. Heb Eva dus net meteen maar de instructie snel opladen" gegeven.

Tot nu toe iig te spreken over de nette en complete reacties op de service vragen.

Hoop overigens wel dat er een heldere specificatie komt van de update, zodat het duidelijk is wat er wordt verandered/verbeterd zodat het geen zoek de verschillen en trial en error update is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Nu online
GadgetKoen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Ik heb ook (weer) netjes een reactie gekregen.
- Oplaad/ontlaad schema bug is bekend en wordt aangepakt in update van volgende week!
- het niet werken van Winst, CO2, Generatie meting wordt ook 'opgelost'
- Advies voor grote offset van laad% tussen de evamates is laten opladen tot 100% en dan weer ontladen
tot ca10%. Daarmee zou sync weer moeten herstellen. Zo niet dan is er een ander issue en heb ik weer
contact. Heb Eva dus net meteen maar de instructie snel opladen" gegeven.

Tot nu toe iig te spreken over de nette en complete reacties op de service vragen.

Hoop overigens wel dat er een heldere specificatie komt van de update, zodat het duidelijk is wat er wordt verandered/verbeterd zodat het geen zoek de verschillen en trial en error update is.
vwb puntje 3: dit had ik ook, ook via snel opladen naar 100% gebracht, de onderlinge verschillen (8% verschil tussen hoogste en laagste SoC) blijven bij mij. Trouwens SoC in de app = 19.6%. Dit is ongeveer de gemiddelde waarde van de SoC van de 3 batterijen of is (ongeveer) gelijk aan de middelste waarde van de 3 batterijen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9cvjqPianxnagrv26_kiEwClG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxdMHEhbIJxYkVhMZfnA5wM2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door diamanten op 07-02-2025 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Dat is het nadeel van de veilige marges. Het hoogteveschil tussen de verschillende batterijen is minimaal. Het lijkt heel wat 10 tot 20% maar het is maar een voltage verschil van 0,05v ongeveer. Dus er ontstaat bijna geen stroming tussen de batterijen.
Maar er is dus ook geen probleem. Je haalt nog steeds die kw per accu.

Zou mij niet verbazen als 100% soms stiekum 110% is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tha Best op 06-02-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Tha Best schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:37:
Dat is het nadeel van de veilige marges. Het hoogteveschil tussen de verschillende batterijen is minimaal. Het lijkt heel wat 10 tot 20% maar het is maar een voltage verschil van 0,05v ongeveer. Dus er ontstaat bijna geen stroming tussen de batterijen.
Maar er is dus ook geen probleem. Je haalt nog steeds die kw per accu.

Zou mij niet verbazen als 100% soms stiekum 110% is.
Top! dat is goed om te weten.. nemen de cijfertjes dus te letterlijk :)

Als ik nu in de app kijk is hoofdstation 100%, en de Evamates 80, 97.6 ,74.4 ,75.6.. de laatse was in eerste instantie degene met de grootste afwijking.. en nu is het beeld dus weer heel anders.
Average staat op 86% en hij is nog steeds aan het laden (heb hem op max 1000w laden begrenst momenteel)

Eea past dus als een puzzel op jouw redenering _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:52

DRK

_Richie_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:12:

[...]
Hoe staat het ervoor inmiddels? Ik krijg hem ook niet aan de praat en heb nog geen reacties gekregen van support behalve 'wordt aan gewerkt'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Weet iemand van jullie meer van de P1 meter?
Zou het ook mogelijk zijn om een andere P1 meter te gebruiken ipv de meegeleverde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Chupachups schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:26:
Als dat waar is hoeven we ook niet te gaan "zeuren" om een mogelijkheid voor bovenste begrenzing, want 100% zou dan nog steeds véél minder dan echt vol zijn, nog steeds heel ver van het einde van het lineaire stuk van de laadcurve van een LFP.

Bij mijn elektrisch vehikel wil ik echt niet naar dichtbij de 100% of het moet een uitzondering zijn, en een kwestie zijn van stekker eruit en vertrekken. Maar hier elke dag naar 100 hoef ik me dan totaal niet ongerust over te maken lijkt het

Wat ik dan veel liever zou hebben is dat de techneuten begrenzingen maken die ze van 0 tot 100 laten lopen, , dat rekent ook veel makkelijker. als er onder de 0 nog een pak opslag zit, en boven de 100 ook, waarom dan de ondergrens op 10% leggen? Als ik nu aflees dat ik nog 50% heb in mijn drie accu's moet ik er eerst die 10% aftrekken om te concluderen dat ik dus nog 1,2 kWh zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Komt dat overzicht uit de EVA-app? waar vind ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Tha Best schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:41:
Normale bandbreedte voor een 16s LFP is hij bij 48v leeg en bij 57.6v vol.
Ik meet bij de Eva
Bij 6% heeft hij voltage 49,7
Bij 100% heeft hij voltage 52,8
hmm
https://www.relionbattery...harging-lithium-batteries

die lila lijntjes zijn van mij. Intuïtief zou ik graag op dat bijna vlakke deel van de laadcurve blijven, Jouw 49,7 V(in grafiek 12,4 als ik het goed begrijp)zakt best diep in die put maar klopt wel ongeveer met 6%.
Jouw 52,8 V daarentegen (13,2 V in deze grafiek) komt in deze grafiek nog niet eens met 30% overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Nu online
Jan VLD schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Komt dat overzicht uit de EVA-app? waar vind ik dat?
ja, klik in het beginscherm van de app op het icoon van de batterij waar xW-yyy% staat dan zie je de statistieken van de accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Jan VLD schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:25:
[...]
Als dat waar is hoeven we ook niet te gaan "zeuren" om een mogelijkheid voor bovenste begrenzing, want 100% zou dan nog steeds véél minder dan echt vol zijn, nog steeds heel ver van het einde van het lineaire stuk van de laadcurve van een LFP.

Bij mijn elektrisch vehikel wil ik echt niet naar dichtbij de 100% of het moet een uitzondering zijn, en een kwestie zijn van stekker eruit en vertrekken. Maar hier elke dag naar 100 hoef ik me dan totaal niet ongerust over te maken lijkt het

Wat ik dan veel liever zou hebben is dat de techneuten begrenzingen maken die ze van 0 tot 100 laten lopen, , dat rekent ook veel makkelijker. als er onder de 0 nog een pak opslag zit, en boven de 100 ook, waarom dan de ondergrens op 10% leggen? Als ik nu aflees dat ik nog 50% heb in mijn drie accu's moet ik er eerst die 10 aftrekken om te concluderen dat ik dus nog 1,2 zou hebben.
Klopt helemaal wat je zegt.
Maar zoals we opmerken gaan door slaves toe te voegen de zaken er anders voorstaan dan wat het metertje zegt.
Als mijn slave nog 30% heeft en mijn master 10 dan krijg je op je hoofdscherm te zien dat je nog 20% in je accu hebt. Hij blijft dan werken en je ziet de master dan gerust naar 4% lopen.
Ditzelfde gebeurt ook aan de bovenkant.
Als een slave op 100% zit en de master op 70% kun je gewoon doorladen. De slave gaat dan over de 100% dat meet ik op de multimeter. Het digitale klokje wil niet verder dan 100%.
De lading stopt dan als de master op 85% zit.
Na het laden blijft de slave nog heel langzaam de master doorladen. Dit kun je zien op je display op je Eva zelf. Staat charging recht onder je 100% display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Jan VLD schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Wat ik dan veel liever zou hebben is dat de techneuten begrenzingen maken die ze van 0 tot 100 laten lopen, , dat rekent ook veel makkelijker. als er onder de 0 nog een pak opslag zit, en boven de 100 ook, waarom dan de ondergrens op 10% leggen? Als ik nu aflees dat ik nog 50% heb in mijn drie accu's moet ik er eerst die 10 aftrekken om te concluderen dat ik dus nog 1,2 zou hebben.
We hebben dus effectief zo ongeveer 2kwh aan batterijen per unit gekregen maar kunnen maar 1 kwh gebruiken.
Beetje duur maar wel veilig. Bij 50% degradatie doet het setje het nog als dag 1.
Zo haal je die 20 jaar wel.

Ik vroeg me ook al af hoe je met 2000W kunt laden op een 1kw batterij. Dat is 2C laden en dat zou niet veilig zijn. 1C is al een behoorlijke klus voor een enkele Eva power

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Om het te kunnen laten zien heb ik mijn eva plus slave helemaal vol geladen. Toen de eva helemaal leeg getrokken met de slave disconnected. Toen de volle slave weer aan de eva gekoppeld. De eva was 10% en de slave 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq8AzvOpYlNs7mXGvDjFYq8hQEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFWid3O5T7oBE62DYqi3LNJH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_GvUanrFBVoQC2sZfTbZLkTopg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGIC3HzGLGpbQq7x3vqXOPCC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXS5H1iiNJ2vdkxK2-ujrGmruho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LaNEUDIjy0aqj058DJy5wap.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Tha Best schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:50:
Om het te kunnen laten zien heb ik mijn eva plus slave helemaal vol geladen. Toen de eva helemaal leeg getrokken met de slave disconnected. Toen de volle slave weer aan de eva gekoppeld. De eva was 10% en de slave 100%
En wat gebeurt er in de uren daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Ik vraag me af of die omvormer en BMS dat zo lang volhouden. Want anders hebben zulke extreem veilige begrenzingen ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Tha Best schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:17:
[...]

We hebben dus effectief zo ongeveer 2kwh aan batterijen per unit gekregen maar kunnen maar 1 kwh gebruiken.
We weten (nog) niet precies wat er aan bruto capaciteit in een mate zit, dat lijkt dus bijna het dubbele. Kunnen we dat ook relateren aan het gewicht van een mate? M.a.w. wat "weegt" een kWh LFP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Chupachups schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:27:
[...]

We weten (nog) niet precies wat er aan bruto capaciteit in een mate zit, dat lijkt dus bijna het dubbele. Kunnen we dat ook relateren aan het gewicht van een mate? M.a.w. wat "weegt" een kWh LFP ?
Dat moet kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Jan VLD schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:31:
[...]
En wat gebeurt er in de uren daarna?
Na 10 uren stilstaan staat de master op 25% en de slave op 75%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Met al deze inzichten begint dit forum steeds leuker te worden.

@Tha Best Mooi expirement om de 100% Evamate lost te koppelen en na leegtrekken van de "evapower" weer aan te koppelen.

Gisteren de hele set tot 100% vol geladen. En inderdaad de master is dan op een gegeven moment 100% en de slaves nog niet. dan zie je wel de ingaande vermogen afnemen maar hij gaat wel door met laden tot ze allemaal 100% zijn. Bij het ontladen zie je ook dat de % niet synchroon aflopen naar de 10%. bij het bereieken van de "gemiddeld" 10% van de hele set stopt het ontladen en hebben alle units een afwijkend %. Dit is met de wetenschap van dit forum volledig verklaarbaar en normaal.
Al met al een hele gerust stelling; ook dat de levensduur en veiligheid van deze units qua batterij design goed is.(kwaliteit van de BMS / koeling fans etc weten we natuurlijk niet)

Benieuwd wat de Update van volgende week ons gaat brengen aan verbeteringen/verduideljking. Het zal vast geen upgrade met 50% extra capacieit zijn die er makkelijk inzit ;-)

Al met al een mooi setje om pionieren met batterij opslag..
Kan niet wachten tot de zon meer/langer gaat schijnen en de batterij echt dagelijks zn ding mag gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Chupachups schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:27:
[...]

Exact hier had ik ook naar zitten kijken want Marstek weegt hetzelfde voor minder kWh en Homewizard is bijna de helft.

Eva Power, 3,0kWh, 45kg (19kg hoofdunit, 13kg eva mate)
Homewizard, 2,7kWh, 25kg
Marstek, 2,6kWh, 45kg
Zendure, 2,9kWh, 49kg

Edit: volgens het internet mag je rekenen met ~140Wh/kg dus daarmee kom je op ~7kg voor een kWh en de Eva Mate is 13kg.

[ Voor 11% gewijzigd door Voogel op 07-02-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Voogel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Exact hier had ik ook naar zitten kijken want Marstek weegt hetzelfde voor minder kWh en Homewizard is bijna de helft.

Homewizard, 2,7kWh, 25kg
Marstek, 2,6kWh, 45kg
Zendure, 2,9kWh, 49kg

Edit: volgens het internet mag je rekenen met ~140Wh/kg dus daarmee kom je op ~7kg voor een kWh en de Eva Mate is 13kg.
Zou betekenen dat homewizard een veel kleinere safetymarge aanhoud. Die moeten het eerst nog meemaken dat ze een hoge failrate krijgen lijkt mij.
De Evapower klinkt als duitse degelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voogel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Homewizard, 2,7kWh, 25kg
Marstek, 2,6kWh, 45kg
Zendure, 2,9kWh, 49kg

De behuizingen zullen ook wat verschillen natuurlijk. Zeker twee vs 1 behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
EVA's behuizing is van metaal gemaakt, Homewizard lijkt kunstof?!.
Heb liever metaal ivm brandvertraging, warmte geleiding etc..
Evengoed verklaard dat niet het gewichtsverschil maar geeft idd wel de indruk dat we qua hardware een prima product te pakken hebben.. nu de software verbetering nog :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
Zijn de mates niet van plastic? Zal straks als ik thuis ben even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Tha Best schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:41:
Na 10 uren stilstaan staat de master op 25% en de slave op 75%
OK, die kruipen dus wel langzaam naar elkaar toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6DwDoR2T4H_LlEB2ccBsQLVWUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OowQIjJHwS3aMVmjcG23T0RJ.jpg?f=fotoalbum_large
De master duikt wel heel ver onder het minimum bij mij en trekt in tegenstelling tot wat hierboven gezegd werd niet echt bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Voogel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:46:
[Afbeelding]
De master duikt wel heel ver onder het minimum bij mij en trekt in tegenstelling tot wat hierboven gezegd werd niet echt bij.
De voltageverschillen zijn te klein om te gaan hevelen. 10% verschil is 0,5v.
Maar die 4% is eigenlijk 25% en 100% is eigenlijk 70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02:08
freekr schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:31:
Zijn de mates niet van plastic? Zal straks als ik thuis ben even kijken.
Nee hoor, metaal, even stevig als de hoofdunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02:08
[...]

Ik gaf aan dat het een verbruiker zou moeten zijn, misschien ook je Quooker ? Die dingen trekken ook ruim 1000W. Maar ik denk dat de EVA netjes zijn werk doet. Zet de EVA maar eens uit en meet alleen je verbruik. Wedden dat je verbruik nog steeds staat te klapperen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bishman
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 11:37
diamanten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Jammer, misschien leest EvaPower ook mee en hebben ze het snel dichtgezet.... Haha. Wel jammer, want het liefst wil ik de accu's geheel zelfstandig aansturen met HA (via een web-api, MQTT etc.) en niet via een cloud-oplossing van een leverancier.
Ik heb even een tcpdump gemaakt via mijn accesspoint. Daar zie verkeer van de app naar de hoofdunit gaan via IRC poort 6668 en ook terug. Ik vermoed dat zo gegevens worden uitgewisseld. Ik heb ook de api bekeken. Die is echt sumier. Zo kun je niet de status van je afzonderlijke accu’s inzien, alleen van de EvaPower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bishman
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 11:37

Ik heb het geprobeerd. De API van AlphaESS is erg sumier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdb1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-02 21:35
Mijn Eva power nu een week in huis met 3 additionele accu’s. Gaat constant offline omdat hij geen connectie maakt met de wifi. Er staat nu een superwifi van KPN naast maar nog geeft hij dat aan. Daarbij krijg ik m er niet toe om, op momenten dat er wel connectie is, stroom van m’n zonnepanelen te gebruiken om op te laden. Wordt nog steeds teruggeleverd. Ik heb ze gemaild maar na 3 dagen nog geen antwoord. Ik denk erover om m terug te sturen. Heeft Iemand advies voor me?

[ Voor 4% gewijzigd door Rdb1 op 08-02-2025 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Rdb1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:23:
Mijn Eva power nu een week in huis met 3 additionele accu’s. Gaat constant offline omdat hij geen connectie maakt met de wifi. Er staat nu een superwifi van KPN naast maar nog geeft hij dat aan. Daarbij krijg ik m er niet toe om, op momenten dat er wel connectie is, stroom van m’n zonnepanelen te gebruiken om op te laden. Wordt nog steeds teruggeleverd. Ik heb ze gemaild maar na 3 dagen nog geen antwoord. Ik denk erover om m terug te sturen. Heeft Iemand advies voor me?
De Wifi ontvangst van de EvaPower is matig: ik had in de garage ook flinke problemen om een stabiele verbinding te krijgen terwijl de SMA omvormer die een halve meter verder hangt prima verbinding maakt. Uiteindelijk is me wel gelukt om met TPLink Deco's voldoende dekking te krijgen in de garage.

Als je eenmaal goede Wifi ontvangst hebt moet je daarna de EvaPower nog een keer afsluiten en opnieuw opstarten voordat alles werkt. (Dat was tenminste bij mij zo)

En weet je zeker dat je P1 meter wel een stabiele Wifi verbinding maakt? Anders werkt de 'zelfvoorziening' modus vanzelfsprekend ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Je repeater doet niet per ongeluk alleen 5GHz? De Eva ondersteunt, net als veel andere iot meuk, alleen 2,4GHz. Nevermind by default doet je super wifi zowel 2,4 als 5.

[ Voor 4% gewijzigd door Voogel op 08-02-2025 07:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Best
Ik herken dat helemaal niet. Ik heb hem uit de doos geïnstalleerd op de keukentafel. Direct klaar terwijl mijn meterkast bij de voordeur zit. Das 15 m verderop.
Toen de hele accu naar de zolder boven de schuur verplaatst daar is de wifi erg matig.
Nog nooit een storing of geen bereik gehad.

Ik zou die eva proberen om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Nu online
RudiKe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Ik gaf aan dat het een verbruiker zou moeten zijn, misschien ook je Quooker ? Die dingen trekken ook ruim 1000W. Maar ik denk dat de EVA netjes zijn werk doet. Zet de EVA maar eens uit en meet alleen je verbruik. Wedden dat je verbruik nog steeds staat te klapperen ?
Dit zijn een paar uren in de avond: af en toe een piek in het verbruik. We hebben geen Quoker oid. Dit zou toch prima te regelen moeten zijn met NoM?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PBWZ-jy7chzSavCkYy_jzjzAlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psd88NaC5sG2JTlJAi7Gwep6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door diamanten op 08-02-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dennisfr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Efficiëntie is dramatisch: volgens de HomeWizard kWh meter 2.0 kWh geladen en 1.2 kWh ontladen. Ik heb nu in 9 uur ontladen met ~125 watt gemiddeld. Ik wil nog wat testen om te kijken of het rendement omhoog gaat als je in kortere tijd ontlaadt met meer vermogen.

Ik wil uiteindelijk wel graag het sluimerverbruik afdekken en niet alles in één keer dumpen in het verwarmingselement van de washmachine of de vaatwasser.
Zo'n lage RTE is wel zuur.

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar thuisaccu's. ik ben verschillende opties aan het overwegen.

Liefst heb ik alles van 1 merk, bijvoorbeeld EVA, met een grote omvormer a 2000W+ (2X) en een kleine omvormer a 800W om een maximale RTE te behalen voor NOM en Peak shaving. Elke omvormer op eigen fase, maar wel gezamenlijk op 1 accu pakket/toren van +- 15kWh.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 10:45
Eastman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Zo'n lage RTE is wel zuur.

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar thuisaccu's. ik ben verschillende opties aan het overwegen.

Liefst heb ik alles van 1 merk, bijvoorbeeld EVA, met een grote omvormer a 2000W+ (2X) en een kleine omvormer a 800W om een maximale RTE te behalen voor NOM en Peak shaving. Elke omvormer op eigen fase, maar wel gezamenlijk op 1 accu pakket/toren van +- 15kWh.
Denk hetzelfde maar wil wel kunnen sturen met RS485. En 1 ervan zou op een paar panelen moeten kunnen aangesloten worden, liefst die kleine. Heb nog wat plaats op mijn veranda en dak.
Totaal zou max 5kW mogen leveren aan het net (max hier in België)

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Is het mogelijk om meerdere Eva's op 1 P1 dongel aan te sluiten? Of moet je voor elke Eva een dongel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Ik denk dat je gewoon 2 jaar te vroeg bent ingestapt. Persoonlijk ging het apparaat bij mij terug. Ik ken je situatie niet, maar.... eigenlijk is er in bijna geen enkele situatie geen echte financiële business case rond te breien met zo'n stekker batterij voor nu. Het spul is gewoon te vroeg in de markt gezet en nog niet uit ontwikkeld. Zal ongetwijfeld wel goed komen in de toekomst maar duurt gewoon nog even.

Als je het niet voor de hobby doet, maar gewoon "plug in and forget" wilt voor een stabiele 0 op de meter moet je eigenlijk nog even wachten. Zal tegen die tijd dan ook goedkoper zijn, meer opties hebben voor minder geld en echt plug en play zijn. Nu is het gewoon allemaal nog wat houtje/touwtje met een hoog hobby gehalte. Niks mis mee als dat je ding is, maar ik denk voor het merendeel van de Nederlanders niet geschikt of wenselijk.

Persoonlijk kriebelt het bij mij ook wel, maar ben realistisch. Ik ben veel voor langere tijd van huis b.v. Mijn vrouw gaat echt niet met zo'n ding staan te klooien. Die trekt de stekker er uit en klaar. Ik wil dus graag een batterij die ik volledig op afstand kan monitoren en besturen. Ff wachten nog dus. Want ben er van overtuigd dat het komt en over 2 jaar als het salderen over is dat het dan ook meer zin heeft om een bescheiden batterij te hebben (voor een betere prijs dan nu)

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Doggieman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Ik denk dat je gewoon 2 jaar te vroeg bent ingestapt. Persoonlijk ging het apparaat bij mij terug. Ik ken je situatie niet, maar.... eigenlijk is er in bijna geen enkele situatie geen echte financiële business case rond te breien met zo'n stekker batterij voor nu. Het spul is gewoon te vroeg in de markt gezet en nog niet uit ontwikkeld. Zal ongetwijfeld wel goed komen in de toekomst maar duurt gewoon nog even.

Als je het niet voor de hobby doet, maar gewoon "plug in and forget" wilt voor een stabiele 0 op de meter moet je eigenlijk nog even wachten. Zal tegen die tijd dan ook goedkoper zijn, meer opties hebben voor minder geld en echt plug en play zijn. Nu is het gewoon allemaal nog wat houtje/touwtje met een hoog hobby gehalte. Niks mis mee als dat je ding is, maar ik denk voor het merendeel van de Nederlanders niet geschikt of wenselijk.

Persoonlijk kriebelt het bij mij ook wel, maar ben realistisch. Ik ben veel voor langere tijd van huis b.v. Mijn vrouw gaat echt niet met zo'n ding staan te klooien. Die trekt de stekker er uit en klaar. Ik wil dus graag een batterij die ik volledig op afstand kan monitoren en besturen. Ff wachten nog dus. Want ben er van overtuigd dat het komt en over 2 jaar als het salderen over is dat het dan ook meer zin heeft om een bescheiden batterij te hebben (voor een betere prijs dan nu)
Mwha ik snap je wel maar mijn ervaring is echt heel anders. De machine doet precies wat hij moet doen. Ben alleen maar positief eigenlijk ook over de bouwkwaliteit maar ook de stabiliteit. Stekker erin en alles was klaar.
Ik kocht hem inderdaad voor de hobby omdat er nog geen bussinescase is natuurlijk. Maar al snel was ik hem vergeten staat gewoon lekker te werken. Ben er nu mee aan het hobbyeen omdat ik dat leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Tha Best schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:47:
[...]

Mwha ik snap je wel maar mijn ervaring is echt heel anders. De machine doet precies wat hij moet doen. Ben alleen maar positief eigenlijk ook over de bouwkwaliteit maar ook de stabiliteit. Stekker erin en alles was klaar.
Ik kocht hem inderdaad voor de hobby omdat er nog geen bussinescase is natuurlijk. Maar al snel was ik hem vergeten staat gewoon lekker te werken. Ben er nu mee aan het hobbyeen omdat ik dat leuk vind.
Ja... dat kan natuurlijk ook (dat voor sommige alles wel werkt, of in iedergeval werkt op een manier die voor jou voldoet) Maar lees toch ook wel best veel gevallen op de diverse forums aangaande stekker batterijen waarbij dat zeker niet het geval is. En ja... dan zal de ene batterij soms beter zijn dan de andere in bepaalde functies dan de andere. De bouwkwaliteit geloof ik ook wel, da's het punt niet. Het is de software die gewoon nog niet af, of goed genoeg is voor waar de batterij voor verkocht is. En dat is een beetje wat me persoonlijk wel wat stoort.

Bij sommige merken is het gewoon in veel gevallen (nog) niet echt plug and play. En ik denk dat veel mensen die niet echt tweaker zijn, maar gewoon een stekker batterij wilden die zonder "hobbyen" werkt toch wat teleurgesteld en gefrustreerd zijn nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Nu online
Weer een meting:
tot 22:05: verbruik woning stabiel op 420 W, EvaPower op 0W
van 22:05 tot 22:23: EvaPower aangezet op Self-use P1 mode (NoM)=> Wederom de gehele tijd oscillaties
van 22:23: EvaPower op Max output van 400W => vrijwel gelijk NoM

Kortom: in mijn geval werkt de P1-modus van de EvaPower dus erg langzaam en is de handmatige modus eigenlijk beter.

Bovenste grafiek: import van net
Onderste grafiek: ontlaad vermogen EvaPower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsSpf-ZBQLz_FmmL6XMyczkIzwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAazzGv1f88J0gaGnZZrDnjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
diamanten schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:44:
Weer een meting:
van 22:05 tot 22:23: EvaPower aangezet op Self-use P1 mode (NoM)=> Wederom de gehele tijd oscillaties

Kortom: in mijn geval werkt de P1-modus van de EvaPower dus erg langzaam en is de handmatige modus eigenlijk beter.

[Afbeelding]
Waardeloos, zo hoort het echt niet te zijn.
Ligt of aan de Eva of de p1 meter of je soort slimme meter zou ik denken. Maar alle keren niet jou schuld lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Doggieman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Ja... dat kan natuurlijk ook (dat voor sommige alles wel werkt, of in iedergeval werkt op een manier die voor jou voldoet) Maar lees toch ook wel best veel gevallen op de diverse forums aangaande stekker batterijen waarbij dat zeker niet het geval is. En ja... dan zal de ene batterij soms beter zijn dan de andere in bepaalde functies dan de andere. De bouwkwaliteit geloof ik ook wel, da's het punt niet. Het is de software die gewoon nog niet af, of goed genoeg is voor waar de batterij voor verkocht is. En dat is een beetje wat me persoonlijk wel wat stoort.

Bij sommige merken is het gewoon in veel gevallen (nog) niet echt plug and play. En ik denk dat veel mensen die niet echt tweaker zijn, maar gewoon een stekker batterij wilden die zonder "hobbyen" werkt toch wat teleurgesteld en gefrustreerd zijn nu.
Ik heb ook de Marstek Venus met P1
Waardeloos ding tot zover.
Die krijgt bij mij niks wat lijkt op NOM. Schiet alle kanten op. Daar moet of een andere voor komen of hij gaat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
diamanten schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:44:
Weer een meting:

[Afbeelding]
En je hebt wel een slimme meter met 1s interval? Heb je toevallig een actieve P1 splitter zoals van homewizard? Daar kan je namelijk de interval heel goed op zien door het knipperen van de ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Konstapel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-02 18:59
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste berichtje op Tweakers dus a.j.b. wat genade als ik het niet gelijk goed doe?!

Ik heb wat onderzoek gedaan naar thuisbatterijen en wil ook een systeem wat off-grid kan gaan (en dan een tijdje werkt, hoeft niet een hele winter...) Ik heb ongeveer 3500 Wp aan zonnepanelen en denk er aan om naar Frank Slim ... over te stappen, denk er wat mee te besparen/verdienen

https://klantenservice.frankenergie.nl/hc/nl-nl

Ik heb flink wat onderzoek gedaan en kom uit op Sigenergy uit (https://www.sigenergy.com/nl) maar dat komt ui China ik heb geen zin om dat land te sponsoren met mijn geld. Ander systeem is https://www.alphaess.com/
Ik weet niet precies uit welk land dat bedrijf komt.

Ik heb mijn oog laten vallen op https://solar.na.panasoni...age/evervolt-home-battery dit systeem (is (nog) niet in Nederland leverbaar). Wat zijn jullie gedachten over welk systeem ik zou moeten laten installeren? Nog even wachten of toch maar op korte termijn laten doen? Ik kan 16 februari overstappen en heb niet per sé haast om gelijk een partij Lithium aan te trekken. Weten jullie welke fabrikant 'een beetje netjes' zijn lithium en andere metalen uit de grond haalt en niet per sé daarmee de chinese grootmachten sponsort?

Groetzels,

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Nu online
Voogel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 06:00:
[...]

En je hebt wel een slimme meter met 1s interval? Heb je toevallig een actieve P1 splitter zoals van homewizard? Daar kan je namelijk de interval heel goed op zien door het knipperen van de ledjes.
Ja, ik heb een actieve P1 splitter van HW. Daarop zijn naast de P1-dongle van de Eva (met externe voeding) ook nog 2 andere P1-dongles (waaronder de SlimmeLezer+ voor HA) aangesloten.
De Eva P1-dongle knippert om de 1 seconde, de P1 splitter poorten waarop andere twee zijn aangesloten om de 10 seconden. Het zal inderdaad wel aan de update frequentie van de slimme meter liggen: een Landis & Gyr 350 met updates om de 10 seconden.
EvaPower zal hun NoM sturing moeten aanpassen voor deze typen slimme meters. Ik vrees dat het nu geoptimaliseerd is voor de 1 seconde slimme meters.
Ik ga dit melden aan EvaPower.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Johan Konstapel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:32:
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste berichtje op Tweakers dus a.j.b. wat genade als ik het niet gelijk goed doe?!

Ik heb wat onderzoek gedaan naar thuisbatterijen en wil ook een systeem wat off-grid kan gaan (en dan een tijdje werkt, hoeft niet een hele winter...) Ik heb ongeveer 3500 Wp aan zonnepanelen en denk er aan om naar Frank Slim ... over te stappen, denk er wat mee te besparen/verdienen

https://klantenservice.frankenergie.nl/hc/nl-nl

Ik heb flink wat onderzoek gedaan en kom uit op Sigenergy uit (https://www.sigenergy.com/nl) maar dat komt ui China ik heb geen zin om dat land te sponsoren met mijn geld. Ander systeem is https://www.alphaess.com/
Ik weet niet precies uit welk land dat bedrijf komt.

Ik heb mijn oog laten vallen op https://solar.na.panasoni...age/evervolt-home-battery dit systeem (is (nog) niet in Nederland leverbaar). Wat zijn jullie gedachten over welk systeem ik zou moeten laten installeren? Nog even wachten of toch maar op korte termijn laten doen? Ik kan 16 februari overstappen en heb niet per sé haast om gelijk een partij Lithium aan te trekken. Weten jullie welke fabrikant 'een beetje netjes' zijn lithium en andere metalen uit de grond haalt en niet per sé daarmee de chinese grootmachten sponsort?

Groetzels,

Johan
Dit topic (=onderwerp) gaat vooral over de Eva Power wat een stopcontact batterij is, iets anders dan een geinstalleerd systeem zoals jij benoemt. Dit soort systemen (meer in de breedte besproken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic) zijn zelf te installeren (let wel even goed op de randvoorwaarden!) en vaak in een andere prijscategorie dan vaste installaties.

Wil je in de breedte meer lezen over verschillende oplossingen die anderen kiezen voor vaste installatie en alle overwegingen daarover dan zou ik eens kijken in dit topic: Thuisaccu: al interessant (voor mij)? en daar eventueel deze vraag opnieuw stellen. Daar zullen mensen dan vanuit meerdere invalshoeken kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
dennisfr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 06:09:
De Wifi ontvangst van de EvaPower is matig:
Eva redde het net op de bovenverdieping, ondanks ongelooflijke hoeveelheden betonijzer in mijn verdiepingsvloer. Bij mij was het juist de dongel in de meterkast die het regelmatig even kwijtraakte. Nou staat mijn wifirouter tegen een zijmuur, zodat feitelijk de buren evenveel signaal hebben als ik. Heb ik nu een lapje alufolie achter gehangen, en sindsdien nul probleem. Geen meldingen van dongel offline, en aan EVA merk ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-06 14:56
Heeft iemand de 2kW teruglever optie al actief.
Ik vond op een reviewsite dat daarvoor naast een aparte groep ook (meerdere?) Eva mates nodig zijn.
Ik zou graag weten hoeveel Eva mates.
Gezien de 800W van alleen de master verwacht ik dat er max. 2 mates bij moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
erwindob schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:11:
Heeft iemand de 2kW teruglever optie al actief.
Ik vond op een reviewsite dat daarvoor naast een aparte groep ook (meerdere?) Eva mates nodig zijn.
Ik zou graag weten hoeveel Eva mates.
Gezien de 800W van alleen de master verwacht ik dat er max. 2 mates bij moeten
Draait als een zonnetje met 2 mates aan de hoofd unit, naar 2kW en terug duurt wel even omdat het stappen van ~30W gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Voogel op 09-02-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Voogel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Draait als een zonnetje met 2 mates aan de hoofd unit.
Hoe kan je deze 2kW optie (laten) activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Chupachups schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Hoe kan je deze 2kW optie (laten) activeren?
Via e-mail naar support inclusief foto bewijs van je setup.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste