Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Johan Konstapel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:32:
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste berichtje op Tweakers dus a.j.b. wat genade als ik het niet gelijk goed doe?!

Ik heb wat onderzoek gedaan naar thuisbatterijen en wil ook een systeem wat off-grid kan gaan (en dan een tijdje werkt, hoeft niet een hele winter...) Ik heb ongeveer 3500 Wp aan zonnepanelen en denk er aan om naar Frank Slim ... over te stappen, denk er wat mee te besparen/verdienen

https://klantenservice.frankenergie.nl/hc/nl-nl

Ik heb flink wat onderzoek gedaan en kom uit op Sigenergy uit (https://www.sigenergy.com/nl) maar dat komt ui China ik heb geen zin om dat land te sponsoren met mijn geld. Ander systeem is https://www.alphaess.com/
Ik weet niet precies uit welk land dat bedrijf komt.

Ik heb mijn oog laten vallen op https://solar.na.panasoni...age/evervolt-home-battery dit systeem (is (nog) niet in Nederland leverbaar). Wat zijn jullie gedachten over welk systeem ik zou moeten laten installeren? Nog even wachten of toch maar op korte termijn laten doen? Ik kan 16 februari overstappen en heb niet per sé haast om gelijk een partij Lithium aan te trekken. Weten jullie welke fabrikant 'een beetje netjes' zijn lithium en andere metalen uit de grond haalt en niet per sé daarmee de chinese grootmachten sponsort?

Groetzels,

Johan
Zou sowieso even kijken in dit topic: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Lees de topicstart eens door en zoek eens op frank energy. (geen aanbeveling)

Eva Power is alphaess met een nederlandse reseller ertussen. waardoor we nu een p1 meter bij de accu hebben. dus chinees.

Ik heb zelf geen duidelijk zicht in welke batterijen sociaal beter zijn dan anderen.

EvaPower gaat in elk geval niet automatisch off-grid, als je dit wilt moet je iets verder kijken.
Ook moet je voor jezelf berekenen hoeveel je nodig hebt voor off-grid.
Dus hoeveel wek je op in de winter en hoeveel verbruik je.
Mijn echte systeem komt later nog, want ik heb toch wel 50kwh nodig. maar dit systeem is een leuke eerste stap om mee te expirimenteren en te kijken of mijn aannames voor de 50kwh correct zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-09 15:00
Door het continue 'grote' verschil (soms >10%) op mijn 1e EvaMate tov de EvaPower en de achterliggende batterijen ben ik eens verder gaan zoeken. volladen naar 100% en dan weer ontladen loste het niet echt op.

Toen ineens daagde het mij dat ik na het aansluiten/installeren van de set, het uit elkaar heb gehaald om op een ander locatie aan te sluiten. De volgorde van de mates heb ik niet naar gekeken in de veronderstelling dat hij dat zelf wel uitzoekt.

Die veronderstelling klopt dus niet, hoe je de evamates ook aan/aanzet zij blijft vasthouden aan de geregisteerde volgorde.

Toen heb de serienummers maar eens genoteerd icm de volgorde die in de app wordt aangewezen (batterij 2,3,4,5). En na wat expirementeren vastgesteld dat de EvaPower de orginele registratie van de batterijen in die volgorde blijft toewijzen.

Vervolgens heb ik de boel weer helemaal losgekoppeld, en in de volgorde van de geregistreerde volgorde in de EVApower weer in elkaar gezet.. Toen volgeladen en leeg laten lopen. De zaak is nu veel beter in balans.

Ook al gaat het om minimale voltage verschillen, zelfs bij 10%, ik kon ik als twaker het niet okay vinden dat de 1e Evamate in de keten structureel lager rapporteerde dan alle volgende Evamates en de EvaPower.

Voor nu heb ik de baterijen met een stikkertje genummerd zodat ik dit uitzoekwerk niet nog eens hoef te doen.

Dit is mijn insziens wel een "bug" in het systeem, zeker als je er vanuit gaat dat bij noodstroom/mobiel gebruik je niet altijd de batterij volgorde in de gaten houdt. Ik zal de support hier over mailen :-)

Wellicht hebben jullie er ook wat aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 10:24
diamanten schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:33:
[...]

Ja, ik heb een actieve P1 splitter van HW. Daarop zijn naast de P1-dongle van de Eva (met externe voeding) ook nog 2 andere P1-dongles (waaronder de SlimmeLezer+ voor HA) aangesloten.
De Eva P1-dongle knippert om de 1 seconde, de P1 splitter poorten waarop andere twee zijn aangesloten om de 10 seconden. Het zal inderdaad wel aan de update frequentie van de slimme meter liggen: een Landis & Gyr 350 met updates om de 10 seconden.
EvaPower zal hun NoM sturing moeten aanpassen voor deze typen slimme meters. Ik vrees dat het nu geoptimaliseerd is voor de 1 seconde slimme meters.
Ik ga dit melden aan EvaPower.
Dit lijkt mij een vreemde setup. Begrijp ik het goed dat je dus alleen de HomeWizard P1 van externe voeding hebt voorzien, en de ander1 P1 apparaten niet ? Dat lijkt mij een recept voor problemen. De GYR350 is maar DSMR4 dus kan waarschijnlijk te weinig voeding leveren. Het lijkt mij beter als je de USB voeding uit de HomeWizard P1 meter haalt en die in de Homewizard splitter plaatst. Dat hebben al je P1 apparaten tenminste voldoende voeding. Daarnaast kunnen verschillende P1 apparaten ook op elkaar storen, kun je eens proberen met alleen de P1 meter van EVA aangesloten (al heb ik deze ook probleemloos samen draaien met de HomeWizard P1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 22:59
Is het iemand gelukt om de tartieven in de app in te voeren? Iedere keer als ik dat probeer geeft de app aan dat het systeem bezet is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
NLWildcard schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:00:
Is het iemand gelukt om de tartieven in de app in te voeren? Iedere keer als ik dat probeer geeft de app aan dat het systeem bezet is...
Yep heb tarief ingevoerd.. kan maar 1 prijs invullen voor T1 en T2 dit is bekent bij de service van EVA en wordt in de update van deze week opgelost meldde ze terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:42
Is er al iemand die meerdere EVApowers (op verschillende groepen en fases) heeft aangesloten en ervaring heeft met hoe laden en ontladen dan werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-09 22:39
RudiKe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Dit lijkt mij een vreemde setup. Begrijp ik het goed dat je dus alleen de HomeWizard P1 van externe voeding hebt voorzien, en de ander1 P1 apparaten niet ? Dat lijkt mij een recept voor problemen. De GYR350 is maar DSMR4 dus kan waarschijnlijk te weinig voeding leveren. Het lijkt mij beter als je de USB voeding uit de HomeWizard P1 meter haalt en die in de Homewizard splitter plaatst. Dat hebben al je P1 apparaten tenminste voldoende voeding. Daarnaast kunnen verschillende P1 apparaten ook op elkaar storen, kun je eens proberen met alleen de P1 meter van EVA aangesloten (al heb ik deze ook probleemloos samen draaien met de HomeWizard P1).
Nee, zowel de actieve Homewizard P1-splitter, de P1-dongle van Eva als de Slimmemeter+ hebben allen externe USB-voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Laatst online: 26-06 20:43
Bij je Eva en je mates wordt een plug meegeleverd die je in de laatste mate moet doen. Weet iemand wat er gebeurt met en zonder die plug?
Ik had het boekje niet goed gelezen en die plug er niet ingedaan en alles werkt gewoon.

Nu heb ik die plug open gedraaid en er zit gewoon een weerstandje tussen de modbus + en - ik vraag me af wat dat signaal voor effect zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Toen ik toch bezig was heb ik de hele mate uit elkaar gedraaid om te kijken wat voor lifepo4 cellen er nou inzitten.

Er zitten 16X Eve c40 cellen in.
Even gegoogled en dat zijn 20AH cellen maal 16 maakt toch die 1 Kw. Mijn eerdere aannames kloppen dus niet. En de BMS geeft /krijgt wel signalen over de modbus van de diverse geïnstalleerde apparaten.

Dat verklaard het verhaal van Koen hierboven ook beter dat er een volgorde in de mates zit na eerste installatie.
Het is allemaal relatief dom maar er is wel iets van intelligentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:17
@Tha Best en je hebt niet toevallig even het geheel op de foto gezet ? 🙄

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Tha Best schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:40:
Toen ik toch bezig was heb ik de hele mate uit elkaar gedraaid om te kijken wat voor lifepo4 cellen er nou inzitten.

Er zitten 16X Eve c40 cellen in.
Even gegoogled en dat zijn 20AH cellen maal 16 maakt toch die 1 Kw. Mijn eerdere aannames kloppen dus niet. En de BMS geeft /krijgt wel signalen over de modbus van de diverse geïnstalleerde apparaten.

Dat verklaard het verhaal van Koen hierboven ook beter dat er een volgorde in de mates zit na eerste installatie.
Het is allemaal relatief dom maar er is wel iets van intelligentie
Mooi experiment! Deze cellen zijn te koop voor bijv. 8,25 E per stuk (of minder), dus voor 132,- een DIY EvaMate? Wat heb je dan nog meer voor componenten nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tha Best
Sorry geen foto's van wat er onder de BMS zit grmaakt. Heel stomAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrTn8My7yzte94Z-BMak3LJjS8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PN5giRHXmrbLM6GQiYZb1Z39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQIpNGIp_m6QF-MXACKE8nEsX7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGcBxYsrAGJUUNAgP4xIXsiP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvorM1ng2SEJaw7u6Gxz11r6zuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UlcFRCuGJPkSgSccjr8YcXx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf6flalCwBZcjPJCU5EpJEqt3As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljFs6AwZPP6eRF9tMvfNR5ns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfodM5-JQjVwFV2CJ6QhxJl4atc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEOjWWrgIWaoAeK6EJBr5I3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL3rbpcxrMhPb8p1ULB56XMhOus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQMwks9QaEamJuNoTpeLS115.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2ikosu55jjeybwdUdeV66uaRrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MN2ZNFeE0yj0YskM16QTwVvm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
erwindob schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:11:
Heeft iemand de 2kW teruglever optie al actief.
Ik vond op een reviewsite dat daarvoor naast een aparte groep ook (meerdere?) Eva mates nodig zijn.
Ik zou graag weten hoeveel Eva mates.
Gezien de 800W van alleen de master verwacht ik dat er max. 2 mates bij moeten
Antwoord van EVA, 1 EVA mate naast de EVA power en een aparte 16A groep is genoeg voor 2000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@Tha Best elke mate heeft dus een volledige BMS aan boord, best wel netjes eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Best
Ja elke mate een bms en een schakelboard.
De bms stuurt ook gegevens naar de EMS voor diverse parameters en metingen die gedaan worden in de mate. Maar ook registreert hij de tijd en het voltage/amperage wat bij laden/ontladen via de Eva naar elke mate gaat. Hij houd daarbij een marge aan maar stuurt op een bepaalde inhoud en verwacht daar de bijbehorende data op te ontvangen. De cellen vervangen voor hogere AH cellen werkt dus niet echt, de marge is zo'n 50% schat ik. Misschien een beetje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Wat vinden jullie van de zaklamp die de evapower ingebouwd heeft. Toch wel fijne verlichting :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Laatst online: 07-09 14:54
Smuggler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:51:
Wat vinden jullie van de zaklamp die de evapower ingebouwd heeft. Toch wel fijne verlichting :)
Deur naar de ruimte waar Eva +2 mates staan staat open en nu heb ik nachtverlichting op de overloop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Nu online
Klopt het dat de accu's met maximaal 1000W geladen worden?
Ook met de 2000W terugleveroptie via een aparte groep enabled?
Dat had ik nog niet gezien. Als t lekker zonnig is en de wasmachine staat niet t water te verwarmen heb ik al snel wat meer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
erwindob schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 01:25:
Klopt het dat de accu's met maximaal 1000W geladen worden?
Nee hoor 2000W werkt gewoon bij mij, hoofdunut + 2x mate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Smuggler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:51:
Haha goed dat je erover begint.. ik sta er ook van te kijken dat de kerstboomverlichting continue aanstaat. Zou ook hier verwachten dat iig de lampjes van de EvaMates uitgaan naar zeg 5m idle of zo. totaal onnodige verlichting. Kan in de App prima zien of ze in bedrijf zijn of niet..

Wat mij betreft:
- 3 min na aanzetten lampje uit.
- 1x kort drukken lampje aan (3min)
- 5sec ingedrukt houden EvaMate uitschakelen.

Weet niet of ze dit softwarematig kunnen besturen of dat we de komende 15jaar 24/7 een kerstboom hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Nu online
Voogel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 06:43:
[...]

Nee hoor 2000W werkt gewoon bij mij, hoofdunut + 2x mate.
Thanks, ik vond het ook al heel vreemd.
Beetje gevolg van "papieren reviews" denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Nu online
GadgetKoen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Haha goed dat je erover begint.. ik sta er ook van te kijken dat de kerstboomverlichting continue aanstaat. Zou ook hier verwachten dat iig de lampjes van de EvaMates uitgaan naar zeg 5m idle of zo. totaal onnodige verlichting. Kan in de App prima zien of ze in bedrijf zijn of niet..

Wat mij betreft:

Weet niet of ze dit softwarematig kunnen besturen of dat we de komende 15jaar 24/7 een kerstboom hebben
Bij de Duitse variant staat iets over dim levels in de datasheet
https://www.alphaess.com/...wnloadFileF?id=273&mid=80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Volgens mij lopen er nu 2 discussies door elkaar: de opmerking van @Smuggler over de lamp aan de zijkant van de hoofdunit en de opmerking van @GadgetKoen over indicatie ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:19
Voogel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 06:00:
[...]

En je hebt wel een slimme meter met 1s interval? Heb je toevallig een actieve P1 splitter zoals van homewizard? Daar kan je namelijk de interval heel goed op zien door het knipperen van de ledjes.
Als ik op de site van EVA kijk - specs van de P1 dongle staat daar een gegevensfrequentie:10s ~ 15min.
..dan is de frequentie van de P1 poort zelf niet het probleem voor NOM nauwkeurigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

GadgetKoen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Wat mij betreft:

Ik bedoel de lichtbak op de zijkant :)
Ding dat je wel aan of uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
Tha Best schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:35:
Bij je Eva en je mates wordt een plug meegeleverd die je in de laatste mate moet doen. Weet iemand wat er gebeurt met en zonder die plug?
Ik had het boekje niet goed gelezen en die plug er niet ingedaan en alles werkt gewoon.

Nu heb ik die plug open gedraaid en er zit gewoon een weerstandje tussen de modbus + en - ik vraag me af wat dat signaal voor effect zou hebben.
Als de communicatie tussen de modules over Modbus verloopt is een afsluitweerstand nodig. Vandaar ..... :)
Zie: https://domoticx.com/modbus-bus-problemen-voorkomen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
diamanten schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Nee, zowel de actieve Homewizard P1-splitter, de P1-dongle van Eva als de Slimmemeter+ hebben allen externe USB-voedingen.
De P1 splitter geeft de voeding door, dus heb je in pricipe geen voeding meer nodig voor de aangesloten modules. Misschien werken de voedingen elkaar dan tegen ? Werkt bij mij goed met mijn DSMR5 meter, die geeft voeding voor splitter + modules, geen externe voeding nodig. Dus haal de voedingen van de modules er eens af om te testen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:26:
Volgens mij lopen er nu 2 discussies door elkaar: de opmerking van @Smuggler over de lamp aan de zijkant van de hoofdunit en de opmerking van @GadgetKoen over indicatie ledjes.
Ohh joh had nog niet eens gezien dat er een lamp aan de zijkant zat.. zie het nu pas na 2weken... Geen idee waar het voor dient. Noodverlichting?

Daardoor dacht ik dus idd dat het om de groene ledjes (vandaar ook de kerstboom) ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Smuggler schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Ik kan die gewoon uitzetten met de knop in de lichtbalk. Je hebt 3 of 4 standen waar je doorheen klikt en dan gaat hij uit. Dus de grote lamp brand niet continu. De lampjes op EVA mate branden bij mij wel continu, maar zelfs in het donker vallen ze niet echt op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd39UuMrqHCgUxqDR3VjQ6l9reA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFpvoDEVyyl4jjG01ELi6Mlw.jpg?f=fotoalbum_small

Zo de setup heeft een voorlopige vaste plek gekregen.
Nog even geduld tot het dynamische programma uit komt.
Ik heb nog een hoop kabels over. Systeem is wel mooi overcompleet geleverd.
Jammer dat die muur beugels niet aan beide kanten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Smuggler schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Bij het uitpakken gedacht dat dat een soort merksticker was 8)7
Gaat niet alleen aan of uit, maar ook nog eens in drie lichtsterktes nota bene sterkte1> sterkte 2> sterkte 3> uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsEwTG5sXuEt3dHVQKBtl1KmL9U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BiytuKnZUhvIns8ODV1ViAKP.png?f=user_large
Handig voor op de camping.

Niet dat dat noodzakelijk is want met die groene indicatieleds zie je ze ook van verre staan. En daarover lees ik verder niets in die datasheet/handleiding, als alleen dat ze "leuchten dauerhaft ". Dat laatste woord vertaalt zich niet als "duurzaam" . Maar eens melden bij EVA.
NLWildcard schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:04:
De lampjes op EVA mate branden bij mij wel continu, maar zelfs in het donker vallen ze niet echt op.
Nou, bij mij kun je er de krant bij lezen. Moeiteloos.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan VLD op 11-02-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Smuggler schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:31:
[Afbeelding]

Zo de setup heeft een voorlopige vaste plek gekregen.
Nog even geduld tot het dynamische programma uit komt.
Ik heb nog een hoop kabels over. Systeem is wel mooi overcompleet geleverd.
Jammer dat die muur beugels niet aan beide kanten kunnen.
Top zeg,, en handig zo'n schijnwerper aan de zijkant :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
RudiKe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:53:
[...]

De P1 splitter geeft de voeding door, dus heb je in pricipe geen voeding meer nodig voor de aangesloten modules. Misschien werken de voedingen elkaar dan tegen ? Werkt bij mij goed met mijn DSMR5 meter, die geeft voeding voor splitter + modules, geen externe voeding nodig. Dus haal de voedingen van de modules er eens af om te testen ..
Dat ging bij mij niet goed: mijn Sagemcom DSMR5 slimme meter kon niet de Splitter, de HW P1 module en de Eva P1 module tegelijk voeden. Splitter + 1 P1 module ging wel. Met externe voeding op de splitter werkt het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvWtiLx-RIU31jmcdaIGdYCRBeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sOFfSqmJLioER9s25TO2Q34K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIW_0Y37srLZVi_-p1xuyxjVyYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9yIJ401Zp5EBROtzEaUhtWkw.png?f=fotoalbum_large

Vandaag een RTE van 70%, vannacht op laagste tarief geladen (met de hand gestart want app en api negeren nog altijd het schema) en vanaf vanmorgen op NOM laten ontladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Voogel op 11-02-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Gisteren ook in dal tarief laten laden tot 100% (totaal laadtijd 6,5 uur bij 814w) en overdag op basis van NOM laten ontladen. RTE van 73% gehaald. Nadeel is alleen dat mijn piek en dal tarief maar 15% schelen.... dus dit is niet echt interresant om te doen. Het is echt wachten op zonnige dagen!

[ Voor 6% gewijzigd door NLWildcard op 11-02-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag een RTE van 70%, vannacht op laagste tarief geladen (met de hand gestart want app en api negeren nog altijd het schema) en vanaf vanmorgen op NOM laten ontladen.
Voogel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat de schema's worden genegeerd is echt bloed irritant. De belofte is dat dit met de update van deze week wordt opgelost. Benieuwd wanneer die update komt .. en of dit de grote stap vooruit is in werkende functionaliteit die wordt beloofd. Ook benieuwd naar hoe ze de update aankondigen.. of dat jezelf moet checken of er een update is? en of ze goed gaan specificeren wat ze allemaal verbeteren/veranderen.. ipv dat we proefondervindelijk moeten vaststellen als collectief op dit Forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Nu online
Ik heb er ook eentje besteld met 2 mates.
Plan om deze op een aparte groep te zetten, belangrijkste redenen aanschaf: noodstroom en "hobby"

[ Voor 3% gewijzigd door erwindob op 12-02-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesiej
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:17
Ik heb er ook een besteld inclusief 2 mates. Verwachte levering week van 24-02.

Ben benieuwd. Voor mij inderdaad ook voornamelijk vanuit "Hobby" en de hoop om de opgewekte zonne energie snachts te kunnen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:06

Fioravanti

Fioravantastisch!

De mijne staat ook gepland voor levering in de week van 24/2, besteld op 26/1. Een 1+5 set

[ Voor 7% gewijzigd door Fioravanti op 12-02-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Losse EvaMates zijn nu ook te bestellen zie ik:
https://eva-power.nl/products/de-evamate-uitbreidingsmodule

Of was dat al zo en had ik het over het hoofd gezien tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 12:57
Bezorger vertelde mij dat de losse mates ergens in de laatste week van januari los beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Laatst online: 12-06 00:58
Ik zoek een batterij die niet veel lawaai maakt.

Maakt de Eva Power veel lawaai? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
Tha Best schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:35:

Dat is een afsluitweerstand, waarschijnlijk rond de 120 ohm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
reneol1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:36:

Tja wat is veel..

Ze is niet stil, AC/DC en DC/AC genereerd onvermijdelijk warmte dus bij hoge belasting gaat de koeling aan.

Valt wat mij betreft mee.. heb hem op mijn werkkamer op zolder staan en heb mij er nog niet aan gestoord.
Sterker als ik hoor dat hij gaat blazen dan pak in mijn app om te kijken hoe hard ze voor mij aan het werk is :D

Kan gewoon mijn vergaderingen doen etc.

Verwacht eigenlijk dat er geen thuisbatterij in deze vorm bestaat met alleen maar passieve koeling.

Zal de dB meter er eens bijpakken als er weer hard gewerkt wordt (hopelijk vandaag weer wat zon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
reneol1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:36:

Hij staat bij mij op de vliering en qua contactgeluid komt het niet boven de WTW of CV ketel uit. Vannacht nog op vol vermogen laten laden en in de slaapkamer er direct onder heb ik daar niks van gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Ok, ik heb dus vorige week de installateurscode ontvangen en daarmee de 800w terugleverlimiet uitgeschakeld. Dat heeft op zich wel gewerkt. Alleen kom ik er nu achter dat ik via de app geen limiet onder de 800w meer kan instellen. Dan krijg ik namelijk een 'parameterfout' pop-up in beeld en wordt de nieuwe waarde niet overgenomen. Ik weet nog niet 100% zeker of deze melding gerelateerd is aan de installateurscode, maar het is wel typisch dat ik wel waarden tussen 800 en 2000watt kan instellen en geen waarden tussen 0 en 800watt.

Gaat dit bij anderen die de installateurscode hebben ontvangen wel goed?

Aangezien het (nog) niet mogelijk is om een tijdslot in te geven voor het terugleveren met 0 op de meter (ik wil dat graag pas 's avonds / 's nachts doen) zette ik tot nu toe overdag de terugleverlimiet handmatig op 0 en 's avonds op 200w, maar dat gaat dus niet meer.

Edit: nu (op thuisnetwerk?) lukt het wel weer.

[ Voor 20% gewijzigd door dennisfr op 14-02-2025 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
Ik vind die dongel traag.

Er zijn hier twee grote sets PV (2610-2700 W), en drie kleine die (erg) ongunstig liggen (540-705-6 x 250).
Ik heb dus steeds kleine golven in mijn terugleveringAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODy6cCskKKLW_8seCtvrz9jTuCs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sLRVJPMIrn2jn5nReqS5Yk9i.png?f=user_large

Op de app zie ik EVA elke tel een aanpassing doen op dat terugladen, paar watt meer, paar watt minder, dat gaat eigenlijk best OK.

Maar als er grote veranderingen zijn (de zon prikt door een gaatje in de wolken, een koffie-apparaat start, of juist andersom) dan gebeuren er gekke dingen. Die P1-dongel pikt dát maar om de 15 seconden op, en dan schiet alles nogal eens door of ik zie/begrijp iets niet goed. EVA blijft dan volgens de app nog even volle bak door laden en het net komt bij om dat laden èn dat koffie-apparaat te voeden.

En dat begrijp ik niet: die snelle kleine aanpassingen, terwijl een dongel maar om de 15 s rapporteert.
Toch, in de meterkast kijkend, de meter geeft elke seconde een signaal naar de splitter. Elke seconde zie ik ook de Homewizard-dongel knipperen, maar die EVA-dongel knippert vaker en onregelmatiger.

Is het dan dat dongel en EVA wel elke seconde communiceren, dat het werk wel gebeurt zal ik maar zeggen, maar dat de evapower elke seconde aan de app rapporteert en de dongel maar om de 15 s, en dat het daarom zo raar LIJKT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
EVA en haar mates lopen best wel ver uiteen lijkt me.
En als ik dan een 100% accu nog 200 W zie laden, terwijl een 80% accu "maar" 400 W laadt dan vraag ik me af of die BMS helemaal lekker werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJXpmCHDjY-8VYmbnFvJiXjCeHs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qdiYQ10EzNvFWaHxiWhw2CB1.jpg?f=user_large

Ook ook las ik eerder ergens in dit toch wel warrig wordende gigatopic iets over de aansluitvolgorde van de mates.

Heb ik hier met een paar verhuizingen met de installatie ook iets misdaan en zou ik eigenlijk die twee mates andersom moeten aansluiten?? Dit beeld is geen gelukstreffer, dit heb ik vaker gezien.

EDIT>>>>>>
nog eentje: EVA heeft een paar keer een aantal minuten met 800 W meegeholpen de wasmachine te warmen en gaat dan weer terug laden.
De volste accu laadt het snelst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpyaTnobn0I2pFM2McuV7svhA0Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GCiBXPXy9UDEt8Tyu5GqCqwU.jpg?f=user_large

EVA stond bij aflevering op 3 laadcycli doorlopen, de mates op 0 of 1, weet ik eerlijk gezegd neit meer zeker.
intussen staat EVA op 13 cycli, die middelste mate op 8 en de onderste mate op 9 cycli.

De ingebouwde accu werkt dus het hardste, gaat het diepste leeg en het hoogste vol elke keer, en gaat dóór met rond de 100 W terwijl hij al op 100% staat en die andere twee er nog niet zijn.
Is dat allemaal zo bevorderlijk voor de levensduur?

[ Voor 40% gewijzigd door Jan VLD op 14-02-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Wat me ook opvalt nu ik dit laadprocesproces van zo dichtbij volg:
De accu's zijn bijna vol: EVA 100% de ander 92 resp 97%

De EVA-app en Homewizard rapporteren beide tot op 1-2 watt gelijk een consumptie door EVA van 320 W.
Volgens het batterij-overzicht komt daarvan dan 255 watt in de accu's terecht, da's 80%, dat vreet dan behoorlijk in de RTE

Note to self: ook eens bekijken bij volle bak laden en half lege accu's, en bij rustig-laden-want-niet-veel-overschot en half lege accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Jan VLD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:50:

Er zijn hier twee grote sets PV (2610-2700 W), en drie kleine die (erg) ongunstig liggen (540-705-6 x 250).
Ik heb dus steeds kleine golven in mijn teruglevering[Afbeelding]

Op de app zie ik EVA elke tel een aanpassing doen op dat terugladen, paar watt meer, paar watt minder, dat gaat eigenlijk best OK.

Maar als er grote veranderingen zijn (de zon prikt door een gaatje in de wolken, een koffie-apparaat start, of juist andersom) dan gebeuren er gekke dingen. Die P1-dongel pikt dát maar om de 15 seconden op, en dan schiet alles nogal eens door of ik zie/begrijp iets niet goed. EVA blijft dan volgens de app nog even volle bak door laden en het net komt bij om dat laden èn dat koffie-apparaat te voeden.

En dat begrijp ik niet: die snelle kleine aanpassingen, terwijl een dongel maar om de 15 s rapporteert.
Toch, in de meterkast kijkend, de meter geeft elke seconde een signaal naar de splitter. Elke seconde zie ik ook de Homewizard-dongel knipperen, maar die EVA-dongel knippert vaker en onregelmatiger.

Is het dan dat dongel en EVA wel elke seconde communiceren, dat het werk wel gebeurt zal ik maar zeggen, maar dat de evapower elke seconde aan de app rapporteert en de dongel maar om de 15 s, en dat het daarom zo raar LIJKT ?
Jan VLD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:42:
Wat me ook opvalt nu ik dit laadprocesproces van zo dichtbij volg:
De accu's zijn bijna vol: EVA 100% de ander 92 resp 97%

De EVA-app en Homewizard rapporteren beide tot op 1-2 watt gelijk een consumptie door EVA van 320 W.
Volgens het batterij-overzicht komt daarvan dan 255 watt in de accu's terecht, da's 80%, dat vreet dan behoorlijk in de RTE

Note to self: ook eens bekijken bij volle bak laden en half lege accu's, en bij rustig-laden-want-niet-veel-overschot en half lege accu's.
Ik weet niet hoe betrouwbaar die waarden zijn: ik heb ook al wel eens gezien dat de app in de overzichtspagina aangeeft dat het geheel 82% geladen is, en dat als ik dan naar de details kijk, is de EvaPower voor 75% gevuld en de EvaMate voor 78% of zo. Dan kan je nooit op een gemiddelde van 82 uitkomen lijkt me.
Edit: de SOC status is al een uurtje of 2 100%, desalnietemin blijft er een redelijk constante 200W naar de batterij gaan. :?

Dat de zelfvoorzieningregeling nog niet echt optimaal werkt, is ook de reden dat ik wel de mode 'zelfvoorzienend' / NOM wil, maar dan met tijdzones waarin alleen geladen, of alleen ontladen wordt. Dat om het jojo-en en de bijbehorende belasting van de accu's te voorkomen.

Ik weet niet of de P1 dongle rechtstreeks met de EvaPower communiceert, of dat dit via de cloud gaat. Heeft iemand al getest wat er gebeurt als je de internetverbinding verbreekt? Ik zie in Home Assistant wel het actuele vermogen van mijn huisinstallatie door de P1 meter van HomeWizard vaker wordt geupdate dan die van de EvaPower P1 dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen

Hoe vaak rapporteert jouw slimme meter op de P1 poort? er zijn slimme meters die het elke 15s doen.
Het is onze aanname dat hij elke 15s pingt.. dit gaat overigens via je WIFI; vanuit waar de EVAPower unit het oppikt.. vandaar dat je hem ook overal met wifibereik kan neerzetten.
De 15sec geeft idd een naijl effect wat bij grote/korte swings niet bij te houden is

Over de volgorde van de mates had ik geschreven ;-).. Ik heb op basis van het serienummer de Mates weer in de gerapporteerde volgorde gezet omdat na de installatie/registratie in de EvaPower deze niet meer wordt aangepast is mijn proefondervonden vaststelling.

Serienummer achterop de mate even vergelijken met volgorde van serienummer in de app en je bent er snel achter (EvaPower =1, navolgende 2 enz)

Het % verschil tussen de mates is niet weg, maar wel meer gebalanceerd geworden.
Er is verder terug in deze slinger al aangeven dat het over zeer geringe spanningsverschillen gaat die tot grote % kunnen leiden overigens.

Er was door de service afdeling van EVA beloofd dat er deze week een software update zou komen (nog niets van gezien overigens) waarin een hoop zaken zouden worden aangepakt.. Heel benieuwd wat dat dan is, hoop niet alleen onze App.. maar ook de besturing van het apparaat zelf.

Qua aantallen laadsessie.. Bij mij loopt de EvaPower 1 voor de mates dus dat is niet enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Ik heb dus steeds kleine golven in mijn teruglevering[Afbeelding]

Weet je wel zeker dat je een DSMR v5 meter hebt die zelf ook per seconde stuurt? In de spec zie ik dat de EvaPower P1 dongel op z'n best per 10s stuurt, dus het lijkt erop dat ook bij DSMR v5 je nog steeds maar 'iets' sneller zult zijn.

Alternatieven zoals de Zendure oplossingen kunnen (nog) niet met P1 werken maar wel met Shelly Pro 3 EM die meet met CT Klemmen en dan dus wel per seconde kan sturen. Dit kan voor zover ik weet met EvaPower niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Sander schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Weet je wel zeker dat je een DSMR v5 meter hebt die zelf ook per seconde stuurt?
Geen idee. Het is een Iskra AM550, maar:
Ik heb een actieve P1 splitter van Homewizard eraan hangen.
Het ledje bij kabeltje meter->splitter knippert elke tel
Het ledje bij de dongel van EVA knippert 2-3 keer per tel,
Het ledje bij de dongel van homewizard knippert ook elke tel.

In het EVA- overzichtsscherm op de app past het pijltje net<->thuis zich maar 1 x per precies 15 s aan, en het pijltje thuis<-> EVA doet dat veel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Jan VLD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Geen idee. Het is een Iskra AM550, maar:
Ik heb een actieve P1 splitter van Homewizard eraan hangen.
Het ledje bij kabeltje meter->splitter knippert elke tel
Het ledje bij de dongel van EVA knippert 2-3 keer per tel,
Het ledje bij de dongel van homewizard knippert ook elke tel.

In het EVA- overzichtsscherm op de app past het pijltje net<->thuis zich maar 1 x per precies 15 s aan, en het pijltje thuis<-> EVA doet dat veel vaker.
https://www.liander.nl/-/..._iskra-am550-ed1-gprs.pdf je meter is dus wel v5 dus wat je zegt lijkt inderdaad te kloppen, je meter stuurt 1x per seconde de data maar de dongle pakt het dus maar 1x per 15s op. Volgens de webstite van EvaPower zou dat 10s moeten zijn, maar echt snel gaat het niet worden als ze deze specs aanhouden en dat niet (softwarematig) kunnen verhogen.

Voor mensen die een EvaPower overwegen (zoals ik :-)) wel een duidelijk nadeel tov alternatieven die wel per seconde kunnen aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 14-02-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
GadgetKoen schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:57:

Qua aantallen laadsessie.. Bij mij loopt de EvaPower 1 voor de mates dus dat is niet enorm.
bij mij heeft EVA er dus 10 doorlopen sinds installatie (plus of min een half want hij doet alleen hele getallen) , accu 2 heeft er 7** of 8 (ook plus of min een half) en accu 3 heeft er 8** of 9 (ook plus of min een half).
in absolute zin is dat geen groot verschil, maar een verschil van 10-20% vind ik wèl veel.

Heb trouwens even een uurtje de auto geladen en daarbij was EVA-hulp nodig. Gezakt van nagenoeg vol tot 70%. EVA was gezakt van 100 naar 57%, die andere twee van 90-95 naar 79%.Ook nu heeft EVA dan toch weer twee keer zoveel gecycled als de mates

Eva staat nu weer bij te laden op 260 W, de mates op 55-60 W.
homewizard zegt dat er 420 naar EVA gaat, volgens het batterij-overzicht wordt er bijna 380 geladen.
Dat is al beter dan toen ze bijna vol waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Sander schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:32:
maar de dongle pakt het dus maar 1x per 15s op. Volgens de webstite van EvaPower zou dat 10s moeten zijn,
Alles is nog open hoor, wellicht communiceren dongle en EVA elke seconde, maar wordt alleen maar de rapportage van dat stuk net<-> thuis slechts 4 x per minuut aangepast op het schermpje. Daar krijg ik zo geen vinger achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Jan VLD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Alles is nog open hoor, wellicht communiceren dongle en EVA elke seconde, maar wordt alleen maar de rapportage van dat stuk net<-> thuis slechts 4 x per minuut aangepast op het schermpje. Daar krijg ik zo geen vinger achter.
Dat zou betekenen dat een fabrikant slechtere specs communiceert dan ze leveren, meestal is dat andersom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Sander schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Dat zou betekenen dat een fabrikant slechtere specs communiceert dan ze leveren, meestal is dat andersom :-)
Haha laten we een beetje positief blijven.. er is een update aanstaande die zaken beter moet maken.. Zou vooral je vragen en onduidelijkheden bij de EVA service droppen zodat ze ook de kans krijgen zaken beter te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 16:44
Pelletkachel getest op de set en werkt perfect!

Tesla met de grannie lader proberen te laden (5A) lukt maar paar seconden en dan krijg ik melding geen communicatie met power supply. Neem aan dat dit komt omdat de batterij geen aarde geeft. Jammer, was een mooie reserve batterij geweest (18 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Weet iemand hoe je de Eva vanuit NOM “uit” kan zetten? Bij de standen PV load prio & customized bleef Eva met 200W aan het huis leveren. Ik wilde eigenlijk tussen de middag even de accu sparen maar dat is nu niet gelukt.

Gemiddelde RTE sinds de start staat nu op 72% met maximaal 2.018Watt geleverd en 2.052Watt opgenomen vermogen.

[ Voor 45% gewijzigd door Voogel op 14-02-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
Voogel schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:15:
Weet iemand hoe je de Eva vanuit NOM “uit” kan zetten? Bij de standen PV load prio & customized bleef Eva met 200W aan het huis leveren. Ik wilde eigenlijk tussen de middag even de accu sparen maar dat is nu niet gelukt.

Gemiddelde RTE sinds de start staat nu op 72% met maximaal 2.018Watt geleverd en 2.052Watt opgenomen vermogen.
PV Load prio op 0 W zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Waar haal je die cijfers vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Jan VLD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Waar haal je die cijfers vandaan als ik vragen mag?
Dat mag, ik heb vanaf de start een HomeWizard socket er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Ik ook dus in dat geval dezelfde vraag op een andere wijze gesteld: Hoe haal je die cijfers uit de homewizard data?

Als ik dat handmatig doe kom ik trouwens aan gemiddeld 68% RTE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Wat ik irritant vind is dat als je bijvoorbeeld op maximaal laden zet hij vanuit leeg heel voorzichtig start, uiteindelijk halverwege eens die 2000W laden aantikt en weer naar beneden loopt. Dan een poos op 700W staat te laden, dan even op 550W en dan heel lang op 200W.

Mijn panelen knallen in de zomer om 13.00 en dan wil ik snel alle stroom vangen en op een duur moment snel weer verkopen.
In een uurtje vol en in een uurtje leeg als ik dat wil.

Het terugverdienmodel van accu's na 2027 wordt tenslotte je zomerstroom op dure momenten per dag verkopen en in de winter je accu's laden op goedkope momenten. Dat moet snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ObjNCzhjucgnPSnuuXzf-KTkdE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1jNaBOLJyIbHZJY55lLdbhwF.jpg?f=user_large

Dit soort actie doet hij nu. Hebben we niks aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jan VLD
Als je wil gaan handelen moet je iets anders kopen. Of misschien beter niks, want commerciële grootschalige opslag gaat die prijspieken steeds harder dempen.

Ik heb in deze topic ook nog niemand gelezen die een thuisaccu kocht als zakelijke investering.

Ik heb'm gekocht om spelend mee te leren. Ik heb op twee weken al geleerd dat hij zich nog langzamer gaat terugverdienen dan ik dacht omdat ik van elke 10 kWh die ik erin steek ik er maar 7 terugkrijg. Ook heb ik al geleerd dat nulopdemeter een theoretische droom is die niet haalbaar is tenzij je enorme overcapaciteit PV en BESS gaat aanleggen.

Ik heb ook geleerd dat de kans groot is dat ik van half maart tot half oktober met mijn huidige installatie die nulopdemeter toch al heel dicht ga benaderen. Inclusief de benzinevervangende EV.
En dat dus zo, met 6 kWp PV (waarvan trouwens de helft tot zeer ongunstig ligt) , een EV en een accuutje van 3kWh, ik al geen benzine en bijna geen stroom meer hoef te kopen voor dit huishouden.

En vooral: ik ga zeker over een jaar voldoende data hebben om heel netjes te kunnen uitrekenen welk soort energiecontract voor mij het gunstigste uitvalt zodra de saldering wegvalt. Misschien dat ik alleen al daardoor dat accuutje op een paar jaar terugverdien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Tha Best schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:51:
Wat ik irritant vind is dat als je bijvoorbeeld op maximaal laden zet hij vanuit leeg heel voorzichtig start, uiteindelijk halverwege eens die 2000W laden aantikt en weer naar beneden loopt. Dan een poos op 700W staat te laden, dan even op 550W en dan heel lang op 200W.
Hmm dat herken ik helemaal niet, hoeveel mates heb jij er aan hangen?

Dit is mijn grafiek van geforceerd laden, netjes 2000W voor 1,5uur en daarna terug naar 320W voor 2,5uur voor het aftoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_jGaFKnMmfuSZ0TzbjN7KIn_jw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b4kQDOQbi6CFGo3LGulRTfSI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Jan VLD schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:14:
Als je wil gaan handelen moet je iets anders kopen. Of misschien beter niks, want commerciële grootschalige opslag gaat die prijspieken steeds harder dempen.

Ik heb in deze topic ook nog niemand gelezen die een thuisaccu kocht als zakelijke investering.

Ik heb'm gekocht om spelend mee te leren. Ik heb op twee weken al geleerd dat hij zich nog langzamer gaat terugverdienen dan ik dacht omdat ik van elke 10 kWh die ik erin steek ik er maar 7 terugkrijg. Ook heb ik al geleerd dat nulopdemeter een theoretische droom is die niet haalbaar is tenzij je enorme overcapaciteit PV en BESS gaat aanleggen.

Ik heb ook geleerd dat de kans groot is dat ik van half maart tot half oktober met mijn huidige installatie die nulopdemeter toch al heel dicht ga benaderen. Inclusief de benzinevervangende EV.
En dat dus zo, met 6 kWp PV (waarvan trouwens de helft tot zeer ongunstig ligt) , een EV en een accuutje van 3kWh, ik al geen benzine en bijna geen stroom meer hoef te kopen voor dit huishouden.

En vooral: ik ga zeker over een jaar voldoende data hebben om heel netjes te kunnen uitrekenen welk soort energiecontract voor mij het gunstigste uitvalt zodra de saldering wegvalt. Misschien dat ik alleen al daardoor dat accuutje op een paar jaar terugverdien :)
Daarom is dit voor mij ook een test natuurlijk.
Ik heb meer dan 5 jaar aan data van mijn huis liggen. Alleen er verandert elk jaar wel wat. PV, EV, WP, electric sauna. Elk jaar wel iets en nu accu's.
Ik ben helemaal niet te beroerd om 100Kwh DIY accu's neer te hangen.
Ik zie het niet als handelen maar meest efficiënt je energie inkopen of verkopen. Dan heb je het over tijd en daar werkt deze accu nog niet echt mee.
DIY kom je met hele mooie spullen op €100,- de Kw opslag incl omvormers en BMs systemen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
GadgetKoen schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:57:
Over de volgorde van de mates had ik geschreven ;-).. Ik heb op basis van het serienummer de Mates weer in de gerapporteerde volgorde gezet omdat na de installatie/registratie in de EvaPower deze niet meer wordt aangepast is mijn proefondervonden vaststelling.

Serienummer achterop de mate even vergelijken met volgorde van serienummer in de app en je bent er snel achter (EvaPower =1, navolgende 2 enz)

Het % verschil tussen de mates is niet weg, maar wel meer gebalanceerd geworden.
Er is verder terug in deze slinger al aangeven dat het over zeer geringe spanningsverschillen gaat die tot grote % kunnen leiden overigens.
Dank je.

Ik heb niet naar de serienummers gekeken (dan had ik heel de boel moeten afstapelen) maar domweg gisteravond de bekabeling andersom aangesloten. Er is intussen nagenoeg geen verschil meer tussen de mates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Bedankt voor uw bericht. Dit is inderdaad een bekende bug, maar goed nieuws: aanstaande dinsdag komt er een update uit die dit probleem moet oplossen.
Met deze update wordt het ook mogelijk om tijdschema’s in te stellen en de dynamische modus te activeren, zodat de batterij nog slimmer omgaat met laden en ontladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
Jan VLD schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:03: Ik ben van plan om een gevelsetje van 3 x 190 watt dat nu in serie aan een stecagrid 500 hangt, in parallel aan een PV ingang van de EVA te hangen.
en dat is dan vandaag gebeurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNp4aLXysIm3oB35vkp-DvyA6ZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7z8zScBg2gERjAvO5gmucgj3.jpg?f=fotoalbum_large
Dat gevelsetje hangt nu 297 W naar de accu te sturen, waarvan 235 naar de accu's gaat, en 62 W wordt gebruikt om het huis te helpen (auto staat te laden met 2300 W grootste deel dus recht van de andere panelen)
'T loopt as un tiet.
Nou nog zien hoe ik mijn zonne-administratie moet aanpassen met die paneeltjes achter de accu ipv los daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Gisteren was de eerste echt goeie testdag voor de EVA.. Ze heeft zich voor 80% vol weten te laden en keurig tot bijna 11 'savonds zijn stroom afgegeven aan het huis. op naar 100% vol..
Vandaag en komende dagen beloven ook mooie EVA dagen te worden!

Overigens nog geen beloofde updates zien binnenkomen; iemand van jullie dit al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
GadgetKoen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:19:
Overigens nog geen beloofde updates zien binnenkomen; iemand van jullie dit al gezien?
wat een ongeduld :)
Voogel schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:38:
goed nieuws: aanstaande dinsdag komt er een update uit die dit probleem moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Haha nou ongeduld.. ik hou ervan als personen/bedrijven zich aan gemaakte beloftes houden.. dit geeft namelijk vertrouwen ;-)

Zie overigens zie net dat er wel een software update van de EMS klaar staat. Update van 1.01.040 naar 1.01.42 meteen gedaan en gelukt voordat de zon echt gaan schijnen.. benieuwd of ik hier iets van merk in het gedrag van de accu.. nu de andere updates nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
wat is een EMS, en zou ik dat ook moeten vinden, en zo ja, waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
GadgetKoen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:58:
Zie overigens zie net dat er wel een software update van de EMS klaar staat. Update van 1.01.040 naar 1.01.42 meteen gedaan en gelukt voordat de zon echt gaan schijnen.. benieuwd of ik hier iets van merk in het gedrag van de accu.. nu de andere updates nog..
Opvallend, ik heb 'm nog niet binnen... Kreeg je een melding in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Opvallend, ik heb 'm nog niet binnen... Kreeg je een melding in de app?
Op plaatje vd EVA drukken.. dan zie je al je apparaten.. waaronder de EMS.. daar druk je dan op.. en onder in kan je dan zien welke software versie en of er een update is (wordt pijltje geel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Jan VLD schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:06:
wat is een EMS, en zou ik dat ook moeten vinden, en zo ja, waar?
Google: Een Energie Management Systeem (EMS) is een krachtig hulpmiddel om het energieverbruik te beheren, te controleren en te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 22:37
GadgetKoen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Op plaatje vd EVA drukken.. dan zie je al je apparaten.. waaronder de EMS.. daar druk je dan op.. en onder in kan je dan zien welke software versie en of er een update is (wordt pijltje geel).
Ik zie de update ook, maar krijg een half plaatje zonder bevestigingsknop te zien op mijn Ipad en Iphone... iemand een idee hoe ik een compleet scherm kan krijgen?

edit: gevonden... wegens mijn ogen staat de ipad op wat grotere text... dit uitgeschakeld, en ik zie alles weer (heel klein)

Maar nu! Na de update: update klaar, bevestig. Als ik dan bevestig, geen update gedaan.. meer mensen last hiervan?

[ Voor 19% gewijzigd door zebsite op 17-02-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyJ38
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-05 10:33
Goedemiddag,

Ik heb de EVA power aangeschaft en krijg deze als het goed is nog deze maand.
Ik heb ook zonnepanelen op een omvormer van Solaredge.
Nu heb ik een vraagje;

Je kunt er zonnepanelen op aansluiten.
Weet iemand wat je daar maximaal op aan kunt sluiten?
Of kun je de gegevens uit de omvormer inlezen in de Evapower?

Dank alvast voor het meedenken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
BillyJ38 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:36:
Goedemiddag,

Ik heb de EVA power aangeschaft en krijg deze als het goed is nog deze maand.
Ik heb ook zonnepanelen op een omvormer van Solaredge.
Nu heb ik een vraagje;

Je kunt er zonnepanelen op aansluiten.
Weet iemand wat je daar maximaal op aan kunt sluiten?
Of kun je de gegevens uit de omvormer inlezen in de Evapower?

Dank alvast voor het meedenken :-)
Op de website kun je de gebruikershandleiding downloaden. Daarin staat:
2 aansluitingen, beide geschikt voor 10..60V en max 600W. In dit geval sluit je dus de zonnepanelen rechtstreeks aan op de thuisbatterij, en fungeert die ook als omvormer.

De EvaPower kan niet rechtstreeks gegevens uit je Solaredge uitlezen. Via de (meegeleverde) P1 dongle kan de EvaPower wel de stroom die je over hebt (dus dat wat je zonnepanelen opwekken - wat je zelf verbruikt) opslaan in de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Ai, upgrade failed en geen connectie maar de accu blijft wel stroom trekken.

Edit: op afstand een power cycle gedaan maar dat mag niet baten… straks thuis maar even checken wat het issue is.

Edit 2: hij is er weer!!

[ Voor 68% gewijzigd door Voogel op 17-02-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
EMS draait netjes op 1.01.42

En Batterij bijna 80% vol en going strong..

Nu de app update nog zodat de disfunctionele functies gaan werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9olireB089yMxexZ6jXz8yi_oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sq85dKnYWSyekzkKfO8vquD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k_L67ea2xMFiSGpU9JAmc5q4Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsbPNI1qvqLF8TxgyicWTHW3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door GadgetKoen op 17-02-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Oei.. dat is balen.. had update ook op afstand gedaan..
Wist iig zeker dat WIFI goed en stabiel is.. rest is beetje op hoop van zegen natuurlijk.
Voogel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:07:
Ai, upgrade failed en geen connectie maar de accu blijft wel stroom trekken.

Edit: op afstand een power cycle gedaan maar dat mag niet baten… straks thuis maar even checken wat het issue is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
GadgetKoen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:18:
Oei.. dat is balen.. had update ook op afstand gedaan..
Wist iig zeker dat WIFI goed en stabiel is.. rest is beetje op hoop van zegen natuurlijk.
Hij is er weer, straks nog maar een poging om de upgrade te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Hij is er weer, straks nog maar een poging om de upgrade te doen.
Is er weer als "vanzelf" of moest je daar iets voor doen?

Benieuwd hoe de EVA zich gedraagt/hersteld na een failed update..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
@GadgetKoen ik had de HW socket uit en weer aangezet verder niks, na 10min was hij weer online.

edit: hij staat nu wel al bijna 10min op Firmware upgrading

[ Voor 24% gewijzigd door Voogel op 17-02-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:35:
@GadgetKoen ik had de HW socket uit en weer aangezet verder niks, na 10min was hij weer online.

edit: hij staat nu wel al bijna 10min op Firmware upgrading
Duurde bij mijn ook even.. iets van 10m ofzo..kreeg op een gegeven moment een melding dat hij geupgrade was. Heb app toen even afgesloten en opnieuw opgestart geloof ik.
Uiteindelijk loopt het updaten via je EVA/wifi en de app stuurt alleen het commando 'zet upgrade in gant" verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 22:37
GadgetKoen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Duurde bij mijn ook even.. iets van 10m ofzo..kreeg op een gegeven moment een melding dat hij geupgrade was. Heb app toen even afgesloten en opnieuw opgestart geloof ik.
Uiteindelijk loopt het updaten via je EVA/wifi en de app stuurt alleen het commando 'zet upgrade in gant" verwacht ik
Na mijn update: update klaar, bevestig. Als ik dan bevestig, geen update gedaan.. meer mensen last hiervan? Nu na een uur, update gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door zebsite op 17-02-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Na lang wachten kreeg heel kort de melding upgrade failed en daarna was Eva nu wel direct weer online beschikbaar.

Edit: toch niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6ddmGlVO9qRdQ3KVGk7pGqZNHo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KFOXd9rzmqIQBBTHfMe76cw5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Voogel op 17-02-2025 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10
Dit topic ook maar even volgen om door de bomen het bos hopelijk te kunnen zien.

Volgens mij komt het systeem van Eva vooralsnog er het meest betrouwbaar en functioneel uit ten opzichte van de overige aanbieders (misschien nagenoeg gelijk aan het systeem van Zendure, maar ik heb geen Shelly en heb zo'n beetje alles van HW).

Mijn situatie:
Slimme meter is een Landis+Gyr E360 (3 fase)
Dynamisch Energiecontract (Tibber)
Twee PV installaties met 2 losse omvormers (1 x 12 panelen en 1 x 4 panelen)
295 Wp per paneel: totaal 4.720 Wp
Laadpaal: Wallbox Pulsar Plus (laadvermogen 11 Kw)
Twee elektrische auto's
Sluipverbruik rond 5kWh per dag

Wat ik eigenlijk wil is overschot aan zonne-energie (deels) opslaan en/of gebruiken om de auto's te laden (ben me bewust van 800W ontladen, maar via de Wallbox app kan ik selecteren dat er geladen moet worden wanneer er een overschot is). Deze worden nu efficient en effectief geladen met behulp van slimme laadplannen en Grid Rewards die aardig oplopen.

Handelen is niet echt een doel op zich, maar is leuk als er iets van rendement behaald zou kunnen worden.

Gezien de vele problemen met Marstek, het niet gebruiken van de Shelly en de levertijden/prijs van Homewizard, kom ik volgens mij bij de Eva Power precies uit wat ik zoek en werkt het systeem "out of the box" voor zover ik kan nagaan.

Ik overweeg de 1xEvaPower + 2xEvaMate (3072Wh) en kan dan altijd nog uitbreiden (er vanuit gaande dat er 300 euro gerekend wordt per EvaMate heeft het nu geen zin om direct voor de 5.120 of 6.144 Wh te gaan imho). Eerst maar eens een beetje spelen 8)

Zie ik nog iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdBmZsMrbMrWiQCxP8PC6VRYINE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIYOGDBuO7HzcCBBm3wRBGSU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luPQcyKd-hSRlMIIX7GwZhUQ_fA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNqrbUpaJ6xm2XboIaBmkhJR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC1HlQaVGyIpDqhx7m6TJela-B4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gLF8Q7P6WcOco2ym663d1bVM.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door A3-D op 17-02-2025 16:20 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
De update van het EMS is hier goed verlopen (voor wat het waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
zebsite schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:52:
[...]

Na mijn update: update klaar, bevestig. Als ik dan bevestig, geen update gedaan.. meer mensen last hiervan? Nu na een uur, update gelukt.
Even een gedachtenkronkel:
Zou het kunnen dat deze update het beste werkt als het accu systeem "in rust" is? toen ik het deed werd er niets geleverd uit/naar de accu dus de EMS had niets te doen.

Half uurtje erna moest hij al hard werken om het overschot aan zonnestroom te verwerken.

Weet niet hoe zo'n EMS technisch werkt, maar kan mij voorstellen dat upgraden als hij aan het laden/ontladen is de boel kan tegenwerken?

Iemand die verstand heeft van wat EMS doet/hoe het werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
A3-D schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:26:

Zie ik nog iets over het hoofd?
Misschien een round trip efficiency RTE van niet veel beter dan 70% tot nu toe. Althans, bij mij.
EDIT>>>>>>>>>>
ik heb mijn administratie nu beter op orde. Het lijkt nu als volgt: Als EVA kleine klusjes doet (bewolkt weer, beetjes laden en ook beetjes ontladen) dan heeft dat een sterke negatieve invloed op de RTE. 50% komt vaak voor.
dagen als vandaag (veel laden aan 1500-2000W, en een paar uur 600-800 W leveren om te helpen de auto te laden) werkt dat veel efficiënter, ik heb ook dagen van 75 tot (vandaag) 85% .
NB, dit is gebaseerd op diverse meters: de p1-meter, een socket van homewizard, en de inwendige meters van EVA zelf. Wat mogelijk ook helpt is dat ik vandaag voor het eerst een PV installatie direct invoedde met 100-400 W, totaal 2 kWh DC >DC , naast 4,6 AC >DC.
Een gewogen gemiddelde (dagen met veel omzet tellen zwaarder) van de afgelopen drie weken is dan 74%.

<<<<<<<<<<<<<\EDIT

Schakelt overdag nogal met wisselende belastingen natuurlijk, dan blijft er vast wat extra's aan de strijkstokken hangen.

[ Voor 54% gewijzigd door Jan VLD op 18-02-2025 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
.

[ Voor 99% gewijzigd door Voogel op 18-02-2025 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Als er iemand pech heeft met apps ben ik dat.
Maar deze is, althans aan de buitenkant te zien, vandaag bijna feilloos geüpdated (alleen dat verversen op eht eind verliep allemaal wat onduidelijk, maar gaf ten slotte toch resultaat.

Het lijkt erop of ze dat probleem van de EVA die altijd 15% voorliep op de mates, bij laden én ontladen, hebben aangepakt. Het is nu namelijk voor het eerst dat ik zie dat EVA inhoudt. Loopt nog wel een procent of 8 voor (dat was veel meer), maar is nu aan het inhouden (72 W tegen 95 W voor de mates) zodat de mates bij komen. Benieuwd of eht dat is, of dat wat ik nu zie een one-off gelukje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmCdmbDY7DQoYO2EoT99QELURfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUr5owawHZfzwnuotSS86ylb.jpg?f=fotoalbum_large rte van 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Jan VLD schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:35:
Als er iemand pech heeft met apps ben ik dat.
Maar deze is, althans aan de buitenkant te zien, vandaag bijna feilloos geüpdated (alleen dat verversen op eht eind verliep allemaal wat onduidelijk, maar gaf ten slotte toch resultaat.

Het lijkt erop of ze dat probleem van de EVA die altijd 15% voorliep op de mates, bij laden én ontladen, hebben aangepakt. Het is nu namelijk voor het eerst dat ik zie dat EVA inhoudt. Loopt nog wel een procent of 8 voor (dat was veel meer), maar is nu aan het inhouden (72 W tegen 95 W voor de mates) zodat de mates bij komen. Benieuwd of eht dat is, of dat wat ik nu zie een one-off gelukje is.
Na update Meen ook ander meer stabiel ontladingsgedrag van de mates te zien. Eva loopt wel wat voor. Eens kijken of het morgen ook nog zo is.

Verder toch best leuk dat alle zonne energie nu nog steeds uit de accu komt zo lang na zons ondergang. Zitten pas in Februari.

En dan ook nog het nieuws vandaag dat Eneco terugleveren nog meer gaat beboeten (andere maatschappijen gaan vast volgen) maakt de business case weer een beetje beter 😁

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoZLMlTsmkRNPt7LSaDYUEPhFWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWVjsp3i90cCZMWKyzzUebGn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door GadgetKoen op 17-02-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
GadgetKoen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:56:
Even een gedachtenkronkel:
Zou het kunnen dat deze update het beste werkt als het accu systeem "in rust" is? toen ik het deed werd er niets geleverd uit/naar de accu dus de EMS had niets te doen.
Ik vermoed dat je gelijk hebt, nu was de update in minder dan een minuut verwerkt…

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste