Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-05 17:56
Nog ongeveer 200 Wh in de accu's, en de zuidoostpanelen worden net wakker. Deze ochtend dus nul op de meter.
De vlag kan uit !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:19
Jan VLD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:13:
Nog ongeveer 200 Wh in de accu's, en de zuidoostpanelen worden net wakker. Deze ochtend dus nul op de meter.
De vlag kan uit !!
Mooi! Ik kom zelf nog royaal te kort. Ik ontlaad met 200w max. en mijn 2kWh is net na middernacht al < 20%. Uiteindelijk maar wat extra Mates aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW75Mn-YLwX9fayN5Ri6xjlpfZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WhOMIKY4cvklL01jVwPMeL1p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 16:06

R-B

Blokkert

A3-D schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:26:
Dit topic ook maar even volgen om door de bomen het bos hopelijk te kunnen zien.

Volgens mij komt het systeem van Eva vooralsnog er het meest betrouwbaar en functioneel uit ten opzichte van de overige aanbieders (misschien nagenoeg gelijk aan het systeem van Zendure, maar ik heb geen Shelly en heb zo'n beetje alles van HW).

Mijn situatie:
Slimme meter is een Landis+Gyr E360 (3 fase)
Dynamisch Energiecontract (Tibber)
Twee PV installaties met 2 losse omvormers (1 x 12 panelen en 1 x 4 panelen)
295 Wp per paneel: totaal 4.720 Wp
Laadpaal: Wallbox Pulsar Plus (laadvermogen 11 Kw)
Twee elektrische auto's
Sluipverbruik rond 5kWh per dag

Wat ik eigenlijk wil is overschot aan zonne-energie (deels) opslaan en/of gebruiken om de auto's te laden (ben me bewust van 800W ontladen, maar via de Wallbox app kan ik selecteren dat er geladen moet worden wanneer er een overschot is). Deze worden nu efficient en effectief geladen met behulp van slimme laadplannen en Grid Rewards die aardig oplopen.

Handelen is niet echt een doel op zich, maar is leuk als er iets van rendement behaald zou kunnen worden.

Gezien de vele problemen met Marstek, het niet gebruiken van de Shelly en de levertijden/prijs van Homewizard, kom ik volgens mij bij de Eva Power precies uit wat ik zoek en werkt het systeem "out of the box" voor zover ik kan nagaan.

Ik overweeg de 1xEvaPower + 2xEvaMate (3072Wh) en kan dan altijd nog uitbreiden (er vanuit gaande dat er 300 euro gerekend wordt per EvaMate heeft het nu geen zin om direct voor de 5.120 of 6.144 Wh te gaan imho). Eerst maar eens een beetje spelen 8)

Zie ik nog iets over het hoofd?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik volg..

Beetje zelfde vraagstukken. Waarom is bijv Eva beter dan HW? Sowieso meer mogelijkheden qua aansluitingen (PV direct op Eva of inzet balancermarkt etc..)
Sowieso meer kWh voor zelfde geld..

Moet je persee de PV op de omvormer zetten, of net als HW via de P1 uitlezing regelen?
Zoek nog beetje overtuiging ook >:)

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Laatst online: 18:42
R-B schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:52:
[...]

Ik volg..

Beetje zelfde vraagstukken. Waarom is bijv Eva beter dan HW? Sowieso meer mogelijkheden qua aansluitingen (PV direct op Eva of inzet balancermarkt etc..)
Sowieso meer kWh voor zelfde geld..

Moet je persee de PV op de omvormer zetten, of net als HW via de P1 uitlezing regelen?
Zoek nog beetje overtuiging ook >:)
Krijgt meer functionaliteit en KwH voor het bedrag.
- Je kan ze inzetten als noodstroom oplossing met 3 Stopcontacten achterop en USB aansluitingen voor op
- Ook in te zetten als offgrid powersource als je data zou willen
- Uitbreidbaar tot 6Kwh. . geen idee of HW dit kan omdat het geen losse modules zijn?
- Metalen behuizing - lijkt mij veiliger/duurzamer met gegarandeerde warmte ontwikeling door gebruik.
Kunststof, welke dan ook verouderd op termijn.
- Je kan dan ook ervaringen delen op dit forum.. :-)
- 3 standen Schijnwerper aan de zijkant ;-)

Nadelen zijn er ook
- Losse modules, elke batterij zijn eigen "case" dus neemt meer ruimte in
- Geen volledige integratie met HW als je dat platform gebruikt en fijn vindt (ook geen lock in model wat dan weer voordeel is)
- Meer onzekeheid over service/ondersteuning op lange termijn.. denk dat HW daar iets meer zekerheid geeft.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, echt terugverdienen ga je ze ws niet, zie het meer als een soort hobby van het willen weten hoe het werkt/wat werkt voor jezelf om dan in de toekomst een aanvullende keus te kunnen maken met de ervaring die je hebt opgedaan.

Succes met de keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Ik zag nu net dat er volop werd teruggeleverd aan het net, terwijl de accu niet aan het laden was. De app gaf 'off grid' aan. Ik heb een keer de modus gewisseld naar 'snel opladen' en weer terug naar 'zelfvoorzienend' en nu is ie weer 'on grid' en aan het laden. Zou dat met de EMS firmware upgrade van doen hebben? Ik heb dit nog niet eerder gezien.

Edit: en weer off grid...
Edit2: temperatuur is misschien te laag. Voor opladen moet het > 0 graden zijn en de batterij staat in mijn onverwarmde schuur.

[ Voor 18% gewijzigd door dennisfr op 18-02-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellen79
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-04 15:04
Hier helaas hetzelfde na de update.
En onze accu staat binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Zelfde hier helaas.. heb EVA uit/aan gezet.. toen gewisseld naar geforceerd snel laden en toen terug naar P1 laden en nu doet hij het wel zoals het moet

Wellicht het is/was het aan/uitzetten nodig na een firmwware update.. dit is mij niet duidelijk. Doe je per slot van rekening ook met je telefoon en computer.
Morgen eens kijken of hij dit weer doet.. anders gaat er een service verzoek uit.
Want dan is deze update een acheruitgang geen vooruitgang..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbpPly-6qYmLSsiashLNfrl6cHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8i46nS7sPwSZm2z6FXkPG51.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door GadgetKoen op 18-02-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:35
Same here, accu staat in eens op off-grid en neemt volgens de HW socket niks op van het net.

edit: en na een paar keer van modus wisselen was hij weer even terug en daarna snel weer off-grid...

[ Voor 37% gewijzigd door Voogel op 18-02-2025 10:59 ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Gezien de meerdere zelfde symptomen heb ik een bericht aan EVA support gestuurd.
Meteen ook om meer duidelijkheid gevraagd over hoe we met firmware updates om moeten gaan (aan/uit zetten?) en beter communicatie over wat de updates aan verbetering/verandering brengen en een planning van komende updates.

De belofte van vorige week is niet gehaald.. kan gebeuren maar communiceer dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:44:
Same here, accu staat in eens op off-grid en neemt volgens de HW socket niks op van het net.

edit: en na een paar keer van modus wisselen was hij weer even terug en daarna snel weer off-grid...
Aan/uitzetten en toen wisselen van modus heeft voor nu het issue bij mij iig verhlopen.. is niet meer in offline terug gevallen.. en ondertussen 30% opgeladen and still going strong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
GadgetKoen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Aan/uitzetten en toen wisselen van modus heeft voor nu het issue bij mij iig verhlopen.. is niet meer in offline terug gevallen.. en ondertussen 30% opgeladen and still going strong.
Heb je dat fysiek gedaan met de knop op de hoofdunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Yes.. lang ingedrukt houden.. schakelt hij uit.. incl de mates.. toen EVA aan.. even gewacht tot opgestart en verbinding en toen met kleine interval de mates van 1e naar laatste aangezet.

Toen gewacht tot ook alles in de app zichtbaar en geregisteerd was (zit wat tijd tussen).. en toen op snel laden gezet en wattage laten oplopen.. en toen omgezet naar Slimme modus gewisseld.. sindsdien doet hij het weer (voor vandaag)

Ondertussen 40% volgetankt met zonne energie en actieve koeling staat lekker te draaien :-)

[ Voor 49% gewijzigd door GadgetKoen op 18-02-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:02
Iemand met een Eva opstelling die NOM draait en een homewizard p1 meter heeft? Zou graag een dag willen zien van de totale stroom in en uit. In het Homewizard topic zie ik aardig strakke dagen die gewoon bijna op nul staat. Zit naar de Eva ook te kijken door de extra's en dat je makkelijk kan uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
@DJ-Promo bij lage load werkt het echt feilloos <10w +- maar bij grote load zoals een waterkoker of oven heb je wel wat overshoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
GadgetKoen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Die van mij doet het nu ook weer: een paar keer gewisseld tussen ‘Snel opladen’ en ‘Zelfverbruik’ hielp aanvankelijk niet. Toen een tijdje op ‘Snel opladen’ laten staan en daarna weer terug naar ‘Zelfverbruik’. Nu wordt er gewoon weer geladen en blijft de status ook ‘on grid’. En dus geen reboot doorgevoerd.

Overigens er lijkt wel een temperatuurbegrenzing in het laadproces te zitten: de koude accu werd eerst met ca. 315w geladen en pas na ruim een half uur werd er opgeschaald naar 650w.
In beide gevallen is dat een stuk minder dan er wordt opgewekt en werd dus ook teruggeleverd aan het net. Zoiets meende ik gisterochtend ook al te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
dennisfr schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Die van mij doet het nu ook weer: een paar keer gewisseld tussen ‘Snel opladen’ en ‘Zelfverbruik’ hielp aanvankelijk niet. Toen een tijdje op ‘Snel opladen’ laten staan en daarna weer terug naar ‘Zelfverbruik’. Nu wordt er gewoon weer geladen en blijft de status ook ‘on grid’. En dus geen reboot doorgevoerd.
Zodra ik naar snel laden schakel komt Eva online, schakel ik terug naar P1 is Eva weer off-grid.

edit: na nog 3x lijkt het er nu toch op dat Eva weer werkt

[ Voor 5% gewijzigd door Voogel op 18-02-2025 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

DJ-Promo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:57:
Iemand met een Eva opstelling die NOM draait en een homewizard p1 meter heeft? Zou graag een dag willen zien van de totale stroom in en uit. In het Homewizard topic zie ik aardig strakke dagen die gewoon bijna op nul staat. Zit naar de Eva ook te kijken door de extra's en dat je makkelijk kan uitbreiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k0KIuwdMsGlres594DcoooUXis=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SuxruJcQkKFGAiczvAJZAf7g.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tuj7ZL4Z6VJlOfOCWxFBMyttHmg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Uytvt19LQQD5GUtwQjSHd6LB.png?f=fotoalbum_tile

Werkt dus best aardig.
Ik ben best een groot verbruiker dus op een gegeven moment is de accu leeg.
En tegen het middag uur is die vol, of kan het systeem niet sneller laden.
Hoop dat het je wat inzichten geeft die je zoekt.
Systeem is traag, dus er is continue een klein beetje verbruik cq teruglevering.
Zeker als er grote apparaten in of uitschakelen zie je dit zeker best groot terug.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Ok ik geef het op, de P1 stand is compleet kapot bij mij... alleen geforceerd (ont)laden werkt nog maar bij overschakelen naar P1 gaat alles gelijk in off-grid. Video'tje en alles gemaild naar support dus ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Voogel op 18-02-2025 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:31
Voogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:27:
Ok ik geef het op, de P1 stand is compleet kapot bij mij... alleen geforceerd (ont)laden werkt nog maar bij overschakelen naar P1 gaat alles gelijk in off-grid. Video'tje en alles gemaild naar support dus ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen.
Ik had vandaag toch ook wat rare issues. Ik heb op afstand de plug uitgezet zodat hij off-grid ging. En na een half uur weer ingeschakeld. Toen deed hij het weer "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:27:
Goed dat je het deelt, en nog beter om support te mailen.. Benieuwd wat/wanneer je bericht krijgt
Ik zal het ook delen als ik antwoord krijg op mijn melding van vanochtend.

Side note:
Mijn bericht van vorige week tav de volgorde en onbalansvan de Eva-mates heb ik nooit een antwoord op terug gekregen overigens dus in mijn bericht van vandaag ook maar even op gewezen. Zal wel weer een kritische en ongeduldige klant zijn :-)

Persoonlijk had ik gehoopt/liever gezien dat ze hun userbase meer pro-actief op de hoogte houden. Scheelt een hoop werk aan hun kant.
Hoe moeilijk is het om alle gebruikers proactief een berichtje te sturen van de nieuwe firmware wat er beter aan is geworden etc..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Ik herken dat wel, heb ook aantal vragen uit staan die niet standaard te beantwoorden zijn. In het begin echt super snelle en goede service gehad, nu merk ik toch wel flinke vertraging. Mogelijk succesvoller dan verwacht en is de support nog niet voldoende opgeschaald? Ik vermoed dat ze ook veel moeten terugvallen op support in Duitsland voor veel vraag stukken.

Iemand toevallig ervanging me de duitse versie? en werkt die software dan heel anders dan die we nu krijgen bij de EVA's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
dennisfr schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:27:
[...]
Uiteindelijk maar wat extra Mates aanschaffen.
wel even rekenen dan. Wat je erbij koopt krijg je in het donkere seizoen niet vol voor de nacht (dit is op drie weken tijd pas de eerste keer dat ik het helemaal haal, één nacht gehad dat hij eht to 06:00 volhield) en in het lichte seizoen krijg je ze niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
NLWildcard schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:52:
Ik herken dat wel, heb ook aantal vragen uit staan die niet standaard te beantwoorden zijn. In het begin echt super snelle en goede service gehad, nu merk ik toch wel flinke vertraging. Mogelijk succesvoller dan verwacht en is de support nog niet voldoende opgeschaald? Ik vermoed dat ze ook veel moeten terugvallen op support in Duitsland voor veel vraag stukken.

Iemand toevallig ervanging me de duitse versie? en werkt die software dan heel anders dan die we nu krijgen bij de EVA's?
Geen ervaring wel even snel uitgezocht.. omdat het een interresante vraag is:

Dit is het orgineel.. is bedoeld voor een "balkon installatie" https://alphaesslife.de/p...dium=page&utm_id=AlphaESS

Van wat ik er van begreep is er voor Nederland een koppeling met een P1 poort aan toegevoegd.

Installatie video (4 maanden geleden) YouTube: AlphaESS Lite App Anleitung Video
Daar zie je ook de "orginele" App opzet voor deze accu's. Voor Nederland hebben ze dus een andere interface/aansturing ontwikkeld met P1 input.

Dit zou kunnen verklaren waarom er nog wat kinderziektes zijn..

Voor dit soort zaken kunnen ze wellicht minder makkelijk op Duitsland terugvallen.. die werken kennelijk niet met P1 data?!

Laatste:
Als je naar de prijs kijkt zou je in Duitsland de EVA + 1 accu goedkoper kunnen instappen dan in Nederland. Toevoegen van elke mate erna is wel hetzelfde (300) dus niet echt een voordeel te halen.
Krijgt er geen P1 dongle bij.. die is dan wel extra in NL maar kost geen 250 Euro natuurlijk.. Dus ergens is iemand lekker geld aan het verdienen :-)

[ Voor 16% gewijzigd door GadgetKoen op 18-02-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Ik denk dat ik het lek boven tafel heb: de accu was bijna op dus ik denk Eva daarom niet wilden overgaan naar de P1 stand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
DJ-Promo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:57:
Iemand met een Eva opstelling die NOM draait en een homewizard p1 meter heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ExDgL6LsCdhiQHF42zg_rVsvUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWQlWTMRhLC0bHTJClSG5NlP.png?f=fotoalbum_large
PV schat ik voor vandaag op 15-16 kWh als ik vanavond alles opgeteld heb.
Vanmorgen de "fout" gemaakt dat koffiezetter en theewaterkoker elkaar overlapten, dus daar zit een bult om half acht, en vanmiddag de auto even half uurtje te lang laten hangen. De avond gaat er verder uitzien zoals in dit plaatje de nacht, want de accu is nog aan het laden en zit tegen de 80%. (100 was de bedoeling, maar ja, die auto daarnet....)
De ochtendkoffie gaan we morgen met die 80% (van 3kWh) denk ik net niet redden, zoals vanochtend voor het eerst wèl.
0,4-0,5 kWh import voor een grote was, wasdroog, een afwas, en een groot uur auto laden op 1800 W, en de avond en nacht door. Ik noem dat knap voor een amateur.
Met 4kWh had ik dat wel helemaal gered ondanks dat blundertje, maar ja, er zijn veel te veel dagen dat ik die niet eens vol krijg, en in de zomer niet leeg :)

Nog een jaartje spelen en dan zal ik definitief besluiten er wel of niet nog een mate bij te kopen. Maar ik denk dat dat nut wel erg marginaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:51:
Ik denk dat ik het lek boven tafel heb: de accu was bijna op dus ik denk Eva daarom niet wilden overgaan naar de P1 stand.
Hoe heb je dat vastgesteld?

Snap niet helemaal hoe hij het dan de afgelopen 3 weken wel gedaan heeft?
- hij kan niet lager dan 9% toch? en als hij te laag gaat, gaat hij beetje bijladen uit het net (gebeurd meerdere
keren op een dag).
- ook melden meerdere gebruikers na de EMS upgrade dit gedrag en hebben het nooit eerder gezien.

Benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Feedback van support:

-----------
De update waar u naar vraagt wordt momenteel onder review van de app stores en zal in de loop van deze week worden uitgerold. We verwachten hiermee een aantal optimalisaties door te voeren, waaronder verbeteringen in de communicatie tussen de batterij en de P1-meter.

Wat betreft uw vragen:
Aan/uitzetten na een update: Dit zou normaal gesproken niet nodig moeten zijn, maar in sommige gevallen kan het helpen om de werking direct te stabiliseren.

Veranderde gedrag niet de bedoeling: Klopt, het probleem met Off-Grid status wordt momenteel onderzocht en zal zo snel mogelijk worden opgelost.

Meer informatie over updates: We werken aan een transparanter overzicht van veranderingen per update, zodat gebruikers beter begrijpen welke verbeteringen zijn doorgevoerd. Dit is ook standaard bij de upgrade van de app. Het betreft in deze een firmware update waar iets in mis is gegaan. We hopen dat dit morgen is opgelost.

Toekomstige updates: De update met diverse verbeteringen, inclusief het laden op dynamische tarieven en tijdschema's, wordt deze week verwacht.

De mail m.b.t. de volgorde van de accu's ligt bij development en ik wacht op reactie. Zodra ik deze heb kom ik bij je terug met een inhoudelijke reactie.
---------------

Ze zijn met van alles bezig dus.. fingers crossed voor serieuze stappen vooruit

Hoop dat iedereen hier wat aan heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@GadgetKoen nadat ik even flink geforceerd had geladen tot 20% bleef Eva wel op P1 stand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 16:06

R-B

Blokkert

GadgetKoen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Krijgt meer functionaliteit en KwH voor het bedrag.
- Je kan ze inzetten als noodstroom oplossing met 3 Stopcontacten achterop en USB aansluitingen voor op
- Ook in te zetten als offgrid powersource als je data zou willen
- Uitbreidbaar tot 6Kwh. . geen idee of HW dit kan omdat het geen losse modules zijn?
- Metalen behuizing - lijkt mij veiliger/duurzamer met gegarandeerde warmte ontwikeling door gebruik.
Kunststof, welke dan ook verouderd op termijn.
- Je kan dan ook ervaringen delen op dit forum.. :-)
- 3 standen Schijnwerper aan de zijkant ;-)

Nadelen zijn er ook
- Losse modules, elke batterij zijn eigen "case" dus neemt meer ruimte in
- Geen volledige integratie met HW als je dat platform gebruikt en fijn vindt (ook geen lock in model wat dan weer voordeel is)
- Meer onzekeheid over service/ondersteuning op lange termijn.. denk dat HW daar iets meer zekerheid geeft.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, echt terugverdienen ga je ze ws niet, zie het meer als een soort hobby van het willen weten hoe het werkt/wat werkt voor jezelf om dan in de toekomst een aanvullende keus te kunnen maken met de ervaring die je hebt opgedaan.

Succes met de keuze
Ha, thnx.

Ik draai voornamelijk HA met HW als leuke toevoeging, dus zeker geen probleem.
Echter de service en mankement(jes) zijn wel een dingetje als ik zo forum beetje volg.
En lijkt HW wat beter met NOM om te gaan.

#MeKeepFollowing ;)

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Voogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:51:
@GadgetKoen nadat ik even flink geforceerd had geladen tot 20% bleef Eva wel op P1 stand staan.
Ahh okay, kunnen we ook proberen als het morgen weer hommeles is.
Met paar keer wissel van stand set aan/uit schakelen en andere fratsen krijgen we hem iig weer aan.
Belangrijker is dat Eva support aangeeft dat het niet goed is gegaan en met spoed wordt opgelost (ws morgen)..

[ Voor 7% gewijzigd door GadgetKoen op 18-02-2025 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:02
Bedankt voor alle info en screenshots! Ziet er goed uit. Kriebelt om ook een set te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
GadgetKoen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Geen ervaring wel even snel uitgezocht.. omdat het een interresante vraag is:

Dit is het orgineel.. is bedoeld voor een "balkon installatie" https://alphaesslife.de/p...dium=page&utm_id=AlphaESS

Van wat ik er van begreep is er voor Nederland een koppeling met een P1 poort aan toegevoegd.

Installatie video (4 maanden geleden) YouTube: AlphaESS Lite App Anleitung Video
Daar zie je ook de "orginele" App opzet voor deze accu's. Voor Nederland hebben ze dus een andere interface/aansturing ontwikkeld met P1 input.

Dit zou kunnen verklaren waarom er nog wat kinderziektes zijn..

Voor dit soort zaken kunnen ze wellicht minder makkelijk op Duitsland terugvallen.. die werken kennelijk niet met P1 data?!

Laatste:
Als je naar de prijs kijkt zou je in Duitsland de EVA + 1 accu goedkoper kunnen instappen dan in Nederland. Toevoegen van elke mate erna is wel hetzelfde (300) dus niet echt een voordeel te halen.
Krijgt er geen P1 dongle bij.. die is dan wel extra in NL maar kost geen 250 Euro natuurlijk.. Dus ergens is iemand lekker geld aan het verdienen :-)
Verschil in geld vind ik wel meevallen, zeker als je kijkt wat prijsverschil van andere producten is met Duitsland. Zal mogelijk te maken hebben met BTW en grote van afzetmarkt in verhouding tot support organisatie.

Maar wat ik echt interresant vind is dat in Duitsland dit een ecosysteem is waarbij je allerlei extra's kan aanschaffen zoals zonnepanelen, energysockets, speciale kabels etc. Opties die voor ons ook interresant kunnen zijn! Dus dank je voor de link! Ik ga er wat meer in grasduinen. Op een screenshot van de app die ze daar gebruiken lijkt hij op die van de EVA alleen loopt er ook een flow van het lichtnet naar de zonnepanelen?? Ik zal even kijken of ik die screenshot kan terug vinden.

Edit: gevonden: Is filmpje : YouTube: Unsere neue App ist da!

En plaatje van de accesoires : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT0C_WBW6oatERGi3OJZA2Y47lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fUrnSzffWzOy1JxTNdqXAVwa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door NLWildcard op 19-02-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Helaas, weer hetzelfde probleem als gisteren: 'off grid' in de zelfvoorzienend modus.

EDIT: een tijdje geforceerd opladen en daarna weer terug naar 'zelfvoorzienend' lost het weer op.

Overigens: ik zie wel weer hetzelfde gedrag als gisteren: Er wordt een tijdje met NOM opgeladen, terwijl de zonnepanelen steeds meer beginnen op te wekken. Het laden wordt in eerste instantie gelimiteerd op ongeveer 314W en de rest van het opgewekte vermogen wordt teruggeleverd. Een hele tijd later wordt er pas met meer vermogen geladen (dat zal een temperatuurgerelateerde beveiliging zijn neem ik aan).

[ Voor 75% gewijzigd door dennisfr op 19-02-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
dennisfr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:31:
Helaas, weer hetzelfde probleem als gisteren: 'off grid' in de zelfvoorzienend modus.
Ja hier ook helaas.... accu is 9.5% nu snel opladen aangezet en hij laad iig weer op. Even wachten tot hij 11% is en dan weer terug naar P1 mode om te kijken of dat dan werkt.

EDIT: tot 14 geladen (ging sneller dan ik dacht) en nu naar P1 mode gegaan. En dat lijkt gewoon te werken. Blijkbaar is er toch iets met die 10% treshold.

EDIT 2: mmm hij blijft wel on-grid maar gaat niet laden van de zonnepalen. Hij blijft op 0 watt terwijl er vrolijk 400w wordt teruggeleverd aan het lichtnet. Never mind, zelf verkeerde modus gekozen :-) Sommige dingen moet je ook niet tijdens een vergadering doen. Hij laad nu gewoon op.

[ Voor 63% gewijzigd door NLWildcard op 19-02-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
NLWildcard schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:05:

Maar wat ik echt interresant vind is dat in Duitsland dit een ecosysteem is waarbij je allerlei extra's kan aanschaffen zoals zonnepanelen, energysockets, speciale kabels etc.
In Duitsland is door de geringere vrijheid in installatieregels en terugleverregels, en een groter percentage appartementbewoners het Balkonkraftwerk uitgevonden.
Zonder terugleveren èn zonder opslag is zo'n BKW totaal niet interessant. Als je dan de combinatie kunt leveren, inclusief platte kabels die onder een (balkon)deur heen kunnen, dan lijkt me dat een doordachte handel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
hier ook hetzelfde probleem.. toen ik vanmorgen vroeg naar mijn werk ging had ik gekeken en stond alles gewoon "on grid" te wachten op het signaal om weer te gaan laden. .dus ergens in de omschakeling gaat het niet goed. Service is iig op de hoogte en zijn er mee bezig.. zou dus tijdelijk/kort ongemak moeten zijn..

Nu ook maar geforceerd laden aangezet...

Edit: naar 15% doorgetrokken en toen terug naat slimme modus.. draait nu weer zoals moet.
Totdat de fix eris elke dag aanslingeren lijkt het :-/

[ Voor 17% gewijzigd door GadgetKoen op 19-02-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Ik ga denk ik een ander strijkijzer moeten kopen. Deze schakelt naar 2,5 kW, tien-twintig tellen en dan terug naar 0. Even later weer omhoog. EVA houdt dat niet bij, bijna alle strijkstroom is dus toch import. Geldt trouwens wel voor meer apparaten: de magnetron maakt ook van die (nog) korte(re) pulsen van 1400 W. Dat zijn dus geen accuvriendelijke apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 12:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jan VLD volgens mij doen vrijwel alle elektrische apparaten dit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeromeo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:35

Jeromeo

Let's get loud

Ik kom de website van Eva power niet meer op. Zowel Norton als Symantec Endpoint protection blokkeren de site. En ook "DNSFilter reported this website as malicious in the last 30 days".

Maar als ik dit topic zo lees, dan zijn het allemaal false positives?

Disclaimer: Expressed comments and opinions are strictly my own.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voogel
@Jeromeo daar lijkt het wel op want Chrome roept er niks over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Voogel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:04:
@Jeromeo daar lijkt het wel op want Chrome roept er niks over.
Hier kan ik er ook gewoon op. Geen meldingen. https://eva-power.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Rte van bijna 80...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ0YsJ2rvwrsSbCBLGnXZo-2-vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVQVTZni2YfF6P9AC2dR3tLO.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan VLD
die heb ik hier de afgelopen dagen ook gehad, 77, 81, 82, 85, 80, 83% . De slechtweerdagen daarvoor, met weinig PV en dus weinig opslag, laden op een laag pitje en bij het minste weer leeg, is dat veel minder.

Dat zijn dagen met bijv 500 Wh binnengehaald en 200 Wh teruggegeven.
Zou dat komen door een eigenverbruik, zeg maar standby, van een paar honderd wattuur per dag ongeacht werken of niet werken? Dan klinkt een dag-RTE van 40% natuurlijk allerberoerdst, maar valt dat op jaarbasis allicht nog goed mee.
Of zou dat zijn omdat laden op lage wattages zo'n beroerd rendement zou hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Jan VLD op 20-02-2025 08:22 ]

• NLWildcard
Jan VLD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:17:
[...]

maar valt dat op jaarbasis allicht nog goed mee.
Ja precies, vooral omdat bij eerdere posts vaak lager RTE werden benoemd wilde ik ook een mooi getal laten zien. Zal van de zomer vast nog beter worden, en dan van de winter weer minder. Pas over een jaar weten we wat het echte gemiddelde zal zijn.

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:58
Als je kijkt naar het afzonderlijke rendement bij laden (3,072/3,4= 0,90) en ontladen (2,7/3,072= 0,88) ben ik benieuwd hoe dat laad rendement eruit ziet als je ook pv stroom direct laadt op de EVA. Het ontlaad rendement zal vooral afhangen van de curve van de omvormer / % deellast.

• Jan VLD
NLWildcard schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:23:
Ja precies, vooral omdat bij eerdere posts vaak lager RTE werden benoemd
ja, het is eerder anderhalve week best wel donker weer geweest, geen accuweer zullen we maar zeggen :)

• Jan VLD
Chupachups schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:33:
Als je kijkt naar het afzonderlijke rendement bij laden (3,072/3,4= 0,90) en ontladen (2,7/3,072= 0,88)
hoe meet jij dat?

• Chupachups
Getallen van @NLWildcard z'n batterij

• Chupachups
.. en de nominale capaciteit van zijn batterij, uitgaande van een Eva + 2 mates = 3 x 1,024 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Chupachups schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:37:
[...]

.. en de nominale capaciteit van zijn batterij, uitgaande van een Eva + 2 mates = 3 x 1,024 kWh
Correct, 2 mates voor nu. Ik heb er wel drie bijbesteld ondertussen :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Voogel
Ik heb nog een leuke test gedaan:
- cut off soc percentage verhoogd naar 14%
- geforceerd geladen tot boven de 14%
- switch naar P1 stand, bij <14% switched Eva weer naar off grid
- cut off soc percentage verlaagd naar 9%
- Eva start vanzelf weer met NOM

Lang verhaal kort de off grid issues hebben volgens mij te maken met een soort overbescherming van het soc percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Cool.. dank voor het delen..
Zitten natuurlijk nog steeds op firmware update te wachten die dit weer fixt. Geen zin om elke dag te babysitten :-)

• GadgetKoen
Bij mij is hij net toch uit zichzelf gestart met NOM zonder offline te gaan..
Zouden ze op de achtergrond de nieuwe firmware gepusht hebben zonder klanten lastig te vallen? Versienummer is niet aangepast/staat geen update klaar van de EMS.

Beetje weinig zon vandaag dus kans is groot dat hij vanzelf weer ontlaad naar de ingestelde 10%..
Krijg hierdoor ws meerdere tests of het ongewenste gedrag verleden tijd is of een eenmalig gelukje.:-)

EDIT: eenmalig ongelukje.. accu werd leeg getrokken door mijn vrouw met wasmachine en droger aan. Kam onder de 10% en ging erna dus "off line" ..
Zonet maar weer ff kort geforceerd geladen en daarna naar P1 modus en dan gaat hij weer..

Ik denk dat dus dat hij toevallig vanmorgen aan zelf even aan het bijladen was via het net (doet hij paar keer per dag kort om SOC rond de 10% te houden.. en toen net boven de 10% kwam toen ook de zonnepanelen gingen draaien.

[ Voor 34% gewijzigd door GadgetKoen op 20-02-2025 13:30 ]

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Zijn er hier ook tweakers die gebruik maken van de omvormer functie van de EVA Power en bijvoorbeeld twee panelen hebben aangesloten? Ik kan mij zo voorstellen dat de RTE of iig de verliezen dan een stuk beperkter zijn om de accu op te laden. Immers er is maar 1 keer een DC naar AC conversie.

Ik wil de EVA in de schuur zetten en daar liggen 6 panelen, kan prima twee IQ7's eraf halen en de EVA aansluiten.

• dennisfr
Voogel schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:20:
Ik heb nog een leuke test gedaan:
- cut off soc percentage verhoogd naar 14%
- geforceerd geladen tot boven de 14%
- switch naar P1 stand, bij <14% switched Eva weer naar off grid
- cut off soc percentage verlaagd naar 9%
- Eva start vanzelf weer met NOM

Lang verhaal kort de off grid issues hebben volgens mij te maken met een soort overbescherming van het soc percentage.
Het is iets complexer dan dat:
ik heb gisteren de cut off soc naar 30% gezet:
De EvaPower heeft gisteravond/vannacht ontladen tot 21.2% en de EvaMate tot 36% (ook al een te grote delta maar goed).
De zonnepanelen zijn nu eindelijk wakker en terugleveren is begonnen, maar de status is nu toch weer 'off grid' en er wordt niet geladen.
Eén keer kort wisselen naar geforceerd laden en terug naar Zelfvoorzienend lost het op.
ELD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:54:
Zijn er hier ook tweakers die gebruik maken van de omvormer functie van de EVA Power en bijvoorbeeld twee panelen hebben aangesloten? Ik kan mij zo voorstellen dat de RTE of iig de verliezen dan een stuk beperkter zijn om de accu op te laden. Immers er is maar 1 keer een DC naar AC conversie.

Ik wil de EVA in de schuur zetten en daar liggen 6 panelen, kan prima twee IQ7's eraf halen en de EVA aansluiten.
Nog niet: het is nog wel mijn doel om nog twee grote panelen bij te leggen en die rechtstreeks de EvaPower aan te sluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door dennisfr op 20-02-2025 11:59 ]

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17

Fioravanti

Fioravantastisch!

Mijn plan is ook om met een paar maanden er 2 grote panelen direct aan te koppelen.
Als het goed is komt mijn 1+5 set komende week, al heb ik nog geen dag doorgekregen,wat een week van tevoren zou gebeuren.

• Chupachups
Fioravanti schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:50:
Mijn plan is ook om met een paar maanden er 2 grote panelen direct aan te koppelen.
Als het goed is komt mijn 1+5 set komende week, al heb ik nog geen dag doorgekregen,wat een week van tevoren zou gebeuren.
De panelen staan hier ook al klaar, zodra Eva er is gaan ze het dak op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l29IWUcAuas15LRJQWdz3uQy8ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZYUbcUurN3lLy5V4pH01s9u.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan VLD
ELD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:54:

ik heb drie tweedehandsjes 37V 5 A aan de gevel hangen. Eerst in serie op een stecagrid 500, na een test nu parallel in één PV poort van EVA.

Werkt prima.
Of dat ook significante invloed heeft op de RTE zal ik waarschijnlijk nooit weten, daarop zijn te veel factoren van invloed.

Nadeel is wel (voor wie wel eens veel vermogen nodig heeft) dat EVA hoe dan ook max 800 W naar het huis levert. 600 W van panelen via een eigen omvormertje op je huis plus 800 van EVA is dan 1400 W beschikbaar zonder import. Die 600 W rechtstreeks op EVA aangesloten en er is maar 800 W beschikbaar zonder import.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Jan VLD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:33:
[...]
Nadeel is wel (voor wie wel eens veel vermogen nodig heeft) dat EVA hoe dan ook max 800 W naar het huis levert. 600 W van panelen via een eigen omvormertje op je huis plus 800 van EVA is dan 1400 W beschikbaar zonder import. Die 600 W rechtstreeks op EVA aangesloten en er is maar 800 W beschikbaar zonder import.
Is dat ook zo wanneer je een unlock aanzet in de app. Met de EVA mate kun je max 2kW leveren dacht ik?

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-05 11:52
ELD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Is dat ook zo wanneer je een unlock aanzet in de app. Met de EVA mate kun je max 2kW leveren dacht ik?
Ja, dit is ook allemaal gewoon te lezen op de site van EvaPower..

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

• Jan VLD
Ik wil die unlock niet want ik ben niet van plan EVA op een eigen groep te zetten. 2000 W invoeden op een stopcontact in een bestaande groep moet je niet willen. Dan vraag je om problemen met de wetten van Murphy.

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-05 13:27
Jan VLD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:33:
[...]

ik heb drie tweedehandsjes 37V 5 A aan de gevel hangen. Eerst in serie op een stecagrid 500, na een test nu parallel in één PV poort van EVA.
Pas op: Dat is (met voldoende zonneschijn, misschien vanaf april) 4A te veel kortsluitstroom voor de max 11A voor de EVA die ik in de specs vond.

Herstel dat is max 16A.

[ Voor 3% gewijzigd door erwindob op 20-02-2025 17:25 ]

• Jan VLD
erwindob schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Pas op: Dat is (met voldoende zonneschijn, misschien vanaf april) 4A te veel kortsluitstroom voor de max 11A voor de EVA die ik in de specs vond.
ik zie 16A?

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-05 13:27
Inderdaad, nu vind ik die waarde ook (in de datasheet van de Duitse VitaPower vt1000

Die 11 kwam uit m'n geheugen en is juist van de panelen die hier op het dak liggen. Sorry.

Ik mag er dus niet 2 parallel op 1 poort (bij meer dan 800W/m2 zonneschijn.)

[ Voor 50% gewijzigd door erwindob op 20-02-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNOySSpBTctkly26UwrqgLruSJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGPadP12NaJpy4ZRP4dYNYNx.png?f=fotoalbum_large
Ja, inderdaad, dat lijkt typisch bedoeld voor één zo'n moderne lap van 400-500 Wp per aansluiting

maar hoe dan ook, mijn gevelsetje dat in die EVA-PV aansluiting zit hangt onder een hoek van 80 graden op het zuidoosten, en dat geeft zomer en winter maximum rond de 400 W en dus max 10-11 A bij 37 Vmpp

Verticaal heeft nadelen maar óók voordelen :) . Ik wou dat ik meer ruimte had voor verticaal, want 's zomers klotst de PV stroom hier al tegen de plinten...

[ Voor 6% gewijzigd door Jan VLD op 20-02-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
erwindob schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:20:
Ik mag er dus niet 2 parallel op 1 poort (bij meer dan 800W/m2 zonneschijn.)
en twee in serie ook niet, want te veel vermogen EN/OF vermoedelijk te hoge spanning?

In hoeverre je panelen mag overdimensioneren is best wel een interessante vraag. Tot hoever topt EVA stroom en vermogen moeiteloos af op een extra mooie dag, zodat je op gewone dagen het vermogen nog goed kan benutten? Voor veel omvormers ligt dat toch tegen de 15% als ik het wel heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan VLD op 20-02-2025 19:34 ]

• Tsubarov
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-05 15:12
Zou ik zo'n Evapower ook kunnen opladen tijdens stroomonderbrekingen met een omschakelaar en een inverter generator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Tsubarov schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:48:
Zou ik zo'n Evapower ook kunnen opladen tijdens stroomonderbrekingen met een omschakelaar en een inverter generator?
Lijkt me wel, het is gewoon een verbruiker. Maar beter is het naar mijn mening om zonnepanelen aan de Eva te hangen. Kost geen brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsubarov
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-05 15:12
Chupachups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:32:
[...]

Lijkt me wel, het is gewoon een verbruiker. Maar beter is het naar mijn mening om zonnepanelen aan de Eva te hangen. Kost geen brandstof.
Zou eerder in uitzonderlijke situaties zijn wanneer er geen netstroom en geen zon is. Het feit dat je panelen rechtstreeks aan de Eva kan hangen is inderdaad ook een van de redenen dat ik naar deze oplossing kijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Chupachups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:32:
Maar beter is het naar mijn mening om zonnepanelen aan de Eva te hangen. Kost geen brandstof.
Dat brengt me op nog een idee: Ik heb behalve mijn PV-gevelsetje dat nu achterin EVA hangt nog een "kraftwerkje" op de schuur, Wat zou EVA doen als je, off-grid, de inverter daarvan (500W) in een 230V- uitgang zou prikken? Dat is namelijk maar 5 minuten werk, even een verlengkabel van EVA naar de schuur. Maar om die om te schakelen naar parallel en dan DC naar huis te brengen ben ik wel een uur aan het prutsen.

Eens even in het achterhoofd houden om die vraag ook aan support te stellen, zodra die het wat rustiger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Jan VLD schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Dat brengt me op nog een idee: Ik heb behalve mijn PV-gevelsetje dat nu achterin EVA hangt nog een "kraftwerkje" op de schuur, Wat zou EVA doen als je, off-grid, de inverter daarvan in een 230V- uitgang zou prikken? Dat is namelijk maar 5 minuten werk, even een verlengkabel van EVA naar de schuur. Maar om die om te schakelen naar parallel en dan DC naar huis te brengen ben ik wel een uur aan het prutsen.

Eens even in het achterhoofd houden om die vraag ook aan support te stellen, zodra die het wat rustiger hebben.
Als ik goed begrijp wil je dan de 230V uitgang van de EvaPower gaan gebruiken om de batterij op te laden? Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn:
- het is op zijn minst oneigenlijk gebruik van het apparaat
- de kans dat je permanente schade aanricht aan de vermogenselektronica van de uitgangstrap van de EvaPower lijkt me groter, dan het daadwerkelijk zou functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
[b]dennisfr schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:26:Daar zou ik heel veel voorzichtig mee zijn:
Dankjewel, dat is ook precies de reden dat ik dat vraag :)
Voordat ik dat zou gaan doen zou ik dat toch aan EVA voorleggen, maar in noodgevallen zou dat toch wel heel handig zijn in het geval van een grote stroomstoring. Alternatief is dat ik een kabel klaar maak met MC4 stekkertjes, in afwachting van ellende op zolder leg, en dan als het ooit gebeurt op mijn schuurdakje klim om de stekkertjes van de panelen om te zetten. Een kabelhaspel uitrollen kan iedereen nog wel, maar die panelen op het schuurtje naar serie omschakelen en zo, nou nee.

Definitief het schuurtje zo aansluiten doe ik liever ook niet. In normaal bedrijf is dat 's winters bij zon toch 300-400 W die een groot vermogen als de auto helpen laden, wat ze via EVA niet zouden doen omdat die begrensd op 800 W werkt ongeacht wat je er achterin steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Nog een andere kwestie:
Ik zie in de batterijgrafiek van de EVA-app alleen een totale vermogensstroom, in en uit bij elkaar opgeteld. Dus 600 Wh opgenomen en 300 Wh geleverd geeft een aanduiding 900 Wh "activiteit"
Je kunt wel direct zien wat maximum opnamevermogen en maximum leveringsvermogen was.
Iemand die weet hoe je in die app apart kunt zien hoeveel Wh de accu in een etmaal heeft opgenomen, en hoeveel teruggegeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM21GVk7353Teof-23reNfKtPp8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BYIGu2XBfgQH235kzYxtYtZe.jpg?f=user_large
In mijn homewizard-app heb ik trouwens ook iets fout gedaan lijkt het: Die geeft in het dagoverzicht alleen de gesaldeerde waarde, hier tot nu toe 600 Wh meer aan het huis geleverd dan opgenomen. in het weekoverzicht met staafdiagrammetjes zie ik opname en afgifte wèl apart.

NB, wat homewizard via de socket waarin EVA is geprikt natuurlijk niet ziet is de PV-set die direct achterin EVA zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Nieuwe firmware for EMS is gepusht en automatisch geïnstalleerd. Zonnestroom is weer uit zichzelf gaan tanken… nu app update nog :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellen79
En hier doet niks het meer, alleen zichtbaar :( Ik hoop dat het dan zo bijtrekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Dat brengt me op nog een idee: Ik heb behalve mijn PV-gevelsetje dat nu achterin EVA hangt nog een "kraftwerkje" op de schuur, Wat zou EVA doen als je, off-grid, de inverter daarvan (500W) in een 230V- uitgang zou prikken? Dat is namelijk maar 5 minuten werk, even een verlengkabel van EVA naar de schuur. Maar om die om te schakelen naar parallel en dan DC naar huis te brengen ben ik wel een uur aan het prutsen.

Dat lijkt me een uitermate slecht idee. Je probeert dan in te voeden op een uitgang. Recept voor ellende met deze potentiële brandbommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Chupachups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:57:
Je probeert dan in te voeden op een uitgang.
hij gaat aan de stekkerkant ook twee kanten op, dus zo'n gekke vraag vind ik dat niet.
het is LFP, geen NMC, dus dat is wellicht wat te krachtige taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellen79
Oké ik ben een beetje wanhopig. Onze EvaPower heeft van morgen weer een firmware update gekregen. En sinds dien krijg ik er geen beweging meer in. Ik kan hem niet meer snel opladen en ook niet meer opladen via de slimme stand. Nu ben ik aan het mailen met de helpdesk van EvaPower, maar ook al zet ik mijn telefoonnummer erachter het duurt en het duurt. Ik baal er wel van dat ze vanuit daar totaal geen persoonlijk contact met je zoeken. Lijkt mij het hele proces alleen maar te versnellen.
Hebben jullie nog een slim idee, het opnieuw opstarten, half uur van de stroom halen etc. heb ik al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Jan VLD schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:14:
[...]

hij gaat aan de stekkerkant ook twee kanten op, dus zo'n gekke vraag vind ik dat niet
Ik snap de gedachte wel, cruciaal verschil is dat de 230V uitgangen alleen werken bij eiland bedrijf. de functie is anders dan de netstekker.

En brandbommen is wat te drastisch, het is een relatief veilige batterij type. Maar bij verkeerd gebruik wordt t wel risico voller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
we gaan het eens navragen zodra de helpdesk wat rust heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Ellen79 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:49:
Oké ik ben een beetje wanhopig. Onze EvaPower heeft van morgen weer een firmware update gekregen.
als je diezelfde update opnieuw start, komt het dan los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Ellen79 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:49:
Oké ik ben een beetje wanhopig. Onze EvaPower heeft van morgen weer een firmware update gekregen. En sinds dien krijg ik er geen beweging meer in. Ik kan hem niet meer snel opladen en ook niet meer opladen via de slimme stand. Nu ben ik aan het mailen met de helpdesk van EvaPower, maar ook al zet ik mijn telefoonnummer erachter het duurt en het duurt. Ik baal er wel van dat ze vanuit daar totaal geen persoonlijk contact met je zoeken. Lijkt mij het hele proces alleen maar te versnellen.
Hebben jullie nog een slim idee, het opnieuw opstarten, half uur van de stroom halen etc. heb ik al gedaan.
Heb je nog wel verbinding? Zie je in de app het vermogen dat je slimme meter doorgeeft nog wel wisselen? Wat is de status in de app? Off grid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
Zijn er hier meer mensen die bericht hebben gehad dat hun Eva in de week van 24 februari wordt geleverd?

In hetzelfde bericht stond dat ik een week van tevoren zou horen op welke dag precies de levering plaats zou vinden. Ik heb dat bericht nog niet ontvangen. Iemand anders wel?

Ik ben vast ongeduldig 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:00
arro3038 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:10:
Zijn er hier meer mensen die bericht hebben gehad dat hun Eva in de week van 24 februari wordt geleverd?

In hetzelfde bericht stond dat ik een week van tevoren zou horen op welke dag precies de levering plaats zou vinden. Ik heb dat bericht nog niet ontvangen. Iemand anders wel?

Ik ben vast ongeduldig 😄
Ik ben ook ongeduldig :) . Wat is de ervaring met de levertijd?

JorisS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
JorisS schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Ik ben ook ongeduldig :) . Wat is de ervaring met de levertijd?
21 januari besteld en zou dus komende week moeten arriveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17

Fioravanti

Fioravantastisch!

arro3038 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:10:

Ik ben vast ongeduldig 😄
+1

Maar als het een weekje langer duurt kan dat er nog wel bij, wmb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Heeft iemand al een handige maner gevonden om die app te verversen?

Hij blijft lopen, maar na een tijdje - ben er nog niet achter hoe lang- klopt wat ik zie in beeld echt niet meer. En ik zie eigenlijk alleen maar app afsluiten en opnieuw starten als mogelijkheid. om weer een actueel beeld te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:24
Jan VLD schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:19:

Hij blijft lopen, maar na een tijdje - ben er nog niet achter hoe lang- klopt wat ik zie in beeld echt niet meer. En ik zie eigenlijk alleen maar app afsluiten en opnieuw starten als mogelijkheid. om weer een actueel beeld te krijgen..
Is de update er dan al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
dennisfr schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Heb je nog wel verbinding? Zie je in de app het vermogen dat je slimme meter doorgeeft nog wel wisselen? Wat is de status in de app? Off grid?
En ondertussen opgelost?

Ook vandaag (met heel beperkte opbrengst) is NOM vanzelf gestart en gestopt.. nog geen andere settings geprobeerd, was ook niet nodig.

Even benieuwd doet EVA het nu jullie ook beter met firmware 1.01.43 op de EMS bijn jullie? (Na de foute 1.01.42 update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
ik heb afgelopen week een update gehad, van die EMS. Van andere updates weet ik niks. Dit gaat over de app. En dat is voor EVA geen prioriteitsprobleem denk ik, en daarvoor kan ik begrip opbrengen. Maar misschien heeft een van jullie een knopje of een swipe ontdekt die die app ververst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
GadgetKoen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:35:
Even benieuwd doet EVA het nu jullie ook beter met firmware 1.01.43
43?? Ik weet van niks, en mijn app ook niet.
Mijn EMS staat op 42, met een groen vinkje erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYjiCNB0DihqBdS1PyUXK0fOXZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVAQgQAIpeurQqsjCYQvCIUR.jpg?f=fotoalbum_large

Is bij mij gisteren ochtend automatisch gedownload en geïnstalleerd. Sindsdien doet NOM het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hdab
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:37
Jan VLD schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:19:

Wissel onderin even van homepage naar rapportage, de middelste van de drie buttons onderin het scherm. Als je weer terug gaat naar home worden de verbruikscijfers weer actief bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
GadgetKoen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:32:

Is bij mij gisteren ochtend automatisch gedownload en geïnstalleerd.
no such joy here:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8AJq2XSp2Q6QnC9f-PnhlKt3yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpcAGo5nmsRcnU9AM4B0uIdH.png?f=fotoalbum_large
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Hdab schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:33:
Wissel onderin even van homepage naar rapportage, de middelste van de drie buttons onderin het scherm.
Die gaan we eens proberen, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
Bijzonder dat het verschillend wordt uitgerold..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
GadgetKoen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:35:
[...]

En ondertussen opgelost?

Ook vandaag (met heel beperkte opbrengst) is NOM vanzelf gestart en gestopt.. nog geen andere settings geprobeerd, was ook niet nodig.

Even benieuwd doet EVA het nu jullie ook beter met firmware 1.01.43 op de EMS bijn jullie? (Na de foute 1.01.42 update)
Ik zit ook nog op 1.01.42 en er is geen nieuwe versie beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Laatst online: 15-05 11:37
Nog gewoon op 1.01.40 en als ik op verversen druk staat er "vervessen voltooid ...., inderdaad met dikke spelfout ook nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellen79
Hier zijn de problemen opgelost.
Door de stroom helemaal van het systeem te halen en er weer op.
Ik heb de stroom er een half uur af gehad.
Wij zitten ook op versie 43 nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
Ook vandaag is NOM weer goed gestart 5kwh is al helemaal voor voor vanavond/vannacht. Ik wens iedereen met issues versie 43 toe.
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste