Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 54 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:12
Cherdium schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:50:
[...]

De omvormer meet via een Eaton 3 phase meter met CT klemmen de stroom, daarom is de vraag eigenlijk of de waardes die ik via de P1 meter zie kloppen omdat deze maar iedere 10 seconden een meting doorgeeft. de schommeling pieken soms ook soms met 300watt of hoger. totaal gister had ik ook een verbuik van het net van bijna 0,9kWh terwijl de energie eigenlijk alleen van de accu en panelen zou moeten komen.
Ah ok. Het lijkt me dat die P1 waardes dan niet kloppen. Hoe zijn de waardes als je de tellerstanden uitleest? Ik bedoel bijvoorbeeld als je aan de hand van die standen uitrekent wat de netafname was. Zou je daar niet mee kunnen controleren of de P1 waardes wel/niet correct zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Dat moet je natuurlijk uitschakelen. Standby? Gewoon uit.

Ik zit persoonlijk serieus te rekenen of een generator (diesel) niet goedkoper is en het hele grid gewoon afscheid van te nemen. Geen vaste kosten, geen EB, geen teruglevergriezelvergoedingen, gewoon 60KWH accubank en in de donkere dagen met diesel bijladen. Vanaf April tot September volledig PV.

Ongeveer 7 jaar terugverdientijd. Maar gaan die Lifepo4's zo lang mee? Tijd zal het leren.
Standby kan niet uit, anders kun je geen nul op de meter houden.

LPG aggregaat is goedkoper....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:46
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Dat moet je natuurlijk uitschakelen. Standby? Gewoon uit.

Ik zit persoonlijk serieus te rekenen of een generator (diesel) niet goedkoper is en het hele grid gewoon afscheid van te nemen. Geen vaste kosten, geen EB, geen teruglevergriezelvergoedingen, gewoon 60KWH accubank en in de donkere dagen met diesel bijladen. Vanaf April tot September volledig PV.

Ongeveer 7 jaar terugverdientijd. Maar gaan die Lifepo4's zo lang mee? Tijd zal het leren.
Dan ook geen teruggave energiebelasting van € 635,19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ondertussen is mijn AlphaESS met backup box ook al een week of twee geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jj9ksJdG/E71-CB4-D1-C6-EC-4387-B355-0655-E7-E1-B224-1-105-c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DDSVNjqy/0-CAB3-AA2-605-F-49-B2-917-A-85-C28343535-D-4-5005-c.jpg
(ik twijfel nog of ik de regenton ga verplaatsen/niet meer ga gebruiken...

Dit was in eerste instantie niet zo'n mooie ervaring, ik heb dit maar even hier uitgeschreven. Maar ondertussen werkt het naar behoren en begrijp ik ook de samenspel met Frank Energie en kan het meer naar eigen wens inzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 21-02-2025 08:48 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

deejeebv schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:54:
[...]

Dan ook geen teruggave energiebelasting van € 635,19.
ja ok, maar ook geen EB, dus dat is dan een sigaar uit eigen doos.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:46
Servowire schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:35:
[...]

ja ok, maar ook geen EB, dus dat is dan een sigaar uit eigen doos.
Dat is niet helemaal waar, ik produceer op jaarbasis meer kWh dan ik verbruik. Ik betaal dus geen energiebelasting, maar krijg wel de teruggave.
In 2027 is dat over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:10

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:59
Er is “iets” fout gegaan, maar ze weten nog niet wat.

Ik heb de hele video bekeken en daarin wordt gezegd dat ze nog moeten onderzoeken wat de oorzaak van de explosie is. Er stond wel een batterij in het huis, maar ze weten niet of die de oorzaak is.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Pim57 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Ik heb de hele video bekeken en daarin wordt gezegd dat ze nog moeten onderzoeken wat de oorzaak van de explosie is. Er stond wel een batterij in het huis, maar ze weten niet of die de oorzaak is.
Der Norddeutsche Rundfunk (NDR) hat bei der Elektroinnung Schleswig-Holstein nachgefragt. Die gehe davon aus, dass der Batteriespeicher durch das sonnige Wetter quasi vollgelaufen sei und überschüssige Energie nicht ins Stromnetz eingespeist wurde, wie sonst üblich. Dadurch habe sich die Batterie explosionsartig entladen, erklärt die Elektroinnung.

Elektroinnung is een techniek-club zoals techniek-Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 23-02-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:51
Pim57 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Hier is iets meer informatie een LG RESU 10H of 7H waarvoor bepaalde modelen een terugroepactie voor is en andere een firmware update ivm brandgevaar, deze had in verband daarmee al een firmware update had.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Domba schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:38:
[...]

Hier is iets meer informatie een LG RESU 10H of 7H waarvoor bepaalde modelen een terugroepactie voor is en andere een firmware update ivm brandgevaar, deze had in verband daarmee al een firmware update had.
Dit is een high voltage type met Li-Ion batterijen. LG is hier ook mee gestopt. De meeste zijn tegenwoordig LFP met bijbehorende voordelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Electron56
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-10 07:45
Beste lezers , hierbij wat informatie en ervaringen over mijn thuisbatterij en installatie.
Ik denk niet dat ik de installatie snel terug zal verdienen , is ook hobby.

Hanchu iess HV batterij 18,9Kw 3 fase met backup optie van ThuisBatterijBaas Maastricht
Prima monteurs van Toteco Maastricht.
Wat meer technische info zou mij wel welkom zijn bv user manual van de software.
Schema van de bedrading ga ik zelf nog maken.
Batterij staat in de niet geissoleerde garage met brandmelder er boven ,
deze is gekoppeld met brandmelder in huis.

Zonnepanelen 15x Zuid van 250 wp (2015) en 2x2 430 wp (2024) Oost/West.
Beide 1 fase 230 Volt gekoppeld ( Had in 2015 moeten beginnen met 3 fase , achteraf......)
Op de besturings kast van de Hanchu iess batterij kunnen ook DC gekoppelde panelen worden aangesloten.

Vailliant Mono Warmte pomp Aro therm Plus 75-6 1 fase via lokale installateur
Mijn Nefit Trendline gasketel zorgt voor douce water en evt bijstoken CV water maar
dat is deze winter niet nodig geweest.

In de keuken een Cooker , gebruiken we ook voor de handafwas (ook nog ww in de keuken)
Inductie kook plaat in de keuken
Dynamisch kontrakt via ANWB
De batterij is user gestuurd dwz ik kies zelf elke avond wanneer ik energie inkoop of niet .
(kan ook automatisch)

Je hebt heel veel isu's om op te letten !
Ik stook 19,0 snachts overdag 19,5 , soms 20 of 20,5
Hoekhuis van 1983 heeft in de WK deels vloerverwarming is redelijk geissoleerd. Beneden HR++

De warmte pomp neemt smorgens 3-4 Kw uit de batterij en zoals weken hier voor geen zon , batterij leeg !
In de winter kom ik nu al batterij capaciteit te kort.
Nu breekt er een betere tijd aan , nu 2 dagen niets ingekocht en de warmte pomp
loopt op de zon en op de batterij.

S'avond moet je kiezen of ik in zal kopen of niet , hoeveel zon -regen-wolken verwacht je morgen ?
Voor backup moet de batterij eigenlijk niet te leeg zijn anders heb je nog geen backup..
Dus bij netstoring dus warmte pomp uit !! , nog niet mee gemaakt gelukkig.

Wat het rendement is bij inkopen - opslaan - terug leveren is mij nog niet goed duidelijk.
Ik doe niet mee op de onbalans markt.
Als je zo'n installatie weet je pas hoe dat kan gaan.
Bij koud weer moet je niet op de KwH meter letten..........wel dus.

Ik vind het leuk bij de Tweakers al de verhalen te lezen in de forums met alle commentaren en adviezen.
Succes , Electron56Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTrbOMYhzZKY6qxVM9G0QhJDiIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk4CsQZ0y8zlJ5d4G5Y5Nnuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB49tHBUU45RnlWhtRsWGqXNFHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1M4HbN2VpGpdVvpZ0JRXITaI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Electron56 op 01-03-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Electron56 Waarom heb je voor een voor mij geheel onbekende Hanchu iess batterij gekozen?
De meeste wat meer gangbare in NL zijn redelijk automatisch aan te sturen.

hier kun je info vinden in de startpost ANWB Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

In mijn Victron ess heb ik een formule voor de inkoop en verkoop van energie. Voor morgen staan er een aantal uur hele lage prijzen klaar, mijn accu gaat dus even helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electron56
  • Laatst online: 19-10 07:45
Habbekrats , bedankt voor je bericht.
Keuze was door de maat van de accu en de mogelijk heden van backup
Kan wellicht altijd beter met de kennis van nu.
Automatisch in kopen kan ik ook
Morgen laden mijn zonnepanelen mijn batterij op !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 15:29

JT

VETAK y0

Ik begin ook zo langaamaan meer aan een accu te denken. Eerst dacht ik aan DIY maar Dyness lijkt leuke dingen voor een leuke prijs te hebben. In het kader van veiligheid koop ik dan liever kant en klaar. Nu zit ik met een aantal gedachtespinsels.
  • Ik zou kunnen overwegen de accu buiten te plaatsen voor maximale veiligheid. Gezien de situatie hier zal het echter moelijk zijn om de hybride omvormer daarbij te plaatsen. Die zou dan binnen hangen. Dan moet er een vrij lange kabel van 10+ meter naar de accu - dat lijkt mij vrij fataal voor de efficiency bij een lv-accu?
  • Helaas kom ik er vandaag achter dat mijn 1-fase omvormer vanuit de bouw is aangesloten met aders uit een flexbuis :/ 3-fase lijkt daarmee een stuk problematischer te worden - 5x1,5qmm wordt moeilijk in zo een buis. NEN1010 verbiedt het niet maar NPRxxxxx nog wat raad aan niet meer dan 4x1,5qmm te doen. Er zijn 1-fase omvormers van 5000 watt, is dat haalbaar op een 3x25A hoofdaansluiting?
  • Klopt het dat gewone omvormers zonder zonnepanelenomvorming niet btw-vrij zijn en omvormers voor zonnepanelen, al dan niet hybride, wel waardoor deze financieel gezien niks minder aantrekkelijk zijn? Als ik een losse omvormer voor de accu zou kopen dan is dat handig om te weten in mijn overwegingen.
  • Als ik een losse omvormer voor de accu heb dan heb ik dubbel verlies voor opslag van zonne-energie toch? Zonnepanelen -> 230v -> 48v vs Zonnepanelen -> 48v in het geval van een hybride omvormer.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 02:51
JT schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:39:
Ik begin ook zo langaamaan meer aan een accu te denken. Eerst dacht ik aan DIY maar Dyness lijkt leuke dingen voor een leuke prijs te hebben. In het kader van veiligheid koop ik dan liever kant en klaar. Nu zit ik met een aantal gedachtespinsels.
[list]
• Ik zou kunnen overwegen de accu buiten te plaatsen voor maximale veiligheid. Gezien de situatie hier zal het echter moelijk zijn om de hybride omvormer daarbij te plaatsen. Die zou dan binnen hangen. Dan moet er een vrij lange kabel van 10+ meter naar de accu - dat lijkt mij vrij fataal voor de efficiency bij een lv-accu?
een langere kabel is meer weerstand , meer verlies
Als ook spannings drop die je moet kunnen compenseren
• Helaas kom ik er vandaag achter dat mijn 1-fase omvormer vanuit de bouw is aangesloten met aders uit een flexbuis :/ 3-fase lijkt daarmee een stuk problematischer te worden - 5x1,5qmm wordt moeilijk in zo een buis. NEN1010 verbiedt het niet maar NPRxxxxx nog wat raad aan niet meer dan 4x1,5qmm te doen. Er zijn 1-fase omvormers van 5000 watt, is dat haalbaar op een 3x25A hoofdaansluiting?
laat ik aan andere over, maar veel omvormers kan je reduceren en hybride hebben meeste een limiter.
• Klopt het dat gewone omvormers zonder zonnepanelenomvorming niet btw-vrij zijn en omvormers voor zonnepanelen, al dan niet hybride, wel waardoor deze financieel gezien niks minder aantrekkelijk zijn? Als ik een losse omvormer voor de accu zou kopen dan is dat handig om te weten in mijn overwegingen.
Klopt, maar denk er aan de leverancier moet dat regelen en sommige doen dat niet voor een losse alleen als nog meer spullen koopt.
• Als ik een losse omvormer voor de accu heb dan heb ik dubbel verlies voor opslag van zonne-energie toch? Zonnepanelen -> 230v -> 48v vs Zonnepanelen -> 48v in het geval van een hybride omvormer.
[/list]
AC/DC is een extra conversie stap, die vlot 4-5% extra verlies heeft bij de oudere generatie.
Huidige series, waar je op kunt letten is of ze passief gekoeld zijn en dan naar hoogste vermogen in de serie die nog geen fan koeling heeft. Hoe hoger hoe efficienter

Bij de allernieuwste generatie speelt dat totaal geen rol meer die hebben een roundtrip efficientie (RTE) van 95-96%.
Zoals bijv een SAX Power, dat is een standalone accu, die heeft nog wel een nadeel dat laadvermogen van accu relatief laag is tov ontlaad vermogen, over een jaar zal er wel meer keuze zijn, maar dit is wel een geheel nieuwe catogorie deze multi-level accu/omvormer

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-10 18:46
Deze week mijn victron installatie geupgrade van 3x Multiplus 5000 naar 3x Multi RS 6000 met het idee om de efficiency te verhogen.

Inmiddels draait alles weer op DESS en ik moet zeggen dat de eerste resultaten veelbelovend zijn.
Op dit moment haal ik een RTE van 84% onder vollast.

16200W ontladen uit de accu, 15150W naar grid. Dat is een efficiency van 93,5%. Wellicht is de efficiency onder lagere belasting nog beter. Ik moet ook zeggen dat de Multi RS nauwelijks warmte afgeeft, in tegenstelling tot de Multiplus die aardig heet wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZDFaFaKinFky9IQ5cjpjY710P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkbpqFbQ73wENrY5crFV0uLS.jpg?f=fotoalbum_large

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:05
vaursechs schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:01:
Deze week mijn victron installatie geupgrade van 3x Multiplus 5000 naar 3x Multi RS 6000 met het idee om de efficiency te verhogen.
[Afbeelding]
Heb je data uit het verleden om de (real life) RTE in een paar identieke scenario's vergelijken?
Bvb Laag vermogen (200-500W / fase)
Midden vermogen (2-3kW / fase)
Hoog vermogen (>5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Inmiddels draait alles weer op DESS en ik moet zeggen dat de eerste resultaten veelbelovend zijn.

16200W ontladen uit de accu, 15150W naar grid. Dat is een efficiency van 93,5%. Wellicht is de efficiency onder lagere belasting nog beter. Ik moet ook zeggen dat de Multi RS nauwelijks warmte afgeeft, in tegenstelling tot de Multiplus die aardig heet wordt.

[Afbeelding]
Mooie upgrade. Ik neem aan dat de Solar Charge Controller nog een restant is van de vorige situatie, want die heb je in theorie nu niet meer nodig? Is dat een volgende stap, voegt die nog wel iets toe of wil je dat bewust gescheiden houden?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:14:
[...]

Mooie upgrade. Ik neem aan dat de Solar Charge Controller nog een restant is van de vorige situatie, want die heb je in theorie nu niet meer nodig? Is dat een volgende stap, voegt die nog wel iets toe of wil je dat bewust gescheiden houden?
De Solar charge controller kan 85A laden. De 3x Multi RS kunnen ieder 88A laden vanuit grid (100A max wanneer grid en PV gecombineerd zijn).

Om deze reden laat ik de charge controller dus ook gewoon aangesloten. Deze is immers al voor 99% efficient.

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
stefaantje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Heb je data uit het verleden om de (real life) RTE in een paar identieke scenario's vergelijken?
Bvb Laag vermogen (200-500W / fase)
Midden vermogen (2-3kW / fase)
Hoog vermogen (>5kW)
Ik heb metingen met de Multiplus gedaan en kwam daar vaak op een RTE uit van 70% in de meest gunstige gevallen, tot slechts 65% bij vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@vaursechs m.b.t. de RTE efficiëntie cijfers die je noemt: betreft dat de systeemefficiëntie dus inclusief verbruik van de diverse (Victron) componenten? Of alleen laden+ontladen van de batterij?

Indien het niet de systeemefficiëntie is, heb je daar ook cijfers van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
Franciesco schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:37:
@vaursechs m.b.t. de RTE efficiëntie cijfers die je noemt: betreft dat de systeemefficiëntie dus inclusief verbruik van de diverse (Victron) componenten? Of alleen laden+ontladen van de batterij?

Indien het niet de systeemefficiëntie is, heb je daar ook cijfers van?
Dit betreft volledige RTE, AC kant is gemeten vanaf p1 poort in de meterkast en DC gemeten bij de Victron Lynx Shunt
Dus alles wat ertussen zit is ook meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:00

[Afbeelding]
Foc^%# mooi man... d:)b d:)b :')

maar wat koste dit totaal? :S

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Hansieo 3 x 1600 euro ongeveer voor een 3x rs
Plus klein materiaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:00
habbekrats schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:09:
@Hansieo 3 x 1600 euro ongeveer voor een 3x rs
Plus klein materiaal denk ik.
huh? je bedoelt alleen de 3x rs?

Wat ik bedoel is ALLES wat ik op die gave foto zie.. (kwijl,kwijl..)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-10 16:42
Weet er iemand hoe ik volgende zaken kan instellen op mijn huawei luna2000 batterij?
- tussen 8u en 11u 's morgens mag hij niet opladen, dus alle overschot van de PV moet geinjecteerd worden op het net
- tussen 11u en 8u smorgens (dus de overige 21u) is het maximaal zelfverbruik (dus zoveel mogelijk opladen)

Ik weet dat je kan spelen met de TOU instelling, maar ik krijg het maar niet aan de praat...

Iemand die mij aub kan helpen met enkele printscreens...?

Heel erg bedankt alvast!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vaursechs
Hansieo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:27:
[...]

huh? je bedoelt alleen de 3x rs?

Wat ik bedoel is ALLES wat ik op die gave foto zie.. (kwijl,kwijl..)
Alles bij elkaar ongeveer 20.000 euro (120kWh aan accu capaciteit).
Installatie volledig zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
@vaursechs de rs heeft wel altijd losse gx module nodig, er zijn er geen waarbij hij ingebouwd is toch?

Kan de rs rechtstreeks communiceren met de kwh meter of altijd gx nodig?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
Complimenten, mooie installatie (y)
Je schreef elders dat je het zelf gebouwd hebt. Wat voor accu's pas je dan toe?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
reneeke1970 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:25:
@vaursechs de rs heeft wel altijd losse gx module nodig, er zijn er geen waarbij hij ingebouwd is toch?

Kan de rs rechtstreeks communiceren met de kwh meter of altijd gx nodig?
Dat weet ik niet, ik zelf een Cerbo GX draaien, wat nodig is voor ESS (Dynamic ESS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
Conrado schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Complimenten, mooie installatie (y)
Je schreef elders dat je het zelf gebouwd hebt. Wat voor accu's pas je dan toe?
Zelfbouw accu's (8 stuks totaal) met EVE LF280k en MB31 LiFePO4 cellen, in combinatie met JK Inverter BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
@vaursechs, hoed af!

Omvormers e.d. heb ik vaker mee gewerkt, dat gaat wel. Echter voor grote DC-vermogens, die je ook niet uit kunt zetten, heb ik toch wel angst.....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Laatst online: 04-08 09:48
vaursechs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Zelfbouw accu's (8 stuks totaal) met EVE LF280k en MB31 LiFePO4 cellen, in combinatie met JK Inverter BMS.
Mooi systeem!
Ik ben nog even nieuwsgierig naar de combinatie van die LF280K, JK BMSén met de Victron. Gaat dat allemaal prima met de stroomverdeling, en ik zou ook graag weten welke BMSén je het gebruikt van JK.
Deze zomer gaat hier ook de multiplus er uit voor een multi RS, maar dan 1 fase met 3 strings LF280k's

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
Srednier schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Mooi systeem!
Ik ben nog even nieuwsgierig naar de combinatie van die LF280K, JK BMSén met de Victron. Gaat dat allemaal prima met de stroomverdeling, en ik zou ook graag weten welke BMSén je het gebruikt van JK.
Deze zomer gaat hier ook de multiplus er uit voor een multi RS, maar dan 1 fase met 3 strings LF280k's
Met de laatste firmware van de JK BMS (versie 15.36) werkt het systeem perfect. Het betreft de JK2A16S20 JK Inverter BMS, 200A en 2A active balancer. Communicatie gebeurd via CAN (victron bms can type A kabel) en met DVCC aan, regelt de BMS de laadspanning van de Multi RS en de SmartSolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-10 20:36
Iemand die toevallig bekend is met het merk Dawnice?

Ik kwam dit weekend een aanbieding tegen van een Nederlandse leverancier voor een 21 kWh accu inclusief omvormer, ems en installatie voor €7562 incl btw (6250 ex).
Aangezien dit toch weer €1000 minder is dan bij ZP, contact met ze opgenomen voor wat details. Vervolgens een document gekregen waarin gesproken werd over een HZEB-LCT-21. Even zoeken brengt me dan bij Dawnice. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken, wil wel iets in mijn huis dat een beetje veilig is en fatsoenlijk werkt. Overigens heeft de leverancier er een lelijke branding over de accu heen gedaan.

De aanbieding verder klinkt wel interessant. Je betaalt na het eerste jaar €7,50 per maand voor het EMS, maar je hebt wel volledige vrijheid bij welke energie leverancier je afsluit. Ik probeer nog te achterhalen welke EMS software ze gebruiken.

Edit: Op de website lees ik over een Enris app. Dus mogelijk is het EMS dan SmartgridOne.

[ Voor 11% gewijzigd door powercoaster op 03-03-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:09
vaursechs

Graag zou ik van jou horen of het daadwerkelijk veel scheelt in de herrie ,RS vs Multiplus.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-10 13:41
Even wat vraagjes …..

1) Om omzettingsverlies te beperken wil ik een hybride omvormer aanschaffen voor mijn PV installatie. Zodat die opbrengst zoveel mogelijk naar de accu gaat. Maar mijn PV kan wel als piek wel 10 kW leveren terwijl de accu wellicht 7 kW als max heeft. Gaat dan de rest gewoon terug het net op?

2) Kan die zelfde accu, ondanks de hybride omvormer, dan ook nog gevoed worden door het net?

3) Als dat zo is dan moet de accu volgens mij dus twee aansluitingen hebben. Eentje voor gelijk stroom van de hybride PV omvormer en eentje voor de wisselstroom van het net. Of heb ik het mis en gaat het laden en ontladen dan via de hybride omvormer?

[ Voor 0% gewijzigd door royaljoop op 04-03-2025 08:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@royaljoop Mijn antwoorden gebasseerd op ervaringen met een SMA STP SE (hybride) omvormer icm batterij:

1) ja, als de opwek hoger is dan de batterij aan kan, dan wordt het restant terug gelevert aan het net. Uiteraard worden eerst de verbruikers in huis van stroom voorzien, de rest naar de batterij. En das pas het overige naar het net.

2) ja het is mogelijk om de batterij vanuit het net op te laden. Idem voor de PV opwek van een eventuele tweede omvormer die niet direct aan de batterij hangt.

3) bij een hybride omvormer wordt de batterij DC gekoppeld aan die hybride omvormer. Uiteraard is de omvormer ook AC gekoppeld om de verbruikers in huis van stroom te voorzien en om terug te leveren aan het net. Diezelfde AC aansluiting wordt dan ook gebruikt om via de hybride omvormer de batterij van het net op te laden. De batterij zelf is dus alleen DC aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Dirduc schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:42:
vaursechs

Graag zou ik van jou horen of het daadwerkelijk veel scheelt in de herrie ,RS vs Multiplus.
Bedankt
Onder vol vermogen gaan de ventilators aan, die overigens een stuk stiller zijn dan de ventilators van de multiplus. Bij lagere belasting gaan deze uit en dan zijn de Multi RS-en helemaal stil, geen gebrom zoals bij de multiplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Bij ons wordt volgende week een 20kwh systeem geplaatst van BYD, aangesloten op een solaredge omvormer/systeem.

Nu ben ik me een beetje aan het inlezen omtrent de belastingdienst. Je kan de BTW terugvorderen, maar dan ben je ineens BTW plichtig. KOR is in dit geval niet van kracht begrijp ik, ondanks dat je omzet ruim onder de €20.000 ligt. Het maakt in principe niet uit volgens mij of je de BTW nu terugvraagt of niet, want je handelt, dus ondernemer.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door aschja op 04-03-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

aschja schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:45:
Bij ons wordt volgende week een 20kwh systeem geplaatst van BYD, aangesloten op een solaredge omvormer/systeem.

Nu ben ik me een beetje aan het inlezen omtrent de belastingdienst. Je kan de BTW terugvorderen, maar dan ben je ineens BTW plichtig. KOR is in dit geval niet van kracht begrijp ik, ondanks dat je omzet ruim onder de €20.000 ligt. Het maakt in principe niet uit volgens mij of je de BTW nu terugvraagt of niet, want je handelt, dus ondernemer.

Binnen de KOR hoef je geen BTW over je winst af te dragen als dat onder een bepaald bedrag ligt. Doorgaans blijf je dus onder de af te dragen BTW limiet en ben je 0 Euro BTW verschuldigd, word je vrijgesteld van BTW en is daarmee de kous af. (Heel kort door de bocht).

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:35:
[...]

Binnen de KOR hoef je geen BTW over je winst af te dragen als dat onder een bepaald bedrag ligt. Doorgaans blijf je dus onder de af te dragen BTW limiet en ben je 0 Euro BTW verschuldigd, word je vrijgesteld van BTW en is daarmee de kous af. (Heel kort door de bocht).
Dit zegt de belastingdienst:
Kleineondernemersregeling (KOR): btw-vrijstelling voor kleine ondernemers
Bent u deelnemer aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan hebt u geen recht op aftrek van btw. En kunt u geen btw terugvragen over de aanschaf en installatie van uw thuisbatterij.

Bent u nog geen deelnemer aan de KOR, maar wilt u dat wel worden? En hebt u al de btw op de thuisbatterij teruggevraagd? Als u zich voor de KOR aanmeldt, moet u mogelijk een deel van die btw weer aan ons terugbetalen.

Blijft u in de herzieningsperiode (voor roerende zaken is dat 5 jaar en voor onroerende zaken 10 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen.
Komt u boven dat bedrag uit, dan moet u wél btw aan ons terugbetalen. Dat kan ook gebeuren doordat u in de laatste 5 jaar ook btw hebt afgetrokken voor bijvoorbeeld uw zonnepanelen. In dat geval moet u naast de btw op de thuisbatterij ook nog een deel van de btw op de zonnepanelen terugbetalen.
Hier wordt met geen woord gerept over de €20.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 18:33
aschja schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:45:

Voor Belastingdienst en de kleine ondernemer is het teveel gedoe bij weinig omzet en dus lage BTW.

Als kleine ondernemer mag je onder KOR de BTW over facturen lekker houden (die je normaal zou moeten afdragen).

Het is vervolgens dan vrij logisch dat je ook niks kan terugvragen (aan BTW)

KOR is dus niet altijd handig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
bart.koppers schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Voor Belastingdienst en de kleine ondernemer is het teveel gedoe bij weinig omzet en dus lage BTW.

Als kleine ondernemer mag je onder KOR de BTW over facturen lekker houden (die je normaal zou moeten afdragen).

Het is vervolgens dan vrij logisch dat je ook niks kan terugvragen (aan BTW)

KOR is dus niet altijd handig….
Je vraagt wel de btw op de batterij terug.

Maar je moet wel btw aangiftes doen? Althans, dat zie ik veelvuldig op dit forum voorbij komen.

[ Voor 4% gewijzigd door aschja op 05-03-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 18:33
aschja schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Je vraagt wel de btw op de batterij terug.

Maar je moet wel btw aangiftes doen? Althans, dat zie ik veelvuldig op dit forum voorbij komen.
Er valt niks te verrekenenaan BTW - voorzover ik weet aan - onder KOR. Hele idee is dat je te klein bent daarvoor.

In mijn optiek is dat ook logisch: ontvangen BTW betaal je aan BD, betaalde BTW krijg je terug (verreken je) in een niet-KOR situatie / als echte ondernemer.

Maar als ik fout heb, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@aschja Heel simpel gezegd: je kunt niet van twee walletjes eten. Als je de btw wilt terugvragen dan moet je ook de btw aangeven die je binnenkrijgt doordat je geld verdient met handelen. De terugleververgoedingen van je leverancier zijn inclusief btw en die moet je opgeven en aan de belastingdienst afdragen.

Heb je geen zin in al het btw gedoe, dat kan. Dan meld je je aan voor de KOR en hoef je dat allemaal niet te doen. (even er vanuit gaand dat je aan de voorwaarden voldoet voor de KOR). Maar dan kun je ook niet de btw van de aanschaf terugvragen.

Als je eerst de batterij koopt en je daarna aanmeldt voor de KOR dan moet je verrekenen en (een deel van) de teruggevraagde btw alsnog weer aan de belastingdienst betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door mddd op 05-03-2025 17:35 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
mddd schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:34:
@aschja Heel simpel gezegd: je kunt niet van twee walletjes eten. Als je de btw wilt terugvragen dan moet je ook de btw aangeven die je binnenkrijgt doordat je geld verdient met handelen. De terugleververgoedingen van je leverancier zijn inclusief btw en die moet je opgeven en aan de belastingdienst afdragen.

Heb je geen zin in al het btw gedoe, dat kan. Dan meld je je aan voor de KOR en hoef je dat allemaal niet te doen. (even er vanuit gaand dat je aan de voorwaarden voldoet voor de KOR). Maar dan kun je ook niet de btw van de aanschaf terugvragen.

Als je eerst de batterij koopt en je daarna aanmeldt voor de KOR dan moet je verrekenen en (een deel van) de teruggevraagde btw alsnog weer aan de belastingdienst betalen.
Maar het gekke is toch dat dit bij de zonnepanelen toch ook aan de hand was. Hier kreeg je de zonnepanelen BTW terug om vervolgens ook een KOR aanmelding te krijgen. Zonder gedoe met de belastingdienst.

Dit is wat Zonneplan bijv aangeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsfVnnrVqG4McE0T1fE2Ml8FCjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LrVwkgkmQxTwLxS6rE7OXgaa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door aschja op 06-03-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
aschja schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:06:
Maar het gekke is toch dat dit bij de zonnepanelen toch ook aan de hand was. Hier kreeg je de zonnepanelen BTW terug om vervolgens ook een KOR aanmelding te krijgen. Zonder gedoe met de belastingdienst.
Daar heb je wel een punt. Maar er is ook een verklaring voor.

De winst die je met zonnepanelen hebt is veel moeilijker exact te maken. Stroom die je opwekt en ondertussen zelf gebruikt, wordt eigenlijk nergens geregistreerd. Het geeft je een voordeel maar dit voordeel is nergens op papier gespecificeerd. Salderen is ook niet helemaal hetzelfde als betaald krijgen door je leverancier.

Dit is anders met een batterij die voor handel wordt gebruikt. De Belastingdienst is ook heel duidelijk: een batterij die voor eigen gebruik is, kun je niet als kosten opvoeren, het moet echt gaan om handelen. Als je zo'n batterij hebt kun je precies zien hoeveel je krijgt voor je verkochte stroom en dat zijn dan je inkomsten.

Verder is het ook zo dat de overheid probeert te leren van het verleden. Door de regeling rond zonnepanelen hebben ze in feite een subsidie uitgedeeld die volgens sommigen misschien wel iets té goed heeft gewerkt. De situatie rond batterijen is nog jong, ik kan me voorstellen dat ze niet bij voorbaat al iets dergelijks willen doen.
Dit is wat Zonneplan bijv aangeeft:
Dat vind ik wel opvallend want het is niet in lijn met de officiële regels van de Belastingdienst. Ik zou dus wel even goed uitzoeken hoe het werkelijk zit voor ik dit zou doen.

Ik denk dat het met de voorwaarden voor de herzieningsregeling te maken heeft. Als je KOR aanvraagt moet je eerder teruggevraagde btw terugbetalen, maar er is een ondergrens (herzieningsdrempel). Is het terug te betalen bedrag onder die grens dan hoef je het niet terug te betalen. Waarschijnlijk hebben ze bij Zonneplan hun batterij zo geprijsd dat de btw daar onder blijft.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
aschja schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Bij zonnepanelen was er iets anders aan de hand, daar moest de btw worden terugbetaald als gevolg van een beslissing van de EU. Daar is toen een oplossing voor bedacht.

Zie bijvoorbeeld https://www.nextens.nl/fi...t-jaarlijks-e100-miljoen/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:35
Wie kan argumenten / tips aandragen wanneer een plugin thuisaccu te kopen (Omvormer 800 W, Capaciteit 2.5 - 10 kWh) of een volwaardige thuisaccu (Omvormer bv 2500 W, Capaciteit 5 - 10 kWh)?

Situatie: 8000 Wp zonnepanelen op Zuid, 2 * EV (1 * 11 kW max laden, 1 * 3.5 kW max laden), warmtepomp, geen gas meer, 3 fase aansluiting. In 2024 door slim laden 68% eigen opgewekte stroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:56:
Wie kan argumenten / tips aandragen wanneer een plugin thuisaccu te kopen (Omvormer 800 W, Capaciteit 2.5 - 10 kWh) of een volwaardige thuisaccu (Omvormer bv 2500 W, Capaciteit 5 - 10 kWh)?

Situatie: 8000 Wp zonnepanelen op Zuid, 2 * EV (1 * 11 kW max laden, 1 * 3.5 kW max laden), warmtepomp, geen gas meer, 3 fase aansluiting. In 2024 door slim laden 68% eigen opgewekte stroom gebruikt.
Een klein accuutje is handig voor het afdekken van sluipverbruik bijvoorbeeld 's nachts. Met 800Wh kun je geen meter zonnestroom opslaan, met jouw (forse) zonnepaneleninstallatie.
Als je dus je ZP opbrengst wil opslaan dan ben je aangewezen op een grotere accu.
Ik zou ook kijken naar de maximale opname afgifte, vooral op die piekmomenten waarop stroom niks oplevert (of geld kost) wil je maximaal laden met de accu. Met 8000wp kun je op een zonnige dag wel 6kW trekken, denk ik?

68% zonder een accu vind ik trouwens superhoog. Netjes! Hoe doe je dat op momenten dat je weg bent? Of bijvoorbeeld met grootverbruikers rond etenstijd?

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 06-03-2025 17:54 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@MajaMestreech persoonlijk vind ik 800W vermogen erg weinig. Zeker in een full electric huishouden zoals ook de jouwe zit je daar regelmatig boven door de warmtepomp, koken etc waardoor er toch nog vaak sprake van netafname zal zijn. Max 10kWh opslag is redelijk, maar ook weinig toekomst proof.

Zelf zou ik niet snel voor plug-in gaan vanwege bovenstaande redenen. Daarnaast kun je met een volwaardige thuisaccu en bijhorende systemen ook gemakkelijker noodstroom voor (een groot deel van) de woning verzorgen.

Uiteraard is het allemaal afhankelijk van de eigen wensen. Dus ik zou die en mogelijke toekomstige wensen eens goed op een rij zetten. En dan kijken wat daar bij past/

Zelf heb ik overigens gekozen voor een thuisbatterij icm een hybride omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Pr088 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:53:
[...]

68% zonder een accu vind ik trouwens superhoog. Netjes! Hoe doe je dat op momenten dat je weg bent? Of bijvoorbeeld met grootverbruikers rond etenstijd?
Zodra er zon is een EV laten opladen, echter moet ik wel toegeven dat in 2024 vaak een EV thuis was om te kunnen laden. Wellicht dat dit jaar het beeld anders zal zijn. Vandaar ook mijn zoektocht naar een thuis accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Franciesco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:55:
@MajaMestreech persoonlijk vind ik 800W vermogen erg weinig. Zeker in een full electric huishouden zoals ook de jouwe zit je daar regelmatig boven door de warmtepomp, koken etc waardoor er toch nog vaak sprake van netafname zal zijn. Max 10kWh opslag is redelijk, maar ook weinig toekomst proof.

Zelf zou ik niet snel voor plug-in gaan vanwege bovenstaande redenen. Daarnaast kun je met een volwaardige thuisaccu en bijhorende systemen ook gemakkelijker noodstroom voor (een groot deel van) de woning verzorgen.

Uiteraard is het allemaal afhankelijk van de eigen wensen. Dus ik zou die en mogelijke toekomstige wensen eens goed op een rij zetten. En dan kijken wat daar bij past/

Noodstroom ben ik niet naar op zoek. We wonen nu 5 jaar in dit huis en we hebben slechts 1 keer een aangekondigde stroom uitval van 2-3 uur gehad. Ja, kan zijn dat stroomstoringen meer gaan optreden zolang Enexis bezig is met upgraden van het net.

Wat ik zelf kan bedenken als plus argumenten voor een plug 'n play thuisaccu van HomeWizard (nee, ik wil geen reclame maken maar puur op specs voor mij het gunstigste van alle plug-in's):
1. Geen upgrade meterkast nodig (geen plek meer, 2 aardleks op 3 fasen, heeft echt een upgrade nodig)
2. 2 stuks HomeWizard op 2 groepen voldoende om in de zomermaanden de avond (koken) en nacht door te komen. Al zal tijdens de pieken van de inductieplaat (1-fase) stroom van het net moeten komen.
3. Door de 2 EV's minder overschot nodig om ook nog eens de batterijen op te laden.
4. Geen installatie kosten.
5. Ik heb al HomeWizard spullen in huis
6. Nederlands product welke inspeelt op de Nederlandse o zo veranderende energie markt
7. Wellicht zo'n 5 keer goedkoper dan volwaardige thuisaccu
8. Makkelijk mee te nemen naar eventuele nieuwe woning.
9. Nul op de meter gedurende de zomer en gedurende de winter opladen tijdens het goedkoopste tarief die dag en ontladen gedurende duurste tarief op die dag, zijn voor mij de voornaamste doelen (handel op onbalans en in/verkoop op Day-ahead wekt bij mij geen interesse).

Mis ik nog iets of moet ik maar gaan bestellen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:28
MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:54:
[...]

Noodstroom ben ik niet naar op zoek. We wonen nu 5 jaar in dit huis en we hebben slechts 1 keer een aangekondigde stroom uitval van 2-3 uur gehad. Ja, kan zijn dat stroomstoringen meer gaan optreden zolang Enexis bezig is met upgraden van het net.

Wat ik zelf kan bedenken als plus argumenten voor een plug 'n play thuisaccu van HomeWizard (nee, ik wil geen reclame maken maar puur op specs voor mij het gunstigste van alle plug-in's):
1. Geen upgrade meterkast nodig (geen plek meer, 2 aardleks op 3 fasen, heeft echt een upgrade nodig)
2. 2 stuks HomeWizard op 2 groepen voldoende om in de zomermaanden de avond (koken) en nacht door te komen. Al zal tijdens de pieken van de inductieplaat (1-fase) stroom van het net moeten komen.
3. Door de 2 EV's minder overschot nodig om ook nog eens de batterijen op te laden.
6. Nederlands product welke inspeelt op de Nederlandse o zo veranderende energie markt
7. Wellicht zo'n 5 keer goedkoper dan volwaardige thuisaccu
9. Nul op de meter gedurende de zomer en gedurende de winter opladen tijdens het goedkoopste tarief die dag en ontladen gedurende duurste tarief op die dag, zijn voor mij de voornaamste doelen (handel op onbalans en in/verkoop op Day-ahead wekt bij mij geen interesse).

My 2 cents…

Je redenatie klopt wel.
- Juist met de 2EV’s ben je in staat de grote klappen van zon overschot op te vangen. Historisch 68% eigen gebruik bewijst dat.
- Defacto koop je hiermee een “nacht overbrugger”. Niet meer en niet minder.
- “5x goedkoper dan volwaardig” is echter volgens mij niet helemaal waar. Ik heb nog geen batterij, ik wacht tot 2027, maar ik volgen het allemaal en mijn indruk is dat het verschil nu 1.2x tot 1.5x is. Misschien vergis ik me maar 5x vind ik wel heel erg negatief voorgesteld.

Dus… meteen doen?
- je argumenten kloppen, en je moet doen wat je niet laten kan.
- ik volg ook het forum hiervoor: S2S in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Al een poosje niet zo actief meegelezen maar ik vond de kwaliteit matig en round trip efficiency erg beroerd.
- persoonlijk wacht ik derhalve nog tot 2027. De ontwikkelingen gaan snel. Ik heb idee dat de prijsdaling per jaar ongeveer evengroot is als de besparing die je realiseert als je nu koopt dus “wachten kost geen geld”.
- naast investering wil ik meer zekerheid over round trip efficiency, kwaliteit en brandgevaar.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:11

Fioravanti

Fioravantastisch!

Bij ons is de EvaPower (1+5) nu een kleine week actief. Momenteel zeker als nachtoverbrugger, wat nu lukt tot ongeveer 02:00. Over een aantal weken verwacht ik dat we het niet daarmee leeg gaan krijgen.
Ik zie het ook als een leuk experiment om ervaring te krijgen met eigen opslag. Uitbreiden naar een groter systeem kan altijd nog, maar hier heb ik nu al plezier van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@MajaMestreech Nederland kent 4 seizoenen, niet 2 (zomer en winter). In de zomer de nacht overbruggen zal veelal gemakkelijk kunnen doordat de zon pas om grofweg na 21hr onder gaat en om 6hr al weer op is. Maar juist in de tussen seizoenen heb je duidelijk meer nodig in de avond/nacht/vroege ochtend: het is langer donker en daardoor meer verbruik uit de batterij (en niet direct uit PV) voor verlichting, koken, warmtepomp en al de andere (standby) apparatuur.

Door een wat grotere batterij en hoger omvormer vermogen zul je een veel groter deel van het jaar de donkere uren kunnen overbruggen. Maar uiteraard ieder wat wils. En het individuele verbruiksprofiel speelt daar natuurlijk ook een grote rol in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Om gebruik te maken van de goodkoopste tarieven in de winter voor laden/ontladen zul je zeker meer dan 800W laadvermogen moeten hebben. Ik zou zeggen minimaal iets van 3kW maar liever wat meer om het aantrekkelijk te maken. Met 3kW ben je immers al 3 uur bezig met het opladen van een 9kWh batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Franciesco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:55:
wat ik ook hier regelmatig lees dat er met xx kWh maar wordt gegooit en dat je die ook echt nodig hebt.
Ik heb daar mijn twijfels over, en ja, dat zal voor een ieder anders zijn, daar ben ik me van bewust. Echter gemiddeld als je kijkt wat je tijdens de donkere uurtjes aan vermogen nodig hebt is dat echt geen 10 kWh, heel veel mensen halen de 5 kWh uur nog niet eens.
wil je de verwarming daar echter ook mee gaan nemen, bv omdat je een warmtepomp hebt, heb je wel een uitdaging, en wel op twee kanten.
want dan is die genoemde 10 kWh zelfs aan de kleine kant, moet je eerder denken aan 25-35 kWh aan een thuis-batterij (investering circa 25.000 euro of meer :? ).
En waneer heb je dan die verwarming nodig, juist, in de winter, en dan heb je dus het probleem dat je de volgende dag je giga thuis-batterij niet meer vol krijgt omdat je zonnepanelen slechts 0,1 kWh (op een dag) aan vermogencap. leveren. oeps.
daarom ook dat een nuttig gebruik in Nederland van de combinatie zonnepanelen en thuis-batterij vaak alleen ergens tussen maart(april) tot en met oktober zinvol is, buiten deze maanden brengen je zonnepanelen (tenzij je een weiland vol hebt liggen, zal de gemiddelde nederlander vrees ik niet hebben) gewoon niet voldoende op. hoe groter je thuis-batterij is hoe kleiner deze periode ook gaat worden. bij die 25-35 kWh zit je eerder in mei tot augustus.
mij lijkt een zinvolle inzet van een thuis-batterij eerder dat je kijkt :
a) wat is mijn verbruik tijdens de donkere tijden tussen maart en oktober
b) wat kan ik buiten mijn direct verbruik van mijn zonnestroom die nu anders het net teruggaat in dezelfde periode opslaan, vaak zal dat al meer zijn dan je verbruik.
Dan maak je ook een nuttig gebruik van een thuis-batterij. overigens heb je tot 2027 zelfs nog een gratis giga thuisbatterij die je ook nog eens helemaal niets kost, die heet de salderingsregeling.
Dus aanschaf van een thuis-batterij is eigenlijk, qua kosten dan, pas vanaf 2027 echt interessant.
een thuis-batterij is echt wat anders dan een noodstroom systeem, qua aanvullende technische voorzieningen die je voor noodstroom nodig hebt, zeker in een land als Nederland waar we relatief weinig uitval hebben zet ik grote vraagtekens voor een nuttige noodstroom voorziening. uiteraard uitzonderingen bv medische aspecten daargelaten.
wil je noodstroom, neem dan bv een PiB die ook via aparte WCD je dan de echt noodzakelijke apparatuur van stroom kunt voorzien, denk hier bij aan een vrieskist, of koelkast. Bedenk echter dat de meeste van dit soort apparaten prima het zonder een aantal uren kunnen volhouden. Na 4 uur krijg je zelf automaitsch via de Compensatieregeling geld (35€) van de netbeheerder.

kijk eerder ipv van je wensen naar je verbruik en beschikbaarheid van je zonnestroom, lijkt me echt veel verstandiger.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:11:
@MajaMestreech Nederland kent 4 seizoenen, niet 2 (zomer en winter). In de zomer de nacht overbruggen zal veelal gemakkelijk kunnen doordat de zon pas om grofweg na 21hr onder gaat en om 6hr al weer op is. Maar juist in de tussen seizoenen heb je duidelijk meer nodig in de avond/nacht/vroege ochtend: het is langer donker en daardoor meer verbruik uit de batterij (en niet direct uit PV) voor verlichting, koken, warmtepomp en al de andere (standby) apparatuur.
is dat echt zo, @MajaMestreech heeft volgens mij hier helemaal niet zo'n verkeerde inschatting gemaakt.
het is maar hoe je er na kijkt.
bekijk je het vanuit de beschikbaarheid van je zonne-energie dan zie je eigenlijk dat je tussen maart-april (deze week is uitzonderlijk voor maart) en oktober veelal voldoende zonnestroom hebt om zowel overdag je meeste benodigde stroom te kunnen voorzien (verwarming even hier niet meegerekend) en ook nog wat over is om terug te leveren (cq in je thuis-batterij te stoppen). Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je PV installatie, met 4 panelen op het dak wordt dat natuurlijk behoorlijk lastig, en zie je ook dat dit tijdsbestek een stuk kleiner aan het worden is.
de overige maanden (november-februari/maart) zie je dat je vaak weinig tot geen zonne-energie tot je beschikking hebt en je energieverbruik in die periode ook nog eens een stuk hoger ligt. Overtollige zonne-energie die je in een thuis-batterij zou kunnen stoppen is er echter nauwelijks.
gemiddeld (afhankelijk van je ligging en groote pv) heb je tussen 200 - 250 dagen per jaar waar je effectief gebruikt kunt maken van een thuis-batterij, bedenk echter hoer groter deze is hoe kleiner deze periode ook is.
Door een wat grotere batterij en hoger omvormer vermogen zul je een veel groter deel van het jaar de donkere uren kunnen overbruggen. Maar uiteraard ieder wat wils. En het individuele verbruiksprofiel speelt daar natuurlijk ook een grote rol in.
is dat zo? volgens mij bepaald juist je verbruik tijdens de donkere uurtjes in combinatie met beschikbare zonne-energie juist de groote van je thuis-batterij.
daarom zie je ook dat in de winter waar je (zeker met een warmtepomp) een hoog verbruik hebt en dus eigenlijk graag een grote thuis-batterij zou willen hebben je tot de ontdekking komt dat je de batterij na dag 1 niet meer vol krijgt omdat er gewoon weg onvoldoende zonne-energie beschikbaar is. :?
het is dus de combinatie van verbruik en beschikbaarheid die de sweatspot uitmaakt.
Daarom is voor heel veel Nederlanders vaak een thuis-batterij van ergens tussen de 2,5 - 5 kWh al meer dan voldoende om geduurende de gemiddeld 235 dagen in het jaar op NOM uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:39:
[...]

Zodra er zon is een EV laten opladen, echter moet ik wel toegeven dat in 2024 vaak een EV thuis was om te kunnen laden. Wellicht dat dit jaar het beeld anders zal zijn. Vandaar ook mijn zoektocht naar een thuis accu.
Is een thuis-batterij echt de oplossing om een EV op te laden ? een EV heeft een gemiddelde capaciteit van circa 60-70 kWh, om deze met slechts 10-15% weer te kunnen laden (kom je gem. dus circa 175 km mee ver) plus je gemiddeld nachtverbruik kom je al heel snel op een benodigde capaciteit van circa 15-20 kWh uit.
Kijk eens in welke periode je een overproductie van gemiddeld deze 20 kWh met je zonnepanelen gaat hebben. ik verwacht ergens tussen mei en augustus/deel van september ? dat zijn dus slechts 4,5 maand per jaar. Dat is nog geen 40%.
vaak is de keuze om de EV dan via een dynamisch contract te laden veel goedkoper, zeker als je gaat kijken wat je benodigde investering is.
vergeet hierbij ook de RTE niet, je kunt makkelijk met 20% verlies rekenen, dus van die 20 kWh wat je er in stopt komt er slechts circa 16 kWh uit.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 07-03-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Franciesco
Om gebruik te maken van de goodkoopste tarieven in de winter voor laden/ontladen zul je zeker meer dan 800W laadvermogen moeten hebben. Ik zou zeggen minimaal iets van 3kW maar liever wat meer om het aantrekkelijk te maken. Met 3kW ben je immers al 3 uur bezig met het opladen van een 9kWh batterij
De meeste van die 800watt / 3 kwh thuisbatterijen kunnen veel meer laden dan 800watt, het teruglevering is in principe vast gezet op 800. Bij een tal is dit ook aan te passen mits je je dan aan de voorschriften houd. Lees een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MacD007 mbt je eerste stuk tekst: daarom gaf ik ook aan dat Nederland 4 seizoenen kent. En dat juist de tussen seizoenen interessant zijn om naar te kijken. Want in die periodes heb je meer energie nodig tijdens de vele uren dat er geen PV opwek meer is.
En zeker met een full electric woning zoals @MajaMestreech heeft is 5kWh relatief snel op als de WP in de periode ook nog enkele uurtjes ofzo aan staat. De berekening moet ieder voor zich maken.
@MajaMestreech heeft een 8kW omvormer las ik, dus ook behoorlijk wat PV om een wat grotere batterij waarschijnlijk regelmatig goed te vullen.

Mbt noodstroom: ik weet dat daar extra spullen en regelingen voor nodig zijn dan alleen een batterij en omvormer. Vandaar dat ik dat ook al noemde met "bijhoende systemen". Zelf heb ik er wel voor gekozen om meteen met de thuisbatterij installatie ook een noodstroom voorziening te hebben. Maar ook dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik gaf alleen aan dat m.i. belangrijk is om vooraf na te denken of een dergelijk systeem wel/niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:34:
@MacD007 mbt je eerste stuk tekst: daarom gaf ik ook aan dat Nederland 4 seizoenen kent. En dat juist de tussen seizoenen interessant zijn om naar te kijken. Want in die periodes heb je meer energie nodig tijdens de vele uren dat er geen PV opwek meer is.
En zeker met een full electric woning zoals @MajaMestreech heeft is 5kWh relatief snel op als de WP in de periode ook nog enkele uurtjes ofzo aan staat. De berekening moet ieder voor zich maken.
@MajaMestreech heeft een 8kW omvormer las ik, dus ook behoorlijk wat PV om een wat grotere batterij waarschijnlijk regelmatig goed te vullen.

Mbt noodstroom: ik weet dat daar extra spullen en regelingen voor nodig zijn dan alleen een batterij en omvormer. Vandaar dat ik dat ook al noemde met "bijhoende systemen". Zelf heb ik er wel voor gekozen om meteen met de thuisbatterij installatie ook een noodstroom voorziening te hebben. Maar ook dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik gaf alleen aan dat m.i. belangrijk is om vooraf na te denken of een dergelijk systeem wel/niet interessant is.
sorry, ik volg je niet helemaal, juist als je kijkt naar beschikbare zonne-energie en dan vooral (als je nog geen geen thuis-batterij hebt) dus je teruglevering richting net zul je vrij snel merken dat je of voldoende hebt of juist niet geen of onvoldoende hebt. met als resutaat dus helaas slechts 2 seizoenen, eentje waar je dus voldoende overcapaciteit hebt een eentje waar dat dus niet zo is, want met een kwart of half volle thuis-batterij met de RTE gerekend blijft er gewoon te weinig zinvol over.

zelfs met een 8 kW omvormer is dat dus niet anders.

en ja, ik ben het volledig met je eens dat je dus echt naar je eigen situatie moet gaan kijken om uit te vinden wat zinvol is, echter tot 2027 is dit weinig finacieel interessant, de ontwikkelingen in batterijland gaan op dit moment zo snel dat over twee jaar waarschijnlijk weer veel betere en mogelijk zelfs goedkopere alternatieven te krijgen zijn.
Op dit moment zijn met nm de class A LFP batterijen extreem duur en vergeet daarbij de china dump dia je via ali kunt krijgen, want dat zal in de meeste gevallen geen class A LFP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
habbekrats schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:31:
@Franciesco
[...]

De meeste van die 800watt / 3 kwh thuisbatterijen kunnen veel meer laden dan 800watt, het teruglevering is in principe vast gezet op 800. Bij een tal is dit ook aan te passen mits je je dan aan de voorschriften houd. Lees een eigen groep.
Die 800W limiet komt juist uit de wettelijke netcode.
§ 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W
Elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W moeten voldoen aan de in deze paragraaf gestelde voorwaarden. Artikel 3.4 t/m Artikel 3.11.

wil je meer dan zul je dus ook aan andere voorwaarden, eigen separate groep waar geen andere verbruikers op zijn aangesloten, vaste verbinding ipv een stekkerverbinding moeten voldoen. over dat laatste bestaat nog enige onduidelijkheid. Verwachting is dat dit mogelijk in NEN1010 opgenomen zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@MacD007 dat schreef ok dus al, eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

wil je eenvoud en plug en play is dit zeker een goede keuze.
hoewel hier off-topic, stuur me maar eens een foto van je groepenkast, mogelijk dat ik je daar kan helpen. maar twee aardlek op een 3 fase lijkt me nu niet bepaald veilig.
afhankelijk hoe de belasting op je groepen is (dus niet qua fase) kan het soms inderdaad handig zijn om deze over twee groepen te verdelen, en die mogen ook op dezelfde fase zitten.
7. Wellicht zo'n 5 keer goedkoper dan volwaardige thuisaccu.
dat laaste weet ik nog net niet zo, voor deze twee HW met effectief 4,2 kWh ben je ook al 2.800 euro kwijt. Een anker solix x1 (nu helaas nog erg slecht vergelijkbaar met iets meer capaciteit heb je ook al voor die prijs)
de functie "gedurende de winter opladen tijdens het goedkoopste tarief die dag en ontladen gedurende duurste tarief op die dag"heeft volgens mij HW nog niet, ik vrees zelfs dat je in de winter nagenoeg geen echt gebruik van de HW PiB kunt maken. kijk maar eens wat je de afgelopen winter aan stroom richting het net gestuurd hebt. ik vrees dat dit bar weinig zal zijn.
infeite heeft het nu bestellen nog geen zin zolang je nog kunt sladeren, dat is ook een thuis-batterij die zelfs niets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

MrFish

Untitled

MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:43:

[...]

infeite heeft het nu bestellen nog geen zin zolang je nog kunt sladeren, dat is ook een thuis-batterij die zelfs niets kost.
Op de 10-17 ct/kWh teruglever-kosten na dan, die veel energieleveranciers rekenen.

[ Voor 1% gewijzigd door MrFish op 07-03-2025 15:28 . Reden: vergoeding -> kosten ]

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
MrFish schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Op de 10-17 ct/kWh teruglever-vergoeding na dan, die veel energieleveranciers rekenen.
Je bedoelt "teruglever-kosten"?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

sandergar schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Je bedoelt "teruglever-kosten"?
Ja dat is een betere term :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

de Peer

under peer review

MrFish schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:24:
[...]

Nee. Terugleververgoeding is het bedrag dat je ontvangt voor teruglevering aan het net. Dat is dus fundamenteel iets anders. niet alleen een andere benaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

MrFish schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:24:
[...]

Perspectief dingetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

de Peer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Nee. Terugleververgoeding is het bedrag dat je ontvangt voor teruglevering aan het net. Dat is dus fundamenteel iets anders. niet alleen een andere benaming.
Klopt, ik heb het aangepast.

@Fioravanti Inderdaad :+ .
Eigenlijk vind ik 'terugleverkosten' helemaal geen goede naam. Je krijgt namelijk nog steeds geld voor je stroom, alleen minder.

[ Voor 22% gewijzigd door MrFish op 07-03-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

de Peer

under peer review

MrFish schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:30:
[...]

@Fioravanti Inderdaad :+ .
Eigenlijk vind ik 'terugleverkosten' helemaal geen goede naam. Je krijgt namelijk nog steeds geld voor je stroom, alleen minder.
je ontvangt een terugleververgoeding EN je betaalt terugleverkosten. Het klopt dus wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

de Peer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:34:
[...]

je ontvangt een terugleververgoeding EN je betaalt terugleverkosten. Het klopt dus wel degelijk.
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt; ik weet heus wel dat de naam klopt, maar het leidt tot verwarring bij mensen die minder ingelezen zijn in de materie. Die denken nu ineens dat ze netto geld moeten gaan betalen voor de zonnepanelen die ze op het dak hebben liggen. Daarom vind ik het een slechte naam.

Maar we dwalen nu wel erg offtopic. Ik wilde alleen maar aangeven dat salderen niet meer een gratis thuisaccu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
MrFish schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:38:
Maar we dwalen nu wel erg offtopic. Ik wilde alleen maar aangeven dat salderen niet meer een gratis thuisaccu is.
Tot 1 januari 2027 nog wel. En dat is nog bijna twee jaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:12:
wil je meer dan zul je dus ook aan andere voorwaarden, eigen separate groep waar geen andere verbruikers op zijn aangesloten, vaste verbinding ipv een stekkerverbinding moeten voldoen. over dat laatste bestaat nog enige onduidelijkheid. Verwachting is dat dit mogelijk in NEN1010 opgenomen zal gaan worden.
Dat van die stekker (of niet) vind ik ook wel vaag, eerlijk gezegd. Bij verbruikers, zoals wasmachine, oven, en combimagnetron is een stekker doodnormaal. Waarom zou het dan bij zo'n apparaat ineens niet meer ok zijn?

En dan wordt het trouwens niet (alleen) vaste verbinding, maar óók meteen een werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gwaihir schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Dat van die stekker (of niet) vind ik ook wel vaag, eerlijk gezegd. Bij verbruikers, zoals wasmachine, oven, en combimagnetron is een stekker doodnormaal. Waarom zou het dan bij zo'n apparaat ineens niet meer ok zijn?

En dan wordt het trouwens niet (alleen) vaste verbinding, maar óók meteen een werkschakelaar.
Nee, omdat dit geen bewegende delen heeft is juist een werkschakelaar niet nodig, een werkschakelaar is ook helemaal geen elektische beveiliging, maar een beveiliging tegen onbedoeld bedienen van bv machines.
Wat je dan wel nodig hebt is zijn eigen electrische beveiling via de groep (IA).

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 07-03-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MrFish schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Op de 10-17 ct/kWh teruglever-kosten na dan, die veel energieleveranciers rekenen.
Dat klopt, maar dan voor de terugleverkosten of boete, terugleververgoeding is wel iets heel anders en daarmee zou je nooit een PiB terug kunnen verdienen, met die andere overigens alleen ook niet.
Maar reken dat maar eens uit hoe lang het duurt voordat je deze kosten van max 500 kWh per jaar kunt terugverdienen. Dat is langer dan de levensduur van je PiB.

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 07-03-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:01:
[...]

sorry, ik volg je niet helemaal, juist als je kijkt naar beschikbare zonne-energie en dan vooral (als je nog geen geen thuis-batterij hebt) dus je teruglevering richting net zul je vrij snel merken dat je of voldoende hebt of juist niet geen of onvoldoende hebt. met als resutaat dus helaas slechts 2 seizoenen, eentje waar je dus voldoende overcapaciteit hebt een eentje waar dat dus niet zo is, want met een kwart of half volle thuis-batterij met de RTE gerekend blijft er gewoon te weinig zinvol over.

zelfs met een 8 kW omvormer is dat dus niet anders.

en ja, ik ben het volledig met je eens dat je dus echt naar je eigen situatie moet gaan kijken om uit te vinden wat zinvol is, echter tot 2027 is dit weinig finacieel interessant, de ontwikkelingen in batterijland gaan op dit moment zo snel dat over twee jaar waarschijnlijk weer veel betere en mogelijk zelfs goedkopere alternatieven te krijgen zijn.
Op dit moment zijn met nm de class A LFP batterijen extreem duur en vergeet daarbij de china dump dia je via ali kunt krijgen, want dat zal in de meeste gevallen geen class A LFP zijn.
Die "2 seizoenen gedachte" vind ik te zwart-wit.

Wat ik o.a. bedoelde: voor grofweg juni. juli en augustus kun je eigenlijk geen capaciteit voor de thuisbatterij bepalen. Vrijwel iedereen zal dan voldoende hebben aan een paar kWh want tussen zonsondergang en zonsopkomst zit maar 8 uur of iets meer. En tijdens die uren hoef je niet te verwarmen en te koken, zal er nauwelijks verlichting aan staan en zal het voornamelijk om (standby) verbuik van de diverse apparatuur gaan (koelkast, vriezer, routers, televisie etc) en mechanische ventilatie. En misschien soms iets aan koeling.

Juist tijdens de tussenseizoenen is er mijn inziens echt meerwaarde* om een thuisbatterij te hebben. Want veelal nog voldoende PV overschot overdag om de batterij (grotendeels) te vullen waarna tijdens de langere (donkere) tijd zonder PV opwek die energie weer in de woning gebruikt kan worden. Ook inclusief verwarming als het systeem daar op berekent is.
Dus in absolute getallen (aantal kWh) kun je in die periode meer gebruik maken van een thuisbatterij.

De donkerste 2 maanden (meestal december en januari) is het vaak tobben en zal de batterij maar erg beperkt gevuld worden door PV overschot. In de maanden november en februari is dat wisselend in mijn ervaring: sommige dagen krijg ik hem gemakkelijk vol en is er zelfs nog overschot wat het net op gaat, andere dagen lukt het vullen maar nauwelijks. Op zich hoeft dit laatste ook niet perse een issue te zijn als je de tijd met onvoldoende PV opwek toch kunt overbruggen door een beperkt verbruik die niet de resterende batterijvulling opsoupeert totdat er weer voldoende PV opwek is.

*meerwaarde in de zin van een duidelijke stap richting zelfvoorziening. Financieel is het vaak nu niet of nauwelijks interessant. Dus eens op dat punt. Of dat belangrijk voor je is, moet ieder voor zich bepalen. Als de saldering er straks af is of als je nu al nauwelijks meer iets overhoud aan het terugleveren van stroom, dan zal de financiele som er anders uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:58:
[...]

Die "2 seizoenen gedachte" vind ik te zwart-wit.

Wat ik o.a. bedoelde: voor grofweg juni. juli en augustus kun je eigenlijk geen capaciteit voor de thuisbatterij bepalen. Vrijwel iedereen zal dan voldoende hebben aan een paar kWh want tussen zonsondergang en zonsopkomst zit maar 8 uur of iets meer. En tijdens die uren hoef je niet te verwarmen en te koken, zal er nauwelijks verlichting aan staan en zal het voornamelijk om (standby) verbuik van de diverse apparatuur gaan (koelkast, vriezer, routers, televisie etc) en mechanische ventilatie. En misschien soms iets aan koeling.

Juist tijdens de tussenseizoenen is er mijn inziens echt meerwaarde* om een thuisbatterij te hebben. Want veelal nog voldoende PV overschot overdag om de batterij (grotendeels) te vullen waarna tijdens de langere (donkere) tijd zonder PV opwek die energie weer in de woning gebruikt kan worden. Ook inclusief verwarming als het systeem daar op berekent is.
Dus in absolute getallen (aantal kWh) kun je in die periode meer gebruik maken van een thuisbatterij.
ik snap wat je bedoeld echter als ik naar de data kijk en vooral ook omdat ik van vroeg tot zeer laat nog voldoende zonne-energie heb zodat ik geduurende die tijd veelal ook nog koken, de was en andere dingen hierop kan doen, de PiB was ondertussen al vroeg in de middag volledig vol. Mijn avond/nachtverbruik in deze periode is dan vaak nog onder de 4,5 kWh, vaak rond de 3 kWh. (en ja, dat zal dus voor iedereen anders zijn).
dus heb ik in die periode 1 of twee PiB nodig om volledig op NOM uit te komen. in april is dat vaak net iets meer, circa 1,5 kWh.
nu de vraag, zou je voor 2 kWh per dag gedurende 240 dagen = 120€, TVT van bijna 12 jaar, deze investering moeten doen? lastig.
De donkerste 2 maanden (meestal december en januari) is het vaak tobben en zal de batterij maar erg beperkt gevuld worden door PV overschot. In de maanden november en februari is dat wisselend in mijn ervaring: sommige dagen krijg ik hem gemakkelijk vol en is er zelfs nog overschot wat het net op gaat, andere dagen lukt het vullen maar nauwelijks. Op zich hoeft dit laatste ook niet perse een issue te zijn als je de tijd met onvoldoende PV opwek toch kunt overbruggen door een beperkt verbruik die niet de resterende batterijvulling opsoupeert totdat er weer voldoende PV opwek is.
ik zelf had met een redelijk grote PV installatie in december 0,21 kWh en in januari 2,3 kWh aan teruglevering, die dus in een batterij zouden kunnen, en dat in één maand. zelfs februari krijg ik gem. net 1,3 kWh (=net 50% van een enkele HW PiB, voor de 2 PiB zou dat dus nog geen 25% zijn.) er uit. waarbij ik ook dagen had waar niets kwam.
Dus ook die reken ik maar even niet mee.
*meerwaarde in de zin van een duidelijke stap richting zelfvoorziening. Financieel is het vaak nu niet of nauwelijks interessant. Dus eens op dat punt. Of dat belangrijk voor je is, moet ieder voor zich bepalen. Als de saldering er straks af is of als je nu al nauwelijks meer iets overhoud aan het terugleveren van stroom, dan zal de financiele som er anders uit zien.
Nu is er dus nog gewoon nog bijna 2 jaar saldering, die niets kost en waar je dus wel effect van hebt, nog sterker met saldering ben ik voor het hele jaar op NOM, dat zou ik met een thuis-batterij , omdat ik met een warmtepomp verwarm, nooit kunnen bereiken. :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:51:
[...]
want dan is die genoemde 10 kWh zelfs aan de kleine kant, moet je eerder denken aan 25-35 kWh aan een thuis-batterij (investering circa 25.000 euro of meer :? ).
Dat is sterk overdreven. Reken op een 200 tot 300 € per kWh opslag en je zit er al dichter op.
En waneer heb je dan die verwarming nodig, juist, in de winter, en dan heb je dus het probleem dat je de volgende dag je giga thuis-batterij niet meer vol krijgt omdat je zonnepanelen slechts 0,1 kWh (op een dag) aan vermogencap. leveren. oeps.
Het is nog steeds winter.
Nu al ruim een week voldoende opwek - louter vanaf het dak en niet vanuit PV op een weiland - om 24/7 de volledige woning vanuit PV van energie te voorzien en een groot deel ook nog eens in de EV te pompen.
0,1 kWh heb ik nog maar een keer voor gehad en dat was toen het een dagje gesneeuwd had.
En dan was de ruime opslag weer handig om die dag volledig te overbruggen met opgeslagen zonnestroom.
daarom ook dat een nuttig gebruik in Nederland van de combinatie zonnepanelen en thuis-batterij vaak alleen ergens tussen maart(april) tot en met oktober zinvol is, buiten deze maanden brengen je zonnepanelen (tenzij je een weiland vol hebt liggen, zal de gemiddelde nederlander vrees ik niet hebben) gewoon niet voldoende op. hoe groter je thuis-batterij is hoe kleiner deze periode ook gaat worden. bij die 25-35 kWh zit je eerder in mei tot augustus.
Het is nog altijd maar maart dus de praktijk is al het bewijs van het tegendeel.
Afhankelijk van de hellingshoek en oriëntatie produceert een PV installatie nu al tot 70-75% van zijn piekproductie. Er zijn minder uren zon maar anderzijds nog relatief lage temperaturen.
Je hebt dus nu al echt geen megagrote PV installatie nodig om vlot +20 kWh per dag te produceren.

En niet alleen de zomer heeft nachten.
Iedere situatie is inderdaad anders.
Tijdens deze periode duurt de nacht - lees in deze context de uren dat PV onvoldoende produceert - nog altijd van 17:00 tot 08:30 uur. Dat is meer dan de helft van een etmaal. En daarin vallen ook de uren dat we de meeste stroom nodig hebben: koken, EV bijladen (door de dag wil die nogal eens onderweg zijn), .... Ben dus maar wat blij dat er meer dan 2,5 tot 5 kWh opslag voorhanden is.
een thuis-batterij is echt wat anders dan een noodstroom systeem, qua aanvullende technische voorzieningen die je voor noodstroom nodig hebt, zeker in een land als Nederland waar we relatief weinig uitval hebben zet ik grote vraagtekens voor een nuttige noodstroom voorziening. uiteraard uitzonderingen bv medische aspecten daargelaten.
Je vergeet de huidige geopolitieke toestand?
Maar het staat iedereen vrij dat al dan niet te negeren.
Technisch is er geen enkel probleem noch een grotere meerkost om een thuisaccu geschikt te maken voor noodstroom. Je moet er alleen voor zorgen dat je dan over een omvormer beschikt welke bij uitschakelen net automatisch kan overschakelen op eilandbedrijf.
Dan ben je ook niet aangewezen op een enkele WCD om een toestelletje in te pluggen maar schakelen al je verbruikers in huis automatisch mee over op stroom uit PV en de batterij.

Mijn mening is dat een plug in batterij een goede oplossing is voor wie alleen de nachten wil overbruggen en dan nog niet eens alle dagen van het jaar.
Wil je meer en moet je dan twee of meer stekkerbatterijen aan elkaar gaan koppelen ben je al vlug goedkoper af met een systeem waarbij omvormer en opslag gescheiden zijn, je niet afhankelijk bent van een installateur/verkoper en dat in de toekomst mee kan groeien met je wensen en de wijzigende situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 07-03-2025 17:56 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, ik weet het @MacD007: door de salderingsregeling zou je het net als batterij kunnen zien. Dat het dat niet is, is voor de meeste in dit topic wel duidelijk :)

Zelf heb ik mijn thuisbatterij niet genomen om er financieel wat mee te winnen (ik heb ook nog een contract zonder terugleverkosten tot in feb 2027). Maar ik sorteer alvast voor op de tijd na salderen, wilde een noodstroomvoorziening en vind het gewoon fijn om nu al zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en daarmee zo onafhankelijk mogelijk van derden.
Dit doe ik door mijn verbruik (verder) omlaag te krijgen (ongoing process), veel PV en opslag. Afgelopen februari was ik voor 87% zelfvoorzienend in mijn full electric woning met (prive) EV. Deze maand tot ergens in november hoop ik geen netafname te hebben. Eens kijken of dat gaat lukken.

Afgelopen december was bij mij de slechtste maand van deze winter en was de zelfvoorzieningsgraad 39% (128kWh PV overschot in de batterij opgeslagen). Januari was dat 53%, maart tot nu toe 100% zelfvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Gwaihir schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:04:
[...]

De NEN1010 gaat ook niet over apparaten met een stekker, al vinden ze dat misschien van wel.
Als je als niets wetende particulier een stekker apparaat koopt staan daar vaak heel veel normen en een CE op maar niets over een nen1010. De NVWA heeft een geen bezwaar afgegeven voor 800 watt terug leverende toestellen met contactstop.

Het kan gevaarlijk worden als iemand 3 van deze apparaten aansluit op een algemene groep dan zou je er even 6000 watt uit kunnen trekken.
In de meegeleverde handleiding staat dat netjes aangegeven dat dat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Independent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Dat is sterk overdreven. Reken op een 200 tot 300 € per kWh opslag en je zit er al dichter op.
sorry, een HW PiB kost 1.400€ en heeft een effectieve 2,1 kWh opslag; dat is dus 667€/kWh
een 25 kWh opslag kost je dan al bijna 17.000 euro, tel daarbij installatie dan zit je al bijna op 20.000€
bij 35 kWh zit je al rond de eerder genoemde 25.000€ (even grof en natuurlijk een A merk).
[...]

Het is nog steeds winter.
Nu al ruim een week voldoende opwek - louter vanaf het dak en niet vanuit PV op een weiland - om 24/7 de volledige woning vanuit PV van energie te voorzien en een groot deel ook nog eens in de EV te pompen.
0,1 kWh heb ik nog maar een keer voor gehad en dat was toen het een dagje gesneeuwd had.
En dan was de ruime opslag weer handig om die dag volledig te overbruggen met opgeslagen zonnestroom.

[...]

Het is nog altijd maar maart dus de praktijk is al het bewijs van het tegendeel.
Afhankelijk van de hellingshoek en oriëntatie produceert een PV installatie nu al tot 70-75% van zijn piekproductie. Er zijn minder uren zon maar anderzijds nog relatief lage temperaturen.
Je hebt dus nu al echt geen megagrote PV installatie nodig om vlot +20 kWh per dag te produceren.

En niet alleen de zomer heeft nachten.
Iedere situatie is inderdaad anders.
Tijdens deze periode duurt de nacht - lees in deze context de uren dat PV onvoldoende produceert - nog altijd van 17:00 tot 08:30 uur. Dat is meer dan de helft van een etmaal. En daarin vallen ook de uren dat we de meeste stroom nodig hebben: koken, EV bijladen (door de dag wil die nogal eens onderweg zijn), .... Ben dus maar wat blij dat er meer dan 2,5 tot 5 kWh opslag voorhanden is.

[...]

Je vergeet de huidige geopolitieke toestand?
Maar het staat iedereen vrij dat al dan niet te negeren.
Technisch is er geen enkel probleem noch een grotere meerkost om een thuisaccu geschikt te maken voor noodstroom. Je moet er alleen voor zorgen dat je dan over een omvormer beschikt welke bij uitschakelen net automatisch kan overschakelen op eilandbedrijf.
Dan ben je ook niet aangewezen op een enkele WCD om een toestelletje in te pluggen maar schakelen al je verbruikers in huis automatisch mee over op stroom uit PV en de batterij.

Mijn mening is dat een plug in batterij een goede oplossing is voor wie alleen de nachten wil overbruggen en dan nog niet eens alle dagen van het jaar.
Wil je meer en moet je dan twee of meer stekkerbatterijen aan elkaar gaan koppelen ben je al vlug goedkoper af met een systeem waarbij omvormer en opslag gescheiden zijn, je niet afhankelijk bent van een installateur/verkoper en dat in de toekomst mee kan groeien met je wensen en de wijzigende situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:49:
Nee, omdat dit geen bewegende delen heeft is juist een werkschakelaar niet nodig, een werkschakelaar is ook helemaal geen elektische beveiliging, maar een beveiliging tegen onbedoeld bedienen van bv machines.
Wat je dan wel nodig hebt is zijn eigen electrische beveiling via de groep (IA).
Oh? Mijn PV omvormer heeft ook een werkschakelaar (evenals de warmtepomp).

Dacht dat 't ook is voor als iemand met elektriciteit de mist in gaat. Net zoals de regel dat een onderverdeler in één handeling te plaatse stroomloos moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:56:
[...]
sorry, een HW PiB kost 1.400€ en heeft een effectieve 2,1 kWh opslag; dat is dus 667€/kWh
Dat is nu net mijn hele punt: veel te duur voor wat je er maar voor in de plaats krijgt. :)
een 25 kWh opslag kost je dan al bijna 17.000 euro,
Vervolg van mijn punt: een HW plug in batterij is misschien zinvol voor wie alleen tijdens de zomer nachten wil overbruggen. Het is economische waanzin om de, zoals je zelf schrijft per kWh te dure stekkerbatterij, te gaan koppelen om meer opslag in kWh te krijgen (en dan nog met een wel heel beperkt beschikbaar vermogen).
Dan kan je beter naar andere apparatuur kijken die voor minder geld meer opslagcapaciteit, meer vermogen, meer flexibiliteit en meer tweakerplezier levert.
tel daarbij installatie dan zit je al bijna op 20.000€
bij 35 kWh zit je al rond de eerder genoemde 25.000€ (even grof en natuurlijk een A merk).
Over A-merken kunnen we uiteraard een andere mening hebben maar persoonlijk vind ik Victron aardig kwaltatief spul dat al jaren zijn degelijkheid heeft bewezen en ook Nederlands is. :+

Voor de prijzen die jij aanhaalt koop ik een volledige installatie met 80 kWh opslag, 3f 45 kVA vermogen, inclusief installatie en BTW en hou ik nog wat zakgeld over.

Wil je het wat beperkter heb je voor een goede 3000 € 16 kWh opslag en 1f 3 kVA vermogen.
Voor een paar honderd euro meer al 5 kVA vermogen. Nauwelijks duurder dan 2 HW units met veel minder opslag en minder bruikbaar vermogen. Vanaf drie HW units ben je al goedkoper uit voor meer dan het dubbele van de opslagcapaciteit en meer bruikbaar vermogen.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Independent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:14:
[...]

Dat is nu net mijn hele punt: veel te duur voor wat je er maar voor in de plaats krijgt. :)

[...]

Vervolg van mijn punt: een HW plug in batterij is misschien zinvol voor wie alleen tijdens de zomer nachten wil overbruggen. Het is economische waanzin om de, zoals je zelf schrijft per kWh te dure stekkerbatterij, te gaan koppelen om meer opslag in kWh te krijgen (en dan nog met een wel heel beperkt beschikbaar vermogen).
Dan kan je beter naar andere apparatuur kijken die voor minder geld meer opslagcapaciteit, meer vermogen, meer flexibiliteit en meer tweakerplezier levert.

[...]

Over A-merken kunnen we uiteraard een andere mening hebben maar persoonlijk vind ik Victron aardig kwaltatief spul dat al jaren zijn degelijkheid heeft bewezen en ook Nederlands is. :+

Voor de prijzen die jij aanhaalt koop ik een volledige installatie met 80 kWh opslag, 3f 45 kVA vermogen, inclusief installatie en BTW en hou ik nog wat zakgeld over.

Wil je het wat beperkter heb je voor een goede 3000 € 16 kWh opslag en 1f 3 kVA vermogen.
Voor een paar honderd euro meer al 5 kVA vermogen. Nauwelijks duurder dan 2 HW units met veel minder opslag en minder bruikbaar vermogen. Vanaf drie HW units ben je al goedkoper uit voor meer dan het dubbele van de opslagcapaciteit en meer bruikbaar vermogen.
Victron is een prima merk, maar een LFP batterij met slechts een levensduur van 2500 cycli bij 80% ontladingsdiepte (DoD) vind ik nu niet bepaald super.
En voor 2,5 kWh betaal je daar ook ruim 1.000 euro voor, moet je nog de rest erbij kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Ik weet niet waar je het over hebt maar ik ontlaad mijn LFP batterijen zonder enig probleem tot 5% en zal ze - wanneer het maar kan - opladen tot 100% Soc.
Met meer capaciteit bij eenzelfde verbruik zal je uiteraard ook minder cycli nodig hebben.
Ik doe gemiddeld een 150 cycli per jaar. Bij 3000 gegarandeerde cycli is dat 20 jaar.
De batterij zal dus eerder verouderd en technisch achterhaald zijn dan dat ze de geest geeft door het aantal behaalde cycli.
En de normale werktemperatuur heeft een range tussen de -10 en 50°C; een DC RTE van 97% en een AC RTE van 81%.
Opschaalbaar tot 980 kWh. :+
De garantie bedraag trouwens tien jaar.
Toch een iets groter bereik en betere voorwaarden dan een HW stekkeraccu?

Nu mij maakt het niet echt uit.
Wanneer men tevreden is met een bruikbare opslagcapaciteit van 2,2 kWh en een vermogen van 800 W of om meer opslag te bekomen 4200 € wil neertellen voor 6,6 kWh opslag mij niet gelaten.

Benieuwd hoeveel jaar men het daar dan probleemloos mee kan rekken.

[ Voor 39% gewijzigd door Independent op 07-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
In 2024 had ik ca 100 cycli van mijn BYD batterij, ook geen groot aantal dus en wat dat betreft zou de batterij langer mee kunnen gaan dan ik hem waarschijnlijk ga gebruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Independent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:36:
Ik weet niet waar je het over hebt maar ik ontlaad mijn LFP batterijen zonder enig probleem tot 5% en zal ze - wanneer het maar kan - opladen tot 100% Soc.
Met meer capaciteit bij eenzelfde verbruik zal je uiteraard ook minder cycli nodig hebben.
Ik doe gemiddeld een 150 cycli per jaar. Bij 3000 gegarandeerde cycli is dat 20 jaar.
De batterij zal dus eerder verouderd en technisch achterhaald zijn dan dat ze de geest geeft door het aantal behaalde cycli.
En de normale werktemperatuur heeft een range tussen de -10 en 50°C; een DC RTE van 97% en een AC RTE van 81%.
Opschaalbaar tot 980 kWh. :+
De garantie bedraag trouwens tien jaar.
Toch een iets groter bereik en betere voorwaarden dan een HW stekkeraccu?

Nu mij maakt het niet echt uit.
Wanneer men tevreden is met een bruikbare opslagcapaciteit van 2,2 kWh en een vermogen van 800 W of om meer opslag te bekomen 4200 € wil neertellen voor 6,6 kWh opslag mij niet gelaten.

Benieuwd hoeveel jaar men het daar dan probleemloos mee kan rekken.
Heb jij ergens al een post van jouw setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Is een thuis-batterij echt de oplossing om een EV op te laden ? een EV heeft een gemiddelde capaciteit van circa 60-70 kWh, om deze met slechts 10-15% weer te kunnen laden (kom je gem. dus circa 175 km mee ver) plus je gemiddeld nachtverbruik kom je al heel snel op een benodigde capaciteit van circa 15-20 kWh uit.
Kijk eens in welke periode je een overproductie van gemiddeld deze 20 kWh met je zonnepanelen gaat hebben. ik verwacht ergens tussen mei en augustus/deel van september ? dat zijn dus slechts 4,5 maand per jaar. Dat is nog geen 40%.
vaak is de keuze om de EV dan via een dynamisch contract te laden veel goedkoper, zeker als je gaat kijken wat je benodigde investering is.
vergeet hierbij ook de RTE niet, je kunt makkelijk met 20% verlies rekenen, dus van die 20 kWh wat je er in stopt komt er slechts circa 16 kWh uit.
Mijn opmerking had moeten zijn: Vandaar ook mijn zoektocht naar een thuisbatterij om ook dit en volgende jaren weer tot een eigen verbruik van 68% of zelfs misschien nog wat hoger te komen. Dus niet een thuisaccu kopen om de EV te laden, dat heeft geen zin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Independent
MajaMestreech schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:32:
[...]
Dus niet een thuisaccu kopen om de EV te laden, dat heeft geen zin.
De doelstelling dient in de eerste plaats niet te zijn om via de thuisaccu een EV te laden maar om een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad te behalen en dat tijdens zoveel mogelijk dagen per jaar.

Maar het kan wel een neveneffect zijn om op dagen dat de EV tijdens de zonne-uren niet aan de PV hangt en er meer dan voldoende productie is om de woning van energie te voorzien deze overproductie in de EV te laden. En dat kan dan alleen via de tussenstap van de thuisaccu.
Ieder zijn mening maar ik vind het nog altijd zinvoller om bij overproductie deze in de EV over te laden dan gewoon in het net te injecteren om nadien dezelfde energie duur terug in te kopen.
En al heel zeker wanneer de salderingsregeling niet meer van toepassing is.
Iedere kWh uur die je dan produceert en niet zelf verbruikt en niet kan opslaan gaat dan voor een habbekrats het net op om deze later duurder terug aan te kopen.
Heb je een dynamisch contract en je EV hangt tijdens de topuren niet aan de woning (het primaire doel van een auto is nog altijd mobiliteit en niet 24/7 gekoppeld aan de woning)riskeer je zelfs om voor je overproductie te moeten betalen om deze weg te zetten op het net.

Op dagen als deze en de voorgaande - wanneer er veel meer productie is dan de woning aankan - gaat 's avonds de 100% SoC van de accu's dus richting accu van de EV. En dat tot een berekend minimum niveau om de nacht nog comfortabel door te komen. Dat maakt - wanneer de volgende dag de EV er weer niet is - weer ruimte vrij in de thuisaccu om door de dag - buiten het eigen direct verbruik - geproduceerde kWh in de accu te laden ipv te verspillen richting netinjectie.
Je belast dan met overproductie het net niet en gelijktijdig kan je het ook zelf nog eens nuttig verbruiken buiten de woning.

Een accu met 2,2 kWh opslagcapaciteit en 0,8 kW vermogen heeft deze optie niet. Dan mag je al blij zijn dat je telkens NOM de nacht doorgeraakt. En op dagen zonder of weinig zon zal je al flink op comfort mogen besparen om met 800 W vermogen de dag door te geraken. Een simpele waterkoker vraagt al meer dan het dubbele van dat vermogen. Om nog maar te zwijgen van inductie, oven, microgolf, opwarmingsfase van wasmachine en vaatwas,.......

[ Voor 27% gewijzigd door Independent op 07-03-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Independent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:49:
[...]

De doelstelling dient in de eerste plaats niet te zijn om via de thuisaccu een EV te laden maar om een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad te behalen en dat tijdens zoveel mogelijk dagen per jaar.
op zich mee eens, echter dan de vraag hoe veel dagen zou je dan zelfvoorzienigheid verwachten.
En ja dat is dus m’n afhankelijk van je energiehonger, je PV opbrengst en de capaciteit van je beschikbare opslag.
Het neveneffect van een hoge PV productie in de winter is echter een nog veel hogere productie tijdens de zomer waarvan de energie die niet zelf direct verbruikt kan worden cq niet in een eventuele EV geladen kan worden omdat deze in deze tijdstippen juist niet op je oprit staat en ook niet meer in je thuis batterij geladen kan worden omdat deze al vol is dus toch en mogelijk zelfs duur weer richting het net gaat.

Gemiddeld zul je rond de 230 dagen hier op met een niet al te grote thuis-batterij op NOM kunnen komen, dus ook 135 dagen dat je dat niet lukt of maar deels lukt
Maar het kan wel een neveneffect zijn om op dagen dat de EV tijdens de zonne-uren niet aan de PV hangt en er meer dan voldoende productie is om de woning van energie te voorzien deze overproductie in de EV te laden. En dat kan dan alleen via de tussenstap van de thuisaccu.
indien je werkt zal gedurende de werkweek de EV zoveel mogelijk tijdens de hoogste opbrengst van je PV niet beschikbaar zijn om te laden, indien je niet meer werkt kan dit natuurlijk anders zijn.
Daarnaast is ook de laadbehoefde van de EV een belangrijk aspect, ik vrees echter dat de meeste EV dagelijks geladen moeten worden.
Gezien veruit de meeste laadpalen niet hoger gaan dan 11kWh heb je bij de meeste EV toch enkele uren nodig om deze te laden, kom je echter pas om 17:00 uur thuis gaat dat laden in de meeste dagen niet op zonne-energie lukken.
Dus dat genoemde neveneffect zie ik helaas niet, qua theorie zou dat mogelijk kunnen zijn, helaas laat de praktijk dit niet uitkomen.
Ieder zijn mening maar ik vind het nog altijd zinvoller om bij overproductie deze in de EV over te laden dan gewoon in het net te injecteren om nadien dezelfde energie duur terug in te kopen.
En al heel zeker wanneer de salderingsregeling niet meer van toepassing is.
Mee eens, echter waar staat je EV normaal als je aan het werk bent ? Die is dan namelijk veelal beschikbaar om je overschot op te pakken. Dus die zal dan wel zover je deze niet zelf gebruikt gewoon het net op gaan.
Iedere kWh uur die je dan produceert en niet zelf verbruikt en niet kan opslaan gaat dan voor een habbekrats het net op om deze later duurder terug aan te kopen.
Heb je een dynamisch contract en je EV hangt tijdens de topuren niet aan de woning (het primaire doel van een auto is nog altijd mobiliteit en niet 24/7 gekoppeld aan de woning)riskeer je zelfs om voor je overproductie te moeten betalen om deze weg te zetten op het net.

Op dagen als deze en de voorgaande - wanneer er veel meer productie is dan de woning aankan - gaat 's avonds de 100% SoC van de accu's dus richting accu van de EV. En dat tot een berekend minimum niveau om de nacht nog comfortabel door te komen. Dat maakt - wanneer de volgende dag de EV er weer niet is - weer ruimte vrij in de thuisaccu om door de dag - buiten het eigen direct verbruik - geproduceerde kWh in de accu te laden ipv te verspillen richting netinjectie.
Je belast dan met overproductie het net niet en gelijktijdig kan je het ook zelf nog eens nuttig verbruiken buiten de woning.

Een accu met 2,2 kWh opslagcapaciteit en 0,8 kW vermogen heeft deze optie niet. Dan mag je al blij zijn dat je telkens NOM de nacht doorgeraakt. En op dagen zonder of weinig zon zal je al flink op comfort mogen besparen om met 800 W vermogen de dag door te geraken. Een simpele waterkoker vraagt al meer dan het dubbele van dat vermogen. Om nog maar te zwijgen van inductie, oven, microgolf, opwarmingsfase van wasmachine en vaatwas,.......
Kijk, daar is een dergelijke PiB juist ook niet voor bedoeld, en juist bij een klein sluipverbruik voor circa 200-250 dagen op NOM te kunnen komen en dat tegen een niet te hoge investering.
Vergeet niet dat heel veel mensen geen 15.000 euro voor een batterij systeem op de plank hebben liggen.
En ja tot 2027 is het financieel zeker niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MajaMestreech schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:32:
[...]

Mijn opmerking had moeten zijn: Vandaar ook mijn zoektocht naar een thuisbatterij om ook dit en volgende jaren weer tot een eigen verbruik van 68% of zelfs misschien nog wat hoger te komen. Dus niet een thuisaccu kopen om de EV te laden, dat heeft geen zin.
Snap ik, kijk anders eens naar deze : Zendure SolarFlow Hyper 2000

Deze kun je in stappen met batterij modules uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Franciesco schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:11:

Dank aan alle reacties, heeft me gelukkig weer doen twijfelen en besloten om nog maar wat onderzoek te doen.

Een paar reacties:
Met betrekking tot elektrisch verbruik zie ik toch echt twee seizoenen:

Winter: Stookseizoen met warmte pomp, Extra veel laden van EV's (verbruiken meer), geen opbrengst zonnepanelen. Oplossing: Gebruik maken van Dynamische kWh prijzen en zo goedkoop mogelijk te verbruiken.

Zomer: alleen laden EV's, veel opbrengst zonnepanelen en hiervan zoveel mogelijk zelf gebruiken.

Welke batterij is hiervoor het goedkoopst en eenvoudigst in aanschaf en gebruik? Duidelijk is dat een plugin dit niet volledig kan dekken, echter met 2 stuks wordt de nacht overbruggen in de zomer toch zeer aannemelijk. Met 2 stuks HW batterij kun je iig met 1600 W laden en zijn beide batterijen binnen 4 uur vol. Dus zou je in de winter bv. gepland kunnen laden tussen 01:00h en 05:00h en 13:00 - 17:00h (goedkope uren) en ontladen gedurende de dure uren. Normaal verbruik + Warmtepomp zijn hiermee wel gedekt, echter door maximaal ontladen van 800 W zal een eventueel wasmachine of droger of Quooker pieken genereren en dan de stroom van het net halen. Maar is dit erg? Alles beter dan zonder batterij.

Er zijn echter ook goede argumenten aangedragen om een grotere vaste batterij aan te schaffen. Dan maar de meterkast op orde laten maken, dan is dat ook weer gedaan voor een hele tijd.

Ben er nog niet helemaal uit en wellicht ga ik toch eens een offerte opvragen voor een vaste batterij. Misschien vallen die kosten wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:54:
[...]
op zich mee eens, echter dan de vraag hoe veel dagen zou je dan zelfvoorzienigheid verwachten.
Het streefdoel is uiteindelijk ieder dag van het jaar.
En ja dat is dus m’n afhankelijk van je energiehonger, je PV opbrengst en de capaciteit van je beschikbare opslag.
Mee eens.
Je verbruik is een gekend cijfer. Daar kan je productie en opslag dan ook op afstemmen.
Het neveneffect van een hoge PV productie in de winter is echter een nog veel hogere productie tijdens de zomer waarvan de energie die niet zelf direct verbruikt kan worden cq niet in een eventuele EV geladen kan worden omdat deze in deze tijdstippen juist niet op je oprit staat en ook niet meer in je thuis batterij geladen kan worden omdat deze al vol is dus toch en mogelijk zelfs duur weer richting het net gaat.
Niet mee eens.
Je kan perfect de productie afstemmen en desnoods afremmen op je verbruik en opslag.
Wat je niet nodig hebt produceer je dan gewoon niet.
Gemiddeld zul je rond de 230 dagen hier op met een niet al te grote thuis-batterij op NOM kunnen komen, dus ook 135 dagen dat je dat niet lukt of maar deels lukt
Zoals je zelf al zei is dat afhankelijk van de verhouding tussen verbruik, productie en opslag.
Ik weet niet hoe je aan die cijfers komt maar mijne cijfers zijn het al niet.
Dit jaar had ik welgeteld al één dag netverbruik. En de moeilijke dagen hebben we al gehad.
indien je werkt zal gedurende de werkweek de EV zoveel mogelijk tijdens de hoogste opbrengst van je PV niet beschikbaar zijn om te laden, indien je niet meer werkt kan dit natuurlijk anders zijn.
Maar dat had ik al uitgelegd.
Om dat op te vangen dient de thuisaccu om dat op te vangen.
En de dagen dat de eigen productie niet volstaat kan de EV nog altijd aan de publieke laadpaal.
Daarnaast is ook de laadbehoefde van de EV een belangrijk aspect, ik vrees echter dat de meeste EV dagelijks geladen moeten worden.
Hier al niet.
De EV heeft een range van 350 tot 550 km.
De WW afstand H/T bedraagt 50 km of een 8-9 kWh per dag.
Gezien veruit de meeste laadpalen niet hoger gaan dan 11kWh heb je bij de meeste EV toch enkele uren nodig om deze te laden, kom je echter pas om 17:00 uur thuis gaat dat laden in de meeste dagen niet op zonne-energie lukken.
's avonds hevel ik aan 4,3 kW vermogen de energie vanuit de thuisaccu over naar de HV accu van de EV.
Dat neemt dus maar een paar uur in beslag.
Dus dat genoemde neveneffect zie ik helaas niet, qua theorie zou dat mogelijk kunnen zijn, helaas laat de praktijk dit niet uitkomen.
Het kan zijn dat dit in jouw situatie niet lukt en dat je het daarom niet ziet. Hier is dat al jaren dagdagelijkse praktijk.
Mee eens, echter waar staat je EV normaal als je aan het werk bent ? Die is dan namelijk veelal beschikbaar om je overschot op te pakken. Dus die zal dan wel zover je deze niet zelf gebruikt gewoon het net op gaan.
Op de dagen van thuiswerk aan de woning.
Op de dagen op verplaatsing aan een destination charger.
Vergeet niet dat heel veel mensen geen 15.000 euro voor een batterij systeem op de plank hebben liggen.
Ik investeer op basis van de eigen mogelijkheden.
Niet op basis van wat andere mensen wel of niet kunnen.
Maar ik ga uiteraard geen duizenden euro uitgeven aan een systeem met beperkte mogelijkheden wanneer een beter resultaat kan bekomen worden met minder euro. En dat was het uitgangspunt van de discussie.

Pagina: 1 ... 54 ... 81 Laatste