Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Stefannn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Nou… ik dacht dat een bescheiden thuis accu (2.5 of 5 kWh) wel te verdedigen is.
Daarmee vang je de PV piek productie op en daarmee demp je de “avond piek belasting”.
Als je met zo'n klein accuutje je PV piek op kunt vangen, heb je maar weinig panelen en is die piek sowieso nauwelijks een probleem. Je kunt ook gewoon je omvormer automatisch laten terugregelen, dat is een wat efficientere maatregel dan ongewenste stroom gaan opvangen in een accu.
Voor de individu gaat dit in 2027 als saldering stopt en als batterij prijzen nog wat dalen wel rendabel worden gok ik.
Dat denk ik niet. Leuk als hobby maar vanuit financieel oogpunt kun je beter naar zonnepanelen kijken, dat levert meer op, ook zonder saldering. Panelen kosten geen drol meer.

Vergeet de verliezen niet die je met een accu hebt!
Maar als “maatschappelijk gewenste oplossing” denk ik toch ook wel. Of mis ik iets?
Voor zover mij bekend heeft zo'n accu nog altijd een flinke milieu-impact die hij tijdens zijn levensduur niet of nauwelijks terug verdient. Wat mij betreft is dat maatschappelijk ongewenst.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 21-01-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Einar
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-07 06:46
wmc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:34:
Heeft er iemand wel eens gehoord van de winkel Wattopjedak? Via social media kreeg ik de volgende aanbieding te zien: https://shop.wattopjedak....ry?variant=48821373862153. Het voelt heel erg als “if it’s too good to be true it probably is”. Iemand al ervaring met deze winkel?
Ben jij hier nog verder mee gegaan?
Ik zit zelf hier naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
wmc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:34:
Heeft er iemand wel eens gehoord van de winkel Wattopjedak? Via social media kreeg ik de volgende aanbieding te zien: https://shop.wattopjedak....ry?variant=48821373862153. Het voelt heel erg als “if it’s too good to be true it probably is”. Iemand al ervaring met deze winkel?
Krijg helaas die kast niet weggezet.
De vloer kan dat wel dragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einar
Maxwp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Krijg helaas die kast niet weggezet.
De vloer kan dat wel dragen ?
Waarschijnlijk is buiten plaatsen de beste optie (ivm geluid) en daar zal het nooit een probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 16:15

wmc

Einar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Ben jij hier nog verder mee gegaan?
Ik zit zelf hier naar te kijken.
Nee, ik ben nu even het Marstek topic aan het volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 21:10
Hier staat de thuisbatterij (7 kWh, 2x US3000c Pylontech) sinds december 2023 in de vrijstaande (vorstvrije) berging. Sinds begin dit jaar zijn wij over op een Dynamisch contract (Tibber) en koopt deze energie in op goedkope momenten, om het verbruik tijdens de piekuren (ruwweg 7:00 - 10:00 & 17:00 - 20:00) te compenseren. In de zomer wordt deze gebruikt om de overtollige zonnestroom op te slaan, rekening houdend met de tarieven van die dag (voorrang op uren met negatieve/zeer lage tarieven).

Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de werking van Victron's DESS in de winter tot op heden. Ik gebruik hiervoor de Green mode, met de "dognose DESS Hack" modificatie.

zodra de salderingsregeling stopt schakel ik simpelweg over op ESS, waarbij het systeem zich volledig richt op 0-op-de-meter.

[ Voor 8% gewijzigd door baszbas op 22-01-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Einar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:13:
[...]

Waarschijnlijk is buiten plaatsen de beste optie (ivm geluid) en daar zal het nooit een probleem zijn.
Die kast lijkt me nirt geschikt boot buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einar
Maxwp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:46:
[...]

Die kast lijkt me nirt geschikt boot buiten
Een mooi waterdichte (brandveilige) kast met goede ventilatieer omheen, zou toch moeten lukken(?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro0mtKg52sIq95t8WRAwEph16cg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K61WiKQ801IDhUEt05yahcou.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Einar schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Een mooi waterdichte (brandveilige) kast met goede ventilatieer omheen, zou toch moeten lukken(?)
[Afbeelding]
Wat gaat fit ding kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
[...]

[Afbeelding]
Je vergeet wat weersomstandigheden waar zo'n kast niets tegen doet.
Om te beginnen luchtvochtigheid. Ben benieuwd wat zo'n open accu configuratie in 86-95% LV (huidige) doet.
Een thuisaccu die gemaakt is voor buiten, is daar tegen bestand. Bij dit knutselpakket heb ik zo mijn twijfels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einar
Source90 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:56:
[...]

Je vergeet wat weersomstandigheden waar zo'n kast niets tegen doet.
Om te beginnen luchtvochtigheid. Ben benieuwd wat zo'n open accu configuratie in 86-95% LV (huidige) doet.
Een thuisaccu die gemaakt is voor buiten, is daar tegen bestand. Bij dit knutselpakket heb ik zo mijn twijfels..
Bedoel je met de term 'knutselpakket' dat ze inferieure componenten gebruiken? Volgens mij gebruiken ze Victron en ik dacht dat deze ook "buiten" gebruikt worden.
Als je het in een waterbestendige kast plaatst (ip65?), dan komt dat toch overeen met een thuisaccu voor buiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
[...]

[Afbeelding]
Geen isolatie, open onderkant en geen verwarming. Na de eerste winter kan je de accu's allemaal weggooien. Lithium accu's kunnen naast water niet tegen vorst. Dit soort oplossingen zijn leuk voor plekken waar het nooit vriest zonder constante hoge luchtvochtigheid en niet geschikt voor een Nederlandse achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einar
s_schimmel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Geen isolatie, open onderkant en geen verwarming. Na de eerste winter kan je de accu's allemaal weggooien. Lithium accu's kunnen naast water niet tegen vorst. Dit soort oplossingen zijn leuk voor plekken waar het nooit vriest zonder constante hoge luchtvochtigheid en niet geschikt voor een Nederlandse achtertuin.
Akkoord.
Maar hoe doen ze dat dan bij 'gewone' thuisaccu's die buiten door reguliere bedrijven (of de goede dhz-ers) geïnstalleerd worden?
Is een kast, zoals deze, met geïsoleerde wanden en op een geïsoleerde vloer onvoldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
Einar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Akkoord.
Maar hoe doen ze dat dan bij 'gewone' thuisaccu's die buiten door reguliere bedrijven (of de goede dhz-ers) geïnstalleerd worden?
Is een kast, zoals deze, met geïsoleerde wanden en op een geïsoleerde vloer onvoldoende?
De juiste accu kiezen en een behuizing waarbij het klimaat kan worden geregeld.

Als voorbeeld de Pylontech US serie accu's. Die zie je nog wel voorbij komen bij de DHZ'er en ik heb ze zelf ook staan. Dit zijn LFP accu's die in een 19" rack zijn te monteren. Werken goed samen met bijv. de omvormer van Victron.
Deze accu's kunnen worden opgeslagen bij temperaturen tot -20 Celcius. Prima voor een Nederlandse winter. Wil je ze kunnen ontladen dan mag het zelfs nog -10 Celcius zijn. Voor opladen echter mag het niet kouder zijn dan 0 graden Celcius.
Aan alleen ontladen heb je niks dus zal deze accu beschermt moeten worden tegen vorst. Met voldoende isolatie kan je een of twee nachten lichte vorst nog wel overbruggen. De accu's zelf geven ook warmte af bij het (ont)laden en hang je de omvormer in dezelfde ruimte / kast dan heb je er een extra verwarming bij.
Voor strenge vorst zal je of een dikker pak isolatie moeten aanbrengen of er een verwarming bij moeten zetten.

Inmiddels zie ik bij bedrijven nog wel eens een accu pack op de parkeerplaats staan. Als we dan bij Pylontech blijven heb je bijvoorbeeld de A100-HY. Die werkt tot -20 Celcius. Dat komt omdat deze beschikt over een koel en verwarmingsinstallatie.
Let daarbij ook goed op het * in de datasheet dat aangeeft dat accu degradatie optreed bij temperaturen kouder dan 10 graden (of boven de 40) graden.

De Victron omvormers willen graag droog hangen maar doen hun werk tot -40 graden Celcius. De Tripower omvormers van SMA zijn IP65 gecertificeerd dus die mag je in de stromende regen hangen en kunnen tot -25.

Bij accus speelt dat de interne weerstand onder de 10 graden hoger wordt. Dan treed degradatie op en neemt het vermogen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Voor degene met een batterij dat offsite/ backup mode heeft: je hebt waarschijnlijk een gateway die je in island mode zet bij stroomuitval. Heb je dan een aparte aardepen moeten slaan? Want je hebt immers volledig afgekoppeld en heb je in principe ook geen aardedraad meer toch?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:16
kmf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:30:
Voor degene met een batterij dat offsite/ backup mode heeft: je hebt waarschijnlijk een gateway die je in island mode zet bij stroomuitval. Heb je dan een aparte aardepen moeten slaan? Want je hebt immers volledig afgekoppeld en heb je in principe ook geen aardedraad meer toch?
Dat ligt er maar net wat voor aarding je hebt, een eigen aardpen of aarde van de netbeheerder.

Bij aarding via de netbeheerder heb je dus geen garantie dat je aarding hebt mocht de netbeheerder kabel bv kapotgetrokken wordt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
Hier een backup circuit maar ook een eigen aardpin in de grond. Dus geen probleem hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

habbekrats schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Dat ligt er maar net wat voor aarding je hebt, een eigen aardpen of aarde van de netbeheerder.

Bij aarding via de netbeheerder heb je dus geen garantie dat je aarding hebt mocht de netbeheerder kabel bv kapotgetrokken wordt.
hoe kom je daar achter?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
meestal brengt de netbeheerder een sticker aan
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnefabriek.nl/assets/uploads/nieuwsberichten/aardlek%20en%20zonnepanelen/meterkast%20sticker%20netbeheerder%20biedt%20aarde%20aan.jpeg

Maar een eigen aarding kun je meestal wel zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.werkenmetnen1010.nl/file/2022-05/fig1-beschermende-vereffening.png?9167c0635f

Het grootste deel van Nederland heeft een eigen aarding. Heb je al een huis van > 20 jaar dan kun je de aarding eens (laten) controleren en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Zover ik weet vormt de aarde een circuit naar (de trafo van) de netbeheerder. Wat is het doel van een enkelvoudige aardpen in een off-grid situatie? Er is immers geen tweede aardpen om een circuit te vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
@habbekrats @kmf Als aanvulling, los van of je TT-stelsel (geen aarde van netwerkbeheerder) of TNCS-stelsel aansluiting hebt.

Dat ook denkt aan bij een 3 fase omvormer het sterpunt (neutraal) aan aarde is gelegt, tussen bron en (aardlek) beveiliging van de eindgroepen.
Hoofdschakelaars zijn 4 polig en dan wordt ook neutraal onderbroken, waardoor je een zwevend net zou kunnen krijgen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hermarcel schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:15:
Zover ik weet vormt de aarde een circuit naar (de trafo van) de netbeheerder. Wat is het doel van een enkelvoudige aardpen in een off-grid situatie? Er is immers geen tweede aardpen om een circuit te vormen?
Als je een Victron en vele andere offgrid omvormers hebt dan schakelen ze bij eilandmodus het aard relais in, de nul ligt dan aanaarde van je pen. Dan werken je aardlek schakelaars ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
habbekrats schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:18:
Als je een Victron en vele andere offgrid omvormers hebt dan schakelen ze bij eilandmodus het aard relais in, de nul ligt dan aanaarde van je pen. Dan werken je aardlek schakelaars ook.
Aardlekschakelaars (eigenlijk "verschilstroomschakelaars") doen helemaal niks met de aarde. Die werken ook prima als er helemaal geen aarde is.
Victron zorgt er met die schakeling vooral voor dat de nul geen ongedefinieerde spanning krijgt, maar net als in een normale on-grid situatie gewoon op (nagenoeg) nul Volt zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Hermarcel Deye als vele andere hebben je een intern relais, die nul aan aarde kan leggen.

Bij Deye kan je in de instellingen bepalen wat deze moet doen als er geen netspanning is.
Het is wel belangrijk om daar echt aandacht aan te besteden.
Door meten, het voltage verschil tussen neutraal en aarde, niet alleen de AC maar ook DC, als het niet goed bekabelt is kan er wel 80V verschil optreden.

@Andrehj De stroom moet wel kunnen weg vloeien, is ook vereffening.
Je wilt niet dat je lichaam de vereffingsleiding is tussen de grond en het aan te raken metalen onderdeel dat onderspanning is komen te staan door een zwevend net of een storing.

[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 25-01-2025 14:38 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@habbekrats @Andrehj @Domba De koppeling tussen de aardleiding en de nul bij gridwegval door een relais in de inverter begrijp ik. Dat zorgt namenlijk voor een retourpad via de aardleidingen (groen/geel, niet aardpen) als er ergens een aardfout optreedt.
Dat de aardpen in off-grid situatie voor vereffening zorgt tussen de fysieke aarde, de groen/gele aardleidingen en de nul (via relais) is inderdaad een logische verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Aardlekschakelaars (eigenlijk "verschilstroomschakelaars") doen helemaal niks met de aarde. Die werken ook prima als er helemaal geen aarde is.
Victron zorgt er met die schakeling vooral voor dat de nul geen ongedefinieerde spanning krijgt, maar net als in een normale on-grid situatie gewoon op (nagenoeg) nul Volt zit.
Mar het is een stuk gezonder als in deze situatie de boel gewoon aan aarde hangt.

Overigens is dit niet mijn tekst maar van Victron zelf.

Voor de makkelijke mensen zonder elektro ervaring, 5,12 kWh accu max 800 Watt het net in voor €1693,-

https://duravolt.nl/produ...-plug-in-battery-5-12kwh/

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 25-01-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
De mastek venus en de duravolt zijn indentiek toch ?
Krog je er nu een p1 uitleest meter bij of moet je er die los bij kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is het mogelijk om het ontladen van de marstek accu te onderbreken bij EV laden door grid rewards bij Tibber?

Ik heb een homey pro waar ik met flows wel een ander in de gaten kan houden en in gang kan zetten.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Bschnitz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Het is niet rendabel.... 🤐 Onbalans op de Sigen is totaal zinloos.

Ook in de winter loont de AI. Je maakt een foute denkwijze geld te verdienen met onbalans ipv geld besparen met de AI. Je betaald immers nog steeds voor je eigen stroom ipv besparen!

Ik koop hier voor 15cent in en daar kan ik heel de dag mee doen.

Mijn gemiddeld tarief is nu al 20cent voor januari via zonneplan, na morgen ga ik richting de 18cent....

[Afbeelding]
Frank heeft nu ook Zelfconsumptie plus. Dat lijkt een combinatie van beide. Heb het zelf nog niet getest.

https://klantenservice.fr...werkt-Zelfconsumptie-Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
Jay-v schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:51:
[...]

Frank heeft nu ook Zelfconsumptie plus. Dat lijkt een combinatie van beide. Heb het zelf nog niet getest.

https://klantenservice.fr...werkt-Zelfconsumptie-Plus
Dit is wel fijn, bij ZP met hun batterij moet je handmatig schakelen.

Alleen de vergoedingen van Frank zijn meh.

Vraag af of er ook niet te veel overeenkomsten zitten tussen day ahead en onbalans. Daat zit natuurlijk wel iets van correlatie in.

Denk uiteindelijk dat je alsnog veel zelf mag betalen als je die drempelwaarde niet goed gokt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Maxwp @Eastman Meneer ketelklets heeft er een hele video van

YouTube: Review Duravolt thuisaccu (Marstek VENUS)

Er zijn alternatieve P1 methodes mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:08
Vraag aan de Sigenergy gebruikers. Hoe bevalt de app en het handelen op de diverse stroom markten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
habbekrats schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:57:
@Maxwp @Eastman Meneer ketelklets heeft er een hele video van

YouTube: Review Duravolt thuisaccu (Marstek VENUS)

Er zijn alternatieve P1 methodes mogelijk.
Al gezien
Maar daarin word het verschil niet aangetoond nog of die p1 meter er alsnog nu bij komt omdat opnde site staat dat de mastek het automatisch doet wat dus zou beteken dat die p1 er bij zou moeten zitten of de wel de klemmen variant andersm
Maar in de video lijkt het weer een appart app te zijn dat los moet worden aangeschaft.
Met meer dan 10% van de waarde van de mastek is dat abusrt duur zeker voor wat een p1 meter voorsteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Maxwp schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Al gezien
Maar daarin word het verschil niet aangetoond nog of die p1 meter er alsnog nu bij komt omdat opnde site staat dat de mastek het automatisch doet wat dus zou beteken dat die p1 er bij zou moeten zitten of de wel de klemmen variant andersm
Maar in de video lijkt het weer een appart app te zijn dat los moet worden aangeschaft.
Met meer dan 10% van de waarde van de mastek is dat abusrt duur zeker voor wat een p1 meter voorsteld
Ik denk dat het wat te snel de markt op gezet is, handleiding lijkt even door google translate gehaald te zijn.

In dit topic Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu kun je veel meer vinden over de Durevolt en klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Heeft iemand een idee, hoe je bij wat langduriger netuitval met een noodaggregaat (generator) je thuisaccu zou kunnen opladen om van daaraf dan je thuisgebruikers te kunnen voeden? Uiteraard moet de toegepaste omvormer geschikt zijn om noodstroom te kunnen leveren als er geen net is. Die zijn zat te vinden.
Maar hoe laad je dan de batterij op? Volgens SMA kan dat in elk geval niet via hun gewone omvormer (SMA Sunny tripower smart energy hybrid)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Zwerius Met een labvoeding.
Ik heb een 3 fase Deye, die kan niet met een 1 fase generator gebruikt worden.
Een 1200W labvoeding die ik op generator aansluit, nog niet nodig gehad, alleen getest en volledig handmatig
(zijn ook maar 3 maanden per jaar, voor overige heb ik voldoende PV, als ik al een stroomstoring opmerk.
Gebruik je P1 data omdat die ook netvoltage bevat om de zware verbruikers, bijv verwarming tijdelijk uit te schakelen of inductie koken te blokkeren [combi-magnetron verbruikt minder])

Een 3 fase generator kan met een 3 fase Deye hybride in eilandmode op 2 verschillende aangesloten worden, op de speciale ingang of aan grid zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Zwerius schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:19:
Heeft iemand een idee, hoe je bij wat langduriger netuitval met een noodaggregaat (generator) je thuisaccu zou kunnen opladen om van daaraf dan je thuisgebruikers te kunnen voeden? Uiteraard moet de toegepaste omvormer geschikt zijn om noodstroom te kunnen leveren als er geen net is. Die zijn zat te vinden.
Maar hoe laad je dan de batterij op? Volgens SMA kan dat in elk geval niet via hun gewone omvormer (SMA Sunny tripower smart energy hybrid)
Met een DC gelijkstroomgenerator, is ook meteen iets efficienter dan eerst via 230V AC te gaan:

Deze bijvoorbeeld: https://konner-sohnen.com/nl-nl/products/dc-generator-ks-48v-dc-version-2 heeft naast een automatische start mode op basis van accu spanning ook een externe mode om met een droog contact ingang hem te laten starten en stoppen vanuit bijvoorbeeld je ESS.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PentaClover schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Met een DC gelijkstroomgenerator, is ook meteen iets efficienter dan eerst via 230V AC te gaan:
Heb je ook praktijk gegevens voordat model dat je linked, uit de eigenaars handleiding haal ik 1,0kWh per liter benzine, dat is toch iets minder dan AC

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 27-01-2025 20:51 . Reden: eenheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:02
Zwerius schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:19:
De gateway van mijn Sigenery kan je een noodaggregaat aan laten sturen. Deze laad dan de batterij op.
https://www.sigenergy.com/en/products/gateway

Ik heb hen de vraag gesteld of in plaats van een aggregaat niet mijn ev (KIA ev6) gebruikt kan worden om de batterij op te laden via V2L. Lijkt mij toch simpel?

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Domba schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:06:
@Zwerius Met een labvoeding.
Ik heb een 3 fase Deye, die kan niet met een 1 fase generator gebruikt worden.
Een 1200W labvoeding die ik op generator aansluit, nog niet nodig gehad, alleen getest en volledig handmatig
(zijn ook maar 3 maanden per jaar, voor overige heb ik voldoende PV, als ik al een stroomstoring opmerk.
Gebruik je P1 data omdat die ook netvoltage bevat om de zware verbruikers, bijv verwarming tijdelijk uit te schakelen of inductie koken te blokkeren [combi-magnetron verbruikt minder])

Een 3 fase generator kan met een 3 fase Deye hybride in eilandmode op 2 verschillende aangesloten worden, op de speciale ingang of aan grid zijde.
Bij mij ligt het vrees ik toch iets gecompliceerder vanwege de hoogspanningsbatterij (307V nominaal).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
PentaClover schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Deze bijvoorbeeld: https://konner-sohnen.com/nl-nl/products/dc-generator-ks-48v-dc-version-2 heeft naast een automatische start mode op basis van accu spanning ook een externe mode om met een droog contact ingang hem te laten starten en stoppen vanuit bijvoorbeeld je ESS.
Bij mij ligt het vrees ik toch iets gecompliceerder vanwege de hoogspanningsbatterij (307V nominaal).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Darth_Fedor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:49:
[...]

De gateway van mijn Sigenery kan je een noodaggregaat aan laten sturen. Deze laad dan de batterij op.
https://www.sigenergy.com/en/products/gateway

Ik heb hen de vraag gesteld of in plaats van een aggregaat niet mijn ev (KIA ev6) gebruikt kan worden om de batterij op te laden via V2L. Lijkt mij toch simpel?
Dat werkt bij de SMA omvormers kennelijk niet zo.

Overigens zie ik op de datasheet van Sigen energy (Gateway homemax) wel de chargeport van een EV-vermeld.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 07:46
Wij hebben recent een nieuwbouw huis aangeschaft, welk ik graag voor zou bereiden om in de toekomst (mogelijk) 1 of meerdere thuis accu's te kunnen plaatsen. In deze situatie zou de zonnepaneel omvormer zich op de bovenste verdieping bevinden, terwijl we de accu's in de garage zouden willen plaatsen (i.v.m. veiligheid en ruimte).

Is dit mogelijk? Zo ja, welke kabels/aansluitingen naar de meterkast zou ik nodig moeten hebben voor de accu's? Zouden twee loze leidingen (1 voor een stroom kabel en 1 voor data) voldoende moeten zijn?

Ik heb er een beetje naar zitten speuren online maar heb het nog niet helemaal helder kunnen krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:12

pvg

Arcandevil schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
Wij hebben recent een nieuwbouw huis aangeschaft, welk ik graag voor zou bereiden om in de toekomst (mogelijk) 1 of meerdere thuis accu's te kunnen plaatsen. In deze situatie zou de zonnepaneel omvormer zich op de bovenste verdieping bevinden, terwijl we de accu's in de garage zouden willen plaatsen (i.v.m. veiligheid en ruimte).

Is dit mogelijk? Zo ja, welke kabels/aansluitingen naar de meterkast zou ik nodig moeten hebben voor de accu's? Zouden twee loze leidingen (1 voor een stroom kabel en 1 voor data) voldoende moeten zijn?

Ik heb er een beetje naar zitten speuren online maar heb het nog niet helemaal helder kunnen krijgen...
De pv inverter ook in de garage hangen (beter lange pv kabels, dan lange accu kabels), en: ga voor een dc-gekoppeld systeem, dus pv en accu inverter gecombineerd in 1.
Een normale loze leiding 16/19mm is meestal te dun als je 3-fasen en/of ook backup functionaliteit wilt. Ik zou min 2x 50mm mantelbuis leggen. 2x 5G6 kabel kan dan net in 1 buis en data in de andere. Bedenk ook hoe je de pv kabels dan naar de garage krijgt (dan moet je ook weten hoeveel strings je gaat maken…).
En ik dacht dat + en - van pv in gescheiden buizen moet. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Domba schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:49:
[...]
Heb je ook praktijk gegevens voordat model dat je linked, uit de eigenaars handleiding haal ik 1,0kWh per liter benzine, dat is toch iets minder dan AC
Nee dat is zomaar een voorbeeld om aan te geven dat dit soort DC generatoren specifiek om LiFePO4 Accu's te laden bestaan. Dit is een benzine aggregaat zie ik, over het algemeen zijn de wat grotere diesel aggregaten een heel stuk efficienter.
Zwerius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:51:
[...]
Sja, met HV wordt het lastig. Een hele dure labvoeding denk ik dan, of een extra inverter/acculader ~230/307 DC waar je de generator die een beetje nette wisselspanning geeft op de ~230V input zet.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Darth_Fedor schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:06:
[Afbeelding]

Geplaatst door BeSolar (Hoofddorp). 3*8 KW, 12 KWh controler en 2 strings (van de 3) zonnepanelen direct dc (!) in de controler. Kosten ruim 16k (inclusief de gateway rechts boven), exclusief 2,5k btw teruggaven.

Verdien ik voorlopig niet terug met handelen denk ik, maar dat is ok. Gewoon dure hobby. O-)
Gave installatie. Als ik voor een accu zou gaan, dan graag inclusief gateway voor backup en op termijn ook met een autolader die aangestuurd kan worden door de gateway. Met 3 x 8 kWh lijkt het al vrij hoog te zijn. Je kan deze uitbreiden tot maximaal 6 x 8 kWh toch? Past het dan nog binnen een garage van 2.6 meter hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 07:46
pvg schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:23:
[...]
Een normale loze leiding 16/19mm is meestal te dun als je 3-fasen en/of ook backup functionaliteit wilt.
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met backups functionaliteit in deze context?
En ik dacht dat + en - van pv in gescheiden buizen moet. Klopt dat?
Weet iemand anders hier het antwoord op?

Dan zou ik dus twee losse leidingen moeten hebben van zolder richting de garage?

Klinkt bijna alsof het een beter idee zou zijn om de accu’s nog boven ergens proberen weg te moffelen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:47
@Arcandevil geen expert, maar zover ik weet is het scheiden van de plus en de min de bedoeling ja. Zie dit document (even zoeken op "plus") https://www.google.com/ur...Vaw1WJMJdf-KXhAcPdKr7_XGv
Dit heb ik ook eerder gezien bij de installatie van het pand waar ik werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 09:45
sven4474 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:57:
@Arcandevil geen expert, maar zover ik weet is het scheiden van de plus en de min de bedoeling ja. Zie dit document (even zoeken op "plus") https://www.google.com/ur...Vaw1WJMJdf-KXhAcPdKr7_XGv
Dit heb ik ook eerder gezien bij de installatie van het pand waar ik werk.
Ja, gescheiden aanleggen, de aarde draad mag bij de zwarte min kabel in..
Bij een dakdoorvoer ook minimaal 15-20cm de plus en min van elkaar doorvoeren.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:12

pvg

Arcandevil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:09:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met backups functionaliteit in deze context?

[...]

Dan zou ik dus twee losse leidingen moeten hebben van zolder richting de garage?

Klinkt bijna alsof het een beter idee zou zijn om de accu’s nog boven ergens proberen weg te moffelen 😅
Backup functionaliteit is dat (een deel van) je huis stroom blijft krijgen uit de accu als het grid uit valt.

Accu’s op zolder (of waar dan ook) in een woonhuis vind ik geen fijn idee. Er zijn al voldoende voorbeelden van hoe het mis kan gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door pvg op 02-02-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
pvg schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Backup functionaliteit is dat (een deel van) je huis stroom blijft krijgen uit de accu als het grid uit valt.

Accu’s op zolder (of waar dan ook) in een woonhuis vind ik geen fijn idee. Er zijn al voldoende voorbeelden van hoe het mis kan gaan.
het brandrisico heeft natuurlijk mn te maken van welk type de batterijen zijn, en ja, zeker Li-ion (en ik bedoel hier dus geen LFP mee) zou ik zeker niet in een woonhuis plaatsen. En ondanks dat LFP batterijen een stuk veiliger zijn zou ik deze ook niet op zolder of kelder plaatsen.

uiteraard spelen hier ook nog het merk en overige uitvoeringen een rol, niets voor niets worden (bv Anker solix X1) zo uitgevoerd dat je deze prima buiten (of in een garage) kunt plaatsen.

hier een link van de brandweer over thuis-batterijen: https://www.brandweer.nl/...en-veilige-thuisbatterij/

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2025 14:20 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
AgeOfPanic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Gave installatie. Als ik voor een accu zou gaan, dan graag inclusief gateway voor backup en op termijn ook met een autolader die aangestuurd kan worden door de gateway. Met 3 x 8 kWh lijkt het al vrij hoog te zijn. Je kan deze uitbreiden tot maximaal 6 x 8 kWh toch? Past het dan nog binnen een garage van 2.6 meter hoog?
Past wel maar denk erom dat als je (later) een dc charger wilt toevoegen, die dan 1 van de 6 battery units moet vervangen. Dus niet alvast te hoog stapelen en 1 "slot" vrijlaten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
vanderv schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Ja, gescheiden aanleggen, de aarde draad mag bij de zwarte min kabel in..
Bij een dakdoorvoer ook minimaal 15-20cm de plus en min van elkaar doorvoeren.
Met welk risico in het achterhoofd? Op basis van welke norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
mitsumark schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Met welk risico in het achterhoofd? Op basis van welke norm?
Natuurkunde en de vlamboog die blijft branden tot de afstand hem blust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

pvg schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:36:
[...

Nee, maargoed, in een schuur mag ook niet want dan zit de accu in zomer en winter buiten werktemperatuur.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Sebazzz dat hangt van de batterij af. De BYD HVM die ik bijvoorbeeld heb mag volgens de opgave gebruikt worden van -10 tot +50 graden. Waarbij van -10 tot +5 graden het vermogen wat beperkter wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
Franciesco schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:03:
@Sebazzz dat hangt van de batterij af. De BYD HVM die ik bijvoorbeeld heb mag volgens de opgave gebruikt worden van -10 tot +50 graden. Waarbij van -10 tot +5 graden het vermogen wat beperkter wordt.
Ik heb de HVS en daar geldt dezelfde temperatuur voor. Ik ben wel van plan om er in de winter wat om heen te doen voor isolatie voor het geval het een keer echt koud wordt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Sebazzz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Nee, maargoed, in een schuur mag ook niet want dan zit de accu in zomer en winter buiten werktemperatuur.
De Sygenergy mag gewoon buiten staan. Liefst beschut maar is weerbestendig. Temperatuur tot -40 dus dat zit wel goed. Minder ellende met brand (zou überhaupt al erg veilig moeten zijn) of geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:42
Darth_Fedor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:35:
[...]

De Sygenergy mag gewoon buiten staan. Liefst beschut maar is weerbestendig. Temperatuur tot -40 dus dat zit wel goed. Minder ellende met brand (zou überhaupt al erg veilig moeten zijn) of geluid.
Als je netto vermogen bij lage temperaturen net zo sterk daalt als bij een EV, verlies je tot eenderde van je capaciteit bij 0 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
Mijn BYD HVM staat in een ongeisoleerde schuur. Tijdens koude periodes daalt de temperatuur van de schuur natuurlijk ook flink, maar het blijft doorgaans net boven het vriespunt. De celtemperaturen van de batterij zijn wat hoger en nemen ook toe tijdens laden en ontladen. Gisteren bijvoorbeeld waren deze na volledig opladen van de batterij tussen 9 en 12 graden (buitentemperatuur 6 graden). En nu met op ca 1kW laden en SOC 30% tussen de 5 en 7 graden (tewijl het buiten momenteel +1,6 is en in de schuur vergelijkbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEGtcGOR8AjqmsUvHahjUrOwViA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uLLxefaG7ivrHjkepvja1c0.jpg?f=fotoalbum_large

Als het koud is merk ik eigenlijk alleen tijdens het laden dat het maximale laadvermogen berperkt is. Normaal ligt deze in mijn geval op 10kW, als de batterij koud is rond de 6,5kW. Die 1/3de waar @jdbiggelaa het over had komt dus overeen met wat ik zie.

Ontladen gebeurt bij mij zelden met meer dan 5 kW in pieksituaties (koken en tegelijkertijd de WP aan bijvoorbeeld). En daar heb ik dan ook nog geen beperking in gezien.

Voor de volledigheid: ik laad de batterij met PV overschot en ontlaad voor eigen gebruik. Ik handel dus niet.

Mocht het maximale vermogen van de batterij/omvormer lager zijn dan 10kW, dan kan ik me voorstellen dat je voor eigen gebruik sneller tegen een eventuele beperking door kou aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:13
Arcandevil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:09:
[...]

[...]

PV kabels kun je ook nog via buiten naar de garage brengen. Ik zou vooral zorgen voor een loze leiding van garage naar de meterkast, maar ook dat kan vaak makkelijker buitenom met een grondkabel. Een paar loze leidingen is altijd handig, maar vaak blijkt achteraf dat het anders wordt dan je nu kan bedenken.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Konstapel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-02 18:59
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste berichtje op Tweakers dus a.j.b. wat genade als ik het niet gelijk goed doe?!

Ik heb wat onderzoek gedaan naar thuisbatterijen en wil ook een systeem wat off-grid kan gaan (en dan een tijdje werkt, hoeft niet een hele winter...) Ik heb ongeveer 3500 Wp aan zonnepanelen en denk er aan om naar Frank Slim ... over te stappen, denk er wat mee te besparen/verdienen

https://klantenservice.frankenergie.nl/hc/nl-nl

Ik heb flink wat onderzoek gedaan en kom uit op Sigenergy uit (https://www.sigenergy.com/nl) maar dat komt ui China ik heb geen zin om dat land te sponsoren met mijn geld. Ander systeem is https://www.alphaess.com/
Ik weet niet precies uit welk land dat bedrijf komt.

Ik heb mijn oog laten vallen op https://solar.na.panasoni...age/evervolt-home-battery dit systeem (is (nog) niet in Nederland leverbaar). Wat zijn jullie gedachten over welk systeem ik zou moeten laten installeren? Nog even wachten of toch maar op korte termijn laten doen? Ik kan 16 februari overstappen en heb niet per sé haast om gelijk een partij Lithium aan te trekken. Weten jullie welke fabrikant 'een beetje netjes' zijn lithium en andere metalen uit de grond haalt en niet per sé daarmee de chinese grootmachten sponsort?

Groetzels,

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Persoonlijk snap ik de weerstand niet zo tegen Chinese producten. Maar niet om het een of ander, maar ik denk dat zo'n beetje alle accu's/batterijen uit China komen. En/of het apparaat zelf wordt daar geassembleerd met Chinese onderdelen.

Ben bang dat het vinden van een batterij zonder Chinese onderdelen en/of assemblage in China bijna onmogelijk is.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Johan Konstapel Enigste op moment al operationele LFP cellen productie lijn staat in Noorwegen, alle overige zijn nog op NMC tech gericht.
Er zijn wel diverse mega productielijnen in aanbouw in verschillende landen en in een aantal gevallen waar een Chinese firma de productie techniek in brengt. (CATL /Stellantis etc)

In Nederland hebben we 50Hz en 3 fasen en waar je oog op hebt laten vallen, de Evervolt is typisch 60Hz splitfase, dat is niet een kwestie van niet verkrijgbaar, maar een compleet nieuwe model.

Als je in de vermogenscategorie van Sigenergy zoekt, zou je naar de nieuwere passief gekoelde systemen moeten kijken, die hebben al snel minder verlies dan de idle verbruik van 136W van de Sigenergy en aanzienlijk betere turnaround efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Darth_Fedor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:47:
[...]

Past wel maar denk erom dat als je (later) een dc charger wilt toevoegen, die dan 1 van de 6 battery units moet vervangen. Dus niet alvast te hoog stapelen en 1 "slot" vrijlaten! :)
DC charger is natuurlijk efficiënter, maar heb de extra snelheid niet nodig. Ze hebben ook een AC charger volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Laatst online: 07:06
Johan Konstapel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:59:
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste berichtje op Tweakers dus a.j.b. wat genade als ik het niet gelijk goed doe?!

Ik heb wat onderzoek gedaan naar thuisbatterijen en wil ook een systeem wat off-grid kan gaan (en dan een tijdje werkt, hoeft niet een hele winter...) Ik heb ongeveer 3500 Wp aan zonnepanelen en denk er aan om naar Frank Slim ... over te stappen, denk er wat mee te besparen/verdienen

https://klantenservice.frankenergie.nl/hc/nl-nl

Ik heb flink wat onderzoek gedaan en kom uit op Sigenergy uit (https://www.sigenergy.com/nl) maar dat komt ui China ik heb geen zin om dat land te sponsoren met mijn geld. Ander systeem is https://www.alphaess.com/
Ik weet niet precies uit welk land dat bedrijf komt.

Ik heb mijn oog laten vallen op https://solar.na.panasoni...age/evervolt-home-battery dit systeem (is (nog) niet in Nederland leverbaar). Wat zijn jullie gedachten over welk systeem ik zou moeten laten installeren? Nog even wachten of toch maar op korte termijn laten doen? Ik kan 16 februari overstappen en heb niet per sé haast om gelijk een partij Lithium aan te trekken. Weten jullie welke fabrikant 'een beetje netjes' zijn lithium en andere metalen uit de grond haalt en niet per sé daarmee de chinese grootmachten sponsort?

Groetzels,

Johan
Bij het kopen van een thuisbatterij zijn er verschillende criteria om rekening mee te houden: de prijs, de capaciteit/het rendement, de omvormer, de LCOS, het installatiegemak, de aanwezigheid van zonnepanelen.
De omvormer is van cruciaal belang voor het rendement van de batterij, niet alle batterijen hebben een geïntegreerde omvormers, daarom kan niet iedere batterij kan samenwerken met een aanwezige omvormer. Daarom moet er een nieuw omvormer naast de bestaande omvormer geplaatst worden. Ook is belangrijk of er optimizers of micro omvormers aanwezig zijn. Bij zonnepanelen met optimizers kan de stroom zonder omzetting zo opgeslagen worden in de batterij.
De AC- of DC-koppeling verwijst naar de manier waarop batterijen zijn aangesloten op het energiesysteem van het huis. Aangezien zonnepanelen gelijkstroom (DC) produceren en batterijen gelijkstroom opslaan, bevorderen DC-gekoppelde PV-systemen de efficiëntie van energieopslag omdat de zonne-energie rechtstreeks naar de batterij gaat zonder via de omvormer te worden omgezet. In een AC-gekoppelde batterij wordt de energie omgezet naar wisselstroom (AC) via de omvormer, vervolgens weer naar gelijkstroom (DC) om op te slaan in de batterij, en nogmaals terug naar wisselstroom (AC) voor gebruik in huis. Bij elke conversie gaat er energie verloren, ook wel de ‘drievoudige conversie penalty’ genoemd.
In een DC-gekoppelde oplossing wordt de energie slechts één keer omgezet, wat het hele proces veel energie-efficiënter maakt.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Domba schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:32:
@Johan Konstapel Enigste op moment al operationele LFP cellen productie lijn staat in Noorwegen, alle overige zijn nog op NMC tech gericht.
Er zijn wel diverse mega productielijnen in aanbouw in verschillende landen en in een aantal gevallen waar een Chinese firma de productie techniek in brengt. (CATL /Stellantis etc)
En Pylontech? Ik dacht dat dat uit de VS komt? Of zijn dat ook Chinese cellen (of nog geen LFP)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:49:
[...]

En Pylontech? Ik dacht dat dat uit de VS komt? Of zijn dat ook Chinese cellen (of nog geen LFP)?
Pylontech, Shanghai, is ook China, hebben hun eigen LFP pouch cel productie YouTube: Pylontech Cells Production Process

Pylontech's standaard is 15 cellen (48,0V), dat is niet combineerbaar met de 16 cellen (51,2V) accu-modules, er zijn wel andere fabrikanten die ook nog modules met 15 cellen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:12
Ik betaal 25ct per kWh en 10ct per teruggeleverde kWh. Dan klopt het toch dat ik vanaf 1-1-2027 35ct bespaar voor iedere opgewekte kWh die ik zelf gebruik?
Dus als ik met een thuisaccu van 15kWk 1500kWh per jaar kan besparen, dan levert dat 525 euro per jaar op.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
@Aziona teruglevering kun je voorkomen (omvormer uit/terugschroeven). Dus terugleverkosten hoef je niet te hebben.

Besparing is dus maximaal wat je niet hoeft af te nemen, 25 cent in jouw geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 06:39
Aziona schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:32:
Ik betaal 25ct per kWh en 10ct per teruggeleverde kWh. Dan klopt het toch dat ik vanaf 1-1-2027 35ct bespaar voor iedere opgewekte kWh die ik zelf gebruik?
Dus als ik met een thuisaccu van 15kWk 1500kWh per jaar kan besparen, dan levert dat 525 euro per jaar op.
Als ik zo lees zijn de kosten van een thuisaccu (aanschaf, installatie/aanpassing elektriciteitssysteem, onderhoud, afschrijving, omzettingsverliezen) op het moment nog dermate hoog dat de kans groot is dat je zelfs met een besparing van 525 euro per jaar uiteindelijk alsnog duurder uit bent. Dus laat het goed doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Of-Aaargh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:46:
[...]Dus laat het goed doorrekenen.
Ik krijg de indruk dat je met zelfbouw ver kan komen met 2500-3000 euro.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Nee, je rekent jezelf rijk.
De terugleverboete is nu een soort korting op de salderingsregeling. Die terugleverboete gaat dus vanaf 1-1-2027 vervallen.
Als terugleveren netto geld gaat kosten kun je beter het vermogen van je PV op dat moment limiteren, of de installatie zelfs uit zetten. Dat kost niks.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Andrehj schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Nee, je rekent jezelf rijk.
De terugleverboete is nu een soort korting op de salderingsregeling. Die terugleverboete gaat dus vanaf 1-1-2027 vervallen.
Als terugleveren netto geld gaat kosten kun je beter het vermogen van je PV op dat moment limiteren, of de installatie zelfs uit zetten. Dat kost niks.
Die boete gaat dus niet vervallen, ze gaan zelfs komen op model contracten, dat is acm aan het bekijken.

In de loop der jaren hebben ze genoeg PV bezitters binnen geharkt, nu begint het uitmelken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
Aziona schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Ik krijg de indruk dat je met zelfbouw ver kan komen met 2500-3000 euro.
Klopt, 1700 euro voor 15 kWh, omvormer van 1000 euro.
Maar die omvormers gebruiken 2 kWh standby vermogen per dag, en het omzetting verlies is zomaar twintig procent of meer, dus nog steeds heel goed rekenen, je moet feitelijk flink overschot hebben wat je kunt verdampen, anders zeker niet rendabel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:32:
[...]je moet feitelijk flink overschot hebben wat je kunt verdampen, anders zeker niet rendabel.
Ik lever circa 4500-5000 kWh terug per jaar. Zo’n Tewaycell 15kWh all-in-one lijkt me wel watt. Al meerdere NL’ers hebben zo’n ding volgens de reviews op Ali.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domba
@Aziona Het is iets complexer, een thuisaccu heeft naast conversieverliezen (10-20%) ook een eigenverbruik, als ook dat je van Oktober tot Maart met een dynamisch contract van het net kunt laden als de uurprijs laag is (~15-20ct/kWh om de dure uren met >30ct/kWh te overbruggen).

Met een standalone accu die alleen via 230/400V aangesloten is, kan je misschien uitkomen met 300kWh/j extra verbruik voor 100 cycles als het idle verbruik niet te hoog is.
Op moment je naadloze noodstroom wilt <100 milliseconden, dan is dat eigenverbruik aanzienlijk hoger.
Andere zaken die een verschil maken , zoals bij een hybride omvormer met eigen MPPT's waarbij de PV-opwek niet eerst naar 230V AC wordt omgezet , maar na DC-DC verlaging direct de accu in gaat, een AC-DC conversiestap minder heeft, 4-7% minder verliezen, maar is wel meer uren per jaar actief en meer accu cycles tot 300 per jaar.
Als de Accu opslag capaciteit in redelijke verhouding is tot PV-opwek/Verbruik kan het overall verlies dalen tot <10% op jaarbasis, waar bij het eigenverbruik van het gehele thuisaccu systeem zwaar weegt.
(zoals bij mij in overall verlies, zelfs een groter aandeel is dan de conversieverliezen)

In loop van 2027 komt er, als er geen verdere vetraging is, weer meer wind op zee bij, met weer meer kans op meer lage dynamische prijsuren.

Maar het echt grote verschil komt pas als de netwerkbeheerders eindelijk een keuze hebben gemaakt welke richting het opgaat met de netwerkkosten of deze afhankelijk worden van de hoeveelheid kWh's zoals de rest van de EU en eventueel nog tijd en locatie afhankelijk voor de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027-2032/33.
Iets wat in principe een onderonsje is tussen Netwerkbeheerders en ACM, de politiek staat hierbij grotendeels aan de zijlijn.

Tot nu toe hebben we vaste netwerkkosten onafhankelijk van het verbruik of hoeveel kWh's de netwerkbeheerder dient te transporteren, door de noodzakelijke netverzwaring, gaan deze transportkosten meer dan verdubbelen, komende 5 jaar. (nu~2/3 van de vaste netwerkkosten)
Dat is niet houdbaar.
Maar het biedt zoveel zekerheid voor de netwerkbeheerder hoeveel inkomsten ze hebben, je kan in NL niet echt off-grid, dat het al 10jaar vooruit geschoven wordt, dat iemand in een klein appartament met misschien 1400kWh/j op het moment nog evenveel betaald als iemand die 10-20 voudige verbruikt.

Wat naast salderen van de belastingen, wat in 2027 stopt, de andere reden is dat in andere EU=landen de thuisaccu sneller rendabel is daar de netwerk transportkosten in de kwh prijs daar zitten en dat is grof 2/3 van de vaste netwerkkosten die we nu betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aziona schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Ik lever circa 4500-5000 kWh terug per jaar. Zo’n Tewaycell 15kWh all-in-one lijkt me wel watt. Al meerdere NL’ers hebben zo’n ding volgens de reviews op Ali.
De inwendige techniek van Ali accus zijn meestal niet al te best....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:58
Of je stapt over na dynamisch met een omvormer die je kan begrenzen. Heb je geen teruglever boetes en zoals vandaag en morgen ontvang je dan ook nog ongeveer de inkoopprijs van 10-11 cent. Is ook mooi meegenomen… zo vaak is die inkoopprijs tegenwoordig ook niet meer onder nul.

Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Domba schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:47:
Tot nu toe hebben we vaste netwerkkosten onafhankelijk van het verbruik of hoeveel kWh's de netwerkbeheerder dient te transporteren, door de noodzakelijke netverzwaring, gaan deze transportkosten meer dan verdubbelen, komende 5 jaar. (nu~2/3 van de vaste netwerkkosten)
Geen kWh, maar kW, naar mijn mening.

D.w.z. hoeveel last / kosten een netwerkbeheerder aan je heeft, hangt af van het aantal kW dat je verplaatst op de voor het net drukste momenten.

Zou je puur kijken naar het aantal kWh, dan wordt bijvoorbeeld het laden op rustige, goedkope tijden zelfs voor eigen gebruik al ontmoedigd. (Want je moet extra laden i.v.m. je extra verliezen.) Terwijl zo'n spreiden van de belasting juist gunstig is.

Het Belgische systeem is wat dat betreft best een aardige vondst: je betaalt voor je grootste kwartierverbruik. (Verdere details laat ik graag aan 'n Belg alhier ;).)

In Duitsland hebben ze al in het net verwerkt dat je via de P1 poort van je slimme meter een beperkingsverzoek kunt ontvangen, tot een specifiek gebruik. Beloof je je daaraan te houden, dan verplicht je je per zware PW / airco e.d. niet meer dan verzocht af te nemen en krijg je korting op het nettarief. (Gaat wel om forse verbruikers, want het minimum dat je verzocht kan worden is maar liefst 4,2 kW per apparaat!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:21:
[...]

De inwendige techniek van Ali accus zijn meestal niet al te best....
Doel je dan op de gebruikte accu's of op het samengestelde geheel.? Als je het laatste bedoeld dan ben ik van mening dat de bouwkwaliteit en afwerking van die Tewaycell over het algemeen heel goed is hoor. Even afgaande op wat ik op YouTube tegen kom en andere budget merken. Redelijke BMS'en en zelfs active balancers op sommige modelen tegenwoordig.

Wel laser gelaste verbindingen tussen de accu's onderling wat vervanging van een accu bemoeilijkt. Ook erg luidruchtige koel ventilatoren. Maar zolang je hem in een aparte (utility) ruimte hebt staan heb je daar niet veel last van denk ik dan.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:06:
[...]
Geen kWh, maar kW, naar mijn mening.
Was tot september '24 dat netwerkbeheerders bezig waren met kW, maar daar zitten de nodige haken ogen aan zoals nauwelijks verminderen van huishoudelijk gasverbruik (zoals electrisch koken) of overstap op EV afremt en weinig differentiatie geeft en netwerkbeheerders op lokaal niveau geen prikkel heeft voor hulp vanuit thuisaccu's. Volgens de minister zijn ze onderstaande verder aan het uitwerken (de meetdienst, aansluitdienst en vastrecht blijven dan als vaste netwerkkosten), de tarieven veranderen nog en of het per uur blijft of blokken van meerdere uren wordt, dat is pas duidelijk als netwerkbeheerders een verzoek indienen bij ACM voor netcode wijzing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfdyFSfuHFnqmELoULexKLBLqvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YyhhhPeuOD4HtDl0LqlJXFa.png?f=fotoalbum_large
D.w.z. hoeveel last / kosten een netwerkbeheerder aan je heeft, hangt af van het aantal kW dat je verplaatst op de voor het net drukste momenten.

Zou je puur kijken naar het aantal kWh, dan wordt bijvoorbeeld het laden op rustige, goedkope tijden zelfs voor eigen gebruik al ontmoedigd. (Want je moet extra laden i.v.m. je extra verliezen.) Terwijl zo'n spreiden van de belasting juist gunstig is.

Het Belgische systeem is wat dat betreft best een aardige vondst: je betaalt voor je grootste kwartierverbruik. (Verdere details laat ik graag aan 'n Belg alhier ;).)
De transportkosten van netwerkkosten zit in de kWh-prijs en hebben daar bovenop een nog een capaciteitstarief.
In Duitsland hebben ze al in het net verwerkt dat je via de P1 poort van je slimme meter een beperkingsverzoek kunt ontvangen, tot een specifiek gebruik. Beloof je je daaraan te houden, dan verplicht je je per zware PW / airco e.d. niet meer dan verzocht af te nemen en krijg je korting op het nettarief. (Gaat wel om forse verbruikers, want het minimum dat je verzocht kan worden is maar liefst 4,2 kW per apparaat!)
De transportkosten van de netwerkkosten, zit in kWh-prijs als "Netzentgelte", de link laat ook gelijk zien dat per netwerkbeheerder die verschillend zijn en Duitsland heeft daarvan rond 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doggieman schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Doel je dan op de gebruikte accu's of op het samengestelde geheel.? Als je het laatste bedoeld dan ben ik van mening dat de bouwkwaliteit en afwerking van die Tewaycell over het algemeen heel goed is hoor. Even afgaande op wat ik op YouTube tegen kom en andere budget merken. Redelijke BMS'en en zelfs active balancers op sommige modelen tegenwoordig.

Wel laser gelaste verbindingen tussen de accu's onderling wat vervanging van een accu bemoeilijkt. Ook erg luidruchtige koel ventilatoren. Maar zolang je hem in een aparte (utility) ruimte hebt staan heb je daar niet veel last van denk ik dan.
Geen last schakelaar, zekering??, dunne kabeltjes, geen compressie.
Een 300 ah cell maar er mag maar 100a getrokken worden?
Nou dat is rommel in mijn ogen.

En de cellen kunnen best grade a zijn, maar als ze uit verschillende batch komen, of verschillende in leeftijd zijn, nou dan gaat ie misschien wel 5 jaar mee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@reneeke1970

Valt wel mee toch? De meeste zaken die je benoemt zijn wel aanwezig dacht ik hoor. Mocht je (een beetje gebroken😁) Duits machtig zijn dan kijk eens hier:

https://www.youtube.com/watch?v=asrj77Z-JgY

Ziet er van binnen prima uit. Dikke kabels, compressie en gewoon goed afgewerkt zoals het hoort. Nette stevige kast met degelijke wieltjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 17-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Domba schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:19:
Was tot september '24 dat netwerkbeheerders bezig waren met kW, maar daar zitten de nodige haken ogen aan [..] Volgens de minister zijn ze onderstaande verder aan het uitwerken (de meetdienst, aansluitdienst en vastrecht blijven dan als vaste netwerkkosten), de tarieven veranderen nog en of het per uur blijft of blokken van meerdere uren wordt, dat is pas duidelijk als netwerkbeheerders een verzoek indienen bij ACM voor netcode wijzing.
Ok.. interessant.. en heftig.

Dat je dat per kWh noemde dekt de lading niet echt m.i.! (Want een kWh op de ene tijd is uitdrukkelijk niet gelijk aan eentje op een andere tijd.)

Tot 24 cent (ex BTW vermoed ik) per kWh voor alléén transportkosten. Dat is m.i immens! Is dat voor alle verbruikers? Het lijkt mij nl. nogal vreemd als grootverbruikers hier de dans zouden ontspringen, maar tegelijkertijd staan zulke bedragen nog minder in verhouding tot wat zij gewend zijn.

Tevens lijkt me dit een systeem waar vooral grootverbruikers (en tweakers ;)) wat mee kunnen. Zo'n ingewikkelde differentiatie is voor de doorsnee burger onvoldoende praktisch te bevatten om gedrag erop af te stemmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Laatst online: 07:06
Om een oordeel te kunnen geven wat een batterij je gaat opleveren is meer nodig dan alleen het rekensommetje.
Heb je zonnepanelen en hoeveel stroom levert deze op en weet wat je maximale opbrengst per uur is. Je zal inzicht moeten hebben in wat is je uur- en dagverbruik en met welk laad- en ontlaad vermogen ga je werken. Bij ontladen wordt namelijk het overschot aan stroom teruggeleverd. Stel je hebt een ontlaad en ontlaad capaciteit van 5 KW en het stroomverbruik is 1,2 kW dan kan je maximaal 3,8 kWh per u terugleveren. Bij het laden is het net anders om namelijk 5 kW laden plus 1,2 kW dus totaal 6,2 kW
Bepalend is wel soort energiecontact je hebt.
Ga je met en dynamische energiecontract werken dan kan je koop stroom inkopen op het laagste moment en voor verkopen op het hoogst moment. De hoogste stroomprijs is het algemeen in de periode 7.00 uur – 10.00 uur en 17.00 uur - 20.00 uur en in deze periode kan je ook de stroom die je over hebt terugleveren
Afhankelijk van het type batterij en het energiecontract kan je spelen met de batterij.
Bovendien moet je weten wat de omzet verliezen van de batterij zijn.
Kijk ook of de stroommeter voldoende capaciteit heeft.
Heb afgelopen jaar bij negatieve stroomprijzen eerst de batterij heel ontladen en de batterij daarna weer volgeladen tegen de laagste stroomprijs van mijn zonnepanelen en uit het net in een periode van 5 uur.
Iedere situatie is anders. Zelf heb ik een warmtepomp, zonnepanelen en batterijen totaal vermogen 23 kW met een ontlaad en ontlaad met een capaciteit van 5 KW en een dynamisch energie contact. Mij SolarEdge app op de tablet geeft voor januari aan dat de besparing bij een stroomverbruik van 1.000 kWh € 218,-- en hiernaast nog voor € 55,-- teruggeleverd. Omdat de saldering regeling nog van toepassing is zijn uiteindelijk mijn stroomkosten per kWh voor januari totaal € 100,--. Hierbij geen rekening gehouden met belastingvergoeding van € 635,19 en netbeheerkosten van € 475,92 en betaal dus ook geen terugleveringskosten.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Ok.. interessant.. en heftig.

Dat je dat per kWh noemde dekt de lading niet echt m.i.! (Want een kWh op de ene tijd is uitdrukkelijk niet gelijk aan eentje op een andere tijd.)

Tot 24 cent (ex BTW vermoed ik) per kWh voor alléén transportkosten. Dat is m.i immens! Is dat voor alle verbruikers? Het lijkt mij nl. nogal vreemd als grootverbruikers hier de dans zouden ontspringen, maar tegelijkertijd staan zulke bedragen nog minder in verhouding tot wat zij gewend zijn.
Meest waarschijnlijk wordt 1 basistarief en weegfactoren, zoals per 1-1-2025 de echte grootverbruikers die Tennet als netwerkbeheerder hebben (een aansluiting op EHS of HS spanningsniveau.
Die hebben 5 stappen in de weegfactor, maar wel voor elk uur van de dag en ook nog per maand , zie bijlage B in de link. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqegkJth_gVqA4xH_fMQLvUwp7c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7K5t5xm4htV27tQV4t9dvSwm.png?f=user_large
Regionale netwerkbeheerders (middenspannings & laagspanningsvlak) hebben een vaste factor van 0,9.
Ik zou voor kleinverbruikers een weegfactor in 10 stappen verwachten (is waar de studie in ct/kwh op hint) en voor aansluitingen die geen slimme meter hebben of niet uitgelezen/deelnemen willen, bijv een vaste weegfactor van 0,7-0,8 krijgen.
Tevens lijkt me dit een systeem waar vooral grootverbruikers (en tweakers ;)) wat mee kunnen. Zo'n ingewikkelde differentiatie is voor de doorsnee burger onvoldoende praktisch te bevatten om gedrag erop af te stemmen..
We hebben in NL het leveranciersmodel en het is de energieleverancier die voor de netwerkbeheerder & belastingdienst innen, maar ook de incl prijs dient te communiceren. (wordt dan meer als dynamische energieleveranciers dat doen)

Met de reguleringsperiode vanaf 2027 verandert ook ACM zijn werkwijze naar toetsing vooraf
Flexibele netwerkkosten voor kleinverbruikers is de invoering waarnaar gestreeft wordt 2028
Daarnaast onderzoekt de ACM in 2025 samen met de netbeheerders verdere aanpassingen in de
tariefstructuren om congestie te beperken. Bijvoorbeeld de introductie van een tariefstructuur waarbij afnemers met een kleine aansluiting gaan betalen op basis van hun gebruik van het net. Daarmee krijgen huishoudens een beloning voor efficiënt netgebruik in de vorm van lagere tarieven. Deze nieuwe tariefstructuur wordt naar verwachting in 2028 ingevoerd. De ACM onderzoekt ook hoe locatiegebonden tarieven een bijdrage kunnen leveren aan het verlichten van congestie. Verder werkt de ACM aan de introductie van een invoedingstarief voor grote producenten, dit heeft naar verwachting ook een dempend effect op netcongestie.
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
clodders schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Om een oordeel te kunnen geven wat een batterij je gaat opleveren is meer nodig dan alleen het rekensommetje.
Heb je zonnepanelen en hoeveel stroom levert deze op en weet wat je maximale opbrengst per uur is. Je zal inzicht moeten hebben in wat is je uur- en dagverbruik en met welk ontlaadt en ontlading capaciteit ga je werken. Bij ontladen wordt namelijk het overschot aan stroom teruggeleverd. Stel je hebt een ontlaad en ontlaad capaciteit van 5 KWH en het stroom verbruik is 1,2 kWh dan kan je maximaal 3,8 kWh per u terugleveren. Bij het laden is het net anders om namelijk 5 kWh laden plus 1,2 kWh dus totaal 6,2 kWh.
Je bedoeld neem ik aan laad- en ontlaadvermogen?
Zo ja, dan is het kW en niet kWh.
Zelf heb ik een warmtepomp, zonnepanelen en batterijen totaal vermogen 23 kW met een ontlaad en ontlaad met een capaciteit van 5 KWh en een dynamisch energie contact.
Hier soortgelijk. Ik neem aan dat je bedoeld batterijen te hebben met een totale opslagcapaciteit van 23kWh?
En laad- en ontlaadvermogen van 5kW ipv 5kWh.

Het is niet betweterig bedoeld, maar mijn inziens is het erg verwarrend als je kW en kWh verkeerd gebruikt.
Het lijkt mij dan ook goed je orginele bericht te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Domba schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:49:
We hebben in NL het leveranciersmodel en het is de energieleverancier die voor de netwerkbeheerder & belastingdienst innen, maar ook de incl prijs dient te communiceren. (wordt dan meer als dynamische energieleveranciers dat doen)
Hier ben ik je kwijt (of jij mij al..). Wat doet het er toe wie de schone taak krijgt het te factureren?

In dergelijke berekeningsmodellen zit altijd een 'politieke / stimulerende' factor. Zo is het bijvoorbeeld technisch niet hard te maken dat invoeden niets kost en afnemen alle kosten veroorzaakt. Of dat stroom transporteren op een zomermiddag helemaal niets kost. Onder de gemaakte keuzes zitten (altijd) overwegingen over wat men 'fair' vindt en wat 'gewenst gedrag' stimuleert.

Gewenst gedrag kun je alleen maar stimuleren wanneer mensen (1) de rekenwijze voldoende snappen en (2) voldoende invloed erop hebben (op hun gebruik per uur dus). Dat tweede is voor veel huishoudens al uitdaging genoeg. Dus dat eerste moet m.i. erg eenvoudig te bevatten blijven. Daarom vind ik dit op eerste blik geen goed voorstel: dat komt van techneuten voor wie het hun hele leven is. Het oogt niet als iets waar 'jan met de pet' wat mee kan.

Wellicht komt dat nog net een beetje goed wanneer het tot een ochtend- en avondspits beperkt wordt, net zoals de NS die kent. (Je had het ook over blokken van uren.) Maar op dezelfde tijden gaan ze al niet vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:20:
[...]
Hier ben ik je kwijt (of jij mij al..). Wat doet het er toe wie de schone taak krijgt het te factureren?
Als er net als in het tarievensysteem voor hoogspanning, ook een vaste weegfactor optie komt, dan kunnen energieleverancier gewoon verschillende contract type aanbieden met vast transportkosten per kWh en met variabel netwerkkosten.
(bijv ~14ct/kWh, terwijl de vaste netwerkosten met ~ 300 euro dalen, in 2028 zullen beide vast hoger zijn)
(Iets wat in Duitsland al in 2026 beschikbaar komt (§14a EnWG - Module 3) voor die een slimme meter hebben en, vrijwillig voor kunnen kiezen)

Maar waar het op neerkomt dat als transportkosten in de kWh komen dat een thuisaccu eerder rendabel is en vaste netwerkkosten zakken tot ~120-150euro in de zelfde range als omringende landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vraag me af of het dag/nacht principe niet 'ns op de schop moet. Vanwege de tot 3 jaar lopende contracten, zien de energieleveranciers vermoedelijk liever een (te) lange aanlooptijd, maar dagelijks een ochtend- en een avondspits is onderhand veel logischer.

Dan ontstaan er drie (weer) te bevatten opties:
- vast tarief
- dal- / spits tarief
- dynamisch tarief per uur
met in elk een component voor de energieleverancier en voor het transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-08 16:59
Ik heb een vraag waar iemand hier misschien antwoord op heeft,

Ik heb een hybride omvormer (autarco S2.LH10000 (solis)) met een thuis accu (Dyness tower), deze werkt met een Eaton 3 fase energie meter. ik heb een slimme meter maar een antieke deze geeft een keer per 10 seconden een waarde door ik lees dit uit via de P1 poort met een Homewizzard meter. hierdoor ontstaat er soms wat piekerige waarde en soms heel aparte waard (0 watt verbruik) als ik deze slimme meter zou laten vervangen door een nieuwe worden deze waardes dan minder piekerig of wordt dit dan alleen maar erger?

Ik had gister een verbruik van bijna 1kWh door dit geschommel of is dit iets wat ik gewoon moet accepteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64uz6IY8BgX3JCLgbDjYNXBgV2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zU9gEG9Vak94FWKJTqK8FDwt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:58
@Cherdium Door wie zou je die willen laten vervangen? Hier ook een meter met DSMR 4.2 en helaas dus maar iedere 10 seconde inzicht, maar ik denk niet dat de netbeheerders zitten te wachten op het vervangen van deze meters. Denk dat de mensen met een draaischijfmeter eerst aan de beurt zijn...

Ik weet niet hoe je hybride omvormer is ingesteld, maar ik heb wel eens op youtube gezien dat ze in plaats van een export limiet van 0 watt een export limiet -50watt instellen om dit te voorkomen. Dan lever je continue een heel klein beetje terug, maar heb je minder tot geen afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Cherdium kun je ipv via de P1 aansluting, via CT klemmen de boel regelen? Dan ben je volgens mij niet afhankelijk van de reactiesnelheid van de DSMR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-08 16:59
Franciesco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:43:
@Cherdium kun je ipv via de P1 aansluting, via CT klemmen de boel regelen? Dan ben je volgens mij niet afhankelijk van de reactiesnelheid van de DSMR.
De omvormer meet via een Eaton 3 phase meter met CT klemmen de stroom, daarom is de vraag eigenlijk of de waardes die ik via de P1 meter zie kloppen omdat deze maar iedere 10 seconden een meting doorgeeft. de schommeling pieken soms ook soms met 300watt of hoger. totaal gister had ik ook een verbuik van het net van bijna 0,9kWh terwijl de energie eigenlijk alleen van de accu en panelen zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:05:
Ik vraag me af of het dag/nacht principe niet 'ns op de schop moet. Vanwege de tot 3 jaar lopende contracten, zien de energieleveranciers vermoedelijk liever een (te) lange aanlooptijd, maar dagelijks een ochtend- en een avondspits is onderhand veel logischer.

Dan ontstaan er drie (weer) te bevatten opties:
- vast tarief
- dal- / spits tarief
- dynamisch tarief per uur
met in elk een component voor de energieleverancier en voor het transport.
Netbeheerders hebben volgens de minister van KGG gekozen voor netwerkkosten tarieven per uur voor kleinverbruiker aansluitingen en niet voor blokken. (Debat netcongestie en energieinfrastructuur vanaf 3:39) De minister gaat uit van invoering per 2027, waar ACM in berichtgeving tot nu toe uitgaat van 2028 en ACM is ook die uitvoerbaarheid moet toetsen.

Over 2-3 weken wordt ook het IBO onderzoek naar kosten en verdelings mogelijkheden openbaar als het naar 2e kamer wordt gestuurd, met een netwerkkosten en verdelings debat ergens in April in de 2e kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank voor de update, @Domba, je zit er strak bovenop!

Jammer dat in een tijd waarin draagvlak voor klimaatmaatregelen en energietransitie zo afbrokkelt, door de deskundigen voorstellen naar voren gebracht worden die zo weinig 'grokbaar' zijn. Gevolg zal wal zijn dat de 2e kamer er gehakt van maakt. Oftewel: elke vorm van 'deskundigheid' wordt de discussie waarschijnlijk weer 'ns uit gekieperd en er ontstaat - zie salderingsregeling - nog jarenlang een in alle opzichte niet fijne situatie. (Mocht ik daarin helaas gelijk krijgen, dan vind ik dat de netbeheerders dat wel aan zichzelf te wijten hebben..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:54:
Dank voor de update, @Domba, je zit er strak bovenop!

Jammer dat in een tijd waarin draagvlak voor klimaatmaatregelen en energietransitie zo afbrokkelt, door de deskundigen voorstellen naar voren gebracht worden die zo weinig 'grokbaar' zijn. Gevolg zal wal zijn dat de 2e kamer er gehakt van maakt. Oftewel: elke vorm van 'deskundigheid' wordt de discussie waarschijnlijk weer 'ns uit gekieperd en er ontstaat - zie salderingsregeling - nog jarenlang een in alle opzichte niet fijne situatie. (Mocht ik daarin helaas gelijk krijgen, dan vind ik dat de netbeheerders dat wel aan zichzelf te wijten hebben..)
2e kamer staat hiervoor namelijk aan de zijlijn, kunnen voornamelijk alleen een voorkeur uitspreken.
De netwerkbeheerders komen met een voorstel en ACM beoordeeld en besluit, daar zit ministerie van KGG wel bij, maar 2e kamer niet.
Die kunnen het er wel veel over hebben en een verzoek doen en in meerderheid over uitspreken, maar niet direct sturen of dat het bindend is voor ACM, dat kan alleen indirect via wetsartikelen die aan EU-richtlijn dienen te voldoen.

Zoals de vraag van BBB, waarom we nog steeds omgekeerde dal en piektarieven hebben, dat zijn tarieven en daar gaat de ACM over of die redelijk zijn en heeft ook niets met netwerkkosten of netwerkbeheerders te maken daar energieleveranciers die vaststellen.

Het debat in April wordt nog een bijzonder debat als het over netwerkkosten en verdeling gaat en de beperkte ruimte die 2e kamer krijgt om daar wijzingen in aan te brengen.
De meest belangrijke is de wijze van financiering van de ~220miljard voor de netverzwaring en periode van afschrijving 30-60 jaar.
Een deel daarvan is voor netwerk wind op zee voor oa export naar buurlanden (die dragen niet bij aan de transportkosten, dat zijn de nederlandse gebruikers en alleen al eerst deel voor 21GW WoZ valt al meer dan dubbel zo duur uit, de Belgen hebben daar Prinses Elisabeth Eiland dat >3x zo duur dreigt te worden), als ook bijv om opwek van Duitse windparken in het noorden naar Zuid Duitsland te transporteren, wat ook gelijk een groot deel van de netcongestie is in oostelijk helft van Nederland is omdat Duitsland zelf (nog) te weinig transportcapaciteit heeft van noord naar zuid.

Duitsland importeert vele GW continue, de eventuele CO2-emissie is dan voor land van opwek, een beleid waar (indirect) de Noorse regering op is gevallen (kon niet zo snel geen beter link vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Klopt, 1700 euro voor 15 kWh, omvormer van 1000 euro.
Maar die omvormers gebruiken 2 kWh standby vermogen per dag, en het omzetting verlies is zomaar twintig procent of meer, dus nog steeds heel goed rekenen, je moet feitelijk flink overschot hebben wat je kunt verdampen, anders zeker niet rendabel.
Dat moet je natuurlijk uitschakelen. Standby? Gewoon uit.

Ik zit persoonlijk serieus te rekenen of een generator (diesel) niet goedkoper is en het hele grid gewoon afscheid van te nemen. Geen vaste kosten, geen EB, geen teruglevergriezelvergoedingen, gewoon 60KWH accubank en in de donkere dagen met diesel bijladen. Vanaf April tot September volledig PV.

Ongeveer 7 jaar terugverdientijd. Maar gaan die Lifepo4's zo lang mee? Tijd zal het leren.

[ Voor 28% gewijzigd door Servowire op 19-02-2025 19:25 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@Servowire voorlopig, althans voor mij, is volledig off grid gaan nog niet interessant. Want door nog een relatief goede TLV en saldering zonder terugleverkosten + vermindering energiebelasting krijg ik geld terug van mijn energieleverancier. Na salderen zal dat wellicht anders worden, maar dat is nu nog niet zeker. Wellicht kan een dynamisch contract dan netto nog steeds wat opleveren of quitte spelen.

Desalniettemin is mijn streven nu al om een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad te hebben door het hele jaar heen. En dat lukt steeds beter door te werken aan een betere balans tussen verbruik, opslag en opwek.

Mocht het ooit zover komen dat de netaansluiting onevenredig veel geld kost voor de energie die ik nog van het net nodig heb, dan zal ik dan (of liefst wat eerder) moeten kijken voor een oplossing. Een aggregaat op fossiele brandstof zou zeker niet mijn voorkeur hebben.
Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste