Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 23 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:26:
[...]

[Afbeelding]

7,5% beurs gemiddeld
1600,- ieder jaar van Nexus

Dus tja, 12 jaar. MAARRRRR die 1600,- is een voorzichtige schatting he })

Heb om een beetje flink rijk te rekenen ook 2000,- en 2400,- per jaar er bij gezet. :+
Enige aanvulling: Op deze pagina: https://www.zonneplan.nl/powerplay

Staat dat het voorbeeld rendement van €1600 was op basis van de 15kWh batterij is, niet de 20kWh.

En dat staat op verschillende andere pagina's ook. Maar op de pagina waar je gaat configureren staat weer dat €1600 per jaar voor de 20 kWh is.

Hier staat heel duidelijk een grafiek met €2000 per jaar rendement voor de 20 kWh batterij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08i9Mzz0W9dyBEgrd5eshZm5Dfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kvyv1DIXd797TUOWmoGodiwA.png?f=fotoalbum_large

Mocht dit zo zijn moet je op min €7000 beginnen, of het rendement per jaar aanpassen.

edit: Oké op de pagina met de grafiek staat ook dat de €1600 toch van de 20 kWh is, en de 15kWh €1350 zou doen. Vaag dat het zelfs op één pagina verschillend staat. Of ik snap het niet?

[ Voor 26% gewijzigd door ApexAlpha op 31-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:10:
Even andere vraag, soort van gerelateerd:

Zijn er andere aanbieders die iets soortgelijks aanbieden? Dus flinke batterij + installatie + handelssoftware?

Ik ken o.a. Sessy maar daar betaal je voor 20kWh batterij al meer dan €11.000. En dat is zonder installatie ook nog, en volgens mij ook zonder die handelsmogelijkheid.
Ja, NextEnergy doet het ook. https://www.nextenergy.nl...balansmarkt-thuisbatterij

Dan was er nog een aankondiging maar die is nog niet op de markt.

Ik verwacht overigens dat meer energiemaatschappijen in het gat gaan springen. Dus meer dynamische aanbieders en ook meer systemen die kunnen handelen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
asing schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Ja, NextEnergy doet het ook. https://www.nextenergy.nl...balansmarkt-thuisbatterij

Dan was er nog een aankondiging maar die is nog niet op de markt.

Ik verwacht overigens dat meer energiemaatschappijen in het gat gaan springen. Dus meer dynamische aanbieders en ook meer systemen die kunnen handelen.
Pfoe die prijzen zitten €5000 boven Zonneplan voor 20 kWh... Dat is aanzienlijk zeg dat verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:08
Hansieo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:55:
[...]

mooi overzicht (y)
lol, ik wilde niet de slechte boodschapper zijn (ik sta al slecht bekend bij je :(:) ) ,
maar wist al wat ging komen (8>

ok, ik start ergens anders in jouw tabel, de 2.000 resultaat lijn...

en dan ga ik zijwaards..... dan kom ik op niet zo'n beste cijfertjes lijn uit... en óók niet de tvt vergelijking ...in jaren
Hahaha nee hoor, meer de realistische noot die ik zelf soms mis ;)

Je bedoelt met dat laatste als je niet de opbrengsten zou inzetten op de beurs? Jahaaa, dan kom je nooit aan eenzelfde rendement als op de beurs, dat klopt.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:47
Het startpunt voor nexus in bovenstaande vergelijking is nul. Immers je start met beleggen met 8k, maar deze 8k is bij nexus uitgegeven aan de accu. Ook logisch geredeneerd klopt dit: zou beleggen 0% opleveren dan is na 5 jaar (5 x 1,6k) de stand tussen beide alternatieven weer gelijk. De 8k voor de accu is dan weer terugverdiend.

Dan wordt duidelijk dat de accu potentieel (als alle aannames kloppen) bij bijvoorbeeld 8 jaar lang 1,6k opbrengst per jaar al een rendement van bijna 12% heeft. Plug de cijfers maar eens in een IRR calculator, waarbij IRR staat voor internal rate of return. Die 12% ligt beduidend hoger dan de 7,5% op de beurs. Risico's zitten natuurlijk in de projectie van de opbrengsten, accu degradatie, etc. Maar het accu alternatief vermijdt mogelijk wat vermogensrendementsheffing.

Hoe dan ook: het is op zichzelf best een aantrekkelijk voorstel, maar zoals hierboven gesteld zeker niet zonder risico.

PS vergelijk eens met zonnepanelen, daar is een terugverdientijd van 5 jaar ook heel aantrekkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Magpie op 31-01-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Enige aanvulling: Op deze pagina: https://www.zonneplan.nl/powerplay

Staat dat het voorbeeld rendement van €1600 was op basis van de 15kWh batterij is, niet de 20kWh.

En dat staat op verschillende andere pagina's ook. Maar op de pagina waar je gaat configureren staat weer dat €1600 per jaar voor de 20 kWh is.

Hier staat heel duidelijk een grafiek met €2000 per jaar rendement voor de 20 kWh batterij:

[Afbeelding]

Mocht dit zo zijn moet je op min €7000 beginnen, of het rendement per jaar aanpassen.

edit: Oké op de pagina met de grafiek staat ook dat de €1600 toch van de 20 kWh is, en de 15kWh €1350 zou doen. Vaag dat het zelfs op één pagina verschillend staat. Of ik snap het niet?
Ja, wazig he, zag de verschillende bedragen op de website op verschillende pagina's ook. Heb nu ook iemand telefonisch gesproken van Zonneplan die technisch wat meer kon uitleggen en ook over de propositie, dat is een interessant verhaal maar moet ik ff tijd voor hebben om het uit te tikken, dat komt later vanavond. Hoe het ook zij; ze mikken echt op underpromise, overdeliver :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Ja, wazig he, zag de verschillende bedragen op de website op verschillende pagina's ook. Heb nu ook iemand telefonisch gesproken van Zonneplan die technisch wat meer kon uitleggen en ook over de propositie, dat is een interessant verhaal maar moet ik ff tijd voor hebben om het uit te tikken, dat komt later vanavond. Hoe het ook zij; ze mikken echt op underpromise, overdeliver :9
Dus het rendement van de 20 kWh accu was inderdaad €2000, maar als je hem koopt houden ze het op 80% daarvan zodat de kans klein is dat het lager wordt, moet ik hem zo zien?
Magpie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:42:
Het startpunt voor nexus in bovenstaande vergelijking is nul. Immers je start met beleggen met 8k, maar deze 8k is bij nexus uitgegeven aan de accu. Ook logisch geredeneerd klopt dit: zou beleggen 0% opleveren dan is na 5 jaar (5 x 1,6k) de stand tussen beide alternatieven weer gelijk. De 8k voor de accu is dan weer terugverdiend.

Dan wordt duidelijk dat de accu potentieel (als alle aannames kloppen) bij bijvoorbeeld 8 jaar lang 1,6k opbrengst per jaar al een rendement van bijna 12% heeft. Plug de cijfers maar eens in een IRR calculator, waarbij IRR staat voor internal rate of return. Die 12% ligt beduidend hoger dan de 7,5% op de beurs. Risico's zitten natuurlijk in de projectie van de opbrengsten, accu degradatie, etc. Maar het accu alternatief vermijdt mogelijk wat vermogensrendementsheffing.

Hoe dan ook: het is op zichzelf best een aantrekkelijk voorstel, maar zoals hierboven gesteld zeker niet zonder risico.

PS vergelijk eens met zonnepanelen, daar is een terugverdientijd van 5 jaar ook heel aantrekkelijk.
Je hebt gelijk. Als je de accu op min €8000 zet moet je aandelen op €0 rendement laten beginnen. Nu is het verschil €16.000 ipv €8000

En de accu moet pas ná 1 jaar €1600 opleveren, en niet al op het beginpunt van jaar 1. Dus of de accurendementen moeten allemaal een jaar opschuiven of de kolom met beursgetallen moet ook beginnen op €8600, dus inclusief 1 jaar rendement al.

En dan nog het rendement op €2000 en dan komen we toch uit bij een redelijke investering denk ik. Even ervan uitgaande dat het degelijke LFP cellen zijn die inderdaad lang meegaan.

[ Voor 56% gewijzigd door ApexAlpha op 31-01-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:55
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Dus het rendement van de 20 kWh accu was inderdaad €2000, maar als je hem koopt houden ze het op 80% daarvan zodat de kans klein is dat het lager wordt, moet ik hem zo zien?

[...]

Je hebt gelijk. Als je de accu op min €8000 zet moet je aandelen op €0 rendement laten beginnen. Nu is het verschil €16.000 ipv €8000

En de accu moet pas ná 1 jaar €1600 opleveren, en niet al op het beginpunt van jaar 1. Dus of de accurendementen moeten allemaal een jaar opschuiven of de kolom met beursgetallen moet ook beginnen op €8600, dus inclusief 1 jaar rendement al.

En dan nog het rendement op €2000 en dan komen we toch uit bij een redelijke investering denk ik. Even ervan uitgaande dat het degelijke LFP cellen zijn die inderdaad lang meegaan.
dat opbrengst rendement lijntje neemt PER JAAR af... vanwege capaciteits afname van de hoeveelheid cycles.

en zo zijn er nog meer punten waar rekening mee gehouden dient te worden in het totaal plaatje.
Langzaam maar zeker pellen we door totaan de pit, en blijven we bokkow op de voet volgen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Hansieo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:09:
[...]

dat opbrengst rendement lijntje neemt PER JAAR af... vanwege capaciteits afname van de hoeveelheid cycles.

en zo zijn er nog meer punten waar rekening mee gehouden dient te worden in het totaal plaatje.
Langzaam maar zeker pellen we door totaan de pit, en blijven we bokkow op de voet volgen.
Yup, en ook nog omdat er andere batterijen bij komen op het net. Hoe meer batterijen er zijn hoe minder één batterij oplevert. Beetje net als met zonnepanelen of windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:07
In hoeverre gaat de Nexus samenwerken met een andere thuisbatterij? Aangezien de Nexus niets doet aan het eigen verbruik blijft het (in toekomst) toch interresant om overdag opgewekte PV te verplaatsten nnar de duurdere uren. Wel lastig als dat met elkaar conflicteert aagezien het over dezelfde aansluiting heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:39
Devlinx schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:45:
In hoeverre gaat de Nexus samenwerken met een andere thuisbatterij? Aangezien de Nexus niets doet aan het eigen verbruik blijft het (in toekomst) toch interresant om overdag opgewekte PV te verplaatsten nnar de duurdere uren. Wel lastig als dat met elkaar conflicteert aagezien het over dezelfde aansluiting heen moet.
NIETS, Wellicht je eigen Accu systeem voor neer kunnen zetten met een ROI aansturing.
Moet je wel om je aansluiting belasting denken (hoe automatische dat gaat nog niet bekend)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Ongeveer maar dan juist positiever. Dus ze willen zeggen: "1600,- hadden we gezegd maar uiteindelijk blijkt het 2000,- te zijn :o Leuk he!"
[...]

Oef. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, wat @Hansieo ook zegt; laten we samen tot de kern komen van wat mogelijk is 8)

Mja, ik zou aandelen op 0,- kunnen laten beginnen maar ik ging eigenlijk uit van de waarde die je aan het eind van de rit hebt opgebouwd. Bij een batterij steek je 8000,- er in die krijg je er nooit meer uit (bij verkoop even makkelijk gedacht) maar bij aandelen zouden ze in principe die 8000,- behouden en alles wat je er bovenop aan rendement maakt ook. Nee?

Ik zal inderdaad rendement van de beurs met batterij een cel opschuiven, goeie.

Ik denk dat 2000,- realistisch is maar ja dit is het punt waar niemand echt iets over kan zeggen zonder glazen bol. Wat ik ook denk is dat degradatie in de praktijk mee gaat vallen, 70% over 6000cycles is worst case he, dat is waar garantie op beraamd is. Ze willen niet bij iedere batterij op 5999 cycles die gaan vervangen omdat ie net onder 70% duikt. Maar goed, ook dat moet blijken, hoop dat dat inzichtelijk wordt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Yup, en ook nog omdat er andere batterijen bij komen op het net. Hoe meer batterijen er zijn hoe minder één batterij oplevert. Beetje net als met zonnepanelen of windmolens.
Ook glazenbol werk, ja er zullen meer batterijen bijkomen, er komt ook meer onbalans bij en tarieven gaan grosso modo ook maar één richting op, alles bij elkaar moeilijk te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:32:
[...]
Mja, ik zou aandelen op 0,- kunnen laten beginnen maar ik ging eigenlijk uit van de waarde die je aan het eind van de rit hebt opgebouwd. Bij een batterij steek je 8000,- er in die krijg je er nooit meer uit (bij verkoop even makkelijk gedacht) maar bij aandelen zouden ze in principe die 8000,- behouden en alles wat je er bovenop aan rendement maakt ook. Nee?
Je moet het zo zien: in beide gevallen gaat er €8000 van je (spaar)rekening af naar een belegging. Bij aandelen begint die belegging op €8000, bij de batterij begint die op €0.

(Eigenlijk begint die op €8000 en schrijf je hem over de jaren af naar 0 maar dat boeit ff niet).

En je hoeft mij verder niet te overtuigen ik koop em sowieso wel denk ik. :)

Enige drempel die ik nog tegen kwam is dat de BTW weer terug moet via die bureaucratische omweg met de KOR. Waren we daar eindelijk vanaf bij zonnepanelen zetten ze het hier weer in. Moet eerst eens kijken hoe dat uitpakt want heb die dus al gebruikt ooit voor zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 31-01-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:13
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:45:
[...]
Enige drempel die ik nog tegen kwam is dat de BTW weer terug moet via die bureaucratische omweg met de KOR. Waren we daar eindelijk vanaf bij zonnepanelen zetten ze het hier weer in. Moet eerst eens kijken hoe dat uitpakt want heb die dus al gebruikt ooit voor zonnepanelen.
Ze werken samen met een ander bedrijf die dit geheel voor je regelt (inclusief ontheffing vragen voor de aangiftes etc.) Bij het bestellen wordt gevraagd of je die zelf al gebruikt hebt, als dat zo is dan krijg je direct de mogelijkheid om je partner gegevens in te vullen, dan zetten ze de factuur op je partner, en het energiecontract komt ook op je partner te staan zodat je toch gebruik kunt maken van de KOR (als je partner zelf nooit KOR heeft gebruikt)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• bokkow
Ok, mijn telefoongesprek met iemand van Zonneplan die net wat hoger in de boom zou zitten.

Hij bevestigde wat zijn collega over de chat eerder al zei en dit is het belangrijkste voor mij:

GEEN VENDOR LOCK IN

Ja, wil je gebruik maken van Powerplay dan ben je aan Zonneplan gebonden, dat is niet meer dan fair. Wil je niet Powerplay, wil je weg bij Zonneplan dan kun je de batterij gewoon beschouwen als een iedere Solis S6 met Pylontech Force H3 batterijen. Je zult dan zelf aansturing moeten doen, bijvoorbeeld met Home Assistant.

Dit promoten ze natuurlijk niet actief, er zal ook geen officieel statement komen, misschien wel iets in de FAQ die er komt. Ga je weg bij Zonneplan dan vervalt de geboden service onder garantie, en val je terug op fabrieksgaranties van Solis en Pylontech. Er zit ook geen eigen firmware of iets dergelijks op de hardware. De aansturing van Zonneplan verloopt via de dongle met een 4G verbinding, haal je die er bij wijze van spreken uit dan is het dus wat ik hierboven zeg.

Waarom zegt Kiki wat ze zegt en kan dat afwijken van dag tot dag:
Dit duidt even op twee zaken:

Verdeelsleutel: eerst zei ze 70/30, 70 naar de klant, 30 naar Zonneplan, vervolgens zegt ze daar niets over behalve meeste rendement en Zonneplan zelf in socials zegt; overgrote meerderheid.

Wel/niet bruikbaar zonder Zonneplan/Poweplay.

Voor beide bestaat een stukje gedeelde uitleg; het is een AI implementatie die gaandeweg leert. Dit heeft Zonneplan eerder toegepast bij andere producten. Daar kregen ze op een dag 100 vragen te verwerken en dan gingen medewerkers die vragen nadien doorlopen en bijsturen waar mogelijk. Echter (let op, WC-eend alert) nu bij de Nexus liep dit open in de duizenden vragen per dag waardoor het ondoenlijk werd om dit op korte termijn allemaal te doorlopen. Bijsturen van de antwoorden duurde langer en daarmee komen er vreemde antwoorden. 70/30 heeft de chatbot zelf bedacht :o bijvoorbeeld, en over weggaan bij Zonneplan willen ze iets minder makkelijk uitten dan wat de Kiki zei, fair enough.

Extra uitleg over een verdeelsleutel; ze zullen daar zo transparant mogelijk in zijn. Echter om zeker te zijn dat in ieder geval de eerste periode het rendement wordt overtroffen zullen ze eerder geneigd zijn de verdeling in de richting van zonneplan volledig ten goede te laten komen aan klanten mocht dat nodig zijn. Helemaal transparant zal het nooit worden vermoed ik maar we kunnen het dalijk live gaan volgen aan de hand van hun demo opstelling die er gaat komen.

Onder de streep is er voldoende animo (aldus WC-eend he!) en plannen ze nu vanaf mei begreep ik. Ze kijken ook uit naar het verbreden van het Powerplay platform met zonnepanelen en laadpunten dus dat mogen we ook in de gaten gaan houden bij interesse ;)

Volgens mij heb ik zo het belangrijkste gemeld uit het gesprek, was een leuk open gesprek met vermoedelijk een tweaker, hij wist haarfijn de platformen te noemen waar ik ook actief ben hierover haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Je moet het zo zien: in beide gevallen gaat er €8000 van je (spaar)rekening af naar een belegging. Bij aandelen begint die belegging op €8000, bij de batterij begint die op €0.

(Eigenlijk begint die op €8000 en schrijf je hem over de jaren af naar 0 maar dat boeit ff niet).

En je hoeft mij verder niet te overtuigen ik koop em sowieso wel denk ik. :)

Haha, thanks voor uitleg.

Ja! Ik was ook blij toen de achterhaalde werkverschaffende KOR regeling de das om werd gedaan voor Zonnepanelen, nu is dat pokke-ding weer terug. Ik acht het waarschijnlijk dat het verloop hetzelfde zal zijn als met zonnepanelen want als dit een beetje gaat lopen dan krijgen ze het net zo druk bij de belastingdienst als destijds met zonnepanelen.

Ik heb m op mijn naam ook een keer gebruikt voor Zonnepanelen, maar stel je hebt een significant other thuis rondlopen die dat nog niet heeft gedaan dan kan die ook een eigen kleine onderneming starten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Ze werken samen met een ander bedrijf die dit geheel voor je regelt (inclusief ontheffing vragen voor de aangiftes etc.) Bij het bestellen wordt gevraagd of je die zelf al gebruikt hebt, als dat zo is dan krijg je direct de mogelijkheid om je partner gegevens in te vullen, dan zetten ze de factuur op je partner, en het energiecontract komt ook op je partner te staan zodat je toch gebruik kunt maken van de KOR (als je partner zelf nooit KOR heeft gebruikt)
Ja maar mijn partner is ZZP'er, dus ik moet even inlezen wat voor invloed dat heeft dan.

Vind het vooral gewoon (weer !) enorm omslachtig. Waarom eerst de BTW afdragen om het dan middels een formulier terug te vragen. Zet gewoon die BTW op 0%...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
De andere voorwaarde is dat het een slimme handelende batterij moet zijn en dat je een dynamisch contract hebt. Dat moet gecontroleerd worden. Ze zouden er nog voor kunnen opteren om de slimme accus alleen door de dynamische stroomaanbieders te laten verkopen, en de BTW met de aanbieder te verrekenen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Toch is dit een paar formuliertjes. Deed het bij de PV ook zelf. Waarom dan nu à EUR 300,=? (Zag geen optie dat uit te vinken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
€ 300? Ik dacht € 99 ex BTW?

Wanneer je partner een ZZP'er is met een BTW nummer, dan kun je een stille maatschap overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh.. misschien haal ik opties door elkaar omdat ik 99 net zoveel onzin vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Ik kom er met Zonneplan nog niet uit wat betreft de plaatsings mogelijheden van de Nexus batterij en omvormer. Ik zou deze graag installeren in een geisoleerde ruimte met een hoogte van 120cm en een inhoud van >10m3 (kelder). Maar Zonneplan houdt vast aan een opstelling van omvormer en batterij verticaal boven elkaar met een minimale inbouwhoogte van 200cm.
Mijn voorstel is om dit naast elkaar op te stellen, dat lijkt mij makkelijk kunnen. Als ik in de Solis S6 handleiding kijk staat daar echter rondom 50cm vrij en boven de omvormer 100cm... Dan kom je dus wel aan >200cm. Lijkt mij wel erg ruim bemeten voor de koeling, de kelder zal ook niet boven de 20graden komen. Dat hele ding in de gang/hal neerzetten zie ik niet zitten. Iemand al verder in het proces of een goed idee?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
Gwaihir schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:08:
Oh.. misschien haal ik opties door elkaar omdat ik 99 net zoveel onzin vind..
Die 300 euros betreffen waarschijnlijk het te betalen forfait van 20 kWh * 15 €/kWh?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
psdata schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Dat hoeft dus niet zou zijn Zonneplan volgt in eerste plan/instantie de onbalansmarkt van hun eigen inkoop (kan zowel + als - zijn) per kwartier planing en is nagenoeg live
Dit loopt in z'n geheel niet samen met het dynamische energie tarief wat eigenlijk de 24 uurs planning vooraf is.
Bedankt, ik had nog niet begrepen dat er met 2 maten wordt gemeten (andere tarieven over de batterij dan over de meter). Dan strookt de aanstuurstrategie dus niet meer met mijn belang, want ik wordt over de meter afgerekend. De bonus die ik dan krijg voor het handelen met de batterij moet dan het verlies van het suboptimaal gebruik over de meter (ruimschoots) compenseren. Het enige wat je dan nog zelf kan doen is je eigen verbruik sturen aan de hand van de dynamische uurtarieven, net zoals ieder ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:02
Zonneplan beweert ook dat er Euro 670 rendement behaalt is met dynamisch laden op uurprijzen in 2023. Dan moet het rendement wel hoog geweest zijn voordat ik mijn thuisbatterij begin oktober in gebruik nam. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Geronimoos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:27:
Ik kom er met Zonneplan nog niet uit wat betreft de plaatsings mogelijheden van de Nexus batterij en omvormer. Ik zou deze graag installeren in een geisoleerde ruimte met een hoogte van 120cm en een inhoud van >10m3 (kelder). Maar Zonneplan houdt vast aan een opstelling van omvormer en batterij verticaal boven elkaar met een minimale inbouwhoogte van 200cm.
Mijn voorstel is om dit naast elkaar op te stellen, dat lijkt mij makkelijk kunnen. Als ik in de Solis S6 handleiding kijk staat daar echter rondom 50cm vrij en boven de omvormer 100cm... Dan kom je dus wel aan >200cm. Lijkt mij wel erg ruim bemeten voor de koeling, de kelder zal ook niet boven de 20graden komen. Dat hele ding in de gang/hal neerzetten zie ik niet zitten. Iemand al verder in het proces of een goed idee?
Kan de Nexus niet op zolder geplaatst worden dan? Want dan wordt dat hier ook nog wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
kazuka schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Kan de Nexus niet op zolder geplaatst worden dan? Want dan wordt dat hier ook nog wel een uitdaging.
De ruimtes die ik beschrijf liggen op <2meter van de meterkast, leek mij ideaal. Als Zonneplan de omvormer idd zo vrij wil kunnen ophangen zal menig zolder met schuindak nog lastig worden.

Ik heb direct contact gehad met Zonneplan maar Kiki is er ook vrij stellig in :+

Technisch is dat niet noodzakelijk als ik in de handleiding kijk van de Solis S6.

Ik begrijp dat je in de handleiding van de Solis S6 hebt gekeken. Echter, bij Zonneplan hebben we specifieke installatievoorschriften voor onze Nexus thuisbatterij. Hierbij wordt de omvormer altijd boven de batterij geplaatst, en dit is niet onderhandelbaar. Dit is belangrijk voor de juiste werking en veiligheid van het systeem. De omvormer moet minimaal 1 meter boven de vloer hangen. Is er misschien een andere plek in je huis waar je voldoende ruimte hebt voor de installatie? 😊

[ Voor 44% gewijzigd door Geronimoos op 31-01-2024 20:55 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 01:42

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Nu ja, maar vanaf medio 2024 staat er onderaan ook op onbalans, dus lijkt me dat ze aan het updaten zijn zowel qua software als qua vergunningen?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Geronimoos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:49:
[...]

De ruimtes die ik beschrijf liggen op <2meter van de meterkast, leek mij ideaal. Als Zonneplan de omvormer idd zo vrij wil kunnen ophangen zal menig zolder met schuindak nog lastig worden.

Ik heb direct contact gehad met Zonneplan maar Kiki is er ook vrij stellig in :+

Technisch is dat niet noodzakelijk als ik in de handleiding kijk van de Solis S6.

Ik begrijp dat je in de handleiding van de Solis S6 hebt gekeken. Echter, bij Zonneplan hebben we specifieke installatievoorschriften voor onze Nexus thuisbatterij. Hierbij wordt de omvormer altijd boven de batterij geplaatst, en dit is niet onderhandelbaar. Dit is belangrijk voor de juiste werking en veiligheid van het systeem. De omvormer moet minimaal 1 meter boven de vloer hangen. Is er misschien een andere plek in je huis waar je voldoende ruimte hebt voor de installatie? 😊
Ja ja, dat zullen we nog wel eens zien wanneer de installateur hier in de praktijk staat. Rondom 50cm niks is al heel erg veel want dat is een vierkant van 1,5m ongeveer? Laat staan onder boven en voorzijde 100cm of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Ja ja, dat zullen we nog wel eens zien wanneer de installateur hier in de praktijk staat. Rondom 50cm niks is al heel erg veel want dat is een vierkant van 1,5m ongeveer? Laat staan onder boven en voorzijde 100cm of zoiets?
Meestal kan er in de praktijk opeens veel meer... Maar de starheid van het boven elkaar willen opstellen snap ik niet. Net alsof een omvormer altijd direct onder je zonnepanelen zou moeten hangen omdat ie anders niet werkt :?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:21
Best benieuwd naar de batterij, heb alleen teveel zonnepanelen hier al liggen en daar focust die niet op. Vraag mij af of een sap aansluiting zou helpen voor dje batterij. Weet alleen niet of je die sap aansluiting later uit kan zetten door geen contract er meer op te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 20:20
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Homewizard kan sowieso de prullenbak in. Dit wil je met HA gaan monitoren.
De energiestromen worden veel te complex, zeker met alle verschillende tariefsoorten erbovenop.

Maar het kan wel gewoon, actieve P1 splitter. Mss eerst hier op het forum zoeken, en zeker de antwoorden van AI niet voor waarheid aannemen zonder het gecheckt te hebben.

Je EV laden uit een thuisaccu is trouwens waanzin. Waarom zou je dat willen?
Ik gebruik juist de kracht van Home Assist in combinatie met Homewizard met een aantal kWh meters en Energy sockets om slim stroomverbuik te monitoren en via schedules te reguleren. Homewizard zelf biedt al een reeks aan HA-entities die handig in te zetten zijn.

De EV en mijn zonnepanelen zijn al een feit. Mijn panelen zijn het probleem niet die kunnen ihgv SolarEdge gestuurd on non-actief zetten op basis van de day-ahead stroomtarieven. De vraag is juist wat als ik ook ga Zonneplannen. De case: EV vraagt en de batterij gaat leveren is niet te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:50
Geronimoos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:27:
Voor kleine ruimtes zal je een inschatting benodigen van Zonneplan hoeveel kwh's er per dag in en uitgaat met hoeveel verlies, ga uit van minimaal 8% aan warmte

Mijn systeem is iets je groter, maar ik doe minder cycles per jaar,
Mijn Main-Deye met PV doet op een topdag 150kWh 3% verlies en 44kWh met 9,5% verlies, dat is een bak wamte op een dag rond 8kWh, normaal is 1000-1100W voor uurblok, dat 1 hybride de andere hybride heeft een geheel ander inzet profiel en heeft max 450-500W aan warmte omdat die vaak goedkoop van net laadt en later terugleverd of de main-deye bij teruglevering aanvult tot 17kW.
Reden dat ik verplaats naar een andere locatie met meer ruimte 15<>22m2 met een airco en verwarming voor de winter, waar ik boven de15 graden buitentemperatuur direct boven de hybrides kan afzuigen en de 40-50graden warme lucht naar buiten kan blazen.

Die van mij zijn LFP prismatic 5,5kg blokken met veel grotere stromen , gewoonlijk 180-220A met uitschieters tot 400A,
Ik heb geen idee wat er in de pylontech force H3 zit en of die iets minder en/of makkelijker warmte verliezen. (mijn verlies in de accu is 4.2%)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:33:
Zonneplan beweert ook dat er Euro 670 rendement behaalt is met dynamisch laden op uurprijzen in 2023. Dan moet het rendement wel hoog geweest zijn voordat ik mijn thuisbatterij begin oktober in gebruik nam. :)
In April, Pinkterweekend en 2 juli waren een paar netto zeer negatieve uurtarief dagen alleen voor 2 juli heb ik bijna kleine 50 euro binnen geharkt.
Edit Pinkterweekend en 2 juli 2023 heb ik mijn PV uitgezet

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 31-01-2024 21:49 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

0xygen500 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:21:
Best benieuwd naar de batterij, heb alleen teveel zonnepanelen hier al liggen en daar focust die niet op. Vraag mij af of een sap aansluiting zou helpen voor dje batterij. Weet alleen niet of je die sap aansluiting later uit kan zetten door geen contract er meer op te hebben.
Te veel panelen bestaat niet. Te weinig dakoppervlak wel.

SAP kun je niet uitzetten. Wel weer laten afsluiten voor Paar honderd euro.
zelf houd ik hem gewoon voor die paar euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
de Peer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Te veel panelen bestaat niet. Te weinig dakoppervlak wel.

SAP kun je niet uitzetten. Wel weer laten afsluiten voor Paar honderd euro.
zelf houd ik hem gewoon voor die paar euro per maand.
Haha, ik heb nu 4500 kw teveel per jaar. Dus er is een overschot. Thanks voor het antwoord op de sap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0xygen500 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Haha, ik heb nu 4500 kw teveel per jaar. Dus er is een overschot. Thanks voor het antwoord op de sap.
Dat is een beetje een ouderwetse manier om er naar te kijken ;) . Zonder salderen gaat het er vooral om zoveel mogelijk je verbruik af te dekken door de dag heen. In de herfst en winter kun je dan niet genoeg panelen hebben vaak. Overschot op jaarbasis is dan een achterhaald concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
de Peer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Dat is een beetje een ouderwetse manier om er naar te kijken ;) . Zonder salderen gaat het er vooral om zoveel mogelijk je verbruik af te dekken door de dag heen. In de herfst en winter kun je dan niet genoeg panelen hebben vaak. Overschot op jaarbasis is dan een achterhaald concept.
Wil sws nog minder gas gebruiken en idd als salderen er af is een thuisaccu hebben. Die van zonneplan is alleen mij teveel op rendement gericht. Daarom wil ik die op een sap, gewoon als investering en niet voor gebruik af te dekken

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor mensen met een thuis batterij (in eigen beheer), een dynamisch contract en die eventueel kunnen en willen schuiven met hun overige verbruik van ev, wp, boiler, zonnepanelen (uitzetten bij negatieve prijzen) heb ik mijn script ondergebracht in een community-addon van Home Assistant.
Voor verdere uitleg en repository kijk op https://github.com/corneel27/day-ahead .
Ik heb er een web-dashboard omheen gebouwd waarin je de instellingen kunt aanpassen (met een json-editor) en direct kunt testen hoe je instellingen uitwerken. Je kunt de toegang tot het dashboard ook verkrijgen door een facultatieve link in de zijbalk.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
KC27 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:06:
Voor mensen met een thuis batterij (in eigen beheer), een dynamisch contract en die eventueel kunnen en willen schuiven met hun overige verbruik van ev, wp, boiler, zonnepanelen (uitzetten bij negatieve prijzen) heb ik mijn script ondergebracht in een community-addon van Home Assistant.
Voor verdere uitleg en repository kijk op https://github.com/corneel27/day-ahead .
Ik heb er een web-dashboard omheen gebouwd waarin je de instellingen kunt aanpassen (met een json-editor) en direct kunt testen hoe je instellingen uitwerken. Je kunt de toegang tot het dashboard ook verkrijgen door een facultatieve link in de zijbalk.
Klinkt interessant! Kan je deze ook als addon installeren (via HACS bijvoorbeeld) Draai zelf de supervised versie, dus dat kan wel eens een rechten dingetje worden

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Ongeveer maar dan juist positiever. Dus ze willen zeggen: "1600,- hadden we gezegd maar uiteindelijk blijkt het 2000,- te zijn :o Leuk he!"

[...]

Oef. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, wat @Hansieo ook zegt; laten we samen tot de kern komen van wat mogelijk is 8)

Ik zal inderdaad rendement van de beurs met batterij een cel opschuiven, goeie.

Ik denk dat 2000,- realistisch is maar ja dit is het punt waar niemand echt iets over kan zeggen zonder glazen bol. Wat ik ook denk is dat degradatie in de praktijk mee gaat vallen, 70% over 6000cycles is worst case he, dat is waar garantie op beraamd is. Ze willen niet bij iedere batterij op 5999 cycles die gaan vervangen omdat ie net onder 70% duikt. Maar goed, ook dat moet blijken, hoop dat dat inzichtelijk wordt eigenlijk.
ja tabellen (excel) moeten iets complexer.
Die € opbrengst zakt per jaar (degradatie) en daarmee ook je jaarlijkse inleg op de beurs (oid)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Hansieo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Die € opbrengst zakt per jaar (degradatie) en daarmee ook je jaarlijkse inleg op de beurs (oid)
Ik vind de stelligheid waarmee wordt gezegd dat je gegarandeerd 7.5% rendement op de beurs haalt ook wel een behoorlijke aanname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Possible schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:27:
[...]

Klinkt interessant! Kan je deze ook als addon installeren (via HACS bijvoorbeeld) Draai zelf de supervised versie, dus dat kan wel eens een rechten dingetje worden
Nee gaat niet via HACS (dat zijn custom integraties).
Maar wel via addons: Ga naar Instellingen (op zijbalk onderaan) en kies voor Add-ons. Kies dan (rechtsonder) voor "Add-on winkel". Daar staan de kant en klare addons. Kies via het "driepuntjes-menu" (rechtsboven) voor "Repositories" en vul daar "https://github.com/corneel27/day-ahead" in. Daarna wijst het zichzelf.
Vergeet niet eerst DOCS.md te lezen m.n. het onderdeel "vereisten".
Moet volgens mij ook werken als je HA supervised draait.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Hansieo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Ik vind de stelligheid waarmee wordt gezegd dat je gegarandeerd 7.5% rendement op de beurs haalt ook wel een behoorlijke aanname.
Komt er allemaal op neer dat het koffiedik kijken is.
Wat doet degradatie in praktijk?
Wat doen stroomprijzen?
Wat doet onbalans?
Wat is een realistisch beurs rendement?
Wat… ?

Edit, fwiw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deXRT3l_Bs9O1zd2vZSJsVOoNZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YilLSCa6OMb0tUN3D9f5ade3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door bokkow op 01-02-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:49
Edit, fwiw:
[Afbeelding]

O-) hoeveel van de bedrijven zijn er nog operationeel in al die jaren? En hebben ze Ponzi ook mee geteld?
Ik kom zelf niet verder als een % of 4 gemiddeld per jaar inclusief dividend, u weet wel nooit op 1 paard wedden 8)
Enne wat doet de inflatie ook al weer over al die jaren? O-)

Maar dit is wel heel erg off topic :+

On topic:
Ben vooral benieuwd naar de 1e facturen van Zonneplan, dan pas wordt er een hoop echt duidelijk. :Y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Simpel360 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:44:
Ben vooral benieuwd naar de 1e facturen van Zonneplan, dan pas wordt er een hoop echt duidelijk. :Y)
Met elke dag 2 onbalansmomenten hoop ik eigenlijk dat ik 15 maart (14 maart installatie) al de eerste bedragen in de app kan zien. Die zal ik dan direct hier delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Met elke dag 2 onbalansmomenten hoop ik eigenlijk dat ik 15 maart (14 maart installatie) al de eerste bedragen in de app kan zien. Die zal ik dan direct hier delen
Zeer benieuwd daarnaar 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Simpel360 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:44:
Edit, fwiw:
[Afbeelding]
On topic:
In de eerste dagen na de introductie van de ZP accu liet Kiki iets geheimen los,

Rendement van een 15 kWh accu (€ 1350,-) gebaseerd op 9000 kWh laden/ontladen
Dit betekend een rendement van € 0,15 per kWh Heb ik als antwoord gekregen waar het rendement op was gebaseerd, Later werden er ontwijkende antwoorden gegeven door AI Kiki.
Ik ben ook erg benieuwd naar de eerste praktijk cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Yes, en naar de demo opstelling van Zonneplan zelf waar iedereen live mee kan kijken.

@Peterhardenberg mja per kWh rendement kijken is lastig bij handel in onbalansmarkten he, maar snap de strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
bokkow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:15:
Yes, en naar de demo opstelling van Zonneplan zelf waar iedereen live mee kan kijken.

@Peterhardenberg mja per kWh rendement kijken is lastig bij handel in onbalansmarkten he, maar snap de strekking.
Waar is die te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Een gedeelte hier:
https://www.tennet.org/be...errekenprijzen/index.aspx

Oh pardon je bedoelt de demo opstelling. Dat moet nog komen maar was in de laatste podcast van De Groene Nerds genoemd door een medewerker van Zonneplan

[ Voor 22% gewijzigd door bokkow op 01-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Resultaten uit het verleden zijn GEEN garantie voor de toekomst....maaar:

https://nl.wikipedia.org/wiki/AEX

Jaar koers jaarrendement Cumulatief
03-01-1983 45,38 0% 0%
31-12-1983 73,21 61% 61%
31-12-1984 85,75 17% 89%
31-12-1985 121,50 42% 168%
31-12-1986 114,69 -6% 153%
31-12-1987 77,87 -32% 72%
31-12-1988 117,68 51% 159%
31-12-1989 136,59 16% 201%
31-12-1990 104,01 -24% 129%
31-12-1991 125,72 21% 177%
31-12-1992 129,71 3% 186%
31-12-1993 187,99 45% 314%
31-12-1994 188,08 0% 314%
31-12-1995 220,24 17% 385%
31-12-1996 294,16 34% 548%
31-12-1997 414,61 41% 814%
31-12-1998 538,36 30% 1086%
31-12-1999 671,41 25% 1380%
31-12-2000 637,60 -5% 1305%
31-12-2001 506,78 -21% 1017%
31-12-2002 322,73 -36% 611%
31-12-2003 337,65 5% 644%
31-12-2004 348,08 3% 667%
31-12-2005 436,78 25% 862%
31-12-2006 495,34 13% 992%
31-12-2007 515,77 4% 1037%
31-12-2008 245,94 -52% 442%
31-12-2009 335,33 36% 639%
31-12-2010 354,57 6% 681%
31-12-2011 312,47 -12% 589%
31-12-2012 342,71 10% 655%
31-12-2013 401,79 17% 785%
31-12-2014 424,47 6% 835%
31-12-2015 441,82 4% 874%
31-12-2016 483,17 9% 965%
31-12-2017 544,58 13% 1101%
31-12-2018 487,88 -10% 975%
31-12-2019 604,58 24% 1232%
31-12-2020 624,61 3% 1276%
31-12-2021 797,93 28% 1658%
31-12-2022 689,01 -14% 1431%
31-12-2023 786,82 14% 1634%

(zelf doe ik het beter dan de AEX, maar dat moet ieder zelf bepalen hoe of wat)

en ja, ik zou de excel anders opzetten waarbij je bepaalde variabelen (aannames) zélf kan intikken/aanpassen.

bv: ipv 7.5% vast opnemen, een verwijzing naar "cell xxx"zodat je met een simpele wijziging een geheel nieuw plaatje ziet wat de gevolgen zijn.
Op deze manier zou ik ALLE aannames een cell-verwijzing geven.

mtc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Hansieo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:00:
[...]

(zelf doe ik het beter dan de AEX, maar dat moet ieder zelf bepalen hoe of wat)
"Like, subscribe en comment voor beleggingstips"? :+

Zonder gekheid, als je er geen tijd in wilt steken kun je echt wel een ETF vinden die gemiddeld 7,5% doet.

Maar dit is wel ver off-topic aan het gaan denk ik.

Er komen meer partij(tjes)/en die hetzelfde voeren als Sessy; batterijen (edit; toevoeging: GEASSEMBLEERD) van Nederlandse bodem:
https://planetpod.energy
Maar ik denk bij deze ook vooral too little, too late..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
[...]

Nee.. Stel je start met 8000 euro in je zak:
Als je aandelen koopt dan blijft dit inderdaad 8000 euro waard.

Maar als de accu koopt en daar de restwaarde van op nul zet (prima) dan heb je op dat moment 0 euro in je zak niet -8000

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
Peterhardenberg schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:31:
[...]
Rendement van een 15 kWh accu (€ 1350,-) gebaseerd op 9000 kWh laden/ontladen
Dit betekend een rendement van € 0,15 per kWh Heb ik als antwoord gekregen waar het rendement op was gebaseerd, Later werden er ontwijkende antwoorden gegeven door AI Kiki.
Ik ben ook erg benieuwd naar de eerste praktijk cijfers.
Interessante getallen inderdaad, dat betekent dus ook dat er 9000kwh extra door je meter loopt. Zowel in ingaande als uitgaande richting. Met salderen is de energiebelasting niet zo'n probleem maar zonder salderen kost dat toch 9000 x 13ct, 1170euro. Dat drukt het rendement behoorlijk lijkt mij? Of werkt dat niet zo?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Geronimoos schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Interessante getallen inderdaad, dat betekent dus ook dat er 9000kwh extra door je meter loopt. Zowel in ingaande als uitgaande richting. Met salderen is de energiebelasting niet zo'n probleem maar zonder salderen kost dat toch 9000 x 13ct, 1170euro. Dat drukt het rendement behoorlijk lijkt mij? Of werkt dat niet zo?
Daar ben ik ook erg bang voor dat er na saldering geen verdien model meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Geronimoos schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Dat zal zeker zn effect hebben! Zoals ik het begreep is dit meegenomen in de tvt-berekeningen. Het hoeft overigens niet zo te zijn dat alles wat er in komt ook weer langs de meter naar buiten gaat; als stroomprijzen hoog zijn kun je deze beter zelf gebruiken zal de batterij of het Powerplay platform ook zelf beredeneren.

Ik blijf er op terug grijpen maar het is gewoon een makkelijk voorbeeld:

Als er een overschot onbalans is en er wordt daar 2000€/MWh voor geboden gedurende een half uur. Dit komt geregeld voor, misschien niet 2000 maar wel die ordegrootte (zelfs meer).

De batterij kan dan met 10kW laden voor een half uur en min voor het gemak 10% conversie verlies. 4,5kWh tegen 9,- opgeslagen.

De inkoop daarvan was bijvoorbeeld 0,30 per kWh * 5 = 1,5 kosten

In plaats van terug te leveren is het dynamische tarief in de avond toevallig 10 cent duurder. Dus voor je vaatwasser/wasmachine/baseload kun je de opgeslagen 4,5kWh gebruiken (ZP verwacht trouwens 90-85% roundtrip efficientie (AC-DC-AC)) en je bespaart een paar cent op stroom die je anders toch in moest kopen. De rest lever je wel terug (9000kWh ga je niet allemaal zelf verbruiken) tegen de positieve delta op de day-ahead-market.

In een andere situatie is er juist een tekort aan energie op het net (ook onbalans) en lever je juist wel met 10kW terug en krijgt nog eens behoorlijk wat meer dan conventionele terugleververgoeding die je dan trouwens ook nog steeds er bij krijgt. Dat zouden dan ook nog wel eens dure tarief uren kunnen zijn want tja; tekort.

Allemaal theoretisch en bierviltjes benaderingen maar op de mogelijke vergoedingen valt energiebelasting wel mee. Vergeet ook niet dat het een lerend platform is welk continu probeert het beste rendement voor de eigenaar (en Zonneplan) te behalen.

@Peterhardenberg niet bang voor zijn, kijk straks maar mee, misschien kan ik wel simuleren wat rendement is zonder salderen. Al zal het algoritme dan waarschijnlijk ook andere keuzes maken 🤷🏼‍♂️

[ Voor 12% gewijzigd door bokkow op 01-02-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

HermanGast schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Ja hoor, dat werkt zeker. Heb aan m’n 26kWh Pylontech (48V) set een Enphase IQ7X gehangen om te zien of en hoe dit werkt. En dat doet het prima. Als extra 300W capaciteit naast de Victron omvormers. Niet regelbaar, gewoon continu zo’n 300Watt extra omvormen. Er zit wel een risico in als je een Micro neemt die minder voltage aan kan, die gaat meteen stuk. De X doet het prima op dit voltage.
Of de 46-50Volt nu van een zonnepaneel komt of uit een accu. Ik zie of meet geen verschil.

Maar de IQ7X is toch niet echt te vergelijken met de IQ8 series die in de Enphase thuisbatterij zitten, die hebben veel meer rekenkracht, worden aangestuurd en zijn volledig regelbaar.
[Afbeelding]
Doet paar uur per dag mee. En heeft wel een eigen zekering.
[Afbeelding]
Ik denk zelfs dat de efficiëntie best goed is van zo’n micro. Geen actieve koeling, betrekkelijk weinig warmteafgifte.
[Afbeelding]
(De IQ7X hangt al een paar maanden aan dit setje en levert braaf af en toe wat extra Watt)
Bedankt, goede setup. Vraag aan jou als Victron MultiPlus-II eigenaar. Is dat nou wel of niet een grid-tie AC generator? Dwz: Kan deze leveren aan de groep waar hij op zit (+evnetueel terug het net op)?

De 70A laadsnelheid staat me wel aan, maar wil wel graag binnen de groepenkast ook terug kunnen leveren vanuit de accu.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ice-T106 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Nee.. Stel je start met 8000 euro in je zak:
Als je aandelen koopt dan blijft dit inderdaad 8000 euro waard.

Maar als de accu koopt en daar de restwaarde van op nul zet (prima) dan heb je op dat moment 0 euro in je zak niet -8000
Ooooh ja, ik moest er een paar keer over denken (raar genoeg want eigenlijk best logisch), thanks!

Kunt trouwens dan ook nog discusieren of die batterij meteen geen resell value meer heeft. Ik denk dat ie zolang er nog capaciteit aanwezig is altijd nog wel iets waard is en zolang nog binnen garantie termijn dan zeker (als dat overdraagbaar is).

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC6w5uB0SYiFcfArpgsiHE-cmh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZvaKeY1pas2yttEmuzf53KF.jpg?f=fotoalbum_large
Kijk kijk kijk kijk kijk,… nu komen we nog ns ergens he

[ Voor 24% gewijzigd door bokkow op 01-02-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Servowire schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Bedankt, goede setup. Vraag aan jou als Victron MultiPlus-II eigenaar. Is dat nou wel of niet een grid-tie AC generator? Dwz: Kan deze leveren aan de groep waar hij op zit (+evnetueel terug het net op)?

De 70A laadsnelheid staat me wel aan, maar wil wel graag binnen de groepenkast ook terug kunnen leveren vanuit de accu.
De Victron MPII is aan het net verbonden en kan terugleveren. Maar deze heeft ook een uitgang die werkt onafhankelijk van het net, handig als UPS voor apparatuur die slecht tegen stroomuitval kunnen, zoals vriezer en WiFi router of NAS.
De 70A is aan de 48V DC kant, aan de 230V AC kant natuurlijk minder.
(Bij mij 3x35A DC, met 3 stuks MP48/3000)

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 02-02-2024 06:11 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:20
bokkow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:33:
[...]

Ooooh ja, ik moest er een paar keer over denken (raar genoeg want eigenlijk best logisch), thanks!

Kunt trouwens dan ook nog discusieren of die batterij meteen geen resell value meer heeft. Ik denk dat ie zolang er nog capaciteit aanwezig is altijd nog wel iets waard is en zolang nog binnen garantie termijn dan zeker (als dat overdraagbaar is).

Edit:
[Afbeelding]
Kijk kijk kijk kijk kijk,… nu komen we nog ns ergens he
Dit is onzin. Je moet met min 8000 beginnen voor de Nexus. De start investering voor de batterij komt niet uit de lucht vallen. Over de min 8000 moet je dan ook nog eens verloren rendement rekenen tot het moment dat de opbrengsten een postitief getal bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik vraag me af in hoeverre dit off topic begint te raken..
En ik ben geen financieel expert, maar volgens mij zou je de Nexus moeten afschrijven in x jaar. Dus in jaar 0 is de nexus nog niet afgeschreven en dus nog 8000,- waard op papier, dat heft de investering van 8000,- weer op dus dan klopt dat beginnen op 0,- wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Peterhardenberg schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:55:
[...]

Daar ben ik ook erg bang voor dat er na saldering geen verdien model meer is.
volgens mijn vraag aan kiki maakt het NIETS uit...
(ikke: lijkt mij sterk... TE sterk...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
Hathi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:09:
Ik vraag me af in hoeverre dit off topic begint te raken..
En ik ben geen financieel expert, maar volgens mij zou je de Nexus moeten afschrijven in x jaar. Dus in jaar 0 is de nexus nog niet afgeschreven en dus nog 8000,- waard op papier, dat heft de investering van 8000,- weer op dus dan klopt dat beginnen op 0,- wel weer.
Da kan ook maar dan moet dat wel van de opbrengst worden afgetrokken en niet zoals in de berekening gedaan wordt totaal genegeerd. Dus als je hem over 10 jaar afschrijft wordt de jaar opbrengst nog maar de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 08:38

ewf

Komt er een aparte regeling voor thuisbatterijen dat je belasting ook terugkrijgt bij teruglevering??

Zou wel nodig zijn na het einde van de salderingsregeling anders wordt het een moeilijk te verkopen verhaal.
Lastig om te controleren of de stroom uit de accu komt of van de panelen.... ;-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52
ewf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:26:
Komt er een aparte regeling voor thuisbatterijen dat je belasting ook terugkrijgt bij teruglevering??

Zou wel nodig zijn na het einde van de salderingsregeling anders wordt het een moeilijk te verkopen verhaal.
Lastig om te controleren of de stroom uit de accu komt of van de panelen.... ;-0
Of uit een windmolen? Zit zelf te denken om een windmolen op het dak te zetten..qua capaciteit/prijs verhouding zit het wel goed. 5kw windmolen ( niet een hele grote ) voor de prijs van €1995,- Moet me er nog eens echt gaan verdiepen. Zit alleen die combinatie van zonnepanelen/accu/windmolen te bekijken hoe dat nu weer gaat. Lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@vincent_1971 over kleine windmolens is al best veel geschreven op Tweakers. De samenvatting is dat ze de belofte lang niet waar kunnen maken en je heel blij moet zijn met een paar 100Wh opbrengst op een windrijke dag.
Als je een type gevonden hebt die wel wat significants aan energie kan opwekken en geschikt is voor een particulier, dan lees ik dat graag. :)

https://gathering.tweaker...ist_messages/1874837/last

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vincent_1971 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Moet me er nog eens echt gaan verdiepen.
Ja anders zou je er niet mee gekomen zijn. Kleine windmolens leveren niets op. Kun je afschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:47
Laatste post hierover. De laatste berekening van @bokkow klopt. De 8k rendeert direct volledig in geval van investeren en blijft behouden. De nexus begint op nul (want 8k geïnvesteerd) waarna de opbrengsten renderen. Daarom duurt het ook jaren voordat de nexus het beleggen weer heeft bijgebeend. Nogmaals, je kunt het ook in termen van terugverdientijd zien. Het duurt 5 jaar voordat de investering in de nexus is terugverdiend. Dat is op zichzelf best netjes (vergelijkbaar met zonnepanelen). Maar dan moeten de aannames en projecties wel uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
Magpie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:38:
Laatste post hierover. De laatste berekening van @bokkow klopt. De 8k rendeert direct volledig in geval van investeren en blijft behouden. De nexus begint op nul (want 8k geïnvesteerd) waarna de opbrengsten renderen. Daarom duurt het ook jaren voordat de nexus het beleggen weer heeft bijgebeend. Nogmaals, je kunt het ook in termen van terugverdientijd zien. Het duurt 5 jaar voordat de investering in de nexus is terugverdiend. Dat is op zichzelf best netjes (vergelijkbaar met zonnepanelen). Maar dan moeten de aannames en projecties wel uitkomen.
NEE Door de berekening bij nul te beginnen heb je geen investering meegeteld. Je begint dan met een systeem dat zomaar uit het niets is verschenen Je begint dus bij min 8000 of je begint met nul en schrijft elk jaar een deel van de investering af op de inkomsten maar zoals het in de berekening staat is 100% fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vincent_1971 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Of uit een windmolen? Zit zelf te denken om een windmolen op het dak te zetten..qua capaciteit/prijs verhouding zit het wel goed. 5kw windmolen ( niet een hele grote ) voor de prijs van €1995,- Moet me er nog eens echt gaan verdiepen. Zit alleen die combinatie van zonnepanelen/accu/windmolen te bekijken hoe dat nu weer gaat. Lastig.
Voor die prijs weet je zeker dat het Chinese rommel is die niet zal presteren. Kleine windmolens zijn helaas erg duur en hebben alleen maar zin in een windrijke omgeving. Dan nog heb je het met een goed presterende 5 kW windturbine over een opwek van 5000 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 21:32
Kan iemand mij vertellen waarom ik in dit topic weinig over de Enphase accu's lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@DaanTriple7 mijn mening over het Enphase batterij systeem:

https://gathering.tweaker...message/77808226#77808226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Franciesco schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:47:
Zelf heb ik een paar maanden terug ook naar het Enphase IQ systeem gekeken. Maar ik zag n.a.v. een gesprek met een verkoper i.c.m. mijn wensen vooral veel nadelen aan dit systeem.
Met name:

1) Erg onhandig dat de batterijen per fase werken. Dat maakt de schaalbaarheid minder flexibel.
Voor 3 fases kun je bijvoorbeeld:
3x 3T= 3,5kWh opslag per fase (10,5kWh totaal)
6x 3T= 7kWh opslag per fase (21kWh totaal)
3x 10T= 10,5kWh opslag per fase (31,5kWh totaal). Dit zou ook meteen het maximale zijn wat mogelijk is. Voor mogelijke toekomstige wensen kan dat mogelijk wat krap zijn.

2) Batterijen alleen geschikt voor wandmontage en niet voor vloermontage. Eén 3T weegt bijna 50kg. Dus minimaal 150kg aan de muur voor een 3-fasen systeem. Ca 300kg voor 6x 3T. Of bij 3x10T iets van 440kg aan de muur.

3) Vermogen wat geleverd kan worden is beperkt: 1,28kW voor één 3T. 2x3T per fase 2,56kW wat ik krap vind. De 10T kan 3,84kW leveren wat dat wel weer een mooie waarde is. Maar ja, voor 3 fasen 3x10T is wel kostbaar

4) Geen backup (noodstroom) optie

5) Reeds een SMA hybride omvormer in bezit dus eigenlijk alleen een HV batterij (+ management systeem) nodig en geen extra omvormer
Im betwijfel of de informatie die je hebt gekregen juist is. Ik kan me een installatie video (en schema's ) van solarbouwmarkt herinneren over een 10T op 3-fase.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQAWLHn9xOdQaCVAP5nckneqXpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgO1oOh7Ik1iWY3eoc36PTEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3a58FMIP2yylaYVsRmmsCsjCrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mptQtQQSNRogLtkBu46sPNVc.jpg?f=fotoalbum_large

De 3T is inderdaad aan te sluiten op 1-fase. Bij de 10T kan 1- of 3-fade

[ Voor 22% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-02-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
DaanTriple7 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:14:

Im betwijfel of de informatie die je hebt gekregen juist is. Ik kan me een installatie video (en schema's ) van solarbouwmarkt herinneren over een 10T op 3-fase.

De 3T is inderdaad aan te sluiten op 1-fase. Bij de 10T kan 1- of 3-fade
De 10T is nog steeds, gewoon een enkele fase accu.
Als je bijv fase L2 veel gebruikt en deze leeg is, dan heb je niets aan dat er nog wat kWh's beschikbaar zijn in L1 & L3.
Je kan natuurlijk een briefje boven de inductie kookplaat hangen, gebruik rechts achter meer en links voor minder of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
De 10T bestaat uit 3x 3T, welke elk op 1-fase aangesloten kunnen worden. Maar dan heb je inderdaad niet het volledige vermogen en/of capaciteit op elke fase beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
DaanTriple7 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:34:
De 10T bestaat uit 3x 3T, welke elk op 1-fase aangesloten kunnen worden. Maar dan heb je inderdaad niet het volledige vermogen en/of capaciteit op elke fase beschikbaar.
Dat is niet wat in de datasheet staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Domba Q Battery 10T with integrated IQ Series Microinverters and battery management unit (BMU).
Includes:
- Three IQ Battery 3T base units (B03-T01-US00-1-3)
- One IQ Battery 10T cover kit with cover, wall-mounting bracket, and interconnect cable for
wiring between batteries (B10T-C-1290-O)

En zie schema uit vorige post.

[ Voor 5% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-02-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
DaanTriple7 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:38:
@Domba Q Battery 10T with integrated IQ Series Microinverters and battery management unit (BMU).
Includes:
- Three IQ Battery 3T base units (B03-T01-US00-1-3)
- One IQ Battery 10T cover kit with cover, wall-mounting bracket, and interconnect cable for
wiring between batteries (B10T-C-1290-O)

En zie schema uit vorige post.
Iets lager
-Interconnection Single phase

Schema staat links boven 3x 1 fase 10T verdeeld over 3 fases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
hanev001 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:45:
[...]

NEE Door de berekening bij nul te beginnen heb je geen investering meegeteld. Je begint dan met een systeem dat zomaar uit het niets is verschenen Je begint dus bij min 8000 of je begint met nul en schrijft elk jaar een deel van de investering af op de inkomsten maar zoals het in de berekening staat is 100% fout.
Dan moet de 8000 euro aandelen ook niet uit de lucht komen vallen. Het maakt mij niet uit of je met 8000 startkapitaal start of niet. Als je maar niet met de aandelen wel opeens 8000 hebt en voor de accu opeens op 16000 euro duurder start.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:10:
volgens mijn vraag aan kiki maakt het NIETS uit...
(ikke: lijkt mij sterk... TE sterk...)
Wedervraag: is jouw meter bepalend voor de afrekening energiebelasting? Of mag je leverancier zeggen: "Dat heeft meneer helemaal niet afgenomen, maar hadden wij daar tijdelijk gestald"?
HermanGast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 06:03:
[...]
(Bij mij 3x35A DC, met 3 stuks MP48/3000)
Daar hangt dus je hele huis aan? (Warmtepomp, EV lader, alles?)

(Zo staat 't al op mijn verlanglijstje, maar nog iets met kosten en WAF daarop..)
hanev001 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Poteeto, potaato. In diezelfde berekening verschijnt ook het aandelenpakket waarmee vergeleken wordt uit het niets. Jij start met 'ik heb 8000 euro'. Zij starten met 'ik heb net 8000 euro geïnvesteerd en nu bezit ik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:26
Naar aanleiding van deze video

Waarin voor het aanhouden van een gasaansluiting wordt beargumenteerd doordat dan bij stroomuitval je in ieder geval nog verwarming en warm water hebt en een stuk langer voort kan dan als je met elektriciteit verwarmt - mits je de CV pomp op accustroom kan zetten.

In het algemeen was mijn idee dat bij stroomuitval de CV-installatie - inclusief warm water - ook uit zou vallen, omdat de CV-ketel ook elektriciteit nodig heeft. Maar met een accu doet deze het nog wel. De vraag is dan - hoe lang kan je nog gas gebruiken voor verwarming en warm water op het moment dat de elektriciteit uitvalt?

Iemand een idee?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 22:32
JBtL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:45:

Waarin voor het aanhouden van een gasaansluiting wordt beargumenteerd doordat dan bij stroomuitval je in ieder geval nog verwarming en warm water hebt en een stuk langer voort kan dan als je met elektriciteit verwarmt - mits je de CV pomp op accustroom kan zetten.

In het algemeen was mijn idee dat bij stroomuitval de CV-installatie - inclusief warm water - ook uit zou vallen, omdat de CV-ketel ook elektriciteit nodig heeft. Maar met een accu doet deze het nog wel. De vraag is dan - hoe lang kan je nog gas gebruiken voor verwarming en warm water op het moment dat de elektriciteit uitvalt?

Iemand een idee?
Best lang, een cv ketel verbruikt niet meer dan 100-200W. De vraag is hoe groot de stroomstoring is. Als je waterdruk wegvalt heb je in ieder geval geen tapwater meer. Gas blijft denk ik wel uit de leiding komen, aangezien dat dermate ver weg erin gepompt wordt, dat het hele land plat moet liggen, wil dat stoppen (zeer onwaarschijnlijk scenario)

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52

Iemand een idee?
Je moet kijken hoeveel de c.v. verbruikt aan elektriciteit. Is per c.v. verschillend. Ik zelf heb een kleine aggregaat. Gaat brommer brandstof in en wat mengsmering. Gebruik die voornamelijk voor maaien van gazon op een plek waar geen eletriciteit is. Denk heb ik hier wel eens met de stekker in het stopcontact gedaan, hoofdschakelaar uit. En alles draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@JBtL

Dat hangt af van het verbruik van je critical loads. Bij een Victron Multiplus is dat de aansluiting (corrigeer me indien nodig) waar je alles op aansluit wat je van stroom wilt blijven voorzien bij het wegvallen van netstroom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Heb die bewuste video ook gezien en ook een comment op gegeven in deze strekking:

Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen blijven vastklampen aan noodstroom voorziening terwijl wij een van het beste netwerken van de wereld hebben met 99,99% uptime (ja ok een enkeling daargelaten die het vaker dan 20 minuten per jaar meemaakt).

Gaan deze zelfde mensen nu net als die in de US een bunker graven en conservenblikken inslaan?

In deze video wordt noodstroom ik denk wel 20 keer genoemd en lijkt het de voornaamste motivator voor een thuisbatterij. Dat is echt hard geld als dat de overweging is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
bokkow schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:52:
Heb die bewuste video ook gezien en ook een comment op gegeven in deze strekking:

Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen blijven vastklampen aan noodstroom voorziening terwijl wij een van het beste netwerken van de wereld hebben met 99,99% uptime (ja ok een enkeling daargelaten die het vaker dan 20 minuten per jaar meemaakt).

Gaan deze zelfde mensen nu net als die in de US een bunker graven en conservenblikken inslaan?

In deze video wordt noodstroom ik denk wel 20 keer genoemd en lijkt het de voornaamste motivator voor een thuisbatterij. Dat is echt hard geld als dat de overweging is.
In andere videos van dat kanaal wordt goed duidelijk dat elke keuze gemaakt wordt op basis van zoveel mogelijk risico uitsluiting. Dat is zijn goed recht, ieder z'n ding. Ik til daar zelf niet zwaar aan. Voor die paar minuten potentiële stroomuitval zou ik geen tig honderd euro per jaar voor een gasaansluiting blijven betalen. Mocht je echt zo bang zijn voor meerdere dagen stroomuitval, dan steek je een aggregaat in je stopcontact zoals hierboven al genoemd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
Ieder zijn keuze inderdaad. Maar bij mij was de optie voor noodstroomvoorziening wel een belangrijke voorwaarde voor de thuisbatterij installatie. Ten eerste omdat het gewoon fijn is in alle seizoenen, maar de belangrijkste voor mij was de bescherming van de monobloc warmtepomp. Want als de stroom een keer voor meerdere uren uitvalt als het erg koud is, dan kan die kapot bevriezen met alle ellende van dien

Daarbij moet je je dan wel realiseren dat je nooit weet wanneer de stroom gaat uitvallen, en ook niet voor hoe lang. Maar concreet betekent het dat je een bepaald deel (te bepalen adhv de noodstroomgebruikers en de duur van overbrugging) van de batterijcapaciteit moet reserveren voor die potentiële stroomuitval en dat deel niet gebruiken voor andere doeleinden. Oftewel: het is handig om de totale benodigde capaciteit van de batterij ook af te stemmen op de reservering voor noodstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@JBtL Ik heb wat moeite met noodstroom gebruik en dagenlange stroomstoring in de video dat is niet voor elk merk het zelfde, hier wordt eigenlijk een eiland mode met netondersteuning bedoeld, waar die voorkiest, want wil accu ook op andere momenten gebruiken.
Bij sommige is het echte noodstroom die enkel en alleen beschikbaar is als netstroom is uitgevallen.

Een stroomstoring van enkele dagen, de kans daarop is echt uiterst klein.
Sinds 10 jaar dat ik all-electric ben, heb ik wel aantal meegemaakt ( 2x rook uit transformatorhuisje dan zijn ze langer bezig, als kabels tot paar meter in de grond zijn verbrand ), als het langer duurt worden generatoren geplaatst, ik zelf heb geen enkele keer echt 24 uur geheel zonder gezeten.
Als het nodig is leggen ze gewoon een kabel door een raam op een kier die op de HAK wordt aangesloten onder de netbeheerders hoofdzekeringen (is maar 1 keer voorgekomen omdat bij een ongeval een lantaarnpaal in een andere straat was gesneuveld met nodige schade, anders gaan die op de kabels aan de verdeelkant van het transformator huisje op de huisaansluitkabels)
Wat ik maar 1 keer heb meegemaakt is dat waterdruk wegviel en dat was ook echt maar heel kort,
GSM masten vallen wel na paar uur uit, zelf heb ik nog maar 2 keer meegemaakt dat ik een 3km van huis moest om te bellen.
Het grootste probleem bij langere storingen in een groot gebied is uitval van vast internet en volgens mij is dat de laatste jaren ook enorm veel verbetert. Op veel plaatsen is veel meer redunatie gekomen, zoiets als herhaling als Bommelerwaard 15 jaar terug is uiterst klein geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online

Iemand een idee?
Je CV heeft stroom nodig om aan te sturen en de pomp te laten draaien. Geen stroom = geen warmte. Er zal wel gas zijn want dat wordt ergens anders in het het gepompt.

Ik vind het ook een beetje overdreven van de vlogger. Die rood gekleurde gebieden zitten aan de max van wat ze aankunnen. Grote verbruikers en opwekkers krijgen daar geen aansluiting meer. Als er heel veel zon is wordt de spanning wel eens te hoog, maar dan heb je je CV ook niet nodig. In deze periode kan de spanning ook te laag worden en dan valt je WP uit. Dat is ook maar hoogst zelden.

Nu kan je voor die enkele keer dat het licht even uit gaat een complete off-grid installatie neer gaan zetten. Dat is een beetje zonde denk ik. Mocht je daarover inzitten dan zou ik een UPS systeem tussen je ketel en het stopcontact zetten.

Het is hier geen USA of Rusland, dus stroomuitval is er echt zelden. En dan moet dat nog gebeuren in de winter zodat je er echt last van hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
M.b.t. stroomstoring: dat lijkt me juist bij kortere storingen (tot enkele uren) super: kost niet zoveel kWh batterij en je hebt nergens omkijken naar.

(Al zou ik het best grappig vinden bij een langere storing met een EV naar een snellader buiten de storing te rijden en weer netjes terug te zijn voor v2h voordat m'n thuisaccu leeg is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Domba schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:30:
@JBtL ... Op veel plaatsen is veel meer redunatie gekomen, zoiets als herhaling als Bommelerwaard 15 jaar terug is uiterst klein geworden.
🙋🏼‍♂️ first hand survivor hier. Toen was het zeker 5 dagen zonder stroom in de regio (behalve container generatoren bij hulpbehoevenden) maar ja, er vliegt niet iedere dag/week/maand/jaar een Apache in hoogspanningskabels. Bijzondere week, gelukkig was het tijdens de vrieskou :+

Mijn vader, ons pap voor intimi, had toen een klein dieselgeneratortje om in ieder geval de CV van prik te voorzien. Zo gek waren mensen toen nog niet he!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Nou daar gaan we.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rke9Lrs547MtEtuUkhQKVnyqA2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RcBy9rF7UTq8NlJKGFitPPGk.png?f=fotoalbum_large

Zat al langer te denken aan een thuisaccu en het is en blijft afwachten hoe e.e.a. echt gaat uitpakken en we zijn wat dat betreft early adopters met hele Powerplay idee maar overall vind ik het toch een interessante propositie. O.a. het enthousiasme hier van o.a. @bokkow heeft me ook wel wat aangestoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
kazuka schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:04:
Nou daar gaan we.

[Afbeelding]

Zat al langer te denken aan een thuisaccu en het is en blijft afwachten hoe e.e.a. echt gaat uitpakken en we zijn wat dat betreft early adopters met hele Powerplay idee maar overall vind ik het toch een interessante propositie. O.a. het enthousiasme hier van o.a. @bokkow heeft me ook wel wat aangestoken.
Kijk dat is mooi! Voor mij was het hetzelfde he; ik wilde graag een thuisbatterij maar zolang als dat het financieel echt niet interessant leek wilde ik daar het bedrag niet voor neerleggen. Wat je zegt early-adopters, we gaan het meemaken. Ben blij dat ik meer mensen in mn enthousiasme meetrek maar niet over een jaar bij mij aan komen kloppen he! Ook zelf goed inlezen :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:39
Wellicht tijd voor een eigen topic tbv Zonneplan Nexus Thuisbatterij..
Met een eigen Start samenvatting en een TS.
En de nieuwe gebruikers met hun ervaringen.

Ik houd het op mijn Sessy en mijn deels Eigenbouw/verbouwde 30KWh UPS in mijn Serverhok.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

bokkow schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Kijk dat is mooi! Voor mij was het hetzelfde he; ik wilde graag een thuisbatterij maar zolang als dat het financieel echt niet interessant leek wilde ik daar het bedrag niet voor neerleggen. Wat je zegt early-adopters, we gaan het meemaken. Ben blij dat ik meer mensen in mn enthousiasme meetrek maar niet over een jaar bij mij aan komen kloppen he! Ook zelf goed inlezen :o
Nee ik houd jou volledig verantwoordelijk, ik weet waar je huis woont! :+

Er is geloof ik al een Nexus topic dus wellicht handig als we daar aan de TS vragen of de mensen die er al een in bestelling hebben staan deze in een overzichtje te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door kazuka op 02-02-2024 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Franciesco schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:30:
@vincent_1971 over kleine windmolens is al best veel geschreven op Tweakers. De samenvatting is dat ze de belofte lang niet waar kunnen maken en je heel blij moet zijn met een paar 100Wh opbrengst op een windrijke dag.
Als je een type gevonden hebt die wel wat significants aan energie kan opwekken en geschikt is voor een particulier, dan lees ik dat graag. :)

https://gathering.tweaker...ist_messages/1874837/last
Ik heb wel wat testen gedaan met kleine windmolens. Je loopt tegen de volgende problemen aan:
1. Geluidsproductie. Vooral als het stevig waait gaan ze flink tekeer. (luid loeiend als een propellor van een Cessna)
2. Geschikte omvormer vinden. De productie verloopt kwadratisch met de windsnelheid, bijna niets bij windkracht 3 en maximaal bij windkracht 8+ Mijn eerste omvormers gingen ondanks een ballast heel snel kapot. Het MPTT bereik moet heel groot zijn.
3. De lagers gaan maar kort mee. Zo’n een a anderhalf jaar en dan zijn ze wel op
4. De kleine windmolens draaien niet weg bij teveel wind. Daardoor heb je grote kans op schade door overbelasting.
5. Het rendement is laag. Voor minder geld heb je 5 a 10 zonnepanelen.
6. Vergunning aanvragen…. Succes :?

Los daarvan is het wel lekker om midden in de nacht te zien dat je meter terugloopt….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Gwaihir schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Daar hangt dus je hele huis aan? (Warmtepomp, EV lader, alles?)

[...]
Ik heb maar een heel beperkt aantal apparaten aangesloten als Critical Load. (Koelkast, vriezer, Wi-Fi, router, laptops en NAS). De rest mag best een poosje uit bij stroomuitval.
Los daarvan gebruik ik zelden 6kW of meer. Alleen tijdens koken met WP aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Veel herrie en ongeveer 1.5A op 48V wanneer storm Jannie voorbij komt.
Pagina: 1 ... 23 ... 76 Laatste