Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 24 ... 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:05

dof

JBtL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:45:
Naar aanleiding van deze video

Waarin voor het aanhouden van een gasaansluiting wordt beargumenteerd doordat dan bij stroomuitval je in ieder geval nog verwarming en warm water hebt en een stuk langer voort kan dan als je met elektriciteit verwarmt - mits je de CV pomp op accustroom kan zetten.

In het algemeen was mijn idee dat bij stroomuitval de CV-installatie - inclusief warm water - ook uit zou vallen, omdat de CV-ketel ook elektriciteit nodig heeft. Maar met een accu doet deze het nog wel. De vraag is dan - hoe lang kan je nog gas gebruiken voor verwarming en warm water op het moment dat de elektriciteit uitvalt?

Iemand een idee?
Ook het filmpje gezien en het lijkt me veel geld uitgeven (ook door gas aan te houden) voor relatief weinig opvang.

Wat te doen bij stroomuitval zou m.i. wel een vermakelijke en inspirerende tweakers topic zijn. :) (of is die er af?)

Ben in meerdere landen aan het werk geweest / op vakantie geweest waar de stroom regelmatig uitviel (o.a. Afrika). En over het algemeen halen daar de mensen hun schouders er over op.

Zelf probeer ik er ook wat nuchterder naar te kijken want de kans op grote stroomstoring (meerdere dagen en in een groot gebied) in ons land is heel klein gezien de kwaliteit van stroomvoorziening, En als er dan wat gebeurt gaan alle seinen op rood en komt er massa actie op gang omdat het economisch snel desastreus is (anders dan de aardbevingen hier waar rest van .nl niks van voelt).

En wat zijn dan de dingen die je wilt opvangen en hoe?
- Geen internet? Behoorlijk frustrerend en moeilijk redundant te maken (ja, ik heb nog wel een paar koperdraad modems op zolder :). Starlink abo?
- Kou in huis? Een losse gaskachel met gasfles doet wonderen, hadden m'n ouders ook en werkte als een tierelier. En een kleinere ruimte gebruiken.
- Warm waswater? Zolang er waterdruk is zuinig met de boiler zijn, en met koud water wassen is ook gezond. Je boiler kan ook als watervoorraad werken.
- Koffie/thee en warm eten? Je camping setje tevoorschijn halen.
- M'n stilstaande WP monobloc in vrieskou? Snel het filter eruit rukken dan loopt ie in grindbak leeg.

Etc, etc. Er in die situatie er op snel anticiperen, creatief zijn, je humeur bewaren en je buren helpen.

Een beetje noodstroom accu of aggregaat gaat wel iets helpen. Maar gaat het dagen duren dan houdt het toch snel op.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Wat te doen bij stroomuitval zou m.i. wel een vermakelijke en inspirerende tweakers topic zijn. :) (of is die er af?)

Ben in meerdere landen aan het werk geweest / op vakantie geweest waar de stroom regelmatig uitviel (o.a. Afrika). En over het algemeen halen daar de mensen hun schouders er over op.

Zelf probeer ik er ook wat nuchterder naar te kijken want de kans op grote stroomstoring (meerdere dagen en in een groot gebied) in ons land is heel klein gezien de kwaliteit van stroomvoorziening, En als er dan wat gebeurt gaan alle seinen op rood en komt er massa actie op gang omdat het economisch snel desastreus is (anders dan de aardbevingen hier waar rest van .nl niks van voelt).

En wat zijn dan de dingen die je wilt opvangen en hoe?
- Geen internet? Behoorlijk frustrerend en moeilijk redundant te maken (ja, ik heb nog wel een paar koperdraad modems op zolder :). Starlink abo?
- Kou in huis? Een losse gaskachel met gasfles doet wonderen, hadden m'n ouders ook en werkte als een tierelier. En een kleinere ruimte gebruiken.
- Warm waswater? Zolang er waterdruk is zuinig met de boiler zijn, en met koud water wassen is ook gezond. Je boiler kan ook als watervoorraad werken.
- Koffie/thee en warm eten? Je camping setje tevoorschijn halen.
- M'n stilstaande WP monobloc in vrieskou? Snel het filter eruit rukken dan loopt ie in grindbak leeg.

Etc, etc. Er in die situatie er op snel anticiperen, creatief zijn, je humeur bewaren en je buren helpen.

Een beetje noodstroom accu of aggregaat gaat wel iets helpen. Maar gaat het dagen duren dan houdt het toch snel op.
Er is wel een prepper topic kan alleen even niet op de naam komen.
Daar komen de accu en generator toestanden ook wel voorbij.

Als het dagen gaat duren is er wel echt wat loos en heb je meer aan een wereldontvanger of een ouderwets 27mc bakje.

Omvormer 12 naar 240 en een auto met redelijke gevulde tank kun je een hoop zaken ook wel gebruiken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Ronald.42 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Er is wel een prepper topic kan alleen even niet op de naam komen.
Daar komen de accu en generator toestanden ook wel voorbij.

Als het dagen gaat duren is er wel echt wat loos en heb je meer aan een wereldontvanger of een ouderwets 27mc bakje.

Omvormer 12 naar 240 en een auto met redelijke gevulde tank kun je een hoop zaken ook wel gebruiken.
Begint natuurlijk offtopic te raken maar een batterij radio is natuurlijk ook verstandig, maar met een 27 mc bakkie praat je volgens mij alleen met jezelf.... of mis ik nu weer een hidden culture :)

Om weer terug on-topic te komen: jammer dat de Zonneplan Nexus niet een noodscenario naar noodstroom heeft (Zonneplan dongle er uit en op Solis noodstroom script verder of zoiets :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:06:
[...]

Begint natuurlijk offtopic te raken maar een batterij radio is natuurlijk ook verstandig, maar met een 27 mc bakkie praat je volgens mij alleen met jezelf.... of mis ik nu weer een hidden culture :)

Om weer terug on-topic te komen: jammer dat de Zonneplan Nexus niet een noodscenario naar noodstroom heeft (Zonneplan dongle er uit en op Solis noodstroom script verder of zoiets :))
Het is inderdaad zwaar offtopic maar als internet en mobiele telefoons niet meer werken komt die aloude 27mc en zendamateur hobby weer tot leven.
Maar dan moet de poep de ventilator ook wel echt raken.
Ik geloof niet dat ik dat nog mee ga maken.

Dus tot die tijd is het leuk als je de thuisaccu kunt gebruiken voor die enkele uurtjes dat de stroom eens mocht uit vallen.

Ik heb hier een viertal gelaccus staan die kunnen de pompen van de houtcv aan de gang houden plus de vriezer, koelkast en wat lampen eventueel.

Die dingen gebruik ik nu om bij overschot te laden met een acculader en snachts ontladen met een micro omvormer.
Rendement is bedroevend maar gewoon voor de leuk en om de accu's in leven te houden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12
kazuka schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Nee ik houd jou volledig verantwoordelijk, ik weet waar je huis woont! :+

Er is geloof ik al een Nexus topic dus wellicht handig als we daar aan de TS vragen of de mensen die er al een in bestelling hebben staan deze in een overzichtje te zetten.
3 pagina's aan posts over de Nexus daar. Amateurs :+ :P Ik denk dat als je alle posts over de Nexus hier optelt, dat je makkelijk door de 10 pagina's heen gaat.

Ik kijk nog even de spreekwoordelijke kat uit de boom. Aanstaande dinsdagmiddag is het debat over de nieuwe Energiewet. De uitslag daarvan wordt belangrijk. Of ze ook meteen gaan stemmen weet ik niet. Dat kan maar het hoeft niet.

[ Voor 5% gewijzigd door asing op 03-02-2024 00:05 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 16:01

Tao

DPC DE_KOMETEN

HermanGast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:50:
[...]

Ik heb wel wat testen gedaan met kleine windmolens. Je loopt tegen de volgende problemen aan:
1. Geluidsproductie. Vooral als het stevig waait gaan ze flink tekeer. (luid loeiend als een propellor van een Cessna)
2. Geschikte omvormer vinden. De productie verloopt kwadratisch met de windsnelheid, bijna niets bij windkracht 3 en maximaal bij windkracht 8+ Mijn eerste omvormers gingen ondanks een ballast heel snel kapot. Het MPTT bereik moet heel groot zijn.
3. De lagers gaan maar kort mee. Zo’n een a anderhalf jaar en dan zijn ze wel op
4. De kleine windmolens draaien niet weg bij teveel wind. Daardoor heb je grote kans op schade door overbelasting.
5. Het rendement is laag. Voor minder geld heb je 5 a 10 zonnepanelen.
6. Vergunning aanvragen…. Succes :?

Los daarvan is het wel lekker om midden in de nacht te zien dat je meter terugloopt….
Voorop gesteld: ja, een windmolen is voorlopig in het geheel niet rendabel te maken. Maar:
ad 1) Voor lage geluidsproductie bestaan er zgn Darius windmolens (zeg maar verticale molens in diverse uitvoeringen van bladen/wieken). Die hoor je amper.
ad 4) Die Darius varianten hebben geen last daarvan, hoeven immers niet weg te draaien. Wel moet je ze bij storm uitzetten ;)
ad 6) dat hangt er vanaf hoe/waar je ze plaatst. Midden op een plat dak (en niet hoger dan een schoorsteen), heb je geen vergunning nodig. Maar dat wurgt gelijk je rendement nog meer (want een molen levert meer bij een hogere afstand tot de grond).
ad 3) M'n kennis van (kogel-)lagers is te ver weggezakt, maar er zullen ongetwijfeld kwalitatief goede (als in: dure) te krijgen zijn, die langer mee gaan.
Desondanks: niet doen. Of je wil er een hobby van maken en experimenteren.

Ik volg toevallig een startup, die een zoveelste nieuwe variant ontwikkeld hebben. Ik betwijfel zeer of die wel rendement op kan leveren, maar wie weet. https://www.halcium.com/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Weer meer on-topic: wat vinden jullie van een Growatt APX batterijsysteem (https://nl.growatt.com/products/apx-hv-batterij)? Ik ken dat merk niet (zal aan mij liggen). De specs zien er goed uit. Voor zo'n 11 mille ex btw en zonder installatiekosten heb je een 30kW versie plus eilandfunctie bij stroomuitval.

[ Voor 10% gewijzigd door Tao op 03-02-2024 00:24 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:12
@Tao zo'n bedrag voor een thuisaccu heeft in mijn geval een very low wife acceptance level

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

DaanTriple7 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:30:
@Tao zo'n bedrag voor een thuisaccu heeft in mijn geval een very low wife acceptance level
Hah! Zeg maar dat je veel korting krijgt. Vrouwen zijn gek op korting :)
Voorlopig zijn thuisbatterijen nog erg prijzig, en nog niet voor de massa (financieel) interessant.
De prijzen zullen wel dalen in de komende jaren, dus wie weet ook voor jou?

Diablo3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaanTriple7
De prijs is het probleem niet. Het is meer het aantal schoenen dat gelijk staat aan zo'n bedrag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:53

HermanGast

Exige GT3

Tao schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:19:
[...]
Voorop gesteld: ja, een windmolen is voorlopig in het geheel niet rendabel te maken. Maar:
ad 1) Voor lage geluidsproductie bestaan er zgn Darius windmolens (zeg maar verticale molens in diverse uitvoeringen van bladen/wieken). Die hoor je amper.
De hoeveelheid energie die je uit wind kunt maken is volledig bepaald door het frontale windoppervlak van je molen en de windsnelheid. Dat is natuurkunde, daar doe je niets aan.
(De energie in wind is 1/2 M x V kwadraat. M is de massa van lucht en V de windsnelheid. Het theoretisch maximum is bijna 60%, de wet van Betz, maar daar gaan verliezen door o.a. wrijving en omzetverliezen naar stroom nog van af.)
Bij Darius en andere vergelijkbare verticale molens is het windoppervlak ruwweg breedte x hoogte, het oppervlakte van een rechthoek. Bij ‘gewone’ molens is dat π (pi) x r kwadraat (r = lengte wieken), het opperlak van een cirkel.
Daarmee kun je uitrekenen dat die verticale molens wel heel fors bemeten moeten zijn om in de buurt te komen van het oppervlak en daarmee het vermogen van een gewone molen.
Wat op Alibaba-achtige websites aangeboden wordt en andere wonderbaarlijk efficiënte molens kunnen vaak natuurkundig niet waar zijn. Oplichterij dus.

Verticale molens kunnen wel handig zijn als oplader van zeer kleine accusystemen, vaak in combinatie met een klein zonnepaneeltje. Voor bijvoorbeeld een wegdek-meetlusje of een grondwaterpeilinstallatie, op plaatsen waar geen netvoeding mogelijk is, maar niet om serieus stroom te produceren.

[ Voor 12% gewijzigd door HermanGast op 04-02-2024 22:34 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik zou toch wel graag offgrid kunnen met mijn sessy accu''s.

Niet zozeer vanwege stroomstoringen maar meer om de energieleveranciers te kunnen outfoxen.

Als het nieuwe kabinet de saldering in stand houdt dan zullen de leverancier met nog veel meer slinkse maatregelen komen.

Ik zou dan van pakweg maart t/m oktober offgrid willen en in het stookseizoen dynamisch gaan

Nu zat ik te denken; met een ecoflow delta pro en zo'n smart home panel de nodige spanning leveren voor de sessy''s en vervolgens de sessy''s en de pv de ecoflow weer te laden. Zeg maar een soort vicieuze cirkel te creëren.

Zou dat kunnen?

Dat victron spul is me veel te ingewikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:08
Ik heb het idee dat als het erg rendabel is om een thuisaccu te gebruiken voor handel op de onbalansmarkt als de saldering is afgeschaft. Dan is het toch nog veel voordeliger om een accu in te zetten in een commerciële setting waar je geen energiebelasting betaald voor alle import (plus nog wat schaal voordelen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26
Sarcomorbato schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:44:

Nu zat ik te denken; met een ecoflow delta pro en zo'n smart home panel de nodige spanning leveren voor de sessy''s en vervolgens de sessy''s en de pv de ecoflow weer te laden. Zeg maar een soort vicieuze cirkel te creëren.

Zou dat kunnen?
Hoe ga je de kans op grote boem met veel vuurwerk voorkomen? Stroom in cirkels is niet echt een succes. :P
Dat victron spul is me veel te ingewikkeld
Victron is juist super simpel omdat het alle kans op grote boem met veel vuurwerk voor je wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
ice-T106 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:53:
Ik heb het idee dat als het erg rendabel is om een thuisaccu te gebruiken voor handel op de onbalansmarkt als de saldering is afgeschaft. Dan is het toch nog veel voordeliger om een accu in te zetten in een commerciële setting waar je geen energiebelasting betaald voor alle import (plus nog wat schaal voordelen)
Exact, als het prijsverschil te hoog wordt, springen investeerders er snel op en wordt het prijsverschil weer gedrukt.
Let wel, saldering als in NL is onhoudbaar, energieleveranciers moeten gratis batterij spelen voor hun klanten en dat kost ze veel geld.
Het terugwinnen van een thuisbatterij zal er in zitten om het capaciteitstarief (BE) te beperken, en te winnen op het verschil terugleveren / zelf (later) verbruiken; en later verschil in dynamische tarieven. Dat verschil zal gelimiteerd worden door grootschalige initiatieven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
naftebakje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Let wel, saldering als in NL is onhoudbaar, energieleveranciers moeten gratis batterij spelen voor hun klanten en dat kost ze veel geld.
Ik denk dat dat wel meevalt. Als er geen pv zou zijn moeten ze voldoende stroom leveren en als er wel pv is dan produceren ze gewoon minder. Bovendien betalen ze mij 10ct p/kWh en verkopen het voor 30ct p/kWh aan mijn buurman.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
ice-T106 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:53:
Misschien heb je gelijk.
Maar als investeerder een aansluiting vragen voor een paar MW, dan sta ik in de rij voor over 10 jaar.
Zonneplan en de anderen, gaan dus handig gebruik maken van de aansluitingen van particulieren. Daarom hebben ze geen eigen aansluiting meer nodig.
Kunnen ze direct starten.
En lossen ze eerst hun eigen onbalans kosten op en daarna eventueel ook nog die van anderen.
Zoiets doe je zelf ook als je thuisaccu neemt. Alleen zit daar nog geen financieel voordeel aan.

Ben wel benieuwd hoe snel de opbrengsten afvlakken als heel veel mensen dit doen. Dus een curve geinstalleerd batterij vermogen vs hoeveelheid benodigd onbalans vermogen (=prijs).

Zoiets als geinstalleerd aantal zonnepaneel/windvermogen vs verbruik (=prijs)

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 03-02-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-07 17:02

Sebazzz

3dp

PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Als er geen pv zou zijn moeten ze voldoende stroom leveren en als er wel pv is dan produceren ze gewoon minder. Bovendien betalen ze mij 10ct p/kWh en verkopen het voor 30ct p/kWh aan mijn buurman.
Nu met de salderingsregeling wordt er straffeloos (voor de consumentopwekker) bij overschot stroom op het net gedumpt, met negatieve prijzen tot gevolg. Ik denk dat als de salderingsregeling weg is, dat daarom dynamische contracten ook een stuk minder interessant worden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22
Sebazzz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Nu met de salderingsregeling wordt er straffeloos (voor de consumentopwekker) bij overschot stroom op het net gedumpt, met negatieve prijzen tot gevolg. Ik denk dat als de salderingsregeling weg is, dat daarom dynamische contracten ook een stuk minder interessant worden.
Salderen is een administratieve regeling, daarvan gaat de zon niet op andere momenten schijnen.
Met het wets voorstel, mag het teruglevertarief niet negatief zijn en is zelfs de eerste 2 jaar 80% van het levertarief, voor vaste en variabele contracten.
Gemiddeld dient de opgewekte kWh ook een waarde te hebben, hoe kan je anders de investerring in de PV-systeem er in ca 7 jaar terug verdienen. Dat redt je niet alleen met het verbruik van April tot September, zal ook deel van teruglevering moeten komen omdat met voorstel ook gelijk salderen per tariefperiode wordt ingevoerd.

Samengevat de negatieve marktprijzen zullen niet verdwijnen en na zonsondergang zal ergens de MW's vandaan moeten komen en dat zal voorlopig van de gascentrales zijn die prijsmarkt prijs bepalen voordat uur en voor de spread zorgen.

Het is eerder hoe kan in een dynamisch contract verwerkt worden dat terugleveringtarief niet negatief mag zijn uit het wetsvoorstel, terwijl je nog steeds een deel van EB op jaarbasis mag salderen en of deze nog bestaan nadat wetsvoorstel is aangenomen.

In 2023 is >2,8GWp bij consumenten bijgekomen, ca 20% en in 2022 was dat 17%, zoveel kan je direct eigenverbruik niet verhogen en zal een deel op het net ingevoed worden, tegen tenminste 80% van het levertarief en het teruglevertarief mag niet negatief zijn. Ook al is die nul, dan kun je nog steeds een deel van EB op jaarbasis salderen tot 2031.

Negatieve marktprijzen komen van meer aanbod dan vraag en het vraagvolume zelf zal verder krimpen, is al 5% afgenomen in 2023,
Door gebrek aan transportcapaciteit wordt bij grootverbruikers ingezet op energie hubs, dat zijn cooperaties van bedrijven, die meer opwek en verbruik op elkaar afstemmen, waarbij de ene die nu geen verzwaring van de aansluiting kon krijgen deels voorzien wordt door opwek die geen aansluiting kon krijgen voor teruglevering en andere deel teruglevert richting de trafo , voor lagere belasting zodat ook andere kunnen verzwaren, want ze mogen alleen als ze het net niet meer gaan belasten eerder minder.
Door "direct" eigenverbruik en lokale accu opslag binnen coorperatie kan meer opwek aangesloten worden en tegen ontlasten van de trafo is geen bezwaar.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40
jadjong schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Hoe ga je de kans op grote boem met veel vuurwerk voorkomen? Stroom in cirkels is niet echt een succes. :P

[...]

Victron is juist super simpel omdat het alle kans op grote boem met veel vuurwerk voor je wegneemt.
Als je kleurenblind ben, of de handleiding niet leest, kan het nog steeds mis gaan. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Op 27/09/2023 zijn bij mij 2 Sessy thuisbatterijen geplaatst. Ik las dat het sinds kort mogelijk is om de btw terug te krijgen. Zou dat in mijn geval ook zo zijn?

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan sinds 31/01/2023. Verder is er een zonnepanelen installatie geplaatst in 2016 waar ook BTW op mijn naam teruggevraagd is. Alles staat op mijn naam dus de truc om het via partner te laten lopen is denk ik niet mogelijk. Zijn er nog andere mogelijkheden om alsnog mijn btw terug te krijgen?

@Mr_thebrown Misschien is het antwoord al gegeven, maar het werkt als volgt.
Met de zonnepanelen kon je aan de KOR meedoen. Als particulier en onder de 20.000 euro aan omzet blijf je gewoon in de KOR. Het komt er op neer, dat je geen omzetbelasting meer hoeft op te geven. Als je je afmeldt uit de KOR, dan gaat de belastingdienst je weer verplichten om aangiftes omzetbelasting te doen.

Dus als je je niet afgemeld hebt, dan zit je nog in de KOR.
Als je in de KOR zit, dan is dat voor minimaal 3 jaar.
Daarna kun je je weer afmelden.

En daar kwam ik zelf ook achter. Op de belastingdienst site staat een afmeldprocedure. Uitprinten en opsturen. Binnen 6 weken krijg je daarover bericht, en het eerstvolgende kwartaal wat daar op volgt kun je je dan weer opgeven voor de KOR. Maar wel eerst de BTW van de thuis accu terug vragen.
Dus de batterij niet eerder aanschaffen, dan dat je uit de KOR bent.

Ik controleer de tekst nog een keer en bovenin staat dat je al accu's gekocht hebt. Dus nee, geen BTW terug. Alle tekst zou dus weer weg kunnen, maar misschien zijn er nog een paar zoals mij, die bijna vergeten om eerst af te melden bij de KOR, alvorens de BTW terug te vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door M.B.te L. op 03-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conijntje
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07 08:27
Een week geleden besteld, de 20 kWh versie!

Op de oprit nog 130 kWh aan mobiele batterijen staan, zou mooi zijn als deze in dat hele powerplay concept kunnen worden meegenomen. Helaas kunnen ze beide niet terugleveren, maar het zou deels ook moeten werken met alleen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

M.B.te L. schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:40:
Op 27/09/2023 zijn bij mij 2 Sessy thuisbatterijen geplaatst. Ik las dat het sinds kort mogelijk is om de btw terug te krijgen. Zou dat in mijn geval ook zo zijn?
Dat geldt toch niet voor een Sessy accu? Ik dacht alleen voor die Zonneplan accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
de Peer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Dat geldt toch niet voor een Sessy accu? Ik dacht alleen voor die Zonneplan accu.
Iedere accu die softwarematig kan handelen komt in aanmerking voor BTW teruggave. Voorwaarden zijn verder dat je een dynamisch contract moet afsluiten en dat je niet in de KOR mag zitten.

Dus ook voor de Sessy geldt dat je de BTW kan terugvragen.

https://www.sessy.nl/btw-...gvragen-het-kan-vanaf-nu/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
M.B.te L. schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:40:

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan sinds 31/01/2023. Verder is er een zonnepanelen installatie geplaatst in 2016 waar ook BTW op mijn naam teruggevraagd is. Alles staat op mijn naam dus de truc om het via partner te laten lopen is denk ik niet mogelijk. Zijn er nog andere mogelijkheden om alsnog mijn btw terug te krijgen?

@Mr_thebrown Misschien is het antwoord al gegeven, maar het werkt als volgt.
Met de zonnepanelen kon je aan de KOR meedoen. Als particulier en onder de 20.000 euro aan omzet blijf je gewoon in de KOR. Het komt er op neer, dat je geen omzetbelasting meer hoeft op te geven. Als je je afmeldt uit de KOR, dan gaat de belastingdienst je weer verplichten om aangiftes omzetbelasting te doen.

Dus als je je niet afgemeld hebt, dan zit je nog in de KOR.
Als je in de KOR zit, dan is dat voor minimaal 3 jaar.
Daarna kun je je weer afmelden.

En daar kwam ik zelf ook achter. Op de belastingdienst site staat een afmeldprocedure. Uitprinten en opsturen. Binnen 6 weken krijg je daarover bericht, en het eerstvolgende kwartaal wat daar op volgt kun je je dan weer opgeven voor de KOR. Maar wel eerst de BTW van de thuis accu terug vragen.
Dus de batterij niet eerder aanschaffen, dan dat je uit de KOR bent.

Ik controleer de tekst nog een keer en bovenin staat dat je al accu's gekocht hebt. Dus nee, geen BTW terug. Alle tekst zou dus weer weg kunnen, maar misschien zijn er nog een paar zoals mij, die bijna vergeten om eerst af te melden bij de KOR, alvorens de BTW terug te vragen.
Wanneer het gelukt is om uit de KOR te komen dan moet je drie jaar wachten voordat je weer in de KOR kunt.
Vanaf 2025 wordt de KOR regelgeving enigszins aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Interessante video van Harold Halewijn in de eerste 3 minuten geeft hij een reactie op de batterij plannen van Zonneplan en Sessy: YouTube: Grote peakshaving test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
Dapdodo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:38:
[...]
Ben wel benieuwd hoe snel de opbrengsten afvlakken als heel veel mensen dit doen. Dus een curve geinstalleerd batterij vermogen vs hoeveelheid benodigd onbalans vermogen (=prijs).
Om mezelf even te quoten:
Blijkbaar is de onbalans vermogen 7,5-10GW nodig in 2030. Solarmagazine...
Dus met een 10kWh installatie, hebben we er grofweg 1 miljoen nodig (alle partijen tezamen).
Maar dan zijn de zonnepark investeerders met zo'n batterij niet meegerekend.
En ook die in Vlissingen en Eemshaven niet.
Sessy heeft er 2100 verkocht in een jaar van de helft kWh.
Het mag dus nog wat sneller, eer we genoeg accu's hebben. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Wat is het verschil tussen een zonneplan nexus accu met powerplay en een ander type accu die met een controller zichzelf voltrekt wanneer de prijs negatief is en het terugpompt wanneer de prijs hoog is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

DaanTriple7 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:31:
Wat is het verschil tussen een zonneplan nexus accu met powerplay en een ander type accu die met een controller zichzelf voltrekt wanneer de prijs negatief is en het terugpompt wanneer de prijs hoog is?
De zonneplan accu maakt gebruik van de onbalansmarkt waar je dus een vergoeding voor krijgt. Dat is wat anders dan handel in stroom.

Dat zijn 2 verschillende verdienmodellen die je ook kunt stapelen. Maar met een eigen accu kun je vooralsnog niet deelnemen aan de onbalansmarkt voor zover mij bekend.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 04-02-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
En die zonneplan accu functioneert dan helemaal niet als buffer voor eigen gebruik of opslag zonne-energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:05
Dapdodo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Dus met een 10kWh installatie, hebben we er grofweg 1 miljoen nodig (alle partijen tezamen).
Ik vind het nogal ambitieus om een voorspelling te doen voor 2030 voor een markt die juist bestaat omdat er geen juiste opwek/gebruik voorspelling te maken is. Dit soort getallen is niets anders dan waarzeggerij met evenveel waarde, het enig wat nog ontbreekt is de glazen bol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15
DaanTriple7 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:06:
En die zonneplan accu functioneert dan helemaal niet als buffer voor eigen gebruik of opslag zonne-energie?
Dat doet hij ook, maar alleen als dat financieel aantrekkelijker is dan op dat moment afnemen/terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:57
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Slaat de nexus ook stroom op uit mijn zonnepanelen

"Ja, dat doet de Nexus zeker! 😊 Als je zonnepanelen energie opwekken op een moment dat het aantrekkelijk is voor jouw Nexus om op te laden, dan stroomt die stroom vanzelf je Nexus in. Zo sla je je overtollige zonnestroom op voor later gebruik. Maar let op, het slimme Powerplay systeem van Zonneplan kan ook besluiten om de opgewekte energie direct aan het net te leveren als dat financieel aantrekkelijker is. Zo haal je altijd het maximale rendement uit je zonnepanelen én je thuisbatterij. 💡🔋"
Kiki AI

Kan mijn huis ook de stroom gebruiken uit de nexus

"Absoluut! De Nexus thuisbatterij slaat energie op die je later in je eigen huis kunt gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn op momenten dat je zonnepanelen geen energie opwekken, zoals 's nachts. Maar het slimme systeem van Zonneplan, Powerplay, zorgt er ook voor dat de batterij energie levert aan het net als dat financieel aantrekkelijker is. Zo haal je altijd het maximale rendement uit je Nexus thuisbatterij. 🏠🔋💡"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Dit kan dus ook minder positief uitpakken. Stel er is onbalans doordat er teveel stroom op de markt is. De nexus wil dan gaan opladen vanaf het net om zo de onbalans vergoeding te krijgen. Als op dat moment je zonnepanelen vol aan het opwekken zijn, zal toch echt de stroom uit je zonnepanelen naar de nexus gaan en krijg je geen onbalansvergoeding. Sterker nog, de kans bestaat dat je de onbalans op dat moment aan het vergroten bent.

Ik hoop dat Zonneplan hier rekening mee heeft gehouden in alle berekeningen. Ik vermoed van wel omdat men gewoon simulaties heeft gedraaid obv P1 data van al hun klanten.

Betekent dus ook dat het makkelijker is om op onbalans markt te handelen als je geen zonnepanelen hebt. Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dat kan ie wel maar daar ligt lang niet altijd de focus op omdat dat ook lang niet altijd het meest rendabel is. De prijs verschillen op de onbalans -en congestie markten zijn nog veel volatiler en kunnen zelfs meer opleveren dan dat de accu op het duurste moment van de day-ahead markt opgeslagen stroom weer verkoopt.

Dat is het stukje intelligente software van Zonneplan dat continu al deze verschillende markten in de gaten houdt (en daar marketingtermen als AI en ML voor gebruikt) en op de seconde nauwkeurig kan bepalen wanneer de accu het beste kan laden of ontladen.

Een ander punt is dat de accu vrijwel nooit helemaal zichzelf zal volladen of ontladen. Het zijn continu kleine pieken en dalen die je ook realtime in de app kunt bijhouden. Dit komt ook de levensduur van de accu ten goede.

[ Voor 12% gewijzigd door kazuka op 04-02-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:51
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:18:
Slaat de nexus ook stroom op uit mijn zonnepanelen

"Ja, dat doet de Nexus zeker! 😊 Als je zonnepanelen energie opwekken op een moment dat het aantrekkelijk is voor jouw Nexus om op te laden, dan stroomt die stroom vanzelf je Nexus in.

Kan mijn huis ook de stroom gebruiken uit de nexus

"Absoluut! De Nexus thuisbatterij slaat energie op die je later in je eigen huis kunt gebruiken.
Dat is alleen als het commando centrum van Zonneplan zegt het dat het voordelige om te gaan (ont) laden en zij sturen op de onbalans markt, wat dat is waarop Zonneplan gaat sturen niet op jou P1 data.
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:18:
Zo haal je altijd het maximale rendement uit je Nexus thuisbatterij. 🏠🔋💡"
De winst met zonneplan zit alleen in het rendement van hun schakelen niet in het opslaan of gebruik van jou eigen energie, ze doen geen extra besturing van je eigen lokale P1 data, hoog huid terug regelen als maximums worden bereikt.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Dapdodo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Er is ook deze : https://solarmagazine.nl/...beheerders-zegen-of-vloek

Als 10% daarvan doorgang vind dan is het probleem met het onbalansvermogen weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
asing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Als 10% daarvan doorgang vind dan is het probleem met het onbalansvermogen weggewerkt.
Maar dan hoeven de particulieren zich er niet meer mee te bemoeien. En dat gaat nu wel gebeuren. De ratrace om nog wat geld te verdienen aan de onbalans markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
kazuka schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:23:
[...]
<knip>. Dit komt ook de levensduur van de accu ten goede.
Dat betwijfel ik, grootste levensduur verkorter is temperatuur en daar maakt niet uit of dat laden of ontladen is, interne weerstand geldt voor beide richtingen.
Voor Zonneplan is van belang dat dit op een zo hoog mogeijk vermogen plaatst vindt.
De werktemperatuur is wel 0-50 graden, maar gebruik bij temperaturen buiten 18-28 zijn minder optimaal, boven 28 graden Celsius verkorten de levensduur, die meer significant impact heeft dichter je bij de maximale bedrijfs temperatuur gebruikt.
Ik ben voor de H3 de EU garantievoorwaarden nog niet tegen gekomen, maar daar zal zonder meer naar de gebruikshandleiding verwezen worden.

De H1 & H2 hebben een garantie van minimaal 60% na 7 jaar en 50% na 10 jaar , mits binnen aanbevolen werktemperatuur gebruikt uit de produkt handleiding.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Domba schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Dat betwijfel ik, grootste levensduur verkorter is temperatuur en daar maakt niet uit of dat laden of ontaden is, interne weerstand geldt voor beide richtingen.
Voor Zonneplan is van belang dat dit op een zo hoog mogeijk vermogen plaatst vindt.
De werktemperatuur is wel 0-50 graden, maar gebruik bij temperaturen buiten 18-28 zijn minder optimaal, boven 28 graden Celsius verkorten de levensduur, die meer significant impact heeft dichter je bij de maximale bedrijfs temperatuur gebruikt.
Ik ben voor de H3 de EU garantievoorwaarden nog niet tegen gekomen, maar daar zal zonder meer naar de gebruikshandleiding verwezen worden.

De H1 & H2 hebben een garantie van minimaal 60% na 7 jaar en 50% na 10 jaar , mits binnen aanbevolen werktemperatuur gebruikt uit de produkt handleiding.
Dat is een goed punt. Ik geloof dat de H3 LFP accus gebruikt en dat die ook beter bestand zijn tegen volledig vol -en ontladen? Ik vergelijk het een beetje met een EV maar wellicht is dat geen valide vergelijking. Is het voor de levensduur van een EV batterij niet het beste om hem zoveel mogelijk tussen de 30% en 70% SoC te houden? Het leek mij dat zich dat ook 1 op 1 vertaald naar een accupakket zoals die van de Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
kazuka schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Dat is een goed punt. Ik geloof dat de H3 LFP accus gebruikt en dat die ook beter bestand zijn tegen volledig vol -en ontladen? Ik vergelijk het een beetje met een EV maar wellicht is dat geen valide vergelijking. Is het voor de levensduur van een EV batterij niet het beste om hem zoveel mogelijk tussen de 30% en 70% SoC te houden? Het leek mij dat zich dat ook 1 op 1 vertaald naar een accupakket zoals die van de Nexus.
SOC is een lastige dat , die is namelijk relatief.
Bijv ik reset mijn SOC naar 100% op 3.54-3,55V en gebruik tussen 10-95% wat neer komt op 3.18-3,5V.
Iemand anders zal anders calibreren
Wat er aan LFP in de H3 zit (cel type, wel geen silcium in kathode) weet ik niet, wie erin kijkt is zijn garantie kwijt bij pylontech,.
Wat ik wel weet is dat de 100% SOC bij Pylontech ook niet op 3,65V ligt maar op 3,50V en bij pack, 32 in serie. laadstroom van 108Vdc gedaalt is tot <1 Amp. Als ondergrens gebruiken 2,70V protection in hun BMS-en, welke ondergrens ze voor SOC aanhouden in BMS weet ik niet voor gebruik. (low en high alarm settings, is wat anders dan protection settings)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
asing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Dat is balanceringsmarkt, (systeem onbalans), de systematiek zal dan aangepast moeten worden,
De energieleverancier heeft de mogelijkheid om een aangepaste sluitende prognose in te dienen vooraf, vanwege extra aan/verkopen voor het kwartier
Als ook via handel of met aansturing van laadpalen en accu's zijn ingediende prognose te halen, binnen het lopende kwartier te halen of een juist daarvan af te wijken in lopende kwartier door een tov systeemonbalans tegenovergestelde afwijking in te nemen, als die geen regeltoestand 2 verwacht (zowel een tekort als overschot in het lopende kwartier en elke afwijking van prognose betalen is aan Tennet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 12:17
Dapdodo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Maar dan hoeven de particulieren zich er niet meer mee te bemoeien. En dat gaat nu wel gebeuren. De ratrace om nog wat geld te verdienen aan de onbalans markt.
Ik denk dat hier de wet van de grote aantallen meespeelt. De hoeveelheid personen die al een thuisbatterij hebben, met een dynamisch contract en die via hun proxy meedoen aan handelen op de diverse markten, m.a.w. de consument is verwaarloosbaar klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
azaden schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat hier de wet van de grote aantallen meespeelt. De hoeveelheid personen die al een thuisbatterij hebben, met een dynamisch contract en die via hun proxy meedoen aan handelen op de diverse markten, m.a.w. de consument is verwaarloosbaar klein.
Onderschat de kracht van de massa niet. Maak iets aantrekkelijk en mensen springen erop. Zonnepanelen, warmtepompen, bijtellingsvriendelijke Tesla's en ook accu's.

Doe de BTW eraf, verlaag de prijzen (Lithium is in prijs gekelderd de afgelopen jaren), en geef toegang tot lucratieve markten (zie Zonneplan). Ook de mogelijke afbouw van de salderingsregeling en de "straffen" van de energiemaatschappijen door schrappen welkomstkosting en het opfluffen van tarieven voor consumenten met panelen helpt.

Dus ik vermoed dat er snel veel van die accu's komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe zit het met de verzekering?

In mijn inboedelverzekering staat geen thuisaccu genoemd, ik kan mij voorstellen dat de verzekeraar niet zomaar een apparaat van 8k wat ook nog eens brandgevaarlijker is dan normale inboedel zomaar onder de verzekering laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:21:

In mijn inboedelverzekering staat geen thuisaccu genoemd, ik kan mij voorstellen dat de verzekeraar niet zomaar een apparaat van 8k wat ook nog eens brandgevaarlijker is dan normale inboedel zomaar onder de verzekering laat vallen.
Gekke gedachte, maar zou je verzekeraar hier wellicht een antwoord op kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:24:
[...]

Gekke gedachte, maar zou je verzekeraar hier wellicht een antwoord op kunnen geven?
Ongetwijfeld. Ik vraag het alleen nu hier omdat mensen hier meer ingevoerd zijn en het ook een overweging is om mee te nemen bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 12:17
knipje, liever niet linkdroppen, graag samenvatting/ onderbouwing /mening

[ Voor 74% gewijzigd door teacher op 05-02-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

asing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Onderschat de kracht van de massa niet. Maak iets aantrekkelijk en mensen springen erop. Zonnepanelen, warmtepompen, bijtellingsvriendelijke Tesla's en ook accu's.

Doe de BTW eraf, verlaag de prijzen (Lithium is in prijs gekelderd de afgelopen jaren), en geef toegang tot lucratieve markten (zie Zonneplan). Ook de mogelijke afbouw van de salderingsregeling en de "straffen" van de energiemaatschappijen door schrappen welkomstkosting en het opfluffen van tarieven voor consumenten met panelen helpt.

Dus ik vermoed dat er snel veel van die accu's komen.
Met daarbij ook dit nog:

"Bloomberg: ‘Prijzen batterijen verder onder druk, 2024 nieuw recordjaar energieopslag’"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof

dof

Wolly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:26:
[...]

Ongetwijfeld. Ik vraag het alleen nu hier omdat mensen hier meer ingevoerd zijn en het ook een overweging is om mee te nemen bij de aanschaf.
Mijn verzekeraar een jaar geleden gevraagd of m'n Monobloc WP buitenshuis ook bij de opstal verzekerd was.
En dat was zo, en in 1 adem door noemde hij zonnepanelen en accu systemen. Ongetwijfeld zal er iets van schaalgrootte meespelen, maar accu systemen an sich was geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:39
Wolly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:21:

Moeten dan niet bijna alle EV bezitters met garage dit gaan melden?
Terwijl lekkende benzine tanks veel gevaarlijker zijn?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-07 21:35
Hansieo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:50:
[...]

Moeten dan niet bijna alle EV bezitters met garage dit gaan melden?
Terwijl lekkende benzine tanks veel gevaarlijker zijn?
Een thuisaccu brengt een extra risico met zich mee, in de vorm van brandgevaar. Brandschade is vrijwel altijd wel gedekt op je inboedelverzekering. Belangrijk is wel dat de accu geïnstalleerd moet zijn door een erkend installatiebedrijf en dat de batterij aan alle wettelijke richtlijnen die daarvoor gelden voldoet.

Bron:https://www.independer.nl/energie/info/zonnepanelen/accu#:~:text=Een%20thuisaccu%20brengt%20een%20extra,richtlijnen%20die%20daarvoor%20gelden%20voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 16:18
Iemand bekend met de 200 kWh tank van Bright en/of heeft 'm al besteld? Als die nog wat in prijs zakt, wordt die op termijn ook interessant hoop ik.

https://borg.energy/de-borg-t4/over-de-borg-t4

Verder ben ik benieuwd hoe onderstaande zich verder gaat ontwikkelen:

https://www.change.inc/en...jaar-energie-levert-40731

[ Voor 12% gewijzigd door Ruben26 op 05-02-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Ruben26 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:25:
Iemand bekend met de 200 kWh tank van Bright en/of heeft 'm al besteld? Als die nog wat in prijs zakt, wordt die op termijn ook interessant hoop ik.

https://www.bright.nl/nie...aat-50-jaar-lang-mee.html

Verder ben ik benieuwd hoe onderstaande zich verder gaat ontwikkelen:

https://www.change.inc/en...jaar-energie-levert-40731
Effe de link naar de daadwerkelijke site van de leverancier

Op dit moment kan alleen nog reserveren
Prijs van de unit 15K en en komt mogelijkerwijs nog 6 tot 11K bij voor installatie
en je moet al een huis hebben met een full electric warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 16:18
psdata schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:40:
[...]

Effe de link naar de daadwerkelijke site van de leverancier

Op dit moment kan alleen nog reserveren
Prijs van de unit 15K en en komt mogelijkerwijs nog 6 tot 11K bij voor installatie
en je moet al een huis hebben met een full electric warmtepomp
Mijn aanpassing en jouw post hebben elkaar gekruist zie ik. Vond bij nader inzien de oorspronkelijke site van de leverancier ook beter.

Heb daar even de quick scan gedaan en blijkbaar is mijn woning nog niet geschikt want de volledige warmtepomp dient van Stiebel Eltron of Nibe te zijn. Geven wel aan dat ze bezig zijn dit uit te breiden met andere merken. Maar voorlopig is de prijs sowieso nog niet interessant, dus ik heb nog de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33
25-30k voor een 200 kWh tank. 20k voor een flinke windmolen. Kunnen we al bijna een winter zonder het grid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Karp schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:09:
25-30k voor een 200 kWh tank. 20k voor een flinke windmolen. Kunnen we al bijna een winter zonder het grid?
Succes met die windmolen. Behalve dat het meestal te weinig waait heb je ook nog zoiets als een vergunning nodig. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Karp schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:09:
Nope, voorlopig blijft dat een utopie.
Een windmolen van 20k zal sowieso niet veel opleveren als je niet in een windrijke locatie woont. Daarnaast zijn momenteel alleen duurdere in gebruik van ondernemers/windcoöperaties, waarbij ik ervan uitga dat die molens wel rendabel zijn.

En die 200kWh tank moet zich ook nog bewijzen...

/quote uit https://webwoordenboek.nl...-een-windmolen-op-je-land
Wat kost een windmolen van 15 meter hoog?
De moderne windmolens hebben een gemiddelde ashoogte van 15 meter. Met een capaciteit van 30.000 kWh kosten ze ongeveer € 40.000 inclusief aansluiting op de meterkast. Voor het vergunningen- en bouwtraject staat een periode van circa zes maanden.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33
Tao schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:49:
[...]

Nope, voorlopig blijft dat een utopie.
Een windmolen van 20k zal sowieso niet veel opleveren als je niet in een windrijke locatie woont. Daarnaast zijn momenteel alleen duurdere in gebruik van ondernemers/windcoöperaties, waarbij ik ervan uitga dat die molens wel rendabel zijn.
Ik moest denken aan zoiets als de Montana uit deze test: https://www.lowtechmagazi...-kleine-windturbines.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 23:01

Servowire

prutser:~#

Zijn er hier ook mensen die automatische brandblussystemen bij hun DIY powerbank hebben gemaakt? Is niet eens duur,

https://www.allesmarine.n...armte-geactiveerd-79.html

Zou dat wat doen?

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Het blust een brand dus dat is al iets... Kortsluiting in een accu (dus de cellen zelf) is meer een vorm van zelfontbranding en dat moet je lang koelen. Langer dan een handblusser kan voorzien. In een paar duizend liter water knikkeren en dan een paar dagen laten liggen werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-07 01:48
Servowire schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:23:
Zijn er hier ook mensen die automatische brandblussystemen bij hun DIY powerbank hebben gemaakt? Is niet eens duur,

https://www.allesmarine.n...armte-geactiveerd-79.html

Zou dat wat doen?
Je zal dan ook de klasse van de brandblusser moeten hebben die geschikt is voor elektrische branden, die afgebeeld zijn zijn klasse A B C vaste stoffen vloeistoffen en gassen bij mijn weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 23:01

Servowire

prutser:~#

jadjong schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:43:
Het blust een brand dus dat is al iets... Kortsluiting in een accu (dus de cellen zelf) is meer een vorm van zelfontbranding en dat moet je lang koelen. Langer dan een handblusser kan voorzien. In een paar duizend liter water knikkeren en dan een paar dagen laten liggen werkt het beste.
Bedankt. Dat is ook de reden dat ik het vraag. Ik ben voor LifePO4 gegaan voor mijn ontwerp omdat het "niet zomaar kan branden". Maar stel dat er toch een kabel oid gaat branden?

Niet dat het garantie is, maar helemaal niets doen voelt ook niet goed.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als je kwaliteitsmateriaal gebruikt en dat goed afmonteert is de kans op brand in kabels enorm klein. Kwaliteitsmateriaal is namelijk gemaakt van zelfdovend plastic en zal bij een klein brandje (door slecht contact) zichzelf beperken. En dat slechte contact is er niet want je hebt het goed afgemonteerd. :P Daar bovenop is alles afgezekerd op een manier waarop slechte contacten met daaropvolgende verhoogde weerstand voldoende is om de zekering zijn werk te laten doen.
Koop geen verdeelkasten of zekeringhouders van Aliexpress maar neem een bekend Europees merk en schroef dat op een brandwerende achtergrond van bijvoorbeeld Fermacell of Promatect. Neem kabels met de juiste klasse isolatie en doe die waar nodig in een kabelgoot.

De brandblusser die je linkt gaat af op 80 graden, dat komt alleen voor wanneer je alles in de installatie fout hebt gedaan of de accu ontbrand. Ik zou de blusser ophangen want, baadt het niet dan schaadt het niet. Voel je echter niet veilig want de grootste kans op 80 graden komt uit een brandende accu(als je de rest goed hebt gedaan) en dan is de blusser een klein druppeltje op een gloeiende plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Ik zou toch gaan voor een blusgas systeem (Inert blusgas) ipv een schuim (A,B,C)
Maar dan heb je het wel over een andere prijsklasse.
Heb mooie kleine gas blus installaties gezien die boven in een 19"rack hingen (kast beveiliging).
Maar je moet ook de juiste detectie hebben.

Ik weet dat er in de thuis accu van Sessy een ingebouwde blus eenheid zit gemonteerd
zie : Mister I in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
en voor meer info over dit soort blus systemen : https://www.firepro.com/d...nterdr%C3%BCckung-technik
Maar ja alleen voor de kleine gesloten ruimte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Servowire schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Bedankt. Dat is ook de reden dat ik het vraag. Ik ben voor LifePO4 gegaan voor mijn ontwerp omdat het "niet zomaar kan branden". Maar stel dat er toch een kabel oid gaat branden?

Niet dat het garantie is, maar helemaal niets doen voelt ook niet goed.
LFP gevaren zijn in dit topic (of een vd andere accu topics) al vaker aan bod gekomen, met als extreemste voorbeeld de Duitse electricien waar z'n hele huis is ingestort door een accuexplosie in de kelder.
Dit door het ontgassen van cellen wat waterstofgas geeft wat explodeerde.

JBtL in "Zelf een powerwall bouwen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnbyN_pdfG_P1CSERE488eEkjMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhGB9LNLr80wuwKp6DW7rv0i.jpg?f=user_large

Dus een rookmelder en tijdige ventilatie zijn voor dat specifieke gevaar nuttiger dan een brandblusser.

Overigens hier een FKO in de MK, die zal ik ook eentje bij de accu plaatsen. Baat het niet, dan schaadt het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-02-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Cr4sH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Je zal dan ook de klasse van de brandblusser moeten hebben die geschikt is voor elektrische branden, die afgebeeld zijn zijn klasse A B C vaste stoffen vloeistoffen en gassen bij mijn weten
Om hier even op te terug te komen: vroeger bestond de klasse E voor elektriciteitsbranden, maar die bestaat niet meer. Omdat het niet elektriciteit is die brand, het betreft vrijwel altijd een klasse A brand (vaste stoffen) en die zijn dus ook te blussen met klasse A blusmiddelen.

Neemt niet weg dat een accubrand een zichzelf onderhoudende reactie is die niet door verstikking over koeling te blussen valt als je dit inderdaad niet heel lang doet (-> soms zelfs meerdere dagen).

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024
kazuka schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:15:
Morgenmiddag om 14.00 is er een live Q&A over de Nexus, te volgen op o.a. Youtube:

https://www.zonneplan.nl/...ssie-over-thuisbatterijen
vanuit "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:32
Strebla schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:07:
[...]

vanuit "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
De link naar de kanalen staat er niet bij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 23:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:53
bokkow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:33:
[...]

Ooooh ja, ik moest er een paar keer over denken (raar genoeg want eigenlijk best logisch), thanks!

Kunt trouwens dan ook nog discusieren of die batterij meteen geen resell value meer heeft. Ik denk dat ie zolang er nog capaciteit aanwezig is altijd nog wel iets waard is en zolang nog binnen garantie termijn dan zeker (als dat overdraagbaar is).

Edit:
[Afbeelding]
Kijk kijk kijk kijk kijk,… nu komen we nog ns ergens he
Zojuist was de live Q&A van Zonneplan (terug te kijken op YouTube) en ik werd getriggered door dat zij vertelden dat een thuisbatterij eventueel te financieren is met Warmtefonds lening.
Dat is een lening van sub 4% voor een 20kWh variant bij ongeveer 110,- per maand en 7 jaar lang aan kosten.

1600/12=133,- per maand aan geschetste verdiensten.

Hmmmm 🧐

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
bokkow schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:25:
[...]

Zojuist was de live Q&A van Zonneplan (terug te kijken op YouTube) en ik werd getriggered door dat zij vertelden dat een thuisbatterij eventueel te financieren is met Warmtefonds lening.
Dat is een lening van sub 4% voor een 20kWh variant bij ongeveer 110,- per maand en 7 jaar lang aan kosten.

Hmmmm 🧐
Rente is in de meeste gevallen ook aftrekbaar als hypotheekrente

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
[...]

Hmmmm 🧐
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF2mTobKF16fqUomyaKOzVTXwx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZiI8hpMCr57gX5AHq9TqCki.jpg?f=fotoalbum_large

Waar zou dit volgens zonneplan onder moeten vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:47:
[...]

[Afbeelding]

Waar zou dit volgens zonneplan onder moeten vallen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRO01pkDKxB2TOs0uZtUXWAblcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMvcBKFA5ETDQ4tESBQkhytA.png?f=fotoalbum_large

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Thanks, die had ik ff gemist. Interessant voor mij dus 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

Hmmmm 🧐
Hierbij geldt hetzelfde als met aandelen: rendementen in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Zonneplan heeft "verwachtingen", geeft toe dat er conversieverlies bij laden/leveren is, en zegt bij het voorbeeld van Erwin van Bright (7 euro opbrengst over 2 weken) dat het wel een aparte periode was zonder veel onbalans.
Je kunt natuurlijk een calculated risk nemen. Zelf kijk ik het nog eventjes aan.

edit: Stel nou dat er in de komende 2 jaar erg veel onbalans optreedt, waardoor de batterij flink aan de slag moet. Dan worden die 6000 cycli wel wat krapjes (en natuurlijk houdt die er niet mee op na die 6k, maar op de effectiviteit ervan boet je wel in).

[ Voor 12% gewijzigd door Tao op 07-02-2024 20:41 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:32
Tao schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Hierbij geldt hetzelfde als met aandelen: rendementen in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Zonneplan heeft "verwachtingen", geeft toe dat er conversieverlies bij laden/leveren is, en zegt bij het voorbeeld van Erwin van Bright (7 euro opbrengst over 2 weken) dat het wel een aparte periode was zonder veel onbalans.
Je kunt natuurlijk een calculated risk nemen. Zelf kijk ik het nog eventjes aan.

edit: Stel nou dat er in de komende 2 jaar erg veel onbalans optreedt, waardoor de batterij flink aan de slag moet. Dan worden die 6000 cycli wel wat krapjes (en natuurlijk houdt die er niet mee op na die 6k, maar op de effectiviteit ervan boet je wel in).
Laad dat ding nou op en af obv de marktprijs? Dus niet enkel voor eigen gebruik? Dit dan denk ik max zoveel keer per dag oid, of minimaal een bepaalde marge?

Een collega had obv actuele prijs in Home Assistant een simulatie gemaakt, rekening houdende met op ej ontlasdtijden. Maar hij zat al snel aan een groot aantal laadcycli en een beetje winst maar.

Waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe zit het met energiebelasting??
Op inkoop betaal je energieveld (dus zeg 8ct energieprijs + €20ct belasting= €28ct per kwh om op te laden. Terugleveren krijg je zeg €13 ct.
... Je krijgt toch geen energiebelasting bij terugleveren?? Hoe maak je hier nou eem rendement op als je het niet zelf gebruikt?? (Ik snap het nog niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 07-02-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Whiskey48 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Laad dat ding nou op en af obv de marktprijs?
Dus niet enkel voor eigen gebruik? Dit dan denk ik max zoveel keer per dag oid, of minimaal een bepaalde marge?

Een collega had obv actuele prijs in Home Assistant een simulatie gemaakt, rekening houdende met op ej ontlasdtijden. Maar hij zat al snel aan een groot aantal laadcycli en een beetje winst maar.

Waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe zit het met energiebelasting??
Op inkoop betaal je energieveld (dus zeg 8ct energieprijs + €20ct belasting= €28ct per kwh om op te laden. Terugleveren krijg je zeg €13 ct.
... Je krijgt toch geen energiebelasting bij terugleveren?? Hoe maak je hier nou eem rendement op als je het niet zelf gebruikt?? (Ik snap het nog niet)
- over marktprijs
Ja. Dat kan net zo vaak zijn als ZP wil.
Hoe het dus met hoeveel aantal cycles per jaar zal zijn, is de vraag.

- "niet eigen gebruik"
Nope, dit is niet voor eigen gebruik dacht ik maar voor de handel op de onbalansmarkt. Dacht ook niet dat je evt. eigen zonnepanelen inzetbaar zijn (althans, niet op het moment dat ZP de batterij laadt van het net of uploadt). En het valt te verwachten dat er 's nacht geen cycles gebruikt wordt - te weinig afname stroom -, dus wanneer je jouw zonnestroom in een batterij wil hebben om goedkope nachtstroom te verplaatsen naar dure dagstroom tijden dan kun je dat "shaken".

- btw
ZP is volgens die video in overleg met de belastingdienst & ministerie om hun handeltje met de onbalansmarkt via de consument z'n batterij niet te hoeven belasten met BTW. Dit alles onder het mom dat de consument de stroom in die batterij nooit voor eigen gebruik inzet, maar ZP dit uitsluitend voor de handel in onbalans doet.

Het is dus niet te vergelijken met een thuisbatterij voor jezelf, maar een soort aandeel kopen in ZP. Met dat verschil dat je een investering doet en ZP jou een stuk van de winst toebedeelt.
De vraag is (en die is dacht ik niet gesteld in de video): wat doet ZP over een jaar of 7 als de capaciteit door de vele cycli eigenlijk niet meer voldoende inzetbaar is voor hen?
Ze vertellen dat je die dan zelf nog kan gebruiken, maar zonder Powerplay software.

Al met al momenteel te veel haken zonder ogen voor mij. Ik ga nog even wachten op mogelijke concurrenten van ze. Een 20 kW batterij voor 8k vind ik redelijk aan de prijs (vergeleken met die GroWatt 30kW voor 11k), maar hun systeem is natuurlijk met dat Powerplay.

Bliq heeft een ander systeem dan ZP: die leveren een batterij met aansturing voor aan- en verkoop van stroom op de energiemarkt (niet die onbalansmarkt). Die past bij batterijen die je al hebt, is onafhankelijk van een energieleverancier, past zich aan bij je evt. zonnepanelen, en daarvoor kun je ook de btw terugvragen. (Nee, heb er geen aandelen in, en ook hun batterij is me nog te prijzig. 8) )

En dan heb je nog de Sessy. Die is er alleen in de 5kw uitvoering (E 3250,- incl btw), maar je kunt er meerdere van kopen. Daar komen nog installatiekosten bij.

Van andere partijen heb ik nog niet(s) gehoord.
Als echter ZP redelijk wat batterijen kan verkopen, zullen er ongetwijfeld meer gaan komen....

edit: ik wacht liever op de zoutwater batterij (maar dat gaat wat langer duren).

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Tao schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:50:

edit: ik wacht liever op de zoutwater batterij (maar dat gaat wat langer duren).
geen idee naar welke je kijkt, maar ik hoop dat je wat ruimte en een stevige vloer hebt.
bijv. een Fuji Bridex’s ASWB is 56kg/kWh, of kijk je naar een andere met hoog molaire NaClO4 of NaPF6, die zijn niet geheel vrij van gezondheidsrisico als gemorste druppels op drogen.
Aquion SIB was op basis van 5 molair, zijn ooit 100 units van geprdocuceerd en is toen naar een chinees gegaan incl patenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:44:
[...]

LFP gevaren zijn in dit topic (of een vd andere accu topics) al vaker aan bod gekomen, met als extreemste voorbeeld de Duitse electricien waar z'n hele huis is ingestort door een accuexplosie in de kelder.
Dit door het ontgassen van cellen wat waterstofgas geeft wat explodeerde.
Aangezien ik zelf in Duitsland woon heb ik wel een klein beetje ervaring met Duitse electriciens, je moet ze niet te hoog in schatten.
Van mijn door een elektricien aangesloten installatie (dat is verplicht) viel één fase uit nadat deze door dezelfde elektricien in de meterkast bezig was geweest om te kijken hoe mijn warmtepomp aangesloten kon worden (dat mag je ook niet zelf). Bleek dat de schroefverbinding van de fase op de aardlek niet goed aangedraaid was toen ze de aardlek gewisseld hadden. Mijn geluk: die wissel was in het najaar gedaan dus is er nog relatief weinig en kort veel stoom doorheen gegaan. Dat had toch echt goed warm geworden als dit in de zomer gebeurd was en er langere tijd met dan 2 kW door heen gegaan wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Domba schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 03:37:
[...]

geen idee naar welke je kijkt, maar ik hoop dat je wat ruimte en een stevige vloer hebt.
bijv. een Fuji Bridex’s ASWB is 56kg/kWh, of kijk je naar een andere met hoog molaire NaClO4 of NaPF6, die zijn niet geheel vrij van gezondheidsrisico als gemorste druppels op drogen.
Aquion SIB was op basis van 5 molair, zijn ooit 100 units van geprdocuceerd en is toen naar een chinees gegaan incl patenten.
Ik heb een (prefab) betonnen nieuwbouwhuis, die een belasting aan kan van 175kg/m2. Ik zou dan b.v. 3 Fuji's op elkaar kunnen stapelen 8)7
Ik houd verschillende merken in de gaten, die hopelijk succes gaan hebben met hun producten. Een ervan is de zoutwaterbatterij Greenrock. (Die is o.a. voorbereid op mijn omvormer van SolarEdge.) Een andere is Elestor. Ook kijk ik dus naar die door Bright genoemde warmtebatterij (in de tuin of onder je huis ingegraven in de kruipruimte).

[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 08-02-2024 10:43 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:20
veel info hier, maar ook iemand ervaring met de bestaande accu`s van Solar Edge zelf?
Ben voornemens een 10 kWh accu op mijn 15 panelen met 6 KwH te laten plaatsen.
Het wordt de 10 kWh versie daar ik een 1 fasige aansluiting heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Tao schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:41:
[...]
Ik heb een (prefab) betonnen nieuwbouwhuis, die een belasting aan kan van 175kg/m2. Ik zou dan b.v. 3 Fuji's op elkaar kunnen stapelen 8)7
Ik houd verschillende merken in de gaten, die hopelijk succes gaan hebben met hun producten. Een ervan is de zoutwaterbatterij Greenrock. (Die is o.a. voorbereid op mijn omvormer van SolarEdge.) Een andere is Elestor. Ook kijk ik dus naar die door Bright genoemde warmtebatterij (in de tuin of onder je huis ingegraven in de kruipruimte).
Greenrock, is BlueSkyEnergie en dat is eigenlijk een Aquion, waarvan de eigendomsrechten nog al ingewikkeld liggen en een 5M NaClO4 of wel 600gr per liter, welke een precurser is voor alle perchloraten, die alle meer of minder explosief zijn in droge vorm, maar omgezet bijv in ammonium perchloraat wordt voornamelijk in vaste raketbrandstof gebruikt, zolang deze hoogzuiver nodig is als elektroliet zullen tal van regels wereldwijd van toepassing zijn.
Elestor is toch een HBr redox flow batterij, iets wat ik nog niet zomaar zie dat je die op de zolder of garage mag hebben, zit in zelfde hoek als paar cylinders voor opslag van waterstof gemaakt met PV overschot, met een hele berg aan regels.
Als ook dat HBr en Br2 vallen onder Montreal protocol voor uitfasering van het gebruik, vanwege aantasting van de ozonelaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
maar als zoutbatterijen zo goedkoop zijn (maar veel ruimte vragen..)
waarom dan niet in ieder achter(voor)tuintje zo'n joekel ingraven?
grond erover, plantjes terug, konijnenhok terug,

of nog beter, bij alle veeteelt schuren met tig panelen ingraven...
en de beestjes terug de wei in... }:O .... hopla

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Domba schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:05:
[...]

...........................
Elestor is toch een HBr redox flow batterij, iets wat ik nog niet zomaar zie dat je die op de zolder of garage mag hebben, zit in zelfde hoek als paar cylinders voor opslag van waterstof gemaakt met PV overschot, met een hele berg aan regels.
Als ook dat HBr en Br2 vallen onder Montreal protocol voor uitfasering van het gebruik, vanwege aantasting van de ozonelaag.
Klopt helemaal (wat je in de laatste regel neerzet wist ik nog niet, dank!).
Het e.e.a. zit wel in een geheel gesloten systeem, dus dat mag geen aantasting van ozon veroorzaken tijdens gebruik (wel evt. bij de fabricage denk ik).
Hansieo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:54:
maar als zoutbatterijen zo goedkoop zijn (maar veel ruimte vragen..)
waarom dan niet in ieder achter(voor)tuintje zo'n joekel ingraven?
grond erover, plantjes terug, konijnenhok terug,

of nog beter, bij alle veeteelt schuren met tig panelen ingraven...
en de beestjes terug de wei in... }:O .... hopla
Ik ben helemaal voor. Gewoon tot 1 kilometer diep uitgraven en de hele wijk van een stroombuffer voorzien :P 7(8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Tao op 08-02-2024 14:36 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Tao schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:34:
[...]

Klopt helemaal (wat je in de laatste regel neerzet wist ik nog niet, dank!).
Het e.e.a. zit wel in een geheel gesloten systeem, dus dat mag geen aantasting van ozon veroorzaken tijdens gebruik (wel evt. bij de fabricage denk ik).

[...]

Ik ben helemaal voor. Gewoon tot 1 kilometer diep uitgraven en de hele wijk van een stroombuffer voorzien :P 7(8)7
HBFB is van de jaren 60 en zal steeds weer terugkomen omdat ze 'cradle to cradle' ontworpen kan worden voor seizoens opslag, maar met veel bijkomende kosten vanwege regelgeving.
Lang hadden ze een gunstiger LCoS, maar die zijn ze laatste jaren kwijt aan LFP en Na-ion, zoals deze op varianten van Pruisisch_blauw.

LFP bijv EVE LF280k , <100euro/896Wh consumenten incl prijs, 6000-7000 cycles tot SOH 80%, is 2.1ct/kWh,
ik heb nog geen, HBFB berekening zo laag gezien, daarvoor zullen eerst het aantal cycles flink omhoog moeten en de onderhoudkosten verder naar beneden krijgen.
Voor Na-ion liggen de grondstof kosten op zelfde niveau als HBFB's., maar beide (LFP & Na-ion) zijn niet direct geschikt voor seizoen opslag.
In theorie kan dat wel met HBFB's, maar je zal moeten aantonen dat het ook werkelijk lukt, het is een vreselijk corrosief systeem, iets al platina lost er gewoon langzaam in op.
Dat je niet binnen een maand een cycle doet, maar in de zomer alleen opladen en in de winter alleen ontladen om de hogere kosten goed te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:38

knakworst

Get more sats!

https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

TL;DR: Thuis-accu verdien je niet terug.

Bij dynamische leveranciers werkt het in combinatie met onbalansvergoeding. Daar heeft de redacteur van dat artikel het in het geheel niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
knakworst schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:31:
https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

TL;DR: Thuis-accu verdien je niet terug.

Bij dynamische leveranciers werkt het in combinatie met onbalansvergoeding. Daar heeft de redacteur van dat artikel het in het geheel niet over.
laatste alinea gezien? Haalt het hele bericht weer onderuit.
RTL Z kreeg veel reacties op dit artikel.

Gaslicht.com zegt klanten bewust niet te vermelden dat de batterij in een x aantal jaar terug te verdienen is. "De thuisbatterij kan een aanvulling zijn in de huishoudelijke energiemix en is in Nederland logischerwijs vooral een product voor de 'early adopter'."

Batterijaanbieders als Zonneplan stellen dat door gezakte prijzen voor batterijen de terugverdientijd korter wordt. En dat doordat er steeds meer zon en wind als energiebron wordt gebruikt de onbalans alleen maar gaat toenemen. Zodat er wél aan te verdienen valt.

Het bedrijf erkent dat als veel huishoudens een batterij aanschaffen dat op lokaal niveau voor problemen als overbelasting kan zorgen op het elektriciteitsnet.

"Maar hoewel we hoge verwachtingen hebben van onze thuisbatterij gaan er echt wel jaren overheen voordat zoveel huishoudens een batterij hebben dat dit een probleem wordt. Desondanks zijn wij nu al met netbeheerders in gesprek hierover, " zo zegt Zonneplan.

Batterijaanbieder Huawei, dat CE Delft de opdracht had gegeven voor het onderzoek naar de markt voor batterijen, stelt dat het gedateerd is. Het rapport verscheen drie maanden geleden en RTL Z had deze week contact met de onderzoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:39
SidewalkSuper schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:38:
Dat staat er niet, de wereld is niet enorm veranderd de afgelopen maanden.
Hooguit is de spread kleiner geworden, dat helpt de businesscase niet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
hoevenpe schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Dat staat er natuurlijk niet, de wereld is niet enorm veranderd de afgelopen maanden.
Hooguit is de spread kleiner geworden, dat helpt de businesscase niet.
Ligt eraan naar welke markt je kijkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mij valt meer op dat het een door een marktpartij betaald onderzoek was. Daar komt doorgaans uit wat de opdrachtgever wil..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-07 23:02
SidewalkSuper schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:38:
[...]
....

==> Batterijaanbieder Huawei, dat CE Delft de opdracht had gegeven voor het onderzoek naar de markt voor batterijen, stelt dat het gedateerd is. Het rapport verscheen drie maanden geleden en RTL Z had deze week contact met de onderzoekers.
Dit deel staat niet (meer) in het artikel.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Peet-je schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Dit deel staat niet (meer) in het artikel.
Hahah wtf, ze passen het wel heel vaak aan dit bericht :D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:48
ErnstvV schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 05:49:
[...]

Aangezien ik zelf in Duitsland woon heb ik wel een klein beetje ervaring met Duitse electriciens, je moet ze niet te hoog in schatten.
Van mijn door een elektricien aangesloten installatie (dat is verplicht) viel één fase uit nadat deze door dezelfde elektricien in de meterkast bezig was geweest om te kijken hoe mijn warmtepomp aangesloten kon worden (dat mag je ook niet zelf). Bleek dat de schroefverbinding van de fase op de aardlek niet goed aangedraaid was toen ze de aardlek gewisseld hadden. Mijn geluk: die wissel was in het najaar gedaan dus is er nog relatief weinig en kort veel stoom doorheen gegaan. Dat had toch echt goed warm geworden als dit in de zomer gebeurd was en er langere tijd met dan 2 kW door heen gegaan wat.
Dit kan ik maar al te goed beamen! Lang in DE samen gewerkt met een Meister Elektrotechnik... Tjonge wat een zooi wordt er vaak gemaakt. De een is natuurlijk niet de ander, maar een andere NL collega zei wel eens over de Duitse installaties: Is het nog niet klaar is het al k.t

Maar dat ligt natuurlijk aan de instelling van de monteurs die het maken.

24.300Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:43
Ik volg dit topic al een tijdje en ben sinds begin dit jaar aan het bekijken of een thuis batterij een zinvolle volgende stap kan zijn in de verduurzaming en kosten beheersing.

De afgelopen jaren hebben wij onze woning verduurzaamd dmv zonnepanelen, HR++ glas en een warmtepomp. Vanaf 1 maart zijn wij van het gas af.

Een volgende stap zou een thuis batterij kunnen zijn.

Hierbij zie ik 2 mogelijkheden. Een zelf aan te sturen thuis batterij of de Zonneplan Nexus batterij die handelt op de onbalansmarkten.

De opbrengst en terugverdientijd van de Zonneplan Nexus batterij kan ik zelf niet inschatten. Zonneplan geeft voor de 20kWh batterij een verwachte opbrengst van 1600 euro en terugverdientijd van 5 jaar.

De terugverdientijd van een zelf aan te sturen batterij in combinatie met een vast of dynamisch contract kan ik wel simuleren. Hierbij zie ik 3 stapel opties om de batterij te gebruiken.

De eerst optie is het maximaliseren van het eigen gebruik van opgewekte zonnestroom. Het afgelopen jaar was ons eigen gebruik van de opgewekte zonnestroom 35%. Ik heb mijn opwek, teruglevering en totale energie verbruik per dag over het afgelopen jaar geanalyseerd en kom tot de conclusie dat een thuis batterij ons eigen verbruik kan verhogen naar 65%. In deze optie wordt voldoende overschot van zonnestroom opgeslagen in de batterij om de nacht door te kunnen komen met eigen stroom.

De tweede optie is het opslaan van alle zonnestroom overschot in de thuis batterij. Een gedeelte van de energie kunnen we dan terugleveren als de dynamische prijs voor teruglevering maximaal is. De overige energie gebruiken we dan om de nacht door te kunnen komen met de eigen stroom.

De derde optie betreft het laden van de batterij met netstroom als de dynamische prijs minimaal is om deze batterij stroom gedurende de dag te gebruiken als de prijzen hoger zijn. Dit speelt als er op een dag meer gebruik dan opwek van energie is.

Ik heb dit voor onze situatie gesimuleerd. Er zijn een aantal parameters die bepalend zijn voor de opbrengst en terugverdientijd. Dit zijn of parameters die specifiek zijn voor onze situatie of parameters zoals de energieprijzen, waar ik geen/beperkt invloed op kan uitoefenen.

De parameters specifiek voor onze situatie zijn:

- Totale opwek in kWh per jaar. Voor onze 5,1kWp zonnepaneel installatie is dit ongeveer 4500kWh

- Ons totale energie verbruik per jaar van 6900kWh. Dit bestaat uit een gedeelte eigen verbruik en gedeelte inkoop van energie.

- Fractie eigen verbruik zonder batterij, dit is in onze situatie 35%.

- Fractie eigen verbruik met batterij, dit zou in onze situatie 65% zijn.

- Kosten van een thuis batterij. Ik ga uit van een 5000 euro kostende DIY batterij van 30kWh.

- Round trip efficieny (RTE). Voor een 48V DIY batterij met Victron omvormer ga ik uit van een RTE van 80%.

Parameters waar ik geen/beperkt invloed op heb:

- Kosten per kWh in geval van een vast contract. Ik heb momenteel een contract bij Vattenfall met een kWh prijs van 0,308 euro.

- Gemiddelde kWh prijs in geval van een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,237 euro bij een Zonneplan contract. Wat deze prijs het komende jaar gaat doen is een grote onzekere factor.

- De (gemiddelde) minimale kWh prijs gedurende de dag bij een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,20 euro. Deze prijs is van belang bij het inkopen van energie op de minimale prijs.

- De (gemiddelde) maximale kWh prijs gedurende de dag bij een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,286 euro. Deze prijs is van belang bij het verkopen van energie op de maximale prijs.

- Het verschil tussen de minimale en maximale kWh prijs, oftewel de spread. In januari was de gemiddelde spread 0,286-0,20= 0,086 euro.

- Salderen. Het maakt een groot verschil of er wel of niet kan worden gesaldeerd. In mijn simulatie kan een thuis batterij bij salderen zich nooit terug verdienen, daarom hierna alleen de resultaten van de simulatie na afschaffen van de saldering.

De onderstaande grafiek laat de kosten zien voor stroom bij de verschillende opties na afschaffen van de salderingsregeling. Een vast contract zonder batterij zou het duurst zijn, met totale kosten voor stroom van 1227 euro. Een dynamisch contract met optie 2 (opslag alle zonnestroom en teruglevering tegen maximale prijs) zou het goedkoopste zijn, met totale kosten van 789 euro. Optie 3, het laden van de batterij met goedkope netstroom, blijkt niet rendabel. Dit komt door de round trip efficiency en de spread.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-cWrFRgvYr7Rcp5ksuR3Nm6AUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRcLRVpYj7sVMSaE9B5sr5pH.jpg?f=fotoalbum_large

De terugverdientijd is 18,3 jaar en daarmee dus niet rendabel.

Samenvattend is mijn conclusie dat een zelf aan te sturen thuis batterij die kan handelen op de dynamische tarieven zich in onze situatie momenteel niet kan terugverdienen binnen een redelijke termijn. De belangrijkste parameters voor de terugverdientijd zijn de spread, de kosten voor de thuis batterij en de round trip efficiency. Met name de spread is zeer variabel en onzeker. Als de spread weer toeneemt zou een thuis batterij weer interessanter kunnen worden.

De opbrengst / terugverdientijd is uiteraard maar 1 reden om een thuis batterij aan te schaffen. Duurzaamheid, zoveel mogelijk gebruik van eigen stroom en het hebben van een hobby zijn ook goede redenen.

Graag hoor ik van jullie als er fouten in mijn redenatie en simulatie zitten. Ik ben wat teleurgesteld in de resultaten, had graag gezien dat een thuis batterij interessant zou zijn.

Ik ben benieuwd wat de praktijk opbrengsten van de Zonneplan Nexus batterij gaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-07 08:47
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 02:24:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben sinds begin dit jaar aan het bekijken of een thuis batterij een zinvolle volgende stap kan zijn in de verduurzaming en kosten beheersing.

De afgelopen jaren hebben wij onze woning verduurzaamd dmv zonnepanelen, HR++ glas en een warmtepomp. Vanaf 1 maart zijn wij van het gas af.

Een volgende stap zou een thuis batterij kunnen zijn.

Hierbij zie ik 2 mogelijkheden. Een zelf aan te sturen thuis batterij of de Zonneplan Nexus batterij die handelt op de onbalansmarkten.

De opbrengst en terugverdientijd van de Zonneplan Nexus batterij kan ik zelf niet inschatten. Zonneplan geeft voor de 20kWh batterij een verwachte opbrengst van 1600 euro en terugverdientijd van 5 jaar.

De terugverdientijd van een zelf aan te sturen batterij in combinatie met een vast of dynamisch contract kan ik wel simuleren. Hierbij zie ik 3 stapel opties om de batterij te gebruiken.

De eerst optie is het maximaliseren van het eigen gebruik van opgewekte zonnestroom. Het afgelopen jaar was ons eigen gebruik van de opgewekte zonnestroom 35%. Ik heb mijn opwek, teruglevering en totale energie verbruik per dag over het afgelopen jaar geanalyseerd en kom tot de conclusie dat een thuis batterij ons eigen verbruik kan verhogen naar 65%. In deze optie wordt voldoende overschot van zonnestroom opgeslagen in de batterij om de nacht door te kunnen komen met eigen stroom.

De tweede optie is het opslaan van alle zonnestroom overschot in de thuis batterij. Een gedeelte van de energie kunnen we dan terugleveren als de dynamische prijs voor teruglevering maximaal is. De overige energie gebruiken we dan om de nacht door te kunnen komen met de eigen stroom.

De derde optie betreft het laden van de batterij met netstroom als de dynamische prijs minimaal is om deze batterij stroom gedurende de dag te gebruiken als de prijzen hoger zijn. Dit speelt als er op een dag meer gebruik dan opwek van energie is.

Ik heb dit voor onze situatie gesimuleerd. Er zijn een aantal parameters die bepalend zijn voor de opbrengst en terugverdientijd. Dit zijn of parameter die specifiek zijn voor onze situatie of parameters zoals de energieprijzen, waar ik geen/beperkt invloed op kan uitoefenen.

De parameters specifiek voor onze situatie zijn:

- Totale opwek in kWh per jaar. Voor onze 5,1kWp zonnepaneel installatie is dit ongeveer 4500kWh

- Ons totale energie verbruik per jaar van 6900kWh. Dit bestaat uit een gedeelte eigen verbruik en gedeelte inkoop van energie.

- Fractie eigen verbruik zonder batterij, dit is in onze situatie 35%.

- Fractie eigen verbruik met batterij, dit zou in onze situatie 65% zijn.

- Kosten van een thuis batterij. Ik ga uit van een 5000 euro kostende DIY batterij van 30kWh.

- Round trip efficieny (RTE). Voor een 48V DIY batterij met Victron omvormer ga ik uit van een RTE van 80%.

Parameters waar ik geen/beperkt invloed op heb:

- Kosten per kWh in geval van een vast contract. Ik heb momenteel een contract bij Vattenfall met een kWh prijs van 0,308 euro.

- Gemiddelde kWh prijs in geval van een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,237 euro bij een Zonneplan contract. Wat deze prijs het komende jaar gaat doen is een grote onzekere factor.

- De (gemiddelde) minimale kWh prijs gedurende de dag bij een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,20 euro. Deze prijs is van belang bij het inkopen van energie op de minimale prijs.

- De (gemiddelde) maximale kWh prijs gedurende de dag bij een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,286 euro. Deze prijs is van belang bij het verkopen van energie op de maximale prijs.

- Het verschil tussen de minimale en maximale kWh prijs, oftewel de spread. In januari was de gemiddelde spread 0,286-0,20= 0,086 euro.

- Salderen. Het maakt een groot verschil of er wel of niet kan worden gesaldeerd. In mijn simulatie kan een thuis batterij bij salderen zich nooit terug verdienen, daarom hierna alleen de resultaten van de simulatie na afschaffen van de saldering.

De onderstaande grafiek laat de kosten zien voor stroom bij de verschillende opties na afschaffen van de salderingsregeling. Een vast contract zonder batterij zou het duurst zijn, met totale kosten voor stroom van 1227 euro. Een dynamisch contract met optie 2 (opslag alle zonnestroom en teruglevering tegen maximale prijs) zou het goedkoopste zijn, met totale kosten van 789 euro. Optie 3, het laden van de batterij met goedkope netstroom, blijkt niet rendabel. Dit komt door de round trip efficiency en de spread.

[Afbeelding]

De terugverdientijd is 18,3 jaar en daarmee dus niet rendabel.

Samenvattend is mijn conclusie dat een zelf aan te sturen thuis batterij die kan handelen op de dynamische tarieven zich in onze situatie momenteel niet kan terugverdienen binnen een redelijke termijn. De belangrijkste parameters voor de terugverdientijd zijn de spread, de kosten voor de thuis batterij en de round trip efficiency. Met name de spread is zeer variabel en onzeker. Als de spread weer toeneemt zou een thuis batterij weer interessanter kunnen worden.

De opbrengst / terugverdientijd is uiteraard maar 1 reden om een thuis batterij aan te schaffen. Duurzaamheid, zoveel mogelijk gebruik van eigen stroom en het hebben van een hobby zijn ook goede redenen.

Graag hoor ik van jullie als er fouten in mijn redenatie en simulatie zitten. Ik ben wat teleurgesteld in de resultaten, had graag gezien dat een thuis batterij interessant zou zijn.

Ik ben benieuwd wat de praktijk opbrengsten van de Zonneplan Nexus batterij gaan zijn.
Overzichtelijk uitgewerkt. Enige dat je niet meegenomen hebt is de investering in de zonnepanelen. Het sommetje klopt alleen als je die panelen al hebt terugverdiend.

Heb je ook getweaked met de variabelen waar je wel invloed op hebt om te zien wanneer een thuisbatterij wel rendabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@brt652

Om te beginnen kudo's voor je mooie opsomming. d:)b

Je formules (juistheid) kan ik niet beoordelen, maar ik ga er (onder voorbehoud ) vanuit dat ze kloppen gezien je gedegen opzet.

Waar ik een vraagteken(tje) bij heb, is je 30kWh DIY batterij voor 5.000,= :?
Kan je dat wat nader toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hansieo schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:57:
@brt652

Om te beginnen kudo's voor je mooie opsomming. d:)b

Je formules (juistheid) kan ik niet beoordelen, maar ik ga er (onder voorbehoud ) vanuit dat ze kloppen gezien je gedegen opzet.

Waar ik een vraagteken(tje) bij heb, is je 30kWh DIY batterij voor 5.000,= :?
Kan je dat wat nader toelichten?
Ja idd, 32x EVE LF304 A-grade koop je onder de €2700 bij NKON. Zelfs met 2 Seplos DIY cases (€700/st) kom je ruim onder dat bedrag uit, bouw je zelf een case dan is het nog veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:53

HermanGast

Exige GT3

Mooi overzicht. Met 6000 cycli komt een batterij richting 16,5 jaar levensduur. Met het gestuntel van de overheid zal de energiemarkt (prijzen) nog wel alle kanten op gaan. Daarmee zou ik ook nog niet zeker willen stellen dat het niet rendabel te maken is.
En dan is er nog de waarde die je hecht/toekent aan het klimaat. Iedere kWh die je in de windarme avonden en nachten maakt hoeft niet fossiel opgewekt te worden.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Pagina: 1 ... 24 ... 69 Laatste