Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 25 ... 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 13:15

johanm3

Het kan altijd slechter

@brt652 Nu lees ik mij ook de afgelopen weken veel in en beschouw mijzelf dan ook als super leek ;). Maar wat ik heb begrepen is dat de Nexus batterij in andere prijzen handelt dan de prijzen die jij opgeeft. Volgens mij geef je aan dat de minimale en maximale dynamische prijzen gebruikt worden voor het handelen. Maar bij Nexus zijn het toch andere prijzen? Daarnaast krijg je toch een vergoeding omdat je help het net te stabiliseren? Dat zou betekenen dat je zo'n zonneplan Nexus niet een op een kan vergelijken met een DIY accu die koopt en verkoopt op je eigen dynamische energie prijzen. Of heb ik het niet goed begrepen? Hoor het graag :)

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:33
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 02:24:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben sinds begin dit jaar aan het bekijken of een thuis batterij een zinvolle volgende stap kan zijn in de verduurzaming en kosten beheersing.

De afgelopen jaren hebben wij onze woning verduurzaamd dmv zonnepanelen, HR++ glas en een warmtepomp. Vanaf 1 maart zijn wij van het gas af.

Een volgende stap zou een thuis batterij kunnen zijn.

Hierbij zie ik 2 mogelijkheden. Een zelf aan te sturen thuis batterij of de Zonneplan Nexus batterij die handelt op de onbalansmarkten.

De opbrengst en terugverdientijd van de Zonneplan Nexus batterij kan ik zelf niet inschatten. Zonneplan geeft voor de 20kWh batterij een verwachte opbrengst van 1600 euro en terugverdientijd van 5 jaar.

De terugverdientijd van een zelf aan te sturen batterij in combinatie met een vast of dynamisch contract kan ik wel simuleren. Hierbij zie ik 3 stapel opties om de batterij te gebruiken.

De eerst optie is het maximaliseren van het eigen gebruik van opgewekte zonnestroom. Het afgelopen jaar was ons eigen gebruik van de opgewekte zonnestroom 35%. Ik heb mijn opwek, teruglevering en totale energie verbruik per dag over het afgelopen jaar geanalyseerd en kom tot de conclusie dat een thuis batterij ons eigen verbruik kan verhogen naar 65%. In deze optie wordt voldoende overschot van zonnestroom opgeslagen in de batterij om de nacht door te kunnen komen met eigen stroom.

De tweede optie is het opslaan van alle zonnestroom overschot in de thuis batterij. Een gedeelte van de energie kunnen we dan terugleveren als de dynamische prijs voor teruglevering maximaal is. De overige energie gebruiken we dan om de nacht door te kunnen komen met de eigen stroom.

De derde optie betreft het laden van de batterij met netstroom als de dynamische prijs minimaal is om deze batterij stroom gedurende de dag te gebruiken als de prijzen hoger zijn. Dit speelt als er op een dag meer gebruik dan opwek van energie is.

Ik heb dit voor onze situatie gesimuleerd. Er zijn een aantal parameters die bepalend zijn voor de opbrengst en terugverdientijd. Dit zijn of parameter die specifiek zijn voor onze situatie of parameters zoals de energieprijzen, waar ik geen/beperkt invloed op kan uitoefenen.

De parameters specifiek voor onze situatie zijn:

- Totale opwek in kWh per jaar. Voor onze 5,1kWp zonnepaneel installatie is dit ongeveer 4500kWh

- Ons totale energie verbruik per jaar van 6900kWh. Dit bestaat uit een gedeelte eigen verbruik en gedeelte inkoop van energie.

- Fractie eigen verbruik zonder batterij, dit is in onze situatie 35%.

- Fractie eigen verbruik met batterij, dit zou in onze situatie 65% zijn.

- Kosten van een thuis batterij. Ik ga uit van een 5000 euro kostende DIY batterij van 30kWh.

- Round trip efficieny (RTE). Voor een 48V DIY batterij met Victron omvormer ga ik uit van een RTE van 80%.

Parameters waar ik geen/beperkt invloed op heb:

- Kosten per kWh in geval van een vast contract. Ik heb momenteel een contract bij Vattenfall met een kWh prijs van 0,308 euro.

- Gemiddelde kWh prijs in geval van een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,237 euro bij een Zonneplan contract. Wat deze prijs het komende jaar gaat doen is een grote onzekere factor.

- De (gemiddelde) minimale kWh prijs gedurende de dag bij een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,20 euro. Deze prijs is van belang bij het inkopen van energie op de minimale prijs.

- De (gemiddelde) maximale kWh prijs gedurende de dag bij een dynamisch contract. In januari was deze prijs 0,286 euro. Deze prijs is van belang bij het verkopen van energie op de maximale prijs.

- Het verschil tussen de minimale en maximale kWh prijs, oftewel de spread. In januari was de gemiddelde spread 0,286-0,20= 0,086 euro.

- Salderen. Het maakt een groot verschil of er wel of niet kan worden gesaldeerd. In mijn simulatie kan een thuis batterij bij salderen zich nooit terug verdienen, daarom hierna alleen de resultaten van de simulatie na afschaffen van de saldering.

De onderstaande grafiek laat de kosten zien voor stroom bij de verschillende opties na afschaffen van de salderingsregeling. Een vast contract zonder batterij zou het duurst zijn, met totale kosten voor stroom van 1227 euro. Een dynamisch contract met optie 2 (opslag alle zonnestroom en teruglevering tegen maximale prijs) zou het goedkoopste zijn, met totale kosten van 789 euro. Optie 3, het laden van de batterij met goedkope netstroom, blijkt niet rendabel. Dit komt door de round trip efficiency en de spread.

[Afbeelding]

De terugverdientijd is 18,3 jaar en daarmee dus niet rendabel.

Samenvattend is mijn conclusie dat een zelf aan te sturen thuis batterij die kan handelen op de dynamische tarieven zich in onze situatie momenteel niet kan terugverdienen binnen een redelijke termijn. De belangrijkste parameters voor de terugverdientijd zijn de spread, de kosten voor de thuis batterij en de round trip efficiency. Met name de spread is zeer variabel en onzeker. Als de spread weer toeneemt zou een thuis batterij weer interessanter kunnen worden.

De opbrengst / terugverdientijd is uiteraard maar 1 reden om een thuis batterij aan te schaffen. Duurzaamheid, zoveel mogelijk gebruik van eigen stroom en het hebben van een hobby zijn ook goede redenen.

Graag hoor ik van jullie als er fouten in mijn redenatie en simulatie zitten. Ik ben wat teleurgesteld in de resultaten, had graag gezien dat een thuis batterij interessant zou zijn.

Ik ben benieuwd wat de praktijk opbrengsten van de Zonneplan Nexus batterij gaan zijn.
Stoere analyse!!!
Wat me eigenlijk het meest verbaast is dat dynamisch contract ook in geval van zonnepanelen positief is. Ik had eigenlijk gedacht dat de opbrengst van zonnepanelen in de goedkope uren dat niet rendabel zou maken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:08
johanm3 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:47:
Nu lees ik mij ook de afgelopen weken veel in en beschouw mijzelf dan ook als super leek ;). Maar wat ik heb begrepen is dat de Nexus batterij in andere prijzen handelt dan de prijzen die jij opgeeft. Volgens mij geef je aan dat de minimale en maximale dynamische prijzen gebruikt worden voor het handelen. Maar bij Nexus zijn het toch andere prijzen? Daarnaast krijg je toch een vergoeding omdat je help het net te stabiliseren? Dat zou betekenen dat je zo'n zonneplan Nexus niet een op een kan vergelijken met een DIY accu die koopt en verkoopt op je eigen dynamische energie prijzen. Of heb ik het niet goed begrepen? Hoor het graag :)
Goed begrepen volgens mij.
Die andere prijzen is de landelijke netstabilisatie.
Maar maakt dus ook gebruik van de dynamische uurprijzen.
Nexus gokt dus op meerdere markten.
Je hebt een grote accu capaciteit nodig voor toegang tot deze markten, denk in MWh.
Daar zit voor nu de kracht van Zonneplan, samenvoegen van de kleine particulier.

Mogelijk dat er nog regionale netstabilisatie komt of andere markten.
Blijft dus gokken op de glazen bol.
Ik denk dat de Nexus de 1e 2 jaar kans heeft, daarna komen de grote partijen actief en zal de spread veel kleiner worden.

Met dit gokken kun je ook te laat instappen.
Ik ben te laat ingestapt met PV en de SAP.
Mogelijk ook met WP, ben nog aan het vergelijken en rekenen :O
Heb al wel de Sessy hangen, maar dat is hopen op een grotere spread van 10 of meer cent, we gaan zien wat de toekomst brengt en wat Charged nog bedenkt voor toepassing. Geen spijt van is ook hobby :*)

Maar je moet natuurlijk wel de centjes hebben anders blijven het wensen, dromen en te laat zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Toevoeging: wat vervelend is van Zonneplan is de "schimmigheid" van de winstverdeling en de vaste abonnementskosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29
Simpel360 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Mogelijk ook met WP, ben nog aan het vergelijken en rekenen :O
Ik heb ook naar een WP gekeken. Dat klinkt fantastisch maar er zitten een paar addertjes onder het gras. Ik heb om die reden geen WP maar een paar airco's. Het wordt hier in de zomer erg heet en mijn eerste doel was koelen. Nu kunnen die Daikins ook verwarmen.

Lang verhaal lekker kort : ik heb ze een dag aangezet om mijn huis te verwarmen. De CV ketel kreeg een dag verlof. Het resultaat was boven verwachting en sinds 2 weken doet de CV ketel bijna niets meer. De Daikins doen het verwarmen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

asing schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Ik heb ook naar een WP gekeken. Dat klinkt fantastisch maar er zitten een paar addertjes onder het gras. Ik heb om die reden geen WP maar een paar airco's. Het wordt hier in de zomer erg heet en mijn eerste doel was koelen. Nu kunnen die Daikins ook verwarmen.

Lang verhaal lekker kort : ik heb ze een dag aangezet om mijn huis te verwarmen. De CV ketel kreeg een dag verlof. Het resultaat was boven verwachting en sinds 2 weken doet de CV ketel bijna niets meer. De Daikins doen het verwarmen.
Wat je denk ik bedoelt is dat je voor een Lucht/Lucht warmtepomp bent gegaan ipv een Lucht/Water warmtepomp.

Een airco is een warmtepomp. Een zéér efficiënte zelfs (Daikins hebben hoge COP). Wij verwarmen het huis al 6 jaar op deze manier en toen ook gelijk cv ketel eruit gegooid. Heel veel tweakers doen dat zo, dat is niets nieuws hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 10-02-2024 11:01 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:20
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:05:
[...]

Ja idd, 32x EVE LF304 A-grade koop je onder de €2700 bij NKON. Zelfs met 2 Seplos DIY cases (€700/st) kom je ruim onder dat bedrag uit, bouw je zelf een case dan is het nog veel goedkoper.
Klopt, de prijs is op basis van cellen van NKON, de Envision 305Ah B-grade. Hieronder mijn shopping list. Zal ongetwijfeld nog het een en ander in ontbreken:

Cellen 32 x Envision 305 B-Grade
Batterij case 2 x EEL 48V 16S V4 Server Rack Battery Box met JK Inverter BMS
Prijs cellen 2333 euro
Prijs batterij cases 940 euro
Multiplus II 48V 5000VA 70A 939 euro
Cerbo GX 249 euro
EM24 energy meter 209 euro
Alamat 20A 32 euro
Werkschakelaar 18 euro
YmvK 6mm 20m 73 euro
Mantelbuis 20x2,5 10m 13 euro
Accu kabel 35mm2 M8-M8 72 euro
Totaal 4878 euro
Euro/kWh 156

[ Voor 3% gewijzigd door brt652 op 10-02-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Klopt, de prijs is op basis van cellen van NKON, de Envision 305Ah B-grade. Hieronder mijn shopping list. Zal ongetwijfeld nog het een en ander in ontbreken:

Prijs cellen 2333 euro
Cerbo GX 249 euro
Alamat 20A 32 euro
Werkschakelaar 18 euro
YmvK 6mm 20m 73 euro
Totaal 4878 euro
Euro/kWh 156
Ah! Je zei batterij maar je bedoeld het complete systeem. Dat is wel een nette prijs zo.

Is 1 MP5k niet wat weinig met die accucapaciteit?

Als je het hele huis (=1fase?) achter backup zet dan kan de 6mm2 wel wat weinig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-02-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
johanm3 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:47:
@brt652 Nu lees ik mij ook de afgelopen weken veel in en beschouw mijzelf dan ook als super leek ;). Maar wat ik heb begrepen is dat de Nexus batterij in andere prijzen handelt dan de prijzen die jij opgeeft. Volgens mij geef je aan dat de minimale en maximale dynamische prijzen gebruikt worden voor het handelen. Maar bij Nexus zijn het toch andere prijzen? Daarnaast krijg je toch een vergoeding omdat je help het net te stabiliseren? Dat zou betekenen dat je zo'n zonneplan Nexus niet een op een kan vergelijken met een DIY accu die koopt en verkoopt op je eigen dynamische energie prijzen. Of heb ik het niet goed begrepen? Hoor het graag :)
Klopt helemaal. Er zijn voor mij 2 mogelijkheden. Een zelf aan te sturen thuis batterij of de Zonneplan Nexus batterij die handelt op de onbalansmarkten.

De simulatie gaat over de zelf aan te sturen thuis batterij die kan kopen en verkopen met dynamische tarieven. Dit is in mijn situatie momenteel niet rendabel.

De Zonneplan Nexus is een heel interessante optie met een heel andere business case omdat deze handelt op de onbalansmarkten. Ik ga de komende tijd volgen wat de praktijk opbrengst is voor deze batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
de Peer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Wat je denk ik bedoelt is dat je voor een Lucht/Lucht warmtepomp bent gegaan ipv een Lucht/Water warmtepomp.

Een airco is een warmtepomp. Een zéér efficiënte zelfs (Daikins hebben hoge COP). Wij verwarmen het huis al 6 jaar op deze manier en toen ook gelijk cv ketel eruit gegooid. Heel veel tweakers doen dat zo, dat is niets nieuws hoor.
Ik snap wat je wilt zeggen. Voor de gemiddelde Nederlandse lezer is een warmtepomp een ding wat je aansluit op je CV systeem en waar subsidie op zit. Een airco is een ding wat aan de muur hangt en kan koelen. Daar zit geen subsidie op.

Dus om te zorgen dat de gemiddelde lezer begrijpt wat ik bedoel gebruik ik de term WP voor een lucht-water WP en de term airco voor lucht-lucht WP.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:06:
[...]

Ah! Je zei batterij maar je bedoeld het complete systeem. Dat is wel een nette prijs zo.

Is 1 MP5k niet wat weinig met die accucapaciteit?

Als je het hele huis (=1fase?) achter backup zet dan kan de 6mm2 wel wat weinig zijn.
Mijn zonnepanelen zijn ook 1 fase, zou met 1 MP5k voldoende laadsnelheid moeten hebben om alle zonnestroom op te slaan. De 30kWh capaciteit lijkt wat aan de grote kant. Echter zou ik toch hiervoor kiezen omdat dit wat extra ruimte geeft ivm ontlaaddiepte, C-rating, aantal cycli / jaar etc. Daarnaast heb ik op een goede zonnige dag tot 25kWh teveel zonnestroom, dan is een 30kWh batterij misschien wel fijn.

Het huis heeft een 3x25A aansluiting. Ik zou de MP5k niet gaan gebruiken op de AC-out maar alles op de AC-in, dus geen noodstroom voorziening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
@brt652 Ik heb op moment weinig tijd.
ik doe laatste optie,maar met een Deye en meer opwek dan verbruik.
Het verbruik van dat appaartuur aanstaat mag je niet toerekenen aan batterij in en uit, deze heb je zo wie zo los van je verbruik.
Een Deye is wel een ander concept dan Victron, deze kan niet laden van het net zonder dat verbruikers op dat moment ook vanuit net verbruiken. Wat jij als verschil hebt tussen batterij in en out heb ik in totaal, maar dan wel voor >1,5x zoveel verbruik en >3x zoveel opwek. En dan nog is eigenverbruik van de apparatuur grootste aandeel met bijna 55%.

Zonder salderen zal dynamisch contract veranderen zoals we die nu kennen, hoe ik heb geen idee hoe ze ze gaan verwerken dat het tarief niet negatief mag zijn, terwijl day ahead marktprijs negatief kan zijn, ze krijgen iets ruimte dat tot 2027 deze minimaal 80% van levertarief mag zijn.

Van zonneplan Nexus weten we wel wat, maar onvoldoende van de key afhankelijkheid, het is daar wachten op een live demo of bij tweakers een geinstalleerd is.
Voor de onbalans is de marktprijs van de balanceringsmarkt van toepassing, het aanbod groeit daar snel voornamelijk in het segment dat als laatste wordt ingezet, wat de biedladder flink afvlakt zeker als na de eerste 400MW een aanspraak wordt gedaan op de mFRRda zowel up als down, zeker als er meer aanbieders bijkomen.
bijv zonneparken die aangesloten worden op 50% en een acccu plaatsen zullen zonder meer proberen deel te nemen aan mFRR up en bedrijven met een accu container voor net peak shaving omdat ze geen zwaardere aansluiting voorlopig kunnen krijgen aan zowel up als down blokken buiten 16-20 uur blok.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:21:
[...]
Daarnaast heb ik op een goede zonnige dag tot 25kWh teveel zonnestroom, dan is een 30kWh batterij misschien wel fijn.
Je kan de eerste dag je accu voltanken met die 25kWh die je over hebt. Daar snoep je dan 2-3kWh van af van zonsondergang tot zonsopgang, dus je begint dag 2 van de zonnige periode met een accu die 22kWh bevat. Dan kan je nog 8kWh van je overtollige stroom kwijt en de overige 17kWh gaat dan direct het net op. Daarna gaat 22kWh direct het net op.

Dus dat vereist nog wat planning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
asing schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Je kan de eerste dag je accu voltanken met die 25kWh die je over hebt. Daar snoep je dan 2-3kWh van af van zonsondergang tot zonsopgang, dus je begint dag 2 van de zonnige periode met een accu die 22kWh bevat. Dan kan je nog 8kWh van je overtollige stroom kwijt en de overige 17kWh gaat dan direct het net op. Daarna gaat 22kWh direct het net op.

Het plan is om gebruik te maken van wat Victon Dynamic ESS (DESS) noemt.

Als de zon schijnt en de zonnepanelen 25kWh aan het opwekken zijn, dan is de dynamische stroom prijs in de regel zeer laag of soms zelfs negatief. In plaats van het direct terug leveren van deze stroom wordt dit opgeslagen in de batterij.

De 25kWh is veel meer dan dat ik nodig heb om na zonsondergang de rest van de dag en nacht door te kunnen komen. De stroom die ik nodig heb om de volgende dag te kunnen halen zal niet meer zijn dan 5kWh.

Ik heb dus 20kWh teveel energie in de batterij. Die gaat DESS vervolgens zo duur mogelijk terug leveren in de namiddag, avond, nacht en ochtend voordat de zon weer gaat schijnen, op de momenten dat de
dynamische stroom prijs maximaal is.

De volgend dag als de zon weer gaat schijnen begint de batterij dan weer bijna leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 15:22

Tao

DPC DE_KOMETEN

asing schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Kleine aanvulling.
Dag 2 begint met 22kWh. In de ochtendpiek uren kun je met winst 8 kWh - of meer - verkopen (afhankelijk van de max ontlaadcapaciteit per uur van je accu), dan blijven er 14 kWh over. Op die dag komen er weer 25 kWh bij, dus 9 kWh gaat minimaal het net op (39 - 30 capaciteit). Tenzij je die 9kWh - of meer - weer op de avondpiek vraag op dag 2 kunt verkopen. Afhankelijk van het tijdstip wanneer wat/hoeveel wordt opgewekt dan wel kan worden verkocht.
En afhankelijk van het prijsverschil kun je evt. meer verkopen natuurlijk.

Diablo3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brt652
Devlinx schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Overzichtelijk uitgewerkt. Enige dat je niet meegenomen hebt is de investering in de zonnepanelen. Het sommetje klopt alleen als je die panelen al hebt terugverdiend.

Heb je ook getweaked met de variabelen waar je wel invloed op hebt om te zien wanneer een thuisbatterij wel rendabel is?
Goede vraag en heeft mij aan het denken gezet. Een variabele waar ik wel invloed op heb is de grote en dus ook de prijs van de thuis batterij.

Ik ben uitgegaan van een batterij met een capaciteit van 30kWh. 30kWh is in mijn situatie genoeg om alle overschot aan zonnestroom op te slaan en om in de winterperiode mijn hele dag verbruik op de goedkoopste momenten te kunnen kopen.

Echter zag ik, ook tot mijn eigen verassing, dat het opslaan en duur verkopen of goedkoop inkopen niet veel meer voordeel geeft tov alleen stroom voor eigen gebruik optimalisatie op te slaan. De oorzaak is de round trip efficiency. Je moet eerst je RTE verlies terugverdienen voordat het wat oplevert.

In theorie zou ik een batterij kunnen kiezen met een betere RTE, bijvoorbeeld een hoog voltage batterij ipv een 48V systeem. Echter is het dan al snel geen DIY oplossing meer.

Als ik alleen ga rekenen met het opslaan van zonnestroom om het eigen verbruik te maximaliseren dan kan ik af met een kleinere batterij van 15kWh. De kosten van de batterij gaan dan omlaag van 5000 euro naar 3250 euro.

Dit geeft een terugverdientijd van 15,9 jaar en is dus al iets beter dan de oorspronkelijke 18,3 jaar.

Als de spread groter wordt, en met name het verschil tussen de gemiddelde en minimum prijs gedurende de dag, dan wordt de terugverdientijd nog korter. Ik verwacht niet dat de gemiddelde prijs omhoog gaat, eerder zal de minimum prijs naar beneden gaan. Zet ik de minimum prijs op 0 euro (kale prijs zonder energiebelasting) dan wordt de terugverdientijd 11,4 jaar. Ik ga niet lager dan een minimum prijs van 0 euro, want bij negatieve prijzen kan ik de omvormer uit zetten.

Ik vindt 11,4 jaar nog te lang. De 15kWh batterij zal ook nog wel een gedeelte van de opbrengst kunnen verkopen, daarmee zal de terugverdientijd nog een beetje beter kunnen worden. Zie het echter niet onder de 10 jaar komen, tenzij de gemiddelde kWh prijzen weer gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-05 00:42
SidewalkSuper schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:38:
[...]

laatste alinea gezien? Haalt het hele bericht weer onderuit.

[...]
Die laatste alinea is inmiddels weer in uit de reactieposting verdwenen. (Aangepast 9 februari 2024 20:12)

Het vervolgrapport van "Thuis- en buurtbatterijen. Kansen, knelpunten en beleidsaanbevelingen" van de CE Delft, in opdracht van Ministerie van Economische Zaken en Klimaat met publicatiedatum december 2023, levert overigens een soortgelijke conclusie op.

Echter de modellen laten wel een verschil zien tussen opbrengst en capaciteit tussen een kleine 5kWh batterij tov een grote 10kWh batterij. Als je dit zou extrapoleren naar een 15kWh of zelfs 20kWh variant dan komen we dichter in de buurt met wat Zonneplan aanbiedt. Ik heb Zonneplan om een verklaring gevraagd naar verschil in model uitkomsten. Het enige wat zij kunnen stellen is dat zij acteren op basis van hun eigen simulatie, echter welke variabelen hierin zijn meegenomen (wel/geen WP, EV, PV, ...) is diffuus.

Ik vind de use-case van Zonneplan niet ongeloofwaardig maar wil graag eerst wat resultaten uit de praktijk terug zien voordat ik instap. Zeg ik als potentieel toekomstige thuisbatterij gebuiker. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door azaden op 10-02-2024 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Goede vraag en heeft mij aan het denken gezet. Een variabele waar ik wel invloed op heb is de grote en dus ook de prijs van de thuis batterij.

Ik ben uitgegaan van een batterij met een capaciteit van 30kWh. 30kWh is in mijn situatie genoeg om alle overschot aan zonnestroom op te slaan en om in de winterperiode mijn hele dag verbruik op de goedkoopste momenten te kunnen kopen.

Echter zag ik, ook tot mijn eigen verassing, dat het opslaan en duur verkopen of goedkoop inkopen niet veel meer voordeel geeft tov alleen stroom voor eigen gebruik optimalisatie op te slaan. De oorzaak is de round trip efficiency. Je moet eerst je RTE verlies terugverdienen voordat het wat oplevert.

In theorie zou ik een batterij kunnen kiezen met een betere RTE, bijvoorbeeld een hoog voltage batterij ipv een 48V systeem. Echter is het dan al snel geen DIY oplossing meer.

Als ik alleen ga rekenen met het opslaan van zonnestroom om het eigen verbruik te maximaliseren dan kan ik af met een kleinere batterij van 15kWh. De kosten van de batterij gaan dan omlaag van 5000 euro naar 3250 euro.

Dit geeft een terugverdientijd van 15,9 jaar en is dus al iets beter dan de oorspronkelijke 18,3 jaar.

Als de spread groter wordt, en met name het verschil tussen de gemiddelde en minimum prijs gedurende de dag, dan wordt de terugverdientijd nog korter. Ik verwacht niet dat de gemiddelde prijs omhoog gaat, eerder zal de minimum prijs naar beneden gaan. Zet ik de minimum prijs op 0 euro (kale prijs zonder energiebelasting) dan wordt de terugverdientijd 11,4 jaar. Ik ga niet lager dan een minimum prijs van 0 euro, want bij negatieve prijzen kan ik de omvormer uit zetten.

Ik vindt 11,4 jaar nog te lang. De 15kWh batterij zal ook nog wel een gedeelte van de opbrengst kunnen verkopen, daarmee zal de terugverdientijd nog een beetje beter kunnen worden. Zie het echter niet onder de 10 jaar komen, tenzij de gemiddelde kWh prijzen weer gaan stijgen.
Als ik het goed begrijp...
- thuis-accu om gebruik te maken van hoog/laag verschil in dynamisch contract pakt niet goed uit vanwege de roundtrip efficiency van 80% (vind ik zeker geen pessimistisch getal).
- "eigenlijk" moet je je zonne-energie waarderen op het "laag-nivo" van een dynamisch contract maarrrrrr.... een energie leverancier zet een marge bovenop dat "laag-nivo" dus als je het in een accu stopt heb je defacto een "spread" van "hoog-laag +marge" (of misschien zelfs wel "hoog-laag +2xmarge" omdat de energieboer bij zowel leveren als terugleveren marge rekent).
Die "marge" bevat wellicht ook 2x belasting als we niet meer mogen salderen.
En door die hogere "spread" maak je met een batterij/PV combinatie wel winst.
- Alleen is die winst nogal bescheiden en komt met jouw aannames neer op 10 jaar terugverdientijd.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Stefannn schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Als ik het goed begrijp...
- thuis-accu om gebruik te maken van hoog/laag verschil in dynamisch contract pakt niet goed uit vanwege de roundtrip efficiency van 80% (vind ik zeker geen pessimistisch getal).
- "eigenlijk" moet je je zonne-energie waarderen op het "laag-nivo" van een dynamisch contract maarrrrrr.... een energie leverancier zet een marge bovenop dat "laag-nivo" dus als je het in een accu stopt heb je defacto een "spread" van "hoog-laag +marge" (of misschien zelfs wel "hoog-laag +2xmarge" omdat de energieboer bij zowel leveren als terugleveren marge rekent).
Die "marge" bevat wellicht ook 2x belasting als we niet meer mogen salderen.
En door die hogere "spread" maak je met een batterij/PV combinatie wel winst.
- Alleen is die winst nogal bescheiden en komt met jouw aannames neer op 10 jaar terugverdientijd.
Mooie samenvatting, bedankt.

Met betrekking tot de marge, ben ik ervan uitgegaan dat je de marge/handling fee betaald bij levering en weer terugkrijgt bij teruglevering. Zo werkt het volgens mij bij Zonneplan, die een handling fee hanteren van 2 cent per kWh.

Ik heb zelf geen ervaring met Zonneplan, echter heb vorige week uitvoerig met Kiki, de Zonneplan AI chatbot, gesproken over de handling fee. Zij heeft mij overtuigd dat Zonneplan bij teruglevering ook de handling fee weer vergoedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Mooie samenvatting, bedankt.

Met betrekking tot de marge, ben ik ervan uitgegaan dat je de marge/handling fee betaald bij levering en weer terugkrijgt bij teruglevering. Zo werkt het volgens mij bij Zonneplan, die een handling fee hanteren van 2 cent per kWh.

Ik heb zelf geen ervaring met Zonneplan, echter heb vorige week uitvoerig met Kiki, de Zonneplan AI chatbot, gesproken over de handling fee. Zij heeft mij overtuigd dat Zonneplan bij teruglevering ook de handling fee weer vergoedt.
Zonneplan is zoals ik het zie "eigenlijk geen thuis accu". Je hebt geen invloed op hoe hij schakelt. Hij reageert op de balans-markt, niet op je eigen energie balans. de afname/teruglever vergoeding gaat volgens compleet andere regels dan die van een vast of dynamisch contract met of zonder salderen.
Bij zonneplan koop je eigenlijk een soort aandeel in het bedrijf en krijg je er een klompje in je kelder voor terug.

met "marge" bedoelde ik dat een energie leverancier "marge" neemt op het leveren (dus je betaalt meer dan de marktprijs) en ook "marge" op het terugleveren (dus je ontvangt minder dan de marktprijs).
Bij salderen mag je levering en teruglevering volledig kostenvrij tegen elkaar wegstrepen. Als de saldering weg is zal je zelfs bij een constant energie tarief aan&verkoop verlies hebben bij een "round robin".

Dus.... als je probeert de profiteren van de dynamische energie-prijs-spread... dan wordt dat "vernaggeld" door de aan/verkoop spread.
De accu "koopt" als het ware je zelf opgewekte zonen-energie tegen laag markt-tarief zonder aankoopmarge. Hij levert jou die energie daarna op ene duur moment terug zonder lever-marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
Stefannn schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Zonneplan is zoals ik het zie "eigenlijk geen thuis accu". Je hebt geen invloed op hoe hij schakelt. Hij reageert op de balans-markt, niet op je eigen energie balans. de afname/teruglever vergoeding gaat volgens compleet andere regels dan die van een vast of dynamisch contract met of zonder salderen.
Bij zonneplan koop je eigenlijk een soort aandeel in het bedrijf en krijg je er een klompje in je kelder voor terug.

met "marge" bedoelde ik dat een energie leverancier "marge" neemt op het leveren (dus je betaalt meer dan de marktprijs) en ook "marge" op het terugleveren (dus je ontvangt minder dan de marktprijs).
Bij salderen mag je levering en teruglevering volledig kostenvrij tegen elkaar wegstrepen. Als de saldering weg is zal je zelfs bij een constant energie tarief aan&verkoop verlies hebben bij een "round robin".

Dus.... als je probeert de profiteren van de dynamische energie-prijs-spread... dan wordt dat "vernaggeld" door de aan/verkoop spread.
De accu "koopt" als het ware je zelf opgewekte zonen-energie tegen laag markt-tarief zonder aankoopmarge. Hij levert jou die energie daarna op ene duur moment terug zonder lever-marge.
Sorry voor het misverstand. In mijn reply heb ik het niet over de Zonneplan Nexus batterij maar over een dynamisch energiecontract bij Zonneplan. De Zonneplan Nexus batterij heeft inderdaad een heel andere business case op basis van de onbalansmarkt.

Ik heb mijn berekeningen gebaseerd op een Zonneplan dynamisch energiecontract. Zonneplan hanteert bij hun dynamisch energiecontract een handling fee van 2 cent. De prijs die je betaalt voor levering van een kWh is de (day-ahead kale EPEX prijs + energiebelasting)*1,21 BTW + de handling fee van 2 cent. Als je een kWh teruglevert krijg je exact hetzelfde bedrag (uiteraard tegen de dan geldende day-ahead uur prijs) ook weer inclusief de handling fee. Dus als je teruglevert kun je de handling fee's tegen elkaar wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Sorry voor het misverstand. In mijn reply heb ik het niet over de Zonneplan Nexus batterij maar over een dynamisch energiecontract bij Zonneplan. De Zonneplan Nexus batterij heeft inderdaad een heel andere business case op basis van de onbalansmarkt.

Ik heb mijn berekeningen gebaseerd op een Zonneplan dynamisch energiecontract. Zonneplan hanteert bij hun dynamisch energiecontract een handling fee van 2 cent. De prijs die je betaalt voor levering van een kWh is de (day-ahead kale EPEX prijs + energiebelasting)*1,21 BTW + de handling fee van 2 cent. Als je een kWh teruglevert krijg je exact hetzelfde bedrag (uiteraard tegen de dan geldende day-ahead uur prijs) ook weer inclusief de handling fee. Dus als je teruglevert kun je de handling fee's tegen elkaar wegstrepen.
Dank,.. dat was dus even een spraakverwarring.
Maarrr....

Dat die lever/teruglever "fee", en ook de belasting, nu tegen elkaar wegstreept is denk ik een "uit de geldende salderings regeling voortvloeiende verplichting".
Als het salderen verdwijnt gok ik zo (maar iedereen mag iets anders gokken) dat je voor leveren en teruglevering beiden een "fee" gaat betalen en minimaal 1x belasting, wellicht zelfs 2x.

Als je bij een bank euros naar dollars wisselt en daarna weer naar euros betaal je ook 2x "fee".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Stefannn schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Dank,.. dat was dus even een spraakverwarring.
Maarrr....

Dat die lever/teruglever "fee", en ook de belasting, nu tegen elkaar wegstreept is denk ik een "uit de geldende salderings regeling voortvloeiende verplichting".
Als het salderen verdwijnt gok ik zo (maar iedereen mag iets anders gokken) dat je voor leveren en teruglevering beiden een "fee" gaat betalen en minimaal 1x belasting, wellicht zelfs 2x.

Als je bij een bank euros naar dollars wisselt en daarna weer naar euros betaal je ook 2x "fee".
Ja, is afwachten wat de energieleveranciers gaan doen als het salderen wordt afgeschaft. Misschien ben ik te optimistisch, maar heb wat meer vertrouwen in de energieleveranciers dan in de banken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:00
asing schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Ik snap wat je wilt zeggen. Voor de gemiddelde Nederlandse lezer is een warmtepomp een ding wat je aansluit op je CV systeem en waar subsidie op zit. Een airco is een ding wat aan de muur hangt en kan koelen. Daar zit geen subsidie op.

Dus om te zorgen dat de gemiddelde lezer begrijpt wat ik bedoel gebruik ik de term WP voor een lucht-water WP en de term airco voor lucht-lucht WP.
Voor de gemiddelde Nederlander is een warmtepomp een vervanging van je cv en is een airco een manier om je huis te koelen/verwarmen. Een airco is geen vervanger van je cv en is dus meer een soort van tussenstap voordat iemand gasloos wil..

Overigens sla ik de accu over
- Ik zie niet in waar die goed kan hangen (bij de meterkast gaat niet lukken, dus dan zou die ergens op zolder moeten komen waarvoor we ook weer allerlei extra kabels door de muur moeten gaan leggen waar waarschijnlijk niet eens lege leidingen voor zijn).
- financieel niet rendabel. Nu vind ik dat niet een zo erg, ik hoef geen winst te maken... Maar wil ook geen verlies maken
- ik heb er niks aan, behalve als ik hem zo laat aansluiten dat hij tegelijkertijd als backup dient als de stroom in de straat uitvalt... Maar die techniek is ook weer erg kostbaar + stroom valt eigenlijk nooit uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
President schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Voor de gemiddelde Nederlander is een warmtepomp een vervanging van je cv en is een airco een manier om je huis te koelen/verwarmen. Een airco is geen vervanger van je cv en is dus meer een soort van tussenstap voordat iemand gasloos wil..
Dat dacht ik dus ook, tot ik de CV uitzette en de Daikins aan. Ik heb de hut lekker warm voor de pijs van omgerekend 1.5m3 gas per dag. Ter referentie, normaal zou ik in februari ongeveer 100-125m3 gas nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:34
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 02:24:

Graag hoor ik van jullie als er fouten in mijn redenatie en simulatie zitten. Ik ben wat teleurgesteld in de resultaten, had graag gezien dat een thuis batterij interessant zou zijn.

Ik ben benieuwd wat de praktijk opbrengsten van de Zonneplan Nexus batterij gaan zijn.
Paar overwegingen, kan ik volgens mij niet direct aflezen uit je bestand:
- bij dynamisch contract is de terugleverprijs gelijk aan de leverprijs
- je gebruikt bij een dynamisch contract, als je het redelijk slim aanpakt, niet de gemiddelde prijs, maar laadt bijvoorbeeld je auto in de nacht op, dat zit meestal aardig eind onder het gemiddelde
- 5000 euro is erg netjes voor zo'n setup, heb je daar toevallig ergens een link oid naartoe waar zo'n zelfbouw project beschreven wordt?
- als je die 5000 euro deelt door de kwh's en de cycli, dan kost 1 cycle volgens mij 0,0277 cent, dan moet je met de gemiddelde spread die je berekent toch behoorlijk geld verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:33
Nu op vakantie in Zuid-Afrika. 3x per dag 4,5 uur geen 230V. Load shedding noemen ze dat hier. Degenen met thuis accu zijn koning !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brt652
MarcoPolet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Paar overwegingen, kan ik volgens mij niet direct aflezen uit je bestand:
- bij dynamisch contract is de terugleverprijs gelijk aan de leverprijs
- je gebruikt bij een dynamisch contract, als je het redelijk slim aanpakt, niet de gemiddelde prijs, maar laadt bijvoorbeeld je auto in de nacht op, dat zit meestal aardig eind onder het gemiddelde
- 5000 euro is erg netjes voor zo'n setup, heb je daar toevallig ergens een link oid naartoe waar zo'n zelfbouw project beschreven wordt?
- als je die 5000 euro deelt door de kwh's en de cycli, dan kost 1 cycle volgens mij 0,0277 cent, dan moet je met de gemiddelde spread die je berekent toch behoorlijk geld verdienen?
Bedankt, goede opmerkingen. Hierbij mijn aannames en afwegingen.

Bij dynamisch contract is de terugleverprijs gelijk aan de leverprijs.
Klopt, bij een dynamisch contract wijzigt de prijs elk uur. Op elk moment is de terugleverprijs gelijk aan de leverprijs. Echter zal mijn aantal kWh levering en kWh teruglevering gedurende de dag verschillen. De kWh levering zal vrij constant zijn gedurende de dag, met name de warmtepomp draait momenteel continue op een laag pitje. De kWh teruglevering is daarentegen niet constant, ik zal alleen terugleveren als er veel opwek is, dan zijn de dynamische tarieven juist laag. Daarom ga ik uit van een gewogen gemiddelde voor teruglevering dat lager is dan het gewogen gemiddelde voor levering. De schatting die ik gedaan heb zal niet correct zijn, maar geeft mij wel de mogelijkheid om de gevoeligheid van de opbrengsten in te schatten bij verschillende prijzen en spread.

Om een betere bepaling van de batterij opbrengst te krijgen heb ik in Domoticz een drietal kosten tellers aangemaakt die op basis van mijn werkelijke gebruik en dynamische tarieven de werkelijke kosten berekent voor een drietal situaties: vast contract, dynamisch contract en DESS (inkoop/verkoop van stroom op de gunstigste momenten). Mijn jaar contract loopt 1 september af en ik hoop met deze drie tellers dan te kunnen kiezen wat na 1 september voor mij de beste optie is.

Je gebruikt bij een dynamisch contract, als je het redelijk slim aanpakt, niet de gemiddelde prijs, maar laadt bijvoorbeeld je auto in de nacht op, dat zit meestal aardig eind onder het gemiddelde
Helemaal mee eens, een dynamisch contract zou moeten leiden tot een bewust gebruik van stroom op het juiste moment. Zoals hierboven aangegeven heb ik getracht de levering en teruglevering in te schatten dmv een gewogen gemiddelde. Wij hebben geen elektrische auto, die kan ik dus niet slim inzetten. Probeer wel bijvoorbeeld de warmtepomp, met name opwarmen sanitair warm water (SWW) slim te plannen.

5000 euro is erg netjes voor zo'n setup, heb je daar toevallig ergens een link oid naartoe waar zo'n zelfbouw project beschreven wordt?
Mijn shopping list voor de setup had ik ook al gepost in een eerdere post: brt652 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Er zullen ongetwijfeld nog een paar zaken ontbreken in deze shopping list. Had eigenlijk wel zin in het bouwen van deze setup. Echter ga vanwege de slechte terugverdientijd toch nog even afwachten wat de dynamische prijzen gaan doen en wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren.

Als je die 5000 euro deelt door de kwh's en de cycli, dan kost 1 cycle volgens mij 0,0277 cent, dan moet je met de gemiddelde spread die je berekent toch behoorlijk geld verdienen?
Goed punt, bij een levensduur van 6000 cycles en 30kWh capaciteit zijn de batterij kosten per kWh inderdaad 0,0277 cent. In geval van een batterij zonder verliezen (RTE = 100%) zou de batterij zich precies terug verdienen bij een spread van 0,0277 cent mits de levensduur van de batterij alleen door het aantal cycles wordt bepaald. Een batterij gaat achteruit in capaciteit door cycle aging maar ook door calendar aging. In mijn situatie versleep ik elk jaar 5265 kWh door de batterij. Dit zijn voor de 30kWh batterij 175 cycles. De cycle aging levensduur is dan 35 jaar. Dus de aging van deze batterij zal met name komen door de calendar aging. Ik zou een kleinere batterij kunnen kiezen, die iets goedkoper zal zijn, in een eerdere reply heb ik de resultaten van de terugverdientijd van een 15kWh batterij laten zien: brt652 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kun je de berekening ook andersom maken?

Bij welke prijs per kWh opslag is het _wel_ interessant?

Zie namelijk dat ik een 15,5kWh opslag systeem voor ongeveer 175euro per kWh kan maken, en een 31kWh voor 122euro per kWh

Zit wel op het vinkentouw, het hoeft niet extreem veel rendement te maken, maar het moet wel "iets" opleveren.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
knakworst schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:31:
https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

TL;DR: Thuis-accu verdien je niet terug.

Bij dynamische leveranciers werkt het in combinatie met onbalansvergoeding. Daar heeft de redacteur van dat artikel het in het geheel niet over.
Impliciet verwijst het artikel naar de bevindingen uit het rapport van CE Delft over de verschillende businesscases waaronder handelen op de onbalansmarkt. Zie de link waarnaar onderzoek aan refereert.

. . .
Onderzoeksbureau CE Delft deed een onderzoek en kwam tot de conclusie dat het je zeker 15 jaar kost om de aanschafprijs van een thuisbatterij terug te verdienen.
. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Atomic2005 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:36:
Kun je de berekening ook andersom maken?

Bij welke prijs per kWh opslag is het _wel_ interessant?

Zie namelijk dat ik een 15,5kWh opslag systeem voor ongeveer 175euro per kWh kan maken, en een 31kWh voor 122euro per kWh

Zit wel op het vinkentouw, het hoeft niet extreem veel rendement te maken, maar het moet wel "iets" opleveren.
Dat zijn hele mooie prijzen, kun je laten weten hoe je dit voor elkaar krijgt?

In jouw geval kost de 31kWh batterij 3782 euro. In mijn berekening wordt de terugverdientijd dan 13,9 jaar. Hiervoor moet dan wel de salderingsregeling zijn afgeschaft. Deze terugverdientijd is sterk afhankelijk van de spread, en met name ook de gemiddelde prijs bij teruglevering zonder gebruik van batterij. Die heb ik momenteel op 6,8 cent staan (kale prijs zonder energiebelasting omdat bij afgeschafte saldering je de energiebelasting niet meer terugkrijgt). Het zou zo maar kunnen dat deze prijs richting 0 cent gaat omdat er steeds meer zonnestroom komt. Als je geen batterij hebt, is het bij negatieve prijzen goedkoper om de omvormer uit te zetten, daarom reken ik voor de terugverdientijd niet met negatieve prijzen. Zet ik de teruglevering op 0 cent dan wordt de terugverdientijd van jouw 31kWh batterij 5 jaar. Kijk, dan wordt het interessant.

De terugverdientijd wordt ook beter als de gemiddelde leveringsprijs stijgt. De huidige trend is dat de prijzen dalen, dit lijkt mij dus minder waarschijnlijk.

Een 15,5kWh batterij kun je met name inzetten om je eigen gebruik te maximaliseren en beperkt de inkoop en verkoop van stroom te verschuiven. Deze capaciteit is in mijn situatie niet genoeg om de teruglevering van alle opwek te verschuiven naar tijdstip van betere prijzen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel wattpiek er op je dak ligt. Jouw 15,5kWh batterij kost 2712 euro en geeft in mijn berekening een terugverdientijd van 13,2 jaar bij een gemiddelde terugleveringsprijs van 6,8 cent en 8,5 jaar bij 0 cent.

Dit zijn inschattingen op basis van mijn gebruiksprofiel, dat zal bij jouw waarschijnlijk anders zijn.

Ik zou graag willen weten hoe je deze mooie prijzen voor de batterij realiseert.

[ Voor 3% gewijzigd door brt652 op 10-02-2024 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
dinandus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:46:
veel info hier, maar ook iemand ervaring met de bestaande accu`s van Solar Edge zelf?
Ben voornemens een 10 kWh accu op mijn 15 panelen met 6 KwH te laten plaatsen.
Het wordt de 10 kWh versie daar ik een 1 fasige aansluiting heb.
Kan prima. Ik heb toevallig net een voorlichtingsgesprek gehad van mijn PV-installateur. Hij heeft thuis en als proefopstelling op locatie een DC 10kWh 400V variant gekoppeld aan zijn 1-fase 4k SolarEdge omvormer. De combi laat een overdimensionering toe van 200%, in dit geval 8k Wp.

De koppeling aan een 3 fase omvormer is ietwat minder 'comatible?' vanwege de adaptieve verdeling over de fases heen. Daarentegen, Solar Edge zou wel bezig zijn gecentraliseerde inteliigentie toe te passen om aan te sluiten op de verschillende markten (day-ahead, intraday, onbalans, ... ) als service ergens 2024 aan te bieden. Kleine kans dat daardoor een verbeterde variant 3 fase omvormer het licht gaat zien, of dat nochtans de bestaande serie voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
azaden schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:22:
[...]

Kan prima. Ik heb toevallig net een voorlichtingsgesprek gehad van mijn PV-installateur. Hij heeft thuis en als proefopstelling op locatie een DC 10kWh 400V variant gekoppeld aan zijn 1-fase 4k SolarEdge omvormer. De combi laat een overdimensionering toe van 200%, in dit geval 8k Wp.

De koppeling aan een 3 fase omvormer is ietwat minder 'comatible?' vanwege de adaptieve verdeling over de fases heen. Daarentegen, Solar Edge zou wel bezig zijn gecentraliseerde inteliigentie toe te passen om aan te sluiten op de verschillende markten (day-ahead, intraday, onbalans, ... ) als service ergens 2024 aan te bieden. Kleine kans dat daardoor een verbeterde variant 3 fase omvormer het licht gaat zien, of dat nochtans de bestaande serie voldoet.
Hoe kan solar edge onbalansmarkt als service aanbieden ?
Ze zijn geen energieleverancier aan kleinverbruiker, je slimme meter dient onder bepaalde BSP of BRP te vallen.
Dat deel is gereguleerd voor kleinverbruikers en als je balancerings markt bedoeld, je hebt eerder vergunning om aan klein verbruikers te mogen leveren, dan een kwalificatie om te mogen bieden op noodvermogen mFRR.

Voor intraday markt ben ik wel benieuwd hoe ze die willen toegangelijk maken voor kleinverbruiker.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:36

knakworst

Get more sats!

azaden schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Impliciet verwijst het artikel naar de bevindingen uit het rapport van CE Delft over de verschillende businesscases waaronder handelen op de onbalansmarkt. Zie de link waarnaar onderzoek aan refereert.

. . .
Onderzoeksbureau CE Delft deed een onderzoek en kwam tot de conclusie dat het je zeker 15 jaar kost om de aanschafprijs van een thuisbatterij terug te verdienen.
. . .
Bedankt. De onderzoekers hebben het benoemd maar niet berekend. Het artikel zegt na de berekeningen bij vast en dynamisch contract in hoofdstuk 3:
Met deelname aan de onbalansmarkt zal een terugverdientijd tussen de tien en vijftien jaar haalbaar zijn, schatten we in. De vraag is echter of thuisbatterijen kunnen concurreren op deze markten met andere flexibiliteitsbronnen, zoals grootschalige batterijen.
Wat ze eigenlijk zeggen, je kunt je nu wel rijk rekenen, maar er gaan snel grote batterijen komen en weg is je business model. Zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
|:(

[ Voor 99% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-02-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31
Atomic2005 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:36:
Waar of hoe koop jij alle materialen om voor slechts € 3782 een 31 kWh accu te bouwen? Kun je dat toelichten? Dat lijkt zeker een factor 6 goedkoper dan gangbaar in de markt....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:03
azaden schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:22:
[...]

Ik heb het idee dat je met de Solar Edge Accu in je systeem in de winterperiode gewoon je accu kunt volladen op het moment dat de stroomprijs laag ligt, in combi met een dynamisch prijscontract bij de energie leveranciers die dat aanbieden.
In de Solar Edge app kun je inmiddel al aangeven of je een dynamisch en of vast fixed prijs tarief gebruikt.
Maar wacht nog op verdere utrol volgens mij.

Mijn installateur is net begonnen met de uitrol, c,q, installatie van de Solar Edge accu`s, momenteel doorlopen ze diverse cursussen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 15:22

Tao

DPC DE_KOMETEN

Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:27:
[...]

Waar of hoe koop jij alle materialen om voor slechts € 3782 een 31 kWh accu te bouwen? Kun je dat toelichten? Dat lijkt zeker een factor 6 goedkoper dan gangbaar in de markt....
Hooguit een factor 3.
Een GroWatt APX 30kW batterij bijv. heb je voor rond de E 11.500,-

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
dinandus schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Ik heb het idee dat je met de Solar Edge Accu in je systeem in de winterperiode gewoon je accu kunt volladen op het moment dat de stroomprijs laag ligt, in combi met een dynamisch prijscontract bij de energie leveranciers die dat aanbieden.
In de Solar Edge app kun je inmiddel al aangeven of je een dynamisch en of vast fixed prijs tarief gebruikt.
Maar wacht nog op verdere utrol volgens mij.

Mijn installateur is net begonnen met de uitrol, c,q, installatie van de Solar Edge accu`s, momenteel doorlopen ze diverse cursussen hiervoor.
Je zit warm. Ja de SolarEdge App kent inmiddels de optie voor dynamische tarieven. Die is bedoeld voor het afschakelen als er sprake is van een negatieve stroomprijs.

https://hitech-vanegdom.n...ynamisch-energiecontract/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

[...]

Oa bij nkon, ebay, lithiumaccus .nl , obelink etc. Netjes rijtje met Victron producten en EVE304 cellen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

@brt652 heeft dat gedaan. Als je de cases vervangt door een DIY bakje, kom je wel aan de prijs.
En de definitie moeten wel ff strak krijgen, als je enkel de accu bedoeld is het sowieso al een stuk goedkoper zonder de MP + accesoires.
brt652 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Prijs cellen 2333 euro
Cerbo GX 249 euro
Alamat 20A 32 euro
Werkschakelaar 18 euro
YmvK 6mm 20m 73 euro
Totaal 4878 euro
Euro/kWh 156

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-02-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
Domba schreef op zondag 11 februari 2024 @ 01:38:
[...]

Hoe kan solar edge onbalansmarkt als service aanbieden ?
Ze zijn geen energieleverancier aan kleinverbruiker, je slimme meter dient onder bepaalde BSP of BRP te vallen.
Dat deel is gereguleerd voor kleinverbruikers en als je balancerings markt bedoeld, je hebt eerder vergunning om aan klein verbruikers te mogen leveren, dan een kwalificatie om te mogen bieden op noodvermogen mFRR.

Voor intraday markt ben ik wel benieuwd hoe ze die willen toegangelijk maken voor kleinverbruiker.
Solar Edge zal ongetwijfeld dan een partnership kunnen aangaan met een energie leverancier, soortgelijk als in de US met Sunnova.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 11:56
Reactie op het nieuwsbericht van Rtl van Zonneplan:
https://www.zonneplan.nl/...ing-reactie-op-rtl-nieuws

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 02-05 07:18
Ja... zou ik ook doen als ik hun was. Beetje "Wij van WC eend..." verhaal. Moest meteen aan de video van KetelKlets op YouTube denken. Die had een cursus energie framing herkennen.
Zie link.... lange zit maar opzich wel interessant. Ik weet wel dat ik in iedergeval deze keer geen early adapter zal zijn.

https://m.youtube.com/watch?v=Temhj3FHpjo

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:03:
Ja... zou ik ook doen als ik hun was. Beetje "Wij van WC eend..." verhaal.
Ik vind het een inhoudelijk sterke reactie en logisch dat ze reageren. Dat artikel van Rtl was nogal slecht en gebrekkig.

Heeft niets met 'wij van wc eend' te maken. Zijn gewoon steekhoudende argumenten.

Waar val je precies over?

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 19:12 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:07
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Ik vind het een inhoudelijk sterke reactie en logisch dat ze reageren. Dat artikel van Rtl was nogal slecht en gebrekkig.

Heeft niets met 'wij van wc eend' te maken. Zijn gewoon steekhoudende argumenten.

Mooi artikel.

Ze zeggen dat je binnen 5 jaar terug verdiend. Dus als het niet het geval is kun je nu in ieder geval een rechtszaak beginnen. In hun eerdere communicatie waren ze minder stellig over de terugverdientijd.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
John245 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Mooi artikel.

Ze zeggen dat je binnen 5 jaar terug verdiend. Dus als het niet het geval is kun je nu in ieder geval een rechtszaak beginnen. In hun eerdere communicatie waren ze minder stellig over de terugverdientijd.
Ze hebben ergens wel een punt.

Het probleem is dat zij iets kunnen zien wat wij niet zien. De hele korte termijn markt. Dus het is voor ons nooit duidelijk hoeveel er te verdienen is, wat ze daarvan pakken (of juist laten liggen) en hoeveel daarvan naar jou gaat.

Anyway, er zitten hier een paar dappere helden en als ik het goed heb worden in maart de eerste units geplaatst. Daarna zullen we horen wat het doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 02-05 07:18
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Val nergens specifiek over. Wat ik al aangaf..... zou ik ook doen als ik hun was. Begrijpelijk. Waar ik moeite (voor mezelf) mee heb is dat dit alles door hun als "feit" wordt gebracht en dat je dit allemaal makkelijk gaat terug verdienen. Maar er zitten gewoon best nog wel veel if's and maybe's aan hun hele verhaal.

Ze verkopen jou een accu voor toch best wel veel geld. En je moet hun maar op hun blauwe ogen geloven dat het beloofde ook wordt waargemaakt. Best wel een groot financieel risico's. Zeg niet dat het niet kan maar heb zo m'n twijfels.

Vandaar mijn opmerking dat ik ditmaal geen early adapter zal zijn. Kijk het nog even aan. Voelt voor mij gewoon nog niet goed genoeg. Dat gaat op voor iedere vorm van thuis accu eigenlijk.

Het lijkt er weer op dat het salderen nog wel weer even blijft. Ik heb dan ook geen haast.

Laat ik duidelijk zijn.... ik noem ze echt geen oplichters hoor. Vind het verdienmodel wat ze bedacht hebben heel slim. Maar ben voor mezelf nog niet echt overtuigd.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024
asing schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:37:
[...]

Ze hebben ergens wel een punt.

Het probleem is dat zij iets kunnen zien wat wij niet zien. De hele korte termijn markt. Dus het is voor ons nooit duidelijk hoeveel er te verdienen is, wat ze daarvan pakken (of juist laten liggen) en hoeveel daarvan naar jou gaat.

Anyway, er zitten hier een paar dappere helden en als ik het goed heb worden in maart de eerste units geplaatst. Daarna zullen we horen wat het doet.
Februari al ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:58:
[...]

Val nergens specifiek over. Wat ik al aangaf..... zou ik ook doen als ik hun was. Begrijpelijk. Waar ik moeite (voor mezelf) mee heb is dat dit alles door hun als "feit" wordt gebracht en dat je dit allemaal makkelijk gaat terug verdienen. Maar er zitten gewoon best nog wel veel if's and maybe's aan hun hele verhaal.

Ze verkopen jou een accu voor toch best wel veel geld. En je moet hun maar op hun blauwe ogen geloven dat het beloofde ook wordt waargemaakt. Best wel een groot financieel risico's. Zeg niet dat het niet kan maar heb zo m'n twijfels.

Vandaar mijn opmerking dat ik ditmaal geen early adapter zal zijn. Kijk het nog even aan. Voelt voor mij gewoon nog niet goed genoeg. Dat gaat op voor iedere vorm van thuis accu eigenlijk.

Het lijkt er weer op dat het salderen nog wel weer even blijft. Ik heb dan ook geen haast.

Laat ik duidelijk zijn.... ik noem ze echt geen oplichters hoor. Vind het verdienmodel wat ze bedacht hebben heel slim. Maar ben voor mezelf nog niet echt overtuigd.
Ok ja dit klinkt een stuk genuanceerder. Ik ben het volledig met je eens. Ik ben ook niet overtuigd en ga ook afwachten. Er ligt te veel risico bij de klant terwijl je de risico's niet goed kunt inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:11
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Ok ja dit klinkt een stuk genuanceerder. Ik ben het volledig met je eens. Ik ben ook niet overtuigd en ga ook afwachten. Er ligt te veel risico bij de klant terwijl je de risico's niet goed kunt inschatten.
Volg het ook met interresse. Feit is wel dat er hier in de buurt toch een stuk of wat accus neergezet worden in formaatje zeecontainer. Deze zouden ook binnen 3 a 4 jaar terugverdiend moeten zijn met acteren op allerhande stroom markten. Tuurlijk hebben zij flinke schaalvoordelen maar aan de andere kant hebben ze 2 uur nodig voor volledig ont op opladen, als ik het verhaal van zonneplan volg kun je meer verdienen als je dat sneller kunt zoals bij hun het geval is. Daarom denk ik dat het best realistisch is dat je dat apparaat van Zonneplan in 5 jaar terug hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
BoerFrits schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Volg het ook met interresse. Feit is wel dat er hier in de buurt toch een stuk of wat accus neergezet worden in formaatje zeecontainer. Deze zouden ook binnen 3 a 4 jaar terugverdiend moeten zijn met acteren op allerhande stroom markten. Tuurlijk hebben zij flinke schaalvoordelen maar aan de andere kant hebben ze 2 uur nodig voor volledig ont op opladen, als ik het verhaal van zonneplan volg kun je meer verdienen als je dat sneller kunt zoals bij hun het geval is. Daarom denk ik dat het best realistisch is dat je dat apparaat van Zonneplan in 5 jaar terug hebt.
De laad/ontlaad duur is niet het kritische punt. Het is het vermogen dan geleverd kan worden dat belangrijk is.
Met een batterij met grote opslag capaciteit en een hoog vermogen kan je dus gedurende langere tijd een net stabilisatie leveren.

De vraag is dus hoeveel is de cumulatieve opslag en vermogen van Zonneplan als je een vergelijking wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bij EVś en allerhande andere batterijen wordt snel laden en ontladen altijd ontraden ivm de versnelde degradatie van de batterij. Bij het lezen van dit verhaal van Zonneplan (die overigens gewoon een zelfpromotende PR Guru dit hebben laten doen), vraag ik me dan af in hoeverre hun aanpak de levensduur van de batterij ten goede zal komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sander schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:56:
Bij EVś en allerhande andere batterijen wordt snel laden en ontladen altijd ontraden ivm de versnelde degradatie van de batterij. Bij het lezen van dit verhaal van Zonneplan (die overigens gewoon een zelfpromotende PR Guru dit hebben laten doen), vraag ik me dan af in hoeverre hun aanpak de levensduur van de batterij ten goede zal komen?
Je hebt snelladen en snelladen.
die accu's ontladen niet zo snel hoor. Niet te vergelijken met snelladen langs de snelweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:40

pvg

Garandeert zonneplan meer dan 10ct winst voor elke kWh die in/uit de accu gaat?

Voorbeeld:
10kWh accu * 6000 cycli levensduur = 60000 kWh over levensduur.
5999 euro aanschaf / 60000 kWh = 0.10 euro/kWh om breakeven te komen.

Ik kan het nog niet geloven. 🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:59:
[...]

die accu's ontladen niet zo snel hoor. Niet te vergelijken met snelladen langs de snelweg.
Bij de levensduur van accu's gaat het om de op- en ontlaad snelheid betrokken op de capaciteit van de accu. Als je volle accu's hebt met een capaciteit van 280 Ah en trek je die in twee uur leeg dan is de ontlaadsnelheid 140 A en dat wordt uitgedrukt in C (van coulomb). Algemeen wordt aangenomen dat een LiFePO4 accu het langst meegaan als je 0,2 C niet overschrijdt. Ik kom met mijn accu:s (280 Ah) nooit boven de 50 A dus blijf onder die 0,2 C.
De 10 kWh accu van ZP kan in een uur leeg getrokken worden. Ik dacht dat dat 100 V accu's zijn (32 cellen van 100 Ah in serie?). Om 10 kW te halen wordt er ca 100 A uitgetrokken: 1C. Bij dergelijke vermogens gaat de warmteontwikkeling en degradatie in de accu wel degelijk een rol spelen: warmteontwikkeling is evenredig met het kwadraat van de stroom (I^2 x R).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:59:
[...]

10kW op een 10kWh pack is toch 1C. Dat kunnen de LFPs niet lang volhouden zonder warm te worden, wat slecht is voor de levensduur. Meestal word aangeraden om bij langere belastingen niet boven de 0,2-0,3C te gaan. Dus minimaal >30kWh opslag voor 10kW vermogen.

Een 100kWh Tesla S die met 300kW laadt is idd sneller, maar die accu is vloeistofgekoeld, gepreconditioned en vermogen piekt alleen in het SoC bereik waar hij dat aankan.

Edit: @KC27 was me voor. Met hem dus. :+

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-02-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:24:
[...]

10kW op een 10kWh pack is toch 1C. Dat kunnen de LFPs niet lang volhouden zonder warm te worden, wat slecht is voor de levensduur. Meestal word aangeraden om bij langere belastingen niet boven de 0,2-0,3C te gaan. Dus minimaal >30kWh opslag voor 10kW vermogen.

Een 100kWh Tesla S die met 300kW laadt is idd sneller, maar die accu is vloeistofgekoeld, gepreconditioned en vermogen piekt alleen in het SoC bereik waar hij dat aankan.

Edit: @KC27 was me voor. Met hem dus. :+
Ik zat met de 20 kWh accu van zonneplan in mijn hoofd. Die laad / ontlaadt met 10 kW had ik begrepen. 0.5C valt behoorlijk mee.

1C gaat inderdaad fors harder ja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
KC27 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:24:
[...]
De 10 kWh accu van ZP kan in een uur leeg getrokken worden. Ik dacht dat dat 100 V accu's zijn (32 cellen van 100 Ah in serie?). Om 10 kW te halen wordt er ca 100 A uitgetrokken: 1C. Bij dergelijke vermogens gaat de warmteontwikkeling en degradatie in de accu wel degelijk een rol spelen: warmteontwikkeling is evenredig met het kwadraat van de stroom (I^2 x R).
Het is een HV accu, modules staan in serie, 10kwh is 2 modules 204,8V, 20kWh zijn 4 modules 409,6V
De 10kWh = 50A = 1C en de 20kWh= 0,5C.
Het is onbekend welk type LFP 50Ah cellen er inzitten om met de interne weerstand te rekenen, voor de warmteproductie.
Het is wachten op tot een paar bij een tweaker zijn geinstalleerd voor meer detail.
Die demo waar je mee kan kijken, dat is afwachten wanneer Zonneplan daarmee komt.
In deze op 5'10'' heeft die in kleine 2 weken 7,84 euro opgeleverd voor een 15kwh, (resultaten uit het verleden zijn geen garantie, ook andere BSP's zitten niet stil om hun onbalans zo klein mogelijk te houden)

Maar als ik goed zie is het eigenverbruik 210Watt in die gebruiksmode (solis vermeldt in specs enkel de nacht mode <25W eigenverbruik) , dat is vreselijk onzuining (=1840kWh/j) voor systeem zonder gebruikers of PV, maar het blijft wachten op de echte systeem details van een bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:08
John245 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Mooi artikel.

Terugverdientijd is "straks" compleet nutteloos, "al interessant voor mij" krijgt andere kijkhoek

Iedere dag dat wij in de EU /wereld mensen hebben, die weigeren Ukraine te steunen in het eruit pleuren van de russen, komt de complete oorlog dichterbij. Rusland is al maanden bezig met DE voorbereidingen.

Iedere investering, of dat nu zonnepanelen, Thuisbatterij of wat-dan-ook is,
is straks op basis van terugverdienen nutteloos.

Wat dan wél weer toegevoegde waarde heeft, is het feit dat zodra de "shit hits the fan" start,
de thuisbatterij een wezenlijk toegevoegde waarde heeft.

Dat is hoe ik er steeds meer tegenaan kijk, en waarschijnlijk ook naar zal gaan handelen,

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:42
Bij het scenario "shit hits the fan" is de kans groot op een instabiel electriciteitsnet. Dan vind ik off grid functionaliteit ook wel een belangrijk aspect om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 11:56
Domba schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 03:50:
[...]
In deze op 5'10'' heeft die in kleine 2 weken 7,84 euro opgeleverd voor een 15kwh, (resultaten uit het verleden zijn garantie, ook andere BSP's zitten niet stil om hun onbalans zo klein mogelijk te houden)
Goed punt, maar daarentegen op 7 februari ook weer zo'n 10-20 euro verdiend in 1 dag, volgens die Q&A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
SidewalkSuper schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Goed punt, maar daarentegen op 7 februari ook weer zo'n 10-20 euro verdiend in 1 dag, volgens die Q&A.
Er zit voldoende potentie in, maar eigenverbruik en conversie verbruik saldeer je alleen als PV opwek overschot hebt en ik hoop dat ik het verkeerd zag, want is dubbele van wat ik verwachte.
Eigenverbruik tikt hard aan als je zo weinig in/out batterij hebt.

Mijn systeem met Deye's heeft 94Watt,
voor Januari 132,5kWh verlies (86,3kWh eigenverbruik, 46.2kwh conversie verlies,waarvan accu 26.5kWh) op 1821.1kWh (accu in/out 820.6/794.1 kWh)

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 13-02-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-05 10:49
Domba schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 03:50:
[...]

Het is een HV accu, modules staan in serie, 10kwh is 2 modules 204,8V, 20kWh zijn 4 modules 409,6V
De 10kWh = 50A = 1C en de 20kWh= 0,5C.
Het is onbekend welk type LFP 50Ah cellen er inzitten om met de interne weerstand te rekenen, voor de warmteproductie.
Het is wachten op tot een paar bij een tweaker zijn geinstalleerd voor meer detail.
Die demo waar je mee kan kijken, dat is afwachten wanneer Zonneplan daarmee komt.
In deze op 5'10'' heeft die in kleine 2 weken 7,84 euro opgeleverd voor een 15kwh, (resultaten uit het verleden zijn geen garantie, ook andere BSP's zitten niet stil om hun onbalans zo klein mogelijk te houden)

Maar als ik goed zie is het eigenverbruik 210Watt in die gebruiksmode (solis vermeldt in specs enkel de nacht mode <25W eigenverbruik) , dat is vreselijk onzuining (=1840kWh/j) voor systeem zonder gebruikers of PV, maar het blijft wachten op de echte systeem details van een bezitter
Wat ik tot dusver heb gezien, gebruikt Pylontech zelfontwikkelde pouch cellen. In deze teardown is dat goed te zien, zie foto daarvan hieronder.
Op de site van Pylontech kun je wat specificaties vinden van de cellen die ze gebruiken (< 0.8 mOhm per cell, nieuw(?))

Wat betreft standby gebruik geeft Zonneplan/Kiki op dat het minder dan 40 Watt is (uit de documentaties: <16W Pylontech BMS, Solis omvormer <25W). Hoeveel uur de thuisbatterij op standby zal staan is weer een andere vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVw4Nx3ufcURUlWE83mnz8VBR2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7kpSGxe2LP4ll3UYC91x13w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RYQQTNFeT8xpG71VEZ4yycgV8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA5BxN22Vvy8odRpimzp0lzt.jpg?f=fotoalbum_large

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Domba schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Er zit voldoende potentie in, maar eigenverbruik en conversie verbruik saldeer je alleen als PV opwek overschot hebt en ik hoop dat ik het verkeerd zag, want is dubbele van wat ik verwachte.
Eigenverbruik tikt hard aan als je zo weinig in/out batterij hebt.

Mijn systeem met Deye's heeft 94Watt,
voor Januari 132,5kWh verlies (86,3kWh eigenverbruik, 46.2kwh conversie verlies,waarvan accu 26.5kWh) op 1821.1kWh (accu in/out 820.6/794.1 kWh)
Is die 94 watt per Deye, of voor alle 2 de Deye's?
Ik krijg binnenkort de 12K deye, met 2 Strings van 10 Resun 560wp panelen (goed voor 9000 kw/h per jaar) , en een Deye 6.1 LV accu om het een beetje te testen, dat word best een aanzienlijk verbuik dan op zo'n kleine accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:45:
[...]
Is die 94 watt per Deye, of voor alle 2 de Deye's?
Ik krijg binnenkort de 12K deye, met 2 Strings van 10 Resun 560wp panelen (goed voor 9000 kw/h per jaar) , en een Deye 6.1 LV accu om het een beetje te testen, dat word best een aanzienlijk verbuik dan op zo'n kleine accu
Is in principe gebruik van 1 Deye , die is 24/7 aan, mijn 2e heeft een totaal afwijkende strategie, die is alleen maar aan als ik deze nodig heb, als back-up, om te laden en terugleveren (okt-feb is er niet echt de noodzaak om de 17kW vol te maken, die maakt op moment nog maar weinig uren per maand, is nov-feb is die eigenlijk alleen reserve noodstroom)

Opties: kosten extra, zoals on-grid 23-28W, MI-ingang actief 2,5W

(Experimenteer nog met cubetouch/relais, aangezien het niet via modbus 2e deye kan aan/uitzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-04 12:58
pvg schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:13:

Voorbeeld:

Ik deel je mening, Momenteel is het uurtariefverschil gedurende 24h minder dan 0,10 euro/kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 14:15
opel corsa schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Ik deel je mening, Momenteel is het uurtariefverschil gedurende 24h minder dan 0,10 euro/kWh
We vallen wel in herhaling hier maar dan nog maar een keertje: de batterij handelt op meer markten dan alleen de day-ahead markt. De ruime meerderheid van het rendement van de Zonneplan thuisbatterij komt van onbalansmarkten (niet per uur, maar per bijv 15min) waar zelfs pieken van 2,50/kWh voorkomen. De batterij zal voornamelijk handelen op die pieken én dalen (dus je kan rendement genereren met zowel laden als ontladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
jojost1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:01:
[...]

We vallen wel in herhaling hier maar dan nog maar een keertje: de batterij handelt op meer markten dan alleen de day-ahead markt. De ruime meerderheid van het rendement van de Zonneplan thuisbatterij komt van onbalansmarkten (niet per uur, maar per bijv 15min) waar zelfs pieken van 2,50/kWh voorkomen. De batterij zal voornamelijk handelen op die pieken én dalen (dus je kan rendement genereren met zowel laden als ontladen).
Maar deze handel en wandel van Zonneplan is niet zelf te besturen.
Je bent alleen maar sponsor van de accu en de aansluiting, waar je een gedeelte van het rendement want ze behalen (zie boven) als vergoeding krijgt (ze geven nog steeds op de 20Kw versie ongeveer 1600 euro.

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
jojost1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Zijn er objectieve gegevens beschikbaar om na te gaan hoeveel men je vergoedt voor het afvlakken van pieken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
opel corsa schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:53:
[...]

Zijn er objectieve gegevens beschikbaar om na te gaan hoeveel men je vergoedt voor het afvlakken van pieken ?
Als je met men ZonnePlan bedoeld: neen.
Ik heb nog geen gegevens gezien van abonnementskosten en wat ZP aan provisie pakt.
Wat ik denk is dat ZP de eigen onbalans eerst hiermee oplost (en dat lijkt mij prima) alleen dan tegen welk tarief.

Als je "de markt" bedoeld zijn er al linkjes geplaatst van de handel. Ff terug lezen dus. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Simpel360 op 14-02-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:43
pvg schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:13:

Voorbeeld:

Ik ben het met je eens,
Maar ik garandeer jou dat ZP niets garandeert ;w
Wel heb ik eens de vraag gesteld hoeveel stroom er werd geladen / ontladen op jaar basis bij een 15 kWh accu.
Antwoord was 9000kWh op jaar basis met een verwacht rendement van € 0,15 per kWh
Rendement 0,15 x 9000 = € 1350,-
LET OP. verwacht rendement. dit is geen enkele garantie.
Verder moeten altijd eerst de kosten van ZP worden verrekend, als er dan nog geld overblijft word het verdeeld tussen jou en ZP.
Misschien kun je er geld aan verdienen maar geen enkele garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Simpel360 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:05:
Ik heb nog geen gegevens gezien van abonnementskosten en wat ZP aan provisie pakt.
Wat ik denk is dat ZP de eigen onbalans eerst hiermee oplost (en dat lijkt mij prima) alleen dan tegen welk tarief.

Als je "de markt" bedoeld zijn er al linkjes geplaatst van de handel. Ff terug lezen dus. :+
Beide kunnen op zich prima hetzelfde zijn: of je nu x% krijgt van de binnenstromende of de bespaarde euro's, het komt voor beide partijen op hetzelfde neer.

Maar daarmee weten we nog niet beter welk percentage 'x' is.

Het platform erachter zal vast een lieve duit kosten. Ik vermoed dat Zonneplan dat geld graag snel terug ziet en de consument dus slechts wil geven 'wat nodig is' om gekocht te worden en blijven worden. Enerzijds begrijpelijk, anderzijds wel een glijdende schaal die 'nog net wat extra afromen' wel erg aanlokkelijk maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12

Bravo

Second Best

Je kunt ieder moment weer uitstappen en de hardware houden. Je verliest alleen de toegang tot de onbalansmarkt en kunt daar niet meer (laten) handelen.
Ik heb het pakketje hardware onlangs nog bij een verkoper in elkaar geklikt (Solis 10kW omvormer, 20 kWh HV accupakket) en kwam op 7980 euro excl BTW incl verzendkosten. Bij zonneplan wordt het dan wel niet dezelfde week geleverd, maar wel volledig geinstalleerd en werkend achter gelaten.
De hardware wordt scherp geprijst, maar de beloofde rendementen zijn nog afwachten. Ook vandaag was een dag met weinig onbalans inkomsten.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bravo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:37:
De hardware wordt scherp geprijst, maar de beloofde rendementen zijn nog afwachten.
Je lijkt te impliceren dat uitstappen een ok, ook aantrekkelijke optie is. Het 'probleem' is evenwel dat je dan terug bent bij wat het RTL artikel én de reactie van Zonneplan beide beargumenteren: zonder de speciale aanpak van Zonneplan is het sowieso (nog) geen goed idee.

Scherp geprijsde hardware die je eigendom wordt is zeker iets, helemaal eens. Maar als garantie werkt dat vooral doordat een andere partij kan opstaan en een soortgelijk doch aantrekkelijker platform kan aanbieden aan (o.a.) ex-Zonneplan klanten.

Nou ja.. op zich is dat best 'n faire garantie: als het simpelweg niet (voldoende) lukt, zit je samen in het schip, maar mocht Zonneplan een te grote 'cut' pakken, dan zou de vrije markt voor een concurrent moeten zorgen om op over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:12

HermanGast

Exige GT3

Ik ben nog steeds wel benieuwd of er een Zonneplan optie is om een eigen accu mee te laten lopen op het algoritme van ZP. Dus een kleine 5kWh ? van ZP (kleine investering) en mn eigen 26kWh Pylontechs (die zijn er toch al). En dan zelf beslissen of ik meega of niet met het laden of ontladen door ZP.
Technisch geen probleem.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
HermanGast schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:22:
Ik ben nog steeds wel benieuwd of er een Zonneplan optie is om een eigen accu mee te laten lopen op het algoritme van ZP. Dus een kleine 5kWh ? van ZP (kleine investering) en mn eigen 26kWh Pylontechs (die zijn er toch al). En dan zelf beslissen of ik meega of niet met het laden of ontladen door ZP.
Technisch geen probleem.
Al zou die mee kunnen lopen, dan hebben ze natuurlijk geen/minder zicht op (ont)laadsnelheid, of je de capaciteit zelf ook nog op een andere manier benut, etc. en er dus wel voldoende SoC aanwezig is. Daarmee kunnen ze bijv. de capaciteit die ze aan het net onttrekken of op willen sturen niet perfect inschatten. Vanuit dat oogpunt vermoed ik niet dat ze hier risico mee willen lopen. Teveel onzekere factoren als je het niet volledig in de hand hebt en overziet.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:12

HermanGast

Exige GT3

Taro schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Al zou die mee kunnen lopen, dan hebben ze natuurlijk geen/minder zicht op (ont)laadsnelheid, of je de capaciteit zelf ook nog op een andere manier benut, etc. en er dus wel voldoende SoC aanwezig is. Daarmee kunnen ze bijv. de capaciteit die ze aan het net onttrekken of op willen sturen niet perfect inschatten. Vanuit dat oogpunt vermoed ik niet dat ze hier risico mee willen lopen. Teveel onzekere factoren als je het niet volledig in de hand hebt en overziet.
Tsja, je hebt zeker een punt, maar als ik vol tegendraads zou schakelen hebben ze er al helemaal niet aan.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
Ik heb deze nog niet langs zien komen, ook de zoekfunctie hierboven leverde niets op:

Het is een lange zit, en ik denk wel interessant voor hier.

=================================================

In de nieuwste aflevering van de Groene Nerds podcast duiken we diep in de wereld van thuisbatterijen. Of een thuisbatterij voor jou een slimme investering is? Dat hangt af van meer dan alleen geld. We ontrafelen de mythes en verkennen de echte waarde van thuisbatterijen - van financieel voordeel tot bijdragen aan de energietransitie en het plezier van zelfbouw. Ontdek de 5 P's van thuisbatterijen: Poen, Plezier, Planeet, Piek afvlakken, en Preppen, en hoe deze elkaar versterken in jouw keuze voor een duurzamere toekomst. We bespreken niet alleen de kosten en mogelijke subsidies, maar ook de opbrengsten in termen van geld, duurzaamheid en zelfvoorzienend leven. Met inzichten van experts zoals Henry Lootens en Harold Halewijn, en echte verhalen uit de praktijk, is deze podcast jouw ultieme gids voor het al dan niet investeren in een thuisbatterij. PS Sorry nog dat het meer dan een uur is geworden.

Hoofdstukken
0:00:00 Welkom bij aflevering 21 van de Groene Nerds podcast!
0:03:49 - Waar we het vandaag over gaan hebben: kosten, rendement & terugverdientijd
0:06:03 - Kosten van een thuisbatterij
0:06:33 - Kant-en-klaar, zelfbouw, of op maat?
0:14:01 - Wat levert een thuisbatterij op?
0:19:07 - Wat levert een thuisbatterij voor peak shaving op?
0:23:36 - Wat levert een thuisbatterij op qua autonomie/off-grid gaan?
0:27:45 - Wat levert een thuisbatterij als noodstroomvoorziening op?
0:30:46 - Wat levert een thuisbatterij voor het optimaliseren van zelfconsumptie op?
0:44:39 - Wat levert een thuisbatterij op waarmee je handelt op basis van dynamische energieprijzen?
0:53:26 - Wat levert een thuisbatterij op die inspeelt op de onbalansmarkt?
1:01:29 - Conclusies & overwegingen

Shownotes & credits
- Alles over de @Zonneplan Nexus thuisbatterij - https://www.zonneplan.nl/thuisbatteri...
- Lees het artikel Wat kost een thuisbatterij en wat is de terugverdientijd? - https://doe-duurzaam.nl/artikel/wat-k...
- 5 tweakers over hun zelfbouw thuisbatterij - review: Vijf tweakers over hun zelfbouwthuisaccu: motivaties, kosten, problem...
- YouTube-kanaal van @YvesWinkel (volg zijn thuisbatterij zelfbouw reis)
- Ook @HHalewijn vertelt op YouTube veel over zelf thuisbatterijen bouwen
- Thanks Jeroen van Diesen voor je input in het Telegram-kanaal
- We benaderen het rendement van een thuisbatterij op basis van de redenen om een thuisbatterij te kopen - https://doe-duurzaam.nl/artikel/6-red...
- Verzekeringen keren niet uit bij brand door een zelfbouwbatterij - https://doe-duurzaam.nl/artikel/een-t...
- Btw terugvragen bij aanschaf van een thuisbatterij & subsidies voor ondernemers - https://doe-duurzaam.nl/artikel/thuis... & https://doe-duurzaam.nl/artikel/een-t...
- Je kunt lang wachten op een zwaardere netaansluiting - https://www.zelfenergieproduceren.nl/...
- Kosten van een zwaardere aansluiting bij Liander en Enexis - https://www.linkedin.com/posts/kieskw... & https://www.enexis.nl/aansluitingen/a...
- Dank aan Pascal Bleij voor zijn kijk op de duurzame uitkomsten van een thuisbatterij
- Shoutout naar ons duurzame geweten Marien Boonman - https://doe-duurzaam.nl/artikel/hoe-d...
- Potentiële verdiensten voor een batterij op day-ahead en onbalansmarkt door Jan-Willem Zwang - https://www.stratergy.nl/post/de-thui...
- Voorbeeld van spreiding van prijzen op onbalans markt - https://www.linkedin.com/feed/update/...
- Daarnaast dank aan Henry Lootens & Dennis van der Meij voor hun input

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
psdata schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Maar deze handel en wandel van Zonneplan is niet zelf te besturen.
Je bent alleen maar sponsor van de accu en de aansluiting, waar je een gedeelte van het rendement want ze behalen (zie boven) als vergoeding krijgt (ze geven nog steeds op de 20Kw versie ongeveer 1600 euro.
Nu (sterk fluctuerende) renewables een groot aandeel zijn in de energie-mix, begrijp ik de noodzaak tot bufferen, opslaan en afvlakken om maximaal rendement te kunnen halen.

Vanuit een macro perspectief begrijp ik alleen niet dat men dit nu helemaal over laat aan privé-spelers, die dan een paar tienduizend batterijtjes gaan droppen bij particulieren. Puur op gevoel lijkt mij dit niet te beste aanpak.

Iedere situatie/huis-installatie is weer anders. Soms krakkemikkig, verouderd, nu eens in de garage, volgende keer in de kelder, dan weer in een te vochtige ruimte, ... Iedere monteur moet zich weer op elk 'werfje' aanpassen aan de bestaande situatie, prutsen en klooien. Overal te lande rondrijden, leveren, installeren, ... Mogelijks extra brandgevaar?

Erg veel 'overhead' om bijvoorbeeld 1000x15 kWh te plaatsen bij particulieren, ipv 15000 kWh te plaatsen ergens op een industrieterrein.

Ook als je alles clustert, zou je nog steeds formules kunnen bedenken waar particulieren 'sponsoren'/mee investeren in een co-operatieve, en dan bijvoorbeeld een kleine bonus hebben op hun energie rekening. Zonder dan bij elk individu een gecompliceerd, mogelijks error-gevoelig (software) systeem te plaatsen.

Aan de aanbodzijde ligt er nu wel genoeg solar denk ik. Zie ook de hele discussie over salderen. Er moet een landelijk actieplan komen, waarbij salderen wordt afgeschaft en met dat kapitaal voorzien wordt in buffers op wijk en subnet niveau. Lijkt me ook een stuk efficiënter dan het net overal te verzwaren zodat het alle stroom gemakkelijk kan rondpompen. Het net verzwaren is alle straten terug opentrekken. Buffers plaatsen is een extra wijkkast, bovengronds en klaar. Desnoods modulair met containers.

Vergelijk het met een nationaal collectief project net zoals het droogleggen van de polders, de dijken en waterkeringen. Werkgelegenheid, een verbindind project, ... De individualisatie slaat overal te ver door.

En om het on-topic te houden, de thuisaccu lijkt me niet interessant enkel al op gebied van schaal. Tenzij je het als hobby wil doen, en je er het geld voor over hebt. Ipv een rolex of omega, koop je dan een batterij. Eerder dan de thuisaccu (onderwerp van dit topic), zou men moeten pushen voor bufferen op een veel grotere schaal. En ik zou met plezier mee investeren in dat soort projecten. Zonder de overlast van installaties bij mij thuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• opel corsa
Amos_x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:15:
[...]

Nu (sterk fluctuerende) renewables een groot aandeel zijn in de energie-mix, begrijp ik de noodzaak tot bufferen, opslaan en afvlakken om maximaal rendement te kunnen halen.

Vanuit een macro perspectief begrijp ik alleen niet dat men dit nu helemaal over laat aan privé-spelers, die dan een paar tienduizend batterijtjes gaan droppen bij particulieren. Puur op gevoel lijkt mij dit niet te beste aanpak.

Iedere situatie/huis-installatie is weer anders. Soms krakkemikkig, verouderd, nu eens in de garage, volgende keer in de kelder, dan weer in een te vochtige ruimte, ... Iedere monteur moet zich weer op elk 'werfje' aanpassen aan de bestaande situatie, prutsen en klooien. Overal te lande rondrijden, leveren, installeren, ... Mogelijks extra brandgevaar?

Erg veel 'overhead' om bijvoorbeeld 1000x15 kWh te plaatsen bij particulieren, ipv 15000 kWh te plaatsen ergens op een industrieterrein.

Ook als je alles clustert, zou je nog steeds formules kunnen bedenken waar particulieren 'sponsoren'/mee investeren in een co-operatieve, en dan bijvoorbeeld een kleine bonus hebben op hun energie rekening. Zonder dan bij elk individu een gecompliceerd, mogelijks error-gevoelig (software) systeem te plaatsen.

Aan de aanbodzijde ligt er nu wel genoeg solar denk ik. Zie ook de hele discussie over salderen. Er moet een landelijk actieplan komen, waarbij salderen wordt afgeschaft en met dat kapitaal voorzien wordt in buffers op wijk en subnet niveau. Lijkt me ook een stuk efficiënter dan het net overal te verzwaren zodat het alle stroom gemakkelijk kan rondpompen. Het net verzwaren is alle straten terug opentrekken. Buffers plaatsen is een extra wijkkast, bovengronds en klaar. Desnoods modulair met containers.

Vergelijk het met een nationaal collectief project net zoals het droogleggen van de polders, de dijken en waterkeringen. Werkgelegenheid, een verbindind project, ... De individualisatie slaat overal te ver door.

En om het on-topic te houden, de thuisaccu lijkt me niet interessant enkel al op gebied van schaal. Tenzij je het als hobby wil doen, en je er het geld voor over hebt. Ipv een rolex of omega, koop je dan een batterij. Eerder dan de thuisaccu (onderwerp van dit topic), zou men moeten pushen voor bufferen op een veel grotere schaal. En ik zou met plezier mee investeren in dat soort projecten. Zonder de overlast van installaties bij mij thuis.
Als Belg heb ik uw voorstel vorig jaar al eens overgemaakt aan onze netbeheerder Fluvius. Waarom geen batterij plaatsen op het einde van elke verdeelleiding. Als de spanning dreigt te hoog te worden dan start het laden. Het teveel aan energie wordt terug in het net gestoken als de spanning op het einde van de verdeelleiding onder de nominale spanning komt. Voorstel werd niet ernstig genomen, zij verkiezen voor een verzwaring van het net... Jammer dus, als burger investeer je in een thuisbatterij en de netbeheerden verzwaart zijn net. Dat zijn 2x kosten voor hetzelfde doel te bereoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Gwaihir schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:28:
[...]

Je lijkt te impliceren dat uitstappen een ok, ook aantrekkelijke optie is. Het 'probleem' is evenwel dat je dan terug bent bij wat het RTL artikel én de reactie van Zonneplan beide beargumenteren: zonder de speciale aanpak van Zonneplan is het sowieso (nog) geen goed idee.

Scherp geprijsde hardware die je eigendom wordt is zeker iets, helemaal eens. Maar als garantie werkt dat vooral doordat een andere partij kan opstaan en een soortgelijk doch aantrekkelijker platform kan aanbieden aan (o.a.) ex-Zonneplan klanten.

Nou ja.. op zich is dat best 'n faire garantie: als het simpelweg niet (voldoende) lukt, zit je samen in het schip, maar mocht Zonneplan een te grote 'cut' pakken, dan zou de vrije markt voor een concurrent moeten zorgen om op over te stappen.
Als het aankopen van de hardware geen aantrekkelijk alternatief voor je is, moet je inderdaad niet 'gokken' op de opbrengsten die Zonneplan aangeeft.
Zelf ben ik al een tijd aan het rondkijken naar een batterij om voor de hobby en het goede gevoel mijn eigen opgewekte stroom binnen te houden en mij niet zo schuldig te voelen als ik langs een energiecentrale rijdt. Zelfbouw is spannend (letterlijk :9 ) en dit komt voor mij dus best in de buurt.

Wat ik ook spannend vind in het voorstel van Zonneplan is het laden/ontladen met 10 kW, dat betekent respectievelijk 1C / 0.67C / 0.5C voor het batterijpakket van 10/15/20 kWh en is niet goed voor de levensduur op lange termijn door de bijkomende warmteontwikkeling. Ik wacht met spanning af op de praktijkdata die ze beloofd hebben.
Amos_x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:15:
[...]

[...]

Deze grote batterijvelden worden momenteel bedacht en opgebouwd op industriele schaal. Echter heb je dan ook een flinke aansluiting op het stroomnet nodig. En dan sta je achteraan in de rij te wachten.
Met deze opzet worden de bestaande aansluitingen gebruikt. Wat wel een zorg is dat er lokale congestie kan gaan optreden op het laagspanningsnet, omdat het net niet bedacht is op zoveel gebruik van de capaciteit. Maar als het goed is werkt de aansturing juist als een demper op de congestie, niet als een versterker.

[ Voor 39% gewijzigd door Bravo op 15-02-2024 09:19 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Amos_x
Bravo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:14:

Deze grote batterijvelden worden momenteel bedacht en opgebouwd op industriele schaal. Echter heb je dan ook een flinke aansluiting op het stroomnet nodig. En dan sta je achteraan in de rij te wachten.
Met deze opzet worden de bestaande aansluitingen gebruikt. Wat wel een zorg is dat er lokale congestie kan gaan optreden op het laagspanningsnet, omdat het net niet bedacht is op zoveel gebruik van de capaciteit. Maar als het goed is werkt de aansturing juist als een demper op de congestie, niet als een versterker.
Ik ben natuurlijk verre van expert, het is zeker mijn kennisdomein niet, maar het is vast mogelijk om het 'juiste niveau' te vinden op het net. Niet te hoog (industriezone/provincie), maar ook niet te laag (individuele huisaansluiting), maar ergens tussenin. Wijk/verkaveling lijkt me (opnieuw, ongefundeerd), ideaal.

In een bestaande wijk kan je vast wel wat ruimte vinden. Gooi desnoods een zwaar verouderde, nauwelijks te renoveren woning tegen de grond via onteigening, en zet het daar. Of bij een nieuwe verkaveling houd je 1 plot op de 20 of 30 open voor een accu.

Al was het maar omdat je dan voor onderhoud/revisie/problemen oplossen niet overal lokaal moet gaan aanbellen, maar gewoon recht naar de wijkkast kan rijden, en je dag en nacht in alle omstandigheden gewoon toegang kan verlenen aan de techniekers.

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 14:27
opel corsa schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Als Belg heb ik uw voorstel vorig jaar al eens overgemaakt aan onze netbeheerder Fluvius. Waarom geen batterij plaatsen op het einde van elke verdeelleiding. Als de spanning dreigt te hoog te worden dan start het laden. Het teveel aan energie wordt terug in het net gestoken als de spanning op het einde van de verdeelleiding onder de nominale spanning komt. Voorstel werd niet ernstig genomen, zij verkiezen voor een verzwaring van het net... Jammer dus, als burger investeer je in een thuisbatterij en de netbeheerden verzwaart zijn net. Dat zijn 2x kosten voor hetzelfde doel te bereoken.
2x kosten voor hetzelfde doel hebben we te danken aan partijen (energiemaatschappij en klanten (&overheid)) die allebei een ander doel hebben. Lang leve de privatisering van de energiemarkt. Van mij mag het weer terug naar die laatst genoemde partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
Ruben26 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:37:
[...]

2x kosten voor hetzelfde doel hebben we te danken aan partijen (energiemaatschappij en klanten (&overheid)) die allebei een ander doel hebben. Lang leve de privatisering van de energiemarkt. Van mij mag het weer terug naar die laatst genoemde partij.
Dat hoeft nu ook weer niet. Privatisering is niet de duivel die er hier op tweakers en de frontpage steeds van gemaakt wordt door wannabee communisten. Zeer vermoeiend.

Ik heb genoeg werknemers in de publieke sector/overheid aan het werk gezien om te beseffen welke enorme kapitalen weggegooid worden aan overhead en onbekwaamheid. Dat creëert een klimaat van zero incentive en zero accountability. Dit moet je echt nooit meer willen. Misschien nog net waterbevoorrading, maar de rest mag en moet geprivatiseerd worden.

Privatisering zorgt er ten minste nog voor dat er een minimum stimulans is om efficient te werken en op de kosten te letten.

Wel kan de overheid de krijtlijnen en beperkingen uitzetten waarin die bedrijven kunnen opereren. Dus niet oneindig de aandeelhouders voorop stellen bijvoorbeeld, verplicht x% van de winst herinvesteren, sociale verplichtingen, enz... Zolang iedereen binnen diezelfde spelregels speelt, kan je nog steeds zaken doen en competitie voeren. Je haalt er enkel de excessen uit en stimuleert naar een netto positieve impact (voor het bedrijf, de particulier en de samenleving). Daarna kan de politiek aan die knoppen draaien zoals het wil om bij te sturen. Als de basis infrastrcutuur gelegd is, kan je de teugels wat vieren, anders terug aantrekken. Maar dan moet je een politiek hebben die niet bang is van private industrie en kapitaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 14:27
Amos_x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Dat hoeft nu ook weer niet. Privatisering is niet de duivel die er hier op tweakers en de frontpage steeds van gemaakt wordt door wannabee communisten. Zeer vermoeiend.

Ik heb genoeg werknemers in de publieke sector/overheid aan het werk gezien om te beseffen welke enorme kapitalen weggegooid worden aan overhead en onbekwaamheid. Dat creëert een klimaat van zero incentive en zero accountability. Dit moet je echt nooit meer willen. Misschien nog net waterbevoorrading, maar de rest mag en moet geprivatiseerd worden.

Privatisering zorgt er ten minste nog voor dat er een minimum stimulans is om efficient te werken en op de kosten te letten.

Wel kan de overheid de krijtlijnen en bperkingen uitzetten waarin die bedrijven kunnen opereren. Dus niet oneindig de aandeelhouders voorop stellen bijvoorbeeld, verplicht x% van de winst herinvesteren, sociale verplichtingen, enz... Zolang iedereen binnen diezelfde spelregels speelt, kan je nog steeds zaken doen en competitie voeren. Je haalt er enkel de excessen uit en stimuleert naar een netto positieve impact (voor het bedrijf, de particulier en de samenleving). Daarna kan de politiek aan die knoppen draaien zoals het wil om bij te sturen. Als de basis infrastrcutuur gelegd is, kan je de teugels wat vieren, anders terug aantrekken. Maar dan moet je een politiek hebben die niet bang is van private industrie en kapitaal.
Ik vind je eerste alinea zeer vermoeiend en dan vooral je verwijt mbt communisme. Kan ik stellen dat je 'n 100% rasechte kapitalist bent omdat je iemand als communist wegzet omdat die 1 bedrijfstak terug naar overheid wenst?

Er zijn aantal voorbeelden waarbij privatisering niet goed uitpakt en er zijn enkelen waarbij dat wel goed werkt. Ik ben tegen 100% kapitalisme of communisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kans en zorg tegelijk, inderdaad. Maximaal gebruik van bestaande infrastructuur is natuurlijk top. Maar ook dit apparaat zal (terecht) niet terug mogen leveren boven de 253V. En hoe dat op 'probleemplekken' het rendement van de individuele bezitter al dan niet verpest weten we ook nog niet.

Dat is wellicht ook een 'wie zal dat betalen?' Is dat al uitgezocht m.b.t. de 'buurtaccu's'? Op 't hoog, als de netbeheerder met een slecht net weg komt, houden de bezitters van PV en dit soort batterijen aldaar de rekening. Als er voldoende druk op staat om het probleem op te lossen, biedt Zonneplan wellicht juist de oplossing. Ze hebben het vast niet voor niets over het aanboren van zoveel mogelijk markten..

Initiatieven op wijkniveau zie ik trouwens het slechtst werken. Huizen met 'n eigen CV-ketel werkte jarenlang prima voor ons allen. Grote, gereguleerde stadsverwarming blijft telkens al spannend. Kleine, lokale initiatieven vallen 't meest tussen wal en schip, vooral ook qua onderhoudskosten. Ik vrees dat de buurtbatterij, in een 'trafo'huisje per wijk, in dezelfde vlees nog vis categorie zal blijven hangen. (En meteen maar via onteigening, volgens iemand die vooral geen communist wil zijn ;).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Als het aankopen van de hardware geen aantrekkelijk alternatief voor je is, moet je inderdaad niet 'gokken' op de opbrengsten die Zonneplan aangeeft.
Zelf ben ik al een tijd aan het rondkijken naar een batterij om voor de hobby en het goede gevoel mijn eigen opgewekte stroom binnen te houden en mij niet zo schuldig te voelen als ik langs een energiecentrale rijdt. Zelfbouw is spannend (letterlijk :9 ) en dit komt voor mij dus best in de buurt.
Interessante stelling. Ik vraag me af of de markt groot genoeg is voor Zonneplan wanneer alleen mensen met dat in het hoofd instappen. Veel van wat ze willen is immers afhankelijk van een behoorlijke totale beschikbare capaciteit, tot het niet te snel doen verslijten van de individuele batterijen aan toe.

• Amos_x
Gwaihir schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:17:
[...]
(En meteen maar via onteigening, volgens iemand die vooral geen communist wil zijn.. tja..)
"tja...". Ik gaf maar een voorbeeld. Genoeg wijken waar een woning staat te verkrotten, waar misschien geen nieuwbouw mag zijn, weet ik veel. Hoeft zelfs geen woning te zijn, kan een stuk tuin zijn. Hier in de straat is ook een wijkkast/transfo bijgebouwd in het verleden. Hebben ze iemand uitgekocht voor 5x5m van de tuin. En onteigening in onze beschaafde contreien gebeurt niet met een bulldozer voor de deur en gewapend personeel. Maar gewoon op marktwaarde. In China ben je inderdaad gewoon je stekje kwijt en sta je op straat.

Gebeurt ook genoeg voor infrastructuur, rioleringen, autosnwelweg, bruggen, ...

Tja...

/off-topic. vanaf hier ga ik terug verder op passief meelezen, met excuses voor de onderbreking

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Gwaihir schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:17:
[...]

[...]

Dat is wellicht ook een 'wie zal dat betalen?' Is dat al uitgezocht m.b.t. de 'buurtaccu's'? Op 't hoog, als de netbeheerder met een slecht net weg komt, houden de bezitters van PV en dit soort batterijen aldaar de rekening. Als er voldoende druk op staat om het probleem op te lossen, biedt Zonneplan wellicht juist de oplossing. Ze hebben het vast niet voor niets over het aanboren van zoveel mogelijk markten..

Initiatieven op wijkniveau zie ik trouwens het slechtst werken. Huizen met 'n eigen CV-ketel werkte jarenlang prima voor ons allen. Grote, gereguleerde stadsverwarming blijft telkens al spannend. Kleine, lokale initiatieven vallen 't meest tussen wal en schip, vooral ook qua onderhoudskosten. Ik vrees dat de buurtbatterij, in een 'trafo'huisje per wijk, in dezelfde vlees nog vis categorie zal blijven hangen.
Het probleem met een batterij op wijkniveau is, is dat er geen eigenaar/initiatiefnemer is. Niet de lokale huizenbezitters (die moeten zich gaan verenigen in een groep) en niet de grote energieleveranciers (die hebben geen probleem). Een wijkbatterij zou een mooie asset voor de netbeheerder zijn om de capaciteit van het net te vergroten zonder verzwaring van de kabels, maar een netbeheerder mag van de wet geen energie leveren. Alleen de hardware (kabels en trafo's).

Maar dit gaan allemaal redelijk offtopic, terug naar de batterij in huis in plaats van in de wijk.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. ik zou het jammer vinden als we het volledig off-topic verklaren. Die door regelgeving gebonden positie van de netbeheerder hierin staat momenteel ter discussie. De regels zijn al aan het veranderen. Ik ben dan ook oprecht nieuwsgierig welke nieuwe mogelijkheden ontstaan om de capaciteit van het net te vergroten zonder verzwaring van de kabels. En welke rol de thuisbatterij (al dan niet via oplossingen als Zonneplan) daarin kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:27:
Hmm.. ik zou het jammer vinden als we het volledig off-topic verklaren. Die door regelgeving gebonden positie van de netbeheerder hierin staat momenteel ter discussie. De regels zijn al aan het veranderen. Ik ben dan ook oprecht nieuwsgierig welke nieuwe mogelijkheden ontstaan om de capaciteit van het net te vergroten zonder verzwaring van de kabels. En welke rol de thuisbatterij (al dan niet via oplossingen als Zonneplan) daarin kan spelen.
Verzwaring van laagspannings kabels zal niet te vermijden zijn, een wijkaccu ontlast alleen de trafo en middenspanning, niet de kabels naar de huizen.
Een thuisaccu zou wel de straatkabel naar LS-transformatorhuis kunnen ontlasten, maar je zou graag die investering terug zien komen met de tijd en daar voor is alleen eigenverbruik te weinig en zal je moeten stappelen met voordelen die geen relatie hebben met lokaal.(day ahead is een landelijke markt, etc)

De kale marktprijs van een kWh daalt alleen maar met meer wind en zon in de mix, 65-80% van consumenten prijs is al de opslag van energieleverancier en heffingen van de overheid.
(Ik ben al dynamisch, all-electric met thuisaccu, dit verwarmingseizoen heb ik voor gem. 7,0ct/kaal ingekocht en dat is 28% van totale incl prijs, over ca 2-3 weken hoef ik tot eind oktober geen enkele kWh meer af te nemen voor eigenverbruik, als ik nog afneem is het voor handel )

Met 20-40 op 1 kabel met 3x160A afzekering bij de LS-trafo ga je het niet halen als gas verdwijnt en meer een EV hebben, koken zal electrisch moeten, niet de meeste kWh's maar wel kW's in beperkte periode.
Een EV laden met een Granny lader is veel minder efficient dan met 11kW, dat past gewoon heel lastig op een kabel die bij leggen vaak nog op basis van 1500W gelijktijdigheid is geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Amos_x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:45:
[...]

"tja...". Ik gaf maar een voorbeeld. Genoeg wijken waar een woning staat te verkrotten, waar misschien geen nieuwbouw mag zijn, weet ik veel. Hoeft zelfs geen woning te zijn, kan een stuk tuin zijn. Hier in de straat is ook een wijkkast/transfo bijgebouwd in het verleden. Hebben ze iemand uitgekocht voor 5x5m van de tuin. En onteigening in onze beschaafde contreien gebeurt niet met een bulldozer voor de deur en gewapend personeel. Maar gewoon op marktwaarde. In China ben je inderdaad gewoon je stekje kwijt en sta je op straat.

Gebeurt ook genoeg voor infrastructuur, rioleringen, autosnwelweg, bruggen, ...
Ga eens na wat voor inspanning er nodig is om een wijkaccu te realiseren. Voor een losse unit achter een eigen aansluiting die niet co-located is gaat dit enorm duur zijn. Er moet een vergunning komen, je gaat gezeik hebben met buurtbewoners die bezwaar maken, er moet een gebouwtje komen of bewoners moeten accepteren dat er een lelijke container in hun wijk komt te staan. En dan dat allemaal voor een accu die relatief weinig vermogen kan hebben want veel is er sowieso niet beschikbaar achter een wijktrafo.

Ik zie nog wel een rol voor co-located units bij bijvoorbeeld VvE's maar dan moet het wel aantrekkelijk gemaakt worden wat betreft o.a. energiebelasting en netwerktarieven. Er kan dan gebruik gemaakt worden van bestaande infrastructuur en de goedkope inzet van arbeid door vrijwilligers.

Het voordeel van thuisaccu's is dat het proces om zo'n ding geïnstalleerd te krijgen gewoon erg simpel is. De eigenaar van de woning schakelt een installateur in, die hangt de accu op en klaar is kees. In een situatie waarin installatie van PV en accu gecombineerd kunnen worden is het nog simpeler. De aanpassing in de meterkast is hetzelfde (als eilandbedrijf niet nodig is) en het meerwerk voor het installeren van de accu is beperkt tot het monteren van de accu en het aansluiten van wat kabels (even uitgaan van een geïntegreerd systeem, niet die complexe constellatie van Victron hoe mooi dat spul ook is).

• Gwaihir
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:08:
Verzwaring van laagspannings kabels zal niet te vermijden zijn, een wijkaccu ontlast alleen de trafo en middenspanning, niet de kabels naar de huizen.
Een thuisaccu zou wel de straatkabel naar LS-transformatorhuis kunnen ontlasten [..]

Met 20-40 op 1 kabel met 3x160A afzekering bij de LS-trafo ga je het niet halen als gas verdwijnt en meer een EV hebben, koken zal electrisch moeten, niet de meeste kWh's maar wel kW's in beperkte periode.
Een EV laden met een Granny lader is veel minder efficient dan met 11kW, dat past gewoon heel lastig op een kabel die bij leggen vaak nog op basis van 1500W gelijktijdigheid is geweest.
En zo wordt het een kwestie van veiligheid en tijdslijnen.

Veiligheid: net zoals je PV niet mag bijprikken op een bestaande groep, omdat er dan 2x zoveel stroom op de kabel kan komen als de bedoeling is, zal dit op wijkniveau ook gaan spelen. Want daar prikken we onze teruglevering ook bij op de bestaande kabel.

Tijdslijn: op welke plaatsen lossen lokale accus het probleem lang genoeg op om ze terug te verdienen vóór die op lange termijn noodzakelijke verzwaring? En daarbij zie ik dan net als @Femme het voordeel dat de thuisaccu de de planningsafdeling van de netbeheerder en diens uitvoerende aannemers niet op dezelfde manier met werk opzadelt als wijkaccu's en kabelverzwaring doen.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:11
Ik weet niet of dit hier al besproken is maar kunnen ze dat soort batterijvelden niet combineren met zonneparken, die hebben iig al een zware aansluiting, en je ontlast bij veel opbrengs al het net als zo'n park eerst zichzelf oplaad.
Hier zie ik pakweg elke 5km wel zo'n park maar weet niet of dat al genoeg verdeeld is om het probleem op te lossen.

En als ze nu batterijcontainers maken die meteen de juiste schuinte dak hebben voor panelen dan kan ze al helemaal combineren

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Domba
Gwaihir schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:54:
[...]
Tijdslijn: op welke plaatsen lossen lokale accus het probleem lang genoeg op om ze terug te verdienen vóór die op lange termijn noodzakelijke verzwaring? En daarbij zie ik dan net als @Femme het voordeel dat de thuisaccu de de planningsafdeling van de netbeheerder en diens uitvoerende aannemers niet op dezelfde manier met werk opzadelt als wijkaccu's en kabelverzwaring doen.
Ik zie niet hoe je een wijkaccu financieel voor elkaar krijgt in een bestaande wijk of hoe de geldstromen zou moeten lopen..
Deze zal aan PSG37-1 moeten voldoen, wat al niet eenvoudig zal zijn en in tegenstelling van een VvE, is er geen verplichte deelname voor een bestaande wijk of heeft de wijk een groepsaansluiting.
Wijkaccu's zullen op een los staande aansluiting zitten, hoe ze dan uit de kosten zouden kunnen komen met enkel en alleen lokaal aanbod ik zie het niet.
Als het geen pilot is mag netbeheerder er niet in deelnemen en zal zonder meer naar de landelijke markten worden gekeken waar spreads tot enkele euro's/kwh mogelijk zijn om uit de kosten te komen, regionale markten zijn er nog niet echt (CSP maar dat is middenspanning).
Netwerkbeheerder zal bij een onafhankelijke wijkaccu zonder meer een zwaardere trafo in de transformator huisje moeten schuiven.

Thuisaccu's zullen op planningsafdeling net zo goed lastiger maken.
Dat een thuisaccu enkel een ondersteunen vermogen of peakshaver, dat is een al lang een gepasseerd station.
Ook de Solis van Zonneplan is ook zonder powerplay, een volwaardige 10kW hybride thuisaccu's die een heel huis in eiland mode zou kunnen voorzien.
Dat zijn vermogens welke nu voor verzwaring gewoon x procenten van max capaciteit van de ls-trafo zijn, Waarvoor maar 1 dynamische markt is, net als de zon voor de buurt op het zelfde moment schijnt, zouden ook die een EV hebben daar naar kunnen kijken alleen zijn er nog weinig die dynamisch contrcat hebben, Grote verschil dat max vermogen thuisaccu op alle momenten beschikbaar is en ook voor afname.

Bij te veel aanbod loopt spanning op en schakelen ze uit, dat is niet spannend,
Wel bij afname daar kan gewoon het licht vanuit gaan met al die trage zekeringen in het netwerk.

Wat ik zie is dat het spanningsdal tussen 16-18uur wel elk kwartaal steeds vaker en verder onder 220V zakt en ik eigenlijk nooit overlap met mijn uitgestelde teruglevering op de twee hoogste landelijke day a head marktprijs uren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Tinusvolkel Er zullen meer container-accu's bij zonneparken gaan verschijnen, materialen hebben een lange levertijd, maar dan voornamelijk bij nieuwe parken met de nieuwe voorwaarden dat ze op 50% van max worden aangesloten en dat is alleen uitgestelde teruglevering, deze zullen niet van het net gaan laden, want dan worden ze gezien als verbruiker en is door de transportkosten de aansluiting ineens fors duurder,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
Tinusvolkel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:32:
Ik weet niet of dit hier al besproken is maar kunnen ze dat soort batterijvelden niet combineren met zonneparken, die hebben iig al een zware aansluiting, en je ontlast bij veel opbrengs al het net als zo'n park eerst zichzelf oplaad.
Hier zie ik pakweg elke 5km wel zo'n park maar weet niet of dat al genoeg verdeeld is om het probleem op te lossen.

En als ze nu batterijcontainers maken die meteen de juiste schuinte dak hebben voor panelen dan kan ze al helemaal combineren
Dit wordt al toegepast sommige kleine zonnevelden (ik ken er een paar waar dat reeds is toegepast)
Maar de aanschaf voor dit soort vermogens is hoog en hierdoor komt het verdienmodel van een kleine zonnepark onder druk. Dan is uit/afschakelen goedkoper

Maar je hebt gelijk de aansluiting is er al en men kan uitgesteld het grid voeden met de opgebrachte zonne energie
Ook bij dit soort parken moet men al betalen als men leverd en de prijs negatief is op de dag markt.
Hier worden dus al echt parken uitgezet op dit soort momenten (als dan niet gestuurd op prijzen)
Maar het blijft nog steeds een druppel op de gloeiende plaat denk.

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Weer iets bijgeleerd dus. Beschouw me als bijgepraat en gecorrigeerd. Zowel elektrotechnisch (aansluiting, ...), als wat betreft regelgeving (wie betaalt, beheert, onderhoudt, bouwvergunning, ...) lijken geconsolideerde accuparken (wijkniveau) niet de oplossing.

Ik gaf wel aan dat het totaal mijn expertise gebied niet is, en dat ik geen elektrotechnicus ben. Ik redeneerde meer vanuit het bouwen, onderhoud en uitbating verhaal, waar ik iets meer ervaring heb. In de zin dat het makkelijker is om 1000 hetzelfde neer te zetten op 1 locatie, dan 1000 keer een batterij in iemands woning te plaatsen. Puur dat dus. Zonder rekening te houden met alle finesses van een stroomnet.

Ik ben waarschijnlijk ook beïnvloed (of getraumatiseerd :P ) door een recent persoonlijk traject, waar ik net een ingrijpende renovatie heb laten uitvoeren. Hierbij is ook alle elektra in een oude woning compleet gestript en vervangen. Begin tot einde. Dit heeft een fortuin gekost (vakmannen zijn duur). Het lijkt me dat een installateur z'n vingers niet zou willen branden (figuurlijk) aan menig verouderde slordige elektra installatie en daar van alles inpluggen waar het in 1980 niet op voorzien was (batterij, PV, ...). Maar ik kan het verkeerd hebben, uiteraard.

Wat dus zou willen zeggen dat veel particulieren, met alle verouderd vastgoed dat er nog steeds is, eerst nog flink moeten spenderen aan de installatie alvorens nog maar een batterij te overwegen. Opnieuw, misschien zie ik het verkeerd en is het enkel een kwestie van wat zekeringen en automaten te vervangen in de zekeringkast.

Sowieso lijkt de thuisaccu, onderwerp van dit topic, weer een item voor de meer gegoede medemens. Eigenaar van een eigen huis, vrijstaand of met ruime (dubbele) garage, en een recente, conforme elektra installatie, liefst met zonnepanelen. In mijn situatie bijvoorbeeld is de doorgang naar de kelder vrij smal (65cm of zo) waardoor ik de hele installatie waarschijnlijk niet de kelder in krijg. Als het al een goed idee is om batterijen in een (slecht verluchte) kelder te plaatsen. Lijkt me niet.

De consensus lijkt me dan toch, uit de reacties hierboven, dat batterijen het meest tot hun recht komen op de eindpuntjes van het elektriciteitsnet, de huisaansluitingen. Voor peakshaving, buffering, trading, eiland functie, PV opslaan, ... en wat je nog allemaal met een batterij kan doen.

Ander puntje is de kennis die nodig is. Het is best wel een complexe materie. Ik probeer me in te lezen, maar zonder achtergrond in de techniek is het al snel allemaal Chinees. Aansluiting, aansturing, programmatie, koppeling met domotica, alle verschillende strategieën voor optimaal gebruik, ... Ook dat zou ik dan liever uit handen geven hogerop, waar het door professionals gemanaged wordt en ik enkel via een abonnement of co-operatie mee doe. Op dezelfde manier dat ik ook niet als individu een windmolen ga plaatsen.

Op zich zou een aantal seminaries of avondcursussen in de materie, georganiseerd door de industrie of belangengroepen, welkom zijn. Ik begrijp sneller en vlotter de materie op die manier, dan zwalpend op het internet en geen aanknopingspunt of goede introductie/primer te vinden die het allemaal netjes uitlegt in mensentaal en geleidelijk de moeilijkheidsgraad opbouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Amos_x schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:29:
Weer iets bijgeleerd dus. Beschouw me als bijgepraat en gecorrigeerd. Zowel elektrotechnisch (aansluiting, ...), als wat betreft regelgeving (wie betaalt, beheert, onderhoudt, bouwvergunning, ...) lijken geconsolideerde accuparken (wijkniveau) niet de oplossing.

Ik gaf wel aan dat het totaal mijn expertise gebied niet is, en dat ik geen elektrotechnicus ben. Ik redeneerde meer vanuit het bouwen, onderhoud en uitbating verhaal, waar ik iets meer ervaring heb. In de zin dat het makkelijker is om 1000 hetzelfde neer te zetten op 1 locatie, dan 1000 keer een batterij in iemands woning te plaatsen. Puur dat dus. Zonder rekening te houden met alle finesses van een stroomnet.

Ik ben waarschijnlijk ook beïnvloed (of getraumatiseerd :P ) door een recent persoonlijk traject, waar ik net een ingrijpende renovatie heb laten uitvoeren. Hierbij is ook alle elektra in een oude woning compleet gestript en vervangen. Begin tot einde. Dit heeft een fortuin gekost (vakmannen zijn duur). Het lijkt me dat een installateur z'n vingers niet zou willen branden (figuurlijk) aan menig verouderde slordige elektra installatie en daar van alles inpluggen waar het in 1980 niet op voorzien was (batterij, PV, ...). Maar ik kan het verkeerd hebben, uiteraard.

Wat dus zou willen zeggen dat veel particulieren, met alle verouderd vastgoed dat er nog steeds is, eerst nog flink moeten spenderen aan de installatie alvorens nog maar een batterij te overwegen. Opnieuw, misschien zie ik het verkeerd en is het enkel een kwestie van wat zekeringen en automaten te vervangen in de zekeringkast.

Sowieso lijkt de thuisaccu, onderwerp van dit topic, weer een item voor de meer gegoede medemens. Eigenaar van een eigen huis, vrijstaand of met ruime (dubbele) garage, en een recente, conforme elektra installatie, liefst met zonnepanelen. In mijn situatie bijvoorbeeld is de doorgang naar de kelder vrij smal (65cm of zo) waardoor ik de hele installatie waarschijnlijk niet de kelder in krijg. Als het al een goed idee is om batterijen in een (slecht verluchte) kelder te plaatsen. Lijkt me niet.

De consensus lijkt me dan toch, uit de reacties hierboven, dat batterijen het meest tot hun recht komen op de eindpuntjes van het elektriciteitsnet, de huisaansluitingen. Voor peakshaving, buffering, trading, eiland functie, PV opslaan, ... en wat je nog allemaal met een batterij kan doen.

Ander puntje is de kennis die nodig is. Het is best wel een complexe materie. Ik probeer me in te lezen, maar zonder achtergrond in de techniek is het al snel allemaal Chinees. Aansluiting, aansturing, programmatie, koppeling met domotica, alle verschillende strategieën voor optimaal gebruik, ... Ook dat zou ik dan liever uit handen geven hogerop, waar het door professionals gemanaged wordt en ik enkel via een abonnement of co-operatie mee doe. Op dezelfde manier dat ik ook niet als individu een windmolen ga plaatsen.

Op zich zou een aantal seminaries of avondcursussen in de materie, georganiseerd door de industrie of belangengroepen, welkom zijn. Ik begrijp sneller en vlotter de materie op die manier, dan zwalpend op het internet en geen aanknopingspunt of goede introductie/primer te vinden die het allemaal netjes uitlegt in mensentaal en geleidelijk de moeilijkheidsgraad opbouwt.
Kwa “cursussen”, “kennis bijschaven”,
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
De zonnepanelen batterij is meer een speculatieve investering dan een echte thuisbatterij. Hele besturing staat los van je thuis energiegebruik, wordt compleet door zonneplan bestuurd voor handel op een markt waar je als particulier geen toegang toe hebt. Allemaal prima, leuk om de pioniers hier te volgen, Mara niet echt een “batterij om onder eigen beheer je eigen energie voorziening te stabiliseren”.

De algemene mening op dit forum is toch wel dat een dergelijke “echte” thuisbatterij niet rendabel is. Daarvoor moet de aanschafprijs grofweg een factor 2 naar beneden.

Dus…. “Cursussen… kennis bijschaven”… dat valt wel mee. Je bent er vroeg bij. Er zullen meer mensen zijn die van jou kunnen leren dan andersom. De gedachtes die je hebt over “toepasbaarheid” kloppen zeker, maar het kan heel goed zijn dat die over een paar jaar, als de boel financieel wat interessanter is, grotendeels zijn opgelost.

Pagina: 1 ... 25 ... 62 Laatste