Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:06
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:19:
Wat @Domba zegt, het gaat om een whitelabel omvormer; een Solis S6, die kun je ook zelf aansturen. Toegegeven komt er dan wat meer zelf uitvinden bij kijken dan een installateur van Zonneplan die het bij jou komt neerzetten en de schakelaar bij wijze van spreken omhaalt.
Ok, dat zelf uitvinden is logisch en vind ik ook niet zo'n probleem. Maar het moet wel écht mogelijk zijn. Zonneplan zal er dan toch danwel in de firmware, danwel door hardwarematig iets op de interface van die Solis omvormer aan te sluiten, iets gedaan hebben zodat die powerplay zijn gang kan gaan. Dan moet je dus ofwel de firmware kunnen aanpassen zodat er weer originele Solis firmware op staat. Of je moet de powerplay hardware eenvoudig kunnen verwijderen waardoor de Solis interface weer beschikbaar wordt.
Of zonneplan moet het op nog een andere manier aangepakt hebben, maar er zal toch ergens iets aangepast moeten worden hardwarematig of softwarematig, want anders zou je ook tegelijk met de powerplay actief nog zelf via de interface aan de slag kunnen.
En het feit dat zonneplan daar nogal geheimzinnig over doet geeft mij nog niet direct het vertrouwen om er eentje aan te schaffen. Ze zeggen eigenlijk dat je gewoon die powerplay moet gebruiken, doe je dat niet, dan moet je het zelf regelen en dat is nog niet rendabel. Maar in hoeverre er wel mogelijkheden zijn om het zelf te regelen en in hoeverre dat echt 'hacken' betekent of dat er wel gewoon een open interface beschikbaar is vertellen ze niet.
Maargoed, dat gaan de early adaptors ons straks vast meer over kunnen vertellen. Ik volg het in ieder geval nog wel een poos van een afstandje. Vind het opzich wel een interessant artikel, maar mocht het niet doen wat ik er van verwacht/hoop, dan wil ik nog wel een bruikbare thuis accu hebben waar ik zelf mee aan de slag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsupilami
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:19:
Maar vroeg me al wel vast af: deze wil de P1-poort hebben. Die is al vergeven. Maar het gaat altijd puur om info uit-/meelezen. Kun je zo'n P1-poort delen met meerdere afnemers?
Jazeker.
6P6C splitter kopen en 2 P1-readers aan hangen.
Waarschijnlijk kan je wel maar 1 van stroom voorzien via de P1-poort, dat moet je eens uittesten (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Marsupilami schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Jazeker.
6P6C splitter kopen en 2 P1-readers aan hangen.
Waarschijnlijk kan je wel maar 1 van stroom voorzien via de P1-poort, dat moet je eens uittesten (:
Ik heb ook zo een splitter en ze komen met een micro-usb ingang voor meer stroom indien nodig. Bleek bij mij niet nodig maar bij sommige oudere slimme meters blijkbaar wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:56
m2c:

onbalans op gróte schal snap ik, maar is dit werkelijk op te lossen zoals Zonneplan in gedachten heeft?
dat het wát helpt... (kan helpen) snap ik.

vb:

Hele wijk heeft veel panelen (ruime overcapaciteit) en een páár Zonneplan batterijen.
Die paar batterijen zijn dan snél vol (zelfs zónder aanvoer van buiten de regio) en dan?
dan tóch nog alles het net op duwen? (ietsje vertraging)

en dan de afname:
die wijk met veel panelen levert nog steeds veel opwek kWh-tjes, maar 3 steden verderop is stroom nodig.
Dan gaan de wijk-batterijen sámen met de nog stevige opwek worstelen om het tóch al overbelaste net op te kunnen?

kortom, ik heb nog steeds dikke twijfels.

En ja, als je na 8 jaar break-even bent...
heb ik liever over 8 jaar de keuze voor de op dát moment beste oplossing,
dan een systeem dat al héél ver is afgeschreven, maar natuurlijk nog wél even zal renderen.

(de vervanginswaarde van de afgeschreven batterijen 20kWh > 14kWh zal over ~8 jaar écht niet veel zijn,
om dán een gloednieuwe 14kWh op dát moment te kopen)

[ Voor 8% gewijzigd door Hansieo op 30-01-2024 15:06 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:56:
[...]

....

Edit: en geen zorgen ik deel ervaringen goed en slecht, 1 mei komt ie.
Ik volg je in ieder geval ook. Heb namelijk onlangs gekozen om jaartje over te stappen van Essent naar Vattenfal want wil het 'n jaar aankijken hoe Zonneplan het gaat doen met hun systeem. Voorjaar 2025 hoop ik ook over te gaan naar Zonneplan.

Ben vooral benieuwd hoe dit (niet) samen gaat werken met salderen want ik denk niet dat dezelfde stroom die ingekocht en verkocht wordt ook gesaldeerd kan worden. Dus of er wordt gehandeld in die stroom of die stroom wordt gesaldeerd (niet beiden). Stroom op batterij is voor eigen gebruik en handel?

Zolang er 100% gesaldeerd kan worden zal de verhandelde stroom dan qua rendement moeten concurreren met salderen. Hopelijk kan Zonneplan dat rendement á €1600,- waarmaken en dan ben ik benieuwd wat je nieuwe energierekening wordt áls daardoor salderen wegvalt?

PS: Het is wel sowieso al positief dat je bij Zonneplan niet bang hoeft te zijn voor terugleverboetes! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hansieo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:00:

Hele wijk heeft veel panelen (ruime overcapaciteit) en een páár Zonneplan batterijen.
Die paar batterijen zijn dan snél vol (zelfs zónder aanvoer van buiten de regio) en dan?

en dan de afname:
die wijk met veel panelen levert nog steeds veel opwek kWh-tjes, maar 3 steden verderop is stroom nodig.
Dan gaan de wijk-batterijen sámen met de nog stevige opwek worstelen om het tóch al overbelaste net op te kunnen?

Zonneplan doet vooralsnog niets met lokale congestie. Ze geven wel aan een pilot te gaan doen met een netbeheerder. Momenteel is er nog geen oplossing voor congestiemanagement in laagspanningsnetten.

Op grote schaal ingezet kunnen accu's op bepaalde momenten voor meer congestie zorgen. In de praktijk denk ik dat het wel meevalt omdat de schaalgrootte er niet is en de momenten waarop de belasting het hoogst is in woonwijken ook de momenten zijn waarop de onbalansvergoeding voor opregelen hoog zijn. Neemt niet weg dat het niet is uitgesloten dat een accu die op de onbalansmarkten reageert zal handelen op een manier die congestie op een bepaald moment verergert.

In de actieagenda netcongestie laagspanningsnetten die vorig week is gepresenteerd aan de Tweede Kamer worden congestiemanagement (met vrije prijsvorming zoals nu ook voor bepaald middenspanningsnetten) en flexibiliteitstenders (partijen die inschrijven op een tender om flexibiliteit te leveren voor een gereguleerde prijs) als oplossingen genoemd om congestie te bestrijden. Het zal nog wel jaren duren voordat dit van de grond komt maar dan zou een partij als Zonneplan wel accu's kunnen inzetten om de lokaal congestie te bestrijden.

Een voorwaarde is wel dat de vergoeding goed genoeg zijn. Dat is bij congestiemanagement wel lastig omdat de kosten van de netbeheerder kosteneffectief moeten zijn dus de prijs zal altijd een relatie hebben met de kosten van netverzwaring. Als de landelijke onbalansmarkt lucratiever is dan deelnemen in congestiemanagement gaan accu's op onbalans handelen. Uiteindelijk kom je dan bij onvrijwillig congestiemanagement (vermogen terugregelen op verzoek van de netbeheerder) om overbelasting te komen. Dat zal op weerstand kunnen rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:28:
Bij aanschaf moet je Powerplay aanvinken. Hangt ie bij je thuis dan mag je er van af stappen.
De garantievoorwaarden veranderen; die gaan over op die van de fabrikanten (Solis en Pylontech).
Deze antwoorden komen overigens van die AI chatbot.

Het apparaat is jouw eigendom vanaf het moment dat het in huis staat.
Het Powerplay gedeelte is dus op elk moment (na installatie) opzegbaar. En dan bezit je zo'n Solis S6 thuisbatterij. Helder, dank :). M.i. een net aanbod, al met al.
De vraag op jouw laatste vraag is eigenlijk, hoe lang duurt het voor de onbalansmarkt dusdanig verandert dat dit minder interessant wordt. Niemand kan daar antwoord op geven
Klopt. Dat deel was ook geen vraag, maar het delen van mijn denken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 30-01-2024 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:50
onbalansmarkt lijkt me vooral afhankelijk van PV/Wind want die zijn het minst stuurbaar, en kunnen ook vervelend gedrag laten zien (wolk die overkomt en de spanning in de buurt krijgt een dip). De sturing van de accu door zonneplan zal best wel slim zijn, en steeds slimmer kunnen worden om hierbij te helpen.

Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is hoe de zaken uiteindelijk afgerekend gaan worden. in ons huis hebben we PV (meerdere sets), een warmtepomp die op basis van dynamische tarieven werkt, een EV lader die op basis van dynamische tarieven, maar ook op basis van export (overschot op P1 poort) afneemt.

Hierbij kan het dus zo zijn dat de batterij moet gaan leveren voor de onbalans en de EV lader denkt dat het een mooi moment is om het overschot te gaan gebruiken... de prijzen laag zijn en de warmtepomp gaat dus het huis koelen. dan komt er netto niet heel veel extra vanuit de batterij op het net terecht als deze moet leveren. Met afleveren is het ook allemaal niet zo heel eenvoudig, als er wat zelfdenkende componenten in huis zijn.

Daarnaast is het me ook niet helemaal duidelijk wie dan de verliezen gat betalen van/naar de batterij... want dit gaat andere kWh getallen geven dan wat de P1 poort ziet en zonneplan in rekening gaat brengen op de energie rekening.

kortom nog best wat vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:01
HiBe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:30:
onbalansmarkt lijkt me vooral afhankelijk van PV/Wind want die zijn het minst stuurbaar, en kunnen ook vervelend gedrag laten zien (wolk die overkomt en de spanning in de buurt krijgt een dip). De sturing van de accu door zonneplan zal best wel slim zijn, en steeds slimmer kunnen worden om hierbij te helpen.

Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is hoe de zaken uiteindelijk afgerekend gaan worden. in ons huis hebben we PV (meerdere sets), een warmtepomp die op basis van dynamische tarieven werkt, een EV lader die op basis van dynamische tarieven, maar ook op basis van export (overschot op P1 poort) afneemt.

Hierbij kan het dus zo zijn dat de batterij moet gaan leveren voor de onbalans en de EV lader denkt dat het een mooi moment is om het overschot te gaan gebruiken... de prijzen laag zijn en de warmtepomp gaat dus het huis koelen. dan komt er netto niet heel veel extra vanuit de batterij op het net terecht als deze moet leveren. Met afleveren is het ook allemaal niet zo heel eenvoudig, als er wat zelfdenkende componenten in huis zijn.

Daarnaast is het me ook niet helemaal duidelijk wie dan de verliezen gat betalen van/naar de batterij... want dit gaat andere kWh getallen geven dan wat de P1 poort ziet en zonneplan in rekening gaat brengen op de energie rekening.

In de toekomst gaat die batterij werken samen met een laadpaal en volgens mij ook de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:08
m2c:

onbalans op gróte schal snap ik, maar is dit werkelijk op te lossen zoals Zonneplan in gedachten heeft?
dat het wát helpt... (kan helpen) snap ik.
Geweldig! Op persoonlijk vlak dan; hoe langer onbalans bestaat of zelfs meer wordt des te rendabeler voor mij zo'n oplossing. Realistisch gezien zal het de eerste jaren interessant zijn maar zullen we uiteindelijk richting een meer evenwichtige situatie gaan. Voorlopig niet!

vb:

en dan de afname:
Niet het punt van deze propositie, ik vraag me af of het in de praktijk zo zou werken, ook nu al.

En ja, als je na 8 jaar break-even bent...
heb ik liever over 8 jaar de keuze voor de op dát moment beste oplossing,
dan een systeem dat al héél ver is afgeschreven, maar natuurlijk nog wél even zal renderen.

(de vervanginswaarde van de afgeschreven batterijen 20kWh > 14kWh zal over ~8 jaar écht niet veel zijn,
om dán een gloednieuwe 14kWh op dát moment te kopen)
Maar jij hoeft het ook niet te doen he @Hansieo , je zegt telkens twijfels te hebben en het niet te zien gebeuren. Ik zie niemand (volgens mij) met een pistool op jou gericht te zeggen dat je moet 8)

Los daarvan ben je niet alleen kritisch (wat goed is!) maar trek je het ook behoorlijk negatief. Waar ik misschien onrealistisch positief ben, ben jij onrealistisch negatief. Je noemt nu ook weer 8 jaar break even. De verwachting is 5 jaar en mijn eigen verwachting is nog eerder dan dat gebaseerd op wat er valt te zien en te lezen over de onderwerpen.

En de vervangingswaarde zal niet zo duur zijn wanneer de batterijen na 10-15 jaar onder de 50-60% originele capaciteit komen. Nee dat zal, maar gaandeweg ga je toch ook zaken vervangen, die omvormer zal misschien minder lang meegaan, ik noem maar iets. Dat is echt een lange periode he, ook 8 jaar is een hele lange periode. Maar om nu 8 jaar te wachten op techniek van dan... Nu zul je ook niet 8 jaar wachten op de iPhone 32?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow

Leuke puzzel!

Gooi het eens in de AI chatbot van Zonneplan, ben benieuwd of ze er chocolade van kan breien :+

Ik denk dat ze zal zeggen dat het algoritme wat ze gebruiken per moment evalueert wat het meeste rendeert. Dus of dat energie-technisch het meest efficiënt is, is de vraag want het kan zijn dat er dan dus op dure momenten de batterij staat vol te laden en je huishouden ook van het net zn prik trekt maar dat het onder de streep alsnog financieel het meest interessant blijkt te zijn.

Want €0,5 besparen of €9,00 verdienen in een half uur daar valt een makkelijke formule tegenaan te gooien wat het meest interessant is financieel gezien :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Losstaande opmerking, vinden jullie dat ik inmiddels mn nick moet veranderen naar Zonneplan en bijbehorende avatar? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
@bokkow

Begrijp mij aub niet verkeerd, ik gun je een grandioos rendement!!! :9B

Dat zou betekenen dat het idd goed helpt /werkt en dat het de nabije toekomst is.

Dan gaan ook méér mensen meedoen, ook IK als het financieel duidelijk voordeel geeft,
dus niét op/ in het grensgebied, met een zwabber regering die ACM aan de lijn laat lopen "als er een verschuiving optreed waarbij "klanten" winsten gaan afromen"
en ACM het wederom gaat gunnen aan energieboeren die-het-liever-zelf-in-de-zakken-steken.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
onbalansmarkt lijkt me vooral afhankelijk van PV/Wind want die zijn het minst stuurbaar, en kunnen ook vervelend gedrag laten zien (wolk die overkomt en de spanning in de buurt krijgt een dip).
Zoals @Femme al zei, gaat dit niet over één buurt. Die wolk zit dan ook voortdurend ergens anders, dus de PV als geheel is best redelijk stabiel en wind eigenlijk ook wel. Veel klassieke opwekkers zijn, op de binnen-de-minuut tijden waar het hier om gaat, ook nauwelijks stuurbaar (alle kolen- en nucleaire centrales). Zelfs met gas trekt men 't maar nauwelijks.

Onbalans, en veel geld vangen als je erin kunt springen, bestaat dan ook al sinds jaar en dag. Het kostte namelijk ook altijd veel geld om erin te springen. Denk: een gascentrale die volledig op werktemperatuur idle staat te draaien, personeel en alles paraat, maar slechts af en toe een paar minuten productie van stroom. En ergens in Noord-Holland staat er 'n set grote vliegwielen dit te doen! Hiervoor werken met accu's (incl. v2g) is al met al een hele gave ontwikkeling die juist een heel prijzig aspect van ons netwerk aanzienlijk goedkoper en minder vervuilend kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Wat @Domba zegt, het gaat om een whitelabel omvormer; een Solis S6, die kun je ook zelf aansturen. Toegegeven komt er dan wat meer zelf uitvinden bij kijken dan een installateur van Zonneplan die het bij jou komt neerzetten en de schakelaar bij wijze van spreken omhaalt.

[...]
De accu's herken ik als Pylontech Force accu's, hoog of laag voltage, met Zonneplan merk erop.

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat deze verder onveranderd zijn en dus altijd herbruikbaar zijn.
Met RS485 / CAN communicatie die met veel omvormers werkt. Dus geen vendor lock-in.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 30-01-2024 19:00 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
!null schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:59:
[...]

De accu's herken ik als Pylontech Force accu's, hoog of laag voltage, met Zonneplan merk erop.

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat deze verder onveranderd zijn en dus altijd herbruikbaar zijn.
Met RS485 / CAN communicatie die met veel omvormers werkt. Dus geen vendor lock-in.
Precies!

Zijn trouwens Pylontech Force H3 (HV) :) paar pagina’s terug deelde ik nog de datasheet, niet gebruiken boven 4000 meter! 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Precies!

Zijn trouwens Pylontech Force H3 (HV) :) paar pagina’s terug deelde ik nog de datasheet, niet gebruiken boven 4000 meter! 😂
Oh sorry ik heb niet alles gelezen.

Ja dat soort hoogtes staan overal in, vaak maar 2500 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
@!null oh niet vervelend bedoelt hoor! Maar mocht je terug willen kijken dan staan daar specs.

Heb je toevallig dan een idee waarom die hoogtes staan vermeld? Vind dat maar een rare specificatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

HiBe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:44:
[...]

kun je iets meer vertellen over jouw opstelling? wat zijn de afmetingen van de kast en hoe heb je alles erin gemonteerd? ik zit zelf ook te denken aan zoiets, maar ruimte is een uitdaging, een 600x600mm kast zou kunnen... maar geen idee of het daarin past.
Dat past wel hoor.

Mijn basis is een stevige 19” kast, bijvoorbeeld deze:
https://etronixcenter.com...s2000c-h48050-h48074.html. Pylontech PowerCube H2 12+1
Deze kast is 60cm breed en 50cm diep.

De Pylontech accu’s liggen op steunen en zitten vast met de rackmoeren.
De Victron MP3000’s zitten vast met bouten aan de multiplex platen die ik op maat heb laten zagen. Verstandig om brandwerende verf te gebruiken. Ander plaatmateriaal kan natuurlijk ook. Voor de busbar (2x Lynx distributor) had ik nog een handige rail liggen, maar een plankje of balkje had ook gekund.
Alles past er in (26,2kWh Pylontech en 3x VictronII48/3000) en alleen 4 kabels 3x4mm komen er uit voor resp. de 3 fasen en 1 voor de UPS (voor o.a. router, WiFi en koelkast/vriezer). Die 4 kabels gaan ieder naar een eigen aardlekautomaat. Alle onderdelen sowieso aan aarde 6mm.
De DC kabels naar de accu’s met een din-rail trekontlasting onder de busbar vastgezet.
Ik heb geen deuren en alleen platen waar de MPII’s hangen (en ietsje langer aan de achterzijde voor de trekontlasting bekabeling) i.v.m. ventilatie.

Voordeel van deze opstelling is onder andere dat er geen contactgeluid via de muur wordt overgedragen.
Ik heb een van de drie Multiplussen in GX uitvoering, dus geen Cerbo nodig. Maar die had nog wel een plekje kunnen vinden.
(ik denk overigens niet dat dit zo lukt met de MP2/5000, die passen er niet in met deze opstelling en dan had een van de drie naast of aan buitenzijde van de kast moeten hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aamALmI1vsXQ9Q34gGq-ifgvApE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2G23qC3fYl0hbWbH738fq8tr.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje rommelige foto ivm experimenten met microomvormer en MQTT monitor op M5stack.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpABgSnQIjsKOWVh59OOsQ4Zfbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8b3gRC3a12CGciRlG5t1JMF.jpg?f=fotoalbum_large
Tijdens de opbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DYPMO_DDYKYTSJuEKiQdnyp_wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eRNKpgv0pwxoHr8wp6TOGfq.jpg?f=fotoalbum_large
Warmteontwikkeling valt reuze mee, gemeten met warmtecamera en is geen enkel probleem. Voor onderhoud kan ik nog wel overal bij, maar iets meer gedoe/gepriegel en alleen volledig spanningsvrij werken want het zit dicht bij elkaar op deze manier en een kortsluiting is zo gemaakt…

Een volgende keer zou ik de AC bekabeling iets netter maken. De DC bedrading hangt prima zo uit het zicht achter de accu’s en kan eventuele warmte kwijt.

[ Voor 32% gewijzigd door HermanGast op 30-01-2024 21:29 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 20:20
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:29:
[...]

De batterij valt ook zelf aan te sturen zonder Powerplay, zonder Zonneplan. Ja je zult er in moeten duiken net al wanneer je een zelfbouw batterij plaatst. De AI chatbot bevestigd dit maar benadrukt de verdiensten op de onbalansmarkten (natuurlijk, WC eend).

......

Ja ik ben ontzettend enthousiast over deze propositie ook al moet het zichzelf nog gaan bewijzen, ook aan mijzelf.
Hey mr Zonneplan alias Bokkow, bedankt voor je toelichting en enthousisme.

Mijn insteek is dat ik nog niet gelijk instap omdat ik het geheel nog aan het verkennen ben.
Biijvoorbeeld maakt het uit als ik naast de Nexus andere concurrende componenten in mijn huis heb die stroom verbruiken, en zijn dit soort scenarios in het simulatiemodel van Powerplay meegenomen?

Ik stelde aan Kiki AI bijvoorbeeld een reeks van vragen waaronder volgende vraag:
Volgende casus, mijn auto vraagt 64kW, de Nexus heeft max 20kW, hoe werkt dat dan, en hoeveel cycles verbruik ik?

Goede vraag! De Nexus thuisbatterij heeft inderdaad een maximale capaciteit van 20 kWh. Als je auto 64 kWh nodig heeft om volledig op te laden, dan zal de Nexus niet in staat zijn om je auto in één keer volledig op te laden. Het zal meerdere laad- en ontlaadcycli nodig hebben. ...

Is dit dan een verhullend antwoord? Met 2 cycles per dag bij 6000 cycles zit je al op 8 ,2 jaren. Met een EV en andere componenten zoals een WP kan dat maar zo oplopen tot 3 per dag. Dan wordt het krapjes om naast de aanschaf nog een dikke verdienste te verwachten ;-(

Een andere vraag aan Kiki AI, waardoor ik een wisselend beeld krijg.
Kan ik zonder Powerplay de batterij smart gebruiken?

Nee, dat is niet mogelijk. De Nexus thuisbatterij is speciaal ontworpen om samen te werken met Powerplay. Powerplay is een essentieel onderdeel van de werking van de batterij. ...

Je ziet het, de antwoorden lijken niet altijd consistent te zijn, of wijzigen gedurende de tijd.

Nogmaals, ik sta zeker niet negatief tegenover de initiatieven van Zonneplan, maar wil in deze niet speculeren maar bewuster investeren. Dat eerste doe ik namelijk al met funding in de Crypto markten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@azaden Normaal gesproken is je EV opladen vanuit je huis accu niet een ideale use case en zorgt voor extra cycles.

Door de accu niet alleen voor je eigen gebruik maar ook op de landelijke onbalans markt in te zetten, komt een betere business case en snellere terugverdientijd.
Met dat in het achterhoofd moet je de auto als extra mogelijkheid zien die hierin meegenomen kan worden door de software, ook al heb je geen vehicle to grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:59:
@!null oh niet vervelend bedoelt hoor! Maar mocht je terug willen kijken dan staan daar specs.

Heb je toevallig dan een idee waarom die hoogtes staan vermeld? Vind dat maar een rare specificatie
Hoogte is net als temperatuur enzovoort gewoon een specificatie waarbinnen hij gebruikt moet worden.

Echter is het met hoogte zo dat bedrijven niet allemaal waard vinden om daar extra geld aan uit te gevenomdat te testen omdat daar toch bijna niemand gebruik van maakt.

4000 meter is overigens al serieus hoog, ik ben op zeer hoge plekken geweest in Azië en boven de 4000 zit maar op weinig plekken bebouwing.
Dit zal voornamelijk gaan over luchtdruk denk ik, geen idee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 20:20
Iets wat mij verontrust als fervente aanhanger van HomeWizard, in combinatie met Zonneplan's Powerplay.
De vraag aan Kiki AI
maar ik heb een P1 verbinding met Homewizard in gebruik

Ik snap dat je al een apparaat hebt aangesloten op de P1-poort van je slimme meter. Helaas kan de P1-poort maar door één apparaat tegelijk worden gebruikt. Voor de optimale werking van de Nexus thuisbatterij en Powerplay is het noodzakelijk dat wij exclusieve toegang hebben tot deze poort.

Hoe kijken jullie hier tegenaan, is het een potentiële dealbreaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:01
azaden schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:40:
Iets wat mij verontrust als fervente aanhanger van HomeWizard, in combinatie met Zonneplan's Powerplay.
De vraag aan Kiki AI

Ik snap dat je al een apparaat hebt aangesloten op de P1-poort van je slimme meter. Helaas kan de P1-poort maar door één apparaat tegelijk worden gebruikt. Voor de optimale werking van de Nexus thuisbatterij en Powerplay is het noodzakelijk dat wij exclusieve toegang hebben tot deze poort.

Goede vraag! De Zonneplan Nexus thuisbatterij maakt gebruik van de P1-poort op je slimme meter om te zorgen dat de hoofdaansluiting niet overbelast raakt. Het is technisch mogelijk om een splitter te gebruiken, maar we raden dit niet aan. Het kan namelijk invloed hebben op de werking van de Nexus en andere apparaten. Het is het beste om de P1-poort exclusief voor de Nexus te gebruiken. 😊

Ps. Bij de zonneplan app zie je ook het verbruik van je kwh en gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
azaden schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:40:
De vraag aan Kiki AI

Homewizard kan sowieso de prullenbak in. Dit wil je met HA gaan monitoren.
De energiestromen worden veel te complex, zeker met alle verschillende tariefsoorten erbovenop.

Maar het kan wel gewoon, actieve P1 splitter. Mss eerst hier op het forum zoeken, en zeker de antwoorden van AI niet voor waarheid aannemen zonder het gecheckt te hebben.

Je EV laden uit een thuisaccu is trouwens waanzin. Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:34
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Homewizard kan sowieso de prullenbak in. Dit wil je met HA gaan monitoren.
De energiestromen worden veel te complex, zeker met alle verschillende tariefsoorten erbovenop.

Maar het kan wel gewoon, actieve P1 splitter. Mss eerst hier op het forum zoeken, en zeker de antwoorden van AI niet voor waarheid aannemen zonder het gecheckt te hebben.

Ik zou er wel een eastron sdm630 (Bij homewizzard 130 euro)tussen plaatsen om je 3 fase batterij zelf te monitoren. Op deze manier haal je ook je gegevens HA binnen.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanGer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-02-2024
JBtL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:37:
Ik heb een inschatting gemaakt van de impact van de veranderingen in de energiebelasting op elektriciteit en de afbouw van de salderingsregeling op de businesscase voor de 'zonneplan-accu' - ik denk dat het goed is om te realiseren dat met name de afbouw van de salderingsregeling best een impact heeft op de businesscase - de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit in de komende jaren verzacht dit enigszins.

Uitgangspunten:

90% roundtrip efficientie batterij + omvormer (volgens ZP - dit is de waarde waarmee ze de potentiële opbrengst berekenen - is waarschijnlijk aan de hoge kant - 80-85% is realistischer.

Alleen thuisaccu - geen zonnepanelen (met zonnepanelen kan in de latere jaren eigen geproduceerde stroom worden opgeslagen voor gebruik - daarmee ontwijk je energiebelasting wat de businesscase wat beter zou maken, voor 2024 maakt wel of geen zonnepanelen overigens niet uit).

Eigen verbruik 2500kWh per jaar - dit is van belang omdat je met een thuisaccu die flink wordt gebruikt al vrij snel in de (lagere) 3e schijf van de energiebelasting terechtkomt.

Energiebelasting volgens huidige plannen - geïndexeerd t/m 2024.

[Afbeelding]

Ik kom hiermee op een terugverdientijd van 7 jaar voor de 15kWh en 20kWh batterij, 9 jaar voor de 10kWh batterij. Maar ook afnemende opbrengst in de loop van de jaren (dus minder potentie voor winst in de jaren nadat de accu is terugverdiend). Ik zou in ieder geval zeker niet uitgaan van de opbrengstcijfers die door Zonneplan worden gegeven - deze zijn op basis van de huidige situatie - en nogal afhankelijk van 100% salderen.

De opbrengsten kunnen lager worden als er heel veel batterijen worden geplaatst - en dus concurrentie op de onbalans- en andere markten. En hoger als de prijsverschillen of onbalans toe gaat nemen de komende jaren. Er zit dus best wel wat speculatie in, en e.e.a. hangt dus erg af van de toekomst van de salderingsregeling - niet gek om in ieder geval even te wachten tot de eerste kamer hier een uitspraak over heeft gedaan (wordt de salderingsregeling niet afgeschaft dan gaat de businesscase namelijk erg vooruit).
Ik schrok wel van deze berekening omdat hij de businesscase van de Nexus thuisbatterijj stevig ondermijnt. Dus dank voor het werk. Alleen klopt er volgens mij iets niet. Bij een dynamisch contract werkt de saldering namelijk anders omdat ze voor zowel afgenomen netstroom als teruggeleverde zonnestroom dezelfde dynamische uurprijzen betalen én ontvangen. De energiebelasting wordt een losstaande component. Oftewel: de klant betaalt wat de stroom op dat moment waard is en ontvangt ook terug wat de stroom op dat moment waard is. De energiebelasting betaal je op jaarbasis dus over je netto stroomverbruik. Dat netto verbruik blijft bij gelijke aantal bewoners etc. grofweg gelijk over de periode dat je de thuisbatterij hebt. Of snap ik het toch niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
psdata schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Ik zou er wel een eastron sdm630 (Bij homewizzard 130 euro)tussen plaatsen om je 3 fase batterij zelf te monitoren. Op deze manier haal je ook je gegevens HA binnen.
Wss heeft de Solis gewoon een HA (of HACS) integratie. Haal je "wat" meer info binnen dan enkel AC stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:08:
[...]
Wss heeft de Solis gewoon een HA (of HACS) integratie. Haal je "wat" meer info binnen dan enkel AC stroom.
De Solis misschien wel (geen idee), maar ik vraag me serieus af in hoeverre alle Solis functionaliteiten bruikbaar blijven bij deze whitelabel Zonneplan variant.
Ik blijf me er over verbazen dat iedereen er zomaar klakkeloos vanuit gaat dat je bij uitschakelen van die powerplay weer gewoon een normale solis omvormer tot je beschikking hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
DanGer schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:59:
[...]

Ik schrok wel van deze berekening omdat hij de businesscase van de Nexus thuisbatterijj stevig ondermijnt. Dus dank voor het werk. Alleen klopt er volgens mij iets niet. Bij een dynamisch contract werkt de saldering namelijk anders omdat ze voor zowel afgenomen netstroom als teruggeleverde zonnestroom dezelfde dynamische uurprijzen betalen én ontvangen. De energiebelasting wordt een losstaande component. Oftewel: de klant betaalt wat de stroom op dat moment waard is en ontvangt ook terug wat de stroom op dat moment waard is. De energiebelasting betaal je op jaarbasis dus over je netto stroomverbruik. Dat netto verbruik blijft bij gelijke aantal bewoners etc. grofweg gelijk over de periode dat je de thuisbatterij hebt. Of snap ik het toch niet helemaal goed?
Zoals ik het zie (maar dat kan ook mis zijn):
- je betaalt de volle stroomprijs voor wat je afneemt, gegeven de dynamische stroomprijs van het uur dat je het afneemt.
- je ontvangt de kale stroomprijs incl BTW voor alles wat je teruglevert.
- lever je terug als de zon staat te fakkelen? Dan krijg je waarschijnlijk niks of moet je bijleggen
- verplaats je je terugleveractie tot 19:00-22:00 uur, dan zou je die uurprijs moeten krijgen

Ik denk niet dat een dynamische leverancier werkt met een zogenaamde terugleververgoeding. Als ze die op bijvoorbeeld 5 cent zetten en jij levert terug als de stroom al gratis is, dan kost het ze geld.

De winst van een accu zit in het eigen gebruik van eigen opwek op het moment dat de zon onder is. Ik heb vorig jaar alles in een excel sheet bijgehouden. In totaal heb ik 2186kWh teruggeleverd en 2425kWh ingekocht. Een 5kWh accu had ik 730kWh zelf opgeslagen en verbruikt. Grofweg had ik 1/3e minder teruggeleverd en aangekocht. Als je dan de grafiek erbij pakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9s9Z4fpzeFbSDIqIJyJ_wvQOX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oryo5CzYGtbHSt9MAznNM8pv.png?f=fotoalbum_large

Dan was het ongeveer 10 cent in de ochtend en 12 cent in de avond. Zeg 11 cent gemiddeld. 0.11+0.13 (belasting) + 0.03 (overhead) = 27 ct/kWh. Dat 730 keer en dan heb je 165 euro niet uitgegeven.

Ook zou ik mijn overschot in de avond op het net kunnen zetten. Dat wordt 2186-730*0.27=390 euro. Mijn zonnestroom zou dus jaarlijks goed zijn voor 555 euro. Dat is overigens heel erg ruim gerekend. Inmiddels heb ik airco units hangen.

Het laatste restje winst valt nog te halen uit het opslaan van stroom op goedkope momenten om die later te gebruiken. Denk aan kerst met heel veel wind, waar de stroom in de nacht niets kostte en rond etenstijd 16 cent moest kosten.

Je winst (of terugverdientijd) is dus afhankelijk van de fluctuaties in stroomprijzen. Als jij het voor elkaar krijgt om op de dure moment hele goedkope of gratis stroom te hebben dan heb je voordeel. Haal je het eruit? Lastig te zeggen. We krijgen steeds meer groene energie, dus we hebben steeds minder fossiel nodig. Maar als de zon niet schijnt en het waait een keer niet, dan hebben we ze wel nodig of moeten inkopen in het buitenland. Het standby houden van die fossiele bronnen kan wel eens erg duur zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanGer
[...]

Ik heb het ook even aan de kiki AI gevraagd:
Vraag
Is het effect van de afschaffing van de saldering meegenomen in de geschatte jaaropbrengst van €1600 en de terugverdiendtijd van 5 jaar op de 20 kWh batterij die jullie aangeven in de configurator?

Kiki AI:
Ja, dat klopt! De geschatte jaaropbrengst van €1600 en de terugverdientijd van 5 jaar voor de 20 kWh batterij houden rekening met de huidige situatie, inclusief de salderingsregeling. Maar zelfs als de salderingsregeling wordt afgeschaft, blijft de Nexus Thuisbatterij een slimme investering. De batterij laadt en ontlaadt op slimme momenten, waardoor je minder afhankelijk bent van het net en dus minder energiebelasting betaalt. Bovendien wordt de batterij ingezet als balanscapaciteit voor het energienet, wat extra rendement oplevert. Dus zelfs zonder salderingsregeling blijft de Nexus Thuisbatterij een slimme investering!

Voor de zekerheid nog een keer:
Dus de terugverdientijd is alleen gegarandeerd zolang de salderingsregeling bestaat?

Kiki AI
Dat klopt, de huidige terugverdientijd is gebaseerd op de huidige situatie, inclusief de salderingsregeling.

Mijn conclusie: er is veel minder te verdienen aan kopen en terugleveren bij afbouwen van de saldering. Eigenlijk alleen aan op slim moment inkopen en zelf gebruiken. Dus als het waait of de zon schijnt. Wel goed voor CO2 en dat is voor mij wel een belangrijke reden van deze investering. Als ik hem niet na 5 maar na 8 jaar terugverdien, kan ik hem daarna nog 7 jaar gebruiken en heb ik ook financieel een mooi rendement. Maar vooral lever ik vanaf dag één een (kleine) bijdrage aan CO2 vermindering :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
azaden schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Mijn insteek is dat ik nog niet gelijk instap omdat ik het geheel nog aan het verkennen ben.
Biijvoorbeeld maakt het uit als ik naast de Nexus andere concurrende componenten in mijn huis heb die stroom verbruiken, en zijn dit soort scenarios in het simulatiemodel van Powerplay meegenomen?

Ik stelde aan Kiki AI bijvoorbeeld een reeks van vragen waaronder volgende vraag:
Volgende casus, mijn auto vraagt 64kW, de Nexus heeft max 20kW, hoe werkt dat dan, en hoeveel cycles verbruik ik?

Goede vraag! De Nexus thuisbatterij heeft inderdaad een maximale capaciteit van 20 kWh. Als je auto 64 kWh nodig heeft om volledig op te laden, dan zal de Nexus niet in staat zijn om je auto in één keer volledig op te laden. Het zal meerdere laad- en ontlaadcycli nodig hebben. ...

Is dit dan een verhullend antwoord? Met 2 cycles per dag bij 6000 cycles zit je al op 8 ,2 jaren. Met een EV en andere componenten zoals een WP kan dat maar zo oplopen tot 3 per dag. Dan wordt het krapjes om naast de aanschaf nog een dikke verdienste te verwachten ;-(
Wat @!null ook zegt, je EV laden vanuit een thuisbatterij is niet een hele optimale usecase. Niet alle stroom loopt door de batterij heen he. De cycles liggen volgens de AI chatbot op zo’n 1,5/dag en dat zal waarschijnlijk zijn met veel kleine laad/ontlaad sessies. Als het gaat om beschikbaar vermogen dan heb je per fase 230*25=5,75kW en dus 17,25kW in totaal. De P1 lezer van zonneplan zal dienen als een loadbalancer net als bij jouw auto nu het geval is. Zijn er andere grote verbruikers dan krijgen die voorrang.

Nee, dat is niet mogelijk. De Nexus thuisbatterij is speciaal ontworpen om samen te werken met Powerplay. Powerplay is een essentieel onderdeel van de werking van de batterij. ...

Je ziet het, de antwoorden lijken niet altijd consistent te zijn, of wijzigen gedurende de tijd.

Nogmaals, ik sta zeker niet negatief tegenover de initiatieven van Zonneplan, maar wil in deze niet speculeren maar bewuster investeren. Dat eerste doe ik namelijk al met funding in de Crypto markten.
Als je op die laatste vraag een beetje door blijft vragen kom je er wel uit. Het is mogelijk de batterij zelf aan te sturen zonder Powerplay maar dan gebeurt dat logischerwijs niet meer door Zonneplan. Dan zul je dus zelf iets moeten optuigen met bijvoorbeeld Home Assistant (gaat om een Solis S6 omvormer met Pylontech Force H3 batterijen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hathi
Wat betreft de Solis omvormer in de Nexus accu waarbij sommigen hier er vanuit gaan dat je die wel via de Solis HACS integratie kan uitlezen; ik heb Kiki ook eens wat vragen gesteld.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie die andere antwoorden uit haar hebben weten te krijgen. Bij mij blijft ze stug volhouden dat je de omvormer niet op een andere manier kan aansturen.

Is de RS485 interface van de omvormer vrij beschikbaar?

Nee, de RS485 interface van de omvormer is niet vrij beschikbaar. De omvormer en de batterij communiceren met elkaar via deze interface. Dit is essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de Nexus Thuisbatterij. Het is daarom niet mogelijk om deze interface voor andere doeleinden te gebruiken. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊

Is de omvormer uit te lezen via modbus?

Nee, de omvormer van de Nexus Thuisbatterij is niet uit te lezen via Modbus. De communicatie tussen de omvormer en de batterij is specifiek ontworpen voor de Nexus Thuisbatterij en is niet toegankelijk voor andere systemen of protocollen. Dit is om de veiligheid en efficiëntie van de batterij te waarborgen. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊
Kiki AI

Is de powerplay uit te schakelen?

Nee, het is niet mogelijk om Powerplay uit te schakelen. Powerplay is een essentieel onderdeel van de Nexus Thuisbatterij. Het zorgt ervoor dat de batterij op het juiste moment laadt en ontlaadt, zodat je het maximale rendement uit je batterij haalt. Zonder Powerplay zou de batterij niet optimaal functioneren. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊
Kiki AI

Wat als ik over een jaar mijn Zonneplan energiecontract opzeg, wat kan ik dan nog met de nexus accu?

Als je besluit om je Zonneplan Energiecontract op te zeggen, dan zal Zonneplan de thuisbatterij niet meer aansturen via Powerplay. Dit betekent dat je de Powerplay vergoeding niet meer ontvangt, die je krijgt omdat je helpt het elektriciteitsnet te balanceren. Zonder Zonneplan Energie is de besparing ongeveer tien keer lager dan met Powerplay. Dit komt omdat Zonneplan toegang heeft tot veel meer energiemarkten waar rendement uit gehaald kan worden. Ook veranderen er zaken in de garantievoorwaarden. Voor meer informatie hierover kun je de algemene voorwaarden raadplegen. 😊 Heb je nog andere vragen?
Kiki AI

Hoe kan ik de omvormer aansturen zonder powerplay? Welke interfaces heeft de omvormer beschikbaar?

Het is niet mogelijk om de omvormer van de Nexus Thuisbatterij zelf aan te sturen. De omvormer en de batterij communiceren met elkaar via een specifieke interface die is ontworpen voor de Nexus Thuisbatterij. Deze interface is niet toegankelijk voor andere systemen of protocollen. Dit is om de veiligheid en efficiëntie van de batterij te waarborgen. Het is dus niet mogelijk om de omvormer zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊
Kiki AI

Ook niet als ik mijn Zonneplan contract opzeg en geen gebruik meer maak van powerplay?

Dat klopt, ook als je je Zonneplan Energiecontract opzegt, is het niet mogelijk om de omvormer van de Nexus Thuisbatterij zelf aan te sturen. De omvormer en de batterij zijn specifiek ontworpen om samen te werken en deze samenwerking is essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de batterij. Het is daarom niet mogelijk om de omvormer zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:13
[...]

Nee, mijn berekening gaat puur over de saldering van de energiebelasting - de opbrengst van in/verkoop wordt constant verondersteld met of zonder salderen omdat de zonneplan accu gecombineerd wordt met een dynamisch contract. De opbrengst is dus erg afhankelijk van de salderingsregeling - nu wil de grap dat deze volgende week (en de week daarop) in de 1e kamer wordt behandeld. Komt de afbouw er niet doorheen dan is de businesscase ineens een stuk beter. Zeker omdat dan alle terugleverkosten bij andere leveranciers blijven bestaan of nog toe gaan nemen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
asing schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:28:
De winst van een accu zit in het eigen gebruik van eigen opwek op het moment dat de zon onder is. Ik heb vorig jaar alles in een excel sheet bijgehouden. In totaal heb ik 2186kWh teruggeleverd en 2425kWh ingekocht. Een 5kWh accu had ik 730kWh zelf opgeslagen en verbruikt. Grofweg had ik 1/3e minder teruggeleverd en aangekocht. Als je dan de grafiek erbij pakt:
Dit is in principe juist als alleen van de Day-ahead markt gebruik wordt gemaakt (dit kan je ook zelf doen met je eigen (zelfgebouwde) accu bijvoorbeeld. Echter, zonneplan maakt ook nog gebruik van andere markten (en voorkomt met de accu's ook dat het zelf onbalanskosten moet betalen voor zijn andere klanten) waardoor er een (veel) betere opbrengst behaald kan worden dan je zelf op dit moment kan behalen - het zorgt er ook voor dat de accu veel meer wordt gebruikt dan als je alleen 1 dagelijkse cyclus maakt (en dan alleen in de zonnige helft van het jaar).

[ Voor 33% gewijzigd door JBtL op 30-01-2024 23:50 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Maar vergeten jullie in dit hele verhaal niet gewoon de mogelijke opbrengsten per kWh in onbalansmarkten? Er komt bijna dagelijks 1600€/MWh voorbij, geregeld 2000€/MWh en af en toe nog meer. Dan is 1kWh 1,6€ waard he. Haal daar 10% omzetverlies af, haal daar EB+btw vanaf en eventueel hoog dynamisch tarief. Dan nog is dat veel geld wat over blijft per kWh. Begrijp me niet verkeerd @JBtL mooie tabellen maar ik denk dat die oobrengsten onderaan niet zo makkelijk te verrekenen zijn.

Je zou verdiensten bij onbalans eigenlijk bijna separaat moeten zien van dynamische uurtarieven en bijbehorende belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Hathi schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:43:
Wat betreft de Solis omvormer in de Nexus accu waarbij sommigen hier er vanuit gaan dat je die wel via de Solis HACS integratie kan uitlezen; ik heb Kiki ook eens wat vragen gesteld.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie die andere antwoorden uit haar hebben weten te krijgen. Bij mij blijft ze stug volhouden dat je de omvormer niet op een andere manier kan aansturen.

Nee, de RS485 interface van de omvormer is niet vrij beschikbaar. De omvormer en de batterij communiceren met elkaar via deze interface. Dit is essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de Nexus Thuisbatterij. Het is daarom niet mogelijk om deze interface voor andere doeleinden te gebruiken. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊

Nee, de omvormer van de Nexus Thuisbatterij is niet uit te lezen via Modbus. De communicatie tussen de omvormer en de batterij is specifiek ontworpen voor de Nexus Thuisbatterij en is niet toegankelijk voor andere systemen of protocollen. Dit is om de veiligheid en efficiëntie van de batterij te waarborgen. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊
Kiki AI

Nee, het is niet mogelijk om Powerplay uit te schakelen. Powerplay is een essentieel onderdeel van de Nexus Thuisbatterij. Het zorgt ervoor dat de batterij op het juiste moment laadt en ontlaadt, zodat je het maximale rendement uit je batterij haalt. Zonder Powerplay zou de batterij niet optimaal functioneren. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊
Kiki AI

Wat als ik over een jaar mijn Zonneplan energiecontract opzeg, wat kan ik dan nog met de nexus accu?

Als je besluit om je Zonneplan Energiecontract op te zeggen, dan zal Zonneplan de thuisbatterij niet meer aansturen via Powerplay. Dit betekent dat je de Powerplay vergoeding niet meer ontvangt, die je krijgt omdat je helpt het elektriciteitsnet te balanceren. Zonder Zonneplan Energie is de besparing ongeveer tien keer lager dan met Powerplay. Dit komt omdat Zonneplan toegang heeft tot veel meer energiemarkten waar rendement uit gehaald kan worden. Ook veranderen er zaken in de garantievoorwaarden. Voor meer informatie hierover kun je de algemene voorwaarden raadplegen. 😊 Heb je nog andere vragen?
Kiki AI

Hoe kan ik de omvormer aansturen zonder powerplay? Welke interfaces heeft de omvormer beschikbaar?

Het is niet mogelijk om de omvormer van de Nexus Thuisbatterij zelf aan te sturen. De omvormer en de batterij communiceren met elkaar via een specifieke interface die is ontworpen voor de Nexus Thuisbatterij. Deze interface is niet toegankelijk voor andere systemen of protocollen. Dit is om de veiligheid en efficiëntie van de batterij te waarborgen. Het is dus niet mogelijk om de omvormer zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij? 😊
Kiki AI

Ook niet als ik mijn Zonneplan contract opzeg en geen gebruik meer maak van powerplay?

Dat klopt, ook als je je Zonneplan Energiecontract opzegt, is het niet mogelijk om de omvormer van de Nexus Thuisbatterij zelf aan te sturen. De omvormer en de batterij zijn specifiek ontworpen om samen te werken en deze samenwerking is essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de batterij. Het is daarom niet mogelijk om de omvormer zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI
Uitvoerig doorgevraagd! Ik kreeg een paar dagen terug zelf andere antwoorden die wel duiden dat zelf aansturen mogelijk is. Zal morgen eens doorvragen naar een fysiek persoon voor misschien meer duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:52:
Maar vergeten jullie in dit hele verhaal niet gewoon de mogelijke opbrengsten per kWh in onbalansmarkten? Er komt bijna dagelijks 1600€/MWh voorbij, geregeld 2000€/MWh en af en toe nog meer. Dan is 1kWh 1,6€ waard he. Haal daar 10% omzetverlies af, haal daar EB+btw vanaf en eventueel hoog dynamisch tarief. Dan nog is dat veel geld wat over blijft per kWh. Begrijp me niet verkeerd @JBtL mooie tabellen maar ik denk dat die oobrengsten onderaan niet zo makkelijk te verrekenen zijn.

Je zou verdiensten bij onbalans eigenlijk bijna separaat moeten zien van dynamische uurtarieven en bijbehorende belasting.
Die vergeet ik niet, qua opbrengst gebruik ik gewoon wat Zonneplan zelf aangeeft voor dit jaar, en veronderstel dat dit de komende jaren gelijk blijft. (kan in de praktijk naar boven of naar beneden gaan, niemand heeft een glazen bol, en zelfs de marktpartijen weten niet hoe dit gaat lopen - het ligt er vooral aan hoe snel er batterij-capaciteit bijkomt). Echter bij deze gelijkblijvende opbrengst zorgt de afbouw van de salderingsregeling ervoor dat er een steeds grotere hap uit de winst wordt genomen - tot bij 0% salderen er nog maar 30% overblijft. Ik hoop voor jou dus maar dat de 1e kamer de afbouw saldering gaat wegstemmen. Voor iedereen zonder zonnepanelen hoop ik dat trouwens juist niet.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 31-01-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:49:
[...]

Dit is in principe juist als alleen van de Day-ahead markt gebruik wordt gemaakt (dit kan je ook zelf doen met je eigen (zelfgebouwde) accu bijvoorbeeld. Echter, zonneplan maakt ook nog gebruik van andere markten (en voorkomt met de accu's ook dat het zelf onbalanskosten moet betalen voor zijn andere klanten) waardoor er een (veel) betere opbrengst behaald kan worden dan je zelf op dit moment kan behalen - het zorgt er ook voor dat de accu veel meer wordt gebruikt dan als je alleen 1 dagelijkse cyclus maakt (en dan alleen in de zonnige helft van het jaar).
Mijn input was om aan te geven wat het doet als ik in mijn situatie een eigen accu op zou hangen. Eentje zonder Zonneplan. Of bijvoorbeeld een Sessy met hun toekomstige virtual powergrid. Het haalt het niet bij de opbrengst van Zonneplan maar ik denk dat de accu wel een stuk langer meegaat.

Besef ook dat die eigen accu mijn situatie ten goede komt. De Zonneplan accu is gewoon een soort van belegging. Daar kijk je in de avond geen TV op, of bak je je frietje in de airfryer. Daarnaast is de ZP accu een oplossing voor een probleem wat de bezitter (en ZP) geld oplevert. Alleen wordt de waarde van die currency minder naarmate er meer instant schakelbare capaciteit beschikbaar komt.

Zolang stroom buiten de zonnige uren van het jaar een prijs heeft, levert een eigen accu rendement.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hathi
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:55:
Uitvoerig doorgevraagd! Ik kreeg een paar dagen terug zelf andere antwoorden die wel duiden dat zelf aansturen mogelijk is. Zal morgen eens doorvragen naar een fysiek persoon voor misschien meer duidelijkheid.
Ik ben nog even door gegaan en als laatste zelfs exact dezelfde vraag gesteld als @simplemouse een paar dagen geleden , maar ik krijg een compleet tegenovergesteld antwoord. Ik vrees dat Kiki een update heeft gehad afgelopen dagen.
Reactie paar dagen geleden: simplemouse in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

En hieronder mijn gesprek van zojuist

De batterij wordt dan niet meer aangestuurd door powerplay, maar hoe dan wel?

Als je je Zonneplan Energiecontract opzegt, wordt de Nexus Thuisbatterij niet meer aangestuurd door Powerplay. Dit betekent dat de batterij niet meer automatisch laadt en ontlaadt op basis van de energiemarkt. De batterij zal dan alleen nog maar functioneren als noodstroomvoorziening. Dit betekent dat de batterij energie opslaat wanneer er een overschot is (bijvoorbeeld bij veel zonlicht) en deze energie vrijgeeft wanneer er een tekort is (bijvoorbeeld 's nachts of tijdens een stroomstoring). Het is belangrijk om te weten dat de besparingen en het rendement van de batterij aanzienlijk lager zullen zijn zonder Powerplay. 😊 Heb je nog andere vragen?
Kiki AI

Kan ik zonder powerplay dan wel zelf bepalen wanneer de batterij gaat laden of ontladen?

Nee, dat is niet mogelijk. Zelfs als je je Zonneplan Energiecontract opzegt en Powerplay niet meer gebruikt, kun je de Nexus Thuisbatterij niet zelf aansturen. De batterij zal dan alleen functioneren als noodstroomvoorziening, waarbij hij energie opslaat wanneer er een overschot is en deze energie vrijgeeft wanneer er een tekort is. Het zelf bepalen van laad- en ontlaadtijden is niet mogelijk. Dit is om de veiligheid en efficiëntie van de batterij te waarborgen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

Mocht ik stoppen met het zonneplan account krijg ik dat de volledige toegang tot de omvormer en de software hierop?

Nee, dat is niet mogelijk. Zelfs als je je Zonneplan Energiecontract opzegt, krijg je geen volledige toegang tot de omvormer en de software. De omvormer en de software zijn specifiek ontworpen voor de Nexus Thuisbatterij en zijn essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de batterij. Het is daarom niet mogelijk om deze zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:58:
[...]

Dat doe ik ook, qua opbrengst gebruik ik gewoon wat Zonneplan zelf aangeeft voor dit jaar, en veronderstel dat dit de komende jaren gelijk blijft. (kan in de praktijk naar boven of naar beneden gaan, niemand heeft een glazen bol, en zelfs de marktpartijen weten niet hoe dit gaat lopen). Echter bij deze gelijkblijvende opbrengst zorgt de afbouw van de salderingsregeling ervoor dat er een steeds grotere hap uit de winst wordt genomen - tot bij 0% salderen er nog maar 25% overblijft. Ik hoop voor jou dus maar dat de 1e kamer de afbouw saldering gaat wegstemmen. Voor iedereen zonder zonnepanelen hoop ik dat trouwens juist niet.
Die afbouw is wel een dingetje. Ik heb ook geen glazen bol, maar ik denk dat dynamische contracten een vlucht gaan nemen. Er komt een einde aan "het vaste contract". Op het moment dat paneelbezitters moeten gaan betalen voor het terugleveren, dan gaat dat ding uit.

Dus wat zal er gebeuren? Op dag x tussen 13:00 en 16:00 wordt de stroomprijs negatief. Iedere installatie op een dynamisch tarief met een beetje intelligentie erachter schakelt om 13:00 uur af. We hebben nu ongeveer 4000 MWh aan zon capacteit staan. Totaal verbruik gisterenavond tijdens het koken : 4500 MWh.

Kan je nagaan wat er gebeurt als die panelen massaal afschakelen...... ;w 8)7 :X :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
Hathi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Ik ben nog even door gegaan en als laatste zelfs exact dezelfde vraag gesteld als @simplemouse een paar dagen geleden , maar ik krijg een compleet tegenovergesteld antwoord. Ik vrees dat Kiki een update heeft gehad afgelopen dagen.
Ben even de hele vervelende klant uit gaan hangen. Ze blijft wel vriendelijk :) Menig klantenservice medewerker zou mij al lang zat geweest zijn denk ik.

Waarom gaf je een paar dagen geleden dan dit als antwoord: Als je besluit om te stoppen met Zonneplan Energie, behoud je nog steeds toegang tot de omvormer en de software. Echter, Zonneplan zal de thuisbatterij niet meer aansturen via Powerplay. Dit betekent dat je de Powerplay vergoeding niet meer ontvangt en je rendement aanzienlijk lager zal zijn. Ook veranderen er zaken in de garantievoorwaarden. Voor meer details hierover verwijs ik je naar de algemene voorwaarden. Dus ja, je behoudt toegang, maar er zijn wel een aantal belangrijke overwegingen om in gedachten te houden. 😊🔋📝

Sorry voor de verwarring, maar ik moet je corrigeren. Als je besluit om je Zonneplan Energiecontract op te zeggen, krijg je geen volledige toegang tot de omvormer en de software van de Nexus Thuisbatterij. De omvormer en de software zijn specifiek ontworpen voor de Nexus Thuisbatterij en zijn essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de batterij. Het is daarom niet mogelijk om deze zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

Maar een paar dagen geleden zei je nog dat je wel toegang kan krijgen tot de omvormer en de software als je stopt met powerplay

Sorry voor de verwarring, maar dat is niet correct. Zelfs als je je Zonneplan Energiecontract opzegt, krijg je geen volledige toegang tot de omvormer en de software van de Nexus Thuisbatterij. De omvormer en de software zijn specifiek ontworpen voor de Nexus Thuisbatterij en zijn essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de batterij. Het is daarom niet mogelijk om deze zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

Is er een home assistant integratie voor powerplay or Zonneplan?

Nee, op dit moment is er geen integratie beschikbaar tussen Home Assistant en Powerplay of Zonneplan. De Nexus Thuisbatterij en Powerplay zijn specifiek ontworpen om samen te werken en deze samenwerking is essentieel voor de veilige en efficiënte werking van de batterij. Het is daarom niet mogelijk om deze te koppelen aan andere systemen, zoals Home Assistant. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

Welke aanpassingen hebben jullie gedaan aan de solis omvormer in de Nexus batterij?

De Solis omvormer in de Nexus Thuisbatterij is specifiek aangepast en getest om perfect samen te werken met de batterij. Dit zorgt voor een veilige en efficiënte werking van de batterij. De exacte technische aanpassingen zijn echter ons geheim. Wat ik wel kan zeggen, is dat deze aanpassingen ervoor zorgen dat de omvormer en de batterij naadloos samenwerken, zodat je het maximale uit je Nexus Thuisbatterij kunt halen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

ALs ik mijn Zonneplan energiecontract opzeg wordt de Nexus dus bijna waardeloos. Ik ben van plan om deze dan uit elkaar te schroeven zodat de RS485 poort op de solis omvormer dan weer vrij komt

Ik begrijp dat je overweegt om je Zonneplan Energiecontract op te zeggen en zelf aanpassingen te doen aan de Nexus Thuisbatterij. Echter, ik moet je sterk afraden om de batterij uit elkaar te halen. Dit kan gevaarlijk zijn en zal zeker de garantie op de batterij doen vervallen. Bovendien is de Nexus Thuisbatterij specifiek ontworpen om te werken met de Zonneplan Connect en Powerplay. Het is daarom niet mogelijk om de batterij zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

Maar er zit toch een solis omvormer in? Deze heeft een RS485 interface. Dus als ik jullie aanpassingen ongedaan maak kan ik de omvormer zelf aansturen

Ik begrijp dat je graag zelf de controle wilt hebben, maar ik moet je sterk afraden om zelf aanpassingen te doen aan de Nexus Thuisbatterij. Het openen van de batterij en het ongedaan maken van de aanpassingen kan gevaarlijk zijn en zal zeker de garantie op de batterij doen vervallen. Bovendien is de Nexus Thuisbatterij specifiek ontworpen om te werken met de Zonneplan Connect en Powerplay. Het is daarom niet mogelijk om de batterij zelf aan te sturen of te koppelen aan andere systemen. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus Thuisbatterij?
Kiki AI

[ Voor 36% gewijzigd door Hathi op 31-01-2024 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
@Hathi ik heb hetzelfde gedaan en ben hier wel van geschrokken, toevallig kon ik terugscrollen naar mijn eerdere vraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PnSjgdK0HToKdfyVcKbVu7wFI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxEi6JcJc2Q0W8flbrxv9Lq7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGwAgSwT2WdP7YEq9Ds5Nlp00Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y6bWNiQ50mcOeyEHg3ar8pB.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dat is letterlijk 180 graden. Dit verandert wel een en ander en ik ga morgen toch telefonisch contact opnemen. Wat ik heb gekocht stak anders in elkaar dan wat hier nu wordt gezegd. Dat zou ik heel jammer vinden want het concept zoals het tot eergister was heeft heel veel potentie. Dit zou genoeg kunnen zijn om af te zien van de koop en te wachten op een open platform met een eigenbouw batterij…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@bokkow Uitgaande van een gewone Solis S6, de modbus zit op RS485 en daarmee stuur je de hybride aan., die poort wordt bezet door de powerplay dongle,
De communicatie tussen hybride en accu zit op canbus daar hoef je niet tussen te zitten.

En eerdere post haal je onbalans en balanceringsmarkten niet door elkaar.
Je kan wel prijzen voorbij zien komen, als je niet weet wat zonneplan dag van te voren heeft ingelevert bij Tennet met de kwartierlijst , weet je niet of het vermeden kosten zijn, krijgen betaald of dienen te betalen voor ingenomen positie, let speciaal op regeltoestand 2 in de systematiek

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Domba schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 03:25:
@bokkow Uitgaande van een gewone Solis S6, de modbus zit op RS485 en daarmee stuur je de hybride aan., die poort wordt bezet door de powerplay dongle,
De communicatie tussen hybride en accu zit op canbus daar hoef je niet tussen te zitten.
Bemoedigend maar ik wil het ze wel horen zeggen, als het op de een of andere manier een 200kg paperweight wordt als ik toch weg zou willen, dat kan echt niet.
Domba schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 03:25:

En eerdere post haal je onbalans en balanceringsmarkten niet door elkaar.
Je kan wel prijzen voorbij zien komen, als je niet weet wat zonneplan dag van te voren heeft ingelevert bij Tennet met de kwartierlijst , weet je niet of het vermeden kosten zijn, krijgen betaald of dienen te betalen voor ingenomen positie, let speciaal op regeltoestand 2 in de systematiek
Bedankt voor het leesvoer! 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:51
En @bokkow,

Het zal waarschijnlijk afhangen van wat je onder “kan” verstaat (en dat verklaart ook waarom de antwoorden niet helemaal stabiel zijn).
De hardware van de omvormer is waarschijnlijk wel grotendeels origineel al kan het zijn dat er een kleine modificatie op een communicatie printje zit of zo.
Wat betreft de software lijkt het me een gerede kans dat er speciale firmware op geflashed zit.

Kortom:
dan “kan” je hem niet zonder meer zonder abonnement gebruiken.
Een beetje handige tweaker “kan” het echter wel voor elkaar krijgen.

Dikke kans dat de hardware aanpassing niet zoveel voorstelt en wel op te lossen is met wat service onderdelen, dikke kans dat de hardware ook gewoon origineel is.
Wat betreft software zou ik er denk ik wel vanuit gaan dat je moet uitvogelen hoe je het ding van originele firmware voorziet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
[...]

Bij de batterij van de auto is het relevant dat die zo goedkoop mogelijk wordt geladen (liefst als stroomprijs negatief is). Niet dat dat per se van de Nexus dient te gebeuren. Is dat configureerbaar bijvoorbeeld....

In hoeverre kan de Nexus m.b.v. Powerplay die info via netwerk kunnen delen met de batterij van de auto? Bijvoorbeeld dat 'dit het moment is dat de stroomprijs het laagst/negatief is om de batterij te laden. Wellicht is de capaciteit van de Nexus daarna wel voldoende om de batterij van de auto te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26

Kiki AI

Kiki AI

Kiki AI

Kiki AI

Kiki AI
Dus achteraf concluderen dat beloofde rendementen niet gunstig genoeg zijn en overstappen betekent volgens de antwoorden van Kik AI een verloren (rest)investering.

Niet cynisch bedoelt, maar de antwoorden van Kiki AI wekken bij mij de indruk dat Zonneplan er alles aan doet om te voorkomen dat we zelf ook slimmer worden van de batterij en Powerplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Ruben26 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:11:
[...]

Bij de batterij van de auto is het relevant dat die zo goedkoop mogelijk wordt geladen (liefst als stroomprijs negatief is). Niet dat dat per se van de Nexus dient te gebeuren. Is dat configureerbaar bijvoorbeeld....

In hoeverre kan de Nexus m.b.v. Powerplay die info via netwerk kunnen delen met de batterij van de auto? Bijvoorbeeld dat 'dit het moment is dat de stroomprijs het laagst/negatief is om de batterij te laden. Wellicht is de capaciteit van de Nexus daarna wel voldoende om de batterij van de auto te vullen.
Als je nou zorgt dat je auto accu de thuisbatterij volgt, dus laden als de batterij ook laadt, profiteer je dan niet maximaal van de tarieven? Kan wel zijn dat een load balancer voorrang geeft aan auto of accu als de aansluitcapaciteit niet voldoende is.

Als de thuisbatterij aan het ontladen is, dan is het tarief op dat moment blijkbaar hoog en zou je je auto niet willen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Strontvlieg schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Als je nou zorgt dat je auto accu de thuisbatterij volgt, dus laden als de batterij ook laadt, profiteer je dan niet maximaal van de tarieven? Kan wel zijn dat een load balancer voorrang geeft aan auto of accu als de aansluitcapaciteit niet voldoende is.

Als de thuisbatterij aan het ontladen is, dan is het tarief op dat moment blijkbaar hoog en zou je je auto niet willen opladen.
Dat hoeft dus niet zou zijn Zonneplan volgt in eerste plan/instantie de onbalansmarkt van hun eigen inkoop (kan zowel + als - zijn) per kwartier planing en is nagenoeg live
Dit loopt in z'n geheel niet samen met het dynamische energie tarief wat eigenlijk de 24 uurs planning vooraf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
Strontvlieg schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Omdat die Nexus met Powerplay op de Day-Ahead markt en onbalansmarkten actief is, kan het zijn dat die niet letterlijk de laagste en hoogste prijzen volgt, maar de markten waar de hoogste rendementen te halen zijn. Dat is voor de Nexus gunstig, maar dat betekent niet dat dat automatisch ook voor de batterij van de auto geldt. De batterij van de auto kan niet handelen op de markten waar de Nexus toegang tot heeft en dient dus de laagste/negatieve prijzen te volgen en te laden van zonnepannelen (maar bij dat laatste geldt, wat als de Nexus aangeeft dat het rendabeler is om die energie terug te leveren).....

Rekening houdende met bovenste vraag ik me af of er ook momenten zijn dat Nexus tegen de accu van de auto kan zeggen "ga nu laden van het stroomnet".

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben26 op 31-01-2024 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:07
Voor wat betreft:

- de investering, iemand al de inflatie van het geld op de bank mee gerekend? De rente heb ik wel voorbij zien komen. Een goeie investeerder spreid zijn risico.

- de 2500 of 4000mtr hoogte beperking, al gedacht aan het overdrukventiel die een accucel heeft? Hoogte en ijlere lucht, ander gedrag van het ventiel. Is natuurlijk alleen van belang bij laden/ontladen.

- aantal ontlaad/laadcycli, als ik de spotprijzen op de verschillende markten bekijk, denk ik niet dat de accu volledig zal laden enof ontladen op 1 dag. De hoge enof lage prijzen zijn er slechts een gedeelte van een uur. De 10kW laden/ontladen maakt het dan interessant.
Hoe telt het gedeeltelijk laden/ontladen door in de 6000 cycli voor de gebruikt cellen?

- Iemand al aan 1 of 2e SAP gedacht voor deze accu?
Houd je de kosten/opbrengsten ook zuiver.

- Zonneplan zal hergebruik niet promoten en ontmoedigen. Beter voor hun verdienmodel en productaansprakelijkheid. We zijn hier Tweakers, toch?

Ik ben benieuwd naar de 1e facturen van Zonneplan, hoe inzichtelijk zijn die, waar zitten de kosten en opbrengsten specifiek en in detail. Als ze hier open in zijn zie ik kansen.
Zonneplan is een bedrijf en heeft een winstoogmerk, nix mis mee, transparantie is voor deze accu en vertrouwen in Zonneplan m.i. van belang.

Just my couple of cents :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb even zitten rekenen tussen een batterij van 8k die elk jaar 1600 euro oplevert, of die 8k te beleggen op de beurs met een gemiddeld rendement van 5% per jaar.

Pas vanaf 16 jaar (als de batterij dan nog steeds hetzelfde opbrengt per jaar) levert de batterij meer op dan je geld op de beurs te beleggen. Dat komt natuurlijk vooral omdat je de 8k die je inlegt niet kwijt bent, en hoewel de batterij wel een waarde heeft, deze na verloop van tijd natuurlijk amper (0) restwaarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
Stefannn schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:43:
[...]

En @bokkow,

Het zal waarschijnlijk afhangen van wat je onder “kan” verstaat (en dat verklaart ook waarom de antwoorden niet helemaal stabiel zijn).
De hardware van de omvormer is waarschijnlijk wel grotendeels origineel al kan het zijn dat er een kleine modificatie op een communicatie printje zit of zo.
Wat betreft de software lijkt het me een gerede kans dat er speciale firmware op geflashed zit.

Kortom:

Dikke kans dat de hardware aanpassing niet zoveel voorstelt en wel op te lossen is met wat service onderdelen, dikke kans dat de hardware ook gewoon origineel is.
Wat betreft software zou ik er denk ik wel vanuit gaan dat je moet uitvogelen hoe je het ding van originele firmware voorziet.
Uiteraard. Dat zonneplan zegt dat het niet kan betekent niet dat er ook écht geen mogelijkheden voor zijn. Maar het staat wel haaks op de eerdere bewering dat je na uitschakelen van powerplay gewoon een normale solis omvormer tot je beschikking hebt en alle vrijheid om die zelf aan te sturen. Die eerdere bewering heeft voor een aantal hier volgens mij wel de uiteindelijke doorslag gegeven om de gok te wagen gezien de prijs van de thuisaccu ook wel meevalt, dus bij tegenvallend rendement heb je nog een goedkope thuisaccu.
Deze omslag van Kiki betekent dus dat we het moeten doen met 'ik ga er van uit dat we als echte Tweakers die Zonneplan aanpassingen op de Solis omvormer wel ongedaan kunnen maken'. En dat stukje 'ik ga er van uit' geeft voor mij daarvoor niet voldoende vertrouwen.

Ik wacht dus rustig af wat de eerste eigenaars van die Nexus dingen kunnen vinden over de aanpassingen. Ik gok (of 'ik ga er van uit' :) ) dat ze simpelweg een stukje extra hardware hebben toegevoegd die via de RS485 interface van de Solis communiceert. Dit zorgt er immers ook voor dat de Solis gewoon de originele firmware kan blijven gebruiken en ook mee kan met updates vanuit Solis. En de extra hardware wordt dan vanuit Zonneplan ondersteunt en van updates voorzien. Grote kans dat die extra hardware dan wel te verwijderen is. Mogelijk kwestie van stekkertje/schroefterminal loshalen, mogelijk door iets los te solderen.
Maar als dit betekent dat de garantie vanuit Zonneplan vervalt dan zullen de eerste eigenaars vast ook niet direct daar mee aan de slag gaan. Maar dat hangt er maar net vanaf hoe ver die hardware afgeschermd is en welke aanpassingen je makkelijk weer ongedaan kan maken.

Mocht het echt een andere firmware zijn die in de omvormer zit (die kans lijkt mij persoonlijk een stuk kleiner, want dat is voor Solis en Zonneplan ook een stuk omslachtiger werken), dan zie ik het een stuk minder rooskleurig in. Even andere firmware flashen is niet per definitie 'wel even uit te vogelen door een echte Tweaker'. Dat kan echt wel heel goed afgeschermd zijn en zie ook maar eens aan de originele Solis firmware te komen. Die is vast ook niet vrij beschikbaar.

Dus nee, deze antwoorden van Kiki betekenen niet dat het echt niet meer mogelijk is om zelf met de Solis omvormer aan de slag te gaan als je Powerplay uitschakelt, maar je kan er ook niet meer 100% van uit gaan dat dit wel het geval is, terwijl Kiki dat eerder wel beweerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
Hathi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Uiteraard. Dat zonneplan zegt dat het niet kan betekent niet dat er ook écht geen mogelijkheden voor zijn. Maar het staat wel haaks op de eerdere bewering dat je na uitschakelen van powerplay gewoon een normale solis omvormer tot je beschikking hebt en alle vrijheid om die zelf aan te sturen. Die eerdere bewering heeft voor een aantal hier volgens mij wel de uiteindelijke doorslag gegeven om de gok te wagen gezien de prijs van de thuisaccu ook wel meevalt, dus bij tegenvallend rendement heb je nog een goedkope thuisaccu.
Deze omslag van Kiki betekent dus dat we het moeten doen met 'ik ga er van uit dat we als echte Tweakers die Zonneplan aanpassingen op de Solis omvormer wel ongedaan kunnen maken'. En dat stukje 'ik ga er van uit' geeft voor mij daarvoor niet voldoende vertrouwen.

Ik wacht dus rustig af wat de eerste eigenaars van die Nexus dingen kunnen vinden over de aanpassingen. Ik gok (of 'ik ga er van uit' :) ) dat ze simpelweg een stukje extra hardware hebben toegevoegd die via de RS485 interface van de Solis communiceert. Dit zorgt er immers ook voor dat de Solis gewoon de originele firmware kan blijven gebruiken en ook mee kan met updates vanuit Solis. En de extra hardware wordt dan vanuit Zonneplan ondersteunt en van updates voorzien. Grote kans dat die extra hardware dan wel te verwijderen is. Mogelijk kwestie van stekkertje/schroefterminal loshalen, mogelijk door iets los te solderen.
Maar als dit betekent dat de garantie vanuit Zonneplan vervalt dan zullen de eerste eigenaars vast ook niet direct daar mee aan de slag gaan. Maar dat hangt er maar net vanaf hoe ver die hardware afgeschermd is en welke aanpassingen je makkelijk weer ongedaan kan maken.

Mocht het echt een andere firmware zijn die in de omvormer zit (die kans lijkt mij persoonlijk een stuk kleiner, want dat is voor Solis en Zonneplan ook een stuk omslachtiger werken), dan zie ik het een stuk minder rooskleurig in. Even andere firmware flashen is niet per definitie 'wel even uit te vogelen door een echte Tweaker'. Dat kan echt wel heel goed afgeschermd zijn en zie ook maar eens aan de originele Solis firmware te komen. Die is vast ook niet vrij beschikbaar.

Dus nee, deze antwoorden van Kiki betekenen niet dat het echt niet meer mogelijk is om zelf met de Solis omvormer aan de slag te gaan als je Powerplay uitschakelt, maar je kan er ook niet meer 100% van uit gaan dat dit wel het geval is, terwijl Kiki dat eerder wel beweerde.
En voor degenen die niet van plan zijn om zelf te gaan solderen etc hoop ik dat vanwege het wegvallen van de P1-poort voor de HomeWizard dat de app van Zonneplan zelf dezelfde volledige informatie geeft. Ik neem aan dat Zonneplan de mogelijkheid biedt om met hun app 'n volledig beeld te krijgen van wat de batterij doet, wat van de zonnepanelen komt, wat wordt teruggeleverd direct van de zonnepannelen, gasverbruik etc.

Edit: Maw, Zonneplan was 'n bedrijf dat zonnepanelen, warmtepompen etc deed leveren en wordt vanwege dit systeem met Nexus-batterij en Powerplay 'n energieleverancier. Zonneplan beweert dat de rendementen 70/30 in voordeel van de klant zijn. Maar om daar de correcte inzicht in te kunnen hebben dient de klant natuurlijk toegang te hebben tot de juiste informatie. Hopelijk voorziet de app van Zonneplan daar volledig in.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben26 op 31-01-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanGer
JBtL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Maar de productie duurzame energie gaat ook toenemen - en daarmee de geassocieerde onbalans. Ik raad iedereen die interesse heeft in de Zonneplan accu aan om dit rapport door te nemen:

https://ce.nl/wp-content/...n_buurtbatterijen_Def.pdf

Daarin staat veel uitleg over de verschillende elektriciteitsmarkten en hoe deze in de toekomst kunnen gaan veranderen (voor zover dat nu in te schatten is).

Met name deze grafiek geeft inzicht:

[Afbeelding]

Een 'grote' thuisbatterij is hier een batterij van 10kWh met een omvormer van 5kW. Hiervoor is in het rapport een inschatting gemaakt dat deze ca. 9000 zou kosten. Zonneplan heeft echt wel een prijsdoorbraak gemaakt, aangezien de dubbele capaciteit (zowel in opslag als vermogen) voor een lager bedrag (8000 euro) wordt aangeboden. De BTW-teruggave helpt hierbij natuurlijk mee.

Eigenlijk is het 10kW - 20kWh model gelijk aan 2x een grote thuisbatterij uit dit rapport. De verwachte opbrengst op alleen de onbalansmarkt is dan 18820 euro met salderen en 15540 euro zonder salderen. De inschatting van Zonneplan is wat hoger, maar naast onbalans (die zal prioriteit hebben) kan je ook nog opbrengsten realiseren uit de day-ahead markt. Dan kom je uit op 25060 euro met salderen. Zonder salderen is het aantrekkelijker om eigen zonne-energie op te slaan en die op het duurste moment te verkopen dan om te handelen op de day-ahead markt - de opbrengst daarvan is 4800 euro, dus 20340 euro over 15 jaar is de opbrengst zonder salderen. 25060 euro in 15 jaar = 1670 euro per jaar en komt redelijk overeen met de inschatting van zonneplan. Na afbouw salderen kom je echter op een lagere opbrengst van ca. 1350 euro per jaar uit.

Bij het opstellen van dit rapport is rekening gehouden met toename van de energieopslag in de komende jaren. Echter, als dit een groot succes gaat worden (niet alleen zonneplan, maar ook andere aanbieders) dan zal de batterij-capaciteit sterker toenemen dan ingeschat - en de opbrengsten uit de verschillende markten afnemen t.o.v. de verwachting.

Ook wel iets om rekening mee te houden: de invoering van een capaciteitstarief zoals dat in België bestaat gaat wel een flinke deuk in dit businessmodel slaan. De 10kW die je nodig hebt om flink van de onbalansmarkt te profiteren zou wel eens prijzig kunnen worden. Aan de andere kant hebben netbeheerders er ook wel belang bij dat (thuis)accu's een succes worden, dus misschien zal het mede hierdoor zo'n vaart niet lopen.
Bedankt voor link naar dit zorgvuldig opgestelde rapport en je analyse over de Zonneplan 20 kWh batterij. Denk dat je analyse klopt, waardoor die finacieel waarschijnlijk wel een positieve business case oplevert over 15 jaar.

Wat me wel erg tegenviel is de conclusie uit het rapport dat "Een additioneel effect is dat er door productie, gebruik en einde levensduur ook emissies plaatsvinden, veelal buiten Nederland. Naar verwachting zijn de wereldwijde emissies voor de batterij daarmee groter dan de CO2-reductie in de Nederlandse elektriciteitssector". Voor CO2 reductie heeft deze investering dus geen zin.... Daarmee vervalt voor mij wel een heel belangrijk argument om mijn geld hieraan te besteden. Bovendien stelt het rapport dat er nog onvoldoende regelgeving is voor een brandveilig ontwerp en installatie. Daar loop je dus ook een klein maar qua impact heel groot risico. Al met al voor mij nu de conclusie dat ik het niet ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
DanGer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Bedankt voor link naar dit zorgvuldig opgestelde rapport en je analyse over de Zonneplan 20 kWh batterij. Denk dat je analyse klopt, waardoor die finacieel waarschijnlijk wel een positieve business case oplevert over 15 jaar.

Wat me wel erg tegenviel is de conclusie uit het rapport dat "Een additioneel effect is dat er door productie, gebruik en einde levensduur ook emissies plaatsvinden, veelal buiten Nederland. Naar verwachting zijn de wereldwijde emissies voor de batterij daarmee groter dan de CO2-reductie in de Nederlandse elektriciteitssector". Voor CO2 reductie heeft deze investering dus geen zin.... Daarmee vervalt voor mij wel een heel belangrijk argument om mijn geld hieraan te besteden. Bovendien stelt het rapport dat er nog onvoldoende regelgeving is voor een brandveilig ontwerp en installatie. Daar loop je dus ook een klein maar qua impact heel groot risico. Al met al voor mij nu de conclusie dat ik het niet ga doen
Heb nog niet het hele rapport doorgelezen maar een belangrijk detail is wel dat het grootste deel van de CO2 emissies plaatsvindt in de winning van de grondstoffen, niet in de productie. Maar als je batterij straks in de jaren 30 of 40 van deze eeuw aan het eind van zijn leven is zijn de grondstoffen niet ineens verdwenen zoals bij een liter benzine die je verbrandt, die worden dan gewoon weer gerecycled naar een nieuw product.

(Hoogstwaarschijnlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Ruben26 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:23:
[...]

En voor degenen die niet van plan zijn om zelf te gaan solderen etc hoop ik dat vanwege het wegvallen van de P1-poort voor de HomeWizard dat de app van Zonneplan zelf dezelfde volledige informatie geeft. Ik neem aan dat Zonneplan de mogelijkheid biedt om met hun app 'n volledig beeld te krijgen van wat de batterij doet, wat van de zonnepanelen komt, wat wordt teruggeleverd direct van de zonnepannelen, gasverbruik etc.
P1 poort van af je Slimmemeter kun je altijd simutaan gebruiken met meerdere P1 lezers dmv een splitter. Dus de zonneplan P1 implentatie kan er altijd naast.
Ik gebruik nu ook al meerdere P1 lezers, waarom? Omdat het kan :)
1 maal voor een oude energie system wat ik ooit zelfde bouwde en 1 maal homewizard tbv import data naar Homey en HA. en 1 maal eenp proefje met een SmileP1, vanuit deze gaat de export van gegevens nog al makelijker (export csv op uur staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben26
psdata schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:52:
[...]

P1 poort van af je Slimmemeter kun je altijd simutaan gebruiken met meerdere P1 lezers dmv een splitter. Dus de zonneplan P1 implentatie kan er altijd naast.
Ik gebruik nu ook al meerdere P1 lezers, waarom? Omdat het kan :)
1 maal voor een oude energie system wat ik ooit zelfde bouwde en 1 maal homewizard tbv import data naar Homey en HA. en 1 maal eenp roefje met een SmileP1, vanuit deze gaat de export van gegevens nog al makelijker.
Kiki AI van Zonneplan beweert dat Zonneplan exclusief toegang nodig heeft tot de P1-poort omdat andere lezers op de poort kunnen storen op hun systeem. Ik geloof daar ook niet zo erg in aangezien een lezer alleen leest en geen input geeft. Ik ben benieuwd wat de praktijkervaringen zijn hierbij van Tweakers die nu al overstappen (zoals Bokkow).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ruben26 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Kiki AI van Zonneplan beweert dat Zonneplan exclusief toegang nodig heeft tot de P1-poort omdat andere lezers op de poort kunnen storen op hun systeem. Ik geloof daar ook niet zo erg in aangezien een lezer alleen leest en geen input geeft. Ik ben benieuwd wat de praktijkerveraringen zijn hierbij van Tweakers die nu al overstappen (zoals Bokkow).
Ik heb een splitter met aan de ene kant Home Assistant en de andere kant die module van Zonneplan, werkt prima.

Zou een AI bot ook niet 100% serieus nemen, hoe geloofwaardig die ook schrijft :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:13
Zonneplan levert zelf een splitter als je hun contract afneemt (en bij een laadpaal zeggen ze eerst dat die een eigen p1 dongle nodig heeft, en vervolgens blijkt dat het gewoon via de al aanwezig zonneplan dongle kan).

Ik gebruik het met de homewizard hub overigens, omdat die powered is en ik denk dat die beter isoleert tussen meerdere dongles (4 mogelijk).

De kans is dus heel erg groot, dat er helemaal geen extra dongle nodig is voor de nexus. Ik denk dat ze dat alleen aangeven voor mensen die ook nog moeten overstappen op zonneplan als leverancier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
kiki geeft ook aan dat het niet uitmaakt of salderen er geheel af is of niet.
Kan best zijn, maar lijkt mij wat sterk.
indien je het afzet tegen 100% salderen en TLV dan gaat dat plaatje toch écht flink verschuiven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:50
HermanGast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Dat past wel hoor.

Mijn basis is een stevige 19” kast, bijvoorbeeld deze:
https://etronixcenter.com...s2000c-h48050-h48074.html. Pylontech PowerCube H2 12+1
Deze kast is 60cm breed en 50cm diep.
[
(ik denk overigens niet dat dit zo lukt met de MP2/5000, die passen er niet in met deze opstelling en dan had een van de drie naast of aan buitenzijde van de kast moeten hangen.
[
mooi gedaan hoor, ik heb de MP2/5000 op het oog, dus moet nog eens goed nadenken waar dat in te stoppen. Zie je vooral problemen met de diepte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Ruben26 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Kiki AI van Zonneplan beweert dat Zonneplan exclusief toegang nodig heeft tot de P1-poort omdat andere lezers op de poort kunnen storen op hun systeem. Ik geloof daar ook niet zo erg in aangezien een lezer alleen leest en geen input geeft. Ik ben benieuwd wat de praktijkerveraringen zijn hierbij van Tweakers die nu al overstappen (zoals Bokkow).
Kiki is AI en word geleerd, en spreekt zich ook al tegen in de afgelopen week :)

P1 is een telgram based protocol, en geeft dit door aan iedereen die luisterd op de P1 (bijna een seriele poort) je kunt geen berichten terug sturen. (dit al ondervonden tijdens mijn eerste testen met m'n eigen bouwsel USB2Ser :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Stefannn schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:43:
[...]

En @bokkow,

Kortom:

Ik hoop oprecht dat het zo is. Want dat is wel de verwachting die ik had. Ja ok niet voor iedereen te doen maar iemand met enige technische know-how kan die batterij ook zelf aansturen.

@Ruben26 @Strontvlieg @psdata : met betrekking tot laden van een EV naast zo'n thuisbatterij zijn er eigenlijk een aantal zaken (laten we daarbij vooropstellen dat niemand zijn thuisbatterij moet gebruiken om de auto mee te laden, dat is mega-inefficient):

Loadbalancing

Er zal een loadbalancer zijn voor de batterij en een voor de auto. In mijn bijzondere situatie zit het laadpunt op een SAP en de loadbalancer op de P1 (splitter) van de PAP. Voor mij gaat de situatie in prioriteiten zo zijn en heb ik dus maximaal 3 x 25 x 230 = 17.250W te verdelen:

1) Huis
2) Batterij
3) Laadpunt

Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat er momenten komen met deze verdeling: 200W (huis), 10000W(batterij), 6-7000W(auto)

Goedkoop/slim laden

Als je puur uit gaat van dynamisch uurtarief dan kun je de dag van te voren zien op welk moment goedkoop geladen kan worden. Middels automatisering kun je dat automatisch laten starten door het laadpunt of de auto in aansturing van bijvoorbeeld de app van de energiemaatschappij.

Eventuele toevoeging aan Powerplay platform (Q2 of Q3)

Dit staat los van bovenstaande slim/goedkoop laden. Zoals @psdata en @Ruben26 terecht zeiden; het kan voorkomen dat de vooraf afgestemde uurtarieven niet overeenkomen met het verwachte verbruik van dat moment (minuten werk) en dat er dus onbalans is. Dat betekent dat een laadpunt gekoppeld aan het Powerplay platform met aangesloten auto ingesteld wordt op een tijd waarop de auto vol moet zijn maar dat Powerplay wel probeert de momenten maximaal te pakken dat er veel onbalans is op overvloed vlak (mijn eigen beredenatie, kan er naast zitten)
Dus achteraf concluderen dat beloofde rendementen niet gunstig genoeg zijn en overstappen betekent volgens de antwoorden van Kik AI een verloren (rest)investering.

Niet cynisch bedoelt, maar de antwoorden van Kiki AI wekken bij mij de indruk dat Zonneplan er alles aan doet om te voorkomen dat we zelf ook slimmer worden van de batterij en Powerplay.
Hier zal ik zo op terugkomen, ben in gesprek geweest met een persoon van Zonneplan. Het ligt gelukkig niet zo wrang als wat Kiki doe denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Hathi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Precies dit. Heb zojuist gesproken met een menselijke medewerker:
Lotte ZP:

"Indien u wilt overstappen naar een andere energieleverancier is dit mogelijk. De Powerplay functie in de batterij werkt dan niet meer.
U bent en blijft natuurlijk eigenaar van de thuisbatterij. U kunt dus een ander aansturingsprogramma kopen voor de batterij. Dit kan bijvoorbeeld via www.bliq.nl.

Let wel op dat het serviceplan dan vervalt en de product garantie dan worden gereduceerd naar 5000 cycli."

Ik:

"Bedankt voor je antwoord Lotte, toch denk ik dat het goed is dat jullie voor de hetze uitlopen hiermee. Ik merk dat in verscheidene communities best wel terughoudend naar de propositie wordt gekeken en dat Kiki haar antwoorden van de een op de andere dag 180 graden draait helpt daar niet mee. Ik denk dat het goed is als jullie hier een soort FAQ voor opmaken met wat er gebeurt zou je wel weg willen bij Zonneplan. Het gaat toch om een investering van minimaal 6k ex btw daarvan willen mensen wel weten dat het na een jaar niet een paperweight is van 100kg+ :)"

Lotte ZP:

"Dank u wel voor de feedback ik zal dit doorgeven aan onze development afdeling.
Zeker ook een goede tip om dit mee te nemen in de FAQ! Kan ik u nog ergens anders mee helpen?"

Ik:

"Nou ja eigenlijk wel, dit is nog steeds niet duidelijk genoeg wat mij betreft. Is het mogelijk om met iemand te spreken die misschien net wat meer de diepte in kan over technische haalbaarheid aansturing? Ik kan ook gebeld worden op ... En een transcript van deze chat naar mijn mail zou fijn zijn (...)"

Lotte:

"Zeker is dat mogelijk. Mag ik vragen welke informatie u qua technische haalbaarheid u nog meer wilt?"

Ik:

"“Indien u wilt overstappen naar een andere energieleverancier is dit mogelijk. De Powerplay functie in de batterij werkt dan niet meer.
U bent en blijft natuurlijk eigenaar van de thuisbatterij. U kunt dus een ander aansturingsprogramma kopen voor de batterij. Dit kan bijvoorbeeld via www.bliq.nl.” dit geeft kort door de bocht antwoord op mijn vraag maar ik wil meer duidelijkheid. Het gaat dus niet om andere firmware die in de omvormer danwel batterijen is verwerkt? De aansturing van Zonneplan/Powerplay verloopt enkel via de dongle die in de communicatiepoort zit?"

Lotte:

"Dank u wel voor het doorgeven. Ik zal u vraag hier doorspelen en zorgen dat er telefonisch contact met u wordt opgenomen. Bent u de hele dag goed bereikbaar?"
To be continued...

En over die exclusieve beschikking over de P1 poort; zonder dat te vragen; dat kan natuurlijk niet. Gewoon een actieve splitter tussen zetten en in gedachte houden wat @psdata hierboven ook zegt. Zou een mooie boel zijn voor mensen met een niet Zonneplan laadpunt met P1 loadbalancer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JBtL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:37:
Ik kom hiermee op een terugverdientijd van 7 jaar voor de 15kWh en 20kWh batterij, 9 jaar voor de 10kWh batterij. Maar ook afnemende opbrengst in de loop van de jaren (dus minder potentie voor winst in de jaren nadat de accu is terugverdiend). Ik zou in ieder geval zeker niet uitgaan van de opbrengstcijfers die door Zonneplan worden gegeven - deze zijn op basis van de huidige situatie - en nogal afhankelijk van 100% salderen.
Salderen is nodig wanneer de meter 'achteruit draait' bij levering aan de onbalansmarkt. Maar als je eigen verbruik op enig moment 500 W is en de accu gaat 500 W leveren om onbalans te compenseren, dan staat je meter nog slechts stil. Ik neem aan dat het Zonneplan algoritme hier stevig gebruik van maakt of gaat maken. Houdt jouw berekening hier ook rekening mee?
0xygen500 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:45:
Het is technisch mogelijk om een splitter te gebruiken, maar we raden dit niet aan. Het kan namelijk invloed hebben op de werking van de Nexus en andere apparaten. Het is het beste om de P1-poort exclusief voor de Nexus te gebruiken. 😊
Het beste voor wie / wat? Kun je die 'invloed' toelichten, want de P1 data exclusief claimen is m.i. simpelweg not done. Ik zou denken: als je bang bent voor iets prutserigs ertussen, lever dan zelf een betrouwbare splitter mee..
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:45:
Als de goedkoopste stroom beschikbaar is terwijl de EV rijdt..

Kan me voorstellen dat de EV hierdoor best 'n stevige gebruiker is. Maar meer dan zeg 10kWh per etmaal lijkt mij niet zinnig (en als gemiddelde zakt 't dan al snel naar hooguit 5kWh per etmaal?).

Waar moeten die (andere) cycles vandaan komen dan? Een EV die telkens komt en gaat, maar echt steevast op de qua elektriciteitsprijs beroerde momenten?

Verder schrik ik wel van de nieuwe antwoorden van die Kiki AI van gister. Zonneplan moet toch 'n glashelder standpunt innemen m.i. of Powerplay praktisch gezien opgzegbaar is, of niet. Het lijkt hiermee op z'n minst op een vrij hachelijke vendor lock in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
@Gwaihir de soep wordt minder heet gegeten dan dat deze (door Kiki) wordt opgediend. Zie mijn post hierboven. In de praktijk lijkt het dus anders te liggen en is het niet een vendor lock in verder dan Powerplay. Dat laatste is logisch.

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 31-01-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bokkow Onze posts kruisten elkaar. Maar jij zegt tegen ZP al hetzelfde: voor dit bedrag, is duidelijkheid vereist, ook al is het 'technisch wat ingewikkeld' om uit te leggen. Ze willen natuurlijk (om diverse redenen) niet beweren dat je ook op elk moment maar zonder hun Powerplay even vrolijk verder kan. Maar daardoor blijft het tot nu toe wat te onzeker wat je dan wel hebt gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Gwaihir schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Salderen is nodig wanneer de meter 'achteruit draait' bij levering aan de onbalansmarkt. Maar als je eigen verbruik op enig moment 500 W is en de accu gaat 500 W leveren om onbalans te compenseren, dan staat je meter nog slechts stil. Ik neem aan dat het Zonneplan algoritme hier stevig gebruik van maakt of gaat maken. Houdt jouw berekening hier ook rekening mee?
Nee, want zonneplan geeft zelf aan dat de batterij ook voor mensen is die geen zonnepanelen hebben. Maar ik zal het eens uitrekenen. Dat wordt wel complexer omdat het afhangt van de hoeveelheid opwek en direct eigen verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gwaihir schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Voor Zonneplan is het van belang dat zij realtime inzicht hebben in hun onbalanspositie. Ik neem aan dat ze dit gaan doen via de metingen uit de p1-poort. Als zij verwachten dat je woning op een bepaald moment 500 W zou afnemen maar het is 0 W dan ben je in onbalans en dat kan gunstig of ongunstig zijn afhankelijk van de onbalanskosten op dat moment. Uiteraard doen zij dat niet op het niveau van individuele huishoudens maar geaggregeerd voor hun portefuille. Met de metingen van de klanten die meedoen aan PowerPlay en wat machine learning over de achteraf vastgestelde onbalanspositie in combine met o.a. actuele weerdata kunnen ze denk ik wel een nauwkeurige voorspelling gaan doen van hun onbalans op een bepaald moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Grootste vraag moet je dan dus meer onbalans creëren of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Krijg je op een gegeven moment niet een domino effect nagelang het aantal van dit soort slimme thuisaccus's toenemen? Of zal die onbalans markt er altijd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kazuka schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:52:
Krijg je op een gegeven moment niet een domino effect nagelang het aantal van dit soort slimme thuisaccus's toenemen? Of zal die onbalans markt er altijd zijn?
Dan creeer je toch gewoon onbalans O-)

Ongeveer hetzelfde als wat zonneparken doen. Dreigen het net te overstromen met niet benodigde energie als men geen vergoeding betaalt om het niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Onbalans is het verkeerd inschatten van verbruik en opbrengst op een bepaald moment. Energieleveranciers zijn gebaat bij een zo goed mogelijke schatting, dat kost ze het minste. Afwijkend gedrag van de afnemers en half bewolkt weer maakt het lastiger om juist te schatten.

Zonneplan vangt dat probleem op 2 manieren op. Ten eerste heb je een dynamisch contract waarbij ZP je P1 data veel vaker mag opvragen. ZP heeft zo een veel accurater beeld van het verbruik (en teruglevering) van hun klanten dan een leverancier met vast contracten die eens per maand de meter uitleest.

Ten tweede komen er nu de Nexus accus, die ZP in staat stellen om in geval van overschotten te absorberen. Maken ze zelf een foutje dan kunnen ze hun eigen accu netwerk laten laden of ontladen om het verschil weg te werken. Ze zijn ook in staat om overschotten van andere energiemaatschappijen op te kopen, of hun tekorten aan te vullen.

Hoe meer accu capaciteit er staat en hoe meer actuele data beschikbaar is, hoe minder vaak onbalans zal voorkomen. Zonneplan heeft nu zo'n accu, NextEnergy heeft er ook eentje, Soly doet sinds kort ook mee en er was er nog eentje aangekondigd. Verder is er een verplichting om bij een zonnepark ook een accu te plaatsen.

Dus ik denk dat het rendement van de Zonneplan accu in de toekomst af gaat nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Precies dit. Heb zojuist gesproken met een menselijke medewerker:

[...]

To be continued...
Dat geeft weer hoop!
Bliq heeft inderdaad de mogelijkheid om Solis omvormers voor thuis batterijen slim aan te sturen. Ik zie zo niet direct hoe ze dat doen, maar dat zal ongetwijfeld via de RS485 aansluiting gaan.
Dat zou dus, waarschijnlijk, betekenen dat er inderdaad alleen een stukje hardware van Zonneplan aan de RS485 aansluiting hangt en je die dus kan verwijderen om er iets anders op aan te sluiten. Kan zo'n duur bliq ding zijn, maar beetje tweaker regelt dat gewoon zelf natuurlijk. Dat is prima te doen.
Gaat er om dat je gewoon de beschikking krijgt over die RS485 aansluiting zodat je hem kan gebruiken als een normale Solis omvormer en dit antwoord geeft wat dat betreft daar wel weer hoop op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
DanTm schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:48:
Ik heb even zitten rekenen tussen een batterij van 8k die elk jaar 1600 euro oplevert, of die 8k te beleggen op de beurs met een gemiddeld rendement van 5% per jaar.

Pas vanaf 16 jaar (als de batterij dan nog steeds hetzelfde opbrengt per jaar) levert de batterij meer op dan je geld op de beurs te beleggen. Dat komt natuurlijk vooral omdat je de 8k die je inlegt niet kwijt bent, en hoewel de batterij wel een waarde heeft, deze na verloop van tijd natuurlijk amper (0) restwaarde heeft.
Mhh, daar heb je inderdaad gelijk in.

Ik denk inderdaad dat je de restwaarde wel op 0 mag zetten. Zelfs als de batterij nog 60% capaciteit over heeft of zo dan zijn we (als mensheid) over 16 jaar een heel stuk verder kwa batterijtechnologie.

De enige restwaarde zijn dan de grondstoffen nog denk ik.

Aan de andere kant kunnen aandelen ook zakken in waarde en onder de 0% uitkomen kwa rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Onbalans zal blijven, klanten reageren op de uurprijs, in 2023 waren er diverse die met EV volladen wachtte op weekend met meeste kans op negatieve uurprijs. Als nu in 2024 met 2GW meer PV bij vaste/variabele contracten ook op werkdagen voorkomt, zal een deel die in de gelegenheid die ook benutten en dan minder in het weekend gebruiken.

Er is wel effect, de onbalans voor eigenportofolio dat is op landelijk niveau, de accu's zullen geografische niet zomaar eveneredig verdeeld zijn op laagspannings net zou het daat zo maar effect kunnen hebben.

Voorbeeld, uitgestelde teruglevering, ik heb al een thuisaccu en ik sla tenminste 4-5 laagste uurtarieven tijdens opwek op om in de avond 2 uur terug te leveren op de hoogste uurtarieven. en wat over is na eigenverbruik 1 uurtje in de ochtend
Ik zet 17kW van mijn 24kW hybride vermogen in op de netaansluiting en mijn LS-trafo is 250kVA.
Wat ik zie op vele dagen dat 1-2 uur voor ik uit accu ga terugleveren de netspanning laagste waarde van de dag haalt en vaak onder 220V zakt en rond 12uur in de middag bij stevig zonnetje de spanning ergens tussen 245-250V aantikt. Verder ik zit voor aan, alle andere ten minste met PV hebben een langere straatkabel en meer spanningsval, naar de verdeler naast de LS-trafo, want ik zit al alleen op een afzekering

Onbalans heeft geen enkele relatie met lokale belasting en kan zomaar toevallig ook op moment dat spanning het laagst is, accu willen laden,(zonneplan systeem is maar 10kW) of als spanning hoogst is willen terugleveren omdat voor de energieleveranciers portofolio onbalans dat net goed uitkomt.

De lokale netbeheerder ziet vanuit zijn belang, liever dat ik op een of andere manier deelneem in een "verzwaren tenzij" tender, waar netbeheer en ACM op moment aanwerken omdat mogelijk te maken en op korte termijn te kunnen aanbieden aan de markt, daarbij staat belasting van lokale laagspanning/middenspannings station centraal.
Dat geeft netwerkbeheerder iets meer tijd voor ze een grotere trafocapaciteit moeten plaatsen, de lokale netwerkbeheerders hebben ca 80 000 trafohuisjes die ze moeten verzwaren of nieuwe bijplaatsen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
DanTm schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:48:

Misschien mis ik iets aan jouw berekening maar kijk even mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IFwfNWEjtRQaIYACmpZlGuqWS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hwBmxE2i5yRFrGMBRhegRqDK.png?f=user_large

Daarnaast is gemiddelde op de beurs toch tussen 7-8%?
En ik denk nog steeds, maar dat ben ik, dat 1600,- per jaar aan de zeer voorzichtige kant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:54:
[...]

[Afbeelding]

En ik denk nog steeds, maar dat ben ik, dat 1600,- per jaar aan de zeer voorzichtige kant is.
Je moet bij de batterij kant beginnen op min €8000 aangezien je dat moet uitgeven, en nooit meer terugkrijgt (restwaarde 0).

bij aandelen kan je de €8000 die je investeert ook weer terughalen, want die schrijf je niet af. (Tenzij je aandelen van één bedrijf koopt dat failliet gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Je moet bij de batterij kant beginnen op min €8000 aangezien je dat moet uitgeven, en nooit meer terugkrijgt (restwaarde 0).

bij aandelen kan je de €8000 die je investeert ook weer terughalen, want die schrijf je niet af. (Tenzij je aandelen van één bedrijf koopt dat failliet gaat...)
I stand corrected, ja dom, -8000

Overigens heb ik naast de uitstaande bestelling voor deze batterij ook een portfolio op de beurs. Mijn belangrijkste ETF, VWRL heeft het helaas niet fantastisch gedaan de afgelopen 2 jaar, daarover heb ik gewoon 0% geboekt :o ach ja het is niet timing the market, het is time in the market :+

Ik hoop des te meer dat die geschatte bedragen meer gaan naar wat die kerel in de Groene Nerds podcast zei: "Simulatie over 2022 liet resultaat zien van eens zo veel" 8)

[ Voor 34% gewijzigd door bokkow op 31-01-2024 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Maar je kan ook je 1600 per jaar weer op de beurs investeren a 7-8% ;-)
Mag je dan ook meetellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
netfast schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:03:
JA en over aandelen en dividend betaal je belasting.

Moet je over de €1600 die je krijgt ook belasting betalen? Of telt dat niet als inkomen? Het gaat via je energierekening dus geen idee eigenlijk.

Er zitten nog een paar haken en ogen aan het financiele plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
netfast schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:03:
AHA! Loophole, die gooi ik ook even in de excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:05:
[...]

AHA! Loophole, die gooi ik ook even in de excel
Je kan die €1600 ook weer investeren in nóg een accu. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier proberen we het nog steeds bedrijfsmatig te doen. Dus ook nog EIA subsidie, KIA regeling, afschrijven over 5 jaar van winst. Als je dit meetelt is het bijna een no-brainer. We zitten hier alleen met een situatie icm PAP/SAP en veel teruglevering.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Je kan die €1600 ook weer investeren in nóg een accu. :+
Afbeeldingslocatie: https://static0.thesportsterimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/12/vince-mcmahon-meme-header.jpg

Bij 7,5% rendement op de beurs, start bij -8000 en die 1600,- per jaar leg je JAARLIJKS (niet maandelijks) in.
Dan heb je break-even na het 6e jaar :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:54:
[...]

[Afbeelding]

het is iets complexer. Die 1.600 zet je terug op de beurs... en gaat óók renderen.
Maar dan nóg ..... laat excel een ongunstig plaatje zien.

ik was te traag met reageren. 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 31-01-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]

Bij 7,5% rendement op de beurs, start bij -8000 en die 1600,- per jaar leg je JAARLIJKS (niet maandelijks) in.
Dan heb je break-even na het 6e jaar :7
ik zie graag je excel O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Hansieo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:15:
[...]

het is iets complexer. Die 1.600 zet je terug op de beurs... en gaat óók renderen.
Maar dan nóg ..... laat excel een ongunstig plaatje zien.
De economische bewoording is samengestelde interest.

Wikipedia: Samengestelde interest

Bij 8000 euro startbedrag en 7% interest is je waarde na 10 jaar 17.271 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
lol, ja, ik draai al wat jaren mee op de beurs...
Ik vertelde banken (anno 1980) dat ze logen met:

1.000 op de bank zetten, en na 5 jaar 1.500 ophalen, is 10% rendement per jaar... _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JBtL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:06:
Nee, want zonneplan geeft zelf aan dat de batterij ook voor mensen is die geen zonnepanelen hebben. Maar ik zal het eens uitrekenen. Dat wordt wel complexer omdat het afhangt van de hoeveelheid opwek en direct eigen verbruik.
Juist bij mensen zonder PV heeft Zonneplan méér speelruimte vóórdat de meter 'achteruit' gaat draaien.
Nico_GTR schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:35:
Grootste vraag moet je dan dus meer onbalans creëren of minder?
Altijd meer, tegen de onbalans van het nationale net in.

Of, in mijn woorden wat @Femme ook al inbrengt:

Als een leverancier zich aan z'n eigen ingekochte voorspelling houdt, is hij in balans. Wijkt hij daarvan af, dan kost dat geld als het net daardoor (verder) uit balans wordt geduwd. Maar wijkt hij af in de richting die het net op dat moment juist nodig heeft, dan helpt hij de onbalans van het net te corrigeren en krijgt hij daarvoor betaald. Dus: als leverancier die hierop inspeelt, ben je op elk moment liefst uit balans in de richting die het net nodig heeft.

Let wel: dit gaat op een tijdsschaal van minuten (max 15) t.o.v. een day ahead voorspelling. Bewust zo inschrijven dat je de held uit kunt gaan hangen, zal er dus niet bij zijn.
Die onbalans markt zal er altijd zijn, maar als het door ruime aanwezigheid van dit soort accu's (en regelbare laadstroom naar EV's en .. en ..) een stuk goedkoper wordt om onbalans te corrigeren, dan zal de ervoor geboden vergoeding best 'ns sterk omlaag kunnen gaan. Tja, hoeveel jaar zal er overheen gaan voor dat effect voelbaar wordt en hoeveel jaren voordat het nauwelijks nog wat opbrengt?
asing schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:33:
Ze zijn ook in staat om overschotten van andere energiemaatschappijen op te kopen
Opkopen zou ik het niet noemen. Dit gaat vanuit de verkoper niet via overleg, onderhandeling, of onderlinge contracten met opkopers. Wie onbalans veroorzaakt 'verkoopt' die stroom gedwongen tegen het door de netbeheerder voor dat moment vastgestelde 'boetetarief'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hathi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:34:
Bliq heeft inderdaad de mogelijkheid om Solis omvormers voor thuis batterijen slim aan te sturen. Ik zie zo niet direct hoe ze dat doen, maar dat zal ongetwijfeld via de RS485 aansluiting gaan.
Slim op basis van eigen verbruik of zelfs met zo'n component handel op onbalans?

Voor het eerste heb ik nl. alles nu al in huis (van daar ook mijn irritatie over de claim op de P1-poort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Slim op basis van eigen verbruik of zelfs met zo'n component handel op onbalans?

Voor het eerste heb ik nl. alles nu al in huis (van daar ook mijn irritatie over de claim op de P1-poort).
https://bliq.energy/nl/bliq-powerflow/

Handel alleen op day ahead, niet op onbalans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf7YBGW9afSh1hLNyXXNljkx89A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyFAeXePPGnSi8XPya9iRyPd.png?f=fotoalbum_large

7,5% beurs gemiddeld
1600,- ieder jaar van Nexus

Dus tja, 12 jaar. MAARRRRR die 1600,- is een voorzichtige schatting he })

Heb om een beetje flink rijk te rekenen ook 2000,- en 2400,- per jaar er bij gezet. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:26:
[...]

[Afbeelding]

7,5% beurs gemiddeld

Heb om een beetje flink rijk te rekenen ook 2000,- en 2400,- per jaar er bij gezet. :+
je vergeet nog de batterij degradatie mee te nemen.. dus die 1600 per jaar wordt elke jaar een klein beetje minder :)

aan de andere kant kunnen die bedragen elk jaar weer iets hoger worden door inflatie.

[ Voor 6% gewijzigd door DanTm op 31-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
JBtL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Ok, dit wordt te complex om transparant door te rekenen (hangt ook nog eens af van de energietarieven en verschillen per uur op de day-aheadmarkt) wat mij op wel duidelijk is dat het opslaan van de eigen zonnestroom (of het op een goedkoop laden van de stroom voor gebruik op een duurder moment) na afbouw van de salderingsregeling het verlies van opbrengst (door toename af te dragen energiebelasting) redelijk goed lijkt te compenseren. Niet 100%, maar 70-90% is mogelijk. Als je zelf geen zonnepanelen hebt eerder 50-70% omdat je dan niet het voordeel hebt van de extra energiebelasting die je gaat ontwijken. Dit zorgt dat de zonneplan-batterij ook op de lange termijn dus een redelijke businesscase heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 31-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

HiBe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:04:
[...]

[...]

mooi gedaan hoor, ik heb de MP2/5000 op het oog, dus moet nog eens goed nadenken waar dat in te stoppen. Zie je vooral problemen met de diepte?
Zoals ik er drie gemonteerd heb, aan zijkanten en achterkant passen de 5000’s niet.
Maar als je er 2 aan beide zijkanten binnenin plaatst, zo ver mogelijk naar achteren, en 1 als (of aan) een “voordeur” er voor, past het waarschijnlijk redelijk maar steekt de voorste een stukje uit.
Zie de maten hieronder, je hebt in deze kast een vrije binnenruimte van ca. 490mm breed en 440mm diep.

De MP48/3000/35-50 277mm breed en 147mm diep
De MP48/5000/70-95 330mm breed en 164mm diep

[ Voor 18% gewijzigd door HermanGast op 31-01-2024 19:49 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
bokkow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:26:
[...]

[Afbeelding]

7,5% beurs gemiddeld

mooi overzicht (y)
lol, ik wilde niet de slechte boodschapper zijn (ik sta al slecht bekend bij je :(:) ) ,
maar wist al wat ging komen (8>

ok, ik start ergens anders in jouw tabel, de 2.000 resultaat lijn...

en dan ga ik zijwaards..... dan kom ik op niet zo'n beste cijfertjes lijn uit... en óók niet de tvt vergelijking ...in jaren

[ Voor 12% gewijzigd door Hansieo op 31-01-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Even andere vraag, soort van gerelateerd:

Zijn er andere aanbieders die iets soortgelijks aanbieden? Dus flinke batterij + installatie + handelssoftware?

Ik ken o.a. Sessy maar daar betaal je voor 20kWh batterij al meer dan €11.000. En dat is zonder installatie ook nog, en volgens mij ook zonder die handelsmogelijkheid.
Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste