Ok, dat zelf uitvinden is logisch en vind ik ook niet zo'n probleem. Maar het moet wel écht mogelijk zijn. Zonneplan zal er dan toch danwel in de firmware, danwel door hardwarematig iets op de interface van die Solis omvormer aan te sluiten, iets gedaan hebben zodat die powerplay zijn gang kan gaan. Dan moet je dus ofwel de firmware kunnen aanpassen zodat er weer originele Solis firmware op staat. Of je moet de powerplay hardware eenvoudig kunnen verwijderen waardoor de Solis interface weer beschikbaar wordt.bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:19:
Wat @Domba zegt, het gaat om een whitelabel omvormer; een Solis S6, die kun je ook zelf aansturen. Toegegeven komt er dan wat meer zelf uitvinden bij kijken dan een installateur van Zonneplan die het bij jou komt neerzetten en de schakelaar bij wijze van spreken omhaalt.
Of zonneplan moet het op nog een andere manier aangepakt hebben, maar er zal toch ergens iets aangepast moeten worden hardwarematig of softwarematig, want anders zou je ook tegelijk met de powerplay actief nog zelf via de interface aan de slag kunnen.
En het feit dat zonneplan daar nogal geheimzinnig over doet geeft mij nog niet direct het vertrouwen om er eentje aan te schaffen. Ze zeggen eigenlijk dat je gewoon die powerplay moet gebruiken, doe je dat niet, dan moet je het zelf regelen en dat is nog niet rendabel. Maar in hoeverre er wel mogelijkheden zijn om het zelf te regelen en in hoeverre dat echt 'hacken' betekent of dat er wel gewoon een open interface beschikbaar is vertellen ze niet.
Maargoed, dat gaan de early adaptors ons straks vast meer over kunnen vertellen. Ik volg het in ieder geval nog wel een poos van een afstandje. Vind het opzich wel een interessant artikel, maar mocht het niet doen wat ik er van verwacht/hoop, dan wil ik nog wel een bruikbare thuis accu hebben waar ik zelf mee aan de slag kan.