Blijft me intrigeren die Zonneplan Nexus...
'k Heb nog een poging gedaan om wat te achterhalen van die Nexus producten om er achter te komen waar het vandaan komt en hoe goed de deal is op basis van de hardware only ('t is tenminste wel je eigendom).
De omvormer is makkelijk, dat is een Solis S6-EH3P(5-10)K-H-EU (of hooguit een kleine aanpassing er van). Als ik daar wat prijzen van ga zoeken kom ik op zo'n 2k € ex BTW.
De accu is lastiger, er werd eerder geduid op BYD, maar dat lijkt me niet. Het heeft vrij sterke verwijzingen naar Pylontech, in de buurt van Force H1 of H2 (gewicht, display, maten, modules), maar het is toch iets anders en ook niet te vinden. Het lijkt op een (nieuwe? of voor Zonneplan only?) variant daarvan; met andere kast en iets andere specs en range (10, 15, 20kWh). Maar bovenal met een goede prijs (zeg 6 k € ex BTW voor 20 kWh).
UPDATE: Thanks to @
bokkow ; het is een Pylontech Force H3 (zoek maar via google)
Dus ben het wel eens met @
bokkow ; ook al stap je uit het Zonneplan contract, dan heb je nog steeds een goedkope accu. Hoe snel dat "slijt" is wel een onbekende... Kiki is daar onduidelijk over; terugverdient in 5-6 jaar (afhankelijk type), garantie 7 jaar. Geschatte leeftijd wordt ergens 10 jaar genoemd, maar elders 15 jaar.
Trouwens, die Solis omvormer is ook voor PV (aansluitingen daarvoor zitten er gewoon aan), dus dat kun je dan ook gebruiken mocht je niet doorgaan met Zonneplan.
Even als vraagje voor degene die het besteld hebben: Plaatsing zou bij mij wat lastig zijn in de buurt van de meterkast. Kiki zegt dat ze standaard 5 x 4mm2 kabel gebruiken en dat 10 - 20 mtr afstand geen probleem is. Zetten jullie het elders in huis?
Verder kijk ik het nog even aan, ik twijfel nog sterk...
PS. Naar 3 fase aansluiting.... Van 1 (35A) naar 3 fase (3x25A) in juni '23 aangevraagd en Enexis gaf toen aan dat het zeker een half jaar of langer zou duren. Tot ik een 3 weken later gebeld werd dat ze het wel snel voor de zomer konden regelen. En dat is gedaan. Was een tarief van ~300€ totaal (250€ ex BTW).