Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 21 ... 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

ewf schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:32:
Denk erover om klein te beginnen en alleen mijn eigen verbruik te bufferen wanneer het salderen stopt.
Geen grote accu maar iets van 5Kwh en een kleine omvormer van 3-500W zodat ik de basislast van mijn huis zelf kan leveren uit wat ik met mijn panelen in mijn accu stop.
Kan daar natuurlijk een hybride omvormer voor kopen maar ook een panelen inverter van zo'n 3-500Watt en dan een acculader die alleen aangaat bij zonopbrengst. Zal niet het efficienst zijn maar dan leg ik er wel een paneeltje bij (kost toch weinig).
Het een 1Kw 48V accu liggen om eens mee te testen.

Wat denken jullie daarvan??
Klein beginnen is een dure grap denk ik. Hoe groter hoe efficiënter. Kijk maar naar de zonneplan accu prijzen. Ik zou dan altijd voor de 20 kWh variant kiezen.

Accu voor alleen zonnepanelen zou ik sowieso niet aan beginnen. Juist het stapelen van verdienmodellen is belangrijk voor een rendabele accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
bokkow schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:22:
[...]
Maar prima he, op basis van mn eigen beredenering en gelezen informatie/kennis ben ik vooralsnog heel enthousiast er in getrapt te zijn 😂
Same here, vind het een leuke kans. Rendement halen moet wel lukken, laat staan terugverdienen over de levensduur dat lukt zeker wel of het moet heel gek lopen. Na wat inlezen, mensen spreken en bijv die podcast geloof ik het concept goed.

Over dat artikel: hij zegt over 2023 "... wel € 4.000,- verdiend kunnen hebben op de onbalansmarkt [met 15/20kWh accu]" en hij komt op dat getal "Als je het helemaal perfect zou hebben gedaan iedere dag". Dan vind ik een rendement van €2.000 over 2023 met de 20kWh accu die Zonneplan gehaald erg goed, want het blijft voorspellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jojost1 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Same here, vind het een leuke kans. Rendement halen moet wel lukken, laat staan terugverdienen over de levensduur dat lukt zeker wel of het moet heel gek lopen. Na wat inlezen, mensen spreken en bijv die podcast geloof ik het concept goed.

Over dat artikel: hij zegt over 2023 "... wel € 4.000,- verdiend kunnen hebben op de onbalansmarkt [met 15/20kWh accu]" en hij komt op dat getal "Als je het helemaal perfect zou hebben gedaan iedere dag". Dan vind ik een rendement van €2.000 over 2023 met de 20kWh accu die Zonneplan gehaald erg goed, want het blijft voorspellen.
Voor mij klinkt dat als 'ik had ook wel gymnasium kunnen doen als ik mijn best gedaan had'

Ik vind het erg onzeker allemaal en vraag me vooral af of dit verdienmodel er over 3 jaar ook nog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:22
Ja, bedenk daarbij dat 2023 een relatief slecht jaar is geweest voor zonne-opwek. Er gedurende het jaar veel zonnepanelen bij zijn gekomen, er toch ook weer veel EV’s zijn bijgekomen, veel warmtepompen zijn geplaatst, er veel windenergie bij is gekomen. En voor al deze zaken het er niet uit ziet dat de groei af gaat nemen. Wat doet dat met netcongestie en onbalans?

Nogmaals, en ik blijf mezelf herhalen, ik kijk door een donkerroze bril 😎

Edit:
@de Peer ik had gymnasium kunnen doen als ik mn best had gedaan.

En zelfs in dat laatste geval, is het een hele goedkope 20kWh/10kW 3 fase batterij he

[ Voor 15% gewijzigd door bokkow op 28-01-2024 21:27 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[b]bokkow in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"bokkow schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:22[/Wat doet dat met netcongestie en onbalans?
Ja goed punt hoor, maar als particulier kan ik dat niet beoordelen /inschatten. En ik ben dus bang dat zonneplan en consorten die kennis wel hebben.

Wel een goedkope accu ja. En ook dat snap ik niet helemaal. Stel iedereen koopt zo'n accu bij ze en zegt gelijk zijn abbo bij zonneplan op, dan maken ze er wellicht zelfs verlies op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
de Peer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Ja goed punt hoor, maar als particulier kan ik dat niet beoordelen /inschatten. En ik ben dus bang dat zonneplan en consorten die kennis wel hebben.

Wel een goedkope accu ja. En ook dat snap ik niet helemaal. Stel iedereen koopt zo'n accu bij ze en zegt gelijk zijn abbo bij zonneplan op, dan maken ze er wellicht zelfs verlies op?
Ik wil ook zeker niet zeggen dat ik dat wel kan beoordelen maar zover dat gaat met jan-boeren-fluitjes beredeneren wil ik deze kans graag pakken:

Goeiekope batterij + onbalansmarkten

Als particulier kun je normaal gezien niet deelnemen aan die markten, er volgen nu vast snel meer partijen.

Ik neem aan dat het tegen kostprijs is dat die batterijen worden weggezet maar voor Zonneplan is dat goedkoper dan zelf investeren in een zeecontainer batterij met 0,5kW aansluiting per kWh opslag. Als een paar besluiten direct weg te gaan, soit, geen winst, geen verlies. Bij grote hoeveelheden inkopen kosten die batterijen en omvormers ook weer een stukje minder natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 20:39
Er zullen vast ook partijen komen die dit soort diensten aanbieden aan particulieren door middel van een API (hopelijk met Home Assistant integratie). Iets soortgelijks deed/doet Jedlix door het inplannen van laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:05
HermanGast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Goed plan, zo ben ik ook ooit begonnen, en dat werkt nog steeds.
Met een Enphase IQ7X omvormer (van 48VDC naar 230VAC) en een losse acculader.

Als de zon schijnt laden, en als je het nodig hebt ontladen. Maar blijf binnen de grenzen van wat je accu aankan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool, hoe stuur je zon Enphase omvormer aan dan? Gewoon schakelaar tussen de accu en omvormer?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Over klein over groot begonnen gesproken, waarom koopt niemand een gebruikte electrische auto en gebruikt die accu daar uit? Dan heb je voor 25k een Jaguar ipace en heb je volgens mij 90 kWh accu.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45
MarcoPolet schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:36:
Er zullen vast ook partijen komen die dit soort diensten aanbieden aan particulieren door middel van een API (hopelijk met Home Assistant integratie)
Ik heb aan de AI bot op de website van zonneplan gevraagd of de accu een integratie met Home Assistant heeft.

Ten eerste was ik verbijsterd met hoe goed er met de bot te praten viel. Ik heb normaal gesproken altijd een t!@y#$f%^u&*s-hekel aan bots omdat ze bijna nooit wat anders doen dat "oplossingen" uit de top-10 van de FAQ oplepelen, maar deze voelt voor zeg 80% aan als een mens.

Die bot was zelfs zo goed dat hij (zij? het?) mijn vraag goed leek te begrijpen, en me uitlegde dat er geen integratie met Home Assistant is, maar dat je dat Powerplay-systeem moet gebruiken "zodat de batterij op zijn efficiëntst werkt". Toen ik aangaf dat liever geen apparaat in mijn huis wil wat aan een gesloten systeem hangt, leek de bot dat te begrijpen.

Ik heb ook gevraagd of de accu buitenshuis opgehangen kan worden. Gezien de specs (-35C t/m +50C en IP54) moet dat kunnen zou ik zeggen, maar de bot vertelde dat plaatsing in een geïsoleerde ruimte beter voor de prestaties is. En ik heb binnenshuis gewoon niet fatsoenlijk (en veilig) plek, dus dan houdt het op dat vlak op....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
JeroenH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb aan de AI bot op de website van zonneplan gevraagd of de accu een integratie met Home Assistant heeft.

Ten eerste was ik verbijsterd met hoe goed er met de bot te praten viel. Ik heb normaal gesproken altijd een t!@y#$f%^u&*s-hekel aan bots omdat ze bijna nooit wat anders doen dat "oplossingen" uit de top-10 van de FAQ oplepelen, maar deze voelt voor zeg 80% aan als een mens.

Die bot was zelfs zo goed dat hij (zij? het?) mijn vraag goed leek te begrijpen, en me uitlegde dat er geen integratie met Home Assistant is, maar dat je dat Powerplay-systeem moet gebruiken "zodat de batterij op zijn efficiëntst werkt". Toen ik aangaf dat liever geen apparaat in mijn huis wil wat aan een gesloten systeem hangt, leek de bot dat te begrijpen.

Ik heb ook gevraagd of de accu buitenshuis opgehangen kan worden. Gezien de specs (-35C t/m +50C en IP54) moet dat kunnen zou ik zeggen, maar de bot vertelde dat plaatsing in een geïsoleerde ruimte beter voor de prestaties is. En ik heb binnenshuis gewoon niet fatsoenlijk (en veilig) plek, dus dan houdt het op dat vlak op....
De specs waar je naat verwijst zijn voor een EV-auto-lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hanev001 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:51:
De specs waar je naat verwijst zijn voor een EV-auto-lader.
Chips, je hebt gelijk.

Ik kan de technsiche specs van de accu niet vinden, daar maar aan die bot gevraagd. Antwoord:
De Nexus thuisbatterij presteert het best bij een omgevingstemperatuur tussen de 18 en 28°C. Prestaties kunnen aanzienlijk afnemen als de temperatuur onder de 10°C daalt of boven de 40°C uitkomt. Daarom raden we aan om de batterij in een geïsoleerde omgeving te plaatsen, zoals in de hoofdwoning, een aangrenzend stenen bouwwerk of in geïsoleerde bijgebouwen. Zo zorg je voor optimale prestaties en een lange levensduur van de batterij.
Dat is dus duidelijk een binnen-apparaat. Dan is het niet voor mij.

Plus ik zie nu dat driefasen nodig is. We hebben een driefasen-aansluiting, maar zijn slechts aangesloten op één fase. Dat uitbreiden kost een jaar en in totaal rond de € 1500. Dat komt dan boven de aanschafprijs van de accu....

-edit-

Ik snapte niet hoe ik nou bij de specs van de laadpaal kwam, maar die website is een beetje raar. Je klinkt op Thuisbatterij -> Vragen over de Nexus thuisbatterij -> Of vind zelf je antwoord op onze servicepagina en als je daar dan klikt kom je op https://service.zonneplan.nl/laadpaal. Sja, da's een tikje verwarrend.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 29-01-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:57
Makrolon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:32:
Over klein over groot begonnen gesproken, waarom koopt niemand een gebruikte electrische auto en gebruikt die accu daar uit? Dan heb je voor 25k een Jaguar ipace en heb je volgens mij 90 kWh accu.
Probleem zit niet zozeer in het accupakket maar in de (laad) elektronica. Omzetten van spanning b.v., bewaking van de (indivuele) accu pakketen, laadstroom enzovoort.

Als ik nu weer een zonnecelinstallatie zou aanschaffen zou ik een omvormer nemen met een accu aansluiting. Niet dat ik nu perse een accupakket zou op aansluiten maar wel handig als je die mogelijkheid hebt. Een losse accu zou voor mij geen optie zijn. Omzetten van 230v -> 48v en dan van weer terug van 48v -> 230v zorgt in mijn opzichte voor onnodige verliezen.
Zou zelf dan een accupakket + elektronica halen via aliexpress. Een met een rs485/can bus met een capaciteit in mijn geval rond de 10kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 13:04
Onze CAO heeft dit jaar een optie om €5000 uit geven aan verduurzaming van je huis uit brutoloon.

Gaat helaas pas in in 2025 maar ik heb de batterij op mijn lijstje staan voor 1 januari volgend jaar.

Prachtig om te zien hoe snel de cellen in prijs zijn gedaald de afgelopen jaren. Als slechts 10% van de mensen in Nederland een 10kWh batterij neemt zijn we denk ik al een heel eind kwa netstabilisatie.

Heb helaas nog wel een vast contract bij een andere energieboer, eens vragen of ik daar onderuit kom :p
JeroenH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Plus ik zie nu dat driefasen nodig is. We hebben een driefasen-aansluiting, maar zijn slechts aangesloten op één fase. Dat uitbreiden kost een jaar en in totaal rond de € 1500. Dat komt dan boven de aanschafprijs van de accu....
Weet je dit zeker? Ik heb dit vorig jaar gedaan en dat was €300 hier ongeveer. Wel lange aanlooptijd ja...

[ Voor 31% gewijzigd door ApexAlpha op 29-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
vincent_1971 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:05:
Zou zelf dan een accupakket + elektronica halen via aliexpress.
Hopen maar dat je verzekeringsmaatschappij hier niet meleest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Ja he, die chatbot is echt zo goed dat je je afvraagt waarom niet alle bedrijven met een chatbot dit direct gaan implementeren. Ik denk zelfs dat deze chatbot eerder antwoorden kan geven op complexe technische vragen dan een willekeurige helpdesk medewerker die het moet gaan navragen omdat ie de kennis toevallig niet heeft.

Dat Powerplay een gesloten systeem is, is mij prima. Althans, je kunt nog steeds gewoon zien wat er gebeurt he, het is niet een volledige zwarte doos. Wel wordt deze aangestuurd van buitenaf wat ik op sommige vlakken toch liever heb als dat automatisch betekent dat iets efficienter / goedkoper / rendabeler verloopt. Heel gechargeerd gezegd; ik loop ook niet naar de zonnepanelen omvormer als de zon schijnt om deze aan te zetten. Of; ik ga ook gebruik maken van automatisch afschakelen bij negatieve tarieven.

Ik twijfel nog een beetje over de locatie waar ie bij mij komt te hangen. Rondom de omvormer is schijnbaar 50cm ruimte de wens. Dat kan binnen maar ik lever daar best wat voorraadkast ruimte mee in. Anders denk ik er over misschien in het houten schuurtje te laten hangen en daar dan met wat isolatie platen een omkasting maken... Dat laatste zie ik eigenlijk ook niet zo zitten. Maar goed heb er nog 3 maanden de tijd voor.

@JeroenH hoe kom je aan €1500,- voor overgaan naar 3-fase? Meterkast aanpassingen? Want anders dan dat kost het ongeveer 280,- bij Liander en hebben ze hun tekorten hier in de regio aardig weggewerkt naar 1 maand levertermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04
bokkow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Ik twijfel nog een beetje over de locatie waar ie bij mij komt te hangen. Rondom de omvormer is schijnbaar 50cm ruimte de wens. Dat kan binnen maar ik lever daar best wat voorraadkast ruimte mee in. Anders denk ik er over misschien in het houten schuurtje te laten hangen en daar dan met wat isolatie platen een omkasting maken... Dat laatste zie ik eigenlijk ook niet zo zitten. Maar goed heb er nog 3 maanden de tijd voor.
Persoonlijk zou ik de accu niet buiten hangen. Accus zijn een stuk minder happy als ze te koud of te warm zijn. Dat merk je goed in een Tesla, die inlevert in range en laadsnelheid tot er een beetje temperatuur in zit.
@JeroenH hoe kom je aan €1500,- voor overgaan naar 3-fase? Meterkast aanpassingen? Want anders dan dat kost het ongeveer 280,- bij Liander en hebben ze hun tekorten hier in de regio aardig weggewerkt naar 1 maand levertermijn.
Als je van 1 naar 3 fase gaat ben je verplicht ook een 3 fase hoofdschakelaar te installeren. Daarnaast moet je maar net plek hebben voor de uitbreiding en je meterkast moet "Up to code" zijn. Je mag je kast laten voor wat die is tot je een aanpassing moet doen. Na aanpassing moet de kast voldoen aan het nu geldende bouwbesluit. Is je kast verouderd, dan zal je een nieuwe kast moeten.

1500 euro all in is dan niet zo'n heel gek bedrag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
asing schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Persoonlijk zou ik de accu niet buiten hangen. Accus zijn een stuk minder happy als ze te koud of te warm zijn. Dat merk je goed in een Tesla, die inlevert in range en laadsnelheid tot er een beetje temperatuur in zit.
Daar hou ik rekening mee, optimale temp 20 graden, no worries ik ben op de hoogte
[...]
Als je van 1 naar 3 fase gaat ben je verplicht ook een 3 fase hoofdschakelaar te installeren. Daarnaast moet je maar net plek hebben voor de uitbreiding en je meterkast moet "Up to code" zijn. Je mag je kast laten voor wat die is tot je een aanpassing moet doen. Na aanpassing moet de kast voldoen aan het nu geldende bouwbesluit. Is je kast verouderd, dan zal je een nieuwe kast moeten.

Mja, bij mij waren deze kosten 260,- all-in, huis van 2006 van 1F 1x40A naar 3F 3 x25A. Als de meterkast volledig op de schop moet dan kan het inderdaad oplopen (smeltzekeringen, stoppen, etc), 1500,- blijf ik veel vinden maar goed misschien omdat ik dicht op het spreekwoordelijke vuur zit hiermee.

Ruimte is voor stap van 1F naar 3F niet een punt want enkel de meter en hoofdschakelaar worden vervangen. De hoofdschakelaar draag je bij vervanging ook geen extra kosten (tenzij deze echt oud is), daar moet de netbeheerder in voorzien. De rest van de groepen kunnen blijven zoals ze zijn en eventueel zou je ze kunnen verdelen over de fases die je extra krijgt natuurlijk. Zou je een batterij van Zonneplan willen dan zijn meterkast aanpassingen (op voorwaarde van 3F reeds aanwezig) inbegrepen in de prijs. Ook dat maakt dit gewoon een goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
bokkow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:41:
Mja, bij mij waren deze kosten 260,- all-in, huis van 2006 van 1F 1x40A naar 3F 3 x25A. Als de meterkast volledig op de schop moet dan kan het inderdaad oplopen (smeltzekeringen, stoppen, etc), 1500,- blijf ik veel vinden maar goed misschien omdat ik dicht op het spreekwoordelijke vuur zit hiermee.

Ruimte is voor stap van 1F naar 3F niet een punt want enkel de meter en hoofdschakelaar worden vervangen. De hoofdschakelaar draag je bij vervanging ook geen extra kosten (tenzij deze echt oud is), daar moet de netbeheerder in voorzien. De rest van de groepen kunnen blijven zoals ze zijn en eventueel zou je ze kunnen verdelen over de fases die je extra krijgt natuurlijk. Zou je een batterij van Zonneplan willen dan zijn meterkast aanpassingen (op voorwaarde van 3F reeds aanwezig) inbegrepen in de prijs. Ook dat maakt dit gewoon een goede deal.
Ik heb die verzwaring moeten doen vanwege de Tesla. De kast was op dat moment al 40 jaar oud en absoluut niet up to code. Plek te weinig, te weinig aardlek etc. Het ging in 2 stappen. Eerst moet de electricien komen om de 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen. Daarna kwam de netbeheerder voor de aansluiting van 3F en een nieuwe electriciteitsmeter. Dat laatste is overigens wel een gezicht :P . Als ik aan de stroom ga werken zet ik even de zekering om. Dat werkt niet als dat de voediingslijn is voor de hele straat. Dus dikke handschoenen, gezichtsmasker etc. Je moet geen Parkinson hebben als monteur.... :+

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:26
[...]

[...]

Dat van die meterkast wordt niet zo heet gegeten als de soep wordt opgediend. Anders zou je in een jaren 30 woning alltijd een nieuwe meterkast nodig hebben.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:32

HermanGast

Exige GT3

Makrolon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Cool, hoe stuur je zon Enphase omvormer aan dan? Gewoon schakelaar tussen de accu en omvormer?
Ja, dat werkt prima. Ik gebruik HomeWizard slimme schakelaar en stop met ontladen als wattage door ondergrens gaat. Dan trek ik de accu niet helemaal leeg…. Het laden alleen als er voldoende PV is, ook met slimme schakelaar.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HermanGast schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Ja, dat werkt prima. Ik gebruik HomeWizard slimme schakelaar en stop met ontladen als wattage door ondergrens gaat. Dan trek ik de accu niet helemaal leeg…. Het laden alleen als er voldoende PV is, ook met slimme schakelaar.
Cool! Thnx voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
John245 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Dat van die meterkast wordt niet zo heet gegeten als de soep wordt opgediend. Anders zou je in een jaren 30 woning alltijd een nieuwe meterkast nodig hebben.
Het ligt er maar net aan hoe goed je kast is opgezet en hoe ingrijpend je wijziging. Zo had ik 6 groepen en maar één aardlek. Dat mocht in de jaren 80 waarschijnlijk. Dat had ook mogen blijven zitten tot ik naar 3F moest. De norm is nu 4:1 dus ik heb er nu 2.

De vraagsteller vroeg zich af hoe iemand op 1500 euro kwam voor een wijziging die volgens de netbeheerder nog geen 300 euro kost. Een reden voor die 1500 euro is dat de kast niet voldoet aan het huidige bouwbesluit. Dat is uiteraard per kast verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[quote]Makrolon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Cool! Thnx voor het delen.
Verkeerde topic.

[ Voor 23% gewijzigd door John245 op 29-01-2024 12:25 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47
[...]

Meer kans maak je voor buiten opstelling als er fabrikanten overstappen op Na-ion cellen (is net als Li-ion een verzamelnnaam voor aantal varianten met natrium, die afhankelijk van de combinatie die ook bij lagere temperaturen redelijke prestaties hebben). Er is grote variatie in cel chemie ook met silicium die koolstof deels of geheel vervangt als kathode, alleen de productie met wat aanpassingen gaat niet op al bestaande productielijnen en deze met silicium hebben een veel hogere energiedichtheid, waar veel vraag naar is uit een andere sector bijv profesionele drones en wapentuig.

LFP mag niet onder nul graden geladen worden en tot beneden 10-15 graden afhankelijk van de fabrikant is er reductie voor maximale stroom, boven 35 graden neemt de levensduurverkorting snel toe.
Efficient gebruik betekend ook zoweing mogelijk verlies in de accu cellen en dan blijven deze niet warm als omgevingstemperatuur naar beneden gaat en alle cellen bij elkaar hebben een forse massa die maar langzaam opwarmt met risico op condensvorming, als luchtvochtigheid en temperatuur van buitenlucht om hoog gaat,

Je kan wat doen met verwarmingsmatjes onder de cellen, maar je hebt eigenlijk 5 zijde nodig of tussen de cellen, die weer bij stevig gebruik de warmteafgifte hinderen.
Voor LFP zoals eve LF280k, grote prismatic cellen ligt rond 0,2-0,25C het kantelpunt, er onder, koelen cellen af tot minder dan 5 graden boven omgevingstemperatuur en er boven meer warmte opwek dan warmteverlies met oplopende temperatuur en meer dan 5 graden voor er nieuw evenwicht is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
asing schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Het ligt er maar net aan hoe goed je kast is opgezet en hoe ingrijpend je wijziging. Zo had ik 6 groepen en maar één aardlek. Dat mocht in de jaren 80 waarschijnlijk. Dat had ook mogen blijven zitten tot ik naar 3F moest. De norm is nu 4:1 dus ik heb er nu 2.

De vraagsteller vroeg zich af hoe iemand op 1500 euro kwam voor een wijziging die volgens de netbeheerder nog geen 300 euro kost. Een reden voor die 1500 euro is dat de kast niet voldoet aan het huidige bouwbesluit. Dat is uiteraard per kast verschillend.
Ja, maar we hadden het wel over de meterkast. https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik snap niet wat je wilt zeggen. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:45
Volgens mij staan nog niet heel veel fabrikanten het ontladen van de accu to grid toe. Daarnaast zijn er enkele merken die het bij bepaalde types toestaan maar is het dan nog beperkt qua vermogen.
Overigen wel een interessant systeem met zo’n 2e hands voertuig, zou best interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Niek_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Volgens mij staan nog niet heel veel fabrikanten het ontladen van de accu to grid toe. Daarnaast zijn er enkele merken die het bij bepaalde types toestaan maar is het dan nog beperkt qua vermogen.
Overigen wel een interessant systeem met zo’n 2e hands voertuig, zou best interessant kunnen zijn.
Nee, ik bedoel om de accu uit het voertuig te sleutelen en te gebruiken met een andere laadregelaar en omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57
bokkow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:41:
...De hoofdschakelaar draag je bij vervanging ook geen extra kosten (tenzij deze echt oud is), daar moet de netbeheerder in voorzien. ...
Dit is onjuist. Je moet zelf vóór het bezoek van de netbeheerder zorg dragen voor een 3-fasen hoofdschakelaar in de meterkast.

Je kunt er wel een trucje mee uithalen zodat je niet onder spanning hoeft te wisselen. Zet m gewoon naast de bestaande 1-fase hoofdschakelaar, maar sluit hem verder niet aan. De netbeheerder zal de 3-fasen meter aansluiten op de nieuwe HS, vervolgens zet je die uit en sluit je de meterkast aan op de nieuwe HS. Oude kan er dan uit want die is niet langer gevoed.

[ Voor 32% gewijzigd door hesselbeertje op 29-01-2024 12:50 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
hesselbeertje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Dit is onjuist. Je moet zelf vóór het bezoek van de netbeheerder zorg dragen voor een 3-fasen hoofdschakelaar in de meterkast.
Scusi, hoofdschakelaar, hoofdzekering.

Deze kwam inbegrepen bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtJxnD2_dFnvOD2P89Nh9Sra2xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrd9l3uXMqFKHYT2dzELFjZp.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar, afhankelijk van wat je koopt paar tientjes. Uitgaande van dat je niet alle groepen hoeft te vervangen zijn de kosten niet zo gigantisch als hiervoor werd geschetst was mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57
bokkow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Scusi, hoofdschakelaar, hoofdzekering.

Deze kwam kosteloos bij ons:
[Afbeelding]

Schakelaar, afhankelijk van wat je koopt paar tientjes. Uitgaande van dat je niet alle groepen hoeft te vervangen zijn de kosten niet zo gigantisch als hiervoor werd geschetst was mijn punt.
Bekende en veel gemaakte vergissing. Dit zijn idd je hoofdzekeringen, in dit geval uitgevoerd als automaten. Hoofdschakelaar zit boven de meter, in je 'eigen' deel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
hesselbeertje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Bekende en veel gemaakte vergissing. Dit zijn idd je hoofdzekeringen, in dit geval uitgevoerd als automaten. Hoofdschakelaar zit boven de meter, in je 'eigen' deel.
Zoals ik al zei in de post die je quote.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:58

dof

Blijft me intrigeren die Zonneplan Nexus...

'k Heb nog een poging gedaan om wat te achterhalen van die Nexus producten om er achter te komen waar het vandaan komt en hoe goed de deal is op basis van de hardware only ('t is tenminste wel je eigendom).
De omvormer is makkelijk, dat is een Solis S6-EH3P(5-10)K-H-EU (of hooguit een kleine aanpassing er van). Als ik daar wat prijzen van ga zoeken kom ik op zo'n 2k € ex BTW.

De accu is lastiger, er werd eerder geduid op BYD, maar dat lijkt me niet. Het heeft vrij sterke verwijzingen naar Pylontech, in de buurt van Force H1 of H2 (gewicht, display, maten, modules), maar het is toch iets anders en ook niet te vinden. Het lijkt op een (nieuwe? of voor Zonneplan only?) variant daarvan; met andere kast en iets andere specs en range (10, 15, 20kWh). Maar bovenal met een goede prijs (zeg 6 k € ex BTW voor 20 kWh).

UPDATE: Thanks to @bokkow ; het is een Pylontech Force H3 (zoek maar via google)

Dus ben het wel eens met @bokkow ; ook al stap je uit het Zonneplan contract, dan heb je nog steeds een goedkope accu. Hoe snel dat "slijt" is wel een onbekende... Kiki is daar onduidelijk over; terugverdient in 5-6 jaar (afhankelijk type), garantie 7 jaar. Geschatte leeftijd wordt ergens 10 jaar genoemd, maar elders 15 jaar.

Trouwens, die Solis omvormer is ook voor PV (aansluitingen daarvoor zitten er gewoon aan), dus dat kun je dan ook gebruiken mocht je niet doorgaan met Zonneplan.

Even als vraagje voor degene die het besteld hebben: Plaatsing zou bij mij wat lastig zijn in de buurt van de meterkast. Kiki zegt dat ze standaard 5 x 4mm2 kabel gebruiken en dat 10 - 20 mtr afstand geen probleem is. Zetten jullie het elders in huis?

Verder kijk ik het nog even aan, ik twijfel nog sterk...

PS. Naar 3 fase aansluiting.... Van 1 (35A) naar 3 fase (3x25A) in juni '23 aangevraagd en Enexis gaf toen aan dat het zeker een half jaar of langer zou duren. Tot ik een 3 weken later gebeld werd dat ze het wel snel voor de zomer konden regelen. En dat is gedaan. Was een tarief van ~300€ totaal (250€ ex BTW).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 20:48
dof schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:01:

'k Heb nog een poging gedaan om wat te achterhalen van die Nexus producten om er achter te komen waar het vandaan komt en hoe goed de deal is op basis van de hardware only ('t is tenminste wel je eigendom).
De omvormer is makkelijk, dat is een Solis S6-EH3P(5-10)K-H-EU (of hooguit een kleine aanpassing er van). Als ik daar wat prijzen van ga zoeken kom ik op zo'n 2k € ex BTW.

De accu is lastiger, er werd eerder geduid op BYD, maar dat lijkt me niet. Het heeft vrij sterke verwijzingen naar Pylontech, in de buurt van Force H1 of H2 (gewicht, display, maten, modules), maar het is toch iets anders en ook niet te vinden. Het lijkt op een (nieuwe? of voor Zonneplan only?) variant daarvan; met andere kast en iets andere specs en range (10, 15, 20kWh). Maar bovenal met een goede prijs (zeg 6 k € ex BTW voor 20 kWh).

Dus ben het wel eens met @bokkow ; ook al stap je uit het Zonneplan contract, dan heb je nog steeds een goedkope accu. Hoe snel dat "slijt" is wel een onbekende... Kiki is daar onduidelijk over; terugverdient in 5-6 jaar (afhankelijk type), garantie 7 jaar. Geschatte leeftijd wordt ergens 10 jaar genoemd, maar elders 15 jaar.

Trouwens, die Solis omvormer is ook voor PV (aansluitingen daarvoor zitten er gewoon aan), dus dat kun je dan ook gebruiken mocht je niet doorgaan met Zonneplan.

Even als vraagje voor degene die het besteld hebben: Plaatsing zou bij mij wat lastig zijn in de buurt van de meterkast. Kiki zegt dat ze standaard 5 x 4mm2 kabel gebruiken en dat 10 - 20 mtr afstand geen probleem is. Zetten jullie het elders in huis?

PS. Naar 3 fase aansluiting.... Van 1 (35A) naar 3 fase (3x25A) in juni '23 aangevraagd en Enexis gaf toen aan dat het zeker een half jaar of langer zou duren. Tot ik een 3 weken later gebeld werd dat ze het wel snel voor de zomer konden regelen. En dat is gedaan. Was een standaard tarief van ~300€ totaal.
Ik heb geen Nexus afgenomen van Zonneplan, maar wel zonnepanelen. Die omvormer zit in mijn schuur die aan het huis zit. Ze hebben bij mij toen een gat geboord in het beton en zo de kruipruimte in onder de meterkast.
Geen idee of dit ook een optie is bij jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow

PS. Naar 3 fase aansluiting.... Van 1 (35A) naar 3 fase (3x25A) in juni '23 aangevraagd en Enexis gaf toen aan dat het zeker een half jaar of langer zou duren. Tot ik een 3 weken later gebeld werd dat ze het wel snel voor de zomer konden regelen. En dat is gedaan. Was een standaard tarief van ~300€ totaal.
Het zijn Pylontech Force H3 batterijen ;)

7 jaar / 6000 cycles op 70% van originele capaciteit.

Ligt compleet aan hoe deze ingezet gaat worden, als het korte stukjes laden/ontladen zijn liefst bij lage C en niet lang bij 0% of 100% en op kamertemperatuur, dan kan het wel eens behoorlijk lang meegaan. Zeg maar het typische gebruik bij een thuisbatterij zoals Zonneplan deze wil gaan gebruiken met Powerplay.

Daarnaast is 70% natuurlijk nog steeds gewoon een bruikbare hoeveelheid.

4mm2 is ruim voldoende, per fase gaat er max 16A overheen (10kW/230V/3F), 2,5mm2 zou nog kunnen maar dat zou ik zelf ook niet doen.

Edit:
Datasheet Pylontech:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MhIQi5dJ9LZL4nvXB58R1wpxNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3XLY61wXWsSp35GgtajvZqy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bokkow op 29-01-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:45
Makrolon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Nee, ik bedoel om de accu uit het voertuig te sleutelen en te gebruiken met een andere laadregelaar en omvormer.
Oh, maar dat is al vaker toegepast. Op YouTube zijn meerdere voorbeelden te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

0xygen500 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb geen Nexus afgenomen van Zonneplan, maar wel zonnepanelen. Die omvormer zit in mijn schuur die aan het huis zit. Ze hebben bij mij toen een gat geboord in het beton en zo de kruipruimte in onder de meterkast.
Geen idee of dit ook een optie is bij jou.
Thanks.

Even terzijde: kiki vertelde bij het Nexus deel dat de monteurs "al 130.000 aansluitingen hadden gedaan", dus dat ze er wel uit zouden komen. Ik denk dat het dus ook de PV monteurs zijn die de Nexus aanleggen, en een helpdesk medewerker zou zoiets specifieks nooit zeggen dunkt me. :)

Ik heb de optie om het in de garage te plaatsen, maar daar is het vrij vol en een bende en 5 mtr max weg van meterkast. Of in de bijkeuken waar ook al de WPB en de WP binnen installatie e.d. is. En daar wil ik t.z.t. ook de PV omvormer hebben, dus dat is wel een mooie plek voor eventuele Nexus. Maar dan moet ik zeker een < 10 mtr lange kabel door de kruipruimte trekken. En die is momenteel nog wat nat helaas (hoog grondwater probleem). Maar goed, lengte kabel is dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Dus het is gewoon dit: https://en.pylontech.com.cn/products/c23/125.html ?

Maakt Pylontech eigen cellen, of kopen ze die weer van CATL of BYD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Het is dan wel geen Nexus, maar er is een Sessy topic op Tweakers. De Sessy is ook in staat om te verkopen aan het net en heeft LFP cellen. Iets wat in dat topic terugkomt is de zogenaamde afschrijving. Dat moet je volgens mij definiëren als het verlies van de omvormer (AC naar DC en terug) en het verlies aan capacteit van je accu door het gebruik (degeneratie).

Die afschrijving is ongeveer 10ct/kWh. De Sessy is in staat om dynamisch te handelen, dus laden als de stroom goedkoop is om je huis op te laten draaien als de stroom duur is. De Sessy doet dat bijvoorbeeld niet als het prijsverschil onder de 10ct/kWh is. Dat is omdat het voor de levensduur van de accu beter is als je wat duurdere stroom betaalt ipv de degeneratie van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Dus het is gewoon dit: https://en.pylontech.com.cn/products/c23/125.html ?

Maakt Pylontech eigen cellen, of kopen ze die weer van CATL of BYD?
Ik haalde deze datasheet van hier: https://en.pylontech.com.cn/products/c23/139.html
Geen idee of ze zelf cellen maken, ik vermoed dat deze bij een van de grote vandaan komen zoals je zelf al noemt.

Overigens wel grappig als je die hele datasheet doorneemt. De H3 is het eerste residentiele batterijpakket welke zij ok vinden voor een hoogte boven 2000 meter maar wel onder 4000 meter! Haha, ik vraag me echt af waar ze zo'n eigenschap op baseren...

Kan iemand iets toelichten waar ik zelf over twijfel? Die battery system voltage, is dat het voltage wat bij de omvormer uitkomt en welke deze om zet naar 230AC? Kan iemand iets zeggen over hoe warmte productie ontstaat bij omzetten? Ik dacht altijd dat stroomsterkte hierbij de belangrijkste factor is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Ligt compleet aan hoe deze ingezet gaat worden, als het korte stukjes laden/ontladen zijn liefst bij lage C en niet lang bij 0% of 100% en op kamertemperatuur, dan kan het wel eens behoorlijk lang meegaan. Zeg maar het typische gebruik bij een thuisbatterij zoals Zonneplan deze wil gaan gebruiken met Powerplay.

4mm2 is ruim voldoende, per fase gaat er max 16A overheen (10kW/230V/3F), 2,5mm2 zou nog kunnen maar dat zou ik zelf ook niet doen.

Edit:
Datasheet Pylontech:
[Afbeelding]
Ahh, mooi. Die H3 is dus nog vrij nieuw maar ik zie het al in Google :)

Tja, als we 7 jaar aanhouden is dat ~2500 dagen en dan is een paar keer per dag inzetten nog binnen die 7000 marge. Kiki wil zich daar niet over uitlaten en spreekt van "dit kan meerdere keren per dag zijn....".

Ja, die aansluiting en kabelengte lijkt me geen probleem meer, daar ben ik gerustgesteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 20:39
[...]

Ik bedoelde vooral voor 'willekeurig' welke thuis-accu je ook maar hebt. Als je op commando via een API een bepaald vermogen kunt opnemen (of eventueel afstaan), dan krijg je daar een vergoeding voor. Ik meende bij Jedlix een cent per kwh, maar daar zijn ze inmiddels ook weer mee gestopt. Het is nu vooral handig omdat ze de goedkoopste uren uitzoeken, maar dat is ook niet uniek meer. Dat doet bv. Tibber inmiddels ook (tot volle tevredenheid :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
MarcoPolet schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Ik bedoelde vooral voor 'willekeurig' welke thuis-accu je ook maar hebt. Als je op commando via een API een bepaald vermogen kunt opnemen (of eventueel afstaan), dan krijg je daar een vergoeding voor. Ik meende bij Jedlix een cent per kwh, maar daar zijn ze inmiddels ook weer mee gestopt. Het is nu vooral handig omdat ze de goedkoopste uren uitzoeken, maar dat is ook niet uniek meer. Dat doet bv. Tibber inmiddels ook (tot volle tevredenheid :-))
Ja maar het grootste gedeelte van het rendement komt op het aanbieden van de capaciteit op de (day ahead) onbalans markt, wat grote gascentrales ook doen. dat kan je niet in je eentje met een een willekeurige batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:27

MrFish

Untitled

[...]
[...]
Dat dacht ik ook (zou een mooie 1-1 vervanging zijn van mijn bestaande 3-fase omvormer), maar toen ik het aan "Kiki" vroeg, kreeg ik als antwoord dat PV direct aansluiten geen mogelijkheid was:
Goed dat je hierover nadenkt! In theorie zou het aansluiten van zonnepanelen direct op de omvormer van de thuisbatterij een paar procent efficiënter kunnen zijn. Maar in de praktijk is dat voor het overgrote meerendeel van de mensen niet de moeite waard. Bij Zonneplan vinden we dat de minimale efficiëntieverbetering niet opweegt tegen de complexiteit en de mogelijke risico’s van een directe verbinding. Daarom ondersteunen we momenteel geen installaties waarbij de zonnepanelen rechtstreeks op de omvormer van de batterij zijn aangesloten. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
bokkow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Geen idee of ze zelf cellen maken, ik vermoed dat deze bij een van de grote vandaan komen zoals je zelf al noemt.

[...]
Lijkt er op dat ze toch ook zelf cellen maken na een klein rondje googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:10
Voor 7k heb je 60kwh.
https://www.marktplaats.n...6-bj2014-5750-na-subsidie

Ik zat er ook al aan te denken om mn i3 22kwh accu te vervangen voor de grotere variant, dat kost 10k, maar hou ik een "goede" thuisaccu over.

Al kun je ze natuurlijk ook los kopen, zonder auto eraan vast..
https://evshop.eu/en/41-battery-pack?order=product.price.asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
mitsumark schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Voor 7k heb je 60kwh.

Ik zat er ook al aan te denken om mn i3 22kwh accu te vervangen voor de grotere variant, dat kost 10k, maar hou ik een "goede" thuisaccu over.

Er zijn een aantal nadelen maar de voornaamste is nog wel dat de meeste autobatterijen op basis van NMC zijn en niet LFP.

Stukje over de verschillen:

Grappig genoeg is die BYD op marktplaats uit 2014 niet alleen best wel bijzonder om te zien in Europa maar ook nog eens op basis van LFP :o

[ Voor 6% gewijzigd door bokkow op 29-01-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
mitsumark schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Voor 7k heb je 60kwh.

Als je maar 200km kan rijden met zo een kleine auto zal er wel wat capaciteit van die originele 60kWh af zijn al. Wellicht nog maar 60% over of zo.

Weet ook niet of in 2014 er al LFP was... Dus wellicht is het nog NMC en dat is minder geschikt als thuisaccu.

Het is wel goedkoop, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Als je maar 200km kan rijden met zo een kleine auto zal er wel wat capaciteit van die originele 60kWh af zijn al. Wellicht nog maar 60% over of zo.

Weet ook niet of in 2014 er al LFP was... Dus wellicht is het nog NMC en dat is minder geschikt als thuisaccu.

Jazeker wel! LFP bestaat sinds 1996 (correct me if I'm wrong) en deze auto is blijkbaar daarmee voorzien. Chinese markt he, best een bijzonder gebakje, ook voor wat betreft de huidige range...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PTR

ApexAlpha schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Ik heb de 80kWh E6 LFP uit 2018. 2400 kilo schoon aan de haak.Volgens mij zijn de 2014 modellen ook LFP. Met volle batterij haal ik op een normale dag ~340 van de 400 km. Het ding heeft een niet lerende bms waardoor 100% altijd 400 km is... De eerste 10% is ook vrij snel weggereden en er zijn wat slechte cellen waardoor het percentage tussendoor wat plotsklaps daalt, maar doet het op zich prima. LFP is sowieso blijkbaar slechter te peilen op vulling vanwege een andere karakteristiek van het voltage geloof ik.

De E6 heeft zelfs een V2G/V2L mogelijkheid, alleen lijkt die niet compatible. Een aantal lieden in het E6 groepje hebben het al geprobeerd, maar nog geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
dof schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Thanks.

Even terzijde: kiki vertelde bij het Nexus deel dat de monteurs "al 130.000 aansluitingen hadden gedaan", dus dat ze er wel uit zouden komen. Ik denk dat het dus ook de PV monteurs zijn die de Nexus aanleggen, en een helpdesk medewerker zou zoiets specifieks nooit zeggen dunkt me. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWKG0-xCn2fRtlmLw5rAXa3ke14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VIyHMX1kbPXwsyYsdh4dWlN.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn er nog aan het zoeken schijnt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 23:55
[...]

Edit:
Datasheet Pylontech:
[Afbeelding]
Ik denk dat ze deze alleen de 15kwh kunnen gebruiken gezien de lage spanning kom je anders niet aan het vermogen. De HVS van BYD [tot 12 Kwh] heeft een hogere spanning maar is er dan ook niet in 20 kwh dan wordt het weer de HVM , nu moet ik eerlijk zeggen dat ik voor het gemak gerekend heb het vorige model van Solis en niet de S6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Cr4sH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik denk dat ze deze alleen de 15kwh kunnen gebruiken gezien de lage spanning kom je anders niet aan het vermogen. De HVS van BYD [tot 12 Kwh] heeft een hogere spanning maar is er dan ook niet in 20 kwh dan wordt het weer de HVM , nu moet ik eerlijk zeggen dat ik voor het gemak gerekend heb het vorige model van Solis en niet de S6.
Dat denk ik niet, de omvormer kan met 50 A ontladen. 200 V * 50 A = 10 kW, reeds voor de 10 kWh batterij van Pylontech :)

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 29-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 23:55
MrFish schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Dat denk ik niet, de omvormer kan met 50 A ontladen. 200 V * 50 A = 10 kW, reeds voor de 10 kWh batterij van Pylontech :)
Goed bedacht, zo dacht ik eerst ook. Maar het werkt anders ik ben een hogere spanning nodig om het vermogen te kunnen leveren en daar zit de crux in. Ik kan zo gauw niet vinden wat de Solis omvormer doet bij 200 Volt maar ik heb een plaatje uit een youtube video van een Duitse buurman die het netjes uitlegt en ik zal de link naar de video hieronder ook vermelden. De getallen in het blauw zijn de vermogens die de batterij in samenwerking met het model omvormer [onderste regel] kan leveren. Als je kijkt de hvm 11 kwh kan met een 10 kwh omvormer maar 4.51 kwh leveren. Zie je wat ik bedoel?

https://www.youtube.com/watch?v=cC5NUIz-P5c&t=2783s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOtXKkjt1c8ZXQ9rkeOom2saHaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyiU8i0Ew7Q0iPWsj8xQttFJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Cr4sH op 29-01-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Cr4sH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Goed bedacht, zo dacht ik eerst ook. Maar het werkt anders ik ben een hogere spanning nodig om het vermogen te kunnen leveren en daar zit de crux in. Ik kan zo gauw niet vinden wat de Solis omvormer doet bij 200 Volt maar ik heb een plaatje uit een youtube video van een Duitse buurman die het netjes uitlegt en ik zal de link naar de video hieronder ook vermelden. De getallen in het blauw zijn de vermogens die de batterij in samenwerking met het model omvormer [onderste regel] kan leveren. Als je kijkt de hvm 11 kwh kan met een 10 kwh omvormer maar 4.51 kwh leveren. Zie je wat ik bedoel?

https://www.youtube.com/watch?v=cC5NUIz-P5c&t=2783s

[Afbeelding]
Dat zijn BYD batterijen, geen PylonTech. De Symo datasheet is niet erg duidelijk over de max batterij ontlaadstroom, maar er staat iets over 16 A max DC current, veel minder iig dan de 50 A van de Solis. Zonneplan zou geen 10 kW claimen als dat technisch onmogelijk is, zo dom zijn ze niet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Chips, je hebt gelijk.

Ik kan de technsiche specs van de accu niet vinden, daar maar aan die bot gevraagd. Antwoord:

[...]

Best jammer, het was toch een kleine moeite geweest er een verwarmingselement in te stoppen als het daarmee beter functioneert. Dan zou die ook gewoon buiten kunnen staan, of in de koude garage zoals mijn accu pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
ErnstvV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Best jammer, het was toch een kleine moeite geweest er een verwarmingselement in te stoppen als het daarmee beter functioneert. Dan zou die ook gewoon buiten kunnen staan, of in de koude garage zoals mijn accu pakket.
Ik ben ook van plan hem in de garage te zetten. Bouw er gewoon een ruimte kast omheen waar je zo een kacheltjes met vorstbeschermingsstand naast zet en je bent er.

Zelfs doen het in Limburg 's nachts -10 was werd het in mijn garage nog niet onder 0, dus ik denk dat dat wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
ApexAlpha schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Ik ben ook van plan hem in de garage te zetten. Bouw er gewoon een ruimte kast omheen waar je zo een kacheltjes met vorstbeschermingsstand naast zet en je bent er.

Zelfs doen het in Limburg 's nachts -10 was werd het in mijn garage nog niet onder 0, dus ik denk dat dat wel goed komt.
Ik weet niet of dat zo goed gaat werken, uiteindelijk zijn die pakketten meestal goed afgedicht (op Sessy na). Dan moet je de omgeving toch best warm maken om het pakket warm te krijgen. Dan kan je beter van binnenuit opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ErnstvV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Ik weet niet of dat zo goed gaat werken, uiteindelijk zijn die pakketten meestal goed afgedicht (op Sessy na). Dan moet je de omgeving toch best warm maken om het pakket warm te krijgen. Dan kan je beter van binnenuit opwarmen.
De unit (omvormer) genereert zelf wel wat warmte. Ook de Vicron omvormers genereren nog wel wat warmte volgens gebruikers. Specs kon ik daarover niet vinden, en kiki geeft ze ook niet maar heeft er wel een mening over :)

Q: Wordt de omvormer ook warm?

A: Ja, dat klopt! Het is normaal dat zowel de Nexus batterij als de omvormer wat warmte afgeven, vooral tijdens het opladen en ontladen. Maar maak je geen zorgen, ze mogen niet te heet aanvoelen. De meeste warmte wordt gegenereerd door de omvormer, een onderdeel dat nodig is voor het oplaadproces. Daarom is het belangrijk om genoeg ruimte rond de omvormer te hebben, zodat de warmte gemakkelijk kan worden afgevoerd. 😊🔋🌡️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
dof schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:11:
[...]

De unit (omvormer) genereert zelf wel wat warmte. Ook de Vicron omvormers genereren nog wel wat warmte volgens gebruikers. Specs kon ik daarover niet vinden, en kiki geeft ze ook niet maar heeft er wel een mening over :)

Q: Wordt de omvormer ook warm?

A: Ja, dat klopt! Het is normaal dat zowel de Nexus batterij als de omvormer wat warmte afgeven, vooral tijdens het opladen en ontladen. Maar maak je geen zorgen, ze mogen niet te heet aanvoelen. De meeste warmte wordt gegenereerd door de omvormer, een onderdeel dat nodig is voor het oplaadproces. Daarom is het belangrijk om genoeg ruimte rond de omvormer te hebben, zodat de warmte gemakkelijk kan worden afgevoerd. 😊🔋🌡️
Dat is natuurlijk wel het geval. Ik vergelijk het met mijn accu’s, die koelen ‘s avonds als ze leeg zijn af naar 14 graden. Dat is bij dit systeem natuurlijk minder het geval als ze steeds uit het net geladen worden.
Op het moment dat er weer stroom blijft lopen, blijven ze ook wel warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
ErnstvV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Dat is natuurlijk wel het geval. Ik vergelijk het met mijn accu’s, die koelen ‘s avonds als ze leeg zijn af naar 14 graden. Dat is bij dit systeem natuurlijk minder het geval als ze steeds uit het net geladen worden.
Op het moment dat er weer stroom blijft lopen, blijven ze ook wel warm.
We hebben geen inzicht in de onbalansmarkten. Ik vond bij NextEnergy alleen het gegeven dat zich bijna 1000 onbalansmomenten hadden voorgedaan waarbij er sprake was van een verschil tussen aan en verkoop van 50 cent of meer.Die 1000 was over een heel jaar dus 2 a 3 per keer per dag.

We zijn denk ik afhankelijk van de eerste Tweakers die dat ding thuis hebben hangen en wat ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-04 16:39
Zoiets?

YouTube: The EASIEST way to connect used EV packs to grid! 🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:51
asing schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:08:
[...]

We hebben geen inzicht in de onbalansmarkten. Ik vond bij NextEnergy alleen het gegeven dat zich bijna 1000 onbalansmomenten hadden voorgedaan waarbij er sprake was van een verschil tussen aan en verkoop van 50 cent of meer.Die 1000 was over een heel jaar dus 2 a 3 per keer per dag.

We zijn denk ik afhankelijk van de eerste Tweakers die dat ding thuis hebben hangen en wat ervaringen delen.
Ik ben niet de eerste (14 maart, en iemand anders in deze thread krijgt hem al 6 maart). Maar ik zal zeker de resultaten gelijk delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 18:07

Servowire

prutser:~#

HermanGast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Goed plan, zo ben ik ook ooit begonnen, en dat werkt nog steeds.
Met een Enphase IQ7X omvormer (van 48VDC naar 230VAC) en een losse acculader.

Als de zon schijnt laden, en als je het nodig hebt ontladen. Maar blijf binnen de grenzen van wat je accu aankan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit heb ik ook getest, en het werkt. Maar is dit gezond/veilig? De IQ gaat idd gewoon leveren als je er 48V op zet. Maar dit is natuurlijk niet waar het voor gemaakt is?

Dankje.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 23:16

reiker

dan jij!

Servowire schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Dit heb ik ook getest, en het werkt. Maar is dit gezond/veilig? De IQ gaat idd gewoon leveren als je er 48V op zet. Maar dit is natuurlijk niet waar het voor gemaakt is?

Dankje.
Ik word niet gehinderd door enige specialistische kennis, maar is dit niet precies hoe de Enphase accu’s in elkaar steken? Gewoon een paar batterijen met een stel IQ8X eraan gekoppeld. Toch? :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:15
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ik ben niet de eerste (14 maart, en iemand anders in deze thread krijgt hem al 6 maart). Maar ik zal zeker de resultaten gelijk delen.
Een dag later zijn we hier aan de beurt (voor 'n 20 kWh). Ik zal ook m'n bevindingen delen, tenzij iemand in de tussentijd het hele plan volledig debunked maar ik verwacht dat dat wel los zal lopen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 05-06 18:07

Servowire

prutser:~#

reiker schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Ik word niet gehinderd door enige specialistische kennis, maar is dit niet precies hoe de Enphase accu’s in elkaar steken? Gewoon een paar batterijen met een stel IQ8X eraan gekoppeld. Toch? :)
Ja nou dat dacht ik ook. Maar mevrouw servowire zei het wel spannend te vinden als je een dikke LifePo4 via MC4 aan een paar Enphase inverters te koppelen en........ dan werkt het.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:51
Leftblank schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Een dag later zijn we hier aan de beurt (voor 'n 20 kWh). Ik zal ook m'n bevindingen delen, tenzij iemand in de tussentijd het hele plan volledig debunked maar ik verwacht dat dat wel los zal lopen :+.
Ik heb ook een 20kWh gekozen, en installatie zal zeer snel gedaan zijn verwacht ik (zeer dicht bij meterkast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:32

HermanGast

Exige GT3

Servowire schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Ja nou dat dacht ik ook. Maar mevrouw servowire zei het wel spannend te vinden als je een dikke LifePo4 via MC4 aan een paar Enphase inverters te koppelen en........ dan werkt het.
Ja hoor, dat werkt zeker. Heb aan m’n 26kWh Pylontech (48V) set een Enphase IQ7X gehangen om te zien of en hoe dit werkt. En dat doet het prima. Als extra 300W capaciteit naast de Victron omvormers. Niet regelbaar, gewoon continu zo’n 300Watt extra omvormen. Er zit wel een risico in als je een Micro neemt die minder voltage aan kan, die gaat meteen stuk. De X doet het prima op dit voltage.
Of de 46-50Volt nu van een zonnepaneel komt of uit een accu. Ik zie of meet geen verschil.

Maar de IQ7X is toch niet echt te vergelijken met de IQ8 series die in de Enphase thuisbatterij zitten, die hebben veel meer rekenkracht, worden aangestuurd en zijn volledig regelbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQKg4RxpsBsOFIPr3mZBsxDFCdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye142Ea2WxJ1DpVK6wf6k1JX.jpg?f=fotoalbum_large
Doet paar uur per dag mee. En heeft wel een eigen zekering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egAgVt4xmcZmQcoX7UIiOk7CSUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZK5LpaOPfPmy9JKegJ0rXzc.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk zelfs dat de efficiëntie best goed is van zo’n micro. Geen actieve koeling, betrekkelijk weinig warmteafgifte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxlKDhcCzRso276YeJeicwxTKD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp1FO7kSg0MK8gMZNFpczANW.jpg?f=fotoalbum_large
(De IQ7X hangt al een paar maanden aan dit setje en levert braaf af en toe wat extra Watt)

[ Voor 48% gewijzigd door HermanGast op 29-01-2024 21:29 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ik ben heel erg benieuwd! Het klinkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
asing schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Die kunnen voor Zonneplan totaal anders liggen en dat is niet de landelijke balanceringsmarkt de prijs daarvan is van toepassing op het verschil als dat er is.

Het geheel ligt binnen de rijkwijdte van de BSP (Zonneplan)
In eerste instantie maakt Zonneplan per kwartier een prognose wat klanten gaan doen de volgende dag, die leveren ze in bij Tennet. En ze proberen tegen overgestelde van systeembalans uit te komen , als het geen regeltoestand 2 is en bij regeltoestand 2 zo dicht mogelijk bij wat ze aan Tennet per kwartier hebben opgegegeven, voor het verschil is de prijs op de balanseringsmarkt van toepassing, waarvoor ze van Tennet een rekening krijgen.
Regeltoestand 2 is zo wel een tekort als een overschot in het kwartier en dan is elke afwijking van wat voor kwartier opgeven is betalen. Als systeembalans (gehele net ) een tekort heeft en je levert meer, als ook omgekeerde systeembalans een overschot heeft en je doet minder dan opgegeven, betaalt Tennet voor de hulp.
Zonneplan stelt ook voor dynamisch contract voor alle de opslag/inkoopkosten vast en daar in zit ook de kosten van onbalans in.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06 22:17
bokkow schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:22:
Ja, bedenk daarbij dat 2023 een relatief slecht jaar is geweest voor zonne-opwek. Er gedurende het jaar veel zonnepanelen bij zijn gekomen, er toch ook weer veel EV’s zijn bijgekomen, veel warmtepompen zijn geplaatst, er veel windenergie bij is gekomen. En voor al deze zaken het er niet uit ziet dat de groei af gaat nemen. Wat doet dat met netcongestie en onbalans?

Nogmaals, en ik blijf mezelf herhalen, ik kijk door een donkerroze bril 😎

Edit:
@de Peer ik had gymnasium kunnen doen als ik mn best had gedaan.

En zelfs in dat laatste geval, is het een hele goedkope 20kWh/10kW 3 fase batterij he
No pun intended ;- Dat laatste mag je me toelichten. Zonder een levensduur lang Zonneplan contract valt er helemaal niks meer smart aan te sturen met de batterij. En over een jaartje of 6 de batterij eindelijk gaat renderen is de technologie zodanig voortgeschreden dat opslagcapaciteit van een dergelijke batterij naar verwachting veelvuldig van dat van nu is en de aanschafwaarde onder die van de 20kW.
Miin reden waarom ik nog in een afwachtende houding zit mbt Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
azaden schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:16:
[...]

No pun intended ;- Dat laatste mag je me toelichten. Zonder een levensduur lang Zonneplan contract valt er helemaal niks meer smart aan te sturen met de batterij. En over een jaartje of 6 de batterij eindelijk gaat renderen is de technologie zodanig voortgeschreden dat opslagcapaciteit van een dergelijke batterij naar verwachting veelvuldig van dat van nu is en de aanschafwaarde onder die van de 20kW.
Zo blijf je bezig. Over 6 jaar is de kans ook aanwezig dat deze specifieke usecase niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:08:
[...]

Zo blijf je bezig. Over 6 jaar is de kans ook aanwezig dat deze specifieke usecase niet meer bestaat.
Tja, 'k heb een beetje hetzelfde gevoel met toen ik in 2012 m'n dak vol legde met PV.
PV word vast goedkoper, wat gaat stroom doen, etc. En de gas misere moest toen nog komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:31
Niet hetzelfde.
De panelen draaien geheel voor JOU... en blijven dat doen.
En de zon blíjft schijnen... dus opwek is vrij zeker.
Dat het in de toekomst beter kan is logisch.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
[...]

De batterij valt ook zelf aan te sturen zonder Powerplay, zonder Zonneplan. Ja je zult er in moeten duiken net al wanneer je een zelfbouw batterij plaatst. De AI chatbot bevestigd dit maar benadrukt de verdiensten op de onbalansmarkten (natuurlijk, WC eend).

Het renderen begint eerder, en ik ben bang nog veel eerder, dan die 6 jaar. 2023 waar de getallen op gebaseerd zijn, is een minimaal jaar geweest. Verwachtingen voor 2024 zijn hooggespannen.

Maar los hiervan, volgens die logica hoef je eigenlijk nooit iets te kopen he, geen zonnepanelen zoals je noemt maar ook geen nieuwe auto, geen nieuwe laptop, geen nieuwe telefoon, want volgend jaar en zeker over 5 jaar is het toch allemaal veel beter. De batterij is niet na 7 jaar / 6000 cycles pats boem kapot he, ja dat kun je treffen maar dat is hetzelfde als zonnepanelen die na 25 jaar + 1 dag kapot stuk zouden zijn.. Afwachten kan natuurlijk maar ik sta er anders in en ik denk dat afwachten een gemiste kans voor mij gaat zijn.

Mijn reden om hier in te stappen is omdat ik op basis van wat ik heb gelezen en al wist over onbalansmarkten en wat ik voor de introductie van deze Zonneplan batterij heb gesimuleerd aan rendering middels day-ahead-market handelen deze propositie voor mij op exact het juiste moment komt. Ik kwam namelijk om en nabij op hetzelfde bedrag per jaar bij EPEX handelen als Zonneplan: 600,- per jaar, dat is bij maximaal slim laden en ontladen en dus theoretisch.

Bij een batterij met Victron delen kwam ik uit op 14,4kWh met 3 maal een Victron Multiplus II 3000 en overige benodigdheden 7200,- incl btw, zonder installatie. Je ziet al snel; het kan niet uit want het duurt zeker 10 jaar om quitte te draaien. Ik ben enthousiast over batterijen dus ik zou het graag willen maar dit kon ik niet verantwoorden. Los hiervan wist ik van bedrijven die met 1MWh aan zeecontainer batterijen en een dito aansluiting heel veel verdiensten kunnen maken op onbalansmarkten, maar ja de instapkosten liggen tussen €500.000,- en €1.000.000,- dat is voor mij als particulier niet interessant.

Zonneplan biedt met Powerplay de mogelijkheid om als particulier toch wel deel te nemen door hen controle te geven over batterijen bij klanten thuis. Dan zit je al snel aan 1MWh virtueel en daarbij minimaal 0,5kW aan vermogen per kWh aan opslag, en ook nog eens decentraal! Ja ik ben ontzettend enthousiast over deze propositie ook al moet het zichzelf nog gaan bewijzen, ook aan mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:05
HermanGast schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Ja hoor, dat werkt zeker. Heb aan m’n 26kWh Pylontech (48V) set een Enphase IQ7X gehangen om te zien of en hoe dit werkt. En dat doet het prima. Als extra 300W capaciteit naast de Victron omvormers. Niet regelbaar, gewoon continu zo’n 300Watt extra omvormen. Er zit wel een risico in als je een Micro neemt die minder voltage aan kan, die gaat meteen stuk. De X doet het prima op dit voltage.
Of de 46-50Volt nu van een zonnepaneel komt of uit een accu. Ik zie of meet geen verschil.

Maar de IQ7X is toch niet echt te vergelijken met de IQ8 series die in de Enphase thuisbatterij zitten, die hebben veel meer rekenkracht, worden aangestuurd en zijn volledig regelbaar.
[Afbeelding]
Doet paar uur per dag mee. En heeft wel een eigen zekering.
[Afbeelding]
Ik denk zelfs dat de efficiëntie best goed is van zo’n micro. Geen actieve koeling, betrekkelijk weinig warmteafgifte.
[Afbeelding]
(De IQ7X hangt al een paar maanden aan dit setje en levert braaf af en toe wat extra Watt)
kun je iets meer vertellen over jouw opstelling? wat zijn de afmetingen van de kast en hoe heb je alles erin gemonteerd? ik zit zelf ook te denken aan zoiets, maar ruimte is een uitdaging, een 600x600mm kast zou kunnen... maar geen idee of het daarin past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:29:
[...]
De batterij valt ook zelf aan te sturen zonder Powerplay, zonder Zonneplan. Ja je zult er in moeten duiken net al wanneer je een zelfbouw batterij plaatst. De AI chatbot bevestigd dit maar benadrukt de verdiensten op de onbalansmarkten (natuurlijk, WC eend).
Er is een HACS intergratie voor homeassistant voor de Solis S6
Het renderen begint eerder, en ik ben bang nog veel eerder, dan die 6 jaar. 2023 waar de getallen op gebaseerd zijn, is een minimaal jaar geweest. Verwachtingen voor 2024 zijn hooggespannen.
Er is ca 2,7GWp bijgekomen in 2023 bij consumenten, samen met mustrun voldoende om op diverse momenten te voorzien in NL verbruik, als het netwerkbeheerders niet gelukt is om meer verbruikers aan te sluiten , in totaal met SDE projecten is er een slordige 20% >4,5GWp aan PV bij gekomen, als ook in najaar '23 opgeleverde Wind Op Zee erbij hebben
Maar los hiervan, volgens die logica hoef je eigenlijk nooit iets te kopen he, geen zonnepanelen zoals je noemt maar ook geen nieuwe auto, geen nieuwe laptop, geen nieuwe telefoon, want volgend jaar en zeker over 5 jaar is het toch allemaal veel beter. De batterij is niet na 7 jaar / 6000 cycles pats boem kapot he, ja dat kun je treffen maar dat is hetzelfde als zonnepanelen die na 25 jaar + 1 dag kapot stuk zouden zijn.. Afwachten kan natuurlijk maar ik sta er anders in en ik denk dat afwachten een gemiste kans voor mij gaat zijn.

Mijn reden om hier in te stappen is omdat ik op basis van wat ik heb gelezen en al wist over onbalansmarkten en wat ik voor de introductie van deze Zonneplan batterij heb gesimuleerd aan rendering middels day-ahead-market handelen deze propositie voor mij op exact het juiste moment komt. Ik kwam namelijk om en nabij op hetzelfde bedrag per jaar bij EPEX handelen als Zonneplan: 600,- per jaar, dat is bij maximaal slim laden en ontladen en dus theoretisch.

Bij een batterij met Victron delen kwam ik uit op 14,4kWh met 3 maal een Victron Multiplus II 3000 en overige benodigdheden 7200,- incl btw, zonder installatie. Je ziet al snel; het kan niet uit want het duurt zeker 10 jaar om quitte te draaien. Ik ben enthousiast over batterijen dus ik zou het graag willen maar dit kon ik niet verantwoorden. Los hiervan wist ik van bedrijven die met 1MWh aan zeecontainer batterijen en een dito aansluiting heel veel verdiensten kunnen maken op onbalansmarkten, maar ja de instapkosten liggen tussen €500.000,- en €1.000.000,- dat is voor mij als particulier niet interessant.
Daarvoor kan je een Deye 12k low voltage hebben met 30kWh, maar dat is wel voor inzet en vermogen in het segment boven de Multiplus II 3000.
Zonneplan biedt met Powerplay de mogelijkheid om als particulier toch wel deel te nemen door hen controle te geven over batterijen bij klanten thuis. Dan zit je al snel aan 1MWh virtueel en daarbij minimaal 0,5kW aan vermogen per kWh aan opslag, en ook nog eens decentraal! Ja ik ben ontzettend enthousiast over deze propositie ook al moet het zichzelf nog gaan bewijzen, ook aan mijzelf.
Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen.
Zuiver zou zijn als powerplay als meetpunt Grid aansluitpunt van hybride gebruikt, maar deze is niet alleen achter de meter en ik ben dan ook benieuwd naar de eerste facturen voor dynamisch contract, want als dynamische uurprijs -20 tot -50ct/kWh hoe daarop ingespeeld wordt.
Dat zijn moment dat er weleens ruim meer door alle klanten afgenomen kan worden dan Zonneplan prognose per kwartier opgegeven en ze een tekort op eigen portofolio hebben en vele op puntje van stoel zitten, die geen vaste vergoeding per opgewekte kWh ontvangen, om massaal in te springen als Tennet afroept voor een systeem tekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 20:01
[...]

Dank voor het delen van jouw redenatie! Ik volg je op de voet, want ik zie ook een mooie kans in het Powerplay-concept. De instap is hoog, maar niet onrealistisch. Risico is groot, maar dat kunnen de verdiensten ook zijn. Het is in ieder geval een interessante gok :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Allen,
Het zonneplan ding is machtig interessant, en ik vind het super dat het hier staat. En ik hoop ook vurig dat @bokkow als dappere pionier de ervaringen gaat delen.

Maar dat gezegd hebbende… ik zie het eigenlijk meer als een investering zoals aandelen of vastgoed. Het heeft immers maar matig iets met je eigen situatie te maken. Eigen investeer je in zonneplan en sta je ze toe een stukje van jouw huis te gebruiken.
Is dat erg raar gedacht?

Ook dat gezegd hebbende…
Ik vind het heel lastig om een (volledig privé) thuis accu op dit moment te verdedigen.
Het moet kwa aanschaf onder de 3000euro voor 15kWh komen om maar enigszins in een kostenplaatje te passen.
Persoonlijk denk ik dat ik eerst wat meer duidelijkheid wil hebben over de saldeer-toekomst (zolang we kunnen salderen heeft accu nauwelijks zin) maar ook hoe “capaciteits tarief” danwel “bandbreedte tarief” er uit gaat zien.

Met nogmaals, ik hoor graag hoe het de zonneplan accu vergaat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:49
Stefannn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:09:

Maar dat gezegd hebbende… ik zie het eigenlijk meer als een investering zoals aandelen of vastgoed. Het heeft immers maar matig iets met je eigen situatie te maken. Eigen investeer je in zonneplan en sta je ze toe een stukje van jouw huis te gebruiken.
Is dat erg raar gedacht?
aandelen (bijna), vastgoed kun je altijd nog verkopen naar x aantal jaren. Wat doet de accu dan nog.
Je moet het echt van het rendement (opbrengst hebben).

Desalniettemin vind het het ook best wel een mooi product, maar ja ik heb er geen ruimte meer voor.
wordt al ingenomen door een andere installatie.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
[...]

Aan de andere kant, als je 6 jaar lang echt €1600 rendement per jaar maakt heb je hem dan al terug verdiend.

Door er eerder bij te zijn kun je ook sneller je batterij terug verdienen, want hoe meer batterijsystemen mee bieden op de onbalansmarkten hoe lager de prijs zal zijn.

Door bij de eerste groep te zitten kun je nog een paar jaar op die markten concurreren tegen gascentrales ipv andere grote batterijen.
Ha, ik ook!

Dit product drukt bij mij op precies de juiste knoppen:
- Gaaf technisch product
- Goed voor milieu
- Levert mij geld op.

Wij mogen op ons werk ook nog eens uit brutoloon duurzame dingen kopen. Helaas pas vanaf 2025 maar ik heb inmiddels 4 mailtjes bij HR staan of ik op 1 januari 2025 met terugwerkende kracht iets mag indienen.

Als dat het geval is meld ik me aan.

[ Voor 28% gewijzigd door ApexAlpha op 30-01-2024 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
ApexAlpha schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Aan de andere kant, als je 6 jaar lang echt €1600 rendement per jaar maakt heb je hem dan al terug verdiend.

Door er eerder bij te zijn kun je ook sneller je batterij terug verdienen, want hoe meer batterijsystemen mee bieden op de onbalansmarkten hoe lager de prijs zal zijn.

Door bij de eerste groep te zitten kun je nog een paar jaar op die markten concurreren tegen gascentrales ipv andere grote batterijen.
Het probleem is dat de voorspelling van de opbrengst puur gebaseerd is op aannames voorkomend vanuit de prijzen die de afgelopen tijd zijn behaald. Echter denk aan de bekende waarschuwing: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst".

Als er echt een solide bussiness-case was voor handel op deze energiemarkt zou zonneplan geen enkele moeite moeten hebben om investeerders te vinden die een batterij park in eigen beheer willen financieren.
Dat ze het uit uitbesteden aan particulieren is een teken dat dit blijkbaar niet zo is en de constructie is zodanig dat al het risico bij die particulieren ligt.

Ik wens iedereeen die wil deelnemen success toe maar ik ben bang dat ze een groot verlies te wachten staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
hanev001 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Het probleem is dat de voorspelling van de opbrengst puur gebaseerd is op aannames voorkomend vanuit de prijzen die de afgelopen tijd zijn behaald. Echter denk aan de bekende waarschuwing: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst".

Als er echt een solide bussiness-case was voor handel op deze energiemarkt zou zonneplan geen enkele moeite moeten hebben om investeerders te vinden die een batterij park in eigen beheer willen financieren.
Dat ze het uit uitbesteden aan particulieren is een teken dat dit blijkbaar niet zo is en de constructie is zodanig dat al het risico bij die particulieren ligt.

Ik wens iedereeen die wil deelnemen success toe maar ik ben bang dat ze een groot verlies te wachten staat.
Ja, het blijft een investering. Maar denk jij dat de onbalans de komende jaren zal afnemen dan? Ik denk het juist niet, er komt alleen maar meer PV en wind energie bij op ons net.

Daarnaast kun je wel een groot batterijpark neerzetten (en dat gebeurt ook!) maar dat heeft een aantal nadelen:
- Je moet grond kopen
- Je moet een vergunning krijgen.
- Je moet het product beheren
- Je moet een grote aansluiting op het net krijgen.

Dat laatste in nu praktisch onmogelijk, de eerste 3 zijn lastig en kosten geld en tijd.

Door een decentraal batterijpark te bouwen heb je een aantal voordelen:
- De aansluiting op het net is er al.
- De grond is er al.
- Je hebt geen vergunning nodig.

Daarnaast is er ook netcongestie op het laagspanningsnet. Een groot batterijpark in noord Groningen gaat niks helpen om netcongestie in buurten in zuid Limburg te verhelpen: die stroom moet immers door dezelfde verbinding heen.

Maar door de batterijen per 10kWh of 20kWh te verspreiden kun je de congestie op wijkniveau opvangen, je kan per postcode instellen of er geleverd of opgeslagen moet worden.

Ik ben verder ook maar een leek, maar ik zie wel in hoe een decentrale aanpak voordelen kan hebben.

Bovendien moet je ook niet vergeten dat Zonneplan een expert is op het gebied van elektrische installaties bij mensen thuis. Ze installeren al jaren zonnepanelen en hebben een uitgebreid en waarschijnlijk landelijk dekkend netwerk van partner-elektriciens.

Maar al met al: het is en blijft een investering en dus een risico. Dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 20:01
ApexAlpha schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Ja, het blijft een investering. Maar denk jij dat de onbalans de komende jaren zal afnemen dan? Ik denk het juist niet, er komt alleen maar meer PV en wind energie bij op ons net.

Daarnaast kun je wel een groot batterijpark neerzetten (en dat gebeurt ook!) maar dat heeft een aantal nadelen:
- Je moet grond kopen
- Je moet een vergunning krijgen.
- Je moet het product beheren
- Je moet een grote aansluiting op het net krijgen.

Dat laatste in nu praktisch onmogelijk, de eerste 3 zijn lastig en kosten geld en tijd.

Door een decentraal batterijpark te bouwen heb je een aantal voordelen:
- De aansluiting op het net is er al.
- De grond is er al.
- Je hebt geen vergunning nodig.

Daarnaast is er ook netcongestie op het laagspanningsnet. Een groot batterijpark in noord Groningen gaat niks helpen om netcongestie in buurten in zuid Limburg te verhelpen: die stroom moet immers door dezelfde verbinding heen.

Maar door de batterijen per 10kWh of 20kWh te verspreiden kun je de congestie op wijkniveau opvangen, je kan per postcode instellen of er geleverd of opgeslagen moet worden.

Ik ben verder ook maar een leek, maar ik zie wel in hoe een decentrale aanpak voordelen kan hebben.

Bovendien moet je ook niet vergeten dat Zonneplan een expert is op het gebied van elektrische installaties bij mensen thuis. Ze installeren al jaren zonnepanelen en hebben een uitgebreid en waarschijnlijk landelijk dekkend netwerk van partner-elektriciens.

Maar al met al: het is en blijft een investering en dus een risico. Dat klopt.
Exact: schoenmaker, blijf bij je leest. Als je je al op de consumentenmarkt begeeft, is het logischer om daar een nieuwe markt aan te boren. Want er zijn andere partijen die beter zijn in grote batterijparken.

En als je kan laten zien dat je decentraal/in de wijk een mogelijk probleem kan oplossen, dan creëer je wellicht een markt waar de netbeheerders voor open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
[...]
Ja, dit heeft de AI bot inderdaad wel eens tussen neus en lippen door beweerd, maar verder heb ik daar weinig info over kunnen vinden. Hoe werkt dat aansturen buiten powerplay om? Wat voor een interface of wat dan ook wordt daar voor gebruikt? Zelf aansturen kan in theorie ook betekenen dat je naar je batterij moet lopen om een schakelaar om te zetten zodat hij gaat laden of ontladen etc.
Zal vast anders kunnen, maar hoe dan? En wat kan je dan instellen? Ook de snelheid waarmee hij gaat laden of ontladen? Kan je ook makkelijk de SoC uitlezen etc?
Uiteraard is dit voorlopig nog helemaal niet interessant en kan je beter gewoon die powerplay zijn ding laten doen, maar mocht de opbrengst daarvan tegen vallen en worden de salderingsregels afgeschaft of afgebouwd, dan kan het maar zo eens interessanter worden om hem zelf te gaan aansturen. Al is het maar om van de vendor lock-in af te komen.
Maar hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Domba schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Super
[...]
Er is ca 2,7GWp bijgekomen in 2023 bij consumenten, samen met mustrun voldoende om op diverse momenten te voorzien in NL verbruik, als het netwerkbeheerders niet gelukt is om meer verbruikers aan te sluiten , in totaal met SDE projecten is er een slordige 20% >4,5GWp aan PV bij gekomen, als ook in najaar '23 opgeleverde Wind Op Zee erbij hebben.
:9~
[...]

Daarvoor kan je een Deye 12k low voltage hebben met 30kWh, maar dat is wel voor inzet en vermogen in het segment boven de Multiplus II 3000.
Ah ja ok, er zijn segmenten van de onbalansmarkten waar je lager bij in kunt stappen begreep ik. Klinkt ook goed maar wel meer betrokken en ook wel iets meer initiële investering.
[...]

Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen.
Zuiver zou zijn als powerplay als meetpunt Grid aansluitpunt van hybride gebruikt, maar deze is niet alleen achter de meter en ik ben dan ook benieuwd naar de eerste facturen voor dynamisch contract, want als dynamische uurprijs -20 tot -50ct/kWh hoe daarop ingespeeld wordt.
Dat zijn moment dat er weleens ruim meer door alle klanten afgenomen kan worden dan Zonneplan prognose per kwartier opgegeven en ze een tekort op eigen portofolio hebben en vele op puntje van stoel zitten, die geen vaste vergoeding per opgewekte kWh ontvangen, om massaal in te springen als Tennet afroept voor een systeem tekort.
Ik ook! Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet spannend vind maar ik vind dit het interessantste in de markt sinds een lange tijd (zonnepanelen 2022?)

Over dat tweede (negatieve dynamische uurwijzer) zegt Zonneplan zelf dat ze ten allen tijde sturen op het meeste rendement. Het kan dus zijn dat er momenten zijn waarop een hoog uurtarief geldt maar onbalans verdiensten daar zo ver overheen gaan dat er dan alsnog maximaal wordt geladen, of andersom. Vaak liggen die zaken wel in elkaars verlengde maar een dag vooruit kun je niet bepalen of er net een wolk over de strakblauwe hemel op een super zomerdag trekt (negatief uur tarief, enorm 5-10-15 minuten onbalanstarief).

Ik ben daarom ook erg benieuwd naar hun proposities die hierop volgen en aansluiten op Powerplay platform: Q2 laadpalen, Q3 zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:45:

Ik ben daarom ook erg benieuwd naar hun proposities die hierop volgen en aansluiten op Powerplay platform: Q2 laadpalen, Q3 zonnepanelen.
Ja ik zag dit ook staan. Al was het andersom geloof ik, zonnepanelen in Q2.

Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat je PV uit wordt gezet op momenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Robino schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Dank voor het delen van jouw redenatie! Ik volg je op de voet, want ik zie ook een mooie kans in het Powerplay-concept. De instap is hoog, maar niet onrealistisch. Risico is groot, maar dat kunnen de verdiensten ook zijn. Het is in ieder geval een interessante gok :*)
Graag gedaan, ik blijf het ook overal rondbazuinen, ik erger me gewoon heel erg als mensen verkeerde informatie verspreiden of tot zichzelf nemen en vervolgens als waarheid aannemen. Wat ik net op LinkedIn als reactie zei op iemand die eerst energiemaatschappij als boef wegzette en vervolgens het te mooi om waar te zijn:
Henk, eerst is het liefdadigheid en gemakkelijk geld verdienen, dan is het te mooi om waar te zijn. Ik hoef er niet in te geloven want de cijfers spreken voor zich en ik hoef niemand te overtuigen. Wat ik wel kwalijk vind is dat dezelfde mensen die nu staan te roepen dat het allemaal niet kan en "trap er niet in!" over 1-2 jaar ook degene zijn die balen er niet eerder van te hebben geweten of eerder in hadden willen stappen.
En ja er is een risico, het is een investering, niemand die in de toekomst kan kijken. Maar mij is ook geleerd; zonder risico geen winst. Geld op de bank is een erg laag risico maar je weet ook één ding zeker over het rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Stefannn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:09:
Allen,
Het zonneplan ding is machtig interessant, en ik vind het super dat het hier staat. En ik hoop ook vurig dat @bokkow als dappere pionier de ervaringen gaat delen.

Is dat erg raar gedacht?

Ook dat gezegd hebbende…
Ik vind het heel lastig om een (volledig privé) thuis accu op dit moment te verdedigen.
Het moet kwa aanschaf onder de 3000euro voor 15kWh komen om maar enigszins in een kostenplaatje te passen.
Persoonlijk denk ik dat ik eerst wat meer duidelijkheid wil hebben over de saldeer-toekomst (zolang we kunnen salderen heeft accu nauwelijks zin) maar ook hoe “capaciteits tarief” danwel “bandbreedte tarief” er uit gaat zien.

Met nogmaals, ik hoor graag hoe het de zonneplan accu vergaat.
Nee dat is exact wat het is. Het is misschien wel hetzelfde als participatie in wind-energie; je koopt een stukje windmolen, een ander beheert het en je krijgt er een bepaald bedrag voor terug. Ik zie het ook als een investering zoals mn aandelen, spaarrekening bij Bunq (ja ok, meer liquide), zonnepanelen en vastgoed.

Ik denk zelfs zo; stel je hebt een grootverbruik 3x80A aansluiting tot je beschikking, je zet 10 van zulke batterijen neer en je investeert zeg 100k. Dan vang je per maand ongeveer 1200,-. Waar kun je een appartement kopen voor 100k zonder enige onderhoud of geklaag welke je vervolgens voor 1200,- kan verhuren? Dit is heel makkelijk gedacht ja ik weet het, dit is rijk rekenen en dit is veel minder zeker dan geld in stenen, maar het is niet een ondenkbaar model.

Edit: en geen zorgen ik deel ervaringen goed en slecht, 1 mei komt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
psdata schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:53:
[...]

aandelen (bijna), vastgoed kun je altijd nog verkopen naar x aantal jaren. Wat doet de accu dan nog.
Je moet het echt van het rendement (opbrengst hebben).

Desalniettemin vind het het ook best wel een mooi product, maar ja ik heb er geen ruimte meer voor.
wordt al ingenomen door een andere installatie.
Ja belangrijk punt! Ik hoop natuurlijk dat na die 5 jaar terugverdienen de batterij nog een 5 jaar doorgaat. Dat is waar. Deze zal dan financieel afgeschreven zijn en dat is met een huis tegenwoordig eerder andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Dat vermoeden heb ik ook, en ik heb de middelen die niet morgen nodig zijn, voor mij kwam dit gewoon op het juiste moment.
[...]

Ha, ik ook!

Dit product drukt bij mij op precies de juiste knoppen:
- Gaaf technisch product
- Goed voor milieu
- Levert mij geld op.

Wij mogen op ons werk ook nog eens uit brutoloon duurzame dingen kopen. Helaas pas vanaf 2025 maar ik heb inmiddels 4 mailtjes bij HR staan of ik op 1 januari 2025 met terugwerkende kracht iets mag indienen.

Als dat het geval is meld ik me aan.
Haha dat is helemaal een gouden constructie! Als een van die vier mailtjes positief is he, zijn er nog vacatures? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
hanev001 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Ja! Dat roep ik ook iedere keer he; niemand kan in de toekomst kijken, ik kijk door een roze bril. Maar wat wel zo is; de bedragen die ze afgeven zijn geent op 2023 wat voor duurzame energie opwek relatief tegenviel. Er is een hoop aan opwek bijgekomen dus als dat een worst-kaas scenario is... Maar inderdaad het is het verleden en daar kun je eigenlijk maar weinig op baseren in deze.

Over dat tweede; dat bestaat. Dit is echter een manier van Zonneplan om zelf niet een investering van richting 1 miljoen te hoeven doen in een fikse batterij, locatie en aansluiting maar toch deel te nemen op onbalansmarkten waarbij ze zichzelf ook nog eens kosten kunnen besparen (want wie betaalt onbalanskosten?). Overigens hebben ze al voldoende capaciteit uitstaan om aan de belangrijkste onbalansmarkten deel te kunnen nemen, meer is beter in dit geval.

Dankjewel voor de succeswens, we spreken elkaar volgend jaar weer als ik huilend op een zak geld zit. :+

Edit:

Precies wat @ApexAlpha en @Robino in reactie op jouw post zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb simpelweg nog een stevig contract tot einde jaar..

Maar vroeg me al wel vast af: deze wil de P1-poort hebben. Die is al vergeven. Maar het gaat altijd puur om info uit-/meelezen. Kun je zo'n P1-poort delen met meerdere afnemers?
Mag dat dan? Het contract suggereert van niet. (En zoals @Hathi zich al afvraagt: wat voor interface heb je dan?)

Op zich niets mis met het deelnemen aan een 'investeringsfonds' maar het mag van mij duidelijker: in hoeverre koop ik een apparaat wat (vroeg of laat) mijn eigendom wordt en waarmee ik redelijkerwijs kan doen en laten wat ik wil?

Dat vraag ik me mede af, omdat dit soort ontwikkelingen uiteindelijk ook de onbalansmarkt zelf zullen veranderen, waarna de propositie (vrijwel) waardeloos wordt. Heb ik op dat moment een stuk oud ijzer, of een (vrijwel) afbetaalde thuisbatterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Hathi schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Ja, dit heeft de AI bot inderdaad wel eens tussen neus en lippen door beweerd, maar verder heb ik daar weinig info over kunnen vinden. Hoe werkt dat aansturen buiten powerplay om? Wat voor een interface of wat dan ook wordt daar voor gebruikt? Zelf aansturen kan in theorie ook betekenen dat je naar je batterij moet lopen om een schakelaar om te zetten zodat hij gaat laden of ontladen etc.
Zal vast anders kunnen, maar hoe dan? En wat kan je dan instellen? Ook de snelheid waarmee hij gaat laden of ontladen? Kan je ook makkelijk de SoC uitlezen etc?
Uiteraard is dit voorlopig nog helemaal niet interessant en kan je beter gewoon die powerplay zijn ding laten doen, maar mocht de opbrengst daarvan tegen vallen en worden de salderingsregels afgeschaft of afgebouwd, dan kan het maar zo eens interessanter worden om hem zelf te gaan aansturen. Al is het maar om van de vendor lock-in af te komen.
Maar hoe werkt dat dan?
Wat @Domba zegt, het gaat om een whitelabel omvormer; een Solis S6, die kun je ook zelf aansturen. Toegegeven komt er dan wat meer zelf uitvinden bij kijken dan een installateur van Zonneplan die het bij jou komt neerzetten en de schakelaar bij wijze van spreken omhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Ja ik zag dit ook staan. Al was het andersom geloof ik, zonnepanelen in Q2.

Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat je PV uit wordt gezet op momenten?
Ja ik twijfelde uit mn hoofd over de volgorde, zou goed kunnen wat je zegt.

En inderdaad dat PV wordt uitgezet en dat kan nog wel eens haaks staan op je verwachting, uitzetten wanneer uurtarief dynamisch juist hoog is puur omdat er dan meer valt te verdienen met onbalans.

Voor de auto bedenk ik me dan dat het een enorme batterij is, jij geeft aan dat je m om 7:00 nodig hebt en wat er in de nacht gebeurt bepalen zij, toch ook weer 11kW

Ik ga vaak tegen de 17,25kW beschikbaar aan lopen schuren haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Gwaihir schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:19:

[...]

Mag dat dan? Het contract suggereert van niet. (En zoals @Hathi zich al afvraagt: wat voor interface heb je dan?)

Op zich niets mis met het deelnemen aan een 'investeringsfonds' maar het mag van mij duidelijker: in hoeverre koop ik een apparaat wat (vroeg of laat) mijn eigendom wordt en waarmee ik redelijkerwijs kan doen en laten wat ik wil?

Dat vraag ik me mede af, omdat dit soort ontwikkelingen uiteindelijk ook de onbalansmarkt zelf zullen veranderen, waarna de propositie (vrijwel) waardeloos wordt. Heb ik op dat moment een stuk oud ijzer, of een (vrijwel) afbetaalde thuisbatterij?
Bij aanschaf moet je Powerplay aanvinken. Hangt ie bij je thuis dan mag je er van af stappen.
De garantievoorwaarden veranderen; die gaan over op die van de fabrikanten (Solis en Pylontech).
Deze antwoorden komen overigens van die AI chatbot.

Het apparaat is jouw eigendom vanaf het moment dat het in huis staat.

De vraag op jouw laatste vraag is eigenlijk, hoe lang duurt het voor de onbalansmarkt dusdanig verandert dat dit minder interessant wordt. Niemand kan daar antwoord op geven maar als je je verdiept op de materie dan lijkt dit voorlopig niet het geval (>2030). En dan heb je inderdaad een afbetaalde batterij waar je hopelijk mooie winst uit hebt kunnen maken die echt nog wel 70% van zn capaciteit heeft en je alsnog winst doet laten maken met eigen verbruik maximaliseren.

Pagina: 1 ... 21 ... 64 Laatste