Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 137 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01:13
Rimco schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:02:
[...]


Valt weinig over te vinden, maar lijkt enkel B karakteristiek en alsnog type A aardlek.
Jup, is gewoon een type A Lekstroom, dus niet geschikt als je echt een type B DC lekstroom beveiliging nodig hebt.
Echter dit is ook nog eens voor 300mA, die mag je dus achter een WCD niet gebruiken, daarvoor heb je echt een 30mA aardlek voor nodig.
Bron.

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
Oilman schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:15:
[...]

Voor een huishouden met <200 Watt sluipverbruik, zonder EV en zeg 3 kWP PV op het dak gaat die 5 kWh een stuk eerder terug verdiend worden dan de 15 kWh.

Zolang we niet met scenario's gaan werken dan blijven we appels met peren vergelijken. Wat mij betreft is bovenstaande scenario A en kunnen we dat rustig uitbreiden.
  • Scenario B: All-electric huis, 5 kWP, sluipverbruik (buiten verwarmingsbehoefte) <200 Watt, geen EV.
  • Scenario C: zelfde als B, maar dan met EV die op de eigen oprit geladen wordt, EV is overdag meestal thuis.
  • Scenario D: Als C, maar EV staat enkel in het weekend overdag thuis.
  • Scenario E: Als D, maar met 10 kWP solar.
  • Scenario F: Huishouden met sluipverbruik > 200 Watt, zonder EV, 3 kWP PV.
  • etc.

    Waarbij scenario's van 2 huishoudens achter 1 aansluiting met 30 kWP op het dak ergens achterin het alfabet komen.
Ik denk dat dit een interessante aanpak is, en dat hier over het algemeen relatief dezelfde resultaten uitkomen.

In hele kleine treetjes kan je steeds iets meer sturen op een iets ander gebruiksprofiel

De complexe vragen die je voor die tijd mogelijk zou moeten stellen zijn wellicht:

1) wil en kan je er zelf actief mee bezig zijn om betrokken te blijven met de sturing.

2) wil en kan je de kennis en ervaring opbouwen om hiermee te tweaken en zelf dingen te bouwen?

Als op een van die vragen het antwoord nee is, dan is het verstandiger om een betrouwbare installateur langs te laten komen en het door een vakbekwaam persoon te laten installeren, of om een stekker accu op een veilige plek te (laten) zetten. De scenario’s zijn dan iets om de vakman mee te testen.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:15
Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat dit een interessante aanpak is, en dat hier over het algemeen relatief dezelfde resultaten uitkomen.

In hele kleine treetjes kan je steeds iets meer sturen op een iets ander gebruiksprofiel

De complexe vragen die je voor die tijd mogelijk zou moeten stellen zijn wellicht:

1) wil en kan je er zelf actief mee bezig zijn om betrokken te blijven met de sturing.

2) wil en kan je de kennis en ervaring opbouwen om hiermee te tweaken en zelf dingen te bouwen?

Als op een van die vragen het antwoord nee is, dan is het verstandiger om een betrouwbare installateur langs te laten komen en het door een vakbekwaam persoon te laten installeren, of om een stekker accu op een veilige plek te (laten) zetten. De scenario’s zijn dan iets om de vakman mee te testen.
Discutabel vind ik de "vakman" of "betrouwbare installateur" deze kosten een klap geld en moeten de normen hanteren van het NEN gegeven, standaard is een stekkerbatterij gebonden aan een laag vermogen wat elk stopcontact kan hebben, het verhaal word anders als mensen de kans krijgen om dat te verhogen en de stekker accu maar overal in en bij pluggen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:12:
[...]

Als dat inderdaad zo'n probleem is, waarom klapt die zekering dan niet?
En hoe lang kan een accu dat maximale vermogen uberhaupt leveren?
Het probleem is warmte over een lange tijd. Kunststof degradeert dan veel sneller. Wie heeft er niet ooit een stekkerdoosje zien verbrokkelen waar een hele winter lang een kacheltje op heeft gezeten? Ik al vaak zat. Het is niet dat ene uurtje, maar jaar in, jaar uit. En inderdaad niet de mensen die NOM willen doen, maar dynamisch handelen, dus elke dag volle bak laden, en dan later weer volle bak ontladen.
Waarom de 80% regel bestaat moet je aan het norminstituut vragen. Je mag van mij best van afwijken, maar je hebt een probleem als er door die keuze brand ontstaat.
Lees er hier meer over:
https://academy.4blue.nl/...o-zit-het-volgens-NEN1010

Hert verschil zit hem in peak vs continu belasting.
Doe je slechts piekjes op 16A, geen probleem. Urenlang knallen? 80% regel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nee. Deze is slechts 3 polig beveiligd. Ik wil een 4 polige. (ook de nul wil ik op 16A beveiligen.)
Bovendien is dit een 300mAh en ik wil op de thuisaccu gewoon een 30mAh.

En zoals inmiddels al genoemd, onmogelijk dat je een type B voor zo weinig geld krijgt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Om eerlijk te zijn volg ik het volgende advies niet, maar volgens vrijwel alle leveranciers van aardlekautomaten stellen dat je ze tenminste 1x per maand moet testen met de testknop. Ik ken niemand die dit thuis doet.

In mijn ogen is het risico van de electra aansluiting naar het net met stekkers of wago’s of Hora dinrails blokken miniem.

Ik denk dat in de meeste gevallen van degelijk aangelegde electra voorzieningen de grootste negatieve impact van thuis accu’s zit in gasvorming, en niet in brand in een slechte stekker of stopcontact. Dit is een gebied waar de meeste elektriciens minder ervaring mee hebben en dus ook minder beducht op zullen zijn.

De gasvorming kan ontstaan door fysieke beschadiging (een groot/zwaar voorwerp op de accu laten vallen) door oververhitting (intern door gebruik of slechte koeling, of extern door een houtkachel of oven), of door fabricage fouten in de cellen.

Volgens onderzoek is dit een mix van een paar honderd liter koolmonoxide, waterstoffluoride, waterstofcyanide en ‘gewoon’ waterstof, en dus iets wat je liever niet in de buurt van mensen loslaat.
Langdurige warmteontwikkeling is hier het risico.
Mijn zendures hebben een stalen behuizing, dus impact verwacht ik niet zomaar een probleem te geven trouwens. Ik kan niet voor andere merken spreken uiteraard.

Het probleem bij elke aansluiting op het net, zijn de overgangsweerstanden. Als je er een behoorlijke hoeveelheid ampere's overheen stuurt wordt de boel warm. Een schuko kan je niet zo makkelijk controleren. Maar als je na een uurtje knallen op vol vermogen even de stekker eruit haalt en de pinnen zijn nog koud, dan is er in mijn ogen geen probleem. Alleen zal je zien dat met 16A op een schuko die pinnen warm zijn geworden. Als ze niet om aan te raken zijn; geen schuko dus. CEE (die blauwe van de camping ;) ) worden veel gebruikt omdat ze een groter contactvlak hebben en dus minder overgangsweerstand.
Vriend van mij plaatst een Anker en ter plaatse komt een werkschakelaar, en daar wordt ie op afgemonteerd. Aan een kabel uit 1 stuk vanuit de meterkast.

ALS-sen testen, ben ik helemaal met je eens, ik doe het ook veel te weinig en ik denk iedereen.

Het enige wat ik steeds bij iedereen benadruk is om even stil te staan bij de manier van aansluiten en beveiligen. Dan ben je al een heel eind :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
tweeek schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Discutabel vind ik de "vakman" of "betrouwbare installateur" deze kosten een klap geld en moeten de normen hanteren van het NEN gegeven, standaard is een stekkerbatterij gebonden aan een laag vermogen wat elk stopcontact kan hebben, het verhaal word anders als mensen de kans krijgen om dat te verhogen en de stekker accu maar overal in en bij pluggen.
Klopt. Maar ze worden allemaal wel met dat hoge vermogen verkocht.
Vergeet overigens niet dat dat lage vermogen (die 800W) alleen voor terugleveren geldt. Een stekkeraccu kan zonder bijzondere instellingen vaak al wel volle bak opladen. En dan is 2400 of zelfs 3500W uit een bestaande groep fors, of zelfs teveel. (Maar dat regelt de groep in de meterkast dan wel 8) )

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Daarvoor heb ik 200W heatpads voor de accu’s besteld. Die kan je aansluiten op het JK BMS waardoor die bepaald of er verwarmd moet worden.
Thuisaccu's hebben soms al ingebouwde verwarming. (In elk geval mijn zendures)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Thuisaccu's hebben soms al ingebouwde verwarming. (In elk geval mijn zendures)
Daar is een apart topic over toch? Dat die Zendures zichzelf opwarmen :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:50:
[...]

Daar is een apart topic over toch? Dat die Zendures zichzelf opwarmen :+
Dat is niet het model wat ik heb staan en dat betreft ook niet de accu's.

Elk merk heeft zo nu en dan gedoe, de markt is zich in een (te) snel tempo aan het ontwikkelen wat mij betreft.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:15
Mistraller schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:40:
[...]

Klopt. Maar ze worden allemaal wel met dat hoge vermogen verkocht.
Vergeet overigens niet dat dat lage vermogen (die 800W) alleen voor terugleveren geldt. Een stekkeraccu kan zonder bijzondere instellingen vaak al wel volle bak opladen. En dan is 2400 of zelfs 3500W uit een bestaande groep fors, of zelfs teveel. (Maar dat regelt de groep in de meterkast dan wel 8) )
Ik weet ondertussen redelijk hoe het werkt, vind dat je zelf ook daar naar moet kijken en of overdenken.
Zelf een nieuwbouwwoning van 2024 met goed georganiseerde groepenkast en ik wil ook niet het onderste uit de kan betreft terugleveren van de stekkerbatterij.
Er zijn momenten dat ik max vermogen van 2500 watt ontladen gebruik voor even om de accu leeg te maken zodat er een soc calibratie plaats zou moeten vinden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
tweeek schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Ik weet ondertussen redelijk hoe het werkt, vind dat je zelf ook daar naar moet kijken en of overdenken.
Zelf een nieuwbouwwoning van 2024 met goed georganiseerde groepenkast en ik wil ook niet het onderste uit de kan betreft terugleveren van de stekkerbatterij.
Er zijn momenten dat ik max vermogen van 2500 watt ontladen gebruik voor even om de accu leeg te maken zodat er een soc calibratie plaats zou moeten vinden.
Goedpraten om 2500W te ontladen op een bestaande groep is echt dé manier om ervoor te zorgen dat er in de toekomst wetgeving rond de PiB komt :+
Het zijn exact de situaties waarin jij misschien wel weet hoe het zit, maar Henk en Ingrid lazen dit of dat en ineens stond de rode auto met de blauwe lampen voor de deur...

Wat dat betreft adviseer ik uberhaupt nooit een bestaande groep te gebruiken en eerlijk gezegd snap ik niet dat dit nu weer wordt toegestaan. Onder de NEN1010:2015 is slechts 2,25Ah (517W) toegestaan met PV met de aanvulling dat dit niet meer met een stekker mag.
Het lijkt bijna wel gedoogbeleid.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:15
Mistraller schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:23:
[...]

Goedpraten om 2500W te ontladen op een bestaande groep is echt dé manier om ervoor te zorgen dat er in de toekomst wetgeving rond de PiB komt :+
Het zijn exact de situaties waarin jij misschien wel weet hoe het zit, maar Henk en Ingrid lazen dit of dat en ineens stond de rode auto met de blauwe lampen voor de deur...

Wat dat betreft adviseer ik uberhaupt nooit een bestaande groep te gebruiken en eerlijk gezegd snap ik niet dat dit nu weer wordt toegestaan. Onder de NEN1010:2015 is slechts 2,25Ah (517W) toegestaan met PV met de aanvulling dat dit niet meer met een stekker mag.
Het lijkt bijna wel gedoogbeleid.
Heb redelijk geinformeerd en netjes ook de verzekering nog van info voorzien die daarmee op papier accoord zijn.
Je kan mij niet de schuld geven van wat henk en ingrid doen, aangezien ik die ook was maar ondertussen iets beter op de hoogte is.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
tweeek schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Ik weet ondertussen redelijk hoe het werkt, vind dat je zelf ook daar naar moet kijken en of overdenken.
Zelf een nieuwbouwwoning van 2024 met goed georganiseerde groepenkast en ik wil ook niet het onderste uit de kan betreft terugleveren van de stekkerbatterij.
Er zijn momenten dat ik max vermogen van 2500 watt ontladen gebruik voor even om de accu leeg te maken zodat er een soc calibratie plaats zou moeten vinden.
Op dagen als vandaag gaat het hier wel eens vrij ruig met nu en dan wat wolken en dan weer volle bak zon. De EV staat aan de stekker met 11Kw te laden want er komt 12Kw van het dak dus ruimte zat om volle bak te laden, de Peblar staat op puur zon laden. Dan ineens een wolk voor de zon de pv kakt in en dan springen de 3 accu's bij want die zijn sneller dan de laadpaal. Dan loopt er ineens 7,5Kw uit de accu's en de rest uit de pv of het net. Nu is het hier allemaal wel prima voor elkaar maar dat zijn dus wel situaties die in elk geval hier voor kunnen komen. Al met al moet ik zeggen dat de accu's het mooi NOM houden, wel met het gegeven dat je wat meer omzettingsverlies moet accepteren op bepaalde momenten. Je kunt dat natuurlijk wel met wat plannen opvangen of door te zorgen dat je wat anders stuurt met het laden. Ik zou bijv. de auto op dit soort dagen met wolken en zon kunnen begrenzen op een lager vermogen dan lever je iets meer terug maar de accu's hoeven minder bij te springen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:47
Truus01 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Dat is ook het beste advies, om naar de eigen situatie te kijken.

Maar... er lijken soms 2 'kampen' te zijn, vooral in dit topic.
De mensen met accu's die anderen vaak aanraden om ook maar accu's te nemen, want het levert hen ook voordeel op (of dat voordeel puur financieel is, zelfs nog even buiten beschouwing gelaten).
En de mensen die geen accu hebben en net zo hard beweren dat een accu geen zin heeft.
Wat dan meestal het geval is, is dat de situatie van de mensen die vragen stellen te vaag is en dus niet duidelijk is of het in die situatie wel of niet gunstig zou kunnen zijn. (Ook nog kijkend naar mogelijke andere wensen en niet puur financieel.)
En daar komen dan 'gemiddeldes' aan te pas, waarbij het echt nog altijd zo is dat een gemiddeld huishouden geen financieel voordeel uit een thuisaccu haalt. Verandert de situatie, dus wordt dat gemiddelde anders, dan kan dat weer anders zijn.
Dat is (mi) waarom dat het toch interessant kan zijn om over de gemiddeldes te praten.

(Vooral in het begin van dit topic, toen hadden juist de meeste mensen nog geen accu, en 'liep' je even hier naar binnen, werd bevestigd dat gemiddeld genomen het nog niet interessant was en ging je weer verder met de orde van de dag.
Tegenwoordig 'loop' je dit topic binnen, is er vaak een zeer technische discussie aan de gang, lijkt het of iedereen al een accu heeft (wat de meesten die in dit topic posten ook hebben) en ben je bang dat je iets gemist hebt. Vraag je dan om advies, word je haast overvallen met dat het nu toch echt wel interessant voor je moet zijn, anders doe je iets verkeerd. (Zo lijkt het dan, hè.)
Vandaar dat het mi nog goed is om af en toe over gemiddelden te praten.
En bv ook mensen dieper na te laten denken over hun advies, hun eigen specifieke situatie en de specifieke situatie van de vraagsteller. (En hoe het zit met accu's als noodvoorziening, omdat daar vaak ook te makkelijk over gepraat wordt als voordeel, terwijl daar meestal echt meer bij komt kijken dan bv de aanschaf van een stekkerbatterij...)
Dus daarom... ;) )
Zoals Máxima zou zeggen; de “gemiddelde gebruiker bestaat niet”. Er zijn teveel variabelen, gedrag en apparatuur spelen een grote rol; wanneer start je je vaatwasser, heb je een WP of EV, wat is je sluipverbruik, etc.

Mocht je gebruik maken van Home Assistant, dan is het een idee om een thuisaccu te simuleren, uitleg hier.

Na 1 jaar kwam het er (in mijn geval) op neer dat ik de accu in 7 jaar terug zou verdienen. Dan wordt het dus een stekkerset want ik ben van plan binnen 5 jaar te verhuizen.

Oh jee, wat nu?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:15
Ronald.42 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Op dagen als vandaag gaat het hier wel eens vrij ruig met nu en dan wat wolken en dan weer volle bak zon. De EV staat aan de stekker met 11Kw te laden want er komt 12Kw van het dak dus ruimte zat om volle bak te laden, de Peblar staat op puur zon laden. Dan ineens een wolk voor de zon de pv kakt in en dan springen de 3 accu's bij want die zijn sneller dan de laadpaal. Dan loopt er ineens 7,5Kw uit de accu's en de rest uit de pv of het net. Nu is het hier allemaal wel prima voor elkaar maar dat zijn dus wel situaties die in elk geval hier voor kunnen komen. Al met al moet ik zeggen dat de accu's het mooi NOM houden, wel met het gegeven dat je wat meer omzettingsverlies moet accepteren op bepaalde momenten. Je kunt dat natuurlijk wel met wat plannen opvangen of door te zorgen dat je wat anders stuurt met het laden. Ik zou bijv. de auto op dit soort dagen met wolken en zon kunnen begrenzen op een lager vermogen dan lever je iets meer terug maar de accu's hoeven minder bij te springen.
Ik ben bekend met je situatie, ik heb hier alleen een boiler die ik kan regelen om aan te gaan wasmachine en droger natuurlijk ook, en in het voren koken.
Dan houd het op in mijn 1 persoons huishouding in een kleine woning

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
tweeek schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:42:
[...]

Ik ben bekend met je situatie, ik heb hier alleen een boiler die ik kan regelen om aan te gaan wasmachine en droger natuurlijk ook, en in het voren koken.
Dan houd het op in mijn 1 persoons huishouding in een kleine woning
Dat is meteen ook het lastige met dat thuisaccu gebeuren en al of niet op een eigen groep met vol vermogen of slechts 800watt. Bij de één kan dat prima want eigenlijk zit er verder niks bijzonders op die groep bij de ander mischien wel. En als je dat zelf prima inzichtelijk en onder controle hebt is er niet echt een probleem. Het gaat dan vooral om de groep mensen die niet echt een idee heeft een soort van te behoeden voor ongelukjes. En dan is het standaard standpunt natuurlijk om het gewoon zo te doen dat er geen problemen kunnen ontstaan. Maw heb je geen idee volg dan de regels en normen, weet je waar je mee bezig bent dan kun je zelf een aanvaardbaar risico nemen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:33:
[...]


De vraag is natuurlijk of het interessant is om die grotere batterij aan te schaffen, of dat mensen last hebben van FOMO en daardoor toch maar die grotere batterij kiezen, vanuit de gedachte "groter is beter".
Een grote batterij een 'FOMO-dingetje'? Het lijkt mij eerder dat die rol is weggelegd voor de stekkerbatterij.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:42
Sonero schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:40:
[...]

Zoals Máxima zou zeggen; de “gemiddelde gebruiker bestaat niet”. Er zijn teveel variabelen, gedrag en apparatuur spelen een grote rol; wanneer start je je vaatwasser, heb je een WP of EV, wat is je sluipverbruik, etc.

Mocht je gebruik maken van Home Assistant, dan is het een idee om een thuisaccu te simuleren, uitleg hier.

Na 1 jaar kwam het er (in mijn geval) op neer dat ik de accu in 7 jaar terug zou verdienen. Dan wordt het dus een stekkerset want ik ben van plan binnen 5 jaar te verhuizen.

Oh jee, wat nu?
Die simulatie is vrij beperkt qua nuttigheid, omdat die enkel NOM ondersteunt en ook geen mogelijkheid heeft om dynamische tarieven binnen te trekken. Voor een kleine PiB een prima tool, maar zodra het om grotere systemen gaat waar inspelen op dynamische tarieven interessant (of essentieel voor de TVT) wordt met bijv vertraagd PV terugleveren, dan werkt het niet meer.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ersus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:21:
[...]


Een grote batterij een 'FOMO-dingetje'? Het lijkt mij eerder dat die rol is weggelegd voor de stekkerbatterij.
Dat denk ik ook. Bovendien merk je snel genoeg welke mogelijkheden je laat liggen met een te kleine capaciteit.
Met meer capaciteit ontstaan er meer opties. Je moet het niet overdrijven natuurlijk, maar een use-case is zo gemaakt. Al was het maar dat je je apparaten niet 'moet' aanzetten als de zon ook schijnt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:42
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Dat denk ik ook. Bovendien merk je snel genoeg welke mogelijkheden je laat liggen met een te kleine capaciteit.
Met meer capaciteit ontstaan er meer opties. Je moet het niet overdrijven natuurlijk, maar een use-case is zo gemaakt. Al was het maar dat je je apparaten niet 'moet' aanzetten als de zon ook schijnt.
Maar dan moet je wel een huishouden hebben dat wat met die opgeslagen kWh'tjes kan. Zonder EV zie ik enkel de mogelijkheid om vertraagd te injecteren, naast natuurlijk NOM draaien voor de nacht. Als je zowel de EV moet laden, waar je ondanks omzettingsverliezen wel altijd 12-13 cent per kWh belasting mee mist, als vertraagd terugleveren, dan heb je 2 routes om de BC te onderpinnen.

Welke mogelijkheden zie ik dan over het hoofd?

  • P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 22:39

P_Tingen

omdat het KAN

Oilman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Maar dan moet je wel een huishouden hebben dat wat met die opgeslagen kWh'tjes kan. Zonder EV zie ik enkel de mogelijkheid om vertraagd te injecteren, naast natuurlijk NOM draaien voor de nacht. Als je zowel de EV moet laden, waar je ondanks omzettingsverliezen wel altijd 12-13 cent per kWh belasting mee mist, als vertraagd terugleveren, dan heb je 2 routes om de BC te onderpinnen.

Welke mogelijkheden zie ik dan over het hoofd?
Simpele mogelijkheid is om je stroom over meerdere dagen op te nemen als de zon eens een dag niet genoeg schijnt. Als je dan nog wat over hebt van de vorige dag dan scheelt dat.

... en gaat over tot de orde van de dag


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

P_Tingen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Simpele mogelijkheid is om je stroom over meerdere dagen op te nemen als de zon eens een dag niet genoeg schijnt. Als je dan nog wat over hebt van de vorige dag dan scheelt dat.
bijv.
Of een off-grid / back-up aansluiting.
Of gratis PV stroom 's avonds in je auto stoppen. (ondanks de dubbele conversieverliezen, of maar 1 keer als je de PV aan de omvormer koppelt)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 15-06-2026 15:34 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

HandyLumberjack schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:33:
[...]


De vraag is natuurlijk of het interessant is om die grotere batterij aan te schaffen, of dat mensen last hebben van FOMO en daardoor toch maar die grotere batterij kiezen, vanuit de gedachte "groter is beter".
Je hebt helemaal gelijk: ik heb het ook gedaan en ben er met 16kWh in gaan zitten. Superleuk en kan nu saldering werkt nog lekker handelen. Volgend jaar is het wellicht te veel.
Waar ik nog wat kan winnen is de upgrade van de teruglevercayaciteit: die is nu gelimiteerd tot 2400Watt en met regelmaat gebruiken we meer. Maar, niet structureel, tenzij we de auto laden. Dus als ik m'n P1 meter output 's tegen de omvang van de accu en de kW aan houdt kan ik er nog wat mee winnen door het vermogen te verhogen, alleen kom je ook in die 80/20 hoek terecht. Met 80% van de investering ga ik nu nog 20% van de NOM-behoefte proberen af te dekken. Als je dan een TVT probeert te berekenen komt ie nooit uit, althans, voor mij, op dit moment.

Dus ergens is het leuk om 100% flatline te kunnen krijgen, maar dan moet ik dat niet willen doen om geld te besparen. Zeker is de FOMO aanwezig - tis immers leuk. Leuker dan aanbiedingen sprokkelen voor boodschappen, waar ik met ons bestedingspatroon veel meer aan kan besparen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:42
P_Tingen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Simpele mogelijkheid is om je stroom over meerdere dagen op te nemen als de zon eens een dag niet genoeg schijnt. Als je dan nog wat over hebt van de vorige dag dan scheelt dat.
Maar hoeveel dagen speelt dat nu echt in een jaar? Een 2x zo grote accu plaatsen om 10 dagen langer NOM te kunnen doen, daar hoef ik de rekenmachine niet voor te pakken.

Daarnaast speelt hier ook weer mee hoeveel PV je hebt liggen in relatie tot je verbruik. Hier ligt 10 kWP, dus ook al is het bewolkt, dan nog levert het genoeg op om een nacht door te kunnen komen. Heb je een minimale installatie (die niet uit te breiden) is van zeg 2 kWP, dan vind ik het een meer valide argument, waar ook beter tegenaan te rekenen is.
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:12:
[...]

bijv.
Of een off-grid / back-up aansluiting.
Of gratis PV stroom 's avonds in je auto stoppen. (ondanks de dubbele conversieverliezen, of maar 1 keer als je de PV aan de omvormer koppelt)
Die EV had ik al genoemd. Off-grid / back-up is nog een grote stap verder dan alleen grotere opslagcapaciteit. Dat wordt een hele dure feature als je 80+% van het jaar afdoende zou hebben aan een 5 kWh PiB. Terwijl het bij een groter systeem een kleine upgrade kan zijn.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Verschil in zienswijze.
De ene tweaker kijkt met hoe weinig capaciteit hij wegkomt als overdag vooral de verbruikers worden aangezet.
De ander kijkt hoeveel er per dag op en af gepompt kan worden en laat een EMS al het werk doen.

Beide usecases bestaan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 22:39

P_Tingen

omdat het KAN

Oilman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Maar hoeveel dagen speelt dat nu echt in een jaar? Een 2x zo grote accu plaatsen om 10 dagen langer NOM te kunnen doen, daar hoef ik de rekenmachine niet voor te pakken.

Daarnaast speelt hier ook weer mee hoeveel PV je hebt liggen in relatie tot je verbruik. Hier ligt 10 kWP, dus ook al is het bewolkt, dan nog levert het genoeg op om een nacht door te kunnen komen. Heb je een minimale installatie (die niet uit te breiden) is van zeg 2 kWP, dan vind ik het een meer valide argument, waar ook beter tegenaan te rekenen is.
Klopt helemaal, maar het was bedoeld als voorbeeld in het kader van toepassingen zoeken als je de capaciteit eenmaal hebt. Als je - om wat voor reden dan ook - die capaciteit hebt, is dit een use-case

... en gaat over tot de orde van de dag


  • Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-06 16:02

Gerco-M

mijn tornado res.

“Schat, je mag in de zomer dus weer gewoon alles aanzetten wanneer je wilt en hoeft geen stroom te besparen nu met deze grotere batterij” leverd denk ik een erg grote WAF factor op wat ook een heel nette “tvt” kan opleveren. Dat is ook veel waard. :P

En met dynamisch handelen en eventueel wat onbalans handelen (zolang het duurd) kan je die grotere capaciteit op den duur ook wel terugverdienen. Maar dat is dan bijzaak.

Ik heb hier per nacht ca 10-15 kwh verbruik maar wil vanwege onze hoge opwek (14 Mwh/jaar) toch wel naar een 36 kwh opslag eigenlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Gerco-M op 15-06-2026 16:30 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gerco-M schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:24:
“Schat, je mag in de zomer dus weer gewoon alles aanzetten wanneer je wilt
tsja dat kan natuurlijk ook gewoon zonder thuisaccu. Laten we niet doen alsof het om serieuze kosten gaat.

  • Ton Looijen
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-06 17:02
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 16:56 . Reden: spam promotie ]


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
Gerco-M schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:24:
“Schat, je mag in de zomer dus weer gewoon alles aanzetten wanneer je wilt en hoeft geen stroom te besparen nu met deze grotere batterij” leverd denk ik een erg grote WAF factor op wat ook een heel nette “tvt” kan opleveren. Dat is ook veel waard. :P

En met dynamisch handelen en eventueel wat onbalans handelen (zolang het duurd) kan je die grotere capaciteit op den duur ook wel terugverdienen. Maar dat is dan bijzaak.

Ik heb hier per nacht ca 10-15 kwh verbruik maar wil vanwege onze hoge opwek (14 Mwh/jaar) toch wel naar een 36 kwh opslag eigenlijk.
Ik zit in dezelfde situatie, en zelfde WAF :). ook rond 14mwh/jaar opwek.

Net 64kwh erbij gekocht, maar moet nog wel even verhuizen van de kelder naar de schuur. Geen idee of ik de kosten van de fysio en chiropractor ooit ga terugverdienen.

  • Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-06 16:02

Gerco-M

mijn tornado res.

de Peer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:42:
[...]

tsja dat kan natuurlijk ook gewoon zonder thuisaccu. Laten we niet doen alsof het om serieuze kosten gaat.
Niet zo voordelig, ik heb hier aardig goed geregeld dat ze de was alleen draaid overdag op zonnige dagen. Met een huishouden van alleen 2 volwassenen is dat best goed te plannen.

Ja, ik mag nog volledig salderen maar al vanaf dat we panelen hebben doen we toch altijd ons best om het direct verbruik zo hoog mogelijk te krijgen. Duurzaam enzo.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)


  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:40
De ene komt toe met een tafelmodel koelkast, de ander heeft graag een koelcelberging.

Feit is dat een thuisbatterij in heel snel tempo even normaal wordt als een koelkast in huis.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-06 15:07
Gerco-M schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:24:
“Schat, je mag in de zomer dus weer gewoon alles aanzetten wanneer je wilt en hoeft geen stroom te besparen nu met deze grotere batterij” leverd denk ik een erg grote WAF factor op wat ook een heel nette “tvt” kan opleveren. Dat is ook veel waard. :P

En met dynamisch handelen en eventueel wat onbalans handelen (zolang het duurd) kan je die grotere capaciteit op den duur ook wel terugverdienen. Maar dat is dan bijzaak.

Ik heb hier per nacht ca 10-15 kwh verbruik maar wil vanwege onze hoge opwek (14 Mwh/jaar) toch wel naar een 36 kwh opslag eigenlijk.
Ik heb wat uitgegeven voor deze pure luxe, apparaten kan de vrouw des huizes aanzetten wanneer het gaat uitkomt. Bovendien blijven bij stroomuitval automatisch de buitenverlichting, wifi en beveiligingscameras doorwerken. Of ik het ooit ga terugverdienen betwijfel ik.

Ook weer een usercase voor een thuisbatterij.

[ Voor 3% gewijzigd door dreams2 op 15-06-2026 17:20 ]


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:40
Een thuisbatterij is voordelig voor 13% van de mensen ;)

Maar 34 jaar keer 141 euro (4800 euro) voor 5kWh is wel extreem duur, zal wel incl dure installatie zijn?

Een 5kWh plugin batterij kost 1000-1500, en dan gaat met dezelfde data je terugverdientijd naar 8 jaar, dat lijkt me niet onredelijk.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:15
kessie1974 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:22:
Een paar dagen geleden zag ik hier een post van batterijkostencheck en dacht zal wel weer een commerciële iets zijn. Heb mijn data geupload en kreeg een verrasend goed rapport (4 paginas) en zelf snel reactie als ik vragen had, helaas was het advies wel negatief daarom mijn vraag kloppen deze waardes. heb een gedeelte van het rapport hieronder
  • Datakwaliteit 12 maanden — ~95% nauwkeurig
  • Totaal afname uit net: 4.118 kWh
  • teruglevering: 1.777 kWh
  • Inkoop €0,15/kWh
  • teruglever €0,05/kWh spread maar €0,10/kWh (dit is het werkelijke contract van dit huishouden)
  • Aanbevolen maat: 5 kWh
  • Eigen offerteprijs: €1.200
  • Berekende besparing: ~€105/jaar — structureel pas vanaf 2027;
  • in 2026 vrijwel niets, want met volledige saldering wordt terugarief verrekend
  • Terugverdientijd: ~13 jaar (€1.200 ÷ €105, incl. ~1,5%/jaar degradatie en ~92% round-trip) → netto +€211 na 15 jaar
CONCLUSIE: Batterij is op dit moment niet optimaal rendabel

Wat me ook opval is dat maar 13% van de aanvragen postitief zijn, klopt dit ????? want dacht dat een thuisbatterij juist voordelig
Advies altijd opvolgen, en vooral niet denken :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@kessie1974 je kunt wel ruwweg met je teruglevering rekenen. 1777kWh x een tarief wat je denkt te kunnen besparen vs terugleveren. Stel je krijgt 1 cent en kunt door het op te slaan omzetten in duurdere kWh'en dan kom je al in de buurt van een rekensom.

Stel je rekent met 10 cent verschil minus je verliezen en doet dat keer de volledige teruglevering dan is het bijvoorbeeld 1777kWh x 8 cent = 142 euro. Alleen dat lukt niet, want je kunt niet alles omzetten in eigen gebruik in de meeste gevallen. Dus dan is dat bedrag niet gek.

Ik heb vaker gehamerd op een kWh prijs < 200,- om het in veel gevallen rendabel te makken binnen 10 jaar. Als je 1200,- betaalt voor 5 kWh is dat geen gekke prijs, maar dat je TvT dan richting de 10+ jaar gaat op dit moment is niet ondenkbaar. Wel vind ik de prijsverschillen laag - je ziet (helaas eigenlijk) dat de prijzen forser fluctueren momenteel. Maargoed, als er een oorlog stopt kan dat zomaar weer wat terugvallen.

Als het je 1200,- peace of mind waard is, wat houdt je tegen. Ik heef wel 's meer uit aan onzin die zich nooit terug verdient en daar maak ik ook geen berekening van :+


Edit: laat post wel staan maar die calculator en de poster is discutabel..

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-06-2026 20:00 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gerco-M schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Niet zo voordelig, ik heb hier aardig goed geregeld dat ze de was alleen draaid overdag op zonnige dagen. Met een huishouden van alleen 2 volwassenen is dat best goed te plannen.

Ja, ik mag nog volledig salderen maar al vanaf dat we panelen hebben doen we toch altijd ons best om het direct verbruik zo hoog mogelijk te krijgen. Duurzaam enzo.
Prima natuurlijk maar dit valt wel in de categorie ledlampen kopen voor een beter milieu. Impact is verwaarloosbaar.

Mindset Wel goed natuurlijk

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:02
kessie1974 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:22:
Een paar dagen geleden zag ik hier een post van batterijkostencheck en dacht zal wel weer een commerciële iets zijn. Heb mijn data geupload en kreeg een verrasend goed rapport (4 paginas) en zelf snel reactie als ik vragen had, helaas was het advies wel negatief daarom mijn vraag kloppen deze waardes. heb een gedeelte van het rapport hieronder
  • Datakwaliteit 12 maanden — ~95% nauwkeurig
  • Totaal afname uit net: 4.118 kWh
  • teruglevering: 1.777 kWh
  • Inkoop €0,15/kWh
  • teruglever €0,05/kWh spread maar €0,10/kWh (dit is het werkelijke contract van dit huishouden)
  • Aanbevolen maat: 5 kWh
  • Eigen offerteprijs: €1.200
  • Berekende besparing: ~€105/jaar — structureel pas vanaf 2027;
  • in 2026 vrijwel niets, want met volledige saldering wordt terugarief verrekend
  • Terugverdientijd: ~13 jaar (€1.200 ÷ €105, incl. ~1,5%/jaar degradatie en ~92% round-trip) → netto +€211 na 15 jaar
CONCLUSIE: Batterij is op dit moment niet optimaal rendabel

Wat me ook opval is dat maar 13% van de aanvragen postitief zijn, klopt dit ????? want dacht dat een thuisbatterij juist voordelig
Tjonge wat een mooie post.

Je hebt dus vandaag een account aangemaakt en als eerste post vond je het wel een goed idee een inmiddels verwijderde commerciële link te becommentariëren… een link die je dus eigenlijk helemaal niet kan hebben..

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

@kessie1974 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8Wl1i-dSdasoUMR4gJL-pc_ndw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4OaS7jl1SCBxrJupGt3uOLi3.png?f=fotoalbum_large


8)7

potver... heb ik toch misgeschoten met mn 50 kWh, die in het huidige zo-zo tempo met 6 jaar is terugverdiend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKwtRLFzW3VJtsOL3mYqlzTf_Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3VDSi3Juhso6iGyAqHcGJnQ.png?f=fotoalbum_large

Je zal maar op basis hier van handelen. Of je laat hierdoor koudwatervrees aanpraten (wp) of range anxiety (EV).

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat jullie je gegevens daar invullen….

Ik ben deze en vorige week in totaal al 4x ongevraagd gebeld voor thuis accu’s. Met nummers totaal buiten de regio. En heb niet iets van offertes opgevraagd ofzo…

Dat wil je toch niet? En of het nou met of zonder telefoonnummer is ingevuld, die koppelen ze wel weer aan via een andere vaag verkregen, gelekte/gestolen dataset, waar toevallig wel je gegevens in staan.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:14:
Dat jullie je gegevens daar invullen….

Ik ben deze en vorige week in totaal al 4x ongevraagd gebeld voor thuis accu’s. Met nummers totaal buiten de regio. En heb niet iets van offertes opgevraagd ofzo…

Dat wil je toch niet? En of het nou met of zonder telefoonnummer is ingevuld, die koppelen ze wel weer aan via een andere vaag verkregen, gelekte/gestolen dataset, waar toevallig wel je gegevens in staan.
Tempmailo en anonieme csv?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Voor een thuisbatterij geen online tool nodig, Ik reken mezelf wel rijp, slaap ik tenminste beter ;)

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:25
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:10:
@kessie1974 [Afbeelding]


8)7

potver... heb ik toch misgeschoten met mn 50 kWh, die in het huidige zo-zo tempo met 6 jaar is terugverdiend.

[Afbeelding]

Je zal maar op basis hier van handelen. Of je laat hierdoor koudwatervrees aanpraten (wp) of range anxiety (EV).
Klopt jouw invoer wel? Een TLV van 15ct lijkt me erg hoog. Want dan snap ik wel dat opwek beter te verkopen is, dan om in een accu te stoppen en er op een later tijdstip 10ct voordeel mee te hebben.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar zelf mee rekent/gerekend hebt voor je eigen BC en die tvt van 6jr.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Truus01 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Klopt jouw invoer wel? Een TLV van 15ct lijkt me erg hoog. Want dan snap ik wel dat opwek beter te verkopen is, dan om in een accu te stoppen en er op een later tijdstip 10ct voordeel mee te hebben.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar zelf mee rekent/gerekend hebt voor je eigen BC en die tvt van 6jr.
Als ik hem op 5 cent zet is de TVT 19 jaar. Is nog steeds factor 3.

en met 1 cent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9kKLC1x11D5sn0PR2S1pxz6Emw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zI95cU8Tl6WJYU2NfNqbhIsX.png?f=fotoalbum_large

en in de kleine lettertjes:
Ook de moeite waard naast een batterij
- Stekkeraccu (plug-in) – een kant-en-klare accu van ~€ 1.500 (bijv. ~5 kWh) die u zelf inplugt bespaart vergelijkbaar (~€ 393/jaar), maar
verdient zich door de veel lagere prijs in ~4 jaar terug i.p.v. 15 jaar voor een volledige installatie. Let op het beperkte vermogen

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 15-06-2026 19:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Als ik hem op 5 cent zet is de TVT 19 jaar. Is nog steeds factor 3.

en met 1 cent:
[Afbeelding]

en in de kleine lettertjes:
Ook de moeite waard naast een batterij
- Stekkeraccu (plug-in) – een kant-en-klare accu van ~€ 1.500 (bijv. ~5 kWh) die u zelf inplugt bespaart vergelijkbaar (~€ 393/jaar), maar
verdient zich door de veel lagere prijs in ~4 jaar terug i.p.v. 15 jaar voor een volledige installatie. Let op het beperkte vermogen
_/-\o_

Wij van wceend gevonden?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

;)

ZINVOL! in 15 jaar.... (en oh je kunt het ook zelf in 4 jaar doen trouwens)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:25
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Als ik hem op 5 cent zet is de TVT 19 jaar. Is nog steeds factor 3.

en met 1 cent:
Ik weet natuurlijk niet hoe die site rekent, maar waar reken jij mee voor jouw BC en die tvt van 6jr?
Bij mijn weten is vanaf volgend jaar een TLV van 1ct al hoog. Ik meen dat het rond de 0,2ct ligt.
Geen idee of dat de uitkomst van dat advies nog significant verandert (maar op zich wel benieuwd)...

Het ging me dus meer erom waar jij mee rekent, ook om te zien of we erachter kunnen komen hoe er op die site gerekend wordt. Waarschijnlijk op een te simpele manier, waardoor je niet aan die 6jr komt.
Ik kan me bv voorstellen dat als jij rekent met het uitsparen van negatieve stroomprijzen (en TLK) en daarmee inkoop van 25ct/kWh voorkomt, dat je dan inderdaad sneller aan de 6jr komt dan zelfs als je 25-1ct doet.

(En ik bedoel er verder niks mee, ik heb niks met die sites. Zodra ik gegevens heb waarmee ik zelf kan gaan rekenen, vraag ik het hier. Er zijn er al meerdere die tooltjes en rekensheets hebben gemaakt en waar ik dan echt meer vertrouwen in heb!)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Truus01 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:23:
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoe die site rekent, maar waar reken jij mee voor jouw BC en die tvt van 6jr?
Bij mijn weten is vanaf volgend jaar een TLV van 1ct al hoog. Ik meen dat het rond de 0,2ct ligt.
Geen idee of dat de uitkomst van dat advies nog significant verandert (maar op zich wel benieuwd)...

Het ging me dus meer erom waar jij mee rekent, ook om te zien of we erachter kunnen komen hoe er op die site gerekend wordt. Waarschijnlijk op een te simpele manier, waardoor je niet aan die 6jr komt.
Ik kan me bv voorstellen dat als jij rekent met het uitsparen van negatieve stroomprijzen (en TLK) en daarmee inkoop van 25ct/kWh voorkomt, dat je dan inderdaad sneller aan de 6jr komt dan zelfs als je 25-1ct doet.

(En ik bedoel er verder niks mee, ik heb niks met die sites. Zodra ik gegevens heb waarmee ik zelf kan gaan rekenen, vraag ik het hier. Er zijn er al meerdere die tooltjes en rekensheets hebben gemaakt en waar ik dan echt meer vertrouwen in heb!)
Op die site had ik mijn destijds geldende situatie opgegeven. Dus 24 cent oid, 5 cent terugleveren, met een vast/variabel contract.

Momenteel zit ik op de onbalansmarkt. Teruglevertarieven gaan alle kanten op. Van 3 cent negatief tot 4,30 per kWh op 1 dag. Soms gebeurt er dagen heel weinig, maar kan het wel met winst verkocht worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MAcNe9RRaqhEYhh30Uq_WBE3sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJa92Sbk9HCusRzJh4Z3mRUs.png?f=fotoalbum_large

Het is zo onberekenbaar als de pest.
Zo over de afgelopen maanden bekeken had ik op EPEX day ahead wellicht iets meer kunnen verdienen.
Maar het doel van de pilot is aFRR, en dat zit er aan te komen. Dan ligt de situatie weer heel anders.

Punt is dan ook dat hoe meer PV je overdag kunt opslaan, hoe meer je kunt invoeden op EPEX day ahead of onbalansmarkt in de avonduren. En ook na het vervallen van de eb is dat altijd nog iets waard. En als het heel karig is, stop je het in de auto of in andere dingen. (een boiler oid)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 15-06-2026 20:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Tempmailo en anonieme csv?
IP-adres…. Verborgen velden auto-fill… er zijn zoveel manieren.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

kessie1974 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:07:
welke berekeningen en hoe dien je dan precies te berekenen of een thuis batterij zinvol is. beste is toch wat batterijkostencheck op basis van echte data in plaats meeste site gewoon wat doen
Meterdata toont niet aan wat je met hoeveel PV-opwek doet. Hence de discussie over "het gemiddelde energieverbruik van een Nederlands huishouden". Net zoals de meterdata momenteel ook geen weet heeft dat mijn accusysteem elke dag 2-6 kWh verbruikt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

kessie1974 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:39:
[...]

Je heb toch data hoeveel je teruglever en eigenlijk wil je dat opslaan en gebruiken
Ik deel intussen wel de stelling van posters voor mij, maar omwille van de discussie:
Ja, alleen weet je niet het daadwerkelijke verbruik, noch opwek op diezelfde momenten. Je weet alleen de mate van overschot.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Ik deel intussen wel de stelling van posters voor mij, maar omwille van de discussie:
Ja, alleen weet je niet het daadwerkelijke verbruik, noch opwek op diezelfde momenten. Je weet alleen de mate van overschot.
Ik ben het met je eens. Voor zover ik kan zien worden de EPEX prijzen na afschaf van de energiebelasting saldering waarschijnlijk net zo hoog of misschien ietsje hoger in de avonduren. Dus dan krijg je dynamisch in de avond nog steeds 15-20 cent/kwh, terwijl de meeste contracten nu voor PV 0-1 cent betalen. 0,15 x 50kwh/dag x 170 dagen / jaar = 1275 euro per jaar alleen voor een beetje PV overschot verkopen. Ik heb op hele mooie dagen en met gewassen panelen er ook wel pieken van 95kwh tussen zitten, dus dit is conservatief beredeneerd.

Ik zou meer willen begrijpen van de onbalansmarkt. is daar een eigen topic voor?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Beer070 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Ik ben het met je eens. Voor zover ik kan zien worden de EPEX prijzen na afschaf van de energiebelasting saldering waarschijnlijk net zo hoog of misschien ietsje hoger in de avonduren. Dus dan krijg je dynamisch in de avond nog steeds 15-20 cent/kwh, terwijl de meeste contracten nu voor PV 0-1 cent betalen. 0,15 x 50kwh/dag x 170 dagen / jaar = 1275 euro per jaar alleen voor een beetje PV overschot verkopen. Ik heb op hele mooie dagen en met gewassen panelen er ook wel pieken van 95kwh tussen zitten, dus dit is conservatief beredeneerd.

Ik zou meer willen begrijpen van de onbalansmarkt. is daar een eigen topic voor?
Geen idee, maar it ain't all that. Er zitten super goeie momenten tussen, zo hadden we in mei een meer dan prima maand, maar de eerste twee weken van juni waren uien. En dan ineens vandaag *boom* weer astronomische bedragen voor teruglevering.
Juist de EPEX day ahead was afgelopen 6-7 weken steady 20-30 cent spread. Als je dan met veel vermogen kunt laden en ontladen is er best leuk te handelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Geen idee, maar it ain't all that. Er zitten super goeie momenten tussen, zo hadden we in mei een meer dan prima maand, maar de eerste twee weken van juni waren uien. En dan ineens vandaag *boom* weer astronomische bedragen voor teruglevering.
Juist de EPEX day ahead was afgelopen 6-7 weken steady 20-30 cent spread. Als je dan met veel vermogen kunt laden en ontladen is er best leuk te handelen.
ik heb maar 3x25A, dus 18-20kw als ik een beetje voorzichtig doe. De netbeheerder heeft nog steeds niet onze draaischijfmeter vervangen, dus ik twijfel wat ik moet doen met het contract, speciaal in combinatie met de WP / WPB. Een soort van net-accu voor zolang als het duurt. (en voor alle mensen die bezig zijn met TVT, wij doen de thuis accus voor nu dus gewoon echt voor de lol :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Beer070 op 15-06-2026 22:12 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Beer070 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:11:
[...]

ik heb maar 3x25A, dus 18-20kw als ik een beetje voorzichtig doe. De netbeheerder heeft nog steeds niet onze draaischijfmeter vervangen, dus ik twijfel wat ik moet doen met het contract, speciaal in combinatie met de WP / WPB. Een soort van net-accu voor zolang als het duurt.
Ik denk niet dat je op onbalans kunt aangesloten worden met een draaischijfmeter.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:12:
[...]

Ik denk niet dat je op onbalans kunt aangesloten worden met een draaischijfmeter.
Dat weet ik. kan ook geen dynamisch contract zonder slimme meter. Daarom nu nog twijfel of we in juli over moeten naar dynamisch.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:25
paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:30:
[...]

Op die site had ik mijn destijds geldende situatie opgegeven. Dus 24 cent oid, 5 cent terugleveren, met een vast/variabel contract.

Momenteel zit ik op de onbalansmarkt. Teruglevertarieven gaan alle kanten op. Van 3 cent negatief tot 4,30 per kWh op 1 dag. Soms gebeurt er dagen heel weinig, maar kan het wel met winst verkocht worden.
[Afbeelding]

Het is zo onberekenbaar als de pest.
Zo over de afgelopen maanden bekeken had ik op EPEX day ahead wellicht iets meer kunnen verdienen.
Maar het doel van de pilot is aFRR, en dat zit er aan te komen. Dan ligt de situatie weer heel anders.

Punt is dan ook dat hoe meer PV je overdag kunt opslaan, hoe meer je kunt invoeden op EPEX day ahead of onbalansmarkt in de avonduren. En ook na het vervallen van de eb is dat altijd nog iets waard. En als het heel karig is, stop je het in de auto of in andere dingen. (een boiler oid)
Duidelijk.
Lijkt me wel dat jouw verdienmodel afwijkt van de doel van die (of dat soort) sites. En daarmee dus ook sterk je tvt beïnvloed. Good on you, maar niet gek dat zo'n site dan aangeeft dat het eigenlijk niet rendabel is.
En dan nog, zou ik de uitkomst van zo'n site altijd met een korrel zout nemen en het hier vragen.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:25
Beer070 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Dat weet ik. kan ook geen dynamisch contract zonder slimme meter. Daarom nu nog twijfel of we in juli over moeten naar dynamisch.
Je hebt al een accu? Want met dit jaar nog salderen zou ik (zonder accu) met dynamisch wachten tot 1-1-2027. (Al ben ik even kwijt hoe het precies zit met salderen bij de dynamische contracten.)

*Edit: Zie nu bij je schermnaam dat je Karmakoning in thuisbatterijen bent, dus dan zul je er vast wel al een hebben.
Dan is dynamisch vast wel slim.
Zelfs dom om niet te doen, als ik de reacties hieronder lees.
(Maar ja, iedere situatie is anders...)

[ Voor 23% gewijzigd door Truus01 op 16-06-2026 10:11 ]


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Truus01 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Je hebt al een accu? Want met dit jaar nog salderen zou ik met dynamisch wachten tot 1-1-2027. (Al ben ik even kwijt hoe het precies zit met salderen bij de dynamische contracten.)
Tis heel eenvoudig: ik laad mijn accu vol met zonnestroom of goedkope stroom overdag en duw dat als het duur is weer terug, zodat een buur z'n auto ermee kan vullen tegen de hoofdprijs :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL5q9889l1K5cT69icH8UJakpu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lj7UWcr6Ot76R1LO4YAJcAv2.jpg?f=fotoalbum_large

(screen cap uit de door een Tweaker gemaakte energie app)

Tevens reken je per maand af: vorige maand kreeg ik geld terug - in januari betaalde ik ~ 400,-, dus je maandelijkse tarieven wisselen ook. Mijn gemiddelde kWh tarief is momenteel 20,3 cent per kWh over het hele jaar (GC vroeg 28 cent + terugleverboete a 800,-).

Voor ons valt alles (incl thuisaccu) dus goed samen en helpt salderen de boel nu nog goedkoper te maken omdat ik opgewekte kWh's zo duur mogelijk kan verkopen. Na salderen wordt dit iets minder zinvol wellicht, maar gaat de focus op eigen gebruik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik zit hier nu op een gemiddelde van 20,9 cent all in sinds november.
en 32,3 export all in

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 16-06-2026 10:15 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:25
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:03:
[...]


Tis heel eenvoudig: ik laad mijn accu vol met zonnestroom of goedkope stroom overdag en duw dat als het duur is weer terug, zodat een buur z'n auto ermee kan vullen tegen de hoofdprijs :+

[Afbeelding]

(screen cap uit de door een Tweaker gemaakte energie app)

Tevens reken je per maand af: vorige maand kreeg ik geld terug - in januari betaalde ik ~ 400,-, dus je maandelijkse tarieven wisselen ook. Mijn gemiddelde kWh tarief is momenteel 20,3 cent per kWh over het hele jaar (GC vroeg 28 cent + terugleverboete a 800,-).

Voor ons valt alles (incl thuisaccu) dus goed samen en helpt salderen de boel nu nog goedkoper te maken omdat ik opgewekte kWh's zo duur mogelijk kan verkopen. Na salderen wordt dit iets minder zinvol wellicht, maar gaat de focus op eigen gebruik.
Ik vraag het aan iemand anders, namelijk aan @Beer070.
En de onduidelijkheid bij mij zit in hoe er bij dynamische contracten precies wordt omgegaan met salderen.
Maar bedankt voor je antwoord. 8)7

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:05:
Ik zit hier nu op een gemiddelde van 20,9 cent all in sinds november.
€0,155/kWh all-in gemiddeld voor imports/afname... sinds eind feb.

€0,304/kWh all-in gemiddeld voor exports/terugleveren.. sinds eind feb.

Goedkoop inkopen voor eigengebruik en overschot PV vertraagd verkopen tegen hogere prijs werkt prima met accu :)

Nb voor de lezers: ik heb hetzelfde accu systeem, EMS en prijzen als @paQ , maar moment van eigen gebruik en PV productie bepalen sterk hoe je kunt handelen en er voordeel of nadeel van hebt.
Met dus meteen daarbij het inzicht: zelfde accusysteem, even groot, zelfde ems, zelfde tarieven is leuk voor berekening, maar je eigen gebruikspatroon en pv productie bepalen alsnog zoveel. En nee, je historisch gebruikspatroon is niet maatgevend voor de prijs die je rekent op dynamisch, als je eenmaal een accu hebt die goedkoper inkoopt (obv verwacht verbruik later) en vertraagd pv productie teruglevert. Gek genoeg moet je je berekening dan weer doen met dagpatronen ipv kwartiersdata, icm goedkoopste inkoop en duurste verkoop tarieven van die dag.

Zeker een EV, Warmtepomp en grote PV installatie voegen veel variatie toe die niet in een berekening te vatten is.

[ Voor 50% gewijzigd door Get!em op 16-06-2026 10:19 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Truus01 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Ik vraag het aan iemand anders, namelijk aan @Beer070.
En de onduidelijkheid bij mij zit in hoe er bij dynamische contracten precies wordt omgegaan met salderen.
Maar bedankt voor je antwoord. 8)7
Ik snapte je vraag aan @Beer070 idd, met draaischijfmeter is dynamisch contract (en eigenlijk dus ook accu) niet te doen. Ben ook benieuwd.


Mbt je salderingsvraag icm dynamisch (en digitale/slimme meter):

Salderen met een dynamisch energiecontract, een uitleg!

Maar goed, nog 6 maanden en dan is dat feestje over. Dus ook niet te druk om maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 16-06-2026 10:11 ]


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Truus01 oke, my bad.

Draaischijfmeterboetes zijn er toch voor verzonnen als je je meter nog niet hebt laten wisselen?

En verder is m'n uitleg rondom salderen bij dynamisch wat het is en legt @Get!em het nog een keer uit zie ik :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:14:

Draaischijfmeterboetes zijn er toch voor verzonnen als je je meter nog niet hebt laten wisselen?
klopt, mits je dit jaar de brief hebt gehad, en de herinnering.

In situaties met bedrijfswoning op bedrijfsterrein of zelfstandig bedrijfspand zie je dat er nog onduidelijkheden ontstaan. Tenminste, dat zie ik hier in mijn omgeving met draaischijfmeters bij buren.

  • beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 21:46
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:14:
@Truus01 oke, my bad.

Draaischijfmeterboetes zijn er toch voor verzonnen als je je meter nog niet hebt laten wisselen?

En verder is m'n uitleg rondom salderen bij dynamisch wat het is en legt @Get!em het nog een keer uit zie ik :)
We noemen het nu wel een draaischijfmeterboete maar de basis is gewoon de aansluiting en dat de meter nog van het netwerk bedrijf is. En omdat het een ge-eikt geijkt apparaat is, moet het netwerk bedrijf er voor zorgen dat deze meter ook aan de eik ijk-eisen voldoet. Ook de analoge meter heeft haar afwijkingen en slijtage en zo en ze moet tijdig worden vervangen... Als de meter op hol slaat wil je ze ook graag vervangen hebben.

Maar toegegeven, de draaischijfmeter zou ik ook graag terug hebben. En ze gingen zonder problemen altijd 30 tot 50 jaar mee. Dan hoeven ze niet binnen 10 jaar vervangen te worden.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

beerse schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:59:
[...]

We noemen het nu wel een draaischijfmeterboete maar de basis is gewoon de aansluiting en dat de meter nog van het netwerk bedrijf is. En omdat het een ge-eikt apparaat is, moet het netwerk bedrijf er voor zorgen dat deze meter ook aan de eik-eisen voldoet. Ook de analoge meter heeft haar afwijkingen en slijtage en zo en ze moet tijdig worden vervangen... Als de meter op hol slaat wil je ze ook graag vervangen hebben.

Maar toegegeven, de draaischijfmeter zou ik ook graag terug hebben. En ze gingen zonder problemen altijd 30 tot 50 jaar mee. Dan hoeven ze niet binnen 10 jaar vervangen te worden.
Hmmm.. een eiken draaischijf.... >:)

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2F736x%2Fc3%2Fbc%2F5b%2Fc3bc5b4dda071d82866ac505ed3121c4.jpg&f=1&nofb=1&ipt=9af7102fabcf0e69a5c079fbad9eb5bf3d22ebb8d0c55a1c4666c182d6a0f935


Maar goed, inderdaad, ouderwetse apparatuur had de neiging een veel langere levensverwachting te hebben dan modernere apparatuur met printplaatjes aan de binnenkant. Toch jammer....

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
Truus01 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Je hebt al een accu? Want met dit jaar nog salderen zou ik (zonder accu) met dynamisch wachten tot 1-1-2027. (Al ben ik even kwijt hoe het precies zit met salderen bij de dynamische contracten.)

*Edit: Zie nu bij je schermnaam dat je Karmakoning in thuisbatterijen bent, dus dan zul je er vast wel al een hebben.
Dan is dynamisch vast wel slim.
Zelfs dom om niet te doen, als ik de reacties hieronder lees.
(Maar ja, iedere situatie is anders...)
Ik heb nu 16kwh geïnstalleerd en 64kwh klaar staan om bij te plaatsen. Iets met impulse purchase?

Ik moet eind juli mijn contract verlengen, als ik een vast contract neem, en ik mag de draaischijfmeter tot die tijd houden dan hoef ik pas volgend jaar juni mijn meterstand weer door te geven, en heb ik dus de hele winter kunnen gebruikmaken van de PV opbrengst in de zomer. Als mijn meter tussentijds vervangen wordt, dan moet ik mijn contract tussentijds omzetten naar een dynamisch contract. Daar komt eventueel een boete van 50-150 euro bij. De draaischijfmeter saldering levert, zolang als het duurt in de winter, waarschijnlijk meer op dan de extra inkomsten van een dynamisch contract. Maar ik weet het eerlijk gezegd niet zeker.

  • tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-06 12:59
Beer070 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb nu 16kwh geïnstalleerd en 64kwh klaar staan om bij te plaatsen. Iets met impulse purchase?

Ik moet eind juli mijn contract verlengen, als ik een vast contract neem, en ik mag de draaischijfmeter tot die tijd houden dan hoef ik pas volgend jaar juni mijn meterstand weer door te geven, en heb ik dus de hele winter kunnen gebruikmaken van de PV opbrengst in de zomer. Als mijn meter tussentijds vervangen wordt, dan moet ik mijn contract tussentijds omzetten naar een dynamisch contract. Daar komt eventueel een boete van 50-150 euro bij. De draaischijfmeter saldering levert, zolang als het duurt in de winter, waarschijnlijk meer op dan de extra inkomsten van een dynamisch contract. Maar ik weet het eerlijk gezegd niet zeker.
Zolang je een draaischijf hebt heb je niets aan je batterij, geen enkel financieel voordeel. De batterij is in deze situatie een tussenopslag die je een hoop geld heeft gekost, maar niets extra's brengt. Het verschil dag/nacht tarief is niet noemenswaardig om een dergelijke investering te laten renderen.
Wel aan zonnepanelen. Elke kwh opgewekt draait de meter achteruit.

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
tante Truus schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:33:
[...]

Zolang je een draaischijf hebt heb je niets aan je batterij, geen enkel financieel voordeel. De batterij is in deze situatie een tussenopslag die je een hoop geld heeft gekost, maar niets extra's brengt. Het verschil dag/nacht tarief is niet noemenswaardig om een dergelijke investering te laten renderen.
Wel aan zonnepanelen. Elke kwh opgewekt draait de meter achteruit.
Ah, je had mijn opmerking gemist dat ik de accu’s vooral voor de lol doe? (En voor als er een net storing is :) )

Volgens de wetgever moeten 1 januari 2027 alle meters vervangen zijn. Ik kan het aanvragen en dan is het ook relatief snel gebeurd denk ik. Er is echter wel een inherent voordeel (zoals eerder benoemd) om nog even te wachten. Op het moment dat de meter vervangen wordt ben ik er klaar voor om te profiteren, en tot die tijd kan ik rustig ervoor zorgen dat alles precies werkt zoals ik het wil hebben.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:25
Beer070 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb nu 16kwh geïnstalleerd en 64kwh klaar staan om bij te plaatsen. Iets met impulse purchase?

Ik moet eind juli mijn contract verlengen, als ik een vast contract neem, en ik mag de draaischijfmeter tot die tijd houden dan hoef ik pas volgend jaar juni mijn meterstand weer door te geven, en heb ik dus de hele winter kunnen gebruikmaken van de PV opbrengst in de zomer. Als mijn meter tussentijds vervangen wordt, dan moet ik mijn contract tussentijds omzetten naar een dynamisch contract. Daar komt eventueel een boete van 50-150 euro bij. De draaischijfmeter saldering levert, zolang als het duurt in de winter, waarschijnlijk meer op dan de extra inkomsten van een dynamisch contract. Maar ik weet het eerlijk gezegd niet zeker.
Jij hebt dé brief dus nog niet ontvangen? Dus de brief waarin aangegeven wordt dat ze de meter willen vervangen.
Velen hebben die oproep (helaas) toch al.

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:14
Truus01 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Jij hebt dé brief dus nog niet ontvangen? Dus de brief waarin aangegeven wordt dat ze de meter willen vervangen.
Velen hebben die oproep (helaas) toch al.
niets ontvangen sinds we hier 7 jaar geleden zijn gaan wonen. Het hele blok trouwens niet, allemaal nog op oude meters

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:37
Beer070 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:07:
[...]

niets ontvangen sinds we hier 7 jaar geleden zijn gaan wonen. Het hele blok trouwens niet, allemaal nog op oude meters
Ik zag laatst een grafiek over de uitrol van slimme meters in Europa, N > 90% en D <10%. Hoe kan dit in Europa, moet niet elk land voor 2027 aan de slimme meter?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:05:
Ik zit hier nu op een gemiddelde van 20,9 cent all in sinds november.
en 32,3 export all in
Sinds 1 jan. Zonneplan (App data t/m heden) met Victron thuisbatterij
22789kWh Import 18,58ct all in en 7.49 ex EB incl BTW
21292kWh Export 30,51 all in en 19,43 ex EB incl BTW

€-2263,10 incl EB incl BTW
€-2428,98 ex EB incl BTW ivm saldering

Vanaf 2027 misschien wel kaal epex (ex EB ex BTW) 16,04 cent haalbaar?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 14:43
PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Ik zag laatst een grafiek over de uitrol van slimme meters in Europa, N > 90% en D <10%. Hoe kan dit in Europa, moet niet elk land voor 2027 aan de slimme meter?
Heeft (had, <2021) Duitsland niet een verplichte aparte productiemeter i.v.m. hun destijds riante subsidieregeling?

  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:06
Ersus schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:22:
[...]


Sinds 1 jan. Zonneplan (App data t/m heden) met Victron thuisbatterij
22789kWh Import 18,58ct all in en 7.49 ex EB incl BTW
21292kWh Export 30,51 all in en 19,43 ex EB incl BTW

€-2263,10 incl EB incl BTW
€-2428,98 ex EB incl BTW ivm saldering

Vanaf 2027 misschien wel kaal epex (ex EB ex BTW) 16,04 cent haalbaar?
Valt me nu pas op dat de app het gewone tarief EB neemt voor jou.

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:37
HenkS_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:46:
[...]

Heeft (had, <2021) Duitsland niet een verplichte aparte productiemeter i.v.m. hun destijds riante subsidieregeling?
Zo'n meter heb ik ook wel eens voorbij zien komen in YT video's maar dat is toch wel totaal iets anders dan een slimme meter lijkt mij. Ik was gewoon verrast dat er in een groot land als Duitsland minder dan 10% slimme meters zijn geïnstalleerd.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 14:43
PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Zo'n meter heb ik ook wel eens voorbij zien komen in YT video's maar dat is toch wel totaal iets anders dan een slimme meter lijkt mij. Ik was gewoon verrast dat er in een groot land als Duitsland minder dan 10% slimme meters zijn geïnstalleerd.
"moet niet elk land voor 2027 aan de slimme meter?"

Misschien een gevalletje botte bijl door een niet door enige kennis van zaken gehinderde (NL) regering?
Vergeet niet dat de netbeheerders zo'n 10% 'winst' mogen maken op geinvesteerd kapitaal, hoe duurder hoe beter.

Een slimme meter is noodzakelijk voor 'dynamische' contracten en (in NL) na 1-1-2029 (TOU), met een vast/variabel contract en productiemeter kom je met wat software een heel eind betreffende regionale voorspellingen (nodig voor een stabiel grid).

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je bedoelt dynamische nettarieven?

  • Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:02
HenkS_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:16:
[...]

"moet niet elk land voor 2027 aan de slimme meter?"

Misschien een gevalletje botte bijl door een niet door enige kennis van zaken gehinderde (NL) regering?
Of ze hadden juist wel kennis en voorzagen dat het heel erg duur is om heel veel verschillende soorten manieren van tellen toe te staan door heel veel soorten hardware. Die vervolgens door allerlei verschillende soorten software ondersteund moeten worden. Wat dan weer koppelingen nodig heeft met de bedrijfsmanagementpakketten wat ook niet goedkoop is.

Verscheidenheid is duur. Als iedereen dezelfde meter heeft dan is er maar één manier die ondersteund hoeft te worden. Maar één manier om te tellen. Maar één manier om de rekening op te baseren. Dat soort eenvoud scheelt honderden miljoenen in uitvoeringskosten.

Dat een overheid dus alle netbeheerders verplicht om hetzelfde apparaat (volgens de specificaties/requirements) te gebruiken is dus meer dan logisch voor een nutsvoorziening als elektriciteit.

  • ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:57
Nathilion schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:05:
[...]

...
Dat een overheid dus alle netbeheerders verplicht om hetzelfde apparaat (volgens de specificaties/requirements) te gebruiken is dus meer dan logisch voor een nutsvoorziening als elektriciteit.
Tsja, de overheid is er niet om te bepalen met welke merken/typen apparatuur er gewerkt wordt. Dat zou bovendien ook niet wenselijk zijn. Slimme meter fabrikanten maken om de zoveel tijd ook weer nieuwe versies die dan toch weer iets anders zijn dan de voorgaande. Niet alleen moeten de netbeheerders hun software dan aanpassen, maar ook zou in dat geval de politiek hier weer iets van moeten vinden.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu


  • Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:02
@ArPi75 Daarom moeten overheden ook requirements en specificaties afleveren en de apparaten zelf aan de fabrikanten overlaten. Daarnaast is het onderhoud dan nog steeds makkelijker omdat je dan te maken hebt met evoluties en niet compleet andere ecosystemen.

En natuurlijk bepalen overheden wel wat voor merken en typen we gebruiken. USB-C is zo'n voorbeeld. Of wetgeving waaraan producten moeten voldoen zoals: geen chloorkippen, geen producten gemaakt door kinderen, de E-nummers lijst, een CE keurmerk, "geschikt voor 230V", max vermogen op stofzuigers, etc. etc. Allemaal door de overheid, en onze politici, bepaald.
Dit precedent is al een jaar of 70 geleden gezet toen met begon met de E.E.G in 1958 en volkomen normaal op de Europese markt.

  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 14:43
Olaf van der Spek schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Je bedoelt dynamische nettarieven?
Inderdaad, afhankelijk hoe die €/kWh uur prijzen worden kan het (pessimistisch koffiedik kijken) zelfs voor niet-PV aansluitingen handiger zijn om een batterij(tje) en dynamisch contract te nemen.

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:40
Vlaanderen is al een eind ver. Er is zelfs een dashboard:.https://www.vlaamsenutsregulator.be/digitale-meters-uitrol

Wat mij betreft de beste beslissing sinds het begin van de elektriciteit.

Wel spijtig van die digitale gasmeters, grotendeels een verloren investering. Die van mij hangt daar nu met een stop er in digitaal te wezen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Ik zag laatst een grafiek over de uitrol van slimme meters in Europa, N > 90% en D <10%. Hoe kan dit in Europa, moet niet elk land voor 2027 aan de slimme meter?
offtopic:
Nederland is wel vaker (zowat) de enige die de besluiten uit Brussel daadwerkelijk op tijd invoert. De grote landen doen wat ze uitkomt, want als ze zich niet aan de afspraken houden of veel te laat zijn, gebeurd er toch precies helemaal niks.
Duitsland heeft, mede vanwege de wet van de remmende voorsprong, in eerste instantie ingezet op aparte meters. Dus een losse teruglevermeter voor je PV-inverter. Dan had je soms ook nog een losse meter of meteruitgang voor je 2e stroomingang met "wärmepumpetarif" voor de warmtepomp. Inmiddels (sinds 2025) is een smart meter verplicht wanneer je PV of bepaalde zware verbruikers (warmtepomp, EV-lader) gebruikt en/of meer dan 6.000kWh per jaar verbruikt (dat zal grotendeels overlappen). Ook krijg je voorrang als je overstapt naar dynamisch. Volgens een Duitse collega hier, lopen ze echter al behoorlijk achter met vervangen en wacht hij al een tijdje op een nieuwe meter zodat ie naar dynamisch kan. Ze lopen als ze nu op 10% staan, dus nu alweer (heel agile ;) ) de helft achter op schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3mgUHmu5YxwtUv8IowzqxRFpuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2r7iBC1chTDbU9Ythuw00zGz.png?f=fotoalbum_large

Meer info hier. en hier.

All-electric.


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:44
@RonJ Duitsland kent ook geen saldering maar een vaste vergoeding die destijds 20 jaar looptijd had. Of dit nog zo is is mij niet helemaal duidelijk. Ander dingetje waar Duitsers beter in zijn is het recht op privacy over je meet gegevens. En is daarom lang uitgesteld.

Maar het heeft weinig met thuisaccu te maken dit jaar mogen we nog even lekker salderen en daarna is het feest over.

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 17-06-2026 12:25 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:57
Nathilion schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:34:
@ArPi75 Daarom moeten overheden ook requirements en specificaties afleveren en de apparaten zelf aan de fabrikanten overlaten. Daarnaast is het onderhoud dan nog steeds makkelijker omdat je dan te maken hebt met evoluties en niet compleet andere ecosystemen.

En natuurlijk bepalen overheden wel wat voor merken en typen we gebruiken. USB-C is zo'n voorbeeld. Of wetgeving waaraan producten moeten voldoen zoals: geen chloorkippen, geen producten gemaakt door kinderen, de E-nummers lijst, een CE keurmerk, "geschikt voor 230V", max vermogen op stofzuigers, etc. etc. Allemaal door de overheid, en onze politici, bepaald.
Dit precedent is al een jaar of 70 geleden gezet toen met begon met de E.E.G in 1958 en volkomen normaal op de Europese markt.
Dat zijn randvoorwaarden die inderdaad door de overheid bepaald worden. Maar er zijn veel apparaten die aan die randvoorwaarden voldoen.
Ik ben het met je eens dat het efficiënter zou kunnen zijn als alle netbeheerders dezelfde apparatuur zouden gebruiken, maar die netbeheerders willen ook gewoon winst maken voor de aandeelhouders en die kijken dus naar hun eigen portemonnee en dat kan zomaar betekenen dat ze vandaag merk X en morgen merk Y hanteren als dat voor hen voordeliger uitpakt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ArPi75 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:50:
[...]


Dat zijn randvoorwaarden die inderdaad door de overheid bepaald worden. Maar er zijn veel apparaten die aan die randvoorwaarden voldoen.
Ik ben het met je eens dat het efficiënter zou kunnen zijn als alle netbeheerders dezelfde apparatuur zouden gebruiken, maar die netbeheerders willen ook gewoon winst maken voor de aandeelhouders en die kijken dus naar hun eigen portemonnee en dat kan zomaar betekenen dat ze vandaag merk X en morgen merk Y hanteren als dat voor hen voordeliger uitpakt.
Netbeheerders zijn van de overheid en hoeven geen winst te maken. Vasthangen aan 1 leverancier is uitermate onverstandig gebleken, concurrentie op die markt zorgt voor lagere prijzen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
ArPi75 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:50:
[...]


Dat zijn randvoorwaarden die inderdaad door de overheid bepaald worden. Maar er zijn veel apparaten die aan die randvoorwaarden voldoen.
Ik ben het met je eens dat het efficiënter zou kunnen zijn als alle netbeheerders dezelfde apparatuur zouden gebruiken, maar die netbeheerders willen ook gewoon winst maken voor de aandeelhouders en die kijken dus naar hun eigen portemonnee en dat kan zomaar betekenen dat ze vandaag merk X en morgen merk Y hanteren als dat voor hen voordeliger uitpakt.
Het is juist ontzettend dom om alles bij 1 fabrikant/supply chain af te nemen. Dat hebben we de afgelopen jaren toch wel geleerd? Zoals ze het nu doen is precies goed, een vaste, strakke set specificaties (DSMRxx) en deze periodiek aanbesteden aan meerdere fabrikanten die mogen concurreren op de prijs (en wmb liefst nog wat criteria, zoals bepaalde chemicalien, gebruik maken van lokale productie, etc.).

Loopt er dan ergens een fabriek vast, breekt er een brandje uit of blijkt een bepaalde serie meters een defect te bevatten dan zit je niet meteen compleet zonder meters.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 17-06-2026 13:22 ]

All-electric.


  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
habbekrats schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:24:
@RonJ Duitsland kent ook geen saldering maar een vaste vergoeding die destijds 20 jaar looptijd had. Of dit nog zo is is mij niet helemaal duidelijk.
Correct. Aan de ene kant goed want zo heb je enorm veel investeringszekerheid, maar je kan ook 20 jaar lang niet bijsturen als de marktrealiteit je inhaalt. Deze vergoeding geldt vanwege het toenemende aantal momenten met negatieve prijzen niet meer volledig voor nieuwe installaties.

All-electric.


  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over thuisaccu's...

Wise enough to play the fool


  • Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55

Fioravanti

Fioravantastisch!

Om maar de vraag uit de titel maar te beantwoorden; ja, ik vind het (nog steeds) interessant.

Afgelopen weekend een stukje dashboard erbij gekletst om handmatig het ontladen te kunnen blocken. Bijv. als ik een grootverbruiker of EV aan heb staan die ik niet met de accu wil voeden.

Weer een stapje richting volledige scripting, maar vooralsnog vind ik het nog steeds interessant genoeg om handmatig een oogje in het zeil te houden, NOM als basis te hebben en soms handmatig even in te grijpen. Dit helemaal uit handen geven voelt toch nog wat gek.

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Volledige woning off grid bij stroom uitval

- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.


Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.
De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw?

Water-Escape


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:

Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.
De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw?
Alleen als je die omvomers zelf kun laten reageren op een automation bijv.
PV die je bijv rechtstreeks aan een Deye koppelt, daar kan het wel mee. Maar eigenlijk gebeurt er dan hetzelfde als wanneer je de huidige omvormer dat laat uitvoeren.

het kan wel 'automatisch' door freq verhoging wanneer je off grid bent. Dus als accu een drempelwaarde SOC bereikt dat hij de req gaat opvoeren tot het punt waarbij je PV omvormer afschakelt. (51,4Hz bijv)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
Dat knijpen bij on-grid moeten de IQ7+ zelf regelen icm een metered gateway, dat kan een victron of deye alleen off-grid voor je sturen. On-grid zit alles gekoppeld op 1 busbar, volg je de frequentie van het grid en valt er dus niets te sturen.

All-electric.


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Volledige woning off grid bij stroom uitval

- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.


Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.
De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw?
Ik heb geen Enphase maar dit is wat ik had gevonden voor Enphase.

Ik draai een Victron Setup en kijk zo nu en dan zeker nog naar Deye ivm compactheid en prijs.
Maar ik heb zeker geen spijt van de Victron installatie, het draait top met volledige grid backup zonder gekke dingen. Als je de handleidingen volgt is het goed zelf te installeren.

De Cerbo regelt de SMA STP 15 omvormer terug en daarnaast heb ik een losse SmartSolar bijgeplaatst die nog eens 11/12kW DC kan leveren.

Voorbereid op de nieuwe nettarieven en de pieken en of uitval en best of all, de hele opwek van het dak kunnen we na werktijd aan de toekomstige EV geven.

We verbruiken nu ca 14MWh per jaar en wekken rondom de 20MWh op.
Sinds de batterij installatie draait hebben we een negatieve stroomrekening.
2025 €-1650
2026 €-2452 actueel
2027 €-100 geschat / Hoffnung

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:00:
Dat knijpen bij on-grid moeten de IQ7+ zelf regelen icm een metered gateway, dat kan een victron of deye alleen off-grid voor je sturen. On-grid zit alles gekoppeld op 1 busbar, volg je de frequentie van het grid en valt er dus niets te sturen.
Dus dan zou ik mijn normale om moeten wisselen naar een metered gateway?

Water-Escape


  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Dus dan zou ik mijn normale om moeten wisselen naar een metered gateway?
Ik denk t wel, maar ik ben geen expert in het enphase ecosysteem. Daar is vast ook een draadje voor waar men weet wat evt indirect met je bestaande gateway kan. Een victron cerbo kan het wel lees ik hierboven, maar dan moet de cerbo dus ook een extra meter hebben om te weten wat je PV doet. Dan zou ik het persoonlijk lekker allemaal stand-alone houden.

Zo ga ik het zelf iig wel doen: bestaande 3x Solaredge 1P systeem krijgt een eigen modbus meter en mag zijn eigen ding doen bij negatieve prijzen. De accu(inverter) hou ik er liever helemaal los van. Houdt het simpeler, en geen vendor x "supporten we niet meer in firmware x.y.z" gedoe. Been there, done that. Dan kan er nog steeds een HEMS op, maar die hoeft dan niet het ene ecosysteem indirect met het andere te laten samenwerken, wat nooit helemaal lekker werkt imho. Zo heb ik m'n domotica ook opgezet, alles werkt zoveel mogelijk stand-alone en HA zit alleen on-top waarde toe te voegen en niet in-between afhankelijkheden te creëren.

[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 18-06-2026 14:19 ]

All-electric.


  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:04
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Dus dan zou ik mijn normale om moeten wisselen naar een metered gateway?
je moet dit eens navragen in op een plek met veel Enphase-kenners want wat jij zoekt is een functie die de omvormers moeten vervullen. volgens mij is er op GoT wel een topic over te vinden. Het grote Enphase topic - deel 2
Pagina: 1 ... 137 ... 139 Laatste