ik zit toevallig sinds gisteren in een traject bij een kennis om te helpen een Deye 40kw unit met HV accu te installeren en configureren, en ik heb zelf een Victron Multi-RS Solar 3 fase opstelling ter vergelijking. In mijn ogen is er voor het Victron eco-systeem veel meer flexibiliteit, en veel meer te vinden op het gebied van interoperabiliteit. Integraties, apps, ESS/DESS, documentatie, ondersteuning is in mijn beleving allemaal veel beter geregeld en beschikbaar. Deye ondersteund wel high-voltage accus en is significant goedkoper. Dat is dan weer een plus, vooral als je veel accu capaciteit wil aanhouden.water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...
doel:
- Volledige woning off grid bij stroom uitval
- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)
- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.
Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.
De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw?
Wat betreft standaard configuratie opties is de Deye tot nu toe in mijn ogen zeer beperkt, maar misschien mis ik nog iets. Naar mijn verwachting als je het spulletje via RS485 aanstuurt kan je ongetwijfeld veel meer aanpassen.