Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 138 ... 141 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:13
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Volledige woning off grid bij stroom uitval

- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.


Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.
De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw?
ik zit toevallig sinds gisteren in een traject bij een kennis om te helpen een Deye 40kw unit met HV accu te installeren en configureren, en ik heb zelf een Victron Multi-RS Solar 3 fase opstelling ter vergelijking. In mijn ogen is er voor het Victron eco-systeem veel meer flexibiliteit, en veel meer te vinden op het gebied van interoperabiliteit. Integraties, apps, ESS/DESS, documentatie, ondersteuning is in mijn beleving allemaal veel beter geregeld en beschikbaar. Deye ondersteund wel high-voltage accus en is significant goedkoper. Dat is dan weer een plus, vooral als je veel accu capaciteit wil aanhouden.

Wat betreft standaard configuratie opties is de Deye tot nu toe in mijn ogen zeer beperkt, maar misschien mis ik nog iets. Naar mijn verwachting als je het spulletje via RS485 aanstuurt kan je ongetwijfeld veel meer aanpassen.

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Dus dan zou ik mijn normale om moeten wisselen naar een metered gateway?
Yup, dat heb ik wel gedaan. Bevalt prima. Daarmee kan de Enphase ook zelf stoppen met terugleveren aan het net.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
daemonix schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Yup, dat heb ik wel gedaan. Bevalt prima. Daarmee kan de Enphase ook zelf stoppen met terugleveren aan het net.
Ik kan hier niet veel over vinden, mijn vriend gpt ook niet. Maar met een metered kan je aan/uit of per paneel afschalen? Maar dit staat dus los van je accu en geef je anders door aan de metered?

Water-Escape


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Ik kan hier niet veel over vinden, mijn vriend gpt ook niet. Maar met een metered kan je aan/uit of per paneel afschalen? Maar dit staat dus los van je accu en geef je anders door aan de metered?
Deze discussie is al x maal gevoerd in 't grote Enphase topic.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
blb4 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Deze discussie is al x maal gevoerd in 't grote Enphase topic.
Ik zal dat topic eens opzoeken ook. thanks.

Water-Escape


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Ik zal dat topic eens opzoeken ook. thanks.
't is een van de betere, de TS en FAQ wordt zeer goed bijgehouden dankzij @Pazo

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 18-06-2026 15:58 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:04

Ersus

Zuid-Limburg

Beer070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:21:
[...]

ik zit toevallig sinds gisteren in een traject bij een kennis om te helpen een Deye 40kw unit met HV accu te installeren en configureren, en ik heb zelf een Victron Multi-RS Solar 3 fase opstelling ter vergelijking. In mijn ogen is er voor het Victron eco-systeem veel meer flexibiliteit, en veel meer te vinden op het gebied van interoperabiliteit. Integraties, apps, ESS/DESS, documentatie, ondersteuning is in mijn beleving allemaal veel beter geregeld en beschikbaar. Deye ondersteund wel high-voltage accus en is significant goedkoper. Dat is dan weer een plus, vooral als je veel accu capaciteit wil aanhouden.

Wat betreft standaard configuratie opties is de Deye tot nu toe in mijn ogen zeer beperkt, maar misschien mis ik nog iets. Naar mijn verwachting als je het spulletje via RS485 aanstuurt kan je ongetwijfeld veel meer aanpassen.
40kW vermogen is wel mooi serieus materiaal voor een thuisbatterij.

Deye prachtig materiaal maar de keuze viel toen voor Victron, inderdaad voor de aansturing en het flexibele eco systeem.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beer070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:21:
ik zit toevallig sinds gisteren in een traject bij een kennis om te helpen een Deye 40kw unit met HV accu te installeren en configureren,
40 kW en hoeveel kWh?

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:13
8x5kwh met pace bms ~400V HV

@Ersus 40kw/3 is maar 13kw per fase. 3xMP2 15k doet het beter in mijn ogen.

5x50mm2 voorAC als ik de handleiding mag geloven

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Beer070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:20:
[...]

8x5kwh met pace bms ~400V HV

@Ersus 40kw/3 is maar 13kw per fase. 3xMP2 15k doet het beter in mijn ogen.

5x50mm2 voorAC als ik de handleiding mag geloven
Je wilt 40kW over je omvormers trekken met een 40kWh accu? Kan die 1c aan? Lijkt me monsterlijk veel vermogen voor een thuisbatterij. Waarom zou je niet gaan voor een 3x 6k5 van Victron?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:23
Beer070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:21:
[...]
Naar mijn verwachting als je het spulletje via RS485 aanstuurt kan je ongetwijfeld veel meer aanpassen.
Dat is the way to go zou ik zeggen. Ik heb solar assistant + Day Ahead Optimizer (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2293338/0) eraan hangen maar er zijn andere opties. Je zou zelfs Deye cloud kunnen overwegen maar mijn bescheiden mening is dat dit echt veel te beperkt is.

[ Voor 10% gewijzigd door arjenhiemstra op 18-06-2026 21:28 ]


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:13
Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Je wilt 40kW over je omvormers trekken met een 40kWh accu? Kan die 1c aan? Lijkt me monsterlijk veel vermogen voor een thuisbatterij. Waarom zou je niet gaan voor een 3x 6k5 van Victron?
Zoiets zou ook mijn keuze zijn. Maar dan waarschijnlijk 3xMP2-15K. Ik mag wat meespelen, ben geen beslisser.voor 40-50kw peakshaving zou ik 96kwh aan accu’s adviseren.

Vraag me wel af of die pacebms ook 8x diy 15kwh aan kan.

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:47
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Volledige woning off grid bij stroom uitval

- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.
Mja, gezien onze zuiderburen zou ik daar eigenlijk nog twee eisen aan willen toevoegen:

- mogelijkheid om piekvermogen zoveel mogelijk te beperken.

- mogelijkheid om bijvoorbeeld het systeem tussen 23u en 6u te laten opladen als er de volgende dag weinig zonnestroom wordt verwacht, zodat je bijvoorbeeld tussen 16u en 22u amper stroom van het net nodig hebt

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw?
Is Zero Export nog geen standaard feature dan?

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
Olaf van der Spek schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Is Zero Export nog geen standaard feature dan?
Niet voor IQ7+ microomvormers geloof ik. Off grid wel, maar ik heb het over on-grid knijpen om terug levering te beperken.

Water-Escape


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Niet voor IQ7+ microomvormers geloof ik. Off grid wel, maar ik heb het over on-grid knijpen om terug levering te beperken.
https://enphase.com/downl...ies-microinverter-systems

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:47
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Niet voor IQ7+ microomvormers geloof ik. Off grid wel, maar ik heb het over on-grid knijpen om terug levering te beperken.
Maar, kost terugleveren je netto al geld dan?

Of wil je gewoon de energieleveranciers 'terugpakken' omdat je maar 1 cent voor een kWh krijgt?

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
President schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Maar, kost terugleveren je netto al geld dan?

Of wil je gewoon de energieleveranciers 'terugpakken' omdat je maar 1 cent voor een kWh krijgt?
Negatieve teruglevertarieven komen al regelmatig voor, daar wil je toch op voorbereid zijn?

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Negatieve teruglevertarieven komen al regelmatig voor, daar wil je toch op voorbereid zijn?
Een paar euro betalen is goedkoper dan er voor te investeren. Uit mijn hoofd dit jaar al zes dagen,voor telkens 4 uurtjes,tegen een tarief van -3 cent gemiddeld,nou Poe poe

1 PVoutput . Dongen NB


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
President schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Maar, kost terugleveren je netto al geld dan?

Of wil je gewoon de energieleveranciers 'terugpakken' omdat je maar 1 cent voor een kWh krijgt?
volgend jaar is er geen salderen meer, alles wat het net op gaat kost je geld.

Ik saldeer nu ongeveer 6000Kw , een deel zal daarvan in een accu gaan komen. Maar het overgrote deel is nog steeds terugleverkosten betalen dan.

Dus om kosten en netcongestie te voorkomen zou je je panelen willen knijpen.

Water-Escape


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Een paar euro betalen is goedkoper dan er voor te investeren. Uit mijn hoofd dit jaar al zes dagen,voor telkens 4 uurtjes,tegen een tarief van -3 cent gemiddeld,nou Poe poe
Volgens mij wordt er dit jaar 580 uur verwacht.. als je al een installatie hebt is het misschien niet nodig te 'investeren', maar als je een installatie plaatst / update houdt je hier toch gewoon rekening mee? Of zou je er bij een nieuwe installatie ook geen rekening mee houden?

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
volgend jaar is er geen salderen meer, alles wat het net op gaat kost je geld.
Heb je dan wel het juiste contract?

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
volgend jaar is er geen salderen meer, alles wat het net op gaat kost je geld.
Onder de streep zal het nul zijn, daarmee kan je een batterij 'gratis' opladen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
hoevenpe schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Onder de streep zal het nul zijn, daarmee kan je een batterij 'gratis' opladen.
Ik denk dat onze overheid of de leverancier toch echt met nieuwe regels gaan komen weer.

Water-Escape


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat onze overheid of de leverancier toch echt met nieuwe regels gaan komen weer.
Dat is een gegeven. Er gaan altijd nieuwe regels komen. Dus kijk je onbevreesd vooruit, maak je een besluit en pas je je aan als dat kan of moet.

Denk dat de trend van FUD niemand helpt - terwijl er diverse oplossingen zijn die wellicht niet ideaal zijn, maar het effect van ongunstige besluitvorming in de politiek helpen dempen. Aan jou de keuze wat je doet :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
[...]

volgend jaar is er geen salderen meer, alles wat het net op gaat kost je geld.
is gewoon onjuist. Meestal krijg je gewoon een netto positieve vergoeding. In mijn geval zelfs nog 11,5 ct/kWh vanwege een nog lopend contract.

Ik heb nog nooit terugleverkosten betaald, en ga dat waarschijnlijk ook nooit doen. Terugleverkosten betalen is een keuze.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 19-06-2026 11:32 ]


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Volgens mij wordt er dit jaar 580 uur verwacht.. als je al een installatie hebt is het misschien niet nodig te 'investeren', maar als je een installatie plaatst / update houdt je hier toch gewoon rekening mee? Of zou je er bij een nieuwe installatie ook geen rekening mee houden?
Die 580 uur is voor 95 procent slechts -0,5 tot -1 cent ,tel daar de 2 cent opslag bij van zonne plan,en dan blijft er weinig over van die 580 uur.

Bij een nieuwe installatie denk je daar over na ja,maar ik denk dat bijna alle omvormer inmiddels dat in hun software hebben zitten,dus zoveel hoef je niet meer te denken,hooguit wie de fijnste software heeft

1 PVoutput . Dongen NB


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@reneeke1970 kun je nagaan wat er gebeurt als iedereen uit angst een accu koopt :+ Dan houden wel een flatline energie tarief over :7

Schijnt dat er dan nog wel wat accu's nodig zijn, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:30
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Volgens mij wordt er dit jaar 580 uur verwacht.. als je al een installatie hebt is het misschien niet nodig te 'investeren', maar als je een installatie plaatst / update houdt je hier toch gewoon rekening mee? Of zou je er bij een nieuwe installatie ook geen rekening mee houden?
Op die uren kun je mogelijk ook een boel verbruiken/opslaan, de vraag is hoeveel er dan nog overblijft.

In mijn situatie zou een deel van de omvormers vervangen moeten worden, dat kan niet uit..

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB


  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
"Volgens mij wordt er dit jaar 580 uur verwacht.."

Energieleveranciers vragen 2-3 ct/kWh 'handelskosten' per teruggeleverde kWh, om niets te hoeven betalen zou de 'export limiter' in actie moeten komen bij (EPEX) <3 ct/kWh, waarvan we er 1197 uren hadden in 2025.

  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20
Goede aanvulling. Ik denk dat de kern inderdaad zit in het feit dat “de juiste grootte” van een thuisbatterij niet bestaat zonder het gebruiksprofiel erbij te pakken. Een 5 kWh batterij kan voor een gemiddeld huishouden met weinig sluipverbruik en zonder EV prima de nacht overbruggen, maar zodra je richting warmtepomp, EV, grotere PV-installatie of dynamische tarieven gaat, verschuift het optimum snel.

Wat ik wel zie gebeuren is dat veel mensen eerst vanuit de salderingsgedachte redeneren: “ik wek veel op, dus ik heb een grote batterij nodig”. Terwijl de echte winst vaak zit in het verhogen van eigen verbruik en het slim sturen van verbruik. Een te grote batterij staat een groot deel van het jaar gewoon halfvol of leeg te wachten.

De stap van 5 naar 10 naar 15 kWh is daarom niet per definitie omdat 5 kWh “te weinig” is, maar omdat de doelgroep verandert. Iemand met 3 kWp PV en 2500 kWh jaarverbruik heeft een totaal ander vraagstuk dan iemand met 10 kWp PV, warmtepomp en EV.

Misschien wordt de komende jaren de slimme energiemanager nog belangrijker dan de capaciteit zelf. Een batterij die weet wanneer hij moet laden/ontladen op basis van PV-opbrengst, dynamische prijzen en verbruikspatroon kan uiteindelijk meer opleveren dan simpelweg meer kWh neerzetten.

De grootste fout lijkt mij nu vooral dat mensen een batterij kopen zonder eerst hun eigen scenario in kaart te brengen. Een goede monitoringperiode van een jaar zou eigenlijk de eerste stap moeten zijn.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

aeacus45 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:57:


Misschien wordt de komende jaren de slimme energiemanager nog belangrijker dan de capaciteit zelf. Een batterij die weet wanneer hij moet laden/ontladen op basis van PV-opbrengst, dynamische prijzen en verbruikspatroon kan uiteindelijk meer opleveren dan simpelweg meer kWh neerzetten.
Ik denk dat dit op het moment de belangrijkste missing link is. Een goede HEMS zal super belangrijk zijn.

  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

Tao

DPC DE_KOMETEN

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Negatieve teruglevertarieven komen al regelmatig voor, daar wil je toch op voorbereid zijn?
Ik kuch even "modelcontract"...

Diablo3


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

aeacus45 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:57:
Wat ik wel zie gebeuren is dat veel mensen eerst vanuit de salderingsgedachte redeneren: “ik wek veel op, dus ik heb een grote batterij nodig”. Terwijl de echte winst vaak zit in het verhogen van eigen verbruik en het slim sturen van verbruik. Een te grote batterij staat een groot deel van het jaar gewoon halfvol of leeg te wachten.
Zo min mogelijk hoeven inkopen (tegen de volle prijs) zou volgens mij het belangrijkste doel moeten zijn, toch hoor ik dat hier bijna nooit.

Men denkt vaak vanuit de PV-opwek terwijl dat (vind ik) het verkeerde startpunt is. Als het om water-reductie gaat kijk je ook vooral naar zo min mogelijk leidingwater gebruiken, en start je niet bij 3 volle regentonnen terwijl het herfst is.

Let wel, ik redeneer dan vanuit het financiele standpunt. Het kan natuurlijk wel zijn dat je het gewoon leuk vindt om zoveel mogelijk met je PV-opwek te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-06-2026 13:08 ]


  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

Tao

DPC DE_KOMETEN

water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
[...]

volgend jaar is er geen salderen meer, alles wat het net op gaat kost je geld.

Ik saldeer nu ongeveer 6000Kw , een deel zal daarvan in een accu gaan komen. Maar het overgrote deel is nog steeds terugleverkosten betalen dan.

Dus om kosten en netcongestie te voorkomen zou je je panelen willen knijpen.
Denk eerder aan stroom swappen / verkopen wat je niet in een batterij kunt/wil opslaan. Dat komt er spoedig aan. Levert je meer op dan die 0,0025 ct van een stroomleverancier.

Diablo3


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20
de Peer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Zo min mogelijk hoeven inkopen (tegen de volle prijs) zou volgens mij het belangrijkste doel moeten zijn, toch hoor ik dat hier bijna nooit.

Men denkt vaak vanuit de PV-opwek terwijl dat (vind ik) het verkeerde startpunt is. Als het om water-reductie gaat kijk je ook vooral naar zo min mogelijk leidingwater gebruiken, en start je niet bij 3 volle regentonnen terwijl het herfst is.

Let wel, ik redeneer dan vanuit het financiele standpunt. Het kan natuurlijk wel zijn dat je het gewoon leuk vindt om zoveel mogelijk met je PV-opwek te doen.
Ik snap je analogie, maar ik denk dat “zo min mogelijk inkopen” als doel op zichzelf nog steeds te grof is als uitgangspunt. Het optimale punt zit ergens tussen zelfverbruik maximaliseren, flexibiliteit behouden en kosten van opslag/aansturing meenemen.

Als je puur gaat optimaliseren op minimale netafname, kom je al snel uit bij overdimensioneren (PV, batterij, boiler, etc.), terwijl de marginale opbrengst van elke extra kWh zelfgebruik steeds verder daalt.

Uiteindelijk is het niet alleen “inkoop minimaliseren”, maar vooral “totale kosten per gebruikte kWh over de hele keten minimaliseren”, en dat leidt in veel gevallen juist niet tot 100% maximalisatie van eigen verbruik.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

aeacus45 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:10:
[...]


Als je puur gaat optimaliseren op minimale netafname, kom je al snel uit bij overdimensioneren (PV, batterij, boiler, etc.), terwijl de marginale opbrengst van elke extra kWh zelfgebruik steeds verder daalt.
Klopt, al zou ik dat geen overdimensioneren noemen, want je hebt nog altijd een groot tekort aan PV. Maar nuttig inzetten van je PV-opwek volgt vanzelf uit het startpunt: inkoopkosten minimaliseren. Een kleine thuisaccu kan daarbij ondersteunend zijn.

Dit zorgt ervoor dat je zaken in de goede volgorde doet volgens mij waardoor je niet uit de bocht schiet met je thuisaccu.

Dus eerst verbruik minimaliseren en verschuiven van nacht naar dag. Vervolgens PV-opwek maximaliseren (kostenefficient, had je eigenlijk bij aanschaf in 1 x goed moeten doen) en daarna zou je eventueel een kleine thuisaccu kunnen overwegen die je vooral niet zou moeten overdimensioneren.

Daarnaast natuurlijk nog contractoptimalisatie, ERE certificaten, gridbonus, EV efficient laden etc etc.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 19-06-2026 13:23 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

aeacus45 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:10:
[...]


terwijl de marginale opbrengst van elke extra kWh zelfgebruik steeds verder daalt.
Precies, dus je moet wel dat punt zien te bepalen waarop je niet meer verder investeert. En die is best lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-06-2026 13:24 ]


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:04

Ersus

Zuid-Limburg

de Peer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Precies, dus je moet wel dat punt zien te bepalen waarop je niet meer verder investeert. En die is best lastig.
Precies, lastig idd mede ook doordat vebruiksprofielen kunnen veranderen door verdere elektrificatie van een huishouden en of veranderende levensomstandigheden.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
Tao schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Ik kuch even "modelcontract"...
Die heb ik, Maar ook daar zijn vanaf nu teruglever kosten in opgenomen. Dankjewel ACM...

Water-Escape


  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

Tao

DPC DE_KOMETEN

water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Die heb ik, Maar ook daar zijn vanaf nu teruglever kosten in opgenomen. Dankjewel ACM...
Ik zit bij Energiek en die rekenen (nog) geen terugleverkosten tot 1/1/2027. Wel per 1 juli iets hogere vaste kosten per maand.

Diablo3


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tao schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Ik zit bij Energiek en die rekenen (nog) geen terugleverkosten tot 1/1/2027. Wel per 1 juli iets hogere vaste kosten per maand.
Juist die hogere kosten dekken de terugleverkosten mocht het nog niet opgevallen zijn. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
Tao schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Ik zit bij Energiek en die rekenen (nog) geen terugleverkosten tot 1/1/2027. Wel per 1 juli iets hogere vaste kosten per maand.
juist omdat je een lopend contract hebt, ik zit daar ook. Maar idd nu verhoging vaste lasten...
maar iedereen met een nieuwe modelcontract heeft nu terugleverkosten in het modelcontract (bij alle leveranciers)

Water-Escape


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
[...]

volgend jaar is er geen salderen meer, alles wat het net op gaat kost je geld.
In dit topic wordt al meestal uitgegaan van een dynamisch contract en bij mijn weten komt het zelfs daar maar zelden voor dat de stroomprijs netto negatief is en je moet betalen voor wat je teruglevert.
Maar in vaste contracten heb je bij de meeste contracten die je nu af kunt sluiten en die lopen tot na salderen altijd nog een (zeer) kleine netto plus, over alles wat je het net op stuurt. Het is bij de meeste netto niet meer dan 1 of 2 cent, of zelfs maar 0,x cent per kWh, maar het is plus en dus kost het je nog altijd niks om stroom terug te leveren.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Truus01 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:02:
[...]

In dit topic wordt al meestal uitgegaan van een dynamisch contract en bij mijn weten komt het zelfs daar maar zelden voor dat de stroomprijs netto negatief is en je moet betalen voor wat je teruglevert.
Maar in vaste contracten heb je bij de meeste contracten die je nu af kunt sluiten en die lopen tot na salderen altijd nog een (zeer) kleine netto plus, over alles wat je het net op stuurt. Het is bij de meeste netto niet meer dan 1 of 2 cent, of zelfs maar 0,x cent per kWh, maar het is plus en dus kost het je nog altijd niks om stroom terug te leveren.
Een enkele keren dit jaar, maar ook dat is weer een ervaring om mee om te gaan, ondertussen kan ik wel mijn 7 panelen via app of uitschakelen of dimmen wat wel heel handig is.
Dit jaar is nog wat testen proberen en leren, want het duurt even voor dat mijn brein het begrijpt dat terugleveren gaat kosten, je bij negatieve prijzen andersom denken moet en op bepaalde momenten opgeslagen stroom nog wat opleveren kan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:29
Tao schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Denk eerder aan stroom swappen / verkopen wat je niet in een batterij kunt/wil opslaan. Dat komt er spoedig aan. Levert je meer op dan die 0,0025 ct van een stroomleverancier.
Op zich een goed plan. Hoe je dat als energieleverancier helemaal sloopt lees je hier.

  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

Tao

DPC DE_KOMETEN

Sonero schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Op zich een goed plan. Hoe je dat als energieleverancier helemaal sloopt lees je hier.
Dat is in Belgie zo (Fluvius). Ik woon in NL. En overigens stelt de EU (zelfde artikel):

"Deze belemmering staat haaks op de visie van de Europese Commissie, die het energiedelen in haar Clean Energy Package naar voor schuift als een oplossing voor de energietransitie."

Daar zal dan wel wetgeving voor komen.

Diablo3


  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

Tao

DPC DE_KOMETEN

daemonix schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:42:
[...]

Juist die hogere kosten dekken de terugleverkosten mocht het nog niet opgevallen zijn. ;)
Eh nee. Ben nog steeds goedkoper uit dan het goedkoopste contract met terugleverkosten.

Diablo3


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
[...]

volgend jaar is er geen salderen meer, alles wat het net op gaat kost je geld.

Ik saldeer nu ongeveer 6000Kw , een deel zal daarvan in een accu gaan komen. Maar het overgrote deel is nog steeds terugleverkosten betalen dan.

Dus om kosten en netcongestie te voorkomen zou je je panelen willen knijpen.
Zorg eerst dat je een goed energiecontract afsluit zonder terugleverkosten. Dat is beter dan het symptoom te bestrijden met een dikke thuisbatterij.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Negatieve teruglevertarieven komen al regelmatig voor, daar wil je toch op voorbereid zijn?
Ik heb het pas uitgerekend hoeveel het mij zou kosten met de data van '25 als ik zou doen of er geen saldering zou zijn. Nergens naar gekeken, niets geoptimaliseerd, alles werd toch gesaldeerd, zou mij dat in theorie 61 Euro in een jaar hebben gekost met installatie van net iets meer dan 10 kWP. Zolang die negatieve tarieven niet drastischer gaan worden is het voor mij geen dingetje. Met een accu zal het meeste weggestreept worden, want dit zijn de uren dat je de accu laadt.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
Oilman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:07:
[...]
Met een accu zal het meeste weggestreept worden, want dit zijn de uren dat je de accu laadt.
Ligt dat niet aan meerdere factoren?!
Ik kan me bij een kleine accu en weinig verbruik (in de ochtend) best voorstellen dat die al vol is voordat de tarieven naar negatief dippen, dus dan zou je dat toch actief moeten sturen.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Oilman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Ik heb het pas uitgerekend hoeveel het mij zou kosten met de data van '25 als ik zou doen of er geen saldering zou zijn. Nergens naar gekeken, niets geoptimaliseerd, alles werd toch gesaldeerd, zou mij dat in theorie 61 Euro in een jaar hebben gekost met installatie van net iets meer dan 10 kWP. Zolang die negatieve tarieven niet drastischer gaan worden is het voor mij geen dingetje. Met een accu zal het meeste weggestreept worden, want dit zijn de uren dat je de accu laadt.
Met een accu streep je sowieso een deel weg: de verliezen .

Laatst iemand gezien met een Homewizard, die was in 1 jaar 100kWh kwijt, op een totaal van 350kWh opladen en dus 250kWh ontladen.

Ikzelf reken hier momenteel met gemiddeld 5kWh per dag aan verlies (omgezet in warmte).

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Truus01 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Ligt dat niet aan meerdere factoren?!
Ik kan me bij een kleine accu en weinig verbruik (in de ochtend) best voorstellen dat die al vol is voordat de tarieven naar negatief dippen, dus dan zou je dat toch actief moeten sturen.
Combi pv productie, batterij en verbruik moet in balans zijn.

Hier met 13kWp op oost/west en een batterij van 48kWh moet ik ook eind van de middag sturen op dimmen PV. Mijn systeem hangt aan onbalans, dus -€4/kWh is al voorgekomen in een kwartier.

  • Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

Get!em schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Met een accu streep je sowieso een deel weg: de verliezen .

Laatst iemand gezien met een Homewizard, die was in 1 jaar 100kWh kwijt, op een totaal van 350kWh opladen en dus 250kWh ontladen.

Ikzelf reken hier momenteel met gemiddeld 5kWh per dag aan verlies (omgezet in warmte).
Dat vind ik nog meevallen kwa verlies. Bij mijn zus hebben ze verliezen van ca 40 - 50 kwh per dag want die hebben uberhaupt nog geen PV panelen dus alle energie op het dak daar gaat nog verloren in warmte. Jij hebt al een veel hoger rendement ;)

Alles is relatief toch

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gerco-M schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:03:
[...]

Dat vind ik nog meevallen kwa verlies. Bij mijn zus hebben ze verliezen van ca 40 - 50 kwh per dag want die hebben uberhaupt nog geen PV panelen dus alle energie op het dak daar gaat nog verloren in warmte. Jij hebt al een veel hoger rendement ;)

Alles is relatief toch
Zeker.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Truus01 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Ligt dat niet aan meerdere factoren?!
Ik kan me bij een kleine accu en weinig verbruik (in de ochtend) best voorstellen dat die al vol is voordat de tarieven naar negatief dippen, dus dan zou je dat toch actief moeten sturen.
Kunnen alle accus automatisch of zeer eenvoudig zelf in te stellen.

1 PVoutput . Dongen NB


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
Truus01 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:02:
[...]

In dit topic wordt al meestal uitgegaan van een dynamisch contract en bij mijn weten komt het zelfs daar maar zelden voor dat de stroomprijs netto negatief is en je moet betalen voor wat je teruglevert.
Maar in vaste contracten heb je bij de meeste contracten die je nu af kunt sluiten en die lopen tot na salderen altijd nog een (zeer) kleine netto plus, over alles wat je het net op stuurt. Het is bij de meeste netto niet meer dan 1 of 2 cent, of zelfs maar 0,x cent per kWh, maar het is plus en dus kost het je nog altijd niks om stroom terug te leveren.
Ik heb na lang studeren uiteindelijk besloten gewoon om mijn nu aflopende 5 jaar contract toch weer te verruilen voor een (2 jaar) vast contract. En ik kies zelfs voor enkel tarief. Leveringstarief is 11,6 ct/kWh incl. BTW, bij terugleveren ontvang ik vanaf 1-1-2027 netto 0,2 ct/kWh. Met 11.500 kWh per jaar verbruik (all electric hh met EV), 5.000 kWh PV en een eigen verbruik van nu al 75% (mede door batterij) is dit voor mij de meest comfortabele oplossing. Ik zal 't eigen verbruik nog wel wat verder omhoog krijgen met behulp van evcc (de EV laden als er overschot is) maar ik ga me verder niet druk maken over ~ 1000 kWh terugleveren. Als ik nog wat zou willen investeren is 't best rendement te halen met gewoon zonnepanelen bijplaatsen, niet met een grotere batterij.

Ik denk dat 't mogelijk is met een dynamisch contract nog iets goedkoper uit te zijn maar dat gaat m.i. over tientjes per jaar (de gemiddelde kwartierprijs incl. BTW over 2025 was 10,5 ct/kWh, met heel veel gedoe zou je dat gemiddelde misschien wat naar beneden kunnen krijgen maar met een WP en een huis met weinig warmtecapaciteit zat die WP toch aardig wat dure uren moeten draaien.

Oftewel voor mij is die thuisaccu er gekomen vanuit hobby maar 't geeft mij vanaf 1-1-2027 de luxe om gewoon een vast contract te sluiten en me nauwelijks bezig te houden met op welk tijdstip ik wat doe.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:42
Voor volgend jaar kijk ik volgend jaar, voor dit jaar zal ik na eind van de maand weer eens preciezer kijken hoeveel duurder een vast contract voor mij was geweest, ff snel in klad ligt dat tussen de €800 en €900 voor de eerste 6 maanden van 2026. Het is een mooi jaar tot nu toe :)

  • murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-06 20:52

murphsy

Product Monkey

Lees ik dit nou goed als ik claim ‘met 5 kWH batterij kunnen we onze net afname mooi afdekken met eigen zonnestroom’?

Afbeeldingslocatie: https://www.paaltjesroutes.app/wp-content/uploads/IMG_3218.jpeg

Via homewizard p1, hangt net een weekje dus meer info heb ik niet. Maar het was qua stroomverbruik een vrij normale week voor ons.

  • Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

murphsy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:27:
Lees ik dit nou goed als ik claim ‘met 5 kWH batterij kunnen we onze net afname mooi afdekken met eigen zonnestroom’?

[Afbeelding]

Via homewizard p1, hangt net een weekje dus meer info heb ik niet. Maar het was qua stroomverbruik een vrij normale week voor ons.
Ja, maar met een asterix. Als je er 2 neerzet en 5 kWh is het piekvermogen op 1.6 kW begrenst, dus een frituurpan of kookplaat zal tijdelijk meer vragen en dus netto van het net gaan gebruiken.

Kijkend naar de cijfers zoals je hebt is 5 kWh misschien voldoende. In de winter is je vraag vrijwel zeker hoger maar leveren je zonnepanelen toch niet genoeg om meer dan 5 kWh te vullen.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
murphsy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:27:
Lees ik dit nou goed als ik claim ‘met 5 kWH batterij kunnen we onze net afname mooi afdekken met eigen zonnestroom’?

[Afbeelding]

Via homewizard p1, hangt net een weekje dus meer info heb ik niet. Maar het was qua stroomverbruik een vrij normale week voor ons.
Ja in principe lees je dat goed.
Maar je moet ook naar voorjaar en najaar kijken.
Dan is je zonne opbrengst lager, maar je verbruik hoger (omdat de nachten langer zijn en je wellicht wat electrische warmte maakt).
De “optimale” accu is dan het kruispunt van opbrengst en verbruik.
Maar… dat is gerekend als “is bruikbaar voor energie transport”. De andere kant is aanschaf kosten. Met een 5kWh accu heb je waarschijnlijk 80% van je rendement al te pakken dus zelfs als een 10kWh accu “nuttig” is is die niet perse economisch beter rendabel.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03

paQ

Het ligt genuanceerder.
Die HW grafiek laat niet zien wat je aan verbruik hebt, alleen de netto import en export.
Dus je mist vermogen van je verbruik en de hoeveelheid aan energie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-06 20:52

murphsy

Product Monkey

Top, in principe de conclusie waar ik ook tot kwam. Ik ga later een groep (laten) aanleggen voor de batterijen, maar een installateur vinden is hier heel moeilijk. De 800 Watt teruglever begrenzing per groep was ik me bewust van inderdaad. Ik zou ze nu op 2 verschillende groepen kunnen inpluggen, maar dat is volgens mij wel flink ingewikkelder met tegen elkaar inladen en dergelijke.


Onze kookplaat piekt naar ~2300 Watt, dus dat zou pas met een batterij-groep volledig af te dekken zijn.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
murphsy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:18:
Top, in principe de conclusie waar ik ook tot kwam. Ik ga later een groep (laten) aanleggen voor de batterijen, maar een installateur vinden is hier heel moeilijk. De 800 Watt teruglever begrenzing per groep was ik me bewust van inderdaad. Ik zou ze nu op 2 verschillende groepen kunnen inpluggen, maar dat is volgens mij wel flink ingewikkelder met tegen elkaar inladen en dergelijke.


Onze kookplaat piekt naar ~2300 Watt, dus dat zou pas met een batterij-groep volledig af te dekken zijn.
Wat heb je of wil je gaan kopen?

Kookplaat is makkelijk op te lossen door te beginnen als er nog zon is :)

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 20-06-2026 13:10 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-06 20:52

murphsy

Product Monkey

Marstek Venus E v3 5kWh en dan via mijn bestaande HomeWizard p1 is de bedoeling. Zit eigenlijk een beetje te hopen op een kortingsactie 😇

  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
murphsy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:18:
Ik zou ze nu op 2 verschillende groepen kunnen inpluggen, maar dat is volgens mij wel flink ingewikkelder met tegen elkaar inladen en dergelijke.
Sommige batterijen kunnen als 'cluster' geprogrammeerd worden zodat ze samenwerken.
Onze kookplaat piekt naar ~2300 Watt, dus dat zou pas met een batterij-groep volledig af te dekken zijn.
Hier hetzelfde probleem (tussen de oren), de espresso masjien gebruikt 1500W (waarvan 800W uit m'n PIB'je), maar om nou voor die 1500-800=700W * 3 minuten = 0,035 kWh (1 cent) per kopje een electricien te huren...

  • murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-06 20:52

murphsy

Product Monkey

Oh nee eens hoor, daar komt hij ook niet voor. De elektricien komt voor een lijstje aan andere zaken, en dit pik ik dan als bonusje mee. Anders inderdaad totaal overkill.

Maarja, de meterkast wordt toch aangepakt… dan meteen goed!

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
murphsy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:26:
Marstek Venus E v3 5kWh en dan via mijn bestaande HomeWizard p1 is de bedoeling. Zit eigenlijk een beetje te hopen op een kortingsactie 😇
Ik begreep dat je er wellicht meerdere wil (toekomst) , dan heb je wat anders nodig ivm elkaar laden.
Ik kan met een voorganger in ieder geval mijn avond / nacht / ochtend voorzien, leuk om mee te spelen.

(Zorg dat je goed ingelezen bent voor de marstek ivm verbinding / wifi / netwerkkabel /update)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Volledige woning off grid bij stroom uitval

- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.


Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.
De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw?
Ik zou eerst voor dat je verder gaat eerst eens dit verhaal van Jeroen.nl eens aandachtig lezen.
Ik denk namelijk dat daar een hoop vragen beantwoord worden.

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
HenkS_ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:27:
[...]

Sommige batterijen kunnen als 'cluster' geprogrammeerd worden zodat ze samenwerken.


[...]

Hier hetzelfde probleem (tussen de oren), de espresso masjien gebruikt 1500W (waarvan 800W uit m'n PIB'je), maar om nou voor die 1500-800=700W * 3 minuten = 0,035 kWh (1 cent) per kopje een electricien te huren...
Sterker nog, bij bepaalde merken zoals Zendure gebeurt dat automatisch.
Echter bedenk wel met name voor @murphsy dat je ongeacht het merk stekker-batterijen voor ontladen vanaf 800W of meer deze verplicht (conform de systeemcode ( dus niet volgens NEN1010) een volledig eigen groep nodig heeft. Dus wil je twee batterijen hebben dan heb je dus ook twee aparte groepen nodig.
Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willlen?
Kies je namelijk voor een ander merk dan kun je met een omvormer en meerdere batterij modules dit ook kunnen.
Voor iets meer dan 2000 euro heb je zelfs nú systemen van bv Anker of Zendure die tot wel 4000W vermogensoutput kunnen gaan en de capaciteit van deze modellen is ook nog uitbreidbaar tot wel 55 kWh.

Dat is ruim wat gemiddeld benodigd wordt. Jeroen.nl heeft daar een heel interessant stuk over geschreven.

Hij gaat hier m’n er van uit dat de echt benodigde capaciteit m’n afhankelijk is van je eigen verbruik op momenten dat je zonnepanelen je energiebehoefte tijdens zonuren zo veel mogelijk weet op te vangen.

Dus kijk m’n naar je avond en nachtverblijf, en ja die is ook seizoensafhankelijk, waarbij deze tijdens de zomer waar je eigenlijk veruit te meeste ongebruikte zonnestroom hebt maar aan de andere kant het laagste verbruik laat zien,

Terwijl in het voor- en naseizoen doordat daar een duidelijk hoger verbruik in de avond en nacht laat zien ( door de langere duur van die periode ) en aan de andere kant de opbrengst van je zonnepanelen een heel stuk lager uitvallen. De twee snijpunten van deze twee getallen geeft je ook aan het beginpunt en eindpunt waarbinnen je mbv een thuis-batterij je volledige energiebehoefte daarmee kunt opvangen. Belangrijk is hierbij dat je dit op dagniveau moet gaan bekijken.

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:12:
Echter bedenk wel met name voor @murphsy dat je ongeacht het merk stekker-batterijen voor ontladen vanaf 800W of meer deze verplicht (conform de systeemcode ( dus niet volgens NEN1010)
Welke systeemcode precies?
Hij gaat hier m’n
Met name?

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
murphsy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:27:
Lees ik dit nou goed als ik claim ‘met 5 kWH batterij kunnen we onze net afname mooi afdekken met eigen zonnestroom’?

[Afbeelding]

Via homewizard p1, hangt net een weekje dus meer info heb ik niet. Maar het was qua stroomverbruik een vrij normale week voor ons.
Nee, deze grafiek laat allen je verbruik versus teruglevering zien.

Wil je echter je teruglevering via een thuis-batterij gebruiken om tijdens de donkere uurtjes het netverbruik op te vangen heb je ook nog met laad en ontlaadverliezen te maken, plus zal een basisdeel van je batterij niet beschikbaar zijn, bij dit type batterij mag je nooit de batterij volledig ontladen, hiervoor wordt veelal 10% van de totale capaciteit voor aangehouden, dus uit een 5 kWh batterij blijft er nog slechts 4,5 kWh over, en daar gaan dan nog je circa 12,5% ontlaadverliezen nog vanaf. Dus dat wordt circa 3,9 kWh wat je bij een 5 kWh batterij ook echt kunt gebruiken, overigens verlies je circa het zelfde 12,5% bij het laden, dus voor die 4,5 laden heb je eigenlijk circa 5,1 kWh nodig.

Dit zijn redelijke cijfers bij de door jouw genoemde merk, andere merken hebben net iets betere waarden.

Nu kijk je eigenlijk wel naar getallen in juni waar gemiddeld de zondagen lang zijn, dus lange tijd dat je nog gebruik kunt maken van je zonnepanelen en daarbij ook nog een relatief korte nacht hebt.
In het voor-en najaar zul je al snel tot de ontdekking komen dat en je beschikbaarheid van overtollige zonnestroom die nu richting net gaat duidelijk geringer zal zijn dan nu gemeten en je benodigde avond en nacht energie een stuk hoger uitvallen.
Dat betekend dat als je de huidige data als basis gebruikt de capaciteit van je batterij al snel te klein blijkt te zijn.

Lees ook even dit zeer nuttige informatie van Jeroen.nl , die een onafhankelijke visie over welke capaciteit je nu echt nodig hebt kan geven.

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
deze
[...]

Met name?
??

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weet je toevallig ook welk artikel?
[...]
??
Wat is "m'n"?

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-06-2026 18:00 ]


  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je bent er al eens eerder op gewezen door iemand anders, maar als je "m'n" schrijft komt dat over als "mijn". Als je "met name" bedoelt, dan is dat afgekort "m.n.", maar nog duidelijker is om het gewoon voluit te schrijven

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:53:
[...]

Weet je toevallig ook welk artikel?
§ 3.2 Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W
En vergeet Artikel 2.6 niet ( bepaald selectiviteit eisen, en is hier dus sterker dan in NEN1010)
[...]

Wat is "m'n"?

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
rube schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Je bent er al eens eerder op gewezen door iemand anders, maar als je "m'n" schrijft komt dat over als "mijn". Als je "met name" bedoelt, dan is dat afgekort "m.n.", maar nog duidelijker is om het gewoon voluit te schrijven
Sorry, maar dat doet dus de tablet automatisch, en als je dat blijkbaar zelf ook kunt bedenken, en gezien je betoog lukt je dat vrij aardig, zou ik denken dat je dat prima lukt . m.n. als er blijkbaar een automatische m’n er komt te staan.

  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:59:
[...]
...en als je dat blijkbaar zelf ook kunt bedenken....
Vandaar dat je, niet voor het eerst, de vraag krijgt want m'n is ;)
Ik wilde jou (en lezers van je posts) alleen helpen, doe er verder mee wat je wilt.

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
rube schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Vandaar dat je, niet voor het eerst, de vraag krijgt want m'n is ;)
Ik wilde jou (en lezers van je posts) alleen helpen, doe er verder mee wat je wilt.
Heel simpel als je even verder leest dan alleen m’n wat dus eigenlijk m.n. zou moeten zou je daar zelf ook achter moeten komen. Maar als je dat helaas op een klein scherm aan het tippen bent kunnen dergelijke foutjes helaas ontstaan terwijl je zelf dat helemaal niet in de gaten hebt.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Jan-tweak schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Heel simpel als je even verder leest dan alleen m’n wat dus eigenlijk m.n. zou moeten zou je daar zelf ook achter moeten komen. Maar als je dat helaas op een klein scherm aan het tippen bent kunnen dergelijke foutjes helaas ontstaan terwijl je zelf dat helemaal niet in de gaten hebt.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Je kunt je zomaar vertippen. O, vertypen ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pr088 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Je kunt je zomaar vertippen. O, vertypen ;)
Daar heb je Tipp-Ex voor. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Heel simpel als je even verder leest dan alleen m’n wat dus eigenlijk m.n. zou moeten zou je daar zelf ook achter moeten komen. Maar als je dat helaas op een klein scherm aan het tippen bent kunnen dergelijke foutjes helaas ontstaan terwijl je zelf dat helemaal niet in de gaten hebt.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Is dat een Vlaamse afkorting?
Taaladviseurs (zoals Vlaanderen.be) raden doorgaans aan om de uitdrukking voluit te schrijven voor een betere leesbaarheid van de tekst.

  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
Ik heb een aanbod gehad via mijn stroomleverancier OM voor een collectieve inkoopactie van Sessy. Zijn de prijzen hier genoemd een beetje reëel? https://www.sessy.nl/om-nieuwenergie/

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:41:
§ 3.2 Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W
Ik lees daar niks over groepen.. en volgens 3.10 lijkt het meeste ook te gelden voor >= 800 W.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Ik lees daar niks over groepen.. en volgens 3.10 lijkt het meeste ook te gelden voor >= 800 W.
Lees nou niet teveel maar gebruik je hersencel.
Nagenoeg alle regelgeving is voor installateurs / bedrijven en nog wat varianten, wat zelf veranderd word of gebruikt word is een ander verhaal.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
reinouts schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:20:
Ik heb een aanbod gehad via mijn stroomleverancier OM voor een collectieve inkoopactie van Sessy. Zijn de prijzen hier genoemd een beetje reëel? https://www.sessy.nl/om-nieuwenergie/
Ik zie op de site die jij noemt geen prijzen. Je zult dus wel moeten delen met ons wat je persoonlijke aanbod is geworden.

Sessy zal altijd duurder zijn dan de goedkopere prijsvechtende plug-in merken.

Reëel ten opzichte van wat?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-06 15:49
Pr088 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Ik zie op de site die jij noemt geen prijzen. Je zult dus wel moeten delen met ons wat je persoonlijke aanbod is geworden.

Sessy zal altijd duurder zijn dan de goedkopere prijsvechtende plug-in merken.

Reëel ten opzichte van wat?
Als je verder naar beneden scrolt, dan zul je een tabel zien met staffelkorting.

Sessy 5 kWh

Geschikt voor huishoudens met 3000 kWh verbruik per jaar.

Normale prijs: € 3.950 incl btw en (basis)installatie.

1–50 inschrijvingen € 3.550
51–200 inschrijvingen € 3.350
201–400 inschrijvingen € 3.295
401–1000 inschrijvingen € 3.268

Sessy 10 kWh

Geschikt voor huishoudens met 5000 kWh verbruik per jaar.

Normale prijs: € 5.900 incl btw & (basis)installatie

1–50 inschrijvingen € 5.350
51–200 inschrijvingen € 5.050
201–400 inschrijvingen € 4.950
401–1000 inschrijvingen € 4.936

Ik vind persoonlijk deze aanbieding niet interessant. Een plug-in batterij kan hetzelfde, en heeft vaak nog een hoger vermogen wat deze kan gebruiken ook. Deze heeft een laad vermogen van 2.2 kWh, en een ontlaad vermogen van 1.7 kWh. Een plugin batterij zit vaak op 2.4 kWh (en is dan een stuk goedkoper).

Een batterij op basis van SMA en BYD is ook goedkoper te krijgen.

Maar kijk vooral wat je zelf wilt.

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Lees nou niet teveel maar gebruik je hersencel.
Nagenoeg alle regelgeving is voor installateurs / bedrijven en nog wat varianten, wat zelf veranderd word of gebruikt word is een ander verhaal.
Laat dat nu juist voor de systeemcode juist niet het geval te zijn, deze is namelijk ook helemaal op jou de consument van toepassing, voor de volle 100%.

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
bvermeul schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Als je verder naar beneden scrolt, dan zul je een tabel zien met staffelkorting.

Sessy 5 kWh

Geschikt voor huishoudens met 3000 kWh verbruik per jaar.

Normale prijs: € 3.950 incl btw en (basis)installatie.

1–50 inschrijvingen € 3.550
51–200 inschrijvingen € 3.350
201–400 inschrijvingen € 3.295
401–1000 inschrijvingen € 3.268
om je een idee te geven een bv Zendure Mix 4000 met 8 kWh capaciteit heb je voor onder de 2.200 euro incl. Btw. Voor dat bedrag wat ik hier zie heb je zelfs een 15 kWh ( dus incl een 7 kWh uitbreiding )
Een vergelijkbare Anker zit in de zelfde prijsrange.
Wat ik erger vind dat ze uitgaan van je jaarverbruik, terwijl deze juist eigenlijk helemaal geen grote rol hierin heeft.
Lees eerst eens dat stuk van Jeroen.nl waar ik iets hierboven naar gewezen heb.
Kijk m.n. dus wat jij in de avond/nacht verbruikt als jouw zonnepanelen dan niets meer doen.
Sessy 10 kWh

Geschikt voor huishoudens met 5000 kWh verbruik per jaar.

Normale prijs: € 5.900 incl btw & (basis)installatie

1–50 inschrijvingen € 5.350
51–200 inschrijvingen € 5.050
201–400 inschrijvingen € 4.950
401–1000 inschrijvingen € 4.936

Ik vind persoonlijk deze aanbieding niet interessant. Een plug-in batterij kan hetzelfde, en heeft vaak nog een hoger vermogen wat deze kan gebruiken ook. Deze heeft een laad vermogen van 2.2 kWh, en een ontlaad vermogen van 1.7 kWh. Een plugin batterij zit vaak op 2.4 kWh (en is dan een stuk goedkoper).

Een batterij op basis van SMA en BYD is ook goedkoper te krijgen.

Maar kijk vooral wat je zelf wilt.

  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:42
Net even bij Jeroen gekeken en al snel gezien dat hij 4 Sessy's heeft, dat moet dus wel de juiste keuze zijn. Pssst, heb jij nou nog steeds niet ingetekend op een Sessy?

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Vdvmark schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:18:
Net even bij Jeroen gekeken en al snel gezien dat hij 4 Sessy's heeft, dat moet dus wel de juiste keuze zijn. Pssst, heb jij nou nog steeds niet ingetekend op een Sessy?
Ik denk dat Jeroen al vrij vroeg aan een thuis-batterij heeft gedacht, toen waren er vrij weinig verschillende type beschikbaar en gezien ook een sessy een best lange technische levensduur heeft zal hij die natuurlijk niet snel vervangen.
Echter of in de huidige markt een sessy nog een slim idee is waag ik te betwijfelen, ondertussen is deze. Links en rechts denk ik wel ingehaald, zeker als je naar de prijs alleen al kijkt.

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:51
Jan-tweak schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat Jeroen al vrij vroeg aan een thuis-batterij heeft gedacht, toen waren er vrij weinig verschillende type beschikbaar en gezien ook een sessy een best lange technische levensduur heeft zal hij die natuurlijk niet snel vervangen.
Echter of in de huidige markt een sessy nog een slim idee is waag ik te betwijfelen, ondertussen is deze. Links en rechts denk ik wel ingehaald, zeker als je naar de prijs alleen al kijkt.
Een beetje kort door de bocht. Appels met peren vergelijken zonder een onderbouwing te geven waarom je dit van mening bent..
Jouw mening hoeft ook niet de werkelijkheid te zijn. De keuze van een batterij hangt af van de situatie ter plaatsen. Kies je voor een 20 KWH SESSY THUISBATTERIJ MET 8,8 KW OMVORMER (3-FASE) of voor een stekkerbatterij dit zijn appels en peren

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-06 13:32
Modbreak:lees je mail

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 21-06-2026 16:59 ]


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
clodders schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Een beetje kort door de bocht. Appels met peren vergelijken zonder een onderbouwing te geven waarom je dit van mening bent..
Jouw mening hoeft ook niet de werkelijkheid te zijn. De keuze van een batterij hangt af van de situatie ter plaatsen. Kies je voor een 20 KWH SESSY THUISBATTERIJ MET 8,8 KW OMVORMER (3-FASE) of voor een stekkerbatterij dit zijn appels en peren
Stekkerbatterij heeft alleen links ingehaald, rechts zit bv de Goodwe ESA, dubbele capaciteit voor dezelfde prijs, appels met appels.

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
reinouts schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:20:
Ik heb een aanbod gehad via mijn stroomleverancier OM voor een collectieve inkoopactie van Sessy. Zijn de prijzen hier genoemd een beetje reëel? https://www.sessy.nl/om-nieuwenergie/
Wat is je doel?

  • Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:22
Even een vraagje

Ik ben bezig met een thuisaccu 18kw ( solaredge nexis )

Nu moet ik ook met energie contract veranderen daar totaal geen ervaring mee Al vanaf 2016 zonnepanelen naar kon altijd salderen dus nooit mee bezig gehouden

Nu is mij verbruik 7200kw en terug leveren 4500kw Nu zal ik nog wat meer gaan verbruiken omdat ik ook naar volledige warmtepomp ga staat nu een hybride


Maar bij welke maatschappij kan ik nu het beste een dynamische contract afsluiten want benn er echt niet in thuis en ook totaal geen idee waar ik op moet letten


Gr dave

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Davem3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:44:
Even een vraagje

Ik ben bezig met een thuisaccu 18kw ( solaredge nexis )

Nu moet ik ook met energie contract veranderen daar totaal geen ervaring mee Al vanaf 2016 zonnepanelen naar kon altijd salderen dus nooit mee bezig gehouden

Nu is mij verbruik 7200kw en terug leveren 4500kw Nu zal ik nog wat meer gaan verbruiken omdat ik ook naar volledige warmtepomp ga staat nu een hybride


Maar bij welke maatschappij kan ik nu het beste een dynamische contract afsluiten want benn er echt niet in thuis en ook totaal geen idee waar ik op moet letten


Gr dave
Begin er gewoon met 1 (zelf zonneplan) en maandelijks opzegbaar voor als je wat anders zou hebben gevonden.
Ik weet niet of er veel verschil in maar dan zijn het volgens mij, ze hebben allemaal hun foefjes.
Zonneplan heeft wel uurprijzen en er zijn anderen die kwartierprijzen hanteren, ik heb daar geen ervaring mee en uurprijs is voor mij prima.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
Davem3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:44:
Even een vraagje

Ik ben bezig met een thuisaccu 18kw ( solaredge nexis )

Nu moet ik ook met energie contract veranderen daar totaal geen ervaring mee Al vanaf 2016 zonnepanelen naar kon altijd salderen dus nooit mee bezig gehouden

Nu is mij verbruik 7200kw en terug leveren 4500kw Nu zal ik nog wat meer gaan verbruiken omdat ik ook naar volledige warmtepomp ga staat nu een hybride


Maar bij welke maatschappij kan ik nu het beste een dynamische contract afsluiten want benn er echt niet in thuis en ook totaal geen idee waar ik op moet letten


Gr dave
Er zijn 3 “goede”, zonneplan, frank en Tibber,
Zonneplan (heb ik zelf) is momenteel het voordeligste “zonder extra’s”.
Frank en Tibber bieden de mogelijkheid om laadpaal en zonnepanelen te besturen. Goed opletten of ze je merk ondersteunen. Als je dat wilt dan neem je 1 van die.
Alle andere providers zijn “me too” en zou ik niet nemen.
Meer discussie hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefannn op 21-06-2026 19:41 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Stefannn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:08:
[...]


Er zijn 3 “goede”, zonneplan, frank en Tibber,
Zonneplan (heb ik zelf) is momenteel het voordeligste “zonder extra’s”.
Frank en Tibber bieden de mogelijkheid om laadpaal en zonnepanelen te besturen. Goed opletten of ze je merk ondersteunen. Als je dat wilt dan neem je 1 van die.
Alle andere providers zijn “me too” en zou ik niet nemen.
Meer discussie hier: BackupBaTTerY in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Eens met dit advies. Je kunt bij dynamische tarieven ook elke maand wisselen, dus geen man overboord. Ga voor één van deze 3. Zonneplan is een tikje voordeliger dan Tibber.

@Davem3 Wacht ook eerst met de batterij van 18kwh die je voor ogen hebt. Dynamisch scheelt al -geen terugleverkosten- en maak dan een serieuze berekening. Niet uit paniek nu een thuisbatterij kopen. Ja, de stroomrekening wordt hoger dan met salderingsregeling, maar een forse investering in een thuisbatterij is in veel gevallen niet terug te verdienen. Dan ben je nog duurder uit. Dus doe dat met verstand en beleid. 18kWh lijkt me -over de duim gerekend- ook groot gezien je verbruik en teruglevering.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Om even in te haken op de 2 vorige reacties.

Met dat hoge verbruik (beetje onduidelijk) en lage teruglevering heb je al een hoog percentage eigen verbruik van je eigen zonnestroom. Daarom zijn voorgaande adviezen in mijn ogen zeer goed.

Wacht nog even met een heel grote accu.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Pagina: 1 ... 138 ... 141 Laatste