Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 139 ... 141 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:06
clodders schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Een beetje kort door de bocht. Appels met peren vergelijken zonder een onderbouwing te geven waarom je dit van mening bent..
Jouw mening hoeft ook niet de werkelijkheid te zijn. De keuze van een batterij hangt af van de situatie ter plaatsen. Kies je voor een 20 KWH SESSY THUISBATTERIJ MET 8,8 KW OMVORMER (3-FASE) of voor een stekkerbatterij dit zijn appels en peren
De vraag je hier vergeet te stellen of die beste man wel echt een 20 kWh 3-fase thuis-batterij ook echt nodig gaat hebben, als je mijn eerdere post aan hem had gelezen was juist dat nu eigenlijk de eerste vraag waar je voor je zelf een antwoord op zou moeten geven.
De keuze van soort en merk komt pas daarna. En dat iemand een bepaald merk heeft wil ook niet altijd iets zeggen. En daar ging mijn argument over.

• Jan-tweak
Davem3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:44:
Even een vraagje

Ik ben bezig met een thuisaccu 18kw ( solaredge nexis )

Nu moet ik ook met energie contract veranderen daar totaal geen ervaring mee Al vanaf 2016 zonnepanelen naar kon altijd salderen dus nooit mee bezig gehouden

Nu is mij verbruik 7200kw en terug leveren 4500kw Nu zal ik nog wat meer gaan verbruiken omdat ik ook naar volledige warmtepomp ga staat nu een hybride

Maar bij welke maatschappij kan ik nu het beste een dynamische contract afsluiten want benn er echt niet in thuis en ook totaal geen idee waar ik op moet letten

Gr dave
Ik zou een bij Jeroen.nl gaan kijken, daar krijg je nog een onafhankelijke informatie met alle pro’s en contra’s van de verschillende energie contract vormen en de verschillende aanbieders.
Klein advies vooraf: kijk ook eens of niet een dynamisch contract iets voor je is en als je over een tijd ook naar gasloos wilt zou je voor die tijd ook een variabele cq vast gascontract kunnen nemen en dat mag ook bij een volledig andere aanbieder zijn. Variabel heeft het voordeel dat je deze maandelijks kunt opzeggen, bij een jaar contract zit je minimaal 1 jaar aan vast.
Overigens heb je bij een dynamisch contract helemaal geen opzegtermijn, daar kun je direct bij weg.
Gas dynamisch is wel mogelijk maar zeker nu sterk af te raden, een gasprijs wordt per dag bepaald en je zit als het fout gaat direct met zeer hoge kosten terwijl het verschil met vast cq variabel eigenlijk gering is.

Mbt tot teruglevering en meerverbruik ivm een FE warmtepomp
Terugleveren heb je vrijwel in de zomer met een stukje voor en najaar erbij, terwijl jouw meerverbruik m.n. in de winter plaats vind.
Vanaf 2027 vervalt de saldering dus kun je je teruglevering ook niet meer wegstrepen met deel verbruik in de winter. Dat kun je dus alleen nog dit jaar doen en daarna is dat niet meer mogelijk.

Ook niet met een thuis-batterij, daarmee kun je hooguit een dag vooruit je energieverbruik mee opvangen maar zeker geen weken of maanden. Ik vraag me dan ook echt af waarom je een 18 kWh ( dat is best veel ) nodig zou gaan hebben.
Jeroen.nl heeft daar pas een zeer interessant stuk over geschreven waar ik zelf ook volledig achter sta.
Net als Jeroen verkoop ik zelf ook niets dus heb ik daar ook geen belang bij.

Dus ik denk dat je nog wat huiswerk te doen hebt.
Ik zou zov ver je dat nog niet gedaan hebt goed in kaart brengen hou jouw persoonlijke energiebehoefte eruit ziet, en dat op dagniveau.
Een P1 dongle van bv homewizard helpt daar enorm bij ( heb je wel een slimme meter bij nodig ) kost ook nog eens vrij weinig circa 25 euro. Incl de gratis software voor je smartphone.

[ Voor 34% gewijzigd door Jan-tweak op 21-06-2026 21:16 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-06 22:13
Jan-tweak schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:55:
[...]

De vraag je hier vergeet te stellen of die beste man wel echt een 20 kWh 3-fase thuis-batterij ook echt nodig gaat hebben, als je mijn eerdere post aan hem had gelezen was juist dat nu eigenlijk de eerste vraag waar je voor je zelf een antwoord op zou moeten geven.
De keuze van soort en merk komt pas daarna. En dat iemand een bepaald merk heeft wil ook niet altijd iets zeggen. En daar ging mijn argument over.
Heeft de prijs/kwh wellicht een impact op de keuze?

In het extreme gesteld (en dit is zeer overdreven): als de accu prijs/kwh 10 euro is, dan wordt een heel ander scenario haalbaar dan met 200 euro/kwh.

Soort en merk hebben in mijn ogen een impact op de prijs/kwh, en ook op de prijs distributie (vaste initiële kosten vs capaciteit (kw) kosten vs opslag (kWh) kosten.

Ter vergelijking, ik heb opslag in waterstof wel eens onderzocht in combinatie met fuel cell techniek. Initiële kosten zijn hoog(30k euro) rendement is laag (<50%) en capaciteit is beperkt (1.5kw) maar door de lange houdbaarheid van waterstof naar de winter toe toch wel interessant. (Overigens niet genoeg voor het explosie gevaar en kostprijs)

Ik denk dat het complexe van een juiste accu niet zonder meer kan worden platgeslagen tot: “gebruik bepaalt jouw opties”. (Soms wel, ben ik met jou eens)

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 17:22
Het hoge verbruik komt door airco 's, hybride warmtepomp ,hybride auto, en dan het standaard verbruik dan gaat het snel zeg maar

De reden dat ik een grotere accu wil en dan in de toekomst nog ruimte is voor nog groter accu is Ik wil (ka met de solaredge nexis ook zonnepanelen van solaredge )minder afhankelijk zijn van het net en wil ook een paar dagen kunnen door komen als de stroom weg valt of duur is. Wil dan dus als de stroom goedkoop is inslaan voor een later tijdstip (dus niet alleen mijn zonnepanelen)

Gaat mij in de bacis ook niet om er aan te verdienen maar meer onafhankelijk zijn

En ben ook van mening dat het rekenwerk niet echt klop over wat voor accu je nodig hebt het is gebaseerd op prijzen van nu en niet is de toekomst(dat weet niemand)en ik ben van mening dat energie veel geld kosten en dat het met vraag en aanbod heel veel prijsverschil in komt

Meschien heb ik het goed en Meschien ook wel niet

Moet ook wel bij zeggen dat plaatsen mij niks kost doe ik zelf

Ook de warmtepomp plaats ik zelf (werk zelf altijd 20 jaar met warmtepompen en een iets andere prijs als de meeste van jullie)

[ Voor 6% gewijzigd door Davem3 op 21-06-2026 21:30 ]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
Overtollige zonnestroom opslaan voor nachtgebruik (met warmtepomp of airco aan kan het toch 's nachts makkelijk naar 5 kWh verbruik oplopen). We zijn al all-electric maar leveren desondanks nog behoorlijk wat terug dezer dagen. Verder bezitten we geen auto dus EV laden is daarmee geen optie.

• Jan-tweak
Beer070 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Heeft de prijs/kwh wellicht een impact op de keuze?

In het extreme gesteld (en dit is zeer overdreven): als de accu prijs/kwh 10 euro is, dan wordt een heel ander scenario haalbaar dan met 200 euro/kwh.
tuurlijk, als het zo ver komt, wordt al een tijdje zo voorspeld echter zie ik dergelijke prijzen nog niet langskomen.
Daarom ben ik zeer terughoudend met al te grote capaciteiten, want stel je hebt nu voor 350 euro de kWh een capaciteit van stel 25 kWh gekocht terwijl je eigenlijk voor je zelf ( nom bedrijf ) slechts 8 kWh gebruikt heb je dus een kleine 6.000 euro te veel betaald. Echter als 1 jaar later de prijs naar stel 50 euro is gedaald zou je die extra 17 kWh nog maar slechts 850 euro gekost hebben. Dan heb je op dat punt dus gewoon 5.150 euro in zand gezet.
Soort en merk hebben in mijn ogen een impact op de prijs/kwh, en ook op de prijs distributie (vaste initiële kosten vs capaciteit (kw) kosten vs opslag (kWh) kosten.

Ter vergelijking, ik heb opslag in waterstof wel eens onderzocht in combinatie met fuel cell techniek. Initiële kosten zijn hoog(30k euro) rendement is laag (<50%) en capaciteit is beperkt (1.5kw) maar door de lange houdbaarheid van waterstof naar de winter toe toch wel interessant. (Overigens niet genoeg voor het explosie gevaar en kostprijs)
klopt, en daar zit ook direct een reden van die initiële kosten ( sorry, is deels mijn werkgebied ATEX)
Ik denk dat het complexe van een juiste accu niet zonder meer kan worden platgeslagen tot: “gebruik bepaalt jouw opties”. (Soms wel, ben ik met jou eens)
Klopt, maar ik ben het m.n. met Jeroen.nl eens, die juist probeert deze best complexe massa een beetje toegankelijk te maken voor de gemiddelde consument. En juist zijn zienswijze zorgt er juist voor dat het een stuk minder complex gaat worden en dat mensen het zelf ook kunnen volgen, ook als zij geen TU studie hebben gevolgd.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:40
Davem3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:22:
en wil ook een paar dagen kunnen door komen als de stroom weg valt of duur is.
In dat geval is essentieel dat je bij stroomuitval de batterij kan blijven laden met PV.
Bij een hybride omvormer is dat vrijwel altijd zo. Bij AC gekoppeld systeem moet je dat echt even heel goed uitzoeken.

Ik heb Solaredge homehub met 14.4kWh batterij.
In de zomer kan ik in principe volledig off grid zonder concessies.
In voor en najaar kan ik ook off-grid maar moet dan wat voorzichtig zijn met warmtepomp en laadpaal.
Zelfs in december, januari, februari zou ik volledig off-grid moeten kunnen maar dat is dan wel “survival mode” met 5kWh PV opbrengst per dag. Dan kan enkel het strict noodzakelijke aan en moet de open haard voor warmte zorgen. Maar goed…. Tegen de tijd dat er midden in de winter meerdere dagen geen stroom is “is er echt wel wat aan de hand”.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:31
Jan-tweak schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Je stelt dat "Echter of in de huidige markt een sessy nog een slim idee is waag ik te betwijfelen” dit komt over alsof de kwaliteit van het merk niet goed is.
En dit zal je moeten onderbouwen anders kan je dit niet zo stellen en ook in je antwoord kom je hierop niet terug.
Je hebt het niet over de of een 20 kWh 3-fase thuis-batterij ook echt nodig gaat hebben.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:47
clodders schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:23:
[...]

Je stelt dat "Echter of in de huidige markt een sessy nog een slim idee is waag ik te betwijfelen” dit komt over alsof de kwaliteit van het merk niet goed is.
En dit zal je moeten onderbouwen anders kan je dit niet zo stellen en ook in je antwoord kom je hierop niet terug.
Hoe kom je op kwaliteit? Volgens mij is het enige probleem de prijs.
Een Sessy kost 500-600 EUR/kWh, een instapper kost 150-250 en meer vergelijkbare producten 250-350, dan heb je gewoon geen plaats meer in de markt imo.

• clodders
mitsumark schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:52:
[...]
Hoe kom je op kwaliteit? Volgens mij is het enige probleem de prijs.
Een Sessy kost 500-600 EUR/kWh, een instapper kost 150-250 en meer vergelijkbare producten 250-350, dan heb je gewoon geen plaats meer in de markt imo.
Naast de prijs zijn o.a. de volgende factoren van belang, de wijze van aansturing, is de batterij  uit te breiden zijn, soort batterijtechniek.
De diepte van ontlading geeft aan hoeveel procent aan stroom er nog in de batterij zit.
De State of Health (SoH) zegt iets over de veroudering van de batterij
State of Charge (SoC). De laadstatus is het omgekeerde van de DoD. De SoC geeft de huidige laadstatus van de batterij aan. Stel dat een thuisbatterij van 10 kWh een minimale DoD van 10% heeft en een maximale SoC van 90% dan is de werkelijke capaciteit sowieso niet 10 kWh, maar 10-1-1= 8 kWh.
De capaciteit van een thuisbatterij in kilowattuur of kWh is de maat voor hoeveel elektrische energie de batterij maximaal kan bevatten;
Het vermogen in kilowatt of kW is de maximale snelheid waarin die elektriciteit eruit gehaald of erin gestopt kan worden.
C-rate: de snelheid waarmee batterijcellen geladen of ontladen kunnen worden
Stel de c-rate = 0,2. In de verhouding 10 kWh capaciteit tot 5 kW vermogen van 2 staat tot 1, staat die c-rate van 0,2 dus in de weg. De werkelijke laadtijd is nu 5 uur:

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Jan-tweak schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Ook niet met een thuis-batterij, daarmee kun je hooguit een dag vooruit je energieverbruik mee opvangen maar zeker geen weken of maanden. Ik vraag me dan ook echt af waarom je een 18 kWh ( dat is best veel ) nodig zou gaan hebben.
Jeroen.nl heeft daar pas een zeer interessant stuk over geschreven waar ik zelf ook volledig achter sta.
Net als Jeroen verkoop ik zelf ook niets dus heb ik daar ook geen belang bij.
Je adviezen zijn meestal ook hier op gestoeld. Op hoe jij het doet.
Er zijn meer parameters dan 'nodig hebben'. Een groter systeem kan zomaar aantrekkelijker zijn door bredere inzet van de capaciteit en veelal het daarbij hogere vermogen. Fijne bijwerking is dat de prijs per kWh daalt naarmate je systeem groeit.
Vanaf 2027 vervalt de saldering dus kun je je teruglevering ook niet meer wegstrepen met deel verbruik in de winter. Dat kun je dus alleen nog dit jaar doen en daarna is dat niet meer mogelijk.
Dus kun je dat voor een groot deel weer opvangen met meer capaciteit door het bij je zelf lokaal financieel te salderen. Opbrengsten van verkoop in de zomer dekt voor een deel de importkosten van de winter.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• mitsumark
clodders schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Naast de prijs zijn o.a. de volgende factoren van belang, de wijze van aansturing, is de batterij  uit te breiden zijn, soort batterijtechniek.
De diepte van ontlading geeft aan hoeveel procent aan stroom er nog in de batterij zit.
De State of Health (SoH) zegt iets over de veroudering van de batterij
State of Charge (SoC). De laadstatus is het omgekeerde van de DoD. De SoC geeft de huidige laadstatus van de batterij aan. Stel dat een thuisbatterij van 10 kWh een minimale DoD van 10% heeft en een maximale SoC van 90% dan is de werkelijke capaciteit sowieso niet 10 kWh, maar 10-1-1= 8 kWh.
De capaciteit van een thuisbatterij in kilowattuur of kWh is de maat voor hoeveel elektrische energie de batterij maximaal kan bevatten;
Het vermogen in kilowatt of kW is de maximale snelheid waarin die elektriciteit eruit gehaald of erin gestopt kan worden.
Stel de c-rate = 0,2. In de verhouding 10 kWh capaciteit tot 5 kW vermogen van 2 staat tot 1, staat die c-rate van 0,2 dus in de weg. De werkelijke laadtijd is nu 5 uur:
Ik snap niet wat je hiermee wil zeggen, lijkt wel een algemeen verhaal van AI?
Vergelijk op deze punten eens de Sessy met alternatieven (Anker, Zendure, BYD, Goodwe ESA, etc).

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Dat klopt als een bus @paQ ,in de zomer -300 euro en in winter +300 maakt nog steeds 0 op rekening. Maar dan moet je wel 20 kwh van je pv in een accu kunnen bewaren tot avonds.....

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ
  • Nu online

paQ

reneeke1970 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:44:
Dat klopt als een bus @paQ ,in de zomer -300 euro en in winter +300 maakt nog steeds 0 op rekening. Maar dan moet je wel 20 kwh van je pv in een accu kunnen bewaren tot avonds.....
exact :)
of (nog) meer ;)

Ik zie "NOM" een beetje als de hybride warmtepomp, en kijken of je zelf financieel kunt salderen meer de full electric oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IhBeP-kqzZBzA8gw2IzcoHVunw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7IT2Juy4ay60RVPXIcf5pI3.png?f=fotoalbum_large

Ja, dit ziet er vanaf 2027 wat minder rooskleurig uit, dat weet ik.

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 09:51 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
clodders schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:25:
[...]

LFP kan toch best een hoge C aan in principe? Batterijen slijten alleen iets harder door meer warmte.
Bijv; als je 1 Zendure 2400AC+ hebt doet die bij max vermogen 1C.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:09
Mistraller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
[...]

LFP kan toch best een hoge C aan in principe? Batterijen slijten alleen iets harder door meer warmte.
Bijv; als je 1 Zendure 2400AC+ hebt doet die bij max vermogen 1C.
Hoge C ontladingen geven op termijn extra slijtage door oplopende interne weerstand wat weer extra warmte opwekt in je cell.
Die goedkope plugin batterijen die je van 800 naar 2400 watt kunt zetten zullen dus harder slijten. Denk je na 5 jaar een nieuwe te kopen dan gaat dat wel lukken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Mistraller
habbekrats schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Hoge C ontladingen geven op termijn extra slijtage door oplopende interne weerstand wat weer extra warmte opwekt in je cell.
Die goedkope plugin batterijen die je van 800 naar 2400 watt kunt zetten zullen dus harder slijten. Denk je na 5 jaar een nieuwe te kopen dan gaat dat wel lukken.
Ja dat zei ik. Maar fabrikanten garanderen zonder uitzondering een bepaald aantal cycli met een bepaald vermogensverlies. Daar zit marge in en dat kan 2 kanten op.
Maar in het geval van de Zendure zie ik zelden mensen die 2400W op een eigen groep zetten en dan géén accu eronder steken. Dat halveert de C al op z'n minst. En de mensen die volle bak handelen, hebben nog wat meer accu's.

Maar je noemt nu een 0,2C in je berekening en dat is wel erg laag. Nu zie je maar weinig fabrikanten reppen over de C waarde, maar 0,5 voor de piekvermogens lijkt me een prima streven. Zo nu en dan is dat echt niet meteen het einde van je accu.

---------------

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:21

zalkc

cvz.eu

Mistraller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Ja dat zei ik. Maar fabrikanten garanderen zonder uitzondering een bepaald aantal cycli met een bepaald vermogensverlies. Daar zit marge in en dat kan 2 kanten op.
Maar in het geval van de Zendure zie ik zelden mensen die 2400W op een eigen groep zetten en dan géén accu eronder steken. Dat halveert de C al op z'n minst. En de mensen die volle bak handelen, hebben nog wat meer accu's.

Maar je noemt nu een 0,2C in je berekening en dat is wel erg laag. Nu zie je maar weinig fabrikanten reppen over de C waarde, maar 0,5 voor de piekvermogens lijkt me een prima streven. Zo nu en dan is dat echt niet meteen het einde van je accu.
Toen ik de beslissing nam om uit te breiden naar 32 kWh was een argument wel dat ik daarmee een lagere C zou hebben. Ik gebruik het veel om de auto op te laden, dan trek je langdurig een stevige spanning uit het pakket. Ik zit nu op max 0.27 ipv 0.45
zalkc schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:53:
2e accu besteld :)

Het gaat mij geen hoop geld besparen en zal waarschijnlijk 8 jaar duren om het eruit te halen, maar de secundaire redenen tellen hier duidelijk ook mee.
- Lagere C bij laden/ontladen
- Lagere temperatuur
- meer ruimte voor noodstroomreserve
- meer gemak met laden auto

[ Voor 16% gewijzigd door zalkc op 22-06-2026 11:23 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:29
[...]

Die 5 jaar zal aardig in de richting zitten gezien gerapporteerde temperaturen, mits de top specs die gecommuniceerd worden daadwerkelijk bij de toegepaste cellen horen. Daar kan je over twijfelen bij lagere volume modellen/merken, denk dat zodra er voldoende schaal is men vrij snel uitkomt bij die topfabrikanten.

• clodders
mitsumark schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Ik snap niet wat je hiermee wil zeggen, lijkt wel een algemeen verhaal van AI?
Vergelijk op deze punten eens de Sessy met alternatieven (Anker, Zendure, BYD, Goodwe ESA, etc).
Als je terug leest dan kan je lezen dat gesteld word, dat de prijs bepalend is en ik heb gesteld dat je verder moet kijken dan alleen de prijs.
Het is geen AI verhaal want die heb ik niet nodig.
Ik hoef geen vergelijking te maken, want die is er al en kan je vinden op de site https://www.zelfenergieproduceren.nl/kennisbank-duurzaam/energie-opslaan/thuisbatterij/
De enige vraag die ik heb is, wat wil je vergelijken een stekkerbatterij met een batterij met een eigen omvormer?
Ik geef geen waardeoordeel over je opmerking. Echter je opmerking "Vergelijk op deze punten eens de Sessy met alternatieven (Anker, Zendure, BYD, Goodwe ESA, etc).kan ik niet volgen want dit gaat over appels en peren

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-06 18:26
reinouts schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:23:
[...]

Overtollige zonnestroom opslaan voor nachtgebruik (met warmtepomp of airco aan kan het toch 's nachts makkelijk naar 5 kWh verbruik oplopen). We zijn al all-electric maar leveren desondanks nog behoorlijk wat terug dezer dagen. Verder bezitten we geen auto dus EV laden is daarmee geen optie.
Dus het doel is niet om de thuisaccu terug te verdienen, maar richting 0 teruglevering te gaan?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
Truus01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Dus het doel is niet om de thuisaccu terug te verdienen, maar richting 0 teruglevering te gaan?
Dat zou eigenlijk het standaard doel moeten zijn, vaak word een terugverdientijd een prijsvergelijkproject met fantastische grafiekjes en berekeningen die niet kloppen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• paQ
  • Nu online

paQ

Echt?
Dus puur nom draaien wat kan jou het schelen of dat extra geld kost?

• tweeek
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:53:
Echt?
Dus puur nom draaien wat kan jou het schelen of dat extra geld kost?
Ik hoef geen geld over de balk te smijten, maar lig zeker niet wakker van een paar honderd en wanneer nodig voor een beter systeem dan een paar duizend meer zou kosten.

Ter info: heb ik een stekkerbatterij gekocht niet om terug te verdienen maar om te leren hoe ik om moet gaan met stroom en zonneoverschot en het gebruik van een accu.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 22:48
[...]

Ieder zijn eigen keuze, maar verschillende Tweakers hebben op dit forum laten zien dat warmteontwikkeling van de Zendures bij 0,2-0,3C minder is dan bij hogere C.

Het is zeker niet het einde van je accu, nee. Maar om nou een extra straalkachel in je schuur te hebben staan....

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
[...]

Dat lijkt me juist niet de bedoeling, tenminste niet in mijn visie ( en vele anderen )
Ook ge zien het verloop van je teruglevering geduurde de seizoenen.
Als je op nul teruglevering wilt gaan zitten heb je mogelijk wel een giga capaciteit nodig die je juist in de zomer waar je veel teruglevering krijgt onmogelijk via je eigen verbruik leeg gaat krijgen, en zeker bij stekkerbatterij maar ook bij een niet al te grote vaste batterij tegen het probleem van je vermogenslimiet aan wat vaak tussen 2,4 en 5 kWh bedraagt.
Zelfs bij een 5 kW heb je bij een 40 kWh batterij bijna 8 uur nodig om die op vol vermogen leeg te krijgen .

• reneeke1970
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:03:
[...]

Ieder zijn eigen keuze, maar verschillende Tweakers hebben op dit forum laten zien dat warmteontwikkeling van de Zendures bij 0,2-0,3C minder is dan bij hogere C.

Het is zeker niet het einde van je accu, nee. Maar om nou een extra straalkachel in je schuur te hebben staan....
Mijn bms heeft het zwaarder dan de cellen zelf,hij loopt op naar 40 graden met 0.25c en met ventilator erop,ik ga niet hoger....

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ
  • Nu online

paQ

tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:01:
[...]

Ik hoef geen geld over de balk te smijten, maar lig zeker niet wakker van een paar honderd en wanneer nodig voor een beter systeem dan een paar duizend meer zou kosten.

Ter info: heb ik een stekkerbatterij gekocht niet om terug te verdienen maar om te leren hoe ik om moet gaan met stroom en zonneoverschot en het gebruik van een accu.
Hoe is geld uitgeven voor een systeem dat je niet terugverdient beter?

• tweeek
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Je (ik , iedereen )geeft dagelijks zoveel geld uit aan dingen die zich niet terugverdienen.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Terugverdienen is niet 1-dimensionaal, zaken als zekerheid, interesse, vermaak, kennis, etc.. zijn niet echt in geld uit te drukken.

Als ik hardware matig kijk levert de accu in mijn systeem 1000,-- per jaar op, met een investering van 6500,-- (bron)
Wat ik hierin niet meeneem is de honderd uur per jaar die ik er mee bezig ben om het systeem te tweaken en de kennisopbouw.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
[...]

Inderdaad. Als ik hem kan terugverdienen is dat een mooie extra.

• paQ
  • Nu online

paQ

zalkc schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Terugverdienen is niet 1-dimensionaal, zaken als zekerheid, interesse, vermaak, kennis, etc.. zijn niet echt in geld uit te drukken.
OK,

Nou dan steek ik mijn energie liever in een project waar een zo kort mogelijke tvt aan zit en waar ik bovendien ook iets aan heb ;) Zeg maar de meest optimale situatie zien te bereiken.
Als ik hardware matig kijk levert de accu in mijn systeem 1000,-- per jaar op, met een investering van 6500,-- (bron)
Wat ik hierin niet meeneem is de honderd uur per jaar die ik er mee bezig ben om het systeem te tweaken en de kennisopbouw.
Dat staat toch haast haaks op je vorige bewering?

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 13:09 ]

• tweeek
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:59:
[...]

OK,

Nou dan steek ik mijn energie liever in een project waar een zo kort mogelijke tvt aan zit en waar ik bovendien ook iets aan heb ;) Zeg maar de meest optimale situatie zien te bereiken.
Koop een goede 2ehands fiets zonder accu zodat je al je energie daarin steken kan en als je een beetje slim handelt dan is er zelfs geen tvt.
"waar ik bovendien ook iets aan heb"= geen sportschool nodig , je krijgt voldoende afleiding en beweging, komt ergens en ziet nog eens wat, je auto kan eruit, alleen maar voordeel, geen batterij kopen is dus het meest optimaal.

• Mistraller
zalkc schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Toen ik de beslissing nam om uit te breiden naar 32 kWh was een argument wel dat ik daarmee een lagere C zou hebben. Ik gebruik het veel om de auto op te laden, dan trek je langdurig een stevige spanning uit het pakket. Ik zit nu op max 0.27 ipv 0.45

[...]
Trager is altijd beter. Daarom zijn mijn oude telefoonladers hier ook heilig.
Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:03:
[...]

Mijn Zendures zijn nog nooit boven de 40 graden geweest, ik doe slechts NOM en ik heb niet genoeg PV om 2 torentjes volle bak te laden. En geen EV.
Ik heb nergens beweerd dat je maar op een hoge C moet gaan laden, dat schuif je me nu een beetje in de schoenen.

Maar je ging in je voorbeeld al meteen uit van "als je accu een capaciteit aan kan van 0,2C" en dat is gewoon niet zo. Er zijn geen fabrikanten volgens mij die stellen dat hun LFP max 0,2C kan doen.

Als je voor die enkele piekjes dat bijv je fornuis even een boost doet, heel even 0,5C doet of wat meer dan is er echt niks aan de hand. Als je met je auto accelereert maak je je toch ook niet direct zorgen over je accu. Ik denk dat een stabiele temp overigens veel meer levensduur geeft, dan bijv een accu die buiten staat in de kou en de hitte.

Als je veel dynamisch wilt handelen dan steek je toch al meer accu's onder je omvormer en gaat je set ook naar de 0,2C. Iemand die dynamisch wil handelen kijkt daar echt wel naar.

Kortom, we bedoelen hetzelfde maar leggen het anders uit.

---------------

• paQ
  • Nu online

paQ

tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Koop een goede 2ehands fiets zonder accu zodat je al je energie daarin steken kan en als je een beetje slim handelt dan is er zelfs geen tvt.
"waar ik bovendien ook iets aan heb"= geen sportschool nodig , je krijgt voldoende afleiding en beweging, komt ergens en ziet nog eens wat, je auto kan eruit, alleen maar voordeel, geen batterij kopen is dus het meest optimaal.
Wat een zuur topic is dit geworden zeg...

Je snapt toch prima wat ik bedoel te zeggen?
Het optimaliseren van een proces an sich. Niet hoe wat dan ook het goedkoopst kan.

Dat is alleen nogal wat anders dan; ik koop het een thuisaccu terwijl ik weet dat ik het nooit terug ga verdienen, maar ik ben zo lekker nom.

• Pr088
Mistraller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Trager is altijd beter. Daarom zijn mijn oude telefoonladers hier ook heilig.

[...]

Mijn Zendures zijn nog nooit boven de 40 graden geweest, ik doe slechts NOM en ik heb niet genoeg PV om 2 torentjes volle bak te laden. En geen EV.
Ik heb nergens beweerd dat je maar op een hoge C moet gaan laden, dat schuif je me nu een beetje in de schoenen.

Maar je ging in je voorbeeld al meteen uit van "als je accu een capaciteit aan kan van 0,2C" en dat is gewoon niet zo. Er zijn geen fabrikanten volgens mij die stellen dat hun LFP max 0,2C kan doen.

Als je voor die enkele piekjes dat bijv je fornuis even een boost doet, heel even 0,5C doet of wat meer dan is er echt niks aan de hand. Als je met je auto accelereert maak je je toch ook niet direct zorgen over je accu. Ik denk dat een stabiele temp overigens veel meer levensduur geeft, dan bijv een accu die buiten staat in de kou en de hitte.

Als je veel dynamisch wilt handelen dan steek je toch al meer accu's onder je omvormer en gaat je set ook naar de 0,2C. Iemand die dynamisch wil handelen kijkt daar echt wel naar.

Kortom, we bedoelen hetzelfde maar leggen het anders uit.
Denk het ook: we bedoelen ongeveer hetzelfde.

Jij stelt 'daar kijkt men wel naar als ze dynamisch gaan handelen'. Nou veel mensen niet hoor, buiten Tweakers. Veel fabrikanten adverteren gewoon dat het kan. Maximaal ontladen, maximaal terugverdienen. Maar veel onwetende kopers van bijvoorbeeld SigEnergys met dikke omvormers weten niet dat het op lange termijn misschien wel accudegradatie met zich mee brengt, warmteontwikkeling, meer geluid van koelingfans, meer hitte in kabels, soms hogere standbyverliezen, lage RTE bij lage vermogens enz.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Beer070
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Het optimaliseren van een proces an sich. Niet hoe wat dan ook het goedkoopst kan.

Dat is alleen nogal wat anders dan; ik koop het een thuisaccu terwijl ik weet dat ik het nooit terug ga verdienen, maar ik ben zo lekker nom.
ik denk dat het in alle opzichten geen welles / nietes spelletje is. We hebben allemaal onze eigen beweegredenen om ergens voor te kiezen. Ik denk ook dat thuis accu's zeker niet de grootste uitgave zullen zijn in ons mensenleven, en of het de leukste is hangt vooral af van ieders eigen interesse.

Wat ik altijd schrijf in het Victron ontwerp topic als iemand met veel passie aangeeft dat zij/hij een thuis accu gaat bouwen, is het volgende: "Ik wens je er in de eerste plaats heel veel plezier mee, en heel veel leuke momenten van succes. In de tweede plaats hoop ik dat je er veel van leert en dat wij allemaal je in het proces kunnen helpen om er samen een succes van te maken"

De definitie van succes is een individuele beleving. Ik ga met vrienden over 2 weken 64 cellen in boxen zetten en zorgen dat alles netjes met momentsleutels wordt aangedraaid. Alleen al het samen aan iets werken is een beleving en succes voor mij.

• tweeek
[...]

Nee, wat je zei kwam wat anders over.
Ik heb ze hier al meegemaakt die een investering niet deden omdat iets anders een beter rendement zou hebben.

Zoals ik al eerder zei, je hoeft het zeker niet over de balk te gooien, en kijken wat voor een ieder goed past is prima, er zijn er helaas ook een aantal die gaan rekenen tot in de kleinste details en daarbij dan nog vanalles vergeten, en vraag me soms af als de "TVT" niet gehaald is wat dan het gevolg is.

• paQ
  • Nu online

paQ

Beer070 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:14:
[...]

ik denk dat het in alle opzichten geen welles / nietes spelletje is. We hebben allemaal onze eigen beweegredenen om ergens voor te kiezen. Ik denk ook dat thuis accu's zeker niet de grootste uitgave zullen zijn in ons mensenleven, en of het de leukste is hangt vooral af van ieders eigen interesse.

Wat ik altijd schrijf in het Victron ontwerp topic als iemand met veel passie aangeeft dat zij/hij een thuis accu gaat bouwen, is het volgende: "Ik wens je er in de eerste plaats heel veel plezier mee, en heel veel leuke momenten van succes. In de tweede plaats hoop ik dat je er veel van leert en dat wij allemaal je in het proces kunnen helpen om er samen een succes van te maken"

De definitie van succes is een individuele beleving. Ik ga met vrienden over 2 weken 64 cellen in boxen zetten en zorgen dat alles netjes met momentsleutels wordt aangedraaid. Alleen al het samen aan iets werken is een beleving en succes voor mij.
Helemaal eens.
Maar het is al pagina's lang niets anders dan discussies over taalfouten, 'bepalen' wat een ander zou moeten doen, wat een gemiddeld huishouden nodig heeft, hoe NOM de norm zou moeten zijn en op andere manieren internetpunten verdienen.
Het is helemaal prima als iemand afkan met een out of the box PiB-tje van 2,7 kWh hoor, maar er is ZOveel meer. En -geloof het of niet- al die dingen bestaan, zijn er, worden ook allemaal ingezet door verschillende mensen met voor hen moverende redenen.

• reneeke1970
  • Nu online
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Helemaal eens.
Maar het is al pagina's lang niets anders dan discussies over taalfouten, 'bepalen' wat een ander zou moeten doen, wat een gemiddeld huishouden nodig heeft, hoe NOM de norm zou moeten zijn en op andere manieren internetpunten verdienen.
Het is helemaal prima als iemand afkan met een out of the box PiB-tje van 2,7 kWh hoor, maar er is ZOveel meer. En -geloof het of niet- al die dingen bestaan, zijn er, worden ook allemaal ingezet door verschillende mensen met voor hen moverende redenen.
Er zitten helaas hier een aantal figuren die vinden dat ze voor energie coach geleerd hebben,in de theorie dan,want in praktijk pff.... Werken doen ze verder niet want je ziet ze 24 uur per dag in wel tien topics.

Ik houd dat allemaal in de gaten want werk zelf ook niet haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Beer070
reneeke1970 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Er zitten helaas hier een aantal figuren die vinden dat ze voor energie coach geleerd hebben,in de theorie dan,want in praktijk pff.... Werken doen ze verder niet want je ziet ze 24 uur per dag in wel tien topics.

Ik houd dat allemaal in de gaten want werk zelf ook niet haha
wat is dat? energie cockroach? Moet je daarvoor leren? O+

• mitsumark
clodders schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:24:
[...]
Als je terug leest dan kan je lezen dat gesteld word, dat de prijs bepalend is en ik heb gesteld dat je verder moet kijken dan alleen de prijs.
Het is geen AI verhaal want die heb ik niet nodig.
Ik hoef geen vergelijking te maken, want die is er al en kan je vinden op de site https://www.zelfenergieproduceren.nl/kennisbank-duurzaam/energie-opslaan/thuisbatterij/
De enige vraag die ik heb is, wat wil je vergelijken een stekkerbatterij met een batterij met een eigen omvormer?
Ik geef geen waardeoordeel over je opmerking. Echter je opmerking "Vergelijk op deze punten eens de Sessy met alternatieven (Anker, Zendure, BYD, Goodwe ESA, etc).kan ik niet volgen want dit gaat over appels en peren
Uiteraard is er meer dan alleen prijs, echter: Ik kan uit je link en de tabel niet halen waarom een Sessy "beter" is en daarom duurder mag zijn dan mijn voorbeelden tussen haakjes, en nee dat zijn niet allemaal stekkerbatterijen.
Wat maakt de Sessy nu precies een peer en (alle) anderen appels?

Ik snap dat het een nederlands product is, met nederlandse engineers, verkopers, support, etc, dat zou nuttig kunnen zijn. Maar met dit soort prijzen kun je beter geen batterij nemen, heb je helemaal geen support nodig.

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:20
Je uitleg klopt grotendeels, maar ik zou er nog aan toevoegen dat een batterij niet alleen bedoeld is om 100% zelfvoorzienend te worden. Het gaat ook om het verschuiven van verbruik naar momenten met goedkope/eigen energie en het verminderen van pieken.

Een week in juni is inderdaad een mooie referentie, maar zeker niet representatief voor het hele jaar. De praktijk zal vooral afhangen van je jaarverbruik, opwek, gedrag en de capaciteit van de batterij.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@aeacus45 mijn batterij is bedoeld om te doen wat ik er mee wil op momenten dat ik het wel :+ Denk dat overdag volladen en rond etenstijd helemaal leegdumpen tegen piektarief wellicht niet is wat een ieder ander ermee voor ogen heeft, maar dat is exact wat ik nu doe. Leuk om te zien hoe je daarmee een paar centen per dag verdient. Verder is het cool om de PV-stroom opgeslagen te zien worden en gebruikt te zien worden op andere momenten.

Denk dat motieven per persoon verschillen en we met een thuisbatterij louter mogelijkheden krijgen die we niet hadden: of je motief nu NOM of geld besparen is of simpelweg prutsen met je nieuwe gadget - das toch prima?

Als het financieel zinloos was dan had ik geen accu gekocht, net zo min als ik het niet tof vond om te gebruiken, voor mij zijn die motieven dus gemixt. En na 1/1 volgend jaar kijk ik gewoon weer naar de situatie dan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

[...]

Hier zit ook wel een overtuiging in verwerkt, en een maatstaf. Optimaal moet je eerst voor jezelf definiëren.
Als ik een systeem van 1250 euro heb waar ik per jaar 250 euro kan besparen dan is de tvt 5 jaar,
Als ik een systeem van 6000 euro heb waar ik per jaar 1000 euro kan besparen dan is de tvt 6 jaar.

1e systeem is mogelijk optimaal op basis van terugverdientijd
2e systeem is mogelijk optimaal op basis van TCO ((15 jaar x besparing) - kosten) 9.000 euro vs. 2.500

Ondanks dat systeem 1 optimaal is qua gebruik (meer cycles, minder kosten, kortere tvt) is de TCO vaak een vergeten parameter.

Daarnaast zijn er nog niet monetaire voordelen, zoals back-up stroom voor je vriezer, of peakshaving waardoor je je meterkast niet hoeft te verzwaren als je niet wil dat de stoppen er steeds uitklappen. Dat laatste kun je wel in geld uitdrukken als je de keuze hebt, maar tegenwoordig staat de netbeheerder ook meer niet direct op de stoep als je iets wilt.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik doe het grotendeels voor zoveel mogelijk NOM en om het piekvermogen van netafname wat te beperken tot <2,5kW (Vlaanderen).

ik heb een 2,5kWh batterij maar op dagen als vandaag zou ik toekomen met pakweg de helft. We zullen zien in januari/december of er nog een verschil kan gemaakt worden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• clodders
mitsumark schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:12:
[...]
Uiteraard is er meer dan alleen prijs, echter: Ik kan uit je link en de tabel niet halen waarom een Sessy "beter" is en daarom duurder mag zijn dan mijn voorbeelden tussen haakjes, en nee dat zijn niet allemaal stekkerbatterijen.
Wat maakt de Sessy nu precies een peer en (alle) anderen appels?

Ik snap dat het een nederlands product is, met nederlandse engineers, verkopers, support, etc, dat zou nuttig kunnen zijn. Maar met dit soort prijzen kun je beter geen batterij nemen, heb je helemaal geen support nodig.
Het is aan een ieder om te bepalen welke batterij bij zijn situatie het beste past. Het is maatwerk en hierover kan ik niet oordelen wat een ander moet doen. Heb in de discussie aangegeven dat de prijs niet alleen bepalend is om voor een bepaalde batterij te kiezen.
De discussie ging er over dat  Jan-tweak  zich afvroeg “gezien de  huidige markt of een sessy batterij nog een slim idee is waag ik te betwijfelen”. Mijn buurman koopt een Mercedes en ik een lelijk Eend en beiden zijn we gelukkig met de auto die we hebben aangeschaft.

• Mistraller
Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Denk het ook: we bedoelen ongeveer hetzelfde.

Jij stelt 'daar kijkt men wel naar als ze dynamisch gaan handelen'. Nou veel mensen niet hoor, buiten Tweakers. Veel fabrikanten adverteren gewoon dat het kan. Maximaal ontladen, maximaal terugverdienen. Maar veel onwetende kopers van bijvoorbeeld SigEnergys met dikke omvormers weten niet dat het op lange termijn misschien wel accudegradatie met zich mee brengt, warmteontwikkeling, meer geluid van koelingfans, meer hitte in kabels, soms hogere standbyverliezen, lage RTE bij lage vermogens enz.
Maar we zitten hier op tweakers.... mensen die de blauwe ogen van de (weder) verkoper geloven zien we regelmatig bij het programma "Radar" :P
Iedere verkoper, of dat nou een EV, PV, een e-fiets of een thuisaccu betreft, schermt vooral met lab-tests en houdt performance degradatie zo stil cq optimaal mogelijk. Naïviteit van mensen bestrijdt je denk ik niet zo snel hier, want mensen die forums bezoeken, zijn juist al meer over hun case aan het nadenken. :)
En er zijn volgens mij maar weinig thuisaccu's die echt een goede SoH bijhouden. (als ze het al doen; PiB's niet volgens mij)

---------------

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 17:22
Stefannn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:23:
[...]

In dat geval is essentieel dat je bij stroomuitval de batterij kan blijven laden met PV.
Bij een hybride omvormer is dat vrijwel altijd zo. Bij AC gekoppeld systeem moet je dat echt even heel goed uitzoeken.

Ik heb Solaredge homehub met 14.4kWh batterij.
In de zomer kan ik in principe volledig off grid zonder concessies.
In voor en najaar kan ik ook off-grid maar moet dan wat voorzichtig zijn met warmtepomp en laadpaal.
Zelfs in december, januari, februari zou ik volledig off-grid moeten kunnen maar dat is dan wel “survival mode” met 5kWh PV opbrengst per dag. Dan kan enkel het strict noodzakelijke aan en moet de open haard voor warmte zorgen. Maar goed…. Tegen de tijd dat er midden in de winter meerdere dagen geen stroom is “is er echt wel wat aan de hand”.
Hoi de solaredge nexis is een 20kw homehub te krijgen en bewaard altijd wat stroom zo dat de optimizer weer kan werken zonder het net spanning als het goed heb kan hij ook optimizer op en af toeren zo dat als moet ook niks terug levert aan het met als de terug levering negatieve is

• Jan-tweak
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Helemaal eens.

Helemaal mee eens als je als tweakers bril hiernaar kijkt,
Echter wat we hier wel eens vergeten dat wij slechts een klein deel van de kopers van thuis-batterijen zijn, zeker nu deze een duidelijke van meer DIY en hobby projecten naar een veel meer kant en klaar product gaat wat je zelfs nu al bij je locale AH supermarkt kunt gaan kopen.

En wat blijkt dat net als bij andere productgroep steeds meer mensen onze topics gaan vinden hopen daar ook wat meer onafhankelijke informatie te krijgen zonder echter zelfs met gereedschap en de zeker bij een thuis-batterij benodigde kennis aan de slag kunnen.

En veel van deze mensen zijn m.n. door de laatste politieke beslissingen zoals het einde van de saldering en de enorme kosten die de energieboeren ( wil nu niet direct energieboeven zeggen ) rekenen voor de teruggeleverde stroom van hún zonnepanelen.

En laten we eerlijk zijn, dat worden er steeds meer, met maar beperkte insite kennis van een thuis-batterij en ook helemaal geen behoefte om daar meer dan strikt noodzakelijk over te leren.
En o volgens mij en naar mijn mening veel anderen die ik over dit onderwerp hoor en lees ( zie m’n de eerder door mij aangeven informatie van Jeroen.nl die eigenlijk het zelfde aangeeft ) eigenlijk maar één ding belangrijk, hoe kan ik met zo weinig mogelijk kosten meer van mijn eigen zonnestroom gebruiken.
Waar eigenlijk je twee antwoorden kunt geven.

1) gebruik op het moment dat deze zonnestroom aanwezig is gewoon meer stroom, dus pas je gebruik aan op basis van de zon ipv wat je gewend was te doen. Het mooie is dat je hiervoor helemaal geen batterij nodig hebt., nadeel, het effect kan tegenvallen.
Heb je een EV en je kunt die thuis opladen als je veel zonnestroom hebt is dat natuurlijk ideaal, echter bij veel zal die EV op dat tijdstip echter juist niet thuis staan.

2) gebruik een thuis-batterij om je overtollig zonnestroom op te slaan en later op de dag zelf op het momenypt waar deze minder cq niet meer beschikbaar is ( gewoon omdat de zon onder is gegaan ) dan weer te gebruiken ipv de dure stroom uit het net waar ook nogveel belasting op zit en niet te vergeten die op je eigen zonnestroom dus niet zit (ketel klets geeft dat vaak aan met de kreet “achter de meter, dus dat ziet de belastingdienst niet”.
Gezien echter dat nog steeds de kWh opslag nog behoorlijk duur is kun je dus niet onbeperkt batterij opslag kopen als je de prijs laag wilt houden.

De “gouden regel” in mijn ogen is dan ook om vooral te kijken hoeveel je tijdens de seizoenen voldoende zonnestroom beschikbaar hebt en je capaciteit dan op basis van je verbruik in die periode af te stemmen, we noemen dar Nul op de Meter of NOM, dus zo lang mogelijk geen of nauwelijks stroom uit het net nodig te hebben.
Vaak is die periode ergens in het voorjaar en loopt door tot ergens het najaar, m.n. afhankelijk hoeveel zonnepanelen je op je dak hebt liggen en uiteraard hoeveel je verbruikt.
Bij mij loopt dat ergens in maart en loopt door tot halverwege oktober.

Dus het in mijn ogen belangrijkste aspect als je een thuis-batterij wilt kopen is dat een gedetailleerde inzicht over je verbruik ( per dag) en beschikbare zonnestroom gaat krijgen. De meest handige is als je een slimme meter beschikbaar hebt om hier een P1 meter ( dongle) op aan te sluiten, want dan heb je een goed inzicht van deze basis gegevens.
Met wat rekenwerk kun je ook je maandelijkse overzicht gebruiken, alleen dat is minder nauwkeurig.

Nu zijn er nog andere manieren hoe je de thuis-batterij kunt gebruiken, echter met de wijzigingen op de energiemarkt blijken die vanaf 2027 veel minder interessant voor de normale consument te zijn.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Btw: panelen oost-west bijplaatsen nog steeds een beter plan dan een batterij.

Prijzen zijn dan hoog en wat je aan overschot hebt overdag kun je nog bewaren (accu, airco, auto, de drie A’s) of gooi je ‘weg’.

• Jan-tweak
clodders schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:23:
[...]

nee, zeker niet, dat is een veronderstelling die je helemaal daar zelf aan wilt geven.
Ik heb helemaal niets over het technische aspect aangegeven, mijn opmerking gaat over het totale plaatje zoals ik dat zie, jezelf mag daar gerust een heel andere mening overhebben.
Je hebt het niet over de of een 20 kWh 3-fase thuis-batterij ook echt nodig gaat hebben.
Nee, ik hoef niet steeds iets te onderbouwen als ik een mening heb, dat doen andere ook niet, je zelf trouwens ook iet waarom je hierover valt of heb je toevallig een belang in dat bedrijf?

En juist mijn vraag was of je hier wel een 3-fase20 kWh thuis-batterij ook echt nodig zou hebben, want juist dat kon ik uit de vraagstelling ( zeg maar onderbouwing ) niet halen, en ja, het antwoord zou best eens kunnen zijn dat hij die ook echt nodig heeft. En dan is het een goede keuze.
Als echter blijkt dat hij maar effectief 8 kWh nodig zou hebben is het dat dus niet.

• tweeek
NiGeLaToR schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:39:
Btw: panelen oost-west bijplaatsen nog steeds een beter plan dan een batterij.

Prijzen zijn dan hoog en wat je aan overschot hebt overdag kun je nog bewaren (accu, airco, auto, de drie A’s) of gooi je ‘weg’.
Dat is heel leuk gezegd, mijn dak zuid/noord / tussenwoning en dan valt het niet mee om iets op oost en west te doen.

• Jan-tweak
tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:43:
[...]

Dat is heel leuk gezegd, mijn dak zuid/noord / tussenwoning en dan valt het niet mee om iets op oost en west te doen.
Tuurlijk wel, waar een wil is is er ook een weg daar naar toe. Bel Mammoet 🦣 op, zij zijn daar een specialist in om complete huizen 🏠 te verplaatsen.
90 graden draaien zou een makkie moeten zijn. :)
Het lastige deel is je gemeente te overtuigen voor de noodzaak van die ingreep en niet te vergeten het nodige kleingeld bijeen te sprokkelen.
Anderen die dat te ingrijpend vinden verhuizen gewoon, maar dan heb je weer het probleem om de baas van het huis van de noodzaak voor de verhuizing te overtuigen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 22-06-2026 18:50 ]

• Vdvmark
[...]

Is het niet juist beter op oost/west om ze aan de gevel te hangen ?

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 11:59
Jan-tweak schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:30:
[...]

Echter wat we hier wel eens vergeten dat wij slechts een klein deel van de kopers van thuis-batterijen zijn, zeker nu deze een duidelijke van meer DIY en hobby projecten naar een veel meer kant en klaar product gaat wat je zelfs nu al bij je locale AH supermarkt kunt gaan kopen.

En wat blijkt dat net als bij andere productgroep steeds meer mensen onze topics gaan vinden hopen daar ook wat meer onafhankelijke informatie te krijgen zonder echter zelfs met gereedschap en de zeker bij een thuis-batterij benodigde kennis aan de slag kunnen.

En veel van deze mensen zijn m.n. door de laatste politieke beslissingen zoals het einde van de saldering en de enorme kosten die de energieboeren ( wil nu niet direct energieboeven zeggen ) rekenen voor de teruggeleverde stroom van hún zonnepanelen.

En laten we eerlijk zijn, dat worden er steeds meer, met maar beperkte insite kennis van een thuis-batterij en ook helemaal geen behoefte om daar meer dan strikt noodzakelijk over te leren.
En o volgens mij en naar mijn mening veel anderen die ik over dit onderwerp hoor en lees ( zie m’n de eerder door mij aangeven informatie van Jeroen.nl die eigenlijk het zelfde aangeeft ) eigenlijk maar één ding belangrijk, hoe kan ik met zo weinig mogelijk kosten meer van mijn eigen zonnestroom gebruiken.
Waar eigenlijk je twee antwoorden kunt geven.

1) gebruik op het moment dat deze zonnestroom aanwezig is gewoon meer stroom, dus pas je gebruik aan op basis van de zon ipv wat je gewend was te doen. Het mooie is dat je hiervoor helemaal geen batterij nodig hebt., nadeel, het effect kan tegenvallen.
Heb je een EV en je kunt die thuis opladen als je veel zonnestroom hebt is dat natuurlijk ideaal, echter bij veel zal die EV op dat tijdstip echter juist niet thuis staan.

2) gebruik een thuis-batterij om je overtollig zonnestroom op te slaan en later op de dag zelf op het momenypt waar deze minder cq niet meer beschikbaar is ( gewoon omdat de zon onder is gegaan ) dan weer te gebruiken ipv de dure stroom uit het net waar ook nogveel belasting op zit en niet te vergeten die op je eigen zonnestroom dus niet zit (ketel klets geeft dat vaak aan met de kreet “achter de meter, dus dat ziet de belastingdienst niet”.
Gezien echter dat nog steeds de kWh opslag nog behoorlijk duur is kun je dus niet onbeperkt batterij opslag kopen als je de prijs laag wilt houden.

De “gouden regel” in mijn ogen is dan ook om vooral te kijken hoeveel je tijdens de seizoenen voldoende zonnestroom beschikbaar hebt en je capaciteit dan op basis van je verbruik in die periode af te stemmen, we noemen dar Nul op de Meter of NOM, dus zo lang mogelijk geen of nauwelijks stroom uit het net nodig te hebben.
Vaak is die periode ergens in het voorjaar en loopt door tot ergens het najaar, m.n. afhankelijk hoeveel zonnepanelen je op je dak hebt liggen en uiteraard hoeveel je verbruikt.
Bij mij loopt dat ergens in maart en loopt door tot halverwege oktober.

Dus het in mijn ogen belangrijkste aspect als je een thuis-batterij wilt kopen is dat een gedetailleerde inzicht over je verbruik ( per dag) en beschikbare zonnestroom gaat krijgen. De meest handige is als je een slimme meter beschikbaar hebt om hier een P1 meter ( dongle) op aan te sluiten, want dan heb je een goed inzicht van deze basis gegevens.
Met wat rekenwerk kun je ook je maandelijkse overzicht gebruiken, alleen dat is minder nauwkeurig.

Nu zijn er nog andere manieren hoe je de thuis-batterij kunt gebruiken, echter met de wijzigingen op de energiemarkt blijken die vanaf 2027 veel minder interessant voor de normale consument te zijn.
Voor de "gewone" consument die +/- €300/kWh capaciteit betaald is dat mijns inziens een redelijke uitgangspunt.

Maar er zitten hier een aantal Tweakers die voor ca. €125/kWh capaciteit iets hebben samengesteld. Als je dat doet, dan ontstaan er nieuwe businessmodellen, en dan kan een grotere batterij opeens wel interessant zijn, en in sommige gevallen ook na 2026.

Beide opties kunnen rendabel zijn, er is ook geen goed of fout, het is maar net waar je zelf voor kiest.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• HandyLumberjack
[...]

Maar wel op het noorden :)

• tweeek
Vdvmark schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:59:
[...]

tussenwoning geschakeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QousKfjO9wQKMd2DtQCj4w3ahE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C1R4PlZdfrJSKHr787xtBkcJ.png?f=fotoalbum_large

foto voor het idee, inderdaad noord is een optie maar dan moet er bekabeling gelegd worden en een andere omvormer, het zijn kleine woningen met weinig speelruimte.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

[...]

Uiteraard kunnen we allemaal geen daken bijverzinnen :) maar voor we nu allemaal accu’s kopen met naakte daken..

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vdvmark schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Dan moet je wel eerst toestemming gaan halen, het mag niet zo maar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• tweeek
NiGeLaToR schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Uiteraard kunnen we allemaal geen daken bijverzinnen :) maar voor we nu allemaal accu’s kopen met naakte daken..
Ik heb op mijn manier gekeken waar ik redelijk mee af kon zijn ...... vond panelen op noord geen goede keus ook omdat het nieuwbouw is en ik geen zin heb om te verbouwen al is het kleinschalig.
En was voor mij een stekker accu de meest eenvoudige oplossing om verder te komen in het grote verhaal van stroom en zonnepanelen, energiecontracten en alle andere bijkomende zaken.

• paQ
  • Nu online

paQ

Jan-tweak schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:30:
[...]

Dit is het Tweakers forum, niet het Kassa forum.
En daarom gaan we hier lekker los op tal van mogelijkheden op het tweakers forum.

• Vdvmark
Als we met een tweakers bril kijken naar een test-trolley die we maken om stekkeraccu's te gaan testen, zetten we hier dan een groepenkastje op met type A aardlek gewoon omdat we net zo onwetend kunnen zijn als de gemiddelde consument, of wordt dat dan een type B aardlek ?

• Truus01
tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:09:
[...]

tussenwoning geschakeld

[Afbeelding]

foto voor het idee, inderdaad noord is een optie maar dan moet er bekabeling gelegd worden en een andere omvormer, het zijn kleine woningen met weinig speelruimte.
Dakkapellen over de hele breedte, voor en achter, zodat je effectief een plat dak creëert, dan kun je kiezen hoe je ze plaatst. Is volgens mij wel vergunningsplichtig. En je buren die al panelen hebben, zullen die nieuwe harde schaduw niet heel prettig vinden. ;)

• tweeek
Truus01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Dakkapellen over de hele breedte, voor en achter, zodat je effectief een plat dak creëert, dan kun je kiezen hoe je ze plaatst. Is volgens mij wel vergunningsplichtig. En je buren die al panelen hebben, zullen die nieuwe harde schaduw niet heel prettig vinden. ;)
Is totaal geen optie, mits de huidige dakplaten eraf gaan en er wat anders op komt, wat betekent dat mijn nieuwbouwwoning voor de helft ongeveer gesloopt gaat worden.
Boven is de slaapkamer en al zou het kunnen lukken moet er binnen zoveel veranderd worden om de dakplaten te ondersteunen dat er nog een 5m2 slaapkamer ruimte overblijft.
Dit soort woningen worden er ondertussen wel meer gebouwd maar daar is het wel lastig om bepaalde dingen te realiseren.
En is toch een stekkerbatterij verrekte handig :)

• daemonix
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Dakkapellen aan de straatkant zijn vergunningsplichtig, grofweg niet aan de openbare weg grenzende dakkapellen zijn vrij te plaatsen

• Truus01
daemonix schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Dakkapellen aan de straatkant zijn vergunningsplichtig, grofweg niet aan de openbare weg grenzende dakkapellen zijn vrij te plaatsen
Kan dat niet per gemeente verschillen?
Want ik meen in mijn gemeente ergens gelezen te hebben dat een dakkapel aan de voorkant altijd vergunningsplichtig is en een dakkapel over de gehele breedte (of binnen x cm van het dak van de buren) ook. Is wel ook al van een tijdje terug, dat ik dat gelezen meen te hebben.

@tweeek was ook niet serieus bedoeld.

• tweeek
Truus01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Kan dat niet per gemeente verschillen?
Want ik meen in mijn gemeente ergens gelezen te hebben dat een dakkapel aan de voorkant altijd vergunningsplichtig is en een dakkapel over de gehele breedte (of binnen x cm van het dak van de buren) ook. Is wel ook al van een tijdje terug, dat ik dat gelezen meen te hebben.

@tweeek was ook niet serieus bedoeld.
Er waren hier dus wel mensen die dat idee hadden en geen besef wat er bij zou komen kijken.

Even een andere schets, ik begon bij vattenfall met 40,00 euro per maand in nieuwe gasloze woning ondertussen zijn er dingen dus wat verandert zoals het anders omgaan met stroom uit mezelf en een stekkerbatterij daarnaast een dynamisch contract wat op 0,00 euro staat en voor dit jaar nog geld terug ga krijgen en volgend jaar het zonneoverschot en de werking van het dynamische mijn stroom rekening redelijk in de buurt van de 0,00 euro moet kunnen houden, en dan ga je natuurlijk geen rare investeringen doen.
Ik ben nog helemaal in de leer maar kan al best veel maanden rondkomen van de zonnepanelen en de accu.

• Pr088
Davem3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:54:
[...]

Hoi de solaredge nexis is een 20kw homehub te krijgen en bewaard altijd wat stroom zo dat de optimizer weer kan werken zonder het net spanning als het goed heb kan hij ook optimizer op en af toeren zo dat als moet ook niks terug levert aan het met als de terug levering negatieve is
SolarEdge heeft een oplossing: de HomeHub. Zonneplan heeft een batterij genaamd Nexus (denk dat je daar op doelt met 'Nexis'). Bij mijn weten zijn er geen SolarEdge 20kW omvormers. Wel 20kwh batterijen. Welk punt wil je precies maken? Voor SolarEdge PV eigenaren kan SE batterij een oplossing zijn, maar wel relatief prijziger.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-06 22:29
daemonix schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:20:
[...]

Dan moet je wel eerst toestemming gaan halen, het mag niet zo maar.
Wacht even, panelen op de gevel zijn vergunningsplichtig? Ook als ze niet vanaf de straat zichtbaar zijn?

Dan moet ik de plannen voor een accu in de serre gaan herzien…

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02:35

pvg

tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:41:
[...]

Er waren hier dus wel mensen die dat idee hadden en geen besef wat er bij zou komen kijken.

Even een andere schets, ik begon bij vattenfall met 40,00 euro per maand in nieuwe gasloze woning ondertussen zijn er dingen dus wat verandert zoals het anders omgaan met stroom uit mezelf en een stekkerbatterij daarnaast een dynamisch contract wat op 0,00 euro staat en voor dit jaar nog geld terug ga krijgen en volgend jaar het zonneoverschot en de werking van het dynamische mijn stroom rekening redelijk in de buurt van de 0,00 euro moet kunnen houden, en dan ga je natuurlijk geen rare investeringen doen.
Ik ben nog helemaal in de leer maar kan al best veel maanden rondkomen van de zonnepanelen en de accu.
Tuin met schutting? Schutting vervangen door PV (wel samen met de buren dan).

• tweeek
Tjee, het idee is misschien leuk en ook al aan gedacht, maar heb je enig besef wat de kosten en het gedoe zijn.
Moge het nog niet helemaal duidelijk zijn, 1 persoons huishouding in een woning van 51 m2 met als hoogste verbruiker een boiler. ( oke inductie heel soms)

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 22-06-2026 23:04 ]

• Jan-tweak
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Dit is het Tweakers forum, niet het Kassa forum.
dat mag je zo denken, of dat anno 2026 ook nog zo is heb ik hier zeer sterk mijn twijfels.
En ik denk dat tweakers zelf ook zo insteekt, het zijn tenslotte commerciële jongens.
Dus is tweakers open voor iedereen, ook voor de niet-zo-tweakers.
Ik hou daar in mijn commentaar dus ook rekening mee, dat is mijn keuze. Dus afhankelijk van het beeld wat ik uit een vraagstelling lees probeer ik hier iemand met mijn visie voor een thuis-batterij op weg te helpen. Of die beste daar dan wel of niets mee doet ligt volledig bij hem.
jij hoeft dat niet te doen, of dat voor je eigen bedrijf slim is kan el wil ik geen oordeel over geven.
[...]

En daarom gaan we hier lekker los op tal van mogelijkheden op het tweakers forum.
Tuurlijk, niemand houd je tegen, zolang je zelf maar beseft dat dan de risico’s ook volledig bij jou liggen.
Jij kunt dat denk prima overzien en weet waar de grens ligt, de vraag of mensen die niet over jouw kennis en kunde verschikken ook deze afweging kunnen maken.
|:( Want dat wel eens heel duur gaan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 23-06-2026 01:12 ]

• clodders
Jan-tweak schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:43:
[...]
nee, zeker niet, dat is een veronderstelling die je helemaal daar zelf aan wilt geven.
Ik heb helemaal niets over het technische aspect aangegeven, mijn opmerking gaat over het totale plaatje zoals ik dat zie, jezelf mag daar gerust een heel andere mening overhebben.

[...]

Nee, ik hoef niet steeds iets te onderbouwen als ik een mening heb, dat doen andere ook niet, je zelf trouwens ook iet waarom je hierover valt of heb je toevallig een belang in dat bedrijf?

En juist mijn vraag was of je hier wel een 3-fase20 kWh thuis-batterij ook echt nodig zou hebben, want juist dat kon ik uit de vraagstelling ( zeg maar onderbouwing ) niet halen, en ja, het antwoord zou best eens kunnen zijn dat hij die ook echt nodig heeft. En dan is het een goede keuze.
Als echter blijkt dat hij maar effectief 8 kWh nodig zou hebben is het dat dus niet.
Het laat maar weer zien dat een tekst door iemand anders heel anders kan worden geïnterpreteerd.
Voor alle duidelijkheid: ik ben volledig onafhankelijk en heb geen enkele binding met welk bedrijf dan ook.
Als vrijwilliger bij een stichting help ik mensen graag bij het verduurzamen van hun woning.

• clodders
Jan-tweak schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:48:
[...]

Tuurlijk wel, waar een wil is is er ook een weg daar naar toe. Bel Mammoet 🦣 op, zij zijn daar een specialist in om complete huizen 🏠 te verplaatsen.
90 graden draaien zou een makkie moeten zijn. :)
Het lastige deel is je gemeente te overtuigen voor de noodzaak van die ingreep en niet te vergeten het nodige kleingeld bijeen te sprokkelen.
Anderen die dat te ingrijpend vinden verhuizen gewoon, maar dan heb je weer het probleem om de baas van het huis van de noodzaak voor de verhuizing te overtuigen. :)
Ik begrijp dat je reactie met een knipoog bedoeld is.
Toch wil ik eerlijk aangeven dat ik niet goed zie wat dit antwoord te maken heeft met een thuisbatterij. Daarnaast ervaar ik het niet als een oplossingsgericht antwoord.

• Stefannn
  • Laatst online: 11:40
Davem3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:54:
[...]

Klopt.. dat was exact het punt dat ik wilde maken.
Als je backup belangrijk vindt en je hebt nu Solaredge PV dan is kiezen voor een Solaredge batterij met Solaredge homehub of Nexis erg handig. Dus geen non-Solaredge (kan je wellicht werkend krijgen maar is echt veel meer gedoe).

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• clodders
Stefannn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:14:
[...]

Klopt.. dat was exact het punt dat ik wilde maken.
Als je backup belangrijk vindt en je hebt nu Solaredge PV dan is kiezen voor een Solaredge batterij met Solaredge homehub of Nexis erg handig. Dus geen non-Solaredge (kan je wellicht werkend krijgen maar is echt veel meer gedoe).
Aanvulling

SolarEdge lanceert op Intersolar Europe een nieuwe AI-assistent die energiebeheer thuis volledig automatiseert: Sera neemt alle energiebeslissingen over zonnepanelen, thuisbatterijen en laadpalen voor zijn rekening

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44082/solaredge-lanceert-ai-assistent-sera-voor-thuisbatterijen-zonnepanelen-en-laadpalen

• Pr088
Sonero schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Wacht even, panelen op de gevel zijn vergunningsplichtig? Ook als ze niet vanaf de straat zichtbaar zijn?

Dan moet ik de plannen voor een accu in de serre gaan herzien…
Grote kans van wel. Ik zou even bij je gemeente informeren. Misschien is het wel vergunbaar. Dan kost het je alleen een aantal tientjes.

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:20
https://www.nu.nl/economie/6397788/thuisbatterij-is-vaak-geen-verdienmodel-maar-vooral-een-dure-hobby.html

Interessant artikel op nu.nl. De titel klinkt misschien wat negatief, maar de kern klopt wel: een thuisbatterij moet je niet kopen met het idee dat je er snel geld mee gaat verdienen. De aanschafprijs, slijtage en beperkte hoeveelheid energie die je kunt opslaan maken de terugverdientijd vaak lang.

Waar ik denk dat de discussie vaak misgaat: een thuisbatterij is niet alleen een financieel product. Het kan ook interessant zijn voor mensen die meer onafhankelijkheid willen, minder afhankelijk willen zijn van terugleververgoedingen of hun eigen zonnestroom maximaal willen gebruiken.

Maar puur economisch blijft de vraag: hoeveel kWh kun je daadwerkelijk verschuiven? Een batterij van bijvoorbeeld 10 kWh klinkt indrukwekkend, maar als je overdag werkt en 's avonds maar een paar kWh gebruikt, staat een groot deel van de capaciteit regelmatig niets te doen. De slimste investering kan soms eerst zijn: apparaten slim laten draaien, warm water elektrisch maken, EV laden op zonnige momenten of verbruik beter sturen.

Ik ben vooral benieuwd hoe jullie ernaar kijken. Is een thuisbatterij voor jullie een rationele investering, een stukje energie-onafhankelijkheid, of inderdaad vooral een dure hobby?

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Grote kans van wel. Ik zou even bij je gemeente informeren. Misschien is het wel vergunbaar. Dan kost het je alleen een aantal tientjes.
Je kunt het checken bij het omgevingsloket. Aan de zijde van de openbare weg is het sowieso vergunningsplichtig, aan de overige zijdes moet je even checken.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:33:

Ik ben vooral benieuwd hoe jullie ernaar kijken. Is een thuisbatterij voor jullie een rationele investering, een stukje energie-onafhankelijkheid, of inderdaad vooral een dure hobby?
Lees de vorige 1523 reacties en je hebt een antwoord.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:02

de Peer

under peer review

jadjong schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Lees de vorige 1523 reacties en je hebt een antwoord.
Ja daar gaat het hele topic over. De zoekfunctie wordt echt onderschat. Alle info onder 1 knop beschikbaar. Veel efficiënter dan als een boomer een vraag in een topic gooien die al 40x gesteld is door de andere boomers. :+

• Pr088
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Je kunt het checken bij het omgevingsloket. Aan de zijde van de openbare weg is het sowieso vergunningsplichtig, aan de overige zijdes moet je even checken.
Ook een goede tip, maar het loket geeft weinig pasklare antwoorden. Vaak is een belletje sneller. Zonnepanelen zijn vrijgesteld van vergunningplicht op daken, maar niet op gevels. Ik geef de vraagsteller echt 90%+ kans op een vergunningplicht (en geen 90% zekerheid dat het vergund wordt. Ik ken gemeenten die absoluut geen PV aan gevels willen).

• paQ
  • Nu online

paQ

https://www.nu.nl/economie/6397788/thuisbatterij-is-vaak-geen-verdienmodel-maar-vooral-een-dure-hobby.html

Interessant artikel op nu.nl. De titel klinkt misschien wat negatief, maar de kern klopt wel: een thuisbatterij moet je niet kopen met het idee dat je er snel geld mee gaat verdienen. De aanschafprijs, slijtage en beperkte hoeveelheid energie die je kunt opslaan maken de terugverdientijd vaak lang.

Waar ik denk dat de discussie vaak misgaat: een thuisbatterij is niet alleen een financieel product. Het kan ook interessant zijn voor mensen die meer onafhankelijkheid willen, minder afhankelijk willen zijn van terugleververgoedingen of hun eigen zonnestroom maximaal willen gebruiken.

Maar puur economisch blijft de vraag: hoeveel kWh kun je daadwerkelijk verschuiven? Een batterij van bijvoorbeeld 10 kWh klinkt indrukwekkend, maar als je overdag werkt en 's avonds maar een paar kWh gebruikt, staat een groot deel van de capaciteit regelmatig niets te doen. De slimste investering kan soms eerst zijn: apparaten slim laten draaien, warm water elektrisch maken, EV laden op zonnige momenten of verbruik beter sturen.

Er staat weinig nieuws in toch?
Gooi er nog het sausje "gemiddeld huishouden" overheen en het devies is: niet doen!
net zoals de gemiddelde temp in Juni t/m afgelopen week 21 graden was. Uiteraard met de voetnoot dat ik in de eerste week de verwarming aan had, en in de 3e week ik tegen een debiele hittegolf aankijk.
Beiden hadden niet aangestaan als het daadwerkelijk 21 graden was.

Maar om je vraag te beantwoorden, in willekeurige volgorde:
- onbalans / aFRR inkomsten (die eerste zal weg-ebben, de tweede who knows... aanname)
- niet nadenken over wanneer ik huishoudelijke apparaten aan zet
- volledige huis kan off grid
- (zeer) aantrekkelijke prijs vanwege pilot

Ik merk verder nu met gebruik dat er een soort van 4/8 maanden patroon lijkt te ontstaan. De 4 dure maanden moeten (financieel) worden gecompenseerd door de 8 "OK" maanden erna.

Verder denk ik dat en masse sturen op de day ahead prijspieken (zoals vandaag een mooi voorbeeld is) zeker lokaal de netonbalans nog wel eens kan verergeren in plaats van verminderen.

• Jan-tweak
clodders schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:54:
[...]

Ik begrijp dat je reactie met een knipoog bedoeld is.
Toch wil ik eerlijk aangeven dat ik niet goed zie wat dit antwoord te maken heeft met een thuisbatterij. Daarnaast ervaar ik het niet als een oplossingsgericht antwoord.
Af en mag het ook best grappig worden en ja dat was dus heel duidelijk met een knipoog bedoeld.
Dit is namelijk gewoon een van de klassieke problemen waar je bij zonnepanelen tegen aan loopt, de richting van je ligging is nu mede bepalend hoe je dak ligt, en daar kun je dus vrij weinig aan veranderen.
Nu blijkt juist een oost-west ligging m.n. voor thuis-batterijen weer een ideale ligging te zijn, dus daar heb je direct de link naar je thuis-batterij, zowel eerder als later in het seizoen als ook eerder en later opbrengst op de dag, beide hebben direct invloed op de werking van je thuis-batterij.
Dus juist daarom ook zeker oplossingsgericht qua ligging, zo ver je de keuze hebt natuurlijk, ook als je daardoor net iets minder maximale vermogen zoals bij eens pure zuidligging zou hebben.

• Jan-tweak

In aansluiting wat @paQ schrijft en zijn opmerking 8/4, ja, dat is natuurlijk gebaseerd op onze contreien en de beschikbare zonnekracht, hoewel je ook al in 2026 merkbaar dat door klimaatverandering daar best zaken niet meer in de eerder normaal lijn verloopt, dus zowel tijden met duidelijk minder zonkracht ( en dus koud) of juist het tegenovergestelde van een overmaat aan zonkracht. ( afgelopen week ) met voor beide situaties een atypisch verbruiksprofiel voor deze dagen.

Laat ik duidelijk zijn, een pure geldmachine zal een thuis-batterij niet worden, dat tegenover de zonnepanelen die dat in bepaalde tijden wel zijn geweest.

Wat je volgens mij wel met een redelijk eenvoudig systeem kunt behalen is gewoon meer van je beschikbare zonnestroom zelf te gebruiken en daarmee zowel je eigen verbruik als ook de netinfrastructuur kunt ontlasten, dat eerste heeft nu al een geldvoordeel dat tweede zal dat in de toekomst ook worden.

Dus op je vraag wat het dan zou kunnen zijn.
1) rationele investering? Investering ja, rationele is sterk afhankelijk van de wensen doel en type thuis-batterij. Als je dan ook nog de vrij lange te verwachten technische levensduur daar mee laat rekenen, is het dus van een -/+ tot een + te zien. Dus zo zwart als het artikel wil ik het zeker niet benoemen.

2) een stukje energie-onafhankelijkheid ? Ja, ik denk dat dit een sterk punt gaat worden, @paQ benoemd dat ook. Dus van mij een ++ waardering.

3) dure hobby .
Ja en nee, het kan zeker een (dure) hobby worden, maar dan zit je meer in de hoek van zelfbouw, dus DIY.
Hobbymatig met energie en automatisering in je huis is natuurlijk ook een hobby, dus zal je keuze van je apparatuur ook eerder daarop gericht zijn, prijs speelt dan vaak geen primaire rol, dat mag dus geld kosten,
Voor veel consumenten zien dat echter niet anders dan een bv een wasmachine, een apparaat met een bepaald doel, namelijk je beschikbare zonnestroom op te slaan en dat later weer te kunnen gebruiken ipv de dure netstroom, liefst geheel automatisch zodat je daar eigenlijk niet naar hoeft uit te kijken.
Zeg maar een wasmachine-robot wat je vuile was verzamelt, wast en weer terug in de kast doet.
En waar je af en toe eens op de app kunt kijken en dan een dikke smile op je gezicht krijgt.
En dat laatste is dus zeker geen hobby.

• water_escape
  • Laatst online: 08:52
Maar het netinfra ontlasten doe je niet bij een stekkerbatterij. Ja ok, als je 1 fase hebt wel. Maar bij 3 fase ontlast je het net niet ivm intern salderen (zolang dat nog blijft) . De vraag is dus bij mij ook nu 14kw Anker , zeg 4k of full offgrid kunnen 16kw deye, zeg 5-7k.

Water-Escape

• daemonix
  • Niet online
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:54:
Maar het netinfra ontlasten doe je niet bij een stekkerbatterij. Ja ok, als je 1 fase hebt wel. Maar bij 3 fase ontlast je het net niet ivm intern salderen (zolang dat nog blijft) . De vraag is dus bij mij ook nu 14kw Anker , zeg 4k of full offgrid kunnen 16kw deye, zeg 5-7k.
Er is geen enkele reden om intern salderen af te schaffen, sterker nog, dan zouden alle meters vervangen moeten worden. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

• water_escape
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Er is geen enkele reden om inten salderen af te schaffen, sterker nog, dan zouden alle meters vervangen moeten worden. Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Daar kunnen ze flink geld mee verdienen straks. Maar is niet iets wat in 2 jaar gaat gebeuren idd.

Water-Escape

• daemonix
  • Niet online
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Daar kunnen ze flink geld mee verdienen straks. Maar is niet iets wat in 2 jaar gaat gebeuren idd.
Netbeheerders zijn er niet om geld te verdienen. Vervanging van meters is in principe gratis, de rekening komt ten laste van de netbeheerders. Je idee is dus fout.

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Laat ik duidelijk zijn, een pure geldmachine zal een thuis-batterij niet worden, dat tegenover de zonnepanelen die dat in bepaalde tijden wel zijn geweest.
Zonnepanelen zijn nog steeds geldmachine (onder bepaalde voorwaarden).

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Zonnepanelen zijn nog steeds geldmachine (onder bepaalde voorwaarden).
En de batterij vandaag en zeker morgen ook. :)

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Hoewel er zoals hier gemeld al heel veel informatie beschikbaar is op dit forum wil ik nog even mijn ervaring van het afgelopen batterij jaar delen.

IK heb in circa 1 jaar gebruik nu 1362 kwh geladen en 1100 kwh ontladen.
Als ik dat op de financien NA 01-01-2027 projecteer dan levert elke kwh mij circa € 0,25 op.
Die 1100 kwh is dus € 275,-- waard.
Mijn Marstek Venus a € 1500 verdient zich dan dus in 5,5 jaar terug.
Ik heb eea zelf aangesloten op een aparte groep dus ook niet meer kosten gemaakt.

Overwegingen :
- Om 1362 kwh te kunnen laden heb je dat wel ruim als overcapaciteit nodig.
- Om 1100 kwh te kunnen benutten moet je wat grootverbruikers hebben zoals een (PH)EV , een Jacuzzi , airco etc. Ik werk veel thuis dus kan overdag vaak de auto laden. Als je het alleen van de nachtelijke uren voor wat lampjes en de koelkast doet dan haal je dit verbruik niet makkelijk.
- In het voor en najaar vangt de Warmtepomp en de PHEV al veel overtollige stroom weg.
- Vaak lukt het om de accu 1,25 a 1,5 keer te laden op een zonnige dag.

Gegeven mijn omstandigheden is een accu groter dan 5 kwh nauwelijks rendabel, kleiner niet echt zinvol.

Dit is mijn accugebruik in het afgelopen jaar : (pas half juli in Domoticz nadat ik de koppeling daarvoor had gemaakt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv7B-u8lxIlmMo3joEFoStRnJm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OuXdZ69lrIyZvn8ky9hoYRoo.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de accu aangeschaft omdat ik het erg frustrerend vond dat ik maximaal 40 - 45 % eigen gebruik had (en dat met die genoemde groot verbruikers !).

Ik kom nu op circa 70-75 % eigen gebruik opgewekte stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Metsubsidie op 23-06-2026 14:47 ]

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• water_escape
Metsubsidie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Hoewel er zoals hier gemeld al heel veel informatie beschikbaar is op dit forum wil ik nog even mijn ervaring van het afgelopen batterij jaar delen.

IK heb in circa 1 jaar gebruik nu 1362 kwh geladen en 1100 kwh ontladen.
Als ik dat op de financien NA 01-01-2027 projecteer dan levert elke kwh mij circa € 0,25 op.
Die 1100 kwh is dus € 275,-- waard.
Mijn Marstek Venus a € 1500 verdient zich dan dus in 5,5 jaar terug.
Ik heb eea zelf aangesloten op een aparte groep dus ook niet meer kosten gemaakt.

Overwegingen :
- Om 1362 kwh te kunnen laden heb je dat wel ruim als overcapaciteit nodig.
- Om 1100 kwh te kunnen benutten moet je wat grootverbruikers hebben zoals een (PH)EV , een Jacuzzi , airco etc. Ik werk veel thuis dus kan overdag vaak de auto laden. Als je het alleen van de nachtelijke uren voor wat lampjes en de koelkast doet dan haal je dit verbruik niet makkelijk.
- In het voor en najaar vangt de Warmtepomp en de PHEV al veel overtollige stroom weg.
- Vaak lukt het om de accu 1,25 a 1,5 keer te laden op een zonnige dag.

Gegeven mijn omstandigheden is een accu groter dan 5 kwh nauwelijks rendabel, kleiner niet echt zinvol.

Dit is mijn accugebruik in het afgelopen jaar : (pas half juli in Domoticz nadat ik de koppeling daarvoor had gemaakt)
[Afbeelding]

Ik heb de accu aangeschaft omdat ik het erg frustrerend vond dat ik maximaal 40 - 45 % eigen gebruik had (en dat met die genoemde groot verbruikers !).

Ik kom nu op circa 70-75 % eigen gebruik opgewekte stroom.
Mooi om te zien. Ik ga ervanuit dat je 3 fase hebt. Is er een reden dat je plugin hebt genomen ipv bv een 3f Deye oid ? Hoger vermogen van terugleveren niet nodig?

Water-Escape

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Mooi om te zien. Ik ga ervanuit dat je 3 fase hebt. Is er een reden dat je plugin hebt genomen ipv bv een 3f Deye oid ? Hoger vermogen van terugleveren niet nodig?
Ik keek al jaren rond naar een thuis batterij, maar schrok steeds van de prijs en de bijkomende kosten en logistiek. Ik heb toen de Marstek Plugin gekozen omdat ik dat zonder detail kennis van gebruik een nog net verantwoord idee vond. Bovendien kon ik dat makkelijk zelf plaatsen en aansluiten. Destijds was dat ook de beste aanbieding.

In het begin wat perikelen gehad met de verbinding Venus / CT003 maar dat was met een dedicated oude router vlug opgelost.

Ik heb een 3 fase meterkast. De accu is aangesloten op fase 3. De PV panelen en de autolader zijn aangesloten op fase 1.
Dat om een piek teruglevering op fase 1 te vermijden.
De meter saldeert de fasen, dus voor mij maakt dat niet uit.

Mijn PV panelen hebben op een mooie dag een continue vermogen van max 3.200 watt, pieken naar 4.000 watt

De accu heeft een piekvermogen in/uit van 2500 Watt. Dat heb ik zelden nodig.

Als ik de auto ga laden gaat dat met max 16 ampere/3600 watt. Ik beoordeel zelf (tijdstip/weer/ander gebruik) of het beter is op bijv 10 ampere te laden, dat stel ik dan in. Meestal laad ik dus maar op 10 amp...

De accu vangt dan wolken en ander piek verbruik op. Load balancing dus ..

Ik heb er dagen bij dat ik 30 + kwh opwek en toch praktisch op 0 verbruik/terugleveren uitkom.

Ik pas wel mijn verdere dag verbruik in volgorde aan.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• reneeke1970
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Er is geen enkele reden om intern salderen af te schaffen, sterker nog, dan zouden alle meters vervangen moeten worden. Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Nee hoor, gewoon software instelling,bij mij deden mijn nieuwe meters niet salderen,na een belletje naar Enexis duurde het tien min en toen was de software geupload,toen wel intern salderen

1 PVoutput . Dongen NB

• niki_lauda
  • Laatst online: 11:32

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

• Mistraller
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:54:
Ligt er maar net aan hoe je de boel aansluit. Mijn PV zit op fase 2 en 3, en daar heb ik ook mijn 2 thuisaccu's aan geknoopt. Dus de teruglevering wordt echt binnen de meter beperkt. Verbruik nog altijd niet want de kookplaat zit op 1 en 2. En die fases worden ook ongelijk belast door een 2F inductieplaat.
Ik vraag me af of een 3 fase thuisaccu ook echt pér fase exact kan sturen; in de meeste woonhuizen vind je maar weinig verbruikers die echte 3fase gebruikers zijn...

Ergo: intern salderen zal nog wel veel langer dan 2 jaar blijven denk ik zo. Eerst moeten ze alle GPRS slimme meters vervangen en dat duurt nog wel tot 2029 minstens.

---------------

• daemonix
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Nee hoor, gewoon software instelling,bij mij deden mijn nieuwe meters niet salderen,na een belletje naar Enexis duurde het tien min en toen was de software geupload,toen wel intern salderen
Lijkt me heeeeeel sterk dat ze nieuwe software kunnen uploaden gezien de lessen van Oekraine van een aantal jaar geleden waar toen duidelijk werd dat slimme meters ook op afstand de stroom kunnen uitschakelen zoals de Russen toen deden. Het was bij de netbeheerders duidelijk dat software aanpassingen op afstand een no-go waren. Kreeg toen van de netbeheerders mee dat het niet kon en niet kan in Nederland. Er was vast iets anders aan de hand.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 23-06-2026 17:32 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mistraller schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:22:
[...]

Ik vraag me af of een 3 fase thuisaccu ook echt pér fase exact kan sturen; in de meeste woonhuizen vind je maar weinig verbruikers die echte 3fase gebruikers zijn...
Een Deye 3fase met batterij kan idd de stroom van fase 1 naar fase 2 verplaatsen als er verschil is in verbruik of productie per fase, de grid-meter ziet dat dan helemaal niet meer. Tot een maximum aan verschil tussen fases onderling. Vanmiddag bijv warmtepomp op koelen, daardoor 1000W verbruik op Fase 2 die vanuit de Deye/batterij werd geleverd, op Fase 1 en 3 bleef productie wel naar de Deye gaan. De Deye stuurt dit niet eens over de batterij, maar doet dat intern.
Ergo: intern salderen zal nog wel veel langer dan 2 jaar blijven denk ik zo. Eerst moeten ze alle GPRS slimme meters vervangen en dat duurt nog wel tot 2029 minstens.
In Tsjechie wordt/werd* (ken de laatste nieuws niet) per fase afgerekend. De Deye moest daar zelfs apart op ingesteld worden om te voorkomen dat een Nul op Meter instelling je geld zou gaan kosten bij bepaalde verhouding van PV en verbruik.

[ Voor 47% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 17:35 ]

Pagina: 1 ... 139 ... 141 Laatste