paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Helemaal eens.
Maar het is al pagina's lang niets anders dan discussies over taalfouten, 'bepalen' wat een ander zou moeten doen, wat een gemiddeld huishouden nodig heeft, hoe NOM de norm zou moeten zijn en op andere manieren internetpunten verdienen.
Het is helemaal prima als iemand afkan met een out of the box PiB-tje van 2,7 kWh hoor, maar er is ZOveel meer. En -geloof het of niet- al die dingen bestaan, zijn er, worden ook allemaal ingezet door verschillende mensen met voor hen moverende redenen.
Helemaal mee eens als je als tweakers bril hiernaar kijkt,
Echter wat we hier wel eens vergeten dat wij slechts een klein deel van de kopers van thuis-batterijen zijn, zeker nu deze een duidelijke van meer DIY en hobby projecten naar een veel meer kant en klaar product gaat wat je zelfs nu al bij je locale AH supermarkt kunt gaan kopen.
En wat blijkt dat net als bij andere productgroep steeds meer mensen onze topics gaan vinden hopen daar ook wat meer onafhankelijke informatie te krijgen zonder echter zelfs met gereedschap en de zeker bij een thuis-batterij benodigde kennis aan de slag kunnen.
En veel van deze mensen zijn m.n. door de laatste politieke beslissingen zoals het einde van de saldering en de enorme kosten die de energieboeren ( wil nu niet direct energieboeven zeggen ) rekenen voor de teruggeleverde stroom van hún zonnepanelen.
En laten we eerlijk zijn, dat worden er steeds meer, met maar beperkte insite kennis van een thuis-batterij en ook helemaal geen behoefte om daar meer dan strikt noodzakelijk over te leren.
En o volgens mij en naar mijn mening veel anderen die ik over dit onderwerp hoor en lees ( zie m’n de eerder door mij aangeven informatie van Jeroen.nl die eigenlijk het zelfde aangeeft ) eigenlijk maar één ding belangrijk, hoe kan ik met zo weinig mogelijk kosten meer van mijn eigen zonnestroom gebruiken.
Waar eigenlijk je twee antwoorden kunt geven.
1) gebruik op het moment dat deze zonnestroom aanwezig is gewoon meer stroom, dus pas je gebruik aan op basis van de zon ipv wat je gewend was te doen. Het mooie is dat je hiervoor helemaal geen batterij nodig hebt., nadeel, het effect kan tegenvallen.
Heb je een EV en je kunt die thuis opladen als je veel zonnestroom hebt is dat natuurlijk ideaal, echter bij veel zal die EV op dat tijdstip echter juist niet thuis staan.
2) gebruik een thuis-batterij om je overtollig zonnestroom op te slaan en later op de dag zelf op het momenypt waar deze minder cq niet meer beschikbaar is ( gewoon omdat de zon onder is gegaan ) dan weer te gebruiken ipv de dure stroom uit het net waar ook nogveel belasting op zit en niet te vergeten die op je eigen zonnestroom dus niet zit (ketel klets geeft dat vaak aan met de kreet “achter de meter, dus dat ziet de belastingdienst niet”.
Gezien echter dat nog steeds de kWh opslag nog behoorlijk duur is kun je dus niet onbeperkt batterij opslag kopen als je de prijs laag wilt houden.
De “gouden regel” in mijn ogen is dan ook om vooral te kijken hoeveel je tijdens de seizoenen voldoende zonnestroom beschikbaar hebt en je capaciteit dan op basis van je verbruik in die periode af te stemmen, we noemen dar Nul op de Meter of NOM, dus zo lang mogelijk geen of nauwelijks stroom uit het net nodig te hebben.
Vaak is die periode ergens in het voorjaar en loopt door tot ergens het najaar, m.n. afhankelijk hoeveel zonnepanelen je op je dak hebt liggen en uiteraard hoeveel je verbruikt.
Bij mij loopt dat ergens in maart en loopt door tot halverwege oktober.
Dus het in mijn ogen belangrijkste aspect als je een thuis-batterij wilt kopen is dat een gedetailleerde inzicht over je verbruik ( per dag) en beschikbare zonnestroom gaat krijgen. De meest handige is als je een slimme meter beschikbaar hebt om hier een P1 meter ( dongle) op aan te sluiten, want dan heb je een goed inzicht van deze basis gegevens.
Met wat rekenwerk kun je ook je maandelijkse overzicht gebruiken, alleen dat is minder nauwkeurig.
Nu zijn er nog andere manieren hoe je de thuis-batterij kunt gebruiken, echter met de wijzigingen op de energiemarkt blijken die vanaf 2027 veel minder interessant voor de normale consument te zijn.