Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20
Interessante ontwikkeling. Dit soort prijspieken door massaal aircogebruik kunnen we de komende jaren waarschijnlijk vaker gaan zien. Een warmer klimaat betekent niet alleen meer zonnepanelen, maar ook meer momenten waarop iedereen tegelijk stroom nodig heeft.

Daarmee verandert de rol van een thuisbatterij: niet alleen zonnestroom bewaren, maar slim inspelen op prijsverschillen en netbelasting. De vraag is dus niet alleen of een batterij zich terugverdient, maar misschien vooral wie heeft straks de slimste energie-installatie thuis?

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:40
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Lijkt me heeeeeel sterk dat ze nieuwe software kunnen uploaden gezien de lessen van Oekraine van een aantal jaar geleden waar toen duidelijk werd dat slimme meters ook op afstand de stroom kunnen uitschakelen zoals de Russen toen deden. Het was bij de netbeheerders duidelijk dat software aanpassingen op afstand een no-go waren. Kreeg toen van de netbeheerders mee dat het niet kon en niet kan in Nederland. Er was vast iets anders aan de hand.
Een Nederlandse netbeheerder die iets leert van ervaringen elders? Dat zou me erg verbazen gezien de alom aanwezige naïviteit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20
Metsubsidie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Ik heb de accu aangeschaft omdat ik het erg frustrerend vond dat ik maximaal 40 - 45 % eigen gebruik had (en dat met die genoemde groot verbruikers !).

Ik kom nu op circa 70-75 % eigen gebruik opgewekte stroom.
Interessante praktijkervaring. Dit laat goed zien dat een thuisbatterij vooral afhankelijk is van je eigen situatie en verbruikspatroon. De combinatie met EV, warmtepomp en thuiswerken maakt hier duidelijk het verschil. Een batterij van 5 kWh die goed benut wordt, kan dan meer waarde hebben dan een grotere batterij die vaak leeg of vol staat. De stap van 40-45% naar 70-75% eigen verbruik is een mooie verbetering. Uiteindelijk gaat het niet alleen om hoeveel kWh je kunt opslaan, maar vooral om hoeveel je slim kunt gebruiken. Dit soort echte gebruiksdata is veel waardevoller dan alleen theoretische terugverdientijden.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:13

backupdevice

No Risk , Full Push

aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:33:
https://www.nu.nl/economie/6397788/thuisbatterij-is-vaak-geen-verdienmodel-maar-vooral-een-dure-hobby.html

Interessant artikel op nu.nl. De titel klinkt misschien wat negatief, maar de kern klopt wel: een thuisbatterij moet je niet kopen met het idee dat je er snel geld mee gaat verdienen. De aanschafprijs, slijtage en beperkte hoeveelheid energie die je kunt opslaan maken de terugverdientijd vaak lang.

Waar ik denk dat de discussie vaak misgaat: een thuisbatterij is niet alleen een financieel product. Het kan ook interessant zijn voor mensen die meer onafhankelijkheid willen, minder afhankelijk willen zijn van terugleververgoedingen of hun eigen zonnestroom maximaal willen gebruiken.

Maar puur economisch blijft de vraag: hoeveel kWh kun je daadwerkelijk verschuiven? Een batterij van bijvoorbeeld 10 kWh klinkt indrukwekkend, maar als je overdag werkt en 's avonds maar een paar kWh gebruikt, staat een groot deel van de capaciteit regelmatig niets te doen. De slimste investering kan soms eerst zijn: apparaten slim laten draaien, warm water elektrisch maken, EV laden op zonnige momenten of verbruik beter sturen.

Ik ben vooral benieuwd hoe jullie ernaar kijken. Is een thuisbatterij voor jullie een rationele investering, een stukje energie-onafhankelijkheid, of inderdaad vooral een dure hobby?
stukje energie onafhankelijkheid, zoveel mogelijk eigen stroom op te slaan. Klein beetje verkopen indien er echt wat te verdienen valt . Ik vind het vooral fijn om zo lang mogelijk niks van het net te importeren.

In de winter voor een vlakke energierekening, en toch stroom gebruiken wanneer wij het willen. Dan wel vanuit de accu

[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 23-06-2026 17:39 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:40
aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:38:
[...]

Interessante praktijkervaring. Dit laat goed zien dat een thuisbatterij vooral afhankelijk is van je eigen situatie en verbruikspatroon. De combinatie met EV, warmtepomp en thuiswerken maakt hier duidelijk het verschil. Een batterij van 5 kWh die goed benut wordt, kan dan meer waarde hebben dan een grotere batterij die vaak leeg of vol staat. De stap van 40-45% naar 70-75% eigen verbruik is een mooie verbetering. Uiteindelijk gaat het niet alleen om hoeveel kWh je kunt opslaan, maar vooral om hoeveel je slim kunt gebruiken. Dit soort echte gebruiksdata is veel waardevoller dan alleen theoretische terugverdientijden.
Ik ben hier zelf ook in gedoken, ik krijg als Energieambassadeur van Energie-U heel vaak de vraag wat mensen moeten doen nu de salderingsregeling stopt. Het is in elk geval overduidelijk dat batterij en/of dynamisch contract voor heel veel huishoudens niet rendabel zijn. De meest rendabele investering is verrassend vaak extra PV in combinatie met een vast contract. In elk geval is dat veruit het meest eenvoudig.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Een Nederlandse netbeheerder die iets leert van ervaringen elders? Dat zou me erg verbazen gezien de alom aanwezige naïviteit.
Hoeveel ervaring heb je met de netbeheerders en hun ontwikkelteams en dan heb ik het niet over gebruiken van het net?

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 23-06-2026 17:48 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:44:
[...]

Ik ben hier zelf ook in gedoken, ik krijg als Energieambassadeur van Energie-U heel vaak de vraag wat mensen moeten doen nu de salderingsregeling stopt. Het is in elk geval overduidelijk dat batterij en/of dynamisch contract voor heel veel huishoudens niet rendabel zijn. De meest rendabele investering is verrassend vaak extra PV in combinatie met een vast contract. In elk geval is dat veruit het meest eenvoudig.
Het is echt voor veel mensen niet haalbaar om panelen of extra te leggen, beginnend bij een flat / tussenwoningen, woningen die verkeerd staan.
Dan zou juist een batterij en eventueel ander energie contract een uitkomst kunnen zijn.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 17:22
Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:16:
[...]

SolarEdge heeft een oplossing: de HomeHub. Zonneplan heeft een batterij genaamd Nexus (denk dat je daar op doelt met 'Nexis'). Bij mijn weten zijn er geen SolarEdge 20kW omvormers. Wel 20kwh batterijen. Welk punt wil je precies maken? Voor SolarEdge PV eigenaren kan SE batterij een oplossing zijn, maar wel relatief prijziger.
Hoi er komt is een nieuwe accu pakket en homehup van solaredge in Duitsland al verkrijgbaar

https://deveiligethuisbatterij.nl/


https://www.solaredge.com/en/installers/nexis-for-installers

Dat is ook de reden dat het oude pakket in de aanbieding is

Met de nieuwe is ai gestuurd en je kunt er 80kw op kwijt en de homehub van 20 kw

En ik heb nu 38 panelen van solaredge

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:40
tweeek schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Het is echt voor veel mensen niet haalbaar om panelen of extra te leggen, beginnend bij een flat / tussenwoningen, woningen die verkeerd staan.
Dan zou juist een batterij en eventueel ander energie contract een uitkomst kunnen zijn.
Zoals gezegd, het is volledig afhankelijk van de situatie. Maar waar vaak nog dynamische contracten en thuisbatterijen als een soort Holy Grail worden gezien blijkt dat in de praktijk in veel situaties tegen te vallen. Zeker als je er puur economisch naar kijkt. Wat wij juist aan ‘t proberen zijn is dat overzichtelijk te maken. Daar wordt natuurlijk al op veel plekken van alles aan gedaan; ‘t is ook geen nieuw wiel wat we aan ‘t uitvinden zijn maar een poging om inzicht te geven voor mensen die hier helemaal niet in thuis zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:40
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Hoeveel ervaring heb je met de netbeheerders en hun ontwikkelteams en dan heb ik het niet over gebruiken van het net?
Nul. Mijn opmerking was een beetje kort door de bocht en meer in de richting van onze overheid die ‘t steeds weer presteert om met wet/regelgeving te komen die binnen de kortste keren al weer achterhaald is/z’n doel voorbij schiet of problemen in de hand werkt. Dat gaat m.i. ook gebeuren met dit intern salderen.

En over aansluitingen op afstand (via de meter) uitzetten: ik meen dat dat in NL niet mogelijk is omdat daarvoor de hardware ontbreekt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Zoals gezegd, het is volledig afhankelijk van de situatie. Maar waar vaak nog dynamische contracten en thuisbatterijen als een soort holy grail worden gezien blijkt dat ik de praktijk in veel situaties tegen te vallen. Zeker als je er puur economisch naar kijkt. Wat wij juist aan ‘t proberen zijn is dat overzichtelijk te maken. Daar wordt natuurlijk al op veel plekken van alles aan gedaan; ‘t is ook geen nieuw wiel wat we aan ‘t uitvinden zijn maar een poging om inzicht te geven voor mensen die hier helemaal niet in thuis zijn.
Vind ik het heel verkeerd om een thuisbatterij al negatief neer te zetten en zonnepanelen te promoten.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-06 18:26
tweeek schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:24:
[...]

Vind ik het heel verkeerd om een thuisbatterij al negatief neer te zetten en zonnepanelen te promoten.
Waarom?
Dit topic gaat er toch om of een thuisaccu al interessant is? Er wordt toch niet vanuit gegaan dat het in alle gevallen interessant is?
Hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Alleen is dat in meer gevallen wel interessant, waar een thuisaccu dat niet is.
Financieel gezien. (En gemiddeld... :+ )

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Lijkt me heeeeeel sterk dat ze nieuwe software kunnen uploaden gezien de lessen van Oekraine van een aantal jaar geleden waar toen duidelijk werd dat slimme meters ook op afstand de stroom kunnen uitschakelen zoals de Russen toen deden. Het was bij de netbeheerders duidelijk dat software aanpassingen op afstand een no-go waren. Kreeg toen van de netbeheerders mee dat het niet kon en niet kan in Nederland. Er was vast iets anders aan de hand.
Ik zal het nog een keer vertellen want je snapt niet goed denk. Dat jij de praatjes van netbeheerders wilt geloven....

Hier worden 2 nieuwe meters gehangen na aanvraag pap sap,ik zie gelijk dat de afname en levering teller TEGELIJK oplopen. Afname fase 1 en levering fase 2.... Ik bel hiervoor na Enexis,duurt even voordat je de juiste afdeling krijgt want je word niet serieus genomen,maar na wat uitleg geloven ze het dan toch en zeggen ze dat ze software aanpassing gaan uploaden,zou max 15 min moeten duren. En inderdaad ik kijk 10 min later en alles oke. Dus de meters hoeven niet vervangen te worden voor opheffen intern salderen,ik heb dus ook mijn uiterste best gedaan om alles over de fasen te verdelen,ze zullen mij niet foppen. Ik heb het hier wel over 8 jaar oude meters,met een beetje geluk zijn ze inmiddels op hun vingers getikt

1 PVoutput . Dongen NB


  • HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
tweeek schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:24:
[...]

Vind ik het heel verkeerd om een thuisbatterij al negatief neer te zetten en zonnepanelen te promoten.
Waarom vindt je dat? Extra zonnepanelen helpen nog steeds flink om ons energiesysteem duurzamer te maken.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Truus01 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Waarom?
Dit topic gaat er toch om of een thuisaccu al interessant is? Er wordt toch niet vanuit gegaan dat het in alle gevallen interessant is?
Hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Alleen is dat in meer gevallen wel interessant, waar een thuisaccu dat niet is.
Financieel gezien. (En gemiddeld... :+ )
Ik was van mening als je advies ergens over wil geven, je dat behoort te doen met alle mogelijkheden en niet bepaalde.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
HandyLumberjack schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:40:
[...]


Waarom vindt je dat? Extra zonnepanelen helpen nog steeds flink om ons energiesysteem duurzamer te maken.
Zucht, ik heb niks tegen zonnepanelen, eerder had ik al enkele voorbeelden gegeven waar simpelweg zonnepanelen geen optie zijn.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:21

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

tweeek schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:24:
[...]

Vind ik het heel verkeerd om een thuisbatterij al negatief neer te zetten en zonnepanelen te promoten.
Ik heb redelijkerwijs geen (goed) dak meer beschikbaar om nog extra zonnepanelen te leggen, de accu help mij juist de opgewekte stroom zo goed mogelijk te benutten. Effect is dus het zelfde.

De opbrengst van de accu is ongeveer gelijk aan ruim 3 panelen. Zou ik die moeten LATEN plaatsen dan ben ik minimaal net zoveel geld kwijt, zo niet meer.

De accu levert bovendien stroom in het donker en dat doen extra panelen ook niet ! Die helpen overdag alleen om de netcongestie te verergeren en leveren geen € op.

Mijn plug-in accu is voor mijn situatie dus een prima alternatief voor extra PV. Wellicht niet geheel uit ecologisch oogpunt maar wel in de portemonnee.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Metsubsidie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:27:
[...]


Ik heb redelijkerwijs geen (goed) dak meer beschikbaar om nog extra zonnepanelen te leggen, de accu help mij juist de opgewekte stroom zo goed mogelijk te benutten. Effect is dus het zelfde.

De opbrengst van de accu is ongeveer gelijk aan ruim 3 panelen. Zou ik die moeten LATEN plaatsen dan ben ik minimaal net zoveel geld kwijt, zo niet meer.

De accu levert bovendien stroom in het donker en dat doen extra panelen ook niet ! Die helpen overdag alleen om de netcongestie te verergeren en leveren geen € op.

Mijn plug-in accu is voor mijn situatie dus een prima alternatief voor extra PV. Wellicht niet geheel uit ecologisch oogpunt maar wel in de portemonnee.
Voor mij een soortgelijke situatie ( al waren er verbouwingstips)
En ik wilde graag mijn overschot opvangen om later te gebruiken wat met in ons geval de marstek stekkerbatterij prima gaat.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Nul. Mijn opmerking was een beetje kort door de bocht en meer in de richting van onze overheid die ‘t steeds weer presteert om met wet/regelgeving te komen die binnen de kostste keren al weer achterhaald is/z’n doel voorbij schiet of problemen in de hand werkt. Dat gaat m.i. ook gebeuren met dit intern salderen.

En over aansluitingen op afstand (via de meter) uitzetten: ik meen dat dat in NL niet mogelijk is omdat daarvoor de hardware ontbreekt.
Nou, ik kan na een jaarrond wel zeggen dat dynamisch bakken goedkoper was dan een vast contract met terugleverkosten. Maar goed, ik ben EV rijder en heb zonnepanelen.

Dynamisch heeft zich in zulke situaties allang bewezen, thuisbatterijen in veel mindere mate.

Een thuisbatterij kan best nuttig zijn, maar ik zie mensen het kopen om hun vaste contract met slechte voorwaarden 'te omzeilen'.

Ik adviseer altijd: 1. Kies een contract dat past bij jouw situatie, 2. Nog geen panelen en wel plek? Overweeg dan een klein setje 4-8 panelen (hoog eigen gebruik), 3. Ga daarna nadenken over een thuisbatterij. 4. Als je hobby is om dure thuisbatterijen voor fun te testen, sla de eerste drie stappen over en koop een dure unit ;) . Have fun! _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Pr088 op 23-06-2026 21:56 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:38

Ersus

Zuid-Limburg

Pr088 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Nou, ik kan na een jaarrond wel zeggen dat dynamisch bakken goedkoper was dan een vast contract met terugleverkosten. Maar goed, ik ben EV rijder en heb zonnepanelen.

Dynamisch heeft zich in zulke situaties allang bewezen, thuisbatterijen in veel mindere mate.

Een thuisbatterij kan best nuttig zijn, maar ik zie mensen het kopen om hun vaste contract met slechte voorwaarden 'te omzeilen'.

Ik adviseer altijd: 1. Kies een contract dat past bij jouw situatie, 2. Nog geen panelen en wel plek? Overweeg dan een klein setje 4-8 panelen (hoog eigen gebruik), 3. Ga daarna nadenken over een thuisbatterij. 4. Als je hobby is om dure thuisbatterijen voor fun te testen, sla de eerste drie stappen over en koop een dure unit ;) . Have fun! _/-\o_
Goed thuisbatterij advies.
Ik sla altijd een paar stappen over, daar klaagde de vrouw in de beginjaren ook altijd over…..

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:38

Ersus

Zuid-Limburg

tweeek schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Voor mij een soortgelijke situatie ( al waren er verbouwingstips)
En ik wilde graag mijn overschot opvangen om later te gebruiken wat met in ons geval de marstek stekkerbatterij prima gaat.
Heel handig en niet te duur opgelost met die marstek batterijen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:38

Ersus

Zuid-Limburg

Metsubsidie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:27:
[...]


Ik heb redelijkerwijs geen (goed) dak meer beschikbaar om nog extra zonnepanelen te leggen, de accu help mij juist de opgewekte stroom zo goed mogelijk te benutten. Effect is dus het zelfde.

De opbrengst van de accu is ongeveer gelijk aan ruim 3 panelen. Zou ik die moeten LATEN plaatsen dan ben ik minimaal net zoveel geld kwijt, zo niet meer.

De accu levert bovendien stroom in het donker en dat doen extra panelen ook niet ! Die helpen overdag alleen om de netcongestie te verergeren en leveren geen € op.

Mijn plug-in accu is voor mijn situatie dus een prima alternatief voor extra PV. Wellicht niet geheel uit ecologisch oogpunt maar wel in de portemonnee.
Vandaag zijn al vele goede ervaringen gedeeld ter inspiratie voor andere lezers. Zoals we lezen is de keuze is reuze!

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Een Deye 3fase met batterij kan idd de stroom van fase 1 naar fase 2 verplaatsen als er verschil is in verbruik of productie per fase, de grid-meter ziet dat dan helemaal niet meer. Tot een maximum aan verschil tussen fases onderling. Vanmiddag bijv warmtepomp op koelen, daardoor 1000W verbruik op Fase 2 die vanuit de Deye/batterij werd geleverd, op Fase 1 en 3 bleef productie wel naar de Deye gaan. De Deye stuurt dit niet eens over de batterij, maar doet dat intern.


[...]

In Tsjechie wordt/werd* (ken de laatste nieuws niet) per fase afgerekend. De Deye moest daar zelfs apart op ingesteld worden om te voorkomen dat een Nul op Meter instelling je geld zou gaan kosten bij bepaalde verhouding van PV en verbruik.
Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van wat zo'n Deye allemaal kan. Als je het vergelijkt met een normale Solis omvormer dan is de Deye toch echt een Zwitsers zakmes.
Draai je een waterkrachtcentrale in de beek achter in de tuin? Plug maar in de GEN poort.
Micro-omvormers die je ook bij stroomuitval wil laten draaien? Geen enkel probleem.
Hele huis achter de omvormer draaien zodat je altijd stroom hebt? Ga je gang.
Is de stroom in de batterij bijna op en moet ik even de generator voor je opstarten? Prima, zeg maar op welk SOC ik hem moet starten en stoppen.
Je hebt een batterij uit het jaar kruik die nog gemaakt lijkt te zijn door de Sumeriërs? als die maar een werkbaar voltage heeft kan ik er vast wel mee overweg.
Vindt je het af toe te stil in huis? Wacht maar ik zal wel even de koeling aangooien met dik 60 db.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zalkc schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:54:
[...]

Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van wat zo'n Deye allemaal kan. Als je het vergelijkt met een normale Solis omvormer dan is de Deye toch echt een Zwitsers zakmes.
Draai je een waterkrachtcentrale in de beek achter in de tuin? Plug maar in de GEN poort.
Micro-omvormers die je ook bij stroomuitval wil laten draaien? Geen enkel probleem.
Hele huis achter de omvormer draaien zodat je altijd stroom hebt? Ga je gang.
Is de stroom in de batterij bijna op en moet ik even de generator voor je opstarten? Prima, zeg maar op welk SOC ik hem moet starten en stoppen.
Je hebt een batterij uit het jaar kruik die nog gemaakt lijkt te zijn door de Sumeriërs? als die maar een werkbaar voltage heeft kan ik er vast wel mee overweg.
Vindt je het af toe te stil in huis? Wacht maar ik zal wel even de koeling aangooien met dik 60 db.
Ja, dat lawaai is wel een dingetje..... maar... met 3x een Redox 120mm fan erboven, die aangaat bij koelribben die >40C zijn, vang ik heel veel van het lawaai weg, want de lawaaifans van de Deye gaan pas aan bij >50C, en daar komt ie een stuk minder als de Redox fans aanstaan.

En voor €4/kwh mag die mijn garage wel warm houden….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEMEeZKJYReb6JthefxefcnyokI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srq4uSBkGEWkcgEHvO6rV3HE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 23:22 ]


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:38

Ersus

Zuid-Limburg

Davem3 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:50:
[...]

Hoi er komt is een nieuwe accu pakket en homehup van solaredge in Duitsland al verkrijgbaar

https://deveiligethuisbatterij.nl/


https://www.solaredge.com/en/installers/nexis-for-installers

Dat is ook de reden dat het oude pakket in de aanbieding is

Met de nieuwe is ai gestuurd en je kunt er 80kw op kwijt en de homehub van 20 kw

En ik heb nu 38 panelen van solaredge
Ik had zonder bril die eerste link als deheiligethuisbatterij gelezen….. en ik zou er niet eens raar van opkijken;)

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05
zalkc schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:54:
[...]

Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van wat zo'n Deye allemaal kan. Als je het vergelijkt met een normale Solis omvormer dan is de Deye toch echt een Zwitsers zakmes.
Draai je een waterkrachtcentrale in de beek achter in de tuin? Plug maar in de GEN poort.
Micro-omvormers die je ook bij stroomuitval wil laten draaien? Geen enkel probleem.
Hele huis achter de omvormer draaien zodat je altijd stroom hebt? Ga je gang.
Is de stroom in de batterij bijna op en moet ik even de generator voor je opstarten? Prima, zeg maar op welk SOC ik hem moet starten en stoppen.
Je hebt een batterij uit het jaar kruik die nog gemaakt lijkt te zijn door de Sumeriërs? als die maar een werkbaar voltage heeft kan ik er vast wel mee overweg.
Vindt je het af toe te stil in huis? Wacht maar ik zal wel even de koeling aangooien met dik 60 db.
He, dat kan Victron ook :+. En van Nederlandse makelij (naja het bedrijf dan).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:41
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Zoals gezegd, het is volledig afhankelijk van de situatie. Maar waar vaak nog dynamische contracten en thuisbatterijen als een soort Holy Grail worden gezien blijkt dat in de praktijk in veel situaties tegen te vallen. Zeker als je er puur economisch naar kijkt. Wat wij juist aan ‘t proberen zijn is dat overzichtelijk te maken. Daar wordt natuurlijk al op veel plekken van alles aan gedaan; ‘t is ook geen nieuw wiel wat we aan ‘t uitvinden zijn maar een poging om inzicht te geven voor mensen die hier helemaal niet in thuis zijn.
Kun je dit ook onderbouwen en vooral in welke situatie zou dat een oplossing kunnen zijn?

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Een Deye 3fase met batterij kan idd de stroom van fase 1 naar fase 2 verplaatsen als er verschil is in verbruik of productie per fase, de grid-meter ziet dat dan helemaal niet meer. Tot een maximum aan verschil tussen fases onderling. Vanmiddag bijv warmtepomp op koelen, daardoor 1000W verbruik op Fase 2 die vanuit de Deye/batterij werd geleverd, op Fase 1 en 3 bleef productie wel naar de Deye gaan. De Deye stuurt dit niet eens over de batterij, maar doet dat intern.


[...]

In Tsjechie wordt/werd* (ken de laatste nieuws niet) per fase afgerekend. De Deye moest daar zelfs apart op ingesteld worden om te voorkomen dat een Nul op Meter instelling je geld zou gaan kosten bij bepaalde verhouding van PV en verbruik.
Dat is mooie techniek. Want met een losse batterij per fase kan je idd niet overhevelen.
Houdt ie dan wel in de gaten dat de nul niet overbelast wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 24-06-2026 00:52 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:40
Jan-tweak schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:24:
[...]

Kun je dit ook onderbouwen en vooral in welke situatie zou dat een oplossing kunnen zijn?
Zodra we 't e.e.a. volledig op een rijtje hebben zal ik 't resultaat hier delen. De bedoeling is in de loop van volgende week.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:52:
[...]

Dat is mooie techniek. Want met een losse batterij per fase kan je idd niet overhevelen.
Houdt ie dan wel in de gaten dat de nul niet overbelast wordt?
Nul overbelasten is juist wanneer je op L1 1000W afneemt en op L2 1000W teruglevert omdat de batterij nou eenmaal op L2 aangesloten zit. In een 3F omvormer die asymmetrisch kan voeden is het prima mogelijk om continue 1000W te leveren en dit te laten verspringen per fase. Eerst doe je de wasmachine aan op L1 en die vreet een half uur 1000W, daarna ga je koffie zetten voor tien minuten op L2 (wasmachine klaar) en de 1000W gaat naar L2, vervolgens gaat de frituurpan aan op L3 en gaat de 1000W naar L3. Heb je een omvormer die 10kW kan leveren dan is er, buiten het laden van een auto, thuis weinig te verzinnen wat niet uit de batterij gecompenseerd kan worden op de juiste fase waardoor afname van het net 0 is.

Wel opletten dat je niet met een lege batterij komt te zitten, dan gaat het apparaat namelijk stroom van de minst belaste fase uit het net trekken, die omzetten naar 48V, en op een andere fase weer terug klussen naar 230V. Je haalt nu bij ongelijke belasting in huis wel netjes 3x hetzelfde uit het net, alleen gooi je 20-30% van die stroom weg door de dubbele omzetting.

  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:29
In Tsjechie wordt/werd* (ken de laatste nieuws niet) per fase afgerekend.
Bijzonder om dit te lezen. Toen ik nog niet zo lang geleden hier opperde dat “fase-asymmetrie” de volgende verzonnen kostenpost zou zijn werd er meesmuilend gereageerd.

De P1-meter hier toont vermogensverbruik per fase. En ja, nu nog wordt er (softwarematig) gesommeerd. Maar als ik de cijfers apart kan uitlezen, kan de netbeheerder of energieleverancier het toch ook? En daar dan toch ook aparte facturen voor sturen? Het is tenslotte niet de bedoeling dat je energierekening begrijpelijker wordt.

Dank voor die tips over Deye en Victron, load balanceren zou nog wel eens een dingetje kunnen worden hier.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Sonero schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:58:
[...]


[...]

Bijzonder om dit te lezen. Toen ik nog niet zo lang geleden hier opperde dat “fase-asymmetrie” de volgende verzonnen kostenpost zou zijn werd er meesmuilend gereageerd.

De P1-meter hier toont vermogensverbruik per fase. En ja, nu nog wordt er (softwarematig) gesommeerd. Maar als ik de cijfers apart kan uitlezen, kan de netbeheerder of energieleverancier het toch ook? En daar dan toch ook aparte facturen voor sturen? Het is tenslotte niet de bedoeling dat je energierekening begrijpelijker wordt.

Dank voor die tips over Deye en Victron, load balanceren zou nog wel eens een dingetje kunnen worden hier.
Er werd zo gereageerd omdat de netbeheerders noch de ACM, nog de ambtenarij, noch de politiek zulke plannen hebben geopperd. Er wordt nu gedacht richting tijd gebaseerde tarieven.

Het kan fysiek en technisch wel, al weet ik niet of het met de huidige meters kan.

Het zou ook geen verzonnen kostenpost zijn, netbeheerders maken wel degelijk kosten om te balanceren tussen de fasen.

Overigens vind ik jouw uitspraken over 'verzonnen kosten' wel bijzonder. Als er één partij is die niet aan verzonnen kosten doet zijn het de netbeheerders. Alle kosten die zij doorrekenen zijn gecalculeerd en expliciet afgewogen en beoordeeld door de ACM.

[ Voor 15% gewijzigd door Pr088 op 24-06-2026 08:35 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:21:
[...]


He, dat kan Victron ook :+. En van Nederlandse makelij (naja het bedrijf dan).
Voor 3-fasen is de Deye gewoon praktischer, 3 aparte omvormers vreet ook ruimte.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Met die bizarre prijzen van vanavond kan ik nog niet zeggen dat de thuisbatterij al veel impact heeft op de onbalans, had daar wel meer van verwacht al. Misschien toch nog net te vroeg,

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:29
Ik ga een heel eind mee in wat je zegt, maar ik heb de ACM niet zo hoog zitten. Ik ben nl "klant" (bewust tussen aanhalingstekens) van een stadswarmtenet, en de ACM zou die boeven van een stadswarmteleveranciers kort moeten houden om hun "klanten" te beschermen. Laten we zeggen dat ik niet erg onder de indruk ben van hoe ze die taak uitvoeren, en dat ik daarom niet ontzettend veel vertrouwen heb in hoe ze de netbeheerders controleren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:29
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:13:
Voor 3-fasen is de Deye gewoon praktischer, 3 aparte omvormers vreet ook ruimte.
De combinatie van omstandigheden zijn ook vrij extreem natuurlijk. Het warm, dus de airco's loeien en alle koelinstallaties moeten harder werken. Dan is er ook nog weinig wind om het na zonsondergang op te kunnen vangen. En daarbovenop worden veel thermische centrales (voorbeeld), vooral die aan binnenwateren staan, teruggeregeld omdat de watertemperatuur niet te hoog mag worden.

Ik weet even niet wat de huidige installed base aan (thuis)accu's is, maar die kan deze combinatie van factoren kennelijk niet (geheel) opvangen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:44:
[...]

Ik ben hier zelf ook in gedoken, ik krijg als Energieambassadeur van Energie-U heel vaak de vraag wat mensen moeten doen nu de salderingsregeling stopt. Het is in elk geval overduidelijk dat batterij en/of dynamisch contract voor heel veel huishoudens niet rendabel zijn. De meest rendabele investering is verrassend vaak extra PV in combinatie met een vast contract. In elk geval is dat veruit het meest eenvoudig.
Heb jij hier ook cijfers van of een samenvatting van het onderzoek? Wel interessant!

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-06 17:47

watercoolertje

Untertitel

zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:30:
Met die bizarre prijzen van vanavond kan ik nog niet zeggen dat de thuisbatterij al veel impact heeft op de onbalans, had daar wel meer van verwacht al. Misschien toch nog net te vroeg,
Wat had je precies verwacht dan? Sowieso is het onmeetbaar hoe het was zonder die accu's dus waar vergelijk je mee dat de impact dan wel mee valt volgens jou? Misschien was de prijs zonder accu's wel het dubbele, niemand weet dat...

[ Voor 16% gewijzigd door watercoolertje op 24-06-2026 09:40 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer


  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:30:
Met die bizarre prijzen van vanavond kan ik nog niet zeggen dat de thuisbatterij al veel impact heeft op de onbalans, had daar wel meer van verwacht al. Misschien toch nog net te vroeg,
Tsja, ze verwachten zo'n 15 grote G Wh nodig te zijn, en met onze kleine k Wh batterijtjes zijn we er dan zo'n miljoentje of zo van nodig.
https://ned.nl/nl/dataportaal/energie-consumptie/elektriciteit

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
watercoolertje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Wat had je precies verwacht dan? Sowieso is het onmeetbaar hoe het was zonder die accu's dus waar vergelijk je mee dat de impact dan wel mee valt volgens jou? Misschien was de prijs zonder accu's wel het dubbele, niemand weet dat...
Batterijen doen al enorm werk. Het probleem van deze dag is waarschijnlijk dat gascentrales door de warmte al uitstaan en de baseload moet worden opgevangen door zon. Wind is er deze week nauwelijks. Gascentrales opstarten is duur en er is hogere vraag. Ergo: hoge prijs.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Batterijen doen al enorm werk. Het probleem van deze dag is waarschijnlijk dat gascentrales door de warmte al uitstaan en de baseload moet worden opgevangen door zon. Wind is er deze week nauwelijks. Gascentrales opstarten is duur en er is hogere vraag. Ergo: hoge prijs.
Ergo net als in Californië grote batterijen plaatsen. Dan heb je die gascentrales niet meer nodig.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:30:
Met die bizarre prijzen van vanavond kan ik nog niet zeggen dat de thuisbatterij al veel impact heeft op de onbalans, had daar wel meer van verwacht al. Misschien toch nog net te vroeg,
Dit is niet onbalans maar EPEX.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

daemonix schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Dit is niet onbalans maar EPEX.
Mijn fout, ik hou mij er niet zo mee bezig. Ik ben bezig met mijn missie om met een vast contract mijn setup rendabel te krijgen ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Mijn fout, ik hou mij er niet zo mee bezig. Ik ben bezig met mijn missie om met een vast contract mijn setup rendabel te krijgen ;)
Een flinke missie... Zeker dit jaar heel ingewikkeld.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
daemonix schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:47:
[...]

Ergo net als in Californië grote batterijen plaatsen. Dan heb je die gascentrales niet meer nodig.
En dan nog zie je daar die pieken in de prijs.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Mijn fout, ik hou mij er niet zo mee bezig. Ik ben bezig met mijn missie om met een vast contract mijn setup rendabel te krijgen ;)
Op de onbalansmarkt ging het gisteren tot aan de max.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csoj0xkjnkFPMJluX367qLb8k9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vcO9HBzYxo410kCtMPnvFcmc.png?f=fotoalbum_large

Er is in elk geval behoorlijk ingevoed door thuisaccu's, en er is ook goed gecasht door veel systemen.
Ik verwacht vanavond eigenlijk ook weer zo'n effect, waar de day ahead prijs nog hoger ligt dan gisteren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Een flinke missie... Zeker dit jaar heel ingewikkeld.
Ik speel vals, ik heb het zelf gebouwd en geplaatst, dat scheelt behoorlijk en tot nu toe gaat het redelijk. Systeem is sinds april '25 operationeel en ik heb tot vandaag 4000 5000 kWh met de batterij kunnen verplaatsen. Dit gaat nog iets toenemen omdat ik nog heb uitgebreid in maart, projectie is toch wel dat ik jaarlijks op 4 5000 uitkom.

Helaas is met salderen de winst beperkt, 600 750 euro. Vanaf 2027 wordt dat beter met 900 1100 euro per jaar. Ik was in totaal 6000 euro voor de accu en omvormer kwijt.

[ Voor 2% gewijzigd door zalkc op 24-06-2026 11:12 . Reden: Ben blind ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:37

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

JeroenH schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:38:
[...]


De combinatie van omstandigheden zijn ook vrij extreem natuurlijk. Het warm, dus de airco's loeien en alle koelinstallaties moeten harder werken. Dan is er ook nog weinig wind om het na zonsondergang op te kunnen vangen. En daarbovenop worden veel thermische centrales (voorbeeld), vooral die aan binnenwateren staan, teruggeregeld omdat de watertemperatuur niet te hoog mag worden.

Ik weet even niet wat de huidige installed base aan (thuis)accu's is, maar die kan deze combinatie van factoren kennelijk niet (geheel) opvangen.
Welnee, er zijn op de gehele populatie nog maar weinig thuisaccu's en de meeste dempen vooral woninggebruik. Wil dit echt gaan werken dan heb je veel meer accu's nodig maar wellicht ook mensen die wat opgeslagen stroom duur willen verkopen ipv alleen NOM voor zichzelf te doen. Weghalen van vraag helpt, maar als maar een deel dat doet is er nog steeds krapte.. pas als je die te lijf gaat met overschot uit accu's zal de curve vlakker worden.

Overigens is dat met dit soort bedragen reëel: ook zonder saldering is verkoop van je stroom met deze tarieven lucratief natuurlijk.

Er zijn zo'n 45.000 geregistreerde thuisaccu's. Wellicht is de meldingsgraad 1:4 ofzo, dan heb je er nog steeds maar 200k.

Dus wellicht bij 1-2 miljoen dat het merkbaar wordt, maar of we dat gaan halen is de vraag.

Dan nog wat dingen:

Rijksoverheid: thuis- en wijkbatterijen niet interessant, gaan we niets voor doen. Dit was 2023, dus wie weet bedenken ze zich.

Rabobank zegt: terugverdienen duurt-lang, accu's verergeren potentieel netcongestie en zo nog wat kijk-uit-een-consument-die-zelf-dingen-regelt-argumenten. Ook 2023, dus wellicht shift-deleten ze dit binnenkort, who knows.

Dus hoewel we op T.net soms in een permanent staat van accu-euforie verkeren, is de wereld er nog (lang) niet altijd klaar voor :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:37:
[...]

Nul overbelasten is juist wanneer je op L1 1000W afneemt en op L2 1000W teruglevert omdat de batterij nou eenmaal op L2 aangesloten zit. In een 3F omvormer die asymmetrisch kan voeden is het prima mogelijk om continue 1000W te leveren en dit te laten verspringen per fase. Eerst doe je de wasmachine aan op L1 en die vreet een half uur 1000W, daarna ga je koffie zetten voor tien minuten op L2 (wasmachine klaar) en de 1000W gaat naar L2, vervolgens gaat de frituurpan aan op L3 en gaat de 1000W naar L3. Heb je een omvormer die 10kW kan leveren dan is er, buiten het laden van een auto, thuis weinig te verzinnen wat niet uit de batterij gecompenseerd kan worden op de juiste fase waardoor afname van het net 0 is.

Wel opletten dat je niet met een lege batterij komt te zitten, dan gaat het apparaat namelijk stroom van de minst belaste fase uit het net trekken, die omzetten naar 48V, en op een andere fase weer terug klussen naar 230V. Je haalt nu bij ongelijke belasting in huis wel netjes 3x hetzelfde uit het net, alleen gooi je 20-30% van die stroom weg door de dubbele omzetting.
Nee, ik bedoel als je bijv op 2 fases aan het verbruiken bent (om maar wat te noemen; de inductiekookplaat op L1 en L2), en een enkelfase PV omvormer hebt die flink staat te produceren op L3. Dan zou je, om de fases op de meter op nul te houden, verwachten dat de accu (omvormer dus) alle vermogen op L3 opneemt, om dan terug te leveren op L1 en L2.
Kan je eens uitleggen hoe Deye dit dan regelt?
Ook jouw dubbele RTE opmerking snijdt hout inderdaad. Het omvormer-technisch compenseren lijkt me ook een erg complex stukje techniek.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat kan, alleen nog niet zelf geprobeerd bij gebrek aan voldoende externe PV, door asymetric phase feeding aan te zetten. Hiermee wordt het grid symmetrisch belast.
L1 1000W verbruik
L2 1000W verbruik
L3 2000W externe PV opwek

Je zal dan 2000W op L3 omzetten naar 48V en daarna gelijk weer terug naar 2x1000W 230V op L1 en L2. Waarschijnlijk kom je dan op onderstaand verbruik uit het net uit vanwege omzetverliezen:
L1 100W verbruik
L2 100W verbruik
L3 0W verbruik
Theoretisch zou het 3x 66W moeten zijn, maar dat heb ik nog niet gezien in die paar keer dat ik met de setting gespeeld heb.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:36:
Dat kan, alleen nog niet zelf geprobeerd bij gebrek aan voldoende externe PV, door asymetric phase feeding aan te zetten. Hiermee wordt het grid symmetrisch belast.
L1 1000W verbruik
L2 1000W verbruik
L3 2000W externe PV opwek

Je zal dan 2000W op L3 omzetten naar 48V en daarna gelijk weer terug naar 2x1000W 230V op L1 en L2. Waarschijnlijk kom je dan op onderstaand verbruik uit het net uit vanwege omzetverliezen:
L1 100W verbruik
L2 100W verbruik
L3 0W verbruik
Theoretisch zou het 3x 66W moeten zijn, maar dat heb ik nog niet gezien in die paar keer dat ik met de setting gespeeld heb.
Ja en in die situatie krijg je dus wel veel stroom door de nul :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

NiGeLaToR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:06:
[...]


Welnee, er zijn op de gehele populatie nog maar weinig thuisaccu's en de meeste dempen vooral woninggebruik. Wil dit echt gaan werken dan heb je veel meer accu's nodig maar wellicht ook mensen die wat opgeslagen stroom duur willen verkopen ipv alleen NOM voor zichzelf te doen. Weghalen van vraag helpt, maar als maar een deel dat doet is er nog steeds krapte.. pas als je die te lijf gaat met overschot uit accu's zal de curve vlakker worden.

Overigens is dat met dit soort bedragen reëel: ook zonder saldering is verkoop van je stroom met deze tarieven lucratief natuurlijk.

Er zijn zo'n 45.000 geregistreerde thuisaccu's. Wellicht is de meldingsgraad 1:4 ofzo, dan heb je er nog steeds maar 200k.

Dus wellicht bij 1-2 miljoen dat het merkbaar wordt, maar of we dat gaan halen is de vraag.

Dan nog wat dingen:

Rijksoverheid: thuis- en wijkbatterijen niet interessant, gaan we niets voor doen. Dit was 2023, dus wie weet bedenken ze zich.

Rabobank zegt: terugverdienen duurt-lang, accu's verergeren potentieel netcongestie en zo nog wat kijk-uit-een-consument-die-zelf-dingen-regelt-argumenten. Ook 2023, dus wellicht shift-deleten ze dit binnenkort, who knows.

Dus hoewel we op T.net soms in een permanent staat van accu-euforie verkeren, is de wereld er nog (lang) niet altijd klaar voor :+
Aantal zegt ook zo weinig.
Het gaat om (beschikbaar) vermogen. Dat is ook waar Tennet in geïnteresseerd is.
Hence: PiB's met 800W vermogen die dan staan te 'nommen' doen niets, en als ze exporteren op die momenten is het een druppel op een gloeiende plaat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Ja en in die situatie krijg je dus wel veel stroom door de nul :)
Dat hangt er van af hoe je het aangesloten hebt. Sowieso zou ik met dit soort systemen 10mm2 draad gebruiken tussen alle automaten.

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Aantal zegt ook zo weinig.
Het gaat om (beschikbaar) vermogen. Dat is ook waar Tennet in geïnteresseerd is.
Hence: PiB's met 800W vermogen die dan staan te 'nommen' doen niets, en als ze exporteren op die momenten is het een druppel op een gloeiende plaat.
Paar bedrijven die een proces met elektrolyse starten en al het vermogen van privé batterijen verdwijn als sneeuw voor de zon. :P

  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Paar bedrijven die een proces met elektrolyse starten en al het vermogen van privé batterijen verdwijn als sneeuw voor de zon. :P
Tot groot verdriet van de (aandeelhouders van de) 'fossiele' generatoren O-)

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:38

Ersus

Zuid-Limburg

Mistraller schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Ja en in die situatie krijg je dus wel veel stroom door de nul :)
Ik weet niet of je zo’n optie of installatie hebt die het zou kunnen. Maar Victron heeft een menu optie die de fases individueel kan balanceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHwHVMYywSkvPpgCyjHTt6Qv6mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llcW3eve5dMUyokLXEqGRruW.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:37

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Aantal zegt ook zo weinig.
Het gaat om (beschikbaar) vermogen. Dat is ook waar Tennet in geïnteresseerd is.
Hence: PiB's met 800W vermogen die dan staan te 'nommen' doen niets, en als ze exporteren op die momenten is het een druppel op een gloeiende plaat.
Eens, doch is een aantal x gemiddelde capaciteit een indicatie.

Toen men besloot het niet centraal op te gaan lossen en het over te laten aan ieder individueel kwam dit er ook bij. Helemaal uitgezoomd vind ik de thuisbatterij geen bijzonder goed idee, maar in de situatie waarin we zitten een logisch gevolg.

Van centraal beheerd naar mensen die een accu onder de trap of het kinderledikantje zetten, dat idee. Los van alle individuele verliezen etc.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

NiGeLaToR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:35:
[...]


Eens, doch is een aantal x gemiddelde capaciteit een indicatie.

Toen men besloot het niet centraal op te gaan lossen en het over te laten aan ieder individueel kwam dit er ook bij. Helemaal uitgezoomd vind ik de thuisbatterij geen bijzonder goed idee, maar in de situatie waarin we zitten een logisch gevolg.

Van centraal beheerd naar mensen die een accu onder de trap of het kinderledikantje zetten, dat idee. Los van alle individuele verliezen etc.
*vermogen ;)


Dat laatste komt er wel steeds meer. Renault met hun V2G was volgens mij ook al BSP, en Balans Energie die sinds vorige weke officieel BSP is. Dus decentraal vermogen dat centraal geregeld wordt.
In geval van Renault gaat het alleen maar werken als de auto thuis aan de (speciale) laadpaal hangt.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 24-06-2026 12:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:35:
[...]


Eens, doch is een aantal x gemiddelde capaciteit een indicatie.

Toen men besloot het niet centraal op te gaan lossen en het over te laten aan ieder individueel kwam dit er ook bij. Helemaal uitgezoomd vind ik de thuisbatterij geen bijzonder goed idee, maar in de situatie waarin we zitten een logisch gevolg.

Van centraal beheerd naar mensen die een accu onder de trap of het kinderledikantje zetten, dat idee. Los van alle individuele verliezen etc.
Veel mensen doen maar, gewoon omdat het kan en er geen zin is om wat te overdenken, staat iets niet vermeld in een productbeschrijving dan "moet het maar kunnen" , mijn stekkerbatterij staat trouwens midden in de woonkamer :)
Wel heb ik ondertussen het idee gekregen sinds ik gasloos ben en voorzien van zonnepanelen en een stekkerbatterij, dat er veel woningen zijn waar het echt mis is met de stroom ( in de vorm van aansluitingen bekabeling zekeringen )

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Dat hangt er van af hoe je het aangesloten hebt. Sowieso zou ik met dit soort systemen 10mm2 draad gebruiken tussen alle automaten.
In de MK wordt doorgaans 6 gebruikt en dat lijkt mij meer dan voldoende. De kabel naar je accu zelf moet ook minstens 4mm zijn in dat geval :)
Want er kan in theorie, even los van het vermogen van de omvormer, tegen de 32A door de nul kunnen lopen. (Bij mij niet want mijn groep is 4polig beveiligd met een B16)
Een ALS zal je ook moeten beschermen tegen > 40A dus 10mm zie ik niet echt de meerwaarde van in.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De 48V systemen waar je het over hebt kunnen tot 8kW per fase leveren afhankelijk van de firmware/ingestelde netcode, samen met een 17kW netaansluiting en misschien nog een externe PV omvormer wordt 6mm2 met 40A aardlekschakelaars wel krap. Wat je extra belasting op de nul betreft is dat echt afhankelijk van hoe je ding aansluit. Doe je de accu als losse 3F groep in de meterkast dan klopt het omdat je dan stroom heen en weer door dezelfde draad stuurt.
Sluit je het aan zoals de fabrikant het voor ogen heeft, dus met drie kabels(grid, load, PV), dan is er per kabel geen sprake van stroom die heen en weer gaat maar heb je alleen de dubbele belasting van de nul in het apparaat zelf.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Ik speel vals, ik heb het zelf gebouwd en geplaatst, dat scheelt behoorlijk en tot nu toe gaat het redelijk. Systeem is sinds april '25 operationeel en ik heb tot vandaag 4000 5000 kWh met de batterij kunnen verplaatsen. Dit gaat nog iets toenemen omdat ik nog heb uitgebreid in maart, projectie is toch wel dat ik jaarlijks op 4 5000 uitkom.

Helaas is met salderen de winst beperkt, 600 750 euro. Vanaf 2027 wordt dat beter met 900 1100 euro per jaar. Ik was in totaal 6000 euro voor de accu en omvormer kwijt.
Wat is dan precies je winst? Met een vast contract en zonnepanelen had je toch elke verplaatste kWh kunnen salderen tegen dezelfde prijs? Of zit de winst puur in vermeden terugleverkosten?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Wat is dan precies je winst? Met een vast contract en zonnepanelen had je toch elke verplaatste kWh kunnen salderen tegen dezelfde prijs? Of zit de winst puur in vermeden terugleverkosten?
Mijn terugleverkosten zijn €0,15488 .... Wat dat betreft ben ik al aardig gewend aan het einde van het salderen ;)

En winst is het niet, het is een besparing.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Mijn terugleverkosten zijn €0,15488 .... Wat dat betreft ben ik al aardig gewend aan het einde van het salderen ;)

En winst is het niet, het is een besparing.
Klopt. Het is geen winst, maar nu snap ik wel hoe je aan die € 750 komt. Crisis. Was dynamisch gaan niet voordeliger? Scheelt bij terugleveren meteen ruim 13 cent.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 15:10
Ersus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
[...]


Ik weet niet of je zo’n optie of installatie hebt die het zou kunnen. Maar Victron heeft een menu optie die de fases individueel kan balanceren.

[Afbeelding]
De individuele fase balanceren is een stuk minder zuiniger als de "alle fases" optie.

DPC Chef-kok :)


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Klopt. Het is geen winst, maar nu snap ik wel hoe je aan die € 750 komt. Crisis. Was dynamisch gaan niet voordeliger? Scheelt bij terugleveren meteen ruim 13 cent.
Ik heb wel eens wat simulaties gedraaid maar het scheelde weinig.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Mijn terugleverkosten zijn €0,15488 ....
Wat ik dan niet snap is dat je voor zoiets gekozen hebt. Dat 'overkomt' je toch niet?

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

de Peer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Wat ik dan niet snap is dat je voor zoiets gekozen hebt. Dat 'overkomt' je toch niet?
Lijstje terugleverkosten van gaslicht.com vast contract vandaag
  • Eneco 14.09
  • Engie 11.54
  • Vandebron 15.00
  • Greenchoice 13.61
  • Oxxio 14.16
  • Mega 14.56
  • Pure 13.90
Verder veel met vaste bedrage zoals Essent en Vattenfal

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Lijstje terugleverkosten van gaslicht.com vast contract vandaag
  • Eneco 14.09
  • Engie 11.54
  • Vandebron 15.00
  • Greenchoice 13.61
  • Oxxio 14.16
  • Mega 14.56
  • Pure 13.90
Verder veel met vaste bedrage zoals Essent en Vattenfal
Ah oke ik wist niet dat ze allemaal op dat niveau zitten tegenwoordig.

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:38

Ersus

Zuid-Limburg

Xanquezer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:04:
[...]


De individuele fase balanceren is een stuk minder zuiniger als de "alle fases" optie.
Dat is logisch en wordt ook uitgelegd hier.

Het is problematisch als je geen fijne symmetrische lastenverdeling hebt in je huisnet met 3 fases en dan ook nog met 1 fase PV installatie. Dan lijkt het me absoluut verstandiger om alle fases in som te sturen.

Je moet zeker naar de meest gunstige range van je omvormers blijven sturen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:41
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:35:
[...]


Eens, doch is een aantal x gemiddelde capaciteit een indicatie.

Toen men besloot het niet centraal op te gaan lossen en het over te laten aan ieder individueel kwam dit er ook bij. Helemaal uitgezoomd vind ik de thuisbatterij geen bijzonder goed idee, maar in de situatie waarin we zitten een logisch gevolg.

Van centraal beheerd naar mensen die een accu onder de trap of het kinderledikantje zetten, dat idee. Los van alle individuele verliezen etc.
M.n. bij dat laatste ben je daar niet bezig met stemmenmakerij ?
Ondertussen is er vrij makkelijk te vinden hoe je een een stekker batterij zou moeten plaatsen. Zie bv de eenvoudige opgestelde infos van bv de brandweer.
Overigens hoort dergelijke informatie ook gewoon in je handleiding te staan, en als ze zo dom zijn om deze niet te lezen is het dus ook de eigen schuld.

En laten we duidelijk zijn, het is geen taak van de consument om rekening te houden met net aspecten zoals deze nu spelen.
Dat is namelijk de oorzaak van onkundig beleid van de overheid de laatste 30 jaar, steeds m.n. gericht op kort geld ipv op langere termijn toekomst gericht te investeren.
En dan verbaast men zich dat 30 jaar mismanagement je niet binnen 2 jaar kunt rechttrekken. Met veel geluk gaat dat pas binnen 15 jaar lukken.
Dus in dat beeld snap ik dat zeker nu ook nog de saldering weg valt ( was nog een van de laatste dominostenen die nog rechtop stonden ) dat consumenten daar een oplossing in zoeken en ja die is mn op de eigen situatie gericht en veel minder op het algemeen belang ( tenslotte zouden we daarvoor de overheid hebben, is dat echter ook compleet vergeet en m.n. vooral met zich zelf bezig is ipv zijn eigenlijke taak op zich te nemen )

  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tao

DPC DE_KOMETEN

zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Lijstje terugleverkosten van gaslicht.com vast contract vandaag
  • Eneco 14.09
  • Engie 11.54
  • Vandebron 15.00
  • Greenchoice 13.61
  • Oxxio 14.16
  • Mega 14.56
  • Pure 13.90
Verder veel met vaste bedrage zoals Essent en Vattenfal
Heb je een modelcontract overwogen? (Ik heb er 1 via Energiek afgesloten en kom daarmee lager uit.)

[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 24-06-2026 22:22 ]

Diablo3


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:51:
Lijstje terugleverkosten van gaslicht.com vast contract vandaag
Zonder de bijbehorende terugleververgoedingen zegt dat toch niks?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:37

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Jan-tweak schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:57:
[...]

M.n. bij dat laatste ben je daar niet bezig met stemmenmakerij ?
Ondertussen is er vrij makkelijk te vinden hoe je een een stekker batterij zou moeten plaatsen. Zie bv de eenvoudige opgestelde infos van bv de brandweer.
Overigens hoort dergelijke informatie ook gewoon in je handleiding te staan, en als ze zo dom zijn om deze niet te lezen is het dus ook de eigen schuld.

En laten we duidelijk zijn, het is geen taak van de consument om rekening te houden met net aspecten zoals deze nu spelen.
Dat is namelijk de oorzaak van onkundig beleid van de overheid de laatste 30 jaar, steeds m.n. gericht op kort geld ipv op langere termijn toekomst gericht te investeren.
En dan verbaast men zich dat 30 jaar mismanagement je niet binnen 2 jaar kunt rechttrekken. Met veel geluk gaat dat pas binnen 15 jaar lukken.
Dus in dat beeld snap ik dat zeker nu ook nog de saldering weg valt ( was nog een van de laatste dominostenen die nog rechtop stonden ) dat consumenten daar een oplossing in zoeken en ja die is mn op de eigen situatie gericht en veel minder op het algemeen belang ( tenslotte zouden we daarvoor de overheid hebben, is dat echter ook compleet vergeet en m.n. vooral met zich zelf bezig is ipv zijn eigenlijke taak op zich te nemen )
Laat ik voorop stellen: wij hebben een thuisaccu.

Mijn punt is met name het tweede deel van je reactie - het had niet zo gehoeven. Maar zo is het met veel dingen en reken er maar op dat als straks ook de batterijen ‘opeens’ een groot succes zijn ook daar weer regels voor gemaakt gaan worden om dat te beperken.

Dus qua stemmingmakerij: we zitten hier in een enorme bubbel vol overwegende en overdenkende mensen. Er is net zo’n bubbel mensen die tegenover gesteld zijn en bijv op advies bij de buurtborrel een accu van de super ergens neerkwakken en dan gaat het 99% van de tijd alsnog goed. Alleen.. tjah, nooit 100%.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Maak daar 99,99x% van.
En die enkele gevallen zijn vaak nog door externe schade (boren), niet door de installatie.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Olaf van der Spek schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Zonder de bijbehorende terugleververgoedingen zegt dat toch niks?
Uhmm.. in mijn geval maakt het niet uit. Ik kan niet meer salderen als dat ik gebruik, zoveel PV heb ik niet dat ik 11.229 kWh kan compenseren. In principe kost elke gesaldeerde kWh mij dit bedrag. Dus hoe minder ik teruglever omdat ik het uit de batterij kan halen scheelt.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Tao schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Heb je een modelcontract overwogen? (Ik heb er 1 via Energiek afgesloten en kom daarmee lager uit.)
Nee, de terugleverkosten zijn na de introductie ook vrij rap de lucht in geschoten en aangezien ik elk jaar wissel kon ik er moeilijk onder uit.

Ook in de modelcontractenen is het nu al opgenomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP5FVIPqxrmksU0AYF-NitxbIOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJVIRyDRngC1g7sF1j2iTOUH.png?f=fotoalbum_large

Onder aan de streep is voor mij de NOM strategie gewoon belangrijker. Ik wil een soort regenton voor opgewekte stroom die ik in de maanden maart tot en met oktober kan gebruiken om praktisch zelfvoorzienend te zijn voor mijn huis en auto. In de 'dure' wintermaanden neem ik mijn stroom af va het net omdat het nog steeds goedkoper is als een dieselgenerator

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:21
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Nee, de terugleverkosten zijn na de introductie ook vrij rap de lucht in geschoten en aangezien ik elk jaar wissel kon ik er moeilijk onder uit.

Ook in de modelcontractenen is het nu al opgenomen

[Afbeelding]

Onder aan de streep is voor mij de NOM strategie gewoon belangrijker. Ik wil een soort regenton voor opgewekte stroom die ik in de maanden maart tot en met oktober kan gebruiken om praktisch zelfvoorzienend te zijn voor mijn huis en auto. In de 'dure' wintermaanden neem ik mijn stroom af va het net omdat het nog steeds goedkoper is als een dieselgenerator
M.b.t. de wintermaanden i.c.m. een batterij heb ik ooit iemand's post gezien die de helft van de benodigde maximale benodigde energie op een winterse dag aan batterijcapaciteit had. Daarmee kun je altijd de goedkoopste helft van de dag laden en gebruiken op de duurste helft van de dag.

Dat heb ik in ons einddoel meegenomen. Onze/mijn laatste stappen zijn upgrade van de zonnepanelen (oude gaan naar achteren, vóór komen nieuwe met grotere totale capaciteit) + plaatsing batterijpack tot maximaal helft van die maximale dagelijkse benodigde capaciteit (uiteraard rekening houdend met verliezen en niet maximaal kunnen ontladen).

Maar vooralsnog is die laatste investering niet rendabel gezien onze maandlasten.

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ruben26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:30:
M.b.t. de wintermaanden i.c.m. een batterij heb ik ooit iemand's post gezien die de helft van de benodigde maximale benodigde energie op een winterse dag aan batterijcapaciteit had. Daarmee kun je altijd de goedkoopste helft van de dag laden en gebruiken op de duurste helft van de dag.
Het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen is in de winter meestal te klein om zin te hebben voor een accu.

  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:29
Het zou ook geen verzonnen kostenpost zijn, netbeheerders maken wel degelijk kosten om te balanceren tussen de fasen.

Overigens vind ik jouw uitspraken over 'verzonnen kosten' wel bijzonder. Als er één partij is die niet aan verzonnen kosten doet zijn het de netbeheerders. Alle kosten die zij doorrekenen zijn gecalculeerd en expliciet afgewogen en beoordeeld door de ACM.
In een markt die nooit geliberaliseerd had mogen worden kijk ik nergens meer van op.

Terugleverkosten werden door de energieleveranciers geïntroduceerd met het kul-argument “om het net te ontlasten” terwijl dat uiteraard de taak is van de netbeheerder. Mijn commentaar was dan ook primair tegen de energieleverancier gericht, niet tegen de netbeheerder.

Al vraag ik me soms wel af wat de netbeheerders de afgelopen 15 jaar gedaan hebben met die 3 miljard per jaar die ze van de burger kregen.

Die fase-onbalans wordt in de wijktrafo wel platgeslagen, er is dus geen technisch argument om daar aanvullende kosten voor te berekenen. Wat me opvalt is dat na elke maatregel die de consument neemt, het positieve financiële effect binnen een paar jaar weer ongedaan gemaakt wordt. (En nee, dat is niet door de inflatie.) Het zou me daarom niet verbazen als we binnenkort een kostenpost “fase-onbalans” op de factuur gaan zien. Of die factuur van de netbeheerder komt of van de energieleverancier komt doet er niet toe, de ACM is al jarenlang een tandeloze tijger.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen is in de winter meestal te klein om zin te hebben voor een accu.
Het zit in de schaal.
Het heeft geen zin als je verbruik 4 kWh is misschien.
Maar als ik 60 kWh op een koude dag nodig heb, dan is een verschil van bijv 8 cent al zeer welkom.

En als je ziet hoe groot en soms enorm de verschillen nu in de zomermaanden zijn, en je hebt veel capaciteit, dan kun je dat kwantificeren en daarmee je winter bekostigen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 15:10
Ersus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:17:
[...]


Dat is logisch en wordt ook uitgelegd hier.

Het is problematisch als je geen fijne symmetrische lastenverdeling hebt in je huisnet met 3 fases en dan ook nog met 1 fase PV installatie. Dan lijkt het me absoluut verstandiger om alle fases in som te sturen.

Je moet zeker naar de meest gunstige range van je omvormers blijven sturen.
Jij snapt t :)

DPC Chef-kok :)


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:01:
Maar als ik 60 kWh op een koude dag nodig heb, dan is een verschil van bijv 8 cent al zeer welkom.
Maar zo groot is het verschil dus niet, zeker niet tussen laagste en gemiddelde. En door RTE hou je nog minder over.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Maar zo groot is het verschil dus niet, zeker niet tussen laagste en gemiddelde. En door RTE hou je nog minder over.
In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.

Het gaat er om dat je voldoende inkoopt op de lagere momenten om later te verbruiken. Net zoals je een EV oplaadt tijdens het goedkoopste moment.

Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Het regenton principe van hierboven is wel een mooie. Ja, het 'kost' je wat energie het in de regenton te stoppen en er ook weer uit te halen. Laten we zeggen ongeveer 2 x 7%. AC>DC en weer DC>AC (winter weinig PV aan DC, en AC gekoppelde PV wordt vrijwel geheel zonder verlies gebruikt)
Je mag van mij die 14% optellen bij de tarieven, maar dan ziet het er nog steeds niet heel slecht uit toch?

Zoals ik al zei: het zit in de schaal. Hoe meer kWh's hoe groter het absolute effect.
Dus als de spread bijv 8 cent is, en ik grosso modo inkoop voor 20 cent+15% verlies, dus 1.15*0,20=23, dan ben ik nog steeds 5 cent goedkoper uit. En dat is nog los van prijspieken die ik op die manier voorkom.

edit: dit is een worst case scenario he,
Koudste duurste maanden met hoogste verbruik.
Grofweg 4 van die, dus er blijven er 8 over om het (financieel) saldo weer te vereffenen.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]


In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.

Het gaat er om dat je voldoende inkoopt op de lagere momenten om later te verbruiken. Net zoals je een EV oplaadt tijdens het goedkoopste moment.

Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Het regenton principe van hierboven is wel een mooie. Ja, het 'kost' je wat energie het in de regenton te stoppen en er ook weer uit te halen. Laten we zeggen ongeveer 2 x 7%. AC>DC en weer DC>AC (winter weinig PV aan DC)
Je mag van mij die 14% optellen bij de tarieven, maar dan ziet het er nog steeds niet heel slecht uit toch?

Zoals ik al zei: het zit in de schaal. Hoe meer kWh's hoe groter het absolute effect.
Dus als de spread bijv 8 cent is, en ik grosso modo inkoop voor 20 cent+15% verlies, dus 1.15*0,20=23, dan ben ik nog steeds 5 cent goedkoper uit. En dat is nog los van prijspieken die ik op die manier voorkom.

edit: dit is een worst case scenario he,
Koudste duurste maanden met hoogste verbruik.
Grofweg 4 van die, dus er blijven er 8 over om het (financieel) saldo weer te vereffenen.
Let wel, dat is afhankelijk van de markt waarop geacteerd wordt. Is dat Day Ahead of bijv Onbalans.

Day Ahead/ Normaal Dynamisch was de fluctuatie per dag niet heel erg hoog, grofweg 5 cent op meeste dagen en een dag of 6 wat meer. Vul hier maar eens in van 1 januari / 31 januari, marktprijs. Dynamische energie: prijzen per kwartier, uur en dag Je kunt de pieken voorkomen met een batterij, maar met 5cent is de winst niet echt aanwezig. Peak-shaving was in januari dus vooral bijvangst en niet een winstpakker op Day Ahead.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Let wel, dat is afhankelijk van de markt waarop geacteerd wordt. Is dat Day Ahead of bijv Onbalans.

Day Ahead/ Normaal Dynamisch was de fluctuatie per dag niet heel erg hoog, grofweg 5 cent op meeste dagen en een dag of 6 wat meer. Vul hier maar eens in van 1 januari / 31 januari, marktprijs. Dynamische energie: prijzen per kwartier, uur en dag Je kunt de pieken voorkomen met een batterij, maar met 5cent is de winst niet echt aanwezig. Peak-shaving was in januari dus vooral bijvangst en niet een winstpakker op Day Ahead.
true.

Daar staat dan ook echt HUGE spread tegenover nu de afgelopen 2 maanden.
Op dagen als gisteren hadden jij en ik zo 40 euro kunnen beuren.
(bedragen die er eergister op de onbalans markt waren trouwens)

Alle methodes en markten hebben hun voors en hun tegens.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Meer RTE verlies is minder 'winst'. Bij 14% RTE verlies, 20ct inkoopprijs en een prijsverschil van 2,8ct heb je 0 winst, pas daarboven heb je voordeel.
Is 14% reeel bij lagere ontlaadvermogens?
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
Daar staat dan ook echt HUGE spread tegenover nu de afgelopen 2 maanden.
True, maar we hadden het over het nut in de winter.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-06-2026 10:43 ]


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]


In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.
Mijn vaste contract zat op 21-22ct

Door mijn EV heb ik ook weinig echt over om op dynamisch contract te gaan verkopen, een keer 500kWh op jaarbasis die ik echt niet zelf kan gebruiken waardoor de accu 'te' vol blijft.

Daardoor is het voor mijn situatie interessant om op vast te blijven, in de winter stroom voor min of meer dezelfde prijs, zonder gedoe met dynamisch laden en ontladen, RTE's en spreads, en in de zomer mis ik een wat inkomsten op dagen als vandaag, maar mijn primaire doel is ook niet om te handelen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Meer RTE verlies is minder 'winst'. Bij 14% RTE verlies en een prijsverschil van 2,8ct heb je 0 winst, pas daarboven heb je voordeel.
Is 14% reeel bij lagere ontlaadvermogens?
zet je de accu uit :')
(zijn er genoeg in het HW PiB topic die dat doen)

Winter RTE 85~86, nu zomer RTE 88 over het hele systeem.
Gemeten voor en na de omvormer.

RTE is sowieso afhankelijk van AC PV, DC PV, hoeveel (AC) PV verbruik je direct, hoeveel DC PV kun je opslaan zonder AC>DC import. Dan is er nog je huisverbruik.

Het RTE van hetzelfde systeem kan per gebruiker best verschillen is wat ik wil zeggen.
True, maar we hadden het over het nut in de winter.
Dat is wat ik probeer uit te leggen. Ik zat 'prima' afgelopen winter hoor. Januari dit jaar viel vet tegen met veel hele koude dagen en daardoor hoog verbruik in een elektrisch huis. Maar daarop alleen moet je een accu niet wel of niet nemen. Dat is het zelfde als geen PV installeren 'want in de winter schijnt de zon toch niet'.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Mijn vaste contract zat op 21-22ct
Dan heb je op een goed moment het kunnen vastleggen :)
Geen idee wat je condities zijn voor invoeden PV verder.
Zoveel huishoudens, zoveel verschillen.

Edit:
huidige vaste contracten zitten op ca 25 cent

maar ik zal het rijtje even afmaken:
feb 21.5 cent
maart 19 cent
april < 2 cent
mei 20 cent
juni 16 cent

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:52 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Thuisbatterijen zonnepanelen en de NIEUWBOUW.

Ik had al eerder eens wat gekeken of er iets te vinden wat over NOM / A+++/+/+, verkoop en verhalen zijn leuk en mooi maar als je er verder over nadenkt wel heel gemakkelijk voor gelegd en in mijn geval werden de papieren nog een beetje aangepast met de melding dat het verdwijnen van de salderingsregeling dat voor andere resultaten kon zorgen. ( woorden als NOM en zoveel mogelijk plus ++ laat je zelfs bij de bank meer lenen, om volgend jaar toch een energie rekening te krijgen)
En wat blijkt na een jaartje zag ik dat de teruglevering het gebruik dekte, een A+++ woning staat voor een bijna 0 op de meter, werd mij uitgelegd.
Nu het richting 2027 gaat, en het al een gegeven is dat je stroomrekening sowieso stijgt er veel woningen zijn die eigenlijk heel slecht ingericht zijn betreft de zonnepanelen, het plaatsen op zuid heeft in berekeningen het beste effect van opbrengst maar mist een behoorlijk deel van de rest van de dag.

In de nieuwbouw zou zoveel meer gedaan kunnen worden om woningen beter op zonnestroom te laten werken, maar zoals in veel zaken is "geld" of "winst" dan weer een probleem.

Anderhalf jaar later, gewenning en een stekkerbatterij rijker, ben ik benieuwd of ik de stroomrekening toch op de 0 houden kan.

Bereik ik hier iets mee? = Nee
Gedachte in letters = Ja

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij nieuwbouw krijg je drie panelen omdat ergens in een excelsheet dat genoeg is. In de praktijk heb je er 30 of meer nodig...

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is 30 niet een beetje veel?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
jadjong schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:06:
Bij nieuwbouw krijg je drie panelen omdat ergens in een excelsheet dat genoeg is. In de praktijk heb je er 30 of meer nodig...
Hier 7 omdat het zo uitkwam en het dak al voorbereid was anders hadden ze er maar 6 gelegd.
Er was hier wel een optie om een uitbouw te doen van 1.20 m x 3,90 m + 4 panelen noord voor de respectabele prijs van bijna 20.000,00 (die panelen moesten er dan bij om de berekening van A+++ kloppend te houden)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Je kunt vaak wel extra panelen laten leggen, voor 600 per stuk meerwerk, pakken ze leuk 75% winstmarge op.
Ik zou die 4-6-8 paneeltjes lekker op noord laten leggen, en dan zelf zuid volgooien achteraf.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
mitsumark schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:25:
Je kunt vaak wel extra panelen laten leggen, voor 600 per stuk meerwerk, pakken ze leuk 75% winstmarge op.
Ik zou die 4-6-8 paneeltjes lekker op noord laten leggen, en dan zelf zuid volgooien achteraf.
Je hebt beperkte keuze tijd, zuid ligt vol met 7 stuks, de dure aanbouw met panelen niet gedaan, en de panelen noord zouden toen 800 gekost gaan hebben ( liggen dan in het dak ) en vermoedelijk nog meerkosten voor een zwaardere omvormer.

Nu ben ik dus wel blij dat ik een een stekkerbatterij heb en kan spelen met de zonnepanelen om ze te dimmen of uit kan zetten via appje.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05
Je bedoelt beetje te weinig ;).

Zal natuurlijk per situatie verschillen maar als je warmtepomp, EV, zwembad, jacuzzi etc hebt dan red je het daar niet mee.

En in de winter sowieso al niet, kortom je kan eigenlijk nooit genoeg PV panelen hebben ;).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is de gemiddelde nieuwbouwwoning tegenwoordig al met zwembad? Lekker!

  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:35
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:55:
Is de gemiddelde nieuwbouwwoning tegenwoordig al met zwembad? Lekker!
Nee, en over het algemeen zo'n klein tuintje dat er ook geen in past...

  • watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-06 17:47

watercoolertje

Untertitel

tweeek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Je hebt beperkte keuze tijd, zuid ligt vol met 7 stuks, de dure aanbouw met panelen niet gedaan
Die aanbouw klinkt heel duur maar de toegevoegde waarde aan je huis (heb je niet direct wat aan) is waarschijnlijk meer dan die 20k en stijgt mee met de huizenprijzen. Eigenlijk dus een investering voor de toekomst en daarbij komt dat je er meestal ook woongenot voor terug krijgt in de tussentijd!

Bij ons was het 12.5k (8 a 9 jaar terug) en achteraf en dan vonden we te duur, nu heeft datzelfde geintje mij vorig jaar 60k gekost, maar het huis is nu ook gewoon meer waard geworden door die aanbouw (ging dan wel om ~10m2). Dus ik zie het niet als geld kwijt raken, ik krijg het gewoon later terug (en waarschijnlijk meer)!

Om het toch over zonnepanelen te hebben, achteraf heb ik zelfs spijt dat ik toen geld geleend heb voor zonnepanelen op het dak (5500 euro) ipv 12500 euro voor de aanbouw! Zonnepanelen waren er sowieso wel gekomen (heb later ook bij laten leggen, lichtelijke verslaving), net als de aanbouw er nu ook eindelijk is!

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 25-06-2026 12:02 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste