Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
watercoolertje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Die aanbouw klinkt heel duur maar de toegevoegde waarde aan je huis (heb je niet direct wat aan) is waarschijnlijk meer dan die 20k. Eigenlijk dus een investering voor de toekomst en daarbij komt dat je er meestal ook woongenot voor terug krijgt in de tussentijd!

Bij ons was het 12.5k (8 a 9 jaar terug) en achteraf heb ik (vorig jaar) koste datzelfde geintje mij 60k, maar nu is het huis ook gewoon meer dan 60k waard geworden door die aanbouw (ging dan wel om 10m2).

Om het toch over zonnepanelen te hebben, achteraf heb ik zelfs spijt dat ik toen geld geleend heb voor zonnepanelen op het dak (5500 euro) ipv 12500 euro voor de aanbouw! Zonnepanelen waren er sowieso wel gekomen (heb later ook bij laten leggen, lichtelijke verslaving), net als de aanbouw er nu ook eindelijk is!
Dit is een soort start/tussenwoning, 51m2 "groot", wilde geen vermogen uitgeven extra aan de woning aangezien ik de prijs te hoog dan ga vinden voor een verkoop.
Met wat ik nu ervaar en mijn plan om met een jaar of 3 nog eens wat anders te kopen ga ik wel aandacht besteden aan panelen / batterij / en klimaat ( nu electrische radiatoren :( )

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:00
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen is in de winter meestal te klein om zin te hebben voor een accu.
Dat hangt van RTE en de hoeveel kWh's je gebruikt, af.
In de winter laad ik alleen extra om terug te leveren als de spread groter is dan de EB incl de BTW erover.
In de afgelopen 3 jaar is er maar 1 maand waarin me dat niet lukt, Februari. (spread tussen de maandgemiddelde is 2-3ct lager dan EB incl BTW erover)
Alle overige maanden is verschil tussen afname all-in en teruglevering all in groter dan EB incl BTW eroever.

Je mag 15-16% meer moeten inkopen, maar als dat je all-in energierekening verlaagt,
nov-feb 2024/25 teruglevering goed voor ~25% in euro's van de all-in rekening
nov-feb 2025/26 teruglevering goed voor ~10% in euro's van de all-in rekening

mrt-okt heb ik voldoende PV opwek om niet te hoeven afnemen.
Als ook dat ik een off-grid geschikt systeem heb en het beschikbaar hebben van naadloze switchen on/off-grid, komt met een fors hoger eigen verbruik op maand/jaarbasis, als ook mijn systeem van 2022 is en nieuwere generatie hybride met goede prestaties heeft inmiddels <20W stand-by verbruik met lege accu

Zoveel huizen zoveel verschillen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:05:
In de winter laad ik alleen extra om terug te leveren als de spread groter is dan de EB incl de BTW erover.
Waarom houdt je geen rekening met RTE?
In de afgelopen 3 jaar is er maar 1 maand waarin me dat niet lukt, Februari. (spread tussen de maandgemiddelde is 2-3ct lager dan EB incl BTW erover)
Alle overige maanden is verschil tussen afname all-in en teruglevering all in groter dan EB incl BTW eroever.
Elke dag?

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:00
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Waarom houdt je geen rekening met RTE?
RTE is ca 14% , EB 2026 is € 0,09161 plus BTW € 0,1108481/kWh
Rekening houden met RTE maakt pas zin als all-in inkoop prijs >74ct/kwh is.

Ik kijk naar SPI (systeem performance index) of wel overall verlies op jaarbasis en die mag niet veel slechter zijn dan 10% op jaarbasis, voor een redelijk systeem.
Als je 4000kWh jaarverbruik hebt ,mag het hebben en gebruik van een thuisaccu systeem niet meer dan ~400kWh/j extra kosten.
Ofwel je PV opwek plus netto afname van het net niet hoger dan 4400kWh/j zijn voor een redelijk systeem.
In SPI zit meer, inverter electronica verbruik, conversieverlies, batterij electronica verbruik, batterij verlies, stand-by verlies
[...]

Elke dag?
Ik heb een voldoende groot systeem om dag verbruik te voorzien, dan lever ik gewoon niet terug en Mrt-Okt heb ik voldoende PV-opwek en is net afname een optie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]


In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.

Het gaat er om dat je voldoende inkoopt op de lagere momenten om later te verbruiken. Net zoals je een EV oplaadt tijdens het goedkoopste moment.

Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Het regenton principe van hierboven is wel een mooie. Ja, het 'kost' je wat energie het in de regenton te stoppen en er ook weer uit te halen. Laten we zeggen ongeveer 2 x 7%. AC>DC en weer DC>AC (winter weinig PV aan DC, en AC gekoppelde PV wordt vrijwel geheel zonder verlies gebruikt)
Je mag van mij die 14% optellen bij de tarieven, maar dan ziet het er nog steeds niet heel slecht uit toch?

Zoals ik al zei: het zit in de schaal. Hoe meer kWh's hoe groter het absolute effect.
Dus als de spread bijv 8 cent is, en ik grosso modo inkoop voor 20 cent+15% verlies, dus 1.15*0,20=23, dan ben ik nog steeds 5 cent goedkoper uit. En dat is nog los van prijspieken die ik op die manier voorkom.

edit: dit is een worst case scenario he,
Koudste duurste maanden met hoogste verbruik.
Grofweg 4 van die, dus er blijven er 8 over om het (financieel) saldo weer te vereffenen.
Als ik er vanuit ga dat je de batterij 6.000 keer laat op en afladen.. En je betaalt 300 euro per kwh.. Dan reken ik 300/6000= 0,05 euro... 5 cent afschrijving.. kosten per kwh

En ja, het is maar net hoe je daar naar kijkt.. 6.000 ove 1 x per dag maakt 6000/365 dagen = 16 jaar.. houdt je de batterij daarna nog langer.. wordt het lager per kwh aan afschrijiving. Maar misschien wordt je al eerder verleidt om de oude batterij weg te doen voor een nieuwe ook al gaat ie nog lange rmee..

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03

paQ

belmonde schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Als ik er vanuit ga dat je de batterij 6.000 keer laat op en afladen.. En je betaalt 300 euro per kwh.. Dan reken ik 300/6000= 0,05 euro... 5 cent afschrijving.. kosten per kwh

En ja, het is maar net hoe je daar naar kijkt.. 6.000 ove 1 x per dag maakt 6000/365 dagen = 16 jaar.. houdt je de batterij daarna nog langer.. wordt het lager per kwh aan afschrijiving. Maar misschien wordt je al eerder verleidt om de oude batterij weg te doen voor een nieuwe ook al gaat ie nog lange rmee..
Assumption is the mother of all fuck ups.

Ik betaalde 110 / kWh
Garantie 80% SOH bij 10.000 cycles.
Na 8 maanden 161 cycles.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 12:45 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

belmonde schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Als ik er vanuit ga dat je de batterij 6.000 keer laat op en afladen.. En je betaalt 300 euro per kwh.. Dan reken ik 300/6000= 0,05 euro... 5 cent afschrijving.. kosten per kwh

En ja, het is maar net hoe je daar naar kijkt.. 6.000 ove 1 x per dag maakt 6000/365 dagen = 16 jaar.. houdt je de batterij daarna nog langer.. wordt het lager per kwh aan afschrijiving. Maar misschien wordt je al eerder verleidt om de oude batterij weg te doen voor een nieuwe ook al gaat ie nog lange rmee..
Met €125,- per kWh zelfbouw ziet de berekening wel ietsje anders uit.

Het is bijna net als 18 zijn en je rijbewijs en een auto halen. Het kost allemaal geld maar de flexibiliteit geeft je de vrijheid er ook geld mee te verdienen en de initiële kosten te verzachten.

Ga je goed met je spullen om dan heb je er langer van en haal je misschien nog wel een plusje boven de initiële kosten.

Het is allemaal afhankelijk van inzet en dus gebruik.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:34:
RTE is ca 14% , EB 2026 is € 0,09161 plus BTW € 0,1108481/kWh
Rekening houden met RTE maakt pas zin als all-in inkoop prijs >74ct/kwh is.
Ik volg je totaal niet..
Waarom zou RTE pas dan van invloed zijn?

  • testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 16:38
Pr088 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Nou, ik kan na een jaarrond wel zeggen dat dynamisch bakken goedkoper was dan een vast contract met terugleverkosten. Maar goed, ik ben EV rijder en heb zonnepanelen.

Dynamisch heeft zich in zulke situaties allang bewezen, thuisbatterijen in veel mindere mate.

Een thuisbatterij kan best nuttig zijn, maar ik zie mensen het kopen om hun vaste contract met slechte voorwaarden 'te omzeilen'.

Ik adviseer altijd: 1. Kies een contract dat past bij jouw situatie, 2. Nog geen panelen en wel plek? Overweeg dan een klein setje 4-8 panelen (hoog eigen gebruik), 3. Ga daarna nadenken over een thuisbatterij. 4. Als je hobby is om dure thuisbatterijen voor fun te testen, sla de eerste drie stappen over en koop een dure unit ;) . Have fun! _/-\o_
Ik krijg nu de jaarafrekening van mijn Dynamisch energiecontract, gemiddeld 22,5 cent per kWh.

Heb ook zonnepanelen en EV, en heb vooral het opladen van de auto zoveel mogelijk laten starten op goedkope tarieven maar achteraf gezien ben ik toch niet zo goedkoop uitgekomen, gemiddeld....

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:00
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik volg je totaal niet..
Waarom zou RTE pas dan van invloed zijn?
Als je 10kWh inkoopt kan je 8,5kWh terugleveren (voor slimme meterstanden)
Als je in koopt voor 73ct x 10kWh = 7,30euro 7,30euro/8,5 kwh =85.9ct aan inkoopkosten terwijl je pas teruglevert bij inkoop+ EB incl BTW = 84.1ct en begin je verlies te maken.

Je hebt dan geen afschrijving, maar als aantal cycles niet de beperking is maar calandar aging van de celchemie met LFP en de levensduur van de vermogen eletronica.
Met eigenverbruik eerste en alleen teruglevering met 11ct spread of al je overschot hebt van PV-opwek, kom je niet aan 400 cycles per jaar.
ik zit met mijn systeem over de 1000 cycles inmiddels en op bais van operationeel data en ben ik pas 3% kwijt, dat zijn geen gecontroleerde test data, zoals met constante C-rate volledig laden en ontladen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03

paQ

Cycles, belabberd RTE en hoge prijs per kWh is vooral iets wat speelt bij kleine/weinig PiB's lijkt het wel.
Zodra je opschaalt worden veel van die dingen bijzaak. Het heeft echt geen nut om te kijken naar de ene dag 2.8 kWh verlies en de dag erna 6 kWh met een compleet andere inzet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:00
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
Cycles, belabberd RTE en hoge prijs per kWh is vooral iets wat speelt bij kleine/weinig PiB's lijkt het wel.
Zodra je opschaalt worden veel van die dingen bijzaak. Het heeft echt geen nut om te kijken naar de ene dag 2.8 kWh verlies en de dag erna 6 kWh met een compleet andere inzet.
Kleine systemen hebben meestal niet het benodigde vermogen.
Met een vast contract kan je in gunstigste geval een betere afname prijs krijgen, maar teruglevering is inmiddels een ander verhaal met een groter systeem thuisaccu,

2024 jaar gem teruglevering all-in 32.8ct/kWh (gem afname all-in 23.62ct)
2025 jaar gem teruglevering all-in 31.88ct/kWh (excl EB salderen 19.59ct/kWh) (gem afname all-in 23.15ct)
2026 tot gisteren gem. all-in 33.68ct/kwh ( excl EB salderen 22,60ct/kWh) (gem afname all-in 20,30ct)
(tijdelijk een wat grotere spread op day ahead vanwege warme weer )

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 25-06-2026 14:09 . Reden: gem afname prijs toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
Cycles, belabberd RTE en hoge prijs per kWh is vooral iets wat speelt bij kleine/weinig PiB's lijkt het wel.
Wat voor RTE en prijzen zijn bij niet-DIY niet-PiBs te verwachten?

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Wat voor RTE en prijzen zijn bij niet-DIY niet-PiBs te verwachten?
90-94% schat ik. Paar procent verlies bij laden en een paar procent bij ontladen.

Prijzen per kWh voor geïnstalleerde thuisbatterij niet DIY rond de €450-500?

Bij de meesten krijg je grofweg 10kWh voor € 4000-5000. Check bijvoorbeeld Zonneplan.

Een Growatt 10kWh kost zo'n 3000 bij Solar bouwmarkt. Dan nog een omvormer (800-1000 piek) en wat installatiewerk. Zit je ook op 5k voor 10kWh.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hangt voornamelijk van het batterij-voltage af. Een zelfbouw 48V systeem zal het niet veel beter doen dan een kant en klaar 48V systeem. Sommige kant en klare systemen zijn 100V per batterij, stapel je er vier om een stack van bijvoorbeeld 20kWh te maken dan heb je 400V systeemspanning en dan zijn de laadverliezen minder, de warmte in kabels ook. Steek je er direct panelen op die in dezelfde range zitten dan is het helemaal feest.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

true.

Daar staat dan ook echt HUGE spread tegenover nu de afgelopen 2 maanden.
Op dagen als gisteren hadden jij en ik zo 40 euro kunnen beuren.
(bedragen die er eergister op de onbalans markt waren trouwens)

Alle methodes en markten hebben hun voors en hun tegens.
Je overschat hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt. Ik heb nu 1,5 jaar een dynamisch contract en deze spreads zijn misschien 5 tot 10 keer voorgekomen. Om 40 euro te beuren op € 1,23 per kWh (hoogste prijs ooit!) moet je binnen dat kwartier, maar laten we zeggen tijdvak van 1,5 uur, ongeveer 30kWh uit je batterij terugleveren. RTE 90% is 33 kWh. Dus je moet een accu hebben van 35kWh of meer en met een omvormer van 12kW of meer. Dan kijk je tegen een SigEnergy aan die zo'n beetje 15k kost (en dan nog geïnstalleerd moet worden). Dan moet je vaak 40 piek terugverdienen.

Zelfbouwers kunnen (veel) goedkoper, maar deze spreads zijn 'leuk meegenomen', maar niet de basis van je businesscase voor een thuisbatterij.

Doe voor de grap deze berekening nog een keer met een spread van 30 cent, wat al uitzonderlijk is...

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 25-06-2026 17:41 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
jadjong schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:38:
Hangt voornamelijk van het batterij-voltage af. Een zelfbouw 48V systeem zal het niet veel beter doen dan een kant en klaar 48V systeem. Sommige kant en klare systemen zijn 100V per batterij, stapel je er vier om een stack van bijvoorbeeld 20kWh te maken dan heb je 400V systeemspanning en dan zijn de laadverliezen minder, de warmte in kabels ook. Steek je er direct panelen op die in dezelfde range zitten dan is het helemaal feest.
Daar staat tegenover dat HV vaak duurder is. Maar HV kan een hele efficiënte oplossing zijn als je al een geschikte omvormer hebt hangen van diverse bekende merken (scheelt weer).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03

paQ

Pr088 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Je overschat hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt. Ik heb nu 1,5 jaar een dynamisch contract en deze spreads zijn misschien 5 tot 10 keer voorgekomen. Om 40 euro te beuren op € 1,23 per kWh (hoogste prijs ooit!) moet je binnen dat kwartier, maar laten we zeggen tijdvak van 1,5 uur, ongeveer 30kWh uit je batterij terugleveren. RTE 90% is 33 kWh. Dus je moet een accu hebben van 35kWh of meer en met een omvormer van 12kW of meer.
Correct :)
Dan kijk je tegen een SigEnergy aan die zo'n beetje 15k kost (en dan nog geïnstalleerd moet worden). Dan moet je vaak 40 piek terugverdienen.
paQ in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
110 per kWh is wel een prijs waar je een businesscase op kunt bouwen.

Is dat inclusief installatie en aanverwante materialen, leidingwerk etc? En wat voor een setup heb je?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03

paQ

Pr088 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:18:
[...]

110 per kWh is wel een prijs waar je een businesscase op kunt bouwen.

Is dat inclusief installatie en aanverwante materialen, leidingwerk etc? En wat voor een setup heb je?
Yes alles inbegrepen.
Ik zat bij de eerste pilot lichting, de prijs is wel gestegen intussen.
https://balansenergie.nl/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

tismij

???

is standby van een gemiddelde thuisaccu gelijk ongeacht of je er 2 of 12kwh aan accu aan hebt hangen ?

Zou namelijk meerdere kleinere accu's die meteen als UPS kunnen dienen wel interessant vinden maar als er 60W standby verbruik (bijvoorbeeld, weet zo niet wat standby voor verschillende modellen is) per accu is dan wordt dit weer minder interessant.

kan in principe wel het meeste aan 1 accu hangen als deze ~3000W kan leveren maar dan weer minder efficient bij lager verbruik en ook weer kabels leggen van patchkast en computer naar de thuisaccu voor noodstroom aansluiting.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03

paQ

De omvormer is het apparaat. Een accu zelf doet niks. Hooguit een paar W voor de BMS met een display.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

TFHfony

Professional Weirdo

tismij schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:50:
is standby van een gemiddelde thuisaccu gelijk ongeacht of je er 2 of 12kwh aan accu aan hebt hangen ?

Zou namelijk meerdere kleinere accu's die meteen als UPS kunnen dienen wel interessant vinden maar als er 60W standby verbruik (bijvoorbeeld, weet zo niet wat standby voor verschillende modellen is) per accu is dan wordt dit weer minder interessant.

kan in principe wel het meeste aan 1 accu hangen als deze ~3000W kan leveren maar dan weer minder efficient bij lager verbruik en ook weer kabels leggen van patchkast en computer naar de thuisaccu voor noodstroom aansluiting.
Een Marstek Venus E 3.0 gebruikt ongeveer 7W als hij "niets" (als in niet laden/ontladen) doet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
TFHfony schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Een Marstek Venus E 3.0 gebruikt ongeveer 7W als hij "niets" (als in niet laden/ontladen) doet.
Backup wel wat meer maar weet niet de huidige precieze cijfers.
Verschilt ook met in ieder geval V1 en V3.

[ Voor 7% gewijzigd door tweeek op 25-06-2026 22:15 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Een vraag voor de kleinere batterij bezitters met airco

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoeveel kWh een airco nu uit een 10kWh batterij verbruikt?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:24:
Ik ben wel nieuwsgierig naar hoeveel kWh een airco nu uit een 10kWh batterij verbruikt?
Net zoveel als uit het net. Valt verder ook niks over te zeggen als je geen verdere informatie geeft. Vermogen, temperatuur en duur zijn zwaarwegende factoren.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:24:
Een vraag voor de kleinere batterij bezitters met airco

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoeveel kWh een airco nu uit een 10kWh batterij verbruikt?
Lijkt me weinig met de accu te maken te hebben. Mijn airco draait de hele dag door en zit vandaag op 0.66 kW wat neerkomt op 6 kWh voor een nacht van 9 uur, of 15 uur om jouw hele accu van 10 kWh leeg te trekken?

Maar dit is van zoveel zaken allemaal afhankelijk. Ik hou nu wel bewust meer reserve over om de nacht te overbruggen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Om onze woonruimte en de opslagruimte waar de batterij installatie staat op temperatuur te houden zitten we vandaag op 23.2kWh.

Die 23kWh met nog ander huisverbruik gaat van de 144kWh PV opwek af maar er blijft nog genoeg over voor de Epex shuffle.

Daarom is de vraag gericht aan de kleinere batterij bezitters. Past het nachtelijke airco gebruik nu wel of net niet gevoed vanuit de thuisbatterij? Eventueel met wat temperatuur compromis?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

timenator schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:32:
[...]

Net zoveel als uit het net. Valt verder ook niks over te zeggen als je geen verdere informatie geeft. Vermogen, temperatuur en duur zijn zwaarwegende factoren.
Het was geen los op zich staande vraag;)

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

Tao

DPC DE_KOMETEN

Pr088 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Je overschat hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt. Ik heb nu 1,5 jaar een dynamisch contract en deze spreads zijn misschien 5 tot 10 keer voorgekomen. Om 40 euro te beuren op € 1,23 per kWh (hoogste prijs ooit!) moet je binnen dat kwartier, maar laten we zeggen tijdvak van 1,5 uur, ongeveer 30kWh uit je batterij terugleveren. RTE 90% is 33 kWh. Dus je moet een accu hebben van 35kWh of meer en met een omvormer van 12kW of meer. Dan kijk je tegen een SigEnergy aan die zo'n beetje 15k kost (en dan nog geïnstalleerd moet worden). Dan moet je vaak 40 piek terugverdienen.

Zelfbouwers kunnen (veel) goedkoper, maar deze spreads zijn 'leuk meegenomen', maar niet de basis van je businesscase voor een thuisbatterij.

Doe voor de grap deze berekening nog een keer met een spread van 30 cent, wat al uitzonderlijk is...
Die batterij van Balansenergie (48,2 kWh met 12kW of 15kW op- of ontlaad vermogen (7 mille ex btw incl. installatie) kan dat dus. Beetje goedkoper.

Wat de RTE is daarvan kan @paQ je neem ik aan vertellen. Die heeft er een :)

Diablo3


  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:48
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren richting een thuisbatterij. Niet zo groot, om mijn sluipverbruik in de nacht af te dekken, gemiddeld 2.2 kWh. Nu lees ik dit:

https://www.telegraaf.nl/...isbatterij/157821799.html

Ik woon in Gelderland en we zitten bij Essent, ben benieuwd hoe dit eruit zal zien en of het interessant is om eraan mee te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Crawl NL op 26-06-2026 06:14 ]


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:22
Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:13:
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren richting een thuisbatterij. Niet zo groot, om mijn sluipverbruik in de nacht af te dekken, gemiddeld 2.2 kWh. Nu lees ik dit:

https://www.telegraaf.nl/...isbatterij/157821799.html

Ik woon in Gelderland en we zitten bij Essent, ben benieuwd hoe dit eruit zal zien en of het interessant is om eraan mee te doen.
Hiervoor heb je dan een flinke batterij nodig om mee te te doen, je zegt in de nacht op NOM. De energiemaatschappij heeft het liefst dat jij energie even flink het net induwt tijdens de piekuren.
Lokale onbalans, het is afwachten welke vergoeding ze hiervoor geven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:48
Dat klopt onze eerste gedachte gaat uit om het nachtverbruik af te dekken. Mocht dit interessant genoeg zijn dan kunnen we kijken hoe groot de batterij moet zijn om het zinvol te maken voor beide partijen.

[ Voor 5% gewijzigd door Crawl NL op 26-06-2026 06:25 ]


  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Ach als we EB en BTW via de netbeheerder weer terug krijgen, wil ik ze wel blijven helpen ;)

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:24:
Dat klopt onze eerste gedachte gaat uit om het nachtverbruik af te dekken. Mocht dit interessant genoeg zijn dan kunnen we kijken hoe groot de batterij moet zijn om het zinvol te maken voor beide partijen.
En dan koop je een flinike dure batterij en dan blijken meer mensen dat te gaan doen waardoor de electriciteitsprijs daalt op die uren (wat ook de bedoeling is) en je opbrengsten verdampen. Ik zou gewoon voor NOM gaan.

Mijn nachtverbruik is vergelijkbaar met dat van jou en ik heb een Marstek Venus gehaald. 5,14 kWh en smorgens zit die nog voor 70 procent vol.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste