Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:50
Ik begrijp je uitgangspunt ivm "terug verdienen".
Maar dat is niet mijn uitgangspunt voor een thuisbatterij.
Mijn primair uitgangspunt is streven naar 100% zelfvoorzienigheidsgraad. En dan kosten de laatste percentjes inderdaad letterlijk meer dan de eerste.
Secundair uitgangspunt is dat het me - wat betreft de volledige lokale energievoorziening en daar is de thuisbatterij maar een schakel in de hele keten - niets mag kosten en ik er vooral niet iets anders voor moet laten.
Tertiair ben ik er graag mee bezig en zie ik het meer als een hobby die me zelf niets kost en dat is tegenwoordig al een luxe gegeven. :)

Gezien we totaal uiteenlopende doelstellingen hebben loopt de benadering van de problematiek dan ook totaal anders.
Een thuisaccu is dus duidelijk al interessant voor ons beiden maar om totaal andere redenen.
Het mag wel duidelijk zijn dat wanneer men voor zichzelf beslist om voor een thuisbatterij te gaan dit nog maar het prille begin van de (lange) weg is. Daarna volgen nog vele relevante vragen waarop een antwoord dient gezocht. En dan zijn er niet echt goede noch slechte antwoorden maar eerder antwoorden die meer of minder bij de eigen situatie passen.

Vergeet ook niet dat we beiden in een ander land wonen met verschillend beleid, andere energiemaatschappijen, andere kostenstructuur,..... Dat alleen is al een andere weg die doorgaans tot uiteenlopende resultaten zal leiden.
Zolang ik kostenloos de eigen opgewekte energie over de seizoenen heen kon salderen dacht ik ook niet aan een thuisbatterij hoor, zelfs niet aan een PiB.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2026 16:15 ]


  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:48
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:02:
[...]
bij 150 euro en een gemid. verlies van circa 2 kWh per maand kom ik op circa 25 jaar voordat zich een dergelijke meter qua investering heeft terugverdient, pas daarna ga je daardoor iets verdienen. ten opzichte van 5 kWh verlies is dat nog altijd ruim 10 jaar. sorry, voor mij gewoon te lang.
en ik heb voor diverse apparatuur een MID meter in de groepenkast geplaatst, niet direct om te sturen maar vooral om kennis en data te verkrijgen.

[...]
Waarom dit verhaal als IvoB2  het de moeite waard vindt om € 150 uit te geven Het is leven en laten leven.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:40
clodders schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Waarom dit verhaal als IvoB2  het de moeite waard vindt om € 150 uit te geven Het is leven en laten leven.
juist omdat ik het voor het voorkomen van iets meer verlies gewoon niet rendabel vind, maar zoals je uit mijn daarop volgende ractie had kunnen lezen dat ik ook kWh meters gebruik (die ook geld kosten en zelfs helemaal niets opleveren)
dus als je dergelijke zaken wilt doen is dat gewoon prima en zeker geen aanval op hem geweest, gewoon jamer dat je daar dan direct zo op valt.

  • IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:50
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:13:
juist omdat ik het voor het voorkomen van iets meer verlies gewoon niet rendabel vind,
Kleine nuance, de energiemeter in mijn systeem staat er niet om een beetje verlies te voorkomen maar is een essentieel onderdeel van een (mijn) ESS thuisopslagsysteem.
Zonder energiemeter heeft het systeem immers geen zicht op de hoeveelheid stroom die er in en uit het net gaat en weet ie niet hoe hij op de vraag van de gebruiker dient te reageren. Een van de gevolgen is een foute accuregeling.
In Vlaanderen mocht de P1 poort van de DM ook niet gebruikt worden voor die functie.
En dat laatste is pas onlangs aangepast voor o.a. de PiB systemen.

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:48
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:13:
[...]

juist omdat ik het voor het voorkomen van iets meer verlies gewoon niet rendabel vind, maar zoals je uit mijn daarop volgende ractie had kunnen lezen dat ik ook kWh meters gebruik (die ook geld kosten en zelfs helemaal niets opleveren)
dus als je dergelijke zaken wilt doen is dat gewoon prima en zeker geen aanval op hem geweest, gewoon jamer dat je daar dan direct zo op valt.
Het gaat mij er om dat je bewust moet zijn van wat je schrijft, dat er verschillende afwegingen gemaakt kunnen worden en of het iets toevoegt aan de discussie waar ook een ander iets aan heeft.
En die conclusie kan ik niet trekken. Je geeft o.a. een waarde oordeel over het handelen van een ander.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:40
IvoB2 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Kleine nuance, de energiemeter in mijn systeem staat er niet om een beetje verlies te voorkomen maar is een essentieel onderdeel van een (mijn) ESS thuisopslagsysteem.
in dat geval ligt het natuurlijk geheel anders, sorry dat ik dat dus blijkbaar verkeerd gelezen heb. Vond het een mooi stukje wat je daar gemaakt hebt, en ja, dat heeft natuurlijk als met de BE omgeving te maken, daar loopt het gewoon anders als bij ons in de NL.
Zonder energiemeter heeft het systeem immers geen zicht op de hoeveelheid stroom die er in en uit het net gaat en weet ie niet hoe hij op de vraag van de gebruiker dient te reageren. Een van de gevolgen is een foute accuregeling.
In Vlaanderen mocht de P1 poort van de DM ook niet gebruikt worden voor die functie.
En dat laatste is pas onlangs aangepast voor o.a. de PiB systemen.
klopt, ik heb op die zotte vorig jaar al op een ander topic naar verwezen, oorzaak gewoon dom copy paste van een duitse regelgeving terwijl ze in dat land helemaal geen P1 kennen.
Ze maken het daar op dit moment al helemaal bond, volgens mij verkopen ze daar binnenkort geen enkel stekker batterij systeem meer door hun onmogelijke regels die er nu zijn.

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:40
clodders schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:54:
[...]

Het gaat mij er om dat je bewust moet zijn van wat je schrijft, dat er verschillende afwegingen gemaakt kunnen worden en of het iets toevoegt aan de discussie waar ook een ander iets aan heeft.
En die conclusie kan ik niet trekken. Je geeft o.a. een waarde oordeel over het handelen van een ander.
jammer dat je dat zo leest want dat lees ik er dus niet uit. alleen als je vraagt hoeveel is 1+1 dan krijg je van mij als antwoord 1, maar het had ook 10 kunnen zijn (wat op zich ook juist is) of 11.
het waardeoordeel was op basis van het verhaal met de beste man, en wat blijkt, het bedoelde apparaat is helemaal niet alleen bedoeld om zo weinig mogelijk verlies te genereren (dat wat ik eerst dus (foutief) dacht te lezen, en ja dat in bedracht te zien moet je afvragen of daar een meerwaarde aan zit, en dat is alleen een conclusie van mij, jij mag daar ook een heel andere conclusie uit trekken, is ook prima), maar bleek gewoon een essentieel onderdeel van zijn eigen systeem te zijn. Dus mijn conclusie kon direct de prullemand in, zijnde niet relevant.
dus graag nu weer terug naar het echte onderwerp. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:26
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:31:
[...]
in dat geval ligt het natuurlijk geheel anders, sorry dat ik dat dus blijkbaar verkeerd gelezen heb. Vond het een mooi stukje wat je daar gemaakt hebt, en ja, dat heeft natuurlijk als met de BE omgeving te maken, daar loopt het gewoon anders als bij ons in de NL.


[...]

klopt, ik heb op die zotte vorig jaar al op een ander topic naar verwezen, oorzaak gewoon dom copy paste van een duitse regelgeving terwijl ze in dat land helemaal geen P1 kennen.
Ze maken het daar op dit moment al helemaal bond, volgens mij verkopen ze daar binnenkort geen enkel stekker batterij systeem meer door hun onmogelijke regels die er nu zijn.
Kan je de Duitse situatie toelichten? Ben benieuwd naar de gewijzigde regelgeving? Betekent dit nu dat er heel veel aanbod komt?
Pagina: 1 ... 141 142 Laatste