Ik begrijp je uitgangspunt ivm "terug verdienen".
Maar dat is niet mijn uitgangspunt voor een thuisbatterij.
Mijn primair uitgangspunt is streven naar 100% zelfvoorzienigheidsgraad. En dan kosten de laatste percentjes inderdaad letterlijk meer dan de eerste.
Secundair uitgangspunt is dat het me - wat betreft de volledige lokale energievoorziening en daar is de thuisbatterij maar een schakel in de hele keten - niets mag kosten en ik er vooral niet iets anders voor moet laten.
Tertiair ben ik er graag mee bezig en zie ik het meer als een hobby die me zelf niets kost en dat is tegenwoordig al een luxe gegeven.
Gezien we totaal uiteenlopende doelstellingen hebben loopt de benadering van de problematiek dan ook totaal anders.
Een thuisaccu is dus duidelijk al interessant voor ons beiden maar om totaal andere redenen.
Het mag wel duidelijk zijn dat wanneer men voor zichzelf beslist om voor een thuisbatterij te gaan dit nog maar het prille begin van de (lange) weg is. Daarna volgen nog vele relevante vragen waarop een antwoord dient gezocht. En dan zijn er niet echt goede noch slechte antwoorden maar eerder antwoorden die meer of minder bij de eigen situatie passen.
Vergeet ook niet dat we beiden in een ander land wonen met verschillend beleid, andere energiemaatschappijen, andere kostenstructuur,..... Dat alleen is al een andere weg die doorgaans tot uiteenlopende resultaten zal leiden.
Zolang ik kostenloos de eigen opgewekte energie over de seizoenen heen kon salderen dacht ik ook niet aan een thuisbatterij hoor, zelfs niet aan een PiB.
Maar dat is niet mijn uitgangspunt voor een thuisbatterij.
Mijn primair uitgangspunt is streven naar 100% zelfvoorzienigheidsgraad. En dan kosten de laatste percentjes inderdaad letterlijk meer dan de eerste.
Secundair uitgangspunt is dat het me - wat betreft de volledige lokale energievoorziening en daar is de thuisbatterij maar een schakel in de hele keten - niets mag kosten en ik er vooral niet iets anders voor moet laten.
Tertiair ben ik er graag mee bezig en zie ik het meer als een hobby die me zelf niets kost en dat is tegenwoordig al een luxe gegeven.
Gezien we totaal uiteenlopende doelstellingen hebben loopt de benadering van de problematiek dan ook totaal anders.
Een thuisaccu is dus duidelijk al interessant voor ons beiden maar om totaal andere redenen.
Het mag wel duidelijk zijn dat wanneer men voor zichzelf beslist om voor een thuisbatterij te gaan dit nog maar het prille begin van de (lange) weg is. Daarna volgen nog vele relevante vragen waarop een antwoord dient gezocht. En dan zijn er niet echt goede noch slechte antwoorden maar eerder antwoorden die meer of minder bij de eigen situatie passen.
Vergeet ook niet dat we beiden in een ander land wonen met verschillend beleid, andere energiemaatschappijen, andere kostenstructuur,..... Dat alleen is al een andere weg die doorgaans tot uiteenlopende resultaten zal leiden.
Zolang ik kostenloos de eigen opgewekte energie over de seizoenen heen kon salderen dacht ik ook niet aan een thuisbatterij hoor, zelfs niet aan een PiB.
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2026 16:15 ]