Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 142 ... 151 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:23
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:13:
[...]

juist omdat ik het voor het voorkomen van iets meer verlies gewoon niet rendabel vind, maar zoals je uit mijn daarop volgende ractie had kunnen lezen dat ik ook kWh meters gebruik (die ook geld kosten en zelfs helemaal niets opleveren)
dus als je dergelijke zaken wilt doen is dat gewoon prima en zeker geen aanval op hem geweest, gewoon jamer dat je daar dan direct zo op valt.
Het gaat mij er om dat je bewust moet zijn van wat je schrijft, dat er verschillende afwegingen gemaakt kunnen worden en of het iets toevoegt aan de discussie waar ook een ander iets aan heeft.
En die conclusie kan ik niet trekken. Je geeft o.a. een waarde oordeel over het handelen van een ander.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:45
IvoB2 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Kleine nuance, de energiemeter in mijn systeem staat er niet om een beetje verlies te voorkomen maar is een essentieel onderdeel van een (mijn) ESS thuisopslagsysteem.
in dat geval ligt het natuurlijk geheel anders, sorry dat ik dat dus blijkbaar verkeerd gelezen heb. Vond het een mooi stukje wat je daar gemaakt hebt, en ja, dat heeft natuurlijk als met de BE omgeving te maken, daar loopt het gewoon anders als bij ons in de NL.
Zonder energiemeter heeft het systeem immers geen zicht op de hoeveelheid stroom die er in en uit het net gaat en weet ie niet hoe hij op de vraag van de gebruiker dient te reageren. Een van de gevolgen is een foute accuregeling.
In Vlaanderen mocht de P1 poort van de DM ook niet gebruikt worden voor die functie.
En dat laatste is pas onlangs aangepast voor o.a. de PiB systemen.
klopt, ik heb op die zotte vorig jaar al op een ander topic naar verwezen, oorzaak gewoon dom copy paste van een duitse regelgeving terwijl ze in dat land helemaal geen P1 kennen.
Ze maken het daar op dit moment al helemaal bond, volgens mij verkopen ze daar binnenkort geen enkel stekker batterij systeem meer door hun onmogelijke regels die er nu zijn.

• Jan-tweak
clodders schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:54:
[...]

Het gaat mij er om dat je bewust moet zijn van wat je schrijft, dat er verschillende afwegingen gemaakt kunnen worden en of het iets toevoegt aan de discussie waar ook een ander iets aan heeft.
En die conclusie kan ik niet trekken. Je geeft o.a. een waarde oordeel over het handelen van een ander.
jammer dat je dat zo leest want dat lees ik er dus niet uit. alleen als je vraagt hoeveel is 1+1 dan krijg je van mij als antwoord 1, maar het had ook 10 kunnen zijn (wat op zich ook juist is) of 11.
het waardeoordeel was op basis van het verhaal met de beste man, en wat blijkt, het bedoelde apparaat is helemaal niet alleen bedoeld om zo weinig mogelijk verlies te genereren (dat wat ik eerst dus (foutief) dacht te lezen, en ja dat in bedracht te zien moet je afvragen of daar een meerwaarde aan zit, en dat is alleen een conclusie van mij, jij mag daar ook een heel andere conclusie uit trekken, is ook prima), maar bleek gewoon een essentieel onderdeel van zijn eigen systeem te zijn. Dus mijn conclusie kon direct de prullemand in, zijnde niet relevant.
dus graag nu weer terug naar het echte onderwerp. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 13:24
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:31:
[...]
in dat geval ligt het natuurlijk geheel anders, sorry dat ik dat dus blijkbaar verkeerd gelezen heb. Vond het een mooi stukje wat je daar gemaakt hebt, en ja, dat heeft natuurlijk als met de BE omgeving te maken, daar loopt het gewoon anders als bij ons in de NL.

[...]

klopt, ik heb op die zotte vorig jaar al op een ander topic naar verwezen, oorzaak gewoon dom copy paste van een duitse regelgeving terwijl ze in dat land helemaal geen P1 kennen.
Ze maken het daar op dit moment al helemaal bond, volgens mij verkopen ze daar binnenkort geen enkel stekker batterij systeem meer door hun onmogelijke regels die er nu zijn.
Kan je de Duitse situatie toelichten? Ben benieuwd naar de gewijzigde regelgeving? Betekent dit nu dat er heel veel aanbod komt?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:22
Wat ik ervan meekreeg met flarden, is in Duitsland die zegmaar circa 800 watt grens voor invoeding nu alleen nog voor zonnepanelen, zodra er een accu aanwezig is moet er altijd een elektricien t aansluiten en melden voor t register, zoiets volgens mij, eerder vielen accuutjes wel onder algemene lage invoeding regel, nu in geen enkel geval meer. Aangezien we altijd zeggen dat Duitsland paar jaar voorloopt ...

Maar ik ben niet sterk in het onthouden regels die niet voor mij van toepassing zijn, dus zoutvaatje zou ik erbij nemen ;)

• Sonero
Vdvmark schreef op zondag 28 juni 2026 @ 07:49:
Wat ik ervan meekreeg met flarden, is in Duitsland die zegmaar circa 800 watt grens voor invoeding nu alleen nog voor zonnepanelen, zodra er een accu aanwezig is moet er altijd een elektricien t aansluiten en melden voor t register, zoiets volgens mij, eerder vielen accuutjes wel onder algemene lage invoeding regel, nu in geen enkel geval meer. Aangezien we altijd zeggen dat Duitsland paar jaar voorloopt ...

Maar ik ben niet sterk in het onthouden regels die niet voor mij van toepassing zijn, dus zoutvaatje zou ik erbij nemen ;)
Ben eens even gaan spitten want de Duitse markt is meestal wel voorloper. Er is sinds maart een nieuwe versie uit van VDE-AR-N 4105,

Een plug-in-set (Balkonkraftwerk) met een omvormeroutput tot 800 W en een zonnepanelencapaciteit tot 2.000 Wp mag je zelf aansluiten op een gewone huishoudelijke stekker (Schuko). Zat daar opslag bij, dan moest het allemaal aangesloten worden door een installateur.

Maar. Onder de nieuwe norm is een elektricien niet langer vereist wanneer zonnepanelen rechtstreeks (DC-gekoppeld) op een accu worden aangesloten — zolang je werkt met VDE-gecertificeerde apparatuur, de 800 W AC-feed-inlimiet respecteert, en het systeem via een stekker aansluit zonder ingreep in de vaste elektra. Wat eerder een harde grens was (batterij = elektricien verplicht), is onder de herziene norm komen te vervallen.

Tijdens de zoektocht kwam ik ook deze publicatie tegen. Leuk leesvoer, er staat een onderzoek in wat het effect is van 800 W invoeden op de elektrische veiligheid van een installatie uit de jaren 50. Slaat een hoop discussies hier plat…

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op zondag 28 juni 2026 @ 07:49:

en ook @Sonero ja en nee, de huidige situatie is eigenlijk nog veel complexer, en volgens mij snappen het de duitsers zelf ook niet meer. kijk bv eens naar deze youtube filmje
van een zeer bekende gast daar. Andreas Schmitz (Der Akku Doktor)
de wat ze in het duits "BKW" noemen mag volgens de nieuwste regels uit 2026 geen opslag meer zitten en ja daar gelden ook nog de bekend <800VA AC limiet en <980WP DC limiet. en alleen dan mag je via een schuko stekker dit verbinden en slechts een digitale melding via het "MaStR" doen.
Alles wat daarna komt is het al snel ingewikkeld en veelal dat je dan speciale installaties nodig hebt die vrijwel altijd dan door een vakkundig installateur ( de eisen daar liggen iets hoger als in Nederland) nodig hebt, soms zelfs dat de aanmelding via speciale formulieren ( ze kunnen het ook niet laten die duitsers :) ) door deze bedrijven (dus niet zelf) uitgevoert moet worden.
Een Zendure zoals onze SF 2400 AC+ valt al heel snel in de grootste kategorie.
Bv kijken ze in Duitsland niet wat jouw instelling (<800W) is maar wat de apparaat maximaal kan ( in mijn voorbeeld dus 2400W )

Als ik dat bij elkaar optel denk ik dat de markt in Duitsland met deze net nieuwe regels behoorlijk gaat inzakken.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 22:31

TFHfony

Professional Weirdo

Inmiddels staat de eerste Marstek Venus E 3.0 ruim een maand aangesloten, de 2e nu ruim 2 weken. Eentje heeft een eigen groep in de meterkast en exemplaar nummer 2 zit op een gedeelde groep en staat ingesteld op 800W ontladen.
Wat aanvullende info:
* Full Electric huis (al sinds 2006)
* Warmtepomp met warmte/koude opslag in de grond
* Vloerverwarming / koeling
* 5500WP aan zonnepanelen
* EV (25 - 30.000km per jaar)
* Airco (puur alleen voor extra koeling)
* Doel: Nul op de meter & verplaatsen zonne-energie.

Handelen is absoluut niet het idee. Maar gewoon vooral zo veel mogelijk ons eigen stroom gebruiken en het gemak van apparaten te kunnen gebruiken wanneer wij willen en niet "wanneer het goedkoop is".

Juni 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZIuhUVpvdsOeJfViEDJKnS3dGs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XdivU1qqaHGCPEW0t6FaCOnX.png?f=user_large

Juni 2026:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2UUkqeAN-2yoWZn6wMuvp87oPY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XlgbXH1W0i0wmLaHmdJZrb54.png?f=user_large

Volgens Home Assistent deze maand tot nog toe 175kWh "verplaatst". Dat zou rond de 250kWh moeten zijn bij een volle maand met beide accu's.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:22
Jan-tweak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:52:
[...]

en ook @Sonero ja en nee, de huidige situatie is eigenlijk nog veel complexer, en volgens mij snappen het de duitsers zelf ook niet meer. kijk bv eens naar deze youtube filmje [YouTube: Fast alle Balkonsolar-Akkus jetzt ILLEGAL? Mir fehlen die Worte.] van een zeer bekende gast daar. Andreas Schmitz (Der Akku Doktor)
de wat ze in het duits "BKW" noemen mag volgens de nieuwste regels uit 2026 geen opslag meer zitten en ja daar gelden ook nog de bekend <800VA AC limiet en <980WP DC limiet. en alleen dan mag je via een schuko stekker dit verbinden en slechts een digitale melding via het "MaStR" doen.
Alles wat daarna komt is het al snel ingewikkeld en veelal dat je dan speciale installaties nodig hebt die vrijwel altijd dan door een vakkundig installateur ( de eisen daar liggen iets hoger als in Nederland) nodig hebt, soms zelfs dat de aanmelding via speciale formulieren ( ze kunnen het ook niet laten die duitsers :) ) door deze bedrijven (dus niet zelf) uitgevoert moet worden.
Een Zendure zoals onze SF 2400 AC+ valt al heel snel in de grootste kategorie.
Bv kijken ze in Duitsland niet wat jouw instelling (<800W) is maar wat de apparaat maximaal kan ( in mijn voorbeeld dus 2400W )

Als ik dat bij elkaar optel denk ik dat de markt in Duitsland met deze net nieuwe regels behoorlijk gaat inzakken.
Je kan je zomaar voorstellen dat nederlandse energieleveranciers twinkelende oogjes krijgen van die strom wachter, als er weinig verbruik is mag ie meer terugleveren, hij mag minder terugleveren als er meer verbruik is. Hihi NOM haha terugleverkosten.

• Sonero
@Jan-tweak @Vdvmark , die Duitse spelregels zien er inderdaad hopeloos complex uit. En de technische ingrepen die daarvoor nodig zijn maken dat de tvt al snel richting 20 jaar kruipt voor grotere installaties.

Aan de andere kant, als we 15 jaar geleden in NL ook de feed-in gelimiteerd hadden op 800 W, hoe zou dan de congestie op het laagspanningsnet er nú uitzien?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:13:
[...]

Aan het eind van onderstaande video wordt aangegeven dat de HomeWizard koppeling niet helemaal stabiel werkt en nog in een testfase bevindt.

[YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap]
Er staat in de app dat het een beta functie is, maar het werkt gewoon goed. Ik heb wel hun meter ook erbij gehad/besteld.
En in onderstaande video wordt gezegd de doos goed te bewaren voor retourzending. Klinkt ook niet echt overtuigd van het product.

[YouTube: Marstek Venus E 3.0: Unboxing, Installatie & Volledige Setup van deze Plug and Play thuisbatterij]
De voorkant is van glas en het ding weegt 85 KG. Overigens heb ik de doos ook niet meer, als die kapot zou gaan breng ik hem denk ik zelf terug naar de winkel want normale postbedrijven nemen dat ding toch niet mee.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jan-tweak
Sonero schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:48:
@Jan-tweak @Vdvmark , die Duitse spelregels zien er inderdaad hopeloos complex uit. En de technische ingrepen die daarvoor nodig zijn maken dat de tvt al snel richting 20 jaar kruipt voor grotere installaties.

Aan de andere kant, als we 15 jaar geleden in NL ook de feed-in gelimiteerd hadden op 800 W, hoe zou dan de congestie op het laagspanningsnet er nú uitzien?
m.n. de megawinsten van de energieboeren waren dan nog om een veelvoud hoger uitgegaan dan ze nu als zijn.
Ze zijn m.n. door lobby werk door de energiereuzen daar EWE en EON die mega omzet verliezen door m.n. deze kleine installaties met een kleine batterij zijn ontstaan. vergeet ook niet de VDE die daar een belang bij heeft.
die genoemde youtuber heeft eens een berekening hierop gedaan en de kuitkomst was een behoorlijke pot met gold die hier door de vingers van die energiereuzen aan het glippen is. vergeet niet dat de Duitse markt een heel stuk groter is dan in ons klein kikkerlandje.
Dus ook daar was juist de combinatie van PV en baqtterij voor de consument best een aantrekkelijk ding maar een stuk minder aantrekkelijk voor de energieboeren, die missen daardoor best heel wat omzet.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 28-06-2026 14:46 ]

• Jan-tweak
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Je geeft de regering schuld van de 750 euro die je wellicht gaat betalen voor je energie. Maar waar is vastgelegd dat je stroomrekening € 0 zou moeten zijn? Energie is toch niet gratis? En wat te denken van maatschappelijke kosten voor onderhoud en aanleg van dit elektriciteitsnet?
ja, dat klopt, tenslotte was het de regering die de salderingsregeling heeft gestopt, volgens mij is daar geen spelt tussen te krijgen, en ja dat is dus gewoon een politiek besluit wat volledig rechtsgeldig is.
En nee, ik heb ook nooit beweert dat energie gratis moet zijn, echter was dat door mijn investeringen die n.b. door vroegere regeringen zelfs ondersteund en gewild waren wel het effect.
echter houden blijkbaar daar de politiek (met .a.a. stoppen saldereren) dan weer geen rekening mee wat dat voor invloed voor de burger betekend. Blijkbaar was hun eigenbelang hier groter.
effect: ik heb deels voor niets mijn dure investeringen (op berzoek van de overheid) nog niet vergoed gekregen en wordt ook nog met hogere energierekeningen beloond.

• clodders
Jan-tweak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:58:
[...]

ja, dat klopt, tenslotte was het de regering die de salderingsregeling heeft gestopt, volgens mij is daar geen spelt tussen te krijgen, en ja dat is dus gewoon een politiek besluit wat volledig rechtsgeldig is.
En nee, ik heb ook nooit beweert dat energie gratis moet zijn, echter was dat door mijn investeringen die n.b. door vroegere regeringen zelfs ondersteund en gewild waren wel het effect.
echter houden blijkbaar daar de politiek (met .a.a. stoppen saldereren) dan weer geen rekening mee wat dat voor invloed voor de burger betekend. Blijkbaar was hun eigenbelang hier groter.
effect: ik heb deels voor niets mijn dure investeringen (op berzoek van de overheid) nog niet vergoed gekregen en wordt ook nog met hogere energierekeningen beloond.
Toen ik in 2018 mijn zonnepanelen aanschaft was al bekent dat salderingsregeling zal gaan stoppen. Heb zelf het risico genomen en gedacht zal het wel zijn. De overheid heeft op deze beslissing geen enkele invloed gehad, maar ingegeven door het plaatsen van mijn warmtepomp die met dynamische prijzen rekening houdt. Bij de aanschaf van de batterijen in 2025 heb ik wel rekening gehouden met de mogelijke toekomstige ontwikkelingen. De warmtepomp en zonnepanelen gaan minimaal 25 jaar mee en de batterijen schat ik op ca 20 jaar. In combinatie met het dynamische energiecontract verwacht ik dat mijn totale energiekosten in 2027 ca € 300 per jaar zullen zijn bij ongewijzigde gebruik.
Mogelijk zal dit nog lager gaan worden als SolarEdge in najaar het nieuwe software met AI-functie in Nederland gaat uitrollen. Over de afgelopen jaren is totaal stroomverbruik ca 6.400 kWH per jaar geweest.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de offtopic airco praat is getrashed. Hou het ontopic please.

Wise enough to play the fool

• Jan-tweak
clodders schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Toen ik in 2018 mijn zonnepanelen aanschaft was al bekent dat salderingsregeling zal gaan stoppen. Heb zelf het risico genomen en gedacht zal het wel zijn. De overheid heeft op deze beslissing geen enkele invloed gehad, maar ingegeven door het plaatsen van mijn warmtepomp die met dynamische prijzen rekening houdt. Bij de aanschaf van de batterijen in 2025 heb ik wel rekening gehouden met de mogelijke toekomstige ontwikkelingen. De warmtepomp en zonnepanelen gaan minimaal 25 jaar mee en de batterijen schat ik op ca 20 jaar. In combinatie met het dynamische energiecontract verwacht ik dat mijn totale energiekosten in 2027 ca € 300 per jaar zullen zijn bij ongewijzigde gebruik.
Mogelijk zal dit nog lager gaan worden als SolarEdge in najaar het nieuwe software met AI-functie in Nederland gaat uitrollen. Over de afgelopen jaren is totaal stroomverbruik ca 6.400 kWH per jaar geweest.
en de werkelijkheid was dus pas 9 jaar later. voorstellen zie je bij de politiek vaak genoeg, maar tot het daadwerkelijk bij de staatsdrukkerij ligt en dus in de staatscourant verschijnt zit vaak toch heel wat tijd en vaak halen het de voorstellen daar niet eens en sneuvelen ze onderweg wel.
het grappige was dat juist die partij die het laaste voorstel nog in de eerste kamer had verworpen nog niet al te veel later met een nog veel slechter plan kwam, m.n. omdat ze voor een andere hobby van hun geld nodig hadden (wat uiteindelijk het ook niet gehaald heeft en zelf tot val van de regering heeft geleid). Dus was de saldering voor totaal niets opgeoffert.
kleine tip, kWh schrijf je dus zo, maar we snappen wat je bedoeld, dus het is je vergeven. :)

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 22:31

TFHfony

Professional Weirdo

Jan-tweak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:35:
[...]
en de werkelijkheid was dus pas 9 jaar later. voorstellen zie je bij de politiek vaak genoeg, maar tot het daadwerkelijk bij de staatsdrukkerij ligt en dus in de staatscourant verschijnt zit vaak toch heel wat tijd en vaak halen het de voorstellen daar niet eens en sneuvelen ze onderweg wel.
het grappige was dat juist die partij die het laaste voorstel nog in de eerste kamer had verworpen nog niet al te veel later met een nog veel slechter plan kwam, m.n. omdat ze voor een andere hobby van hun geld nodig hadden (wat uiteindelijk het ook niet gehaald heeft en zelf tot val van de regering heeft geleid). Dus was de saldering voor totaal niets opgeoffert.
kleine tip, kWh schrijf je dus zo, maar we snappen wat je bedoeld, dus het is je vergeven. :)
De saldering is op zich niet voor niets opgeofferd. De regeling heeft zijn beoogde doel gehaald. Natuurlijk zat er een leuk financieel voordeel aan (Ik heb zelf ook 22 panelen), maar dat de regeling inmiddels weg moest was wel duidelijk. De manier waarop verdient dan weer geen schoonheidsprijs.
Straks zullen er ook wel mensen zijn die een thuisbatterij hebben gekocht en daarmee ook hopen een bepaald rendement/winst te halen. Maar ik zie het toch een beetje hetzelfde als gokken op een sportwedstrijd: Met de juiste informatie kan je een heel eind komen. Maar een gok blijft het. Niemand garandeert de toekomst.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:15
Jan-tweak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Salderen is niet afgeschaft omdat zonnepanelen niet meer gewenst zijn, maar omdat -nu zonnepanelen veel goedkoper zijn dan 10-20 jaar geleden- een overbodige subsidie is.

Oftewel: toen jij kocht was salderen logisch. Nu niet meer. Ook niet als je nieuw koopt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:07
TFHfony schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:58:
[...]

De saldering is op zich niet voor niets opgeofferd. De regeling heeft zijn beoogde doel gehaald. Natuurlijk zat er een leuk financieel voordeel aan (Ik heb zelf ook 22 panelen), maar dat de regeling inmiddels weg moest was wel duidelijk. De manier waarop verdient dan weer geen schoonheidsprijs.
Straks zullen er ook wel mensen zijn die een thuisbatterij hebben gekocht en daarmee ook hopen een bepaald rendement/winst te halen. Maar ik zie het toch een beetje hetzelfde als gokken op een sportwedstrijd: Met de juiste informatie kan je een heel eind komen. Maar een gok blijft het. Niemand garandeert de toekomst.
De regeling moest niet weg!!!!

I.p.v. weg had de regeling ook aangepast kunnen worden door te begrenzen op een X aantal kWh per jaar of het te beperken tot enkel de energiebelasting (of zelfs een gedeelte daarvan).

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:12
HandyLumberjack schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:41:
[...]

De regeling moest niet weg!!!!

I.p.v. weg had de regeling ook aangepast kunnen worden door te begrenzen op een X aantal kWh per jaar of het te beperken tot enkel de energiebelasting (of zelfs een gedeelte daarvan).
Nee het netwerk is geen gratis accu, wat ik wel belachelijk vind zijn terugleverkosten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:34
habbekrats schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Nee het netwerk is geen gratis accu, wat ik wel belachelijk vind zijn terugleverkosten.
Die zijn er alleen vanwege salderen, zonder salderen wordt de prijs gewoon negatief, geen TLK nodig om te compenseren.

• HandyLumberjack
habbekrats schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Die terugleverkosten vertegenwoordigen juist de kosten die gemaakt worden omdat het net geen gratis accu is.

Als ze het beperken tot de energiebelasting hadden die kosten op een normale manier in rekening gebracht kunnen worden en wordt verdere verduurzaming (gasloos/EV) juist gestimuleerd.

• Jan-tweak
Pr088 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Salderen is niet afgeschaft omdat zonnepanelen niet meer gewenst zijn, maar omdat -nu zonnepanelen veel goedkoper zijn dan 10-20 jaar geleden- een overbodige subsidie is.
was dat maar waar, nee de echte reden was omdat m.n. de PVV en later ook de VVD geld nodig haden voor hun eigen belang en ze daar geen bugdet voor haden, dus werd er gekeken waar snel en eenvoudig het benodigde geld vandaan gehaald kon worden, één van de gevonden mogelijkheden was de saldering.
onder het mom van de nieuwe energiewet werdt dat toen snel doorgedrukt.
vergeet niet dat de boeren veelal helemaal geen gebruik makten van de salderingsregeling maar door de giga grote (nog steeds) gebruik maken van andere subsidies, dus BBB was als voor met de PVV en VVD was het rond, en haden met wat zoethoudertjes dit ook in de 1ste kamer snel door gedrukt. CDA en D66 hadden het toen eigenlijk nog tegen kunnen houden.

wat jij noemde speelde totaal geen rol in deze besluitvorming. Dat was veel meer voor de bune, om de leed iets te verlichten.

het effect op de energietransitie is ook direct duidelijk, geen hond meer koopt nog zonnepanelen (ja, die vakkundig zijn en weten waarom het wel zelfs nu nog ineressant is, kun je op 2 handen tellen.) De normale consument haakt namelijk bij terugverdientijden van > 10+ jaar gewoon af, en ik snap dat ook wel. vertrouwen in overheid is volledig verdwenen, en dat effect hadden ze niet bedacht (terwijl ze daarop wel werden gewaarschuwd).
Oftewel: toen jij kocht was salderen logisch. Nu niet meer. Ook niet als je nieuw koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-tweak op 28-06-2026 22:51 ]

• Pr088
Jan-tweak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:47:
[...]

was dat maar waar, nee de echte reden was omdat m.n. de PVV en later ook de VVD geld nodig haden voor hun eigen belang en ze daar geen bugdet voor haden, dus werd er gekeken waar snel en eenvoudig het benodigde geld vandaan gehaald kon worden, één van de gevonden mogelijkheden was de saldering.
onder het mom van de nieuwe energiewet werdt dat toen snel doorgedrukt.
vergeet niet dat de boeren veelal helemaal geen gebruik makten van de salderingsregeling maar door de giga grote (nog steeds) gebruik maken van andere subsidies, dus BBB was als voor met de PVV en VVD was het rond, en haden met wat zoethoudertjes dit ook in de 1ste kamer snel door gedrukt. CDA en D66 hadden het toen eigenlijk nog tegen kunnen houden.

wat jij noemde speelde totaal geen rol in deze besluitvorming. Dat was veel meer voor de bune, om de leed iets te verlichten.

het effect op de energietransitie is ook direct duidelijk, geen hond meer koopt nog zonnepanelen (ja, die vakkundig zijn en weten waarom het wel zelfs nu nog ineressant is, kun je op 2 handen tellen.) De normale consument haakt namelijk bij terugverdientijden van > 10+ jaar gewoon af, en ik snap dat ook wel. vertrouwen in overheid is volledig verdwenen, en dat effect hadden ze niet bedacht (terwijl ze daarop wel werden gewaarschuwd).

[...]
Ik heb vorig jaar nog panelen gekocht. Zonder salderen heb je het in 10-12 jaar ook terug, misschien zelfs wel sneller.

Er zat altijd al afbouw in de salderingsregeling. Het vorig kabinet heeft inderdaad uit geldnood de stekker er in een keer uitgetrokken. Superdom, maar elkaar allemaal -via kranten als de Telegraaf - naschreeuwen dat je je zonnepanelen van het dak moet halen is het andere uiterste.

We praten elkaar allemaal paniek aan.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
TFHfony schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:58:
[...]

De saldering is op zich niet voor niets opgeofferd. De regeling heeft zijn beoogde doel gehaald.
dat is namelijk de grootste leugen die ze opgetuigd hebben, helaas is het doel nog helemaal niet bereikt, we waren net over de helft, maar daar durft nu niemand meer over te hebben. het giga negatief effect op de hele energietransitie die eigenlijk nu volledig is stilgevallen maakt dat duidelijk.
de reden was puur men had toen geld nodig, en snel en best veel. De saldering was een van de gouden potten dieze gevonden hadden.
Natuurlijk zat er een leuk financieel voordeel aan (Ik heb zelf ook 22 panelen), maar dat de regeling inmiddels weg moest was wel duidelijk. De manier waarop verdient dan weer geen schoonheidsprijs.

• Sonero
Jan-tweak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:55:
[...]

dat is namelijk de grootste leugen die ze opgetuigd hebben, helaas is het doel nog helemaal niet bereikt, we waren net over de helft, maar daar durft nu niemand meer over te hebben. het giga negatief effect op de hele energietransitie die eigenlijk nu volledig is stilgevallen maakt dat duidelijk.
de reden was puur men had toen geld nodig, en snel en best veel. De saldering was een van de gouden potten dieze gevonden hadden.

[...]
Eens. Zolang er nog onbenutte dakvlakken zijn en de doelen van de Green Deal nog niet gehaald, was het een onverstandige zet om juist hetgeen dat EV en WP aantrekkelijk maakt af te schaffen.

Maar hé, Cora en haar vrinden hebben duidelijk goed gelobbyd. We moeten dat clubje nog wel even duidelijk maken dat de “Partij tegen de Burger” satire is, geen handleiding.

Thuisaccu's zijn ook onwenselijk voor dit kabinet. Die willen ontzettend graag kerncentrales bouwen en die gaan nooit winstgevend draaien als half Nederland een thuisaccu heeft waardoor de vraag i.c.m. windenergie de helft van het jaar elke nacht nul benadert. Er komt geen kernreactor zonder 100% voorfinanciering door de overheid. Communisme in zijn zuiverste vorm, alleen mag het zo niet heten.

• habbekrats
@Jan-tweak De saldering is vanaf begin af aan een tijdelijke stimuleringsregel geweest vanaf 2004. De regeling zou ook al eerder afgebouwd moeten worden tot 2030 maar door probleem stemmers vertraagd.

Ik ben ook meer voor het Duitse model waar je bij een nieuwe installatie x jaar een vaste vergoeding krijgt. Maar panelen en omvormers zijn nog steeds btw vrij neem je kans voor je het weet is dat ook in 2027 voorbij.

• Jan-tweak
Pr088 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:55:
[...]

Ik heb vorig jaar nog panelen gekocht. Zonder salderen heb je het in 10-12 jaar ook terug, misschien zelfs wel sneller.

Er zat altijd al afbouw in de salderingsregeling. Het vorig kabinet heeft inderdaad uit geldnood de stekker er in een keer uitgetrokken. Superdom, maar elkaar allemaal -via kranten als de Telegraaf - naschreeuwen dat je je zonnepanelen van het dak moet halen is het andere uiterste.

We praten elkaar allemaal paniek aan.
Jup, zeker met het laatste ben ik het helemaal met je eens, prima overigens dat jij wel die verstandige keuze hebt gemaakt.
Ik ga in ieder geval met mijn zonnepanelen en batterij en een warmtepomp ( die overigens al volledig is terugverdiend) zo weinig mogelijk belasting betalen, en de energieboeren hebben ook pech, want deze jongen is over op dynamisch. Dus die prijsniveau van de afgelopen weken mag voor mij nog best vaker tijdens de zomer voorkomen, kan ik mijn energiekosten voor de winter ook nog ophogen.
Dus voor mij is in de huidige situatie een thuis-batterij zeker een uitkomst. :)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:33
habbekrats schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:16:

Ik ben ook meer voor het Duitse model waar je bij een nieuwe installatie x jaar een vaste vergoeding krijgt. Maar panelen en omvormers zijn nog steeds btw vrij neem je kans voor je het weet is dat ook in 2027 voorbij.
De ISDE inzetten voor PV lijkt me veel makkelijker en flexibeler.
Een aanschafsubsidie net als bij warmtepompen helpt mensen met een kleinere beurs en geeft ook de minste afhankelijkheid van de overheid richting de toekomst. Bovendien kan de overheid de subsidie per geïnstalleerde kWp over tijd aanpassen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:02

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Als je nu nog niets hebt is de accu met PV aansluiting natuurlijk wel een mooie optie: geen losse inverter & efficiency op je opgewekte stroom.
En dus optimaal gebruik van opwekking.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Jan-tweak
habbekrats schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:16:
@Jan-tweak De saldering is vanaf begin af aan een tijdelijke stimuleringsregel geweest vanaf 2004. De regeling zou ook al eerder afgebouwd moeten worden tot 2030 maar door probleem stemmers vertraagd.
het is met welke politieke bril je daarna kijkt, ik kijk zonder politieke bril en puur op basis van energietransitie en vergroenen van de energie naar (oke, ook dat zou je als politiek kunnen zien)
en daar kun je gewoon zien dat we prima op weg waren en dat eigenlijk tegen een zeer schappelijke prijs. Alleen waren we er nog niet.
De doelstelling van het begin van de saldering was ook een heel andere dan later in de tijd, eerst was het m.n. om de start van toen relatief dure zonnepanelen te helpen, later is dat veel meer een stimuliering voor meer zonnepanelen om zo het aandeel zonneenergie duidelijk te verhogen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Wanneer je een beslissing wil maken of thuisbatterijen (al) interessant zijn dien je uiteraard rekening te houden met de van toepassing zijnde regelgeving (beleid, prijzen van netbeheer en je energieleverancier) en niet hoe je het graag zelf had zien evolueren. Dat zijn vijgen na pasen.

In de marge maar off topic geldt dat uiteraard ook voor PV (en zowat iedere andere investering).
Beleid (en politiek) kan je nu eenmaal niet ontlopen zolang je daar energetisch (deels) van afhankelijk blijft.
Wil je dat niet (langer) zal men vroeg of laat toch zelf de nodige maatregelen dienen te treffen om daar los van te komen.
Energetisch zie ik met de huidige techniek voor een woonhuis dan niet veel andere maatregelen dan voldoende PV en eigen opslag installeren, uiteraard in verhouding tot het eigen energetisch verbruik.

Blijven doorbomen hoe het "had kunnen zijn" brengt nadien nog maar weinig zoden aan de dijk.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:04:
Wanneer je een beslissing wil maken of thuisbatterijen (al) interessant zijn dien je uiteraard rekening te houden met de van toepassing zijnde regelgeving (beleid, prijzen van netbeheer en je energieleverancier) en niet hoe je het graag zelf had zien evolueren. Dat zijn vijgen na pasen.

In de marge maar off topic geldt dat uiteraard ook voor PV (en zowat iedere andere investering).
Beleid (en politiek) kan je nu eenmaal niet ontlopen zolang je daar energetisch (deels) van afhankelijk blijft.
Wil je dat niet (langer) zal men vroeg of laat toch zelf de nodige maatregelen dienen te treffen om daar los van te komen.
Energetisch zie ik met de huidige techniek voor een woonhuis dan niet veel andere maatregelen dan voldoende PV en eigen opslag installeren, uiteraard in verhouding tot het eigen energetisch verbruik.

Blijven doorbomen hoe het "had kunnen zijn" brengt nadien nog maar weinig zoden aan de dijk.
een van de belangrijkste aspecten van goed beleid is dat je daarop kunt vertrouwen, zeker als het om best langdurige investeringen gebeurt en daar maakt de politiek juist de grootste puinzooi van, want verder dan een paar maanden kunnen ze blijkbaar niet vooruitdenken en een zwaai van 180 graden is eigenlijk daarna al voorgeprogrameerd.

• IvoB2
  • Niet online
Ja, daarmee onderschrijf je net mijn vorig punt.
Wanneer externen er "de grootste puinzooi van maken" (sic) en niet verder kunnen plannen dan de volgende verkiezingen kan je er beter voor zorgen dat je intern je zaakjes op orde hebt ipv te blijven wachten tot de politiek & Co eindelijk gaat doen wat je van hen verwacht.

Voor wie wil en kan zijn die key-elementen nu al beschibaar: PV icm voldoende eigen energieopslag.
Waarom dan nog langer wachten op "beleid"?

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:23:
[...]

een van de belangrijkste aspecten van goed beleid is dat je daarop kunt vertrouwen, zeker als het om best langdurige investeringen gebreurt en daar maakt de politiek juist de grootste puinzooi van, want verder dan een paar maanden kunnen ze blijkbaar niet vooruitdenken en een zwaai van 180 graden is eigenlijk daarna al voorgeprogrameerd.
Afschaffing van salderen was al 5 tot 10 jaar te verwachten, alleen de exacte uitvoering ervan niet. Ik ben al ruim 10 jaar aan het voorsorteren op het afschaffen van salderen.

• habbekrats
HandyLumberjack schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Afschaffing van salderen was al 5 tot 10 jaar te verwachten, alleen de exacte uitvoering ervan niet. Ik ben al ruim 10 jaar aan het voorsorteren op het afschaffen van salderen.
Mijn eerste grote pv destijds 3,4kwh (20x solarfrontier 170s) sinds november 2016 heeft in totaal nu 31541 kwh op de teller staan. Al een tijdje terug verdient dus buiten dat deze set nagenoeg gratis was 4k aardbevings tegemoetkoming. 3 jaar terug zat ik bij van de Bron toen daar de eerste signalen waren over terugleverkosten. Belachelijk als je jezelf van de Bron noemt. Overgestapt naar Greenchoice en na gaan denken over oplossingen. Ik heb nu bijna 2 jaar een batterij 32kwh met 3x Victron multiplus 5000.

Die thuisbatterij compleet zat rond de 6600 euro nu met salderen gaat terugverdienen nog als een malle ik hoop na deze 2 jaar op -2500 euro uit te komen terwijl we meer elektra zijn gaan gebruiken. Hiervoor nog wel een keer 5,2kwh aan pv op oost bijgelegd plat dak.
Sinds kort hier de CV ketel een schop verkocht en een 200l e-boiler met een ac-thor aansturing.
Verwarmen van het huis gaat al sinds 2016 met een pellet kachel (met subsidie!) en anders nog met airco.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:20
Is er een omslagpunt wanneer een hoogvoltage batterij wenselijker is dan een laagvoltage batterij?

Situatie hier is 8500Wp zonnepanelen, 2 PHEV's, volledig elektrisch huis. Teruglevering aan het net is zo'n 5600 kWh op jaarbasis en afname 9000 kWh. Ik neig zelf naar laagvoltage, puur wegens de kosten en uitbreidmogelijkheden. Maar ben ook benieuwd wat de algemene kijk hierop is.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kabellengte en continue vermogen kunnen redenen zijn om meer dan 48V te willen.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:15:
Kabellengte en continue vermogen kunnen redenen zijn om meer dan 48V te willen.
Ik ben daar ook een beetje mee bezig. Het lijkt me nog niet zo interessant. Victron heeft letterlijk nu net hun HS19 op de markt gezet. Dat gaat nog een paar jaar duren voordat het allemaal een beetje acceptabel is. En het moet nog gecertificeerd worden ook.

Ik denk dat, als je nu voor een batterij wilt gaan, HV niet interessant genoeg is. Wellicht voor de volgende batterij (hopelijk over 10 jaar of nog meer).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• jadjong
  • Niet online
Als je NU 50kWh in de schuur wilt plaatsen met een omvormer bij de voordeur en die 50kWh moet elke dag leeg/vol vanwege de handel dan is HV een no-brainer.

• daemonix
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:33:
Als je NU 50kWh in de schuur wilt plaatsen met een omvormer bij de voordeur en die 50kWh moet elke dag leeg/vol vanwege de handel dan is HV een no-brainer.
Met als reden/onderbouwing?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:02
[...]

een van de belangrijkste aspecten van goed beleid is dat je daarop kunt vertrouwen, zeker als het om best langdurige investeringen gebreurt en daar maakt de politiek juist de grootste puinzooi van, want verder dan een paar maanden kunnen ze blijkbaar niet vooruitdenken en een zwaai van 180 graden is eigenlijk daarna al voorgeprogrameerd.
10 jaar geleden was batterijopslag nog helemaal niet aan de orde. En stond pv ook zeker nog niet waar die nu staat.

Verwachten dat een overheid op dat vlak stabiliteit kan bieden in zo'n snel veranderende omstandigheden is gewoon raar. Dan verwacht je eigenlijk dat de overheid moet doen alsof batterijen niet bestaan.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• jadjong
  • Niet online
@daemonix Kabellengte en continue vermogen. (ga er van uit dat schuren in 99% van de huishoudens niet naast de voordeur staan.

• reputatio
In principe ben ik van plan voor een 48V systeem te gaan van zo'n 32 kWh en 12 kW vermogen. Beide vlak bij elkaar in de garage, welke vastzit aan het huis. Dus qua kabellengte zou het voor mij niet echt uitmaken.

• denneappel
  • Laatst online: 11:33
jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:33:
In welke situaties zou je een omvormer ver van de batterij plaatsen?

• zalkc
  • Laatst online: 24-07 23:53

zalkc

cvz.eu

jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:35:
@daemonix Kabellengte en continue vermogen. (ga er van uit dat schuren in 99% van de huishoudens niet naast de voordeur staan.
Mijn schuur staat 2 meter van mijn meterkast, tegen het huis aan. Kijk eens rond in een nieuwbouwwijk hoeveel aangebouwde garages er dicht bij de voordeur staan ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Jan-tweak
Wozmro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:35:
[...]

10 jaar geleden was batterijopslag nog helemaal niet aan de orde. En stond pv ook zeker nog niet waar die nu staat.
is dat zo? de eerst DIY waren er al ruim voor die tijd, Tesla heeft in 2025 2015 ( dus 11 jaar gelden ) de eerste thuisbatterij met ingebouwde omvormer en gericht op consumentenmarkt op de markt gebracht.
Edit ( in de post stond foutif 2025, dat is natuurlijf een typfoute, sorry hiervoor. )
Verwachten dat een overheid op dat vlak stabiliteit kan bieden in zo'n snel veranderende omstandigheden is gewoon raar. Dan verwacht je eigenlijk dat de overheid moet doen alsof batterijen niet bestaan.
nee, ik verwacht dat een overheid stabiliteit en vertrouwen uitstraalt, en niet bij elke zucht wind weer als een stel marmotten in het rond loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 29-06-2026 22:41 ]

• IvoB2
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Bwa, 16 jaar geleden gaf diezelfde (Vlaamse) overheid mij voor twintig jaar productiegarantie tegen een netto vergoeding die 16 jaar later nog meer dan 50% hoger is dan nu geldende all in netafnameprijs.
Voor batterijen een eenmalige ruimhartige subsudie idem.
Voor de WP zelfs nog een relatief vette WP subsidie voor een installatie van elf jaar oud.

Ik heb - de jarenlange gratis stroom nog buiten beschouwing gelaten - al netto meer subsidie getrokken dan mijn totale kosten om energetisch off grid te kunnen gaan. Daar wachten we uiteraard nog een paar jaar mee want de subsidie loopt vrolijk door.

Als omgekeerde stabiliteit (richting consument) in een steeds veranderende omgeving kan dat al tellen. :+

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2026 20:17 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:14:
[...]
is dat zo? de eerst DIY waren er al ruim voor die tijd, Tesla heeft in 2025 ( dus 11 jaar gelden )
Damn, ik word echt oud.. 2025 11 jaar gelden..

Wel bijzonder, want volgens mij zijn ze pas in 2017 met de massaproductie van cellen begonnen..

Wikipedia: Tesla Powerwall

[ Voor 26% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-06-2026 20:23 ]

• Wozmro
Zo zie je maar, dezelfde situatie kan voor de ene te snel zijn en voor de andere te langzaam.

En beiden verwachten iets van een of andere overheid 😁

Ik focus zelf vooral op de technische eigenschappen van een product of investering. En op de prijs, die mag simpelweg niet zo hoog zijn dat ik er aan ten onder ga moest het helemaal mislopen, al dan niet door veranderende regels.

Mijn 9000Wp installatie was 6500€ (incl. 6% btw en keuring) en sinds kort nog een thuisbatterijtje van 1070€ (incl 75€ bebat-bijdrage). (Een beetje high end televisie kost al meer).

En dit dan ook nog eens in combinatie met meer comfort. Mijn verbruik van de maand Juni is driemaal zo hoog als dat van vorig jaar, van 100kWh naar 300kWh door airco en sinds kort een vaatwas.

En mijn netafname is driemaal zo weinig, van 45kWh naar 15kWh (batterij deze maand nog wat in de experimenteerfase, zal nog wel wat zakken). En een max. piekvermogen van 1,4kW

Ik begrijp dat de doelpalen telkens een beetje verplaatsen belangrijk is en er bij hoort. Maar tegelijkertijd moet er ook een waardering zijn voor de weg die reeds afgelegd is. We zijn vandaag dingen aan het doen die tot voor kort als utopisch zouden weggezet worden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is wel erg overdreven niet?

Ik denk dat @Jan-tweak bedoeld dat onze overheid (in Nederland in ieder geval) steeds van richting wijzigt. Ik bedoel dan niet een klein beetje bijsturen maar een hele andere weg kiezen.

Eerst moesten we allemaal van het gas af en moest het een warmtepomp worden, later toch weer niet. Bedrijven gaan daar op in spelen door CV monteurs te laten omscholen naar warmtepompmonteur bijvoorbeeld en als dat dat erg uit gaat stellen of zelfs gaat terugdraaien dan kijken ze de volgende keer wel uit met dat soort besluiten.

Idem voor electrische auto's

Idem voor de salderingsregeling

Idem voor de stikstofproblematiek

En zo zullen we nog wel meer voorbeelden zijn.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• IvoB2
  • Niet online
Hoe het in NL precies zit weet ik niet en om het bij het topic te houden, bij mijn weten heeft de Vlaamse overheid nooit iemand gedwongen om een thuisaccu te plaatsen. Dat was en is hier nog steeds een vrijblijvende optie.

Dat subsidieregelingen in de tijd afgebouwd worden vind ik dan weer heel normaal. Eenmaal de prijzen dalen zodat de massa meekan heeft het nog weinig zin jarenlang ruim subsidies te blijven uitdelen. Het is tenslotte niet "de overheid" noch de politici die deze subsidies financieren maar iedereen die belasting betaalt.

Bepaal voor jezelf of een thuisaccu plaatsen voor je individuele situatie al voordelig is en of het dan binnen het eigen budget past.
Zoniet dan laat je het toch gewoon. Niemand die zegt dat "het moet".

Wanneer een thuisaccu voor je situatie al interessant is en je hebt het budget beschikbaar dan begrijp ik niet hoe wijzigende regelgeving je daaraan zou doen ten onder gaan.

Dat het op termijn voor mij voordeliger zou zijn om van het gas af te gaan en door de woning en vervoer zoveel mogelijk te elektrificeren en door middel van investeringen in PV en thuisaccu bijna 100% onafhankelijk zou zijn maakt de situatie juist minder beïnvloedbaar voor wijzigend beleid en wijzigende prijzen van netbeheerders en energieleveranciers.

We leven (gelukkig) zowel in NL als BE in een relatief welvarend omgeving met om de x jaar vrije verkiezingen. Dan weet je vooraf dat het beleid om de zoveel jaar, afhankelijk van de dan geldende erkiezingsuitslag, weer kan keren.
Daar kan je dan ook vooraf al rekening mee houden.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2026 21:24 ]

• jadjong
  • Niet online
denneappel schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:52:
[...]

In welke situaties zou je een omvormer ver van de batterij plaatsen?
Een hybride variant die ook als offgrid backup(UPS dient kan handiger zijn om centraal/dicht bij MK te plaatsen. Plaats je die omvormer in de schuur dan moet je vanuit huis met 5-aderig heen, 5-derig terug en mogelijk ook nog PV doortrekken. Zet je alleen de batterij in de schuur dan hoef je enkel een 10mm2 solar kabel te trekken. Daarnaast heeft 600V minder last van lange kabels dan 230V
Misschien voor sommigen vergezocht, maar iemand vroeg waarom je thuis een HV batterij zou willen...
Bovenstaande kan ook prima met 48V mits je niet al te hoge vermogens nodig hebt uit de batterij.

@zalkc Een garage is geen schuur! O-)

• reputatio
jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Een hybride variant die ook als offgrid backup(UPS dient kan handiger zijn om centraal/dicht bij MK te plaatsen. Plaats je die omvormer in de schuur dan moet je vanuit huis met 5-aderig heen, 5-derig terug en mogelijk ook nog PV doortrekken. Zet je alleen de batterij in de schuur dan hoef je enkel een 10mm2 solar kabel te trekken. Daarnaast heeft 600V minder last van lange kabels dan 230V
Misschien voor sommigen vergezocht, maar iemand vroeg waarom je thuis een HV batterij zou willen...
Bovenstaande kan ook prima met 48V mits je niet al te hoge vermogens nodig hebt uit de batterij.

@zalkc Een garage is geen schuur! O-)
Ik zit zelf te denken aan een LV-variant. Waarom zou je niet al te hoge vermogens op laagvoltage kunnen doen? Zat zelf te denken aan 12kW omvormer met 32kWh batterij, zodat je op 0.375C uit komt, en daarmee hem ook op een offsite backup-manier te installeren in de meterkast.

• jadjong
  • Niet online
12kW bij 48V is 250A uit de batterij, staat die batterij verder dan een meter van de omvormer dan ga je failliet aan de dikke kabels die je nodig hebt. Ook is elke connectie die je in het systeem verwerkt weer een stukje spanningsverlies. Spanningsverlies is evenredig aan lengte en benodigde amperes, en aangezien je bij 48V minder verlies kan permitteren dan bij 600V is 48V DC niet geschikt voor hoge vermogens en/of lange lengtes kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 29-06-2026 22:10 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-07 20:43
jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:09:
12kW bij 48V is 250A uit de batterij, staat die batterij verder dan een meter van de omvormer dan ga je failliet aan de dikke kabels die je nodig hebt. Ook is elke connectie die je in het systeem verwerkt weer een stukje spanningsverlies. Spanningsverlies is evenredig aan lengte en benodigde amperes, en aangezien je bij 48V minder verlies kan permitteren dan bij 600V is 48V DC niet geschikt voor hoge vermogens en/of lange lengtes kabel.
mwah, dat valt nog best mee hoor.

ik gebruik 70mm2 kabels en die zijn prima te betalen voor een paar meter (bij mij is het nu nog 7m, maar wordt 2m)

boven 50V gelden in Nederland andere regels voor elektriciteit. Dan wordt het 'dodelijk' geacht.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 23:29
120v voor DC en 50v voor AC, zie NEN3140. Let wel, onder ideale droge omstandigheden, anders gaan de veilige spanningsgrenzen snel omlaag.

• Jan-tweak
Olaf van der Spek schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Damn, ik word echt oud.. 2025 11 jaar gelden..
oef, sorry, typefoutje, er had eigenlijk 2015 moeten staan, sorry voor deze stomme fout.
met 2015 klopt het namelijk wel. bron
In de Wiki wordt dit jaargetal ook genoemd "The Powerwall was introduced in 2015 as Powerwall 1" bron, de link die hieronder stond.
Wel bijzonder, want volgens mij zijn ze pas in 2017 met de massaproductie van cellen begonnen..

Wikipedia: Tesla Powerwall

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:18:
Hoe het in NL precies zit weet ik niet en om het bij het topic te houden, bij mijn weten heeft de Vlaamse overheid nooit iemand gedwongen om een thuisaccu te plaatsen. Dat was en is hier nog steeds een vrijblijvende optie.

Dat subsidieregelingen in de tijd afgebouwd worden vind ik dan weer heel normaal. Eenmaal de prijzen dalen zodat de massa meekan heeft het nog weinig zin jarenlang ruim subsidies te blijven uitdelen. Het is tenslotte niet "de overheid" noch de politici die deze subsidies financieren maar iedereen die belasting betaalt.

Bepaal voor jezelf of een thuisaccu plaatsen voor je individuele situatie al voordelig is en of het dan binnen het eigen budget past.
Zoniet dan laat je het toch gewoon. Niemand die zegt dat "het moet".

Wanneer een thuisaccu voor je situatie al interessant is en je hebt het budget beschikbaar dan begrijp ik niet hoe wijzigende regelgeving je daaraan zou doen ten onder gaan.

Dat het op termijn voor mij voordeliger zou zijn om van het gas af te gaan en door de woning en vervoer zoveel mogelijk te elektrificeren en door middel van investeringen in PV en thuisaccu bijna 100% onafhankelijk zou zijn maakt de situatie juist minder beïnvloedbaar voor wijzigend beleid en wijzigende prijzen van netbeheerders en energieleveranciers.

We leven (gelukkig) zowel in NL als BE in een relatief welvarend omgeving met om de x jaar vrije verkiezingen. Dan weet je vooraf dat het beleid om de zoveel jaar, afhankelijk van de dan geldende erkiezingsuitslag, weer kan keren.
Daar kan je dan ook vooraf al rekening mee houden.
het probleem met die verkiezingen is, tenminste als ik het even op het thema van de thuis-batterij ga houden dat wat ze voor de verkiezingen beloven er na de verkiezingen weer compleet anders uitziet.
Zo ver ik het mij kon herinneren was bij de verkiezing van het vorige regering (NL) nooit sprake dat men de saldering direct wilde afschaffen, dat kwam pas na de verkiezing ter sprake.

• IvoB2
  • Niet online
Het is me niet duidelijk wat salderen met een thuisbatterij heeft te maken?
Voor zover ik mee ben gaat salderen toch uitsluitend over de productie van PV en de opbrengst deels "verschuiven in de tijd"?

• habbekrats
IvoB2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:04:
Het is me niet duidelijk wat salderen met een thuisbatterij heeft te maken?
Voor zover ik mee ben gaat salderen toch uitsluitend over de productie van PV en de opbrengst deels "verschuiven in de tijd"?
Tot 2027 mag je al je teruglevering salderem tot 10000kwh dacht ik. Het maakt niet uitt of je dit met pv of accu doet. Met een dynamisch contract en accu kun je een moment (laten) kiezen wanneer je dit doet.

• daemonix
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:35:
Dan ben je niet handig bezig dat je omvormer zo ver van de grote batterij wordt neergezet. Dit soort systemen heeft ingebouwde omvormers waardoor dat probleem niet speelt. Al sinds de 70'er jaren worden garages niet al te ver van huis gebouwd, jouw 99% zal eerder richting de 1% gaan.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-07 19:49

Ersus

Zuid-Limburg

habbekrats schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:57:
[...]

Tot 2027 mag je al je teruglevering salderem tot 10000kwh dacht ik. Het maakt niet uitt of je dit met pv of accu doet. Met een dynamisch contract en accu kun je een moment (laten) kiezen wanneer je dit doet.
Ik ben deze restrictie niet tegengekomen.
De 2e EB staffel loopt van 2900 t/m 10000kWh, misschien daarmee in verwarring?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Pr088
martijn v o schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:08:

Ik denk dat @Jan-tweak bedoeld dat onze overheid (in Nederland in ieder geval) steeds van richting wijzigt. Ik bedoel dan niet een klein beetje bijsturen maar een hele andere weg kiezen.

Eerst moesten we allemaal van het gas af en moest het een warmtepomp worden, later toch weer niet. Bedrijven gaan daar op in spelen door CV monteurs te laten omscholen naar warmtepompmonteur bijvoorbeeld en als dat dat erg uit gaat stellen of zelfs gaat terugdraaien dan kijken ze de volgende keer wel uit met dat soort besluiten.

Tja. Stop misschien met elke keer te stemmen op opportunistische partijen zoals VVD? Of op onbewezen nieuwkomers die 'alles anders en beter gaan doen'? BBB, JA21 en NSC hebben toch niks gepresteerd? Laat staan de PVV en FvD, los van hun discriminerende standpunten.

We kiezen deze draaipolitiek zelf.

@martijn v o dit is geen persoonlijke uitspraak richting jou, meer een retorische opmerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 30-06-2026 08:49 ]

• IvoB2
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:48:
We kiezen deze draaipolitiek zelf.
Een steeds groter wordende meerderheid van de kiezers gaat daar in mee.
Maar als individu heb je maar één stem (en maar goed ook) en heb je dus weinig tot geen invloed op wie de andere kiezers op stemmen noch welke richting zij willen uitgaan.

Waar je wel invloed kan op uitoefenen is je eigen verbruik in je huiselijke omgeving en hoe je de bronnen gaat bepalen vanuit waar dat verbruik dient afgedekt te worden.

Wil je - op huishoudelijk energetisch vlak - zo weinig mogelijk invloed ondervinden van de door de andere kiezers gekozen politici en het beleid (of de afwezigheid daarvan) dat daarmee gepaard gaat is - mijn mening - de combinatie van PV en en voldoende eigen opslag een no brainer. En dan maakt het zelfs niet uit in welk land je hoofdzakelijk woont.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Maar als individu heb je maar één stem (en maar goed ook) en heb je dus weinig tot geen invloed op wie de andere kiezers op stemmen noch welke richting zij willen uitgaan.

Waar je wel invloed kan op uitoefenen is je eigen verbruik in je huiselijke omgeving en hoe je de bronnen gaat bepalen vanuit waar dat verbruik dient afgedekt te worden.

Wil je - op huishoudelijk energetisch vlak - zo weinig mogelijk invloed ondervinden van de door de andere kiezers gekozen politici en het beleid (of de afwezigheid daarvan) dat daarmee gepaard gaat is - mijn mening - de combinatie van PV en en voldoende eigen opslag een no brainer. En dan maakt het zelfs niet uit in welk land je hoofdzakelijk woont.
Mede daarom was het een nobrainer met hoog verbruik de 40k kosten te maken voor opslag en PV en beide als één systeem te zien in zowel kosten als opbrengsten.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• IvoB2
  • Niet online
Ersus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:01:
Mede daarom was het een nobrainer met hoog verbruik de 40k kosten te maken voor opslag en PV en beide als één systeem te zien in zowel kosten als opbrengsten.
Idem

Idem, ik volg sinds 2000 een stappenplan naar het einddoel, nl. effectief off grid.
Dat plan is inmiddels voor 90% volbracht.
Voordeel is dat je de kosten dan over meerdere jaren kan spreiden en het voordeel al heel vroeg begint te lopen.
Naast PV en thuisbatterij past hier inmiddels ook de BEV als onderdeel in die keten.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Idem

Idem, ik volg sinds 2000 een stappenplan naar het einddoel, nl. effectief off grid.
Dat plan is inmiddels voor 90% volbracht.
Voordeel is dat je de kosten dan over meerdere jaren kan spreiden en het voordeel al heel vroeg begint te lopen.
Naast PV en thuisbatterij past hier inmiddels ook de BEV als onderdeel in die keten.
Volledig offgrid is wel een ambitieus plan uitgaande van een volledig elektrisch huis.

• clodders
[...]

Bij de invoering van de salderingsregeling in 2004 werd de regeling opgenomen in de Elektriciteitswet als een structurele regeling voor kleinverbruikers. Er was geen afspraak dat de regeling na bijvoorbeeld 10 of 20 jaar automatisch zou stoppen. Wel was het uitgangspunt dat de regeling bedoeld was om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren zolang dat nodig was.
Het maakte zonnepanelen een stuk aantrekkelijker.  Zonnepanelen waren toen nog behoorlijk prijzig en de terugverdientijd was lang.  Door de opgewekte stroom te mogen verrekenen met je eigen verbruik, werd investeren financieel een stuk aantrekkelijker.
Naast de salderingsregeling waren er ook tijdelijke subsidies, zoals de SDE-subsidie (2008–2010) en een aanschafsubsidie (2012–2013).  Deze subsidies waren echter beperkt beschikbaar en waren snel op.De salderingsregeling wordt per 1 januari 2027 afgeschaft omdat zonnepanelen inmiddels betaalbaar zijn geworden, de regeling veel geld kost, en de overheid huishoudens wil stimuleren om hun zelf opgewekte stroom zoveel mogelijk direct te gebruiken in plaats van terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
Vanaf 1 januari 2023 is de btw-teruggaveregeling in de praktijk vervallen, omdat voor zonnepanelen op of bij een woning een 0%-btw-tarief geldt.
In deze context was het te verwachten dat eens de salderingsregeling zal gaan stoppen.
Dus niet alles is negatief als je terug kijkt en er wordt ook nog beleid gevoerd

[ Voor 7% gewijzigd door clodders op 30-06-2026 10:06 ]

• IvoB2
  • Niet online
Ersus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:22:
Volledig offgrid is wel een ambitieus plan uitgaande van een volledig elektrisch huis.
Gelukkig is ambitieus zijn nog altijd niet verboden noch afhankelijk van politici. :)

(Off topic, wanneer je elektrisch volledig off grid wil zijn dan zorg je er op onze breedtegraad ook beter voor in de winter alternatieve back up achter de hand te houden. Dat zou ik op basis van een WP + PV + accu sowieso altijd voorzien want het is allemaal techniek die vroeg of laat kan falen en dan kan je beter de alternatieven al beschikbaar hebben.)

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 09:29 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:00

paQ

IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Gelukkig is ambitieus zijn nog altijd niet verboden noch afhankelijk van politici. :)

(Off topic, wanneer je elektrisch volledig off grid wil zijn dan zorg je er op onze breedtegraad ook beter voor in de winter alternatieve back up achter de hand te houden. Dat zou ik op basis van een WP + PV + accu sowieso altijd voorzien want het is allemaal techniek die vroeg of laat kan falen en dan kan je beter de alternatieven al beschikbaar hebben.)
Je off topic bericht is het enige on topic bericht in de afgelopen 2 pagina's zowat

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:14
martijn v o schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:08:

huh? in welk Nederland woon jij dan? we gaan gewoon nog steeds van het gas af. Warmtepompen worden elke dag geplaatst en groeit ook (al zij het lichte groei) in aantallen. We hebben elke dag meer EVs op de weg. Waarom denk jij dat dit anders is?

ja de overheid faalt al 40 jaar op stikstofgebied maar dat is by design/door serieuze lobby van mensen met serieus geld helaas.

• habbekrats
[...]

Het kan wel alleen wel heel soms een aggregaat nodig. Onderstaande mensen konden geen stroom aansluiting krijgen.

Oplossing voldoende PV en Accu capaciteit.

[ Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 30-06-2026 10:17 ]

• Pr088
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Helemaal waar: PV en ook nog een batterij maken je onafhankelijker!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Tipje van de sluier, IvoB2 gaat niet volledig off-grid want hij verwarmt met houtstook dus helemaal niet volledig elektrisch huis. Zo mogelijk (eigenlijk wel zeker) nog schadelijker dan een gas gestookte CV ketel. Dat heeft hij jaren geleden al opgebiecht. Je kunt in onze landen helemaal niet off-grid gaan tenzij je bijna niets verbruikt. Met een normaal huis lukt dat niet.

[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 30-06-2026 10:55 ]

• HandyLumberjack
daemonix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Tipje van de sluier, IvoB2 gaat niet volledig off-grid want hij verwarmt met houtstook dus helemaal niet volledig elektrisch huis. Zo mogelijk (eigenlijk wel zeker) nog schadelijker dan een gas gestookte CV ketel. Dat heeft hij jaren geleden al opgebiecht. Je kunt in onze landen helemaal niet off-grid gaan tenzij je bijna niets verbruikt. Met een normaal huis lukt dat niet.
Een houtkachel maakt je woning niet minder off-grid.

En anders kun je ook af en toe met je EV bij een openbare (snel)lader laden en dat thuis overladen in de batterij, in technische zin ben je dan ook off-grid.

• IvoB2
  • Niet online
Zoals ik zei is het een lange weg die afgelegd dient te worden.
Ik beweer nergens NU al volledig off grid te zijn. Het einddoel, zonder houtstook, is 2031*.
En dat is zoals eerder aangehaald idd een hele uitdaging. Maar de uitdaging aangaan is nu net het leuke eraan.
Gewoon doen wat de massa doet daar iis- voor mij - geen uitdaging aan.

Ik ben nu wel al tien maanden per jaar full elektrisch mobiliteit inbegrepen want geen verbrandingsauto meer sinds 2019 en sinds 2024 is de accu van de EV eveneens een back up voor de thuisaccu gedurende de maanden december en januari (V2H).
En ook dan blijft de kachel een back up (ik wil bij een technische storing in een full electric woning tijdens de wintermaanden immers niet onvoorzien plots zonder CV noch SWW vallen).

*Dan doet de economische opportuniteit zich voor om de bestaande PV productie nog eens uit te breiden en de thuisaccu gaat daar dan uiteraard in mee.

Dat twee maanden per jaar deels hout verstoken (dubbele verbranding uit eigen bosbeheer = geen boomkap) ipv (een heel jaar) nog gas verstoken (dat in België doorgaans uit een andere uithoek van de wereld dient te komen) zoveel erger is laat ik in het midden.
Ik heb permanente fijnstofmeting in eigen tuin en de waarden bij houtstook zijn daar niet hoger dan in full electric modus.

Wat een "normaal huis" is weet ik niet.
Mijn huis verbruikt in full electric modus (0 kg houtstook) een 5000 kWh per jaar. Dat is niet "niets". :)
Dat is - toch in Vlaanderen - een uitdaging om dat uit eigen productie en opslag tijdens de maanden december en januari te bereiken (de overige maanden is nu al geen punt) maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je het niet kan betrachten.
Wanneer je per definitie er bij voorbaat al van uit gaat dat iets niet kan gaat het zeker niet lukken want het streven naar de oplossing is dan al an bij het begin afwezig.

We gaan het zien,..... in 2031. :)

• IvoB2
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:16:..]

Een houtkachel maakt je woning niet minder off-grid.

En anders kun je ook af en toe met je EV bij de snellader laden en dat thuis overladen in de batterij, in technische zin ben je dan ook off-grid.
Inderdaad, beiden zijn een optie.
Maar je woning is technisch wel off grid want ze is niet langer verbonden met het openbaar elektriciteitsnet en de kosten om aan dat net verbonden te zijn heb je evenmin nog.
De keren dat ik de accu van de EV aan een (dure) snellader heb geladen kan ik overigens op de vingers van beide handen tellen. Dat gaat net zo goed (en goedkoper) aan een AC lader.

Waarom een houtkachel je woning niet minder off grid zou maken begrijp ik niet.
Een woning in het midden van nergens die niet verbonden is met openbare nutsvoorzieningen is volgens jou dan ook nog on grid?

Een massakachel is eveneens een soort accu. In een kg hout kan je ongeveer 5 kWh opslaan en dit jarenlang. Vervolgens sla je dat na verbranding relatief efficiënt voor 24 tot 48 uur op in de massa van de kachel waar het gedurende deze periode langzaam wordt afgegeven aan de ruimte en het SWW-boilerat.
Uiteraard wil je dat gebruik zo laag mogelijk houden en zoveel mogelijk uit PV en de thuisaccu's halen.
Maar over dat laatste heb je ook tegengestelde meningen of het nu zo milieuvriendelijk en duurzaam is of niet.
Perfectie is immers niet van deze wereld.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 11:26 ]

• zalkc

zalkc

cvz.eu

IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Die dieselgenerator komt ook steeds weer in beeld bij mij ;) Met 1800 liter zou het moeten lukken. Maar de energiemij is toch goedkoper op dit moment, met een rendement van 3 kWh per liter schat ik het mogelijk nog te hoog in.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• habbekrats
Ik ben ook niet volledig offgrid ~ 2 maand per jaar. Ik kan wel offgrid dan zou ik meer PV moeten leggen en een backup aggregaat moeten hebben om soms de batterij vol te duwen. Ik stook ook een pelletkachel ~ 700kg pellets per jaar.

Offgrid heeft in die zin niets te maken met fossiel vrij. En op ongrid ben je ook niet fossiel vrij aangezien ongeveer de helft nog uit kolen, gas en kernenergie komt.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tao

DPC DE_KOMETEN

daemonix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:04:
[...]

Dan ben je niet handig bezig dat je omvormer zo ver van de grote batterij wordt neergezet. Dit soort systemen heeft ingebouwde omvormers waardoor dat probleem niet speelt. Al sinds de 70'er jaren worden garages niet al te ver van huis gebouwd, jouw 99% zal eerder richting de 1% gaan.
Mijn huis (tussenwoning) werd eind nov. 2021 opgeleverd. Waarbij er 20 mtr van de meterkast (die staat tegen de voorgevel) een schuurtje is geplaatst aan het eind van de tuin. Dat geldt voor alle woningen in deze wijk (ruim 1000 woningen). Er zijn weinig garages ingetekend - alleen bij de enkele vrijstaande woningen. Misschien niet representatief voor NL, maar het zal egwel vaker voorkomen.

Mede daardoor is de enige veilige plek voor een aankomende thuisbatterij: of direct tegen de voor- of achtergevel aan, of in ... dat schuurtje. In huis niet veilig genoeg (want vluchtweg, mogelijke uitgassing etc.), technische ruimte idem niet (2e etage tussen slaapkamer en "onbenoemde ruimte"), dus extern plaatsen. Zal wel een AC systeem overwegen (zie eerder in dit topic).

Diablo3

• zalkc

zalkc

cvz.eu

[...]

Wat is daar niet off-grid aan? Een vriend van mij woont op een perceel met een paar honderd bomen, die moet er elk jaar wel 4-5 omkappen voor normaal onderhoud. Die hoeveelheid hout groeit ook gemakkelijk elk jaar weer terug in zijn tuin.

Lijkt me een prima gesloten circuit.

• IvoB2
  • Niet online
habbekrats schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:17:
Het kan wel alleen wel heel soms een aggregaat nodig. Onderstaande mensen konden geen stroom aansluiting krijgen.
En zo'n aggregaat kan dan evengoed een BEV zijn.
Dan ben je thuis al verlost van het eventuele geluid (en uitlaatgassen) van de aggregaat op fossiele brandstof.
Een BEV (de onze toch) staat immers meer stil dan dat hij in beweging is. Gekoppeld aan de eigen woning heeft de accu van de EV dan tenminste nog een tweede nuttige functie.
Ik zet sinds 2024 de accu van de EV tijdens de maanden december en januari al regelmatig in om bij onvoldoende productie de thuisaccu bij te laden. Ook nog eens goedkoper (wanneer je toch al een auto moet hebben) dan een aggregaat met verbrandingsmotor en de kosten van de brandstof.
Victron hardware is immers standaard voorzien van een relais voor een aggregaat aansluiting. Het is een redelijk koud (en relatief goedkoop) kunstje om een EV met V2L dan te koppelen als V2H aan de thuisinstallatie/thuisbatterij.
Proefondervindelijk ondervonden dat het efficiënter is om dat - in een woning met een laag standby verbruik - te koppelen aan de thuisbatterij ipv aan de verbruikers.

• Tao
  • Nu online

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

..................

Je kunt in onze landen helemaal niet off-grid gaan tenzij je bijna niets verbruikt. Met een normaal huis lukt dat niet.
Als je naar deze oplossing kijkt, en je past de dikte van de muren aan (zodat daarin warmte opgeslagen kan worden), zou de kans daarop wel heel hoog kunnen zijn. Afhankelijk van (over-)dimensionering van de apparatuur. Eventueel een extra zonneboiler c.q. boilervat verwarmd op zonnestroom. Dan heb ik het nog niet over nabije V2G mogelijkheden.

woning met 10 ampere aansluiting

[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 30-06-2026 11:38 ]

Diablo3

• IvoB2
  • Niet online
zalkc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:31:
Inderdaad.
Naast de houtkap voor bosbeheer heb je tegenwoordig ook nog eens met de regelmaat van de klok stormen.
Afgelopen zaterdagnacht zijn er hier in de wijk weer meer bomen door natuurkrachten omgewaaid dan ik ooit in mijn leven nog verstookt kkrijg. De meeste bomen worden hier dan ook niet opgestookt maar her en der gestapeld om op natuurlijke wijze te vergaan.
Voldoende eigen bomen nemen ook meer CO2 uit de omgeving op dan je CO2 aan de omgeving afgeeft door een klein deel van het jaar een klein deel van de stormschade/onderhoudskap te verstoken.

Bomen zijn gewoon het perfecte voorbeeld van een vorm van hernieuwbare energie en ook nog eens een natuurlijke accu van langdurige energieopslag. De massa groeit vlugger aan dan je het kan verstoken (toch bij verantwoord bosbeheer). Dat is iets dat je van het verstoken van gas en andere fossiele brandstoffen niet kan beweren. Zeer lage efficiëntie en slechts eenmalig inzetbaar.

• IvoB2
  • Niet online
Tao schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:35:
Eventueel een extra zonneboiler c.q. boilervat verwarmd op zonnestroom
Indien je de plaats hebt voor een zonneboiler zou ik eerder overwegen om die plaats te laten innemen door meer PV.
Met PV energie kan je eveneens je boiler op temperatuur houden (tegenwoordig zelfs al DC/DC), zoals je zelf al schrijft: boilerat verwarmd op zonnestroom. (y)
Grootste voordeel is dat de energie uit PV meerdere doeleinden kan dienen en platen voor een zonneboiler slechts één heel beperkt doel dienen. Doorgaans zijn de verliezen opgeslagen in een wateraccu ook hoger dan dezelfde energie opgeslagen in een traditionele accu.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 11:48 ]

• Tao
  • Nu online

Tao

DPC DE_KOMETEN

IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Indien je de plaats hebt voor een zonneboiler zou ik eerder overwegen om die plaats te laten innemen door meer PV.
Met PV energie kan je eveneens je boiler op temperatuur houden (tegenwoordig zelfs al DC/DC). .................
Ik bedoelde dat ook (wat je in je 2e zin hierboven stelt) ;)

Diablo3

• jadjong
  • Niet online
Beer070 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:20:
[...]

mwah, dat valt nog best mee hoor.

ik gebruik 70mm2 kabels en die zijn prima te betalen voor een paar meter (bij mij is het nu nog 7m, maar wordt 2m)

boven 50V gelden in Nederland andere regels voor elektriciteit. Dan wordt het 'dodelijk' geacht.
Pak je favoriete DC calculator er bij en kijk hoe ver je komt met 250A terwijl je onder de 1% verlies blijft. Let er op dat de ene calculator wel 'dubbel' telt en de andere niet, dus voor sommige zal je 20 meter in moeten voeren als je 10 meter rood en 10 meter zwart gebruikt.

• IvoB2
  • Niet online
zalkc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Die dieselgenerator komt ook steeds weer in beeld bij mij ;) Met 1800 liter zou het moeten lukken. Maar de energiemij is toch goedkoper op dit moment, met een rendement van 3 kWh per liter schat ik het mogelijk nog te hoog in.
Hangt, zoals gewoonlijk, uiteraard vooral van de eigen situatie af.
Ik heb sowieso al een EV ter beschikking (met standaard V2L), al een thuisbatterij met Victron hardware ter beschikking en heb meer PV productie dan ik zelf op jaarbasis verbruik. Dan is de accu van de EV als back up voor de thuisbatterij een meer voor de hand liggende oplossing dan een dieselgenerator.
Off grid gaan is sowieso bijna nooit de "goedkoopste" oplossing. Wanneer dat laatste het uitgangspunt is kan je beter je geld in iets anders steken.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-07 23:44
tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Dat zou eigenlijk het standaard doel moeten zijn, vaak word een terugverdientijd een prijsvergelijkproject met fantastische grafiekjes en berekeningen die niet kloppen.
Waarom zou je een batterij in huis halen als die zichzelf niet terugverdient ?
Als er geen terugverdien effect is, is dat toch enkel maar een log ding dat onnodig plaats inneemt in je huis.
Of heeft de marketing een hoop mensen al zodanig te pakken, dat ze een behoefte gecreëerd heeft om extra geld uit te geven.

• IvoB2
  • Niet online
- Omdat het (als Tweaker) gewoon een leuke hobby is om daar mee bezig te zijn.
- Omdat het je onafhankelijker maakt van het beleid of de afwezigheid daarvan, onafhankelijker van geopolitieke spanningen en de prijsbokkesprongen op de energiemarkten die daarmee gepaard gaan.
- Omdat het, voor mij, geen op zichzelf staand los product is maar een onderdeel van mijn huishoudelijke energieketen (en de totaliteit van die keten me geen extra geld kost maar integendeel geld opbrengt, toch leuk een hobby die je op termijn niets kost?).
- Ik koop in mijn leven doorgaans wel meer zaken die zich individueel nooit terugverdienen. Waarom zou de thuisaccu daar dan een uitzondering op moeten zijn?
- En meer individueel, er staan in mijn technische ruimte wel meer logge dingen. Het SWW vat en de koel/vriescombi zijn al twee zaken die meer plaats innemen dan de thuisaccu. Die laatste is zelfs kleiner dan een koelkast tafelmodel en staat dus ook niet in de weg.

Wanneer al die redenen voor een ander niet opgaan en er is geen TVT binnen een aanvaardbare termijn dan is het besluit eenoudig: de thuisaccu is niet interessant voor die persoon.
Niet iedereen streeft dezelfde doelstellingen na.

[ Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 12:09 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:01
- Omdat je stroom kunt hebben wanneer het stroomnet uitvalt (uiteraard afhankelijk van het systeem en de installatie)

• Wozmro
Een thuisbatterij(tje) wordt even normaal als een koelkast.

Op 5 min stappen is de supermarkt met zijn koelafdeling, en toch heb ik zelf een klein inbouwmodel. Waarom? Gemak en decentrale opslag.

Op 5 kilometer fietsen staat een Koelmagazijn op -20°C met plaats voor 20.000 paletten.

Stel u voor dat het normaal zou zijn dat iedereen naar dat centrale punt zou moeten gaan om een zak diepvriesspinazie of een ijsje te kopen. Dat zou een lange file zijn.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wozmro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:16:

Op 5 min stappen is de supermarkt met zijn koelafdeling, en toch heb ik zelf een klein inbouwmodel. Waarom? Gemak en decentrale opslag.

Op 5 kilometer fietsen staat een Koelmagazijn op -20°C met plaats voor 20.000 paletten.

Stel u voor dat het normaal zou zijn dat iedereen naar dat centrale punt zou moeten gaan om een zak diepvriesspinazie of een ijsje te kopen. Dat zou een lange file zijn.
En stel je nu eens voor dat dit koelmagazijn een soort lopende band heeft die eerst naar elke buurt gaat, en zich dan vertakt naar elk huis, en dan binnenshuis ook nog naar elke kamer. Je kan gewoon van de lopende band pakken wat je nodig hebt, en dan reken je elke maand af wat je gebruikt hebt. Oh, wacht..

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wozmro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:16:

En toch was een centraal koelhuis en een centrale wijkvrieskist een periode best normaal.

Voorbeeldje: Vrieshuisje | Gemeente Son en Breugel

Het optimaliseert zich vanzelf op de assen van gemak, kosten en complexiteit. Op dit moment is dat meer individueel gericht. Als de netbeheerder wijkbatterijen gaat plaatsen en kosten centraal worden gehouden en kosten voor individuele plaatsing omhoog gaan door regeldruk, en opbrengsten voor individu omlaag gaan, kan dat zomaar anders worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 12:38 ]

• daemonix
  • Niet online
[...]

Wat is daar niet off-grid aan? Een vriend van mij woont op een perceel met een paar honderd bomen, die moet er elk jaar wel 4-5 omkappen voor normaal onderhoud. Die hoeveelheid hout groeit ook gemakkelijk elk jaar weer terug in zijn tuin.

[offtopic]Omdat hout uitermate vervuilend is als het wordt verbrand. [/offtopic]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:46
mbbs1024 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Waarom zou je een batterij in huis halen als die zichzelf niet terugverdient ?
Als er geen terugverdien effect is, is dat toch enkel maar een log ding dat onnodig plaats inneemt in je huis.
Of heeft de marketing een hoop mensen al zodanig te pakken, dat ze een behoefte gecreëerd heeft om extra geld uit te geven.
De meeste uitgaven verdienen zich niet terug, vakanties, een nieuwe keuken of auto enz.... dus waarom zou dat voor een thuisaccu wel moeten zijn? Ik gok dat het gewoon erbij gaat horen net als tegenwoordig een mobiele telefoon die nu ook iedereen heeft of wifi in een hotel.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:46:
[...]

De meeste uitgaven verdienen zich niet terug, vakanties, een nieuwe keuken of auto enz.... dus waarom zou dat voor een thuisaccu wel moeten zijn? Ik gok dat het gewoon erbij gaat horen net als tegenwoordig een mobiele telefoon die nu ook iedereen heeft of wifi in een hotel.
Maar een mobiele telefoon of een vakantie doet iets voor je - een thuisaccu staat alleen maar, tenzij je het leuk vind om naar een doos met lichtjes te kijken. 'opbrengst' in geld of in vermeden co2-uitstoot lijkt me echt wel relevant. Zeker omdat het ding ook ruimte inneemt (letterlijk, of in geld) die je ergens anders voor zou kunnen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 30-06-2026 12:50 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Domba
  • Laatst online: 10:03
[...]

Ik kan ook in principe 8760 uur per jaar off-grid ipv nu 7500 uur, maar economisch is anders.

Ik heb ook een CV-houtkachel met 600ltr buffer (15kWh-warmte) als ondersteuning/back-up van de WP en net als je kennis met alleen hout van eigen terrein.
1-2 jaarlijkse uitdunnen, geeft alleen al 2-3m3 hout van 3-8cm, anders het meest moeilijke om vanaf tekomen zonder tot 70 euro/m3 aan kosten te hebben of je moet het snipperen, dikker is dan weer geen issue om kwijt te raken of zelf te gebruiken.
3-5m3 fijn of gesnippert per jaar is nog wel via kliko (en maak ik gebruik van) of milieustraat af te voeren, maar grotere kliko dan 140ltr of een 2e komt met extra kosten net als meerdere keren 1m3 bij milieustraat en in CV-houtkachel reduceert het de verwarming kosten
Dunnere snipper <3cm ik nu voor de compost hoop met overige uit moestuin ca 6m3 jaarlijks en overige gaat nu in 1,8-2m3 pallet bakken om het over 3j op te stoken.

Economisch is het gewoon handig om een 3x25A aansluiting te hebben en uitgestelde PV-opwek teruglevering op day ahead, levert gewoon bijschrijvingen op de bankrekening op.

Edit: economische rekenen som is extra kosten 200-300 euro kosten om ervan af te komen, milieustraat is 42km heen en terug of 2000-2200kWh vermeden afname (~ 400 euro)

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 30-06-2026 13:36 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:46
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Maar een mobiele telefoon of een vakantie doet iets voor je - een thuisaccu staat alleen maar, tenzij je het leuk vind om naar een doos met lichtjes te kijken. 'opbrengst' in geld of in vermeden co2-uitstoot lijkt me echt wel relevant. Zeker omdat het ding ook ruimte inneemt (letterlijk, of in geld) die je ergens anders voor zou kunnen gebruiken.
Jij stelde toch de vraag: "Waarom zou je een batterij in huis halen als die zichzelf niet terugverdient ?" Mijn antwoord dat niet alles hoeft te worden terug verdient. Wat meer onafhankelijk zijn van de stroomboer, of noodstroom hebben, het net ontlasten en er een goed gevoel bij hebben of minder CO2 uitstoot. Er zijn genoeg redenen te bedenken om er eentje aan te schaffen zonder die a priori te moeten terugverdienen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 142 ... 151 Laatste