Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 143 ... 150 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:20

zalkc

cvz.eu

JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Maar een mobiele telefoon of een vakantie doet iets voor je - een thuisaccu staat alleen maar, tenzij je het leuk vind om naar een doos met lichtjes te kijken. 'opbrengst' in geld of in vermeden co2-uitstoot lijkt me echt wel relevant. Zeker omdat het ding ook ruimte inneemt (letterlijk, of in geld) die je ergens anders voor zou kunnen gebruiken.
Ik denk dat het hobby deel best sterk is in dit forum, het is ook vaak de sport om het wel rendabel te krijgen. Zo ben ik ook wel eens bezig geweest met een eigen crypto-miner, dat zullen er wel meer gedaan hebben, en heb dat ook nooit terugverdiend.

En om on-topic te blijven, dat was ook interessant (voor mij) net zoals de hobby thuisaccu (die een goeie kans maakt om zichzelf terug te verdienen, exclusief de hobby tijd)

[ Voor 10% gewijzigd door zalkc op 30-06-2026 14:03 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:16:
Een thuisbatterij(tje) wordt even normaal als een koelkast.
En zelfs nu al heel betaalbaar.
Een paar weken terug kon je bv. op een Anker 7 kWh intekenen voor 2000 €.
(Inmiddels weer gestegen in prijs)
Wie nachtverbruik wil indekken (en zelfs wat meer) en een vlugge TVT nastreeft kan nu al zijn of haar gading vinden.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Toch heeft het topic 'Windmolen op mijn schuurdak: al interessant voor mij?' niet echt veel tractie, terwijl eigenlijk alle andere argumenten die hiervoor genoemd zijn daar ook gelden. Dat kan ook een hobby zijn, neemt ook ruimte in, kost ook geld, maakt je ook onafhankelijker van het net en van de geopolitiek etc. Of de installatie ook iets opbrengt zal toch echt wel belangrijk zijn - en zeker als het niet per se je hobby is of de CO2-uitstoot je veel kan schelen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• zalkc

zalkc

cvz.eu

JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
Toch heeft het topic 'Windmolen op mijn schuurdak: al interessant voor mij?' niet echt veel tractie, terwijl eigenlijk alle andere argumenten die hiervoor genoemd zijn daar ook gelden. Dat kan ook een hobby zijn, neemt ook ruimte in, kost ook geld, maakt je ook onafhankelijker van het net en van de geopolitiek etc. Of de installatie ook iets opbrengt zal toch echt wel belangrijk zijn - en zeker als het niet per se je hobby is of de CO2-uitstoot je veel kan schelen.
Ik zou graag een windmolen willen, helaas is dat binnen de bebouwde kom vergunningsplichtig, ik denk dat er daardoor al veel mensen interesse verliezen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• IvoB2
  • Niet online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:36:
[...]

En stel je nu eens voor dat dit koelmagazijn een soort lopende band heeft die eerst naar elke buurt gaat, en zich dan vertakt naar elk huis, en dan binnenshuis ook nog naar elke kamer. Je kan gewoon van de lopende band pakken wat je nodig hebt, en dan reken je elke maand af wat je gebruikt hebt. Oh, wacht..
Dan zal je moeten uitrekenen of het niet voordeliger is zelf een (kleine) koelkast te hebben waar je zeker bent dat je ieder moment van de dag tegen een vooraf bepaalde vaste prijs je gekoelde goederen kan uitnemen.
Van de lopende band vanuit het koelmagazijn ben je alleen zeker dat ze je blijven leveren aan de prijs die het magazijn je oplegt en ook nog eens tegen alle kleine lettertjes die in de overeenkomst staan en die door de uitbater van de lopende band zomaar kunnen gewijzigd worden wanneer deze dat beter uitkomt.

• IvoB2
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:37:
[...]

En toch was een centraal koelhuis en een centrale wijkvrieskist een periode best normaal.
Inderdaad en de paardenkoets was dat in zijn tijd ook. :)
Tijden veranderen en techniek evolueert.
En niemand is verplicht daar in mee te gaan.
De ene doet het al vlugger en makkelijker dan de ander en ieder voor zijn eigen goede redenen (of net niet).

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:10
zalkc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Ik zou graag een windmolen willen, helaas is dat binnen de bebouwde kom vergunningsplichtig, ik denk dat er daardoor al veel mensen interesse verliezen.
Los daarvan, er valt daar weinig te discussiëren over wel of niet rendabel, want dat is het gewoon niet op kleine schaal.

Anders had ik er wel eentje geplaatst

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• IvoB2
  • Niet online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Maar een mobiele telefoon of een vakantie doet iets voor je - een thuisaccu staat alleen maar, tenzij je het leuk vind om naar een doos met lichtjes te kijken. 'opbrengst' in geld of in vermeden co2-uitstoot lijkt me echt wel relevant. Zeker omdat het ding ook ruimte inneemt (letterlijk, of in geld) die je ergens anders voor zou kunnen gebruiken.
Dat is toch gewoon jouw uitgangspunt?
Ik beleef dan weer meer plezier aan een thuisaccu en alles wat daarmee samengaat dan aan een eenmalige dure vakantie of om de twee jaar de nieuwste generatie smartphone.
Ik had zelfs een thuisbatterij voor ik een smartphone had.
Meestal ligt die smartphone daar maar wat te niksen terwijl mijn thuisbatterij mij op een dag als vandaag volop gratis energie (en het daarmee gepaard gaande extra comfort) levert op basis van wat gisteren teveel werd geproduceerd.

Het is niet omdat een thuisbatterij bij jou ruimte inneemt die in de weg staat van iets anders en/of dat je door de aankoop van die batterij iets anders (essentieel) dient te laten dat dit argument bij een ander ook opgaat.
Staat het in je weg, kost het je teveel en weet je niet echt wat ermee aangevangen dan is de conclusie dat een batterij voor jou gewoon niet interessant is.
Maar staat het ding niet in de weg, moet je er niet anders voor laten en kan je er zelf wat mee dan heb je weer redenen om het juist wel te doen en is een batterij wel al interessant.

Zoals de meeste zaken is het geen zwart/wit verhaal waarbij een batterij altijd de juiste weg is noch de batterij nooit voordelen biedt.

Gewoon ieder zijn eigen ding.

• JBtL
  • Nu online
zalkc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:16:
[...]

< 2 m rotordiameter én < 5 m hoog kan het volgens mij zonder vergunning

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• IvoB2
  • Niet online
Nee, een windmolen is hier bv. al vergunningsplichtig en daar wordt op mijn locatie geen vergunning voor afgeleverd. Dus geen zin daar dan verder naar te kijken.
Ik woon bovendien niet in de polders aan de kust maar in het binnenland op 7m boven zeeniveau en omgeven door 20-25 meter hoge bomen. Die windmolen - om enige zin te hebben - zou dan al minstens dertig meter hoog moeten zijn om boven de kruinen van de bomen uit te komen en wat wind te vangen.
Een windmolen slaat ook geen energie op maar produceert alleen maar energie. En dan kom ik op PV uit. Deze produceert wel energie en veel efficiënter dan een huishoudelijke windmolen.
Dus ik kies voor PV + accu ipv Windmolen + Accu.

Maar wanneer een windmolen voor een huishoudelijke omgeving dezelfde technische evolutie zou ondergaan dan de laatste jaren PV en opslag dit deed dan zou ik er zeker terug naar kijken. Spijtig genoeg is dat in de gegeven omstandigheden nog niet het geval.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 14:37 ]

• JBtL
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Nee, een windmolen is hier bv. al vergunningsplichtig en daar wordt op mijn locatie geen vergunning voor afgeleverd. Dus geen zin daar dan verder naar te kijken.
Een windmolen slaat ook geen energie op maar produceert alleen maar energie. En dan kom ik op PV uit. Deze produceert wel energie en veel efficiënter dan een huishoudelijke windmolen.
Dus ik kies voor PV + accu ipv Windmolen + Accu.
Maar jouw poging om het zoveel mogelijk autonoom te doen is vanuit het systeem wellicht niet de optimale manier toch? Windenergie gebruiken van land of zee in de winter en af en toe wat gas in een centrale lijkt me toch wat optimaler dan een thuisgenerator hiervoor te gebruiken in de winter.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:20
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:29:
[...]

< 2 m rotordiameter én < 5 m hoog kan het volgens mij zonder vergunning
Als je die al zonder vergunning en problemen met de buren kunt plaatsen dan levert het niks op, veel te klein en te laag. https://vandebron.nl/blog/kleine-windmolen-voor-thuis

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JBtL
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Als je die al zonder vergunning en problemen met de buren kunt plaatsen dan levert het niks op, veel te klein en te laag. https://vandebron.nl/blog/kleine-windmolen-voor-thuis
Precies, dat is mijn punt - maar als hobby wel een leuk project toch?

• IvoB2
  • Niet online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Maar jouw poging om het zoveel mogelijk autonoom te doen is vanuit het systeem wellicht niet de optimale manier toch? Windenergie gebruiken van land of zee in de winter en af en toe wat gas in een centrale lijkt me toch wat optimaler dan een thuisgenerator hiervoor te gebruiken in de winter.
Het systeem?
Het systeem heeft me al bij herhaling erop gewezen dat het niet stabiel is en om de haverklap meedraait vanwaar de wind het hardste blaast.
"Het systeem" kan me in deze dus wat.
Mee eens dat het veel efficiënter zou zijn indien het systeem zou opereren zoals het zou moeten doen.
Maar dat doet het niet. Dan is voor mij de meest optimale manier mijn eigen weg te bewandelen.
Een thuisgenerator?
Het grootste deel van mijn energie wordt opgewekt door PV op eigen terrein, in de eerste plaats onmiddellijk verbruikt en in tweede plaats opgeslagen in de thuisaccu en de accu van de BEV. Een kortere weg en meer efficiënte manier vvan energiewinning en -transport kan je toch niet bedenken?
En als back up gebruik ik energie opgeslagen in een oneindige beschikbare voorraad hout op eigen terrein dat als extraatje ook nog eens meer CO2 uit de lucht haalt dan er op eigen terrein de lucht wordt ingeblazen.
Bovendien is decentrale productie en decentrale opslag ook nog eens veel minder kwetsbaar tegen wie wenst te ageren tegen de centrale productie en opslag onder controle van "het systeem". :)

• PeterZ(on)
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Precies, dat is mijn punt - maar als hobby wel een leuk project toch?
Voor een enkeling die helemaal vrij in de polder woont zonder buren in het zicht, maar niet voor de gewone man of vrouw. Daarentegen heeft van een thuisaccu niemand last wat ook de insteek is om die te nemen. Maar als het zou passen zou ik er wel eentje willen hebben, mits het meer oplevert dan de telefoon laden, gewoon om meer mogelijkheden te hebben.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Tipje van de sluier, IvoB2 gaat niet volledig off-grid want hij verwarmt met houtstook dus helemaal niet volledig elektrisch huis. Zo mogelijk (eigenlijk wel zeker) nog schadelijker dan een gas gestookte CV ketel. Dat heeft hij jaren geleden al opgebiecht. Je kunt in onze landen helemaal niet off-grid gaan tenzij je bijna niets verbruikt. Met een normaal huis lukt dat niet.
Het leek mij al 1 grote jokkebrok.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:02
daemonix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Tipje van de sluier, IvoB2 gaat niet volledig off-grid want hij verwarmt met houtstook dus helemaal niet volledig elektrisch huis. Zo mogelijk (eigenlijk wel zeker) nog schadelijker dan een gas gestookte CV ketel. Dat heeft hij jaren geleden al opgebiecht. Je kunt in onze landen helemaal niet off-grid gaan tenzij je bijna niets verbruikt. Met een normaal huis lukt dat niet.
En in de winter tankt hij stroom niet thuis maar op straat,deze halve verhalen is hij al eerder mee door de mand gevallen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Niet online
Door de mand gevallen?
Je hebt de info rechtstreeks van mij dus ik heb helemaal niets achter gehouden.

Beetje flauw hoor om het verhaal proberen te vernauwen tot de man zelf.

Wat is er trouwens mis mee om in de winter, wanneer eigen PV (nog) niet voldoende produceert het elders te gaan laden in de accu van de EV en dan te transfereren naar de woning?
Dat lijkt me nog altijd veel efficiënter (en in mijn geval veel goedkoper) dan een diesel- of gasgenerator te installeren.
En een perfecte real life proefopstelling om na te gaan hoeveel kWh er nog te kort is om omstreeks 2031 de knop richting net om te draaien.

Vorige jaar ongeveer 300 kWh van de BEV naar de woning getransfereerd.
Zelfs aan een openbare laadpaal een "kost" van een 100-120 €, lager dan de kostprijs van een vaste netaansluiting zonder daar één kWh/kW van af te nemen (in Vlaanderen).
Dat zal ongetwijfeld nog minder worden wanneer het huidige AC deel vervangen wordt door een DC/DC deel (minder omzetverliezen) en PV nog eens gevoelig uitgebreid wordt.
En wanneer de evolutie van PV en accu's zich op dezelfde wijze doorzetten zal je over 5 jaar op dezelfde oppervlakte meer kWp kwijt geraken en meer kWh kunnen opslaan voor een lagere investering.

Rome is ook niet op één dag gebouwd.
En ik wacht nog altijd op een onderbouwde uitleg waarom lokale houtstook niet energetisch off grid zou zijn.
Lokale houtstook is niet op basis van fossiel, indien je weet wat je doet minstens CO2 neutraal en zowat de enige relatief goedkope accu waar je veel kWh over de seizoenen heen kan in opslaan.

Of grid is zelden een "of" verhaal maar doorgaans een goed doordacht plan op basis van het combineren van verschillende mogelijkheden en energiebronnen.

[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 16:04 ]

• reneeke1970
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:49:
Door de mand gevallen?
Je hebt de info rechtstreeks van mij dus ik heb helemaal niets achter gehouden.

Beetje flauw hoor om het verhaal proberen te vernauwen tot de man zelf.

Wat is er trouwens mis mee om in de winter, wanneer eigen PV (nog) niet voldoende produceert het elders te gaan laden in de accu van de EV en dan te transfereren naar de woning?
Dat lijkt me nog altijd veel efficiënter (en in mijn geval veel goedkoper) dan een diesel- of gasgenerator te installeren.
En een perfecte real life proefopstelling om na te gaan hoeveel kWh er nog te kort is om omstreeks 2031 de knop richting net om te draaien.

Vorige jaar ongeveer 300 kWh van de BEV naar de woning getransfereerd.
Zelfs aan een openbare laadpaal een "kost" van een 100-120 €, lager dan de kostprijs van een vaste netaansluiting zonder daar één kWh/kW van af te nemen (in Vlaanderen).
Dat zal ongetwijfeld nog minder worden wanneer het huidige AC deel vervangen wordt door een DC/DC deel (minder omzetverliezen) en PV nog eens gevoelig uitgebreid wordt.
En wanneer de evolutie van PV en accu's zich op dezelfde wijze doorzetten zal je over 5 jaar op dezelfde oppervlakte meer kWp kwijt geraken en meer kWh kunnen opslaan voor een lagere investering.

Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Door mand vallen ja,waarom was je ook weer verdwenen van het forum....

Maar klets lekker verder,ik scroll wel lekker snel door,fijne dag nog

1 PVoutput . Dongen NB

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ah, well..... definitie kwestie.

1) IvoB2:

Offgrid, als in letterlijk geen leiding of kabel meer naar je huis, maar nog wel je energiebehoefte via een andere weg importeren (danwel hout, gasfles, of stroom via een verplaatsbare accu)

Of

2)

Offgrid, geen leiding/kabel meer naar je huis én geen externe energiebehoefte meer.

Waarbij de tussenvariant 1) en 2) ook nog "all-electric" kan zijn.

Het is een groeipad, en ik snap @IvoB2 ook wel, als een aansluiting wegdoen goedkoper is dan via een andere weg importeren en op andere vormen van energie zitten.

Compleet offgrid, zonder externe energiebehoefte, all-electric, incl EV. Dat is op BE en NL grondgebied momenteel met huidige stand van techniek vrij lastig zonder groot oppervlak voor zon of wind energieproductie en zonder extremere accu. En dan begint gewoon de stappenplan van voren: energiebehoefte minimaliseren, productie verhogen, bewaartechniek verbeteren (bijv langetermijn opslag/zomer/winter). Denk bijv ook om een WKO voor passief koelen/verwarmen van een bijna passief huis. Dat kan vrij energieefficient. EV wegdoen en met benenwagen en gewone fiets scheelt ook veel >:) .

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 16:15 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:09
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Jij stelde toch de vraag: "Waarom zou je een batterij in huis halen als die zichzelf niet terugverdient ?" Mijn antwoord dat niet alles hoeft te worden terug verdient. Wat meer onafhankelijk zijn van de stroomboer, of noodstroom hebben, het net ontlasten en er een goed gevoel bij hebben of minder CO2 uitstoot. Er zijn genoeg redenen te bedenken om er eentje aan te schaffen zonder die a priori te moeten terugverdienen.
Vond dit wel de beste opmerking van de afgelopen pagina's, met zelfs nog relevantie naar het topic toe.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

FreakNL

Well do ya punk?

PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:46:
[...]

De meeste uitgaven verdienen zich niet terug, vakanties, een nieuwe keuken of auto enz.... dus waarom zou dat voor een thuisaccu wel moeten zijn? Ik gok dat het gewoon erbij gaat horen net als tegenwoordig een mobiele telefoon die nu ook iedereen heeft of wifi in een hotel.
Anderen posten het ook al maar dit is natuurlijk een onzin-vergelijking. Een vakantie verdient zich terug in het opladen van de batterij (pun intended), een keuken omdat je toch moet koken en een auto omdat je je toch moet verplaatsen...

Thuisbatterij als hobby? Uiteraard, dat mag.. Maar als je er geen interesse in hebt MOET het zich wel terugverdienen want uit het net komt ook gewoon stroom.. Heel gechargeerd; We kopen toch ook niet tig powerbanks en een paar Eaton UPS-en die we dan overdag opladen om daar in de avond onze telefoons, iPads en laptops mee op te laden? Nee, dan steken we gewoon de adapter in de WCD....

Dat onafhankelijk maken vind ik ook maar meh.. Ik heb in 12 jaar tijd 1 stroomstoring gehad.. Dat kan overigens veranderen natuurlijk...

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 30-06-2026 16:52 ]

• tweeek
FreakNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Uiteraard, dat mag.. Maar als je er geen interesse in hebt MOET het zich wel terugverdienen want uit het net komt ook gewoon stroom..
Als je er geen interesse in hebt is dit niet de goede plek.
Daarnaast hoe je dan ook geen batterij te kopen en hoeft het zich ook niet terug te verdienen.( ik weet niet of iemand dat al berekend heeft in een grafiekje)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb er zeker interesse in en ik ga er misschien ook wel 1 aanschaffen.

Maar dan accepteer ik ook dat het vooral hobby is het terugverdienmodel wankel.

Dat maakt verder niet uit, maar benoem het dan ook zo. Ga niet met hand en tand dat ding lopen verdedigen en ga vooral niet allerlei zaken erbij halen die niet relevant zijn (en dan bedoel ik andere zaken benoemen die zich niet terugverdienen)..

Het is wat mij betreft simpel:
Als hobby? Prima, meteen doen
Financieel voordeel? Meh

80% van de mensen met PV hebben dat puur op financiele gronden gedaan. Waarom zouden die mensen een thuisbatterij moeten nemen? Lijkt me niet verstandig.

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
Enne? Kun je het niet winnen qua redenen aanschaf thuisbatterij en dacht je, laat ik dan maar over windmolens beginnnen? ;)

Er is dus blijkbaar een verschil tussen windmolens en batterijen. Welke verschillen kun je zelf al bedenken? :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Ruben26 op 30-06-2026 16:59 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:44
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:02:
[...]

Door mand vallen ja,waarom was je ook weer verdwenen van het forum....

Maar klets lekker verder,ik scroll wel lekker snel door,fijne dag nog
Niet echt een vriendelijke reactie @reneeke1970

Volgens mij heeft @IvoB2 nergens beweerd al volledig off grid te zijn. Maar te werken aan een plan c.q. is het werk in uitvoering om t.z.t. (hopelijk) off grid te kunnen. Dat is heel wat anders.

Persoonlijk bewonder ik de drive en hoever hij daarin al is gekomen. En nee, dat is voor vele niet weggelegd en/of ambieren veel mensen ook niet. Maar dat maakt zijn ambitie toch niet verkeerd? Hij zegt daarbij ook niet dat zijn systeem of aanpak de juiste en enige goede methode is. Hij geeft keer op keer aan dat dit zijn visie is en dat ieder zijn eigen ideeen moet vormen op basis van personlijke wensen en mogelijkheden.

M.a.w.: ik zie het probleem niet.

• HandyLumberjack
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:14:

1) IvoB2:

Offgrid, als in letterlijk geen leiding of kabel meer naar je huis, maar nog wel je energiebehoefte via een andere weg importeren (danwel hout, gasfles, of stroom via een verplaatsbare accu)

Of

2)

Offgrid, geen leiding/kabel meer naar je huis én geen externe energiebehoefte meer.

Het is een groeipad, en ik snap @IvoB2 ook wel, als een aansluiting wegdoen goedkoper is dan via een andere weg importeren en op andere vormen van energie zitten.

Compleet offgrid, zonder externe energiebehoefte, all-electric, incl EV. Dat is op BE en NL grondgebied momenteel met huidige stand van techniek vrij lastig zonder groot oppervlak voor zon of wind energieproductie en zonder extremere accu. En dan begint gewoon de stappenplan van voren: energiebehoefte minimaliseren, productie verhogen, bewaartechniek verbeteren (bijv langetermijn opslag/zomer/winter). Denk bijv ook om een WKO voor passief koelen/verwarmen van een bijna passief huis. Dat kan vrij energieefficient. EV wegdoen en met benenwagen en gewone fiets scheelt ook veel >:) .
Maar als dat hout uit eigen tuin komt is het toch geen "import van energie"? In tegenstelling tot gasflessen/verplaatsbare accu.

• tweeek
FreakNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:55:

Dat maakt verder niet uit, maar benoem het dan ook zo. Ga niet met hand en tand dat ding lopen verdedigen en ga vooral niet allerlei zaken erbij halen die niet relevant zijn (en dan bedoel ik andere zaken benoemen die zich niet terugverdienen)..

Financieel voordeel? Meh

80% van de mensen met PV hebben dat puur op financiele gronden gedaan. Waarom zouden die mensen een thuisbatterij moeten nemen? Lijkt me niet verstandig.
Heeft een batterij gekocht, niet om de terugverdien reden maar om simpelweg het zonnepanelen overschot beter te kunnen gebruiken.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat vind ik geen reden.

Sorry, ik bedoel het niet als aanval, maar was je minder gelukkig toen je overschot het net op ging?

Waarom is het beter om het in een accu te stoppen?

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 30-06-2026 17:05 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
tweeek schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:52:
[...]

Als je er geen interesse in hebt is dit niet de goede plek.
Daarnaast hoe je dan ook geen batterij te kopen en hoeft het zich ook niet terug te verdienen.( ik weet niet of iemand dat al berekend heeft in een grafiekje)
"We" hebben natuurlijk wel interesse in slapend rijk worden, alleen niet perse in dat kastje met techniek en alles wat daarbij komt kijken.
3x klikken op internet, uitpakken, stekker erin, app installeren en klaar. 5 jaar later terugverdiend, 10 jaar later een dikkere portemonnee.
Als dat terugverdienen 10 jaar duurt is het voor deze groep al niet meer interessant. Maar de techniek wordt beter, de prijzen dalen, de energiekosten zijn meer variabel, dus die vraag mogen ze "jaarlijks" blijven stellen toch?
"We" willen misschien ook de wereld nog wel verbeteren, maar dat mag niks (niet teveel) kosten.

Ik zit meer in de hoek van hoe kan ik die terugverdientijd zo ver mogelijk beperken, en hoe zou ik een duurder/groter systeem nog meer kunnen inzetten?
Met 2 EV's maar geen WP heb ik mijn gedrag zo kunnen aanpassen dat een accu eigenlijk nooit loont financieel gezien, maar ik zou misschien weer een stukje comfort terug willen van er niet iedere dag mee bezig (hoeven) zijn wanneer ik wat doe/aanzet.
En dan heb ik nu nog een vast contract met dezelfde tarieven normaal/dal, maar wel een forse terugleverboete, dat moet ik dus zoveel mogelijk beperken.
Als ik straks naar dynamisch ga moet ik nog meer dagelijks nadenken en/of serieus meer uren steken in home assistant (en dat vind ik op zich wel leuk, mits er niet al teveel uren in moeten), dat moet oeverigens met een accu ook, want die moet somehow praten met de EV lader.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 30-06-2026 17:15 ]

• tweeek
FreakNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:05:
Dat vind ik geen reden.

Sorry, ik bedoel het niet als aanval, maar was je minder gelukkig toen je overschot het net op ging?

Waarom is het beter om het in een accu te stoppen?
Word in princiepe niet van zo heel veel dingen gelukkig.

Ik had geen idee toen ik mijn huidige woning klaar was, ik was gas gewend, dus kwam het omgaan met zonnestroom om de hoek kijken en was het voor mij een logische keuze om iets van een batterij aan te schaffen zodat ik eigenlijk de redelijke zomerse dagen kan overbruggen.
Voor mij een prima reden om in mijn geval een stekkerbatterij te hebben.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HandyLumberjack schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Maar als dat hout uit eigen tuin komt is het toch geen "import van energie"? In tegenstelling tot gasflessen/verplaatsbare accu.
Klopt, maar waar mensen dan weer tegen ageren is het houtstook = vies & niet all-electric argument.

Voor offgrid definitie als-in zelfvoorzienend kan dat prima inderdaad :) (en hout uit eigen tuin vereist dus dat je genoeg ruimte hebt voor bomen die genoeg groeien om die energie te leveren).

• JBtL
  • Nu online
Ruben26 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:55:
[...]

Enne? Kun je het niet winnen qua redenen aanschaf thuisbatterij en dacht je, laat ik dan maar over windmolens beginnnen? ;)

Er is dus blijkbaar een verschil tussen windmolens en batterijen. Welke verschillen kun je zelf al bedenken? :*)
Ik hoef niets te winnen - het ging erom dat de opbrengst van de batterij - het 'terugverdienen' - wel degelijk een belangrijke factor is. Het is natuurlijk lastig om de toekomst te voorspellen wat dat betreft, maar ik houd het redelijk precies bij (rekening houdend met batterijverliezen en vermeden terugleverkosten) en kom 1 jaar na de installatie op 6-7 jaar uit. Dat is iets beter dan ik in eerste instantie had ingeschat, de laatste twee maanden gaat het vrij hard - vandaag ook weer.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
@Get!em Wel een bijzondere definitie van off-grid, zonder externe energie aanvulling. niet veel in de wereld die daar aan voldoen. (nodige jerrycans brandstof of propaan gebruik)

Zelfs de woordenboek definitie van off-grid lukt je niet in Nederland
Niet aangesloten op of bediend door een openbare of particuliere nutsvoorziening (zoals elektriciteit, gas, water of riolering). Een aansluiting op de riolering is verplicht als er een binnen 5km is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Domba schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:57:
@Get!em Wel een bijzondere definitie van off-grid, zonder externe energie aanvulling. niet veel in de wereld die daar aan voldoen. (nodige jerrycans brandstof of propaan gebruik)

Zelfs de woordenboek definitie van off-grid lukt je niet in Nederland
Niet aangesloten op of bediend door een openbare of particuliere nutsvoorziening (zoals elektriciteit, gas, water of riolering). Een aansluiting op de riolering is verplicht als er een binnen 5km is.
Klopt, daarom was de discussie ook zo scheef net.

• tweeek
mbbs1024 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Waarom zou je een batterij in huis halen als die zichzelf niet terugverdient ?
Als er geen terugverdien effect is, is dat toch enkel maar een log ding dat onnodig plaats inneemt in je huis.
Of heeft de marketing een hoop mensen al zodanig te pakken, dat ze een behoefte gecreëerd heeft om extra geld uit te geven.
Ik zelf heb de stekkerbatterij niet gekocht met de intentie om te kijken naar de voor vele belangrijke "TVT"
Wanneer ik mijn zonneoverschot beter kan gebruiken als terug te leveren is het toch simpel dat het zichzelf terugverdient.
Wanneer je je huis volgooit met airco's en andere hoogverbruikers nog 1 of 2 EV's hebt is het wel een ander verhaal als waar ik als hoogverbruiker een boiler (80L) heb die verwarmt word met zonnestroom en ik ruim genoeg heb aan een lading van mijn 5kWh stekkerbatterij.

• reneeke1970

Financieel voordeel? Meh

Ik vind het juist zeer verstandig dat pv mensen ook een accu nemen,ik lever iedere avond een volle accu terug voor 18 cent gemiddeld,dat bekostigd de winterse rekening,smiddags is die stroom maar 2 cent waard,toch een aardige winst

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 30-06-2026 18:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:23

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Ik vind het juist zeer verstandig dat pv mensen ook een accu nemen,ik lever iedere avond een volle accu terug voor 18 cent gemiddeld,dat bekostigd de winterse rekening,smiddags is die stroom maar 2 cent waard,toch een aardige winst
Same...
Overdag laad ik mijn accu's op met zonnestoom die (straks) nog maar 1,05ct/kWh oplevert. In de avond en nacht gebruik ik die stroom in plaats van deze voor 20ct (piek) of 21ct (dal) uit het net te trekken. Scheelt toch bijna 2 euro per dag.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• zalkc

zalkc

cvz.eu

JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Ik hoef niets te winnen - het ging erom dat de opbrengst van de batterij - het 'terugverdienen' - wel degelijk een belangrijke factor is. Het is natuurlijk lastig om de toekomst te voorspellen wat dat betreft, maar ik houd het redelijk precies bij (rekening houdend met batterijverliezen en vermeden terugleverkosten) en kom 1 jaar na de installatie op 6-7 jaar uit. Dat is iets beter dan ik in eerste instantie had ingeschat, de laatste twee maanden gaat het vrij hard - vandaag ook weer.
En mij gaat het erom dat er meer is als alleen geld. Niemand zegt hier dat hij het doet om van zijn geld af te komen omdat het in de weg ligt. En in mijn huidige situatie is de terugverdientijd 6 jaar in positief scenario en 10 jaar in negatief scenario, met aanname dat de situatie gelijk blijft in die periode.

Maar als die leuke vrijstaande woning met eigen aanlegsteiger in een geciviliseerd deel van Nederland voorbij komt voor een aantrekkelijke prijs, dan ga ik toch verhuizen en zal ik het sowieso nooit terugverdienen. Of ik doe de auto de deur uit. Of ik kom thuis te zitten. Of.. Of..

Voor mij is het interessant omdat:
  • Ik het een interessante techniek vind
  • Al jaren bezig ben met duurzaamheid en elektra
  • Wil weten of het een bruikbaar iets is voor anderen
  • Het enigszins rendabel lijkt te zijn
  • Wil weten waar er nog verbeteringen nodig zijn
  • Het leuk vindt om er over te praten
  • Ik het risico kan lopen dat ik een deel niet meer terugverdien.
Ik ben zelf bezig met een model voor NOM met vast contract, wat uit lijkt te kunnen. Daarnaast wil ik uitproberen of ik met een EV en Full Electric huis in de maanden maart tot oktober zelfvoorzienend kan zijn. Het afgelopen kwartaal wordt ik, bijvoorbeeld, gewoon heel blij en enthousiast van als ik deze cijfers zie (2921kWh consumptie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8Fo0jG4GRYsU6czGaBxim8Z7mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bym2xtXSnEu1yxAEYqBYTtv8.png?f=fotoalbum_large

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:01
Ondertussen vanaf morgen in sommige delen van Australië iedere dag rond de middag 3h gratis elektriciteit (met een max van 24kWh per dag).

https://lenergy.com.au/free-daytime-electricity-is-coming-heres-how-it-actually-works/

Ook voor diegene zonder pv/batterijen. Diegene met profiteren er ook van als het bij hen een wat minder zonnige dag is.

Cynisme kom er maar in? Of toch het idee dat er een kans is om de samenleving collectief in zijn geheel een ietsje beter te maken?

Als dit werkt dan kan dit een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• HandyLumberjack
Wozmro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:51:
Ondertussen vanaf morgen in sommige delen van Australië iedere dag rond de middag 3h gratis elektriciteit (met een max van 24kWh per dag).

https://lenergy.com.au/free-daytime-electricity-is-coming-heres-how-it-actually-works/

Ook voor diegene zonder pv/batterijen. Diegene met profiteren er ook van als het bij hen een wat minder zonnige dag is.

Cynisme kom er maar in? Of toch het idee dat er een kans is om de samenleving collectief in zijn geheel een ietsje beter te maken?

Als dit werkt dan kan dit een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.
In Nederland is er ook een leverancier (budget energie) die dit in de zomer op zaterdag en zondag doet, dan hoef je alleen de energiebelasting te betalen.

Het zal mij niks verbazen als er meerdere leveranciers met een vergelijkbaar aanbod komen.

• Domba
@Wozmro Solar share offer
Is een soort contract, maar niet alles is happy.
Elke energieleverancier met > 1000 klanten, moet tenminste 1 contract vorm met 3 uur "solar share " aanbieden, maar is vrij buiten dat window met hogere "shoulder tarif" of hogere avond piekuur tarief en/of een hogere dagelijkse "supply charge"

De enigste die zonder meer voordeel hebben, zijn die met thuisaccu, voor alle andere is het rekenen of die voldoende van zijn totaal dag/week verbruik kunnen verschuiven.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:24
HandyLumberjack schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:21:
[...]

In Nederland is er ook een leverancier (budget energie) die dit in de zomer op zaterdag en zondag doet, dan hoef je alleen de energiebelasting te betalen.

Het zal mij niks verbazen als er meerdere leveranciers met een vergelijkbaar aanbod komen.
Maar niet je thuisbatterij laden staat in de voorwaarden, dus even wat uurtjes 17 kwh binnentrekken vinden ze niet leuk. Laatste https://www.budgetthuis.nl/energie/gratis-stroom/klanten vel gestelde vragen. Hoe ze dat meten is dan weer een andere vraag.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• reneeke1970
TFHfony schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Same...
Overdag laad ik mijn accu's op met zonnestoom die (straks) nog maar 1,05ct/kWh oplevert. In de avond en nacht gebruik ik die stroom in plaats van deze voor 20ct (piek) of 21ct (dal) uit het net te trekken. Scheelt toch bijna 2 euro per dag.
Inderdaad,paar kwh bewaren voor nom ,en de rest tijdens hoge tarieven terug leveren. Ik geef het niet graag toe maar een accu met dynamisch tarief had ik twee jaar eerder moeten doen

1 PVoutput . Dongen NB

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:55
habbekrats schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:27:
[...]

Maar niet je thuisbatterij laden staat in de voorwaarden, dus even wat uurtjes 17 kwh binnentrekken vinden ze niet leuk. Laatste https://www.budgetthuis.nl/energie/gratis-stroom/klanten vel gestelde vragen. Hoe ze dat meten is dan weer een andere vraag.
Een elektrische auto laden mag zo te lezen wel. Tijd om een exemplaar met V2H / V2G aan te schaffen.

• tweeek
Sonero schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Een elektrische auto laden mag zo te lezen wel. Tijd om een exemplaar met V2H / V2G aan te schaffen.
( off van het eigenlijke topic )
Het was al oud nieuws maar toch.

https://www.budgetthuis.n...en_Gratis_stroom_2026.pdf

• Sonero
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Inderdaad,paar kwh bewaren voor nom ,en de rest tijdens hoge tarieven terug leveren. Ik geef het niet graag toe maar een accu met dynamisch tarief had ik twee jaar eerder moeten doen
Dynamisch valt niet altijd gunstiger uit. Gasvrije huishoudens met zonnepanelen + thuisbatterij + elektrische auto zijn spekkoper, overigen dienen heel scherp te zijn op hun gedrag.

• tweeek
Sonero schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Dynamisch valt niet altijd gunstiger uit. Gasvrije huishoudens met zonnepanelen + thuisbatterij + elektrische auto zijn spekkoper, overigen dienen heel scherp te zijn op hun gedrag.
Volgens mij is niks per definitie gunstig als je niet oplet of je ergens voor interesseert.

@reneeke1970 doet toevallig hetzelfde als wat ik probeer te halen en wanneer je met een batterij je je net verbruik kan opvangen en je hebt nog de mogelijkheid om enkele kWh's te "verkopen" is het een simpel rekensommetje.

• reneeke1970
Sonero schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Wat het ad schrijft gaat over onderzoek naar gemiddelde dag prijzen,maar kijken totaal niet naar de kwh op welk moment worden gebruikt,maar als je verbruik en pv wat verschuift geeft het levensgrote verschillen. Neem bv het voorschot wat ik krijg van zonneplan, gebaseerd op mijn verbruik en hun berekende gemiddelde prijs,ze zitten er gewoon 100 euro per maand naast omdat ik de pv verschuif.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 30-06-2026 21:55 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Wat het ad schrijft gaat over onderzoek naar gemiddelde dag prijzen,maar kijken totaal niet naar de kwh op welk moment worden gebruikt,maar als je verbruik en pv wat verschuift geeft het levensgrote verschillen. Neem bv het voorschot wat ik krijg van zonneplan, gebaseerd op mijn verbruik en hun berekende gemiddelde prijs,ze zitten er gewoon 100 euro per maand naast omdat ik de pv verschuif.
En daarnaast:
"In de analyse is Keuze.nl uitgegaan van het goedkoopste vaste contract dat vorig jaar te vinden was."

Achteraf is het makkelijk het goedkoopste contract te vinden....

• tweeek
HandyLumberjack schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:06:
[...]

En daarnaast:
"In de analyse is Keuze.nl uitgegaan van het goedkoopste vaste contract dat vorig jaar te vinden was."

Achteraf is het makkelijk het goedkoopste contract te vinden....
Vooraf is het ook makkelijk even een kladje te pakken en wat plussen en minnen en tot de conclusie te komen dat voor jezelf dynamisch geen slechte optie zou zijn omdat je dus ongeveer heel de zomer niks in hoeft te kopen en je nog wat mee kan pakken op de dure uren met de batterij.

• HandyLumberjack
tweeek schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Vooraf is het ook makkelijk even een kladje te pakken en wat plussen en minnen en tot de conclusie te komen dat voor jezelf dynamisch geen slechte optie zou zijn omdat je dus ongeveer heel de zomer niks in hoeft te kopen en je nog wat mee kan pakken op de dure uren met de batterij.
Dat is niet het geval met mijn huidige energiecontract, maar zodra die afloopt is er zelfs geen kladje nodig om die conclusie te trekken.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:23

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Die kWh's gaan hier grotendeels op. Ik ga ook niet aan een dynamisch contract: met de 20/21ct per kWh die ik nu betaal t/m juli 2028 heb ik weinig zin om mijn gedrag aan te passen voor een paar stuivers.
Juist met de accus erbij kan ik zo veel mogelijk mijn eigen zonnestroom gebruiken en verder wil ik niet nadenken over wanneer ik de wasmachine of airco aanzet.
Sowieso is dynamisch best een risico bij all-electric. Ik heb geen zin de verwarming lager te zetten als in de winter de stroom aan de prijs is. Ik wil gewoon comfort. C'est tout...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• tweeek
TFHfony schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Die kWh's gaan hier grotendeels op. Ik ga ook niet aan een dynamisch contract: met de 20/21ct per kWh die ik nu betaal t/m juli 2028 heb ik weinig zin om mijn gedrag aan te passen voor een paar stuivers.
Juist met de accus erbij kan ik zo veel mogelijk mijn eigen zonnestroom gebruiken en verder wil ik niet nadenken over wanneer ik de wasmachine of airco aanzet.
Sowieso is dynamisch best een risico bij all-electric. Ik heb geen zin de verwarming lager te zetten als in de winter de stroom aan de prijs is. Ik wil gewoon comfort. C'est tout...
Comfort kost.
Maar je uitleg is tenminste te begrijpen en neemt dan de meer kosten voor lief .

• IvoB2
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:14:

1) IvoB2:

Of

2)

Volledig mee eens.
En wat betreft de definitie hanteer ik gewoon deze van de netbeheerder (in Vlaanderen):
- On grid: de woning is via een vaste elektriciteitskabel verbonden met het openbare netwerk.
- Off grid: de woning is niet meer met een vaste elektriciteitskabel verbonden of de meter is door de netbeheerder afgesloten. Hoe je verder dan in je energie voorziet moet je dan zelf maar uitzoeken/oplossen.
En zoals je stelt zijn daar dan verschillende oplossingen voor.

• IvoB2
  • Niet online
Niemand stelt dat je een thuisbatterij moet nemen.
En wie wel beslist om een thuisbatterij te nemen kan dat om verschillende uiteenlopende redenen doen.
Of dat al dan niet verstandig is moet ieder gewoon voor zichzelf uitmaken.

PV was en is financieel voor mij gewoon een no brainer.
Een thuisbatterij krikt gewoon het rendement van PV op. In mijn situatie een stijging van het zelfverbruik van ongeveer 20% tot meer dan 80% en een zelfvoorzienigheidsgraad van quasi nul naar +90%.
Zal de batterij an sich zichzelf ooit terugverdienen? Geen idee want dat weet ik pas aan het einde van de rit en ik weet niet wat er zich intussen allemaal zal afspelen.
Wat ik wel al weet is dat, voor mij, de thuisaccu geen opzichzelf staand gegeven is maar gewoon een onderdeel van een keten. En die keten heeft zichzelf al lang terugverdiend.
Was dat mijn primaire doel? Zoals ik eerder schreef zeker niet maar het is mooi meegenomen dat naast alle leut die ik er al aan gehad heb het me ook nog eens niets kost.
Er zijn weinig andere hobby's/aankopen waarvan ik hetzelfde kan stellen.

Wie dat zelf anders ziet of andere doelstellingen heeft ook geen probleem. Die doet dan gewoon iets totaal anders.

• IvoB2
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Klopt, maar waar mensen dan weer tegen ageren is het houtstook = vies & niet all-electric argument.

Voor offgrid definitie als-in zelfvoorzienend kan dat prima inderdaad :) (en hout uit eigen tuin vereist dus dat je genoeg ruimte hebt voor bomen die genoeg groeien om die energie te leveren).
Maakt dat iets uit?
Mensen die een mening niet delen vinden altijd wel een reden om er iets anders bij te sleuren in een poging de keuze van een ander in een minder goed daglicht te stellen. Dat is des mensen en gewoon iets dat je moet leren aanvaarden wanneer je nogal eens tegen de stroom wil inzwemmen.

Verkeerd hout stoken in een oude kachel is idd niet efficiënt en niet goed voor het milieu.
Maar het heeft niets te maken met niet off grid zijn doch wel alles met een efficiënte energieopslag. Zeker wanneer dat hout van naast je eigen deur komt, niet gerooid wordt om het zomaar op te kunnen stoken, voldoende en juist gedroogd werd en dan nog eens op een zo efficiënt mogelijke manier (top down, dubbele verbranding verstookt). Eventueel een fijnstoffilter op de schoorsteen als kers op de taart en klaar.
Is het de perfecte manier van off grid gaan. Uiteraard niet. Het is dan ook een tussenoplosing op de weg naar een betere methode. Bijna niemand doet alles in één keer.
Is deze weg de enige juiste methode. Uiteraard ook niet. Vandaar het voordeel van een open discussieplatform waar uiteenlopende meningen en ervaringen aan bod komen waar ieder naar believen de ervaringen eruit kan pikken die het best bij de eigen situatie past of links laten liggen wat niet bij hem of haar past.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 11:15 ]

• Domba
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:22:
[...]

Volledig mee eens.
En wat betreft de definitie hanteer ik gewoon deze van de netbeheerder (in Vlaanderen):
- On grid: de woning is via een vaste elektriciteitskabel verbonden met het openbare netwerk.
- Off grid: de woning is niet meer met een vaste elektriciteitskabel verbonden of de meter is door de netbeheerder afgesloten. Hoe je verder dan in je energie voorziet moet je dan zelf maar uitzoeken/oplossen.
En zoals je stelt zijn daar dan verschillende oplossingen voor.
Nu ben ik benieuwd, hoe je een vrijwillige onderbreking met een relais na de hoofdschakelaar noemt of daar ook een speciale term voor is.

(is wat ik doe en ik streef naar om alleen verbinding tijdelijk te herstellen om te laden en te ontladen, maar op moment ben ik nog meer dan de 4 uur per dag, soms tot wel 12 uur op een dag on-line (verbonden met het net))

• IvoB2
  • Niet online
zalkc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:36:
Ik ben zelf bezig met een model voor NOM met vast contract, wat uit lijkt te kunnen. Daarnaast wil ik uitproberen of ik met een EV en Full Electric huis in de maanden maart tot oktober zelfvoorzienend kan zijn. Het afgelopen kwartaal wordt ik, bijvoorbeeld, gewoon heel blij en enthousiast van als ik deze cijfers zie (2921kWh consumptie).
Afhankelijk van de situatie is dat zeker een mogelijkheid die te verwezenlijken is.
Ik pas het nl. (in Vlaanderen) al enkele jaren ongeveer zo toe.
- Variabel contract omdat dit (in Vlaanderen) geen vaste kosten heeft waar een dynamisch contract wel een extra vaste kost heeft. Bijkomend voordeel is dat ik niet moet zitten rekenen om bij overproductie deze niet op het net te zetten want met een variabel energiecontract krijg je 24/7 sowieso een injectievergoeding en van een terugleverboete is hier (Vlaanderen) ook geen sprake. Handelen op de onbalansmarkt/DA Epex is hier doorgaans ook niet interessant want voor afname betaal je dan netbelasting en energiebelasting vanwege de overheid plus premie voor de energieleverancier plus doorgaans extra capaciteitstarief plus 6% BTW daar overheen. Bij terugleveren krijg je alleen de kwartierprijs minus de leverancierspremie. De spread tussen hoog en laag is daardoor meestal de moeite niet om een significant verschil te maken.
- Dat maakt dus dat als doel NoM overblijft waarbij ik meer rekening dien te houden met vermijden netafname (je betaalt de volle pot voor iedere kWh netafname) dan het vermijden van netinjectie (dat kost voorlopig toch niets en brengt zelf nog een extraatje op).
- Van half februari tot half november kan de woning nu al full electric draaien* en moet de EV niet buitenhuis laden. De eerste helft februari en tweede helft november is nog een twijfelgeval en afhankelijk van het weer. December en januari haal ik het met de huidige opstelling nog niet. In die maanden springt de houtkachel dan af en toe bij oor CV en SWW en de BEV levert indien nodig terug aan de woning.

*Dit was zo voor het jaar 2025 waar ik dit scenario draaide als proefrun voor off grid.
Voor 2026 staat 400 kWh netafname in de planning maar dit louter uit economische overwegingen. Je betaal dan immers (specifiek oor Vlaanderen) geen netbelasting op de afgenomen kWh noch extra capaciteitstarief op het kwartiervermogen in kW wat de all in prijs voor die afgenomen kWh op een 20 cent/kWh brengt (voor een variabel contract). Daartegenover staat een netto laadvergoeding in de EV accu van ongeveer 30 cent/kWh. Uiteraard is deze vergoeding ook van toepassing op het volume PV-stroom dat direct in de EV wordt geladen (wanneer deze door de dag thuis is) en indirect via de thuisaccu naar de EV accu (wanneer deze na zonsondergang pas aan de thuislaadpaal kan). Dan is de winst alleen nog hoger.
Het is, toch in Vlaanderen en met een bedrijfswagen, ook financieel interessant om, ondanks de verliezen, in het hoogseizoen regelmatig de inhoud van de thuisaccu over te zetten naar de accu van de BEV.

• IvoB2
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:02:
[...]

Nu ben ik benieuwd, hoe je een vrijwillige onderbreking met een relais na de hoofdschakelaar noemt of daar ook een speciale term voor is.
Een lastscheider?
Ik weet niet hoe het in NL zit maar in Vlaanderen is een lastscheider (ik heb er twee, een auto in de batterijomvormer en een manuele tussen grid en batterij) alleen niet de definitie van elektrisch off grid.
De woning dient fysiek door de netbeheerder van het elektriciteitsnet gescheiden => geen kabel naar de straat of de meter verzegeld door de netbeheerder. Het laatste is ook slechts een oergangsmaatregel naar fysieke ontkoppeling van de kabel naar de straat.
Zelf de hoofdautomaat in je meter afschakelen is hier ook geen goed idee. Dat merkt (met een DM) de netbeheerder nl. op en dan krijg je sowieso verbruik aangerekend op basis van een schatting van de afname/injectie tijdens periodes dat de DM nog actief was.

Maar wat is het nut om je sporadisch manueel te scheiden van het net?
De manuele lastscheider staat hier normaliter continu niet op de stand net maar wel in de back up stand (alle verbruik prioritair uit de batterij met het net alleen als back up) en bij netonderbreking springt binnen de 20 ms de autolastscheider van de omvormer bij om de volledige woning los te koppelen van het net zodat PV en batterij gewoon zonder onderbreking blijft doorwerken.
De manuele netstand wordt alleen gekoppeld in geval van werken/technisch probleem aan de batterijzijde.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2026 00:47 ]

• Domba
IvoB2 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:43:
[...]
Maar wat is het nut om je sporadisch manueel te scheiden van het net?
Tegenwoordig vanwege minder energieverlies (< 10% aan eigenverbruik hybride inclusief conversieverliezen van [kWh's afname + kWh's PV-opwek]
Netkwaliteitscontrole als ook zero export handhaven kosten energie.
(on-line is max vermogenverandering beperkt <1000W/second en iets als lasapparaat/plasmasnijder en andere powertools etc wordt nog al frequent gebruikt.
Setup/configuratie is van 2022, oorspronkelijk vanwege slechte netkwaliteit, iets als een wat grotere haakslijper dat ging al niet eens meer, super onhandig bij een opknapwoning.

• IvoB2
  • Niet online
Minder energieverlies is inherent aan de opstelling van je eigen PV/Batterijnetwerk en niet of je woning al dan niet verbonden is met je woning.
Je gebruikt dan DC/DC ipv DC/AC/DC.
In een DC/DC netwerk gaat de PV productie (DC) rechtstreeks als DC in de batterij ipv eerst in een PV omvormer als AC (naar de vverbruikers) en terug omgezet naar DC (richting batterij). In een DC erbinding heb je altijd curtailment (productie past zich aan het verbruik aan) want de eventuele overproductie kan sowieso niet afgevoerd naar het AC openbare netwerk. Er is dus altijd zero export want inherent aan het systeem zelf.
Maar dat sluit niet uit dat de woning dan alsnog met het openbare net verbonden is en voor de netbeheerder ben je (in Vlaanderen) dan geoon on grid zoals iedere andere woning met alleen PV of zelfs zonder PV.

Ook op een retrofit installatie (DC/AC/DC) kan je - mits de omvormer dit toelaat - automatisch curtailment toepassen met zero export. Maar de hogere verliezen blijven dan inderdaad aanwezig.

Je kan je installatie ook "scheiden". Bv. één deel verbonden met het grid (met grid als back up) en één deel off grid volledig gescheiden van het openbare stroomnetwerk. met elk zijn eigen voor- en nadelen. Maar voor de netwerkbeheerder is je volledige woning - met alle kosten die daarmee gepaard gaan - dan nog steeds gewoon on grid.

Zelf pas is de voornoemde splitformule toe en dit om een heel specifieke reden => op het originele on grid deel (met een traditionele PV omvormer) rusten nog jaren GSC rechten (productievergoeding) en die rechten vervallen onmiddellijk bij loskoppelen van het net. Om batterijsubsidies te blijven behouden moet de woning minstens tien jaar verbonden blijven met het net.
Voor een uitbreiding heb ik wel gekozen voor DC/DC (om de redenen die je hiervoor zelf al aanhaalt).
Maar voor de netbeheerder is dit dan een gewone on grid woning en alhoewel deze het off grid deel niet "kan zien" moet je deze volgens de Vlaamse regelgeving wel laten keuren voor indienstneming en aanmelden bij de netbeheerder.
Is de woning fysiek off grid moet je dezelfde installatie niet meer aanmelden bij de netbeheerder (maar wel nog laten keuren plus aanmelden bij de Vlaamse Nutsregulator).

Een lastscheider is hier (en ik dacht in NL ook) sowieso verplicht voor elke op het net aangesloten woning waar bij een netstoring deze in eilandmodus kan verder blijven functioneren op PV en batterijopslag.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2026 07:37 ]

• HandyLumberjack
IvoB2 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:35:
Maar voor de netwerkbeheerder is je volledige woning - met alle kosten die daarmee gepaard gaan - dan nog steeds gewoon on grid.
Dat is in Nederland anders, vastrecht van netbeheerder en leverancier worden door de heffingskorting energiebelasting ruimschoots gecompenseerd.

Als je een aansluiting hebt die je niet/weinig gebruikt krijg je aan het einde van het jaar geld toe. En daar komt een financiële vergoeding voor je zomerse overschotten nog bovenop.

Er is in Nederland gewoon geen financiële incentive om off-grid te gaan.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Minder energieverlies is inherent aan de opstelling van je eigen PV/Batterijnetwerk en niet of je woning al dan niet verbonden is met je woning.
Het standby-verbruik van sommige omvormers gaat flink omlaag als je de monitoring voor snelle backup-functie niet gebruikt. Trek je het net los dan hoeft de omvormer het net niet meer te meten. Geen verbruikers aan de load kant aansluiten en het ding op 'parallel mode' of iets dergelijks instellen werkt soms ook, maar dan heb je weer geen backup bij uitval van net...

• IvoB2
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:44:
[...]

Dat is in Nederland anders, vastrecht van netbeheerder en leverancier worden door de heffingskorting energiebelasting ruimschoots gecompenseerd.

Als je een aansluiting hebt die je niet/weinig gebruikt krijg je aan het einde van het jaar geld toe. En daar komt een financiële vergoeding voor je zomerse overschotten nog bovenop.

Er is in Nederland gewoon geen financiële incentive om off-grid te gaan.
Mee eens en waarschijnlijk ook niet echt om NoM op de meter te spelen zolang er saldering is.
En in NL kan je blijkbaar per maand van dynamisch energiecontract overschakelen naar een ander contract. (Wat in Vlaanderen door de meeste energieleveranciers wordt beperkt).
En in Nederland ook geen capaciteitstarief op vermogensnetafname.

Allemaal elementen die meespelen waardoor er in Vlaanderen, onder de huidige regelgeving, veel meer voordelen zijn aan zo weinig mogelijk netafname tot volledig off grid gaan (voor wie dat kan).

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-07 20:23
jadjong schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Pak je favoriete DC calculator er bij en kijk hoe ver je komt met 250A terwijl je onder de 1% verlies blijft. Let er op dat de ene calculator wel 'dubbel' telt en de andere niet, dus voor sommige zal je 20 meter in moeten voeren als je 10 meter rood en 10 meter zwart gebruikt.
Ik mik op een c van 0.25 voor de accu’s, dus 80A per stuk. Op 7m heen en terug met 70mm2 is dit 0.3% verlies. Met 240A kom je uit op ongeveer 1%, wat natuurlijk zonde is, maar relatief meevalt ten opzichte van het overige conversieverlies.

• IvoB2
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:59:
[...]

Het standby-verbruik van sommige omvormers gaat flink omlaag als je de monitoring voor snelle backup-functie niet gebruikt. Trek je het net los dan hoeft de omvormer het net niet meer te meten. Geen verbruikers aan de load kant aansluiten en het ding op 'parallel mode' of iets dergelijks instellen werkt soms ook, maar dan heb je weer geen backup bij uitval van net...
Inderdaad, vandaar mijn specifieke splitopstelling.
Het beetje winst dat ik met het on grid deel haal door minder verliezen (het gemiddelde standby omvormerverbruik is hier zo'n 20W) wordt ruimschoots teniet gedaan door het verlies aan productievergoeding.Ook de reden dat ik op dat deel geen curtailment kan toepassen => geen productie is geen productievergoeding. Maar dat laatste is hier geen punt want geen terugleverboete.

Vandaar de tijdelijke opstelling tot 2031. Dan vervalt de productievergoeding sowieso en kan ook dat deel (en hopelijk de volledige woning) off grid.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2026 08:27 ]

• water_escape
  • Laatst online: 09-07 22:28
tja terugverdienen, ik weet het niet.
Als ik kan naar het verbruik van het net van Maart tot Oktober heb ik 5-15kw nodig. (5 in periodes zoals nu, 15 als de zon een paar dagen niet veel doet)

Dus gemiddeld 7 zou dekkend zijn. Dan zijn de kosten voor een simpele Anker 2100,-
Maarja, wil ik 16kw, offgrid, zonnepanele werkend bij offgrid, dan ben ik 7500,- kwijt.

ik denk dat die laatste zich niet terug gaat verdienen dan, maar dan kan je wel door bij uitval (tja hoe vaak), je kan hoge pieken terug leveren ipv max 3500w. Je dekt alle edgecases af.

Heb ik 15kw nodig, is Anker alweer 4000,- . Dat komt toch al dicht in de buurt van die 7500,- full pakket.

Water-Escape

• jadjong
  • Niet online
Beer070 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:24:
[...]

Ik mik op een c van 0.25 voor de accu’s, dus 80A per stuk. Op 7m heen en terug met 70mm2 is dit 0.3% verlies. Met 240A kom je uit op ongeveer 1%, wat natuurlijk zonde is, maar relatief meevalt ten opzichte van het overige conversieverlies.
Doe je dan losse kabel per accu-module?
Met de eerste paar calculators die ik tegen kom is het advies van allen om 130-150mm2 kabel te gebruiken bij een enkele run. En dat is bij 1% verlies, 0,3% zit tegen de 600mm2 aan als de calculator niet faalt vanwege het gebrek aan een passende AWG categorie. :+
Of het wel/niet gaat werken hangt gedeeltelijk nog af van omvormer en accu. Kan die eerste laden tot 56V en is die laatste vol bij 48V dan heb je meer marge/ruimte voor verlies in voltage dan bij een omvormer die maximaal 53V doet en een accu die pas bij 51.5V helemaal vol is. (15S of 16S accu)

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 12:59
theguyofdoom schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:16:
Voor de grap heb ik me ingeschreven voor de Vereniging Eigen Huis collectieve thuisbatterij actie. Die komen nu met het volgende aanbod (pending schouw en definitieve offerte). Ik heb me nog niet verdiept in de details en of het een goede deal is, maar anderen zijn vast geïnteresseerd in dit datapunt:
  • Alpha ESS G3-T6 inverter, 10 jaar garantie
  • 9.3 kWh batterijen, 10.000 cycli, 10 jaar garantie
  • installatie
  • ~€5600
Ik heb het opnieuw gedaan, en dit zijn deze keer de aanbiedingen met installatie en 10 jaar garantie:
  • Alpha ESS Smile G3 - S5
  • 4,6 kWh: ~€3.800
  • 9,3 kWh: ~€6.100
  • 18,6 kWh: ~€10.900
Ik heb een groep voor een wasdroger over op zolder, een Marstek met 5kWh kost €1300...

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:06

P_Tingen

omdat het KAN

Ik had me ook ingeschreven en was ook not amused door de bedragen. Ik wil een +/- 5kWh PiB aanschaffen maar 3800 euro lijkt me wel wat veel. Ok, er zit installatie en garantie en al bij, maar dan vindt ik het nog steeds veel. Net wat @theguyofdoom zegt: voor dat geld heb je drie Marsteks...

... en gaat over tot de orde van de dag

• Sonero
PV was en is financieel voor mij gewoon een no brainer.
Een thuisbatterij krikt gewoon het rendement van PV op. In mijn situatie een stijging van het zelfverbruik van ongeveer 20% tot meer dan 80% en een zelfvoorzienigheidsgraad van quasi nul naar +90%.
Zal de batterij an sich zichzelf ooit terugverdienen? Geen idee want dat weet ik pas aan het einde van de rit en ik weet niet wat er zich intussen allemaal zal afspelen.
Wat me opvalt: deze vraagstelling hadden we in 2010 ook. Je weet wel, toen een setje van 9 paneeltjes à 250 Wp laten installeren al snel 4500 euro kostte…

• IvoB2
  • Niet online
Inderdaad, zonder risico-investeringen geen (hoge) winsten.
Nu je het zegt, toe ik in 2011 de eerste PV installeerde (max. wat toen wettelijk toegestaan was) werd ik daar voor uitgelachen.
Hetzelfde deed zich terug voor toen ik in 2022 het driedubbele van mijn toenmalig dagverbruik in opslag liet installeren.
En ik heb er heus mijn broek niet aan gescheurd. Zelfs niet wanneer je de jarenlange afwezigheid van een energierekening niet in aanmerking neemt.
De belachelijk hoge winsten van de eerste jaren mogen dan wel gevoelig zijn afgenomen maar minder winst is nog steeds geen verlies.
En vanaf 2019 ging de laatste diesel er hier al uit en vervangen door BEV (waarna het hoongelach een derde keer de kop opstak) waarna in 2024 deze eveneens deel ging uitmaken van de energieketen van de woning.
Ook de EV icm thuisbatterij gaf de winsten weer een extra (relatief kleine) boost.
Het is een evolutie waar vooralsnog geen halt aan komt en waar je er beter voor zorgt tijdig op de voorbijsnellende trein te springen ipv de rit volledig te missen.

Ook nu nog vind je mensen genoeg die al dat "gedoe" rond PV, thuisaccu's en EV's maar niets vinden en vooralsnog blijven zweren bij fossielverbranding en 100% netkoppeling. Maar die groep neemt in aantal wel gestaag af.
Je kan tenslotte de vooruitgang in technologische evoluties niet blijven ontkennen/ontlopen.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2026 11:48 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
theguyofdoom schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Ik heb het opnieuw gedaan, en dit zijn deze keer de aanbiedingen met installatie en 10 jaar garantie:
  • Alpha ESS Smile G3 - S5
  • 4,6 kWh: ~€3.800
  • 9,3 kWh: ~€6.100
  • 18,6 kWh: ~€10.900
Ik heb een groep voor een wasdroger over op zolder, een Marstek met 5kWh kost €1300...
Nog steeds veel teveel, maar eerder dit jaar probeerde men mij het dubbele nog aan te smeren.

Een Alpha ESS is hier een kwestie van plug en play, want dat was ook al een optie toen ik via VEH de panelen liet installeren. Juist omdat zoiets ooit nog wel ging komen, heeft de PV installateur wat extra kabel laten zitten zodat het ompluggen op een iets andere plek ook nog kan.

Maargoed, in de prijs zal ook wel het aanleggen vanaf de meterkast zitten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 12:59
Brent schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Maargoed, in de prijs zal ook wel het aanleggen vanaf de meterkast zitten.
Yeah, ik vraag me af hoe complex ze dat aanleggen inschatten. Ik zou de batterij bij mij op zolder willen neerzetten (naast de PV inverter, helaas support de inverter geen batterijen, maar you know, misschien ooit wel). Maar een nieuwe groep plaatsen en (netjes) kabels naar zolder trekken is waarschijnlijk schier onmogelijk, omdat de aannemer allemaal voorbedrade rimpelbuizen heeft gebruikt die lekker met 90 graden bochtjes van de muur onder de vloer(verwarming) verdwijnen... Als dat werk bij de prijs inzit, dan is het misschien ineens een goede deal :+

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
theguyofdoom schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Yeah, ik vraag me af hoe complex ze dat aanleggen inschatten. Ik zou de batterij bij mij op zolder willen neerzetten (naast de PV inverter, helaas support de inverter geen batterijen, maar you know, misschien ooit wel). Maar een nieuwe groep plaatsen en (netjes) kabels naar zolder trekken is waarschijnlijk schier onmogelijk, omdat de aannemer allemaal voorbedrade rimpelbuizen heeft gebruikt die lekker met 90 graden bochtjes van de muur onder de vloer(verwarming) verdwijnen... Als dat werk bij de prijs inzit, dan is het misschien ineens een goede deal :+
Ik denk dat dat net zoals met PV zal gebeuren: zo kort mogelijk naar buiten, en dan via gevel en dakrand naar zolder. Of, als je ruimte nabij of in de meterkast hebt, dan daar.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Domba
Je gebruikt dan DC/DC ipv DC/AC/DC.
In een DC/DC netwerk gaat de PV productie (DC) rechtstreeks als DC in de batterij ipv eerst in een PV omvormer als AC (naar de vverbruikers) en terug omgezet naar DC (richting batterij). In een DC erbinding heb je altijd curtailment (productie past zich aan het verbruik aan) want de eventuele overproductie kan sowieso niet afgevoerd naar het AC openbare netwerk. Er is dus altijd zero export want inherent aan het systeem zelf.
Maar dat sluit niet uit dat de woning dan alsnog met het openbare net verbonden is en voor de netbeheerder ben je (in Vlaanderen) dan geoon on grid zoals iedere andere woning met alleen PV of zelfs zonder PV.

Ook op een retrofit installatie (DC/AC/DC) kan je - mits de omvormer dit toelaat - automatisch curtailment toepassen met zero export. Maar de hogere verliezen blijven dan inderdaad aanwezig.

Je kan je installatie ook "scheiden". Bv. één deel verbonden met het grid (met grid als back up) en één deel off grid volledig gescheiden van het openbare stroomnetwerk. met elk zijn eigen voor- en nadelen. Maar voor de netwerkbeheerder is je volledige woning - met alle kosten die daarmee gepaard gaan - dan nog steeds gewoon on grid.

Zelf pas is de voornoemde splitformule toe en dit om een heel specifieke reden => op het originele on grid deel (met een traditionele PV omvormer) rusten nog jaren GSC rechten (productievergoeding) en die rechten vervallen onmiddellijk bij loskoppelen van het net. Om batterijsubsidies te blijven behouden moet de woning minstens tien jaar verbonden blijven met het net.
Voor een uitbreiding heb ik wel gekozen voor DC/DC (om de redenen die je hiervoor zelf al aanhaalt).
Maar voor de netbeheerder is dit dan een gewone on grid woning en alhoewel deze het off grid deel niet "kan zien" moet je deze volgens de Vlaamse regelgeving wel laten keuren voor indienstneming en aanmelden bij de netbeheerder.
Is de woning fysiek off grid moet je dezelfde installatie niet meer aanmelden bij de netbeheerder (maar wel nog laten keuren plus aanmelden bij de Vlaamse Nutsregulator).

Een lastscheider is hier (en ik dacht in NL ook) sowieso verplicht voor elke op het net aangesloten woning waar bij een netstoring deze in eilandmodus kan verder blijven functioneren op PV en batterijopslag.
Wat een verhaal.
Het is simpel, als er geen spanning op de grid ingang staat verbruikt de Deye minder energie.

Er is geen grid en fases tracking of een ingestelde off-set die moet handhaven, dat scheelt in rekencapaciteit voor de 2 CPU's die een Deye heeft .
Het activeren van AC-koppeling voor AC-PV optie bijv kost 2,5W extra, naast de extra conversie verliezen DC-AC-DC als de AC-PV opgeslagen wordt in accu tov van DC gekoppelde PV.
Dat kan oplopen tot 5% extra energieverlies, maar is afhankelijk van het aandeel van AC-PV die in accu wordt opgeslagen en wel direct als AC woordt gebruikt of teruggeleverd

Concreet: off-line (geen spanning op grid ingang), Deye ontrekt dan 67-72W meer uit accu dan aan load (verbruikers op 3 fases) tot ~1000W,
Dat is wat anders dan on-line (netspanning op de gridaansluiting) waar die dan minimaal begint met 110-120W (afh. gebruikte opties en FW versie die je gebruikt) dan nog de Watts aan load (van net, PV of uit accu) en dat is met een off-set van 0W voor het set-point.
[De firmware afgelopen 3 jaar was off-set minimaal 20W (versie FW1140 t/m FW1174), tot deze maand met FW1175, maar die laatste is vrij instabiel met een off-set van 0W of een negatieve. ]

Voor een systeem uit 2022 met model hybride van 2021, is 200W aan AC-load verbruikers met ~77% efficientie niet heel onaardig, maar huidige generatie voor een beetje fatsoenlijke hybride 5 of 10 kW systeem zit efficientie wel >84% (100W load eff. >70%).
Deye 12k SPI (systeemperformance) van 90-91% efficientie is inmiddels laag, >93,5 % inmiddels vrij normaal voor een beetje fatsoenlijk 10kW nieuw systeem en lager is niet meer de moeite om aan te schaffen tenzij voor naadloze backup, retrofit of andere opties wilt.
Het hangt naruurlijk af van jaarverbruik en wanneer op de dag, maar elke procent minder systeem performance is 20-30 euro/j minder vermeden kosten.

Als de load(verbruik) toeneemt, wordt aandeel conversieverliezen uiteraard ook hoger.
Voor de minimale hoeveelheid energieverlies on-line tenminste altijd hebt, kun je in off-line een verbruik tot 2000-2200W hebben incl de conversie verliezen.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-07 20:23
jadjong schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Doe je dan losse kabel per accu-module?
Met de eerste paar calculators die ik tegen kom is het advies van allen om 130-150mm2 kabel te gebruiken bij een enkele run. En dat is bij 1% verlies, 0,3% zit tegen de 600mm2 aan als de calculator niet faalt vanwege het gebrek aan een passende AWG categorie. :+
Of het wel/niet gaat werken hangt gedeeltelijk nog af van omvormer en accu. Kan die eerste laden tot 56V en is die laatste vol bij 48V dan heb je meer marge/ruimte voor verlies in voltage dan bij een omvormer die maximaal 53V doet en een accu die pas bij 51.5V helemaal vol is. (15S of 16S accu)
Ik heb losse kabels per module, 2 accu’s per T power in. Voor de t-class zekeringen koop je ook 3 meter kabel, en die zitten er bij mij ook per accu bij.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-07 18:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

Naast de lopende aanbieding van "Eigen Huis" voor een thuisbatterij (die de meeste tegenvalt qua prijs), heb ik nu een e-mail ontvangen van Eneco over een komende aanbieding na de zomer waarvoor je je als klant kunt inschrijven (zo te zien kan het ook als NIET klant, zie inschrijfformulier ).
Zie:
https://www.eneco.nl/insp...ning/batterij-aansturing/

https://www.eneco.nl/ener...92-4740-9266-e6a5cdb80000

Zie foto: Eneco aanbieding en inschrijfformulier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2CFJ6g4qzVC_YNKip37LPUkNZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g82soRKwBKTXHRcHptmi0bAx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL8Vg3oLnGnZRzdjej4bQPjYILE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGjaZcrAT4A4Xmbtz9AZo6FK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPYhySrU3a2d1sLAeMEsNT8xnYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCrrr3ubopVxXnmkjZnhEpI8.jpg?f=fotoalbum_tile

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Antonio di Wel heel "toevallig" nu op 1 juli met de nieuwe regelgeving...
Consumenten en kleine ondernemers mogen vanaf 1 juli alleen nog gebeld worden als zij hiervoor expliciet toestemming voor hebben gegeven.
En dat er dan natuurlijk onderaan het formulier staat dat je toestemming geeft om je gegevens te gebruiken voor marketing.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Domba
@Antonio di 50% van wat?
Essent heeft ook zo iets en dan thuisaccu van 1100 euro/kwh opslag , beperkt tot vast/variabel en met een zekere lock-in.

Waar het voordeel zit voor de klant is me niet duidelijk bijv tov een stekker accu.

Externe aansturing voor 60 euro/jaar waarmee je de hele opslagcapaciteit verhuurt van de thuisaccu die je aanschaft is, een lachertje.
Bedenk ook dat vanaf 2029 nettarieven er aankomen welke vast niet in de produktvoorwaarden zit, die ik voor Eneco niet kan vinden.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-07 18:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

@Domba en @Rimco : het is inderdaad afwachten wat de prijs wordt (tot 50% /?)

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• HandyLumberjack

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07 16:09
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:46:
[...]

De meeste uitgaven verdienen zich niet terug, vakanties, een nieuwe keuken of auto enz.... dus waarom zou dat voor een thuisaccu wel moeten zijn? Ik gok dat het gewoon erbij gaat horen net als tegenwoordig een mobiele telefoon die nu ook iedereen heeft of wifi in een hotel.
Aan een vakantie of een keuken of een auto heb je iets aan, terwijl een batterij die zichzelf niet terugverdient, enkel maar onnodig plaats in je huis inneemt en je ook nog geld kost.
Anders heeft de marketing microbe je toch sterk beinvloed om je dingen aan te praten die nutteloos zijn.
Als het zichzelf niet terugverdient, heb je er toch geen comfort van, want datzelfde comfort heb je gewoon uit het net, voor minder geld.
De marketing mensen zijn er blijkbaar goed in geslaagd om mensen schrik aan te jagen door te schermen met hoge afnamekosten, die niet zo dikwijls voorkomen, waardoor de ratio volledig overboord gaat

Al uit je meetgegevens van de digitale meter blijkt dat een batterij wel rendabel is, is dat natuurlijk wel een goede investering, op voorwaarde dat het evenveel opbrengt dan bvb een risicoloos spaarboekje, want met een batterij heb je dan nog altijd het risico op een defect, wat dan weer voor extra kosten zorgt.

• tweeek
mbbs1024 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Aan een vakantie of een keuken of een auto heb je iets aan, terwijl een batterij die zichzelf niet terugverdient, enkel maar onnodig plaats in je huis inneemt en je ook nog geld kost.
Anders heeft de marketing microbe je toch sterk beinvloed om je dingen aan te praten die nutteloos zijn.
Als het zichzelf niet terugverdient, heb je er toch geen comfort van, want datzelfde comfort heb je gewoon uit het net, voor minder geld.
De marketing mensen zijn er blijkbaar goed in geslaagd om mensen schrik aan te jagen door te schermen met hoge afnamekosten, die niet zo dikwijls voorkomen, waardoor de ratio volledig overboord gaat

Al uit je meetgegevens van de digitale meter blijkt dat een batterij wel rendabel is, is dat natuurlijk wel een goede investering, op voorwaarde dat het evenveel opbrengt dan bvb een risicoloos spaarboekje, want met een batterij heb je dan nog altijd het risico op een defect, wat dan weer voor extra kosten zorgt.
De digitale meter telt alleen maar op, maar goed je kan dat meet gegevens noemen.
Echt kijken met oogkleppen op, een digitale meter die laat blijken dat een batterij rendabel is maar dan ook nog een spaarboekjes rendement moet hebben en je rekening moet houden met een defect, "Hoe Krijg Je Het Verzonnen"
En dan nog maar niks gezegd over de eerste regel die je typt!

Blijf het wel zo simpel dat als er zonnepanelen zijn en er is overschot een batterij in welke vorm dan ook, geen slecht idee is om aan te schaffen om zo je energierekening te beperken.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:20
[...]

Als je 't gewoon leuk vind om een Thuisaccu te nemen dan is er niemand die je tegenhoud. Om de titel van dit topic aan te halen, als je 't interessant vindt om een Thuisaccu te nemen dan is 't dus interessant :). Of 't ook (puur) economisch interessant is, is een heel ander verhaal. In de meeste gevallen zal dat niet het geval zijn, de kosten zijn simpelweg gewoon nog veel te hoog. Economisch is 't meestal veel interesanter om meer zonnepanelen neer te leggen. Maar uitzonderingen zullen altijd de regel bevestigen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:20
Blijf het wel zo simpel dat als er zonnepanelen zijn en er is overschot een batterij in welke vorm dan ook, geen slecht idee is om aan te schaffen om zo je energierekening te beperken.
In z'n algemeenheid is 't een zeer slecht idee om bij (een beetje) overschot een batterij aan te schaffen. We moeten nu de salderingsregeling afloopt gaan wennen aan 't feit dat een overschot aan zonnestroom (bijna) niets waard is. Het is veel voordeliger om op sommige momenten een enorm overschot te hebben dat je moet weggooien dan dat je dat gaat opslaan in een batterij. Hele zonnevelden en windmolenparken staan op sommige momenten ff niets te doen en dat is prima.

[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 02-07-2026 17:14 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• tweeek
blb4 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:14:
[...]

[...]

In z'n algemeenheid is 't een zeer slecht idee om bij (een beetje) overschot een batterij aan te schaffen. We moeten nu de salderingsregeling afloopt gaan wennen aan 't feit dat een overschot aan zonnestroom (bijna) niets waard is. Het is veel voordeliger om op sommige momenten een enorm overschot te hebben dat je moet weggooien dan dat je dat gaat opslaan in een batterij. Hele zonnevelden en windmolenparken staan op sommige momenten ff niets te doen en dat is prima.
Heeft het ook niet over "zonnevelden en windmolenparken" maar om simpelweg je eigen energierekening te minderen.
Maar zoals eerder gezegd in mijn situatie is dat prima te doen met een 5kWh stekkerbatterij en nu de saldering afloopt is het niet wennen dat zonnestroom niks waard is, het is wennen aan je gedrag en leren er beter mee om te gaan.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:31
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:21:
[...]

Heeft het ook niet over "zonnevelden en windmolenparken" maar om simpelweg je eigen energierekening te minderen.
Maar zoals eerder gezegd in mijn situatie is dat prima te doen met een 5kWh stekkerbatterij en nu de saldering afloopt is het niet wennen dat zonnestroom niks waard is, het is wennen aan je gedrag en leren er beter mee om te gaan.
en blijkbaar het prima vinden om (weer) geld uit te geven. Nu kan het helemaal prima zijn in jouw situatie omdat je het als hobby ziet, of terugverdienen gelukkig niet de hoofdreden is. Maar het is wat mij betreft zowel qua duurzaamheid als qua geld juist geen no-brainer om als standaard-advies te hebben 'ja voeg een (kleine) batterij toe, altijd goed!'. Voor veel mensen en situaties is het qua geld vrij matig om te doen. voor anderen juist weer best aardig.

• tweeek
Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:32:
[...]

en blijkbaar het prima vinden om (weer) geld uit te geven. Nu kan het helemaal prima zijn in jouw situatie omdat je het als hobby ziet, of terugverdienen gelukkig niet de hoofdreden is. Maar het is wat mij betreft zowel qua duurzaamheid als qua geld juist geen no-brainer om als standaard-advies te hebben 'ja voeg een (kleine) batterij toe, altijd goed!'. Voor veel mensen en situaties is het qua geld vrij matig om te doen. voor anderen juist weer best aardig.
Zolang ik met mijn stekkerbatterij nagenoeg geen stroom hoef te kopen (zomers) en mijn zonnestroom overschot effectief kan gebruiken, is er geen reden om dat negatief te benaderen.

• IvoB2
  • Niet online
Wanneer ik voor 2000€ een stekkerbatterij van 7 kWh zou kunnen kopen (zoals laatst de aanbieding van Anker) zou ik, als het financieel dan toch zo nijpend is, daar wel eenmalig een korte vakantie voor willen overslaan of een optie minder nemen op de aankoop van die auto (een auto koop je er sowieso niet voor, zelfs geen goede tweedehands).
Van die batterij heb je nog jaren voordeel terwijl die korte vakantie of die extra optie minder al vlug terug vergeten is of er niet meer toe doet.

Investeer je in wat meer opslag (en PV) dan moet je, afhankelijk van je elektrisch verbruik, niet alleen tijdens de zomer geen elektriciteit meer inkopen maar gaat dat ook op voor (een groot deel van) het voor- en najaar.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 17:49 ]

• PeterZ(on)
[...]

Ik zou nog maar eens teruglezen wat mijn overwegingen waren i.p.v. hier onjuiste conclusies te trekken, en van FOMO heb ik helemaal geen last. Verder mis je ook mijn punt dat ik wilde maken en dat is dat er aan veel zaken geld wordt uitgegeven dat nooit wordt terugverdient. Dat je aan een auto of vakantie plezier kunt hebben staat daar helemaal buiten. Iedereen moet gewoon lekker zijn eigen ding doen en niet aannemen dat anderen dezelfde afweging (moeten) maken.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
[...]
Hele zonnevelden en windmolenparken staan op sommige momenten ff niets te doen en dat is prima.
Daar komt wel rap verandering in, want er worden veel grote batterijen geplaatst bij zonneparken. Minder bij wind inderdaad, omdat daar de businesscase moeilijker rond te krijgen is; productie vind al veel vaker plaats op momenten dat de grid de energie wel aan kan.
Zeker omdat een bestaand park een reeds goedgekeurde netaansluiting heeft, kan die met een accu zinvoller aangesproken worden, er hoeft immers geen verzwaring plaats te vinden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• PeterZ(on)
[...]

[...]

Als de overheid nu eens die overschotten nuttig ging gebruiken door dat om te zetten in bijvoorbeeld waterstof of waterstofpoeder e.d. dan lijkt mij dat een goed idee. Dan kunnen ze pv bezitter ook een fatsoenlijke vergoeding voor die terug geleverde stroom geven. Net als landelijk accuparken inrichten i.p.v. dat iedereen een eigen thuisaccu gaat aanschaffen, centraal lijkt mij een stuk efficiënter.

• tweeek
En dan voor alle eigenwijze beterweters en andere smoesjes verzinners om geen thuisaccu te nemen, is het simpele feit dat er veel woningen (nieuwbouw / klein) gebouwd worden met het dak naar het zuiden wat dan voorzien word van zonnepanelen om aan de maatstaven te voldoen van het "betrouwbare energielabel".

En je dan voor een lastige kwestie komt te staan om het een en ander te verbouwen voor extra zonnepanelen, mits daar sowieso al ruimte voor is.
Of anders je in de achtertuin moet gaan knutselen mits daar dan plek zou zijn.

• IvoB2
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Als de overheid nu eens die overschotten nuttig ging gebruiken door dat om te zetten in bijvoorbeeld waterstof of waterstofpoeder e.d. dan lijkt mij dat een goed idee. Dan kunnen ze pv bezitter ook een fatsoenlijke vergoeding voor die terug geleverde stroom geven. Net als landelijk accuparken inrichten i.p.v. dat iedereen een eigen thuisaccu gaat aanschaffen, centraal lijkt mij een stuk efficiënter.
Ik weet niet hoe men daar in NL mee omgaat maar in Vlaanderen worden energiecontracten afgesloten tussen een particulier en een energieleverancier, in de regel een niet staatsgebonden privé onderneming.
De waarde van de teruggeleverde elektriciteit is dan ook gewoon de waarde overeengekomen tussen deze twee partijen.
De overheid komt daar niet in tussen.

Akkoord dat centraal efficiënter is maar of het -indien de overheid tussenkomt - zoveel goedkoper is durf ik toch te betwijfelen. Decennia geleden werden in België bv. kerncentrales gebouwd met belastinggeld. De energie voor de particulier is er niet echt goedkoper door geworden en het kost de overheid, lees de particuliere belastingbetaler nu ook nog eens handen vol geld. Dat in acht nemend hou ik mijn energieproductie en -opslag toch beter in eigen hand. Heb ik tenminste een correct overzicht van de uitgaven en inkomsten en komt het rendement mijn portefeuille ten goede en niet een of andere in het buitenland gevestigde mastodont.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 18:18 ]

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Ik weet niet hoe men daar in NL mee omgaat maar in Vlaanderen worden energiecontracten afgesloten tussen een particulier en een energieleverancier, in de regel een niet staatsgebonden privé onderneming.
De waarde van de teruggeleverde elektriciteit is dan ook gewoon de waarde overeengekomen tussen deze twee partijen.
De overheid komt daar niet in tussen.
Dat is hier niet anders, de overheid staat daar buiten. Maar beleid en regelgeving e.d. is wel een overheidstaak alleen visie hebben ze niet.

• IvoB2
  • Niet online
Akkoord en dat is een hele goede reden om dan maar zelf met de eigen visie aan de slag te gaan ipv te blijven wachten tot het beleid - of wie dan ook - eindelijk met een visie voor de langere termijn op de proppen komt.
Gisteren was het exact 11 jaar geleden dat in Vlaanderen het "gratis salderen" werd afgeschaft.
En sindsdien is het er niet beter op geworden.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 18:24 ]

• tweeek
In beeld vorm, en ik heb dynamisch contract en lever in de avond soms nog een beetje terug.
Waar teruggeleverd word zijn de momenten om wat te bakken wassen drogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbCfTmmom2c7MnI_tGVsxiD4FsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTQxjgMQESJfDb9nayMG2PPk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door tweeek op 02-07-2026 18:40 ]

• IvoB2
  • Niet online
Zo'n grafiekjes heb ik ook :)
Alleen variabel contract en doorgaans geen netafname en een kleine netteruglevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWhc2LzM-2sCuN2qgV53BNayCrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8atyUfrYxSfkBAYnYttdUtht.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 143 ... 150 Laatste