Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 144 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:59

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:59:
Zo'n grafiekjes heb ik ook :)
Alleen variabel contract en doorgaans geen netafname en een kleine netteruglevering:

[Afbeelding]
Zoiets probeer ik ook te halen voor de zonnige periode en met de inzet van mijn stekkerbatterij.
Ben nu nog wat aan het uitproberen en testen maar kom al aardig in de buurt van de 0 en hou dan ook nog iets over uit de accu.
En ik heb op https://jeroen.nl/blog/sa...t-2027-wat-ga-jij-betalen gekeken wat ik volgend jaar kwijt zou zijn en dat zou ik ongeveer goed kunnen maken met de stroom die teruggeleverd word.
En wanneer ik uitkom rondom de 0,00 euro permaand :) vind ik het best prima.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:14
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:22:
[...]

Zoiets probeer ik ook te halen voor de zonnige periode en met de inzet van mijn stekkerbatterij.
Ben nu nog wat aan het uitproberen en testen maar kom al aardig in de buurt van de 0 en hou dan ook nog iets over uit de accu.
En ik heb op https://jeroen.nl/blog/sa...t-2027-wat-ga-jij-betalen gekeken wat ik volgend jaar kwijt zou zijn en dat zou ik ongeveer goed kunnen maken met de stroom die teruggeleverd word.
En wanneer ik uitkom rondom de 0,00 euro permaand :) vind ik het best prima.
sorry, bij een variabel contract (dus op 2 momenten (of meer) weet je nog helemaal niet wat je kosten per kWh zullen zijn en bij de meeste aanbieders mag je al blij zijn met hooguit 2 ct per kWh wat je voor je terug geleverde stroom terug krijgt, en als dat ook nog relatief weinig is hoe wil je dat dan goedmaken met deze terug leverde stroom.
mogelijk dat je dat met een eenvoudig voorbeeld kunt aangeven.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Zolang ik met mijn stekkerbatterij nagenoeg geen stroom hoef te kopen (zomers) en mijn zonnestroom overschot effectief kan gebruiken, is er geen reden om dat negatief te benaderen.
voor jou misschien niet. Maar je kunt zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is. en het is niet erg sterk om een ander geluid af te doen met 'niet zo negatief doen aub'

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 02-07-2026 20:16 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:10:
[...]

sorry, bij een variabel contract (dus op 2 momenten (of meer) weet je nog helemaal niet wat je kosten per kWh zullen zijn en bij de meeste aanbieders mag je al blij zijn met hooguit 2 ct per kWh wat je voor je terug geleverde stroom terug krijgt, en als dat ook nog relatief weinig is hoe wil je dat dan goedmaken met deze terug leverde stroom.
Het eenvoudige is dat ik een dynamisch contract heb.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Jan-tweak
Antonio di schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:02:
Naast de lopende aanbieding van "Eigen Huis" voor een thuisbatterij (die de meeste tegenvalt qua prijs), heb ik nu een e-mail ontvangen van Eneco over een komende aanbieding na de zomer waarvoor je je als klant kunt inschrijven (zo te zien kan het ook als NIET klant, zie inschrijfformulier ).
Zie:
https://www.eneco.nl/insp...ning/batterij-aansturing/

https://www.eneco.nl/ener...92-4740-9266-e6a5cdb80000

Zie foto: Eneco aanbieding en inschrijfformulier:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
wat ik lees is met name KAN, dus niets is zeker en als je verder leest vraag ik me af hoelang dat je vaste binding met Eneco wel moet zijn om uiteindelijk aan die 50% korting te kunnen komen.
Voor Eneco zeer slim, je bind je klanten door een klein zoethoudertje voor lange tijd aan je bedrijf.
bij deze aanbieding wordt dus slechts 60 euro per jaar gegarandeerd, dus stel een batterij kost 1.200 euro, en jij moet hier 50% via voordeel (korting) van gaan aftikken, zou je dus minimaal 10 jaar daarover moeten doen, dus ook 10 jaar verplicht bij Eneco ?

In de info die jij hebt getoond zie ik ook niets over wat voor thuis-batterij we het hebben, hoeveel capaciteit deze heeft en wat het vermogen is van dat "mooie" ding, die info komt pas later.

Bedenk, zeker bij die Energieboeren is gratis iets heel anders dan wat jij onder "gratis" zou verstaan, veelal is dat "gratis" meer in hun voordeel.
sorry, ik zie hier niet één rode vlag, maar meerdere, volgens mij niet echt een aanbieding waar je voor zou moeten gaan.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Wanneer je - zoals hij eerder schreef - al aardig in de buurt van de nul komt maakt het toch helemaal niet uit wat de netkosten per kWh zijn.
Mijn netafname is bv. ook meestal nul (zie eerdere grafiek), daaruit volgt dat de kost eveneens nul is, ongeacht de prijs van het variabel contract (waarvan de prijs telkens wordt vastgezet de laatste dag van de maand).
Tot 30/6 ll. was de terugleververgoeding een vaste prijs van 2 cent/kWh. Maar dat is gewoon verwaarloosbaar (brengt nauwelijks iets op maar kost je ook niets extra).
Dat laatste is sinds 1/7 echter gewijzigd in een gegarandeerde vaste vergoeding van 1 cent/kWh (50% van de prijszetting) en voor 50% het gemiddelde van de DA Epex van de afgelopen maand. Dan is de nieuwe trend (bij mijn variabel energiecontract) zelfs terug stijgend want ik heb de laatste 12 maanden nog geen maand geweten waarbij de gemiddelde Epex DA onder de 3 cent/kWh zat. Schommelt eerder rond de 10 cent/kWh.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Jan-tweak
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Het eenvoudige is dat ik een dynamisch contract heb.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ sorry, toch mijn bril opzetten, tuurlijk je hebt helemaal gelijk, dat had je ook netjes verteld, echter moet ik dus wel de juiste naam bij de juiste post zetten, sorry, mijn fout dus.
en ja, ik snap je nu wel.
d:)b

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:14:
[...]

voor jou misschien niet. Maar je kunt zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is. en het is niet erg sterk om een ander geluid af te doen met 'niet zo negatief doen aub'
Ik promoot niks en zeg niet naar anderen wat wel of niet te doen ik geef mijn situatie aan niet meer en niet minder.
Het is in genoeg situaties te overdenken.
Maar uiteindelijk was je al duidelijk als NO-BRAINER.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:27:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ sorry, toch mijn bril opzetten, tuurlijk je hebt helemaal gelijk, dat had je ook netjes verteld, echter moet ik dus wel de juiste naam bij de juiste post zetten, sorry, mijn fout dus.
en ja, ik snap je nu wel.
d:)b
Het belangrijkste is ..... dat je het nu in ieder geval wel snapt :)

• Fr33z
  • Nu online
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Ik promoot niks en zeg niet naar anderen wat wel of niet te doen ik geef mijn situatie aan niet meer en niet minder.
Het is in genoeg situaties te overdenken.
Maar uiteindelijk was je al duidelijk als NO-BRAINER.
_/-\o_ helemaal juist (y) scherp dat je me er even op wijst, ik was het als echte no-brainer (ALL CAPS POWERRR) alweer vergeten.

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 02-07-2026 20:38 ]

• Fr33z
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Als de overheid nu eens die overschotten nuttig ging gebruiken door dat om te zetten in bijvoorbeeld waterstof of waterstofpoeder e.d. dan lijkt mij dat een goed idee. Dan kunnen ze pv bezitter ook een fatsoenlijke vergoeding voor die terug geleverde stroom geven. Net als landelijk accuparken inrichten i.p.v. dat iedereen een eigen thuisaccu gaat aanschaffen, centraal lijkt mij een stuk efficiënter.
wauw, revolutionair! je hebt het idee dat 'de overheid' gewoon zit te slapen en dat er allemaal waardevolle zaken niet gebeuren omdat men er geen zin in heeft ? energie is big business dus alles was ook maar een beetje hout snijdt wordt gedaan/gemaakt.

ben wel.met je eens dat thuisaccus op systeemniveau gezien me.ook onhandig lijken en grotere centrale dingen beter zijn. Gelukkig.komen die er ook.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:36:
[...]

wauw, revolutionair! je hebt het idee dat 'de overheid' gewoon zit te slapen en dat er allemaal waardevolle zaken niet gebeuren omdat men er geen zin in heeft ? energie is big business dus alles was ook maar een beetje hout snijdt wordt gedaan/gemaakt.

ben wel.met je eens dat thuisaccus op systeemniveau gezien me.ook onhandig lijken en grotere centrale dingen beter zijn. Gelukkig.komen die er ook.
Goed statement, erg verhelderend en duidelijk verhaal met betrekking tot een thuisaccu.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:55
IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:24:
[...]

Wanneer je - zoals hij eerder schreef - al aardig in de buurt van de nul komt maakt het toch helemaal niet uit wat de netkosten per kWh zijn.
Mijn netafname is bv. ook meestal nul (zie eerdere grafiek), daaruit volgt dat de kost eveneens nul is, ongeacht de prijs van het variabel contract (waarvan de prijs telkens wordt vastgezet de laatste dag van de maand).
Tot 30/6 ll. was de terugleververgoeding een vaste prijs van 2 cent/kWh. Maar dat is gewoon verwaarloosbaar (brengt nauwelijks iets op maar kost je ook niets extra).
Dat laatste is sinds 1/7 echter gewijzigd in een gegarandeerde vaste vergoeding van 1 cent/kWh (50% van de prijszetting) en voor 50% het gemiddelde van de DA Epex van de afgelopen maand. Dan is de nieuwe trend (bij mijn variabel energiecontract) zelfs terug stijgend want ik heb de laatste 12 maanden nog geen maand geweten waarbij de gemiddelde Epex DA onder de 3 cent/kWh zat. Schommelt eerder rond de 10 cent/kWh.
Ik heb zelf een jaartje getest met dynamisch contract van ecopower en nu ook weer sinds 01/07 terug naar variabel.

Nochtans ook pv aangestuurd via modbus en automatisch naar zero-export bij negatieve prijs. Maar omdat ik mijn ev niet thuis kan laden maakt het voor mij in de praktijk allemaal geen groot verschil.

En die verdomde abonnementskost van 5€/maand doet er ook geen goed aan, dat is al meer dan 10% van wat ik jaarlijks betaal voor mijn elektriciteit.

Dus vanaf nu zet ik vooral in op:

- zoveel mogelijk eigenverbruik.

- piekvermogen lager dan 2,5kW

- alle overschot terugleveren aan ecopower. (Ik veronderstel dat ze dit administratief in hun grote batterij in aanbouw kunnen stoppen?)

Geweld is projectie van zwakte.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:21
Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:36:
[...]

Als dat zo zou zijn dan hoeft men ook geen vergoeding te geven voor het niet terugleveren of windparken en pv velden stop te zetten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• IvoB2
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Ik heb zelf een jaartje getest met dynamisch contract van ecopower en nu ook weer sinds 01/07 terug naar variabel.

Nochtans ook pv aangestuurd via modbus en automatisch naar zero-export bij negatieve prijs. Maar omdat ik mijn ev niet thuis kan laden maakt het voor mij in de praktijk allemaal geen groot verschil.

En die verdomde abonnementskost van 5€/maand doet er ook geen goed aan, dat is al meer dan 10% van wat ik jaarlijks betaal voor mijn elektriciteit.

Dus vanaf nu zet ik vooral in op:

- zoveel mogelijk eigenverbruik.

- piekvermogen lager dan 2,5kW

- alle overschot terugleveren aan ecopower. (Ik veronderstel dat ze dit administratief in hun grote batterij in aanbouw kunnen stoppen?)
Ik vermoed dat vanaf 1/7 de terugleverergoeding bij Ecopower minstens zal verdubbelen tov vorige periode. Maar we gaan het zien. Bij lage tot geen netafname en toch nog netterugleveren kan de groothandelsprijs op basis van de DA Epex maar beter zo hoog mogelijk zijn.
Ik pas wel een andere strategie toe (aangepast aan de eigen situatie): 's avonds de thuisaccu zoveel mogelijk leegpompen in de accu van de EV tot de thuisaccu een SoC van 20% bereikt (of de SoC van de EV 100%).
Dat levert (tot 1/7) tot 15 keer meer op dan terugleveren aan Ecopower (vanaf 1/7 minder maar nog een aanzienlijk verschil).
Dynamisch is hier ook niet voordelig want kost sowieso aan vaste kosten al 63,6 € (bij die 5€ moet je ook nog 6% BTW bijtellen).
Op EnergieID kan je voor jouw situatie ook opvolgen of dynamisch of variabel het voordeligste is (maar dat wist je waarschijnlijk al).
Mijn installatie was één van de lopende proefprojecten van Ecopower om te bepalen of dynamisch (met thuisaccu, EV en WP) enig nut had. Dat is tot nu toe, voor mijn situatie nog nooit het geval geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 21:02 ]

• Wozmro
Ik zit zelf met de combinatie redelijk stevige pv-installatie (4500Wp oost, 4500Wp West) en een 2,5kWh plugin batterij.

Ik schat daarmee uit te komen op een jaarrekening van 300€. En daar moet dan in principe nog het dividend van ecopower vanaf.

Ik denk niet dat het voor mijn situatie efficiënter zal kunnen.

Misschien dat ik nog eens experimenteer met enkele panelen verticaal tegen een zuidgerichte muur in combinatie met nog een kleine batterij in het tuinhuis (sodium schijnt van zichzelf goed tegen temperatuurschommelingen te kunnen). Maar dat is niet dringend en ook weer hobby.

Ecopower lijkt inderdaad dynamisch tarief zeker niet aan te moedigen. Wat ik wel een beetje raar vind.

[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 02-07-2026 21:10 ]

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Ik vermoed dat vanaf 1/7 de terugleverergoeding bij Ecopower minstens zal verdubbelen tov vorige periode. Maar we gaan het zien. Bij lage tot geen netafname en toch nog netterugleveren kan de groothandelsprijs op basis van de DA Epex maar beter zo hoog mogelijk zijn.
Ik pas wel een andere strategie toe (aangepast aan de eigen situatie): 's avonds de thuisaccu zoveel mogelijk leegpompen in de accu van de EV tot de thuisaccu een SoC van 20% bereikt (of de SoC van de EV 100%).
Dat levert (tot 1/7) tot 15 keer meer op dan terugleveren aan Ecopower (vanaf 1/7 minder maar nog een aanzienlijk verschil).
Dynamisch is hier ook niet voordelig want kost sowieso aan vaste kosten al 63,6 € (bij die 5€ moet je ook nog 6% BTW bijtellen).
Op EnergieID kan je voor jouw situatie ook opvolgen of dynamisch of variabel het voordeligste is (maar dat wist je waarschijnlijk al).
Mijn installatie was één van de lopende proefprojecten van Ecopower om te bepalen of dynamisch (met thuisaccu, EV en WP) enig nut had. Dat is tot nu toe, voor mijn situatie nog nooit het geval geweest.
Het zou wel handig zijn als je er bij zet dat dit België is, en ja, dat is toch een heel andere markt dan in Nederland. Plus dat de spelregels voor thuis-batterij in België ook anders zijn.

• IvoB2
  • Niet online
Moet ik nu iedere keer dat ik iets post erbij zeggen dat ik in Vlaanderen woon? De regels Voor Vlaanderen zijn trouwens niet dezelfde als voor de rest van België. :)
Maar geen probleem, staat in mijn signature.

De quote die je hier aanhaalt was trouwens gericht aan Wozrmo, eveneens wonende in Vlaanderen. Die was daardoor dus allerminst in verwarring gebracht.

En dan nog, ik vermoed dat een thuisbatterij die grotendeels in eilandmodus en/of op NoM draait zowat overal hetzelfde doet.
Dat is juist het voordeel van de combi PV/thuisbatterij aangepast aan je verbruik. Het maakt je grotendeels onafhankelijk van de (landelijke) regels en de prijszetting van netbeheerders en energieleveranciers. Ongeacht waar ze staat.
Vanaf 2027 (over een halfjaartje) groeien jullie in NL ook weer een beetje meer naar de situatie in Vlaanderen toe.
Misschien van de gelegenheid gebruik maken om in die tussentijd nog het een en ander op te steken van "eraringsdeskundigen" in een energiemarkt zonder salderen? :)

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 21:57 ]

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Wie schopt mijn Quick en dirty berekening onderhoud ?
Ik ben in de markt voor een thuisbatterij om eigen gebruik te vergroten.
uitganspunt vast contract 25 cent.

In de zomer maanden makkelijker 20kwh overschot en een ochtend (buiten zonuren) / avond gebruik van 5-10kwh (dit komt uit mijn homeziward meter).

Mijn idee was een 8kwh (bijvoorbeeld zendur) thuis accu van 2000 euro.
Als ik hem op zonnige dagen (gratis!) vollaadt en doorrekening dat die 7kwh terug levert.
Geen 30dg omdat in het weekend de auto ga laden en het natuurlijk niet elke dag volle bak zon ins.

jan, feb 5dg zon; mrt april 15dg zijn; Mei, juni, juli, aug 25dg zon ; sept, okt 15dg; nov dec 5dg zon

Ik denk dat ik vrij veilig zit hiermee en dus per jaar 180dg zon heb, 7kwh niet hoef in te kopen dus daarmee 180x7x0,25 =315 euro per jaar.

Ik mis een 0,5 cent tussen terugleververgoeding en kosten.
dan heb ik de andere maanden (niet zon) nog mogelijkheid om voor 1,5 cent (verschil dag / nachttarief) de accu vol te laden, al betwijfel ik of dat uitkan met slijtage ed. Dit laten buiten beschouwing.

Dan heb ik de 2000 euro in een 5-7 jaar "terug verdiend" maar daarbij ook bijdrage een stabieler stoomnet.
ik moet hem wel aansluiten op een losse groep om met een hoger wattage te kunne ontladen voor de oven /inductiepaat.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

wd200 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:44:

In de zomer maanden makkelijker 20kwh overschot en een ochtend (buiten zonuren) / avond gebruik van 5-10kwh (dit komt uit mijn homeziward peter).

Als ik hem op zonnige dagen (gratis!) vollaadt en doorrekening dat die 7kwh terug levert.
Geen 30dg omdat in het weekend de auto ga laden en het natuurlijk niet elke dag volle bak zon ins.

jan, feb 5dg zon; mrt april 15dg zijn; Mei, juni, juli, aug 25dg zon ; sept, okt 15dg; nov dec 5dg zon

Ik denk dat ik vrij veilig zit hiermee en dus per jaar 180dg zon heb, 7kwh niet hoef in te kopen dus daarmee 180x7x0,25 =315 euro per jaar.

dan heb ik de andere maanden (niet zon) nog mogelijkheid om voor 1,5 cent (verschil dag / nachttarief) de accu vol te laden, al betwijfel ik of dat uitkan met slijtage ed. Dit laten buiten beschouwing.

Dan heb ik de 2000 euro in een 5-7 jaar "terug verdiend" maar daarbij ook bijdrage een stabieler stoomnet.
ik moet hem wel aansluiten op een losse groep om met een hoger wattage te kunne ontladen voor de oven /inductiepaat.
Je hebt je eigen situatie al aardig overdacht .... misschien is het nog leuk om even naar dynamisch te kijken.
Wel even rondkijken naar wat je wil gaan kopen aangezien er her en der nog wel wat probleempjes zijn per merk.
Schopte niet maar gaf een vrije trap :)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:35

In de zomer maanden makkelijker 20kwh overschot en een ochtend (buiten zonuren) / avond gebruik van 5-10kwh (dit komt uit mijn homeziward meter).

Dec jan en feb kun je die dagen wel vergeten,gaat je niet lukken,in de zomer 20 kwh is in winter nog maar 5 kwh,en die slokt je huis wel op.toch zeker geen 10 kwh overschot die je accu nodig heeft. Als je een dynamisch contract neemt kun je de stroom ook zo verkopen voor een cent of tien,dus je winst uit de accu is niet 25 maar slechts 15 cent extra

1 PVoutput . Dongen NB

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:34:
Moet ik nu iedere keer dat ik iets post erbij zeggen dat ik in Vlaanderen woon? De regels Voor Vlaanderen zijn trouwens niet dezelfde als voor de rest van België. :)

De quote die je hier aanhaalt was trouwens gericht aan Wozrmo, eveneens wonende in Vlaanderen. Die was daardoor dus allerminst in verwarring gebracht.

En dan nog, ik vermoed dat een thuisbatterij die grotendeels in eilandmodus en/of op NoM draait zowat overal hetzelfde doet.
Dat is juist het voordeel van de combi PV/thuisbatterij aangepast aan je verbruik. Het maakt je grotendeels onafhankelijk van de (landelijke) regels en de prijszetting van netbeheerders en energieleveranciers. Ongeacht waar ze staat.
Vanaf 2027 (over een halfjaartje) groeien jullie in NL ook weer een beetje meer naar de situatie in Vlaanderen toe.
Misschien van de gelegenheid gebruik maken om in die tussentijd nog het een en ander op te steken van "eraringsdeskundigen" in een energiemarkt zonder salderen? :)
Zet het in je sig. Dan is het voor iedereen duidelijk dat je niet onder de Nederlandse regels valt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Jan-tweak

om je een idee te geven kijk maar eens naar deze grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f9efecFs7oaiNoCdLAw-GfQcH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large

Dat is een voorbeeld van een half jaar. De getallen zijn steeds het gemiddelde op dagniveau per maand.
Als je m.n. op NOM wilt gaan spelen bij een vast contract is je verbruik tijdens de periode met voldoende zonne-stroom je eerste bepalende factor, pas daarna je teruglevering. M.n. van deels april t/m medio september heb je namelijk veelal meer dan genoeg zonnestroom om je verbruik in de avond -nacht op te vangen.
Vaak is het handig om je capaciteit op basis van het voor en najaar te baseren.

Hou wel rekening met een omreken factor van circa 1,3-1,35 om je laad-en ontlaadverliezen en je 10%SOC mee te rekenen. Dat is die stippellijn.

Succes en laat weten of je er iets aan had.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:47
water_escape schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:42:
tja terugverdienen, ik weet het niet.
Als ik kan naar het verbruik van het net van Maart tot Oktober heb ik 5-15kw nodig. (5 in periodes zoals nu, 15 als de zon een paar dagen niet veel doet)

Dus gemiddeld 7 zou dekkend zijn. Dan zijn de kosten voor een simpele Anker 2100,-
Maarja, wil ik 16kw, offgrid, zonnepanele werkend bij offgrid, dan ben ik 7500,- kwijt.

ik denk dat die laatste zich niet terug gaat verdienen dan, maar dan kan je wel door bij uitval (tja hoe vaak), je kan hoge pieken terug leveren ipv max 3500w. Je dekt alle edgecases af.

Heb ik 15kw nodig, is Anker alweer 4000,- . Dat komt toch al dicht in de buurt van die 7500,- full pakket.
Ik heb sinds eind maart Solaredge homehub met 14.4kWh batterij en backup unit.
Toen ik eind vorig jaar de vergelijking maakt kwam ik op vergelijkbare conclusie:
- 1 fase onder de 10kWh is een stekker batterij al dan niet geïnstalleerd een voordelige keuze
- bij 3 fase boven de 10kWh werd het verschil van meerdere 1 fase stekker batterijen met een geïntegreerde solaredge oplossing niet meer zo groot. De Solaredge had dan voordelen: “1 interface voor PV en batterij”, “DC koppeling”, “PV die werkt bij stroomuitval”, “lager stand-by verlies”.
- “full backup funcitonaliteit over de huisintallatie” kost 1000 a 1500 euro extra. Dat is geen “terugverdien item”. Dat is “peace of mind”, “prepping”, “zekerheid in onzekere tijden”

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Zet het in je sig. Dan is het voor iedereen duidelijk dat je niet onder de Nederlandse regels valt.
Daar staat het in.
IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:34:

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2026 07:41 ]

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:10:
[...]

Ik heb sinds eind maart Solaredge homehub met 14.4kWh batterij en backup unit.
Toen ik eind vorig jaar de vergelijking maakt kwam ik op vergelijkbare conclusie:
- 1 fase onder de 10kWh is een stekker batterij al dan niet geïnstalleerd een voordelige keuze
- bij 3 fase boven de 10kWh werd het verschil van meerdere 1 fase stekker batterijen met een geïntegreerde solaredge oplossing niet meer zo groot.
Voor de batterij unit maakt het aantal fases niet uit.
Het aantal fases van je installatie is belangrijk voor je verbruikers en omvvormer(s).
Het is dus geen enkel probleem om meer dan 10 kWh batterijopslag te integreren in een monofasesysteem.
Het is ook geen probleem om een (minimaal) deel (on grid) AC aan te sluiten en een ander deel (off grid) DC.
Monofase maakt het technisch eenvoudiger en doorgaans goedkoper en door een splitsysteem van AC plus DC maak je gebruik van alle voordelen van beide systemen en hou je de nadelen zo laag mogelijk.
Je kan tevens (volledig of deels) ten alle tijde in eilandmodus en indien nodig het net nog als back up gebruiken.
Indien de TVT een belangrijk punt is dan hangt het gewoon af waar en wanneer je koopt en hoeveel tijd en (opgedane) kennis je zelf bereid bent erin te steken.
Een vast systeem is niet noodzakelijk duurder dan een PiB en hoe meer kWh opslag hoe goedkoper de prijs per kWh.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2026 07:55 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mistraller schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:56:
[...]

Daar komt wel rap verandering in, want er worden veel grote batterijen geplaatst bij zonneparken. Minder bij wind inderdaad, omdat daar de businesscase moeilijker rond te krijgen is; productie vind al veel vaker plaats op momenten dat de grid de energie wel aan kan.
Zeker omdat een bestaand park een reeds goedgekeurde netaansluiting heeft, kan die met een accu zinvoller aangesproken worden, er hoeft immers geen verzwaring plaats te vinden.
Maar vraag die zonneparkboeren maar eens of ze nul op de meter doen met zo'n accu. Nee. Voor een gezonde businesscase handelen ze ook o.a. op onbalans.

Dus ze doen op grote schaal wat anders dan het NOM draaien van Piet Particulier.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:31
Mistraller schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:56:
[...]

Daar komt wel rap verandering in, want er worden veel grote batterijen geplaatst bij zonneparken. Minder bij wind inderdaad, omdat daar de businesscase moeilijker rond te krijgen is; productie vind al veel vaker plaats op momenten dat de grid de energie wel aan kan.
Zeker omdat een bestaand park een reeds goedgekeurde netaansluiting heeft, kan die met een accu zinvoller aangesproken worden, er hoeft immers geen verzwaring plaats te vinden.
Ik weet t niet. Ik heb hier om de hoek de netbeheerder ruim een jaar zien graven en extra kabels trekken voor de aansluiting van het wind en zonnepark daar, waar men een batterijpark heeft bijgezet. Over kilometers forse extra kabels erbij. Batterijparken kunnen ook stroom afnemen, misschien is dat de reden waarvoor alles richting tussenstation open moest voor extra kabels, er zijn bij mijn weten geen extra zonnepanelen maar zeker ook geen extra windmolens bijgekomen.

** Even nagekeken, er zijn wel nog extra velden zonnepanelen bijgekomen volgens Tennet. Ze hebben eigen hoogspanningsstation dat oorspronkelijk voornamelijk voor het windpark was, maar waar velden zonnepanelen zijn bijgekomen en voor het laatste veld gecombineerd met batterijpark zijn er nu kilometers kabel ook gegraven naar andere stations.

[ Voor 14% gewijzigd door Vdvmark op 03-07-2026 20:28 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36

P_Tingen

omdat het KAN

Denk dat het geen gekke aanname is. Ik kwam zelf op vergelijkbare tvt

P_Tingen in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

... en gaat over tot de orde van de dag

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08 16:15

Ersus

Zuid-Limburg

Als je de centen hebt dan zou ik de thuisbatterij aanschaffen en ervaring opdoen, die Zendure kun je dan later altijd nog uitbreiden, mits toekomstige levering en of modelcompatibiliteit gegeven is.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 14:36
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Als de overheid nu eens die overschotten nuttig ging gebruiken door dat om te zetten in bijvoorbeeld waterstof of waterstofpoeder e.d. dan lijkt mij dat een goed idee. Dan kunnen ze pv bezitter ook een fatsoenlijke vergoeding voor die terug geleverde stroom geven. Net als landelijk accuparken inrichten i.p.v. dat iedereen een eigen thuisaccu gaat aanschaffen, centraal lijkt mij een stuk efficiënter.
Een hele waterstof fabriek bouwen die maar beperkt draait, is gewoon geld weggooien.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:34
mbbs1024 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:15:
[...]

Een hele waterstof fabriek bouwen die maar beperkt draait, is gewoon geld weggooien.
Zonnepanelen en windparken die de helft van de tijd uit moeten ivm overschot is ook gewoon geld weggooien?

• PeterZ(on)
[...]

Ik denk dat jouw auto ook de meeste tijd gewoon stil voor de deur staat, net als dat je verwarming een half jaar niet wordt gebruikt.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Fr33z
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:27:
[...]

Zonnepanelen en windparken die de helft van de tijd uit moeten ivm overschot is ook gewoon geld weggooien?
nee, compleet andere casus. We zijn gelukkig zo ver dat zonnepanelen en windturbines zo goedkoop stroom kunnen maken dat een reductie in vollasturen per jaar van bijv 1000 naar 900 uur per jaar (niet de helft, je overdrijft duidelijk) nog steeds prima uitkan. elektrolyzers en alle bijbehorende meuk hebben t omgekeerde probleem, dat is zo schreeuwend duur dat het zelfs met 8000 vollasturen per jaar amper uit kan.Daarom is de combi niet logisch. twee verschillende werelden.

@PeterZ(on) wees blij dat de overheid (die hier formeel geen rol in heeft sinds privatisering... ) het geen goed plan vindt om overschotten in de zomer om te tunen naar waterstof. je zou je helemaal blauw gaan betalen aan belastingen of extra energiekosten. Vast ook niet je wens.

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 04-07-2026 23:53 ]

• mitsumark
Fr33z schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:51:
[...]

nee, compleet andere casus. We zijn gelukkig zo ver dat zonnepanelen en windturbines zo goedkoop stroom kunnen maken dat een reductie in vollasturen per jaar van bijv 1000 naar 900 uur per jaar (niet de helft, je overdrijft duidelijk) nog steeds prima uitkan. elektrolyzers en alle bijbehorende meuk hebben t omgekeerde probleem, dat is zo schreeuwend duur dat het zelfs met 8000 vollasturen per jaar amper uit kan.Daarom is de combi niet logisch. twee verschillende werelden.
Het is nu 10%, maar dat percentage groeit gestaag, of moeten we stoppen met bouwen?
TNO verwacht dat zo'n fabriek nog wel een factor 2-3 goedkoper gaat worden komende 5 jaar.
Ik verwacht dat tegen die tijd een 2000-4000 uur last misschien al wel uit kan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dan kun je hem inderdaad net zo goed de hele tijd laten draaien. Van zon en wind is het normaal omdat de aanvoer nu eenmaal zeer verschillend kan zijn.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:40:
[...]

Ik denk dat jouw auto ook de meeste tijd gewoon stil voor de deur staat, net als dat je verwarming een half jaar niet wordt gebruikt.
Als je een auto hebt op zonne energie met panelen op het dak die alleen rijdt als de zon schijnt en een taxi die het altijd doet maar alleen rijdt als de zon niet schijnt is dat wel een verspilling.

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 05-07-2026 08:05 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• IvoB2
  • Niet online
Vespilling?
Het onderwerp van dit topic is nog altijd de thuisaccu.
Wanneer ik op bepaalde tijdstippen via PV meer energie produceer dan ik direct kan verbruiken en dat dan opsla in een thuisaccu om indirect te verbruiken wanneer de zon niet schijnt dan vind ik daar weinig verspilling van.

Dat indirect verbruikt is ook nog eens veel efficiënter dan van die stroom eerst waterstof te maken en nadien terug elektriciteit.
De productieketen is ook nog eens veel korter dan via waterstof.
En, oor mij als eindconsument heel belangrijk, die productieketen PV=Thuisaccu=>verbruikers kan ik olledig zelf in handen houden. Buiten de initiële investeringskost ben ik daarna dus jaren klaar met de kosten.
Productie van waterstof, opslag en transport zal (weer!) nog jaren grotendeels gecentraliseerd verlopen wat - voor mij als eindconsument - de kosten weer doet stijgen en (weer!) een lopende rekening zal zijn.

Eindelijk van gecentraliseerd geproduceerde en energie in handen van enkelingen verlost en eenmaal de mogelijkheid van decentralisatie bijna op punt staat (grotendeels in eigen handen) terug willen overschakelen naar "vroeger"? No thanks, in dit geval was vroeger heus niet beter.

De uren dat mijn PV niets doet en de accu op een SoC van 100% staat brengt ook geen extra kosten met zich mee (en is in se een luxe uitgangspositie). Ze staan ook alleen maar "stil" omdat op dat ogenblik de markt deze energie waardeloos vindt. Dat zal voor (duurder geproduceerde waterstof) op die ogenblikken ook niet anders zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2026 10:14 ]

• PeterZ(on)
Alleen een accu is geen oplossing voor seizoensverschillen.

• Wozmro
Er is nog veel potentieel om opwek-opslag-verbruik efficiënter met elkaar te koppelen op globaal niveau.

eigenlijk moeten we evolueren naar een decentraal systeem waarbij iedere opwek, opslag, (grote) verbruiker een soort van uniek ip-adres heeft en via een protocol informatie en energie uitwisselt.

In ruil voor deelname aan dit systeem (met je eigen systeem en bijhorende financiële investering) betaal je dan geen bijkomende kosten meer.

• IvoB2
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:22:
De 100% perfecte oplossing bestaat (nog) niet.
Het zal voorlopig dan ook nog altijd een en/en verhaal ipv een of verhaal zijn.
En dan zijn er - zeker voor een huishoudelijke omgeving - goedkopere en efficiëntere oplossingen dan een nieuw H2 net uitbouwen en dat tot in iedere woning aangevoerd krijgen.
Voldoende PV plus voldoende batterij vangt dat (grotendeels ingebeelde) probleem voor thuisgebruik al grotendeels op.
Zet je dan ook nog eens in op goed uitgebouwde netinterconnecties ben je er al bijna. Zowat ieder gebouw in de BeNeLux, bewoond of niet, is nu al aangesloten op het stroomnet en ook nog eens onderling met elkaar verbonden.
Schijnt de zon niet dan waait het altijd wel ergens.
En elektriciteit kan zelfs nu al relatief goedkoop en op een veilige manier (bv. in de accu van een BEV of ovver een geconnecteerd bedraad netwerk) getransporteerd worden van punt A naar punt B.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2026 10:53 ]

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 12:46
PeterZ(on) schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:22:
Er zullen ongetwijfeld Nederlandse vertalingen zijn:
"Don't let perfect be the enemy of good."

"Death by a thousand cuts."
Ieder paneeltje en ieder PIB'je verschuift de schouder een minuutje richting winter ten koste van fossiele kWh'tjes.
Wozmro schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:37:
eigenlijk moeten we evolueren naar een decentraal systeem waarbij iedere opwek, opslag, (grote) verbruiker een soort van uniek ip-adres heeft en via een protocol informatie en energie uitwisselt.
(Direct) energie wordt lastig want dat is een 'op de grote hoop' systeem, en informatie blijft een 'mosterd na de maaltijd' probleem met de sequentiële kWh-meter berekening => P1 dongel => WiFi/Cloud => buurman berekeningen => whatever.

Lijkt verdacht veel op wat de netbeheerders nu al doen met het uitlezen van de slimme meters.

• dunklefaser
  • Laatst online: 00:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik stel voor deze soort discussies in de "Duurzame kroeg" voort te zetten.
water - stof om over na te borrelen (voor particulieren)?
Energie-delen met en voor iedereen?
Of misschien kleine kernreactoren in de achtertuin?

En terug naar het thema: Het effect van een thuisaccu op zelfvoorzienendheid/zelfconsumptie
ook i.v.m. een warmtepomp en een elektrische auto.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• IvoB2
  • Niet online
HenkS_ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:04:
(Direct) energie wordt lastig want dat is een 'op de grote hoop' systeem, en informatie blijft een 'mosterd na de maaltijd' probleem met de sequentiële kWh-meter berekening => P1 dongel => WiFi/Cloud => buurman berekeningen => whatever.

Lijkt verdacht veel op wat de netbeheerders nu al doen met het uitlezen van de slimme meters.
In de praktijk is het veel eenvoudiger dan dat hoor.
Elektriciteit kiest immers altijd de kortste weg.
Wanneer ik bv. tijdens off-Peak 1&2 de inhoud van mijn thuisaccu grotendeels transfereer naar het net gaat deze energie al naar de dichtsbijgelegen netgebruiker die er om vraagt. Wanneer ik tijdens de net Peak dan direct ga verbruiken en wat ik niet direct kan verbruiken lokaal opsla (om nadien zelf indirect te verbruiken en/of tijdens off-Peak te transfereren naar het net) belast ik het net evenmin met energie waar geen vraag naar is. Daar heb ik nu al de overbodige (nog niet in praktijk gebrachte) tussenstap voor H2 niet voor nodig.
Waterstof gaat in een full electric woning het probleem van seizoensopslag ook niet op een betaalbare manier ondervangen.
Om het warm water te gaan uitvinden moet telkens geen andere (dure) manier ontwikkeld worden wanneer dat warm water al op een goedkopere en eenvoudigere manier kan bekomen worden.
Of je zou het monopolie op die manier willen terugwinnen.
Maar dat lijkt me niet het uitgangspunt van diegenen die een thuisaccu al interessant vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2026 11:26 ]

• dunklefaser
  • Laatst online: 00:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@IvoB2 "Electriciteit" kiest altijd de weg van de minste weerstand, als ik me niet vergis.
Kijk maar naar de weg van een bliksem.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pr088
  • Nu online
Vdvmark schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Ik weet t niet. Ik heb hier om de hoek de netbeheerder ruim een jaar zien graven en extra kabels trekken voor de aansluiting van het wind en zonnepark daar, waar men een batterijpark heeft bijgezet. Over kilometers forse extra kabels erbij. Batterijparken kunnen ook stroom afnemen, misschien is dat de reden waarvoor alles richting tussenstation open moest voor extra kabels, er zijn bij mijn weten geen extra zonnepanelen maar zeker ook geen extra windmolens bijgekomen.

** Even nagekeken, er zijn wel nog extra velden zonnepanelen bijgekomen volgens Tennet. Ze hebben eigen hoogspanningsstation dat oorspronkelijk voornamelijk voor het windpark was, maar waar velden zonnepanelen zijn bijgekomen en voor het laatste veld gecombineerd met batterijpark zijn er nu kilometers kabel ook gegraven naar andere stations.
Vergeet niet dat bedrijven (en dus ook zonneparkontwikkelaars) zelf flink betalen voor aanleg van die kabels. Ze hebben feitelijk twee keuzes:
  1. Offerte van Tennet / regionale netbeheerder voor aanleg tekenen
  2. Zelf aanleggen en (vaak) daarna de kabel overdragen aan de netbeheerder

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:22
Is de btw teruggave hier al besproken zoals ik in de video van voltisch zag vanmorgen

YouTube: 21% BTW TERUG OP JE THUISBATTERIJ?! Bijna Niemand Weet Dat... (2026 Uitleg)

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11
belmonde schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:22:
Is de btw teruggave hier al besproken zoals ik in de video van voltisch zag vanmorgen

YouTube: 21% BTW TERUG OP JE THUISBATTERIJ?! Bijna Niemand Weet Dat... (2026 Uitleg)
Die zin leest niet echt als een vraag, maar ik denk dat je dat wel zo bedoelt?
Ja, dat is hier al meermaals besproken, zoals je kan ontdekken met de zoekfunctie:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

(PS: verschrikkelijk populistisch ingesproken filmpje)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een filmpje vol met onzin zoals een niet bestaand forfaitair bedrag dat 'de centrale' ooit verzon (dat werkte misschien met pv) om er zo min mogelijk werk aan te hebben.
Wil je geld weggooien, doe dan vooral wat dat filmpje je vertelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:22
Speedy-Andre schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:41:
Een filmpje vol met onzin zoals een niet bestaand forfaitair bedrag dat 'de centrale' ooit verzon (dat werkte misschien met pv) om er zo min mogelijk werk aan te hebben.
Wil je geld weggooien, doe dan vooral wat dat filmpje je vertelt.
Wat klopt er precies niet ?

• Fr33z
  • Nu online
belmonde schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:22:

ja is besproken, zoekfunctie bestaat. wat er wel.of niet aan klopt aan dat filmpje geen idee. Ik.ga geen 11 minuten besteden aan een filmpje met zo'n gruwelijke klikbait-titel.in ALL-CAPS. ben er nogal allergisch voor.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

belmonde schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:38:
[...]

Wat klopt er precies niet ?
Misschien kan je de ondertiteling bij dat filmpje aan zetten?
De volle 21% btw terug en vervolgens dat niet-bestaande forfait eraf als je dat verhaal gelooft.
Geen fact-checking, gewoon anderen na lullen alsof je zelf een expert bent :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:16
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met duurzaam Oost bv in  Lettele

Zit te twijfelen om daar de solaredge nexis te kopen

Gr dave

• Jan-tweak
Davem3 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:22:
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met duurzaam Oost bv in  Lettele

Zit te twijfelen om daar de solaredge nexis te kopen

Gr dave
en wat kost die grap? want ik zie bij hun nergens een prijs staan, en dan gaan bij mij alle rode lichten branden. (want dan is dat blijkbaar iets waar je niet transparant over wilt zijn)

• Pr088
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:18:
[...]

en wat kost die grap? want ik zie bij hun nergens een prijs staan, en dan gaan bij mij alle rode lichten branden. (want dan is dat blijkbaar iets waar je niet transparant over wilt zijn)
Dat hoeft toch ook niet. Ik neem aan dat er een nette offerte is verstrekt, inclusief installatie.

• Jan-tweak
Pr088 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:27:
[...]

Dat hoeft toch ook niet. Ik neem aan dat er een nette offerte is verstrekt, inclusief installatie.
dat snap ik als je een offerte aanvraagt.
Maar je mist mijn stelling, dat wat jij bedoeld is anno 1850, waar je naar een prijs moet vragen, we leven nu in een tijd waar m.n. transparantie (tenminste bij mij) erg boven aan staat, dus als je iets aanbied, geef dan aub ook direct zelf aan wat het kost zonder dat ik de moeite moet doen om het vragen.
en als je iets moet installeren, waar de kosten natuurlijk onbekend zijn dan geef tenminste de prijs excl. installatie aan.
Wat op deze wijze moet ik mijn data ( namelijk naam, e-mail ed aan dat bedrijf verstrekken) en dat is waardevolle info zonder dat ik daar iets voor terugkrijg.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 07-07-2026 10:28 ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:12
Ik heb gezocht in het topic maar niet direct recente voorbeelden gevonden.

Hoeveel zijn jullie in totaal ongeveer kwijt aan een installatie van 10-15 kWh aan opslag?

Ik probeer wat meer feeling te krijgen wat betreft de bedragen. Ik ben net overgestapt naar Greenchoice voor komend jaar en zag dat daar de volgende "aanbieding"

EQ6000 Plus

Voor huishoudens met meer dan 8 zonnepanelen of de wens om actief te handelen op de energiemarkt.

Vanaf € 6.995,- (inclusief btw en introductiekorting)

Beschikbaar van 11,9 kWh tot 41,9 kWh

Snelste laadvermogen

Geschikt voor woningen met meer dan 8 panelen

Dit is dus bijna 600 per kWh op basis van 11,9 voelt als heel veel?

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 07:38
gustaveau schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:29:

Hoeveel zijn jullie in totaal ongeveer kwijt aan een installatie van 10-15 kWh aan opslag?

Ik probeer wat meer feeling te krijgen wat betreft de bedragen. Ik ben net overgestapt naar Greenchoice voor komend jaar en zag dat daar de volgende "aanbieding"

EQ6000 Plus

Voor huishoudens met meer dan 8 zonnepanelen of de wens om actief te handelen op de energiemarkt.

Snelste laadvermogen

Dat is ook veel, dat kan ook voor de helft (of zelfs nog minder).

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• gustaveau
Ik heb een korte rekensom gedaan en het lijkt erop dat we maar 28% van de zelf opgewekte stroom verbruiken.

Dus daar moet ik wat mee! We hebben een elektrische auto, maar doordat we slim laden gebruiken laad deze vooral in de nacht op. Dat zal vanaf 01-01-27 anders moeten om het percentage flink hoger te krijgen, dus dan zet ik het wel om naar een dag laad programma.

Maar ik kijk nog naar een accu om het avond/nachtverbruik te kunnen opvangen. (Toch ook wel 1,5-2kwh per nacht)

• gustaveau
HandyLumberjack schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Dat is ook veel, dat kan ook voor de helft (of zelfs nog minder).
Dus dan zou je een accu van 10 kWh toch wel voor rond de 3000 inclusief installatie moeten kunnen krijgen? Of is dat exclusief? En het is gewoon voor thuis dus inclusief BTW

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

gustaveau schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:48:
Ik heb een korte rekensom gedaan en het lijkt erop dat we maar 28% van de zelf opgewekte stroom verbruiken.

Dus daar moet ik wat mee! We hebben een elektrische auto, maar doordat we slim laden gebruiken laad deze vooral in de nacht op. Dat zal vanaf 01-01-27 anders moeten om het percentage flink hoger te krijgen, dus dan zet ik het wel om naar een dag laad programma.

Maar ik kijk nog naar een accu om het avond/nachtverbruik te kunnen opvangen. (Toch ook wel 1,5-2kwh per nacht)
Uurtje zoeken en je ziet door de bomen het bos niet meer.
Van een leuke stekkerbatterij die je avond nacht ochtend verbruik prima kan opvangen, modellen al van 2 tot een 10kWh.
De stapelbare varianten die handig zijn voor latere uitbereiding.
Vaste installatie maar die neem je doorgaans denk ik in een grotere vorm en niet voor een paar kWh.

• HandyLumberjack

Voor die 1,5-2 kWh zou ik lekker voor een kleine PiB gaan. Bijvoorbeeld een Anker Solix solarbank 3, dan hou je lekker €6k in de zak en heb je 80-90% van het voordeel te pakken.

• gustaveau
HandyLumberjack schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Voor die 1,5-2 kWh zou ik lekker voor een kleine PiB gaan. Bijvoorbeeld een Anker Solix solarbank 3, dan hou je lekker €6k in de zak en heb je 80-90% van het voordeel te pakken.
Ja, daar zeg je wat.

Echter dit is het huidige nachtverbruik, met langere nachten wordt het natuurlijk wat meer. En het is overdag wel fijn om het verbruik op te kunnen vangen als er wat wolken zijn die de zonneopbrengst tijdelijk verminderen.

Maar misschien is 5 kWh dan wel vrij snel voldoende. Zeker als ik dan qua timing met de auto slimmer ga laden

• IvoB2
  • Niet online
Maar met 1,5/2 kWh ga je ook je zelfverbruik (bv. richting laden BEV) niet opkrikken.
Tegenwoordig heb je ook al een Anker van 7 kWh voor 2K en eentje van 14 kWh voor 4K. Daar kan je al wat meer mee en je bent ook geen rib uit je lijf kwijt.

• HandyLumberjack
IvoB2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:12:
Maar met 1,5/2 kWh ga je ook je zelfverbruik (bv. richting laden BEV) niet opkrikken.
Tegenwoordig heb je ook al een Anker van 7 kWh voor 2K en eentje van 14 kWh voor 4K. Daar kan je al wat meer mee en je bent ook geen rib uit je lijf kwijt.
Dat is ook zeker een optie, maar vraagt naast aanschaf van de batterij waarschijnlijk ook nog wat installatiekosten.

• Jan-tweak
gustaveau schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:29:

EQ6000 Plus

Snelste laadvermogen

even een stomme vraag, maar begin je juist niet met de verkeerde vraag ?
stap 1 is volgens mij ( tenminste als je op NOM wilt gaan draaien, want handel in 2027, daar vraag ik me af of dat op de iets langere termijn nog wel zin heeft) hoeveel kWh capaciteit heeft je huis werkelijk nodig. ?
maar om maar even op je eigenlijke vraag terug te komen, een Zendure Mix 4000 kost circa 2400, twee daarvan ( krijg je ook nog een powerwall gratis erbij, heb je ook direct noodstroom ed incl. alle benodigde aansluitingen) ben je dus nog geen 5.000 euro kwijt en dat voor 16 kWh capaciteit en 8.000W vermogen.
ja, het kan dus duidelijk goedkoper.
die je overigens tot 55 kWh capaciteit zou kunnen uitbreiden, die 2 units zelfs tot 110 kWh. (moet je afvragen of je dat ooit nodig zou moeten hebben, een normaal huishouden zeer waarschijnlijk nooit.
en hoelang moet je dan bij die club blijven? en is een dynamisch contract eigenlijk niet een beter alternatief (zeker met batterij en PV).

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 07-07-2026 11:22 ]

• IvoB2
  • Niet online
Dat laatste hangt af van de vaste kosten van een dynamisch contract NA salderen.

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:29:
Dat laatste hangt af van de vaste kosten van een dynamisch contract NA salderen.
klopt, ik had het ook over de situatie vanaf 2027, 2026 is toch al bijna voorbij. sorry, had ik erbij moeten zetten.

• IvoB2
  • Niet online
Ik doelde ook op 2027, de situatie NA salderen. :)

• gustaveau
Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:19:
[...]

even een stomme vraag, maar begin je juist niet met de verkeerde vraag ?
stap 1 is volgens mij ( tenminste als je op NOM wilt gaan draaien, want handel in 2027, daar vraag ik me af of dat op de iets langere termijn nog wel zin heeft) hoeveel kWh capaciteit heeft je huis werkelijk nodig. ?
maar om maar even op je eigenlijke vraag terug te komen, een Zendure Mix 4000 kost circa 2400, twee daarvan ( krijg je ook nog een powerwall gratis erbij, heb je ook direct noodstroom ed incl. alle benodigde aansluitingen) ben je dus nog geen 5.000 euro kwijt en dat voor 16 kWh capaciteit en 8.000W vermogen.
ja, het kan dus duidelijk goedkoper.
die je overigens tot 55 kWh capaciteit zou kunnen uitbreiden, die 2 units zelfs tot 110 kWh. (moet je afvragen of je dat ooit nodig zou moeten hebben, een normaal huishouden zeer waarschijnlijk nooit.
en hoelang moet je dan bij die club blijven? en is een dynamisch contract eigenlijk niet een beter alternatief (zeker met batterij en PV).
Ik begon met denken vanuit de zonnestroom productie van ons huis. Dat ligt vaak tussen 25-35 per dag. En met ons huidige gebruik van slechts 28%, moet ik vanaf 01-01-27 aanpassingen doen wat betreft de timing van het verbruik. Dat zal lukken door de auto op andere momenten te laten laden, en door een deel van de zonnestroom te bufferen in een accu.

Echter, de auto hoeft niet elke dag opgeladen te worden, of dit kan simpelweg niet doordat we hem gebruiken.

Dus dan blijft nog een casus over voor een relatief kleine thuisbatterij. Vandaar dat ik denk niet meer nodig te hebben dan 10-15kwh voor het totale plaatje.

Vanaf 2027 krijg je natuurlijk nog zeer weinig voor je teruggeleverde zonnestroom, terwijl ons totale jaarverbruik, inclusief auto, rond de 9000 zal blijven liggen. Dus dat zou dan duur inkopen worden zonder aanpassingen.

• Jan-tweak
gustaveau schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Ik begon met denken vanuit de zonnestroom productie van ons huis. Dat ligt vaak tussen 25-35 per dag. En met ons huidige gebruik van slechts 28%, moet ik vanaf 01-01-27 aanpassingen doen wat betreft de timing van het verbruik. Dat zal lukken door de auto op andere momenten te laten laden, en door een deel van de zonnestroom te bufferen in een accu.

Echter, de auto hoeft niet elke dag opgeladen te worden, of dit kan simpelweg niet doordat we hem gebruiken.

Dus dan blijft nog een casus over voor een relatief kleine thuisbatterij. Vandaar dat ik denk niet meer nodig te hebben dan 10-15kwh voor het totale plaatje.

Vanaf 2027 krijg je natuurlijk nog zeer weinig voor je teruggeleverde zonnestroom, terwijl ons totale jaarverbruik, inclusief auto, rond de 9000 zal blijven liggen. Dus dat zou dan duur inkopen worden zonder aanpassingen.
oke, je maakt dus de klassieke fout, je kijkt m.n. naar je teruglevering cq opbrengst PV. en juist dat moet je dus niet doen, kijk wat je verbruikt tijdens de donkere tijden (van maart t/m oktober).
en mogelijk zelfs dat je via een dynamisch tarief je EV veel beter uit het net kunt opladen dan via een batterij.
dus kijk waar je echte netstroomverbruik zit, en ik denk dat dat een heel stuk lager uitvalt dan de door jou genoemde getallen.
kijk m.n. even wat je verbruik is (per dag) in maart, april, augustus, spectember en oktober en neem daar dan een gemiddelde van, een derde kwartiel is zelfs nog beter (zit je op 75%).

• IvoB2
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:04:
en mogelijk zelfs dat je via een dynamisch tarief je EV veel beter uit het net kunt opladen dan via een batterij.
Een BEV (deels) laden uit een thuisbatterij (gevuld met zonnestroom) lijkt me (na salderen!) nog altijd goedkoper dan de EV laden uit het net. Toch wanneer na salderen je wel netkosten en energiebelasting betaalt op netafname en deze niet meer verrekend krijgt bij netafname.
Zeker wanneer teruggeleverde stroom je bijna niets oplevert.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2026 12:18 ]

• Stefannn
Stefannn schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:37:
OK... aangezien ik mijn 3x 48V batterij solaredge 10kW homehup met Backup Unit nu 2 maanden heb staan even wat ervaringen:

RTE:
Over afgelopen week 73kWh geladen en 65kWh ontladen. Dat betekent dat ik van 100% laden 89% terug krijg. Een RTE van 89% dus.
Op zich is het systeem DC gekoppeld. Maarrrr..... In dit laatste saldeerjaar laad ik de batterij in de goedkope uren met full power. Dat is dan afhankelijk van de hoeveelheid zon voor ongeveer de helft AC. Bij puur DC laden zal de RTE nog wat toenemen. Meer dan 90 of 91% verwacht ik echter niet.

Capaciteit:
De 3x48V batterijen werden in eerste instantie als 3x 3.6kWh = 13.8kWh unit verkocht. Inmiddels is er een software update van solaredge geweest waarmee de capaciteit op 14.3kWh gekomen is. Het lijkt natuurlijk raar dat je de batterij capaciteit met software kan vergroten maar dat geeft aan dat solaredge interne laad/ontlaad limieten hanteert en dat ze die hebben opgerekt. Dat betekent dus ook dat die 14.3kWh een daadwerkelijke "bruikbare capaciteit" betreft. Ik draai nu overigens cycles tussen 20% en 100%. Niet tot 0% ontladen is goed voor de levensduur en geeft me wat backup in geval de stroom uitvalt.

Backup omschakeltijd
Direct na in bedrijfstellen heb ik dit 1x getest en toen ging hij zonder gap in backup. Volgens spec is er een omschakeltijd van <10 secondes maar in dit geval ging dat dus instantaan. Ik heb het vermoeden dat dat komt omdat batterij toen "niet idle" was.
Ik wil dit nog veel beter testen maar dat lukt nu even niet. Ik ben bezig met duurproeven op een computer die ik niet wil onderbreken. Dit ga ik over ongeveer een maand uitgebreid doen.

Temperatuur:
Hij staat op zolder.
In eerste instantie deed ik 2 laad/ontlaad runs per dag:
- nacht goedkoop laden, ochtend duur ontladen
- middag goedkoop laden, avond duur ontladen
Na een paar dagen heb ik die nachtrun er uit gehaald. De euro winst werd teniet gedaan door de RTE.

Ik heb via modbus de temperatuur van de ingebouwde batterij sensor gelogd, zie plaatje hieronder.
Je ziet duidelijk dat ik halverwege naar 1 cycle per dag ben gegaan. Je ziet steeds 2 pieken. De eerste is de oplaadpiek, de tweede is de ontlaadpiek.
Voordeel van maar 1 run per dag is een duidelijk lagere temperatuur.
Na alle initiële angsten voor oververhitting ben ik nu eigenlijk redelijk happy. Dit is een heel bescheiden heatload.
Er is wel degelijk sprake van "verwarming". De zolder is nu rond de 23 graden terwijl het overal elders in het huis rond de 20 is. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Dagelijks wordt er toch ongeveer 1kWh warmte in gepompt als gevolg van RTE verlies.
~[Afbeelding]

@RonJ , wellicht leuke info voor je overzichtje.
Dit betreft dan praktijkdata. Dat is niet perse vergelijkbaar met folder data van andere systemen. (en zo blijft vergelijken altijd lastig)
Vervolg op het bovenstaande:
Test van mijn solaredge "3x 48V batterij met 10kW homehub en Backup Unit"

Backup Functie
De Solaregde heeft GEEN "Dip-loze omschakeling". Ik heb derhalve voor mijn 5V gevoede home automation computer een mini-ups gekocht: deze. Dat is eigenlijk niks anders dan een powerbank die constant staat bij te laden terwijl de home automation er door gevoed wordt. Ik heb de ethernet switch in de meterkast er ook op gezet.
Op deze manier blijft de home automation alles "door de grid-loss" controleren.

In mijn geval is de volledige 3 fase huisinstallatie op de backup unit aangesloten. Om te testen heb ik de hoofdschakelaar van de meterkast uit gezet.
Ik heb getest onder 3 condities:
1/ Batterij op "idle'; PV actief en meer PV dan het huis afnam (dus ik was aan het terugleveren).
2/ Batterij op "time of use" (dat is de solaregde optimized control); PV actief en meer PV dan het huis afnam.
3/ Batterij op "discharge"; PV actief en meer PV dan het huis afnam.

In alle drie condities viel alle power weg bij het afschakelen van het grid. Na 6 secondes was de situatie hersteld. Alle lampen weer aan. Het duurde wel 5 minuten eer de router en het alarm helemaal recovered waren.

Volgens spec is de dip minder dan 10 secondes en dat klopt dus. Dat er in situatie 1 met batterij in idle een dip zou zijn had ik wel verwacht. Ik had de stille hoop dat die er in situatie 2 en/of 3 (waarbij de batterij actief was) geen dip zou zijn. Helaas. Dat is dus niet zo. In alle gevallen een dip van 6 secondes.
Verder valt nog op de de PV met de dip ook afschakelt. Het duurt een paar minuten voor die weer begint te leveren.

Vervolgens heb ik 24 uur "off grid van de batterij geleefd".
Ik vond het eerlijk gezegd een redelijk mythische ervaring. Compleet afgesneden van het grid terwijl alles het gewoon deed.
De bedoeling van die 24 uur was om te ervaren of alles zou blijven werken danwel dat ik in overbelasting situatie zou komen.
De solaredge batterij met 10kW homehub omvormer kan maximaal 3.6kW per fase leveren en maximaal 5kW totaal. Als je daar overheen gaat kan de boel afschakelen en in error komen. Dat is met een druk op de batterijknop te resetten maar is natuurlijk niet fijn. Er is in dit forum al het nodige over geschreven mbt "of dat niet erg weinig is".

Met dat in het achterhoofd ben ik 24 uur "op backup" gaan leven. Dat is goed bevallen. De boel is helemaal niet uitgevallen. Ik heb 24 uur lang "geleefd zoals ik anders ook zou leven".
Daarbij heb ik nog specifiek getest:
- 2000W close-in boiler en 1800W vaatwasser die op dezelfde groep staan. Ik heb tijdens het wassen de warme kraan laten lopen zodat de close-in boiler aansloeg. Dat was totaal geen probleem. Alles bleef gewoon werken.
- vervolgens ook nog een kop koffie gezet met de volautomatisch bonen-koffie-machine. Die zit op een andere fase. Totaal geen probleem.

Ik heb wel enige voorzorgen genomen:
- Ik heb de 10kW laadpaal niet gebruikt
- Ik heb de 2kW E-heater van de zonneboiler niet gebruikt
- Ik heb de 1.4kW warmtepomp niet gebruikt
Deze apparaten staan allemaal onder beheer van mijn home-automation dus het is geen enkele probleem de besturing hiervan te optimaliseren voor backup-situatie.

Toen ik het grid afsloot stond de batterij op 100%. Over de nacht liep dat terug tot 65%. In de ochtend ging de PV de boel gewoon bijladen. Om 10:00 stond de batterij alweer op 100% en dat is de hele dag zo gebleven. Door het bijladen van de batterij kan ik in de zomermaanden dus weken tot maanden onafgebroken off-grid. Dat was zo bedacht... maar dat werkt "echt". GAAF!

Bij het terugzetten van de hoofdschakelaar was de spanning direct terug. Ik zag wel een kleine knipper van de verlichting. Daar zit dus toch nog wel iets van een dip of piek.

Conclusie:
- Ik ben behoorlijk in mijn nopjes. Het werkt eigenlijk gewoon helemaal goed.
- Er is dus wel altijd een 6 seconden dip als het grid uitvalt
- Als het grid terugkomt is er ook een spike-dip of -piek.
- Daarmee is het een goede keuze de home automation op een eigen mini-ups te zetten.
- De 5kW/totaal, 3.6kW/fase beperking is in praktijk geen enkel probleem gebleken.
- ik moet nog wel flink aan de slag om een "off-grid" operation mode in mijn home automation te realiseren. Niet alleen om binnen de 3.6/5kW limiet te blijven, ook om te zorgen dat de batterij en PV optimaal gebruikt worden zodat ik dagen tot weken off-grid kan zijn.
- Duidelijk integratie/control voordeel van "PV & batterij van 1 merk". Het werkt heel prettig samen. Ik had al solaredge PV toen ik de batterij kocht dus dan was solaredge homehup een logische keuze (waar ik heel blij mee ben). Als je PV van een ander merk heb zou ik eerst kijken naar batterij van betreffend merk.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Toch 45 euro bespaard aan stroom in de maand juni met een Marstek en plugin panneeltjes. En nog eens 42 euro met een Segway motorscooter. Ik denk dat het dus wel interessant is. De zonnepanelen verdien ik makkelijker terug dan de thuisaccu, maar de thuisaccu maakt het leven makkelijker, je hoeft minder je best te doen dingen te doen als de zon schijnt. En ook op bewolkte dagen werkt het goed als buffer als er steeds te veel of te weinig zon is.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 07-07-2026 15:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:46:

Als je PV van een ander merk heb zou ik eerst kijken naar batterij van betreffend merk.
Prachtig testresultaat. (y)
Maar een kleine bemerking op het deel dat ik hierboven quote:
Dat gaat waarschijnlijk op voor een (geïntegreerd) Solaredge systeem maar niet noodzakelijk voor ieder ander systeem.
Ik heb had bv. een combinatie van PV op SMA omvormer, PV-panelen van een goedkoop Chinees merk, batterij van BYD en batterijomvormer van Victron (op een 1F 40A netaansluiting). Dat schakelde effectief binnen 20 ms over van grid naar eilandmodus zonder korte uitval van welke verbruiker dan ook. De SMA AC omvormer voor PV schakelde wel uit en deed dan een autoherstart. Dat duurde dan een minuut of twee voor PV volledig terug online was. Met dezelfde opstelling maar de SMA vervangen door een Fronius (met Sunspec protocol) is ook dat laatste euvel verholpen. Bij omschakelen van grid naar eilandmodus blijft alles gewoon doorwerken en PV schakelt niet meer (korstondig) af.
Afhankelijk van het systeem kan het dus ook door verschillende merken te combineren.

[ Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2026 13:31 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:31

zalkc

cvz.eu

IvoB2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Een BEV (deels) laden uit een thuisbatterij (gevuld met zonnestroom) lijkt me (na salderen!) nog altijd goedkoper dan de EV laden uit het net. Toch wanneer na salderen je wel netkosten en energiebelasting betaalt op netafname en deze niet meer verrekend krijgt bij netafname.
Zeker wanneer teruggeleverde stroom je bijna niets oplevert.
1 op bierviltje berekening

Je koopt een extra 16 kWh accu voor je EV (wat je nodig hebt volgens mijn ervaring*) Die gaat 175 keer vol in het jaar met PV stroom, 1750 keer in 10 jaar tijd. Dat is 28.000 kWh - 15% verlies, 23.800 kWh, een losse 16 kWh LV accu zonder installatie of verdere benodigdheden (zwaardere omvormer, meer PV, kabels, etc..) kost je ongeveer 2000,-- euro. Dat komt neer op 8.5ct per kWh, en ik gok dat je met dynamisch laden wel op 15ct gemiddeld kan komen met een EV

En ik ben nog redelijk positief met de aannames gok ik.

*2400 kwh is goed voor 15-18.000 km rijden met een zuinige EV (<16.6kWh/100km)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Stefannn
IvoB2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Prachtig testresultaat. (y)
Maar een kleine bemerking op het deel dat ik hierboven quote:
Dat gaat waarschijnlijk op voor een (geïntegreerd) Solaredge systeem maar niet noodzakelijk voor ieder ander systeem.
Ik heb had bv. een combinatie van PV op SMA omvormer, PV-panelen van een goedkoop Chinees merk, batterij van BYD en batterijomvormer van Victron (op een 1F 40A netaansluiting). Dat schakelde effectief binnen 20 ms over van grid naar eilandmodus zonder korte uitval van welke verbruiker dan ook. De SMA AC omvormer voor PV schakelde wel uit en deed dan een autoherstart. Dat duurde dan een minuut of twee voor PV volledig terug online was. Met dezelfde opstelling maar de SMA vervangen door een Fronius (met Sunspec protocol) is ook dat laatste euvel verholpen. Bij omschakelen van grid naar eilandmodus blijft alles gewoon doorwerken en PV schakelt niet meer (korstondig) af.
Afhankelijk van het systeem kan het dus ook door verschillende merken te combineren.
Dat "kan" zeker, maar....
Ik lees al jouw posts... en ben stellig van indruk dat jij "geen reguliere consument bent".
Jij hebt het helemaal voor elkaar zoals je zelf graag wilt, hebt de kennis om alles aan elkaar te knopen. Dat is echt helemaal OK. Voor velen opa dit forum is dat echter "onhaalbaar". "tweakers" zijn er ook echt in soorten en maten. Mensen zoals jij die alles aan elkaar knopen. Maar ook redelijk leken die niks zelf kunnen doen maar zich toch onderscheiden van de massa door zich hier flink in te lezen.

Op zich heb ik die kennis ook, mijn home automation stamt van 2008, toen was er nog geen HA, ik heb alles inclusief alle interfaces van scratch geprogrammeerd. Toch ben ik blij met de geïntegreerde solaredge oplossing. De "snelle realtime regellussen" zitten in de firmware van solaredge. Mijn home automation is meer een supervisor die "modes" selecteert en alles bij elkaar brengt in een dashboard.

Kortom... "yep het kan", maar er is (zeker als je niet alles zelf wil doen) een stevig voordeel aan "batterij en PV binnen 1 ecosysteem".

NB...
Zijpaadje... Ik ben inmiddels gepensioneerd. Ik denk de laatste tijd steeds meer na over "hoe ik een en ander zo standaard mogelijk kan krijgen", dus "hoe ik van al die zelf bedachte integraties weg kan komen". Wat als ik dementeer? Wat als ik het huis verkoop?

• Stefannn
zalkc schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:18:
...... ik gok dat je met dynamisch laden wel op 15ct gemiddeld kan komen met een EV
Dat kan ik wel ongeveer beamen. Ik heb het niet letterlijk gemonitored maar....
In de winter heb ik de goedkope nachten eruit gepikt en zat ik op 17...20ct/kWh.
Nu in de zomer laad ik de auto steevast in het weekend voor 13..14ct/kWh

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Stefannn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:24:
[...]

NB...
Zijpaadje... Ik ben inmiddels gepensioneerd. Ik denk de laatste tijd steeds meer na over "hoe ik een en ander zo standaard mogelijk kan krijgen", dus "hoe ik van al die zelf bedachte integraties weg kan komen". Wat als ik dementeer? Wat als ik het huis verkoop?
Ik heb voor mezelf een "handboek" geschreven en uitgeprint in een multomap gestopt, daarin staat elk component beschreven, tot op een zeker niveau, en hoe die is ingesteld. Er zit ik ook een "onderhoudsboekje" bij waar ik de periodieke controles in bij hou (brandmelders, ALS, ATS kabelconnecties, luchtfilters, etc..). Ik speel dus een beetje mijn eigen onderhoudsmonteur ;)

Voor mij was de gedachte ook dat een ander er anders nooit achter zou komen hoe de lampen werken of wat je moet doen bij een storing.

NB. De home Assistant gaat er bij verhuizing wel gewoon tussen uit. Alles is ook nog lokaal in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 07-07-2026 14:35 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Je koopt een extra 16 kWh accu voor je EV (wat je nodig hebt volgens mijn ervaring*) Die gaat 175 keer vol in het jaar met PV stroom, 1750 keer in 10 jaar tijd. Dat is 28.000 kWh - 15% verlies, 23.800 kWh, een losse 16 kWh LV accu zonder installatie of verdere benodigdheden (zwaardere omvormer, meer PV, kabels, etc..) kost je ongeveer 2000,-- euro. Dat komt neer op 8.5ct per kWh, en ik gok dat je met dynamisch laden wel op 15ct gemiddeld kan komen met een EV

En ik ben nog redelijk positief met de aannames gok ik.

Ik heb sinds 2019 een EV en al vier jaar een thuisbatterij.
Deze dagdagelijkse ervaring lijkt me iets belangrijker dan een bierviltjesberekening op basis van eigen aannames?
En belangrijker, ik kocht uiteraard met als primair doel geen thuisbatterij om het laden van een BEV "terug te verdienen". Het is een bijkomend extraatje dat ik vanuit de thuisaccu kWh in de batterij kan laden met een economische waarde die (in Vlaanderen, waarschijnlijk ook in NL na beëindigen salderen) tig keer hoger is dan dezelfde kWh injecteren op het net of door curtailment de overproductie helemaal waardeloos te maken.
Hoe ver je met dynamisch laden kan komen weet ik niet want ik heb bewust geen dynamisch contract.
Een dynamisch energiecontract kost me aan vaste kosten alleen al 5,3 €/maand.
Een variabel energiecontract kost - bij mijn energieboer - tot op heden 0 €/maand aan vaste kosten.
Voor 1/7/26 kreeg ik voor een teruggeleverde kWh netto 2 cent.
Zelfs wanneer bij een dynamisch contract de kWh prijs (heel even) op 0 cent/kWh staat (inclusief premie leverancier de DA Epex moet dus al negatief zijn) betaal ik nog steeds 12 tot 13 cent/kWh aan overheadkosten (netkosten plus energiebelasting plus de BTW daarop).
Bij een nul kWh prijs is de winst dus sowieso al 10 cent/kWh. Punt is uiteraard dat de kWh prijs bij een dynamisch contract meer boven de 0 cent/kWh ligt dan er onder (hier in Vlaanderen gemiddeld een 6 tot 11 cent/kWh plus overheadkosten).

Blijkbaar heb ik ook geen zuinige BEV. De cijfers die jij opgeeft liggen gemiddeld inderdaad in dezelfde lijn voor mijn BEV (in de zomer wat minder, in de winter wat meer, op autosnelweg significant meer, op N-Wegen en zeker in de stad significant minder) met die nuance dat dit geldt voor het intern verbruik waar de GOM zich op baseert en niet voor het verbruik aan de laadpaal (waar de echte kosten afgerekend worden en dat kan afhankelijk van de AC laadsnelheid makkelijk 10 tot 30% hoger zijn dan de GOM weergeeft).

Kortom, in de praktijk is het ietsje ingewikkelder en genuanceerder dan een eenvoudige bierviltjesberekening.

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Dat "kan" zeker, maar....
Ik lees al jouw posts... en ben stellig van indruk dat jij "geen reguliere consument bent".
Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat er op het Tweakersforum en inzonderheid in de topics over energie maar heel weinig "reguliere consumenten" resideren. :)
Ik lees ook jouw bijdragen en volgens mij val jij daar ook al niet onder.
Met die "kennis" ben ik overigens ook niet geboren.
Die heb ik in de loop der jaren her en der (o.a. via Tweakers en ogen goed openhouden bij eerdere installaties en vooral vragen blijven stellen en naar antwoorden blijven zoeken) bij elkaar geschraapt.
Anno 2026 is het, mijn mening, geen punt meer om makkelijk kennis te vergaren. Andere interesses kan wel maar dat is een totaal ander uitgangspunt.
Ik ben in deze materie (en vele andere) ook maar gewoon als leek begonnen hoor (en maar tot mijn 18de verplicht naar school geweest dus zo hoogopgeleid ben ik ook al niet).

Mijn opmerking was ook niet om "jouw" systeem negatief te benaderen. Alleen bedoeld om aan te geven dat er andere oplossingen mogelijk zijn (voor wie er nog aan moet beginnen).
Een vendor lock in vind ik op termijn nooit een goede oplossing (en zeker niet de goedkoopste) maar ook dat is maar gewoon een persoonlijk uitgangspunt. Er is niet zo iets als het ultieme goede of slechte systeem. Je moet gewoon investeren waar je jezelf in de eerste plaats het beste in kan vinden.
Maar er is - als beginner/zoekende - ook niets mis met zoveel mogelijk kennis te nemen van verschillende oplossingen/ervaringen en nadien daar uit te pikken wat het beste bij je past.

Ik ben inmiddels ook (vroeg) gepensioneerd maar maak me (nog) niet druk over de tijd dat ik eventueel dementerende ben (dat weet ik dan zelf toch niet meer) noch over andere eventuele "toekomstige" problemen die je zelf niet kan voorkomen. Maar dat is inderdaad wel al een heel smal zijpaadje. :)

Juist omdat ik in het laatste actieve kwart van mijn levensfase ben (en idd de zaakjes financieel goed op orde) hou ik me niet meer in om in alles te investeren wat ik zelf leuk vindt. Je, en dat is louter mijn mening, kan je spaargeld toch niet meenemen naar "de overkant".

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2026 15:42 ]

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:28:
Dat kan ik wel ongeveer beamen. Ik heb het niet letterlijk gemonitored maar....
In de winter heb ik de goedkope nachten eruit gepikt en zat ik op 17...20ct/kWh.
Nu in de zomer laad ik de auto steevast in het weekend voor 13..14ct/kWh
Tijdens de periode dat salderen (van de energiebelasting) nog loopt?
Terzijde, iets wat bij jullie in NL (nog) niet speelt: om voordeel van de goedkoopste (en eventueel duurste bij terugleveren) dynamische prijzen te hebben moet je op korte tijd veel kWh-volume kunnen draaien. Daar wordt je hier in Vlaanderen (al) voor "afgestraft" want dat verhoogt je captar kosten aanzienlijk.
Anderzijds beginnen (sommige) energieleveranciers hier blijkbaar toch door te hebben dat je de eindconsument niet eindeloos kan blijven uitmelken zonder dat deze tegenmaatregelen neemt.
Op enkel jaren tijd zakte bij mijn energieleverancier (die zich dan nog als 100% groen verkoopt) de terugleververgoeding vvan 20 naar 7 naar 2 cent/kWh. Met als gevolg blijkbaar klantenverlies of, zoals in mijn geval, klanten die nog maar zo weinig mogelijk gingen terugleveren. De euro is daar blijkbaar gevallen en vanaf 1/7 wordt de teruglevering voor 50% gelijkgetrokken met de "gemiddelde" DA Epex prijs van de afgelopen maand. Dat is - naar verwachting maar we gaan het zien - dus minstens een verdubbeling van de netto terugleververgoeding bij een variabel energiecontract. Dit terwijl de kosten bij een dynamisch contract niet wijzigen. Dan wordt zo'n contract (voor wie op jaarbasis door PV en thuisaccu weinig netafname heeft) nog minder aantrekkelijk.

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2026 14:54 ]

• zalkc

zalkc

cvz.eu

IvoB2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:34:
[...]

Kortom, in de praktijk is het ietsje ingewikkelder en genuanceerder dan een eenvoudige bierviltjesberekening.
Uiteraard, maar je zult het met me eens zijn dat
  • Een NOM systeem vaak rond de 150-200 cycli zit
  • Een prijs per kWh-opslag van 125€ redelijk laag is
  • 10 jaar levensduur niet heel gek is om mee te rekenen
De prijs voor opslag van een kWh bij 150 cycli/pj is bruto 8.3ct en bij 200 cycli/pj 6.25ct over 10 jaar. En als de meerprijs 250€ per kWh is zoals bij veel PiB's dan is het erg mager wat je voordeel zal zijn.
Het is goedkoper als van het net, en als je het toch hebt is het goed om te gebruiken, maar het is geen goudmijn. Als je ook nog extra PV moet leggen of een grotere omvormer nodig hebt dan verdwijnt de marge als snel.

Ik heb voor mezelf wel die 2e accu aangeschaft om wat meer gemak te hebben om de EV op te laden, maar dat het financieel geen jackpot is had ik al wel door ;)

• IvoB2
  • Niet online
Ik heb dan ook nergens beweerd dat het een goudmijn is.
Een batterij an sich al helemaal niet. Maar de thuisbatterij is - voor mij - geen alleenstaand geval maar slechts één component van de thuisenergieketen. En zolang die totale energieketen me niets kost (en de energierekening dus jaarlijks in mijn voordeel uitdraait) is het al lang goed voor mij. Ik denk dat veel huishouden er alleen maar van kunnen dromen dat ze in normale tijden en in tijden van geopolitieke spanningen geen rekening moeten houden met hun energierekening voor wonen en mobiliteit (en als extraatje daar dan nog ieder jaar geld op toe krijgen)?

Mijn punt was gewoon dat je - indien PV overproductie - je de kWh uit zon beter direct en in tweede instantie indirect (via de thuisaccu) kan transfereren in de accu van een EV dan deze rechtstreeks uit het net te halen (ongeacht je energiecontract).

Hoeveel cycli een systeem draait, wat de kostprijs is en wat uiteindelijk de levensduur van het systeem is dat is voor iedereen verschillend en vooral afhankelijk van de individuele verhoudingen opwek/verbruik/opslag en de belasting van de accu's en batterijen. De accu's en omvormers staan hier bv. in een technische ruimte waar de temperatuur steeds schommelt tussen 15 en 21°C en de belasting draait meestal rond de 0,15 C met een korte periodieke max. van 0,3 .
Maar hoelang ze het uitzingen gaan we in de praktijk ondervinden. Het minimum is wel 10 jaar want dat is de contractuele garantie.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2026 15:07 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:05
tweeek schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:56:
[...]

De stapelbare varianten die handig zijn voor latere uitbereiding.
Gezien het tempo waarin de markt nu beweegt lijkt me dit een risicovolle uitspraak. Als ik over 5 jaar besluit om EV te gaan rijden en wil uitbreiden van 5 kWh naar 15 kWh opslag dan kan ik de uitbreidingsmodules van vandaag waarschijnlijk niet eens meer kopen.

Sterker nog, tegen die tijd vermoed ik dat de technologie me ingehaald heeft en een onbrandbare zoutaccu misschien wel een betere keuze is. Of een bidirectionele EV.

Als het je hobby is en de tvt niet zo belangrijk voor je is kan je waarschijnlijk beter vandaag die uitbreiding kopen.

• IvoB2
  • Niet online
Of je koopt een LV batterijomvormer waar je zowat ieder merk LV accu aan kan koppelen (uitbreiden).

ps. LFP batterijen (die doorgaans in de thuisaccusector gebruikt worden) vliegen ook niet spontaan in brand en BEV's die kunnen terugleveren rijden er ook al rond. :)

• Stefannn
zalkc schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:32:
[...]

Ik heb voor mezelf een "handboek" geschreven en uitgeprint in een multomap gestopt, daarin staat elk component beschreven, tot op een zeker niveau, en hoe die is ingesteld. Er zit ik ook een "onderhoudsboekje" bij waar ik de periodieke controles in bij hou (brandmelders, ALS, ATS kabelconnecties, luchtfilters, etc..). Ik speel dus een beetje mijn eigen onderhoudsmonteur ;)

Voor mij was de gedachte ook dat een ander er anders nooit achter zou komen hoe de lampen werken of wat je moet doen bij een storing.

NB. De home Assistant gaat er bij verhuizing wel gewoon tussen uit. Alles is ook nog lokaal in te stellen.
Ik heb ook alles gedocumenteerd. Op zich komt dat wel goed.
Sterker… alle kabels gelabeld.
En een kleine voorraad “last time buy” reserve onderdelen die van de markt aan het verdwijnen zijn.
De home automation kan er inderdaad grotendeels tussenuit. Nog een voordeel van de geïntegreerde home hub oplossing voor batterij en PV, een toekomstige minder technische eigenaar kan dat gewoon met de farbrieks software gebruiken.
Grootste issue is eigenlijk mijn warmtepomp (dat is hier zwaar off topic), die heb ik dermate zwaar met een zelfbouw regelsysteem gemaakt dat dat “niet te universaliseren” is. Wellicht maak ik gewoon een copie van mijn home automation waar ik alle andere functies van strip als “dedicated warmtepomp control doosje”.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Sonero schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:19:
[...]

Gezien het tempo waarin de markt nu beweegt lijkt me dit een risicovolle uitspraak. Als ik over 5 jaar besluit om EV te gaan rijden en wil uitbreiden van 5 kWh naar 15 kWh opslag dan kan ik de uitbreidingsmodules van vandaag waarschijnlijk niet eens meer kopen.

Sterker nog, tegen die tijd vermoed ik dat de technologie me ingehaald heeft en een onbrandbare zoutaccu misschien wel een betere keuze is. Of een bidirectionele EV.

Als het je hobby is en de tvt niet zo belangrijk voor je is kan je waarschijnlijk beter vandaag die uitbreiding kopen.
Iemand stelt een vraag over een batterij om z'n nacht verbruik op te vangen (+-2kWh) met zonnestroom en ik gaf maar snel wat "voorbeeldjes"
De tekst "als je hier een uurtje kijkt zie je door de bomen het bos niet meer" moet toch wel overkomen dat het niet nodig is om dit een "risicovolle" uitspraak te vinden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

De denkfout is dat het laadverlies van de EV vergeet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Pr088
  • Nu online
[...]

NB...
Zou je niet makkelijker af zijn door een soort handleiding te schrijven?

• Pr088
  • Nu online
Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:26:
[...]

dat snap ik als je een offerte aanvraagt.
Maar je mist mijn stelling, dat wat jij bedoeld is anno 1850, waar je naar een prijs moet vragen, we leven nu in een tijd waar m.n. transparantie (tenminste bij mij) erg boven aan staat, dus als je iets aanbied, geef dan aub ook direct zelf aan wat het kost zonder dat ik de moeite moet doen om het vragen.
en als je iets moet installeren, waar de kosten natuurlijk onbekend zijn dan geef tenminste de prijs excl. installatie aan.
Wat op deze wijze moet ik mijn data ( namelijk naam, e-mail ed aan dat bedrijf verstrekken) en dat is waardevolle info zonder dat ik daar iets voor terugkrijg.
Een prijs ex installatie zou inderdaad fijn zijn. Ik zoek me ook rot om die prijzen bij Sigenergy / Ocean 2 / Anker Solix X1. Via sommige websites kun je het wel vinden, maar ik heb geen idee of zij een flinke opslag rekenen omdat ze niet installeren.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:26:
Hoeveel (prijs)verschil zit er echt tussen installaties? Het gaat niet over een hele custom badkamer ofzo..
Enige indicatie van installatiekosten zou toch wel fijn zijn.

• mitsumark
Bij laadpalen kunnen ze het ook, dus moet hiermee toch ook kunnen.
Zeg desnoods iets als makkelijke installatie 250-500, custom installatie 500-1000, ofzo...
Maar stiekem rekenen ze natuurlijk 2000 voor installatie + extra marge op de hardware, dat willen ze natuurlijk niet laten zien.

• Stefannn
Pr088 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Zou je niet makkelijker af zijn door een soort handleiding te schrijven?
Gebruik is geen probleem. Het is super eenvoudig.
Probleem is als er iets stuk gaat.
Op zich heb ik àlles rudimentair gedocumenteerd. Ik ben er in 2008 mee begonnen en ik heb genoeg documentatie om zelfs spullen van 2008 te kunnen servicen. Maar dat is nooit genoeg voor iemand die het niet gemaakt heeft.
En…. Iemand die mijn huis ooit koopt is vast geen tweaker.
Maar goed… we zullen zien.

• Stefannn
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Hoeveel (prijs)verschil zit er echt tussen installaties? Het gaat niet over een hele custom badkamer ofzo..
Enige indicatie van installatiekosten zou toch wel fijn zijn.
Gewoon offertes aanvragen.
Prijzen op dit forum zijn “lastig”.
Een aantal tweakers maakt de boel volledig of gedeeltelijk zelf, dat drukt de prijs aanzienlijk. En dan ook nog het verschil of je met “relatieve merkloze spullen” danwel met een gerenommeerd merk aan de slag gaat.
Plug-in batterijen zijn vrij voordelig.
Installeren kost geld maar kan zo simpel zijn als “1 aparte groep om een plug-in batterij vast aan te sluiten” danwel een groepenkast compleet opnieuw maken om een 3 fase systeem met backup te realiseren.

Kortom….
- wensen lijstje maken
- ik zou sowieso een variant uitwerken die je zelf kan doen (een plug-in dus), dan heb je in ieder geval een basis.
- en dan 2 of 3 offertes aanvragen

• IvoB2
  • Niet online
Er zijn toch sites genoeg - zeker van PiB - waar je gewoon de verkoopprijs ziet staan?
En van vaste installaties - zeker Victron - heb je zelfs sites waar in de webshop zowat elk onderdeel van een installatie individueel geprijsd staat.
Kan of wil je niet zelf installeren dan contacteer je gewoon een installateur en vraag je naar zijn uurprijs in regie (en eventueel voorrijkosten).

Hier in België is het sowieso de gewoonte om een offerte af te leveren waarop ieder onderdeel en werkuren afzonderlijk geprijsd zijn.
Beunhazen die alleen een offerte sturen met één prijs zijn sowieso niet te vertrouwen en komen niet in aanmerking.

• Jan-tweak

1,5-2 kWh voor een nacht is al niet veel, is dat een schatting of heb je dat bv via een P1 dongle van HW gemeten.
Heb je die nog niet dan is dat eigenlijk je eerste prioriteit, meten is weten.
Belangrijk, nu meten ( we hebben net de langste dag gehad, is niet zo slim, je kunt veel beter in het voor en na-jaar meten, want dan zijn de avonden en nachten langer en ook dan heb je zeer waarschijnlijk nog een overvloed aan zonne-stroom uit je PV.
vergeet ook niet dat je in de avond heel wat meer verbruikt dan in de nacht. bij mij is dat al vaak het dubbele en zelfs iets meer dan dat. en in het voorjaar is dat nog een keer zoveel en meer.
mijn uitgangspunt is dat ik zo lang mogelijk geen netverbruik heb, en bij mij lukt dat van medio maart tot halverwege oktober redelijk goed.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:40:
1,5-2 kWh voor een nacht is al niet veel, is dat een schatting of heb je dat bv via een P1 dongle van HW gemeten.
..
vergeet ook niet dat je in de avond heel wat meer verbruikt dan in de nacht.
Wat doe je 's nachts dan? Ik heb hier 0,9 kWh grid-import voor de hele dag (wel PV) als er niemand thuis is.

• Jan-tweak
Olaf van der Spek schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Wat doe je 's nachts dan? Ik heb hier 0,9 kWh grid-import voor de hele dag (wel PV) als er niemand thuis is.
mijn gemiddeld nacht (dus echt nacht) ligt bij rond de 200-250W, maar als er nog een TV aan is komt daar toch al snel circa 150-200W bij. Dus 6 uur is dan toch al snel 1,5 kWh verbruik.

• gustaveau
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Heb je die nog niet dan is dat eigenlijk je eerste prioriteit, meten is weten.
Belangrijk, nu meten ( we hebben net de langste dag gehad, is niet zo slim, je kunt veel beter in het voor en na-jaar meten, want dan zijn de avonden en nachten langer en ook dan heb je zeer waarschijnlijk nog een overvloed aan zonne-stroom uit je PV.
vergeet ook niet dat je in de avond heel wat meer verbruikt dan in de nacht. bij mij is dat al vaak het dubbele en zelfs iets meer dan dat. en in het voorjaar is dat nog een keer zoveel en meer.
mijn uitgangspunt is dat ik zo lang mogelijk geen netverbruik heb, en bij mij lukt dat van medio maart tot halverwege oktober redelijk goed.
Dat verbruik is zo'n beetje het standaard verbruik voor een nacht, ongeveer 200-250W. Die info zie ik in mijn Tibber.

Samen met het verbruik in de avond en oneffenheden (wolken) wegwerken overdag kom ik dan uit op zo'n 5-10 Kwh als thuisbatterij.
Mijn korte rekensom (zonder inflatie en opportunity costs) dat ik voor die momenten stroom zou moeten kopen a ongeveer 30 cent per Kwh, terwijl als ik diezelfde stroom in de Accu stop ik dat dus niet hoef te doen. Dus dan zou mijn voordeel ten opzichte van terugleveren 1,5 - 3 euro per dag kunnen zijn. Dit over 7-8 maanden met redelijke opwek van zonnestroom, zeg een dag of 150-200. Voordeel is dan tussen de 225 en 600 per jaar. Als een volledige installatie dan 4500 kost, dan ben je dus 7,5 jaar bezig om break even te draaien.
Maar dan moet de thuisbatterij wel een redelijk vermogen kunnen leveren, denk dat zo'n 1500-2000W wel handig is ivm met het verbruik van sommige apparaten.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-09 17:50
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:00:
[...]

mijn gemiddeld nacht (dus echt nacht) ligt bij rond de 200-250W, maar als er nog een TV aan is komt daar toch al snel circa 150-200W bij. Dus 6 uur is dan toch al snel 1,5 kWh verbruik.
Ik heb een warmtepomp inclusief een boiler draaien, mijn verbruik vanuit de batterijen is maximaal 19 kWh en minimaal 5 kWh per dag.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Pagina: 1 ... 144 ... 161 Laatste