7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
sorry, bij een variabel contract (dus op 2 momenten (of meer) weet je nog helemaal niet wat je kosten per kWh zullen zijn en bij de meeste aanbieders mag je al blij zijn met hooguit 2 ct per kWh wat je voor je terug geleverde stroom terug krijgt, en als dat ook nog relatief weinig is hoe wil je dat dan goedmaken met deze terug leverde stroom.tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:22:
[...]
Zoiets probeer ik ook te halen voor de zonnige periode en met de inzet van mijn stekkerbatterij.
Ben nu nog wat aan het uitproberen en testen maar kom al aardig in de buurt van de 0 en hou dan ook nog iets over uit de accu.
En ik heb op https://jeroen.nl/blog/sa...t-2027-wat-ga-jij-betalen gekeken wat ik volgend jaar kwijt zou zijn en dat zou ik ongeveer goed kunnen maken met de stroom die teruggeleverd word.
En wanneer ik uitkom rondom de 0,00 euro permaandvind ik het best prima.
mogelijk dat je dat met een eenvoudig voorbeeld kunt aangeven.
voor jou misschien niet. Maar je kunt zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is. en het is niet erg sterk om een ander geluid af te doen met 'niet zo negatief doen aub'tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:42:
[...]
Zolang ik met mijn stekkerbatterij nagenoeg geen stroom hoef te kopen (zomers) en mijn zonnestroom overschot effectief kan gebruiken, is er geen reden om dat negatief te benaderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 02-07-2026 20:16 ]
Het eenvoudige is dat ik een dynamisch contract heb.Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:10:
[...]
sorry, bij een variabel contract (dus op 2 momenten (of meer) weet je nog helemaal niet wat je kosten per kWh zullen zijn en bij de meeste aanbieders mag je al blij zijn met hooguit 2 ct per kWh wat je voor je terug geleverde stroom terug krijgt, en als dat ook nog relatief weinig is hoe wil je dat dan goedmaken met deze terug leverde stroom.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
wat ik lees is met name KAN, dus niets is zeker en als je verder leest vraag ik me af hoelang dat je vaste binding met Eneco wel moet zijn om uiteindelijk aan die 50% korting te kunnen komen.Antonio di schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:02:
Naast de lopende aanbieding van "Eigen Huis" voor een thuisbatterij (die de meeste tegenvalt qua prijs), heb ik nu een e-mail ontvangen van Eneco over een komende aanbieding na de zomer waarvoor je je als klant kunt inschrijven (zo te zien kan het ook als NIET klant, zie inschrijfformulier ).
Zie:
https://www.eneco.nl/insp...ning/batterij-aansturing/
https://www.eneco.nl/ener...92-4740-9266-e6a5cdb80000
Zie foto: Eneco aanbieding en inschrijfformulier:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Voor Eneco zeer slim, je bind je klanten door een klein zoethoudertje voor lange tijd aan je bedrijf.
bij deze aanbieding wordt dus slechts 60 euro per jaar gegarandeerd, dus stel een batterij kost 1.200 euro, en jij moet hier 50% via voordeel (korting) van gaan aftikken, zou je dus minimaal 10 jaar daarover moeten doen, dus ook 10 jaar verplicht bij Eneco ?
In de info die jij hebt getoond zie ik ook niets over wat voor thuis-batterij we het hebben, hoeveel capaciteit deze heeft en wat het vermogen is van dat "mooie" ding, die info komt pas later.
Bedenk, zeker bij die Energieboeren is gratis iets heel anders dan wat jij onder "gratis" zou verstaan, veelal is dat "gratis" meer in hun voordeel.
sorry, ik zie hier niet één rode vlag, maar meerdere, volgens mij niet echt een aanbieding waar je voor zou moeten gaan.
Wanneer je - zoals hij eerder schreef - al aardig in de buurt van de nul komt maakt het toch helemaal niet uit wat de netkosten per kWh zijn.Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:10:
[...]
sorry, bij een variabel contract (dus op 2 momenten (of meer) weet je nog helemaal niet wat je kosten per kWh zullen zijn en bij de meeste aanbieders mag je al blij zijn met hooguit 2 ct per kWh wat je voor je terug geleverde stroom terug krijgt, en als dat ook nog relatief weinig is hoe wil je dat dan goedmaken met deze terug leverde stroom.
Mijn netafname is bv. ook meestal nul (zie eerdere grafiek), daaruit volgt dat de kost eveneens nul is, ongeacht de prijs van het variabel contract (waarvan de prijs telkens wordt vastgezet de laatste dag van de maand).
Tot 30/6 ll. was de terugleververgoeding een vaste prijs van 2 cent/kWh. Maar dat is gewoon verwaarloosbaar (brengt nauwelijks iets op maar kost je ook niets extra).
Dat laatste is sinds 1/7 echter gewijzigd in een gegarandeerde vaste vergoeding van 1 cent/kWh (50% van de prijszetting) en voor 50% het gemiddelde van de DA Epex van de afgelopen maand. Dan is de nieuwe trend (bij mijn variabel energiecontract) zelfs terug stijgend want ik heb de laatste 12 maanden nog geen maand geweten waarbij de gemiddelde Epex DA onder de 3 cent/kWh zat. Schommelt eerder rond de 10 cent/kWh.
Wonend in Vlaanderen (BE)
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:23:
[...]
Het eenvoudige is dat ik een dynamisch contract heb.
en ja, ik snap je nu wel.
Ik promoot niks en zeg niet naar anderen wat wel of niet te doen ik geef mijn situatie aan niet meer en niet minder.Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:14:
[...]
voor jou misschien niet. Maar je kunt zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is. en het is niet erg sterk om een ander geluid af te doen met 'niet zo negatief doen aub'
Het is in genoeg situaties te overdenken.
Maar uiteindelijk was je al duidelijk als NO-BRAINER.
Het belangrijkste is ..... dat je het nu in ieder geval wel snaptJan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:27:
[...]
![]()
![]()
sorry, toch mijn bril opzetten, tuurlijk je hebt helemaal gelijk, dat had je ook netjes verteld, echter moet ik dus wel de juiste naam bij de juiste post zetten, sorry, mijn fout dus.
en ja, ik snap je nu wel.
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:28:
[...]
Ik promoot niks en zeg niet naar anderen wat wel of niet te doen ik geef mijn situatie aan niet meer en niet minder.
Het is in genoeg situaties te overdenken.
Maar uiteindelijk was je al duidelijk als NO-BRAINER.
[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 02-07-2026 20:38 ]
wauw, revolutionair! je hebt het idee dat 'de overheid' gewoon zit te slapen en dat er allemaal waardevolle zaken niet gebeuren omdat men er geen zin in heeft ? energie is big business dus alles was ook maar een beetje hout snijdt wordt gedaan/gemaakt.PeterZ(on) schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:10:
[...]
Als de overheid nu eens die overschotten nuttig ging gebruiken door dat om te zetten in bijvoorbeeld waterstof of waterstofpoeder e.d. dan lijkt mij dat een goed idee. Dan kunnen ze pv bezitter ook een fatsoenlijke vergoeding voor die terug geleverde stroom geven. Net als landelijk accuparken inrichten i.p.v. dat iedereen een eigen thuisaccu gaat aanschaffen, centraal lijkt mij een stuk efficiënter.
ben wel.met je eens dat thuisaccus op systeemniveau gezien me.ook onhandig lijken en grotere centrale dingen beter zijn. Gelukkig.komen die er ook.
Goed statement, erg verhelderend en duidelijk verhaal met betrekking tot een thuisaccu.Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:36:
[...]
wauw, revolutionair! je hebt het idee dat 'de overheid' gewoon zit te slapen en dat er allemaal waardevolle zaken niet gebeuren omdat men er geen zin in heeft ? energie is big business dus alles was ook maar een beetje hout snijdt wordt gedaan/gemaakt.
ben wel.met je eens dat thuisaccus op systeemniveau gezien me.ook onhandig lijken en grotere centrale dingen beter zijn. Gelukkig.komen die er ook.
Ik heb zelf een jaartje getest met dynamisch contract van ecopower en nu ook weer sinds 01/07 terug naar variabel.IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:24:
[...]
Wanneer je - zoals hij eerder schreef - al aardig in de buurt van de nul komt maakt het toch helemaal niet uit wat de netkosten per kWh zijn.
Mijn netafname is bv. ook meestal nul (zie eerdere grafiek), daaruit volgt dat de kost eveneens nul is, ongeacht de prijs van het variabel contract (waarvan de prijs telkens wordt vastgezet de laatste dag van de maand).
Tot 30/6 ll. was de terugleververgoeding een vaste prijs van 2 cent/kWh. Maar dat is gewoon verwaarloosbaar (brengt nauwelijks iets op maar kost je ook niets extra).
Dat laatste is sinds 1/7 echter gewijzigd in een gegarandeerde vaste vergoeding van 1 cent/kWh (50% van de prijszetting) en voor 50% het gemiddelde van de DA Epex van de afgelopen maand. Dan is de nieuwe trend (bij mijn variabel energiecontract) zelfs terug stijgend want ik heb de laatste 12 maanden nog geen maand geweten waarbij de gemiddelde Epex DA onder de 3 cent/kWh zat. Schommelt eerder rond de 10 cent/kWh.
Nochtans ook pv aangestuurd via modbus en automatisch naar zero-export bij negatieve prijs. Maar omdat ik mijn ev niet thuis kan laden maakt het voor mij in de praktijk allemaal geen groot verschil.
En die verdomde abonnementskost van 5€/maand doet er ook geen goed aan, dat is al meer dan 10% van wat ik jaarlijks betaal voor mijn elektriciteit.
Dus vanaf nu zet ik vooral in op:
- zoveel mogelijk eigenverbruik.
- piekvermogen lager dan 2,5kW
- alle overschot terugleveren aan ecopower. (Ik veronderstel dat ze dit administratief in hun grote batterij in aanbouw kunnen stoppen?)
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Als dat zo zou zijn dan hoeft men ook geen vergoeding te geven voor het niet terugleveren of windparken en pv velden stop te zetten.Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:36:
[...]
wauw, revolutionair! je hebt het idee dat 'de overheid' gewoon zit te slapen en dat er allemaal waardevolle zaken niet gebeuren omdat men er geen zin in heeft ? energie is big business dus alles was ook maar een beetje hout snijdt wordt gedaan/gemaakt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik vermoed dat vanaf 1/7 de terugleverergoeding bij Ecopower minstens zal verdubbelen tov vorige periode. Maar we gaan het zien. Bij lage tot geen netafname en toch nog netterugleveren kan de groothandelsprijs op basis van de DA Epex maar beter zo hoog mogelijk zijn.Wozmro schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:48:
[...]
Ik heb zelf een jaartje getest met dynamisch contract van ecopower en nu ook weer sinds 01/07 terug naar variabel.
Nochtans ook pv aangestuurd via modbus en automatisch naar zero-export bij negatieve prijs. Maar omdat ik mijn ev niet thuis kan laden maakt het voor mij in de praktijk allemaal geen groot verschil.
En die verdomde abonnementskost van 5€/maand doet er ook geen goed aan, dat is al meer dan 10% van wat ik jaarlijks betaal voor mijn elektriciteit.
Dus vanaf nu zet ik vooral in op:
- zoveel mogelijk eigenverbruik.
- piekvermogen lager dan 2,5kW
- alle overschot terugleveren aan ecopower. (Ik veronderstel dat ze dit administratief in hun grote batterij in aanbouw kunnen stoppen?)
Ik pas wel een andere strategie toe (aangepast aan de eigen situatie): 's avonds de thuisaccu zoveel mogelijk leegpompen in de accu van de EV tot de thuisaccu een SoC van 20% bereikt (of de SoC van de EV 100%).
Dat levert (tot 1/7) tot 15 keer meer op dan terugleveren aan Ecopower (vanaf 1/7 minder maar nog een aanzienlijk verschil).
Dynamisch is hier ook niet voordelig want kost sowieso aan vaste kosten al 63,6 € (bij die 5€ moet je ook nog 6% BTW bijtellen).
Op EnergieID kan je voor jouw situatie ook opvolgen of dynamisch of variabel het voordeligste is (maar dat wist je waarschijnlijk al).
Mijn installatie was één van de lopende proefprojecten van Ecopower om te bepalen of dynamisch (met thuisaccu, EV en WP) enig nut had. Dat is tot nu toe, voor mijn situatie nog nooit het geval geweest.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 21:02 ]
Ik schat daarmee uit te komen op een jaarrekening van 300€. En daar moet dan in principe nog het dividend van ecopower vanaf.
Ik denk niet dat het voor mijn situatie efficiënter zal kunnen.
Misschien dat ik nog eens experimenteer met enkele panelen verticaal tegen een zuidgerichte muur in combinatie met nog een kleine batterij in het tuinhuis (sodium schijnt van zichzelf goed tegen temperatuurschommelingen te kunnen). Maar dat is niet dringend en ook weer hobby.
Ecopower lijkt inderdaad dynamisch tarief zeker niet aan te moedigen. Wat ik wel een beetje raar vind.
[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 02-07-2026 21:10 ]
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Het zou wel handig zijn als je er bij zet dat dit België is, en ja, dat is toch een heel andere markt dan in Nederland. Plus dat de spelregels voor thuis-batterij in België ook anders zijn.IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Ik vermoed dat vanaf 1/7 de terugleverergoeding bij Ecopower minstens zal verdubbelen tov vorige periode. Maar we gaan het zien. Bij lage tot geen netafname en toch nog netterugleveren kan de groothandelsprijs op basis van de DA Epex maar beter zo hoog mogelijk zijn.
Ik pas wel een andere strategie toe (aangepast aan de eigen situatie): 's avonds de thuisaccu zoveel mogelijk leegpompen in de accu van de EV tot de thuisaccu een SoC van 20% bereikt (of de SoC van de EV 100%).
Dat levert (tot 1/7) tot 15 keer meer op dan terugleveren aan Ecopower (vanaf 1/7 minder maar nog een aanzienlijk verschil).
Dynamisch is hier ook niet voordelig want kost sowieso aan vaste kosten al 63,6 € (bij die 5€ moet je ook nog 6% BTW bijtellen).
Op EnergieID kan je voor jouw situatie ook opvolgen of dynamisch of variabel het voordeligste is (maar dat wist je waarschijnlijk al).
Mijn installatie was één van de lopende proefprojecten van Ecopower om te bepalen of dynamisch (met thuisaccu, EV en WP) enig nut had. Dat is tot nu toe, voor mijn situatie nog nooit het geval geweest.
Maar geen probleem, staat in mijn signature.
De quote die je hier aanhaalt was trouwens gericht aan Wozrmo, eveneens wonende in Vlaanderen. Die was daardoor dus allerminst in verwarring gebracht.
En dan nog, ik vermoed dat een thuisbatterij die grotendeels in eilandmodus en/of op NoM draait zowat overal hetzelfde doet.
Dat is juist het voordeel van de combi PV/thuisbatterij aangepast aan je verbruik. Het maakt je grotendeels onafhankelijk van de (landelijke) regels en de prijszetting van netbeheerders en energieleveranciers. Ongeacht waar ze staat.
Vanaf 2027 (over een halfjaartje) groeien jullie in NL ook weer een beetje meer naar de situatie in Vlaanderen toe.
Misschien van de gelegenheid gebruik maken om in die tussentijd nog het een en ander op te steken van "eraringsdeskundigen" in een energiemarkt zonder salderen?
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2026 21:57 ]
Ik ben in de markt voor een thuisbatterij om eigen gebruik te vergroten.
uitganspunt vast contract 25 cent.
In de zomer maanden makkelijker 20kwh overschot en een ochtend (buiten zonuren) / avond gebruik van 5-10kwh (dit komt uit mijn homeziward meter).
Mijn idee was een 8kwh (bijvoorbeeld zendur) thuis accu van 2000 euro.
Als ik hem op zonnige dagen (gratis!) vollaadt en doorrekening dat die 7kwh terug levert.
Geen 30dg omdat in het weekend de auto ga laden en het natuurlijk niet elke dag volle bak zon ins.
jan, feb 5dg zon; mrt april 15dg zijn; Mei, juni, juli, aug 25dg zon ; sept, okt 15dg; nov dec 5dg zon
Ik denk dat ik vrij veilig zit hiermee en dus per jaar 180dg zon heb, 7kwh niet hoef in te kopen dus daarmee 180x7x0,25 =315 euro per jaar.
Ik mis een 0,5 cent tussen terugleververgoeding en kosten.
dan heb ik de andere maanden (niet zon) nog mogelijkheid om voor 1,5 cent (verschil dag / nachttarief) de accu vol te laden, al betwijfel ik of dat uitkan met slijtage ed. Dit laten buiten beschouwing.
Dan heb ik de 2000 euro in een 5-7 jaar "terug verdiend" maar daarbij ook bijdrage een stabieler stoomnet.
ik moet hem wel aansluiten op een losse groep om met een hoger wattage te kunne ontladen voor de oven /inductiepaat.
Je hebt je eigen situatie al aardig overdacht .... misschien is het nog leuk om even naar dynamisch te kijken.wd200 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:44:
Wie schopt mijn Quick en dirty berekening onderhoud ?
In de zomer maanden makkelijker 20kwh overschot en een ochtend (buiten zonuren) / avond gebruik van 5-10kwh (dit komt uit mijn homeziward peter).
Als ik hem op zonnige dagen (gratis!) vollaadt en doorrekening dat die 7kwh terug levert.
Geen 30dg omdat in het weekend de auto ga laden en het natuurlijk niet elke dag volle bak zon ins.
jan, feb 5dg zon; mrt april 15dg zijn; Mei, juni, juli, aug 25dg zon ; sept, okt 15dg; nov dec 5dg zon
Ik denk dat ik vrij veilig zit hiermee en dus per jaar 180dg zon heb, 7kwh niet hoef in te kopen dus daarmee 180x7x0,25 =315 euro per jaar.
dan heb ik de andere maanden (niet zon) nog mogelijkheid om voor 1,5 cent (verschil dag / nachttarief) de accu vol te laden, al betwijfel ik of dat uitkan met slijtage ed. Dit laten buiten beschouwing.
Dan heb ik de 2000 euro in een 5-7 jaar "terug verdiend" maar daarbij ook bijdrage een stabieler stoomnet.
ik moet hem wel aansluiten op een losse groep om met een hoger wattage te kunne ontladen voor de oven /inductiepaat.
Wel even rondkijken naar wat je wil gaan kopen aangezien er her en der nog wel wat probleempjes zijn per merk.
Schopte niet maar gaf een vrije trap
Dec jan en feb kun je die dagen wel vergeten,gaat je niet lukken,in de zomer 20 kwh is in winter nog maar 5 kwh,en die slokt je huis wel op.toch zeker geen 10 kwh overschot die je accu nodig heeft. Als je een dynamisch contract neemt kun je de stroom ook zo verkopen voor een cent of tien,dus je winst uit de accu is niet 25 maar slechts 15 cent extrawd200 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:44:
In de zomer maanden makkelijker 20kwh overschot en een ochtend (buiten zonuren) / avond gebruik van 5-10kwh (dit komt uit mijn homeziward meter).
1 PVoutput . Dongen NB
Zet het in je sig. Dan is het voor iedereen duidelijk dat je niet onder de Nederlandse regels valt.IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:34:
Moet ik nu iedere keer dat ik iets post erbij zeggen dat ik in Vlaanderen woon? De regels Voor Vlaanderen zijn trouwens niet dezelfde als voor de rest van België.![]()
De quote die je hier aanhaalt was trouwens gericht aan Wozrmo, eveneens wonende in Vlaanderen. Die was daardoor dus allerminst in verwarring gebracht.
En dan nog, ik vermoed dat een thuisbatterij die grotendeels in eilandmodus en/of op NoM draait zowat overal hetzelfde doet.
Dat is juist het voordeel van de combi PV/thuisbatterij aangepast aan je verbruik. Het maakt je grotendeels onafhankelijk van de (landelijke) regels en de prijszetting van netbeheerders en energieleveranciers. Ongeacht waar ze staat.
Vanaf 2027 (over een halfjaartje) groeien jullie in NL ook weer een beetje meer naar de situatie in Vlaanderen toe.
Misschien van de gelegenheid gebruik maken om in die tussentijd nog het een en ander op te steken van "eraringsdeskundigen" in een energiemarkt zonder salderen?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
om je een idee te geven kijk maar eens naar deze grafiek.wd200 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:44:
/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een voorbeeld van een half jaar. De getallen zijn steeds het gemiddelde op dagniveau per maand.
Als je m.n. op NOM wilt gaan spelen bij een vast contract is je verbruik tijdens de periode met voldoende zonne-stroom je eerste bepalende factor, pas daarna je teruglevering. M.n. van deels april t/m medio september heb je namelijk veelal meer dan genoeg zonnestroom om je verbruik in de avond -nacht op te vangen.
Vaak is het handig om je capaciteit op basis van het voor en najaar te baseren.
Hou wel rekening met een omreken factor van circa 1,3-1,35 om je laad-en ontlaadverliezen en je 10%SOC mee te rekenen. Dat is die stippellijn.
Succes en laat weten of je er iets aan had.
Ik heb sinds eind maart Solaredge homehub met 14.4kWh batterij en backup unit.water_escape schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:42:
tja terugverdienen, ik weet het niet.
Als ik kan naar het verbruik van het net van Maart tot Oktober heb ik 5-15kw nodig. (5 in periodes zoals nu, 15 als de zon een paar dagen niet veel doet)
Dus gemiddeld 7 zou dekkend zijn. Dan zijn de kosten voor een simpele Anker 2100,-
Maarja, wil ik 16kw, offgrid, zonnepanele werkend bij offgrid, dan ben ik 7500,- kwijt.
ik denk dat die laatste zich niet terug gaat verdienen dan, maar dan kan je wel door bij uitval (tja hoe vaak), je kan hoge pieken terug leveren ipv max 3500w. Je dekt alle edgecases af.
Heb ik 15kw nodig, is Anker alweer 4000,- . Dat komt toch al dicht in de buurt van die 7500,- full pakket.
Toen ik eind vorig jaar de vergelijking maakt kwam ik op vergelijkbare conclusie:
- 1 fase onder de 10kWh is een stekker batterij al dan niet geïnstalleerd een voordelige keuze
- bij 3 fase boven de 10kWh werd het verschil van meerdere 1 fase stekker batterijen met een geïntegreerde solaredge oplossing niet meer zo groot. De Solaredge had dan voordelen: “1 interface voor PV en batterij”, “DC koppeling”, “PV die werkt bij stroomuitval”, “lager stand-by verlies”.
- “full backup funcitonaliteit over de huisintallatie” kost 1000 a 1500 euro extra. Dat is geen “terugverdien item”. Dat is “peace of mind”, “prepping”, “zekerheid in onzekere tijden”
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Daar staat het in.daemonix schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:11:
[...]
Zet het in je sig. Dan is het voor iedereen duidelijk dat je niet onder de Nederlandse regels valt.
IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:34:
Moet ik nu iedere keer dat ik iets post erbij zeggen dat ik in Vlaanderen woon? De regels Voor Vlaanderen zijn trouwens niet dezelfde als voor de rest van België.![]()
[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2026 07:41 ]
Voor de batterij unit maakt het aantal fases niet uit.Stefannn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:10:
[...]
Ik heb sinds eind maart Solaredge homehub met 14.4kWh batterij en backup unit.
Toen ik eind vorig jaar de vergelijking maakt kwam ik op vergelijkbare conclusie:
- 1 fase onder de 10kWh is een stekker batterij al dan niet geïnstalleerd een voordelige keuze
- bij 3 fase boven de 10kWh werd het verschil van meerdere 1 fase stekker batterijen met een geïntegreerde solaredge oplossing niet meer zo groot.
Het aantal fases van je installatie is belangrijk voor je verbruikers en omvvormer(s).
Het is dus geen enkel probleem om meer dan 10 kWh batterijopslag te integreren in een monofasesysteem.
Het is ook geen probleem om een (minimaal) deel (on grid) AC aan te sluiten en een ander deel (off grid) DC.
Monofase maakt het technisch eenvoudiger en doorgaans goedkoper en door een splitsysteem van AC plus DC maak je gebruik van alle voordelen van beide systemen en hou je de nadelen zo laag mogelijk.
Je kan tevens (volledig of deels) ten alle tijde in eilandmodus en indien nodig het net nog als back up gebruiken.
Indien de TVT een belangrijk punt is dan hangt het gewoon af waar en wanneer je koopt en hoeveel tijd en (opgedane) kennis je zelf bereid bent erin te steken.
Een vast systeem is niet noodzakelijk duurder dan een PiB en hoe meer kWh opslag hoe goedkoper de prijs per kWh.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2026 07:55 ]
Maar vraag die zonneparkboeren maar eens of ze nul op de meter doen met zo'n accu. Nee. Voor een gezonde businesscase handelen ze ook o.a. op onbalans.Mistraller schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Daar komt wel rap verandering in, want er worden veel grote batterijen geplaatst bij zonneparken. Minder bij wind inderdaad, omdat daar de businesscase moeilijker rond te krijgen is; productie vind al veel vaker plaats op momenten dat de grid de energie wel aan kan.
Zeker omdat een bestaand park een reeds goedgekeurde netaansluiting heeft, kan die met een accu zinvoller aangesproken worden, er hoeft immers geen verzwaring plaats te vinden.
Dus ze doen op grote schaal wat anders dan het NOM draaien van Piet Particulier.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik weet t niet. Ik heb hier om de hoek de netbeheerder ruim een jaar zien graven en extra kabels trekken voor de aansluiting van het wind en zonnepark daar, waar men een batterijpark heeft bijgezet. Over kilometers forse extra kabels erbij. Batterijparken kunnen ook stroom afnemen, misschien is dat de reden waarvoor alles richting tussenstation open moest voor extra kabels, er zijn bij mijn weten geen extra zonnepanelen maar zeker ook geen extra windmolens bijgekomen.Mistraller schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Daar komt wel rap verandering in, want er worden veel grote batterijen geplaatst bij zonneparken. Minder bij wind inderdaad, omdat daar de businesscase moeilijker rond te krijgen is; productie vind al veel vaker plaats op momenten dat de grid de energie wel aan kan.
Zeker omdat een bestaand park een reeds goedgekeurde netaansluiting heeft, kan die met een accu zinvoller aangesproken worden, er hoeft immers geen verzwaring plaats te vinden.
** Even nagekeken, er zijn wel nog extra velden zonnepanelen bijgekomen volgens Tennet. Ze hebben eigen hoogspanningsstation dat oorspronkelijk voornamelijk voor het windpark was, maar waar velden zonnepanelen zijn bijgekomen en voor het laatste veld gecombineerd met batterijpark zijn er nu kilometers kabel ook gegraven naar andere stations.
[ Voor 14% gewijzigd door Vdvmark op 03-07-2026 20:28 ]
Denk dat het geen gekke aanname is. Ik kwam zelf op vergelijkbare tvtwd200 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:44:
P_Tingen in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
... en gaat over tot de orde van de dag
Als je de centen hebt dan zou ik de thuisbatterij aanschaffen en ervaring opdoen, die Zendure kun je dan later altijd nog uitbreiden, mits toekomstige levering en of modelcompatibiliteit gegevens is.wd200 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:44:
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900