Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Ik heb voor Tweakers begrippen een kleine accu (10kWh), toch loont het voor mij een stuk meer om zomers (met een dynamisch contract) uitgesteld te laden en dan duur te verkopen i.p.v. NOM na te streven, want dat dat laatste levert voor mij eigenlijk niks op in de zomer. Dus zelfs met een kleine thuisbatterij is dit een overweging.
Dan is nog de vraag of je daar mee bezig wilt zijn, de een wel en de ander weer niet. Sommigen halen voor enkele Euro's alles uit de kast en een ander boeit dat niet zo.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:40

de Peer

under peer review

klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Yep, werd van zonnepanelen nemen ook gezegd, verdien je nooit terug, we zullen het zien wat de toekomst ons brengt, ik ben van mijn aankoop betreffende accu's overtuigd voor me zelf.
PV kun je qua business case echt niet vergelijken met een thuisaccu. Je komt bedrogen uit als dat je verwachting is.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HandyLumberjack , @paQ Met welke verliezen (omvormer, batterij, standby) houden jullie rekening?
Ik vermoed dat je laden/ontladen bij inkoop/verkoop met wat hoger vermogen wil doen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:46:
[...]

PV kun je qua business case echt niet vergelijken met een thuisaccu. Je komt bedrogen uit als dat je verwachting is.
Waarom niet? Waarom zo ingewikkeld denken? Ik hoef volgend jaar 1600 kWh minder in te kopen, die kosten heb ik toch verdiend?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-06 20:55
cville schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:21:
Wie weet een betere oplossing?
Ik post dit omdat ik geen goede oplossing voor de plaatsing van een batterij kan vinden. Eerst een plattegrond:

[Afbeelding]
  • ik wil graag een 10-16kWh batterij
  • het uiteindelijke AC aansluitpunt is de onderverdeler aan de rechterkant
  • ik zou het liefst een DC-gekoppelde batterij hebben maar dat is heel onaantrekkelijk omdat ik dan 2 x 95mm2 DC kabel van 6.4m van de batterij naar de plek waar ik een nieuwe, hybride PV inverter kan ophangen en dat is boven de LTV verdeler. Hoewel dit technisch een prima oplossing is, is dit een erg onaantrekkelijk scenario omdat ik 2 dikke kabels een aantal keren haaks moet buigen met een flinke buigradius (afhankelijk van der kabel 11-20cm). Dit wordt niet mooi en is duur (kilos koper).
  • een andere oplossing die afvalt is een nieuwe inverter boven de batterij ophangen. Dit lijkt niet te gaan met een 10kW inverter; je komt altijd horizontaal en verticaal cm tekort (ik heb het allemaal op schaal getekend).
  • wat er dan nog overblijft is een AC-gekoppelde batterij met alle RTE nadelen van dien. De getekende Anker is maar een placeholder maar laat wel zien dat het kan. De warmtepomp is er nog niet en is ook een placeholder.
Is er iemand die nog wel een oplossing voor een DC-gekoppelde batterij ziet die hier past?

TYPO EDIT: 19mm2 vervangen door 95mm2
Niemand?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:42

Ersus

Zuid-Limburg

De ene use-case wordt platgeslagen met de andere.

Een batterij kan niet uit maar wel aan. En aan lijkt me handig als je PV wil opslaan voor de nacht.

Een batterij is vanaf 2027 wel erg handig met veel PV en veel afname. De maat van ā€šveelā€˜ moet ieder voor zichzelf maar doornemen.
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:08:
[...]

Hoezo niet?

Ik heb een EV gekocht omdat het gewoon veel goedkoper in gebruik is. De aanschafprijs stond gelijk aan het prijsverschil tussen 6 jaar lang thuis laden i.p.v. benzine tanken.
Kijk, dat bedoel ik. Een duidelijk doel en met 12000kWh opwek en thuis kunnen laden heb je jezelf een goede deal bezorgd.

Aan deze zijde kan niet overdag thuis geladen worden maar wel in de avond als de toekomstige EV er is. Tel uit je winst, we doen dan wat langer over de ROI maar de setup levert een volledige bijdrage, immers laden van eigen dak met of zonder batterij is nog altijd goedkoper.

Of we nu een of twee EVā€˜s willen laden in de avond, prima toch. En dan voorzien we het huis meteen mee.

Morgen duwen we de boel weer vol met 110kWh geschatte wolkige opwek en de resterende 117~120kWh trekt Victron tussen 11:00 en 17:00 vanuit het net tegen een kleine bonus.

Ieder zijn use case en stukje gevoelswaarde, is toch prima. Geen gezeur met planstress wanneer wat aan mag en wanneer niet. Die nieuwe luxe mag toch ook wat kosten.

Toen nog wonende in een klein appartement met 7 panelen heb ik een 5kWh Sessy batterij aangeschaft.

Ik zette de airco in de avond aan voor de warme nachten maar daardoor was het toch snel gedaan met 5kWh voordat het ochtend was. Een ontnuchterende desinvestering was dat.

Na de verhuizing werd het in ieder geval groter om de volle bandbreedte aan opwek en verbruik af te kunnen dekken. Tot zover onze ā€šveelā€˜ opzet.

Voor 2026 draagt de epex handel actueel met €-2329 zijn steentje wel bij en we hebben nog enkele maanden te gaan en huisverbruik zit daar ook al in.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

paQ

dunklefaser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:47:
@HandyLumberjack , @paQ Met welke verliezen (omvormer, batterij, standby) houden jullie rekening?
Ik vermoed dat je laden/ontladen bij inkoop/verkoop met wat hoger vermogen wil doen.
Ik houd er geen rekening mee. Het is een gegeven dat ik tuinverwarming heb.
Het systeem draait nu 7 maanden met gemiddeld RTE 86.5. Ik vind dat heel keurig.

De verliezen zijn soms op 1 dag behoorlijk groot in absolute aantallen, maar als me die acties die dag op de onbalansmarkt netto 20 euro hebben opgeleverd dan is dat collateral damage.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:27
dunklefaser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:47:
Het grootste punt is dat mijn verbruik in de nacht laag is (1-1,5 kWh) en rond 7:00 zit de thuisbatterij dan weer vol (met relatief dure stroom) dan levert die thuisbatterij misschien €0,10 per dag op (na afschaffing salderen). 10 kWh teruglevering van rond het middaguur naar de avond verplaatsen levert al snel het tienvoudige of meer op.

Maar ten opzichte van de PV is het überhaupt geneuzel in de marge / hobby.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:01
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Yep, werd van zonnepanelen nemen ook gezegd, verdien je nooit terug, we zullen het zien wat de toekomst ons brengt, ik ben van mijn aankoop betreffende accu's overtuigd voor me zelf.
Gezegd. Als je kon rekenen leverde die gewoon voor mij 12 tot 14% rendement op per jaar ...... door salderen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:48
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Op dit moment verdien ik anders 400 euro per jaar met mijn speledingetje. Volgend jaar komt daar 250 bij vanwege 2500 kwh niet in hoeven kopen,dus de eb is de winst. De 400 euro winst van dit moment is berekend tov mijn vaste contract met 11 cent terug lever vergoeding. Met de huidige contracten gerekend zou mijn winst nog veel groter zijn. Dus waarom een accu zinloos zou zijn is mij totaal onduidelijk,hier is de tvt jaartje of 6 hooguit
Ok, mogelijk in jouw geval dan interessant. Maar probeer even verschillende situaties te bekijken. Er zijn heel veel mensen die gewoon weinig avond/nachtverbruik hebben (hier bijv 1-1.5kWh). Dat kan ik.met.een 2 of 3 kWh PIB best afdekken uit zonnestroom tegen imvestering van 800 euro ofzo. Alleen 'win' ik daar dus max 300 kWh/jaar mee ofwel 90 euro. Tsja....

Jij hebt het over 2500 kWh die je blijkbaar niet meer inkoopt. Dat gaat inderdaad om.meer geld en mogelijk.is t dan interessanter. Maar die situatie is niet gangbaar.en waarschijnlijk dus ook niet waar t artikel.over gaat.

Dus ja, een accu kan zeker een slecht idee zijn. En soms juist wel een goed idee. Het blijft aan te raden meerdere perspectieven naast elkaar te proberen te zetten.

• MotorBeast
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Waarom niet? Waarom zo ingewikkeld denken? Ik hoef volgend jaar 1600 kWh minder in te kopen, die kosten heb ik toch verdiend?
Hoezo heb je dan verdiend? Je hebt eerst een paar duizend euro terug te verdienen. Net als destijds met panelen. Pas na terugverdienen ga je wat besparen. Je kan het ook aan mij geven je investering en dan geef ik je een paar honderd euro per jaar. Als jij denkt dat je dan verdient zijn we beide blij. Ik weet zeker dat ik meer geld maak met die paar duizend euro. 8)

Accu is op dit moment leuk omdat je het leuk vindt om groen bezig te zijn, net te ontlasten en je energiemaatschappijen niet wil sponseren. Niet om echt geld aan te verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 12-06-2026 21:13 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Hoezo heb je dan verdiend? Je hebt eerst een paar duizend euro terug te verdienen. Net als destijds met panelen. Pas na terugverdienen ga je wat besparen. Je kan het ook aan mij geven je investering en dan geef ik je een paar honderd euro per jaar. Als jij denkt dat je dan verdient zijn we beide blij. Ik weet zeker dat ik meer geld maak met die paar duizend euro. 8)

Accu is op dit moment leuk omdat je het leuk vindt om groen bezig te zijn, net te ontlasten en je energiemaatschappijen niet wil sponseren. Niet om echt geld aan te verdienen.
Ik geef jou €2000,- en jij geeft mij 15 jaar lang €400,- Maar als de elektra prijs omhoog gaat betaal je mij het verschil erbij natuurlijk. Misschien is het verschil tussen jou en mij waarschijnlijk dat ik me minder druk maak om geld en jij meer.
Maar dit topic heet dan ook is een thuisaccu interessant (voor mij) Ik vind van wel en jij vindt van niet, prima toch?

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 12-06-2026 21:22 ]

• MotorBeast
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Ik geef jou €2000,- en jij geeft mij 15 jaar lang €400,- Maar als de elektra prijs omhoog gaat betaal je mij het verschil erbij natuurlijk. Misschien is het verschil tussen jou en mij waarschijnlijk dat ik me minder druk maak om geld en jij meer.
Maar dit topic heet dan ook is een thuisaccu interessant (voor mij) Ik vind van wel en jij vindt van niet, prima toch?
Nee geen €400,- want die accu van jou gaat geen 20% rendement op leveren. Hooguit tientjes werk. Dan mag je mij vertellen wat er dan interessant aan is? Beetje hobby. Ja dan is alles interessant en zijn we snel klaar met dit topic.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 12-06-2026 21:26 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Soms leest dit topic als een iphone vs android discussie of Windows vs Linux.

Ik zit in kamp thuisbatterij, de investering die gedaan is verdampt met de inflatie, de maandlasten gaan naar beneden, je ontlast het net, draagt bij aan vergroenen en bij de juiste kan je ook nog eens een paar dagen noodstroom hebben (of zelfs off grid blijven met je zonnepanelen)

En een goeie batterij telt nu ook mee voor je energielabel, net zoals zonnepanelen en een (hybride) warmtepomp.

• MotorBeast
Vorkie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Ik zit in kamp thuisbatterij, de investering die gedaan is verdampt met de inflatie, de maandlasten gaan naar beneden, je ontlast het net, draagt bij aan vergroenen en bij de juiste kan je ook nog eens een paar dagen noodstroom hebben (of zelfs off grid blijven met je zonnepanelen)

En een goeie batterij telt nu ook mee voor je energielabel, net zoals zonnepanelen en een (hybride) warmtepomp.
Dat schreef ik toch ook? Maar voor het rendement hoef je het niet te doen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Nee geen €400,- want die accu van jou gaat geen 20% rendement op leveren. Hooguit tientjes werk. Dan mag je mij vertellen wat er dan interessant aan is? Beetje hobby. Ja dan is alles interessant en zijn we snel klaar met dit topic.
1600 kWh die ik niet inkoop a €0,26. Voor mij interessant genoeg maar ik zal wel te simpel denken volgens jou.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:38
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:30:
[...]

1600 kWh die ik niet inkoop a €0,26. Voor mij interessant genoeg maar ik zal wel te simpel denken volgens jou.
Dat is te simpel inderdaad ,je kunt die 1600 kwh ook gelijk verkopen en die kosten tegen elkaar weg strepen. Dus ik reken als winst slechts de 11,1 cent eb en btw van die 1600 kwh

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ
  • Laatst online: 10:21

paQ

[...]

:D

Ja zo ongeveer wel. Maar dan wel stellen dat 1- 1.5 kWh nachtverbruik (blijkbaar???) de norm is. Ik heb die memo gemist volgens mij :')

@Fr33z Ik denk dat het antwoord op de toptittel voor jou "nee" is. Dat betekent niet automatisch dat dat representatief is voor (gaan we weer) "het gemiddelde" huishouden.
Accepteer gewoon dat er vele (verbruik)profielen naast elkaar bestaan. En met elektrificatie ontstaat vanzelf een hoger "gemiddeld" verbruik.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:41
[...]

Ik zit ook in kamp thuisbatterij, maar dat is voor mijn situatie, en verwacht deze binnen 6 jaar terug te verdienen, dit is mogelijk doordat mijn installatie relatief goedkoop is samen gesteld met deels 2e hands batterijen, slechts ƩƩn enkele MPII 5K, en de bouw ervan heb ik zelf kunnen doen.

Naast dat er installaties zijn die zich wel terug verdienen, zullen er ook genoeg installaties zijn waar dat niet het geval is. Het is voor mij in ieder geval niet zo zwart/wit.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• The-Source
  • Laatst online: 08:11
Baksteen89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Het lukt mij helaas niet om de data uit mijn KAKU app te exporteren. Deze is via P1 aangesloten op de meter.

Via de energieleverancier kan ik zien dat ik in maart de volgende verbruikscijfers heb:

Verbruik normaal: 88 kWh
Verbruik dal: 168 kWh

Teruglever normaal: 348 kWh
Teruglever dal 119 kWh

Uit mijn solax omvormer kan ik halen dat ik een totale opbrengst had van 554.9 kWh.

Wel fijn om te leren dat de 3 fase meter dus intern gaat salderen tussen de verschillende fases. Nu heb ik nog wel de vraag. Stel ik ga voor een systeem dat ik direct aansluit op mijn omvormer. Hoe werkt dit wanneer deze maar 1 fase is, maar de omvormer 3. Als ik het goed begrijp kan ik dat niet zomaar (laten) aansluiten.

Je spreekt zelf over een victron systeem. Dit zijn volgens mij mooie systemen (heb een kleine versie ervan gehad in mijn camperbus). Voor een huis is het echter een stuk complexer en duurder als ik het goed hebt.

Ik merk dat ik gewoon niet genoeg kennis hier over heb. Ik zie alleen ook niet echt de bomen door het bos wat betreft bedrijven die ik zou kunnen aanschrijven voor advies. Er lijken allemaal bedrijven tussen te zitten die misschien niet het beste advies leveren.
Als je direct aan je omvormer aansluit dan doe ik even de aanname dat je hiermee het accu pakket bedoeld. Een directe aansluiting daarvan gebeurt op DC spanning en niet AC. Bij DC is er geen sprake van fases. Maar of je pv omvormer daarvoor geschikt is weet ik niet en ik kan daarover ook heb advies geven.

Over je verbruik, ~250 import ~90 direct verbruikt en 550 opgewekt. Ik vind het directe verbruik voor genoemde maand vrij laag eigenlijk. Simpele bierviltjes rekenmethode zou zeggen dat je in 30 dagen 450kwh geƫxporteerd hebt = 15kwh per dag

Je had per dag ~8.5kWh uit het net nodig. 12kWH accu x 0.7 RTE dekt dat netjes af.

En daarmee zou je een half jaar lang gemiddeld per dag dus 0 uit grid halen (theoretisch). De andere 6 maanden zou de hoeveelheid export naar grid grotendeels 0 worden omdat dit je accu in zal gaan en door je huis later worden verbruikt.

Reden voor theoretisch is mede omdat je ook meerdere donkere dagen kan hebben. Het is ook beter voor de accu om niet naar 0 te trekken etc etc. Als je kort hoog verbruik hebt een je systeem dat niet kan leveren vanuit accu heb je toch verbruik uit het net vandaan.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
workzone schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:30:
[...]

Ik zit ook in kamp thuisbatterij, maar dat is voor mijn situatie, en verwacht deze binnen 6 jaar terug te verdienen, dit is mogelijk doordat mijn installatie relatief goedkoop is samen gesteld met deels 2e hands batterijen, slechts ƩƩn enkele MPII 5K, en de bouw ervan heb ik zelf kunnen doen.

Naast dat er installaties zijn die zich wel terug verdienen, zullen er ook genoeg installaties zijn waar dat niet het geval is. Het is voor mij in ieder geval niet zo zwart/wit.
Ik denk dat voor de meeste huishoudens +/- 6 jaar vrij realistisch is mits de batterij goed is afgestemt op je nacht- en avondverbruik. De prijzen van de goedkopere stekkermodellen liggen nu rond de 250-300 per kWh. In NOM modus haal er wel ongeveer 40 euro/effectieve kWh opslag uit op jaarbasis als je batterij wat aan de kleine kant is ten opzichte van je verbruik na zonsondergang.

[ Voor 4% gewijzigd door Kameelstok op 12-06-2026 23:33 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03:27
Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Omdat een vaste installatie strict genomen veiliger is dan invoer van >800W via een stopcontact, omdat die niet per ongeluk uitgetrokken kan worden. En een stopcontact is meer werk dan een vaste verbinding, en in veel gevallen ook gewoon beter (minder verlies, kans op problemen).
Dus je oven en al je andere apparatuur wat >800W verbruikt is gevaarlijk āš ļø?
Even een vraag? Wat gebeurt er met een thuis-batterij waarbij je de stekker er uitrekt? Juist, helemaal niets.
En beter valt niet bepaald zaken met ā€œkans op problemenā€
En je vergeet nog een heel belangrijk punt, vast kost vaak het tigvoudige van een stekker oplossing, en dat laatste is overigs geen voordeel maar een duidelijk nadeel.
Beide hebben gewoon hĆŗn bestaansrecht, en zeker bij kleinere capaciteiten is een stekker net zo veilig en goed als een vaste.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:32
Jan-tweak schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 03:18:
[...]

Dus je oven en al je andere apparatuur wat >800W verbruikt is gevaarlijk āš ļø?
Even een vraag? Wat gebeurt er met een thuis-batterij waarbij je de stekker er uitrekt? Juist, helemaal niets.
En beter valt niet bepaald zaken met ā€œkans op problemenā€
En je vergeet nog een heel belangrijk punt, vast kost vaak het tigvoudige van een stekker oplossing, en dat laatste is overigs geen voordeel maar een duidelijk nadeel.
Beide hebben gewoon hĆŗn bestaansrecht, en zeker bij kleinere capaciteiten is een stekker net zo veilig en goed als een vaste.
Ik ben het eens met jouw argumenten. Een van de dingen waar ik twijfel bij heb met een stekker batterij is de ā€˜eenvoudige’ plaatsing en verplaatsing. Het is verstandig om accu pakketten veilig te plaatsen zodat ze niet fysiek beschadigd raken (met mogelijk vergassing etc tot gevolg). Ik denk dat veel mensen (inclusief ikzelf) over een stekker batterij wat lichtzinnig zouden kunnen denken dat het prima kan op de kinderkamer, of in de gang achter de fietsen. Er rouleren ook foto’s van dat soort situaties. Dit is wellicht een tweede orde effect van de ā€˜eenvoud’ van stekker accu’s, waardoor het een extra risico kan vormen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34
@Jan-tweak De betrouwbaarheid van een verwijderbare aansluiting zoals een schuko versus een Wago klem zijn niet te vergelijken. Als dat nieuwe voor je is, raad ik enige lessen aan. Dat hier veel hobbyisten zitten weten we inmiddels, maar voor amateurisme moeten we waken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:32
Brent schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:34:
@Jan-tweak De betrouwbaarheid van een verwijderbare aansluiting zoals een schuko versus een Wago klem zijn niet te vergelijken. Als dat nieuwe voor je is, raad ik enige lessen aan. Dat hier veel hobbyisten zitten weten we inmiddels, maar voor amateurisme moeten we waken.
Hoi Brent,

Ik ben het hier niet met jou eens. In mijn ervaring is de betrouwbaarheid van een kwalitatief goede Schuko stekker stukken beter dan die van het installatiewerk erachter.

De aansluiting van het Schuko stopcontact op de 3x2.5mm2 is vaak veel foutgevoeliger, en dan heb ik het nog niet over de grijze kabel die te pas en te onpas in muren en tussen vloerdelen door wordt gevoerd door beun en zijn vriendjes.

Diezelfde kwaliteit zou je ook met een vaste verbinding hebben, en dat heeft dus weinig met de Schuko stekker te maken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:55
Brent schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:34:
De oven, wasmachine, terrasverwarmer sluit jij ook allemaal met een wago klem aan ipv de stekker in de WCD te stoppen? 8)7

Best wat voor te zeggen om iets netjes vast te maken in een lasdoos met wago's, maar je maakt het wel heel dramatisch.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:08
Hier ook met batterij en ik zie ook dat met de huidige tarieven terugverdienen er misschien niet in zit.

In mijn geval helpt het wel erg mee dat een alternatief voor de batterij een verzwaring naar 3x35A zou zijn geweest. Die verzwaring is nu niet uitgevoerd en bespaart dus al zo'n € 1300 per jaar.
Verder was het geld voor de accu ook aanwezig en geldt voor mij in het algemeen ook wel dat ik achteraf liever spijt heb van iets dat ik wel heb gedaan dan dat ik spijt heb van iets dat ik niet gedaan heb.

Met 13 MWh per jaar aan verbruik en behoorlijk wat PV valt er in elk geval wat te verdienen aan de batterij. Ik weet ook dat ik straks als ik nog iets teruglever er in elk geval iets voor terugkrijg en dat voelt ook goed.

Volgende week wordt er in elk geval aan de NO-kant van de woning nog 16x 440Wp aan panelen bij gelegd. Goede kans dat de accu capaciteit ook nog verder wordt uitgebreid binnen nu en een jaar.

Tsja en verder schijnt het dat er in deze periode veel nieuwe TV's gekocht zijn (iets met WK of zo). Veel van die vervangen TV's waren niet kapot, dus discutabele investeringen blijven we met z'n allen toch wel doen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste