Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 136 ... 152 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Ik heb voor Tweakers begrippen een kleine accu (10kWh), toch loont het voor mij een stuk meer om zomers (met een dynamisch contract) uitgesteld te laden en dan duur te verkopen i.p.v. NOM na te streven, want dat dat laatste levert voor mij eigenlijk niks op in de zomer. Dus zelfs met een kleine thuisbatterij is dit een overweging.
Dan is nog de vraag of je daar mee bezig wilt zijn, de een wel en de ander weer niet. Sommigen halen voor enkele Euro's alles uit de kast en een ander boeit dat niet zo.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC+ 11,04kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Yep, werd van zonnepanelen nemen ook gezegd, verdien je nooit terug, we zullen het zien wat de toekomst ons brengt, ik ben van mijn aankoop betreffende accu's overtuigd voor me zelf.
PV kun je qua business case echt niet vergelijken met een thuisaccu. Je komt bedrogen uit als dat je verwachting is.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HandyLumberjack , @paQ Met welke verliezen (omvormer, batterij, standby) houden jullie rekening?
Ik vermoed dat je laden/ontladen bij inkoop/verkoop met wat hoger vermogen wil doen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:46:
[...]

PV kun je qua business case echt niet vergelijken met een thuisaccu. Je komt bedrogen uit als dat je verwachting is.
Waarom niet? Waarom zo ingewikkeld denken? Ik hoef volgend jaar 1600 kWh minder in te kopen, die kosten heb ik toch verdiend?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC+ 11,04kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-07 12:32
cville schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:21:
Wie weet een betere oplossing?
Ik post dit omdat ik geen goede oplossing voor de plaatsing van een batterij kan vinden. Eerst een plattegrond:

[Afbeelding]
  • ik wil graag een 10-16kWh batterij
  • het uiteindelijke AC aansluitpunt is de onderverdeler aan de rechterkant
  • ik zou het liefst een DC-gekoppelde batterij hebben maar dat is heel onaantrekkelijk omdat ik dan 2 x 95mm2 DC kabel van 6.4m van de batterij naar de plek waar ik een nieuwe, hybride PV inverter kan ophangen en dat is boven de LTV verdeler. Hoewel dit technisch een prima oplossing is, is dit een erg onaantrekkelijk scenario omdat ik 2 dikke kabels een aantal keren haaks moet buigen met een flinke buigradius (afhankelijk van der kabel 11-20cm). Dit wordt niet mooi en is duur (kilos koper).
  • een andere oplossing die afvalt is een nieuwe inverter boven de batterij ophangen. Dit lijkt niet te gaan met een 10kW inverter; je komt altijd horizontaal en verticaal cm tekort (ik heb het allemaal op schaal getekend).
  • wat er dan nog overblijft is een AC-gekoppelde batterij met alle RTE nadelen van dien. De getekende Anker is maar een placeholder maar laat wel zien dat het kan. De warmtepomp is er nog niet en is ook een placeholder.
Is er iemand die nog wel een oplossing voor een DC-gekoppelde batterij ziet die hier past?

TYPO EDIT: 19mm2 vervangen door 95mm2
Niemand?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:22

Ersus

Zuid-Limburg

De ene use-case wordt platgeslagen met de andere.

Een batterij kan niet uit maar wel aan. En aan lijkt me handig als je PV wil opslaan voor de nacht.

Een batterij is vanaf 2027 wel erg handig met veel PV en veel afname. De maat van ā€šveelā€˜ moet ieder voor zichzelf maar doornemen.
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:08:
[...]

Hoezo niet?

Ik heb een EV gekocht omdat het gewoon veel goedkoper in gebruik is. De aanschafprijs stond gelijk aan het prijsverschil tussen 6 jaar lang thuis laden i.p.v. benzine tanken.
Kijk, dat bedoel ik. Een duidelijk doel en met 12000kWh opwek en thuis kunnen laden heb je jezelf een goede deal bezorgd.

Aan deze zijde kan niet overdag thuis geladen worden maar wel in de avond als de toekomstige EV er is. Tel uit je winst, we doen dan wat langer over de ROI maar de setup levert een volledige bijdrage, immers laden van eigen dak met of zonder batterij is nog altijd goedkoper.

Of we nu een of twee EVā€˜s willen laden in de avond, prima toch. En dan voorzien we het huis meteen mee.

Morgen duwen we de boel weer vol met 110kWh geschatte wolkige opwek en de resterende 117~120kWh trekt Victron tussen 11:00 en 17:00 vanuit het net tegen een kleine bonus.

Ieder zijn use case en stukje gevoelswaarde, is toch prima. Geen gezeur met planstress wanneer wat aan mag en wanneer niet. Die nieuwe luxe mag toch ook wat kosten.

Toen nog wonende in een klein appartement met 7 panelen heb ik een 5kWh Sessy batterij aangeschaft.

Ik zette de airco in de avond aan voor de warme nachten maar daardoor was het toch snel gedaan met 5kWh voordat het ochtend was. Een ontnuchterende desinvestering was dat.

Na de verhuizing werd het in ieder geval groter om de volle bandbreedte aan opwek en verbruik af te kunnen dekken. Tot zover onze ā€šveelā€˜ opzet.

Voor 2026 draagt de epex handel actueel met €-2329 zijn steentje wel bij en we hebben nog enkele maanden te gaan en huisverbruik zit daar ook al in.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

dunklefaser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:47:
@HandyLumberjack , @paQ Met welke verliezen (omvormer, batterij, standby) houden jullie rekening?
Ik vermoed dat je laden/ontladen bij inkoop/verkoop met wat hoger vermogen wil doen.
Ik houd er geen rekening mee. Het is een gegeven dat ik tuinverwarming heb.
Het systeem draait nu 7 maanden met gemiddeld RTE 86.5. Ik vind dat heel keurig.

De verliezen zijn soms op 1 dag behoorlijk groot in absolute aantallen, maar als me die acties die dag op de onbalansmarkt netto 20 euro hebben opgeleverd dan is dat collateral damage.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:26
dunklefaser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:47:
Het grootste punt is dat mijn verbruik in de nacht laag is (1-1,5 kWh) en rond 7:00 zit de thuisbatterij dan weer vol (met relatief dure stroom) dan levert die thuisbatterij misschien €0,10 per dag op (na afschaffing salderen). 10 kWh teruglevering van rond het middaguur naar de avond verplaatsen levert al snel het tienvoudige of meer op.

Maar ten opzichte van de PV is het überhaupt geneuzel in de marge / hobby.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:48
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Yep, werd van zonnepanelen nemen ook gezegd, verdien je nooit terug, we zullen het zien wat de toekomst ons brengt, ik ben van mijn aankoop betreffende accu's overtuigd voor me zelf.
Gezegd. Als je kon rekenen leverde die gewoon voor mij 12 tot 14% rendement op per jaar ...... door salderen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Op dit moment verdien ik anders 400 euro per jaar met mijn speledingetje. Volgend jaar komt daar 250 bij vanwege 2500 kwh niet in hoeven kopen,dus de eb is de winst. De 400 euro winst van dit moment is berekend tov mijn vaste contract met 11 cent terug lever vergoeding. Met de huidige contracten gerekend zou mijn winst nog veel groter zijn. Dus waarom een accu zinloos zou zijn is mij totaal onduidelijk,hier is de tvt jaartje of 6 hooguit
Ok, mogelijk in jouw geval dan interessant. Maar probeer even verschillende situaties te bekijken. Er zijn heel veel mensen die gewoon weinig avond/nachtverbruik hebben (hier bijv 1-1.5kWh). Dat kan ik.met.een 2 of 3 kWh PIB best afdekken uit zonnestroom tegen imvestering van 800 euro ofzo. Alleen 'win' ik daar dus max 300 kWh/jaar mee ofwel 90 euro. Tsja....

Jij hebt het over 2500 kWh die je blijkbaar niet meer inkoopt. Dat gaat inderdaad om.meer geld en mogelijk.is t dan interessanter. Maar die situatie is niet gangbaar.en waarschijnlijk dus ook niet waar t artikel.over gaat.

Dus ja, een accu kan zeker een slecht idee zijn. En soms juist wel een goed idee. Het blijft aan te raden meerdere perspectieven naast elkaar te proberen te zetten.

• MotorBeast
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Waarom niet? Waarom zo ingewikkeld denken? Ik hoef volgend jaar 1600 kWh minder in te kopen, die kosten heb ik toch verdiend?
Hoezo heb je dan verdiend? Je hebt eerst een paar duizend euro terug te verdienen. Net als destijds met panelen. Pas na terugverdienen ga je wat besparen. Je kan het ook aan mij geven je investering en dan geef ik je een paar honderd euro per jaar. Als jij denkt dat je dan verdient zijn we beide blij. Ik weet zeker dat ik meer geld maak met die paar duizend euro. 8)

Accu is op dit moment leuk omdat je het leuk vindt om groen bezig te zijn, net te ontlasten en je energiemaatschappijen niet wil sponseren. Niet om echt geld aan te verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 12-06-2026 21:13 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Hoezo heb je dan verdiend? Je hebt eerst een paar duizend euro terug te verdienen. Net als destijds met panelen. Pas na terugverdienen ga je wat besparen. Je kan het ook aan mij geven je investering en dan geef ik je een paar honderd euro per jaar. Als jij denkt dat je dan verdient zijn we beide blij. Ik weet zeker dat ik meer geld maak met die paar duizend euro. 8)

Accu is op dit moment leuk omdat je het leuk vindt om groen bezig te zijn, net te ontlasten en je energiemaatschappijen niet wil sponseren. Niet om echt geld aan te verdienen.
Ik geef jou €2000,- en jij geeft mij 15 jaar lang €400,- Maar als de elektra prijs omhoog gaat betaal je mij het verschil erbij natuurlijk. Misschien is het verschil tussen jou en mij waarschijnlijk dat ik me minder druk maak om geld en jij meer.
Maar dit topic heet dan ook is een thuisaccu interessant (voor mij) Ik vind van wel en jij vindt van niet, prima toch?

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 12-06-2026 21:22 ]

• MotorBeast
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Ik geef jou €2000,- en jij geeft mij 15 jaar lang €400,- Maar als de elektra prijs omhoog gaat betaal je mij het verschil erbij natuurlijk. Misschien is het verschil tussen jou en mij waarschijnlijk dat ik me minder druk maak om geld en jij meer.
Maar dit topic heet dan ook is een thuisaccu interessant (voor mij) Ik vind van wel en jij vindt van niet, prima toch?
Nee geen €400,- want die accu van jou gaat geen 20% rendement op leveren. Hooguit tientjes werk. Dan mag je mij vertellen wat er dan interessant aan is? Beetje hobby. Ja dan is alles interessant en zijn we snel klaar met dit topic.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 12-06-2026 21:26 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Soms leest dit topic als een iphone vs android discussie of Windows vs Linux.

Ik zit in kamp thuisbatterij, de investering die gedaan is verdampt met de inflatie, de maandlasten gaan naar beneden, je ontlast het net, draagt bij aan vergroenen en bij de juiste kan je ook nog eens een paar dagen noodstroom hebben (of zelfs off grid blijven met je zonnepanelen)

En een goeie batterij telt nu ook mee voor je energielabel, net zoals zonnepanelen en een (hybride) warmtepomp.

• MotorBeast
Vorkie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Ik zit in kamp thuisbatterij, de investering die gedaan is verdampt met de inflatie, de maandlasten gaan naar beneden, je ontlast het net, draagt bij aan vergroenen en bij de juiste kan je ook nog eens een paar dagen noodstroom hebben (of zelfs off grid blijven met je zonnepanelen)

En een goeie batterij telt nu ook mee voor je energielabel, net zoals zonnepanelen en een (hybride) warmtepomp.
Dat schreef ik toch ook? Maar voor het rendement hoef je het niet te doen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Nee geen €400,- want die accu van jou gaat geen 20% rendement op leveren. Hooguit tientjes werk. Dan mag je mij vertellen wat er dan interessant aan is? Beetje hobby. Ja dan is alles interessant en zijn we snel klaar met dit topic.
1600 kWh die ik niet inkoop a €0,26. Voor mij interessant genoeg maar ik zal wel te simpel denken volgens jou.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:40
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:30:
[...]

1600 kWh die ik niet inkoop a €0,26. Voor mij interessant genoeg maar ik zal wel te simpel denken volgens jou.
Dat is te simpel inderdaad ,je kunt die 1600 kwh ook gelijk verkopen en die kosten tegen elkaar weg strepen. Dus ik reken als winst slechts de 11,1 cent eb en btw van die 1600 kwh

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ
  • Nu online

paQ

[...]

:D

Ja zo ongeveer wel. Maar dan wel stellen dat 1- 1.5 kWh nachtverbruik (blijkbaar???) de norm is. Ik heb die memo gemist volgens mij :')

@Fr33z Ik denk dat het antwoord op de toptittel voor jou "nee" is. Dat betekent niet automatisch dat dat representatief is voor (gaan we weer) "het gemiddelde" huishouden.
Accepteer gewoon dat er vele (verbruik)profielen naast elkaar bestaan. En met elektrificatie ontstaat vanzelf een hoger "gemiddeld" verbruik.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:11
[...]

Ik zit ook in kamp thuisbatterij, maar dat is voor mijn situatie, en verwacht deze binnen 6 jaar terug te verdienen, dit is mogelijk doordat mijn installatie relatief goedkoop is samen gesteld met deels 2e hands batterijen, slechts ƩƩn enkele MPII 5K, en de bouw ervan heb ik zelf kunnen doen.

Naast dat er installaties zijn die zich wel terug verdienen, zullen er ook genoeg installaties zijn waar dat niet het geval is. Het is voor mij in ieder geval niet zo zwart/wit.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• The-Source
  • Nu online
Baksteen89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Het lukt mij helaas niet om de data uit mijn KAKU app te exporteren. Deze is via P1 aangesloten op de meter.

Via de energieleverancier kan ik zien dat ik in maart de volgende verbruikscijfers heb:

Verbruik normaal: 88 kWh
Verbruik dal: 168 kWh

Teruglever normaal: 348 kWh
Teruglever dal 119 kWh

Uit mijn solax omvormer kan ik halen dat ik een totale opbrengst had van 554.9 kWh.

Wel fijn om te leren dat de 3 fase meter dus intern gaat salderen tussen de verschillende fases. Nu heb ik nog wel de vraag. Stel ik ga voor een systeem dat ik direct aansluit op mijn omvormer. Hoe werkt dit wanneer deze maar 1 fase is, maar de omvormer 3. Als ik het goed begrijp kan ik dat niet zomaar (laten) aansluiten.

Je spreekt zelf over een victron systeem. Dit zijn volgens mij mooie systemen (heb een kleine versie ervan gehad in mijn camperbus). Voor een huis is het echter een stuk complexer en duurder als ik het goed hebt.

Ik merk dat ik gewoon niet genoeg kennis hier over heb. Ik zie alleen ook niet echt de bomen door het bos wat betreft bedrijven die ik zou kunnen aanschrijven voor advies. Er lijken allemaal bedrijven tussen te zitten die misschien niet het beste advies leveren.
Als je direct aan je omvormer aansluit dan doe ik even de aanname dat je hiermee het accu pakket bedoeld. Een directe aansluiting daarvan gebeurt op DC spanning en niet AC. Bij DC is er geen sprake van fases. Maar of je pv omvormer daarvoor geschikt is weet ik niet en ik kan daarover ook heb advies geven.

Over je verbruik, ~250 import ~90 direct verbruikt en 550 opgewekt. Ik vind het directe verbruik voor genoemde maand vrij laag eigenlijk. Simpele bierviltjes rekenmethode zou zeggen dat je in 30 dagen 450kwh geƫxporteerd hebt = 15kwh per dag

Je had per dag ~8.5kWh uit het net nodig. 12kWH accu x 0.7 RTE dekt dat netjes af.

En daarmee zou je een half jaar lang gemiddeld per dag dus 0 uit grid halen (theoretisch). De andere 6 maanden zou de hoeveelheid export naar grid grotendeels 0 worden omdat dit je accu in zal gaan en door je huis later worden verbruikt.

Reden voor theoretisch is mede omdat je ook meerdere donkere dagen kan hebben. Het is ook beter voor de accu om niet naar 0 te trekken etc etc. Als je kort hoog verbruik hebt een je systeem dat niet kan leveren vanuit accu heb je toch verbruik uit het net vandaan.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:07
workzone schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:30:
[...]

Ik zit ook in kamp thuisbatterij, maar dat is voor mijn situatie, en verwacht deze binnen 6 jaar terug te verdienen, dit is mogelijk doordat mijn installatie relatief goedkoop is samen gesteld met deels 2e hands batterijen, slechts ƩƩn enkele MPII 5K, en de bouw ervan heb ik zelf kunnen doen.

Naast dat er installaties zijn die zich wel terug verdienen, zullen er ook genoeg installaties zijn waar dat niet het geval is. Het is voor mij in ieder geval niet zo zwart/wit.
Ik denk dat voor de meeste huishoudens +/- 6 jaar vrij realistisch is mits de batterij goed is afgestemt op je nacht- en avondverbruik. De prijzen van de goedkopere stekkermodellen liggen nu rond de 250-300 per kWh. In NOM modus haal er wel ongeveer 40 euro/effectieve kWh opslag uit op jaarbasis als je batterij wat aan de kleine kant is ten opzichte van je verbruik na zonsondergang.

[ Voor 4% gewijzigd door Kameelstok op 12-06-2026 23:33 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:08
Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Omdat een vaste installatie strict genomen veiliger is dan invoer van >800W via een stopcontact, omdat die niet per ongeluk uitgetrokken kan worden. En een stopcontact is meer werk dan een vaste verbinding, en in veel gevallen ook gewoon beter (minder verlies, kans op problemen).
Dus je oven en al je andere apparatuur wat >800W verbruikt is gevaarlijk āš ļø?
Even een vraag? Wat gebeurt er met een thuis-batterij waarbij je de stekker er uitrekt? Juist, helemaal niets.
En beter valt niet bepaald zaken met ā€œkans op problemenā€
En je vergeet nog een heel belangrijk punt, vast kost vaak het tigvoudige van een stekker oplossing, en dat laatste is overigs geen voordeel maar een duidelijk nadeel.
Beide hebben gewoon hĆŗn bestaansrecht, en zeker bij kleinere capaciteiten is een stekker net zo veilig en goed als een vaste.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:51
Jan-tweak schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 03:18:
[...]

Dus je oven en al je andere apparatuur wat >800W verbruikt is gevaarlijk āš ļø?
Even een vraag? Wat gebeurt er met een thuis-batterij waarbij je de stekker er uitrekt? Juist, helemaal niets.
En beter valt niet bepaald zaken met ā€œkans op problemenā€
En je vergeet nog een heel belangrijk punt, vast kost vaak het tigvoudige van een stekker oplossing, en dat laatste is overigs geen voordeel maar een duidelijk nadeel.
Beide hebben gewoon hĆŗn bestaansrecht, en zeker bij kleinere capaciteiten is een stekker net zo veilig en goed als een vaste.
Ik ben het eens met jouw argumenten. Een van de dingen waar ik twijfel bij heb met een stekker batterij is de ā€˜eenvoudige’ plaatsing en verplaatsing. Het is verstandig om accu pakketten veilig te plaatsen zodat ze niet fysiek beschadigd raken (met mogelijk vergassing etc tot gevolg). Ik denk dat veel mensen (inclusief ikzelf) over een stekker batterij wat lichtzinnig zouden kunnen denken dat het prima kan op de kinderkamer, of in de gang achter de fietsen. Er rouleren ook foto’s van dat soort situaties. Dit is wellicht een tweede orde effect van de ā€˜eenvoud’ van stekker accu’s, waardoor het een extra risico kan vormen.

• Brent
  • Laatst online: 10:02
@Jan-tweak De betrouwbaarheid van een verwijderbare aansluiting zoals een schuko versus een Wago klem zijn niet te vergelijken. Als dat nieuwe voor je is, raad ik enige lessen aan. Dat hier veel hobbyisten zitten weten we inmiddels, maar voor amateurisme moeten we waken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Beer070
Brent schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:34:
@Jan-tweak De betrouwbaarheid van een verwijderbare aansluiting zoals een schuko versus een Wago klem zijn niet te vergelijken. Als dat nieuwe voor je is, raad ik enige lessen aan. Dat hier veel hobbyisten zitten weten we inmiddels, maar voor amateurisme moeten we waken.
Hoi Brent,

Ik ben het hier niet met jou eens. In mijn ervaring is de betrouwbaarheid van een kwalitatief goede Schuko stekker stukken beter dan die van het installatiewerk erachter.

De aansluiting van het Schuko stopcontact op de 3x2.5mm2 is vaak veel foutgevoeliger, en dan heb ik het nog niet over de grijze kabel die te pas en te onpas in muren en tussen vloerdelen door wordt gevoerd door beun en zijn vriendjes.

Diezelfde kwaliteit zou je ook met een vaste verbinding hebben, en dat heeft dus weinig met de Schuko stekker te maken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:47
De oven, wasmachine, terrasverwarmer sluit jij ook allemaal met een wago klem aan ipv de stekker in de WCD te stoppen? 8)7

Best wat voor te zeggen om iets netjes vast te maken in een lasdoos met wago's, maar je maakt het wel heel dramatisch.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:40
Hier ook met batterij en ik zie ook dat met de huidige tarieven terugverdienen er misschien niet in zit.

In mijn geval helpt het wel erg mee dat een alternatief voor de batterij een verzwaring naar 3x35A zou zijn geweest. Die verzwaring is nu niet uitgevoerd en bespaart dus al zo'n € 1300 per jaar.
Verder was het geld voor de accu ook aanwezig en geldt voor mij in het algemeen ook wel dat ik achteraf liever spijt heb van iets dat ik wel heb gedaan dan dat ik spijt heb van iets dat ik niet gedaan heb.

Met 13 MWh per jaar aan verbruik en behoorlijk wat PV valt er in elk geval wat te verdienen aan de batterij. Ik weet ook dat ik straks als ik nog iets teruglever er in elk geval iets voor terugkrijg en dat voelt ook goed.

Volgende week wordt er in elk geval aan de NO-kant van de woning nog 16x 440Wp aan panelen bij gelegd. Goede kans dat de accu capaciteit ook nog verder wordt uitgebreid binnen nu en een jaar.

Tsja en verder schijnt het dat er in deze periode veel nieuwe TV's gekocht zijn (iets met WK of zo). Veel van die vervangen TV's waren niet kapot, dus discutabele investeringen blijven we met z'n allen toch wel doen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Vanaf 2027 zijn er genoeg huishoudens waarvoor een thuisaccu rendabel kan zijn door NOM na te streven met een voor tweakers begrippen kleine accu.

Pejdref in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwfm3L9QYwzMvqVTthHBT97p8rE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klagpnvZ9jxoUpoGcFp2LH1I.png?f=fotoalbum_large

• Pejdref
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Ik ben het hier niet met jou eens. In mijn ervaring is de betrouwbaarheid van een kwalitatief goede Schuko stekker stukken beter dan die van het installatiewerk erachter.

...
Ik ben wel benieuwd hoe jij aan die ervaringen komt.

• Pejdref
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 03:18:
[...]

Er is nogal een risico verschil tussen langdurig vermogen en kortdurend vermogen.

• Pejdref
  • Niet online
Oilman schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:38:
[...]

De oven, wasmachine, terrasverwarmer sluit jij ook allemaal met een wago klem aan ipv de stekker in de WCD te stoppen? 8)7
Bij een terrasverwarmer zou ik dat overwegen. De keren dat ik een gesmolten stekker heb gezien was met een elektrisch kacheltje.
Oven en wasmachine gebruiken maar kortdurig hoge vermogens waardoor de warmteontwikkeling beperkt is.

Overigens is het zo dat een (kwalitatieve) schuko het continu vermogen gewoon aan moet kunnen. Maar bij het maken van een vaste aansluiting neem je een faalkans weg.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Pejdref schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:31:
Vanaf 2027 zijn er genoeg huishoudens waarvoor een thuisaccu rendabel kan zijn door NOM na te streven met een voor tweakers begrippen kleine accu.

Pejdref in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

[Afbeelding]
Welke kosten reken je voor elke kWh aan accu? Ik heb het idee dat je dat lineair hebt opgebouwd, terwijl bij kleinere accu's de (ingebouwde) omvormer een veel grotere kostenpost is, evenals eventuele installatie.

• Pejdref
  • Niet online
@mitsumark Staat gewoon in de gelinkte post.
De basisinvestering heb ik op 700€ gezet, inclusief 2kWh aan opslag
Iedere kWh opslag extra kost 200€
Je moet ergens aannamen doen uiteraard, eenieder staat vrij om zelf met getallen te spelen. De kern van het verhaal klopt in ieder geval voor mijn situatie, als je met getallen gaat spelen verschuift de lijn wat.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:41
paQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:09:
@Fr33z Ik denk dat het antwoord op de toptittel voor jou "nee" is. Dat betekent niet automatisch dat dat representatief is voor (gaan we weer) "het gemiddelde" huishouden.
Accepteer gewoon dat er vele (verbruik)profielen naast elkaar bestaan. En met elektrificatie ontstaat vanzelf een hoger "gemiddeld" verbruik.
Gaan we weer, want dat denk ik dus wel.
Op dit moment, en zelfs vanaf 2027, is een thuisaccu voor een gemiddeld huishouden niet interessant. Onderzoeken genoegnaar geweest die dat bevestigen. Maar de situatie bij de gemiddelde tweaker is al heel anders en lijkt te denken dat dat gelijk staat aan een gemiddeld huishouden.
(En dan nog vraag ik me af of het zelfs bij de gemiddelde tweaker echt al interessant is, als je kijkt naar ROI.)

• Pejdref
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:55:
[...]

Gaan we weer, want dat denk ik dus wel.
Op dit moment, en zelfs vanaf 2027, is een thuisaccu voor een gemiddeld huishouden niet interessant. Onderzoeken genoegnaar geweest die dat bevestigen. Maar de situatie bij de gemiddelde tweaker is al heel anders en lijkt te denken dat dat gelijk staat aan een gemiddeld huishouden.
(En dan nog vraag ik me af of het zelfs bij de gemiddelde tweaker echt al interessant is, als je kijkt naar ROI.)
Praten in gemiddeldes is lang niet altijd zinnig, een gemiddeld mens heeft een BH voor 1 tiet nodig.

Een gemiddeld full/hybride electric huis kan vanaf 2027 een goede ROI halen met een (kleine) thuisaccu.

• MotorBeast
Pejdref schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Praten in gemiddeldes is lang niet altijd zinnig, een gemiddeld mens heeft een BH voor 1 tiet nodig.

Een gemiddeld full electric huis kan vanaf 2027 een goede ROI halen met een (kleine) thuisaccu.
Wat is dan gemiddeld? Wat is een goede ROI? Allemaal vaag. Sowieso is een FE huis al niet gemiddeld maar nog steeds een uitzondering. Je stelt zelf dat praten in gemiddelde niet zinnig is en deponeert dan zelf een vage stelling met gemiddeld. Als je op deze manier een investering presenteert bij een bedrijf weet ik wel wat ze beslissen als je de ruimte verlaat. :N

• Pejdref
  • Niet online
@MotorBeast Ik heb de onderbouwing al meermaals gepost, zo ook weer een paar posts terug.

Als je op deze manier bij een bedrijf reageert weet ik wel wat ze beslissen als je de ruimte verlaat.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:31

P_Tingen

omdat het KAN

Wat is gemiddeld? Ik denk dat ik daar redelijk bij in de buurt kom met 900m3 gasverbruik, 4mwh opwek per jaar, 2kWh nachtverbruik en geen EV. Een eindje terug hier had ik als achterkant-bierviltje berekening al gepost dat voor mij een 4 Ć” 5 kWh voor €1200 in een jaar of 6 uit zou kunnen. En ik denk - als ik om me heen kijk - dat er grosso modo best veel mensen aan dat profiel voldoen

... en gaat over tot de orde van de dag

• Brent
Beer070 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Hoi Brent,

Ik ben het hier niet met jou eens. In mijn ervaring
Gelukkig schrijf jij niet mee aan zaken als de NEN1010.

• Brent
Oilman schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Verschil tussen duurlast en incidenteel gebruik.

Echt, lees je in. Dit is gewoon dom en gevaarlijk.

Installeerde je een keurige, nieuwe, geschikte wcd, prima, maar dan is hey niet meet goedkoper dan een doos met wagons. Plug je hem in een 30 jaar oude wcd, tsja....

[ Voor 19% gewijzigd door Brent op 13-06-2026 14:32 ]

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:55

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ha, Ik heb hier in dit huis 25 jaar lang een wasdroger gehad die vlot 2 a 2,5 kwh per uur trok. Vaak meermaals per dag. Dus al vlug 4 a 5 uur achter elkaar continue minimaal 2 kw. Aan de wcd is niets te zien.
Nu zit er een condensdroger in.

Mijn PIB , die ik inmiddels een jaar heb, haalt gemiddeld op en dag misschien 1 uur 2,5 kw achter elkaar. Vaak is dat nog niet eens de helft, meestal een kwart maximaal. Die PIB heb ik overigens wel aangesloten met massieve draad op een nieuwe en goede kwaliteit ABB wcd die geschikt is voor 16 ampere / 250 watt. Ding wordt er niet warm van.

Ook de oven, en kookplaat trekken vaak gedurende langere tijd behoorlijke vermogens, inmiddels ook al 30 jaar. Niks te zien aan stekker noch wcd.

Vroeger zag ik ook wel eens verbrande stekkers en wcd, maar dat werd veroorzaakt door slechte (gevlochten) kabels en slechte vaak losse aansluitingen.

Ik ben voorstander voor veiligheid in huis maar het hoeft niet overdreven te worden.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:07
Metsubsidie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:47:
Ha, Ik heb hier in dit huis 25 jaar lang een wasdroger gehad die vlot 2 a 2,5 kwh per uur trok. Vaak meermaals per dag. Dus al vlug 4 a 5 uur achter elkaar continue minimaal 2 kw. Aan de wcd is niets te zien.
Nu zit er een condensdroger in.

Mijn PIB , die ik inmiddels een jaar heb, haalt gemiddeld op en dag misschien 1 uur 2,5 kw achter elkaar. Vaak is dat nog niet eens de helft, meestal een kwart maximaal. Die PIB heb ik overigens wel aangesloten met massieve draad op een nieuwe en goede kwaliteit ABB wcd die geschikt is voor 16 ampere / 250 watt. Ding wordt er niet warm van.

Ook de oven, en kookplaat trekken vaak gedurende langere tijd behoorlijke vermogens, inmiddels ook al 30 jaar. Niks te zien aan stekker noch wcd.

Vroeger zag ik ook wel eens verbrande stekkers en wcd, maar dat werd veroorzaakt door slechte (gevlochten) kabels en slechte vaak losse aansluitingen.

Ik ben voorstander voor veiligheid in huis maar het hoeft niet overdreven te worden.
En ook een type B aardlek schakelaar genomen om je stekkeraccu veilig in te kunnen pluggen ?

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Wat de terugverdien termijn betreft.
In het afgelopen jaar is er 1.162 kwh uit de PIB gekomen (en 1.430 kwh ingegaan)

Met een tarief van € 0.25 voor aankoop per Kwh en € 0,0025 voor teruglevering in 2027 verwacht ik in circa 6 jaar mijn PIB wel terug verdient te hebben.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Vdvmark schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:54:
[...]

En ook een type B aardlek schakelaar genomen om je stekkeraccu veilig in te kunnen pluggen ?
B16, PIB wel helemaal alleen op.

[ Voor 6% gewijzigd door Metsubsidie op 13-06-2026 15:59 ]

• workzone
  • Registratie: November 2023
Als het materiaal en de installatie kwalitatief op orde zijn, moet een duurlast van 8 tot 10 ampĆØre voor een schuko-stekker gewoon kunnen. Helaas weet je in de praktijk nooit helemaal zeker of de kwaliteit echt goed is. De betere granny chargers lossen dit mooi op door de temperatuur in de stekker te meten.

Maar goed, laten we niet doen alsof een schuko-stekker plotseling een fragiel ding is.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
Metsubsidie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:58:
[...]

B16, PIB wel helemaal alleen op.
Nee die B is niet voor de aardlek beveiliging ;) De aardlek is type A of B, waarbij A niet beveiligt tegen een vlakke gelijkstroom, en daardoor verzadigd kan raken. Type B aardlek is alleen wel heel duur.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42

FreakNL

Well do ya punk?

Pejdref schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Bij een terrasverwarmer zou ik dat overwegen. De keren dat ik een gesmolten stekker heb gezien was met een elektrisch kacheltje.
Oven en wasmachine gebruiken maar kortdurig hoge vermogens waardoor de warmteontwikkeling beperkt is.

Overigens is het zo dat een (kwalitatieve) schuko het continu vermogen gewoon aan moet kunnen. Maar bij het maken van een vaste aansluiting neem je een faalkans weg.
Het hangt allemaal van vermogen af.

Als die batterij met 1200watt ontlaadt en laadt moet een goed afgemonteerde schuko geen probleem zijn. Zeker niet als de batterij fabrieksaf al met schuko komt. Het (eventuele) probleem zit dan eerder in de afmontering van de WCD…

• Brent
FreakNL schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Als die batterij met 1200watt ontlaadt en laadt moet een goed afgemonteerde schuko geen probleem zijn. Zeker niet als de batterij fabrieksaf al met schuko komt. Het (eventuele) probleem zit dan eerder in de afmontering van de WCD…
En dat is precies de reden dat hier voorschriften zijn, VEH die naleeft (en dus niet aan stekkers doet), en het strikt genomen beter is de WCD weg te laten: het kan goed gaan, maar het kan zeker bij stekkers in bestaande dozen van mogelijk een halve eeuw oud ook makkelijk fout gaan. De helft van de huisbranden komt van de waterkoker, die trekt ook 'maar' ~2kW voor 5 minuten ofzo.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
Brent schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:34:
[...]

En dat is precies de reden dat hier voorschriften zijn, VEH die naleeft (en dus niet aan stekkers doet), en het strikt genomen beter is de WCD weg te laten: het kan goed gaan, maar het kan zeker bij stekkers in bestaande dozen van mogelijk een halve eeuw oud ook makkelijk fout gaan. De helft van de huisbranden komt van de waterkoker, die trekt ook 'maar' ~2kW voor 5 minuten ofzo.
Helemaal niet https://bipublic.verzekeraars.nl/Home/ShowReport/1157fb54-febc-41a2-9885-7d641f96bb22

Een goede wandcontactdoos met contactstop hoeft geen enkel probleem te zijn, kijk eens naar wasmachines, ovens, magnetrons ed.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• HandyLumberjack
habbekrats schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Helemaal niet https://bipublic.verzekeraars.nl/Home/ShowReport/1157fb54-febc-41a2-9885-7d641f96bb22

Een goede wandcontactdoos met contactstop hoeft geen enkel probleem te zijn, kijk eens naar wasmachines, ovens, magnetrons ed.
Een goed stopcontact HOEFT geen probleem te zijn, zeker niet met de wat lagere vermogens.

Maar de PIB markt verplaatst zich nu naar de hogere vermogens. En langdurig 16A (ont)laden bij een matig/slecht stopcontact gaat mogelijk wel problemen geven.

Wat dan ook weer niet betekent dat ook gelijk je hele huis afbrand.

• Vdvmark
En geen type B aardlek hoeft geen elektrocutie van je partner binnen zeg 3 maanden te betekenen, dat zou dat type stekkerbatterijen pas echt populair maken ;)

• Brent
habbekrats schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Lees je weleens de hele post? Of meer dan 1 post terug?

• Truus01
P_Tingen schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:49:
Wat is gemiddeld? Ik denk dat ik daar redelijk bij in de buurt kom met 900m3 gasverbruik, 4mwh opwek per jaar, 2kWh nachtverbruik en geen EV. Een eindje terug hier had ik als achterkant-bierviltje berekening al gepost dat voor mij een 4 Ć” 5 kWh voor €1200 in een jaar of 6 uit zou kunnen. En ik denk - als ik om me heen kijk - dat er grosso modo best veel mensen aan dat profiel voldoen
https://www.nibud.nl/onde...ven/kosten-energie-water/
https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/

Een Nederlands huishouden verbruikt per jaar gemiddeld:
1.040 kubieke meter (m3) gas
2.430 kilowattuur (kWh) elektriciteit
Over 2024.

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 17:33
ArPi75 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:55:
Hier ook met batterij en ik zie ook dat met de huidige tarieven terugverdienen er misschien niet in zit.

In mijn geval helpt het wel erg mee dat een alternatief voor de batterij een verzwaring naar 3x35A zou zijn geweest. Die verzwaring is nu niet uitgevoerd en bespaart dus al zo'n € 1300 per jaar.
Verder was het geld voor de accu ook aanwezig en geldt voor mij in het algemeen ook wel dat ik achteraf liever spijt heb van iets dat ik wel heb gedaan dan dat ik spijt heb van iets dat ik niet gedaan heb.

Met 13 MWh per jaar aan verbruik en behoorlijk wat PV valt er in elk geval wat te verdienen aan de batterij. Ik weet ook dat ik straks als ik nog iets teruglever er in elk geval iets voor terugkrijg en dat voelt ook goed.

Volgende week wordt er in elk geval aan de NO-kant van de woning nog 16x 440Wp aan panelen bij gelegd. Goede kans dat de accu capaciteit ook nog verder wordt uitgebreid binnen nu en een jaar.

Tsja en verder schijnt het dat er in deze periode veel nieuwe TV's gekocht zijn (iets met WK of zo). Veel van die vervangen TV's waren niet kapot, dus discutabele investeringen blijven we met z'n allen toch wel doen.
Dat is denk ik precies de nuance die in veel discussies over thuisbatterijen verloren gaat. Er wordt vaak gekeken naar ƩƩn generieke terugverdientijd, terwijl de businesscase per situatie enorm kan verschillen.

In jouw geval speelt die netverzwaring bijvoorbeeld een belangrijke rol. Als een batterij ervoor zorgt dat een zwaardere aansluiting niet nodig is, dan verandert dat de rekensom direct. Hetzelfde geldt voor zaken als jaarverbruik, omvang en oriƫntatie van de PV-installatie, dynamische tarieven, toekomstige terugleverkosten en de manier waarop je de batterij inzet.

Met 13 MWh verbruik en straks nog eens ruim 7 kWp extra op NO verwacht ik ook dat jouw situatie niet representatief is voor het gemiddelde huishouden. Juist daarom vind ik het interessant om niet alleen naar de aanschafprijs te kijken, maar naar het complete plaatje over meerdere jaren.

Uiteindelijk hoeft bovendien niet elke investering uitsluitend financieel gedreven te zijn. Zoals je zelf al aangeeft: we geven met z'n allen regelmatig geld uit aan zaken die zich nooit terugverdienen, puur omdat we er waarde aan hechten. Dan is het niet vreemd dat sommige mensen kiezen voor een batterij vanwege een combinatie van rendement, onafhankelijkheid, toekomstbestendigheid en gewoon interesse in de techniek.

Voor wie de rekensom wil maken: ik merk dat de uitkomst sterk verandert zodra je met verschillende aannames gaat spelen. Daarom heb ik een calculator gebouwd waarin je parameters zoals verbruik, PV-opwek, batterijcapaciteit, tarieven en kosten kunt variƫren. Vaak blijkt dan dat de waarheid ergens tussen "verdient zich nooit terug" en "iedereen moet er morgen ƩƩn kopen" ligt.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 17:33
Sonero schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:41:
[...]

Controle en onafhankelijkheid heb je natuurlijk pas wanneer je systeem zonder clouddienst in eilandmodus werken kan. Met een gemiddeld verbruik van 8 kWh per dag wordt het een flinke installatie indien een stroomstoring van 2 dagen overbrugd moet worden. Nu weet ik wel eea over elektra maar dat soort werk laat ik liever aan een elektricien over. Tenzij je hier natuurlijk de uitgang van een stekkerbatterij bedoelt. Dat houdt je koelkast en vriezer (met bovengenoemd systeem) enkele dagen draaiend maar vaatwasser, wasmachine, warmtepomp zijn dan zaken die je even niet gebruiken kan. Gaat dat lukken? En vergeet niet je modem en wifi/switches ook aan de ā€œonafhankelijke stekkerā€ te knopen, anders wordt besturen en uitlezen best lastig… Om op je vraag terug te komen: je betaalt voor het gevoel van onafhankelijkheid, de praktijk is lastig.

Met de grootte van die16 kWh installatie komen we weer terug op het eerste punt. Mensen verhuizen gemiddeld elke 7 jaar, ga je die installatie in die periode terugverdienen?

Overstap naar elektrisch rijden. Gezien de daadkracht van de netbeheerders de afgelopen 15 jaar zal congestie deze kabinetsperiode nog niet opgelost worden. Lokale opslag is belangrijk als je wil kunnen laden wanneer jou dat uitkomt. Ook dan heb je een forse batterij nodig. En dito dakoppervlak met PV. En de wereld van is elektrisch rijden is complex. We hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (bidirectioneel laden van EV). Kijkend naar het onderwerp V2G op dit forum hebben we nog een lange weg te gaan. De hoeveelheid apps, verschillende protocollen, kabels etc buiten beschouwing gelaten zie je dat bijvoorbeeld vendor lock-in een groot deel van de oplossing tegenhoudt. De merken vergeten blijkbaar steeds te vertellen dat je vast zit aan hun HEMS, hun laadpaal, hun energiecontract, etc. waardoor de bidirectionele voordelen al snel in de zakken van een ander verdwijnen. (Gelukkig hebben we Sigenstore.)
Ik denk dat je een belangrijk punt raakt: er is niet ƩƩn businesscase voor een thuisbatterij.

Voor de ƩƩn draait het om arbitrage op dynamische tarieven, voor de ander om het vermijden van terugleverkosten, noodstroom, het voorkomen van een netverzwaring of straks het slimmer laden van een EV. Daardoor lopen terugverdientijden enorm uiteen.

Wat mij ook opvalt is dat veel discussies uitgaan van een vast bedrag per jaar aan besparing, terwijl zowel de tarieven als de regelgeving nog volop in beweging zijn. De uitkomst hangt sterk af van de aannames die je gebruikt. Als je met die parameters speelt, zie je vaak dat een kleine wijziging in accuprijs, terugleverkosten of verbruiksprofiel al een heel andere businesscase oplevert.

Daarnaast denk ik dat veel mensen de waarde van noodstroom overschatten Ʃn onderschatten. Overschatten omdat een standaard thuisbatterij niet automatisch betekent dat je huis tijdens een storing blijft draaien. Onderschatten omdat een paar kWh voor sommige huishoudens al voldoende kan zijn om de belangrijkste voorzieningen operationeel te houden.

Uiteindelijk blijft het maatwerk. Daarom vind ik algemene uitspraken als "het loont nooit" of "iedereen zou er ƩƩn moeten kopen" niet zo zinvol. De rekensom ziet er voor elk huishouden anders uit en is vaak afhankelijk van veel meer factoren dan alleen de aanschafprijs van de batterij.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42

FreakNL

Well do ya punk?

HandyLumberjack schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:26:
[...]

Een goed stopcontact HOEFT geen probleem te zijn, zeker niet met de wat lagere vermogens.

Maar de PIB markt verplaatst zich nu naar de hogere vermogens. En langdurig 16A (ont)laden bij een matig/slecht stopcontact gaat mogelijk wel problemen geven.

Wat dan ook weer niet betekent dat ook gelijk je hele huis afbrand.
Ja maar wat is het alternatief? Dat mensen de WCD weghalen , er een lasdoos van maken inclusief wagos van AliExpress?

@aeacus45
Interesse in de techniek kan een usecase zijn. Maar dan houdt het (naast financieel) wel op natuurlijk. Want er komt ook gewoon stroom uit de WCDs zonder batterij…

De vergelijking met andere dingen die zich niet terugverdienen vind ik krom. Die dingen hebben vaak een andere use-case…

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 13-06-2026 21:03 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:01
Persoonlijk vraag ik mij af wat de bedoeling is van het bepalen of uitzoeken of je een ā€œgemiddeldeā€ bent. Waarom is dat zo interessant voor sommigen?
En als je dan bepaald hebt dat jij of de buurman zo’n gemiddelde bent/is, ben je dat over een jaar of wat dan ook nog steeds?

Dus eens met hierboven op dat punt, maar dat is ook al talloze keren in dit topic door diverse mensen aangegeven: bekijk je eigen situatie en wensen om tot een conclusie te komen of een batterij interessant voor je is of (nog) niet.

Mijn persoonlijke redenen voor de aanschaf van een thuisbatterij waren met name het hebben van noodstroom Ʃn het minimaliseren van netafname om wat energie betreft zo onafhankelijk mogelijk te worden. Oftewel een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. Percentage direct verbruik vind ik totaal oninteressant zo lang ik netto geld krijg voor alles wat ik teruglever. Dat laatste zal vanaf 2027 wat gaan veranderen omdat ik dan waarschijnlijk naar een dynamisch contract ga. En er immers uren zijn waar teruglevering wel geld kost. Op sommige dagen wordt direct verbruik dan wel interessant.

• Jan-tweak
Beer070 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:12:
[...]

Ik ben het eens met jouw argumenten. Een van de dingen waar ik twijfel bij heb met een stekker batterij is de ā€˜eenvoudige’ plaatsing en verplaatsing. Het is verstandig om accu pakketten veilig te plaatsen zodat ze niet fysiek beschadigd raken (met mogelijk vergassing etc tot gevolg). Ik denk dat veel mensen (inclusief ikzelf) over een stekker batterij wat lichtzinnig zouden kunnen denken dat het prima kan op de kinderkamer, of in de gang achter de fietsen. Er rouleren ook foto’s van dat soort situaties. Dit is wellicht een tweede orde effect van de ā€˜eenvoud’ van stekker accu’s, waardoor het een extra risico kan vormen.
Snap ik, echter is dat in mijn ogen geen minpunt van de stekkerbatterij zelf maar veel meer de ā€œidiootā€ die daar veel te lichtzinnig mee omgaat.
Ook voor een stekkerbatterij gelden eigenlijk de zelfde basis veiligheidseisen dus:
- niet in woonkamer, slaapkamer of kinderkamer
- niet direct bij cq in de vluchtweg, dus ook niet onder een trap e.d.
- niet in een kleine ruimte met onvoldoende ventilatie
- niet in de buurt van brandbare stoffen
Enz
De brandweer heeft daar overigens een prima stuk op hun site staan, dat heb ik hier eens gepost.
O.a. en je elektrische installatie dient uiteraard volledig in orde te zijn.
Dus zelfs een stekkerbatterij is duidelijk iets anders dan een pizaoven.

• Oilman
Brent schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:34:
[...]

Ik ben benieuwd naar je 2 bronnen:
  1. Die van de 'voorschriften'
  2. Helft van de huisbranden door een waterkoker.

• Mistraller
FreakNL schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Bij een Anker Solix MAX AC leveren ze ook een Schuko.... is toch 3500W. En mensen die dan denken dat ze met 16A afgezekerd wel goed zitten, en even de 80% regel vergeten, tja. Ik denk dat over enige tijd nog wel wat gaat veranderen in de regelgeving.
Vdvmark schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:37:
En geen type B aardlek hoeft geen elektrocutie van je partner binnen zeg 3 maanden te betekenen, dat zou dat type stekkerbatterijen pas echt populair maken ;)
Er is hier in de 11 jaar dat ik hier woon nog geen enkele keer een groep of aardlek uit geklapt. Met deze redenatie zou ik gewoon mijn hele huis wel direct achter de meter kunnen afmonteren op een zooi wago's :P

Eerlijk is eerlijk: Ik heb ook geen Type B aardlek. Maar mijn accu's staan wel op een heel onbereikbare plaats. Het risico is inderdaad klein, maar door het ontbreken van de toezegging van de fabrikant dat er beveiliging is voor DC lekstromen van > 6mA zou een ALS dus mogelijk blind kunnen worden door verzadiging.

---------------

• Vdvmark
Mistraller schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Bij een Anker Solix MAX AC leveren ze ook een Schuko.... is toch 3500W. En mensen die dan denken dat ze met 16A afgezekerd wel goed zitten, en even de 80% regel vergeten, tja. Ik denk dat over enige tijd nog wel wat gaat veranderen in de regelgeving.

[...]

Er is hier in de 11 jaar dat ik hier woon nog geen enkele keer een groep of aardlek uit geklapt. Met deze redenatie zou ik gewoon mijn hele huis wel direct achter de meter kunnen afmonteren op een zooi wago's :P

Eerlijk is eerlijk: Ik heb ook geen Type B aardlek. Maar mijn accu's staan wel op een heel onbereikbare plaats. Het risico is inderdaad klein, maar door het ontbreken van de toezegging van de fabrikant dat er beveiliging is voor DC lekstromen van > 6mA zou een ALS dus mogelijk blind kunnen worden door verzadiging.
Je doet alsof de locatie van je accu's ook maar iets uitmaakt, alsof het om aanraken van die accu's gaat. Is dat bewust?

• HandyLumberjack
Vdvmark schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:55:
[...]

Je doet alsof de locatie van je accu's ook maar iets uitmaakt, alsof het om aanraken van die accu's gaat. Is dat bewust?
Als de batterij op een separate alamat zou staan zou dat kloppen.

• Mistraller
Vdvmark schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:55:
[...]

Ja, want mijn accu en ook PV trouwens, hebben een eigen alamat. Alle andere groepen zitten achter een andere ALS (meerdere, ik heb totaal 6 alamats/alssen)

Maar neemt niet weg dat ik weet dat er een risico is. Ook al is het klein. Dit is een onderbelicht punt in de hele thuisaccu wereld. Je hoort er amper iets over en fabrikanten reppen er ook niet over.

[ Voor 25% gewijzigd door Mistraller op 14-06-2026 00:02 ]

---------------

• HandyLumberjack
FreakNL schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Ja maar wat is het alternatief? Dat mensen de WCD weghalen , er een lasdoos van maken inclusief wagos van AliExpress?
Als het aan mij zou liggen zouden PiB's die meer dan ca. 10A leveren of ongeschikt voor type A aardlekschakelaars gewoon niet verkocht mogen worden.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-07 18:16

zalkc

cvz.eu

Mistraller schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:59:
[...]

Ja, want mijn accu en ook PV trouwens, hebben een eigen alamat. Alle andere groepen zitten achter een andere ALS (meerdere, ik heb totaal 6 alamats/alssen)

Maar neemt niet weg dat ik weet dat er een risico is. Ook al is het klein. Dit is een onderbelicht punt in de hele thuisaccu wereld. Je hoort er amper iets over en fabrikanten reppen er ook niet over.
Dat het beter is geloof ik graag, maar in de praktijk zijn er best veel 3-fase automaten aangelegd zonder aardlek. Mijn huis is in 2021 opgeleverd en de warmtepomp en PV zaten ook gewoon op een standaard B16 automaat, waarschijnlijk is 200 euro neerleggen voor een alamat toch iets te duur voor de projectbouw als het niet verplicht is.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zalkc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:06:
[...]

Dat het beter is geloof ik graag, maar in de praktijk zijn er best veel 3-fase automaten aangelegd zonder aardlek. Mijn huis is in 2021 opgeleverd en de warmtepomp en PV zaten ook gewoon op een standaard B16 automaat, waarschijnlijk is 200 euro neerleggen voor een alamat toch iets te duur voor de projectbouw als het niet verplicht is.
En dat zat niet op een separate aardlek? Maximaal 4 groepen op 1 aardlek? Mijn huis is ook 2021 opgeleverd, keurig netjes met de juiste aardlekschakelaars hoewel we met juridische stappen moesten dreigen voor type B voor de auto's (de laders hadden geen 6 mA verklaring en het was bekend dat dit nodig was).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zalkc

zalkc

cvz.eu

daemonix schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:18:
[...]

En dat zat niet op een separate aardlek? Maximaal 4 groepen op 1 aardlek? Mijn huis is ook 2021 opgeleverd, keurig netjes met de juiste aardlekschakelaars hoewel we met juridische stappen moesten dreigen voor type B voor de auto's (de laders hadden geen 6 mA verklaring en het was bekend dat dit nodig was).
Ik heb het over 3-fase groepen, de 1-fase groepen zitten wel allemaal goed op een aardlek aangesloten.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Mistraller
zalkc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:06:
[...]

Ik heb in 2024 mijn kast laten renoveren. Monteur heeft toen voor de 3 fase groepen richting accu en pv beide een alamat erin gezet. Alleen wel type A.

Daarvoor zaten er stoppen (huis is van 97 dus dat hadden allang automaten kunnen zijn, maar goed) maar toen zat ook alles, inclusief de 3 fase groepen al achter een ALS. Het waren er alleen slechts 2 voor alles en nu is alles veel netter verdeeld en ook meer rekening gehouden met de toekomst. (EV, WP, etc)

Helemaal geen aardlek zou ik niet heel prettig vinden. Nu heb ik ook geen projectbouw, dat scheelt wellicht. (Anders hadden er mogelijk ook geen smeltzekeringen in gezeten haha... het geld was denk op nadat er 10 kilometer buis aangelegd was, want dat heb ik wƩl genoeg :+ )

Met 200 euro ben je er niet voor een type B; als je hem al kan vinden, want de variant die ik graag zou willen zit volgens mij niet eens in het programma van Hager.

---------------

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zalkc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:26:
[...]

Ik heb het over 3-fase groepen, de 1-fase groepen zitten wel allemaal goed op een aardlek aangesloten.
Uiteraard zitten ook de 3-fase groepen op een ALS (zoals de Enphase en warmtepomp). Waarom dacht je van niet?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als dat inderdaad zo'n probleem is, waarom klapt die zekering dan niet?
En hoe lang kan een accu dat maximale vermogen uberhaupt leveren?

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-06-2026 07:20 ]

• Vdvmark
Mistraller schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:30:
[...]

Met 200 euro ben je er niet voor een type B; als je hem al kan vinden, want de variant die ik graag zou willen zit volgens mij niet eens in het programma van Hager.
Dan kun je jouw stekkerbatterij op de noodstroomuitgang van die Anker Solix of Victron aansluiten, zo kan je groepenkast netjes compleet Hager blijven :+

• Beer070
[...]

[...]

Om eerlijk te zijn volg ik het volgende advies niet, maar volgens vrijwel alle leveranciers van aardlekautomaten stellen dat je ze tenminste 1x per maand moet testen met de testknop. Ik ken niemand die dit thuis doet.

In mijn ogen is het risico van de electra aansluiting naar het net met stekkers of wago’s of Hora dinrails blokken miniem.

Ik denk dat in de meeste gevallen van degelijk aangelegde electra voorzieningen de grootste negatieve impact van thuis accu’s zit in gasvorming, en niet in brand in een slechte stekker of stopcontact. Dit is een gebied waar de meeste elektriciens minder ervaring mee hebben en dus ook minder beducht op zullen zijn.

De gasvorming kan ontstaan door fysieke beschadiging (een groot/zwaar voorwerp op de accu laten vallen) door oververhitting (intern door gebruik of slechte koeling, of extern door een houtkachel of oven), of door fabricage fouten in de cellen.

Volgens onderzoek is dit een mix van een paar honderd liter koolmonoxide, waterstoffluoride, waterstofcyanide en ā€˜gewoon’ waterstof, en dus iets wat je liever niet in de buurt van mensen loslaat.

• Beer070
Mistraller schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:30:
[...]

Ik heb in 2024 mijn kast laten renoveren. Monteur heeft toen voor de 3 fase groepen richting accu en pv beide een alamat erin gezet. Alleen wel type A.

Daarvoor zaten er stoppen (huis is van 97 dus dat hadden allang automaten kunnen zijn, maar goed) maar toen zat ook alles, inclusief de 3 fase groepen al achter een ALS. Het waren er alleen slechts 2 voor alles en nu is alles veel netter verdeeld en ook meer rekening gehouden met de toekomst. (EV, WP, etc)

Helemaal geen aardlek zou ik niet heel prettig vinden. Nu heb ik ook geen projectbouw, dat scheelt wellicht. (Anders hadden er mogelijk ook geen smeltzekeringen in gezeten haha... het geld was denk op nadat er 10 kilometer buis aangelegd was, want dat heb ik wƩl genoeg :+ )

Zo een toch?

https://www.elektramat.nl/abb-componenten-aardlekautomaat-3polig-nul-32a-b-kar-300ma-2csr256154r3325/

Die past ook prima in een hagerkast hoor :)

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:50

pvg

Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Om eerlijk te zijn volg ik het volgende advies niet, maar volgens vrijwel alle leveranciers van aardlekautomaten stellen dat je ze tenminste 1x per maand moet testen met de testknop. Ik ken niemand die dit thuis doet.

In mijn ogen is het risico van de electra aansluiting naar het net met stekkers of wago’s of Hora dinrails blokken miniem.

Ik denk dat in de meeste gevallen van degelijk aangelegde electra voorzieningen de grootste negatieve impact van thuis accu’s zit in gasvorming, en niet in brand in een slechte stekker of stopcontact. Dit is een gebied waar de meeste elektriciens minder ervaring mee hebben en dus ook minder beducht op zullen zijn.

De gasvorming kan ontstaan door fysieke beschadiging (een groot/zwaar voorwerp op de accu laten vallen) door oververhitting (intern door gebruik of slechte koeling, of extern door een houtkachel of oven), of door fabricage fouten in de cellen.

Volgens onderzoek is dit een mix van een paar honderd liter koolmonoxide, waterstoffluoride, waterstofcyanide en ā€˜gewoon’ waterstof, en dus iets wat je liever niet in de buurt van mensen loslaat.
Je vergeet: interne schade aan de cellen door onder- of overladen en interne kortsluiting door lithium dendrieten die ontstaan door ouderdom.

Ik denk dat juist deze failure modes voor de meeste problemen gaan zorgen.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

pvg schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Je vergeet: interne schade aan de cellen door onder- of overladen en interne kortsluiting door lithium dendrieten die ontstaan door ouderdom.

Ik denk dat juist deze failure modes voor de meeste problemen gaan zorgen.
Laden bij vorst is ook niet al te best voor dendrietenvorming, maar een normaal BMS gaat dan niet laden.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Valt weinig over te vinden, maar lijkt enkel B karakteristiek en alsnog type A aardlek.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Rimco schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Valt weinig over te vinden, maar lijkt enkel B karakteristiek en alsnog type A aardlek.
Type B is in de productspecificaties aangegeven.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Vdvmark
Ersus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Ze zijn vast niet aansprakelijk vanwege een typefoutje. Maar dit is er wel een die volgens ABB €609 kost: Btype

oh jullie hadden t over automaten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vdvmark op 14-06-2026 12:38 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
Vdvmark schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Ze zijn vast niet aansprakelijk vanwege een typefoutje. Maar dit is er wel een die volgens ABB €609 kost: Btype

oh jullie hadden t over automaten ;)
Is een hele gewone straatprijs https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/201971226_-f204b-40-0-03-4p-b40a-30ma-3ka-4te-abb-asea-brown-boveri-ltd.html

Maar we moeten deze discussie in het TF in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" voeren.

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 14-06-2026 13:03 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Truus01
Franciesco schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:04:
Persoonlijk vraag ik mij af wat de bedoeling is van het bepalen of uitzoeken of je een ā€œgemiddeldeā€ bent. Waarom is dat zo interessant voor sommigen?
En als je dan bepaald hebt dat jij of de buurman zo’n gemiddelde bent/is, ben je dat over een jaar of wat dan ook nog steeds?

Dus eens met hierboven op dat punt, maar dat is ook al talloze keren in dit topic door diverse mensen aangegeven: bekijk je eigen situatie en wensen om tot een conclusie te komen of een batterij interessant voor je is of (nog) niet.
Dat is ook het beste advies, om naar de eigen situatie te kijken.

Maar... er lijken soms 2 'kampen' te zijn, vooral in dit topic.
De mensen met accu's die anderen vaak aanraden om ook maar accu's te nemen, want het levert hen ook voordeel op (of dat voordeel puur financieel is, zelfs nog even buiten beschouwing gelaten).
En de mensen die geen accu hebben en net zo hard beweren dat een accu geen zin heeft.
Wat dan meestal het geval is, is dat de situatie van de mensen die vragen stellen te vaag is en dus niet duidelijk is of het in die situatie wel of niet gunstig zou kunnen zijn. (Ook nog kijkend naar mogelijke andere wensen en niet puur financieel.)
En daar komen dan 'gemiddeldes' aan te pas, waarbij het echt nog altijd zo is dat een gemiddeld huishouden geen financieel voordeel uit een thuisaccu haalt. Verandert de situatie, dus wordt dat gemiddelde anders, dan kan dat weer anders zijn.
Dat is (mi) waarom dat het toch interessant kan zijn om over de gemiddeldes te praten.

(Vooral in het begin van dit topic, toen hadden juist de meeste mensen nog geen accu, en 'liep' je even hier naar binnen, werd bevestigd dat gemiddeld genomen het nog niet interessant was en ging je weer verder met de orde van de dag.
Tegenwoordig 'loop' je dit topic binnen, is er vaak een zeer technische discussie aan de gang, lijkt het of iedereen al een accu heeft (wat de meesten die in dit topic posten ook hebben) en ben je bang dat je iets gemist hebt. Vraag je dan om advies, word je haast overvallen met dat het nu toch echt wel interessant voor je moet zijn, anders doe je iets verkeerd. (Zo lijkt het dan, hĆØ.)
Vandaar dat het mi nog goed is om af en toe over gemiddelden te praten.
En bv ook mensen dieper na te laten denken over hun advies, hun eigen specifieke situatie en de specifieke situatie van de vraagsteller. (En hoe het zit met accu's als noodvoorziening, omdat daar vaak ook te makkelijk over gepraat wordt als voordeel, terwijl daar meestal echt meer bij komt kijken dan bv de aanschaf van een stekkerbatterij...)
Dus daarom... ;) )

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

En als aanvulling, het topic evolueerde van ā€š5kWh stekker accu is voor iedereen voldoende’ om vervolgens vloeiend over te zijn gegaan naar 10kWh en inmiddels zijn we bij toch wel 15kWh aangekomen….

Het wordt met de tijd altijd ietsje meer, vermoedelijk door de ervaring die wordt opgedaan met 5kWh stekker batterijen.

Snel gekocht, geĆÆnstalleerd en teleurgesteld. Gemiddeld gezien schaft de 5kWh stekkerbatterij eigenaar altijd uitbreiding aan of stapt gemiddeld genomen op een gemiddeld ander systeem over met een gemiddeld gebruik.

Sessy is inmiddels ook al bij de ā€š15kWh’ iteratie aangekomen.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:50
Ersus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:37:
En als aanvulling, het topic evolueerde van ā€š5kWh stekker accu is voor iedereen voldoende’ om vervolgens vloeiend over te zijn gegaan naar 10kWh en inmiddels zijn we bij toch wel 15kWh aangekomen….

Het wordt met de tijd altijd ietsje meer, vermoedelijk door de ervaring die wordt opgedaan met 5kWh stekker batterijen.

Snel gekocht, geĆÆnstalleerd en teleurgesteld. Gemiddeld gezien schaft de 5kWh stekkerbatterij eigenaar altijd uitbreiding aan of stapt gemiddeld genomen op een gemiddeld ander systeem over met een gemiddeld gebruik.

Deze gemiddelde persoon doet het nog steeds met z'n marstek V1 stekkerbatterij en is op alle andere vlakken al langer bezig om te wennen aan gasloos / zonnepanelen / de stekkerbatterij en ondertussen dynamisch contract, geen spijt van de batterij aangezien dat ook een leer ermee omgaan project was.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ersus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:04:
[...]

En dat klopt dus helaas niet (en is een fout van Elektramat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZe8SbAK04qNspzMY1sByTAdOGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMMvd0OMFzTtPyHsY74IAkST.png?f=fotoalbum_large
A type, B curve.

Nu had ik namelijk wel even de tijd om de juiste datasheet te vinden :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• paQ
  • Nu online

paQ

Truus01 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:09:
[...]

En daar komen dan 'gemiddeldes' aan te pas, waarbij het echt nog altijd zo is dat een gemiddeld huishouden geen financieel voordeel uit een thuisaccu haalt. Verandert de situatie, dus wordt dat gemiddelde anders, dan kan dat weer anders zijn.
Dat is (mi) waarom dat het toch interessant kan zijn om over de gemiddeldes te praten.
Dat "gemiddelde" dat steeds wordt aangehaald heeft 0 context over de spreiding/bandbreedte erachter. Verbruiksprofielen, samenstelling huishouden, woningformaat, leefritmes etc. verschillen zo enorm, dat er in werkelijkheid een veel ruimere bandbreedte aan verbruik bestaat, terwijl al die uiteenlopende huishoudens aan datzelfde gemiddelde bijdragen.
"Het gemiddelde" wordt dus plat geslagen tot 1 absolute waarde, en daar moet vervolgens alle verdere beredenering op gebaseerd worden. Leuk voor een startpunt om een beleid te vormen, maar minder geschikt om te bepalen of iets wel of niet rendabel is, als we ook nog eens gaan rekenen met "de gemiddelde prijs van een accu" zoals de expert in het consumentenbond artikel. ;) (Die ook geen enkele context heeft)

En dan lees ik in de CBS cijfers:
Het netto-elektriciteitsverbruik aan een woning wordt berekend door de bruto-levering van elektriciteit aan de woning te verminderen met de zelf opgewekte elektriciteit die is teruggelevererd aan het openbare net.
In deze tabel rekent CBS met gemiddelde levering en gemiddelde netto levering.

Het rechtstreekse verbruik van PV op woningen is hier nergens in meegenomen.
Het echte gemiddelde verbruik is hieruit niet op te maken. (Alleen afname over de meter bruto/netto)

Dus alle jaren dat ik 8400 importeerde en 7700 terugleverde heb ik 700 kWh 'netto-verbruik' gehad., en wellicht geraamd 8400, terwijl het 12800 in werkelijkheid was. En met 'gemiddeldes' die op deze manier ontstaan rekenen we dus 8)7

• Jan-tweak
Dus al je apparatuur incl je haardroger en al de rest wat met een kabel zijn uitgerust zijn dus blijkbaar bij jou vervangen door een aansluitbox met wago klemmen ( mogelijk van Ali )
Nee, je mist blijkbaar het punt waarop ik reageerde, en ja, dat er verschillen zijn tussen een type F stekker, want als je pretendeert een professionel te zijn verwacht ik eigenlijk ook dat je de juiste benamingen gebruikt.
Overigens wordt nog steeds het gebruik van zeker een type F stekker als veilig en dus ook als betrouwbaar aangezien, zolang beide ( stekker en WCD ) zich in een technisch goede staat bevinden ( waar ik overigens op gewezen heb ) een mogelijk onbetrouwbare verbinding zit hem juist vaak dat dat laatste niet meer voldoende is gegeven.
En ja, er zijn ook andere oplossingen die op bepaalde punten beter scoren dan een type F stekker, bv de CEE stekkers in de diverse uitvoeringen.
Het probleem is echter dat je deze juist niet algemeen in een huiselijke omgeving kunt vinden.
Maar bv perilex is ook zo’n alternatief, of dat nu beter is dan een type F ?
Een vaste aansluiting heeft natuurlijk ook zijn voordelen maar zeker ook nadelen.
Je zult dus eea moeten afwegen welke van de tig aansluitmogelijkheden je voor jouw specifieke doel gaat toepassen.

• Beer070
Rimco schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:45:
[...]

En dat klopt dus helaas niet (en is een fout van Elektramat):

[Afbeelding]
A type, B curve.

Nu had ik namelijk wel even de tijd om de juiste datasheet te vinden :)
Dank!. Dan hoef ik deze dus niet te kopen voor mijn nieuwe projectje. :)

• Beer070

Ik denk dat er voor iedereen wel wat wils is. De prijs/kwh van een 0.5kwh accu is allicht een stuk hoger dan de 200+kwh die jij volgens mij hebt, toch?

Eigen gebruik, EV, accu prijs/kwh, euro/omvormer capaciteit, PV mogelijkheden, en ruimte en beschikbaar budget zijn allemaal relevante parameters in toepasbaarheid van accu’s.

Hopelijk kunnen we hier allemaal van elkaar iets leren over mogelijke argumenten om wel of niet iets te kiezen.

• Beer070
zalkc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Laden bij vorst is ook niet al te best voor dendrietenvorming, maar een normaal BMS gaat dan niet laden.
Daarvoor heb ik 200W heatpads voor de accu’s besteld. Die kan je aansluiten op het JK BMS waardoor die bepaald of er verwarmd moet worden.

• paQ
  • Nu online

paQ

Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Daarvoor heb ik 200W heatpads voor de accu’s besteld. Die kan je aansluiten op het JK BMS waardoor die bepaald of er verwarmd moet worden.
Hoe koud verwacht je dat de boel wordt eigenlijk :?

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 11:35
paQ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:53:
[...]

Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst:

https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens

• paQ
  • Nu online

paQ

HenkS_ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst:

https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens
Maar wat zegt buitentemp over de accutemp?
Staan ze echt buiten buiten? Onbeschut?

• Beer070
paQ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:53:
[...]

Voor 13 euro per stuk ga ik niet moeilijk doen. Als ze warm genoeg zijn stoppen die pads (hopelijk) weer. :)

• Beer070
paQ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Maar wat zegt buitentemp over de accutemp?
Staan ze echt buiten buiten? Onbeschut?
Onverwarmde schuur met wat tocht en zo. Ik was eerder een ontwerp aan het doen om warmte van de omvormers te hergebruiken. Pads waren een stuk goedkoper.

• HandyLumberjack

De vraag is natuurlijk of het interessant is om die grotere batterij aan te schaffen, of dat mensen last hebben van FOMO en daardoor toch maar die grotere batterij kiezen, vanuit de gedachte "groter is beter".

• tweeek
HandyLumberjack schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:33:
[...]

De vraag is natuurlijk of het interessant is om die grotere batterij aan te schaffen, of dat mensen last hebben van FOMO en daardoor toch maar die grotere batterij kiezen, vanuit de gedachte "groter is beter".
Antwoord van een kleine gebruiker, ik zou best wat meer accu capaciteit willen, lastig uit te leggen maar zal een poging wagen.
Zonnepanelen op zuid en zit dus vaak in de middag met een overschot, ondertussen geleerd om op dat moment zoveel mogelijk te gebruiken zoals dat de boiler aan gaat en of te koken.
Maar ik zo nou ook regelmatig wat stroom in de "verkoop" op momenten als het iets oplevert.
Ondertussen ben ik weer wat wijzer geworden en kan ik met mijn solis omvormer de zonnepanelen dempen en of uitzetten, waar ik denk ik in de aankomende periode nog wel gebruik van ga maken.

Meer capaciteit om overschot wat in mijn geval nutteloos is te verkopen zou een reden zijn om te veranderen en misschien geluk te hebben dat je in de wintertijd nog wat meer zonnestroom op zou kunnen slaan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@tweeek Ik heb ook maar 4 kWh, maar zorg ervoor dat de accu pas geladen gaat worden om 11:00 uur (NOM). Tot 11:00 uur is het alleen slim ontladen (dus niet laden), en zorg dat ie nog maar 10% heeft om 11:00 uur. Rond 16:00 uur is de batterij dan meestal vol, en wordt er nog tegen een redelijke prijs zonnestroom teruggeleverd (dynamisch contract).

• HandyLumberjack
tweeek schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:45:
[...]

Antwoord van een kleine gebruiker, ik zou best wat meer accu capaciteit willen, lastig uit te leggen maar zal een poging wagen.
Zonnepanelen op zuid en zit dus vaak in de middag met een overschot, ondertussen geleerd om op dat moment zoveel mogelijk te gebruiken zoals dat de boiler aan gaat en of te koken.
Maar ik zo nou ook regelmatig wat stroom in de "verkoop" op momenten als het iets oplevert.
Ondertussen ben ik weer wat wijzer geworden en kan ik met mijn solis omvormer de zonnepanelen dempen en of uitzetten, waar ik denk ik in de aankomende periode nog wel gebruik van ga maken.

Meer capaciteit om overschot wat in mijn geval nutteloos is te verkopen zou een reden zijn om te veranderen en misschien geluk te hebben dat je in de wintertijd nog wat meer zonnestroom op zou kunnen slaan.
De vraag is dan hoeveel cycles maakt die extra capaciteit en hoeveel levert dat op? Zeker als je het laden uitstelt tot ca. 11u blijft er waarschijnlijk niet veel over.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Iedere situatie is anders.

Ik heb zelf gekozen voor een kleine 2,5kWh batterij icm met een relatief grote pv-installatie 4,5kWp oost, 4,5kWp West.

Alles elektrisch maar geen EV die ik thuis kan laden. Ik streef er wel naar om het verbruik zoveel mogelijk te plannen tijdens de uren met zon.

In de moeilijkste maanden afegelopen december en januari heb ik respectievelijk:

December: 103kWh opgewekt en 25kWh teruggeleverd aan het net.

Januari: 120kWh opgewekt en 44kWh teruggeleverd.

Dus een kleine batterij kan hier nog wel een verbetering betekenen.

De andere maanden draai ik zo goed als NOM en alle stroom die ik zelf niet gebruik deel ik automatisch met de energiecoƶperatie die nu zelf ook (met partners) bezig is met een 100MWh batterij waarin die stroom dan (administratief) in opgeslagen wordt. Eventuele winsten krijg ik dan terug via het jaarlijkse dividend.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 14-06-2026 21:01 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• tweeek
ZuinigeRijder schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:52:
@tweeek Ik heb ook maar 4 kWh, maar zorg ervoor dat de accu pas geladen gaat worden om 11:00 uur (NOM). Tot 11:00 uur is het alleen slim ontladen (dus niet laden), en zorg dat ie nog maar 10% heeft om 11:00 uur. Rond 16:00 uur is de batterij dan meestal vol, en wordt er nog tegen een redelijke prijs zonnestroom teruggeleverd (dynamisch contract).
Ik ben ook aan het proberen dit te doen en dat gaat vrij aardig bij een zonnige dag, dan zit mijn accu in paar uurtjes vol en gaat de boiler vaak in de middag rond 14.00 / 15.00 aan op 65 graden (iets warmer als normaal was voor mij en blijft ook warm genoeg tot de volgende dag ( 1 persoon) )
En ik de avond probeer ik alvast om te wennen een 2 kWh te verkopen.
( mijn marstek heeft op zelfconsumptie +-3,5 kWh netto over met hoog en extreem laag verbruik door elkaar heen)

• Oilman

Voor een huishouden met <200 Watt sluipverbruik, zonder EV en zeg 3 kWP PV op het dak gaat die 5 kWh een stuk eerder terug verdiend worden dan de 15 kWh.

Zolang we niet met scenario's gaan werken dan blijven we appels met peren vergelijken. Wat mij betreft is bovenstaande scenario A en kunnen we dat rustig uitbreiden.
  • Scenario B: All-electric huis, 5 kWP, sluipverbruik (buiten verwarmingsbehoefte) <200 Watt, geen EV.
  • Scenario C: zelfde als B, maar dan met EV die op de eigen oprit geladen wordt, EV is overdag meestal thuis.
  • Scenario D: Als C, maar EV staat enkel in het weekend overdag thuis.
  • Scenario E: Als D, maar met 10 kWP solar.
  • Scenario F: Huishouden met sluipverbruik > 200 Watt, zonder EV, 3 kWP PV.
  • etc.

Waarbij scenario's van 2 huishoudens achter 1 aansluiting met 30 kWP op het dak ergens achterin het alfabet komen.
Pagina: 1 ... 136 ... 152 Laatste