klopt toch echt. de subpopulatie Tweakers zijn sowieso de outlier.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-06-2026 17:00 ]
klopt toch echt. de subpopulatie Tweakers zijn sowieso de outlier.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-06-2026 17:00 ]
Geen geld wel wensen, dan doen we maar voor spel en bonen mee. Gaat het mis...mijn naam is haas ik weet van niks.Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:46:
[...]
dat is juist, maar waarom bied je dan niet gewoon die uitbreiding mee aan, kost in ieder geval een heel stuk minder dan de installatie van een vaste batterij.
Ik snap ook wel dat niet iedereen dit kan of wil doen, maar dat is een redelijk eenvoudige klus die normaal gezien minder dan 1 uur nodig heeft.
Ze hebben daarvoor een aparte uitgang, waar je dan met de hand moet gaan ompluggen of (indien vaste installatie met de juiste aansluitingen) je met een switch in de meterkast het huis om kan gooien. Dat laatste is mij teveel moeite, maar een thuisaccu pal voor de koelkast/vrieskast is iets wat ik wel overweeg tzt. Je kunt ze er in veel gevallen permanent in laten, al kost je dat het basisverbruik van die nooduitgang, wat afhankelijk van model kan oplopen tot 100W (de Voltdeer zat daar ergens).Truus01 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:53:
[...]
Werkt dat goed? Ik meende dat als de stroom eraf is, dat dan niet automatisch alle thuisaccu's zomaar blijven werken.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dank je.Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Ze hebben daarvoor een aparte uitgang, waar je dan met de hand moet gaan ompluggen of (indien vaste installatie met de juiste aansluitingen) je met een switch in de meterkast het huis om kan gooien. Dat laatste is mij teveel moeite, maar een thuisaccu pal voor de koelkast/vrieskast is iets wat ik wel overweeg tzt. Je kunt ze er in veel gevallen permanent in laten, al kost je dat het basisverbruik van die nooduitgang, wat afhankelijk van model kan oplopen tot 100W (de Voltdeer zat daar ergens).
Want? Mijn stelling staat en blijft staan. Wat is de jouwe nou precies dan? Ik lees vooral 'hur dur gemiddeldes dom" en dan een conclusie van....? Wat precies?
Pas op, meest gemiddelde gebruiker gevonden hier! ;-) geintje maar wel leuk dat er ook mensen in dit topic zitten die 5x zoveel stroom gebruiken als het landelijk gemiddelde.computerjunky schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:19:
Zit zelf weer even te kijken of er afgelopen maanden al wat veranderd is maar het antwoord is eigenlijk nee.
De prijs is nog steeds minimaal rond de 1300 voor een 5kWh batterij (tenzij je al een hybride omvormer heb) en dat is gewoon niet rendabel.
Mijn scenario (na januari 2027):
-2200-2600 verbruik per jaar (gaat nog omhoog met 300-400 per jaar aan slow drains 12-24 uur per dag voor een vijver en plant lampen.
-2600-2800 opwek per jaar.
-650 eigen verbruik as is.
-volgens mijn data as as is het te realiseren eigen verbruik rond de 600-700 kWh met een 5 kWh batterij.
kosten en baten accu:
- gemiste terugleververgoeding door verliezen accu en verhoogd eigen gebruik is ongeveer 850 x 5 cent = -42.5 euro
- gemiste rente over 1300 van vrij opneembare deposito @ 3% -39 euro per jaar
- niet te betalen teruglever kosten = 850 x 12.7 cent = +108
- Niet te betalen afname 700 x 21.5 cent = +150.5
Totale netto baten is dus optimaal 177 per jaar en de totale kosten minimaal 1300 euro per jaar ofwel terugverdiend in 7 jaar en 4 maanden terwijl de garantie 5 jaar is voor alle goedkope modellen.
Denk dat we gewoon na januari 2027 nog eens moeten kijken want de prijs gaat gewoon niet veranderen. Het is al 12-18 maanden eigenlijk niet goedkoper geworden. Het enige dat het nog rendabel kan maken is de wijziging in de teruglever kosten en teruglever vergoeding.
Ik verwacht niet dat dit kreupele kabinet ook maar iets gedaan gaat krijgen en ze hebben niet eens door dat de huidige regelgeving vergroening om zeep geholpen heeft.
Zelfs de BTW naar 0% gaat gewoon niet helpen helaas.
oh fijn... sjiek ookFr33z schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:29:
[...]
Want? Mijn stelling staat en blijft staan. Wat is de jouwe nou precies dan? Ik lees vooral 'hur dur gemiddeldes dom" en dan een conclusie van....? Wat precies?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Helemaal met je eens. Als je de laatste 2 maanden had genomen was je er waarschijnlijk positiever uitgekomen. Ik ga volgend jaar naar een dynamisch contract, en dan kunnen we ook lekker gaan verdienen met de accu’s.Stefannn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:31:
[...]
Tja,
Data van mijn batterij over afgelopen 30 dagen:
357 kWh geladen op goedkoopste EPEX tijd
317 kWh ontladen op duurste EPEX tijd
Gerekend tegen het momentane euro tarief heeft me dat 52 euro opgeleverd.
Als ik in 2027 bij het laden 0.10 euro per kWh extra moet betalen blijft van de 52 euro nog maar 16 euro over. Als de “spread” over het hele jaar zo zou zijn als afgelopen maand (en dat is niet zo) komt dat neer op 192 euro voor een jaar.
Verder ben ik erg blij met mijn batterij. Het geeft me een enorm gevoel van “zelfredzaamheid”.
Noodstroom voor het hele huis dat automatisch overspringt is het makkelijkst in gebruik, maar vergt een flinke investering bovenop de batterij, die dan ook niet te klein moet zijn want als je wp bijv blijft doordraaien wil je niet dat je na een uur alsnog leeg bent. En die van Balans heeft een continue verbruik van 300 watt, meer dan het rustverbruik in de meeste woningen. Kleinere accu kan, maar moet je meteen regeltechniek gaan aanleggen in de vorm van een HA server en apparaten die geheel offline werken. Mij teveel werk voor die paar uur in het jaar die misschien over 5 jaar mag verwachten.Truus01 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:28:
[...]
Dank je.
Dat bevestigt wel wat ik eigenlijk al dacht, dat hier toch vaak als voordeel 'we hebben een back-up als de stroom uitvalt' wordt genoemd, maar dat dat zo makkelijk nog niet is.
Je hebt als het ware niet meer dan een grote powerbank in huis, voor stekkerapparaten...
Volgens die tabel gebruikt een 5 persoons huishouden 4400 kWh + 16.000 kWh (1600m3 gas) = 20Mwh per jaar. Ik zit gelukkig een klein stukje lager en met bijna 40 PV panelen kom ik richting 0 (maar op papier ook ruim boven 5x2300kwhpaQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:27:
[...]
oh fijn... sjiek ook
Elk huishouden heeft een verbruik naargelang de inrichting, samenstelling gezin, formaat van het huis, de uren dat men aanwezig is, hoevaak er warm water wordt gebruikt, of er thuisgewerkt wordt., is het directe PV verbruik er al mee verrekend, enz enz. Er zijn tal van parameters.
Stellen dat "het gemiddelde huishouden" 2300kWh per jaar verbruikt slaat als lul op Dirk. Het is een platgeslagen gemiddelde van alle huishoudens op 1 hoop geveegd, waar al dan niet het gasverbruik zoals @Ersus aanhaalt (niet) in is meegenomen.
https://www.gaslicht.com/...1e1TWSEAAYASAAEgKzbPD_BwE
Dit overzicht is al veel genuanceerder.
Nu gebruik ik ineens iets minder dan 2 keer het gemiddelde. (ipv 5 keer)
Het is maar net welk narratief je volgt.
Onze Victron opstelling levert automatische noodstroom met een winter capaciteit van 2 dagen (80kwh). Totaal heeft nog geen 15k euro gekost, en er is net zo weinig complexiteit als op een boot of camper met accu’s. Ik ken een aantal mensen in het Victron ontwerp forum die de noodstroom absoluut nodig hebben, bijvoorbeeld voor hun zout water aquarium met zeldzame vissen.Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:46:
[...]
Noodstroom voor het hele huis dat automatisch overspringt is het makkelijkst in gebruik, maar vergt een flinke investering bovenop de batterij, die dan ook niet te klein moet zijn want als je wp bijv blijft doordraaien wil je niet dat je na een uur alsnog leeg bent. En die van Balans heeft een continue verbruik van 300 watt, meer dan het rustverbruik in de meeste woningen. Kleinere accu kan, maar moet je meteen regeltechniek gaan aanleggen in de vorm van een HA server en apparaten die geheel offline werken. Mij teveel werk voor die paar uur in het jaar die misschien over 5 jaar mag verwachten.
Mooiste zou zijn als je verlichting en koelkasten op een apart circuit zou hebben en die dan aan een wat bescheidener (stekker)batterij zetten, maar dat vergt ook heel wat werk (waarschijnlijk leidingen en ook meterkast).
Dan maar beperken tot de koelkast. Toch het vervelendste als je die inhoud moet vervangen, ook al moet de leverancier je de inhoud vergoeden. Voor verlichting kun je beter een paar zaklampen laten rondslingeren ofzo. Misschien zijn een lampjes met een eigen batterij die het een dagje zelfstandig kunnen uithouden?
Voor Nederlandse begrippen hebben we toch best een grote woning en een gezin van 5 personen.Jan-tweak schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:53:
[...]
dat kan, of oook niet, bij mij dus zeker niet, kan mogelijk te maken hebben qua grotte huis, dat van mij is net iets groter als een hondenhok, dus mogelijk dat dat de oorzaak is? wie weet.
wat dus belangrijk is dat je vooraf weet wat je huis nu echt verbruikt, dan kun je daar de capaciteit op gaan aanpassen.
[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-06-2026 19:39 ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ben ik tocht nog een keer gemiddeldFr33z schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:31:
[...]
Pas op, meest gemiddelde gebruiker gevonden hier! ;-) geintje maar wel leuk dat er ook mensen in dit topic zitten die 5x zoveel stroom gebruiken als het landelijk gemiddelde.
Idem. Lekker dat we destijds nog een mooi contractje hebben gescoord zonder TLK. Als straks de markt net als met zonnepanelen verzadigd is verwacht ik dat die accu's nog maar de helft van nu kosten.Truus01 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:50:
[...]
Mee eens. Ik heb zelf 12 panelen, en vind een thuisaccu ook nog niet interessant.
Ik heb nu ook nog het gunstige GC-contract tot juli volgend jaar. Tegen die tijd natuurlijk kijken of er interessante nieuwe contracten zijn, vast met een welkomstbonus of zo. Of toch iets zonder TLK, met lage TLV, of we gaan het zien.
Is dat er niet, dan denk ik dat ik een jaartje variabel ga en dat vergelijk met dynamisch en dan daarna misschien overstap naar dynamisch (of als er tzt weer andere interessante contracten zijn....).
Dan heb ik in die tijd wel een datasetje opgebouwd waarmee ik kan inschatten/berekenen of dan misschien een thuisaccu wel interessant genoeg is.
Ik vermoed dat dat zelfs dan nog niet is, tenzij de aanschafkosten sterk gedaald zijn en/of er een flinke subsidie op zit. En dat is dan dus pas over 'n jaar of 3...
klopt. en we zijn er allemaal reuze trots opBrent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:17:
@Beer070 Volgens mij maak je mijn punt voor me
Met complexiteit van een automatisch overpakken de backup bedoel ik met name de installatie. In het victrontopic zijn er meer dan 1 posters die geen meterkast maar een meterkamer hebben.
ik verwacht dat de energie prijzen een opwaarts effect zullen hebben op de vraag naar accu's, niet zozeer vanuit Nederland, maar vooral vanuit Azië, waar ze nu niks anders kunnen dan zsm elektrificeren.MotorBeast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:03:
[...]
Idem. Lekker dat we destijds nog een mooi contractje hebben gescoord zonder TLK. Als straks de markt net als met zonnepanelen verzadigd is verwacht ik dat die accu's nog maar de helft van nu kosten.
Vraag naar EV's stijgt ook fors maar aanbod ook en ook daar zie je de prijzen dalen. Concurrentie wordt steeds groter. Eerste gebruikers betalen altijd de hoogste prijzen zo ook met de accu's. Ik denk dat als je het voor het geld doet je beter je geld op de beurs kunt zetten. Ook elektrisch https://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/producten/307130/ishares-electric-vehicles-and-driving-technology-ucits-etf-usd-acc-fund?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=trueBeer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:20:
[...]
ik verwacht dat de energie prijzen een opwaarts effect zullen hebben op de vraag naar accu's, niet zozeer vanuit Nederland, maar vooral vanuit Azië, waar ze nu niks anders kunnen dan zsm elektrificeren.
Wellicht heb ik ongelijk, maar dat is wat mijn gevoel nu zegt.
Daar ben ik het helemaal mee eens. iedereen die meer dan 200 euro/kwh betaalt wordt waarschijnlijk ergens afgezet. Kale cel-prijs is momenteel 45-70 euro/kwh (ex btw in China), ik verwacht dat die prijs omhoog gaat door de vraag in Azië en Afrika. Daar hebben ze een alternatief voor gas en olie nodig. (en ze hebben meestal genoeg zon)MotorBeast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:06:
[...]
Vraag naar EV's stijgt ook fors maar aanbod ook en ook daar zie je de prijzen dalen. Concurrentie wordt steeds groter. Eerste gebruikers betalen altijd de hoogste prijzen zo ook met de accu's. Ik denk dat als je het voor het geld doet je beter je geld op de beurs kunt zetten. Ook elektrisch https://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/producten/307130/ishares-electric-vehicles-and-driving-technology-ucits-etf-usd-acc-fund?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true
Op de korte termijn zou dat best kunnen, maar er is een langjarige dalende trend, dus op de lange termijn worden ze waarschijnlijk spotgoedkoop net als zonnepanelen nu.Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:20:
[...]
ik verwacht dat de energie prijzen een opwaarts effect zullen hebben op de vraag naar accu's, niet zozeer vanuit Nederland, maar vooral vanuit Azië, waar ze nu niks anders kunnen dan zsm elektrificeren.
Wellicht heb ik ongelijk, maar dat is wat mijn gevoel nu zegt.
Klopt, en vanaf onderstaand niveau is het nog een heel lange weg naar 70 euro/kwh (bijna factor 10). Dit zal echt nog wel minstens halveren.HandyLumberjack schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:20:
[...]
Op de korte termijn zou dat best kunnen, maar er is een langjarige dalende trend, dus op de lange termijn worden ze waarschijnlijk spotgoedkoop net als zonnepanelen nu.
Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk.Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:24:
[...]
Klopt, en vanaf onderstaand niveau is het nog een heel lange weg naar 70 euro/kwh (bijna factor 10). Dit zal echt nog wel minstens halveren.
[Afbeelding]
Ja nou. Uh. Alleen moet je die 16MWh nog even delen door het COPBeer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:48:
[...]
Volgens die tabel gebruikt een 5 persoons huishouden 4400 kWh + 16.000 kWh (1600m3 gas) = 20Mwh per jaar. Ik zit gelukkig een klein stukje lager en met bijna 40 PV panelen kom ik richting 0 (maar op papier ook ruim boven 5x2300kwh). Waarom ik eigenlijk reageerde: Is dat een lokaal gebruik om zo met Dirk om te gaan? Zo ja, laat me dan even weten in welke regio ik niet moet vertoeven? ;-)
Iemand die minder betaalt eerder juist. Je hebt dan of Chinese meuk zonder certificering en bijbehorend brandgevaar (men zou Europese certificering echt wat zwaarder moeten laten wegen) of je hebt je aan een dynamisch contract laten koppelen dat waarschijnlijk vooral iemand anders geld overlevert.Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:19:
[...]
Daar ben ik het helemaal mee eens. iedereen die meer dan 200 euro/kwh betaalt wordt waarschijnlijk ergens afgezet.
[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 11-06-2026 22:04 ]
Niet afgelopen twee dagen 🫣📉😴🪫MotorBeast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:06:
[...]
Vraag naar EV's stijgt ook fors maar aanbod ook en ook daar zie je de prijzen dalen. Concurrentie wordt steeds groter. Eerste gebruikers betalen altijd de hoogste prijzen zo ook met de accu's. Ik denk dat als je het voor het geld doet je beter je geld op de beurs kunt zetten. Ook elektrisch https://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/producten/307130/ishares-electric-vehicles-and-driving-technology-ucits-etf-usd-acc-fund?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2026 22:11 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
ik denk dat er in Nederland vrijwel geen enkele thuis accu wordt verkocht waar geen Chinese cellen in zitten. Of er met een 'merk accu' dan een Europees bedrijf achter zit die nette kwaliteitscontroles uitvoert dat durf ik in een aantal gevallen nog wel te betwijfelen.Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:03:
[...]
Iemand die minder betaalt eerder juist. Je hebt dan of Chinese meuk zonder certificering en bijbehorend brandgevaar (men zou Europese certificering echt wat zwaarder moeten laten wegen) of je hebt je aan een dynamisch contract laten koppelen dat waarschijnlijk vooral iemand anders geld overlevert.
Bedoel je dat spullen uit china meuk zijn?Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:03:
[...]
Je hebt dan of Chinese meuk zonder certificering en bijbehorend brandgevaar (men zou Europese certificering echt wat zwaarder moeten laten wegen) of je hebt je aan een dynamisch contract laten koppelen dat waarschijnlijk vooral iemand anders geld overlevert.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
We gaan wat off topic maar mijn eerste elektrische auto was zo Europees (duits) als toen mogelijk was en van zeer slechte kwaliteit. (Goed gebruik en toch twee maal binnen 180k km een set cellen moeten laten vervangen waarbij laatste keer buiten garantie…)Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:16:
[...]
ik denk dat er in Nederland vrijwel geen enkele thuis accu wordt verkocht waar geen Chinese cellen in zitten. Of er met een 'merk accu' dan een Europees bedrijf achter zit die nette kwaliteitscontroles uitvoert dat durf ik in een aantal gevallen nog wel te betwijfelen.
Ik koop graag Europese producten, en daar wil ik ook graag wat extra voor betalen, in veel gevallen zelfs 2x zoveel. Daarom liever Victron dan GoodWe of Deye, en liever BMW dan BYD of Tesla voor mij, ondanks dat BMW wat betreft car entertainment wel heel erg achterloopt op de nieuwe Chinese autos.
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2026 23:18 ]
Je kunt nog steeds accu's krijgen voor de Zendure Hyper 2000, Hub 2000, etc. dus voor Zendure gaat dit in ieder geval niet op.mitsumark schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 01:59:
[...]
En over 5 jaar? Want daar ging het om.
Als je 3 jaar geleden een solarflow 1200 had gekocht heb je nu al een uitdaging om daar compatible batterijen bij te vinden, voor alsnog een relatief hoge prijs/kWh.
In de praktijk kan dat bij sommige configuraties misschien de eerste paar jaar, maar daarna houdt het wel op.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Helaas is het wel hebben van juiste certificeringen ook niet altijd een garantie voor kwaliteit/veiligheid.Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:03:
[...]
Iemand die minder betaalt eerder juist. Je hebt dan of Chinese meuk zonder certificering en bijbehorend brandgevaar (men zou Europese certificering echt wat zwaarder moeten laten wegen) of je hebt je aan een dynamisch contract laten koppelen dat waarschijnlijk vooral iemand anders geld overlevert.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Dat zijn producten van 2 jaar oud. Ik kon het voor de Hub 1200 niet vinden (en producten van 5 jaar oud zijn er nog niet), maar AI vertelt me dat de 3 jaar oude Hub 1200 ook moet werken met alle varianten van de AB2000.. (was via officiele Zendure website niet te vinden).Taro schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Je kunt nog steeds accu's krijgen voor de Zendure Hyper 2000, Hub 2000, etc. dus voor Zendure gaat dit in ieder geval niet op.
Zendure brengt nieuwe accu's uit die backwards compatible zijn, zo heb je de AB1000, AB2000, AB2000S, AB2000X en AB3000L die onderling compatible zijn. De Hub 1200 en Hub 2000 gebruiken beide een kabel (heb ik hier liggen en getest) die vervolgens op de eerder genoemde accu's kan worden aangesloten.mitsumark schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:22:
[...]
Dat zijn producten van 2 jaar oud. Ik kon het voor de Hub 1200 niet vinden (en producten van 5 jaar oud zijn er nog niet), maar AI vertelt me dat de 3 jaar oude Hub 1200 ook moet werken met alle varianten van de AB2000.. (was via officiele Zendure website niet te vinden).
Maar zelfs dan kost 1,92kWh al 609 euro, terwijl de nieuwere 2,88kWh als AB3000.. maar 729 kost, en voor 3x dat geld heb je een 8kWh Mix 3000 incl nieuwe omvormer.
De vraag blijft bij mij, is 5 jaar later een batterijtje bijprikken wel een praktisch pad? Na 5 jaar is het doorgaans gewoon achterhaald.
Zendure is dan misschien ook wel best case scenario, ik heb me verder niet verdiept in hoeverre het praktisch haalbaar is met bv een Marstek Venus A/D, Anker, Jackery of ander merk.
Bedankt voor die extra info.Taro schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:27:
[...]
Zendure brengt nieuwe accu's uit die backwards compatible zijn, zo heb je de AB1000, AB2000, AB2000S, AB2000X en AB3000L die onderling compatible zijn. De Hub 1200 en Hub 2000 gebruiken beide een kabel (heb ik hier liggen en getest) die vervolgens op de eerder genoemde accu's kan worden aangesloten.
De andere merken moeten dit inderdaad nog bewijzen, maar het is wel duidelijk dat de Venus A accu alleen voor de Venus A is bedoeld, waarbij die van de Venus D wel breder inzetbaar was als ik het mij goed herinner. Maar de Jackery Homepower Ultra 2000 accu past niet op de nieuwe Solarvault 3 serie.
De Anker SOLIX BP1600 past net als de BP2700 en nieuwe BP5000 op de Solarbank 4. Dus Anker SOLIX lijkt dat ook netjes te doen.
Dus zeker een belangrijk punt om rekening mee te houden inderdaad.
Daar is al over nagedacht: https://xkcd.com/927/izdp schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 00:15:
Ik lees één grote oproep en schone taak voor de EU om 1 communicatieprotocol te eisen...
Incorrect. Verschil is dat de EU dat kan afdwingen. Zie de USB-C voor opladen.HenkS_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:39:
[...]
Daar is al over nagedacht: https://xkcd.com/927/
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Taal fouten inbegrepen ;)
12 kWh in de nacht? dat zou bizar veel zijn. En als je hem overdag draait neem ik aan dat je PV voor de stroom zorgt. Dus ik snap niet wat de accu hier mee te maken heeft.agraaff schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:20:
16KWh wat te veel is maar ik heb in de zomer dagen dat ik 12kwh gebruik met airco.
Ik zou toch echt met de panelen beginnen, dat kan namelijk wel vrij rendabel zijn, in tegenstelling tot de accu.agraaff schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:20:
2. Plan is om nog wat extra pannelen te leggeen in de toekomst zodat ik vanaf eind feb tot half nov zelfvoorzienend kan zijn. maar eerst accu want je moet ergens beginnen.
voor een goede tvt is het vooral belangrijk om je thuisaccu zeer intenstief te gebruiken. Dan moet je dus niet gaan overdimensioneren. Niet gebruikte capaciteit is killing voor je terugverdientijd.agraaff schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:20:
2. Plan is om nog wat extra pannelen te leggeen in de toekomst zodat ik vanaf eind feb tot half nov zelfvoorzienend kan zijn. maar eerst accu want je moet ergens beginnen.
16KWh ook omdat het in de loop van de jaren afneemt in capaciteit en dan blijf ik voldoende over houden.
Dit lijkt me dan ook veel te optimistisch.agraaff schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:20:
Mijn systeem heeft een terugverdientijd ergens tussen de 7 en 12 jaar.
Europese certificering is echt een ander verhaal dan een Chinese, al was het maar omdat je dan zeker weet dat er iets is getest. Er zijn diverse Europese certificeringen, zeker niet allemaal even stringent, maar mij valt op dat accu's met hakken over de sloot is. Zie de Zendure.Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:16:
[...]
ik denk dat er in Nederland vrijwel geen enkele thuis accu wordt verkocht waar geen Chinese cellen in zitten. Of er met een 'merk accu' dan een Europees bedrijf achter zit die nette kwaliteitscontroles uitvoert dat durf ik in een aantal gevallen nog wel te betwijfelen.
Ik bedoel dat het percentage lemons veel hoger zal liggen. En dan heb je nog brandgevaar, een probleem wat velen negeren maar wat eigenlijk wel moet. Het blijven dingen die goed fout kunnen gaan, en hoe minder certificering, hoe groter de kans. Dat prijsverschil gaat m ergens in zitten.ErikVers schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Bedoel je dat spullen uit china meuk zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 12-06-2026 09:47 ]
En dan vooral op het westen gericht voor maximaal eigenverbruik, we leven namelijk asymmetrisch rondom het middaguur. (Om 6 uur in de ochtend sta je misschien wel naast je bed maar de kans dat je er om 6 uur in de avond in ligt is klein.)de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Ik zou toch echt met de panelen beginnen, dat kan namelijk wel vrij rendabel zijn, in tegenstelling tot de accu.
De toegestane tolerantie van 10% voor het voltage is weliswaar hoger, maar uiteraard heeft ook de frequentie een tolerantie van ca 1% (en voor hele voor korte tijd iets meer). Want zonder een tolerantie kun je niet werken, er zal altijd een afwijking zijn. Beide liggen dus vast in een standaard/eis/range (wat op hetzelfde neerkomt), want anders krijg je problemen.The-Source schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:26:
230V is een "standaard" ware het niet dat het een range is van voltage waarbij de frequentie wel echt een harde eis is.
Maar bedoel je met Europese vs Chinees, de locatie van de laboratoria of de standaarden?Brent schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Europese certificering is echt een ander verhaal dan een Chinese, al was het maar omdat je dan zeker weet dat er iets is getest. Er zijn diverse Europese certificeringen, zeker niet allemaal even stringent,
[ Voor 5% gewijzigd door rube op 12-06-2026 10:07 ]
o.a. wat is je doel?Baksteen89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:02:
Als er extra informatie nodig is vraag het aub.
Ik denk vooral zoveel mogelijk NOM behouden. backup is nice to have. Stroomuitval is zeer zelfzaam.rube schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:05:
[...]
o.a. wat is je doel?
Bijvoorbeeld, wo veel mogelijk NOM behouden of ook (3 fase) back-up? Dat is relevant of 1 fase ook kan of 3 fase nodig is.
Taal fouten inbegrepen ;)
Je kunt altijd beslissen om tweedehands te verkopen, of als de tweedehands prijzen erg laag zijn bijkopen.mitsumark schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:37:
[...]
Bedankt voor die extra info.
Als je later flexibel wilt zijn denk ik toch dat je beter af bent met een losse omvormer waaraan je elk merk accu kunt koppelen, zonder vendor lock-in. In plaats van hopen dat over 3-5 jaar je PiB nog (kosten)efficiënt uitgebreid kan worden. Maar zelfs dan is het technisch wellicht achterhaald.
Dit lees je vaak. Maar het feit dat je een voordeeltje ontnomen wordt, wil toch niet zeggen dat je actie moet gaan ondernemen om dit te compenseren? Je verliest iets, dat is niet leuk, maar dat is nu eenmaal zo.Baksteen89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:02:
Hi allemaal,
Na jaren te hebben genoten van salderen wordt het tijd om zaken te gaan regelen voor de situatie van 2027.
@daemonix, @Beer070, @mitsumark, @Fr33z, @reneeke1970, @zalkc, @Pr088, @RonJStefannn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:14:
@daemonix, @Beer070, @mitsumark, @Fr33z, @reneeke1970, @zalkc, @Pr088
Nou... proef op de som.
Ik heb laden/ontladen op 3.5kW gezet. Dat was tot nog toe 5kW
Ik blijf dezelfde hoeveelheid laden/ontladen, dat duurt nu dus 5/3,5 =1,4 x langer
Over een week zal ik temperatuur profiel en RTE posten van 5kW en 3.5kW laad/ontlaad power.
Ik ben benieuwd.
| 5.0 kW | 3.5 kW | ||
|---|---|---|---|
| RTE | 88.7 | 89.6 | % |
| delta T laden | 5.9 | 5.4 | C |
/f/image/3DXfwNgmzHYBN7sMq3s6Sdej.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AsTx6FN3zuK5Sr3plSP2jpH7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 12-06-2026 10:46 ]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
"met het verlopen van het getij, verzet men de bakens" niet? en dan kan dit voor vele mensen een 2nd best zijn.de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Dit lees je vaak. Maar het feit dat je een voordeeltje ontnomen wordt, wil toch niet zeggen dat je actie moet gaan ondernemen om dit te compenseren? Je verliest iets, dat is niet leuk, maar dat is nu eenmaal zo.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
rube schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Maar bedoel je met Europese vs Chinees, de locatie van de laboratoria of de standaarden?
1) Chinees lab. met chinese standaard
2) Chinees lab. met EU standaard
3) EU lab. met EU standaard
Want 2 en 3 maken niet uit als je de juiste geaccrediteerde laboratoria gebruikt.
Daarbij ga ik er sowieso vanuit dat je kijkt naar de juiste standaarden die van toepassing zijn binnen de EU. Daarnaast gaat het om controle van je productie proces, want je kan wel heel mooi 1 product testen, dat zegt dan nog niets over de overige geproduceerde producten. Maar dat staat veelal los van de standaard test rapporten en verklaringen. Hoewel daar ook wel standaarden en audits voor mogelijk zijn.
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Tsja, niets doen is ook een optie, en soms is dat de betere strategie. Maar dat voelt passief, mensen willen 'iets' doen, zelfs als dat niet rendabel is.Hansieo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:42:
[...]
"met het verlopen van het getij, verzet men de bakens" niet? en dan kan dit voor vele mensen een 2nd best zijn.
Dat is wel anders, want ik accepteer juist dat ik er op achteruit ga als de saldering afgeschaft wordt, ik neem daar geen maatregelen voor. Het vol leggen van het dak met veel panelen is niet een direct gevolg van het afschaffen van salderen.Net als jij met vele panelen, niet voor iedereen dé oplossing, maar voor andere (jij)weer wél.
Zoals ik schreef, met de cellen is niets mis. Het gaat om de rest. Dit was in reactie op de stelling dat <200eur/kWh afzetterij is, waarmee je all-China battery packs overhoud die vaak helemaal geen enkele relevante cert hebben, geen brandblusser of andere voorzorgsmaatregelen. Je kunt zeker op voorhand zeggen: Chinees bad, Europees beter. Je moet voor een beter antwoord de daadwerkelijke certificeringen in duiken, en dan zal het ongetwijfeld wat nuanceren, maar het is natuurlijk volstrekt logisch dat er een wezenlijk verschil zit tussen een apparaat met een waslijst aan keurmerken en 1 die je van aliexpress hebt. Voor een goede vergelijking moet je dan zo'n Chinees pack zelf mitigeren, met blusbal oid en rekening houden met voortijdige afschrijving, als je een eerlijke financiële vergelijking wil maken, zeker bij gelijk veiligheidsniveau.rube schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:06:
[...]
Maar vandaar mijn opmerking want @Brent deed voorkomen dat Chinees is niet goed, Europees wel. Dat is niet zo (simpel) en in m.i. ook niet correct om zo te stellen.
rube schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:06:
[...]
***members only***
Maar vandaar mijn opmerking want @Brent deed voorkomen dat Chinees is niet goed, Europees wel. Dat is niet zo (simpel) en in m.i. ook niet correct om zo te stellen.
[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 12-06-2026 11:22 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Ik vraag me af of het 2nd best is, er zijn een boel andere maatregelen die ook zouden kunnen en vaak rendabeler zijn, zoals domweg meer PV plaatsen.Hansieo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:42:
[...]
"met het verlopen van het getij, verzet men de bakens" niet? en dan kan dit voor vele mensen een 2nd best zijn.
Net als jij met vele panelen, niet voor iedereen dé oplossing, maar voor andere (jij)weer wél.
Jup, en als je echt mazzel hebt het niet eens extra PV plaatsen: Op een plat dak je oriëntatie bijdraaien voor een string is soms zelfs een (vrijwel) gratis manier om je rendement te verhogen. Als het iets meer werk is om panelen te verplaatsen kan je soms ook 'gewoon' je strings wat aanpassen waardoor je je omvormer onder dimensioneert door je huidige panelen op minder strings te zetten. Dan leg je nieuwe panelen bij op een andere oriëntatie en stop je die op de vrijgemaakte string.HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:21:
[...]
Ik vraag me af of het 2nd best is, er zijn een boel andere maatregelen die ook zouden kunnen en vaak rendabeler zijn, zoals domweg meer PV plaatsen.
Maar alleen thuisbatterijen zijn helemaal hip op het moment.
Ik kan alleen nog panelen kwijt op NO en ZO daarom die uitgesteld. ZW ligt bijna vol, Z en W kan niet bij mij.de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:25:
[...]
12 kWh in de nacht? dat zou bizar veel zijn. En als je hem overdag draait neem ik aan dat je PV voor de stroom zorgt. Dus ik snap niet wat de accu hier mee te maken heeft.
Brandgevaar en geluid.Brent schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Europese certificering is echt een ander verhaal dan een Chinese, al was het maar omdat je dan zeker weet dat er iets is getest. Er zijn diverse Europese certificeringen, zeker niet allemaal even stringent, maar mij valt op dat accu's met hakken over de sloot is. Zie de Zendure.
Het probleem zit m niet in de cellen, maar in het BMS en andere hardwarematige beveiligingen/kwaliteit.
[...]
Ik bedoel dat het percentage lemons veel hoger zal liggen. En dan heb je nog brandgevaar, een probleem wat velen negeren maar wat eigenlijk wel moet. Het blijven dingen die goed fout kunnen gaan, en hoe minder certificering, hoe groter de kans. Dat prijsverschil gaat m ergens in zitten.
Het is niet voor niets dat die registratieplicht er voor 20kWh gaat komen, en daarmee als ik een aantal opstalverzekeraars goed begrijp wss ook verzekerpremies. Het zijn de nieuwe waterkokers aan het worden
Ik heb ook lang aan zitten hikken tegen het nemen van zonnepanelen, ruim 12 jaar geleden. Tot een collega tegen me zei: joh, je vindt het rete-interessant en je weet dat je er geen geld op gaat verliezen, wat zit je te zeiken, zie het als een hobby, gewoon doen!.de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Tsja, niets doen is ook een optie, en soms is dat de betere strategie. Maar dat voelt passief, mensen willen 'iets' doen, zelfs als dat niet rendabel is.
[...]
Dat is wel anders, want ik accepteer juist dat ik er op achteruit ga als de saldering afgeschaft wordt, ik neem daar geen maatregelen voor. Het vol leggen van het dak met veel panelen is niet een direct gevolg van het afschaffen van salderen.
... en gaat over tot de orde van de dag
Deze volg ik even niet.P_Tingen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:34:
[...]
In december en januari had ik op de helft van alle dagen 2kWh of meer opwek, de andere dagen 1 kWh, dus in de winter kan ik driekwart van het nachtverbruik opvangen, de rest van het jaar volledig.
- Als je met die thuisbatterij nog maar 400-600 kWh per jaar uit het net haalt, welk prijs risico loop je dan nog met een dynamisch contract?P_Tingen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:34:
[...]
Ik heb ook lang aan zitten hikken tegen het nemen van zonnepanelen, ruim 12 jaar geleden. Tot een collega tegen me zei: joh, je vindt het rete-interessant en je weet dat je er geen geld op gaat verliezen, wat zit je te zeiken, zie het als een hobby, gewoon doen!.
En zo zit ik weer met een pib, ik vermoed dat ik er financieel niet veel wijzer van ga worden. In de zin van dat ik beter mijn geld kan beleggen. Ik wil niet over naar een dynamisch contract, want ik heb liever rust in de financiële tent, ook als dat betekent dat het iets duurder is. Soit.
Mijn opwek is zo'n 4000kWh waarvan 3000 terug wordt geleverd. De resterende 1000 gebruik ik zelf + 1600 van de stroomboer. Geen EV, wel plannen voor een warmtepomp. Nachtverbruik ligt zo ongeveer op 200W, ofwel zo'n 2kWh per nacht.
In december en januari had ik op de helft van alle dagen 2kWh of meer opwek, de andere dagen 1 kWh, dus in de winter kan ik driekwart van het nachtverbruik opvangen, de rest van het jaar volledig.
Rekenen met 2 kWh per nacht gaat me de pib dus aan nachtstroom zo'n 650 kwh / jaar opleveren. Dan daarbij wat hij overdag kan doen, maar dat vind ik lastig inschatten, stel 1 kWh, dan komt mijn jaartotaal op zo'n 1000 - 1200 kwh per jaar.
Met een rte van 85% en een prijs van €0,30 / kwh komt dat dan op zo'n €255 per jaar. Gezien mijn verbruik zou een pib van 4 á 5 kwh genoeg zijn en met een aanschafprijs van rond de €1200 voor bv een Marstek zou de tvt 5 - 6 jaar zijn. Klinkt mij prima in de oren.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
1) niets doen is GEEN optie, nooit. Actie=reactie. Mensen zullen áltijd iets doen, al is het maar onderzoeken of er een 2nd best is. Zo niet? dán pas de géén actie. (maar de "niets doen" is dan al passé)de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Tsja, niets doen is ook een optie, en soms is dat de betere strategie. Maar dat voelt passief, mensen willen 'iets' doen, zelfs als dat niet rendabel is.
[...]
Dat is wel anders, want ik accepteer juist dat ik er op achteruit ga als de saldering afgeschaft wordt, ik neem daar geen maatregelen voor. Het vol leggen van het dak met veel panelen is niet een direct gevolg van het afschaffen van salderen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hmm, nee inderdaad, die 1 á 2 opwek ga je dan direct opmaken. Dan blijft er nog minder overFranciesco schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:50:
[...]
Deze volg ik even niet.
Met 1 of 2kWh opwek per dag in december en januari blijft er toch niets over voor de nacht aangezien je de opgewekte energie direct gebruikt? Of bedoelde je 1 of 2kWh overschot per dag?
PS: bovenstaande is niet om je van een batterij af te praten. Ik heb er zelf al eentje een paar jaar en of dat financieel uit kan interesseert me weinig.
... en gaat over tot de orde van de dag
als iets je wordt ontnomen (salderen) als gevolg van beleid, is het niet zo dat je actie zou moeten ondernemen. Je had het tenslotte maar tijdelijk en bent er aan gewend geraakt.Hansieo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:40:
[...]
1) niets doen is GEEN optie, nooit. Actie=reactie. Mensen zullen áltijd iets doen, al is het maar onderzoeken of er een 2nd best is. Zo niet? dán pas de géén actie. (maar de "niets doen" is dan al passé)
Ben ik het niet mee eens, een thuisaccu kan salderen wel degelijk vervangen alleen saldeer je dan in de opvolgende avond/nacht, je hoeft er verder niks voor te doen of je verbruik op aan te passen. Dit is wat veel mensen willen en (gaan) doen.de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:59:
[...]
als iets je wordt ontnomen (salderen) als gevolg van beleid, is het niet zo dat je actie zou moeten ondernemen. Je had het tenslotte maar tijdelijk en bent er aan gewend geraakt.
Een thuisaccu is ook helemaal geen vervanger voor salderen dus het is een nogal random oplossingsrichting, maar geeft mensen een gevoel van controle (ik doe tenminste iets...) Maar rationeel/logisch is het niet.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Je kunt het administratieve aspect van salderen (gedurende een heel jaar) niet echt vergelijken met de aanschaf van een thuisaccu waar ook nog eens laadverliezen bij komen kijken en waarbij hooguit een paar dagen gecompenseerd kan worden, maar meestal slechts binnen 1 etmaal.klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Ben ik het niet mee eens, een thuisaccu kan salderen wel degelijk vervangen alleen saldeer je dan in de opvolgende avond/nacht, je hoeft er verder niks voor te doen of je verbruik op aan te passen. Dit is wat veel mensen willen en (gaan) doen.
Je kunt het trucje elke dag opnieuw herhalen.de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Je kunt het administratieve aspect van salderen (gedurende een heel jaar) niet echt vergelijken met de aanschaf van een thuisaccu waar ook nog eens laadverliezen bij komen kijken en waarbij hooguit een paar dagen gecompenseerd kan worden, maar meestal slechts binnen 1 etmaal.
/f/image/jlwSUaLhpD111yNf3sVbIajG.png?f=fotoalbum_large)
Dat schrijf ik toch ook dat het dezelfde avond/nacht is. Als ik echt moeite zou doen zou ik vanaf maart tot medio oktober mijn verbruik voor 90% kunnen afdekken met zon. Op bijna 10 maanden tijd 2000 kWh erin en 1680 kWh eruit die verbruikt zijn en ik niet hoef in te kopen.de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Je kunt het administratieve aspect van salderen (gedurende een heel jaar) niet echt vergelijken met de aanschaf van een thuisaccu waar ook nog eens laadverliezen bij komen kijken en waarbij hooguit een paar dagen gecompenseerd kan worden, maar meestal slechts binnen 1 etmaal.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Ik persoonlijk zoek nog een thuisaccu en ook niet iets om me bij stroomuitval te 'redden'.Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:46:
[...]
Noodstroom voor het hele huis dat automatisch overspringt is het makkelijkst in gebruik, maar vergt een flinke investering bovenop de batterij, die dan ook niet te klein moet zijn want als je wp bijv blijft doordraaien wil je niet dat je na een uur alsnog leeg bent. En die van Balans heeft een continue verbruik van 300 watt, meer dan het rustverbruik in de meeste woningen. Kleinere accu kan, maar moet je meteen regeltechniek gaan aanleggen in de vorm van een HA server en apparaten die geheel offline werken. Mij teveel werk voor die paar uur in het jaar die misschien over 5 jaar mag verwachten.
Mooiste zou zijn als je verlichting en koelkasten op een apart circuit zou hebben en die dan aan een wat bescheidener (stekker)batterij zetten, maar dat vergt ook heel wat werk (waarschijnlijk leidingen en ook meterkast).
Dan maar beperken tot de koelkast. Toch het vervelendste als je die inhoud moet vervangen, ook al moet de leverancier je de inhoud vergoeden. Voor verlichting kun je beter een paar zaklampen laten rondslingeren ofzo. Misschien zijn een lampjes met een eigen batterij die het een dagje zelfstandig kunnen uithouden?
de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Dit lees je vaak. Maar het feit dat je een voordeeltje ontnomen wordt, wil toch niet zeggen dat je actie moet gaan ondernemen om dit te compenseren? Je verliest iets, dat is niet leuk, maar dat is nu eenmaal zo.
Hansieo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:40:
[...]
1) niets doen is GEEN optie, nooit. Actie=reactie. Mensen zullen áltijd iets doen, al is het maar onderzoeken of er een 2nd best is. Zo niet? dán pas de géén actie. (maar de "niets doen" is dan al passé)
de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:59:
[...]
als iets je wordt ontnomen (salderen) als gevolg van beleid, is het niet zo dat je actie zou moeten ondernemen. Je had het tenslotte maar tijdelijk en bent er aan gewend geraakt.
Een thuisaccu is ook helemaal geen vervanger voor salderen dus het is een nogal random oplossingsrichting, maar geeft mensen een gevoel van controle (ik doe tenminste iets...) Maar rationeel/logisch is het niet.
Het gaat er mi om dat mensen nu schrikken dat ze vanaf 2027 weer moeten betalen en dat willen voorkomen.klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Ben ik het niet mee eens, een thuisaccu kan salderen wel degelijk vervangen alleen saldeer je dan in de opvolgende avond/nacht, je hoeft er verder niks voor te doen of je verbruik op aan te passen. Dit is wat veel mensen willen en (gaan) doen.
Welll….de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:45:
[...]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Op dit moment verdien ik anders 400 euro per jaar met mijn speledingetje. Volgend jaar komt daar 250 bij vanwege 2500 kwh niet in hoeven kopen,dus de eb is de winst. De 400 euro winst van dit moment is berekend tov mijn vaste contract met 11 cent terug lever vergoeding. Met de huidige contracten gerekend zou mijn winst nog veel groter zijn. Dus waarom een accu zinloos zou zijn is mij totaal onduidelijk,hier is de tvt jaartje of 6 hooguitTruus01 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:34:
[...]
[...]
[...]
[...]
Het gaat er mi om dat mensen nu schrikken dat ze vanaf 2027 weer moeten betalen en dat willen voorkomen.
Daarvoor zijn ze dan bereid actie te ondernemen, te investeren in een accu, die niet of nauwelijks terug te verdienen is.
Vooralsnog is in best veel (gemiddelde) gevallen het beter om niks te doen, om niet veel geld te investeren, omdat de energierekening vanaf 2027 wel weer omhoog gaat, maar nog altijd minder als voor de investering in (oa) zonnepanelen. Er is nog altijd een (klein) terugverdienpotentieel in zonnepanelen.
Het grootste terugverdiendeel hebben we gehad. Volgens mij heb ik mijn 'installatie' terugverdiend.
Dus om dan direct weer te investeren om een iets lagere rekening te hebben, waarmee je die investering waarschijnlijk niet in de levensduur van de accu terugverdient, is toch nutteloos? Dan kun je dus beter niks doen. En genieten van de iets lagere energierekening tov de buurman zonder installatie...
En volgens mij is dat ook wat @de Peer bedoeld.
1 PVoutput . Dongen NB
1 groot verschil. Salderen kostte niets en een accu moet je eerst terugverdienen. Heb je ook nog afschrijving en renteverlies en dan ben je wel even bezig alvorens het 1 op 1 salderen kan vervangen.klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Hoezo Salderen kostte niets... je moest toch wel investeren in zonnepanelen...MotorBeast schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:41:
[...]
1 groot verschil. Salderen kostte niets en een accu moet je eerst terugverdienen. Heb je ook nog afschrijving en renteverlies en dan ben je wel even bezig alvorens het 1 op 1 salderen kan vervangen.
Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik denk niet dat je met die kleine winst tussen goedkoop opnemen en duurder verkopen.Stefannn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:53
Het “salderen van zomer naar winter” ga je (als je een dynamisch contract hebt) vervangen door “terugleveren op duur moment”
De afgelopen tijd lag de dag/avond spread tussen de 0.10 en 0.20 euro/kWh. Inclusief RTE verlies ga je dus voor de andere helft van je PV saldering 0.05 euro/kWh terug krijgen. Dat is meer dan de “ongeveer 0” bij de meeste vaste contracten (al zou het zomaar kunnen dat er in de herfst nieuwe contract vormen aangeboden gaan worden).
Ik ga uit van een situatie die er was en nu extra geld kost om dat salderen in stand te houden. Mijn investering om te kunnen salderen wordt dus een paar mille duurder dan in de oude situatie. Nu heb ik mijn panelen al lang terugverdiend maar iemand die 3 jaar geleden zeg 4 tot 7 mille heeft weggelegd met het vooruitzicht dat salderen langzaam zou worden afgebouwd kan nu om salderen in stand te houden nog eens een paar mille extra wegleggen.ArjoK schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:49:
[...]
Hoezo Salderen kostte niets... je moest toch wel investeren in zonnepanelen...
Bedankt voor je reactie.The-Source schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:15:
@Baksteen89 of je iets moet gaan regelen vs je wilt wat regelen is een andere discussie
Maar het begint met inzichtelijk maken hoeveel je nu buiten de zonnige uren werkelijk verbruikt. Beste is daarvoor gegevens rond 20-21 maart te gebruiken want de hoeveelheid daglicht per dag was toen rond de 12 uur of vorig jaar 22/23 september. Maar je zou dan ook de hele maand kunnen nemen voor wat meer gemiddelde waardes.
Dit verbruiks getal is +20% is ongeveer de sweetspot voor grootte van je accu. Maar daarnaast zijn er nog genoeg variabele die het geheel kunnen beïnvloeden. Zo ook tussen NL en België met capaciteitstarieven.
Ik heb zelf 2x 3 fasen PV systeem maar ook een 3 fases AC gekoppeld accu systeem. Maar deze 3 fase (victron) is in werkelijkheid 3x enkel fase die in geval van Victron tot 3 fase systeem ingericht kan worden.
Maar belangrijk om te weten is dat je energiemeter intern altijd eerst tussen de fases in zal salderen. Alle verbruik waardes van elke fase worden opgeteld, zo ook opwekking en verschil tussen die 2 totalen zal bepalen of telwerk opwekking (export) of verbruik (import) zal optellen
Het klopt dat ik een voordeel ga missen. Ik heb enorm veel voordeel gehad zelfs. Afgelopen jaren eigenlijk nog nooit voor energie betaald. Nu dat dat wegvalt vind ik ook helemaal niet raar. Het voelt alleen erg raar om te gaan betalen voor terugleveren. Daarnaast als ik kan bijdrage aan een overvol stroomnet door overdag minder terug te leveren wat het net niet nodig heeft, en in de avond niet bij te dragen aan de piek belasting, helemaal mooi!de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Dat is dan ook nergens voor nodig.Baksteen89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:13:
[...]
Het voelt alleen erg raar om te gaan betalen voor terugleveren.
Jouw redenen is ook 1 van mijn redenen om te wachten. Als piekbelastingen echt een probleem gaan worden (en dat kan bijna niet anders denk ik) zie ik de overheid nog wellicht wel mooie subsidies uit de kast trekken voor accu's.Baksteen89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:13:
[...]
Het klopt dat ik een voordeel ga missen. Ik heb enorm veel voordeel gehad zelfs. Afgelopen jaren eigenlijk nog nooit voor energie betaald. Nu dat dat wegvalt vind ik ook helemaal niet raar. Het voelt alleen erg raar om te gaan betalen voor terugleveren. Daarnaast als ik kan bijdrage aan een overvol stroomnet door overdag minder terug te leveren wat het net niet nodig heeft, en in de avond niet bij te dragen aan de piek belasting, helemaal mooi!
Ik denk dat het voor de meesten raar voelt dat je én bijna niks terugkrijgt voor terugleveren én moet betalen voor het verbruik.de Peer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:20:
[...]
Dat is dan ook nergens voor nodig.optie 4 is pas: betalen voor terugleveren. Zou ik niet voor kiezen.
- Kies een vast contract waarbij je netto een vergoeding ontvangt voor terugleveren
- Ga over op dynamisch
- Stuur je omvormer aan zodat hij niet teruglevert.
Ja, over die uitzonderingen heb ik het dus niet.reneeke1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:07:
[...]
Op dit moment verdien ik anders 400 euro per jaar met mijn speledingetje. Volgend jaar komt daar 250 bij vanwege 2500 kwh niet in hoeven kopen,dus de eb is de winst. De 400 euro winst van dit moment is berekend tov mijn vaste contract met 11 cent terug lever vergoeding. Met de huidige contracten gerekend zou mijn winst nog veel groter zijn. Dus waarom een accu zinloos zou zijn is mij totaal onduidelijk,hier is de tvt jaartje of 6 hooguit
bron: https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/thuisbatterij (25-3-2026 nog bijgewerkt)Met een thuisbatterij kun je meer stroom van je eigen zonnepanelen gebruiken en hoef je dus minder stroom te kopen. Maar de terugverdientijd is lang en onzeker en de meeste systemen zijn niet zo duurzaam. Je verdient de aankoopkosten vaak nog niet terug binnen de levensduur (gemiddeld 15 jaar) van een thuisbatterij.
Het was 1/3 van het PV overschot….. dat haal je dus niet van het net…. daar zit geen energie belasting op….jopie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Ik denk niet dat je met die kleine winst tussen goedkoop opnemen en duurder verkopen.
Punt is dat je bij opnemen ook energiebelasting betaalt die je niet terugkrijgt.
Nee dat ziet niemand over het hoofd, je directe eigen verbruik hou je altijd. Alleen ga ik nu meer indirect eigen opwek verbruiken en dat is waar ik het voor doe. Wat 2027 betreft weet nog niemand hoe de zaken ervoor gaan staan betreffende energiekosten en opbrengsten maar jullie menen dat een thuis accu niet terug is te verdienen maar dat is het in mijn ogen welTruus01 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:35:
[...]
Ik denk dat het voor de meesten raar voelt dat je én bijna niks terugkrijgt voor terugleveren én moet betalen voor het verbruik.
Dat je netto nog altijd minder betaalt dan als je geen zonnepanelen zou hebben, dat zien de meesten over het hoofd.
Yep, werd van zonnepanelen nemen ook gezegd, verdien je nooit terug, we zullen het zien wat de toekomst ons brengt, ik ben van mijn aankoop betreffende accu's overtuigd voor me zelf.MotorBeast schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:41:
[...]
1 groot verschil. Salderen kostte niets en een accu moet je eerst terugverdienen. Heb je ook nog afschrijving en renteverlies en dan ben je wel even bezig alvorens het 1 op 1 salderen kan vervangen.
Ik heb voor Tweakers begrippen een kleine accu (10kWh), toch loont het voor mij een stuk meer om zomers (met een dynamisch contract) uitgesteld te laden en dan duur te verkopen i.p.v. NOM na te streven, want dat dat laatste levert voor mij eigenlijk niks op in de zomer. Dus zelfs met een kleine thuisbatterij is dit een overweging.paQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:12:
Ik blijf er ook maar op hameren. Het is een combinatie van omstandigheden waarbij de accu van pas komt. Je kunt het nota bene plannen, afhankelijk van je benodigde eigen verbruik.
Je kunt het zelfs omdraaien door PV tot een bepaalde tijd niet op te slaan maar naar het net te laten vloeien, omdat je met de PV opwek tussen bijv 11:00 en 15:15 je accu ook wel vol krijgt wanneer het tarief het allerlaagst is. Zo heb je 'dure' PV niet opgeslagen maar meteen terugverkocht, sla je alleen de goedkoopste op tot vol, en verkoop je deels weer op een duurder moment terug.
Met klein vermogen icm kleine capaciteit zet dit allemaal geen zoden aan de dijk nee.
Zelfs dan zou het meer opleveren dan NOM.paQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:34:
Ik doel op de PiB's van 2.7 kWh met 800W vermogen.
Zo kijk ik er ook tegen ja. "De winst" zit in eigen verbruik van PV opwek. En dat kan prima een alternatief zijn voor salderen. En wat over is op een gunstig moment weer exporteren.klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:28:
[...]
Nee dat ziet niemand over het hoofd, je directe eigen verbruik hou je altijd. Alleen ga ik nu meer indirect eigen opwek verbruiken en dat is waar ik het voor doe. Wat 2027 betreft weet nog niemand hoe de zaken ervoor gaan staan betreffende energiekosten en opbrengsten maar jullie menen dat een thuis accu niet terug is te verdienen maar dat is het in mijn ogen wel
Kan, maar het zet geen zoden aan de dijk. Misschien wat dubbeltjes hier en daar.HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:35:
[...]
Zelfs dan zou het meer opleveren dan NOM.