Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 134 135 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

klopt toch echt. de subpopulatie Tweakers zijn sowieso de outlier.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-06-2026 17:00 ]

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:44
Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:46:
[...]

dat is juist, maar waarom bied je dan niet gewoon die uitbreiding mee aan, kost in ieder geval een heel stuk minder dan de installatie van een vaste batterij.
Ik snap ook wel dat niet iedereen dit kan of wil doen, maar dat is een redelijk eenvoudige klus die normaal gezien minder dan 1 uur nodig heeft.
Geen geld wel wensen, dan doen we maar voor spel en bonen mee. Gaat het mis...mijn naam is haas ik weet van niks.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Zit zelf weer even te kijken of er afgelopen maanden al wat veranderd is maar het antwoord is eigenlijk nee.

De prijs is nog steeds minimaal rond de 1300 voor een 5kWh batterij (tenzij je al een hybride omvormer heb) en dat is gewoon niet rendabel.

Mijn scenario (na januari 2027):

-2200-2600 verbruik per jaar (gaat nog omhoog met 300-400 per jaar aan slow drains 12-24 uur per dag voor een vijver en plant lampen.

-2600-2800 opwek per jaar.

-650 eigen verbruik as is.

-volgens mijn data as as is het te realiseren eigen verbruik rond de 600-700 kWh met een 5 kWh batterij.

kosten en baten accu:

- gemiste terugleververgoeding door verliezen accu en verhoogd eigen gebruik is ongeveer 850 x 5 cent = -42.5 euro

- gemiste rente over 1300 van vrij opneembare deposito @ 3% -39 euro per jaar

- niet te betalen teruglever kosten = 850 x 12.7 cent = +108

- Niet te betalen afname 700 x 21.5 cent = +150.5

Totale netto baten is dus optimaal 177 per jaar en de totale kosten minimaal 1300 euro per jaar ofwel terugverdiend in 7 jaar en 4 maanden terwijl de garantie 5 jaar is voor alle goedkope modellen.

Denk dat we gewoon na januari 2027 nog eens moeten kijken want de prijs gaat gewoon niet veranderen. Het is al 12-18 maanden eigenlijk niet goedkoper geworden. Het enige dat het nog rendabel kan maken is de wijziging in de teruglever kosten en teruglever vergoeding.
Ik verwacht niet dat dit kreupele kabinet ook maar iets gedaan gaat krijgen en ze hebben niet eens door dat de huidige regelgeving vergroening om zeep geholpen heeft.
Zelfs de BTW naar 0% gaat gewoon niet helpen helaas.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04
Truus01 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:53:
[...]

Werkt dat goed? Ik meende dat als de stroom eraf is, dat dan niet automatisch alle thuisaccu's zomaar blijven werken.
Ze hebben daarvoor een aparte uitgang, waar je dan met de hand moet gaan ompluggen of (indien vaste installatie met de juiste aansluitingen) je met een switch in de meterkast het huis om kan gooien. Dat laatste is mij teveel moeite, maar een thuisaccu pal voor de koelkast/vrieskast is iets wat ik wel overweeg tzt. Je kunt ze er in veel gevallen permanent in laten, al kost je dat het basisverbruik van die nooduitgang, wat afhankelijk van model kan oplopen tot 100W (de Voltdeer zat daar ergens).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:31
Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ze hebben daarvoor een aparte uitgang, waar je dan met de hand moet gaan ompluggen of (indien vaste installatie met de juiste aansluitingen) je met een switch in de meterkast het huis om kan gooien. Dat laatste is mij teveel moeite, maar een thuisaccu pal voor de koelkast/vrieskast is iets wat ik wel overweeg tzt. Je kunt ze er in veel gevallen permanent in laten, al kost je dat het basisverbruik van die nooduitgang, wat afhankelijk van model kan oplopen tot 100W (de Voltdeer zat daar ergens).
Dank je.

Dat bevestigt wel wat ik eigenlijk al dacht, dat hier toch vaak als voordeel 'we hebben een back-up als de stroom uitvalt' wordt genoemd, maar dat dat zo makkelijk nog niet is.
Je hebt als het ware niet meer dan een grote powerbank in huis, voor stekkerapparaten...

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:22
Want? Mijn stelling staat en blijft staan. Wat is de jouwe nou precies dan? Ik lees vooral 'hur dur gemiddeldes dom" en dan een conclusie van....? Wat precies?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:22
computerjunky schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:19:
Zit zelf weer even te kijken of er afgelopen maanden al wat veranderd is maar het antwoord is eigenlijk nee.

De prijs is nog steeds minimaal rond de 1300 voor een 5kWh batterij (tenzij je al een hybride omvormer heb) en dat is gewoon niet rendabel.

Mijn scenario (na januari 2027):

-2200-2600 verbruik per jaar (gaat nog omhoog met 300-400 per jaar aan slow drains 12-24 uur per dag voor een vijver en plant lampen.

-2600-2800 opwek per jaar.

-650 eigen verbruik as is.

-volgens mijn data as as is het te realiseren eigen verbruik rond de 600-700 kWh met een 5 kWh batterij.

kosten en baten accu:

- gemiste terugleververgoeding door verliezen accu en verhoogd eigen gebruik is ongeveer 850 x 5 cent = -42.5 euro

- gemiste rente over 1300 van vrij opneembare deposito @ 3% -39 euro per jaar

- niet te betalen teruglever kosten = 850 x 12.7 cent = +108

- Niet te betalen afname 700 x 21.5 cent = +150.5

Totale netto baten is dus optimaal 177 per jaar en de totale kosten minimaal 1300 euro per jaar ofwel terugverdiend in 7 jaar en 4 maanden terwijl de garantie 5 jaar is voor alle goedkope modellen.

Denk dat we gewoon na januari 2027 nog eens moeten kijken want de prijs gaat gewoon niet veranderen. Het is al 12-18 maanden eigenlijk niet goedkoper geworden. Het enige dat het nog rendabel kan maken is de wijziging in de teruglever kosten en teruglever vergoeding.
Ik verwacht niet dat dit kreupele kabinet ook maar iets gedaan gaat krijgen en ze hebben niet eens door dat de huidige regelgeving vergroening om zeep geholpen heeft.
Zelfs de BTW naar 0% gaat gewoon niet helpen helaas.
Pas op, meest gemiddelde gebruiker gevonden hier! ;-) geintje maar wel leuk dat er ook mensen in dit topic zitten die 5x zoveel stroom gebruiken als het landelijk gemiddelde.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:30

paQ

Fr33z schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Want? Mijn stelling staat en blijft staan. Wat is de jouwe nou precies dan? Ik lees vooral 'hur dur gemiddeldes dom" en dan een conclusie van....? Wat precies?
oh fijn... sjiek ook
:?

Elk huishouden heeft een verbruik naargelang de inrichting, samenstelling gezin, formaat van het huis, de uren dat men aanwezig is, hoevaak er warm water wordt gebruikt, of er thuisgewerkt wordt., is het directe PV verbruik er al mee verrekend, enz enz. Er zijn tal van parameters.
Stellen dat "het gemiddelde huishouden" 2300kWh per jaar verbruikt slaat als lul op Dirk. Het is een platgeslagen gemiddelde van alle huishoudens op 1 hoop geveegd, waar al dan niet het gasverbruik zoals @Ersus aanhaalt (niet) in is meegenomen.

https://www.gaslicht.com/...1e1TWSEAAYASAAEgKzbPD_BwE
Dit overzicht is al veel genuanceerder.

Nu gebruik ik ineens iets minder dan 2 keer het gemiddelde. (ipv 5 keer)
Het is maar net welk narratief je volgt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:30
Stefannn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:31:
[...]

Tja,
Data van mijn batterij over afgelopen 30 dagen:
357 kWh geladen op goedkoopste EPEX tijd
317 kWh ontladen op duurste EPEX tijd
Gerekend tegen het momentane euro tarief heeft me dat 52 euro opgeleverd.
Als ik in 2027 bij het laden 0.10 euro per kWh extra moet betalen blijft van de 52 euro nog maar 16 euro over. Als de “spread” over het hele jaar zo zou zijn als afgelopen maand (en dat is niet zo) komt dat neer op 192 euro voor een jaar.

Verder ben ik erg blij met mijn batterij. Het geeft me een enorm gevoel van “zelfredzaamheid”.
Helemaal met je eens. Als je de laatste 2 maanden had genomen was je er waarschijnlijk positiever uitgekomen. Ik ga volgend jaar naar een dynamisch contract, en dan kunnen we ook lekker gaan verdienen met de accu’s.

• Brent
Truus01 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Dank je.

Dat bevestigt wel wat ik eigenlijk al dacht, dat hier toch vaak als voordeel 'we hebben een back-up als de stroom uitvalt' wordt genoemd, maar dat dat zo makkelijk nog niet is.
Je hebt als het ware niet meer dan een grote powerbank in huis, voor stekkerapparaten...
Noodstroom voor het hele huis dat automatisch overspringt is het makkelijkst in gebruik, maar vergt een flinke investering bovenop de batterij, die dan ook niet te klein moet zijn want als je wp bijv blijft doordraaien wil je niet dat je na een uur alsnog leeg bent. En die van Balans heeft een continue verbruik van 300 watt, meer dan het rustverbruik in de meeste woningen. Kleinere accu kan, maar moet je meteen regeltechniek gaan aanleggen in de vorm van een HA server en apparaten die geheel offline werken. Mij teveel werk voor die paar uur in het jaar die misschien over 5 jaar mag verwachten.

Mooiste zou zijn als je verlichting en koelkasten op een apart circuit zou hebben en die dan aan een wat bescheidener (stekker)batterij zetten, maar dat vergt ook heel wat werk (waarschijnlijk leidingen en ook meterkast).

Dan maar beperken tot de koelkast. Toch het vervelendste als je die inhoud moet vervangen, ook al moet de leverancier je de inhoud vergoeden. Voor verlichting kun je beter een paar zaklampen laten rondslingeren ofzo. Misschien zijn een lampjes met een eigen batterij die het een dagje zelfstandig kunnen uithouden?

• Beer070
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:27:
[...]

oh fijn... sjiek ook
:?

Elk huishouden heeft een verbruik naargelang de inrichting, samenstelling gezin, formaat van het huis, de uren dat men aanwezig is, hoevaak er warm water wordt gebruikt, of er thuisgewerkt wordt., is het directe PV verbruik er al mee verrekend, enz enz. Er zijn tal van parameters.
Stellen dat "het gemiddelde huishouden" 2300kWh per jaar verbruikt slaat als lul op Dirk. Het is een platgeslagen gemiddelde van alle huishoudens op 1 hoop geveegd, waar al dan niet het gasverbruik zoals @Ersus aanhaalt (niet) in is meegenomen.

https://www.gaslicht.com/...1e1TWSEAAYASAAEgKzbPD_BwE
Dit overzicht is al veel genuanceerder.

Nu gebruik ik ineens iets minder dan 2 keer het gemiddelde. (ipv 5 keer)
Het is maar net welk narratief je volgt.
Volgens die tabel gebruikt een 5 persoons huishouden 4400 kWh + 16.000 kWh (1600m3 gas) = 20Mwh per jaar. Ik zit gelukkig een klein stukje lager en met bijna 40 PV panelen kom ik richting 0 (maar op papier ook ruim boven 5x2300kwh :) ). Waarom ik eigenlijk reageerde: Is dat een lokaal gebruik om zo met Dirk om te gaan? Zo ja, laat me dan even weten in welke regio ik niet moet vertoeven? ;-)

• Beer070
Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:46:
[...]

Noodstroom voor het hele huis dat automatisch overspringt is het makkelijkst in gebruik, maar vergt een flinke investering bovenop de batterij, die dan ook niet te klein moet zijn want als je wp bijv blijft doordraaien wil je niet dat je na een uur alsnog leeg bent. En die van Balans heeft een continue verbruik van 300 watt, meer dan het rustverbruik in de meeste woningen. Kleinere accu kan, maar moet je meteen regeltechniek gaan aanleggen in de vorm van een HA server en apparaten die geheel offline werken. Mij teveel werk voor die paar uur in het jaar die misschien over 5 jaar mag verwachten.

Mooiste zou zijn als je verlichting en koelkasten op een apart circuit zou hebben en die dan aan een wat bescheidener (stekker)batterij zetten, maar dat vergt ook heel wat werk (waarschijnlijk leidingen en ook meterkast).

Dan maar beperken tot de koelkast. Toch het vervelendste als je die inhoud moet vervangen, ook al moet de leverancier je de inhoud vergoeden. Voor verlichting kun je beter een paar zaklampen laten rondslingeren ofzo. Misschien zijn een lampjes met een eigen batterij die het een dagje zelfstandig kunnen uithouden?
Onze Victron opstelling levert automatische noodstroom met een winter capaciteit van 2 dagen (80kwh). Totaal heeft nog geen 15k euro gekost, en er is net zo weinig complexiteit als op een boot of camper met accu’s. Ik ken een aantal mensen in het Victron ontwerp forum die de noodstroom absoluut nodig hebben, bijvoorbeeld voor hun zout water aquarium met zeldzame vissen.

Als wij geen maatregelen hadden genomen zou onze energie rekening richting 1000+ euro per maand zijn gegaan, en dan is 15k euro plotseling weer niet zo veel.

• Brent
@Beer070 Volgens mij maak je mijn punt voor me ;)

Met complexiteit van een automatisch overpakken de backup bedoel ik met name de installatie. In het victrontopic zijn er meer dan 1 posters die geen meterkast maar een meterkamer hebben. ;)

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:09
Jan-tweak schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:53:
[...]

dat kan, of oook niet, bij mij dus zeker niet, kan mogelijk te maken hebben qua grotte huis, dat van mij is net iets groter als een hondenhok, dus mogelijk dat dat de oorzaak is? wie weet.
wat dus belangrijk is dat je vooraf weet wat je huis nu echt verbruikt, dan kun je daar de capaciteit op gaan aanpassen.
Voor Nederlandse begrippen hebben we toch best een grote woning en een gezin van 5 personen.

(Sluip)verbruik is grotendeels een gevolg van de keuzes die je maakt.

Als het om duurzaamheid gaat kun je beter zorgen dat je die kWh niet nodig hebt i.p.v. techniek inzetten om hem te produceren en op te slaan.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-06-2026 19:39 ]

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Fr33z schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Pas op, meest gemiddelde gebruiker gevonden hier! ;-) geintje maar wel leuk dat er ook mensen in dit topic zitten die 5x zoveel stroom gebruiken als het landelijk gemiddelde.
Ben ik tocht nog een keer gemiddeld ;)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:52
Truus01 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Mee eens. Ik heb zelf 12 panelen, en vind een thuisaccu ook nog niet interessant.

Ik heb nu ook nog het gunstige GC-contract tot juli volgend jaar. Tegen die tijd natuurlijk kijken of er interessante nieuwe contracten zijn, vast met een welkomstbonus of zo. Of toch iets zonder TLK, met lage TLV, of we gaan het zien.
Is dat er niet, dan denk ik dat ik een jaartje variabel ga en dat vergelijk met dynamisch en dan daarna misschien overstap naar dynamisch (of als er tzt weer andere interessante contracten zijn....).

Dan heb ik in die tijd wel een datasetje opgebouwd waarmee ik kan inschatten/berekenen of dan misschien een thuisaccu wel interessant genoeg is.
Ik vermoed dat dat zelfs dan nog niet is, tenzij de aanschafkosten sterk gedaald zijn en/of er een flinke subsidie op zit. En dat is dan dus pas over 'n jaar of 3...
Idem. Lekker dat we destijds nog een mooi contractje hebben gescoord zonder TLK. Als straks de markt net als met zonnepanelen verzadigd is verwacht ik dat die accu's nog maar de helft van nu kosten.

• Beer070
Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:17:
@Beer070 Volgens mij maak je mijn punt voor me ;)

Met complexiteit van een automatisch overpakken de backup bedoel ik met name de installatie. In het victrontopic zijn er meer dan 1 posters die geen meterkast maar een meterkamer hebben. ;)
klopt. en we zijn er allemaal reuze trots op :)

trouwens. hoezo maar 1 kamer? *O*

• Beer070
MotorBeast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Idem. Lekker dat we destijds nog een mooi contractje hebben gescoord zonder TLK. Als straks de markt net als met zonnepanelen verzadigd is verwacht ik dat die accu's nog maar de helft van nu kosten.
ik verwacht dat de energie prijzen een opwaarts effect zullen hebben op de vraag naar accu's, niet zozeer vanuit Nederland, maar vooral vanuit Azië, waar ze nu niks anders kunnen dan zsm elektrificeren.

Wellicht heb ik ongelijk, maar dat is wat mijn gevoel nu zegt.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:52
Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:20:
[...]

ik verwacht dat de energie prijzen een opwaarts effect zullen hebben op de vraag naar accu's, niet zozeer vanuit Nederland, maar vooral vanuit Azië, waar ze nu niks anders kunnen dan zsm elektrificeren.

Vraag naar EV's stijgt ook fors maar aanbod ook en ook daar zie je de prijzen dalen. Concurrentie wordt steeds groter. Eerste gebruikers betalen altijd de hoogste prijzen zo ook met de accu's. Ik denk dat als je het voor het geld doet je beter je geld op de beurs kunt zetten. Ook elektrisch https://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/producten/307130/ishares-electric-vehicles-and-driving-technology-ucits-etf-usd-acc-fund?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true

• Beer070
MotorBeast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Vraag naar EV's stijgt ook fors maar aanbod ook en ook daar zie je de prijzen dalen. Concurrentie wordt steeds groter. Eerste gebruikers betalen altijd de hoogste prijzen zo ook met de accu's. Ik denk dat als je het voor het geld doet je beter je geld op de beurs kunt zetten. Ook elektrisch https://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/producten/307130/ishares-electric-vehicles-and-driving-technology-ucits-etf-usd-acc-fund?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true
Daar ben ik het helemaal mee eens. iedereen die meer dan 200 euro/kwh betaalt wordt waarschijnlijk ergens afgezet. Kale cel-prijs is momenteel 45-70 euro/kwh (ex btw in China), ik verwacht dat die prijs omhoog gaat door de vraag in Azië en Afrika. Daar hebben ze een alternatief voor gas en olie nodig. (en ze hebben meestal genoeg zon)

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:09
Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:20:
[...]

Op de korte termijn zou dat best kunnen, maar er is een langjarige dalende trend, dus op de lange termijn worden ze waarschijnlijk spotgoedkoop net als zonnepanelen nu.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Beer070
HandyLumberjack schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Op de korte termijn zou dat best kunnen, maar er is een langjarige dalende trend, dus op de lange termijn worden ze waarschijnlijk spotgoedkoop net als zonnepanelen nu.
Klopt, en vanaf onderstaand niveau is het nog een heel lange weg naar 70 euro/kwh (bijna factor 10). Dit zal echt nog wel minstens halveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_RHnda8Gmu0h2O3EFYGWJD0W00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N12OOpkumUyBm4BpQjuj8Bct.png?f=fotoalbum_large

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:16
Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Klopt, en vanaf onderstaand niveau is het nog een heel lange weg naar 70 euro/kwh (bijna factor 10). Dit zal echt nog wel minstens halveren.

[Afbeelding]
Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:30

paQ

Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:48:
[...]

Volgens die tabel gebruikt een 5 persoons huishouden 4400 kWh + 16.000 kWh (1600m3 gas) = 20Mwh per jaar. Ik zit gelukkig een klein stukje lager en met bijna 40 PV panelen kom ik richting 0 (maar op papier ook ruim boven 5x2300kwh :) ). Waarom ik eigenlijk reageerde: Is dat een lokaal gebruik om zo met Dirk om te gaan? Zo ja, laat me dan even weten in welke regio ik niet moet vertoeven? ;-)
Ja nou. Uh. Alleen moet je die 16MWh nog even delen door het COP ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Brent
Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens. iedereen die meer dan 200 euro/kwh betaalt wordt waarschijnlijk ergens afgezet.
Iemand die minder betaalt eerder juist. Je hebt dan of Chinese meuk zonder certificering en bijbehorend brandgevaar (men zou Europese certificering echt wat zwaarder moeten laten wegen) of je hebt je aan een dynamisch contract laten koppelen dat waarschijnlijk vooral iemand anders geld overlevert.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 11-06-2026 22:04 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:33

ErikVers

e-Duurzaam

MotorBeast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Niet afgelopen twee dagen 🫣📉😴🪫
Iets met “in het verleden behaalde resultaten”

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2026 22:11 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Beer070
Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Iemand die minder betaalt eerder juist. Je hebt dan of Chinese meuk zonder certificering en bijbehorend brandgevaar (men zou Europese certificering echt wat zwaarder moeten laten wegen) of je hebt je aan een dynamisch contract laten koppelen dat waarschijnlijk vooral iemand anders geld overlevert.
ik denk dat er in Nederland vrijwel geen enkele thuis accu wordt verkocht waar geen Chinese cellen in zitten. Of er met een 'merk accu' dan een Europees bedrijf achter zit die nette kwaliteitscontroles uitvoert dat durf ik in een aantal gevallen nog wel te betwijfelen.

Ik koop graag Europese producten, en daar wil ik ook graag wat extra voor betalen, in veel gevallen zelfs 2x zoveel. Daarom liever Victron dan GoodWe of Deye, en liever BMW dan BYD of Tesla voor mij, ondanks dat BMW wat betreft car entertainment wel heel erg achterloopt op de nieuwe Chinese autos.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Je hebt dan of Chinese meuk zonder certificering en bijbehorend brandgevaar (men zou Europese certificering echt wat zwaarder moeten laten wegen) of je hebt je aan een dynamisch contract laten koppelen dat waarschijnlijk vooral iemand anders geld overlevert.
Bedoel je dat spullen uit china meuk zijn?

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:16:
[...]

ik denk dat er in Nederland vrijwel geen enkele thuis accu wordt verkocht waar geen Chinese cellen in zitten. Of er met een 'merk accu' dan een Europees bedrijf achter zit die nette kwaliteitscontroles uitvoert dat durf ik in een aantal gevallen nog wel te betwijfelen.

Ik koop graag Europese producten, en daar wil ik ook graag wat extra voor betalen, in veel gevallen zelfs 2x zoveel. Daarom liever Victron dan GoodWe of Deye, en liever BMW dan BYD of Tesla voor mij, ondanks dat BMW wat betreft car entertainment wel heel erg achterloopt op de nieuwe Chinese autos.
We gaan wat off topic maar mijn eerste elektrische auto was zo Europees (duits) als toen mogelijk was en van zeer slechte kwaliteit. (Goed gebruik en toch twee maal binnen 180k km een set cellen moeten laten vervangen waarbij laatste keer buiten garantie…)

De laatste drie vier jaar is China zijn positie zo aan het verbeteren dat de kwaliteit, prijs en innovatie als ee rechte lijn omhoog schiet. En Europa en zeker de vs staat er schaapachtig naar te kijken.

Check eens de Denza Z9 GT dat zie je wat BYD kan op gebied van accu’s. Niet in het lab maar gewoon in de showroom en al dit jaar in de EU. Of CATL. Nooit meer in te halen door welk eu initatief ook

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2026 23:18 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mitsumark schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 01:59:
[...]

En over 5 jaar? Want daar ging het om.
Als je 3 jaar geleden een solarflow 1200 had gekocht heb je nu al een uitdaging om daar compatible batterijen bij te vinden, voor alsnog een relatief hoge prijs/kWh.
In de praktijk kan dat bij sommige configuraties misschien de eerste paar jaar, maar daarna houdt het wel op.
Je kunt nog steeds accu's krijgen voor de Zendure Hyper 2000, Hub 2000, etc. dus voor Zendure gaat dit in ieder geval niet op.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:49
[...]

Helaas is het wel hebben van juiste certificeringen ook niet altijd een garantie voor kwaliteit/veiligheid.
( zie onderandere LG ESS )

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• Taro
  • Niet online

Taro

98% van de thuisaccu's komt uit China / Hong Kong, en 99% van de cellen komt daar vandaan.

Ook merken die bijv. Amerikaans lijken te zijn zoals Jackery zijn gewoon 100% Chinees. Zendure en andere merken hebben hoofdkantoren in de VS en Duitsland, maar dat zijn vaak gewoon marketinglocaties. Men opereert volledig vanuit China.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Taro schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Je kunt nog steeds accu's krijgen voor de Zendure Hyper 2000, Hub 2000, etc. dus voor Zendure gaat dit in ieder geval niet op.
Dat zijn producten van 2 jaar oud. Ik kon het voor de Hub 1200 niet vinden (en producten van 5 jaar oud zijn er nog niet), maar AI vertelt me dat de 3 jaar oude Hub 1200 ook moet werken met alle varianten van de AB2000.. (was via officiele Zendure website niet te vinden).
Maar zelfs dan kost 1,92kWh al 609 euro, terwijl de nieuwere 2,88kWh als AB3000.. maar 729 kost, en voor 3x dat geld heb je een 8kWh Mix 3000 incl nieuwe omvormer.
De vraag blijft bij mij, is 5 jaar later een batterijtje bijprikken wel een praktisch pad? Na 5 jaar is het doorgaans gewoon achterhaald.
Zendure is dan misschien ook wel best case scenario, ik heb me verder niet verdiept in hoeverre het praktisch haalbaar is met bv een Marstek Venus A/D, Anker, Jackery of ander merk.

• Taro
  • Niet online

Taro

mitsumark schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:22:
[...]

Dat zijn producten van 2 jaar oud. Ik kon het voor de Hub 1200 niet vinden (en producten van 5 jaar oud zijn er nog niet), maar AI vertelt me dat de 3 jaar oude Hub 1200 ook moet werken met alle varianten van de AB2000.. (was via officiele Zendure website niet te vinden).
Maar zelfs dan kost 1,92kWh al 609 euro, terwijl de nieuwere 2,88kWh als AB3000.. maar 729 kost, en voor 3x dat geld heb je een 8kWh Mix 3000 incl nieuwe omvormer.
De vraag blijft bij mij, is 5 jaar later een batterijtje bijprikken wel een praktisch pad? Na 5 jaar is het doorgaans gewoon achterhaald.
Zendure is dan misschien ook wel best case scenario, ik heb me verder niet verdiept in hoeverre het praktisch haalbaar is met bv een Marstek Venus A/D, Anker, Jackery of ander merk.
Zendure brengt nieuwe accu's uit die backwards compatible zijn, zo heb je de AB1000, AB2000, AB2000S, AB2000X en AB3000L die onderling compatible zijn. De Hub 1200 en Hub 2000 gebruiken beide een kabel (heb ik hier liggen en getest) die vervolgens op de eerder genoemde accu's kan worden aangesloten.

De andere merken moeten dit inderdaad nog bewijzen, maar het is wel duidelijk dat de Venus A accu alleen voor de Venus A is bedoeld, waarbij die van de Venus D wel breder inzetbaar was als ik het mij goed herinner. Maar de Jackery Homepower Ultra 2000 accu past niet op de nieuwe Solarvault 3 serie.

De Anker SOLIX BP1600 past net als de BP2700 en nieuwe BP5000 op de Solarbank 4. Dus Anker SOLIX lijkt dat ook netjes te doen.

Dus zeker een belangrijk punt om rekening mee te houden inderdaad.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Taro schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Zendure brengt nieuwe accu's uit die backwards compatible zijn, zo heb je de AB1000, AB2000, AB2000S, AB2000X en AB3000L die onderling compatible zijn. De Hub 1200 en Hub 2000 gebruiken beide een kabel (heb ik hier liggen en getest) die vervolgens op de eerder genoemde accu's kan worden aangesloten.

De andere merken moeten dit inderdaad nog bewijzen, maar het is wel duidelijk dat de Venus A accu alleen voor de Venus A is bedoeld, waarbij die van de Venus D wel breder inzetbaar was als ik het mij goed herinner. Maar de Jackery Homepower Ultra 2000 accu past niet op de nieuwe Solarvault 3 serie.

De Anker SOLIX BP1600 past net als de BP2700 en nieuwe BP5000 op de Solarbank 4. Dus Anker SOLIX lijkt dat ook netjes te doen.

Dus zeker een belangrijk punt om rekening mee te houden inderdaad.
Bedankt voor die extra info.

Als je later flexibel wilt zijn denk ik toch dat je beter af bent met een losse omvormer waaraan je elk merk accu kunt koppelen, zonder vendor lock-in. In plaats van hopen dat over 3-5 jaar je PiB nog (kosten)efficiënt uitgebreid kan worden. Maar zelfs dan is het technisch wellicht achterhaald.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:15
Ik lees één grote oproep en schone taak voor de EU om 1 communicatieprotocol te eisen zodat elke batterij aan elke omvormer gekoppeld kan worden. Hooguit nog een verschil voor lv en hv-systemen. Dit met oog op duurzaamheid en een gezonde concurrentie.
Pagina: 1 ... 134 135 Laatste