Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:58
HandyLumberjack schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Maar dan kun je ook +-8 maanden per jaar dynamisch (en een goede vergoeding krijgen voor je PV), en je dan +-4 maanden per jaar verschuilen in een variabel contract.
Dat dacht ik ook…
Maar dat bleek werkelijk “the worst of two worlds”.
Zelfs afgelopen januari was ik met een variabel contract duurder uit geweest dan dynamisch.
Met variabel heb je:
- geen bonus
- geen “uitgekiend laag tarief” maar meer “middle of the road vast” en dan 2 cent duurder.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:01
buiter schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Met kostenneutraal bedoel ik aan het eind van een (contract)jaar maximaal €0 kosten.
Nergens zeg ik dat ik stroom wil opslaan voor de winter, want dat is niet kosteneffectief.
oke, met name bijj de laatste opmerking, prima dan is dat ten minste duidelijk. en sorry als ik het even zo zwart wit heb weergegeven, was meer om hier geen misverstanden over te hebben.
En over je de eerste opmerking kostenneutraal vrees ik dat dit in 2027 niet meer mogelijk zal zijn.
In 2026 en de jaren daarvoor kwam ik zelf aan het eind van het jaar op nul uit, dat zelfs incl. de netwerkkosten, dat gaat me in 2027 dus niet meer lukken. ik mag blij zijn als ik onder de streep ( en dan heb ik mijn investeringen nog niet eens meegeteld) rond de 750 euro uitkom.
Dus de vorige regering kost mij alleen al aan energie ruim 750 euro, en dan heb ik het over andere dingen nog niet gehad, bedankt PVV en VVD).
Stel je verbruikt in de wintermaanden 3.000kWh
Dan kost dit ongeveer 3.000kWh x €0,30 = €900.
Welke setup (zonnepanelen + thuisaccu) heb je dan nodig om dit in de zomer FINANCIEEL op te wekken.

Met een vast contract is dit niet mogelijk omdat de terugleverkosten/vergoeding netto (nagenoeg) €0 is.
Dus een berekening met dynamische tarieven waarbij rekening wordt gehouden met overdag veel negatieve of bijna negatieve bedragen.
ik vrees dus dat je dat met dynamisch ook niet gaat lukken.
Wat @Stefannn in zijn vorige post ook al aangeeft zou je met een vast contract wel redelijk op NOM kunnen gaan zitten, alleen al je zonnestroom die je ondanks een thuis-batterij toch nog gaat terugleveren, en dat kan echt best veel zijn, is op zijn beste niets waard of als je het verkeerde contract hebt zelfs nog met kosten is voorzien.
Daar zit dus eigenlijk geen verdienmodel in om de kosten van je koude periode weer weg tewerken.

In de winter kun je de batterij gaan inzetten om mn de durere piekmomenten te overbruggen, mijn analse op basis van mijn werkelijk gebruik uit 2025 laten zien dat hier zeker potentie inzit, mn qua kosten en veel minder op kWh. deze winter zal ik het ervaren hoe de theorie omgezet gaat worden naar de praktijk.

Je verdienmodel is dus dat je in 8 tot 9 maanden geen stroomkosten door netgebruik hebt.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:45
Stefannn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:41:
[...]

Dat dacht ik ook…
Maar dat bleek werkelijk “the worst of two worlds”.
Zelfs afgelopen januari was ik met een variabel contract duurder uit geweest dan dynamisch.
Met variabel heb je:
- geen bonus
- geen “uitgekiend laag tarief” maar meer “middle of the road vast” en dan 2 cent duurder.
Veel mensen zijn bang voor prijsschommelingen van dynamische contracten. Ja, thuisbatterijen slaan de duck-curve wat platter. Maar houden hun lading niet meer dan enkele dagen vast, in de winter staan ze zelfs van het net te laden om niet onder de minimum SoC te duiken.

Stel heel Nederland is straks van het gas af (of zit vast aan een warmtenet), wat doet het prijskaartje van 1 kWh op de avond van 24 december?

De consument wil weten; wat als de energiemaatschappijen die onderling heus geen prijsafspraken maken straks gezellig allemaal de prijs 80 op cent zetten, kan ik aanbellen bij de immer strijdvaardige ACM?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:43
Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:57:
[...]
oke, met name bijj de laatste opmerking, prima dan is dat ten minste duidelijk. en sorry als ik het even zo zwart wit heb weergegeven, was meer om hier geen misverstanden over te hebben.
En over je de eerste opmerking kostenneutraal vrees ik dat dit in 2027 niet meer mogelijk zal zijn.
In 2026 en de jaren daarvoor kwam ik zelf aan het eind van het jaar op nul uit, dat zelfs incl. de netwerkkosten, dat gaat me in 2027 dus niet meer lukken. ik mag blij zijn als ik onder de streep ( en dan heb ik mijn investeringen nog niet eens meegeteld) rond de 750 euro uitkom.
Dus de vorige regering kost mij alleen al aan energie ruim 750 euro, en dan heb ik het over andere dingen nog niet gehad, bedankt PVV en VVD).

[...]

Wat @Stefannn in zijn vorige post ook al aangeeft zou je met een vast contract wel redelijk op NOM kunnen gaan zitten, alleen al je zonnestroom die je ondanks een thuis-batterij toch nog gaat terugleveren, en dat kan echt best veel zijn, is op zijn beste niets waard of als je het verkeerde contract hebt zelfs nog met kosten is voorzien.
Daar zit dus eigenlijk geen verdienmodel in om de kosten van je koude periode weer weg tewerken.

In de winter kun je de batterij gaan inzetten om mn de durere piekmomenten te overbruggen, mijn analse op basis van mijn werkelijk gebruik uit 2025 laten zien dat hier zeker potentie inzit, mn qua kosten en veel minder op kWh. deze winter zal ik het ervaren hoe de theorie omgezet gaat worden naar de praktijk.

Je verdienmodel is dus dat je in 8 tot 9 maanden geen stroomkosten door netgebruik hebt.
Je geeft de regering schuld van de 750 euro die je wellicht gaat betalen voor je energie. Maar waar is vastgelegd dat je stroomrekening € 0 zou moeten zijn? Energie is toch niet gratis? En wat te denken van maatschappelijke kosten voor onderhoud en aanleg van dit elektriciteitsnet?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ikkemvg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10-06 18:43
paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Nog steeds sceptisch over je agenda achter deze posts, doet de website het intussen wel weer dan?
natuurlijk mag je sceptisch zijn, want als je rond kijkt zijn er honderden sites die dit doen en onzin verkopen. Juist dit wil ik niet niet doen, gewoon eerlijk want ik merk dat meestal een thuisbatterij niet zinvol is. kijk maar op de site. Als ik er geld aan wil verdienen zal ik juist promoten dat een thuis batterij zinvol is. Wil proberen of het mogelijk is om zo goed mogelijk berekening te maken waar iedereen iets aan heb (iedere geval eerlijk is)

Of de website het wel doet, ik ben 2 dagen bezig geweest om alles te optimaliseren probeer het en geef aub input wat ik kan verbeteren want van input leer ik van

Iedere geval bedankt voor je reactie

[ Voor 12% gewijzigd door ikkemvg op 10-06-2026 17:17 ]

• Pr088
Sonero schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Veel mensen zijn bang voor prijsschommelingen van dynamische contracten. Ja, thuisbatterijen slaan de duck-curve wat platter. Maar houden hun lading niet meer dan enkele dagen vast, in de winter staan ze zelfs van het net te laden om niet onder de minimum SoC te duiken.

Stel heel Nederland is straks van het gas af (of zit vast aan een warmtenet), wat doet het prijskaartje van 1 kWh op de avond van 24 december?

De consument wil weten; wat als de energiemaatschappijen die onderling heus geen prijsafspraken maken straks gezellig allemaal de prijs 80 op cent zetten, kan ik aanbellen bij de immer strijdvaardige ACM?
Als je zo toch aan het denken bent: je zit ook gewoon 'vast' aan het gasnet en het elektriciteitsnet. Probeer je netbeheerder maar eens in te ruilen. En is er zoveel verschil tussen gasleveranciers? Op een paar cent per kuub na vragen ze allemaal hetzelfde. Je zit dus net zo vast als bij een warmtenetleverancier die ook nog je risico op storing, onderhoudskosten en vervanging op zich neemt.

De dynamische prijspieken vlakken de laatste jaren af, o.a. door meer grootschalige opslag. Meer vraag kan leiden tot hogere prijzen, inderdaad. Maar ik zie jouw doembeelden nog niet.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:05:
[...]

De afgelopen 5-6 weken dagelijkse praktijk.

[...]

says who?

Er is
PV;
goedkope(re) dynamische stroom;
besparing;
terugleveren op een relatief duur moment;
'geen import op dure momenten'.

En er is (bij mij) bewijs dat het me dit jaar ca 900 bespaart tov vorig jaar :?
Dan wordt er nog nieteens echt hard gehandeld. Dus al blijft het zo 'slecht' als het nu gaat, dan heb ik alsnog in 6 jaar dat systeem er weer uit, en kan ik daarna 7 maanden per jaar zelfvoorzienend draaien.

Als je steeds rekent met worst case scenario's kwa tarieven, geen PV, verslechtende energiemarkten en kWh accu prijzen van 400 euro (25.000/60 kWh), ja dan wordt het een heel triest verhaal inderdaad. 8)7
Precies, onze besparing loopt nog veel verder op, bij ons zitten we op 2500-1100= 1400 euro voor dit jaar ten opzichte van vorig jaar dankzij dynamisch tarief gecombineerd met batterij. Daarbij komt nog de 2500 euro per jaar die we besparen door de terugschakeling van 3x50 naar 3x25 A ... Als het zo doorgaat dan hebben we de batterij in 3 jaar terugverdiend. Helaas gooit het afschaffen van de saldering roet in het eten...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Je geeft de regering schuld van de 750 euro die je wellicht gaat betalen voor je energie. Maar waar is vastgelegd dat je stroomrekening € 0 zou moeten zijn? Energie is toch niet gratis? En wat te denken van maatschappelijke kosten voor onderhoud en aanleg van dit elektriciteitsnet?
Je vergeet dat een aantal huizen zijn verkocht als nul-op-de-meter...

• jan011
  • Laatst online: 22:09
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:20:
[...]

De RTE van de verschillende systemen zou ik onderzoeken. Marstek schijnt niet zo best te zijn, terwijl een goede DC integratie van SMA met eigen batterij potentieel hoger is. Maar ik heb geen ervaring met SMA, dus ik kan je dat niet met zekerheid zeggen. In algemene zin is DC<>DC het meest efficiënt.

Je hebt al een SMA 8 kW omvormer en ik zie in je verhaal geen reden om groter te gaan. Mocht je woning meer dan 8 kW pieken hebben dan kun je dat beter accepteren, dan te investeren in een nieuwe grotere omvormer.

Ik zie in je post niet welke concrete batterijen je tegenover elkaar vergelijkt. Wat kost een SMA per kWh en wat kost de Anker / Marstek die je op het oog hebt?

Kijk ook even naar Zendure is mijn tip. Hoge RTE en goede integratie met HomeAssistant.
De heren van IOTDomotica.nl reviewen ook regelmatig batterijen. Daar kun je ook wat informatie verzamelen over verschillende merken.

Een thuisbatterij wordt rendabel als je verbruik structureel kunt verplaatsen en het patroon nagenoeg elke dag kunt herhalen. Sluipverbruik in de nacht is dan het beste reproduceerbaar. Dat is bij jou relatief weinig. Met 3,8kWh en wat RTE-verlies bij ontladen, zou een netto 5-7 kWh batterij al veel doen om maximaal elke dag te laden met zonnestroom en ontladen bij koken/tv/nachtverbruik.

Alles wat daar bovenop komt is waarschijnlijk minder rendabel, want niet elke dag in te zetten. Immers, je laadt de EV niet elke dag op, de hybride misschien 5 van de 7 dagen per week etc.
reneeke1970 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Je vraagt of het het prijsverschil waard is ,maar je noemt geen prijzen dus.....

Als er aan die sma een standaard lv accu kan dan lijkt me dat een no brainer. Wat voor sma is het?
Hartelik dank voor het meedenken.

SMA zit op ongeveer €424 per kWh (SMA Home Storage). Om aan de minimale spanning te komen voor de omvormer ben ik verplicht 2 modules te nemen (2 × 3,28 kWh). Als ik even snel zoek naar de RTE, liggen deze rond de 94%.

Garantie: 10 jaar / levensduur 8.000 cycli.

Een andere optie die goed te integreren is met mijn SMA-omvormer zijn de BYD-accu’s, de HVM- en HVS-serie. Dan heb ik ook DC-DC. Dan zit je rond de €385 per kWh. De RTE die ze opgeven is 96%.

10 jaar garantie / 6.000 cycli.

Als je naar andere merken gaat, zoals Marstek bijvoorbeeld, kom je richting de €248 per kWh. Alleen, als ik het goed lees, is de RTE wel aanzienlijk lager. (83%)

Het standbyverbruik haal ik uit de HomeWizard, maar als ik kijk in de SMA-app: is het totaal verbruik gemiddeld per dag:
  • Mei: netafname 16 kWh, teruglevering 26 kWh, eigen verbruik 12 kWh
  • Maart: netafname 26 kWh, teruglevering 24 kWh, en eigen verbruik 11 kWh
Helaas kan ik niet verder terug in de geschiedenis, omdat het systeem pas half februari actief is geworden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:00
jan011 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:20:
[...]

[...]

SMA zit op ongeveer €424 per kWh (SMA Home Storage). Om aan de minimale spanning te komen voor de omvormer ben ik verplicht 2 modules te nemen (2 × 3,28 kWh). Als ik even snel zoek naar de RTE, liggen deze rond de 94%.

Een andere optie die goed te integreren is met mijn SMA-omvormer zijn de BYD-accu’s, de HVM- en HVS-serie. Dan heb ik ook DC-DC. Dan zit je rond de €385 per kWh. De RTE die ze opgeven is 96%.

Als je naar andere merken gaat, zoals Marstek bijvoorbeeld, kom je richting de €248 per kWh. Alleen, als ik het goed lees, is de RTE wel aanzienlijk lager. (83%)

Het standbyverbruik haal ik uit de HomeWizard, maar als ik kijk in de SMA-app: is het totaal verbruik gemiddeld per dag:
Helaas kan ik niet verder terug in de geschiedenis, omdat het systeem pas half februari actief is geworden.
Sma is dus hv ,heb je niks aan,peperduur.

Een stekker battery is leuk om klein te zijn, wil je een groter systeem wordt het nog steeds erg duur.

Ik zou je sma vervangen door een deye,(of solid of goodwe)kost dacht ik 1600 ,en dan bestel je bij nkon een 16 kwh accu ook voor 1600 en dan ben je klaar. De sma verkoop je voor 500 en dan ben je denk ik het goedkoopste uit

1 PVoutput . Dongen NB

• ikkemvg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10-06 18:43
Modbreak:lees je mail

[ Voor 191% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 18:59 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:57:
[...]

How so?

Het is op een dynamisch contract altijd nog de kale marktprijs waard minus een toeslag voor het invoeden.
Dus voor vandaag is dat minimaal 20-2=18 cent
En was het nu na 1 jan 2027, dan nog steeds minimaal 6-2=4 cent op een dag als vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yY6TsPM399-q4_yv9dc6LRDfvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIgFkHnXL2ZRDBQW1Lks1NFl.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Stefannn
daemonix schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Je vergeet dat een aantal huizen zijn verkocht als nul-op-de-meter...
Ah…
Oeps….

Dwz…
“Nul op de meter” zijn ze wellicht nog.
Alleen vanaf 2027 niet meer “nul in de portemonnee”.
Ik hoor de class action al komen..

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Stefannn
ikkemvg schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:27:
voorbeelden van mijn berekeningen
Vraagje…
- welke batterij heb je zelf?
- en hoe zag dat er afgelopen jaar uit?

[ Voor 65% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 19:00 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:12

ErikVers

e-Duurzaam

paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:50:
[...]

How so?

Het is op een dynamisch contract altijd nog de kale marktprijs waard minus een toeslag voor het invoeden.
Dus voor vandaag is dat minimaal 20-2=18 cent
En was het nu na 1 jan 2027, dan nog steeds minimaal 6-2=4 cent op een dag als vandaag.
[Afbeelding]
Dat dus.

En als je dan weet dat met een kostprijs van een geïnstalleerde set van ~6 cent per kWh (8000cycle 95%DoD 92%RTE) daar best in jip en janneke een conclusie uit te trekken is.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:35
Je kunt je suf rekenen maar wat is je gebruik over 5 of 10 jaar als je van een 10 jaar levensduur uitgaat.

Accu uitbreiden met een 5 jaar oud systeem kan problemen geven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

habbekrats schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:52:
Je kunt je suf rekenen maar wat is je gebruik over 5 of 10 jaar als je van een 10 jaar levensduur uitgaat.

Accu uitbreiden met een 5 jaar oud systeem kan problemen geven.
100punten.

Je moet dus een inschatting maken van de nabije toekomst. Hoe lastig ook.

Later bijplaatsen is ook veeeeel duurder per kWh dan in 1x omdat de niet doe het zelver weer het verkoop traject ingaat incl een extra installatie post tov in 1x plaatsen. Men doet voorkomen dat zo er bij klikken is van een extra module maar dat is tot op heden echt niet de praktijk. Als het al beschikbaar is dan nog is niet even paar minuten werk.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• daemonix
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:55:
[...]

100punten.

Je moet dus een inschatting maken van de nabije toekomst. Hoe lastig ook.

Later bijplaatsen is ook veeeeel duurder per kWh dan in 1x omdat de niet doe het zelver weer het verkoop traject ingaat incl een extra installatie post tov in 1x plaatsen. Men doet voorkomen dat zo er bij klikken is van een extra module maar dat is tot op heden echt niet de praktijk. Als het al beschikbaar is dan nog is niet even paar minuten werk.
Dan heb je nog. niet bij Sigenstor gekeken.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 08:02
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Dat dus.

En als je dan weet dat met een kostprijs van een geïnstalleerde set van ~6 cent per kWh (8000cycle 95%DoD 92%RTE) daar best in jip en janneke een conclusie uit te trekken is.
Voordat Jip en Janneke op die 8000 cycles zitten zijn ze 32 jaar verder (met 250 cycles/jaar). Het is maar de vraag of de techniek zo lang mee gaat en (nog belangrijker) ze vergeten ze de tijdswaarde van geld.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

daemonix schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Dan heb je nog. niet bij Sigenstor gekeken.
Jawel ben nogal goed geinformeerd: ook GoodWe met de ESA nu met calibratie tussen de packs en uitwisselbaar tussen verschillende soorten.

Alleen dat is niet echt het instap spul maar de bovenkant van de (prijs)markt.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

HandyLumberjack schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Voordat Jip en Janneke op die 8000 cycles zitten zijn ze 32 jaar verder (met 250 cycles/jaar). Het is maar de vraag of de techniek zo lang mee gaat en (nog belangrijker) ze vergeten ze de tijdswaarde van geld.
Dan lekker dus 500 + per jaar cyclen. Maar ik zal me inhouden want weet niet of iedereen mijn berichten waardeert.

Tip een lithium pack degradeert niet enkel door cycle maar ook door leeftijd en wees dus ook weer niet te zuinig met je set en probeer de juiste balans te vinden russen levensduur en rendement.

• HandyLumberjack
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Dan lekker dus 500 + per jaar cyclen. Maar ik zal me inhouden want weet niet of iedereen mijn berichten waardeert.

Tip een lithium pack degradeert niet enkel door cycle maar ook door leeftikd en wees dus ook weer niet te zuinig met je set en probeer de juiste balans te vinden russen levensduur en rendement.
Zoveel mogelijk cycles maken is inderdaad het beste, maar vanaf volgend jaar wordt het vrij lastig om meer dan +-250 cycles/jaar te maken waar je winst op maakt (en dat is zonder de afschrijving mee te nemen).

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

HandyLumberjack schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Zoveel mogelijk cycles maken is inderdaad het beste, maar vanaf volgend jaar wordt het vrij lastig om meer dan +-250 cycles/jaar te maken waar je winst op maakt (en dat is nog los van de afschrijving).
Ik denk dat onbelans mogelijkheden blijft geven al is het minder rendabel icm belastingen en later geven de variabele nettarieven voldoende potentie?

Omdenken; volgend jaar wordt het vasthouden ineens 13ct per kWh interessanter ivm het niet hoeven betalen van energiebelasting en btw.

Eind ‘27 en na 2030 nog eens de balans opmaken van onze verschillende inzichten?

Als het enkel zelfconsumptie zou worden dan wordt het totaal potentieel een stuk magerder. Als ik naar landen om ons heen kijk is er toch meer potentie dan zelfconsumptie. (België, engeland, australie)

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 10-06-2026 19:36 ]

• Jan-tweak
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:12:
[...]

heel simpel, met de salderingsregeling was mijn energierekening gewoon nul geweest, ik zou zelfs nog geld toe krijgen.
als we het toch hebben over kosten van de energietransitie (beetje off-topic hier) dan lopen ze al ruim 30 jaar achter de feiten aan, dus meer dan voldoende kans om tegen lage kosten daar iets aan te doen, alleen de wil ontbrak, met de huidige gevolgen tot gevolg.
En ja, 30 jaar geleden had nog niemand van een thuis-batterij (toen nog accu) gedacht.

• paQ
  • Nu online

paQ

Voortschrijdend inzicht, oorlogen, elektrificatie uit de markt, vraag/aanbod, en het is geen 1993 meer.
Dingen veranderen nou eenmaal. 65 jaar geleden 'moest' iedereen aan het gas. Was ook een transitie, is ook gelukt.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:09
jan011 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:20:
[...]

[...]

Even voor de duidelijkheid: de RTE opgegeven door de batterij fabrikanten gaat puur over de batterij zelf en is dus exclusief omvormer rendement en exclusief stroomverbruik van de omvormer(s) ed. Zeker op lage vermogens zal de systeemefficientie duidelijk lager liggen.

• HandyLumberjack
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:27:
[...]

Ik denk dat onbelans mogelijkheden blijft geven al is het minder rendabel icm belastingen en later geven de variabele nettarieven voldoende potentie?

Omdenken; volgend jaar wordt het vasthouden ineens 13ct per kWh interessanter ivm het niet hoeven betalen van energiebelasting en btw.

Eind ‘27 en na 2030 nog eens de balans opmaken van onze verschillende inzichten?

Als het enkel zelfconsumptie zou worden dan wordt het totaal potentieel een stuk magerder. Als ik naar landen om ons heen kijk is er toch meer potentie dan zelfconsumptie. (België, engeland, australie)
Volgend jaar zal ik vast een redelijke besparing halen uit mijn kleine/goedkope thuisbatterij met de combinatie van verhogen van het eigen verbruik uit mijn PV en het op een later moment terugleveren van zelf geproduceerde stroom.

Maar zelf vindt ik dat de terugverdientijd absoluut niet langer dan 7 jaar mag zijn, want anders zijn er betere opties beschikbaar. En daarnaast verwacht ik dalende prijzen voor thuisaccu's, dus als de terugverdientijd langer is kun je mijns inziens beter wachten met instappen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik zie vooral hele dure systemen dalen, maar goedkope systemen juist in prijs stijgen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:56:
Voortschrijdend inzicht, oorlogen, elektrificatie uit de markt, vraag/aanbod, en het is geen 1993 meer.
Dingen veranderen nou eenmaal. 65 jaar geleden 'moest' iedereen aan het gas. Was ook een transitie, is ook gelukt.
Energiedeskundigen zeiden 10/20 jaar geleden al dat verzwaring en uitbreiding noodzakelijk waren, maar daar werd niet naar geluisterd en daar plukken we nu de wrange vruchten van.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:31:
[...]

heel simpel, met de salderingsregeling was mijn energierekening gewoon nul geweest, ik zou zelfs nog geld toe krijgen.
als we het toch hebben over kosten van de energietransitie (beetje off-topic hier) dan lopen ze al ruim 30 jaar achter de feiten aan, dus meer dan voldoende kans om tegen lage kosten daar iets aan te doen, alleen de wil ontbrak, met de huidige gevolgen tot gevolg.
En ja, 30 jaar geleden had nog niemand van een thuis-batterij (toen nog accu) gedacht.
Heel simpel, de saldering was achterlijk lucratief voor mensen met een flinke set zonnepanelen (ik ook).
30 jaar geleden was er helemaal geen idee van gasloos met elektrische warmtepompen en ook niet van grootschalig EV-rijden. En datacenters?
De wil om daar tegen lage kosten iets aan te doen ontbrak niet. We hebben er politiek bewust voor gekozen om netbeheerders efficiënt en goedkoop te laten aanleggen. Dat ging prima, totdat er een elektrische 'boom' ontstond.

• paQ
  • Nu online

paQ

PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:17:
[...]

Energiedeskundigen zeiden 10/20 jaar geleden al dat verzwaring en uitbreiding noodzakelijk waren, maar daar werd niet naar geluisterd en daar plukken we nu de wrange vruchten van.
Overheden Regeringen luisterden 20 jaar geleden ook niet naar de klimaateffecten, stijgende zeespiegel, extremer weer.
Politiek gezien heeft het eigen electoraat natuurlijk altijd prio. Kijk maar naar die halve gare in de VS.

Verder vind ik het nog ergens wel meevallen met die wrange vruchten. Misschien wat minder datacenters neerkwakken

edit:
Naja beetje in lijn met mijn bovenbuurman :+

edit edit:
Poging tot terug ontopic te komen: En daar kun je mooi op acteren nu door jezelf minder afhankelijk te maken van besluiten en soorten beschikbare energie middels een accu waaro je het grootste deel van de tijd je huishouden draaiend kunt houden *D

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 10-06-2026 20:53 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:11:
Ik zie vooral hele dure systemen dalen, maar goedkope systemen juist in prijs stijgen.
Ik vind dit een interessante, meer mensen die dit herkennen? Ik overweeg op termijn een accuutje van 3-5 kWh max te halen maar de prijs moet wel.kloppen. zou daar ook nog ruimte naar beneden op zitten qua prijs? De marstek venus E lijkt me bijv best mooi maar dan wel voor minder dan 1000 euro aub.

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24
jan011 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:51:
Ik twijfel over een thuisbatterij in mijn situatie en ben benieuwd naar ervaringen/advies.

Setup:
  • SMA hybride omvormer (8 kW)
  • Zonnepanelen: 8,8 kWp
  • All-electric nieuwbouwwoning (warmtepomp)
  • EV + hybride auto → ca. 20 kWh/dag laden (door de week laad moment laat in de middag of nacht. Weekend overdag)
Verbruik / opwek:
  • Zomer: tot ~60 kWh/dag opwek
  • Winter zonnig: 20–30 kWh
  • Slechte dagen: 0 kWh
  • Standby: ~159 W (≈ 3,8 kWh/dag)
  • Maart: ~500 W gemiddeld
Doel:
  • Maximaal eigen verbruik zonnestroom
  • Pieken opvangen zodat ik zo min mogelijk hoef in te kopen
  • Geen trading/dynamisch sturen als doel

Twijfel tussen:
1. SMA Home Storage
  • Beste integratie met SMA
  • DC-gekoppeld / efficiënt
  • Prijzig
  • Minder flexibel uitbreiden (±2 jaar window voor uitbreiden binnen systeem)
2. Anker / Marstek (P1 gestuurd)
  • Goedkoper
  • Flexibel / plug & play
  • AC conversieverlies
  • Minder geïntegreerd met SMA
  • Afhankelijk van P1 sturing

Vermogen / opzet:
Ik denk zelf aan starten met ongeveer 10 kW laad/ontlaadvermogen, zodat pieken en baseload goed worden afgevangen en er ruimte is voor uitbreiding later.
Vraag:
Wat zouden jullie kiezen in mijn situatie? Is SMA het prijsverschil waard, of is een AC-batterij in de praktijk net zo logisch? En wat is een realistische batterijgrootte (10–15–20 kWh) bij dit verbruik?
Een aardige casus, in het verlengde van wat ik zelf zoek/wens. Mijn gedachten hier over:

Eerst de vraag wat je dagelijks gebruik is, zonder opladen van de auto. Dat varieert over het jaar maar dat is naar mijn idee een eerste vuistregel voor de maat van de accu. Daarmee kan je de opbrengst van de zon buiten de zon-uren gebruiken. Bekijk de grootste gebruik-dagen en de kleinste. Kijk naar de accu-capaciteit van de thuisbatterij en naar je budget. Als budget geen issue is, neem dan de capaciteit van ongeveer het grootste dag-verbruik. maar het is niet erg als je op een lagere capaciteit uit komt.

Nu heb ik wel een sma-converter (goed spul, na 14 jaar nog steeds tevreden) maar die heeft geen dc-dc accu aansluiting, dus die keuze vervalt voor mij. Als ik die wel zou hebben, dan zou ik daar mee beginnen en dan in de capaciteit van het dagelijks verbruik. Voor zover ik kan zien kan dit op de bestaande net-aansluiting van de zonnepanelen, dat scheelt het aanleggen van een extra elec-groep.

Met het thuis opladen van de auto heb je daar in principe al de tweede thuis-accu. Het zou mooi zijn als die oplader rechtstreeks de zonnestroom kan gebruiken: Als ze vol genoeg zit voor de volgende rit, dan alleen opladen als de zon schijnt. Er zijn daarin ongetwijfeld structuren te vinden. Als er dan nog meer reden is voor extra capaciteit, bijvoorbeeld voor de auto op dagen dat ze er niet is, dan kan er altijd nog een extra thuis-accu komen. Misschien is er ook een mogelijkheid om die te combineren met een auto-oplaad station zodat het opladen met dc-dc gebeurt.

Als je dan nog betrekkelijk veel zonne energie over hebt, kan een volgende thuisaccu gebruikt worden voor de handel: met een dynamisch contract de zonnestroom van overdag pas in de avond leveren. Een thuisaccu kopen voor echte e-handel met inkoop en verkoop zou ik niet doen.

Zomaar een paar filosofietjes die bij mij boven komen. maar toegegeven, hier nog geen thuisbatterij en nog geen e-auto.

• Jan-tweak
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:41:
[...]

Heel simpel, de saldering was achterlijk lucratief voor mensen met een flinke set zonnepanelen (ik ook).
30 jaar geleden was er helemaal geen idee van gasloos met elektrische warmtepompen en ook niet van grootschalig EV-rijden. En datacenters?
De wil om daar tegen lage kosten iets aan te doen ontbrak niet. We hebben er politiek bewust voor gekozen om netbeheerders efficiënt en goedkoop te laten aanleggen. Dat ging prima, totdat er een elektrische 'boom' ontstond.
sorry, de echte werkelijkheid ziet er iets anders uit, de netwerkbeheerders wilden wel maar mochten niet gaan uitbreiden, was zelfs per wet verboden, doelstelling van de politiek was toen om de netwerkbehherders en hun voorgangers met name als melkkoeien te gebruiken, dus de kosten zo minimaal mogelijk en de winsten volledig afromen.
en het klopt, 30 jaar gelden had niemand de type van thuis-batterijen gezien, maar er werd toen ook al door mensen die wisten waarover ze het hadden aangegevens dat we tijdig onze infrastructuur moesten uitbreiden, helaas zonder effect. ondertussen zien we de resulaten van dat (wan)beleid veroorzaakt door de politiek ( die nog steeds niet thuisgeven )

• paQ
  • Nu online

paQ

Waar zit je precies mee dan?
Tegen welk probleem loop je aan?

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Zoveel mogelijk cycles maken is inderdaad het beste, maar vanaf volgend jaar wordt het vrij lastig om meer dan +-250 cycles/jaar te maken waar je winst op maakt (en dat is zonder de afschrijving mee te nemen).
Geen probleem hoor,iedere dag vol door mppt lader ,en iedere dag leeg voor uitgesteld terug leveren

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
reneeke1970 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Geen probleem hoor,iedere dag vol door mppt lader ,en iedere dag leeg voor uitgesteld terug leveren
Niet iedereen heeft zoveel PV, en ook met zoveel PV zijn er in de winter dagen dat de batterij niet vol komt...

(Ik kom zelf met laden uit PV ook wel aan wat meer cycles, maar daarmee ben ik wel een uitzondering)

[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-06-2026 22:20 ]

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:58:
[...]

sorry, de echte werkelijkheid ziet er iets anders uit, de netwerkbeheerders wilden wel maar mochten niet gaan uitbreiden, was zelfs per wet verboden, doelstelling van de politiek was toen om de netwerkbehherders en hun voorgangers met name als melkkoeien te gebruiken, dus de kosten zo minimaal mogelijk en de winsten volledig afromen.
en het klopt, 30 jaar gelden had niemand de type van thuis-batterijen gezien, maar er werd toen ook al door mensen die wisten waarover ze het hadden aangegevens dat we tijdig onze infrastructuur moesten uitbreiden, helaas zonder effect. ondertussen zien we de resulaten van dat (wan)beleid veroorzaakt door de politiek ( die nog steeds niet thuisgeven )
Ik verlies nog veel meer dan jou 750 euro ,maar heb je in de gaten dat het maar voor klein deel komt door weg vallen salderen ,het grootste deel komt doordat er geen vergoeding meer word gegeven voor terug levering. Dus de grootste graaier is de energie boer.

Mislopen eb vangt de accu wel op,maar in de zomer al die kwh opslaan lukt daar niet mee

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 10-06-2026 22:19 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefannn
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:27:
[...]

Tja,
Data van mijn batterij over afgelopen 30 dagen:
357 kWh geladen op goedkoopste EPEX tijd
317 kWh ontladen op duurste EPEX tijd
Gerekend tegen het momentane euro tarief heeft me dat 52 euro opgeleverd.
Als ik in 2027 bij het laden 0.10 euro per kWh extra moet betalen blijft van de 52 euro nog maar 16 euro over. Als de “spread” over het hele jaar zo zou zijn als afgelopen maand (en dat is niet zo) komt dat neer op 192 euro voor een jaar.

Verder ben ik erg blij met mijn batterij. Het geeft me een enorm gevoel van “zelfredzaamheid”.

• Jan-tweak
reneeke1970 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:18:
[...]

Ik verlies nog veel meer dan jou 750 euro ,maar heb je in de gaten dat het maar voor klein deel komt door weg vallen salderen ,het grootste deel komt doordat er geen vergoeding meer word gegeven voor terug levering. Dus de grootste graaier is de energie boer.
nee, omdat ik nog een vast contract had zonder terugleverkosten, zonder batterij had ik al een positief saldo op jaarbasis, dus was mijn stroom jaarrekening al een aantal jaren negatief.
Mislopen eb vangt de accu wel op,maar in de zomer al die kwh opslaan lukt daar niet mee
met een thuis-batterij ga ik (helaas) de saldering bij lage na niet opvullen, daar mis is nog ruim 3000 kWh mee, met een dynamisch contract ga ik mogelijk wel iets gunstiger zitten in combinatie met die thuis-batterij, we zullen zien.

• daemonix
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Jawel ben nogal goed geinformeerd: ook GoodWe met de ESA nu met calibratie tussen de packs en uitwisselbaar tussen verschillende soorten.

Alleen dat is niet echt het instap spul maar de bovenkant van de (prijs)markt.
Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je goed geïnformeerd zou zijn zou je niet naar Goodwe refereren btw. Dat is low-end goedkoop spul.

• Jan-tweak
bjornricardo33 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik voor Zendure ga. De enige vraag is nog of ik voor de MIX 3000 of de 4000 kies. Via een vriend die in Duitsland woont kan ik deze goedkoper krijgen, omdat daar geen btw wordt gerekend op thuisaccu's. Wel 80 KG in de auto krijgen :)

Daardoor kost de 4000 €1.999 en de 3000 €1.699. Die extra 4000 watt is natuurlijk wel prettig, maar via een normaal stopcontact kun je toch niet meer dan ongeveer 3.680 watt afnemen. (3500watt)
het grote nadeel van de Mix 3000 ligt mn in dat je deze niet verder kunt uitbreiden met aanvullende batterij-modules (van 7 kWh). gezien de relatief laag verschil in prijs zou ik dus eerder voor de Mix 4000 gaan. Bedenk wel dat de mix 4000 ( heeft 400W = 17,4A max. achter een 20A zekering ( tip; neem een alamat) moet zitten, een 16A is te laag, met de 80% regel kom je eigenlijk ook iets te kort (je komt op 87% te zittten), de volgende stap is dan een 25A alleen dat is bij een 3*25A hoofdzekering geen goed idee. Heb je 1-fase of 3 fase met 35A is dat weer geen probleem.
een ander ding is dat Zendure nog steeds geen duidelijkheid geeft over de 6mA DC lekstroom,. dus eigenlijk heb je nook nog een type B ipv een type A aardlek nodig, die zijn helaas wat duurder.
bij een Mix 4000 kun je eigenlijk alles gewoon in de garage laten staan (zou ik zeker doen), ook als je echt twee mix 4000 wilt, nu krijg je zelfs nog een powerhub gratis erbij.
de vraag is meteen 2 stuks kopen of wachten tot volgende jaar ? eentje kan ik in de garage kwijt die ander moet op zolder met 80KG :) :)

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:43:
[...]
nee, omdat ik nog een vast contract had zonder terugleverkosten, zonder batterij had ik al een positief saldo op jaarbasis, dus was mijn stroom jaarrekening al een aantal jaren negatief.

[...]

met een thuis-batterij ga ik (helaas) de saldering bij lage na niet opvullen, daar mis is nog ruim 3000 kWh mee, met een dynamisch contract ga ik mogelijk wel iets gunstiger zitten in combinatie met die thuis-batterij, we zullen zien.
Een van mijn contracten is ook nog vast ,maar ik heb het over vanaf 2027.

Dynamisch met accu is een goede vervanger voor de terug lever vergoeding,op mijn tweede contract speel ik er al mee en zit dit jaar op -750 euro ,ik zit kaal op ruim 17 cent vergoeding,dus er is hoop aan de horizon.

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:57:
[...]
een ander ding is dat Zendure nog steeds geen duidelijkheid geeft over de 6mA DC lekstroom,. dus eigenlijk heb je nook nog een type B ipv een type A aardlek nodig, die zijn helaas wat duurder.
bij een Mix 4000 kun je eigenlijk alles gewoon in de garage laten staan (zou ik zeker doen), ook als je echt twee mix 4000 wilt, nu krijg je zelfs nog een powerhub gratis erbij.
Daar heeft Zendure al wel duidelijkheid over gegeven hoor. Voor Zendure heb je een Type B nodig.

Anker SOLIX, Jackery en HomeWizard hebben na navraag bij deze merken een Type A nodig. Zendure, Indevolt, Lunergy en Marstek hebben een Type B nodig.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

daemonix schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:49:
[...]

Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je goed geïnformeerd zou zijn zou je niet naar Goodwe refereren btw. Dat is low-end goedkoop spul.
Tja dat is niet mijn mening over specifiek de ESA.

Is het misschien een vrij generieke opmerking om met “low-end” een compleet Tier 1 merk te kwalificeren?

Je stelt ook “zou zijn” ik waardeer het niet als op de man wordt gespeeld. Zou je wellicht een vraag kunnen stellen?

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 10-06-2026 23:04 ]

• daemonix
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:02:
[...]

Tja dat is niet mijn mening over specifiek de ESA.

Is het misschien een vrij generieke opmerking om met “low-end” een compleet Tier 1 merk te kwalificeren?

Je stelt ook “zou zijn” ik waardeer het niet als op de man wordt gespeeld. Zou je wellicht een vraag kunnen stellen?
Jij doet een claim die je meteen zelf ontkracht met een opmerking. Lijkt me vrij duidelijk toch? En tier-1? Hoezo? Bedoel je dat een 10 kW omvormer van die Esa (als grootste leverbare omvormer) ook maar enigszins een marktleider waardig is voor de nieuwbouwhuizen met EV's tegenwoordig? Weet je wel, de 11 kW EV's en warmtepompen in huis? Goodwe was geen tier-1, is geen tier-1 en zal dat niet gauw worden. Ik kom Goodwe niet tegen in grote commerciële installaties alleen maar (kleine) huisinstallaties.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

daemonix schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Jij doet een claim die je meteen zelf ontkracht met een opmerking. Lijkt me vrij duidelijk toch? En tier-1? Hoezo? Bedoel je dat een 10 kW omvormer van die Esa (als grootste leverbare omvormer) ook maar enigszins een marktleider waardig is voor de nieuwbouwhuizen met EV's tegenwoordig? Weet je wel, de 11 kW EV's en warmtepompen in huis? Goodwe was geen tier-1, is geen tier-1 en zal dat niet gauw worden. Ik kom Goodwe niet tegen in grote commerciële installaties alleen maar (kleine) huisinstallaties.
Uhm ik wens je vooral een fijne avond ✌️👍

Nb
Bloomberg denkt trouwens anders over de Tier1 status van GoodWe en volg even niet waarom je de 10kW benoemd?

Ps Er is standaard 63A bypass backup (vanaf 25kW is het 80A) beschikbaar intern en je kan de omvormer van de All in One tot 30kW AC vermogen configureren. (60kW WP)

Al is normaal 10 of 12 kW gangbaar om systeem goed in te richten. EV uiteraard icm load balancing maar mocht je wel altijd voluit willen laden kies je gewoon een grotere omvormer (zou niet weten waarom in normale woning boven de 12kW maar ok het kan)

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 10-06-2026 23:26 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:21
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Men doet voorkomen dat zo er bij klikken is van een extra module maar dat is tot op heden echt niet de praktijk. Als het al beschikbaar is dan nog is niet even paar minuten werk.
Doel je nu op een stekker accu?

Bij zendure is dat:
bestellen -> doos uitpakken -> Huidige omvormer uitzetten -> nieuwe accu op de stapel zetten -> omvormer er weer op -> aanzetten.

Klaar. Het moeilijkste is nog om je spieren te trainen omdat een accu 25kg weegt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:49
Mistraller schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 00:14:
[...]

Doel je nu op een stekker accu?

Bij zendure is dat:
bestellen -> doos uitpakken -> Huidige omvormer uitzetten -> nieuwe accu op de stapel zetten -> omvormer er weer op -> aanzetten.

Klaar. Het moeilijkste is nog om je spieren te trainen omdat een accu 25kg weegt.
En over 5 jaar? Want daar ging het om.
Als je 3 jaar geleden een solarflow 1200 had gekocht heb je nu al een uitdaging om daar compatible batterijen bij te vinden, voor alsnog een relatief hoge prijs/kWh.
In de praktijk kan dat bij sommige configuraties misschien de eerste paar jaar, maar daarna houdt het wel op.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:45
Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Nee, dat klopt niet helemaal, een misverstand.

Zelfs onder de oude Energiewet mochten de netbeheerders wel degelijk iets aan opslag doen. Het mocht alleen niet met winstoogmerk (vanwege concurrentie met de energieleverancier) en daar zat ‘m nou net de crux: wel de lasten maar niet de lusten.

Een andere uitzondering was de onderbreking van dienstverlening. Als de netstabiliteit niet gegarandeerd kan worden mocht ook onder de oude Energiewet opslag geplaatst worden door de netbeheerder.

Nu we het er toch over hebben. De afgelopen jaren zijn er bakken (SDE) subsidie naar zonneweides en windparken gegaan. Later ook naar batterij-parken. Die vervolgens geëxploiteerd worden door partijen als RWE en Eneco. Met winst uiteraard, anders zouden de aandeelhouders niet blij worden. Ik mag hopen dat exploitatie van een primaire levensbehoefte onder de nieuwe Energiewet weer terug in het publieke domein kan.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
mitsumark schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 01:59:
[...]
En over 5 jaar? Want daar ging het om.
Als je 3 jaar geleden een solarflow 1200 had gekocht heb je nu al een uitdaging om daar compatible batterijen bij te vinden, voor alsnog een relatief hoge prijs/kWh.
In de praktijk kan dat bij sommige configuraties misschien de eerste paar jaar, maar daarna houdt het wel op.
Inderdaad, in theorie lijkt dat leuk dat je binnen x aantal jaar nog een extra batterij kan toevoegen, maar in de praktijk gaan ze moeilijk te vinden zijn, overprijsd en wie weet hoe lang in stockage gestaan.
Je ziet dat het gewoon te snel vooruit gaat bij alle merken. Komen wel meerdere nieuwe modellen per jaar uit en binnen 5 jaar zal de enigste batterij of omvormer die je nog kan vinden een tweedehands model zijn. Je mag al blij zijn als ze bij defecten een refurbished model kunnen leveren of reparatie doen, de kans is groot dat ze je gewoon een 'korting' geven naar recenter model. Dat is als je thuisaccu leverancier nog niet over de kop is gegaan of gestopt is met support (zoals bij PV het geval was destijds).

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-06-2026 07:17 ]

• Pr088
reneeke1970 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Sma is dus hv ,heb je niks aan,peperduur.

Een stekker battery is leuk om klein te zijn, wil je een groter systeem wordt het nog steeds erg duur.

Ik zou je sma vervangen door een deye,(of solid of goodwe)kost dacht ik 1600 ,en dan bestel je bij nkon een 16 kwh accu ook voor 1600 en dan ben je klaar. De sma verkoop je voor 500 en dan ben je denk ik het goedkoopste uit
HV is wel duurder, maar met DC<>DC ook efficiënter dan LV.

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste