WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
aeacus45 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Interessante analyse. Wat ik zelf nog mis in veel berekeningen is het effect van dynamische prijzen en negatieve uurprijzen in de zomer. Daar lijkt een batterij vanaf 2027 ineens veel interessanter te worden, zelfs als de pure terugverdientijd op papier nog lang oogt.

Gebruik je in je model ook:
  • degradatie van de batterij;
  • omvormerverlies;
  • slimme sturing op EPEX-prijzen;
  • en EV-laden/warmtepompverschuiving?
Ik denk namelijk dat juist het combinatieprofiel (PV + EV + dynamisch contract) de komende jaren het verschil gaat maken. Ik ben hier zelf ook mee bezig geweest en heb er uiteindelijk een eigen calculator voor gebouwd om verschillende profielen realistischer door te rekenen.
Daar hebben we het volgende net geregistreerde AI spamaccount.

All-electric.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
@Sonero Gas gebruiken ze in avondpiek ook in California en hier zorgt dat voor de hoogte van onze prijzen door ons prijssysteem, dacht ik begrepen te hebben. Of onze prijzen dus dalen als we nog steeds gas nodig hebben op die momenten weet ik niet, in California lijken prijzen voor ons laag ook met gasverbruik, maar brandstoffen kosten daar ook erg weinig vergeleken met hier hihi, dus ik vraag me af wat bij ons de avondpiek prijs zou zijn met het Californische gasverbruik en of dat wel anders zou zijn dan nu.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:33
Stefannn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:58:
En kwa “onafhankelijkheid”.
Je kan backup als een extratje zien in de zin van een stopcontact op de batterij. Daar is niks mis mee.
Maar ALS je dan kiest voor een “redelijk volwaardige backup systeem” dat op de bestaande huis installatie zit…….
DAN is het wel handig iets te kiezen dat ook off-grid de batterijen kan bijladen.
Bij een hybride omvormer is dat (dacht ik, wel checken) altijd zo. Bij AC koppeling soms wel, vaak niet. Goed checken.

Persoonlijk kan ik denk ik “als het moet” het hele jaar off-grid.
- van april t/m oktober heb ik PV in overvloed en weinig warmtepomp gebruik. Dan kom ik met de batterij gemakkelijk de nacht door en kan overdag de EV vol houden.
- maart en november heb ik ongeveer 10kWh per dag PV. Ik kan de warmtepomp en EV niet of nauwelijks voeden. Stoken met de open haard en zuinig aan doen.
- december- februari heb ik ongeveer 5kWh per dag PV. Overleven “kan” (en in ieder geval heel veel beter dan de buren) maar is echt wel “survival mode”. Geen EV en geen warmtepomp meer. Heel selectief alle apparaten die niet strict nodig zijn uit het stopcontact. Koelkast, inductieplaat, telefoon oplader en wat lampjes zal nog wel lukken. Stoken met de open haard.

Maar… dat lukt dus alleen als je off-grid de batterij met PV kan blijven laden. Als je dat niet kan dan is het zelfs in de zomer na 1 of 2 dagen wel afgelopen.
Ik vind het interessant om na te denken over dergelijke scenario's. Wij zitten in een vergelijkbare situatie, en als achtervang voor de warmtepomp kijken we naar een CV openhaard op houtblokken. De circulatie pomp van het CV systeem laten draaien redden we in de winter nog wel op PV, maar warmte opwekken is langer dan een paar uur onverstandig.

In mijn beleving is het met dit soort dingen verstandiger om er vooraf even over na te denken en wat kleine maatregelen te nemen dan achteraf geconfronteerd te worden als je het echt nodig hebt.

Ik weet het antwoord niet op de vraag welke kans groter is:

1) uitbranden van een huis accu

2) stroom uitval in de winter gedurende 168 uur of langer

[ Voor 3% gewijzigd door Beer070 op 08-06-2026 10:41 ]

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:30
agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Ik had deze op het oog: Filterventilator Rittal Blue e+ SK 3240.700 - 218 m³/h 230 V AC
die heeft als ik het goed begrijp de 218m3 incl filter.
de andere iets duurdere optie is deze:

SK 3241.900 (EC brushless, 272 m³/h) + SK 3235.460 (toerenregelaar met NTC)
  • Fan draait langzaam bij lage temperatuur
  • Gaat automatisch sneller draaien naarmate het warmer wordt
  • Alarmrelais bij overtemperatuur of fandefect, kan naar Cerbo GX?
  • Instelbereik 5–55°C
  • zuinige DC motor
Rittal want gemaakt voor industie dus lange levensduur en kan wat hebben.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:17
@Beer070 Lijkt me geen goed idee. De lobby tegen houtstook wordt steeds feller: https://nos.nl/artikel/2595189-amersfoort-legt-eerste-boetes-op-voor-houtstook-tijdens-verbod De mijne gebruik ik ook niet meer. Sowieso als je niet aan gratis hout kan komen kunnen de kosten niet meer uit. Ik betaalde jaren geleden €40,- per m3 ongedroogd. Ze durven nu makkelijk over de €200,- te vragen. Jaarlijks vegen kanaal €50,- ondertussen. Lekker laten die houtstook. We leven niet meer in 1980 en zijn wijzer geworden, fijnstof etc. En weer ontopic.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 08-06-2026 10:47 ]

• Beer070
MotorBeast schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:45:
@Beer070 Lijkt me geen goed idee. De lobby tegen houtstook wordt steeds feller: https://nos.nl/artikel/2595189-amersfoort-legt-eerste-boetes-op-voor-houtstook-tijdens-verbod De mijne gebruik ik ook niet meer. Sowieso als je niet aan gratis hout kan komen kunnen de kosten niet meer uit. Ik betaalde jaren geleden €40,- per m3 ongedroogd. Ze durven nu makkelijk over de €200,- te vragen. Jaarlijks vegen kanaal €50,- ondertussen. Lekker laten die houtstook. We leven niet meer in 1980 en zijn wijzer geworden, fijnstof etc. En weer ontopic.
De houtstook optie zou voor ons vooral in nood situaties zijn waarbij uit het net geen stroom meer komt. En af en toe voor de gezelligheid. Ons hele blok stookt nog regelmatig houtkachel, maar vooral als decoratie van de woonkamer.

Voor de efficiency hoef je het niet te doen, stookhout is inderdaad hartstikke duur, overigens heb ik voor 100 euro een schoorsteenveeg setje gekocht om het zelf te kunnen doen. Leuke vervanging van de sportschool :).

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:23
MotorBeast schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:45:
Marktplaats staat vol met 60/70 euro per kuub dus zie het probleem niet. Als je zelf een borstel koopt voor paar tientjes heb je die oplichters niet meer nodig voor 50 euro.

Jij maakt je druk om beetje fijnstof....EV produceerd bakken met fijnstof maar daar zwijgen de geleerden wel over.... Dus ik stook lekker door,samen met velen hier in de straat. Ik zal ook wel moeten want mijn accu dekt wel het huis gebruik maar niet de wp , dus die moet beetje minderen....

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 08-06-2026 12:04 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

reneeke1970 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:01:
[...]
Dus ik stook lekker door,samen met velen hier in de straat. Ik zal ook wel moeten want mijn accu dekt wel het huis gebruik maar niet de wp , dus die moet beetje minderen....
wasda nou voor een beredenering? Alsof je warmtepomp alleen maar kan draaien op accu-stroom :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:38

zalkc

cvz.eu

Beer070 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ik vind het interessant om na te denken over dergelijke scenario's. Wij zitten in een vergelijkbare situatie, en als achtervang voor de warmtepomp kijken we naar een CV openhaard op houtblokken. De circulatie pomp van het CV systeem laten draaien redden we in de winter nog wel op PV, maar warmte opwekken is langer dan een paar uur onverstandig.

In mijn beleving is het met dit soort dingen verstandiger om er vooraf even over na te denken en wat kleine maatregelen te nemen dan achteraf geconfronteerd te worden als je het echt nodig hebt.

Ik weet het antwoord niet op de vraag welke kans groter is:

1) uitbranden van een huis accu

2) stroom uitval in de winter gedurende 168 uur of langer
Daarbij moet je in een crisissituatie ook een beetje rekening houden met de buren, je hebt best lef als je de buurvrouw een keteltje warm water weigert voor de babyvoeding.

Vanuit de overheid en andere partijen moeten we rekening houden met 72 uur, dat is een reëel scenario wordt gesteld. In zeer uitzonderlijke gevallen, nog nooit op grote schaal voorgekomen in Nederland, kan 168 voorkomen. Maar aangezien stroom zeer belangrijk is om ergens te kunnen leven is het zelfs in oorlogsgebieden van de hoogste prioriteit om dit draaiende te houden.

Een accubrand is ook vrij zeldzaam, hoewel het risico wel zal gaan toenemen door verkeerd gebruik is mijn vrees, het is niet langer alleen de hobbyist die ze heeft. Toch denk ik dat in deze vergelijking de kans dat je huis wordt vernietigd door oorlog of rellen een iets grotere kans heeft.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:46
agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:44:
[...]

de andere iets duurdere optie is deze:

SK 3241.900 (EC brushless, 272 m³/h) + SK 3235.460 (toerenregelaar met NTC)
  • Fan draait langzaam bij lage temperatuur
  • Gaat automatisch sneller draaien naarmate het warmer wordt
  • Alarmrelais bij overtemperatuur of fandefect, kan naar Cerbo GX?
  • Instelbereik 5–55°C
  • zuinige DC motor
Rittal want gemaakt voor industie dus lange levensduur en kan wat hebben.
Die heb ik in mijn kast hangen, komt bij verkeerd geleverd uit Leek weg. Waarschijnlijk hadden ze wat scheef in de Rittal catalogus gekeken 50 .Euro Kan ook nog 0-10v pwm doen. mAar de bijgeleverde NTC doet het prima.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• agraaff
habbekrats schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Die heb ik in mijn kast hangen, komt bij verkeerd geleverd uit Leek weg. Waarschijnlijk hadden ze wat scheef in de Rittal catalogus gekeken 50 .Euro Kan ook nog 0-10v pwm doen. mAar de bijgeleverde NTC doet het prima.
Oh er zit een temp controller al in?

• reneeke1970
paQ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:06:
[...]

wasda nou voor een beredenering? Alsof je warmtepomp alleen maar kan draaien op accu-stroom :?
Ja want de accu stroom is bijna gratis want komt van pv. Van het net kost het 26 cent,dan is hout stoken veel goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

• agraaff
Ik heb mijn houtkachel juist weggedaan en ben nu veel zuiniger met stoken.
Bij mij loopt de pijp buitenom en dit is een enorme koudeval welke via de haard als hij uit stat een hoop kou het huis in drukt.
Nu ik hem niet meer heb springt de verwarming niet meer aan in de nacht en is het in de ochtend (in de winter) gewoon nog 18 á 20C
en het is veel confortabeler geworden in huis.
Mijn stookkosten zij hierdoor enorm verminderd.

• habbekrats
agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:28:
[...]

Oh er zit een temp controller al in?
Nee is los maar zat er in de doos bij.

• reneeke1970
agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:34:
Ik heb mijn houtkachel juist weggedaan en ben nu veel zuiniger met stoken.
Bij mij loopt de pijp buitenom en dit is een enorme koudeval welke via de haard als hij uit stat een hoop kou het huis in drukt.
Nu ik hem niet meer heb springt de verwarming niet meer aan in de nacht en is het in de ochtend (in de winter) gewoon nog 18 á 20C
en het is veel confortabeler geworden in huis.
Mijn stookkosten zij hierdoor enorm verminderd.
Mijn pijp loopt binnen,verwarmt boven de walk in closet haha. En mijn kachel is net zo comfortabel als een wp,ik heb hout cv kachel dus maak er warm cv water mee....

Op hout kost het 2/3 euro per dag ,en wp kost 5/6 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:57
RonJ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Daar hebben we het volgende net geregistreerde AI spamaccount.
Dacht ik ook. Maar al in 2007 geregistreerd.
En over die tijd wel af en toe een post.
Misschien ge hacked?

Ik vraag me overigens ook af:
- zijn dat volledige autonome accounts?
- of zit daar toch een “human controller” achter?

In het eerste geval denk ik dan “waarom?”
In het tweede geval is het strict genomen geen AI maar “ai supported spam”.

Enerzijds vervelend, anderzijds ook fascinerend.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

edit: ach laat ook maar, en enorm off topic

[ Voor 113% gewijzigd door paQ op 08-06-2026 12:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:57
reneeke1970 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Mijn pijp loopt binnen,verwarmt boven de walk in closet haha. En mijn kachel is net zo comfortabel als een wp,ik heb hout cv kachel dus maak er warm cv water mee....

Op de hele koude dagen i.c.m. een tekort aan PV is dat misschien zo.

Maar in het voor/naseizoen op de dagen dat ik meer stroom produceert als er in de thuisbatterij past, is de verhouding ongeveer andersom.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• agraaff
habbekrats schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Nee is los maar zat er in de doos bij.
waar had je hem besteld?
en allen de fan of fan en controller?
SK 3241.900 - Fan
SK 3235.460 - Controller met NTC sensor

• agraaff
SK 3241.900 - 272 m3/h
SK 3240.300 - uitlaatfilter
Bij elkaar €520,-

SK 3241.700 ventilator 272 m3/h - €147.96
SK 3110.000 thermostaat €32.38
SK 3240.200 uitlaatfilter €35.14
Bij elkaar €215.48

Vind ik nogal een verschil voor alleen traploos regelen als echt verschil

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Op de hele koude dagen i.c.m. een tekort aan PV is dat misschien zo.

Maar in het voor/naseizoen op de dagen dat ik meer stroom produceert als er in de thuisbatterij past, is de verhouding ongeveer andersom.
Dat klopt,en dan zal de wp ook gewoon draaien hier. Ik stook nu vooral hout met defrost dagen,dan ist verschil reuze

1 PVoutput . Dongen NB

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:37
reneeke1970 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Voor €5 zou je zo'n 20kWh/dag verstoken met een WP. Dat vind ik vrij veel.
Als je andersom kijkt, voor €2 kun je zo'n 8kWh verstoken. Ik kom daar niet aan. Maar ja, ik gebruik een airco (L/L WP) en verwarm alleen de woonkamer, omdat mijn walk-in closet niet warm hoeft te zijn. Heb ik ook niet, maar mijn slaapkamer hoeft ook niet warm te zijn.
Ik heb ook geen idee wat een L/W WP gemiddeld verbruikt op een winterdag, of hoe dat in verhouding zou staan met een L/L WP.

(Warm water laat ik buiten beschouwing, want dat ligt er ook aan hoe vaak je warm water verbruikt, hoeveel, hoe lang, etc. Mijn 5kWh/week mbv een e-boiler zal niet overeenkomen met het gemiddelde...)

Nog even voor mijn begrip, je hebt dus een CV en die verwarm je met een houtkachel, en die kachel staat wel in je woonkamer? Of hoe moet ik je installatie precies zien? Puur uit interesse, en ook ter vergelijk, want ik kan me voorstellen dat je ter vervanging van de houtkachel dan kijkt naar een WP die op die CV aangesloten kan worden. Dat maakt het (jouw specifieke) plaatje sowieso al heel anders.

• reneeke1970
Truus01 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:33:
[...]

Als je andersom kijkt, voor €2 kun je zo'n 8kWh verstoken. Ik kom daar niet aan. Maar ja, ik gebruik een airco (L/L WP) en verwarm alleen de woonkamer, omdat mijn walk-in closet niet warm hoeft te zijn. Heb ik ook niet, maar mijn slaapkamer hoeft ook niet warm te zijn.
Ik heb ook geen idee wat een L/W WP gemiddeld verbruikt op een winterdag, of hoe dat in verhouding zou staan met een L/L WP.

(Warm water laat ik buiten beschouwing, want dat ligt er ook aan hoe vaak je warm water verbruikt, hoeveel, hoe lang, etc. Mijn 5kWh/week mbv een e-boiler zal niet overeenkomen met het gemiddelde...)

Nog even voor mijn begrip, je hebt dus een CV en die verwarm je met een houtkachel, en die kachel staat wel in je woonkamer? Of hoe moet ik je installatie precies zien? Puur uit interesse, en ook ter vergelijk, want ik kan me voorstellen dat je ter vervanging van de houtkachel dan kijkt naar een WP die op die CV aangesloten kan worden. Dat maakt het (jouw specifieke) plaatje sowieso al heel anders.
Uitschieters van 30/35 kwh komen ook voor hoor. Cv ketel heb ik niet ,wel al tien jaar een wp die draaid via een groot buffervat het hele huis warm , radiatoren en wat vloerverwarming. De hout cv kachel doet theoretische 3 kw ruimte verwarming en 10 kw water verwarming. En dat water gaat naar hetzelfde buffervat ,hij kan in principe samen met de wp draaien,echter die stopt er snel mee want het water wordt warmer dan de wp wil. Valt niet mee om zo langzaam hout te stoken.....

Jij gebruikt airco en dat is inderdaad zuiniger dan een water wp , misschien Verwijder ik hier wat pv op plat dak en dan is er ruimte voor airco unit.

1 PVoutput . Dongen NB

• Beer070
Truus01 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:33:
[...]

op slechte winterdagen verstookt mijn WP 50kwh, en met overig gebruik kan ik dus net een kleine dag stoken op een 64kwh accu. Een CV houtkachel levert waterzijdig ongeveer 10-13kw aan warmte met een watertemperatuur van 70 graden. Hiermee kan het WP gebruik drastisch worden teruggebracht en is het belang van een enorme thuisaccu in noodsituaties minder groot. Met de houtkachel en 64kwh zou ik met relatief beperkt gebruik afknijpen een week vooruit kunnen.

Een kuub gedroogd haardhout kost bezorgd ongeveer 250 euro, of te wel 50 cent/kilo en heeft een energie waarde van ongeveer 4kwh. Ik denk dat @reneeke1970 een valide punt heeft om op deze manier goedkoper uit te zijn.

Wat betreft dit onderwerp, ik vind het interessant, en het is onderdeel van de argumentatie waarom wij een thuisaccu hebben, maar wellicht dat de energie zelfvoorzienendheid in een ander topic beter op z'n plek is?

• habbekrats
agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:46:
[...]

waar had je hem besteld?
en allen de fan of fan en controller?
SK 3241.900 - Fan

Rittal SK 3235.450 NTC probe
Rittal SK 3240.900

Dit zat samen in 1 doos, ik begreep later dat het bij Rittal 2 los te bestellen artikelen waren. Verkeerd geleverd heeft ze ook niet meer. https://www.verkeerdgeleverd.nl/advanced_search_result.php?keywords=rittal&sort=1a&page=1 ze hebben eigenlijk vaak verkeerd geleverd of met een deukje/schaafplek. Mijn 200Liter RVS boiler komt daar ook weg.

De NTC probe kun je rechtstreeks op de fan aansluiten, SP=35 graden . Ik heb de sensor in een Multiplus hangen. Boven de 35 graden gaat toerental redelijk snel omhoog.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Beer070 tsja, ieder zn afweging. Ik zou nu geen geld (meer) steken in houtkachels en zeker niet in de complexere variant waar je er cvwater mee warm maakt. Tenzij je het zelf gewoon heel leuk vindt om met leidingen en kleppen te hobbyen natuurlijk. Simpeler en ook doeltreffend is een 'gewone' houtkachel. Al zou ik dat zelf ook niet meer kopen vanwege fijnstof en aanscherpende milieuregels. Mensen als Reneeke zien dat duidelijk anders maar ik zie het net rondom houtstook zich sluiten en over 5 a 10 jaar is dat echt zoiets als roken op t terras. Whataboutisms over EVs zijn leuk maar hout is echt richting de uitgang aan t gaan gelukkig.

Terug bij de accus: is het je echt geld waard om een week door te kunneb draaien als de stroom uitgevallen is in 1 of andere crisis? Voor mij niet in elk geval. Als t in de winter gebeurt doe ik warme kleren aan en blijf ik binnen, mogelijk dat de paar panelen die.op een thuisbatterij (zendure solarflow pro bijv) zitten genoeg stroom maken voor wat licht, telefoon en internet. De rest zie ik dan wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 08-06-2026 18:30 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Beer070 en anderen Alsjeblieft, stop met houtkachels in welke vorm dan ook. Alle astma patiënten zijn je dankbaar, en nee, fijnstof van autobanden zijn niet het probleem, houtstook in iedere vorm wel. Daarnaast is het absoluut niet milieuvriendelijk, een warmtepomp is veel beter.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste