alleen rapporteren is genoeg, reageren en quoten hoeft echt niet.
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 09-06-2026 08:12 ]
All-electric.
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 09-06-2026 08:12 ]
All-electric.
Ik vind het interessant om na te denken over dergelijke scenario's. Wij zitten in een vergelijkbare situatie, en als achtervang voor de warmtepomp kijken we naar een CV openhaard op houtblokken. De circulatie pomp van het CV systeem laten draaien redden we in de winter nog wel op PV, maar warmte opwekken is langer dan een paar uur onverstandig.Stefannn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:58:
En kwa “onafhankelijkheid”.
Je kan backup als een extratje zien in de zin van een stopcontact op de batterij. Daar is niks mis mee.
Maar ALS je dan kiest voor een “redelijk volwaardige backup systeem” dat op de bestaande huis installatie zit…….
DAN is het wel handig iets te kiezen dat ook off-grid de batterijen kan bijladen.
Bij een hybride omvormer is dat (dacht ik, wel checken) altijd zo. Bij AC koppeling soms wel, vaak niet. Goed checken.
Persoonlijk kan ik denk ik “als het moet” het hele jaar off-grid.
- van april t/m oktober heb ik PV in overvloed en weinig warmtepomp gebruik. Dan kom ik met de batterij gemakkelijk de nacht door en kan overdag de EV vol houden.
- maart en november heb ik ongeveer 10kWh per dag PV. Ik kan de warmtepomp en EV niet of nauwelijks voeden. Stoken met de open haard en zuinig aan doen.
- december- februari heb ik ongeveer 5kWh per dag PV. Overleven “kan” (en in ieder geval heel veel beter dan de buren) maar is echt wel “survival mode”. Geen EV en geen warmtepomp meer. Heel selectief alle apparaten die niet strict nodig zijn uit het stopcontact. Koelkast, inductieplaat, telefoon oplader en wat lampjes zal nog wel lukken. Stoken met de open haard.
Maar… dat lukt dus alleen als je off-grid de batterij met PV kan blijven laden. Als je dat niet kan dan is het zelfs in de zomer na 1 of 2 dagen wel afgelopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Beer070 op 08-06-2026 10:41 ]
de andere iets duurdere optie is deze:agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Ik had deze op het oog: Filterventilator Rittal Blue e+ SK 3240.700 - 218 m³/h 230 V AC
die heeft als ik het goed begrijp de 218m3 incl filter.
Daarbij moet je in een crisissituatie ook een beetje rekening houden met de buren, je hebt best lef als je de buurvrouw een keteltje warm water weigert voor de babyvoeding.Beer070 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:39:
[...]
Ik vind het interessant om na te denken over dergelijke scenario's. Wij zitten in een vergelijkbare situatie, en als achtervang voor de warmtepomp kijken we naar een CV openhaard op houtblokken. De circulatie pomp van het CV systeem laten draaien redden we in de winter nog wel op PV, maar warmte opwekken is langer dan een paar uur onverstandig.
In mijn beleving is het met dit soort dingen verstandiger om er vooraf even over na te denken en wat kleine maatregelen te nemen dan achteraf geconfronteerd te worden als je het echt nodig hebt.
Ik weet het antwoord niet op de vraag welke kans groter is:
1) uitbranden van een huis accu
2) stroom uitval in de winter gedurende 168 uur of langer
Die heb ik in mijn kast hangen, komt bij verkeerd geleverd uit Leek weg. Waarschijnlijk hadden ze wat scheef in de Rittal catalogus gekeken 50 .Euro Kan ook nog 0-10v pwm doen. mAar de bijgeleverde NTC doet het prima.agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:44:
[...]
de andere iets duurdere optie is deze:
SK 3241.900 (EC brushless, 272 m³/h) + SK 3235.460 (toerenregelaar met NTC)Rittal want gemaakt voor industie dus lange levensduur en kan wat hebben.
- Fan draait langzaam bij lage temperatuur
- Gaat automatisch sneller draaien naarmate het warmer wordt
- Alarmrelais bij overtemperatuur of fandefect, kan naar Cerbo GX?
- Instelbereik 5–55°C
- zuinige DC motor
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Oh er zit een temp controller al in?habbekrats schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:27:
[...]
Die heb ik in mijn kast hangen, komt bij verkeerd geleverd uit Leek weg. Waarschijnlijk hadden ze wat scheef in de Rittal catalogus gekeken 50 .Euro Kan ook nog 0-10v pwm doen. mAar de bijgeleverde NTC doet het prima.
Nee is los maar zat er in de doos bij.
Dacht ik ook. Maar al in 2007 geregistreerd.RonJ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Daar hebben we het volgende net geregistreerde AI spamaccount.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
waar had je hem besteld?
agraaff schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:46:
[...]
waar had je hem besteld?
en allen de fan of fan en controller?
SK 3241.900 - Fan
SK 3235.460 - Controller met NTC sensor
Wise enough to play the fool
[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 09-06-2026 23:03 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.
Ik dacht Oh misschien wel interessant. En tis vrijblijvend.Antonio di schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:15:
EigenHuis (VEH) is weer (2de keer) een collectieve inkoop actie gestart (vrijblijvend) voor een thuisbatterij.
https://collectieve-inkoo...is.nl/veh/register/person
De vorige keer betrof het AEG thuisbatterij van min. 4,8Kwu voor een redelijk prijs inc. aansluiting in je meterkast. Het is wel echt een aanbieding voor iemand met zonnepanelen , die zelf niets wil doen en zich niet in de materie wil verdiepen, het wordt allemaal voor je gedaan. Zelf ben ik NIET op het aanbod van de vorige keer ingegaan.
Was/ben alleen benieuwd naar de prijs en wat ze daarvoor doen/leveren.
Dikke computer says no... Wie immer... Als huurder...Helaas, je kunt als huurder niet deelnemen aan dit collectief. Dit is alleen mogelijk als je eigenaar bent van de woning.
Ik krijg woensdag 17 een persoonlijk aanbodb van VEH, benieuwd of het beter is dan mijn huidige offertes...Antonio di schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:15:
EigenHuis (VEH) is weer (2de keer) een collectieve inkoop actie gestart (vrijblijvend) voor een thuisbatterij.
De vorige keer betrof het AEG thuisbatterij van min. 4,8Kwu voor een redelijk prijs inc. aansluiting in je meterkast. Het is wel echt een aanbieding voor iemand met zonnepanelen , die zelf niets wil doen en zich niet in de materie wil verdiepen, het wordt allemaal voor je gedaan. Zelf ben ik NIET op het aanbod van de vorige keer ingegaan.
Tnx voor de tip, gelijk ingeschreven. De link gaat overigens direct naar het inschrijfformulier, onderstaande naar de infopaginaAntonio di schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:15:
... en gaat over tot de orde van de dag
30 cent is wel hoog hoor, dat betaal ik niet in ieder geval. En je vergeet ook de laadverliezen en afschrijvingPeterZ(on) schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:53:
Het is nu ongeveer een jaar dat ik mijn thuisaccu heb, eerst een half jaar 5kWh, daarna 7,5kWh. De hoofdreden voor aanschaf was noodstroom, voelt gewoon goed als ik bij een stroomstoring gewoon stroom heb.. Nu na een jaar eens gekeken hoeveel ik uit de accu heb gebruikt en dat is ongeveer 1100kWh, dus maal 30ct kWh is 330 euro bespaard want die hoef ik straks na afschaffing saldering niet in te kopen. Dus het verdient zich, in mijn geval in een jaar of 12, dus wel terug en dat zonder dat ik mij heb bezig gehouden met allerlei rekenprogramma's of scenario's, gewoon op gevoel.
Dan zal het een paar cent minder zijn maar dat maakt voor de berekening niet veel uit, gaat meer om het idee. Kosten voor laadverliezen heb je alleen als je stroom koopt want laden doe ik alleen met pv.de Peer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:24:
[...]
30 cent is wel hoog hoor, dat betaal ik niet in ieder geval. En je vergeet ook de laadverliezen en afschrijving
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Die kosten heb je dit jaar wel. Je had 20% van de stroom die de accu is ingegaan dit jaar kunnen salderen als je meer gebruikt dan produceert over een jaar.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:37:
[...]
Dan zal het een paar cent minder zijn maar dat maakt voor de berekening niet veel uit, gaat meer om het idee. Kosten voor laadverliezen heb je alleen als je stroom koopt want laden doe ik alleen met pv.
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 10-06-2026 08:46 ]
Ik lever netto terug en dat levert nagenoeg niets op. Je bedoelt 20% laadverlies? Nou zoveel is het met DC/DC laden niet.Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:44:
[...]
Die kosten heb je dit jaar wel. Je had 20% van de stroom die de accu is ingegaan dit jaar kunnen salderen als je meer gebruikt dan produceert over een jaar.
Maar goed, dat wordt vertroebelt door eventuele terugleverkosten.
Je hebt zowel laad als ontlaadverliezen. En dus die paar cent. Dan gaat het toch al snel naar meer dan 16 jaarPeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:37:
[...]
Dan zal het een paar cent minder zijn maar dat maakt voor de berekening niet veel uit, gaat meer om het idee. Kosten voor laadverliezen heb je alleen als je stroom koopt want laden doe ik alleen met pv.
Die laadverliezen kosten mij toch niets.de Peer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:55:
[...]
Je hebt zowel laad als ontlaadverliezen. En dus die paar cent. Dan gaat het toch al snel naar meer dan 16 jaar
Ja, Vereninging Eigen Huis is idd voor mensen die een eigen huis gekocht hebben.ManiacsHouse schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:41:
[...]
Ik dacht Oh misschien wel interessant. En tis vrijblijvend.
[...]
Dikke computer says no... Wie immer... Als huurder...
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 10-06-2026 10:11 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik ook :-)Mike85 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:54:
[...]
Ik krijg woensdag 17 een persoonlijk aanbodb van VEH, benieuwd of het beter is dan mijn huidige offertes...
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Ook hier, waarom later versturen via “persoonlijk aanbod” nou dat zal ik je vertellen voor relevante opvolg data :-)Antonio di schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:15:
Op zonnige momenten kun je -ook zonder zonnepanelen - dynamisch stroom inkopen voor 15-20 cent inclusief belastingen. Reken nog wat rendementsverlies en afschrijving (samen 5 cent) en je 'verdient' circa 10 cent per kWh die je met PV hebt opgewekt, in je batterij hebt opgevangen en op een later tijdstip hebt verbruikt.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:37:
[...]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Redelijke prijs? De vorige keer was het 5kWh voor ±5k hier.Antonio di schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:15:
De vorige keer betrof het AEG thuisbatterij van min. 4,8Kwu voor een redelijk prijs inc. aansluiting in je meterkast.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Allemaal andere uitgangspunten. Ik heb pv en heb geen dynamisch contract en de initiële reden voor een thuisaccu is noodstroom, en ik denk die prima terug te verdienen zonder ingewikkelde berekeningen en of dat nu in 5 jaar is of in 10 jaar maakt mij niet uit. Zoveel mensen zoveel wensen.Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:52:
[...]
Op zonnige momenten kun je -ook zonder zonnepanelen - dynamisch stroom inkopen voor 15-20 cent inclusief belastingen. Reken nog wat rendementsverlies en afschrijving (samen 5 cent) en je 'verdient' circa 10 cent per kWh die je met PV hebt opgewekt, in je batterij hebt opgevangen en op een later tijdstip hebt verbruikt.
Kortom, je thuisbatterij dient een doel, maar ik denk dat je je verdiensten ongeveer 300% te hoog inschat.
Met creatief boekhouden en beetje wensdenken kom je een heel eindPeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Allemaal andere uitgangspunten. Ik heb pv en heb geen dynamisch contract en de initiële reden voor een thuisaccu is noodstroom, en ik denk die prima terug te verdienen zonder ingewikkelde berekeningen en of dat nu in 5 jaar is of in 10 jaar maakt mij niet uit. Zoveel mensen zoveel wensen.
Lets agree to disagree. Ik doe het op mijn manier, en al mijn investeringen in pv en opslag heb ik in al die jaren al lang terugverdient en mijn energierekening is ook al jaren negatief.de Peer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:05:
[...]
Met creatief boekhouden en beetje wensdenken kom je een heel eind
Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Zonder een dynamisch contract word je terugverdientijd niet beter. Tenzij een vast contract ook een bewuste (dure) overweging is die je probeert te neutraliseren met je accu. Voor de noodstroom is natuurlijk een valide argument. Maar ik zou je terugverdientijd, gezien je verbruik en opbrengsten, toch echt wel op 15-20 jaar zetten. 10 jaar ga je niet redden.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Allemaal andere uitgangspunten. Ik heb pv en heb geen dynamisch contract en de initiële reden voor een thuisaccu is noodstroom, en ik denk die prima terug te verdienen zonder ingewikkelde berekeningen en of dat nu in 5 jaar is of in 10 jaar maakt mij niet uit. Zoveel mensen zoveel wensen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
blijkbaar maken ze nu weer de zelfde fout die ze in hun eerste aanbieding ook al maakte, namelijk om geen stekker batterij aan te bieden terwijl juist deze voor de meeste de veel betere optie zou zijn.Antonio di schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:15:
Zoals gezegd, ik moet niks terugverdienen want ik heb alles al betaald met het voordeel van de pv en salderingsregeling. Als de salderingsregeling straks is gestopt ga ik verder kijken wat voor mij het beste is. En wat je zegt, misschien komen ze wel met aantrekkelijke tarieven voor terugleveren. Ik wacht het rustig af en mijn energierekening is nog altijd negatief en zit er in de winter warmpjes bij.Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:21:
[...]
Zonder een dynamisch contract word je terugverdientijd niet beter. Tenzij een vast contract ook een bewuste (dure) overweging is die je probeert te neutraliseren met je accu. Voor de noodstroom is natuurlijk een valide argument. Maar ik zou je terugverdientijd, gezien je verbruik en opbrengsten, toch echt wel op 15-20 jaar zetten. 10 jaar ga je niet redden.
Je aanname dat zonnestroom met een vast contract niks meer oplevert qua teruglevering (je zegt zonnestroom is gratis) vind ik ook discutabel. Ik zie goed kans dat ook vaste leveranciers komend jaar 1-5 cent gaan geven voor teruglevering. Daar komt gewoon concurrentie op, juist om klanten met PV te blijven trekken.
De meeste mensen hebben geen vrij stopcontact met eigen zekering, dus in die zin een begrijpelijke reden.Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:29:
[...]
De reden waarom ze geen stekker-battijen willen aanbieden lijkt echter achterhaald en zelfs onjuist.
Ze bieden anders ook collectieve energiecontracten aan iedereen aanYakuzA schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Ja, Vereninging Eigen Huis is idd voor mensen die een eigen huis gekocht hebben.
Niet geheel verrassend zoals ook de naam suggereert.
Die AEG stond laatst ook in de AH bonus folder oid?
https://voordeelshop.ah.n...isbatterij-48-kwh/408487/
Sinds kort hier ook een batterij, bruto/netto regeling via werkgever, dus binnenkort weet ik hoeveel die echt kostte.
noodstroom, oke en waneer was bij jou de laatste echte langdurige stroomuitval ?PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Niks inderdaad niet maar zal @PeterZ(on) ff helpen want met een vast contract zul je momenteel niet veel verder komen dan een netto waarde van 3-4ct per kWh teruglevering.Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:21:
[...]
Zonder een dynamisch contract word je terugverdientijd niet beter. Tenzij een vast contract ook een bewuste (dure) overweging is die je probeert te neutraliseren met je accu. Voor de noodstroom is natuurlijk een valide argument. Maar ik zou je terugverdientijd, gezien je verbruik en opbrengsten, toch echt wel op 15-20 jaar zetten. 10 jaar ga je niet redden.
Je aanname dat zonnestroom met een vast contract niks meer oplevert qua teruglevering (je zegt zonnestroom is gratis) vind ik ook discutabel. Ik zie goed kans dat ook vaste leveranciers komend jaar 1-5 cent gaan geven voor teruglevering. Daar komt gewoon concurrentie op, juist om klanten met PV te blijven trekken.
dat is juist, maar waarom bied je dan niet gewoon die uitbreiding mee aan, kost in ieder geval een heel stuk minder dan de installatie van een vaste batterij.Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:35:
[...]
De meeste mensen hebben geen vrij stopcontact met eigen zekering, dus in die zin een begrijpelijke reden.
De vorige keer had ik mij voor deze veh-thuisbatterij actie ingeschreven, vooral om te zien waar ze mee zouden komen. In mijn geval was het (nogal verborgen) inderdaad praktisch de zelfde AEG thuisbatterij. Bij navraag is die bij de AH als stekker-batterij overal in huis te plaatsen en dus ook voor huis-huurders.YakuzA schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Ja, Vereninging Eigen Huis is idd voor mensen die een eigen huis gekocht hebben.
Niet geheel verrassend zoals ook de naam suggereert.
Die AEG stond laatst ook in de AH bonus folder oid?
https://voordeelshop.ah.n...isbatterij-48-kwh/408487/
Sinds kort hier ook een batterij, bruto/netto regeling via werkgever, dus binnenkort weet ik hoeveel die echt kostte.
Iets met resultaten uit het verleden en garantie voor de toekomst.... Kijk nu eens op de algemene nieuwssites hoe vaak er door het hele land heen stroomstoringen voorkomen en vergelijk dat met hoe vaak dit 5 jaar gelden voor kwam.Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:43:
[...]
noodstroom, oke en waneer was bij jou de laatste echte langdurige stroomuitval ?
het kan dat je in een uithoek van Nederland woont waar om de haverklap de stroom uitvalt, maar als ik nu even bij me zelf kijk heb ik dit jaar één stroomuitval gedad, oorzaak een klussesman die dacht om even zonder klicmelding te moeten graven en dat blijkbaar niet voorzichtig deed maar meer met bruut geweld, met als resulaat dat zijn werkzmeden ook met bruut geweld werden onderbroken en heel snel omrinkt was van boze bewoners en een een niet zo blije monteurs van de netwerkbeheerder. Gevolg, 2 straatdelen waren voor circa 6 uur zonder stroom.
de vorige stroomstoring was volgens mij zo'n 10 jaar gelden.
met name graafwerkzaamheden zijn eigenlijk oorzaak nr. 1 voor een stroomuitval in een buurt.
dus ja, stroomuitval kan een reden voor een thuis-batterij zijn, maar ik vrees dat dit voor nog geen 0,1% van de mensen geld die een thuis-batterij willen aanschaffen.
Voor al die anderen (99,9%) blijkt een dynamisch contract vaak toch wel een slimme combinatie te zijn, ook als je een EV hebt zou ik zelf toch echt eens aan een dynamisch contract denken, het zelfde geld voor mensen met realatief veel PV op hun dak en dus een behoorlijke TLK die ze voor hun kiezen krijgen, wordt je echt niet blij van. En dan blijkt de combinatie van dynamisch contract en een thuis-batterij toch niet zo verkeerd uit te pakken. Tuurlijk moet je elke situatie weer beoordelen, dat is waar.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Het blijft voor een individu heel weinig. Een paar keer in je leven. Dat vind ik helemaal prima, ga ik niet voor investeren.ArPi75 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:01:
[...]
Iets met resultaten uit het verleden en garantie voor de toekomst.... Kijk nu eens op de algemene nieuwssites hoe vaak er door het hele land heen stroomstoringen voorkomen en vergelijk dat met hoe vaak dit 5 jaar gelden voor kwam.
Ik heb het ook pas 3x gehad de afgelopen 23 jaar. Eén keer gepland en twee keer ongepland. Beide keren niet door een buurman die aan het graven was en beide keren waren.
Op dit moment heeft mijn netbeheerder 62 storingen (gas en/of stroom). https://www.enexis.nl/storingen-en-onderhoud. Ik heb er een aantal aangeklikt en dat betrof allemaal stroom. Sommige voor veel postcodes....
Omdat een vaste installatie strict genomen veiliger is dan invoer van >800W via een stopcontact, omdat die niet per ongeluk uitgetrokken kan worden. En een stopcontact is meer werk dan een vaste verbinding, en in veel gevallen ook gewoon beter (minder verlies, kans op problemen).Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:46:
[...]
dat is juist, maar waarom bied je dan niet gewoon die uitbreiding mee aan, kost in ieder geval een heel stuk minder dan de installatie van een vaste batterij.
Ik snap ook wel dat niet iedereen dit kan of wil doen, maar dat is een redelijk eenvoudige klus die normaal gezien minder dan 1 uur nodig heeft.
Als we zo gaan rekenen kan ik morgen ook ca. €30.000,- stuk slaan op een thuisaccu en dan overmorgen beweren dat die is terugverdiend.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Lets agree to disagree. Ik doe het op mijn manier, en al mijn investeringen in pv en opslag heb ik in al die jaren al lang terugverdient en mijn energierekening is ook al jaren negatief.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik heb al eens geschreven dat ik nogal eens een stroomstoring heb. Hoewel de laatste tijd valt het mee maar tussen 2018 en 2025 heb ik 29 stroomstoringen genoteerd, van korte uitval tot een hele dag. En dat het voor 99,9% niet geldt wil natuurlijk niet zeggen dat het dan voor iedereen zo is. Dus voor mij is noodstroom een belangrijke reden. Natuurlijk kan ik zonder maar hebben is wel fijn en of ik het terugverdien komt dan op de tweede plaats.Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:43:
[...]
noodstroom, oke en waneer was bij jou de laatste echte langdurige stroomuitval ?
het kan dat je in een uithoek van Nederland woont waar om de haverklap de stroom uitvalt, maar als ik nu even bij me zelf kijk heb ik dit jaar één stroomuitval gedad, oorzaak een klussesman die dacht om even zonder klicmelding te moeten graven en dat blijkbaar niet voorzichtig deed maar meer met bruut geweld, met als resulaat dat zijn werkzmeden ook met bruut geweld werden onderbroken en heel snel omrinkt was van boze bewoners en een een niet zo blije monteurs van de netwerkbeheerder. Gevolg, 2 straatdelen waren voor circa 6 uur zonder stroom.
de vorige stroomstoring was volgens mij zo'n 10 jaar gelden.
met name graafwerkzaamheden zijn eigenlijk oorzaak nr. 1 voor een stroomuitval in een buurt.
dus ja, stroomuitval kan een reden voor een thuis-batterij zijn, maar ik vrees dat dit voor nog geen 0,1% van de mensen geld die een thuis-batterij willen aanschaffen.
Voor al die anderen (99,9%) blijkt een dynamisch contract vaak toch wel een slimme combinatie te zijn, ook als je een EV hebt zou ik zelf toch echt eens aan een dynamisch contract denken, het zelfde geld voor mensen met realatief veel PV op hun dak en dus een behoorlijke TLK die ze voor hun kiezen krijgen, wordt je echt niet blij van. En dan blijkt de combinatie van dynamisch contract en een thuis-batterij toch niet zo verkeerd uit te pakken. Tuurlijk moet je elke situatie weer beoordelen, dat is waar.
ik kan je eigenlijk niet helemaal volgen wat je bedoeld met kostenneutraal advies op basis van zonnepanelen en thuis-batterij?buiter schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:46:
Is er ook iemand die een berekening heeft met een kostenneutraal advies op basis van zonnepanelen en thuisaccu? Met die berekening wordt in de zomer zoveel mogelijk waarde gecreëerd om de kosten van de winter te compenseren.
Het lijkt me dat de veel mensen die hun dak vol hebben gelegd en de zonnepanelen grotendeels hebben terugverdiend, of gewend zijn geraakt aan "gratis" energie op die manier naar de situatie kijken.
.[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 10-06-2026 11:44 ]
klopt alleen dit werkt eigenlijk het zelfde als met een loterij, ja, er vallen elke maand heel veel prijzen op een postcode, nu is de vraag hoe vaak was dat bij jou?ArPi75 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:01:
[...]
Iets met resultaten uit het verleden en garantie voor de toekomst.... Kijk nu eens op de algemene nieuwssites hoe vaak er door het hele land heen stroomstoringen voorkomen en vergelijk dat met hoe vaak dit 5 jaar gelden voor kwam.
Ik heb het ook pas 3x gehad de afgelopen 23 jaar. Eén keer gepland en twee keer ongepland. Beide keren niet door een buurman die aan het graven was en beide keren waren.
Op dit moment heeft mijn netbeheerder 62 storingen (gas en/of stroom). https://www.enexis.nl/storingen-en-onderhoud. Ik heb er een aantal aangeklikt en dat betrof allemaal stroom. Sommige voor veel postcodes....
Duidelijk, helaas val jij dus in die 0,1% groep, en ik snap daar wordt je niet echt blij van, dus ik snap in dat geval ook jouw beweegredenen en hebben die dat geval zeker bestaandsrecht. Echter voor het overgrote deel is dat vaak dus meer een reden die niet echt op cijfers gebasserd is, en dan moet je wel afvragen wat daar het nut van is. Gelukkig mag hier in dit land iedereen zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:27:
[...]
Ik heb al eens geschreven dat ik nogal eens een stroomstoring heb. Hoewel de laatste tijd valt het mee maar tussen 2018 en 2025 heb ik 29 stroomstoringen genoteerd, van korte uitval tot een hele dag. En dat het voor 99,9% niet geldt wil natuurlijk niet zeggen dat het dan voor iedereen zo is. Dus voor mij is noodstroom een belangrijke reden. Natuurlijk kan ik zonder maar hebben is wel fijn en of ik het terugverdien komt dan op de tweede plaats.
Ik zou zeker een jaartje wachten. Sowieso tot salderen afgeschaft is.bjornricardo33 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:54:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe thuisaccu. Omdat wij een relatief hoog stroomverbruik hebben door de elektrische auto, inductiekoken en de warmtepomp, zoek ik vooral naar een oplossing die mijn eigen verbruik voor koken en de warmtepomp zoveel mogelijk kan afdekken (9 maanden per jaar). Het volledig laden van de elektrische auto uit een thuisaccu lijkt me financieel en praktisch gezien helaas niet haalbaar.
Mijn vraag is eigenlijk of dit een goed moment is om een thuisaccu aan te schaffen, of dat het verstandiger is om nog 6 tot 9 maanden te wachten ivm prijs en doorontwikkeling ?Ik verwacht dat de techniek verder ontwikkelt en mogelijk ook de prijzen nog wat dalen. 3500 watt of meer is al mega stap anno 2026 maar de levensduur lijkt volgende jaar van 10000 cyclus naar 14000 of zelfs 17000 cyclus te gaan.
Daarnaast heb ik op zolder en in de garage nog twee vrije groepen/fases beschikbaar die eventueel gebruikt zouden kunnen worden voor een modulaire oplossing zoals een Zendure- of Anker-accu. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een vaste thuisaccu in de garage. Het nadeel daarvan is dat de investering aanzienlijk hoger is en dat de terugverdientijd op dit moment nog niet erg aantrekkelijk lijkt.
Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en welke oplossing volgens jullie momenteel het meest interessant is.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
oke, maar bedenk wel het volgende:bjornricardo33 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:54:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe thuisaccu. Omdat wij een relatief hoog stroomverbruik hebben door de elektrische auto, inductiekoken en de warmtepomp, zoek ik vooral naar een oplossing die mijn eigen verbruik voor koken en de warmtepomp zoveel mogelijk kan afdekken (9 maanden per jaar). Het volledig laden van de elektrische auto uit een thuisaccu lijkt me financieel en praktisch gezien helaas niet haalbaar.
in de volgende 9 mnd zal daar weinig effect te zien zijn, is ook niet echt belangrijk. andere aspecten spelen hier een veel grotere rol in.Mijn vraag is eigenlijk of dit een goed moment is om een thuisaccu aan te schaffen, of dat het verstandiger is om nog 6 tot 9 maanden te wachten ivm prijs en doorontwikkeling ?Ik verwacht dat de techniek verder ontwikkelt en mogelijk ook de prijzen nog wat dalen. 3500 watt of meer is al mega stap anno 2026 maar de levensduur lijkt volgende jaar van 10000 cyclus naar 14000 of zelfs 17000 cyclus te gaan.
Een Zendure of Anker is denk ik net zo goed en veel goedkoper dan een vaste batterij, voor veel mensen, zeker als je kijkt wat jouw wensen zijn, is dat al meer dan voldoende.Daarnaast heb ik op zolder en in de garage nog twee vrije groepen/fases beschikbaar die eventueel gebruikt zouden kunnen worden voor een modulaire oplossing zoals een Zendure- of Anker-accu. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een vaste thuisaccu in de garage. Het nadeel daarvan is dat de investering aanzienlijk hoger is en dat de terugverdientijd op dit moment nog niet erg aantrekkelijk lijkt.
Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en welke oplossing volgens jullie momenteel het meest interessant is.
Met kostenneutraal bedoel ik aan het eind van een (contract)jaar maximaal €0 kosten.Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:36:
[...]
ik kan je eigenlijk niet helemaal volgen wat je bedoeld met kostenneutraal advies op basis van zonnepanelen en thuis-batterij?
ik vrees dat je een heel belangrijke fout maakt; je kunt met een thuis-batterij geen stroom in de zomer opslaan om deze later in de winter te gebruiken.
Naja, ik zie juist dat in de afgelopen 2 maanden de spread op dynamische tarieven behoorlijk is. Dagelijks ~20 tot 30 cent zo ongeveer.Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:39:
Merk op dat die handel met dynamische tarieven snel een aflopende zaak is. Omdat er zoveel al gehandeld wordt, wordt het probleem opgelost, en is het nu eigenlijk al nauwelijks rendabel meer (met opslagverlies van de batterij meegerekend).
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Er zijn dagen, maar die andere 350 levert het niets op. En het is de aard van de markt dat deze zichzelf opheft, dus bij terugverdientijden van meer dan 5 jaar weet je: never nooit.paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:47:
[...]
Naja, ik zie juist dat in de afgelopen 2 maanden de spread op dynamische tarieven behoorlijk is. Dagelijks ~20 tot 30 cent zo ongeveer.
Zeker, maar dan is dus de opdracht (zoals al even werd voorgerekend) je batterij op je daadwerkelijke verbruik minus verwarming en EV te sizen. En dan kom je niet meer op grote batterijen. En een oplossing die afhankelijk van ligging en hoeveelheid PV maar een paar maanden per jaar wat oplevert.Zonnepanelen leveren gratis stroom, en als je die gratis stroom kunt opslaan om de nacht mee door te komen, of op een 'duur' moment terug te verkopen, dan is ook dat dus geen verloren zaak vanaf 1 jan 2027.
Het rendabel krijgen van een accu is vooral een samenhang van diverse factoren.
Juist omdat het dynamisch qua tarief is, is het qua setup niet specifiek te zeggen. Wel kun je dus zeggen dat je dus uitgaat van een accu die handelt en dus ook actief je zonneopwek uitgesteld tegen hogere tarieven gaat terugleveren. Tevens moet je voor het beste resultaat dus in relatief korte tijd, al je uitgestelde teruglevering op de hoogste tarieven terugleveren. En inkopen vice versa. Korte tijd, betekent hogere vermogens.buiter schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:32:
[...]
Met kostenneutraal bedoel ik aan het eind van een (contract)jaar maximaal €0 kosten.
Nergens zeg ik dat ik stroom wil opslaan voor de winter, want dat is niet kosteneffectief.
Stel je verbruikt in de wintermaanden 3.000kWh
Dan kost dit ongeveer 3.000kWh x €0,30 = €900.
Welke setup (zonnepanelen + thuisaccu) heb je dan nodig om dit in de zomer FINANCIEEL op te wekken.
Met een vast contract is dit niet mogelijk omdat de terugleverkosten/vergoeding netto (nagenoeg) €0 is.
Dus een berekening met dynamische tarieven waarbij rekening wordt gehouden met overdag veel negatieve of bijna negatieve bedragen.
De afgelopen 5-6 weken dagelijkse praktijk.Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:53:
[...]
Er zijn dagen, maar die andere 350 levert het niets op. En het is de aard van de markt dat deze zichzelf opheft, dus bij terugverdientijden van meer dan 5 jaar weet je: never nooit.
says who?[...]
Zeker, maar dan is dus de opdracht (zoals al even werd voorgerekend) je batterij op je daadwerkelijke verbruik minus verwarming en EV te sizen. En dan kom je niet meer op grote batterijen. En een oplossing die afhankelijk van ligging en hoeveelheid PV maar een paar maanden per jaar wat oplevert.
De wiskunde achter de modellen die aanleiding gaven tot oprichten van deze markt.paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:05:
[...]
De afgelopen 5-6 weken dagelijkse praktijk.
[...]
says who?
N=1. Nu kan het nog, volgend jaar misschien nog, maar daarna zeer onwaarschijnlijk.En er is (bij mij) bewijs dat het me dit jaar ca 900 bespaart tov vorig jaar
1 januari loop de Chinese exportkorting op accu's af, dus ja, overnight 15% duurder. Maargoed, ook zonder verandering, want daartoe is deze markt ontworpen. Het idee is tenslotte vraag op aanbod te laten aansluiten, en op een gegeven moment staat er genoeg opslag.kWh accu prijzen van 400 euro (25.000/60 kWh)
Is ook mijn idee, dan wil je gewoon de laagste vaste prijs in de maanden met het hoogste verbruik. In oktober heb ik mijn huidige setup een jaar staan en dan kijk ik wel verder. Meer opslag of meer pv op de nog ongebruikte westkant of een specifiek contract. We gaan het zien.Stefannn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:09:
Maarrrrr... eerlijk gezegd tot mijn verrassing doen de vaste contracten het onder "nom" bedrijf best goed. Je krijgt weliswaar vrijwel niks terug voor leveren MAAR in januari/februari was het tarief wel heel gunstig EN er zit nog een bonus op.
Aan de andere kant had ik de batterij in de eerste 3 maanden nog niet.
Je kan het blijven zeggen, maar zolang er met foutieve informatie wordt gerekend klopt de uitkomst ook niet.Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:12:
[...]
De wiskunde achter de modellen die aanleiding gaven tot oprichten van deze markt.
[...]
N=1. Nu kan het nog, volgend jaar misschien nog, maar daarna zeer onwaarschijnlijk.
Maar niet onmogelijk, maar zit je echt in de hobby-hoek. En daar zit jij ook, niets mis mee, maar een economisch model is iets andersZo is deze markt ontworpen.
[...]
1 januari loop de Chinese exportkorting op accu's af, dus ja, overnight 15% duurder. Maargoed, ook zonder verandering, want daartoe is deze markt ontworpen. Het idee is tenslotte vraag op aanbod te laten aansluiten, en op een gegeven moment staat er genoeg opslag.
Ik zie nooit sommetjes die terugverdientijd berekenen op basis van kennis die wel al hebben over de toekomst: namelijk dat er al een veelvoud aan opslag in aanleg tov de grootte van de onbalansmarkt, welke onbalansmarkt (er zijn er meerdere), aflopen export-tarieven e.d.paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Je kan het blijven zeggen, maar zolang er met foutieve informatie wordt gerekend klopt de uitkomst ook niet.
Interessant, ik reken even door voor je, want waar je verbruik noemt, bedoel je import/inkoop/netafname, je verbruik/consumptie moet je nog berekenen:_Apache_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:24:
Mei 2025 :Mei 2026 :
- Verbruik, 36kWh normaal, 77kWh dal
- PV Opwek, 410kWh
- Teruglevering 280kWh
2700kWp PV, en 2 PiB's
- Verbruik 40, 46kWh dal
- PV Opwek, 360kWh
- Teruglevering 11kWh.
Van ~70% teruglevering, naar een paar procent.
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 10-06-2026 13:34 ]
Voor bepaalde gebruikspatronen is een vastcontract icm pv + kleine batterij, idd heel interessant. Zeker nu je relatief gunstige vaste tarieven kunt afspreken die gebaseerd zijn op gemiddeld zomer/winter verbruik, met inschatting van energieleverancier dat zomer goedkoper is dan winter, maar waarbij je als klant vooral daardoor relatief dure stroom gebruikt in de winter tegen dat lagere gemiddelde tarief, door zomers je batterij te hebben.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:25:
[...]
Is ook mijn idee, dan wil je gewoon de laagste vaste prijs in de maanden met het hoogste verbruik. In oktober heb ik mijn huidige setup een jaar staan en dan kijk ik wel verder. Meer opslag of meer pv op de nog ongebruikte westkant of een specifiek contract. We gaan het zien.
En zo zie ik wel elke keer sommetjes op basis van astronomische kWh prijzen van de accu's, waarbij de conclusie is: kan niet uit.Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:30:
[...]
Ik zie nooit sommetjes die terugverdientijd berekenen op basis van kennis die wel al hebben over de toekomst: namelijk dat er al een veelvoud aan opslag in aanleg tov de grootte van de onbalansmarkt, welke onbalansmarkt (er zijn er meerdere), aflopen export-tarieven e.d.
Maar dan kun je ook +-8 maanden per jaar dynamisch (en een goede vergoeding krijgen voor je PV), en je dan +-4 maanden per jaar verschuilen in een variabel contract.Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:38:
[...]
Voor bepaalde gebruikspatronen is een vastcontract icm pv + kleine batterij, idd heel interessant. Zeker nu je relatief gunstige vaste tarieven kunt afspreken die gebaseerd zijn op gemiddeld zomer/winter verbruik, met inschatting van energieleverancier dat zomer goedkoper is dan winter, maar waarbij je als klant vooral daardoor relatief dure stroom gebruikt in de winter tegen dat lagere gemiddelde tarief, door zomers je batterij te hebben.
Ik zie dat de getallen niet helemaal goed zijn, in een mail schrijft mijn energiemaatschappij 11kWh teruglevering, maar in de portal geven ze aan 90. En dan loopt het al aardig dicht het verschil.Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Interessant, ik reken even door voor je, want waar je verbruik noemt, bedoel je import/inkoop/netafname, je verbruik/consumptie moet je nog berekenen:
2025:
Direct verbruik = 410 -280 = 130kWh
Totale consumptie: 130 + 36 + 77 = 243kWh
2026:
Direct verbruik (evt via batterij) = 360 - 11 = 349kWh
Totale consumptie: 349 + 40 +46 = 435kWh
Totaal extra verbruikt 435- 243 = 192kWh
Deel daarvan is verlies batterij (schatting bij pib) - 25% van 349 = 87kWh.
Waar is de rest van de 100kWh?
[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 10-06-2026 13:49 ]
Dat is ook vrijwel onmogelijk. Tennet is zelfs van plan de tarief indicatie voor Onbalans vertraagd te gaan doorgeven, omdat de schommelingen op het net te erg werden door reactief handelen (incl afschakelen pv, wind en op af regelen met batterijen).Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:30:
[...]
Ik zie nooit sommetjes die terugverdientijd berekenen op basis van kennis die wel al hebben over de toekomst: namelijk dat er al een veelvoud aan opslag in aanleg tov de grootte van de onbalansmarkt, welke onbalansmarkt (er zijn er meerdere), aflopen export-tarieven e.d.
Is ook niet nodig, het is een hobby
Zou kunnen, maar gezien variabele contracten steeds vaker een kwartaal of zelfs maand variatie in tarieven hebben, profiteer je dan niet van de gemiddelde zomer/winter lage prijs en kan je dus in december en januari alsnog een relatief hoge variabele prijs krijgen. Ook de modelcontracten gaan al naar kwartaal en soms een maand variatie.HandyLumberjack schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:41:
[...]
Maar dan kun je ook +-8 maanden per jaar dynamisch (en een goede vergoeding krijgen voor je PV), en je dan +-4 maanden per jaar verschuilen in een variabel contract.
Heerlijk, mooie typfout ook weer van VeH in de subtitel van de mailing (niet in je link):Antonio di schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:15:
Ik ben het zeker met je eens (ik ben zo iemand met een Mii ElectricpaQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:40:
[...]
Lukraak stellen dat een thuisaccu van 60 kWh 20-30k kost is net zo ongenuanceerd zeggen dat een middenklasse auto 104.000 euro kost. Dan wordt elke gereden / afgeschreven kilometer ook ineens factor 3 hoger.
Kwestie van tijd voor er een uranium onbalansmarkt isGet!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:49:
[...]
Heerlijk, mooie typfout ook weer van VeH in de subtitel van de mailing (niet in je link):
"Benut je eigen opwerk optimaal"
Zeker, maar deze markt is een percentage vermogen (van het totale net), wat Tennet (en de equivalenten in andere landen, waarmee we verbonden zijn) bepalen en zoals je ziet tweaken ze dat om hun probleem op te lossen. Helemaal goed, maar ze gaan natuurlijk door met parameter-tweaken totdat het probleem is opgelost, en je dus nog maar weinig tot niets met de onbalansmarkt kunt verdienen.Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:44:
[...]
Dat is ook vrijwel onmogelijk. Tennet is zelfs van plan de tarief indicatie voor Onbalans vertraagd te gaan doorgeven, omdat de schommelingen op het net te erg werden door reactief handelen (incl afschakelen pv, wind en op af regelen met batterijen).
a) je verwachting is dus dat batterijen helpen tegen onbalans, maar reactief verergeren ze dus de onbalans, b) tennet grijpt in, waardoor (reactief) handelen lastig wordt.
Effect voor toekomst is dus niet goed te voorspellen.
paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:54:
@Brent Ik hobby graag, maar heb geen zelfbouw systeem.
De links heb ik hier al vaker gepost. Zelfbouw kun je er al voor 110 per kWh zijn, laten installeren voor 165.
Zodra (na een paar jaar) je SJV (standaard jaar verbruik) is aangepast naar de nieuwe situatie met thuisbatterij zou je zelfs in sommige situaties een vast jaarcontract kunnen afsluiten. Bijna al je verbruik zit toch in die 4 maanden, dus je krijgt dan niet of nauwelijks een boete als je eerder opzegt.Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:46:
[...]
Zou kunnen, maar gezien variabele contracten steeds vaker een kwartaal of zelfs maand variatie in tarieven hebben, profiteer je dan niet van de gemiddelde zomer/winter lage prijs en kan je dus in december en januari alsnog een relatief hoge variabele prijs krijgen. Ook de modelcontracten gaan al naar kwartaal en soms een maand variatie.
Datouboss als je zelf wilt knutselen, balansenergie als BSP als je met een Tennet Pilot wilt meedoen, maar zo zijn er ook voorgeinstalleerde victron systemen https://www.accutotaal.co...slimme-thuisbatterij.htmlBrent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Ik zie 133 pagina's van 100 posts, vergeef me dat ik die niet ken. Kun je linken? Als ik nu in wat webshops kijken voor stekkerbatterijen kom ik niet in de buurt van 165, laat staan als ik het laat plaatsen met groep e.d.
= 243 eur/kWh, ex installatie (die niet triviaal is bij een 3-fase Victron opstelling).paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Datouboss als je zelf wilt knutselen, balansenergie als BSP als je met een Tennet Pilot wilt meedoen, maar zo zijn er ook voorgeinstalleerde victron systemen https://www.accutotaal.co...slimme-thuisbatterij.html
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 10-06-2026 14:00 ]
typisch dat je precies die dan eruit pikt, maar die van 110 en 165 nietBrent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:00:
[...]
= 243 eur/kWh, ex installatie (die niet triviaal is bij een 3-fase Victron opstelling).
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 10-06-2026 14:03 ]
Ik volg jou link toch? Je gaf er geen die op 110 of 165 uitkwamen.paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:01:
[...]
typisch dat je precies die dan eruit pikt, maar die van 110 en 165 niet
Bedankt voor de info. Ik denk dat ik voor Zendure ga. De enige vraag is nog of ik voor de MIX 3000 of de 4000 kies. Via een vriend die in Duitsland woont kan ik deze goedkoper krijgen, omdat daar geen btw wordt gerekend op thuisaccu's. Wel 80 KG in de auto krijgen :)Jan-tweak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:28:
[...]
oke, maar bedenk wel het volgende:
1) EV; capaciteit van een EV accu is vele male hoger dan een gemiddelde thuis-batterij, wil je dus een gemiddelde EV met een accu capaciteit van gemiddeld toch al snel 50 kWh (en meer), een 60 kWh thuis-batterij kost je al snel ergens tussen de 20 en 30 k-euro. en dan moet je dus ook gemiddeld ook nog eens deze hoeveelheid aan teruglevering van je zonnepanelen hebben, dat past niet eens op een gemiddeld huis. Gelukkig zie je dat zelf ook al in.![]()
TIP: Voor de stroomverzorging van een EV is een dynamisch contract een veel betere en vooral veel goedkopere oplossing.
2) Inductiekoken kost eigenlijk helemaal niet zo veel stroom, ik heb zelf al ruim 15 jaar inductie en ik verbruik gemiddeld circa 1,5 tot ruim 2 kWh aan stroom per kookbeurt. (vaak 2 of 3 pitten), een pan met water aan de kook brengen duurt slechts enkele minuten daarna heb je vrij weinig nodig om het aan de kook te houden. dus dat kan prima in combinatie met een thuis-batterij.
3) warmtepomp; klopt, een warmtepomp verbruikt best veel energie ( die van mij bv gemiddeld circa 2200 kWh per jaar, echter ik bespaar hiermee al ruim 1000 m3 gas. ) Er is bij een warmtepomp echter één klein probleem, op de momenten dat bij mij dewarmtepomp aanstaat is er eigenlijk veel te weinig zonneenegie beschikbaar ( logisch , het is winter) dus ook geen zonneenergie die in een batterij kan. dus je thuis-batterij met zonneenergievullen, wat eigenlijk de standaard werkwijze is gaat dan niet meer op.
Wat wel met een thuis-batterij kan is in combinatie met een dynamsich contract deze vullen bij lage prijzen en juist weer gebruiken bij hoge prijzen, maar daarvoor moeten deze prijzen wel voldoende uitelkaar liggen om de laad en ontlaad verliezen op te kunnen vangen.
Kijk dus mn wat je verbruik is in die periode (per dag) en kijk dan of je dat met je teruglevering (overhead zonnestroom) en met de laad en ontlaadverliezen kunt opvangen, dat bepaald ook direct je benodigde capaciteit, kijk mn even naar maart/april en augustus/septemver/oktober.
[...]
in de volgende 9 mnd zal daar weinig effect te zien zijn, is ook niet echt belangrijk. andere aspecten spelen hier een veel grotere rol in.
kijk bv eens naar een Zendure Mix 4000, op dit moment een best scherpe aanbieding, uitbreidbaar, en met een basisprijs ( van dirca 2200 euro) voor een 8 kWh behoorlijk scherp en een zeer hoog vermogen van 4000W.
[...]
Een Zendure of Anker is denk ik net zo goed en veel goedkoper dan een vaste batterij, voor veel mensen, zeker als je kijkt wat jouw wensen zijn, is dat al meer dan voldoende.
[...]
Zelf google aanzwengelen of de zoekfunctie in dit topic gebruiken is ook geen schande hoor.Brent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Ik volg jou link toch? Je gaf er geen die op 110 of 165 uitkwamen.
@Stefannn ik ben fan van hoe jij bijhoudt wat jouw batterij oplevert! Fijne toevoeging aan het topic.Stefannn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:09:
@PeterZ(on) @Jan-tweak @ErikVers @Pr088 @de Peer ,
Laten we elkaar niet al te veel bestoken. Daar wordt niemand blij van.
Van elk van de namen hierboven heb ik meerdere bijdrages gelezen en elk weet donders goed waar hij (zij?) mee bezig is.
Exacte sommetjes maken is anders dan je zou denken gewoon helemaal niet zo vanzelfsprekend:
- vergelijk je met een contract dat je in 2025 had kunnen afsluiten? Of met wat je NU kan doen?
- heb je de meter-data van afgelopen jaar geanalyseerd? maar als je EV en warmtepomp hebt zal je met batterij en dynamisch contract wellicht een aangepast afname patroon krijgen.
Kortom....
- Je kan analyses maken en dat is heel erg nuttig.
- Maar "zonder verder nadenken heel zwart/wit op reageren" vind ik niet zo handig.
- Eerlijk gezegd vind ik verschillende insteken niet zozeer goed/fout maar vooral "fascinerend"
Zie onder een update van mijn status "van nu"
- sinds January ben ik dynamisch
- sinds april een thuisbatterij van 14.4kWh
Ik heb mijn dynamische kosten "tot nut toe". vergeleken met vast.
in eerste instantie had ik "vast" gewoon berekend over het huidige afnemen/leveren patroon. Maar dat is niet eerlijk want de thuisbatterij laad ik momenteel op het goedkoopste moment en ontlaad op het duurste moment. Met een vast contract zou ik "NOM" streven.
De echte zomer moet nog komen en ik denk dat dynamsich nog wel gaat uitlopen. Maarrrrr... eerlijk gezegd tot mijn verrassing doen de vaste contracten het onder "nom" bedrijf best goed. Je krijgt weliswaar vrijwel niks terug voor leveren MAAR in januari/februari was het tarief wel heel gunstig EN er zit nog een bonus op.
We zullen het zien.
[Afbeelding]
Aannemen dat ik dat niet al heb gedaan is dat welpaQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Zelf google aanzwengelen of de zoekfunctie in dit topic gebruiken is ook geen schande hoor.
Die tweede noemde ik zelf al. Die andere ken ik niet. Maar via de Chinese grootgrutter een Chinees merk zit bij mij dik in hobbyland. Toch dank voor de link.alvast bij voorbaat, dit zijn voorbeelden
https://www.datouboss.com...atouboss-6000w-aio-system
https://balansenergie.nl/samenstellen/
[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 16:12 ]
Nog steeds sceptisch over je agenda achter deze posts, doet de website het intussen wel weer dan?ikkemvg schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:18:
Wat mij hielp was het doorrekenen op m'n eigen kwartierdata van de slimme meter i.p.v. met gemiddelden. Disclaimer: ik heb daar zelf een gratis model gemaakt die alles uitrekent (......),
Ben nog bezig om alles te optimaliseren en nog beter te maken. Wat ik doe op basis van historische data berekenen of een thuisbatterij echt zinvol is. Probeer zoveel mogelijk dingen mee te nemen zoals saldering vervalt, EV, dynamische contract, stekker batterij, kosten thuisbatterij elke maand update enz
Als iemand nog meer tips heeft dan hoor ik het graag, of op/aanmerkingen. van eerder reactie op dit forum heb ik mijn berekeningen aangepastWaarom ik dit doe is om te leren om te gaan met AI Modellen en Data secience, nee niet om geld te verdienen want er zijn al zoveel van die sites die dat wel willen
- degradatie van de batterij;
- omvormerverlies;
- slimme sturing op EPEX-prijzen;
- en EV-laden
[ Voor 100% gewijzigd door ikkemvg op 10-06-2026 17:13 ]
Dank voor je reactie. Excuus dat je het zo overkwam. Ik ging wat gestrekt in op een nieuw account en bijbehorende berichten waarvan we weten hoe de moderator dat verder heeft afgehandeld. (Zie nog steeds verpakt hem zijn eigen url delen maar dat negeer ik vanaf nu)Stefannn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:09:
@PeterZ(on) @Jan-tweak @ErikVers @Pr088 @de Peer ,
Laten we elkaar niet al te veel bestoken. Daar wordt niemand blij van.
Van elk van de namen hierboven heb ik meerdere bijdrages gelezen en elk weet donders goed waar hij (zij?) mee bezig is.
Exacte sommetjes maken is anders dan je zou denken gewoon helemaal niet zo vanzelfsprekend:
- vergelijk je met een contract dat je in 2025 had kunnen afsluiten? Of met wat je NU kan doen?
- heb je de meter-data van afgelopen jaar geanalyseerd? maar als je EV en warmtepomp hebt zal je met batterij en dynamisch contract wellicht een aangepast afname patroon krijgen.
Kortom....
- Je kan analyses maken en dat is heel erg nuttig.
- Maar "zonder verder nadenken heel zwart/wit op reageren" vind ik niet zo handig.
- Eerlijk gezegd vind ik verschillende insteken niet zozeer goed/fout maar vooral "fascinerend"
Zie onder een update van mijn status "van nu"
- sinds January ben ik dynamisch
- sinds april een thuisbatterij van 14.4kWh
Ik heb mijn dynamische kosten "tot nut toe". vergeleken met vast.
in eerste instantie had ik "vast" gewoon berekend over het huidige afnemen/leveren patroon. Maar dat is niet eerlijk want de thuisbatterij laad ik momenteel op het goedkoopste moment en ontlaad op het duurste moment. Met een vast contract zou ik "NOM" streven.
De echte zomer moet nog komen en ik denk dat dynamsich nog wel gaat uitlopen. Maarrrrr... eerlijk gezegd tot mijn verrassing doen de vaste contracten het onder "nom" bedrijf best goed. Je krijgt weliswaar vrijwel niks terug voor leveren MAAR in januari/februari was het tarief wel heel gunstig EN er zit nog een bonus op.
We zullen het zien.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 10-06-2026 16:06 ]
Tsja, met een standaard setje zonnepanelen kun je al 3000kWh opwekken. Een thuisbatterij zelf wekt natuurlijk geen zonnestroom op. Meestal reken je met circa 0,85 x Wp op dak = jaaropbrengst. Dus met 3500 Wp op je dak kun je ongeveer 3000kWh opwekken.buiter schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:32:
[...]
Met kostenneutraal bedoel ik aan het eind van een (contract)jaar maximaal €0 kosten.
Nergens zeg ik dat ik stroom wil opslaan voor de winter, want dat is niet kosteneffectief.
Stel je verbruikt in de wintermaanden 3.000kWh
Dan kost dit ongeveer 3.000kWh x €0,30 = €900.
Welke setup (zonnepanelen + thuisaccu) heb je dan nodig om dit in de zomer FINANCIEEL op te wekken.
Met een vast contract is dit niet mogelijk omdat de terugleverkosten/vergoeding netto (nagenoeg) €0 is.
Dus een berekening met dynamische tarieven waarbij rekening wordt gehouden met overdag veel negatieve of bijna negatieve bedragen.
De RTE van de verschillende systemen zou ik onderzoeken. Marstek schijnt niet zo best te zijn, terwijl een goede DC integratie van SMA met eigen batterij potentieel hoger is. Maar ik heb geen ervaring met SMA, dus ik kan je dat niet met zekerheid zeggen. In algemene zin is DC<>DC het meest efficiënt.jan011 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:51:
Ik twijfel over een thuisbatterij in mijn situatie en ben benieuwd naar ervaringen/advies.
Setup:Verbruik / opwek:
- SMA hybride omvormer (8 kW)
- Zonnepanelen: 8,8 kWp
- All-electric nieuwbouwwoning (warmtepomp)
- EV + hybride auto → ca. 20 kWh/dag laden (door de week laad moment laat in de middag of nacht. Weekend overdag)
Doel:
- Zomer: tot ~60 kWh/dag opwek
- Winter zonnig: 20–30 kWh
- Slechte dagen: 0 kWh
- Standby: ~159 W (≈ 3,8 kWh/dag)
- Maart: ~500 W gemiddeld
- Maximaal eigen verbruik zonnestroom
- Pieken opvangen zodat ik zo min mogelijk hoef in te kopen
- Geen trading/dynamisch sturen als doel
Twijfel tussen:1. SMA Home Storage
- Beste integratie met SMA
- DC-gekoppeld / efficiënt
- Prijzig
- Minder flexibel uitbreiden (±2 jaar window voor uitbreiden binnen systeem)
2. Anker / Marstek (P1 gestuurd)
- Goedkoper
- Flexibel / plug & play
- AC conversieverlies
- Minder geïntegreerd met SMA
- Afhankelijk van P1 sturing
Vermogen / opzet:
Ik denk zelf aan starten met ongeveer 10 kW laad/ontlaadvermogen, zodat pieken en baseload goed worden afgevangen en er ruimte is voor uitbreiding later.
Vraag:
Wat zouden jullie kiezen in mijn situatie? Is SMA het prijsverschil waard, of is een AC-batterij in de praktijk net zo logisch? En wat is een realistische batterijgrootte (10–15–20 kWh) bij dit verbruik?
Je vraagt of het het prijsverschil waard is ,maar je noemt geen prijzen dus.....jan011 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:51:
Ik twijfel over een thuisbatterij in mijn situatie en ben benieuwd naar ervaringen/advies.
Setup:Verbruik / opwek:
- SMA hybride omvormer (8 kW)
- Zonnepanelen: 8,8 kWp
- All-electric nieuwbouwwoning (warmtepomp)
- EV + hybride auto → ca. 20 kWh/dag laden (door de week laad moment laat in de middag of nacht. Weekend overdag)
Doel:
- Zomer: tot ~60 kWh/dag opwek
- Winter zonnig: 20–30 kWh
- Slechte dagen: 0 kWh
- Standby: ~159 W (≈ 3,8 kWh/dag)
- Maart: ~500 W gemiddeld
- Maximaal eigen verbruik zonnestroom
- Pieken opvangen zodat ik zo min mogelijk hoef in te kopen
- Geen trading/dynamisch sturen als doel
Twijfel tussen:1. SMA Home Storage
- Beste integratie met SMA
- DC-gekoppeld / efficiënt
- Prijzig
- Minder flexibel uitbreiden (±2 jaar window voor uitbreiden binnen systeem)
2. Anker / Marstek (P1 gestuurd)
- Goedkoper
- Flexibel / plug & play
- AC conversieverlies
- Minder geïntegreerd met SMA
- Afhankelijk van P1 sturing
Vermogen / opzet:
Ik denk zelf aan starten met ongeveer 10 kW laad/ontlaadvermogen, zodat pieken en baseload goed worden afgevangen en er ruimte is voor uitbreiding later.
Vraag:
Wat zouden jullie kiezen in mijn situatie? Is SMA het prijsverschil waard, of is een AC-batterij in de praktijk net zo logisch? En wat is een realistische batterijgrootte (10–15–20 kWh) bij dit verbruik?
1 PVoutput . Dongen NB