WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:19
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:50:
Hey allen,

Benieuwd wat jullie zouden doen; extra panelen of niet. En of dit een mooie setup is.

Ik heb nu diverse offertes, wacht nog op één en dan hak ik de knoop door. Plan is als volgt:
  • Hybride omvormer, 8-10 kW. GoodWe staat nu op 1.
  • Accu van 16 kWh, dan ook van GoodWe.
  • Oude omvormer eruit en panelen aansluiten op de nieuwe, DC wordt dan verlengd.
  • Noodvoorziening aansluiten.
  • Overstap in het nieuwe jaar naar dynamisch, als ik het goed heb begrepen mag ik in 2027 nog 6 maanden BTW terugvragen als ik in 2026 een batterij aan heb geschaft.
hoezo nog 6 mnd lang BTW terugvragen? Je mag hooguit de BTW terugvragen voor je thuis-batterij mits je aan de voorwaarden voldoet. kijk daar dus wel eerst goed na.
Heb eerder al mijn huidige situatie gedeeld, nog even kort de huidige panelen:
  • 12x250 Wp 1-fase omvormer zo'n 3 MWh/jaar, zuid.
  • 8x enphase micro, 4xO 4xW, ook zo'n 3MWh/jaar. Deze wil ik zo laten.
Offerte van €2000 voor 6 extra panelen (450 Wp) die ook op de hybride omvormer komen. Wordt even goed kijken of dat allemaal kan.
wat ik eigenlijk mis is jouw sluipverbruik, en de vraag is of je met een thuis-batterij je EV zou moeten gaan laden, mede omdat je meerprijs voor de veel grotere batterij niet in verhouding staat met je mogelijke voordeel, bedenk dat je circa de helft van het jaar te weinig opbrengst gaat hebben om dagelijks je EV ook nog te laden en dat dus veelal gewoon via het net moet doen, dan staat die veel grote batterij namelijk eigenlijk een half jaar uit zijn neus te vreten omdat je die capaciteit helemaal niet kunt gaan benutten of maar deels op zijn best.
dus mijn advies; kijk mn eerst even naar je sluipverbruik (beste werkt om dat te doen in de maanden van je voor en najaar) en dan pas naar wat je aan teruglevering ( en niet wat je opwekt) te kijken.
en laat daar je EV even buiten beschouwing.
je kunt deze dan later eventueel met een stpje hoger qua capaciteit mee laten wegen.
Peblar laadpaal blijft ook, misschien dat ik mij nog ga verdiepen in HA voor aansturing, alternatief is de laadpaal "dommer" gebruiken.
Peblar is denk ik een prima idee, denk wel aan ERE zover je voldoende km's maakt natuurlijk, want dan kan de duurdere Bus. uitvoering namelijk snel erg interessant worden.

• Jan-tweak
Batterij2026 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:05:
Gratis tool: check op je eigen kwartierdata of een thuisbatterij loont

Elke online calculator werkt met jaargemiddelden — en eerlijk gezegd zijn de meeste behoorlijk commercieel: je gegevens gaan direct naar een leverancier en je krijgt meteen een offerte met een fantastische terugverdientijd. Te mooi om waar te zijn.

Daarom heb ik zelf een tool gebouwd die van échte data een eerlijke analyse maakt. De tool gebruikt kwartierdata (12 maanden) van Enexis, Liander of Stedin — doorgerekend per 15 minuten — inclusief een eerlijke vooruitblik op wat het einde van de saldering in 2027 betekent.
toch vreemd dat je gegevens neemt van een netbeheerder, zou je niet veel beter de Day ahead prijzen nemen van EPEX SPOT incl. BTW en EB en een gemiddelde opcenten van de aanbieders die tussen net onder 2ct per kWh en ruim daarboven liggen.
Of bedoel je met die prijzen van de netbeheerders eigenlijk deze EPEX SPOT markt. (de netbeheerders hebben daar eigenlijk niet mee van doen.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst EPEX Spot SE (EPEX) aan als NEMO (nominated electricity market operator). De NEMOs in Europa hebben als taak om alle vraag en aanbod in Europa voor elektriciteit te koppelen, voor zowel day ahead- als intraday handel.
Zelf neem ik hier standaard 2ct of 2,5ct voor.
belangrijk is of je bij terugleveren dan ook deze opcenten moet betalen (bij veel aanbieders is dat zo, bij zommige vervallen deze dan en betaal je niets, en bij anderen (b Zonneplan) krijg je deze opcenten ( in dit geval zelfs 2ct) bovenop de marktprijs die op dat momen van toepassing is.
Ik zal eens naar jullie model gaan kijken, ben benieuwd. zelf heb ik een vergelijkbaar systeem voor me zelf opgezet.
Volledige transparantie: het is mijn eigen project. We verdienen geen commissie, en de uitkomst is soms gewoon: "niet doen."

Nog volop in ontwikkeling, dus tips zijn welkom. Benieuwd wat jullie van de aanpak vinden.

batterijkostencheck.nl/zo-rekenen-wij.php

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 05-06-2026 14:23 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:06
paQ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Ik vraag me nog steeds af bij wie dit zo werkt.
Waarbij je de warmteontwikkeling op basis van je RTE over 24 uur kunt uitsmeren en het daarmee is afgedaan. Je systeem schiet weinig op met een gemiddelde energie, dat doet de buitentemperatuur ook niet.
Het ging om "bang zijn dat het te koud wordt" dus dan zet je de ventilatoren (die de boel versnellen) uit.
Binnen een met 3cm per platen ge-isoleerde doos gaat alles dan heel erg langzaam.
NB: zie deze post van mij nog eens. Daarin zie je dat de boel in 1 etmaal maar ongeveer voor 50% is afgekoeld. En dat is gewoon zonder extra maatregelen op zolder.

"Bang zijn dat het te warm wordt" is een ander verhaal.
Dan zet je de ventilatoren aan en wordt de tijdsconstante iets van 15 a 30 minuten.
Bij hoge vermogens kan de warmte zich bovendien niet snel genoeg over het apparaat verspreiden en kan je lokale hotspots krijgen. Dat sluit aan bij het verhaal van @HandyLumberjack.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
agraaff schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:39:

Mijn vragen zijn nu:

Is een verwarming van 250 watt voldoende voor de winter?

En is een afzuiging/inblaasventilatie van 218 m³ per uur voldoende voor warme dagen?

De kast komt in een houten schuur te staan. Die schuur is droog, maar staat wel op het zuidwesten. Als de zon er vol op staat, kan het dus behoorlijk warm worden in de schuur. De schuur zelf is wel goed geventileerd.
Ik denk dat je in zo'n geisoleerde kast helemaal geen verwarming nodig hebt (laat staan bovenop de pads die al in de accu zitten) maar vooral naar koeling/geforceerde ventilatie moet kijken. Ik zou een goedkope split airco overwegen (bijv. een midea portasplit), die kan koelen, verwarmen tegen een laag verbruik en ook nog ontvochtigen in het voor- en naseizoen waardoor je houten schuur geschikt(er) wordt om er elektrisch gereedschap e.d. te bewaren.

All-electric.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:35
Cyberpope schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:53:
[...]

Euhhh ja?

1) Taxi elke keer is me echt te duur.
2) bij de meeste overwegingen speelt de kostenverhouding van ice versus EV een belangrijke rol.

Terugverdienen moet je niet alleen zien als in geld in het handje, maar als TOC.
Maar je hebt een Tesla van 140k en een 70k model, alle 2 brengen ze je naar je doel.

Mijn eigen accu terug verdienen was ook niet mijn doel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:11
Wij zijn momenteel ook aan het kijken naar een nieuwe thuisaccu. Omdat wij elektrisch rijden, elektrisch koken en daarnaast een warmtepomp en airco hebben, verbruiken we behoorlijk veel stroom in huis.

Daarom zijn we op zoek naar een thuisaccu met goede software. Welke fabrikant heeft volgens jullie de beste software en gebruikservaring?

Op dit moment vinden wij een systeem van ongeveer 3.500+ watt per accu interessant. In zowel de garage als op zolder (word zwaar tillen) hebben we namelijk een aparte groep beschikbaar, waardoor we eventueel twee accu's kunnen plaatsen. Samen zouden deze dan circa 7.000 watt of meer kunnen laden en ontladen.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:11:
hoezo nog 6 mnd lang BTW terugvragen? Je mag hooguit de BTW terugvragen voor je thuis-batterij mits je aan de voorwaarden voldoet. kijk daar dus wel eerst goed na.
Voorwaarden zijn EMS en dynamisch contract toch? Geen ingewikkelde, lange lijst met voorwaarden. Tenminste, die heb ik niet gevonden...
wat ik eigenlijk mis is jouw sluipverbruik, en de vraag is of je met een thuis-batterij je EV zou moeten gaan laden, mede omdat je meerprijs voor de veel grotere batterij niet in verhouding staat met je mogelijke voordeel, bedenk dat je circa de helft van het jaar te weinig opbrengst gaat hebben om dagelijks je EV ook nog te laden en dat dus veelal gewoon via het net moet doen, dan staat die veel grote batterij namelijk eigenlijk een half jaar uit zijn neus te vreten omdat je die capaciteit helemaal niet kunt gaan benutten of maar deels op zijn best.
dus mijn advies; kijk mn eerst even naar je sluipverbruik (beste werkt om dat te doen in de maanden van je voor en najaar) en dan pas naar wat je aan teruglevering ( en niet wat je opwekt) te kijken.
en laat daar je EV even buiten beschouwing.
je kunt deze dan later eventueel met een stpje hoger qua capaciteit mee laten wegen.
Sluipverbruik is wisselend, vaak wel rond de 150 watt, zoiets? Maar enkel daarvoor koop ik de accu niet. Het is om de nacht te overbruggen, om bij een wat minder zonnige dag een buffer te hebben, een keer de EV wat sneller laden voor een lange rit. Ik heb hier al eerder de gemiddelde daggegevens gedeeld.
Bedoeling is dus niet overdag batterij laden en dan daarna de EV. Er staat vrijwel altijd een EV op de oprit. Soms zijn ze beiden vol.
En ik wil ook kijken of het vanaf '27 interessant is om over te stappen naar een dynamisch contract. En dan laat ik de EMS bepalen, zodat het voordelig is.
Peblar is denk ik een prima idee, denk wel aan ERE zover je voldoende km's maakt natuurlijk, want dan kan de duurdere Bus. uitvoering namelijk snel erg interessant worden.
Ja, alleen vind ik het twee nadelen hebben... ERE betekent een prima paal vervangen én het mogelijk maken dat de vervuiler kan blijven vervuilen...

• Jan-tweak
Batterij2026 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:25:
Goede vraag! Kleine verduidelijking: met "netbeheerderdata" bedoel ik puur de gemeten kWh-volumes per kwartier (verbruik en teruglevering) — niet prijzen. Je hebt helemaal gelijk dat netbeheerders niets met prijzen doen; die halen wij niet bij hen.

Voor de prijskant: bij een vast contract gebruiken we je eigen tarief, bij een dynamisch contract EPEX day-ahead patronen. Je punt over EB + BTW + opslag (~2ct) en vooral de asymmetrie bij teruglevering (wel/niet opslag, Zonneplan +2ct) is scherp — dat is precies het soort verfijning waarmee ik het dynamische model nauwkeuriger wil maken. Ik hoor graag hoe jij dat in je eigen systeem hebt opgelost. Bedankt voor het meedenken!
tuurlijk, daarvoor zitten we ook hier om van elkaar te leren. en dat doe ik bijna elke dag hier.
Gebruiksdata qua hoeveelheden krijg ik via mijn eigen HW P1 meter ook per kwartier aangeleverd, dus direct vanuit mijn slimme meter (via HW kan ik deze ook vanuit het verleden gewoon importeren)
De EPEX SPOT prijzen krijg ik via Jeroen.nl ook exact voor de tijdsvak aangeleverd (dat zijn de prijzen excl. BTW en EB)
deze imporeer ik in een excel sheet waarbij ik dan deze eerst incl. EB en BTW (die zijn per jaar fix vastgesteld (bron belastingsdienst) en daarna kan ik via een vrij in te vullen opcenten deze aanpassen aan de gewenste leverancier idem voor teruglevering. vanaf 2027 moet je hier ook de EPEX SPOT netto prijs ( dus excl. EB en BTW) aanhouden.
ik reken hierbij dat per week cq maand uit op basis van kwartielen, dat geeft namelijk gezamelijk met min en max prijzen een verstandig beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zIduZZzvlz4h1CXWmyT6X5Af9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qn9LoEdiOLqALZK5VDtMXTbE.png?f=fotoalbum_large
hier de prijsverloop (per uur) van de EPEX markt incl. BTW, EB en opcenten, dus wat je als concument ook betaald.
Bij de batterij capaciteit neem ik ook de RTE verliezen in mee en kijk in hoever ik met welke capaciteit ik zou moeten gaan rekenen. De eerste tests nu met de werkelijke data geven eigenlijk een vrij nauwkeurig beeld weer, zeker als je de afwijkingen in prijs en verbruik t.o.v. 2025 (dat was mijn basis) gaat vergelijken.
Doel is hierbij om een overmaat aan te kleine of (veel) te grote capaciteit te vermeiden, doel is ook op NOM uit te komen.
In de maand mei slechts enkele kWh verbruikt, circa <0,3 kWh per dag.

• Jan-tweak
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Voorwaarden zijn EMS en dynamisch contract toch? Geen ingewikkelde, lange lijst met voorwaarden. Tenminste, die heb ik niet gevonden...
nee die zijn er dus wel, oa batterij en dynamisch contract moet op dezelfde naam staan.
Belangrijk is dat je geen KOR hebt.
zie bv deze link van VEH hierover. of kijk op de site van de belastingdienst.
[...]

Sluipverbruik is wisselend, vaak wel rond de 150 watt, zoiets? Maar enkel daarvoor koop ik de accu niet. Het is om de nacht te overbruggen, om bij een wat minder zonnige dag een buffer te hebben, een keer de EV wat sneller laden voor een lange rit. Ik heb hier al eerder de gemiddelde daggegevens gedeeld.
met sluipverbruik bedoelde ik eigenlijk je totale verbruik in de avond/nacht waneer dus de PV niet of onvoldoende stroom leverd.
en dat moet je eigenlijk per dag bekijken, nu zou je ook met een gemiddelde van je maand verbruik en je maand teruglevering kunnen werken en dat delen door het aantal dagen van die maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large

bv dit is een voorbeeld van mijn eigen data voor oktober (2025).
Hier zie je dat tot 13-10 ik nog redelijk voldoende teruglevering heb (incl. RTE verliezen) om geen netstroom (in de avond/nacht nogdig te hebben, met enkele dagen niet volledig) maar daarna ik gewoon nog onvoldoende teruglevering heb om volledig op NOM te zitten. dus met circa 8 kWh zou ik dit kunnen, meer heeft echter geen zin, omdat ik dat in de eerste deel ook niet leeg krijg en daarna niet meer vol.
Bedoeling is dus niet overdag batterij laden en dan daarna de EV. Er staat vrijwel altijd een EV op de oprit. Soms zijn ze beiden vol.
En ik wil ook kijken of het vanaf '27 interessant is om over te stappen naar een dynamisch contract. En dan laat ik de EMS bepalen, zodat het voordelig is.

[...]

Ja, alleen vind ik het twee nadelen hebben... ERE betekent een prima paal vervangen én het mogelijk maken dat de vervuiler kan blijven vervuilen...

[ Voor 27% gewijzigd door Jan-tweak op 05-06-2026 15:21 ]

• Mike85
  • Nu online
Sorry maar ik vind die lijst met voorwaarden niet lang en ingewikkeld. Enige dat ik moet uitzoeken hoe dat zit met KOR omdat ik al panelen heb, volgens mij heeft de 0% BTW regeling voor panelen daarmee niks te maken. Maar dat is zo uitgezocht!

• Mike85
  • Nu online
Uitgezocht en die regeling staat er los van. Dus na aanschaf overstappen naar dynamisch met een nieuw contract en vervolgens de teruggave regelen. Dat moet wel even goed, maar daarvoor heb ik dan dus de tijd tot eind juni '27!

• Jan-tweak
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:21:
Sorry maar ik vind die lijst met voorwaarden niet lang en ingewikkeld. Enige dat ik moet uitzoeken hoe dat zit met KOR omdat ik al panelen heb, volgens mij heeft de 0% BTW regeling voor panelen daarmee niks te maken. Maar dat is zo uitgezocht!
Hier is de link van de belastingdienst.

vroeger kreeg je namelijk via de KOR de belasting terug voor je PV installatie, pas later is dat gewijzigd in een BTW regel van 0%. Heb je dus nog via de oude regeling ooit de BTW terug gekregen kan het zonder meer zijn dat je nog een slapende KOR op jouw naam hebt, en die moet je dus eerst opzeggen (gelden termijn voor van ik dacht 3 mnd) en dan zou je wel eens te laat zijn om alsnog de BTW terug te krijgen.
Heb je echter je PV installatie gekocht met 0% BTW staat dit los van de thuis-batterij.

• Mike85
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:28:
[...]

vroeger kreeg je namelijk via de KOR de belasting terug voor je PV installatie, pas later is dat gewijzigd in een BTW regel van 0%. Heb je dus nog via de oude regeling ooit de BTW terug gekregen kan het zonder meer zijn dat je nog een slapende KOR op jouw naam hebt, en die moet je dus eerst opzeggen (gelden termijn voor van ik dacht 3 mnd) en dan zou je wel eens te laat zijn om alsnog de BTW terug te krijgen.
Heb je echter je PV installatie gekocht met 0% BTW staat dit los van de thuis-batterij.
Yes, dat laatste. De oude installatie zat al bij het huis, dus daar heb ik niks mee van doen. De nieuwe is met 0% BTW. Maar voor de zekerheid zal ik kijken of er geen KOR staat op mijn naam!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
bjornricardo33 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:57:
Wij zijn momenteel ook aan het kijken naar een nieuwe thuisaccu. Omdat wij elektrisch rijden, elektrisch koken en daarnaast een warmtepomp en airco hebben, verbruiken we behoorlijk veel stroom in huis.

Daarom zijn we op zoek naar een thuisaccu met goede software. Welke fabrikant heeft volgens jullie de beste software en gebruikservaring?

Op dit moment vinden wij een systeem van ongeveer 3.500+ watt per accu interessant. In zowel de garage als op zolder (word zwaar tillen) hebben we namelijk een aparte groep beschikbaar, waardoor we eventueel twee accu's kunnen plaatsen. Samen zouden deze dan circa 7.000 watt of meer kunnen laden en ontladen.
Een huishouden met veel stroomvraag hebben leidt je nou niet per se autonatisch naar 'dus ik moet een thuisbatterij'. Hangt van je doel af. Wil je eigen zonnestroom opmaken bijv? Dan gewoon vaak je auto laden als de zon schijnt etc.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:25
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Ik hou geld over ten opzichte van een benzineauto, en die heeft ook wasbeurten, onderhoud, verzekering en wegenbelasting.
Niet al die kosten zijn exact gelijk natuurlijk, maar goed.
Het blijft ook een grote glazen bol, niemand weet hoe de energiemarkt er over 5 jaar uit ziet. Persoonlijk denk ik dat EV en thuisaccu naar elkaar groeien als straks bidirectionele laadpalen de standaard worden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Zendure heeft in elk geval ingebouwde verwarming voor buitenplaatsen. Andere merken weet ik niet. Wel gaat een Zendure (solarflow 2400ac+) snel trottlen als het warm wordt.

Ik denk dat meer merken wel ingebouwde verwarming hebben. En overigens ook aerosol blussers ingebouwd.

---------------

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:14
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:50:
Hey allen,

Heb eerder al mijn huidige situatie gedeeld, nog even kort de huidige panelen:
  • 12x250 Wp 1-fase omvormer zo'n 3 MWh/jaar, zuid.
  • 8x enphase micro, 4xO 4xW, ook zo'n 3MWh/jaar. Deze wil ik zo laten.
Offerte van €2000 voor 6 extra panelen (450 Wp) die ook op de hybride omvormer komen. Wordt even goed kijken of dat allemaal kan.
wanneer denk je die stroom van die 6 nieuwe panelen te gaan gebruiken en nodig te hebben?

• Mistraller
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:21:
Als je destijds BTW-teruggaaf hebt gehad is het een gedoe. Je moet eerst UIT de KOR anders mag je geen BTW aftrekken. In de periode dat je uit de KOR bent moet je dus BTW aangiftes gaan doen over je productie van je PV alsmede accu. Dan trek je de BTW van je accu af, en ga je weer terug in de KOR.

Voor mij was dat een NoGo omdat ik ook ZZP-er ben in deeltijd. Dus zou ik al mijn klanten ineens BTW moeten gaan vragen. (Of genoegen nemen met lagere inkomsten)
Enige route is dan om de factuur en energiecontract op naam van je partner te zetten.

---------------

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:52
Jan-tweak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Ik vind het toch best ingewikkeld. Is het niet zo dat wanneer je uit de KOR gaat (duurt 3 maanden) je pas 3 jaar later weer opnieuw kunt aanmelden voor KOR? En dan in de tussenliggende tijd BTW aangifte moet doen per kwartaal. Haal gewoon de btw af van thuisaccu's zoals ze bij de panelen gedaan hebben, scheelt de belastingdienst ook veel werk en personeel lijkt me.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:42

zalkc

cvz.eu

Mistraller schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat meer merken wel ingebouwde verwarming hebben. En overigens ook aerosol blussers ingebouwd.
Ergens hoop ik dat die aerosol blusser voornamelijk rook veroorzaakt waardoor je brandalarm afgaat, maar ik zie er verder weinig nut in. Als er iets gebeurd zijn het de cellen of het systeem zelf wat de veroorzaker is, die neem je niet weg door te blussen. De blusser zorgt er vaak niet voor dat de kortsluiting of overbelasting verdwijnt, denk ik.

En misschien is het zelfs, in sommige situaties, beter als het gas direct affakkelt in plaats van ophoopt in een ruimte.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Mistraller
zalkc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Ergens hoop ik dat die aerosol blusser voornamelijk rook veroorzaakt waardoor je brandalarm afgaat, maar ik zie er verder weinig nut in. Als er iets gebeurd zijn het de cellen of het systeem zelf wat de veroorzaker is, die neem je niet weg door te blussen. De blusser zorgt er vaak niet voor dat de kortsluiting of overbelasting verdwijnt, denk ik.

En misschien is het zelfs, in sommige situaties, beter als het gas direct affakkelt in plaats van ophoopt in een ruimte.
Nou ik hoop er gewoon op dat LFP zo veilig is als iedereen beweert ;)

---------------

• Jan-tweak
[...]

Ergens hoop ik dat die aerosol blusser voornamelijk rook veroorzaakt waardoor je brandalarm afgaat, maar ik zie er verder weinig nut in.
Nee, normaal gezien blijft dat binnen de behuizing van de batterij, normaal gesproken zit er wel een overdruk ventiel op, maar geen idee of deze ook al bij het activeren van de aerosol blusser open gaat (kan ) of dat deze pas bij het venten van de cel gebeurt, normaal gesproken (ten minste is dat bij Zendure zo, is de activeringstemperatuur van de aerosol blusser een heel stuk lager dan de temperatuur waarbij een cel gaat ontgassen.
Als er iets gebeurd zijn het de cellen of het systeem zelf wat de veroorzaker is, die neem je niet weg door te blussen. De blusser zorgt er vaak niet voor dat de kortsluiting of overbelasting verdwijnt, denk ik.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 19:35
Mistraller schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Niet al die kosten zijn exact gelijk natuurlijk, maar goed.
Het blijft ook een grote glazen bol, niemand weet hoe de energiemarkt er over 5 jaar uit ziet. Persoonlijk denk ik dat EV en thuisaccu naar elkaar groeien als straks bidirectionele laadpalen de standaard worden.
Als de batterijprijzen zo hard blijven dalen als de afgelopen jaren zie ik eerder dat de meeste 100+ kWh aan batterijen thuis gaan neerzetten en vanuit daar ook de auto laden. Nadeel van een EV als thuisaccu blijft gewoon het feit dat die vaak weg is overdag.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Als de batterijprijzen zo hard blijven dalen als de afgelopen jaren zie ik eerder dat de meeste 100+ kWh aan batterijen thuis gaan neerzetten en vanuit daar ook de auto laden. Nadeel van een EV als thuisaccu blijft gewoon het feit dat die vaak weg is overdag.
En dat je die cycles niet extra op je auto accu wil die niet in prijs daalt, maar op je thuis accu die wel hard in prijs is gedaald.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jan-tweak
bjornricardo33 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:57:

beetje afhanelijk wat je zoekt heeft bv Zendure een van de duidelijk betere software en is daarbij ook nog volledig via HA aan te sturen (zeker handig als je het allemaal in eigen hand wilt houden).
bedenk echter wel dat de combinatie EV en thuis-batterij zeker niet ideaal is, het zelfde geld voor de combinatie thuis-batterij met een warmtepomp.
Mn die laatste is namelijk vooral heel actief als de bron voor je Thuis-batterij ( je zonnepanelen) dat juist niet zijn.
Denk dus ook aan een juiste keuze van je energiecontract, dus mogelijk dat voor jou een dynamisch contract een beter idee is.
waarom niet één batterij systeem ; bv een Zendure Mix 4000 die standaard met 8 kWh komt en dus prima bv in de grage kan. (minder geschikt voor op zolder gezien het gewicht).

• Mike85
  • Nu online
blitzah schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:29:
[...]

wanneer denk je die stroom van die 6 nieuwe panelen te gaan gebruiken en nodig te hebben?
Ze komen op zuid te liggen; eerder in het voorjaar "zelfvoorziening" en ook langer door in het najaar. Omdat ze direct op de omvormer komen kan ik ze ze gebruiken bij de noodstroomvoorziening, maar dat vind ik wat minder belangrijk. Ik ben niet heel bang voor uitval.

• Mike85
  • Nu online
blitzah schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:29:
[...]

De installateur gaf aan in oktober tijd te hebben voor de installatie van de accu. Dan zullen de panelen ook worden geplaatst.

Idee is dat we eerder in het voorjaar (en langer in het najaar) "zelfvoorzienend" kunnen zijn. Ze komen op het zuiden te liggen, wel wat lager dus eerder schaduw, maar al met al best gunstig.

• Mike85
  • Nu online
verbruik totaalverbruik/dagafname/dagzelfcon./dagoverschot/daglaadpaal/dag
jan99632,129,03,10,512,3
feb83729,923,26,71,811,4
mrt92529,916,013,95,417,0
apr77225,78,217,510,114,9
mei56418,24,014,214,49,7
Nog even wat gegevens :)

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
buiter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:33:
Zoals ik eerder had gepost maak ik gebruik van een ev-accu:
buiter in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Deze optie is zeker niet voor iedereen weggelegd maar deze setup werkt wel heel goed!
Ongeveer 60kWh heb ik tot mijn beschikking met 10kW laad/ontlaad capaciteit.
Dit doe ik met een set zonnepanelen en een Goodwe 10K-ET hybride omvormer.
Ik snap ik dat je met prijzen van >€100/kWh je afvraagt of een thuisaccu uit kan maar noem even wat punten die ik minder vaak voorbij zie komen. Met een gebruik EV-accu zit je daar ruimschoots onder.

Hybride omvormer
Omdat dit systeem vrijwel altijd met een hybride omvormer wordt uitgevoerd heb je volledige controle op de ingaande/uitgaande energiestromen. Is de thuisaccu vol is en er wordt nog zonne-energie opgewekt, dan heb je zelf in de hand of je die energie teruglevert of dat de panelen worden teruggeschakeld.
Als er ook een tweede set zonnepanelen aanwezig is dan kan de hybride omvormer tegelijk die energie opnemen en de zonnepanelen die op de hybride omvormer zitten (clamps bij hoofdaansluiting).

Wisselvalligheid stroom
Met het zonnig/bewolkt weer van nu leveren mijn zonnepanelen energie in een range van 2.000W tot 10.000W. Een accupakket met 10kW capaciteit kan deze wisselvalligheid makkelijk opvangen.
Je "morst" nooit onbedoeld energie.

Stabiel laden van elektrische auto
Als de elektrische auto geladen wordt doe ik dat met extra veel vermogen zodat de auto sneller geladen is. Daarmee gebruik ik meer zonnestroom gebruik. Bij een wolk vangt de thuisaccu de tijdelijke dip op en de auto blijft op vol vermogen laden. (auto laad slechts met 1 fase en schaalt af met P1 monitor)

Geen verandering in huis nodig
Omdat de thuisaccu veel capaciteit heeft hoeven we niet na te denken wanneer we iets doen. Koken, wassen en drogen kan op welk moment. De thuisaccu vangt alles op. Het is wel een geruststellende gedachte dat je eigenlijk nergens rekening mee hoeft te houden.

Zero import
Met deze setup kom ik in ieder geval in de zomermaanden nagenoeg op zero import uit.
Dagelijkse import ligt dan onder de 1kWh.
In de winter gaan we zien wat er mogelijk is, dat zal dan wel anders zijn.
Ik heb hier ook kort naar gekeken en ik vind het een super interessante ontwikkeling. Als iemand een topic hierover start dan ga ik het zeker volgen. Echt tweaker materiaal!

• Beer070
  • Nu online
[...]

Over gas en risico’s was er in 2022 een interessante conferentie van de NIPV.

Leuke accu test filmpjes en onderzoeksresultaten

YouTube: EU Energy Storage Systems Safety Conference 2022

• blitzah
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:10:
[...]

De installateur gaf aan in oktober tijd te hebben voor de installatie van de accu. Dan zullen de panelen ook worden geplaatst.

Idee is dat we eerder in het voorjaar (en langer in het najaar) "zelfvoorzienend" kunnen zijn. Ze komen op het zuiden te liggen, wel wat lager dus eerder schaduw, maar al met al best gunstig.
heb je de opwek perse nodig overdag of in de avond/ochtend. zonnepanelen in de herfst en lente zou ik wel in minimaal bijvoorbeeld 30-45 graden laten leggen inverband de stand van de zon.

dan is het nog de vraag hoeveel je ervan gebruikt en hoeveel je terugleverd en of de batterij oplaad.

Hier heb ik nog panelen nodig op zuid/west maar ik lever 2000kwh ( 500 euro die ik weggooi vanaf 2027) terug per jaar. De kosten die ik moet maken om panelen bij te laten leggen op schuindak.. dan kan ik beter thuisbatterij plaatsen van 5-7kwh. zodat ik mijn huidige panelen meer benut.

dan kan ik later verder optimaliseren

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
blitzah schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:32:
[...]

heb je de opwek perse nodig overdag of in de avond/ochtend. zonnepanelen in de herfst en lente zou ik wel in minimaal bijvoorbeeld 30-45 graden laten leggen inverband de stand van de zon.

dan is het nog de vraag hoeveel je ervan gebruikt en hoeveel je terugleverd en of de batterij oplaad.

Hier heb ik nog panelen nodig op zuid/west maar ik lever 2000kwh ( 500 euro die ik weggooi vanaf 2027) terug per jaar. De kosten die ik moet maken om panelen bij te laten leggen op schuindak.. dan kan ik beter thuisbatterij plaatsen van 5-7kwh. zodat ik mijn huidige panelen meer benut.

Alles wat je in de avond kan opwekken is juist heel lucratief, dat is het moment dat de EPEX prijzen prima in orde zijn en de meeste huishoudens ook nog behoorlijk wat verbruik hebben. Zelf heb ik nog een schuurdak op NW over waar ik tegen de nok nog wel een rij van 8 panelen kan plaatsen. Als ik de spot prijzen van 2025 afzet tegen de verwachte opbrengst dan kom ik bij een realistisch schatting uit op een TVT van minder dan 6 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMwgoSpC0p8JO_FFXNFWIODTRxs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tS915TrmfrwBSCanA36toqwZ.png?f=user_large

Nu heb ik nog een vast contract voor het zonnige deel van dit jaar, dus heeft het nu totaal geen zin om het te installeren, hier krijg ik immers enkel een fooi voor terug. Maar richting 2027 vind ik het een interessante denkpiste.

• Mike85
  • Nu online
blitzah schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Mijn verwachting is dit jaar een afname van 5000 kWh en een teruglevering van 2000 kWh. Maar dat is echt nog koffiedik, omdat dit jaar ook de situatie is veranderd met een tweede EV. Dus voorgaande jaren geven een minder goed beeld.

Ik ga sowieso een batterij plaatsen, vraag is nog hoeveel capaciteit en hoeveel vermogen (omvormer). Neig dus wel sterk naar een 3-fase met een switch in de meterkast voor noodstroom. En dan wellicht extra panelen, inderdaad onder een hoek, komen op een platdak, dus kan je eenvoudig beïnvloeden.

• HandyLumberjack
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Mijn verwachting is dit jaar een afname van 5000 kWh en een teruglevering van 2000 kWh. Maar dat is echt nog koffiedik, omdat dit jaar ook de situatie is veranderd met een tweede EV. Dus voorgaande jaren geven een minder goed beeld.

Ik ga sowieso een batterij plaatsen, vraag is nog hoeveel capaciteit en hoeveel vermogen (omvormer). Neig dus wel sterk naar een 3-fase met een switch in de meterkast voor noodstroom. En dan wellicht extra panelen, inderdaad onder een hoek, komen op een platdak, dus kan je eenvoudig beïnvloeden.
Als je meer verbruikt dan je nu produceert zou ik extra panelen plaatsen, het helpt om vanaf het najaar tot het voorjaar minder uit het net te halen, en zeker met twee EV's en een thuisaccu kun je straks in de zomer een aanzienlijk deel van stroom in goedkope uren gebruiken, zodat je in de dure uren meer kan terugleveren.

• Jan-tweak
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:18:
verbruik totaalverbruik/dagafname/dagzelfcon./dagoverschot/daglaadpaal/dag
jan99632,129,03,10,512,3
feb83729,923,26,71,811,4
mrt92529,916,013,95,417,0
apr77225,78,217,510,114,9
mei56418,24,014,214,49,7
Nog even wat gegevens :)
Oké, maar heb je ook rekening gehouden met je RTE verliezen?, zullen toch al snel circa 15-25% bedragen.
Bv als je circa 20% verlies rekend dan blijft er van 14 kWh nog maar 11,6 kWh over.
Zeker als je laden mee gaat nemen kom je zonnestroom te kort.

• Mike85
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:41:
[...]

Oké, maar heb je ook rekening gehouden met je RTE verliezen?, zullen toch al snel circa 15-25% bedragen.
Bv als je circa 20% verlies rekend dan blijft er van 14 kWh nog maar 11,6 kWh over.
Zeker als je laden mee gaat nemen kom je zonnestroom te kort.
Ik volg je hier niet. Je bedoelt het verlies van opwek via de accu, maar hoezo te kort, op welk moment?

• blitzah
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Wat wel en niet handig is, is voor iedereen anders natuurlijk. wat voor mij de beste oplossing is, hoeft niet die voor jou te zijn.
voor mij alleen nog een thuisbatterij 5-10 kwh en ev auto dan vind ik het wel een beetje goed geweest met die dingen. of werkzaamheden zonnepanelen only moeten een stuk goedkoper worden.

Ben wel benieuwd hoe de installatie ontwikelingen gaan lopen in 2027.

2026 zou ik 11x 450 wp panelen ( + salderen als batterij)

2027 zou ik 8 zonnepanelen + thuisbatterij of 4-6 panelen zonder batterij

vanaf 2027 te veel zonnepanelen leggen zonder batterij lijkt me dan weer geld weggooien omdat je veel terugleverd.

• Jan-tweak
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:44:
[...]

Ik volg je hier niet. Je bedoelt het verlies van opwek via de accu, maar hoezo te kort, op welk moment?
In je tabel geef je aan dat je bv in mei 14 kWh aan zonnestroom overschot (= wat je normaal gezien dus terug het net levert) hebt, sla je dat op via een thuis-batterij dan blijft van die 14 kWh dus slechts 11,6 kWh bruikbare batterij stroom over, terwijl je verbruik in mei (dag) al ruim 18 kWh was.
Om die 18 kWh op nul ter krijgen (=NOM) heb je dus 21,6 kWh overschot nodig, en om die in een batterij te stoppen moet deze batterij minimaal circa 24-25 kWh groot zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:00

de Peer

under peer review

blitzah schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:07:
[...]

Wat wel en niet handig is, is voor iedereen anders natuurlijk. wat voor mij de beste oplossing is, hoeft niet die voor jou te zijn.
voor mij alleen nog een thuisbatterij 5-10 kwh en ev auto dan vind ik het wel een beetje goed geweest met die dingen. of werkzaamheden zonnepanelen only moeten een stuk goedkoper worden.

Ben wel benieuwd hoe de installatie ontwikelingen gaan lopen in 2027.

2026 zou ik 11x 450 wp panelen ( + salderen als batterij)

2027 zou ik 8 zonnepanelen + thuisbatterij of 4-6 panelen zonder batterij

vanaf 2027 te veel zonnepanelen leggen zonder batterij lijkt me dan weer geld weggooien omdat je veel terugleverd.
'te veel' zonnepanelen bestaat niet echt. We hebben in NL nog altijd een groot tekort aan zonnestroom een groot deel van het jaar.

Ik heb nu 33500 Wp hier op het dak liggen en ook dat is niet te veel. Nog altijd een tekort.

Ja in de zomer een overschot, maar een deel van het jaar alsnog tekort.

• Mike85
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:17:
[...]

In je tabel geef je aan dat je bv in mei 14 kWh aan zonnestroom overschot (= wat je normaal gezien dus terug het net levert) hebt, sla je dat op via een thuis-batterij dan blijft van die 14 kWh dus slechts 11,6 kWh bruikbare batterij stroom over, terwijl je verbruik in mei (dag) al ruim 18 kWh was.
Om die 18 kWh op nul ter krijgen (=NOM) heb je dus 21,6 kWh overschot nodig, en om die in een batterij te stoppen moet deze batterij minimaal circa 24-25 kWh groot zijn.
Maar mis je nu niet de opwek?

Mei is gemiddeld verbruik 18 kWh, waarvan 14 kWh direct van de panelen is en 4 kWh van het net. Daarnaast nog 14 kWh van de panelen. Dan red ik dat dus prima lijkt mij? Want de opwek is gemiddeld 28,6 kWh in mei...

• HandyLumberjack
de Peer schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:17:
[...]

'te veel' zonnepanelen bestaat niet echt. We hebben in NL nog altijd een groot tekort aan zonnestroom een groot deel van het jaar.

Ik heb nu 33500 Wp hier op het dak liggen en ook dat is niet te veel. Nog altijd een tekort.

Het zijn er pas teveel als je geen ruimte meer hebt en ze boven op elkaar moet stapelen :+.

Zeker als je je energievraag wat kan sturen en je kan ze zelf leggen, dan hebben ze een uitstekende businesscase.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 05-06-2026 21:35 ]

• blitzah
de Peer schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:17:
[...]

qua opwek is het altijd te weinig :P. Alleen zonde als je bijvoorbeeld voor 6K euro zonnepanelen laat leggen en 70% het net terugstuurt. dan heb je een enorme lange terugverdientijd.

dan kan je beter minder panelen laten leggen en van het net kopen of een batterij erbij zetten.

alsnog iedere situatie is anders

Als het natuurlijk om de centjes gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door blitzah op 05-06-2026 21:39 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:00

de Peer

under peer review

blitzah schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:37:
[...]

qua opwek is het altijd te weinig :P. Alleen zonde als je bijvoorbeeld voor 6K euro zonnepanelen laat leggen en 70% het net terugstuurt. dan heb je een enorme lange terugverdientijd.

dan kan je beter minder panelen laten leggen en van het net kopen of een batterij erbij zetten.

Het terugverdienmodel van zonnepanelen zit hem voor de meeste mensen niet langer in terugleveren, maar in het beperken van je inkoopkosten.

Hoe meer opwek, des te minder stroom hoef je in te kopen.

Ik heb die 33500Wp voor 10k kunnen leggen

• HandyLumberjack
blitzah schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Als je toch iets laat aanleggen kosten zouden die extra panelen echt niet zoveel meer moeten kosten.

• Jan-tweak
Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Maar mis je nu niet de opwek?

Mei is gemiddeld verbruik 18 kWh, waarvan 14 kWh direct van de panelen is en 4 kWh van het net. Daarnaast nog 14 kWh van de panelen. Dan red ik dat dus prima lijkt mij? Want de opwek is gemiddeld 28,6 kWh in mei...
Nee, opwek is dat wat jouw PV installatie produceerd, echter een deel daarvan gebruikt je huis al direct, wat je eigenlijk in je batterij wilt gaan stoppen is dat deel wat eigenlijk overblijft van dat directe eigen gebruik en dus normaal gesproken direct het net terug gaat.

edit: ik lees jouw bericht nog een keer, wat ik dacht wat jouw netverbruik was is je stroomverbruik incl. je eigen verbruik, en wat jij als afname omschrijft dat is eigenlijk je netverbruik. daardoor ontstond bij mij ook het misverstand.
Dus nogmaals kijk
stap 1) eerst wat je per dag (gemiddeld is prima voor een grove benadering) aan zonnestroom terug levert (= teller 3 en 4)
stap 2 ) en vergelijk dat met de werkelijke netstroom welke je uit het net trekt (teller 1 en 2).
Waarbij je bij de teruglevering wel nog je laad en ontlaadverliezen met mee berekenen, dat had ik je al eerder aangegeven.

maak niet de fout om puur naar je opwek te gaan kijken want daar zal een deel (circa 30% gemiddeld al door je huis worden gebruikt, ook zonder dat daar een batterij een rol in speelt.

kijk dan wat de gemiddelen zijn wat je aan stroom zou moeten hebben, waarbij je zult zien dat in het voorjaar je stroomverbruik van hoger naar lager zal gaan en je teruglevering dit juist anders om zal gebeuren.
In het najaar is het dan juist weer anders om, dus verbuirk zal meerder worden en de beschikbare zonnestroom terug juist minder.

Een deel daarvan zou je dus kunnen afvangen en in een batterij stoppen en die stroom dan later op het moment dat je geen zonnestroom meer hebt kunt gebruiken.
Het is een utopie om te denken dat je bij een redelijke PV installatie die tijdens de zomer wel 40 kWh per dag kan produceren om deze in zijn geheel op te slaan, daarvoor zijn de kosten voor deze opslag gewoon veel te hoog en de opbrengsten veel te laag, in de avond / nacht is de netto waarde van een kWh vaak maar enkele centen waard. zlefs als je een vaste thuis-batterij hebt met een 5 kWh omvormer dan heb je meerdere uren nodig om bv 30 kWh weer het net op te sturen (6 tot 7 uur minimaal) ; dan zijn deze 30 kWh slechts 1,5 euro waard (bij gem. 5 ct kWh) dat heb je slechts circa 3 a 4 maanden in het jaar = circa 100 dagen ; dus jaarlijks verdien je dus 150 euro met een extra grote batterij van circa 40 kWh. stel dat deze 8.000 euro kost, terwijl je voor een 8 kWh batterij rond de 2000-2400 euro zou betalen, en daarmee wel je 8 tot 9 maanden geen huisstroom uit het net nodig hebt. Je EV zou je namelijk in combinatie met een dynamisch tarief veel beter (zonder extra laadverliezen) dan op de momenten dat de stroom tijdens de nacht extreem goedkoop of mogelijk zelfs gratis kunt laden.

ik gebruik op dit moment nagenoeg geen netstroom meer, terwijl ik wel nog behoorlijk aan het terugleveren ben (heb geen terugleverkosten, en binnenkort ga ik over naar dynamische tarieven), al mijn verbruik in de avond en nacht wordt bij mij met een relatief kleine stekker-batterij opgevangen (Zendure) met maximaal vermogen van 2400W. (is meer dan voldoende om tussen april en september geen stroom uit het net te gebruiken)

opwek - direct eigen gebruik = teruglevering

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-tweak op 06-06-2026 00:57 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:29
Heeft er iemand een homewizard KWH meter voor zijn niet homewizard batterij hangen? Ben benieuwd hoe die grafieken er uit zien?

• Mike85
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:45:
[...]

Nee, opwek is dat wat jouw PV installatie produceerd, echter een deel daarvan gebruikt je huis al direct, wat je eigenlijk in je batterij wilt gaan stoppen is dat deel wat eigenlijk overblijft van dat directe eigen gebruik en dus normaal gesproken direct het net terug gaat.

edit: ik lees jouw bericht nog een keer, wat ik dacht wat jouw netverbruik was is je stroomverbruik incl. je eigen verbruik, en wat jij als afname omschrijft dat is eigenlijk je netverbruik. daardoor ontstond bij mij ook het misverstand.
Dus nogmaals kijk
stap 1) eerst wat je per dag (gemiddeld is prima voor een grove benadering) aan zonnestroom terug levert (= teller 3 en 4)
stap 2 ) en vergelijk dat met de werkelijke netstroom welke je uit het net trekt (teller 1 en 2).
Waarbij je bij de teruglevering wel nog je laad en ontlaadverliezen met mee berekenen, dat had ik je al eerder aangegeven.

maak niet de fout om puur naar je opwek te gaan kijken want daar zal een deel (circa 30% gemiddeld al door je huis worden gebruikt, ook zonder dat daar een batterij een rol in speelt.

kijk dan wat de gemiddelen zijn wat je aan stroom zou moeten hebben, waarbij je zult zien dat in het voorjaar je stroomverbruik van hoger naar lager zal gaan en je teruglevering dit juist anders om zal gebeuren.
In het najaar is het dan juist weer anders om, dus verbuirk zal meerder worden en de beschikbare zonnestroom terug juist minder.

Een deel daarvan zou je dus kunnen afvangen en in een batterij stoppen en die stroom dan later op het moment dat je geen zonnestroom meer hebt kunt gebruiken.
Het is een utopie om te denken dat je bij een redelijke PV installatie die tijdens de zomer wel 40 kWh per dag kan produceren om deze in zijn geheel op te slaan, daarvoor zijn de kosten voor deze opslag gewoon veel te hoog en de opbrengsten veel te laag, in de avond / nacht is de netto waarde van een kWh vaak maar enkele centen waard. zlefs als je een vaste thuis-batterij hebt met een 5 kWh omvormer dan heb je meerdere uren nodig om bv 30 kWh weer het net op te sturen (6 tot 7 uur minimaal) ; dan zijn deze 30 kWh slechts 1,5 euro waard (bij gem. 5 ct kWh) dat heb je slechts circa 3 a 4 maanden in het jaar = circa 100 dagen ; dus jaarlijks verdien je dus 150 euro met een extra grote batterij van circa 40 kWh. stel dat deze 8.000 euro kost, terwijl je voor een 8 kWh batterij rond de 2000-2400 euro zou betalen, en daarmee wel je 8 tot 9 maanden geen huisstroom uit het net nodig hebt. Je EV zou je namelijk in combinatie met een dynamisch tarief veel beter (zonder extra laadverliezen) dan op de momenten dat de stroom tijdens de nacht extreem goedkoop of mogelijk zelfs gratis kunt laden.

ik gebruik op dit moment nagenoeg geen netstroom meer, terwijl ik wel nog behoorlijk aan het terugleveren ben (heb geen terugleverkosten, en binnenkort ga ik over naar dynamische tarieven), al mijn verbruik in de avond en nacht wordt bij mij met een relatief kleine stekker-batterij opgevangen (Zendure) met maximaal vermogen van 2400W. (is meer dan voldoende om tussen april en september geen stroom uit het net te gebruiken)

opwek - direct eigen gebruik = teruglevering
Lang verhaal, maar dit staat toch in mijn tabel?

Voorbeeld van mei (kWh):
Gemiddeld verbruik op een dag is 18,2.
Netafname is 4 en dus 14,2 direct van de pv.
Teruglevering 14,4 en daarmee kan ik dus die 4 van het net prima opvangen...
In april neem ik gemiddeld nog 8,2 af van het net en is de teruglevering 10,1. Met 20% verlies kom je dan redelijk uit. Met de extra panelen lukt dat dan zeker.
Dat is dan allemaal gemiddeld natuurlijk.

Nogmaals, dit is met maximaal inzetten op zelfconsumptie. Voor bijvoorbeeld btw teruggave moet ik naar dynamisch en dan maak ik het plaatje anders. Dan gaan de omvormers overdag wellicht een aantal keer uit om de accu te laden (en de auto, maar dat moet ik zelf aansturen) bijvoorbeeld.

• Jan-tweak
Mike85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Lang verhaal, maar dit staat toch in mijn tabel?

Voorbeeld van mei (kWh):
Gemiddeld verbruik op een dag is 18,2.
Netafname is 4 en dus 14,2 direct van de pv.
Teruglevering 14,4 en daarmee kan ik dus die 4 van het net prima opvangen...
In april neem ik gemiddeld nog 8,2 af van het net en is de teruglevering 10,1. Met 20% verlies kom je dan redelijk uit. Met de extra panelen lukt dat dan zeker.
Dat is dan allemaal gemiddeld natuurlijk.
klopt, alleen wat ik al schreef, je gebruikte benamingen hadden mij eerst op het verkeerde been gezet.
Nogmaals, dit is met maximaal inzetten op zelfconsumptie. Voor bijvoorbeeld btw teruggave moet ik naar dynamisch en dan maak ik het plaatje anders. Dan gaan de omvormers overdag wellicht een aantal keer uit om de accu te laden (en de auto, maar dat moet ik zelf aansturen) bijvoorbeeld.
de vraag is eerder wat zijn de kosten van jouw zonnestroom (die zal dus niet gratis zijn, zeker met de uitbreiding van een extra aantal panelen (wat mogelijk ook een prima idee is) t.o.v. de prijs van een dynamisch tarief. Bedenk echter wel dat de prijs van een dynamische prijs circa onder -12ct moet gaan zitten voordat het ook echt gratis is en het dus goedkoper wordt om dynamisch te laden dan via je zonnepanelen, en zo vaak komt dat niet echt voor.

• Mike85
  • Nu online
Klopt, alleen gaat het in 2027 weer anders worden. Die extra panelen zijn vooral om maart/oktober/november wat interessanter te maken. Dynamisch wil ik dus in januari '27 naar kijken, dan mag ik weer een nieuw contract uitzoeken. Hopelijk is het rond november/ december duidelijk wat de plannen/prijzen zijn, heb ik tijd om te vergelijken.

Wat de benaming betreft, tabel was ook wat priegelen op mijn telefoon, lastig lezen wellicht.

• Jan-tweak
Mike85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:33:
Klopt, alleen gaat het in 2027 weer anders worden. Die extra panelen zijn vooral om maart/oktober/november wat interessanter te maken. Dynamisch wil ik dus in januari '27 naar kijken, dan mag ik weer een nieuw contract uitzoeken. Hopelijk is het rond november/ december duidelijk wat de plannen/prijzen zijn, heb ik tijd om te vergelijken.

Wat de benaming betreft, tabel was ook wat priegelen op mijn telefoon, lastig lezen wellicht.
oke, veel succes er mee.
Ik zelf ga dus binnenkort al over naar dynamisch (mn richting 2027), waarbij ik ook mijn thuis-batterij in de winter ga inzetten om juist deze tijdens lage prijzen te laten laden en deze stroom dan tijdens de dure periode weer te gebruiken, is mn handig bij een warmtepomp (die overigens dan ook iets anders zal worden aangestuurd om zoveel mogelijk tijdens de pieken zo weinig mogelijk te laten aanslaan.

• Mike85
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:11:
[...]

oke, veel succes er mee.
Ik zelf ga dus binnenkort al over naar dynamisch (mn richting 2027), waarbij ik ook mijn thuis-batterij in de winter ga inzetten om juist deze tijdens lage prijzen te laten laden en deze stroom dan tijdens de dure periode weer te gebruiken, is mn handig bij een warmtepomp (die overigens dan ook iets anders zal worden aangestuurd om zoveel mogelijk tijdens de pieken zo weinig mogelijk te laten aanslaan.
Hoe stuur jij alles aan, via HA? Of de EMS van de omvormer/batterij zelf?
Ik twijfel nog wel; een grotere accu zodat ik meer kan laden/ontladen met dynamisch, of niet te groot zodat ik eigen verbruik mooi dek. Voor enkel het geld doe ik het niet.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:04
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:11:
[...]

oke, veel succes er mee.
Veel succes daarmee. In de winter zijn de prijzen vaak zo vlak (weinig spread tussen hoog en laad) dat het niet loont om je thuisbatterij te gebruiken (reken je laadverliezen mee! RTE). Dus in de winter zit het geld niet. Voor- en najaar. Dan moet je scoren met goede zonopbrengst van je PV en een draaiende warmtepomp omdat het wat kouder is.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:42
Pr088 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Veel succes daarmee. In de winter zijn de prijzen vaak zo vlak (weinig spread tussen hoog en laad) dat het niet loont om je thuisbatterij te gebruiken (reken je laadverliezen mee! RTE). Dus in de winter zit het geld niet. Voor- en najaar. Dan moet je scoren met goede zonopbrengst van je PV en een draaiende warmtepomp omdat het wat kouder is.
En vergeet ook niet de afschrijving per kWh accu mee te nemen in de berekening.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:15
Ik zat zelf te twijfelen of een thuisaccu voor mij interessant was. Omdat de salderingsregeling er aan gaat en vaste contracten vol zitten terugleverkosten, wilde ik weten waar ik aan toe ben. Online vond ik niet echt een goede tool dus ben ik mijn cloud credits gaan gebruiken. Je gooit er een jaar aan P1-data (bijv. export uit Home Assistant) in, en de engine rekent de uren door tegen de regels van 2027. Het kan nu:
  • Vast vs. Dynamisch: Berekent op basis van kale EPEX-prijzen (incl. BTW & opslag) en actuele energiebelasting wat voor jouw huidige verbruik goedkoper is.
  • Hardware Simulatie (Digital Twin): Je kunt virtueel een EV, warmtepomp of thuisaccu toevoegen. De tool kan je huidige apparaten wiskundig uit je data strippen (als je via hass bent gekoppeld, en je de sensoren hebt), zodat je eerlijk kunt experimenteren met nieuwe hardware.
  • Zonne-waterval & Dimmen: Het model verdeelt opwek: Huis -> Auto -> Accu)
Wat mij heel erg tegen viel, was dat met mijn huidige gedrag (Zappi + auto vaak aan de lader) de thuisbatterij veel minder opleverde dan ik dacht, omdat het meestal al de auto in stroomde. Daarnaast is de besparing met een vast contract volgend jaar (door de bizar lage terugleverprijs) nog hoger dan met een dynamisch contract.

Uiteindelijk heb ik alsnog een accu besteld omdat ik het leuk vind (dat merk je misschien wel :P) maar het zijn wel wat toffe inzichten. Mocht je't willen zien, de code staat hier: https://github.com/cyleo/P1_dynamisch_vast_vergelijk/tree/main en als je het niet zelf aan de praat krijgt kun je het ook hier testen: https://vibe.vulpini.nl/energie (geen verdienmodel, geen referal, geen tracking, gewoon iemand met intresse, tijd en tokens)

• Jan-tweak
Mike85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Hoe stuur jij alles aan, via HA? Of de EMS van de omvormer/batterij zelf?
Ik twijfel nog wel; een grotere accu zodat ik meer kan laden/ontladen met dynamisch, of niet te groot zodat ik eigen verbruik mooi dek. Voor enkel het geld doe ik het niet.
Ik gebruik tot nu toe (heb nu nog een vast energiecontract) de eigen HEMS van Zendure en hierbij specifiek de NOM optie en dat werkt eigenlijk perfect ( zie ik ook via mijn HW energie systeem ).
Voor de winter heeft Zendure ook een instelling voor dynamische tarieven of ik ga hun Zenki AI auto modus gebruiken, ze gaan binnenkort met een nieuwe versie HEMS 2.0 introduceren.
Ik zou zeker eens naar een Zendure Mix 4000 gaan kijken, deze begint bij 8 kWh capaciteit heeft een vermogen tot 4000W ( dus hij heeft wel een 20A ( liefst) alamat nodig. En kan verder uitgebreid worden met 7 kWh units. En deze starten bij circa 2200 euro voor de 8 kWh versie. Heb je al een aparte groep dan kun je deze prima zelf plaatsen want hij komt nog steeds met een stekker ( maar je kunt deze ook via een CEE stekker ( ik heb ook mijn batterij voorzien van een CEE stekker, dit is gewoon een stuk beter dan de standaard stekker type F. )

• HandyLumberjack
[...]

Die winter spread valt inderdaad tegen, dan hou ik de ruimte in de batterij liever beschikbaar voor een zonnige winterdag.

• Mike85
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Ik gebruik tot nu toe (heb nu nog een vast energiecontract) de eigen HEMS van Zendure en hierbij specifiek de NOM optie en dat werkt eigenlijk perfect ( zie ik ook via mijn HW energie systeem ).
Voor de winter heeft Zendure ook een instelling voor dynamische tarieven of ik ga hun Zenki AI auto modus gebruiken, ze gaan binnenkort met een nieuwe versie HEMS 2.0 introduceren.
Ik zou zeker eens naar een Zendure Mix 4000 gaan kijken, deze begint bij 8 kWh capaciteit heeft een vermogen tot 4000W ( dus hij heeft wel een 20A ( liefst) alamat nodig. En kan verder uitgebreid worden met 7 kWh units. En deze starten bij circa 2200 euro voor de 8 kWh versie. Heb je al een aparte groep dan kun je deze prima zelf plaatsen want hij komt nog steeds met een stekker ( maar je kunt deze ook via een CEE stekker ( ik heb ook mijn batterij voorzien van een CEE stekker, dit is gewoon een stuk beter dan de standaard stekker type F. )
Ik sluit het liever niet zelf aan, ben ook niet zo dol op een stekker. CEE zou kunnen, maar dat gaat een installateur niet zo snel doen denk ik?
Meterkast moet opgebouwd, dus ik laat in ieder geval iemand komen.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Ook die conclusie kun je niet zomaar trekken. In de winter zal de spread door diverse omstandigheden zeer waarschijnlijk groter worden. Het gaat wat ver om dat hier allemaal uit te typen, maar waar het voor de één handiger is om helemaal niet te investeren, is het voor een ander juist een no-brainer. Ook als je je alleen op de winter focust.

Het ligt grotendeels aan je verbruik. De grap is dat de meeste mensen vooral aan de opwekkant denken, terwijl juist het niet-stuurbare verbruik opgevangen moet worden.

Net als de rest heb ik geen glazen bol, maar wel veel ervaring met veranderende marktomstandigheden en het inspelen en voorbereiden daarop. Ik heb een bètatool gebouwd waarmee je kunt spelen met verschillende rendementsscenario’s in combinatie met je eigen verbruiks- en opweksituatie en de gekozen batterijconfiguratie.

Nog te vroeg om die hier te delen, maar de conclusie is dat waar de één net een ROI van 105% of een netto jaarrendement van 1 à 2% kan behalen, er ook situaties zijn waarin ROI-scenario’s van circa 300% mogelijk zijn. Dan moet het wel heel gek lopen wil je in de praktijk niet minimaal op een ROI van 100% uitkomen, oftewel je investering terugverdienen binnen de economische levensduur van de batterij.

[ Voor 26% gewijzigd door ErikVers op 06-06-2026 15:29 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:48
[...]

Nu heb ik toch volgens mij een behoorlijke goede situatie wbt panelen NO en ZW verdeeld met 9 en 8 a 430WP maar heb tijdens stookseizoen geen batterij nodig voor mijn WP. Die snoept de zonnestroom gewoon op of bedoel je dat ook? Enige moment is juist na het stookseizoen om mijn avondverbruik op te vangen en dan gaat er nog met goede dagen zo'n 10 a 15kW na salderen in rook op (geen EV hier).

• Jan-tweak
Mike85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Ik sluit het liever niet zelf aan, ben ook niet zo dol op een stekker. CEE zou kunnen, maar dat gaat een installateur niet zo snel doen denk ik?
Meterkast moet opgebouwd, dus ik laat in ieder geval iemand komen.
Je kunt deze ook vast aan laten sluiten, is gewoon een van de aansluitmogelijkheden. Dus kan prima door een vakman gedaan worden.

• ikkemvg
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
Veel mensen vragen hier "loont een thuisbatterij voor mij?" — en het eerlijke antwoord is: dat hangt enorm af van je eigen verbruiksprofiel, niet van gemiddelden.

Ik heb mijn eigen kwartierdata (van de netbeheerder) er eens echt doorheen gehaald i.p.v. een rekenmachine met aannames. Wat me verraste: een groot deel van de huishoudens — vooral zónder zonnepanelen — komt op een terugverdientijd ver boven de 15 jaar. Bij anderen mét veel teruglevering is het juist wél interessant.

Omdat ik er toch in dook heb ik er een gratis tooltje van gemaakt dat je eigen kwartierdata analyseert en eerlijk "wel/niets het nee is). Zelf gemaakt, geenverkoop, geen commissie: dachthetffniet.com

Benieuwd: hoe zit het bij jullie — wél of niet rendabel uit de berekening gekomen? 👇 en zoek naar verbetering in mijn berekeningen

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 06-06-2026 19:08 ]

• ikkemvg
  • Nu online
:) :) :) :)

[ Voor 98% gewijzigd door ikkemvg op 06-06-2026 17:51 ]

• Jan-tweak
ikkemvg schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:38:
Veel mensen vragen hier "loont een thuisbatterij voor mij?" — en het eerlijke antwoord is: dat hangt enorm af van je eigen verbruiksprofiel, niet van gemiddelden.

Ik heb mijn eigen kwartierdata (van de netbeheerder) er eens echt doorheen gehaald i.p.v. een rekenmachine met aannames. Wat me verraste: een groot deel van de huishoudens — vooral zónder zonnepanelen — komt op een terugverdientijd ver boven de 15 jaar. Bij anderen mét veel teruglevering is het juist wél interessant.

Omdat ik er toch in dook heb ik er een gratis tooltje van gemaakt dat je eigen kwartierdata analyseert en eerlijk "wel/niets het nee is). Zelf gemaakt, geenverkoop, geen commissie: batterijkostencheck.nl

Benieuwd: hoe zit het bij jullie — wél of niet rendabel uit de berekening gekomen? 👇 en zoek naar verbetering in mijn berekeningen
oke, maar waar vind ik je tooltje? want daar ben ik wel naar benieuwd naar ( niet dat ik op zoek ben, want ik heb er al een) maar mn hoe anderen daar tegen aan kijken en welke benadering zij hierbij gekozen hebben.
overigens denk ik dat een thuis-batterij zonder eigen zonnepanelen toch al heel snel een no-go gaat worden.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:42

zalkc

cvz.eu

ikkemvg schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:38:

Omdat ik er toch in dook heb ik er een gratis tooltje van gemaakt dat je eigen kwartierdata analyseert en eerlijk "wel/niets het nee is). Zelf gemaakt, geenverkoop, geen commissie: batterijkostencheck.nl

Dat noem ik geen simpel tooltje, ziet er gewoon professioneel uit.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Beer070
  • Nu online
zalkc schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:42:
[...]

Dat noem ik geen simpel tooltje, ziet er gewoon professioneel uit.
Beetje te professioneel voor mijn tweakerhart.

[ Voor 20% gewijzigd door Beer070 op 06-06-2026 19:04 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:04
Mistraller schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Ik zou bijna zeggen dat je bij dezelfde werkgever zit, komt me bekend voor ;)
Welke CAO heeft dit geregeld? Lijkt op overheid? Maar ik heb er nog niet over gehoord (als ambtenaar).

Mag ook via DM

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Pr088 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:01:
[...]

Welke CAO heeft dit geregeld? Lijkt op overheid? Maar ik heb er nog niet over gehoord (als ambtenaar).

Mag ook via DM
Rijksoverheid.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ikkemvg
  • Nu online
De vraag die hier steeds terugkomt — "is een thuisbatterij nú al interessant voor mij?" — heeft denk ik geen algemeen antwoord, en dat is precies het probleem met de meeste calculators: die rekenen met gemiddelden terwijl het volledig van je eigen profiel afhangt.

Ik heb daarom mijn eigen kwartierdata (afname én teruglevering per 15 min, van de netbeheerder of P1/HomeWizard/Home Assistant) er echt doorheen gehaald. Wat me opviel:

- zolang de saldering in 2026 nog volledig geldt, voegt een batterij financieel weinig toe — je zonnestroom is via salderen al ~€0,32/kWh waard, en het rendementsverlies (10–15%) eet het kleine voordeel op;

- het kantelpunt is 2027: zodra saldering vervalt, daalt teruglevering naar ~€0,08/kWh terwijl zelf opslaan de volle inkoopprijs bespaart. Pas dán wordt het voor veel profielen interessant;

- bij een flink deel van de profielen (vooral met weinig teruglevering of veel dagverbruik) blijft de terugverdientijd ook ná 2027 boven de 15 jaar.

In de analyses die ik tot nu toe deed, kwam grofweg 85% er voor 2026 nog niet rendabel uit —

maar een deel daarvan kantelt want voor mij" is echt een timing- én profielvraag.

Disclaimer: ik heb dit zelf gebouwd (batterijkostencheck punt nl), hebben jullie nog ideeen of commentaar op probeer de berekening zo goed mogelijk te maken

• Beer070
  • Nu online
ikkemvg schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:52:
De vraag die hier steeds terugkomt — "is een thuisbatterij nú al interessant voor mij?" — heeft denk ik geen algemeen antwoord, en dat is precies het probleem met de meeste calculators: die rekenen met gemiddelden terwijl het volledig van je eigen profiel afhangt.

Ik heb daarom mijn eigen kwartierdata (afname én teruglevering per 15 min, van de netbeheerder of P1/HomeWizard/Home Assistant) er echt doorheen gehaald. Wat me opviel:

- zolang de saldering in 2026 nog volledig geldt, voegt een batterij financieel weinig toe — je zonnestroom is via salderen al ~€0,32/kWh waard, en het rendementsverlies (10–15%) eet het kleine voordeel op;

- het kantelpunt is 2027: zodra saldering vervalt, daalt teruglevering naar ~€0,08/kWh terwijl zelf opslaan de volle inkoopprijs bespaart. Pas dán wordt het voor veel profielen interessant;

- bij een flink deel van de profielen (vooral met weinig teruglevering of veel dagverbruik) blijft de terugverdientijd ook ná 2027 boven de 15 jaar.

In de analyses die ik tot nu toe deed, kwam grofweg 85% er voor 2026 nog niet rendabel uit —

maar een deel daarvan kantelt want voor mij" is echt een timing- én profielvraag.

Disclaimer: ik heb dit zelf gebouwd (batterijkostencheck punt nl), hebben jullie nog ideeen of commentaar op probeer de berekening zo goed mogelijk te maken
Is dat nou de vierde keer dat ik dit voorbij zie komen? Lijkt wel een openclaw die los is gegaan op tweakers :)

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

ikkemvg schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:52:

Tip kijk eens wat online rond en je zal zien dat er veel meer verdien modellen zijn dan enkel het vasthouden van je pv. Sterker nog ik heb zelf iets gebouwd wat nog niet ga delen en in beta is. En die is wel commercieel en daar zitten vier potentiële verdien bronnen in welke je kan aanpassen.

Lang verhaal kort; het is maar net wie de rekenmachine bedient. Zoveel variabelen waardoor je alles kan goed of kapot rekenen?

Yust mijn 2cents.

Zoiets;
Bron,2026,2030
Dynamische tarieven,20–35%,30–40%
Onbalanshandel,50–70%,25–45%
Netbeheerkosten,0–5%,10–20%
Zelfconsumptie PV,10–25%,15–25%

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Beer070 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Is dat nou de vierde keer dat ik dit voorbij zie komen? Lijkt wel een openclaw die los is gegaan op tweakers :)
Goed om hier scherp op te blijven. Ik moet zeggen dat verleiding groot is maar we zitten hier om te sparren en kennis te delen of halen. Niet om AI tools te dumpen 😉

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste