hoezo nog 6 mnd lang BTW terugvragen? Je mag hooguit de BTW terugvragen voor je thuis-batterij mits je aan de voorwaarden voldoet. kijk daar dus wel eerst goed na.Mike85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:50:
Hey allen,
Benieuwd wat jullie zouden doen; extra panelen of niet. En of dit een mooie setup is.
Ik heb nu diverse offertes, wacht nog op één en dan hak ik de knoop door. Plan is als volgt:
- Hybride omvormer, 8-10 kW. GoodWe staat nu op 1.
- Accu van 16 kWh, dan ook van GoodWe.
- Oude omvormer eruit en panelen aansluiten op de nieuwe, DC wordt dan verlengd.
- Noodvoorziening aansluiten.
- Overstap in het nieuwe jaar naar dynamisch, als ik het goed heb begrepen mag ik in 2027 nog 6 maanden BTW terugvragen als ik in 2026 een batterij aan heb geschaft.
wat ik eigenlijk mis is jouw sluipverbruik, en de vraag is of je met een thuis-batterij je EV zou moeten gaan laden, mede omdat je meerprijs voor de veel grotere batterij niet in verhouding staat met je mogelijke voordeel, bedenk dat je circa de helft van het jaar te weinig opbrengst gaat hebben om dagelijks je EV ook nog te laden en dat dus veelal gewoon via het net moet doen, dan staat die veel grote batterij namelijk eigenlijk een half jaar uit zijn neus te vreten omdat je die capaciteit helemaal niet kunt gaan benutten of maar deels op zijn best.Heb eerder al mijn huidige situatie gedeeld, nog even kort de huidige panelen:Offerte van €2000 voor 6 extra panelen (450 Wp) die ook op de hybride omvormer komen. Wordt even goed kijken of dat allemaal kan.
- 12x250 Wp 1-fase omvormer zo'n 3 MWh/jaar, zuid.
- 8x enphase micro, 4xO 4xW, ook zo'n 3MWh/jaar. Deze wil ik zo laten.
dus mijn advies; kijk mn eerst even naar je sluipverbruik (beste werkt om dat te doen in de maanden van je voor en najaar) en dan pas naar wat je aan teruglevering ( en niet wat je opwekt) te kijken.
en laat daar je EV even buiten beschouwing.
je kunt deze dan later eventueel met een stpje hoger qua capaciteit mee laten wegen.
Peblar is denk ik een prima idee, denk wel aan ERE zover je voldoende km's maakt natuurlijk, want dan kan de duurdere Bus. uitvoering namelijk snel erg interessant worden.Peblar laadpaal blijft ook, misschien dat ik mij nog ga verdiepen in HA voor aansturing, alternatief is de laadpaal "dommer" gebruiken.
/f/image/Qn9LoEdiOLqALZK5VDtMXTbE.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large)