Klopt ook, het is situationeel. Maar ik heb altijd wat moeite met al die “bij gelijkblijvende omstandigheden” berekeningen waarbij veel mensen dan verwachten dat die electriciteitsprijs altijd 25 cent blijft, een paar jaar geleden was gas 0,84 cent per kuub en was een warmtepomp iets wat “je er nooit uit kreeg”.HandyLumberjack schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:15:
[...]
Als je maar genoeg potentiële winsten meerekent kun je iedere businesscase rond rekenen.
Maar uiteindelijk is een thuisaccu erg situationeel, met de huidige prijzen moeten jou verbruik/ productie profiel precies passen, want anders kost het alleen maar geld.
Zaken als een EV en warmtepomp kunnen een gigantische impact hebben.
Net voor de kredietcrisis heb ik mijn eerste huis gekocht, aan alle kanten uitgelachen want dat geld kreeg ik “er nooit meer voor terug” (eraan voorbijgaan dat ik ergens moest wonen en de huursector op zijn zachts gezegd net zo moeilijk was)
Jaren later weer hetzelfde liedje toen ik verhuisde, ik zou weer “veel te veel geld uitgeven hebben”. Huizen stijgen zo snel niet meer. Paar jaar later “had ik geluk gehad”.
Het is een beetje typisch Nederlands om overal als een boekhouder naar te kijken en de excel werkelijkheid van nu direct door te trekken over de levensduur van een aan te schaffen object.
Veel mensen wegen andere risico’s niet mee, en vaak ook andere zaken niet, zoals gemak en comfort. En die focus dat iets “uit moet kunnen” geeft een vals gevoel van veiligheid aan iets wat vaak neerkomt op niets doen.
Mijn verwachting is dat het de stabiliteit van onze energie voorziening en het landschap er snel heel anders uit gaan zien. Afschaffing van de salderingsregeling is er daar 1 van.
Dan kijk ik wat kan ik doen? Dan is die Thuisaccu met noodstroom voorziening best een goede optie om nu te overwegen. Komt het nu al uit in de euro’s? Nee maar een paar inflatie schokken verder en het plaatje ziet er al heel anders uit.
Beter nu tijd hebben om iets op het gemak te kunnen bekijken en eventueel te laten installeren dan straks als de meute het wil hebben te laat te zijn.
/f/image/pWKcWbfbgJb5R02y90ln2Bcb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TypdIpAJSWlkrJmFXc59UFX0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XeuhE7JFX57cJ6xvfR1ZzlkM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pIjDmPkuCihAtN3hVK542u8M.png?f=user_large)
/f/image/CTi3wHRWF2WRkxtpQb6B0FWq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kee0NgCIUeg9lqZW2ZdFFXzL.png?f=fotoalbum_large)