Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:26:
[...]

Iedere kilowattuur die uit mijn afbetaalde zonnepanelen de auto ingaat kost mij toch echt mijn terugleververgoeding van 21ct per kWh.

Het is pas gratis als je dynamisch contract hebt, een jaarlijks overschot aan PV productie en de marktprijs 0ct of negatief is (of een vast of variabel contract met een netto terugleververgoeding van 0ct of minder).
En waarschijnlijk na 1-1-2027 nog maar 0,25 ct per kWh.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:19
Jojan265 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:33:
[...]

En waarschijnlijk na 1-1-2027 nog maar 0,25 ct per kWh.
Dan ga ik waarschijnlijk naar een dynamisch contract, en dan is enkel een klein deel van de tijd de auto laden gratis.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:33
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:

Uit de eerste gegevens die diverse energieboeren voor 2027 als tarieven benoemen blijkt echter dat de vergoeding die jij van hun krijgt minder is dan hun boetebedrag, dat wil zeggen dat je effectief voor elke teruggeleverde kWh geen geld meer krijgt maar dat je dat zelfs per kWh geld gaat kosten.
Get your facts straight, dit is enkel het geval bij Innova en GewoonEnergie. Niet dat je bij de rest er iets significants aan over houdt, maar je legt geen geld toe. Bij Greenchoice, Eneco, Oxxio, DELTA Energie, Vattenfall en Budget Energie, houdt je onder de streep tussen de 0.23 cent en 0.5 cent aan een teruggeleverde kWh over, dat is peanuts, maar niemand hoeft plotseling stress te krijgen dat je moet voorkomen dat je omvormer terug aan het leveren gaat.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:21
[...]

Iedere kilowattuur die uit mijn afbetaalde zonnepanelen de auto ingaat kost mij toch echt mijn terugleververgoeding van 21ct per kWh.

Het is pas gratis als je dynamisch contract hebt, een jaarlijks overschot aan PV productie en de marktprijs 0ct of negatief is (of een vast of variabel contract met een netto terugleververgoeding van 0ct of minder).
En die denk je in 2027 nog steeds te hebben? Ik vrees voor je, waarschijnlijk moet je zelf voor je teruglevering gaan betalen. Dan lijkt het me toch zinvoller om dat in je eigen en mogelijk zelfs die van je buurman EV te stoppen.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
Oilman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
[...]

Get your facts straight, dit is enkel het geval bij Innova en GewoonEnergie. Niet dat je bij de rest er iets significants aan over houdt, maar je legt geen geld toe. Bij Greenchoice, Eneco, Oxxio, DELTA Energie, Vattenfall en Budget Energie, houdt je onder de streep tussen de 0.23 cent en 0.5 cent aan een teruggeleverde kWh over, dat is peanuts, maar niemand hoeft plotseling stress te krijgen dat je moet voorkomen dat je omvormer terug aan het leveren gaat.
Ik krijg er geen stress van, maar heb inmiddels wel alles zo ingericht dat ik de omvormers zo kan inregelen dat er niets meer wordt terug geleverd (nadat EV en toekomstige accu vol is).

Maar ik kan nog steeds niet begrijpen dat de kosten die de energie leveranciers maken, heel toevallig steeds hetzelfde is dan de terugleververgoeding. En hoe kunnen ze van te voren weten welke kosten ze hebben als onbalanskosten?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35
[...]

Maar je hoeft geen energie 25cent in te kopen om je EV te laden?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:49:
[...]

En die denk je in 2027 nog steeds te hebben? Ik vrees voor je, waarschijnlijk moet je zelf voor je teruglevering gaan betalen. Dan lijkt het me toch zinvoller om dat in je eigen en mogelijk zelfs die van je buurman EV te stoppen.
2027 duurt nog meer dan een jaar.

Ik ga ervanuit dat ik dan met een dynamisch contract meestal nog wel iets voor mijn overschot ga krijgen. Zeker als iedereen zijn best gaat doen om zijn eigen energie te gebruiken, waardoor de stroomprijs minder daalt bij zonnig weer. Dus koop vooral allemaal een gigantische thuisaccu :+.

En op die uren dat de prijs 0 of negatief is ga ik eerst alles doen wat nog wat iets oplevert (thuisaccu laden, warmtepomp/airco, boiler laden, evt. wasmachine/vaatwasser/droger etc. aan), en enkel van de stroom die dan overblijft kun je zeggen dat het echt gratis/waardeloos is.

Uiteindelijk is het maar om een heel beperkt deel van de tijd echt gratis, maar wel heel vaak erg goedkoop.

• Jan-tweak
Oilman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
[...]

voor Greenchoice, Eneco, Oxxio; is het verschil een giga bedrag van wel 0,25ct/kWh !!! Dat is dus bij 4.000 kWh een giga bedrag van 10 euro, jawel. vroeger was dat met 5ct netto terugleververgoeding nog 200 euro, dat is dus een factor 20 keer kleiner! en die 5ct waren toen al erg karig.
delta: de terugleverkosten berekenen we over iedere kWh stroom die je teruglevert betaal je terugleverkosten voortaan per kWh, inclusief btw.
voor iedere kWh stroom die je teruglevert krijg je een terugleververgoeding per kWh, zonder btw, hoeveel echter vermeld hun site nog niet.
Vattenfall is nog kriger, die betaald slechts 0,24 ct/kWh netto.
Budget Energie; helaas niets kunnen vinden.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Den Segg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dat betekent dus dat je behalve de 5ct afschrijving en paar cent stroomverlies ook nog ca. 16ct belasting en btw moet overbruggen om iets er aan te verdienen om te handelen op je dynamische tarief?! Schier onmogelijk toch?
EPEX handel beperkt enorm, maar is niet onmogelijk.
"onbalanshandel" is voornamelijk intraday handel, met de overgang naar kwartierprijzen voor Day ahead markt is het aantal kwartieren met regeltoestand 2(onbalans,altijd betalen) omhoog geschoten naar 27 %.
Er is wat meer tijd nodig of het tijdelijk is en of Tennet met nieuwe maatregelen komt.
Ik heb al eerder resultaten van mij gepost, in 2026 en mogelijk in 2027 zakt de EB nog verder.
Eigenverbruik eerst, als er ruimte is EPEX handel en uitgestelde teruglevering van PV-opwek overschot
AfnamemaandTeruglevering Aantal kWh's>EB incl BTW erover
all in ct/kWhExcl EBct/kWh
20,47Okt23,22188,42,7
25,01Nov35,10232,310,1
23,43Dec37,19202,413,8
24,83Jan19,75193,6-5,1
27,10Feb23,93373,4-3,2
21,14Mrt19,56365,25-1,6
15,52Apr16,90624,221,4
-4,96Mei14,80812,99,8
19,18Jun16,86920,6-2,3
20,21Juli19,05839,9-1,2
18,31Aug17,48818,2-0,8
19,99Sept22,43651,22,4
21,3Okt16,90355,2-4,4
23,42Nov19,56219,9-3,9

[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 07-12-2025 00:19 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:53:
[...]
Ik doelde vooral op grotere verbruikers/opwekkers, waarbij je op de bestaande aansluiting nog batterijen kan plaatsen (en misschien hebben ze die zelfs), die ook op de aFRR kunt inzetten, maar dan een factor 1000+ groter dan die van Balansenergie.

Die gaan er gewoon komen als er voldoende geld mee valt te verdienen, en hebben geen extra capaciteit nodig van de netbeheerders waarop gewacht moet worden. Een klein aantal daarvan kan die markt al behoorlijk beïnvloeden.
Ik snap wat je bedoelt, maar aFFR is niet vrijblijvend als het gecontracteerd is en daarvoor moet je kwalificeren, als ook dat het geen extra onbalans op landelijk net mag veroorzaken.

De 9GW die in oktober/november verdeeld is, was restruimte en lang niet altijd zeker van transportrecht
Naast een volwaardige aansluiting met vast transportrechten zijn er:
Reststroom = 100% variabel geen vast transportrecht, dag van te voren laat Tennet weten wat beschikbaar is.
Blokstroom = bepaalde tijdsblok transportrechten, daar buiten geen van voornamelijk regionale netwerkbeheerders
TDTR = 85% van de tijd transportrecht overige 15% laat Tennet dag van te voren weten wat beschikbaar is

Er zijn echter maar heel weinig die kiezen voor netcongestie verzachten vanwege de extra voorwaarden, als ook batterij-systemen die al boven in de wachtrij staan, geen consessies hoeven te doen, met wie het eerst komt het eerst maalt. principe
Mogelijke concurrentie kan niet voorbij, ook al zijn ze wat kleinere en wel zouden passen in de nog beschikbare ruimte, alleen congestie verzachters, maar de extra voorwaarden maken de business case moeilijk en accuruimte verhuur lastiger dan met een reguliere aansluiting

Ook Nederland krijgt vanaf juli 2026 vrachtwagenheffing (Maut) voor N2 & N3 vrachtwagen en tot 12 ton verdwijnt de motorrijtuigen belasting en daarboven is fors gereduceerd.
Voor internationaal vrachttransport is die vrachtwagenheffing gekoppeld in meeste landen aan de CO2 uitstoot en niet aan kg's, verkijk je niet wat een combinatie met totaalgewicht 42ton daarop kan besparen als ze elektrisch zijn (30-40k euro/j) als ook ze mogen rijden op tijden dat er voor diesels een rijverbod periode is in sommige landen. Logistiek die ervoor 100kVA ineens een MVA aansluiting benodigen, zal de paar MW stationaire accu dan ook graag anders inzetten en alleen vrijblijvende energiemarkt handel als er ruimte is, vaak door die de aansturing verzorgt of energieleverancier.
(ik ben zijdelings beetje bekend met een transporteur die inmiddels 50+ trekvoertuigen elektrisch heeft in amper 2 jaar en van voornamelijk regionale transporteur plots het aandeel internationale transport fors gegroeit is)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-12 16:19
Ethirty schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:40:
[...]

Voor mensen die net als ik geen idee hebben waar je het over hebt:
https://balansenergie.nl/

Lijkt me duidelijk een gesponsorde set hardware gezien de vrije marktprijzen voor die capaciteit.
Op zich is het geen slechte deal. Je moet alleen rekening houden met lock in. De enerigeboer koopt je loyaliteit voor een aantal jaar. Dat is gunstig voor hem omdat je bij dynamisch elke maand kunt overstappen.
Anderzijds acht ik 48 kWh als veel te veel voor een gemiddeld handelend huishouden. De 20 kWh van Zonneplan is al groot genoeg.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• habbekrats
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:50:
[...]

voor Greenchoice, Eneco, Oxxio; is het verschil een giga bedrag van wel 0,25ct/kWh !!! Dat is dus bij 4.000 kWh een giga bedrag van 10 euro, jawel. vroeger was dat met 5ct netto terugleververgoeding nog 200 euro, dat is dus een factor 20 keer kleiner! en die 5ct waren toen al erg karig.
delta: de terugleverkosten berekenen we over iedere kWh stroom die je teruglevert betaal je terugleverkosten voortaan per kWh, inclusief btw.
voor iedere kWh stroom die je teruglevert krijg je een terugleververgoeding per kWh, zonder btw, hoeveel echter vermeld hun site nog niet.
Vattenfall is nog kriger, die betaald slechts 0,24 ct/kWh netto.
Budget Energie; helaas niets kunnen vinden.
Ik lees net in VEH dat mensen een meerjarig contract afgesloten hebben bij Innova waarbij tlv 6,5 ct/kwh en de tk 11,5 ct/kwh zijn. Dan trek je toch direct de stekker eruit op een zonnige dag als je het niet zelf kunt gebruiken.

• Jan-tweak
habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:38:
[...]

Ik lees net in VEH dat mensen een meerjarig contract afgesloten hebben bij Innova waarbij tlv 6,5 ct/kwh en de tk 11,5 ct/kwh zijn. Dan trek je toch direct de stekker eruit op een zonnige dag als je het niet zelf kunt gebruiken.
oef, juist van deze prijzen wordt je dus niet echt blij, ik denk overigens dat de meeste mensen met zonnepanelen dus ook die partij links laten liggen (zal ook de bedoeling van die club zijn, die willen geen klanten met zonnepanelen), hoewel bepaalde energieboeren wel hun best doen om de terugleverkosten zo veel mogelijk weg te stoppen.
Dus staar je (zeker bij zonnepanelen) niet alleen blind op de tarieven van stroom en of gas maar kijk ook zeker naar de terugleverkosten versu hun terugleververgoeding en kijk mn of een dynamisch contract niet uiteindelijk een beter alternatief is.
het is en blijft dus maatwerk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 07-12-2025 12:11 ]

• HandyLumberjack
habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:38:
[...]

Om dan alsnog te betalen voor je verbruik op dat moment?

Dat soort contracten moet je gewoon niet aangaan als je zonnepanelen hebt.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:11
Zorg dat je voor 2027 een (hybride) omvormer hebt die je op zero-export kunt zetten.
Met behulp van regeltechniek kun je verder optimaliseren; met domotica kun je je EV, thuisaccu, boiler laden en van alles in huis gebruiken wanneer de zon schijnt.

Ik ben er al helemaal klaar voor met een slim aan te sturen GoodWe omvormer, V2H, thuisaccu en HomeAssistant. Ik stel mijn verkoopmarge in en als de accu en de rest vol is, dan maar op zero-export als de kwartierprijs me niet aanstaat (dynamisch contract bij Tibber)...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:27

Ersus

Zuid-Limburg

Zien jullie ook voor de toekomst een opbloeiende 2e hands markt voor stekkerbatterijen?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:42:
Zien jullie ook voor de toekomst een opbloeiende 2e hands markt voor stekkerbatterijen?
Als er genoeg mensen zo'n batterij kopen worden ze vanzelf redelijk waardeloos, omdat er geen onbalans handel meer mogelijk is. Dan houd je ze louter voor je zomer-stroom-consumptie zeg maar.

Dus, ja, uiteindelijk wel. Wanneer is alleen de vraag, de saldering moet nog aflopen, er komt nog een nieuw kabinet die er mogelijk weer wat van gaat vinden en je weet niet hoe de 'oh nee ik moet terugbetalen'-emotie blijft opspelen bij dezen en genen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Domba
NiGeLaToR schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:43:
[...]
Als er genoeg mensen zo'n batterij kopen worden ze vanzelf redelijk waardeloos, omdat er geen onbalans handel meer mogelijk is. Dan houd je ze louter voor je zomer-stroom-consumptie zeg maar.
"Onbalans" handel met een stekker accu?
800W is niet bepaald veel vermogen, die kan je beter inzetten voor goedkoop laden (PV of net dynamisch) voor later eigen verbruik.
-2027 einde salderen
-2028 beoogd moment van invoeren nettarieven als niet nog meer vertraagd wordt en mogelijkheid om klein deel aan nettarieven te vermijden door eigenverbruik te verhogen of tiijdens laagste tarief laden voor later gebruik, als EPEX marktprijs niet te sterk oploopt tijdens dat laag tarief, "blokstroom" en verschuifbaar vermogen naar laagtarief.

Voor eind 2026 zal nettarief methodiek duidelijk moeten zijn voor invoering in 2028, als die nog steeds de vrije drempel van 100W heeft, die er van eerste moment inzit, dan zijn die 2e hands stekkeraccu, voornamelijk die niet met een offset 100W overweg kunnen

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
@Domba logische punten: nu kunnen de meeste stekkerproducten natuurlijk meer op een eigen groep.

Hoe dat uitpakt met die nettarief methodiek is interessant, ik ga mij verdiepen in de 100W vrije drempel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Domba
NiGeLaToR schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:19:
@Domba logische punten: nu kunnen de meeste stekkerproducten natuurlijk meer op een eigen groep.

Hoe dat uitpakt met die nettarief methodiek is interessant, ik ga mij verdiepen in de 100W vrije drempel.
De voorlopige nettarieven die uit de studie rollen
JBtL in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Die zijn een gevolg van mogelijke verwachte vaste netwerkkosten in 2028 als aanname
Belangrijke basisaannames
• Basislast: Er is een constante basislast van 0,1 kWh/uur waarover
geen tijdsgebonden netkosten worden gerekend.
• Netkosten: De netkosten moeten gemiddeld uitkomen op € 641 per
jaar per huishouden, ongeacht de keuze voor het stelsel, verdeeld in:
• € 267,06 vaste kosten (onder andere aansluit- en
basislastvergoeding)
• € 373,94 variabele kosten (gemiddeld, op basis van het verbruik
en van de betreffende tariefvariant)

• HandyLumberjack
Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:42:
Er zal vast wel e.e.a. aangeboden worden op de diverse handelsplatformen zoals Marktplaats. Mensen willen mogelijk toch uitbreiden op een gegeven moment terwijl hun model accu niet meer leverbaar is, dan heb je twee opties: koop tweedehands een uitbreiding of verkoop alles en ga over op een ander systeem.

Het is natuurlijk ook een stuk beter verhandelbaar dan een vaste opstelling omdat er meestal geen installatiekosten bijkomen.

Ik verwacht wel dat de prijzen al snel een fractie zijn van de aanschafwaarde nu.

• HandyLumberjack
Domba schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:01:
[...]

Voor eind 2026 zal nettarief methodiek duidelijk moeten zijn voor invoering in 2028, als die nog steeds de vrije drempel van 100W heeft, die er van eerste moment inzit, dan zijn die 2e hands stekkeraccu, voornamelijk die niet met een offset 100W overweg kunnen
Die stekker accu's zijn tenminste nog iets waard. Het zijn vooral degene waarvan de ondersteuning stopt en ook niet lokaal aan te sturen zijn welke waardeloos worden.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Misschien zijn die 2de handsbatterijen in de toekomst meer waard qua grondstoff die erin zitten dan de aanschafwaarde op dit moment.

• Domba
The Source schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:14:
Misschien zijn die 2de handsbatterijen in de toekomst meer waard qua grondstoff die erin zitten dan de aanschafwaarde op dit moment.
Als het al LFP-cellen zijn, is het alleen lithium en koper voor een volgende generatie, condensed (500Wh/kg van eerste pilot-productielijn) en solid state.
Na-ion is ook chemisch totaal verschillend op koper na, zoals CATL Naxtra serie 175Wh/kg

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:46:
[...]
Het is natuurlijk ook een stuk beter verhandelbaar dan een vaste opstelling omdat er meestal geen installatiekosten bijkomen.
Wat is de definitie van een vaste opstelling?

Ik zie voor de stekkerbatterij ook aparte groepen aangelegd worden, meestal 2.5mm2. Wil je uitbreiden dan moet er toch een kabel bijkomen voor een tweede batterij mits je die ook met 2.5kW actief wil laten zijn. Dan krijg je toch weer die installatiekosten?

Mijn inziens is een goed vast opgesteld systeem een modulaire systeem. Een opstelling die je naar wens kan uitbreiden of vernieuwen zonder dat je de hele investering moet afschrijven.

Met een modulair formfactor loos systeem kunnen batterijbank vernieuwingen of uitbreidingen met de marktprijs meebewegen en dan betaal je ook niet teveel.

Zorg gewoon voor een systeem dat geen afhankelijkheid heeft van een of andere formfactor of softwarematige vendor lock-in. Soms beloven ze dat het wel goedkomt en uiteindelijk kan de software niet samenwerken met de nieuwe modellen. Zo'n beetje als het mobieltjes update syndroom.

Kies dus verstandig en kijk voldoende vooruit, is ook beter voor het milieu.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:20:
[...]

Ik zie voor de stekkerbatterij ook aparte groepen aangelegd worden, meestal 2.5mm2. Wil je uitbreiden dan moet er toch een kabel bijkomen voor een tweede batterij mits je die ook met 2.5kW actief wil laten zijn. Dan krijg je toch weer die installatiekosten?

Mijn inziens is een goed vast opgesteld systeem een modulaire systeem. Een opstelling die je naar wens kan uitbreiden of vernieuwen zonder dat je de hele investering moet afschrijven.

Met een modulair formfactor loos systeem kunnen batterijbank vernieuwingen of uitbreidingen met de marktprijs meebewegen en dan betaal je ook niet teveel.

Zorg gewoon voor een systeem dat geen afhankelijkheid heeft van een of andere formfactor of softwarematige vendor lock-in. Soms beloven ze dat het wel goedkomt en uiteindelijk kan de software niet samenwerken met de nieuwe modellen. Zo'n beetje als het mobieltjes update syndroom.

Zo is dat, en daarbij, als ik mijn victron van de muur af haal en op de kist schroef van de zelfbouw accu, dan hoeft er alleen een snoer met stekker aan, en ik heb ook een stekker accu, kunnen ze er ook nog wielen onder krijgen als ze dat willen.

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:20:
[...]

Ik denk bij vaste opstellingen aan batterijen die niet met een schuko stekker zijn aangesloten.

Veel van die stekker systemen hebben ook de mogelijkheid om de teruglevering te beperken tot 800W en dan kun je ze ook op een bestaande groep aansluiten, zonder installatie kosten.

Bij steeds meer modellen kun je extra batterij toevoegen. Als je dan verder wilt uitbreiden loop je op een gegeven moment wel tegen beperkingen aan, maar in veel gevallen hoeft dat niet omdat je met een stekkerbatterij je eigen verbruik van zonnepanelen al flink kan verhogen, ook als deze ingesteld staat op max 800W terugleveren.

Zeker als je die systemen straks tweedehands kan kopen voor een paar honderd euro is dat voor zeer veel huishoudens interessant.

Als het je echt om het milieu te doen is moet je überhaupt geen thuisbatterij kopen, of enkel laden als er een landelijk overschot aan duurzame energie is.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-12 09:25

Tao

DPC DE_KOMETEN

Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:
[...]
....................................
Overigens heb je bij een dynamisch tarief de hierboven genoemde terugleverkosten niet.
Deze zin is inmiddels niet meer - helemaal - waar. Bijna de helft van de leveranciers van dynamische contracten rekent
- of terugleverkosten
- of vergoedt minder dan de marktprijs voor energie bij terugleveren van stroom.

Zie:
https://www.energievergel...everkosten-overzicht-2025
https://www.keuze.nl/nieu...gleveren-bij-zonnepanelen

Diablo3

• Jan-tweak
Tao schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:41:
[...]

Deze zin is inmiddels niet meer - helemaal - waar. Bijna de helft van de leveranciers van dynamische contracten rekent
- of terugleverkosten
- of vergoedt minder dan de marktprijs voor energie bij terugleveren van stroom.

Zie:
https://www.energievergel...everkosten-overzicht-2025
https://www.keuze.nl/nieu...gleveren-bij-zonnepanelen
zucht, klopt alleen waren er al aanbiederen die hun "opcenten" , dus hun prijs bovenop de Day-a-head prijs zetten, bij jeroen.nl kun je prima zien bij welke je wel en hoeveel je bij een teruglevering kwijt zult zijn. en ja, ik vrees met je mee dat dit steeds meer zullen worden, alleen als je naar de verhouding gaat kijken van deze kosten versus de TLK die de energieboeren rekenen bij vaste cq variable contracten zit daar toch nog behoorlijk verschil tussen. is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft.

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-12 11:33

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Ik denk dat we met de thuisbatterij een redelijk groot risico lopen voor de afschaffing van de salderingsregeling.

Ik heb op dit moment zelf een nexus 20kw thuisbatterij waar ik ondertussen best spijt van krijg.

De rechtbank heeft geoordeeld dat saldering niet per uur mag, ook niet voor dynamische contracten, wat dit voor mijn dynamische contract en de thuisbatterij gaat betekenen daar zwijgen alle media nog volledig over.
De kantonrechter heeft, zoals vermeld, geoordeeld dat de afgenomen elektriciteit en de teruggeleverde elektriciteit op jaarbasis gesaldeerd moeten worden. Uit de wet blijkt niet tegen welk tarief afgerekend moet worden als dan – zoals in dit geval – sprake is van een saldo aan afgenomen elektriciteit. Ook uit de overeenkomst blijkt niet tegen welk tarief dit saldo afgerekend moet worden, aldus de kantonrechter. De kantonrechter oordeelde dat de redelijkheid in dit geval meebrengt dat het saldo afgerekend moet worden op basis van ‘een gewogen gemiddelde van het betreffende jaar’ (zie rov. 4.5 van het vonnis).
De terug geleverde energie bij een dynamisch contract mag dus niet afgerekend worden tegen de uurprijs, maar moet op basis van een gewogen gemiddelde van de jaarprijs!

Ik snap er helemaal niets van waarom enkel en alleen solarmagazine.nl hier aandacht aan geeft, volgens mij is dit breaking voor alle dynamische aanbieders, want:
Daarbij kan worden opgemerkt dat de regeling geen onderscheid maakt tussen saldering ter bepaling van de ‘kale’ leveringskosten en saldering voor het bepalen de verschuldigde belastingen. De leverancier kan er dus niet mee volstaan om alleen voor het bepalen van de verschuldigde belastingen, te salderen op jaarbasis.
En:
Volgens NHE is het juist de kern van een ‘dynamisch contract’ dat wordt afgerekend op dag- uur- of kwartierbasis. Daarmee verhoudt zich niet dat gesaldeerd wordt op jaarbasis, aldus NHE. Dat betoog miskent echter dat de wettelijke regeling het uitgangspunt is, niet de contractuele regeling. De wet verplicht de leverancier om op jaarbasis te salderen.
Dus als alle teruglevering voor de gemiddelde prijs moet plaatsvinden, kun je dan nog wel op andere energiemarkten handelen? Is niet alle teruggeleverde energie tegen het gemiddelde tarief?

En bij een dynamisch contract geldt dan dus dat je geen terugleverkosten hebt en wel de gemiddelde prijs zou krijgen voor terug geleverde zonneenergie en batterij energie.

Daar komt bij dat mijn batterij deze maand nog maar gemiddeld 1 euro per dag op levert, met dat tempo gaat dat ding zich never nooit terug verdienen, ter vergelijk, dat was november vorig jaar nog meer dan 5 euro per dag, of vorig jaar 8 euro in augustus per dag tegen 2,37 euro per dag dit jaar augustus. En dat is dan met verschillende tarieven voor teruglevering.

Als ik mijn jaarrekening erbij pak en de teruglevering tegen de gemiddelde prijs zou berekenen, dan moet ik 144,79 bij gaan betalen, omdat ik dankzij de thuisbatterij gemiddeld meer terug krijg dan ik betaald heb.
Voor de zonnepanelen is dit gunstig, maar het effect voor de thuisbatterij is daarmee des te dramatischer!

Maar handel op de onbalans markt hoeft niet gesaldeerd te worden, dus voor mij bij Zonneplan zou dan gelden dat de tegenboeking voor powerplay met hetzelfde bedrag aangepast zou moeten worden als de terruglevering voor batterijverbruik, waarbij de teruglevering van de zonnepanelen daar los van staat?
Ik zou hier graag van iemand met wat meer juridische kennis meer van horen.

Ik heb al nieuws submits gedaan voor:
https://solarmagazine.nl/...aarbasis-toegepast-worden
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2025:7500
https://www.devos.nl/nieu...acten-salderen-opzegboete

Tot op heden van alle media dus alleen solarmagazine.nl die hier aandacht aan gegeven heeft (waar ik het gelezen heb). De link naar De Vos is de advocatenpartij die al oproept:
Nu de verjaringstermijn nog niet is verstreken, roepen wij kleinverbruikers die in een vergelijkbare positie hebben gezeten en aan hun energieleverancier hetzij een te hoog tarief na salderen hebben moeten betalen, hetzij een opzegboete hebben voldaan, op zich bij ons te melden. Dat kan op het volgende emailadres: energie@devos.nl
Dat kan wel eens een WAMCA-procedure worden.

[ Voor 34% gewijzigd door JDVB op 11-12-2025 17:17 ]

• Domba
@JDVB Uitspraak over een bijzonder meerjaren contract.
Als verlengingscontract voor 1 jaar vast, een 4 jarig "dynamisch contract " met verrekening per kalenderjaar met opzegboete. Beide beroepen zich op dezelfde eerdere uitspraak van 1 maart 2023, ECLI:NL:RBMNE:2023:788 bij dezelfde kantonrechter met andere uitleg, waar NHE ook in veroordeelt werd om tot salderen per jaar, voor min of meer dezelfde praktijk met een verlengingscontract, met verschil een 3 jaar vast met 1 jarige verlenging (wel heel ander contract door aanpassing algemene voorwaarden)
Maar deze keer zijn beide in hoger beroep gegaan
Levering, teruglevering, saldering en Energiebelastingen en BTW

De Contractprijs voor energie levering en teruglevering zal worden verrekend op basis van de leverings- en terugleverings-profiel-gewogen EPEX Day Ahead prijzen van dat kalenderjaar, vermeerderd of verminderd met een contractuele opslag of afslag voor onbalans-, reconciliatie-, profilering- en handlingkosten op basis van het leverings- en terugleveringsprofiel.’
Kantonrechter als ook het hof

Al bij het kantonrechter werd deze al bijgestaan door een rechtsbijstand, die er ook niet uithaalde dat het een zuiver dynamisch contract was, maar een meerjaren variabel jaar contract, door verrekening per kalenderjaar.

Een stukje misleiding na een jaar vast contract tegen vaste prijs, die ik niet heb met mijn dynamisch contract als ook niet meer jaren er aan vast zit of dat die vermomd als verlenging van aflopend vast contract is gekomen

Aan juristen of je dat mag doortrekken naar dynamische contracten waar je elk moment weg kunt.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:55
Nou.... ik denk dat ik eruit ben.
Batterij wil ik komend voorjaar plaatsen.
Ik was tot een shortlist gekomen van:
A/
- Solar edge 10kW 3fase smart hub omvormer
- 3x BYD LVS 4kWh batterij (totaal 12kWh dus)
- Solar edge backup interface 3 fase
Ongeveer 5750 euro

versus
B/
- 2x Zendure Solarflow 2400AC
- met 2x 3 AB3000X batterij, dat is totaal 17.2kWh batterij
Ongeveer 5100 euro
Ongeveer 5600 euro inclusief extra kabels en handmatige eiland mode omschakelaar

Het wordt de solaredgle:
Nadeel:
- batterij is kleiner. De data van afgelopen jaar laat zien dat ik in het ideale geval 1800kWh overdag met PV had kunnen oogsten en snachts terugleveren en dat dat met een 12kWh batterij slechts 35kWh lager is. Dat nadeel is dus erg klein.
- 500 euro duurder

Voordeel:
- simpeler, ik heb nu al solareedge dus ik hoef alleen de omvormer te vervangen en de batterij ernaast te zetten. Alle kabels liggen er al. Backup unit gewoon in de meterkast 'ertussen" zetten.
- simpeler, ik heb al een solaredge interface met mijn home automation. protocol is goed beschreven, goed gepubliceerd en al heel lang stabiel. Batterij & PV in 1 interface inplaats van 2.
- simpeler, de hele batterij-PV-backup regeling zit in het Solar edge systeem (dat neem ik aan, moet ik nog verder uitzoeken). Erg prettig dat dat blijft werken ook als mijn home automation eruit klapt.
- PV blijft batterij laden bij stroomuitval. In principe zou ik 12 maanden per jaar volledig off-grid kunnen leven met dit systeem. Met de kanttekening dat dat alleen gaat als ik in de wintermaanden dan de houtkachel stook in plaats van de warmtepomp en de auto niet gebruik. In geval van Zendure werkt de PV niet bij stroomuitval.
- volledig automatisch 3fase backup in plaats van handmatige omschakeling van 2 fases naar de 3fase meterkast.
- BYD batterij heb ik kwa kwaliteit meer vertrouwen in dan in Zendure. BYD produceert dat immers op enorme schaal.

Het zal ergens in de komende 4 maanden moeten gebeuren. Ik moet nog beter achter prijzen aan en installatie plannen, dat wordt een gecombineerde DHZ/vakman klus.

Daarnaast overweeg ik nog alternatieve plaatsing:
- de zolder is het eenvoudigste, dan vervang ik de omvormer en komt de batterij ernaast. Maar..... ik heb wel enige zorg mbt brandgevaar.
- alternatief is buiten OF in de kelder

Ik heb internet af zitten speuren mbt brandgevaar. Lijkt toch heel klein te zijn. Maar het is wel meteen mijn complete huis.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JDVB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:16:

De terug geleverde energie bij een dynamisch contract mag dus niet afgerekend worden tegen de uurprijs, maar moet op basis van een gewogen gemiddelde van de jaarprijs!
Dat klopt niet en staat ook niet in de quote. De afgenomen energie moet op basis van een gewogen gemiddelde.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:43:
A/
Ongeveer 5750 euro

versus
B/
Ongeveer 5100 euro
Ongeveer 5600 euro inclusief extra kabels en handmatige eiland mode omschakelaar

Het wordt de solaredgle:
Nadeel:
- batterij is kleiner. De data van afgelopen jaar laat zien dat ik in het ideale geval 1800kWh overdag met PV had kunnen oogsten en snachts terugleveren en dat dat met een 12kWh batterij slechts 35kWh lager is. Dat nadeel is dus erg klein.
- 500 euro duurder

Voordeel:
- simpeler, ik heb nu al solareedge dus ik hoef alleen de omvormer te vervangen en de batterij ernaast te zetten. Alle kabels liggen er al. Backup unit gewoon in de meterkast 'ertussen" zetten.
- simpeler, ik heb al een solaredge interface met mijn home automation. protocol is goed beschreven, goed gepubliceerd en al heel lang stabiel. Batterij & PV in 1 interface inplaats van 2.
- simpeler, de hele batterij-PV-backup regeling zit in het Solar edge systeem (dat neem ik aan, moet ik nog verder uitzoeken). Erg prettig dat dat blijft werken ook als mijn home automation eruit klapt.
- PV blijft batterij laden bij stroomuitval. In principe zou ik 12 maanden per jaar volledig off-grid kunnen leven met dit systeem. Met de kanttekening dat dat alleen gaat als ik in de wintermaanden dan de houtkachel stook in plaats van de warmtepomp en de auto niet gebruik. In geval van Zendure werkt de PV niet bij stroomuitval.
- volledig automatisch 3fase backup in plaats van handmatige omschakeling van 2 fases naar de 3fase meterkast.
- BYD batterij heb ik kwa kwaliteit meer vertrouwen in dan in Zendure. BYD produceert dat immers op enorme schaal.

Het zal ergens in de komende 4 maanden moeten gebeuren. Ik moet nog beter achter prijzen aan en installatie plannen, dat wordt een gecombineerde DHZ/vakman klus.

- de zolder is het eenvoudigste, dan vervang ik de omvormer en komt de batterij ernaast. Maar..... ik heb wel enige zorg mbt brandgevaar.

Ik heb internet af zitten speuren mbt brandgevaar. Lijkt toch heel klein te zijn. Maar het is wel meteen mijn complete huis.
Een 3 fase accu systeem met backup is dan ook geen enkel vergelijk met 2 plug-in batterijen. Zeker niet met dat prijsverschil.

Bijzondere afweging :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• HandyLumberjack
A/
Ongeveer 5750 euro

versus
B/
Ongeveer 5100 euro

Het wordt de solaredgle:
Nadeel:
- 500 euro duurder

Voordeel:

Buiten is eigenlijk geen fijne omgeving voor een batterij in de winter (of er moet een verwarmingselement inzitten, maar dan raak je weer veel energie kwijt).

Ik ga zelf ook voor een batterij op zolder, om het brandgevaar wat te verminderen ga ik wel de houten vloer en de wand waar de batterij komt te staan afwerken met brandwerende platen, plus een brandmelder.

• Stefannn
Ethirty schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:57:
[...]

Een 3 fase accu systeem met backup is dan ook geen enkel vergelijk met 2 plug-in batterijen. Zeker niet met dat prijsverschil.

Bijzondere afweging :)
......"bijzondere afweging".......
Dit was de shortlist (de longlist is langer)
De 2 plug-in batterijen zijn dus GOEDKOPER met MEER kWh.
Ik heb geen ander 3fase systeem kunnen vinden met prijs danwel kWh voordeel tov Solar edge/BYD combinatie.

En dus inderdaad, die 2 plug-in batterijen verliezen

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:03:
[...]

Buiten is eigenlijk geen fijne omgeving voor een batterij in de winter (of er moet een verwarmingselement inzitten, maar dan raak je weer veel energie kwijt).

Ik ga zelf ook voor een batterij op zolder, om het brandgevaar wat te verminderen ga ik wel de houten vloer en de wand waar de batterij komt te staan afwerken met brandwerende platen, plus een brandmelder.
"buiten" lijkt me inderdaad niet fijn. Die optie is meer voor de vorm maar valt eigen lijk direct af. Kelder kan wel. Is voornamelijk meer werk (kabels leggen) en meer kabel efficiency verlies.

"brandwerende platen" hebben denk ik nauwelijks zin. Een accubrand is nauwelijks te doven. Brandmelder zeer zeker wel.
Maar eigenlijk "wil ik dit niet als het gevaar dermate reëel is dat ik er rekening mee moet houden".

• Domba
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:08:
[...]
"brandwerende platen" hebben denk ik nauwelijks zin. Een accubrand is nauwelijks te doven. Brandmelder zeer zeker wel.
Maar eigenlijk "wil ik dit niet als het gevaar dermate reëel is dat ik er rekening mee moet houden".
Hoezo, BYD LVS 4kWh zijn al LFP-cellen, dat is geen zelfproporgatie cel chemie-type, maar wel voor goede ventilatie zorgen, mocht het ooit voorkomen, dat overdruk in een cel optreedt en ventiel opent.

• HandyLumberjack
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:08:
[...]

"buiten" lijkt me inderdaad niet fijn. Die optie is meer voor de vorm maar valt eigen lijk direct af. Kelder kan wel. Is voornamelijk meer werk (kabels leggen) en meer kabel efficiency verlies.

Die brandwerende platen zijn niet voor een accubrand (LFP ontbrand ook niet uit zichzelf), maar voor een falende verbinding of bijvoorbeeld een omvormer die oververhit raakt, en daar werkt het prima tegen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:03:
[...]

......"bijzondere afweging".......
Dit was de shortlist (de longlist is langer)
De 2 plug-in batterijen zijn dus GOEDKOPER met MEER kWh.
Ik heb geen ander 3fase systeem kunnen vinden met prijs danwel kWh voordeel tov Solar edge/BYD combinatie.

En dus inderdaad, die 2 plug-in batterijen verliezen
BYD is ook relatief duur voor een accu als je puur naar prijs/kWh kijkt. Maar voor het prijsverschil tussen die 2 is het inderdaad geen echt vergelijk.

Solaredge batterijen zijn nog duurder zie ik al.

Denk een hele slimme keuze, zeker als je toch al SE op je dak hebt. Bij mij kwam het vorig jaar bijna 2x zo duur uit tov normale strings, alleen heb ik me daardoor klemgezet qua toekomstige accu integratie.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Stefannn
Domba schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:29:
[...]

Hoezo, BYD LVS 4kWh zijn al LFP-cellen, dat is geen zelfproporgatie cel chemie-type, maar wel voor goede ventilatie zorgen, mocht het ooit voorkomen, dat overdruk in een cel optreedt en ventiel opent.
Ik begin een enorme voorkeur voor de kelder te krijgen.
Kwa routing van kabels moet het lukken.

mbt gassen/ventilatie:
- weet jij of dat zware of lichte gassen zijn?

Zware gassen ga ik daar niet echt weg krijgen.
Lichte gassen gaan vrij makkelijk uit het keldergat omhoog. Dan komen ze wel in de woonkeuken... dat is dan weer niet handig.
Er komt sowieso wel een brandmelder. Wellicht iets van een gasmelder? maar wat dan?

• daemonix
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:11:
[...]

mbt gassen/ventilatie:

Lichte gassen gaan vrij makkelijk uit het keldergat omhoog. Dan komen ze wel in de woonkeuken... dat is dan weer niet handig.
Er komt sowieso wel een brandmelder. Wellicht iets van een gasmelder? maar wat dan?
Om te beginnen een CO melder om te voorkomen dat je de kelder in gaat en er nooit meer uit komt. Daarnaast een H2 melder en/of heel goede ventilatie (licht gas). Als 1 van beide gassen in je woonhuis verdieping komen overleef je het niet (vergiftiging of explosie). Die explosie kan ook makkelijk in de kelder plaatsvinden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HandyLumberjack
daemonix schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:37:
[...]

Om te beginnen een CO melder om te voorkomen dat je de kelder in gaat en er nooit meer uit komt. Daarnaast een H2 melder en/of heel goede ventilatie (licht gas). Als 1 van beide gassen in je woonhuis verdieping komen overleef je het niet (vergiftiging of explosie). Die explosie kan ook makkelijk in de kelder plaatsvinden.
Zo makkelijk is dat nog niet, zeker niet met een normale hoeveelheid LFP accu's, dan is een explosie bijna onmogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-12-2025 18:18 ]

• Stefannn
HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:15:
[...]

Zo makkelijk is dat nog niet, zeker niet met een normale hoeveelheid LFP accu's, dan is een explosie bijna onmogelijk.
@daemonix
CO melder is wel te vinden. H2 melder valt nog niet mee
Is dat (dus) overkill?

NB....
we zitten hier op "thuis accu forum", ik zou toch denken dat ik niet de eerste ben die zich zorgen maakt.
> heeft iedereen ene CO en H2 melder hangen?
> of heeft niemand het binnen in een woonhuis?
NB, niet lullig bedoeld, dank voor de replies, ik probeer gevoel te krijgen voor "the appropiate level of concern"

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12 13:42
[...]
Met een beetje benzine over wat kleding uitgieten en dan aansteken is ook een explosie bijna onmogelijk. Toch staat 7 december 2024, Tarwekamp, Den Haag in de geschiedenisboekjes: Wikipedia: Aanslag in Den Haag op 7 december 2024.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:28:
[...]

@daemonix
CO melder is wel te vinden. H2 melder valt nog niet mee
Is dat (dus) overkill?

NB....
we zitten hier op "thuis accu forum", ik zou toch denken dat ik niet de eerste ben die zich zorgen maakt.
NB, niet lullig bedoeld, dank voor de replies, ik probeer gevoel te krijgen voor "the appropiate level of concern"
Heb hier het volgende gedaan, naast dat het allemaal in de garage staat en dus niet binnen:
  1. Rookmelder (Google Nest)
  2. CO-melder
  3. Arduino bordje met: Vlamdetectie, rookdetectie en koppeling met Google Home die bij detectie broadcast
  4. Overwogen: H2-melder, maar met >400 Euro vond ik ze te duur. Ik weet het, het huis is meer waard, maar toch...
  5. 9 liter Lithium brandblusser. Heb niet de illusie dat dit 54+ kWh gaat blussen, maar 50 liter zal dat ook niet doen. Puur ter vertraging -> Brandweer
  6. Brandblussers in overige aangrenzende ruimtes geplaatst
En de hele set-up beschreven, foto's gemaakt en met Univé gedeeld die hebben bevestigd dat het binnen de verzekering past. Uiteraard wel met de opmerking dat inspectie na brand leidend is, maar qua vermogen, capaciteit, etc. het binnen de kaders valt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• habbekrats
beerse schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:39:
[...]

Met een beetje benzine over wat kleding uitgieten en dan aansteken is ook een explosie bijna onmogelijk. Toch staat 7 december 2024, Tarwekamp, Den Haag in de geschiedenisboekjes: Wikipedia: Aanslag in Den Haag op 7 december 2024.
tarwekamp was toch 200liter vat benzine?

• beerse
habbekrats schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:46:
[...]

tarwekamp was toch 200liter vat benzine?
[off topic]
Een vat benzine aansteken geeft beslist geen explosie. Ooit op de havo bij scheikunde een proefje gedaan:
Een buis van ongeveer en halve meter lang, ruim 2 cm diameter. Aan beide kanten een kurk en een metalen kogel er in.
Steeds de beide kurken er af gehaald, met een ventilatortje verse lucht er in doen. 1 kurk plaatsen, de stalen kogel er in doen en er een druppeltje benzine in druppelen. Dan de kurk aan de andere kant plaatsen en de stalen kogel een paar keer heen en weer laten gaan om de benzine te verdampen en met de lucht te mengen. Dan bij 1 kurk een vlam houden en de kurk er vanaf doen. Zien en horen wat er gebeurt.
In mijn herinnering bij iets van 8 of 10 druppels is er een explosie. In ieder geval verrassend weinig.
Daarna nog een paar keer herhaald, bijvoorbeeld zonder stalen kogel en zo maar een benzine explosie is best moeilijk.

In de modezaak aan de Tarwekamp was benzine gesprenkeld en rustig verdampt. Toen ze dat dachten aan te steken om een brand te veroorzaken was er toevallig het juiste lucht/benzine mengsel en ook redelijk in de ruimte verdeeld. Dat heeft voor zover ik begrepen heb de grote explosie veroorzaakt. Hadden ze langer gewacht of eerder aangestoken, dan was het 'normaal' verbrand. Er is mogelijk vuurwerk gebruikt om de benzine aan te steken.

[ Voor 17% gewijzigd door beerse op 12-12-2025 18:57 ]

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-12 16:20
Stefann
Wat je ook kiest ,zorg dat uitbreiding simpel kan [gaat gebeuren]
12 Kw is zomers om 12 uur vol ,en in de winter om 24.00 leeg .
Met een dynamisch energiecontract dan wil je buffer om te laden dan wel dumpen wanneer jij wil.

• beerse
Dirduc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:59:
Met een dynamisch energiecontract dan wil je buffer om te laden dan wel dumpen wanneer jij wil.
Het is en blijft de vraag; Wil je energie van overdag opslaan en in de nacht gebruiken? OF wil je energie opslaan als het mooi weer is en gebruiken als het weer wat tegen zit? In deze gevallen kom je een eind met de huidige aanbiedingen van thuis accu's.

Zelf zou ik wel eens willen narekenen dat als ik een 5, 10, 20 of 50 KWh accu zou hebben en het weer en mijn zonnepanelen en verbruik van afgelopen jaar in welke/hoeveel weken ik van mijn 'eigen' energie gebruik heb kunnen maken.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@beerse Mocht je dit in bijv. Home Assistant willen simuleren, dan heb ik hier een uitleg geschreven:

Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Domba
[...]
Een 5-10kWh LFP accunodule is voldoende voor een zeer grote ravage, de kans erop mag zeer klein zijjn.
10kWh pouch-cellen accumodule, waarbij zeer waarschijnlijk in een van de cellen interne kortsluiting is opgetreden, die de rest van accumodule heeft meegenomen.

@beerse
Benzine vergelijken met waterstof/etheen is appels en peren vergelijken, benzine heeft maar kleine explosiewindow,, van 1,4-7,6%, waar waterstof 15-75% en wat nog meer vrijkomt , verlaagt de ondergrens van 15% naar 2-3%.

• HandyLumberjack
beerse schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:52:
[...]

[off topic]
Een vat benzine aansteken geeft beslist geen explosie. Ooit op de havo bij scheikunde een proefje gedaan:
Een buis van ongeveer en halve meter lang, ruim 2 cm diameter. Aan beide kanten een kurk en een metalen kogel er in.
Steeds de beide kurken er af gehaald, met een ventilatortje verse lucht er in doen. 1 kurk plaatsen, de stalen kogel er in doen en er een druppeltje benzine in druppelen. Dan de kurk aan de andere kant plaatsen en de stalen kogel een paar keer heen en weer laten gaan om de benzine te verdampen en met de lucht te mengen. Dan bij 1 kurk een vlam houden en de kurk er vanaf doen. Zien en horen wat er gebeurt.
In mijn herinnering bij iets van 8 of 10 druppels is er een explosie. In ieder geval verrassend weinig.
Daarna nog een paar keer herhaald, bijvoorbeeld zonder stalen kogel en zo maar een benzine explosie is best moeilijk.

In de modezaak aan de Tarwekamp was benzine gesprenkeld en rustig verdampt. Toen ze dat dachten aan te steken om een brand te veroorzaken was er toevallig het juiste lucht/benzine mengsel en ook redelijk in de ruimte verdeeld. Dat heeft voor zover ik begrepen heb de grote explosie veroorzaakt. Hadden ze langer gewacht of eerder aangestoken, dan was het 'normaal' verbrand. Er is mogelijk vuurwerk gebruikt om de benzine aan te steken.
Ik snap je betoog, maar als een LFP cel zou ontgassen komt er vrij weinig gas vrij, in een beetje formaat ruimte (zoals een garage/zolder/kelder etc.) verdunt het al snel teveel om gevaarlijk te zijn.

En in tegenstelling tot andere types lithium batterijen kan er geen "thermal runaway" plaatsvinden bij LFP, dus als er iets mis gaat is het bijna altijd beperkt tot 1 cel.

• Stefannn
Dirduc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:59:
Stefann
beerse schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:09:
[...]

Het is en blijft de vraag; Wil je energie van overdag opslaan en in de nacht gebruiken? OF wil je energie opslaan als het mooi weer is en gebruiken als het weer wat tegen zit? In deze gevallen kom je een eind met de huidige aanbiedingen van thuis accu's.

Zelf zou ik wel eens willen narekenen dat als ik een 5, 10, 20 of 50 KWh accu zou hebben en het weer en mijn zonnepanelen en verbruik van afgelopen jaar in welke/hoeveel weken ik van mijn 'eigen' energie gebruik heb kunnen maken.
Ik heb getwijfeld om het te delen, maar gezien bovenstaand commentaar doe ik het dan toch.

Bij deze de data van afgelopen jaar sinds 1 januari:
- kWh dag consumptie
- kWh dag teruglevering
- bendodigde batterij capaciteit om consumptie uit levering te halen (het minimum van de twee dus)

Ik heb momenteel;
- PV die 9000kWh/jaar opwekt; 8500kWh jaarlijkse afname; 5500kWh jaarlijkse teruglevering.
- EV en warmtepomp en ben nu druk bezig die "dynamisch te optimaliseren"

Wat je heel goed kan zien:
- Tot de zomer had ik een "domme laadpaal", gewoon laden wanneer ik zin had > je ziet veel "batterij behoefte" boven de 12kWh
- In de zomer ben ik strict gaan solar laden, afgezien van een enkele keer volladen omdat ik de volgende dag ver ging rijden nauwelijks nog batterij behoefte boven de 12kWh
- Vanaf 7 september was ik 5 weken op vakantie, toen kon de auto de zonne energie niet meer opeten en begon de warmtepomp zicht te roeren Die was toen nog niet "dynamisch geoptimaliseerd". Sinds een paar weken wel maar met deze donkere dagen kan je de "batterij behoefte winst" nog niet terugzien (wel de dynamisch tarief winst maar dat is een ander topic).

Kortom...
- Onbalans handel zie ik niet zitten, daar zie ik geen toekomst in vanaf 2027.
- Met 12kWh zit ik waarschijnlijk heel goed (meer is leuk maar is niet gratis)

Vanaf 1 januari tot nu dagdata: kWh consumptie; kWh teruglevering; kWh batterij behoefte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRk02wDUKLCljwhvnxUNOTqdOIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0giieVexMK3g4SQbfgBM95K.png?f=fotoalbum_large

Vanaf 1 januari tot nu dagdata: enkel de kWh batterij behoefte (zelfde als hierboven maar duidelijker zonder de andere data)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoKpfjAmYkWtsvli0dGOme9xAts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ISfK8lo6ewkgMDzLTUkFgPIH.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
Domba schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:42:
[...]

Een 5-10kWh LFP accunodule is voldoende voor een zeer grote ravage, de kans erop mag zeer klein zijjn.
10kWh pouch-cellen accumodule, waarbij zeer waarschijnlijk in een van de cellen interne kortsluiting is opgetreden, die de rest van accumodule heeft meegenomen.
Betrof LG batterijen en die hebben nu een recall
Niet leuk voor de betrokkenen,
Maar betekent wel dat de kans op herhaling klein is (of in ieder geval verminderd).
"de wereld wordt veiliger"

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:40
A/
Ongeveer 5750 euro
[..]

Het wordt de solaredgle: [..]
Ik heb zelf een BYD LVS setup met een StorEdge omvormer gekozen met het idee die nog eens te upgraden naar een Home Hub omvormer. Let er wel op dat volgens de laatste battery compatibility matrix die ik ken, de Home Hub (officieel) nog niet compatible is met de LVS, in de datasheet staat het ook als 'in afwachting van firmware-ondersteuning'. Ik heb zo'n vermoeden dat het best eens zou kunnen werken maar of de backup interface dat accepteert wilde SolarEdge support niet op ingaan.

Twee andere punten die mij vrij laat pas zijn opgevallen; de StorEdge en Home Hub omvormers zijn beperkt tot 5kW vermogen van/naar de batterij, los van het totale vermogen (bijv 10kW) van de omvormer. Als je bijvoorbeeld een 10kW omvormer hebt en ook 7 kW aan piekvermogen hebt in de zomer van je panelen, dan is je batterij in de zomer op zo'n moment beperkt tot 3kW output (en tot 5kW input). Voor het opslaan van je zonnestroom betekent dat dus dat je niet 100% kunt opslaan. Als je kijkt naar naar onbalanshandel of back-up power (met een indicatiekookplaat) dan heeft dat wel wat impact.
BYD spreekt in hun datasheets verder over 4 kWh usable per module maar SolarEdge gaat niet lager dan 10% state of charge op in ieder geval een StorEdge omvormer, dat is vooral in een oude release note terug te vinden. Dat betekent dus nog wel wat verlies in bruikbare capaciteit, in het voordeel van de levensduur van de batterij zullen we maar zeggen :+.

Ik zou er zelf ook weer weer voor kiezen, al was het maar om de zonnestroom zonder omzetting de batterij in te kunnen laden, wat vermoedelijk de efficiëntie wel ten goede komt. De montage is ook best goed te doen (kabel op maat bestellen is wel een aanrader) maar bovenstaande punten zijn in het algemeen wel goed om mee te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Leftblank op 12-12-2025 21:21 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:37
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:09:
[...]

Maar betekent wel dat de kans op herhaling klein is (of in ieder geval verminderd).
Daarbij is het ook het enige verhaal lijkt het waar dit gebeurd is in de afgelopen jaren. Direct na de explosie waren er ook al twijfels, uiteindelijk is het geloof ik nooit echt goed verklaard wat hier werkelijk is gebeurd.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Jan-tweak
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:11:
[...]

mbt gassen/ventilatie:

het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) heeft hier een publicatie over geschreven "Veiligheidsprincipes kleinschalige EOS’en (<20 kWh)".
daar worden een aantal veiligheids aanbevelingen gedaan.

qua gassen moet je denken aan : CO₂, CO(Zeer toxisch en brandbaar), H₂ (Sterk brandbaar,explosief), lichte koolwaterstoffen (methaan (CH₄), ethaan (C₂H₆).etheen (C₂H₄), propaan (C₃H₈), VOC’s en HF (Zeer corrosief; zorgt voor rook/irritatie).
bedenk echter ondanks dat LFP cellen een duidelijk lager risico hebben tot een thermal runaway, als het echter wel tot een thermal runaway komt produceren ook LFP cellen vergelijkbare hoeveelheden brandbare gassen zoals H₂ en VOC’s als de wat wel li-ion cellen noemen (dat zijn dan oa NMC (Nikkel Mangaan Cobalt) Li-ion cellen.
belangrijk is dus zo veel mogelijk een gekoppelde rookmelder die dus ook de andere rookmelders in het huis activeerd zodat er voldoende tijds is om het huis te ontvluchten.
Is het plafond van de ruimte waar de thuis-batterij staat van een brandbaar materiaal, bv hout, zou je kunnen denken om het deel boven de batterijen ruimschoots van een brandweerende laag ( bv een dubbele gipsplaat te voorzien ), voorkom echter dat je deze in een slecht geventileerde ruimte (bv kast) plaatst.

[ Voor 39% gewijzigd door Jan-tweak op 12-12-2025 21:49 ]

• Stefannn
zalkc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:19:
[...]

Daarbij is het ook het enige verhaal lijkt het waar dit gebeurd is in de afgelopen jaren. Direct na de explosie waren er ook al twijfels, uiteindelijk is het geloof ik nooit echt goed verklaard wat hier werkelijk is gebeurd.
Via de comments bij het verhaal dit vervolg gevonden.
- Anders dan in het origineel artikel vermeld betreft het GEEN LG batterij.
- Het betreft een goed technisch onderlegd hobbyist (dat zal heus kloppen, mensen die dit nu hebben zijn doorgaans heel erg ingelezen) die BR-48200B batterijen via Alibaba heeft ingekocht.
- Dat sterkt mij in de gedachte dat het kopen van een batterij van een A-merk (in dit geval BYD) dat miljoenen EV's ermee heeft rondrijden wel bijdraagt tot de veiligheid.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:06:
[...]

[...]

Ik heb getwijfeld om het te delen, maar gezien bovenstaand commentaar doe ik het dan toch.

Bij deze de data van afgelopen jaar sinds 1 januari:
- kWh dag consumptie
- kWh dag teruglevering
- bendodigde batterij capaciteit om consumptie uit levering te halen (het minimum van de twee dus)

Ik heb momenteel;
- PV die 9000kWh/jaar opwekt; 8500kWh jaarlijkse afname; 5500kWh jaarlijkse teruglevering.
- EV en warmtepomp en ben nu druk bezig die "dynamisch te optimaliseren"

Wat je heel goed kan zien:
- Tot de zomer had ik een "domme laadpaal", gewoon laden wanneer ik zin had > je ziet veel "batterij behoefte" boven de 12kWh
- In de zomer ben ik strict gaan solar laden, afgezien van een enkele keer volladen omdat ik de volgende dag ver ging rijden nauwelijks nog batterij behoefte boven de 12kWh
- Vanaf 7 september was ik 5 weken op vakantie, toen kon de auto de zonne energie niet meer opeten en begon de warmtepomp zicht te roeren Die was toen nog niet "dynamisch geoptimaliseerd". Sinds een paar weken wel maar met deze donkere dagen kan je de "batterij behoefte winst" nog niet terugzien (wel de dynamisch tarief winst maar dat is een ander topic).

Kortom...
- Onbalans handel zie ik niet zitten, daar zie ik geen toekomst in vanaf 2027.
- Met 12kWh zit ik waarschijnlijk heel goed (meer is leuk maar is niet gratis)

Vanaf 1 januari tot nu dagdata: kWh consumptie; kWh teruglevering; kWh batterij behoefte
[Afbeelding]

Vanaf 1 januari tot nu dagdata: enkel de kWh batterij behoefte (zelfde als hierboven maar duidelijker zonder de andere data)
[Afbeelding]
Hier zelfde beeld met gesimuleerde batterij van 18kWh. Puur NOM zonder handel. Met EV , Wp.
In zomer batterij continu vol en bijna niet meer leeg. In winter niet meer vol te krijgen.

Toch vanaf komend jaar de 48kWh van Balans besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn1-u7Pu7G1RbdrlnEu83tu8qnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBFisXp14MkVgyNulZYXr3Ps.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
Leftblank schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:17:
[...]

Ik heb zelf een BYD LVS setup met een StorEdge omvormer gekozen met het idee die nog eens te upgraden naar een Home Hub omvormer. Let er wel op dat volgens de laatste battery compatibility matrix die ik ken, de Home Hub (officieel) nog niet compatible is met de LVS, in de datasheet staat het ook als 'in afwachting van firmware-ondersteuning'. Ik heb zo'n vermoeden dat het best eens zou kunnen werken maar of de backup interface dat accepteert wilde SolarEdge support niet op ingaan.

Twee andere punten die mij vrij laat pas zijn opgevallen; de StorEdge en Home Hub omvormers zijn beperkt tot 5kW vermogen van/naar de batterij, los van het totale vermogen (bijv 10kW) van de omvormer. Als je bijvoorbeeld een 10kW omvormer hebt en ook 7 kW aan piekvermogen hebt in de zomer van je panelen, dan is je batterij in de zomer op zo'n moment beperkt tot 3kW output (en tot 5kW input). Voor het opslaan van je zonnestroom betekent dat dus dat je niet 100% kunt opslaan. Als je kijkt naar naar onbalanshandel of back-up power (met een indicatiekookplaat) dan heeft dat wel wat impact.
BYD spreekt in hun datasheets verder over 4 kWh usable per module maar SolarEdge gaat niet lager dan 10% state of charge op in ieder geval een StorEdge omvormer, dat is vooral in een oude release note terug te vinden. Dat betekent dus nog wel wat verlies in bruikbare capaciteit, in het voordeel van de levensduur van de batterij zullen we maar zeggen :+.

Ik zou er zelf ook weer weer voor kiezen, al was het maar om de zonnestroom zonder omzetting de batterij in te kunnen laden, wat vermoedelijk de efficiëntie wel ten goede komt. De montage is ook best goed te doen (kabel op maat bestellen is wel een aanrader) maar bovenstaande punten zijn in het algemeen wel goed om mee te nemen.
Dank Dank Dank voor deze info.
Ik neem alles ter harte.
Compatibiliteit met BYD is dus nog een ding.
Ik heb nog even de tijd, ik wil het in maart..april gaan aanleggen (mooi voor de zomer).

• Jan-tweak
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:34:
[...]

Via de comments bij het verhaal dit vervolg gevonden.
- Anders dan in het origineel artikel vermeld betreft het GEEN LG batterij.
- Het betreft een goed technisch onderlegd hobbyist (dat zal heus kloppen, mensen die dit nu hebben zijn doorgaans heel erg ingelezen) die BR-48200B batterijen via Alibaba heeft ingekocht.
- Dat sterkt mij in de gedachte dat het kopen van een batterij van een A-merk (in dit geval BYD) dat miljoenen EV's ermee heeft rondrijden wel bijdraagt tot de veiligheid.
het probleem is vaak met Ali dat je de oorsprong en ook kwaliteit van veel van deze batterij-cellen heel slecht kunt vervolgen, het direct kopen bij de fabrikant is veelal niet mogelijk.
Naast dat je als hobbist niet alleen goed ingelezen moet zijn, er worden ook technische kennis en vaardigheden van je gevraagd, je goede contacten hebt en heel belangrijk dat iemand anders je werk gaat controleren. Voor mensen die exact weten wat ze doen en in staat zijn 10 stappen vooruit te denken gaat iets dergelijks wel werken, voor de doorsnee consument eindigd dit vaak in een katostrofe. of financieel of qua veiligheid,en vaak zelfs beide.

• Domba
Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:09:
[...]
Je vergist je, dit was geen LG, maar een victron systeem met losse serverrack accumodules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMhrjxOMrizEHlnmFczi0-E3UwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URqOMH4mr8LhPr1Wj9M4RGlU.jpg?f=fotoalbum_large
Deze foto is van de eigenaar van de woning zelf.

• Jan-tweak
Domba schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:56:
[...]

Je vergist je, dit was geen LG, maar een victron systeem met losse serverrack accumodules
[Afbeelding]
oeps, en hoe zag de schade van de rest van de installatie en huis er uit, dit lijkt er op dat men het rack zeer snel er uit heeft getrokken? klopt dat ?

• Domba
Jan-tweak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:59:
[...]

oeps, en hoe zag de schade van de rest van de installatie en huis er uit, dit lijkt er op dat men het rack zeer snel er uit heeft getrokken? klopt dat ?
https://www.pv-magazine.d...chers-zerstoert-wohnhaus/

Nee, niet snel eruit getrokken, moest onder puin uitgehaald worden.
B.W. werd opmerkzaam door brandalarmsensor, op dat moment stond al de dikke witte rook tot 0,5 m onder plafond in de kelder, is nog een stuk de kelder ingelopen, maar zag dat die hoofdschakelaar niet meer kon bereiken en was kelder al uit, opweg naar buiten, op moment van de explosie.
Dat de kelder inlopen heeft hem 7 uur ziekenhuis opname opgelevert vanwege zuurstof gebrek.

• Jan-tweak
Domba schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:26:
[...]

https://www.pv-magazine.d...chers-zerstoert-wohnhaus/

Nee, niet snel eruit getrokken, moest onder puin uitgehaald worden.
B.W. werd opmerkzaam door brandalarmsensor, op dat moment stond al de dikke witte rook tot 0,5 m onder plafond in de kelder, is nog een stuk de kelder ingelopen, maar zag dat die hoofdschakelaar niet meer kon bereiken en was kelder al uit, opweg naar buiten, op moment van de explosie.
Dat de kelder inlopen heeft hem 7 uur ziekenhuis opname opgelevert vanwege zuurstof gebrek.
oeps, dan heeft hij echt heel veel geluk gehad, moet je ook nooit doen, zonder beschermende middelen een ruimte met rook betreden, nooit doen, veelal kom daar namelijk niet meer levend uit. De profs met die mooie rode autos (nee, niet die met dat paard) hebben hiervoor altijd adembescherming op en die trainen bijna dagelijks hiermee.
dus de schade is hier ruim boven 1/2 miloen, op zich valt dat dus nog wel mee, geen idee of de verzekering hier ook uitbetaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 12-12-2025 22:43 ]

• Domba
Jan-tweak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:36:
[...]

oeps, dan heeft hij echt heel veel geluk gehad, moet je ook nooit doen, zonder beschermende middelen een ruimte met rook betreden, nooit doen, veelal kom daar namelijk niet meer levend uit. De profs met die mooie rode autos (nee, niet die met dat paard) hebben hiervoor altijd adembescherming op en die trainen bijna dagelijks hiermee.
dus de schade is hier ruim boven 1/2 miloen, op zich valt dat dus nog wel mee, geen idee of de verzekering hier ook uitbetaald.
Erger, pure reflex reactie, om vanwege brandalarm de kelder in te lopen, Bastian is niet alleen elektricien, maar ook nog bij de vrijwillige brandweer.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het is wel steeds hetzelfde artikel wat er wordt aangehaald over dit onderwerp. Gebeurt er verder eigenlijk niet zoveel, of wordt daar niet over geschreven?

Imo zit het grootste risico buiten de cellen. Ondermaatse bedrading, matige electronica, falende bms, hobby-aansluitingen. De cellen an sich ontbranden niet zonder externe bron als ik het goed begrepen heb.

Ik heb straks drie losse units en die verspreid ik door m'n woning. Sowieso 1 in de meterkast (ook gelijk ups), de andere twee zoek ik nog een plekje voor.

• habbekrats
Beekforel schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:11:
Het is wel steeds hetzelfde artikel wat er wordt aangehaald over dit onderwerp. Gebeurt er verder eigenlijk niet zoveel, of wordt daar niet over geschreven?

Imo zit het grootste risico buiten de cellen. Ondermaatse bedrading, matige electronica, falende bms, hobby-aansluitingen. De cellen an sich ontbranden niet zonder externe bron als ik het goed begrepen heb.

Ik heb straks drie losse units en die verspreid ik door m'n woning. Sowieso 1 in de meterkast (ook gelijk ups), de andere twee zoek ik nog een plekje voor.
Hier een recenter geval ook batterij/PV van LG
https://www.ndr.de/nachri...osselt,explosion1270.html
recall actie
https://www.heise.de/en/n...on-continue-10295479.html

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-12 17:33
JDVB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:16:
Ik denk dat we met de thuisbatterij een redelijk groot risico lopen voor de afschaffing van de salderingsregeling.

Ik heb op dit moment zelf een nexus 20kw thuisbatterij waar ik ondertussen best spijt van krijg.

De rechtbank heeft geoordeeld dat saldering niet per uur mag, ook niet voor dynamische contracten, wat dit voor mijn dynamische contract en de thuisbatterij gaat betekenen daar zwijgen alle media nog volledig over.

[...]

Ik snap er helemaal niets van waarom enkel en alleen solarmagazine.nl hier aandacht aan geeft, volgens mij is dit breaking voor alle dynamische aanbieders, want:

[...]

En:

[...]

Dus als alle teruglevering voor de gemiddelde prijs moet plaatsvinden, kun je dan nog wel op andere energiemarkten handelen? Is niet alle teruggeleverde energie tegen het gemiddelde tarief?

En bij een dynamisch contract geldt dan dus dat je geen terugleverkosten hebt en wel de gemiddelde prijs zou krijgen voor terug geleverde zonneenergie en batterij energie.

Daar komt bij dat mijn batterij deze maand nog maar gemiddeld 1 euro per dag op levert, met dat tempo gaat dat ding zich never nooit terug verdienen, ter vergelijk, dat was november vorig jaar nog meer dan 5 euro per dag, of vorig jaar 8 euro in augustus per dag tegen 2,37 euro per dag dit jaar augustus. En dat is dan met verschillende tarieven voor teruglevering.

Als ik mijn jaarrekening erbij pak en de teruglevering tegen de gemiddelde prijs zou berekenen, dan moet ik 144,79 bij gaan betalen, omdat ik dankzij de thuisbatterij gemiddeld meer terug krijg dan ik betaald heb.
Voor de zonnepanelen is dit gunstig, maar het effect voor de thuisbatterij is daarmee des te dramatischer!

Maar handel op de onbalans markt hoeft niet gesaldeerd te worden, dus voor mij bij Zonneplan zou dan gelden dat de tegenboeking voor powerplay met hetzelfde bedrag aangepast zou moeten worden als de terruglevering voor batterijverbruik, waarbij de teruglevering van de zonnepanelen daar los van staat?
Ik zou hier graag van iemand met wat meer juridische kennis meer van horen.

Ik heb al nieuws submits gedaan voor:
https://solarmagazine.nl/...aarbasis-toegepast-worden
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2025:7500
https://www.devos.nl/nieu...acten-salderen-opzegboete

Tot op heden van alle media dus alleen solarmagazine.nl die hier aandacht aan gegeven heeft (waar ik het gelezen heb). De link naar De Vos is de advocatenpartij die al oproept:

[...]

Dat kan wel eens een WAMCA-procedure worden.
Als je bij een dynamisch contract terug gaat leveren,
en dat volgens de rechter dan nu tegen "gemiddelde" kosten moet, dan is er dus niks dynamisch aan...

maar dan moet die rechter óók goed keuren dat lévering óók tegen een gemiddelde gaat.
Rechtspraak is was altijd: gelijke monniken gelijke kappen :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• HandyLumberjack
Die recall betreft geen LFP maar NMC batterijen.

• habbekrats
HandyLumberjack schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:31:
[...]

Die recall betreft geen LFP maar NMC batterijen.
Maakt niet zoveel uit, de fout zit vooral in de aansturing schijnbaar. De herstelde sets kunnen tot 75% geladen worden ? Lees ik, gebruikers zijn lang bezig om hier compensatie voor te krijgen.
Schijnt ook bepaalde productie batches te betreffen.
Diagnostic Software Recall
In November 2022 a new safety recall (Diagnostic Software Recall) was notified to the Australian Competition and Consumer Commission by LG Energy Solution Australia which covers ESS Home Batteries equipped with cells manufactured between 21 January 2016 to 28 March 2017, or between 14 September 2018 to 30 June 2019 (PRA2022/19550). If you have not already had your unit replaced or refunded as part of the Replacement Recall, you should check your product again to see if your unit is subject to the Diagnostic Software Recall
Wat de fout ook is
-Zet dat ding niet in je huis kelder / zolder
-check regelmatig je batterijen en aansturing
-zorg voor melders

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:24
Domba schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding]
Zo te zien parallel geschakelde (pouch) cellen zonder zekering ertussen, ik krijg daar altijd de kriebels van, een sluiting in één van de cellen, en je hebt vuurwerk. Heb zelf de voorkeur voor prismatisch in een xxs1p config.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• HandyLumberjack
habbekrats schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:11:
[...]

Maakt niet zoveel uit, de fout zit vooral in de aansturing schijnbaar. De herstelde sets kunnen tot 75% geladen worden ? Lees ik, gebruikers zijn lang bezig om hier compensatie voor te krijgen.

[...]

Wat de fout ook is
-zorg voor melders
Een fout in de aansturing kan natuurlijk net zo goed bij NMC als LFP voorkomen, alleen de gevolgen ervan verschillen wel degelijk.

• workzone
[...]

Maakt niet zoveel uit, de fout zit vooral in de aansturing schijnbaar.
Nee zit hem vooral in de chemie van de batterij zelf, de cellen zetten uit en drukken de behuizing uit elkaar.
Voor de recall hat LG een 'norm' hoever het de behuizing mocht vervormen voordat dit geclaimed kon worden onder garantie.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• Jan-tweak
[...]

[...]

Wat de fout ook is
-zorg voor melders
Nu is er pas ook de nieuwe PGS 37-1, Lithiumhoudende energiedragers: energieopslagsystemen (EOS)
Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen, uitgekomen.
En ja, ik weet, deze is niet verplichtend voor particulieren, maar zeker als je in de klasse van > 20 kWh gaat zitten, dat voorbeeld in Duitsland waar het behoorlijk mis is gegaan, zelfs met LFP cellen, waar veelal er toch van uitgegaan wordt dat deze aanzienlijk veilig zouden zijn ( dit voorbeeld toond aan dat het dus toch mis kan gaan )
zeker bij grotere installatie is het denk ik toch raadzaam om zo veel mogelijk zich aan deze nieuwe regels te houden en deze om te zetten.
kijk ook bv even naar de NEN 4288:2020 "Bedrijfsvoering van batterij-energieopslagsystemen" wat aanvullende eisen op de NEN 3140 weergeeft.
vergis je niet met dergelijk hogere energiedragers krijg je dus ook met andere en hogere risico's te maken.

• Domba
workzone schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:19:
[...]
Zo te zien parallel geschakelde (pouch) cellen zonder zekering ertussen, ik krijg daar altijd de kriebels van, een sluiting in één van de cellen, en je hebt vuurwerk. Heb zelf de voorkeur voor prismatisch in een xxs1p config.
Er zijn ook andere manieren voor pouche cellen verbouwen, zoals een aantal per metalen omhulsel en daar zie je ook wel kapotte cellen, maar vaak loopt meeste electroliet weg, zonder grote gevolgen.
Ook prismatic cellen nu ze groter worden 600+Ah, kunnen bij interne kortsluiting ook andere cellen meenemen vanwege warmte ontwikkeling door de interne kortsluiting en hoeveelheid electroliet die kan ontleden en de nodige ravage kan geven.

• habbekrats
@Jan-tweak Daarom dus
Wat de fout ook is
-zorg voor melders
-degelijke opstelling
-kinderveilig

Of het nu NMC LFP of welk batterij systeem niet in huis zetten.

• Jan-tweak
habbekrats schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:58:
@Jan-tweak Daarom dus
Wat de fout ook is
-zorg voor melders
-degelijke opstelling
-kinderveilig

ik denk dat bij veel mensen je geen andere keuze hebt, waarbij je volgens mij wel een duidelijk verschil tussen een zeer kleine, kleine of grotere capaciteit onderscheid moet maken, dat zie ik ook gebeuren bij het NIPV.
mn voor de zeer kleine LFP gebasserde systemen met een capaciteit van onder de 8-10 kWh is het naar mijn mening belangrijk dat:
- deze niet in of direct bij een vluchtweg moet gaan plaatsen
- niet in de woon cq slaapkamer
- niet in de meterkast (te kleine ventilatie)
- niet een een afgesloten kast of zeer kleine ruimte
- een rookmelder, bij voorkeur een systeem welke gekoppeld is aan de andere rookmelders in het huis, in de directe omgeving
- niet in de buurt van brandbare materialen
- op een plek met voldoende ventilatie (naar buiten)
kies dan een systeem welke een blussysteem heeft waarbij de activatie eigenlijk onder de temperatuur van de brandfase van de LFP cellen bedraagd. De ontstekingstemperatuur ligt bij circa 270 °C, dus als de accivatie van een blussysteem lager ligt dan heb je al minder kans dat een brand binnen de zich kan uitbreiden en dus de temperatuur binnen een celblok nog meer kan verhogen. hier spreken we dan ook eerder van een brandonderdrukkingssysteem, veel worden hiervoor aerosolen van zouten voor gebruikt die direct het chemisch verbrandsingsproces verstoren.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-12 09:43

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Stefannn schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:28:
[...]

@daemonix

Hele bende in het tuinhuis geplaatst met 25 meter 5*4mm2 ertussen (en een 5* signaal kabeltje). Natuurlijk wat verlies maar behoorlijk geruststellend. Gaat om een NMC gebaseerd product dus: niet in mijn huis.

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• workzone
Domba schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:26:
[...]

Er zijn ook andere manieren voor pouche cellen verbouwen, zoals een aantal per metalen omhulsel en daar zie je ook wel kapotte cellen, maar vaak loopt meeste electroliet weg, zonder grote gevolgen.
Het is denk ik beter om het voor een groot deel te voorkomen, dan het te moeten genezen. Een bms heeft veel meer controle over een in serie geschakeld systeem dan parallel.

YouTube: A battery plant fire in California started during a boom for energy ...

Drie keer raden welk merk en type hier gebruikt is en welke form factor.

• Stefannn
Pfew....
Mening over buiten versus binnen lopen dus nog flink uiteen....
habbekrats schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:58:
@Jan-tweak Daarom dus
Wat de fout ook is
-zorg voor melders
-degelijke opstelling
-kinderveilig

HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:03:
[...]

En dan website van marstek, keuken of woonkamer is ook geen probleem......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MrizNNRjX2IOhxy1vcwfMlGp4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bpNINMNhLzBb2isF6ZKgZewa.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
Stefannn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:44:
Pfew....

[...]

[...]

[Afbeelding]
helaas is marstek blijkbaar meer geinteressert in het verkopen en een lijst voor locaties waar het beter niet kan is nu ook niet bepaald verkoopbevorderend.
helaas zijn er in Nederland geen eisen voor het opstellen van dergelijke dingen, het begint veelal bij de verzekeringen die met kleine letters in hun voorwaarden daar eisen aan stellen. Veelal kom je daar pas achter als de ellende al gebeurt is.
Ik verwacht dat echte eisen in bv het Bbl nog zeker wel 10 jaar op zich moeten wachten, vergeet bv ook niet dat de PGS-37-1 voor consumenten thuis ook niet van toeassing is, eigenlijk zou je hopen dat ze een PGS-37-3 maken specifiek voor de consumenten.

en dan heb ik het nog niet eens over de foto (buiten) terwijl het niet eens de voor die locatie benodigde spatwaterdichte WCD (Min. IP65) betreft. Ik vind dat die foto's dus gewoon misleidend zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 15-12-2025 10:20 ]

• Domba
workzone schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:42:
[...]
Het is denk ik beter om het voor een groot deel te voorkomen, dan het te moeten genezen. Een bms heeft veel meer controle over een in serie geschakeld systeem dan parallel.

YouTube: A battery plant fire in California started during a boom for energy ...

Drie keer raden welk merk en type hier gebruikt is en welke form factor.
Zelfde als in LG RESU 6.5, LG JH4 pouche cellen

• HandyLumberjack
Pfew....

[...]

[...]

[Afbeelding]
In mijn geval is het wel een relatief kleine installatie.

Als het om tientallen kWh's zou gaan, zou ik ook een andere keuze maken.

• Stefannn
HandyLumberjack schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:36:
[...]

In mijn geval is het wel een relatief kleine installatie.

Als het om tientallen kWh's zou gaan, zou ik ook een andere keuze maken.
Eerlijk gezegd krijg ik het idee dat het niet eens zozeer de grootte, maar meer de belasting is.
In mijn geval wil ik alleen epex, geen onbalans en ga ik naar max C=0.4 (max 5kW op een 12kWh batterij).
Degenen met 30kWh+ zullen geheid allemaal onbalans doen. Die Duitser zeker wel. Dan wil men bij voorkeur alles in 1 uur vol of leeg laden, C=1 dus. Dan heb je dubbele stroom dus viervoudig verlies (=warmte).

• Domba
Pfew....
Persoonlijk, mag van mij binnen met nodige ventilatie en dan vooral aanbouw/garage, maar wel bewust van dat potentie wel aanwezig is, waarbij het echt veel minder vaak met LFP voorkomt dan NMC en accumodule bouwwijze een grote invloed heeft.
Als je warmte binnen wilt houden denk aan 100% buitenlucht met cross-flow wisselaar om grootste deel van warmte binnen te houden.
Ik zelf heb alleen een CO-sensor wat hoger (CO is iets lichter dan lucht) dan brandalarm sensor met temperatuur op ca heuphoogte, beide op Tuya protocol omdat ik daarvan veel meer van heb, voor gegevens in HA en voor veel niet cloud afhankelijk ben met Tuyalocal

• zalkc
Jan-tweak schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:59:
[...]

eigenlijk zou je hopen dat ze een PGS-37-3 maken specifiek voor de consumenten.
Eigenlijk wel, als dat een keer duidelijk zou zijn waar je je als consument aan zou moeten houden zou veel schelen. Nu mag alles, en met de komst van de plug-in's, bij het grote publiek, verwacht ik dat de randen steeds verder worden opgezocht.

Worden deze thuis ESS systemen al behandeld in algemene cursussen voor elektriciëns? Of is dat leverancierspecifiek geregeld?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Wie heeft allemaal de EV in de garage staan of direct naast het huis of onder de carport naast het huis?

E-fiets in kelders in flatgebouwen? Of zelfs boven i.v.m. diefstallen van die dingen.

Kids die de telefoon aan de lader hebben in bed, ermee in slaap vallen of zelfs onder het kussen leggen met lader aangesloten.

Veiligheid staat voorop en wat je kan vermijden aan risico is altijd een goede zaak.

En terecht merkt @Stefannn ook al op dat het gebruik en misbruik van de cel ook niet onderschat moet worden.

Te snel rijden genereert ook meer ongelukken van omvang dan langzaam rijden.

De aansturing cq bediening van …… lijkt de grootste rol te spelen bij incidenten.

• habbekrats
@Ersus Te snel rijden doe je zelf. Fietsen en ander klein spul is nagenoeg altijd Li-Ion en staat bekend om flinke flits boem bij foute handeling / laden.
Op het werk mogen e-fietsen niet meer in de kelder geladen worden. En die Chinse fatbikes en goedkope stepjes zijn voorbeelden genoeg van. NMC en LFP kunnen heel veilig gebruikt worden als de regels in acht genomen worden. En dan nog steeds niet in huis.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

habbekrats schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:51:
@Ersus Te snel rijden doe je zelf. Fietsen en ander klein spul is nagenoeg altijd Li-Ion en staat bekend om flinke flits boem bij foute handeling / laden.
Op het werk mogen e-fietsen niet meer in de kelder geladen worden. En die Chinse fatbikes en goedkope stepjes zijn voorbeelden genoeg van. NMC en LFP kunnen heel veilig gebruikt worden als de regels in acht genomen worden. En dan nog steeds niet in huis.
Ik mis de EV

• daemonix
  • Niet online
Die heeft een goede/veel betere BMS dan een fiets of een goedkope plugin accu.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
Ersus schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:15:
Wie heeft allemaal de EV in de garage staan of direct naast het huis of onder de carport naast het huis?

E-fiets in kelders in flatgebouwen? Of zelfs boven i.v.m. diefstallen van die dingen.

Kids die de telefoon aan de lader hebben in bed, ermee in slaap vallen of zelfs onder het kussen leggen met lader aangesloten.

Veiligheid staat voorop en wat je kan vermijden aan risico is altijd een goede zaak.

En terecht merkt @Stefannn ook al op dat het gebruik en misbruik van de cel ook niet onderschat moet worden.

De aansturing cq bediening van …… lijkt de grootste rol te spelen bij incidenten.
Thuisaccu in een losstaande schuur naast het huis, alle laders in huis op slimme schakelaars die uit gaan als we van huis gaan of gaan slapen. Dus telefoons, laptops, iPads, fietsaccu’s, accu stofzuigers, laders voor elektrisch gereedschap in de werkplaats, etc. Alles gaat uit.

EV’s staan enkele meters van het huis te laden. Brandmelder in de meterkast, schuur, en op diverse plekken in huis en allemaal gekoppeld.

Dus ik voel me niet aangesproken >:)

Maar je heb gelijk, denk dat heel veel mensen er niet bij stil staan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Jan-tweak
Ersus schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:15:

bouwkundig is een garage nu juist bedoeld om daar een auto te stallen, alleen houd de bouwregelgeving geen cq onvoldoende rekening met de extra risico's die bij EV en hybrides een rol spelen.
Vanuit de bouwregelgeving zijn er eigenlijk nog geen echte speciale voorwaarden die met die verhoogde risico's rekening houden, wat je voornamelijk ziet is dat deze vanuit de verzekeringshoek gaan komen, bv bij ondergrondse parkeergarages.
je ziet dat dit mn een mogelijk probleem gaat worden waarbij de garage niet zo zeer tegen het huis is geplaatst maar juist onder de woonlaag (minder perceeloppervlakte benodigd) waarbij de brandweerendheid tot 7m hoog slechts 20 min bedraagd. (Bbl Artikel 3.12).
Aan de andere kant worden er wel eisen gesteld aan bv laadpunten voor voertuigen. (Bbl § 3.4.2), die kunnen dus ook aan de buitenkant liggen (gebruikelijk bij woningen).
Dus gebruik gewoon je gezond verstand en zoek niet de randjes op. better safe than sorry.

• Tanuki
  • Niet online
Hier is het nog steeds hetzelfde verhaal:
• Energiecontract zonder terugleverkosten tot augustus 2027.
• Nog geen indicatie dat de saldering daadwerkelijk op 1 januari 2027 zal eindigen.
• Ook geen indicatie nog dat dat niet zou gebeuren.
• We betalen 0 euro aan voorschot per maand.
• We krijgen elk jaar een energierekening van -200 euro. Dus we hebben -200 euro aan energiekosten per jaar. (Dat was +300 euro per jaar als de compensatie energiebelasting er niet was).
• We hebben geen gas, dus daar ook geen kosten aan.

Ik zou in 2026 willen focussen op een energie opslag oplossing. Maar het is lastig nu uit te rekenen wat we in 2027 zouden gaan betalen, waardoor het ook lastig is om terugverdientijd en dergelijke te berekenen. En daardoor is het dus lastig welk bedrag "rendabel" zou zijn om daar aan uit te geven te bepalen.
offtopic:
(Het is niet mijn bedoeling om de "terugverdientijd"-discussie te voeren. Een CV ketel "verdien" je niet terug zegt men, dat is leuk, maar die is nodig om warm water te kunnen hebben (voor de douche en voor de verwarming). Een accu is niet nodig om stroom in huis te hebben. Zonnepanelen ook niet, ook daar willen we een wijze investering doen om er beter van te worden. Daar wil ik het verder ook bij laten.)
Nu zijn er dus wat opties:
  1. Growatt batterij kopen. 650 euro voor 2,56 kWh. Niet mega aantrekkelijk als we een batterij van 20 of 30 kWh willen maken.
  2. Omvormer de deur uit, een andere omvormer aansluiten (die met "laag voltage" werkt, mijn huidige omvormer kan enkel de Growatt ARK (HV) batterijen) op de panelen die op ons dak liggen, vervolgens een goedkope batterij regelen. Bijvoorbeeld met EVE cellen o.i.d. En Jkbms. Is een stuk betaalbaarder.
  3. Victron setup (met MultiPlus II) met heel veel flexibiliteit en uitbreidings opties. Tegen een hogere kost dan een simpele batterij setup, uiteraard.
  4. De MultiRS van Victron, tegen een nog hogere kost dan optie 2.
Een andere optie zie ik niet?

Uiteindelijk willen we "de betaalbare batterij oplossing". Wat zou dan wijs zijn om te doen? Is bijvoorbeeld een MultiPlus / MultiRS setup een eenmalige prima investering waar je jaren mee vooruit kan? Of zou de markt snel evolueren?

Ik weet ook dat we over een jaar of over 2 jaar een "te dure" setup hebben staan, omdat alle prijzen flink zijn gedaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 15-12-2025 18:33 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• habbekrats
@Tanuki Als het goedkoop moet een Chinese pv omvormer ruilen voor een Deye set.
https://zonnepanelensuper...fnE89-DdNVbplXTqHEHbkb8wY best wel betaalbaar , maar ik liever niet helemaal als dat ding aan de Deye cloud hangt. ik vertrouw dit niet https://fyivt.com/be-info...l-and-it-came-from-china/

• Tanuki
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:19:
https://zonnepanelensuper...fnE89-DdNVbplXTqHEHbkb8wY best wel betaalbaar , maar ik liever niet helemaal als dat ding aan de Deye cloud hangt. ik vertrouw dit niet https://fyivt.com/be-info...l-and-it-came-from-china/
"Als het goedkoop moet", dat is nou ook weer niet de richtlijn. :p Maar als EVE cells (kwalitatief prima) een goedkoper alternatief is op de ARK HV batterij van Growatt, dan wil ik daar best voor kiezen uiteraard.
Ik ben ook niet vies van zelfbouw. Want dat is het verschil met de batterij van Growatt: daar krijg je een redelijk plug & play / in elkaar klik systeem.

Met een China inverter bedoel je mijn Growatt omvormer? Of juist de Deye? Zijn namelijk beide Chinese merken... Ik snap de aversie daartegen niet zo.
Growatt/Deye zijn volgens mij gewoon prima. Niet per se slecht materiaal of zo.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• HandyLumberjack
Tanuki schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:29:
Hier is het nog steeds hetzelfde verhaal:
• Energiecontract zonder terugleverkosten tot augustus 2027.
• Nog geen indicatie dat de saldering daadwerkelijk op 1 januari 2027 zal eindigen.
• Ook geen indicatie nog dat dat niet zou gebeuren.
• We betalen 0 euro aan voorschot per maand.
• We krijgen elk jaar een energierekening van -200 euro. Dus we hebben -200 euro aan energiekosten per jaar. (Dat was +300 euro per jaar als de compensatie energiebelasting er niet was).
• We hebben geen gas, dus daar ook geen kosten aan.

Ik zou in 2026 willen focussen op een energie opslag oplossing. Maar het is lastig nu uit te rekenen wat we in 2027 zouden gaan betalen, waardoor het ook lastig is om terugverdientijd en dergelijke te berekenen. En daardoor is het dus lastig welk bedrag "rendabel" zou zijn om daar aan uit te geven te bepalen.

Los van wat de markt doet is het ook wel lastig om te weten wat in je eigen situatie ideaal is als de toekomstige spelregels onbekend zijn.

Wel of geen salderen en de tijdsafhankelijke nettarieven heeft nogal een impact op de optimale oplossing.

• zalkc
Met andere omvormers kan dat ook die op de cloud zitten. 1 goede ransomware aanval en je zit mogelijk zonder stroom.

Ik heb deze set met 1 x een 16kWh pakket, en de DEYE bevalt verder ook goed, hoewel die soms best luidruchtig is. Wel heb ik alles via home assistant lopen om bovenstaande reden.

• Domba
Wat betreft dat laatste, het betrof 1fase EU modelen (230V ) voornamelijk 1 fase 16kW, in splitfase (2x120V) gebieden zonder autotrafo gebruik, dat alleen moet al grote vragentekens oproepen.

Zeer waarschijnlijk een reguliere firmware die waarschijnlijk de das om heeft gedaan, recentere firmware gebruikt nieuwere modbus RTU protocol versies, aaanpassingen voor nieuwere opties en introductie van hoogvolt modelen en Balkonenergieopslag modelen etc om in onder te brengen en die hebben voor het modbusadress "device type" geen splitfase meer. (een read only modbus register, net als serienummer)

Een aantal waren zelfs helemaal fake, niet enkel de gemodificeerde 1 fase 16kW EU-model, maar de zogenaamde foto's, alle fotoshopping, zoals de ene persoon uit Puerto Rico, die er diverse in regio van een gemodificeerde 1-fase 16kW EU-model had voorzien.
Als je goed kijk naar alleen al de eerste regel zijn er verschillende met verschilllende teksten in omloop, waren wel paar meer actief in forum topic en sommige waren bitter slechte fotoshop.
Op diysolarforum was een topic rond gebruik van EU-modelen gebruik op splitfase, welke in begin nog met autotrafo gebruik, maar later kwam de soldeerbout om de hoek om van de brom van de autotrafo af te komen, door deze trafo niet meer nodig te hebben met aanpassingen op de vermogens PCB.

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste