Ook hier al een tijdje aan het kijken naar of batterijen interessant zijn voor mijn thuis situatie. Ik heb de volgende business case gemaakt en ik hoor graag of hij klopt en of anderen er iets aan hebben.
Situatie thuis:
Huis met 36 zonnepanelen, kleine zwembadpomp (200 Watt continu) en elektrische auto.
Opbouw business case:
Ik heb voor alle dagen van de afgelopen 3 jaar
per dag het verbruik én opwek in een tabel gezet. Vervolgens heb ik gekeken of er zonne-opwek-overschot is. Als dat er is, gaat dit in een gesimuleerde batterij en wordt vervolgens verbruikt indien dat nodig is. Ik kan verder kosten van kWh batterij, levensduur en installatie invullen, en vervolgens rolt er een rendement uit. Ik kijk alleen maar naar NOM, dus niet naar handelen.
Uitgangspunten:
Deze buca is voor de energiemarkt ná 2027 (saldering).
Ik ga uit van een kWh tarief van 24 cent/kWh en een terugleververgoeding van 0 cent/kWh.
Verder ga ik uit van een efficiency (RTE) van een batterij van 90% in en 90% out, dus effectief 81%. Ik ga verder uit van een prijs van €1400 voor 5,12 kWh; ongeveer de prijs van een Marstek Venus V2 systeem.
Op het moment wordt al 35% van mijn verbruikte energie opgewekt door zonnestroom (door actief hierop te sturen). Ik ga uit van een levensduur van 12 jaar.
Beperkingen:
Ik kijk naar opwek en verbruik per dag, dus niet tussen 2 dagen in. Dit kan een negatief effect hebben.
De batterij kan in de buca maar één keer gevuld worden, terwijl hij op een bewolkte dag bijvoorbeeld ook gedurende de dag kan volladen en ontladen. Dit heeft een positief effect.
Uitkomst:
Met een accu van 13 kWh ga ik over de levensduur van 12 jaar een opbrengst genereren van €3650, wat gelijk is aan een rendement op investering van 6,1%. Dat is dus erg hoog!
Graag hoor ik jullie commentaar en of ik ergens de plank mis sla.
Mijn bestand is hier te bekijken:
[
Voor 3% gewijzigd door
Aristos op 16-09-2025 21:02
]