Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb de installatie handleiding van Sigenergy maar eens opgezocht:daemonix schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:24:
@Stefannn Als je zorgt voor 230 V op de AC link (wat standaard is bij bijvoorbeeld Sigenergy) dan hoef je helemaal niets te regelen om de zonnepanelen te laten werken.
linkerplaatje is een volledig backup systeem. Je ziet dat de PV dan DC gekoppeld is. Dat is defacto de "hybride oplossing" die ik mijn eerdere post bedoelde. Kan met solaredeg, kan ook met ander merken (maar als je al solaredge optimisers hebt worden andere merken erg lastig.
/f/image/QaSsfWt9dMk7S9cJ7uAbzIrE.png?f=fotoalbum_large)
Klopt... ALS de netspanning netjes is zal de PV omvormer het verschil niet zien.Bravo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:05:
[...]
Vanuit de PV-omvormer is dat zeker. Zolang die netspanning ziet die voldoet aan de standaard dan ziet hij geen verschil tussen een 230 die uit een noodstroomvoorziening komt, of van het Grid.
Maar daar kleven inderdaad risico's aan zoals je beschrijft als de opwek groter is dan het gebruik en er geen batterij is om het in af te laten vloeien.
In het beste geval loopt het voltage op en schakelt de PV omvormer af, maar daar moet de noodstroomvoorziening wel mee om kunnen gaan. Je hebt er ook een aantal die stug blijven corrigeren om 230V te maken. Die zijn dan ook niet geschikt om een PV omvormer op de uitgang te zetten.
Solaredge en SMA reageren ook op de netfrequentie, dit wordt o.a. door Victron gebruikt om PV-omvormers af te knijpen zodat er niet meer wordt opgewekt dan dat er kan worden afgenomen. Ook andere omvormers lijken dit te ondersteunen, maar niet altijd stapsgewijs (0/1).
Maar of je noodstroomvoorziening dat allemaal storingvrij kan aansturen is allerminst zeker. Combinatie zou ik als "getest" in de specs willen zien staan danwel hier op tweakers iemand die het werkend heeft voordat je ervan uit kan gaan dat dat werkt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
20 cent zonder energiebelasting ? Ik betaal die niet vanwege teruglevering/saldering.Ethirty schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:30:
[...]
Dat is dan ook bizar laag. Ik ben al trots dat ik nog net onder de 20 cent ben gebleven.
Als je vanwege die ontwikkelingen 1800 piek gaat uitgeven, dan ben je toch juist meer aan ze gebonden, op z'n minst totdat je die 1800 piek hebt terugverdiend?targaryanwolf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:24:
[...]
Doelde meer op piek bloktarieven en alle andere verzinsels die ze aan het verzinnen zijn. Daarnaast kan ik een deel van mijn stroom opslaan voor in de avond ipv voor nop afgeven in 2027.
Bij wijze van kan ik in 2030 gewoon de nieuwste enphase accu laten ophangen, maakt niet uit.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja, je zet over het hoofd dat een UPS binnen 1 netcyclus schakelt dus de stroom valt niet uit.Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:45:
[...]
Als de stroom is uitgevallen staat er geen 230V op de AC link. Dus dan werken de zonnepanelen niet meer.
(bij mijn beste weten, zie ik iets over het hoofd???)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
.
[ Voor 81% gewijzigd door daemonix op 18-02-2026 18:28 ]
Hier getest en werkend met Enphase. Dat zal voor een ander merk niet anders zijn.Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:18:
[...]
Ik heb de installatie handleiding van Sigenergy maar eens opgezocht:
linkerplaatje is een volledig backup systeem. Je ziet dat de PV dan DC gekoppeld is. Dat is defacto de "hybride oplossing" die ik mijn eerdere post bedoelde. Kan met solaredeg, kan ook met ander merken (maar als je al solaredge optimisers hebt worden andere merken erg lastig.
[Afbeelding]
[...]
Klopt... ALS de netspanning netjes is zal de PV omvormer het verschil niet zien.
Maar of je noodstroomvoorziening dat allemaal storingvrij kan aansturen is allerminst zeker. Combinatie zou ik als "getest" in de specs willen zien staan danwel hier op tweakers iemand die het werkend heeft voordat je ervan uit kan gaan dat dat werkt.
EenMPII 4k5 kan toch niets met PV daar moet je een Victron Multi RS Solar 48/6000 voor hebben volgens mij. Samen kopen met pv is btw teruggave https://lithiumaccus.nl/p...n-multi-rs-solar-48-6000/Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:36:
@Night89 Voor ongeveer €700 koop je de Victron Multiplus 2 GX 4k5 die de maximale 4kW van je zonnepanelenomvormer kan afvangen, voor ongeveer €1700 koop je een 16 kWh batterij daarvoor. Er komt nog een paar honderd euro bij voor installatie. De Victron is een herrieschopper en blauw dus in ieder interieur een leuk accent
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ja dat klopt, ik heb inderdaad optimizers onder de panelen liggen, en daar kan de batterij niks mee. dus het wordt AC aansluiten, en misschien eens tzt als de omvormer toch vervangen moet eens kijken of ze op de batterij kunnen.Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:22:
Omdat Solaredge fijne optimizers heeft typte ik zonnepaneelomvormer als bron van AC afkomstig van PV. Ik weet niks van Solaredge optimizers zelfs niet of Night89 die heeft, maar lees wel regelmatig dat andere merk hybride omvormers er niks mee kunnen en dat ze dan dus van het dak verwijderd moeten worden. Misschien leveren ze wel een winst die het AC/DC verlies compenseert haha, niet verwijderen kost geen geld in ieder geval.
Wat betreft de Victron onderdelen, dan moet ik zelf een systeem gaan bouwen toch? ik ben niet vies van wat knutselen, maar dit gaat om dingen die je wel goed moet hebben, ik zou niet willen dat het huis af fikt, en dat de verzekering dan ook nog eens zegt he dat heb je zelf geprutst, veel succes wij doen niks
Met Vriendelijke Groet,
Even een vraag, wat kost je deze grap om een werkende omvormer door een andere te vervangen ?Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Persoonlijk zou ik gaan voor hybride omvormer (dus niet AC gekoppeld). En aangezien je al solaredge hebt is vervanging van huidige omvormer voor solaredge dan het handigste. Dan heb je toch de meeste kans dat het optimaal blijft werken met je solaredge optimizers.
Met hybride omvormer bestuur je ook direct je zonne-energie, die kan je dus af laten schakelen bij negatieve prijs en volle accu. En met hybride omvormer heb je gewoon beter rendement omdat je direct van PV naar de accu gaat inplaats van PV ->230V -> accu.
En, bij veel hybride systemen (niet allemaal, maar sommigen wel) blijft de PV de batterij laden bij stroomuitval. Bij los AC systeem niet, dan moet je dat weer separaat regelen.
Solaredge heeft een storedge hybride omvormer die ook de accu kan aansturen.
Ze hebben ook de homehub omvormer waarmee je noodstroom kan maken en de accu blijft laden bij stroomuitval. Als je ook de backup module aanschaft schakelt het zelfstandig naar noodstroom bij stroomuitval.
De solar edge 9.6kWh batterij is erg duur. De solaredge storedge omvormer ondersteunt ook de goedkopere BYD LVS batterijen. Voor de homehut is het aangekondigd maar vereist nog een firmware upgrade.
De BYD is bovendien LFP terwijl de solaredge hoogvolt 9.6kWh NMC is hetgeen brandgevaarlijker is.
Ik heb mijn systeem nog niet, ik wacht op de firmware, maar huidig plan is om mijn huidige solaredge omvormer te vervangen door solaredge homehub + backup module + 3xBYD LVS (totaal 12kWh)
En wat kost die BYD LVS?
En denk je dat je hiermee onder de streep goedkoper qua TCO uit te komen dan een AC systeem ?
Ik ben het met je eens dat de puur Solaregde add-on zowel qua kosten en veiligheid duidelijk minder is.
Er is/was een SolarEdge actie waarbij je accu's kocht en je indien nodig gratis en nieuwe hybride omvormer kreeg. Ik zou eens rond shoppen als je toch al SE hebt.Night89 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Dat is zeker waar, dat heeft ook mijn voorkeur.
Maar de verkoper van dat systeem had een raar verhaal wat ik hierboven schrijf, dat alle zonnepanelen aangepast moesten of iets dergelijks.. lijkt me wat gek.
Maar vandaar offerte met die WCD 's.
ligt er natuurlijk beetje aan wat het kost, maar wat mij betreft als ik dat neerzet komt er ook volledige noodstroom bij.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik heb het over de winter, in de zomer hoeven we praktisch niet in te kopen, zeker niet i.c.m. een accu. In de winter voor 6 cent per kWh inkopen lijkt mij ideaal, maar ik zie niet hoe dat gaat lukken?Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:27:
[...]
Mijn dynamische inkoopprijs stroom inclusief BTW en inkoopvergoeding voor 2025 was 6 cent per kWh, 3 cent per kWh extra is dan ...
Over het hele jaar gemiddeld met de juiste accu capaciteit kan ik dat nog wel indenken. Maar afgelopen maanden (november 25,4 cent - december 24,5 cent - januari 25,8 cent) was dat onmogelijk als ik naar die prijzen kijk. Dat zijn dan de inkoopprijzen voor mij inclusief sturing op die prijzen (auto laden, tapwater verwarmen) ik heb die maanden geen negatieve prijzen gezien in de uurblokken en maar een paar keer richting de 6 cent inclusief alles.Oilman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:21:
[...]
Ik heb het over de winter, in de zomer hoeven we praktisch niet in te kopen, zeker niet i.c.m. een accu. In de winter voor 6 cent per kWh inkopen lijkt mij ideaal, maar ik zie niet hoe dat gaat lukken?
Edit:
Dit waren de prijzen exclusief belastingen etc. Dus puur de kale kWh marktprijs. Tel daar nog maar ca 12 cent bij op en je zit op je all-in prijs.
[ Voor 25% gewijzigd door Impossibl3 op 18-02-2026 22:14 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Die grafiek laat gemiddelde dagprijzen zien? Of uurprijzen ? Ik zie 3 december niet als ie ook uurprijzen toont.Impossibl3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:09:
[...]
Over het hele jaar gemiddeld met de juiste accu capaciteit kan ik dat nog wel indenken. Maar afgelopen maanden (november 25,4 cent - december 24,5 cent - januari 25,8 cent) was dat onmogelijk als ik naar die prijzen kijk. Dat zijn dan de inkoopprijzen voor mij inclusief sturing op die prijzen (auto laden, tapwater verwarmen) ik heb die maanden geen negatieve prijzen gezien in de uurblokken en maar een paar keer richting de 6 cent inclusief alles.
Edit:
Dit waren de prijzen exclusief belastingen etc. Dus puur de kale kWh marktprijs. Tel daar nog maar ca 12 cent bij op en je zit op je all-in prijs.
[Afbeelding]
in een dag verbruik je niet slechts in 1 uur stroom maar gemiddeld over de 24 uur in een dag, dus je doodstaren naar 1 uur waar je mogelijk negatief kunt gaan in de winter, vergeet hierbij niet de belastingen, wat de kans zeg maar gewoon onmogelijk maakt, geen enkele zin.Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:39:
[...]
Die grafiek laat gemiddelde dagprijzen zien? Of uurprijzen ? Ik zie 3 december niet als ie ook uurprijzen toont.
en ook al zou je dan ergens in die maanden een uurtje negatief krijgen staat dat niet in verhouding met de rest.
Een ander aspect mbt thuis-batterijen om gedurende goedkope uutjes stroom te laden en tijdens duurdere uurtjes weer te ontladen blijkt in de huidige tijden ook niet al te vaak tot een groot succes te leiden, daarvoor is de brandbreedte tussen beide gewoon te klein, omdat je hierbij dus ook je laad/ontlaadverliezen (RTE) moet laten meerekenen, die toch al snel rond de 20% of zelfs nog meer bedragen.
:strip_exif()/f/image/1sQ2jvagN2gU71946BVgu8Xj.jpg?f=fotoalbum_large)
bovenstaand voorbeeld laat dat nog eens duidelijk zien, en dat is eigenlijk nog een voorbeeld waar je mogelijk zelfs 2 keer 3 uurtjes kunt profiteren, echter op veel dagen is het verschil tussen laag en hoog vaak niet eens je RTE groot, dus betaal je eigenlijk meer met batterij dan zonder.
Dit zijn de kwartier prijzen maar wel via long-term statistics in homeassistant. Er zit een vorm van aggregatie op.Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:39:
[...]
Die grafiek laat gemiddelde dagprijzen zien? Of uurprijzen ? Ik zie 3 december niet als ie ook uurprijzen toont.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik neem dan de prijzen van stralendgroen.nl (geen connecties)Jan-tweak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:13:
[...]
Even een vraag, wat kost je deze grap om een werkende omvormer door een andere te vervangen ?
En wat kost die BYD LVS?
En denk je dat je hiermee onder de streep goedkoper qua TCO uit te komen dan een AC systeem ?
Ik ben het met je eens dat de puur Solaregde add-on zowel qua kosten en veiligheid duidelijk minder is.
Solaredge home hub 10kW 3fase: 1595 euro, geen btw
Solaredge backup unit 3fase: 670 euro inc btw
BYD LVS 12kW: 4144 euro inc btw
Totaal 6409 euro waarvan 835 euro btw die je wellicht gedeeltelijk kan terugkrijgen
Als je geen backup faciliteiten wil hebben maar enkel thuisbatterij voor opslag van PV cq goedkope stroom voor later gebruik dan kan het goedkoper:
Solaredge storedge 10kW 3fase: 1095 euro, geen btw
BYD LVS 12kW: 4144 euro inc btw
Totaal 5239 euro waarvan 719 euro btw die je wellicht gedeeltelijk kan terugkrijgen
Dat geeft dus ook aan dat de "backup functionaliteit" ongeveer 1200 euro kost. Die moet je dus eigenlijk niet meenemen in sommetjes mbt terugverdientijd want dat is een "feature" geen "kosten besparing".
Dat zijn dus enkel de componenten. Daar komt installatie (als je die niet zelf doet) nog bij en ook geheid nog wat installatie materiaal (al zijn de batterij kabels al onderdeel van de set).
Terugverdienen zal meer dan 10 jaar kosten
Maar eerlijk gezegd vind ik het "niet beroerd" ten opzichte van 3x Marstek Venus E3.
Dat zie ik een beetje als een "rock bottom systeem" en kost je dan 3x1200 euro = 3600 euro voor 3 losse 5kWh stekkerbatterijen
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ah... dan heb je het over een "full blown" backup systeem, ik kan je volgen.daemonix schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
[...]
Ja, je zet over het hoofd dat een UPS binnen 1 netcyclus schakelt dus de stroom valt niet uit.De Sigenergy claimt het zelfs in 1 ms te doen. Daar merk je (bewijsbaar en proefondervindelijk) helemaal niets van.
Ik had nog een systeem in mijn hoofd met losse backup wcd.
Dat is mooi!daemonix schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:27:
Hier getest en werkend met Enphase. Dat zal voor een ander merk niet anders zijn.
"voor een ander merk niet anders" durf ik persoonlijk niet vanuit te gaan.
Ieder zijn keuze maar ik ga geen 5000euro of meer uitgeven voor een combinatie waarvan niet gegarandeerd wordt dat dat werkt.
Je hebt zeer zeker gelijk dat mijn stelling "werkt niet met AC" te kort door de bocht was. Dat moet meer iets zijn als "iets dat je heel duidelijk uitgezocht moet hebben".
We hebben momenteel 10 panelen op het zuiden 3.6kwp. 1fase aansluiting op 1x35a.
Op de schuur zou ik minimaal 2kwp willen op Oost en West. We hebben een dynamisch contract.
Het liefst zou ik een plug en play set kopen welke ik kan uitbreiden. Echter kom ik er maar niet goed uit wat. Is een zendure of anker een goede oplossing?
Ik zie door de bomen het bos niet echt meer.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik zou een type kiezen met z'n eigen MPPT ingangen want die hebben in principe een hoger rendement (DC > DC ipv DC > AC > DC), en voor het geval dat:Mimiix schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:55:
Op de schuur zou ik minimaal 2kwp willen op Oost en West. We hebben een dynamisch contract.
Het liefst zou ik een plug en play set kopen welke ik kan uitbreiden. Echter kom ik er maar niet goed uit wat. Is een zendure of anker een goede oplossing?
Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic
Zelf zit ik ook nog aan de Jackery HomePower 2000 Ultra te denken.
Zendure topic is een goudmijn. Daar kun je vinden dat Zendure qua RTE/efficiëntie echt heel goed scoort. Solide producten voor een prima prijs. Kies inderdaad een omvormer met MPTT.Mimiix schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:55:
Wij hebben pas onze schuur opnieuw opgebouwd(stenen schuur uit de jaren 60 was echt op). En wil eigenlijk extra zonnepanelen met een accu daar opbouwen. Ik heb een extra groep in de schuur dus daar kan het allemaal op aangesloten worden.
We hebben momenteel 10 panelen op het zuiden 3.6kwp. 1fase aansluiting op 1x35a.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Stel er is een zonnige dag en de prijzen zijn dynamisch dusdanig laag dat je niet wilt terugleveren omdat dat geld kost. Een thuisaccu waarop de PV is aangesloten kan dan neem ik aan de PV uit gooien, of in ieder geval op NOM/ zero export draaien.
Maar tegelijkertijd wil je wel je auto laden met die (waardeloze) stroom.
Zijn er kant en klare oplossingen voor om dit geautomatiseerd mogenlijk te maken?
Uiteraard kan je wel de lader handmatig aansturen, maar dan moet je ook het vermogen dusdanig aanpassen dat het niet je overschot overschrijdt. En als er dan bewolking komt trek je alsnog stroom uit het net en moet je betalen. Veel laders hebben wel een PV overschot functie maar die werkt uiteraard niet wanneer de omvormer van de accu de PV curtailed en de boel op zero export houdt.
Dus eigenlijk twee systemen die niet samenwerken en elkaar tegenwerken, is daar een kant en klare oplossing voor?
kuch, evcc, kuch, eigen topic hier op tweakers: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarievenASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:27:
Hoe zit het eigenlijk met de combinatie EV laden en NOM draaien?
Stel er is een zonnige dag en de prijzen zijn dynamisch dusdanig laag dat je niet wilt terugleveren omdat dat geld kost. Een thuisaccu waarop de PV is aangesloten kan dan neem ik aan de PV uit gooien, of in ieder geval op NOM/ zero export draaien.
Zijn er kant en klare oplossingen voor om dit geautomatiseerd mogenlijk te maken?
Uiteraard kan je wel de lader handmatig aansturen, maar dan moet je ook het vermogen dusdanig aanpassen dat het niet je overschot overschrijdt. En als er dan bewolking komt trek je alsnog stroom uit het net en moet je betalen. Veel laders hebben wel een PV overschot functie maar die werkt uiteraard niet wanneer de omvormer van de accu de PV curtailed en de boel op zero export houdt.
Dus eigenlijk twee systemen die niet samenwerken en elkaar tegenwerken, is daar een kant en klare oplossing voor?
Als je een EV-lader en batterij hebt die wordt ondersteund, dan kan evcc de EV-lader zo sturen dat je 'waardeloze' stroom naar je auto gaat als de batterij vol is. En dat als er eventjes een wolkje voor de zon langs komt de batterij even bijspringt, want die kan daarna toch weer worden opgeladen.
Eenmalig installeren, instellen en eigenlijk nooit meer naar omkijken qua functioneren.
En als auto en batterij de gewenste SOC hebben, dan zou je de omvormer kunnen laten terugschakelen. Dat kan nog niet met evcc, maar er zijn al genoeg Home Assistant Automations gedeeld die dat laatste kunnen regelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 19-02-2026 10:34 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
zeker met een dynamisch contract is ivm de kwaliteit van de software en app mogelijk de Zendure ( en mn de nieuwe modelen de SF 2400 AC+ en mogelijk zelfs de Pro versie hiervan (daar kun je namelijk direct nog panelen op aan sluiten) de net iets betere oplossing zijn. De Zendure werkt uitstekend zamen met een dynamisch contract.Mimiix schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:55:
Wij hebben pas onze schuur opnieuw opgebouwd(stenen schuur uit de jaren 60 was echt op). En wil eigenlijk extra zonnepanelen met een accu daar opbouwen. Ik heb een extra groep in de schuur dus daar kan het allemaal op aangesloten worden.
Zeker als je ook de bouwkwaliteit hierin mee laat wegen, die is buitengewoon goed.
Maar Anker is op zich ook niet slecht.
Maar wat is jouw sluipverbruik tijdens de maanden maart-april en september en augustus incl. je mogelijke opwek. want dat bepaald namelijk je noodzakelijke capaciteit.
Juist door je uitbreiding in oost/west kun je namelijk die zelfs nog een beetje oprekken.
Zie hierVdvmark schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:08:
@Stefannn Als je batterij met 1 uur zon volzit en terugverdienen toch al onmogelijk was, maak je binnen hoeveel dagen de stapel BYD compleet? Dan heb je €8000 aan BYD uitgegeven en is met drie uur zon je accu vol?? Hoe optimaal vindt je dat? Of binnen hoeveel dagen kijk je dan of je ruimte hebt voor een tweede stapel?
Conclusie voor MIJN situatie na analyse van de kwartier gebruiksdata van het afgelopen jaar:
- met 12kWh batterij kan vrijwel altijd de etmaal-behoefte afdekken met de etmaal-productie van datzelfde etmaal.
Een grotere batterij ga ik dan niet kopen.
Met andere woorden:
- ik zie "binnen een etmaal overproductie naar latere-behoefte verslepen wel als nuttig
- maar "over meerdere dagen" niet als iets waar ik op ga investeren
Niet "meer dan 1 etmaal":
- Natuurlijk heb je af en toe bewolkte dagen en zou het leuk zijn als je de vangst van de extreem zonnige dag dan nog een poosje later kan gebruiken.
- Maar het is allemaal bere-duur dus ik zie niet gebeuren dat dat frequent genoeg is om economisch verdedigbaar te zijn.
ook niet "minder dan 1 etmaal"
- want de dag/nacht cyclus is een krachtige driver en duurt nu eenmaal 1 etmaal
heel simpel gezegt heb je bij een EV laden drie problemen.ASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:27:
1) de benodigde capaciteit (is natuurlijk afhankelijk hoeveel je per dag met die EV rijd) vaak een veelvoud van de benodigde capaciteit voor je NOM (want daat hoef je alleen maar rekening te houden met je sluipverbruik).
2) de prijs voor het laden, mn met een dynamisch contract is vaak in de nacht een heel stuk goedkoper, en mn tijdens de zomer vaak zelfs nagenoeg gratis, dus zou je eigenlijk tijdens die periode het laden gewoon via het net laten doen, daar komt ook nog het 3de aspect om de hoek kijken.
3) voor een EV laden heb je vaak gewoon (zeker als deze behoorlijk opgeladen moet worden) gewoon een hooge laadvermogen nodig, liefst rond de 11kW, een PiB gaat dat natuurlijk nooit halen dus dan moet je eigenlijk naar een grote vaste thuis-batterij gaan die bv 10 kW aankan. dat in combinatie met een hoge benodigde capaciteit (ruim 20 tot >30 kWh) betekend dat dit een hele dure oplossing gaat worden, waarbij ik mijn twijfels heb of je deze ooit zult terug verdienen.
mijn advies zou zijn afhankelijk van je benodigde dagelijkse laadcapaciteit om de EV te laden via het net met een dynamisch tarief (bv met vaste tijdsvakken) en daarna met een relatief kleine PIB je overige sluipverbruik af te dekken (mits je zonnepanelen hebt natuurlijk).
het voordeel hiervan is dat je circa 9-10 mnd van het jaar met zeer lage stroomkosten voor het laden te maken krijgt en slechts een lage investering voor het afdekken van de overige stroomverbuik tijdens de donkere tijden (NOM) kunt gebruiken.
een echte NOM met laden EV is met de huidige cel-prijzen gewoon niet te doen, als de prijzen per kWh naar circa 10 euro gaan is dat weer een heel ander verhaal, maar daar zitten we nog niet op.
volledig mee eensStefannn schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:48:
[...]
Zie hier
Conclusie voor MIJN situatie na analyse van de kwartier gebruiksdata van het afgelopen jaar:
- met 12kWh batterij kan vrijwel altijd de etmaal-behoefte afdekken met de etmaal-productie van datzelfde etmaal.
Een grotere batterij ga ik dan niet kopen.
Met andere woorden:
- ik zie "binnen een etmaal overproductie naar latere-behoefte verslepen wel als nuttig
- maar "over meerdere dagen" niet als iets waar ik op ga investeren
Niet "meer dan 1 etmaal":
- Natuurlijk heb je af en toe bewolkte dagen en zou het leuk zijn als je de vangst van de extreem zonnige dag dan nog een poosje later kan gebruiken.
- Maar het is allemaal bere-duur dus ik zie niet gebeuren dat dat frequent genoeg is om economisch verdedigbaar te zijn.
mijn advies is om mn te kijken, en dat doe jij in feite al door die etmaal benadering, naar je sluipverbruik tijdens de wat langere nachten, dus rond maart - april en september en oktober.ook niet "minder dan 1 etmaal"
- want de dag/nacht cyclus is een krachtige driver en duurt nu eenmaal 1 etmaal
hierbij speelt ook de capaciteit van je PV systeem een grote trol, hoe groter deze zowel qua ligging als aantal panelen is hoe langer je in die periodes nog je sluipverbruik kunt afdekken.
onderstaande grafiek maak dit denk duidelijk, is de gegevens van oktober 2025.
hier zie je dat in dit geval halverwege oktokber de PV nog onvoldoende capaciteit (overcapaciteit) over heeft (het eigenverbruik is hier dus al afgetrokken) om de volledige sluipverbruik nog af te kunnen dekken.
Dank voor je reactie!Jan-tweak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:44:
[...]
zeker met een dynamisch contract is ivm de kwaliteit van de software en app mogelijk de Zendure ( en mn de nieuwe modelen de SF 2400 AC+ en mogelijk zelfs de Pro versie hiervan (daar kun je namelijk direct nog panelen op aan sluiten) de net iets betere oplossing zijn. De Zendure werkt uitstekend zamen met een dynamisch contract.
Zeker als je ook de bouwkwaliteit hierin mee laat wegen, die is buitengewoon goed.
Maar Anker is op zich ook niet slecht.
Maar wat is jouw sluipverbruik tijdens de maanden maart-april en september en augustus incl. je mogelijke opwek. want dat bepaald namelijk je noodzakelijke capaciteit.
Juist door je uitbreiding in oost/west kun je namelijk die zelfs nog een beetje oprekken.
Maart april deed 843 solar, 600kwh verbruik, 529 teruggeleverd, 286 van grid.
Augustus sept deed 715 solar, 608kwh verbruik, 436 teruggeleverd, 328 van grid.
Wij hebben nu inmiddels wel airco's laten plaatsen, dat was in oktober geloof ik.
Ik vermoed dat als ik een 10kwh batterij neem, ik heel wat terug kan winnen.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Zonder warmtepomp gaat er hier het grootste deel van het jaar per dag misschien 5 tot 7 kWh doorheen terwijl er dagelijks tientallen kWh beschikbaar zijn door PVJan-tweak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:00:
[...]
heel simpel gezegt heb je bij een EV laden drie problemen.
1) de benodigde capaciteit (is natuurlijk afhankelijk hoeveel je per dag met die EV rijd) vaak een veelvoud van de benodigde capaciteit voor je NOM (want daat hoef je alleen maar rekening te houden met je sluipverbruik).
Vanaf 2027 moet je energiebelasting en BTW aftikken over alles wat je uit het net haalt. Zelfs bij licht negatieve prijzen is dat nog steeds veel duurder dan laden uit PV overschot.2) de prijs voor het laden, mn met een dynamisch contract is vaak in de nacht een heel stuk goedkoper, en mn tijdens de zomer vaak zelfs nagenoeg gratis, dus zou je eigenlijk tijdens die periode het laden gewoon via het net laten doen, daar komt ook nog het 3de aspect om de hoek kijken.
11kW is helemaal niet nodig, met 2 of 3 kW komt hij ook vol.3) voor een EV laden heb je vaak gewoon (zeker als deze behoorlijk opgeladen moet worden) gewoon een hooge laadvermogen nodig, liefst rond de 11kW, een PiB gaat dat natuurlijk nooit halen dus dan moet je eigenlijk naar een grote vaste thuis-batterij gaan die bv 10 kW aankan.
In mijn gebruikerscase waarbij de auto meestal toch niets staat te doen op de oprit, er niet dagelijks veel gereden wordt en er een royale PV installatie aanwezig is kan de auto prima laden met PV overschot. De lader kan dit in principe zelf, maar dat werkt uiteraard niet als de omvormer naar NOM gaat throttelen omdat er negatieve prijzen zijn.
Jawel, maar dan moet je de hele rimbam van één merk kopen. Vaak omvormers, een EMS en laadpaal van het bewuste merk. Victron en SigEnergy zijn de bekende namen.ASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:27:
oke, alleen dan de hamvraag, staat je EV die zonnige tijd ook bij je thuis ? want dat heeft natuurlijk het voordeel dat je direct van je PV je EV kunt laden en dan blijf je dus achter de meter.ASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Zonder warmtepomp gaat er hier het grootste deel van het jaar per dag misschien 5 tot 7 kWh doorheen terwijl er dagelijks tientallen kWh beschikbaar zijn door PV
ook juist, alleen je verbruik en overschot PV moet dan wel in evenwicht zijn anders wordt het wel een heel duur grapje.[...]
Vanaf 2027 moet je energiebelasting en BTW aftikken over alles wat je uit het net haalt. Zelfs bij licht negatieve prijzen is dat nog steeds veel duurder dan laden uit PV overschot.
dat kan, echter vergeet niet dat NOM is heel anders is dan negatieve prijzen, zeker met een dynamisch contract wil je geen teruglevering tijdens negatieve tariefen. Gelukkig kunnen daar heel veel PV omvormers ondertussen wel raad mee en trottelen cq schakelen tijdens die perioden de PV zelfs helemaal uit zodat je geen teruggave hebt.[...]
11kW is helemaal niet nodig, met 2 of 3 kW komt hij ook vol.
In mijn gebruikerscase waarbij de auto meestal toch niets staat te doen op de oprit, er niet dagelijks veel gereden wordt en er een royale PV installatie aanwezig is kan de auto prima laden met PV overschot. De lader kan dit in principe zelf, maar dat werkt uiteraard niet als de omvormer naar NOM gaat throttelen omdat er negatieve prijzen zijn.
in de nacht waar je negatieve prijzen hebt zul je dus eerder uit het net gaan trekken dan uit de batterij.
Dat is nou net de kern van mijn vraag; juist op die momenten wil je wel de auto kunnen laden enkel met het potentieel overschot dat je beschikbaar hebt omdat je dan geen energiebelasting en btw hoeft af te tikken.Jan-tweak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:31:
Gelukkig kunnen daar heel veel PV omvormers ondertussen wel raad mee en trottelen cq schakelen tijdens die perioden de PV zelfs helemaal uit zodat je geen teruggave hebt.
Die zogenaamd waardeloze stroom heeft daarom wel degelijk waarde als je een auto met een halfgeladen batterij voor de deur hebt staan.
Ik zal er eens naar kijken, was zelf nog geen combinatie autolader/omvormertthuisaccu tegengekomen maar er het zal best bestaan en zeker vanaf 2027 is daar een goede markt voor.Pr088 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Jawel, maar dan moet je de hele rimbam van één merk kopen. Vaak omvormers, een EMS en laadpaal van het bewuste merk. Victron en SigEnergy zijn de bekende namen.
Je ziet t steeds meer inderdaad, ik zou ook hiermee trouwens eerst ervaringen van andere proberen te vinden, want duur wil niet zeggen dat t werkt. Maar er is zelfs een DeyeASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:02:
[...]
Ik zal er eens naar kijken, was zelf nog geen combinatie autolader/omvormertthuisaccu tegengekomen maar er het zal best bestaan en zeker vanaf 2027 is daar een hoede markt voor.
https://nova-cell.com/pro...vD2C6GMAmLoqETfVZQqdXQgDC
Zeker de oplossing met Victron werkt en op het SigEnergy-forum kun je genoeg vinden.Vdvmark schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Je ziet t steeds meer inderdaad, ik zou ook hiermee trouwens eerst ervaringen van andere proberen te vinden, want duur wil niet zeggen dat t werkt. Maar er is zelfs een Deye
https://nova-cell.com/pro...vD2C6GMAmLoqETfVZQqdXQgDC
Je kunt ook met Home Automation zoals HA/Homey aan de slag gaan en instellen dat de accu niet laadt als de laadpaal stroom levert.
Moet je eens bij Sigenergy gaan kijken, kun je kiezen tussen een AC lader en een DC lader.ASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:02:
[...]
Ik zal er eens naar kijken, was zelf nog geen combinatie autolader/omvormertthuisaccu tegengekomen maar er het zal best bestaan en zeker vanaf 2027 is daar een goede markt voor.
bedenk even als je met 11kW je auto gaat laden zal een deel daarvan van je zonnestroom komen en deels van het net.ASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:01:
[...]
Dat is nou net de kern van mijn vraag; juist op die momenten wil je wel de auto kunnen laden enkel met het potentieel overschot dat je beschikbaar hebt omdat je dan geen energiebelasting en btw hoeft af te tikken.
Die zogenaamd waardeloze stroom heeft daarom wel degelijk waarde als je een auto met een halfgeladen batterij voor de deur hebt staan.
Als ik bij me zelf kijk heb ik op bv 21-6-2025 (langste dag) wel ruim 43 kWh opbrengst op die dag.
Kijk ik echter hoe veel watt nu maximaal door de PV wordt geleverd dan is dat slechts circa 4-4,5 kW op zijn hoogst.
Dat is dus een stuk lager dan wat een 3-fase lader maximaal kan leveren, dus als je je laadpaal zo kunt sturen dat hij alleen het overtollige zonnestroom gebruikt ben je er al, dus je hebt wel een laadpaal nodig die dit kan (slimme laadpaal).
Wil je dan ook nog gebruik maken van op dat moment eventueel negatieve stroom moet je de omvormer dus zo instellen, hoe dat moet zul je moeten zien in de app cq handleiding. mogelijk dat jouw omvormer gewoon die functie niet heeft.
Nee dat is de bedoeling juist niet, de laadstroom moet uiteraard het overschot volgen.Jan-tweak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:05:
[...]
bedenk even als je met 11kW je auto gaat laden zal een deel daarvan van je zonnestroom komen en deels van het net.
Bedoeling is dat een eventueel overschot ook wanneer de PV gecurtailed wordt bij negatieve prijzen toch in de auto beland.
Oftewel die curtailing moet tijdelijk opgeheven worden als er een auto aangesloten staat op die kan/wil laden.
Evcc gebruiken op een raspberry pi of homeassistant, kun je laten zonneladen op alleen je opwek.ASW1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:04:
[...]
Nee dat is de bedoeling juist niet, de laadstroom moet uiteraard het overschot volgen.
Bedoeling is dat een eventueel overschot ook wanneer de PV gecurtailed wordt bij negatieve prijzen toch in de auto beland.
Oftewel die curtailing moet tijdelijk opgeheven worden als er een auto aangesloten staat op die kan/wil laden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Het ziet er mooi uit, maar er staat nadrukkelijk:klump4u schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:21:
[...]
Evcc gebruiken op een raspberry pi of homeassistant, kun je laten zonneladen op alleen je opwek.
[Afbeelding]
Bron: https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-chargingNote: The value on the grid meter is the decisive factor. Solar mode does not work for systems with regulated grid feed-in ("zero feed-in").
Daarmee hou je het curtailen van de PV omvormers bij negatieve prijzen dus niet tegen?
Ik ben opzoek naar wat advies. Ik heb een groot deel van het topic doorgelezen maar niet alle 386 pagina's.
Ik heb nu 11 ZNSHine 250Wp panelen op het dak liggen richting het westen. Samen met een Onmik Omniksol-3k-TL3 omvormer.
Het systeem is 13 jaar oud.
Ik heb via de Eigenhuis collectieve inkoop actie een aanbieding gehad voor 11 nieuwe panelen en een 10kWh accu.
De prijs viel mij nog al tegen. In totaal € 9021,-
Dit moet 'goedkoper' kunnen.
Wat ik wil:
Een thuisaccu om vooral in de zomer het overschot van de panelen in de avond zelf gebruiken.
Iets minder belangrijk, maar wel een pré, goedkoop laden en dan zelf verbruiken tijdens de piek momenten.
Ik kan eind dit jaar overstappen dus dan is een dynamisch contract mogelijk.
Ik wil wel een Noodstroom functie. Dit mag een WCD op de accu zijn.
Mocht er een langdurige stroomstoring zijn dan rol ik wel een verlengsnoer uit naar de vriezer.
En het zou helemaal mooi zijn als de accu dan wel wordt bijgeladen met de panelen.
Uitlezen / bedienen met Home Assistant en ook zonder app van de fabrikant te bedienen is ook een pré.
De bestaande panelen zijn 13 jaar oud maar voldoen nog prima. Deze zou ik kunnen blijven gebruiken.
De panelen zitten op 1 string. Hier zit hem het probleem.
Het zou ideaal zijn om de panelen te laten zitten, de omvormer vervangen door een accu met ingebouwde MPPT.
Deze zijn er voldoende, echter vaak met meerdere MPPT's met een lagere max stringspanning dan wat de string nu kan doen. (450Vmax onder ideale omstandigheden).
Ik lees hier veel positieve verhalen over de Zendure Solarflow 2400 Pro. Echter heeft deze dan weer een max MPPT input van 55v. De unit heeft wel een OffGrid AC In - Uitgang waarop ik eventueel de bestaande Omnik omvormer op kan inpuggen maar dit lijkt mij wat te omslachtig en DC > AC > DC verliezen etc.
Plus, de omvormer is al 13 jaar oud.
Wie weet er een goed alternatief met een degelijke MPPT ingang?
Installatie kan ik prima zelf zolang ik niet het dak op hoef te gaan voor andere panelen of de bestaande panelen te moeten splitsen in meerdere stringen.
5kWh to 10kWh is voldoende.
Ik heb niet de illusie dat het systeem zichzelf terug zal verdienen.
Het gaat mij meer om een stukje zekerheid (Noodstroom), Peak shaving, teruglevering van de bestaande panelen tot een minimum beperken.
[ Voor 15% gewijzigd door I-Lynx op 19-02-2026 22:14 . Reden: Extra info toegevoegd. ]
Eigenlijk heeft de 2400pro alles wat jij wilt. Er kunnen alleen geen volledige strings van PV op aangesloten worden. Ik zou dan gewoon de bestaand PV laten voor wat het is. Is na 13 jaar al betaald denk ik dus alles wat het produceert is pure winst.
De 2400pro kan deze PV productie alsnog gewoon gebruiken om te laden via AC laden. Dan koop je er 4 losse panelen bij om aan te sluiten op de 2400pro. Kost tegenwoordig ook geen drol meer. Dan hou je je nood stopcontact vrij en kan je bij stroomuitval nog steeds je batterij laden.
Zo ga ik het straks doen als die van mij binnen is. Ik heb totaal 4 PV installaties op losse SMA omvormers. Die laat ik voor wat ze zijn. Werken verder nog prima en produceren lekker door zo, en zijn al wel 2x betaald schat ik in (2e hands gekocht). Op mijn 2400pro komen dan gewoon 4 losse panelen tbv noodstroom laden bij net uitval. Daar heb ik wel ruimte voor nog op een platdak. Waar nodig regel ik straks de losse omvormers terug in vermogen via Home assistant. Wil zelf eigenlijk helemaal (nog) niet aan een dynamisch contract. Dus wel zaak om dan straks in 2027 zo dicht als mogelijk nul op de meter te draaien. Krijg dan toch niks meer terug voor m'n overschot dus stook het dan deels op in m'n electrische boilers of ga het letterlijk affakkelen als dat terug regelen van de omvormers te moeilijk of te langzaam blijkt. Ik hoef in iedergeval m'n PV installaties zelf niet meer terug te verdienen. Die hebben zichzelf al jaren terugbetaald. Van de winst koop ik nu m'n batterij 😁 En die 2400pro past op prijs, mogelijkheden en opties perfect in mijn plaatje van hoe ik dingen wil. En blijf toch flexibel.
[ Voor 7% gewijzigd door Doggieman op 19-02-2026 22:37 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Je hebt een heel goed punt.
De bestaande installatie heeft zijn geld al opgebracht. Ik kan nu, met wat DC > AC > DC verliezen de bestaande panelen prima gebruiken om de accu te laden.
Ik heb op het oosten een dakkapel waar ik nog wel 2 panelen op kwijt kan. Dat is voor de zomer prima om bij lange uitval de vriezer te laten draaien.
Het is nog niet helemaal perfect.
De verwachte levensduur van de Omnik omvormer is 10 tot 15 jaar. Dus binnen 2 jaar zal deze waarschijnlijk vervangen moeten worden.
Het liefst heb ik dus die 2400Pro maar dan geschikt voor de 11 bestaande panelen.
Misschien gaat die omvormer nog wel 10 jaar mee. Who knows? En als hij toch vervangen moet worden....marktplaats staat er vol mee. Kosten bijna niks meer als je geduld hebt.I-Lynx schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:52:
@Doggieman
Je hebt een heel goed punt.
De bestaande installatie heeft zijn geld al opgebracht. Ik kan nu, met wat DC > AC > DC verliezen de bestaande panelen prima gebruiken om de accu te laden.
Ik heb op het oosten een dakkapel waar ik nog wel 2 panelen op kwijt kan. Dat is voor de zomer prima om bij lange uitval de vriezer te laten draaien.
Het is nog niet helemaal perfect.![]()
De verwachte levensduur van de Omnik omvormer is 10 tot 15 jaar. Dus binnen 2 jaar zal deze waarschijnlijk vervangen moeten worden.
Het liefst heb ik dus die 2400Pro maar dan geschikt voor de 11 bestaande panelen.![]()
Die 2400pro is echt een mooi product en een schot in de roos van Zendure. Met al zijn functies en z'n prijs maken dat hij nu voor veel meer mensen en scenario's toepasbaar is.
Als je 2 panelen voor noodstroom al op je dakkapel oid legt dan zou je desnoods ook nog 2 panelen met een paar meter solar kabel en MC4 connectors in je schuur kunnen zetten. Als er dan een net uitval is zet je die dingen buiten op je terras neer en sluit je hem even snel aan op de 2400pro. Heb je wel meteen de dubbele laad capaciteit. Dat is dan lekker mee genomen. Die kan je dan ook nog eens over de dag af en toe verdraaien voor betere opbrengst.
Wat ik al eerder aangaf...je bent met dit systeem erg flexibel en naar verhouding goedkoper uit tov die Sigenstore en Victron oplossing.
Maar als je er echt op staat dat je PV strings wilt kunnen gebruiken dan zal je toch echt naar andere systemen moeten kijken zoals een Sigenstore of Victron. Maar dan praten we in het algemeen wel over hele andere bedragen natuurlijk!
[ Voor 27% gewijzigd door Doggieman op 20-02-2026 00:38 . Reden: Wat meer uitleg en opties toegevoegd om duidelijk te zijn. ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
oke, lees eerst even helemaal onderaan wat mijn algemeen idee zou kunnen zijn, advies zoou ik het met deze info niet willen noemen omdat ik gewoon nog te weinig van je systeem heb gelezen.I-Lynx schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:57:
Beste Tweakers,
Ik ben opzoek naar wat advies. Ik heb een groot deel van het topic doorgelezen maar niet alle 386 pagina's.
ik zal tewvens op elk van je punten een korte opmerking plaatsen, zodat je ziet hoe ik aan mijn idde ben gekomen.
als anderen daar een andere mening over hebben, graag, leef je uit zou ik zeggen.
oke, maar het systeem is dus nog niet afgeschreven, je omvormer zo ver die nog niet is vervangen zal wel redelijk aan zijn einde zijn, maar aan de andere hand, zolang die het nog doet en je de rest niet gaat wijzigen gewoon laten, als deze defect is kun je nog altijd iets anders, zou ik zeggen.Ik heb nu 11 ZNSHine 250Wp panelen op het dak liggen richting het westen. Samen met een Onmik Omniksol-3k-TL3 omvormer.
Het systeem is 13 jaar oud.
echter wat is je jaarbehoefte aan stroom en hoeveel krijg je daar van je PV van en wat gaat naar het net terug? dat zijn belangrijke info's waar mee je kunt kijken of en hoe je moet gaan upgraden.
dat denk ik ook, alleen wat hebben hun aanbeboden ?Ik heb via de Eigenhuis collectieve inkoop actie een aanbieding gehad voor 11 nieuwe panelen en een 10kWh accu.
De prijs viel mij nog al tegen. In totaal € 9021,-
Dit moet 'goedkoper' kunnen.
daarbij is belangrijk hoeveel je daadwerkelijk met je huidige PV installatie overhoud cq wat een eventuele vervanging gaat doen.Wat ik wil:
Een thuisaccu om vooral in de zomer het overschot van de panelen in de avond zelf gebruiken.
Iets minder belangrijk, maar wel een pré, goedkoop laden en dan zelf verbruiken tijdens de piek momenten.
Ik kan eind dit jaar overstappen dus dan is een dynamisch contract mogelijk.
via een webtooltje pvcalc kun je prima uitrekenen wat je nieuwe PV op jouw locatie zou kunnen doen. is heel eenvoudig te doen.
kijk dan mn naar de gegevens van maart en april en september en oktober, want dat zijn heel belangrijke periodes die eigenlijk bepalen hoe groot je thuis-batterij echt zou moeten worden met het aspect van NOM.
verschillende merken doen dat, de eerste waar ik aan denk is Zendure.Ik wil wel een Noodstroom functie. Dit mag een WCD op de accu zijn.
Mocht er een langdurige stroomstoring zijn dan rol ik wel een verlengsnoer uit naar de vriezer.
En het zou helemaal mooi zijn als de accu dan wel wordt bijgeladen met de panelen.
voor bepaalde merken is dat prima te doen en is ook veel over te vinden, ook hier zou mijn eerste keuze Zendure zijn.Uitlezen / bedienen met Home Assistant en ook zonder app van de fabrikant te bedienen is ook een pré.
zou ik niet doen, een string is daarvoor niet geschikt, bij dit soort thuis-batterijen sluit je bv een paar extra sets aan ( dus direct de panel (geen string) op de thuis-batterij )De bestaande panelen zijn 13 jaar oud maar voldoen nog prima. Deze zou ik kunnen blijven gebruiken.
De panelen zitten op 1 string. Hier zit hem het probleem.
Het zou ideaal zijn om de panelen te laten zitten, de omvormer vervangen door een accu met ingebouwde MPPT.
daarom, dus string gaat het niet worden)Deze zijn er voldoende, echter vaak met meerdere MPPT's met een lagere max stringspanning dan wat de string nu kan doen. (450Vmax onder ideale omstandigheden).
nee, je omvormer of deze nu oud of nieuw is blijft gewoon via AC op je groepenkast staan.Ik lees hier veel positieve verhalen over de Zendure Solarflow 2400 Pro. Echter heeft deze dan weer een max MPPT input van 55v. De unit heeft wel een OffGrid AC In - Uitgang waarop ik eventueel de bestaande Omnik omvormer op kan inpuggen maar dit lijkt mij wat te omslachtig en DC > AC > DC verliezen etc.
Plus, de omvormer is al 13 jaar oud.
de off-grid ingang is niet bedoeld voor de dergelijk grote omvormer, max 2400W input, ik zou veel eerder kiezen om een aantal panelen via de eigen PV ingang DC van de zendure koppelen en deze kunnen dan ook bij stroomuitval de batterij blijven voeden (bij voldoende licht)
de vraag is hier heb je plaats voor een aantal (nieuwe panelen) 4 stuks max waarmee je dus een prima extra PV output mee krijgt en daarbij ook nog in geval van een netuitval wel nog via de off-grid uitgang voldoende capaciteit overhoud om je meest belangrijke apparatuur van stroom te voorzien.
bedenk wel dat je hiervoor eigenlijk wel een bepaalde overcapaciteit nodig hebt, dus een maatje groter dan als je alleen op puur NOM wilt gaan draaien.
dus kies een model waar je aanvullende batterij modules kunt toevoegen. ook hier lijkt me de Zendure een prima keuze.Wie weet er een goed alternatief met een degelijke MPPT ingang?
Installatie kan ik prima zelf zolang ik niet het dak op hoef te gaan voor andere panelen of de bestaande panelen te moeten splitsen in meerdere stringen.
5kWh to 10kWh is voldoende.
als ik je wensenlijst zo zie dan lijkt mij de Zendure SF 2400 pro een prima thuis-batterij waar je prima mee uit de voeten zou kunnen komen.Ik heb niet de illusie dat het systeem zichzelf terug zal verdienen.
Het gaat mij meer om een stukje zekerheid (Noodstroom), Peak shaving, teruglevering van de bestaande panelen tot een minimum beperken.
- deze bied voldoende uitbreidingscapaciteit zonder dat je daar nu al voor hoeft te betalen.
- aansluitmogelijkheden voor aparte PV modules.
- meer dan voldoende noodstroom mogelijkheden tegen relatieve lage kosten
- behoud van je huidig systeem, waarbij ik wel verwacht dat je ooit de omvormer vervangen moet worden. maar dat kan dus ook pas over 5 jaar gebeuren. Je kunt je hooguit eens invormeren welke als vervaring zou kunnen dienen, de vaervanging is zo gedaan. bedenk wel dat bv een solaregde niet werkelijk tot de mogelijkheden behoort, want dan moet de hele installatie door en benodigde optimizers (per zonnepaneel) ook nog gedaan worden.
alleen interessant als je alles wilt vervangen.
- klein advies; gebruik voor de eigen groep in je groepenkast een alamat voor de Zendure (of ander merk thuis-batterij) want dan mog je ook de volle 2.400 W output gebruiken. Ik gebruik overigens CEE 230V/16A stekker/WCD ipv een normaal type F stekker. qua prijs is dat vrijwel gelijk.
- denk ook na als je de thuis-batterij met aanvullende PV panelen wilt gebruiken hoe je de bundel DC kabels (totaal 8 stuks) veilig wilt wegwerken.
gewoon de stekker eruit trekken ?Vdvmark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:37:
Als je zo'n Zendure of Marstek met 2500 watt laat werken als thuisaccu, moet dan niet net als met thuisaccu bijvoorbeeld de brandweer onmiddelijk de omvormer dc-stroomvrij kunnen maken ? Ik zie met thuisbatterijen eigenlijk altijd wel zo'n DC schakelaar, maar bij die ex-stekkerbatterijen niet? Nou las ik dat je de Marstek aan/uit schakelaar die ergens verborgen zit drie seconden moet indrukken om het systeem uit te zetten, bij Zendure 2400 zit aan/uit schakelaar wel normaal zichtbaar, maar die moet 6 seconden ingedrukt worden om systeem uit te schakelen? Mag dat dan of anders gesteld, voldoet dat dan aan de regels?
Dan blijven de aangesloten zonnepanelen produceren en de aangesloten verbruikers voorzien van noodstroom, als dat mocht dan was er geen eis om een dc schakelaar te plaatsen bij andere (vaste) thuisaccu's ???
Zonnepanelen op je dak zijn ook niet uit te zetten meestal, je kunt de omvormer wel uitzetten maar de panelen blijven dan op open klemspanning staan. Bij mij is dat rond de 600Vdc. De brandweer houd er gewoon rekening mee tegenwoordig bij blussen dat panelen onder spanning blijvenVdvmark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Dan blijven de aangesloten zonnepanelen produceren en de aangesloten verbruikers voorzien van noodstroom, als dat mocht dan was er geen eis om een dc schakelaar te plaatsen bij andere (vaste) thuisaccu's ???
nee, die eis bestaat niet, waar denk je dat je dat ergens gelezen hebt.Vdvmark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:37:
Als je zo'n Zendure of Marstek met 2500 watt laat werken als thuisaccu, moet dan niet net als met thuisaccu bijvoorbeeld de brandweer onmiddelijk de omvormer dc-stroomvrij kunnen maken ? Ik zie met thuisbatterijen eigenlijk altijd wel zo'n DC schakelaar, maar bij die ex-stekkerbatterijen niet? Nou las ik dat je de Marstek aan/uit schakelaar die ergens verborgen zit drie seconden moet indrukken om het systeem uit te zetten, bij Zendure 2400 zit aan/uit schakelaar wel normaal zichtbaar, maar die moet 6 seconden ingedrukt worden om systeem uit te schakelen? Mag dat dan of anders gesteld, voldoet dat dan aan de regels?
bv heeft een PV installatie ook zoiets niet, wat deze wel (vaak) hebben is een werkschakelaar aan de AC kant tussen de omvormer en je huisinstallatie. Echter gaat de AC kant van een omvormer uit indien de netfrequentie (dus de verbinding met het net) uitvalt.
Ik denk wat jij vermoedelijk bedoeld is dat zelfs bij een uitgeschakelde omvormer aan de DC kant zolang er nog zon op de panelen staat gewoon op de DC leiding van de string nog spanning staat, dat is juist, bij Solaregde wordt dit echter door de optimizers tegen gegaan waarbij per panel er nog slechts 1V restspanning overblijft, dit is wat heel veel mensen gewoon niet door hebben bij hun keuze van het type omvormer, een solaregde is dus een heel stuk veiliger.
Bij diverse PIB waar je ook direct aan de thuis-batterij nog via DC panelen direct aan kunt sluiten heb je dus wel ook na uitzetten van de batterij gewoon nog spanning op de DC kabels, dus wel opletten met oa kinderen en huisdieren. daar moet je dus wel extra bij opletten met de keuze van plaatsing van dit type thuis-batterijen.
aan de andere kant bij de stekkeruitgang met een type F stekker heb je geen risico op spanning op de blote pinnen van de stekker omdat bij wegval van de netspanning de batterij direct (binnen >0,2 s) de AC uitgang spanningsvrij moet maken (deze eis staat in de netcode art. 3.8 ad 3).
hij had het over het DC deel, en dat is er dus bij bepaalde PiB die ook nog een DC ingang (direct voor panelen hebben) en dat werkt onafhankelijk of er nu nog een netspanning is of niet, dat is nu juist het doel van dit soort aansluitingen, dat je de PiB nog kunt laden met de aangesloten zonnepanelen.
ja, die eis is mij niet bekend, heb je een bron.Vdvmark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Dan is in de verkenning, is de brand veroorzaakt door panelen / omvormers ed.
https://nipv.nl/wp-conten...trijding-zonnepanelen.pdf
Maak je geen illusie dat ze je systeem gaan redden, redden van mens en dier voorkomen van uitbreiding. daarna pas blussing van het systeem als dit zonder gevaar kan, anders lekker laten uitbranden.
wat de brandweer doet is mij zeer goed bekend, en nee, je hebt gelijk de zorg voor de brandweer is voornamelijk gericht op redden van mensen en dieren (in die volgorde) en zeker niet het redden van goederen. Schade aan bv een PV installatie cq een thuis-batterij speelt hierbij geen enkele rol.habbekrats schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:17:
@Jan-tweak @Vdvmark De brandweer gaat tegenwoordig in de verkenning kijken liggen er panelen ?
Dan is in de verkenning, is de brand veroorzaakt door panelen / omvormers ed.
Maak je geen illusie dat ze je systeem gaan redden, redden van mens en dier voorkomen van uitbreiding. daarna pas blussing van het systeem als dit zonder gevaar kan, anders lekker laten uitbranden.
de tweede zorg bij brandbestrijding is om de brand zo klein mogelijk te houden en aangrenzende gebouwen zo veel mogelijk te beschermen, maar dit om de brandhaard zo klein mogelijk te houden.
de meeste schade wordt naast de brand zelf veelal door de gebruikte blusstoffen veroorzaakt, bij een huisbrand mn door water. De waterschade overtreft soms ook de daadwerkelijke brandschade.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 20-02-2026 12:05 ]
Dat klinkt logisch, risico's in kaart brengen.habbekrats schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:17:
@Jan-tweak @Vdvmark De brandweer gaat tegenwoordig in de verkenning kijken liggen er panelen ?
Oorzaak analyse is achteraf, tijdens verkenning blijkt ook niet uit je bron?Dan is in de verkenning, is de brand veroorzaakt door panelen / omvormers ed.
Natuurlijk moet je wel de brandhaard identificeren / isoleren.
Die illusie heeft toch ook niemand, je vertelt het alsof men anders dacht, maar niemand heeft het er überhaupt over.Maak je geen illusie dat ze je systeem gaan redden, redden van mens en dier voorkomen van uitbreiding. daarna pas blussing van het systeem als dit zonder gevaar kan, anders lekker laten uitbranden.
Zonder die waterschade was de brandschade waarschijnlijk vele malen groter.Jan-tweak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:03:
[...]
de tweede zorg bij brandbestrijding is om de brand zo klein mogelijk te houden en aangrenzende gebouwen zo veel mogelijk te beschermen, maar dit om de brandhaard zo klein mogelijk te houden.
de meeste schade wordt naast de brand zelf veelal door de gebruikte blusstoffen veroorzaakt, bij een huisbrand mn door water. De waterschade overtreft soms ook de daadwerkelijke brandschade.
Gewoon uit interesse, klaagt een verzekeraar er wel eens over?
zo ver mijn kennis raakt niet, de verzekering kijkt mn naar de totale schade en zonder blussen loop je net wat hier ook al is aangegeven dat de brandschade alleen maar meer gaat worden.mitsumark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:41:
[...]
Zonder die waterschade was de brandschade waarschijnlijk vele malen groter.
Gewoon uit interesse, klaagt een verzekeraar er wel eens over?
maar mbt een thuis-batterij is het wel van belang wat de polisvoorwaarden van jouw verzekering hierover zegt, dus wel even controleren.
dat kan mn bij DIY eigenbouw thuis-batterijen wel eens tot problemen leiden
Ik probeer een open mind te houden.
Ik heb de sigenergy eens beter bekeken en ik ben met je eens dat dat best een mooi ding is.
Kwa prijs zie ik het echter niet direct als een "voordeel",
ik zie ze voor 6500 euro ex btw aangeboden (geen idee of dat inclusief installatie is).
Dat is (denk ik) nog zonder de gateway die jij volgens mij hebt zodat je een full backup systeem hebt.
Dat is dan toch in prijs vergelijkbaar met solaredge homehub systeem met BYD batterij?
Jij hebt enphase dus dan zit je sowieso aan AC koppeling vast. Maar als je al een systeem hebt met solaredge optimizers (zoals ikzelf
NB, die sygenergy heeft ook DC ingang, dus als je er kwa compatibiliteit uitkomt dat je daar je PV op aan kan sluiten is het eigenlijk kwa architectuur heel vergelijkbaar met de solaredge.
thoughts?