Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agorias
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 19:47
Dag allemaal,

Ik heb sinds april 2022 zonnepanelen op mijn dak. Voor de verrekening van de btw ben ik (door de installateur van de zonnepanelen) aangemeld bij de belastingdienst als ondernemer. De kleineondernemersregeling (KOR) is toepasselijk (https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/). Ten tijde van de plaatsing van de zonnepanelen werkte ik in loondienst en was het niet voorzienbaar dat ik op de korte termijn ondernemer zou worden.

Er heeft zich onlangs een mooie kans voorgedaan. Vanaf 1 juli 2023 word ik toch ondernemer. Ik begin een eenmanszaak en zal consultancy-werkzaamheden voor grote bedrijven uitvoeren. Ik ben inmiddels ingeschreven bij de kamer van koophandel. Ik heb ook al aanloopkosten gemaakt, waarvan ik er van uit ging dat ik de btw zou kunnen aftrekken. Ik heb er niet bij stilgestaan dat de KOR toepasselijk is.

Zojuist ontving ik een brief van de belastingdienst dat ik daar al bekend ben als ondernemer, vanwege de zonnepanelen, en dat de KOR van toepassing is. Ik heb uitgezocht wat dat voor mij betekent als 'nieuwe ondernemer' en ben er achter gekomen dat deze regeling nadelig voor mij uitpakt. Het lijkt er namelijk op dat ik, vanwege de KOR, de btw op de door mij gemaakte aanloopkosten niet kan verrekenen. Bovendien moet ik mijn klanten facturen sturen die vrijgesteld zijn van btw, terwijl mijn klanten de btw kunnen verrekenen.

Het vervelende aan de KOR is dat je er, na de aanmelding, drie jaar aan vast zit. Je kan je pas daarna afmelden, óf vanaf het moment dat je omzet in een kalenderjaar de EUR 20.000,- overschrijdt. Volgens de belastingdienst geldt ook de omzetoverschrijdende handeling zelf niet meer onder de vrijstelling. Daarmee wordt bijvoorbeeld bedoeld een te versturen factuur van EUR 5.000,-, als de jaaromzet op dat moment al EUR 18.000,- is.

Ik ben op zoek naar een escape, zodat ik toch de btw over mijn opstartkosten kan verrekenen en mijn klanten 'gewoon' btw facturen kan sturen in plaats van BTW-vrijgestelde facturen. Maar die escape is dus lastig te verzinnen, vanwege de driejaars- en omzetseis.

Ik zie wel één mogelijke escape. De eerste drie maanden van mijn ondernemerschap zal ik gaan interimmen bij een groot bedrijf, gedurende drie maanden. De totale waarde van het contract dat daar aan ten grondslag ligt is meer dan EUR 20.000,-.

Mijn eerste vraag is of het aangaan van dit interimcontract zou kunnen kwalificeren als een handeling die de omzetgrens van EUR 20.000,- overschrijdt? Dat zou namelijk betekenen dat ik me, bij het aangaan van het interimcontract, meteen kan afmelden voor de KOR.

Mijn tweede vraag is of ik, in het bevestigende geval, de reeds door mij gemaakte aanloopkosten in het derde kwartaal alsnog kan verrekenen voor de btw?

Ik ben al enkele uren over de KOR aan het lezen, maar het antwoord op deze vragen heb ik niet gevonden. Is er iemand die me uit dit doolhof kan helpen?

Veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
lastg maar ik denk dat we toch op de klassieker uitkomen: geef wat geld uit aan raad van een expert, liefst een fiscalist denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
Extra irritant dat het vanaf 2023 zonder KOR had gekund. Of had je het geweten, de panelen op naam van je partner had kunnen zetten (als je die hebt).

Wat nu nog zou kunnen, is een BV starten. Tenminste, dat denk ik, ben er ook geen expert in. Denk idd dat je het best eens wat geld kunt gaan uitgeven aan iemand die dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agorias
De expert bel ik inderdaad maandag, maar hier op het forum lopen ook experts rond en ik ben naar meerdere meningen benieuwd. Dit lijkt me een creatief trucje dat wellicht nog niet zo vaak is uitgevoerd.

Het oprichten van een BV is inderdaad een alternatief, maar dat doe ik liever nog niet, omdat ik het ondernemerschap eerst wat vrijblijvender wil uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Het sturen van BTW-vrijgestelde nota`s aan klanten is toch geen issue? Jij brengt het niet in rekening en draagt het niet af. Zij betalen dat niet en jou en vragen het niet terug.

Simpeler kan niet en kost niemand geld. Dus dat is geen zorgpunt hierin (zolang je adviesdiensten levert en geen goederen).

Als je je afmeldt voor de KOR, moet je dan BTW gaan afdragen over de opbrengst van de zonnepanelen?

[ Voor 14% gewijzigd door bombadil op 22-04-2023 20:30 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agorias
bombadil schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:30:
Het sturen van BTW-vrijgestelde nota`s aan klanten is toch geen issue? Jij brengt het niet in rekening en draagt het niet af. Zij betalen dat niet en jou en vragen het niet terug.

Simpeler kan niet en kost niemand geld. Dus dat is geen zorgpunt hierin (zolang je adviesdiensten levert en geen goederen).

Als je je afmeldt voor de KOR, moet je dan BTW gaan afdragen over de opbrengst van de zonnepanelen?
Dank voor je antwoord. De BTW-vrijgestelde nota is theoretisch gezien inderdaad niet een probleem. Praktisch zou het een probleem kunnen opleveren vanwege een (door mij ervaren) lastige HR afdeling en bemiddelaar. Maar dat is niet jullie zorg :).

Als je je afmeldt moet je inderdaad btw gaan afdragen over de opbrengst van de zonnepanelen.

Bij mij kwam nog een vervolgvraag op: wat is de sanctie / het gevolg als je je ten onrechte afmeldt voor de KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:58
bombadil schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:30:

Je mag echter vervolgens ook geen btw terugvragen over je kosten, dus daar ben je 21% meer kwijt… dus kost wel degelijk geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

Reinier

\o/

Agorias schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:09:
Bovendien moet ik mijn klanten facturen sturen die vrijgesteld zijn van btw, terwijl mijn klanten de btw kunnen verrekenen.
Dat laatste lijkt me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 20:19
Wanneer je de factuur gaat uitsturen waarmee je over de 20k jaaromzet heen gaat, moet je je direct afmelden voor de KOR. Deze factuur moet tevens 21% btw bevatten, aangezien deze niet meer onder de vrijstelling zal vallen.

Wat betreft de aanloopkosten kun je deze van de afgelopen vijf jaar nog opvoeren in je administratie en verrekenen met je eerste btw aangifte (mits je aantoonbaar kunt maken dat dit zakelijke kosten betreffen).

Of je eerst nog facturen zult sturen met de btw vrijstelling ligt er aan of je in 1 keer meer dan 20k kan factureren of dat je dit over meerdere facturen zal spreiden. Voor je opdrachtgever maakt dit uiteraard niet uit, aangezien hij de btw toch zal terugvorderen. Als je vrijgesteld bent van btw zullen je facturen geen btw bevatten en zullen ze niets kunnen terugvorderen. Je zult dan op deze facturen moeten vermelden dat een btw vrijstelling van toepassing is.

[ Voor 12% gewijzigd door Kartmans1 op 22-04-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Agorias

Je kan een vof oprichten. Die heeft een eigen BTW nummer. Uiteraard heb je daarvoor wel een vennoot nodig (mag een stille vennoot zijn) en moet de winst met deze vennoot worden gedeeld.

Een BV kan ook, maar dat gaat via de notaris en is duur, de jaarlijkse rekening van de boekhouder wordt ook flink hoger. De BV moet jaarstukken indienen bij de KvK en de DGA moet een flink salaris ontvangen, veel van de financiële voordelen van de eenmanszaak vallen weg. Daarom af te raden.
Kartmans1 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:26:
Wanneer je de factuur gaat uitsturen waarmee je over de 20k jaaromzet heen gaat, moet je je direct afmelden voor de KOR. Deze factuur moet tevens 21% btw bevatten, aangezien deze niet meer onder de vrijstelling zal vallen.
Bron? Het formulier gebruikt een formulering waaruit blijkt dat er al sprake is van meer dan 20k omzet.

Is de reden voor beëindiging dat uw omzet hoger is dan € 20.000?

Niettemin kan TS wel proberen om het contract bij te voegen en toch 'ja' in te vullen met de aanvulling dat de omzet hoger wordt dan 20.000 dit jaar.
Wat betreft de aanloopkosten kun je deze van de afgelopen vijf jaar nog opvoeren in je administratie en verrekenen met je eerste btw aangifte (mits je aantoonbaar kunt maken dat dit zakelijke kosten betreffen).
Bron/ruling? Je doet deze uitgaven terwijl je in de KOR zit (als ondernemer). Als je niet in de KOR zit mag je wel BTW terugvragen over de periode voor de start van de onderneming.

Maar je bent al ondernemer.
Of je eerst nog facturen zult sturen met de btw vrijstelling ligt er aan of je in 1 keer meer dan 20k kan factureren of dat je dit over meerdere facturen zal spreiden. Voor je opdrachtgever maakt dit uiteraard niet uit, aangezien hij de btw toch zal terugvorderen. Als je vrijgesteld bent van btw zullen je facturen geen btw bevatten en zullen ze niets kunnen terugvorderen. Je zult dan op deze facturen moeten vermelden dat een btw vrijstelling van toepassing is.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 20:19
mrmrmr schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:15:
@Agorias

Je kan een vof oprichten. Die heeft een eigen BTW nummer. Uiteraard heb je daarvoor wel een vennoot nodig (mag een stille vennoot zijn) en moet de winst met deze vennoot worden gedeeld.

Een BV kan ook, maar dat gaat via de notaris en is duur, de jaarlijkse rekening van de boekhouder wordt ook flink hoger. De BV moet jaarstukken indienen bij de KvK en de DGA moet een flink salaris ontvangen, veel van de financiële voordelen van de eenmanszaak vallen weg. Daarom af te raden.

[...]

Bron? Het formulier gebruikt een formulering waaruit blijkt dat er al sprake is van meer dan 20k omzet.

Is de reden voor beëindiging dat uw omzet hoger is dan € 20.000?

Niettemin kan TS wel proberen om het contract bij te voegen en toch 'ja' in te vullen met de aanvulling dat de omzet hoger wordt dan 20.000 dit jaar.

[...]

Bron/ruling? Je doet deze uitgaven terwijl je in de KOR zit (als ondernemer). Als je niet in de KOR zit mag je wel BTW terugvragen over de periode voor de start van de onderneming.

Maar je bent al ondernemer.

[...]

Klopt.
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
Zit u nog binnen die periode van 3 jaar en komt uw omzet komt boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar? In dat geval moet u zich direct afmelden. Alle leveringen en diensten die worden verricht na deze overschrijding vallen niet langer onder de vrijstelling. Ook de omzetoverschrijdende handeling zelf valt niet meer onder de vrijstelling. Als beëindigingsdatum vult u daarom ook de datum van de omzetoverschrijdende handeling in op het formulier.
Wat betreft aanloopkosten terugvragen. Dit mag van de afgelopen vijf jaar. Als jij als KOR begint, dan kun je hier voor de btw niets mee. Maar normaliter neem je dit mee in je eerste btw aangifte. Grijs gebied of je deze kosten dan direct in je administratie verwerkt of ergens in het eerste jaar van je je onderneming. De belastingdienst is hier niet duidelijk over. Echter, als TS er voor zorgt dat hij in het eerste kwartaal van zijn onderneming al niet meer onder de KOR gaat vallen omdat hij boven de 20k omzet komt, dan gaan de kosten sowieso mee in zijn btw aangifte voor het eerste kwartaal van zijn onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Zit in hetzelfde schuitje, vorig jaar KOR aangevraagd voor de zonnepanelen en vorige maand als ZZP'er ingeschreven..

Heb al even contact gehad met BD, maar die zeggen inderdaad alleen te kunnen stoppen als je die 20k omzet passeert. Dat ga ik als ZZP'er (naast mijn fulltime baan) niet redden, dus ik zit er nog even aan vast tot 1-jan 2025.
Wel balen, aangezien ik dacht dat ik nog even wat investeringen kon afschrijven :( Wilde nog wat andere investeringen doen, maar die stel ik dan wellicht uit tot 2025....
Pagina: 1