Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:58
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:53:
[...]

Geen idee waar jij die getallen vandaan hebt, als je naar het tweakers topic van Zendure kijkt kun je al zien dat de RTE ruim boven de 80% ligt, dat ligt ook in lijn met mijn eigen ervaringen. M.n. de nieuwste modellen komen al vrij dicht tegen de 90% aan.
Ik heb een korte maar engzins precies rekening coor je gemaakt, maar eerst het volgende:

De zendure heeft een eigen verbruik (elektronica, Wi-Fi, BMS) van zo'n 20W continu. Dat lijkt weinig, maar reken even mee op jaarbasis:
Input: Stel je laadt/ontlaadt gemiddeld 2,5 kWh per dag (912,5 kWh/jaar).
Conversieverlies: Bij een optimistische RTE van 80% (typisch voor 48V naar 230V conversie) raak je direct al 182,5 kWh kwijt aan warmte.
Vampire Drain: Die 20W stand-by verbruik tikt 24/7 door. Dat is per jaar....houd je vast!!!
De rekensom:
Input: 912,5 kWh
Verliezen: 182,5 (conversie) + 175,2 (stand-by) = 357,7 kWh
Netto bruikbaar: 554,8 kWh
Conclusie: Je houdt effectief slechts 60,8% van je input over. Voor elke 100 Watt die je in de batterij stopt (of inkoopt), krijg je er maar 61 terug voor je apparaten.

Als je dit combineert met de nieuwe nettarieven vanaf 2028 (waarbij je transportkosten betaalt over zowel de inkoop als de uitstoot), verdwijnt de businesscase voor onbalanshandel met dit soort systemen als sneeuw voor de zon. Staar je niet blind op de DC-efficiëntie in de app, maar meet alsjeblieft het verbruik aan de stekker.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25

All-electric.

• Tony71
RonJ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:07:
[...]

Geen woord over PV of teruglevering.
.....Netbeheerkosten op basis van verbruik
Tot nu toe zijn netbeheerkosten alleen gebaseerd op de grootte van je aansluiting. Voor de meeste huishoudens is dat 3x25A of 3x35A. Je betaalt (via de energieleverancier) ieder jaar een vast bedrag aan netbeheerkosten, waarbij het niet uitmaakt hoeveel stroom je gebruikt of teruglevert aan het net.

Dat gaat veranderen. Vanaf 2028 worden netbeheerkosten berekend over de hoeveelheid stroom die je verbruikt of teruglevert. Dat is een stuk eerlijker: voor iemand die weinig stroom gebruikt zal de rekening lager worden, en iemand die het energienet zwaarder belast zal meer betalen.

Door het verbruik mee te rekenen sluit Nederland aan bij andere Europese landen. Nederland is het enige land in West-Europa waarbij je verbruik niet meetelt voor de hoogte van de netbeheerkosten, blijkt uit onderzoek van Berenschot.

• RonJ
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:09:
[...]

Tot nu toe zijn netbeheerkosten alleen gebaseerd op de grootte van je aansluiting. Voor de meeste huishoudens is dat 3x25A of 3x35A. Je betaalt (via de energieleverancier) ieder jaar een vast bedrag aan netbeheerkosten, waarbij het niet uitmaakt hoeveel stroom je gebruikt of teruglevert aan het net.

Dat gaat veranderen. Vanaf 2028 worden netbeheerkosten berekend over de hoeveelheid stroom die je verbruikt of teruglevert. Dat is een stuk eerlijker: voor iemand die weinig stroom gebruikt zal de rekening lager worden, en iemand die het energienet zwaarder belast zal meer betalen.

Door het verbruik mee te rekenen sluit Nederland aan bij andere Europese landen. Nederland is het enige land in West-Europa waarbij je verbruik niet meetelt voor de hoogte van de netbeheerkosten, blijkt uit onderzoek van Berenschot.
Ik moet nog maar zien of dit ook voor teruglevering gaat gelden. Vooralsnog ligt er nog geeneens een concept wettekst. Zoals eerder al geschreven, teruglevering vanuit particulieren/MKB is helemaal geen issue voor de netbeheerders, dat regelt zichzelf al op basis van voltage. Dit extra belasten icm de terugleververgoedingen bij providers zorgt ervoor dat er straks helemaal niks meer teruggeleverd wordt, dat zal de overheid niet wenselijk vinden want dan moet dat verschil uit gas en kolen komen.

Maargoed, we gaan het zien de komende jaren.

All-electric.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:54
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:05:
[...]

Ik heb een korte maar engzins precies rekening coor je gemaakt, maar eerst het volgende:

De zendure heeft een eigen verbruik (elektronica, Wi-Fi, BMS) van zo'n 20W continu. Dat lijkt weinig, maar reken even mee op jaarbasis:
Conversieverlies: Bij een optimistische RTE van 80% (typisch voor 48V naar 230V conversie) raak je direct al 182,5 kWh kwijt aan warmte.
Vampire Drain: Die 20W stand-by verbruik tikt 24/7 door. Dat is per jaar....houd je vast!!!
De rekensom:
Conclusie: Je houdt effectief slechts 60,8% van je input over. Voor elke 100 Watt die je in de batterij stopt (of inkoopt), krijg je er maar 61 terug voor je apparaten.

Als je dit combineert met de nieuwe nettarieven vanaf 2028 (waarbij je transportkosten betaalt over zowel de inkoop als de uitstoot), verdwijnt de businesscase voor onbalanshandel met dit soort systemen als sneeuw voor de zon. Staar je niet blind op de DC-efficiëntie in de app, maar meet alsjeblieft het verbruik aan de stekker.
Goed inzicht, echter ik denk dat de meesten gaan voor een extra batterijtje (of 2-3) en dan eerder 2000-4000kWh per jaar doen, dan telt die 175kWh veel minder hard mee.

• RonJ
[...]

De rekensom:

Alleen gebruikt een Zendure 6-8W ipv 20 in stand-by (ex off-grid functie). En de RTE is gemeten op 88-90%. Je hebt een punt maar zulke negatieve inputvariabelen tov praktijkcijfers maken het niet sterker.

Natuurlijk gebruiken andere omvormers meer in stand-by, maar die worden ingezet icm fors grotere batterijen. Ik heb RTE en SB-verbruik opgenomen in mijn tabelletje 1-2 pagina's terug op basis van praktijkmetingen en/of efficiencycurves.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 09-04-2026 16:15 ]

All-electric.

• Tony71
RonJ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:11:
[...]

Ik moet nog maar zien of dit ook voor teruglevering gaat gelden. Vooralsnog ligt er nog geeneens een concept wettekst. Zoals eerder al geschreven, teruglevering vanuit particulieren/MKB is helemaal geen issue voor de netbeheerders, dat regelt zichzelf al op basis van voltage. Dit extra belasten icm de terugleververgoedingen bij providers zorgt ervoor dat er straks helemaal niks meer teruggeleverd wordt, dat zal de overheid niet wenselijk vinden want dan moet dat verschil uit gas en kolen komen.

Maargoed, we gaan het zien de komende jaren.
Weet je het wordt een soort soladiriteitskwestie...net zoals de zorgverzekering betaalt straks de hele groep voor de 'leefstijl' van een paar grootverbruikers. Door massaal te gaan handelen met batterijen, belasten we het net op manieren waarvoor het nooit gebouwd is, met torenhoge gemeenschapsvergoedingen als gevolg.

En dus gaan ze hier iets aan doen. De overheid grijpt in omdat het systeem onbetaalbaar wordt. Wie het net als 'handelshuis' gebruikt, wordt straks belast als een grootverbruiker. Heel jammer allemaal, maar de realiteit. Liever had ik ook een 'big boy' in huis gehad. Kijk jammer genoeg nu naar een kleintje :-(

• RonJ
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:09:
[...]

Alleen in de introtekst, verder spreekt men alleen over afname in de voorbeelden. Uit p8 van het daadwerkelijke adviesrapport van Berenschot:

Dit nettarief zou alleen gaan gelden voor kleinverbruikers (alle aansluitingen tot 3x80 ampère) en geldt bovendien alleen voor afname en dus niet voor invoeding (van zonnestroom).

All-electric.

• Tony71
RonJ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:13:
[...]

Alleen gebruikt een Zendure 6-8W ipv 20 in stand-by (ex off-grid functie). En de RTE is gemeten op 88-90%. Je hebt een punt maar zulke negatieve inputvariabelen tov praktijkcijfers maken het niet sterker.

Natuurlijk gebruiken andere omvormers meer in stand-by, maar die worden ingezet icm fors grotere batterijen. Ik heb RTE en SB-verbruik opgenomen in mijn tabelletje 1-2 pagina's terug op basis van praktijkmetingen en/of efficiencycurves.
De Zendure is laagvoltage en niet beter dan bijv Victron. Daar bij Victron zouden ze al blij zijn met 80%.
De cijfers die ze afgeven is hoogstwaarschijnlijk de piek-efficiëntie van de omvormer zelf onder ideale belasting, gemeten op de DC-kant. Maar als je de hele keten pakt (AC -> Lader -> Chemisch proces batterij -> Ontlader -> AC), dan is 75% tot 80% voor een laagvoltage systeem al een topprestatie. De zendure kun je niet vergelijken met bv Victron

• RonJ
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:16:
[...]

Weet je het wordt een soort soladiriteitskwestie...net zoals de zorgverzekering betaalt straks de hele groep voor de 'leefstijl' van een paar grootverbruikers. Door massaal te gaan handelen met batterijen, belasten we het net op manieren waarvoor het nooit gebouwd is, met torenhoge gemeenschapsvergoedingen als gevolg.

En dus gaan ze hier iets aan doen. De overheid grijpt in omdat het systeem onbetaalbaar wordt. Wie het net als 'handelshuis' gebruikt, wordt straks belast als een grootverbruiker. Heel jammer allemaal, maar de realiteit. Liever had ik ook een 'big boy' in huis gehad. Kijk jammer genoeg nu naar een kleintje :-(
Sorry, maar wat een feitenvrij gelul allemaal. Onbalanshandel is juist een verdienmodel enkel en alleen op basis van een vergoeding vanuit netbeheerders voor direct op dat moment door hen gewenst en betaald gedrag. Tot op zekere hoogte geldt hetzelfde voor dynamische time-of-use tarieven en straks ook voor verschuiven van afname rondom de genoemde tijdsblokken.

Dat willen ze juist om juist de kosten voor het collectief te verlagen. Het is dus juist gewenst en gestimuleerd dat je een grote accu koopt en op gunstige momenten laadt- of ontlaadt. Voor laden krijg je dus goedkopere momenten en ontladen/terugleveren wordt niet belast in het voorstel.

All-electric.

• Tony71
RonJ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:18:
[...]

Alleen in de introtekst, verder spreekt men alleen over afname in de voorbeelden. Uit p8 van het daadwerkelijke adviesrapport van Berenschot:

Dit nettarief zou alleen gaan gelden voor kleinverbruikers (alle aansluitingen tot 3x80 ampère) en geldt bovendien alleen voor afname en dus niet voor invoeding (van zonnestroom).
Begrijpend lezen of afwachten tot 2028

• RonJ
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:23:
[...]

De Zendure is laagvoltage en niet beter dan bijv Victron. Daar bij Victron zouden ze al blij zijn met 80%.
De cijfers die ze afgeven is hoogstwaarschijnlijk de piek-efficiëntie van de omvormer zelf onder ideale belasting, gemeten op de DC-kant. Maar als je de hele keten pakt (AC -> Lader -> Chemisch proces batterij -> Ontlader -> AC), dan is 75% tot 80% voor een laagvoltage systeem al een topprestatie. De zendure kun je niet vergelijken met bv Victron
Lees even het Zendure topic met daarin meerdere praktijkmetingen voordat je nog meer aantoonbare onzin verkondigd. Zendure doet het wel degelijk veel beter dan Victron, met name op lage vermogens. Door gebruik van hoogfrequente, multi-stage GaN-gebaseerde inverters tov de klassieke ringkerntransformatoren in een Victron (uitzondering de MultiRS, die zit er dan ook tussenin) is 88-90% praktijk-RTE bij Zendure aantoonbaar haalbaar.

All-electric.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:26
[...]

De rekensom:

sorry, ga maar opnieuw leren rekenen. als ik kijk wat ik er in stop ( en ja, ik heb dus er een MID kWh meter tussenzitten, dus ik meet exact (dus ook incl het eigen verbruik) wat ik er instop en wat er weer uit komt, en wat blijkt dat ik dus hier op ruim 80+% uitkom, nu is het wel zo dat mijn thuis-batterij in de winter (als er toch geen zon is gewoon uit staat, en dat is ook daadwerkelijk UIT. die 1a 2 kWh die ik dan verlies neem ik graag voor lief.

• RonJ
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:24:
[...]

Begrijpend lezen of afwachten tot 2028
Volgens mij heb jij daar meer moeite mee. Pagina 8. De bewering uit de intro van dat AI-slop artikeltje dat netbeheerkosten per kWh ook voor teruglevering gelden blijkt verder nergens uit de onderliggende documenten waar ze zelf naar linken. Niet geschreven door Berenschot, niet genoemd door Netbeheer Nederland in het persbericht en niet genoemd in de kamerbrief.

All-electric.

• Tony71
mitsumark schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:11:
[...]

Goed inzicht, echter ik denk dat de meesten gaan voor een extra batterijtje (of 2-3) en dan eerder 2000-4000kWh per jaar doen, dan telt die 175kWh veel minder hard mee.
Het lijkt of je omzet hetzelfde ziet als winst...Maar verder een Interessante insteek?!

4000 kWh per jaar door een plug-in systeem jagen betekent dagelijks ~11 kWh cyclen. Dat is een enorme belasting voor 48V-hardware. Bovendien: hoe groter je volume, hoe harder de nieuwe nettarieven van 2028 inhakken op je businesscase. Je betaalt dan namelijk transportkosten over elke ingekochte kWh. De 'kruimel' van het standby-verbruik wordt dan misschien kleiner, maar de 'hap' van de netbeheerder wordt gigantisch.

• Tony71
RonJ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:26:
[...]

Lees even het Zendure topic met daarin meerdere praktijkmetingen voordat je nog meer aantoonbare onzin verkondigd. Zendure doet het wel degelijk veel beter dan Victron, met name op lage vermogens. Door gebruik van hoogfrequente, multi-stage GaN-gebaseerde inverters tov de klassieke ringkerntransformatoren in een Victron (uitzondering de MultiRS, die zit er dan ook tussenin) is 88-90% praktijk-RTE bij Zendure aantoonbaar haalbaar.
Ik zie en lees veel wensdenken. Ik kijk puur commercieel naar zaken. En ga geen geld stoppen in zaken die net renderen omdat het geld er is. Ik ben van dubbeltje een euro geworden door mijn verstand te gebruiken. Houd je aan de feiten en kijk echt naar winst en niet naar omzet.

• RonJ
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:31:
[...]

Het lijkt of je omzet hetzelfde ziet als winst...Maar verder een Interessante insteek?!

4000 kWh per jaar door een plug-in systeem jagen betekent dagelijks ~11 kWh cyclen.
Dat zijn bij 2 accu's 700 cycles, bij 4 350 cycles. In de praktijk is dat niet altijd haalbaar, dus eerder 500 resp. 250. Dat is prima te doen met de 8000 cycle levensduur van een PiB.
Dat is een enorme belasting voor 48V-hardware.
Het batterijvoltage heeft hier echt niks mee te maken.
Bovendien: hoe groter je volume, hoe harder de nieuwe nettarieven van 2028 inhakken op je businesscase. Je betaalt dan namelijk transportkosten over elke ingekochte kWh.
]De 'kruimel' van het standby-verbruik wordt dan misschien kleiner, maar de 'hap' van de netbeheerder wordt gigantisch.
Dat geldt alleen voor extra afname bij onbalanshandel. Slim laden/ontladen tov je eigen afname en NOM staan hier los van, dan heb je alleen extra afname voor het RTE-verlies.

Ik ben nu wel klaar met deze kletsverhalen eigenlijk.

All-electric.

• Tony71
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:26:
[...]

sorry, ga maar opnieuw leren rekenen. als ik kijk wat ik er in stop ( en ja, ik heb dus er een MID kWh meter tussenzitten, dus ik meet exact (dus ook incl het eigen verbruik) wat ik er instop en wat er weer uit komt, en wat blijkt dat ik dus hier op ruim 80+% uitkom, nu is het wel zo dat mijn thuis-batterij in de winter (als er toch geen zon is gewoon uit staat, en dat is ook daadwerkelijk UIT. die 1a 2 kWh die ik dan verlies neem ik graag voor lief.
Op mijn leeftijd nog leren, nee wel naar de gym en knallen. Hoop dat voor iedereen dat 2027 en verder succesvol is en ik het verkeerd had

• RonJ
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:34:
[...]

Ik zie en lees veel wensdenken. Ik kijk puur commercieel naar zaken. En ga geen geld stoppen in zaken die net renderen omdat het geld er is. Ik ben van dubbeltje een euro geworden door mijn verstand te gebruiken. Houd je aan de feiten en kijk echt naar winst en niet naar omzet.
Welk deel van "praktijk" en "aantoonbaar" was er niet duidelijk? Ik doe juist niet aan wensdenken.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 09-04-2026 16:45 ]

All-electric.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:16:
[...]
Door massaal te gaan handelen met batterijen, belasten we het net op manieren waarvoor het nooit gebouwd is, met torenhoge gemeenschapsvergoedingen als gevolg.
Dit is regelrechte onzin en precies andersom. Op het moment dat er veel stroomvraag is (bijv rond 18u) en het net enorm wordt belast is de prijs hoog en daarmee ook een incentive voor thuisbatterijen om terug te leveren. Precies dat zorgt dus voor minder lokale belasting en daarmee betere balancering van het hele netwerk.

/edit: Ohja en als de vraag laag is en aanbod hoog door veel PV opwek, dan zorgt het laden van batterijen ook dat de druk op het net wordt verlicht.

[ Voor 11% gewijzigd door JPS op 09-04-2026 16:51 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:18
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:31:
[...]

4000 kWh per jaar door een plug-in systeem jagen betekent dagelijks ~11 kWh cyclen. Dat is een enorme belasting voor 48V-hardware. Bovendien: hoe groter je volume, hoe harder de nieuwe nettarieven van 2028 inhakken op je businesscase. Je betaalt dan namelijk transportkosten over elke ingekochte kWh. De 'kruimel' van het standby-verbruik wordt dan misschien kleiner, maar de 'hap' van de netbeheerder wordt gigantisch.
Je beweert heel wat maar het is grotendeels speculatie. Niemand weet welke tarieven er gaan gelden voor de netbelasting in 2028. En hoezo is 11 kWh per dag een hele opgave voor hardware die op 48v draait? En waarom kan je niet rekenen maar ael naar de gym ineens? Ik snap er niks van en sla je posts wel gewoon ff over want er is geen chocolade van te maken.

• Tony71
JPS schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:47:
[...]

Dit is regelrechte onzin en precies andersom. Op het moment dat er veel stroomvraag is (bijv rond 18u) en het net enorm wordt belast is de prijs hoog en daarmee ook een incentive voor thuisbatterijen om terug te leveren. Precies dat zorgt dus voor minder lokale belasting en daarmee betere balancering van het hele netwerk.

/edit: Ohja en als de vraag laag is en aanbod hoog door veel PV opwek, dan zorgt het laden van batterijen ook dat de druk op het net wordt verlicht.
Het is zoals een file op de reis heen en terug allebei kut. De overheid heeft daar een medicijntje voor wat ik ook niet leuk vind. Ze beloven van alles, maar zodra we massaal zover zijn trekken ze de stekker uit de overeenkomst.

Ik ben nog steeds zoekende naar een batterij voor mezelf die de pijn gaat verzachten als we straks daar zijn...

• Tony71
Fr33z schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:48:
[...]

Je beweert heel wat maar het is grotendeels speculatie. Niemand weet welke tarieven er gaan gelden voor de netbelasting in 2028. En hoezo is 11 kWh per dag een hele opgave voor hardware die op 48v draait? En waarom kan je niet rekenen maar ael naar de gym ineens? Ik snap er niks van en sla je posts wel gewoon ff over want er is geen chocolade van te maken.
Natuurlijk weet ik het niet zeker. Het speelt pas in 2028. Er kan veel gebeuren, maar een ding weet ik wel waar rook is vuur, zeker in dit landje. Als ik straks ongelijk heb, spring ik een gat in de lucht en koop die 'vrachtwagen' van een accu.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
JPS schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:47:
[...]

Los daarvan, met meer accu's worden de prijs fluctuaties steeds minder en wordt het ontladen van batterijen in de toekomst over steeds meer uren verdeeld.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

HandyLumberjack schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:31:
[...]

Los daarvan, met meer accu's worden de prijs fluctuaties steeds minder en wordt het ontladen van batterijen in de toekomst over steeds meer uren verdeeld.
Precies. Dat vind ik persoonlijk wel jammer gezien de handelsopties, maar beter voor een gebalanceerd net.
Ik ben alleen bang dat ondanks die voortuigang de gemiddelde prijzen omhoog zullen gaan en de burger het nakijken heeft tov de marktpartijen die er met de efficiency buit vandoor gaan.

• HandyLumberjack
  • Nu online
JPS schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:40:
[...]

Precies. Dat vind ik persoonlijk wel jammer gezien de handelsopties, maar beter voor een gebalanceerd net.
Ik ben alleen bang dat ondanks die voortuigang de gemiddelde prijzen omhoog zullen gaan en de burger het nakijken heeft tov de marktpartijen die er met de efficiency buit vandoor gaan.
Of het jammer is, is niet van belang, het is gewoon een realistisch scenario.

Ik denk dat het verstandig is om, als je een businesscase maakt waarin je uitgestelde teruglevering van zonnestroom meeneemt, je een gevoelheidsanalyse op de terugleververgoeding maakt.

Is die grote batterij nog steeds interessant als je slechts +/- 10ct voor de later teruggeleverde kWh-en krijgt?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Er wordt enkel gesproken over 5 tijdsblokken met 4 tarieven voor levering, dat is wat er eerder gedeeld is vanuit de netbeheerders / ACM. Ik zie in het artikel niets staan om je aanname over teruglevering te onderbouwen.

Die tijdsblokken maken een thuisaccu interessanter als de delta tussen de verschillende blokken groot genoeg is.

• Tony71
*knip* herhaling van zetten zonder nieuwe bron

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 09-04-2026 18:52 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Dat er dingen in 2027 en 2028 gaan veranderen is duidelijk; wellesnietes over de toekomst is nog minder zinvol dan over het verleden.
Nu de onzekerheden benoemd zijn kunnen we verder.
Dankuwel. :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
Concurrenten van thuisaccu's
https://solarmagazine.nl/...ekend-regeling-6-mei-open
''Het totale budget voor flexibiliteitsmaatregelen bedraagt 16,1 miljoen euro en is verdeeld over de 2 groepen. Voor maatregelen tot 100 kilowatt is 6,5 miljoen euro beschikbaar, voor maatregelen van 100 kilowatt of meer 9,7 miljoen euro. Het subsidiepercentage is verhoogd van 35 procent naar 40 procent''.

• Tony71
Onderwerp: Businesscase check: Impact nieuwe ACM-tariefstructuur (2027-2031)

Nu de Anker SOLIX Max en andere grote systemen worden gepresenteerd als "verdienmodel", is het technisch relevant om de nieuwe tariefregels van de ACM (vanaf 2027/2028) mee te wegen. De ACM stapt namelijk af van de vaste capaciteitsvergoeding.

De belangrijkste cijfers uit het Berenschot-rapport en het ACM Ontwerpbesluit:
1/3e gaat fors meer betalen: Uit onderzoek van Berenschot (in opdracht van ACM/Ministerie) blijkt dat circa 33% van de huishoudens — specifiek de zware netgebruikers zoals actieve handelaren met batterijen — aanzienlijk hogere netkosten krijgt.

Net-tol op transport: De ACM introduceert een tarief per getransporteerde kWh. Dit betekent dat je transportkosten betaalt over elke beweging over de kabel: zowel bij inkoop (laden van het net) als bij teruglevering (ontladen naar het net).

Margedruk: Bij een systeemrendement (RTE) van 80-90% vreten deze dubbele variabele transportkosten een aanzienlijk deel van de 'spread' op de onbalansmarkt op.

Piektarieven: Er komen tijdblokken waarbij het transporttarief tijdens de avondpiek (18:00 - 20:00) het hoogst is, precies wanneer veel batterijen nu geprogrammeerd zijn om te ontladen.

Bronvermeldingen voor je eigen berekening:
ACM Ontwerpbesluit 2027-2031: Publicatie ACM
Berenschot Impactanalyse: Onderzoeksrapport Berenschot

Het advies is om bij de aanschaf van systemen met een afschrijving van 10-15 jaar niet alleen te rekenen met de huidige 'gratis' netcapaciteit, maar de variabele kostenpost vanaf 2028 in je spreadsheet op te nemen.

• Tony71
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tony71 op 09-04-2026 19:17 ]

• Jan-tweak
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:10:
Onderwerp: Businesscase check: Impact nieuwe ACM-tariefstructuur (2027-2031)

Nu de Anker SOLIX Max en andere grote systemen worden gepresenteerd als "verdienmodel", is het technisch relevant om de nieuwe tariefregels van de ACM (vanaf 2027/2028) mee te wegen. De ACM stapt namelijk af van de vaste capaciteitsvergoeding.

De belangrijkste cijfers uit het Berenschot-rapport en het ACM Ontwerpbesluit:
1/3e gaat fors meer betalen: Uit onderzoek van Berenschot (in opdracht van ACM/Ministerie) blijkt dat circa 33% van de huishoudens — specifiek de zware netgebruikers zoals actieve handelaren met batterijen — aanzienlijk hogere netkosten krijgt.

Net-tol op transport: De ACM introduceert een tarief per getransporteerde kWh. Dit betekent dat je transportkosten betaalt over elke beweging over de kabel: zowel bij inkoop (laden van het net) als bij teruglevering (ontladen naar het net).

Margedruk: Bij een systeemrendement (RTE) van 80-90% vreten deze dubbele variabele transportkosten een aanzienlijk deel van de 'spread' op de onbalansmarkt op.

Piektarieven: Er komen tijdblokken waarbij het transporttarief tijdens de avondpiek (18:00 - 20:00) het hoogst is, precies wanneer veel batterijen nu geprogrammeerd zijn om te ontladen.

Bronvermeldingen voor je eigen berekening:
ACM Ontwerpbesluit 2027-2031: Publicatie ACM
Berenschot Impactanalyse: Onderzoeksrapport Berenschot

Het advies is om bij de aanschaf van systemen met een afschrijving van 10-15 jaar niet alleen te rekenen met de huidige 'gratis' netcapaciteit, maar de variabele kostenpost vanaf 2028 in je spreadsheet op te nemen.
dus door juist je te focussen op NOM (met een beperkte capaciteit thuis-batterij) waardoor je mn over 2/3 van het jaar variabele transportkosten en Piektarieven kunt vermeiden cq duidelijk verlagen.
eventueel kun daarnaast een iets hogere capaciteit (zo ver noodzakelijk) nemen om bv je verbruik (mn in de wintermaanden) tijdens de genoemde piektijden via de batterij op te kunnen vangen (juist dus laden tijdens de goedkopere tijden en off-piekmomenten).

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:54
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:17:
[...]

dus door juist je te focussen op NOM (met een beperkte capaciteit thuis-batterij) waardoor je mn over 2/3 van het jaar variabele transportkosten en Piektarieven kunt vermeiden cq duidelijk verlagen.
eventueel kun daarnaast een iets hogere capaciteit (zo ver noodzakelijk) nemen om bv je verbruik (mn in de wintermaanden) tijdens de genoemde piektijden via de batterij op te kunnen vangen (juist dus laden tijdens de goedkopere tijden en off-piekmomenten).
Ik vraag mij alleen wat er met die tarieven gebeurt als half Nederland een thuisbatterij bezit om te peakshaven.
Waarschijnlijk gaat het standaard tarief gewoon omhoog er moeten gewoon genoeg euro's binnenkomen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:18
habbekrats schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:45:
[...]

Ik vraag mij alleen wat er met die tarieven gebeurt als half Nederland een thuisbatterij bezit om te peakshaven.
Waarschijnlijk gaat het standaard tarief gewoon omhoog er moeten gewoon genoeg euro's binnenkomen.
niks, die tarieven zijn er niet om batterijen wel/niet interessant te maken. Dit zit er ongeveer aan te komen voor de netbeheerders: https://www.netbeheernederland.nl/publicatie/fien-2026
Jaarlijks gemiddeld 13 tot 18 miljard euro nodig om ons net in de lucht te houden en toekomstbestendiger te maken. Reken maar dat we dat allemaal samen gaan betalen, de grotere vraag is vooral de verdeelsleutel.

• Tony71
[...]

Mijn inschatting is dat de prijzen gelijk blijven en zullen dalen zodra we nog meer opwekken dmv windmolen, kerncentrales etc. De prijs zal ondergeschikt worden. De Nuon/Essentabonnement wordt het nieuwe vedienmodel voor deze jongens. Net zoals vroeger met mobiel bellen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

99% zal in de winter toch nog flink wat kWh importeren in de winter tegen minimaal 8ct. Dus ook met die batterijen komt er geld binnen, los van het vaste bedrag.

En als het echt zo goed werkt wordt de investerings behoefte van de netbeheerders ook weer een stuk lager.

• Jan-tweak
[...]

volgens mij was het juist de bedoeling om juist door de hogere tarieven het verbruik in deze periode te verlagen, dus als ze dat lukt met batterijen is denk ik de missie geslaagd.
Ze weten toch al dat er nog genoeg verbruik overblijft om het geldlaadje te vullen.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:06:
[...]

ja, en nog veel belangrijker, tenminste als je je huis iets waard is (anders heb je mogelijk toch die dappere jongens met die rode auto's en zwaailichten voor je deur staan) dat je daar ook echt veel verstand (kennis en vaardigheden) van hebt.
Nu is die prijs die hij noemt waarschijnlijk ook alleen de celprijs zonder de rest, of het waren dermate goedkope cellen (garantie tot de voordeur, als je begrijpt wat ik bedoel), je komt toch al snel op minimaal 350- 500 euro per kWh voor een kant en klaar systeem.
Quatt (voorbeeld van een vaste thuis-batterij (ook 3-fase mogelijk) kost incl. installatie en alles circa 660 euro per kWh. en dat was nog excl. BTW.
[Afbeelding]
een vergelijkbare plug en play thuis-batterij van een goed merk (bv Zendure) met een capaciteit van 8,64 kWh ben je zo circa 2.900 euro kwijt. (circa 335 euro per kWh) beide systemen zijn overigens modulair uitbreidbaar.
In veel gevallen is dus een plug en play (stekkerbartterij), tenminste als je doel op NOM (zeg maar de verstandige keuze) zit een duidelijk voordeel (minder dan 60% van de investering) .
Je zegt terecht “in veel gevallen”. Zeker bij groot verbruik kan al snel een “echte” thuisbatterij uit; eentje met hybride omvormer (een complete stap dc ac die je kan overslaan) en uiteraard hoog voltage. Op lange termijn kan zeker met een all electric gebruikersprofiel de kosten van een installateur uit.

Heb je enkel wat zomer nachtverbruik dan gaat dat natuurlijk niet op maar heb je een warmtepomp en minimaal 1 elektrische auto dan wordt de geinstalleerde en daarmee meer in pv systeem geintegreerde oplossing al snel voordeliger. 👍⚡️💪

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Ps wat lees ik een gefrustreerde berichten hier zeg, dat had ik niet verwacht met zoveel zonnige dagen, hopelijk kan men wat opgewekter 😉 proberen te doen dat leest een stuk prettiger.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
ErikVers schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:57:
Ps wat lees ik een gefrustreerde berichten hier zeg, dat had ik niet verwacht met zoveel zonnige dagen, hopelijk kan men wat opgewekter 😉 proberen te doen dat leest een stuk prettiger.
De donkere wolken van 2027 en 2028 werpen hun schaduw ver vooruit.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

mickeutech schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:07:
[...]

Ach het leven is net zeilen; hoe hard het ook waait, met de juiste skills en soms met wat omwegen, kun je zonder externe middelen gewoon recht tegen de wind in uitkomen. 😉⛵️

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 09-04-2026 23:26 ]

• Jan-tweak
ErikVers schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:57:
[...]

Je zegt terecht “in veel gevallen”. Zeker bij groot verbruik kan al snel een “echte” thuisbatterij uit; eentje met hybride omvormer (een complete stap dc ac die je kan overslaan) en uiteraard hoog voltage. Op lange termijn kan zeker met een all electric gebruikersprofiel de kosten van een installateur uit.

Heb je enkel wat zomer nachtverbruik dan gaat dat natuurlijk niet op maar heb je een warmtepomp en minimaal 1 elektrische auto dan wordt de geinstalleerde en daarmee meer in pv systeem geintegreerde oplossing al snel voordeliger. 👍⚡️💪
sorry, mijn warmtepomp werkt niet tijdens de periode waar ik voldoende zon heb, en in de winter waar de warmtepomp hongerig is heb ik nauwelijks zon wat in een batterij kan, oke, met een AAA gaat het nog net lukken, maar ik vrees dat je dat niet bedoelde.
en nee, een EV heb ik niet, los daarvan kan ik deze veel beter direct uit het net laden (mn in de winter) als de stroomkosten laag zijn en in de zomer zou deze dan prima op de eigen oprit staan en pakt hij prima de overhead van de PV direct op, ook daarvoor heb ik zeker geen dure giga batterij voor nodig, tenslotte zit die al in de EV.
en ja, er zijn zeker uitzondelijke situaties mogelijk waar een grotere vaste thuis-batterij zinvol is, echter dat zal voor een gemiddelde huishouden veelal niet het geval te zijn.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59

paQ

Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:34:
[...]

En je herhaalt ook overal hardnekkig je standpunt dat RTE 70 is, want meer dan 80 kan volgens jou niet.
Zelfs als mensen uitleggen hoe ze aan die systeem RTE cijfers komen, met MID-meters aan beide kanten van het systeem zelfs, dan nog neem je het niet aan 8)7
Een groot systeem hoeft echt niet constant te blazen om een hoog RTE te halen hoor. Maar huishoudens met een heel erg laag verbruik zullen zonder handel een lager RTE pakken ja, simpelweg doordat de bijhorende systeemverbruiken dan zwaarder wegen.
Alles wat in de bovenste helft van de 80 scoort is toch gewoon helemaal niet slecht :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:51
mickeutech schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:07:
[...]

:)
Ben er altijd uitgegaan dat ik ongeveer 8 maanden op NOM kan draaien vanaf 2027.
Verwacht niet dat ze dat af kunnen gaan pakken, en mochten ze mijn overshot wel willen (betalen) dan is dat mooi meegenomen.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:43:
[...]

sorry, mijn warmtepomp werkt niet tijdens de periode waar ik voldoende zon heb, en in de winter waar de warmtepomp hongerig is heb ik nauwelijks zon wat in een batterij kan, oke, met een AAA gaat het nog net lukken, maar ik vrees dat je dat niet bedoelde.
en nee, een EV heb ik niet, los daarvan kan ik deze veel beter direct uit het net laden (mn in de winter) als de stroomkosten laag zijn en in de zomer zou deze dan prima op de eigen oprit staan en pakt hij prima de overhead van de PV direct op, ook daarvoor heb ik zeker geen dure giga batterij voor nodig, tenslotte zit die al in de EV.
en ja, er zijn zeker uitzondelijke situaties mogelijk waar een grotere vaste thuis-batterij zinvol is, echter dat zal voor een gemiddelde huishouden veelal niet het geval te zijn.
Normaal gesproken is zelf vasthouden van zonnestroom goedkoper in 2027 dan uit het net laden. Ja in 2026 kan salderen het nog net wel voordeliger maken om dit niet te doen vanwege de RTE van je thuisbatterij maar in 2027 is dit een hele simpele rekensom die in t voordeel van de batterij versus het net zal uitvallen. Mocht je het interessant vinden krabbel ik wel wat als reactie.

Mocht je geen elektrische auto hebben die je met eigen laadpaal kan laden dan kun je natuurlijk weinig met een hele grote thuisbatterij en is kleiner vaak beter. Of je dan voor een stekker of vaste opstelling kiest is ook iets minder relevant.

Ik richt mij meer op de grootverbruikers (>10.000kWh/jaar consumptie) daar kan je meer impact maken met efficiente en slimme oplossingen.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 10-04-2026 00:14 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:28
Ik heb zelf een iets abstracter beeld en het past op een bierviltje.
Systeemkosten 9.000 € / 15 jaar voor technische afschrijving = 500 euro per jaar
Inkoop per jaar 4.000 kWh = 1.000€

Voor 125€ per maand kan ik mijn (FE) huis voorzien en de EV laden voor 36.000 km

Met alleen PV en geen accu
Systeemkosten 3.900 € / 15 jaar voor technische afschrijving = 260 euro per jaar
Inkoop per jaar 8.500 kWh = 2.125€
Per maand net geen 200€

Het zijn geen kapitalen, maar in mijn situatie is het redelijk netjes

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

zalkc schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:11:
Ik heb zelf een iets abstracter beeld en het past op een bierviltje.
Systeemkosten 9.000 € / 15 jaar voor technische afschrijving = 500 euro per jaar
Inkoop per jaar 4.000 kWh = 1.000€

Voor 125€ per maand kan ik mijn (FE) huis voorzien en de EV laden voor 36.000 km

Met alleen PV en geen accu
Systeemkosten 3.900 € / 15 jaar voor technische afschrijving = 260 euro per jaar
Inkoop per jaar 8.500 kWh = 2.125€
Per maand net geen 200€

Het zijn geen kapitalen, maar in mijn situatie is het redelijk netjes
Ik pak meestal afschrijving in ct per kWh uur. Bijvoorbeeld;

Investering/bruikbare kWh lifetime=kosten per kWh
5700/(8000x((15x0.9)x0.9))=0,0586
Oftewel 5,8 ct per kWh

Ik denk dat iedereen in dit topic wel een verdien model kan vinden om hiermee te gaan besparen als je 2-4ct maar voor je zonnestroom gemiddeld krijgt. En savonds anders >20ct all in gaat betalen.
4+5,8 is namelijk 9,8ct en dat is natuurlijk niet haalbaar uit het net in de nacht dus (aan @allen) zullen we samen iets meer met feiten gaan rekenen en elkaar helpen dan dingen roepen?

En als ik ergens mij mis reken corrigeer gerust op feiten 👍

Uitgangspunten rekensom;
Kosten set volledig gemonteerde solis omvormer 10kW met pylontech HV 15kWh opstelling 5700 ex btw. Waarbij 15kWh bruto kwh is en 0.9 (90%) beschikbaar van is en 0.9 (90%) efficiëntie heeft.

En ja een elektrische auto is een perfecte thuisbatterij; groot en kan veel verbruiken ook in de zomer. Het nadeel is alleen dat veel mensen overdag (pv direct) met dat ding onderweg elders zijn ✌️🫡👌

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 10-04-2026 00:29 ]

• zalkc
ErikVers schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:22:
[...]

Ik pak meestal afschrijving in ct per kWh uur. Bijvoorbeeld;

Investering/bruikbare kWh lifetime=kosten per kWh
5700/(8000x((15x0.9)x0.9))=0,0586
Oftewel 5,8 ct per kWh

Ik denk dat iedereen in dit topic wel een verdien model kan vinden om hiermee te gaan besparen als je 2-4ct maar voor je zonnestroom gemiddeld krijgt. En savonds anders >20ct all in gaat betalen.
4+5,8 is namelijk 9,8ct en dat is natuurlijk niet haalbaar uit het net in de nacht dus (aan @allen) zullen we samen iets meer met feiten gaan rekenen en elkaar helpen dan dingen roepen?

En als ik ergens mij mis reken corrigeer gerust op feiten 👍

Uitgangspunten rekensom;
Kosten set volledig gemonteerde solis omvormer 10kW met pylontech HV 15kWh opstelling 5700 ex btw. Waarbij 15kWh bruto kwh is en 0.9 (90%) beschikbaar van is en 0.9 (90%) efficiëntie heeft.

En ja een elektrische auto is een perfecte thuisbatterij; groot en kan veel verbruiken ook in de zomer. Het nadeel is alleen dat veel mensen overdag (pv direct) met dat ding onderweg elders zijn ✌️🫡👌
Je kunt je helemaal suf rekenen en van alle kanten alles gaan bekijken, en met veel "als en dan's" gaan werken. Onder aan de streep is er gewoon een hard getal wat je pas weet nadat je het gedaan hebt. En je hebt niet de mogelijkheid vaak om het paralel aan elkaar uit te proberen ;)

Ik zit de komende jaren met mijn EV klem qua mogelijkheden, ik werk op maandag en woensdag op lokatie 100km van huis en mijn vrouw op de overige dagen op 30km van huis, die EV staat dus nooit thuis overdag en in het weekend wil ik ook wel eens de deur uit. Daar heb je een auto voor, om te gebruiken.
Ik heb daarbij ook een ideaal dak op mijn huis van 35 graden op ZZO zonder schaduw, dat produceert PV energie als een malle.

Dus een EV die elke week wel 125 kWh lust maar amper thuis staat als de zon schijnt geeft mij al een afnemer die goed is voor 3500 kWh in de maanden maart tot oktober. Alleen al daarvoor overtollige PV stroom opslaan en in de auto gooien als het mij uitkomt scheelt minstens 800 € per jaar. En dat het huis er 's nachts ook wat van mee snoept is mooie bijvangst.

Maar die hele berekening hangt op de EV, als ik ooit de auto de deur uit schop om een willekeurige reden dan is mijn huidige systeem gewoon te groot. Maar voor de afzienbare tijd, en een aardig eind richting het eruit halen van de investering, is het de moeite waard. Maar over 5 jaar heb je vaak weer andere dingen waar je nu geen rekening mee houd, misschien is het dan beter om in de winter te gaan peakshaven voor de nettarieven, maar dat zien we dan wel weer.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

zalkc schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:48:
[...]

Je kunt je helemaal suf rekenen en van alle kanten alles gaan bekijken, en met veel "als en dan's" gaan werken. Onder aan de streep is er gewoon een hard getal wat je pas weet nadat je het gedaan hebt. En je hebt niet de mogelijkheid vaak om het paralel aan elkaar uit te proberen ;)

Ik zit de komende jaren met mijn EV klem qua mogelijkheden, ik werk op maandag en woensdag op lokatie 100km van huis en mijn vrouw op de overige dagen op 30km van huis, die EV staat dus nooit thuis overdag en in het weekend wil ik ook wel eens de deur uit. Daar heb je een auto voor, om te gebruiken.
Ik heb daarbij ook een ideaal dak op mijn huis van 35 graden op ZZO zonder schaduw, dat produceert PV energie als een malle.

Dus een EV die elke week wel 125 kWh lust maar amper thuis staat als de zon schijnt geeft mij al een afnemer die goed is voor 3500 kWh in de maanden maart tot oktober. Alleen al daarvoor overtollige PV stroom opslaan en in de auto gooien als het mij uitkomt scheelt minstens 800 € per jaar. En dat het huis er 's nachts ook wat van mee snoept is mooie bijvangst.

Maar die hele berekening hangt op de EV, als ik ooit de auto de deur uit schop om een willekeurige reden dan is mijn huidige systeem gewoon te groot. Maar voor de afzienbare tijd, en een aardig eind richting het eruit halen van de investering, is het de moeite waard. Maar over 5 jaar heb je vaak weer andere dingen waar je nu geen rekening mee houd, misschien is het dan beter om in de winter te gaan peakshaven voor de nettarieven, maar dat zien we dan wel weer.
Klopt hier hetzelfde. EV maar zeer beperkt direct te laden. Wel thuis gelukkig en die 5,8ct is een vrij hard getal. Waar je die op in zet is natuurlijk naar eigen inzet. Kan je pagina’s vol over schrijven maar dat een accu niet terug te verdienen is, is natuurlijk geen vast gegeven.

Niet iedereen heeft er eentje nodig maar dat is denk ik wat ook hier in dit topic er nog niet helemaal in zit vandaar mijn post.

Kijk en reken eens aan een ROI of kostprijs per kWh ipv enkel te roepen dat niet terug te verdienen is of dat je beter niet je auto er mee kan opladen, want dat gaat iedereen dan na roepen 😉🫡

En die elekterische auto wegdoen. Jet kan maar likkt me niet een heel wqarschijnlijk scenario maar dan gaan we wel wat offtopic hier.

Ik ben aan het kijken naar ook de tweede auto deels elektrisch, daarmee kan ik veel meer direct gebruik maken van de eigen zonnestroom.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27

de Peer

under peer review

ErikVers schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:09:
[...]

Normaal gesproken is zelf vasthouden van zonnestroom goedkoper in 2027 dan uit het net laden. Ja in 2026 kan salderen het nog net wel voordeliger maken om dit niet te doen vanwege de RTE van je thuisbatterij maar in 2027 is dit een hele simpele rekensom die in t voordeel van de batterij versus het net zal uitvallen. Mocht je het interessant vinden krabbel ik wel wat als reactie.

Mocht je geen elektrische auto hebben die je met eigen laadpaal kan laden dan kun je natuurlijk weinig met een hele grote thuisbatterij en is kleiner vaak beter. Of je dan voor een stekker of vaste opstelling kiest is ook iets minder relevant.

Ik richt mij meer op de grootverbruikers (>10.000kWh/jaar consumptie) daar kan je meer impact maken met efficiente en slimme oplossingen.
Het grappige is dan weer dat als je wel in staat bent je auto vaak (of altijd!) thuis te laden, bijvoorbeeld doordat je 2 dagen per week thuis werkt, een thuisaccu niet aantrekkelijk is. Want de auto direct op PV laden concurreert met het verdienmodel van de thuisaccu.

• zalkc
de Peer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:56:
[...]

Het grappige is dan weer dat als je wel in staat bent je auto vaak (of altijd!) thuis te laden, bijvoorbeeld doordat je 2 dagen per week thuis werkt, een thuisaccu niet aantrekkelijk is. Want de auto direct op PV laden concurreert met het verdienmodel van de thuisaccu.
Klopt helemaal, maar voor de gemiddelde particulier die de auto heeft om naar zijn werk te gaan, zeker de EV rijder, die moet dan wel kunnen thuiswerken of genoeg hebben aan het weekend. Voor alleen het huishouden is voor mij een PIB van 5kWh voldoende om de nacht door te komen.

Maar als je ziet dat je 3-4 keer in de week 30 kWh in de auto moet gooien terwijl je weet dat je ook zoveel aan het net hebt teruggeleverd, dan krab je je wel eens achter de oren.

Voor de referentie wat betreft EV laden kom ik hier op uit ;)
  1. Op de zaak/thuis laden op kosten van de werkgever
  2. Thuis laden direct van de PV
  3. Thuis laden als de stroomprijs laag tot negatief is, lager als de kosten van een thuisaccu (arbitrair)
  4. Thuis laden vanuit de accu
  5. Thuis laden vanaf het net, indien bovenste geen optie is
  6. Publiek laden
  7. Laden vanuit een diesel-aggregaat

• HandyLumberjack
  • Nu online
zalkc schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:27:
[...]

Maar als je ziet dat je 3-4 keer in de week 30 kWh in de auto moet gooien terwijl je weet dat je ook zoveel aan het net hebt teruggeleverd, dan krab je je wel eens achter de oren.
3-4 keer per week gedurende waarschijnlijk 6 maanden levert 90 cycles per jaar, alleen met een zeer goedkope accu (€100-150 per kWh) en een vast contract geeft dat een enigszins fatsoenlijke terugverdientijd.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-04-2026 09:36 ]

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:27

Tao

DPC DE_KOMETEN

Dat Berenschot rapport over terugleveren gaat toch echt alleen over verbruik, niet over teruglevering. Gesteld dat dit dan ook wordt overgenomen..
(Pagina 8: Om voldoende effectief te zijn, wordt de hoogte van de prijsprikkel zo gekozen dat deze opweegt tegen de gemiddelde variaties die op een dag in de day-aheadprijzen voorkomen. Dit nettarief zou alleen gaan gelden voor kleinverbruikers (alle aansluitingen tot 3x80 ampère) en geldt bovendien alleen voor afname en dus niet voor invoeding (van zonnestroom).

Daarnaast nog een toevoeging als 'escape' voor overtollige zonnestroom: in de nieuwe Energiewet gaat er een mogelijkheid komen om je stroom aan iemand anders - buren, familie, vrienden - te verkopen(!) Of dat ook per 2028 gaat gelden, is nog niet bekend. Wordt mogelijk een nieuwe factor bij je TVT berekening :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 10-04-2026 10:32 ]

Diablo3

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:51
Tao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:20:

Daarnaast nog een toevoeging als 'escape' voor overtollige zonnestroom: in de nieuwe Energiewet gaat er een mogelijkheid komen om je stroom aan iemand anders - buren, familie, vrienden - te verkopen(!) Of dat ook per 2028 gaat gelden, is nog niet bekend.
De ontvanger van de stroom moet alsnog wel de belastingen betalen, en de middleman die je voor de registratie nodig hebt zal daar natuurlijk ook een vergoeding voor willen hebben.

Ik vraag me af hoe rendabel dat dan nog is.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Zeker een aanvulling, al is natuurlijk dan ook weer de vraag hoeveel die auto weer wordt leeg gereden :-)

Een thuisbatterij kan dan uiteraard wel nog steeds interessant zijn om je veel duurdere uren op te vangen.
Die hoeft dan niet meer zo groot te zijn en in veel gevallen is dan een 5-10 kWh al dekkend.

• Jan-tweak
workzone schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:04:
[...]

:)
Ben er altijd uitgegaan dat ik ongeveer 8 maanden op NOM kan draaien vanaf 2027.
Verwacht niet dat ze dat af kunnen gaan pakken, en mochten ze mijn overshot wel willen (betalen) dan is dat mooi meegenomen.
ik denk als je de capaciteit zo laag mogelijk houd meer onder het motto zo veel als nodig en zo klein als mogelijk je met die insteek er wel komt, mogelijk zelfs dat juist een stukje extra (kleine) capaciteit je mn in de winter door te laden tijdens lage prijzen en te ontladen tijdens piek-momenten je zelfs de gebruiksduur kunt uitbreiden, hier heb je dus wel een dynamisch contract voor nodig.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Aanvullend heb je in jouw voorbeeld dan nog steeds wel 3 (werk) dagen waarin de thuisbatterij een nuttige functie voor 5.8ct per kWh kan invullen. _/-\o_

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

zalkc schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:27:
[...]

Klopt helemaal, maar voor de gemiddelde particulier die de auto heeft om naar zijn werk te gaan, zeker de EV rijder, die moet dan wel kunnen thuiswerken of genoeg hebben aan het weekend. Voor alleen het huishouden is voor mij een PIB van 5kWh voldoende om de nacht door te komen.

Voor de referentie wat betreft EV laden kom ik hier op uit ;)
  1. Op de zaak/thuis laden op kosten van de werkgever
  2. Thuis laden direct van de PV
  3. Thuis laden als de stroomprijs laag tot negatief is, lager als de kosten van een thuisaccu (arbitrair)
  4. Thuis laden vanuit de accu
  5. Thuis laden vanaf het net, indien bovenste geen optie is
  6. Publiek laden
  7. Laden vanuit een diesel-aggregaat
Optie 1 vind de boekhouder en belastingdienst wel weer wat van denk ik :-)
Vandaar dat die normaal niet beschikbaar is voor een privé auto.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27

de Peer

under peer review

ErikVers schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:50:
[...]

Aanvullend heb je in jouw voorbeeld dan nog steeds wel 3 (werk) dagen waarin de thuisbatterij een nuttige functie voor 5.8ct per kWh kan invullen. _/-\o_
Hangt erg van de situatie af. Wij hebben 2 EV's en er is er bijna altijd 1 thuis ;-)
Ik heb ouderschapsverlof op woensdag, dus een mooi laadmoment voor mijn EV, naast de weekenden.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:27

Tao

DPC DE_KOMETEN

workzone schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:36:
[...]

De ontvanger van de stroom moet alsnog wel de belastingen betalen, en de middleman die je voor de registratie nodig hebt zal daar natuurlijk ook een vergoeding voor willen hebben.

Ik vraag me af hoe rendabel dat dan nog is.
Dat klopt. Dat neem je mee in de berekening van je verkoopprijs. Kans is groot dat dit bedrag boven het bedrag uitkomt waarvoor je het anders verkoopt ( 6 cent max??) aan de elektraboer.

Diablo3

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:57
Tao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:20:

Daarnaast nog een toevoeging als 'escape' voor overtollige zonnestroom: in de nieuwe Energiewet gaat er een mogelijkheid komen om je stroom aan iemand anders - buren, familie, vrienden - te verkopen(!) Of dat ook per 2028 gaat gelden, is nog niet bekend. Wordt mogelijk een nieuwe factor bij je TVT berekening :)
Dat gebeurt nu toch al, mijn terug geleverde stroom gaat ook gewoon naar iemand anders. Dus waarom weer een systeem/bedrijf ertussen die er ook weer aan moet verdienen. Waarom ingewikkeld doen als het ook makkelijk kan. KISS is al jaren mijn motto. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:01:
[...]

Zeker. Maar een kleine computer-UPS is rete-betrouwbaar en goedkoop. In mijn geval staat ie er zelfs al. Daar zou ik dus persoonlijk mijn keuze voor een thuisbatterijsysteem dan niet vanaf laten hangen. Wil je geen extra component en ben je bang voor hickups van je computers (dat ben ik eigenlijk niet bij 20ms), dan maak je er een selectiecriterium van. Deye doet 4ms, Sigenergy beweert zelfs "zero-millisecond".
En omdat ik mijn hele huis wil kunnen voeden zit het gewoon in de Sigenergy ingebouwd en werkt bewezen goed. KISS. O, en die kleine UPS van jou is niet in staat om mijn datacenter van stroom te voorzien. :P

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 10-04-2026 14:35 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
5 jaar en 6 maanden hier. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zalkc
ErikVers schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:52:
[...]

Optie 1 vind de boekhouder en belastingdienst wel weer wat van denk ik :-)
Vandaar dat die normaal niet beschikbaar is voor een privé auto.
Nu zijn er best veel EV's in de lease met tankpas van de zaak.

Wat "vroeger" nog wel eens gebeurde, toen laadpalen nog bezienswaardigheden waren, was dat de stroom gewoon niet verrekend. Bij ons stond de eerste Tesla met een granny-lader op te laden vanuit de fietsenstalling. Mijn broer laadde zijn prive EV op bij de zaak, die had voor alle leaserijders de laadpalen open gezet bij de zaak, die enkele particuliere EV was gewoon niet bij hun opgekomen. Dan zou ik ook op de zaak opladen ;)

De EV is gewoon een bijzondere variabele in het bepalen of een thuisaccu interessant is, in mijn geval is het een (grote) extra reden, maar in veel gevallen is het weer helemaal anders. Als ik de oude Aygo volgend jaar inruil voor een Fiat 500e dan heb ik wel weer de EV vaak genoeg bij huis overdag. Maar ik betwijfel of dat goedkoper is ipv van de thuisaccu. Zo zie je maar, het verandert soms ook weer, je kunt niet 20 jaar vooruit kijken in elk geval.

Verder hou ik er wel van om ruim te zitten, ik heb liever te veel PV / opslag als te weinig, kan altijd handig zijn. NIet altijd economisch verstandig, maar een beetje extra speling maakt het leven soms wat makkelijker.

[ Voor 30% gewijzigd door zalkc op 10-04-2026 15:21 ]

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste