Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 113 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:48
beerse schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:52:
[...]

Mooi verhaal maar nog wat veel onduidelijkheden en vooral aannames die je echt zou moeten invullen.

Het begin statement is wat ik ook wens: Geen gedoe, geen gepruts. Een keer aan zetten en af en toe kijken hoe het gaat maar niet veel zelf hoeven doen. Net zoals de zonnepanelen die ik al sinds 2013 op het dak heb liggen: 1 keer per maand de getallen uitlezen van de bruto opbrengst zodat ik die getallen heb.
Helaas heb ik verzuimd de getallen van de slimme meter op te nemen en te bewaren, dan had ik ook de netto gegevens gehad. Jammer pech gehad.

Tot 2027 ben ik makkelijk: laat het netwerk en het salderen haar best maar doen. Met 4 MWh opbrengst en 4MWh verbruik heb ik praktisch €0,- op de rekening. Helaas gaat dat na 2027 anders worden. De zonnestroom overdag gaat minder opleveren dan dat ik in de avond betaal voor het verbruik. Daarom zoek ik een accu om toch zo veel mogelijk eigen stroom te gebruiken.

Helaas weet ik nog niet wat de prijzen na 2027 gaan worden. Dat zullen we dan pas zien aan het aanbod van de energie bedrijven. In het ergste geval krijgen we niets voor de overdag geleverde zonnestroom en betalen we dan het zelfde als nu voor de opgenomen stroom.

Wel weet ik al dat een accu om het verschil tussen dag en nacht te vervullen ongeveer net zo veel is als wat ik op een dag verbruik. Met 4MWh/jaar aka 4000kWh/jaar reken ik met 10kWh/dag. Een accu van 5 tot 10 kWh cappaciteit zou daarvoor genoeg kunnen zijn. In de zomer kan dat royaal de nacht overbruggen. In de herfst en lente zou het zomaar een paar dagen kunnen overbruggen. In de winter reken ik niet op de zonnepanelen en is alles 'mazzel'.

Daarnaast heb ik ondertusesn ook bedacht dat een stekker accu van 800 W niet genoeg is. Wij koken al jaren electrisch (inductie). Hiervoor is een aparte fornuisgroep geplaatst die op een dubbele zekering ruim 4000 watt verbruikt in piek belasting. En ja, dat komt nogal eens voor dat er 3 of 4 pitten op vol vermogen staan. Dus als de accu max 2400 watt kan leveren dan is dat niet genoeg om deze piek te bedienen. Om het gewone koken toch zo veel mogelijk te bedienen met eigen stroom is die 2400 watt dat de accu kan leveren wel een minimum. Liever meer.

Als ik straks mijn belastingformulier heb ingevuld zou ik eens een opzet maken voor het berekenen van mijn situatie:
4000 kWp zonnepanelen (dus mijn zonnepanelen opbrengst)
10 kWh accu met 2400 W aansluiting (wat kost dat)
Voor de opslag van electriciteit ga ik uit van een rendement van 75% (iedere 4 Wh van de zonnepanelen in de accu levert 3 Wh die uit de accu komt)
een redelijk dagelijks verbruik met inductie-koken en zonder e-auto

Vragen die ik wil uitvinden: Hoeveel heb ik voor de dag-nacht verbruik aan opslag nodig in de maanden van het jaar. De overige capaciteit van de accu kan ik dan gebruiken voor handel. Of dat dan eventueel wat oplevert zien we dan wel.

Het wordt wel een aardige spreadsheet om alles op een rijtje te zetten. Heeft iemand nog ideeën en zaken waarmee ook rekening gehouden kan worden?
Weet je....ik vind het ook leuk om mee te 'innoveren' het is vanaf 29 mei as goed voor je energielabel mits het een vaste met min. 5 Kwh systeem is. Dat is toch goed, huisje meer waard! En dus komt die er gewoon wat ij betreft. Alleen nu even uitzoeken hoe groot het meest gunstig is. En daar gaat het wringen, omdat ik de materie niet ken, niet weet wat 2027 gaat doen en of ik de 'tweakers' allemaal voor de volle 100% moet geloven.

Vandaag schat ik in dat mijn PV ca 60 Kwh op zal wekken. Vanacht van 00:00 tot 08:00 was het verbruik 1,2 Kwh. Nu de zon schijn staat alles aan: EV; boiler; wasmachine; vaatwasser en mijn scheerapparaat (werkt op batterijen;))

Dus op basis van nachtgebruik zou ik kunnen volstaan met een batterij van 5 Kwh (ivm verbetering energielabel), Echter is deze vanaf april t/m sept nog steeds te groot.
In de winter verbruik ik soms 45-65 Kwh omdat we een warmtepomp hebben + de rest dan is de batterij weer te klein.

Al met al zit ik met een klein of groot probleem (afhankelijk hoe je er naar kijkt)
Als vader en man des huizes, wordt er van mij 'verwacht' dit op te lossen;)

Kom aub mij helpen 'tweakers'

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:04
Als kleinverbruiker in een huurwoning was het ook een hele puzzel. Opwek van 1250 kWh per jaar, onder werktijd, dus maar 250 kWh zelfconsumptie. Daarnaast 650 kwh per jaar van het net. Met een accu kan ik een deel van dat verbruik vervangen door uitgestelde zelfconsumptie vanuit de accu.

Mijn standaard verbruik lijkt echter te weinig om de accu leeg te trekken voor de volgende dag. Het verbruik ga ik verhogen door de woning elektrisch voor/bij te verwarmen in de tussenseizoenen en met een mobiele airco te koelen in de zomer.

Als de teruglevering onder de 250 kWh komt heb ik geen terugleverkosten, als ik niks doe wel (12 euro per maand).

Ik heb een vast contract tot midden 2029 (Essent) en sinds vandaag een 4,8 kwh PIB.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:32
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:45:
[...]

Dat gedeelte is helder voor me. Nu zoek echter nog steeds een manier om extra verxdiensten te realiseren zodat de overgang naar 2027 wat zachter voor me zal zijn ( ik houd niet zoveel van veranderingen;))

Onbalans, congestie er zijn mogelijkheden voor nu, maar werken deze nog in 2027 voor mij. Een calculatie met 10KW omvormer en 20Kwh batterij geeft een terugverdientijd van ca 9 jaar. Er zijn echter 'tweakers' die zeer enthousiast hun groote verdienmodel 'presenteren'.

En omdat ik het niet 'zie', begint er een twijfel te ontstaan of mijn redenatie juist is...zie ik iets over het hoofd cq wensdenken?!
Wat er na salderen gaat gebeuren met onbalanshandel etc is moeilijk te zeggen, waarschijnlijk is het nauwelijks meer rendabel. Dus ik zou een businesscase maken op NOM en kijken wat je eventueel dit jaar nog kunt 'bijverdienen' met handel. Dat vraagt wel weer het kopen van een grotere omvormer en meer capaciteit.

Jij denkt aan een 10kW omvormer. Heb je een EV? Want anders is die 10kW toch praktisch nooit nodig? Een 5kW omvormer van SigEnergy is al € 300 goedkoper dan de 10kW variant.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tony71
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:04:
[...]

Wat er na salderen gaat gebeuren met onbalanshandel etc is moeilijk te zeggen, waarschijnlijk is het nauwelijks meer rendabel. Dus ik zou een businesscase maken op NOM en kijken wat je eventueel dit jaar nog kunt 'bijverdienen' met handel. Dat vraagt wel weer het kopen van een grotere omvormer en meer capaciteit.

Jij denkt aan een 10kW omvormer. Heb je een EV? Want anders is die 10kW toch praktisch nooit nodig? Een 5kW omvormer van SigEnergy is al € 300 goedkoper dan de 10kW variant.
Het was meer een gedachte van groter is beter en dus laten we het tegendeel bewijzen. Sommige omvormers zolas die van H3x van pylontech zijn redelijk efficient voor hun grootte.

Kijk je hebt minimaal 5 Kwh vast systeem nodig om van 29 mei as een verbetering van je energielabel te krijgen. De plug in batterijen zijn niet vast dus wordt het niet.

In de winter is de batterij te klein en in de zomer is de 5 Kwh zelfs te groot, waar ga je voor?

• Pr088
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:10:
[...]

Het was meer een gedachte van groter is beter en dus laten we het tegendeel bewijzen. Sommige omvormers zolas die van H3x van pylontech zijn redelijk efficient voor hun grootte.

Kijk je hebt minimaal 5 Kwh vast systeem nodig om van 29 mei as een verbetering van je energielabel te krijgen. De plug in batterijen zijn niet vast dus wordt het niet.

In de winter is de batterij te klein en in de zomer is de 5 Kwh zelfs te groot, waar ga je voor?
In de winter is je batterij juist te groot en in de zomer is 5 kWh te klein.
Ik sloeg aan op je omvormervermogen, niet op de grootte van je accu.
Voor de meeste mensen is een 5kW/10kWh thuisbatterij meer dan genoeg. Als je veel opwek hebt zou je 20kWh kunnen overwegen, maar waarschijnlijk kan dat niet uit omdat je maar 1/3 van het jaar (tijdens de zonpiekdagen) zoveel opwek hebt om de accu volledig te vullen.
Het extra vermogen tussen de 5kW en 10kW heb jij waarschijnlijk niet nodig omdat handel (het net leegtrekken of volpompen op dynamische dure/goedkope uren) straks niet meer uitkan.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:23
[...]

Als terugverdienen van de investering belangrijk is dan loont het om te kijken waar je euro's kunt besparen en zou je mogelijk ook op vermogen van de omvormer kunnen besparen.
Wil je echter ook je batterij als backup voor je huis gebruiken wat bij sommige modellen kan, dan zou je het vermogen af moeten stemmen op wat je in huis verbruikt.
In mijn situatie heb ik daarom voor een 17kW omvormer gekozen ipv de 12kW die in eerste instantie geoffreerd werd.
Gisteren en vandaag loopt de 32kWh accu al vol met PV en moet ik halverwege de middag PV overschot gaan verkopen tegen eigenlijk te lage prijs, dit is voor ons een overweging om er nog een accu module bij te zetten om dus tussen april en september nog meer zonne-energie op te vangen. Als het nodig is, ontlaad ik die later wel weer in de EV om het op te maken, maar ook verkopen op gunstige momenten is in deze tijden lucratief.

Ik wek vandaag naar verwachting (net als gisteren) ook weer 50+ kWh PV op, en net als bij jou gebruikt bij mij de warmtepomp in de winter op sommige dagen ook een flinke slok energie (45-50 kWh op sommige dagen). Dan is het weer fijn als je de accu 's nachts met wat lagere tarieven kan laten vollopen om die overdag door de warmtepomp te laten gebruiken.

Kortom, veel potentiële redenen om voor een bepaalde configuratie te kiezen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Tony71
ArPi75 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:21:
[...]

Als terugverdienen van de investering belangrijk is dan loont het om te kijken waar je euro's kunt besparen en zou je mogelijk ook op vermogen van de omvormer kunnen besparen.
Wil je echter ook je batterij als backup voor je huis gebruiken wat bij sommige modellen kan, dan zou je het vermogen af moeten stemmen op wat je in huis verbruikt.
In mijn situatie heb ik daarom voor een 17kW omvormer gekozen ipv de 12kW die in eerste instantie geoffreerd werd.
Gisteren en vandaag loopt de 32kWh accu al vol met PV en moet ik halverwege de middag PV overschot gaan verkopen tegen eigenlijk te lage prijs, dit is voor ons een overweging om er nog een accu module bij te zetten om dus tussen april en september nog meer zonne-energie op te vangen. Als het nodig is, ontlaad ik die later wel weer in de EV om het op te maken, maar ook verkopen op gunstige momenten is in deze tijden lucratief.

Ik wek vandaag naar verwachting (net als gisteren) ook weer 50+ kWh PV op, en net als bij jou gebruikt bij mij de warmtepomp in de winter op sommige dagen ook een flinke slok energie (45-50 kWh op sommige dagen). Dan is het weer fijn als je de accu 's nachts met wat lagere tarieven kan laten vollopen om die overdag door de warmtepomp te laten gebruiken.

Dat kan nu zeker uit, maar is 2027 niet meer lijkt me, omdat je de belasting bij verkoop niet ontvangt. Als je teruglevert krijg je nog maar 6 ct, dus om te verkopen moet je minimaal een spread hebben van 18 ct + 6 ct = 24 ct. Ik heb dergelijke spreads van november tot maart bij Tibber nooit gezien.

Zelfs in de zomer wordt het moeilijk om dergelijke spreads te krijgen, maar je wekt dan natuurlijk wel weer gratis op en dan wordt het makkelijker, maar de terugverdientijd van een batterij is niets iets om blij van te worden

• Pr088
[...]

Goede uiteenzetting! En eens hoor. Als je volledig back-up wilt draaien dan is een 17kW omvormer natuurlijk erg fijn, zeker met een warmtepomp. Maar ik heb toch vraagtekens bij het warmtepompverbruik versus PV-opbrengst. Ik zit deze dagen ook al op 45kWh bij zonnig weer, maar de warmtepomp vraagt nog maar 7kwh per dag. Dus die 7kWh is nog wel op te vangen en in te zetten, maar de die volledige 45kwh PV niet hoor.
Het 's winters vollopen, is dat wel rendabel met een 80-90% RTE? Welke spread inkoop-verkoop hanteer jij daar voor?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:44
[...]

Kijk even wat verder dan alleen naar nu namelijk in 2028 of 2029 gaat de kosten van het leidingnetwerk flink veranderen. Enexis zegt op het Hieropgewekt Congres d.d. 20 maart 2026 dat, het vastrecht in 2028 of 2029 gaat veranderden. In plaats hiervoor komen tijdafhankelijke nettarieven en deze zullen liggen tussen € 300 en € 1.200. per jaar. Wil je hierop anticiperen dan zal je moeten kijken wat het verbruik in de maand januari is tussen 17.00 en 22.00 uur en hou ook rekening met de omzet verliezen. Als je hiermee rekening houdt dan ga je ook anders kijken naar een batterij.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:23
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:44:
[...]

Goede uiteenzetting! En eens hoor. Als je volledig back-up wilt draaien dan is een 17kW omvormer natuurlijk erg fijn, zeker met een warmtepomp. Maar ik heb toch vraagtekens bij het warmtepompverbruik versus PV-opbrengst. Ik zit deze dagen ook al op 45kWh bij zonnig weer, maar de warmtepomp vraagt nog maar 7kwh per dag. Dus die 7kWh is nog wel op te vangen en in te zetten, maar de die volledige 45kwh PV niet hoor.
Het 's winters vollopen, is dat wel rendabel met een 80-90% RTE? Welke spread inkoop-verkoop hanteer jij daar voor?
In de winter hoeft de spread niet zo groot te zijn. Met een RTE van ongeveer 85% en een tarief 's nachts van laten we zeggen € 0,22 per kWh. Als de prijs overdag dan hoger is dan 0,22/0,85 (dus zo'n 26 eurocent) dan loont het dus om tegen de laagste tarieven van de dag in te kopen. En zeker in de avonduren zijn er regelmatig dat soort (of hogere) tarieven.
Vandaag loopt de accu vol met dynamische tarieven van tussen de € 0,092 en € 0,131 en vanavond gaat de prijs weer naar € 0,338 en € 0,326 (tussen 19-21u). Dat levert meer dan genoeg op.

De spread daar houdt de batterij gelukkig zelf rekening mee. Die bepaalt in principe zelf wanneer (en of) er ingekocht gaat worden en wanneer (en of) er verkocht gaat worden of dat er voorkeur aan eigen verbruik wordt gegeven. In de regel stuur ik via Home Assistant wel aan dat de batterij inhoud niet gebruikt mag worden voor het laden van de EV, maar als ik echt energie over ga houden vanaf 2027 dan mag dat van mij ook de auto in.

Toegegeven, (korte) terugverdientijd was in onze situatie geen belangrijke voorwaarde bij overweging voor de thuisbatterij, maar de keuze werd er wel gemakkelijker door.
Onze hoofdzekering was er al 2x uitgeklapt door overbelasting (Winter: Warmtepomp, oven, wasmachine, droger, EV en dan nog een Quooker die af en toe inspringt en het SWW dat zeker in de winter af en toe de electrische bijverwarming nodig heeft). Wij hebben serieus overwogen om de 3x25A aansluiting naar 3x35 te laten opwaarderen. Door een accu te plaatsen is dat niet meer nodig geweest omdat de accu ook aan peak-shaving doet. Dat is een flinke jaarlijkse besparing op vaste kosten voor electra.

Als een korte terugverdientijd echt het belangrijkste is, dan is dit waarschijnlijk echter niet de beste investering voor de meeste huishoudens.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
ArPi75 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:14:
[...]

In de winter hoeft de spread niet zo groot te zijn. Met een RTE van ongeveer 85% en een tarief 's nachts van laten we zeggen € 0,22 per kWh. Als de prijs overdag dan hoger is dan 0,22/0,85 (dus zo'n 26 eurocent) dan loont het dus om tegen de laagste tarieven van de dag in te kopen. En zeker in de avonduren zijn er regelmatig dat soort (of hogere) tarieven.
Vandaag loopt de accu vol met dynamische tarieven van tussen de € 0,092 en € 0,131 en vanavond gaat de prijs weer naar € 0,338 en € 0,326 (tussen 19-21u). Dat levert meer dan genoeg op.

De spread daar houdt de batterij gelukkig zelf rekening mee. Die bepaalt in principe zelf wanneer (en of) er ingekocht gaat worden en wanneer (en of) er verkocht gaat worden of dat er voorkeur aan eigen verbruik wordt gegeven. In de regel stuur ik via Home Assistant wel aan dat de batterij inhoud niet gebruikt mag worden voor het laden van de EV, maar als ik echt energie over ga houden vanaf 2027 dan mag dat van mij ook de auto in.
Je moet ook nog 2-5ct (laten we zeggen: 3) mee-rekenen voor je batterijafschrijving per cycle/kWh, dat doen de meeste A-merk batterijen/HEMS dan ook. Ik snap je verhaal hoor en hoop hier ook een deel van mijn verdienmodel van te maken, maar ik verwacht ook dat het aantal momenten dat de spread 7-8ct bedraagt fors zal afnemen naarmate er meer batterijen en andere flexibele vraagoplossingen online komen de komende jaren.

All-electric.

• RonJ
[...]
Gisteren en vandaag loopt de 32kWh accu al vol met PV en moet ik halverwege de middag PV overschot gaan verkopen tegen eigenlijk te lage prijs, dit is voor ons een overweging om er nog een accu module bij te zetten om dus tussen april en september nog meer zonne-energie op te vangen.
Ik zou dan eens kijken of je het laden pas kan starten na de ochtendpiek. Verder herkenbaar hoor, hier gister ook 70kWh opwek, nauwelijks verbruik en beide auto's die de deur uit zijn. Voor mij lijkt 32 dan ook te klein.

All-electric.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:29
RonJ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:01:
[...]

Je moet ook nog 2-5ct (laten we zeggen: 3) mee-rekenen voor je batterijafschrijving per cycle/kWh, dat doen de meeste A-merk batterijen/HEMS dan ook. Ik snap je verhaal hoor en hoop hier ook een deel van mijn verdienmodel van te maken, maar ik verwacht ook dat het aantal momenten dat de spread 7-8ct bedraagt fors zal afnemen naarmate er meer batterijen en andere flexibele vraagoplossingen online komen de komende jaren.
Waarom "moet" dat? Met een nette C-rate hebben de batterijen voornamelijk degradatie door veroudering en zijn de cycles verwaarloosbaar.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• RonJ
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:20:
[...]

Waarom "moet" dat? Met een nette C-rate hebben de batterijen voornamelijk degradatie door veroudering en zijn de cycles verwaarloosbaar.
Moeten is een groot woord idd, maar ik zie het wel veel gebruikt worden om al teveel cycles te voorkomen. Doe je alleen NOM, dan heb je helemaal gelijk. Ga je meerdere keren per dag laden/ontladen voor de handel dan zijn cycles wel degelijk relevant.

All-electric.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:53
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:37:
[...]
Al met al zit ik met een klein of groot probleem (afhankelijk hoe je er naar kijkt)
Als vader en man des huizes, wordt er van mij 'verwacht' dit op te lossen;)

Kom aub mij helpen 'tweakers'
Grootte van je accu:
In de zomer wil je de helft van je dagelijkse PV opwek in je accu om later tegen een betere prijs te verkopen.
In de winter wil je de helft van je dagelijkse verbruik met lage tarieven laden om de dure uren te overbruggen

Grootte van je omvormer:
Je wil de accu met max 0,2 of 0,25 C laden/ontladen, dus in 5 of 4 uur tijd. Dat is ook meestal het tijdvak van dure of goedkope stroom.

Mijn situatie even als voorbeeld:
Mooie zomerdag levert 30 kWh op, dus accu 15 kWh
Winterdag met vorst is 30 kWh, dus accu 15 kWh
Omvormer 0,2~0,25 x 15 = 3~4 kW.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• HandyLumberjack
RonJ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:32:
[...]

Moeten is een groot woord idd, maar ik zie het wel veel gebruikt worden om al teveel cycles te voorkomen. Doe je alleen NOM, dan heb je helemaal gelijk. Ga je meerdere keren per dag laden/ontladen voor de handel dan zijn cycles wel degelijk relevant.
De investering is "sunk cost" en dus irrelevant.

Het enige wat telt is dat als je heel veel cycles maakt moet je die batterij misschien na 10 jaar vervangen i.p.v. 12.

Tegen die tijd zijn batterijen waarschijnlijk veel goedkoper, dus die kosten zijn verwaarloosbaar.

• HandyLumberjack
[...]

Het is nog niet helder wat de definitie van "vast" is. Sommige stekkerbatterijen schroef je vast aan de muur, en als je die aansluit op een eigen groep zouden die zomaar onder de definitie "vast" kunnen vallen.

Als je zelf flexibel bent in je moment van gebruik heb je niet veel capaciteit nodig. Een batterij kopen om uitgesteld te handelen is leuk, maar de terugverdientijd daarvan is erg onzeker. Ik zou eerder kiezen voor een capaciteit die je een deel van het jaar (lente/herfst) voor NOM nodig hebt, en dan kun je in de zomer de overtollige capaciteit inzetten voor uitgestelde levering en heb je in de winter vast genoeg om die paar dure uren te overbruggen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:59:
Wil je hierop anticiperen dan zal je moeten kijken wat het verbruik in de maand januari is tussen 17.00 en 22.00 uur en hou ook rekening met de omzet verliezen. Als je hiermee rekening houdt dan ga je ook anders kijken naar een batterij.
Is december niet de 'lastigste' maand?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik lees hier de discussie mee, maar kan je niet juist een batterij in december zich laten volladen met goedkope stroom rond een uur of 9:00 zodat je de duurdere momenten van de dag ook goedkope stroom hebt? En dat het scenario eigenlijk is dat een grote batterij zo in de zomer erg veel kan opslaan en op piekmomenten (8:00) leegloopt en inde winter zich volzuigt op het goedkoopste moment.

Mijn bierviltje zegt dat dit effect nog best stevig uitpakt in combinatie met een dynamisch contract.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Delerium Dus hoe "groot" moet de batterij dan zijn voor een stevig effect op mijn portemonnee?
Ik heb helaas geen passend bierviltje ter beschikking.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tony71
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:14:
[...]

Het is nog niet helder wat de definitie van "vast" is. Sommige stekkerbatterijen schroef je vast aan de muur, en als je die aansluit op een eigen groep zouden die zomaar onder de definitie "vast" kunnen vallen.

Als je zelf flexibel bent in je moment van gebruik heb je niet veel capaciteit nodig. Een batterij kopen om uitgesteld te handelen is leuk, maar de terugverdientijd daarvan is erg onzeker. Ik zou eerder kiezen voor een capaciteit die je een deel van het jaar (lente/herfst) voor NOM nodig hebt, en dan kun je in de zomer de overtollige capaciteit inzetten voor uitgestelde levering en heb je in de winter vast genoeg om die paar dure uren te overbruggen.
Vast is idd op eigen groep en door erkend installateur NEN10-10

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:52:
@Delerium Dus hoe "groot" moet de batterij dan zijn voor een stevig effect op mijn portemonnee?
Ik heb helaas geen passend bierviltjer te beschikking.
Even wat suggesties: je zou 60-70% van je gemiddelde pv dagproductie kunnen pakken van april-juni, uitgaande van 30% directverbruik.

Dan kun je die stroom op dynamische tarieven uitgesteld terugleveren. Deze maand april betekent dat op kaal Epex tarief een verschil van -0,05 tot 0,05 overdag versus 0,15-0,25 ‘s avonds.

Jeroen.nl:
De marktprijs van stroom (zonder belastingen en inkoopvergoedingen) is nu (19:58) 0.027800 euro per kWh

De hoogste marktprijs vandaag tussen 20:00 en 21:00 uur, 0.203200 euro per kWh.

De laagste marktprijs is vandaag tussen 13:00 en 14:00 uur, -0.038800 euro per kWh.
Reken je af met onbalans markt verrekening dan kan het verschil groter zijn. 2e paasdag waren verschillen extreem tot -€3,8/kWh. Kan op een dag met die extreme. dan verschil maken tussen €30 bijbetalen (indien geen batterij) vs €50 verdiensten (met batterij) (of veel meer nog als je er actief op handelt)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:54
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:14:
[...]

Hou er dan ook rekening mee als je de thuis-batterij in je energie label laat meenemen deze dus ook daar een integraal onderdeel van gaat worden, dus bij verkoop van de woning is deze dus ook een onderdeel van deze en je deze dus ook niet meer kunt meenemen.
Zeker als verwacht om binnen redelijke tijd te gaan verhuizen zul je dus de beide met elkaar vergelijken.

• Tony71
Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
[...]

Hou er dan ook rekening mee als je de thuis-batterij in je energie label laat meenemen deze dus ook daar een integraal onderdeel van gaat worden, dus bij verkoop van de woning is deze dus ook een onderdeel van deze en je deze dus ook niet meer kunt meenemen.
Zeker als verwacht om binnen redelijke tijd te gaan verhuizen zul je dus de beide met elkaar vergelijken.
Uiteraard. En geeft een waardestijging aan de woning :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
De marktprijs van stroom (zonder belastingen en inkoopvergoedingen) is nu (19:58) 0.027800 euro per kWh .
Komma verkeerd geplaatst?

• Jan-tweak
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
[...]

Even wat suggesties: je zou 60-70% van je gemiddelde pv dagproductie kunnen pakken van april-juni, uitgaande van 30% directverbruik.
@dunklefaser afhankelijk van je verbruik ( bv bijzondere aspecten zoals een EV) kun je veel beter je batterij capaciteit bepalen op basis van je verbruik ( en dan m.n. kijkend naar de maanden maart, april, augustus, september en oktober ) primair kijkend dus naar je verbruik, secundair of je dat verbruik via je overhead van je PV ook kunt afdekken.
Kijken naar bv mei, juni, juli heeft vrij weinig zin omdat je dan veelal meer dan overhead zult hebben, als je de capaciteit daarop gaat bepalen krijg je heel snel dat deze (veel) groter gaat worden terwijl je hem niet meer leeg krijgt, resultaat dus een te grote batterij die niets doet.
Voorbeeld van bv september.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large
Dan kun je die stroom op dynamische tarieven uitgesteld terugleveren. Deze maand april betekent dat op kaal Epex tarief een verschil van -0,05 tot 0,05 overdag versus 0,15-0,25 ‘s avonds.

Jeroen.nl:

[...]

Reken je af met onbalans markt verrekening dan kan het verschil groter zijn. 2e paasdag waren verschillen extreem tot -€3,8/kWh. Kan op een dag met die extreme. dan verschil maken tussen €30 bijbetalen (indien geen batterij) vs €50 verdiensten (met batterij) (of veel meer nog als je er actief op handelt)
Onbalansmarkt (zeker vanaf 2027) zou wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen. Daar is genoeg over te vinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:14:
[...]
afhankelijk van je verbruik ( bv bijzondere aspecten zoals een EV) kun je veel beter je batterij capaciteit bepalen op basis van je verbruik ( en dan m.n. kijkend naar de maanden maart, april, augustus, september en oktober ) primair kijkend dus naar je verbruik, secundair of je dat verbruik via je overhead van je PV ook kunt afdekken.
Kijken naar bv mei, juni, juli heeft vrij weinig zin omdat je dan veelal meer dan overhead zult hebben, als je de capaciteit daarop gaat bepalen krijg je heel snel dat deze (veel) groter gaat worden terwijl je hem niet meer leeg krijgt, resultaat dus een te grote batterij die niets doet.
Voorbeeld van bv september.
[Afbeelding]

[...]

Onbalansmarkt (zeker vanaf 2027) zou wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen. Daar is genoeg over te vinden.
Ja Jan, je stokpaardje met je grafiek kennen we na de vele herhalingen. Die is gebaseerd op eigen gebruik en is een valide methode voor de minimaal benodigde grootte.

De vraagsteller keek juist naar de mogelijkheid om eigen pv opwek optimaal uitgesteld terug te leveren en hoe je dan te werk gaat.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In de quote van Jeroen? Dan ligt die fout op die website, ik copy paste hem zojuist zonder aanpassingen. https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen Er lijkt idd een afwijking te zitten tussen tekst en grafiek. Op huidig tarief.

Of bedoel je de €3,8/kWh. Daar staat de komma juist.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 08-04-2026 20:21 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:18:
[...]

In de quote van Jeroen? Dan ligt die fout op die website, ik copy paste hem zojuist zonder aanpassingen.

Of bedoel je de €3,8/kWh. Daar staat de komma juist.
Ik vind die hele tekst niet terug op https://jeroen.nl/
En om 19:58 was de marktprijs volgens mij 18,69 cent.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De hogere kwartierprijzen duren meestal niet al te lang, misschien 3 uur in de avond
en 2 uur in de ochtend. Welk vermogen moet de omvormer dan kunnen leveren, afhankelijk vermoedelijk van de batterijcapaciteit, of niet?
De dimensionering voor een eventuele pv-installatie is natuurlijk wat anders.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:14:
[...]Onbalansmarkt (zeker vanaf 2027) zou wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen. Daar is genoeg over te vinden.
Klopt , is een casino, met achteraf verrekening en bijbetalen (winst voor “het huis” ) bij regeltoestand 2

Onbalans markt gaat wel volatieler worden door de onberekenbare/ niet goed in te schatten afschakelen van PV op privé daken. Volatiliteit is toenemende handel. Of dat positief is, is een ander verhaal.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Olaf van der Spek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
[...]

Ik vind die hele tekst niet terug op https://jeroen.nl/
En om 19:58 was de marktprijs volgens mij 18,69 cent.
Link toegevoegd in vorige post en inderdaad, grafiek geeft jouw tarief weer. Wijkt af van de daar weergegeven tekst.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:23:
De hogere kwartierprijzen duren meestal niet al te lang, misschien 3 uur in de avond
en 2 uur in de ochtend. Welk vermogen moet de omvormer dan kunnen leveren, afhankelijk vermoedelijk van de batterijcapaciteit, of niet?
30% van de capaciteit als je de batterij in 3 uur wil ontladen, dus zeg 1,5 kW voor een 5 kWh batterij. Maar eigen verbruik wil je waarschijnlijk ook afdekken..

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-04-2026 20:35 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:57
Aantal kwh delen door vier is het wattage ,dan zit je rond 0,25 C

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:17:
[...]

Ja Jan, je stokpaardje met je grafiek kennen we na de vele herhalingen. Die is gebaseerd op eigen gebruik en is een valide methode voor de minimaal benodigde grootte.

De vraagsteller keek juist naar de mogelijkheid om eigen pv opwek optimaal uitgesteld terug te leveren en hoe je dan te werk gaat.
klopt, jouw methode met een veel te veel aan capaciteit die je toch niet kunt gebruiken is natuurlijk veel beter (met name voor die batterij boer dan) en ja ik bekijk hoe je met zo weinig mogelijk investering op NOM kunt zitten, en laten we eerlijk bijven dat is eigenlijk de enige verstandige keuze.
maar als je graag geld wilt verbranden ga gerust je gang.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:39:
[...]

klopt, jouw methode met een veel te veel aan capaciteit die je toch niet kunt gebruiken is natuurlijk veel beter (met name voor die batterij boer dan) en ja ik bekijk hoe je met zo weinig mogelijk investering op NOM kunt zitten, en laten we eerlijk bijven dat is eigenlijk de enige verstandige keuze.
maar als je graag geld wilt verbranden ga gerust je gang.
Het ging juist niet om alleen eigen gebruik, maar ook optimaal uitgesteld terug leveren (van panelen die je toch al het liggen) en daar dus kosten mee besparen (negatieve tarieven overdag) en opbrengsten bij hogere tarieven. En ja, dat is dus lompere batterij met hogere investeringen. En dan moet je voor jezelf de rekensom maken of dat dan werkt in jouw situatie.

Er is niet 1 weg naar Rome.

• Jan-tweak
stel je hebt 10 kWh in je batterij zitten en je wilt deze in de avond kwijt, waarbij je eigenlijk 5 kWh voor eigen verbruik wilt hebben ( ik vergeet hier even je verlies tijdens het ontladen, dat gaat er natuurlijk ook nog vanaf.)
dus 10 kWh -/- 5 kWh eigen verbruik = 5 kWh beschikbaar voor teruglevering
(vergeet echter niet dat je dus hiervoor in 2027 ook nog terugleverkosten per kWh gaat betalen en je ontvangt dus het volgende ( en stel terugleverkosten -2 ct/kWh )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTsvbiSS6FAKQi4MQEKzS-Izfek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCMjOuev18RAcTTs8ubHxDTu.png?f=fotoalbum_large
prijs 20:00 dan 17 ct -/- 2 = 15 ct kWh (zendure verdienst) = 2,4 * 15 ct = 36 ct
prijs 21:00 dan 18 ct -/- 2 = 16 ct kWh (zendure verdienst) = 2,4 * 16 ct = 38,4 ct
prijs 22:00 dan 16 ct -/- 2 = 14 ct kWh (zendure verdienst) = 0,2 * 14 ct = 2,8 ct
totaal heb je die dag voor een 10 kWh batterij dus 77,2 ct , gaan we uit van 150 dagen = 115,8 euro per jaar, dus die extra 5 kWh capaciteit kost je nu circa 1.500 euro; dan heb je die dus in circa 13 jaar terugverdiend. (bij een verwachte levensduur van circa 15 jaar)

wil je dus de hoogste prijs heb je minimaal een 5 kW omvormer nodig 5 kWh / 1 uur = 5 kW
wil je echter het delen in deze drie tijden; dan heb je aan 5 /3 = 1,67 kW al genoeg.
een 5 kW omvormer veel in een vaste batterij is een stuk duurder dan een kleinere, bv een stekker batterij van Zendure kan al 2,4 kW omvormer ; dus daarmee kun je prima voor deze 3 tijdstippen uit de voeten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 08-04-2026 21:02 ]

• Pr088
Delerium schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:36:
Ik lees hier de discussie mee, maar kan je niet juist een batterij in december zich laten volladen met goedkope stroom rond een uur of 9:00 zodat je de duurdere momenten van de dag ook goedkope stroom hebt? En dat het scenario eigenlijk is dat een grote batterij zo in de zomer erg veel kan opslaan en op piekmomenten (8:00) leegloopt en inde winter zich volzuigt op het goedkoopste moment.

Mijn bierviltje zegt dat dit effect nog best stevig uitpakt in combinatie met een dynamisch contract.
Mijn bierviltje zegt dat het afgelopen december met een RTE van 80% en de lage spreads totaal niet interessant was. En je kunt hier op de verschillende fora genoeg mensen vinden bij wie de batterij niks deed.

• Jan-tweak
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:10:
[...]

Mijn bierviltje zegt dat het afgelopen december met een RTE van 80% en de lage spreads totaal niet interessant was. En je kunt hier op de verschillende fora genoeg mensen vinden bij wie de batterij niks deed.
helemaal juist;
kijk maar eens hier na;
inkoop op 7 tot 9 ct: met RTE van 80% wordt dat dus 8,75 - 11,25 ct, winst is nagenoeg nul tot nul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jzYKWNIHD8Xswm9TQdtPojVv50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9AfGoNIDWlC6KcL2HjgdbLy.png?f=fotoalbum_large

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:40
Met het verwachte capaciteitstarief in 2028, wordt het terugleveren van stroom tijdens piekmomenten ook gezien als extra belasting van het net?

Ik kan in de huidige voorstellen hierover namelijk niets terug vinden.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• Tony71
workzone schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:00:
Met het verwachte capaciteitstarief in 2028, wordt het terugleveren van stroom tijdens piekmomenten ook gezien als extra belasting van het net?

Ik kan in de huidige voorstellen hierover namelijk niets terug vinden.
Dat zou de doodsteek zijn...

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:42

Ersus

Zuid-Limburg

Een stevige installatie bij veel PV opwek kan ik zeker aanbevelen.

Lage energietarieven en simultaan PV volledig meenemen doet tijdens het laatste saldeerjaar toch nog wel iets. Dat maakt de initiële installatie kosten wat milder en geeft ook na het salderen voldoende use case flexibiliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLIUJM4NsQPOs_uLBxPpwg_MxhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCufkWnRFsBdhLIn0uNo90M0.png?f=fotoalbum_large

En vanaf 2027 is het handig om de EV na werktijd vanuit de accu te laden en de resterende opwek in huis te verdelen en de overschotten tijdverschoven te injecteren.

Als je dagelijkse overschotten hebt zijn die kWh's zeker nog wat waard ook in 2027, al helemaal als je er heel veel van hebt.

Voor nu nemen we het haalbare mee. Als dit zo nog de nodige maanden doorzet dit laatste saldeerjaar dan ben ik zeer tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zTmfAAb3GXswSzcn9g4yzXP9B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfKIVamWbZZpSvwlmwEWiY7F.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

Ersus schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:38:
En vanaf 2027 is het handig om de EV na werktijd vanuit de accu te laden en de resterende opwek in huis te verdelen en de overschotten tijdverschoven te injecteren.
alleen als het niet gelukt is direct met de zon op te laden, en de verwachting is dat dat ook niet mogelijk is op korte termijn. Toch?
Vanuit de accu laden lijkt me de 2e keuze.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:21
de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:09:
[...]

alleen als het niet gelukt is direct met de zon op te laden, en de verwachting is dat dat ook niet mogelijk is op korte termijn. Toch?
Vanuit batterij laden moet je inderdaad vermijden. Het kost je 10..20% efficiency en “batterij capaciteit aanschaffen terwijl gebruik te vermijden is door op andere tijd te laden” is erg duur.
‘s winters kan je ‘s nachts tussen 1:00 en 5:00 vrijwel altijd goedkoop laden. Zomers heb je overdag goedkope stroom. Als je elke dag moet bijladen aan eind van de dag nog een staartje PV. En/of in weekend vol en zo lang mogelijk mee doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:54:
[...]

Vanuit batterij laden moet je inderdaad vermijden. Het kost je 10..20% efficiency en “batterij capaciteit aanschaffen terwijl gebruik te vermijden is door op andere tijd te laden” is erg duur.
‘s winters kan je ‘s nachts tussen 1:00 en 5:00 vrijwel altijd goedkoop laden. Zomers heb je overdag goedkope stroom. Als je elke dag moet bijladen aan eind van de dag nog een staartje PV. En/of in weekend vol en zo lang mogelijk mee doen.
Vanuit de batterij laden moet je niet vermijden het is immers stroom van eigen dak.

Met voldoende opwek is dat nog steeds goedkoper dan uit het net laden.

Er is niet altijd laag genoeg tarief in de nacht om - niet - van eigen dak te laden.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Stefannn schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:54:
[...]

Wat moet je dan ermee? Is toch gewoon eigen opwek waar je anders (2027) niks meer voor krijgt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:09:
[...]

We werken beide buitenshuis en laden van eigen dak is, ongeacht de verliezen, nog altijd goedkoper dan uit het net laden.

Als ik in de nacht van grid moet laden dan betaal ik nog steeds voor de stroom terwijl er eigen opwek in de batterij zit.

De batterij vervult meerdere functies die bijdragen aan de rechtvaardiging van de initiële kosten. Alleen voor NOM zou deze grootte veel te duur zijn en zeker niet te rechtvaardigen.

- Peakshaving
- EV met eigen opwek laden ongeacht tijdstip van de dag
- Doorstroomverwarmer met 18kW vermogen voorzien
- Backup stroom, met automatische schakeling, voor alle verbruikers
- 365 vrijwel gelijke temperatuur in huis
- Geen tarief-tijd-plan stress meer
- iedere druppel PV wordt geldend gemaakt door dagelijkse overschotten tijdverschoven te injecteren tegen beter Epex tarief, denk in de grootte van 11MWh p.a.

9680kWh na aftrek verliezen, zal beslist nog wel eens €0,10 per kWh kunnen opleveren. Daarmee koop je dan weer wat winter kWh’s in.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Misschien lukt het 2027 zelfs ook nog om die €0,16 €0,20 per kWh kaal epex te harken?

Correctie hier zit de btw nog bij…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z56NaHpdnooNL1RKL09ejxG0iQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZrgpGwtolkby5aKBqtwelyN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Ersus op 09-04-2026 10:30 ]

• Pr088
Ersus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:28:
Misschien lukt het 2027 zelfs ook nog om die €0,16 €0,20 per kWh kaal epex te harken?

Correctie hier zit de btw nog bij…..

[Afbeelding]
En de belasting ook (10 cent)?

• Jan-tweak
Ersus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:00:
[...]

Vanuit de batterij laden moet je niet vermijden het is immers stroom van eigen dak.

Er is niet altijd laag genoeg tarief in de nacht om - niet - van eigen dak te laden.
allemaal leuk, en als je een EV hebt is dat mogelijk zelf een mogelijkheid, of het echter goedkoper is als je echt alle kosten mee gaat rekenen betwijfel ik. Maar goed er zijn blijkbaar mensen die als hobby geld verbranden hebben, moeten ze zelf weten.
niet alles wat technisch mogelijk is is ook verstandig om te doen zal ik maar zeggen.

als ik echter naar het gemiddelde verbruik tussen het voor en najaar bekijk van de gemiddelde nederlander die het geluk heeft van een redelijke PV installatie op zijn dak (en nee, geen halve zonneweide) gewoon nog fosiel rijd kom ik ergens tussen de 3 en 8 kWh uit wat deze tijdens de avond en nachturen verbruikt tot dat de zon weer opkomt, in de zomer zal dat minder zijn.
En ja, die zonnepanelen doen het tijdens mooi weer wel eens met gema tussen 30 en 50 kWh op een dag dus volgens @Ersus en anderen kun je dan met gemak die stroom dan ook maar helemaal volgooien in een giga batterij.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je een deel van die opwek, zeg circa 35% ook zelf op de dag kunt verbruiken, dus blijft er nog 21 tot 41 kWh over, dus gemiddeld circa 30 kWh.
dus die kunnen we dan lekker aan het net teugleveren en kijken dan nog geld toe. (let wel, men doet dan of die 30 kWh blijkbaar gratis uit de lucht zijn gevallen)
de graaiogen zien het geld al binnenstromen. of toch niet ?
even de prijs van 21-juni 2025 bekijken (dan hadden we de meeste zon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g-S_0VNgDAJjtK1G3HnoXh33VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPw0L8sDh3owT1IKmxNpFjJT.png?f=fotoalbum_large
en bedenk, in 2027 gaan de meeste energieboeren dus nog ook nog terugleverkosten in rekening brengen, ketel klets spreekt bv van gemiddeld 2 ct per kWh wat je moet betalen.
met deze kosten en deze prijzen ga je echter gewoon betalen om je dure batterij weer leeg te krijgen, want met je eigen verbruik in de zomer van circa 4-5 kWh in de avond/nacht krijg jij je batterij van 30 kWh dus niet leeg.
Wat wel handig op die dag was om bv een EV te gaan laden, want dat is namelijk dan vrijwel gratis cq je krijgt zelfs nog geld toe.
dus om het kort te houden, met een slim en uitgebalanceerd thuis-batterij kun je in circa 9 maanden van het jaar je energieverbruik behoorlijk verlagen en nogelijk zelfs binnen een jaar of 6-8 deze investering terug verdienen, echter als je uitgaat van je opwek en dus een veel te grote batterij gaat aanschaffen wordt het helaas een heel ander verhaal.
En ja, in het verleden was de situatie gewoon anders, net als op de beurs resulaten uit het verleden geven geen garanties voor resulaten in de toekomst.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Pr088 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:32:
[...]

En de belasting ook (10 cent)?
Nope

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiDwgb2nJImZzGgM9FOzz_DfISs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGGv35QjB51KgxWkJlYtREyA.jpg?f=fotoalbum_large

All in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ro91f2ofXIEDOK-XhyCpg8ENWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Suwzzh0eBGlyH6WzO58GFh6I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Ersus op 09-04-2026 10:36 ]

• Jan-tweak
heel simpel en wat heeft je die installatie gekost ? en leuk dat je dat had en ik gun je dat ook zeker, maar verwacht je zelf dat je dat na 2026 ook nog zo gaat krijgen ?

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

je lijkt hier te vergeten dat er dan wel eerst een dure batterij gekocht moet worden, om vervolgens inefficient in te zetten.

Hier lijkt vaak geredeneerd te worden: als ik die thuisaccu eenmaal heb dan doe ik A of doe ik B, maar vooraf (voor aanschaf) moet je wel het hele kostenplaatje bekijken.

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:19:
[...]

Wat moet je dan ermee? Is toch gewoon eigen opwek waar je anders (2027) niks meer voor krijgt.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat je voor vele duizenden euro's een accu moet neerzetten om die (waardeloze) stroom alsnog in te kunnen zetten.
Dat is een vreemde doelstelling. Logischer is om een afweging te maken en dan kan de conclusie best zijn dat je beter meer/vaker van het net kan inkopen, een geen accu (of een kleintje) te nemen.
PV-stroom volledig verbruiken is geen (verstandig, rationeel) doel op zich. De energierekening minimaliseren is dat doorgaans wel.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 09-04-2026 10:47 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

met vermijden werd bedoeld: het is niet de eerste keuze. Eerste keuze zou moeten zijn: EV direct met zon opladen, zonder tussenkomst van accu.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:21
klump4u schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:19:
[...]

[...]

Klopt. Is goedkope stroom.
Maar tenzij je een extreem grote batterij hebt zal die vaak vol zijn terwijl er nog PV opbrengst is. Dat kan je dan beter in de auto stoppen en het overschot in de thuisbatterij op duurste moment terug leveren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:19
Zoals zovelen lees ik hier geinteresseerd mee.

SItuatie:
Op het huis liggen 14 panelen via Zonneplan die vooral in de zomermaanden een flink overschot produceren.
We hebben een EV, echter die is vaak overdag weg, dus we kunnen niet altijd overdag laden.
We koken elektrisch en tevens is ons warme water via een elektrische boiler Masterwatt Saga OSO geregeld. Deze boiler heeft 2 spiralen, waarvan ik er eentje kan laten opwarmen met een warmtepomp. Echter ik denk dat dit een dure grap wordt.

Als ik naar ons verbruik kijk dan is er een grote mismatch tussen de uren met opwek en de uren qua verbruik, dus ik ga mijn gegevens vanuit Tibber halen om precies te weten wat deze mismatch is.

De grootste winst kan ik waarschijnlijk behalen door (een gedeelte van) het elektrische koken uit een batterij te gaan halen, en om de elektrische boiler voornamelijk op te warmen op momenten van overschotten.

Nu heb ik 2 vragen:
Wat is een goede (en makkelijke) manier om de boiler op te laten landen wanneer er overschotten zijn?
Wat voor apparaat moet ik daarvoor aanschaffen, en hoe installeer je die?

Welke thuisbatterij zou ik moeten nemen die ook (een gedeelte van) het elektrische koken op kan vangen qua vermogen? Ik snap dat deze batterij niet het piekvermogen van de kookplaat hoeft te leveren, maar het is wel fijn als deze een eindje komt.
Het liefst wordt dit dan een batterij die ook nog werkt wanneer er geen netstroom is, zodat tijdens dat soort momenten de koelkast/vriezer nog een tijdje door kunnen draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door gustaveau op 09-04-2026 11:08 . Reden: Informatie van mijn andere post toegevoegd. ]

• de Peer

de Peer

under peer review

gustaveau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:53:

De grootste winst kan ik waarschijnlijk behalen door (een gedeelte van) het elektrische koken uit een batterij te gaan halen,
Dat lijkt me sterk, want dat is maar kleinverbruiker.
en om de elektrische boiler voornamelijk op te warmen op momenten van overschotten.
Ja, maar beter zou zijn om deze door een warmtepomp te vervangen lijkt me. SWW verwarmen met COP=1 is nogal duur, met name in de winter als je het niet met PV kan opwekken.
Nu heb ik 2 vragen:
Wat is een goede (en makkelijke) manier om de boiler op te laten landen wanneer er overschotten zijn?
door standaard 12u of 13u als starttijd te kiezen. Dan zit je vaak wel goed.
Welke thuisbatterij zou ik moeten nemen die ook (een gedeelte van) het elektrische koken op kan vangen qua vermogen? Het liefst wordt dit dan een batterij die ook nog werkt wanneer er geen netstroom is, zodat tijdens dat soort momenten de koelkast/vriezer nog een tijdje door kunnen draaien.
De batterij baseren op een inductiekookplaat lijkt me niet de juiste weg.

• gustaveau
Informatie toegevoegd aan mijn originele post.

[ Voor 94% gewijzigd door gustaveau op 09-04-2026 11:09 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:48:
[...]

[...]

Klopt. Is goedkope stroom.
Maar tenzij je een extreem grote batterij hebt zal die vaak vol zijn terwijl er nog PV opbrengst is. Dat kan je dan beter in de auto stoppen en het overschot in de thuisbatterij op duurste moment terug leveren.
Dan moet die EV wel thuis staan als de zon levert.
En laat dat nu niet het geval zijn.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:39:
[...]

je lijkt hier te vergeten dat er dan wel eerst een dure batterij gekocht moet worden, om vervolgens inefficient in te zetten.

Hier lijkt vaak geredeneerd te worden: als ik die thuisaccu eenmaal heb dan doe ik A of doe ik B, maar vooraf (voor aanschaf) moet je wel het hele kostenplaatje bekijken.
Je zet het kostenplaatje tegenover je jaarverbruik en opwek. En laat die beiden laatsten zo verschillend zijn als het maar kan.

Bij 4MWh verbruik en 3MWh opwek krijg je een volledig andere use case afhankelijk van de extra gebruikerswensen.

Je kan zo gezien geen peren met appels vergelijken ondanks dat je batterij een batterij is.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:32:
[...]

allemaal leuk, en als je een EV hebt is dat mogelijk zelf een mogelijkheid, of het echter goedkoper is als je echt alle kosten mee gaat rekenen betwijfel ik. Maar goed er zijn blijkbaar mensen die als hobby geld verbranden hebben, moeten ze zelf weten.
niet alles wat technisch mogelijk is is ook verstandig om te doen zal ik maar zeggen.

als ik echter naar het gemiddelde verbruik tussen het voor en najaar bekijk van de gemiddelde nederlander die het geluk heeft van een redelijke PV installatie op zijn dak (en nee, geen halve zonneweide) gewoon nog fosiel rijd kom ik ergens tussen de 3 en 8 kWh uit wat deze tijdens de avond en nachturen verbruikt tot dat de zon weer opkomt, in de zomer zal dat minder zijn.
En ja, die zonnepanelen doen het tijdens mooi weer wel eens met gema tussen 30 en 50 kWh op een dag dus volgens @Ersus en anderen kun je dan met gemak die stroom dan ook maar helemaal volgooien in een giga batterij.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je een deel van die opwek, zeg circa 35% ook zelf op de dag kunt verbruiken, dus blijft er nog 21 tot 41 kWh over, dus gemiddeld circa 30 kWh.
dus die kunnen we dan lekker aan het net teugleveren en kijken dan nog geld toe. (let wel, men doet dan of die 30 kWh blijkbaar gratis uit de lucht zijn gevallen)
de graaiogen zien het geld al binnenstromen. of toch niet ?
even de prijs van 21-juni 2025 bekijken (dan hadden we de meeste zon)
[Afbeelding]
en bedenk, in 2027 gaan de meeste energieboeren dus nog ook nog terugleverkosten in rekening brengen, ketel klets spreekt bv van gemiddeld 2 ct per kWh wat je moet betalen.
met deze kosten en deze prijzen ga je echter gewoon betalen om je dure batterij weer leeg te krijgen, want met je eigen verbruik in de zomer van circa 4-5 kWh in de avond/nacht krijg jij je batterij van 30 kWh dus niet leeg.
Wat wel handig op die dag was om bv een EV te gaan laden, want dat is namelijk dan vrijwel gratis cq je krijgt zelfs nog geld toe.
dus om het kort te houden, met een slim en uitgebalanceerd thuis-batterij kun je in circa 9 maanden van het jaar je energieverbruik behoorlijk verlagen en nogelijk zelfs binnen een jaar of 6-8 deze investering terug verdienen, echter als je uitgaat van je opwek en dus een veel te grote batterij gaat aanschaffen wordt het helaas een heel ander verhaal.
En ja, in het verleden was de situatie gewoon anders, net als op de beurs resulaten uit het verleden geven geen garanties voor resulaten in de toekomst.
Voor mensen zonder zonneweide kan een wat grotere batterij ook zeker voordelen bieden.

Je bent zo gefixeerd op NOM dat ik denk dat je daarmee een batterij installatie gewoon te kort doet. Je projecteert je eigen situatie en denkwijze iedere keer opnieuw.

Tenzij de rust van de geest erom vraagt dan neem je NOM.

Lees eens goed in alle topics en kijk eens over de rand. Je ziet dat er uiteindelijk méér dan die 5kWh wordt geplaatst, al zij het achteraf. Het blijkt altijd weer te weinig.

Voortschrijdend inzicht?

Voor onze zonneweide was dit de beste deal voor de komende 25 jaar. Lage c rate, dikke ringkern omvormer en een bandbreedte van functionele inzet die wel wat meer dekt dan NOM.

En de energie nota liegt er niet om dat de bandbreedte goed benut wordt. Ook in 2027 zal de energie nota denk ik nog nèt negatief zijn als de dynamische prijstrend redelijk gelijk blijft.

Lees: 11MWh aan cumulatieve dagelijkse overschotten, na aftrek omvormer verliezen 9680kWh * €0,10 = €968,00 waarmee je in de winter, met de batterij dan, de laagste tarieven kan jagen (DESS trade)

Ik adviseer je, om nog meer Efficiënt te zijn, een electric micro car te kopen en die thuis te laden. 80% van de tijd dat je de huidige auto gebruikt zit je er toch maar alleen in. Zonde om die overbodige capaciteit onbenut voor de deur te hebben staan. Voor de enkele keer dat je meer plek nodig hebt kun je er een huren met meer zitplaatsen. Is goedkoper en de bespaarde kosten doe je beleggen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:39:
[...]

Dus als ik de auto dan niet uit de batterij doe laden maakt dat de initiële kosten beter?

• de Peer

de Peer

under peer review

Ersus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:42:
[...]

Dus als ik de auto dan niet uit de batterij doe laden maakt dat de initiële kosten beter?
Nee, ik redeneer vanuit de situatie dat je de thuisaccu nog niet hebt en de investering nog gedaan moet worden.
Als je hem eenmaal hebt is je situatie anders, dan moet je hem ook volledig gaan benutten want de investering is al gedaan. Maar dat maakt de Business case niet opeens gunstiger.

Waar het om gaat is dat soms de verkeerde argumenten aangehaald worden.
Bij wijze van spreken: eerst wordt impulsief de thuisaccu gekocht (Want leuk/hobby) en vervolgens wordt er geredeneerd dat je hem nu toch eenmaal hebt, terwijl eigenlijk gereflecteerd zou kunnen worden: was dit (rationeel gezien) wel zo'n handige/rendabele aanschaf?

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 09-04-2026 11:49 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik wil gewoon de rust van een vast contract en van daaruit zo veel mogelijk zonne opwek gebruiken voor mijn eigen behoefte, een accu bied daar in mijn situatie een oplossing om extra te gebruiken en minder in te kopen. Maar iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. we weten toch niet hoe de markt zich ontwikkelt na 2027.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:46:
Ik wil gewoon de rust van een vast contract en van daaruit zo veel mogelijk zonne opwek gebruiken voor mijn eigen behoefte, een accu bied daar in mijn situatie een oplossing om extra te gebruiken en minder in te kopen. Maar iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. we weten toch niet hoe de markt zich ontwikkelt na 2027.
En dat is ook helemaal prima.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:45:
[...]

Nee, ik redeneer vanuit de situatie dat je de thuisaccu nog niet hebt en de investering nog gedaan moet worden.
Als je hem eenmaal hebt is je situatie anders, dan moet je hem ook volledig gaan benutten want de investering is al gedaan. Maar dat maakt de Business case niet opeens gunstiger.

Waar het om gaat is dat soms de verkeerde argumenten aangehaald worden.
Bij wijze van spreken: eerst wordt impulsief de thuisaccu gekocht (Want leuk/hobby) en vervolgens wordt er geredeneerd dat je hem nu toch eenmaal hebt, terwijl eigenlijk gereflecteerd zou kunnen worden: was dit (rationeel gezien) wel zo'n handige/rendabele aanschaf?
Dat zal ook zo zijn dat er niet goed nagedacht wordt, daarom lees je steeds vaker achteraf aanpassingen en dan vooral uitbreidingen.

En zelf ben ik in 2024 ook in stappen begonnen, en ook ik heb zeker niet goed nagedacht over de uiteindelijke inzet van zo’n installatie.

Pas na de eerste ervaringen dacht ik gaandeweg, als we dan nu opbouwen wat we toch nodig hebben in de toekomst, dan kan de installatie die laatste saldeertijd in volle omvang meenemen om de aanschafkosten te verzachten.

We hebben een groot huis, ooit meerdere huishoudens, een of meerdere EVs te laden, veel gelijktijdigheid in verbruikers in de avond. Een aardig verbruik en redelijk veel PV en geen gas.

De prijs was goed met €126,16 per kWh en de uiteindelijke installatie is prima gedimensioneerd en komt ook straks tot zijn recht.

Het lijkt alsof de meeste batterij bezitters, die wat vaker naar de ‘grafiekjes’ kijkt, toch wat nasmaak krijgen als ze zien wat er aan PV verloren gaat, en dan uitbreiden.

Soms lijkt het op koudwatervrees door het onbekende en vooral tegenstrijdige berichtgeving en ook zeker verwarrende discussies hier in in het forum.

• gustaveau
Ersus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]

Dat zal ook zo zijn dat er niet goed nagedacht wordt, daarom lees je steeds vaker achteraf aanpassingen en dan vooral uitbreidingen.

En zelf ben ik in 2024 ook in stappen begonnen, en ook ik heb zeker niet goed nagedacht over de uiteindelijke inzet van zo’n installatie.

Pas na de eerste ervaringen dacht ik gaandeweg, als we dan nu opbouwen wat we toch nodig hebben in de toekomst, dan kan de installatie die laatste saldeertijd in volle omvang meenemen om de aanschafkosten te verzachten.

We hebben een groot huis, ooit meerdere huishoudens, een of meerdere EVs te laden, veel gelijktijdigheid in verbruikers in de avond. Een aardig verbruik en redelijk veel PV en geen gas.

De prijs was goed met €126,16 per kWh en de uiteindelijke installatie is prima gedimensioneerd en komt ook straks tot zijn recht.

Het lijkt alsof de meeste batterij bezitters, die wat vaker naar de ‘grafiekjes’ kijkt, toch wat nasmaak krijgen als ze zien wat er aan PV verloren gaat, en dan uitbreiden.

Soms lijkt het op koudwatervrees door het onbekende en vooral tegenstrijdige berichtgeving en ook zeker verwarrende discussies hier in in het forum.
Hoe heb je zo'n prijs kunnen krijgen? Als ik even snel kijk bij Zonneplan, Tibber of de grote energieaanbieders zoals Essent, dan gaan die snel richting de 400-500 per KWH?

Moet je dan heel veel zelf installeren?

• Jan-tweak
Ersus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dan moet die EV wel thuis staan als de zon levert.
En laat dat nu niet het geval zijn.
dan is er eigenlijk maar één verstandige oplossing voor, laad de EV dan in de nacht tijdens de goedkope (en soms zelfs gratis stroomprijzen, en met een beetje geluk krijg je zelfs nog geld toe) uurtjes op en doe dat direct, zonder tussenkomst van een batterij, die zit tenslotte al in je voertuig.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ersus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]

Dit was eind vorig jaar voor mij precies de overweging om wat groter aan te schaffen dan dat ik anders in 2027 na het stoppen van salderen zou doen. Maar ik heb in 2027 ook nog profijt van dit grotere systeem, o.a. omdat ik met de 17kW omvormer in 2 uur de batterij vollaad op een laag prijspunt, vaak duren die momenten ook niet veel langer.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 09-04-2026 13:35 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:00
Ersus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:21:
[...]
We werken beide buitenshuis en laden van eigen dak is, ongeacht de verliezen, nog altijd goedkoper dan uit het net laden.
Op het moment dat die enorme accu eenmaal geinstalleerd is volledig mee eens, maar als de accu nog aangeschaft dient te worden is het een ander sommetje. Er zijn veel onbekende variabelen voor '27, '28 en daarna.

*Stel* dat de variabelen netwerktarieven ook voor terugleveren gaan gelden, dan is het met een EV, waarschijnlijk een zeer interessant BC om een grote accu neer te zetten, zodat de PV-opbrengst daar (bijna) volledig in kan. Eerlijkheidshalve lijkt mij dit mij niet het meest realistische scenario, ik verwacht dat het puur om afname zal gaan, omdat daar meer bottleneck zit.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

gustaveau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:22:
[...]

Hoe heb je zo'n prijs kunnen krijgen? Als ik even snel kijk bij Zonneplan, Tibber of de grote energieaanbieders zoals Essent, dan gaan die snel richting de 400-500 per KWH?

Volledige zelfinstallatie met Alibaba batterijen.
Als ik vooraf had geweten dat het 214kWh zou worden had het vermoedelijk nog tussen de 2000 en 3000 euro goedkoper kunnen zijn door besparen op verzendkosten bij bestelling in één keer.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50
[...]

Je kunt eens kijken bij Solarbouwmarkt naar bv Sigenstor
Een 30kWh batterij met 15kW omvormer en offgrid mogelijkheid zit met installatie rond 12500 ex btw

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 13:16

Ethirty

Who...me?

Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:34:
[...]

dan is er eigenlijk maar één verstandige oplossing voor, laad de EV dan in de nacht tijdens de goedkope (en soms zelfs gratis stroomprijzen, en met een beetje geluk krijg je zelfs nog geld toe) uurtjes op en doe dat direct, zonder tussenkomst van een batterij, die zit tenslotte al in je voertuig.
Ik doe dit nu al maanden en ik heb echt nog nooit gratis stroom in de nacht gezien. Maar met een beetje slim plannen via Tibber bespaar ik wel enorm tov de marktprijs.

Hier is de overweging ook om een deel van het PV overschot in de nacht naar de auto te pompen, maar de initiële investering is me nog te hoog.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Tony71
Oilman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:35:
[...]

Op het moment dat die enorme accu eenmaal geinstalleerd is volledig mee eens, maar als de accu nog aangeschaft dient te worden is het een ander sommetje. Er zijn veel onbekende variabelen voor '27, '28 en daarna.

*Stel* dat de variabelen netwerktarieven ook voor terugleveren gaan gelden, dan is het met een EV, waarschijnlijk een zeer interessant BC om een grote accu neer te zetten, zodat de PV-opbrengst daar (bijna) volledig in kan. Eerlijkheidshalve lijkt mij dit mij niet het meest realistische scenario, ik verwacht dat het puur om afname zal gaan, omdat daar meer bottleneck zit.
Ik weet bijna zeker dat het ook om teruglevering gaat. Leveren en terugeleveren is het infrastuctuur belasten. Daarnaast is het de overheid alles aan gelegen om de handel tegen te gaan omdat deze enkel voor de happy few met oprit inzetbaar is. Vandaar afschaffen salderen zonder teruggaaf belasting bij verkoop en dan als klap op de vuurpijl de 5 netcapaciteitblokken. Ik wilde ook graag een big accu...
Kijk nu naar 1 fase max 3,6 KW met 15 Kwh wel gekoppeld aan een reducti controller zodat het echt werkt

• Tony71
habbekrats schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:40:
[...]

Je kunt eens kijken bij Solarbouwmarkt naar bv Sigenstor
Een 30kWh batterij met 15kW omvormer en offgrid mogelijkheid zit met installatie rond 12500 ex btw
Echt een habbekrats

• Pr088
Je krijgt dan wel off grid en installatie (maar geen grondkabel! die tientjes zijn dan te duur :? ), maar betaalt ruim € 460 per kWh. Een 30kWh SigenStor is immers feitelijk 3 x 9 = 27kWh.

• Jan-tweak
[...]

ja, en nog veel belangrijker, tenminste als je je huis iets waard is (anders heb je mogelijk toch die dappere jongens met die rode auto's en zwaailichten voor je deur staan) dat je daar ook echt veel verstand (kennis en vaardigheden) van hebt.
Nu is die prijs die hij noemt waarschijnlijk ook alleen de celprijs zonder de rest, of het waren dermate goedkope cellen (garantie tot de voordeur, als je begrijpt wat ik bedoel), je komt toch al snel op minimaal 350- 500 euro per kWh voor een kant en klaar systeem.
Quatt (voorbeeld van een vaste thuis-batterij (ook 3-fase mogelijk) kost incl. installatie en alles circa 660 euro per kWh. en dat was nog excl. BTW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sypvPTAjXqs9A1huYvJXf8fcn9Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oO7tE6DjlQMXx1OvWXtqShOg.png?f=user_large
een vergelijkbare plug en play thuis-batterij van een goed merk (bv Zendure) met een capaciteit van 8,64 kWh ben je zo circa 2.900 euro kwijt. (circa 335 euro per kWh) beide systemen zijn overigens modulair uitbreidbaar.
In veel gevallen is dus een plug en play (stekkerbartterij), tenminste als je doel op NOM (zeg maar de verstandige keuze) zit een duidelijk voordeel (minder dan 60% van de investering) .

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 09-04-2026 14:11 ]

• Tony71
Pr088 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:58:
[...]

Je krijgt dan wel off grid en installatie (maar geen grondkabel! die tientjes zijn dan te duur :? ), maar betaalt ruim € 460 per kWh. Een 30kWh SigenStor is immers feitelijk 3 x 9 = 27kWh.
De 'TVT' is :-(

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
gustaveau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:53:
Zoals zovelen lees ik hier geinteresseerd mee.

SItuatie:
Op het huis liggen 14 panelen via Zonneplan die vooral in de zomermaanden een flink overschot produceren.
We hebben een EV, echter die is vaak overdag weg, dus we kunnen niet altijd overdag laden.
We koken elektrisch en tevens is ons warme water via een elektrische boiler Masterwatt Saga OSO geregeld. Deze boiler heeft 2 spiralen, waarvan ik er eentje kan laten opwarmen met een warmtepomp. Echter ik denk dat dit een dure grap wordt.

Als ik naar ons verbruik kijk dan is er een grote mismatch tussen de uren met opwek en de uren qua verbruik, dus ik ga mijn gegevens vanuit Tibber halen om precies te weten wat deze mismatch is.

De grootste winst kan ik waarschijnlijk behalen door (een gedeelte van) het elektrische koken uit een batterij te gaan halen, en om de elektrische boiler voornamelijk op te warmen op momenten van overschotten.
Je zit helaas precies verkeerd om. Een elektrische boiler van 150L is absoluut energieonzuinig en waarschijnlijk het meest energieslurpende dingen in je huis. Stel dat je die opwarmt met een warmtepomp via de spiraal dan scheelt het je een factor 3 in stroomverbruik, dus niet duurder maar juist goedkoper. Gokje: je boiler verbruikt snel 1500 kWh stroom per jaar (afhankelijk van hoe vaak je doucht etc.). Stel dat kun je met een warmtepomp reduceren met 1000 kWh dan zou ik daar mee aan de slag gaan. niet met thuisbatterijen.

ook elektisch koken doet heel erg weinig op je rekening dus ook daar focus je precies op het ding wat niet uitmaakt. Wil je je energierekening verlagen? eigen zonnestroom maximaal gebruiken? andere dingen doen?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50
Het gaat er vooral om wat je zelf kunt en wil. Hoe meer je zelf kunt doen des te goedkoper je uit bent. Mijn Victron 3 x MP5000 32 kWh zat rond de 6600 euro, maar dan moet je ook alles zelf doen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Fr33z schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:07:
Je zit helaas precies verkeerd om. Een elektrische boiler van 150L is absoluut energieonzuinig en waarschijnlijk het meest energieslurpende dingen in je huis. Stel dat je die opwarmt met een warmtepomp via de spiraal dan scheelt het je een factor 3 in stroomverbruik, dus niet duurder maar juist goedkoper.
Zijn er losse warmtepompen die je op deze manier op een bestaande boiler aan kunt sluiten? Normale warmtepompen zijn niet goedkoop.. hoe is verwarming geregeld?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:49:
Ik weet bijna zeker dat het ook om teruglevering gaat. Leveren en terugeleveren is het infrastuctuur belasten.
Terugleveren rond 18:00 is eerder ontlasten dan belasten. Als ze die tarieven goed bepalen zou terugleveren dan dus voordeliger moeten zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:12:
[...]

Zijn er losse warmtepompen die je op deze manier op een bestaande boiler aan kunt sluiten?
Jazeker. de Hewalex schiet me zo even te binnen. Kost geen drol.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Maar dat is wel een kwestie van zelf knutselen.
Normale warmtepompen zijn niet goedkoop..
Nou na subsidie hoeft dat niet duur te zijn. Pansonic warmtepompen die hier populair zijn op tweakers gaan weg onder de 2000 euro, na aftrek subsidie.

• Tony71
Fr33z schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:07:
[...]

Je zit helaas precies verkeerd om. Een elektrische boiler van 150L is absoluut energieonzuinig en waarschijnlijk het meest energieslurpende dingen in je huis. Stel dat je die opwarmt met een warmtepomp via de spiraal dan scheelt het je een factor 3 in stroomverbruik, dus niet duurder maar juist goedkoper. Gokje: je boiler verbruikt snel 1500 kWh stroom per jaar (afhankelijk van hoe vaak je doucht etc.). Stel dat kun je met een warmtepomp reduceren met 1000 kWh dan zou ik daar mee aan de slag gaan. niet met thuisbatterijen.

ook elektisch koken doet heel erg weinig op je rekening dus ook daar focus je precies op het ding wat niet uitmaakt. Wil je je energierekening verlagen? eigen zonnestroom maximaal gebruiken? andere dingen doen?
Klopt! Tenzij je veel PV overcapaciteit hebt dan is een boiler goodkoop in aanschaf tov warmtepompboiler en kun vanaf maart t/m oktober het ding wel gratis opladen vermoed ik.

• Tony71
Olaf van der Spek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:15:
[...]

Terugleveren rond 18:00 is eerder ontlasten dan belasten. Als ze die tarieven goed bepalen zou terugleveren dan dus voordeliger moeten zijn.
Dat zie je helaas niet goed... een file van A naar B kan ook van B naar A gaan. Voor bij 95% zeker dat ze beide kanten op gaan belasten, de overheid wil het systeem stabiel en eerlijk maken voor iedereen en dat lukt heel gemakkelijk op deze manier.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:32:
[...]

Dat zie je helaas niet goed... een file van A naar B kan ook van B naar A gaan. Voor bij 95% zeker dat ze beide kanten op gaan belasten, de overheid wil het systeem stabiel en eerlijk maken voor iedereen en dat lukt heel gemakkelijk op deze manier.
Wat precies zie ik niet goed? Of terugleveren rond 18:00 het net ontlast? Of hoe het belast gaat worden?

• Tony71
Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:06:
[...]

ja, en nog veel belangrijker, tenminste als je je huis iets waard is (anders heb je mogelijk toch die dappere jongens met die rode auto's en zwaailichten voor je deur staan) dat je daar ook echt veel verstand (kennis en vaardigheden) van hebt.
Nu is die prijs die hij noemt waarschijnlijk ook alleen de celprijs zonder de rest, of het waren dermate goedkope cellen (garantie tot de voordeur, als je begrijpt wat ik bedoel), je komt toch al snel op minimaal 350- 500 euro per kWh voor een kant en klaar systeem.
Quatt (voorbeeld van een vaste thuis-batterij (ook 3-fase mogelijk) kost incl. installatie en alles circa 660 euro per kWh. en dat was nog excl. BTW.
[Afbeelding]
een vergelijkbare plug en play thuis-batterij van een goed merk (bv Zendure) met een capaciteit van 8,64 kWh ben je zo circa 2.900 euro kwijt. (circa 335 euro per kWh) beide systemen zijn overigens modulair uitbreidbaar.
In veel gevallen is dus een plug en play (stekkerbartterij), tenminste als je doel op NOM (zeg maar de verstandige keuze) zit een duidelijk voordeel (minder dan 60% van de investering) .
De totale verliezen op jaar basis verschillen nogal tov laag en hoog voltage. Een zendure zal mits we er allemaal eerlijk naar gaan kijken;) maximaal 78% efficient zijn. maw van elke 10 kwh die je er in stopt krijg je er ongeveer 7,8 Kwh uit. Maar het klopt de aanschaf is wel duidelijk beter op het moment van aanschaf.

• Tony71
Olaf van der Spek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:36:
[...]

Wat precies zie ik niet goed? Of terugleveren rond 18:00 het net ontlast? Of hoe het belast gaat worden?
De overheid zal al het verkeer al 'belasten(d)' gaan zien. Goedkoop inkopen en zelf verbruiken is oke...in de winter, maar in de zomer moet de pv opwek verkopen omdat je geen verbruik hebt en dan verkoop je op het moment dat de prijs het hoogst is en dan pakken ze je nog een keer met de die blokken netcapaciteit.

Ik wil ook een big accu, maar hoe ik ook kijk het wordt hem niet vermoed ik...
https://www.keuze.nl/nieu...XYbkodly92nRoCi3wQAvD_BwE

............Netbeheerkosten op basis van verbruik
Tot nu toe zijn netbeheerkosten alleen gebaseerd op de grootte van je aansluiting. Voor de meeste huishoudens is dat 3x25A of 3x35A. Je betaalt (via de energieleverancier) ieder jaar een vast bedrag aan netbeheerkosten, waarbij het niet uitmaakt hoeveel stroom je gebruikt of teruglevert aan het net.

Dat gaat veranderen. Vanaf 2028 worden netbeheerkosten berekend over de hoeveelheid stroom die je verbruikt of teruglevert.

[ Voor 18% gewijzigd door Tony71 op 09-04-2026 14:43 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:41:
[...]

Dat gaat veranderen. Vanaf 2028 worden netbeheerkosten berekend over de hoeveelheid stroom die je verbruikt of teruglevert.
Klopt, en aanvullend gaat het gaat met name om de momenten waarop je die stroom afneemt.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-04-2026 14:47 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
Olaf van der Spek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:12:
[...]

Zijn er losse warmtepompen die je op deze manier op een bestaande boiler aan kunt sluiten? Normale warmtepompen zijn niet goedkoop.. hoe is verwarming geregeld?
Ja een hewalex bijv. Maar je kunt dan net zo goed die elektrische boiler wegdoen en vervangen door een atlantic van bijv. 200L. Alle andere onderdelen kun je hergebruiken dus met een weekendje knutselen en 1600 euro moet je een heel eind komen ;)

@Tony71 dat "gratis" opladen van maart t/m oktober is natuurlijk niet per se want je hebt eerst die zonnepanelen moeten kopen EN de vraagsteller zat er juist mee dat het niet goed lukte om op de juiste momenten die boiler aan te zetten en dus zonnestroom te gebruiken. Het klinkt leuk hoor maar energie besparen is veel beter als startpunt. In mijn voorbeeld zijn er jaarlijks nog steeds ruim 750 kWh's nodig die in de "dure maanden" ingekocht moeten worden als de boiler blijft zoals die nu is.

• gustaveau
Als ik mijn boiler aan wil zetten op het moment van stroom overschot, of op bepaalde tijden, wat voor tool heb ik dan nodig?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:41:
De overheid zal al het verkeer al 'belasten(d)' gaan zien.
Bron?
Dacht juist dat die tarieven ook dynamisch zouden worden en dat ze voor de netbeheerders zouden zijn, niet voor de overheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-04-2026 15:27 ]

• Oilman
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik weet bijna zeker dat het ook om teruglevering gaat. Leveren en terugeleveren is het infrastuctuur belasten. Daarnaast is het de overheid alles aan gelegen om de handel tegen te gaan omdat deze enkel voor de happy few met oprit inzetbaar is. Vandaar afschaffen salderen zonder teruggaaf belasting bij verkoop en dan als klap op de vuurpijl de 5 netcapaciteitblokken. Ik wilde ook graag een big accu...
Kijk nu naar 1 fase max 3,6 KW met 15 Kwh wel gekoppeld aan een reducti controller zodat het echt werkt
Met het afschaffen van salderen is van handel al geen spraken meer, de moment dat de spread in marktprijzen meer dan 13 cent energie belasting, verlies je nog een keer 3 cent aan RTE. Dus je hebt al 16 cent spread nodig om geen geld te verliezen komend jaar, zo vaak gebeurd dat niet.

Maar wat is je bron inzake variabele netwerktarieveren voor teruglevering? Die variabele netbeheerkosten zijn gaan niet naar de overheid, maar naar de netbeheerders. Te veel opwek is lokaal nog wel te overzien, dan loopt de spanning op en gaan 1 voor 1 de omvormers uit i.v.m. 253V. De andere kant op is een veel groter probleem en dat is wat er iedere avond om 1800 uur gebeurd.

• de Peer

de Peer

under peer review

gustaveau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:21:
Als ik mijn boiler aan wil zetten op het moment van stroom overschot, of op bepaalde tijden, wat voor tool heb ik dan nodig?
Een tijdschakelaar. Is off topic hier. zijn tal van mogelijkheden voor, check andere topics.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 09-04-2026 15:37 ]

• Oilman
Schakel gewoon over op een WP, dit is een gevalletje sunken cost fallacy, verkeerde keuze gemaakt, verlies nemen en nu de juiste keuze maken.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:37:
[...]

De totale verliezen op jaar basis verschillen nogal tov laag en hoog voltage. Een zendure zal mits we er allemaal eerlijk naar gaan kijken;) maximaal 78% efficient zijn. maw van elke 10 kwh die je er in stopt krijg je er ongeveer 7,8 Kwh uit. Maar het klopt de aanschaf is wel duidelijk beter op het moment van aanschaf.
Geen idee waar jij die getallen vandaan hebt, als je naar het tweakers topic van Zendure kijkt kun je al zien dat de RTE ruim boven de 80% ligt, dat ligt ook in lijn met mijn eigen ervaringen. M.n. de nieuwste modellen komen al vrij dicht tegen de 90% aan.

• Jan-tweak
Slimme stekker van HW bijvoorbeeld.

• Tony71
Oilman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:36:
[...]

Met het afschaffen van salderen is van handel al geen spraken meer, de moment dat de spread in marktprijzen meer dan 13 cent energie belasting, verlies je nog een keer 3 cent aan RTE. Dus je hebt al 16 cent spread nodig om geen geld te verliezen komend jaar, zo vaak gebeurd dat niet.

Maar wat is je bron inzake variabele netwerktarieveren voor teruglevering? Die variabele netbeheerkosten zijn gaan niet naar de overheid, maar naar de netbeheerders. Te veel opwek is lokaal nog wel te overzien, dan loopt de spanning op en gaan 1 voor 1 de omvormers uit i.v.m. 253V. De andere kant op is een veel groter probleem en dat is wat er iedere avond om 1800 uur gebeurd.
https://www.keuze.nl/nieu...XYbkodly92nRoCi3wQAvD_BwE
Pagina: 1 ... 113 ... 123 Laatste