Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:34
beerse schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:52:
[...]

Mooi verhaal maar nog wat veel onduidelijkheden en vooral aannames die je echt zou moeten invullen.

Het begin statement is wat ik ook wens: Geen gedoe, geen gepruts. Een keer aan zetten en af en toe kijken hoe het gaat maar niet veel zelf hoeven doen. Net zoals de zonnepanelen die ik al sinds 2013 op het dak heb liggen: 1 keer per maand de getallen uitlezen van de bruto opbrengst zodat ik die getallen heb.
Helaas heb ik verzuimd de getallen van de slimme meter op te nemen en te bewaren, dan had ik ook de netto gegevens gehad. Jammer pech gehad.

Tot 2027 ben ik makkelijk: laat het netwerk en het salderen haar best maar doen. Met 4 MWh opbrengst en 4MWh verbruik heb ik praktisch €0,- op de rekening. Helaas gaat dat na 2027 anders worden. De zonnestroom overdag gaat minder opleveren dan dat ik in de avond betaal voor het verbruik. Daarom zoek ik een accu om toch zo veel mogelijk eigen stroom te gebruiken.

Helaas weet ik nog niet wat de prijzen na 2027 gaan worden. Dat zullen we dan pas zien aan het aanbod van de energie bedrijven. In het ergste geval krijgen we niets voor de overdag geleverde zonnestroom en betalen we dan het zelfde als nu voor de opgenomen stroom.

Wel weet ik al dat een accu om het verschil tussen dag en nacht te vervullen ongeveer net zo veel is als wat ik op een dag verbruik. Met 4MWh/jaar aka 4000kWh/jaar reken ik met 10kWh/dag. Een accu van 5 tot 10 kWh cappaciteit zou daarvoor genoeg kunnen zijn. In de zomer kan dat royaal de nacht overbruggen. In de herfst en lente zou het zomaar een paar dagen kunnen overbruggen. In de winter reken ik niet op de zonnepanelen en is alles 'mazzel'.

Daarnaast heb ik ondertusesn ook bedacht dat een stekker accu van 800 W niet genoeg is. Wij koken al jaren electrisch (inductie). Hiervoor is een aparte fornuisgroep geplaatst die op een dubbele zekering ruim 4000 watt verbruikt in piek belasting. En ja, dat komt nogal eens voor dat er 3 of 4 pitten op vol vermogen staan. Dus als de accu max 2400 watt kan leveren dan is dat niet genoeg om deze piek te bedienen. Om het gewone koken toch zo veel mogelijk te bedienen met eigen stroom is die 2400 watt dat de accu kan leveren wel een minimum. Liever meer.

Als ik straks mijn belastingformulier heb ingevuld zou ik eens een opzet maken voor het berekenen van mijn situatie:
4000 kWp zonnepanelen (dus mijn zonnepanelen opbrengst)
10 kWh accu met 2400 W aansluiting (wat kost dat)
Voor de opslag van electriciteit ga ik uit van een rendement van 75% (iedere 4 Wh van de zonnepanelen in de accu levert 3 Wh die uit de accu komt)
een redelijk dagelijks verbruik met inductie-koken en zonder e-auto

Vragen die ik wil uitvinden: Hoeveel heb ik voor de dag-nacht verbruik aan opslag nodig in de maanden van het jaar. De overige capaciteit van de accu kan ik dan gebruiken voor handel. Of dat dan eventueel wat oplevert zien we dan wel.

Het wordt wel een aardige spreadsheet om alles op een rijtje te zetten. Heeft iemand nog ideeën en zaken waarmee ook rekening gehouden kan worden?
Weet je....ik vind het ook leuk om mee te 'innoveren' het is vanaf 29 mei as goed voor je energielabel mits het een vaste met min. 5 Kwh systeem is. Dat is toch goed, huisje meer waard! En dus komt die er gewoon wat ij betreft. Alleen nu even uitzoeken hoe groot het meest gunstig is. En daar gaat het wringen, omdat ik de materie niet ken, niet weet wat 2027 gaat doen en of ik de 'tweakers' allemaal voor de volle 100% moet geloven.

Vandaag schat ik in dat mijn PV ca 60 Kwh op zal wekken. Vanacht van 00:00 tot 08:00 was het verbruik 1,2 Kwh. Nu de zon schijn staat alles aan: EV; boiler; wasmachine; vaatwasser en mijn scheerapparaat (werkt op batterijen;))

Dus op basis van nachtgebruik zou ik kunnen volstaan met een batterij van 5 Kwh (ivm verbetering energielabel), Echter is deze vanaf april t/m sept nog steeds te groot.
In de winter verbruik ik soms 45-65 Kwh omdat we een warmtepomp hebben + de rest dan is de batterij weer te klein.

Al met al zit ik met een klein of groot probleem (afhankelijk hoe je er naar kijkt)
Als vader en man des huizes, wordt er van mij 'verwacht' dit op te lossen;)

Kom aub mij helpen 'tweakers'

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:36
Als kleinverbruiker in een huurwoning was het ook een hele puzzel. Opwek van 1250 kWh per jaar, onder werktijd, dus maar 250 kWh zelfconsumptie. Daarnaast 650 kwh per jaar van het net. Met een accu kan ik een deel van dat verbruik vervangen door uitgestelde zelfconsumptie vanuit de accu.

Mijn standaard verbruik lijkt echter te weinig om de accu leeg te trekken voor de volgende dag. Het verbruik ga ik verhogen door de woning elektrisch voor/bij te verwarmen in de tussenseizoenen en met een mobiele airco te koelen in de zomer.

Als de teruglevering onder de 250 kWh komt heb ik geen terugleverkosten, als ik niks doe wel (12 euro per maand).

Ik heb een vast contract tot midden 2029 (Essent) en sinds vandaag een 4,8 kwh PIB.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:45:
[...]

Dat gedeelte is helder voor me. Nu zoek echter nog steeds een manier om extra verxdiensten te realiseren zodat de overgang naar 2027 wat zachter voor me zal zijn ( ik houd niet zoveel van veranderingen;))

Onbalans, congestie er zijn mogelijkheden voor nu, maar werken deze nog in 2027 voor mij. Een calculatie met 10KW omvormer en 20Kwh batterij geeft een terugverdientijd van ca 9 jaar. Er zijn echter 'tweakers' die zeer enthousiast hun groote verdienmodel 'presenteren'.

En omdat ik het niet 'zie', begint er een twijfel te ontstaan of mijn redenatie juist is...zie ik iets over het hoofd cq wensdenken?!
Wat er na salderen gaat gebeuren met onbalanshandel etc is moeilijk te zeggen, waarschijnlijk is het nauwelijks meer rendabel. Dus ik zou een businesscase maken op NOM en kijken wat je eventueel dit jaar nog kunt 'bijverdienen' met handel. Dat vraagt wel weer het kopen van een grotere omvormer en meer capaciteit.

Jij denkt aan een 10kW omvormer. Heb je een EV? Want anders is die 10kW toch praktisch nooit nodig? Een 5kW omvormer van SigEnergy is al € 300 goedkoper dan de 10kW variant.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tony71
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:04:
[...]

Wat er na salderen gaat gebeuren met onbalanshandel etc is moeilijk te zeggen, waarschijnlijk is het nauwelijks meer rendabel. Dus ik zou een businesscase maken op NOM en kijken wat je eventueel dit jaar nog kunt 'bijverdienen' met handel. Dat vraagt wel weer het kopen van een grotere omvormer en meer capaciteit.

Jij denkt aan een 10kW omvormer. Heb je een EV? Want anders is die 10kW toch praktisch nooit nodig? Een 5kW omvormer van SigEnergy is al € 300 goedkoper dan de 10kW variant.
Het was meer een gedachte van groter is beter en dus laten we het tegendeel bewijzen. Sommige omvormers zolas die van H3x van pylontech zijn redelijk efficient voor hun grootte.

Kijk je hebt minimaal 5 Kwh vast systeem nodig om van 29 mei as een verbetering van je energielabel te krijgen. De plug in batterijen zijn niet vast dus wordt het niet.

In de winter is de batterij te klein en in de zomer is de 5 Kwh zelfs te groot, waar ga je voor?

• Pr088
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:10:
[...]

Het was meer een gedachte van groter is beter en dus laten we het tegendeel bewijzen. Sommige omvormers zolas die van H3x van pylontech zijn redelijk efficient voor hun grootte.

Kijk je hebt minimaal 5 Kwh vast systeem nodig om van 29 mei as een verbetering van je energielabel te krijgen. De plug in batterijen zijn niet vast dus wordt het niet.

In de winter is de batterij te klein en in de zomer is de 5 Kwh zelfs te groot, waar ga je voor?
In de winter is je batterij juist te groot en in de zomer is 5 kWh te klein.
Ik sloeg aan op je omvormervermogen, niet op de grootte van je accu.
Voor de meeste mensen is een 5kW/10kWh thuisbatterij meer dan genoeg. Als je veel opwek hebt zou je 20kWh kunnen overwegen, maar waarschijnlijk kan dat niet uit omdat je maar 1/3 van het jaar (tijdens de zonpiekdagen) zoveel opwek hebt om de accu volledig te vullen.
Het extra vermogen tussen de 5kW en 10kW heb jij waarschijnlijk niet nodig omdat handel (het net leegtrekken of volpompen op dynamische dure/goedkope uren) straks niet meer uitkan.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:40
[...]

Als terugverdienen van de investering belangrijk is dan loont het om te kijken waar je euro's kunt besparen en zou je mogelijk ook op vermogen van de omvormer kunnen besparen.
Wil je echter ook je batterij als backup voor je huis gebruiken wat bij sommige modellen kan, dan zou je het vermogen af moeten stemmen op wat je in huis verbruikt.
In mijn situatie heb ik daarom voor een 17kW omvormer gekozen ipv de 12kW die in eerste instantie geoffreerd werd.
Gisteren en vandaag loopt de 32kWh accu al vol met PV en moet ik halverwege de middag PV overschot gaan verkopen tegen eigenlijk te lage prijs, dit is voor ons een overweging om er nog een accu module bij te zetten om dus tussen april en september nog meer zonne-energie op te vangen. Als het nodig is, ontlaad ik die later wel weer in de EV om het op te maken, maar ook verkopen op gunstige momenten is in deze tijden lucratief.

Ik wek vandaag naar verwachting (net als gisteren) ook weer 50+ kWh PV op, en net als bij jou gebruikt bij mij de warmtepomp in de winter op sommige dagen ook een flinke slok energie (45-50 kWh op sommige dagen). Dan is het weer fijn als je de accu 's nachts met wat lagere tarieven kan laten vollopen om die overdag door de warmtepomp te laten gebruiken.

Kortom, veel potentiële redenen om voor een bepaalde configuratie te kiezen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Tony71
ArPi75 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:21:
[...]

Als terugverdienen van de investering belangrijk is dan loont het om te kijken waar je euro's kunt besparen en zou je mogelijk ook op vermogen van de omvormer kunnen besparen.
Wil je echter ook je batterij als backup voor je huis gebruiken wat bij sommige modellen kan, dan zou je het vermogen af moeten stemmen op wat je in huis verbruikt.
In mijn situatie heb ik daarom voor een 17kW omvormer gekozen ipv de 12kW die in eerste instantie geoffreerd werd.
Gisteren en vandaag loopt de 32kWh accu al vol met PV en moet ik halverwege de middag PV overschot gaan verkopen tegen eigenlijk te lage prijs, dit is voor ons een overweging om er nog een accu module bij te zetten om dus tussen april en september nog meer zonne-energie op te vangen. Als het nodig is, ontlaad ik die later wel weer in de EV om het op te maken, maar ook verkopen op gunstige momenten is in deze tijden lucratief.

Ik wek vandaag naar verwachting (net als gisteren) ook weer 50+ kWh PV op, en net als bij jou gebruikt bij mij de warmtepomp in de winter op sommige dagen ook een flinke slok energie (45-50 kWh op sommige dagen). Dan is het weer fijn als je de accu 's nachts met wat lagere tarieven kan laten vollopen om die overdag door de warmtepomp te laten gebruiken.

Dat kan nu zeker uit, maar is 2027 niet meer lijkt me, omdat je de belasting bij verkoop niet ontvangt. Als je teruglevert krijg je nog maar 6 ct, dus om te verkopen moet je minimaal een spread hebben van 18 ct + 6 ct = 24 ct. Ik heb dergelijke spreads van november tot maart bij Tibber nooit gezien.

Zelfs in de zomer wordt het moeilijk om dergelijke spreads te krijgen, maar je wekt dan natuurlijk wel weer gratis op en dan wordt het makkelijker, maar de terugverdientijd van een batterij is niets iets om blij van te worden

• Pr088
[...]

Goede uiteenzetting! En eens hoor. Als je volledig back-up wilt draaien dan is een 17kW omvormer natuurlijk erg fijn, zeker met een warmtepomp. Maar ik heb toch vraagtekens bij het warmtepompverbruik versus PV-opbrengst. Ik zit deze dagen ook al op 45kWh bij zonnig weer, maar de warmtepomp vraagt nog maar 7kwh per dag. Dus die 7kWh is nog wel op te vangen en in te zetten, maar de die volledige 45kwh PV niet hoor.
Het 's winters vollopen, is dat wel rendabel met een 80-90% RTE? Welke spread inkoop-verkoop hanteer jij daar voor?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:52
[...]

Kijk even wat verder dan alleen naar nu namelijk in 2028 of 2029 gaat de kosten van het leidingnetwerk flink veranderen. Enexis zegt op het Hieropgewekt Congres d.d. 20 maart 2026 dat, het vastrecht in 2028 of 2029 gaat veranderden. In plaats hiervoor komen tijdafhankelijke nettarieven en deze zullen liggen tussen € 300 en € 1.200. per jaar. Wil je hierop anticiperen dan zal je moeten kijken wat het verbruik in de maand januari is tussen 17.00 en 22.00 uur en hou ook rekening met de omzet verliezen. Als je hiermee rekening houdt dan ga je ook anders kijken naar een batterij.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:40
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:44:
[...]

Goede uiteenzetting! En eens hoor. Als je volledig back-up wilt draaien dan is een 17kW omvormer natuurlijk erg fijn, zeker met een warmtepomp. Maar ik heb toch vraagtekens bij het warmtepompverbruik versus PV-opbrengst. Ik zit deze dagen ook al op 45kWh bij zonnig weer, maar de warmtepomp vraagt nog maar 7kwh per dag. Dus die 7kWh is nog wel op te vangen en in te zetten, maar de die volledige 45kwh PV niet hoor.
Het 's winters vollopen, is dat wel rendabel met een 80-90% RTE? Welke spread inkoop-verkoop hanteer jij daar voor?
In de winter hoeft de spread niet zo groot te zijn. Met een RTE van ongeveer 85% en een tarief 's nachts van laten we zeggen € 0,22 per kWh. Als de prijs overdag dan hoger is dan 0,22/0,85 (dus zo'n 26 eurocent) dan loont het dus om tegen de laagste tarieven van de dag in te kopen. En zeker in de avonduren zijn er regelmatig dat soort (of hogere) tarieven.
Vandaag loopt de accu vol met dynamische tarieven van tussen de € 0,092 en € 0,131 en vanavond gaat de prijs weer naar € 0,338 en € 0,326 (tussen 19-21u). Dat levert meer dan genoeg op.

De spread daar houdt de batterij gelukkig zelf rekening mee. Die bepaalt in principe zelf wanneer (en of) er ingekocht gaat worden en wanneer (en of) er verkocht gaat worden of dat er voorkeur aan eigen verbruik wordt gegeven. In de regel stuur ik via Home Assistant wel aan dat de batterij inhoud niet gebruikt mag worden voor het laden van de EV, maar als ik echt energie over ga houden vanaf 2027 dan mag dat van mij ook de auto in.

Toegegeven, (korte) terugverdientijd was in onze situatie geen belangrijke voorwaarde bij overweging voor de thuisbatterij, maar de keuze werd er wel gemakkelijker door.
Onze hoofdzekering was er al 2x uitgeklapt door overbelasting (Winter: Warmtepomp, oven, wasmachine, droger, EV en dan nog een Quooker die af en toe inspringt en het SWW dat zeker in de winter af en toe de electrische bijverwarming nodig heeft). Wij hebben serieus overwogen om de 3x25A aansluiting naar 3x35 te laten opwaarderen. Door een accu te plaatsen is dat niet meer nodig geweest omdat de accu ook aan peak-shaving doet. Dat is een flinke jaarlijkse besparing op vaste kosten voor electra.

Als een korte terugverdientijd echt het belangrijkste is, dan is dit waarschijnlijk echter niet de beste investering voor de meeste huishoudens.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:19
ArPi75 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:14:
[...]

In de winter hoeft de spread niet zo groot te zijn. Met een RTE van ongeveer 85% en een tarief 's nachts van laten we zeggen € 0,22 per kWh. Als de prijs overdag dan hoger is dan 0,22/0,85 (dus zo'n 26 eurocent) dan loont het dus om tegen de laagste tarieven van de dag in te kopen. En zeker in de avonduren zijn er regelmatig dat soort (of hogere) tarieven.
Vandaag loopt de accu vol met dynamische tarieven van tussen de € 0,092 en € 0,131 en vanavond gaat de prijs weer naar € 0,338 en € 0,326 (tussen 19-21u). Dat levert meer dan genoeg op.

De spread daar houdt de batterij gelukkig zelf rekening mee. Die bepaalt in principe zelf wanneer (en of) er ingekocht gaat worden en wanneer (en of) er verkocht gaat worden of dat er voorkeur aan eigen verbruik wordt gegeven. In de regel stuur ik via Home Assistant wel aan dat de batterij inhoud niet gebruikt mag worden voor het laden van de EV, maar als ik echt energie over ga houden vanaf 2027 dan mag dat van mij ook de auto in.
Je moet ook nog 2-5ct (laten we zeggen: 3) mee-rekenen voor je batterijafschrijving per cycle/kWh, dat doen de meeste A-merk batterijen/HEMS dan ook. Ik snap je verhaal hoor en hoop hier ook een deel van mijn verdienmodel van te maken, maar ik verwacht ook dat het aantal momenten dat de spread 7-8ct bedraagt fors zal afnemen naarmate er meer batterijen en andere flexibele vraagoplossingen online komen de komende jaren.

All-electric.

• RonJ
[...]
Gisteren en vandaag loopt de 32kWh accu al vol met PV en moet ik halverwege de middag PV overschot gaan verkopen tegen eigenlijk te lage prijs, dit is voor ons een overweging om er nog een accu module bij te zetten om dus tussen april en september nog meer zonne-energie op te vangen.
Ik zou dan eens kijken of je het laden pas kan starten na de ochtendpiek. Verder herkenbaar hoor, hier gister ook 70kWh opwek, nauwelijks verbruik en beide auto's die de deur uit zijn. Voor mij lijkt 32 dan ook te klein.

All-electric.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:20
RonJ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:01:
[...]

Je moet ook nog 2-5ct (laten we zeggen: 3) mee-rekenen voor je batterijafschrijving per cycle/kWh, dat doen de meeste A-merk batterijen/HEMS dan ook. Ik snap je verhaal hoor en hoop hier ook een deel van mijn verdienmodel van te maken, maar ik verwacht ook dat het aantal momenten dat de spread 7-8ct bedraagt fors zal afnemen naarmate er meer batterijen en andere flexibele vraagoplossingen online komen de komende jaren.
Waarom "moet" dat? Met een nette C-rate hebben de batterijen voornamelijk degradatie door veroudering en zijn de cycles verwaarloosbaar.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• RonJ
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:20:
[...]

Waarom "moet" dat? Met een nette C-rate hebben de batterijen voornamelijk degradatie door veroudering en zijn de cycles verwaarloosbaar.
Moeten is een groot woord idd, maar ik zie het wel veel gebruikt worden om al teveel cycles te voorkomen. Doe je alleen NOM, dan heb je helemaal gelijk. Ga je meerdere keren per dag laden/ontladen voor de handel dan zijn cycles wel degelijk relevant.

All-electric.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:18
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:37:
[...]
Al met al zit ik met een klein of groot probleem (afhankelijk hoe je er naar kijkt)
Als vader en man des huizes, wordt er van mij 'verwacht' dit op te lossen;)

Kom aub mij helpen 'tweakers'
Grootte van je accu:
In de zomer wil je de helft van je dagelijkse PV opwek in je accu om later tegen een betere prijs te verkopen.
In de winter wil je de helft van je dagelijkse verbruik met lage tarieven laden om de dure uren te overbruggen

Grootte van je omvormer:
Je wil de accu met max 0,2 of 0,25 C laden/ontladen, dus in 5 of 4 uur tijd. Dat is ook meestal het tijdvak van dure of goedkope stroom.

Mijn situatie even als voorbeeld:
Mooie zomerdag levert 30 kWh op, dus accu 15 kWh
Winterdag met vorst is 30 kWh, dus accu 15 kWh
Omvormer 0,2~0,25 x 15 = 3~4 kW.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• HandyLumberjack
RonJ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:32:
[...]

Moeten is een groot woord idd, maar ik zie het wel veel gebruikt worden om al teveel cycles te voorkomen. Doe je alleen NOM, dan heb je helemaal gelijk. Ga je meerdere keren per dag laden/ontladen voor de handel dan zijn cycles wel degelijk relevant.
De investering is "sunk cost" en dus irrelevant.

Het enige wat telt is dat als je heel veel cycles maakt moet je die batterij misschien na 10 jaar vervangen i.p.v. 12.

Tegen die tijd zijn batterijen waarschijnlijk veel goedkoper, dus die kosten zijn verwaarloosbaar.

• HandyLumberjack
[...]

Het is nog niet helder wat de definitie van "vast" is. Sommige stekkerbatterijen schroef je vast aan de muur, en als je die aansluit op een eigen groep zouden die zomaar onder de definitie "vast" kunnen vallen.

Als je zelf flexibel bent in je moment van gebruik heb je niet veel capaciteit nodig. Een batterij kopen om uitgesteld te handelen is leuk, maar de terugverdientijd daarvan is erg onzeker. Ik zou eerder kiezen voor een capaciteit die je een deel van het jaar (lente/herfst) voor NOM nodig hebt, en dan kun je in de zomer de overtollige capaciteit inzetten voor uitgestelde levering en heb je in de winter vast genoeg om die paar dure uren te overbruggen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:59:
Wil je hierop anticiperen dan zal je moeten kijken wat het verbruik in de maand januari is tussen 17.00 en 22.00 uur en hou ook rekening met de omzet verliezen. Als je hiermee rekening houdt dan ga je ook anders kijken naar een batterij.
Is december niet de 'lastigste' maand?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik lees hier de discussie mee, maar kan je niet juist een batterij in december zich laten volladen met goedkope stroom rond een uur of 9:00 zodat je de duurdere momenten van de dag ook goedkope stroom hebt? En dat het scenario eigenlijk is dat een grote batterij zo in de zomer erg veel kan opslaan en op piekmomenten (8:00) leegloopt en inde winter zich volzuigt op het goedkoopste moment.

Mijn bierviltje zegt dat dit effect nog best stevig uitpakt in combinatie met een dynamisch contract.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Delerium Dus hoe "groot" moet de batterij dan zijn voor een stevig effect op mijn portemonnee?
Ik heb helaas geen passend bierviltje ter beschikking.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tony71
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:14:
[...]

Het is nog niet helder wat de definitie van "vast" is. Sommige stekkerbatterijen schroef je vast aan de muur, en als je die aansluit op een eigen groep zouden die zomaar onder de definitie "vast" kunnen vallen.

Als je zelf flexibel bent in je moment van gebruik heb je niet veel capaciteit nodig. Een batterij kopen om uitgesteld te handelen is leuk, maar de terugverdientijd daarvan is erg onzeker. Ik zou eerder kiezen voor een capaciteit die je een deel van het jaar (lente/herfst) voor NOM nodig hebt, en dan kun je in de zomer de overtollige capaciteit inzetten voor uitgestelde levering en heb je in de winter vast genoeg om die paar dure uren te overbruggen.
Vast is idd op eigen groep en door erkend installateur NEN10-10

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:52:
@Delerium Dus hoe "groot" moet de batterij dan zijn voor een stevig effect op mijn portemonnee?
Ik heb helaas geen passend bierviltjer te beschikking.
Even wat suggesties: je zou 60-70% van je gemiddelde pv dagproductie kunnen pakken van april-juni, uitgaande van 30% directverbruik.

Dan kun je die stroom op dynamische tarieven uitgesteld terugleveren. Deze maand april betekent dat op kaal Epex tarief een verschil van -0,05 tot 0,05 overdag versus 0,15-0,25 ‘s avonds.

Jeroen.nl:
De marktprijs van stroom (zonder belastingen en inkoopvergoedingen) is nu (19:58) 0.027800 euro per kWh

De hoogste marktprijs vandaag tussen 20:00 en 21:00 uur, 0.203200 euro per kWh.

De laagste marktprijs is vandaag tussen 13:00 en 14:00 uur, -0.038800 euro per kWh.
Reken je af met onbalans markt verrekening dan kan het verschil groter zijn. 2e paasdag waren verschillen extreem tot -€3,8/kWh. Kan op een dag met die extreme. dan verschil maken tussen €30 bijbetalen (indien geen batterij) vs €50 verdiensten (met batterij) (of veel meer nog als je er actief op handelt)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:02
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:14:
[...]

Hou er dan ook rekening mee als je de thuis-batterij in je energie label laat meenemen deze dus ook daar een integraal onderdeel van gaat worden, dus bij verkoop van de woning is deze dus ook een onderdeel van deze en je deze dus ook niet meer kunt meenemen.
Zeker als verwacht om binnen redelijke tijd te gaan verhuizen zul je dus de beide met elkaar vergelijken.

• Tony71
Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
[...]

Hou er dan ook rekening mee als je de thuis-batterij in je energie label laat meenemen deze dus ook daar een integraal onderdeel van gaat worden, dus bij verkoop van de woning is deze dus ook een onderdeel van deze en je deze dus ook niet meer kunt meenemen.
Zeker als verwacht om binnen redelijke tijd te gaan verhuizen zul je dus de beide met elkaar vergelijken.
Uiteraard. En geeft een waardestijging aan de woning :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
De marktprijs van stroom (zonder belastingen en inkoopvergoedingen) is nu (19:58) 0.027800 euro per kWh .
Komma verkeerd geplaatst?

• Jan-tweak
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
[...]

Even wat suggesties: je zou 60-70% van je gemiddelde pv dagproductie kunnen pakken van april-juni, uitgaande van 30% directverbruik.
@dunklefaser afhankelijk van je verbruik ( bv bijzondere aspecten zoals een EV) kun je veel beter je batterij capaciteit bepalen op basis van je verbruik ( en dan m.n. kijkend naar de maanden maart, april, augustus, september en oktober ) primair kijkend dus naar je verbruik, secundair of je dat verbruik via je overhead van je PV ook kunt afdekken.
Kijken naar bv mei, juni, juli heeft vrij weinig zin omdat je dan veelal meer dan overhead zult hebben, als je de capaciteit daarop gaat bepalen krijg je heel snel dat deze (veel) groter gaat worden terwijl je hem niet meer leeg krijgt, resultaat dus een te grote batterij die niets doet.
Voorbeeld van bv september.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large
Dan kun je die stroom op dynamische tarieven uitgesteld terugleveren. Deze maand april betekent dat op kaal Epex tarief een verschil van -0,05 tot 0,05 overdag versus 0,15-0,25 ‘s avonds.

Jeroen.nl:

[...]

Reken je af met onbalans markt verrekening dan kan het verschil groter zijn. 2e paasdag waren verschillen extreem tot -€3,8/kWh. Kan op een dag met die extreme. dan verschil maken tussen €30 bijbetalen (indien geen batterij) vs €50 verdiensten (met batterij) (of veel meer nog als je er actief op handelt)
Onbalansmarkt (zeker vanaf 2027) zou wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen. Daar is genoeg over te vinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:14:
[...]
afhankelijk van je verbruik ( bv bijzondere aspecten zoals een EV) kun je veel beter je batterij capaciteit bepalen op basis van je verbruik ( en dan m.n. kijkend naar de maanden maart, april, augustus, september en oktober ) primair kijkend dus naar je verbruik, secundair of je dat verbruik via je overhead van je PV ook kunt afdekken.
Kijken naar bv mei, juni, juli heeft vrij weinig zin omdat je dan veelal meer dan overhead zult hebben, als je de capaciteit daarop gaat bepalen krijg je heel snel dat deze (veel) groter gaat worden terwijl je hem niet meer leeg krijgt, resultaat dus een te grote batterij die niets doet.
Voorbeeld van bv september.
[Afbeelding]

[...]

Onbalansmarkt (zeker vanaf 2027) zou wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen. Daar is genoeg over te vinden.
Ja Jan, je stokpaardje met je grafiek kennen we na de vele herhalingen. Die is gebaseerd op eigen gebruik en is een valide methode voor de minimaal benodigde grootte.

De vraagsteller keek juist naar de mogelijkheid om eigen pv opwek optimaal uitgesteld terug te leveren en hoe je dan te werk gaat.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In de quote van Jeroen? Dan ligt die fout op die website, ik copy paste hem zojuist zonder aanpassingen. https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen Er lijkt idd een afwijking te zitten tussen tekst en grafiek. Op huidig tarief.

Of bedoel je de €3,8/kWh. Daar staat de komma juist.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 08-04-2026 20:21 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:18:
[...]

In de quote van Jeroen? Dan ligt die fout op die website, ik copy paste hem zojuist zonder aanpassingen.

Of bedoel je de €3,8/kWh. Daar staat de komma juist.
Ik vind die hele tekst niet terug op https://jeroen.nl/
En om 19:58 was de marktprijs volgens mij 18,69 cent.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De hogere kwartierprijzen duren meestal niet al te lang, misschien 3 uur in de avond
en 2 uur in de ochtend. Welk vermogen moet de omvormer dan kunnen leveren, afhankelijk vermoedelijk van de batterijcapaciteit, of niet?
De dimensionering voor een eventuele pv-installatie is natuurlijk wat anders.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:14:
[...]Onbalansmarkt (zeker vanaf 2027) zou wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen. Daar is genoeg over te vinden.
Klopt , is een casino, met achteraf verrekening en bijbetalen (winst voor “het huis” ) bij regeltoestand 2

Onbalans markt gaat wel volatieler worden door de onberekenbare/ niet goed in te schatten afschakelen van PV op privé daken. Volatiliteit is toenemende handel. Of dat positief is, is een ander verhaal.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Olaf van der Spek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
[...]

Ik vind die hele tekst niet terug op https://jeroen.nl/
En om 19:58 was de marktprijs volgens mij 18,69 cent.
Link toegevoegd in vorige post en inderdaad, grafiek geeft jouw tarief weer. Wijkt af van de daar weergegeven tekst.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:23:
De hogere kwartierprijzen duren meestal niet al te lang, misschien 3 uur in de avond
en 2 uur in de ochtend. Welk vermogen moet de omvormer dan kunnen leveren, afhankelijk vermoedelijk van de batterijcapaciteit, of niet?
30% van de capaciteit als je de batterij in 3 uur wil ontladen, dus zeg 1,5 kW voor een 5 kWh batterij. Maar eigen verbruik wil je waarschijnlijk ook afdekken..

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-04-2026 20:35 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
Aantal kwh delen door vier is het wattage ,dan zit je rond 0,25 C

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:17:
[...]

Ja Jan, je stokpaardje met je grafiek kennen we na de vele herhalingen. Die is gebaseerd op eigen gebruik en is een valide methode voor de minimaal benodigde grootte.

De vraagsteller keek juist naar de mogelijkheid om eigen pv opwek optimaal uitgesteld terug te leveren en hoe je dan te werk gaat.
klopt, jouw methode met een veel te veel aan capaciteit die je toch niet kunt gebruiken is natuurlijk veel beter (met name voor die batterij boer dan) en ja ik bekijk hoe je met zo weinig mogelijk investering op NOM kunt zitten, en laten we eerlijk bijven dat is eigenlijk de enige verstandige keuze.
maar als je graag geld wilt verbranden ga gerust je gang.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:39:
[...]

klopt, jouw methode met een veel te veel aan capaciteit die je toch niet kunt gebruiken is natuurlijk veel beter (met name voor die batterij boer dan) en ja ik bekijk hoe je met zo weinig mogelijk investering op NOM kunt zitten, en laten we eerlijk bijven dat is eigenlijk de enige verstandige keuze.
maar als je graag geld wilt verbranden ga gerust je gang.
Het ging juist niet om alleen eigen gebruik, maar ook optimaal uitgesteld terug leveren (van panelen die je toch al het liggen) en daar dus kosten mee besparen (negatieve tarieven overdag) en opbrengsten bij hogere tarieven. En ja, dat is dus lompere batterij met hogere investeringen. En dan moet je voor jezelf de rekensom maken of dat dan werkt in jouw situatie.

Er is niet 1 weg naar Rome.

• Jan-tweak
stel je hebt 10 kWh in je batterij zitten en je wilt deze in de avond kwijt, waarbij je eigenlijk 5 kWh voor eigen verbruik wilt hebben ( ik vergeet hier even je verlies tijdens het ontladen, dat gaat er natuurlijk ook nog vanaf.)
dus 10 kWh -/- 5 kWh eigen verbruik = 5 kWh beschikbaar voor teruglevering
(vergeet echter niet dat je dus hiervoor in 2027 ook nog terugleverkosten per kWh gaat betalen en je ontvangt dus het volgende ( en stel terugleverkosten -2 ct/kWh )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTsvbiSS6FAKQi4MQEKzS-Izfek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCMjOuev18RAcTTs8ubHxDTu.png?f=fotoalbum_large
prijs 20:00 dan 17 ct -/- 2 = 15 ct kWh (zendure verdienst) = 2,4 * 15 ct = 36 ct
prijs 21:00 dan 18 ct -/- 2 = 16 ct kWh (zendure verdienst) = 2,4 * 16 ct = 38,4 ct
prijs 22:00 dan 16 ct -/- 2 = 14 ct kWh (zendure verdienst) = 0,2 * 14 ct = 2,8 ct
totaal heb je die dag voor een 10 kWh batterij dus 77,2 ct , gaan we uit van 150 dagen = 115,8 euro per jaar, dus die extra 5 kWh capaciteit kost je nu circa 1.500 euro; dan heb je die dus in circa 13 jaar terugverdiend. (bij een verwachte levensduur van circa 15 jaar)

wil je dus de hoogste prijs heb je minimaal een 5 kW omvormer nodig 5 kWh / 1 uur = 5 kW
wil je echter het delen in deze drie tijden; dan heb je aan 5 /3 = 1,67 kW al genoeg.
een 5 kW omvormer veel in een vaste batterij is een stuk duurder dan een kleinere, bv een stekker batterij van Zendure kan al 2,4 kW omvormer ; dus daarmee kun je prima voor deze 3 tijdstippen uit de voeten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 08-04-2026 21:02 ]

• Pr088
Delerium schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:36:
Ik lees hier de discussie mee, maar kan je niet juist een batterij in december zich laten volladen met goedkope stroom rond een uur of 9:00 zodat je de duurdere momenten van de dag ook goedkope stroom hebt? En dat het scenario eigenlijk is dat een grote batterij zo in de zomer erg veel kan opslaan en op piekmomenten (8:00) leegloopt en inde winter zich volzuigt op het goedkoopste moment.

Mijn bierviltje zegt dat dit effect nog best stevig uitpakt in combinatie met een dynamisch contract.
Mijn bierviltje zegt dat het afgelopen december met een RTE van 80% en de lage spreads totaal niet interessant was. En je kunt hier op de verschillende fora genoeg mensen vinden bij wie de batterij niks deed.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste