Weet je....ik vind het ook leuk om mee te 'innoveren' het is vanaf 29 mei as goed voor je energielabel mits het een vaste met min. 5 Kwh systeem is. Dat is toch goed, huisje meer waard! En dus komt die er gewoon wat ij betreft. Alleen nu even uitzoeken hoe groot het meest gunstig is. En daar gaat het wringen, omdat ik de materie niet ken, niet weet wat 2027 gaat doen en of ik de 'tweakers' allemaal voor de volle 100% moet geloven.beerse schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:52:
[...]
Mooi verhaal maar nog wat veel onduidelijkheden en vooral aannames die je echt zou moeten invullen.
Het begin statement is wat ik ook wens: Geen gedoe, geen gepruts. Een keer aan zetten en af en toe kijken hoe het gaat maar niet veel zelf hoeven doen. Net zoals de zonnepanelen die ik al sinds 2013 op het dak heb liggen: 1 keer per maand de getallen uitlezen van de bruto opbrengst zodat ik die getallen heb.
Helaas heb ik verzuimd de getallen van de slimme meter op te nemen en te bewaren, dan had ik ook de netto gegevens gehad. Jammer pech gehad.
Tot 2027 ben ik makkelijk: laat het netwerk en het salderen haar best maar doen. Met 4 MWh opbrengst en 4MWh verbruik heb ik praktisch €0,- op de rekening. Helaas gaat dat na 2027 anders worden. De zonnestroom overdag gaat minder opleveren dan dat ik in de avond betaal voor het verbruik. Daarom zoek ik een accu om toch zo veel mogelijk eigen stroom te gebruiken.
Helaas weet ik nog niet wat de prijzen na 2027 gaan worden. Dat zullen we dan pas zien aan het aanbod van de energie bedrijven. In het ergste geval krijgen we niets voor de overdag geleverde zonnestroom en betalen we dan het zelfde als nu voor de opgenomen stroom.
Wel weet ik al dat een accu om het verschil tussen dag en nacht te vervullen ongeveer net zo veel is als wat ik op een dag verbruik. Met 4MWh/jaar aka 4000kWh/jaar reken ik met 10kWh/dag. Een accu van 5 tot 10 kWh cappaciteit zou daarvoor genoeg kunnen zijn. In de zomer kan dat royaal de nacht overbruggen. In de herfst en lente zou het zomaar een paar dagen kunnen overbruggen. In de winter reken ik niet op de zonnepanelen en is alles 'mazzel'.
Daarnaast heb ik ondertusesn ook bedacht dat een stekker accu van 800 W niet genoeg is. Wij koken al jaren electrisch (inductie). Hiervoor is een aparte fornuisgroep geplaatst die op een dubbele zekering ruim 4000 watt verbruikt in piek belasting. En ja, dat komt nogal eens voor dat er 3 of 4 pitten op vol vermogen staan. Dus als de accu max 2400 watt kan leveren dan is dat niet genoeg om deze piek te bedienen. Om het gewone koken toch zo veel mogelijk te bedienen met eigen stroom is die 2400 watt dat de accu kan leveren wel een minimum. Liever meer.
Als ik straks mijn belastingformulier heb ingevuld zou ik eens een opzet maken voor het berekenen van mijn situatie:
4000 kWp zonnepanelen (dus mijn zonnepanelen opbrengst)
10 kWh accu met 2400 W aansluiting (wat kost dat)
Voor de opslag van electriciteit ga ik uit van een rendement van 75% (iedere 4 Wh van de zonnepanelen in de accu levert 3 Wh die uit de accu komt)
een redelijk dagelijks verbruik met inductie-koken en zonder e-auto
Vragen die ik wil uitvinden: Hoeveel heb ik voor de dag-nacht verbruik aan opslag nodig in de maanden van het jaar. De overige capaciteit van de accu kan ik dan gebruiken voor handel. Of dat dan eventueel wat oplevert zien we dan wel.
Het wordt wel een aardige spreadsheet om alles op een rijtje te zetten. Heeft iemand nog ideeën en zaken waarmee ook rekening gehouden kan worden?
Vandaag schat ik in dat mijn PV ca 60 Kwh op zal wekken. Vanacht van 00:00 tot 08:00 was het verbruik 1,2 Kwh. Nu de zon schijn staat alles aan: EV; boiler; wasmachine; vaatwasser en mijn scheerapparaat (werkt op batterijen;))
Dus op basis van nachtgebruik zou ik kunnen volstaan met een batterij van 5 Kwh (ivm verbetering energielabel), Echter is deze vanaf april t/m sept nog steeds te groot.
In de winter verbruik ik soms 45-65 Kwh omdat we een warmtepomp hebben + de rest dan is de batterij weer te klein.
Al met al zit ik met een klein of groot probleem (afhankelijk hoe je er naar kijkt)
Als vader en man des huizes, wordt er van mij 'verwacht' dit op te lossen;)
Kom aub mij helpen 'tweakers'
/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uCMjOuev18RAcTTs8ubHxDTu.png?f=fotoalbum_large)