Ja. Het nadeel voor mij is dat onze PV omvormer 3 fasen is. Daarmee zit ik dan ook gelijk "vast" aan een 3 fasen batterij systeem wat het een stuk ingewikkelder en duurder maakt.PeterZ(on) schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:48:
[...]
Dan heb je het verkeerde systeem gekocht. Bij een thuisaccu en aangesloten pv heb je stroom genoeg, mits voldoende Wp en zon.
In de winter heb ik dagelijks minder dan 1kWh overschot, dat schiet niet op als noodstroomvoorziening.PeterZ(on) schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:48:
Dan heb je het verkeerde systeem gekocht. Bij een thuisaccu en aangesloten pv heb je stroom genoeg, mits voldoende Wp en zon.
Natuurlijk kan je in die maanden van het net laden, maar dan schiet je imo het doel van een thuisbatterij voorbij.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Mijn voorwaarde was dan ook als er zon is. Dat is in de winter natuurlijk een stuk minder als de zon al schijnt. Maar bij stroomuitval heb je sowieso geen opbrengst met een normaal systeem, wel met een hybride omvormer of een thuisaccu waar je pv op kunt aansluiten. En is er dan zon dan kun je daar gebruik van maken. Mijn punt is dat de beperkte capaciteit in de thuisaccu geen hard gegeven is mits je ook kunt bijladen.hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]
In de winter heb ik dagelijks minder dan 1kWh overschot, dat schiet niet op als noodstroomvoorziening.
Natuurlijk kan je in die maanden van het net laden, maar dan schiet je imo het doel van een thuisbatterij voorbij.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De omvormer van DEYE kent een "time of use" tabel, daarmee kan je redelijk goed regelen tot welk niveau je je accu wil (ont-)laden. Dat percentage komt van je BMS. Met je JK-BMS aangeven wat voor jou cellen de 0% (2,9V (op het randje bij mij) ) en 100% (3.45V), de cellen kunnen wel verder, maar dan zit je echt in de hockeystick curve.Drardollan schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:42:
[...]
Wel goed om de cellen niet te ver te ontladen natuurlijk. Welk merk heb je staan dat dit zo specifiek ingesteld kan worden?
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Zolang je niet ontlaadt is het toch niet erg? In principe zou je batterij op basis van de weersverwachting dit moeten kunnen regelen, maar dat is natuurlijk wel complex en de vraag is hoe goed dat werkt. Simpeler zou zijn om november-december-januari niet te ontladen en de batterij vooraf naar 80% te laden.hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]
In de winter heb ik dagelijks minder dan 1kWh overschot, dat schiet niet op als noodstroomvoorziening.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dat hangt er maar vanaf wat je bedoeling is, als noodstroom alleen leuk is of als je het echt wilt hebben. In het laatste geval heb je met een extra thuisaccu met stekker en een paar panelen toch ook noodstroom?rube schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:43:
[...]
Ja. Het nadeel voor mij is dat onze PV omvormer 3 fasen is. Daarmee zit ik dan ook gelijk "vast" aan een 3 fasen batterij systeem wat het een stuk ingewikkelder en duurder maakt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bijna nooit stroomstoringen? Hier heb je er 3 tegelijk.
https://www.ad.nl/tilburg...h-zonder-stroom~a5ffcfc7/
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Tsja gemiddeld is dat bijna nooit. Ik heb het maar een paar keer meegemaakt in 40 jaar.daemonix schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:29:
Bijna nooit stroomstoringen? Hier heb je er 3 tegelijk.https://www.ad.nl/tilburg...h-zonder-stroom~a5ffcfc7/
Die in de regio Boxtel / Liempde / Gemonde / st. Michielsgestel kan ik persoonlijk bevestigen (en deze werd om 13:42 uur ook weer middels een SMS correct afgemeld door Enexis). Dit was overigens de tweede grote verstoring binnen amper veertien dagen tijd hier.....daemonix schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:29:
Bijna nooit stroomstoringen? Hier heb je er 3 tegelijk.https://www.ad.nl/tilburg...h-zonder-stroom~a5ffcfc7/
/f/image/vomImTSf0c4eQa8hnxrZTmyG.png?f=fotoalbum_large)
Zou Paaspop hier misschien "een klein béétje te veel" vermogen aan het net gevragen hebben vandaag?
[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 05-04-2026 22:56 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Er kan echt geen paneel(tje) meer bij op ons en alles is gekoppeld aan een SE omvormer (ivm veranderende schaduw gedurende het jaar op zuid en noord). Het is dus zo goed als onmogelijk* om nog een paar panelen te koppelen aan een aparte thuisaccu.PeterZ(on) schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:15:
[...]
Dat hangt er maar vanaf wat je bedoeling is, als noodstroom alleen leuk is of als je het echt wilt hebben. In het laatste geval heb je met een extra thuisaccu met stekker en een paar panelen toch ook noodstroom?
*Zonder het hele systeem om te gooien en met heel erg veel moeite
Ja er zijn helaas grenzen en dan houd het op. Zo zou ik bij stroomuitval graag naadloos over willen naar offgrid maar heb nu geen plaats in de meterkast. Kan wel maar dan moet alles overhoop en dat is het mij weer niet waard. Het is wat het is.rube schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:41:
[...]
Er kan echt geen paneel(tje) meer bij op ons en alles is gekoppeld aan een SE omvormer (ivm veranderende schaduw gedurende het jaar op zuid en noord). Het is dus zo goed als onmogelijk* om nog een paar panelen te koppelen aan een aparte thuisaccu.
*Zonder het hele systeem om te gooien en met heel erg veel moeite
Het was dus waarschijnlijk wél een gevalletje 'de Goden verzoeken' .....Will_M schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:35:
[...]
Die in de regio Boxtel / Liempde / Gemonde / st. Michielsgestel kan ik persoonlijk bevestigen (en deze werd om 13:42 uur ook weer middels een SMS correct afgemeld door Enexis). Dit was overigens de tweede grote verstoring binnen amper veertien dagen tijd hier.....
[Afbeelding]
Zou Paaspop hier misschien "een klein béétje te veel" vermogen aan het net gevragen hebben vandaag?
We zitten hier inmiddels (midden in de nacht) wederom zonder netspanning.
/f/image/P1Y5KyNAwcOmvIH1uoUofNrn.png?f=fotoalbum_large)
* Will_M zet hier maar weer even een stukje muziek op.... Iron Maiden - Fear of The Dark
En inmiddels ook weer 'verholpen'...
/f/image/VC3fyuyIZhKN1vBOWJ0rte1X.png?f=fotoalbum_large)
Wel mooi om te zien dat het aantal postcodes qua verstoring steeds kleiner wordt en er ook naar een RCA toe gewerkt kan gaan worden door Enexis.
[ Voor 57% gewijzigd door Will_M op 06-04-2026 03:57 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Daarom moet je ze nu nog bijleggen. Dat laatste jaar salderingsregeling scheelt een slok op een borrel. Ik kom tot 7-8 jaar met een dure SolarEdge, installatie door een installateur.hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:45:
[...]
Als je het zelf op een plat dak kunt wellicht, met arbeidsloon en materialen mag je vanaf 2027 blij zijn met een TVT van 10-12 jaar en daarmee is de investering niet interessant meer.
Het is niet voor niets dat de verkopen ingestort zijn, mensen leggen ze primair om er geld aan te verdienen niet om uiteindelijk quitte te spelen of de wereld te redden.
En dan nog blijft ik het gek vinden. Mensen die wel investeren in een nieuwe badkamer of keuken (geen betere wereld, geen milieuwinst, geen lagere eigen CO2-voetafdruk, geen terugverdientijd), maar zonnepanelen puur voor het geld doen. Dat is toch krom?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb zelf lang gewacht met PV-systeem en de hype jaren waarin de cowboys de markt bepaalden lekker aan me voorbij laten gaan. Mijn gunstigste dakoppervlak is relatief beperkt (ZO, 9 panelen), dus ben blij dat er nu 460Wp panelen liggen ipv de 200Wp van wat jaren terug.
Begin dit jaar heb ik gelijk alles laten doen: PV-systeem met 20 panelen totaal op voor en achterdak, batterij en EV-laadpunt. Inderdaad om ook nog dit jaar maximaal te kunnen profiteren van de saldering en vanaf 2027 alle PV-stroom in de batterij op te kunnen slaan. Inderdaad steekt men rustig 20k in een keuken van een B-merk terwijl dit systeem zich in een looptijd van 10 jaar wel terugverdient en ook waardevermeerderend is voor je woning. Ik snap dat selectieve gereken echt niet goed.
Begin dit jaar heb ik gelijk alles laten doen: PV-systeem met 20 panelen totaal op voor en achterdak, batterij en EV-laadpunt. Inderdaad om ook nog dit jaar maximaal te kunnen profiteren van de saldering en vanaf 2027 alle PV-stroom in de batterij op te kunnen slaan. Inderdaad steekt men rustig 20k in een keuken van een B-merk terwijl dit systeem zich in een looptijd van 10 jaar wel terugverdient en ook waardevermeerderend is voor je woning. Ik snap dat selectieve gereken echt niet goed.
Laatste 5 maanden plus 2 procent.....en ja dat was plus 7 procent maand geleden...Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:34:
[...]
juist, kijk maar eens wat je aandelen hebben gedaan de laatste 2 maanden ?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik gebruik (excl. EV) gemiddeld 1,2 kWh per uur (op basis van de afgelopen 192 uur). Dus met 2 kWh in reserve kan ik 1:40 teren.zalkc schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:28:
[...]
Je onderschat misschien een beetje hoeveel 1-2 kWh is. Een normaal huishouden verbruikt 6-8 kWh per dag, dus 4-6 uur overbruggen gaat je dan wel lukken, zeker als je zuinig aan gaat doen, met alleen een lampje en je telefoon opladen kom je meerdere dagen door in elk geval
Mijn thuisbatterij reserveert dynamisch voor minimaal 5 uur noodstroom en dat is op dit moment 6.1 kWh voor 5 uur en 7 minuten.
In de winter is het flink meer met een warmtepomp die ik wel graag wil laten draaien, hoe verder de temperaturen gaan toenemen hoe minder reserve ik nodig ga hebben, maar 1-2 kWh houdt niet echt over.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Lees: geen normaal huishoudenArPi75 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:41:
[...]
Ik gebruik (excl. EV) gemiddeld 1,2 kWh per uur (op basis van de afgelopen 192 uur). Dus met 2 kWh in reserve kan ik 1:40 teren.
Mijn thuisbatterij reserveert dynamisch voor minimaal 5 uur noodstroom en dat is op dit moment 6.1 kWh voor 5 uur en 7 minuten.
In de winter is het flink meer met een warmtepomp die ik wel graag wil laten draaien, hoe verder de temperaturen gaan toenemen hoe minder reserve ik nodig ga hebben, maar 1-2 kWh houdt niet echt over.
Hoeveel kWh aan opslag heb je staan zodanig dat je het prima vind om de eerste 6 kwh volledig 'ongebruikt' te laten? En vind je het de prijs waard om die eerste 1200-1500 euro investering alleen voor noodstroom te reserveren?
dat lampje moet dan wel toevallig in de stroomkring (groep) zijn die je wel nog van stroom kunt voorzien, je mag overigens niet zomaar via het normale huisnet de noodstroom er op zetten, dat MOET volledig gescheiden van je normale huisinstallatie zijn, dus je ziet dat heeft nogal wat wijzigigen in je groepenkast nodig en een aantal dubbele leidingen.Drardollan schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:36:
[...]
Sowieso is er in Nederland maar weinig stroomuitval. Voor mij is het een pré, als de stroom die ene keer uitvalt dat je dan alsnog mogelijk wat acculading hebt. Kan je in ieder geval een lampje aandoen en een telefoon opladen. Maar met 1 of 2 kWh ben je zo leeg.
Zo eenvoudig zoals veel aanbieders dat willen laten geloven is het helaas niet.
Is de hoofdschakelaar vervangen door zo'n Hager 1-0-1 schakelaar wel voldoende? Dus handmatig overschakelen van grid maar noodstroom.Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:24:
[...]
dat lampje moet dan wel toevallig in de stroomkring (groep) zijn die je wel nog van stroom kunt voorzien, je mag overigens niet zomaar via het normale huisnet de noodstroom er op zetten, dat MOET volledig gescheiden van je normale huisinstallatie zijn, dus je ziet dat heeft nogal wat wijzigigen in je groepenkast nodig en een aantal dubbele leidingen.
JaBrokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:34:
[...]
Is de hoofdschakelaar vervangen door zo'n Hager 1-0-1 schakelaar wel voldoende? Dus handmatig overschakelen van grid maar noodstroom.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
ik hoop voor je dat je dus wel eentje met een nul bedoeld, dus niet die goedkope versies zonder nul.Brokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:34:
[...]
Is de hoofdschakelaar vervangen door zo'n Hager 1-0-1 schakelaar wel voldoende? Dus handmatig overschakelen van grid maar noodstroom.
bv deze:
/f/image/y9lbOU9q2RvhVWmvrrTeqU6f.png?f=fotoalbum_large)
en ja, die zijn dat ze naast erg groot zijn ook nog behoorlijk aan de prijs. en dan ben je er nog niet, ook je moet dan nog de nodige aanpassing aan je bedrading in je groepenkast (laten) doen.
Vrienden van mij in een land waar de stroom niet vanzelfsprekend is hebben dit ook al een tijd en die gebruiken altijd een 3weg systeem:Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:55:
[...]
ik hoop voor je dat je dus wel eentje met een nul bedoeld, dus niet die goedkope versies zonder nul.
bv deze:
[Afbeelding]
en ja, die zijn dat ze naast erg groot zijn ook nog behoorlijk aan de prijs. en dan ben je er nog niet, ook je moet dan nog de nodige aanpassing aan je bedrading in je groepenkast (laten) doen.
- direct grid, bypass op je noodstroom
- noodstroom, bypass grid
- normale stand, noodstroom & grid
Want als je noodstroom stuk is dan wil je direct ah grid kunnen hangen en vice versa. Vriend van mij die nu ook een Solis noodstroom systeem met Nkon batterijen heeft gemaakt heeft ook 3-weg geïnstalleerd op die manier. Kun je dus ook je noodstroom nog 's afkoppelen. Wellicht doet deze schakelaar dat ook, maar toch
Wel 'grappig' dat we in NL ons nu ook voorbereiden alsof en een derdewereldland zijn
Zelf sla ik die stap nog even over, heb nog wel vertrouwen in ons grid, maar toch.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Voor solaredge is een backup interface unit dus eigenlijk helemaal niet duur. Die kost ongeveer evenveel als een inline meter en handmatige schakelaar samen die je anders nodig zou hebben.Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:55:
[...]
ik hoop voor je dat je dus wel eentje met een nul bedoeld, dus niet die goedkope versies zonder nul.
bv deze:
[Afbeelding]
Was voor mij ook een reden om “all in” te gaan.
Solaredge klonk in eerste instantie prijzig. Maar als je de functionaliteit met losse componenten probeert te bouwen ben je vergelijkbaar veel kwijt. En veel minder mooi geïntegreerd.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik hier al 3x in 5 jaar. Nieuwbouw wijk. Niets van gemerkt door de automatische overschakeling naar UPS mode van de batterij. Die heeft zich al bewezen hiermee, het datacenter op de 2e verdieping draaide gewoon door.de Peer schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:32:
[...]
Tsja gemiddeld is dat bijna nooit. Ik heb het maar een paar keer meegemaakt in 40 jaar.
Waarom zou dat allemaal moeten? De reguliere thuisbatterij die noodstroom kan geven maakt gebruik van een regulier stopcontact in de unit zelf. Haspeltje pakken en uitrollen, stekker in de unit en klaar ben je.Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:24:
[...]
dat lampje moet dan wel toevallig in de stroomkring (groep) zijn die je wel nog van stroom kunt voorzien, je mag overigens niet zomaar via het normale huisnet de noodstroom er op zetten, dat MOET volledig gescheiden van je normale huisinstallatie zijn, dus je ziet dat heeft nogal wat wijzigigen in je groepenkast nodig en een aantal dubbele leidingen.
Als je wat serieuzere noodstroom voor bv een koelkast of vriezer wil dan kan je beter een standaard UPS kopen.
En wil je echte noodstroom dan moet je nog een paar stappen verdergaan met grote accu’s en aggregaten. Maar we wonen in Nederland, dus dat lijkt mij nogal overtrokken.
[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 06-04-2026 11:27 ]
Niks moetDrardollan schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:25:
[...]
Waarom zou dat allemaal moeten? De reguliere thuisbatterij die noodstroom kan geven maakt gebruik van een regulier stopcontact in de unit zelf. Haspeltje pakken en uitrollen, stekker in de unit en klaar ben je.
Als je wat serieuzere noodstroom voor bv een koelkast of vriezer wil dan kan je beter een standaard UPS kopen.
En wil je echte noodstroom dan moet je nog een paar stappen verdergaan met grote accu’s en aggregaten. Maar we wonen in Nederland, dus dat lijkt mij nogal overtrokken.
Alles mag
We zitten op tweakers
Tweakers doen sowieso vaak dingen die “de gewone mens” totaal overbodig vindt.
Ik heb een handmatige schakeling gemaakt, de AC-Out van de Victron zit op een eigen groepenkastje met de PV omvormer twee CEE aansluitingen met allen een eigen automaat.Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:24:
[...]
Deze plug ik met een CEE koppelstekker op de twee fases die in de garage zitten. Met automaatsloten zorg en een duidelijk noodstroom aanwijzer borg ik dat de hoofd automaat niet omgezet kan worden bij noodstroom bedrijf.
Werkt prima en is low tech, eenvoudig en gewoon veilig. Het is NOOD stroom en we leven een Nederland, dus zo'n oplossing vind ik dan dikke prima.
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 06-04-2026 11:35 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De uitzondering bepaald de regel. In Nederland zijn serieuze stroomstoringen zeer zeldzaam, de laatste keer dat ik mij herinner was in 2017 toen er een helicopter in een hoogspanningsmast vloog. En zelfs toen was het allemaal best beperkt eigenlijk.daemonix schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:29:
Nou, er wordt mij toch erg dwingend verteld dat het allemaal moet.Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:31:
[...]
Niks moet
Alles mag
We zitten op tweakers
Tweakers doen sowieso vaak dingen die “de gewone mens” totaal overbodig vindt.
Maar dat is helemaal niet zo, verlengsnoertje is voldoende. Zeker in Nederland met een zeer betrouwbaar stroomnet. Als er al een storing voorkomt dan in deze over het algemeen kort en snel opgelost.
Het MOET gescheiden. Vanwege veiligheid.Drardollan schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:41:
[...]
Nou, er wordt mij toch erg dwingend verteld dat het allemaal moet.
Maar dat is helemaal niet zo, verlengsnoertje is voldoende. Zeker in Nederland met een zeer betrouwbaar stroomnet. Als er al een storing voorkomt dan in deze over het algemeen kort en snel opgelost.
Met stopcontact op de stekkerbatterij gaat dat prima. Dat MAG je kiezen.
Maar laten we het weer over de feiten van accu’s hebben
Ik ben dan wel benieuwd naar die dingen die wel écht impact hebben.Drardollan schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:16:
[...]
Prima overigens dat wij het ons allemaal kunnen veroorloven en hartstikke goed dat we met zijn allen een mini druppel op de gloeiende plaat gooien. Maar ik durf wel te stellen dat het meerendeel die iets voor het milieu zegt te doen dit voor de eigen portemonnee doet. Want anders deed je wel dingen die écht impact hebben.
Als ik alleen al kijk naar de opbrengst van mijn PV is dat al meer dan 100.000kWh in de afgelopen 5 jaar, vindt ik toch best behoorlijk.
En nee, ik doe dit niet alleen maar voor een betere wereld. Maar als een betere wereld samen gaat met wat geld overhouden vindt ik dat een win-win situatie.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
eea offtopic naar de prullenbak.
Protip: er is een kroegtopic.
Protip: er is een kroegtopic.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heel simpel, omdat jouw huis-stroomnet conform de Bbl wel conform NEN1010 MOET, dat is zeker geen vrijblijvendheid, ook niet voor tweakers, ookal denken sommige dat deze boven de wet staan.Drardollan schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:25:
[...]
Waarom zou dat allemaal moeten? De reguliere thuisbatterij die noodstroom kan geven maakt gebruik van een regulier stopcontact in de unit zelf. Haspeltje pakken en uitrollen, stekker in de unit en klaar ben je.
en ja, er zijn natuurlijk best ook nog andere oplossingen die zich binnen de spelregels van de NEN1010 blijven.
en met dat laatste ben ik het helemaal met je eens, ik zie de noodzaak om een heel of groot deel van je huis met noodstroom te voorzien ook niet. De noodstroomfunctie die mijn Zendure bied is voor mij meer dan voldoende, daarmee hou ik namelijk mijn diepvries en koelkast nog wel een tijds aan het leven en kan ook nog wel zo ver nodig mijn mobiel opladen.Als je wat serieuzere noodstroom voor bv een koelkast of vriezer wil dan kan je beter een standaard UPS kopen.
Wat is dan wel een normaal huishouden? Hier in huis 4 personen, huis uit 1979 full-electric, geen gas-aansluiting meer. Warmtepomp gebruik op sommige winterdagen 50+ kWh per dag. 2025 totaal 13MWh verbruik waarvan 3400 kWh door de warmtepomp en 3500 kWh EV laden. Dat is dus inderdaad zonder EV ongeveer 9500 kWh per jaar.Fr33z schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:56:
[...]
Lees: geen normaal huishoudenje zit daarmee erg hoog, ruim 10.000 kwh in een jaar blijkbaar. De 6 kwh reserve die je aanhoudt is voor veel mensen meer dan de totale inhoud van hun accu.
Hoeveel kWh aan opslag heb je staan zodanig dat je het prima vind om de eerste 6 kwh volledig 'ongebruikt' te laten? En vind je het de prijs waard om die eerste 1200-1500 euro investering alleen voor noodstroom te reserveren?
Batterij is 32kWh en ik reserveer bewust voor 5 uur aan energie. Noodstroom en verminderen afhankelijkheid van onze overheid en energieleveranciers waren hier de belangrijkste redenen voor aanschaf. Bovendien stond het geld op de bank en moesten we daar vermogensbelasting over betalen. En voordat iemand dan adviseert om te gaan beleggen; dat doen we niet. Hebben we geen fijn gevoel bij.
We zijn nu ruim 3 jaar van het gas af en zijn inderdaad veel meer stroom gaan gebruiken. Echter is onze netto energierekening in 2024 en 2025 negatief geweest. De accu heeft daar het afgelopen jaar aan bijgedragen (sinds juni '25) en doet dat ook nu weer geweldig. Ook de komende jaren (stoppen salderen en invoer tijdsgebaseerde nettarieven) verwacht ik dat de accu zal bijdragen aan lagere netto lasten en dat is een fijn gevoel voor als er eens iets gebeurt waardoor we bijvoorbeeld arbeidsongeschikt zouden raken.
Als de accu zichzelf ooit terugverdiend is dat mooi meegenomen, maar dat was geen belangrijk argument voor aanschaf. Kans is zelfs groot dat er nog dit jaar een extra 9kWh module bij gezet gaat worden. Dat is voor ROI waarschijnlijk niet de slimste keuze, maar zorgt er wel voor dat er in de zomer nog meer eigen PV gebruikt kan gaan worden (desnoods door het 's nachts in de EV te laten stromen) en in de winter meer goedkopere energie kan worden ingekocht om tijdens de duurdere momenten minder af te hoeven nemen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Misschien even beter lezen voor je jezelf blijft herhalen met niet relevante informatie.Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:03:
[...]
Heel simpel, omdat jouw huis-stroomnet conform de Bbl wel conform NEN1010 MOET, dat is zeker geen vrijblijvendheid, ook niet voor tweakers, ookal denken sommige dat deze boven de wet staan.
en ja, er zijn natuurlijk best ook nog andere oplossingen die zich binnen de spelregels van de NEN1010 blijven.
[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 06-04-2026 16:05 ]
1-0-2 is handiger haha de goedkoopste zijn die van hager ,in nl kosten die 300 euro , en in DE via Amazon slechts 45 euroBrokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:34:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit in vergelijkbare situatie met inderdaad ook 13.000kWh verbruik per jaar (en 9000kWh PV). Met inderdaad ook warmtepomp en EV. Ik vind mijn huis echter wel “groter dan gemiddeld”.ArPi75 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:33:
[...]
Wat is dan wel een normaal huishouden? Hier in huis 4 personen, huis uit 1979 full-electric, geen gas-aansluiting meer. Warmtepomp gebruik op sommige winterdagen 50+ kWh per dag. 2025 totaal 13MWh verbruik waarvan 3400 kWh door de warmtepomp en 3500 kWh EV laden. Dat is dus inderdaad zonder EV ongeveer 9500 kWh per jaar.
Batterij is 32kWh en ik reserveer bewust voor 5 uur aan energie. Noodstroom en verminderen afhankelijkheid van onze overheid en energieleveranciers waren hier de belangrijkste redenen voor aanschaf. Bovendien stond het geld op de bank en moesten we daar vermogensbelasting over betalen. En voordat iemand dan adviseert om te gaan beleggen; dat doen we niet. Hebben we geen fijn gevoel bij.
We zijn nu ruim 3 jaar van het gas af en zijn inderdaad veel meer stroom gaan gebruiken. Echter is onze netto energierekening in 2024 en 2025 negatief geweest. De accu heeft daar het afgelopen jaar aan bijgedragen (sinds juni '25) en doet dat ook nu weer geweldig. Ook de komende jaren (stoppen salderen en invoer tijdsgebaseerde nettarieven) verwacht ik dat de accu zal bijdragen aan lagere netto lasten en dat is een fijn gevoel voor als er eens iets gebeurt waardoor we bijvoorbeeld arbeidsongeschikt zouden raken.
Als de accu zichzelf ooit terugverdiend is dat mooi meegenomen, maar dat was geen belangrijk argument voor aanschaf. Kans is zelfs groot dat er nog dit jaar een extra 9kWh module bij gezet gaat worden. Dat is voor ROI waarschijnlijk niet de slimste keuze, maar zorgt er wel voor dat er in de zomer nog meer eigen PV gebruikt kan gaan worden (desnoods door het 's nachts in de EV te laten stromen) en in de winter meer goedkopere energie kan worden ingekocht om tijdens de duurdere momenten minder af te hoeven nemen.
Maar….. wat relevanter is…..
“Als” ik dan op noodstroom moet leven…
- dan laat ik de EV staan en ga ik fietsen. En dan gaat de open haard aan en blijft de warmtepomp uit. Dan gebruik ik nog maar 10kWh/dag. Met de hybride omvormer betekent dat dat ik maart-oktober off grid kan leven.
- en november-januari kan de 100W vijverpomp uit en ga ik nog eens extreem zorgvuldig alle onnodige stekkers uit stopcontacten trekken en ga ik me met koud water wassen. Dan gok ik dat ik met 4 a 5kWh per dag ook nog rond kom. En dat levert de PV dan nog net.
https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven deze is dus niet geschikt omdat het geen lastscheider is en niet onder spanning mag worden geschakeld? Dus sowieso geen vervanging van de hoofdschakelaar? Mijn verdeler zit helemaal vol dus zou enkel de hoofdschakelaar kunnen vervangen door iets van het zelfde formaat.Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:55:
[...]
bv deze:
[Afbeelding]
Die heb ik als hoofdschakelaar. Is probleemloos geaccepteerd door de netbeheerder toen de woning werd opgeleverd.Brokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:21:
https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven deze is dus niet geschikt omdat het geen lastscheider is en niet onder spanning mag worden geschakeld? Dus sowieso geen vervanging van de hoofdschakelaar? Mijn verdeler zit helemaal vol dus zou enkel de hoofdschakelaar kunnen vervangen door iets van het zelfde formaat.
En waarom zou deze niet onder spanning mogen schakelen? Dat is toch het hele idee ervan? In de door jou gelinkte specs staat zelfs dat je hem 25.000 keer mag schakelen bij nominale belasting. Ik denk dat dat wel voldoende is....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
volgens mij was de versie die ik aangaf dat dus wel. en ja, deze zijn vaak ook twee keer zo groot als een normale hoofdschakelaar (even los van de priijs), dus vaak heb je dus ook een nieuwe cq uitbreiding van je groepenkast nodig.Brokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:21:
[...]
https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven deze is dus niet geschikt omdat het geen lastscheider is en niet onder spanning mag worden geschakeld? Dus sowieso geen vervanging van de hoofdschakelaar? Mijn verdeler zit helemaal vol dus zou enkel de hoofdschakelaar kunnen vervangen door iets van het zelfde formaat.
Het enige relevante verschil is de voorschakelende nul. Die heeft de sft-440 niet en de grotere variant wel. De kraus en naimer ka63b is ook goed spul. Ongeveer net zo duur als de hager. Neem bij hager dan trouwens wel de nim-404 (40A) of -406 (63A), de genoemde 402 mag maar 20A en dus niet de hoofdaansluiting schakelen. Het ontbreken hiervan maakt de sft-440 ongeschikt om 3-fase spul onder belasting om te schakelen omdat er even een zwevende nul is en dus 400v erop.
Je hoeft die dingen trouwens niet in de hoofdverdeler te plaatsen.
Je hoeft die dingen trouwens niet in de hoofdverdeler te plaatsen.
[ Voor 31% gewijzigd door RonJ op 06-04-2026 19:08 ]
All-electric.
Ik sluit mij hier bij aan. Waarbij dan bij ons vooral de focus op volledige PV opvang ligt om dan de overschotten regelmatig tijdverschoven te injecteren tegen betere kale epex.ArPi75 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:33:
[...]
Wat is dan wel een normaal huishouden? Hier in huis 4 personen, huis uit 1979 full-electric, geen gas-aansluiting meer. Warmtepomp gebruik op sommige winterdagen 50+ kWh per dag. 2025 totaal 13MWh verbruik waarvan 3400 kWh door de warmtepomp en 3500 kWh EV laden. Dat is dus inderdaad zonder EV ongeveer 9500 kWh per jaar.
Na het salderen zal de rekening nog steeds negatief zijn en dat met een stijgend verbruik dat op dit moment tegen de 15MWh per jaar zit.
De ‘ruime’ opzet levert een ontzettend lage C rate met als effect lage interne warmteontwikkeling met een aanzienlijk verlengde levensduur.
De Victrons met Ringkern hebben ook een bewezen lange levensduur.
De installatie heeft ons het stoeien met de ‘kWh tarief tijdplanning’ meteen weggenomen en daar veel comfort voor teruggegeven.
Je kan de mooie, nog ietsje frissere, avonden een terrasheater gebruiken om wat kWh’s te verbranden als je er teveel van hebt.
De inhoud van een kleine warmtepomp boiler oprekken doormiddel van een doorstroomverwarmer die de koudwatertoevoer van de douche alvast voorverwarmd. Zo verbruik je minder warm water uit de boiler. En mocht het nodig zijn kan je die doorstromer ook nog als standalone gebruiken met 18kW of meer aan verwarmingsvermogen.
Handig wanneer je logees hebt of toch af en toe het ligbad wil gebruiken maar je Wp boiler net wat te klein is.
En zo zullen er nog wel meer creatieve oplossingen zijn die ingevuld kunnen worden door een thuisbatterij.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
In geval van stroom storing zal het niet mee vallen om onder last te schakelen....Brokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:21:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Bij inschakeling naar noodstroom heb je de volle inschakelpiek te pakken (wat waarschijnlijk nog beroerder is dan afschakelen). Bij terugschakelen naar grid zul je ook onder last afschakelen.reneeke1970 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:47:
[...]
In geval van stroom storing zal het niet mee vallen om onder last te schakelen....
Ik ga elk geval nog eens goed nadenken hoe e.e.a. te realiseren. Ga ook onderzoeken of mijn beoogde omvormer een intern bypass relais heeft (tussen grid en backup) zodat ik wellicht gewoon altijd het hele huis op de backup uitgang kan hebben. Dan zit ik niet direct vast aan het power limit van de omvormer, mocht ik tijdens wegvallen grid teveel gebruiken dan gaat de hele boel maar even plat...
Je hebt een relatief grote accu dus die blijkbaar past bij je behoefte aan comfort en de mate van energieverbuik. Dat kan natuurlijk.ArPi75 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:33:
[...]
waar het mij om ging was de post eerder waarin iemand aangaf dat 2 kwh noodstroom al best aardig was en voor veel/de meeste huishoudens dus prima. En ja, er zit een grote spreiding in huishoudens. Jullie zitten duidelijk aan de hoge kant. Daar past dan ook een grote accu bij blijkbaar. Maar wel goed om ook t perspectief te hebben dat je ver bovengemiddeld verbruikt. Het landelijk gemiddelde is: ~2400 kWh/jaar voor een huishouden :-0
https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/
Eindstand: welk formaat accu je wilt (als je er al 1 wilt) hangt nogal af van je verbruik. Hier bijv. ook meer 3000 kwh in een jaar dan de genoemde 9.500 dus ik zal nooit een 32kWh accu kopen. Maybe een keertje 5 kwh oid.
Eerst automaten uit ,dan hager om ,daarna èèn voor èèn automaat weer aan. Sowieso nodig anders poft gelijk je pib uitBrokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:54:
[...]
Bij inschakeling naar noodstroom heb je de volle inschakelpiek te pakken (wat waarschijnlijk nog beroerder is dan afschakelen). Bij terugschakelen naar grid zul je ook onder last afschakelen.
Ik ga elk geval nog eens goed nadenken hoe e.e.a. te realiseren. Ga ook onderzoeken of mijn beoogde omvormer een intern bypass relais heeft (tussen grid en backup) zodat ik wellicht gewoon altijd het hele huis op de backup uitgang kan hebben. Dan zit ik niet direct vast aan het power limit van de omvormer, mocht ik tijdens wegvallen grid teveel gebruiken dan gaat de hele boel maar even plat...
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn systeem staatbaltijd in de "noodstroom" stand. Hier staat er Victron stand bij de schakelaar. De 1-0-2 schakelaar zet ik alleen om als ik werkzaamheden aan het systeem moet doen. Het omschakelen van en naar backup doet het Victron geheel zelfstandig duur rond de 20-40ms .Brokencore schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:54:
[...]
Bij inschakeling naar noodstroom heb je de volle inschakelpiek te pakken (wat waarschijnlijk nog beroerder is dan afschakelen). Bij terugschakelen naar grid zul je ook onder last afschakelen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dat is inderdaad noodstroom en geen UPS. Computers krijgen de hik van die schakeltijd, en de effecten daarvan zijn onvoorspelbaar.habbekrats schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:28:
[...]
Mijn systeem staatbaltijd in de "noodstroom" stand. Hier staat er Victron stand bij de schakelaar. De 1-0-2 schakelaar zet ik alleen om als ik werkzaamheden aan het systeem moet doen. Het omschakelen van en naar backup doet het Victron geheel zelfstandig duur rond de 20-40ms .
Klopt denk ik heel erg.reneeke1970 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:17:
[...]
Eerst automaten uit ,dan hager om ,daarna èèn voor èèn automaat weer aan. Sowieso nodig anders poft gelijk je pib uit
Als je dan de “heel verdedigbare keuze” maakt voor een handmatige omschakeling,
Dan is “met beleid” op- en afschakelen helemaal niet erg.
En het is nu ook weer niet zo dat “als je het een keer verkeerd doet” de hele boel meteen affikt.
Ten opzicht van verlengsnoer heb je toch mooi de extra luxe dat alles op de bestaande stopcontacten aangesloten kan blijven. Koelkast hoeft niet van de muur. Dat is prettig.
@RonJ hoe kom je trouwens aan cycle life van Solaredge 48v? En waarom is dat anders voor 3, 4 en 5 modules?
Ik heb al een paar twijfelposts geplaatst in dit topic, maar blijf me afvragen wat nou het handigst is.
Situatie: momenteel gasloos huis, 1800WP op zuid, kan nog vier panelen kwijt met dezelfde oriëntatie (O/W/O/W kan ook, maar waarom zou ik). Mantelbuizen liggen er, dus signalering en drie fasen kunnen naar zolder. Ik wil graag 5~10 kWh opslag om de overproductie in kwijt te kunnen voor 's nachts, peak shaving voor 's avonds (koken, water verwarmen), noodstroom.
Aangenomen dat ik drie fasen in de groepenkast heb, vier panelen (één string) en er nog vier bij wil, maar géén noodstroomschakelaar in de meterkast, maar gewoon een paar uur extra met verlengsnoer voor wie weet wanneer.
Opties qua zonnepaneel-omvormer:
Blijft over: een andere éénfaseomvormer, hybride, al dan niet ter vervanging van de huidige. Vanaf hier snap ik echter niet meer waarom ik níet voor een plug-in-model zou gaan. Enkele systemen die ik heb gevonden:
Waarom zou ik niet voor dat laatste gaan, los van de levertijd?
Situatie: momenteel gasloos huis, 1800WP op zuid, kan nog vier panelen kwijt met dezelfde oriëntatie (O/W/O/W kan ook, maar waarom zou ik). Mantelbuizen liggen er, dus signalering en drie fasen kunnen naar zolder. Ik wil graag 5~10 kWh opslag om de overproductie in kwijt te kunnen voor 's nachts, peak shaving voor 's avonds (koken, water verwarmen), noodstroom.
Aangenomen dat ik drie fasen in de groepenkast heb, vier panelen (één string) en er nog vier bij wil, maar géén noodstroomschakelaar in de meterkast, maar gewoon een paar uur extra met verlengsnoer voor wie weet wanneer.
Opties qua zonnepaneel-omvormer:
- Extra omvormer ophangen op een andere fase.
- Bestaande omvormer vervangen door grotere, één fase.
- Omvormer vervangen door driefasenmodel.
Blijft over: een andere éénfaseomvormer, hybride, al dan niet ter vervanging van de huidige. Vanaf hier snap ik echter niet meer waarom ik níet voor een plug-in-model zou gaan. Enkele systemen die ik heb gevonden:
- Growatt MIN 2500TL-XH + BDC 95045-A1 + 3x ARK-2.5H-A1, om voor ~ € 2500 op 7,5 kWh uit te komen.
- GoodWe 3600-ES-20 + BYD PDU/BMS + 2x LVS voor ~ € 3200 en 8 kWh.
- SMA Sunny Boy 3,6 + 2x SMA Home Storage 3.2 om € 4600 neer te leggen voor 6,4 kWh.
- Een stapel Victron ESS, € 4-8K en allemaal losse kastjes, niet bepaald geïntegreerd.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Dat was idd even zoeken, want ze geven in de datasheet niks op. Alleen "10 jaar garantie, unlimited cycles". Maar als je dan in de kleine lettertjes van de "limited battery warranty" kijkt is het toch niet zo onbeperkt als ze doen voorkomen:Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:11:
@RonJ hoe kom je trouwens aan cycle life van Solaredge 48v? En waarom is dat anders voor 3, 4 en 5 modules?
"The SolarEdge Home Battery shall have a remaining usable capacity (“Energy Retention”)
of 70% at the earlier of (i) the end of the Warranty Period or (ii) reaching an energy
throughput of 2.87MWh per each kWh usable capacity of the battery."
Op basis van die 2.87MWh per Kwh capaciteit kan je de cycles tot verlopen garantie berekenen.
All-electric.
De meeste voedingen kunnen 20-40ms wel hebben. Een reguliere line-interactive UPS voor consumentenprijzen doet vaak ook 10ms. Maar het kan geen kwaad om als je hierover twijfelt voor je computerapparatuur er toch een kleine "echte" UPS naast te houden.daemonix schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:52:
[...]
Dat is inderdaad noodstroom en geen UPS. Computers krijgen de hik van die schakeltijd, en de effecten daarvan zijn onvoorspelbaar.
All-electric.
Wat ik bedacht heb bij een PiB scenario is een simpele 1fase ATS aansluiten op het off-grid stopcontact en je no-break loads. Dan heb je alsnog wel even downtime, maar dan kan je het wel automatiseren als home assistant blijft draaien (in mijn geval zit die al op een eigen kleine UPS met de rest van het netwerk e.d.). Als dan het net uitvalt voor x seconden, laat je HA het off-grid stopcontact op de PiB activeren (dan zit je dus niet continu met een veel hoger verbruik en eerder genoemde bugs als je deze aan laat staan), de ATS schakelt dan over op de generator ingang (die op je off-grid stopcontact zit) en voila, je koelkast, vriezer, etc. draaien weer door. Komt het net terug dan schakel je de ATS weer terug naar het net. Daarna laat je HA het off-grid stopcontact weer uitzetten op de PiB. Zo ben je niet afhankelijk van verlengsnoeren uitrollen e.d. en werkt het ook als je niet thuis bent.Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:39:
[...]
Klopt denk ik heel erg.
Als je dan de “heel verdedigbare keuze” maakt voor een handmatige omschakeling,
Dan is “met beleid” op- en afschakelen helemaal niet erg.
En het is nu ook weer niet zo dat “als je het een keer verkeerd doet” de hele boel meteen affikt.
Ten opzicht van verlengsnoer heb je toch mooi de extra luxe dat alles op de bestaande stopcontacten aangesloten kan blijven. Koelkast hoeft niet van de muur. Dat is prettig.
Dat gaat niet werken voor 3-fase spul en is geen UPS, maar moet toch voldoende zijn om niet de inhoud van je vriezer weg te hoeven gooien.
All-electric.
Superb! Dank!RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:08:
[...]
Dat was idd even zoeken, want ze geven in de datasheet niks op. Alleen "10 jaar garantie, unlimited cycles". Maar als je dan in de kleine lettertjes van de "limited battery warranty" kijkt is het toch niet zo onbeperkt als ze doen voorkomen:
"The SolarEdge Home Battery shall have a remaining usable capacity (“Energy Retention”)
of 70% at the earlier of (i) the end of the Warranty Period or (ii) reaching an energy
throughput of 2.87MWh per each kWh usable capacity of the battery."
Op basis van die 2.87MWh per Kwh capaciteit kan je de cycles tot verlopen garantie berekenen.
Ik had inderdaad spec sheets doorgezocht maar kon het niet vinden.
Dat betekent dan toch echter dat het voor elk Solaredge 48v systeem op 2870 cycles moet staan?
Je tabel heeft nu verschillende getallen per configuratie.
Ik heb mijn Solaredge systeem al gekocht dus het is voor mij geen selectie criterium meer maar deste meer een gebruiks criterium dat ik dus wil snappen.
Daarmee….
- dit betreft de garantie limiet.
- ik heb ergens een vermoeden dat de praktijk limiet niet anders als de andere LFP batterijen zal zijn. Dat het meer een specificatie van het batterij type is dan van het specifieke model van de fabrikant.
- en dat ik daarmee 8000 wel moet kunnen halen. MITS…. Ik hem netjes bestuur. De 8000 cycles zie ik als algemene LFP spec voorbijkomen bij ontladen tot maximaal 20%. En C-rate moet ook niet meer dan 1 zijn. Met 13.8kWh 3 batterij systeem en 5kW limiet kom ik op C=0.36 dus dat is dan goed.
Nee, het moet binnen 20 ms wil je zekerheid hebben. 1 cyclus missen kan, 2 niet.RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:10:
[...]
De meeste voedingen kunnen 20-40ms wel hebben. Een reguliere line-interactive UPS voor consumentenprijzen doet vaak ook 10ms. Maar het kan geen kwaad om als je hierover twijfelt voor je computerapparatuur er toch een kleine "echte" UPS naast te houden.
Dat “kan”…RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:17:
[...]
Wat ik bedacht heb bij een PiB scenario is een simpele 1fase ATS aansluiten op het off-grid stopcontact en je no-break loads. Dan heb je alsnog wel even downtime, maar dan kan je het wel automatiseren als home assistant blijft draaien (in mijn geval zit die al op een eigen kleine UPS met de rest van het netwerk e.d.). Als dan het net uitvalt voor x seconden, laat je HA het off-grid stopcontact op de PiB activeren (dan zit je dus niet continu met een veel hoger verbruik en eerder genoemde bugs als je deze aan laat staan), de ATS schakelt dan over op de generator ingang (die op je off-grid stopcontact zit) en voila, je koelkast, vriezer, etc. draaien weer door. Komt het net terug dan schakel je de ATS weer terug naar het net. Daarna laat je HA het off-grid stopcontact weer uitzetten op de PiB. Zo ben je niet afhankelijk van verlengsnoeren uitrollen e.d. en werkt het ook als je niet thuis bent.
Dat gaat niet werken voor 3-fase spul en is geen UPS, maar moet toch voldoende zijn om niet de inhoud van je vriezer weg te hoeven gooien.
Maar “als je al Solaredge hebt” kom ik weer terug op mijn eerdere constatering dat de Solaredge backup interface eigenlijk helemaal niet duur is.
Zo’n ATS (automatic transfer switch) kost ook weer 120 euro voor een 1 fase model (eerste hit die ik kon vinden)
De Solaredge 3fase backup interface kost 537euro ex btw bij stralend groen. En daar zit dus ook een inline energiemeter van 185euro ex btw in.
Ik heb geen aandelen Solaredge.
Maar het is een beetje mijn “beslis reis” van de afgelopen maanden.
- een 1 fase PIB zonder toevoegingen is erg slim en kosten efficiënt.
- maar als je een grote installatie hebt en 3 fase eigenlijk onvermijdelijk is dan “aan elkaar knopen met pib’s” eigenlijk niet of nauwelijks voordeliger dan full blown geïnstalleerd system met hybride omvormer,
Hmm. Je hebt gelijk. Ik heb dit verkeerd berekend, is bij nader inzien helemaal niet afhankelijk van de capaciteit. Dat zou dan bij de cycles die de simulator berekend maar een jaar of 8 zijn.Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:21:
[...]
Superb! Dank!
Ik had inderdaad spec sheets doorgezocht maar kon het niet vinden.
Dat betekent dan toch echter dat het voor elk Solaredge 48v systeem op 2870 cycles moet staan?
Je tabel heeft nu verschillende getallen per configuratie.
All-electric.
Daarom zei ik ook, wil je zekerheid, plaats er een echte UPS achter. In de praktijk zal het echter vaak goed gaan omdat de capacitors voor de voeding als voldoende buffer hiervoor werken.daemonix schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:24:
[...]
Nee, het moet binnen 20 ms wil je zekerheid hebben. 1 cyclus missen kan, 2 niet.
All-electric.
Klopt… dat was ook waarom ik opeens zo geïnteresseerd was :-).RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:36:
[...]
Hmm. Je hebt gelijk. Ik heb dit verkeerd berekend, is bij nader inzien helemaal niet afhankelijk van de capaciteit. Dat zou dan bij de cycles die de simulator berekend maar een jaar of 8 zijn.
Ik heb het aangeschaft en ben regelunit aan het maken. Dan zijn deze sommetjes opeens belangrijk.
Maar goed….
Ik geloof niet echt dat het verschil tussen Solaredge en ander fabrikanten een factor 2.8 is. 2870 is ook een raar precies getal.
Ik denk dat dat laag is om garantie claims te beperken. Cq “extreem worst case bij zeer extreem stressvol gebruik”.
Van een A-merk wel zoiets idd. Een chinees heb je voor 35 euro.Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:35:
[...]
Dat “kan”…
Maar “als je al Solaredge hebt” kom ik weer terug op mijn eerdere constatering dat de Solaredge backup interface eigenlijk helemaal niet duur is.
Zo’n ATS (automatic transfer switch) kost ook weer 120 euro voor een 1 fase model (eerste hit die ik kon vinden)
De 650 euro is idd behoorlijk scherp geprijst voor een box met sturing, 3-fase beveiliging, ATS en een meter. Maar ook wel redelijk in lijn met andere geintegreerde backup boxen, die van sigenergy is ook 600. Je ziet bij de wat minder geintegreerde partijen (bijv. bij helion/zps en balansenergie die zelf iets bouwen voor victron/deye setups) dat ze hier meer dan 1k voor vragen als het een samengestelde modulaire kast is.De Solaredge 3fase backup interface kost 537euro ex btw bij stralend groen. En daar zit dus ook een inline energiemeter van 185euro ex btw in.
Ik heb geen aandelen Solaredge.
Maar het is een beetje mijn “beslis reis” van de afgelopen maanden.
- een 1 fase PIB zonder toevoegingen is erg slim en kosten efficiënt.
- maar als je een grote installatie hebt en 3 fase eigenlijk onvermijdelijk is dan “aan elkaar knopen met pib’s” eigenlijk niet of nauwelijks voordeliger dan full blown geïnstalleerd system met hybride omvormer,
Daar staat wel tegenover dat ik de 3sec schakeltijd wel weer echt een nadeel vind. Dat vereist sowieso een UPS voor computerapparatuur en de compressor van koelapparatuur en warmtepompen vind 3 seconden onderbreking niet heel fijn.
Verder eens mbt het omslagpunt tussen PiB en vaste setups.
All-electric.
De NOS heeft een artikel geplaatst over de risico’s van stekker-batterijen, m’n uit zicht van de brandweer.
De brandweer wijst hier m.n. op de risico’s van stekker-batterijen met de volgende aspecten:
- plaatsing zonder deskundige installateurs op een normaal stopcontact. Klopt, alleen daar staan dan wel weer specifieke veiligheidsmaatregelen er tegenover, de bekende 800W limiet, duidelijke verwijzingen in de handleiding ( en ja, die zou je dus ook gewoon moeten lezen )
- plaatsing in vluchtwegen: hier heeft de brandweer zeker gelijk, maar ook hier staat eea in de handleiding.
Aan de andere kant is het ook niet verkeerd om op deze risico’s te wijzen zodat de consument hier de juiste keuze kan maken, kies dus voor een deugdelijke merk, informeer je vooraf goed en hou je aan de gegeven voorwaarden en adviezen in o.a. de handleiding.
De echte risico’s liggen namelijk veel eerder in de accu’s van fietsen en andere veelal speelgoed die veelal van de veel gevaarlijker li-ion (MNC type) bestaan.
De brandweer wijst hier m.n. op de risico’s van stekker-batterijen met de volgende aspecten:
- plaatsing zonder deskundige installateurs op een normaal stopcontact. Klopt, alleen daar staan dan wel weer specifieke veiligheidsmaatregelen er tegenover, de bekende 800W limiet, duidelijke verwijzingen in de handleiding ( en ja, die zou je dus ook gewoon moeten lezen )
- plaatsing in vluchtwegen: hier heeft de brandweer zeker gelijk, maar ook hier staat eea in de handleiding.
Aan de andere kant is het ook niet verkeerd om op deze risico’s te wijzen zodat de consument hier de juiste keuze kan maken, kies dus voor een deugdelijke merk, informeer je vooraf goed en hou je aan de gegeven voorwaarden en adviezen in o.a. de handleiding.
De echte risico’s liggen namelijk veel eerder in de accu’s van fietsen en andere veelal speelgoed die veelal van de veel gevaarlijker li-ion (MNC type) bestaan.
[ Voor 66% gewijzigd door Jan-tweak op 07-04-2026 09:17 ]
Zo extreem is het dus blijkbaar niet als ik dat binnen de termijn van 10 jaar al na 8 jaar haal met een vrij standaard gesimuleerd gebruikspatroon. De concurrentie komt pas 2-3x zo laat aan z'n opgegeven cycles.Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:43:
[...]
Klopt… dat was ook waarom ik opeens zo geïnteresseerd was :-).
Ik heb het aangeschaft en ben regelunit aan het maken. Dan zijn deze sommetjes opeens belangrijk.
Maar goed….
Ik geloof niet echt dat het verschil tussen Solaredge en ander fabrikanten een factor 2.8 is. 2870 is ook een raar precies getal.
Ik denk dat dat laag is om garantie claims te beperken. Cq “extreem worst case bij zeer extreem stressvol gebruik”.
Daar staat tegenover dat solaredge niet moeilijk doet bij garantie gevallen weet ik uit ervaring.
All-electric.
Ik moet het nog beter testen, maar de battery-to-battery kabels stonden op backorder dus ik draai nu op 1 batterij. Bij installatie wel een klein proefje gedaan en toen was de omschakel instantaan, zonder pauze.RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:43:
[...]
Van een A-merk wel zoiets idd. Een chinees heb je voor 35 euro.
[...]
De 650 euro is idd behoorlijk scherp geprijst voor een box met sturing, 3-fase beveiliging, ATS en een meter. Maar ook wel redelijk in lijn met andere geintegreerde backup boxen, die van sigenergy is ook 600. Je ziet bij de wat minder geintegreerde partijen (bijv. bij helion/zps en balansenergie die zelf iets bouwen voor victron/deye setups) dat ze hier meer dan 1k voor vragen als het een samengestelde modulaire kast is.
Daar staat wel tegenover dat ik de 3sec schakeltijd wel weer echt een nadeel vind. Dat vereist sowieso een UPS voor computerapparatuur en de compressor van koelapparatuur en warmtepompen vind 3 seconden onderbreking niet heel fijn.
Verder eens mbt het omslagpunt tussen PiB en vaste setups.
Dat was toen de zon scheen.
Ik heb dus idee dat die 3 seconden voornamelijk is als de homehub uit idle moet komen.
En dat heeft dan weer het “voordeel” dat de homehub een lage idle power heeft.
Ik ga het later nog goed testen. Kabels komen volgende week.
Jan-tweak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:46:
De NOS heeft een artikel geplaatst over de risico’s van stekker-batterijen, m’n uit zicht van de brandweer.
Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte.
Verder wel terecht dat de brandweer hier aandacht aan geeft hoor, maar ik moet de eerste daadwerkelijke PiB fik nog zien.
All-electric.
Met stressvol gebruik als basis voor de Solaredge garantie bedoel ik: alle cycles ontladen tot 0% en laden/ontladen met C=1.RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:47:
[...]
Zo extreem is het dus blijkbaar niet als ik dat binnen de termijn van 10 jaar al na 8 jaar haal met een vrij standaard gesimuleerd gebruikspatroon. De concurrentie komt pas 2-3x zo laat aan z'n opgegeven cycles.
Daar staat tegenover dat solaredge niet moeilijk doet bij garantie gevallen weet ik uit ervaring.
Ik zet backup capaciteit op 10% en werk met C=0.36 of lager. Dat verhoogt de levensduur.
En die 8 jaar is de “garantie”. Kan in werkelijkheid meer zijn.
Defacto geloof ik niet dat Solaredge 2.8x slechter is dan de rest. Ik kan me wel goed voorstellen dat ze veel voorzichtiger in garantie zijn.
Gaat jouw gesimuleerde gebruikstroon tot 0%? Voor zover ik nu heb gelezen heeft DOD (depth of discharge) is een heel grote impact op cycle count (waarbij een cycle gedefinieerd is als 100%. Dus als je 5x tussen 100% en 20% cycled heb je maar 4 op de count).
Maar ik ben nog aan het leren.
Anyway… ik ga hier nog wel verder in duiken.
Eigenlijk zit ik daar niet echt op te wachten, maar deze zal echt wel gebeuren, de vraag is of Brandweer Nederland en dan m’n de korpsen zelf hierop wel voldoende op zijn voorbereid. Je kunt er eigenlijk er van uitgaan dat dit tot een totaal verlies van de woning zal leiden.RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:51:
[...]
[...]
Goed verhaal.
Verder wel terecht dat de brandweer hier aandacht aan geeft hoor, maar ik moet de eerste daadwerkelijke PiB fik nog zien.
Mensen hebben echter best hierop veel invloed, m’n hou je aan de aangegeven voorwaarden en adviezen van o.a. de handleiding, fabrikanten, dealers en anderen. Daarmee kun je de risico’s duidelijk verlagen tot een aanvaardbaar niveau.
Nu snap ik werkelijk niet hoe “ Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte.” dit kan gebeuren, hoe kun je per ongeluk in je thuis-batterij gaan boren?
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 07-04-2026 09:14 ]
Jan-tweak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:09:
[...]
Eigenlijk zit ik daar niet echt op te wachten, maar deze zal echt wel gebeuren, de vraag is of Brandweer Nederland en dan m’n de korpsen zelf hierop wel voldoende op zijn voorbereid. Je kunt er eigenlijk er van uitgaan dat dit tot een totaal verlies van de woning zal leiden.
Mensen hebben echter best hierop veel invloed, m’n hou je aan de aangegeven voorwaarden en adviezen van o.a. de handleiding, fabrikanten, dealers en anderen. Daarmee kun je de risico’s duidelijk verlagen tot een aanvaardbaar niveau.
Nu snap ik werkelijk niet hoe “ Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte.” dit kan gebeuren, hoe kun je per ongeluk in je thuis-batterij gaan boren?
offtopic:
M'n staat voor "mijn", niet voor "met name", dat is "m.n.".
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
AangepastCodeCaster schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:15:
[...]offtopic:
In het Zendure topic heeft wel eens een artikel met foto's gestaan van een Zendure Hyper dacht ik, die oorzaak was van in as leggen woning Duitsland. Oorzaak volgens brandweer was een MC-4 connector die niet goed aangedrukt was of niet goed contact maakte, is gaan vonken.
De simulator heb ik ingesteld op 10-100% charge. C-rating kan ik nog wel even toevoegen. Heb ik verder niet meegenomen in de cycle berekeningen, heb gewoon de cycles van de datasheets overgenomen met de daarbij behorende kleine lettertjes.Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:57:
[...]
Met stressvol gebruik als basis voor de Solaredge garantie bedoel ik: alle cycles ontladen tot 0% en laden/ontladen met C=1.
Ik zet backup capaciteit op 10% en werk met C=0.36 of lager. Dat verhoogt de levensduur.
En die 8 jaar is de “garantie”. Kan in werkelijkheid meer zijn.
Defacto geloof ik niet dat Solaredge 2.8x slechter is dan de rest. Ik kan me wel goed voorstellen dat ze veel voorzichtiger in garantie zijn.
Gaat jouw gesimuleerde gebruikstroon tot 0%? Voor zover ik nu heb gelezen heeft DOD (depth of discharge) is een heel grote impact op cycle count (waarbij een cycle gedefinieerd is als 100%. Dus als je 5x tussen 100% en 20% cycled heb je maar 4 op de count).
Maar ik ben nog aan het leren.
Anyway… ik ga hier nog wel verder in duiken.
Denk sowieso dat je daar niet zo naar hoeft te kijken, in de praktijk gaan je cellen in de meeste gevallen al eerder dood door kalenderveroudering dan de cycles.
Edit: Met C-rate en gefixte SE cycles.
[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 07-04-2026 09:29 ]
All-electric.
Voorbeeld: thuis batterij staat netjes en veilig al enkele maanden afgeschermd in de schuur.Jan-tweak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:09:
[...]
Man moet van vrouw (kan ook andersom
En zo kan ik nog wel een 10-tal scenario's verzinnen
[ Voor 9% gewijzigd door rube op 07-04-2026 09:53 ]
en wat is het leermoment hierbij; haastige spoed is zelden goed (of iets van die strekking)rube schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:52:
[...]
Voorbeeld: thuis batterij staat netjes en veilig al enkele maanden afgeschermd in de schuur.
Man moet van vrouw (kan ook andersom) de nieuwe spiegel in de hal ophangen. Heeft daar geen zin in, maar goed, gaat aan de slag. Pakt zijn (haar) veels te grote klopboor en begint om en maar snel af te zijn en oeps...boort zo door de muur in de thuis batterij die aan de andere kant van de muur staat.
En zo kan ik nog wel een 10-tal scenario's verzinnen. De kans is op dit soort zaken is erg klein en zal bij 1000 stuks waarschijnlijk niet gebeuren. Heb je er een miljoen, dan gebeurd het minimaal 2 keer (bijvoorbeeld).
Wel een hele hoge PiB dan. Of een heel klein m/v-tje voor wie de spiegel bestemd is.
Nee, deze spiegel moet boven en onder gemonteerd worden. Of anders is het een plint die na 10 jaar eindelijk vastgezet kan worden.mickeutech schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:14:
Wel een hele hoge PiB dan. Of een heel klein m/v-tje voor wie de spiegel bestemd is.
Anyway, "de brandweer" moet uitgaan van worst case scenario's die ooit een keer gebeuren. Dus ja, daarom is dit op zich wel goed dat ze zit aangeven natuurlijk.
Deze vond ik,RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:26:
[...]
De simulator heb ik ingesteld op 10-100% charge. C-rating kan ik nog wel even toevoegen. Heb ik verder niet meegenomen in de cycle berekeningen, heb gewoon de cycles van de datasheets overgenomen met de daarbij behorende kleine lettertjes.
Denk sowieso dat je daar niet zo naar hoeft te kijken, in de praktijk gaan je cellen in de meeste gevallen al eerder dood door kalenderveroudering dan de cycles.
Edit: Met C-rate en gefixte SE cycles.
[Afbeelding]
Op basis daarvan denk ik dat de Solaredge batterij niet slechter is dan de Zendure en nkon die je ook in je lijstje hebt. De 8000 cycles van die batterijen is veel te toevallig exact gelijk aan de “typische standaard”.
8000 cycles (als het goed begrijp) dus bij C=0.5 en een strak gedefineerd laad/ontlaad protocol waarbij de batterij heel erg “binnen range blijft” en de uitersten niet opzoekt.
Testen van volledige 100%<>20% cycli komt “standaard LFP” op 6000. Dat zal voor die Zendure en nkon denk ik ook zo zijn.
Ik heb de Solaredge edge battery warranty die je stuurde nog eens goed gelezen. Dat is heel netjes opgeschreven. Die 2870 cycles gelden dus bij gebruik van 1 van hun control methoden. Externe aansturing (via modbus) valt er buiten. Ik ben niet bang dat externe aansturing meteen een probleem is maar het geeft aan dat hun 2870 wel gebaseerd is op “echt door Solaredge getest” (het is ook een raar niet-rond getal).
Dat gezegd hebbende…
Ze staan toe dat je het backup level op 0% zet. Ik heb die nu op 10%. Dat gaat me helpen.
Ze specificeren op 40graden omgevings temperatuur voor maximaal 95% van de tijd. Bij mij gaat het echt vrijwel altijd onder de 30 zijn. Dat gaat ook helpen.
En ik ga op maximaal C=0.36 werken. Dat gaat ook helpen.
1,2 kWh per uur? Waar gaat dat allemaal aan op? Standby-verbruik is bij mij in de nacht en overdag als ik weg ben tussen de 150-200W. 's nachts tikt de vloerverwarming in de badkamer nog wel eens aan, +400W.ArPi75 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:41:
[...]
Ik gebruik (excl. EV) gemiddeld 1,2 kWh per uur (op basis van de afgelopen 192 uur). Dus met 2 kWh in reserve kan ik 1:40 teren.
De warmtepomp in de winter zou ik zien als een 'leegslurper'. Die gebruikt in de meeste wintermaanden meer dan dat ik van het dak kan halen. Er valt misschien wat te smeren over de tijd, maar in november december lag mijn zelfverbruik van de zonnepanelen al boven de 80%. Als je bijna niks opwekt kun je al gauw alles zelf gebruiken.
Heb je die case van je warmtepomp-op-accu goed doorgerekend?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb bijna 100% zelf verbruikt in de maanden november t/m februari. Verbruik in de nacht is rond de 100W, excl als de koelkast of e-boiler even aan gaan.Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:33:
[...]
1,2 kWh per uur? Waar gaat dat allemaal aan op? Standby-verbruik is bij mij in de nacht en overdag als ik weg ben tussen de 150-200W. 's nachts tikt de vloerverwarming in de badkamer nog wel eens aan, +400W.
De warmtepomp in de winter zou ik zien als een 'leegslurper'. Die gebruikt in de meeste wintermaanden meer dan dat ik van het dak kan halen. Er valt misschien wat te smeren over de tijd, maar in november december lag mijn zelfverbruik van de zonnepanelen al boven de 80%. Als je bijna niks opwekt kun je al gauw alles zelf gebruiken.![]()
Ja die case is doorgerekend. Home Assistant houd bij mij een lopend verbruik van de laatste 192 uur bij. Die waarde gedeeld door 192 is het gemiddelde verbruik per uur. In de winter (december-februari) betekent dit dat er een flink deel van de accu gereserveerd wordt voor ongeveer 5 uur off-grid gebruik, als ik mij niet vergis was toen het gemiddelde gebruik rond de 2,6 kWh per uur.Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:33:
[...]
Als we straks naar de echt warmere dagen gaan waarbij de warmtepomp ook geen koudere nachten meer hoeft op te vangen dan gaat het terug tot ongeveer 0,6 kWh per uur.
Ik heb hier wel redelijk wat IT-apparatuur die 24/7 aan staat en die ongeveer 180W continu verbruikt. Verder is de thuisbatterij zelf ook best wel een grote verbruiker. Met een RTE van ongeveer 83,5% gaat er dus per cyclus van 20% - 100% - 20% ruim 4,5kWh verloren. Zonder de batterij had ik dus echt wel een lager jaarverbruik en ik vermoed dat mijn jaarverbruik in 2027 wel wat zal dalen omdat terugverkopen aan het net dan veel minder vaak interessant zal zijn dan dat het nu nog is.
Ooit gehoord van het KISS principe? Niet voor overmatige complexiteit en te veel componenten zorgen?RonJ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:10:
[...]
De meeste voedingen kunnen 20-40ms wel hebben. Een reguliere line-interactive UPS voor consumentenprijzen doet vaak ook 10ms. Maar het kan geen kwaad om als je hierover twijfelt voor je computerapparatuur er toch een kleine "echte" UPS naast te houden.
Kijk eens bij NKON. Batterijprijzen zijn trouwens al flink gestegen, misschien vind je die elders nog voor oude prijzen. Een hybride inverter ter vervanging van je huidige omvormer vanaf €305 (PV 0%), als je huidige omvormer volgens alle eisen goed is aangesloten...CodeCaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:50:
Ik heb al een paar twijfelposts geplaatst in dit topic, maar blijf me afvragen wat nou het handigst is.
Opties qua zonnepaneel-omvormer:Optie 1 is zonder batterij geen optie. Kost ruimte, levert niets op. Optie 3, driefasen, is in verhouding enorm duur en niet nuttig voor zo'n lage WP (again, 1800 bestaand +1800~2000 nieuw).
- Extra omvormer ophangen op een andere fase.
- Bestaande omvormer vervangen door grotere, één fase.
- Omvormer vervangen door driefasenmodel.
Blijft over: een andere éénfaseomvormer, hybride, al dan niet ter vervanging van de huidige. Vanaf hier snap ik echter niet meer waarom ik níet voor een plug-in-model zou gaan. Enkele systemen die ik heb gevonden:Óf ik neem een Indevolt PowerFlex 2000 met 2x PFA4000, één stapel aan spul, voor totaal 10 kWh tegen € 2900, sluit daar de vier panelen op aan en ben klaar.
- Growatt MIN 2500TL-XH + BDC 95045-A1 + 3x ARK-2.5H-A1, om voor ~ € 2500 op 7,5 kWh uit te komen.
- GoodWe 3600-ES-20 + BYD PDU/BMS + 2x LVS voor ~ € 3200 en 8 kWh.
- SMA Sunny Boy 3,6 + 2x SMA Home Storage 3.2 om € 4600 neer te leggen voor 6,4 kWh.
- Een stapel Victron ESS, € 4-8K en allemaal losse kastjes, niet bepaald geïntegreerd.
Zeker. Maar een kleine computer-UPS is rete-betrouwbaar en goedkoop. In mijn geval staat ie er zelfs al. Daar zou ik dus persoonlijk mijn keuze voor een thuisbatterijsysteem dan niet vanaf laten hangen. Wil je geen extra component en ben je bang voor hickups van je computers (dat ben ik eigenlijk niet bij 20ms), dan maak je er een selectiecriterium van. Deye doet 4ms, Sigenergy beweert zelfs "zero-millisecond".daemonix schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:11:
[...]
Ooit gehoord van het KISS principe? Niet voor overmatige complexiteit en te veel componenten zorgen?
All-electric.
Ik zit een beetje te kijken naar hetzelfde batterijsysteem...
Ik heb nu 27 enphase iQ7+ omvormertjes. Wek in totaal 10500 Kwh per jaar op en haal van het net 7500 Kwh en lever terug 6500 Kwh.
Omdat ik vanaf 2027 niet meer moet kijken naar inkoopprjjzen, maar naar eigen opwek en verbruik, zal de er een verbruikverplaatsing komen waarbij ik inschat de van het net nog ca 3300 Kwh zal worden gehaald.
Echter als ik de kosten voor een draaiend opslagsysteem bereken kom ik op een spread uit van minimaal 0,18 ct, omdat je bij terugleveren nog 0,05 ct krijgt zal een spread van minimaal 0,23 ct nodig zijn. Aangezien dat bijna of zelden voorkomt, zal de batterij zich nagenoeg niet terug gaan verdienen binnen 15 jaar.
Ik calculeer met de Pylontech HX3 10KW 20 Kwh 3 fase.
Ik heb een elektrische bolier van 8KW verbruik; EV 15 KW; Warmtepomp CTC 614M en de rest
Ik heb nu 27 enphase iQ7+ omvormertjes. Wek in totaal 10500 Kwh per jaar op en haal van het net 7500 Kwh en lever terug 6500 Kwh.
Omdat ik vanaf 2027 niet meer moet kijken naar inkoopprjjzen, maar naar eigen opwek en verbruik, zal de er een verbruikverplaatsing komen waarbij ik inschat de van het net nog ca 3300 Kwh zal worden gehaald.
Echter als ik de kosten voor een draaiend opslagsysteem bereken kom ik op een spread uit van minimaal 0,18 ct, omdat je bij terugleveren nog 0,05 ct krijgt zal een spread van minimaal 0,23 ct nodig zijn. Aangezien dat bijna of zelden voorkomt, zal de batterij zich nagenoeg niet terug gaan verdienen binnen 15 jaar.
Ik heb een elektrische bolier van 8KW verbruik; EV 15 KW; Warmtepomp CTC 614M en de rest
Het is precies andersom. Nu met saldering hoef je niet naar inkoopprijs te kijken. Straks in 2027 juist wel!Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:22:
Omdat ik vanaf 2027 niet meer moet kijken naar inkoopprjjzen, maar naar eigen opwek en verbruik,
Wat bedoel je met een EV 15kW? Je EV laadt waarschijnlijk 11 of 22 kW en je accu lijkt me groter dan 15 kWh. En hoe is dit relevant? Wil je de Sigenergy gebruiken om het laadvermogen te boosten zodat je niet je huisaansluiting overbelast?Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:22:
Ik zit een beetje te kijken naar hetzelfde batterijsysteem...
Dat doe ik dus niet op het moment...de Peer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:25:
[...]
Het is precies andersom. Nu met saldering hoef je niet naar inkoopprijs te kijken. Straks in 2027 juist wel!
Als ik met eigen opwek een hogere prijs krijg, dan is mijn verbruik op een adere tijd wanneer de prijs lager is!
Misschien ben ik wat onduidelijk....
Ik probeer voor mezelf een batterij te verklaren en dan vooral voor de periode vanaf 2027.
Het systeem zou moeten werken zonder er veel voor hoeven te doen. Waarbij de basis is om zoveel veel mogelijk terug te verdienen en de kosten te verlagen.
Op het moment kan ik met de stekkers (socket) van homewizard en de Zappi laadpaal sturen wanneer iets prik moet trekken. Nu doe ik dat op de momenten dat de prijzen het laagst zijn binnen 24 uur. Ook al wek ik prik op. Dus voor is de prijs de prikkel;) voor mij. Straks krijg ik veel minder terug voor mijn opwek (0,05ct) en misschien negatieve prijzen.
Dan is m de visie om niet meer te kijken naar prijs, maar enkel eigen opwek optimaal inzetten voor eigen gebruik middels EV;boiler;warmtepomp;wasmachine;vaatwasser en misschien een ACCU.
Als ik de accu alleen inzet als peakshaving, dan gaat de accu zich nooit terugverdienen. Zet ik deze in ook voor de daghandel, dan is een spread van 0,23 ct een harde eis voor mij. (vergeet niet dat we straks de belasting bij verkoop ook moeten betalen en niet terugkrijgen op het moment)
Omdat deze spreads zich weinig voordoen, kom ik uitgaande van een systeem van 10KW met 20Kwh batterij uit op een jaarlijkse verdien/bespaarmodel van ca. 500 euro. En dat maakt de batterij minder geweldig.
Reden voor de lage spreads zijn...de winter doet de batterij niks en de zomer is het te groot. Een kleine batterij zou kunnen, maar een plug in weer niet.
Al met al blijft het discutabel op te stellen dat een batterij zich terug gaat verdienen vanaf 2027. Maar omdat ik het zo graag wil (twee rechte handen;)) blijf ik interesse houden. En kijk ik ook naar de onbalansmarkt en congestiemarkt, echter is de eerste niet meer zo rendabel vanaf 2027 en de laatste geheel niet transparant qua prijzen ed
Ik probeer voor mezelf een batterij te verklaren en dan vooral voor de periode vanaf 2027.
Het systeem zou moeten werken zonder er veel voor hoeven te doen. Waarbij de basis is om zoveel veel mogelijk terug te verdienen en de kosten te verlagen.
Op het moment kan ik met de stekkers (socket) van homewizard en de Zappi laadpaal sturen wanneer iets prik moet trekken. Nu doe ik dat op de momenten dat de prijzen het laagst zijn binnen 24 uur. Ook al wek ik prik op. Dus voor is de prijs de prikkel;) voor mij. Straks krijg ik veel minder terug voor mijn opwek (0,05ct) en misschien negatieve prijzen.
Dan is m de visie om niet meer te kijken naar prijs, maar enkel eigen opwek optimaal inzetten voor eigen gebruik middels EV;boiler;warmtepomp;wasmachine;vaatwasser en misschien een ACCU.
Als ik de accu alleen inzet als peakshaving, dan gaat de accu zich nooit terugverdienen. Zet ik deze in ook voor de daghandel, dan is een spread van 0,23 ct een harde eis voor mij. (vergeet niet dat we straks de belasting bij verkoop ook moeten betalen en niet terugkrijgen op het moment)
Omdat deze spreads zich weinig voordoen, kom ik uitgaande van een systeem van 10KW met 20Kwh batterij uit op een jaarlijkse verdien/bespaarmodel van ca. 500 euro. En dat maakt de batterij minder geweldig.
Reden voor de lage spreads zijn...de winter doet de batterij niks en de zomer is het te groot. Een kleine batterij zou kunnen, maar een plug in weer niet.
Al met al blijft het discutabel op te stellen dat een batterij zich terug gaat verdienen vanaf 2027. Maar omdat ik het zo graag wil (twee rechte handen;)) blijf ik interesse houden. En kijk ik ook naar de onbalansmarkt en congestiemarkt, echter is de eerste niet meer zo rendabel vanaf 2027 en de laatste geheel niet transparant qua prijzen ed
Dat klopt denk ik wel zo’n beetje.Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:43:
“Dag handel is in 2027 een extra, geen motivatie om kWh batterij te kopen”.
Primaire motivatie is “solar laden” en ‘s nachts zelf gebruiken.
Met jouw kerntallen gok ik dat je aan ongeveer 10kWh genoeg hebt. Wellicht beetje groter ivm degradatie en efficiëntie.
Dan heb je ongeveer zelfde opbrengst maar lagere investering.
Terugverdienen puur met EPEX handel en/of hoger eigen verbruik lijkt lastig. Zoals je aangeeft krijg je vanaf 2027 de belasting al niet meer terug en dat scheelt direct zo'n 13 cent dat de spread al groter moet zijn dan dit jaar.Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:43:
Reken je met een gemiddelde stroomprijs van 18 cent (dat is best realistisch als je een thuisaccu hebt), dan pak je daar een beetje winst ten opzichte van de gemiddelde prijs zonder accu. Verder zul je meer PV opwek zelf gebruiken later op de dag, dat levert dan ook nog wat op.
Dit zal echter niet opwegen tegen een systeem van vele duizenden euro's. Er komt waarschijnlijk wel meer terugverdienpotentieel als de tijdgebaseerde nettarieven ingevoerd gaan worden maar dat is volgens mij nu vooral nog een glazen bol verhaal.
@Tony71 lang verhaal, soms beetje lastig te volgen. Let aub beetje op cent/kWh enzo want je schrijft 0,05 ct waar je 5 ct bedoelt.
Dan rekentechnisch: er zijn zoals vaak genoemd in dit.topic een aantak routes waarlangs een accu besparing/geld oplevert. De meest zekere en 'makkelijke' is te berekenen hoeveel zonnestroom je voor jezelf kunt gebruiken met en zonder accu. Stel jouw situatie is ongeveer zo:
6000 kwh teruglevering aan het net en die is max 5 cent/kWh waard bij je leverancier. Nu plaats je een accu van 10 kWh en laadt die op de ~200 zonnige dagen per jaar overdag vol en trekt hem snachts leeg. Dus verschuif je 2000 kWh zonnestroom van terugleveren a 5 cent/kWh naar besparing op inkoop stroom savonds a 25 cent/kWh. Ff makkelijk gezegd levert zoiets 20 cent/kWh * 2000 = 400 euro per jaar op. Dus reken maar uit wat t mag kosten dan
Dan rekentechnisch: er zijn zoals vaak genoemd in dit.topic een aantak routes waarlangs een accu besparing/geld oplevert. De meest zekere en 'makkelijke' is te berekenen hoeveel zonnestroom je voor jezelf kunt gebruiken met en zonder accu. Stel jouw situatie is ongeveer zo:
6000 kwh teruglevering aan het net en die is max 5 cent/kWh waard bij je leverancier. Nu plaats je een accu van 10 kWh en laadt die op de ~200 zonnige dagen per jaar overdag vol en trekt hem snachts leeg. Dus verschuif je 2000 kWh zonnestroom van terugleveren a 5 cent/kWh naar besparing op inkoop stroom savonds a 25 cent/kWh. Ff makkelijk gezegd levert zoiets 20 cent/kWh * 2000 = 400 euro per jaar op. Dus reken maar uit wat t mag kosten dan
Lijkt me wat rijk gerekend, genoeg dagen dat ze gemiddelde PV bezitter geen 10kWh overschot heeft en/of op kan maken.Fr33z schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:27:
Ff makkelijk gezegd levert zoiets 20 cent/kWh * 2000 = 400 euro per jaar op. Dus reken maar uit wat t mag kosten dan
Reken met 250 euro per jaar en je zit imo safe.
Dat gedeelte is helder voor me. Nu zoek echter nog steeds een manier om extra verxdiensten te realiseren zodat de overgang naar 2027 wat zachter voor me zal zijn ( ik houd niet zoveel van veranderingen;))Fr33z schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:27:
@Tony71 lang verhaal, soms beetje lastig te volgen. Let aub beetje op cent/kWh enzo want je schrijft 0,05 ct waar je 5 ct bedoelt.
Onbalans, congestie er zijn mogelijkheden voor nu, maar werken deze nog in 2027 voor mij. Een calculatie met 10KW omvormer en 20Kwh batterij geeft een terugverdientijd van ca 9 jaar. Er zijn echter 'tweakers' die zeer enthousiast hun groote verdienmodel 'presenteren'.
En omdat ik het niet 'zie', begint er een twijfel te ontstaan of mijn redenatie juist is...zie ik iets over het hoofd cq wensdenken?!
gemiddeld niet maar @Tony71 die ik quote wel ruim. En ik vergat natuurlijk RTE mee te nemen dus je moet er nog 20% afhalen ongeveer.hoevenpe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:40:
[...]
Lijkt me wat rijk gerekend, genoeg dagen dat ze gemiddelde PV bezitter geen 10kWh overschot heeft en/of op kan maken.
Reken met 250 euro per jaar en je zit imo safe.
wensdenken en gokken op een toekomst die onzeker is. Ik snap niet waarom je zo op zoek bent naar extra verdienmodellen en tegelijk zegt "ik wil niet teveel veranderen". Dat is namelijk simpel: gewoon wegblijven van onbalans-handel en andere meer speculatieve dingen. Waarom moet je zo nodig meer inkomsten genereren om de overgang te verzachten? paar duizend uitgeven om mogelijk paar honderd te besparen lijkt me niet de overgang verzachten namelijk.Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:45:
[...]
Dat gedeelte is helder voor me. Nu zoek echter nog steeds een manier om extra verxdiensten te realiseren zodat de overgang naar 2027 wat zachter voor me zal zijn ( ik houd niet zoveel van veranderingen;))
Onbalans, congestie er zijn mogelijkheden voor nu, maar werken deze nog in 2027 voor mij. Een calculatie met 10KW omvormer en 20Kwh batterij geeft een terugverdientijd van ca 9 jaar. Er zijn echter 'tweakers' die zeer enthousiast hun groote verdienmodel 'presenteren'.
En omdat ik het niet 'zie', begint er een twijfel te ontstaan of mijn redenatie juist is...zie ik iets over het hoofd cq wensdenken?!
Mijn stelling: onbalans en sowieso handel gaat minder interessant worden. De "grote jongens" zijn ook in beweging en die ga je er nooit uitconcurreren. Reken maar dat Eneco en Vattenfall ook hun batterijparken online gaan krijgen + er komen sowieso al veel meer thuisbatterijtjes. Mijn verwachting is dus dat die spread kleiner wordt of max. gelijk blijft, groter worden (en dus meer verdienen) lijkt mij een utopie.
Mooi verhaal maar nog wat veel onduidelijkheden en vooral aannames die je echt zou moeten invullen.Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:43:
Het begin statement is wat ik ook wens: Geen gedoe, geen gepruts. Een keer aan zetten en af en toe kijken hoe het gaat maar niet veel zelf hoeven doen. Net zoals de zonnepanelen die ik al sinds 2013 op het dak heb liggen: 1 keer per maand de getallen uitlezen van de bruto opbrengst zodat ik die getallen heb.
Helaas heb ik verzuimd de getallen van de slimme meter op te nemen en te bewaren, dan had ik ook de netto gegevens gehad. Jammer pech gehad.
Tot 2027 ben ik makkelijk: laat het netwerk en het salderen haar best maar doen. Met 4 MWh opbrengst en 4MWh verbruik heb ik praktisch €0,- op de rekening. Helaas gaat dat na 2027 anders worden. De zonnestroom overdag gaat minder opleveren dan dat ik in de avond betaal voor het verbruik. Daarom zoek ik een accu om toch zo veel mogelijk eigen stroom te gebruiken.
Helaas weet ik nog niet wat de prijzen na 2027 gaan worden. Dat zullen we dan pas zien aan het aanbod van de energie bedrijven. In het ergste geval krijgen we niets voor de overdag geleverde zonnestroom en betalen we dan het zelfde als nu voor de opgenomen stroom.
Wel weet ik al dat een accu om het verschil tussen dag en nacht te vervullen ongeveer net zo veel is als wat ik op een dag verbruik. Met 4MWh/jaar aka 4000kWh/jaar reken ik met 10kWh/dag. Een accu van 5 tot 10 kWh cappaciteit zou daarvoor genoeg kunnen zijn. In de zomer kan dat royaal de nacht overbruggen. In de herfst en lente zou het zomaar een paar dagen kunnen overbruggen. In de winter reken ik niet op de zonnepanelen en is alles 'mazzel'.
Daarnaast heb ik ondertusesn ook bedacht dat een stekker accu van 800 W niet genoeg is. Wij koken al jaren electrisch (inductie). Hiervoor is een aparte fornuisgroep geplaatst die op een dubbele zekering ruim 4000 watt verbruikt in piek belasting. En ja, dat komt nogal eens voor dat er 3 of 4 pitten op vol vermogen staan. Dus als de accu max 2400 watt kan leveren dan is dat niet genoeg om deze piek te bedienen. Om het gewone koken toch zo veel mogelijk te bedienen met eigen stroom is die 2400 watt dat de accu kan leveren wel een minimum. Liever meer.
Als ik straks mijn belastingformulier heb ingevuld zou ik eens een opzet maken voor het berekenen van mijn situatie:
4000 kWp zonnepanelen (dus mijn zonnepanelen opbrengst)
10 kWh accu met 2400 W aansluiting (wat kost dat)
Voor de opslag van electriciteit ga ik uit van een rendement van 75% (iedere 4 Wh van de zonnepanelen in de accu levert 3 Wh die uit de accu komt)
een redelijk dagelijks verbruik met inductie-koken en zonder e-auto
Vragen die ik wil uitvinden: Hoeveel heb ik voor de dag-nacht verbruik aan opslag nodig in de maanden van het jaar. De overige capaciteit van de accu kan ik dan gebruiken voor handel. Of dat dan eventueel wat oplevert zien we dan wel.
Het wordt wel een aardige spreadsheet om alles op een rijtje te zetten. Heeft iemand nog ideeën en zaken waarmee ook rekening gehouden kan worden?
Het mooie is dat we altijd rekenen met prijzen van nu. Is er al iemand geweest die inflatie en prijsstijgingen van energie geëxtrapoleerd heeft om op die mabier naar tvt te kijken?
Een kostprijs van een kWh is de afgelopen jaren niet enorm gestegen, het zijn de vaste kosten die door het dak gegaan zijn.Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:52:
Het mooie is dat we altijd rekenen met prijzen van nu. Is er al iemand geweest die inflatie en prijsstijgingen van energie geëxtrapoleerd heeft om op die mabier naar tvt te kijken?
Als ik 'gedwongen' wordt om mee te bewegen, zal ik wel moeten natuurlijk. Nu vooral kijken hoe het 'gunstig' kan zijn voor me. Kijk een paar jaar geleden was de tendens blijf weg bij PV. Heb ik 2022 deze lagen leggen en in 2 jaar terugverdient door een vervelende oorlog in Europa. Niet leuk dat het zo moet, maar wel gunstig voor mij. Ik verwacht dat hetzelfde kan gebeuren met accu's of is dat 'wensdenken'Fr33z schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:50:
[...]
wensdenken en gokken op een toekomst die onzeker is. Ik snap niet waarom je zo op zoek bent naar extra verdienmodellen en tegelijk zegt "ik wil niet teveel veranderen". Dat is namelijk simpel: gewoon wegblijven van onbalans-handel en andere meer speculatieve dingen. Waarom moet je zo nodig meer inkomsten genereren om de overgang te verzachten? paar duizend uitgeven om mogelijk paar honderd te besparen lijkt me niet de overgang verzachten namelijk.
Mijn stelling: onbalans en sowieso handel gaat minder interessant worden. De "grote jongens" zijn ook in beweging en die ga je er nooit uitconcurreren. Reken maar dat Eneco en Vattenfall ook hun batterijparken online gaan krijgen + er komen sowieso al veel meer thuisbatterijtjes. Mijn verwachting is dus dat die spread kleiner wordt of max. gelijk blijft, groter worden (en dus meer verdienen) lijkt mij een utopie.