Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
PeterZ(on) schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:48:
[...]
Dan heb je het verkeerde systeem gekocht. Bij een thuisaccu en aangesloten pv heb je stroom genoeg, mits voldoende Wp en zon.
Ja. Het nadeel voor mij is dat onze PV omvormer 3 fasen is. Daarmee zit ik dan ook gelijk "vast" aan een 3 fasen batterij systeem wat het een stuk ingewikkelder en duurder maakt.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:28
PeterZ(on) schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:48:
Dan heb je het verkeerde systeem gekocht. Bij een thuisaccu en aangesloten pv heb je stroom genoeg, mits voldoende Wp en zon.
In de winter heb ik dagelijks minder dan 1kWh overschot, dat schiet niet op als noodstroomvoorziening.

Natuurlijk kan je in die maanden van het net laden, maar dan schiet je imo het doel van een thuisbatterij voorbij.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:23
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]

In de winter heb ik dagelijks minder dan 1kWh overschot, dat schiet niet op als noodstroomvoorziening.

Natuurlijk kan je in die maanden van het net laden, maar dan schiet je imo het doel van een thuisbatterij voorbij.
Mijn voorwaarde was dan ook als er zon is. Dat is in de winter natuurlijk een stuk minder als de zon al schijnt. Maar bij stroomuitval heb je sowieso geen opbrengst met een normaal systeem, wel met een hybride omvormer of een thuisaccu waar je pv op kunt aansluiten. En is er dan zon dan kun je daar gebruik van maken. Mijn punt is dat de beperkte capaciteit in de thuisaccu geen hard gegeven is mits je ook kunt bijladen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:01
Drardollan schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:42:
[...]

Wel goed om de cellen niet te ver te ontladen natuurlijk. Welk merk heb je staan dat dit zo specifiek ingesteld kan worden?
De omvormer van DEYE kent een "time of use" tabel, daarmee kan je redelijk goed regelen tot welk niveau je je accu wil (ont-)laden. Dat percentage komt van je BMS. Met je JK-BMS aangeven wat voor jou cellen de 0% (2,9V (op het randje bij mij) ) en 100% (3.45V), de cellen kunnen wel verder, maar dan zit je echt in de hockeystick curve.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:08
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]

Zolang je niet ontlaadt is het toch niet erg? In principe zou je batterij op basis van de weersverwachting dit moeten kunnen regelen, maar dat is natuurlijk wel complex en de vraag is hoe goed dat werkt. Simpeler zou zijn om november-december-januari niet te ontladen en de batterij vooraf naar 80% te laden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• PeterZ(on)
rube schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:43:
[...]

Ja. Het nadeel voor mij is dat onze PV omvormer 3 fasen is. Daarmee zit ik dan ook gelijk "vast" aan een 3 fasen batterij systeem wat het een stuk ingewikkelder en duurder maakt.
Dat hangt er maar vanaf wat je bedoeling is, als noodstroom alleen leuk is of als je het echt wilt hebben. In het laatste geval heb je met een extra thuisaccu met stekker en een paar panelen toch ook noodstroom?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bijna nooit stroomstoringen? Hier heb je er 3 tegelijk. :) https://www.ad.nl/tilburg...h-zonder-stroom~a5ffcfc7/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

Tsja gemiddeld is dat bijna nooit. Ik heb het maar een paar keer meegemaakt in 40 jaar.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die in de regio Boxtel / Liempde / Gemonde / st. Michielsgestel kan ik persoonlijk bevestigen (en deze werd om 13:42 uur ook weer middels een SMS correct afgemeld door Enexis). Dit was overigens de tweede grote verstoring binnen amper veertien dagen tijd hier.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clY48bq-K8CEE22R0wv3lboqtV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vomImTSf0c4eQa8hnxrZTmyG.png?f=fotoalbum_large

:'(

Zou Paaspop hier misschien "een klein béétje te veel" vermogen aan het net gevragen hebben vandaag?

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 05-04-2026 22:56 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
PeterZ(on) schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:15:
[...]

Dat hangt er maar vanaf wat je bedoeling is, als noodstroom alleen leuk is of als je het echt wilt hebben. In het laatste geval heb je met een extra thuisaccu met stekker en een paar panelen toch ook noodstroom?
Er kan echt geen paneel(tje) meer bij op ons en alles is gekoppeld aan een SE omvormer (ivm veranderende schaduw gedurende het jaar op zuid en noord). Het is dus zo goed als onmogelijk* om nog een paar panelen te koppelen aan een aparte thuisaccu.

*Zonder het hele systeem om te gooien en met heel erg veel moeite

• PeterZ(on)
rube schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:41:
[...]

Er kan echt geen paneel(tje) meer bij op ons en alles is gekoppeld aan een SE omvormer (ivm veranderende schaduw gedurende het jaar op zuid en noord). Het is dus zo goed als onmogelijk* om nog een paar panelen te koppelen aan een aparte thuisaccu.

*Zonder het hele systeem om te gooien en met heel erg veel moeite
Ja er zijn helaas grenzen en dan houd het op. Zo zou ik bij stroomuitval graag naadloos over willen naar offgrid maar heb nu geen plaats in de meterkast. Kan wel maar dan moet alles overhoop en dat is het mij weer niet waard. Het is wat het is. :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Will_M schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:35:
[...]

Die in de regio Boxtel / Liempde / Gemonde / st. Michielsgestel kan ik persoonlijk bevestigen (en deze werd om 13:42 uur ook weer middels een SMS correct afgemeld door Enexis). Dit was overigens de tweede grote verstoring binnen amper veertien dagen tijd hier.....

[Afbeelding]

:'(

Zou Paaspop hier misschien "een klein béétje te veel" vermogen aan het net gevragen hebben vandaag?
Het was dus waarschijnlijk wél een gevalletje 'de Goden verzoeken' .....

We zitten hier inmiddels (midden in de nacht) wederom zonder netspanning.

:-( :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGbqMeF4vRGR_xLfRKkWhjvrz7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1Y5KyNAwcOmvIH1uoUofNrn.png?f=fotoalbum_large

* Will_M zet hier maar weer even een stukje muziek op.... Iron Maiden - Fear of The Dark >:)

En inmiddels ook weer 'verholpen'...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJMSzhWx92EmeuMuKFPk9yusKwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VC3fyuyIZhKN1vBOWJ0rte1X.png?f=fotoalbum_large

Wel mooi om te zien dat het aantal postcodes qua verstoring steeds kleiner wordt en er ook naar een RCA toe gewerkt kan gaan worden door Enexis.

[ Voor 57% gewijzigd door Will_M op 06-04-2026 03:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste