Zoals zoveel "punten" in dit stelsel is ook dit weer niet goed uitgewerkt.dunklefaser schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:44:
De energielabelsystematiek veranderd (alweer) per 1 juni:
Thuisaccu's tellen dan mee ("stekkeraccu's" natuurlijk niet).
maar alleen i.c.m. een zonnepaneelinstallatie.
zomaar een paar voorbeelden:
* je hebt een warmtepomp? ok punten,
maar of dat een goedkope start/stop van de bouwmarkt op de hoek is maakt nauwelijks uit.
Heb je een super hoge SCOP unit en extra voor betaald... jammer dan.
Je hebt zonnepanelen? ok, tellen we erbij. maar hoe ze liggen/verdeling/aantal telt wederom matig bij.
Je hebt super mooi 3 glas? punten. Heb je flink betaald voor bv kunststof ipv alu tussenprofielen, jammer dan.
Thuisbatterij? geen punten VAST wel....
Maar als je nu rechtstreeks aansluit op de automaat? dan is het dus in principe een VAST onderdeel van je installatie.
Heb je een goedkope VASTE installatie met RTE van 30% gewoon puntjes erbij,
heb je een installatie op aparte VASTE groep én een mooie RTE?? dikke L en 3 bier
en zo kan je nog wel doorgaan over vele punten, en ja, ook een gecertificeerde energieprestatieadviseur geeft aan dat het vaak niet eerlijk is, maar ja, zo is het nu eenmaal.
Ik zou een ieder die dus een label gaat aanvragen/nodig heeft, adviseren hoe je de "vaste onderdeel woning" moet interpreteren..... als je de stekker er afknipt en vast op een automaat monteert.
Dit kán er voor zorgen dat een thuisbatterij net wél of niét interessant is bij aan/verkoop woning.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
/f/image/VeVcChxHe7osKSfXLmGNQ13Y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/klagpnvZ9jxoUpoGcFp2LH1I.png?f=fotoalbum_large)