Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:35
dunklefaser schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:44:
De energielabelsystematiek veranderd (alweer) per 1 juni:
Thuisaccu's tellen dan mee ("stekkeraccu's" natuurlijk niet).
maar alleen i.c.m. een zonnepaneelinstallatie.
Zoals zoveel "punten" in dit stelsel is ook dit weer niet goed uitgewerkt.

zomaar een paar voorbeelden:
* je hebt een warmtepomp? ok punten,
maar of dat een goedkope start/stop van de bouwmarkt op de hoek is maakt nauwelijks uit.
Heb je een super hoge SCOP unit en extra voor betaald... jammer dan.

Je hebt zonnepanelen? ok, tellen we erbij. maar hoe ze liggen/verdeling/aantal telt wederom matig bij.
Je hebt super mooi 3 glas? punten. Heb je flink betaald voor bv kunststof ipv alu tussenprofielen, jammer dan.

Thuisbatterij? geen punten VAST wel....
Maar als je nu rechtstreeks aansluit op de automaat? dan is het dus in principe een VAST onderdeel van je installatie.
Heb je een goedkope VASTE installatie met RTE van 30% gewoon puntjes erbij,
heb je een installatie op aparte VASTE groep én een mooie RTE?? dikke L en 3 bier :F

en zo kan je nog wel doorgaan over vele punten, en ja, ook een gecertificeerde energieprestatieadviseur geeft aan dat het vaak niet eerlijk is, maar ja, zo is het nu eenmaal.

Ik zou een ieder die dus een label gaat aanvragen/nodig heeft, adviseren hoe je de "vaste onderdeel woning" moet interpreteren..... als je de stekker er afknipt en vast op een automaat monteert.

Dit kán er voor zorgen dat een thuisbatterij net wél of niét interessant is bij aan/verkoop woning.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:41
Hansieo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:30:
[...]

Zoals zoveel "punten" in dit stelsel is ook dit weer niet goed uitgewerkt.

zomaar een paar voorbeelden:
* je hebt een warmtepomp? ok punten,
maar of dat een goedkope start/stop van de bouwmarkt op de hoek is maakt nauwelijks uit.
Heb je een super hoge SCOP unit en extra voor betaald... jammer dan.

Je hebt zonnepanelen? ok, tellen we erbij. maar hoe ze liggen/verdeling/aantal telt wederom matig bij.
Je hebt super mooi 3 glas? punten. Heb je flink betaald voor bv kunststof ipv alu tussenprofielen, jammer dan.

Thuisbatterij? geen punten VAST wel....
Maar als je nu rechtstreeks aansluit op de automaat? dan is het dus in principe een VAST onderdeel van je installatie.
Heb je een goedkope VASTE installatie met RTE van 30% gewoon puntjes erbij,
heb je een installatie op aparte VASTE groep én een mooie RTE?? dikke L en 3 bier :F

en zo kan je nog wel doorgaan over vele punten, en ja, ook een gecertificeerde energieprestatieadviseur geeft aan dat het vaak niet eerlijk is, maar ja, zo is het nu eenmaal.

Ik zou een ieder die dus een label gaat aanvragen/nodig heeft, adviseren hoe je de "vaste onderdeel woning" moet interpreteren..... als je de stekker er afknipt en vast op een automaat monteert.

Dit kán er voor zorgen dat een thuisbatterij net wél of niét interessant is bij aan/verkoop woning.
Je wordt niet gehinderd door enige feitelijke kennis? Wat je schrijft over WP's, PV's klopt totaal niet. Ligging van zonnepanelen wordt gewoon meegenomen in de berekening, dus als je op noord de boel vollegt dan levert dat veel minder op dan op zuid.

Dat er vreemde zaken in de nodeloos complexe berekeningen zitten ga ik zeker niet ontkennen, maar bovenstaande is veel te kort door de bocht.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:23
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:28:
[...]

Nee, het verschuift de vraag en lost daarmee problemen op knelpunten op.

[...]

Welk tekort precies?

[...]

's Nachts heb je genoeg tijd om tot 100 kWh te laden als er al zoveel in je auto kan.
's Middags laden is mogelijk nog beter.

[...]

Wat voor capaciteit precies? Vergeleken met het verschuiven van de vraag zijn opslag en transportcapaciteit erg duur.
Ja, accu's zijn goed voor peak shaving maar de vraag verschuiven is nog beter.
Allemaal bijdehand dat opdelen in allerlei vragen maar dat is nu juist bij het energievraagstuk ook het grootste probleem.

Er is gewoon een tekort, netwerk of energie. Het is zelfde als je huishoudboekje aan het eind van de maand niet meer sluitend is. Je kan dan allerlei noodmaatregelen treffen zoals o.a. je rekeningen later betalen of de kamertemperatuur een graadje lager zetten, maar dat is alleen maar uitstel als je verder geen maatregelen neemt. En dat doet men niet, want de echte oplossing is gewoon minder uitgeven of meer gaan verdienen. Minder uitgeven, dus minder verbruiken gaat niet gebeuren met een groeiende bevolking of is een lang proces.

Vroeger hadden we een simpel systeem van goedkopere nachtstroom, is afgeschaft of niet interessant. Dat was een mooie stimulans om 's nachts grote stroomverbruikers aan te zetten. Nu zijn de maatregelen ingewikkeld en tegenstrijdig of veranderen constant.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:41
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:14:
[...]

Allemaal bijdehand dat opdelen in allerlei vragen maar dat is nu juist bij het energievraagstuk ook het grootste probleem.

Er is gewoon een tekort, netwerk of energie. Het is zelfde als je huishoudboekje aan het eind van de maand niet meer sluitend is. Je kan dan allerlei noodmaatregelen treffen zoals o.a. je rekeningen later betalen of de kamertemperatuur een graadje lager zetten, maar dat is alleen maar uitstel als je verder geen maatregelen neemt. En dat doet men niet, want de echte oplossing is gewoon minder uitgeven of meer gaan verdienen. Minder uitgeven, dus minder verbruiken gaat niet gebeuren met een groeiende bevolking of is een lang proces.

Vroeger hadden we een simpel systeem van goedkopere nachtstroom, is afgeschaft of niet interessant. Dat was een mooie stimulans om 's nachts grote stroomverbruikers aan te zetten. Nu zijn de maatregelen ingewikkeld en tegenstrijdig of veranderen constant.
Nee, er is alleen bepaalde moment van de dag een te kort aan zowel capaciteit als aan energie.
Dat je stelt dat er niet aan oplossingen wordt gewerkt klopt niet, er wordt heel hard aan vergroting van de capaciteit gewerkt, maar de netbeheerders lopen vast in eindeloze bezwaarprocedures omdat het hele land een NIMBY nastreeft. Daarnaast is er nog een handjes probleem.

De wereld is niet meer zo simpel als toen de goedkope nachtstroom werd ingevoerd.

We dwalen inmiddels wel heel ver af van het onderwerp, het niveau zakt helaas tot de gemiddelde verjaardag. Misschien een goed moment om het weer over thuisaccu's te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Oilman op 04-04-2026 15:29 ]

• dunklefaser
  • Laatst online: 22:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Hansieo Ik sluit me aan bij wat @Oilman schrijft.
Nog een toevoeging: Een wp zonder BCRG registratie telt, voor zover ik weet,
niet mee voor het energielabel en zeker niet bij de aanvraag van subsidie.
Als een EPA-adviseur dit wel meetelt voor het label . . .

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 04-04-2026 16:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:35
Oilman schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:49:
[...]

Je wordt niet gehinderd door enige feitelijke kennis? Wat je schrijft over WP's, PV's klopt totaal niet. Ligging van zonnepanelen wordt gewoon meegenomen in de berekening, dus als je op noord de boel vollegt dan levert dat veel minder op dan op zuid.

Dat er vreemde zaken in de nodeloos complexe berekeningen zitten ga ik zeker niet ontkennen, maar bovenstaande is veel te kort door de bocht.
***hoe ze liggen/verdeling/aantal telt wederom matig bij***
praktijk:

Buurman:
400m3, wp = start/stop verbruik 7.000+ kWh (ja, ook door de verwarmingselement vanwege lage SCOP)
ALLES dubbel glas, maar meeste goedkope dubbel van 30jaar oud, smal en geen gasvulling of wat dan ook, alleen boven van nieuwe dakkapel HR glas.
20 panelen ZW met veel schaduw van naastgelegen huis (géén optimizers of wat dan ook, gewoon string)
Zelfs met zijn 15 heatpipes houd hij nét de rekening op ietsie terug krijgen.

en hij kreeg ~1,5jaar geleden....... A++++ !! waar hij dus ook niéts van snapt en zeker ivm mijn woning.

En zo kan ik meer voorbeelden geven.

Mijn huis 600m3 vrijstaand, ventilatie,circulatie,CO, zelfs in inpandige garage HR+ glas/gas/coating) PV~10.500wp(ZO-ZW), 3x wtp MHI, en EV.
Verbruik: huis ca 2100kWh, verwarming 2400kWh (bij 24/7), EV 2300kWh en dus nog zat kWh tjes retour.
(en dan nog veel andere efficiëntie zaken)
En wat zou mijn nieuwe label zijn schatte hij vólgens zijn "afwerklijst" A......

Tja, zoals hij aangaf het is niet eerlijk, en dat blijkt uit mijn 600m3 huis met €€€ teruggaves ieder jaar.
lol,

dus ik bedoel maar, maar laten we niet teveel zijwaards gaan.... 8)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Daarom moet je ook pas een energielabel aanvragen vlak voordat je je huis gaat verkopen. Elke paar jaar veranderen de ambtenaren de regels toch wel, zodat je je investering in je oude label in één klap af kunt schrijven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
hoevenpe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:22:
[...]

Succes met de energietransitie :P

Gelukkig is er netneutraliteit, wat ik achter mijn meter doe ga ik zelf over. Nederland verbieden tussen 16u-20u te koken op inductie ga je geen vrienden mee maken...
Mwah, als dynamisch meer in trek raakt stoppen mensen vanzelf met laden tussen 16-21 uur. Veel te duur. En een beetje slimme laadpaal vermijdt die uren toch al. Ik kan me afgelopen 1,5 jaar niet herinneren wanneer in dat tijdslot heb geladen. Altijd midden overdag of in de nacht.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:09
de echte reden is waarom stekker-thuis-batterijen niet mee kunnen tellen is dat deze formeel geen onderdeel van je huis vormen, net als elk ander apparatuur met een stekker kun je deze namelijk gewoon (bv bij verkoop) gewoon meenemen.
Echter elk vast geinstalleerd onderdeel van je huis is automatisch onderdeel van je huis en maakt een integraal onderdeel van je huis uit en je energielabel is niets andeers dan een waardering van dat huis.
Ga je bv een stekker-batterij vast aansluiten en je gaat je huis verkopen maakt die batterij dus deel uit van je huis, wil je die toch meenemen zul je dat vooraf in de verkoopakte dus specifiek moeten vastleggen anders heb je pech en mag je deze niet meer meenemen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:33
Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:45:
[...]

de echte reden is waarom stekker-thuis-batterijen niet mee kunnen tellen is dat deze formeel geen onderdeel van je huis vormen, net als elk ander apparatuur met een stekker kun je deze namelijk gewoon (bv bij verkoop) gewoon meenemen.
Echter elk vast geinstalleerd onderdeel van je huis is automatisch onderdeel van je huis en maakt een integraal onderdeel van je huis uit en je energielabel is niets andeers dan een waardering van dat huis.
Ga je bv een stekker-batterij vast aansluiten en je gaat je huis verkopen maakt die batterij dus deel uit van je huis, wil je die toch meenemen zul je dat vooraf in de verkoopakte dus specifiek moeten vastleggen anders heb je pech en mag je deze niet meer meenemen.
Mijn stekkerbatterij zit met 4 bouten aan de muur vast :+.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hoevenpe @President Verbieden is niet nodig, netneutraliteit blijft in stand, thuisaccu's worden voor peakshaving vanzelf al interessanter door de ontwikkelingen beschreven in Domba in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?".

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:27
Proton_ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:52:
@hoevenpe @President Verbieden is niet nodig, netneutraliteit blijft in stand, thuisaccu's worden voor peakshaving vanzelf al interessanter door de ontwikkelingen beschreven in Domba in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?".
Yes, maar ik vind het zo lastig om te bedenken of je dan beter nu kan instappen of pas over een aantal jaar als er iets veranderd is... Het blijft koffiedik kijken, want uiteraard moet het ook wel financieel lonen om naar een thuisbatterij over te gaan.

Winst hoef ik niet te maken, dat hoefde met het salderen ook niet. Maar ik vind het absurd om 10.000 euro uit te geven aan een thuisaccu als geen thuisaccu kopen op een termijn van 10 jaar uiteindelijk maar 8.000 euro bij wijze van kost...

Dan kan ik wel een accu nemen om het net te ontlasten, maar mijn buren blijven dan bij wijze van lekker het net belasten....

Ik vind ene stekker accu eigenlijk maar een halve oplossing. Snap ook niet waarom die zoveel duurder zijn dan een vastmaakt accu?

[ Voor 6% gewijzigd door President op 04-04-2026 18:08 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:28
President schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:06:
Yes, maar ik vind het zo lastig om te bedenken of je dan beter nu kan instappen of pas over een aantal jaar als er iets veranderd is... Het blijft koffiedik kijken, want uiteraard moet het ook wel financieel lonen om naar een thuisbatterij over te gaan.
Als ik het voorstel goed begrijp moeten alle slimme meters opnieuw vervangen worden, voordat dat gebeurd is zijn we een tijd verder (nog los van de maatschappelijke ophef als de gemiddelde Nederlander dit begint te beseffen).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:07
Misschien dat dit een voorbode is van een subsidie-mogelijkheid in de toekomst ? ( of BTW-vrij )

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49

Onbekend

...

Zo'n thuisaccu is dus alleen interessant als je een hoger energielabel nodig hebt zoals de verkoop van je woning of het afsluiten van een hypotheek.

Je hebt er ook nadeel van omdat je woning meer waard wordt waardoor je meer WOZ-gebasseerde belasting moet gaan betalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:01
Onbekend schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:20:

Je hebt er ook nadeel van omdat je woning meer waard wordt waardoor je meer WOZ-gebasseerde belasting moet gaan betalen.
Ik lees dit nu al voor de zoveelste keer, maar het is niet video game waar je een leve up hebt en alle stats automatisch meegaan.
Je krijgt pas een nieuw energielabel als je een nieuw energielabel aanvraagt. En zolang het niks met een lagere hypotheek te maken heeft gaat niemand dat zomaar aanvragen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-04 11:38
Klopt het dat een eigen P1 meter behorende bij een thuisaccu (Zendure, Jackery, etc) geen gasverbruik laat zien?

Met een 'universele' P1 meter, zoals van HomeWizard, is dat natuurlijk inzichtelijk. Dat is iets wat ik ook wel graag wil houden, dan zou een actieve P1 Splitter een oplossing kunnen zijn?
(of hopen dat de Zendure thuisaccu weer snel goed samenwerkt met een HW P1 Meter, dat is nu niet altijd het geval)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49

Onbekend

...

zalkc schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:50:
[...]

Ik lees dit nu al voor de zoveelste keer, maar het is niet video game waar je een leve up hebt en alle stats automatisch meegaan.
Je krijgt pas een nieuw energielabel als je een nieuw energielabel aanvraagt. En zolang het niks met een lagere hypotheek te maken heeft gaat niemand dat zomaar aanvragen.
Ik reageerde alleen op de post dat het effect heeft op de energielabel.
En het punt wat ik probeerde te maken is dat je niet in een thuisaccu moet investeren om een beter energielabel te verkrijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:37

Fioravanti

Fioravantastisch!

Kwandoerie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:58:
Klopt het dat een eigen P1 meter behorende bij een thuisaccu (Zendure, Jackery, etc) geen gasverbruik laat zien?

Met een 'universele' P1 meter, zoals van HomeWizard, is dat natuurlijk inzichtelijk. Dat is iets wat ik ook wel graag wil houden, dan zou een actieve P1 Splitter een oplossing kunnen zijn?
(of hopen dat de Zendure thuisaccu weer snel goed samenwerkt met een HW P1 Meter, dat is nu niet altijd het geval)
Die actieve splitter is sws een aanrader!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:06

Tao

DPC DE_KOMETEN

zalkc schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:50:
[...]

Dat klopt.
Echter tellen gemeenten nu al zonnepanelen mee om de WOZ-waarde te bepalen.
Als "iedereen" ook thuisaccu's plaatst, is de volgende stap ook die mee te gaan tellen. Los van wat voor label er op een huis geplakt wordt.
Want:
- het wordt als waardevermeerdering gezien (en dus kan men meer belasting heffen).
- Een batterij zit vast aan je huis (ik tel even PIB's niet mee: die worden i.h.a. niet aangemeld bij energieleveren.nl),
en dus telt het mee bij het onroerende deel van je woning.

Daar waar mensen het financieel nu al niet rond gerekend krijgen *, om een thuisbatterij terug te verdienen, zal dit een extra factor zijn om mee te wegen. Althans, als je de financiële kant laat meewegen bij een evt. aanschaf.

* In de meeste gevallen. Er zijn uitzonderingen.

Diablo3

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:54:
[...]

Als ik het voorstel goed begrijp moeten alle slimme meters opnieuw vervangen worden, voordat dat gebeurd is zijn we een tijd verder (nog los van de maatschappelijke ophef als de gemiddelde Nederlander dit begint te beseffen).
Waarom denk je dat alle slimme meters opnieuw vervangen moeten worden?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:37:
[...]

De eerste generatie DSMR 4 meters is veelal met GPRS / 2G module uitgerust en dat netwerk gaat er uit. Bij mij is de slimme meter uit 2014 in 2025 alweer vervangen en die monteurs deden niks anders.
Geldt dus zeker niet voor álle meters.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-04-2026 20:40 ]

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:39:
[...]

De eerste generatie DSMR 4 meters is veelal met GPRS / 2G module uitgerust en dat netwerk gaat er uit. Bij mij is de slimme meter uit 2017 in 2025 alweer vervangen en die monteurs deden niks anders.
Geldt dus zeker niet voor álle meters.
Tegenwoordig, in ieder geval vanaf 2020 (ons nieuwbouwhuis) worden 4g meters geplaatst, en als ik me niet vergis is de communicatiemodule te vervangen. Er zijn al heel veel meters DSMR 5 geplaatst.

• Jan-tweak
Kwandoerie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:58:

De app van Zendure laat uiteraard geen gasverbruik zien, lijkt me bij een thuis-batterij ook niet zinvol, deze is tenslotte bedoeld om t.b.v. de batterij de nodige informatie te verschaffen.
Of je met andere software de Zendure P1 kunt uitlezen en of daar mogelijk ook de gasverbruik bij zit , bv via HA geen idee, wel een goede vraag.

• hoevenpe
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:37:
Mijn meter heeft 4 telwerken: afname hoog-laag en teruglevering hoog-laag. Alles per periode van een paar uur is voor zover ik weet niet mogelijk.

• HandyLumberjack
hoevenpe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:06:
[...]

Mijn meter heeft 4 telwerken: afname hoog-laag en teruglevering hoog-laag. Alles per periode van een paar uur is voor zover ik weet niet mogelijk.
Er zit een verschil in wat je via het scherm van de slimme meter uit kan lezen en welke data er naar de netbeheerder/leverancier gaat. Die krijgen namelijk kwartierwaardes.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-04-2026 21:13 ]

• Stefannn
  • Laatst online: 22:58
President schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:06:
[...]

Winst hoef ik niet te maken, dat hoefde met het salderen ook niet. Maar ik vind het absurd om 10.000 euro uit te geven aan een thuisaccu als geen thuisaccu kopen op een termijn van 10 jaar uiteindelijk maar 8.000 euro bij wijze van kost...

Dan kan ik wel een accu nemen om het net te ontlasten, maar mijn buren blijven dan bij wijze van lekker het net belasten....

Ik vind ene stekker accu eigenlijk maar een halve oplossing. Snap ook niet waarom die zoveel duurder zijn dan een vastmaakt accu?
Ikzelf…
Ik was me al lange tijd aan het voorbereiden, ik had wel het idee dat her VOOR 2027 of in ieder geval voor april 2027 zou moeten gebeuren.
Op een gegeven moment, ook door de Iran oorlog, kwam het idee dat “nu” wel goed was en toen ben ik gaan plaatsen.
Je mist echter niet echt iets met wachten. Batterijen worden denk ik nog wel goedkoper en completer. Op een gegeven moment voelt het echter niet meer prettig om GEEN batterij te hebben. DAN moet je kopen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• hoevenpe
Stefannn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:02:
Je mist echter niet echt iets met wachten.
Met salderen is het net de beste 'thuisbatterij', het heeft pas significant zin vanaf zeg april 2027.

Verwacht je dat tzt batterijen slecht leverbaar zijn? Een maanden extra wachten scheelt tientjes, niet onoverkomelijk lijkt me.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

[...]

Op een gegeven moment voelt het echter niet meer prettig om GEEN batterij te hebben. DAN moet je kopen.
Geen last van hoor. Maak graag gebruik van mijn mooie netaansluiting. Wat een luxe. Bijna onbeperkt stroom afnemen

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 04-04-2026 23:37 ]

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-04 08:00
[...]

Op een gegeven moment voelt het echter niet meer prettig om GEEN batterij te hebben. DAN moet je kopen.
dit is marketing-paradise, hier sturen ze nu al op incl de duistere 'bedrijven' (bijna wekelijks te zien in radar). Maar dit is de aller-aller-allerslechtste reden om een batterij te kopen. Tweakers krijgen hier de rillingen van op de rug ;)

• HandyLumberjack
[...]

Ikzelf…
Ik was me al lange tijd aan het voorbereiden, ik had wel het idee dat her VOOR 2027 of in ieder geval voor april 2027 zou moeten gebeuren.
Op een gegeven moment, ook door de Iran oorlog, kwam het idee dat “nu” wel goed was en toen ben ik gaan plaatsen.
Je mist echter niet echt iets met wachten. Batterijen worden denk ik nog wel goedkoper en completer. Op een gegeven moment voelt het echter niet meer prettig om GEEN batterij te hebben. DAN moet je kopen.
Het grote voordeel van wachten is dat er in +- een jaar nog best wel wat kan veranderen wat effect heeft op je keuze, denk daarbij aan:

-Veranderingen in je eigen situatie (EV/WP/plannen tot verhuizen)
-Nieuwe thuisbatterijen met betere functionaliteiten.
-Meer informatie over tijdsgebonden netbeheerderstarieven.
-Veranderingen vanuit de overheid, zoals bijvoorbeeld de hoogte van de energiebelasting.

Er staat hier nu alleen maar een thuisbatterij omdat ik die voor een hele scherpe prijs kon afschaffen, anders had ik nog wel even afgewacht.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:32:
[...]

Met salderen is het net de beste 'thuisbatterij', het heeft pas significant zin vanaf zeg april 2027.

Verwacht je dat tzt batterijen slecht leverbaar zijn? Een maanden extra wachten scheelt tientjes, niet onoverkomelijk lijkt me.
De vraag zal de prijs beïnvloeden, dat zag je ook bij pv panelen en warmtepompen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• HandyLumberjack
Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:11:
[...]

De vraag zal de prijs beïnvloeden, dat zag je ook bij pv panelen en warmtepompen.
Toen was er een Europese energiecrisis, i.p.v. een aanpassing van landelijke regels.

En zelfs toen kon je voor een redelijke prijs nog steeds de spullen krijgen, alleen veel installateurs maakten gebruik van de situatie en vroegen woekerprijzen.

• Stefannn
emielbf schreef op zondag 5 april 2026 @ 07:40:
[...]

dit is marketing-paradise, hier sturen ze nu al op incl de duistere 'bedrijven' (bijna wekelijks te zien in radar). Maar dit is de aller-aller-allerslechtste reden om een batterij te kopen. Tweakers krijgen hier de rillingen van op de rug ;)
Ik geloof dat het anders overkomt dan bedoeld.
Ik bedoelde heel duidelijk dat “wachten eigenlijk niet echt nadelig is”. Dus bang zijn dat je te laat bent is niet nodig.
Dus daarmee…
Rustig wachten tot je tot de conclusie komt dat het een goed idee is om in te stappen. Dat kan zomaar nog lang duren.
Maar @HandyLumberjack heeft ondanks dat hij ook betoogt dat er niks mis is met wachten toch gekocht. “Hij kon goedkoop kopen”
Ikzelf heb ook ondanks dat ik goed weet dat er niks mis is met wachten ook gekocht. Ik kon ook goedkoop kopen en vond het met de Iran oorlog “een prettig gevoel”.
Met “Conclusie om te kopen “ bedoel ik geus niet zozeer een “nergens op gebaseerd gevoel” maar wel “niet perse enkel terugverdientijd maar totaal van factoren”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

HandyLumberjack schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:17:
[...]

Toen was er een Europese energiecrisis, i.p.v. een aanpassing van landelijke regels.

En zelfs toen kon je voor een redelijke prijs nog steeds de spullen krijgen, alleen veel installateurs maakten gebruik van de situatie en vroegen woekerprijzen.
Ik heb het niet per se over een bepaald moment (inval Oekraïne die jij aanhaalt), maar meer in het algemeen hoe het volgens mij werkt met duurzame producten zoals een warmtepomp, pv panelen en thuisbatterijen. De meeste mensen kopen geen pv panelen om het dak te versieren, het moet voldoende opleveren. Idem met de warmtepomp en thuisbatterijen.

Op dit moment levert de thuisbatterij nog te weinig op, dus blijft de vraag relatief laag. En daarom is de prijs gekoppeld aan de kostprijs. Als de vraag ineens enorm toeneemt zul je zien dat de prijs daarin mee stijgt (bij gelijke kostprijs, dus extra marge voor verkopers), de vraag is of een thuisbatterij (ooit) interessant wordt en zo ja wanneer.

Ik heb recent mijn tarieven tot eind 2029 vastgezet voor 22ct, dat in combinatie met een (of meerdere) electrische auto waar veel overschot in kan maakt het naar mijn mening tot die tijd in ieder geval niet financieel interessant.

De enige reden waarom ik het zou doen (en dit topic af en toe bekijk) is dat ik het wel leuk vind om zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken. Maar dat is eigenlijk meer hobby.
Ik probeer nu ook al zoveel mogelijk de auto's te laden met zonnestroom, ondanks dat we nog kunnen salderen. Blijf het fascinerend vinden dat we eigen opgewekte energie gebruiken :).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2026 08:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Stefannn schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:26:
[...]

Ik geloof dat het anders overkomt dan bedoeld.
Ik bedoelde heel duidelijk dat “wachten eigenlijk niet echt nadelig is”. Dus bang zijn dat je te laat bent is niet nodig.
Dus daarmee…
Rustig wachten tot je tot de conclusie komt dat het een goed idee is om in te stappen. Dat kan zomaar nog lang duren.
Maar @HandyLumberjack heeft ondanks dat hij ook betoogt dat er niks mis is met wachten toch gekocht. “Hij kon goedkoop kopen”
Ikzelf heb ook ondanks dat ik goed weet dat er niks mis is met wachten ook gekocht. Ik kon ook goedkoop kopen en vond het met de Iran oorlog “een prettig gevoel”.
Met “Conclusie om te kopen “ bedoel ik geus niet zozeer een “nergens op gebaseerd gevoel” maar wel “niet perse enkel terugverdientijd maar totaal van factoren”
Je hoeft je voor niemand te verantwoorden, wil jij een accu dan gewoon kopen. Ik heb al meer dan een jaar een accu en kan nog gewoon salderen zonder terugleverkosten dus eigenlijk een "domme' investering maar ik wil gewoon wat experimenteren ermee zodat ik in 2027 er optimaal gebruik van kan maken voor mijn eigen gevoel. Hier wordt veel te veel naar anderen gekeken, niet goed, gewoon je eigen ding doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:09

Ersus

Zuid-Limburg

klump4u schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:40:
[...]

Je hoeft je voor niemand te verantwoorden, wil jij een accu dan gewoon kopen. Ik heb al meer dan een jaar een accu en kan nog gewoon salderen zonder terugleverkosten dus eigenlijk een "domme' investering maar ik wil gewoon wat experimenteren ermee zodat ik in 2027 er optimaal gebruik van kan maken voor mijn eigen gevoel. Hier wordt veel te veel naar anderen gekeken, niet goed, gewoon je eigen ding doen.
Helemaal mee eens.

Investeren in de eigen technische infrastructuur is meer waard dan hoe het hier in het forum behandeld wordt.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Stefannn
Kwa prijs…
- stekkerbatterijen zie ik eerder goedkoper dan duurder worden. Het is nu al een enorm competitieve markt met veel merken die om de winst strijden. “Lever capaciteit “ is daar niet schaars. Ik verwacht dat die komend jaar nog wel goedkoper worden.
- grotere 3 fase systemen die met of zonder backup geïnstalleerd worden gaan wellicht niet veel meer in prijs dalen maar ik zie ze ook niet zomaar duurder worden. “Batterij als onderdeel “ wordt nog steeds goedkoper. De rush op installateurs is niet zo extreem omdat de stekkerbatterijen een groot deel van de markt pakken.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
Stefannn schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:12:
Kwa prijs…
- stekkerbatterijen zie ik eerder goedkoper dan duurder worden. Het is nu al een enorm competitieve markt met veel merken die om de winst strijden. “Lever capaciteit “ is daar niet schaars. Ik verwacht dat die komend jaar nog wel goedkoper worden.
Die trend kan je wel redelijk doortrekken ja. Daar zit ook relatief nog veel marge/lucht op tov de gebruikte onderdelen.
- grotere 3 fase systemen die met of zonder backup geïnstalleerd worden gaan wellicht niet veel meer in prijs dalen maar ik zie ze ook niet zomaar duurder worden. “Batterij als onderdeel “ wordt nog steeds goedkoper. De rush op installateurs is niet zo extreem omdat de stekkerbatterijen een groot deel van de markt pakken.
Ik denk dat je daar idd gaat zien, conform de historische trend, dat de accu's nog wat goedkoper worden (maar de overhead zaken (bms, behuizing, transport uit china!) tov de cellen zelf een steeds groter "vast" aandeel van de prijs vormen dus de daling wel wat afvlakt. Ik zie de inverters en alles eromheen daarintegen juist eerder duurder worden, kilo's koper, power electronics e.d. worden juist steeds schaarser en duurder. Onderaan de streep zie ik zo'n systeem niet zo snel nog even 10% in prijs dalen het komende jaar.

All-electric.

• hoevenpe
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:27:
Onderaan de streep zie ik zo'n systeem niet zo snel nog even 10% in prijs dalen het komende jaar.
Als de markt verzadigd raakt kan de prijs nog best wat zakken, zie wat een los PV paneel tegenwoordig kost (dat 'kan' eigenlijk ook niet).

De ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat met één of twee jaar wachten (lang leve het 3 jaar GC contract) er een beter/compacter product met een kortere TVT beschikbaar is. Besef dat pas sinds kort zo'n batterij überhaupt financieel interessant is, bij meer dan 5-7 jaar TVT zou ik het sowieso niet doen.

• RonJ
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:39:
[...]

Als de markt verzadigd raakt kan de prijs nog best wat zakken, zie wat een los PV paneel tegenwoordig kost (dat 'kan' eigenlijk ook niet).
Dat kan, maar het is een global markt, voorlopig kakt de vraag naar accu's nog lang niet zo in als bij PV en bovendien zit de productie nog lang niet over de piek heen zoals de overcapaciteit in de PV-panelen markt.

Edit: De grootste swing-factor zit in de installatiekosten als je het laat doen. Dat fluctueert heel sterk naar gelang de vraag. Maar ik verwacht daar juist eerder een enorme stijging als er eind dit jaar een run op komt, ik ben niet de enige langsaldeerder die begin 2027 ineens een accu wil.
De ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat met één of twee jaar wachten (lang leve het 3 jaar GC contract) er een beter/compacter product met een kortere TVT beschikbaar is. Besef dat pas sinds kort zo'n batterij überhaupt financieel interessant is, bij meer dan 5-7 jaar TVT zou ik het sowieso niet doen.
Ik wacht sowieso nog een klein jaartje, heb ook nog onbeperkt salderen in mijn contract. Qua TVT kom ik nu uit op zo'n 7-10 jaar bij zelfinstallatie (zie eerder gepostte tabelletje), dat zou idd nog wel wat beter mogen. Maar een noodstroom optie en een grotere onafhankelijkheid van het gevoerde (wan)beleid vind ik ook het nodige waard.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 05-04-2026 09:51 ]

All-electric.

• hoevenpe
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:46:
Qua TVT kom ik nu uit op zo'n 7-10 jaar bij zelfinstallatie (zie eerder gepostte tabelletje), dat zou idd nog wel wat beter mogen. Maar een noodstroom optie en een grotere onafhankelijkheid van het gevoerde (wan)beleid vind ik ook het nodige waard.
Je hebt al een Venus E3 voor 1100,- daarmee een TVT van rond de 5 jaar, voor mij het kantelpunt dat een thuisbatterij financieel interessant maakt en heb je ook die noodstroom aansluiting (die het alleen doet met een volle batterij, staar je daar niet blind op).

Ik snap de haast niet zo goed, zolang je kunt salderen is elke batterij te duur. Over één-twee jaar is er zoveel beters beschikbaar (solid state), we staan pas aan het begin.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03:38
Is er niet al enige tijd overproductie van cellen ? Zeggen grondstoffen experts of sector experts niet al jaar dat cel prijzen niet kunnen/ houdbaar zijn ? Volgens mij lees ik dat soort berichten vrij vaak. Het lijkt een beetje op al die Chineze BEV producenten die veel meer produceren dan verkopen en toevallig zijn dat redelijk grote afnemers van cellen ook. Al die BYD's die zonder garantie verkocht worden omdat accu te diep ontladen is geweest.

• RonJ
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:52:
[...]

Je hebt al een Venus C3 voor 1100,- daarmee een TVT van rond de 5 jaar, voor mij het kantelpunt dat een thuisbatterij financieel interessant maakt en heb je ook die noodstroom aansluiting (die het alleen doet met een volle batterij, staar je daar niet blind op).
Dat vind ik maar een matig ding, hoor veel gezeik over de software. Zou dan liever voor Zendure kiezen. Maar als je aan zo'n klein ding genoeg hebt zijn PiB's interessant geprijst idd.
Ik snap de haast niet zo goed, zolang je kunt salderen is elke batterij te duur. Over één-twee jaar is er zoveel beters beschikbaar (solid state), we staan pas aan het begin.
Ik heb ook geen haast, als ik voor de herfst van 27 maar iets heb.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 05-04-2026 09:59 ]

All-electric.

• hoevenpe
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:58:
Dat vind ik maar een matig ding, hoor veel gezeik over de software.
Het zijn vooral mensen die met de API en home automation aan de slag gaan die tegen problemen aanlopen, de standaard NOM instellingen doen het bij alle stekkerbatterijen inmiddels best goed begrijp ik.

• hoevenpe
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:58:
Ik heb ook geen haast, als ik voor de herfst van 27 maar iets heb.
In dat geval maart 2028, van half oktober tot februari heb je sowieso weinig aan je NOM thuisbatterij. Alles wat van je dak komt gebruik je direct zelf.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:51
Batterijcellen zullen zeker nog dalen in prijs.

Maar bij kleine PiB's (waarmee voor een gemiddeld gezin het grootste verschil gemaakt wordt en relatief korte terugverdientijd) maakt de prijs van de batterijen zelf maar een relatief klein deel uit van de totaalprijs: electronics, behuizing, software,...

Bij de grote batterijen die geplaatst worden bij de landbouwers, bedrijven, energieleveranciers maakt de prijs van de batterij zelf wel meer uit.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Jan-tweak
pjotter1965 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:05:
[...]

Misschien dat dit een voorbode is van een subsidie-mogelijkheid in de toekomst ? ( of BTW-vrij )
met deze regering, droom maar gerust verder. Nee, ik zie dat niet zo snel gebeuren, helaas weten ze in Den Haag het op dit moment al helemaal niet meer, maar ja, ze zitten nog allemaal in de inventarisatiefase, over 5 maanden weten ze (dat hopen we dan maar) hoe het 5 maanden geleden al weer zat, helaas staat de aarde geen 5 maanden sit omdat ze zich in Den Haag nog moeten inwerken. Nee ze staan niet met 0-1 achter, maar zitten al op 0-10, en dat gaat met de dag erger worden.
Mensen met een EV mogen blij zijn, en laten we eerlijk zijn, op deze weg wordt een thuis-batterij ook steeds interessanter, dat dan wel.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:42
Voor huishoudens met zonnepanelen is een thuisaccu vanaf 2027 in de meeste gevallen al interessant zonder subsidie. Het geld benodigd voor een eventuele subsidie kan wel beter besteed worden.

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-04 11:38
Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:04:
[...]

De app van Zendure laat uiteraard geen gasverbruik zien, lijkt me bij een thuis-batterij ook niet zinvol, deze is tenslotte bedoeld om t.b.v. de batterij de nodige informatie te verschaffen.
Of je met andere software de Zendure P1 kunt uitlezen en of daar mogelijk ook de gasverbruik bij zit , bv via HA geen idee, wel een goede vraag.
Het voordeel dat je het gasverbruik ook via bijv de Zendure app zou kunnen inzien, is dat de HW app mijns inziens overbodig kan gaan worden, en dus maar één P1 meter nodig gaat hebben. De data vanuit de slimme meter valt tenslotte uit te lezen...
Maar ergens snap ik ook wel dat ze het alleen bij hun eigen product houden :)

Voor nu ga ik dan maar voor de splitter oplossing, hoef ik ook geen afscheid van de HW app te nemen, wat van alle apps toch wel de meest duidelijke weergave heeft :P

• Jan-tweak
Kwandoerie schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:38:
[...]

Het voordeel dat je het gasverbruik ook via bijv de Zendure app zou kunnen inzien, is dat de HW app mijns inziens overbodig kan gaan worden, en dus maar één P1 meter nodig gaat hebben. De data vanuit de slimme meter valt tenslotte uit te lezen...
Maar ergens snap ik ook wel dat ze het alleen bij hun eigen product houden :)

Voor nu ga ik dan maar voor de splitter oplossing, hoef ik ook geen afscheid van de HW app te nemen, wat van alle apps toch wel de meest duidelijke weergave heeft :P
dat is nog het andere idem, je zendure zal geen info aan de HW app doorgegeven, immers je kunt in de HW app ook de Zendure P1 niet toevoegen.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:31

..Christiaan..

..zwll..

Kwandoerie schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:38:
[...]

Het voordeel is ook dat als de hw lekker matcht met de zendure, je met 1 meter zowel stroom als gas kunt monitoren 😉

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Jan-tweak
..Christiaan.. schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:39:
[...]

Het voordeel is ook dat als de hw lekker matcht met de zendure, je met 1 meter zowel stroom als gas kunt monitoren 😉
en dat is nu gewoon het probleem, de HW P1 dongel wordt wel door de app van Zendure herkend alleen werkt e.e.a. (nog) niet goed dus werkt het pratisch dus veelal toch niet, en ze zijn daar wel mee bezig, maar blijkbaar is het probleem toch niet zo eenvoudig op te lossen.
dit is ondertussen hier al breed uitgemeten, graag even teruglezen.
Fijne pasen nog aan iedereen.

• HandyLumberjack
Pejdref schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:19:
Voor huishoudens met zonnepanelen is een thuisaccu vanaf 2027 in de meeste gevallen al interessant zonder subsidie. Het geld benodigd voor een eventuele subsidie kan wel beter besteed worden.
Mits die huishoudens +-€200,- per kWh opslag betalen en ca. 250 cycles of meer met NOM kunnen maken per jaar.

• hoevenpe
HandyLumberjack schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:46:
Mits dat gemiddelde huishouden +-€200,- per kWh betaald, en ca. 250 cycles of meer met NOM kan maken per jaar.
Denk dat je ergens een factor 1000 naast zit... 😉

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:08
Met een schuin oog ben ik al aan het kijken naar de situatie na 2026. Op dit moment heb ik nog een vast energiecontract met gunstige tarieven en 3240W zonnepanelen op het dak. Inclusief een redelijk end of life Omnik omvormer uit 2016. De omvormer hangt op zolder en zit op een eigen groep aangesloten, directe kabel vanaf de meterkast.

Het mooiste zou dan zijn om gelijk de Omnik te vervangen bij aanschaf van een thuisbatterij. Ook zal na uiterlijk mei 2027 een ander energiecontract nodig zijn.

Een grote onduidelijkheid voor mij is met welke energieleveranciers alle mogelijke aanbieders samenwerken. Dit lijkt bij de diverse merken een groot geheim, terwijl het straks belangrijk is dat je stroom op de juiste momenten kan inkopen en verkopen.

Als ik het, zonder al teveel kennis van zaken, op een rijtje zet dan zou ik uitkomen op een thuisbatterij oplossing met de volgende mogelijkheden:
- Zonnepanelen direct aan te sluiten
- Mogelijkheid om te accu te gebruiken bij stroomuitval van het net
- Tarieven van de energieleverancier gebruiken bij een dynamisch contract om te laden/ontladen

Als extra leuk zou ik het leuk vinden als het ook mogelijk zou zijn om in een situatie waarbij de accu’s vol zijn en er een negatieve verkoopprijs is voor stroom om dan te voorkomen dat er teruggeleverd wordt vanaf de zonnepanelen.

Is dit realistisch? En welke richting zou ik dan op moeten denken qua merk? Merken als Anker en Jackery spreken mij op basis van de websites wel aan, lijken beiden bijzonder innovatief en met voldoende organisatie achter zich om zich op de lange termijn te handhaven.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• HandyLumberjack
Drardollan schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:17:
Met een schuin oog ben ik al aan het kijken naar de situatie na 2026. Op dit moment heb ik nog een vast energiecontract met gunstige tarieven en 3240W zonnepanelen op het dak. Inclusief een redelijk end of life Omnik omvormer uit 2016. De omvormer hangt op zolder en zit op een eigen groep aangesloten, directe kabel vanaf de meterkast.

Het mooiste zou dan zijn om gelijk de Omnik te vervangen bij aanschaf van een thuisbatterij. Ook zal na uiterlijk mei 2027 een ander energiecontract nodig zijn.

Een grote onduidelijkheid voor mij is met welke energieleveranciers alle mogelijke aanbieders samenwerken. Dit lijkt bij de diverse merken een groot geheim, terwijl het straks belangrijk is dat je stroom op de juiste momenten kan inkopen en verkopen.

Als ik het, zonder al teveel kennis van zaken, op een rijtje zet dan zou ik uitkomen op een thuisbatterij oplossing met de volgende mogelijkheden:
- Tarieven van de energieleverancier gebruiken bij een dynamisch contract om te laden/ontladen

Als extra leuk zou ik het leuk vinden als het ook mogelijk zou zijn om in een situatie waarbij de accu’s vol zijn en er een negatieve verkoopprijs is voor stroom om dan te voorkomen dat er teruggeleverd wordt vanaf de zonnepanelen.

Is dit realistisch? En welke richting zou ik dan op moeten denken qua merk? Merken als Anker en Jackery spreken mij op basis van de websites wel aan, lijken beiden bijzonder innovatief en met voldoende organisatie achter zich om zich op de lange termijn te handhaven.
Al die stekkerbatterijen werken met parallel aangesloten zonnepanelen i.p.v. serie zoals je Omnik. Er zal dus iemand het dak op moeten om dit aan te passen.

• Drardollan
HandyLumberjack schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:23:
[...]

Al die stekkerbatterijen werken met parallel aangesloten zonnepanelen i.p.v. serie zoals je Omnik. Er zal dus iemand het dak op moeten om dit aan te passen.
Dat is dan sowieso geen optie. Wist niet eens dat je dat kon aanpassen, dacht dat je dan micro omvormers nodig had.

• Stefannn

Energie leveranciers <> producten is niet zo moeilijk.
Je wil naar dynamisch.
Daar heb je 3 frontrunners: Tibber, Frank en Zonneplan. De rest kwam later en heeft duidelijk minder te bieden.
Handigste om te kijken welke producten hun ondersteunen in plaats van andersom.
Zonneplan doet voornamelijk eigen spullen.
Dus gewoon website van Frank en Tibber naspeuren.

Zonnepanelen uitschakelen als batterij vol zit vereist dat batterij kan samenwerken met omvormer OF dat je die vanuit Frank/Tibber kan aansturen.

• RonJ
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:03:
[...]

In dat geval maart 2028, van half oktober tot februari heb je sowieso weinig aan je NOM thuisbatterij. Alles wat van je dak komt gebruik je direct zelf.
Het zal eerder maart 27 worden dan denk ik, maar ik snap je punt hoor, in de winter is de accu idd niet heel zinvol. Er zijn echter meer verdienmodellen dan NOM. Naast NOM wil ik met name ons enorme overschot (ik doe >100kWh op een dag eind Mei) voor betere tarieven verkopen. En af en toe eens goedkoper de accu volladen tijdens een goedkope winternacht.

Wat ik nog wel zie gebeuren is dat we het in 2 fases doen, dus bijv. in de winter/voorjaar 2027 een start met een "kleinere" accu en 1 victron maken (of toch een eerste PiB toren) en dan een jaar later nog meer accucapaciteit en 2 inverters erbij doen. Moet je echter niet te lang mee willen wachten, want dan is de als "modulair later uitbreidbare" boel stiekem toch niet meer compatible.

[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 05-04-2026 14:08 ]

All-electric.

• RonJ

Dat is helemaal niet relevant, dynamische stroomboer en omvormerfabrikant hoeven helemaal niet samen te werken of enige kennis van elkaar te hebben. De dynamische (day-ahead) marktprijzen zijn namelijk overal hetzelfde, alleen de opslagen verschillen per aanbieder en die stel je gewoon eenmalig (1x per jaar) in op je omvormer(app) en dan regelt de rest zichzelf. Wat je wel altijd nodig hebt bij een accu is een compatible stroommeter achter je hoofdschakelaar zodat de omvormer weet wat er teruggeleverd of verbruikt wordt en zich hierop kan aanpassen. Dat maakt dan ook het terugregelen van PV mogelijk.

All-electric.

• Jan-tweak
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:58:
[...]

Het zal eerder maart 27 worden dan denk ik, maar ik snap je punt hoor, in de winter is de accu idd niet heel zinvol. Er zijn echter meer verdienmodellen dan NOM. Naast NOM wil ik met name ons enorme overschot (ik doe >100kWh op een dag eind Mei) voor betere tarieven verkopen. En af en toe eens goedkoper de accu volladen tijdens een goedkope winternacht.
hou je rekening mee dat als je graag 100 kWh met je batterij op een leuke prijs wilt verkopen je zelfs bij een behoorlijk vlinke 10 kW omvormer je dus 10 uur daarmee bezig bent, gezien de echt leuke prijzen in de avond maximaal 3 a 4 uur duren vraag ik me echt af hoeveel voordeel je dan daarmee behaald, zeker als je dan ook nog een ruim 100 kWh opslag heb moeten financieren, zelfs bij een goede prijs van 150euro/kWh ben je daarvoor al ruim 15 tot 20 k euro aan kwijt. stel dat je 5 maanden daar 30 kWh per dag met een winst percentage van 10ct/kWh kunt verkopen (netto prijs excl BTW) is dat circa 450-500 euro per jaar. dat is net 3% rendement, kun je eigenlijk dat geld beter op een leuke rekening zetten, heb je het zelfde zonder al die moeite.
Wat ik nog wel zie gebeuren is dat we het in 2 fases doen, dus bijv. in de winter/voorjaar 2027 een start met een "kleinere" accu en 1 victron maken (of toch een eerste PiB toren) en dan een jaar later nog meer accucapaciteit en 2 inverters erbij doen. Moet je echter niet te lang mee willen wachten, want dan is de als "modulair later uitbreidbare" boel stiekem toch niet meer compatible.

• Jan-tweak
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:04:
[...]

Dat is helemaal niet relevant, dynamische stroomboer en omvormerfabrikant hoeven helemaal niet samen te werken of enige kennis van elkaar te hebben. De dynamische (day-ahead) marktprijzen zijn namelijk overal hetzelfde, alleen de opslagen verschillen per aanbieder en die stel je gewoon eenmalig (1x per jaar) in op je omvormer(app) en dan regelt de rest zichzelf. Wat je wel altijd nodig hebt bij een accu is een compatible stroommeter achter je hoofdschakelaar zodat de omvormer weet wat er teruggeleverd of verbruikt wordt en zich hierop kan aanpassen. Dat maakt dan ook het terugregelen van PV mogelijk.
Dat terugregelen van PV moet dan ook wel mogelijk zijn, veelal heb je aanvullende apparatuur voor nodig, bv bij solaregde omvormers, waarbij dat bij mn de oudere versies niet eens mogelijk is.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:15:
[...]

de vorige regering heeft de energietransitie al te grave gedragen door de salderingsregeling te schrappen en de huidige regering snapt dat helaas nog steeds niet.
overigens lijkt de huidige regering het al helemaal niet meer te snappen wat ze aan moeten met de energietransitie (wel willen dat er veel huizen gebouwd moeten worden en er dan achter komen dat ze geen electrische aansluitingen voor die woningen meer hebben, oeps klein foutje) , lijkt net zo als al die andere problemen die ze hebben op het stapeltje "geen idee wat we daar mee aanmoeten" te komen liggen, overigens die andere stapeltjes zijn nagenoeg leeg. ( blijkbaar zijn ze vooral met zich zelf bezig ).

dus in die situatie lijkt me dat mensen dan maar zelf aan de slag gaan, een een kleine thuis-batterij kan daar best een (mogelijk kein) steentje bijdragen want van een onbetrouwbare overheid hoef je op dit moment niets te verwachten.
met dat verbieden zal het wel los lopen, ze hebben daarvoor een veel handiger systeem voor bedacht, maak het zodanig duur dat de gemiddelde nederlander het automatisch toch uit zijn hoofd haalt om dan te gaan laden.
Onzin natuurlijk. De salderingsregeling was compleet overbodig geworden door de spotprijzen voor zonnepanelen. Je kunt ze met een tvt van 8 jaar nog steeds makkelijk op je huis leggen. Salderingsregeling was gewoon het laten bijbetalen van mensen zonder zonnepanelen. En salderingsregeling voorkomt natuurlijk ook slim gebruik van energie. Je kunt gerust met een vast contract op piekuren je zonnestroom 'gebruiken' die in de werkelijkheid s middags ergens 'kwijt' moest.
En de overheid is op een aantal onderwerpen onbetrouwbaar geweest, maar in de energietransitie echt niet het meeste. En waarom kunnen we pas op warmtepompen als het verplicht wordt? Hebben we geen eigen verantwoordelijkheid voor de aarde? Om onze uitstoot te beperken, minder afhankelijk te zijn van die gekke Russen en Amerikanen voor gas? Of naar onze medemensen in Groningen, die inmiddels 10 jaar in onzekerheid, verhuizingen, mentale druk (veiligheid) en rechtzaken zitten vanwege aardbevingen?

Als de weldenkende helft van Nederland zijn brein eens aanzet en meedenkt dan zijn we van alle gezeur af voordat je thuisbatterij kunt zeggen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• hoevenpe
Pr088 schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:40:
Je kunt ze met een tvt van 8 jaar nog steeds makkelijk op je huis leggen.
Als je het zelf op een plat dak kunt wellicht, met arbeidsloon en materialen mag je vanaf 2027 blij zijn met een TVT van 10-12 jaar en daarmee is de investering niet interessant meer.

Het is niet voor niets dat de verkopen ingestort zijn, mensen leggen ze primair om er geld aan te verdienen niet om uiteindelijk quitte te spelen of de wereld te redden.

• RonJ
Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:26:
[...]
hou je rekening mee dat als je graag 100 kWh met je batterij op een leuke prijs wilt verkopen je zelfs bij een behoorlijk vlinke 10 kW omvormer je dus 10 uur daarmee bezig bent, gezien de echt leuke prijzen in de avond maximaal 3 a 4 uur duren vraag ik me echt af hoeveel voordeel je dan daarmee behaald, zeker als je dan ook nog een ruim 100 kWh opslag heb moeten financieren, zelfs bij een goede prijs van 150euro/kWh ben je daarvoor al ruim 15 tot 20 k euro aan kwijt. stel dat je 5 maanden daar 30 kWh per dag met een winst percentage van 10ct/kWh kunt verkopen (netto prijs excl BTW) is dat circa 450-500 euro per jaar. dat is net 3% rendement, kun je eigenlijk dat geld beter op een leuke rekening zetten, heb je het zelfde zonder al die moeite.
Dat snap ik. En je moet eea ook zeker niet gaan uitleggen op het jaarlijkse handjevol piekdagen natuurlijk. En je verbruikt zelf ook nog wat op een dag. Plus 2 EV's hier slurpen op dagen dat ze thuis staan en geladen moeten worden nog eea op. Het maximale opslagscenario waar ik mee reken is dan ook 64kWh (48 lijkt een beetje het optimum icm 3-fase). En dat dan icm met 3x een victron 6k5 of Deye 20K, dan kan je richting de maximale 3x25A. Hou het met wat marge voor vast verbruik op 16kW laden of ontladen, dan doe je daar dus precies 4 uur over. In de praktijk werk je met een 10% ondergrens natuurlijk, dus 3,5uur.

Ik kom op een aanschaf van EUR 11.668 voor 64kWh en 10.371 voor 48kWh uit obv een Victron 3x6k5 systeem en zelfinstallatie. Kan nog niets goedkoper met Deye. Opbrengst is dan conservatief geschat zo'n 1000-1500 per jaar. Ook jij pakt namelijk maar weer 1 verdienmodel eruit. Maar het is én én. Het is én NOM én EPEX/DA arbitrage voor PV-overschot in de zomer en goedkope winderige nachten in de winter. En nog evt. vermijden van duurdere variabele nettarieven per 2029, maar dat reken ik niet mee.

Nogmaals even het eerder geposte plaatje met verschillende berekeningen die ik gemaakt heb. Opbrengst obv de epex-simulator van mark vis en de in de tabel vermeldde vermogens, rendementen, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34fv77H1zSKOd9Ovxwv88P_pRsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeVcChxHe7osKSfXLmGNQ13Y.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

• RonJ
Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:29:
[...]

Dat terugregelen van PV moet dan ook wel mogelijk zijn, veelal heb je aanvullende apparatuur voor nodig, bv bij solaregde omvormers, waarbij dat bij mn de oudere versies niet eens mogelijk is.
Hence de "compatible stroommeter", in het geval van SE de inline- of modbus kWh meter. En dan kan je bij oudere modellen een communicatiebord voor upgraden of gewoon de 1-fase units vervangen door een nieuwe voor 150 piek.

All-electric.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Onzin natuurlijk. De salderingsregeling was compleet overbodig geworden door de spotprijzen voor zonnepanelen. Je kunt ze met een tvt van 8 jaar nog steeds makkelijk op je huis leggen. Salderingsregeling was gewoon het laten bijbetalen van mensen zonder zonnepanelen. En salderingsregeling voorkomt natuurlijk ook slim gebruik van energie. Je kunt gerust met een vast contract op piekuren je zonnestroom 'gebruiken' die in de werkelijkheid s middags ergens 'kwijt' moest.
Niet helemaal, salderingsregeling zorgde er ook voor dat de elektriciteitsprijzen naar beneden gingen voor iedereen, dus ook voor degenen zonder zonnepanelen. Dat vertellen de energiebedrijven er niet bij, het gaat ze tenslotte om de aandeelhouders, niet om de klanten.

• Jan-tweak
daemonix schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:39:
[...]

Niet helemaal, salderingsregeling zorgde er ook voor dat de elektriciteitsprijzen naar beneden gingen voor iedereen, dus ook voor degenen zonder zonnepanelen. Dat vertellen de energiebedrijven er niet bij, het gaat ze tenslotte om de aandeelhouders, niet om de klanten.
helemaal mee eens, en we zullen het zien dat als de stroomprijzen in 2027 de pan uitrijzen natuurlijk daarvoor alles behalve het stoppen van de salderingsregeleing de schuld krijgen.
ben benieuwd hoe dat de politiek dan wel weer wil verkopen, uiteindelijk gaat het mn om de belastinginkomsten, de rest is bijzaak.

• Jan-tweak
[...]

En de overheid is op een aantal onderwerpen onbetrouwbaar geweest, maar in de energietransitie echt niet het meeste. En waarom kunnen we pas op warmtepompen als het verplicht wordt? Hebben we geen eigen verantwoordelijkheid voor de aarde? Om onze uitstoot te beperken, minder afhankelijk te zijn van die gekke Russen en Amerikanen voor gas? Of naar onze medemensen in Groningen, die inmiddels 10 jaar in onzekerheid, verhuizingen, mentale druk (veiligheid) en rechtzaken zitten vanwege aardbevingen?

Als de weldenkende helft van Nederland zijn brein eens aanzet en meedenkt dan zijn we van alle gezeur af voordat je thuisbatterij kunt zeggen.
is dat echt zo? want als je naar de reden voor de salderingsregeling gaat kijken was dat om met het aandeel zonneenergie een boost te geven en de hierbij aangegeven doelstellingen zijn namelijk nog helemaal niet berijkt, maar dat heeft de vorige regering gemaktshalve maar even vergeten, het ging hun mn om extra belastingsgelden binnen te krijgen, en de salderingsregeling was daar een perfect slachtover voor, snel geld zonder al te veel politieke risico (heeft uiteindelijk voor de PVV toch niet zo goed uitgepakt, kleine misrekening in het geheel.
Als je dan ook nog kijkt waar dat geld is heen gegaan, dan draait je maag daar al helemaal om, voor het overgrote deel gewoon weg zonder enig resulaat. ( goed gedaan heren).
Ze hadden de kans om bv een subsidieregeling voor thuis-batterijen op te tuigen, maar het stukje energie en energietransitie kwam al helemaal niet in hun gedachten op.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 05-04-2026 15:50 ]

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-04 15:58
Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:09:
[...]

met deze regering, droom maar gerust verder. Nee, ik zie dat niet zo snel gebeuren, helaas weten ze in Den Haag het op dit moment al helemaal niet meer, maar ja, ze zitten nog allemaal in de inventarisatiefase, over 5 maanden weten ze (dat hopen we dan maar) hoe het 5 maanden geleden al weer zat, helaas staat de aarde geen 5 maanden sit omdat ze zich in Den Haag nog moeten inwerken. Nee ze staan niet met 0-1 achter, maar zitten al op 0-10, en dat gaat met de dag erger worden.
Mensen met een EV mogen blij zijn, en laten we eerlijk zijn, op deze weg wordt een thuis-batterij ook steeds interessanter, dat dan wel.
Ook nieuw kabinet wil geen subsidie voor thuisbatterij invoeren. https://solarmagazine.nl/...or-thuisbatterij-invoeren

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• de Peer

de Peer

under peer review

Pejdref schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:19:
Nou nee. Dat zul je moeten onderbouwen. De consensus op dit moment lijkt te zijn dat het financieel niet aantrekkelijk is.

Wel interessant als hobby of om het net te ontlasten

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-04-2026 16:19 ]

• Jan-tweak
clodders schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:53:
[...]

Ook nieuw kabinet wil geen subsidie voor thuisbatterij invoeren. https://solarmagazine.nl/...or-thuisbatterij-invoeren
de hamvraag is veel erder wat ze wel willen, volgens mij zijn ze daar nog niet uit, maar ja, ze hebben nog 4 jaar om daar over na te denken. Terwijl ze wel de PV 0% BTW regel wel in stand houden ? je moet het maar snappen, een 0% BTW regel op thuis-batterijen zou echter wel helpen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 05-04-2026 16:21 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:20:
[...]

Terwijl ze wel de PV 0% BTW regel wel in stand houden ? je moet het maar snappen,
Dat moet vanuit Europese wetgeving toch. Nederland wilde dat helemaal niet maar ze moesten het implementeren. En zo werd PV (nog) goedkoper terwijl het al superrendabel was.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

[...]

Waarom zouden ze? Vooralsnog verkopen de batterijen zichzelf wel.

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:17
Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:43:
[...]

en dat is nu gewoon het probleem, de HW P1 dongel wordt wel door de app van Zendure herkend alleen werkt e.e.a. (nog) niet goed dus werkt het pratisch dus veelal toch niet, en ze zijn daar wel mee bezig, maar blijkbaar is het probleem toch niet zo eenvoudig op te lossen.
dit is ondertussen hier al breed uitgemeten, graag even teruglezen.
Fijne pasen nog aan iedereen.
Hier werkt de HW P1 meter prima samen met mijn Zendure Solarflow 2400AC+, ook in de app geen enkel probleem, wellicht ben ik die edge case ...

• hoevenpe
JPS schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:24:
Vooralsnog alleen aan hobbyisten en mensen die in mooie verkoopverhalen trappen. Tot 2027 is het voor de gemiddelde PV bezitter gewoon niet verstandig, het net een 'gratis batterij' met 100% RTE.

Het eerlijke verhaal is dat de meeste systemen financieel (nog) niet interessant zijn, pas als de prijzen verder dalen en de TVT minder dan 5 jaar wordt het zonder subsidie interessant. Anders kan je beter beleggen of wat anders nuttigs met je spaargeld doen.

• de Peer

de Peer

under peer review

JPS schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:24:
[...]

Inderdaad. Iedereen en z'n moeder koopt als een gek thuisaccu's, vaak zonder zelf goed te weten waarom. Subsidie is nergens voor nodig.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Er is voor privé-personen al een aanschafsubsidie. Namelijk de btw teruggave. Moet je niet doen via DeCentrale (rekenen met ongunstig forfait). Wel voorwaarden. Oa dat het een geïnstalleerd systeem moet zijn, en dat je moet “handelen”. Maar zodra je al ‘s avonds uitgesteld gaat terugleveren tegen hogere tarieven is het al handelen.

https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/energie-opslaan/btw-teruggave-thuisbatterij-wanneer-en-hoe

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 05-04-2026 16:45 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:20:
[...]

de hamvraag is veel erder wat ze wel willen, volgens mij zijn ze daar nog niet uit, maar ja, ze hebben nog 4 jaar om daar over na te denken. Terwijl ze wel de PV 0% BTW regel wel in stand houden ? je moet het maar snappen, een 0% BTW regel op thuis-batterijen zou echter wel helpen denk ik.
Er is dus gewoon een btw teruggave, vergelijkbaar met PV BTW regeling van een paar jaar terug.

Later is die PV regeling omgezet in een factuur zonder BTW via leveranciers. De (geïnstalleerde) thuisbatterij zonder BTW is dus nu nog een administratie bij de koper ( en dus ook de KOR).

Dat bijt elkaar wel op dit moment, wanneer je hem aanschaft als ZZP of als je als PV koper van die tijd bent vergeten om weer uit de KOR te stappen na 5 jaar.

• JPS
  • Niet online

JPS

hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:37:
[...]
Het eerlijke verhaal is dat de meeste systemen financieel (nog) niet interessant zijn, pas als de prijzen verder dalen en de TVT minder dan 5 jaar wordt het zonder subsidie interessant. Anders kan je beter beleggen of wat anders nuttigs met je spaargeld doen.
Nou daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Mensen rekenen zich hier helemaal suf om zo'n systeem maar 'terug te verdienen'. Er zijn veel meer redenen om een thuisbatterij te hebben, zoals meer autonomie, het niet langer last willen hebben van overheidsgrillen qua energiebeleid of robuuste noodstroomvoorziening. Dat is me ook genoeg waard en als ik met een jaar of 10 ongeveer neutraal draai vind ik het allang prima. Dan ligt de wereld er weer heel anders bij.
En misschien ben ik eerder uit de kosten,dit jaar handelt ie er nog lekker op los (afgelopen maart was de rekening -135€) en daarna moet ik van Maart-Oktober volledig off-grid kunnen draaien (incl PHEV gebruik/ 40km per dag).

• Jan-tweak
Martijn-V4 schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:27:
[...]

Hier werkt de HW P1 meter prima samen met mijn Zendure Solarflow 2400AC+, ook in de app geen enkel probleem, wellicht ben ik die edge case ...
dat is blijkbaar ook het probleem, soms (heel) soms, wil het werken, maar bij de meeste gevallen werkt het gewoon niet. de vraag is waar de fout ligt, bij HW of toch bij Zendure?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:42
de Peer schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:14:
[...]

Nou nee. Dat zul je moeten onderbouwen. De consensus op dit moment lijkt te zijn dat het financieel niet aantrekkelijk is.

Wel interessant als hobby of om het net te ontlasten
U vraagt, wij hebben al gedraaid:

Pejdref in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwfm3L9QYwzMvqVTthHBT97p8rE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klagpnvZ9jxoUpoGcFp2LH1I.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
Get!em schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:40:
[...]

Er is voor privé-personen al een aanschafsubsidie. Namelijk de btw teruggave. Moet je niet doen via DeCentrale (rekenen met ongunstig forfait). Wel voorwaarden. Oa dat het een geïnstalleerd systeem moet zijn, en dat je moet “handelen”. Maar zodra je al ‘s avonds uitgesteld gaat terugleveren tegen hogere tarieven is het al handelen.

https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/energie-opslaan/btw-teruggave-thuisbatterij-wanneer-en-hoe
heel veel mensen kunnen daar niet meer aan deelnemen, omdat ze al eens een KOR hadden. en je moet dus ook een dynamisch contract hebben, voor veel mensen die nog vast zitten aan een lopend vast contract dus ook geen optie.

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:17
JPS schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:57:
[...]

Nou daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Mensen rekenen zich hier helemaal suf om zo'n systeem maar 'terug te verdienen'.
MIj boeit het helemaal niets hoe lang de terug verdien tijd is, ik wil gewoon zoveel mogelijk opgewekte energie gebruiken en zo min mogelijk uit het net halen, terug leveren is helaas niet helemaal te voorkomen, dat is dan maar zo.

• daemonix
  • Niet online
Ik zou het tabelletje 'beleggen' weghalen gezien de luchtballon die wordt opgeblazen. Je weet het, resultaten uit het verleden enzo. Het is puur gokken.

• Jan-tweak
[...]

Nou daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Mensen rekenen zich hier helemaal suf om zo'n systeem maar 'terug te verdienen'. Er zijn veel meer redenen om een thuisbatterij te hebben, zoals meer autonomie, het niet langer last willen hebben van overheidsgrillen qua energiebeleid of robuuste noodstroomvoorziening. Dat is me ook genoeg waard en als ik met een jaar of 10 ongeveer neutraal draai vind ik het allang prima. Dan ligt de wereld er weer heel anders bij.
En misschien ben ik eerder uit de kosten,dit jaar handelt ie er nog lekker op los (afgelopen maart was de rekening -135€) en daarna moet ik van Maart-Oktober volledig off-grid kunnen draaien (incl PHEV gebruik/ 40km per dag).
autonomie, nee, dus want de meeste thuis-batterijen hebben een net nodig om te draaien en met een gemiddelde TB ga je zeker geen autonomie genereren.
rubuste noodstroomvoorziening gaat echt wel een stap verder dan de gemiddelde TB en de vraag die je zou moeten stellen of de kosten tegen de voordelen opwegen, in veruit de meeste gevallen vrees ik niet.
dus blijft over om geduurende de genoemde maanden zo veel mogelijk op NOM te draaien, en laten we eerlijk zijn, de TVT zit dan toch al snel richting 7-10 jaar.

• Jan-tweak
daemonix schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:28:
[...]

Ik zou het tabelletje 'beleggen' weghalen gezien de luchtballon die wordt opgeblazen. Je weet het, resultaten uit het verleden enzo. Het is puur gokken.
juist, kijk maar eens wat je aandelen hebben gedaan de laatste 2 maanden ?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:02
daemonix schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:28:
[...]

Ik zou hem laten staan, maar misschien pas vanaf 10 of 15 jaar laten beginnen.
Dan is dat risico van korte termijn verliezen weg en kun je gewoon weer een gemiddelde aanhouden.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-04-2026 17:38 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:45
daemonix schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:39:
[...]

Goeroe Hermann Scheer geloofde dat zon (en wind) energie nagenoeg gratis zouden maken.

Maar iedere keer als er een nieuwe gesubsidieerde zonneweide, windpark of batterijpark werd opgetuigd, kreeg lokale burgemeester weer de opdracht om 4 nieuwe datacenters toe te laten. Elk datacenter geeft toch zeker voor 4 mensen werk, voor 10.000 mensen energieverbruik. De energieprijzen daalden merkwaardig genoeg niet. Tussen 17-21 uur graag minder energie verbruiken a.u.b.

Nu zonnepanelen (eindelijk) betaalbaar zijn voor de sociale onderlaag wordt de keutel ingetrokken en klinkt de roep om subsidie voor de nieuwe hobby van de sociale middenklasse: de thuisbatterij.

Liever niet, dat drijft de prijs alleen maar op en genereert weer een enorm papiercircus. De netbeheerders doen net alsof het regelen van opslag niet in hun mandje zat - tip: dat mocht onder de oude Energiewet wel degelijk - en dat ze de afgelopen 15 jaar zonnepanelen, elektrisch rijden en warmtepompen totáál niet zagen aankomen.

Als de netbeheerders dan toch alle slimme meters moet gaan vervangen, zijn ze hier van harte welkom voor het plaatsen van een kleine 3 kWh batterij in de meterkast. Bij 10 miljoen woningen heb je dan toch 30 GWh opslag, netjes gedistribueerd over heel Nederland.

Mensen wonen gemiddeld 7 jaar in huis. Dus meer zonnepanelen zullen er niet veel meer gelegd worden. Maar een stekkerbatterij sleep je gewoon mee naar je volgende woning. Daar worden de aandeelhouders die je noemt niet blij van, the spice must flow.

• hoevenpe
Er zijn veel meer redenen om een thuisbatterij te hebben, zoals meer autonomie, het niet langer last willen hebben van overheidsgrillen qua energiebeleid of robuuste noodstroomvoorziening.
Maar dat ga je dus niet bereiken met een thuisbatterij, dan heb een veelvoud aan seizoensoverstijgende opslag nodig of het wordt nog steeds een donker kerstdiner.

Noodstroom zie je op sommige modellen verschijnen, besef dat dit alleen werkt als je batterij redelijk vol is. Als in de ochtend de stroom uitvalt heb je er nog steeds niets aan.

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:34:
[...]

juist, kijk maar eens wat je aandelen hebben gedaan de laatste 2 maanden ?
Je bent blijkbaar meer van Buy High, Sell Low?

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:00:
[...]

Je bent blijkbaar meer van Buy High, Sell Low?
nee, ik ben juist voor beleggen op de lange termijn, ik vrees dat dit het generatieverschil is.

• JPS
  • Niet online

JPS

hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:50:
[...]

Maar dat ga je dus niet bereiken met een thuisbatterij, dan heb een veelvoud aan seizoensoverstijgende opslag nodig of het wordt nog steeds een donker kerstdiner.

Noodstroom zie je op sommige modellen verschijnen, besef dat dit alleen werkt als je batterij redelijk vol is. Als in de ochtend de stroom uitvalt heb je er nog steeds niets aan.
Ik heb het ook niet over de wintermaanden, ik dan alleen wat goedkoper inkopen als er prijsfluctuatie is.
Maar April-Oktober zou ik het zonder grid redelijk moeten kunnen redden. Overdag opgewekte zonnestroom gaat savonds de auto in en overschot wordt zo nodig verkocht.

Ook heb ik het niet over een stekkerbatterij maar een Sigenergy met gateway. Dat is veel functionaliteit voor een flinke prijs, maar zorgt er in ieder geval voor dat ik max flexibel ben en kan inspelen op wat er komt/veranderd. Ook in twee uur volledig laden/ontladen (17kW omvormer) dus maximaal de prijspieken en dalen meepakken. Als het moet kan er eenvoudig een aggregaat worden aangesloten om de accu te laden, maar zo ver ga ik (nu) niet in mijn autonomie.
De PHEV / brandstofbesparing zorgt er mede voor dat ik echt wel binnen 10 jaar uit de investering ben en daar krijg ik enorm veel gemak en gemoedsrust voor terug. Beleggen zou rendabeler kunnen zijn, al is dat ook nog maar de vraag met alle onzalige box3 plannen van vadertje staat. Hier weet ik wat ik heb, ongeacht het gerommel van de overheid.

• Drardollan
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:04:
[...]

Ik wist niet dat dat altijd hetzelfde was, dank. Qua stroommeter bedoel je een P1 meter die je erbij krijgt of moet kopen?

• Drardollan
[...]

Sowieso is er in Nederland maar weinig stroomuitval. Voor mij is het een pré, als de stroom die ene keer uitvalt dat je dan alsnog mogelijk wat acculading hebt. Kan je in ieder geval een lampje aandoen en een telefoon opladen. Maar met 1 of 2 kWh ben je zo leeg.

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 00:23
[...]

Dan heb je het verkeerde systeem gekocht. Bij een thuisaccu en aangesloten pv heb je stroom genoeg, mits voldoende Wp en zon.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:01
Drardollan schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:36:
[...]

Sowieso is er in Nederland maar weinig stroomuitval. Voor mij is het een pré, als de stroom die ene keer uitvalt dat je dan alsnog mogelijk wat acculading hebt. Kan je in ieder geval een lampje aandoen en een telefoon opladen. Maar met 1 of 2 kWh ben je zo leeg.
Ik laat 10% in reserve, deels om niet diep te ontladen, en vanaf 06:00 mag die tot 5% gaan. Daarbij blijft mijn voltage boven de 49V of 3.05V/cell. Vaak blijft het systeem wel wat voller, beetje afhankelijk of ik de auto nog kan laden.

Als het systeem overschakelt bij netuitval dan gebruikt hij deze 'restjes' om de 1 fase groepen te voeden, wat normaal gesproken 350 Wh is. Op 5% lading kan ik daar 4 uur mee rondkomen, zelfs in december kan ik vaak daarmee stroom houden als de zonnepanelen opkomen. Of het moet echt een hele grijze dag zijn.
Koud wordt het wel doordat de warmtepomp uit staat.

Je onderschat misschien een beetje hoeveel 1-2 kWh is. Een normaal huishouden verbruikt 6-8 kWh per dag, dus 4-6 uur overbruggen gaat je dan wel lukken, zeker als je zuinig aan gaat doen, met alleen een lampje en je telefoon opladen kom je meerdere dagen door in elk geval ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
zalkc schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:28:
[...]
....Een normaal huishouden verbruikt 6-8 kWh per dag....
Er zijn ook al veel "normale" huishoudens die een WP en/of EV hebben. Die gaan het (lang) niet redden met 6-8 kWh per dag.
Je zult "normale" huishoudens moeten indelen in groepen zoals gas+electra+benzine, gas+electra+ev en wp+electra+ev oftewel volledig elektrisch.

• Drardollan
zalkc schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:28:
[...]

Ik laat 10% in reserve, deels om niet diep te ontladen, en vanaf 06:00 mag die tot 5% gaan. Daarbij blijft mijn voltage boven de 49V of 3.05V/cell. Vaak blijft het systeem wel wat voller, beetje afhankelijk of ik de auto nog kan laden.

Als het systeem overschakelt bij netuitval dan gebruikt hij deze 'restjes' om de 1 fase groepen te voeden, wat normaal gesproken 350 Wh is. Op 5% lading kan ik daar 4 uur mee rondkomen, zelfs in december kan ik vaak daarmee stroom houden als de zonnepanelen opkomen. Of het moet echt een hele grijze dag zijn.
Koud wordt het wel doordat de warmtepomp uit staat.

Je onderschat misschien een beetje hoeveel 1-2 kWh is. Een normaal huishouden verbruikt 6-8 kWh per dag, dus 4-6 uur overbruggen gaat je dan wel lukken, zeker als je zuinig aan gaat doen, met alleen een lampje en je telefoon opladen kom je meerdere dagen door in elk geval ;)
Dat onderschat ik niet, ik weet behoorlijk goed wat ik gebruik. 10kWh per dag is het minimaal in de periode oktober-maart. Maart-oktober meestal wat minder per dag. Verwarmen en koelen met de airco gaat hard. Baseline verbruik zit hier ook wel rond de 300, maar dat kan natuurlijk wel zuiniger.

Maar daarvoor zou ik geen lading vasthouden. Koelkast en vriezer kunnen wel even zonder en verwarmen kan altijd nog met de petroleum kachel die amper iets gebruikt.

Wel goed om de cellen niet te ver te ontladen natuurlijk. Welk merk heb je staan dat dit zo specifiek ingesteld kan worden?

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste