Dat is afhankelijk van hoe je er zelf mee om wil gaan.
Ik heb in 2025 372 kWh vanuit de batterij van de BEV naar de woning getransfereerd.
Dat zijn - inclusief verliezen - 6 extra cycli.
De auto doet een 17000 km per jaar. Dat is ruim geschat en verliezen inbegrepen een 3200 kWh (gemeten aan de laadpaal en niet het intern DC verbruik). Dat zijn, nog eens naar boen afgerond een 200 cycli per jaar.
Die extra V2H cycli gaan - voor ons - dan echt niet het verschil maken. Zelfs niet wanneer het getransfereerde volume nog aanzienlijk zou stijgen.
Over vermogensbelasting maak ik me al helemaal geen zorgen. Het continu vermogen van 3,5 kW is peanuts in vergelijking met wat een auto (en dan nog wisselend en geen constant vermogen) vanuit de batterij vraagt.
Voorlopig ook nog altijd een bedrijfswagen die tussen de 1 en 5 jaar ingeruild wordt (normaal om de 4 jaar).
Dit is reeds onze derde BEV en daar werd inzake laden van de batterij niet gekeken naar SoC, dus wanneer het even kon op PV (of AC) laden tot 100%. Anderzijds werd er slechts heel uitzonderlijk geladen aan HPC DC laders en werden bijna overal de snelheidslimieten gerespecteerd en werd er nooit mee op de "Autobahn geragd".
Bij inruilen (de laatste op bijna 80K) geen noemenswaardigde degradatie van de EV accu te meten (attest 100% SoH) en wat nog belangrijker is in optimale omstandigheden maar een "terugval" van beschikbare range van een tiental km (na bijna 5 jaar en bijna 80K km).
Voorlopig zie ik het - in de gegeven omstandigheden en onder het huidige beleid - dus wel nog altijd goed zitten.
Ttz. wat betreft de combinatie van V2H en thuisbatterij.
V2G is - gezien de achterstand van de netbeheerder(s) en de onenigheid tussen verschillende constructeurs wat het nu precies moet worden en doorgaans een verplicht specifiek energiecontract - iets dat ik nog niet echt zie zitten.
Alhoewel, Victron heeft zijn nieuwe (te integreren in de VRM) MID gecertificeerde laadpaal voorgesteld die eveneens V2G ready is (als in de software is er klaar en de behuizing is voorzien voor V2G maar de V2G module kan pas nadien intern geplaatst worden wanneer men eindelijk de vereiste standaarden kent).
[
Voor 42% gewijzigd door
IvoB2 op 02-07-2026 10:23
]