• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:05
Gisteren een nieuwe renault 5 opgehaald, met V2G mogelijkheid.

@Ahrand :
  1. Een specifieke auto waar je specifieke betalende opties of services voor moet bijbestellen
  2. Een specifieke zeer dure laadpaal
  3. Een specifieke duur contract bij een specifieke energieleverancier
En precies daarom heb ik voorlopig maar een mobiele lader op 230V aangeschaft, ik zie het ook niet zitten al deze vendor lock ins. Wel jammer...

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Heb jij aandelen in die club?
En kun je uitleggen wat je nu met Sigenergy kan? Ik snap dat daar alles via DC werkt, wat natuurlijk veel voordelen biedt, maar er is toch nog geen enkele auto die terugleveren via DC in Nederland ondersteunt? Dus hier heb je in de praktijk toch (nog) niks aan?
Wat is dat voor een reactie? Ga eens lezen in het Sigenergy topic deel 2 en je zal zien dat er diverse mensen zijn die laten zien dat het werkt. En ja, ook bij mij werkt het met een Tesla model 3 Premium LR RWD en nee, ik heb geen aandelen maar wel een fantastische 25 kW bidirectionele DC lader.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op de zaak hebben we 8 Peblars staan en 2 Renaults rijden, ik zal eens even vragen of ze nog een proeftuin willen. We koppelen al met hun API om de ochtendpiek wat te dempen.
Grootverbruikers betalen ~€4/kW voor de 15-minuten kW piek die maand, niet veel maar als met wat simpele software die piek van 250 kW naar 140 kW kan zijn het toch makkelijke euro's. En met V2G is de piek potentieel helemaal weg, plus salderen heeft grootzakelijk nooit gekund.

Uiteindelijk is het ecosysteem behoorlijk dichtgetimmerd met een hele PKI, de bedoeling is wel een open markt dus fabrikanten moeten open zijn over welke V2G root CA's ze ondersteunen. Een lock-in tussen Renault en We Drive Solar kan niet de bedoeling zijn, maar als pilot om de principes te checken kan ik het me tijdelijk wel voorstellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:41
Andrehj schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Huh? Zit jij op een andere internet als ik? Dit zie ik als ik op de bovenstaande link naar Sigenergy klik:
[Afbeelding]
Daar staat NL toch echt niet tussen.... :?
Scroll vanaf het punt dat je nu aanwijst eens wat verder naar beneden. (Eens, het web interface kan wat duidelijker,)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:41
Proton_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:09:
Op de zaak hebben we 8 Peblars staan en 2 Renaults rijden, ik zal eens even vragen of ze nog een proeftuin willen. We koppelen al met hun API om de ochtendpiek wat te dempen.
Grootverbruikers betalen ~€4/kW voor de 15-minuten kW piek die maand, niet veel maar als met wat simpele software die piek van 250 kW naar 140 kW kan zijn het toch makkelijke euro's. En met V2G is de piek potentieel helemaal weg, plus salderen heeft grootzakelijk nooit gekund.

Uiteindelijk is het ecosysteem behoorlijk dichtgetimmerd met een hele PKI, de bedoeling is wel een open markt dus fabrikanten moeten open zijn over welke V2G root CA's ze ondersteunen. Een lock-in tussen Renault en We Drive Solar kan niet de bedoeling zijn, maar als pilot om de principes te checken kan ik het me tijdelijk wel voorstellen.
Kijk je naar de toekomstplannen die BMW enkele maanden geleden presenteerde zie je dezelfde vendor lock-in: BMW opties, BMW laadpaal, BMW energiecontract etc.

Maar hé, waarom zouden de fabrikanten hun best doen dit allemaal werkend te krijgen? In het rijtje energieleverancier, netbeheerder, belastingdienst, autodealer, consument, wie gaat er nu ècht profiteren van V2G?

Elektrisch rijden is met verschillende protocollen, ondoorzichtige prijsstructuur, verschillende laadkabels en 12 extra apps op je telefoon al complex genoeg. Maar onder de streep goedkoper voor de consument. Waarom zou “de markt” niet nog meer zand in het raderwerk gooien omdat de verdienmodellen moeten blijven draaien?

Even serieus, we hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (V2G) maar we discussiëren oneindig door over “problemen” als “Oei, ik heb de auto op de zaak opgeladen en stook er nu de inductieplaat mee. Hoe ga ik aan de Belastingdienst uitleggen dat er nu belaste en onbelaste kWh samen in mijn thuisbatterij zitten?”.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sonero schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:19:
Scroll vanaf het punt dat je nu aanwijst eens wat verder naar beneden. (Eens, het web interface kan wat duidelijker,)
OMG. Je hebt gelijk. Dat is een scrollmenu....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:19
kliffen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Ondertussen wacht ik nog steeds op de R5….
Maar wel inmiddels mijn oude tesla getest met de Sigenergy ev dc lader en tot mijn verassing levert die gewoon aan het net terug 😃
Hi @kliffen ,

Hoe heb jij V2G aan de praat gekregen met de Sigenergy EVDC lader en jouw Tesla? En met hoeveel kWh kun je terugleveren richting de batterij en het net? Ik heb zelf een Tesla model 3 en Y maar terug leveren krijg ik niet aan de praat.

Ik heb het geprobeerd door de kampeermode aan te zetten in de auto.

System specs | X

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:11

Bravo

Second Best

Vandaag hebben Vattenfall, Kia en Hyundai bekend gemaakt dat ze daadwerkelijk met een V2G pilot gaan starten, voor 40x EV9 en 40x Ioniq9

https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/persbericht/2026/vattenfall-start-v2g-pilot-elektrische-auto-als-buffer-voor-het-stroomnet

Is er iemend die er meer vanaf weet? Ik kan mij niet aanmelden met mn Ioniq 6, die is blijkbaar niet voldoende V2G voorbereid ondanks dat ze hetzelfde platform (E-GMP) deelt met deze grote broeders.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:07
MadHost schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Hi @kliffen ,

Hoe heb jij V2G aan de praat gekregen met de Sigenergy EVDC lader en jouw Tesla? En met hoeveel kWh kun je terugleveren richting de batterij en het net? Ik heb zelf een Tesla model 3 en Y maar terug leveren krijg ik niet aan de praat.

Ik heb het geprobeerd door de kampeermode aan te zetten in de auto.
De Tesla model S was van 2018. Ik hoefde niets speciaals te doen. De teruglevering ging met 4a5 kWh.

Overigens stond de AI modus uit.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:23
Hopelijk bedoelen jullie kW en niet kWh? Anders zet het weinig zoden aan de dijk.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:56

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Franciesco schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:55:
Hopelijk bedoelen jullie kW en niet kWh? Anders zet het weinig zoden aan de dijk.
Eenhedenpolitie ! :henk

:+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste