Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:13

Ersus

Zuid-Limburg

Schuurman92 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:34:
Morgen heeft mijn vader een gesprek met iemand van de batterij concurrent. Ik schreef hier een tijdje geleden ook al over dit bedrijf. Dit bieden ze aan:

[...]

En het mooiste nog:

[...]

Achter de terugverdiengarantie staat niet eens een * dus ze zijn wel heel zeker van hun zaak :|

Nu vind ik het interessant om met bij het gesprek te zijn, ik heb mijn vader sowieso al gezegd dat in zijn situatie een accu voor dit bedrag helemaal niet interessant is.

Waar ik wel benieuwd naar ben of een accu enigzins interessant kan zijn. Zijn situatie;
  • Groot vrijstaand huis, alleen de leefkeuken wordt normaal gesproken verwarmd
  • 33 zonnepanelen op zuid
  • verwarmd op gas
  • hij overweegt een airco te laten plaatsen in de woonkeuken
  • "kookt" :+ elektrisch
Wat ik zou denken; neem sowieso die airco om te verwarmen en eventueel een simpele accu op één fase zodat hij een beetje buffer heeft. En anders wellicht een omvormer die de zonnepanelen ook terug kan schakelen op het moment dat de accu vol zit en je moet bijbetalen.

Verbruik en opwek heb ik niet goed inzichtelijk. wel weet ik dat hij veeeel meer opwek heeft dan gebruik.

Ik weet het, beetje vage summiere info, maar hij kwam gisteren bij me met de vraag over die batterij concurrent en ben toen eens wat gaan nadenken wat in zijn situatie interessant is.

ps. ik denk dat het voor hem ook een beetje is om bezig te zijn. hij is nu 80 jaar en als je met een accu op 10 jaar terugverdienen zit, moet ie nog even mee O-)
Dik rood doek.

Ik denk dat je er beter weg kan blijven. Deze BV zit hier achter en over de eigenaar zijn links en rechts wat vreemde commentaren te vinden. https://drimble.nl/bedrij...059196955/variouz-bv.html

En ik sluit mij aan bij de andere tweakers, met die leeftijd is het niet zo'n goede deal.
Een airco snap ik, dat is lekker behaaglijk.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:13

Ersus

Zuid-Limburg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAGkgkErFSl7UfuwWya_RiTVq40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJm0U6FGYq8Rf6bpnnh4YZN9.png?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Morgen heeft mijn vader een gesprek met iemand van de batterij concurrent. Ik schreef hier een tijdje geleden ook al over dit bedrijf. Dit bieden ze aan:

[...]

En het mooiste nog:

[...]

Achter de terugverdiengarantie staat niet eens een * dus ze zijn wel heel zeker van hun zaak :|

Nu vind ik het interessant om met bij het gesprek te zijn, ik heb mijn vader sowieso al gezegd dat in zijn situatie een accu voor dit bedrag helemaal niet interessant is.

Waar ik wel benieuwd naar ben of een accu enigzins interessant kan zijn. Zijn situatie;
  • verwarmd op gas
Wat ik zou denken; neem sowieso die airco om te verwarmen en eventueel een simpele accu op één fase zodat hij een beetje buffer heeft. En anders wellicht een omvormer die de zonnepanelen ook terug kan schakelen op het moment dat de accu vol zit en je moet bijbetalen.

Verbruik en opwek heb ik niet goed inzichtelijk. wel weet ik dat hij veeeel meer opwek heeft dan gebruik.

Ik weet het, beetje vage summiere info, maar hij kwam gisteren bij me met de vraag over die batterij concurrent en ben toen eens wat gaan nadenken wat in zijn situatie interessant is.

ps. ik denk dat het voor hem ook een beetje is om bezig te zijn. hij is nu 80 jaar en als je met een accu op 10 jaar terugverdienen zit, moet ie nog even mee O-)
Die zag ik vanochtend nog bij Radar voorbijkomen... YouTube: Agressieve verkoop thuisbatterijen gaat door: ACM stapt naar het OM ... wegblijven dus

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52

Valkyre

Kitesurf FTW!

Oef zoveel informatie ik zou wel graag NOM willen bereiken voor 8 maanden in het jaar.
Via verenging eigen huis is er een inkoopactie die volgens mij nog niet hier langs is gekomen 5600 euro installatie helemaal compleet
9,3 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ8SYI4JQX3XbJapYpUhAR4Losw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbfUb6hZ4kJ5t93FCwHuRpdA.jpg?f=fotoalbum_large

Gevoelsmatig is dit best een mooie deal.

In mijn situatie gezin met zijn 4en hebben we 15 panelen op het dak liggen (enphase met micro’s)
Genoeg energie maar veel gebruik in de avond / nacht wat ik graag zelf wil opvangen.
Jul - sept 2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DO7kBCFeocyNXxiENCsKPB6jq9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKmhh7Ch2jdppdjP4Ao2tsUf.jpg?f=fotoalbum_large

Alphaess lijkt ook goed met home assistant te integreren.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

iRacing Profiel

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:39
Valkyre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:48:
Via verenging eigen huis is er een inkoopactie die volgens mij nog niet hier langs is gekomen 5600 euro installatie helemaal compleet. 9,3 kWh. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik vraag me altijd af het verschil tussen dit soort batterijen en thuisbatterijen. Een zendure met 11.04 kWh kost 3200. Hoe is dit een goede deal?

[ Voor 10% gewijzigd door Cardinal op 15-04-2026 15:55 ]

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Cardinal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:54:
[...]

Ik vraag me altijd af het verschil tussen dit soort batterijen en thuisbatterijen. Een zendure met 11.04 kWh kost 3200. Hoe is dit een goede deal?
De zendure is toch een plug in batterij? Dan kun je in mijn geval maximaal 800 watt ontladen.
In mijn situatie wil ik de piek momenteel (koken, wasmachine waarbij we over de 2000 watt gaan) wel uit de batterij kunnen gebruiken?

iRacing Profiel

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Valkyre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:59:
[...]

De zendure is toch een plug in batterij? Dan kun je in mijn geval maximaal 800 watt ontladen.
In mijn situatie wil ik de piek momenteel (koken, wasmachine waarbij we over de 2000 watt gaan) wel uit de batterij kunnen gebruiken?
Het lijkt mij beter dat jeje eerst verdiept in de materie, verschillen en etc. ipv nu basic vragen te stellen..

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Waarom zou je dat willen? Dat zijn eisen die het erg duur maken. 800W dekt juist een heel groot deel van je verbruik af

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

beyazz06 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:01:
[...]

Het lijkt mij beter dat jeje eerst verdiept in de materie, verschillen en etc. ipv nu basic vragen te stellen..
Okee ik lees wel het 1 en ander mee, mijn wellicht onjuiste conclusie is dat een plug-in batterij meer gelimiteerd is in het teruglever vermogen. (Dat kan verdubbelde worden bij de juiste bekabeling).
Excuses dat mijn vragen dan te basic zijn voor dit topic.
Dan zal ik het zendure topic ook eens verder uitspitten.
de Peer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:10:
[...]

Waarom zou je dat willen? Dat zijn eisen die het erg duur maken. 800W dekt juist een heel groot deel van je verbruik af
Eens hoor ik twijfel ook nog tussen deze 2 waarbij ik het liefst echt zoveel mogelijk wil afdekken. Maar nu gamepc aan in de avond en vriendin televisie tegelijk aan. Dat gaat al over de 800 watt heen.
Als er dan ook nog een was gedraaid word is het sowieso maar beperkt.

Om het gebruik te sturen naar meer overdag energie slurpers is nog een uitdaging ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Valkyre op 15-04-2026 16:13 ]

iRacing Profiel

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:25
Ik ben mezelf al enige weken aan het verdiepen in de thuisbatterij. Waarom sluit iedereen deze 'jongens' paralel aan het pv en niet als 'aparaat' zoals een laadpaal

• Tony71
de Peer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:10:
[...]

Dat klopt zeker. Maar om bijvoorbeeld een batterij te vullen van bijvoorbeeld 10kWh ben je meer dan een halve dag bezig en de verliezen zijn groot door de lage last van 800W

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:25

[...]

En het mooiste nog:

[...]

• verwarmd op gas

Kijk in de situatie van je vader vooral of hij de stroom die de thuisbatterij gaat opslaan wel daadwerkelijk weer kan verbruiken binnen een dag. Veel mensen kijken bij een thuisbatterij naar het aantal zonnepanelen, maar je moet aan de verbruikskant kijken of je het kunt terugverdienen. Ik geef op basis van de situatie die jij schetst (o.a. verwarmen op gas) je vader een hele kleine kans dat hij het bij leven en welzijn terugverdient.
Met 8500 kijk je zo tegen een terugverdientijd van minstens 20 jaar. Even over de duim denk ik dat je met een 10kwh accu blij mag zijn als je 300 euro per jaar 'verdient'. Do the math.

Als je vader het wil doen om wat te hobbyen en te lekker af en toe te kijken hoe de thuisbatterij werkt dan zou ik een goede stekkerbatterij aanraden van bijvoorbeeld 5 kWh. Bijvoorbeeld Zendure, dan ben je voor 1700 klaar. Dat is in 10 jaar misschien nog terug te verdienen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:39
@Valkyre Zendure kan 800, 2400 Watt en 3600 schijnt onderweg. Alleen lijkt het erop dat hoe hoger de capaciteit hoe slechter het NOM aankan ivm de omvormer en efficientie.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:25
[...]

Zendure kan bij een goede aansluiting op een aparte groep tot 2400 watt laden en ontladen.
De AlphaESS is ongetwijfeld een leuk systeem, maar wel prijzig.
Zendure is goed integreerbaar met HA en als je 11,5kWh (netto ook 10kWh) bestelt ben je 3000-3200 kwijt.
Nog een P1 meter en een goed stopcontact en 200 piek voor een installateur die een vaste aansluiting maakt op een aparte groep (als je die vrij hebt). Ben je 1500 euro goedkoper uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Pr088 op 15-04-2026 16:17 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tony71
Cardinal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:13:
@Valkyre Zendure kan 800, 2400 Watt en 3600 schijnt onderweg. Alleen lijkt het erop dat hoe hoger de capaciteit hoe slechter het NOM aankan ivm de omvormer en efficientie.
Het klopt dat bij lage last elke omvormer in verhouding met deze last een hoger verbruik lijkt te hebben...Bij 30W verbruik van de zendure omvormer tov een last van 300W lijkt vele malen hoger dan wanneer de last 800W is. Echter is dit 'bedrog' omdat elke omvormer moeite heeft om met lage last boven de 80% uit te komen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:51
Tony71 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:12:
[...]

Dat klopt zeker. Maar om bijvoorbeeld een batterij te vullen van bijvoorbeeld 10kWh ben je meer dan een halve dag bezig en de verliezen zijn groot door de lage last van 800W
Vaak kunnen die stekkerbatterijen wel met meer vermogen (bijv. 2kW) laden, terwijl het uitgangsvermogen beperkt is tot 800W.

En dat kan dan ook op een gedeelde groep.

Ik heb een paar weken met een 5,4kWh stekkerbatterij met 1200W laden en 800W ontladen NOM gedraaid, dat ging eigenlijk prima, als ik de grotere verbruikers maar zoveel mogelijk overdag gebruikte.

[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-04-2026 16:41 ]

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:13
Tony71 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:12:
[...]

Aan 800 W heb je in 97% van de tijd genoeg. Zie plaatje hieronder. De tweede lijn betreft een balkonsetje van 600 Wp maar dat is vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large
(bron)
Vaatwasser en wasmachine trekken die pieken van bijvoorbeeld 2 kW slechts gedurende 20 minuten. Je kan je afvragen of je voor het verschil een installateur wil laten komen die een aparte groep bij je komt aanleggen. Maar misschien heb je in de keuken nog een ongebruikte ovengroep?

Bijna vergeten: er zijn ook batterijen die met een groter vermogen laden dan ontladen. Bijvoorbeeld 1600 W versus 800 W. De batterij van 10 kWh kan dan nog steeds in 6 uur opgeladen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sonero op 15-04-2026 16:48 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
Sonero schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:46:
[...]

Aan 800 W heb je in 97% van de tijd genoeg. Zie plaatje hieronder. De tweede lijn betreft een balkonsetje van 600 Wp maar dat is vergelijkbaar.

[Afbeelding]
(bron)
Vaatwasser en wasmachine trekken die pieken van bijvoorbeeld 2 kW slechts gedurende 20 minuten. Je kan je afvragen of je voor het verschil een installateur wil laten komen die een aparte groep bij je komt aanleggen. Maar misschien heb je in de keuken nog een ongebruikte ovengroep?

Bijna vergeten: er zijn ook batterijen die met een groter vermogen laden dan ontladen. Bijvoorbeeld 1600 W versus 800 W. De batterij van 10 kWh kan dan nog steeds in 6 uur opgeladen worden.
Er zijn dagen zat dat je niet zes uur per dag overproductie hebt van 1600 watt.
Dus richting 2500 watt laden of meer is toch wel fijn,zeker als je weet dat in een 10kwh accu toch 13kwh verdwijnt voor hij vol is

1 PVoutput . Dongen NB

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:13
Andrehj schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:50:
[...]

Deze vraag is al vele malen beantwoord in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11. Lees dat topic en trek je eigen conclusies.

[...]

Wat denk je zelf? Zie jij ergens "warmtepompen" in de topictitel staan? :?
Niks mis met die vraag. Als je de cijfers van het CBS mag geloven verhuizen mensen gemiddeld elke 7 jaar.

De vraag “Al interessant voor mij?” slaat niet alleen op een investering zoals een batterij. Ook triple glas of warmtepomp wil je dan binnen die periode terug verdienen.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:35
Sonero schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:13:
[...]

Niks mis met die vraag. Als je de cijfers van het CBS mag geloven verhuizen mensen gemiddeld elke 7 jaar.

De vraag “Al interessant voor mij?” slaat niet alleen op een investering zoals een batterij. Ook triple glas of warmtepomp wil je dan binnen die periode terug verdienen.
Als je zo redeneert moet je ook kijken of die investering een waardeverhoging van je woning betekent, zeker met de aankomende aanpassing energielabel bij vaste thuisbatterij.... Maar ja, hoeveel meer is je huis waard na zo'n investering en dat daardoor je woning een beter energielabel krijgt dan zonder....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:40
reneeke1970 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:23:
Er zijn dagen zat dat je niet zes uur per dag overproductie hebt van 1600 watt.
Dus richting 2500 watt laden of meer is toch wel fijn,zeker als je weet dat in een 10kwh accu toch 13kwh verdwijnt voor hij vol is
Laden gaat wel met 2500w

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sonero schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:13:

En dus mag je met vragen over al die onderwerpen (en nog meer?) het topic over thuisaccu's vervuilen? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Tony71 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:21:
[...]

Het klopt dat bij lage last elke omvormer in verhouding met deze last een hoger verbruik lijkt te hebben...Bij 30W verbruik van de zendure omvormer tov een last van 300W lijkt vele malen hoger dan wanneer de last 800W is. Echter is dit 'bedrog' omdat elke omvormer moeite heeft om met lage last boven de 80% uit te komen.
Op dit moment gebruik ik mn Victron zoals je die Zendure of Deye het best kan gebruiken, hoog vermogen laden en hoog vermogen terugleveren. Voor mn Victron geeft dat niet de beste RTE mogelijk, maar financieel is t momenteel aantrekkelijk. Mn Victron heeft met NOM bij mij een duidelijk betere RTE dan nu. Maar 2027 kom je niet onder NOM uit, qua onmiddelijk financieel resultaat. Qua levensduur accucellen gaat NOM waarschijnlijk ook wat betekenen, maar we hopen daar niet al te snel last van te krijgen.
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste