Hey, daar ben ik weer, een tijd geleden heb ik een lang bericht geschreven waarom een thuisbatterij voor mij wel interressant is. Zie hier mijn initiele bericht en wat discussie erna:
LigeTRy in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik mijn batterij al aantal dagen draaien, ik zal in deze post zoveel mogelijk proberen uiteen te zetten over de hobbels en valkuilen die ik ben tegengekomen, in de hoop dat ik jullie daar wat aan hebben. Mis ik een onderwerp of heb je een specifieke vraag, let me know.
Het systeem
Ik heb in het vorige bericht m'n designkeuses al een keer uitgelegd, maar hier de korte samenvatting voor de context
- Victron 6k5 Omvormer > Gekocht op NKON.nl
- 16Kwh Accupakket met jkbms > Gekocht op Alibaba.com
- Gebruikersgroepen en koelkast zitten op ac-out
- Laadpaal, kookplaat, wasmachine/droger/vaatwasser, warmtepomp zitten allemaal aan de AC in kant.
- Batterij in losstaand schuurtje (loze leiding bij aanleg tuin al laten leggen)
Het Accupakket van Ali
In
eerdere discussie kwam naar voren dat een accu van alibaba kopen ene risico is, dat kan, en dat risico ben ik aangegaan. Wat ik heb gekregen is een pakket met 16 Envision HC-L315A cellen, QR code intact en zeer netjes uitgebalanceerd, productiedatum was December 2025. BMS was van tevoren ingesteld maar hier heb ik zelf nog iets aan gesleuteld, minimale oplaadtemperaturen stonden bijvoorbeeld onder de 0 graden en ik heb de voltages iets conservatiever gezet.
De laadpaal
Ik laad mijn auto op via grid rewards, hiermee laad ik echt mega goedkoop op (vaak 12ct of minder/kwh), en aangezien de accu veel groter is dan de auto, vind ik het zonde om die stroom ervoor te gebruiken. Standaard probeert de victron nul op de meter te houden, dus ook de laadpaal te compenseren. In node red heb ik een flow gebouwd dat als m'n paal aan het laden is, de victron op een andere stand schiet, namelijk "Only compensate for critical loads", hiermee worden m'n warmtepomp en andere apparaten die ik eerder benoemde niet gecompenseerd, dat is wat mij betreft prima. Veel heb ik namelijk al in automations hangen om op de goedkoopst mogelijke momenten te draaien.
De kookplaat
Omvormers hebben altijd een ramp up/ramp down tijd. dit is niet direct, en ook europese wetgeving stelt hier limieten op. Ik kwam er achter dat mijn kookplaat gebruik maakt van pwm, waardoor de victron eigenlijk altijd te laat is, en ik op het grid het volgende gedrag zie:
:strip_exif()/f/image/lL5UqcojQaAMeedd6GyCqD9i.png?f=user_large)
Nu nog niet zo'n ramp, maar als het salderen eraf is in januari loop je hierop leeg. Bij elke puls koop je energie in, en daarna verkoop je het weer, maar zonder de belasting. Dit gedrag heb ik weten te detecteren met een node red flow, en ook hierbij zeg ik de victron op een modus dat ie niet compenseert voor de kookplaat. Nadeel is dat ik nu dus naast dat ik m'n auto oplaad van het grid, ik ook nog kook (op dure momenten) van het grid. Het klinkt tegenstrijdig, maar dit is goedkoper dan heen en weer blijven pingelen, hier heb ik wat meer over geschreven in het victron topic:
LigeTRy in "Het grote Victron aansturing topic" en
LigeTRy in "Het grote Victron aansturing topic"
In alles wat ik over thuisbatterijen heb gelezen, ben ik dit niet of amper tegengekomen terwijl dit naar mijn mening best wel een impact heeft op je omvormer, maar ook op je opbrengsten. Een nieuwe kookplaat kopen die niet met PWM werkt is me te duur, maar mocht je in de markt zijn, let hier even op! een stabiele last kan je namelijk wel mooi compenseren.
Instalatiehobbels en tips
Ik heb de accu en omvormer zelf geïnstalleerd, de meterkast heb ik laten ombouwen door een elektricien, die heeft meteen de accu/omvormer bekeken en de boel in bedrijf gesteld, zodat ik verzekeringstechnisch goed zit.
Een lijstje van dingen waar ik niet van tevoren aan heb gedacht of die tegenzaten
- Kabels trekken is altijd meer gedoe dan je denkt, neem echt ruim extra meters, hemelsbreed op de bouwtekening was de afstand 13.7m, maar ik heb bijna 24m gebruikt, snijverlies, omhoog (en weer naar beneden) in de meterkast, onder de fundering door etc etc, en je wilt aan elkaar knopen zoveel mogelijk voorkomen
- Koop een goede momentsleutel, mijne was kaduuk, waardoor ik een accubout op de victron kapot heb gedraaid, laten repareren bij een victron reparatie center, zonde van de 150 euro
- Koop/huur/leen een warmtecamera, zo kan je na installatie goed in de gaten houden of er slechte contactpunten zijn, bij mij was alles prima (onder load komen de contactpunten niet boven 33c (buitentemp was 16c), maar als er iets mis is, kan je dat snel zien
- Victron DESS is enorm vet, maar niet perse plug & play, als je omvormer/laadpaal niet standaard ondersteund wordt, moet je zelf met wat scripts/mqtt aan de slag, voor mij geen probleem, maar als je plug en play verwacht is het misschien een koude kermis
- Koop een class t zekering! Zeker met lifepo4 kan de kortsluitspanning enorm zijn dat een normale zekering zichzelf vastlast, het zijn geen goedkope dingen, maar veiligheid boven kosten
Kosten:
In mijn eerdere post gaf ik aan voor 1800 netto klaar te zijn (werkgeversregelingen, belasting terugvragen etc etc). Bruto ben ik €4100 kwijt geweest. Netto (na belastingteruggave etc) kom ik nu uit op zo'n 1950, en dat is mede door mijn installatiefout die gepareerd moest worden
Die 4100 kan je bij benadering onderverdelen in (bruto):
Accupakket: €1430
Omvormer en energiemeter: €1100
Elektricien en installatiespul (pak ik even samen want deels zelf materiaal aangekocht, deels meegenomen in de offerte): €1400
Foto's
De installatie (ymvk kabels ga ik nog netter wegwerken):
En screenshots uit DESS, waarbij je ziet dat de accu nu geladen wordt vanuit het net om vanavond weer wat te gaan verkopen, DESS is nog wel mijn basisverbruik aan het leren (duurt wel een paar weken), dus ik verwacht hier nog wel verbeteringen in.
Nu staat DESS op handelmodus omdat ik benieuwd ben naar de echte opbrengsten, maar ik denk dat Groene modus voor mij de lange termijnstrategie is:
Cheers.
[
Voor 1% gewijzigd door
LigeTRy op 16-04-2026 21:10
. Reden: aanpassing/aanvulling 2 van velen ]