Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 116 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:09

Ersus

Zuid-Limburg

Schuurman92 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:34:
Morgen heeft mijn vader een gesprek met iemand van de batterij concurrent. Ik schreef hier een tijdje geleden ook al over dit bedrijf. Dit bieden ze aan:

[...]

En het mooiste nog:

[...]

Achter de terugverdiengarantie staat niet eens een * dus ze zijn wel heel zeker van hun zaak :|

Nu vind ik het interessant om met bij het gesprek te zijn, ik heb mijn vader sowieso al gezegd dat in zijn situatie een accu voor dit bedrag helemaal niet interessant is.

Waar ik wel benieuwd naar ben of een accu enigzins interessant kan zijn. Zijn situatie;
  • Groot vrijstaand huis, alleen de leefkeuken wordt normaal gesproken verwarmd
  • 33 zonnepanelen op zuid
  • verwarmd op gas
  • hij overweegt een airco te laten plaatsen in de woonkeuken
  • "kookt" :+ elektrisch
Wat ik zou denken; neem sowieso die airco om te verwarmen en eventueel een simpele accu op één fase zodat hij een beetje buffer heeft. En anders wellicht een omvormer die de zonnepanelen ook terug kan schakelen op het moment dat de accu vol zit en je moet bijbetalen.

Verbruik en opwek heb ik niet goed inzichtelijk. wel weet ik dat hij veeeel meer opwek heeft dan gebruik.

Ik weet het, beetje vage summiere info, maar hij kwam gisteren bij me met de vraag over die batterij concurrent en ben toen eens wat gaan nadenken wat in zijn situatie interessant is.

ps. ik denk dat het voor hem ook een beetje is om bezig te zijn. hij is nu 80 jaar en als je met een accu op 10 jaar terugverdienen zit, moet ie nog even mee O-)
Dik rood doek.

Ik denk dat je er beter weg kan blijven. Deze BV zit hier achter en over de eigenaar zijn links en rechts wat vreemde commentaren te vinden. https://drimble.nl/bedrij...059196955/variouz-bv.html

En ik sluit mij aan bij de andere tweakers, met die leeftijd is het niet zo'n goede deal.
Een airco snap ik, dat is lekker behaaglijk.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAGkgkErFSl7UfuwWya_RiTVq40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJm0U6FGYq8Rf6bpnnh4YZN9.png?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:46
Morgen heeft mijn vader een gesprek met iemand van de batterij concurrent. Ik schreef hier een tijdje geleden ook al over dit bedrijf. Dit bieden ze aan:

[...]

En het mooiste nog:

[...]

Achter de terugverdiengarantie staat niet eens een * dus ze zijn wel heel zeker van hun zaak :|

Nu vind ik het interessant om met bij het gesprek te zijn, ik heb mijn vader sowieso al gezegd dat in zijn situatie een accu voor dit bedrag helemaal niet interessant is.

Waar ik wel benieuwd naar ben of een accu enigzins interessant kan zijn. Zijn situatie;
  • verwarmd op gas
Wat ik zou denken; neem sowieso die airco om te verwarmen en eventueel een simpele accu op één fase zodat hij een beetje buffer heeft. En anders wellicht een omvormer die de zonnepanelen ook terug kan schakelen op het moment dat de accu vol zit en je moet bijbetalen.

Verbruik en opwek heb ik niet goed inzichtelijk. wel weet ik dat hij veeeel meer opwek heeft dan gebruik.

Ik weet het, beetje vage summiere info, maar hij kwam gisteren bij me met de vraag over die batterij concurrent en ben toen eens wat gaan nadenken wat in zijn situatie interessant is.

ps. ik denk dat het voor hem ook een beetje is om bezig te zijn. hij is nu 80 jaar en als je met een accu op 10 jaar terugverdienen zit, moet ie nog even mee O-)
Die zag ik vanochtend nog bij Radar voorbijkomen... YouTube: Agressieve verkoop thuisbatterijen gaat door: ACM stapt naar het OM ... wegblijven dus

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:03

Valkyre

Kitesurf FTW!

Oef zoveel informatie ik zou wel graag NOM willen bereiken voor 8 maanden in het jaar.
Via verenging eigen huis is er een inkoopactie die volgens mij nog niet hier langs is gekomen 5600 euro installatie helemaal compleet
9,3 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ8SYI4JQX3XbJapYpUhAR4Losw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbfUb6hZ4kJ5t93FCwHuRpdA.jpg?f=fotoalbum_large

Gevoelsmatig is dit best een mooie deal.

In mijn situatie gezin met zijn 4en hebben we 15 panelen op het dak liggen (enphase met micro’s)
Genoeg energie maar veel gebruik in de avond / nacht wat ik graag zelf wil opvangen.
Jul - sept 2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DO7kBCFeocyNXxiENCsKPB6jq9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKmhh7Ch2jdppdjP4Ao2tsUf.jpg?f=fotoalbum_large

Alphaess lijkt ook goed met home assistant te integreren.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

iRacing Profiel

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41
Valkyre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:48:
Via verenging eigen huis is er een inkoopactie die volgens mij nog niet hier langs is gekomen 5600 euro installatie helemaal compleet. 9,3 kWh. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik vraag me altijd af het verschil tussen dit soort batterijen en thuisbatterijen. Een zendure met 11.04 kWh kost 3200. Hoe is dit een goede deal?

[ Voor 10% gewijzigd door Cardinal op 15-04-2026 15:55 ]

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Cardinal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:54:
[...]

Ik vraag me altijd af het verschil tussen dit soort batterijen en thuisbatterijen. Een zendure met 11.04 kWh kost 3200. Hoe is dit een goede deal?
De zendure is toch een plug in batterij? Dan kun je in mijn geval maximaal 800 watt ontladen.
In mijn situatie wil ik de piek momenteel (koken, wasmachine waarbij we over de 2000 watt gaan) wel uit de batterij kunnen gebruiken?

iRacing Profiel

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Valkyre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:59:
[...]

De zendure is toch een plug in batterij? Dan kun je in mijn geval maximaal 800 watt ontladen.
In mijn situatie wil ik de piek momenteel (koken, wasmachine waarbij we over de 2000 watt gaan) wel uit de batterij kunnen gebruiken?
Het lijkt mij beter dat jeje eerst verdiept in de materie, verschillen en etc. ipv nu basic vragen te stellen..

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Waarom zou je dat willen? Dat zijn eisen die het erg duur maken. 800W dekt juist een heel groot deel van je verbruik af

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

beyazz06 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:01:
[...]

Het lijkt mij beter dat jeje eerst verdiept in de materie, verschillen en etc. ipv nu basic vragen te stellen..
Okee ik lees wel het 1 en ander mee, mijn wellicht onjuiste conclusie is dat een plug-in batterij meer gelimiteerd is in het teruglever vermogen. (Dat kan verdubbelde worden bij de juiste bekabeling).
Excuses dat mijn vragen dan te basic zijn voor dit topic.
Dan zal ik het zendure topic ook eens verder uitspitten.
de Peer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:10:
[...]

Waarom zou je dat willen? Dat zijn eisen die het erg duur maken. 800W dekt juist een heel groot deel van je verbruik af
Eens hoor ik twijfel ook nog tussen deze 2 waarbij ik het liefst echt zoveel mogelijk wil afdekken. Maar nu gamepc aan in de avond en vriendin televisie tegelijk aan. Dat gaat al over de 800 watt heen.
Als er dan ook nog een was gedraaid word is het sowieso maar beperkt.

Om het gebruik te sturen naar meer overdag energie slurpers is nog een uitdaging ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Valkyre op 15-04-2026 16:13 ]

iRacing Profiel

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:38
Ik ben mezelf al enige weken aan het verdiepen in de thuisbatterij. Waarom sluit iedereen deze 'jongens' paralel aan het pv en niet als 'aparaat' zoals een laadpaal

• Tony71
de Peer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:10:
[...]

Dat klopt zeker. Maar om bijvoorbeeld een batterij te vullen van bijvoorbeeld 10kWh ben je meer dan een halve dag bezig en de verliezen zijn groot door de lage last van 800W

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:44

[...]

En het mooiste nog:

[...]

• verwarmd op gas

Kijk in de situatie van je vader vooral of hij de stroom die de thuisbatterij gaat opslaan wel daadwerkelijk weer kan verbruiken binnen een dag. Veel mensen kijken bij een thuisbatterij naar het aantal zonnepanelen, maar je moet aan de verbruikskant kijken of je het kunt terugverdienen. Ik geef op basis van de situatie die jij schetst (o.a. verwarmen op gas) je vader een hele kleine kans dat hij het bij leven en welzijn terugverdient.
Met 8500 kijk je zo tegen een terugverdientijd van minstens 20 jaar. Even over de duim denk ik dat je met een 10kwh accu blij mag zijn als je 300 euro per jaar 'verdient'. Do the math.

Als je vader het wil doen om wat te hobbyen en te lekker af en toe te kijken hoe de thuisbatterij werkt dan zou ik een goede stekkerbatterij aanraden van bijvoorbeeld 5 kWh. Bijvoorbeeld Zendure, dan ben je voor 1700 klaar. Dat is in 10 jaar misschien nog terug te verdienen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41
@Valkyre Zendure kan 800, 2400 Watt en 3600 schijnt onderweg. Alleen lijkt het erop dat hoe hoger de capaciteit hoe slechter het NOM aankan ivm de omvormer en efficientie.

• Pr088
[...]

Zendure kan bij een goede aansluiting op een aparte groep tot 2400 watt laden en ontladen.
De AlphaESS is ongetwijfeld een leuk systeem, maar wel prijzig.
Zendure is goed integreerbaar met HA en als je 11,5kWh (netto ook 10kWh) bestelt ben je 3000-3200 kwijt.
Nog een P1 meter en een goed stopcontact en 200 piek voor een installateur die een vaste aansluiting maakt op een aparte groep (als je die vrij hebt). Ben je 1500 euro goedkoper uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Pr088 op 15-04-2026 16:17 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tony71
Cardinal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:13:
@Valkyre Zendure kan 800, 2400 Watt en 3600 schijnt onderweg. Alleen lijkt het erop dat hoe hoger de capaciteit hoe slechter het NOM aankan ivm de omvormer en efficientie.
Het klopt dat bij lage last elke omvormer in verhouding met deze last een hoger verbruik lijkt te hebben...Bij 30W verbruik van de zendure omvormer tov een last van 300W lijkt vele malen hoger dan wanneer de last 800W is. Echter is dit 'bedrog' omdat elke omvormer moeite heeft om met lage last boven de 80% uit te komen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:56
Tony71 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:12:
[...]

Dat klopt zeker. Maar om bijvoorbeeld een batterij te vullen van bijvoorbeeld 10kWh ben je meer dan een halve dag bezig en de verliezen zijn groot door de lage last van 800W
Vaak kunnen die stekkerbatterijen wel met meer vermogen (bijv. 2kW) laden, terwijl het uitgangsvermogen beperkt is tot 800W.

En dat kan dan ook op een gedeelde groep.

Ik heb een paar weken met een 5,4kWh stekkerbatterij met 1200W laden en 800W ontladen NOM gedraaid, dat ging eigenlijk prima, als ik de grotere verbruikers maar zoveel mogelijk overdag gebruikte.

[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-04-2026 16:41 ]

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:26
Tony71 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:12:
[...]

Aan 800 W heb je in 97% van de tijd genoeg. Zie plaatje hieronder. De tweede lijn betreft een balkonsetje van 600 Wp maar dat is vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large
(bron)
Vaatwasser en wasmachine trekken die pieken van bijvoorbeeld 2 kW slechts gedurende 20 minuten. Je kan je afvragen of je voor het verschil een installateur wil laten komen die een aparte groep bij je komt aanleggen. Maar misschien heb je in de keuken nog een ongebruikte ovengroep?

Bijna vergeten: er zijn ook batterijen die met een groter vermogen laden dan ontladen. Bijvoorbeeld 1600 W versus 800 W. De batterij van 10 kWh kan dan nog steeds in 6 uur opgeladen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sonero op 15-04-2026 16:48 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:29
Sonero schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:46:
[...]

Aan 800 W heb je in 97% van de tijd genoeg. Zie plaatje hieronder. De tweede lijn betreft een balkonsetje van 600 Wp maar dat is vergelijkbaar.

[Afbeelding]
(bron)
Vaatwasser en wasmachine trekken die pieken van bijvoorbeeld 2 kW slechts gedurende 20 minuten. Je kan je afvragen of je voor het verschil een installateur wil laten komen die een aparte groep bij je komt aanleggen. Maar misschien heb je in de keuken nog een ongebruikte ovengroep?

Bijna vergeten: er zijn ook batterijen die met een groter vermogen laden dan ontladen. Bijvoorbeeld 1600 W versus 800 W. De batterij van 10 kWh kan dan nog steeds in 6 uur opgeladen worden.
Er zijn dagen zat dat je niet zes uur per dag overproductie hebt van 1600 watt.
Dus richting 2500 watt laden of meer is toch wel fijn,zeker als je weet dat in een 10kwh accu toch 13kwh verdwijnt voor hij vol is

1 PVoutput . Dongen NB

• Sonero
Andrehj schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:50:
[...]

Deze vraag is al vele malen beantwoord in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11. Lees dat topic en trek je eigen conclusies.

[...]

Wat denk je zelf? Zie jij ergens "warmtepompen" in de topictitel staan? :?
Niks mis met die vraag. Als je de cijfers van het CBS mag geloven verhuizen mensen gemiddeld elke 7 jaar.

De vraag “Al interessant voor mij?” slaat niet alleen op een investering zoals een batterij. Ook triple glas of warmtepomp wil je dan binnen die periode terug verdienen.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:22
Sonero schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:13:
[...]

Niks mis met die vraag. Als je de cijfers van het CBS mag geloven verhuizen mensen gemiddeld elke 7 jaar.

De vraag “Al interessant voor mij?” slaat niet alleen op een investering zoals een batterij. Ook triple glas of warmtepomp wil je dan binnen die periode terug verdienen.
Als je zo redeneert moet je ook kijken of die investering een waardeverhoging van je woning betekent, zeker met de aankomende aanpassing energielabel bij vaste thuisbatterij.... Maar ja, hoeveel meer is je huis waard na zo'n investering en dat daardoor je woning een beter energielabel krijgt dan zonder....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:16
reneeke1970 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:23:
Er zijn dagen zat dat je niet zes uur per dag overproductie hebt van 1600 watt.
Dus richting 2500 watt laden of meer is toch wel fijn,zeker als je weet dat in een 10kwh accu toch 13kwh verdwijnt voor hij vol is
Laden gaat wel met 2500w

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sonero schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:13:

En dus mag je met vragen over al die onderwerpen (en nog meer?) het topic over thuisaccu's vervuilen? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:48
Tony71 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:21:
[...]

Het klopt dat bij lage last elke omvormer in verhouding met deze last een hoger verbruik lijkt te hebben...Bij 30W verbruik van de zendure omvormer tov een last van 300W lijkt vele malen hoger dan wanneer de last 800W is. Echter is dit 'bedrog' omdat elke omvormer moeite heeft om met lage last boven de 80% uit te komen.
Op dit moment gebruik ik mn Victron zoals je die Zendure of Deye het best kan gebruiken, hoog vermogen laden en hoog vermogen terugleveren. Voor mn Victron geeft dat niet de beste RTE mogelijk, maar financieel is t momenteel aantrekkelijk. Mn Victron heeft met NOM bij mij een duidelijk betere RTE dan nu. Maar 2027 kom je niet onder NOM uit, qua onmiddelijk financieel resultaat. Qua levensduur accucellen gaat NOM waarschijnlijk ook wat betekenen, maar we hopen daar niet al te snel last van te krijgen.

• Sonero
ArPi75 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:35:
[...]

Als je zo redeneert moet je ook kijken of die investering een waardeverhoging van je woning betekent, zeker met de aankomende aanpassing energielabel bij vaste thuisbatterij.... Maar ja, hoeveel meer is je huis waard na zo'n investering en dat daardoor je woning een beter energielabel krijgt dan zonder....
Voor het bepalen van de (meer)waarde zou ook gekeken moeten worden naar de levensduur van de maatregelen.

Triple glas bijvoorbeeld vereist al snel een investering van 30k. Maar heeft - op een regelmatige emmer sop na - amper onderhoud nodig, gaat misschien wel 20 jaar mee (?) en zowel comfort als kostenbesparing nemen per onmiddellijk toe. Voor een dergelijke woning wil ik best wat meer betalen.

Maar een woning die een 10 jaar oude wp of 5 jaar oude thuisbatterij heeft staan: je weet dat je binnenkort opnieuw de portemonnee mag gaan trekken.

Voordat de on-topic-politie weer langskomt: de constatering van Badd Yass was terecht. Doorgaan over andere investeringen niet.
Maar wellicht kunnen we dan ook een streep halen door vragen als “Waarom mag ik geen 2400 W injecteren op een gedeelde groep?” of “Hoe kan ik in Duitsland BTW-vrij batterijen aanschaffen?”. De mooiste vind ik nog wel “Hier is mijn complete elektrische inboedel maar ik heb geen P1-data, welke batterij moet ik kopen?”.

• Tony71
Sonero schreef op donderdag 16 april 2026 @ 06:45:
[...]

Voor het bepalen van de (meer)waarde zou ook gekeken moeten worden naar de levensduur van de maatregelen.

Triple glas bijvoorbeeld vereist al snel een investering van 30k. Maar heeft - op een regelmatige emmer sop na - amper onderhoud nodig, gaat misschien wel 20 jaar mee (?) en zowel comfort als kostenbesparing nemen per onmiddellijk toe. Voor een dergelijke woning wil ik best wat meer betalen.

Maar een woning die een 10 jaar oude wp of 5 jaar oude thuisbatterij heeft staan: je weet dat je binnenkort opnieuw de portemonnee mag gaan trekken.

Voordat de on-topic-politie weer langskomt: de constatering van Badd Yass was terecht. Doorgaan over andere investeringen niet.
Maar wellicht kunnen we dan ook een streep halen door vragen als “Waarom mag ik geen 2400 W injecteren op een gedeelde groep?” of “Hoe kan ik in Duitsland BTW-vrij batterijen aanschaffen?”. De mooiste vind ik nog wel “Hier is mijn complete elektrische inboedel maar ik heb geen P1-data, welke batterij moet ik kopen?”.
Een A-merk warmtepomp zoals Nibe of CTC is de verwachting dat deze een levensduur hebben van 25 jaar zonder in te boeten op efficientie. Voor batterijen is dat anders ivm degradatie van de cellen waar je niets aan kan doen, tenzij je de cellen hebt van Eve M56. Deze hebben ook een levensduur van min 20 tot max 30 jaar

• Tony71
Een wasmachine; droger; vaatwasser; koffiezetapparaat etc zijn in verhouding met hun levensduur slechte investeringen, maar noodzakelijk tenzij ....

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:04
Tony71 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:39:
[...]

Een A-merk warmtepomp zoals Nibe of CTC is de verwachting dat deze een levensduur hebben van 25 jaar zonder in te boeten op efficientie. Voor batterijen is dat anders ivm degradatie van de cellen waar je niets aan kan doen, tenzij je de cellen hebt van Eve M56. Deze hebben ook een levensduur van min 20 tot max 30 jaar
Met betrekking tot de levensduur van batterijen deze zijn niet alleen afhankelijk van de batterij-cellen, en als we uitgaan van klasse A cellen met een gemiddelde levensduur van 6.000 tot wel 10.000 cycli, waarbij je moet bedenken dat bij een gemiddelde thuis-batterij je circa 250 cycli per jaar gaat gebruiken dus 6000/250 = 24 jaar
( en dan hou je gemiddeld nog circa 80% rest capaciteit over).
Je moet dus ook nog de levensduur van je omvormer meetellen, en het is maar de vraag of die de 24 jaar gaat volhouden.

De ontwikkeling in batterijland gaat echter zo snel dat je over 15 tot 25 jaar waarschijnlijk ( en mogelijk al eerder ) je batterij systeem gaat vervangen, niet omdat deze defect is geraakt maar veel eerder omdat door nieuwe ontwikkelingen je een groter, beter, veiliger ( denk maar aan Na+ ionen cellen) systeem kunt krijgen en ondertussen jouw energieverbruik er dan ook heel anders gaat uitzien.
Dus met de huidige levensduur is eigenlijk al helemaal niets mis mee, mits je geen rommel koopt of bijvoorbeeld losse cellen uit Alibaba enz. ( wat je dan krijgt lijkt meer op één loterij) gaat kopen die wel als klasse A worden aangeboden maar net zo goed ook klasse D kunnen zijn.
En ja je kunt dat meten, maar de meeste lui die dit kopen hebben en de meetapparatuur daar niet voor nog de kennis en kunde om dat juist uit te voeren.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:14

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:43:
[...]

Met betrekking tot de levensduur van batterijen deze zijn niet alleen afhankelijk van de batterij-cellen, en als we uitgaan van klasse A cellen met een gemiddelde levensduur van 6.000 tot wel 10.000 cycli, waarbij je moet bedenken dat bij een gemiddelde thuis-batterij je circa 250 cycli per jaar gaat gebruiken dus 6000/250 = 24 jaar
Je moet dus ook nog de levensduur van je omvormer meetellen, en het is maar de vraag of die de 24 jaar gaat volhouden.
Op zich kunnen aan die LFP cellen niet zo veel dingen stuk gaan, maar je bent wel afhankelijk van de zwakste schakel, als je 16 cellen in je bak hebt liggen dan is de levensduur al snel gelijk aan de zwakste cel, voor een elektronica hobbyist is het vervangen nog wel een keer een leuk klusje, wetende dat het een pleister is. Voor de gemiddelde consument is het eigenlijk helemaal geen optie om 1 cel te gaan vervangen.

En levensduur is sowieso een loterij, volgens het boekje gaat mijn omvormer minimaal 10 jaar mee, kan ook 40 jaar zijn maar ook 12 jaar is een optie.

Zelf schrijf ik het zwikje af in 15 jaar, elk jaar extra is winst. En wat minder is, is verlies natuurlijk

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:24
Cardinal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:54:
[...]

- een plugin batterij heeft een veel beperkter vermogen (zowel laden als ontladen)
- hij laadt met ac, dus je hebt tov ac laden extra conversie verliezen
- de alpha ess heeft ook een mppt, maw, je kunt je panelen er direct op aansluiten
- de ess doe 3fase, plugin battery niet.
- de alpha doet ook echte noodstroom / ups level failover

In mijn ogen is het appels met peren vergelijken. Wat het beste past is natuurlijk afhankelijk van je eisen en use-case.

[ Voor 4% gewijzigd door borft op 16-04-2026 12:39 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:53
borft schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:38:
[...]

- een plugin batterij heeft een veel beperkter vermogen (zowel laden als ontladen)
- hij laadt met ac, dus je hebt tov ac laden extra conversie verliezen
- de alpha ess heeft ook een mppt, maw, je kunt je panelen er direct op aansluiten
- de ess doe 3fase, plugin battery niet.
- de alpha doet ook echte noodstroom / ups level failover

In mijn ogen is het appels met peren vergelijken. Wat het beste past is natuurlijk afhankelijk van je eisen en use-case.
Alleen bij vorst doet die Alpha ESS niets, dus je moet hem wel vorstvrij zetten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

De mooiste vind ik nog wel “Hier is mijn complete elektrische inboedel maar ik heb geen P1-data, welke batterij moet ik kopen?”.
Enigste correcte antwoord is dan; eentje met een stekker eraan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JPS schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:02:
Ik heb zelf lang gewacht met PV-systeem en de hype jaren waarin de cowboys de markt bepaalden lekker aan me voorbij laten gaan. Mijn gunstigste dakoppervlak is relatief beperkt (ZO, 9 panelen), dus ben blij dat er nu 460Wp panelen liggen ipv de 200Wp van wat jaren terug.
Ik heb het ook pas nu gedaan en maar een paar panelen, maar als je het eerder had gedaan had je wel al jaren rendement van je panelen (met terugdraaiende teller). Wij hebben het niet gedaan omdat we toen ons dak nog moesten vernieuwen, nu heb ik zelf wat op de garage gelegd en snap waarom ze dat niet wilden doen (er passen maar een paar panelen op :p ). Misschien dat ik nog een keer pannelen op het tuinhuisje leg of aan de schutting hang ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Marzman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:31:
[...]
Ik heb het ook pas nu gedaan en maar een paar panelen, maar als je het eerder had gedaan had je wel al jaren rendement van je panelen (met terugdraaiende teller). Wij hebben het niet gedaan omdat we toen ons dak nog moesten vernieuwen, nu heb ik zelf wat op de garage gelegd en snap waarom ze dat niet wilden doen (er passen maar een paar panelen op :p ). Misschien dat ik nog een keer pannelen op het tuinhuisje leg of aan de schutting hang ;)
beste is natuurlijk beide ;-) Ik heb in 2017 flink wat panelen gelegd en goed geprofiteerd van salderen en hoge TLV. 9 jaar een zwaar negatieve energierekening gehad.
2026 Verhuisd naar een nieuw huis en daar nu 73*460Wp opgelegd. Je zou kunnen redeneren dat deze investering gedaan is met (een fractie) van de opbrengsten van de eerste zonnepanelen.

Geen thuisaccu overigens. Misschien dat ik dat over 2-3 jaar nog eens heroverweeg. Mogelijk is het tegen die tijd financiëel wat aantrekkelijker en komen bepaalde systemen boven drijven als een 'nobrainer' investering. Dat is nu nog niet het geval vind ik.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 16-04-2026 13:40 ]

• RonJ
  • Laatst online: 14:57
[...]

Volgens mij onderschat je de levensduur van eea nogal. Bij goed spul gaan beide ook gewoon minimaal 20 jaar mee, zo niet langer. Voor triple glas mag je 30-40 jaar rekenen, geen 20.
Nou graag.

All-electric.

• Pr088
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:38:
[...]

beste is natuurlijk beide ;-) Ik heb in 2017 flink wat panelen gelegd en goed geprofiteerd van salderen en hoge TLV. 9 jaar een zwaar negatieve energierekening gehad.
2026 Verhuisd naar een nieuw huis en daar nu 73*460Wp opgelegd. Je zou kunnen redeneren dat deze investering gedaan is met (een fractie) van de opbrengsten van de eerste zonnepanelen.

Geen thuisaccu overigens. Misschien dat ik dat over 2-3 jaar nog eens heroverweeg. Mogelijk is het tegen die tijd financiëel wat aantrekkelijker en komen bepaalde systemen boven drijven als een 'nobrainer' investering. Dat is nu nog niet het geval vind ik.
Geen accu en wel 73x460 = 33,5 kWp. _/-\o_ Waar sluis je al die stroom naartoe? Verwarmd zwembad?
Mooi man! ;)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:44:
[...]

Geen accu en wel 73x460 = 33,5 kWp. _/-\o_ Waar sluis je al die stroom naartoe? Verwarmd zwembad?
Mooi man! ;)
Een verwarmd zwembad staat inderdaad in de planning. Als je geen bestemming voor je zonnestroom hebt, dan die bestemming maar zelf realiseren ;) .
Daarnaast zijn er 2 EV's, bodemwarmtepomp en een sauna+stoomcabine.
Dit alles op een 20 kW omvormer en 3x25A aansluiting.

Maar mocht dat zwembad niet doorgaan: tsja tot en met Oktober 2027 heb ik nog een gunstig contract dus verkoop ik de stroom gewoon lekker.
Daarna eens kijken wat er mogelijk is op dat moment mbt het energiedelen (nieuwe energiewet).

En anders gewoon accepteren dat de stroom in de zomer niets waard is. Mijn doel is meer om in de herfst en winter zo veel mogelijk opwek te hebben om inkoopkosten te besparen. En dat ik op een bewolkte (zomer)dag alsnog gewoon mijn EV's goed kan laden.

Panelen kosten nog maar 60 euro voor 460 Wp dus ik heb nu het dak goedkoop vol kunnen leggen. Alle panelen 1 voor 1 door mij zelf gelegd. Ik ben er nog mee bezig op dit moment. Zit op 40/73 nu. Elke week een stuk of 12 erbij.

We hebben nog altijd een groot tekort aan zonnestroom in Nederland. Ik draag ook mijn steentje bij zo.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 16-04-2026 13:58 ]

• Tony71
Jan-tweak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:43:
[...]

De ontwikkeling in batterijland gaat echter zo snel dat je over 15 tot 25 jaar waarschijnlijk ( en mogelijk al eerder ) je batterij systeem gaat vervangen, niet omdat deze defect is geraakt maar veel eerder omdat door nieuwe ontwikkelingen je een groter, beter, veiliger ( denk maar aan Na+ ionen cellen) systeem kunt krijgen en ondertussen jouw energieverbruik er dan ook heel anders gaat uitzien.
Dus met de huidige levensduur is eigenlijk al helemaal niets mis mee, mits je geen rommel koopt of bijvoorbeeld losse cellen uit Alibaba enz. ( wat je dan krijgt lijkt meer op één loterij) gaat kopen die wel als klasse A worden aangeboden maar net zo goed ook klasse D kunnen zijn.
En ja je kunt dat meten, maar de meeste lui die dit kopen hebben en de meetapparatuur daar niet voor nog de kennis en kunde om dat juist uit te voeren.
Het klopt deels wat je zegt. De echte degradatie zit 'm trouwens in de leeftijd van batterijen ivm 'roestvorming' van jonge cellen. Als ze een paar ouder zijn wordt dit minder. Investeren of niet investeren met het idee over een paar zijn er betere of goedkopere...Iemand wilde in de jaren '70 wachten met het kopen van een rekenmachine omdat ze elk jaar kleiner werden. Hij heeft uiteindelijk 30 jaar lang alles met de hand uitgerekend om 'optimaal' te profiteren van de laagste prijs. Hij bespaarde 100 euro op de aanschaf, maar verloor duizenden uren van zijn leven aan hoofdrekenen

• Tony71
zalkc schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:54:
[...]

Op zich kunnen aan die LFP cellen niet zo veel dingen stuk gaan, maar je bent wel afhankelijk van de zwakste schakel, als je 16 cellen in je bak hebt liggen dan is de levensduur al snel gelijk aan de zwakste cel, voor een elektronica hobbyist is het vervangen nog wel een keer een leuk klusje, wetende dat het een pleister is. Voor de gemiddelde consument is het eigenlijk helemaal geen optie om 1 cel te gaan vervangen.

En levensduur is sowieso een loterij, volgens het boekje gaat mijn omvormer minimaal 10 jaar mee, kan ook 40 jaar zijn maar ook 12 jaar is een optie.

Zelf schrijf ik het zwikje af in 15 jaar, elk jaar extra is winst. En wat minder is, is verlies natuurlijk
Die 'zwakste' schakel geldt volgens mijn gegevens enkel bij 100% laden, wat zo ie zo niet slim is. Beter om 50 en 80% te zitten. Wel een paar x per maand 100% doen zodat de BMS zijn werk kan proberen te doen

• Vdvmark
De klasse A vacuum zakjes/pouches zijn ontworpen om 10 jaar mee te gaan (gebruikt bij een temperatuur van 25 celsius). Vermoedelijk houdt het vacuum niet langer ??? Voor de andere type cellen is er geen ontworpen einde.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 08:57
Hey, daar ben ik weer, een tijd geleden heb ik een lang bericht geschreven waarom een thuisbatterij voor mij wel interressant is. Zie hier mijn initiele bericht en wat discussie erna: LigeTRy in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik mijn batterij al aantal dagen draaien, ik zal in deze post zoveel mogelijk proberen uiteen te zetten over de hobbels en valkuilen die ik ben tegengekomen, in de hoop dat ik jullie daar wat aan hebben. Mis ik een onderwerp of heb je een specifieke vraag, let me know.
Het systeem
Ik heb in het vorige bericht m'n designkeuses al een keer uitgelegd, maar hier de korte samenvatting voor de context
- Victron 6k5 Omvormer > Gekocht op NKON.nl
- 16Kwh Accupakket met jkbms > Gekocht op Alibaba.com
- Gebruikersgroepen en koelkast zitten op ac-out
- Laadpaal, kookplaat, wasmachine/droger/vaatwasser, warmtepomp zitten allemaal aan de AC in kant.
- Batterij in losstaand schuurtje (loze leiding bij aanleg tuin al laten leggen)
Het Accupakket van Ali
In eerdere discussie kwam naar voren dat een accu van alibaba kopen ene risico is, dat kan, en dat risico ben ik aangegaan. Wat ik heb gekregen is een pakket met 16 Envision HC-L315A cellen, QR code intact en zeer netjes uitgebalanceerd, productiedatum was December 2025. BMS was van tevoren ingesteld maar hier heb ik zelf nog iets aan gesleuteld, minimale oplaadtemperaturen stonden bijvoorbeeld onder de 0 graden en ik heb de voltages iets conservatiever gezet.
De laadpaal
Ik laad mijn auto op via grid rewards, hiermee laad ik echt mega goedkoop op (vaak 12ct of minder/kwh), en aangezien de accu veel groter is dan de auto, vind ik het zonde om die stroom ervoor te gebruiken. Standaard probeert de victron nul op de meter te houden, dus ook de laadpaal te compenseren. In node red heb ik een flow gebouwd dat als m'n paal aan het laden is, de victron op een andere stand schiet, namelijk "Only compensate for critical loads", hiermee worden m'n warmtepomp en andere apparaten die ik eerder benoemde niet gecompenseerd, dat is wat mij betreft prima. Veel heb ik namelijk al in automations hangen om op de goedkoopst mogelijke momenten te draaien.
De kookplaat
Omvormers hebben altijd een ramp up/ramp down tijd. dit is niet direct, en ook europese wetgeving stelt hier limieten op. Ik kwam er achter dat mijn kookplaat gebruik maakt van pwm, waardoor de victron eigenlijk altijd te laat is, en ik op het grid het volgende gedrag zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r01hHxdyVCvn74m0OnJFQt412TU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lL5UqcojQaAMeedd6GyCqD9i.png?f=user_large
Nu nog niet zo'n ramp, maar als het salderen eraf is in januari loop je hierop leeg. Bij elke puls koop je energie in, en daarna verkoop je het weer, maar zonder de belasting. Dit gedrag heb ik weten te detecteren met een node red flow, en ook hierbij zeg ik de victron op een modus dat ie niet compenseert voor de kookplaat. Nadeel is dat ik nu dus naast dat ik m'n auto oplaad van het grid, ik ook nog kook (op dure momenten) van het grid. Het klinkt tegenstrijdig, maar dit is goedkoper dan heen en weer blijven pingelen, hier heb ik wat meer over geschreven in het victron topic:

LigeTRy in "Het grote Victron aansturing topic" en LigeTRy in "Het grote Victron aansturing topic"

In alles wat ik over thuisbatterijen heb gelezen, ben ik dit niet of amper tegengekomen terwijl dit naar mijn mening best wel een impact heeft op je omvormer, maar ook op je opbrengsten. Een nieuwe kookplaat kopen die niet met PWM werkt is me te duur, maar mocht je in de markt zijn, let hier even op! een stabiele last kan je namelijk wel mooi compenseren.
Instalatiehobbels en tips
Ik heb de accu en omvormer zelf geïnstalleerd, de meterkast heb ik laten ombouwen door een elektricien, die heeft meteen de accu/omvormer bekeken en de boel in bedrijf gesteld, zodat ik verzekeringstechnisch goed zit.

Een lijstje van dingen waar ik niet van tevoren aan heb gedacht of die tegenzaten
  • Kabels trekken is altijd meer gedoe dan je denkt, neem echt ruim extra meters, hemelsbreed op de bouwtekening was de afstand 13.7m, maar ik heb bijna 24m gebruikt, snijverlies, omhoog (en weer naar beneden) in de meterkast, onder de fundering door etc etc, en je wilt aan elkaar knopen zoveel mogelijk voorkomen
  • Koop een goede momentsleutel, mijne was kaduuk, waardoor ik een accubout op de victron kapot heb gedraaid, laten repareren bij een victron reparatie center, zonde van de 150 euro
  • Koop/huur/leen een warmtecamera, zo kan je na installatie goed in de gaten houden of er slechte contactpunten zijn, bij mij was alles prima (onder load komen de contactpunten niet boven 33c (buitentemp was 16c), maar als er iets mis is, kan je dat snel zien
  • Victron DESS is enorm vet, maar niet perse plug & play, als je omvormer/laadpaal niet standaard ondersteund wordt, moet je zelf met wat scripts/mqtt aan de slag, voor mij geen probleem, maar als je plug en play verwacht is het misschien een koude kermis
  • Koop een class t zekering! Zeker met lifepo4 kan de kortsluitspanning enorm zijn dat een normale zekering zichzelf vastlast, het zijn geen goedkope dingen, maar veiligheid boven kosten
Kosten:
In mijn eerdere post gaf ik aan voor 1800 netto klaar te zijn (werkgeversregelingen, belasting terugvragen etc etc). Bruto ben ik €4100 kwijt geweest. Netto (na belastingteruggave etc) kom ik nu uit op zo'n 1950, en dat is mede door mijn installatiefout die gepareerd moest worden

Die 4100 kan je bij benadering onderverdelen in (bruto):
Accupakket: €1430
Omvormer en energiemeter: €1100
Elektricien en installatiespul (pak ik even samen want deels zelf materiaal aangekocht, deels meegenomen in de offerte): €1400
Foto's
De installatie (ymvk kabels ga ik nog netter wegwerken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7dzPqbQFF1XzZ4UKcnxWr3UeZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmUR8ATirxsSXxWef5Yp1b44.jpg?f=fotoalbum_large

En screenshots uit DESS, waarbij je ziet dat de accu nu geladen wordt vanuit het net om vanavond weer wat te gaan verkopen, DESS is nog wel mijn basisverbruik aan het leren (duurt wel een paar weken), dus ik verwacht hier nog wel verbeteringen in.

Nu staat DESS op handelmodus omdat ik benieuwd ben naar de echte opbrengsten, maar ik denk dat Groene modus voor mij de lange termijnstrategie is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3LEntckFZBQ4bSVnp5V-DCuxwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVDFqBMHHkiwhdEMOVVLSvP6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5_JPSjXL6GCpiEJ7o8MBMFL_SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buXcefojb7t9faEGo5Ml4ZZO.png?f=fotoalbum_large

Cheers.

[ Voor 1% gewijzigd door LigeTRy op 16-04-2026 21:10 . Reden: aanpassing/aanvulling 2 van velen ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:40
gustaveau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:53:

Als ik naar ons verbruik kijk dan is er een grote mismatch tussen de uren met opwek en de uren qua verbruik, dus ik ga mijn gegevens vanuit Tibber halen om precies te weten wat deze mismatch is.
Ik heb geprobeerd om mijn verbruiksgegevens te downloaden uit mijn Tibber Pulse, echter tevergeefs. Dit kan alleen als ik ook een energiecontract bij Tibber heb :-(

Of zijn er nog andere manieren?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:52
LigeTRy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:18:
Hey, daar ben ik weer, een tijd geleden heb ik een lang bericht geschreven waarom een thuisbatterij voor mij wel interressant is. Zie hier mijn initiele bericht en wat discussie erna: LigeTRy in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik mijn batterij al aantal dagen draaien, ik zal in deze post zoveel mogelijk proberen uiteen te zetten over de hobbels en valkuilen die ik ben tegengekomen, in de hoop dat ik jullie daar wat aan hebben. Mis ik een onderwerp of heb je een specifieke vraag, let me know.
Het systeem
Ik heb in het vorige bericht m'n designkeuses al een keer uitgelegd, maar hier de korte samenvatting voor de context
- Laadpaal, kookplaat, wasmachine/droger/vaatwasser, warmtepomp zitten allemaal aan de AC in kant.
- Batterij in losstaand schuurtje (loze leiding bij aanleg tuin al laten leggen)
Het Accupakket van Ali
In eerdere discussie kwam naar voren dat een accu van alibaba kopen ene risico is, dat kan, en dat risico ben ik aangegaan. Wat ik heb gekregen is een pakket met 16 Envision HC-L315A cellen, QR code intact en zeer netjes uitgebalanceerd, productiedatum was December 2025. BMS was van tevoren ingesteld maar hier heb ik zelf nog iets aan gesleuteld, minimale oplaadtemperaturen stonden bijvoorbeeld onder de 0 graden en ik heb de voltages iets conservatiever gezet.
De laadpaal
Ik laad mijn auto op via grid rewards, hiermee laad ik echt mega goedkoop op (vaak 12ct of minder/kwh), en aangezien de accu veel groter is dan de auto, vind ik het zonde om die stroom ervoor te gebruiken. Standaard probeert de victron nul op de meter te houden, dus ook de laadpaal te compenseren. In node red heb ik een flow gebouwd dat als m'n paal aan het laden is, de victron op een andere stand schiet, namelijk "Only compensate for critical loads", hiermee worden m'n warmtepomp en andere apparaten die ik eerder benoemde niet gecompenseerd, dat is wat mij betreft prima. Veel heb ik namelijk al in automations hangen om op de goedkoopst mogelijke momenten te draaien.
De kookplaat
Omvormers hebben altijd een ramp up/ramp down tijd. dit is niet direct, en ook europese wetgeving stelt hier limieten op. Ik kwam er achter dat mijn kookplaat gebruik maakt van pwm, waardoor de victron eigenlijk altijd te laat is, en ik op het grid het volgende gedrag zie:
[Afbeelding]
Nu nog niet zo'n ramp, maar als het salderen eraf is in januari loop je hierop leeg. Bij elke puls koop je energie in, en daarna verkoop je het weer, maar zonder de belasting. Dit gedrag heb ik weten te detecteren met een node red flow, en ook hierbij zeg ik de victron op een modus dat ie niet compenseert voor de kookplaat. Nadeel is dat ik nu dus naast dat ik m'n auto oplaad van het grid, ik ook nog kook (op dure momenten) van het grid. Het klinkt tegenstrijdig, maar dit is goedkoper dan heen en weer blijven pingelen, hier heb ik wat meer over geschreven in het victron topic:

LigeTRy in "Het grote Victron aansturing topic" en LigeTRy in "Het grote Victron aansturing topic"

In alles wat ik over thuisbatterijen heb gelezen, ben ik dit niet of amper tegengekomen terwijl dit naar mijn mening best wel een impact heeft op je omvormer, maar ook op je opbrengsten. Een nieuwe kookplaat kopen die niet met PWM werkt is me te duur, maar mocht je in de markt zijn, let hier even op! een stabiele last kan je namelijk wel mooi compenseren.
Ik heb de accu en omvormer zelf geïnstalleerd, de meterkast heb ik laten ombouwen door een elektricien, die heeft meteen de accu/omvormer bekeken en de boel in bedrijf gesteld, zodat ik verzekeringstechnisch goed zit.

Een lijstje van dingen waar ik niet van tevoren aan heb gedacht of die tegenzaten
  • Kabels trekken is altijd meer gedoe dan je denkt, neem echt ruim extra meters, hemelsbreed op de bouwtekening was de afstand 13.7m, maar ik heb bijna 24m gebruikt, snijverlies, omhoog (en weer naar beneden) in de meterkast, onder de fundering door etc etc, en je wilt aan elkaar knopen zoveel mogelijk voorkomen
  • Koop een goede momentsleutel, mijne was kaduuk, waardoor ik een accubout op de victron kapot heb gedraaid, laten repareren bij een victron reparatie center, zonde van de 150 euro
  • Koop/huur/leen een warmtecamera, zo kan je na installatie goed in de gaten houden of er slechte contactpunten zijn, bij mij was alles prima (onder load komen de contactpunten niet boven 33c (buitentemp was 16c), maar als er iets mis is, kan je dat snel zien
  • Victron DESS is enorm vet, maar niet perse plug & play, als je omvormer/laadpaal niet standaard ondersteund wordt, moet je zelf met wat scripts/mqtt aan de slag, voor mij geen probleem, maar als je plug en play verwacht is het misschien een koude kermis
  • Koop een class t zekering! Zeker met lifepo4 kan de kortsluitspanning enorm zijn dat een normale zekering zichzelf vastlast, het zijn geen goedkope dingen, maar veiligheid boven kosten
Kosten:
In mijn eerdere post gaf ik aan voor 1800 netto klaar te zijn (subsidies, belasting terugvragen etc etc). Bruto ben ik €4100 kwijt geweest. Netto (na belastingteruggave etc) kom ik nu uit op zo'n 1950, en dat is mede door mijn installatiefout die gepareerd moest worden

Elektricien en installatiespul (pak ik even samen want deels zelf materiaal aangekocht, deels meegenomen in de offerte): €1400
Foto's
[Afbeelding]

En screenshots uit DESS, waarbij je ziet dat de accu nu geladen wordt vanuit het net om vanavond weer wat te gaan verkopen, DESS is nog wel mijn basisverbruik aan het leren (duurt wel een paar weken), dus ik verwacht hier nog wel verbeteringen in.

Nu staat DESS op handelmodus omdat ik benieuwd ben naar de echte opbrengsten, maar ik denk dat Groene modus voor mij de lange termijnstrategie is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Cheers.
Ik weet niet in hoeverre terugverdientijd relevant is voor jou. Maar hoe schat jij die nu in voor jouw situatie? Dit jaar met saldering en vanaf volgend jaar zonder saldering?

• HandyLumberjack

Het systeem
Het Accupakket van Ali
De laadpaal
De kookplaat
[Afbeelding]

Kosten:
In mijn eerdere post gaf ik aan voor 1800 netto klaar te zijn (subsidies, belasting terugvragen etc etc). Bruto ben ik €4100 kwijt geweest. Netto (na belastingteruggave etc) kom ik nu uit op zo'n 1950, en dat is mede door mijn installatiefout die gepareerd moest worden

Foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Cheers.
Mooi hoor, ik zou de zekering en omvormer echter op een brandwerende plaat monteren.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:23:
[...]

Het klopt deels wat je zegt. De echte degradatie zit 'm trouwens in de leeftijd van batterijen ivm 'roestvorming' van jonge cellen. Als ze een paar ouder zijn wordt dit minder. Investeren of niet investeren met het idee over een paar zijn er betere of goedkopere...Iemand wilde in de jaren '70 wachten met het kopen van een rekenmachine omdat ze elk jaar kleiner werden. Hij heeft uiteindelijk 30 jaar lang alles met de hand uitgerekend om 'optimaal' te profiteren van de laagste prijs. Hij bespaarde 100 euro op de aanschaf, maar verloor duizenden uren van zijn leven aan hoofdrekenen
M.n. met je laatste opmerking dus, wachten op de nog betere generatie heeft zeker met deze materie weinig tot geen zin, wat ik bedoelde met mijn stukje is dat je de levensduur ook niet te veel waarde moet toekennen, juist omdat je met de huidige eigenlijk al prima uit de voeten kunt en je waarschijnlijk net als bij een auto je een nieuwere wilt niet omdat die oudere het niet meer doet en tot de naad versleten is maar m.n. omdat je graag van een nieuwe generatie gebruik wilt maken.
Aan de andere kant en dat hebt je dus niet bij een auto je plakt een nieuwe set batterij er met gemak bij je oude, zeker bij een stekker-batterij.

• Jan-tweak
gustaveau schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:22:
[...]

Ik heb geprobeerd om mijn verbruiksgegevens te downloaden uit mijn Tibber Pulse, echter tevergeefs. Dit kan alleen als ik ook een energiecontract bij Tibber heb :-(

Of zijn er nog andere manieren?
Via bv een HW P1 meter, die heb je al voor circa 25 euro incl de app. Je oude gegevens krijg je daarmee natuurlijk niet meer mee terug, mogelijk dat je iets met je maandelijkse gegevens van je energieboer kunt.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 16-04-2026 17:22 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:13
JPS schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:02:
Ik heb zelf lang gewacht met PV-systeem en de hype jaren waarin de cowboys de markt bepaalden lekker aan me voorbij laten gaan. Mijn gunstigste dakoppervlak is relatief beperkt (ZO, 9 panelen), dus ben blij dat er nu 460Wp panelen liggen ipv de 200Wp van wat jaren terug.
Ik heb in 2006 al een set gekocht; 5x 125Wp paneeltjes met een 500W omvormer (tegen de lieve duit van €5,25 per Wp).

Enorm veel lol van gehad als techneut, en heel veel mensen mee geïnspireerd. Mooie is dat het spul 20 jaar later nog altijd draait "als een zonnetje".
Maar onlangs kreeg ik voor nop 8x260Wp met omvormer. De oude panelen die op zuid lagen, liggen nu op west, kunnen ze daar hun oude dag slijten. Terugverdiend? Geen idee, nooit echt mee bezig gehouden. Installatie overigens volledig zelf gedaan, dat houdt de kosten natuurlijk fors lager.

Ineens dus wel overschot overdag, en een werkgeversregeling trok me over de streep; (bruto-netto regeling op duurzame investeringen in woning/vervoer) Dus hier een Zendure gekocht. Lekker hoog tweakers gehalte; en prijstechnisch heel interessant. ~10kWh voor ca €2000,-

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 16-04-2026 17:24 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• LigeTRy
KoningSlakkie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:57:
[...]

Ik weet niet in hoeverre terugverdientijd relevant is voor jou. Maar hoe schat jij die nu in voor jouw situatie? Dit jaar met saldering en vanaf volgend jaar zonder saldering?
Niet zo heel, ik vind die berekeningen altijd erg onderhevig aan aannames die waarschijnlijk niet uitkomen door de gemoedstoestand van een oranje man in Amerika of besluiten van onze eigen regering. Ik heb voor mezelf 4.5 jaar in gedachte, om de 1950 eruit te halen moet ik dan ongeveer €1,18 per dag besparen.

Dat lijkt me plausibel maar als ik het niet haal zal ik er geen seconde wakker van liggen, want ik vind het ook erg leuk :D, en ik vind het een stukje onafhankelijkheid belangrijk, en daar is lastig een getalletje op te plakken.
HandyLumberjack schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:06:
[...]
Mooi hoor, ik zou de zekering en omvormer echter op een brandwerende plaat monteren.
Thanks, en daar heb je wel een punt, ik heb dit bewust niet gedaan, de Victron en Class T fuse houder zijn voldoende brandvertragend of zelfdovend (als de kortsluiting eenmaal weg is, is het lastig vlammen maken), daarom zijn meterkasten eigenlijk ook vaak met standaard multiplex afgetimmerd.

Er is altijd een restrisico wat je hier kan afdekken, maar ik accepteer het. Het schuurtje is ook losstaand. In het geval dat er kortsluiting komt , dit resulteert in iets wat vonken/brand veroorzaakt, wat ook nog eens overslaat buiten de apparatuur, ben ik het schuurtje kwijt, zonde maar prima. Als zo'n installatie binnenshuis of aangesloten aan een woning zou staan zou ik anders over denken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:14
Kosten:

Ik volg de bruto > netto stap niet, kan je die toelichten?

• LigeTRy
Oilman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:54:
[...]
Ik volg de bruto > netto stap niet, kan je die toelichten?
Bruto is wat ik heb betaald aan de leveranciers.
Via onze werkgevers hebben wij redelijk uitgebreide regelingen met betrekking tot verduurzaming van ons huis, dus ik kan een deel zo declareren. Over de rest ga ik de 21% btw terugvragen doormiddel van de KOR (dit moet ik overigens nog doen)

• Jan-tweak
LigeTRy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:21:
[...]

Bruto is wat ik heb betaald aan de leveranciers.
Via onze werkgevers hebben wij redelijk uitgebreide regelingen met betrekking tot verduurzaming van ons huis, dus ik kan een deel zo declareren. Over de rest ga ik de 21% btw terugvragen doormiddel van de KOR (dit moet ik overigens nog doen)
Ik betwijfel of je de btw over het bedrag waar je subsidie ( wat eigenlijk niet eens een subsidie is, maar een deel van loon van je werkgever is, die netto uitbetaald mag worden, dus deels uitmaakt van je loon) van krijgt ook nog via de KOR terugkrijgt. Even los van de andere nadelen van de KOR, heb je overigens in het verleden bv met PV al eens gebruikt gemaakt van de KOR kan het dus niet meer.

• LigeTRy
Jan-tweak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:17:
[...]

Ik betwijfel of je de btw over het bedrag waar je subsidie ( wat eigenlijk niet eens een subsidie is, maar een deel van loon van je werkgever is, die netto uitbetaald mag worden, dus deels uitmaakt van je loon) van krijgt ook nog via de KOR terugkrijgt.
Nee dat krijg je niet en lijkt me fraude, vandaar dat ik expliciet zeg "over de rest", In mijn eerste post had ik subsidies etc beter kunnen vervangen door het woord regelingen. Dat is inmiddels aangepast om verwarring te voorkomen.

• Vdvmark
@LigeTRy Ze proberen bij jouw in de buurt zonneomvormers uit te laten schakelen op overspanning lijkt het, 239V terwijl je 22,5A uit net trekt vind ik erg hoog voor deze tijd al. Bij mij loopt zomers de netspanning flink op maar vandaag was t met ongeveer 15A teruglevering om 15:00 240V.
*met bijna 20A afname was t afgelopen zaterdag rond 15:00 hier 230V

[ Voor 10% gewijzigd door Vdvmark op 16-04-2026 21:16 ]

• LigeTRy
Vdvmark schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:11:
@LigeTRy Ze proberen bij jouw in de buurt zonneomvormers uit te laten schakelen op overspanning lijkt het, 239V terwijl je 22,5A uit net trekt vind ik erg hoog voor deze tijd al. Bij mij loopt zomers de netspanning flink op maar vandaag was t met ongeveer 15A teruglevering om 15:00 240V.
Valt denk ik wel mee, ik woon in een relatief nieuwe wijk waar elk dak vol ligt met panelen, voor zover ik weet is er op het laagspanningsnet geen cognestie/limiet, want ze bouwen flink door, op het moment van screenshot (15:04) scheen den zon ook flink (alleen een wolkje boven mijn huis, mijn max is 2kw) , dus er zal vast wel wat stroom over zijn, welke ik maar al te graag goedkoop opsnoep.

Kijk ik terug op de langere termijn terug (ik heb mn voltages in influxdb) zijn voltages van 240V geen uitzondering hier. in de nacht is ie soms ook wel eens 238, maar vaak wel redelijk stabiel. Mijn panelen hebben zich nog nooit uitgeschakeld, volgens mij doen ze dat pas op 253 of bij een hoge netfrequentie.

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:11:
*met bijna 20A afname was t afgelopen zaterdag rond 15:00 hier 230V
Bedenk wel dat de limiet voor afschakelen bij 253V ligt en bij gebruik van een batterij zul je waarschijnlijk niet aan die limiet gaan komen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:44:
[...]

Bedenk wel dat de limiet voor afschakelen bij 253V ligt en bij gebruik van een batterij zul je waarschijnlijk niet aan die limiet gaan komen.
Bedenk ook dat door de spanningsval over de leiding de spanning bij de zonnepanelen zo maar 4 V hoger is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Vdvmark
:D Ik heb klein vermogen batterij, die max aan het laden was vanmiddag 15:00 toen ik 15A terugleverde. Zonnepanelen met microomvormers(AC) waarvan veel van de bovenste rij vorig jaar regelmatig afschakelden, waarbij Victron via meter naast hoofdschakelaar dan tot max 250V meet. Dit jaar nog geen heel hoge voltages gezien, maar dat kwam verleden jaar ook wat later. Wel deze maand al 223V gezien, dat kan ik me van verleden jaar niet herinneren, dus misschien is er wat veranderd.

• beyazz06
  • Niet online
Valkyre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:10:
[...]

Okee ik lees wel het 1 en ander mee, mijn wellicht onjuiste conclusie is dat een plug-in batterij meer gelimiteerd is in het teruglever vermogen. (Dat kan verdubbelde worden bij de juiste bekabeling).
Excuses dat mijn vragen dan te basic zijn voor dit topic.
Dan zal ik het zendure topic ook eens verder...
No offens hoor, maar er staat bijna werkelijk overal dat zo een "plug-in" batterij standaard 800watt aan kan en in het geval van een eigen groep dit veelal tussen de 2000/3000watt is. Ofwel basic informatie die je overal kunt lezen/vinden.

• ArPi75
Hier is altijd feest. Dit is van de laatste paar dagen. Spanning loopt regelmatig op tot boven de 250V.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oMNhO9WynOmKlfgKY_iN0xrv5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VAIbrgJ7FGdAb6IziacQrGhp.png?f=fotoalbum_large
PS, dit is daadwerkelijk de netspanning gemeten met een Homewizard kWh-meter.

Zodra er maar iets van zon is, gaat de spanning direct naar 240V. Op dit moment 9:25 is de spanning van fase 3 al op 240V.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Jan-tweak
ArPi75 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:29:
Hier is altijd feest. Dit is van de laatste paar dagen. Spanning loopt regelmatig op tot boven de 250V.
[Afbeelding]
PS, dit is daadwerkelijk de netspanning gemeten met een Homewizard kWh-meter.

Zodra er maar iets van zon is, gaat de spanning direct naar 240V. Op dit moment 9:25 is de spanning van fase 3 al op 240V.
Oeps, en dan wordt het vrij lastig, heb je de mogelijkheid om te kijken (meten) hoe de spanning bij je aansluitpunt van je omvormer is?
Voor de rest kun je eigenlijk alleen een melding richting je netbeheerder doen, en als dat je hele wijk doet heb je mogelijk kans dat ze iets eerder je wijkcentrale willen aanpassen.

• ArPi75
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:13:
[...]

Oeps, en dan wordt het vrij lastig, heb je de mogelijkheid om te kijken (meten) hoe de spanning bij je aansluitpunt van je omvormer is?
Voor de rest kun je eigenlijk alleen een melding richting je netbeheerder doen, en als dat je hele wijk doet heb je mogelijk kans dat ze iets eerder je wijkcentrale willen aanpassen.
Ik heb Enphase micro-omvormers. Die liggen op 4 verschillende dakvlakken/hellingshoeken en ik heb daar ook 4 verschillende "strings" van de Enphase 3-fase kabel op zitten. Daardoor heb ik relatief weinig panelen tussen eerste paneel vanaf de aansluiting en laatste paneel vanaf de aansluiting. Daarnaast heb ik allemaal 4mm2 kabel gebruikt waardoor de spanning niet al teveel oploopt. Ik zie op de Enphase af en toe spanningen van boven de 254V, maar dan vallen er hooguit een paar panelen uit, dus gelukkig niet het hele systeem.
Buren hebben er ook wel last van dat panelen uitvallen in de middag, maar zijn veelal wat oudere mensen die er niet zo mee zitten.

• beyazz06
  • Niet online
ArPi75 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:31:
[...]

Ik heb Enphase micro-omvormers. Die liggen op 4 verschillende dakvlakken/hellingshoeken en ik heb daar ook 4 verschillende "strings" van de Enphase 3-fase kabel op zitten. Daardoor heb ik relatief weinig panelen tussen eerste paneel vanaf de aansluiting en laatste paneel vanaf de aansluiting. Daarnaast heb ik allemaal 4mm2 kabel gebruikt waardoor de spanning niet al teveel oploopt. Ik zie op de Enphase af en toe spanningen van boven de 254V, maar dan vallen er hooguit een paar panelen uit, dus gelukkig niet het hele systeem.
Buren hebben er ook wel last van dat panelen uitvallen in de middag, maar zijn veelal wat oudere mensen die er niet zo mee zitten.
Ik heb hier 17 panelen met de Enphase micro omvormers aan een serie gekoppeld. Wel zijn ze verdeeld over de (punt) dak, waardoor ze niet allemaal tegelijk volledig opwekken. Heb echter tot heden nooit meegemaakt dat panelen uitvielen.

Nu heb ik de discussie niet echt gevolgd en sla wellicht de plank volledig mis; maar hoezo vallen bij jou panelen uit?

Mocht het te off-topic zijn kan je mijn bericht uiteraard negeren 🤓

• Jan-tweak
beyazz06 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:43:
[...]

Ik heb hier 17 panelen met de Enphase micro omvormers aan een serie gekoppeld. Wel zijn ze verdeeld over de (punt) dak, waardoor ze niet allemaal tegelijk volledig opwekken. Heb echter tot heden nooit meegemaakt dat panelen uitvielen.

Nu heb ik de discussie niet echt gevolgd en sla wellicht de plank volledig mis; maar hoezo vallen bij jou panelen uit?

De limiet ligt bij 253V, gemeten bij je omvormer, en als de fase waar deze op zit niet in toom wordt gehouden door bv een batterij bv omdat jouw wijknetwerk op bepaalde tijdstippen tegen deze aanligt krijg je dat en dan helpt je een batterij ook niet meer.

• ArPi75
beyazz06 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:43:
[...]

Bij mij zijn het er 31. Maar kijk naar het plaatje hier een paar posts boven, dan zie je wat hier de spanning op mijn aansluiting doet (al jaren overigens, maar het wordt wel steeds vroeger in het seizoen dat de spanningen van boven de 250V bijna dagelijks voorkomen). Ik heb ook de Enphase 3-fase q-kabel gebruikt, maar ik heb niet 1 of 2 lange stukken q-kabel, maar als ik het goed herinner 4 of 5 korte stukken. Dat betekent dat er per fase en per lengte q-kabel 2 á 3 panelen per fase aangesloten zijn. Dit is vooral gedaan om niet nog meer spanningsverschil te creëren tussen het eerste en laatste paneel op de q-kabel en om de totale kabellengte (en dus weerstand) in toom te houden.

Overigens is er volgens Enexis niets aan de hand met de spanning hier in de wijk en zijn we over 5 tot 10 jaar aan de beurt voor een wijkupgrade. Ik houd m'n hart dus vast de komende jaren.

• Vdvmark
Ja dat is pittig, ik zie m bij jou ook inkakken zoals bij mij, hopen dat t allemaal stabiel genoeg blijft... en dat die waarschuwingen van TenneT wat bereiken

• HandyLumberjack
Vdvmark schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:15:
Ja dat is pittig, ik zie m bij jou ook inkakken zoals bij mij, hopen dat t allemaal stabiel genoeg blijft... en dat die waarschuwingen van TenneT wat bereiken
Ik verwacht dat afschaffing salderen meer effect heeft dan een waarschuwing van TenneT. Vanaf volgend jaar is er voor iedereen een goede reden om energie zelf te gebruiken.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:09
Bijna 20.000 stekkerbatterijen verkocht in eerste kwartaal
In het eerste kwartaal van 2026 zijn in Nederland naar schatting bijna 20.000 plug-inthuisbatterijen verkocht. Dit blijkt uit nieuw marktonderzoek van Sunergy Research, uitgevoerd door Rolf Heynen.
De cijfers tonen een explosieve groei in de eerste 3 maanden van het kalenderjaar. In januari 2025 werden nog 650 systemen verkocht en in maart 2026 lag dat aantal al ruim 13 keer hoger. Ook februari liet een forse stijging zien: in die maand werden 6.211 stekkerbatterijen geïnstalleerd, een toename van 28 procent ten opzichte van januari 2026.

Uitdagingen met cijfers
De groei van de uitrol van plug-inthuisbatterijen begon in de zomer van 2025 flink aan te trekken. In juli en augustus werden 1.750 systemen verkocht, waarna de markt in de laatste 4 maanden van 2025 iedere maand met grote sprongen groeide: van 2.585 in september naar 5.294 in december.

https://solarmagazine.nl/...rkocht-in-eerste-kwartaal

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Dan ben ik volgend jaar benieuwd naar de marktplaats plug en play batterij statistiek.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-05 00:59

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Waarschijnlijker is dat dit jaar nog veel mensen via marktplaats van hun veel te duur gekochte vaste batterij systeem af willen komen, want daar trapt volgend jaar niemand meer in als je dan die prijzen vergelijkt met een plug-in.

Ik heb nu bijna 1 jaar een Marstek Venus en die bevalt me meer dan prima ! (Werkt vooral prima als ik er niet naar om kijk)
De verwachting is dat die vanaf volgend jaar gewoon in minder dan 5 jaar terug te verdienen is.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Jan-tweak
Ersus schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:42:
Dan ben ik volgend jaar benieuwd naar de marktplaats plug en play batterij statistiek.
Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat dit pas het begin is, de oorlog in Iran is natuurlijk wel een probleem, maar als men daaruit gaat komen zul je zien dat dit alleen nog maar het beginpunt is en het nog veel erger gaat worden.
De energieboeren hebben dan wel een klein probleem als dadelijk over een paar jaar ze geduurde 2/3 van het jaar circa 1/4 tot mogelijk wel 1/3 van hun klantenbestand een duidelijk omzetverlies gaan hebben.
Zeker als steeds meer zonnepanelen bezitters een batterij gaan kopen waarbij ze in 2/3 van het jaar volledig zelfvoorzienend zijn en eigenlijk alleen nog maar stroom gaan terugleveren die ze zelf niet meer nodig hebben.
Zou zo maar kunnen betekenen dat m’n in de winter de stroomprijzen alleen nog maar duurder gaan worden, zeg maar een compensatie voor het omzetverlies in de andere maanden.
En voor mensen met een redelijke capaciteit kunnen ook dan hun slag slaan om m’n tijdens de goedkope uurtjes in te kopen en vooral tijdens dure uurtjes deze uit de batterij te halen en dan is je RTE weer van groot belang. Zeker PIB met een hoge RTE hebben dan nog meer voorsprong ( bv Zendure)

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:39:
[...]

Zou zo maar kunnen betekenen dat m’n in de winter de stroomprijzen alleen nog maar duurder gaan worden, zeg maar een compensatie voor het omzetverlies in de andere maanden.
Dit is voor mij voldoende reden om mijn kWp zonnepanelen meer dan te verdubbelen en >100 kWh accupakket te installeren. Zodoende kan ik de teruglevering van zonnestroom uitstellen en heb ik in de wintermaanden voldoende eigen opwek om zelf te gebruiken.

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:39:
[...]

Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat dit pas het begin is, de oorlog in Iran is natuurlijk wel een probleem, maar als men daaruit gaat komen zul je zien dat dit alleen nog maar het beginpunt is en het nog veel erger gaat worden.
De energieboeren hebben dan wel een klein probleem als dadelijk over een paar jaar ze geduurde 2/3 van het jaar circa 1/4 tot mogelijk wel 1/3 van hun klantenbestand een duidelijk omzetverlies gaan hebben.
Zeker als steeds meer zonnepanelen bezitters een batterij gaan kopen waarbij ze in 2/3 van het jaar volledig zelfvoorzienend zijn en eigenlijk alleen nog maar stroom gaan terugleveren die ze zelf niet meer nodig hebben.
En voor mensen met een redelijke capaciteit kunnen ook dan hun slag slaan om m’n tijdens de goedkope uurtjes in te kopen en vooral tijdens dure uurtjes deze uit de batterij te halen en dan is je RTE weer van groot belang. Zeker PIB met een hoge RTE hebben dan nog meer voorsprong ( bv Zendure)
Veel PIB's op marktplaats betekent dat je goedkoop en makkelijk de capaciteit kan uitbreiden :D. Of de prijzen blijven hoog en dan kun je er voor een goede prijs vanaf, als je zou willen overstappen naar een groter/ander systeem :D.

Ik vraag me wel af hoeveel goedkope uurtjes we in de winter gaan overhouden als steeds meer mensen "hun slag slaan" om goedkoop in te kopen.

• Jan-tweak
Boschkabouter schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:02:
[...]

Dit is voor mij voldoende reden om mijn kWp zonnepanelen meer dan te verdubbelen en >100 kWh accupakket te installeren. Zodoende kan ik de teruglevering van zonnestroom uitstellen en heb ik in de wintermaanden voldoende eigen opwek om zelf te gebruiken.
Vergroten van PV is zeker met de huidige prijzen een goed idee, ondanks dat je vrij weinig terugkrijgt voor je stroom maar juist daardoor in de winter iets meer opbrengst kunt krijgen.
Alleen denk ik dat je juist geen duidelijk grotere batterij capaciteit moet gaat kopen dan wat je zelf ook kunt opmaken, batterij capaciteit op basis van je opwek is pure onzin en geldverspilling, dus die > 100 kWh zou ik wijselijk achterwege laten, heeft geen enkele zin. Kijk liever wat je gemiddeld over het jaar ( maart / september zijn eigenlijk de beste maanden hiervoor) echt nodig hebt en dat was het dan ook.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:04:
[...]

Veel PIB's op marktplaats betekent dat je goedkoop en makkelijk de capaciteit kan uitbreiden :D. Of de prijzen blijven hoog en dan kun je er voor een goede prijs vanaf, als je zou willen overstappen naar een groter/ander systeem :D.
deze moeten dan ook wel passen bij je bestaande systemen en met de huidige wildgroei waarbij je zelfs bij AH al een vreemd merk “AEG” ( waarbij AEG helemaal geen batterijen maakt, die maken namelijk wasmachines en dergelijke , dus je gewoon een of ander merk waar ze het label AEG hebben opgeplakt) hebben verkocht.
Of dat merk cq type over een jaartje nog wel bestaat is nog maar de vraag.
Dus of je dan low cost in dingen moet stappen waar anderen wijselijk er eigenlijk van af willen, is nog maar de vraag.
Ik vrees namelijk dat uiteindelijk hier goedkoop echt duurkoop aan het worden is.
Ik vraag me wel af hoeveel goedkope uurtjes we in de winter gaan overhouden als steeds meer mensen "hun slag slaan" om goedkoop in te kopen.

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Of een groot batterij systeem zin heeft ligt aan de prijs van het systeem. Je hebt gelijk, dat is niet interessant als dat 300 euro per kWh is.
Uitgesteld teruggeleverde stroom levert rond 13 cent per kWh op. Eigen gebruik bespaart 25 cent.
Voor mij levert het voldoende op. (10000x0,13=1300 + 5000x25=1250)

• Jan-tweak
Boschkabouter schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:25:
Of een groot batterij systeem zin heeft ligt aan de prijs van het systeem. Je hebt gelijk, dat is niet interessant als dat 300 euro per kWh is.
Uitgesteld teruggeleverde stroom levert rond 13 cent per kWh op. Eigen gebruik bespaart 25 cent.
Voor mij levert het voldoende op. (10000x0,13=1300 + 5000x25=1250)
Klopt, als je 20 euro per kWh betaalt geef ik gelijk, maar zelf de door genoemde 300 euro per kWh zijn we nog best ver er vanaf, dus voorlopig zie ik dat dus niet gebeuren.

• Vdvmark
Metsubsidie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:40:
Waarschijnlijker is dat dit jaar nog veel mensen via marktplaats van hun veel te duur gekochte vaste batterij systeem af willen komen, want daar trapt volgend jaar niemand meer in als je dan die prijzen vergelijkt met een plug-in.

Ik heb nu bijna 1 jaar een Marstek Venus en die bevalt me meer dan prima ! (Werkt vooral prima als ik er niet naar om kijk)
De verwachting is dat die vanaf volgend jaar gewoon in minder dan 5 jaar terug te verdienen is.
Wel jammer dat binnen 2 tot 3 jaar je er per ongeluk achterkomt dat je Marstek niet meer werkt en dat Marstek garantie afwijst vanwege te lang wachten met handelen na foutmelding. Er niet naar omkijken creëert een wegwerpproduct.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 14:35

SED

@Vdvmark
En waar slaat die Marstek opmerking op?
Is nog steeds aan het vernieuwen. Software updates en hardware support is altijd afhankelijk van leverancier.
Dus wat is precies je kritiek?

[ Voor 3% gewijzigd door SED op 18-04-2026 21:07 ]

Copyright and left by SED...

• D-Ed
  • Niet online
SED schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:52:
@Vdvmark
Is nog steeds aan het vernieuwen. Software updates en hardware support is altijd afhankelijk van leverancier.
Als je wat topics leest over (stekker)thuisbatterijen zie je zijn afkeer tegen die dingen. Gewoon aan voorbij gaan en door met je leven ;)

• Vdvmark
SED schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:52:
@Vdvmark
D-Ed schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:12:
[...]

Als je wat topics leest over (stekker)thuisbatterijen zie je zijn afkeer tegen die dingen. Gewoon aan voorbij gaan en door met je leven ;)
Het is geen Marstek opmerking, zelfs geen stekkerbatterij opmerking.

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:12:
[...]

Wel jammer dat binnen 2 tot 3 jaar je er per ongeluk achterkomt dat je Marstek niet meer werkt en dat Marstek garantie afwijst vanwege te lang wachten met handelen na foutmelding. Er niet naar omkijken creëert een wegwerpproduct.
Ik denk dat de poster heel wat anders bedoeld dan wat jij hier aangeeft, dus wel kijkt wat hij doet maar niets steeds dat zelf gaat aanpassen, en als je eens per week kijkt is dat prima. Ik zou overigens ook niet direct bij de eerste melding een update uitvoeren maar eerst eens wachten op eventuele fouten.

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-05 07:45
Waarom kopen mensen stekkerbatterijen? Is dat puur om het aansluiten op de meterkast niet te hoeven doen?
Hebben ze daarecht een véél hogere prijs én minder mogelijkheden voor over?

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 23:47
prijsstunt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:16:
Waarom kopen mensen stekkerbatterijen? Is dat puur om het aansluiten op de meterkast niet te hoeven doen?
Huh? Een kleine stekkeraccu is veel voordeliger? Welk scenario is financieel überhaupt de moeite waard?

• prijsstunt
mijn 15kWh batterij met EVE cellen en Victron Multiplus plus wat kabels en automaten was bij elkaar ruim onder de 2500 euro, dat betaal je toch ook al snel voor een véél kleinere pluigin?
Terugverdienen gaat vrij snel in mijn geval. Ik verplaats een maand of tien per jaar minimaal 10kWh per dag naar de avond, dus een 3000kWh bespaart per jaar, met mijn 3 jaar vaste contract zonder terugleverkosten betaal ik veel voor mijn stroom, 35ct per kWh. Ik bespaar dus per jaar 1050, dus 2,5 jaar terugverdientijd.
Ik zou ook nog kunnen gaan handelen om een snelleren terugverdientijd te hebben, maar ik vind het prima zo.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

prijsstunt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:34:
mijn 15kWh batterij met EVE cellen en Victron Multiplus plus wat kabels en automaten was bij elkaar ruim onder de 2500 euro, dat betaal je toch ook al snel voor een véél kleinere pluigin?
Terugverdienen gaat vrij snel in mijn geval. Ik verplaats een maand of tien per jaar minimaal 10kWh per dag naar de avond, dus een 3000kWh bespaart per jaar, met mijn 3 jaar vaste contract zonder terugleverkosten betaal ik veel voor mijn stroom, 35ct per kWh. Ik bespaar dus per jaar 1050, dus 2,5 jaar terugverdientijd.
Ik zou ook nog kunnen gaan handelen om een snelleren terugverdientijd te hebben, maar ik vind het prima zo.
Als je panelen hebt bespaar je nu helemaal niks met salderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• prijsstunt
klopt, het is oefenen voor volgend jaar, heb zelfs nog een ferrarismeter nu...

• D-Ed
  • Niet online
Beetje experimenteren en ontdekken. Heb nu een paar maanden een Marstek Venus A (4.2 kWh voor in totaal €850,- inc btw). Volgens mij kan het vwb gemak, letterlijk ‘plug and play’, niet goedkoper op het moment. Vang er precies mijn avond/nacht mee af meeste dagen van de week. Als we uitgebreid koken net niet maar om zo eens te ontdekken prima en leuk.

Edit; maar hoe kom je bij die veel hogere prijs eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door D-Ed op 19-04-2026 11:54 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:45

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Iemand goede ervaringen met een leverancier / installateur van Victron componenten in omgeving Rotterdam?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• HandyLumberjack
D-Ed schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:53:
[...]

Beetje experimenteren en ontdekken. Heb nu een paar maanden een Marstek Venus A (4.2 kWh voor in totaal €850,- inc btw). Volgens mij kan het vwb gemak, letterlijk ‘plug and play’, niet goedkoper op het moment. Vang er precies mijn avond/nacht mee af meeste dagen van de week. Als we uitgebreid koken net niet maar om zo eens te ontdekken prima en leuk.

Edit; maar hoe kom je bij die veel hogere prijs eigenlijk?
Volgens mij ga je bij deze capaciteit ook niet echt goedkoper uit zijn bij Victron.
Dat is voornamelijk goedkoper bij grotere capaciteit, en voor heel veel huishoudens is dat niet zo nuttig.

• Tony71
Victron idee...

Ik denk aan hetzelfde...heb nu 3 fase meterkast. Wil van bestaand krachtgroep (16A wirdt 20A) 3 x 1-fase maken. En op L1 en L2 een victronnetje de nieuwe mulriplus II 4k5 plaatsen met elk 16/17 kwH. Dus ipv het parallel te plaatsen met mijn pv + micro, installeer ik als een 'slimme laadpaal'.

• Jan-tweak
Ik snap echt niet wat je eigenlijk wilt vertellen.
a) een stekker batterij is veelal een stuk goedkoper dan een vaste batterij, die qua hardware veelal een stuk duurder uitvallen en dan ook nog tegen heel veel geld door deskundigen ( installateurs ) geplaatst dienen te worden. Dergelijke installaties zijn namelijk niet bedoeld dat deze door consumenten zelf geplaatst kunnen worden.
Eigenlijk geef je daarmee al aan dat je er nog niet al te veel van afweet , niet erg, gewoon deze stekker batterij topics volgen en je leert er steeds bij.
b) veelal heb je als je op NOM wilt komen helemaal een uit de kluiten gewassen vaste thuis-batterij niet nodig, veruit de meeste mensen hebben aan een eenvoudige stekker-batterij van rond de 10 kWh of zelfs minder al meer als voldoende.
Zeker vanaf 2027 zullen modus als handelen en dergelijke zaken helemaal niet meer winstgevend worden en daarmee als zinvolle investering van wat je eerst veelal als onderbouwing voor de dure investering van m’n vaste batterijen werden gebruikt in rook opgaan. Ik vrees dat bij veel bezitters van dergelijke big batterijen de terugverdientijd zich plotseling duidelijk langer gaat worden, en met een beetje pech tegen de levensverwachting van deze installaties aan komt.

Zich echter slim richten op m’n NOM met een relatief kleine en simpele stekker batterij is dat weer een heel ander verhaal, zeker vanaf 2027.

Mijn eigen ervaring hierbij is dat ik daarmee circa 2/3 van het jaar nog nauwelijks stroomkosten qua verbruik ga hebben ( en daarbij dus ook minder belasting ga betalen ) en in combinatie mijn verbruik tijdens de winter niet zo zeer qua kWh maar meer qua kosten kan verlagen.
Daarmee kan ik een deel van de effecten van het verlies van het stoppen van de salderingsregeling verlagen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik snap ook niet dat mensen goedkope energiecontracten afsluiten, dan verdienen ze hun thuisaccu veel langzamer terug.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:04:
Victron idee...

Ik denk aan hetzelfde...heb nu 3 fase meterkast. Wil van bestaand krachtgroep (16A wirdt 20A) 3 x 1-fase maken. En op L1 en L2 een victronnetje de nieuwe mulriplus II 4k5 plaatsen met elk 16/17 kwH. Dus ipv het parallel te plaatsen met mijn pv + micro, installeer ik als een 'slimme laadpaal'.
Sorry, een victron is een puur hobby systeem, prima als hobby maar zeker niet niet bedoeld voor de doorsnee consument.

• LigeTRy
peterpijpelink schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:55:
Iemand goede ervaringen met een leverancier / installateur van Victron componenten in omgeving Rotterdam?
Ik heb goede ervaringen en gesprekken gehad met stroomwinkel.nl hetzelfde bedrijf zit achter https://www.top.systems/nl/topsmartess/

(niet geaffilieerd, ben er voor een reparatie geweest en ben top behandeld voor een goede prijs)

Verder is dit ook een vriendelijke partij: smartvolt.nl

(ook niet geaffilieerd, heb er een offerte opgevraagd en een paar keer mee gebeld, uiteindelijk door kosten toch voor zelfbouw gegaan)

[ Voor 17% gewijzigd door LigeTRy op 19-04-2026 12:13 ]

• Tony71
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:08:
[...]

Sorry, een victron is een puur hobby systeem, prima als hobby maar zeker niet niet bedoeld voor de doorsnee consument.
Kijk er maar eens technisch maar, want je antwoord is niet juist

• LigeTRy
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:14:
[...]

Jan is nogal van de Stekker accu's (en als het even kan Zendure ;) ). Maar iedereen mag zijn voorkeur en ideaalbeeld hebben. Die van mij is: Ik denk dat geïntegreerde systemen zoals victron op de lange termijn de betere investeringen zijn, maar langetermijndenken zijn we collectief niet zo goed in.

Inmiddels ben ik nog wat meer in het hele pwm kookplaat verhaal aan het duiken, vanaf 2027 echt een issue en voor veel mensen kan een thuisaccu dan ineens een stuk minder rendabel worden. Wellicht een keer een blogpostje of iets over schrijven.. Zullen de accuverkopers niet zo leuk vinden.

• Jan-tweak
Het antwoord op je vraag is of een dood normale consument die geen uitgebreide kennis en vaardigheden op het gebied van elektrotechniek en dan eigenlijk specifiek met energietechniek en batterij systemen heeft en daar ook geen behoefde heeft om zich daarmee als hobby zich daar mee bezighouden iets met het door jou aangegeven systeem kan doen, behalve zijn huis en gezin in gevaar te brengen.
Een victron systeem is leuk als hobby mits je daar ook verstand van hebt en nee het is zeker geen LEGO a huig systeem wat je zo inelkaar kunt gaan stellen. Even los dat een dergelijk systeem ook bepaalde voorwaarden aan worden gesteld m’n bij de infrastructuur, al helemaal als je systeem richting de door genoemde 15 kWh gaat, denk maar aan de eisen qua PGS-37-1.
Even los dat voor de gemiddelde consument een 15 kWh systeem, zeker voor NOM, vaak al veel te groot is.

Nee, victron is zeker leuk en hoeft ook zeker niet al te duur te zijn, alleen voor de doorsnee consument is dat zowel qua prijs, verdubbel de hardware prijs maar met de door derden noodzakelijke installatie, nog de kennis om het systeem veilig te laten werken en eigenlijk veel te complex voor de gemiddelde consument, onder de streep gewoon niet interessant en een onverstandige keuze voor de gemiddelde consument, even de echte tweakers daargelaten, hoewel ook deze, incl. mijzelf ondanks dat ik exact in het profiel van de typische victron gebruiker zou passen juist niet daar voor heb gekozen.
Die is onder de streep veel meer gebaat bij een simpele doos en een app en dat is het ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 19-04-2026 12:23 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ben ik het niet mee eens. Iedereen kan een Marstekker in de muur steken en de app openen, die multiplus kost je uren zelfstudie en is op zijn minst een uit de hand gelopen hobby. De term 'hobby' zie ik in dit geval niet als minderwaardig maar juist om aan te geven dat je er veel tijd en moeite in moet stoppen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En wat is de all-inclusive installatie prijs voor zoiets? En nu niet zeggen dat je dat allemaal zelf doet, want dan hoef ik neem ik aan niet uit te leggen waarom niet iedereen dat doet? Als ik snel kijk, vind ik €6000+ voor 12kWh inclusief installatie, €5400 voor 10kWh, €8100 voor 20kWh, etc. Dat zijn dus de prijzen die je kan vergelijken met een stekker batterij, want zolang je onder de 800W blijft kan je die gewoon ergens inprikken.

En natuurlijk, kan je wel dat allemaal zelf regelen en instellen, dan wordt het een ander verhaal, maar dat is appels met peren vergeleken.

Dan heb jij dus nog geen cent bespaard, want je kan gewoon salderen. Vervolgens heb je een heel duur contract (wat weinig uitmaakt zolang je kan salderen, maar niet eerlijk is om mee te rekenen). En als laatste minimaal 10kWh naar de avond verplaatsen? Daar zit het volgende grote verschil in. Ik haal momenteel een ~2-3kWh van het net per dag. En dat is inclusief als overdag genoeg zon voor de wolken zitten dat mijn zonnepanelen minder opleveren als wat ik gebruik op dat moment. Maar laten we aannemen dat dat mijn avond / nacht gebruik is. Dan kan ik dus een 2kWh+ stekkeraccu 100% gebruiken. Een 5kWh variant al slechts gedeeltelijk, maar goed, om wat marge te hebben. Alles daarboven, wat ga ik daarmee doen? En natuurlijk soms zal je de volledige capaciteit kunnen gebruiken, maar heel vaak staat dat gewoon niks te doen voor mij dan. Leuk dat het per kWh goedkoop is, maar het betaald zich never nooit niet terug tov een kleinere.

• Jan-tweak
[...]

Vertel, ik kijk er juist technisch naar, en ik heb ook de kennis om dat juist te kunnen beoordelen en te begrijpen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:08
en dat kocht je dat zo kant en klaar? of moest je zelf nog iets doen? appels en peren of zo??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 116 ... 124 Laatste