Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:06
jadjong schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:20:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Iedereen kan een Marstekker in de muur steken en de app openen, die multiplus kost je uren zelfstudie en is op zijn minst een uit de hand gelopen hobby. De term 'hobby' zie ik in dit geval niet als minderwaardig maar juist om aan te geven dat je er veel tijd en moeite in moet stoppen.
Natuurlijk kan iedereen nu nog een stekker van de Marstek in de muur steken. Maar een CEE stekker laten plaatsen door een installateur is toch veel slimmer, handiger en veiliger. Ju kunt dat bij meerdere stekkers meer vermogen trekken: 3 x Marstek - max 3 x1200 AC en bij stekker max 800W

• Tony71
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:24:
[...]

Vertel, ik kijk er juist technisch naar, en ik heb ook de kennis om dat juist te kunnen beoordelen en te begrijpen.
Als je een bestaande 3 fase krachtgroep vervangt van 16A naar 20A. De grondkabel aan het eind deelt in L1L2L3 heb je als het ware 3 * 1 -fase. Op elke fase mag 3600 AC. Elke fase krijgt 1 fase automaat en het totaal een aardlekschakelaar in een module 12 kast

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:26:
[...]

Natuurlijk kan iedereen nu nog een stekker van de Marstek in de muur steken. Maar een CEE stekker laten plaatsen door een installateur is toch veel slimmer, handiger en veiliger. Ju kunt dat bij meerdere stekkers meer vermogen trekken: 3 x Marstek - max 3 x1200 AC en bij stekker max 800W
De vraag is hier ook, betaald het zich ooit terug? Dus of dat slimmer / handiger / veiliger is, ligt maar aan je situatie. Kijk ik naar mijn avond / nachtgebruik, dan kan 800W eigenlijk alles afdekken, behalve het koken. Die kookpiek is eerlijk gezegd trouwens signifcant meer dan ik had verwacht op mijn totale verbruik. Maar alsnog is het beperkt gedeelte van mijn totale avond/nacht verbruik. En alsnog kan een stekker accu 800W terugleveren. Plus dus dat met PWM kookplaten mogelijk je zwaardere omvormer het ook niet goed weet te volgen ;) .

• Tony71
Eureka

• Tony71
Sissors schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:31:
[...]

De vraag is hier ook, betaald het zich ooit terug? Dus of dat slimmer / handiger / veiliger is, ligt maar aan je situatie. Kijk ik naar mijn avond / nachtgebruik, dan kan 800W eigenlijk alles afdekken, behalve het koken. Die kookpiek is eerlijk gezegd trouwens signifcant meer dan ik had verwacht op mijn totale verbruik. Maar alsnog is het beperkt gedeelte van mijn totale avond/nacht verbruik. En alsnog kan een stekker accu 800W terugleveren. Plus dus dat met PWM kookplaten mogelijk je zwaardere omvormer het ook niet goed weet te volgen ;) .
Vergeet niet de net capaciteitsblokken die in 2028 gaan komen...meer betalen voor jou

• Sissors
  • Niet online
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:32:
[...]

Vergeet niet de net capaciteitsblokken die in 2028 gaan komen...meer betalen voor jou
Wel voor specifiek de kookpiek ja. Maar heb jij wel gekeken of jouw omvormer de PWM van je kookplaat kan volgen? ;)

Overigens ik hoef ook een tijdje niet te koken als dat gebeurd in 2028, want dan eet ik mijn schoenen op... Als in, het lijkt mij een goed idee om het net te ontlasten, ik geloof echt wel dat het gaat komen, maar in 2028? Ik geloof er geen drol van.

(En dan betaal je alsnog minder met thuisbatterij als zonder, en hell je kan natuurlijk altijd nog achteraf ze een eigen groep geven).

• Tony71
Net capaciteit 2028? Is er doorheen hoor!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:37:
Hoor ik je nou zeggen dat je 'een vrachtwagen' van een accu nodig hebt om precies die congestietarieven te ontlopen door het net te ontzien? O-)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tony71
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:40:
[...]

Hoor ik je nou zeggen dat je 'een vrachtwagen' van een accu nodig hebt om precies die congestietarieven te ontlopen door het net te ontzien? O-)
Nee hoor, de omvormer is belangrijker. Minstens 3600 ac

• Tony71
Ik denk de meesten hier wel mee uit de voeten kunnen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:50
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:18:
[...]

Jan is nogal van de Stekker accu's (en als het even kan Zendure ;) ). Maar iedereen mag zijn voorkeur en ideaalbeeld hebben. Die van mij is: Ik denk dat geïntegreerde systemen zoals victron op de lange termijn de betere investeringen zijn, maar langetermijndenken zijn we collectief niet zo goed in.
ik vrees dat je dat toch verkeerd ziet, ik beoordeel juist de verschillende systemen op verschillende aspecten en als ik even het hobby achtige aspect er even buiten laat, en ja dat is zeker een leuke hobby voor mensen die dit leuk vinden ( ik vrees dat dit echter nog geen 0,1% van de consumenten zijn is dat leuk en zeker een prima oplossing. Vergelijk dat met iemand die het leuk vind om aan auto’s te sleutelen. Vaak is die ermee mee bezig dan hij er mee rijd, terwijl voor veruit de meeste mensen de auto gewoon een vervoermiddel is.
Voor de overige 99,91 % die eigenlijk gewoon een ding waar je eigenlijk je energiekosten een beetje in bedwang mee kunt houden en dat liefst dat je zelf daar zo weinig mogelijk zelf mee moet bezig houden. ( vaak ook omdat je daar ook geen verstand van hebt, meer onder het motto dat je vinger inhet stopcontact stoppen een slecht idee is omdat dat auw doet ( sommige zelfs zeggen dat het levensgevaarlijk is (wat overigens klopt))

Juist op langere tijd ontlopen kunnen m’n de door mij op dit moment als de top aangeziene Zendure systemen, m’n door hun modulaire opzet, maar dat zijn ondertussen ook best veel meer merken, een prima investering zijn, waarbij deze met je energiebehoefte mee kunnen groeien.
Ook als je klein wilt beginnen kun je deze met en met uitbouwen. En dat zonder dat je veel kennis en kunde moet hebben.
Inmiddels ben ik nog wat meer in het hele pwm kookplaat verhaal aan het duiken, vanaf 2027 echt een issue en voor veel mensen kan een thuisaccu dan ineens een stuk minder rendabel worden. Wellicht een keer een blogpostje of iets over schrijven.. Zullen de accuverkopers niet zo leuk vinden.
Hoezo, geen enkel probleem, werkt prima, overigens heb ik al bijna 20 jaar een inductiekookplaat.
Sterker nog als je dat een klein beetje met beleid doet ( oke, technisch inzicht helpt daarbij ) krijg ik het zelfs nu al voor elkaar om volledig NOM te blijven, zelfs met een thuis-batterij. En van het pwm lig ik ook niet wakker, het werkelijke effect zeker in combinatie met PV valt reuze mee, en ja van die paar Wh netverbruik lig ik niet wakker.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 19-04-2026 12:47 ]

• Tony71
Met 5-20 kWh. Waarbij de meesten met 5-10 kWh wel klaar zijn

• paQ
  • Nu online

paQ

Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:42:
[...]

Nee hoor, de omvormer is belangrijker. Minstens 3600 ac
Ah, maar meer kan ook handig zijn?
maar uh.. je hebt vast een bron waarin het besluit staat vermeld? Of alleen maar de ingediende plannen?
Ik word een beetje cynisch om in elk topic over accu's dezelfde (jouw) opinie te lezen van hoe het volgens jou allemaal zal gaan verlopen. Ik schrijf niet dat je (geen) ongelijk hebt, maar je brengt het alsof (alleen) jouw uitleg de juiste is.

• Sissors
  • Niet online
Ja en kan net zo hard weer worden teruggedraaid. Wat we met salderen vaak genoeg hebben gezien. Plus de daadwerkelijke tarieven zijn nog niet bekend.

• Tony71
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:46:
[...]

Ah, maar meer kan ook handig zijn?
maar uh.. je hebt vast een bron waarin het besluit staat vermeld? Of alleen maar de ingediende plannen?
Ik word een beetje cynisch om in elk topic over accu's dezelfde (jouw) opinie te lezen van hoe het volgens jou allemaal zal gaan verlopen. Ik schrijf niet dat je geen ongelijk hebt, maar je brengt het alsof (alleen) jouw uitleg de juiste is.
Ik kan inderdaad nogal overtuigend overkomen. Dat is zelfs voor mij weleens vervelend, omdat ik alles met een devils advocate gedachte benader. Mijn opvattingen komen niet zomaar aanwaaien hoor, ik krijg deze zeker wel met de input vanuit tweakers...de meesten nemen de voordeur, ik vaker de achterdeur omdat ik dan niet hoef aan te bellen;)

• Tony71
Sissors schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:47:
[...]

Ja en kan net zo hard weer worden teruggedraaid. Wat we met salderen vaak genoeg hebben gezien. Plus de daadwerkelijke tarieven zijn nog niet bekend.
Dat klopt zeker...
Alleen dan moet ik weer denken aan het kwartje van kok...
Nooit teruggekomen!

Het gedoe de laatste tijd met olie, oorlogen ed en over 6 maanden de winter....

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:57
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:44:
[Hoezo, geen enkel probleem, werkt prima, overigens heb ik al bijna 20 jaar een inductiekookplaat.
Sterker nog als je dat een klein beetje met beleid doet ( oke, technisch inzicht helpt daarbij ) krijg ik het zelfs nu al voor elkaar om volledig NOM te blijven, zelfs met een thuis-batterij.
Depends on je kookplaat, maar ik betwijfel of jouw omvormer snel genoeg kan/mag opschakelen en afschakelen om dit gedrag te voorkomen (contextual note is dat mijn kookplaat voor de omvormer zit, en hij dus moet compenseren op basis van de victron vm3p75ct energiemeter).

Ik durf aan te nemen dat elke vorm van P1 meting (lagere interval) en aansturing op basis daarvan dit probleem kan verergeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r01hHxdyVCvn74m0OnJFQt412TU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lL5UqcojQaAMeedd6GyCqD9i.png?f=user_large
(deze screenshot is nog een geval waarbij het niet zo erg is).

Voor nu prima, ik gooi elke bounce 2 cent inkoopvergoeding weg, maar als het salderen eraf is, is de impact groter, in een eerste grove berekening over mijn kookgedrag scheelt dit tientjes energiekosten per jaar.

Het probleem zit m vaak niet eens in de omvormer, maar ik de regelgeving voor hoe snel deze mogen op en af schakelen. Anyway, onderzoek en waarschijnlijk blogpost volgen

• Jan-tweak
Als je dat schrijft wees dan wel volledig met je antwoord.
“ Huishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.”
Bron NOS
Dus ja, die visie is bekend, echter de uitwerking hoe en wat eea kost is dat dus nog helemaal niet, daar zijn ze nog volop aan het sleutelen.
M’n dat laatste is echter wel van cruciaal belang.

• paQ
  • Nu online

paQ

Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:48:
[...]

Ik kan inderdaad nogal overtuigend overkomen. Dat is zelfs voor mij weleens vervelend, omdat ik alles met een devils advocate gedachte benader. Mijn opvattingen komen niet zomaar aanwaaien hoor, ik krijg deze zeker wel met de input vanuit tweakers...de meesten nemen de voordeur, ik vaker de achterdeur omdat ik dan niet hoef aan te bellen;)
Jij noemt het overtuigend, ik lees het als drammend.

Dat JIJ in JOUW huishouden wel uit kunt met 15 kWh dat is intussen wel meermaals duidelijk gemaakt door je.
Zo zullen er ook huishoudens zijn die met 6 kWh wegkomen, maar ook die beter 25+ hebben.
En die met 25+ 'willen' doorgaans ook wat meer vermogen hebben in de omvormer. En als er (heel) veel PV op het dak ligt heb je vanzelf al een groter vermogen omvormer.

Terug naar je netcongestietarieven. Als ze er al doorkomen is dat reden te meer te zorgen dat je precies op die piekmomenten 0,0 van het net vraagt. Dus elektrisch koken, terwijl de wp draait in de winter en ach shit de WPB is ook net aangesprongen en de wasmachine was nog niet klaar. (zomaar een voorbeeldje)
Dan komt voldoende vermogen omvormer met genoeg buffer in je accu toch maar wat goed uit.

• Tony71
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:53:
[...]

Als je dat schrijft wees dan wel volledig met je antwoord.
“ Huishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.”
Bron NOS
Dus ja, die visie is bekend, echter de uitwerking hoe en wat eea kost is dat dus nog helemaal niet, daar zijn ze nog volop aan het sleutelen.
M’n dat laatste is echter wel van cruciaal belang.
Ik ga er van uit dat tweakers dit soort basis kennis hebben, zeker als dit al eneige tijd rondhangt boven de 'markt'. En helemaal als je interesse hebt in een thuisbatterij. Vooruitkijken is belangrijk. Daarom ben ik er zeker van dat de plug in batterij als zodanig niet de oplossing zal zijn ivm te laag vermogen. De Anker Solarbank Max is de eerste die wel voldoet. En geloof me de Zndure zal dat ook gaan brengen en waarom? Precies zoals ik eerder heb uitgelegd.

• Jan-tweak
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:52:
[...]

Depends on je kookplaat, maar ik betwijfel of jouw omvormer snel genoeg kan/mag opschakelen en afschakelen om dit gedrag te voorkomen (contextual note is dat mijn kookplaat voor de omvormer zit, en hij dus moet compenseren op basis van de victron vm3p75ct energiemeter).

Ik durf aan te nemen dat elke vorm van P1 meting (lagere interval) en aansturing op basis daarvan dit probleem kan verergeren.

[Afbeelding]

Voor nu prima, ik gooi elke bounce 2 cent inkoopvergoeidng weg, maar als het salderen eraf is, is de impact groter, in een eerste grove berekening over mijn kookgedrag scheelt dit tientjes energiekosten per jaar.

Het probleem zit m vaak niet eens in de omvormer, maar ik de regelgeving voor hoe snel deze mogen op en af schakelen. Anyway, onderzoek en waarschijnlijk blogpost volgen
Nee, sterker nog hoeft hij ook helemaal niet, en jouw inkoopvergoeding is dus veel eerder een probleem van hoe je de rest van je hele huis installatie hebt geprojecteerd. Vergeet hierbij niet wat het dempende effect van je PV hierin kan betekenen.
Sterker nog als ik naar mijn eigen PV data kijk in combinatie met mijn koopgedrag zie ik dat ruim 50% van de tijd dit volledig binnen PV opwek gaat vallen.
En bij de overige circa 30% deze gewoon binnen het normale netverbruik komt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
prijsstunt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:34:
mijn 15kWh batterij met EVE cellen en Victron Multiplus plus wat kabels en automaten was bij elkaar ruim onder de 2500 euro, dat betaal je toch ook al snel voor een véél kleinere pluigin?
Terugverdienen gaat vrij snel in mijn geval. Ik verplaats een maand of tien per jaar minimaal 10kWh per dag naar de avond, dus een 3000kWh bespaart per jaar, met mijn 3 jaar vaste contract zonder terugleverkosten betaal ik veel voor mijn stroom, 35ct per kWh. Ik bespaar dus per jaar 1050, dus 2,5 jaar terugverdientijd.
Ik zou ook nog kunnen gaan handelen om een snelleren terugverdientijd te hebben, maar ik vind het prima zo.
2500 ex installatie zeker? Het grote voordeel van stekkerbatterijen is dat je op een lege groep met half uurtje elektricienswerk een vaste aansluiting hebt. Die Victron is voor veel mensen een enorme brug te ver. En terecht, ik hoop niet dat allerlei doe-het-zelvers gaan hobbyen met elektra. Ik zie regelmatig 'knutselwerk'.
Ik heb laatst naar een vakkundige installatie van Victron + 16 kWh gekeken. Je vindt geen installateur die dat voor 2500 doet hoor

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Apoex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:53
@KC27 / @PCJR: de kern zit precies in wat jullie zeggen — het verschil tussen DIY en merkaccu via installateur is een factor 3–5 op de TVT, en daarmee het verschil tussen "interessant" en "niet interessant".
Voor wie dit overweegt maar geen Victron/Deye setup wil bouwen: de plug-in batterijen (HomeWizard, Zendure, Marstek) zitten er tussenin. Geen DIY, maar ook geen installateur + hybride omvormer nodig. Zendure 2400 AC+ laadt al van het net + ondersteunt dynamische sturing via ZENKI AI of MQTT. Marstek Venus E (5,1 kWh, ~€234/kWh) heeft een open API en werkt prima met HA. Vermogen is beperkt tot 800W op een normale groep, maar voor avondverbruik dekking is dat voor veel huishoudens voldoende.
Saldering stopt per 1 jan 2027 — dat verandert de rekensommen opnieuw. Met eigenverbruik dat stijgt van ~30% naar ~60–65% en een teruglevertarief van €0,03–0,09/kWh tegenover €0,27 inkoop wordt opslaan direct waardevol.
Voor wie met Tibber + HA al draait en de DIY-stap overweegt: voor de 280Ah EVE cellen zit NKON op ~€81/stuk. Seplos Mason BMS is solide en heeft goede HA-integratie. Cables op 35mm² bij meerdere parallelle packs — @Srednier klopt, parallelle packs verdelen niet vanzelf, je wil gelijke kabellengte of een busbar.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:56:
[...]

Ik ga er van uit dat tweakers dit soort basis kennis hebben, zeker als dit al eneige tijd rondhangt boven de 'markt'. En helemaal als je interesse hebt in een thuisbatterij. Vooruitkijken is belangrijk. Daarom ben ik er zeker van dat de plug in batterij als zodanig niet de oplossing zal zijn ivm te laag vermogen. De Anker Solarbank Max is de eerste die wel voldoet. En geloof me de Zndure zal dat ook gaan brengen en waarom? Precies zoals ik eerder heb uitgelegd.
Nee, de hiervoor noodzakelijke basiskennis is zeker niet bij elke tweaker aanwezig, sterker nog ik denk als ik de commentaren lees, juist voor een groot deel niet, vergeet niet dat hier zich ondertussen een veelvoud aan geïnteresseerd mensen vinden en het aanbod aan onderwerpen is ook heel breed en divers.
Dus helemaal niet zo vreemd dat je juist niet over deze basiskennis beschikt, waarbij mijn mening is dat je echt over veel meer kennis en vaardigheden moet beschikken als je op verstandige manier met victron je bezig gaat houden.

En als ik met bv Zendure echt meer vermogen nodig zou moeten hebben, mijn huidige energiebehoefte laat overigens heel wat anders zien ( dus hier ligt waarschijnlijk ook het verschil hoe we hier verschillend naar kijken) is dat geen enkel probleem, met relatief kleine investering verdubbel ik mijn vermogen, daarbij met de zelfde capaciteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 19-04-2026 13:39 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:48
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:55:
[...]

Terug naar je netcongestietarieven. Als ze er al doorkomen is dat reden te meer te zorgen dat je precies op die piekmomenten 0,0 van het net vraagt. Dus elektrisch koken, terwijl de wp draait in de winter en ach shit de WPB is ook net aangesprongen en de wasmachine was nog niet klaar. (zomaar een voorbeeldje)
Dan komt voldoende vermogen omvormer met genoeg buffer in je accu toch maar wat goed uit.
Je kunt dit soort zaken ook op andere manieren oplossen, WPB en WP draaien hier op een schema, dus op die dure momenten staan ze gewoon uit. Direct verbruiken is financieel veel gunstiger dan het eerst door een accu heen trekken.

En daarnaast is het helemaal niet erg als je af en toe iets uit het net haalt op piekmomenten, als je voor 20% van de kosten 80% kan wegnemen ben je financieel waarschijnlijk een stuk beter af dan maximaal investeren op die laatste pieken weg te halen.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Jan-tweak
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:55:
[...]

Jij noemt het overtuigend, ik lees het als drammend.

Dat JIJ in JOUW huishouden wel uit kunt met 15 kWh dat is intussen wel meermaals duidelijk gemaakt door je.
Zo zullen er ook huishoudens zijn die met 6 kWh wegkomen, maar ook die beter 25+ hebben.
En die met 25+ 'willen' doorgaans ook wat meer vermogen hebben in de omvormer. En als er (heel) veel PV op het dak ligt heb je vanzelf al een groter vermogen omvormer.

Helemaal mee eens, echter als je investeringen voor een dergelijke installatie een veelvoud van het voorkomen van kosten met zich meebrengt vraag ik me wel af hoe verstandig het dan wel is.
Blijkbaar klopt het nog steeds dat niet alles wat technisch mogelijk is ook economisch verstandig is.
En die mix zal voor iedereen dus anders uitvallen, maar ik zelf ga echt geen 10.000 ergens aan kapot slaan om per jaar 100 euro te besparen, daar denkt geen enkel haar op mijn hoofd aan en ik heb gelukkig nog daarvan heel wat op mijn hoofd. :)

• Jan-tweak
Apoex schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:07:
@KC27 / @PCJR: de kern zit precies in wat jullie zeggen — het verschil tussen DIY en merkaccu via installateur is een factor 3–5 op de TVT, en daarmee het verschil tussen "interessant" en "niet interessant".
Voor wie dit overweegt maar geen Victron/Deye setup wil bouwen: de plug-in batterijen (HomeWizard, Zendure, Marstek) zitten er tussenin. Geen DIY, maar ook geen installateur + hybride omvormer nodig. Zendure 2400 AC+ laadt al van het net + ondersteunt dynamische sturing via ZENKI AI of MQTT.
Ook Zendure heeft een prima mogelijkheden met HA, geheel buiten Zendure om. Plus het voordeel dat dit systeem geheel modulair opgezet is, per fase tot circa 17 kWh uitbreidbaar.
Marstek Venus E (5,1 kWh, ~€234/kWh) heeft een open API en werkt prima met HA. Vermogen is beperkt tot 800W op een normale groep, maar voor avondverbruik dekking is dat voor veel huishoudens voldoende.
Saldering stopt per 1 jan 2027 — dat verandert de rekensommen opnieuw. Met eigenverbruik dat stijgt van ~30% naar ~60–65% en een teruglevertarief van €0,03–0,09/kWh tegenover €0,27 inkoop wordt opslaan direct waardevol.
Voor wie met Tibber + HA al draait en de DIY-stap overweegt: voor de 280Ah EVE cellen zit NKON op ~€81/stuk. Seplos Mason BMS is solide en heeft goede HA-integratie. Cables op 35mm² bij meerdere parallelle packs — @Srednier klopt, parallelle packs verdelen niet vanzelf, je wil gelijke kabellengte of een busbar.

• paQ
  • Nu online

paQ

Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:15:
[...]

Helemaal mee eens, echter als je investeringen voor een dergelijke installatie een veelvoud van het voorkomen van kosten met zich meebrengt vraag ik me wel af hoe verstandig het dan wel is.
Blijkbaar klopt het nog steeds dat niet alles wat technisch mogelijk is ook economisch verstandig is.
En die mix zal voor iedereen dus anders uitvallen, maar ik zelf ga echt geen 10.000 ergens aan kapot slaan om per jaar 100 euro te besparen, daar denkt geen enkel haar op mijn hoofd aan en ik heb gelukkig nog daarvan heel wat op mijn hoofd. :)
Maar dat is het toch ook gewoon?
Zorg gewoon dat de installatie bij je huishouden past tegen de juiste investering.

Ik zou het tegelijkertijd zonde vinden om 350+ euro per kWh te moeten betalen voor en weinig vermogen en weinig capaciteit, als het relatieve effect veel groter is met een 2 of 3 maal grotere investering.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:17
D-Ed schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:53:
[...]

Beetje experimenteren en ontdekken. Heb nu een paar maanden een Marstek Venus A (4.2 kWh voor in totaal €850,- inc btw). Volgens mij kan het vwb gemak, letterlijk ‘plug and play’, niet goedkoper op het moment. Vang er precies mijn avond/nacht mee af meeste dagen van de week. Als we uitgebreid koken net niet maar om zo eens te ontdekken prima en leuk.

Edit; maar hoe kom je bij die veel hogere prijs eigenlijk?
Dat is wel een hele scherpe prijs. Naar Duitsland gereden hiervoor?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• paQ
  • Nu online

paQ

HandyLumberjack schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:11:
[...]

Je kunt dit soort zaken ook op andere manieren oplossen, WPB en WP draaien hier op een schema, dus op die dure momenten staan ze gewoon uit. Direct verbruiken is financieel veel gunstiger dan het eerst door een accu heen trekken.

En daarnaast is het helemaal niet erg als je af en toe iets uit het net haalt op piekmomenten, als je voor 20% van de kosten 80% kan wegnemen ben je financieel waarschijnlijk een stuk beter af dan maximaal investeren op die laatste pieken weg te halen.
Kan, en is ook een methode.
Ik ben meer van: vanwege een (grote) accu hoef ik nooit meer stil te staan bij al die zaken.
Mijn comfortwensen stel ik voorop, en tegelijkertijd ontlast ik het net. Dat gaat geheel vanzelf.

• Jan-tweak
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:27:
[...]

Maar dat is het toch ook gewoon?
Zorg gewoon dat de installatie bij je huishouden past tegen de juiste investering.

Ik zou het tegelijkertijd zonde vinden om 350+ euro per kWh te moeten betalen voor en weinig vermogen en weinig capaciteit, als het relatieve effect veel groter is met een 2 of 3 maal grotere investering.
Ik denk dat we hier op een lijn zitten, pas je investering aan op het effect.

• paQ
  • Nu online

paQ

Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat we hier op een lijn zitten, pas je investering aan op het effect.
Het is een soort zelfde discussie als de juiste dimensionering warmtepomp, en als het even kan de stap hybride (1 PiB) overslaan. De metafoor gaat wellicht niet helemaal op, maar dit zijn precies van die investeringen die groot effect kunnen sorteren mits op de juiste wijze toegepast.
We zijn hier intussen wel uit-ge-verduurzaamd in onze 1940 vrijstaande woning, maar zoals het er naar uit ziet heb ik minder dan 500 euro energiekosten per jaar nu. Dat heeft in de afgelopen 5 jaar ook wel de nodige investeringen gekost, maar daar zijn intussen de meeste ook al weer van terugverdiend!
De accu is de laatste stap, maar die gaat in dit tempo ook naar <7 jaar, en als de opzet van de leverancier doorgang vindt, <4,5 jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 19-04-2026 13:35 ]

• Tony71
HandyLumberjack schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:11:
[...]

De Boiler kan zeker. De warmtepomp zeker niet, als je naar comfort en efficientie kijkt muv systemen die draaien op radiatoren en niet op vloerverwarming, dan kan het wel. Echter bij vloerverwarming is de massa van de vloer (Beton wel/hout niet) een belangrijk onderdeel van het cv systeem. Ik heb zelf een ctc614m. Deze draait zuinig door al het leidingwerk te 'overbemeten' en niet te gaan knijpen met ventielen om groepen in balans te brengen...bij mij staat alles open en laat is het systeem 'zijn werk' doen. Zo min mogelijk weerstanden. Gaat goed voor nu.

We hebben nog een openhaard (niet efficient!)....we kijken of we hier iets mee kunnen uithalen om en de gezelligheid en warmte te benutten...???

Sturen met EV en boiler doe ik al. Nu nog op prijs straks op opwek. Een batterij is belangrijk vanaf 2027 en 2028. Welke berekening ook doe, kom altijd op max 15-20 kWh met 3600 - 5000 kW omvormer uit.

Alleen stuur ik in me hoofd altijd naar min 30 kWH en 6 kW en krijg dat er niet uit...deze kerel is (blijft) zoekende naar antwoorden

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:48
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:38:
[...]

De Boiler kan zeker. De warmtepomp zeker niet, als je naar comfort en efficientie kijkt muv systemen die draaien op radiatoren en niet op vloerverwarming, dan kan het wel. Echter bij vloerverwarming is de massa van de vloer (Beton wel/hout niet) een belangrijk onderdeel van het cv systeem. Ik heb zelf een ctc614m. Deze draait zuinig door al het leidingwerk te 'overbemeten' en niet te gaan knijpen met ventielen om groepen in balans te brengen...bij mij staat alles open en laat is het systeem 'zijn werk' doen. Zo min mogelijk weerstanden. Gaat goed voor nu.

We hebben nog een openhaard (niet efficient!)....we kijken of we hier iets mee kunnen uithalen om en de gezelligheid en warmte te benutten...???

Sturen met EV en boiler doe ik al. Nu nog op prijs straks op opwek. Een batterij is belangrijk vanaf 2027 en 2028. Welke berekening ook doe, kom altijd op max 15-20 kWh met 3600 - 5000 kW omvormer uit.

Alleen stuur ik in me hoofd altijd naar min 30 kWH en 6 kW en krijg dat er niet uit...deze kerel is (blijft) zoekende naar antwoorden
Hier gaat het prima met vloerverwarming (in beton), in het tussenseizoen merkt ik er niks van als de L/W warmtepomp alleen overdag een paar uur draait.

Door de hogere buitentemperaturen overdag is het rendement ook niet slechter (en al helemaal niet als ik de RTE van een thuisbatterij zou meerekenen)

Ik heb hier nu 10,8 kWh / 2,4kW aan PIB staan, qua NOM gaat een grotere batterij echt weinig toevoegen.

Extra capaciteit zou ik dan voornamelijk met uitgesteld terugleveren moeten terugverdienen, en dat duurt mij te lang / vindt ik te risicovol op het moment

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-04-2026 16:03 ]

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
clubeddie schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:28:
[...]

Dat is wel een hele scherpe prijs. Naar Duitsland gereden hiervoor?
Nee hoor. Eerst de basisunit via Marstek.nl. Iemand anders aanbevolen en via referral (Friend4friend) €50,- korting gekregen en deze gedeeld door twee ;) Ongeveer een maandje geleden kwam hier de mooie prijs voorbij van de Belgische webshop Tubotek, die gaven ook nog 5% korting dus voor €375,- had ik een extra batterij. Zit nu net op €202,- inc btw per kWH d:)b

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:19
prijsstunt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:34:
mijn 15kWh batterij met EVE cellen en Victron Multiplus plus wat kabels en automaten was bij elkaar ruim onder de 2500 euro, dat betaal je toch ook al snel voor een véél kleinere pluigin?
Terugverdienen gaat vrij snel in mijn geval. Ik verplaats een maand of tien per jaar minimaal 10kWh per dag naar de avond, dus een 3000kWh bespaart per jaar, met mijn 3 jaar vaste contract zonder terugleverkosten betaal ik veel voor mijn stroom, 35ct per kWh. Ik bespaar dus per jaar 1050, dus 2,5 jaar terugverdientijd.
Ik zou ook nog kunnen gaan handelen om een snelleren terugverdientijd te hebben, maar ik vind het prima zo.
Ok, zo wel ja. Ik gebruik snachts 2,5 kWh en heb een dynamisch contract, dus ik kom sowieso niet uit en dacht misschien goedkoop die 2,5kWh te verplaatsen.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:29:
[...]

Als je een bestaande 3 fase krachtgroep vervangt van 16A naar 20A. De grondkabel aan het eind deelt in L1L2L3 heb je als het ware 3 * 1 -fase. Op elke fase mag 3600 AC. Elke fase krijgt 1 fase automaat en het totaal een aardlekschakelaar in een module 12 kast
Nee, dat mag dus niet.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:10
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:52:
[...]

[Afbeelding]

Voor nu prima, ik gooi elke bounce 2 cent inkoopvergoeding weg, maar als het salderen eraf is, is de impact groter, in een eerste grove berekening over mijn kookgedrag scheelt dit tientjes energiekosten per jaar.

Hier met een Bora gaat t best wel hoor, niet perfect, maar heel redelijk. Je verbruik per split second maakt niet zoveel uit, je teruglevering ook niet, volgens mij, je betaald ook inkoopvergoeding per kWh kilowatt-uur.
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste