Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:58
Ik overweeg een thuisbatterijsysteem aan te schaffen. De aansluiting op het net is 3 x 25A. Een eerste analyse wijst uit dat een batterij met een capaciteit van 7 à 8 kWh passend zou moeten zijn. Bijv. de Anker Solarmix max AC.

Er zijn drie afzonderlijke PV-installaties, elk aangesloten op een andere fase:
• westzijde 6 panelen op fase L1 met een gemiddelde jaaropbrengst van 1350 kWh (1950 Wp)
• oostzijde 7 panelen op fase L2 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2350 kWh (2905 Wp)
• zuidzijde 11 panelen op fase L3 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2750 kWh (2860 Wp); de Omnik omvormer is inmiddels 11 jaar.

Waar ik niet uitkom, kies ik voor een stekkerbatterij of een vaste opstelling. Een stekkerbatterij is 1-fase. Een vaste opstelling is wellicht duurder. En heeft het voordeel om een batterij te kiezen die de Omnik kan vervangen? Dus een DC-koppeling.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:40
@55martin Direct PV DC laden naar accu geeft zo maar 5% rendement voordeel. Ook als je tijdelijk offgrid moet door bv een stroomstoring blijf je in de zomermaanden altijd energie houden.

De meeste stekkerbatterijen op een eigen groep kunnen tot ca 2500 watt terug leveren. Met laden krijg je de 7-8 kWh al voor 12 uur vol.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:41
Ik ben ook aan het uitzoeken of een accu rendabel voor ons is.
Onlangs een nieuwe woning uit 2019 met bodemwarmtepomp en 15 panelen Oost aangekocht waar we in juli naartoe gaan.
Beetje lastig aangezien we geen gebruiksdata hebben.
Mijn interesse gaat uit naar de anker solarbank Max AC die kan mooi op de eigen groep in de geïsoleerde garage.
Is er nog een andere manier om hier een berekening op los te laten ?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51

backupdevice

No Risk , Full Push

TheMystery schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:32:
Volgende maand wordt mijn thuisaccu geplaatst, om de btw terug te vragen moet je een dynamisch contract hebben.
Je hebt een half jaar na aanschaf de tijd om de btw aan te vragen, moet ik zorgen dat ik op het moment van de aanvraag een dynamisch contract hebben? Of toch al eerder?
Voor mij loopt het jaar tot 31 juni en heb nog contract zonder teruglever boete dus gunstigste zou voor mij zijn om op 1 juli dynamisch te gaan, maar vraag me af of ik het zo kan doen?
Ik heb toevallig afgelopen Woensdag dit laten uitzoeken. Het Dynamisch contract moet aangevraagd zijn voor factuur datum, en moet binnen 3 maanden na factuur datum ingaan. Binnen die tijd kan en mag je BTW terugvragen .

Uiteraard moeten de naam op factuur en op contract overeenkomen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:01
55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:09:
Ik overweeg een thuisbatterijsysteem aan te schaffen. De aansluiting op het net is 3 x 25A. Een eerste analyse wijst uit dat een batterij met een capaciteit van 7 à 8 kWh passend zou moeten zijn. Bijv. de Anker Solarmix max AC.

• westzijde 6 panelen op fase L1 met een gemiddelde jaaropbrengst van 1350 kWh (1950 Wp)
• oostzijde 7 panelen op fase L2 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2350 kWh (2905 Wp)
• zuidzijde 11 panelen op fase L3 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2750 kWh (2860 Wp); de Omnik omvormer is inmiddels 11 jaar.

Waar ik niet uitkom, kies ik voor een stekkerbatterij of een vaste opstelling. Een stekkerbatterij is 1-fase. Een vaste opstelling is wellicht duurder. En heeft het voordeel om een batterij te kiezen die de Omnik kan vervangen? Dus een DC-koppeling.
In de huidige markt/regels zie ik dat een 'stekkerbatterij' een vermogen kan verwerken van 800 watt. Dat houdt dus in dat ze maximaal dat vermogen kan ontvangen. De rest van het vermogen van jou zonnepanelen gaat dus alsnog naar het net. Klein detail is dat je met jouw 3-fase opstelling wel zo'n aansluiting op elke fase zou kunnen zetten. Dan moeten deze wel zodanig worden ingeregeld dat ze alleen op hun eigen fase geregeld worden.

Een 'vaste' batterij kan meer vermogen verwerken, 2400watt is een veel gebruikte maat. Ook zijn er varianten die met 3 fasen om kunnen gaan.

Als de omvormers bij de zonnepanelen een aansluiting hebben voor een accu-pakket dan zou je dat kunnen overwegen, zeker als je de accu's daar in de buurt kan (en mag/durft) te installeren.

Toegegeven, mijn zonnepanelen installatie beschouw ik als vergelijkbaar. Geen mogelijkheid om de accu op de omvormer aan te sluiten. Ik neig naar een aparte accu met eigen omvormer. Maar liefst wel iets dat tot 3600 of liefst 4000 watt gaat zodat ik ze kan gebruiken voor alle stroom van de zonnepanelen (4100 watt-piek) en dat er ook mee gekookt kan worden. Voor de opslag ga ik voorlopig uit van 10 kWh, ongeveer mijn piek dag-verbruik.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:09:

Als het kan is het meest efficiënt om een vaste 3-fase accu te kiezen met 3 mppt trackers. Dat geeft je het beste rendement.

Of dat financieel interessant is blijft koffiedik kijken. Voor de meesten niet, mede omdat een vaste opstelling een stuk duurder is.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Let op: morgen gaat de prijs negatief bij dynamische contracten: je krijgt betaald voor gebruiken van stroom. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• 55martin
@beerse
De Anker Solarmax zal op een aparte groep 3500 W kunnen leveren. Een Marstek gaat in dat geval tot 2500 W. Ik stel geen extreme eisen. Meer dan 3500 moet je niet willen op 1 fase. Dus mogelijk een tweede set op een andere fase. Dan moet de fabrikant dat wel ondersteunen.

De EV kan ik laten laden als de zon schijnt. Er zijn geen voornemens om dat via een batterij te laten gaan. En als de warmtepomp actief is, is de opbrengst van de PV minimaal. De winst zit daar in de vermindering van het gasverbuik.

Ik verwacht niet snel meer dan 7 à 8 kWh te willen inzetten.

Ik wil alleen de zelfconsumptie vergroten en mogelijk laden op een laag tarief en later gebruiken.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:32
55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:25:
@beerse
De Anker Solarmax zal op een aparte groep 3500 W kunnen leveren. Een Marstek gaat in dat geval tot 2500 W. Ik stel geen extreme eisen. Meer dan 3500 moet je niet willen op 1 fase. Dus mogelijk een tweede set op een andere fase. Dan moet de fabrikant dat wel ondersteunen.

De EV kan ik laten laden als de zon schijnt. Er zijn geen voornemens om dat via een batterij te laten gaan. En als de warmtepomp actief is, is de opbrengst van de PV minimaal. De winst zit daar in de vermindering van het gasverbuik.

Ik wil alleen de zelfconsumptie vergroten en mogelijk laden op een laag tarief en later gebruiken.
Je kunt heel goed 3500 AC op een fase zetten. Zorg wel voor een automaat en schakelaar ed

• 55martin
@Tony71
De aardlekschakelaars zijn nominaal 40A. Dat is voldoende voor 1 fase bij 25A uit het net en 16A invoeden van de batterij. Ik vermoed dat dat de meest kostenefficiënte configuratie is voor mijn situatie. Ik ga er aan rekenen.

Op een later moment kun je uitbreiden maar de maximale output blijft 3500W. Of je zet een tweede op een andere fase. Anker komt in het laatste kwartaal met een voorziening. Als ik het juist begrepen heb.

Ondertussen zullen meer fabrikanten met nieuw oplossingen gaan komen. Er is nog geen haast.

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:01
55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:25:
@beerse

In de Nederlandse installaties zie je in de regel 6, 10 of 16 ampère zekeringen. Met de gebruikelijke 230 volt wordt die 16 ampère (afgerond) 3600 watt. Daarom wordt vaak met die 3600 watt gerekend. Om qua opgenomen vermogen veilig te zitten (een accu die 16 ampère ontvangt bijvoorbeeld) zou 16A * 253V oftewel ruim 4000 watt moeten kunnen ontvangen. Mijn zonnepanelen met 4100Wp zouden dat zomaar kunnen leveren.
Om kort te gaan, jouw 3500 W is praktisch gelijk aan 3600W en zelfs 4000W, het is maar net of/waar/hoe de tolerantie wordt meegerekend.

Voor de goede orde, mijn huis (uit 2001) is aangesloten op 1 fase (van 32 35 of 64 40 ampère). De interne groepen zijn allemaal max 16 ampère. Voor de inductie-kookplaat is een dubbele 16 ampère aansluiting gemaakt. De zonnepanelen (4100Wp) gaan over een eigen 16 ampère groep.

• 55martin
Ik denk dat 20A afzekeren prima kan. Maar daar kan ik nog even over nadenken. Het laadstation is voorzien van loadbalancing. Het blijft rekenen.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
backupdevice schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:55:
[...]

Ik heb toevallig afgelopen Woensdag dit laten uitzoeken. Het Dynamisch contract moet aangevraagd zijn voor factuur datum, en moet binnen 3 maanden na factuur datum ingaan. Binnen die tijd kan en mag je BTW terugvragen .

Uiteraard moeten de naam op factuur en op contract overeenkomen.
Waar heb je dit uit laten zoeken, deze info heb ik eigenlijk nog nergens kunnen vinden?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26
beerse schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:11:
[...]

In de huidige markt/regels zie ik dat een 'stekkerbatterij' een vermogen kan verwerken van 800 watt. Dat houdt dus in dat ze maximaal dat vermogen kan ontvangen. De rest van het vermogen van jou zonnepanelen gaat dus alsnog naar het net.
Ze mogen 800 Watt terugleveren als het geen dedicated groep is, opladen mag gewoon met vol vermogen, wat ergens tussen de 2000 en 3600 Watt is afhankelijk van het model. Opladen van een thuisbatterij geeft namelijk geen extra risico, dat geeft hetzelfde effect als de oven of de wasmachine aanzetten. Het verschil wordt gemaakt met terugleveren, dan kan er op eens meer dan 16A door draden gaan lopen met alle mogelijke consequenties van dien en daarom is er die limiet van 800 Watt voor terugleveren.
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste