WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 118 ... 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-06 12:28
Ik overweeg een thuisbatterijsysteem aan te schaffen. De aansluiting op het net is 3 x 25A. Een eerste analyse wijst uit dat een batterij met een capaciteit van 7 à 8 kWh passend zou moeten zijn. Bijv. de Anker Solarmix max AC.

Er zijn drie afzonderlijke PV-installaties, elk aangesloten op een andere fase:
• westzijde 6 panelen op fase L1 met een gemiddelde jaaropbrengst van 1350 kWh (1950 Wp)
• oostzijde 7 panelen op fase L2 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2350 kWh (2905 Wp)
• zuidzijde 11 panelen op fase L3 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2750 kWh (2860 Wp); de Omnik omvormer is inmiddels 11 jaar.

Waar ik niet uitkom, kies ik voor een stekkerbatterij of een vaste opstelling. Een stekkerbatterij is 1-fase. Een vaste opstelling is wellicht duurder. En heeft het voordeel om een batterij te kiezen die de Omnik kan vervangen? Dus een DC-koppeling.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:30
@55martin Direct PV DC laden naar accu geeft zo maar 5% rendement voordeel. Ook als je tijdelijk offgrid moet door bv een stroomstoring blijf je in de zomermaanden altijd energie houden.

De meeste stekkerbatterijen op een eigen groep kunnen tot ca 2500 watt terug leveren. Met laden krijg je de 7-8 kWh al voor 12 uur vol.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:05
Ik ben ook aan het uitzoeken of een accu rendabel voor ons is.
Onlangs een nieuwe woning uit 2019 met bodemwarmtepomp en 15 panelen Oost aangekocht waar we in juli naartoe gaan.
Beetje lastig aangezien we geen gebruiksdata hebben.
Mijn interesse gaat uit naar de anker solarbank Max AC die kan mooi op de eigen groep in de geïsoleerde garage.
Is er nog een andere manier om hier een berekening op los te laten ?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

backupdevice

No Risk , Full Push

TheMystery schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:32:
Volgende maand wordt mijn thuisaccu geplaatst, om de btw terug te vragen moet je een dynamisch contract hebben.
Je hebt een half jaar na aanschaf de tijd om de btw aan te vragen, moet ik zorgen dat ik op het moment van de aanvraag een dynamisch contract hebben? Of toch al eerder?
Voor mij loopt het jaar tot 31 juni en heb nog contract zonder teruglever boete dus gunstigste zou voor mij zijn om op 1 juli dynamisch te gaan, maar vraag me af of ik het zo kan doen?
Ik heb toevallig afgelopen Woensdag dit laten uitzoeken. Het Dynamisch contract moet aangevraagd zijn voor factuur datum, en moet binnen 3 maanden na factuur datum ingaan. Binnen die tijd kan en mag je BTW terugvragen .

Uiteraard moeten de naam op factuur en op contract overeenkomen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53
55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:09:
Ik overweeg een thuisbatterijsysteem aan te schaffen. De aansluiting op het net is 3 x 25A. Een eerste analyse wijst uit dat een batterij met een capaciteit van 7 à 8 kWh passend zou moeten zijn. Bijv. de Anker Solarmix max AC.

• westzijde 6 panelen op fase L1 met een gemiddelde jaaropbrengst van 1350 kWh (1950 Wp)
• oostzijde 7 panelen op fase L2 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2350 kWh (2905 Wp)
• zuidzijde 11 panelen op fase L3 met een gemiddelde jaaropbrengst van 2750 kWh (2860 Wp); de Omnik omvormer is inmiddels 11 jaar.

Waar ik niet uitkom, kies ik voor een stekkerbatterij of een vaste opstelling. Een stekkerbatterij is 1-fase. Een vaste opstelling is wellicht duurder. En heeft het voordeel om een batterij te kiezen die de Omnik kan vervangen? Dus een DC-koppeling.
In de huidige markt/regels zie ik dat een 'stekkerbatterij' een vermogen kan verwerken van 800 watt. Dat houdt dus in dat ze maximaal dat vermogen kan ontvangen. De rest van het vermogen van jou zonnepanelen gaat dus alsnog naar het net. Klein detail is dat je met jouw 3-fase opstelling wel zo'n aansluiting op elke fase zou kunnen zetten. Dan moeten deze wel zodanig worden ingeregeld dat ze alleen op hun eigen fase geregeld worden.

Een 'vaste' batterij kan meer vermogen verwerken, 2400watt is een veel gebruikte maat. Ook zijn er varianten die met 3 fasen om kunnen gaan.

Als de omvormers bij de zonnepanelen een aansluiting hebben voor een accu-pakket dan zou je dat kunnen overwegen, zeker als je de accu's daar in de buurt kan (en mag/durft) te installeren.

Toegegeven, mijn zonnepanelen installatie beschouw ik als vergelijkbaar. Geen mogelijkheid om de accu op de omvormer aan te sluiten. Ik neig naar een aparte accu met eigen omvormer. Maar liefst wel iets dat tot 3600 of liefst 4000 watt gaat zodat ik ze kan gebruiken voor alle stroom van de zonnepanelen (4100 watt-piek) en dat er ook mee gekookt kan worden. Voor de opslag ga ik voorlopig uit van 10 kWh, ongeveer mijn piek dag-verbruik.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:09:

Als het kan is het meest efficiënt om een vaste 3-fase accu te kiezen met 3 mppt trackers. Dat geeft je het beste rendement.

Of dat financieel interessant is blijft koffiedik kijken. Voor de meesten niet, mede omdat een vaste opstelling een stuk duurder is.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Let op: morgen gaat de prijs negatief bij dynamische contracten: je krijgt betaald voor gebruiken van stroom. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• 55martin
@beerse
De Anker Solarmax zal op een aparte groep 3500 W kunnen leveren. Een Marstek gaat in dat geval tot 2500 W. Ik stel geen extreme eisen. Meer dan 3500 moet je niet willen op 1 fase. Dus mogelijk een tweede set op een andere fase. Dan moet de fabrikant dat wel ondersteunen.

De EV kan ik laten laden als de zon schijnt. Er zijn geen voornemens om dat via een batterij te laten gaan. En als de warmtepomp actief is, is de opbrengst van de PV minimaal. De winst zit daar in de vermindering van het gasverbuik.

Ik verwacht niet snel meer dan 7 à 8 kWh te willen inzetten.

Ik wil alleen de zelfconsumptie vergroten en mogelijk laden op een laag tarief en later gebruiken.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-06 17:05
55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:25:
@beerse
De Anker Solarmax zal op een aparte groep 3500 W kunnen leveren. Een Marstek gaat in dat geval tot 2500 W. Ik stel geen extreme eisen. Meer dan 3500 moet je niet willen op 1 fase. Dus mogelijk een tweede set op een andere fase. Dan moet de fabrikant dat wel ondersteunen.

De EV kan ik laten laden als de zon schijnt. Er zijn geen voornemens om dat via een batterij te laten gaan. En als de warmtepomp actief is, is de opbrengst van de PV minimaal. De winst zit daar in de vermindering van het gasverbuik.

Ik wil alleen de zelfconsumptie vergroten en mogelijk laden op een laag tarief en later gebruiken.
Je kunt heel goed 3500 AC op een fase zetten. Zorg wel voor een automaat en schakelaar ed

• 55martin
@Tony71
De aardlekschakelaars zijn nominaal 40A. Dat is voldoende voor 1 fase bij 25A uit het net en 16A invoeden van de batterij. Ik vermoed dat dat de meest kostenefficiënte configuratie is voor mijn situatie. Ik ga er aan rekenen.

Op een later moment kun je uitbreiden maar de maximale output blijft 3500W. Of je zet een tweede op een andere fase. Anker komt in het laatste kwartaal met een voorziening. Als ik het juist begrepen heb.

Ondertussen zullen meer fabrikanten met nieuw oplossingen gaan komen. Er is nog geen haast.

• beerse
55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:25:
@beerse

In de Nederlandse installaties zie je in de regel 6, 10 of 16 ampère zekeringen. Met de gebruikelijke 230 volt wordt die 16 ampère (afgerond) 3600 watt. Daarom wordt vaak met die 3600 watt gerekend. Om qua opgenomen vermogen veilig te zitten (een accu die 16 ampère ontvangt bijvoorbeeld) zou 16A * 253V oftewel ruim 4000 watt moeten kunnen ontvangen. Mijn zonnepanelen met 4100Wp zouden dat zomaar kunnen leveren.
Om kort te gaan, jouw 3500 W is praktisch gelijk aan 3600W en zelfs 4000W, het is maar net of/waar/hoe de tolerantie wordt meegerekend.

Voor de goede orde, mijn huis (uit 2001) is aangesloten op 1 fase (van 32 35 of 64 40 ampère). De interne groepen zijn allemaal max 16 ampère. Voor de inductie-kookplaat is een dubbele 16 ampère aansluiting gemaakt. De zonnepanelen (4100Wp) gaan over een eigen 16 ampère groep.

• 55martin
Ik denk dat 20A afzekeren prima kan. Maar daar kan ik nog even over nadenken. Het laadstation is voorzien van loadbalancing. Het blijft rekenen.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:34
backupdevice schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:55:
[...]

Ik heb toevallig afgelopen Woensdag dit laten uitzoeken. Het Dynamisch contract moet aangevraagd zijn voor factuur datum, en moet binnen 3 maanden na factuur datum ingaan. Binnen die tijd kan en mag je BTW terugvragen .

Uiteraard moeten de naam op factuur en op contract overeenkomen.
Waar heb je dit uit laten zoeken, deze info heb ik eigenlijk nog nergens kunnen vinden?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:00
beerse schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:11:
[...]

In de huidige markt/regels zie ik dat een 'stekkerbatterij' een vermogen kan verwerken van 800 watt. Dat houdt dus in dat ze maximaal dat vermogen kan ontvangen. De rest van het vermogen van jou zonnepanelen gaat dus alsnog naar het net.
Ze mogen 800 Watt terugleveren als het geen dedicated groep is, opladen mag gewoon met vol vermogen, wat ergens tussen de 2000 en 3600 Watt is afhankelijk van het model. Opladen van een thuisbatterij geeft namelijk geen extra risico, dat geeft hetzelfde effect als de oven of de wasmachine aanzetten. Het verschil wordt gemaakt met terugleveren, dan kan er op eens meer dan 16A door draden gaan lopen met alle mogelijke consequenties van dien en daarom is er die limiet van 800 Watt voor terugleveren.

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 11:47
Ik ben aan het oriënteren op de batterij markt voor mijn zonnepanelen. Ik heb 4400 watt installatie op het zuiden, verbruik nu maar een klein deel direct zelf en heb een redelijk hoog sluimer verbruik door aquarium, vijver, extra koelkast in de schuur en verschillende automatiseren (nas, home assistant) en in de zomermaanden een opzet zwembad met warmte pomp. Daarnaast kook ik inductie en heb een verbouwing op de planning waarbij ik gecombineerd ga verwarmen met cv en airco.

Ik zou graag meer van mijn eigen energie gebruiken, voorkomen dat ik straks teruglever boete betaald (contract loopt nog tot 18-05-2027), mogelijkheid om bij stroomstoring gebruik te kunnen blijven maken van stroom. Eventueel handelen met stroom alleen als dit echt rendabel is, maar begrijp dat dit naarmate er meer batterijen op de markt komen steeds onrendabeler wordt en je 2x belasting betaald (inkoop en verkoop). Belangrijk detail is dat ik 3 fase heb en volgens mij de zonnepanelen op 1 fase zitten, zou fijn zijn als de accu wel kan laden/leveren op 3 fase, om zo meer eigen gebruik te faciliteren, ik weet niet precies hoe dat werkt.

Dan heb je nog de keuze uit Nederlandse markt georiënteerde partijen of juist niet.

Ik ben vrij nieuw en hoop hier wat meer te leren of het handig is voor mijn situatie. Het hoge sluimerverbruik doet mij vermoeden van wel.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@sjors86
3 marstek venus v3 aan de muur elk op 1 fase (en eigen groep). Modbus via bedraad netwerk (esp m5stack rs485 kan ook)
HBC en je bent er al

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• daemonix
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:47:
@sjors86
3 marstek venus v3 aan de muur elk op 1 fase (en eigen groep). Modbus via bedraad netwerk (esp m5stack rs485 kan ook)
HBC en je bent er al
En wat gebeurt er bij stroomuitval, en vooral: als het weer terugkomt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@deamonix
Dan zet je via de app de noodstroom stopcontact aan via bluetooth en rol je een haspeltje uit.
Als het weer terugkomt zet je de noodstroom functie weer uit.

Als je HA op een ups draait kan het via HA

Wat kost jou oplossing?
Deze ~3600 euro voor 15 kWh (excl installatie mat, automaatje ed)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2026 10:24 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:37
sjors86 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:17:
Ik ben aan het oriënteren op de batterij markt voor mijn zonnepanelen. Ik heb 4400 watt installatie op het zuiden, verbruik nu maar een klein deel direct zelf en heb een redelijk hoog sluimer verbruik door aquarium, vijver, extra koelkast in de schuur en verschillende automatiseren (nas, home assistant) en in de zomermaanden een opzet zwembad met warmte pomp. Daarnaast kook ik inductie en heb een verbouwing op de planning waarbij ik gecombineerd ga verwarmen met cv en airco.

Ik zou graag meer van mijn eigen energie gebruiken, voorkomen dat ik straks teruglever boete betaald (contract loopt nog tot 18-05-2027), mogelijkheid om bij stroomstoring gebruik te kunnen blijven maken van stroom. Eventueel handelen met stroom alleen als dit echt rendabel is, maar begrijp dat dit naarmate er meer batterijen op de markt komen steeds onrendabeler wordt en je 2x belasting betaald (inkoop en verkoop). Belangrijk detail is dat ik 3 fase heb en volgens mij de zonnepanelen op 1 fase zitten, zou fijn zijn als de accu wel kan laden/leveren op 3 fase, om zo meer eigen gebruik te faciliteren, ik weet niet precies hoe dat werkt.

Dan heb je nog de keuze uit Nederlandse markt georiënteerde partijen of juist niet.

Ik ben vrij nieuw en hoop hier wat meer te leren of het handig is voor mijn situatie. Het hoge sluimerverbruik doet mij vermoeden van wel.
Je betaalt geen belasting bij verkoop van stroom aan het net. De dubbele belasting slaat vooral op het feit dat wanneer je je thuisbatterij vult met stroom van het net (en je dus belasting betaalt), dat je later diezelfde stroom weer exporteert en dat je buren over diezelfde stroom nogmaals belasting betalen.
In 2026 krijg jij die belasting nog terug middels de salderingsregeling, maar omdat dat vanaf 2027 niet meer geldt kan het dus zijn dat er 2x belasting betaald wordt over dezelfde energie.

Verder maakt het niet uit of je PV op 1 fase zit en je accu op 3. De meter "saldeert" intern en kijkt enkel naar netto uitkomst. Dus als je op fase 1 1000W teruglevert, en op fase 2 en fase 3 samen 1000W afneemt, dan wordt er 0W geregistreerd en betaal je voor dat moment dus ook 0.

Wil je offgrid kunnen (toch stroom bij stroomstoring) dan heb je een batterij nodig met een gateway welke dan in eilandmodus schakelt.
Je moet er dan wel bij nadenken hoeveel vermogen je uit je batterij wilt kunnen halen. Daar moet je namelijk de omvormervermogen en de capaciteit van je batterij op afstemmen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• daemonix
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:20:
@deamonix
Dan zet je via de app de noodstroom stopcontact aan via bluetooth en rol je een haspeltje uit.

Wat kost jou oplossing?
Maar die oplossing is voor mij niet bruikbaar want datacenter en medische voorzieningen. Dan is de prijs geen bepalend aspect voor een plugin batterij, die valt af. UPS is nodig.

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 11:47
ArPi75 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:40:
[...]

Je betaalt geen belasting bij verkoop van stroom aan het net. De dubbele belasting slaat vooral op het feit dat wanneer je je thuisbatterij vult met stroom van het net (en je dus belasting betaalt), dat je later diezelfde stroom weer exporteert en dat je buren over diezelfde stroom nogmaals belasting betalen.
In 2026 krijg jij die belasting nog terug middels de salderingsregeling, maar omdat dat vanaf 2027 niet meer geldt kan het dus zijn dat er 2x belasting betaald wordt over dezelfde energie.

Verder maakt het niet uit of je PV op 1 fase zit en je accu op 3. De meter "saldeert" intern en kijkt enkel naar netto uitkomst. Dus als je op fase 1 1000W teruglevert, en op fase 2 en fase 3 samen 1000W afneemt, dan wordt er 0W geregistreerd en betaal je voor dat moment dus ook 0.

Wil je offgrid kunnen (toch stroom bij stroomstoring) dan heb je een batterij nodig met een gateway welke dan in eilandmodus schakelt.
Je moet er dan wel bij nadenken hoeveel vermogen je uit je batterij wilt kunnen halen. Daar moet je namelijk de omvormervermogen en de capaciteit van je batterij op afstemmen.
Bedankt voor de verduidelijking over het btw en ik sprak ook eigenlijk al over 2027. Ook in het geval de fase groepen, nu maakt dat nog niet uitz straks wel en nu ook als eigen gebruik je voorkeur heeft.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:20:
@deamonix

Wat kost jou oplossing?
Kosten zullen inderdaad lager liggen, maar ik kan/vertrouw/mag(?) dit denk ik niet zelf doen en iemand goed hier voor inhuren is denk ik duurder dan reguliere accu laten aansluiten. Al om al zal het wel iets goedkoper zijn denk ik, maar garantie technisch misschien weer minder makkelijk te verhalen.

Over het inschakelen, dat moet dan handmatig wanneer ik zie dat de rest weer stroom heeft.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sjors86
Wat mag je niet?
Een plug-in batterij is juist bedoeld om zelf te installeren.
Op 800 watt instelling mag je hem overal inpluggen. Ga je naar 2500 watt instelling dan een aparte groep.
De dynamische energie prijs is nu negatief.
Ik schakel de PV uit en ga volle bak laden automagisch :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvq_1i02NlN-oBm6k8gxmh7cUGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJT1NURwiYG5KWKqtioIUZQt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2026 13:36 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:25
55martin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:24:
@Tony71
De aardlekschakelaars zijn nominaal 40A. Dat is voldoende voor 1 fase bij 25A uit het net en 16A invoeden van de batterij. Ik vermoed dat dat de meest kostenefficiënte configuratie is voor mijn situatie. Ik ga er aan rekenen.

Op een later moment kun je uitbreiden maar de maximale output blijft 3500W. Of je zet een tweede op een andere fase. Anker komt in het laatste kwartaal met een voorziening. Als ik het juist begrepen heb.

Ondertussen zullen meer fabrikanten met nieuw oplossingen gaan komen. Er is nog geen haast.
wat je vergeet is dat bij gemeenschappelijke aardlekschakelaars ( waar dus meerdere groepen (van dezelfde fase) op zitten dat deze dus ook bij een aardfout al deze groepen uitschakelen, iets wat je bij een thuis-batterij eigenlijk niet wilt.
Dus het verdient veel beter om de eigen groep voor de thuis-batterij een aardlekautomaat (alamat) te gunnen.

• Jan-tweak
sjors86 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking over het btw en ik sprak ook eigenlijk al over 2027. Ook in het geval de fase groepen, nu maakt dat nog niet uitz straks wel en nu ook als eigen gebruik je voorkeur heeft.

[...]

Kosten zullen inderdaad lager liggen, maar ik kan/vertrouw/mag(?) dit denk ik niet zelf doen en iemand goed hier voor inhuren is denk ik duurder dan reguliere accu laten aansluiten. Al om al zal het wel iets goedkoper zijn denk ik, maar garantie technisch misschien weer minder makkelijk te verhalen.

Over het inschakelen, dat moet dan handmatig wanneer ik zie dat de rest weer stroom heeft.
nee, is zeker niet duurder dan een vaste thuis-batterij te installeren, ik denk dat een vaste een heel stuk duurder uit zal vallen. al helemaal als je daar een noodstroomfunctie aan wilt toevoegen.
een plug in is eigenlijk gewoon een drietal alamats met wat kabel en drie WCD (F-type of CEE), dat is het.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

TheMystery schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:05:
[...]

Waar heb je dit uit laten zoeken, deze info heb ik eigenlijk nog nergens kunnen vinden?
Centrale BTW teruggave via HDsolar

Centrale BTW teruggave heeft aangegeven dat als het contract al is afgesloten en binnen 3 maanden na plaatsing van de batterij ingaat, dat dit geen problemen geeft met de teruggave van de BTW

• Tony71
daemonix schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:11:
[...]

En wat gebeurt er bij stroomuitval, en vooral: als het weer terugkomt?
Alleen al vanwege het zich moeilijk laten sturen van die dingen, vind ik het al niks. Laat staan dat ze alle drie ook met elkaar moeten communiceren. Gewoon niet ideaal. En nog even los van dat iedereen het zo aansluit zonder de NEN10 10 in acht te houden (goedkoop mogelijk). En dat om slechts 1500 euro te besparen op een 3 fase systeem.

• Tony71
Jan-tweak schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:54:
[...]

nee, is zeker niet duurder dan een vaste thuis-batterij te installeren, ik denk dat een vaste een heel stuk duurder uit zal vallen. al helemaal als je daar een noodstroomfunctie aan wilt toevoegen.
een plug in is eigenlijk gewoon een drietal alamats met wat kabel en drie WCD (F-type of CEE), dat is het.
Zoveel duurder is dat niet met extra noodstroom, mits je een omvormer hebt met interne ATS. En je de hardware van te voren zelf installeert...2 x grondkabel, datakabel trekken, werkschakelaar ophangen, zelf al het materiaal kopen en de electricien enkel het 'elektrisch' te laten doen. Vergeet de Homey pro niet!

• TheMystery
backupdevice schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:03:
[...]

Centrale BTW teruggave via HDsolar

Centrale BTW teruggave heeft aangegeven dat als het contract al is afgesloten en binnen 3 maanden na plaatsing van de batterij ingaat, dat dit geen problemen geeft met de teruggave van de BTW
Oké thx, dan zal ik volgende week voor de zekerheid maar een contract afsluiten aangezien de rekening de eerste maand van mei komt.
Alleen weet nog steeds niet welke :? er wordt een alphaess geplaatst en ben aan het denken om next energie te doen met modus Zelfconsumptie + EPEX laden, alleen lees nog weinig ervaringen met deze modus, hier iemand ervaring mee?
Van Frank lees ik iig niet veel positieve reacties.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

TheMystery schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:25:
[...]

Oké thx, dan zal ik volgende week voor de zekerheid maar een contract afsluiten aangezien de rekening de eerste maand van mei komt.
Alleen weet nog steeds niet welke :? er wordt een alphaess geplaatst en ben aan het denken om next energie te doen met modus Zelfconsumptie + EPEX laden, alleen lees nog weinig ervaringen met deze modus, hier iemand ervaring mee?
Ik krijg een sigenstor en het forum hier gaan allemaal voor Zonneplan

• TheMystery
backupdevice schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:33:
[...]

Ja die lijkt idd het voordeligste, maar dan moet ik de alpha denk ik zelf aan gaan sturen, morgen anders eens verdiepen in day ahead optimizer (doa)

• daemonix
  • Niet online
backupdevice schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:33:
[...]

Nee hoor, er zitten er ook best veel bij Tibber (waaronder ik). Ik wil niet dat een andere partij mijn batterij beheert.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 25-04-2026 17:52 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:24
Als je wil dat een andere partij je batterij beheert is Frank volgens mij het beste. Die accepteren zowat elke batterij als die maar gekoppeld is aan het internet (net als pv en laadpalen). Tibber acceptteerd enkele en Zonneplan alleen hun eigen spullen voor aansturing.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:22:
[...]

Zoveel duurder is dat niet met extra noodstroom, mits je een omvormer hebt met interne ATS. En je de hardware van te voren zelf installeert...2 x grondkabel, datakabel trekken, werkschakelaar ophangen, zelf al het materiaal kopen en de electricien enkel het 'elektrisch' te laten doen. Vergeet de Homey pro niet!
Dat kan, echter ik zie dat de gemiddelde consument nog niet zo snel doen, ik had het ook over een volledige installatie door de leverancier.

• Jan-tweak
TheMystery schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:25:
[...]

Lees eens de reviews van diverse dynamische aanbieders op Jeroen.nl.
Epex laden is m’n tijdens de winter ( dus circa 4 mnd van het jaar ) interessant mits er voldoende bandbreedte tussen low en high zit, en dat zit mogelijk wel onder druk, m’n de kosten die bepaalde aanbieders wel cq niet gaan rekenen.
Voor de overige maanden zul je voornamelijk op NOM gaan draaien (verwacht ik)
Aansturing laat ik liever niet aan die energieboeren over, ik heb dat liever helemaal zelf in de hand, dus je keuze ligt veel meer in een goede HEMS dan bij een contract.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 25-04-2026 18:30 ]

• daemonix
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:02:
Als je wil dat een andere partij je batterij beheert is Frank volgens mij het beste. Die accepteren zowat elke batterij als die maar gekoppeld is aan het internet (net als pv en laadpalen). Tibber acceptteerd enkele en Zonneplan alleen hun eigen spullen voor aansturing.
Frank heeft grote nadelen ten opzichte van in ieder geval Tibber: je betaalt een vast (veel te hoog) voorschot en hebt niet echt inzicht in wat je per dag/week/maand doet. Bij Tibber is dat glashelder.

• 55martin
Jan-tweak schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:40:
[...]

wat je vergeet is dat bij gemeenschappelijke aardlekschakelaars ( waar dus meerdere groepen (van dezelfde fase) op zitten dat deze dus ook bij een aardfout al deze groepen uitschakelen, iets wat je bij een thuis-batterij eigenlijk niet wilt.
Dus het verdient veel beter om de eigen groep voor de thuis-batterij een aardlekautomaat (alamat) te gunnen.
Mee eens. Een eigen aardlekautomaat per batterij op verschillende fasen. Moet er wel een EMS zijn die het laad/ontlaad proces van meerdere batterijen regelt.

• Jan-tweak
55martin schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:00:
[...]

Mee eens. Een eigen aardlekautomaat per batterij op verschillende fasen. Moet er wel een EMS zijn die het laad/ontlaad proces van meerdere batterijen regelt.
jup, en dan heb ik bij marstek wel even mijn twijfels.
Als ik nu de nieuwe Zendure Mix 4000 units zie met 8 kWh opslag, 4000W vermogen en een hoop extra's en een echt werkende HEMS en de mogelijkheid om dit ook volledig local via HA te kunnen draaien en dat voor circa 2400 euro dan zou ik het wel weten.

• Impossibl3
daemonix schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:26:
[...]

Frank heeft grote nadelen ten opzichte van in ieder geval Tibber: je betaalt een vast (veel te hoog) voorschot en hebt niet echt inzicht in wat je per dag/week/maand doet. Bij Tibber is dat glashelder.
Eens zou ook niet naar Frank gaan. Maar mijn antwoord was vanuit batterij integratie in hun systeem.

• Tony71
55martin schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:00:
[...]

De EMS vergeten velen terwijl dat het absoluut minimum is als je dynamisch wilt....loxone; Slimmerik; Homey Pro; Reduxi en natuurlijk de slimste van de klas de Cerbo

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:14:
[...]

De EMS vergeten velen terwijl dat het absoluut minimum is als je dynamisch wilt....loxone; Slimmerik; Homey Pro; Reduxi en natuurlijk de slimste van de klas de Cerbo
sorry, er zijn er best nog veel meer, formeel is het overigens een HEMS (Home Energy Management System), bv de HEMS van Zendure gooit ook hoge ogen, belangrijk zeker als het locaal wilt gaan draaien is dat je thuis-batterij ook helemaal tentegraal met bv HA kan werken.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:01
Hey hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie, met het oog op een thuisaccu:
  • Ik heb 20 panelen; 12 oudere (3 kWp) op het zuiden met een 1-fase omvormer en op 8 op oost/west, 3-fase, van Enphase. Totale opbrengst zo'n 6 MWh.
  • Hybride warmtepomp, Quooker, inductiekookplaat. Enkel nog gas voor tapwater en cv als het vriest.
  • Op de oprit twee elektrische auto's met een 42 kWh accu en een 77 kWh accu.
  • Peblar Home laadpaal met loadbalancing via P1 en daarbij gebruik ik ook HomeWizard.
Momenteel is het net te zwaar belast hier (ergens boven Groningen) en schakelt de omvormer uit. Ik kan dit wat drukken door een auto op te laden, maar die staan nu op 80% en vandaag dus aardig teruggeleverd. Ik kijk dan naar eigen verbruik nog verder omhoog. Qua kosten kan het er niet snel uit, maar dat vind ik niet het voornaamste.
Benieuwd naar jullie ideeën! Zat zelf te denken aan een accu op elke fase, meterkast daarvoor aanpassen en dan in de toekomst wellicht uitbreiden qua kWh.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:00
Mike85 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:44:
Hey hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie, met het oog op een thuisaccu:
  • Ik heb 20 panelen; 12 oudere (3 kWp) op het zuiden met een 1-fase omvormer en op 8 op oost/west, 3-fase, van Enphase. Totale opbrengst zo'n 6 MWh.
  • Hybride warmtepomp, Quooker, inductiekookplaat. Enkel nog gas voor tapwater en cv als het vriest.
  • Peblar Home laadpaal met loadbalancing via P1 en daarbij gebruik ik ook HomeWizard.
Momenteel is het net te zwaar belast hier (ergens boven Groningen) en schakelt de omvormer uit. Ik kan dit wat drukken door een auto op te laden, maar die staan nu op 80% en vandaag dus aardig teruggeleverd. Ik kijk dan naar eigen verbruik nog verder omhoog. Qua kosten kan het er niet snel uit, maar dat vind ik niet het voornaamste.
Benieuwd naar jullie ideeën! Zat zelf te denken aan een accu op elke fase, meterkast daarvoor aanpassen en dan in de toekomst wellicht uitbreiden qua kWh.
Hoeveel rijden beide autos en hoe vaak staan ze doordeweeks overdag thuis? Als beide autos meestal weg zijn dan kan een aardige accu waarschijnlijk wel uit om je pv opbrengst te bufferen tot er een auto thuis is, levert op zn minst 13 cent per kWh volgend jaar op. Staat er vaak een auto thuis dan wordt het een ander verhaal.

• Mike85
De 42 kWh (Zoe) hebben we voor korte ritten maar staat ook genoeg thuis. De 77 kWh (Capri) is voor langere ritten. Maar die maken we niet héél vaak. Zoe is zo'n 10k op jaarbasis, de Capri zal zo'n 15-20k/ jaar rijden.
Dus buffer tot een auto thuis is rendeert maar een paar momenten denk ik, dus niet interessant.

• Tony71
Jan-tweak schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:27:
[...]

sorry, er zijn er best nog veel meer, formeel is het overigens een HEMS (Home Energy Management System), bv de HEMS van Zendure gooit ook hoge ogen, belangrijk zeker als het locaal wilt gaan draaien is dat je thuis-batterij ook helemaal tentegraal met bv HA kan werken.
Zendure is ook inderdaad. Zendure praat fantastisch met zijn eigen onderdelen, maar het is heel lastig om het écht diep te integreren met je warmtepomp, je laadpaal of complexe scenario's zoals dynamische tarieven, voorspellen ed. Het is een consumenten-gadget — heel goed in wat het doet, maar beperkt in schaalbaarheid.

Ik heb zelf de Homey Pro aangeschaft...vanwege de 'strategische gedachte' die het heeft....Je kunt bijvoorbeeld flows maken zoals: "Als de weersverwachting voor morgen heel slecht is, en de stroomprijs is vannacht tussen 02:00 en 04:00 negatief, laad dan de batterij vol vanaf het net (AC-laden), zodat ik morgenochtend goedkope stroom heb voor mijn koffie en douche".

De Zendure redeneert niet, zoals de Homey Pro doet met 'flows' ....mijn vrije vertaling hiervoor is "als dan" maar begint te laden zodra de zon schijnt. Maar wat als de stroomprijs 's middags negatief is? Dan wil je je batterij juist niet laden met je eigen zon, maar die zon verkopen en de batterij laden vanaf het net (omdat je dan geld toe krijgt). Dat stukje software is het 'minimum' die je nodig hebt om uberhaupt te gaan praten over: zelf-consumptie en (H) EMS-en lijkt me.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:00:
[...]

Zendure is ook inderdaad. Zendure praat fantastisch met zijn eigen onderdelen, maar het is heel lastig om het écht diep te integreren met je warmtepomp, je laadpaal of complexe scenario's zoals dynamische tarieven, voorspellen ed. Het is een consumenten-gadget — heel goed in wat het doet, maar beperkt in schaalbaarheid.

Ik heb zelf de Homey Pro aangeschaft...vanwege de 'strategische gedachte' die het heeft....Je kunt bijvoorbeeld flows maken zoals: "Als de weersverwachting voor morgen heel slecht is, en de stroomprijs is vannacht tussen 02:00 en 04:00 negatief, laad dan de batterij vol vanaf het net (AC-laden), zodat ik morgenochtend goedkope stroom heb voor mijn koffie en douche".

De Zendure redeneert niet, zoals de Homey Pro doet met 'flows' ....mijn vrije vertaling hiervoor is "als dan" maar begint te laden zodra de zon schijnt. Maar wat als de stroomprijs 's middags negatief is? Dan wil je je batterij juist niet laden met je eigen zon, maar die zon verkopen en de batterij laden vanaf het net (omdat je dan geld toe krijgt). Dat stukje software is het 'minimum' die je nodig hebt om uberhaupt te gaan praten over: zelf-consumptie en (H) EMS-en lijkt me.
je kunt de Zendure dus prima via HA local met van alles combineren, en het leuke is daarvoor heb je dus geen Homey pro voor nodig.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:16
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:00:
[...]

Voor een kleine thuisbatterij is dit mijns inziens zware overkill. Met de "standaard" software van de betere PIB's heb je al snel 80% van het voordeel te pakken (soms moet je dan wel de settings wat aanpassing afhankelijk van het seizoen), de rest is geneuzel in de marge.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Tony71
HandyLumberjack schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:33:
[...]

Voor een kleine thuisbatterij is dit mijns inziens zware overkill. Met de "standaard" software van de betere PIB's heb je al snel 80% van het voordeel te pakken (soms moet je dan wel de settings wat aanpassing afhankelijk van het seizoen), de rest is geneuzel in de marge.
Ik wil graag met dergelijke investeringen direct ook mijn huis 'slim' maken en dat kan met een goede HEMS. De PIB kunnen dit niet aansturen, zitten gevangen in hun eigen systeem. Er is een dirigent nodig zoals de genoemde HEMS apparaten.

• Impossibl3
Tony71 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:18:
[...]

Ik wil graag met dergelijke investeringen direct ook mijn huis 'slim' maken en dat kan met een goede HEMS. De PIB kunnen dit niet aansturen, zitten gevangen in hun eigen systeem. Er is een dirigent nodig zoals de genoemde HEMS apparaten.
Eens en om in muziek termen te blijven heb je een dirigent nodig maar ook een componist. De componist plant in wanneer een activiteit het beste kan plaatsvinden afhankelijk van de gewenste uitkomst (hoog eigen verbruik vs minimale kosten) voor het laden van de auto, inplannen vaatwasser, inplannen tapwater maken etc. De dirigent regelt het vervolgens als het moment daar is.

Ik doe dat via DAO maar er zijn meerdere opties.

• HandyLumberjack
[...]

Zo'n dirigent maakt natuurlijk dat het mooier aansluit allemaal, maar voorlopig kom ik tot de conclusie dat je daar een behoorlijk verbruik voor moet hebben wil dat echt lonen.

Mijn verbruik is gewoon veel te laag wil dat rendabel zijn(en ik ben zeker niet de enige).

Dat geld zou beter besteed zijn aan meer PV of batterijen.

• Mike85
HandyLumberjack schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:01:
[...]

Zo'n dirigent maakt natuurlijk dat het mooier aansluit allemaal, maar voorlopig kom ik tot de conclusie dat je daar een behoorlijk verbruik voor moet hebben wil dat echt lonen.

Mijn verbruik is gewoon veel te laag wil dat rendabel zijn(en ik ben zeker niet de enige).

Dat geld zou beter besteed zijn aan meer PV of batterijen.
Maar begrijp ik goed dat jouw zonnepanelen een piekvermogen hebben van 26,6 kW? Dat is op papier? Wat is je piek in de praktijk? Bizar als je het mij vraagt, ik zit op 5-5,5 kWp in de praktijk. Max dagopbrengst is zo'n 40 kWh.

• Jan-tweak
[...]

ik vrees dat je zelf een beetje aan het doodstaren bent aan externe HEMS software terwijl je deze zelfs al op een RaspPi via HA geheel gratis had kunnen krijgen, het probleem ligt er vaak in hoe "open" zijn je aangesloten producten, beschikken die over een open API cq zijn deze eenvoudig via bv HA eenvoudig te integeren, zo snel dat gegeven is ben je er eigenlijk al. bv openHEMS is zo'n applicatie binnen HA.
Kijk maar eens op jeroen.nl, die heeft daar ook prima informatie over.
Om bv Zendure als voorbeeld te noemen, hier op tweakers heeft @gielz met zenSDK een stuk software gescheven voor HA wat eigenlijk de eigen Zendure HEMS volledig vervangt. zie bv de aparte topic wat je daarvoor nodig hebt.
en voor andere merken heb je vergelijkbare oplossingen.
De hamvraag is echter of je dat wel allemaal nodig hebt ? Zelf, ik heb HA maar kan dit ook prima met bv de eigen software van de Zendure.
kijk maar naar de data van van vandaag. prima toch, waarbij mijn doel is om zo veel mogelijk op NOM te zitten, en dat lukt de afgelopen weken vrij aardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLCcPNc5gKz55OezE_BCZ3Bfips=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FqTeV97Xp3q3hSPDGNz4KXo2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Jan-tweak op 26-04-2026 10:58 ]

• Jan-tweak
Mike85 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:44:
Hey hallo,

1) wat is je huisaansluiting ? !-fase of heb je een 3-fase aansluiting en hoeveel is deze.
2) je schrijft dat je 6 MWh aan opwek hebt, maar hoeveel gaat hiervan terug het net op?
3) hoe zit de verdeling in je meterkast (groepenkast) er uit ?
4) hoe laad je normaal je EV's ? kan dat ook overdag of kan dat muv het weekend alleen in de avond/nacht.?
5) post hier eens je maandelijkse verbruik en teruglevering en berekend hierbij eens je dag gemiddelde van elke maand.
6) waar je mn naar moet kijken zijn de maanden maart, april en agustus, september en oktober, tijdens de winter zul je waarschijnlijk nagenoeg geen teruglevering hebben.

• Mike85
Jan-tweak schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:27:
1) wat is je huisaansluiting ? !-fase of heb je een 3-fase aansluiting en hoeveel is deze.
3x25A
2) je schrijft dat je 6 MWh aan opwek hebt, maar hoeveel gaat hiervan terug het net op?
Vorig jaar ging 3703 kWh terug, 6293 kWh opgewekt. Maar toen hadden we nog 1 EV.
3) hoe zit de verdeling in je meterkast (groepenkast) er uit?
Tja, redelijk vol en rommelig. Voor nu kan het, maar het is vol. Dus daar moeten we uitbreiden, maar dat kan.
4) hoe laad je normaal je EV's ? kan dat ook overdag of kan dat muv het weekend alleen in de avond/nacht.?
Zoals ik zei, twee EV's nu, kan vrijwel altijd overdag laden. Doen we nu ook, met overschot, via de Peblar kan dat. Er is altijd wel iemand thuis en die gebruikt dan hooguit 1 EV voor korte ritjes.
5) post hier eens je maandelijkse verbruik en teruglevering en berekend hierbij eens je dag gemiddelde van elke maand.
Situatie is sinds 2026 dus veranderd, want naar 2 EV's, maar tot nu toe:
Jan 919 kWh afgenomen, 113 kWh opwek/17 kWh teruggeleverd, verbruik 1015 kWh = ±33 kWh/dag.
Feb 650 kWh afgenomen, 237 kWh opwek/50 kWh teruggeleverd, verbruik 787 kWh = 28 kWh/dag.
Mrt 497 kWh afgenomen, 596 kWh opwek/165 kWh teruggeleverd, verbruik 928 kWh = ±30 kWh/dag.
April 231 kWh afgenomen, ±700 kWh opwek/199 kWh teruggeleverd, verbruik 732 kWh = ±28 kWh/dag. tot nu toe deze maand
6) waar je mn naar moet kijken zijn de maanden maart, april en agustus, september en oktober, tijdens de winter zul je waarschijnlijk nagenoeg geen teruglevering hebben.
Het is best wisselend. In februari/maart stond de Zoe veel stil (wachtend op reparatie) dus veel gereden met de Capri en dus geladen. Ook best veel lange ritten gemaakt, maar laten we zeggen 30 kWh/maand. Zal in de zomer minder worden.
Ter vergelijking, vorig jaar april hebben we 494 kWh teruggeleverd, 165 kWh van het net gehaald en 756 kWh opgewekt. Dus zo'n 14 kWh/dag verbruikt.

• Jan-tweak
Mike85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:30:
[...]

3x25A

[...]

Vorig jaar ging 3703 kWh terug, 6293 kWh opgewekt. Maar toen hadden we nog 1 EV.

[...]

Tja, redelijk vol en rommelig. Voor nu kan het, maar het is vol. Dus daar moeten we uitbreiden, maar dat kan.
mijn opmerking ging veel meer hoe zijn de fases verdeeld, bv je overvoltage in HW kan je daar meer info over geven. bv zie bv die van mij vandaag.
en ik heb erigenlijk nooit een afschakeling door te hoge spanningen, en ook twee PV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDDsxae_7HDQgxJZvTnY_z0AZKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UspDs5qpv19Xlutvw2uxvS0w.png?f=fotoalbum_large
[...]

Zoals ik zei, twee EV's nu, kan vrijwel altijd overdag laden. Doen we nu ook, met overschot, via de Peblar kan dat. Er is altijd wel iemand thuis en die gebruikt dan hooguit 1 EV voor korte ritjes.
ja is handig, dus je gebruikt daardoor je ovehead pv het beste.
[...]

Situatie is sinds 2026 dus veranderd, want naar 2 EV's, maar tot nu toe:
Jan 919 kWh afgenomen, 113 kWh opwek/17 kWh teruggeleverd, verbruik 1015 kWh = ±33 kWh/dag.
Feb 650 kWh afgenomen, 237 kWh opwek/50 kWh teruggeleverd, verbruik 787 kWh = 28 kWh/dag.
Mrt 497 kWh afgenomen, 596 kWh opwek/165 kWh teruggeleverd, verbruik 928 kWh = ±30 kWh/dag.
April 231 kWh afgenomen, ±700 kWh opwek/199 kWh teruggeleverd, verbruik 732 kWh = ±28 kWh/dag. tot nu toe deze maand
en hoe was het in mart, april, aug, sept en okt vorig jaar, wel handig om te weten.
[...]

Het is best wisselend. In februari/maart stond de Zoe veel stil (wachtend op reparatie) dus veel gereden met de Capri en dus geladen. Ook best veel lange ritten gemaakt, maar laten we zeggen 30 kWh/maand. Zal in de zomer minder worden.
Ter vergelijking, vorig jaar april hebben we 494 kWh teruggeleverd, 165 kWh van het net gehaald en 756 kWh opgewekt. Dus zo'n 14 kWh/dag verbruikt.
waar je vooral moet kijken naar je verbruik versus teruglevering, je opwek en eigen verbruik van PV (bv ook door ladenvalt daar dus buiten, tenslotte kun je dat ook niet meer in je batterij stoppen.
dus eerste stap maak dat lijstje van verbruik en teruglevering per maand, en dan mn met de eerder genoemde maanden,
stap 2 deel dat door het aantal dagen in die maand, je krijgt dan een gemdiddelde dag verbruik en teruglevering in die maand.
stap 3 je verbruik moet je met de batterij-factor (gemiddeld 1,35, even merkonafhankelijk) vermenigvuldigen, dus verbruik dag * 1,35 = batterij capaciteit voor die maand (gemiddeld)
in die batterij-factor zit zowel de 10% SOC die je niet kunt gebruiken alsmede je verlies (circa 25%).
is die batterij capaciteit gelijk of kleiner dan je gemiddelde teruglever (dag) op die maand dan kun je gemiddeld die maand dus op NOM draaien.

• Mike85
Zal zo even precies doorlezen en reageren, maar die grafiek.. echt lage voltages! Hier regelmatig op de 253V dus uitval van de omvormer... kan ik een beetje voorkomen door eigen verbruik op die momenten, maar dan zit het nog hoog (245V). Dit is vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06JZ9iIdFDxWTqA_LdzTGWi75Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0UIvgtRcMxPAvYxkJNiTXRN.jpg?f=fotoalbum_large
Kon vandaag weinig auto laden, ze zitten op 80%

• Tony71
Jan-tweak schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:07:
[...]

jup, en dan heb ik bij marstek wel even mijn twijfels.
Als ik nu de nieuwe Zendure Mix 4000 units zie met 8 kWh opslag, 4000W vermogen en een hoop extra's en een echt werkende HEMS en de mogelijkheid om dit ook volledig local via HA te kunnen draaien en dat voor circa 2400 euro dan zou ik het wel weten.
*knip* ad hominem

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 27-04-2026 16:32 . Reden: op de man ]

• Mike85
Jan-tweak schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:42:
[...]
mijn opmerking ging veel meer hoe zijn de fases verdeeld, bv je overvoltage in HW kan je daar meer info over geven. bv zie bv die van mij vandaag.
en ik heb erigenlijk nooit een afschakeling door te hoge spanningen, en ook twee PV.
[Afbeelding]

[...]
ja is handig, dus je gebruikt daardoor je ovehead pv het beste.

[...]
en hoe was het in mart, april, aug, sept en okt vorig jaar, wel handig om te weten.

[...]

waar je vooral moet kijken naar je verbruik versus teruglevering, je opwek en eigen verbruik van PV (bv ook door ladenvalt daar dus buiten, tenslotte kun je dat ook niet meer in je batterij stoppen.
dus eerste stap maak dat lijstje van verbruik en teruglevering per maand, en dan mn met de eerder genoemde maanden,
stap 2 deel dat door het aantal dagen in die maand, je krijgt dan een gemdiddelde dag verbruik en teruglevering in die maand.
stap 3 je verbruik moet je met de batterij-factor (gemiddeld 1,35, even merkonafhankelijk) vermenigvuldigen, dus verbruik dag * 1,35 = batterij capaciteit voor die maand (gemiddeld)
in die batterij-factor zit zowel de 10% SOC die je niet kunt gebruiken alsmede je verlies (circa 25%).
is die batterij capaciteit gelijk of kleiner dan je gemiddelde teruglever (dag) op die maand dan kun je gemiddeld die maand dus op NOM draaien.
Verbruik van vorig jaar is dus veel anders omdat we toen nog maar één EV hadden. Ik kan dat wel nagaan, heb ik in Excel staan. Zoals het percentage verbruik. Maar dan moet ik het ook omzetten naar de nieuwe situatie. Zal eens even gaan rekenen binnenkort. Bedankt tot dusverre!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 15:01
Mike85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:06:
Zal zo even precies doorlezen en reageren, maar die grafiek.. echt lage voltages! Hier regelmatig op de 253V dus uitval van de omvormer... kan ik een beetje voorkomen door eigen verbruik op die momenten, maar dan zit het nog hoog (245V). Dit is vandaag:
[Afbeelding]
Betekent dat bij jullie in de omgeving het net dus zwaar belast is? Heb even bij mijn omvormer gekeken voor vandaag en die is niet boven de 245V geweest, betekent dat dan het net hier minder zwaar belast is?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Mike85
Zanzibar-1337 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:37:
[...]

Betekent dat bij jullie in de omgeving het net dus zwaar belast is? Heb even bij mijn omvormer gekeken voor vandaag en die is niet boven de 245V geweest, betekent dat dan het net hier minder zwaar belast is?
Kan ook te maken hebben met de kabels die er liggen. Zou verzwaring zijn aangelegd (zijn hier druk bezig geweest) maar er is niks veranderd helaas. Zijn we ook mee bezig...

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mike85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:06:
[Afbeelding]
Dan tref je het niet.
Ik sta gewoon prime time 11Kw het net op te drukken en niets aan de hand.
We hebben vorig jaar of was het alweer een jaar eerder wel zo'n moment gehad dan had ik volgens mij zelfs eens 257 gezien.
Maar na een plotselinge aanpassing waren we ineens weer 10 volt lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeyyRBsbYeVwFqcyW6YwmSFsoNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zrfp8dzTferxsMCM7z6ouepS.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• beerse
Oilman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:26:
[...]

Ze mogen 800 Watt terugleveren als het geen dedicated groep is, opladen mag gewoon met vol vermogen, wat ergens tussen de 2000 en 3600 Watt is afhankelijk van het model. Opladen van een thuisbatterij geeft namelijk geen extra risico, dat geeft hetzelfde effect als de oven of de wasmachine aanzetten. Het verschil wordt gemaakt met terugleveren, dan kan er op eens meer dan 16A door draden gaan lopen met alle mogelijke consequenties van dien en daarom is er die limiet van 800 Watt voor terugleveren.
Met jouw voorbeelden geef je eigenlijk al aan waarom een 'stekkerbatterij' maximaal 800 watt mag verwerken. Dat is beide kanten op, zowel leveren als ontvangen. Het gaat er om dat het stekker apparaat met andere apparatuur op een groep zit en daar langdurig dat vermogen verwerkt. Als daar een waterkoker, koffie zetter, wasmachine of een andere stekkerbatterij op is aangesloten, dan wil je niet dat de zekering springt. Het maakt voor de zekering niet uit welke richting de stroom gaat (dat wisselt toch 50 keer per seconde).

Het is juist als de accu terug levert en er naast staat een waterkoker aan, dan komt er bij de zekering juist minder stroom langs omdat de levering van de accu naar de waterkoker gaat.

Het gaat primair overigens niet om het springen van de zekering maar om de verwerking van het vermogen in de bekabeling. Dat is allemaal afgestemd op die 16 ampere en als daar meer door heen gaat, dan heeft dat de verkeerde consequenties voor de veiligheid.

• habbekrats
@beerse Toch heeft @Oilman gelijk, bij 2400 watt laden en een 3 kw waterkoker gaat je 16A zekering/automaat eruit.
Zou je op een gedeelde groep de accu ook 2400W laten terug leveren dan heb je ruim 6000W beschikbaar ~ 26A en dat is veel te veel voor je bedrading en je 16A zekering gaat er niet uit.

Neemt niet weg dat ik liever elke stekkeraccu op een eigen groep zou verplichten.

• Jan-tweak
beerse schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:56:
[...]

Met jouw voorbeelden geef je eigenlijk al aan waarom een 'stekkerbatterij' maximaal 800 watt mag verwerken. Dat is beide kanten op, zowel leveren als ontvangen. Het gaat er om dat het stekker apparaat met andere apparatuur op een groep zit en daar langdurig dat vermogen verwerkt. Als daar een waterkoker, koffie zetter, wasmachine of een andere stekkerbatterij op is aangesloten, dan wil je niet dat de zekering springt. Het maakt voor de zekering niet uit welke richting de stroom gaat (dat wisselt toch 50 keer per seconde).

Het is juist als de accu terug levert en er naast staat een waterkoker aan, dan komt er bij de zekering juist minder stroom langs omdat de levering van de accu naar de waterkoker gaat.

Het gaat primair overigens niet om het springen van de zekering maar om de verwerking van het vermogen in de bekabeling. Dat is allemaal afgestemd op die 16 ampere en als daar meer door heen gaat, dan heeft dat de verkeerde consequenties voor de veiligheid.
@Oilman en jij geven hier eigenlijk ook direct aan dat dit een probleem is wat zelfs al bij een vermogen kleiner dan 800W cq ook bij gebruik van wat voor andere electrische apparaten van toepassing is.
wil je een verbruiker zeker een verbruiker met een langdurig verbruik, een waterkoker is vaak naar enkele minuten al weer klaar en zal in ver uit de meeste gevallen helemaal geen effect geven ook als je op dat moment ruim boven de 16A op die groep zal zitten.
Dat alles hheeft nasmelijk de met uitschakelkarakterestiek van de zekering te maken. hier een plaatje hoe dat echt werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tD1PGUc2N0XuBeDshFmEsFykQM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DvucPxSlVEob8gTJyjnfHMDO.png?f=user_large
de pijlen laten zien wat dit bij een standaard zekering bij een belasting van 1 minut doet, deze zal tussen ciurca 1,5*16=24A en 2,5*16-=40A pas gaan afschakelen, dat is dus tussen 5500 en 9.200 W ! terwijl 16A eigenlijk slechts 3680W is. helemaal boven kun je ook zien dat pas bij een belasting tussen 1,13*16 = 18A en 1,45*16A=23A bij een langdurige belasting van 1 uur de zekering zal aanspringen.
dus de eerder genoemde 2000W waterkoker en een thuisbatterij die op dat moment maximaal zeg 2000W aan het laden is dus totaal op 4000W zal zitten, dat is dus 17,4A zou dat veelal geen probleem opleveren, omdat dit maar een kortstondige belasting is.
een kleine mobiele oven daartegen zal zeer waarschijnlijk wel voor trippen van de zekering zorgen.
Dus moet je een groep kiezen waarbij je weet dat deze een relatieve lage beasting heeft en dus voldoende lucht naar boven heeft voor maximaal laden.
overigens veel plug in batterijen hebben een limiet ook bij laden ingesteld, juist om zo veel mogelijk dit soort problemen te vermeiden.
bij ontladen spelen weer andere aspecten een rol, mn omdat dan niet meer alle stroom door die zekering zal gaan en dus er wel een duidelijk risico voor de leiding van die groep bestaat.

• Jan-tweak
habbekrats schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:18:
@beerse Toch heeft @Oilman gelijk, bij 2400 watt laden en een 3 kw waterkoker gaat je 16A zekering/automaat eruit.
Zou je op een gedeelde groep de accu ook 2400W laten terug leveren dan heb je ruim 6000W beschikbaar ~ 26A en dat is veel te veel voor je bedrading en je 16A zekering gaat er niet uit.

Neemt niet weg dat ik liever elke stekkeraccu op een eigen groep zou verplichten.
en je vergeet dat je elke 3kW waterkoker ook een eigen groep moet geven.

bij ontladen is een plug-in-thuis-batterij overigens bij wet op <800W gelimiteerd, dus in combinatie met je 3 kWh waterkoker bij een kooktijd van circa 1,5 minut zal dat zelfs geen enkele probleem gaan geven. De in Nederland gebruikte 2,5mm2 kabels hebben gelukkig een behoorlijke reservecapaciteit.
het echte probeem zit hem in vaak slechte aansluitingen van de WCD die of slecht verbonden zijn of gewoon versleten zijn waardoor er een slecht contact ontstaat.
En laten we eerlijk zijn een WCD wordt pas vervangen als deze echt stuk is of zwart begint te worden, maar dan zijn we eigenlijk al te laat.
Ik ben het wel met je eens dat je zo veel mogelijk je of aan die <800W limiet houd of je geeft die thuis-batterij gewoon zijn eigen groep en dan zit je gewoon veilig (mits correct geplaatst natuurlijk).

• habbekrats
@Jan-tweak Tante Truus koopt bij de AH een waterkoker en thuisbatterij. En je hebt mijn bericht niet goed gelezen.

• Jan-tweak
habbekrats schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:51:
@Jan-tweak Tante Truus koopt bij de AH een waterkoker en thuisbatterij. En je hebt mijn bericht niet goed gelezen.
sorry, ik volg je niet helemaal, die waterkoker zal in de keuken staan ( is normaal gesproken een aparte groep) de thuis-batterij ook van AH zal ergens anders staan, dus ook op een andere groep.
dus die twee beinvloeden elkaar zeer waarschijnlijk niet.
en zelfs in een tante Truus woning ( zeg maar kleine huurflat van 3 kamers heb je toch al snel 3 a 4 groepen. En dan heb je natuurlijk het probleem dat tante Truus totaal geen kaas gewgeten heeft hoe een electrische installatie werkt en een WCD in haar ogen gewoon een stopcontact waar je er gewoon willekeurig iets in kunt stoppen, toch ?
En laten we eerlijk zijn, die Tante Truus gaat natuurlijk ook geen handleiding lezen.

dus het probleem zit eigenlijk niet bij het apparaat zelf maar veelmeer bij de gebruiker ervan.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 16:03
Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:06:
[...]

en je vergeet dat je elke 3kW waterkoker ook een eigen groep moet geven.

bij ontladen is een plug-in-thuis-batterij overigens bij wet op <800W gelimiteerd, dus in combinatie met je 3 kWh waterkoker bij een kooktijd van circa 1,5 minut zal dat zelfs geen enkele probleem gaan geven. De in Nederland gebruikte 2,5mm2 kabels hebben gelukkig een behoorlijke reservecapaciteit.
het echte probeem zit hem in vaak slechte aansluitingen van de WCD die of slecht verbonden zijn of gewoon versleten zijn waardoor er een slecht contact ontstaat.
En laten we eerlijk zijn een WCD wordt pas vervangen als deze echt stuk is of zwart begint te worden, maar dan zijn we eigenlijk al te laat.
Ik ben het wel met je eens dat je zo veel mogelijk je of aan die <800W limiet houd of je geeft die thuis-batterij gewoon zijn eigen groep en dan zit je gewoon veilig (mits correct geplaatst natuurlijk).
Dus na een lang verhaal is de conclusie dus:
Een plug-in thuisbatterij op een bestaande groep kan veilig zijn, maar alleen als je goed kijkt naar laden, ontladen en de staat van de installatie.
Een standaard 16A groep kan continu ongeveer 3,7 kW aan
Kortdurend mag dat tijdelijk hoger zijn, omdat een automaat niet direct uitschakelt
Een waterkoker van 2–3 kW hoeft normaal géén eigen groep te hebben
Bij laden van de batterij moet je opletten dat de totale groepsbelasting niet langdurig te hoog wordt
Bij ontladen (terugleveren) ontstaat juist extra aandacht voor lokale leidingbelasting, omdat niet alle stroom door de groepsautomaat wordt “gezien”
Veel plug-in systemen beperken daarom het vermogen (vaak rond 800 W) om risico’s te verkleinen
In de praktijk zijn slechte wandcontactdozen (WCD’s), losse verbindingen en versleten contacten vaak een groter risico dan de automaat zelf

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Jan-tweak
clodders schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:33:
[...]

Dus na een lang verhaal is de conclusie dus:
Een plug-in thuisbatterij op een bestaande groep kan veilig zijn, maar alleen als je goed kijkt naar laden, ontladen en de staat van de installatie.
Een standaard 16A groep kan continu ongeveer 3,7 kW aan
Kortdurend mag dat tijdelijk hoger zijn, omdat een automaat niet direct uitschakelt
Een waterkoker van 2–3 kW hoeft normaal géén eigen groep te hebben
Bij laden van de batterij moet je opletten dat de totale groepsbelasting niet langdurig te hoog wordt
Bij ontladen (terugleveren) ontstaat juist extra aandacht voor lokale leidingbelasting, omdat niet alle stroom door de groepsautomaat wordt “gezien”
Veel plug-in systemen beperken daarom het vermogen (vaak rond 800 W) om risico’s te verkleinen
In de praktijk zijn slechte wandcontactdozen (WCD’s), losse verbindingen en versleten contacten vaak een groter risico dan de automaat zelf
jup, waarbij elke plug-in-thuis-batterij (dat ding met een stekker) de output op <800W beperkt (wettelijk geregeld), je moet dat dus bewust in een app gaan omzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 27-04-2026 12:55 ]

• daemonix
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:31:
[...]

sorry, ik volg je niet helemaal, die waterkoker zal in de keuken staan ( is normaal gesproken een aparte groep) de thuis-batterij ook van AH zal ergens anders staan, dus ook op een andere groep.
dus die twee beinvloeden elkaar zeer waarschijnlijk niet.
en zelfs in een tante Truus woning ( zeg maar kleine huurflat van 3 kamers heb je toch al snel 3 a 4 groepen.

dus het probleem zit eigenlijk niet bij het apparaat zelf maar veelmeer bij de gebruiker ervan.
Je doet aannames. Doe dat niet. Er zijn zat huizen waar alle wcd's op 1 groep zitten of hooguit 2 groepen (wat verplicht is).

• Jan-tweak
*knip*

[ Voor 52% gewijzigd door twain4me op 27-04-2026 16:35 . Reden: don't feed the trolls ]

• Jan-tweak
daemonix schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:16:
[...]

Je doet aannames. Doe dat niet. Er zijn zat huizen waar alle wcd's op 1 groep zitten of hooguit 2 groepen (wat verplicht is).
klopt, en dat doe ik uit de ervaringen die ik veelvuldig zie, en ja, het klopt dat er ook nog hele kleine woningen zijn met slechts 2 groepen, de vraag is echter of deze installaties nog wel aan de huidige normen voldoen.
bij mn huisjesmelkers zie je dat er een hoop gerommeld wordt met de electrische installatie door jan de beunhaas waarbij er eigenlijk de gehele installatie naar de huidige normen vernieuwd had moeten worden maar omdat dat in de ogen van de verhuurder te duur zou worden gaat men dat dus niet doen.
met als uitkomst een onveilige electrische installatie, ik en ik heb dat zelf ook meegemaakt, voordeel als je daar kennis van hebt kun je daar wat in sturen.
maar dat is hier eigenlijk off-topic, dus laten we het houden bij het thema de thuis-batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 27-04-2026 13:43 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
Zanzibar-1337 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:37:
[...]

Nee juist andersom. Als er veel.aanbod is en weinig vraag dan gaat t voltage omhoog (licht versimpeld). Jouw omvormer moet een iets hogere spanning dan die in de straat maken om te zorgen dat er stroom van je huis naar het net kan gaan. Als er in de straat bijvoorvbeeld veel huizen met zonnepanelen zijn en relatief weinig energie wordt gebruikt dan drukken al die omvormers de spanning een beetje omhoog. Er is een bovengrens gesteld op 253v en als je daarboven komt moet je omvormer uitschakelen. Stroom afnemen (bijv auto laden) verlaagd juist de spanning weer. Grotendeels pech of geluk.op straatniveau of de spanning nog ver van de bovengrens zit of er al.dichtbij.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:38

Ersus

Zuid-Limburg

daemonix schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:16:
[...]

Met aannames staat dit topic vol ;) al is het maar om het gelijk vorm te geven.

Ook zonder thuisbatterij met of zonder plug en pray functie zul je bij langdurige hogere belasting over slechte elektrische verbindingen een potentieel brandgevaar risico cadeau krijgen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• 55martin
Voor de meeste gebruikers van een stekkerbatterij zal gelden dat het inpluggen op een gecombineerde groep zal zijn. Zo worden de apparaten ook aangeprezen. Zonder kennis aansluiten. Er is geen specialistische inbreng nodig. De grens van 800 W betekent veilig gebruik.

Heb je andere wensen/eisen, dan is specialistische hulp noodzakelijk. Als je het zelf kunt, prima. Maar overschat je kennis niet te snel.

Je kunt te maken krijgen met de volgende casuïstiek:
  • Aansluiten op een gecombineerde groep.
  • Aansluiten op een dedicated groep, zoals wasmachine, droger.
  • Aansluiten op een vrije groep achter een bestaande aardlekschakelaar.
  • Aansluiten op een eigen aardlekautomaat
Daarnaast zijn er een heleboel zaken die van belang. Beschik je over 1 fase of 3 fasen. Wat zijn de huidige aansluitvermogens en groepenverdeling. Wat zijn je toekomstige wensen. Is er ruimte in je groepenkast voor uitbreiding; is deze wel geschikt? Waar wil je de batterij plaatsen. Enz., enz......

Inventariseer je eigen situatie goed. Volg zeker de instructies van de leverancier. De vermogens en opslagcapaciteit nemen toe. Grenzen worden opgezocht.

• Stefannn
  • Laatst online: 07:15
beerse schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:56:
[...]

Dit is helemaal waar.

Dat de stop eruit klapt als de stekker batterij 2400W trekt en de waterkoker ook is helemaal niet erg. Daar is die voor.
Dat gebeurt ook als je de magnetron, waterkoker en Nespresso tegelijk aan zet. Dat is gewoon “te veel op 1 groep”.
De stop vliegt er uit. En dat is een prima veiligheid.

Het probleem is echter “2400W terugleveren terwijl waterkoker, magnetron en Nespresso aan staan. Want dan vliegt de stop er wellicht NIET uit terwijl de bedrading 25 a 30A staat te verstoken. DAT is dus niet veilig. En DAT is dus de reden dan het teruglever vermogen van een Stekkerbatterij niet meer dan 800watt mag zijn. In het ergste geval moet de bedrading dan 3.5A meer verstoken en dat is bestempeld als “acceptabel verhoogd risico”.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Jan-tweak
55martin schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:21:
Voor de meeste gebruikers van een stekkerbatterij zal gelden dat het inpluggen op een gecombineerde groep zal zijn. Zo worden de apparaten ook aangeprezen. Zonder kennis aansluiten. Er is geen specialistische inbreng nodig. De grens van 800 W betekent veilig gebruik.

Heb je andere wensen/eisen, dan is specialistische hulp noodzakelijk. Als je het zelf kunt, prima. Maar overschat je kennis niet te snel.
helemaal met je eens, echter dat betekend niet dat je en dat is zeker bij een thuis-batterij met stekker van toepassing, niet de handleiding van deze niet gaat lezen of de dingen die daar staan niet opvolgt.

want in de meeste (ik heb er wel veel gelezen, maar zeker niet alle) staat e.e.a. waar je rekening mee moet houden, bv deze niet op een reeds vrij volle groep plaatsen ( dus bv niet op een groep waar ook nog een grote verbruiker op zit, en ga zo maar door.
Vergeet hierbij niet dat je deze dus ook niet bij een vluchtweg moet plaatsen, dus onder de trap is dat ook niet zo'n goed idee.
Je kunt te maken krijgen met de volgende casuïstiek:
  • Aansluiten op een gecombineerde groep.
  • Aansluiten op een dedicated groep, zoals wasmachine, droger.
  • Aansluiten op een vrije groep achter een bestaande aardlekschakelaar.
  • Aansluiten op een eigen aardlekautomaat
Daarnaast zijn er een heleboel zaken die van belang. Beschik je over 1 fase of 3 fasen. Wat zijn de huidige aansluitvermogens en groepenverdeling. Wat zijn je toekomstige wensen. Is er ruimte in je groepenkast voor uitbreiding; is deze wel geschikt? Waar wil je de batterij plaatsen. Enz., enz......

Inventariseer je eigen situatie goed. Volg zeker de instructies van de leverancier. De vermogens en opslagcapaciteit nemen toe. Grenzen worden opgezocht.
d:)b

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 11:54

..Christiaan..

..zwll..

Thuisbatterijen worden aangeprezen alsof het een leuke gadget is; een tv of iets. Daar gaat al veel fout aan het imago. Bovendien....een thuisbatterij bij de appie aanschaffen werkt ook niet in het voordeel dan.
Laat je altijd even voorlichten door een elektricien, die kan je meterkast checken en adviseren wat je voor stappen moet ondernemen om de batterij in jouw situatie maximaal te benutten. Kost misschien wat tientjes aan advies of een paar honderd om wat aanpassingen aan je meterkast te doen maar je voorkomt er veel ellende mee.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Jan-tweak
..Christiaan.. schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:31:
Thuisbatterijen worden aangeprezen alsof het een leuke gadget is; een tv of iets. Daar gaat al veel fout aan het imago. Bovendien....een thuisbatterij bij de appie aanschaffen werkt ook niet in het voordeel dan.
Laat je altijd even voorlichten door een elektricien, die kan je meterkast checken en adviseren wat je voor stappen moet ondernemen om de batterij in jouw situatie maximaal te benutten. Kost misschien wat tientjes aan advies of een paar honderd om wat aanpassingen aan je meterkast te doen maar je voorkomt er veel ellende mee.
het probleem is echter juist dat mn de stekker-batterijen juist hiervoor bedoeld zijn, of als je een TV koopt, komt dan ook je elektricien langs om te controleren of dat wel kan?
Juist daarvoor bestaat dus die limiet van <800W zodat je die elektricien niet nodig hebt.
waarbij ik niet geloof dat je een elektricien gaat vinden die voor wat tientjes even langs wil komen, ik vrees dat toch wat meer gaat kosten.
Volg je daarnaast ook de in de handleiding en overige informatie van een dergelijke thuis-batterij helemaal op zou het goed moeten komen.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41

Animal_X

Rodin

In lijn met bovenstaande discussie heb ik waarschijnlijk wat specialistische hulp nodig, maar ik probeer het hier ook even.

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting op het net. Ik wil graag een thuisaccu aansluiten op een eigen groep met als doel >800W terugleveren. Echter, heb ik geen ruimte meer in mijn groepenkast. De groepenkast bestaat uit een 3-fase hoofdschakelaar en en 3 aardlekschakelaars met alle drie al 4 gebruikte groepen. Zie foto ter verduidelijking hieronder. De linkerkast is volledig voor PV. Wat is wijsheid om een losse groep aan te leggen voor de thuisaccu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WHoZRjwSB4bkAjlTkpK5yhIFKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ejYeQpEnsgPHMD2dMAp05Ku.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Animal_X op 27-04-2026 19:12 . Reden: foto geanonimiseerd ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Stefannn
Animal_X schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:08:
In lijn met bovenstaande discussie heb ik waarschijnlijk wat specialistische hulp nodig, maar ik probeer het hier ook even.

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting op het net. Ik wil graag een thuisaccu aansluiten op een eigen groep met als doel >800W terugleveren. Echter, heb ik geen ruimte meer in mijn groepenkast. De groepenkast bestaat uit een 3-fase hoofdschakelaar en en 3 aardlekschakelaars met alle drie al 4 gebruikte groepen. Zie foto ter verduidelijking hieronder. De linkerkast is volledig voor PV. Wat is wijsheid om een losse groep aan te leggen voor de thuisaccu?

[Afbeelding]
Persoonlijk zie ik het kastje van de laadpaal linksboven met de blauwe 3 fase schakelaar vervangen voor een grotere groepenkast.

Je hebt trouwens nog zeeen van ruimte in je groepenkast.
Ter inspiratie een plaatje van MIJN groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfz5L0-FgLWuxgBby_mIOQ7HDrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iO547vX47ZDwvu0OFTouvYeG.jpg?f=fotoalbum_large

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Apoex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 21:07
@Stefannn Stefannn legt het goed uit. De kern zit hem inderdaad in terugleveren, niet laden. Bij laden trekt de batterij stroom door de zekering (die beschermt dan gewoon), bij ontladen gaat een deel van de stroom direct naar verbruikers in huis zonder langs de automaat te komen. Vandaar die wettelijke 800W grens voor plug-in systemen.

Heb er een artikel over geschreven als iemand het wat rustiger wil nalezen, inclusief wanneer een eigen groep wel/niet zinvol is: stekkerslim.nl/plug-in-batterij-laden.html

• Apoex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 21:07
De 800W grens bestaat juist zodat je die elektricien niet nodig hebt voor de basis installatie. Goed punt over de groepenkast check al voor je koopt, maar voor de meeste plug-in batterijen op een normale groep ben je gewoon gedekt als je de handleiding volgt. Zodra je meer wil (eigen groep, hoger vermogen) — ja, dan wél een vakman erbij.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:45
habbekrats schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:51:
En Tante Truus koopt niet een waterkoker van 3kW. Waar heb jij die voor het laatst gezien bij de Blokker? De meeste waterkokers gaan tot 1500/2000W. Met de 800W PIB zit je dan nog veilig.
Aparte groep blijft natuurlijk het veiligste.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 11:54

..Christiaan..

..zwll..

@Pr088 ook tante Truus shop gewoon bij Bol hè 😉. 3kw waterkokers in overvloed voor een paar tientjes.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
..Christiaan.. schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:29:
@Pr088 ook tante Truus shop gewoon bij Bol hè 😉. 3kw waterkokers in overvloed voor een paar tientjes.
Een 3kW waterkoker is zo klaar, samen 3.8kW kun je waarschijnlijk de hele dag doen, maar die 2 minuten zéker.

• habbekrats
Pr088 schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:15:
[...]

En Tante Truus koopt niet een waterkoker van 3kW. Waar heb jij die voor het laatst gezien bij de Blokker? De meeste waterkokers gaan tot 1500/2000W. Met de 800W PIB zit je dan nog veilig.
https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.2.ProductTitle

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:20
Pr088 schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:15:
[...]

Je koopt een 3300 watt bij de Action voor 14,95.
Waar zou je anders zo'n ding kopen.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik was ook in de veronderstelling dat een waterkoker rond de 2000W zat.. Toch weer iets geleerd vandaag

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Fioravanti schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:28:
Ik was ook in de veronderstelling dat een waterkoker rond de 2000W zat.. Toch weer iets geleerd vandaag
Zaten de meesten ook. Ik vraag me ook af of die 3kW dingen tegenwoordig ook daadwerkelijk de energie efficiënter overbrengen. Of dat t specbumps zijn voor goedkope Chinese troep. Zelfde race als met de stofzuigers die van 2kW naar 3kW gingen totdat de EU daar een stokje voor stak. Nu hebben we harder zuigende stofzuigers tegen minder stroomverbruik en lawaai…

Mijn camping 500-800W koffieapparaat en dito waterkoker doen t namelijk ook prima en niet eens zo veel langzamer. En dan is 6A op een camping prima te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 27-04-2026 23:02 ]

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:28
Get!em schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:00:
[...]

Zaten de meesten ook. Ik vraag me ook af of die 3kW dingen tegenwoordig ook daadwerkelijk de energie efficiënter overbrengen. Of dat t specbumps zijn voor goedkope Chinese troep. Zelfde race als met de stofzuigers die van 2kW naar 3kW gingen totdat de EU daar een stokje voor stak. Nu hebben we harder zuigende stofzuigers tegen minder stroomverbruik en lawaai…

Mijn camping 500-800W koffieapparaat en dito waterkoker doen t namelijk ook prima en niet eens zo veel langzamer. En dan is 6A op een camping prima te doen.
Niet efficienter dan 2 kW waterkoker. Wet van behoud van energie. Alle elektriciteit wordt omgezet in warmte. Is weinig spannend aan. 3 kW is alleen eerder klaar.

• Stefannn
THUISBATTERIJ alstublieft!
Het water kookt inmiddels echt wel.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-05 16:11
Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:42:
[...]

jup, waarbij elke plug-in-thuis-batterij (dat ding met een stekker) de output op <800W beperkt (wettelijk geregeld), je moet dat dus bewust in een app gaan omzetten.
Niet mee eens, En zou ik ook niet doen.
Volgens de NEN 1010-normen en algemene elektrotechnische richtlijnen is de vuistregel om automaten voor maximaal 80% van hun nominale stroomwaarde continu te belasten

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:45
Vdvmark schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:09:
[...]

Je koopt een 3300 watt bij de Action voor 14,95.
Waar zou je anders zo'n ding kopen.
Point taken :D

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
John245 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:26:
[...]

Niet mee eens, En zou ik ook niet doen.
Volgens de NEN 1010-normen en algemene elektrotechnische richtlijnen is de vuistregel om automaten voor maximaal 80% van hun nominale stroomwaarde continu te belasten
oke, 80% van wat? In Nederland staat de standaard beveiliging op 16A, en met de standaard gebruikte bekabeling van 2,5mm2 en de lengtes van deze kabel heb je daar meer dan voldoende hoofdruimte bij.
80% van die 16A zou dus 12,8A zijn of 2.944W , lijkt me een stuk hoger dan die <800W wat ik noemde, en zelfs ook nog een stuk lager wat veruit de meeste stekker-batterijen aan maximale vermogen kunnen, die komen namelijk veelal niet hoger dan 2400-2500W (mits op hun eigen groep aangesloten).
Nu is het ook nog zo dat de NEN1010 helemaal niet op van toepassing is op apparatuur wat via een wcd (en dus stekker) is aangesloten, de NEN1010 stopt namelijk bij die WCD.
de beveiliing van die stroomkring valt natuurlijk wel binnen de NEN1010 maar zoals je al zag zit je met die 80% vuistregel

• Jan-tweak
Animal_X schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:08:

[Afbeelding]
hoeveel ruimte heb je nodig, als ik jouw groepenkast zie dan heb je nog prima ruimte voor zelfs twee aparte groepen en die kun je zelf mooi onafhankelijk van je bestaande aardlekschakelaars met twee 1-din breed ABB alamats B16 plaatsen.
ik zie jouw probleem dus niet. kies dus voor de ABB alamat 1-din breed, dan hou je namelijk nog altijd ruimte voor nog een andere groep over. bv deze: (ABB Componenten aardlekautomaat B16 30mA (1P+N) 6kA (DS301C B16 A30))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhSMp9bARF6vaKAOYUODgPaFmC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knDvwmg61laSGt4AZlHC3kr4.png?f=fotoalbum_large
daarmee kun je dus prima een geheel onafhankelijke groep voor je thuis-batterij in je groepenkast laten plaatsen.
nu nog de lastige keuze welke thuis-batterij het gaat worden.
en daarvoor zou ik mn even naar je verbruik en teruglevering kijken. (mn in de maanden maart, april, augustus, september en oktober)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR_KMq_fWlca1Qt4jEyRnzrsahQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CUY2ET6D75TbLWFUWyebemWU.png?f=fotoalbum_large

• Mike85
Fr33z schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:50:
[...]

Nee juist andersom. Als er veel.aanbod is en weinig vraag dan gaat t voltage omhoog (licht versimpeld). Jouw omvormer moet een iets hogere spanning dan die in de straat maken om te zorgen dat er stroom van je huis naar het net kan gaan. Als er in de straat bijvoorvbeeld veel huizen met zonnepanelen zijn en relatief weinig energie wordt gebruikt dan drukken al die omvormers de spanning een beetje omhoog. Er is een bovengrens gesteld op 253v en als je daarboven komt moet je omvormer uitschakelen. Stroom afnemen (bijv auto laden) verlaagd juist de spanning weer. Grotendeels pech of geluk.op straatniveau of de spanning nog ver van de bovengrens zit of er al.dichtbij.
Hier wil ik nog even op terugkomen. Kan dat ook met belasting d.m.v. teruglevering (PV)? Ik zou zeggen, als er zwaardere kabels liggen, dan kan je ook meer stroom terug het net op sturen.
Dat de spanning afneemt zie ik al bij HW. Bijvoorbeeld, Quooker ging net aan, spanning op die fase zakt van 249 V naar 246 V.
Jammer is, dat hier in de wijk niks is veranderd sinds de verzwaring. Zou betekenen dat iedereen (heel) veel stroom moet verbruiken tussen ruwweg 11u en 15u.
Ik kan het enigzins ondervangen met auto laden en/of wasmachine/vaatwasser draaien, maar dat kan ook niet dagelijks. Mede daarom kijk ik naar een thuisaccu, ook die kan de spanning omlaag brengen.
Feit dat het voltage zo makkelijk zakt, doet mij afvragen, dan is het redelijk "eenvoudig" op te lossen, niet? Daarom snap ik niet dat de verzwaring de situatie niet heeft veranderd...

• Jan-tweak
Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:54:
[...]

Hier wil ik nog even op terugkomen. Kan dat ook met belasting d.m.v. teruglevering (PV)? Ik zou zeggen, als er zwaardere kabels liggen, dan kan je ook meer stroom terug het net op sturen.
klopt, maar dat is nu juist een vast gegeven, daar kun jij dus geen invloed op uitoefenen, dat is ook wat @Fr33z bedoeld dat je geluk of juist pech hebt.
Dat de spanning afneemt zie ik al bij HW. Bijvoorbeeld, Quooker ging net aan, spanning op die fase zakt van 249 V naar 246 V.
juist en dat is dus het zelfde als het laden van een EV, alleen wat met minder vermogen en kortere duur dat dit effect heeft.
Jammer is, dat hier in de wijk niks is veranderd sinds de verzwaring. Zou betekenen dat iedereen (heel) veel stroom moet verbruiken tussen ruwweg 11u en 15u.
Ik kan het enigzins ondervangen met auto laden en/of wasmachine/vaatwasser draaien, maar dat kan ook niet dagelijks. Mede daarom kijk ik naar een thuisaccu, ook die kan de spanning omlaag brengen.
klopt, maar bij een stekker-batterij is dat slechts met 2400W, kan eventueel net voldoende zijn of ook niet,
een vaste thuis-batterij die je veelal met 5 kW of zelfs 10 kW kunt voeden is dat natuurlijk wel een heel stuk meer effect, alleen dan speelt je capaciteit van je thuis-batterij een rol.
stel situatie 1: je laad met 2400W (continu) en je thuis-batterij heeft een capaciteit van 6 kWh, dan heb je dus circa 90% van die 6 kWh = 5,4 kWh aan vermogen wat je in die batterij kunt stoppen. (je laadverliezen laat ik hier even buiten beschowing, die zullen ook circa 10-15% zijn. Dus je kunt 5400/2400=ruim 2 1/4 uur laden en dan is de batterij vol.
situatie 2: vaste batterij die ook 6 kWh heeft (en ja ik weet dat is erg klein voor een vaste batterij),
die kan met 5000W laden; dus 5400/5000=1,08 uur, dus net iets meer dan na 1 uur is je batterij al vol.

wat je ziet is dat ondanks dat je denkt dat je effect met 5 kW een groter effect heeft op je uitval van je PV zou het dus zo maar kunnen zijn dat het beoogde effect juist korter is.
hoe kun je dat nu testen; door een verbruiker(s) van een vergelijkbare vermogenwaarde aan te zetten en dan kijken of je op die fase (dus de verbruikers moeten dus wel op die fase zitten) hoeveel vermogen je moet gaan trekken om het beoogde resulaat te krijgen. doe deze test op diverse tijdstippen en dagen om te kijken of het effect vergelijkbaar is.
op basis daarvan zou je dus je type batterij en ook capaciteit bepalen, bedenk echter dat een veel te grote capaciteit mogelijk wel 1 probleem (afschakelen) oplost maar een volgend probleem ( je batterij komt niet leeg) veroorzaakt.
Feit dat het voltage zo makkelijk zakt, doet mij afvragen, dan is het redelijk "eenvoudig" op te lossen, niet? Daarom snap ik niet dat de verzwaring de situatie niet heeft veranderd...

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:36:
[...]

klopt, maar dat is nu juist een vast gegeven, daar kun jij dus geen invloed op uitoefenen, dat is ook wat @Fr33z bedoeld dat je geluk of juist pech hebt.

[...]

juist en dat is dus het zelfde als het laden van een EV, alleen wat met minder vermogen en kortere duur dat dit effect heeft.

[...]

klopt, maar bij een stekker-batterij is dat slechts met 2400W, kan eventueel net voldoende zijn of ook niet,
een vaste thuis-batterij die je veelal met 5 kW of zelfs 10 kW kunt voeden is dat natuurlijk wel een heel stuk meer effect, alleen dan speelt je capaciteit van je thuis-batterij een rol.
stel situatie 1: je laad met 2400W (continu) en je thuis-batterij heeft een capaciteit van 6 kWh, dan heb je dus circa 90% van die 6 kWh = 5,4 kWh aan vermogen wat je in die batterij kunt stoppen. (je laadverliezen laat ik hier even buiten beschowing, die zullen ook circa 10-15% zijn. Dus je kunt 5400/2400=ruim 2 1/4 uur laden en dan is de batterij vol.
situatie 2: vaste batterij die ook 6 kWh heeft (en ja ik weet dat is erg klein voor een vaste batterij),
die kan met 5000W laden; dus 5400/5000=1,08 uur, dus net iets meer dan na 1 uur is je batterij al vol.

wat je ziet is dat ondanks dat je denkt dat je effect met 5 kW een groter effect heeft op je uitval van je PV zou het dus zo maar kunnen zijn dat het beoogde effect juist korter is.
hoe kun je dat nu testen; door een verbruiker(s) van een vergelijkbare vermogenwaarde aan te zetten en dan kijken of je op die fase (dus de verbruikers moeten dus wel op die fase zitten) hoeveel vermogen je moet gaan trekken om het beoogde resulaat te krijgen. doe deze test op diverse tijdstippen en dagen om te kijken of het effect vergelijkbaar is.
op basis daarvan zou je dus je type batterij en ook capaciteit bepalen, bedenk echter dat een veel te grote capaciteit mogelijk wel 1 probleem (afschakelen) oplost maar een volgend probleem ( je batterij komt niet leeg) veroorzaakt.

[...]
Zo'n test zegt natuurlijk weinig over de toekomst, als je buurman morgen besluit om veel PV neer te leggen zal de spanning gaat de spanning bij jou ook verder omhoog.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:48:
[...]

Zo'n test zegt natuurlijk weinig over de toekomst, als je buurman morgen besluit om veel PV neer te leggen zal de spanning gaat de spanning bij jou ook verder omhoog.
ja, ook dat is zeker waar, alleen zie ik in deze tijd nog weinig PV er bij komen. Niets is zeker in deze wereld.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:54:
[...]

Hoezo niet? die verzwaring is niet bedoelt om PV af te kunnen voeren, die is aangelegd om te zorgen dat men vooral in de toekomst genoeg afname-capaciteit kan garanderen. er zijn meerdere factoren die elkaar raken maar een netverzwaring is vaak dikkere kabels aanleggen. Dat hoeft niet te betekenen dat je dan meer PV het net op kan sturen zoals jij nu merkt. De bottleneck daarvoor is namelijk niet per se hoe dik de kabels zijn. Het betekent in jouw situatie dat er relatief veel PV-opwek is in je straat/buurt blijkbaar en relatief weinig verbruik op die momenten tussen 11-15. Met een eigen thuisaccu kun je inderdaad je zonnestroom van een deel van de dag opslaan en daarmee de spanning tijdelijk iets verlagen. mogelijk dat je zonnepanelen dan iets langer doorgaan met leveren van stroom voordat deze uitschakelen vanwege te hoge spanning.

wat is het probleem dat je probeert op te lossen of te begrijpen?
Pagina: 1 ... 118 ... 131 Laatste